Heishamon <> Node Red voor Panasonic warmtepompen

Pagina: 1 ... 122 123 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 08:17
Nnoitra schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 09:23:
[...]
History tab, entiteiten toevoegen, via 3puntjes menu rechtsboven de huidige view toevoegen aan een scherm.
Let wel: NR grafiek toont voor sommige entiteiten een berekende waarde, HA toont panasonic waarden.
dank voor je reactie

dan haal je dus de MQTT waarden van de MQTT Explorer - Panasonic_heat_pump naar binnen?

wanneer ik bij Entity zoek op 'Panasonic' of 'temperature' dan zie ik temperaturen maar niet van de warmtepomp?

wanneer ik Device 'Panasonic Warmtepomp' selecteer dan ziek ik het opgenomen E-vermogen en de kWh

moert ik deze 'Entities' dan eerst nog ergens anders inlezen?
ik zie dus wel temperaturen van andere devices maar niet de MQTT waarden van een device?

[ Voor 37% gewijzigd door hemertje op 09-10-2025 10:13 ]

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:31
HA entiteiten, niet direct MQTT berichten.
Maar dit is daarvoor niet het juiste topic. Ga ff buurten in de andere Heishamon topics, daarin wordt wel beschreven hoe je Heishamon data in HA krijgt.

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ercolano
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23-10 09:24
edterbak schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 20:52:
[...]
...
Wat is je "Heat delta" in tab Settings? Ik heb daar zelf 1 staan.
Hoe groter dit getal, hoe harder hij mag werken. Dus spelen me dit getal kan ook helpen om hem te beteugelen.
..
@Nnoitra
De heat delta stond op 3.
Maar ik had niet verwacht dat die setting iets zou doen, aangezien ik niet op dT stuur maar altijd maximum flow heb.
Maar een setting van 3 verklaard niet dat de flow een dT van 5 lijkt te forceren door bij elke stijging van de retour de shift ook een +1 te geven.
Volgens mij klopt dat niet @edterbak , maar correct me if i am wrong.
De delta T geeft aan wat het maximale verschil tussen de Tdoel en Tretour mag zijn. Dus hoe lager het getal hoe harder hij moet werken en hoe hoger het getal, hoe eerder het gas er af mag.
vb
Tdoel 30, Tdelta 10, Bij een retour boven de 20 (in de praktijk zit hij er altijd wat boven dus zal het eerder 21 a 22 zijn) komt de wp in zn "groene" gebied en zal dan pas in staat zijn de frequentie terug te regelen.
Tdoel 30, Tdelta 1, pas bij een retour van 29 of 29,5 komt hij in het groene gebied en kan gaan terugtoeren.

Oftewel, tenminste zoals ik het begrijp en zie gebeuren, probeert de wp altijd eerst, op hoog vermogen, de Tr binnen de Tdelta van de Tdoel te trekken voordat hij van het gas af gaat.

@Nnoitra Als ik je zo snel zie in jou grafiek zit er toch wel 6 a 7 graden tussen de Ta en Tr. De Td blijft mbv de softstart in de buurt van de Ta en dus komt je Tr nooit binnen de delta. Ik zou mn Tdelta eens op 7 of zo zetten en dan eens kijken wat er gebeurd. Ik vermoed datr je dan een heel aqnder verloop gaat zien.

Gasloos | Pana 9J | 300l boiler | 8000wp | PHEV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
ercolano schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 10:24:

@Nnoitra Als ik je zo snel zie in jou grafiek zit er toch wel 6 a 7 graden tussen de Ta en Tr. De Td blijft mbv de softstart in de buurt van de Ta en dus komt je Tr nooit binnen de delta. Ik zou mn Tdelta eens op 7 of zo zetten en dan eens kijken wat er gebeurd. Ik vermoed datr je dan een heel aqnder verloop gaat zien.
Om ff zeker te weten dat we het over dezelfde grafiek/data hebben:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/unJR-eXfHaQInTZRor6UUAbCpXc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/MDENHSsbSESacSxSv84ePWfv.png?f=user_large
Dit is zo'n fout situatie waarbij de shift doorloopt tot +6 en de compressor dus niet afschaalt.
Over de hele run stijgt het setpoint mee met de Inlet temperatuur (of de Out, kan ook nog) door de shift een +1 te geven.
Over de hele run is de delta tussen SP en Inlet gemiddeld 5 graden, de delta tussen Ta en Tr is gemiddeld ook 5 graden.

Maar de Tdelta setting zou in mijn setup niets moeten doen omdat ik niet stuur op een delta, maar op max flow.

Het gekke is dus, dat deze fout situatie 1 á 2x per dag is. De overige softstart runs gaan wél goed.
Zoals deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O69YsoaFS2pVbUpWv-_cBbduXl0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/PsA4RcVSdeKnJvpAAiEq1SpO.png?f=user_large
Daar begint de delta tussen Ta en Tr op 3,25 - loopt op tot 4 - zakt terug naar 2,25.

[ Voor 10% gewijzigd door Nnoitra op 09-10-2025 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ercolano
Nnoitra schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 10:40:
[...]
...
Maar de Tdelta setting zou in mijn setup niets moeten doen omdat ik niet stuur op een delta, maar op max flow.
...
Ik heb te snel geschoten, want mijn verhaal gaat idd alleen op bij Tdelta sturing. Hoe dat nu precies functioneert bij max pump flow wordt mij ook niet helemaal duidelijk uit de service manual. Ben overigens wel heel benieuwd naar jou pump flow. Want die moet wel heel erg geknepen zijn, of je kunt een enorme bak warmte kwijt in je huis (zelf bij dit soort buitentemperaturen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breadrun
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23:08
hemertje schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 19:26:
[...]
waar zit de heishamon gemonteerd?
in de Pana behuizing of erbuiten?

De behuizing is een kooi van faraday, daar heb je weinig tot geen wifi bereik in
De voorkeur heeft aansluiten via een externe 5V voeding en bedraad voor internet
Hij hangt naast we WP en wifi beriek is 98% ik kan hem wel bekabeld aansluiten maar heb de lanport er niet op dus moet ik dan eerst regelen. Voeding ga ik aansluiten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
ercolano schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 11:01:
[...]

Ik heb te snel geschoten, want mijn verhaal gaat idd alleen op bij Tdelta sturing. Hoe dat nu precies functioneert bij max pump flow wordt mij ook niet helemaal duidelijk uit de service manual. Ben overigens wel heel benieuwd naar jou pump flow. Want die moet wel heel erg geknepen zijn, of je kunt een enorme bak warmte kwijt in je huis (zelf bij dit soort buitentemperaturen).
Pumpflow staat op max, 20 litertjes per minuut.
Hij pompt er nu 3200W in, met een delta van 2,5 graden met een Ta van 28,5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:31

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Nnoitra Ed vraagt een paar keer om de grafiek uit NR. Lijkt me handig om die dan ook te delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
MikeyMan schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 11:16:
@Nnoitra Ed vraagt een paar keer om de grafiek uit NR. Lijkt me handig om die dan ook te delen.
Je had dit gemist zeker :>
Nnoitra schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 20:33:
[...]
De NR grafiek van die situatie is er ook niet meer, het is langer dan 24 uur geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nnoitra schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 11:21:
[...]

Je had dit gemist zeker :>

[...]
Nee, maar je zei dat het 1-2x per dag fout ging ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
MikeyMan schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 11:46:
[...]

Nee, maar je zei dat het 1-2x per dag fout ging ;)
Klopt, maar dan betreft het een nieuwe situatie en moet alles opnieuw gepost worden; logging, settings, grafiek. Betekend ook dat je weer vanaf 0 moet beginnen met debuggen.

Overigens heeft @edterbak maar één keer gevraagd om de NR grafiek en daarna één keer aangegeven waarom het zijn voorkeur had. Ik heb niet gelezen dat hij niet uit de voeten kan met de aangepast HA grafiek met dezelfde entiteiten.
En die NR grafiek bevat eigenlijk ook onjuiste data (zie eerdere post).

Als @edterbak aangeeft niets te kunnen met die HA grafiek, na het toevoegen van de correctie data (op verzoek van) icm met de logging, dan zet ik de aanpassingen in de settings weer terug om de initiele situatie te herstellen. Dan kan ik alles weer aanleveren zodra de situatie zich weer voordoet.

[ Voor 3% gewijzigd door Nnoitra op 09-10-2025 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ercolano
@Nnoitra En je wet zeker dat met de instelling max pump flow er naast het instellen van een max flow dus niet meer naar de delta van de Tr en SP wordt gekeken ? Als simpele test zou ik m toch eens op 10 zetten of zo (maakt toch niet uit als dat niet gebruikt wordt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
ercolano schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 12:07:
@Nnoitra En je wet zeker dat met de instelling max pump flow er naast het instellen van een max flow dus niet meer naar de delta van de Tr en SP wordt gekeken ? Als simpele test zou ik m toch eens op 10 zetten of zo (maakt toch niet uit als dat niet gebruikt wordt).
We gaan het zien :)
Maar ik verwacht echt van niet, althans niet in Panasonic zelf.
De delta stuurt ie idd met het vermogen van de pomp, en met deze setting blaast ie altijd op de ingestelde max en kijkt ie niet naar de ingestelde delta waarde.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ApKRhMlmBVaTMpOXHZHs-w6O60Y=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/lDQ6i8MwSNVeCRw9t2lnl7Zs.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:26
Brokencore schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 21:55:
Sinds de upgrade naar 25.05 (!ALPHA 6!) wordt bij mij de buitentemperatuur niet meer overgenomen vanuit Heisamon.

De waarde komt in de flow binnen vanuit MQTT maar de "Pass first" functie erna snap ik niet. Deze geeft enkel de eerste keer de waarde door als "first_value" nog undifined is. De functie "T_outside - Input selector" krijgt daarna nooit meer een waarde doorgestuurd.

Wat zie ik over het hoofd?
@edterbak Had je dit bericht nog gezien? De "Pass First" functie in WP Control ziet er nu als onderstaand uit: Volgens mij moet er ook een "return msg" na de If loop komen?
code:
1
2
3
4
5
6
var first_value = context.get('first_value');

if (first_value === undefined) {
    context.set('first_value',msg.payload);
    return msg;
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:30
Brokencore schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 18:02:
[...]

@edterbak Had je dit bericht nog gezien? De "Pass First" functie in WP Control ziet er nu als onderstaand uit: Volgens mij moet er ook een "return msg" na de If loop komen?
code:
1
2
3
4
5
6
var first_value = context.get('first_value');

if (first_value === undefined) {
    context.set('first_value',msg.payload);
    return msg;
}
Ja, had ik gelezen. Ik dacht dat ik een fix had doorgevoord in alpha 7 hiervoor.
maar blijkbaar niet goed genoeg.

