Heishamon <> Node Red voor Panasonic warmtepompen

Pagina: 1 ... 120 121 Laatste
Acties:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• boredgeestje
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:49
Het is alweer even een tijdje rustig in dit topic, maar ik wil toch nog even van de gelegenheid gebruik maken om te melden dat ik al een hele tijd met veel plezier gebruik maak van de functie in NR om het verwarmen van het boilervat met 20 minuten te vertragen nadat het minimumtemperatuursetpoint is gemaakt.

Het zorgt er goed voor dat we nagenoeg al de warmte in het boilervat kunnen benutten voor het douchen en niet dat het douchewater direct lauw wordt zodra het minimumtemperatuursetpoint is bereikt. Helemaal top!

This post was created with 100% recycled electrons

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Nu online
welkom terug! :)

die snap ik niet,, zal aan mij liggen :P

het tapwater zakt bv tot 40graden en wacht 20 minuten voordat het tapwater weer verwarmt wordt naar bv 52 graden

wat is het voordeel, de inhoud dient altijd verwarmt te worden
wanneer er nog een douchebeurt tussen zit dient er nog meer water verwarmt te worden

wat is de logica dan achter de vertraging en het voordeel ervan?

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boredgeestje
hemertje schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 22:11:
welkom terug! :)

die snap ik niet,, zal aan mij liggen :P

het tapwater zakt bv tot 40graden en wacht 20 minuten voordat het tapwater weer verwarmt wordt naar bv 52 graden

wat is het voordeel, de inhoud dient altijd verwarmt te worden
wanneer er nog een douchebeurt tussen zit dient er nog meer water verwarmt te worden

wat is de logica dan achter de vertraging en het voordeel ervan?
Het verschil zit hem er met name in als het vat gaat verwarmen op het moment dat je staat te douchen.
Door het verwarmen gaat de gelaagdheid van de warmte in het vat flink door elkaar, hierdoor krijg je na start verwarmen er vrij snel lauw water uit. Let wel, we hebben het hier over een boilervat van 190 liter.

Wanneer je het punt van omschakelen uitstelt, blijft de gelaagdheid in stand en kun je de warmte in het vat die nog boven de sensor zit ook nog gebruiken voor het douchen. In ons geval kunnen we op die manier zo'n 20 minuten langer genieten van warm water. Je kunt je voorstellen dat dit met name voordeel geeft op het moment dat het vat bij aanvang van de douchebeurt nét boven het setpoint om weer te gaan verwarmen zit en kan het verschil maken tussen een douchebeurt van een paar minuten warm gevolgd door lauw water en een douchebeurt waarbij je misschien al klaar bent voordat het lauw wordt.

Je hebt gelijk dat hoe dan ook het vat verwarmd moet worden, dus dan kun je het moment van verwarmen net zo goed uitstellen voor een beetje extra comfort :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
  • Nu online
ah top, dank voor je uitgebreide uitleg, deze is duidelijk
wij hebben een 300 liter boilervat

waar kan je deze vertraging in NR instellen?

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boredgeestje
hemertje schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 22:00:
ah top, dank voor je uitgebreide uitleg, deze is duidelijk
wij hebben een 300 liter boilervat

waar kan je deze vertraging in NR instellen?
Zie deze post van edterbak. Je kunt beginnen bij de NR afbeelding, want in de laatste versies van de flow zit dit blok er al standaard in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
  • Nu online
oke, dus nog niet in de GUI van NR

@edterbak
Kan je deze optie / functie toevoegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:17
Hmm. Technisch niet moeilijk.
Maar hoe noem je zo een functie. Wat voor beschrijving zodat de gebruiker het direct snapt. Intuitief.
De technische functie moet overeen komen met de gebruiker zijn verwachting na het lezen van de naam.
Dat is altijd de uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ercolano
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:52
Mbt de "Wachttijd opstarten DHW" functie die er nu standaard in zit (25.02), de settings page zou een plek zijn om daar, voor de meeste gebruikers, eenmalig de setting te controleren cq aan te passen.
Het ging een tijdje geleden over de max DHW temperatuur. Staat standaard op 75, maar de J gaat hikken als daar een waarde groter dan 65 staat. Ik verwacht dat de maximale waarde voor verschillende types pompen anders is. Ook deze standaard instelling kan op die plek. En er waren gebruikers die de "safety margin" in Cool wilden aanpassen, ook voor de settings page.

Overigens nav post van boredgeestje, heb ik het gister eens inde gaten gehouden. De wachttijd staat op 10 minuten (standaard code). Om 14:13:47 een DHW run getoggeld via de "auto start DHW". Om 14:18:33 kwam de eerste DHW melding in het log. Loopt mijn computer 2x zo snel of is er een short-cut in de code voorbij de nieuwe logica ?

En bij mij blijft de "Boost DHW toggle" altijd op aan staan als ik die heb gebruikt en de run volledig is afgerond.
Die moet dus handmatig op off. Ik weet dat jullie aardig tijd aan dit fenomeen hebben besteed in combi met de SolarDHW functie, en ik dacht opgelost. Ga hier zelf komende tijd naar speuren hoe dat komt, leer ik direct meer over de werking van de flow.

zal eea na volgende week eens uitvoerig documenteren als daar behoefte aan is.

p.s. "wachttijd opstarten DHW" in het Engels ... "Delay activate DHW" of zo iets .

[ Voor 3% gewijzigd door ercolano op 29-08-2025 08:24 ]

Gasloos | Pana 9J | 300l boiler | 8000wp | PHEV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boredgeestje
ercolano schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 08:20:
Mbt de "Wachttijd opstarten DHW" functie die er nu standaard in zit (25.02), de settings page zou een plek zijn om daar, voor de meeste gebruikers, eenmalig de setting te controleren cq aan te passen.
Het ging een tijdje geleden over de max DHW temperatuur. Staat standaard op 75, maar de J gaat hikken als daar een waarde groter dan 65 staat. Ik verwacht dat de maximale waarde voor verschillende types pompen anders is. Ook deze standaard instelling kan op die plek. En er waren gebruikers die de "safety margin" in Cool wilden aanpassen, ook voor de settings page.

Overigens nav post van boredgeestje, heb ik het gister eens inde gaten gehouden. De wachttijd staat op 10 minuten (standaard code). Om 14:13:47 een DHW run getoggeld via de "auto start DHW". Om 14:18:33 kwam de eerste DHW melding in het log. Loopt mijn computer 2x zo snel of is er een short-cut in de code voorbij de nieuwe logica ?

En bij mij blijft de "Boost DHW toggle" altijd op aan staan als ik die heb gebruikt en de run volledig is afgerond.
Die moet dus handmatig op off. Ik weet dat jullie aardig tijd aan dit fenomeen hebben besteed in combi met de SolarDHW functie, en ik dacht opgelost. Ga hier zelf komende tijd naar speuren hoe dat komt, leer ik direct meer over de werking van de flow.

zal eea na volgende week eens uitvoerig documenteren als daar behoefte aan is.

p.s. "wachttijd opstarten DHW" in het Engels ... "Delay activate DHW" of zo iets .
Vziw staat de delay parallel over de normale route. Als je de normale route in de NR flow niet weghaalt, dan zet ie nagenoeg direct door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ercolano
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:52
boredgeestje schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 20:09:
[...]

Vziw staat de delay parallel over de normale route. Als je de normale route in de NR flow niet weghaalt, dan zet ie nagenoeg direct door.
Ik heb het plaatje gezien uyit de post van Ed van 11 maart 2025. Maar, die parallele verbinding zie ik zo ie zo niet bij mij, zie screenshot. Vandaar mijn vraag.

.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WE_cSP_zd-uDq6ODjaxVXBtopOw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FhWfhfu2OaOTLG137xtllNff.jpg?f=fotoalbum_large

Gasloos | Pana 9J | 300l boiler | 8000wp | PHEV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boredgeestje
ercolano schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 16:30:
[...]

Ik heb het plaatje gezien uyit de post van Ed van 11 maart 2025. Maar, die parallele verbinding zie ik zo ie zo niet bij mij, zie screenshot. Vandaar mijn vraag.

.[Afbeelding]
In mijn NR omgeving is het al aangepast, dus kan ik het niet herleiden.
Is het niet die andere input die ingetekend staat op het rechterblok die zorgt voor de parallelle verwerking?

• hemertje
  • Nu online
ercolano schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 08:20:
het is denk ik eerder een vertragingstijd dan een wachttijd

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• edterbak
Ik pak heb boven besproken itempje later op.
Ik ben nu eerst bezig met de Zone 2 toevoeging.
Daarom even hier een update

Ik heb Zone 2 toegevoegd.
WAR is CCC geworden.
CCC Zone 1 en Zone 2 is werkt
RTC ook aanwezig voor 2 zones

Ik heb getest, en zone 1 lijkt prima te werken in Direct, CompensationCurve modus.
Zone control (z1) op Water, Thermostaat intern lijken prima te werken.

Wat nog niet werkt is Cool voor Zone 2.
Home dashboard ziet er zo uit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dcI8msVFf1aliDpY7-mggQsenTU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5rqJAyEFGE3GhmEwrNaBb9W1.png?f=fotoalbum_large

CCC tab
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LGulxj0iijiBLoen43_1JqsSi_4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iglVfffbi5BA53soArMThlNx.png?f=fotoalbum_large

RTC tab
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TBr6cS42WVCnB5hOV1klsIZ_QEw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Rv9IXCVqjnPkb0FftUWYzO92.png?f=fotoalbum_large

SoftStart functie is zone onafhankelijk
Nachtverlaging is zone onafhankelijk

Scheduled tasks hebben als het goed is nu ook Zone 1/2 opties waar van toepassing
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5-85vm8sIWtU6C52ii0F1vpIXW0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/kLpZQObuFKEV9qMLvdTS6fgv.png?f=user_large

Het menu edit gedeelte in System tab bevat ook zone 2 nu.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yheIjBah5em3lXdew6Dd36cyxmM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gEilv4epJBjtzheqGUmAwoue.png?f=fotoalbum_large

Temperatuur sensoren zijn nu zone 1 / zone 2 specifiek.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iQ28CdYswPYCzdnqToWvGpNtp7E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DXkWIuEv206xBrA2JMaQMOJ0.png?f=fotoalbum_large

Ik zal deze week een update van de ALPHA versie uploaden.
Ik wil graag dat er getest wordt of deze versie voor de ZONE 1 gebruikers nog werkt.
Ik wil wel graag alleen testers welke simpelweg een goede backup kunnen maken en kunnen terug gaan naar de vorige versie.
Let wel. Ik heb een hoop stored variables herschreven en hernoemed om te kunnen faciliteren voor Zone 1/2. Dus een eenvoudige import vorige JSON file zal niet foutloos gaan. Je zult dan weer van alles moeten instellen.

