Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 99 100 Laatste
Acties:

• ctrl-tab
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:02
ctrl-tab schreef op zondag 11 januari 2026 @ 12:53:
[...]

Het punt is dat het daar dus wel op lijkt.

Nu een Target Ta \ van 75 graden (powerfull mode). Dat is qua target Ta ook wat tijdens een DHW run gebeurt.
Bij DHW schiet de pomp richting de 15-16a. Dat is wat ik zou verwachten.
Tijdens heat vertikt ie het ? Gaat nu wel iets hoger met 9 A maar wil niet verder booster.
Zie screenshot. Links de sterilizatierun van vannacht.
Daarna de hele nacht de Ta ver onder target Ta , je zou hoger stroomverbruik verwachten om dat te compenseren.
Op het einde de Powerfull mode enabled , waarna hij toch wel, iets harder gaat lopen maar je zou hetzelfde verwachten also tijdens even DHW run?

For the record;
- Silent mode off
- Comfort mode enabled

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qxh0PJ4YERSPxLX7ujsYUKJu0yQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2hhCXmgHGmmFUFzrD2kjVGvL.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door ctrl-tab op 11-01-2026 13:08 ]

Panasonic WP KIT-WC07L3E5 , Tiki 100fs buffer parallel, Boilervat Panasonic PAW-TD20C1E5-1

• cerebrum
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:31
ctrl-tab schreef op zondag 11 januari 2026 @ 12:50:
[...]

Dat is wat de warmtepomp sensor zelf ook zegt;
[Afbeelding]
Dat is een COP van 7.2 (17k / 2.3k)!
Niet slecht met dit weer :o . Ik denk inderdaad dat het een probleem is met de sensoren, zoals @blb4 suggereerde.

WP Pana 7J mono | AC Toshiba 3.5+4.6kW | PV 3200WP ZZO | Gasloos Nov23

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:49
MikeyMan schreef op zondag 11 januari 2026 @ 12:44:
[...]

Nope...

Target=35°C, Inlet=22.75°C, Outlet=27.5°C, Freq=47 Hz, Quiet mode=0, 2600 Watt
HP power is on, operation mode Heat only, threeway valve in position Room

hij tikt wel geregeld zijn maximale output aan (nu weer in defrost uiteraard):

[Afbeelding]

Dus of er uberhaupt meer uit te halen is...? :X
Ik denk dat je dan idd tegen de grenzen van je WP aangelopen bent...

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• blb4
cerebrum schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:08:
[...]

Niet slecht met dit weer :o . Ik denk inderdaad dat het een probleem is met de sensoren, zoals @blb4 suggereerde.
@ctrl-tab ik lees dat je een 7 kW L serie hebt. Ik ken de details van die machine niet. Maar zou het kunnen dat er tijdens DHW bedrijf direct 9 kW heater wordt bijgeschakeld? De output tijdens gewoon verwarmingsbedrijf past wel meer bij een 7 kW versie maar ook wel aan de hoge kant

[ Voor 30% gewijzigd door blb4 op 11-01-2026 13:19 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• PappleD
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-01 08:00
Met de optimalisatie, hoeveel COP verbetering verschil hebben jullie gehaald over de jaren? Ik sta op het punt een panasonic wp gen-M te laten instaleren. Dus hoop snel mij meer te mengen in dit topic!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:35
@ctrl-tab of gewoon even netjes uitzetten op de controller, stroom eraf, kop koffie, stroom er weer op etc?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• ctrl-tab
blb4 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:15:
[...]

@ctrl-tab ik lees dat je een 7 kW L serie hebt. Ik ken de details van die machine niet. Maar zou het kunnen dat er tijdens DHW bedrijf direct 9 kW heater wordt bijgeschakeld? De output tijdens gewoon verwarmingsbedrijf past wel meer bij een 7 kW versie maar ook wel aan de hoge kant
Het lijkt er niet op dat die heater gebruik wordt, de Heater staat uit voor DHW, ook 0h gedraaid voor zowel DHW als Heat. Tenzij die gegevens niet kloppen in heishamon.
Vanochtend pas voor het eerst de heater ingested en aangehad om de temperatuur te compenseren.

