Het betreft een externe heater, die ingebouwd is in de SWW boiler. De WP heeft in de verdeelinrichting (groepenkast) een 3F voeding en daarmee wordt ook de elektrische verwarmer van 1,5 kW in de boiler gevoed. Daarnaast is er een 1 fase eindgroep die de back up heater van 3kW in de WP voedt. (Dat is dus de interne heater) Die is nog nooit aangesproken, want dat gebeurt pas als hij de ontdooiing niet meer voor elkaar krijgt (ik meen bij -15 of zo). De instelling staat ook op externe want om 12 uur op vrijdag krijgt de kabel naar de boiler spanning. Alleen zodra ik een instelling verander waardoor de pomp uitgezet wordt stopt de elektrische voeding er mee en krijg ik niet meer aan. Dat betekent dus ook dat als er toevallig een netonderbreking na 12 uur is dat de sterilisatie niet plaats vindt! Mijn vraag is nu, hoe krijg ik dat ding alsnog aan om een steri run te doen?Thorsd schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 14:05:
[...]
Gebruik je de interne of externe heater, en heb je een externe heater?
Je kan de sterilisatie met de interne en de externe heater doen. De interne zit in de WP, de externe in het vat. In de instellingen kan je selecteren of het interne of externe element gebuikt moet worden.
Bij het interne element word inderdaad ook de WP en leidingen verwarmd. Het externe element heeft ook een inschakelvertraging, volgensmij gaat het element na die tijd altijd aan, ook bij een gewone SWW run. Als je het interne element gebruikt, gaat de WP op de compressor verwarmen en dan bij een tank temperatuur van 53 graden (bij R32) over op de interne heater.
In het bedienpaneel onder de installateursinstellingen conform het instructieboekje. (helaas alleen in engels)FransvWoerkom schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 00:04:
[...]
In welk menu heb je die sterilisatie om 12 uur vrijdags naar 65° ingesteld?
/f/image/Nom23vPzO7Pv5k7lI0R4NRUc.png?f=fotoalbum_large)
Even door de vertaalmachine gehaald voor wat meer inzicht:
14.13 Sterilisatiemodus
• Doel:
o Het waterreservoir steriliseren door de vereiste kooktemperatuur in te stellen.
• Instelling van de afstandsbediening
o Dagen voor het starten van de sterilisatiefunctie kan worden geselecteerd.
o Tijd van de geselecteerde dag om de sterilisatiefunctie te starten.
o Kooktemperatuur (externe verwarming is 55°C ~ 75°C, interne verwarming is 55°C ~ 65°C)
o Maximale bedrijfstijd is 5 minuten tot 1 uur.
• Startconditie
o Tankaansluiting ingesteld op "JA" met de afstandsbediening
Dit is neem ik aan de externe SWW boiler die dagelijks al door de WP wordt opgeladen
o Sterilisatiefunctie selecteert "JA". Staat ook zo
o Sterilisatiesignaal ontvangen van de afstandsbediening door de timer. Dat is op vrijdag om 12 uur
o Tankmodusverzoek AAN.
Dit is volgens mij de SWW modus of Verwarmen + SWW. Mag dus niet op alleen verwarmen staan
Daarbij vraag ik mij wel af wat de warmtepomp dan doet . Ik wil nl juist dat de 3 wegklep NIET op SWW meer staat tijdens steriliseren om te voorkomen dat ik die leidingen ga meeverwarmen naar 65 graden! De pomp mag gewoon weer gaan woning verwarmen.
MIJN VRAAG IS dus NOG STEEDS: hoe kan ik op ieder moment de sterilisatie handmatig laten plaats vinden? Waarom krijg ik dat niet voor elkaar als de sterilisatie even onderbroken is?
• Stopconditie
o Wanneer de kooktimer is voltooid. Kooktimer (afstandsbediening stelt de maximale bedrijfstijd in) begint met tellen zodra de tank de temperatuur van de kookstand heeft bereikt OF
o Na 8 uur gebruik sinds de sterilisatie is begonnen.
o Verzoek tankmodus UIT.
• Inhoud:
o Tijdens de activeringstijd van de sterilisatiefunctie verandert de ingestelde temperatuur van de doeltank intern in de temperatuur van de kookset.
o Tijdens de sterilisatie wordt de warmtepomp en verwarming (extern of intern) in de normale tankmodus gebruikt om de kookingestelde temperatuur te bereiken.
o De sterilisatiewerking eindigt wanneer aan de stopvoorwaarde is voldaan.
o Nadat de sterilisatie is voltooid, De ingestelde temperatuur van de tank wordt hervat naar de normale werking.
De logica is niet altijd te doorgonden vind ik.jeroegro schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:23:
[...]
Okay,
mijn sterilisatie staat op 65 graden op vrijdag om 12 uur te starten en max. 60 minuten lang door te gaan. Dagelijks wordt om 11 uur de 190L tank opgewarmd naar de setting van 50 graden, voldoende voor 24 uur gebruik. Overdag wordt er geen WW gebruikt. Vandaag dus weer gekeken wat hij aan het doen was om te steriliseren. Om 12 uur startte inderdaad het elektrisch element en ging dus doorverwarmen naar (hopelijk) 65 graden want de WP was al lang klaar met het opwarmen naar 50 graden, en de woning was ook voldoende warm. WP staat ca 15 meter van de tank af en het viel mij al op dat de keuzefunctie warmte / tank weer op tank stond. Op zich niks mis mee want ik vermoed dat de sterilisatiestand als voorwaarde heeft dat functie tankverwarming aan staat. Maar!!.... daarbij viel mij ook op dat de circ pomp vol aan stond en de 3 weg weer op TANK, dus wordt dan de 50 graden ook weer naar de warmtepomp en retour getransporteerd om te "helpen" bij het doorverwarmen. De WP (incl 30 meter CV leiding) wordt daarme dus zinloos meeverwarmd wordt naar 65 graden!
Om dat direct te stoppen heb ik de functie naar "alleen verwarmen" gezet zodat de WP niet gaat meedoen (want die kan dat toch niet halen) en ik zag in de grafiek dat ie dat ook ging doen.
Toen probeerde ik de sterilisatie handmatig aan te krijgen maar dat lukte mij op geen enkele manier. De aansluitklemmen in de WP geven geen spanning, dus elektrische oorzaak in bedrading naar element is daarmee uitgesloten. De functie sterilisatie stond in de grafiek nog op aan. Om 13:00 was dat weg, omdat de tijd van 60 verstreken was.
Als ik bij sterilisatie "aanvraag" aantik gaat de 3 weg naar tank en trekt de warmte weer uit de boiler naar de WP , waarschijnlijk start gewoon de regeling om de tankwatertemp te beoordelen en zo nodig met de WP bij te warmen? Gaat ie ook doen: verbruik: volgens kWh 3x ca 0,8 kW en later zelfs 3x 1kW, maar het element komt er niet bij!
Hoe kan ik handmatig alleen het elektrisch element uberhaupt aan krijgen? Het wordt immers gevoed vanuit de print van de WP.
Mogelijke oorzaken:
1. De stand SWW van driewegklep is een voorwaarde om het element aan te zetten?
2. De mode tank is een voorwaarde om het element aan te zetten?
3. iets anders?
Als de tank om 11 uur verwarmd wordt naar 50 graden en dat is voor 12 uur klaar, dan zal bij het starten van de sterilsatie ook de waterpomp gaan draaien en even later de compressor gaan starten om eerst richting de 53 graden te verwarmen, daarna zou het element het over moeten nemen.
Omdat de modus al een uur (ook) op DHW stond springt wellicht het element direct bij, omdat de target ineens verhoogt wordt naar 65 graden en dus het target nog niet gehaald is (afhankelijk van "heater on" setting onder "tank heater")
Bij mij start de SWW run om maandag om 13:00 en de sterilistatie om 13:05. Dan loopt het normaal gesproken mooi in elkaar over.
Ik heb ook de ervaring dat mijn 7J raar kan reageren na dat ik zelf wijzigingen heb gedaan in instellingen die te maken hebben met sterilisatie. Daarom maak ik hem vaak even spanningsloos en start alles opnieuw.
WP Pana 7J mono | AC Toshiba 3.5+4.6kW | PV 3200WP ZZO | Gasloos Nov23
Korte reactie;jeroegro schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 18:13:
[...]
In het bedienpaneel onder de installateursinstellingen conform het instructieboekje. (helaas alleen in engels)[Afbeelding]
Even door de vertaalmachine gehaald voor wat meer inzicht:
14.13 Sterilisatiemodus
• Doel:
o Het waterreservoir steriliseren door de vereiste kooktemperatuur in te stellen.
• Instelling van de afstandsbediening
o Dagen voor het starten van de sterilisatiefunctie kan worden geselecteerd.
o Tijd van de geselecteerde dag om de sterilisatiefunctie te starten.
o Kooktemperatuur (externe verwarming is 55°C ~ 75°C, interne verwarming is 55°C ~ 65°C)
o Maximale bedrijfstijd is 5 minuten tot 1 uur.
• Startconditie
o Tankaansluiting ingesteld op "JA" met de afstandsbediening
Dit is neem ik aan de externe SWW boiler die dagelijks al door de WP wordt opgeladen
o Sterilisatiefunctie selecteert "JA". Staat ook zo
o Sterilisatiesignaal ontvangen van de afstandsbediening door de timer. Dat is op vrijdag om 12 uur
o Tankmodusverzoek AAN.
Dit is volgens mij de SWW modus of Verwarmen + SWW. Mag dus niet op alleen verwarmen staan
Daarbij vraag ik mij wel af wat de warmtepomp dan doet . Ik wil nl juist dat de 3 wegklep NIET op SWW meer staat tijdens steriliseren om te voorkomen dat ik die leidingen ga meeverwarmen naar 65 graden! De pomp mag gewoon weer gaan woning verwarmen.
MIJN VRAAG IS dus NOG STEEDS: hoe kan ik op ieder moment de sterilisatie handmatig laten plaats vinden? Waarom krijg ik dat niet voor elkaar als de sterilisatie even onderbroken is?
• Stopconditie
o Wanneer de kooktimer is voltooid. Kooktimer (afstandsbediening stelt de maximale bedrijfstijd in) begint met tellen zodra de tank de temperatuur van de kookstand heeft bereikt OF
o Na 8 uur gebruik sinds de sterilisatie is begonnen.
o Verzoek tankmodus UIT.
• Inhoud:
o Tijdens de activeringstijd van de sterilisatiefunctie verandert de ingestelde temperatuur van de doeltank intern in de temperatuur van de kookset.
o Tijdens de sterilisatie wordt de warmtepomp en verwarming (extern of intern) in de normale tankmodus gebruikt om de kookingestelde temperatuur te bereiken.
o De sterilisatiewerking eindigt wanneer aan de stopvoorwaarde is voldaan.
o Nadat de sterilisatie is voltooid, De ingestelde temperatuur van de tank wordt hervat naar de normale werking.
1- Ga er maar vanuit dat bij een onderbreking van de sterilisatie run hij die dan pas weer op een volgende x uren of geplande moment zal hervatten. En dus niet binnen een korte periode. (Beveiliging)
2- Ga er maar vanuit dat de modus op tank blijft tijdens sterilisatie run. Dus ook de drie weg klep. Om simpele reden dat hij niet twee dingen tegelijk kan doen. Stel dat je moet gaan defrosten dan zou de buitenunit in de problemen komen.
Ik zou mij persoonlijk niet zo druk maken om leidingverlies. Het is 1x in de week als het goed us door goed geïsoleerd leiding trace en op warmste deel van de dag.
Mocht je het wel willen oplossen en je hebt een losse boiler met een eigen element dan zou ik de Panasonic de sterilisatie run uitzetten en met losse element en tijdschakelaar dit aansturen. Dan kun je tegelijk de run doen en verwarmen, en geen leidingverlies meer. (Wel uiteraard eerst net warmtepomp naar 50gr verwarmen)
Heat Geek Certified | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |
Het zal wel aan mijn 12H liggen, maar bij mijn ster. run (op het externe element) staat de driewegklep op ruimte en gaat de wp vrolijk door met verwarmen van de ruimte volgens de stooklijn.
