Heishamon <> Node Red voor Panasonic warmtepompen

Pagina: 1 ... 134 135 Laatste
Acties:

• tescione
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15-07 13:19
edterbak schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 22:36:
In de flow-editor moet je het signaal van de sensor moet je aan de link-in node verbinden in tab WP-Input bestemd voor humidity cool.

Dan dat deployen

Op dashboard, SYSTEM > SENSORS eerst het prullebakje indrukken achter de juiste regel

Wachten tot de sensor in beeld komt en dan deze selecteren in de drop down.

Zorg er voor dat je pomp in direct modus staat voor COOL.
ok, ik ben nogal onbekend in de flow merk ik nu. Ik neem aan dat je hierop doelt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CY0XD8nqcn-bDyCBazZBFd7r-S8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mo6HA0Wg0PjFwDKJoZINwRzy.jpg?f=fotoalbum_large
Er staat idd ook een instructie bij om hier een sensor te koppelen, maar hoe dan? Misschien zie ik het over het hoofd hoor, maar waar kan ik dit aangeven?

• tescione
@edterbak never mind, ik moest gewoon even de tijd nemen. Inmiddels is het gelukt om een sensor te selecteren, maar het setpoint blijft op nul staan, zie screenshot.

Heb je nog een suggestie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vOymMtH0SIbaTMcsLy6YUefYFjA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/GSxie7YiiMJeeTbH3QcaylH9.jpg?f=user_large

• edterbak
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:48
bij mij zag het er ook apart uit de grafiek.
kun je alle getallen even heen en weer togglen, zodat we zeker weten dat ze overgenomen zijn in variabelen.

Nogmaals, final setpoint 0 suggereert dat je voor COOL mode, op compensation curve draait.
Ik wil graag een screenshot zien van dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dpmBKwGZDBZxUaoKAnMwlWHSZYc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/d4Vzq92yIxmNlZIg5LmXKQSB.png?f=fotoalbum_large

• tescione
je hebt gelijk. Mijn excuses, mijn kennis van de hele interface is helemaal weggezakt na 3 jaar :). Maar inmiddels kunnen aanpassen in het installer menu. Bedankt voor de hulp.

Nu staat het setpoint goed.

• edterbak
tescione schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 14:25:
je hebt gelijk. Mijn excuses, mijn kennis van de hele interface is helemaal weggezakt na 3 jaar :). Maar inmiddels kunnen aanpassen in het installer menu. Bedankt voor de hulp.

Nu staat het setpoint goed.
No worries. Fijn dat het werkt ! :9B
edit:
Bovendien vind ik het een positief signaal dat je 3 jaar lang geen geëmmer hebt gehad :) en DAT het is weggezakt. Mooi toch :)

[ Voor 17% gewijzigd door edterbak op 20-06-2026 14:34 ]

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 23:24
Vraagje m.b.t. vloerkoeling / pumpspeed

Bij mij staat de pumpspeed nu handmatig in Node-RED ingesteld (Flexible pumpspeed-tab).
Ik ben bezig hydrauliek en ΔT te monitoren (koelen geeft ~3–4 °C gemeten ΔT; in Panasonic Service Cloud staat ΔT koeling = 1 °C).

Vragen voor jullie:
  • Op welke ΔT koeling hebben jullie staan in Panasonic Aquarea → Instellingen → Installateur → Bedrijfsinstellingen?
  • Gebruiken jullie bij koelen bewust een andere (lagere) pompsnelheid dan bij verwarmen, om meer opname uit de vloer te krijgen? Zo ja: welke waarden (Low / Heat / DHW)?
  • @edterbak Waarom heeft het Pumpspeed-tabblad geen Cool-modus? Hoe wordt koelen nu gemapt (Low / Heat / iets anders)?
  • Bij mij toont NR Active mode = HEAT terwijl de WP in Koelen staat — klopt dat met de modus-detectie?
Context: WP draait nu koelen met ~10 L/min, pomp duty ~94, gemeten ΔT ~3,5 °C.
Ik overweeg Flexible pumpspeed uit te zetten en Pump Flowrate Mode → DeltaT te proberen, maar wil eerst begrijpen wat de bedoeling is met de huidige NR-logica.

Dank!

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:10

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@hemertje waarom zou koelen een andere hydrauliek nodig hebben dan verwarmen?

• hemertje
hemertje schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 22:50:
Vraagje m.b.t. vloerkoeling / pumpspeed

Bij mij staat de pumpspeed nu handmatig in Node-RED ingesteld (Flexible pumpspeed-tab).
Ik ben bezig hydrauliek en ΔT te monitoren (koelen geeft ~3–4 °C gemeten ΔT; in Panasonic Service Cloud staat ΔT koeling = 1 °C).

Vragen voor jullie:
  • Op welke ΔT koeling hebben jullie staan in Panasonic Aquarea → Instellingen → Installateur → Bedrijfsinstellingen?
  • Gebruiken jullie bij koelen bewust een andere (lagere) pompsnelheid dan bij verwarmen, om meer opname uit de vloer te krijgen? Zo ja: welke waarden (Low / Heat / DHW)?
  • @edterbak Waarom heeft het Pumpspeed-tabblad geen Cool-modus? Hoe wordt koelen nu gemapt (Low / Heat / iets anders)?
  • Bij mij toont NR Active mode = HEAT terwijl de WP in Koelen staat — klopt dat met de modus-detectie?
Context: WP draait nu koelen met ~10 L/min, pomp duty ~94, gemeten ΔT ~3,5 °C.
Ik overweeg Flexible pumpspeed uit te zetten en Pump Flowrate Mode → DeltaT te proberen, maar wil eerst begrijpen wat de bedoeling is met de huidige NR-logica.

Dank!
Panasonic installateur instelling koelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sC3a1pi_HZ2XJvwtZrIhnUoiF8A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HrBwd8QtNOkOWKVKNOjZLU9X.png?f=fotoalbum_large

en de Panasonic grafiek van de laatste 24uur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m5a0Bb9ZcC4oVkywcCSIq6Vye5A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xy0isk8FfHahdvsqHd4h2uEZ.png?f=fotoalbum_large

@edterbak's Node Red Cool tabblad:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vpzHrGsu_bMGMdIIrw7Fz6-M8oc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DFZJSLVkW90exO1LuRmwLFsn.png?f=fotoalbum_large

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

• hemertje
<knip> Geen AI dumps

[ Voor 99% gewijzigd door Septillion op 21-06-2026 22:30 ]

• hemertje
Herpost in kortere vorm

@MikeyMan

Goede vraag.

Hieronder zoals ik als leek ertegen aan kijk:
de leidingen zijn hetzelfde, het werkpunt niet.

Verwarmen: Panasonic rekent ~7 kW bij ~20 L/min en ΔT ~5 °C.
Koelen via vloer: realistisch ~2–3 kW, en in Service Cloud staat bij mij Cool ΔT = 1 °C.

Zelfde formule: kW = debiet × 4,186 × ΔT / 60.
Bij 20 L/min en ΔT 1 °C kom je op ~1,4 kW — logisch dat je bij koelen anders instelt dan bij verwarmen.

Verschil zit 'm in de vloer: bij koelen is aanvoer ~15–18 °C en ruimte ~23 °C, dus per liter water gaat er minder warmte de vloer in dan bij verwarmen. De WP kan harder leveren dan de vloer nuttig opneemt → dan pompt de pomp vooral liters rond (hoge duty, weinig extra kW).

Gemeten bij mij tijdens koelen: ~10 L/min, ΔT ~0,5 °C — dicht bij die 1 °C-streef in SC. Verwarmen haalt wél ~5 °C ΔT; dat bevestigt voor mij dat het geen kapotte leiding is, maar een ander thermisch werkpunt.

Dus:
een ander debiet/ΔT-werkpunt omdat koelen veel minder kW vraagt en de vloer trager reageert.

• hemertje
Los van bovenstaande — wie ervaring heeft met Aquarea vloerkoeling + pumpspeed:

- Cool ΔT in bedrijfsinstellingen: wat staat bij jullie (1–7 °C)?
- Lagere pompspeed bij koelen dan bij heat — doen jullie dat bewust?

@edterbak Pumpspeed-tab heeft geen Cool; hoe mappen jullie koelen in NR (Low/Heat)?
Bij mij NR Active mode = HEAT terwijl WP koelt — klopt dat?

• mar-10
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:56
hemertje schreef op zondag 21 juni 2026 @ 22:51:

@edterbak Pumpspeed-tab heeft geen Cool; hoe mappen jullie koelen in NR (Low/Heat)?
Ik heb nog nooit eerder een advies voor deltaT van 1 graad voor koelen gezien. Een hele lage deltaT kan, maar zorgt vooral voor een zeer hoge flow en daarmee onnodig stroomverbruik (en misschien slijtage) van de pomp.

Ik heb zelf convectoren met ventilatoren en een klein stuk vloerverwarming. Koelen werkt voor mij gewoon minder vanwege het hoge dauwpunt met dat benauwde weer. Het dauwpunt was 20 graden, ruimtetemperatuur rond de 25 graden. Dat betekent dat ik maar op 5 graden verschil kan koelen. Omdat mijn M12 vrolijk 6 kW koud water levert, staat de pomp op een hogere stand dan ik voor verwarmen gebruik, zodat ik niet teveel condens krijg. Verwarmen is veel makkelijker: aanvoer van 30 graden, dus temperatuurverschil van 10 en daarmee dubbele afgiftecapaciteit.