Het gekke is dat bij mij de informatie gewoon binnen blijft komen.
Alpha 7 heeft deze 'pass first' functie niet meer. dr uit gesloopt.

Maar, even ter bevestiging; Met alpha 7 is het probleem nog niet opgelost?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Nnoitra schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 12:05:
[...]

Klopt, maar dan betreft het een nieuwe situatie en moet alles opnieuw gepost worden; logging, settings, grafiek. Betekend ook dat je weer vanaf 0 moet beginnen met debuggen.

Overigens heeft @edterbak maar één keer gevraagd om de NR grafiek en daarna één keer aangegeven waarom het zijn voorkeur had. Ik heb niet gelezen dat hij niet uit de voeten kan met de aangepast HA grafiek met dezelfde entiteiten.
En die NR grafiek bevat eigenlijk ook onjuiste data (zie eerdere post).

Als @edterbak aangeeft niets te kunnen met die HA grafiek, na het toevoegen van de correctie data (op verzoek van) icm met de logging, dan zet ik de aanpassingen in de settings weer terug om de initiele situatie te herstellen. Dan kan ik alles weer aanleveren zodra de situatie zich weer voordoet.
Het is niet dat ik NIETS kan met grafieken van andere bronnen.
Het is niet handig.
Je hebt Grafana, InfluxDB, HA, Domoticz.. Allemaal manieren om een grafiek te maken. Vaak zien ze er mooier uit. Daar ben ik het mee eens. Ik vind het ook jammer dat NodeRed geen dashboard kan laten zien met grafana grafiekjes. anyway...
Ik heb al meerdere keren gehad dat ik op een 'wilde ganzen jacht' ben gestuurd, omdat iemand iets in een grafiek je ziet dat raar is of niet klopt. Ik sprong dan gelijk in actie om het te fixen. Maar na een hoop energie kom je er dan achter dat de grafiekjes niet gelijk zijn, en dat de conclusie daarop gebaseerd ook niet gelijk zijn. Ik heb letterlijk updates uitgebracht in de hoop een geest te fixen.
Ik ga ook niet meer in discussie als iemand toch graag zijn eigen grafiekjes toont. Ik moet dan eerst zeker weten wat er geplot wordt om vervolgens pas te kunnen verivieren dat het juist/onjuist is.

Maar. Dat terzijde en achter ons latende..
Het effect waarom de pomp frequentie hoog blijft met SoftStart heb ik nu op de kaart.
Ik heb de alpha 7 ook aangepast, in de hoop dat het nu wel goed gaat.

In het kort:
Als iemand een Buffer gebruikt, dan is het hoogste setpoint (zone 1/2) leidend.
Stel 30C is het hoogste setpoint.
Als buffer aanwezig is, dan gaat hier standaard +2C bovenop.
Dan gaat daar nog je Buffer_Tank_Delta bovenop, stel +5C

Het setpoint waar de warmtepomp dan op gaat sturen, is dan niet 30C maar 37C.
Het uitgaande water van de pomp, is dus ook niet de target 30C, maar 37C

De logica welke ik in de SoftStart functie hanteer: "Blijf de temperatuur van het water (Tuit) volgen, op een afstand van -1 of -2C. Dat wordt het nieuwe setpoint.

En dan snap je dat het nieuwe setpoint dus meeschuift niet haar die ~ (30C - 1C), maar gelijk naar ~( 37C - 1C)

Dat dus de logica waar het fout gaat.
Ik ben er nu mee bezig om dit glad te strijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
hemertje schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 08:07:
[...]

[...]

ik zie in HOME HEAT (zone 2) en in SYSTEM - SENSORS RTC function (Temperature Zone 2)

Onder SETTINGS is alleen Zone 1 geselecteerd, voor deze Zone 2 zou je dan in de GUI ervoor kunnen kiezen deze Zone 2 dan ook niet meer weer te geven
Jazeker;
System > Menu Config > Home
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JSC4Q7ITzdMddsgl4M2DcJXLt68=/800x/filters:strip_exif()/f/image/amd5x4nCwnQkMpyZQ3pmn94K.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Ik denk dat ik de softstart functie gister avond vermoord heb. |:(
Ik duw nu een nieuwe update uit. die moet het wel weer doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Thoit schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 08:37:
[...]

code:
1
2
TOP7    Main_Target_Temp    36  °C
TOP42   Z1_Water_Target_Temp    29  °C

Ik heb helaas geen MQTT Command: temperatuur in de log staan. De log staat alleen maar hier mee vol. Zal het gedurdende de dag in de gaten houden.

code:
1
2
3
4
5
08/10 18:29:39 - MQTT Command: SetCurves: target: 20 (SP Calculation)
08/10 18:29:11 - MQTT Command: SetCurves: target: 20 (SP Calculation)
08/10 18:28:43 - MQTT Command: SetCurves: target: 20 (SP Calculation)
08/10 18:28:15 - MQTT Command: SetCurves: target: 20 (SP Calculation)
08/10 18:27:47 - MQTT Command: SetCurves: target: 20 (SP Calculation)

Dit zijn mijn settings:

[Afbeelding]

[...]

Bekabeld.
Welke versie van de flow gebruik je nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
geupdate naar Alpha 8 _/-\o_
Flow version 25.05 (!ALPHA 8!)

10/10 22:47:45 - Function - SoftStart: 1
10/10 21:51:30 - MQTT Command: SetCurves: target: 24 (function RTC Z1)
10/10 21:51:30 - Functions Final setpoint (Zone 1): Current zone 1 setpoint: 25 °C. Calculated new setpoint: 24 °C
10/10 21:51:30 - Function RTC (Zone 1): Correction change: From -1 to -2 °C (Room actual: 21.13 °C)
10/10 21:47:57 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 106 (pump speed)
10/10 21:47:57 - Compressor: stopped
10/10 21:47:57 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 106 (22%) (Low)
10/10 21:43:22 - SETUP - Sensors: Custom outside temperature sensor FOUND and used
10/10 21:38:44 - Function - CCC (Zone 2): 0
10/10 21:38:44 - Function - CCC (Zone 1): 1
10/10 21:38:22 - SYSTEM: MQTT Broker: Node Red MQTT node connected
10/10 21:38:22 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online
10/10 21:38:20 - SYSTEM: MQTT block inactive, default block mode: UNRESTRICTED
10/10 21:38:20 - Function SoftStart (Zone 1): SoftStart function end
10/10 21:38:20 - Compressor: running
10/10 21:38:20 - SYSTEM: Persistent storage: OK
10/10 21:38:20 - Function - Solar: 0
10/10 21:38:20 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 148 (44%) (HEAT)
10/10 21:38:20 - Function NightReduction: New correction: 0 °C
10/10 21:38:20 - SETUP - Sensors (Zone 2): Zone 2 second room thermostat not found.
10/10 21:38:20 - SYSTEM: Heatpump zone 2 is set to controle water temperature
10/10 21:38:20 - SYSTEM: Heatpump zone 1 is set to controle water temperature
10/10 21:38:20 - SYSTEM: CCC Zone 2 settings are OK
10/10 21:38:20 - SYSTEM: Heatpump is in DIRECT mode
10/10 21:38:20 - SYSTEM: CCC Zone 1 settings are OK
10/10 21:38:20 - Function NightReduction: 0
10/10 21:38:20 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Offline
10/10 21:38:19 - SYSTEM: Flow restart detected. !! Please be aware!! It could take up to 10 minutes befor all values and variables have been received, set and correctly processed
10/10 21:38:19 - SYSTEM: Start---------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------------------------------
================refresh for actual values======================
NightReductionRoomSetpoint.NORMAL: 20.5
NightReductionRoomSetpoint.LOW: 18
NightReduction room_setpoint.state: 0
---------------------------------------------------------------------------------------------------
F_NR_correction: 0
NightReductionWaterTemp.current_value: 0
NightReductionWaterTemp.correction: 0
NightReductionWaterTemp.state: undefined
---------------------------------------------------------------------------------------------------
F_ReducePumpSpeed.state: 1
F_ReducePumpSpeed.LowSpeed: 106
F_ReducePumpSpeed.NormalSpeed: undefined
F_ReducePumpSpeed.PumpMaxFlowSetting: 106
MQTT.block_mode_previous: UNRESTRICTED
MQTT.block_mode: UNRESTRICTED
MQTT.message_limit: 500
MQTT.counter: 19354 (total)
MQTT.messages_yesterday: 26
MQTT.messages_today: 9
MQTT.allow_scheduler: 0
MQTT.allow_solar: 0
MQTT.allow_rtc_onoff: 0
MQTT.block_active: 0
Function - SoftStart Quietmode is disabled
Actual runtime: 0 minutes, last runtime: 20 minutes
F_SS.lowerlimit_correction: -5°C (Max. setpoint decrease)
F_SS.upperlimit_correction: 1°C (Max. setpoint increase)
F_SS.total_duration: 15 minutes (Max. time the SoftStart will be active)
Function - SoftStart is enabled
The compressor has started 4 times in the last 24 hours
Highest compressor frequency ever recorded: 86 Hz
Total hours: 20451, starts: 18497, average runtime: 1.11 hours
Total Defrosts: 485, today 0, yesterday 0
Total MQTT-Commands send: 19354, today 9, yesterday 26
RTC will switch heatpump off at 20.9°C (now 21.18°C) (power is on)
RTC Room 2 setpoint undefined°C
RTC Room 1 setpoint 20.5°C
F_RTC.z1.incremental_setpoints_state: undefined
F_RTC.automation_OM_state: 0 (RTC allow change OM is disabled)
F_RTC.automation_power_state: 1 (Function RTC turn heat on/off is enabled)
F_RTC.z1.state: 1 (Function RTC is enabled)
F_RTC.automation_active: 0
Schedule_1 Sterelization, Thursday, 13:00, Sterilization (override)
Schedule_2 Allow DHW (winter), Monday,Tuesday,Wednesday,Friday,Saturday,Sunday, 13:00, OperationMode4 (override)
Schedule_3 Stop DHW (winter) , Monday,Tuesday,Wednesday,Thursday,Friday,Sunday, 17:00, OperationMode0 (override)
Schedule_6 Stooklijn aanpassen -, Monday,Tuesday,Wednesday,Thursday,Friday,Saturday,Sunday, 06:00, Room setpoint RTC (override)
Schedule_7 Sooklijn aanpassen +, Monday,Tuesday,Wednesday,Thursday,Friday,Saturday,Sunday, 10:00, Room setpoint RTC (override)
Schedule_8 Stooklijn aanpassen -, Monday,Tuesday,Wednesday,Thursday,Friday,Saturday,Sunday, 17:00, Room setpoint RTC (override)
Schedule_9 Stooklijn aanpassen +, Monday,Tuesday,Wednesday,Thursday,Friday,Saturday,Sunday, 20:00, Room setpoint RTC (override)
Schedule_10 Stooklijn aanpassen -, Monday,Tuesday,Wednesday,Thursday,Friday,Saturday,Sunday, 23:00, Room setpoint RTC (override)
Scheduler: 8 tasks are currently active
F_stored_next_operating_mode: undefined (ok)
F_SOLAR.function_active_state: undefined
solar_block_scheduler: undefined (ok)
No 1-wire sensors connected to Heishamon
Found 2 custom kWh-device(s) connected to Heishamon
Total errors: 0, last error: No error
This flow is running for 1 hours without a restart.
SYSTEM Heatpump is in DIRECT mode
Target=24°C, Inlet=20.75°C, Outlet=20.75°C, Freq=0 Hz, Quiet mode=0, 0 Watt
HP power is on, operation mode Heat+DHW, threeway valve in position Room
============================================================
alle waarden worden overgenomen van de vorige versie
alleen de Settings van de HEAT PUMP - Backup heater worden nog steeds niet goed weergegeven:

Backup heater
Start delta -128 °C
Stop delta -128 °C
Delay time -1 min

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
Oh, gisteren nog een update uitgebracht. Hier vergeten te posten.

