Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 88 89 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07:12

martijn v o

Certified by Enphase.

boven het dauwpunt blijven.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:10
Ja precies, waarom staat deze dan standaard ingesteld op 10 graden?
Het dauwpunt ligt vrijwel altijd boven de 10 graden met zomerse omstandigheden binnenshuis?

Ik heb het nu als volgt ingesteld. Zodat ik zeker weet dat ik altijd boven het dauwpunt zit. Of sla ik nu kant noch wal met deze instellingen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wF08noOEOAhHB8oNzkYBotgrFUU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/4HiVdi92CnR8Vd1T35w2vQ9d.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V08_bjpOqu8ctCaA_6w03mp2Q6o=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/lpNjl9Jb6gN00kHSIN4jWwGB.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/19mIryRkE4uEzJ9unKSDmJsoEsA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8i7todQOefouKpj1QdEpfjr9.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Ja dat lijkt me beter, je kunt zelf ook kijken wat het dauwpunt is binnen als je de temperatuur weet en de relatieve vochtigheid.
Momenteel is het dauwpunt bij mij binnen 12,7 graad.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Fq8ocWsF4OoGVAfPcw6yDN1BEU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ug3XJWnT9TuRJFdpMroHpVAx.png?f=fotoalbum_large

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:04
Draakje5 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 19:41:
[...]

Het dauwpunt ligt vrijwel altijd boven de 10 graden met zomerse omstandigheden binnenshuis?

Ik heb het nu als volgt ingesteld. Zodat ik zeker weet dat ik altijd boven het dauwpunt zit. Of sla ik nu kant noch wal met deze instellingen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Niet-condenserend koelen doe ik met mijn pana 9j mono,.met instelling "direct" en dan niet thermostaat, maar vaste watertemperatuur 19 of.20,.met Delta t.van 2. Dan slaat ie af rond 17 of 16. graden TA. Andere instellingen (stooklijn, thermostaat afhankelijkheid) werken bij mij niet lekker (pendelen, doorschieten naar TA onder 13 graden etc).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:23
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het hangt ervan af of je radiatoren, fancoils of vloerverwarming hebt. Bij radiatoren moet je Ta boven het dauwpunt hebben, bij fancoils (met condensafvoer) mag de Ta lager dan het dauwpunt en bij vloerverwarming mag Ta lager, maar moet je opletten dat de vloer boven het dauwpunt blijft. Vooral dat laatste kan even duren, en als je water ziet, ben je te laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
jurjen_g schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 20:26:
[...]

Niet-condenserend koelen doe ik met mijn pana 9j mono,.met instelling "direct" en dan niet thermostaat, maar vaste watertemperatuur 19 of.20,.met Delta t.van 2. Dan slaat ie af rond 17 of 16. graden TA. Andere instellingen (stooklijn, thermostaat afhankelijkheid) werken bij mij niet lekker (pendelen, doorschieten naar TA onder 13 graden etc).
Er is dus verschil tussen koelen direct en stooklijn. Hoe kan ik voor koelen direct kiezen? Ik kies nl. Alleen een sneeuwvlokje en temperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
FransvWoerkom schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 21:40:
[...]

Het hangt ervan af of je radiatoren, fancoils of vloerverwarming hebt. Bij radiatoren moet je Ta boven het dauwpunt hebben, bij fancoils (met condensafvoer) mag de Ta lager dan het dauwpunt en bij vloerverwarming mag Ta lager, maar moet je opletten dat de vloer boven het dauwpunt blijft. Vooral dat laatste kan even duren, en als je water ziet, ben je te laat.
Dat laatste hebben wij dus. Het duurt inderdaad even maar na een paar uur condenseert de vloer bij 10gr water. Daarom nu maar op 18 gezet, al kan ie wss nog lager maar we hebben ook 2 airco's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurjen_g
Draakje5 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 22:12:
[...]

Er is dus verschil tussen koelen direct en stooklijn. Hoe kan ik voor koelen direct kiezen? Ik kies nl. Alleen een sneeuwvlokje en temperatuur?
Via installers menu, via de remote weet ik dat zo niet, ik doe dat altijd via de website van pana service Cloud. Maar dat vereist dus wel.dat je een web kastje hebt. Via remote kan het vast ook wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom
jurjen_g schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 22:44:
[...]

Via installers menu, via de remote weet ik dat zo niet, ik doe dat altijd via de website van pana service Cloud. Maar dat vereist dus wel.dat je een web kastje hebt. Via remote kan het vast ook wel.
Installateur Inst. > Bedrijfsinst. > Koelen > Stooklijn koelen > Stooklijn of Direct

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
En met deze instellingen gaat ie toch nog 14grd water door de leidingen sturen. :S terwijl mijn settings 18 zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C9n6KfeURioo8TOKw7ETJDrD4DI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/snGJWIGcZffp2ApLZXgUJ6Mo.jpg?f=fotoalbum_large
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[ Voor 52% gewijzigd door Draakje5 op 22-06-2025 14:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurjen_g
Draakje5 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 14:53:
En met deze instellingen gaat ie toch nog 14grd water door de leidingen sturen. :S terwijl mijn settings 18 zijn.
[Afbeelding]

[...]
Welke delta T hanteer je nu dan? Ik heb die op 2 staan, dan slaat de wp af bij ta/tr 16-18 als ik de direct temp op 19 zet. Dus hij schiet sowieso nog wat door inderdaad. Als hij echt heel snel naar 15 graden gaat, kan er te weinig afgifte zijn, zie ook opmerkingen van @FransvWoerkom in het andere topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
jurjen_g schreef op zondag 22 juni 2025 @ 15:07:
[...]

Welke delta T hanteer je nu dan? Ik heb die op 2 staan, dan slaat de wp af bij ta/tr 16-18 als ik de direct temp op 19 zet. Dus hij schiet sowieso nog wat door inderdaad. Als hij echt heel snel naar 15 graden gaat, kan er te weinig afgifte zijn, zie ook opmerkingen van @FransvWoerkom in het andere topic.
Delta T is 5, heb ik niet aan gezeten. Beter wat lager zetten dus als ik geen 14grd water wil?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurjen_g
Draakje5 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 15:15:
[...]

Delta T is 5, heb ik niet aan gezeten. Beter wat lager zetten dus als ik geen 14grd water wil?
Ik heb eerlijk gezegd geen kennis van of dat perse kleiner moet, maar proberen kan geen kwaad zeg ik altijd. Mijn beredenering: niet condenserend koelen leidt tot slechts beperkte afgifte. Wp moet dus niet veel.vermogen geven. Lage.delta t is naar mijn gevoel lager wp vermogen. Maar er zitten heel veel kabouters in de warmtepomp dus of dit gevoel ergens op.slat durf ik niet te zeggen.

Daarnaast weet ik ook niet of de wp de TA of de TR als referentie neemt bij de temperatuur instelling direct. Als.het TR is, is het logisch dat de TA in no time naar 15 rent. Anderen weten dit vast wel.

[ Voor 14% gewijzigd door jurjen_g op 22-06-2025 15:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Draakje5 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 14:53:
[Afbeelding]

[...]
Je moet altijd het boekje of de sm erbij pakken, zelfs of zeker als ik iets beweer. Ik vergat de tussenstap "Stooklijn koelen". Nu staat het er wel. Zoals altijd is de Engelse versie duidelijker.

Waarschijnlijk haalt hij bij minimale flow die deltaT van 5° niet. Overigens is de gemiddelde watertemperatuur dus geen 14 maar 16,5° (gemiddelde van aanvoer en retour). De temperatuur van het vloeroppervlak is vast nog hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Ene aflezen op die metertjes is niet goed die hebben afwijking van veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
FransvWoerkom schreef op zondag 22 juni 2025 @ 15:50:
[...]

Je moet altijd het boekje of de sm erbij pakken, zelfs of zeker als ik iets beweer. Ik vergat de tussenstap "Stooklijn koelen". Nu staat het er wel. Zoals altijd is de Engelse versie duidelijker.

Waarschijnlijk haalt hij bij minimale flow die deltaT van 5° niet. Overigens is de gemiddelde watertemperatuur dus geen 14 maar 16,5° (gemiddelde van aanvoer en retour). De temperatuur van het vloeroppervlak is vast nog hoger.
Ik dacht altijd dat beide settings gelden maar kom er achter dat welke je daar kiest en opslaat dus de standaard is? Dus als ik koelen direct kies en op 18 zet pakt ie die.
Ga ik daarna naar stooklijn koelen pakt ie dus die en vergeet ie koelen direct.

Maar mijn warmtepomp haalt de delta T van 5 dus mogelijk niet bij de minimale flow. Hierdoor gaat hij kouder water aanvoeren om delta T 5 te handhaven?

Wat kan ik dan doen als ik gewoon geen kouder water dan max 17grd door de leidingen wil laten stromen. Delta T verkleinen zodat retour en aanvoer dichter bij elkaar mogen liggen?

Ik vind het overigens wel merkwaardig dat het lijkt alsof mijn retour hier kouder is dan mijn aanvoer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wN2p0wNUu_6mg2Vr02cxqkGUYa8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uYE052TOMAxt3Snt2JgL8dD8.jpg?f=fotoalbum_large

Beneden dan weer niet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ifngyOvZsgFJMGUcTNmBrDZGuio=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G69wTEufeIUhu3I0Jo82iHmA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door Draakje5 op 22-06-2025 22:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Draakje5 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 22:45:
[...]

Ik dacht altijd dat beide settings gelden maar kom er achter dat welke je daar kiest en opslaat dus de standaard is? Dus als ik koelen direct kies en op 18 zet pakt ie die.

Maar mijn warmtepomp haalt de delta T van 5 dus mogelijk niet bij de minimale flow. Hierdoor gaat hij kouder water aanvoeren om delta T 5 te handhaven?

Wat kan ik dan doen als ik gewoon geen kouder water dan max 17grd door de leidingen wil laten stromen. Delta T verkleinen zodat retour en aanvoer dichter bij elkaar mogen liggen?

Ik vind het overigens wel merkwaardig dat het lijkt alsof mijn retour hier kouder is dan mijn aanvoer:
[Afbeelding]

Beneden dan weer niet:
[Afbeelding]
Je moet gewoon geen delta T kiezen. Als je stooklijn of direct kiest, kiest de pana zelf een geschikte flow. Welke delta T daar dan uit komt, hangt van de temperatuur van de vloer af.

Die metertjes hebben een nauwkeurigheid van +/- 2°. Weet je trouwens zeker dat die zoneventielen open staan? Anders dan bij verwarmen moeten ze nu open als het te warm is in de betreffende zone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
FransvWoerkom schreef op maandag 23 juni 2025 @ 13:49:
[...]

Je moet gewoon geen delta T kiezen. Als je stooklijn of direct kiest, kiest de pana zelf een geschikte flow. Welke delta T daar dan uit komt, hangt van de temperatuur van de vloer af.

Die metertjes hebben een nauwkeurigheid van +/- 2°. Weet je trouwens zeker dat die zoneventielen open staan? Anders dan bij verwarmen moeten ze nu open als het te warm is in de betreffende zone.
Ja dat vroeg ik mezelf ook af.

Bij verwarmen gaan ze open en zie je het blauw uit de knoppen springen. Nu bleven ze dicht met koelen maar zie ik wel dat er koud water door de leiding(en) loopt. Want de thermometet stond eerst op 22grd water. Echter is/was de retour kouder dan de aanvoerbij de verdeler op zolder, zo leek het tenminste. Of het goed werkt weet ik.

De losse thermostaten voor deze kamers staan op 19grd dus zou verwachten dat die open moeten gaan.

[ Voor 9% gewijzigd door Draakje5 op 23-06-2025 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Draakje5 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 13:57:
[...]

Ja dat vroeg ik mezelf ook af.

Bij verwarmen gaan ze open en zie je het blauw uit de knoppen springen. Nu bleven ze dicht met koelen maar zie ik wel dat er koud water door de leiding(en) loopt. Want de thermometet stond eerst op 22grd water. Echter is/was de retour kouder dan de aanvoerbij de verdeler op zolder, zo leek het tenminste. Of het goed werkt weet ik.

De losse thermostaten voor deze kamers staan op 19grd dus zou verwachten dat die open moeten gaan.
Is het regelsysteem geschikt voor koelen en heeft iemand dat regelsysteem verteld dat er gekoeld gaat worden? Worden de slangen koud of alleen de verdeler? Zo te zien zit er links een groep zonder regelventiel en die in het midden zal wel niet koud mogen worden; badkamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
FransvWoerkom schreef op maandag 23 juni 2025 @ 21:18:
[...]

Is het regelsysteem geschikt voor koelen en heeft iemand dat regelsysteem verteld dat er gekoeld gaat worden? Worden de slangen koud of alleen de verdeler? Zo te zien zit er links een groep zonder regelventiel en die in het midden zal wel niet koud mogen worden; badkamer?
Klopt, de koelstop zit op de groep van de badkamer en mag inderdaad niet koud worden.
Ja het systeem is geschikt voor koelen, via de thermostaat geef ik een vraag om te koelen.

De slangen zelf worden ook koud. De slaapkamers hebben een eigen thermostaat en die zitten op die ventielen / thermo ABB ventielen. De andere regelventielen zijn (beneden van de BG) en op zolder 1 van de badkamer en 1 van de zolder.

Ik zal nog eens goed naar alle leidingen moeten kijken of ze allemaal ook koud worden en eens bij buren vragen aangezien er 80 woningen met hetzelfde staan. Verwacht echter wel dat ze bij koudevraag open schuiven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 00:00

ErikVers

e-Duurzaam

Draakje5 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 15:15:
[...]

De delta 5 (advies) instelling heeft niet iets te maken met wanneer de compressor afslaat. Hij slaat af als je 2 graden eronder met koelen en 2 graden boven setpoint met verwarmen zit. De temperatuur van de aanvoer heb ik en ook Panasonic het over. Deze systeem eigenschappen kun je terug vinden in de service manual. En ook de waarde (van de retour tov moment van uitgaan) kun je daar terug vinden onder heat of cool condities.

Dus lang verhaal kort; stel hem in op stooklijn direct en dan 19 of 18 graden als je niet condenserend kan koelen. Hij slaat dan uit op 2 graden eronder en zit je normaal altijd goed. Het nadeel is uiteraard dat je niet zo veel thermisch vermogen hierdoor kwijt kan in je afgifte….

Ps mooi dat er al wel een koelstop is gemonteerd.

Wat betreft boven. Je kan aan de thermomotortjes op je groep prima zien of ze open staan of niet. Zelf nu zo recht van voren durf ik wel te gokken dat ze dicht staan dus gaat iets niet goed in aansturing thermo motoren. Begin daar eerst eens mee en stel anders een thermostaat eens anders in en gewf het 5 minuten. Mocht dan nog geen koud water door gaan kun je ook die thermomotor er eenvoudig afdraaien dan zou de groep altijd open moeten gaan.

[ Voor 20% gewijzigd door ErikVers op 26-06-2025 22:53 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

stevenP schreef op zondag 15 juni 2025 @ 12:44:
Ik ben nog zoekende naar de settings hier. Met verwarmen loopt het al 2 winters als een zonnetje maar nu ik ook actief kan koelen (eerste fancoil is aangesloten) is het pendel-mania.

FCU is een Innova SLI 400, koelvermogen van 2.12kW volgens de specs. Flow van 365L/uur ofwel ~6L/min.
Aangezien de rest van het huis afgesloten is, wordt het een kleine systeeminhoud en daar is die 5J het niet helemaal mee eens.

Een grotere, SLI800, moet er parallel aangsloten worden maar alles op z'n tijd helaas.

Als de pana naar 7C gaat, krijg ik echt geklapper van de compressor. Temps slingeren tussen de 6~12C grofweg en de pomp loopt op bijna 13L/min. Met regulier verwarmen heb ik het idee dat het eerder op 9L/min prutteld, dus ik snap die verhoging nog niet helemaal.

Wat kan ik nog aan settings tweaken om het naar een minimum te beperken? Dan, als die SLI 800 er parallel aan hangt zal het uiteraard stukken beter gaan.
Je moet uiteraard wel de minimaal vereiste 35L cv inhoud respecteren. Ik kan me haast niet voorstellen dat lukt met wat leiding werk en één fancoil. Normaliter moet je er minimaal meerdere aansluiten of een klein buffer vat in serie in de retour zetten. Zou niet te veel mee spelen want dit reduceert de levensduur aanmerkelijk.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

dof schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 21:56:
[...]

Grote (8m x 9m zoiets) hoge (3,5 m) woonkamer met 3 grote lange T33's. Geen vvw. Maar dit is slechts de eerste fase die verwarmd moet worden. Daarna (volgend jaar) worden aantal andere kamers met rad. en vvw aangesloten.

Als het min. vermogen van die 12kW M type T-cap dan 4,5 kW thermisch is weet ik niet of dat in de wnkmr afgegeven kan worden (fase 1 van project) zonder veel gependel, vandaar m'n vraag naar min. thermisch vermogen van die 12 kW M type.

Als het allemaal (alle kamers) aangesloten is (volgend jaar) zal het beter in balans zijn. Nu verstoken ze 2000 m3 gas.

Misschien ben ik teveel verwend met eigen huis waar het vrijwel nooit pendelt (onder 12 C Tb) en toch goed genoeg warm is. Hier is het dus mooi in balans (en daarmee rustig en zuinig), dat probeer ik elders ook te bereiken.
Tja als je nu met je calculatie op 12kW uitkomt zou ik gewoon doorpakken. Uiteraard er van uitgaande dat je de juiste rekensom hebt gemaakt. Je zal nu niet makkelijk het minimale vermogen kunnen afgeven maar later wel. Je geeft aan dat in volgende fase de afgifte wel 4.5kW kan afgeven dan zou ik in huidige fase gewoon de stooklijn fors verhogen en het hogere verbruik even voor dat stookseizoen voor lief nemen. Let vooral rond <7 dan gaat de minimale vermogen een stap omhoog dus let daar beetje op met inbedrijfstellen dat je niet te veel en kel test rond de 10 graden want dan heb je onder de 7 graden alsnog een pendel feest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 01:42

dof

ErikVers schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 22:50:
[...]

Tja als je nu met je calculatie op 12kW uitkomt zou ik gewoon doorpakken. Uiteraard er van uitgaande dat je de juiste rekensom hebt gemaakt. Je zal nu niet makkelijk het minimale vermogen kunnen afgeven maar later wel. Je geeft aan dat in volgende fase de afgifte wel 4.5kW kan afgeven dan zou ik in huidige fase gewoon de stooklijn fors verhogen en het hogere verbruik even voor dat stookseizoen voor lief nemen. Let vooral rond <7 dan gaat de minimale vermogen een stap omhoog dus let daar beetje op met inbedrijfstellen dat je niet te veel en kel test rond de 10 graden want dan heb je onder de 7 graden alsnog een pendel feest.
Dank je, mee eens, maar er is helaas een kink in de kabel gekomen... De meest praktische plek om de unit te plaatsen wordt ineens door de buren ('t is een drie onder 1 kap historisch pand) afgewezen, c.q. die maken bezwaar vanwege 't aangezicht. De andere mogelijke plek is achter het huis op 4 mtr afstand van het huis en de (b.v. Terendis) leidingen moeten dan onder een gezamenlijk (betegeld) auto-straatje door. Dat maakt het allemaal wel veel lastiger en duurder. Dus project is even in de reset...

Overigens ben ik wel gecharmeerd geraakt door deze unit. Ook de strakke warmtecapaciteits curve tot -15 C ziet er toch wel een stuk strakker (rechter) uit dan b.v. bij m'n Pana 9 J :P. (ik begin steeds meer te denken dat de 9 J eigenlijk een "opgevoerde" 5 J is ).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j_Dzt7cqic14eHjz5LLJci4Tvao=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vCgkFQzkxmySvj5ErTD7YAtm.png?f=fotoalbum_large

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
FransvWoerkom schreef op maandag 23 juni 2025 @ 21:18:
[...]

Dit is opgelost, klaarblijkelijk moet je de losse thermostaten van de slaapkamers op 'verwarmen' zetten. Een hogere temperatuur instellen dan de kamer, waardoor de ABB regelventielen open gaan en er dus koud water door de leidingen kan lopen. Verwarmen doet die niet, want dit wordt geregeld via de centrale panasonic thermostaat.. Wel bijzonder. Dus nu staan de slaapkamer thermostaten op 27 graden om te koelen met 18grd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
[...]

Terugkomend op Delta T.
Als ik voor koelen direct kies, wordt er geen rekening gehouden met de stooklijn maar dus ook niet met enige Delta T?

Koelen direct staat op 18grd. Maar dat betekent dus niet dat er geen kouder water dan 18 grd doorheen gestuurd kan worden? Hij staat regelmatig op de 17 -18grd. Maar soms wordt het water toch ook 15-16grd op de meter.

Edit:
Zoals @ErikVers Aangeeft volgens mij begrijp ik het en kan hij met koelen direct tot 2 graden onder de 18 (ingestelde temperatuur) gaan. Daar lijkt het zich dan redelijk aan te houden.

[ Voor 12% gewijzigd door Draakje5 op 27-06-2025 15:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

dof schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 00:04:
[...]

Dank je, mee eens, maar er is helaas een kink in de kabel gekomen... De meest praktische plek om de unit te plaatsen wordt ineens door de buren ('t is een drie onder 1 kap historisch pand) afgewezen, c.q. die maken bezwaar vanwege 't aangezicht. De andere mogelijke plek is achter het huis op 4 mtr afstand van het huis en de (b.v. Terendis) leidingen moeten dan onder een gezamenlijk (betegeld) auto-straatje door. Dat maakt het allemaal wel veel lastiger en duurder. Dus project is even in de reset...

Overigens ben ik wel gecharmeerd geraakt door deze unit. Ook de strakke warmtecapaciteits curve tot -15 C ziet er toch wel een stuk strakker (rechter) uit dan b.v. bij m'n Pana 9 J :P. (ik begin steeds meer te denken dat de 9 J eigenlijk een "opgevoerde" 5 J is ).

[Afbeelding]
De M is voor de grotere warmtevraag inderdaad een super machine. Uiteraard enkel toepassen als dat obv een warmteverliesberekening op -5 of -7 max benodigd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bucephalus
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:39
Gister is hier de installatie van een all-in-one split K-serie afgerond.
Boilervat warmt goed op, warmtevraag getest en lijkt ook goed te reageren. So far so good.

In de comfort cloud app zie ik gister en vandaag laag energieverbruik wat toegeschreven wordt aan "verwarming". Beetje onlogisch met deze temperaturen buiten, en in de service cloud ook geen compressor starts te zien.

Klopt mijn vermoeden dat dit het stand-by verbruik is wat in de grafiek dezelfde kleur krijgt als de categorie "verwarmen"?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1p7rfPctYExMXFdu9oohOb8Cls8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3niEucWMjDMn8OR21zISz1CY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:35
Bucephalus schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 07:56:
Boilervat warmt goed op, warmtevraag getest en lijkt ook goed te reageren. So far so good.

In de comfort cloud app zie ik gister en vandaag laag energieverbruik wat toegeschreven wordt aan "verwarming". Beetje onlogisch met deze temperaturen buiten, en in de service cloud ook geen compressor starts te zien.

Klopt mijn vermoeden dat dit het stand-by verbruik is wat in de grafiek dezelfde kleur krijgt als de categorie "verwarmen"?

[Afbeelding]
Ja

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:35
Bucephalus schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 07:56:

[Afbeelding]
Ja, stand-by verbruik wordt aan die categorie toegekend.

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
nMad schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 08:01:
[...]

Ja, stand-by verbruik wordt aan die categorie toegekend.
Dat is dan weer wat nieuws. In de eerdere series, en waarschijnlijk ook in de M, wordt het verbruik van circulatiepomp en electronica helemaal niet gemeten. Alleen dat van de compressor. Het opgenomen vermogen van de electronica inclusief CZ-TAW is bij mijn 12H ongeveer 10W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:07
ErikVers schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 22:44:
[...]

Je moet uiteraard wel de minimaal vereiste 35L cv inhoud respecteren. Ik kan me haast niet voorstellen dat lukt met wat leiding werk en één fancoil. Normaliter moet je er minimaal meerdere aansluiten of een klein buffer vat in serie in de retour zetten. Zou niet te veel mee spelen want dit reduceert de levensduur aanmerkelijk.
Absoluut, inmiddels staat ook mijn 35m2 vvw erbij ingeschakeld, ik probeer alleen het gedrag van de pana te begrijpen. Ik ben stappen verder, maar snap het toch nog niet helemaal.

-Koelen staat op compensation Curve
-Curve staat zowel min als max op 19C (wordt dynamisch bepaald adhv dauwpunts-berekening)
-Target water temp (TOP7 main_target_temp) slingert hij tussen 14 en 15C
-Cool delta (TOP24) staat op 2C

Grafiek van TaAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iJeF8nIfskMRWusbSYa0g8f2Qlk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TFgxF4gixWTDnXkmarVOTsrC.png?f=fotoalbum_large
Duidelijk te zien dat hij 'netjes' pendelt, maar wel steeds pas afslaat bij Ta 12.3C. Dat is 7graden onder mijn aangegeven curve.

Het lijkt er dus op dat ik nog te weinig afgifte heb, maar ik durf het in huis ook eigenlijk niet te vergroten (jaga's met fans erbij betrekken) aangezien ik echt geen vochtproblemen wil. Dat circuit is namelijk niet geïsoleerd..

Kan iemand uitleggen waarom hij toch zoveel afwijkt van mijn curve? Verwarmend betrap ik hem daar nooit op.

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draakje5
Vloerkoeling heeft vandaag de hele dag aangestaan sinds de ochtend en zit op een (uur) verbruik van 0.4kwh.

Al met al wel tevreden. Voor 180m2 vloeroppervlak. Wel heb ik dus de koel direct op 18 grd staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

stevenP schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 17:21:
[...]

Absoluut, inmiddels staat ook mijn 35m2 vvw erbij ingeschakeld, ik probeer alleen het gedrag van de pana te begrijpen. Ik ben stappen verder, maar snap het toch nog niet helemaal.

-Koelen staat op compensation Curve
-Curve staat zowel min als max op 19C (wordt dynamisch bepaald adhv dauwpunts-berekening)
-Target water temp (TOP7 main_target_temp) slingert hij tussen 14 en 15C
-Cool delta (TOP24) staat op 2C

Grafiek van Ta[Afbeelding]
Duidelijk te zien dat hij 'netjes' pendelt, maar wel steeds pas afslaat bij Ta 12.3C. Dat is 7graden onder mijn aangegeven curve.

Het lijkt er dus op dat ik nog te weinig afgifte heb, maar ik durf het in huis ook eigenlijk niet te vergroten (jaga's met fans erbij betrekken) aangezien ik echt geen vochtproblemen wil. Dat circuit is namelijk niet geïsoleerd..

Kan iemand uitleggen waarom hij toch zoveel afwijkt van mijn curve? Verwarmend betrap ik hem daar nooit op.
Je moet hem op direct zetten omdat icm compensation curved hij ook ruimte correct van -5 tot +5 obv binnen temp kan gaan toepassen.

Daarnaast heb je nog dat hij -2 tov target mag en zo kom je tot wel op 7graden onder je ingestelde waarde; -5 room comprnsation en -2 gap shut off temp.

Hoop dat eea zo helderder voor je is en succes met testen de komende dagen 👍🤙

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

jurjen_g schreef op zondag 22 juni 2025 @ 15:07:
[...]

*opname*

geen afgifte. ;)
dof schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 00:04:
[...] (ik begin steeds meer te denken dat de 9 J eigenlijk een "opgevoerde" 5 J is ).
de 9j is een 7 zonder begrenzer. de 5 is een 7 met begrenzer.

[ Voor 27% gewijzigd door flippy op 29-06-2025 20:46 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

flippy schreef op zondag 29 juni 2025 @ 20:44:
[...]

[...]

de 9j is een 7 zonder begrenzer. de 5 is een 7 met begrenzer.
Naast inderdaad andere hz compressor vrijgave heeft de 9 bij iig de J en de L een grotere interne warmtewisselaar.

[ Voor 5% gewijzigd door ErikVers op 29-06-2025 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

ErikVers schreef op zondag 29 juni 2025 @ 20:49:
[...]

Naast inderdaad andere hz compressor vrijgave heeft de 9 bij iig de J en de L een grotere interne warmtewisselaar.
naar mijn weten zijn de 7 en 9 hetzelfde, alleen de 5 heeft een kleinere reactor en verdamper. (of was dat aleen voor de H? ik word oud)

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 29-06-2025 20:51 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

flippy schreef op zondag 29 juni 2025 @ 20:50:
[...]

naar mijn weten zijn de 7 en 9 hetzelfde, alleen de 5 heeft een kleinere reactor en verdamper. (of was dat aleen voor de H? ik word oud)
We worden allemaal oud, zodra dat stopt is het niet best 😜
De 9 heeft iig een andere warmtewisselaar. Voor zover ik weet is het verder natuurlijk de software wat ze van elkaar onderscheid. Waarbij in de L de 5 ook lager kan terug moduleren en je dus ook een zinniger verschil hebt tussen de 5 en de 7. Bij de J ontbrak dat verschil en voegde de 5 niet veel toe in de productrange.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 01:42

dof

ErikVers schreef op zondag 29 juni 2025 @ 20:49:
[...]

Weet je dat zeker? Want de J service manual geeft bij de beschrijving van de onderdelen ("Specifications" blz 11 en verder) van de 5 j, 7 j en 9 j exact dezelfde gegevens voor de heath exchanger. En 'k heb een keer alle componenten geturft in de service manual (bldz 235 en verder) , tussen de 5 j, 7 j en 9 j en het was vrijwel identiek .

Van de H en L series weet ik het niet, nooit bekeken. Bij de M series zijn er ook sterk verschillende onderdelen tussen de modellen, maar dat is ook een hele rij WP's van 9 kW tot 30 kW.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

dof schreef op maandag 30 juni 2025 @ 00:03:
[...]

Weet je dat zeker? Want de J service manual geeft bij de beschrijving van de onderdelen ("Specifications" blz 11 en verder) van de 5 j, 7 j en 9 j exact dezelfde gegevens voor de heath exchanger. En 'k heb een keer alle componenten geturft in de service manual (bldz 235 en verder) , tussen de 5 j, 7 j en 9 j en het was vrijwel identiek .

Van de H en L series weet ik het niet, nooit bekeken. Bij de M series zijn er ook sterk verschillende onderdelen tussen de modellen, maar dat is ook een hele rij WP's van 9 kW tot 30 kW.
Bij de L weet ik het 100% zeker. Voor de J zou ik het na moeten zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
ErikVers schreef op zondag 29 juni 2025 @ 20:40:
[...]

Je moet hem op direct zetten omdat icm compensation curved hij ook ruimte correct van -5 tot +5 obv binnen temp kan gaan toepassen.

Daarnaast heb je nog dat hij -2 tov target mag en zo kom je tot wel op 7graden onder je ingestelde waarde; -5 room comprnsation en -2 gap shut off temp.

Hoop dat eea zo helderder voor je is en succes met testen de komende dagen 👍🤙
Thanks voor de uitleg. Ik heb vandaag naar Direct gezet, en weer gaan draaien. Ik krijg er nog steeds niet helemaal de vinger achter..

Dit zijn de 4 waardes die volgens mij het spelletje moeten spelen:
-Dew point, wordt berekend
-Derised Tcool is een helper die roundup($dew) +1 doet
-T on curve high wordt door een automation aangepast adhv waarde desired Tcool
-Ttarget is het 'resultaat' van de WP

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NC9wLhHTs1kT2XyEMLVxkRT8Lis=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jeM1fGq7jImqPrSo4epuYKWm.png?f=fotoalbum_large

Vervolgens is te zien dat hij zelfs nog onder die Ttarget moduleert, met als diepste punt 11.3C.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KMQWm62WlDGXwwCL2mad9gl_kSA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HWZuI4DBTgymrg1w9845Zwoa.png?f=fotoalbum_large

Het lijkt voor mij alsof het aanpassen van curve naar direct geen enkele invloed heeft gehad, en dat ik met aanpassingen aan de panasonic_heat_pump_main_z1_cool_curve_target_low_temp geen verandering aan de Ttarget voor elkaar krijg. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

stevenP schreef op maandag 30 juni 2025 @ 16:12:
[...]

Thanks voor de uitleg. Ik heb vandaag naar Direct gezet, en weer gaan draaien. Ik krijg er nog steeds niet helemaal de vinger achter..

Dit zijn de 4 waardes die volgens mij het spelletje moeten spelen:
-Dew point, wordt berekend
-Derised Tcool is een helper die roundup($dew) +1 doet
-T on curve high wordt door een automation aangepast adhv waarde desired Tcool
-Ttarget is het 'resultaat' van de WP

[Afbeelding]

Vervolgens is te zien dat hij zelfs nog onder die Ttarget moduleert, met als diepste punt 11.3C.

[Afbeelding]

Het lijkt voor mij alsof het aanpassen van curve naar direct geen enkele invloed heeft gehad, en dat ik met aanpassingen aan de panasonic_heat_pump_main_z1_cool_curve_target_low_temp geen verandering aan de Ttarget voor elkaar krijg. :X
Je maakt een aantal calculaties incl automations die je beter niet in dit topic kan analyseren. Dit kun je beter in heishamon of home assistant topic uitdiepen.

De target is in je voorbeeld 13. Met die doel temperatuur gaat je panasonic werken en zoals je kan zien kan hij zijn vermogen niet continu afgeven. Zodra de aanvoer twee graden onder target is gezakt is de grens bereikt en compressor kon al niet verder meer terug moduleren dus stopt het proces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
ErikVers schreef op maandag 30 juni 2025 @ 17:12:
[...]

Je maakt een aantal calculaties incl automations die je beter niet in dit topic kan analyseren. Dit kun je beter in heishamon of home assistant topic uitdiepen.

De target is in je voorbeeld 13. Met die doel temperatuur gaat je panasonic werken en zoals je kan zien kan hij zijn vermogen niet continu afgeven. Zodra de aanvoer twee graden onder target is gezakt is de grens bereikt en compressor kon al niet verder meer terug moduleren dus stopt het proces.
Nee sorry, we spreken langs elkaar. De automations gaat het voor mij inderdaad niet om, ik probeer de watertemperatuur hard in te stellen. De Target_water_temp is TOP7 in Heishamon, een read-only waarde die de pana zelf bepaald adhv instellingen. Ik ben zoekende naar hoe ik (eerst handmatig, daarna via automations) die temperatuur kan beïnvloeden.

Los van Heisha heb ik geprobeerd op de controller in Installer menu > operation setup > cooling waardes omhoog te schroeven, maar tot nu toe zie ik enkel correlatie tussen de gewenste ruimtetemp (op de pana thermostaat) en de watertemperatuur. Hij registreert nu 25C in de kamer, als ik 18C vraag dan wil hij naar 11C met het water (target), als ik 24C vraag, wordt de target 15C.

Dus misschien even anders stellen; hoe kan ik op mijn pana de watertemp bij direct "hard" instellen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

stevenP schreef op maandag 30 juni 2025 @ 18:45:
[...]

Nee sorry, we spreken langs elkaar. De automations gaat het voor mij inderdaad niet om, ik probeer de watertemperatuur hard in te stellen. De Target_water_temp is TOP7 in Heishamon, een read-only waarde die de pana zelf bepaald adhv instellingen. Ik ben zoekende naar hoe ik (eerst handmatig, daarna via automations) die temperatuur kan beïnvloeden.

Los van Heisha heb ik geprobeerd op de controller in Installer menu > operation setup > cooling waardes omhoog te schroeven, maar tot nu toe zie ik enkel correlatie tussen de gewenste ruimtetemp (op de pana thermostaat) en de watertemperatuur. Hij registreert nu 25C in de kamer, als ik 18C vraag dan wil hij naar 11C met het water (target), als ik 24C vraag, wordt de target 15C.

Dus misschien even anders stellen; hoe kan ik op mijn pana de watertemp bij direct "hard" instellen?
Door “stooklijn” op “direct” in te stellen en “sensor” op “water” (en dus niet op interne thermostaat) je zal dan zelf de unit aan moeten zetten of de werkgebieden met welke buitentemp mag verwarmen en/of koelen goed moeten instellen.

Je hebt hem nu op interne thermostaat staan en dan past hij ruimte compensatie toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bucephalus
Misschien snap ik iets niet, maar wanneer het SWW verwarmt wordt bij mij is een beetje raadselachtig.

Ik heb de temp van het SWW van 1200-1700 uur op 44 graden, de rest van de tijd op 40 graden, op maandag de sterilisatie run.

op dit moment is de gewenste temperatuur dus 44, de gemeten temperatuur die weergegeven wordt is 38. De schakel differentiatie staat op -5. Hij slaat echter niet aan om het SWW te gaan verwarmen. Is afgelopen week al eerder gebeurd, en bij niet forceren gaat het SWW pas verwarmt worden als de temp in de boiler nog verder gezakt is naar 37 of 36 graden.

Heb zojuist de weektimer aangepast en alles 2 graden hoger gezet (46 en 42 dus), maar in de service cloud staat nog ingestelde temp op 44. zal wel even duren voordat het overal doorgekomen is.

Hoofdvraag is eigenlijk waarom het SWW niet verwarmd wordt als de temp 6 graden lager is dan gewenst en de schakel differentiatie op -5 ingesteld staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Bucephalus schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 16:22:
Misschien snap ik iets niet, maar wanneer het SWW verwarmt wordt bij mij is een beetje raadselachtig.

Ik heb de temp van het SWW van 1200-1700 uur op 44 graden, de rest van de tijd op 40 graden, op maandag de sterilisatie run.

op dit moment is de gewenste temperatuur dus 44, de gemeten temperatuur die weergegeven wordt is 38. De schakel differentiatie staat op -5. Hij slaat echter niet aan om het SWW te gaan verwarmen. Is afgelopen week al eerder gebeurd, en bij niet forceren gaat het SWW pas verwarmt worden als de temp in de boiler nog verder gezakt is naar 37 of 36 graden.