/f/image/oVW9L6lmgfFAUCiHn9wvyLAr.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb altijd begrepen dat die maximale bedrijfstijd de tijdsduur op 65° was. Bij mij staat die op 5min.
Wordt dat handige boekje "Operating Instructions", voor de H-serie ACXF55-14602, voor latere modellen niet meer meegeleverd? Het exemplaar dat voor me ligt is in English, Españiol, Italiano en Nederlands.
/f/image/oVW9L6lmgfFAUCiHn9wvyLAr.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb altijd begrepen dat die maximale bedrijfstijd de tijdsduur op 65° was. Bij mij staat die op 5min.
Wordt dat handige boekje "Operating Instructions", voor de H-serie ACXF55-14602, voor latere modellen niet meer meegeleverd? Het exemplaar dat voor me ligt is in English, Españiol, Italiano en Nederlands.
[ Voor 23% gewijzigd door FransvWoerkom op 02-11-2025 01:05 ]
Ik heb de afgelopen dagen regelmatig door alle instellingen zitten rommelen en volgens mij kan je die bedrijfstijd ergens instellen, maar iedere keer dat ik er naar zoek kom ik het niet meer tegen. Ik ga vandaag nog een keer zoeken.FransvWoerkom schreef op zondag 2 november 2025 @ 00:57:
Het zal wel aan mijn 12H liggen, maar bij mijn ster. run (op het externe element) staat de driewegklep op ruimte en gaat de wp vrolijk door met verwarmen van de ruimte volgens de stooklijn.
[Afbeelding]
Bij de anti-legionella functie ("sterilisatie") spelen twee tijdsduur instellingen een rol:Beer070 schreef op zondag 2 november 2025 @ 08:27:
[...]
Ik heb de afgelopen dagen regelmatig door alle instellingen zitten rommelen en volgens mij kan je die bedrijfstijd ergens instellen, maar iedere keer dat ik er naar zoek kom ik het niet meer tegen. Ik ga vandaag nog een keer zoeken.
Onder Installer>System>Tank Heater>External kun je de wachttijd instellen voordat de heater wordt bijgeschakeld. Ten onrechte ON time genoemd.
Onder Installer>Operation>Tank>Sterilization>Ope.Time(max) kun je instellen iets instellen tussen 5min en 1h. Volgens mij is dat de tijd dat hij op de hoge temperatuur moet blijven.
Allereerst bedankt voor de uitgebreide uitleg waarmee dit topic begon.
Ik weet alleen niet goed hoe ik dit kan invullen naar mijn situatie.
Ik heb een WH-SDC0309K3E5 buitenunit, een WH-UDZ07KE5 een buffervat (alleen voor stookwater, dus niet voor douchen) van 270 liter.
De warmtepomp voedt het buffervat, dus aanvoer en retour gaan naar het buffervat.
Aan de andere kant van het buffervat worden de radiatoren gevoed middels een WILO pomp die reageert op een kamerthermostaat.
Verder is er een buitentemperatuursensor en een temperatuursensor boven in het buffervat geplaatst.
Ik heb de boel net een week draaien. Alles werkt maar volgens mij staan er dingen niet goed ingesteld.
Want, iedere keer als de pomp draait lijkt hij dat op vol vermogen te doen (het is nu 's ochtends 10 graden buiten). De ingestelde temperatuur op het display is 43 graden (ik wil dat naar beneden brengen op de duur) maar ik zie dat de aanvoer regelmatig naar 51 graden loopt. Dat is veel meer dan ik nodig heb.
De compressor staat ook flink lawaai te maken.
Ik wil de radiatoren voeden met 40graden, retour 30graden, ervaring leert dat het ook in koude dagen zelfs nog wat lager kan. Ik heb dus voldoende radiatorvermogen.
Ik heb het vermoeden dat het buffervat niet als buffervat staat ingesteld maar kom er niet echt uit hoe ik de instellingen dan wel moet doen. Ik heb de handleiding van 56blz erbij.
Is er iemand die me op weg kan helpen ?
Ik heb een WH-SDC0309K3E5 buitenunit, een WH-UDZ07KE5 een buffervat (alleen voor stookwater, dus niet voor douchen) van 270 liter.
De warmtepomp voedt het buffervat, dus aanvoer en retour gaan naar het buffervat.
Aan de andere kant van het buffervat worden de radiatoren gevoed middels een WILO pomp die reageert op een kamerthermostaat.
Verder is er een buitentemperatuursensor en een temperatuursensor boven in het buffervat geplaatst.
Ik heb de boel net een week draaien. Alles werkt maar volgens mij staan er dingen niet goed ingesteld.
Want, iedere keer als de pomp draait lijkt hij dat op vol vermogen te doen (het is nu 's ochtends 10 graden buiten). De ingestelde temperatuur op het display is 43 graden (ik wil dat naar beneden brengen op de duur) maar ik zie dat de aanvoer regelmatig naar 51 graden loopt. Dat is veel meer dan ik nodig heb.
Ik wil de radiatoren voeden met 40graden, retour 30graden, ervaring leert dat het ook in koude dagen zelfs nog wat lager kan. Ik heb dus voldoende radiatorvermogen.
Ik heb het vermoeden dat het buffervat niet als buffervat staat ingesteld maar kom er niet echt uit hoe ik de instellingen dan wel moet doen. Ik heb de handleiding van 56blz erbij.
Zeker,Arretje schreef op zondag 2 november 2025 @ 14:01:
Allereerst bedankt voor de uitgebreide uitleg waarmee dit topic begon.
Echter: dit gaat een aantal posts vergen over vrij basic warmtepomp regeling.. Het is beter om even een eigen topic te maken en daar jou te helpen. Anders gaat iedereen op je laatste post reageren en dan komt alles 5 keer langs en jij raakt in de war.
Graag hier even linken naar je eigen topic. En zet daar ook even de info in die in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic benoemd is als standaard info set
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Dag Frans,FransvWoerkom schreef op zondag 2 november 2025 @ 11:50:
[...]
Bij de anti-legionella functie ("sterilisatie") spelen twee tijdsduur instellingen een rol:
Onder Installer>System>Tank Heater>External kun je de wachttijd instellen voordat de heater wordt bijgeschakeld. Ten onrechte ON time genoemd.
Onder Installer>Operation>Tank>Sterilization>Ope.Time(max) kun je instellen iets instellen tussen 5min en 1h. Volgens mij is dat de tijd dat hij op de hoge temperatuur moet blijven.
onder https://aquarea-service.p...installer/functionSetting zie ik dit
/f/image/l2pniUOidR5wgurbPboVzwtq.png?f=fotoalbum_large)
is dit juist en optimaal / efficient?
Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal
Ik zit dit weekend een beetje te kijken naar optimalisatie van mijn WP, ter voorbereiding naar de node red soft start transitie, en ik vroeg me af of iemand mij kan helpen met wat uitleg wat ik hier zie.
Dit zijn screenshots vanuit HA met een heishamon integratie.
Met 9-12 graden buiten heb ik een gemiddelde COP van 3.4, waarbij ik verschillende target temperaturen heb geprobeerd (38-50C)
Deze run begon op 34C en had als target 40C (en loopt nog steeds).
Waardoor zie ik die stapjes, en het interessante is dat wanneer ik het doel naar 50C zet, dat de COP weer omhoog lijkt te gaan totdat de 50C bijna is gehaald.
Alsof deze WP betere efficiency heeft op 2kw en 3kw dan op 1200W?
Misschien mis ik iets anders. Delta T staat hoog (15C) en pump duty op 150.
/f/image/OIjCQc950Un0tF8qGAiiaJmi.png?f=fotoalbum_large)
Dit zijn screenshots vanuit HA met een heishamon integratie.
Met 9-12 graden buiten heb ik een gemiddelde COP van 3.4, waarbij ik verschillende target temperaturen heb geprobeerd (38-50C)
Deze run begon op 34C en had als target 40C (en loopt nog steeds).
Waardoor zie ik die stapjes, en het interessante is dat wanneer ik het doel naar 50C zet, dat de COP weer omhoog lijkt te gaan totdat de 50C bijna is gehaald.
Alsof deze WP betere efficiency heeft op 2kw en 3kw dan op 1200W?
Misschien mis ik iets anders. Delta T staat hoog (15C) en pump duty op 150.
/f/image/OIjCQc950Un0tF8qGAiiaJmi.png?f=fotoalbum_large)
Dat is wel een hele lage COP voor dit soort buitentemperaturen; een COP van 5 of meer zou zonder problemen haalbaar moeten zijn in een goed ingeregelde installatie.
Waarom staat de deltaT zo enorm hoog en waarom moet het water zo heet zijn nu?
Ik ben nu nog aan het testen, om beter te snappen wat de dynamiek van de WP doet. Delta T lijkt geen effect te hebben boven 5 of 6, behalve dat ie de WP langer in een hogere stand houdt waardoor dit specifieke model mogelijk een hogere COP haalt.ASW1 schreef op zondag 2 november 2025 @ 22:21:
Dat is wel een hele lage COP voor dit soort buitentemperaturen; een COP van 5 of meer zou zonder problemen haalbaar moeten zijn in een goed ingeregelde installatie.
Afgifte is op basis van gietijzeren radiatoren en een oude convector, dus ik kan (nog) niet al te laag gaan.
Ook: hoe hoger de temperatuur hoe minder de gas cv hoeft bij te verwarmen voor warm tap water.
De meeste tankinstellingen zijn erg persoonlijk. De bovenste instellingen gaan over de normale tankverwarming; de onderste over sterilisatie.hemertje schreef op zondag 2 november 2025 @ 14:29:
[...]
Dag Frans,
onder https://aquarea-service.p...installer/functionSetting zie ik dit
[Afbeelding]
is dit juist en optimaal / efficient?
Die eerste, die je op 180min hebt staan, is hoe lang de kamerverwarming de tijd krijgt voor de tankverwarming mag beginnen als de Ttank onder het minimum gaat. Ik heb die op 30min gezet. Met 180min heb je dus kans dat de kamerverwarming nog een paar uur doorgaat terwijl de tank onder de 42° is gezakt en er een wachtrij voor de douche staat. Overigens start de tankverwarming meteen als tegelijk de modes tank+kamer actief worden.
De aanbevolen sterilisatietemperatuur is 65°. Je mag hopen dat de temperatuur onderin de tank dan de 60° haalt.
Zoals meestal zijn hier efficiënt en comfort tegenstrijdig. Optimaal zal er ergens tussenin zitten.
dank voor je uitgebreide reactie en toelichting!
Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal
Ik zou eerst een kijken waarom je COP zo laag is. Ik neem aan dat dit de COP uit de interne sensoren is. De WP meet hiervoor de stroom naar de compressor, de flow en de in- en outlettemperaturen. Misschien dat de temperatuursensorcalibratie niet klopt? Of misschien is er ergens in fout in de berekening in HA? Het kan ook dat er een koelmiddelprobleem is als de COP zo laag is.Beer070 schreef op zondag 2 november 2025 @ 22:30:
[...]
Ik ben nu nog aan het testen, om beter te snappen wat de dynamiek van de WP doet. Delta T lijkt geen effect te hebben boven 5 of 6, behalve dat ie de WP langer in een hogere stand houdt waardoor dit specifieke model mogelijk een hogere COP haalt.
Afgifte is op basis van gietijzeren radiatoren en een oude convector, dus ik kan (nog) niet al te laag gaan.
Ook: hoe hoger de temperatuur hoe minder de gas cv hoeft bij te verwarmen voor warm tap water.
Ter vergelijk, ik zit met een Ta 31, Tr 28 en Tb 9 nu op een COP van 6 (9J, externe meters, en grotendeels radiatoren).
