Heishamon <> Node Red voor Panasonic warmtepompen

Pagina: 1 ... 134 135 Laatste
Acties:

• tescione
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23-06 23:04
edterbak schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 22:36:
In de flow-editor moet je het signaal van de sensor moet je aan de link-in node verbinden in tab WP-Input bestemd voor humidity cool.

Dan dat deployen

Op dashboard, SYSTEM > SENSORS eerst het prullebakje indrukken achter de juiste regel

Wachten tot de sensor in beeld komt en dan deze selecteren in de drop down.

Zorg er voor dat je pomp in direct modus staat voor COOL.
ok, ik ben nogal onbekend in de flow merk ik nu. Ik neem aan dat je hierop doelt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CY0XD8nqcn-bDyCBazZBFd7r-S8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mo6HA0Wg0PjFwDKJoZINwRzy.jpg?f=fotoalbum_large
Er staat idd ook een instructie bij om hier een sensor te koppelen, maar hoe dan? Misschien zie ik het over het hoofd hoor, maar waar kan ik dit aangeven?

• tescione
@edterbak never mind, ik moest gewoon even de tijd nemen. Inmiddels is het gelukt om een sensor te selecteren, maar het setpoint blijft op nul staan, zie screenshot.

Heb je nog een suggestie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vOymMtH0SIbaTMcsLy6YUefYFjA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/GSxie7YiiMJeeTbH3QcaylH9.jpg?f=user_large

• edterbak
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:56
bij mij zag het er ook apart uit de grafiek.
kun je alle getallen even heen en weer togglen, zodat we zeker weten dat ze overgenomen zijn in variabelen.

Nogmaals, final setpoint 0 suggereert dat je voor COOL mode, op compensation curve draait.
Ik wil graag een screenshot zien van dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dpmBKwGZDBZxUaoKAnMwlWHSZYc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/d4Vzq92yIxmNlZIg5LmXKQSB.png?f=fotoalbum_large

• tescione
je hebt gelijk. Mijn excuses, mijn kennis van de hele interface is helemaal weggezakt na 3 jaar :). Maar inmiddels kunnen aanpassen in het installer menu. Bedankt voor de hulp.

Nu staat het setpoint goed.

• edterbak
tescione schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 14:25:
je hebt gelijk. Mijn excuses, mijn kennis van de hele interface is helemaal weggezakt na 3 jaar :). Maar inmiddels kunnen aanpassen in het installer menu. Bedankt voor de hulp.

Nu staat het setpoint goed.
No worries. Fijn dat het werkt ! :9B
edit:
Bovendien vind ik het een positief signaal dat je 3 jaar lang geen geëmmer hebt gehad :) en DAT het is weggezakt. Mooi toch :)

[ Voor 17% gewijzigd door edterbak op 20-06-2026 14:34 ]

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 22:30
Vraagje m.b.t. vloerkoeling / pumpspeed

Bij mij staat de pumpspeed nu handmatig in Node-RED ingesteld (Flexible pumpspeed-tab).
Ik ben bezig hydrauliek en ΔT te monitoren (koelen geeft ~3–4 °C gemeten ΔT; in Panasonic Service Cloud staat ΔT koeling = 1 °C).

Vragen voor jullie:
  • Op welke ΔT koeling hebben jullie staan in Panasonic Aquarea → Instellingen → Installateur → Bedrijfsinstellingen?
  • Gebruiken jullie bij koelen bewust een andere (lagere) pompsnelheid dan bij verwarmen, om meer opname uit de vloer te krijgen? Zo ja: welke waarden (Low / Heat / DHW)?
  • @edterbak Waarom heeft het Pumpspeed-tabblad geen Cool-modus? Hoe wordt koelen nu gemapt (Low / Heat / iets anders)?
  • Bij mij toont NR Active mode = HEAT terwijl de WP in Koelen staat — klopt dat met de modus-detectie?
Context: WP draait nu koelen met ~10 L/min, pomp duty ~94, gemeten ΔT ~3,5 °C.
Ik overweeg Flexible pumpspeed uit te zetten en Pump Flowrate Mode → DeltaT te proberen, maar wil eerst begrijpen wat de bedoeling is met de huidige NR-logica.

Dank!

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:58

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@hemertje waarom zou koelen een andere hydrauliek nodig hebben dan verwarmen?

• hemertje
hemertje schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 22:50:
Vraagje m.b.t. vloerkoeling / pumpspeed

Bij mij staat de pumpspeed nu handmatig in Node-RED ingesteld (Flexible pumpspeed-tab).
Ik ben bezig hydrauliek en ΔT te monitoren (koelen geeft ~3–4 °C gemeten ΔT; in Panasonic Service Cloud staat ΔT koeling = 1 °C).