Voor vloeren spelen dezelfde afwegingen, al kun je het dauwpunt wat langer negeren als je leidingen goed geïsoleerd zijn.

Enfin: mijn deltaT voor koelen staat op de fabrieksinstelling van 5 graden. De pompsnelheid wordt op basis van deltaT gestuurd, maar is in mijn geval dus maximaal

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@mar-10 flow staat vast in deze, dus dat is geen factor.

Come to think of it... Doet ie überhaupt nog iets met de dT in direct mode?

Edit: alleen inschakelhysterese. Dan lijkt het me valide om die lager in te stellen.

[ Voor 65% gewijzigd door MikeyMan op 22-06-2026 09:00 ]

• hemertje
mar-10 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 07:25:
[...]

Ik heb nog nooit eerder een advies voor deltaT van 1 graad voor koelen gezien. Een hele lage deltaT kan, maar zorgt vooral voor een zeer hoge flow en daarmee onnodig stroomverbruik (en misschien slijtage) van de pomp.

Ik heb zelf convectoren met ventilatoren en een klein stuk vloerverwarming. Koelen werkt voor mij gewoon minder vanwege het hoge dauwpunt met dat benauwde weer. Het dauwpunt was 20 graden, ruimtetemperatuur rond de 25 graden. Dat betekent dat ik maar op 5 graden verschil kan koelen. Omdat mijn M12 vrolijk 6 kW koud water levert, staat de pomp op een hogere stand dan ik voor verwarmen gebruik, zodat ik niet teveel condens krijg. Verwarmen is veel makkelijker: aanvoer van 30 graden, dus temperatuurverschil van 10 en daarmee dubbele afgiftecapaciteit.

Voor vloeren spelen dezelfde afwegingen, al kun je het dauwpunt wat langer negeren als je leidingen goed geïsoleerd zijn.

Enfin: mijn deltaT voor koelen staat op de fabrieksinstelling van 5 graden. De pompsnelheid wordt op basis van deltaT gestuurd, maar is in mijn geval dus maximaal
Hoi @mar-10

ik heb het niet over een advies maar een constatering die ik doe in mijn Panasonic koel instellingen

• edterbak
hemertje schreef op zondag 21 juni 2026 @ 22:51:

code:
1
2
3
4
if (compressor_frequency > 0) {
    if (TOP20_ThreeWay_Valve_State === 1)                                                { msg1.payload = F_ReducePumpSpeed.DHWSpeed; msg2.payload = "DHW";} // dhw
    if (TOP20_ThreeWay_Valve_State === 0)                                                { msg1.payload = F_ReducePumpSpeed.HEATSpeed; msg2.payload = "HEAT";} // room
}
Meaning;

De functie zet COOL gelijk aan HEAT
Als compressor uit is, > low
Als ThreeWay_Valve DHW is > DHW
anders > HEAT/COOL

• hemertje
edterbak schreef op maandag 22 juni 2026 @ 20:34:
[...]
code:
1
2
3
4
if (compressor_frequency > 0) {
    if (TOP20_ThreeWay_Valve_State === 1)                                                { msg1.payload = F_ReducePumpSpeed.DHWSpeed; msg2.payload = "DHW";} // dhw
    if (TOP20_ThreeWay_Valve_State === 0)                                                { msg1.payload = F_ReducePumpSpeed.HEATSpeed; msg2.payload = "HEAT";} // room
}
Meaning;

De functie zet COOL gelijk aan HEAT
Als compressor uit is, > low
Als ThreeWay_Valve DHW is > DHW
anders > HEAT/COOL
dank voor de toelichting, ideetje om ook tekstueel op het dashboard weer te geven?

• edterbak
Ja, het is niet heel duidelijk.
Duidelijk is dat je het niet duidelijk vond. :D En daar ben ik het mee eens :)

Ik zal het verbeteren

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06:24
@edterbak , voor cooling: is het niet logischer om te kijken naar de inlet / outlet temperatuur voor het bepalen of je al bij het dauwpunt bent? De inlet temp zegt iets over de "gemiddelde temperatuur van al je vloeren. Nu wil je niet 5C water erin sturen, maar een gemiddelde van je inlet en outlet zou misschien wel logisch zijn.

Iemand anders hier nog ideeën over?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@djoenez de laagste waarde lijkt me. Gemiddelde heb je niet zoveel aan. Op alle punten waar de temperatuur onder het dauwpunt is ga je condens krijgen. Hoe klein ook.

• WOrange
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:36
Misschien al eens eerder genoemd, maar kon het zo niet vinden. In de logging staat Target=28. Nu ik aan het koelen ben, lijkt me dit niet te kloppen.

De waarden van TOP27 Z1_Heat_Request_Temp en bij TOP29 Z1_Heat_Curve_Target_High_Temp zijn 28 graden. Mogelijk dat hij het daar vandaan haalt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uu7K5m0LTbwCdmMM-uTva_yp4_E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nkf7S6oWBGVayD0GPXVxu6ri.png?f=fotoalbum_large

Oriëntatie warmtepomp woning 1980

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

dT toch een graadje verhoogd van 1 naar 2 graden.

Dat loopt wel beter:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mBXs4PPCrsU2PzqD1NO6Lyg2fvE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gMyQkCaOOlruEXlkU40Yu47L.png?f=fotoalbum_large

• hemertje
MikeyMan schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 16:09:
dT toch een graadje verhoogd van 1 naar 2 graden.

Dat loopt wel beter:

[Afbeelding]
Nice! hoe krijg je zo'n lange runtime?

heb nu in de Panasonic installateurinstellingen en in het Node Red Cool dasboard delta T op 4 graden gezet
wanneer de compressor loopt, loopt ie netjes op 14Hz maar slechts 100minuten ipv meerdere uren?
heb dan wel een delta T van 3 graden, zie screenshots

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AqrKYRs-YtsNCEohWIeqz_i-QJc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YS058np60ZrLpHIhpL4gdC93.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cyj_sZmdHOFhkGmZyX6_atyH6KI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lqO9049eynUyBtFLwElNTzFG.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-OCZmgviFaskkOh8lAUME4juTU0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mUW5iSbYNDCAZs4kCxugHLMc.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/17Jcn_FO0Und_OPbI5XbMNqngP0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xpjUzulzmvjAaQomEi18F9Q9.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door hemertje op 24-06-2026 21:09 ]

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:40
hemertje schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:07:
[...]
Nice! hoe krijg je zo'n lange runtime?
Afgifte, afgifte en nog eens afgifte. Neem ik aan….

[ Voor 3% gewijzigd door blb4 op 24-06-2026 23:37 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, IONIQ5 84kWh PE MY26, gasloos '23

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:02

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

blb4 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 23:36:
[...]

Goede droge lucht in huis helpt ook wel denk ik. Wordt hier snel te vochtig en dan gaat het koelen niet meer (tenzij natte voeten acceptabel is, maar daar wordt het dan weer zo glad van :+ )

[ Voor 18% gewijzigd door Beekforel op 25-06-2026 07:05 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

blb4 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 23:36:
[...]

Ja, tis 250 meter vloer oid. Dus dat scheelt zeker. Tevens twee aircos in huis die de vochtigheid een beetje drukken. Vandaag eens testen met Delta 3.

Vocht loopt wel op inmiddels.hoor. Dus zal vandaag minder mooi worden.

[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 25-06-2026 08:19 ]

• edterbak
Ik heb ook niet van die al te lange runs. Heb de coolDelta eens op2 gezet. kijken wat er gebeurt.

op zich heb ik mij hier nog nooit druk om gemaakt.
Er zijn 5 dagen per jaar dat 'cool' aan staat ongeveer, ervaring uit het verleden. Maak mij om die paar daagjes per jaar niet zo druk.

Overigens, humidity.
Als je nog op gas kookt, zul je hier wellicht last van hebben met de cool modus.
Er komt heel veel waterdamp vrij bij koken op gas, als je afzuiging niet naar buiten toe is tenminste.
Ik heb recirculatie binnen. Dus ik had daar zichtbaar effect van tijdens het koken. Als het wat kouder is boeit da niet natuurlijk. Maar nu met cool mode is het wellicht iets om in de gaten te houden.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Vandaag ook max twee uur. Vooral door oplopende luchtvochtigheid.

Kan hem wel een tikkie geven door te spelen met de instellingen.

• hemertje
we hebben een airco in de slaapkamer, die draait met alle deuren open zodat de koude lucht ook in de woonkamer terecht komt

gisteren de delta T koelen in panasonic en Ed's node red op 4 graden gezet
ik zie gelijk een groot verschil van 1 graad delta T naar 2 graden delta T

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GpML4KhaCExkk_lKzCsKN02_feI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NMOJpuk0TgnVcUz4kBZiaQU1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/imUSMgplLHbCN2QSLAz0kxELlJk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0LurLYoLJMpbANj7R82SQPbK.png?f=fotoalbum_large

resultaat in de woonkamer

24.6 RTC function (Temperature Zone 1)

ik zie de laatste dagen in de logs wel veel SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online/Offline/Online etc...