[ Voor 3% gewijzigd door Thorsd op 03-11-2025 10:46 ]
Dit is allemaal al wel ergens langsgekomen, in dit topic of 1 van de andere Panasonic topics. De output (vermogen) meting van de WP is behoorlijk goed maar het kan inderdaad zo zijn dat de temperatuursensoren niet goed gekalibreerd zijn. Dit is te corrigeren (via de controller) maar dan moet je wel weten wat wel de correcte temperaturen zijn.Thorsd schreef op maandag 3 november 2025 @ 10:43:
[...]
Ik zou eerst een kijken waarom je COP zo laag is. Ik neem aan dat dit de COP uit de interne sensoren is. De WP meet hiervoor de stroom naar de compressor, de flow en de in- en outlettemperaturen. Misschien dat de temperatuursensorcalibratie niet klopt? Of misschien is er ergens in fout in de berekening in HA? Het kan ook dat er een koelmiddelprobleem is als de COP zo laag is.
Ter vergelijk, ik zit met een Ta 31, Tr 28 en Tb 9 nu op een COP van 6 (9J, externe meters, en grotendeels radiatoren).
Het opgenomen vermogen is minder nauwkeurig en daaraan is ook niet aan te passen.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
WP een tijdje op maximale pompsnelheid laten draaien zonder dat de compressor loopt. Dan zouden de Ta en Tr temperaturen gelijk moeten zijn. Zo hoeven niet de 'correcte temperatuur' te weergeven voor de calculatie van het geproduceerde vermogen, slechts ten opzichte van elkaar.
In HA bereken ik het geproduceerde vermogen met de volgende sensor:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| - sensor:
# Sensor for calculating the actual Power production
# Using Panasonic flow rate, outlet temp, inlet temp
- unique_id: "panasonic_heat_pump_power_produced_calculated"
name: "Aquarea Power Production Calculated"
device_class: power
unit_of_measurement: "W"
state_class: "measurement"
state: >
{% set flowRate = states('sensor.panasonic_heat_pump_main_pump_flow') | float(default=0) %}
{% set flowRateSec = flowRate / 60 %}
{% set outletTemp = states('sensor.panasonic_heat_pump_main_main_outlet_temp') | float(default=0) %}
{% set inletTemp = states('sensor.panasonic_heat_pump_main_main_inlet_temp') | float(default=0) %}
{% set deltaTemp = outletTemp - inletTemp %}
{% set value = flowRateSec * 4.153 * deltaTemp * 1000 %}
{{'%0.0f' % value if flowRate > 1 else '0'}} |
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
Ik heb een separaat topic gemaakt voor het testen rondom WH-WXG16ME8
Testen WH-WXG16ME8 16 KW Aquarea T-Cap
Hierin zal ik vooral kijken wat de verschillende optimale strategieën zijn voor de comfort / economy balans met een focus op comfort.
Tevens documentatie van het pad naar gasloos en implementatie van Node Red softstart.
Testen WH-WXG16ME8 16 KW Aquarea T-Cap
Hierin zal ik vooral kijken wat de verschillende optimale strategieën zijn voor de comfort / economy balans met een focus op comfort.
Tevens documentatie van het pad naar gasloos en implementatie van Node Red softstart.
Ik haal de COP data in HA vanuit het Panasonic device en het zou me verbazen als dat onderliggend niet dezelfde berekening gebruikt. (maar ik ben wel vaker verbaasd...)nMad schreef op maandag 3 november 2025 @ 11:22:
WP een tijdje op maximale pompsnelheid laten draaien zonder dat de compressor loopt. Dan zouden de Ta en Tr temperaturen gelijk moeten zijn. Zo hoeven niet de 'correcte temperatuur' te weergeven voor de calculatie van het geproduceerde vermogen, slechts ten opzichte van elkaar.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16- sensor: # Sensor for calculating the actual Power production # Using Panasonic flow rate, outlet temp, inlet temp - unique_id: "panasonic_heat_pump_power_produced_calculated" name: "Aquarea Power Production Calculated" device_class: power unit_of_measurement: "W" state_class: "measurement" state: > {% set flowRate = states('sensor.panasonic_heat_pump_main_pump_flow') | float(default=0) %} {% set flowRateSec = flowRate / 60 %} {% set outletTemp = states('sensor.panasonic_heat_pump_main_main_outlet_temp') | float(default=0) %} {% set inletTemp = states('sensor.panasonic_heat_pump_main_main_inlet_temp') | float(default=0) %} {% set deltaTemp = outletTemp - inletTemp %} {% set value = flowRateSec * 4.153 * deltaTemp * 1000 %} {{'%0.0f' % value if flowRate > 1 else '0'}}
O ja, dat was 't, dank! Gewoon zorgen dat ze beide dezelfde temperatuur aangeven zonder dat de compressor loopt!nMad schreef op maandag 3 november 2025 @ 11:22:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16- sensor: # Sensor for calculating the actual Power production # Using Panasonic flow rate, outlet temp, inlet temp - unique_id: "panasonic_heat_pump_power_produced_calculated" name: "Aquarea Power Production Calculated" device_class: power unit_of_measurement: "W" state_class: "measurement" state: > {% set flowRate = states('sensor.panasonic_heat_pump_main_pump_flow') | float(default=0) %} {% set flowRateSec = flowRate / 60 %} {% set outletTemp = states('sensor.panasonic_heat_pump_main_main_outlet_temp') | float(default=0) %} {% set inletTemp = states('sensor.panasonic_heat_pump_main_main_inlet_temp') | float(default=0) %} {% set deltaTemp = outletTemp - inletTemp %} {% set value = flowRateSec * 4.153 * deltaTemp * 1000 %} {{'%0.0f' % value if flowRate > 1 else '0'}}
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Volgens mij is de opgave van het geproduceerde vermogen (na kalibratie van de input & output temperatuursensoren) door de WP inderdaad prima. Het opgenomen vermogen is echter niet nauwkeurig en daardoor is dus ook de berekende COP niet heel nauwkeurig.Beer070 schreef op maandag 3 november 2025 @ 12:08:
[...]
Ik haal de COP data in HA vanuit het Panasonic device en het zou me verbazen als dat onderliggend niet dezelfde berekening gebruikt. (maar ik ben wel vaker verbaasd...)
Zit vaak rond de 200 watt verschil tussen de standaard Panasonic sensor en mijn custom sensor voor 'power production'. En mijn sensor geeft een negatief thermisch vermogen tijdens defrosts. En dat is weer belangrijk voor een accurate COP calculatie.Beer070 schreef op maandag 3 november 2025 @ 12:08:
[...]
Ik haal de COP data in HA vanuit het Panasonic device en het zou me verbazen als dat onderliggend niet dezelfde berekening gebruikt. (maar ik ben wel vaker verbaasd...)
Opgenomen vermogen ook vrij groot verschil zoals bekend. Resolutie van 200 watt, met de formule compressor amperage * 220V. Dus een vast voltage en verbruik van waterpomp/elektronica/etc wordt niet meegerekend.
[ Voor 9% gewijzigd door nMad op 03-11-2025 14:26 ]
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
Moet dat niet 230V zijn?nMad schreef op maandag 3 november 2025 @ 14:09:
[...]
Opgenomen vermogen ook vrij groot verschil zoals bekend. Resolutie van 200 watt, met de formule compressor amperage * 220V.
Ik ben een beetje in de war met mijn de volgende optimatisatie. De WP draait nu lekker aan 15Hz met een pompsnelheid van 11l per minuut. Dus erg dicht aan de minimale afgifte. Verschil tussen aanvoer (25,75) en retourtemp (22,50) is 2,25 graden. Alles top dus maar ik krijg het momenteel niet warmer dan 21,7 graden en het mag wel een graadje warmer. Nu kan ik de aanvoertemperatuur simpelweg verhogen natuurlijk.
Maar is het een beter idee om elke retourleiding aan de collector met een IR themometer te meten en de leidingen alle leidingen met een hogere aanvoertempetaruur dan de laagste, te smoren zodat de temperaturen gelijk worden? Ergo, kan de hogere retourtemp te wijten zijn aan een korte lus die te heet water terugstuurt?
Maar is het een beter idee om elke retourleiding aan de collector met een IR themometer te meten en de leidingen alle leidingen met een hogere aanvoertempetaruur dan de laagste, te smoren zodat de temperaturen gelijk worden? Ergo, kan de hogere retourtemp te wijten zijn aan een korte lus die te heet water terugstuurt?
@Trent Met een gewenste kamertemperatuur van 22,7 °C zit je boven de huidige retourtemperatuur bij de wp.
Jouw warmteafgifte is nu al laag en wordt met de maatregel "smoren" waarschijnlijk zeer snel kleiner.
Ik zou de flow in eerste instantie nog wat verhogen.
Jouw warmteafgifte is nu al laag en wordt met de maatregel "smoren" waarschijnlijk zeer snel kleiner.
Ik zou de flow in eerste instantie nog wat verhogen.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
@dunklefaser ja dat stukje heb ik nog niet helemaal door in m'n brein. Ik dacht dat dat er pas geen rek meer was bij retourtemp = aanvoertemp (uiteindelijk). Bedoel je hiermee morrelen? Want ik snap niet direct wat de parameters doen.
[ Voor 7% gewijzigd door Trent op 03-11-2025 15:25 ]
Nee ook niet, voltage schommelt en kan dus niet fixed zijn. Daarom gebruik ik homewizard kWh meter voor betrouwbare meting van de energie die de WP verbruikt.
Wat is het type?Trent schreef op maandag 3 november 2025 @ 15:06:
Ik ben een beetje in de war met mijn de volgende optimatisatie. De WP draait nu lekker aan 15Hz met een pompsnelheid van 11l per minuut. Dus erg dicht aan de minimale afgifte. Verschil tussen aanvoer (25,75) en retourtemp (22,50) is 2,25 graden. Alles top dus maar ik krijg het momenteel niet warmer dan 21,7 graden en het mag wel een graadje warmer. Nu kan ik de aanvoertemperatuur simpelweg verhogen natuurlijk.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Dat is hele mooie laaglast/ hoeveel W neemt hij momenteel?Trent schreef op maandag 3 november 2025 @ 15:06:
De flow regelt je Panasonic zelf en probeerd een deltaT van 5 aan te houden ongeveer. Het is vrij lastig dit gefixeerd te verhogen. Verlagen kan wel met de heishamon en wat domotica maar is echt spelen in de marge met een 5J en deze aanvoer en retour temp (is mijn mening maar voel je vrij om zelf mee te experimenteren)
Om antwoord te geven op je vraag; ja dat is een goed idee en noemen ze waterzijdig inregelen. Sterker nog het is verplicht om uit te voeren bij het vervangen van de verwarmingsbron anno 2025 👍
Andere tip;
Normaal heb je toch wel 3-4 graden verschil nodig tussen gem watertemp ((ta+tr)/2) en je ruimte temperatuur. Of je moet een extreem goede afgifte hebben natuurlijk.
[ Voor 11% gewijzigd door ErikVers op 03-11-2025 21:32 ]
Heat Geek Certified | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |
15hz dacht dat 19 of 20hz het laagste was heb mijn K serie nog nooit daaronder zien draaien.Trent schreef op maandag 3 november 2025 @ 15:06:
Op advies van @dunklefaser wil ik op zoek naar accuratere temperatuur sensoren voor WP aanvoer / retour (betere resolutie dan 1K). Ik zou deze het liefst binnen op de 35mm staal buizen monteren en dan inpakken en koppelen aan heishamon of HA. Met kamstrup zou ik dan 5/4 duims aansluitingen nodig hebben om de flow te behouden en dat wordt gelijk een heel duur feestje, dus liever betaalbaarder dan 900 euro. Tevens hoop ik dat de flow data uit de WP een betere resolutie heeft dan de temperatuur. Heeft iemand ervaringen, suggesties, ideeën?