De echte actieve zone 2 gebruikers, die kunnen nog maar beter even wachten.
Om daadwerkelijk zone 2 te laten testen, heb ik eigenlijk directe toegang nodig op een systeem met zone 2.
Dat is lastig denk ik.

[ Voor 3% gewijzigd door edterbak op 07-09-2025 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
  • Nu online
boredgeestje schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 08:53:
[...]

Het verschil zit hem er met name in als het vat gaat verwarmen op het moment dat je staat te douchen.
Door het verwarmen gaat de gelaagdheid van de warmte in het vat flink door elkaar, hierdoor krijg je na start verwarmen er vrij snel lauw water uit. Let wel, we hebben het hier over een boilervat van 190 liter.

Wanneer je het punt van omschakelen uitstelt, blijft de gelaagdheid in stand en kun je de warmte in het vat die nog boven de sensor zit ook nog gebruiken voor het douchen. In ons geval kunnen we op die manier zo'n 20 minuten langer genieten van warm water. Je kunt je voorstellen dat dit met name voordeel geeft op het moment dat het vat bij aanvang van de douchebeurt nét boven het setpoint om weer te gaan verwarmen zit en kan het verschil maken tussen een douchebeurt van een paar minuten warm gevolgd door lauw water en een douchebeurt waarbij je misschien al klaar bent voordat het lauw wordt.

Je hebt gelijk dat hoe dan ook het vat verwarmd moet worden, dus dan kun je het moment van verwarmen net zo goed uitstellen voor een beetje extra comfort :)
edterbak schreef op zondag 7 september 2025 @ 20:28:
Ik pak heb boven besproken itempje later op.
ik heb AI eens ingeschakeld voor wat tekstuele hulp

Het gaat erom een technische functie te vertalen naar een begrijpelijke en intuïtieve naam voor de gebruiker, die de voordelen direct duidelijk maakt. Laten we eens kijken naar de kern van de functie: het uitstellen van het verwarmen om de gelaagdheid van warm water te behouden en zo langer warm water te hebben tijdens het douchen.
Hier zijn enkele suggesties voor namen en beschrijvingen, met de nadruk op intuïtiviteit en het voordeel voor de gebruiker:

Een krachtige Engelstalige term! Dat verandert de dynamiek. Laten we ons richten op termen die het voordeel van langer warm water en het slimme beheer van de boiler benadrukken, met een focus op impact en duidelijkheid.

Hier zijn enkele suggesties voor namen en beschrijvingen, met de gedachte aan een krachtige, intuïtieve Engelstalige naam:

Optie: Nadruk op 'Extended' of 'Prolonged' Experience
Name: Extended Shower Mode
Description: "Maximizes your hot water duration by intelligently preserving thermal layering in the tank, ensuring a longer, comfortable shower." (Benadrukt de verlengde duur en comfort.)
Name: Prolonged Heat Delivery
Description: "Delays reheating to fully utilize existing hot water stratification, providing a sustained flow of warmth for extended periods." (Meer technisch, maar benadrukt de levering van warmte.)

Optie: Nadruk op 'Smart' of 'Optimized' Management
Name: Smart Stratification
Description: "Intelligently manages hot water layering to prevent premature mixing, allowing you to draw more usable hot water from the tank." (Direct, maar 'stratification' kan nog steeds een drempel zijn.)
Name: Dynamic Heat Retention
Description: "Actively retains the layered heat within your water heater, optimizing hot water availability and extending your shower comfort." (Klinkt geavanceerd en benadrukt retentie.)
Name: Optimal Draw Mode
Description: "Optimizes the draw of hot water from your tank by delaying reheating, ensuring you get the most out of every shower." (Focus op het 'trekken' van water en optimalisatie.)

Optie: Nadruk op 'Uninterrupted' of 'Seamless' Experience
Name: Seamless Hot Water
Description: "Ensures a continuous flow of hot water by preventing temperature fluctuations caused by early reheating, for an uninterrupted shower experience." (Benadrukt de ononderbroken ervaring.)
Name: Consistent Comfort
Description: "Maintains consistent hot water temperature throughout your shower by prioritizing existing heat layers over immediate reheating." (Focus op comfort en consistentie.)

Mijn aanbeveling voor een krachtige en intuïtieve term:
Ik denk dat Extended Shower Mode of Optimal Draw Mode het meest krachtig en intuïtief zijn. Extended Shower Mode is zeer direct en begrijpelijk voor de gebruiker. Optimal Draw Mode klinkt geavanceerd en benadrukt de efficiëntie.
Als u een term zoekt die de technische intelligentie benadrukt, zou Dynamic Heat Retention ook een sterke kandidaat zijn.

Voor Dynamic Heat Retention kunnen we de volgende beschrijvingen gebruiken, die de kracht en het voordeel van de functie benadrukken:
Naam: Dynamic Heat Retention

Beschrijvingen:
Korte, krachtige beschrijving:
"Actively preserves the natural thermal layering within your water heater, maximizing the usable hot water volume and extending your comfortable shower experience by delaying premature reheating."
Focus: Actief behoud van gelaagdheid, maximalisatie van bruikbaar volume, verlenging van comfortabele douche, uitstel van vroegtijdige verwarming.

Meer gedetailleerde beschrijving (voor handleiding/uitleg):
"Dynamic Heat Retention intelligently manages the heating cycle of your water tank. Instead of immediately reheating when the temperature at the sensor drops, this feature prioritizes utilizing the remaining stratified hot water above the sensor. This innovative approach prevents the rapid mixing of hot and cold layers that typically occurs during reheating, allowing you to draw significantly more hot water from the tank before it becomes noticeably cooler. Experience prolonged comfort and avoid sudden temperature drops during your shower, especially when the tank is near its reheating threshold."

Focus: Intelligente verwarmingscyclus, prioriteit voor resterend gelaagd water, voorkomt snelle menging, significant meer warm water, verlengd comfort, vermijdt plotselinge temperatuurdalingen.

Gebruikersgerichte beschrijving (met nadruk op voordeel):
"Never cut your shower short again. Dynamic Heat Retention ensures you get every last drop of warmth from your water heater. By smartly delaying the reheat cycle, it maintains the distinct layers of hot water, giving you up to 20 minutes more hot water for a truly uninterrupted and satisfying shower."

Focus: Nooit meer een korte douche, elke druppel warmte benutten, slim uitstel, behoud van lagen, extra minuten warm water, ononderbroken en bevredigende douche.

Welke van deze beschrijvingen spreekt u het meest aan voor het specifieke doel (bijvoorbeeld marketingtekst, productomschrijving, of handleiding)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
https://github.com/edterb...control/tree/25.1-ALPHA-1

Het zal ergens deze week worden verwacht ik.
Pagina heb ik alvast gemaakt met wat hulp van AI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
  • Nu online
Lekker bezig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boredgeestje
hemertje schreef op maandag 8 september 2025 @ 20:54:
[...]

[...]

ik heb AI eens ingeschakeld voor wat tekstuele hulp

Het gaat erom een technische functie te vertalen naar een begrijpelijke en intuïtieve naam voor de gebruiker, die de voordelen direct duidelijk maakt. Laten we eens kijken naar de kern van de functie: het uitstellen van het verwarmen om de gelaagdheid van warm water te behouden en zo langer warm water te hebben tijdens het douchen.
Hier zijn enkele suggesties voor namen en beschrijvingen, met de nadruk op intuïtiviteit en het voordeel voor de gebruiker:

Een krachtige Engelstalige term! Dat verandert de dynamiek. Laten we ons richten op termen die het voordeel van langer warm water en het slimme beheer van de boiler benadrukken, met een focus op impact en duidelijkheid.

Hier zijn enkele suggesties voor namen en beschrijvingen, met de gedachte aan een krachtige, intuïtieve Engelstalige naam:

Optie: Nadruk op 'Extended' of 'Prolonged' Experience
Name: Extended Shower Mode
Description: "Maximizes your hot water duration by delaying reheating and thus preserving thermal layering in the tank, allowing the utilization of all hot water in the tank and ensuring a longer, comfortable shower." (Benadrukt de verlengde duur en comfort.)
Name: Prolonged Heat Delivery
Description: "Delays reheating to fully utilize existing hot water stratification, providing a sustained flow of warmth for extended periods." (Meer technisch, maar benadrukt de levering van warmte.)

Optie: Nadruk op 'Smart' of 'Optimized' Management
Name: Smart Stratification
Description: "Intelligently manages hot water layering to prevent premature mixing, allowing you to draw more usable hot water from the tank." (Direct, maar 'stratification' kan nog steeds een drempel zijn.)
Name: Dynamic Heat Retention
Description: "Actively retains the layered heat within your water heater, optimizing hot water availability and extending your shower comfort." (Klinkt geavanceerd en benadrukt retentie.)
Name: Optimal Draw Mode
Description: "Optimizes the draw of hot water from your tank by delaying reheating, ensuring you get the most out of every shower." (Focus op het 'trekken' van water en optimalisatie.)

Optie: Nadruk op 'Uninterrupted' of 'Seamless' Experience
Name: Seamless Hot Water
Description: "Ensures a continuous flow of hot water by preventing temperature fluctuations caused by early reheating, for an uninterrupted shower experience." (Benadrukt de ononderbroken ervaring.)
Name: Consistent Comfort
Description: "Maintains consistent hot water temperature throughout your shower by prioritizing existing heat layers over immediate reheating." (Focus op comfort en consistentie.)

Mijn aanbeveling voor een krachtige en intuïtieve term:
Ik denk dat Extended Shower Mode of Optimal Draw Mode het meest krachtig en intuïtief zijn. Extended Shower Mode is zeer direct en begrijpelijk voor de gebruiker. Optimal Draw Mode klinkt geavanceerd en benadrukt de efficiëntie.
Als u een term zoekt die de technische intelligentie benadrukt, zou Dynamic Heat Retention ook een sterke kandidaat zijn.

