Erik, Frans, en overige tweakers,
Een alternatieve gedachte voor vorstbeveiliging voor de M T cap.
Een overgedimensioneerde platenwisselaar tussen de wp en afgifte circuit.
Primair circuit vullen met monopropyleenglycol en vorstbeveiliging uitzetten. Voordelen
1. in het secundaire circuit kan er een constante flow ingesteld worden zodat er geen stromingsgeluid bij defrosts kan optreden.
2. In het primaire circuit is ook altijd voldoende flow aanwezig.
3. Geen vorstkleppen nodig en geen onverwacht open gaan van de vorstkleppen
4. Ook bescherming bij langdurige stroomuitval door netproblemen, uitval aardlekautomaat of storingen.
Wat ook mogelijk zou zijn is om de vorstbeveiliging niet uit te zetten en de sec pomp pas bij een hogere watertemperatuur in te schakelen. Het primaire circuit is snel op de vereiste temperatuur als de secundaire pomp niet draait.
Ik weet dat glycol als een cop killer wordt beschouwd en dat de secundaire pomp ook energie kost( wordt waarschijnlijk grotendeels gecompenseerd door een lager verbruik van de pomp in de wp).
De delta T over de platenwisselaar kan bij voldoende grootte van de wisselaar beperkt blijven tot ca 1 gr zodat het rendementsverlies door de noodzakelijke iets hogere vertrekwatertemperatuur zeer beperkt is.
Ik heb een dergelijk systeem tot volle tevredenheid draaien met een Daikin 8 kw monoblock. Achter de wp is een platenwisselaar van 440 kw gemonteerd. De delta T over de wisselaar is ca 1 gr. De flow in het sec circuit bedraagt constant 16 liter per minuut en de flow in het primaire circuit varièrent tussen de 13 en 30 liter per minuut.
Voor een woonboerderij in Groningen ben ik mij aan het orienteren op een 16 kw M T cap. Het afgifte systeem bestaat uit 13 grotere en kleinere radiatoren en 14 groepen vloerverwarming (zowel oud als nieuw).
Huidig gasverbruik is niet maatgevend daar er naast de bestaande verwarming nog dagelijks met hout gestookt wordt.
Ik ben benieuwd naar de reacties.
[
Voor 12% gewijzigd door
Hugo23 op 27-02-2026 18:29
]