Vragen voor jullie:
  • Op welke ΔT koeling hebben jullie staan in Panasonic Aquarea → Instellingen → Installateur → Bedrijfsinstellingen?
  • Gebruiken jullie bij koelen bewust een andere (lagere) pompsnelheid dan bij verwarmen, om meer opname uit de vloer te krijgen? Zo ja: welke waarden (Low / Heat / DHW)?
  • @edterbak Waarom heeft het Pumpspeed-tabblad geen Cool-modus? Hoe wordt koelen nu gemapt (Low / Heat / iets anders)?
  • Bij mij toont NR Active mode = HEAT terwijl de WP in Koelen staat — klopt dat met de modus-detectie?
Context: WP draait nu koelen met ~10 L/min, pomp duty ~94, gemeten ΔT ~3,5 °C.
Ik overweeg Flexible pumpspeed uit te zetten en Pump Flowrate Mode → DeltaT te proberen, maar wil eerst begrijpen wat de bedoeling is met de huidige NR-logica.

Dank!
Panasonic installateur instelling koelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sC3a1pi_HZ2XJvwtZrIhnUoiF8A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HrBwd8QtNOkOWKVKNOjZLU9X.png?f=fotoalbum_large

en de Panasonic grafiek van de laatste 24uur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m5a0Bb9ZcC4oVkywcCSIq6Vye5A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xy0isk8FfHahdvsqHd4h2uEZ.png?f=fotoalbum_large

@edterbak's Node Red Cool tabblad:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vpzHrGsu_bMGMdIIrw7Fz6-M8oc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DFZJSLVkW90exO1LuRmwLFsn.png?f=fotoalbum_large

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

• hemertje
<knip> Geen AI dumps

[ Voor 99% gewijzigd door Septillion op 21-06-2026 22:30 ]

• hemertje
Herpost in kortere vorm

@MikeyMan

Goede vraag.

Hieronder zoals ik als leek ertegen aan kijk:
de leidingen zijn hetzelfde, het werkpunt niet.

Verwarmen: Panasonic rekent ~7 kW bij ~20 L/min en ΔT ~5 °C.
Koelen via vloer: realistisch ~2–3 kW, en in Service Cloud staat bij mij Cool ΔT = 1 °C.

Zelfde formule: kW = debiet × 4,186 × ΔT / 60.
Bij 20 L/min en ΔT 1 °C kom je op ~1,4 kW — logisch dat je bij koelen anders instelt dan bij verwarmen.

Verschil zit 'm in de vloer: bij koelen is aanvoer ~15–18 °C en ruimte ~23 °C, dus per liter water gaat er minder warmte de vloer in dan bij verwarmen. De WP kan harder leveren dan de vloer nuttig opneemt → dan pompt de pomp vooral liters rond (hoge duty, weinig extra kW).

Gemeten bij mij tijdens koelen: ~10 L/min, ΔT ~0,5 °C — dicht bij die 1 °C-streef in SC. Verwarmen haalt wél ~5 °C ΔT; dat bevestigt voor mij dat het geen kapotte leiding is, maar een ander thermisch werkpunt.

Dus:
een ander debiet/ΔT-werkpunt omdat koelen veel minder kW vraagt en de vloer trager reageert.

• hemertje
Los van bovenstaande — wie ervaring heeft met Aquarea vloerkoeling + pumpspeed:

- Cool ΔT in bedrijfsinstellingen: wat staat bij jullie (1–7 °C)?
- Lagere pompspeed bij koelen dan bij heat — doen jullie dat bewust?

@edterbak Pumpspeed-tab heeft geen Cool; hoe mappen jullie koelen in NR (Low/Heat)?
Bij mij NR Active mode = HEAT terwijl WP koelt — klopt dat?

• mar-10
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:06
hemertje schreef op zondag 21 juni 2026 @ 22:51:

@edterbak Pumpspeed-tab heeft geen Cool; hoe mappen jullie koelen in NR (Low/Heat)?
Ik heb nog nooit eerder een advies voor deltaT van 1 graad voor koelen gezien. Een hele lage deltaT kan, maar zorgt vooral voor een zeer hoge flow en daarmee onnodig stroomverbruik (en misschien slijtage) van de pomp.

Ik heb zelf convectoren met ventilatoren en een klein stuk vloerverwarming. Koelen werkt voor mij gewoon minder vanwege het hoge dauwpunt met dat benauwde weer. Het dauwpunt was 20 graden, ruimtetemperatuur rond de 25 graden. Dat betekent dat ik maar op 5 graden verschil kan koelen. Omdat mijn M12 vrolijk 6 kW koud water levert, staat de pomp op een hogere stand dan ik voor verwarmen gebruik, zodat ik niet teveel condens krijg. Verwarmen is veel makkelijker: aanvoer van 30 graden, dus temperatuurverschil van 10 en daarmee dubbele afgiftecapaciteit.