Voor Dynamic Heat Retention kunnen we de volgende beschrijvingen gebruiken, die de kracht en het voordeel van de functie benadrukken:
Naam: Dynamic Heat Retention

Beschrijvingen:
Korte, krachtige beschrijving:
"Actively preserves the natural thermal layering within your water heater, maximizing the usable hot water volume and extending your comfortable shower experience by delaying premature reheating."
Focus: Actief behoud van gelaagdheid, maximalisatie van bruikbaar volume, verlenging van comfortabele douche, uitstel van vroegtijdige verwarming.

Meer gedetailleerde beschrijving (voor handleiding/uitleg):
"Dynamic Heat Retention intelligently manages the heating cycle of your water tank. Instead of immediately reheating when the temperature at the sensor drops, this feature prioritizes utilizing the remaining stratified hot water above the sensor. This innovative approach prevents the rapid mixing of hot and cold layers that typically occurs during reheating, allowing you to draw significantly more hot water from the tank before it becomes noticeably cooler. Experience prolonged comfort and avoid sudden temperature drops during your shower, especially when the tank is near its reheating threshold."

Focus: Intelligente verwarmingscyclus, prioriteit voor resterend gelaagd water, voorkomt snelle menging, significant meer warm water, verlengd comfort, vermijdt plotselinge temperatuurdalingen.

Gebruikersgerichte beschrijving (met nadruk op voordeel):
"Never cut your shower short again. Dynamic Heat Retention ensures you get every last drop of warmth from your water heater. By smartly delaying the reheat cycle, it maintains the distinct layers of hot water, giving you up to 20 minutes more hot water for a truly uninterrupted and satisfying shower."

Focus: Nooit meer een korte douche, elke druppel warmte benutten, slim uitstel, behoud van lagen, extra minuten warm water, ononderbroken en bevredigende douche.

Welke van deze beschrijvingen spreekt u het meest aan voor het specifieke doel (bijvoorbeeld marketingtekst, productomschrijving, of handleiding)?
Mooi om te zien hoe je een taalmodel inzet voor dit vraagstuk!
Ik vind extended shower mode wel de meest pakkende term.
Heb even een samenraapsel van beschrijvingen gepakt om het iets beter te omschrijven (?):
Description: "Maximizes your hot water duration by delaying reheating and thus preserving thermal layering in the tank, allowing the utilization of all hot water in the tank and ensuring a longer, comfortable shower."

• edterbak
Mannen, even een gewetens vraag.

Ik heb zelf zojuist een nieuwe slimme meter gekregen. De vorige was stuk gegaan.
Maar ik constateer afwijkend gedrag in de meting.

De meters raporteren:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Energy consumption (tarif 1) kWh
Energy consumption (tarif 2) kWh
Energy production (tarif 1) kWh
Energy production (tarif 2) kWh

Power consumption kW
Power consumption phase L1 kW
Power consumption phase L2 kW
Power consumption phase L3 kW

Power production kW
Power production phase L1 kW
Power production phase L2 kW
Power production phase L3 kW

Bij mijn vorige meter was [Power consumption] OF [Power production] een positief getal. Eén of de ander postief.
Bij mijn nieuwe meter is [Power consumption] EN [Power production] een positief getal... tegelijkertijd positief!
Ik heb ChatGPT om hulp gevraagd, maar dit is kennelijk normaal gedrag omdat de P1 alleen naar de consument rapporteert en niet naar de leverancier.

Naar de leverancier wordt blijkbaar intern [Power consumption] en [Power production] met elkaar verrekend per tarief, en DAT resultaat staat in Energy consumption/production (tarief 1/2). Ik ga dit nog controleren of de meter dit goed doet en of dit overeenkomt met de theorie.

Maar nu voor vandaag zien mijn gegevens er als volgt uit.:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/suHJJ2VtQ4KqUczkCffdN_Q9Hlc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XXYHB4Vrq29gPLJE3aKNut2D.png?f=fotoalbum_large

Je ziet dus gelijk duidelijk dat beiden > 0 rapporteren tegelijkertijd.

Maar....
Dit gedrag is anders dan dat ik de flow op ontworpen heb. De berekening gaat nu niet vanzelf correct.
Mijn conclusie is eigenlijk dat er dus gewoon 2 methoden zijn welke beiden in gebruik zijn in de P1 meter wereld..,.

Is mijn conclusie correct volgens jullie? Graag jullie mening en ervaring.

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:42
edterbak schreef op donderdag 11 september 2025 @ 20:31:
Mannen, even een gewetens vraag.

Ik heb zelf zojuist een nieuwe slimme meter gekregen. De vorige was stuk gegaan.
Maar ik constateer afwijkend gedrag in de meting.

De meters raporteren:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Energy consumption (tarif 1) kWh
Energy consumption (tarif 2) kWh
Energy production (tarif 1) kWh
Energy production (tarif 2) kWh

Power consumption kW
Power consumption phase L1 kW
Power consumption phase L2 kW
Power consumption phase L3 kW

Power production kW
Power production phase L1 kW
Power production phase L2 kW
Power production phase L3 kW

Bij mijn vorige meter was [Power consumption] OF [Power production] een positief getal. Eén of de ander postief.
Bij mijn nieuwe meter is [Power consumption] EN [Power production] een positief getal... tegelijkertijd positief!
Ik heb ChatGPT om hulp gevraagd, maar dit is kennelijk normaal gedrag omdat de P1 alleen naar de consument rapporteert en niet naar de leverancier.

Naar de leverancier wordt blijkbaar intern [Power consumption] en [Power production] met elkaar verrekend per tarief, en DAT resultaat staat in Energy consumption/production (tarief 1/2). Ik ga dit nog controleren of de meter dit goed doet en of dit overeenkomt met de theorie.

Maar nu voor vandaag zien mijn gegevens er als volgt uit.:
[Afbeelding]

Je ziet dus gelijk duidelijk dat beiden > 0 rapporteren tegelijkertijd.

Maar....
Dit gedrag is anders dan dat ik de flow op ontworpen heb. De berekening gaat nu niet vanzelf correct.
Mijn conclusie is eigenlijk dat er dus gewoon 2 methoden zijn welke beiden in gebruik zijn in de P1 meter wereld..,.

Is mijn conclusie correct volgens jullie? Graag jullie mening en ervaring.
Interssant… je zou toch zeggen dat er 1 standaard moet zijn, ook voor de P1 poort. Voorlopig kan ik je niet helpen, heb nog steeds een draaischijfmeter.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• boredgeestje
Hangt het niet samen met welke DSMR versie er wordt gebruikt in de slimme meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Zou kunnen. Ik zou het graag zeker willen weten zodat ik het door de gebruiker kan laten invullen of selecteren.

edit:
ChatGPT zegt dat het verschilt per meter en geen eenduidig overzicht beschikbaar is.
Ik zal de gebruiker dus iets moeten laten kiezen a.d.h.v. een vraag of iets dergelijks.
Pff.. gedoe.

[ Voor 47% gewijzigd door edterbak op 12-09-2025 02:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-10 18:19

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

edterbak schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 01:55:
Zou kunnen. Ik zou het graag zeker willen weten zodat ik het door de gebruiker kan laten invullen of selecteren.

edit:
ChatGPT zegt dat het verschilt per meter en geen eenduidig overzicht beschikbaar is.
Ik zal de gebruiker dus iets moeten laten kiezen a.d.h.v. een vraag of iets dergelijks.
Pff.. gedoe.
Ik kan voor mijn meter tonen wat voor waardes die heeft. Dit is voor de Landys+Gyr E360.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Current L1/L2/L3
Delivery Current L1/L2/L3
Actual Usage (L1 + L2 + L3)
Actual Delivery (L1 + L2 + L3)
kWh Usage L1 (Calculated)
kWh Usage L2 (Calculated)
kWh Delivery L2 (Calculated)
kWh Usage L3 (Calculated)
kWh Delivery L3 (Calculated)
kWh Delivery L1 (Calculated)

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Ghehehe.
Wat voor mij belangrijk is, is of deze twee TEGELIJK en positief getal kunnen produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

edterbak schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:19:
Ghehehe.
Wat voor mij belangrijk is, is of deze twee TEGELIJK en positief getal kunnen produceren.

Ja; beide op het ogenblik. Zo rond de 300 wattAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GVxChrHNbsOd8bduBaXL6LnYbSU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/d2fobKJ1lo5peP0pXUB9vzv0.png?f=fotoalbum_large

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
  • Nu online
imdos schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:34:
[...]

Ja; beide op het ogenblik. Zo rond de 300 watt[Afbeelding]
hoe en waar kan ik deze waarden op jou manier uitlezen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• edterbak

Update *** Alpha 1 test versie ***

https://github.com/edterb...control/tree/25.1-ALPHA-1

Niet proberen als je het veilig wilt houden voor de WAF.

What's in it:

Version 25.03 (!ALPHA!)

Changes:
- Renamed the WAR function to CCC function. WAR is Dutch for Weers Afhenkelijke Regeling. CCC is Custom Compensation Curve. Seems more logical and intuitive..
- Changed all variables related to CCC function to a structured F_CCC.z1... version.
- Added 2nd zone for CCC function.
- Changed all variables related to RTC function to a structured F_RTC.z1 and F_RTC.z2 version.
- Added 2nd zone for RTC function.
- In System > Sensors: Added an extra sensor for RTC zone 2
- Modified COOL function: Safety margin of 0 now possible. Added this in the HELP section.
- Improved Scheduler: The schedule # is now shown in GUI and it should be shown in the log.
- Fixed COOL function: The flow was sending 2 decimal accurate setpoints, resulting in a lot of mqtt commands being needlessly sent. Now the target is rounded to the whole digit.
- Scheduler tasks are adjusted to function for Zone 1 or/and Zone 2

Happy testing en laat het mij weten alsjeblieft als je er wat van vind.

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

hemertje schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 21:41:
[...]

hoe en waar kan ik deze waarden op jou manier uitlezen?
Als je een digitale meter hebt en een usb stick om je p1 meter uit te lezen. Dit komt uit Domoticz. Maar kan ook via home assistant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
P1 reporting method
Some P1 meters deliver both delivery and consumption as is, without calculating the result of the two.
Type 1: Consumption AND production can have a value (not 0) at the same time
Type 2: Consumption OR production has a value (not 0), one is always reported as 0
The differrence between the two types is the household's own consumption.
> Single Phase meters are always of type 2.