Panasonic WP KIT-WC07L3E5 , Tiki 100fs buffer parallel, Boilervat Panasonic PAW-TD20C1E5-1

• blb4
PappleD schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:18:
Met de optimalisatie, hoeveel COP verbetering verschil hebben jullie gehaald over de jaren? Ik sta op het punt een panasonic wp gen-M te laten instaleren. Dus hoop snel mij meer te mengen in dit topic!
t.b.v. break even t.o.v. gas wordt over het algemeen aangehouden dat je een sCOP van 3 moet halen. Ik denk dat er weinig tweakers zijn die daaronder zitten. Kijk eens in 't topic Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11 op de rapportages die @Tomexergie elke maand deelt.

• ctrl-tab
cerebrum schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:08:
[...]

COP Aldus de pomp zelf;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qSP8NSv31UlM-nVPIQSGM7zqiNo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lkATVzEUCC5JtA1KkWunBu8A.png?f=fotoalbum_large

• blb4
Duidelijk dus dat er iets niet klopt.

• cerebrum
Dat al die waardes met elkaar kloppen geloof ik wel. De WP maakt in de basis dezelfde berekeningen als wij. Maar dit kan natuurlijk niet de werkelijkheid zijn...

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:51
ctrl-tab schreef op zondag 11 januari 2026 @ 10:29:
Vannacht de koudste nacht van het jaar en merkte dat de L series 7kw moeite had de target temperature voor verwarmen te behalen. (36graden) . Stroomverbruik bleef steken bij 2kw / 8a en compressor draside op.ongeveer 60hz.

Wat ik niet begrijp is dat hij bij DHW moeiteloos richting de 60+ graden gaat op 3+kw. Heater disabled.

Wat maakt dat hij bij DHW wel besluit verder te boosten?

Heb nu de backup heater ingesteld voor heating support maar dat zou niet nodig moeten zijn gezien de capaciteit er blijkbaar wel is als hij daar aanspraak op zou maken?
De koudste nacht van het jaar komt gelukkig maar eens per jaar voor. Jammer is dat je niet zeker weet of het de koudste was voor het jaar is afgelopen.

Opstoken na een defrost valt niet mee met zoveel koud water in het systeem. Dat is bij sww verwarming makkelijker. Daar stijgt de retourtemperatuur veel sneller.

• ctrl-tab
cerebrum schreef op zondag 11 januari 2026 @ 14:19:
[...]

Dat al die waardes met elkaar kloppen geloof ik wel. De WP maakt in de basis dezelfde berekeningen als wij. Maar dit kan natuurlijk niet de werkelijkheid zijn...
Ok, de vraag is even of dit gewoon by design is (L serie issue?) of een sensor issue.
Iemand anders met L series in de groep die hier iets over kan zeggen?

• FransvWoerkom
MikeyMan schreef op zondag 11 januari 2026 @ 10:38:
Hier ook een wat moeizame nacht. De temperatuur in huis was gewoon gedaald.

Zou niet moeten met een 9kw t-cap.

Zit een beetje te pinpointen wat er gebeurt.
Zie dat de gevraagde temperatuur niet gehaald wordt. Had de stooklijn wat opgehoogd, maar dat heeft weinig effect.

Heb nu een vraag temperatuur van 34 graden. Maar die haalt ie bij lange na niet.

Dan even naar het opgenomen vermogen gekeken. Das vaak rond de 2300 watt... Hij heeft nog ruimte dus zou ik zeggen. Zie korte bursts van 4000 watt.

[Afbeelding]

Heb al zitten zoeken naar een current limitation in het menu, maar die kan ik niet vinden. Mis ik iets?

Heat delta staat op 3 graden. Kan ik eventuele ophogen. Flow is 32l/min.

[Afbeelding]
Die korte bursts van 4kW zijn waarschijnlijk defrosts in mode 2. Typisch voor een T-cap.

• FransvWoerkom
BarryH schreef op zondag 11 januari 2026 @ 10:45:
[...]

Bereken dit met: P = (m/t) x c x ∆T => m/t = P / (c x ∆T)
P = Vermogen in W (J/s)
m/t = Debiet (flow) water in kg/s
c = soortelijke warmte water = 4186 J/kgK
ΔT = temperatuurverschil in Kelvin of ºC
b.v.

flow: 31liter/minuut-> 31/60
DeltaT : 3

P (w) = 31/60*4186*3 = 6.488 watt. Dus hogere deltaT nodig?
Keurige uitleg waarom wij altijd met 70*flow*dT rekenen. 4186/60=70 :)

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

BarryH schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:00:
[...]

