Moeilijk te zeggen, hangt af van zoveel variabelen dat er als je het gaat uitrekenen een hele brede band ontstaat.
Maar het is door de boot genomen niet veel.
Ter vergelijk (WP 5kW, geen BUH, vloerverwarming 27 aanvoer 23 retour 100m2, geen warmwater):
Januari 2025: graaddagen 469.
Opgewekte energie 4,54 GJ oftewel 1261,1 kWh.
Verbruikte energie 274,54 kWh COP 4,59 aantal defrosts 117
Januari 2026: graaddagen 514 (excl. vandaag maar dat is de opwek en verbruik ook)
Opgewekte energie 4,56 GJ oftewel 1266,6 kWh.
Verbruikte energie 297,2 kWh COP 4,26 aantal defrosts 170
Het was kouder en daardoor heeft de machine minder rendement, en bij gelijke afgifte dus meer energieverbruik. Ik had ook meer defrosten die niet bijdragen tot afgifte maar wel electrisch vermogen kosten.
als ik het gebruik van 2025 (274,54) deel door de graaddagen jan-2025 (469) en die vermenigvuldig met de graaddagen van 2026 (514) kom ik op 300,9 kWh.
Dus de toename van het verbruik is grotendeels te verklaren door de koudere buitentemperatuur, daardoor de mindere efficiëntie (COP) van de machine omdat de afgifte (is hier toevallig) gelijk is gebleven.
Dus meer electraverbruik door het groter aantal defrosten kan ik er niet echt aantonen. Wellicht heeft dat te maken dat de COP na een defrost weer beter is door de soepelere warmtedoorgang van het lamellenblok en die wordt steeds slechter als er ijs wordt opgebouwd.
En dan heb je nog het effect dat tijdens een defrost er niet wordt verwarmd (en bij mij door het niet gebruiken van de back-up heater eigenlijk dus koelen) en dat wil de machine erna weer inhalen en zal deze op een hogere frequentie draaien en dus ook waarschijnlijk een slechter rendement hebben.
Nou heb ik het idee, dat ik ga doordraven :-)