Nieuwe update

Link: https://github.com/edterb...n_control/tree/25.1-ALPHA

Version 25.05 (! ALPHA 8!)
Changes:
- Fixed zone 1 being set instead of zone 2
- Fixed SoftStart graph not showing actual calculated setpoint
- Modified SoftStart function to compensate for buffertank usage
- Improved Temperature graph
- Modified additional T outside, T sensor Z1+Z2 logic again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
Heishamon:

TOP96 Heater_Delay_Time -1 Minutes
TOP97 Heater_Start_Delta -128 K
TOP98 Heater_Stop_Delta -128 K

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
hemertje schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 22:54:
geupdate naar Alpha 8 _/-\o_

[...]

[...]

alle waarden worden overgenomen van de vorige versie
alleen de Settings van de HEAT PUMP - Backup heater worden nog steeds niet goed weergegeven:

Backup heater
Start delta -128 °C
Stop delta -128 °C
Delay time -1 min
Ja, ik snap het. Maar hier kan ik echt niks aan doen.
Heishamon geeft dit door aan Node Red. Node Red laat het alleen maar zien.
Er is niks dat uitgestuurd wordt vanuit Node Red wat hier voor zorgt. ALS dat zo is, dan moet je er echt een mqtt commando van zien in het log.

Je moet de oorzaak hiervoor toch echt ergens in de instellingen van de pomp zoeken. Ik snap hem ook niet. Sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
Handmatig aangepast naar:

Backup heater
Start delta -5 °C
Stop delta 0 °C
Delay time 30 min

LOG:

10/10 22:56:54 - MQTT Command: SetHeaterDelayTime: 30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
aanpassen van Start delta -5 °C en Stop delta 0 °C levert dus geen MQTT commando op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
hemertje schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 22:59:
Handmatig aangepast naar:

Backup heater
Start delta -5 °C
Stop delta 0 °C
Delay time 30 min

LOG:

10/10 22:56:54 - MQTT Command: SetHeaterDelayTime: 30
Wat je kunt proberen om te kijken en zeker te weten of het wel/niet met node red te maken heeft...

start MQTT explorer
kijk naar Start delta, blijf die volgen en moet stabiel zijn voor 10 minuten.
Vervolgens ga je de flow 'updaten' zeg maar.
alle tab bladen wissen, en alles opnieuw inladen in node red alsof je een update doet.
Als je alles hebt ge-deplayed, dan ga je kijken naar de plot in MQTT explorer om te zien of daar iets voorbij gekomen is tijdens het updaten.

Zo kun je het aantonen dat er tijdens het updaten wel/niet iets gebeurt.

Just a thought.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
hemertje schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 23:01:
aanpassen van Start delta -5 °C en Stop delta 0 °C levert dus geen MQTT commando op
Dat is op zich ook apart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
@hemertje
Hier doet hij het wel gewoon.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QWJLRSrgvOgkrHqlQKFjwUKzuVE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xI7I4a1O39mXlLzkgNbVGq9J.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
Ik heb overigens het eerste positive signaal nu dat Alpha 8 nu goed werkt met 2 zones en buffertank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
edterbak schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 23:16:
Ik heb overigens het eerste positive signaal nu dat Alpha 8 nu goed werkt met 2 zones en buffertank.
das mooi, goed werk! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hemertje
edterbak schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 23:03:
[...]

Wat je kunt proberen om te kijken en zeker te weten of het wel/niet met node red te maken heeft...

start MQTT explorer
kijk naar Start delta, blijf die volgen en moet stabiel zijn voor 10 minuten.
Vervolgens ga je de flow 'updaten' zeg maar.
alle tab bladen wissen, en alles opnieuw inladen in node red alsof je een update doet.
Als je alles hebt ge-deplayed, dan ga je kijken naar de plot in MQTT explorer om te zien of daar iets voorbij gekomen is tijdens het updaten.

Zo kun je het aantonen dat er tijdens het updaten wel/niet iets gebeurt.

Just a thought.
deze bedoel je?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WT69hfdN1nLbUyVFKgbGYiqEUbs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PvPS43Gg2gInJIQq01iJyxSw.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Ik was mij aan het schrap zetten.
Maar dat was em?

[ Voor 65% gewijzigd door edterbak op 11-10-2025 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
edterbak schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 16:04:
Ik was mij aan het schrap zetten.
Maar dat was em?
ja meer kan ik er niet van maken
dit is wat je bedoelde toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
LOG:
Flow version

25.05 (!ALPHA 8!)

11/10 16:42:14 - MQTT Command: SetCurves: target: 23 (function RTC Z1)
11/10 16:42:14 - Functions Final setpoint (Zone 1): Current zone 1 setpoint: 24 °C. Calculated new setpoint: 23 °C
11/10 16:42:14 - Function RTC (Zone 1): Correction change: From -2 to -3 °C (Room actual: 24 °C)
11/10 16:42:14 - SETUP - Sensors (Zone 1): Custom room temperature sensor lost - last value older than 5 hours. Using internal sensor (TOP33)
11/10 15:58:43 - SETUP - Sensors: Custom outside temperature sensor FOUND and used
11/10 15:53:44 - SYSTEM: MQTT Broker: Node Red MQTT node connected
11/10 15:53:45 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online
11/10 15:53:43 - Function - CCC (Zone 2): 0
11/10 15:53:43 - Function - CCC (Zone 1): 1
11/10 15:53:43 - Function SoftStart (Zone 1): SoftStart function end
11/10 15:53:43 - SYSTEM: MQTT block inactive, default block mode: UNRESTRICTED
11/10 15:53:43 - Compressor: stopped
11/10 15:53:43 - Function NightReduction: New correction: 0 °C
11/10 15:53:43 - SYSTEM: Persistent storage: OK
11/10 15:53:42 - SETUP - Sensors (Zone 2): Zone 2 second room thermostat not found.
11/10 15:53:42 - SYSTEM: Heatpump zone 2 is set to controle water temperature
11/10 15:53:42 - SYSTEM: Heatpump zone 1 is set to controle water temperature
11/10 15:53:42 - SYSTEM: CCC Zone 2 settings are OK
11/10 15:53:42 - SYSTEM: Heatpump is in DIRECT mode
11/10 15:53:42 - SYSTEM: CCC Zone 1 settings are OK
11/10 15:53:42 - Function - Solar: 0
11/10 15:53:42 - Function NightReduction: 0
11/10 15:53:42 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Offline
11/10 15:53:41 - SYSTEM: Flow restart detected. !! Please be aware!! It could take up to 10 minutes befor all values and variables have been received, set and correctly processed
11/10 15:53:41 - SYSTEM: Start---------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------------------------------
dit vind ik een vreemde:

code:
1
11/10 16:42:14 - SETUP - Sensors (Zone 1): Custom room temperature sensor lost - last value older than 5 hours. Using internal sensor (TOP33)

Onder Sensors zie ik dit:

code:
1
zigbee2mqtt/temperatuur.sensor.woonkamer 21.04 RTC function (Temperature Zone 1)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
vanaf 2028 hebben we nog een uitdaging erbij.....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UcGsJmEuRdcrkVoKEp9LT3uSmPk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6YERpwR7QzKuCqn3JhjrEMr0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NAhYFnqr-uLhKq-PS0md9L3a1eM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JWzcbQif9yL9oX1YBIlQQs0K.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LXt6tultCaJKyi4dscC5CZHTjFE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uf13G919WO7KRzSJmqKP4Ck2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KhsESFe_dFZmfX8fOUJqE-4-Dvk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/npsRuxpnd5TjvSMdFlZzPb5t.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
nou, 2028 pas.
Met het huidige politieke klimaat denk ik dat we dan al 5 plannen (en 2 kabinetten verder) niet gerealiseerd of uitgesteld verder zijn.
Ik maak mij hier niet zo druk om, tot dat de overheid met een daadwerkelijk uitvoerbaar plan komt.

Daarbij hebben wij met de NodeRed flow genoeg haakjes om de piek blokken te vermeiden.
Scheduler en setpoints verlagen op oranje blokken.
Scheduler en dhw runs doen op groene blokken

Dont worry :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
hemertje schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 16:47:
[...]

ja meer kan ik er niet van maken
dit is wat je bedoelde toch?
Ja... nou. nee. :)

Maar je hoeft het niet te doen. Alleen als je voor jezelf wat wilt leren.
Ik zeg: "het ligt niet aan mijn flow". Dat is een boute bewering, maar die we kunnen toetsen.

Hemertje: "Hoe dan, hoe dan!! vertel verteehl... ik hou het niet meer!!!"

Ik: "Okey, om hier iets zinnigs over te zeggen voer je (ongeveer) de volgende stappen uit"
  • Zet MQTT explorer aan op 1 vd top's die -128 aangeeft.
  • Set hem via NR dashboard op -5 (of wat je wit zoals het hoort.)
  • Kijk wat er gebeurt in de grafiek van MQTT explorer gedurende 15 minuten.
Wat zie je.
Springt hij gelijk weer terug?
Blijft ie op -5 staan?
Als je geen verandering ziet, dan een flow-update proberen. Misschien dat er tijdens het updaten van de flow er iets niet goed gaat. Dat kunnen we dus 'missen' in het log, maar wel zien via MQTT explorer.