Ja, dat vind ik ook een beetje te eng. Wat als ik tegen een boom rij etc...
Vanochtend weer problemen met een koude start. Bufferradiator aan de andere kant van huis vol open, lange leidingen, totaal circa 80 liter water equivalent in het hele systeem. Volgas aan de slag met QM=0.
6,2 kW (en 5,8 kW) output zegt Panasonic (lijkt me een beetje veel als ik 5 kW besteld heb...). Overschrijding Ta_gewenst van ongeveer 2°C gedurende een bepaalde tijd: warmtepomp uit, nog voordat ie (voldoende) kon terug kon regelen :'( Daarna even handmatig QM=3 om te helpen met rustig opstarten, daarna weer terug naar QM=0

Begin me toch af te vragen of ik niet een maandagmorgen exemplaar heb met verkeerde firmware.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_v4nmXoynk-Z_kSGGWu7d1o9ao0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/hMIGL4HIKfBZ1C9uTiOaTsIi.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n-KJXI0y6pIgHfhWzo4F5ELqJ-Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gKPm1NF3eaJX7p1khiN9a7jf.png?f=fotoalbum_large

Shift stond op -5 en deltaT pomp op 5°C. In de avond gaat de shift naar 0.

• ctrl-tab
BarryH schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:24:
@ctrl-tab of gewoon even netjes uitzetten op de controller, stroom eraf, kop koffie, stroom er weer op etc?
Ok, heb de stroom er even af gehad, en powerful mode op 90m gezet.
Denk dat de power off niet zoveel gedaan heeft maar dat er meer geduld nodig is in powerfull mode;

Initial stijgt het amperage , maar blijft nu op 11-11.6A hangen. Frequentie 75hz, dat heb ik hem niet eerder zien doen.
Het lijkt erop dat ook in powerfull mode , de warmtepomp niet zomaar de volle mep geeft. Heb het idee dat hij toch iets van een Delta naastreeft.
In DHW mode zie ik zomaar 30 graden verschil inlet vs outlet. Nu in Powerful mode is dat verschil in elk geval niet veel hoger dan 10 graden.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:56

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

FransvWoerkom schreef op zondag 11 januari 2026 @ 14:46:
[...]

Die korte bursts van 4kW zijn waarschijnlijk defrosts in mode 2. Typisch voor een T-cap.
Yup, daar lijkt het inderdaad op.

Met wat kleine tweaks is in ieder geval het gerapporteerde vermogen nu gestegen van max 10200 naar 11200. dT verhoogd van 3 naar 5. Paar groepen beetje geknepen, wat ook de flow een beetje verminderd heeft.

Backup heater nog niet ingeschakeld gehad, maar die ook maar op -5 gezet. Aan bij dt 3, uit bij dt1. Maar dat is misschien niet handig als de normale dt op 5 staat. Eens inlezen hoe die settings op elkaar ingrijpen.

• BarryH
ctrl-tab schreef op zondag 11 januari 2026 @ 15:02:
[...]

Ok, heb de stroom er even af gehad, en powerful mode op 90m gezet.
Denk dat de power off niet zoveel gedaan heeft maar dat er meer geduld nodig is in powerfull mode;

Initial stijgt het amperage , maar blijft nu op 11-11.6A hangen. Frequentie 75hz, dat heb ik hem niet eerder zien doen.
Het lijkt erop dat ook in powerfull mode , de warmtepomp niet zomaar de volle mep geeft. Heb het idee dat hij toch iets van een Delta naastreeft.
In DHW mode zie ik zomaar 30 graden verschil inlet vs outlet. Nu in Powerful mode is dat verschil in elk geval niet veel hoger dan 10 graden.
Bij een 9J is boven de -4 76Hz de max, dus wellicht zit je daar nu tegenaan?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 11:15
ctrl-tab schreef op zondag 11 januari 2026 @ 12:22:
[...]

Dat laatste zal denk ik aan de hand zijn, bij DHW gaat hij met gemakt de 3kw voorbij in gebruik, tijdens heat krijg ik hem niet zo ver.
Heb nu de target temp even flink omhoog gegooid in de hoop dat hij wel besluit bij te zetten, nee hoor.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Tijdens DHW is de COP lager dan bij CV door de hogere Ta. Bij gelijke compressorfrequentie verbruikt de compressor meer energie voor de hogere Ta.

• BarryH
Dre schreef op zondag 11 januari 2026 @ 15:02:
[...]

Vanochtend weer problemen met een koude start. Bufferradiator aan de andere kant van huis vol open, lange leidingen, totaal circa 80 liter water equivalent in het hele systeem. Volgas aan de slag met QM=0.
6,2 kW (en 5,8 kW) output zegt Panasonic (lijkt me een beetje veel als ik 5 kW besteld heb...). Overschrijding Ta_gewenst van ongeveer 2°C gedurende een bepaalde tijd: warmtepomp uit, nog voordat ie (voldoende) kon terug kon regelen :'( Daarna even handmatig QM=3 om te helpen met rustig opstarten, daarna weer terug naar QM=0

Begin me toch af te vragen of ik niet een maandagmorgen exemplaar heb met verkeerde firmware.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

alle radiatoren gecheckt of ze open staan?
paar radiatoren hele lage deltaT waardoor de mix die retour komt snel stijgt (sneller dan je obv80liter zou verwachten)?
Kan je het narekeken:
80 liter water x graden opwarmen = xKwh

80 liter 10 graden = 0,9 kWh
je komt van 20 graden naar 34 -> 14 graden -> 1,3kWh opslag in de 80 liter.
Dus je warmtepomp productie tijdens de opstart is meer dan 1,3kWh extra dan je afgifte?

[ Voor 6% gewijzigd door BarryH op 11-01-2026 15:14 ]

• ctrl-tab
Thorsd schreef op zondag 11 januari 2026 @ 15:10:
[...]

Tijdens DHW is de COP lager dan bij CV door de hogere Ta. Bij gelijke compressorfrequentie verbruikt de compressor meer energie voor de hogere Ta.
Zou dit in bijvoorbeeld powerfull mode , waarbij ik de target Ta nu op 75 graden heb staan, niet hetzelfde moeten gedragen?
Dat is nl niet het geval, stagneert bij 11A terwijl hij toch gewoon all-out zou moeten kunnen gaan?

• blb4
BarryH schreef op zondag 11 januari 2026 @ 15:11:
[...]

alle radiatoren gecheckt of ze open staan?
paar radiatoren hele lage deltaT waardoor de mix die retour komt snel stijgt (sneller dan je obv80liter zou verwachten)?
Kan je het narekeken:
80 liter water x graden opwarmen = xKwh

80 liter 10 graden = 0,9 kWh
je komt van 20 graden naar 34 -> 14 graden -> 1,3kWh opslag in de 80 liter.
Dus je warmtepomp productie tijdens de opstart is meer dan 1,3kWh extra dan je afgifte?
@Dre, volgens die waarden is 't geleverde vermogen dus dT * flow * 70 = 6 x 13,7 x 70 = 5754 W.
Dat is wat hoog maar kan ook net even vertekend zijn omdat b.v. de pomp net hiervoor harder is gaan draaien.
Wel is 't vreemd dat hij niet uit zichzelf terug toert als Ta target wordt overschreden. Als dit in een hoog tempo gebeurt en Ta 3 graden boven target komt gaat hij meteen uit (in elk geval J type), bij 2 graden overschrijding idd na die beruchte 2 minuten maar meestal is dat voldoende tijd om terug te toeren en dus Ta onder die 2 °C overschrijding te laten komen. Zie je 'm wel terug toeren of blijft hij gewoon op dezelfde Hz doorraaien?

[ Voor 22% gewijzigd door blb4 op 11-01-2026 15:26 ]

• FransvWoerkom
Ik had het eerder moeten vragen: naar welke grafieken zitten we te kijken? Bij mijn weten rapporteert de pana de berekende COP alleen aan de controller. Niet aan de Service Cloud en niet aan Heishamon.

• blb4
FransvWoerkom schreef op zondag 11 januari 2026 @ 15:20:
[...]

Ik had het eerder moeten vragen: naar welke grafieken zitten we te kijken? Bij mijn weten rapporteert de pana de berekende COP alleen aan de controller. Niet aan de Service Cloud en niet aan Heishamon.
Mijn J rapporteert het via HeishaMon en dus ook zichtbaar in HA via de HeishaMon Integratie of al 't andere spul waar je de MQTT data oppikt.

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Hier was het afgelopen nacht -7
Hele nacht geen defrost gehad.
TA op 29c, in huis vanmorgen nog 20,2c
De 5L spit heeft op 27hz strak gedraaid.

Toen het vanochtend warmer werd -3 kwamen de defrosts weer althans 2 gehad tot nu.
Nu is het -1c

[ Voor 3% gewijzigd door SpikeHome op 11-01-2026 15:30 ]

• ctrl-tab
BarryH schreef op zondag 11 januari 2026 @ 15:09:
[...]

