DAO + HeishaMon: wie heeft dit werkend zonder DHW-only loop?
Ik ben bezig met de Day Ahead Optimizer (HA-addon)
Day Ahead Optimizer: ervaringen met Home Assistant-addon DAO in combinatie met HeishaMon op Node-RED (Ed’s HeishaMoNR-flow, v26.3.1) voor een Panasonic Aquarea.
De Zendure-accu's gaat via DAO prima; het probleem zit in de DHW-koppeling tussen die drie lagen.
Wat ik probeer
’s Zomers koelen (Cool only), DHW alleen nog via DAO op goedkope uren (niet via vaste HeishaMon-scheduler).
Op de bediening van de WP zet ik Cool+DHW (sneeuwvlok + kraan).
In Node-RED: Panasonic main scheduler uit, vaste DHW-regels in de scheduler-tabel uit, Force DHW uit, Solar²DHW uit.
Wat er misgaat
Binnen seconden: DHW-only (modus 3), Force DHW aan, klep op boiler, compressor aan — ook als ik net Cool only via de UI zet.
In de log steeds:
Main scheduler uit, maar log toont nog Scheduler: Enable ForceDHW
Scheduler: Enable ForceDHW → SetOperationMode: 3 (DHW-only).
Soms ook SetForceDHW: 1 (pump speed) of (function RTC).
Zet ik de warmtepomp uit op de unit of in de UI → hij gaat vanzelf weer aan.
Flexible pumpspeed staat aan; grafiek toont elke paar minuten modus DHW.
Oude MQTT-storm (600+ commando’s/dag): HA zet Force DHW uit, scheduler en pump speed zetten het weer aan → loop.
SYSTEM HEALTH meldt o.a. stored next operating mode = 3 en 3 scheduler-taken actief, terwijl de tabelregels uit staan.
Wat ik al deed (kort)
DAO: dao_dhw_force_run + HA-automation naar MQTT SetForceDHW (geen Node-RED-knop meer).
heating_allowed_below 50 °C, hysterese 7 K, tank ~47–51 °C.
Pump speed / RTC / Solar²DHW aan het uitzoeken.
Mijn vragen aan jullie
Draait hier nog iemand DAO + HeishaMon Node-RED voor DHW, en hoe los je Force DHW / modus 3 los van koelen?
Hebben jullie Flexible pumpspeed gekoppeld aan Force DHW — en zo ja, hoe zet je dat uit zonder dat de scheduler blijft terugvallen naar DHW-only?
Gebruiken jullie alleen DAO voor DHW (boolean + MQTT), of ook nog HeishaMon-scheduler / Auto start DHW / SP Calculation?
Is er een reset (operating variables / stored mode) die jullie na een MQTT-loop doen voordat je weer Cool only zet?
Iemand met dezelfde combo (Panasonic + HeishaMoNR + DAO) die dit opgelost heeft — wat heb je uitgezet of aangepast?
Als je setup vergelijkbaar is, graag even welke tabs/functies bij jullie aan staan (pump speed, RTC, scheduler CONDITIONS, Solar²DHW). Dan kan ik gerichter zoeken in plaats van nog meer MQTT-commando’s te spammen.
Bedankt voor jullie reacties
Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal