Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 101 102 Laatste
Acties:

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

SpikeHome schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 19:27:
@jeroegro je grafieken bekeken maar mis eigenlijk je buitentemperatuur.
En is het vochtig buiten rond vriespunt?
Want dan gaat t hard met de defrosts.
(Of ik heb die info gemist)
Waarop reageer/quote jij?

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• ErikVers
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

jeroegro schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 10:36:
Bevriezen van de leidingen door te lange boilerbedrijf.
Mijn installatie heeft als afgifte: vloerverwarming met circ pomp in een goed geisoleerde aanbouw met halverwege de boiler en 3 weg klep. Altijd boven de 18 graden daar.
Daar achter is aangesloten: Bestaande woning met oude radiatoren in een slecht geisoleerd huis, waarvan de leidingen onder de dakpannen lopen.

De J9 draait bij -5 op 50 graden om het huis warm te houden en daarom is ook de VV van circ. pomp voorzien. In de toekomst krijgt de woning ook LT.

Nu komt het regelmatig voor dat de WP te lang met de boiler bezig is en het water in de voedingsleidingen bevriest! Althans ik kan geen andere reden bedenken waarom de woning niet meer opwarmt en afoelt in de nacht naar 15 graden. Ik zie de drukmeter in de woning trillen, een aanwijzing van verstoring in de circulatie. OM de woning goed warm te houden sta ik alleen 's nachts de boiler toe om op te warmen. Dat lukt 'm in 3 kwartier al zonder defrost tot 48 graden (setting 52) maar de laatste paar graden worden om nog obekende reden niet gehaald!

Het elektrisch element in de boiler heb ik losgehaald omdat de WP die "misbruikt" om te ontdooien en de voedingsleidingen tussen boiler en WP 2x 13 meter 28mm zijn!
De WP vertoont het volgende beeld: [Afbeelding]

[Afbeelding]

Vraag is nu: waarom gaat de pomp de woning niet opwarmen?

Hoe kan ik, als mijn vermoeden klopt, de ijsvorming voorkomen? (ik denk aan een by pass, of elektrische lucht onder het dak blazen :-( :-( :-( :-(

Ik heb de installateur / leverancier gevraagd maar die is er ook nog niet uit.
Ben heel benieuwd naar jullie suggesties of zelfs oplossingen :)
Ik zou iig je tank doel temperatuur verlagen waardoor hij het gewoon in 1x en vaak binnen een uur gewoon afrond.
En op midden van de dag, dan bevriezen je leidingen erachter ook een stuk minder snel vanwege kortere uit tijd en warmere buitentemp.

Als naar je grafiek kijk zie je inderdaad dat je retour niet oploopt, wel is er flow dus dat moet toch ergens langs lopen momenteel. Zou eens met warmte camera aan de gang gaan. Suc6 met los topic ✅

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• Elsdeniep
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 05-02 15:58
ErikVers schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 22:57:
[...]Probeer eens te vullen en ondertussen via overdruk klep of het draaiknopje direct bij je warmtepomp buiten onder je aanvoer (bovenste) te openen zodat daar water uitkomt.
Ps je weet natuurlijk zeker dat alle kraantjes weer open staan.

2e tip ga niet tussen oktober en maart onderhoud aan je cv uitvoeren.

Demontage van de pomp: ErikVers in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2"
Dank voor je adviezen.
Ik had ook liever gewacht tot later in het jaar maar dat was in dit geval geen optie.

De pomp ga ik vandaag demonteren.

• Elsdeniep
Rimco schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 22:53:
@Elsdeniep Bij de J serie was er een batch waterpompen die nog wel eens vast kwamen te zitten. Normaal merkte je dat al direct na de installatie, maar wellicht heeft wat lucht je pomp net dat zetje gegeven. Meestal een kwestie van pomp er even uit, rotor klein beetje optillen zodat hij niet meer vacuum zit en hij werkt weer. Als dat te vaak gebeurt kan je de pomp vervangen of een van de ringetjes intern omwisselen. Dat laatste heeft bij mij ooit geholpen bij 1 van de warmtepompen die meteen na de installatie kuren vertoonde.
Ik heb de pomp gedemonteerd. Ik had niet de indruk dat er ergens nog lucht in de pomp zat.
Er kwamen wel wat zandkorreltjes oid uit het huis (niet veel).

Kan ik de rotor er helemaal uit trekken om het huis goed te kunnen inspecteren?
Omwisselen: welke ringetjes bedoel je precies?

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-02 19:23

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Elsdeniep Kan je de rotor draaien? Als dat zo is heb je daar geen probleem. Als die vast zit moet je inderdaad hem er even "uit" trekken. Hij kan er gewoon helemaal uit, hij hangt magnetisch op zijn plek. Door het vacuüm kan het even moeilijk zijn om hem omhoog te krijgen.

De ringetjes zitten bovenop en onder de rotor. Eentje is keramisch en de ander kunststof dacht ik. Bij een problematische pomp had ik die 2 omgewisseld zodat hij niet langer op het punt kon komen waar hij normaal vast zat.

[ Voor 7% gewijzigd door Rimco op 25-01-2026 11:39 ]

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• Elsdeniep
De pomp zit er weer in.
Ik draai het ontluchtingsprogramma.
Is het normaal dat tijdens dit programma de pompsnelheid varieert van 0.1 tot 35 l/minuut?

EDIT na 5 minuten: nu blijft de flow stabiel op 21.6 l/minuut.
Ik zou zeggen dat dat betekent dat de ontluchtingscyclus voltooid is.
Klopt?

[ Voor 32% gewijzigd door Elsdeniep op 25-01-2026 13:00 ]

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-02 19:23

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Elsdeniep Ontluchtingsprogramma is niets anders dan telkens de pomp maximaal afgewisseld met even pauze. Dat je nu al wat flow hebt gehad is al een teken dat H20 (nu) geen probleem meer is en je dus gewoon weer kunt gaan starten.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• Elsdeniep
Rimco schreef op zondag 25 januari 2026 @ 13:34:
@Elsdeniep Ontluchtingsprogramma is niets anders dan telkens de pomp maximaal afgewisseld met even pauze. Dat je nu al wat flow hebt gehad is al een teken dat H20 (nu) geen probleem meer is en je dus gewoon weer kunt gaan starten.
@Rimco ,@ErikVers en @Cubico hartelijk dank voor de adviezen en de support!!!
WP is inmiddels weer netjes opgestart en draait als een zonnetje.

Ik heb nog wel een klein probleempje ontdekt dat er misschien voorheen ook al was.
Zie foto. Twee koppelingen verliezen af en toe een druppeltje. Nieuwe ringen kopen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7KakLWOzxjrVVznUMbKF7MOiH9Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8iO7elXdHex3zipxqI0L5rWJ.jpg?f=fotoalbum_large

Voor anderen die een H20 storing hebben of de pomp willen bekijken:
YouTube: H20 fault on Panasonic mono, if unit goes straight on that fault the...

[ Voor 13% gewijzigd door Elsdeniep op 25-01-2026 14:03 ]

• ErikVers
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

Elsdeniep schreef op zondag 25 januari 2026 @ 14:00:
[...]

@Rimco ,@ErikVers en @Cubico hartelijk dank voor de adviezen en de support!!!
WP is inmiddels weer netjes opgestart en draait als een zonnetje.

Ik heb nog wel een klein probleempje ontdekt dat er misschien voorheen ook al was.
Zie foto. Twee koppelingen verliezen af en toe een druppeltje. Nieuwe ringen kopen?
[Afbeelding]

Voor anderen die een H20 storing hebben of de pomp willen bekijken:
YouTube: H20 fault on Panasonic mono, if unit goes straight on that fault the...
Mooi man goed bezig 👌
Wat betreft druppels, keer bij beter weer loshalen en wat vaseline erop bij de ringen kan helpen.

• x_Spaghetti_x
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 02-02 16:39
x_Spaghetti_x schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 16:17:
[...]

Goed, hij gaat naar SWW defrost uit en Ta terug naar de oude 28 en dan ga het enkele dagen proberen + monitoren. Thnx so far!
Even een update voor de geïnteresseerde. Je zag direct rust ontstaan doordat het SWW niet meer werd aangesproken tijdens een defrost. Je zag wel nog duidelijk pieken bij het aanslaan van de WP. Toen ik vandaag rond 12'en ook de WP op efficiënt zette ipv comfort kwam ook daar rust in.

ps. wat een patroon hé, je kunt de klok erop gelijk zetten wat er ging gebeuren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8i2p1j_He-eTCA2G8tkdsxc2wpU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Szs2PS65O8RFgVciXielyKRa.png?f=fotoalbum_large

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:27
ErikVers schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 22:57:
[...]

Bale man. Waarschijnlijk lucht. Probeer eens te vullen en ondertussen via overdruk klep of het draaiknopje direct bij je warmtepomp buiten onder je aanvoer (bovenste) te openen zodat daar water uitkomt. Meestal krijg je hier uiteindelijk hem wel mee ontlucht.

Ideale wereld had je een spoelklep dan druk je alle lucht er zo uit met vullen.

Ps je weet natuurlijk zeker dat alle kraantjes weer open staan.

Dit verhaal, maar daar heb je nu niks aan, andere wel voor de toekomst;
YouTube: Geen flowstoring en lucht meer in je cv leidingen #warmtepomp

2e tip ga niet tussen oktober en maart onderhoud aan je cv uitvoeren, sorry maar moet het toch even kwijt 🫣
Goed idee! Zou je zeggen dat dit het onderdeel is waarmee.je dat kunt doen? Https://www.heima24.de/in...-kfe-hahn-12-selbstd.html

Vond het bij heima voor 25 euro, in NL was de goedkoopste die ik zag zo 99euro. Tippie voor de budgetbewuste tweaker.

Edit: spuitelf en 10min zoeken voor niks, link stond in de video-notes (die ik niet zag....)

[ Voor 3% gewijzigd door Fr33z op 25-01-2026 20:19 ]

• ErikVers
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

Fr33z schreef op zondag 25 januari 2026 @ 19:19:
[...]

Goed idee! Zou je zeggen dat dit het onderdeel is waarmee.je dat kunt doen? Https://www.heima24.de/in...-kfe-hahn-12-selbstd.html

Vond het bij heima voor 25 euro, in NL was de goedkoopste die ik zag zo 99euro. Tippie voor de budgetbewuste tweaker
Klopt vandaar dat ik die link al in de beschrijving van de video had gezet 😉

• tomton
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 03-02 20:32
Hallo Tweakers,
Ik heb een pieptoon van 6.5kHz wanneer de compressor draait. Van 't weekend gemeten met mijn spectrum analyzer. Eigenlijk exact wat hier beschreven wordt (in mijn geval pikt de basgitaar de 6.5kHz op):
https://www.eevblog.com/forum/chat/panasonic-heatpump-noise/

Heeft iemand van jullie dit ook?
Wat voor een 230VAC filter zou er toegepast moeten worden aan de mains van de Panasonic?

