Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 93 94 Laatste
Acties:

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22:47

ErikVers

e-Duurzaam

Fr33z schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 11:42:
[...]

Ja je hebt gelijk. Buffers gaan niks doen. Maar ik vind vooral dat @FV33 dit terug moet leggen bij de installateur/knutselaar die dit een goed idee vond.

Je kan met de stooklijn zeker meer afgifte halen en het minimum er wel in krijgen, maar je gaat nooit 12 kW in die woning krijgen met die radiatoren. Dus daar zit een grote mismatch tussen de gekochte WP en de rest. Ook is het voor je stroomverbruik nogal verdrietig om meteen stooklijn naar 40-55C te zetten maar goed, soms kan t niet anders inderdaad.

Dus nooit werken is wat te sterk inderdaad, het kan in theorie wel een beetje hobbelen maar echt lekker wordt het niet.
Mijn aanname is dat iemand het heeft ontworpen op "ketel stooklijn" en een ander de warmtepomp instelt op LTV Als je de warmtepomp afstelt op afgite dan ben je er. Maar inderdaad met een dramatisch rendement.

Vandaar afgifte afgifte afgifte!
Als iemand roept: cv ketel eruit, warmtepomp erin: Dan weg rennen :*)

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• jeroegro
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18-12 16:47
tonny147 schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:23:
[...]

direct op het element gemeten, en ook zichtbaar via homewizard. de lichtblauwe lijn is fase 2 en hier zit het element op aangesloten. het stoppen heb ik handmatig gedaan omdat de temperatuur niet oploopt omdat de pomp blijft doorpompen met 20L/min. vorige week heb ik een handmatige legionellarun gedaan met alleen het element en dat ging prima.

@ErikVers als ik 1500 Watt meet direct op de aansluitingen van het element, mag ik er dan vanuit gaan dat het element actief is?
als ik de stekker in een normaal stopcontact steek loopt de watertemperatuur vrij snel op.

[Afbeelding]
Precies dit viel mij ook op nu ik zelf in de service cloud kan kijken naar de legionella run! Als ET er weet ik goed te bepalen of een element wel in komt, maar waarom de W Pomp mee blijft doen aan het opstoken als hij zijn beste deel al gehad heeft is mij een raadsel. Hij haalt nu gewoon de warmte weer weg uit het elektrisch element. (COP 1) Ik heb liever dat hij mijn huis warm houdt en het "dure" doorverwarmen in een stilstaande boiler doet! Midden in de nacht bij voorkeur , of als de PV toch overschotten heeft.

• tonny147
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-12 16:20
ercolano schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:27:
[...]

Hoi Tony, ik val laat in de discussie dus wellicht is onderstaande als gepasseerd, sorry dan.
Het lijkt of jou wp een hybride mode heeft uitgevonden. Zie blz 79 van her service manual. Bij gebruik externe boiler element hoort de waterpomp uit te gaan samen met de compressor, bij gebruik van het 3kw interne element hoort de waterpomp door te lopen. Zou er een bitje omgevallen zijn in het geheugen van de Pana ?
Wellicht het interne element selecteren, wp uit-aan, sterilisatie run observeren (rechter plaatje). En als dat goed gaat weer op extern schakelen en kijken of hij nu wel juist functioneert.
excuus als dit al gewisseld was.
Ik ga het vd week nog een keer proberen, ook met alle afsluiters op de verdelers dicht om eventuele recirculatie te voorkomen.
@jeroegro jij ziet/hebt dus hetzelfde "probleem".

Wh-mdc07j3e5

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

loyske schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:09:
Iemand die weet of voor de Heima24 perstang ook een 25 TH bek beschikbaar is? Bij Heima in ieder geval niet, maar moet toch ergens te krijgen zijn lijkt me!?

Gaat om deze tang: https://www.heima24.de/sh...roducts/main/W0800800.jpg
Wat wil je persen met 25TH persing?

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-12 14:33
ErikVers schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 14:10:
[...]

Wat wil je persen met 25TH persing?
Bonfix T-stuk op Uponor 25:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/epf1QDwB7t0Wk-YopAJQaCFbjIA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WHPlorb0iehU3mLw9bd4rKdg.png?f=fotoalbum_large

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Dan zou ik ff een u tang zoeken. Th is normaal henco ed en die werken met 26mm

• zwollie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 24-12 09:56
kan vlgs mij ook gewoon met u-contour (uponor) geperst worden

23 kWp PV - 30kWh ESS - Huawei Smartcharger - Nibe S2125-12 (mijn 11e WP @home) - 36 HP icm 300 ltr ZB- Zehnder WTW Q450 ERV - Ochsner mini IWP - 7x MHI L/L Wp - Skoda Enyaq 85 kWh - 2x Cannondale 500Wh - gasloos sinds 2017

• cerebrum
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:35
tonny147 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 13:51:
[...]

Ik ga het vd week nog een keer proberen, ook met alle afsluiters op de verdelers dicht om eventuele recirculatie te voorkomen.
Ik had het geloof ik al aangegeven, maar ik zou hem ook even spanningsloos maken.

WP Pana 7J mono | AC Toshiba 3.5+4.6kW | PV 3200WP ZZO | Gasloos Nov23

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-12 19:01
zwollie schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 16:20:
[...]

kan vlgs mij ook gewoon met u-contour (uponor) geperst worden
Moet zelfs want uponor is als enige 25mm ipv 26mm

• loyske
@ErikVers @zwollie @Fr33z Het Bonfix T-stuk is 25, die moet passen op Uponor 25 lijkt me!?

Een U tang heb ik niet, wel de TH tang van Heima en daar zoek ik dus de insert voor om 25 te kunnen persen. Ik kom er wel enkele tegen online die er qua maat op lijken. Denk ook dat die persbek van de Heima tang universeel is.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-12 19:01
mijn goedkope perstang heeft gewoon een U-insert. Dus ze bestaan wel. Maar als het voor 1x is zou ik de lokale warmteservice eens bellen en vragen of je daar een tang kunt lenen/huren. stuk makkelijker dan 100 euro uitgeven aan een tang die je 1x gebruikt.

• zwollie
loyske schreef op woensdag 10 december 2025 @ 09:04:
@ErikVers @zwollie @Fr33z Het Bonfix T-stuk is 25, die moet passen op Uponor 25 lijkt me!?

Een U tang heb ik niet, wel de TH tang van Heima en daar zoek ik dus de insert voor om 25 te kunnen persen. Ik kom er wel enkele tegen online die er qua maat op lijken. Denk ook dat die persbek van de Heima tang universeel is.
je mag die van mij wel een keer lenen. Heb in principe alle persbekken t/m 63mm. Anders lokale warmteservice proberen of Uponor RTM t-stuk pakken.

23 kWp PV - 30kWh ESS - Huawei Smartcharger - Nibe S2125-12 (mijn 11e WP @home) - 36 HP icm 300 ltr ZB- Zehnder WTW Q450 ERV - Ochsner mini IWP - 7x MHI L/L Wp - Skoda Enyaq 85 kWh - 2x Cannondale 500Wh - gasloos sinds 2017

• loyske
@zwollie Bedankt voor het aanbod! Maar beetje ver rijden vrees ik ;)

Heb dat Bonfix T-stuk bij warmteservice gehaald en dacht wel even een 25 TH insert te vinden |:(
Ander maar even naar warmteservice vragen of ik daar iets kan lenen/huren.

• H3nk1960
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 23-12 13:29
gratis tip is om bij warmteservice alleen als instalateur je koppelingen te halen. Je krijgt dan namelijk 40% korting terwijl je als particulier het meestal voor die prijs ook bij sites als cvdeals kan kopen...

Bosch 2000AWF

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 24-12 10:57

ErikKo

Rippie

loyske schreef op woensdag 10 december 2025 @ 09:29:
@zwollie Bedankt voor het aanbod! Maar beetje ver rijden vrees ik ;)

Heb dat Bonfix T-stuk bij warmteservice gehaald en dacht wel even een 25 TH insert te vinden |:(
Ander maar even naar warmteservice vragen of ik daar iets kan lenen/huren.
Bij leidingshop zie ik de Bonfix T-stukken in 25mm en 26mm verkrijgbaar. Wellicht omruilen voor een andere maat?

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

ErikKo schreef op woensdag 10 december 2025 @ 10:01:
[...]

Bij leidingshop zie ik de Bonfix T-stukken in 25mm en 26mm verkrijgbaar. Wellicht omruilen voor een andere maat?
Ik gok dat op een 25mm bestaande buis moet 😉

Maar uh @loyske zullen weer terug gaan pana als topic

• jeroegro
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18-12 16:47
tonny147 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 13:51:
[...]

