Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 105 106 Laatste
Acties:

• TomN87
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16:19
Hiliick schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 14:19:
[...]

Het enigste wat ik bij jou anders zie staan dan bij mij is bij de optie Tank verwarming "intern" staat, ik heb hem op "extern" staan dan komt er nog een optie bij "heater on:" deze heb ik op 20 min.
Heb hem nu op extern staan op 20 minuten, gebeurd echter niets, na 23 minuten stopt de warmtepomp ermee, pomp blijft draaien maar backup heater komt niet in. na een aantal minuten komt gaat de warmtepomp weer draaien.

Moet echt op internal staan zoals ik hier lees, weet je zeker dat je geen externe verwarming in de SWW tank hebt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BE3vHXplpsSb0GhUG3ssVSU2of0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/K041LOSE83Zh3E4vzwX3NU7F.png?f=fotoalbum_large

Heb het voor de zekerheid wel getest met external setting:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0R5wkZRdt3ygp76w6bFSVZte68g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uZ9ieGsbmBk4QSP1DeZjyjfD.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HgRZuFQskPIgiZKef8UmaLoPhPw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PseuGRSerT6184KRt7bq5jPL.png?f=fotoalbum_large na 23 minuten stopt de compressor maar blijft de pomp draaien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ciUMeVgOjp2EDSMZdGoASKmtAkY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fSwK9ENMwOjfgFQpxO5X8VVT.png?f=fotoalbum_large

Na de bovenstaande pauze gaat hij weer verder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cpb3hC_6jP_0qHpf9LKE4cDHUvQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JQnj38THfKuWyH1l8poTNMSG.png?f=fotoalbum_large Hieronder de logging

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q5JyWzDB5tGhh6UfQ7xACWjELIw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cdx1qrS3qkJiRTk3rpvLzXoe.png?f=fotoalbum_large

UPDATE: 14-08-2026

Vandaag extra meting uitgevoerd op de unit zelf.
  • legionella run geforceerd gestart;
  • compressor draait een aantal minuten;
  • daarna gaat compressor uit maar pomp blijft draaien;
  • hier zou de backup verwarming moeten aangaan;
  • meting uitgevoerd op de printplaat (pomp blijft ondertussen al een uur draaien omdat de unit wacht tot het doel van 65 graden wordt bereikt of de maximale tijd is verstreken)
  • Contact RY-HT (L3) schakelt niet hierdoor komt er geen spanning op de back-up heater te staan. Uiteraard staat er over HT1-L3 en AC2-N2 wel spanning.
  • Conclusie contact RY-HT L3 schakelt niet

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nX-uiQwoP0glJLVv-4ixOEa9Xdc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PxtCuRH0sjpe3ZzxrvN60f6k.png?f=fotoalbum_large
UPDATE 15-08-2026

De volgende dingen heb ik nog uitgesloten:
  • Force heater bedienen op display zorgt ervoor dat de backup verwarming inschakelt en om en nabij 3000 watt vermogen trekt, verwarming is hardwarematig in orde.
  • Bij een geforceerde desinfectie start de backup heater echter niet en wordt de desinfectie temperatuur niet gehaald

[ Voor 29% gewijzigd door TomN87 op 15-08-2026 08:59 ]

• Hiliick
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:07
Excuus, ik heb uw eerste bericht verkeerd gelezen, je wil met de BUH die in de WP zit de SWW naar een hogere temperaturen brengen i.p.v. met de heater die in de SWW zit. De setting die ik voorstelde is idd voor de heater in de SWW zelf.

Het enigste wat ik zelf merkte tijdens installatie is dat de controler soms de settings in de service cloud tegen spreekt. Goed om te kijken wat je daar hebt ingesteld vs. de service cloud.

• Elsdeniep
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 25-08 08:54
kiefty14 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 10:27:
Hoi allemaal,

Ik loop vast met de koeling van mijn Panasonic Aquarea en hoop dat iemand dit herkent en mij op de goede weg kan helpen.