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01:22
tomton schreef op maandag 26 januari 2026 @ 14:59:
Hallo Tweakers,
Ik heb een pieptoon van 6.5kHz wanneer de compressor draait. Van 't weekend gemeten met mijn spectrum analyzer. Eigenlijk exact wat hier beschreven wordt (in mijn geval pikt de basgitaar de 6.5kHz op):
https://www.eevblog.com/forum/chat/panasonic-heatpump-noise/

Heeft iemand van jullie dit ook?
Wat voor een 230VAC filter zou er toegepast moeten worden aan de mains van de Panasonic?
Een netfilter dat de maximaal 13A 50Hz van de buitenunit doorlaat zonder heet te worden en aanwezige 6,5kHz 20dB dempt zou vrij groot en prijzig worden. Denk aan een zelfinductie van 10mH met 2,5mm2 wikkeldraad en condensatoren van 1uF. Zoiets zit er al in de buitenunit. Je kunt natuurlijk ook aan de andere kant kijken, bij basgitaar en versterker. Als alleen een basgitaar en niet bijvoorbeeld een microfoon of pick-up die 6,5kHz de versterker in krijgen, kan het natuurlijk ook aan de gitaarkabel of aarding van kabel en versterker liggen. En mocht die 6,5kHz via de netspanning of aarde van de versterker binnenkomen, dan is een filter daar veel simpeler vanwege de lagere stroomsterkte.

Mocht een netfilter aan de pana nodig zijn, zoek dan uit welk onderdeel van de warmtepomp die 6,5kHz maakt. Als het alleen de omvormer van de compressor is, dan kun je een filter het best in de buitenunit in de netkabel naar de binnenunit kwijt. Let wel op die 4e draad die laagfrequent de communicatie tussen beide units verzorgt.

Voor filters zou ik zoeken bij Schaffner of Corcom, minimaal 13A en minimaal 10mH. 16A filters zijn er genoeg maar die zijn meestal bedoeld voor hoogfrequent storingsonderdrukking en hebben daarom veel te kleine spoelen. Vroeger waren er meer voor laagfrequent onderdrukking van storing door dimmers en motorsturingen met faseaansnijding. Dus misschien nog 2e hands uit een theater.

• tomton
FransvWoerkom schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 02:23:
[...]

Een netfilter dat de maximaal 13A 50Hz van de buitenunit doorlaat zonder heet te worden en aanwezige 6,5kHz 20dB dempt zou vrij groot en prijzig worden. Denk aan een zelfinductie van 10mH met 2,5mm2 wikkeldraad en condensatoren van 1uF. Zoiets zit er al in de buitenunit. Je kunt natuurlijk ook aan de andere kant kijken, bij basgitaar en versterker. Als alleen een basgitaar en niet bijvoorbeeld een microfoon of pick-up die 6,5kHz de versterker in krijgen, kan het natuurlijk ook aan de gitaarkabel of aarding van kabel en versterker liggen. En mocht die 6,5kHz via de netspanning of aarde van de versterker binnenkomen, dan is een filter daar veel simpeler vanwege de lagere stroomsterkte.

Mocht een netfilter aan de pana nodig zijn, zoek dan uit welk onderdeel van de warmtepomp die 6,5kHz maakt. Als het alleen de omvormer van de compressor is, dan kun je een filter het best in de buitenunit in de netkabel naar de binnenunit kwijt. Let wel op die 4e draad die laagfrequent de communicatie tussen beide units verzorgt.

Voor filters zou ik zoeken bij Schaffner of Corcom, minimaal 13A en minimaal 10mH. 16A filters zijn er genoeg maar die zijn meestal bedoeld voor hoogfrequent storingsonderdrukking en hebben daarom veel te kleine spoelen. Vroeger waren er meer voor laagfrequent onderdrukking van storing door dimmers en motorsturingen met faseaansnijding. Dus misschien nog 2e hands uit een theater.
Dank voor de feedback!
We hebben aan de basgitaar (actieve elementen) zijde veel getest; andere kabels, actieve/passieve Di-box, ground lift, ander mengpaneel (!). De passieve elektrische gitaar en alle microfoons hebben het probleem totaal niet.

Makkelijke oplossing: WP uit zetten tijdens studio opname. Grafische EQ een dip geven op 6.5kHz tijdens de repetities.

Die optie voor een tweedehands unit zal ik eens bekijken. Of een filter aan het mengpaneel (A&H Qu-5).

• FransvWoerkom
tomton schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 11:25:
[...]

Dank voor de feedback!
We hebben aan de basgitaar (actieve elementen) zijde veel getest; andere kabels, actieve/passieve Di-box, ground lift, ander mengpaneel (!). De passieve elektrische gitaar en alle microfoons hebben het probleem totaal niet.

Makkelijke oplossing: WP uit zetten tijdens studio opname. Grafische EQ een dip geven op 6.5kHz tijdens de repetities.

Die optie voor een tweedehands unit zal ik eens bekijken. Of een filter aan het mengpaneel (A&H Qu-5).
Of een twin-t notch filter tussen bas en mengpaneel. Drie condensatortjes en drie weerstandjes in een doosje.

• Roschambo
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 05-02 10:52
FransvWoerkom schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 02:23:
[...]

De noise zelf is niet 6.5khz het zijn pieken van meer hoogfrequente noise misschien is een kleinere filter geschikt? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JQLlPaUy-OC_jImW24HoJXfHWuw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kiUspbC00W6HFkUE6XVxQNPD.jpg?f=fotoalbum_large

• x_Spaghetti_x
Hoi Erik, (en de anderen natuurlijk)

Ik heb veel gehad aan jouw video's qua settings en begrijp het gedrag van de WP met de dag beter. Ik heb inmiddels ook de stooklijn ingeregeld ipv. directe temp. Dit draagt enorm bij aan het comfort in huis nu de WP bijvoorbeeld niet meer afslaat bij het stoken van de houtkachel. Ook de temperatuur lijkt over alle verdiepingen goed met deze stooklijn (so far).

Nog een vraag over jouw onderstaande reactie.
Wat vind jij in deze tijd "normaal" qua hoeveelheid defrosts en zie je in onderstaande ruimte tot langere runs?
ErikVers schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 19:30:
[...]
Te veel defrosten kan eigenlijk niet om je maar even gerust te stellen. Een defrost komt door buitent temp + luchtvochtigheid % icm het afgegeven vermogen en nog een kleine invloed van je gem watertemp. Dat alles samen bepaald bij elkaar de tijd tussen elke defrost.
Je ziet in mijn grafieken dat ik tot vanmorgen op de stand Efficiënt draaide. Ik heb hem de ruimte gegeven sneller op te schalen door hem op Comfort te zetten. Dit resulteerde in íets minder defrosts, maar wel een constant hoger verbruik. Ik heb hem dan ook net weer teruggezet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yp6MYOgJqY8Dws7EK7RIerZgkjk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ehJ3qrbN7GW2vBXGVBSTozKk.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xHOgJ0Uh9FJNKyGpUVTe-FkRpgQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/fWHiumtmovi8dBODtCuz5f1n.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z30oX_s0lE1_dqEpxMX2fqdvJIg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/SQ3N70MFx6VU8I8gcLZDl84P.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FxA6ApzPLHcl0qhU5WUZPWOPdZ8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VYXo5I6OviXP6D6oBPUhVK8q.jpg?f=fotoalbum_tile

• ErikVers
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

x_Spaghetti_x schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 20:40:
Hoi Erik, (en de anderen natuurlijk)

Ik heb veel gehad aan jouw video's qua settings en begrijp het gedrag van de WP met de dag beter. Ik heb inmiddels ook de stooklijn ingeregeld ipv. directe temp. Dit draagt enorm bij aan het comfort in huis nu de WP bijvoorbeeld niet meer afslaat bij het stoken van de houtkachel. Ook de temperatuur lijkt over alle verdiepingen goed met deze stooklijn (so far).

Nog een vraag over jouw onderstaande reactie.
Wat vind jij in deze tijd "normaal" qua hoeveelheid defrosts en zie je in onderstaande ruimte tot langere runs?

[...]

Je ziet in mijn grafieken dat ik tot vanmorgen op de stand Efficiënt draaide. Ik heb hem de ruimte gegeven sneller op te schalen door hem op Comfort te zetten. Dit resulteerde in íets minder defrosts, maar wel een constant hoger verbruik. Ik heb hem dan ook net weer teruggezet.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Graag gedaan, leuk om terug te horen!

Tha wat betreft defrosts; ik kom dan terug op zelfde strekking als in mijn quote. Er is niet echt een normaal. Het is een waarde tussen elke 45minuten en zo goed als nooit, en het is vooral afhankelijk van eerder genoemde parameters. Mooiste is om je warmtepomp zo rustig mogelijk te laten draaien met een behaaglijke binnen temperatuur. Met een juiste WAR welke niet te stijl is kun je dit behalen maar als jouw woning veel warmte verliest ontkom je niet aanneen stijlere stooklijn en dan moet je warmtepomp dus harder werken in minder gunstige omstandigheden.

Daar doe je verder weinig aan behalve extra isoleren van je woning maar dat is natuurlijk een open deur (of beter juist dicht houden? 😉)

Ps ik heb net een nieuwe video geplaatst om je sensoren eventueel te kunnen kalibreren. Toch blijft het irritant om jezelf terug te horen…
YouTube: Aanpassen sensor Panasonic Aquarea kalibreren via “onderhoudsmenu” ...

[ Voor 6% gewijzigd door ErikVers op 27-01-2026 22:02 ]

• FransvWoerkom
Roschambo schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 15:06:
[...]

De noise zelf is niet 6.5khz het zijn pieken van meer hoogfrequente noise misschien is een kleinere filter geschikt? [Afbeelding]
Ik ben afgegaan op de melding van tomton dat hij een toon van 6,5kHz uit zijn geluidsinstallatie hoort als de compressor draait. Hij heeft dat ook gezien op zijn spectrumanalyzer. Aan die foto van het scopescherm zie ik niks behalve horizontaal 50ns/sd en verticaal 10mv/sd op kanaal 3.

• jeroegro
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 07:19
ErikVers schreef op zondag 25 januari 2026 @ 08:24:
[...]

Slim plaats inderdaad ff een los topic inclusief al je settings onder elkaar genoteerd.

Reactie op bovenstaande: de afgelopen weken hebben we gezien dat in de praktijk zelfs met matige en strenge vorst er een hoge luchtvochtigheid kan zijn. Het is een algemene gedachte dat met vorst de luchtvochtigheid snel daalt maar dat is zeker niet altijd zo.
Allereerst toegegeven dat mijn post nogal onvolledig, chaotisch en in lichte paniek was afgeschoten. Je zou er naast moeten staan om een goed beeld te krijgen wat er allemaal gebeurt. Ik ken mijzelf n beetje, die nieuwe post moet dan perfect volledig zijn, dus kan wel ff duren. Ik denk als titel: problemen IN. De Pana zelf. Of storingzoeken? Het lijkt hier te divers te gaan worden.

Ik ben in goed overleg met de regeltechneut van de installateur, en die denkt dat er met de Pana iets softwarematig mis is. In settings verwarmen op display zijn bij mij 2 opties: 1 stooklijn, 2 Vaste temp ( bijv zwembad) Volgens hem hoort daar ook nog Delta T tussen te staan! Herken je dat? Wat ook opval is dat de timer settings tijdens het voorlezen door de telefoon plots compleet weg vielen! Moest ik voor de 3e keer invoeren!