Heb zojuist de weektimer aangepast en alles 2 graden hoger gezet (46 en 42 dus), maar in de service cloud staat nog ingestelde temp op 44. zal wel even duren voordat het overal doorgekomen is.

Hoofdvraag is eigenlijk waarom het SWW niet verwarmd wordt als de temp 6 graden lager is dan gewenst en de schakel differentiatie op -5 ingesteld staat.
Ik heb de gewenste temperatuur op 52 en de differentie op -8°. Hij start met opwarmen als de temperatuur van 43 naar 42° zakt en warmt dan op tot 52 en schiet door tot 53°. De tanktemperatuur zakt dus 2° verder dan de ingestelde differentie en hij verwarmt dus een graad hoger dan ingesteld. Dat doorschieten aan de bovenkant kan natuurlijk aan mijn tank en de plaats van de sensor liggen. Ik ben met deze instelling zeer tevreden.

De door de installateur ingestelde temperatuur (op de controller of in de service cloud) geldt als je als gebruiker geen temperatuur instelt, maar op het snelmenu "nu tank verwarmen" kiest. Als je het als gebruiker anders wil, dan kun je dat op de controller in het rechter scherm, in de cloud of in de timer instellen.

Je moet in het algemeen bij de aquarea temperaturen met een korrel zout nemen. Meestal zout van 2°.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bucephalus
FransvWoerkom schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 20:19:
[...]

Ik heb de gewenste temperatuur op 52 en de differentie op -8°. Hij start met opwarmen als de temperatuur van 43 naar 42° zakt en warmt dan op tot 52 en schiet door tot 53°. De tanktemperatuur zakt dus 2° verder dan de ingestelde differentie en hij verwarmt dus een graad hoger dan ingesteld. Dat doorschieten aan de bovenkant kan natuurlijk aan mijn tank en de plaats van de sensor liggen. Ik ben met deze instelling zeer tevreden.

De door de installateur ingestelde temperatuur (op de controller of in de service cloud) geldt als je als gebruiker geen temperatuur instelt, maar op het snelmenu "nu tank verwarmen" kiest. Als je het als gebruiker anders wil, dan kun je dat op de controller in het rechter scherm, in de cloud of in de timer instellen.

Je moet in het algemeen bij de aquarea temperaturen met een korrel zout nemen. Meestal zout van 2°.
Nou, na een nachtje afwachten is de temperatuur in de boiler gezakt naar 33-34 graden, bij ingestelde 42 graden en schakel differentiatie van -5. Kan er ergens anders nog een foute instelling zijn? Modus staat op verwarmen +tank. Tankverwarming (elektrisch element?) uit. Weektimer ingesteld op de controller, in de comfort cloud app staat het vinkje van de weektimer uit. Icoontje weektimer wordt wel weergegeven op de controller, dus die zou gewoon actief moeten zijn. 7kw all-in-one K serie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Het icoontje van de weektimer moet ook een underscore/streepje er onder hebben anders is de weektimer niet actief. In het snelmenu (knop linksonder) staat dan een doorgetrokken lijn onder het symbool, anders een stippellijntje.

Op het statusscherm van de Service Cloud moet je kunnen zien of de 3-wegklep in de stand tank is gestuurd. Dat kun je ook in de grafiek zien. En uiteindelijk kan ook nog een draadje van de 3-wegklep los zijn of de klep zelf vast zitten.

Ik gebruikte nooit de smart cloud weektimer en aan de comfort cloud ben ik nooit begonnen. Afgelopen maandag was bij mij ineens de weektimer geheel gewist. Eerst verdacht ik een weinig gebruikte laptop waarop misschien nog een tabblad open stond, maar nu verdenk ik Panasonic van ongevraagde en onaangekondigde experimenten of fouten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:42
Bucephalus schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 07:48:
[...]

Nou, na een nachtje afwachten is de temperatuur in de boiler gezakt naar 33-34 graden, bij ingestelde 42 graden en schakel differentiatie van -5. Kan er ergens anders nog een foute instelling zijn? Modus staat op verwarmen +tank. Tankverwarming (elektrisch element?) uit. Weektimer ingesteld op de controller, in de comfort cloud app staat het vinkje van de weektimer uit. Icoontje weektimer wordt u wel weergegeven op de controller, dus die zou gewoon actief moeten zijn. 7kw all-in-one K serie
Staat de WP/Controller wel ‘aan’?

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
@Bucephalus

Ik zie nu dat je een K-serie wp hebt. Die heeft smart dhw. Staat hij op smart of standard tankverwarming? En bij smart, heb je dan het tijdvak dat hij mag opwarmen goed ingesteld? De default is tussen 20:00 en 5:00 uur. Zie par. 16.17 van de Service Manual

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bucephalus
@blb4 Ja, hij staat aan. Met dhw forceren gaat ie gewoon staan draaien. alleen dan idd wel met een overshoot naar 50 graden.
@FransvWoerkom DHW staat op standaard, niet op smart. Weektimer gecheckt, staat een ononderbroken streep onder. Wel een keer uit en weer actief gezet.

Even een paar screenshots uit de servicecloud. misschien is het iets heel simpels wat ik over het hoofd zie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_i-j_xPC9sEEiSyQ09b0dMj0Qyg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AzAVVQs2y1J2vsY7Ww5VvAyb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NT53JZM4voCT8M0hzl2ajllzjfo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FxEFmY5Wjo3nVi6ISNEd7vEM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xlM-5upUOiuBeuFLTC5QMG7nMjM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rxfdq9BG2TicXfuoATJMr2YO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C4YH6CyNv2MXtm0r34LDSEja-_I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n9ZkXYnYUdEkMP0Wbe7TaK3F.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: nu bij instellingen --> gebruiker de "ruimteverwarming" en "tankverwarming" op aan gezet, en warempel, hij gaat het dhw verwarmen. Ik was in de veronderstelling dat met de modus verw. + tank deze al aan stonden, en dat deze instellingen voor het elektrisch element was? Daar gebruiken ze in het statusscherm dezelfde terminologie voor, maar daar staan beide nu op uit. :S

[ Voor 8% gewijzigd door Bucephalus op 11-07-2025 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Dat W,tapwatercapaciteit : Variabel zou in de Service Manual deze kunnen zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uZzmTeyGgkhQzhA8GS4XIjSxUoo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/q3HtcXOMu7b53sKHcaMzuBXQ.png?f=user_large

Zet die eens op Standaard en kijken wat hij doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Bucephalus schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 16:26:
@blb4 Ja, hij staat aan. Met dhw forceren gaat ie gewoon staan draaien. alleen dan idd wel met een overshoot naar 50 graden.
@FransvWoerkom DHW staat op standaard, niet op smart. Weektimer gecheckt, staat een ononderbroken streep onder. Wel een keer uit en weer actief gezet.

[...]

Edit: nu bij instellingen --> gebruiker de "ruimteverwarming" en "tankverwarming" op aan gezet, en warempel, hij gaat het dhw verwarmen. Ik was in de veronderstelling dat met de modus verw. + tank deze al aan stonden, en dat deze instellingen voor het elektrisch element was? Daar gebruiken ze in het statusscherm dezelfde terminologie voor, maar daar staan beide nu op uit. :S
Waar had je die modus verw. + tank dan aan gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bucephalus
FransvWoerkom schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 18:01:
[...]

Waar had je die modus verw. + tank dan aan gezet?
Gewoon op de controller, linker pijltje, omhoog tot kraan icoontje en zonnetje zichtbaar waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Bucephalus schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 18:22:
[...]

Gewoon op de controller, linker pijltje, omhoog tot kraan icoontje en zonnetje zichtbaar waren.
En dan nog even op Enter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bucephalus
Spreekt voor zich, zo'n digibeet ben ik niet... Haha

Wel benieuwd waarom nu met tankverwarming in gebruikersmenu op aan hij wel gaat verwarmen. Het icoontje dat er dan bovenin bij komt lijkt mij voor het elektrisch element, maar hij ging toch echt op de compressor verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Bucephalus schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 16:26:

Even een paar screenshots uit de servicecloud. misschien is het iets heel simpels wat ik over het hoofd zie.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Kan het zijn dat je controller ook aan en uit hebt gedaan. Ik denk eerder dat daarom hij triggerde om te gaan verwarmen. Of hij schoot nog net een graad lager.

Ik zie in je instelling zo niks raars. Enkel zou ik zelf ontdooien niet over tapwater doen als je geen vvw hebt. Dit is even een losse tip.

Dat je de e-heater hebt vrijgegeven zal niet je compressor gedrag aanpassen. Mocht je wat meer data hebben. Deel gerust. Kun je een foto van je klokprogramma sturen?
En hoeveel minuten heb je vrijgegeven voor DHW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bucephalus
@ErikVers of Ik de controller uit en weer aan heb gezet weet ik ff niet meer. Begane grond is vloerverwarming, boven radiatoren.
Voor dhw 90 minuten max tijd staan nu. Redt ie nu makkelijk.

Herkent iemand dat in gebruikersinstellingen in de service cloud ruimteverwarming en tankverwarming op "aan" moeten staan? (en die icoontjes dus bovenin het scherm een eindje naast het weektimer icoontje zichtbaar zijn) Of moet ie ook gewoon de tank gaan verwarmen als daar de instelling op "uit" staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Bucephalus schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 22:53:
@ErikVers of Ik de controller uit en weer aan heb gezet weet ik ff niet meer. Begane grond is vloerverwarming, boven radiatoren.

Herkent iemand dat in gebruikersinstellingen in de service cloud ruimteverwarming en tankverwarming op "aan" moeten staan? (en die icoontjes dus bovenin het scherm een eindje naast het weektimer icoontje zichtbaar zijn) Of moet ie ook gewoon de tank gaan verwarmen als daar de instelling op "uit" staat?
Ik kan bevestigen dat hij uiteraard zonder vrijgave backup ook zou moeten gaan verwarmen.