[ Voor 17% gewijzigd door hemertje op 25-06-2026 22:30 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ben een beetje aan het rommelen nog. Heb de safetymargin inputbox aangepast van minimaal 0 naar minimum -2.

Heb hem nu ingesteld op -1.5. Dauwpunt is 18.79, setpoint nu 18. Outlet 17.5, inlet 21.
Zal wel even duren voordat de vloer onder de 18 gaat. Eens kijken wat dit doet vandaag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IKzkGsG9kijt2qiLNjIoo57tzrY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wFx2QfN7b4At9MWkYQQsbFN0.png?f=fotoalbum_large

Disclaimer; do not try at home.

[ Voor 38% gewijzigd door MikeyMan op 26-06-2026 09:09 ]

• ercolano
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15-07 09:44
@MikeyMan Ben het ff kwijt, maar wat is het voordeel van een lage dT (dus 1 of 2) tov van 5 bij koelen ? Ik heb m juist bewust op 5 gezet zodat de pomp, in combinatie met een handmatig uitgevoerde soiftstart, zo snel mogelijk op minimaal vermogen draait. Wellicht dat het grote verschil is dat ik de 2800 watt aan koeling niet over langere tijd in mijn vloer kwijt kan.

mbt dauwpunt, hier ook de safety op -3 gezet. Er zijn wel een aantal aanvoerbuizen die vochtig beginnen te voelen....

Gasloos | Pana 9J | 300l boiler | 8000wp | PHEV

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@ercolano Dan zou ik hem (die safety) toch echt ietsje hoger zetten als de boel vochtig wordt...

Mbt koelen: lagere Dt zorgt voor eerder inschakelen. Als je hem op vijf zet, moet het verschil tussen aanvoer en retour 5 graden zijn voordat ie weer inschakelt.

Het is me inmiddels duidelijk dat koelen echt een koorddans act is. Deels door de thermodynamica, deels door de logica van de Panasonic. De Panasonic rekent namelijk in hele graden. Als jij setpoint 18 hebt met een dT van 5, wacht de interne logica doodleuk tot je retourwater 23°C aantikt. Tegen die tijd is je vloer alweer opgewarmd en moet de compressor onnodig vol in de toeren om dat warme water weer terug te koelen. Met een dT van 2 pakt 'ie hem bij 20°C alweer op, waardoor de inverter veel rustiger blijft pruttelen op laag vermogen en je vloer z'n kou vasthoudt.

• ercolano
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15-07 09:44
@MikeyMan Thanxs, het inschakelmoment wordt natuurlijk vertraagd. Ik zat nog op het denkspoor dat bij lage dT de wp flink zn best doet om de Tr bij de Td te krijgen, terwijl ik graag zo snel mogelijk op minimaal vermogen draai. Ga de dT verlagen.

beetje vocht boven bij de cv leiding en waarschijnlijk op de standleidingen accepteer ik maar voor 1 a 2 dagen, maar de vloer moet natuurlijk niet nat worden ....

Gasloos | Pana 9J | 300l boiler | 8000wp | PHEV

• blb4
MikeyMan schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:22:
@ercolano Dan zou ik hem (die safety) toch echt ietsje hoger zetten als de boel vochtig wordt...

Mbt koelen: lagere Dt zorgt voor eerder inschakelen. Als je hem op vijf zet, moet het verschil tussen aanvoer en retour 5 graden zijn voordat ie weer inschakelt.

Het is me inmiddels duidelijk dat koelen echt een koorddans act is. Deels door de thermodynamica, deels door de logica van de Panasonic. De Panasonic rekent namelijk in hele graden. Als jij setpoint 18 hebt met een dT van 5, wacht de interne logica doodleuk tot je retourwater 23°C aantikt. Tegen die tijd is je vloer alweer opgewarmd en moet de compressor onnodig vol in de toeren om dat warme water weer terug te koelen. Met een dT van 2 pakt 'ie hem bij 20°C alweer op, waardoor de inverter veel rustiger blijft pruttelen op laag vermogen en je vloer z'n kou vasthoudt.
De regeling is volgens mij net wat anders; vanuit de manual:

14.1.3.1 (Cooling)
  • Compressor is OFF when Water Outlet Temperature – Internal Water Setting Temperature > -1.5°C for continuously 3 minutes.
  • Compressor is ON after waiting for 3 minutes, if the Water Outlet Temperature – Water Inlet Temperature (temperature at thermostat OFF is triggered) >3°C.
De compressor gaat dus weer aan als de retour 3 graden warmer is geworden. Dat is onafhankelijk van de ingestelde dT.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, IONIQ5 84kWh PE MY26, gasloos '23

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

blb4 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:36:
[...]

De regeling is volgens mij net wat anders; vanuit de manual:

14.1.3.1 (Cooling)
  • Compressor is OFF when Water Outlet Temperature – Internal Water Setting Temperature > -1.5°C for continuously 3 minutes.
  • Compressor is ON after waiting for 3 minutes, if the Water Outlet Temperature – Water Inlet Temperature (temperature at thermostat OFF is triggered) >3°C.
De compressor gaat dus weer aan als de retour 3 graden warmer is geworden. Dat is onafhankelijk van de ingestelde dT.
Gek genoeg schiet ie bij het instellen van een lagere dT toch ineens aan ;)

Als dat zo is, heeft de dT geen enkele functie meer met vaste pompsnelheid. :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7yKcFLfdQjtcccYdMyavT706-NA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/C3belRSv6PfExc47s2ecwV9N.png?f=user_large

Zelfde voor heat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OhekfRd-cwWRnHMuUYv39fLDgXU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/xVqS3ezNqPWtZckqBV6jd9C6.png?f=user_large

Vreemd... Want hij is nu toch al een paar keer aangesprongen toen ik enkel met dT zat te klooien.

[ Voor 27% gewijzigd door MikeyMan op 26-06-2026 11:58 ]

• blb4
MikeyMan schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:38:
[...]

Gek genoeg schiet ie bij het instellen van een lagere dT toch ineens aan ;)

Als dat zo is, heeft de dT geen enkele functie meer met vaste pompsnelheid. :?

[Afbeelding]

Zelfde voor heat:

[Afbeelding]

Vreemd... Want hij is nu toch al een paar keer aangesprongen toen ik enkel met dT zat te klooien.
Ik heb 't idee dat er wat Resets inzitten. Als de Z1_Cool_Target 1 graad verlaagd gaat hij ook direct weer aan. Op die manier is er ook nog wat te manipuleren blijkbaar.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

blb4 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:09:
[...]

Ik heb 't idee dat er wat Resets inzitten. Als de Z1_Cool_Target 1 graad verlaagd gaat hij ook direct weer aan. Op die manier is er ook nog wat te manipuleren blijkbaar.
Maar conclusie zou dan zijn dat delta t helemaal geen invloed heef...

• blb4
MikeyMan schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:35:
[...]

Maar conclusie zou dan zijn dat delta t helemaal geen invloed heef...
Volgens mij 't zelfde als de dT discussie bij verwarmen. Iets met gemiddelde temperatuur (Ta - Tr) die bij een lage dT bij koelen dus iets lager ligt dan bij een hoge dT waardoor de koelcapaciteit iets groter is.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@blb4 maar daar blijkt uit de service manual ook weinig uit. Zeker als je hem zowel met verwarmen als met koelen niet in kunt stellen.

• blb4
MikeyMan schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:12:
@blb4 maar daar blijkt uit de service manual ook weinig uit. Zeker als je hem zowel met verwarmen als met koelen niet in kunt stellen.
wat bedoel je met niet kunnen instellen?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

blb4 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:18:
[...]

wat bedoel je met niet kunnen instellen?
In de flow wel, maar volgens de handleiding is de hele instelling niet beschikbaar zodra je de pomp op duty cycle zet. Daar is dus geen instelling mogelijk.

• blb4
MikeyMan schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:28:
[...]

In de flow wel, maar volgens de handleiding is de hele instelling niet beschikbaar zodra je de pomp op duty cycle zet. Daar is dus geen instelling mogelijk.
Ik stuur de WP aan met HeishaMon rules, maar dat maakt m.i. niet uit voor de pump instelling. Ik controleer via rules de @Pump_Duty waarde, bij mij staat die bij koelen op 92. Ik zie dat de @Pump_Speed hoger is als ik een lagere dT instel dus de WP reageert hier wel op.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

blb4 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:44:
[...]

Ik stuur de WP aan met HeishaMon rules, maar dat maakt m.i. niet uit voor de pump instelling. Ik controleer via rules de @Pump_Duty waarde, bij mij staat die bij koelen op 92. Ik zie dat de @Pump_Speed hoger is als ik een lagere dT instel dus de WP reageert hier wel op.
Nou, dat maakt m.i. wel uit... De node red flow heeft een vaste flow nodig, anders doet ie het niet vziw...

• hemertje
MikeyMan schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:28:
[...]

zie je screenshot MAX duty, bij de instelling op vol pomp vermogen zoals ik het lees?