Voor vloeren spelen dezelfde afwegingen, al kun je het dauwpunt wat langer negeren als je leidingen goed geïsoleerd zijn.

Enfin: mijn deltaT voor koelen staat op de fabrieksinstelling van 5 graden. De pompsnelheid wordt op basis van deltaT gestuurd, maar is in mijn geval dus maximaal

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@mar-10 flow staat vast in deze, dus dat is geen factor.

Come to think of it... Doet ie überhaupt nog iets met de dT in direct mode?

Edit: alleen inschakelhysterese. Dan lijkt het me valide om die lager in te stellen.

[ Voor 65% gewijzigd door MikeyMan op 22-06-2026 09:00 ]

• hemertje
mar-10 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 07:25:
[...]

Ik heb nog nooit eerder een advies voor deltaT van 1 graad voor koelen gezien. Een hele lage deltaT kan, maar zorgt vooral voor een zeer hoge flow en daarmee onnodig stroomverbruik (en misschien slijtage) van de pomp.

Ik heb zelf convectoren met ventilatoren en een klein stuk vloerverwarming. Koelen werkt voor mij gewoon minder vanwege het hoge dauwpunt met dat benauwde weer. Het dauwpunt was 20 graden, ruimtetemperatuur rond de 25 graden. Dat betekent dat ik maar op 5 graden verschil kan koelen. Omdat mijn M12 vrolijk 6 kW koud water levert, staat de pomp op een hogere stand dan ik voor verwarmen gebruik, zodat ik niet teveel condens krijg. Verwarmen is veel makkelijker: aanvoer van 30 graden, dus temperatuurverschil van 10 en daarmee dubbele afgiftecapaciteit.

Voor vloeren spelen dezelfde afwegingen, al kun je het dauwpunt wat langer negeren als je leidingen goed geïsoleerd zijn.

Enfin: mijn deltaT voor koelen staat op de fabrieksinstelling van 5 graden. De pompsnelheid wordt op basis van deltaT gestuurd, maar is in mijn geval dus maximaal
Hoi @mar-10

ik heb het niet over een advies maar een constatering die ik doe in mijn Panasonic koel instellingen

• edterbak
hemertje schreef op zondag 21 juni 2026 @ 22:51:

code:
1
2
3
4
if (compressor_frequency > 0) {
    if (TOP20_ThreeWay_Valve_State === 1)                                                { msg1.payload = F_ReducePumpSpeed.DHWSpeed; msg2.payload = "DHW";} // dhw
    if (TOP20_ThreeWay_Valve_State === 0)                                                { msg1.payload = F_ReducePumpSpeed.HEATSpeed; msg2.payload = "HEAT";} // room
}
Meaning;

De functie zet COOL gelijk aan HEAT
Als compressor uit is, > low
Als ThreeWay_Valve DHW is > DHW
anders > HEAT/COOL

• hemertje
edterbak schreef op maandag 22 juni 2026 @ 20:34:
[...]
code:
1
2
3
4
if (compressor_frequency > 0) {
    if (TOP20_ThreeWay_Valve_State === 1)                                                { msg1.payload = F_ReducePumpSpeed.DHWSpeed; msg2.payload = "DHW";} // dhw
    if (TOP20_ThreeWay_Valve_State === 0)                                                { msg1.payload = F_ReducePumpSpeed.HEATSpeed; msg2.payload = "HEAT";} // room
}
Meaning;

De functie zet COOL gelijk aan HEAT
Als compressor uit is, > low
Als ThreeWay_Valve DHW is > DHW
anders > HEAT/COOL
dank voor de toelichting, ideetje om ook tekstueel op het dashboard weer te geven?

• edterbak
Ja, het is niet heel duidelijk.
Duidelijk is dat je het niet duidelijk vond. :D En daar ben ik het mee eens :)

Ik zal het verbeteren

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:52
@edterbak , voor cooling: is het niet logischer om te kijken naar de inlet / outlet temperatuur voor het bepalen of je al bij het dauwpunt bent? De inlet temp zegt iets over de "gemiddelde temperatuur van al je vloeren. Nu wil je niet 5C water erin sturen, maar een gemiddelde van je inlet en outlet zou misschien wel logisch zijn.

Iemand anders hier nog ideeën over?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@djoenez de laagste waarde lijkt me. Gemiddelde heb je niet zoveel aan. Op alle punten waar de temperatuur onder het dauwpunt is ga je condens krijgen. Hoe klein ook.

• WOrange
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:11
Misschien al eens eerder genoemd, maar kon het zo niet vinden. In de logging staat Target=28. Nu ik aan het koelen ben, lijkt me dit niet te kloppen.