Gisteren kwam ik thuis om 18:15 en viel me op dat de thermostaat nog op 19C stond, terwijl deze 's ochtends naar 20C springt. Na korte inspectie bleek de compressor gestopt te zijn na de sterilization run. Waarom zou de compressor niet opnieuw aanspringen? Wij draaien op stooklijn met de controller als thermostaat.
Om het te fixen heb ik de WP even uitgezet via de controller, en daarna weer aan. Daarna heeft hij tot 22:00 verwarmd totdat de nachtverlaging bijsprong.
Iemand een idee wat hier fout gaat?
Om het te fixen heb ik de WP even uitgezet via de controller, en daarna weer aan. Daarna heeft hij tot 22:00 verwarmd totdat de nachtverlaging bijsprong.
@ErikKo Foutmelding in de controller te vinden?
Geen foutmelding. Alles was "in orde".
Het lijkt er op dat de compressor net na 2.30pm kort aan gaat, de aanvoer temperatuur lijkt dan >2 graden boven target te komen. Dit betekent dat de compressor pas weer aan gaat als de retour temperatuur voldoende is gedaald. Omdat de retour temperatuur op dat moment al heel laag is kan dat heel lang duren.ErikKo schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 10:53:
Gisteren kwam ik thuis om 18:15 en viel me op dat de thermostaat nog op 19C stond, terwijl deze 's ochtends naar 20C springt. Na korte inspectie bleek de compressor gestopt te zijn na de sterilization run. Waarom zou de compressor niet opnieuw aanspringen? Wij draaien op stooklijn met de controller als thermostaat.
[Afbeelding]
Is type en combi afhankelijk.SpikeHome schreef op maandag 3 november 2025 @ 22:10:
[...]
15hz dacht dat 19 of 20hz het laagste was heb mijn K serie nog nooit daaronder zien draaien.
Een H draait stand alone tot 17hz en J 19 maar icm all in one weer 14-15hz
Een L is de 7 en 9 tot 19hz en de 5 kan tot 15hz dit kan soms een reden zijn om toch de 5 te nemen ondanks dat icm subsidie die netto vaak net zo duur als een 7L is.
Dit is inderdaad precies zoals jij vermoed, een zogenaamde overshoot.Tinkerer84 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 17:08:
[...]
Het lijkt er op dat de compressor net na 2.30pm kort aan gaat, de aanvoer temperatuur lijkt dan >2 graden boven target te komen. Dit betekent dat de compressor pas weer aan gaat als de retour temperatuur voldoende is gedaald. Omdat de retour temperatuur op dat moment al heel laag is kan dat heel lang duren.
@ErikKo wat was je target op dat moment? En htv/ltv met veel of weinig afgifte?
De target staat erbij geplot. De target was constant 27C. Wij hebben LTV met veel afgifte. 100m2 vvw beneden, jagas vol met fans op bovenverdieping.ErikVers schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 18:59:
[...]
Dit is inderdaad precies zoals jij vermoed, een zogenaamde overshoot.
@ErikKo wat was je target op dat moment? En htv/ltv met veel of weinig afgifte?
Ik heb de verklaring inmiddels gevonden in de service manual, maar vind het erg onlogisch.
Edit: Dit gaat over een 12J T-CAP.
Volgens de service manual, is dit de logica:
/f/image/sYF9UA09h7FxGlejwbQjmK2u.png?f=fotoalbum_large)
- Om 14:35:46 bereikt de outlet temp 29.5C, dat is >2C boven de target van 27C.
- Om 14:38:20 is de outlet temp nog steeds 29C, 2C boven de target van 27C.
- 3 minuten >2C boven de target temp --> compressor gaat UIT
- Vermoedelijk komt deze overshoot van de restwarmte van de sterilization run ervoor
![]() | ![]() |
/f/image/DqWnX9I2WBArj2gggXD3mULN.png?f=fotoalbum_large)
Wat mis ik hier?
Edit:
Vandaag had ik dit nogmaals na een gewone SWW run.
Alleen vandaag sprong de compressor weer aan toen de target temp veranderde van 26C naar 27C.
Dus schijnbaar speelt een wijziging in de target temp ook ergens mee in de logica.
[ Voor 4% gewijzigd door ErikKo op 04-11-2025 20:35 ]
Ik kom hier pas net kijken, dus minstens op noob niveau. Ik zie de andere kant van dit verhaal regelmatig gebeuren waar de compressor na een stop van 1-2 minuten weer aanslaat.ErikKo schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 20:23:
[...]
De target staat erbij geplot. De target was constant 27C. Wij hebben LTV met veel afgifte. 100m2 vvw beneden, jagas vol met fans op bovenverdieping.
Ik heb de verklaring inmiddels gevonden in de service manual, maar vind het erg onlogisch.
[Afbeelding]
- Vermoedelijk komt deze overshoot van de restwarmte van de sterilization run ervoor
Volgens service manual zou de compressor weer aan gaan na 3 minuten, wanneer OutletTemp minus InletTemp < -3C. Direct nadat de compressor uit gaat duiken zowel OutletTemp als InletTemp naar de 23~24C omdat de waterpomp gewoon doordraait. Met deze temperaturen is het vrijwel onmogelijk om de delta van 3C te behalen, en zal de compressor niet meer aangaan.
[Afbeelding] [Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat mis ik hier?
Edit:
Alleen vandaag sprong de compressor weer aan toen de target temp veranderde van 26C naar 27C.
Dus schijnbaar speelt een wijziging in de target temp ook ergens mee in de logica.
Ik heb volgens mij ergens gelezen dat de beslissing om wel of niet opnieuw op te starten op basis van doel temperatuur is op basis van meer dan 3 graden onder de target voor minstens (twee of drie?) minuten. In jouw situatie haal je dat zo te zien niet?
Ik denk dat he een prima analyse hebt gemaakt en goed dat je de handleiding erbij hebt gepakt. Dat zouden meer mensen moeten doen! :-)ErikKo schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 20:23:
[...]
De target staat erbij geplot. De target was constant 27C. Wij hebben LTV met veel afgifte. 100m2 vvw beneden, jagas vol met fans op bovenverdieping.
[Afbeelding]
Volgens service manual zou de compressor weer aan gaan na 3 minuten, wanneer OutletTemp minus InletTemp < -3C. Direct nadat de compressor uit gaat duiken zowel OutletTemp als InletTemp naar de 23~24C omdat de waterpomp gewoon doordraait. Met deze temperaturen is het vrijwel onmogelijk om de delta van 3C te behalen, en zal de compressor niet meer aangaan.
[Afbeelding] [Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat mis ik hier?
Edit:
Mocht het voorbeeld vaker blijven voorkomen (ik herken hem niet) dan kun je nog in je klokprogramma iets tijd instellen uit na een legionella run en dat hij net wat later weer aangaat of die ene dag de stooklijn een shift geven. Maar wellicht is het gewoon een incident icm warme buitentemp.
Edit;
Wat mij wel opviel is je flow. Die is nogal hoog. Hoeveel vermogen pomp je wel niet erin momenteel thermisch? Max pump flow ingesteld in instal menu en de deltaT op 5?
Het valt mijn daarnaast op dat je ta omhoog schiet maar je retour niks doet terwijl flow hoog is. Normaal zou je wel een opvering waarnemen. Of je afgifte is zo goed. Je maakt mij nieuwsgierig maar met enkel deze parameters is het voor mij nog wat gissen. Benieuwd naar je max pumpflow en deltaT
Ps je hoeft geen deltaT van 3 tussen ta en tr te hebben op actuele waarde; Hij wil dat je outlet drie graden lager is geworden dan de INLET ten tijde van overshoot. Dus stel retour (inlet) was op dat moment 26 dan gaat pas aan onder (outlet) actuele aanvoer 23.
[ Voor 14% gewijzigd door ErikVers op 04-11-2025 23:33 ]
Wat wil je precies bereiken? De temperatuur sensoren van de Panasonic zijn m.i. nauwkeurig genoeg en de flowmeting ook. Dat ga je niet evenaren met op aan de buitenkant van de leidingen gemonteerde sensors.Beer070 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 07:57:
Op advies van @dunklefaser wil ik op zoek naar accuratere temperatuur sensoren voor WP aanvoer / retour (betere resolutie dan 1K). Ik zou deze het liefst binnen op de 35mm staal buizen monteren en dan inpakken en koppelen aan heishamon of HA. Met kamstrup zou ik dan 5/4 duims aansluitingen nodig hebben om de flow te behouden en dat wordt gelijk een heel duur feestje, dus liever betaalbaarder dan 900 euro. Tevens hoop ik dat de flow data uit de WP een betere resolutie heeft dan de temperatuur. Heeft iemand ervaringen, suggesties, ideeën?
Als je echt nauwkeurig en onafhankelijk van de WP wil meten is een warmtemeter m.i. de enige optie. Die hoeft echt geen 5/4” te zijn; kijk ff in ‘t topic over warmtemeters.
De data die ik krijg in HA is afgerond op hele graden en de productie calculatie is daar ook op gebaseerd. Nu begreep ik vanochtend dat de beschikbare data op een resolutie van 0.25K beschikbaar zou moeten zijn. Dus ik moet nog even verder zoeken…blb4 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 03:04:
[...]
Wat wil je precies bereiken? De temperatuur sensoren van de Panasonic zijn m.i. nauwkeurig genoeg en de flowmeting ook. Dat ga je niet evenaren met op aan de buitenkant van de leidingen gemonteerde sensors.
Als je echt nauwkeurig en onafhankelijk van de WP wil meten is een warmtemeter m.i. de enige optie. Die hoeft echt geen 5/4” te zijn; kijk ff in ‘t topic over warmtemeters.
Voor nog geen 3 euro per sensor en een stukje Duc tape is het een leuke extra denk ik.
Kijk eens op de web-UI van HeishaMon, als het goed is zie je daar (inlet & outlet) temperaturen op 0,25 graad. Die wordt met de hacs integratie gewoon overgenomen in HA. Het zal bij jou dan in HA afgerond worden op 0 cijfers achter de komma. Standaard staat die volgens mij op 1 cijfer (dan zie je ,0 ,3 ,5 of ,8 in de UI) maar dat kan je makkelijk wijzigen naar 2. Berekeningen worden hier volgens mij sowieso niet door beïnvloed.Beer070 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 08:20:
[...]
De data die ik krijg in HA is afgerond op hele graden en de productie calculatie is daar ook op gebaseerd. Nu begreep ik vanochtend dat de beschikbare data op een resolutie van 0.25K beschikbaar zou moeten zijn. Dus ik moet nog even verder zoeken…
Voor nog geen 3 euro per sensor en een stukje Duc tape is het een leuke extra denk ik.
daar was ik net mee bezig, en op de web UI van heishamon staat het ook in 1 graad. Ben al aan het zoeken hoe ik dat kan aanpassen. Als iemand een tip heeft hoor ik het graag.blb4 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 09:20:
[...]
Kijk eens op de web-UI van HeishaMon, als het goed is zie je daar (inlet & outlet) temperaturen op 0,25 graad. Die wordt met de hacs integratie gewoon overgenomen in HA. Het zal bij jou dan in HA afgerond worden op 0 cijfers achter de komma. Standaard staat die volgens mij op 1 cijfer (dan zie je ,0 ,3 ,5 of ,8 in de UI) maar dat kan je makkelijk weinigen naar 2. Berekeningen worden hier volgens mij sowieso niet door beïnvloed.
HeishaMon laat geen cijfers achter de komma zien, als het een rond getal is.Beer070 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 09:32:
[...]
daar was ik net mee bezig, en op de web UI van heishamon staat het ook in 1 graad. Ben al aan het zoeken hoe ik dat kan aanpassen. Als iemand een tip heeft hoor ik het graag.
[Afbeelding]
In ieder geval in versie 3.9
Sarcasm is my superpower! What's yours?
Top!... dan heb ik nu de langste streak met perfect afgeronde temperaturen uit een warmtepomp!!! al 4 dagenNnoitra schreef op woensdag 5 november 2025 @ 09:53:
[...]
HeishaMon laat geen cijfers achter de komma zien, als het een rond getal is.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik ga die metingen dan toch even controleren met een setje DS18B20 1-wire meters, om zeker te weten dat deze streak echt is ;-)
/f/image/shI1H7MTsDZGyrOIFsenBOK2.png?f=fotoalbum_large)
Om eerlijk te zijn wist ik tot vanochtend niet beter dan dat de WP het in hele graden teruggaf, dus ik ben hartstikke blij dat ik er iets aan kan doen.
Mogelijk ligt dit dan aan HeishaMon, ik werk met een alfa versie omdat de laatste officiële versie (3.9) een fout heeft in de Ceil & Floor functies. Door @Nnoitra verderop bevestigd dat v3.9 ook waarden in 1/4 graden geeft.Beer070 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 10:04:
[...]
Top!... dan heb ik nu de langste streak met perfect afgeronde temperaturen uit een warmtepomp!!! al 4 dagen
Ik ga die metingen dan toch even controleren met een setje DS18B20 1-wire meters, om zeker te weten dat deze streak echt is ;-)
[Afbeelding]
Om eerlijk te zijn wist ik tot vanochtend niet beter dan dat de WP het in hele graden teruggaf, dus ik ben hartstikke blij dat ik er iets aan kan doen.
[ Voor 4% gewijzigd door blb4 op 05-11-2025 15:46 ]
ErikVers schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 23:11:
[...]
Ik denk dat he een prima analyse hebt gemaakt en goed dat je de handleiding erbij hebt gepakt. Dat zouden meer mensen moeten doen! :-)
Mocht het voorbeeld vaker blijven voorkomen (ik herken hem niet) dan kun je nog in je klokprogramma iets tijd instellen uit na een legionella run en dat hij net wat later weer aangaat of die ene dag de stooklijn een shift geven. Maar wellicht is het gewoon een incident icm warme buitentemp.
Edit;
Wat mij wel opviel is je flow. Die is nogal hoog. Hoeveel vermogen pomp je wel niet erin momenteel thermisch? Max pump flow ingesteld in instal menu en de deltaT op 5?
Het valt mijn daarnaast op dat je ta omhoog schiet maar je retour niks doet terwijl flow hoog is. Normaal zou je wel een opvering waarnemen. Of je afgifte is zo goed. Je maakt mij nieuwsgierig maar met enkel deze parameters is het voor mij nog wat gissen. Benieuwd naar je max pumpflow en deltaT
Ps je hoeft geen deltaT van 3 tussen ta en tr te hebben op actuele waarde; Hij wil dat je outlet drie graden lager is geworden dan de INLET ten tijde van overshoot. Dus stel retour (inlet) was op dat moment 26 dan gaat pas aan onder (outlet) actuele aanvoer 23.
Ik heb een parallel buffervat met extra pomp op de aanvoer naar de CV.ErikVers schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 23:11:
[...]
Om geen menging te krijgen in het buffervat heb ik inderdaad de WP ingesteld om te verwarmen met vaste pump flow, de max pump flow ingesteld, en een deltaT van 5.
Als de flow lager was zou de outlet temp toch nog hoger zijn tijdens de overshoot?
Scherpe observatie.ErikVers schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 23:11:
[...]
Op het moment dat de compressor uitging was de inlet 22.5C.
Dat betekent dat de compressor weer aan zou gaan wanneer de outlet 19.5C bereikt.
Ironisch genoeg heb ik de WP gereset toen de outlet was gezakt naar 19.75C.
Dus hij was bijna weer aangegaan..
Ik begrijp nog niet helemaal waarom de outlet overshoot zo hoog was t.o.v. de inlet.
Mijn vermoeden ligt bij het parallele buffervat, maar dat is gissen omdat ik het nog niet snap.
Eigenlijk wil ik van dat buffervat af.
Ik had blind vertrouwd op onze installateur, maar daar heb ik zeker spijt van.
Als Heat Geek en jarenlange tweaker hoef ik denk ik weinig uit te leggen en zou dat als eerste doen. Eruit dat ding (uitgaande van geen zonering/flow restricties)ErikKo schreef op woensdag 5 november 2025 @ 11:33:
[...]
[...]
Ik heb een parallel buffervat met extra pomp op de aanvoer naar de CV.
Om geen menging te krijgen in het buffervat heb ik inderdaad de WP ingesteld om te verwarmen met vaste pump flow, de max pump flow ingesteld, en een deltaT van 5.
Als de flow lager was zou de outlet temp toch nog hoger zijn tijdens de overshoot?
[...]
Scherpe observatie.
Op het moment dat de compressor uitging was de inlet 22.5C.
Dat betekent dat de compressor weer aan zou gaan wanneer de outlet 19.5C bereikt.
Ironisch genoeg heb ik de WP gereset toen de outlet was gezakt naar 19.75C.
Dus hij was bijna weer aangegaan..
Ik begrijp nog niet helemaal waarom de outlet overshoot zo hoog was t.o.v. de inlet.
Mijn vermoeden ligt bij het parallele buffervat, maar dat is gissen omdat ik het nog niet snap.
Eigenlijk wil ik van dat buffervat af.
Ik had blind vertrouwd op onze installateur, maar daar heb ik zeker spijt van.
Nu snap ik ook je bijzonder ta-tr.
Voor nu zou je kunnen testen of de flow op je secundaire pomp wel hoog genoeg is, daarmee voorkom je wellicht de overshoot. Maar beter is natuurlijk rechtstreeks aansluiten.
interessante is dat de CZ-TAW ook data in hele graden krijgt, en dezelfde COP laat zien als Heishamon. Is het misschien waarschijnlijker dat de warmtepomp niet nauwkeuriger zijn temperatuur afgeeft?blb4 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 11:26:
[...]
Mogelijk ligt dit dan aan HeishaMon, ik werk met een alfa versie omdat de laatste officiële versie (3.9) een fout heeft in de Ceil & Floor functies.
(ik heb meer vertrouwen in Heishamon dan in Panasonic programmeurs)
Zie mijn post, 2 boven die van joublb4 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 11:26:
[...]
Mogelijk ligt dit dan aan HeishaMon, ik werk met een alfa versie omdat de laatste officiële versie (3.9) een fout heeft in de Ceil & Floor functies.
Sarcasm is my superpower! What's yours?
Dan kijk je niet in de service cloud. Daar zie je de watertemperaturen met een resolutie van 0,25°. De COP staat trouwens niet in de service cloud. Als je die ziet, wordt die berekend uit de vermogens.Beer070 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 14:49:
[...]
interessante is dat de CZ-TAW ook data in hele graden krijgt, en dezelfde COP laat zien als Heishamon. Is het misschien waarschijnlijker dat de warmtepomp niet nauwkeuriger zijn temperatuur afgeeft?
(ik heb meer vertrouwen in Heishamon dan in Panasonic programmeurs)
Goedemorgen,
Vorige week mijn eerste 16kw M/serie mogen instaleren in bivalente opstelling. Ik blijf alleen met de volgende rare vraagstukken zitten. Is er iemand die misschien met mij mee wil denken?
- De warmtepomp weigert de ingestelde weekprogramma te volgen nadat deze ingesteld zijn in de servicecloud of comfort cloud app terwijl deze wel geactiveerd zijn. Iemand hier ervaring mee hoe ik deze nachtverlaging/dagverhoging wel draaiend kan krijgen?
- De warmtepomp vertoont raar regelgedrag door op sommige momenten drie minuten uit te gaan en vervolgens week aan terwijl aftoeren van de compresserfrequentie in mijn optiek beter is. Het gaat dan vernamelijk om shutdon om ca. 21:00 uur. Zie onderstaand plot van de compr. freq - Ta -Tr- Td
:strip_exif()/f/image/iipbKFVURJstAg1hovtvSsSw.jpg?f=fotoalbum_large)
Kan iemand misschien mee denken?
Vorige week mijn eerste 16kw M/serie mogen instaleren in bivalente opstelling. Ik blijf alleen met de volgende rare vraagstukken zitten. Is er iemand die misschien met mij mee wil denken?
- De warmtepomp weigert de ingestelde weekprogramma te volgen nadat deze ingesteld zijn in de servicecloud of comfort cloud app terwijl deze wel geactiveerd zijn. Iemand hier ervaring mee hoe ik deze nachtverlaging/dagverhoging wel draaiend kan krijgen?
- De warmtepomp vertoont raar regelgedrag door op sommige momenten drie minuten uit te gaan en vervolgens week aan terwijl aftoeren van de compresserfrequentie in mijn optiek beter is. Het gaat dan vernamelijk om shutdon om ca. 21:00 uur. Zie onderstaand plot van de compr. freq - Ta -Tr- Td
:strip_exif()/f/image/iipbKFVURJstAg1hovtvSsSw.jpg?f=fotoalbum_large)
instellen programma gaat inderdaad een beetje raar. Volgens mij moet je na het instellen via de cloud de machine even spanningsloos maken of aan en uitzetten voordat ie het accepteert.
Meekijken wil ik wel, maar wil je de grafieken legenda dan erbij plaatsen en een screenschot van de installateurs instellingen posten. Eens kijken waarom dat ding dan uitschakelt in plaats van terug gaat toeren.
Meekijken wil ik wel, maar wil je de grafieken legenda dan erbij plaatsen en een screenschot van de installateurs instellingen posten. Eens kijken waarom dat ding dan uitschakelt in plaats van terug gaat toeren.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Instellen van het weekprogramma kan je beter op de unit zelf doen. Anders is hij afhankelijk van een internetverbinding. Let op dat het klokprogramma "aan" staat. Op het display op de 6 puntjes links onder drukken en dan moet er een doorgetrokken lijn staan onder het symbool links onder (klok met datum). Ik heb zelf echter ook de ervaring dat hij af en toe zonder duidelijke reden het programma weer deactiveert.
Maar 16kW en dan nog bivalent?
Maar 16kW en dan nog bivalent?
Om te beginnen stel je het beste het weekprogramma enkel in in de controller en verwijder je alles daarvan in de cloud.zwollie schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 09:04:
Goedemorgen,
[Afbeelding]
Na het instellen moet je ook altijd activeren. Zodat je in hoofdscherm links bovenin 24/7 ziet staan.
De stooklijn ziet er wat grillig uit en die spikes zijn een soort overshoot. De 16M is natuurlijk een flink apparaat, is afgifte passend voor dit apparaat en geen buffer?zwollie schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 09:04:
Goedemorgen,
[Afbeelding]
Wat is je stooklijn en staat op comfort of efficiënt? Je kan bij de M daarmee instellen of slow start of 100% van gecalculeerd benodigd vermogen. Ik zou vooral op efficient zetten dan start hij rustiger. Je kan bij de M zelfs de tijd tussen de stappen instellen.
Ps een legenda bij je screenshot is wel handig 😉
Ik denk wel terug toeren te zien toch? Vermoed dat op comfort staat dan klapt hij er nogal vol in en wellicht klopt gem. water temp niet met vermogen 16M en de afgifte. Dat is natuurlijk altijd een mooi spel om in te schatten en af te stellen.martijn v o schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 09:45:
instellen programma gaat inderdaad een beetje raar. Volgens mij moet je na het instellen via de cloud de machine even spanningsloos maken of aan en uitzetten voordat ie het accepteert.
Dank voor alle reacties!!!
Ja, in bivalante opstelling met betafactor van 0.57, woning van ca. 2000m3 inhoud, 32 eindgroepen vloerverwarming, zes badkamers en rondloopleiding om aan wachttijd te voldoen.
Vandaar gekozen voor bivalente opstelling..Back-up heater ook niet toegepast.
