Sinds kort is mijn all-electric warmtepomp operationeel. Zelfbouw met hulp op afstand van WarmtepompOnline. Erg tevreden over hun support! Meteen heb ik een vraag en die gaat over het hete CV-water na een tapwaterrun dat in verwarmingsmode de vloer in kan stromen – daar kom ik straks op.
Het systeem is als volgt. Ons jaren-30 huis is geisoleerd met vloerisolatie onder de houten vloer, HR++ glas, een beetje gevelisolatie binnenkant, en dakisolatie. Verder heb ik WTW aangelegd. Hiermee van 1800 m3 naar 1100 m3/jaar gegaan.
De begane grond heeft een vloerverwarming (droogbouw: in fermacell ingefreesde leidingen) met daarop dunne parket gelijmd. Deze vloer mag maximaal 40 graden water zien, en zit aan een open verdeler met 32-mm leidingen verbonden met de warmtepomp op de tweede verdieping. De eerste en tweede verdiepingen hebben een aantal Jaga’s en veder nog een radiator in de slaapkamer. De warmtepomp is een 9 kW Panasonic L-series monoblock op het dak, verbonden met ca 8 meter 32-mm leiding met de bibloc binnenunit, een 300 liter tapwaterboiler en een 100 liter seriële volumiser in de retour. Het idee is om het verwarmingscircuit op een stooklijn te zetten onder de 40 graden. Er hangt een simpele thermostaat in de huiskamer. De komende winter gaan we het beleven. Ik ben nu al best tevreden over de dakoplossing, want ik hoor bij de huidige bedrijfsomstandigheden nog geen geluid binnen. Dat betekent dat de maatregelen werken: a. 400 kg ballast tegels onder de bigfoots, b. een houten dakopstand in de dakisolatie zodat de massa beter verbonden is met de houten balklaag, en c. de buitenunit boven de binnenmuur geplaatst. Ove maatregel b. kunnen er nog verschillende meningen zijn.
Ik heb voor een seriëel buffer gekozen vanwege de efficiency. Dat betekent wel dat de vloerlussen altijd open moeten staan, en dat er dus geen zoneregeling op de vloer komt. Dat was ik niet van plan, de vloer warmt lekker traag op. Het moet straks als het echt koud wordt nog wel blijken of er iemand is die toch de Jaga’s aan wil zetten terwijl de thermostaat beneden vindt dat het warm genoeg is. Dat gaat nu niet vanzelf goed. Op dit punt kom ik later graag nog eens terug.
Het punt dat ik nu wil bespreken is het risico van te heet water in de vloer. De vloer mag maximaal 40 graden water krijgen. Dat is de specificatie van het bedrijf dat de vloerverwarming en parket heeft aangelegd. Ik stel me voor dat een hogere temperatuur ertoe kan leiden dat de lijm barst en de parketdelen los komen te liggen – onomkeerbare schade, wil je niet.
De open verdeler heeft op dit moment geen thermische beveiliging. Dat lijkt toch nodig. Als de tapwater run is afgelopen en de 3-wegklep omschakelt om verder te gaan met verwarmen, dan zal het 60-65 graden water dat in de leiding tussen buitenunit en bibloc zit naar de vloer gestuurd worden. Dit hete water heeft toch een aardig volume van zo’n 10 liter en zal bij een flow van 20 liter/ minuut tot een temperatuurpiek in de vloer leiden van een halve minuut. (25,8 l/min is de max flow voor deze warmtepomp). Dat is best een forse tijd. Een deel van die warmte zal van de vloerlus-buis naar beneden de fermacell vloer in lopen, en een deel van die warmte zal omhoog de lijmlaag tussen fermacell en parket bereiken. Het lijkt me dat er dus best wat warmte die lijmlaag in komt, en dat lijkt me niet goed. De vraag blijft natuurlijk hoe groot dit risico is. Ik wil wel een robust systeem dat niet dergelijke risicos heeft.
Ik heb een aantal oplossingen bedacht, en zou graag jullie mening horen.
1. Een klep met motor en temperatuursensor die de flow door de vloer blokkeert bij te hoge T, en een passieve bypass (AVDO) tussen aanvoer en retour, zodat de flow gewaarborgd blijft.
2. Een klep met motor en temperatuursensor tussen de aanvoer en retour van de verdeler. De klep gaat open bij te hoge temperatuur. Simpeler dan optie 1 maar een deel van de flow zal nog steeds door de vloer gaan.
3. Een driewegklep (met motor en sensor) die de flow omleidt direct de retour in.
4. Een mengende (hybride) vloerverwarming verdeler maken, die altijd max 40 graden de vloer in stuurt ongeacht de aavoertemperatuur. Te veel werk, niet nodig tenzij ik toch een hogere aanvoertemperatuur in de Jaga’s wil hebben.
5. Na het tapwater/legionella programma het systeem 1-2 uur laten afkoelen.
a. Via het weekprogramma de tapwater mode en de verwarmingsmode in tijd uit elkaar houden: stel 2 uur tapwater mode, 1 uur wachttijd ‘uit’, 4 uur verwarmingsmode. Hoe lang moet de wachtmode duren? Ik heb de dakleiding nu nog niet goed geisoleerd, dus nu zal die tijd relatief kort zijn. Straks met geisoleerde leidingen wordt die wachttijd ook langer. Bovendien niet fraai dat je die warmte verliest. Dit is heel simpel nu te doen maar de vraag is of het op termijn goed werkt.
6. Na het tapwater programma de pomp in de omgekeerde richting laten pompen zodat het hete water de volumiser in loopt en daar gemengd wordt. Kan dat met het huidige systeem? Misschien met een heishamon, maar dat heb ik niet.
7. Een extra volumiser buffertank serieel in de aanvoer. De 10 liter heet water mengen in een zeg 50 liter tank. Hoe zorg je dat dit goed mengt? Kost ook een paar honderd euro.
8. Het systeem ombouwen naar een parallel buffer en tweede pomp. Met een parallelbuffer zal de warmtepuls eerst de buffer water opwarmen, en zal dus nagenoeg niet de vloer in gaan. Voordeel hier is dat ik zoneregeling op de Jaga’s en vloer kan maken. Nadeel is efficiency verlies.
Wat mij betreft is optie 1 de simpelste en meest robuste. Zie ik teveel beren op de weg, zie ik iets over het hoofd? Wat denken jullie? Ik ben heel benieuwd of jullie ook andere opmerkingen over het systeem hebben. Heel fijn als jullie even mee willen denken.