Overluchtvochtigheid bij vorst. Ik heb nog nooit vloeibaar ijs gezien. Hoe kan de RV hoog zijn onder de 0 graden?
In mijn geval waren er geen defrosts te zien. Die schakelt in op een bepaalde “buitenleiding temp” toch? Dacht -16
En over mijn vermoedelijke ijsprop. Er zit een keerklep tussen oud en nieuwbouw. Was om tegenstroom van de oude ketel naar WP te voorkomen. Kan ook best vast zijn gaan zitten? Dat de drukmeter trilt zegt mij ook iets.

Pana J serie Monoblok 3f 9kW WH-MXC09J3E8 Externe tank 190ltr. en 3w klep. 50%radiatoren/ 50% VVPV 6kW.

• ErikVers
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

jeroegro schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 05:58:
[...]

Allereerst toegegeven dat mijn post nogal onvolledig, chaotisch en in lichte paniek was afgeschoten. Je zou er naast moeten staan om een goed beeld te krijgen wat er allemaal gebeurt. Ik ken mijzelf n beetje, die nieuwe post moet dan perfect volledig zijn, dus kan wel ff duren. Ik denk als titel: problemen IN. De Pana zelf. Of storingzoeken? Het lijkt hier te divers te gaan worden.

Ik ben in goed overleg met de regeltechneut van de installateur, en die denkt dat er met de Pana iets softwarematig mis is. In settings verwarmen op display zijn bij mij 2 opties: 1 stooklijn, 2 Vaste temp ( bijv zwembad) Volgens hem hoort daar ook nog Delta T tussen te staan! Herken je dat? Wat ook opval is dat de timer settings tijdens het voorlezen door de telefoon plots compleet weg vielen! Moest ik voor de 3e keer invoeren!

Overluchtvochtigheid bij vorst. Ik heb nog nooit vloeibaar ijs gezien. Hoe kan de RV hoog zijn onder de 0 graden?
In mijn geval waren er geen defrosts te zien. Die schakelt in op een bepaalde “buitenleiding temp” toch? Dacht -16
En over mijn vermoedelijke ijsprop. Er zit een keerklep tussen oud en nieuwbouw. Was om tegenstroom van de oude ketel naar WP te voorkomen. Kan ook best vast zijn gaan zitten? Dat de drukmeter trilt zegt mij ook iets.
Ik denk wat anders en dat komt omdat vrijwel nooit een softwarematige fout in de unit zelf is bij Panasonic. Wel veel settings die men verkeerd heeft staan of hydraulische missers.

Een los topic hoeft niet perfect maar bundelt juist jouw uitdaging. Door al je losse posts is de meerderheid de oorspronkelijke uitdaging al weer kwijt en 90% kans dat niks met panasonic te maken heeft. Just my 2cents.

Ps de timer settings in app of in controller ingevoerd? Raad iedereen altijd aan enkel in controller te doen en nog nooit gezien dat van zelf dan werd verwijderd, wel diverse keren door combi met comfort cloud dat niet goed werkte.

Ps2 als de “pana techneut” niet weet waar je de deltaT kan instellen is dat wel een signaal. Kan natuurlijk een zware avond hebben gehad maar toch.. En anders pak je de service manual 👍

Ps3
“Vloeibaar ijs” en relatieve LV kun je beter in ander topic over verder sparren 👍

• FransvWoerkom
jeroegro schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 05:58:
[...]

Het is natuurlijk ook mogelijk dat je sommige dingen intuitief aannam en je voortdurend bleef verbazen dat de pana zich daar soms niet aan hield en dat dan weer aan fouten in de software toeschreef. Een voorbeeld is dat jij vanaf het begin (eind september) de data log functie van de service cloud gebruikt in plaats van de standaard logging met een interval van 5min en een houdbaarheid van 7 dagen van alle gemeten parameters. Die data log functie is handig als je even een vreemd verschijnsel op hoge snelheid wilt loggen om met een resolutie van 30s wilt zie wat nu eigenlijk wat veroorzaakt of wanneer je een plaatje ter vergelijking langer dan 7 dagen wilt bewaren. Normaal gebruik je de gewone logging waarbij je per plaatje 10 meetwaarden/setpoints kunt laten zien uit alle 50+ meetwaarden van de afgelopen week. Daarmee kun je ook een vraag beantwoorden als "Laat ook even het setpoint zusenzo zien van het stuk tussen 10:00 en 12:00uur".

• tomton
FransvWoerkom schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 00:33:
[...]

Ik ben afgegaan op de melding van tomton dat hij een toon van 6,5kHz uit zijn geluidsinstallatie hoort als de compressor draait. Hij heeft dat ook gezien op zijn spectrumanalyzer. Aan die foto van het scopescherm zie ik niks behalve horizontaal 50ns/sd en verticaal 10mv/sd op kanaal 3.
Hierbij een plaatje van de analyser en de ~6.5kHz. Het andere plaatje is een puls response?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_JUBPDncUCNV1kEREL3_woGgk_w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j1poh4QOBX9WoqOAo2qrJotg.jpg?f=fotoalbum_large

• FransvWoerkom
tomton schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 16:08:
[...]

Hierbij een plaatje van de analyser en de ~6.5kHz. Het andere plaatje is een puls response?

[Afbeelding]
Dat andere plaatje op de eevblog lijkt een puls, een enkele of een herhalende. Ik weet niet wat die Rigol doet, maar met 50ns per schaaldeel lijkt het me geen 6,5kHz. Het plaatje daar van de pickoff, een spoeltje om de kabel lijkt me niet effectief. Als je iets magnetisch wilt opvangen, kun je beter primaire (kabel) en secundaire (spoeltje) parallel zetten ipv loodrecht op elkaar.

Er zijn twee mogelijke bronnen van 6,5kHz in de netkabel: de voeding van de compressor en de communicatie via een extra draad en de nulleider van de kabel tussen buiten- en binnenunit.

De voeding bestaat uit een netfilter, een gelijkrichter naar 400V en een omvormer die daar een 3-fase spanning van maakt met variabele frequentie in een veelvoud van de het compressortoerental. Om daar nette sinussen van te maken wordt vaak pulsbreedtemodulatie op een veel hogere storende frequentie gebruikt. Om die er uit te filteren, zit er een zwaar netfilter tussen kabel en gelijkrichter.

De communicatie tussen binnen- en buitendeel, en bij monoblocs tussen hoofdprint en compressorprint gebeurt bij alle panasonic airco's en warmtepompen via de voedingsleidingen buiten de netfilters. Voor zover ik kan zien in de schema's en printafdrukken gebeurt communicatie door digitale modulatie van een draaggolf waarbij de 230V galvanisch wordt gescheiden van de data met transformatortjes, condensatortje en optocouplers. Het zou goed kunnen dat de draaggolf een frequentie van 6,5kHz heeft. Daarmee zou het vergelijkbaar zijn met de modems uit de 90'er jaren voor internet via de telefoonlijn.

Het lijkt me in ieder geval geen goed idee om een extra netfilter in de voedingskabel van de buitenunit te zetten, want dan heb je dus kans dat de communicatie het niet meer doet en dat je een H90 fout krijgt.

Hoe het precies werkt, zal ik nog eens bij mijn monobloc onderzoeken als het 20° warmer is buiten en mijn Tek geen kans loopt ingesneeuwd te raken. Ik kom hier zeker op terug. Voor discussie over filters in de baskabel zijn vast ook uitstekende topics hier en forums elders. Succes!

• x_Spaghetti_x
ErikVers schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 21:38:
[...]
Mooiste is om je warmtepomp zo rustig mogelijk te laten draaien met een behaaglijke binnen temperatuur. Met een juiste WAR welke niet te stijl is kun je dit behalen maar als jouw woning veel warmte verliest ontkom je niet aanneen stijlere stooklijn en dan moet je warmtepomp dus harder werken in minder gunstige omstandigheden.

Daar doe je verder weinig aan behalve extra isoleren van je woning maar dat is natuurlijk een open deur (of beter juist dicht houden? 😉)

YouTube: Aanpassen sensor Panasonic Aquarea kalibreren via “onderhoudsmenu” ...
Ik heb m'n jaren 70 woning volledig nageïsoleerd (alleen Tonzon volgt nog). Ik ben van mening dat we goed zullen scoren op een nieuw energielabel. :)

Goeie, eenvoudige video weer. Hou ik van, to the point.

Nog wel een(zelfde) vraag:
Heb jij (of iemand anders) wellicht een idee of inzicht hoe in te grijpen op deze specifiek situatie?

Afgelopen dagen zie ik telkens hetzelfde patroon. Niet een klein beetje; nee echt extreem consequent. Zie hieronder.
Telkens onder dezelfde omstandigheden, zie hieronder in de rode vakken, besluit de WP de compressor op te schalen naar een hogere Hz. Hierdoor zie je de leidingtemperatuur buiten flink dalen. Uiteindelijk schaalt hij dan nog verder op van ±43Hz naar ±56Hz en daarmee pusht hij telkens naar het niveau dat hij bevriest en een defrost inzet.
  • Flow lijkt oké (wordt geregeld op DeltaT)
  • Ta=26.75 vlak voor al deze gevallen, Tr=23.25 (hoewel hij stuurt op delta 5)
  • De temperatuur in huis is goed en stabiel dus de stooklijn lijkt minimaal oké te zijn.
Waarom doen de kabouters dit... En vooral; welke instelling (of combinatie van instellingen) zouden dit kunnen veroorzaken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VN_d3qV2A8z48IN4-th4mMmqIgY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/3Zild9nXFybxgNUbHY5WiNiq.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KGJEvC3d9A7Gkft9C7QpietkakQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/e715UOBIo592hWWC48EI0sDG.png?f=fotoalbum_tile

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:49
Weet iemand of dit bij de warmtepomp hoort of wat het is?
Ik vond het los liggend in de binnenunit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RLdDyEcZi993C5a_JFqKWqv9oeM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FJLs5Q1hWPJn4n051p6Vyuqm.jpg?f=fotoalbum_large

• Roschambo
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 05-02 10:52
FransvWoerkom schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 15:00:
[...]

Dat andere plaatje op de eevblog lijkt een puls, een enkele of een herhalende. Ik weet niet wat die Rigol doet, maar met 50ns per schaaldeel lijkt het me geen 6,5kHz. Het plaatje daar van de pickoff, een spoeltje om de kabel lijkt me niet effectief. Als je iets magnetisch wilt opvangen, kun je beter primaire (kabel) en secundaire (spoeltje) parallel zetten ipv loodrecht op elkaar.

Er zijn twee mogelijke bronnen van 6,5kHz in de netkabel: de voeding van de compressor en de communicatie via een extra draad en de nulleider van de kabel tussen buiten- en binnenunit.

De voeding bestaat uit een netfilter, een gelijkrichter naar 400V en een omvormer die daar een 3-fase spanning van maakt met variabele frequentie in een veelvoud van de het compressortoerental. Om daar nette sinussen van te maken wordt vaak pulsbreedtemodulatie op een veel hogere storende frequentie gebruikt. Om die er uit te filteren, zit er een zwaar netfilter tussen kabel en gelijkrichter.

De communicatie tussen binnen- en buitendeel, en bij monoblocs tussen hoofdprint en compressorprint gebeurt bij alle panasonic airco's en warmtepompen via de voedingsleidingen buiten de netfilters. Voor zover ik kan zien in de schema's en printafdrukken gebeurt communicatie door digitale modulatie van een draaggolf waarbij de 230V galvanisch wordt gescheiden van de data met transformatortjes, condensatortje en optocouplers. Het zou goed kunnen dat de draaggolf een frequentie van 6,5kHz heeft. Daarmee zou het vergelijkbaar zijn met de modems uit de 90'er jaren voor internet via de telefoonlijn.

Het lijkt me in ieder geval geen goed idee om een extra netfilter in de voedingskabel van de buitenunit te zetten, want dan heb je dus kans dat de communicatie het niet meer doet en dat je een H90 fout krijgt.

Hoe het precies werkt, zal ik nog eens bij mijn monobloc onderzoeken als het 20° warmer is buiten en mijn Tek geen kans loopt ingesneeuwd te raken. Ik kom hier zeker op terug. Voor discussie over filters in de baskabel zijn vast ook uitstekende topics hier en forums elders. Succes!
Ik ben die van de Rigol op eevblog. Je hebt zeker gelijk over die pickoff, met een spoeltje niet om de kabel heen is effectiever. Maar ook gemeten met een spoeltje zijn de pulsen hetzelfde, korte spikes elke 0.05 ms komt overeen met 20 10 en 6.5 khz. Also goed punt over het communicatie circuit. Dat maakt het nog lastiger... filteren voor de binnenunit misschien?
Draakje5 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 16:33:
[Afbeelding]
dat is een ferrite bead die clip je om bepaalde kabels heen tegen elektrische interferentie, deze ziet er uit als degene die om de communicatiekabel hoort de internetmodule, edit: betere woorden en deze wordt er idd alleen maar omheen geklikt .

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02:19
Draakje5 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 16:33:
[Afbeelding]
Dit is een ferrietkern, volgens mij wordt er zo een bijgeleverd bij de remote internet module, die hoort dan om de kabel naar waarmee die module op de hoofdprint in de WP is aangeslotem.

Wat @Roschambo hierboven zegt dus :). Volgens mij maar 1 x er doorheen.

[ Voor 6% gewijzigd door blb4 op 29-01-2026 17:23 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:36
Zo hiero mistig en 0c
Van vannacht elk uur defrost naar overdag 1,5 a 2h defrost naar elke 45m defrost.
Morgen zonnetje en 5c gelukkig

• blb4
SpikeHome schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 18:38:
Zo hiero mistig en 0c
Van vannacht elk uur defrost naar overdag 1,5 a 2h defrost naar elke 45m defrost.
Morgen zonnetje en 5c gelukkig
Dit is mijn vierde januari-maand met de WP, ‘t hoogste verbruik tot nu toe was 530 kWh, zit inmiddels op 609 kWh en er zullen er nog wel 50 bijkomen. Zal aan het eind van de maand eens kijken hoeveel defrosts er zijn geweest deze maand.

[ Voor 9% gewijzigd door blb4 op 29-01-2026 19:12 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:26

Ethirty

Who...me?

blb4 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 19:11:
[...]

Dit is mijn vierde januari-maand met de WP, ‘t hoogste verbruik tot nu toe was 530 kWh, zit inmiddels op 609 kWh en er zullen er nog wel 50 bijkomen. Zal aan het eind van de maand eens kijken hoeveel defrosts er zijn geweest deze maand.
Ja het is een frisse maand. Flink meer dan vorig jaar. Hier al >750 kWh + 260 voor de backup heater :o

Waar check je eigenlijk het aantal defrosts? Is dat een statistiek in de warmtepomp? Ik ben het niet eerder tegengekomen.

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin

• blb4
Ethirty schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 22:35:
[...]

Ja het is een frisse maand. Flink meer dan vorig jaar. Hier al >750 kWh + 260 voor de backup heater :o

Waar check je eigenlijk het aantal defrosts? Is dat een statistiek in de warmtepomp? Ik ben het niet eerder tegengekomen.
Ik ben ff aan 't kijken geweest, de WP zelf telt dit niet. Ik log alle gegevens in InfluxDB met grafana, ik heb 't in grafana 't aantal overgangen 0->1 weten te tellen via:
code:
1
2
3
4
5
SELECT SUM(diff) FROM (
  SELECT NON_NEGATIVE_DIFFERENCE("value") AS diff
  FROM "autogen"."WP_Main"
  WHERE ("device" = 'Defrosting_State') AND $timeFilter
)
Tot nu toe 286 deze maand.

• jeroegro
ErikVers schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 08:50:
[...]

Ik denk wat anders en dat komt omdat vrijwel nooit een softwarematige fout in de unit zelf is bij Panasonic. Wel veel settings die men verkeerd heeft staan of hydraulische missers. “Vrijwel nooit” zie ik als een gemiste kans om een storing op te sporen. Waar je niet aan denkt kan immers ook de oorzaak zijn! Ik heb dat geregeld ervaren waar veel collega’s dat soort aannames deden.

Een los topic hoeft niet perfect maar bundelt juist jouw uitdaging. Door al je losse posts is de meerderheid de oorspronkelijke uitdaging al weer kwijt en 90% kans dat niks met panasonic te maken heeft. Just my 2cents. Ik waardeer zeker je suggestie. Ik ben op tweakers niet zo bekend met al dan niet geschreven gedragsregels. Als je ze kunt duiden zal ik mij daar aan proberen te houden, want de sfeer wordt er nu niet beter op, krijg ik de indruk. Ik zag anderen ook vragen stellen / situaties voorleggen dus dacht dat dat DÉ gebruikelijke weg was. Sorty daarvoor, ik weet nog niet beter.

Ps de timer settings in app of in controller ingevoerd? Raad iedereen altijd aan enkel in controller te doen en nog nooit gezien dat van zelf dan werd verwijderd, wel diverse keren door combi met comfort cloud dat niet goed werkte. Dit is mij bekend, en heb ik bij panasonic ook al meegekregen. Door elkaar is geen optie, ze syncen immers niet, en de keuze maakt niet uit, zolang je het maar bij 1 timer houdt. De regels in de timer heb ik echt zien wegvallen, 100 % zeker.

Ps2 als de “pana techneut” niet weet waar je de deltaT kan instellen is dat wel een signaal. Kan natuurlijk een zware avond hebben gehad maar toch.. En anders pak je de service manual 👍 Daar gaat iets mis, we keken tegelijkertijd naar ons paneeltje en zagen dat zijn paneel er gewoon een regel tussen had staan. Hij levert garantie dus ga ik dat niet betwisten. In de cloud waren die blokken grijs! Kan dat uberhaupt voorkomen?

Ps3
“Vloeibaar ijs” en relatieve LV kun je beter in ander topic over verder sparren 👍
Ik ben daar niet over begonnen. Ik gaf alleen aan dat ijsvorming een reële optie was, gezien de lange stilstand ( hij kreeg de boiler niet op temp en is daar de hele nacht bij -10 mee bezig geweest. Over een vochtige nacht heeft iemand mij eerder al geleerd dat bevroren water geen vochtige lucht kan zijn. Toch hoorde ik laatst een weerman daar over. Het was reactie op een suggestie dat er defrosts Zouden kunnen zijn geweest. Al dan niet, ze stonden niet in de grafiek dus waren er niet. Compressor kwam gewoon niet hoger dan ong 50 hZ.

Pana J serie Monoblok 3f 9kW WH-MXC09J3E8 Externe tank 190ltr. en 3w klep. 50%radiatoren/ 50% VVPV 6kW.

• jeroegro
FransvWoerkom schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 12:01:
[...]

Het is natuurlijk ook mogelijk dat je sommige dingen intuitief aannam en je voortdurend bleef verbazen dat de pana zich daar soms niet aan hield en dat dan weer aan fouten in de software toeschreef. Een voorbeeld is dat jij vanaf het begin (eind september) de data log functie van de service cloud gebruikt in plaats van de standaard logging met een interval van 5min en een houdbaarheid van 7 dagen van alle gemeten parameters. Die data log functie is handig als je even een vreemd verschijnsel op hoge snelheid wilt loggen om met een resolutie van 30s wilt zie wat nu eigenlijk wat veroorzaakt of wanneer je een plaatje ter vergelijking langer dan 7 dagen wilt bewaren. Normaal gebruik je de gewone logging waarbij je per plaatje 10 meetwaarden/setpoints kunt laten zien uit alle 50+ meetwaarden van de afgelopen week. Daarmee kun je ook een vraag beantwoorden als "Laat ook even het setpoint zusenzo zien van het stuk tussen 10:00 en 12:00uur".
Oei Frans. Ik vrees dat je verkeerde conclusies trekt of een verkeerd voorbeeld geeft. Graag even 1 op 1 je gedachten en aannames. Bellen is nog beter.

Inhoudelijk is de datalog juist de registratie die je kunt bewaren als LOG bestand. Ik heb enorme ruzie met die logs omdat ze niet onthouden worden op mijn pc. Uit 88 functies de juiste weer terugvinden is een kriem natuurlijk. Ook zijn de kleurtjes dan uiteraard weer anders en een duidelijk schakelmoment kan ik er niet uit aflezen. Elke wijziging heeft een bolletje maar in seconden wordt daar niks weergegeven.
Bijv. Loopt de delta T nu naar elkaar toe en slaat hij daar op af, of precies andersom. Anyway, graag even pm dan stemmen we even af en licht ik je eea toe, wat ik hier niet wil delen.

• jeroegro
Ethirty schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 22:35:
[...]

Defrosts worden niet geteld bij mijn weten, maar kunnen wel in de service cloud afgelezen worden. Hier al 2 jaar, met 17 uren Elek bijverwarmen. BuH

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:50
@jeroegro Oei jeroegro, kun je naar een eigen topic gaan? Dan kan de energie in dit topic naar mensen die geholpen willen worden.

• ErikVers
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

x_Spaghetti_x schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 15:20:
[...]

Ik heb m'n jaren 70 woning volledig nageïsoleerd (alleen Tonzon volgt nog). Ik ben van mening dat we goed zullen scoren op een nieuw energielabel. :)

Goeie, eenvoudige video weer. Hou ik van, to the point.

Nog wel een(zelfde) vraag:
Heb jij (of iemand anders) wellicht een idee of inzicht hoe in te grijpen op deze specifiek situatie?
Dank we doen ons best.

Wat betreft je eerste vraag;

Ja; niet ingrijpen. Enkel indien het past binnen je comfort wensen; dan zoals eerder aangegeven je stooklijn de hogere watertemperatuur bij de koude buitentemperatuur iets verlagen zodat stooklijn vlakker wordt.

[ Voor 4% gewijzigd door ErikVers op 30-01-2026 08:12 ]

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23:24
x_Spaghetti_x schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 15:20:
[...]
Afgelopen dagen zie ik telkens hetzelfde patroon. Niet een klein beetje; nee echt extreem consequent. Zie hieronder.
Telkens onder dezelfde omstandigheden, zie hieronder in de rode vakken, besluit de WP de compressor op te schalen naar een hogere Hz. Hierdoor zie je de leidingtemperatuur buiten flink dalen. Uiteindelijk schaalt hij dan nog verder op van ±43Hz naar ±56Hz en daarmee pusht hij telkens naar het niveau dat hij bevriest en een defrost inzet.
  • Flow lijkt oké (wordt geregeld op DeltaT)
  • Ta=26.75 vlak voor al deze gevallen, Tr=23.25 (hoewel hij stuurt op delta 5)
  • De temperatuur in huis is goed en stabiel dus de stooklijn lijkt minimaal oké te zijn.
Waarom doen de kabouters dit... En vooral; welke instelling (of combinatie van instellingen) zouden dit kunnen veroorzaken?
[Afbeelding][Afbeelding]
De compressor gaat harder draaien om de target Ta te halen? In de efficient mode start de compressor niet volle kracht om deze zo snel mogelijk te halen. De target staat nu niet in de grafiek.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

jeroegro schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 00:47:
[...]