De waarden van TOP27 Z1_Heat_Request_Temp en bij TOP29 Z1_Heat_Curve_Target_High_Temp zijn 28 graden. Mogelijk dat hij het daar vandaan haalt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uu7K5m0LTbwCdmMM-uTva_yp4_E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nkf7S6oWBGVayD0GPXVxu6ri.png?f=fotoalbum_large

Oriëntatie warmtepomp woning 1980

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

dT toch een graadje verhoogd van 1 naar 2 graden.

Dat loopt wel beter:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mBXs4PPCrsU2PzqD1NO6Lyg2fvE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gMyQkCaOOlruEXlkU40Yu47L.png?f=fotoalbum_large

• hemertje
MikeyMan schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 16:09:
dT toch een graadje verhoogd van 1 naar 2 graden.

Dat loopt wel beter:

[Afbeelding]
Nice! hoe krijg je zo'n lange runtime?

heb nu in de Panasonic installateurinstellingen en in het Node Red Cool dasboard delta T op 4 graden gezet
wanneer de compressor loopt, loopt ie netjes op 14Hz maar slechts 100minuten ipv meerdere uren?
heb dan wel een delta T van 3 graden, zie screenshots

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AqrKYRs-YtsNCEohWIeqz_i-QJc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YS058np60ZrLpHIhpL4gdC93.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cyj_sZmdHOFhkGmZyX6_atyH6KI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lqO9049eynUyBtFLwElNTzFG.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-OCZmgviFaskkOh8lAUME4juTU0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mUW5iSbYNDCAZs4kCxugHLMc.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/17Jcn_FO0Und_OPbI5XbMNqngP0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xpjUzulzmvjAaQomEi18F9Q9.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door hemertje op 24-06-2026 21:09 ]

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:50
hemertje schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:07:
[...]
Nice! hoe krijg je zo'n lange runtime?
Afgifte, afgifte en nog eens afgifte. Neem ik aan….

[ Voor 3% gewijzigd door blb4 op 24-06-2026 23:37 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, IONIQ5 84kWh PE MY26, gasloos '23

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:45

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

blb4 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 23:36:
[...]

Goede droge lucht in huis helpt ook wel denk ik. Wordt hier snel te vochtig en dan gaat het koelen niet meer (tenzij natte voeten acceptabel is, maar daar wordt het dan weer zo glad van :+ )

[ Voor 18% gewijzigd door Beekforel op 25-06-2026 07:05 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

blb4 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 23:36:
[...]

Ja, tis 250 meter vloer oid. Dus dat scheelt zeker. Tevens twee aircos in huis die de vochtigheid een beetje drukken. Vandaag eens testen met Delta 3.

Vocht loopt wel op inmiddels.hoor. Dus zal vandaag minder mooi worden.

[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 25-06-2026 08:19 ]

• edterbak
Ik heb ook niet van die al te lange runs. Heb de coolDelta eens op2 gezet. kijken wat er gebeurt.

op zich heb ik mij hier nog nooit druk om gemaakt.
Er zijn 5 dagen per jaar dat 'cool' aan staat ongeveer, ervaring uit het verleden. Maak mij om die paar daagjes per jaar niet zo druk.

Overigens, humidity.
Als je nog op gas kookt, zul je hier wellicht last van hebben met de cool modus.
Er komt heel veel waterdamp vrij bij koken op gas, als je afzuiging niet naar buiten toe is tenminste.
Ik heb recirculatie binnen. Dus ik had daar zichtbaar effect van tijdens het koken. Als het wat kouder is boeit da niet natuurlijk. Maar nu met cool mode is het wellicht iets om in de gaten te houden.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Vandaag ook max twee uur. Vooral door oplopende luchtvochtigheid.

Kan hem wel een tikkie geven door te spelen met de instellingen.

• hemertje
we hebben een airco in de slaapkamer, die draait met alle deuren open zodat de koude lucht ook in de woonkamer terecht komt

gisteren de delta T koelen in panasonic en Ed's node red op 4 graden gezet
ik zie gelijk een groot verschil van 1 graad delta T naar 2 graden delta T

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GpML4KhaCExkk_lKzCsKN02_feI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NMOJpuk0TgnVcUz4kBZiaQU1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/imUSMgplLHbCN2QSLAz0kxELlJk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0LurLYoLJMpbANj7R82SQPbK.png?f=fotoalbum_large

resultaat in de woonkamer

24.6 RTC function (Temperature Zone 1)

ik zie de laatste dagen in de logs wel veel SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online/Offline/Online etc...

[ Voor 17% gewijzigd door hemertje op 25-06-2026 22:30 ]

Pagina: 1 ... 134 135 Laatste