Systeem:
  • Panasonic Aquarea Mono-bloc, WH-MDC09J3E5 (J-gen, R32, 9 kW)
  • Alleen vloerkoeling
  • Aansturing aan/uit via een PNI CT40 kamerthermostaat
Op de thermostaat, wordt er koeling gevraagd (koel symbool + ventilator)

Op de Panasonic interface zie ik het volgende:
  • Retour: 26 °C
  • Aanvoer: 25 °C
  • Compressorfreq: 0 Hz
  • Debiet pomp: 0,1 l/min
Instellingen die ik al gecheckt heb (staan volgens mij goed):
  • Modus staat vast op Koelen (sneeuwvlok)
  • Koel AAN: Watertemp = Direct, 18 °C (veilig boven dauwpunt voor vloerkoeling)
  • Koel AAN: ΔT = 3 °C
Maar WP springt niet aan, ben ik iets vergeten en of anders?
Heb je in dit menu de koelfunctie ingesteld?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zw6PYsCNGqGbepRkdwVW4lYXzy4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oU9Wy288fUdeWX3XieNMx1xh.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bRJ_pe172YDt5ukElG_lRVN5pY8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XrFo8nsj8Rlga5yF3FsICiE0.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Elsdeniep op 15-08-2026 22:29 ]

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:26
TomN87 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 21:02:
Vraagje, had hem eerst op het Heishamon topic geplaatst maar het past hier beter. Ik heb nu een aantal maanden mijn warmtepomp (Panasonic WH-MDC09J3E5) draaien. Ik gebruik deze zowel voor SWW als verwarming. Ik heb een 300 liter boiler die ik indirect verwarm met de warmtepomp. Wat me echter tot op heden nog steeds niet gelukt is is het draaien van de legionella run. De backup heater slaat gewoon niet aan. Het volgende is reeds gedaan:
  • In het 'installateursmenu' d.m.v. de toetsencombinatie op de controller de backup heater geactiveerd.
  • De juiste instellingen toegepast in de service cloud
  • Legionella run geprogrammeerd via de 'agenda' op de controller
  • Backup heater zit op een aparte groep dus uiteraard in de warmtepomp gecontroleerd of er spanning op deze groep staat.
  • Backup element doorgemeten hier meet ik weerstand tussen AC2-N2 en HT1-L3
  • OLP (thermische beveiliging) is ook gecontroleerd en deze is niet geactiveerd
  • Heb een keer een de eprom gereset en alles opnieuw ingesteld.

Iemand nog suggesties?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Je schrijft "Legionella run geprogrammeerd via de 'agenda' op de controller". Bedoel je de gewone weekagenda? @Thorsd schreef het ook al: Voor sterilisatie is een aparte agenda die je moet instellen Installateur>Bedrijfsinst>Tapwater>Sterilisatie. Daarnaast moet je als Gebruiker>Functie inst.>Sterilisatie en Gebruiker>functie>Back-up heat vrijgeven en ervoor zorgen dat op de gewenste sterilisatietijd de mode Tank aan staat.

• TomN87
FransvWoerkom schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 01:03:
[...]

Je schrijft "Legionella run geprogrammeerd via de 'agenda' op de controller". Bedoel je de gewone weekagenda? @Thorsd schreef het ook al: Voor sterilisatie is een aparte agenda die je moet instellen Installateur>Bedrijfsinst>Tapwater>Sterilisatie. Daarnaast moet je als Gebruiker>Functie inst.>Sterilisatie en Gebruiker>functie>Back-up heat vrijgeven en ervoor zorgen dat op de gewenste sterilisatietijd de mode Tank aan staat.
Klopt deze agenda had ik ook ingesteld, ook de backup heater was reeds vrij gegeven. Hier start helaas geen desinfectie.

• FransvWoerkom
TomN87 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 20:43:
[...]

Klopt deze agenda had ik ook ingesteld, ook de backup heater was reeds vrij gegeven. Hier start helaas geen desinfectie.
In de service cloud kun je in de grafiek zien of de pana-logica de bu-heater probeert aan te zetten. Als dat het geval is, dan ligt het aan het relais, de heater of timing (te kort tijd voor sterilisatie). Als de heater niet wordt aangestuurd, dan ligt het aan de instellingen. In het laatste geval is dan nog de vraag of het aan de instellingen op de controller ligt of de aansturing vanuit de heishamon. Ik zie een schuifje bij "Force Sterilisation". Als je dat via de Service Cloud doet,dan is dat niet echt dwang, maar meer een aanvraag. Het kan dan nog een tijd duren voordat die sterilisatie daadwerkelijk begint. Je kunt in de Service cloud ook zien of de pana denkt dat hij aan het steriliseren is. Ik heb uit je screenshots het idee dat hij sww aan het verwarmen is en stopt als Ta maximaal is.