Dus:
  • Hou MQTT explorer open
  • Voer een flow.json update uit. (of dezelfde even, maakt niet uit)
  • Druk op [Deploy] in de flow editor aan het einde
  • Kijk in MQTT explorer gedurende 15 minuten weer, om te zien of er iets verandert is in waarde.
Dat is iets duidelijker wat ik bedoelde. :9

ps
dat theaterstukje was in de stijl van oud-adhd-er Bert Visscher. Random. I know
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P4fQ-sOHdj3nTwf77wM1gppo3xw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jsuSSzBRA2v3hPSsPA722dYF.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 12% gewijzigd door edterbak op 11-10-2025 19:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hemertje
edterbak schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 18:57:

ps
[Afbeelding]
Dank, wil het systeem idd beter leren kennen en begrijpen
En BV, heerlijke humor!

_O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
8)

Boys n Girls

Ik heb net feedback gehad van iemand met een buffer tank.
En de softstart met buffer werkt nu naar behoren.

Resultaat van SoftStart flow v25.02 stable
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q2eTtVk6kuBcr-AFnNfpi3R7AJ8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mTWWhSzeDCtzJRYVpvwU8530.png?f=fotoalbum_large

Resultaat van SoftStart flow v25.05 alpha 8
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EFQOUHDMuqW2mnvdXWEgvUtbhKQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SV33I2lobJI67MneMcae4k9l.png?f=fotoalbum_large

Mensen die terughoudend waren. alpha 8 is goed genoeg om te proberen nu 8) 8)

Ter info.
Het buffervat zorgt voor een Toffset van Setpoint naar Toutput van BufferDelta + 2C. Dat kun je zien in de grafieken, mocht je je dat afvragen.
Het belangrijkste is het gedrag van de compressor. Deze gaat zeer snel weer terug. Van ~2h naar ~20 minuten relaxed

[ Voor 12% gewijzigd door edterbak op 12-10-2025 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
edterbak schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 18:44:
nou, 2028 pas.
Met het huidige politieke klimaat denk ik dat we dan al 5 plannen (en 2 kabinetten verder) niet gerealiseerd of uitgesteld verder zijn.
Ik maak mij hier niet zo druk om, tot dat de overheid met een daadwerkelijk uitvoerbaar plan komt.

Daarbij hebben wij met de NodeRed flow genoeg haakjes om de piek blokken te vermeiden.
Scheduler en setpoints verlagen op oranje blokken.
Scheduler en dhw runs doen op groene blokken

Dont worry :)
heb de schedulers als volgt alvast ingesteld als gewenning

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
================refresh for actual values======================
NightReductionRoomSetpoint.NORMAL: 19.5
NightReductionRoomSetpoint.LOW: 18
NightReduction room_setpoint.state: 0
F_NR_correction: 0
NightReductionWaterTemp.current_value: 0
NightReductionWaterTemp.correction: 0
NightReductionWaterTemp.state: undefined
F_ReducePumpSpeed.state: 1
F_ReducePumpSpeed.LowSpeed: 106
F_ReducePumpSpeed.NormalSpeed: undefined
F_ReducePumpSpeed.PumpMaxFlowSetting: 106
MQTT.block_mode_previous: UNRESTRICTED
MQTT.block_mode: UNRESTRICTED
MQTT.message_limit: 500
MQTT.counter: 19584 (total)
MQTT.messages_yesterday: 175
MQTT.messages_today: 53
MQTT.allow_scheduler: 0
MQTT.allow_solar: 0
MQTT.allow_rtc_onoff: 0
MQTT.block_active: 0
Function - SoftStart Quietmode is disabled
Actual runtime: 0 minutes, last runtime: 22 minutes
F_SS.lowerlimit_correction: -5°C (Max. setpoint decrease)
F_SS.upperlimit_correction: 1°C (Max. setpoint increase)
F_SS.total_duration: 15 minutes (Max. time the SoftStart will be active)
Function - SoftStart is enabled
The compressor has started 1 times in the last 24 hours
Highest compressor frequency ever recorded: 86 Hz
Total hours: 20456, starts: 18508, average runtime: 1.11 hours
Total Defrosts: 485, today 0, yesterday 0
Total MQTT-Commands send: 19584, today 53, yesterday 175
RTC will switch heatpump off at 19.9°C (now 21.67°C) (power is on)
RTC Room 2 setpoint undefined°C
RTC Room 1 setpoint 19.5°C
F_RTC.z1.incremental_setpoints_state: undefined
F_RTC.automation_OM_state: 0 (RTC allow change OM is disabled)
F_RTC.automation_power_state: 1 (Function RTC turn heat on/off is enabled)
F_RTC.z1.state: 1 (Function RTC is enabled)
F_RTC.automation_active: 0
Schedule_1 Sterelization, Thursday, 13:00, Sterilization (override)
Schedule_2 Allow DHW (winter), Monday,Tuesday,Wednesday,Friday,Saturday,Sunday, 13:00, OperationMode4 (override)
Schedule_3 Stop DHW (winter) , Monday,Tuesday,Wednesday,Thursday,Friday,Sunday, 17:00, OperationMode0 (override)
Schedule_6 Stooklijn aanpassen -, Monday,Tuesday,Wednesday,Thursday,Friday,Saturday,Sunday, 06:00, Room setpoint RTC (override)
Schedule_7 Sooklijn aanpassen +, Monday,Tuesday,Wednesday,Thursday,Friday,Saturday,Sunday, 10:00, Room setpoint RTC (override)
Schedule_8 Stooklijn aanpassen -, Monday,Tuesday,Wednesday,Thursday,Friday,Saturday,Sunday, 17:00, Room setpoint RTC (override)
Schedule_9 Stooklijn aanpassen +, Monday,Tuesday,Wednesday,Thursday,Friday,Saturday,Sunday, 20:00, Room setpoint RTC (override)
Schedule_10 Stooklijn aanpassen -, Monday,Tuesday,Wednesday,Thursday,Friday,Saturday,Sunday, 23:00, Room setpoint RTC (override)
Scheduler: 8 tasks are currently active
F_stored_next_operating_mode: undefined (ok)
F_SOLAR.function_active_state: undefined
solar_block_scheduler: undefined (ok)
No 1-wire sensors connected to Heishamon
Found 2 custom kWh-device(s) connected to Heishamon
Total errors: 0, last error: No error
This flow is running for 1 days without a restart.
SYSTEM Heatpump is in DIRECT mode
Target=23°C, Inlet=21.5°C, Outlet=21°C, Freq=0 Hz, Quiet mode=0, 0 Watt
HP power is on, operation mode Heat+DHW, threeway valve in position Room
============================================================

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
je kunt maar optijd zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
edterbak schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 18:57:
[...]

Ja... nou. nee. :)

Maar je hoeft het niet te doen. Alleen als je voor jezelf wat wilt leren.
Ik zeg: "het ligt niet aan mijn flow". Dat is een boute bewering, maar die we kunnen toetsen.

Hemertje: "Hoe dan, hoe dan!! vertel verteehl... ik hou het niet meer!!!"

Ik: "Okey, om hier iets zinnigs over te zeggen voer je (ongeveer) de volgende stappen uit"
  • Zet MQTT explorer aan op 1 vd top's die -128 aangeeft.
  • Set hem via NR dashboard op -5 (of wat je wit zoals het hoort.)
  • Kijk wat er gebeurt in de grafiek van MQTT explorer gedurende 15 minuten.
Wat zie je.
Springt hij gelijk weer terug?
Blijft ie op -5 staan?
Als je geen verandering ziet, dan een flow-update proberen. Misschien dat er tijdens het updaten van de flow er iets niet goed gaat. Dat kunnen we dus 'missen' in het log, maar wel zien via MQTT explorer.

Dus:
  • Hou MQTT explorer open
  • Voer een flow.json update uit. (of dezelfde even, maakt niet uit)
  • Druk op [Deploy] in de flow editor aan het einde
  • Kijk in MQTT explorer gedurende 15 minuten weer, om te zien of er iets verandert is in waarde.

ps
[Afbeelding]
In NR - Settings - HEAT PUMP stond vandaag de Backup Heater weer terug op -128, deze terug gezet naar -5, maar in de Heishamon en MQTT Explorer blijft de boel op -128 staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
mooi de tijd om het systeem te leren kennen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
hemertje schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 21:06:
[...]

In NR - Settings - HEAT PUMP stond vandaag de Backup Heater weer terug op -128, deze terug gezet naar -5, maar in de Heishamon en MQTT Explorer blijft de boel op -128 staan
Ja, dit is iets in je pomp. Er is een reden waarom de backup heater niet enabled is en niet in te stellen is.
Ik zou in het andere topic van panasonic zelf, daar deze vraag even stellen. Ik heb hier echt geen idee van.
Wellicht weten ze het daar.
Alles wijst er op dat het niks met de Node Red flow te maken heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ercolano
Nnoitra schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 12:19:
[...]

We gaan het zien :)
Maar ik verwacht echt van niet, althans niet in Panasonic zelf.
...
En, wat heb je gezien ?

@edterbak klein dingetje voor een van de volgende updates (tov 25.02).
In tabblad "temperatures" in de grafiek "Room Temperature" laat je het setpoint van de outlet zien (net als in de grafiek daarboven). Ik neem aan dat het de bedoeling was om hier het "room setpoint" te laten zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
ercolano schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 20:04:
[...]

En, wat heb je gezien ?

@edterbak klein dingetje voor een van de volgende updates (tov 25.02).
In tabblad "temperatures" in de grafiek "Room Temperature" laat je het setpoint van de outlet zien (net als in de grafiek daarboven). Ik neem aan dat het de bedoeling was om hier het "room setpoint" te laten zien.
Ja, is fixed al in één van de alphas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Ik denk dat het tijd wordt voor een nieuwe release.
Hij is hier erg stabiel de laatste alpha 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
edterbak schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 21:30:
[...]

Ja, dit is iets in je pomp. Er is een reden waarom de backup heater niet enabled is en niet in te stellen is.
Ik zou in het andere topic van panasonic zelf, daar deze vraag even stellen. Ik heb hier echt geen idee van.
Wellicht weten ze het daar.
Alles wijst er op dat het niks met de Node Red flow te maken heeft.
kan het te maken hebben met de Heishamon PCB versie en software versie?

ik heb de grote PCB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Wat mij betreft kan het. maar ik weet het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nnoitra
edterbak schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 21:06:
[...]

Het is niet dat ik NIETS kan met grafieken van andere bronnen.
Het is niet handig.
Je hebt Grafana, InfluxDB, HA, Domoticz.. Allemaal manieren om een grafiek te maken. Vaak zien ze er mooier uit. Daar ben ik het mee eens. Ik vind het ook jammer dat NodeRed geen dashboard kan laten zien met grafana grafiekjes. anyway...
Ik heb al meerdere keren gehad dat ik op een 'wilde ganzen jacht' ben gestuurd, omdat iemand iets in een grafiek je ziet dat raar is of niet klopt. Ik sprong dan gelijk in actie om het te fixen. Maar na een hoop energie kom je er dan achter dat de grafiekjes niet gelijk zijn, en dat de conclusie daarop gebaseerd ook niet gelijk zijn. Ik heb letterlijk updates uitgebracht in de hoop een geest te fixen.
Ik ga ook niet meer in discussie als iemand toch graag zijn eigen grafiekjes toont. Ik moet dan eerst zeker weten wat er geplot wordt om vervolgens pas te kunnen verivieren dat het juist/onjuist is.

