Heishamon <> Node Red voor Panasonic warmtepompen

Pagina: 1 ... 135 136 Laatste
Acties:

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-09 21:20
bartve schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 14:49:
[...]

Ik denk dat ik weet waar dit gedrag vandaan komt: tijdens een DHW run staat de wp in 'DHW only' mode, en na het afronden van die run zit er nog een vertraging van 15 min. op voordat de wp terugschakelt naar de 'Cool+ DHW' mode. Tijdens de DHW run en vertragingsperiode kan ik frutten wat ik wil aan de instellingen op de 'Cool' tab, maar daar wordt niets mee gedaan vanwege de 'DHW only' mode ....
In de flow die ik als git issue bij Ed heb achter gelaten zit hele logica van delays ook mee genomen en zo ook stop delay voor het tijdelijk verdwijnen van overschot. (en ook nog anti-flapping, dus stel je wil bij -2.5kW start hebben en je stelt 'stop margin' in op 0.5kW dan zal bij bij -2.0 de stop logica actief worden.

Ik draai dit nu al paar weken zonder enige problemen (ook in combinatie met DHW (s2d)) en zo ook met een mooie koele vloer.

Taal fouten inbegrepen ;)

• Binifada
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11-09 09:20

Binifada

Ingenieur in ruste

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b_izUIQehisfDCJ0Vbpsj6KGlpo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PB7UPlLq3U0TNpXzYefjHfGX.png?f=fotoalbum_large

@edterbak

Ik zou HeishamoNR graag in het komende stookseizoen willen gebruiken. Maar eerst moet ik nog een paar zaken regelen.

Mijn situatie: ik woon in Frankrijk en maak gebruik van het stroomtarief “Tempo”. Er zijn drie tarieven (Bleu, Blanc en Rouge) die bovendien zijn onderverdeeld in piek- en daluren. 22 “rode” dagen vallen in de bijzonder koude stookperiode. De kWh kost dan ongeveer 0,73 € tijdens de piekuren.

Gedurende deze periode staat de warmtepomp uitgeschakeld en wordt er met een houtkachel gestookt.

Mijn probleem: ik wil via Home Assistant toegang krijgen tot de NodeRed-flow en de warmtepomp en de RTC in- en uitschakelen. Mijn kennis van NodeRed is nog beperkt, maar van Home Assistant is goed.

Hoe kan ik toegang krijgen tot de twee schakelaars en deze bedienen?

Hartelijk dank voor uw antwoord en uw werk aan HeishamoNR!

Panasonic J 5 kW MDC05J3E5, Heishamon large, EMOS OTP56160T

• The-Source
Binifada schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 11:47:
[Afbeelding]

@edterbak

Ik zou HeishamoNR graag in het komende stookseizoen willen gebruiken. Maar eerst moet ik nog een paar zaken regelen.

Mijn situatie: ik woon in Frankrijk en maak gebruik van het stroomtarief “Tempo”. Er zijn drie tarieven (Bleu, Blanc en Rouge) die bovendien zijn onderverdeeld in piek- en daluren. 22 “rode” dagen vallen in de bijzonder koude stookperiode. De kWh kost dan ongeveer 0,73 € tijdens de piekuren.

Gedurende deze periode staat de warmtepomp uitgeschakeld en wordt er met een houtkachel gestookt.

Mijn probleem: ik wil via Home Assistant toegang krijgen tot de NodeRed-flow en de warmtepomp en de RTC in- en uitschakelen. Mijn kennis van NodeRed is nog beperkt, maar van Home Assistant is goed.

Hoe kan ik toegang krijgen tot de twee schakelaars en deze bedienen?

Hartelijk dank voor uw antwoord en uw werk aan HeishamoNR!
Niet direct een oplossing maar de custom sensors kan je natuurlijk wel mee spelen. Door daar een waarde aan te leveren die er voor het gewenste resultaat zorgt.

Ik vermoed dat als je direct operation_mode / Z1 temperatuur via MQTT gaat aanpassen dat de flow deze daarna weer overruled maar proberen kan natuurlijk altijd ;)

Mijn flow aanpassing staat nog steeds als open issue in de github van Ed. Maar in theorie is het niet mogelijk om via vibe coding dit erin te maken maar dan ga je wel afwijken van origineel en toekomstige updates maakt dat niet makkelijker.

• ercolano
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-09 13:24
Gister ochtend is hier een herstart geweest van de flow waarna ik alle customs (schedules, ccc instellingen, sensors,..) kwijt ben. Node Red meldt wel vrolijk "persisent storage ok". Normaal bij een herstart blijven dit soort zaken correct beschikbaar.

Meer mensen last van ? komt het door de nieuwe Ha update ?

Gasloos | Pana 9J | 300l boiler | 10Kwp |

• Binifada

Binifada

Ingenieur in ruste

The-Source schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 13:35:
[...]

Niet direct een oplossing maar de custom sensors kan je natuurlijk wel mee spelen. Door daar een waarde aan te leveren die er voor het gewenste resultaat zorgt.

Ik vermoed dat als je direct operation_mode / Z1 temperatuur via MQTT gaat aanpassen dat de flow deze daarna weer overruled maar proberen kan natuurlijk altijd ;)

Mijn flow aanpassing staat nog steeds als open issue in de github van Ed. Maar in theorie is het niet mogelijk om via vibe coding dit erin te maken maar dan ga je wel afwijken van origineel en toekomstige updates maakt dat niet makkelijker.
k ben aan het testen met Node-Red Companion. De samenwerking tussen HomeAssistant en Node-Red lijkt te werken.
Node-Red Companion

• Binifada

Binifada

Ingenieur in ruste

ercolano schreef op donderdag 3 september 2026 @ 09:40:
Gister ochtend is hier een herstart geweest van de flow waarna ik alle customs (schedules, ccc instellingen, sensors,..) kwijt ben. Node Red meldt wel vrolijk "persisent storage ok". Normaal bij een herstart blijven dit soort zaken correct beschikbaar.