Defrosts worden niet geteld bij mijn weten, maar kunnen wel in de service cloud afgelezen worden. Hier al 2 jaar, met 17 uren Elek bijverwarmen. BuH
Ik heb na eerdere vraagstuk mijn stooklijn drastisch verlaagd (32 bij -10). Nadeel is dat ik daardoor altijd de BuH nodig heb, bij elke defrost. Dat is ongeveer elke 3 kwartier een paar minuten.

Watertemperatuur in die defrost range is maar iets van 26-29° bij dT van 5. Dus ik durf het eigenlijk niet aan om de BuH uit te zetten. Wellicht onterecht, wie weet.

Overigens zijn die kWh incl wekelijkse sterilisatie.

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07:13

martijn v o

Certified by Enphase.

Je kunt het makkelijk uit de cloud halen.

Toevoegen van ontdooien, alles in de grafiek uitzetten behalve ontdooien en de grafiek op 7 dagen zetten.

Nadeel is wel dat je dat elke week moet doen want na 7 dagen is het weer weg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HwBhQmHVjURC7-8tC1ZLyU_IZno=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kmkS6jMc4xZilksX7hn7EHmQ.png?f=fotoalbum_large

feitje, bij de rode pijl had ik de machine een nacht op quit mode 3 gezet. Hij is niet stiller maar wel meer defrosten.

Ik zit nu in januari op 168 stuks.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:36
Ja januari was wel defrost maandje :)

• Cubico
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
martijn v o schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:41:

Ik zit nu in januari op 168 stuks.
Denk dat ik die 168 al wel in een week had hier in het Noorden :-( Te zien is de compressor freq
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ZXtrRz9iBer9FtdE4UkOpCnn1s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SRI5PArAoNBys76bnJXSgmRR.png?f=fotoalbum_large

Panasonic 7kW J-Series, Solar 5040Wp, 1 Marstek venus A + 1 extra accu, totaal 4,2 kW, HW P1.

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:49
Hoeveel verbruikt zo'n defrost dan gemiddeld?
Wij zitten op 30kwh minder verbruik jan 2026 vs jan 2025. (500 vs 530).

[ Voor 11% gewijzigd door Draakje5 op 31-01-2026 10:16 ]

• Cubico
  • Nu online
Draakje5 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 10:15:
Verbruik defrost weet ik niet, gebruik ook de Backup heater niet. Zit monenteel op 553 kWh met nog 1 dag te gaan tov 475 kWh vorig jaar Jan. Gemiddelde temp vorig jaar Jan 3,12 graden en nu 0,82 graden, met veel vochtige dagen.

[ Voor 10% gewijzigd door Cubico op 31-01-2026 10:35 ]

Panasonic 7kW J-Series, Solar 5040Wp, 1 Marstek venus A + 1 extra accu, totaal 4,2 kW, HW P1.

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Moeilijk te zeggen, hangt af van zoveel variabelen dat er als je het gaat uitrekenen een hele brede band ontstaat.

Maar het is door de boot genomen niet veel.

Ter vergelijk (WP 5kW, geen BUH, vloerverwarming 27 aanvoer 23 retour 100m2, geen warmwater):

Januari 2025: graaddagen 469.

Opgewekte energie 4,54 GJ oftewel 1261,1 kWh.

Verbruikte energie 274,54 kWh COP 4,59 aantal defrosts 117

Januari 2026: graaddagen 514 (excl. vandaag maar dat is de opwek en verbruik ook)

Opgewekte energie 4,56 GJ oftewel 1266,6 kWh.

Verbruikte energie 297,2 kWh COP 4,26 aantal defrosts 170

Het was kouder en daardoor heeft de machine minder rendement, en bij gelijke afgifte dus meer energieverbruik. Ik had ook meer defrosten die niet bijdragen tot afgifte maar wel electrisch vermogen kosten.

als ik het gebruik van 2025 (274,54) deel door de graaddagen jan-2025 (469) en die vermenigvuldig met de graaddagen van 2026 (514) kom ik op 300,9 kWh.

Dus de toename van het verbruik is grotendeels te verklaren door de koudere buitentemperatuur, daardoor de mindere efficiëntie (COP) van de machine omdat de afgifte (is hier toevallig) gelijk is gebleven.

Dus meer electraverbruik door het groter aantal defrosten kan ik er niet echt aantonen. Wellicht heeft dat te maken dat de COP na een defrost weer beter is door de soepelere warmtedoorgang van het lamellenblok en die wordt steeds slechter als er ijs wordt opgebouwd.

En dan heb je nog het effect dat tijdens een defrost er niet wordt verwarmd (en bij mij door het niet gebruiken van de back-up heater eigenlijk dus koelen) en dat wil de machine erna weer inhalen en zal deze op een hogere frequentie draaien en dus ook waarschijnlijk een slechter rendement hebben.

Nou heb ik het idee, dat ik ga doordraven :-)

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:20

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Hm. De automaat van de backup heater sprong er net uit. Dat heb ik in 2 jaar nog niet eerder gehad. Ik zie in de data van mijn hoofdaansluiting geen gekke piek ofzo. Ben vergeten te kijken waardoor hij gesprongen was (aardlek of belasting) :').

Heb een week geleden wel onderhoud gedaan aam de groepenkast waardoor de BH mogelijk op een andere fase terecht is gekomen maar kan mij niet voorstellen dat dit invloed heeft. Vanmiddag alsnog wel even de bedrading controleren uiteraard.

• blb4
Beekforel schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 12:34:
Hm. De automaat van de backup heater sprong er net uit. Dat heb ik in 2 jaar nog niet eerder gehad. Ik zie in de data van mijn hoofdaansluiting geen gekke piek ofzo. Ben vergeten te kijken waardoor hij gesprongen was (aardlek of belasting) :').

Heb een week geleden wel onderhoud gedaan aam de groepenkast waardoor de BH mogelijk op een andere fase terecht is gekomen maar kan mij niet voorstellen dat dit invloed heeft. Vanmiddag alsnog wel even de bedrading controleren uiteraard.
mmm, dat klinkt niet zoals onderhoud zou moeten gaan.

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

blb4 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 14:16:
[...]

mmm, dat klinkt niet zoals onderhoud zou moeten gaan.
Tja, er zijn twee kabels die naar de WP gaan. Beide hebben een eigen alamat op een andere fase. Een deel van de groepenkast is herzien en de twee kabels zijn beide weer op een alamat aangesloten. Qua faseverdeling niet zo'n probleem, overal wel ruimte.

Maar de alamat zelf zou hier ook niets van moeten merken lijkt mij, aan de afgaande kant is niets veranderd.

Het heeft ook een week met de nodige defrost goed gedraaid.

[ Voor 5% gewijzigd door Beekforel op 31-01-2026 15:12 ]

• FransvWoerkom
Cubico schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 09:56:
[...]

Denk dat ik die 168 al wel in een week had hier in het Noorden :-( Te zien is de compressor freq
[Afbeelding]
Ook hier in het noorden/oosten 82 defrosts over 7 dagen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ftNe8ZoBVXIULtWjHlbIrJgmy0Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MFeBMxhMPZCCu0xj80Q37ZBs.png?f=fotoalbum_large

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:11
Ik heb er net een paar geanalyseerd.
Volgens de flow*deltaT som gaat er bij mij ca. 0,45kWh warmte in een defrost zitten. Die is even daarvoor door de warmtepomp geproduceerd. De Panasonic telt in warmteproductie allebei gewoon op en mee.
Dus op een koude natte dag had ik
160kWh warmte gebruikt volgens de panasonic
28 defrosts gehad
Dus ik denk 160-0,9*28 = 135kWh warmte echt voor de woning

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 02:25

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Een typische defrost ziet bij mij als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/buJkocctAaBmlswORXzRDp7vaAQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/OBoS5yXdnVF6sScoSzaSDoQJ.jpg?f=user_large
De warmte/koudemeter registreert ca. 0,2 kWh aan "koude" (Ta <Tr) per defrost.
Sinds inbedrijfstelling heeft de wp 12.453,9 kWh aan warmte geproduceerd en 256,1 kWh aan koude (defrosts).

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Maar dat zijn dus de afgifte kWh en niet de kWh die je in de WP moet stoppen (en betalen) om dat te veroorzaken.

Dus wat kost een defrost: Als het 0,2 kWh koeling is met een EER van zeg even 8 dan is dat dus 0,2/8*0,30= 0,0075 euro per stuk

Of in jouw geval sinds inbedrijf stelling (Wanneer is dat) 10 euro.

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Cubico schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 10:24:
[...]

Verbruik defrost weet ik niet, gebruik ook de Backup heater niet. Zit monenteel op 553 kWh met nog 1 dag te gaan tov 475 kWh vorig jaar Jan. Gemiddelde temp vorig jaar Jan 3,12 graden en nu 0,82 graden, met veel vochtige dagen.
Wat is je configuratie waardoor de backup heater niet gebruikt wordt?

• Cubico
  • Nu online
Beekforel schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 20:11:
[...]

Wat is je configuratie waardoor de backup heater niet gebruikt wordt?
Hij is in het hamburgermenu uitgeschakeld. De reden daarvoor is eigenlijk dat ik nog steeds op 1 fase zit met slechts een 25 Amp zekering. Defrosten komen en gaan op de gekste momenten en moeten we er rekening meehouden welke appaeraten we inschakelen.
Ik draai rond de nul graden buitentemp op ongeveer 29 of 30 graden en zou hij dus altijd de BH gebruiken bij defrost. En tot nu toe ondervind ik geen problemen. Dit onze derde winter dat de WP hier staat.

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Cubico schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 20:51:
[...]

Hij is in het hamburgermenu uitgeschakeld. De reden daarvoor is eigenlijk dat ik nog steeds op 1 fase zit met slechts een 25 Amp zekering. Defrosten komen en gaan op de gekste momenten en moeten we er rekening meehouden welke appaeraten we inschakelen.
Ik draai rond de nul graden buitentemp op ongeveer 29 of 30 graden en zou hij dus altijd de BH gebruiken bij defrost. En tot nu toe ondervind ik geen problemen. Dit onze derde winter dat de WP hier staat.
Ok dus meer omdat het niet anders kan. Vandaag is een kwart van mijn verbruik de heater in gegaan. Ik betwijfel of dat nodig is dus zou ook wel eens zonder willen testen.

• Cubico
  • Nu online
Beekforel schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 21:04:
[...]

Ok dus meer omdat het niet anders kan. Vandaag is een kwart van mijn verbruik de heater in gegaan. Ik betwijfel of dat nodig is dus zou ook wel eens zonder willen testen.
Klopt, dat is een bewuste keuze. Zag trouwens de eerste winter ook dat het verbruik aardig omhoog gaat met de BH. Ben veel thuis en ben niet (meer) bang dat het misgaat. Zelfs met -10 defroste hij goed. Merk er door een vrij dikke beton vloer ook niks van in de kamer. Hoogsten bij de radiatoren die af en toe wat kouder zijn. Temp in huis blijft goed.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

martijn v o schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 20:11:
Maar dat zijn dus de afgifte kWh en niet de kWh die je in de WP moet stoppen (en betalen) om dat te veroorzaken.