Bij een 9J is boven de -4 76Hz de max, dus wellicht zit je daar nu tegenaan?
Kan zomaar. Ik begrijp de verhouding hz en stroomverbruik niet;

Bij dhw gaat er 15a in en draait hij op 61 hz. Delta T is dan op gegeven moment 30 graden. Aanvoer gaat richting 60-70 graden.

Nu tijdens een heat boost via powerful mode, 11a met 75hz. Delta T 10 graden. Aanvoer barely 38 graden.

Volgens mij zou hij er meer in moeten kunnen stoppen ? Of ligt er een relatie die ik niet begrijp?

[ Voor 5% gewijzigd door ctrl-tab op 11-01-2026 15:43 ]

• BarryH
ctrl-tab schreef op zondag 11 januari 2026 @ 15:41:
[...]

Bij dhw gaat er 15a in en draait hij op 61 hz. Delta T is dan op gegeven moment 30 graden. Aanvoer gaat richting 60-70 graden.

Nu tijdens een heat boost via powerful mode, 11a met 75hz. Delta T 10 graden. Aanvoer barely 38 graden.

Volgens mij zou hij er meer in moeten kunnen stoppen ? Of ligt er een relatie die ik niet begrijp?
Mijn kennis stopt bij meer Hz kost meer A.....

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
MikeyMan schreef op zondag 11 januari 2026 @ 11:07:
[...]

Check. Ik mis de logica een beetje, maar dat zal aan mij liggen...

Ik vraag een dt van 3. Als ie dan 34 graden vraagtemperatuur heeft zou ik zeggen dat ie aan het werk gaat tot ie op 31 graden zit...?

Wacht... Denk dat ik hem snap... Verschil is tussen inlet en outlet. Niet tussen vraag en inlet.
dT is inderdaad verschil tussen outlet en inlet.
Als je een dT van 5 instelt en daar op stuurt, dan zal de Pana proberen dat verschil tussen Out en In in stand te houden. En dat doet ie door de pompsnelheid aan te passen, tussen z'n minimum en maximum.

Als je Target 34 graden is, en op een gegeven moment is de Out 31 graden, dan zou ie gewoon wat extra moeite moeten doen om die 34 target te halen.
MikeyMan schreef op zondag 11 januari 2026 @ 12:44:
[...]

Nope...

Target=35°C, Inlet=22.75°C, Outlet=27.5°C, Freq=47 Hz, Quiet mode=0, 2600 Watt
HP power is on, operation mode Heat only, threeway valve in position Room

hij tikt wel geregeld zijn maximale output aan (nu weer in defrost uiteraard):

[Afbeelding]

Dus of er uberhaupt meer uit te halen is...? :X
Bijzonder dat ie niet omhoog wil in de Hz..
Dit in mijn WH-MDC07J3E5 afgelopen nacht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qiJo9adXeGuhmL9ME38227g6j-M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ueaXOaiXsjeUmVFgFGthj3Hp.png?f=fotoalbum_large
Out- en Inlet waren gemiddel 34 en 29 graden.

[ Voor 39% gewijzigd door Nnoitra op 11-01-2026 16:05 ]

Sarcasm is my superpower! What's yours?

• ctrl-tab
BarryH schreef op zondag 11 januari 2026 @ 15:44:
[...]
Mijn kennis stopt bij meer Hz kost meer A.....
Ok, de powerfull mode hanteert gewoon de target Delta T, ik heb de target Delta T zojuis aangepast van 5 naar 15 en ineens gaat er meer amperage richting de pomp. Zie laatste stukje in het grafiekje.
Ik ben benieuwd of amperage = meer hz klopt, het lijkt mijn ook logisch, of dat de sensoren gewoon verkeerde waardes geven?

In elk geval lijkt het erop dat de unit dus wel meer kan geven in heating mode, maar dat dit langer duurt vanwege het in acht nemen van de Delta, wat hij in DHW niet doet.

Blijkt nog altijd de vraag, waarom hij vannacht niet besloot meer te geven, want de Ta die hij nu geeft was ruimschoots genoeg geweest om het probleem op te lossen vannacht (Ta nu 43, terwijl hij vannacht maar 38 nodig had ..) , maarja het was een stuk kouder natuurlijk?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3aJjsfsf7N1XKOtF5MZqRECASEc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RleG6NZhBfMmRA5U25086Wsi.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door ctrl-tab op 11-01-2026 15:57 ]

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:56

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nnoitra schreef op zondag 11 januari 2026 @ 15:48:
[...]

dT is inderdaad verschil tussen outlet en inlet.
Als je een dT van 5 instelt en daar op stuurt, dan zal de Pana proberen dat verschil tussen Out en In in stand te houden. En dat doet ie door de pompsnelheid aan te passen, tussen z'n minimum en maximum.