In dat plaatje uit/via Heishamon zie ik een schuifje "Boost DHW". Dat zou niet nodig moeten zijn als er al een functie "Force Sterilisation" is. Misschien gaat de ontwerper van dat dashboard anders om met zijn warmwater. Heb je Service Cloud>Setting>User>Sterilization>Request al geprobeerd?

• TomN87
FransvWoerkom schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 13:16:
[...]

In de service cloud kun je in de grafiek zien of de pana-logica de bu-heater probeert aan te zetten. Als dat het geval is, dan ligt het aan het relais, de heater of timing (te kort tijd voor sterilisatie). Als de heater niet wordt aangestuurd, dan ligt het aan de instellingen. In het laatste geval is dan nog de vraag of het aan de instellingen op de controller ligt of de aansturing vanuit de heishamon. Ik zie een schuifje bij "Force Sterilisation". Als je dat via de Service Cloud doet,dan is dat niet echt dwang, maar meer een aanvraag. Het kan dan nog een tijd duren voordat die sterilisatie daadwerkelijk begint. Je kunt in de Service cloud ook zien of de pana denkt dat hij aan het steriliseren is. Ik heb uit je screenshots het idee dat hij sww aan het verwarmen is en stopt als Ta maximaal is.

In dat plaatje uit/via Heishamon zie ik een schuifje "Boost DHW". Dat zou niet nodig moeten zijn als er al een functie "Force Sterilisation" is. Misschien gaat de ontwerper van dat dashboard anders om met zijn warmwater. Heb je Service Cloud>Setting>User>Sterilization>Request al geprobeerd?
Als ik de Cloud>Setting>User>Sterilization>Request uitvoer gaat het schuifje force sterilization in Heishamon om. Waar kan ik in de service cloud zijn of hij denkt dat hij aan het steriliseren is?

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:30

martijn v o

Certified by Enphase

Deze denk ik:

De bovenste is in de PANA, de onderste als je die hebt in je tank.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/85dHGbbakHFbBGmVlBMaAgnwaUI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8LlmElLQFXPhapq0aNuNs0aP.png?f=fotoalbum_large

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• TomN87
martijn v o schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 19:33:
Deze denk ik:

De bovenste is in de PANA, de onderste als je die hebt in je tank.

[Afbeelding]
Dank je ik ga er mee aan de slag en laat iets weten

• FransvWoerkom
TomN87 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 19:23:
[...]

Als ik de Cloud>Setting>User>Sterilization>Request uitvoer gaat het schuifje force sterilization in Heishamon om. Waar kan ik in de service cloud zijn of hij denkt dat hij aan het steriliseren is?
Onder Statistics > graph setting > "Sterilization status (actual)". Daar kun je ook de aansturing van de BU-heater en Tank mode energy consumption selecteren. Bij de laatste moet je kunnen zien dat bij Ttank>53° de BU heater van 3kW wordt bijgeschakeld.

• TomN87
FransvWoerkom schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 22:12:
[...]

Onder Statistics > graph setting > "Sterilization status (actual)". Daar kun je ook de aansturing van de BU-heater en Tank mode energy consumption selecteren. Bij de laatste moet je kunnen zien dat bij Ttank>53° de BU heater van 3kW wordt bijgeschakeld.
Zojuist geprobeerd nadat ik de sterilisatie aanvraag heb gedaan via de service cloud. De mode heb gelogd in grafieken zoals hierboven aangegeven, helaas pakt hij maar iedere 5 minuten een meetpunt dus je ziet niet de korte stops die hij tussendoor maakt, gelukkig zijn deze wel in Heishamon zichtbaar. Hieronder de data.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HjV3cHWlFln171lNdYEaoPSu7-o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X2gqjkn1p7j7buxU1mtLh7ch.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wpl3i2LGGK2J9GirHBd-Bzy18IU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QwjOnYPLJt6ooxr4MqnZ4d0n.png?f=fotoalbum_large

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:47
TomN87 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 20:38:
[...]