Dus wat kost een defrost: Als het 0,2 kWh koeling is met een EER van zeg even 8 dan is dat dus 0,2/8*0,30= 0,0075 euro per stuk

Of in jouw geval sinds inbedrijf stelling (Wanneer is dat) 10 euro.
Net als eerder is dat ook qua kosten weer heel persoonlijk. De BuH is deze maand goed voor ~€75 of grofweg 15% van de energierekening :X

• ercolano
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-02 13:25
[b]martijn v o schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 12:32:[/b

...
Januari 2026: graaddagen 514 (excl. vandaag maar dat is de opwek en verbruik ook)

Opgewekte energie 4,56 GJ oftewel 1266,6 kWh.

Verbruikte energie 297,2 kWh COP 4,26 aantal defrosts 170

...
Ik denk dat ik Tweakers verlaat en me aansluit bij Weakers.

Jan 2026
Verbruik 887 Kwh (waarvan 127 voor de BUH.) Kwh tellers gebruikt dus niet de fake waarde uit de pana zelf
Opgewekt 2620 Kwh ( uit de Pana)
Uitgerekende COP 2,95 :-( (p.s. de Pana zelf rapporteert vrolijk 3,7)
Aantal defrosts 363, woonplaats Alkmaar e.o, graaddagen 536.
Stooklijn 29 a 32,
Omgerekend op basis van historisch info had ik 355m3 verstookt.
Besparing wp tov gas e218, maar ja een COP onder de 3 ......

Gasloos | Pana 9J | 300l boiler | 8000wp | PHEV

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06:32
Beekforel schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 12:34:

Hoeveel ampere is ie afgezekerd? Was hij ook sww aan het maken?
Als hij op 16a is afgezekerd, en hij gebruikt de buh in de wp om welke reden dan ook, en gelijktijdig zet hij het element in het vat aan ga je naar 4500 watt. Dat zou een reden kunnen zijn dat de automaat getript is.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:27

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Je kan het beter niet uit de Comfort cloud app aflezen, die geeft een hoger (realistischer) verbruik aan :)
Althans voor zo ver ik m'n KWh teller kan vertrouwen.
605,22 stookdagen bij 19 ingesteld en 19,5 gemeten (station Lelystad).
Ik verwarm SWW met een wpb en het wp element staat uit omdat de wp bij defrosts genoeg warmte uit het cv circuit kan halen (30-38C, 80 liter).
Januari (J 7kW) :

Display 270kWh
Comfort cloud 308kWh
kWh teller 397kWh
Display productie 1437kWh

De kWh teller geeft minstens 7W aan, 37W vanaf 2C buiten en 111W als hij daarbij de cv pomp activeert.
Stand-by is 2W meer als de 5V van de wp genoeg zou zijn, een usb voeding vult het aan.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• ErikVers
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

ercolano schreef op zondag 1 februari 2026 @ 10:46:
[...]

Ik denk dat ik Tweakers verlaat en me aansluit bij Weakers.

Jan 2026
Verbruik 887 Kwh (waarvan 127 voor de BUH.) Kwh tellers gebruikt dus niet de fake waarde uit de pana zelf
Opgewekt 2620 Kwh ( uit de Pana)
Uitgerekende COP 2,95 :-( (p.s. de Pana zelf rapporteert vrolijk 3,7)
Aantal defrosts 363, woonplaats Alkmaar e.o, graaddagen 536.
Stooklijn 29 a 32,
Omgerekend op basis van historisch info had ik 355m3 verstookt.
Besparing wp tov gas e218, maar ja een COP onder de 3 ......
Valt toch wel mee? Normaal op stookseizoen/jaar als dan het oude gasverbruik x2 tot x2.5 je verwacht gemiddelde kWh is een hele goede uitkomst en heel stuk voordeliger. Je pakt nu enkel de meest taaie periode eruit. In oktober en maart trek je dit normaal weer ruimschoots recht. Of mis ik iets?

Ps ik heb afgelopen maand (januari 2026) het hoogste verbruik in 6 jaar dus laten we er vanuit gaan dat dat een uitschieter is. (425kWh/mnd, en vorige record was 383kWh/mnd)

[ Voor 7% gewijzigd door ErikVers op 01-02-2026 12:01 ]

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Makrolon schreef op zondag 1 februari 2026 @ 10:55:
[...]

Als hij op 16a is afgezekerd, en hij gebruikt de buh in de wp om welke reden dan ook, en gelijktijdig zet hij het element in het vat aan ga je naar 4500 watt. Dat zou een reden kunnen zijn dat de automaat getript is.
16A en alleen de backup heater zit erop. Het is ook nog niet weer gebeurd verder.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:59
Ik zie veel geklaag over het WP-verbruik in januari. Maar het kan altijd erger. Mijn MID kWh meter en Kamstrup geven dit aan:

Verbruik WP zonder BU: 1490 kWh
Verbruik BU: 473 kWh
Warmteopwekking: 5180 kWh
COP inclusief BU: 2,63
COP exclusief BU: 3,16

Ik ben er nog steeds heel blij mee. Zelf geplaatst in 2024 en nu al de helft terugverdiend doordat de stroomkosten ver onder de bespaarde gaskosten zitten.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• blb4
Makrolon schreef op zondag 1 februari 2026 @ 10:55:
[...]

Volgens mij zorgt de WP dat de BUH en ‘t externe element in de boiler nooit tegelijkertijd in werking zijn (als je niet zelf wat hebt lopen tweaken).

• blb4
ErikVers schreef op zondag 1 februari 2026 @ 11:43:
[...]

Valt toch wel mee? Normaal op stookseizoen/jaar als dan het oude gasverbruik x2 tot x2.5 je verwacht gemiddelde kWh is een hele goede uitkomst en heel stuk voordeliger. Je pakt nu enkel de meest taaie periode eruit. In oktober en maart trek je dit normaal weer ruimschoots recht. Of mis ik iets?

Ps ik heb afgelopen maand (januari 2026) het hoogste verbruik in 6 jaar dus laten we er vanuit gaan dat dat een uitschieter is. (425kWh/mnd, en vorige record was 383kWh/mnd)
Bij mij ook, 651 kWh verbruik, vorige maandrecord was 530 kWh. Wel de zolder ook meer verwarmd.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06:32
blb4 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 13:14:
[...]

Volgens mij zorgt de WP dat de BUH en ‘t externe element in de boiler nooit tegelijkertijd in werking zijn (als je niet zelf wat hebt lopen tweaken).
Ahh oke, dat wist ik niet.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• ercolano
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-02 13:25
Nee hoor, is natuurlijk beroerdste maand en financieel nog steeds aantrekkelijk zoals ik schrijf. Echter je zie links en rechts COP's van 4,5. Hoe dan ??

Overigens 1 graadje buitentemp verschil, net buiten defrost mania, en de COP is direct 1.5x hoger.

Gasloos | Pana 9J | 300l boiler | 8000wp | PHEV

• Thorsd
ercolano schreef op zondag 1 februari 2026 @ 15:35:
[...]

Nee hoor, is natuurlijk beroerdste maand en financieel nog steeds aantrekkelijk zoals ik schrijf. Echter je zie links en rechts COP's van 4,5. Hoe dan ??

Overigens 1 graadje buitentemp verschil, net buiten defrost mania, en de COP is direct 1.5x hoger.
Willekeurig een COP is lastig te vergelijken. Het maakt een heel verschil of dat met of zonder SWW is en hoeveel dan, of je met een lage of hogere Ta verwarmt, hoe de WP gedimensioneerd is tov de warmtevraag, locatie, buffervat of niet, BUH instelling, en hoe de COP bepaald is.

In het LW topic wordt een lijst bijgehouden zodat je een beetje gerichter kunt vergelijken.

[ Voor 12% gewijzigd door Thorsd op 01-02-2026 18:07 ]

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 07:46
[...]

Mijn Panasonic gaf zelf een COP aan van 3.7 voor januari. deze maand ruim 1800kwh totaal uitgegeven waarvan dik 1200kwh aan WP. zag toevallig recent het gas gebruik van de vorige bewoners. 3500m3/jaar. Ik ben nog steeds heel blij.
zoals eerder is aangegeven, afgifte temperatuur scheelt enorm. van -2C naar 40C of van 4C naar 36C is maar 10 graden verschil maar ook het verschil tussen COP3.2 of COP4.5. Waarschijnlijk is de beste manier om jouw COP omhoog te krijgen de afgifte capaciteit verhogen. Terwijl de beste manier om te besparen (in ieder geval bij ons) is om het verlies te beperken, en de COP vooralsnog wat lager te houden.

• jeroegro
Goedenavond mede techneuten,
Ik heb vandaag wat vreemde waarnemingen gedaan in het bedienpaneel van mijn 9J 3f na een aantal koude ochtenden.

Los van het plotseling uit het display verdwijnen van mijn timerinstel regels (ik zag ze letterlijk wegvallen terwijl ik ze stond te lezen) heb ik na koudeklachten vandaag gevonden dat de ingestelde stooklijnregeling spontaan was overgestapt naar "direct" (met delta T correctieregeling). Er kan absoluut niemand aan hebben gezeten, ik heb nog nooit die functie in gebruik gehad.

Ook zag ik dat het afgegeven vermogen zo'n 33% boven het nominaal afgegeven vermogen van 9kW van de machine uit komt, zowel bij tank als bij verwarmen. Dit verschijnsel is misschien eerder een gevolg van de COP berekenmethode van de Pana?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WnU9-UbP2HmoZbPNcB_oGxvTb5U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yVqs3XhzHlSNFKVwpGAl7MSO.png?f=fotoalbum_large

Is er iemand die dit kan verklaren, of soortgelijke ervaringen hebben? Ik denk serieus aan een software storing of meerdere defecte opnemers in het systeem

[ Voor 3% gewijzigd door jeroegro op 01-02-2026 22:20 ]

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:11
jeroegro schreef op zondag 1 februari 2026 @ 22:13:
Ik heb vandaag wat vreemde waarnemingen gedaan in het bedienpaneel van mijn 9J 3f na een aantal koude ochtenden.

Los van het plotseling uit het display verdwijnen van mijn timerinstel regels (ik zag ze letterlijk wegvallen terwijl ik ze stond te lezen) heb ik na koudeklachten vandaag gevonden dat de ingestelde stooklijnregeling spontaan was overgestapt naar "direct" (met delta T correctieregeling). Er kan absoluut niemand aan hebben gezeten, ik heb nog nooit die functie in gebruik gehad.

Ook zag ik dat het afgegeven vermogen zo'n 33% boven het nominaal afgegeven vermogen van 9kW van de machine uit komt, zowel bij tank als bij verwarmen. Dit verschijnsel is misschien eerder een gevolg van de COP berekenmethode van de Pana?[Afbeelding]

Is er iemand die dit kan verklaren, of soortgelijke ervaringen hebben? Ik denk serieus aan een software storing of meerdere defecte opnemers in het systeem
Ik denk eerder dat er verschillende instellingen rondzweven in de online omgeving vs de controller aan het draadje. Oplossing voor jouw problemen is een heishamon bordje en Home assistant om alles te loggen en een database daarachter. Dan kan je alles min of meer eeuwig loggen en terugzoeken wat er gebeurde op moment X . Ik kan in home assistant gewoon terugzien wat elke setting was op elk moment in de tijd.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• ErikVers
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

[...]