Scenario: L1 + L2 = 600W consumption and L3 = 1000W production.
Example type 1:
Consumption = L1 + L2 + L3 = 300 + 300 + 0 = 600W >> Result = 600W
Production = L1 + L2 + L3 = 0 + 0 + 1000 = 1000W >> Result = 1000W

Example type 2:
Consumption = L1 + L2 + L3 = 300 + 300 + 0 = 600W >> 600 - 1000 = -400W >> Result = 0W
Production = L1 + L2 + L3 = 0 + 0 + 1000 = 1000W >> 1000 - 600 = 400W >> Result 400W

Is dit duidelijk?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N4498BNZYJ-fh9s_T3Bjtk-go5w=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/SpYtIhKIOlA9jHAOveK5rlME.png?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door edterbak op 13-09-2025 14:12 ]

• blb4
edterbak schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 13:49:
P1 reporting method
Some P1 meters deliver both delivery and consumption as is, without calculating the result of the two.
Type 1: Consumption AND production can have a value (not 0) at the same time
Type 2: Consumption OR production has a value (not 0), one is always reported as 0
The differrence between the two types is the household's own consumption.
> Single Phase meters are always of type 2.

Scenario: L1 + L2 = 600W consumption and L3 = 1000W production.
Example type 1:
Consumption = L1 + L2 + L3 = 300 + 300 + 0 = 600W >> Result = 600W
Production = L1 + L2 + L3 = 0 + 0 + 1000 = 1000W >> Result = 1000W

Example type 2:
Consumption = L1 + L2 + L3 = 300 + 300 + 0 = 600W >> 600 - 1000 = -400W >> Result = 0W
Production = L1 + L2 + L3 = 0 + 0 + 1000 = 1000W >> 1000 - 600 = 400W >> Result 400W

Is dit duidelijk?

[Afbeelding]
Voor mij duidelijk :). Type 1 is fijner, geeft meer inzicht in onbalans tussen de fasen.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• edterbak
Type 1 of type 2. Dit is een eigenschap van de p1 meter zelf. Niet iets waarin je te kiezen hebt. Het is merk afhankelijk zo blijkt.
Er moet dus geselecteerd worden wat jouw meter doet. Ik zal dat aspect nog wat duidelijker maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Is er iemand die de alpha geprobeert heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
  • Nu online
edterbak schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 22:17:
Type 1 of type 2. Dit is een eigenschap van de p1 meter zelf. Niet iets waarin je te kiezen hebt. Het is merk afhankelijk zo blijkt.
Er moet dus geselecteerd worden wat jouw meter doet. Ik zal dat aspect nog wat duidelijker maken
is de P1 selectie te automatiseren?
dat NR via HA de type P1 meter uitleest en vervolgens zelf het type invult
Uiteraard handmatig te wijzigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
  • Nu online
edterbak schreef op zondag 14 september 2025 @ 20:16:
nog niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
edterbak schreef op zondag 14 september 2025 @ 20:16:
Hij draait bij mij maar ik doe er niet zo veel mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak

New update (Alpha 2 version)

Link: https://github.com/edterb...n_control/tree/25.1-ALPHA

Version 25.04 (!ALPHA 2!)</br>
Changes:</br>
- Fixed Scheduler which did not work at all. Disabled trigger > Enable.
- Changed the button actions for zone 1 and 2 to not remove a chart
- Changed the storege of RTC chart to make it more robust
- Added Zone 1 and Zone 2 above the RTC charts to make it more clear what is selected.
- Removed some entries for Zone 2 in Settings tab.
- Moved Zone 2 Cool from Settings tab to Home tab.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
@blb4
De scheduler deed niks in alpha 1 kwam ik net achter.
Ik heb direct een update uitgeduwd om dit te fixen. Zie alpha 2 in post hier boven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edterbak

New update (Alpha 3 version)

link: https://github.com/edterb...n_control/tree/25.1-ALPHA
Version 25.04 (!ALPHA 3!)
Changes:
- Fixed graphs
- Fixed some missing connectors to CCC zone 2 function
- Fixed System > sensor text for WAR > CCC

Ik heb eigenlijk echt iemand nodig waarmee ik kan praten via discord of iets anders. Scherm delen, teams ofzo. Het debuggen gaat erg traag zo via chat.

Is er hier iemand waarmee ik kan sparren zoals ik voor ogen heb?
mijn wensen: zone 2, evt buffer vat.

[ Voor 12% gewijzigd door edterbak op 16-09-2025 22:40 ]

• edterbak

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:55
@edterbak Houd je gewenste functionaliteit gewoon bij je eigen situatie joh. Gaat je heel wat stress en tijd schelen.
Als iemand iets extra's wil, mag die persoon ook tijd en moeite investeren.

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edterbak
Dat gaat helaas niet en wil ik ook niet.
ik heb alles omgegooid en ik ga niet alles ongedaan maken. Daar heeft weken en weken werk in gezeten met het hogere doel om een meer generieke oplossing te hebben waar we op voort kunnen bouwen.

Maar... Het gevolg is nu dan dat de ontwikkeling van de stable versie stil blijft staan. Dit vind ik zelf niet erg want bij mij werkt alles gewoon met de alpha versie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nnoitra
edterbak schreef op zondag 21 september 2025 @ 15:27:
Dat gaat helaas niet en wil ik ook niet.
ik heb alles omgegooid en ik ga niet alles ongedaan maken. Daar heeft weken en weken werk in gezeten met het hogere doel om een meer generieke oplossing te hebben waar we op voort kunnen bouwen.

Maar... Het gevolg is nu dan dat de ontwikkeling van de stable versie stil blijft staan. Dit vind ik zelf niet erg want bij mij werkt alles gewoon met de alpha versie.
Komt min of meer overeen met wat ik bedoelde :)
Als het zo voor jou zo werkt, dikke prima, lekker zo laten.
Kun je voor jezelf rustig verder knutselen als er iets in/voor jouw situatie niet werkt d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:41

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ja het draait bij mij ook ronduit stabiel allemaal. Maar zal eens de tijd nemen om de laatste versie te installeren. Alle kleine beetjes tests helpen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietjebel10
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:06
@edterbak Laatste software geupdate. Flow version
25.04 (ALPHA 3)
systeem bij mij geen zone 2, geen dhw wel een probleem g ruim 600 mqtt commands

nu gereset en weer hetzelfde
23/09 09:10:45 - MQTT Command: SetCurves: target: null (SP Calculation)
23/09 09:10:17 - MQTT Command: SetCurves: target: null (SP Calculation)
23/09 09:09:49 - MQTT Command: SetCurves: target: null (SP Calculation)
23/09 09:09:21 - MQTT Command: SetCurves: target: null (SP Calculation)
23/09 09:08:53 - MQTT Command: SetCurves: target: null (SP Calculation)
23/09 09:08:25 - MQTT Command: SetCurves: target: null (SP Calculation)
23/09 09:07:57 - MQTT Command: SetCurves: target: null (SP Calculation)
23/09 09:07:29 - MQTT Command: SetCurves: target: null (SP Calculation)
23/09 09:07:01 - MQTT Command: SetCurves: target: null (SP Calculation)
23/09 09:06:33 - MQTT Command: SetCurves: target: null (SP Calculation)
23/09 09:06:06 - Compressor: stopped
23/09 09:06:05 - MQTT Command: SetCurves: target: null (SP Calculation)
23/09 09:05:37 - MQTT Command: SetCurves: target: null (SP Calculation)
23/09 09:05:09 - MQTT Command: SetCurves: target: null (SP Calculation)
23/09 09:04:41 - MQTT Command: SetCurves: target: null (SP Calculation)
23/09 09:04:25 - MQTT Command: SetCurves: target: 20 (SP Calculation)
23/09 09:04:25 - Functions Final setpoint: Current zone 1 setpoint: 23 °C. Calculated new setpoint: 20 °C
23/09 09:04:25 - Function CCC (Zone 1): Setpoint change: From 21 to 20 °C
23/09 09:04:14 - Function CCC (Zone 1): Setpoint change: From 23 to 21 °C
23/09 09:04:14 - Compressor: running
23/09 09:04:13 - MQTT Command: SetCurves: target: null (SP Calculation)
23/09 09:03:54 - MQTT Command: SetCurves: target: 23 (SP Calculation)
23/09 09:03:54 - Functions Final setpoint: Current zone 1 setpoint: 20 °C. Calculated new setpoint: 23 °C
23/09 09:03:54 - Function CCC (Zone 1): Setpoint change: From 20 to 23 °C
23/09 09:03:54 - Function - CCC (Zone 1): 1
23/09 09:03:45 - MQTT Command: SetCurves: target: null (SP Calculation)
23/09 09:03:17 - MQTT Command: SetCurves: target: null (SP Calculation)
23/09 09:03:01 - SYSTEM: MQTT block inactive, default block mode: BLOCK ALL
23/09 06:27:03 - Function RTC (Zone 1): Correction change: From -2.4 to 0 °C (Room actual: 20.58 °C)
23/09 01:42:03 - Function RTC (Zone 1): Correction change: From -2.9 to -2.4 °C (Room actual: 21.08 °C)

Ook wanneer CCC uitstaat blijft hij MQTT Coommands versturen

Na systeem update NUC debian lijkt alles goed te gaan

Flow version

25.04 (ALPHA 3)