Wat betreft je afgifte vvw en radiatoren zou ik zeker je dhw defrost uitzetten ivm mindere efficientie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Bucephalus schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 22:53:

Voor tankverwarming hoeft de modus alleen tank te zijn. In deze tijd van het jaar zet mijn weektimer alleen om 12:00 uur de modus tankverwarming aan.

Er is bij de tank ook nog een instelling voor wachttijd als de ruimte verwarmd wordt. Dat is om te voorkomen dat hartje winter de tankverwarming voortdurend voorkruipt. Bij Installer Operation > Tank > Floor Operation Time. In NL ongelukkig Werkingstijd Verwarmen genoemd. Die heb ik juist laag staan, 30min. De default is 8 uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bucephalus
FransvWoerkom schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 23:35:
[...]

Voor tankverwarming hoeft de modus alleen tank te zijn. In deze tijd van het jaar zet mijn weektimer alleen om 12:00 uur de modus tankverwarming aan.

Er is bij de tank ook nog een instelling voor wachttijd als de ruimte verwarmd wordt. Dat is om te voorkomen dat hartje winter de tankverwarming voortdurend voorkruipt. Bij Installer Operation > Tank > Floor Operation Time. In NL ongelukkig Werkingstijd Verwarmen genoemd. Die heb ik juist laag staan, 30min. De default is 8 uur.
Ik heb 'm juist op verw+tank modus staan zodat ik niet hoef te wisselen van modus als het weer kouder wordt. Voor verwarmingsvraag is er een externe thermostaat aangesloten, en die geeft in deze tijd van het jaar geen signaal dat er verwarmt moet worden. Die werkingstijd verwarmen staat hier wel op 480min, maar dat zou dan toch niet uit moeten maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Laatst online: 23:42
Bucephalus schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 08:14:
[...]

Ik heb 'm juist op verw+tank modus staan zodat ik niet hoef te wisselen van modus als het weer kouder wordt. Voor verwarmingsvraag is er een externe thermostaat aangesloten, en die geeft in deze tijd van het jaar geen signaal dat er verwarmt moet worden. Die werkingstijd verwarmen staat hier wel op 480min, maar dat zou dan toch niet uit moeten maken?
In de zomer niet, maar in de winter is de boiler dus pas na 480minuten verwarmen aan de beurt

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris273
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-08 12:50
Tranquility schreef op woensdag 26 april 2023 @ 19:01:
[...]

Ik vond de 18mm van de Tameson ook maar krapjes en heb deze bij ome Ali besteld.
Dit betreft de 1-1/4" uitvoering die een grotere kogel heeft en een doorlaat van 24mm.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als je dikke leidingen hebt is deze zeker aan te raden.
De links in de openingpost zijn idd niet echt actueel meer.
Ik wil ook graag een driewegklep met ruime doorlaat voor mijn Pana 9kW monoblock WH-MDC09J3E5. Deze klep kan besteld worden met een aantal opties. Ik heb de documentatie van mijn warmtepomp doorgenomen en ik twijfel een beetje:
- 220V, klopt dat?
- Ik moet deze klep met 3 kabels, 1 controlesignaal, klopt dat?
- L-type driewegklep (in tegenstelling tot T-type), klopt dat?

Bij voorbaat dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:08
Joris273 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 13:21:
Ik wil ook graag een driewegklep met ruime doorlaat voor mijn Pana 9kW monoblock WH-MDC09J3E5. Deze klep kan besteld worden met een aantal opties. Ik heb de documentatie van mijn warmtepomp doorgenomen en ik twijfel een beetje:
- 220V, klopt dat?

Bij voorbaat dank.
Ik heb de CR02, T type, 220VAC, 1-1/4".
Draait nog steeds probleemloos hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris273
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-08 12:50
Tranquility schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 21:55:
[...]

Ik heb de CR02, T type, 220VAC, 1-1/4".
Draait nog steeds probleemloos hier.
Dat is dus de versie met drie draden en twee control draden, niet de versie die ik dacht.

Met welk monoblock?

[ Voor 17% gewijzigd door Joris273 op 15-07-2025 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Joris273 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 22:41:
Dat is dus de versie met drie draden en twee control draden, niet de versie die ik dacht.

Met welk monoblock?
Ik heb de WH-MDC05J3E5, geïnstalleerd op 15 mei 2023.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Joris273 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 13:21:
[...]

- 220V, klopt dat?

Bij voorbaat dank.
In de ts staan een aantal voorbeelden. Belangrijke tip, test altijd even op de keuken tafel dan weet je onder welke omstandigheden hij wat precies doet. Dat is wat lastiger zodra is aangesloten.

Je hebt een 230V en met N en twee maal L nodig. Relais type kan ook maar dan moet je hem iets anders aansluiten op de print dus zou gewoon lekker deze en in 1” pakken;

Mooie is dat in “uit” stand (neutraal en phase blauwe draad) hij hoek om voor tapwater en dan in “aan” heat modus rechtdoor kan. Dit rechtdoor geeft minder weerstand. Veel drie weg kleppen komen aan van zeg maar onderaan de T en gaan dan altijd om een hoek, of links of rechts.

https://tameson.nl/produc...1inch-3-weg-230vac-3-punt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V2LH3ZVXdTqfmZs09lcm71MFPTU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d1ivvFljEPDZfABtx4b7Oc7Q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KbN5XyE74hqYIODtLTqfT1BpA0U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iwFY1eNuvdfdG8B8rlnJU5Jy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door ErikVers op 16-07-2025 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:21
Even een vraag. Mijn wp lekt aan beide koppelingen met de panzer slang. Ik heb daar, denk ik, van die rode ringen tussen zitten. Ik durf de koppelingen niet meer verder aan te draaien. Die lijken tegen het einde aan te lopen. Iemand een idee welke pakkingen ik daar het beste tussen kan zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmardus
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11-09 16:59
@O085105116N ik had hetzelfde nadat ik ze te strak had aangedraaid, bij deze koppelingen geldt zeker: vast is vast!

Heb toen deze vervangende ringen gekocht, werkt perfect:
https://www.hornbach.nl/p...-4-duim-2-stuks/10257127/

De meeste andere bouwmarkten en loodgieterszaken hebben die groene of rode fiberringen op voorraad, die zijn allemaal prima. Andere maten zijn ook beschikbaar, hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
Elmardus schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 13:07:
@O085105116N ik had hetzelfde nadat ik ze te strak had aangedraaid, bij deze koppelingen geldt zeker: vast is vast!

Heb toen deze vervangende ringen gekocht, werkt perfect:
https://www.hornbach.nl/p...-4-duim-2-stuks/10257127/

De meeste andere bouwmarkten en loodgieterszaken hebben die groene of rode fiberringen op voorraad, die zijn allemaal prima. Andere maten zijn ook beschikbaar, hier
Dank. Ik heb nu rode ringen in gebruik denk ik. Heeft het nog zin om loctite flosdraad te gebruiken hier?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Elmardus
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11-09 16:59
@O085105116N als ik het goed heb dan gebruiken deze slangen koppelingen die vlakdichtend zijn (dmv de fiberring), met een wartelmoer die 'los' op de koppeling zit. Hier moet je dus beslist geen loctite/teflontape oid gebruiken. Die gebruik je namelijk alleen voor koppelingen die afdichten dmv het schroefdraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:43

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@O085105116N Wat @Elmardus zegt, vlakafdichtend zonder andere dingen dan de pakking.
Daarbij heb je een paar opties:
  • Rood: Herbruikbaar, maar heeft redelijk wat druk nodig zonder vervuiling om af te dichten.
  • Groen/Blauw: Wordt dikker door water, daardoor zelfafdichtend, maar ook niet echt herbruikbaar.
  • EPDM (rubber): Is soms nog makkelijker om waterdicht te krijgen, tenzij het vlakke oppervlak niet groot genoeg is en de ring daardoor kan ontsnappen.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 06:08
O085105116N schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 12:14:
Even een vraag. Mijn wp lekt aan beide koppelingen met de panzer slang. Ik heb daar, denk ik, van die rode ringen tussen zitten. Ik durf de koppelingen niet meer verder aan te draaien. Die lijken tegen het einde aan te lopen. Iemand een idee welke pakkingen ik daar het beste tussen kan zetten?
Ik heb dit 2 weken geleden bij 4 slangen ook gehad, wat bleek dat de pakking in de 'moer' te klein was en scheef ging zitten en lekte waar je bijstond.
Ik heb gezocht naar iets grotere pakkingen, Gardena bleek die te hebben; 33mm in diameter en van rubber en vlot leverbaar (Amazon alweer...) zitten 3 in een verpakking)
De oorspronkelijke pakking was iets van 30mm, de nieuwe pakking erin gedrukt en gelijk waterdicht.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• O085105116N
natural colour schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 19:02:
[...]