Maar. Dat terzijde en achter ons latende..
Het effect waarom de pomp frequentie hoog blijft met SoftStart heb ik nu op de kaart.
Ik heb de alpha 7 ook aangepast, in de hoop dat het nu wel goed gaat.

In het kort:
Als iemand een Buffer gebruikt, dan is het hoogste setpoint (zone 1/2) leidend.
Stel 30C is het hoogste setpoint.
Als buffer aanwezig is, dan gaat hier standaard +2C bovenop.
Dan gaat daar nog je Buffer_Tank_Delta bovenop, stel +5C

Het setpoint waar de warmtepomp dan op gaat sturen, is dan niet 30C maar 37C.
Het uitgaande water van de pomp, is dus ook niet de target 30C, maar 37C

De logica welke ik in de SoftStart functie hanteer: "Blijf de temperatuur van het water (Tuit) volgen, op een afstand van -1 of -2C. Dat wordt het nieuwe setpoint.

En dan snap je dat het nieuwe setpoint dus meeschuift niet haar die ~ (30C - 1C), maar gelijk naar ~( 37C - 1C)

Dat dus de logica waar het fout gaat.
Ik ben er nu mee bezig om dit glad te strijken.
Het was ook geen verwijt naar jou toe, excuus als dit zo over kwam.
Een van mijn redenen om de HA grafiek te tonen was puur omdat ie gedetailleerder is, en dezelfde informatie punten toont als jouw NR grafiek (na het toevoegen van de shift ;) ).

Had je mijn puntje mbt jouw grafiek nog gelezen, want dat is mijn 2e reden.
De NR grafiek toont wat de flow doet/berekend in plaats van wat de Pana daadwerkelijk doet.
Het geeft een vertekend beeld als de flow een +1 shift berekend heeft en toont, maar de MQTT is niet verzonden of er gaat iets anders fout.
Excuus, ik was ff een paar dagen offline :)
Die delta setting doet idd helemaal niets als je stuurt of maximale flow (ipv op deltaT).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 21:29
goede avond.
Ik heb net een heishamon besteld om te gaan spelen met een Panasonic warmtepomp deze winter. inmiddels de eerste 7 pagina's van deze thread al gelezen, nog maar 482 pagina's te gaan.
de officiële installatie van de WP is hopelijk eind volgende week afgerond, alvast mijn verontschuldigingen voor domme vragen.
Tot nu toe ziet het er allemaal hartstikke interessant uit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Hahaha.. welkom!
En gefeliciteerd met je Pana alvast. *O*

Ik zou niet al te snel overstappen naar alternatieve aansturing.
Ik zou zelf eerst heel even wat gevoel proberen te krijgen van de mogelijkheden via de controller en wat de basis dingen zijn van de Panasonic.

Veel plezier !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Nnoitra schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 22:04:
[...]

Het was ook geen verwijt naar jou toe, excuus als dit zo over kwam.
No worries. :9
Geen excuus nodig hoor.

[ Voor 5% gewijzigd door edterbak op 14-10-2025 07:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Het geeft een vertekend beeld als de flow een +1 shift berekend heeft en toont, maar de MQTT is niet verzonden of er gaat iets anders fout.
Het vertekende beeld is inderdaad aanwezig. Maar dat is bewust.
Het eindresultaat wat de warmtepomp doet, is het resultaat van de optelsom van alle functies. Dus dat kan inderdaad verwarring opgeven.
Als in een stabiele situatie ineens de CCC(war) functie een graad verspringt, dan corrigeert de SoftStart functie die bijvoorbeeld. Dan verandert de correctie van de softstart wel, maar niet het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beer070
edterbak schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 22:42:
Hahaha.. welkom!
En gefeliciteerd met je Pana alvast. *O*

Ik zou niet al te snel overstappen naar alternatieve aansturing.
Ik zou zelf eerst heel even wat gevoel proberen te krijgen van de mogelijkheden via de controller en wat de basis dingen zijn van de Panasonic.

Veel plezier !
Dank je wel!
Het zal nog best een uitdaging worden. Ik heb een plugwise opentherm geschikte thermostaat, die nu op een Remeha Calenta Ace CV in aan/uit mode staat.
Ik laat de Remeha eerste tijd nog hangen voor als mijn aansturing brak is, dan heeft het gezin altijd nog warmte en douche water :).
intentie is om richting gasloos te gaan, maar ik moet het eerst aan de raad van bestuur aantonen dat het zonder comfort verlies kan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• edterbak
Heb je dan nu wel alvast een DHW tank geplaatst?
Wij hebben een 300L tank. Huishouden van 4, waarvan 3 dames.
Gaat op zich prima. Maar de jongste neemt graag een bad...
Dan komt de direct volgende heel soms in lauw water terecht. Dit vergt wat onderlinge communicatie en afstemmen... (Lees: en hoop gelazer/herrie met pubers *; )
Met douchen is dit niet aan de orde
Maar onder de streep is iedereen content hoor

[ Voor 12% gewijzigd door edterbak op 14-10-2025 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
edterbak schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 08:13:
Heb je dan nu wel alvast een DHW tank geplaatst?
Wij hebben een 300L tank. Huishouden van 4, waarvan 3 dames.
Gaat op zich prima. Maar de jongste neemt graag een bad...
Dan komt de direct volgende heel soms... In lauw water terecht. Dit vergt wat onderlinge communicatie en afstemmen... (Lees: en hoop gelazer/herrie met pubers *; )
Maar onder de streep is iedereen content hoor
Hier een huishouden van 4-6, waarvan 2-4 dames en ze hebben 2x regendouche. De baby gaat regelmatig in bad. (er woont er 1 op zichzelf, totdat ergens halverwege de maand het geld op is, en 1 is de helft van de tijd bij de andere ouder...).
Verder een rijtjeshuis van 1450 m3 inhoud en 36 panelen op het dak met de luxe van 'geen' slimme (draaischijf) stroommeter, maar al wel een Victron thuis accu opstelling met Node-Red.

De huidige aanpak is een minder gangbare op tweakers, een 500L buffervat voor CV met hygiene spiraal voor douche water, welke daarna na-verwarmd (kan) worden door de CV. initieel de sturing voor de WP alleen op de temperatuur van de aanvoer, maar met wat sensoren en (weer)voorspelling kunnen we met heishamon natuurlijk veel leukere dingen doen. Tevens de hoop om later ook een pellet CV kachel en houthaard CV kachel op het buffervat aan te sluiten waardoor we nog efficiënter de WP niet hoeven te gebruiken :).
Als we echt van het gas af willen is mijn huidige gedachte een water/water WPB die het tapwater met behulp van het CV buffervat ophoogt naar 60 graden... maar dat is voor de toekomst.
De reden waarom mijn vrouw overtuigd is van dit avontuur: we gaan geen comfort inleveren... Dat zal voor meer mensen spelen in dit pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

60 graden cv temperatuur is echt niet nodig voor douchen en badderen. Daarnaast; definieer 60 graden. Er zit nogal temperatuurverschil in zo'n vat. Wij redden ons met vier en regelmatig in bad goed met 400 liter. Deze wordt op 48 graden gehouden. Gebruiken daarbij wel het onderste meetpunt. In combinatie met de beveiliging uit deze node red flow. Kan het zuiniger? Vast wel, maar ook ik wilde geen concessies doen aan het comfort.

Voor afwassen is het m.i. overigens wel noodzakelijk om warmer water te hebben. Maar dat regelt de Quooker wel ;)

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 14-10-2025 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
MikeyMan schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 09:16:
60 graden cv temperatuur is echt niet nodig voor douchen en badderen. Daarnaast; definieer 60 graden. Er zit nogal temperatuurverschil in zo'n vat. Wij redden ons met vier en regelmatig in bad goed met 400 liter. Deze wordt op 48 graden gehouden. Gebruiken daarbij wel het onderste meetpunt. In combinatie met de beveiliging uit deze node red flow. Kan het zuiniger? Vast wel, maar ook ik wilde geen concessies doen aan het comfort.

Voor afwassen is het m.i. overigens wel noodzakelijk om warmer water te hebben. Maar dat regelt de Quooker wel ;)
Vanzelfsprekend wordt het een leer traject om te kijken wat de optimale comfort setting wordt. Ik hoop in de combinatie tussen heishamon en de nodige sensoren om hier mooi aan te kunnen tunen.
Als het goed is wordt het leidingwerk volgende week allemaal aangesloten en kan ik aan de slag.
Het is trouwens een 16kw M serie T-CAP WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

16 kw tcap? Ga je een fabriekshal verwarmen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
MikeyMan schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 10:29:
16 kw tcap? Ga je een fabriekshal verwarmen? :+
Wat opmerkingen die me de afgelopen maanden door het hoofd zijn geschoten:
"Met 4 vrouwen en een baby stook je al snel voor de vogeltjes."
"1913 bouw zonder spouwmuren, met glas in lood en het plafond op 4 meter hoogte zou het ook voor een open treinstation door kunnen gaan."
"Vergeleken met 300kw in een beetje EV is dit toch helemaal niet veel?"

Er hangt nu een 40kw Calenta Ace. Januari/februari 2025 kostte dat gemiddeld 15m3 gas per dag, met een aantal kamers uitgeschakeld, gordijnen dicht en zo zuinig mogelijk stoken. Comfort zou moeten zijn dat het hele huis warm genoeg is om overal behaaglijk te kunnen zitten. En dan hadden we die maanden rustig op 30m3 gas per dag kunnen zitten (zoals in 2021 het geval was)

Ik hoop met behulp van Heishamon en Node-Red mooi inzicht te kunnen krijgen in deze data, en te zien hoe het buffervat zich gedraagt met de WP. Hopelijk kan ik ook de afgifte per kamer inzichtelijk krijgen. Plugwise heeft in 9 kamers een thermostaatknop met uitleesbare temperatuur, en daarmee kan ik ook de afgifte sturen. Wordt een super leuk project!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Beer070 Haha, kan me er iets bij voorstellen. Ken je situatie verder niet, maar het is een forse unit. En helaas is het niet zo dat meer altijd beter is. Ik heb een 9kW T-cap staan. Voor een vrijstaande woning van 225m2, uit 2007, met volledig vloerverwarming. Kwam van 1700m3 per jaar. Nadeel aan de 3 fase t-caps is dat ze niet heel laag terug moduleren. Het temmen van het ding is een hele klus geweest. Het minimale verhogen is hoger dan ik op een niet al te koude dag kwijt kan. Ook de reden dat ik van zoneregeling afgestapt ben. Gelukkig met deze flow uiteindelijk zeer redelijk gelukt. Maar volgende keer zou ik voor 2x 5kW in cascade opstelling gaan.