Dat klopt. Ik meen ook te zien dat er warmte wegstroomt uit de boiler terwijl het elektrisch element aan staat! Da's geen energie besparen, maar verspillen! Mijn 190L Pana boiler staat 15 meter weg van de warmtepomp. Dat is dus 30 meter 32mm plus de warmtewisselaar zinloos steriliseren! Tenzij dat je vraag niet was.

• Trent
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:44
Weet er iemand of een K-split kan werken met een 1/2" gasleiding i.p.v. 5/8"? Na een half jaar is het antwoord van Panasonic: u bent geen installateur. Leuke service:)

• zwollie
Trent schreef op woensdag 10 december 2025 @ 16:14:
Weet er iemand of een K-split kan werken met een 1/2" gasleiding i.p.v. 5/8"? Na een half jaar is het antwoord van Panasonic: u bent geen installateur. Leuke service:)
is afh van vermogen

• Trent
Staat al bij de 5kW versie. Enkel de 3kW split is nog 1/2”. Ik heb aan 5kW voldoende

• zwollie
Trent schreef op woensdag 10 december 2025 @ 20:10:
[...]

Staat al bij de 5kW versie. Enkel de 3kW split is nog 1/2”. Ik heb aan 5kW voldoende
Elga ace 6 kW is ook 1/4-1/2"

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 24-12 11:03
Trent schreef op woensdag 10 december 2025 @ 16:14:
Ik vind dat Panasonic gelijk heeft. Zij specificeren een bepaalde pijpdiameter. Een installateur met F-gas kennis en de kennis om benodigde hoeveelheid gas uit te rekenen voor een afwijkende pijpdiameter en weet wat hij moet doen om een bestaande leiding opnieuw in gebruik te nemen zou in overleg met Panasonic die klus kunnen klaren. Je zou het die installateur ook kunnen vragen. Als je het zelf wilt doen, dan wil Panasonic daar liever niks van weten. En ik eigenlijk ook niet. Het is ook van andere orde dan de vraag of je een 16A automaat mag gebruiken in plaats van de gespecificeerde 20A.

• Trent
@FransvWoerkom ik begrijp je insteek wel maar het is (in deze context) naar mijn idee te kort door de bocht. De installateur kan het dus allemaal lekker correct aansluiten maar afregelkennis en moeilijkere topics helaas...het afregelen heb ik zelf gedaan met de hulp van dit forum.

Nu wanneer R32 er uit gaat, heb ik een behoorlijk duur probleem als er nieuwe leidingen moeten komen. Daarom overweeg ik een reserve WP te kopen op het meest gunstige prijs-moment. Dat een informatieve vraag via de installateur moet lopen, had men 6 maanden eerder ook kunnen zeggen.

• zwollie
Trent schreef op donderdag 11 december 2025 @ 06:58:
@FransvWoerkom ik begrijp je insteek wel maar het is (in deze context) naar mijn idee te kort door de bocht. De installateur kan het dus allemaal lekker correct aansluiten maar afregelkennis en moeilijkere topics helaas...het afregelen heb ik zelf gedaan met de hulp van dit forum.

Nu wanneer R32 er uit gaat, heb ik een behoorlijk duur probleem als er nieuwe leidingen moeten komen. Daarom overweeg ik een reserve WP te kopen op het meest gunstige prijs-moment. Dat een informatieve vraag via de installateur moet lopen, had men 6 maanden eerder ook kunnen zeggen.
Dat heet een stukje aftersales, haha. Valt me nog mee dat je uberhaupt reactie krijg. Garantietechnisch is het natuurlijk wel een dingetje. Maar dat ligt bij alle DHZ-toestellen natuurlijk swso al wat lastiger.

[ Voor 8% gewijzigd door zwollie op 11-12-2025 07:31 ]

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Trent schreef op donderdag 11 december 2025 @ 06:58:

In de service manual staat de vereiste diameters. Of begrijp ik je vraag niet goed?

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:49
Onze vloerverwarming stond aan en was aan het verwarmen. Hoop water geborrel bij de binnenunit van panasonic. Vaker / altijd gehoord. Maar mijn oog viel op de waterdruk. 0.3 bar.

Toen de verwarming uitgezet. De waterdruk in de binnenunit schoot omhoog naar 1.5 in enkele seconden.

Ik begrijp niet zo goed of dit gebruikelijk is en waarom dit gebeurt. Begrijp ook niet waar de druk van is. Is niet van het buffervat toch en ook niet van de sww boiler..

Daarnaast, het water van de vloerverwarming is toch een gesloten circuit dus waarom heeft dit invloed op de waterdruk van de warmtepomp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FWuLTAEDHpX5o2Vj6HNxLsYSmCI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rVR2Yu1SQ3dVGYqUP3bkWWPX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4jQlxGHjJiKekMuVmEQBXjwfuKM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/akPRNeeV5YA94EmElrA26NYe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U2z39ChK7pvuaWAHXM3CBay-ko4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gLCp8koqAv45yGh608Yn0eRf.jpg?f=fotoalbum_large

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:56
@Draakje5 Wat je hoort is lucht in de leidingen. De drukmeter is daar kennelijk gevoelig voor en geeft op het moment dat er lucht passeert de verkeerde druk aan. De oplossing is het circuit te ontluchten.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Draakje5
RichieB schreef op donderdag 11 december 2025 @ 23:26:
@Draakje5 Wat je hoort is lucht in de leidingen. De drukmeter is daar kennelijk gevoelig voor en geeft op het moment dat er lucht passeert de verkeerde druk aan. De oplossing is het circuit te ontluchten.
Is er een beste manier van ontluchten?

Ik heb het zwarte ventieltje open gedraaid en er kwam even lucht uit maar daarna drupte er al snel water.

Heb het idee dat het weinig veranderd heeft met de druk als de warmtepomp aan staat.

[ Voor 8% gewijzigd door Draakje5 op 12-12-2025 07:54 ]

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:56
@Draakje5 Het ontluchten is niet anders van bij een gasgestookte CV. Als het goed is heb je op het hoogste punt van het circuit (zolder of bovenverdieping) een ontluchtingsventiel zitten. Daar verzamelt zich lucht die je dan regelmatig kan laten ontsnappen door het even open te zetten. Ik heb er zelfs twee: een in de aanvoerbuis en een in de retourbuis. Heb je geen speciale ontluchtingsventiel(en) in de leiding zitten dan kan je het ontluchtingsventiel van de radiator gebruiken op het hoogste punt. Maar dat werkt veel minder goed omdat daar geen speciaal luchtreservoir in zit.

Je kan ook de WP een ontluchtingsprogramma laten draaien. Dat programma pompt het water heel snel rond. Tijdens dat programma draai je dan het ontluchtingsventiel een paar keer open om de lucht die er langs wordt gepompt te laten ontsnappen.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• FransvWoerkom
@Draakje5
Er is maar 1 watercircuit. Dat drukverschil zal te maken hebben met het wel of niet draaien van de circulatiepomp. Het metertje zit vlak voor de pomp, dus waar de druk het laagst is. Hoe harder de pomp moet draaien, hoe lager de druk aan de inlaat. Ontluchten en schoonmaken van het waterfilter en opheffing van belemmeringen in de verdeler zou kunnen helpen het drukverschil te verkleinen. Ik zie op de laatste foto dat er een boilervat boven de binnenunit hangt. De aanvoer daarvan lijkt me het hoogste punt, dus daar hoort een ontluchter. Het ontluchtingsprogramma van de pana ontlucht in beide standen van de tweewegklep, dus ook het circuit van de tank. Het ontluchtingsprogramma vind je onder Installateur>Service inst.>Max. pompsnelheid>Ontluchten.

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21:42
Draakje5 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 07:53:
[...]

Is er een beste manier van ontluchten?

Ik heb het zwarte ventieltje open gedraaid en er kwam even lucht uit maar daarna drupte er al snel water.

Heb het idee dat het weinig veranderd heeft met de druk als de warmtepomp aan staat.
Op alle hoogste plekken in het systeem moet je ontluchten, daar kan lucht blijven staan. Soms zit op die plekken een automatische ontluchter, die gaan automatisch open als er lucht onder zit. Dat werkt alleen als het schroefje open staat. Het zilverkleurige ding op de pijp links op je laatste fotos is bv een automatische ontluchter.

Het lijkt me dat bovenop je buffervat ook nog iets moet zitten, en mogelijk zit in het binnendeel van de WP er ook nog een (bij de monoblock bovenop de heater). Misschien zijn er nog meer.

• Draakje5
Thorsd schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 13:38:
[...]

Op alle hoogste plekken in het systeem moet je ontluchten, daar kan lucht blijven staan. Soms zit op die plekken een automatische ontluchter, die gaan automatisch open als er lucht onder zit. Dat werkt alleen als het schroefje open staat. Het zilverkleurige ding op de pijp links op je laatste fotos is bv een automatische ontluchter.

Het lijkt me dat bovenop je buffervat ook nog iets moet zitten, en mogelijk zit in het binnendeel van de WP er ook nog een (bij de monoblock bovenop de heater). Misschien zijn er nog meer.
Op de boiler zit inderdaad iets. Die stond volgens mij al half open. Komt niks uit.

Zal eens naar het automatisch ontluchtingsprogramma kijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uvJ4-Pg7IQiBbraCufpoEIPmx9M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lZnqaP62po8tQzecx18khMeq.jpg?f=fotoalbum_large

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 24-12 15:53
Draakje5 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 09:26:
[...]

Op de boiler zit inderdaad iets. Die stond volgens mij al half open. Komt niks uit.

[Afbeelding]
Ik denk dat dat je buffervat is, mijn installateur heeft dat plastieke ding direct weggegooid en er een betere ingezet omdat die plastieke volgens hem al snel niet meer goed werkt.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• Draakje5
rvdgaag schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 10:48:
[...]

Ik denk dat dat je buffervat is, mijn installateur heeft dat plastieke ding direct weggegooid en er een betere ingezet omdat die plastieke volgens hem al snel niet meer goed werkt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/24XdE2ayZ3DpsiEQLbX_pHdcCoY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RUd4ZE4Oi0OXzUufTkJbbCSt.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb dus het ontluchtingsprogramma aangezet via installateurs menu. Maar dit ding op het overdrukvat lijkt bar weinig te doen. Hoor/zie niks. Alleen aan de grijze knop draaien toch.

Hoort er op een gegeven moment ook geen water uit te lopen als die open blijft staan?

We hebben de automatische ontluchter op de boiler zitten, hier moet ik van af blijven toch.
Deze op het overdrukvat.
Een in de binnenunit zelf.(drupt water uit dus is ontlucht)
En een spirotech (ook automatisch) in het leidingwerk.

Filmpje van drukverschil.
https://wetransfer.com/do...email&utm_source=sendgrid

[ Voor 10% gewijzigd door Draakje5 op 13-12-2025 15:09 ]

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06:57
Weet iemand waar ik de panasonic manometer zou kunnen kopen? mijn installateur geeft geen gehoor. Het is 1 of ander vreemd aziatische aansluiting (geen NPT / klem/knel) zoals ik het zo zie.

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21:42
djoenez schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 20:27:
Weet iemand waar ik de panasonic manometer zou kunnen kopen? mijn installateur geeft geen gehoor. Het is 1 of ander vreemd aziatische aansluiting (geen NPT / klem/knel) zoals ik het zo zie.
Geen echt antwoord, maar je kan elders in het systeem ook gewoon een extra meter plaatsen met een gangbare aansluiting.

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:12

martijn v o

Certified by Enphase.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 00:57
djoenez schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 20:27:
Waar zit die aansluiting dan?
Heb zelf een standaard manometer op de verdeler geprikt die ook als vulpunt fungeert.

• Draakje5
Draakje5 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 15:01:
[...]

[Afbeelding]
Ik heb dus het ontluchtingsprogramma aangezet via installateurs menu. Maar dit ding op het overdrukvat lijkt bar weinig te doen. Hoor/zie niks. Alleen aan de grijze knop draaien toch.

Hoort er op een gegeven moment ook geen water uit te lopen als die open blijft staan?

We hebben de automatische ontluchter op de boiler zitten, hier moet ik van af blijven toch.
Deze op het overdrukvat.
Een in de binnenunit zelf.(drupt water uit dus is ontlucht)
En een spirotech (ook automatisch) in het leidingwerk.

Filmpje van drukverschil.
https://wetransfer.com/do...email&utm_source=sendgrid
De automatische ontluchter op het boilervat ook losgehaald maar komt ook geen water uit.
Is dat normaal?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hSpIGlU3VAI7OJcm149ZOKTeC7A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NmI1bD7yuLpjukR9vNOZjEhv.jpg?f=fotoalbum_large
Ik kan van het tiki buffervat helaas totaal geen handleidingen vinden die iets vertellen over gebruik van de ontluchter. Zo zit er aan de ontluchter een imbus/zeskant schroef. Moet ik daar nog iets mee?

Heb de panasonic nu bijgevuld tot 2 bar. Schommelt nu tussen de 0.9 en de 2 bij activiteit.

[ Voor 10% gewijzigd door Draakje5 op 14-12-2025 17:30 ]

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

als de lucht eruit is komt het balletje tegen het gat aan en stop het, komt er weer lucht in dan zakt het balletje.
Dus dat is ok.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• FransvWoerkom
Draakje5 schreef op zondag 14 december 2025 @ 17:29:
[...]

De automatische ontluchter op het boilervat ook losgehaald maar komt ook geen water uit.
Is dat normaal?
[Afbeelding]
Ik kan van het tiki buffervat helaas totaal geen handleidingen vinden die iets vertellen over gebruik van de ontluchter. Zo zit er aan de ontluchter een imbus/zeskant schroef. Moet ik daar nog iets mee?

Heb de panasonic nu bijgevuld tot 2 bar. Schommelt nu tussen de 0.9 en de 2 bij activiteit.
Dat Tiki vat boven de binnenunit waarvan ik eerder dacht dat het je boiler was, is je buffervat. Dat ontlucht je door het lichtgrijze dopje los te draaien tijdens het ontluchtingsprogramma. Er hoort geen water uit te komen, hooguit wat gesputter met de lucht. Draai vooral die stop met binnenzeskant niet los want dan spuit het water uit je buffervat. Zie voor de werking van een automatische ontluchter Google.

Ik vind dat drukverschil bij wel/niet draaien van de circulatiepomp erg hoog. Het kan zijn dat iets het water tegenhoudt. Bijvoorbeeld verdeler of radiatorkranen of je filter. Je hebt zeker geen monitoring zodat je de flow kunt aflezen? In datzelfde menu als waar je het ontluchtingsprogramma aan zet kun je ook de maximum flow instellen.

• Draakje5
FransvWoerkom schreef op zondag 14 december 2025 @ 20:22:
[...]

Dat Tiki vat boven de binnenunit waarvan ik eerder dacht dat het je boiler was, is je buffervat. Dat ontlucht je door het lichtgrijze dopje los te draaien tijdens het ontluchtingsprogramma. Er hoort geen water uit te komen, hooguit wat gesputter met de lucht. Draai vooral die stop met binnenzeskant niet los want dan spuit het water uit je buffervat. Zie voor de werking van een automatische ontluchter Google.

Ik vind dat drukverschil bij wel/niet draaien van de circulatiepomp erg hoog. Het kan zijn dat iets het water tegenhoudt. Bijvoorbeeld verdeler of radiatorkranen of je filter. Je hebt zeker geen monitoring zodat je de flow kunt aflezen? In datzelfde menu als waar je het ontluchtingsprogramma aan zet kun je ook de maximum flow instellen.
De druk bij mijn beide vloerverwarming verdelers is ook omhoog gegaan nadat ik het buffervat heb bijgevuld. Is dat niet een afzonderlijk circuit? Met ongeveer 0.3bar bij beide.

Het drukverschil blijft inderdaad hoog. De installateur zou het wellicht kunnen aflezen. Al zullen ze er waarschijnlijk niet happig op zijn.

Tijdens het ontluchtingsprogramms gaat het debiet tot 20.8l/min.
In rust (lijkt hij) op 8.7l/min.

We hebben geen radiatoren in huis. De verdelers staan open. 1 (zolder vloerverwarming) heb ik tot 70% dichtgedraaid. De andere staan open of ksn ik niks mee (zijn rtl ventielknoppen).

• FransvWoerkom
Draakje5 schreef op zondag 14 december 2025 @ 20:43:
[...]

De druk bij mijn beide vloerverwarming verdelers is ook omhoog gegaan nadat ik het buffervat heb bijgevuld. Is dat niet een afzonderlijk circuit? Met ongeveer 0.3bar bij beide.

Het drukverschil blijft inderdaad hoog. De installateur zou het wellicht kunnen aflezen. Al zullen ze er waarschijnlijk niet happig op zijn.

Tijdens het ontluchtingsprogramms gaat het debiet tot 20.8l/min.
In rust (lijkt hij) op 8.7l/min.

We hebben geen radiatoren in huis. De verdelers staan open. 1 (zolder vloerverwarming) heb ik tot 70% dichtgedraaid. De andere staan open of ksn ik niks mee (zijn rtl ventielknoppen).
Kun je foto's maken van je verdelers? Dan zien we meteen wat voor types en waar je aan kunt draaien om dingen te proberen en welke en hoeveel RTL ventielen.

Alleen bij een parallel buffervat zou je kunnen spreken van aparte circuits. Dat geldt dan alleen voor de flows, niet voor drukverschil bij stilstand. Het blijft hetzelfde water. Hoe is je buffervat aangesloten? Zit er een tweede (afzonderlijke) circulatiepomp tussen buffervat en verdelers?