Zeer waarschijnlijk wonen diegene net iets (zuid) westelijker waardoor cop een punt beter is afgelopen maand. Dat is vaker net wat warmer, in t voorjaar is het weer andersom 👍

• FransvWoerkom
jeroegro schreef op zondag 1 februari 2026 @ 22:13:
[...]

Ook zag ik dat het afgegeven vermogen zo'n 33% boven het nominaal afgegeven vermogen van 9kW van de machine uit komt, zowel bij tank als bij verwarmen. Dit verschijnsel is misschien eerder een gevolg van de COP berekenmethode van de Pana?[Afbeelding]

In je post van 30 september was het afgegeven vermogen ook 11kW. Eén of beide watersensors zullen verkeerd of niet gecalibreerd zijn. Een verschil van 2° tussen gemeten en werkelijk verschil tussen Ta en Tr geeft bij een dT van 5° een fout van 40% in het berekende vermogen. Als je met een redelijke thermometer met thermokoppels je Ta en Tr meet en tegelijk vergelijkt met de grafiek in de Service Cloud, weet je hoeveel je de sensors moet bijstellen. Dat bijstellen doe je in het Maintenance Menu. Zie blz 142 van de SM.

P.S. Een uiterst bruikbare thermometer vind je bij Reichelt:

https://www.reichelt.com/...ot_260_c_2_kanalen-228124

[ Voor 6% gewijzigd door FransvWoerkom op 02-02-2026 16:17 ]

• zwollie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 04-02 21:30
Beer070 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 22:08:
[...]

Mijn Panasonic gaf zelf een COP aan van 3.7 voor januari. deze maand ruim 1800kwh totaal uitgegeven waarvan dik 1200kwh aan WP. zag toevallig recent het gas gebruik van de vorige bewoners. 3500m3/jaar. Ik ben nog steeds heel blij.
zoals eerder is aangegeven, afgifte temperatuur scheelt enorm. van -2C naar 40C of van 4C naar 36C is maar 10 graden verschil maar ook het verschil tussen COP3.2 of COP4.5. Waarschijnlijk is de beste manier om jouw COP omhoog te krijgen de afgifte capaciteit verhogen. Terwijl de beste manier om te besparen (in ieder geval bij ons) is om het verlies te beperken, en de COP vooralsnog wat lager te houden.
hier 2420 kWh gebruik in de maand januari vlgs comfortcloud met de M16, volledig WAR en zonder vorstbeveiliging.

Biobased insulation @ rd=5,5 - 23 kWp PV - 30kWh ESS - Huawei Charger - Nibe S2125-12 (mijn 11e WP @home) - 36 HP icm 300 ltr ZB- Zehnder Q450 ERV - Ochsner mini IWP - 7x MHI L/L Wp - Skoda Enyaq 85 kWh - Snoek stofzuigsysteem - gasloos 2017

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-02 14:31
Januari 2025: 423 kWh
Januari 2026: 453 kWh

Valt me niks tegen.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

• Binifada
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-02 09:37

Binifada

Ingenieur in ruste

Januari 2025: 264 kWh - 31 defrost
Januari 2026: 350 kWh - 93 defrost

zeer vochtig weer dit jaar

Panasonic J 5 kW MDC05J3E5, Heishamon large, EMOS OTP56160T

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Binifada schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 14:01:
Januari 2025: 264 kWh - 31 defrost
Januari 2026: 350 kWh - 93 defrost

zeer vochtig weer dit jaar
Een erg goed resultaat met zeer weinig defrost!
Ik heb met mij 9J soms meer dan 10 defrosts op een dag :|

• FransvWoerkom
Januari 2025: 1136 kWh, 245 df, 515 graaddagen
Januari 2026: 1385 kWh, 275 df, 551 graaddagen
20km van weerstation Nieuw Beerta

• Djuke
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 04-02 08:14
Mijn Panasonic J 9kW met Heishamon draait al een poosje redelijk stabiel. Maar nu heb ik sinds gisteren ineens H65 fouten, de warmtepomp stopt en het is ijskoud in huis. Het gebeurt altijd bij het begin van een defrost cyclus:
* De compressor wordt eerst uitgezet
* Een paar minuten later wordt de circulatiepomp uitgezet. Uit de pump flow is af te lezen dat hij echt is gestopt
* De compressor gaat weer aan in reverse mode
* Ongeveer 45s later wordt er plotseling weer even pump flow gemeten. Als dit te lang duurt gaat ie in H65 storing

Iemand een idee wat deze flow/fout kan veroorzaken? Het is een systeem zonder buffer en zonder externe circulatiepomp met vrijwel alleen vloerverwarming.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fe2C_XeMcMxvdNGvamjzEv4GFuQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yDDUjpqvk9MApxAXwCjQ9yLB.png?f=fotoalbum_large

• Cubico
  • Nu online
FransvWoerkom schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 20:23:
Januari 2025: 1136 kWh, 245 df, 515 graaddagen
Januari 2026: 1385 kWh, 275 df, 551 graaddagen
20km van weerstation Nieuw Beerta
Lekker fris hoekje waar we zitten kwa weersomstandigheden :) .
Ik zit op 23km vanaf weerstation Nieuw Beerta (9945)
Afgelopen 24 uur ging het beter, koudste temp hier gemeten 6,9 graden. 8 defrosts in 24 uur ;)

• ErikVers
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

Djuke schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 20:47:
Mijn Panasonic J 9kW met Heishamon draait al een poosje redelijk stabiel. Maar nu heb ik sinds gisteren ineens H65 fouten, de warmtepomp stopt en het is ijskoud in huis. Het gebeurt altijd bij het begin van een defrost cyclus:
* De compressor wordt eerst uitgezet
* Een paar minuten later wordt de circulatiepomp uitgezet. Uit de pump flow is af te lezen dat hij echt is gestopt
* De compressor gaat weer aan in reverse mode
* Ongeveer 45s later wordt er plotseling weer even pump flow gemeten. Als dit te lang duurt gaat ie in H65 storing

Iemand een idee wat deze flow/fout kan veroorzaken? Het is een systeem zonder buffer en zonder externe circulatiepomp met vrijwel alleen vloerverwarming.

[Afbeelding]
Al gezocht op H65 in dit topic? Genoeg goede suggesties zoals deze;

wessy in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2"

Al geprobeerd goed te ontluchten? met air purge programma met ontluchter(s) even open ook in buitenunit.

[ Voor 20% gewijzigd door ErikVers op 03-02-2026 21:45 ]

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:51
En heb je gekeken of je nog genoeg druk op je CV systeem hebt?

• Djuke
Druk is in orde, ontluchten heb ik een paar maanden geleden nog gedaan, maar zal ik voor de zekerheid nog eens herhalen. Kan er ook nog ergens lucht in de warmtepomp blijven zitten?

Is het ook mogelijk dat er op een of andere manier nog flow terugkomt uit het afgiftesysteem?

• FransvWoerkom
Djuke schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 22:40:
[...]

Is het ook mogelijk dat er op een of andere manier nog flow terugkomt uit het afgiftesysteem?
H65 betekent bij jouw t-cap dat hij een mode 2 defrost gaat doen na een mode 1 df. Dan verwarmt een draaiende compressor het koelgas zonder gebruik te maken van water uit het verwarmingscircuit. De flow moet dan echt nul, of in ieder geval kleiner dan 5L/min zijn. Er zijn 2 mogelijkheden: ofwel je hebt een buffervat en/of een secundaire cv-pomp, ofwel er is iets met je flowmeter of circulatiepomp. Haal dan even de stekkertjes los en weer vast. Hopelijk is er niks kapot.

• Djuke
Inderdaad, 2 mogelijkheden volgens de service manual:
1. Ik heb een opstelling zonder buffervat en zonder secundaire cv-pomp, vloerverwarming met open verdelers.
2. Als ik verder naar de logs kijk, lijken de circulatiepomp en flowmeter prima te werken. In de mode 2 defrost stopt de pomp want de pomp rpm gaat naar 0. Aan de flow is te zien dat de pomp ook echt is gestopt. Dat korte piekje van flow komt pas 45s later.

Is dat piekje een storing/meetfout, het is wel erg reproduceerbaar, of wordt er echt even kort wat flow gemeten die nog uit het CV-circuit komt?

• FransvWoerkom
Djuke schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 08:14:
Inderdaad, 2 mogelijkheden volgens de service manual:
1. Ik heb een opstelling zonder buffervat en zonder secundaire cv-pomp, vloerverwarming met open verdelers.
2. Als ik verder naar de logs kijk, lijken de circulatiepomp en flowmeter prima te werken. In de mode 2 defrost stopt de pomp want de pomp rpm gaat naar 0. Aan de flow is te zien dat de pomp ook echt is gestopt. Dat korte piekje van flow komt pas 45s later.

Is dat piekje een storing/meetfout, het is wel erg reproduceerbaar, of wordt er echt even kort wat flow gemeten die nog uit het CV-circuit komt?
Ik heb het nog nooit gehad na ruim 1000 mode 2 defrosts dus meetfout lijkt me onwaarschijnlijk. Door temperatuurverschil na de mode 1 defrost en/of door drukverandering na het stoppen van de pomp zou er achteraf nog wel stroming kunnen komen. Maar na 45s zou er toch wel evenwicht zijn. Zie je tijdens de defrost grote drukverandering die zou wijzen op een defect/bevroren expansievat? Hoor je waterslag in je leidingen? Gaat het om defrosts tijdens tank- of vloerverwarming? Een van de diagnosepunten betreft fouten in de circulatiepomp. We hebben hier ook wel eens gezien dat het plastic zakje om de doorverbinding/verloop in het pompkabeltje vol met water zat. Let daarop als je naar de stekkertjes kijkt.

• mar-10
  • Laatst online: 05-02 19:40
Sinds vorige donderdag staat er een mooie Panasonic Aquarea M 12 kw kWh om ons huis warm te houden.

De installatie kan een flow van ca. 30 l/min zonder teveel geruis aan en staat ook daarop ingesteld. Tijdens de ontdooicyclus gaat de circulatiepomp naar zijn maximum en gaat er 42 l/min rond. Ondanks een bypass-ventiel levert dat teveel ruis op en zelfs een eega die van de defrost wakker werd...

Ik heb voor nu ingesteld dat defrosts uit de boiler komen, maar dat vind ik wat jammer qua efficiëntie en veroorzaakt bij dit weer ook een extra SWW-run.

Info over de installatie:
  • Aquarea M 12 kw kWh standalone
  • Geen elektrisch element (BUH)
  • Afgifte voornamelijk middels gebooste Jaga's, klein beetje vloerverwarming met mengverdeler
  • Buffervat 200 liter in retour (geplaatst in schuur, direct naast WP)
  • Boilervat 200 liter (geplaatst in CV-hok, afstand tot WP/buffer ca 7 meter)
  • Topic over mijn eerdere zoektocht
Mijn vraag is: is het mogelijk om een tweewegklep of magneetventiel tussen aanvoer en retourbuffer te plaatsen én correct aan te sturen vanuit de WP?
Of heb ik dan de controlbox nodig?