Als je Target 34 graden is, en op een gegeven moment is de Out 31 graden, dan zou ie gewoon wat extra moeite moeten doen om die 34 target te halen.

[...]

Bijzonder dat ie niet omhoog wil in de Hz..
Dit in mijn WH-MDC07J3E5 afgelopen nacht:
[Afbeelding]
Out- en Inlet waren gemiddel 34 en 29 graden.
Ja, ik denk iets van een softwarematige cap ofzo.

Hij produceert naar eigen zeggen nu ruim 11kw. Kan natuurlijk niet voor een 9kw model. Maar waarom zou je dan de frequentie verhogen?

Misschien ook een tcap dingetje?

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
ctrl-tab schreef op zondag 11 januari 2026 @ 15:56:
[...]

Ok, de powerfull mode hanteert gewoon de target Delta T, ik heb de target Delta T zojuis aangepast van 5 naar 15 en ineens gaat er meer amperage richting de pomp. Zie laatste stukje in het grafiekje.
Ik ben benieuwd of amperage = meer hz klopt, het lijkt mijn ook logisch, of dat de sensoren gewoon verkeerde waardes geven?

In elk geval lijkt het erop dat de unit dus wel meer kan geven in heating mode, maar dat dit langer duurt vanwege het in acht nemen van de Delta, wat hij in DHW niet doet.

Blijkt nog altijd de vraag, waarom hij vannacht niet besloot meer te geven, want de Ta die hij nu geeft was ruimschoots genoeg geweest om het probleem op te lossen vannacht (Ta nu 43, terwijl hij vannacht maar 38 nodig had ..) , maarja het was een stuk kouder natuurlijk?

[Afbeelding]
Als je de dT omhoog gooit, van 5 naar 10, dan moet de WP harder werken om dat verschil van 10graden goed te maken. Je afgifte met dezelfde pompsnelheid gaat ook gewoon x2.

Als je met 20liter/s en een dT van 5graden zo'n 7kW haalt, dan haal je met 20liter/s en een dT van 10graden zo'n 14kW.
Zie tabel op https://warmtepomp-weetje...-tips/#leiding%20diameter
MikeyMan schreef op zondag 11 januari 2026 @ 16:12:
[...]

Ja, ik denk iets van een softwarematige cap ofzo.

Hij produceert naar eigen zeggen nu ruim 11kw. Kan natuurlijk niet voor een 9kw model. Maar waarom zou je dan de frequentie verhogen?

Misschien ook een tcap dingetje?
Een 9kW model kan prima 11kW leveren :) Ook wel meer. Zie hierboven.
Maar ik denk dat als je met een dT van 5 al op de max kW zit die bij je flow hoort, én je zit op de max van het op te nemen vermogen.. dan kan ie domweg niet harder werken.

[ Voor 20% gewijzigd door Nnoitra op 11-01-2026 16:29 ]

Sarcasm is my superpower! What's yours?

• Thorsd
ctrl-tab schreef op zondag 11 januari 2026 @ 15:17:
[...]

Zou dit in bijvoorbeeld powerfull mode , waarbij ik de target Ta nu op 75 graden heb staan, niet hetzelfde moeten gedragen?
Dat is nl niet het geval, stagneert bij 11A terwijl hij toch gewoon all-out zou moeten kunnen gaan?
Dat hangt er vanaf. De maximale compresserfrequentie wordt bepaald door de buitentemperatuur. Bv bij -4 komt er extra compressorvermogen vrij. Daarnaast zijn er nog beperkingen in de regeling die de frequentie kunnen beperken zoals bv QM en efficiënt mode. Ik weet niet precies hoe powerfull mode bij jouw machine werkt.

Wat ik bedoel is dat alleen naar de stroom kijken een beperkt beeld geeft. Als de compressor bv op 60 Hz draait dan zal deze met een Ta van 55 een hogere stroomsterkte hebben dan met een Ta van 35. Bij een hogere Ta moet de compressor met dezelfde frequentie meer arbeid leveren, en dus een hogere stroomsterkte hebben.

Analogie: als je met de auto een helling omhoog rijdt zal dat bij dezelfde snelheid meer energie kosten (bv in de vorm van benzine) bij een steilere helling dan bij een minder steile helling.