23/09 11:17:56 - SYSTEM: MQTT block inactive, default block mode: BLOCK ALL
23/09 11:16:51 - SETUP - Sensors: Custom outside temperature sensor FOUND and used
23/09 11:13:27 - Function - CCC (Zone 2): 0
23/09 11:13:27 - Function - CCC (Zone 1): 1
23/09 11:12:51 - SETUP - Sensors (Zone 2): Zone 2 second room thermostat not found.
23/09 11:12:06 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online
23/09 11:12:01 - Function - RTC (Zone 2): 0
23/09 11:12:01 - Function - RTC (Zone 1): 0
23/09 11:11:56 - SYSTEM: MQTT Broker: Node Red MQTT node connected
23/09 11:11:54 - Function - SoftStart: 0
23/09 11:11:53 - SYSTEM: Persistent storage: OK
23/09 11:11:52 - Function - Solar: 0
23/09 11:11:52 - Function NightReduction: 0
23/09 11:11:52 - SYSTEM: CCC Zone 2 settings are OK
23/09 11:11:52 - Function NightReduction: New correction: -1 °C
23/09 11:11:52 - SYSTEM: MQTT block active, default block mode: BLOCK ALL
23/09 11:11:52 - Function SoftStart (Zone 1): SoftStart function end
23/09 11:11:52 - SYSTEM: CCC Zone 1 settings are OK
23/09 11:11:52 - Compressor: stopped
23/09 11:11:52 - POWER: Manual OFF detected. (Remote Controller) - Default action used: Block all
23/09 11:11:52 - TOP20_ThreeWay_Valve_State: 0
23/09 11:11:52 - TOP2_Force_DHW_State: 0
23/09 11:11:52 - SYSTEM: Heatpump zone 2 is set to controle water temperature
23/09 11:11:52 - SYSTEM: Heatpump zone 1 is set to controle water temperature
23/09 11:11:52 - SYSTEM: Heatpump is in DIRECT mode
23/09 11:11:52 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Offline
23/09 11:11:52 - SYSTEM: Start---------------------------------------------------------------

[ Voor 26% gewijzigd door Pietjebel10 op 23-09-2025 12:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Alpha 3 draaiend (maar nogmaals, ik doe er niet zo veel mee).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Natrixz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:52
De Alpha 3 draait bij mij, maar moet eerlijk bekennen dat ik alleen maar DHW aan heb op dit moment. Dus echt heel veel erover zeggen kan ik nog niet.
Ik heb op dit moment verder niets te melden wat niet werkt of afwijkend lijkt te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wasgezellig
  • Registratie: December 2017
  • Niet online
Natrixz schreef op donderdag 25 september 2025 @ 08:11:
De Alpha 3 draait bij mij, maar moet eerlijk bekennen dat ik alleen maar DHW aan heb op dit moment. Dus echt heel veel erover zeggen kan ik nog niet.
Ik heb op dit moment verder niets te melden wat niet werkt of afwijkend lijkt te zijn.
Ik wil Alpha 3 ook wel installeren om te testen, maar zit met hetzelfde probleem. Op dit moment gebruik ik ook alleen DHW. Maar ik ga hem deze week even installeren en testen.

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:03
@Pietjebel10 ik heb hetzelfde probleem met Alpha 3 in docker. Oplossing is een update van Node Red?

[ Voor 25% gewijzigd door Aziona op 27-09-2025 07:42 ]

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh

• Hieke
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 30-09 21:58
Hier draai ik nog even V25.02 Stable in een Docker container. Enige storende is de lange responsetijd van het menu Solar2DHW. Is vermoedelijk gerelateerd aan de opbouw van de grafiek Powerhistory.

Is daar een setting voor waarmee beleving van de gebruikerservaring verbetert?
Heb al gezocht in WP Solar maar de juiste node nog niet gevonden.. :o

Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | EV | PV 9,6 kWp | Zendure SF 2400 AC, 12 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Hieke schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 12:30:
Hier draai ik nog even V25.02 Stable in een Docker container. Enige storende is de lange responsetijd van het menu Solar2DHW. Is vermoedelijk gerelateerd aan de opbouw van de grafiek Powerhistory.

Is daar een setting voor waarmee beleving van de gebruikerservaring verbetert?
Heb al gezocht in WP Solar maar de juiste node nog niet gevonden.. :o
Hoi.
Je bedoelt het trage opbouwen als je op de tab solar2dhw duwt in het dashboard?

• Hieke
Zo iets ja. Het venster, scherm wordt wel relatief vlot getoond, inclusief diagrammen. Maar wordt daarna enige tijd grijs en pas na pas wit. Dan pas kan scrollen.
Als ik dit overzicht wil verlaten is via het hamburgermenu is niet mogelijk..

Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | EV | PV 9,6 kWp | Zendure SF 2400 AC, 12 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
Hieke schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 19:10:
Zo iets ja. Het venster, scherm wordt wel relatief vlot getoond, inclusief diagrammen. Maar wordt daarna enige tijd grijs en pas na pas wit. Dan pas kan scrollen.
Als ik dit overzicht wil verlaten is via het hamburgermenu is niet mogelijk..
Okey.
En op wat voor hardware draai je de flow? Out of curiosity.

Ik ga zo naar de pc om je wat screenshots te geven waar je dat kan aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hieke
Synology NAS DS718+ met 6 GB en Docker met momenteel maar 4 containers draaiend.
Resource monitor geeft aan: CPU rond de 13 % en RAM op 24%. Uptime 51 days.
Node-RED versie 4.0.9.

Het gesignaleerde euvel speelt overigens al van voor de zomer.. Maar jouw toepassing begint nu weer meer in de belangstelling te komen. ;)

Alvast dank voor je tomeloze support _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
Okey,

Het probleem komt voort uit een een TE grote hoeveelheid datapunten in de grafiek(en). Je merkt dat het dan te lang duurt voor dat je scherm volledig opgebouwd is.

Maar... Het is fijn om zo veel mogelijk detail in de grafieken te kunnen zien, maar het moet nog wel werkbaar blijven uiteraard. Iedere situatie is hier ook weer anders. Jij hebt een Synology en bekijkt het dashboard op een low end tablet (noem ik als retorisch voorbeeld.) Een ander heeft een RPi maar bekijkt het dashboard vanaf een PC of laptop. Dat zal dus voor al deze situaties een ander beeld geven. Het is performance afhankelijk.
Ik heb een GRAPH node gevonden, welke ik het meest verdenk bij jou die voor problemen te zorgt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iINyXOZble3IMy7wQRzqlQ6Qzvk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WDcQ89A25OYcGQVcdbn7lqST.png?f=fotoalbum_large

Eigenlijk moeten we dus gaan zoeken naar de juiste instelling voor jou.

Dit kun je het handigste doen door het volgende te doen:
1: Zoek de node: bdd8cc1b7fb80f3f". (WP Solar)
2: Open de node (dubbel klik)

Je ziet aan de rechter kant (2) iets bij de X-as. Ik heb hier de limiet gezet op 5000 meetpunten.
Dit is vrij veel al. Het kan ook zijn dat in jouw versie (25.02) dit zelfs leeg is. Dan is het onbeperkt.
Maar, verlaag dit getal in stapjes, en kijk of je hierdoor effect ziet.
Stel, je zet hier 1000 neer en het gedrag is dan prima. Vlotte GUI. Dan heb je waarschijnlijk een grafiek die niet de volledige 24h laat zien, maar een paar uur ofzo hiervan. Maar, dit getal is wel belangrijk om te weten.
Dan is het dus zaak dat ze de aanvoer van gegevens gaan doseren tot dat je die 1000 punten weer bereikt hebt.

Dat doe je door een "Delay" node te plaatsen op het kanvas en deze te herconfigureren naar Rate limiter.
Open de delay node en dan:
- bij Action klik je op de dropdown en selecteer je Rate Limit.
- Bij Rate selecteer je de juiste hoeveelheid messages zodat je op het getal hierboven bepaald, die 1000 per 24h.
- bij Rate, doe je de drop down en selecteer je drop intermediate messages

Succes.
Ik wil graag het getal van je weten waarbij het nog goed gaat, die 1000 in mijn voorbeeld hier boven.

Tweede aanpassing die je kunt doen, die is wat eenvoudiger.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JMAAnc5ds0NUbX9_esHR5FF6eb4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jfY6oJMpeXjKquqrjkaTXZ2d.png?f=fotoalbum_large
Dubbel-Klik op de inject node (id ="dd80b368fadb1f13") en zet de repeat interval op 5 minuten.

• edterbak
@Hieke
Ik ben benieuwd naar je p1 meter. Hoeveel meetpunten geeft deze? 1 per 30 seconden, of 1 per seconden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hieke
@edterbak Dank je voor uitvoerige beschrijving. Was geheel helder en het veld points op x-as was leeg. Heb daar nu 1000 neergezet. Tevens een delay-node aangemaakt volgens je beschrijving.

Dit resulteert nu in NR Dashboard in een supervlotte bediening en opbouw van vensters. Echter is met 1000 points de power history maar 5 minuten... Ik ga er morgen nog eens naar kijken want mogelijk heeft de history een reset gehad..

Mijn pc is aardig recent met als processor een I5 van de 13e generatie.

De slimme meter, DSRM 5 (ZIV) levert elke seconde een vers telegram en de P1-meter heeft ook refreshrate van 1 seconde.

Terwijl ik dit typ wordt history al opgebouwd naar 12 minuten. :)
Ik laat je morgen de resultaten weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
  • Nu online
Dag Ed,

zit onderstaande toevoeging ook in de Alpha's opgenomen?
edterbak schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 21:59:
[...]
Je kan het zelf testen door dit te importeren in [WP Control] tab.
[...]
De draadjes op deze manier verbreken en aansluiten. De stippellijnen zie je als je op de link-in/link-out node klikt welke je in de afbeelding ziet.
[Afbeelding]

De functie (1) openen en het getal achter 'delay' aanpassen.
code:
1
var varDelay = 5; // in minutes  <<<< Adjust to desire

Delay is de tijd die je wilt tussen trigger en het daadwerkelijk aanslaan.

Nu kun je even testen of het werkt. en een verbetering geef.t
boredgeestje schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 10:40:
[...]
Mooi om te zien hoe je een taalmodel inzet voor dit vraagstuk!
Ik vind extended shower mode wel de meest pakkende term.
Heb even een samenraapsel van beschrijvingen gepakt om het iets beter te omschrijven (?):
[...]

[ Voor 16% gewijzigd door hemertje op 28-09-2025 12:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Hoi @hemertje
Ik zal nu even kijken of ik dat er aan kan toevoegen voor de volgende release.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak

Update *** Alpha 4 versie ***

Changes:
- Added logic about the selected p1 meter-type so it does not forget the selected value in the dashboard.
- Added delay funtionality to "Auto start DHW" option. Popup and all.
- Improved on Solar²DHW dashboard. Tried to reduce too large datasets to prevent loading issues.