Ik heb dit 2 weken geleden bij 4 slangen ook gehad, wat bleek dat de pakking in de 'moer' te klein was en scheef ging zitten en lekte waar je bijstond.
Ik heb gezocht naar iets grotere pakkingen, Gardena bleek die te hebben; 33mm in diameter en van rubber en vlot leverbaar (Amazon alweer...) zitten 3 in een verpakking)
De oorspronkelijke pakking was iets van 30mm, de nieuwe pakking erin gedrukt en gelijk waterdicht.
oh, haha, blijken toch meer mensen last van te hebben.Dank voor de feedback en de tips allen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Signor Doekie schreef op maandag 16 december 2024 @ 11:41:
Bij mijn zoon en schoondochter heb ik de 7J vervangen door een 5J vanwege klachten van de buren over de herrie die dit apparaat maakt en terecht want deze maakte een zwaar brommend geluid in tegenstelling tot de 5J die ik zelf al vier jaar heb draaien. In deze 5J heb ik door Rjtec het isolatie pakket laten installeren uit nieuwsgierigheid en heb dit uitgebreid met antidreun op alle panelen, behalve de bovenplaat (hier wel extra armaflex geplakt op het bestaande schuim), en hierop weer 13mm armaflex geplakt waar dit mogelijk was i.v.m. met aanwezige ruimte. Ook in de compressor ruimte extra antidreun en armaflex geplaatst en ook nog in de ventilator ruimte tegen het tussenschot van de compressor ruimte antidreun en armaflex geplaatst.
Nu is alleen het geblaas van de fan te horen en het gebrom v.d. compressor is nagenoeg weg. Alleen bij lage frequenties is het nog iets aanwezig.
Hoe het geluid de tijdens de laatste koude dagen was krijg ik nog niet erg losgepeuterd bij de jeugd, alleen dat de buurtjes niet geklaagd hadden en een wat cryptische omschrijving via whatsapp. Dus de 5J is in mijn beleving goed stiller te krijgen. Het was wel een gefröbel om alles op zijn plek te krijgen en pas te maken zodat de beplating ook weer netjes gemonteerd kon worden. Of er bij de 7J en 9J hetzelfde resultaat te verkrijgen is durf ik niet te zeggen.

Ik krijg net een update van mijn schoondochter, de wp was lekker stil de afgelopen dagen. Project dus geslaagd.
Wat zijn afgelopen winter de ervaringen geweest?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 00:16
BarryH schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 12:19:
[...]

Wat zijn afgelopen winter de ervaringen geweest?
Geen klachten meer van de buurtjes. Maar of dit nu aan mijn isolatie kunsten ligt of dat de de 5j zelf zoveel stiller is als de wat opgevoerde 7j of dat het aan het exemplaar lag dat nu in mijn garage stof staat te vergaren. Het plan is om dit exemplaar komend seizoen op de plaats van mijn eigen 5j te zetten om dit uit te vogelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
ron36 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 19:40:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

9J monobloc.
Ik was dus begonnen met alleen foto 1, dat gaf al merkbaar minder compressor geluid. Maar verwacht absoluut geen wonderen.
Mijn plaat sb900 was nog niet helemaal op, dus vanmiddag ook de achterzijde maar eens gedaan. Van beneden tot boven. De rechterzijde op de foto is de "middenwand" Daar heb ik nog een rest stukje geplaatst, deze loopt niet helemaal tot onder door.

De achterzijde is lastig bereikbaar. De kleine achterplaat kan er niet vanaf zonder dat de grote achterplaat/zijplaat er ook vanaf is.
Zelf heb ik de bovenkant eraf gehaald, en alle bereikbare schroefjes eruit van de kleine achterplaat.
Dan kun je de plaat rechts net 2cm naar voren toe halen, waardoor je de isolatie erachter kunt schuiven. Deze ruimte is beperkt maar het kan net.
De bovenplaat is overigens standaard geisoleerd.

Resultaat, hij draait nu 39hz en ik hoor echt geen compressor alleen de fan behoorlijk. Maar ik vond het compressor geluid het ergste op hele lage HZ, die test moet nog komen.
We zullen zien, maar veel meer kan ik niet doen denk ik. Hopelijk brand hij vannacht niet af oid :P Materiaal is geschikt tot 150gr, en bedoeld voor om de compressor dus moet wel goedkomen.
Hier is dit ook gelukt in ca 1 uur werk. Is goed te doen. Wellicht dat ik nog wat antidreun plaat ga plakken aan de kant waar de ventilator zit (bodem, bovenkant). Ben benieuwd naar het effect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
BarryH schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 17:23:
[...]

Hier is dit ook gelukt in ca 1 uur werk. Is goed te doen. Wellicht dat ik nog wat antidreun plaat ga plakken aan de kant waar de ventilator zit (bodem, bovenkant). Ben benieuwd naar het effect
Zorg je wel dat het condens- en smeltwater nog via de bodem weg kan, anders vriest de ventilator vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Laatst online: 20:07
[...]

iemand tips voor een betere meter? ik heb het geprobeerd met een (goedkope...) IR-thermometer, dat gaat voor geen meter. Maar ik het het idee dat mijn model misschien defect is en het daar aan ligt. zijn er mensen die bijv. succesvol koelkastthermometertjes inzetten voor het meter van delta-T's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Fr33z schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 22:01:
[...]

iemand tips voor een betere meter? ik heb het geprobeerd met een (goedkope...) IR-thermometer, dat gaat voor geen meter. Maar ik het het idee dat mijn model misschien defect is en het daar aan ligt. zijn er mensen die bijv. succesvol koelkastthermometertjes inzetten voor het meter van delta-T's?
Waar woon je? Ik heb een mooie meetset voor waterzijdig inregelen. een goede infraroodcamera werkt ook best ok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Laatst online: 20:07
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
Zo, vandaag een mooie dag om na anderhalf jaar (foei!) eens het filter van de Pana en het Caleffi magneetfilter schoon te maken. Tot mijn genoegen kwam er maar weinig vuiligheid uit het Caleffi magneetfilter. Niet echt verwonderlijk aangezien op de badkwmer designradiator na hier alles kunststof en koper is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iZC5OS978VE_ZWfj6N66YaltaO8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M5sPKVgoGWsCrwDe90tG18Wk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DOBLuj_-LrnhS3KiTA19rZIoum8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/87RdFLxDgD4cJaupRmKUPyRL.jpg?f=fotoalbum_large

Ook het filter van de Pana had wat kleine stukjes in het filter zitten, maar mag eigenlijk ook geen naam hebben:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iR6pqm0iH-hnPiLSfbq9gPI3bZA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hG4iuKcaghPr7lxrYiY95PaV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oQNTVPWCqP6mOfLm2z-NXZPdIOw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3rYi7tUSyoPufj29oX0DoI3S.jpg?f=fotoalbum_large

De ventilator had ik twee weken geleden al eens schoongemaakt en daar kwam best wel wat vuil vanaf.
Meteen even een visuele inspectie gedaan van de elektronica, bekabeling en leidingwerk en dat zag er allemaal netjes en droog uit.

Hierna de boel weer op druk gebracht en twee keer het ontluchtingsprogramma gedraaid en de Pana is weer klaar voor de komende seizoenen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_muller
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Tranquility schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 17:43:
Zo, vandaag een mooie dag om na anderhalf jaar (foei!) eens het filter van de Pana en het Caleffi magneetfilter schoon te maken. Tot mijn genoegen kwam er maar weinig vuiligheid uit het Caleffi magneetfilter. Niet echt verwonderlijk aangezien op de badkwmer designradiator na hier alles kunststof en koper is:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ook het filter van de Pana had wat kleine stukjes in het filter zitten, maar mag eigenlijk ook geen naam hebben:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De ventilator had ik twee weken geleden al eens schoongemaakt en daar kwam best wel wat vuil vanaf.
Meteen even een visuele inspectie gedaan van de elektronica, bekabeling en leidingwerk en dat zag er allemaal netjes en droog uit.

Hierna de boel weer op druk gebracht en twee keer het ontluchtingsprogramma gedraaid en de Pana is weer klaar voor de komende seizoenen. :)
Weer klaar voor de komende 1,5 jaar dus :P .

Hoe maak je de ventilator schoon dan?
De lamellen doe je niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:15
@Tranquility Voor het schoonmaken van deze filters hoeft de druk toch niet van de leidingen af? Of bedoel je met “weer op druk gebracht” dat je de druk weer naar een bepaald eikpunt (bijv. 1,5 bar) hebt gebracht?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
mister_muller schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 19:21:
Weer klaar voor de komende 1,5 jaar dus :P .
;)
Hoe maak je de ventilator schoon dan?
De lamellen doe je niet?
De lamellen zagen er na close inspection nog schoon uit en heb ik tijdens het schoonmaken van de ventilator al eens met de tuinslang bespoten
Het rooster voor de ventilator kun je heel makkelijk verwijderen d.m.v. het losdraaien van vier schroeven zodat je makkelijk bij de fanbladen kan om ze schoon te maken.
Wel oppassen voor de randen van de fanbladen want die zijn scherp. Had me er toen aan gesneden.. :X
Daarna de druk op 2 bar gezet en het ontluchtings “purge” programma gedraaid en de druk in de gaten gehouden. Na het luchtbellenfestein het systeem weer op druk gebracht en nogmaals het programma gedraaid en daarna bleef alles mooi op druk.

[ Voor 15% gewijzigd door Tranquility op 24-08-2025 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
RichieB schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 19:23:
@Tranquility Voor het schoonmaken van deze filters hoeft de druk toch niet van de leidingen af? Of bedoel je met “weer op druk gebracht” dat je de druk weer naar een bepaald eikpunt (bijv. 1,5 bar) hebt gebracht?
Eerst heb ik het Caleffi magneetfilter schoongemaakt door er flink wat water uit te laten lopen waardoor de druk al minder werd. Eerst had ik de kogelkranen naar de rest van de leidingen al dichtgedraaid en de druk er af gehaald door de ontluchtingsklep aan de bovenkant van de Pana naar beneden te drukken. Doe je dat niet dan staat je een onaangename natte verrassing te wachten als je het filter aan de onderkant van de Pana loshaalt.. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:15
@Tranquility Voor en na het filter zit een kraantje. Als je die dicht zet verlies je nauwelijks water bij het verwijderen van het filter.
Zie YouTube: Cleaning the water filter in a Panasonic air to water heat pump

Voor het schoonmaken van het magneetfilter is een klein beetje water voldoende. Al het vuil zit op de plek van de magneet. Het is niet zo dat je met meer water meer vuil wegspoelt.