[ Voor 14% gewijzigd door Thorsd op 11-01-2026 17:59 ]

• Thorsd
ctrl-tab schreef op zondag 11 januari 2026 @ 15:41:
[...]

Aanvullend, bij een SWW run is het vermogen beperkt door de spiraal in het vat die gewoon een maximale overdracht heeft (een paar m2 oppervlakte). Tijdens verwarmingsbedrijf is die beperking de afgifte naar de woning (heel veel m2). Ondanks dat hetzelfde thermisch vermogen geleverd wordt, kan de maximaal te halen Ta daardoor lager zijn.

Analogie: Als je met de auto op vol vermogen een helling omhoog rijdt, dan zal je maximum snelheid bij een stijle helling lager zijn dan bij minder stijle helling.

(Natuurlijk vereenvoudig ik hier van alles aanzienlijk, maar het concept is ongeveer hetzelfde.)

[ Voor 13% gewijzigd door Thorsd op 11-01-2026 17:58 ]

• ctrl-tab
Thorsd schreef op zondag 11 januari 2026 @ 17:43:
[...]

Aanvullend, bij een SWW run is het vermogen beperkt door de spiraal in het vat die gewoon een maximale overdracht heeft (een paar m2 oppervlakte). Tijdens verwarmingsbedrijf is die beperking de afgifte naar de woning (heel veel m2). Ondanks dat hetzelfde thermisch vermogen geleverd wordt, kan de maximaal te halen Ta daardoor lager zijn.

Analogie: Als je met de auto op vol vermogen een helling omhoog rijdt, dan zal je maximum snelheid bij een stijle helling lager zijn dan bij minder stijle helling.

(Natuurlijk vereenvoudig ik hier van alles aanzienlijk, maar het concept is ongeveer hetzelfde.)
Bedankt voor de informatie. Voorzichtige conclusie is dan dat de warmtepomp vannacht op zijn tenen liep en deze lagere temperaturen met de backup heater gecompenseerd moeten worden.

Ik woon in een jaren 70 na-geisoleerde vrijstaande woning met radiatoren van rond het Jaar 2000 en was al content met de lage aanvoertemperatuur die nodig is om het hier warm te krijgen (heat curve 15 buiten / 23 Ta --> -10 buiten / 38 Ta)
Bij Nader inzien ook well een beetje geluk, want veel hogere temperaturen kan ik onder het vriespunt ook niet halen hiermee, althans niet zonder excessive backup heater gebruik.

Volgende keer strenge vorst toch nog eens kijken wat er gebeurt als ik dan de target Ta op 75 graden zet.

• NightForce
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-01 19:04
Wij krijgen een Panasonic warmtepomp 9kw. Woonoppervlakte 180m2 in combinatie met vloerverwarming.
Vrijstaande woning, boven verdieping krijgt geen vloerverwarming.

De installateur is langs geweest en in eerste instantie zou de warmtepomp bij ons achter in de tuin geplaatst worden.

Echter was het leiding werk niet zo makkelijk omdat er een uitbouw tussen zit.

Nu hebben wij besloten om de wp te plaatsen op de uitbouw aan de stenen muur.
De installateur gaf aan dat het niet verstandig was om de wp om het dak te zetten maar dat het beter is om de wp aan de stenen muur te bevestigen. Mijn kinderen kamers zitten naast de muur van de wp. Muren zijn dubbel geïsoleerd ramen zijn nog enkel hr glas. Op termijn gaan we dit vervangen.

Mijn vraag is of het geen herrie/overlast geeft voor mijn kinderen. Het bed zit dan direct scher de muur van de wp.

• jeroegro
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08:22
MikeyMan schreef op zondag 11 januari 2026 @ 10:38:
Hier ook een wat moeizame nacht. De temperatuur in huis was gewoon gedaald.

Zou niet moeten met een 9kw t-cap.

Zit een beetje te pinpointen wat er gebeurt.
Zie dat de gevraagde temperatuur niet gehaald wordt. Had de stooklijn wat opgehoogd, maar dat heeft weinig effect.

Heb nu een vraag temperatuur van 34 graden. Maar die haalt ie bij lange na niet.

Dan even naar het opgenomen vermogen gekeken. Das vaak rond de 2300 watt... Hij heeft nog ruimte dus zou ik zeggen. Zie korte bursts van 4000 watt.