@hemertje
Zodra je 'Auto start DHW' uit > aan zet, krijg je nu een popup met de mogelijkheid om een delay te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
@edterbak Hierbij resultaten vanaf gisteravond tot op heden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wDbCpgmahjfunyypTMwDM-S7LPg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IbPnkuMIG6uIflMdHZdJotvP.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik NR-grafiek vergelijk met de Homewizard-variant dan zie ik toch wel merkwaardige verschillen. Met name de piek van verbruik van 11:00 uur en teruglevering rond 14:40 uur is weggevallen in de grafiek van NR..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_NAFFUOYthE4ZS-7J8FDqiixRLc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Vqu32og4GDa2z4qmuqf435g.jpg?f=fotoalbum_large

en P1-monitor, weer een andere applicatie die de slimme meter uitleest..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2G2fMBtvFK1kkQ5hmQ3GrVm3u0I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9WQQ4fjGGxMAAdm6Y1JuvjLv.jpg?f=fotoalbum_large

Nou strooit de thuisaccu van 12 kWh met een laadvermogen van 2500 Watt en ontlaadvermogen van 2400 Watt en ingesteld staat op Nul op de Meter ook roet in het eten... Die is vandaag van 30 % naar zojuist 100% gaan laden, er heeft een was gedraaid en momenteel draait de vaatwasser.. En vanochtend de WP even het huis op laten warmen met de thuisaccu... 8)

Mijn vraag is hoe ik nu NR kan tunen.. Met name het configureren van de X-axis is voor mij wat merkwaardig door het gebruik van de term OR: Het is 24 uur OF 1000 points.. Wat wordt het effect als ik er 2000 points van maak? Ik kan de tijdsduur wel aanpassen maar acht dat niet wenselijk. Het is voor mij een schot in een zwart gat.. Feit is wel dat de snelheid van applicatie nu supersnel is. 8) Weliswaar ten koste van correcte informatie..

Graag een hint. _/-\o_

PS, Edit: ik zie bij de Delaynode een tellertje oplopen, is dat het aantal points? En is dat vanaf 0:00 uur?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QnHKqcSCph1t4vPZhqGB49rJhtk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/lob9dPlYWUlywvkOLUT0W2iX.jpg?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door Hieke op 28-09-2025 15:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
Hoi Hieke,

Ja, ik snap de verwarring. Ik snap ook wel dat je niet ziet wat je zou verwachten.
Eerst de grafiek en de OR functie.
Je geeft hier een maximum aan.
Dus 24h tijd venster. Alles van later wordt weggegooid
OR een maximum van 1000 punten.

Als je binnen 24h slechts 800 datapunten hebt, dan zie je gewoon 800 datapunten over 24h.
Als je binnen 24h 8000 datapunten hebt, dan laat hij alleen de laatste 1000 zien, de rest gooit hij weg. Ook als dat dan slechts de data van de afgelopen 2 uur betreft.

Dus waar je het eerste tegenaan loopt, dat is de grens.

Dan de delay node. Ghehehe..
De node die doet niet wat jij er van verwacht. Het is echt een dom ding.
Hij gaat niet alle binnenkomende signalen netjes spreiden over 24h.
Hij telt gewoon ieder bericht. Telt hij binnen 24h de 1001e bericht, dan wordt deze gedropt.

Wat je dus met jouw instelling hebt gedaan is dat de eerste 1000 meetpunten netjes worden laten zien, maar na 1000, wordt alles gedropt als dit binnen 24h is. Dus je ziet dan niks meer, want alles na die 1000 meetpunten wordt voor aankomende 23h44 gedropt.

Mijn voorstel:
1: Installeer de laatste Alpha van hier vlak boven. Dan zal het denk ik al vanzelf beter zijn.
Ik heb deze ingesteld op 2 meetpunten per minuut. Dan heb je dus 2880 datapunten in de grafiek. Dat zou nog prima moeten zijn.
Voor de berekening van de totalen maakt het niet uit. Het is slechts 2 meetpunten /minuut alleen voor de grafiek.

@Hieke Ik heb het bericht iets aangepast.
of 2: zet in de delay node 2 berichten per 60 seconden.
Als dat weer traagheid oplevert, maak er dan van 1 bericht per 60 seconden.

[ Voor 9% gewijzigd door edterbak op 28-09-2025 16:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
Ter informatie.

Ik heb zelf een usb p1 meter aangesloten in HomeAsisstant.
Deze rapporteert by default 1 meetpunt per 30 seconden als ik deze uitlees in node red.

Ik begrijp dat er ook (beste veel) oplossingen zijn die ook echt daadwerkelijk 1 meetpunt per 1 seconden doorgeven aan NodeRed.
Ik zal hier nog IETS beter over nadenken.
Het is namelijk niet zo eenvoudig om het gemiddelde te nemen als je exact je verbruikt (kWh) wilt bepalen. Dan gooi je namelijk informatie weg.

Maar voor grafieken geeft extreem veel datapunten wel een issue in node red dashboard.

Dus, ik denk nog even na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
@Hieke Ik heb het bericht iets aangepast.
of 2: zet in de delay node 2 berichten per 60 seconden.
Als dat weer traagheid oplevert, maak er dan van 1 bericht per 60 seconden.
Hoi Ed,
Ik ga voor nu toch maar even voor optie 2. Kijken wat dat oplevert. En als dat nog teveel traagheid geeft dan pas ik conform jouw voorstel het aantal berichten aan. Ik houd je op de hoogte van mijn bevindingen.

Wat betreft je aanvulling:
Ik haal via het tabblad Personal via MQTT de data van de slimme meter binnen met een refreshrate van 1 seconde. Een gemiddelde berekenen via bijvoorbeeld een smooth node per 5 seconden voor elke entiteit (Verbruik c.q. Produktie) is natuurlijk ook een overweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietjebel10
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:06
Aziona schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 07:41:
@Pietjebel10 ik heb hetzelfde probleem met Alpha 3 in docker. Oplossing is een update van Node Red?
IK heb ook de nieuwere versies geprobeerd maar op een gegeven moment blijft die zich elke 30-40 seconds herhalen. Dacht dat ik het opgelost had met de firmware update maar achteraf ging die ook weer herhalen.

23/09 09:10:45 - MQTT Command: SetCurves: target: null (SP Calculation)
23/09 09:10:17 - MQTT Command: SetCurves: target: null (SP Calculation)
23/09 09:09:49 - MQTT Command: SetCurves: target: null (SP Calculation)
23/09 09:09:21 - MQTT Command: SetCurves: target: null (SP Calculation)
23/09 09:08:53 - MQTT Command: SetCurves: target: ben terug gegaan naar Flow version

25.02 Stable hier geen last. Dus ik wacht wel eventjes af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:03
Ik krijg deze melding in node: Home Assistant "Error: Supervisor token not found." Ik heb nu 25.02 geinstalleerd en het werkt perfect. Ik ben als een kind zo blij met deze tool zo vlak voor de herst/winter.
Bij Alpha3 had ik inderdaad ook dat MQTT geblokkeerd werd door teveel van die null meldingen. Een schone installatie mocht niet baten.

[ Voor 133% gewijzigd door Aziona op 29-09-2025 16:50 ]

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03:28
Aziona schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:48:
@edterbak Met 25.02 krijg ik deze error: Moment: Input Timezone Invalid, reset to UTC in Date/Time Formatter.
Wat kan ik daar aan doen?

Ook heb ik deze melding in node: Home Assistant "Error: Supervisor token not found."
Deze error zit er al zeker een jaar in. En kan zover ik heb uitgezocht ook niet veel kwaad.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Ik zal vanavond kijken naar deze meldingen.
Vooral met de focus op de SP null meldingen. Dit zou niet mogen gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
  • Nu online
edterbak schreef op zondag 28 september 2025 @ 15:32:

Update *** Alpha 4 versie ***

Changes:
- Added logic about the selected p1 meter-type so it does not forget the selected value in the dashboard.
- Added delay funtionality to "Auto start DHW" option. Popup and all.
- Improved on Solar²DHW dashboard. Tried to reduce too large datasets to prevent loading issues.

@hemertje
Zodra je 'Auto start DHW' uit > aan zet, krijg je nu een popup met de mogelijkheid om een delay te zetten.
dank, ik wacht even je bevindingen van hierboven af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breadrun
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Hoi allemaal,

Na uren lezen op de diverse topics en spelen met de HeishaMon en Node Red loop ik toch nog tegen een probleem aan.

Als ik op water temperatuur stuur dan werkt eigenlijk alles zoals ik zou verwachten maar dan blijft ook de pomp altijd doorlopen (tenzij ik met een automation switch naar DHW maar dan krijg ik een SWW run). Daarom wilde ik op de woonkamer temperatuur sturen (sensor external) maar dan gebeurt er eigenlijk niks. Waarschijnlijk zie ik iets over het hoofd.

Mijn setup
Panasonic 5kW L-Serie WH-WDG05LE5
Kamerthermostaat: CZ-TAW1 en los via HA een andere sensor die ik gebruik

Wat ik zie
  • In het RTC-dashboard zie ik mijn sensorwaarde netjes terugkomen
  • Maar zodra ik de flow instel om RTC external sensor te gebruiken, verwacht ik dat dit doorgestuurd wordt naar TOP27 (Z1_Heat_Request_Temp).Echter: TOP27 blijft hardnekkig op 0, ook al staat mijn setpoint duidelijk hoger dan de actuele waarde.
Wat ik getest heb
  • Handmatig een waarde naar TOP27 gepubliceerd → wordt meteen overschreven naar 0.
  • Verschillende modi geprobeerd (Direct + Water + WAR). Alleen bij WAR zie ik dat TOP27 gevuld wordt.
  • Mijn verwachting is dat bij RTC-sturing ook zonder WAR TOP27 gevuld moet worden.
Is dit een bug of feature in de flow, of stuur ik de externe sensor verkeerd in? Moet ik nog een extra stap inbouwen voordat mijn waarde correct op TOP27 terechtkomt?

Alle tips zijn welkom! _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hieke
Hoi @edterbak ,
Ik laat het hele Solar2DHW-gebeuren maar even los. De komst van een thuisaccu die staat ingesteld op Nul op de Meter en dus verbruik en produktie probeert af te vlakken zorgt ervoor dat deze functie totaal niet meer opkomt. Ik heb in plaats daarvan een scheduled job DHW aangemaakt die dagelijks (overdag) op gezette tijd de boiler opwarmt. Mocht de PV-opwek op dat moment tekort schieten dan komen de elektronen maar uit de accu. Weliswaar met enige omzetverliezen.