Gekozen van buffervat van 200 liter waar zowel beide warmteopwekkers als afgiftesyteem aangesloten. Gekoppelde retourleiding afgiftesysteem/warmtepomp. Afgiftesysteem voor groot gedeelte nageregeld icm hce80. (nog getwijfeld of ik pompcontact op extern thermostaatcontact te zetten maar is mij te zenuwachtig.) Badkamers altijd open. Afgiftesysteem ingeregeld op delta t van 7 mbv warmtebeeldcam.
Hij staat al op "efficient" ingesteld en tevens op schakelstappen allemaal op maximale tijd gezet. Anders was hij al bijna niet te temmen en draait hij veel te agressief. Curve ziet er nu al een stuk beter rustiger en stabieler uit. Debiet staat op delta t van 5 en max debiet staat op 45,6 dus daar zit het niet in. stooklijn staat op 28/15 en 55/-5. Is het normaal bij panasonic dat ie gewoon 3 minuten uit gaat en dan vrolijk weer opstart met 35 hz en vervolgens weer terug zakt in compr.frequency? Kan je deze stilstandtijd nog ergens door beinvloeden dat ie eerst weer graadminuten gaat opouwen o.i.d.?? Het lijkt alsof de warmtepomp boven de 10 graden buitentemperatur niet verder terug kan moduleren dan 6 kw thermisch afgifte ofzo (37%).
Ja, in bivalante opstelling met betafactor van 0.57, woning van ca. 2000m3 inhoud, 32 eindgroepen vloerverwarming, zes badkamers en rondloopleiding om aan wachttijd te voldoen.
Gekozen van buffervat van 200 liter waar zowel beide warmteopwekkers als afgiftesyteem aangesloten. Gekoppelde retourleiding afgiftesysteem/warmtepomp. Afgiftesysteem voor groot gedeelte nageregeld icm hce80. (nog getwijfeld of ik pompcontact op extern thermostaatcontact te zetten maar is mij te zenuwachtig.) Badkamers altijd open. Afgiftesysteem ingeregeld op delta t van 7 mbv warmtebeeldcam.
Hij staat al op "efficient" ingesteld en tevens op schakelstappen allemaal op maximale tijd gezet. Anders was hij al bijna niet te temmen en draait hij veel te agressief. Curve ziet er nu al een stuk beter rustiger en stabieler uit. Debiet staat op delta t van 5 en max debiet staat op 45,6 dus daar zit het niet in. stooklijn staat op 28/15 en 55/-5. Is het normaal bij panasonic dat ie gewoon 3 minuten uit gaat en dan vrolijk weer opstart met 35 hz en vervolgens weer terug zakt in compr.frequency? Kan je deze stilstandtijd nog ergens door beinvloeden dat ie eerst weer graadminuten gaat opouwen o.i.d.?? Het lijkt alsof de warmtepomp boven de 10 graden buitentemperatur niet verder terug kan moduleren dan 6 kw thermisch afgifte ofzo (37%).
@zwollie Er gaat iets goed mis met je buffer, afgifte of naregeling. Als je 32 vvw groepen hebt moet het uren duren voordat je boven de 30C komt. Een stooklijn tot aan 55C met (enkel vvw) is complete nonsense.
Als het water eenmaal fatsoenlijk de vloer in gaat gaat die WP niet zo snel de temperatuur kunnen verhogen (en dus afslaan).
Als het water eenmaal fatsoenlijk de vloer in gaat gaat die WP niet zo snel de temperatuur kunnen verhogen (en dus afslaan).
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Ik heb een WH-WXG16ME8 16 KW Aquarea T-Cap, in enkele zone staan. Geen bivalente opstelling maar inmiddels wel wat dingetjes gevonden die je kan omzeilen.zwollie schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 09:04:
Goedemorgen,
[Afbeelding]
Die economy stages zijn een interessante
Minimum opname is ongeveer 1000 watt, maar hou er rekening mee dat je eerste economy stage volgens mij een beperkte boost mode is waar ie extra kracht geeft.zwollie schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 15:07:
Dank voor alle reacties!!!
Als je die tijd op 0:00 zet gaat ie bij mij veel efficiënter lopen.
ja, die 1000 watt was me ook opgevallen. Cop van 6 is niet uitzonderlijk, dus dat is 6kw. Als ik de tijd op 00:00 zet, klimt de warmtepomp dan niet gelijk door naar hogere compressor frequentie? (terwijl ik die juist laag wil houden om pendelgedrag te voorkomen?)
Zoals ik de verschillende stages heb gelezen, is de eerste stage ‘boost’ tweede stage ‘normal’ en derde stage ‘silent’.zwollie schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 21:23:
ja, die 1000 watt was me ook opgevallen. Cop van 6 is niet uitzonderlijk, dus dat is 6kw. Als ik de tijd op 00:00 zet, klimt de warmtepomp dan niet gelijk door naar hogere compressor frequentie? (terwijl ik die juist laag wil houden om pendelgedrag te voorkomen?)
Ik heb nu eerste en derde stage op 00:00 staan en de start is in ieder geval een stuk rustiger, maar misschien is dat toeval met het weer of de andere parameters. Wellicht moet ie gelijk naar stage 3 voor echte economy.
De weektimer in de cloud is een andere dan de weektimer die je op de controller instelt. Bovendien sluiten ze elkaar uit: de laatst ingestelde wist de instellingen van de andere. De weektimers zijn gereedschappen van de eindgebruiker. Als je naast installateur niet ook eindgebruiker bent, kun je het best het instellen aan de eindgebruiker overlaten en er op afstand ook niet naar proberen te kijken.zwollie schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 09:04:
Goedemorgen,
[...]
Als ie opstart draait ie bijna altijd rond de 2kw, maar met een beetje pushen gaat ie dan wel lekker:Beer070 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 22:02:
[...]
Zoals ik de verschillende stages heb gelezen, is de eerste stage ‘boost’ tweede stage ‘normal’ en derde stage ‘silent’.
Ik heb nu eerste en derde stage op 00:00 staan en de start is in ieder geval een stuk rustiger, maar misschien is dat toeval met het weer of de andere parameters. Wellicht moet ie gelijk naar stage 3 voor echte economy.
Max Pump duty 182
Delta T 3
Target 34C
Inlet 27C
Kamerthermostaat doel 21C, maar die ziet de WP niet
Ik twijfel nog of delta T 4C beter is…dan gaat ie in principe harder verwarmen, maar blijft de pomp snelheid ook hoger…
/f/image/VjkyajX0VjdQIq1IyYnauJHn.png?f=fotoalbum_large)
Een later moment: al iets warmer en dus gehaalde delta T op 3
(Waardoor berekende opbrengst anders is)
[ Voor 20% gewijzigd door Beer070 op 09-11-2025 07:18 ]
het is ongelofelijk maar vandaag volgt de warmtepomp in een keer weer mijn ingestelde weekschema van mijn comfort cloud.
Staan je klokken goed?zwollie schreef op zondag 9 november 2025 @ 09:47:
ooh nee, te vroeg gejuigd. Schakelpunt van 9 uur (dagverhoging) weigert ie. Geen ochtendmachine, denk ik
Ik heb nog mijn oude vloerverwarming verdeler met pomp. Naast dat de pomp niet nodig is heb ik ook last van het geluid (zowel pomp als waterflow maakt een zacht geluid) het liefst ga ik naar nagenoeg 100% stil.
ik heb, zoals op de foto te zien, wel een grotere aanvoer- en afvoerleiding aangesloten op de verdeler. Wat is het beste tegen het geluid? zo groot mogelijk diameter verdeler, of hetzelfde houden als de aanvoer?
ik heb, zoals op de foto te zien, wel een grotere aanvoer- en afvoerleiding aangesloten op de verdeler. Wat is het beste tegen het geluid? zo groot mogelijk diameter verdeler, of hetzelfde houden als de aanvoer?
[ Voor 4% gewijzigd door The_Woesh op 09-11-2025 11:35 ]
4 vloerverwarmingsgroepen op zo te zien een 15mm leiding, dat is wel heel karig.The_Woesh schreef op zondag 9 november 2025 @ 11:22:
Ik heb nog mijn oude vloerverwarming verdeler met pomp. Naast dat de pomp niet nodig is heb ik ook last van het geluid (zowel pomp als waterflow maakt een zacht geluid) het liefst ga ik naar nagenoeg 100% stil.
[Afbeelding]
Ik vermoed dat je met een andere verdeler en daar die 32(?)mm(misschien wat kleiner nu ik een tweede keer kijk) op wel van het stromingsgeluid af gaat zijn.
Begrijp je vraag over de verdeler niet zo goed, je kunt toch een verdeler met 1" aansluiting nemen en daar die nieuwe grotere aan-/afvoerbuizen op? Ik zie niet waarom je een verdeler met een kleinere aansluiting zou pakken.
[ Voor 3% gewijzigd door ASW1 op 09-11-2025 18:14 ]
Ik ben nu niet thuis, maar inderdaad 15mm voor de vloerverwarming en henco 20/2 aanvoer als ik het goed heb.
Hier een duidelijkere foto na aansluiting. Dit was vorig jaar. Toen niet vervangen, omdat ik snel klaar wilde zijn en er meerdere dingen speelde. Maar nu ga mij ergeren aan het geluid en de pomp heeft ook geen nut. Hij staat in de keuken. Ik vroeg of ik een grotere verdeler moest nemen, misschien niet helemaal duidelijk
Hier een duidelijkere foto na aansluiting. Dit was vorig jaar. Toen niet vervangen, omdat ik snel klaar wilde zijn en er meerdere dingen speelde. Maar nu ga mij ergeren aan het geluid en de pomp heeft ook geen nut. Hij staat in de keuken. Ik vroeg of ik een grotere verdeler moest nemen, misschien niet helemaal duidelijk
[ Voor 6% gewijzigd door The_Woesh op 10-11-2025 02:45 ]
20 mm meerlagenbuis voor 4 groepen houdt ook niet over.The_Woesh schreef op maandag 10 november 2025 @ 02:27:
Ik ben nu niet thuis, maar inderdaad 15mm voor de vloerverwarming en henco 20/2 aanvoer als ik het goed heb.
Hier een duidelijkere foto na aansluiting. Dit was vorig jaar. Toen niet vervangen, omdat ik snel klaar wilde zijn en er meerdere dingen speelde. Maar nu ga mij ergeren aan het geluid en de pomp heeft ook geen nut. Hij staat in de keuken. Ik vroeg of ik een grotere verdeler moest nemen, misschien niet helemaal duidelijk![]()
[Afbeelding]
Er is een groot topic over het ombouwen van bestaande verdelers naar pomploos; misschien kun je daar iets mee. Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?
op de foto staat jouw pomp volgens mij op vol vermogen (3 lampjes?). Ik heb recent een circulatiepompje geplaatst van DAB van 139 euro waarbij ik op laag vermogen iedere keer denk: staat ie wel aan?The_Woesh schreef op maandag 10 november 2025 @ 02:27:
Hier een duidelijkere foto na aansluiting. Dit was vorig jaar. Toen niet vervangen, omdat ik snel klaar wilde zijn en er meerdere dingen speelde. Maar nu ga mij ergeren aan het geluid en de pomp heeft ook geen nut. Hij staat in de keuken. Ik vroeg of ik een grotere verdeler moest nemen, misschien niet helemaal duidelijk![]()
[Afbeelding]
Als je last hebt van het geluid zou je kunnen kijken om het vermogen te verminderen?
Als die aanvoer 20/2 is, dan zijn die vloerslangen 14/2. Dan heeft de aanvoer een doorsnede van 240mm2 en de 4 vloerslangen 300mm2. Ongeveer hetzelfde dus. Voor een keuken lijkt me dat geen probleem.ASW1 schreef op maandag 10 november 2025 @ 09:21:
[...]
20 mm meerlagenbuis voor 4 groepen houdt ook niet over.
Er is een groot topic over het ombouwen van bestaande verdelers naar pomploos; misschien kun je daar iets mee. Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?
