@
MikeyMan, dat weet ik en dat is natuurlijk de grote vraag

. Voor nu zag het er beter uit, maar het weer zal vast niet exact hetzelfde zijn geweest. Het was rond 0 graden met veel vocht in de lucht, net zoals de dag ervoor. Maar dan kan wind, temperatuur in huis etc. ook weer invloed hebben.
Ik heb het even bekeken, maar ik zag dus dat ik later ook weer meer 'defrosts' had, dus het is een momentopname geweest

.
@
blb4, veel theorieen klinken logisch, maar geen een die dan echt bewezen is. Wat ik nu zie is dat ik evengoed wel defrosts heb. Wel is het stroomverbruik wat hoger geweest tijdens QM0. Maar ook hiervan moet ik langer gaan testen denk ik. En als ik @
ErikVers mag geloven (en die geloof ik zeker wel

), is het beter om zonder QM te draaien en op basis daarvan alles in te richten.
Is QM dan puur bedoeld voor het 'lawaai' buiten of zijn er daadwerkelijk voordelen aan het draaien hiervan? Ik had ergens ook begrepen dat in de zomer, ik wat minder zou pendelen wanneer ik QM3 zou draaien. Qua COP draai ik overigens niet heel slecht, maar dat zou dus nog beter kunnen. In de zomermaanden (koelen) is het gemiddeld 4.5 en in het verwarmingsseizoen net over de 7, waar ik twee uitschietermaanden van COP 12 niet meereken (ik denk dat ik daar de switch van verwarmen<>koelen plaatsvindt).
Mijn stooklijn is ook vrij flauw, wat niet meehelpt bij defrosts en bijv. de backup heater. 14°C -> 27°C en -2°C -> 30°C.