[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 14-10-2025 12:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thoit
  • Registratie: Februari 2015
edterbak schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 22:52:
[...]

Welke versie van de flow gebruik je nu?
Ik ben teruggegaan naar: 25.02 Stable, daarmee is het een heel stuk rustiger met de MQTT berichten. Zal zo de nieuwe Alpha eens proberen. Edit: Na het installeren van de Alpha 8, weer ontzettend veel MQTT berichten. Ga dus weer terug naar de stable versie.
MikeyMan schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 12:16:
@Beer070 Haha, kan me er iets bij voorstellen. Ken je situatie verder niet, maar het is een forse unit. En helaas is het niet zo dat meer altijd beter is. Ik heb een 9kW T-cap staan. Voor een vrijstaande woning van 225m2, uit 2007, met volledig vloerverwarming. Kwam van 1700m3 per jaar. Nadeel aan de 3 fase t-caps is dat ze niet heel laag terug moduleren. Het temmen van het ding is een hele klus geweest. Het minimale verhogen is hoger dan ik op een niet al te koude dag kwijt kan. Ook de reden dat ik van zoneregeling afgestapt ben. Gelukkig met deze flow uiteindelijk zeer redelijk gelukt. Maar volgende keer zou ik voor 2x 5kW in cascade opstelling gaan.
Jep hier ook, huis van 256m2, met een 12Kw T-cap. Maar is een hele uitdaging om dat ding in bedwang te houden :-( Middels deze flow en quiet mode op 3 is het nu eindelijk te doen.

[ Voor 69% gewijzigd door Thoit op 14-10-2025 15:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brokencore
Hier nu stabiel met relatief weinig MQTT berichten met de volgende aanpassingen. Ik draai met een setpoint van 25 a 26 graden met directe sturing. Afgelopen dagen binnen 10 minuten op 19Hz met gemiddeld 5 commands. Daarna loopt de run nog een aantal uur door waarbij het setpoint langzaam wordt opgehoogd.

Aanpassing om initieel niet te ver terug te regelen, pomp loopt bij mij altijd op naar 42Hz voordat hij terug gaat. Softstart loopt bijna altijd door tot boven mijn gewenste setpoint dus heel laag beginnen had voor mij geen zin:
code:
1
2
3
4
5
6
7
// ***********************************************************************************
//      Stage 1 - Start up
// ***********************************************************************************

if (Phase == 1){
    F_SS_correction = -1;                                              //  R.W.: Was -5, nu aangepast naar -1
    F_SS_new_SP = F_SS_SP_start + F_SS_correction;                      //  Calculate the NEW SP.

In Phase 9 laat ik alleen het setpoint aanpassen als Ta +2 graden boven het setpoint zit. Mijn max dT is dus ingesteld op 2 graden:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
if (Phase == 9) {

if (ss_PV_Ta >= F_SS_new_SP + phase_1_max_dT) {                     // R.W.: Alleen uitvoeren is Ta te hoog is.
        T = ' - (EVALUATING)';

F_SS_new_SP = ss_PV_Ta - 1;                                      //  NEW SP
        F_SS_correction = F_SS_new_SP - F_SS_SP_start;                  //  NEW CORRECTION

}

In Phase 2 aanpassing om setpoint omhoog bij te werken als Ta twee graden boven setpoint komt. En omlaag bijwerken als Ta 0,5 graden onder het setpoint komt. Dit lijkt vroeg genoeg om te zorgen dat de compressor op 19/20Hz blijft draaien:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
//      Stage 2 - waiting for pump to relax

if (Phase == 2){    

if (ss_PV_Ta >= SP_Final +2)    {                   // R.W. aanpassen bij te laag setpoint
        F_SS_new_SP = ss_PV_Ta;                      //  NEW SP 
    } else if (ss_PV_Ta <= SP_Final -0.5) {          // R.W. aanpassen bij te hoog setpoint
    }

Dit werkt voor mij nu goed in de huidige weersomstandigheden met onderstaande instellingen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
Phase 1 (STARTUP)
Catch duration (sec)
90

Message delay (sec)
3

Max temp difference (°C)
-2

Phase 2 (STABLE) - (start after sec)
Message delay (sec)
60

Upperlimit correction
1

Lowerlimit correction
-3

Phase 3 (END) - (start after min)
Message delay (min/°C)
120

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Brokencore schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 16:14:
Hier nu stabiel met relatief weinig MQTT berichten met de volgende aanpassingen. Ik draai met een setpoint van 25 a 26 graden met directe sturing. Afgelopen dagen binnen 10 minuten op 19Hz met gemiddeld 5 commands. Daarna loopt de run nog een aantal uur door waarbij het setpoint langzaam wordt opgehoogd.

Aanpassing om initieel niet te ver terug te regelen, pomp loopt bij mij altijd op naar 42Hz voordat hij terug gaat. Softstart loopt bijna altijd door tot boven mijn gewenste setpoint dus heel laag beginnen had voor mij geen zin:
code:
1
2
3
4
5
6
7
//      Stage 1 - Start up

if (Phase == 1){
    F_SS_correction = -1;                                              //  R.W.: Was -5, nu aangepast naar -1
    F_SS_new_SP = F_SS_SP_start + F_SS_correction;                      //  Calculate the NEW SP.

In Phase 9 laat ik alleen het setpoint aanpassen als Ta +2 graden boven het setpoint zit. Mijn max dT is dus ingesteld op 2 graden:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
if (Phase == 9) {

if (ss_PV_Ta >= F_SS_new_SP + phase_1_max_dT) {                     // R.W.: Alleen uitvoeren is Ta te hoog is.
        T = ' - (EVALUATING)';

F_SS_new_SP = ss_PV_Ta - 1;                                      //  NEW SP
        F_SS_correction = F_SS_new_SP - F_SS_SP_start;                  //  NEW CORRECTION

}

In Phase 2 aanpassing om setpoint omhoog bij te werken als Ta twee graden boven setpoint komt. En omlaag bijwerken als Ta 0,5 graden onder het setpoint komt. Dit lijkt vroeg genoeg om te zorgen dat de compressor op 19/20Hz blijft draaien:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
//      Stage 2 - waiting for pump to relax

if (Phase == 2){    

if (ss_PV_Ta >= SP_Final +2)    {                   // R.W. aanpassen bij te laag setpoint
    } else if (ss_PV_Ta <= SP_Final -0.5) {          // R.W. aanpassen bij te hoog setpoint
    }

Dit werkt voor mij nu goed in de huidige weersomstandigheden met onderstaande instellingen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
Phase 1 (STARTUP)
Catch duration (sec)
90

Message delay (sec)
3

Max temp difference (°C)
-2

Phase 2 (STABLE) - (start after sec)
Message delay (sec)
60

Upperlimit correction
1

Lowerlimit correction
-3

Phase 3 (END) - (start after min)
Message delay (min/°C)
120
Thanks !
Ik ben nu nog wat zaken aan het debuggen rondom softstart functie en zone 1 vs zone 2 EN Direct vs Compensation Curve. Er is nog wat werk te verrichten om alle scenarios correct te hebben.

Daarna ga ik kijken of ik wat kan lenen van je aanpak. Bedankt voor het delen.

Phase 1 aanpassing. Dit is te specifiek voor je pomp denk ik om over te nemen. Ik weet dat dit in mijn geval zorgt voor te hoog oplopende setpoints.

Phase9 en phase 2 aanpassingen vind ik wel interessant. Daar ga ik naar kijken of daar bij mij ook muziek in zit.

Dank voor het delen nogmaals.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brokencore
Voor de logica van Phase 1 / Phase 9 heb ik ook gedacht om dit helemaal om te gooien volgens onderstaande. Heb jij hier al eens over nagedacht of zelfs ervaring mee opgedaan?

Variabelen Phase 1:
  • Start offset
  • Max temp difference
  • Message delay (sec)
  • Phase 1 Timeout
Werking als volgt:
  1. Bij starten compressor ActueelSetpoint = GewenstSetpoint - "Start offset"
  2. Timer Phase 1 Timeout starten
  3. Bij bereiken Ta >= ActueelSetpoint + "Max temp difference" een timer starten met lengte "Message delay (sec)". Timer resetten zodra niet meer aan bovenstaande voorwaarde wordt voldaan.
  4. Bij aflopen bovenstaande timer ActueelSetpoint = Ta - 1
  5. (mogelijk blijven sturen met een herhaling van x seconden zolang de timer nog doorloopt als vangnet als de Ta erg snel blijft stijgen)
  6. Bij Ta <= ActueelSetpoint - 0.5 dan ActueelSetpoint = Ta (afgerond omlaag)
  7. Bij bereiken 20Hz (of de waarden welke bij T-CAP horen) doorstappen naar Phase 2 of altijd doorstappen bij aflopen "Phase 1 Timeout"
Heb zelf alleen nog niet voldoende kennis van Node-RED om dit in de bestaande flow te bouwen. Zal ook nog wat moeten testen met de exacte waarden voor het bijsturen van het setpoint. Maar deze opzet leek mij wel relatief simpel, overzichtelijk en universeel.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• edterbak

Nieuwe update beschikbaar

BETA 1
Link: https://github.com/edterb...n_control/tree/25.06-BETA

Changes:
- Fix SoftStart: Aligned the function to operate better with 2 zones
- Fix SoftStart: Fixed an error in fetching RTC z2 result. It was fetching RTC z1 result
- Fix CCC: Zone 2 logic was different from Zone 1 logic
- Enhancement: Added a LOT of new external input options in the tab [WP Input] (WIP)

Er is dus een hoop gedaan onder de motorkap. Ik hoop dat voor niemand er nieuwe problemen bijgekomen zijn, maar het er juist minder zijn geworden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
@Brokencore
Ik ga er binnenkort goed naar kijken. Je krijgt reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
Brokencore schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 15:08:
Voor de logica van Phase 1 / Phase 9 heb ik ook gedacht om dit helemaal om te gooien volgens onderstaande. Heb jij hier al eens over nagedacht of zelfs ervaring mee opgedaan?