Zojuist geprobeerd nadat ik de sterilisatie aanvraag heb gedaan via de service cloud. De mode heb gelogd in grafieken zoals hierboven aangegeven, helaas pakt hij maar iedere 5 minuten een meetpunt dus je ziet niet de korte stops die hij tussendoor maakt, gelukkig zijn deze wel in Heishamon zichtbaar. Hieronder de data.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Data logging menu gebruiken. Dat is elke minuut

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• TomN87
BarryH schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 20:39:
[...]

Data logging menu gebruiken. Dat is elke minuut
Gelukt hieronder per minuut, hij blijft aan het pendelen met zeer korte runs. maar hij gaat niet verder met de backup verwarming om richting die 65 graden te verwarmen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kn0ofsimLrTvxpxlq1S6OnAiPv4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Yel6Fh9OVeuNjUXj6VkhDH78.png?f=fotoalbum_large

• TomN87
TomN87 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 21:06:
[...]

Gelukt hieronder per minuut, hij blijft aan het pendelen met zeer korte runs. maar hij gaat niet verder met de backup verwarming om richting die 65 graden te verwarmen

[Afbeelding]
En daarbij ook nog in storing gevallen (F12)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h6lMPw__ry_RLW9fe5EvEIvim3g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OaFYHXwmeoezBqeTzFwSWugx.png?f=fotoalbum_large

• BarryH
TomN87 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 22:01:
[...]

En daarbij ook nog in storing gevallen (F12)

[Afbeelding]
F12 is hele hoge gasdruk. heeft mijn J bij anti legionella 1x per jaar als het heel heet is.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• BarryH
TomN87 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 21:06:
[...]

[Afbeelding]
ik zie een tankverwarming die niet aan gaat. Maar ik zou in het plaatje de backup heater willen zien (Dat is je element in de warmtepomp wat aan zou moeten gaan.

• TomN87
BarryH schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 22:05:
[...]

ik zie een tankverwarming die niet aan gaat. Maar ik zou in het plaatje de backup heater willen zien (Dat is je element in de warmtepomp wat aan zou moeten gaan.
Dat is toch de reserve verwarming die in de grafiek staat. Deze blijft op 1 (=uit) de gehele tijd.

• BarryH
TomN87 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 22:08:
[...]

Dat is toch de reserve verwarming die in de grafiek staat. Deze blijft op 1 (=uit) de gehele tijd.
Dat weet ik niet. Ik heb de service cloud op engels staan. Dan zijn de benamingen gelijk aan de service manual

• FransvWoerkom
Nu we het over het verwarmen van de tank hebben, misschien handig als de tanktemperatuur in de grafiek staat. Bijvoorbeeld in plaats van de looswatertemperatuur of de gasdruk. Als het goed is, verwarmt de compressor eerst de tank tot 53°. Daarna neemt de backup heater het over. Ik wil eerst die 53° wel eens zien.

Zonder trouwens op die logging knop te drukken, worden alle parameters in de service cloud gelogd. Met die knop tijdsduur en die schuif ernaast kun je dan een interessant stuk in beeld brengen en daar een screenprint (schermplaatje?) van maken. Dan hoef je niet steeds een nieuwe logging te maken als iemand vraagt om een ander stukje of andere parameters.

• TomN87
FransvWoerkom schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 00:42:
Nu we het over het verwarmen van de tank hebben, misschien handig als de tanktemperatuur in de grafiek staat. Bijvoorbeeld in plaats van de looswatertemperatuur of de gasdruk. Als het goed is, verwarmt de compressor eerst de tank tot 53°. Daarna neemt de backup heater het over. Ik wil eerst die 53° wel eens zien.

Zonder trouwens op die logging knop te drukken, worden alle parameters in de service cloud gelogd. Met die knop tijdsduur en die schuif ernaast kun je dan een interessant stuk in beeld brengen en daar een screenprint (schermplaatje?) van maken. Dan hoef je niet steeds een nieuwe logging te maken als iemand vraagt om een ander stukje of andere parameters.
Gedaan, hij haalt de 53 graden niet helemaal, echter gaat de aanvoer wel richting de 59 graden. Gisterenavond met sterilisatie ingeschakeld twee keer F12, hierna heb ik hem uitgeschakeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JR1c0I7tjWhWbL23cgL_aQkMWpo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OankAswGNI7dVYJvo1l1YZOt.png?f=fotoalbum_large

• cerebrum
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:22
TomN87 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 08:08:
[...]