• Draakje5
FransvWoerkom schreef op zondag 14 december 2025 @ 20:58:
[...]

Kun je foto's maken van je verdelers? Dan zien we meteen wat voor types en waar je aan kunt draaien om dingen te proberen en welke en hoeveel RTL ventielen.

Alleen bij een parallel buffervat zou je kunnen spreken van aparte circuits. Dat geldt dan alleen voor de flows, niet voor drukverschil bij stilstand. Het blijft hetzelfde water. Hoe is je buffervat aangesloten? Zit er een tweede (afzonderlijke) circulatiepomp tussen buffervat en verdelers?
We hebben 1 pomp in het geheel. Er zit niet nog een 2e ergens tussen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j-UTI8F36GQHpSHs3Rznj0QwTdA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e2c4SBtXsVewmiwXjoCTAGJg.jpg?f=fotoalbum_large

Verdeler zolder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S-7Qub5K_ua0BkCAzoDVFCbATZ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MN8xTT94Yte70ISO5OInLyws.jpg?f=fotoalbum_large
Verdeler beneden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V7Wf6Zzc9WewMacSsrRc2vqKX6o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pjmq12CorHV2qcW2j8Xx6uq4.jpg?f=fotoalbum_large

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Mooie Riho verdelers.
Dat rood omcirkelde is geen pomp, dat wist je? (is een driewegklep of zoiets)
En de ontluchters bij de verdeler heb je die ook ontlucht? die witte dingen bovenop die buisjes?
En op de verdeler zelf ook, die vulpunten (waar de slang op kan) omhoogdraaien en dan kijken of er lucht in zit.

Ik denk namelijk dat je lucht in je systeem hebt.

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 05:44
't zal allemaal prima werken maar al die MLB, ik kan er niet helemaal aan wennen. Ik ben toch team staal geloof ik.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• FransvWoerkom
1 Over de installatie: Binnen de rode omcirkeling zit de driewegklep. Helaas kan ik niet zien waar die aan zit. Met name het stuk erboven is onduidelijk en van die driewegklep weten we niks. Het buffervat is kennelijk in serie met (waarschijnlijk) de retour van de verdeler(s). De blauwe doorvoer zal wel achter die rioolsifon zitten. Van het buffervat loopt links een leiding naar beneden en zit daar aan de onderkant van de boiler-stookspiraal. De retour loopt vervolgens via het Caleffi filter naar de inlaat van de wp, de rechter aansluiting. De uitlaat van de wp loopt via twee bochtjes naar het midden, de AB poort van de driewegklep. De bovenpoort van de driewegklep loopt na een paar bochtjes naar links en met een grote boog naar de bovenaansluiting van de boiler-stookspiraal met daar bovenop een ontluchter. Prima, daar vroeg ik in mijn eerste reactie naar. De onderste poort van de driewegklep gaat naar beneden door die rode mantelbuis naar de verdeler(s).

Ik ga ervan uit dat die dunnere leidingen links te maken hebben met een verbinding tussen de twee verdelers.

2. De meeste weerstand zal zitten in die handmatige beperking van de stroming in de zolderverdeler en in het dichtsturen van de servoventielen door de zoneregeling. Eigenlijk moet je het meeste water uit je wp ongehinderd een flink aantal groepen in sturen en een paar knijpen omdat het anders te warm wordt. Ik knijp van mijn 11 groepen er maar 2, mijn slaapkamer. En als je echt niet zonder zoneregeling kan, dan moet je je geregelde verdelers via een extra pomp aansluiten op de secundaire kant van een parallel buffervat.

• Draakje5
@FransvWoerkom @martijn v o
Alle verdelers zijn ontlucht ( de vulpunten maar ook de ontluchters dus 4 totaal ).
Er kwam overal vrijwel direct water uit.

Als er nog lucht in zit dan is het enige wat ik kan bedenken dat de ontluchter op het buffervat niet werkt want daar zie / hoor ik niks. Is dat aannemelijk?

Ik dacht dat de driewegklep de pomp was... de pomp is dan niet zichtbaar en zit in de binnenunit van de warmtepomp?
Hoe dan ook, het zijn geen 2 pompen.

Na opendraaien alle ontluchters op de verdeler de WP weer in ontluchtingsmodus gezet maar niks veranderd met de druk schommelingen.

Kan het zijn dat er een leiding verstopt zit? ( al lijkt me dit niet aannemelijk want met de Flir warmtebeeld camera zie ik niks afwijkends ).
Of toch te veel bochten/leidingwerk/ gesloten VV verdelers?

Met het volledig open zetten van de zolder groep merk ik geen verschil trouwens. Ook niet met alle andere knoppen van de slaapkamers open.

[ Voor 3% gewijzigd door Draakje5 op 15-12-2025 19:49 ]

• Cubico
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21:33
Draakje5 schreef op maandag 15 december 2025 @ 19:41:
@FransvWoerkom @martijn v o
Alle verdelers zijn ontlucht ( de vulpunten maar ook de ontluchters dus 4 totaal ).
Er kwam overal vrijwel direct water uit.

Als er nog lucht in zit dan is het enige wat ik kan bedenken dat de ontluchter op het buffervat niet werkt want daar zie / hoor ik niks. Is dat aannemelijk?

Ik dacht dat de driewegklep de pomp was... de pomp is dan niet zichtbaar en zit in de binnenunit van de warmtepomp?
Hoe dan ook, het zijn geen 2 pompen.

Na opendraaien alle ontluchters op de verdeler de WP weer in ontluchtingsmodus gezet maar niks veranderd met de druk schommelingen.

Kan het zijn dat er een leiding verstopt zit? ( al lijkt me dit niet aannemelijk want met de Flir warmtebeeld camera zie ik niks afwijkends ).
Of toch te veel bochten/leidingwerk/ gesloten VV verdelers?

Met het volledig open zetten van de zolder groep merk ik geen verschil trouwens. Ook niet met alle andere knoppen van de slaapkamers open.
Volgens mij zie ik op een van je foto's een filter zitten, direct achter de manometer. Voor en na het filter zitten afsluiters die je eerst moet sluiten en daarna zou je het filter kunnen reinigen.

Panasonic 7kW J-Series, Solar 5040Wp

• Draakje5
Cubico schreef op maandag 15 december 2025 @ 20:06:
[...]

Volgens mij zie ik op een van je foto's een filter zitten, direct achter de manometer. Voor en na het filter zitten afsluiters die je eerst moet sluiten en daarna zou je het filter kunnen reinigen.
Daar zitten afsluiters voor en na inderdaad. Ik kan eens opzoeken hoe dat reinigen moet en dan uitvoeren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yQQJ1vtRUsws8wbnOho8HO9gD_w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/heKbGTHxmaTOC9tzkdWnfMoE.jpg?f=fotoalbum_large

• Cubico
Draakje5 schreef op maandag 15 december 2025 @ 20:13:
[...]

Daar zitten afsluiters voor en na inderdaad. Ik kan eens opzoeken hoe dat reinigen moet en dan uitvoeren.
[Afbeelding]
Pomp stoppen, dan afsluiters dicht zetten. Vervolgens de metalen klem naar beneden weg trekken, dan kun je het filter naar buiten trekken.

• MacgregorSound
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23-12 18:30
Misschien lees ik er overheen, maar weet iemand welke koppelingen ik nodig heb om de binnen/buitenunit aan te sluiten bij een K en L series? Is dat BSPP of BSPT?

Alvast bedankt :-)

• FransvWoerkom
MacgregorSound schreef op maandag 15 december 2025 @ 20:36:
Misschien lees ik er overheen, maar weet iemand welke koppelingen ik nodig heb om de binnen/buitenunit aan te sluiten bij een K en L series? Is dat BSPP of BSPT?

Alvast bedankt :-)
Het is rechte draad, dus P (van parallel, niet T van taps of tapered). In Nederland noemen we dat van oudsher gasdraad. De rechte draad dicht niet af op de draad, maar op de kop van de pijp met een fiber ring. Meestal zet je daar een 2-delige koppeling met wartel en fiber ring op die verloopt naar de leiding die je er op zet. Meestal is die leiding kleiner dan 1-1/4". Het handige van een 2-delige koppeling is dat je die zonodig gewoon kunt los en vast draaien zonder de leiding te verkreukelen.

https://www.warmteservice...ige-koppeling-/p/41055610

• Draakje5
Cubico schreef op maandag 15 december 2025 @ 20:16:
[...]