Overigens heb ik de delay node in flow WP Solar inmiddels opgehoogd naar 3 msg/60 seconden en response is top! Dank voor alle support en meedenken! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
Breadrun schreef op maandag 29 september 2025 @ 22:34:
Hoi allemaal,

Na uren lezen op de diverse topics en spelen met de HeishaMon en Node Red loop ik toch nog tegen een probleem aan.

Als ik op water temperatuur stuur dan werkt eigenlijk alles zoals ik zou verwachten maar dan blijft ook de pomp altijd doorlopen (tenzij ik met een automation switch naar DHW maar dan krijg ik een SWW run). Daarom wilde ik op de woonkamer temperatuur sturen (sensor external) maar dan gebeurt er eigenlijk niks. Waarschijnlijk zie ik iets over het hoofd.

Mijn setup

Wat ik zie
  • Maar zodra ik de flow instel om RTC external sensor te gebruiken, verwacht ik dat dit doorgestuurd wordt naar TOP27 (Z1_Heat_Request_Temp).Echter: TOP27 blijft hardnekkig op 0, ook al staat mijn setpoint duidelijk hoger dan de actuele waarde.
Wat ik getest heb
  • Handmatig een waarde naar TOP27 gepubliceerd → wordt meteen overschreven naar 0.
  • Verschillende modi geprobeerd (Direct + Water + WAR). Alleen bij WAR zie ik dat TOP27 gevuld wordt.
  • Mijn verwachting is dat bij RTC-sturing ook zonder WAR TOP27 gevuld moet worden.
Is dit een bug of feature in de flow, of stuur ik de externe sensor verkeerd in? Moet ik nog een extra stap inbouwen voordat mijn waarde correct op TOP27 terechtkomt?

thehog schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 08:23:
[...]
Ik heb net getest en nu weet ik het weer.
SET5 en TOP27 werken ALLEEN als je in 'water mode' staat. En dan zet je dus of de CompensationCurve shift of de DIRECT temp van het water.

Ze werken NIET in andere temperatuur modes (int/ext thermostaat of thermistor).
[....]
De beschrijving van TOP27 zegt: "Zone 1 Heat Requested shift temp (-5 to 5) or direct heat temp (20 to max)"
Bij CC zet de flow echter ook het SP op de Z1_Heat_Request_Temp. Dat is een keuze van @edterbak geweest.

[ Voor 14% gewijzigd door Nnoitra op 30-09-2025 14:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Breadrun schreef op maandag 29 september 2025 @ 22:34:
Hoi allemaal,

Mijn setup

Wat ik zie
Hoi,
Wat goed is om te weten is dat de TOP waarden rechtstreeks vanuit heishamon komen. Welke gegevens achter de TOPxx items, daar heb ik via de flow geen enkel invloed op.
Wat ik getest heb
Je kunt geen TOP commando uitsturen naar heishamon. Dat heeft geen zin. Je kunt alleen een waarde doorgeven via SET commando's.
De bron van Top27 zal nooit veranderen. Dit komt rechtstreeks vanuit de heishamon, en is gelinkt aan een bepaalde Tsensor in de panasonic. Dit is wat het is.
De Node Red flow gebruikt en verwerkt de informatie van heishamon. Alles dat via TOPxx binnen komt.
De flow is ook in staat om andere bronnen te gebruiken. Dit is wat ik doe dus.
Ik heb een bepaalde functie. Voor deze functie kun je de inbuilt panasonic sensor gebruiken, bv top27. Je kunt ook een alternatieve sensor gebruiken.
Zodra je de externe sensor aansluit en beschikbaar komt in node red, zal deze voor die functie gebruikt worden

Helpt dit?

edit
Vraagje.
Waarom ben je aan het kijken naar top27?

edit 2.
In de flow gebruik ik 2 methoden om temperaturen (targets like shift -5/5 of 20+) naar de pomp te schieten.
Via SET5 en via SET16.
SET5 is een absoluut setpoint of een shift waarde.
SET16 is de CC curve in zijn geheel.

Verschillende instellingen (direct/CC of water/thermostaat/...) gebruiken deze verschillende methodes.

[ Voor 7% gewijzigd door edterbak op 30-09-2025 22:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Aziona schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:48:
Ik krijg deze melding in node: Home Assistant "Error: Supervisor token not found." Ik heb nu 25.02 geinstalleerd en het werkt perfect. Ik ben als een kind zo blij met deze tool zo vlak voor de herst/winter.
Bij Alpha3 had ik inderdaad ook dat MQTT geblokkeerd werd door teveel van die null meldingen. Een schone installatie mocht niet baten.
Thanks.
ik ga deze fixen. kritisch.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• edterbak
Ik heb de oorzaak van de "MQTT Command: SetCurves: target: null (SP Calculation)" spam gevonden.
Volgende release zou dit moeten oplossen.
Tevens heb ik de 'koude start' weer wat verbeterd. Het is nog niet perfect hoor. Duurt lang voordat het begint te werken. Maar, ik ben er nog mee bezig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
Update beschikbaar
Link: https://github.com/edterb...n_control/tree/25.1-ALPHA

Version 25.05 (!ALPHA 5!)
Changes:
- Fixed mqtt command: SetCurve NULL spam issue
- Added boot note to inform users
- Improved cold boot startup logic in general. Not perfect yet, but way better.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
  • Nu online
Flow version 25.05 (!ALPHA 5!)

Settings: Backup heater
Start delta -128 °C
Stop delta -128 °C
Delay time -1 min

Hallo Ed, ik dacht dat deze een tijdje geleden al gefixed was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
  • Nu online
nu handmatig aangepast naar:

Backup heater
Start delta -5 °C
Stop delta 0 °C
Delay time 30 min

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
  • Nu online
het lijkt erop dat de instellingen bij een update niet goed worden overgenomen?
zo had ik de WAR

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-1t0VJqMXgc4qCUoqnuRlQX486w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yxy4Zo6NY39QqD9BZxUdmcad.png?f=fotoalbum_large

na de update ziet die er zo uit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qOd9boo6fdxa-O73WxFz27HoAJQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/62fNnxrkc7hHMoxzDnTBA5vt.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
hemertje schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 22:26:
nu handmatig aangepast naar:

Backup heater
Start delta -5 °C
Stop delta 0 °C
Delay time 30 min
Ja, Wat staat er in heishamon zelf?
maar ik zal straks maar weer even kijken. Bij mij staat alles prima. bijzonder...

[ Voor 64% gewijzigd door edterbak op 02-10-2025 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
hemertje schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 22:35:
het lijkt erop dat de instellingen bij een update niet goed worden overgenomen?
zo had ik de WAR

[Afbeelding]

na de update ziet die er zo uit

[Afbeelding]
Hmm. Ja. vreemd.
maar gelijk weer corrigeren. Anders gaat het niet goed he :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
  • Nu online
edterbak schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 22:37:
[...]

Ja, Wat staat er in heishamon zelf?
maar ik zal straks maar weer even kijken. Bij mij staat alles prima. bijzonder...
TOP97 Heater_Start_Delta -128 K
TOP98 Heater_Stop_Delta -128 K

Maar deze stel je toch via NR in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
  • Nu online
edterbak schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 22:39:
[...]

Hmm. Ja. vreemd.
maar gelijk weer corrigeren. Anders gaat het niet goed he :)
uiteraard :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
hemertje schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 22:46:
[...]

Maar deze stel je toch via NR in?
Zie je in log ook staan dat er een mqtt commando gestuurd is?
Zo ja, dan is het een fout in de flow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
  • Nu online
Flow version

25.05 (!ALPHA 5!)

02/10 22:29:25 - SETUP - Sensors: Custom outside temperature sensor FOUND and used
02/10 22:24:25 - Function RTC (Zone 1): Correction change: From -3 to -1 °C (Room actual: 20.91 °C)
02/10 22:24:25 - SETUP - Sensors (Zone 1): Custom room temperature sensor found
02/10 22:20:32 - MQTT Command: SetHeatpump: 0 (rtc automation: on/off)
02/10 22:20:31 - Function RTC: Automation 'Turn off/on power' triggered - power OFF (Room temp: 22°C)
02/10 22:20:01 - MQTT Command: SetHeatpump: 1 (GUI)
02/10 22:19:30 - SYSTEM: MQTT Broker: Node Red MQTT node connected
02/10 22:19:31 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online
02/10 22:19:30 - Functions Final setpoint: Current zone 1 setpoint: 26 °C. Calculated new setpoint: 21 °C
02/10 22:19:30 - Function SoftStart (Zone 1): SoftStart function end
02/10 22:19:28 - Function RTC (Zone 1): Correction change: From -1 to -3 °C (Room actual: 22 °C)
02/10 22:19:28 - SYSTEM: MQTT block inactive, default block mode: UNRESTRICTED
02/10 22:19:28 - Function CCC (Zone 1): Temperature profile is inverted and not setup correctly. This requires your attention. CCC-function disabled
02/10 22:19:28 - Compressor: stopped
02/10 22:19:28 - Function - RTC (Zone 2): 0
02/10 22:19:28 - Function - CCC (Zone 2): 0
02/10 22:19:28 - Function - CCC (Zone 1): 0
02/10 22:19:28 - Function NightReduction: New correction: 0 °C
02/10 22:19:28 - SYSTEM: Persistent storage: OK
02/10 22:19:28 - Function - Solar: 0
02/10 22:19:28 - SETUP - Sensors (Zone 2): Zone 2 second room thermostat not found.
02/10 22:19:28 - SETUP - Sensors (Zone 1): Custom room temperature sensor not found. Using internal sensor (TOP33)
02/10 22:19:28 - SYSTEM: CCC Zone 2 settings are OK
02/10 22:19:28 - SYSTEM: CCC Zone 1 settings are OK
02/10 22:19:28 - SYSTEM: Heatpump zone 2 is set to controle water temperature
02/10 22:19:28 - SYSTEM: Heatpump zone 1 is set to controle water temperature
02/10 22:19:28 - Function CCC Z2: Imported TOP85 from Panasonic (Z2_Heat_Curve_Outside_Low_Temp = -5°C)
02/10 22:19:28 - Function CCC Z2: Imported TOP84 from Panasonic (Z2_Heat_Curve_Outside_High_Temp = 15°C)
02/10 22:19:28 - Function CCC Z2: Imported TOP83 from Panasonic (Z2_Heat_Curve_Target_Low_Temp = 35°C)
02/10 22:19:28 - Function CCC Z2: Imported TOP82 from Panasonic (Z2_Heat_Curve_Target_High_Temp = 35°C)
02/10 22:19:28 - SYSTEM: Heatpump is in DIRECT mode
02/10 22:19:28 - Function CCC Z1): Imported TOP32 from Panasonic (Z1_Heat_Curve_Outside_Low_Temp = -5°C)
02/10 22:19:28 - Function CCC Z1): Imported TOP31 from Panasonic (Z1_Heat_Curve_Outside_High_Temp = 15°C)
02/10 22:19:28 - Function CCC Z1): Imported TOP30 from Panasonic (Z1_Heat_Curve_Target_Low_Temp = 35°C)
02/10 22:19:28 - Function CCC Z1): Imported TOP29 from Panasonic (Z1_Heat_Curve_Target_High_Temp = 26°C)
02/10 22:19:28 - Function NightReduction: 0
02/10 22:19:28 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Offline
02/10 22:19:26 - SYSTEM: Flow restart detected. !! Please be aware!! It could take up to 10 minutes befor all values and variables have been received, set and correctly processed
02/10 22:19:26 - SYSTEM: Start---------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------------------------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Nee, ik zie geen mqtt command die iets set ofzo betreffende dit topxxx.
Dus wat je te zien krijgt, is wat de flow in krijgt van heishamon.