Meer mensen last van ? komt het door de nieuwe Ha update ?
Er was in Home Assistant een update van de Nodered-app. Misschien was dat de reden!?

• The-Source
Binifada schreef op donderdag 3 september 2026 @ 12:01:
[...]

Er was in Home Assistant een update van de Nodered-app. Misschien was dat de reden!?
Ik vermoed zelf dat dit het is. Heb daar met HA node-red ook gedonder mee gehad en daarom voor Heishamon weer terug naar config op raspberry pi. Daar van weet ik dat storage 100% goed staat en bij HA bleef ik ook met bepaalde updates data / settings verliezen. Mosquito MQTT kan overigens wel prima op HA (maar heb deze zelf ook redundant op PI draaien :D )

• LeonR78
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 14-09 16:59
Dikke complimenten voor de maker! En uiteraard de rest van de gebruikers hier die testen en alle input geven. Sinds juni deze warmtepomp en een beetje aan het uitvogelen hoe en wat met Heishamon en Homeassistant . Nu deze node-red flow geimplementeerd en vind het indrukwekkend (geen IT achtergrond alleen beetje YAML laatste tijd in HA dus volop aan het verdiepen in de logica stapje voor stapje met hulp van Chatgtp :-)) dit had ik in Homeassisstant nooit voor elkaar gekregen zelf.. Komende maand nog puzzelen met DHW enzo en dan moet hij straks gaan verwarmen hiermee..

[ Voor 3% gewijzigd door LeonR78 op 06-09-2026 19:47 ]

• Dewim1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 12:11
@edterbak Heb je wel eens overwogen/geprobeerd om er een applicatie van te maken met codex?

dit zegt chatgpt;
<knip> AI knip-plakwerk is niet toegestaan

[ Voor 87% gewijzigd door Septillion op 17-09-2026 19:21 ]

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:42
Dewim1 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 22:10:
@edterbak Heb je wel eens overwogen/geprobeerd om er een applicatie van te maken met codex?
kunnen we dit prima als een zelfstandige Node.js-app draaien. Dan heb je Node-RED helemaal niet meer nodig.
Niet iedereen draait Node-RED op een raspberry, niet iedereen draait Node-RED in een docker. Juist door het in Node-RED te gebruiken is het universeel toe te passen.

Ik heb nu twee use-cases waar ik de flow in Node-RED op een Victron Cerbo GX draai, waardoor er geen extra server/raspberry nodig is, dit scheelt in hardware kosten.

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

• edterbak
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-09 13:45
Sorry voor de afwezigheid recentelijk. Gekkehuis thuis. Door deze drukte even geen energie om op tweakers te hangen.

Ik lees wel leuke berichten.

@LeonR78 Thanks. Gefefliciteerd met je pomp natuurlijk ! Leuk te lezen dat het je helpt. Doe het met liefde en voor eigen bestwil natuurlijk :) .

@Binifada Ik had al wel wat opties ingebakken om te praten met externe applicaties. Maar je suggestie Node Red Companioni, is best interessant. Dat kan mijn inspanning vereenvoudigen.
In de flow-editor tab blad [WP Input], daar heb ik een aantal Link IN connectors geplaatst. Zie screenshot. Het zit iets meer naar de rechter zijde.
Hier kun je dus externe triggers laten binnenkomen. Dit is de juiste PLEK waar het binnen moet komen, want daar hou ik er rekening mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k4QRU3nqRhG5qPa99BfhkMQBvPg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kMYJ5zJfrGvn4YlPo6kY3H9a.png?f=fotoalbum_large

Ik kan je adviseren om (als je dat nog niet hebt) een extra tab blad toe te voegen, en deze de naam "WP Personal" te geven. Op dit tab blad doe je al je eigen werk en input/output zaken. Dus iets dat met Home Assistant communiceert zou ik dan ook daar plaatsen. Als je vanaf DAAR een grijze "Link Out" node plaats en deze verbind aan de grijze "Link In" node naar wens, dan ben je future proof bij updates enzo. Je persoonlijke WP Personal tab moet je nooit weggooien bij een update. Daardoor blijft alles gewoon werken.

Does this make sense?

Leuk weetje:
Ik ben behoorlijk onder de indruk van de Pana als ik eerlijk ben.
Ik heb vorig weekend onderhoud gepleegd op de pomp, en heb voor de grap even dat ik er naast stond, de pomp gestart met SoftStart aan.
Ik dacht voor het nageslacht.. ik ga de start filmen in de verwachting dat ik wel een duidelijk signaal zou krijgen dat hij start... Maar dat duurde wel heel erg lang. Toen ik na 3 minuten keek in het dashboard via mijn teleffoon, zag ik dat hij gewoon al gestart was en de compressor al even aan stond op 35Hz en terug regelen door softstart. En inderdaad.. ik voelde ook al ijzige koude lucht er uit komen!

Wat is deze pomp toch fantastisch stil mensen....

[ Voor 8% gewijzigd door edterbak op 17-09-2026 17:40 ]

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:06

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@edterbak als je mij mij voor het huis staat hoor je de wtw van de buren boven mn t-cap uit. _o-

• edterbak
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-09 13:45
:Y)
Pagina: 1 ... 135 136 Laatste