Gedaan, hij haalt de 53 graden niet helemaal, echter gaat de aanvoer wel richting de 59 graden. Gisterenavond met sterilisatie ingeschakeld twee keer F12, hierna heb ik hem uitgeschakeld.

[Afbeelding]
Ik denk dat @FransvWoerkom de juiste vraag gesteld heeft.

Je zou kunnen proberen om in het "speciale menu" (zie TS) de kalibratie van de tanksensor aan te passen. Ik heb dit zelf ook gedaan omdat hij bij mij ook vaak de compressor een keer extra opstartte.

Het is mij destijds opgevallen dat bij DHW blijkbaar dezelfde 'pendel'voorwaarden gehanteerd worden als bij verwarmen: 2 minuten meer dan 2 graden boven target, betekent dat de compressor uitgaat. Als hij dan nooit aan die 53 komt, zal hij dus ook niet het backup element aanspreken.

WP Pana 7J mono | AC Toshiba 3.5+4.6kW | PV 3200WP ZZO | Gasloos Nov23

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:28
[...]

[Afbeelding]
Lees ook deze even. nMad in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2"
Heb ook last gehad van de F12 melding maar is bij mij opgelost met een firmware update door Panasonic monteur en DHW mode van variabel naar standaard.

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla MY LR AWD ‘26 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

• TomVH2
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21-08 20:57
is die 53°C tank temperatuur zeker een voorwaarde? Bij mijn all-in-one schakelt BUH in bij 60°C aanvoertemperatuur en dan is de tank temperatuur al 55°C. Om werking BUH te zien moet ik "backup heater 3 status" toevoegen. Je ziet dan status veranderen van 0 naar 1 gelijk met uitschakelen van compressor en bereiken van 60°C aanvoertemperatuur. Ik doe wel legionella-run door met HASS tank-temperatuur naar 65°C te brengen en niet via het panasonic legionella programma.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3NHClBCyPZNMeWz6hAnbhFaKRjw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kL5DlWBCS0QHbUYEyBqBaSQL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door TomVH2 op 19-08-2026 08:38 ]

Warmtebehoefte: 12kwh/m²a | panasonic 3J R32 split met 2 Jaga Briza 12 | WTW Q450 ERV | PV 6800Wp met SMA 5kW inverter | Home Assistant | warema external venetian blinds

• FransvWoerkom
TomVH2 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 08:37:
is die 53°C tank temperatuur zeker een voorwaarde? Bij mijn all-in-one schakelt BUH in bij 60°C aanvoertemperatuur en dan is de tank temperatuur al 55°C. Om werking BUH te zien moet ik "backup heater 3 status" toevoegen. Je ziet dan status veranderen van 0 naar 1 gelijk met uitschakelen van compressor en bereiken van 60°C aanvoertemperatuur. Ik doe wel legionella-run door met HASS tank-temperatuur naar 65°C te brengen en niet via het panasonic legionella programma.

[Afbeelding]
Inderdaad. Backup heaters 1, 2 en 3 zitten aan de fasen 1, 2 en 3 van de 3-fase pana's. Als je een 1-fase hebt of maar 3kW bh instelt bij een 3-fase pana, zie je alleen backup heater 3.

• FransvWoerkom
[...]

[Afbeelding]
Het lijkt of het water in de tank niet reageert op het hete water dat de pana aanvoert. Tussen 22:12 en 22:32 doet hij zijn best tot 4 keer toe maar de tanktemperatuur is gezakt. Misschien helpt die instelling dhw standard die nMad noemt. Ik heb daar geen ervaring mee; mijn 12H heeft dat niet. Misschien hangt de tanksensor los, of zit er lucht in de tank of in de spiraal in de tank.

• TomN87
nMad schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 07:06:
[...]

Ik heb hetzelfde probleem gehad: nMad in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 3"

Uiteindelijk is hier via DHPS een Panasonic monteur geweest die een firmware update heeft uitgevoerd. Tevens de DHW capaciteit van variabel naar standaard gezet op zijn aanbeveling. Sindsdien is dit probleem nooit meer voorgekomen. Ook niet bij deze hoge temperaturen.
Heb jij rechtstreeks contact met DHPS opgenomen of moet dit via de firma waar ik het gekocht heb (groene energiewinkel)?

