Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 105 106 Laatste
Acties:

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:02
Draakje5 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 10:37:
[...]

Het probleem is dus dat de ta , met welke instelling dan ook, blijft zakken tot 16 graden.

Ik wil hem niet onder de 17 hebben zodat hij zorgeloos 24/7 kan blijven koelen. Mijn td ligt regelmatig rond de 16.
Precies dit, ook op laaglast (20Hz) gaat de Ta naar 16 graden en lager met mijn Pana 5J. Dat is een te groot verschil met het dauwpunt binnen.

Ik bereken het dauwpunt met een temp/vochtigheid sensor in HA. Een regel doet koeling uit wanneer het dauwpunt 0,5 graad boven Ta komt.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

• PappleD
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 28-08 20:23
FransvWoerkom schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 00:50:
[...]

Wat bedoel je met "Koelen via koelcurve alles op 19 graden" ? Bedoel je dat je met een aanvoertemperatuur van 19° in de vloer het huis op 20° probeert te krijgen?
Ja dat probeer ik. Ik weet ook dat je dat niet gaat halen, maar met het idee dat die het blijft proberen. Maar dat gaat helaas niet op.

Ik heb even teruggelezen en iemand stelde voor om voor “direct” koelen te gaan op 19/20 graden. Dit lijkt al stuk beter te gaan en de wp draait nu nagenoeg de hele dag. maar gezien de hoge luchtvochtigheid en de relatief oppervlakkige buizen op de verdieping zie ik daar nu de buizen dankzij lichte condens.

Waar kan ik de huidige T aanvoer en T retour zien? Wat kan ik doen om de lage waarde van T aanvoer wat op te krikken zodat ik mijn condens kwijt ben?

Ik ben al vollop aan het ventileren om het vocht zoveel mogelijk uit huis te krijgen om ook die kant te bestreiden.

• PappleD
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 28-08 20:23
Ondertussen aanvoer en retour gevonden!

T aanvoer is 17 graden. Retour is 24. Maar de pomp draait niet.

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 28-08 08:06
Ook ik heb vragen over de vloerkoeling om die beter te leren begrijpen:
debiet, Cool-ΔT en dauwpunt (7 kW, alleen vloerverwarming)

Ik ben bezig om onze vloerkoeling beter te begrijpen en efficiënter te laten lopen.
Alleen vloerverwarming, geen radiatoren. Warmtepomp Panasonic Aquarea 7 kW, 7H series.

Wat ik meet
Screenshot 1 — installateurmenu (Service Cloud):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sC3a1pi_HZ2XJvwtZrIhnUoiF8A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HrBwd8QtNOkOWKVKNOjZLU9X.png?f=fotoalbum_large

• ΔT voor koelen aan: **1 °C**
• Zone1 watertemperatuur koelen: **15 °C** (Direct)
• Buitentemp. koel/verw: **17 °C**

Screenshot 2 — Service Cloud grafiek (21 juni, koelen):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m5a0Bb9ZcC4oVkywcCSIq6Vye5A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xy0isk8FfHahdvsqHd4h2uEZ.png?f=fotoalbum_large

• Debiet ~**10 L/min**
• Aanvoer ~17,75 °C / retour ~18,25 °C → gemeten ΔT ~**0,5 °C**
• Modus koelen (3), compressor wisselt (niet constant aan)

Screenshot 3 — @edterbak's Node Red (koel-overzicht):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vpzHrGsu_bMGMdIIrw7Fz6-M8oc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DFZJSLVkW90exO1LuRmwLFsn.png?f=fotoalbum_large

• Cool delta: **1 °C**
• Setpoint final: **~15 °C** (dauwpunt ~14,5 °C + marge)
• Ruimte: **~23 °C**, koelen actief

Cool-ΔT staat dus op 1 °C (Panasonic default). Eerder even hoger gezet om te testen; weer terug naar 1 °C.

Waar ik mee zit
Koelen en verwarmen gaan via dezelfde leidingen en pomp. Toch voelt het alsof koelen “andere instellingen” vraagt:
• Bij verwarmen: flinke temperatuurverschil in het water (richting 5 °C ΔT) en meer vermogen (~7 kW)
• Bij koelen: veel minder vermogen (~2–3 kW bij vloer), kleine ΔT in het menu (1 °C), en aanvoer beperkt door dauwpunt

Rekenen kan met:
**kW = debiet [L/min] × 4,186 × ΔT / 60**

Bij 20 L/min en ΔT 1 °C ≈ 1,4 kW — logisch dat koelen hydraulisch anders is dan verwarmen.

Wat ik zie: ~10 L/min met ΔT ~0,5 °C. Dat is dicht bij de 1 °C-streef, maar het totale koelvermogen blijft laag. Soms draait de pomp door terwijl de compressor uit staat — herkenbaar voor vloer-only?

Wat ik wil bereiken
Vloerkoeling efficiënter, zonder fysieke wijzigingen aan verdeler of leidingen:
  • debiet en ΔT in balans — niet onnodig hard pompen
  • aanvoer zo koud mogelijk, maar veilig boven dauwpunt
  • compressor/pomp niet harder laten draaien dan de vloer nuttig kan opnemen
Mijn vragen
  • Wat doet “ΔT voor koelen aan” (1–7 °C) in de praktijk? Stuurt dat vooral de pomp, de compressor, of allebei?
  • Helpt het om Cool-ΔT te verhogen (2, 3 of 4 °C)? Krijg je dan echt meer koelvermogen in de vloer, of vooral een andere gemeten ΔT? Ik lees in dit topic ook wisselende meningen (1 °C vs hoger).
  • Pump Flowrate Mode op DeltaT — is dat aan te raden bij alleen vloerverwarming, of beter een vaste lagere flow?
  • Is koelvermogen efficiënter én hoger te krijgen door pompsnelheid te sturen (debiet regelen op gemeten ΔT of berekend kW), of doet de Panasonic dat zelf voldoende via Cool-ΔT en flowrate mode?
  • Is ΔT ~0,5 °C bij 10 L/min normaal bij streef 1 °C, of teken dat de vloer weinig opneemt?
  • Hoe verhogen jullie het nuttige koelvermogen als aanvoer door dauwpunt rond ~15 °C blijft hangen?
Screenshots staan hierboven als aanleiding.

Alle ervaring met vloerkoeling op Panasonic welkom — vooral wie dit via Service Cloud instelt (zonder Node-RED).

(y)

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 15:58

martijn v o

Certified by Enphase

Hier draait de vloerkoeling op vaste ingestelde tempeatuur van 16 graden en pomp op delta T van 4, De rest doet hij het automatisch.

Als je vermogen wil verhogen kun je dat op twee manieren doen:

1- delta T groter maken (vanuit de machine gezien dan) je moet het wel kunnen afgeven/kwijt kunnen natuurlijk.

2- pompliters verhogen.

Je machine werkt het meest efficient op 19/20 Hz en dan de delta T zien uit te vogelen zodat hij met minimale liters zijn minimum vermogen kan blijven draaien. Dan heb je weinig pompenergie maar ook weinig compressor energie en de ventilator is dan samen met de condensor (ik noem dat maar zo maar ik bedoel dat ding buiten) ook overgedimensioneerd omdat hij niet op vol vermogen draait.

Ik draaide vandaag dit:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5hTdEgofh3VzAMFey1kUpMDpAjU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6VxsZx8t3bFSBaap6kFKAugs.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C1HUrPX_s3KBx8Ai5SZhp2C86QI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Rs3IhEzImZEqEEZZlRONceXl.png?f=fotoalbum_large

Omdat de machine staat ingesteld op aanvoer 16 graden en hij op minimum draait, gaat de aanvoertemperatuur geleidelijk steeds verder naar beneden. Hij stopt als de aanvoer 3 minuten onder de 14 graden komt. Pas na een dag soms twee dagen draaien zie je de condens op de vloer komen waar de aanvoerbuizen lopen. Ik heb overal PVC dus dat is geen probleem.

Dit koelt heel erg goed, maar (alle) vloerkoeling heeft een nadeel: je vocht gaat niet weg en wordt relatief steeds hoger. Als het langer warm blijft zoals nu komend weekend en week, dan krijg je dat steeds sneller.

Gelukkig heb ik de beschikking over een viertal fancoil units in huis, dus morgen gaan we actief ontvochtigen. Ik stuur dan de vloer dicht en de fancoils open, zet het setpoint voor koelen naar direct 7 graden (delta T blijft staan op 4) en dan haal je actief het vocht weg en kun je weer 2 dagen op de vloer koelen.

Antwoorden:

Mijn vragen
  • Wat doet “ΔT voor koelen aan” (1–7 °C) in de praktijk? Stuurt dat vooral de pomp, de compressor, of allebei?
    • die is voor de pomp. De compressor wordt aangestuurd door de gewenste aanvoertemperatuur
  • Helpt het om Cool-ΔT te verhogen (2, 3 of 4 °C)? Krijg je dan echt meer koelvermogen in de vloer, of vooral een andere gemeten ΔT? Ik lees in dit topic ook wisselende meningen (1 °C vs hoger).
    • ja delta T is 4 zou ik proberen.
  • Pump Flowrate Mode op DeltaT — is dat aan te raden bij alleen vloerverwarming, of beter een vaste lagere flow?
    • ik zou delta T 4 doen voor zowel koelen als verwarmen
  • Is koelvermogen efficiënter én hoger te krijgen door pompsnelheid te sturen (debiet regelen op gemeten ΔT of berekend kW), of doet de Panasonic dat zelf voldoende via Cool-ΔT en flowrate mode?
    • koelvermogen hoger is iets anders dan effecienter, het is of hoog koelvermogen en dan heel veel liters en dat is niet efficient of het is effecient dan is het zo weinig mogelijk liters maar dat is dan een laag koelvermogen. Ik zou kiezen voor efficient. Het is beter om de machine laag en lang te laten werken dan kort en hevig. Koelvermogen afgifte van de vloer is ongeveer 20 Watt/m2. Verwarmen is veel meer.
  • Is ΔT ~0,5 °C bij 10 L/min normaal bij streef 1 °C, of teken dat de vloer weinig opneemt?
    • delta T is te laag moet hoger. begin eens met 4.
  • Hoe verhogen jullie het nuttige koelvermogen als aanvoer door dauwpunt rond ~15 °C blijft hangen?
    • Niet mogelijk, dan moet je ontvochtigen.

[ Voor 28% gewijzigd door martijn v o op 21-06-2026 23:31 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-08 14:29

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Heren,

Ik gebruik de WP (J 9kW) al jaren met plezier om te verwarmen. Maar wil nu toch ook gaan koelen; ondanks dat het minder optimaal is (vloerverwarming beneden, boven grote radiatoren). Maar ik gebruik nu een modus en moet wijzigen om ook te kunnen koelen. Hoe kan ik nu eenvoudig dit wijzigen zonder dat ik het in de winter niet warm krijg en dan enorm moet tunen of kunsten uithaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_e6eh9RUL5ScNKG-ngCNX-cMZwM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4e3fr4XpcmBgxoqt7grxPfY9.png?f=fotoalbum_large

Ik weet dat ik op de controller ook nog wijzigingen moet doen. Maar dat moet goed komen.

[ Voor 3% gewijzigd door imdos op 22-06-2026 08:17 . Reden: toevoeging situatie ]

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 28-08 08:06
martijn v o schreef op zondag 21 juni 2026 @ 23:17:
Hier draait de vloerkoeling op vaste ingestelde tempeatuur van 16 graden en pomp op delta T van 4, De rest doet hij het automatisch.

Als je vermogen wil verhogen kun je dat op twee manieren doen:

1- delta T groter maken (vanuit de machine gezien dan) je moet het wel kunnen afgeven/kwijt kunnen natuurlijk.

2- pompliters verhogen.

Je machine werkt het meest efficient op 19/20 Hz en dan de delta T zien uit te vogelen zodat hij met minimale liters zijn minimum vermogen kan blijven draaien. Dan heb je weinig pompenergie maar ook weinig compressor energie en de ventilator is dan samen met de condensor (ik noem dat maar zo maar ik bedoel dat ding buiten) ook overgedimensioneerd omdat hij niet op vol vermogen draait.

Ik draaide vandaag dit:[Afbeelding]

[Afbeelding]

Omdat de machine staat ingesteld op aanvoer 16 graden en hij op minimum draait, gaat de aanvoertemperatuur geleidelijk steeds verder naar beneden. Hij stopt als de aanvoer 3 minuten onder de 14 graden komt. Pas na een dag soms twee dagen draaien zie je de condens op de vloer komen waar de aanvoerbuizen lopen. Ik heb overal PVC dus dat is geen probleem.

Dit koelt heel erg goed, maar (alle) vloerkoeling heeft een nadeel: je vocht gaat niet weg en wordt relatief steeds hoger. Als het langer warm blijft zoals nu komend weekend en week, dan krijg je dat steeds sneller.

Gelukkig heb ik de beschikking over een viertal fancoil units in huis, dus morgen gaan we actief ontvochtigen. Ik stuur dan de vloer dicht en de fancoils open, zet het setpoint voor koelen naar direct 7 graden (delta T blijft staan op 4) en dan haal je actief het vocht weg en kun je weer 2 dagen op de vloer koelen.

Antwoorden:

Mijn vragen
    • die is voor de pomp. De compressor wordt aangestuurd door de gewenste aanvoertemperatuur
    • ja delta T is 4 zou ik proberen.
    • ik zou delta T 4 doen voor zowel koelen als verwarmen
    • koelvermogen hoger is iets anders dan effecienter, het is of hoog koelvermogen en dan heel veel liters en dat is niet efficient of het is effecient dan is het zo weinig mogelijk liters maar dat is dan een laag koelvermogen. Ik zou kiezen voor efficient. Het is beter om de machine laag en lang te laten werken dan kort en hevig. Koelvermogen afgifte van de vloer is ongeveer 20 Watt/m2. Verwarmen is veel meer.
    • delta T is te laag moet hoger. begin eens met 4.
    • Niet mogelijk, dan moet je ontvochtigen.
dankjewel Martijn , ik ga je adviezen opvolgen (y)

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

• Sjoerke
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 27-06 15:18
*knip*

[ Voor 92% gewijzigd door twain4me op 24-06-2026 12:25 . Reden: offtopic ]

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:05
TomN87 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 16:49:
Vraagje, ik heb onlangs mijn Panasonic Aquarea in gebruik genomen en ik krijg nu storing F12 (hoge druk). Hieronder de grafiek met de waarde tijdens de storingsmelding. Heeft iemand een idee waar ik het moet zoeken?

[Afbeelding]
Ik heb hetzelfde probleem gehad: nMad in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 3"

Uiteindelijk is hier via DHPS een Panasonic monteur geweest die een firmware update heeft uitgevoerd. Tevens de DHW capaciteit van variabel naar standaard gezet op zijn aanbeveling. Sindsdien is dit probleem nooit meer voorgekomen. Ook niet bij deze hoge temperaturen.

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla MY LR AWD ‘26 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

• WOrange
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-08 10:23
FransvWoerkom schreef op zondag 21 juni 2026 @ 01:23:
[...]

Kijk vooral eens naar de retourtemperatuur. Als die al heel snel ook 17,5° is, dan neemt het water dus geen warmte meer uit de vloer en stopt de compressor. Misschien kun je spelen met instelling van flow of dT of kijken wat er gebeurt als je de Ta (tijdelijk) op 10° zet. Laat de pana ook zelf eens bepalen wat een geschikte flow en dT is. Kijk ook eens naar het koelvermogen op de controller. Hij zou 3kW wel moeten kunnen volhouden. Heb je behalve de controller ook monitoring/logging?
Dank voor je reactie. Ik heb wat instellingen aangepast vanmorgen.
Flow: 55%
Delta-T: 3 graden
Setpoint: 10 graden
Override Safety aangezet (anders ging hij alsnog boven het dauwpunt van momenteel 19,22 graden zitten).

Resultaat, hij draait nu een uur en dit zijn de waarden:
Inlet: 19 graden
Outlet: 15,75 graden
Flow: 30 L/min
Frequentie: 40 Hz

De vloer voelt koel aan, maar (nog) niet nat. Voor de veiligheid heb ik het setpoint op 18 graden gezet (nog steeds wel onder het dauwpunt) en nu stopt de compressor. Logisch waarschijnlijk ivm. actuele Outlet van 15,75 graden. Maar het kan dus blijkbaar wel werken, zij het mogelijk niet helemaal veilig. Nu nog even testen/nadenken of ik hem toch wel relatief laag kan zetten en de vloer in de gaten houden.
Voor nu in ieder geval even op 17 graden gezet zodat hij weer start en dan even blijven checken.

Verder nog tips? :)

[ Voor 3% gewijzigd door WOrange op 24-06-2026 13:27 . Reden: Actuele status toegevoegd ]

Oriëntatie warmtepomp woning 1980

• TomN87
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16:19
nMad schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 07:06:
[...]

Ik heb hetzelfde probleem gehad: nMad in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 3"

Uiteindelijk is hier via DHPS een Panasonic monteur geweest die een firmware update heeft uitgevoerd. Tevens de DHW capaciteit van variabel naar standaard gezet op zijn aanbeveling. Sindsdien is dit probleem nooit meer voorgekomen. Ook niet bij deze hoge temperaturen.
Ok ik heb de pomp snelheid naar max gezet en sindsdien is het niet meer gebeurd

• nMad
TomN87 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 19:19:
[...]

Ok ik heb de pomp snelheid naar max gezet en sindsdien is het niet meer gebeurd
Oké fijn. Maar de pompsnelheid is wat anders dan DHW variabel vs standaard instelling waar ik het over had.

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla MY LR AWD ‘26 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

• Perzikvrucht
  • Laatst online: 09:29
Ik wil mijn warmtepomp graag gebruiken voor vloerkoelijg. De vloer is geschikt en de warmtepomp ook. Ik heb het nu zo ingesteld maar de temperatuur (middenste vakje, voor zover ik weet is dit de aanvoertemperatuur) blijft hoog, d.w.z, niet de ingestelde waarde van 19 graden (en dus geen koeleffect?).

Ik gebruik voor koel temperatuur geen stooklijn maar de 'direct' functie ingesteld op 19 graden. Delta T is 3 graden. Dit waren de instellingen bij oplevering.

Is de koeling nu actief?

Is een stooklijn voor koelen aan te raden ipv de direct functie? Zo ja, welke getallen (nieuwbouwhuis 2025)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PbS0nGEl5o7gPKdijuKw_I0TI98=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JLHOo23EV43HXcDLdqGeJV61.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Perzikvrucht op 29-06-2026 16:36 ]

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
Perzikvrucht schreef op maandag 29 juni 2026 @ 16:10:
Ik wil mijn warmtepomp graag gebruiken voor vloerkoelijg. De vloer is geschikt en de warmtepomp ook. Ik heb het nu zo ingesteld maar de temperatuur (middenste vakje, voor zover ik weet is dit de aanvoertemperatuur) blijft hoog, d.w.z, niet de ingestelde waarde van 19 graden (en dus geen koeleffect?).

Ik gebruik voor koel temperatuur geen stooklijn maar de 'direct' functie ingesteld op 19 graden. Delta T is 3 graden. Dit waren de instellingen bij oplevering.

Is de koeling nu actief?

Is een stooklijn voor koelen aan te raden ipv de direct functie? Zo ja, welke getallen (nieuwbouwhuis 2025)?

[Afbeelding]
Zet hem eens omlaag want er staat geen pijl bij je koelmodus.

• PMeij
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 00:49
Wie heeft er ervaring met een driewegklep in het watercircuit om naar koelen om te schakelen?

Ik ben van plan om een forse fancoil boven in huis te monteren en daar dan mee te koelen. De driewegklep moet er dan voor zorgen dat de waterflow alleen naar de fancoil gaat in koelmodus en de fancoil in serie met het CV circuit komt bij verwarmen.
Waar ik mee zit is dat de driewegklep eigenlijk dichtbij de monoblock warmtepomp moet komen (buiten op het platte dak). Dat betekent een uitdaging om 'm droog te houden en de vraag daarbij is altijd hoe dat met condens gaat uitpakken. Natuurlijk kan die een behoorlijk stukje ingepakt worden maar je wilt ook geen condenswater in de motor / actuator.

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase

Kun je nog kiezen hoe je de driewegklep gaat monteren? Dus motor omhoog of motor opzij?

Je kunt ook twee keer een tweeweg nemen, dan ben je wat flexibeler in plaatsing mogelijk.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• Perzikvrucht
Draakje5 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 20:05:
[...]

Zet hem eens omlaag want er staat geen pijl bij je koelmodus.
Wat dien ik precies om laag te zetten?

• Draakje5
Perzikvrucht schreef op maandag 29 juni 2026 @ 21:09:
[...]

Wat dien ik precies om laag te zetten?
De gevraagde temperatuur op je thermostaat.

• Perzikvrucht
Draakje5 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 21:12:
[...]

De gevraagde temperatuur op je thermostaat.
Dat heb ik gedaan (kamerthermostaten). Daar zie ik ook het koelsymbool, maar de aanvoertemperatuur lijkt niet te kloppen.

• PMeij
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 00:49
martijn v o schreef op maandag 29 juni 2026 @ 20:59:
Kun je nog kiezen hoe je de driewegklep gaat monteren? Dus motor omhoog of motor opzij?

Je kunt ook twee keer een tweeweg nemen, dan ben je wat flexibeler in plaatsing mogelijk.
Dank voor je reactie. Motorpositie kiezen zal wel lukken verwacht ik. Omhoog lijkt dan natuurlijk het beste alternatief. Geen idee hoeveel 'koudegeleiding' er via de constructie nog bij de motor terechtkomt dan.

• Blune
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:47
Hoeveel lengte kabel heb je ongeveer nodig vanaf de doorvoer tot aan de prinplaat/voeding?

Moet kabels gaan leggen, dus moet weten hoeveel kabel ik buiten ongeveer over moet houden. Voor de elektra is het makkelijker wat over te houden, maar voor de kabel voor de CZ TAW zou ik wel eens lengte tekort kunnen gaan komen.

• Draakje5
Wat doen jullie tijdens zomervakantie als je 2 weken weg bent?

Koelen/verwarmen zet ik uit lijkt me logisch.

Moet ik de boiler normaal laten werken met iedere maandag een legionellarun en standaard op 52grd houden? Of kan ik 1 dag voor terugkomst de legionellarun laten uitvoeren en de rest van de periode gewoon uit of laag op 40grd?

[ Voor 22% gewijzigd door Draakje5 op 10-07-2026 07:31 ]

• mar-10
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:32
Draakje5 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 07:30:
Wat doen jullie tijdens zomervakantie als je 2 weken weg bent?

Koelen/verwarmen zet ik uit lijkt me logisch.

Moet ik de boiler normaal laten werken met iedere maandag een legionellarun en standaard op 52grd houden? Of kan ik 1 dag voor terugkomst de legionellarun laten uitvoeren en de rest van de periode gewoon uit of laag op 40grd?
Ik heb de warmtepomp helemaal uitstaan, ook geen legionellarun. Ik slinger de boiler via Heishamon weer aan zodra ik op het vliegveld ben.

Wat betreft legionella: ook koud water remt de groei, in lauw tot warm water groeit het snel. Ik heb daarom het hele SWW-vat koud getrokken door warm te tappen tot het echt koud uit de kraan kwam. Dit duurde wel langer dan ik verwacht had.

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12:11
@mar-10 hoop gedoe voor die 2 weken...
@Draakje5 ik doe helemaal niks, laat de boel lekker de boel. Dat ie elke dag even bijwarmt (op PV-stroom die niet gebruikt wordt) is prima. En ook legionellarun mag gewoon doorgaan, dan hoeft ie de paar dagen daarna even niet bij te warmen.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

• mar-10
MisterMailman schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 09:07:
@mar-10 hoop gedoe voor die 2 weken...
@Draakje5 ik doe helemaal niks, laat de boel lekker de boel. Dat ie elke dag even bijwarmt (op PV-stroom die niet gebruikt wordt) is prima. En ook legionellarun mag gewoon doorgaan, dan hoeft ie de paar dagen daarna even niet bij te warmen.
Bij goede legionellapreventie hoort ook het laten doorstromen van alle leidingen. Enkel de boiler verwarmen kan juist wat plekken geven waar je een goede kweektemperatuur in staand water hebt, bijvoorbeeld in de afgaande leiding.

Dus: na thuiskomst alles goed spoelen, ongeacht wel/niet legionellarun

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:41
Die 2 a 3 weken groeit legionella niet zo snel.

Als je langer dan 3 weken weg gaat zou ik zeker spoelen.

Legionella kwam voornamelijk voor in sporthallen die 6 weken niet gebruikt werden.

• Wollie91
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-08 09:41
Hoi allemaal,

Familie van mij heeft een Panasonic Aquarea J serie warmtepomp (WH-SDC0305J3E5). Deze warmtepomp is voorzien van een extra printplaat waardoor hij ook kan koelen gaven ze aan.

Ze hebben aan mij gevraagd of ik dit wil instellen. Geen probleem natuurlijk maar hebben jullie wat tips qua instellingen zodat het gewoon in een keer werkt? Het hoeft niet optimaal zijn naar gewoon veilig en goed werken. Geen risico op condens en daarnaast moet het vooral simpel zijn.
  1. Welke modus kiezen jullie? Auto modus of specifiek koelen?
  2. Wat te doen qua temperatuur instellingen/ stooklijn etc.?
  3. Overige tips?
Alvast bedankt!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:14
Wollie91 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 22:05:
Hoi allemaal,

Familie van mij heeft een Panasonic Aquarea J serie warmtepomp (WH-SDC0305J3E5). Deze warmtepomp is voorzien van een extra printplaat waardoor hij ook kan koelen gaven ze aan.

Ze hebben aan mij gevraagd of ik dit wil instellen. Geen probleem natuurlijk maar hebben jullie wat tips qua instellingen zodat het gewoon in een keer werkt? Het hoeft niet optimaal zijn naar gewoon veilig en goed werken. Geen risico op condens en daarnaast moet het vooral simpel zijn.
  1. Welke modus kiezen jullie? Auto modus of specifiek koelen?
  2. Wat te doen qua temperatuur instellingen/ stooklijn etc.?
  3. Overige tips?
Alvast bedankt!
Elke aquarea warmtepomp kan koelen. Ook zonder uitbreidingsprint. Misschien bedoelde de installateur dat je met een uitbreidingsprint een 2e zone kunt maken; bijvoorbeeld voor koeling met fancoils.

Hoe je de wp instelt voor koelen en wat je in de gaten moet houden, is erg afhankelijk van de warmte/koude afgiftelichamen. Vloerverwarming, convectoren, radiatoren of fancoils. Zie de discussie hier vanaf eind mei.

Ik zou auto niet gebruiken. Dan heb je kans dat de warmtepomp 's nachts als het buiten afkoelt tot 14° gaat verwarmen. De meesten zetten de aanvoertemperatuur zonder stookcurve op direct en houden hun installatie in de gaten of er condens optreedt. Dat laatste gebeurt bij radiatoren eerder dan bij de vloer, maar bij de vloer moet je de retourtemperatuur in de gaten houden.

Koelen van het huis door 's nachts de ramen open en/of de ventilator hoog te zetten is effectiever dan met de warmtepomp. De afgifte van warmte aan de lucht door convectoren, radiatoren en vloerverwarming is veel efficienter dan de opname van warmte uit de lucht. Bovendien wordt de gevoelstemperatuur grotendeels bepaald door de warmtestraling. Koudestraling bestaat niet.

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-08 23:32
FransvWoerkom schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:12:
[...]

Elke aquarea warmtepomp kan koelen. Ook zonder uitbreidingsprint. Misschien bedoelde de installateur dat je met een uitbreidingsprint een 2e zone kunt maken; bijvoorbeeld voor koeling met fancoils.

Hoe je de wp instelt voor koelen en wat je in de gaten moet houden, is erg afhankelijk van de warmte/koude afgiftelichamen. Vloerverwarming, convectoren, radiatoren of fancoils. Zie de discussie hier vanaf eind mei.

Ik zou auto niet gebruiken. Dan heb je kans dat de warmtepomp 's nachts als het buiten afkoelt tot 14° gaat verwarmen. De meesten zetten de aanvoertemperatuur zonder stookcurve op direct en houden hun installatie in de gaten of er condens optreedt. Dat laatste gebeurt bij radiatoren eerder dan bij de vloer, maar bij de vloer moet je de retourtemperatuur in de gaten houden.

Koelen van het huis door 's nachts de ramen open en/of de ventilator hoog te zetten is effectiever dan met de warmtepomp. De afgifte van warmte aan de lucht door convectoren, radiatoren en vloerverwarming is veel efficienter dan de opname van warmte uit de lucht. Bovendien wordt de gevoelstemperatuur grotendeels bepaald door de warmtestraling. Koudestraling bestaat niet.
Met convectors en ventilatoren is er nog wel aardig wat koelvermogen te realiseren maar idd veel minder dan voor verwarming. Ik heb 7 redelijk grote convectors en kan bij 14 graden aanvoertemperatuur het minimale vermogen van mijn WP kwijt. Maar 14 graden is eigenlijk nooit haalbaar vanwege condensatie, meestal zit ik op Ta 16-18 °C en schakelt de WP 1 x per uur in voor ~30 minuten.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, IONIQ5 84kWh PE MY26, gasloos '23

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
leidingwerk-vraagje:

ik ben mijn cv-leidingen opnieuw aan het aanleggen, nu van meerlagenbuis en dampdicht geisoleerd zodat ik met fancoils condenserend kan koelen met de panasonic :+ MAAR:

- is het absoluut noodzakelijk om op het hoogste punt qua leidingwerk een ontluchter aan te brengen of kan het ook zonder?

mijn leidingwerk begint op begane grond, gaat naar de eerste verdieping waar er meerdere fancoils zitten met elk een ontluchter. er is alleen ook 1 aftakking die nog verder omhoog gaat (26mm meerlagenbuis) tot in de nok van mijn huis, dan door een scheidingswand en aan de andere kant eerst weer 1,5m naar beneden (dit ligt allemaal op zolder). Dan een t-stuk en twee aftakkingen horizontaal die weer naar fancoil units met ontluchters gaan. Maar is het nu erg dat mijn leidingwerk een soort U-vorm maakt waarbij het hoogste punt geen ontluchter heeft?

ik heb beneden wel een automatische microbellenontluchter en vul het systeem ook van beneden.

mocht het wel nodig zijn om een ontluchter te doen, moet dat dan in zowel aanvoer/retour of alleen in de allerhoogste leiding op t hoogste punt?

• blb4
Fr33z schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 22:07:
leidingwerk-vraagje:

ik ben mijn cv-leidingen opnieuw aan het aanleggen, nu van meerlagenbuis en dampdicht geisoleerd zodat ik met fancoils condenserend kan koelen met de panasonic :+ MAAR:

- is het absoluut noodzakelijk om op het hoogste punt qua leidingwerk een ontluchter aan te brengen of kan het ook zonder?

mijn leidingwerk begint op begane grond, gaat naar de eerste verdieping waar er meerdere fancoils zitten met elk een ontluchter. er is alleen ook 1 aftakking die nog verder omhoog gaat (26mm meerlagenbuis) tot in de nok van mijn huis, dan door een scheidingswand en aan de andere kant eerst weer 1,5m naar beneden (dit ligt allemaal op zolder). Dan een t-stuk en twee aftakkingen horizontaal die weer naar fancoil units met ontluchters gaan. Maar is het nu erg dat mijn leidingwerk een soort U-vorm maakt waarbij het hoogste punt geen ontluchter heeft?

ik heb beneden wel een automatische microbellenontluchter en vul het systeem ook van beneden.

mocht het wel nodig zijn om een ontluchter te doen, moet dat dan in zowel aanvoer/retour of alleen in de allerhoogste leiding op t hoogste punt?
Of 't absoluut noodzakelijk is weet ik niet maar ik zou ontluchters plaatsen op het hoogste punt van de aanvoer en retour.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, IONIQ5 84kWh PE MY26, gasloos '23

• FransvWoerkom
blb4 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 22:17:
[...]

Of 't absoluut noodzakelijk is weet ik niet maar ik zou ontluchters plaatsen op het hoogste punt van de aanvoer en retour.
Helemaal mee eens. In zo'n verticaal stuk van 1,5m ontstaan door de drukvermindering luchtbelletjes die misschien na de u-bocht wel weer oplossen, maar bovenin ruis geven. Ooit zal iemand daar last van krijgen en houden.

De mooiste plaatjes van de juiste plaatsing vond ik in klusidee:

https://www.klusidee.nl/Forum/attachments/screenshot-2024-03-28-000814-png.79757/

Zo wordt ook rekening gehouden met het drukverlies in het t-stuk. De ontluchters komen dan aan weerszijden van de wand.

• Fr33z
  • Nu online
hmm. bedankt voor de reacties. ik ga t dan toch maar overwegen. Het is alleen heel moeilijk te maken want het komt A) in een voorzetwand en B ) moet dampdicht geisoleerd worden vanwege condens. daar toch maar eens over nadenken hoe dat zou moeten....

• Unicron
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-08 17:37
Mag ik in dit topic vragen waar de meeste mensen de Panasonic 9 kW all-in-one L-serie (R290) bestellen? https://www.rjtec-shop.eu? Ik zie hier wel iets over een VAT nummer, betekent dat ze niet aan mij als particulier leveren?

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:19
Unicron schreef op zondag 19 juli 2026 @ 10:33:
Mag ik in dit topic vragen waar de meeste mensen de Panasonic 9 kW all-in-one L-serie (R290) bestellen? https://www.rjtec-shop.eu? Ik zie hier wel iets over een VAT nummer, betekent dat ze niet aan mij als particulier leveren?
Vooral even nadenken over isde subsidie

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• FransvWoerkom
Fr33z schreef op zondag 19 juli 2026 @ 07:25:
hmm. bedankt voor de reacties. ik ga t dan toch maar overwegen. Het is alleen heel moeilijk te maken want het komt A) in een voorzetwand en B ) moet dampdicht geisoleerd worden vanwege condens. daar toch maar eens over nadenken hoe dat zou moeten....
Kun je geen leidingen in een holle plint kwijt? Dan ga je van de fancoils naar beneden en zijn de ontluchters daar voldoende. Of ingefreesd in de zoldervloer of onder de zoldervloer?

• Fr33z
  • Nu online
FransvWoerkom schreef op zondag 19 juli 2026 @ 13:39:
[...]

Kun je geen leidingen in een holle plint kwijt? Dan ga je van de fancoils naar beneden en zijn de ontluchters daar voldoende. Of ingefreesd in de zoldervloer of onder de zoldervloer?
helaas niet maar bedankt voor de interessante suggestie! aan de andere kant van de muur zit een kamer waar de leiding hoog uit moet komen en het gat in een spouwmuur is al gemaakt. Was veel gedoe hoog op een trappetje dus dat ga ik niet nog eens doen.

• Unicron
BarryH schreef op zondag 19 juli 2026 @ 11:46:
[...]

Vooral even nadenken over isde subsidie
Die is toch afhankelijk of je het laat installeren door een bedrijf en heeft niks met de webshop te maken?

• BarryH
Unicron schreef op zondag 19 juli 2026 @ 15:51:
[...]

Die is toch afhankelijk of je het laat installeren door een bedrijf en heeft niks met de webshop te maken?
Dat zou ik dus heel goed nalezen bij rvo

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 28-08 22:18

hnq

Aanschaf bij RJTec kan ook als particulier. Aanschaf mag ook zelf zonder gevaar voor subsidie. Zie de veelgestelde vragen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pR9w6kVTbbK8OlXVZQqHWajCqrA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DNoLBxXvcTNWzDLFmUT26cLD.jpg?f=fotoalbum_large

Gasloos sinds 10- 2019, Panasonic L, 7kW dhz,mg4, betaalbaargasloos.nl

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 17:59
Als je als bedrijf koopt, en je geeft ze je VAT nummer, dan mogen ze je zonder BTW leveren. Als bedrijf geef je dan zelf de BTW aan in Nederland.

Als je als particulier koopt, is dat niet van toepassing.

• Thorsd
Fr33z schreef op zondag 19 juli 2026 @ 07:25:
Het kan ook gewoon een handmatige ontluchter zijn, eventueel met een eindje leiding, als dat makkelijker isoleert.

Zonder ontluchter is niet ideaal, maar opzich krijg je de lucht meestal wel uit de leidingen door selectief wat open en dicht te zetten.

• Fr33z
  • Nu online
ik ga een klein toegansdeurtje in de voorzetwand maken en daar de ontluchter maar in doen denk ik. nu nog kiezen tussen automatisch of handmatig.maar gezien locatie denk.ik handmatig.

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 15:55
Thorsd schreef op zondag 19 juli 2026 @ 20:02:
[...]

Als je als bedrijf koopt, en je geeft ze je VAT nummer, dan mogen ze je zonder BTW leveren. Als bedrijf geef je dan zelf de BTW aan in Nederland.

op de factuur moet dan wel het VAT nummer van het bedrijf staan, en dan wordt daarmee zeer waarschijnlijk de ISDE subsidie teniet gedaan. Deze wordt namelijk aangevraagd voor particulieren op een specifiek adres.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:09

timovd

Voorsprong door techniek

Thorsd schreef op zondag 19 juli 2026 @ 20:02:
[...]

Maar dan moet je alsnog (21%) BTW gaan betalen in NL (ipv 19% in DE)

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Thorsd
Beer070 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 14:30:
[...]

op de factuur moet dan wel het VAT nummer van het bedrijf staan, en dan wordt daarmee zeer waarschijnlijk de ISDE subsidie teniet gedaan. Deze wordt namelijk aangevraagd voor particulieren op een specifiek adres.
Volgensmij kunnen bedrijven ook gewoon ISDE subsidie voor een WP aanvragen, maar de details weet ik niet.

Als het om een particuliere installatie gaat zal het bedrijf uiteraard de WP moeten doorverkopen aan de particulier, met BTW.

• Thorsd
timovd schreef op maandag 20 juli 2026 @ 15:11:
[...]

Maar dan moet je alsnog (21%) BTW gaan betalen in NL (ipv 19% in DE)
Ja, als particuliere eindgebruiker wel ja. Dan ontkom je niet aan de BTW.

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 15:55
Thorsd schreef op maandag 20 juli 2026 @ 19:40:
[...]

Volgensmij kunnen bedrijven ook gewoon ISDE subsidie voor een WP aanvragen, maar de details weet ik niet.

Als het om een particuliere installatie gaat zal het bedrijf uiteraard de WP moeten doorverkopen aan de particulier, met BTW.
ik heb net gekeken en bij bijvoorbeeld DHPS is deze unit voor min of meer dezelfde prijs te krijgen. ongeveer 5900 euro ex btw. Bij een aantal online partijen heb ik deze ook voor rond dat bedrag gezien.

• FransvWoerkom
Bij levering aan een consument in Nederland moet rjtec de Nederlandse BTW in rekening brengen en die afdragen aan de NL belastingdienst. De vraag van @Unicron zal zijn of RobertJ daar zin in heeft. Ik had begrepen: in eerste instantie niet, maar misschien heeft hij zich bedacht.