Voor de keuze van een pomploze verdeler lijken me de plek van de huidige leidingen maatgevend. Twee messing buizen 3/4" of 1" met 4 gaten 1/2" lijken me genoeg.
Dankzij alle tips hier :)!ErikVers schreef op maandag 3 november 2025 @ 21:06:
[...]
Dat is hele mooie laaglast/ hoeveel W neemt hij momenteel?
Ergens rond de 150 - 200W maximaal. De grafiek toont 0 (niet meetbaar?) maar dankzij HA weet ik dat dit niet klopt. Meestal start hij ('s nachts) aan 30-50 Hz (rond de 600W - 800W) en gaat hij in een uurtje of 3 richting naar 20 Hz en zakt langzaam door naar 15 Hz. Dan kabelt hij door tot de zon te hard schijnt (dan komt er snel een graad bij op een kwestie van uren) en dan zet de thermostaat hem uit @22,5 graden. Of na 18u draaien (ongeveer) gaat hij zelf uit. Dit laatste weet ik niet waarom. Misschien eventjes verschil tussen aanvoer en retour te laag, maar dat is dan niet zichtbaar op de grafiek want ik zie ongeveer iets meer dan 2 graden verschil.
Nu had ik al gedacht om gewoon 25 graden te vragen zodat hij niet uitslaat. Maar dan wordt het 22,5 binnen. Nog OK hoor maar als ik stil zit
Merk op dat het nog niet erg koud is. We hebben nog dagen van 15 graden maar 's nachts halveert dit wel.
Hmm vannacht zag ik wel 3,25 graden verschil tussen aanvoer en retour maar dan is het binnen bv. 21,5 graden en moet hij aan de slag. Vooral omdat hij een tijdje uit stond en hij meette 3 graden buitentemp dus een vrij koude nacht. Dan gaat hij een lange run starten en wordt dat na een tijd toch eerder 2,25 verschil tussen aanvoer en retour gezien we richting de 13 graden gaan buiten. Dat is het 15 tot 20 Hz punt.ErikVers schreef op maandag 3 november 2025 @ 21:06:
Om antwoord te geven op je vraag; ja dat is een goed idee en noemen ze waterzijdig inregelen. Sterker nog het is verplicht om uit te voeren bij het vervangen van de verwarmingsbron anno 2025 👍
Andere tip;
Normaal heb je toch wel 3-4 graden verschil nodig tussen gem watertemp ((ta+tr)/2) en je ruimte temperatuur. Of je moet een extreem goede afgifte hebben natuurlijk.
Met je formule kom ik op 24,13 graden. En de ruimte haalt 22 graden. Boven zelfs 23 omdat ik een vide heb dus de lucht kan makkelijke naar boven. Er staat ook een plasma tv bij te warmen dus dat helpt ook
Over het inregelen:
Zo dus ik meet met een IR thermometer de aanvoer op de verdeler en dan meet ik de retour en daar mag 2-5 graden verschil op zitten. Wel even wakker zijn en zien dat ik het juiste paar beet heb. Hoe lager hoe beter? Is het meer dan 5 graden verschil: flow lager zetten zodat er meer afgiftetijd is. Ergo smoren? Momenteel staan alle kraantjes volledig open.
@Trent Dat kan natuurlijk niet kloppen:
"Is het meer dan 5 graden verschil: flow lager zetten zodat er meer afgiftetijd is. Ergo smoren? Momenteel staan alle kraantjes volledig open."
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Wat betreft water temp ik had het over gem water temp dus aanvoer+retour/2 dat moet wel een 3+ zijn tov je ruimte temperatuur anders is geen delta (verschil) genoeg tussen het afgifte lichaam en daar waar je het wil hebben (de ruimte). Dan kan hij simpelweg het vermogen niet kwijt.Trent schreef op maandag 10 november 2025 @ 14:33:
[...]
Dankzij alle tips hier :)!
Ergens rond de 150 - 200W maximaal. De grafiek toont 0 (niet meetbaar?) maar dankzij HA weet ik dat dit niet klopt. Meestal start hij ('s nachts) aan 30-50 Hz (rond de 600W - 800W) en gaat hij in een uurtje of 3 richting naar 20 Hz en zakt langzaam door naar 15 Hz. Dan kabelt hij door tot de zon te hard schijnt (dan komt er snel een graad bij op een kwestie van uren) en dan zet de thermostaat hem uit @22,5 graden. Of na 18u draaien (ongeveer) gaat hij zelf uit. Dit laatste weet ik niet waarom. Misschien eventjes verschil tussen aanvoer en retour te laag, maar dat is dan niet zichtbaar op de grafiek want ik zie ongeveer iets meer dan 2 graden verschil.
Nu had ik al gedacht om gewoon 25 graden te vragen zodat hij niet uitslaat. Maar dan wordt het 22,5 binnen. Nog OK hoor maar als ik stil zit![]()
Merk op dat het nog niet erg koud is. We hebben nog dagen van 15 graden maar 's nachts halveert dit wel.
[...]
Hmm vannacht zag ik wel 3,25 graden verschil tussen aanvoer en retour maar dan is het binnen bv. 21,5 graden en moet hij aan de slag. Vooral omdat hij een tijdje uit stond en hij meette 3 graden buitentemp dus een vrij koude nacht. Dan gaat hij een lange run starten en wordt dat na een tijd toch eerder 2,25 verschil tussen aanvoer en retour gezien we richting de 13 graden gaan buiten. Dat is het 15 tot 20 Hz punt.
Met je formule kom ik op 24,13 graden. En de ruimte haalt 22 graden. Boven zelfs 23 omdat ik een vide heb dus de lucht kan makkelijke naar boven. Er staat ook een plasma tv bij te warmen dus dat helpt ook
Over het inregelen:
Zo dus ik meet met een IR thermometer de aanvoer op de verdeler en dan meet ik de retour en daar mag 2-5 graden verschil op zitten. Wel even wakker zijn en zien dat ik het juiste paar beet heb. Hoe lager hoe beter? Is het meer dan 5 graden verschil: flow lager zetten zodat er meer afgiftetijd is. Ergo smoren? Momenteel staan alle kraantjes volledig open.
Meest simpele tip;Trent schreef op maandag 10 november 2025 @ 14:33:
[...]
Over het inregelen:
Kijk enkel naar je retouren; de warmste retour(en) knijp je iets dan wacht je en meet je paar uur later opnieuw. zo ga je door totdat de retouren vrijwel allemaal gelijk zijn. Je hoeft hier niets net deltaT of aanvoer te doen. Doel is gelijke retour. Let wel op de je enkel een paar warmste retouren knijpt en niet te veel gaat knijpen. Dat gaat ten koste van je afgifte mogelijkheden en kost extra pompkracht.
Ik heb gisteren de Delta T voor verwarmen van 5 naar 3 gezet. Ik zie nu dat de warmtepomp (Panasonic all-in-one K serie) nu runs maakt van 12 aansluitende uren op 20 Hz dus heel rustig. Nu is het nog niet heel koud buiten natuurlijk. Afgelopen weken draaide hij runs van 1,5 a 2 uur voordat er een half uurtje pauze werd ingelast en de volgende run startte.
Wat is er op tegen om dit zo te houden, waar let ik op ?
Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
Is dit altijd de juiste manier om in te regelen bij een WP?ErikVers schreef op maandag 10 november 2025 @ 20:45:
[...]
Meest simpele tip;
Kijk enkel naar je retouren; de warmste retour(en) knijp je iets dan wacht je en meet je paar uur later opnieuw. zo ga je door totdat de retouren vrijwel allemaal gelijk zijn. Je hoeft hier niets net deltaT of aanvoer te doen. Doel is gelijke retour. Let wel op de je enkel een paar warmste retouren knijpt en niet te veel gaat knijpen. Dat gaat ten koste van je afgifte mogelijkheden en kost extra pompkracht.
Mij werd aangeraden door de loodgieter die de vvw aan heeft gelegd, om de groepen in de woonkamer op 1,5L/min te zetten en die van de keuken, waar de dekvloer dikker is, op 2L/min.
Nou viel het me op dat de vloer in de keuken warmer werd dan de woonkamer, dus die heb ik inmiddels op 1,8L/min gezet. Is dit een instelling voor CV-ketel? Moet ik bij een WP gewoon alles open laten staan en op retour gaan regelen?
Ik denk dat het belangrijk is om te kijken of je met deze instelling een betere COP haalt dan met de oude instelling. Tevens moet je kijken of het comfort in huis goed blijft?rvdgaag schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 08:42:
Ik heb gisteren de Delta T voor verwarmen van 5 naar 3 gezet. Ik zie nu dat de warmtepomp (Panasonic all-in-one K serie) nu runs maakt van 12 aansluitende uren op 20 Hz dus heel rustig. Nu is het nog niet heel koud buiten natuurlijk. Afgelopen weken draaide hij runs van 1,5 a 2 uur voordat er een half uurtje pauze werd ingelast en de volgende run startte.
In mijn eigen (nog beperkte) dataset merk ik dat de COP bij mij op heel lage vermogens slechter is dan rond 50% vermogen (2kw input vs 1.1kw input in mijn situatie). Ik heb hier nog geen theorie voor om dit te verklaren, maar op basis daarvan kan ik dus vooralsnog beter iets kortere runs maken die efficiënter zijn dan langere runs op lagere efficiency. Dit is denk ik volkomen afhankelijk van het specifieke type/model en dus voor ieder individueel te bepalen.
Als de dT lager is zou je in principe de stooklijn iets lager kunnen zetten voor dezelfde afgifte. Anderzijds gaat de waterpomp harder draaien (energie met COP=1).rvdgaag schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 08:42:
De dT is een indicatie voor de waterpomp regeling, geen garantie. Normaal start de WP de waterpomp op max flow. De regeling zal na verloop van tijd de waterpomp langzamer laten draaien als de compressorfrequentie (ongeveer) gelijk blijft en de huidige dT lager is dan de ingestelde dT.
Ik heb een vraagje over elektrische aansluiting/dataverbinding tussen de binnen- en buitenunit van de L serie bi-block.
Betreft de Panasonic L (R290) 7kw bi-block warmtepomp. Binnenunit WH-SDC0509L3E5 buitenunit WH-WDG07LE5
De service manual spreekt van Power Supply 1(binnenunit en buitenunit) en Power Supply 2 (verwarmingselement).
De buitenunit komt praktisch naast de meterkast(garage) en de binnenunit op zolder. Volgens het standaard aansluitschema zou ik dan twéé kabels naar zolder moeten trekken (ik heb reeds één 4aderige grondkabel van meterkast in garage naar zolder gelegd) en vervolgens weer één terug naar beneden naar de WP. Dat lijkt mij onhandig veel kabelwerk.
Is het mogelijk de buitenunit direct op een aparte groep aan te sluiten en enkel de zwarte data kabel door te lussen naar de WP? Dit scheelt mij boor- en graafwerk en 50 nutteloze kabelmeters.
Betreft de Panasonic L (R290) 7kw bi-block warmtepomp. Binnenunit WH-SDC0509L3E5 buitenunit WH-WDG07LE5
De service manual spreekt van Power Supply 1(binnenunit en buitenunit) en Power Supply 2 (verwarmingselement).
De buitenunit komt praktisch naast de meterkast(garage) en de binnenunit op zolder. Volgens het standaard aansluitschema zou ik dan twéé kabels naar zolder moeten trekken (ik heb reeds één 4aderige grondkabel van meterkast in garage naar zolder gelegd) en vervolgens weer één terug naar beneden naar de WP. Dat lijkt mij onhandig veel kabelwerk.
Is het mogelijk de buitenunit direct op een aparte groep aan te sluiten en enkel de zwarte data kabel door te lussen naar de WP? Dit scheelt mij boor- en graafwerk en 50 nutteloze kabelmeters.