Pomp stoppen, dan afsluiters dicht zetten. Vervolgens de metalen klem naar beneden weg trekken, dan kun je het filter naar buiten trekken.
Die was inderdaad goed vies met soort gruis. Helaas doet het niks met de druk.
Ik heb hem daarna nog een keer laten rondpompen er kwam nog wat gruis bij maar niet veel. Wellicht dwarrelt er her en der in de leidingen nog (veel) rond wat voor weerstand zorgt en daarmee drukverschil?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xj_B2o2aVpVlYkMq6O7WYrRRLQY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nS9JTOmkiOgSmilEZ6kLpBFe.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Draakje5 op 15-12-2025 22:53 ]

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Heb je de ontluchting in je binnenunit (2 stuks) ook gedaan nummer 13 en nummer 9?
En onder de unit hangt ook nog een messing ontluchter van Spirotech.
Diegene die het bij jou heeft gemonteerd is wel dol op ontluchters :-) ik tel er al 9.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ezpoykWiYMzqwLdr-drtgX3_WIg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/JERXXNButa2tCYyeHLwPQxFu.png?f=user_large

En maak svp even een eigen topic aan, het staat nu overal tussendoor.

[ Voor 9% gewijzigd door martijn v o op 15-12-2025 22:47 ]

• FransvWoerkom
martijn v o schreef op maandag 15 december 2025 @ 22:44:
Heb je de ontluchting in je binnenunit (2 stuks) ook gedaan nummer 13 en nummer 9?
En onder de unit hangt ook nog een messing ontluchter van Spirotech.
Diegene die het bij jou heeft gemonteerd is wel dol op ontluchters :-) ik tel er al 9.
[Afbeelding]

En maak svp even een eigen topic aan, het staat nu overal tussendoor.
13 is het overdrukventiel. Het kan trouwens geen kwaad die even te controleren. Als er zoveel bagger in het systeem zit, komt dat ook daar en zorgt voor bagger tussen het ventielrubbertje en de zitting waardoor er langzaam water weglekt en dus de druk te laag wordt. 0,5bar is het minimum. Als de druk daar lager wordt, ontstaan er bellen in de pomp waardoor die sneller slijt.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

FransvWoerkom schreef op zondag 14 december 2025 @ 20:22:
[...]

Dat kan, of het expansievat is niet afgestemd op de cv water inhoud en of versleten.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Draakje5 schreef op zondag 14 december 2025 @ 17:29:
[...]

Is dat normaal?
[Afbeelding]

Misschien beter een los topic zelf aan maken en dan in het grote L/W topic of dit pana topic de link ernaar toe delen.

De zaken die je via diverse losse berichten deelt maken eea niet overzichtelijker en voorzover ik nu in kan schatten is het niet Panasonic gerelateerd. Al willen zat jou hier natuurlijk wel mee helpen (in je eigen topic)

• FransvWoerkom
ErikVers schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 20:01:
[...]
Dat kan, of het expansievat is niet afgestemd op de cv water inhoud en of versleten.
Uit bovenstaande posts van @Draakje5 begrijp ik dat hij 10 groepen vvw en een buffervat van 50L heeft. Al met al lang niet de 200L maximum volume van zijn pana. Verslijten van een 2 of 3 jaar oude J lijkt me ook niet waarschijnlijk.

Hij begon zijn probleem met een verschil van meer dan 1 bar waterdruk, gemeten op de drukmeter van de binnenunit bij verschillende operaties van de pana (bij ingeschakelde of uitgeschakelde circulatiepomp). Vrij snel kwamen van verschillende kanten suggesties over lucht in het systeem of obstructies in zoneventielen of filters. Simpel? Nee, want niet iedereen weet wat ontluchters zijn, hoe ze werken en hoe te bedienen. Idem over filters, idem over ontluchtingsrun, idem over het aantal circuits bij een buffervat met 2 aansluitingen, idem ...
Zo loopt een simpele vraag met simpele antwoorden snel uit de hand, temeer daar niet elke reageerder de moeite neemt alle eerdere discussies na te lezen. Je weet gewoon niet bij de eerste vraag hoeveel discussie dat gaat opleveren en je weet eigenlijk pas of het pana gerelateerd is, als het probleem is opgelost. Inmiddels wil iedereen wel graag weten wat er nu aan de hand is of was.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

FransvWoerkom schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:24:
[...]

Uit bovenstaande posts van @Draakje5 begrijp ik dat hij 10 groepen vvw en een buffervat van 50L heeft. Al met al lang niet de 200L maximum volume van zijn pana. Verslijten van een 2 of 3 jaar oude J lijkt me ook niet waarschijnlijk.

Hij begon zijn probleem met een verschil van meer dan 1 bar waterdruk, gemeten op de drukmeter van de binnenunit bij verschillende operaties van de pana (bij ingeschakelde of uitgeschakelde circulatiepomp). Vrij snel kwamen van verschillende kanten suggesties over lucht in het systeem of obstructies in zoneventielen of filters. Simpel? Nee, want niet iedereen weet wat ontluchters zijn, hoe ze werken en hoe te bedienen. Idem over filters, idem over ontluchtingsrun, idem over het aantal circuits bij een buffervat met 2 aansluitingen, idem ...
Zo loopt een simpele vraag met simpele antwoorden snel uit de hand, temeer daar niet elke reageerder de moeite neemt alle eerdere discussies na te lezen. Je weet gewoon niet bij de eerste vraag hoeveel discussie dat gaat opleveren en je weet eigenlijk pas of het pana gerelateerd is, als het probleem is opgelost. Inmiddels wil iedereen wel graag weten wat er nu aan de hand is of was.
Die interesse heb ik zelf ook en ik denk in een los topic dat het wat overzichtelijk blijft.
maar dat is slechts mijn mening.

Laten we in ieder geval proberen goed de quote functie te gebruiken want dat gebeurt niet altijd door iedereen en dan ben ik op gegeven moment de draad kwijt. Ik denk dan er een nieuw onderwerp start (want er wordt niemand gequote) terwijl er al berichten ervoor over hetzelfde onderwerp waren. 👍

• MacgregorSound
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23-12 18:30
In het kader van zeker weten.. Ik heb hier een Panasonic RVS buffervat 300L (OSO) met 3/4 BSP aansluitingen, zijn deze dan wel conisch? Of ook parallel? Ik zie namelijk geen mogelijkheid tot een afdichtring bij deze aansluitingen.
FransvWoerkom schreef op maandag 15 december 2025 @ 20:50:
[...]

Het is rechte draad, dus P (van parallel, niet T van taps of tapered). In Nederland noemen we dat van oudsher gasdraad. De rechte draad dicht niet af op de draad, maar op de kop van de pijp met een fiber ring. Meestal zet je daar een 2-delige koppeling met wartel en fiber ring op die verloopt naar de leiding die je er op zet. Meestal is die leiding kleiner dan 1-1/4". Het handige van een 2-delige koppeling is dat je die zonodig gewoon kunt los en vast draaien zonder de leiding te verkreukelen.

https://www.warmteservice...ige-koppeling-/p/41055610

• Knoetie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23:21
In het "geheime" menu van de controller kan je de heater afzonderlijk aan en uit zetten om te testen. Werkt dit altijd ongeacht de andere instellingen? De externe heater in de boiler doet namelijk wel iets als ik naar het stroomverbruik kijk maar de backupheater niet.

• FransvWoerkom
Knoetie schreef op donderdag 18 december 2025 @ 11:46:
In het "geheime" menu van de controller kan je de heater afzonderlijk aan en uit zetten om te testen. Werkt dit altijd ongeacht de andere instellingen? De externe heater in de boiler doet namelijk wel iets als ik naar het stroomverbruik kijk maar de backupheater niet.
In het custom menu kun je de backup-heater buiten gebruik zetten. Lees ook over de gevaren wanneer je dat doet. De booster heater in de sww tank blijft gewoon werken. Als je die wilt uitzetten, moet je de draden losmaken.

• FransvWoerkom
MacgregorSound schreef op woensdag 17 december 2025 @ 20:31:
In het kader van zeker weten.. Ik heb hier een Panasonic RVS buffervat 300L (OSO) met 3/4 BSP aansluitingen, zijn deze dan wel conisch? Of ook parallel? Ik zie namelijk geen mogelijkheid tot een afdichtring bij deze aansluitingen.
[...]
Die zijn meestal wel conisch. Je draait er een conisch puntstuk in met tape of hennep en/of loctite.

• Knoetie
Ik doel eigenlijk op het menu waar je de temperatuursensoren ook kan kalibreren. Hier staat een optie: functie test menu -> verwarmer -> backup heater. Bij die laatste gaat wel de waterpomp aan, de compressor gaat aan maar geen backupheater activiteit te zien.

Ik klim zo nog even op het dak om de beveiligingen te checken want ik neem aan dat dit gewoon moet werken, ongeacht wat je in andere menu's instelt. De BUH wil ik dan ook niet uitschakelen in het custom menu.