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12:11
@FransvWoerkom ik heb er 2 jaar geleden nog besteld. Klein materiaal (slangen), maar gewoon met btw op de factuur.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

• FransvWoerkom
MisterMailman schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 07:17:
@FransvWoerkom ik heb er 2 jaar geleden nog besteld. Klein materiaal (slangen), maar gewoon met btw op de factuur.
Mooi, @Unicron kan dus gewoon bij rjtec bestellen en betaalt dan aan rjtec 21% BTW. Met die factuur en de factuur van een installateur die de wp in bedrijf stelt, kan hij dus bij de RVO subsidie aanvragen.

p.s. Zes jaar geleden kreeg ik nog 2% korting omdat ik vooruit betaalde (Vorkasse).

• Unicron
FransvWoerkom schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 17:10:
[...]

Mooi, @Unicron kan dus gewoon bij rjtec bestellen en betaalt dan aan rjtec 21% BTW. Met die factuur en de factuur van een installateur die de wp in bedrijf stelt, kan hij dus bij de RVO subsidie aanvragen.

p.s. Zes jaar geleden kreeg ik nog 2% korting omdat ik vooruit betaalde (Vorkasse).
Mooi. Ik was nog wel aan het kijken of ik ook bij https://www.immotecshop24.de/ kan laten versturen want daar is die nog een stukje goedkoper. Alternatief is dat ik een busje huur en op en neer rijdt

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-08 20:42
Hoi allemaal,

Ik loop vast met de koeling van mijn Panasonic Aquarea en hoop dat iemand dit herkent en mij op de goede weg kan helpen.

Systeem:
  • Panasonic Aquarea Mono-bloc, WH-MDC09J3E5 (J-gen, R32, 9 kW)
  • Alleen vloerkoeling
  • Aansturing aan/uit via een PNI CT40 kamerthermostaat
Op de thermostaat, wordt er koeling gevraagd (koel symbool + ventilator)

Op de Panasonic interface zie ik het volgende:
  • Retour: 26 °C
  • Aanvoer: 25 °C
  • Compressorfreq: 0 Hz
  • Debiet pomp: 0,1 l/min
Instellingen die ik al gecheckt heb (staan volgens mij goed):
  • Modus staat vast op Koelen (sneeuwvlok)
  • Koel AAN: Watertemp = Direct, 18 °C (veilig boven dauwpunt voor vloerkoeling)
  • Koel AAN: ΔT = 3 °C
Maar WP springt niet aan, ben ik iets vergeten en of anders?

• FransvWoerkom
kiefty14 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 10:27:
Hoi allemaal,

Ik loop vast met de koeling van mijn Panasonic Aquarea en hoop dat iemand dit herkent en mij op de goede weg kan helpen.

Systeem:
  • Alleen vloerkoeling

Heb je koelen vrijgegeven in het custom menu? Zie service manual hfdst 15.5 "how to unlock cool mode".

Ik ken die PNI thermostaat niet. Weet je zeker dat die elektrisch goed geïnstalleerd is?

Zie verder de discussie hier eerder vanaf half juni. Om je vloer koud te krijgen heb je een lagere aanvoertemperatuur dan 18° nodig. Je moet wel uitkijken dat de bovenkant van de vloer niet onder het dauwpunt komt.

• dirkinater
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 11:26
Ik ben zit midden in mijn grootschalige renovatie en heb de All-in-One unit al op z'n plek staan en alle waterleidingen in het huis aangesloten. Nu vroeg ik me af of het tijdelijk mogelijk is om de all in one unit het tapwater al te kunenn laten verwarmen door het elektrische element zonder dat de verwarming of de buitenunit is aangesloten? Dus eigenlijk gewoon gebruiken als elektrische boiler totdat de rest af is?

Het gaat om een Panasonic L-Serie 9kW Biblok All-In-One systeem.

[ Voor 7% gewijzigd door dirkinater op 05-08-2026 18:11 ]

• FransvWoerkom
dirkinater schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 18:10:
Ik ben zit midden in mijn grootschalige renovatie en heb de All-in-One unit al op z'n plek staan en alle waterleidingen in het huis aangesloten. Nu vroeg ik me af of het tijdelijk mogelijk is om de all in one unit het tapwater al te kunenn laten verwarmen door het elektrische element zonder dat de verwarming of de buitenunit is aangesloten? Dus eigenlijk gewoon gebruiken als elektrische boiler totdat de rest af is?

Het gaat om een Panasonic L-Serie 9kW Biblok All-In-One systeem.
Ik denk niet dat er in de tank een verwarmingselement zit. In de Service Manual zie ik noch op het blokschema op blz 134, noch op het detailschema een paar bladzijden verder een afzonderlijke tankheater. Bij eerdere serie werd die aangesloten op de hoofdprint op een circuit dat gevoed wordt via PS2. Bij de ADC0509L zie ik daar alleen de backup heater. Ik denk dat ze een afzonderlijke tankheater niet nodig vonden omdat de L serie al een temperatuur haalt die hoog genoeg is voor legionella bestrijding.

• TomN87
Vraagje, had hem eerst op het Heishamon topic geplaatst maar het past hier beter. Ik heb nu een aantal maanden mijn warmtepomp (Panasonic WH-MDC09J3E5) draaien. Ik gebruik deze zowel voor SWW als verwarming. Ik heb een 300 liter boiler die ik indirect verwarm met de warmtepomp. Wat me echter tot op heden nog steeds niet gelukt is is het draaien van de legionella run. De backup heater slaat gewoon niet aan. Het volgende is reeds gedaan:
  • In het 'installateursmenu' d.m.v. de toetsencombinatie op de controller de backup heater geactiveerd.
  • De juiste instellingen toegepast in de service cloud
  • Legionella run geprogrammeerd via de 'agenda' op de controller
  • Backup heater zit op een aparte groep dus uiteraard in de warmtepomp gecontroleerd of er spanning op deze groep staat.
  • Backup element doorgemeten hier meet ik weerstand tussen AC2-N2 en HT1-L3
  • OLP (thermische beveiliging) is ook gecontroleerd en deze is niet geactiveerd
  • Heb een keer een de eprom gereset en alles opnieuw ingesteld.

Iemand nog suggesties?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kKvzzJr3UNsxuaBOHCMPBRmpfMQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0GWEqMuGhr9bCeKbxa6CjCFj.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t_LeHVBxOm3DBYAcR2uojR2vAWw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YIZxzcsVCI2BJ5SZT8In3IMP.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gVtgMmtC8leJsVlmXa82twDKoIk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rZB7mPwIsjIYLntT1iqbI7qF.png?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nX-uiQwoP0glJLVv-4ixOEa9Xdc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PxtCuRH0sjpe3ZzxrvN60f6k.png?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KX39YW02ID1WUS2UCJBzeDuAvk0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/izPAia5g2QZZLAaJiRbeXv3G.jpg?f=fotoalbum_large

• BarryH
Is het niet de tank verwarming intern die het issue is ( je wil toch op de buh in de wp draaien?)

• TomN87
BarryH schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 21:12:
Is het niet de tank verwarming intern die het issue is ( je wil toch op de buh in de wp draaien?)
Met intern bedoeld met de interne heater van de Panasonic, ik heb geen externe heater

• BarryH
TomN87 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 21:14:
[...]

Met intern bedoeld met de interne heater van de Panasonic, ik heb geen externe heater
Als het me goed herinner is dat in de nl interface dubbelzinnig vertaald, dus kijk het na in de service manual

• TomN87
BarryH schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 21:37:
[...]

Als het me goed herinner is dat in de nl interface dubbelzinnig vertaald, dus kijk het na in de service manual
Intern is de heater in de warmtepomp

• Hiliick
  • Laatst online: 15:39
TomN87 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 21:02:
Vraagje, had hem eerst op het Heishamon topic geplaatst maar het past hier beter. Ik heb nu een aantal maanden mijn warmtepomp (Panasonic WH-MDC09J3E5) draaien. Ik gebruik deze zowel voor SWW als verwarming. Ik heb een 300 liter boiler die ik indirect verwarm met de warmtepomp. Wat me echter tot op heden nog steeds niet gelukt is is het draaien van de legionella run. De backup heater slaat gewoon niet aan. Het volgende is reeds gedaan:
  • In het 'installateursmenu' d.m.v. de toetsencombinatie op de controller de backup heater geactiveerd.
  • Backup heater zit op een aparte groep dus uiteraard in de warmtepomp gecontroleerd of er spanning op deze groep staat.

Iemand nog suggesties?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Het enigste wat ik bij jou anders zie staan dan bij mij is bij de optie Tank verwarming "intern" staat, ik heb hem op "extern" staan dan komt er nog een optie bij "heater on:" deze heb ik op 20 min.

• Thorsd

Iemand nog suggesties?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

In het gebruikers menu zit ook nog een instelling om de sterilisatie aan/uit te zetten; verder moet de sterilisatietijd overlappen met de SWW opwarmperiode als je deze met de timer bedient.

• TomN87
Hiliick schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 14:19:
[...]

Het enigste wat ik bij jou anders zie staan dan bij mij is bij de optie Tank verwarming "intern" staat, ik heb hem op "extern" staan dan komt er nog een optie bij "heater on:" deze heb ik op 20 min.
Heb hem nu op extern staan op 20 minuten, gebeurd echter niets, na 23 minuten stopt de warmtepomp ermee, pomp blijft draaien maar backup heater komt niet in. na een aantal minuten komt gaat de warmtepomp weer draaien.