Ja bij waterzijdig inregelen is het van belang dat de flow/debiet past bij de afgifte. Nu kun je daar hele papers over schrijven maar hoe beter je afgifte op bepaalde groep hoe verder die afkoelt.loyske schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 10:34:
[...]
Is dit altijd de juiste manier om in te regelen bij een WP?
Mij werd aangeraden door de loodgieter die de vvw aan heeft gelegd, om de groepen in de woonkamer op 1,5L/min te zetten en die van de keuken, waar de dekvloer dikker is, op 2L/min.
Nou viel het me op dat de vloer in de keuken warmer werd dan de woonkamer, dus die heb ik inmiddels op 1,8L/min gezet. Is dit een instelling voor CV-ketel? Moet ik bij een WP gewoon alles open laten staan en op retour gaan regelen?
Maar andersom hoe slechter hoe minder die afkoelt en dus ook mimder vermogen aan het afgeven is. Die warme retour ga je knijpen om de balans in vermogen terug te brengen.
Waterzijdig inregelen is de onnodig flow (kortsluiting/bypass) knijpen. Hiermee zorg je dat alle retouren gelijk worden en je niet onnodige warm water onverrichter zaken de retour van je warmtepomp in laat komen.
Bovenstaande in jip en janneke geeft hopelijk beetje inzicht.
De liters per min per radiator of groep is leuk maar dan moet je exact weten waar je mee rekent. Als je het doet met temparaturen maak je het een stuk praktischer en accurater.
Nee, helaas.Kanoet schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 20:18:
Ik heb een vraagje over elektrische aansluiting/dataverbinding tussen de binnen- en buitenunit van de L serie bi-block.
Binnenunit moet twee maal een power suply krijgen.
Tussen binnen en buitenunit komt een 4 aderige kabel voor communicatie en voeding.
Succes met je voorbereidingen 💪
Bedankt voor je reactie @ErikVers
Verder zit ik nog eenbeetje te twijfelen over de 5 of 7kw versie van de L. Ik lees hier op het forum dat de J reeks gelijke minimum vermogens hebben mbt het moduleren. Van een leverancier hoor ik dat het 30% van het maximum vermogen is.
Doordat ik ook airco's ter bijverwarming hebt maakt het maximum mij niet zoveel uit, hoewel de COP grafiek van de 7kw minder snel inzakt. Een lager minimum modulatievermogen lijkt mij nuttiger.
Weet iemand wat de minimum vermogens zijn van de 5kw en 7kw L-serie?
Verder zit ik nog eenbeetje te twijfelen over de 5 of 7kw versie van de L. Ik lees hier op het forum dat de J reeks gelijke minimum vermogens hebben mbt het moduleren. Van een leverancier hoor ik dat het 30% van het maximum vermogen is.
Doordat ik ook airco's ter bijverwarming hebt maakt het maximum mij niet zoveel uit, hoewel de COP grafiek van de 7kw minder snel inzakt. Een lager minimum modulatievermogen lijkt mij nuttiger.
@Kanoet Het minimum vermogen zal niet veel verschillen. En de impact is er vooral bij een beetje krappe afgifte (iets meer minimum vermogen = gelijk hogere Ta), bij flink stuk vloerverwarming is de impact marginaal
En dan nog 1 terug hoeft niet. Die 4 aderige kabel die je hebt liggen verbindt de buitenunit met de binnenunit Dat is PS1 met de communicatieverbinding. Je kunt 3-aderig de buitenunit met de garage/meterkast verbinden. Er moet dan nog een 3-aderige kabel van de meterkast naar zolder voor de backup- en tankheater PS2. Je hoeft dus niet extra te boren, maar alleen te graven.Kanoet schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 20:18:
Graag gedaanKanoet schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 23:15:
Bedankt voor je reactie @ErikVers
Wat betreft de L serie
De vijf heeft een duidelijk lager minimaal vermogen dan de zeven en negen in de L serie.
Dit is anders dan de J serie en je kunt denken voor de L aan een minimaal vermogen van 1700 W voor de 5 en 2500 W voor de 7 en 9L. De exacte getallen zijn afhankelijk van je afgifte en vooral de buitentemperatuur maar met bovenstaande getallen kun je prima rekenen. Let daarnaast er ook op dat er een klein verschil is. COP is in het voordeel van de kleinere machines.
Weet je of dat COP voordeel door de in de norm veronderstelde hogere belasting komt of door de techniek?ErikVers schreef op woensdag 12 november 2025 @ 07:08:
[...]
Graag gedaan
Wat betreft de L serie
De vijf heeft een duidelijk lager minimaal vermogen dan de zeven en negen in de L serie.
Dit is anders dan de J serie en je kunt denken voor de L aan een minimaal vermogen van 1700 W voor de 5 en 2500 W voor de 7 en 9L. De exacte getallen zijn afhankelijk van je afgifte en vooral de buitentemperatuur maar met bovenstaande getallen kun je prima rekenen. Let daarnaast er ook op dat er een klein verschil is. COP is in het voordeel van de kleinere machines.
Tussen 7 en 9 vermoed ik de hardware; andere wisselaar met verschil in efficiëntie.BarryH schreef op woensdag 12 november 2025 @ 07:21:
[...]
Weet je of dat COP voordeel door de in de norm veronderstelde hogere belasting komt of door de techniek?
Tussen de 5 en 7 vermoed ik dat instellingen betreft want voorzover ik kan zien is die hardware gelijk tussen die twee. Staat denk los van normen en is A7W35 omstandigheden dus redelijk realistisch gebruik.
(L serie)
De L-serie Panasonic (bi-block) laat ik door een derde partij inbedrijfstelling tbv de subsidie. De regel lijkt daarbij dat het op spanning zetten en waterzijdig aansluiten door hun gedaan dient te worden. Zij gaan er echter wel van uit dat de rest van het systeem gevuld is.
Omdat ik zelf het e.e.a. aan leidingwerk ga vernieuwen en persen (wat nieuw voor mij is) wil ik het systeem wel onder druk zetten en ontluchten. Ik zit even te denken hoe ik dit het beste aan kan pakken (zolang de buiten & binnenunit nog niet aangesloten zijn).
Optie 1: een (boormachine)pomp op de aanvoer/retour op locatie buitenunit. Ontluchten bij de radiatoren.
Optie 2: een spoel- en vulunit plaatsen en met leidingwaterdruk vullen en ontluchten. (plus aanvoer/retour bij buitenunit met elkaar verbinden). Deze kan ik op een laag punt vlakbij wateraansluiting in de kruipruimte plaatsen óf bij de binnenunit op de bgg.
De spoelunit(optie 2) lijkt mij wel een goede optie eigenlijk. Hoe pakken jullie de voorbereidingen voor een inbedrijfstelling aan?
Heeft de binnenunit van de bi-block ook een ontluchter?
Voor het plaatsen van de Caleffi vorstbeveiliging vraag ik mij af hoe de Panasonic reageert op situaties waarbij deze in werking treden door langdurige spanningsverlies. Stel dat de Caleffi de waterdruk loost en de spanning komt er weer op. Heeft de aansturing een beveiliging dat hij de buitenunit of heater niet inschakeld bij het signaleren van een (te) lage waterdruk?
Omdat ik zelf het e.e.a. aan leidingwerk ga vernieuwen en persen (wat nieuw voor mij is) wil ik het systeem wel onder druk zetten en ontluchten. Ik zit even te denken hoe ik dit het beste aan kan pakken (zolang de buiten & binnenunit nog niet aangesloten zijn).
Optie 1: een (boormachine)pomp op de aanvoer/retour op locatie buitenunit. Ontluchten bij de radiatoren.
Optie 2: een spoel- en vulunit plaatsen en met leidingwaterdruk vullen en ontluchten. (plus aanvoer/retour bij buitenunit met elkaar verbinden). Deze kan ik op een laag punt vlakbij wateraansluiting in de kruipruimte plaatsen óf bij de binnenunit op de bgg.
De spoelunit(optie 2) lijkt mij wel een goede optie eigenlijk. Hoe pakken jullie de voorbereidingen voor een inbedrijfstelling aan?
Voor het plaatsen van de Caleffi vorstbeveiliging vraag ik mij af hoe de Panasonic reageert op situaties waarbij deze in werking treden door langdurige spanningsverlies. Stel dat de Caleffi de waterdruk loost en de spanning komt er weer op. Heeft de aansturing een beveiliging dat hij de buitenunit of heater niet inschakeld bij het signaleren van een (te) lage waterdruk?
Bij gelijke Ta is een grotere dT efficiënter. Echter, met een kleinere dT heb je een lagere Ta nodig. Er is ergens een evenwicht, dT 5 wordt vaak als een goed compromis beschouwd.Kanoet schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 15:29:
Hoe zit het nu met de delta T? Ik dacht dat de regel altijd was dat een kleiner verschil zuiniger stoken is. In de handleiding van de L biblock's (pagina 120) staat echter het tegenovergestelde: [Afbeelding]
Ik ben overigens nog op zoek naar een rekenmodel van hoe Ta en Tr zich precies verhouden qua efficiëntie. Meestal wordt bij Carnot de t-lift (Ta -Tb) gebruikt, maar daar wordt de Tr niet echt in meegenomen. Mocht iemand iets weten...
Gewoon zelf aansluiten en vullen, en als ze er zijn de water en stroom even losmaken?Kanoet schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 15:02:
De L-serie Panasonic (bi-block) laat ik door een derde partij inbedrijfstelling tbv de subsidie. De regel lijkt daarbij dat het op spanning zetten en waterzijdig aansluiten door hun gedaan dient te worden. Zij gaan er echter wel van uit dat de rest van het systeem gevuld is.
Er zijn wat gemixte berichten over (Caleffi) vorstbeveiliging, omdat het mogelijk verstorend werkt met de Panasonic interne vorstbeveiliging. Anderen weten daar meer over dan ik en kunnen het beter uitleggen.Kanoet schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 15:02:
Wat betreft in bedrijf stellen komt er bij mijn Panasonic WP zoveel druk uit dat luchtbellen geen kans maken. Er zit bij mij wel een Caleffi vuilafscheider op de aanvoer naar de WP (wat we normaal gesproken retour noemen…).
Vanuit hetgeen je schrijft neem ik aan dat je bestaande systeem geen circulatie pomp heeft, en dat je je daarom zorgen maakt om het ontluchten. Het onder druk zetten kan ik me voorstellen, (als druk test van je eigen werk) maar dat doet het ook prima met lucht er in. Ik ga er even vanuit dat de installateurs voor het aansluiten van de WP de waterdruk er weer af moeten halen, dus daarvoor hoef je het niet luchtvrij te krijgen. Toch?
Misschien is mijn aanname verkeerd.
Tr heeft geen invloed. De Flow wel (meer flow is hoger stroomverbruik circulatiepomp).Thorsd schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 17:41:
[...]
Bij gelijke Ta is een grotere dT efficiënter. Echter, met een kleinere dT heb je een lagere Ta nodig. Er is ergens een evenwicht, dT 5 wordt vaak als een goed compromis beschouwd.
Ik ben overigens nog op zoek naar een rekenmodel van hoe Ta en Tr zich precies verhouden qua efficiëntie. Meestal wordt bij Carnot de t-lift (Ta -Tb) gebruikt, maar daar wordt de Tr niet echt in meegenomen. Mocht iemand iets weten...
Als de Tr lager wordt zal bij gelijkblijvend vermogen de Ta ook lager worden
Door lagere Tr is de gemiddelde temperatuur van je afgifte lichaam lager, dus minder afgifte.
Daarover heeft heat geek wel een leuk filmpje, Ik dacht dat de afgifte iets is als (gemiddelde temp. radiator - kamertemperatuur)^1,3 bij radiatoren etc.
/f/image/EjlwEdYIFtjhpHsp1i3l2ytf.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/lwjUYXvXA86PNUNqBv0ixQy4.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/30Z7k74oRoRUvulVr9pgry2O.png?f=fotoalbum_large)