[ Voor 26% gewijzigd door RichieB op 24-08-2025 23:58 ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FransvWoerkom
RichieB schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 23:55:
@Tranquility
[...]
Voor het schoonmaken van het magneetfilter is een klein beetje water voldoende. Al het vuil zit op de plek van de magneet. Het is niet zo dat je met meer water meer vuil wegspoelt.
Het is nog mooier: als je de magneet eraf haalt, valt het magnetiet naar beneden waar het aftapkraantje zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
Ja, je moet uiteraard niet vergeten de magneet er af te halen. Heb later ook nog even een magneetje langs de onderkant van de glazen schaal gehaald maar zag niets bewegen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tranquility
RichieB schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 23:55:
@Tranquility Voor en na het filter zit een kraantje. Als je die dicht zet verlies je nauwelijks water bij het verwijderen van het filter.
Zie YouTube: Cleaning the water filter in a Panasonic air to water heat pump

Die kraantjes voor- en achter het filter zijn idd wel handig, hoe heb ik die over het hoofd kunnen zien? 8)7 _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:28

Ethirty

Who...me?

Kan iemand mij verwijzen naar een duidelijke bron voor het gebruik van een externe thermostaat voor verwarmen en koelen? Ik heb de H en C van CN2 op 2 relais en op wonderbaarlijke manier is deze vannacht gaan koelen met een thermostaat die stond ingesteld op warmtevraag.

De warmtepomp staat zelf op koelen, maar ik kan me haast niet voorstellen dat deze bij een signaal voor “heat” zou gaan koelen.

Misschien lees ik er overheen, maar een duidelijke uitleg over de optie kon ik niet vinden. Ik had eigenlijk gehoopt dat de warmtepomp zijn modus zelf zou wijzigen afhankelijk van een signaal op H of C maar dat leek sowieso al helemaal niks te doen.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Ethirty schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 21:02:
Kan iemand mij verwijzen naar een duidelijke bron voor het gebruik van een externe thermostaat voor verwarmen en koelen? Ik heb de H en C van CN2 op 2 relais en op wonderbaarlijke manier is deze vannacht gaan koelen met een thermostaat die stond ingesteld op warmtevraag.

De warmtepomp staat zelf op koelen, maar ik kan me haast niet voorstellen dat deze bij een signaal voor “heat” zou gaan koelen.

Misschien lees ik er overheen, maar een duidelijke uitleg over de optie kon ik niet vinden. Ik had eigenlijk gehoopt dat de warmtepomp zijn modus zelf zou wijzigen afhankelijk van een signaal op H of C maar dat leek sowieso al helemaal niks te doen.
Wellicht kun je het beste een schets maken hoe je hebt aangesloten?

Daarnaast is er een aanpasbare max temp voor koelen waar het buiten boven moet blijven om te mogen koelen. Met zo een koude nacht als we momenteel al weer hebben vind ik het wel heel bijzonder als je boven die waarde bent gebleven.

Ps wat betreft modus wijzigen. Dat kan zeker. Lees in de service manual (zie TS) de hoofdstukken over de automodus, die zorgt voor een overschakeling van modus tussen heat en cool.

Ps2
Daarnaast je aansturing wel op externe thermostaat ingesteld?

[ Voor 12% gewijzigd door ErikVers op 25-08-2025 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koopie
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 19:59
Draakje5 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 22:45:
[...]

[Afbeelding]

Beneden dan weer niet:
[Afbeelding]
@Draakje5; ziet er uit als de installatie die ik ook thuis heb,... Bathmense Enk III. ;-)

Wat betreft;
Dit is opgelost, klaarblijkelijk moet je de losse thermostaten van de slaapkamers op 'verwarmen' zetten. Een hogere temperatuur instellen dan de kamer, waardoor de ABB regelventielen open gaan en er dus koud water door de leidingen kan lopen. Verwarmen doet die niet, want dit wordt geregeld via de centrale panasonic thermostaat.. Wel bijzonder. Dus nu staan de slaapkamer thermostaten op 27 graden om te koelen met 18grd.
Als je de WP op koelen zet, moet je de thermostaten ook op koelen zetten.
Als de dip switchen op de Multikit juist staan, regelt deze de motoren precies andersom dan bij verwarmen.

Althans,... zo zou het moeten werken.
Zoals je het nu doet met de 27gr instelling kan het in de praktijk natuurlijk ook.

Gr Stefan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
Ik ga een Victron thuis accu bouwen, nu moet ik weten wat het hoogste vermogen is dat mijn Panasonic 7H die uitsluitend voor verwarmen van het huis draait uit het Net kan trekken...
Dat is dus voornamelijk de compressor plús de BUH van 3000Watt... MAAR werken die ooit wel tegelijkertijd? naar mijn weten werkt de buh bij een defrorst en/ of bij standby tegen bevriezing gevaar.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

ErikVers schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 21:52:
[...]

Wellicht kun je het beste een schets maken hoe je hebt aangesloten?

Daarnaast is er een aanpasbare max temp voor koelen waar het buiten boven moet blijven om te mogen koelen. Met zo een koude nacht als we momenteel al weer hebben vind ik het wel heel bijzonder als je boven die waarde bent gebleven.

Ps wat betreft modus wijzigen. Dat kan zeker. Lees in de service manual (zie TS) de hoofdstukken over de automodus, die zorgt voor een overschakeling van modus tussen heat en cool.

Ps2
Daarnaast je aansturing wel op externe thermostaat ingesteld?
Sorry, was nog een reactie verschuldigd. Duurde even voor ik wat zaken kon testen.

Externe thermostaat staat uiteraard aan, dat was hoe ik op de thermostaat kon koelen. Maar ik heb een KNX thermostaat en die doet dus kennelijk iets raars als ik hem herstart. Want de default is "verwarmen 21C", maar toch had hij het relais voor koelen ingeschakeld.
Ik ga dit op een andere manier afvangen door het koelen extern te blokkeren.

Met de hand testend kon ik proberen wat ik wilde, maar geen gek gedrag.

Voor wat betreft de max temp voor koelen, die kent een J niet? Ik heb hem wel voor verwarmen en ik heb temperaturen voor switchen tussen verwarmen en koelen, maar geen koelen ondergrens.

Wat ik zocht was een manier om via een contact te schakelen tussen H/C, ik ging er onterecht vanuit dat die relais aansluiting dat mede zou regelen. Aangezien mijn thermostaat een omschakeling heeft voor de modus, dus die wilde ik kunnen inzetten. Ik ga voor dit seizoen testen met de auto stand, koelen hoeft niet meer en verwarmen is nog niet nodig geweest.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:27
natural colour schreef op zondag 7 september 2025 @ 16:49:
Ik ga een Victron thuis accu bouwen, nu moet ik weten wat het hoogste vermogen is dat mijn Panasonic 7H die uitsluitend voor verwarmen van het huis draait uit het Net kan trekken...
Dat is dus voornamelijk de compressor plús de BUH van 3000Watt... MAAR werken die ooit wel tegelijkertijd? naar mijn weten werkt de buh bij een defrorst en/ of bij standby tegen bevriezing gevaar.
Als je de BUH niet hebt vrijgegeven om mee te helpen met verwarming, dan zijn de BUH en compressor in principe niet tegelijk actief voor het verwarmen.
Ik heb hier installaties voorbij zien komen waarbij de compressor en BUH samen op een 16A automaat zitten (blijkbaar zonder grote problemen, wel 5j?).

Er staat echter geen expliciete garantie over niet-gelijktijdigheid in de documentatie voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
In paragraaf 14.9 Force Heater Mode van de Service Manual staat beschreven wanneer de backup heater in normale gevallen kan worden ingeschakeld. Je kunt als gebruiker of installateur de backup heater voor deze normale gevallen gewoon uitschakelen. Maar voor noodgevallen, bevriezingsgevaar, zou ik het in het custom menu gewoon aan laten staan en hopen dat het lichtnet dan niet uitvalt. Om de BU-heater 72 uur op een batterij te laten verwarmen, heb je ruim 200kWh aan batterijen nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
FransvWoerkom schreef op maandag 8 september 2025 @ 15:54:
[...]

In paragraaf 14.9 Force Heater Mode van de Service Manual staat beschreven wanneer de backup heater in normale gevallen kan worden ingeschakeld. Je kunt als gebruiker of installateur de backup heater voor deze normale gevallen gewoon uitschakelen. Maar voor noodgevallen, bevriezingsgevaar, zou ik het in het custom menu gewoon aan laten staan en hopen dat het lichtnet dan niet uitvalt. Om de BU-heater 72 uur op een batterij te laten verwarmen, heb je ruim 200kWh aan batterijen nodig.
Bedankt, ik had de buh al op uit staan, uitgezonderd de genoemde nood en bevriezing omstandigheden.
Het gaat er om om het dat ik totale opgenomen vermogen van de wp moet weten, buh en compressor hoef ik nu niet op elkaar te tellen, het maximale vermogen per fase van de groepenkast is nu niet hoger dan 3000VA, data is nodig voor de Victron ESS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Heb je een heater in je boilervat die tegelijk aan kan springen (legionella) als je warmtepomp op max vermogen draait? Hier wordt die namelijk door de warmtepomp aangestuurd.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
Ethirty schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:24:
[...]

Heb je een heater in je boilervat die tegelijk aan kan springen (legionella) als je warmtepomp op max vermogen draait? Hier wordt die namelijk door de warmtepomp aangestuurd.
Nee, warmtepomp boiler, heater daarin draait nooit (uit geschakeld).

Pagina: 1 ... 88 89 Laatste