• FransvWoerkom
Knoetie schreef op donderdag 18 december 2025 @ 14:02:
Ik doel eigenlijk op het menu waar je de temperatuursensoren ook kan kalibreren. Hier staat een optie: functie test menu -> verwarmer -> backup heater. Bij die laatste gaat wel de waterpomp aan, de compressor gaat aan maar geen backupheater activiteit te zien.

Ik klim zo nog even op het dak om de beveiligingen te checken want ik neem aan dat dit gewoon moet werken, ongeacht wat je in andere menu's instelt. De BUH wil ik dan ook niet uitschakelen in het custom menu.
In de service manuals van H en J serie staat in het maintenance menu onder test menu dat het normaal niet gebruikt wordt en er staan verder geen details. Over welke pana hebben we het eigenlijk?

• Knoetie
FransvWoerkom schreef op donderdag 18 december 2025 @ 14:18:
[...]

In de service manuals van H en J serie staat in het maintenance menu onder test menu dat het normaal niet gebruikt wordt en er staan verder geen details. Over welke pana hebben we het eigenlijk?
Het gaat om de MXC09J3E8. Alle beveiligingen zijn in orde. Heb de warmtepomp nu iets meer dan een jaar in gebruik en heb eigenlijk geen noemenswaardig verbruik op de BUH KWh meter (0,03 KWh).

Draai met radiatoren en een Ecolution (ventilatiewarmtepomp). Soort van ervoor in serie met de Panasonic waarschijnlijk heeft dat ook wel impact dat de heater nog nooit gebruikt is.

[ Voor 15% gewijzigd door Knoetie op 18-12-2025 23:05 . Reden: Toevoeging setup ]

• FransvWoerkom
Knoetie schreef op donderdag 18 december 2025 @ 22:19:
[...]

Het gaat om de MXC09J3E8. Alle beveiligingen zijn in orde. Heb de warmtepomp nu iets meer dan een jaar in gebruik en heb eigenlijk geen noemenswaardig verbruik op de BUH KWh meter (0,03 KWh).

Draai met radiatoren en een Ecolution (ventilatiewarmtepomp). Soort van ervoor in serie met de Panasonic waarschijnlijk heeft dat ook wel impact dat de heater nog nooit gebruikt is.
Mijn MXC12H heeft na 5 jaar 2uur op de teller van de BUH staan. En ik weet vrij zeker dat dat tests waren. Een T-cap (MXC...) kan altijd zichzelf warm houden voor defrosts of tegen bevriezen. De BUH is alleen nodig bij extreme kou, als de compressor defect is of als je haast hebt je huis op temperatuur te krijgen.

• FransvWoerkom
Draakje5 schreef op maandag 15 december 2025 @ 21:26:
[...]

Die was inderdaad goed vies met soort gruis. Helaas doet het niks met de druk.
Ik heb hem daarna nog een keer laten rondpompen er kwam nog wat gruis bij maar niet veel. Wellicht dwarrelt er her en der in de leidingen nog (veel) rond wat voor weerstand zorgt en daarmee drukverschil?
[Afbeelding]
En hoe staat het met dat cycloonfilter in de retourleiding net onder de binnenunit en waterloopkundig gezien net voor het filter in de binnenunit?

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 24-12 10:57

ErikKo

Rippie

FransvWoerkom schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 01:03:
[...]

Mijn MXC12H heeft na 5 jaar 2uur op de teller van de BUH staan. En ik weet vrij zeker dat dat tests waren. Een T-cap (MXC...) kan altijd zichzelf warm houden voor defrosts of tegen bevriezen. De BUH is alleen nodig bij extreme kou, als de compressor defect is of als je haast hebt je huis op temperatuur te krijgen.
Doe je dan geen sterilisatie runs? Of heeft de H een koelmiddel die wel tot boven de 60C komt? De J heeft R32 en schakelt over op BUH boven een aanvoertemperatuur van ongeveer 54C heb ik begrepen.

• FransvWoerkom
ErikKo schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 08:06:
[...]

Doe je dan geen sterilisatie runs? Of heeft de H een koelmiddel die wel tot boven de 60C komt? De J heeft R32 en schakelt over op BUH boven een aanvoertemperatuur van ongeveer 54C heb ik begrepen.
De anti-legionella run gaat op het stookelement in de tank.

• Trent
@ErikVers @FransvWoerkom Een bedankje mag ook wel. Dankzij jullie tips en anderen, zijn de retourverdelers/-groepen nu beter ingeregeld tot op circa 1 graad Celcius van elkaar. Ik heb hiervoor een IR-camera gebruikt van Thermal Master. Het is nu beneden iets warmer en op een halve graad na gelijk aan boven. Voorheen wou dat wel eens oplopen tot 2 graden.

Niet per se een vraag voor jullie specifiek maar het is nu buiten een 9 graden. De Pana rapporteert COP 0. Dat kan toch niet? En gelijk ook 0 consumptie volgens de Pana zelf. Toch draaien pomp en compressor. Ik heb wat plaatjes toegevoegd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0BwXHUV3_4vYUK082JYepMu5LoI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qzwFSmfjPqVnKj0eDfWlIEjC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tc_BDu9291TEwkMelBVdVoDFdKw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BN55RPXfNMvYEc2DPPri42CT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GwITb3UnsNJ14yT6ncyjYRMybEM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8vb6XvFolhnVvJ0NaKL4AUbj.jpg?f=fotoalbum_tile

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Trent schreef op zondag 21 december 2025 @ 11:09:
@ErikVers @FransvWoerkom Een bedankje mag ook wel. Dankzij jullie tips en anderen, zijn de retourverdelers/-groepen nu beter ingeregeld tot op circa 1 graad Celcius van elkaar. Ik heb hiervoor een IR-camera gebruikt van Thermal Master. Het is nu beneden iets warmer en op een halve graad na gelijk aan boven. Voorheen wou dat wel eens oplopen tot 2 graden.

Niet per se een vraag voor jullie specifiek maar het is nu buiten een 9 graden. De Pana rapporteert COP 0. Dat kan toch niet? En gelijk ook 0 consumptie volgens de Pana zelf. Toch draaien pomp en compressor. Ik heb wat plaatjes toegevoegd.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Graag gedaan.

Wat betreft consumptie/cop; Heb je toevallig een H? Die kan (ik heb hem ook) zelfs onder de 200W en vanwege afronding kun je dit soort bijzondere zaken zien. Je consumptie zal bijvoorbeeld een 180W werkelijk zijn en je cop 8+. Dit minimale vermogen van de H (5L kan ook extreem laag) is één van de redenen dat (nog) niet voor een stillere unit heb vervangen.

Mocht hij wel meer dan 200-300W verbruiken dan gaat er iets in de instellingen mis

• Trent
@ErikVers ik heb een J 5kW R32 split. Maar ik meet dat met een DSMR P1 meter. M.a.w. ik ga straks de WP z'n automaat even afzetten en kijken welke verbruikers er nog op fase 3 zitten. En dan ook de omvormer uitzetten wanneer ik wil meten. Dan kan ik weldra een accuraat antwoord geven. Ik zou eens werk moeten maken van een aparte DIN meter, echter heb ik geen wifi op zolder en zoek ik een ethernet modelletje (of ZigBee)

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05:55
Weet iemand of ik mijn Panasonic 5k (BI:WH-SDC0309K3E5 BU:WH-UDZ05KE5).
Nog zachter kan laten lopen.
Gisterochtend is de warmtepomp gestart en heeft tot vanochtend gedraaid op 20hz.
Hij is gestopt omdat ik m uitgezet heb (dmv thermostaat natuurlijk)
Het werd 22c in huis terwijl buiten 6c was en de warmtepomp op minimum draaide.

Althans ik hoop dat dit niet t minimum was en hoop dat het lager kan.
Radiatoren slaap kamers had ik ook al open gezet om warm water kwijt te kunnen, badkamer staat altijd open.

Weet iemand of het mogelijk is om de Panasonic zachter te laten gaan?
Water temperatuur was opgelopen naar 31c verbruik bijna 500w

Ik zie bij mijn moeder die een weheat heeft echt op 16% draaien met een 200w verbruik.
Dat is een Sparrow60

• blb4
SpikeHome schreef op zondag 21 december 2025 @ 19:07:
Gisterochtend is de warmtepomp gestart en heeft tot vanochtend gedraaid op 20hz.

Radiatoren slaap kamers had ik ook al open gezet om warm water kwijt te kunnen, badkamer staat altijd open.