• FransvWoerkom
mar-10 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 20:14:
Sinds vorige donderdag staat er een mooie Panasonic Aquarea M 12kWh om ons huis warm te houden.

De installatie kan een flow van ca. 30 l/min zonder teveel geruis aan en staat ook daarop ingesteld. Tijdens de ontdooicyclus gaat de circulatiepomp naar zijn maximum en gaat er 42 l/min rond. Ondanks een bypass-ventiel levert dat teveel ruis op en zelfs een eega die van de defrost wakker werd...

Ik heb voor nu ingesteld dat defrosts uit de boiler komen, maar dat vind ik wat jammer qua efficiëntie en veroorzaakt bij dit weer ook een extra SWW-run.

• Aquarea M 12 kWh standalone
  • Afgifte voornamelijk middels gebooste Jaga's, klein beetje vloerverwarming met mengverdeler
Mijn vraag is: is het mogelijk om een tweewegklep of magneetventiel tussen aanvoer en retourbuffer te plaatsen én correct aan te sturen vanuit de WP?
Als jij met Aquarea M12 Standalone die met buitenstaande unit en binnenhangende unit sdc0316m9e8 bedoelt, daar zit op de hoofdprint op CN3 een schakelcontact dat kan worden ingesteld op besturing van ketel of besturing van een defrost ventiel. Ik weet niet of je op dat contact direct een ventiel op 230V kunt aansluiten, anders moet je daar een relais en laagspanningsvoedinkje tussen zetten.

• Thorsd
Sinds vorige donderdag staat er een mooie Panasonic Aquarea M 12kWh om ons huis warm te houden.

• Aquarea M 12 kWh standalone
Op welke druk staat de bypass, staat die niet veel te hoog? Te laag is ook niet goed, dan heb je tijdens normaal bedrijf ook circulatie door de bypass. Het maximale ontwerp-drukverschil voor afsluiters om redelijk stil te werken is vaak ~0.2 bar.

• mar-10
FransvWoerkom schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 01:05:
Als jij met Aquarea M12 Standalone die met buitenstaande unit en binnenhangende unit sdc0316m9e8 bedoelt, daar zit op de hoofdprint op CN3 een schakelcontact dat kan worden ingesteld op besturing van ketel of besturing van een defrost ventiel. Ik weet niet of je op dat contact direct een ventiel op 230V kunt aansluiten, anders moet je daar een relais en laagspanningsvoedinkje tussen zetten.
Nee, echt standalone. Ik heb binnen de thermostaat en de internetmodule, maar geen extra kast van de warmtepomp met hydrauliek of besturing.
Thorsd schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 09:02:
Op welke druk staat de bypass, staat die niet veel te hoog? Te laag is ook niet goed, dan heb je tijdens normaal bedrijf ook circulatie door de bypass. Het maximale ontwerp-drukverschil voor afsluiters om redelijk stil te werken is vaak ~0.2 bar.
Er zit een bypass in die van 0,1 tot 0,5 bar ingesteld kan worden. Die staat nu op 0,3 bar. Ik ga kijken of die lager kan.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

...
Per dag, per uur?
spoiler:
of toch kW
Ruis komt vooral door fittingen en bramen. Is dit nog allemaal origineel?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• mar-10
oeps oeps, het is 12 kW.

Het leidingwerk is vorig jaar tijdens de renovatie vernieuwd. Er is Uponor meerlagenbuis gebruikt. Vanaf de CV-ruimte twee circuits met elk vijf convectoren. Leidingdikte 25 mm (DN20). Aftakkingen van het circuit naar de radiatoren met 20mm (DN15).
De DN20 is wat krapjes, maar volstaat net om 30 l/min rond te kunnen pompen zonder overlast.

Leidingwerk vanaf WP naar CV-hok is met 40 mm Terrendis en 40 mm Uponor gedaan. CV-hok zelf 28 mm staal.

• FransvWoerkom
mar-10 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 16:07:
[...]
Nee, echt standalone. Ik heb binnen de thermostaat en de internetmodule, maar geen extra kast van de warmtepomp met hydrauliek of besturing.
[...]
Er zit een bypass in die van 0,1 tot 0,5 bar ingesteld kan worden. Die staat nu op 0,3 bar. Ik ga kijken of die lager kan.
Aha, de buitenunit WXG-12ME5 met bediening CZ-RTW2TAW1C. Ik weet dat die verkocht wordt, maar ik vind geen Service Manual. Een van de verkopers meldt dat die stand alone unit (buitendeel) beperkt is in aansluitmogelijkheden voor externe apparatuur, maar wel aansluitingen heeft om een 3-wegklep en een cv-ketel te besturen. Hybride dus. Misschien zou je daar ook het defrost signaal op kunnen krijgen als de software dat ondersteunt. Die zie ik ook op het schema maar daar staat alleen boiler contact, geen defrost signal.

Ik houd me aanbevolen voor een link naar de Service Manual of Operating Manual; de meeste sites verwijzen naar de control box.

• ErikVers
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

FransvWoerkom schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 21:05:
[...]

Aha, de buitenunit WXG-12ME5 met bediening CZ-RTW2TAW1C. Ik weet dat die verkocht wordt, maar ik vind geen Service Manual. Een van de verkopers meldt dat die stand alone unit (buitendeel) beperkt is in aansluitmogelijkheden voor externe apparatuur, maar wel aansluitingen heeft om een 3-wegklep en een cv-ketel te besturen. Hybride dus. Misschien zou je daar ook het defrost signaal op kunnen krijgen als de software dat ondersteunt. Die zie ik ook op het schema maar daar staat alleen boiler contact, geen defrost signal.

Ik houd me aanbevolen voor een link naar de Service Manual of Operating Manual; de meeste sites verwijzen naar de control box.
Is onderdeel van andere service manual en sluiten dan zaken uit (printxx benodigd enz) voor zover ik weet.

Onderstaande zijn de aansluit mogelijkheden van de buitenunit. Geen defrost signaal dus. Voor zover ik weet gaat boiler contact niet gelijk aan bij een defrost maar dat zou @mar-10 eens na kunnen meten dan weet je of die te gebruiken is voor een driewegklep.

Rest is voor @mar-10;

Ps ik zou dan een drie en niet twee-weg klep toepassen. Dan verdeel je de flow ten tijden van defrost over je afgifte en sluit je een deel kort over je buffer.
Eenvoudiger is een drukgevoelige bypass. Dit zou gewoon moeten werken. Wellicht een te kleine gemonteerd of te veel drukverschil ingesteld?

Je geeft aan twee circuits en ervoor 40mm dus dat zou goed moeten gaan. Wel alle verdelers en thermostaatkranen helemaal open?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sgv8IOUZMCETUUxYc3sjX8oVq7E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m6Qq3eKF2Kt0hi6kGhYKCKs9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0fFlG99bL8HFJawWqMyoUlbvoGw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WNZVdLpYjn7PdTjpxd1ktJEV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door ErikVers op 05-02-2026 23:35 ]

• jeroegro
In dt topic een serieus vraagstukje over de monoblock J serie. Wellicht nog iemand die er iets zinnigs over kan zeggen daar?

Alvast bedankt, t wordt koud hier

Panasonic J serie 9kW vertoond vreemd gedrag//1770330714

• WOrange
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:55
M'n vraag is (nog) niet heel gedetailleerd, maar ik wil graag weten of ik m'n instellingen zou moeten gaan finetunen of dat dit normaal gedrag is.
Afgelopen 24 uur heb ik met m'n Panasonic 7j maar liefst 26 defrosts gehad. Daarbij een totaal energieverbruik over de dag van 55 kWh. Laat hier een keer 10-15 kWh 'algemeen gebruik' zijn. Dan komen me de cijfers wel over als hoog. Kan iemand hier iets over zeggen? Mocht het wel erg hoog zijn, dan weet ik dat ik op onderzoek uit moet wat hiervan de oorzaken kunnen zijn.

Misschien is deze stooklijn nog interessant. En zo nodig kan ik meer settings delen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X9lkocJveFf5fj93HeVZU0gsods=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8vDtd28ZLbljLAZ4HQmIo2s9.png?f=fotoalbum_large

Oriëntatie warmtepomp woning 1980

• FransvWoerkom
ErikVers schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 23:28:
[...]
Is onderdeel van andere service manual en sluiten dan zaken uit (printxx benodigd enz) voor zover ik weet.

Onderstaande zijn de aansluit mogelijkheden van de buitenunit. Geen defrost signaal dus. Voor zover ik weet gaat boiler contact niet gelijk aan bij een defrost maar dat zou @mar-10 eens na kunnen meten dan weet je of die te gebruiken is voor een driewegklep.
[...]
Dit staat in de SM van de WXG12M plus de SDC0316M. Er staat niet bij dat het niet werkt als je geen SDC hebt en de remote control op de WXG aansluit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TR-TBuRbdsDp-o1Z6gSnjI7VtmU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wkYVA35NDjnFVsKnDnqXyHwb.png?f=fotoalbum_large

Misschien staat het in de Operating Manual.

• ErikVers
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

FransvWoerkom schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 01:22:
[...]

Dit staat in de SM van de WXG12M plus de SDC0316M. Er staat niet bij dat het niet werkt als je geen SDC hebt en de remote control op de WXG aansluit.

[Afbeelding]

Misschien staat het in de Operating Manual.
Kijk super, dan is het dus enkel een aanpassing in de configuratie en een drieweg. Kan dus erop aansluiten in de buiten unit maar denk zelf dat hun verschil drukregelaar voldoende zou moeten zijn. @mar-10 je kan met bericht van frans ook signaal pakken al denk ik dat je eerst naar je bypass moet kijken.

[ Voor 35% gewijzigd door ErikVers op 06-02-2026 07:53 ]

• ErikVers
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

WOrange schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 00:34:
M'n vraag is (nog) niet heel gedetailleerd, maar ik wil graag weten of ik m'n instellingen zou moeten gaan finetunen of dat dit normaal gedrag is.
Afgelopen 24 uur heb ik met m'n Panasonic 7j maar liefst 26 defrosts gehad. Daarbij een totaal energieverbruik over de dag van 55 kWh. Laat hier een keer 10-15 kWh 'algemeen gebruik' zijn. Dan komen me de cijfers wel over als hoog. Kan iemand hier iets over zeggen? Mocht het wel erg hoog zijn, dan weet ik dat ik op onderzoek uit moet wat hiervan de oorzaken kunnen zijn.

Misschien is deze stooklijn nog interessant. En zo nodig kan ik meer settings delen.

[Afbeelding]
Als je geen kwh meter op je warmtepomp hebt geplaatst, zou ik niet naar totale energieverbruik van je woning kijken voor analyse verbruik wp. Dat zegt zo weinig dat je dan beter kan terugvallen op de informatie de Panasonic zelf.

Over defrosts kun je op dat woord zoeken in dit topic en een compleet boek dan uitprinten. 😜

De korte versie is dat het is wat het is en je war ziet er prima uit. Zolang het niet te warm wordt in je woning. Of je wil accepteren dat het nog verder afkoelt kun je hier weinig aan doen.

PS. Ik ga d’r dan uiteraard vanuit dat je geen quiet mode hebt geactiveerd. Dat geeft namelijk extra defrosts + dat de buiten unit schoon en vrij dan uitblazen.

[ Voor 5% gewijzigd door ErikVers op 06-02-2026 08:01 ]

Pagina: 1 ... 101 102 Laatste