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 17:59
[...]

[Afbeelding]
Doet de tanksensor het wel? Het lijkt of de tanktemperatuur niet echt veranderd (zoals @FransvWoerkom al opmerkte). Het kan ook dat deze niet goed contact maakt met de tank, of misschien zit de sensor heel laag in de tank?

Ter referentie, zo ziet een sterilisatierun met de interne heater (in de WP) bij de 9J er hier uit (tank 300L, sensor op 1/3 van beneden, DHW mode standaard). De compressor stopt bij Ta 61. De tank temp is dan 51 graden, dan neemt de heater het over.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZbImMqxCbvAr-lPxMmhjKUy3XZs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3lgfjEfb3mEAVvkdyAMV9xY6.png?f=fotoalbum_large

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:28
TomN87 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 14:20:
[...]

Heb jij rechtstreeks contact met DHPS opgenomen of moet dit via de firma waar ik het gekocht heb (groene energiewinkel)?
Via het bedrijf waar ik heb gekocht. NL bedrijf die deze bij DHPS inkoopt.

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla MY LR AWD ‘26 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

• TomN87
FransvWoerkom schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 11:34:
[...]

Inderdaad. Backup heaters 1, 2 en 3 zitten aan de fasen 1, 2 en 3 van de 3-fase pana's. Als je een 1-fase hebt of maar 3kW bh instelt bij een 3-fase pana, zie je alleen backup heater 3.
Ik heb de kalibratie van de sensor aangepast alleen gebruikt hij dit alleen intern voor de berekeningen en is di niet zichtbaar op de grafieken. Gisteren na het douchen en het vullen van het bad zakte de temperatuur, vervolgens een sterilisatieaanvraag gedaan en hieruit komt de onderstaande grafiek. Tanktemperatuur wordt 53 graden, maar er is geen overname door de interne backup heater. Ook de instelling standaard ipv variabel toegepast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ofvzhRxzR_HWtO0Vj15G1PHwI38=/800x/filters:strip_exif()/f/image/d19cITZvMeiMAo4QHUVCJsC2.png?f=fotoalbum_large

Update:

Had het eigelijk al opgegeven maar de desinfectie werd vanochtend aangevraagd door het programma op de controller (agenda) ipv de aanvraag in de cloud. Nu bleek het wel te werken, de backup heater heet in de grafiek trouwens kamerverwarming wat natuurlijk erg verwarrend is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FZbZ_6sIhprSI8EOaKKvYnKCBEs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f6rsxykrZ4BkwHwY1qBkJhLt.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door TomN87 op 20-08-2026 16:53 ]

• BarryH
TomN87 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 07:36:
[...]

Ik heb de kalibratie van de sensor aangepast alleen gebruikt hij dit alleen intern voor de berekeningen en is di niet zichtbaar op de grafieken. Gisteren na het douchen en het vullen van het bad zakte de temperatuur, vervolgens een sterilisatieaanvraag gedaan en hieruit komt de onderstaande grafiek. Tanktemperatuur wordt 53 graden, maar er is geen overname door de interne backup heater. Ook de instelling standaard ipv variabel toegepast.

[Afbeelding]

Update:

Had het eigelijk al opgegeven maar de desinfectie werd vanochtend aangevraagd door het programma op de controller (agenda) ipv de aanvraag in de cloud. Nu bleek het wel te werken, de backup heater heet in de grafiek trouwens kamerverwarming wat natuurlijk erg verwarrend is.

[Afbeelding]
Met de boel op engels is het veeeeel eenvoudiger.

• FransvWoerkom
[...]

[Afbeelding]

Update:

[Afbeelding]
Je gebruikt in je grafieken nog steeds Reserveverwarming 1 en 2 en Tankverwarming. Dat vind ik nou verwarrend. Met Reserveverwarming 1 en 2 bedoelen ze de Backup heater die in een driefase warmtepomp zit. Die heb jij niet. Met Tankverwarming bedoelen ze het wp-externe stookelement dat in de tank kan zitten. Dat heb je ook niet. Je interne backup heater heet waarschijnlijk reserveverwarming 3.