Ik zie bij mijn moeder die een weheat heeft echt op 16% draaien met een 200w verbruik.
Dat is een Sparrow60
Alleen door ‘m in de tijd (in/uit) te schakelen. Wat ook helemaal geen probleem is.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• dkwakkel
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23-12 09:47
Hoi, ik heb al een paar jaar WH-MDC05J3E5 warmtepomp. Sinds een paar weken krijg ik 'H62(Water flow error) '. Ik had de pomp heel laag staan (0x70) en na het schoonmaken van de filters (externe in de retourleiding en in de pomp) deed hij het weer prima. Maar na een weekje weer hetzelfde. Ik heb toen weer filters schoongemaakt en de pomp op 0x80 gezet. Vandaag alweer hetzelfde probleem. Dus nu de pomp op 0x90 gezet maar het voelt niet goed voor mij. Ook omdat er steeds meer geluid is Ik heb de air purge valve een rondje opengezet zoals in de manual maar dat hielp ook niet. Tank word prima verwarmd. Radiatoren allemaal dubbel gechecked en vol open (ze zijn ook allemaal warm). Alles ontlucht (wat me opviel was dat er nergens lucht vrij kwam, had ik wel verwacht). Je ziet de pump flow rate door de tijd heen ook langzaam teruglopen. Iemand een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QPG8YaNvas66MgOpJ44o7eaeQMA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hqRBZIK4RXTd81Yjhc6mYcQk.png?f=fotoalbum_large

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Maar hoe zagen de filters eruit dan?
Als ze telkens vervuild zijn, en de flow weer beter is na enkel schoonmaken dan heb je je antwoord al.

Mocht dat niet zo zijn, dan denk ik dat de pomp uit elkaar trekken en schoonmaken een logische vervolgstap is. Klinkt spannend, valt mee.

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Pompflow staat wel laag. Alarm gaat of beneden de 9 L/minuut of ergens in die buurt.
Wat gek is dat ie langzaam wegzakt in de tijd. Nog nooit gezien.
Wat is je systeemdruk?

• dkwakkel
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23-12 09:47
bbbrumbrum schreef op zondag 21 december 2025 @ 23:31:
Maar hoe zagen de filters eruit dan?
Als ze telkens vervuild zijn, en de flow weer beter is na enkel schoonmaken dan heb je je antwoord al.

Mocht dat niet zo zijn, dan denk ik dat de pomp uit elkaar trekken en schoonmaken een logische vervolgstap is. Klinkt spannend, valt mee.
De eerste keer een beetje vies, daarna eigenlijk niks meer. Pomp slaat automatisch uit onder de 7 l/m. Systeemdruk is bij de pomp 1.5 bar, op zolder 0.5. Waar ik vooral mee zit is idd die langzaam wegzakkende flow. Het lijkt of iets langzaam dichtslibt, of kan lucht in het systeem ook dit gedrag veroorzaken? Ook dat hij meer geluid maakt is niet leuk, komt misschien omdat ik de pomp harder moet zetten. Hier het geluid (opgenomen in het filtergedeelte van de warmtepomp): https://drive.google.com/...UQ2YzAgN/view?usp=sharing

Hmm, pomp openmaken klinkt idd spannend :) Moet ik eens uitzoeken hoe dat precies moet.

[ Voor 4% gewijzigd door dkwakkel op 22-12-2025 10:03 . Reden: verduidelijkt ]

• Cubico
dkwakkel schreef op maandag 22 december 2025 @ 09:39:
[...]

De eerste keer een beetje vies, daarna eigenlijk niks meer. Pomp slaat automatisch uit onder de 7 l/m. Systeemdruk is bij de pomp 1.5 bar, op zolder 0.5. Waar ik vooral mee zit is idd die langzaam wegzakkende flow. Het lijkt of iets langzaam dichtslibt, of kan lucht in het systeem ook dit gedrag veroorzaken? Ook dat hij meer geluid maakt is niet leuk, komt misschien omdat ik de pomp harder moet zetten. Hier het geluid (opgenomen in het filtergedeelte van de warmtepomp): https://drive.google.com/...UQ2YzAgN/view?usp=sharing

Hmm, pomp openmaken klinkt idd spannend :) Moet ik eens uitzoeken hoe dat precies moet.
Heb laatst ook een en ander gereinigd, en is best te doen. Heb je daarna ook het air purge program gedraaid? De lucht in de filters moet wel ergens heen waar je kunt ontluchten. Als het zich verzameld op een moeilijk plekje kan het een obstructie worden.

• FransvWoerkom
dkwakkel schreef op maandag 22 december 2025 @ 09:39:
[...]

Waarom heb je (kennelijk) ingesteld dat hij op max pump duty moet draaien en waarom staat die max duty zo laag? Kijk eens wat hij doet bij delta T op 5°C en zet max duty een stuk hoger, bijvoorbeeld 0xC0.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

SpikeHome schreef op zondag 21 december 2025 @ 19:07:

Dat is een Sparrow60
Een 5 k moduleert dan denk ik minder ver terug,, een 5L kan ook erg laag (1500w thermisch)

Als je flow aanpast zou vermogen ook veranderen. Stooklijn zou ik niet te laag zetten en wel afstemmen op je afgifte dit om pendelen te voorkomen.

Let op staar je niet blind op modulatie bereik; panasonic maakt hier bewuste keuzes en waarom; hoe verder je terug moduleert hoe scherper je cop verslechterd. Dat is helaas gewoon een natuurkundige eigenschap en valt niet veel aan te dorn. Vandaar dat meeste merken niet verder dan 30% terug moduleren.

• SpikeHome
ErikVers schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 07:00:
[...]

Een 5 k moduleert dan denk ik minder ver terug,, een 5L kan ook erg laag (1500w thermisch)

Als je flow aanpast zou vermogen ook veranderen. Stooklijn zou ik niet te laag zetten en wel afstemmen op je afgifte dit om pendelen te voorkomen.

Let op staar je niet blind op modulatie bereik; panasonic maakt hier bewuste keuzes en waarom; hoe verder je terug moduleert hoe scherper je cop verslechterd. Dat is helaas gewoon een natuurkundige eigenschap en valt niet veel aan te dorn. Vandaar dat meeste merken niet verder dan 30% terug moduleren.
Dank je voor je antwoord.

Welke flow zou ik den moeten veranderen?
In huis staat alles open.

Ik snap de reden om niet tever terug te moduleren, maar wat is beter een wp die pendeld of een mindere cop?

ondertussen draait de wp bijna 24h op 19/20hz verbruikt rond de 500w (heb er een homewizzard meter tussen zitten), die 500w is incl. pompen, alleen zonder vloerverwarming pomp die ook een13w gebruikt.
Woning nu 21.5c, buiten momenteel 5c.
Oja water aanvoer is 30.5c
Koude wind die we morgen gaan krijgen (gelukkig wel droge lucht) zal de wp wel wat harder moeten gaan werken denk ik, maar goed alles is op temperatuur dus alleen maar het verlies hoeft die erbij te verwarmen.

welke flow zou ik den moeten veranderen?

[ Voor 6% gewijzigd door SpikeHome op 23-12-2025 08:37 ]

• blb4
SpikeHome schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 08:31:
[...]

Ik snap de reden om niet tever terug te moduleren, maar wat is beter een wp die pendeld of een mindere cop?

ondertussen draait de wp bijna 24h op 19/20hz verbruikt rond de 500w (heb er een homewizzard meter tussen zitten), die 500w is incl. pompen, alleen zonder vloerverwarming pomp die ook een13w gebruikt.
Koude wind die we morgen gaan krijgen (gelukkig wel droge lucht) zal de wp wel wat harder moeten gaan werken denk ik, maar goed alles is op temperatuur dus alleen maar het verlies hoeft die erbij te verwarmen.

Als ‘t te warm wordt in huis terwijl de WP constant op z’n minimale vermogen draait heb je 2 opties: je vergroot je warmteverlies (zet een paar ramen open) of je schakelt de WP zo af en toe uit. Thermostaten zijn niet voor niets bedacht.

Hoe laag ‘t minimale vermogen ook is, in ‘t voor- & naseizoen heb je altijd te maken met periodes waarin het minimale vermogen van je WP groter is dan het warmteverlies van je woning.

[ Voor 7% gewijzigd door blb4 op 23-12-2025 09:34 ]

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

SpikeHome schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 08:31:
[...]

Over je vraag wat is beter, lage cop of pendelen; Beide niet; je stooklijn stel je niet lager in dan je afgifte kan afgeven tov het gegeven minimaal vermogen van je warmtepomp. Dan gaat er nooit iets pendelen. Je cop is maximaal tov van je afgifte. Hoe groter je afgifte hoe lager je water temp kan en hoe hoger je cop zal zijn. Ingewikkelder wordt het niet.