• hemertje
hemertje schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 22:29:
we hebben een airco in de slaapkamer, die draait met alle deuren open zodat de koude lucht ook in de woonkamer terecht komt

gisteren de delta T koelen in panasonic en Ed's node red op 4 graden gezet
ik zie gelijk een groot verschil van 1 graad delta T naar 2 graden delta T

[Afbeelding]

[Afbeelding]

resultaat in de woonkamer

24.6 RTC function (Temperature Zone 1)

ik zie de laatste dagen in de logs wel veel SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online/Offline/Online etc...
hhmm ondanks de wijziging van de delta T Koelen 4 graden gisteren staat de instelling nu weer terug op 1GrC , heb er niet aangezeten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7LeC9RvTaoiQU4oC8oTzJuCg_pM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U6HLjOyUwq6bOpPOWkHbwAkZ.png?f=fotoalbum_large

inmiddels pruttelt de WP lekker door...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vIw6nbyAnAqXITefv2Dt6tVx8BM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/S3fmjxAaCt0KrYTBmnSqMuqD.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L8gs3-V82yhdVX_4riZb7TpgVWo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wZidJlAHKGymytSxEQjRs75L.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door hemertje op 26-06-2026 16:11 ]

• tescione
edterbak schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 14:32:
[...]

No worries. Fijn dat het werkt ! :9B
edit:
Bovendien vind ik het een positief signaal dat je 3 jaar lang geen geëmmer hebt gehad :) en DAT het is weggezakt. Mooi toch :)
Nog even reactie op jouw toevoeging. Zeker positief, heb er weinig omkijken naar.

Toch nog een koelvraagje op deze warme dag.

Waarom blijft de pomp draaien met deze instellingen? Het setpoint blijft maar op 20 en dat is lager dan het dauwpunt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I5Hy7zBIShRxOk6I0LlBQgPnfm0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/x10u1i1FslweSl2ot7reBbyU.png?f=fotoalbum_large

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Gisteren van 08:00 tot 0:00 een koude vloer gehad. Alleen onderbroken door solar2dhw.

• edterbak
tescione schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 22:08:
[...]

Nog even reactie op jouw toevoeging. Zeker positief, heb er weinig omkijken naar.

Toch nog een koelvraagje op deze warme dag.

Waarom blijft de pomp draaien met deze instellingen? Het setpoint blijft maar op 20 en dat is lager dan het dauwpunt.

[Afbeelding]
Komt door de modus.

Direct + water
De enige manier voor de pomp om de temperatuur van het water te bepalen op de juiste manier, is door het rond te pompen en te meten

• bartve
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-07 17:37
Mijn 'Setpoint final' op het 'Cool' tabblad blijft hangen op 17 graden (veel te laag op dit moment), en daarmee ook het 'Outlet setpoint' op het 'Home' tabblad.

Wanneer er wat verandert aan de waarden waaruit het (Cool) 'Final setpoint' wordt berekend (bijv. de sensoren geven andere waarden door voor temperatuur of luchtvochtigheid, maar nog duidelijker wanneer ik de 'Safety Margin' handmatig (flink) verander) zie ik het (Cool) 'Final setpoint' heel even verspringen naar een nieuwe berekende waarde, maar bijna meteen springt ie weer terug naar 17.

Ik begrijp niet waar dit door komt, maar heb het idee dat dit gedrag optreedt sinds mijn update van de Node-Red app in Home Assistant naar de laatste versie (maar weet dat niet zeker)?

Panasonic 7kW all-in-one KIT-ADC07L3E5 | Heishamon | Node-Red | Home Assistant | bgg 66 m2 vvw | 1e + 2e verd lt convectoren (Jaga) | pv 10120 wp

• Elmardus
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-07 15:02
Elmardus schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 09:45:
Wat ik ook instel blijft het setpoint op 20C staan, terwijl deze volgens de calculatie op 18 uit zou moeten komen.
Ik heb ook nog hetzelfde probleem. Ondertussen geupdate naar de nieuwste 26.5.1 stable, maar ik krijg op geen manier een ander setpoint dan 20C.

Ik heb het idee dat @bartve diens probleem erg vergelijkbaar is.

@edterbak heb jij een idee wat er veranderd zou kunnen zijn in de 'Cool' flows?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hier geen problemen, maar wellicht wel een hint in de goede richting; ik draai node red in een aparte docker. Niet binnen HA.

• Elmardus
@MikeyMan ik denk dat dit niks uit zou mogen maken, HA addons zijn ook gewoon docker containers. Qua networking zijn er wat verschillen, maar ik vermoed eerder dat er met de flow iets mis gaat

• edterbak
Ik heb vanavond tijd in er naar te kijken

Ik zou nu zelf even alle instellingen op COOL dashboard even aanpassen. Zeker weten dat alles geset is.

• Elmardus
edterbak schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 13:06:
Ik heb vanavond tijd in er naar te kijken

Ik zou nu zelf even alle instellingen op COOL dashboard even aanpassen. Zeker weten dat alles geset is.
Thanks!

Dat laatste heb ik gedaan, alles naar een andere waarde getoggled. Setpoint veranderde alleen niet mee.

[ Voor 3% gewijzigd door Elmardus op 10-07-2026 13:11 ]

• edterbak
Kun je kijken naar de opgeslagen global variabelen voor mij?
dit is wat er bij mij staat.
Graag een screenshot wat er bij jullie staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/08hdNOhUfXIANteUlE9LLU3qQz8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8TLdx4VlGSrXv3Knu47cbaIr.png?f=user_large

• edterbak
Ik heb weel wat gevonden.
Op tab [WP Control]
Sectie van COOL (in het middeen boven)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ykgTqr0HfwZgk-YGWsO2XTo02c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Bfh8q2sau6H6BGaKKZH49ZQg.png?f=fotoalbum_large

Ik heb de Save RH/T functie verbonden aan de COOL functie, maar met een rate limiter er tussen. Dit zorgt er voor dat de trigger vaker komt dan 1 maal per 5 minuten.

Tweeede is het FILTER welke ik aangepast heb. Daar is nu een ROUND vervangen door Math.ceil. Dit is hier het juiste. Ook heb ik deze versimpeelt.
JSON:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
[
    {
        "id": "49a46b92cd0b1924",
        "type": "delay",
        "z": "a938de76db0b71f6",
        "g": "992121a08b66faa3",
        "name": "",
        "pauseType": "rate",
        "timeout": "5",
        "timeoutUnits": "seconds",
        "rate": "1",
        "nbRateUnits": "20",
        "rateUnits": "second",
        "randomFirst": "1",
        "randomLast": "5",
        "randomUnits": "seconds",
        "drop": true,
        "allowrate": false,
        "outputs": 1,
        "x": 5100,
        "y": 540,
        "wires": [
            [
                "4a7112414493107c"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "4f5325f35beb918b",
        "type": "function",
        "z": "a938de76db0b71f6",
        "g": "992121a08b66faa3",
        "name": "Filter",
        "func": "msg.payload = Math.ceil(msg.payload);\nmsg.payload = parseFloat(msg.payload);\n\nvar last_value = context.get('last_value');\n//var Z1_Cool_Request_Temp = global.get(\"Z1_Cool_Request_Temp\");\n\nif (last_value === msg.payload) { return null }\n\ncontext.set('last_value', msg.payload);\nreturn msg;\n",
        "outputs": 1,
        "timeout": 0,
        "noerr": 0,
        "initialize": "",
        "finalize": "",
        "libs": [],
        "x": 5490,
        "y": 620,
        "wires": [
            [
                "6b2644c3a510f50f"
            ]
        ]
    }
]

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:50

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

@edterbak Enig idee hoe ik de WP kan temmen. Requested is 20, maar er kwam gisteren gewoon outlet actual super laag uit. Het schommelde echt tussen de 5 en 7,75. Veel te koud, want niet alles is geisoleerd en/of MLB.

Maar misschien had ik hem eerder op de dag aan moeten zetten. Niet pas na 14:00. Nu is het gedrag veel rustiger. En prima. Of zou die pumpspeed zo veel uitmaken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EcRQB-ChKyP7JPJ0bldAhDakov4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/w6CKByIUNIfnnq9t4z1R43XA.png?f=user_large

Dit is alweer te veel van het goede. Als dit langere tijd door gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gKaX0P9Yr9GECnvIC8FpObLb10w=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8mTXtItEyaEuF9xLnYsuoeXQ.png?f=user_large

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• edterbak
Wat is je Delta?

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X69aChboxnjnyNxxzBLEVnnD1fs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/oOloWZ8XD5T9ySo1nGFLIw5S.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P2LIXDg9XjvRB0VVMMJFRuqhmI4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/HHOo9XAbg3WaUbBAUcYhbFGE.png?f=fotoalbum_tile
4 Dus.

Maar ik heb hem nu net naar 5 gezet. Ik maak gebruik van 3 Aquara sensoren verspreid over de beneden verdieping om tot de tem&hum te komen. Die staan op een apart tabblad (WP Personal).

Het valt mij op dat het dew point nooit berekend wordt. Of kan ik die zelf ergens instellen? @edterbak

[ Voor 17% gewijzigd door imdos op 11-07-2026 11:37 . Reden: toevoeging situatie ]

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• edterbak
Het dewpoint word berekend via een sensor welke je node red moet aanbieden.

Heb je dat allemaal gedaan?

Zet cool Delta voor de grap eens op 1.

Dan verwacht ik dat de temperatuur dicht bij je set point blijft.