Jouw verwarring komt doordat het woord "verwarming" in Nederland door gebruikers en installateurs voor twee verschillende dingen wordt gebruikt:
1. het verwarmen; dwz het ervoor zorgen dat iets warmer wordt, en
2. het apparaat dat gebruikt wordt voor het verwarmen.
In het Engels is het minder verwarrend: heating en heater.

Leuk dat het verhitten van je tank tot 65° voor de legionellabestrijding het doet. Kennelijk doet de bu-heater het. Wat me bij het eerste plaatje niet duidelijk is, is de gebeurtenis om 21:10. Pompdebiet, compressordruk en temperaturen veranderen plotseling zonder dat duidelijk is waarom of waardoor.

• mar-10
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:25
FransvWoerkom schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 10:44:
[...]
Wat me bij het eerste plaatje niet duidelijk is, is de gebeurtenis om 21:10. Pompdebiet, compressordruk en temperaturen veranderen plotseling zonder dat duidelijk is waarom of waardoor.
Ik zie schommelingen in de pompsnelheid bij elke SWW-run.
Mijn M12 pompt eerst op maximale duty drie minuten water door de spiraal van de boiler, zodat het water in de leidingen de temperatuur van het vat overneemt.
Met start van de compressor gaat de pomp naar de laagste stand.
Na ca. 5 minuten (ik gok als de gewenste dT bereikt is), gaat de pomp weer op volle bak.

Hieronder mijn SWW-run van 13 augustus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aXHTHCyFMJDz6hDeOx4w6_PpC8Y=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/AVBT0t5xOwD9Nv7rHNXDAOtf.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hvyfFRIXhuRglWKAIxLruD-8xFc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/J4mJew1l0CMPF0IbAEqa7CaQ.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k9OV4jRSbdJO2jiv1zu4yUBjgnk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/TqvjE9KtGdx6kKe9DcwA5J7v.png?f=fotoalbum_tile
Noot: mijn M12 staat in de zomer continu op QM3 om de buren wat minder te storen (en ik de COP in de zomer niet interessant vind én hiermee de compressor kan beperken).
Ondanks de QM3 gaat de M12 op het einde van twee naar een fan over. Ik zie dat gedrag bij buitentemperaturen vanaf ca. 27 graden en een outlet van ca. 60 graden. Dit maakt een beste bak herrie trouwens...

• FransvWoerkom
mar-10 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 11:27:
[...]

Ik zie schommelingen in de pompsnelheid bij elke SWW-run.
Mijn M12 pompt eerst op maximale duty drie minuten water door de spiraal van de boiler, zodat het water in de leidingen de temperatuur van het vat overneemt.
Met start van de compressor gaat de pomp naar de laagste stand.
Na ca. 5 minuten (ik gok als de gewenste dT bereikt is), gaat de pomp weer op volle bak.

Hieronder mijn SWW-run van 13 augustus:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Noot: mijn M12 staat in de zomer continu op QM3 om de buren wat minder te storen (en ik de COP in de zomer niet interessant vind én hiermee de compressor kan beperken).
Ondanks de QM3 gaat de M12 op het einde van twee naar een fan over. Ik zie dat gedrag bij buitentemperaturen vanaf ca. 27 graden en een outlet van ca. 60 graden. Dit maakt een beste bak herrie trouwens...
Het verheugt me dat ook bij de M-serie wordt gestreefd naar een dT van 5° bij tankverwarming. Hoe lang het duurt voor hij die 5° bereikt, zal afhangen van de afstand tussen wp en sww tank, de geometrie van de tank en spiraal en de hoeveelheid koud leidingwater in de tank bij de start.

Dat de fans niet even hard draaien, was me al eerder opgevallen. Dat de onderste (fan 2) er eerder mee ophoudt, merkte ik een paar weken geleden toen ik de wp als terrasverkoeler gebruikte. Het zal wel te maken hebben met hoe het koelmiddel door de verdamper stroomt.

• mar-10
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:25
FransvWoerkom schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 14:35:
[...]