Variabelen Phase 1:
  • Start offset
  • Max temp difference
  • Message delay (sec)
  • Phase 1 Timeout
Werking als volgt:
  1. Bij starten compressor ActueelSetpoint = GewenstSetpoint - "Start offset"
  2. Timer Phase 1 Timeout starten
  3. Bij bereiken Ta >= ActueelSetpoint + "Max temp difference" een timer starten met lengte "Message delay (sec)". Timer resetten zodra niet meer aan bovenstaande voorwaarde wordt voldaan.
  4. Bij aflopen bovenstaande timer ActueelSetpoint = Ta - 1
  5. (mogelijk blijven sturen met een herhaling van x seconden zolang de timer nog doorloopt als vangnet als de Ta erg snel blijft stijgen)
  6. Bij Ta <= ActueelSetpoint - 0.5 dan ActueelSetpoint = Ta (afgerond omlaag)
  7. Bij bereiken 20Hz (of de waarden welke bij T-CAP horen) doorstappen naar Phase 2 of altijd doorstappen bij aflopen "Phase 1 Timeout"
Heb zelf alleen nog niet voldoende kennis van Node-RED om dit in de bestaande flow te bouwen. Zal ook nog wat moeten testen met de exacte waarden voor het bijsturen van het setpoint. Maar deze opzet leek mij wel relatief simpel, overzichtelijk en universeel.
Welkom @Brokencore in dit draadje
Dank voor je positieve input

Kan je mij als leek uitleggen wat bovenstaande voorstel doet en wat het oplevert t.o.v. de huidige situatie?
Alvast hartelijk dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
een vraag mbt warm tapwater i.c.m. Node Red

ik begrijp uit diverse bronnen dat mijn buffertank "PAWT-300L2 water storage tank" het efficiëntst het water verwarmt bij een doorvoersnelheid van 20 L/min

maar met de pumpspeed op 100% kom ik niet hoger uit dan

Result
Actual max pumpspeed 100 %
Water flow (L/min) 9.8
Active mode DHW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ercolano
Nnoitra schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 22:04:
[...]

Excuus, ik was ff een paar dagen offline :)
Die delta setting doet idd helemaal niets als je stuurt of maximale flow (ipv op deltaT).
No worries.
<<off topic >>Ik heb vanmiddag ter vergelijk een run gedraaid met de pomp op max en een delta van 2. Wat ik zo zie is dat tijdens deze run de compressor sneller blijft draaien en er grofweg gezegd 1 Kw aan extra warmte wordt gegenereerd tov van mijn eigen instellingen. De runs zijn onder vergelijkbare omstandigheden gedraaid. Als je wilt kan ik je de grafieken en zelfs de csv uit de service cloud sturen om het verschil (in mijn situatie) te zien. ik zie inderdaad niet dat hij extra gas geeft om de Tr binnen de delta te trekken, ik zie wel dat de compresor over de hele run harder loopt. Maar goed als jij geen effect ziet in jou set-up dan is het dus geen oplossing voor jou probleem.
cheers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Breadrun
Breadrun schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 14:35:
[...]
Overigens heb ik af en toe dat mijn HeishaMon vastloopt en alleen weer reageert na een reset.
Zijn er anderen die dit ook hebben (of een tip om de stabiliteit te verbeteren)?
Ik voed hem nu via de warmtepomp zelf en ben verbonden via wifi, maar misschien is een externe 5 V-voedingvstabieler?
Voor wie ooit tegen een soort gelijk iets aan loopt. Oplossing voor mij was uiteindelijk om in mijn TP-Link Deco de mesh uit te zetten voor de HeishaMon en hem hard toe te wijzen aan een AP. Hij wisselde steeds tussen twee AP's en daar ging het fout vermoed ik. Draait nu stabiel 8)

[ Voor 29% gewijzigd door Breadrun op 16-10-2025 08:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietjebel10
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:55
@hemertje
De max flow is afhankelijk van je totale systeem. Buisdiameter, radiatoren etc etc. Hoe meer beperkingen bijv. dunne leidingen geven veel weerstand.

Ter vergelijking in kan max 36 liter draaien, Leiding systeem is 32x3 en volledig vloerverwarming + 1 kleine radiator in de garage. Zo weinig mogelijk koppelingen etc etc. Minimaal draait mijn systeem op 9.8 liter en bij verwarmen 21.6 wordt door het systeem zelf geregeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wasgezellig
  • Registratie: December 2017
  • Niet online
De Beta 1 draait vooralsnog perfect zonder issues :) . Verwarming gebruik is hier nog steeds erg beperkt, dus de flow heeft het nog erg rustig op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brokencore
hemertje schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 21:11:
[...]

Welkom @Brokencore in dit draadje
Dank voor je positieve input

Kan je mij als leek uitleggen wat bovenstaande voorstel doet en wat het oplevert t.o.v. de huidige situatie?
Alvast hartelijk dank!
Bedankt. De reden voor verbetering was vooral dat ik tijdens Phase 1/9 het setpoint vaak heen en weer geslingerd zag worden zonder merkbaar effect. Dit komt deels door de toevoeging van Phase 9 waar ik zelf ooit een suggestie voor heb gedaan, wat achteraf mogelijk meer een lapmiddel was dan een structurele oplossing.

Het doel is dus minder MQTT berichten, vooral omdat mijn pomp na 90 seconden afschakelt bij 2 graden boven het setpoint wordt de Phase 1/9 combi erg vaak doorlopen. Wil niet zeggen dat mijn bovenstaande voorzet direct werkt, mogelijk heeft het verlagen van het setpoint nog wat aandacht nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Is er iemand die dit nuttig vind in onderstaande afbeelding, 1 en 2

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BQmia1800BUiWUC-toHnsJ0XjDI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gUhmePc7r3Mu3rl85mru8ycd.png?f=fotoalbum_large

Ik neig er naar om hem weg te halen wegens onzinnigheid (volgens mijzelf). Maar dat wil ik wel even toetsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
edterbak schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:58:

[Afbeelding]

Ik neig er naar om hem weg te halen wegens onzinnigheid (volgens mijzelf). Maar dat wil ik wel even toetsen.
Nuttig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-10 16:45
Nuttig

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
ai, jammer :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
Ik ben wat aan het spelen met grafiekjes. CCC in dit geval.

Zouden jullie dit nuttig vinden?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0wJBltvcaKj9dLByKf_VAwvFu8Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LfRNPFK4yKn06UFAncsDYm5H.png?f=fotoalbum_large

Via knopje kun je het aantal datapunten invullen tot 5.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CHw9FVzFRT3BsBtCTnl3wHt6cuo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5F2Vo0a6SiHZu0W2E121kGIf.png?f=fotoalbum_large

Graag jullie idee

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ercolano
Ik draai nu met een knik in mijn WAR lijn en vind dit nuttig (bij buiten temp zoals nu een hogere TA omdat afgifte systeem dat nodig heeft) . Extra mogelijkheden tot aanpassen (bv rond de defrost mania buitentemp) lijkt me ook ook leuk om mee te experimenteren. Dus ja doen wat mij betreft.
(vorige vraag overnemen war, wordt door mij niet gebruikt).

En het mooie aan de rtc is dat je je stooklijn zuinig (lees te zuinig) kunt afstellen en dat de rtc er een aantal keer een plusje op kan gooien om de ingestelde kamertemperatuur vast te houden. De ene 4 graden buiten temperatuur is immers niet gelijk aan de andere 4 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wasgezellig
  • Niet online
Ik gebruik dit ook, maar wel héél erg beperkt. Eigenlijk alleen om na aanpassingen (wat zelden gebeurt) de waardes meteen ook even naar de Pannasonic te schrijven. Puur als fallback optie voor eventuele problemen met NodeRed.

Dus ja, helemaal weghalen zou jammer zijn, maar het kan ook prima ergens anders verstopt worden als je het mij vraagt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wasgezellig
  • Niet online
edterbak schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 15:24:

Nu valt eigenlijk het kwartje pas waarom je er vanaf wilt :) . Gaat dus niet alleen om het menu, maar vooral om de functie. In dat geval vind ik de voordelen van meer ccc-punten veel zwaarder wegen dan het kunnen importen/exporteren van de curve.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nnoitra
edterbak schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 15:24:

[Afbeelding]

Via knopje kun je het aantal datapunten invullen tot 5.

[Afbeelding]

Graag jullie idee
Minder nuttig.
Alleen als je de interne WAR niet gebruikt of wil gebruiken.
En nog meer punten maakt het wellicht complexer om het (goed) in te stellen.
En om het 'monkey proof' te maken zou je moeten afdwingen (of beschrijven) dat een buitentemperatuur wijziging niet meer dan een x.x graad aan target temp mag wijzigen. Te grote sprongen en de WP gaat vaker afslaan bij veranderende buitentemperaturen wegens Target Temp overschrijding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
Brokencore schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 20:05:
[...]

Bedankt. De reden voor verbetering was vooral dat ik tijdens Phase 1/9 het setpoint vaak heen en weer geslingerd zag worden zonder merkbaar effect. Dit komt deels door de toevoeging van Phase 9 waar ik zelf ooit een suggestie voor heb gedaan, wat achteraf mogelijk meer een lapmiddel was dan een structurele oplossing.

Het doel is dus minder MQTT berichten, vooral omdat mijn pomp na 90 seconden afschakelt bij 2 graden boven het setpoint wordt de Phase 1/9 combi erg vaak doorlopen. Wil niet zeggen dat mijn bovenstaande voorzet direct werkt, mogelijk heeft het verlagen van het setpoint nog wat aandacht nodig.
omdat domme vragen niet bestaan...
wat is of doet Phase 1/9 ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
Phase 1 is de startup phase. Deze set de target zo laag mogelijk om de pomp te dwingen terug te regelen.
Dit gaat goed gedurende 3 minuten. (of 90 seconden kennelijk)

Phase 9 is de 'reset phase 1' phase.
Hier wordt de interne 'stop compressor'-condition verbroken. Deze duurt ~10 seconden
Als dit gedaan is dan mag phase 1 weer starten zonder risico dat de compressor uit gaat

[ Voor 4% gewijzigd door edterbak op 22-10-2025 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
thx, duidelijk zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breadrun
Vraagje, ik loop er tegen aan als ik de RTC automatisering gebruik en hij van DHW naar DHW+Heat schakelt ik een run van 1 min krijg die vooral lijkt te komen omdat in een keer alle RTC wijzigingen doorgevoerd worden.