Moet echt op internal staan zoals ik hier lees, weet je zeker dat je geen externe verwarming in de SWW tank hebt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BE3vHXplpsSb0GhUG3ssVSU2of0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/K041LOSE83Zh3E4vzwX3NU7F.png?f=fotoalbum_large

Heb het voor de zekerheid wel getest met external setting:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0R5wkZRdt3ygp76w6bFSVZte68g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uZ9ieGsbmBk4QSP1DeZjyjfD.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HgRZuFQskPIgiZKef8UmaLoPhPw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PseuGRSerT6184KRt7bq5jPL.png?f=fotoalbum_large na 23 minuten stopt de compressor maar blijft de pomp draaien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ciUMeVgOjp2EDSMZdGoASKmtAkY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fSwK9ENMwOjfgFQpxO5X8VVT.png?f=fotoalbum_large

Na de bovenstaande pauze gaat hij weer verder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cpb3hC_6jP_0qHpf9LKE4cDHUvQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JQnj38THfKuWyH1l8poTNMSG.png?f=fotoalbum_large Hieronder de logging

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q5JyWzDB5tGhh6UfQ7xACWjELIw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cdx1qrS3qkJiRTk3rpvLzXoe.png?f=fotoalbum_large

UPDATE: 14-08-2026

Vandaag extra meting uitgevoerd op de unit zelf.
  • legionella run geforceerd gestart;
  • compressor draait een aantal minuten;
  • daarna gaat compressor uit maar pomp blijft draaien;
  • hier zou de backup verwarming moeten aangaan;
  • meting uitgevoerd op de printplaat (pomp blijft ondertussen al een uur draaien omdat de unit wacht tot het doel van 65 graden wordt bereikt of de maximale tijd is verstreken)
  • Contact RY-HT (L3) schakelt niet hierdoor komt er geen spanning op de back-up heater te staan. Uiteraard staat er over HT1-L3 en AC2-N2 wel spanning.
  • Conclusie contact RY-HT L3 schakelt niet

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nX-uiQwoP0glJLVv-4ixOEa9Xdc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PxtCuRH0sjpe3ZzxrvN60f6k.png?f=fotoalbum_large
UPDATE 15-08-2026

De volgende dingen heb ik nog uitgesloten:
  • Force heater bedienen op display zorgt ervoor dat de backup verwarming inschakelt en om en nabij 3000 watt vermogen trekt, verwarming is hardwarematig in orde.
  • Bij een geforceerde desinfectie start de backup heater echter niet en wordt de desinfectie temperatuur niet gehaald

[ Voor 29% gewijzigd door TomN87 op 15-08-2026 08:59 ]

• Hiliick
  • Laatst online: 15:39
Excuus, ik heb uw eerste bericht verkeerd gelezen, je wil met de BUH die in de WP zit de SWW naar een hogere temperaturen brengen i.p.v. met de heater die in de SWW zit. De setting die ik voorstelde is idd voor de heater in de SWW zelf.

Het enigste wat ik zelf merkte tijdens installatie is dat de controler soms de settings in de service cloud tegen spreekt. Goed om te kijken wat je daar hebt ingesteld vs. de service cloud.

• Elsdeniep
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 25-08 08:54
kiefty14 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 10:27:
Hoi allemaal,

Systeem:
  • Alleen vloerkoeling

Heb je in dit menu de koelfunctie ingesteld?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zw6PYsCNGqGbepRkdwVW4lYXzy4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oU9Wy288fUdeWX3XieNMx1xh.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bRJ_pe172YDt5ukElG_lRVN5pY8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XrFo8nsj8Rlga5yF3FsICiE0.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Elsdeniep op 15-08-2026 22:29 ]

• FransvWoerkom

Iemand nog suggesties?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Je schrijft "Legionella run geprogrammeerd via de 'agenda' op de controller". Bedoel je de gewone weekagenda? @Thorsd schreef het ook al: Voor sterilisatie is een aparte agenda die je moet instellen Installateur>Bedrijfsinst>Tapwater>Sterilisatie. Daarnaast moet je als Gebruiker>Functie inst.>Sterilisatie en Gebruiker>functie>Back-up heat vrijgeven en ervoor zorgen dat op de gewenste sterilisatietijd de mode Tank aan staat.

• TomN87
FransvWoerkom schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 01:03:
[...]

Je schrijft "Legionella run geprogrammeerd via de 'agenda' op de controller". Bedoel je de gewone weekagenda? @Thorsd schreef het ook al: Voor sterilisatie is een aparte agenda die je moet instellen Installateur>Bedrijfsinst>Tapwater>Sterilisatie. Daarnaast moet je als Gebruiker>Functie inst.>Sterilisatie en Gebruiker>functie>Back-up heat vrijgeven en ervoor zorgen dat op de gewenste sterilisatietijd de mode Tank aan staat.
Klopt deze agenda had ik ook ingesteld, ook de backup heater was reeds vrij gegeven. Hier start helaas geen desinfectie.

• FransvWoerkom
TomN87 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 20:43:
[...]

Klopt deze agenda had ik ook ingesteld, ook de backup heater was reeds vrij gegeven. Hier start helaas geen desinfectie.
In de service cloud kun je in de grafiek zien of de pana-logica de bu-heater probeert aan te zetten. Als dat het geval is, dan ligt het aan het relais, de heater of timing (te kort tijd voor sterilisatie). Als de heater niet wordt aangestuurd, dan ligt het aan de instellingen. In het laatste geval is dan nog de vraag of het aan de instellingen op de controller ligt of de aansturing vanuit de heishamon. Ik zie een schuifje bij "Force Sterilisation". Als je dat via de Service Cloud doet,dan is dat niet echt dwang, maar meer een aanvraag. Het kan dan nog een tijd duren voordat die sterilisatie daadwerkelijk begint. Je kunt in de Service cloud ook zien of de pana denkt dat hij aan het steriliseren is. Ik heb uit je screenshots het idee dat hij sww aan het verwarmen is en stopt als Ta maximaal is.

In dat plaatje uit/via Heishamon zie ik een schuifje "Boost DHW". Dat zou niet nodig moeten zijn als er al een functie "Force Sterilisation" is. Misschien gaat de ontwerper van dat dashboard anders om met zijn warmwater. Heb je Service Cloud>Setting>User>Sterilization>Request al geprobeerd?

• TomN87
FransvWoerkom schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 13:16:
[...]

In de service cloud kun je in de grafiek zien of de pana-logica de bu-heater probeert aan te zetten. Als dat het geval is, dan ligt het aan het relais, de heater of timing (te kort tijd voor sterilisatie). Als de heater niet wordt aangestuurd, dan ligt het aan de instellingen. In het laatste geval is dan nog de vraag of het aan de instellingen op de controller ligt of de aansturing vanuit de heishamon. Ik zie een schuifje bij "Force Sterilisation". Als je dat via de Service Cloud doet,dan is dat niet echt dwang, maar meer een aanvraag. Het kan dan nog een tijd duren voordat die sterilisatie daadwerkelijk begint. Je kunt in de Service cloud ook zien of de pana denkt dat hij aan het steriliseren is. Ik heb uit je screenshots het idee dat hij sww aan het verwarmen is en stopt als Ta maximaal is.

In dat plaatje uit/via Heishamon zie ik een schuifje "Boost DHW". Dat zou niet nodig moeten zijn als er al een functie "Force Sterilisation" is. Misschien gaat de ontwerper van dat dashboard anders om met zijn warmwater. Heb je Service Cloud>Setting>User>Sterilization>Request al geprobeerd?
Als ik de Cloud>Setting>User>Sterilization>Request uitvoer gaat het schuifje force sterilization in Heishamon om. Waar kan ik in de service cloud zijn of hij denkt dat hij aan het steriliseren is?

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase

Deze denk ik:

De bovenste is in de PANA, de onderste als je die hebt in je tank.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/85dHGbbakHFbBGmVlBMaAgnwaUI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8LlmElLQFXPhapq0aNuNs0aP.png?f=fotoalbum_large

• TomN87
martijn v o schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 19:33:
Deze denk ik:

De bovenste is in de PANA, de onderste als je die hebt in je tank.

[Afbeelding]
Dank je ik ga er mee aan de slag en laat iets weten

• FransvWoerkom
TomN87 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 19:23:
[...]

Als ik de Cloud>Setting>User>Sterilization>Request uitvoer gaat het schuifje force sterilization in Heishamon om. Waar kan ik in de service cloud zijn of hij denkt dat hij aan het steriliseren is?
Onder Statistics > graph setting > "Sterilization status (actual)". Daar kun je ook de aansturing van de BU-heater en Tank mode energy consumption selecteren. Bij de laatste moet je kunnen zien dat bij Ttank>53° de BU heater van 3kW wordt bijgeschakeld.

• TomN87
FransvWoerkom schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 22:12:
[...]

Onder Statistics > graph setting > "Sterilization status (actual)". Daar kun je ook de aansturing van de BU-heater en Tank mode energy consumption selecteren. Bij de laatste moet je kunnen zien dat bij Ttank>53° de BU heater van 3kW wordt bijgeschakeld.
Zojuist geprobeerd nadat ik de sterilisatie aanvraag heb gedaan via de service cloud. De mode heb gelogd in grafieken zoals hierboven aangegeven, helaas pakt hij maar iedere 5 minuten een meetpunt dus je ziet niet de korte stops die hij tussendoor maakt, gelukkig zijn deze wel in Heishamon zichtbaar. Hieronder de data.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HjV3cHWlFln171lNdYEaoPSu7-o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X2gqjkn1p7j7buxU1mtLh7ch.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wpl3i2LGGK2J9GirHBd-Bzy18IU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QwjOnYPLJt6ooxr4MqnZ4d0n.png?f=fotoalbum_large

• BarryH
TomN87 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 20:38:
[...]

Zojuist geprobeerd nadat ik de sterilisatie aanvraag heb gedaan via de service cloud. De mode heb gelogd in grafieken zoals hierboven aangegeven, helaas pakt hij maar iedere 5 minuten een meetpunt dus je ziet niet de korte stops die hij tussendoor maakt, gelukkig zijn deze wel in Heishamon zichtbaar. Hieronder de data.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Data logging menu gebruiken. Dat is elke minuut

• TomN87
BarryH schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 20:39:
[...]