Vergeet mijn opmerking maar over de flow. Je kan beter werken met bloktijden om te draaien of uiteraard een thermostaat als het te warm word in huis. Draai dan met focus uiteraard op de warmste uren van de dag 👍

[ Voor 7% gewijzigd door ErikVers op 23-12-2025 11:19 ]

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01:46
Heerlijk weer dit voor de warmtepomp, mijn 5J staat al 48 uur op ongeveer 19Hz te snorren met een opgenomen vermogen van rond de 550 watt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G_KwZWsHlBfFucjbP0QLT73JCLE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PETGwvI6dRVFSfaXIvcd7e7q.png?f=fotoalbum_large

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Knopsje schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 18:27:
Heerlijk weer dit voor de warmtepomp, mijn 5J staat al 48 uur op ongeveer 19Hz te snorren met een opgenomen vermogen van rond de 550 watt
[Afbeelding]
Geen defrosts? Hier ondanks lage lv toch twee te pakken. Al sta ik vanwege grote afgifte ook aardig wat vermogen (4/5kW) te verpompen met mijn 5H op 80m2 vvw (27gr).

Ik laat hem bij grote uitzondering komende dagen ook maar eens 24/7 lopen ipv nachtverlaging. Best guur windje langs de gevel en het mag natuurlijk niet onder de 19gr binnen worden 🧐🤣🥳

[ Voor 11% gewijzigd door ErikVers op 23-12-2025 19:39 ]

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Hier met mijn K 7kW ook al zeker 2 volle dagen in 1 run. Twee maanden geleden de CV ketel losgekoppeld nadat we in het voorjaar de vloerverwarming fatsoenlijk hebben aan laten leggen. Het geheel werkt echt heel goed en zuinig.

If it ain't broken, tweak it!

• SpikeHome
Knopsje schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 18:27:
[Afbeelding]
Netjes ik ga nu naar de 30 uur toe op 19/20hz (wisselt continue).
Aanvoer van de 5K is bijna de hele dag 30,5c.
Huis is nu 21,8 geworden daardoor vanaf vannacht 1h was het 21,2c.
Slaapkamers ook al 17c geworden.
Morgen kouder buiten eigenlijk vannacht al hopelijk word het niet warmer in huis want dan moet die toch een keer uit.

• Stellar
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:00
Ik zie in de instellingen van mijn L-serie dat mijn defrost lopen via het DHW-vat ('Force DHW > DHW-defrost: Yes'). Is het logisch om dit zo te houden? Of kan dit beter uit het verwarmingssysteem? Ik neem tenminste aan dat dat het alternatief is.

Ter info: ik heb een huis met uitsluitend radiatoren, ca 8 stuks, en geen vloerverwarming. M'n gevoel zegt dat een DHW-defrost minder zuinig is, maar wel comfortabeler (want radiatoren blijven semi op temperatuur).

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:53

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Trent schreef op zondag 21 december 2025 @ 13:31:
@ErikVers ik heb een J 5kW R32 split. Maar ik meet dat met een DSMR P1 meter. M.a.w. ik ga straks de WP z'n automaat even afzetten en kijken welke verbruikers er nog op fase 3 zitten. En dan ook de omvormer uitzetten wanneer ik wil meten. Dan kan ik weldra een accuraat antwoord geven. Ik zou eens werk moeten maken van een aparte DIN meter, echter heb ik geen wifi op zolder en zoek ik een ethernet modelletje (of ZigBee)
Ook @ErikVers: De 5J split is een beetje als de oude 5H wat betreft minimaal vermogen, dus je theorie kan kloppen. Zie ook Rimco in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2"

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• Trent
@Rimco heel fijn dat je dit gevonden hebt. En dat doet hij ook. Ik heb het sww eens 3 dagen niet laten opwarmen en de Pana heeft grote delen van de dag aan 15 tot 16 Hz liggen pruttelen met afgifte tussen 1200W en 1400W (verspringt regelmatig in deze omstandigheden). Mijn minimum Ta is toevallig ook 25@15°C. En de buitentemp. dus rond de 10°C.

Ben nu nog blijer met deze Pana. De K kan dus zo laag niet, noch de nieuwe Vaillant aroTHERM plus split. Minpunt is dat hij niet super stil is. Dat los ik op met quiet mode 2 vanaf middernacht.

Dé achilleshiel is natuurlijk het SWW. Een propaanmodel kan 60°C graden (en meer) stoken zonder BUH.
Ik vermoed dat daar meer winst uit te halen valt ondanks dat 1) propaan iets minder efficiënt is op koudere dagen vs R32 en 2) propaan wp wellicht niet zo laag kan als 1200W afgifte ~ 200W verbruik (stelling 2 over propaan is 100% assumptie van mij!)

[ Voor 3% gewijzigd door Trent op 24-12-2025 00:55 ]

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 24-12 15:53
Stellar schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 22:11:
Ik zie in de instellingen van mijn L-serie dat mijn defrost lopen via het DHW-vat ('Force DHW > DHW-defrost: Yes'). Is het logisch om dit zo te houden? Of kan dit beter uit het verwarmingssysteem? Ik neem tenminste aan dat dat het alternatief is.

Ter info: ik heb een huis met uitsluitend radiatoren, ca 8 stuks, en geen vloerverwarming. M'n gevoel zegt dat een DHW-defrost minder zuinig is, maar wel comfortabeler (want radiatoren blijven semi op temperatuur).
Ik heb de DHW defrost uitgezet, leek mij ook de beste oplossing totdat het rond het vriespunt was en vochtig waardoor de Pana ging defrosten, daarna als een Jekko weer DHW ging warmen, defrosten etc en vergat bijna normaal te verwarmen. Heel inefficient volgens mij, nu met de vloerverwarming als buffer en het buffer vat is het aantal defrosts veel lager en heb ik normaal warm DHW en de verwarming is prima.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• SpikeHome
rvdgaag schreef op woensdag 24 december 2025 @ 07:20:
[...]

Ik heb de DHW defrost uitgezet, leek mij ook de beste oplossing totdat het rond het vriespunt was en vochtig waardoor de Pana ging defrosten, daarna als een Jekko weer DHW ging warmen, defrosten etc en vergat bijna normaal te verwarmen. Heel inefficient volgens mij, nu met de vloerverwarming als buffer en het buffer vat is het aantal defrosts veel lager en heb ik normaal warm DHW en de verwarming is prima.
Draait hier nu ook 48h non stop op 20hz, nog geen defrost gehad.
Aanvoer vannacht van 30.5c naar 29,8 gegaan.
Huis 21,4c, buiten nu -1c
Laat maar pruttelen, verbruik 520wh.

• Trent
@SpikeHome wat doet de L na de defrost? Een J stopt met pruttelen en gooit 'm naar 70Hz. Tot 7u zat ik de hele nacht aan 33Hz. Ga ook 30 en 0 °C dus zeer vergelijkbaar buiten

• SpikeHome
Trent schreef op woensdag 24 december 2025 @ 08:36:
@SpikeHome wat doet de L na de defrost? Een J stopt met pruttelen en gooit 'm naar 70Hz. Tot 7u zat ik de hele nacht aan 33Hz. Ga ook 30 en 0 °C dus zeer vergelijkbaar buiten
Ik heb een K serie.
Maar heb afgelopen dagen geen defrost gehad.
De warmtepomp maakt bij mij een horizontale hygiene boiler warm van 300l.
Daar word mijn warm water voor verwarmd dus ik heb geen warm water runs, wat denk ik scheelt ivm defrost.
Vanuit die boiler pompt een pomp het water door de c.v. heen.

Voor warm water heb ik een 12jaar oude ventilatie warmtepomp die 50l van 50c heeft door de aanvoer van warm water tussen de 26c en 32c kan die bij douchen alles makkelijk bij houden.
(die warmtepomp inventum ecolution 50 in 2013 in gebruik genomen en draait sindsdien nu doet ie voornamelijk warm water en voor en najaar ook c.v. en dan is de Panasonic niet nodig die levert teveel vermogen)

Edit:
Gisteren 12,3kwh de warmtepomp in gegaan.

[ Voor 14% gewijzigd door SpikeHome op 24-12-2025 09:18 ]

• zwollie
Afgelopen nacht ongeveer 8x ontdooicycles gehad en het valt me op dat bij de ene ontdooicyclus de compr freq helemaal naar nul terug gaat (zoals de Nibe techniek van 12 jaar terug) en bij de andere ontdooicyclus blijft de unit draaien op 20/27hz. Welke variabele bepaald de manier van het regelgedrag?

• SpikeHome
zwollie schreef op woensdag 24 december 2025 @ 09:56:
Afgelopen nacht ongeveer 8x ontdooicycles gehad en het valt me op dat bij de ene ontdooicyclus de compr freq helemaal naar nul terug gaat (zoals de Nibe techniek van 12 jaar terug) en bij de andere ontdooicyclus blijft de unit draaien op 20/27hz. Welke variabele bepaald de manier van het regelgedrag?
Zover ik weet gaat de warmtepomp uit om dan de cyclus om te draaien.
Ik zou dat ook anders doen zodat de compressor kan blijven draaien, ze hoeven toch alleen de flow de andere kant op te sturen.

• Trent
@zwollie 11de warmtepomp? Tijd voor een top 3 en wat context 😄
Pagina: 1 ... 93 94 Laatste