Ik draai nog op v25.02 en de log laat het volgende zien:
22/10 21:53:16 - Compressor: stopped
22/10 21:53:16 - Function SoftStart Quietmode: Compressor run ended, quiet mode is already set to level 2
22/10 21:53:15 - MQTT Command: SetCurves: target: 22 (SP Calculation)
22/10 21:53:15 - Functions Final setpoint: Current setpoint: 20 °C. Calculated new setpoint: 22 °C
22/10 21:53:15 - Function SoftStart: Correction: -2 > -1 °C - (STARTUP) Freq: 34Hz
22/10 21:53:10 - MQTT Command: SetCurves: target: 21 (SP Calculation)
22/10 21:53:10 - Functions Final setpoint: Current setpoint: 20 °C. Calculated new setpoint: 21 °C
22/10 21:53:10 - Function SoftStart: Correction: -3 > -2 °C - (STARTUP) Freq: 35Hz
22/10 21:53:05 - Function SoftStart: Correction: -4 > -3 °C - (STARTUP) Freq: 35Hz
22/10 21:52:27 - MQTT Command: SetCurves: target: 20 (SP Calculation)
22/10 21:52:27 - Functions Final setpoint: Current setpoint: 23 °C. Calculated new setpoint: 20 °C
22/10 21:52:27 - Function SoftStart: Correction: 0 > -4 °C - (STARTUP) Freq: 22Hz
22/10 21:52:27 - Compressor: running
22/10 21:52:27 - Function SoftStart Quietmode: Timer started (10 minutes)
22/10 21:51:12 - MQTT Command: SetCurves: target: 23 (SP Calculation)
22/10 21:51:12 - Functions Final setpoint: Current setpoint: 22 °C. Calculated new setpoint: 23 °C
22/10 21:51:12 - Function WAR: Setpoint change: From 22.1 to 23.7 °C
22/10 21:49:27 - MQTT Command: SetCurves: target: 22 (SP Calculation)
22/10 21:49:27 - Functions Final setpoint: Current setpoint: 20 °C. Calculated new setpoint: 22 °C
22/10 21:49:27 - Function RTC: Correction change: From -3 to -1 °C (Room actual: 21.79 °C)
22/10 21:49:17 - TOP4_Operating_Mode_State: 4
22/10 21:49:15 - MQTT Command: SetOperationMode: 4 (SoftStart Quietmode)
22/10 21:49:14 - Function RTC: Stored next operating mode is removed
22/10 21:49:14 - Function RTC: Automation 'Change operating mode' triggered - Operation mode restored to 4 (Heat+DHW)

Liefste laat ik de automatisering aan omdat anders met dit zachte weer de hele dag de pomp loopt zonder dat er verwarmd hoeft te worden.

Iemand een tip hoe dit aan te vliegen? Of heb ik wellicht iets verkeerd staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Is een beetje lastig te voorkomen.
Komt doordat het water in de pijpen nog heet is vlak na het schakelen van de DHW run.
Hierdoor wordt vaak de 'compressor-uit' voorwaarde aangetikt.

Om te testen en aan te tonen dat dit echt iets van de panasonic of mijn flow is, kun je hebt beste alle functies een keer uit zetten.
Gewoon alleen HEAT+DHW aan en geen RTC/SoftStart... etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Breadrun schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 22:23:

Liefste laat ik de automatisering aan omdat anders met dit zachte weer de hele dag de pomp loopt zonder dat er verwarmd hoeft te worden.

Iemand een tip hoe dit aan te vliegen? Of heb ik wellicht iets verkeerd staan?
Je kunt de RTC functie uit laten, en alleen de automatisering aan. Dit werkt gewoon. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breadrun
edterbak schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 22:56:
[...]

Je kunt de RTC functie uit laten, en alleen de automatisering aan. Dit werkt gewoon. :)
Dat kan ik inderdaad ook eens doen of wellicht de RTC berichten tegenhouden de eerste vijf minuten mocht blijken dat met RTC uit vet wel goed gaat. Zie wel dat er een uur voor de automatisering getriggerd werd nog een DHW run was in dit geval maar ik heb best wat 1 min runs gehad deze week dus wilde proberen die te voorkomen.

[ Voor 4% gewijzigd door Breadrun op 22-10-2025 23:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
@Breadrun
Ik zie dat je setpoint op 22/23C ingesteld staat (via compensation curve).
Hoewel het je wens is uiteraard, is dit wel erg laag voor de pomp.
Ik heb het ook laag, ~24C. Maar ik merk dat het een ontzettend kritische targettemperatuur is. Tijdens het aan gaan van de compressor schiet de pomp dan al heel snel over zijn 'compressor-uit'-conditie heen. Toutlet = Setpoint +2C
Zodra het setpoint absoluut hoger wordt 26+C, kom ik uit het vervelende gebied met korte runs. Dit is ook wel wat pomp/installatie specifiek hoor.

Maar om mijzelf eens lekker tegen te spreken. Vandaag is het wel goed gegaan op de laatste run na..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/153_qN3oJxSBM6b1ZzsgjamAR_o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pVKC2nbOE8H1xT3Fr3nVwslG.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08:14
edterbak schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 22:52:
Is een beetje lastig te voorkomen.
Komt doordat het water in de pijpen nog heet is vlak na het schakelen van de DHW run.
Hierdoor wordt vaak de 'compressor-uit' voorwaarde aangetikt.
ff een vraagje, weet jij nu wat precies die compressor-uit voorwaarden zijn?
1 daarvan is Ta langer dan 3 minuten meer dan 2 graden boven Target
maar de compressor gaat ook direct uit bij x graden boven Target. Wat is die x nu precies? 3 of 5 graden of toch nog wat anders?

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breadrun
edterbak schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 23:14:
@Breadrun
Ik zie dat je setpoint op 22/23C ingesteld staat (via compensation curve).
Hoewel het je wens is uiteraard, is dit wel erg laag voor de pomp.
Ik heb het ook laag, ~24C. Maar ik merk dat het een ontzettend kritische targettemperatuur is. Tijdens het aan gaan van de compressor schiet de pomp dan al heel snel over zijn 'compressor-uit'-conditie heen. Toutlet = Setpoint +2C
Zodra het setpoint absoluut hoger wordt 26+C, kom ik uit het vervelende gebied met korte runs. Dit is ook wel wat pomp/installatie specifiek hoor.

Maar om mijzelf eens lekker tegen te spreken. Vandaag is het wel goed gegaan op de laatste run na..
[Afbeelding]
Ja ik heb een hele vlakke en lage stooklijn. Wij hoeven nu pas te beginnen met stoken dus de woning zelf is nog altijd niet heel koud. Merk wel nu de nachten kouder worden hij het met deze stooklijn ook niet red. Heb voor nu om te beginnen een paar graden toegevoegd om te kijken hoe dat gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eFEDoHTD9LnjEeM39QPj0-jm8Uk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/3cy9nR7ciQsxUst2utfHwGYS.png?f=user_large

Ik ga eens kijken wat hij vandaag doet _/-\o_
blb4 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 00:00:
[...]

ff een vraagje, weet jij nu wat precies die compressor-uit voorwaarden zijn?
1 daarvan is Ta langer dan 3 minuten meer dan 2 graden boven Target
maar de compressor gaat ook direct uit bij x graden boven Target. Wat is die x nu precies? 3 of 5 graden of toch nog wat anders?
Als het goed is heb je inderdaad de 2 graden boven target for 3 min en de directe stop.

Deze instant-stopdrempel is als het goed is:
  • Bij de meeste Aquarea H- en L-serie: +5 °C
  • Bij sommige J-serie (oude) modellen: +4 °C

[ Voor 18% gewijzigd door Breadrun op 23-10-2025 09:40 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nnoitra
Breadrun schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 08:09:
[...]

Ja ik heb een hele vlakke en lage stooklijn. Wij hoeven nu pas te beginnen met stoken dus de woning zelf is nog altijd niet heel koud. Merk wel nu de nachten kouder worden hij het met deze stooklijn ook niet red. Heb voor nu om te beginnen een paar graden toegevoegd om te kijken hoe dat gaat.

[Afbeelding]

Ik ga eens kijken wat hij vandaag doet _/-\o_

[...]

Als het goed is heb je inderdaad de 2 graden boven target for 3 min en de directe stop.

Deze instant-stopdrempel is als het goed is:
  • Bij de meeste Aquarea H- en L-serie: +5 °C
  • Bij sommige J-serie (oude) modellen: +4 °C
Bij de J serie zijn er modellen die er mee kappen als de output Target+2 voor 90 seconden is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak

Nieuwe versie

link: https://github.com/edterb...n_control/tree/25.06-BETA

Version 25.06 (! BETA 2 !)
Changes:
- Fix CCC: In Direct mode, disabling CCC function set the target temperature to 20 instead of the given setpoint.
- Fix SoftStart: When using buffertank and softstart together, the setpoint could be set too low, triggering the compressor-stop.
- Enhancement: PumpSpeed function added the active mode in the graph (Mode 0=Function off / 1=Low / 2=HEAT / 3=DHW)
- Enhancement: Added a LOT of additional external link-in nodes in WP Input tab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05:50
Ik heb eigenlijk nooit de CCC-functie aan de praat kunnen krijgen, omdat deze geen waarde berekende en de temperatuurregel altijd leeg bleef. De recente discussie over TOP27 en de direct mode heeft mij nu op het juiste spoor gebracht waar het probleem zat.

Ik zag dat Beta 2 al een aanpassing heeft voor de direct mode, maar helaas loste dat het CCC-probleem niet op.

Ik ben daarom in de code gedoken en heb het volgende gevonden:
In de functies
code:
1
Function CCC (zone1) en (zone2)
staat op regel 119, 120 en 121 het volgende:
code:
1
2
3
if (TOP20_ThreeWay_Valve_State == 1 || Operating_Mode === undefined || current_sp == 0 ||TOP76_Heating_Mode == 0 || Operating_Mode == 1 || Operating_Mode == 3 || Operating_Mode == 5 || Operating_Mode == 7 || Operating_Mode == 8) {    
        return null;                                                        // If state is 1 (DHW mode), correction 0 is direclty exported to the message and the function ends here.
    }

Deze if wordt uitgevoerd omdat current_sp gelijk is aan 0. Dat komt doordat eerder in de code TOP27_Z1_Heat_Request_Temp wordt opgevraagd, en deze waarde is 0 wanneer de pomp in direct mode staat.
Omdat deze if wordt uitgevoerd, stopt de CCC-functie meteen en wordt er geen waarde berekend.

Ik heb regel 119 aangepast naar: (De voorwaarde current_sp == 0 weg gehaald)
code:
1
if (TOP20_ThreeWay_Valve_State == 1 || Operating_Mode === undefined || TOP76_Heating_Mode == 0 || Operating_Mode == 1 || Operating_Mode == 3 || Operating_Mode == 5 || Operating_Mode == 7 || Operating_Mode == 8) {

En nu werkt de CCC-functie correct.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:09
Ik heb een 5J zonder buffertank of DHW. Wat zou ik kunnen veranderen qua Softstart om langere runs te krijgen?
Of misschien eerst weer de stooklijn naar beneden bijstellen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fnqophvwmIZbrZM8oHeQNR8y8Ps=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/4dZOjxrBg0PQp4iSaeJ6fq62.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JarYeLkfYwkXFJ_iEjlSzg3SGlI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KHc5KqsCBiMK935YMbXVEx7e.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Aziona op 24-10-2025 07:09 ]

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh

Pagina: 1 ... 122 123 Laatste