Los van de Delta, en output van 6c als je een set point van 20 hebt, dat klinkt vreemd

[ Voor 18% gewijzigd door edterbak op 11-07-2026 11:42 ]

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

edterbak schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 11:41:
Het dewpoint word berekend via een sensor welke je node red moet aanbieden.

Heb je dat allemaal gedaan?

Zet cool Delta voor de grap eens op 1.

Dan verwacht ik dat de temperatuur dicht bij je set point blijft.

Los van de Delta, en output van 6c als je een set point van 20 hebt, dat klinkt vreemd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q7ja6ZP1r70jmSKtgOKH1qCD0q8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MlyPmWXqO7LmAN9i0oNuOlR3.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8RORBtzBZfDyyfbYeYR_d62iJDc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9CQOWuB25PCo1geD7D4GBfpV.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yr2n_WugGAz4xcjJiuUJ9wf5jaw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hOvUIrp7NFlCwSphSFErxIrD.png?f=fotoalbum_large

Zelfs met 1 wordt het nog niet echt rustiger.

• edterbak
Die getallen bij humidity en temperatuur, worden door wel gewoon netjes geupdate?

Temperatuur zie ik in de grafiek. Maar humidity zie ik niet

[ Voor 27% gewijzigd door edterbak op 11-07-2026 12:00 ]

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

edterbak schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 11:57:
Die getallen bij humidity en temperatuur, worden door wel gewoon netjes geupdate?
Jazeker, maar het is zo dat er minstens twee sensoren moeten updaten om een nieuwe waarde te genereren.

• edterbak
Heel vreemd dat de pomp uberhaupt blijft doorrammen. Dat terwijl hij al zo ver onder zijn target zit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/08hdNOhUfXIANteUlE9LLU3qQz8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8TLdx4VlGSrXv3Knu47cbaIr.png?f=user_large Kun je voor mij een screeenshot geven van de global variable, F_COOL, zie bovenstaande voorbeeld.

EN, kun je even kijken of de gegevens rechtstreeks gelezen in heishamon overeenkomen met wat het dashboard ziet.

[ Voor 13% gewijzigd door edterbak op 11-07-2026 12:09 ]

• edterbak
@imdos

Wat is je TOP106 ?
TOP106Pump_Flowrate_Mode0DeltaT

• edterbak
@imdos
Kun je ook deze verbetering overnemen uit de post hierboven.
edterbak in "Heishamon <> Node Red voor Panasonic warmtepompen"

• edterbak
@imdos
Volgens mij zie ik in een screenshot van je in een heeeel smal randje, dat je 2 zones in gebruik hebt.
De COOL functie werkt op dit momeent allen met zone 1.
Kun je controleren en er voor zorgen dat de andere zone, zone 2, niet ingesteld staat op een NOG lager setpoint.

Je heishamon code zegt van niet. prima

[ Voor 8% gewijzigd door edterbak op 11-07-2026 12:35 ]

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
WiFi
56
%
Memory
65
%
Ethernet
not installed
Correct
100
%
MQTT reconnects
29
Uptime
68 days 20 hours 39 minutes 59 seconds
Rules
INACTIVE
Heatpump
Dallas 1-Wire
S0 kWh
Console
Heatpump Values
Live
Topic   Name    Value   Description
TOP0    Heatpump_State  1   On
TOP1    Pump_Flow   21.98   l/min
TOP2    Force_DHW_State 0   Disabled
TOP3    Quiet_Mode_Schedule 0   Disabled
TOP4    Operating_Mode_State    1   Cool
TOP5    Main_Inlet_Temp 15  °C
TOP6    Main_Outlet_Temp    7.5 °C
TOP7    Main_Target_Temp    6   °C
TOP8    Compressor_Freq 77  Hz
TOP9    DHW_Target_Temp 51  °C
TOP10   DHW_Temp    50  °C
TOP11   Operations_Hours    8301    hours
TOP12   Operations_Counter  6797    count
TOP13   Main_Schedule_State 0   Disabled
TOP14   Outside_Temp    29  °C
TOP15   Heat_Power_Production   0   Watt
TOP16   Heat_Power_Consumption  0   Watt
TOP17   Powerful_Mode_Time  0   Off
TOP18   Quiet_Mode_Level    0   Off
TOP19   Holiday_Mode_State  0   Off
TOP20   ThreeWay_Valve_State    0   Room
TOP21   Outside_Pipe_Temp   35  °C
TOP22   DHW_Heat_Delta  -10 K
TOP23   Heat_Delta  5   K
TOP24   Cool_Delta  1   K
TOP25   DHW_Holiday_Shift_Temp  -15 K
TOP26   Defrosting_State    0   Disabled
TOP27   Z1_Heat_Request_Temp    22  °C
TOP28   Z1_Cool_Request_Temp    20  °C
TOP29   Z1_Heat_Curve_Target_High_Temp  26  °C
TOP30   Z1_Heat_Curve_Target_Low_Temp   35  °C
TOP31   Z1_Heat_Curve_Outside_High_Temp 15  °C
TOP32   Z1_Heat_Curve_Outside_Low_Temp  -5  °C
TOP33   Room_Thermostat_Temp    25  °C
TOP34   Z2_Heat_Request_Temp    35  °C
TOP35   Z2_Cool_Request_Temp    5   °C
TOP36   Z1_Water_Temp   -78 °C
TOP37   Z2_Water_Temp   -78 °C
TOP38   Cool_Power_Production   9400    Watt
TOP39   Cool_Power_Consumption  2600    Watt
TOP40   DHW_Power_Production    0   Watt
TOP41   DHW_Power_Consumption   0   Watt
TOP42   Z1_Water_Target_Temp    6   °C
TOP43   Z2_Water_Target_Temp    17  °C
TOP44   Error   No error    Error
TOP45   Room_Holiday_Shift_Temp -15 K
TOP46   Buffer_Temp -78 °C
TOP47   Solar_Temp  -78 °C
TOP48   Pool_Temp   -78 °C
TOP49   Main_Hex_Outlet_Temp    7   °C
TOP50   Discharge_Temp  85  °C
TOP51   Inside_Pipe_Temp    5   °C
TOP52   Defrost_Temp    -31 °C
TOP53   Eva_Outlet_Temp 82  °C
TOP54   Bypass_Outlet_Temp  -73 °C
TOP55   Ipm_Temp    61  °C
TOP56   Z1_Temp 25  °C
TOP57   Z2_Temp -128    °C
TOP58   DHW_Heater_State    1   Free
TOP59   Room_Heater_State   1   Free
TOP60   Internal_Heater_State   0   Inactive
TOP61   External_Heater_State   0   Inactive
TOP62   Fan1_Motor_Speed    700 r/min
TOP63   Fan2_Motor_Speed    0   r/min
TOP64   High_Pressure   25.6    Kgf/cm2
TOP65   Pump_Speed  2850    r/min
TOP66   Low_Pressure    0   Kgf/cm2
TOP67   Compressor_Current  11.8    Ampere
TOP68   Force_Heater_State  0   Inactive
TOP69   Sterilization_State 0   Inactive
TOP70   Sterilization_Temp  65  °C
TOP71   Sterilization_Max_Time  15  Minutes
TOP72   Z1_Cool_Curve_Target_High_Temp  15  °C
TOP73   Z1_Cool_Curve_Target_Low_Temp   10  °C
TOP74   Z1_Cool_Curve_Outside_High_Temp 30  °C
TOP75   Z1_Cool_Curve_Outside_Low_Temp  20  °C
TOP76   Heating_Mode    1   Direct
TOP77   Heating_Off_Outdoor_Temp    19  °C
TOP78   Heater_On_Outdoor_Temp  0   °C
TOP79   Heat_To_Cool_Temp   15  °C
TOP80   Cool_To_Heat_Temp   10  °C
TOP81   Cooling_Mode    0   Comp. Curve
TOP82   Z2_Heat_Curve_Target_High_Temp  35  °C
TOP83   Z2_Heat_Curve_Target_Low_Temp   35  °C
TOP84   Z2_Heat_Curve_Outside_High_Temp 15  °C
TOP85   Z2_Heat_Curve_Outside_Low_Temp  -5  °C
TOP86   Z2_Cool_Curve_Target_High_Temp  15  °C
TOP87   Z2_Cool_Curve_Target_Low_Temp   10  °C
TOP88   Z2_Cool_Curve_Outside_High_Temp 30  °C
TOP89   Z2_Cool_Curve_Outside_Low_Temp  20  °C
TOP90   Room_Heater_Operations_Hours    268 hours
TOP91   DHW_Heater_Operations_Hours 66  hours
TOP92   Heat_Pump_Model C2 D3 0C 35 65 B2 D3 0B 96 65   Model
TOP93   Pump_Duty   115 Duty
TOP94   Zones_State 0   Zone1 active
TOP95   Max_Pump_Duty   115 Duty
TOP96   Heater_Delay_Time   30  Minutes
TOP97   Heater_Start_Delta  -8  K
TOP98   Heater_Stop_Delta   -2  K
TOP99   Buffer_Installed    0   Disabled
TOP100  DHW_Installed   1   Enabled
TOP101  Solar_Mode  0   Disabled
TOP106  Pump_Flowrate_Mode  1   Max flow
TOP107  Liquid_Type 0   Water