Had je heel misschien de browser nog niet gesloten en opnieuw geopend? bij deze activiteit worden de waarden voor GUI geupdate. Kijken of da wat vereschil maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
  • Nu online
edterbak schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 23:01:
Nee, ik zie geen mqtt command die iets set ofzo betreffende dit topxxx.
Dus wat je te zien krijgt, is wat de flow in krijgt van heishamon.

Had je heel misschien de browser nog niet gesloten en opnieuw geopend? bij deze activiteit worden de waarden voor GUI geupdate. Kijken of da wat vereschil maakt.
had idd geen browser gesloten of webpagina ververst

Chrome afgesloten en herstart, Heisha monitor blijft staan op:

ondanks NR instelling:

Backup heater
Start delta -5 °C
Stop delta 0 °C
Delay time 30 min

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
  • Nu online
edterbak schreef op zondag 28 september 2025 @ 15:32:
@hemertje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Lwk4qFJ0aioqb5L6Z1ZTHfqDao=/x800/filters:strip_exif()/f/image/R0biSlUZDmpvxkl7NsMuCVEQ.png?f=fotoalbum_large

Dank u d:)b
Ingesteld op 20 minuten nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
hemertje schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 23:10:
[...]

ondanks NR instelling:

Backup heater
Start delta -5 °C
Stop delta 0 °C
Delay time 30 min
Wat gebeurt er als je de waarde zet van -5 naar -4 bijvoorbeeld.
Zie je dan wel de betreffende TOPxx veranderen in heishamon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
SkullboyNL schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:51:
[...]

Deze error zit er al zeker een jaar in. En kan zover ik heb uitgezocht ook niet veel kwaad.
Onder SYSTEM > SETTINGS kun je de timezone instellen. Dan verdwijnt die melding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
hemertje schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 23:10:
[...]

ondanks NR instelling:

Backup heater
Start delta -5 °C
Stop delta 0 °C
Delay time 30 min
@blb4 @MikeyMan @Aikon @Nnoitra of iemand anders die hier wat van weet.
Kunnen jullie bevestigen dat bij jullie het zelfde probleem aanwezig is? TOP97/98 op -128 K na herstart.
Ik kan het niet reproduceren. Ik heb al 20+ herstarts gehad deze week.

Thanks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hemertje
  • Nu online
edterbak schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 00:35:
[...]

Wat gebeurt er als je de waarde zet van -5 naar -4 bijvoorbeeld.
Zie je dan wel de betreffende TOPxx veranderen in heishamon?
code:
1
2
3
4
Backup heater
Start delta -4 °C
Stop delta 0 °C
Delay time 30 min
Flow version 25.05 (!ALPHA 5!)

03/10 07:41:55 - MQTT Command: SetHeaterStartDelta: -4
03/10 07:24:25 - MQTT Command: SetCurves: target: 22 (SP Calculation)
03/10 07:24:25 - Functions Final setpoint: Current zone 1 setpoint: 21 °C. Calculated new setpoint: 22 °C
03/10 07:24:25 - Function RTC (Zone 1): Correction change: From 1 to 2 °C (Room actual: 19.89 °C)
03/10 04:24:25 - Function RTC (Zone 1): Correction change: From 0 to 1 °C (Room actual: 20.16 °C)
03/10 04:14:25 - Function RTC (Zone 1): Correction change: From 1 to 0 °C (Room actual: 20.24 °C)
03/10 04:09:25 - Function RTC (Zone 1): Correction change: From 0 to 1 °C (Room actual: 20.2 °C)
03/10 03:59:25 - Function RTC (Zone 1): Correction change: From 1 to 0 °C (Room actual: 20.27 °C)
03/10 03:49:25 - Function RTC (Zone 1): Correction change: From 0 to 1 °C (Room actual: 20.2 °C)
03/10 03:39:25 - Function RTC (Zone 1): Correction change: From 1 to 0 °C (Room actual: 20.22 °C)
03/10 03:34:25 - Function RTC (Zone 1): Correction change: From 0 to 1 °C (Room actual: 20.2 °C)
03/10 00:00:00 - SYSTEM: Total amount of offline messages today: 1
Helaas geen wijziging in Heishamon

code:
1
2
TOP97   Heater_Start_Delta  -128    K
TOP98   Heater_Stop_Delta   -128    K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
O, als de nieuwe waarden al niet eens geaccepteerd worden, dan kan het bijna niet een flow dingetje zijn..
Misschien een instelling ergens waardoor de heater uit staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
PS.

Ik heb een foutje ontdekt. CCC zone 1 functie wil niet aan blijven. Hele stomme reden.
Maar ik zal vanavond weer een update online zetten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
  • Nu online
edterbak schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 07:51:
O, als de nieuwe waarden al niet eens geaccepteerd worden, dan kan het bijna niet een flow dingetje zijn..
Misschien een instelling ergens waardoor de heater uit staat.
heb de instellingen er eens bijgenomen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JLQHnIQk6zNjg8_ut0dBEazwf-8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZBnFeUs4NmLJCfV2BKvMFIUU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wcWraT7DyHdGRSCj4xdNB_YLHqo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZPU4Ub9X44o6SPbQzCiIkEfP.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dun5Dxoflm5Yeo4W-qIZGl3V-7M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iClF7lQiMfX49ZzPwgY2xT6G.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
Ik heb een paar dagen geleden Heishamon geïnstalleerd en nu ook met Node-Red begonnen. Geweldige functies, erg leuk om mee te spelen! Ik heb de SoftStart uitgeprobeerd, de eerste run van 22:30 was veelbelovend maar daarna lijkt hij toch steeds vrij had op te toeren en is het effect een beetje weg. Klopt dit of doe ik wat verkeerd?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xNiXQ8RKumP9PrjURDcAW6CioB0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/74ebKExTvYxWHvMF4DYFXeKb.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
edterbak schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 02:38:
[...]

@blb4 @MikeyMan @Aikon @Nnoitra of iemand anders die hier wat van weet.
Kunnen jullie bevestigen dat bij jullie het zelfde probleem aanwezig is? TOP97/98 op -128 K na herstart.
Ik kan het niet reproduceren. Ik heb al 20+ herstarts gehad deze week.
Thanks
Ik zit nog op 25.02 maar herken het probleem niet.
Het lijk mij ook geen NR probleem.

De waarde '-128' in een TOP betekent volgens mij dat de Pana geen waarde kan meten of dat de functie behorende bij de TOP niet in gebruik is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:41

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@edterbak herstart van NR?

Heb die geregeld gehad de laatste tijd. Zelfs alle schijven in m'n nas gewisseld en backups teruggezet. Liep vlekkeloos door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14:10
Knopsje schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 08:36:
Ik heb een paar dagen geleden Heishamon geïnstalleerd en nu ook met Node-Red begonnen. Geweldige functies, erg leuk om mee te spelen! Ik heb de SoftStart uitgeprobeerd, de eerste run van 22:30 was veelbelovend maar daarna lijkt hij toch steeds vrij had op te toeren en is het effect een beetje weg. Klopt dit of doe ik wat verkeerd?
[Afbeelding]
Al wat met de temperaturen gespeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:54
Ik draai nu nog op de 24.x release en heb al een tijdje geen update gedaan ;)
Ik zie op Git wel de changes benoemd staan, maar wordt de config die je nu al in de 24.x versie hebt wel ingeladen in de 25 of moet ik die eerst veiligstellen?

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
The-Source schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 12:00:
Ik draai nu nog op de 24.x release en heb al een tijdje geen update gedaan ;)
Ik zie op Git wel de changes benoemd staan, maar wordt de config die je nu al in de 24.x versie hebt wel ingeladen in de 25 of moet ik die eerst veiligstellen?
Ik heb wel logica geschreven dat alles migreert, maar ik zou wel wat screenshots nemen vooraf.
Het migreren zal niet airtight / 100% dekkend zijn aangezien ik toch maar een amateur met een hobby blijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Knopsje schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 08:36:
[Afbeelding]
Hoi en welkom

Om te beginnen is het erg belangrijk om goed te beseffen dat iedere warmtepomp slecht functioneerd bij een buitentemperatuur rond de 15C.. Het is een heel lastig werkgebied.
Binnen wil je het 20-21C hebben.
De buitentemperatuur is ~15C
Het venster voor warmteafgifte is dus erg klein. De warmtestroom is daardoor ook erg klein.
Eigenlijk werkt geen enkele warmtepomp fatsoenlijk met deze situatie. Hoe groter de pomp, hoe slechter deze werkt met deze omstandigheden.
De softstart functie kan in deze situatie pendelgedrag en het aantal korte runs iets verminderen. Maar niet oplossen.

That being said.

Kun je een screenshot geven van je instellingen? Dat praat wat makkelijker.
Tevens vind ik de grafiek in de softstart functie handiger om te zien dan die in Home Assistant. Als je een afbeelding meegeeft, dan graag deze informatie er in. Hierin zie je namelijk het actuele setpoint, de actuele Ta / Tr, de sofstartfunctie correctie. etc. :)
Pagina: 1 ... 120 121 Laatste