Het verheugt me dat ook bij de M-serie wordt gestreefd naar een dT van 5° bij tankverwarming. Hoe lang het duurt voor hij die 5° bereikt, zal afhangen van de afstand tussen wp en sww tank, de geometrie van de tank en spiraal en de hoeveelheid koud leidingwater in de tank bij de start.
dT van 5 graden zie ik als ik de M12 in QM heb staan. Zonder QM draait ie met een dT van 8 tot 10 graden. Run van 8 augustus met doeltemperatuur 65 graden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oz7avNrPounzHZ4EsFSbtYFHu7c=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/WCCAjrVtnYMtA0cMbleGzfG2.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mWT8BXAr8tkcevE1ojihQmKiQQc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/NKFaFromdsQlnEnUJgt38Tkt.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jDU-ShD1xJQrKHdaQ0IM4tpn9EI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/CuSlrnqqIsawmOARxVffGrfm.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 51% gewijzigd door mar-10 op 21-08-2026 21:14 ]

• cerebrum
[...]

[Afbeelding]

Update:

[Afbeelding]
Ik weet niet of bij jou inmiddels alles goed werkt, maar ik merk zelf ook dat als ik eenmaal zelf een legionella run heb geforceerd (of instellingen heb aangepast), alles net even anders gaat dan voorheen.

Na de vakantie heb ik dat bijvoorbeeld gedaan (force sterilization run via Heishamon).

Vandaag loopt de 'reguliere' legionella run (gepland via de controller). Tank gaat op de compressor naar 52 graden. Element in de tank neemt het over tot 54 graden. Vervolgens gaat het element weer uit, om na 2.5 uur alsnog de run naar 65 graden af te maken. Modus verandert in tussentijd niet (Heat+DHW).

Spanning van de hele unit er een keer af en weer op lijkt dat tot nu toe altijd op te lossen...

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:00
cerebrum schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 19:30:
[...]

Ik weet niet of bij jou inmiddels alles goed werkt, maar ik merk zelf ook dat als ik eenmaal zelf een legionella run heb geforceerd (of instellingen heb aangepast), alles net even anders gaat dan voorheen.

Na de vakantie heb ik dat bijvoorbeeld gedaan (force sterilization run via Heishamon).

Vandaag loopt de 'reguliere' legionella run (gepland via de controller). Tank gaat op de compressor naar 52 graden. Element in de tank neemt het over tot 54 graden. Vervolgens gaat het element weer uit, om na 2.5 uur alsnog de run naar 65 graden af te maken. Modus verandert in tussentijd niet (Heat+DHW).

Spanning van de hele unit er een keer af en weer op lijkt dat tot nu toe altijd op te lossen...
Dat hij een tijd stopt met DHW is waarschijnlijk een instelling van een timer, er zijn timers die bepalen hoe lang maximaal een DHW run mag zijn en daarna wordt dan weer naar Heat geschakeld om dat later weer met DHW door te gaan.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, IONIQ5 84kWh PE MY26, gasloos '23

• cerebrum
blb4 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 22:31:
[...]

Dat hij een tijd stopt met DHW is waarschijnlijk een instelling van een timer, er zijn timers die bepalen hoe lang maximaal een DHW run mag zijn en daarna wordt dan weer naar Heat geschakeld om dat later weer met DHW door te gaan.
De Tank heat up time (maximum) staat op 180 minuten. Daar zat hij nog lang niet aan.

Het moment dat de tank heater uitgaat is wel min of meer 45 minuten nadat de sterilisatie begint volgens de controller. Maar dat is een waarde die ik verder niet terugvindt in de instellingen.

Tijdlijn:

13:00 gaat de modus op Heat+DHW, DHW run start
13:05 start sterilsatie
13:39 compressor uit (52 graden bereikt) en heater aan
13:49 heater uit
16:16 heater aan
17:13 heater uit (run klaar, 65 graden bereikt)

Ik schakel de modus vanuit Home Assistant. Die blijft op Heat+DHW zolang er vermogen wordt opgenomen voor het verwarmen van de tank, of als "Force Serilization" aan is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LB2pdHJsHtr16cnZp0KDW0ZjGEo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dQvCpSu1QB5J372umHuFgCPl.png?f=fotoalbum_large

Ik heb hem nu de voeding helemaal uit- en aangezet, dus ik zie volgende week hoe het dan gaat.
Zoals ik zei lijkt dat vaak een oplossing voor vreemd gedrag bij legionalla runs.

Pagina: 1 ... 105 106 Laatste