Data logging menu gebruiken. Dat is elke minuut
Gelukt hieronder per minuut, hij blijft aan het pendelen met zeer korte runs. maar hij gaat niet verder met de backup verwarming om richting die 65 graden te verwarmen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kn0ofsimLrTvxpxlq1S6OnAiPv4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Yel6Fh9OVeuNjUXj6VkhDH78.png?f=fotoalbum_large

• TomN87
TomN87 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 21:06:
[...]

Gelukt hieronder per minuut, hij blijft aan het pendelen met zeer korte runs. maar hij gaat niet verder met de backup verwarming om richting die 65 graden te verwarmen

[Afbeelding]
En daarbij ook nog in storing gevallen (F12)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h6lMPw__ry_RLW9fe5EvEIvim3g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OaFYHXwmeoezBqeTzFwSWugx.png?f=fotoalbum_large

• BarryH
TomN87 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 22:01:
[...]

En daarbij ook nog in storing gevallen (F12)

[Afbeelding]
F12 is hele hoge gasdruk. heeft mijn J bij anti legionella 1x per jaar als het heel heet is.

• BarryH
TomN87 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 21:06:
[...]

[Afbeelding]
ik zie een tankverwarming die niet aan gaat. Maar ik zou in het plaatje de backup heater willen zien (Dat is je element in de warmtepomp wat aan zou moeten gaan.

• TomN87
BarryH schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 22:05:
[...]

ik zie een tankverwarming die niet aan gaat. Maar ik zou in het plaatje de backup heater willen zien (Dat is je element in de warmtepomp wat aan zou moeten gaan.
Dat is toch de reserve verwarming die in de grafiek staat. Deze blijft op 1 (=uit) de gehele tijd.

• BarryH
TomN87 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 22:08:
[...]

Dat is toch de reserve verwarming die in de grafiek staat. Deze blijft op 1 (=uit) de gehele tijd.
Dat weet ik niet. Ik heb de service cloud op engels staan. Dan zijn de benamingen gelijk aan de service manual

• FransvWoerkom
Nu we het over het verwarmen van de tank hebben, misschien handig als de tanktemperatuur in de grafiek staat. Bijvoorbeeld in plaats van de looswatertemperatuur of de gasdruk. Als het goed is, verwarmt de compressor eerst de tank tot 53°. Daarna neemt de backup heater het over. Ik wil eerst die 53° wel eens zien.

Zonder trouwens op die logging knop te drukken, worden alle parameters in de service cloud gelogd. Met die knop tijdsduur en die schuif ernaast kun je dan een interessant stuk in beeld brengen en daar een screenprint (schermplaatje?) van maken. Dan hoef je niet steeds een nieuwe logging te maken als iemand vraagt om een ander stukje of andere parameters.

• TomN87
FransvWoerkom schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 00:42:
Nu we het over het verwarmen van de tank hebben, misschien handig als de tanktemperatuur in de grafiek staat. Bijvoorbeeld in plaats van de looswatertemperatuur of de gasdruk. Als het goed is, verwarmt de compressor eerst de tank tot 53°. Daarna neemt de backup heater het over. Ik wil eerst die 53° wel eens zien.

Zonder trouwens op die logging knop te drukken, worden alle parameters in de service cloud gelogd. Met die knop tijdsduur en die schuif ernaast kun je dan een interessant stuk in beeld brengen en daar een screenprint (schermplaatje?) van maken. Dan hoef je niet steeds een nieuwe logging te maken als iemand vraagt om een ander stukje of andere parameters.
Gedaan, hij haalt de 53 graden niet helemaal, echter gaat de aanvoer wel richting de 59 graden. Gisterenavond met sterilisatie ingeschakeld twee keer F12, hierna heb ik hem uitgeschakeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JR1c0I7tjWhWbL23cgL_aQkMWpo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OankAswGNI7dVYJvo1l1YZOt.png?f=fotoalbum_large

• cerebrum
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:36
TomN87 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 08:08:
[...]

Gedaan, hij haalt de 53 graden niet helemaal, echter gaat de aanvoer wel richting de 59 graden. Gisterenavond met sterilisatie ingeschakeld twee keer F12, hierna heb ik hem uitgeschakeld.

[Afbeelding]
Ik denk dat @FransvWoerkom de juiste vraag gesteld heeft.

Je zou kunnen proberen om in het "speciale menu" (zie TS) de kalibratie van de tanksensor aan te passen. Ik heb dit zelf ook gedaan omdat hij bij mij ook vaak de compressor een keer extra opstartte.

Het is mij destijds opgevallen dat bij DHW blijkbaar dezelfde 'pendel'voorwaarden gehanteerd worden als bij verwarmen: 2 minuten meer dan 2 graden boven target, betekent dat de compressor uitgaat. Als hij dan nooit aan die 53 komt, zal hij dus ook niet het backup element aanspreken.

WP Pana 7J mono | AC Toshiba 3.5+4.6kW | PV 3200WP ZZO | Gasloos Nov23

• nMad
[...]

[Afbeelding]
Lees ook deze even. nMad in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2"
Heb ook last gehad van de F12 melding maar is bij mij opgelost met een firmware update door Panasonic monteur en DHW mode van variabel naar standaard.

• TomVH2
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21-08 20:57
is die 53°C tank temperatuur zeker een voorwaarde? Bij mijn all-in-one schakelt BUH in bij 60°C aanvoertemperatuur en dan is de tank temperatuur al 55°C. Om werking BUH te zien moet ik "backup heater 3 status" toevoegen. Je ziet dan status veranderen van 0 naar 1 gelijk met uitschakelen van compressor en bereiken van 60°C aanvoertemperatuur. Ik doe wel legionella-run door met HASS tank-temperatuur naar 65°C te brengen en niet via het panasonic legionella programma.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3NHClBCyPZNMeWz6hAnbhFaKRjw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kL5DlWBCS0QHbUYEyBqBaSQL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door TomVH2 op 19-08-2026 08:38 ]

Warmtebehoefte: 12kwh/m²a | panasonic 3J R32 split met 2 Jaga Briza 12 | WTW Q450 ERV | PV 6800Wp met SMA 5kW inverter | Home Assistant | warema external venetian blinds

• FransvWoerkom
TomVH2 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 08:37:
is die 53°C tank temperatuur zeker een voorwaarde? Bij mijn all-in-one schakelt BUH in bij 60°C aanvoertemperatuur en dan is de tank temperatuur al 55°C. Om werking BUH te zien moet ik "backup heater 3 status" toevoegen. Je ziet dan status veranderen van 0 naar 1 gelijk met uitschakelen van compressor en bereiken van 60°C aanvoertemperatuur. Ik doe wel legionella-run door met HASS tank-temperatuur naar 65°C te brengen en niet via het panasonic legionella programma.

[Afbeelding]
Inderdaad. Backup heaters 1, 2 en 3 zitten aan de fasen 1, 2 en 3 van de 3-fase pana's. Als je een 1-fase hebt of maar 3kW bh instelt bij een 3-fase pana, zie je alleen backup heater 3.

• FransvWoerkom
[...]

[Afbeelding]
Het lijkt of het water in de tank niet reageert op het hete water dat de pana aanvoert. Tussen 22:12 en 22:32 doet hij zijn best tot 4 keer toe maar de tanktemperatuur is gezakt. Misschien helpt die instelling dhw standard die nMad noemt. Ik heb daar geen ervaring mee; mijn 12H heeft dat niet. Misschien hangt de tanksensor los, of zit er lucht in de tank of in de spiraal in de tank.

• TomN87
nMad schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 07:06:
[...]

Heb jij rechtstreeks contact met DHPS opgenomen of moet dit via de firma waar ik het gekocht heb (groene energiewinkel)?

• Thorsd
[...]

[Afbeelding]
Doet de tanksensor het wel? Het lijkt of de tanktemperatuur niet echt veranderd (zoals @FransvWoerkom al opmerkte). Het kan ook dat deze niet goed contact maakt met de tank, of misschien zit de sensor heel laag in de tank?

Ter referentie, zo ziet een sterilisatierun met de interne heater (in de WP) bij de 9J er hier uit (tank 300L, sensor op 1/3 van beneden, DHW mode standaard). De compressor stopt bij Ta 61. De tank temp is dan 51 graden, dan neemt de heater het over.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZbImMqxCbvAr-lPxMmhjKUy3XZs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3lgfjEfb3mEAVvkdyAMV9xY6.png?f=fotoalbum_large

• nMad
TomN87 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 14:20:
[...]

Heb jij rechtstreeks contact met DHPS opgenomen of moet dit via de firma waar ik het gekocht heb (groene energiewinkel)?
Via het bedrijf waar ik heb gekocht. NL bedrijf die deze bij DHPS inkoopt.

• TomN87
FransvWoerkom schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 11:34:
[...]

Inderdaad. Backup heaters 1, 2 en 3 zitten aan de fasen 1, 2 en 3 van de 3-fase pana's. Als je een 1-fase hebt of maar 3kW bh instelt bij een 3-fase pana, zie je alleen backup heater 3.
Ik heb de kalibratie van de sensor aangepast alleen gebruikt hij dit alleen intern voor de berekeningen en is di niet zichtbaar op de grafieken. Gisteren na het douchen en het vullen van het bad zakte de temperatuur, vervolgens een sterilisatieaanvraag gedaan en hieruit komt de onderstaande grafiek. Tanktemperatuur wordt 53 graden, maar er is geen overname door de interne backup heater. Ook de instelling standaard ipv variabel toegepast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ofvzhRxzR_HWtO0Vj15G1PHwI38=/800x/filters:strip_exif()/f/image/d19cITZvMeiMAo4QHUVCJsC2.png?f=fotoalbum_large

Update:

Had het eigelijk al opgegeven maar de desinfectie werd vanochtend aangevraagd door het programma op de controller (agenda) ipv de aanvraag in de cloud. Nu bleek het wel te werken, de backup heater heet in de grafiek trouwens kamerverwarming wat natuurlijk erg verwarrend is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FZbZ_6sIhprSI8EOaKKvYnKCBEs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f6rsxykrZ4BkwHwY1qBkJhLt.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door TomN87 op 20-08-2026 16:53 ]

• BarryH
TomN87 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 07:36:
[...]