TOP111  Z1_Sensor_Settings  2   Internal Thermostat
TOP112  Z2_Sensor_Settings  0   Water Temperature
TOP113  Buffer_Tank_Delta   5   K
TOP114  External_Pad_Heater 0   Disabled
TOP115  Water_Pressure  -0.02   Bar
TOP116  Second_Inlet_Temp   -128    °C
TOP117  Economizer_Outlet_Temp  -128    °C
TOP118  Second_Room_Thermostat_Temp -128    °C
TOP119  External_Control    0   Disabled
TOP120  External_Heat_Cool_Control  0   Disabled
TOP121  External_Error_Signal   0   Disabled
TOP122  External_Compressor_Control 0   Disabled
TOP123  Z2_Pump_State   0   Off
TOP124  Z1_Pump_State   0   Off
TOP125  TwoWay_Valve_State  0   Cool
TOP126  ThreeWay_Valve_State2   0   Room
De Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3k7XgjOGUXw6x24cFuXzI3TeU0I=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/eLltbsYbZMSkS6uFyrv9KMn6.png?f=user_large

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

edterbak schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 12:29:
@imdos
Volgens mij zie ik in een screenshot van je in een heeeel smal randje, dat je 2 zones in gebruik hebt.
De COOL functie werkt op dit momeent allen met zone 1.
Kun je controleren en er voor zorgen dat de andere zone, zone 2, niet ingesteld staat op een NOG lager setpoint.
Ik heb geen 2 zones. Ook nooit ingesteld. Ik zie wat je bedoelt. Deze schiet de hele tijd terug naar 5.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h0cPVfA9se0W58KXyo4k9WO7QGQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/z7uwo8wCHYon8rK7RNwAKs1q.png?f=user_large

• edterbak
zone 2 is niet de oorzaak. had mijn post al aangepast omdat ik het al zag in je heishamon dump

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

edterbak schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 12:37:
zone 2 is niet de oorzaak. had mijn post al aangepast omdat ik het al zag in je heishamon dump
Ik krijg de import ook niet geregeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x9-SltN0r9z5ptVioGzzd18zIwU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/M0L3b1sDlcHA22MH7ieXxOo7.png?f=fotoalbum_large Dan hou ik 2 van die bewegende dingen in plaats van dat er iets vervangen wordt.

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Opgelost... Bleek dat mijn koelmodus niet goed stond.

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:22
Eindelijk eens tijd gemaakt om vanaf 24.x :X te updaten naar laatste stable :*)

Ging niet helemaal vlekkeloos mbt update procedure en view nodes maar toen maar gewoon de auto methode die ik nog herinnerde gebruikt. (alle flow tabs en config nodes verwijderen (op die van mqtt na) en daarna import doen. Dat werkte wel.

Draai nu ook gelijk op NR 5 en zag dat ik een pallete module moest toevoegen (maar dat stond ook in de manual )

Waar ik nu aan zat te denken (wellicht zit het erin en zie ik het niet ;) ) is net zoals je nu solar2DHW hebt zou ik bij erg warme dagen ( en PV overschot) ook wel een soort van Solar2Cooling willen hebben.

Technisch wellicht ook wel via HomeAssistant mogelijk maar dit soort zaken hou ik liever binnen in systeem zodat status in het systeem goed bekend is. Ik gebruik nu primair airco cooling en dus niet de panasonic maar bij voldoende stroom overschot is tijdens die moment het in de vloer stoppen wellicht beter dan de energieboer spekken.

Taal fouten inbegrepen ;)

• edterbak
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ie3TMp0x63YvhG6VaJlMyZ7gT10=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JhiIq58wTOI633YhO0zw8rEM.png?f=fotoalbum_large

Ter info.
de fix die ik hier boven heb gepost, die lijkt nu beter te werken. Maar nog steeds niet perfect

Als je de code importeert in tab [WP Control], dan moeten ze hier terecht komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ykgTqr0HfwZgk-YGWsO2XTo02c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Bfh8q2sau6H6BGaKKZH49ZQg.png?f=fotoalbum_large Dit stukje kun je vinden dus in tab [WP Control] , meer in het midden van het werkblad, dus wat naar rechts scrollen

Je moet dan zelf even voor node (1):
- node "Save RH/T" verbinden met een draadje aan de nieuwe "limit 1 msg/20s"
- node "limit 1 msg/20s" verbinden met de [COOL function] node

Voor node (2).
De inhoud van het nieuwe "filter" node even kopieren en plakken in de oude filter node, (2)

[ Voor 51% gewijzigd door edterbak op 11-07-2026 16:17 ]

• The-Source
Ondertussen even een fork gemaakt (en ontkoppeld zodat ik even vrij kan testen..) en aan de slag gegeaan met "solar2cooling" Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oMDPd_TjHT2aKBIu7aVuXXe4O5k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R7DjpN8dReFg9tJIOiMrQLnv.png?f=fotoalbum_large Het respecteert de solar2DHW en gebruikt de al aanwezige cooling logica en zet modus naar 1 of 5 (cooling of cooling + dhw) zou ook een anti-flapping ingebouwd moeten hebben. Moet het nog zelf gaan testen maar zit het eerst parallel in extra node-red te testen die weer via andere mqtt duplicaat data krijgt.
En overigens ook gelijk een update script gemaakt die mqtt config node met rust laat en de dus werkelijk een update doet. Ook die nog even verder testen met als test wat extra tabs er omheen.

Moet nog zeker een hoop testen maar hopelijk binnenkort wat meer (en ja het is AI assisted coding maar anders snap ik het hele node-red toch niet zo goed :P )

En wou het even nu nog posten want morgen overdag vanaf werk laptop geen toegang tot tijdelijke test setup ;)

• The-Source
Hoe ik nu mijn Heishamon update met behoud van bijvoorbeeld een wp_personal maar belangrijker nog mqtt config node is (in windows met node beschikbaar...)
Zie lines 80 - 81 voor protectie
code:
1
&& node tools/nodered.js push && node tools/nodered.js status
in submap tools het volgende script
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
#!/usr/bin/env node
/*
 * Push / pull the Node-RED flow over the Admin API.
 *
 * Deploying with POST /flows replaces the running config in place, matching on
 * the node IDs in the file. Nodes keep their identity, so nothing is duplicated
 * and credentials (the MQTT broker password, which lives in flows_cred.json
 * keyed by node id) survive. That is the difference from importing the JSON in
 * the editor, which mints new IDs and therefore both duplicates and de-credentials.
 *
 * Global context (F_SOLAR, F_COOL, F_S2C, ...) lives in the context store, not
 * in flows.json, so your settings are not touched by a deploy.
 *
 *   node tools/nodered.js push          deploy the repo flow to Node-RED
 *   node tools/nodered.js pull          overwrite the repo flow with the live one
 *   node tools/nodered.js status        show what is running, no changes
 *
 * Credentials are read from tools/.env, which is gitignored so they never land
 * in the repo. Copy .env.example to .env and fill it in:
 *   NR_URL   default http://1.2.3.4:1880
 *   NR_USER  your Home Assistant username
 *   NR_PASS  your Home Assistant password
 * A real environment variable, if set, wins over the .env file.
 */
const fs = require('fs');
const path = require('path');

// Minimal .env reader - not worth a dependency for three values.
function loadEnv() {
  const file = path.join(__dirname, '.env');
  if (!fs.existsSync(file)) return;
  for (const line of fs.readFileSync(file, 'utf8').split(/\r?\n/)) {
    const m = line.match(/^\s*([A-Za-z_][A-Za-z0-9_]*)\s*=\s*(.*)$/);
    if (!m) continue;                                   // blank line or # comment
    const key = m[1];
    let val = m[2].trim().replace(/\s+#.*$/, '');       // strip trailing comment
    if (/^".*"$|^'.*'$/.test(val)) { val = val.slice(1, -1); }
    if (val !== '' && process.env~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~[key] === undefined) { process.env~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~[key] = val; }
  }
}
loadEnv();

const URL_BASE = (process.env.NR_URL || 'http://1.2.3.4:1880').replace(/\/+$/, '');
const USER = process.env.NR_USER;
const PASS = process.env.NR_PASS;

const REPO = path.resolve(__dirname, '..');
const FLOW_FILE = path.join(REPO, 'flows (26.5.1 stable).json');
const BACKUP_DIR = path.join(__dirname, 'backups');

const cmd = process.argv[2] || 'status';
const args = process.argv.slice(3);
const has = (f) => args.includes(f);

// The add-on puts nginx in front of Node-RED with HTTP Basic auth against your
// Home Assistant account, so we authenticate at that layer.
function headers(extra) {
  const h = Object.assign({ 'Node-RED-API-Version': 'v2' }, extra || {});
  if (USER && PASS) {
    h.Authorization = 'Basic ' + Buffer.from(USER + ':' + PASS).toString('base64');
  }
  return h;
}

function die(msg) { console.error('\n  ' + msg + '\n'); process.exit(1); }

/* ---------------------------------------------------------------------------
 * Protected nodes: whatever is running on the box wins, always.
 *
 *  - the MQTT broker config node. Its host/port/client-id are configured on the
 *    live instance and are not in the repo, so pushing the repo's copy would
 *    wipe them.
 *  - any flow tab whose name contains "personal" (e.g. WP_personal), plus every
 *    node on it. That tab exists only on your instance; the repo must never add,
 *    change or delete it.
 *
 * push : take these from the live instance, not from the repo.
 * pull : do not drag them into the repo.
 * ------------------------------------------------------------------------- */
const PROTECTED_TYPES = ['mqtt-broker'];
const PROTECTED_TAB = /personal/i;

function protectedIds(flows) {
  const tabs = new Set();
  const ids = new Set();
  for (const n of flows) {
    if (PROTECTED_TYPES.includes(n.type)) { ids.add(n.id); }
    if (n.type === 'tab' && PROTECTED_TAB.test(n.label || '')) { ids.add(n.id); tabs.add(n.id); }
  }
  for (const n of flows) { if (n.z && tabs.has(n.z)) { ids.add(n.id); } }   // nodes living on a protected tab
  return { ids, tabs };
}

function describe(flows, ids) {
  const kept = flows.filter((n) => ids.has(n.id));
  const tabs = kept.filter((n) => n.type === 'tab').map((n) => n.label);
  const cfg = kept.filter((n) => PROTECTED_TYPES.includes(n.type)).map((n) => n.type + (n.name ? ' "' + n.name + '"' : ''));
  const out = [];
  if (cfg.length) out.push(cfg.join(', '));
  if (tabs.length) out.push(tabs.map((t) => 'tab "' + t + '" (+ its nodes)').join(', '));
  return out.length ? out.join(' and ') : null;
}

// The flow we will actually deploy: the repo, with protected nodes taken from live.
function mergeForPush(repoFlows, liveFlows) {
  const live = protectedIds(liveFlows);
  const liveById = Object.fromEntries(liveFlows.map((n) => [n.id, n]));

const merged = repoFlows.map((n) => (live.ids.has(n.id) && liveById[n.id] ? liveById[n.id] : n));

// protected nodes that exist only on the live box (the personal tab) must be carried over
  const inRepo = new Set(repoFlows.map((n) => n.id));
  for (const n of liveFlows) { if (live.ids.has(n.id) && !inRepo.has(n.id)) { merged.push(n); } }

return { merged, preserved: describe(liveFlows, live.ids) };
}

async function call(method, route, body) {
  let res;
  try {
    res = await fetch(URL_BASE + route, {
      method,
      headers: headers(body ? { 'Content-Type': 'application/json' } : undefined),
      body,
    });
  } catch (e) {
    die('Cannot reach ' + URL_BASE + ' - ' + e.message);
  }

if (res.status === 401) {
    die('401 Unauthorized.\n' +
        '  Set NR_USER / NR_PASS to your Home Assistant username and password.\n' +
        '  If that account has multi-factor auth enabled, Basic auth will always fail -\n' +
        '  create a separate HA user without MFA for this.');
  }
  if (res.status === 409) {
    die('409 Conflict. The flow changed in Node-RED since we read it, so the deploy\n' +
        '  was refused rather than silently overwriting it. Close/deploy the editor,\n' +
        '  then run this again.');
  }
  if (!res.ok) {
    die('HTTP ' + res.status + ' on ' + method + ' ' + route + '\n  ' + (await res.text()).slice(0, 400));
  }
  return res;
}

// GET /flows with API v2 returns { rev, flows }. Passing that rev back on the
// POST is what makes a concurrent editor change 409 instead of being clobbered.
async function getLive() {
  const res = await call('GET', '/flows');
  return res.json();
}

function readRepoFlow() {
  if (!fs.existsSync(FLOW_FILE)) { die('Flow file not found: ' + FLOW_FILE); }
  const raw = fs.readFileSync(FLOW_FILE, 'utf8');
  try { return { raw, flows: JSON.parse(raw) }; }
  catch (e) { die('Repo flow file is not valid JSON: ' + e.message); }
}

function backup(flows, label) {
  if (has('--no-backup')) return null;
  fs.mkdirSync(BACKUP_DIR, { recursive: true });
  const ts = new Date().toISOString().replace(/[:.]/g, '-').slice(0, 19);
  const file = path.join(BACKUP_DIR, 'flows-' + label + '-' + ts + '.json');
  fs.writeFileSync(file, JSON.stringify(flows, null, 4));
  return file;
}

function summarise(flows) {
  const tabs = flows.filter((n) => n.type === 'tab');
  const uitabs = flows.filter((n) => n.type === 'ui_tab').sort((a, b) => a.order - b.order);
  console.log('  nodes        : ' + flows.length);
  console.log('  flow tabs    : ' + tabs.map((t) => t.label).join(', '));
  console.log('  dashboard    : ' + uitabs.map((t) => t.name).join(', '));
}

(async () => {
  if (!USER || !PASS) {
    console.log('\n  NR_USER / NR_PASS are empty - this will 401.');
    console.log('  Fill in NR_USER and NR_PASS in tools/.env (see tools/.env.example).\n');
  }

// Diagnoses a failing login without ever printing the password.
  if (cmd === 'doctor') {
    const q = (s) => (s === undefined ? '(not set)' : JSON.stringify(s));
    console.log('\n  URL      : ' + URL_BASE);
    console.log('  NR_USER  : ' + (USER === undefined ? '(not set)' : q(USER)));
    console.log('  NR_PASS  : ' + (PASS === undefined ? '(not set)'
      : 'set, ' + PASS.length + ' chars'
        + (PASS !== PASS.trim() ? '  <-- WARNING: leading/trailing whitespace' : '')
        + (/^["'].*["']$/.test(PASS) ? '  <-- WARNING: looks like the quotes are part of the password' : '')));
    if (USER !== undefined && USER !== USER.trim()) { console.log('             <-- WARNING: NR_USER has leading/trailing whitespace'); }

if (!USER || !PASS) { console.log('\n  Fill in NR_USER and NR_PASS in tools/.env.\n'); return; }

const res = await fetch(URL_BASE + '/flows', { headers: headers() }).catch((e) => {
      console.log('\n  Cannot reach the server: ' + e.message + '\n'); process.exit(1);
    });
    console.log('\n  GET /flows -> HTTP ' + res.status);
    if (res.status === 200) { console.log('\n  Credentials work. Use "status" / "push" / "pull".\n'); return; }
    if (res.status === 401) {
      console.log('  Auth realm : ' + (res.headers.get('www-authenticate') || '(none)'));
      console.log('  Served by  : ' + (res.headers.get('server') || '(unknown)'));
      console.log('\n  The add-on rejected these credentials. Most likely, in order:');
      console.log('   1. The HA account has MFA enabled - Basic auth then cannot ever work.');
      console.log('      Create a second HA user, no MFA, and use that.');
      console.log('   2. Wrong username/password. Test by opening ' + URL_BASE + ' in a private');
      console.log('      browser window - it should prompt, and the same details should work.');
      console.log('   3. The account is not an HA administrator.\n');
      return;
    }
    console.log('  Unexpected. Body: ' + (await res.text()).slice(0, 300) + '\n');
    return;
  }

if (cmd === 'status') {
    const live = await getLive();
    console.log('\nLive on ' + URL_BASE + '  (rev ' + live.rev + ')');
    summarise(live.flows);
    const repo = readRepoFlow();
    console.log('\nIn the repo');
    summarise(repo.flows);

const { merged, preserved } = mergeForPush(repo.flows, live.flows);
    if (preserved) { console.log('\n  Protected (kept from the live instance): ' + preserved); }

const same = JSON.stringify(live.flows) === JSON.stringify(merged);
    console.log('\n  ' + (same ? 'Identical - nothing to deploy.' : 'They differ. Run "push" to deploy.') + '\n');
    return;
  }

if (cmd === 'pull') {

// Don't drag protected things into the repo: keep the repo's own MQTT broker
    // node, and leave the personal tab out of the file entirely.
    const p = protectedIds(live.flows);
    const repoById = Object.fromEntries(repo.flows.map((n) => [n.id, n]));
    const out = live.flows
      .filter((n) => !p.ids.has(n.id) || repoById[n.id])
      .map((n) => (p.ids.has(n.id) && repoById[n.id] ? repoById[n.id] : n));

const skipped = live.flows.length - out.length;
    const b = backup(repo.flows, 'repo-before-pull');
    fs.writeFileSync(FLOW_FILE, JSON.stringify(out, null, 4));

console.log('\n  Pulled ' + out.length + ' nodes into ' + path.basename(FLOW_FILE));
    if (skipped) { console.log('  Left out of the repo: ' + skipped + ' protected node(s) - ' + describe(live.flows, p.ids)); }
    if (b) console.log('  Previous repo flow backed up to ' + path.relative(REPO, b));
    console.log('  Review with: git diff\n');
    return;
  }

if (cmd === 'push') {

const { merged, preserved } = mergeForPush(repo.flows, live.flows);

const b = backup(live.flows, 'live-before-push');
    if (b) console.log('\n  Live flow backed up to ' + path.relative(REPO, b));
    if (preserved) { console.log('  Protected, kept from live: ' + preserved); }

if (has('--dry-run')) {
      console.log('  Dry run - would deploy ' + merged.length + ' nodes (live has ' + live.flows.length + ').\n');
      return;
    }