Ik heb de kalibratie van de sensor aangepast alleen gebruikt hij dit alleen intern voor de berekeningen en is di niet zichtbaar op de grafieken. Gisteren na het douchen en het vullen van het bad zakte de temperatuur, vervolgens een sterilisatieaanvraag gedaan en hieruit komt de onderstaande grafiek. Tanktemperatuur wordt 53 graden, maar er is geen overname door de interne backup heater. Ook de instelling standaard ipv variabel toegepast.

[Afbeelding]

Update:

Had het eigelijk al opgegeven maar de desinfectie werd vanochtend aangevraagd door het programma op de controller (agenda) ipv de aanvraag in de cloud. Nu bleek het wel te werken, de backup heater heet in de grafiek trouwens kamerverwarming wat natuurlijk erg verwarrend is.

[Afbeelding]
Met de boel op engels is het veeeeel eenvoudiger.

• FransvWoerkom
[...]

[Afbeelding]

Update:

[Afbeelding]
Je gebruikt in je grafieken nog steeds Reserveverwarming 1 en 2 en Tankverwarming. Dat vind ik nou verwarrend. Met Reserveverwarming 1 en 2 bedoelen ze de Backup heater die in een driefase warmtepomp zit. Die heb jij niet. Met Tankverwarming bedoelen ze het wp-externe stookelement dat in de tank kan zitten. Dat heb je ook niet. Je interne backup heater heet waarschijnlijk reserveverwarming 3.

Jouw verwarring komt doordat het woord "verwarming" in Nederland door gebruikers en installateurs voor twee verschillende dingen wordt gebruikt:
1. het verwarmen; dwz het ervoor zorgen dat iets warmer wordt, en
2. het apparaat dat gebruikt wordt voor het verwarmen.
In het Engels is het minder verwarrend: heating en heater.

Leuk dat het verhitten van je tank tot 65° voor de legionellabestrijding het doet. Kennelijk doet de bu-heater het. Wat me bij het eerste plaatje niet duidelijk is, is de gebeurtenis om 21:10. Pompdebiet, compressordruk en temperaturen veranderen plotseling zonder dat duidelijk is waarom of waardoor.

• mar-10
FransvWoerkom schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 10:44:
[...]
Wat me bij het eerste plaatje niet duidelijk is, is de gebeurtenis om 21:10. Pompdebiet, compressordruk en temperaturen veranderen plotseling zonder dat duidelijk is waarom of waardoor.
Ik zie schommelingen in de pompsnelheid bij elke SWW-run.
Mijn M12 pompt eerst op maximale duty drie minuten water door de spiraal van de boiler, zodat het water in de leidingen de temperatuur van het vat overneemt.
Met start van de compressor gaat de pomp naar de laagste stand.
Na ca. 5 minuten (ik gok als de gewenste dT bereikt is), gaat de pomp weer op volle bak.

Hieronder mijn SWW-run van 13 augustus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aXHTHCyFMJDz6hDeOx4w6_PpC8Y=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/AVBT0t5xOwD9Nv7rHNXDAOtf.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hvyfFRIXhuRglWKAIxLruD-8xFc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/J4mJew1l0CMPF0IbAEqa7CaQ.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k9OV4jRSbdJO2jiv1zu4yUBjgnk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/TqvjE9KtGdx6kKe9DcwA5J7v.png?f=fotoalbum_tile
Noot: mijn M12 staat in de zomer continu op QM3 om de buren wat minder te storen (en ik de COP in de zomer niet interessant vind én hiermee de compressor kan beperken).
Ondanks de QM3 gaat de M12 op het einde van twee naar een fan over. Ik zie dat gedrag bij buitentemperaturen vanaf ca. 27 graden en een outlet van ca. 60 graden. Dit maakt een beste bak herrie trouwens...

• FransvWoerkom
mar-10 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 11:27:
[...]

Ik zie schommelingen in de pompsnelheid bij elke SWW-run.
Mijn M12 pompt eerst op maximale duty drie minuten water door de spiraal van de boiler, zodat het water in de leidingen de temperatuur van het vat overneemt.
Met start van de compressor gaat de pomp naar de laagste stand.
Na ca. 5 minuten (ik gok als de gewenste dT bereikt is), gaat de pomp weer op volle bak.

Hieronder mijn SWW-run van 13 augustus:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Noot: mijn M12 staat in de zomer continu op QM3 om de buren wat minder te storen (en ik de COP in de zomer niet interessant vind én hiermee de compressor kan beperken).
Ondanks de QM3 gaat de M12 op het einde van twee naar een fan over. Ik zie dat gedrag bij buitentemperaturen vanaf ca. 27 graden en een outlet van ca. 60 graden. Dit maakt een beste bak herrie trouwens...
Het verheugt me dat ook bij de M-serie wordt gestreefd naar een dT van 5° bij tankverwarming. Hoe lang het duurt voor hij die 5° bereikt, zal afhangen van de afstand tussen wp en sww tank, de geometrie van de tank en spiraal en de hoeveelheid koud leidingwater in de tank bij de start.

Dat de fans niet even hard draaien, was me al eerder opgevallen. Dat de onderste (fan 2) er eerder mee ophoudt, merkte ik een paar weken geleden toen ik de wp als terrasverkoeler gebruikte. Het zal wel te maken hebben met hoe het koelmiddel door de verdamper stroomt.

• mar-10
FransvWoerkom schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 14:35:
[...]

Het verheugt me dat ook bij de M-serie wordt gestreefd naar een dT van 5° bij tankverwarming. Hoe lang het duurt voor hij die 5° bereikt, zal afhangen van de afstand tussen wp en sww tank, de geometrie van de tank en spiraal en de hoeveelheid koud leidingwater in de tank bij de start.
dT van 5 graden zie ik als ik de M12 in QM heb staan. Zonder QM draait ie met een dT van 8 tot 10 graden. Run van 8 augustus met doeltemperatuur 65 graden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oz7avNrPounzHZ4EsFSbtYFHu7c=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/WCCAjrVtnYMtA0cMbleGzfG2.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mWT8BXAr8tkcevE1ojihQmKiQQc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/NKFaFromdsQlnEnUJgt38Tkt.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jDU-ShD1xJQrKHdaQ0IM4tpn9EI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/CuSlrnqqIsawmOARxVffGrfm.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 51% gewijzigd door mar-10 op 21-08-2026 21:14 ]

• cerebrum
[...]

[Afbeelding]

Update:

[Afbeelding]
Ik weet niet of bij jou inmiddels alles goed werkt, maar ik merk zelf ook dat als ik eenmaal zelf een legionella run heb geforceerd (of instellingen heb aangepast), alles net even anders gaat dan voorheen.

Na de vakantie heb ik dat bijvoorbeeld gedaan (force sterilization run via Heishamon).

Vandaag loopt de 'reguliere' legionella run (gepland via de controller). Tank gaat op de compressor naar 52 graden. Element in de tank neemt het over tot 54 graden. Vervolgens gaat het element weer uit, om na 2.5 uur alsnog de run naar 65 graden af te maken. Modus verandert in tussentijd niet (Heat+DHW).

Spanning van de hele unit er een keer af en weer op lijkt dat tot nu toe altijd op te lossen...

• blb4
cerebrum schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 19:30:
[...]

Ik weet niet of bij jou inmiddels alles goed werkt, maar ik merk zelf ook dat als ik eenmaal zelf een legionella run heb geforceerd (of instellingen heb aangepast), alles net even anders gaat dan voorheen.

Na de vakantie heb ik dat bijvoorbeeld gedaan (force sterilization run via Heishamon).

Vandaag loopt de 'reguliere' legionella run (gepland via de controller). Tank gaat op de compressor naar 52 graden. Element in de tank neemt het over tot 54 graden. Vervolgens gaat het element weer uit, om na 2.5 uur alsnog de run naar 65 graden af te maken. Modus verandert in tussentijd niet (Heat+DHW).

Spanning van de hele unit er een keer af en weer op lijkt dat tot nu toe altijd op te lossen...
Dat hij een tijd stopt met DHW is waarschijnlijk een instelling van een timer, er zijn timers die bepalen hoe lang maximaal een DHW run mag zijn en daarna wordt dan weer naar Heat geschakeld om dat later weer met DHW door te gaan.

• cerebrum
blb4 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 22:31:
[...]

Dat hij een tijd stopt met DHW is waarschijnlijk een instelling van een timer, er zijn timers die bepalen hoe lang maximaal een DHW run mag zijn en daarna wordt dan weer naar Heat geschakeld om dat later weer met DHW door te gaan.
De Tank heat up time (maximum) staat op 180 minuten. Daar zat hij nog lang niet aan.

Het moment dat de tank heater uitgaat is wel min of meer 45 minuten nadat de sterilisatie begint volgens de controller. Maar dat is een waarde die ik verder niet terugvindt in de instellingen.

Tijdlijn:

13:00 gaat de modus op Heat+DHW, DHW run start
13:05 start sterilsatie
13:39 compressor uit (52 graden bereikt) en heater aan
13:49 heater uit
16:16 heater aan
17:13 heater uit (run klaar, 65 graden bereikt)

Ik schakel de modus vanuit Home Assistant. Die blijft op Heat+DHW zolang er vermogen wordt opgenomen voor het verwarmen van de tank, of als "Force Serilization" aan is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LB2pdHJsHtr16cnZp0KDW0ZjGEo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dQvCpSu1QB5J372umHuFgCPl.png?f=fotoalbum_large

Ik heb hem nu de voeding helemaal uit- en aangezet, dus ik zie volgende week hoe het dan gaat.
Zoals ik zei lijkt dat vaak een oplossing voor vreemd gedrag bij legionalla runs.

Pagina: 1 ... 105 106 Laatste