// "full" restarts every node. That is what we want: it re-runs the Load-on-boot
    // injects that repopulate the dashboard widgets from global context.
    await call('POST', '/flows', JSON.stringify({ rev: live.rev, flows: merged }));

console.log('  Deployed ' + merged.length + ' nodes to ' + URL_BASE);
    console.log('  No duplicates: node IDs were matched and updated in place.\n');
    return;
  }

die('Usage: node tools/nodered.js [status|push|pull|doctor] [--dry-run] [--no-backup]');
})();
en .env file met:
code:
1
2
3
NR_URL=http://192.168.1.2:1880
NR_USER=your-ha-username
NR_PASS=your-ha-password
Getest op nodered op HA dus daar krijg je basic auth welke je met HA user (niet nodered app user) moet authenticeren.
huidige view na wat aanpassingen in layout en dezelfde hide help methode als op overige pagina's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aWzQLWjKKkgNXP3BtoRTGbeC7HY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zNvfr4Zv0NbQTfSMUEe9nfFU.png?f=fotoalbum_large
BTW die Solar2DHW is hardcoded in originele flow, maar waarom weet ik eigenlijk niet.
@edterbak wat is de reden voor die hardcoded max 3x solar 2 DHW, ik dacht eigenlijk dat dit maar 1x per dag was :?

edit 14-07: Het lijkt in parallel goed te lopen, dus nu even in live zelf de proeftuin. Mocht iemand interesse hebben in de flow dan kan ik hem delen maar beschouw het als early beta. Pas als ik zelf meer heb kunnen testen wil ik in overleg met Ed het wel laten opnemen in zijn repo
Kleine preview van update via script aangestuurd door ai-agent ( die was bezig met change in workflow,)
YouTube: 14 July 2026

[ Voor 9% gewijzigd door The-Source op 14-07-2026 20:00 ]

• edterbak
@The-Source
Leuk te lezen dat je zo goed bezig bent !!! :)

Als basis "regeltje";
Betreffende brondata gebruiken: Kun je in modificatie er op letten dat je 1 mqtt node 1x per topic hebt. Dit geld over de gehele node red instance. Iedere mqtt input node is een subscription. Als je 2x de zelfde mqtt node gebruikt op verschillende tabs, dan heb je formeel 2 subscriptions. En dan gaat de broker hem ook dubbel verzenden naar dezelffde nodered instance, als je een "correct werkende" mqtt broker gebruikt. mosquitto houd daar rekening mee (niet volgens de regels, maar ander brokers niet)

Bij voorkeur een bestaande link-out node met de gewenste brondata gebruiken. Dan ben je per deefinitie "integrated" met de basis flow. :9

Als je toevoeging goed werkt, en er meer mensen zijn die hier op zitten te wachten, dan tillen we hem naar github als een "extension" :) easy piesie

[ Voor 10% gewijzigd door edterbak op 14-07-2026 21:28 ]

• edterbak
@The-Source
BTW die Solar2DHW is hardcoded in originele flow, maar waarom weet ik eigenlijk niet.
@edterbak wat is de reden voor die hardcoded max 3x solar 2 DHW, ik dacht eigenlijk dat dit maar 1x per dag was :?
Your right.
Ik frees dat ik er aan was begonnen om deze variabele aan de GUI beschikbaar te maken, maar dat ik hier door alle ellende die ik heb meegemaakt ~0,5 jaar geleden (met coderen/roll-backs), dat dit tussen het wal en het schip gevallen is.
Het is dus zoals je zelf al opmerkt, heel eenvoudig om dat te doen :D

De meest basic setup waarbij je stuurt op kWh, dan heb je 1x per dag die trigger ja. Dat is safe.

Maar, je kunt ook sturen op kW. Iedere keer als je p1 doorgeeft dat je meer dan X kW produceert, dan kun je de solar2dhw cyclus weer starten. Je kunt dan pendelent gedrag krijgen, waar ik ook voor waarschuw in de tekst. Daar was deze variabele voor bedoeld, een limiet er op om pendelen in te teugelen.

[ Voor 25% gewijzigd door edterbak op 14-07-2026 21:39 ]

• The-Source
edterbak schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 21:26:
@The-Source
Leuk te lezen dat je zo goed bezig bent !!! :)

Als basis "regeltje";
Betreffende brondata gebruiken: Kun je in modificatie er op letten dat je 1 mqtt node 1x per topic hebt. Dit geld over de gehele node red instance. Iedere mqtt input node is een subscription. Als je 2x de zelfde mqtt node gebruikt op verschillende tabs, dan heb je formeel 2 subscriptions. En dan gaat de broker hem ook dubbel verzenden naar dezelffde nodered instance, als je een "correct werkende" mqtt broker gebruikt. mosquitto houd daar rekening mee (niet volgens de regels, maar ander brokers niet)

Bij voorkeur een bestaande link-out node met de gewenste brondata gebruiken. Dan ben je per deefinitie "integrated" met de basis flow. :9

Als je toevoeging goed werkt, en er meer mensen zijn die hier op zitten te wachten, dan tillen we hem naar github als een "extension" :) easy piesie
Ik heb 2 brokers waarbij broker 1 data dupliceert naar de ander ( of het was ophalen door de 2e, weet dat niet meer zeker) dus nu kon ik parallel nodered beide op eigen mqtt laten staan, alleen heishamon werkelijk omgezet qua mqtt ip en voor de zekerheid block mqtt in de andere flow aangezet.

Ik trigger zelf op kW zeker nu salderen straks niet meer van toepassing is lijkt mij dat slimmer om te doen. Heb ook thuisaccu en wil met vloer koeling eigenlijk nog maar capaciteit "creëren" , want airco minder of niet aan.

Ps ik had die hardcoded niet zelf gevonden, claude begon te mekkeren over dat ik zei dat solar2dhw maar 1x actief kon zijn en hij 3x in de code zag staan :D

Ik verander niets aan mqtt die staat nog steeds op dezelfde plek in de code, script kijkt alleen dat hij die niet overschrijft met default x.x.x x zodat updaten lekker makkelijk een vlot gaat. En moet zeggen even updaten daarmee gaat als een zonnetje, geen gedoe met data deleten en opletten met vinkjes. In filmpje zie je letterlijk dat er backend push en deploy wordt gedaan en browser nieuwe versie laat zien

[ Voor 11% gewijzigd door The-Source op 14-07-2026 22:29 ]

• Elmardus
edterbak schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 16:10:
Je moet dan zelf even voor node (1):
- node "Save RH/T" verbinden met een draadje aan de nieuwe "limit 1 msg/20s"
- node "limit 1 msg/20s" verbinden met de [COOL function] node

Voor node (2).
De inhoud van het nieuwe "filter" node even kopieren en plakken in de oude filter node, (2)
Dank voor je input! Deze beide heb ik toegevoegd. Na importeren heb ik alle waardes een keer getoggled, maar het setpoint blijft nog op 20C steken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XzIUlyOUpeAcz5VHA128Pzpz2FQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g4p2YGpHaibQ1MIr2jigmiaO.png?f=fotoalbum_large

Onderstaand de huidige variabelen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x7yYmIIFIoFoGuhVRDxjOHdMeyo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/GTbhAxKcJ1Oecf0AFqNhzEUQ.png?f=user_large

Ik hoop dat je daar wat mee kunt. Mocht ik nog iets anders kunnen aanleveren qua debug info, laat gerust weten :)

• The-Source
Solar 2 Cooling
7. running6. delayed start5. idle outside temp
4. idle outside temp and surplus3. idle no surplus and temp1. stopping in 30min
10. stop delay 1min9. stop delay 30min9. running within margin
8. log continue
Helaas gooit fotoalbum rml de volgende door de war maar hier aantal screens met relatief makkelijk zichtbaar in de tekst hoe en wat.
Vandaag bewust in "verkeerde" configuratie gedraait (s2c lagere threshold dan solar2dhw(s2d)) nu config aangepast en eens kijken hoe het morgen verloopt.
Margin (anti-flapping) lijkt in ieder geval te werken delayed start en stop ook, functie herstel lijkt ook goed te gaan maar 1 test is natuurlijk niet echt vanzelf spreken goed ;)

btw the power flatline is door thuisaccu die dus 0 import probeert aan te houden en de snelle dive naar -5000 komt dus omdat accu dan vol zit dat is geen bug in de graph

• edterbak
Elmardus schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 22:46:
[...]

Dank voor je input! Deze beide heb ik toegevoegd. Na importeren heb ik alle waardes een keer getoggled, maar het setpoint blijft nog op 20C steken.

[Afbeelding]

Onderstaand de huidige variabelen:

[Afbeelding]

Ik hoop dat je daar wat mee kunt. Mocht ik nog iets anders kunnen aanleveren qua debug info, laat gerust weten :)
Kun je het setpoint wel handmatig via het dashboard instellen?
Dat doe je in [Home] tab > onder COOL sectie.

Kun je mij uit Heishamon zelf aangeven wat de waarde zijn van de volgende TOPS:
TOP81	Cooling_Mode		1	Direct
TOP94	Zones_State		0	Zone1 active
TOP111	Z1_Sensor_Settings	0	Water Temperature
TOP112	Z2_Sensor_Settings	0	Water Temperature
Aanvullend, weet je zeker dat de pomp in "COOL" operating mode stond EN dat de pomp aan stond op dat moment?
Pagina: 1 ... 134 135 Laatste