[Afbeelding]

Heb al zitten zoeken naar een current limitation in het menu, maar die kan ik niet vinden. Mis ik iets?

Heat delta staat op 3 graden. Kan ik eventuele ophogen. Flow is 32l/min.

[Afbeelding]
Interressant. Ook hier wel wat kouder kamers getroffen. Viel mij op dat er meer gedefrost moet worden en dat ze langer duren, en ook dat ze met stilstaande pomp gebeuren . Gevolg dat er ijs in mijn woning ontstond want een deel ligt helaas onder de dakpannen! Dat kwam de flow ook niet ten goede maar toch opgelost. Ik had overigens de SWW al van de WP afgehaald, dat gaat nu even met cop 1 element.

• jeroegro
Thorsd schreef op zondag 11 januari 2026 @ 17:43:
[...]

Dat heb ik ook een tijd horen roepen. Gisteravond voor het eerst ruim 6 kW in mijn capT 9kW J serie zien verdwijnen. Was nooit hoger dan 3kW. Met 30 lpm was 190 ltr tapwater in 5 kwartier weer op 49 graden! Het slechte nieuws is dat ie daarna uen lang niks met de woning kon omdat er een ijsprop in de retour was ontstaan. Boiler zit dichter bij de pomp dan de woning. Het kan dus wel, bij min 10 tBu

• blb4
NightForce schreef op zondag 11 januari 2026 @ 22:19:
Wij krijgen een Panasonic warmtepomp 9kw. Woonoppervlakte 180m2 in combinatie met vloerverwarming.

De installateur is langs geweest en in eerste instantie zou de warmtepomp bij ons achter in de tuin geplaatst worden.

De installateur gaf aan dat het niet verstandig was om de wp om het dak te zetten maar dat het beter is om de wp aan de stenen muur te bevestigen. Mijn kinderen kamers zitten naast de muur van de wp. Muren zijn dubbel geïsoleerd ramen zijn nog enkel hr glas. Op termijn gaan we dit vervangen.

Mijn vraag is of het geen herrie/overlast geeft voor mijn kinderen. Het bed zit dan direct scher de muur van de wp.
"We krijgen....", klinkt een beetje alsof er een nieuw gezinslid op komst is :).
Terecht dat je hier zorgen over maakt, het lijkt mij zeker een belangrijk aandachtspunt. Nu wordt 't vaker gedaan, een WP met beugels tegen een muur plaatsen dus er moet ervaring over zijn. Mogelijk even wat zoeken in andere topics, ook algemeen topic L/W warmtepompen.

[ Voor 3% gewijzigd door blb4 op 12-01-2026 01:35 ]

• ctrl-tab
FransvWoerkom schreef op zondag 11 januari 2026 @ 15:20:
[...]

Deze wordt door de HA addon berekend:

https://github.com/kamara...ts/aquarea/sensor.py#L141

Ben benieuwd wat de cop is volgens de service cloud, net voor aangemeld, even panasonic afwachten tot ik er in kan.

• ctrl-tab
ctrl-tab schreef op maandag 12 januari 2026 @ 06:05:
[...]

Deze wordt door de HA addon berekend:

https://github.com/kamara...ts/aquarea/sensor.py#L141

Ben benieuwd wat de cop is volgens de service cloud, net voor aangemeld, even panasonic afwachten tot ik er in kan.
Cop volgens pomp zelf
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3zN5fOPdm4qxx78wWoB6WUUP7hM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/InyeTkQLxxKdeBU6ajMVLXa4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uLRCObPBgqUG6e1sK-sj27sg9Xk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fPG08bSSWVmpJAEtMbjZ2iUs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/39Rj3bLxA7KNBwbWY5uMamyi0IM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I0WMx9VxvMvojVCpQuYIXkJ6.jpg?f=fotoalbum_large

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 10:44
... dat het beter is om de wp aan de stenen muur te bevestigen.
Ik heb er hier voor gekozen om de warmtepomp op de grond tegen de muur te plaatsen. Deze zit dus niet aan de muur vast. Is dat een optie of wil je de ruimte eronder benutten of zo?

• Thoit
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15-01 14:06

In ons vorige huis hadden we een airco split van Daikin met 5 binnenunits aan de muur hangen. We hebben deze na een jaar gebrom te moeten aanhoren deze laten verplaatsen naast het huis op de grond. Met de warmtepomp in het huidige huis was dan ook echt de eis om de pomp niet aan de muur te hangen. We hebben destijds alle rubbers en dempers die er bestaan zo’n beetje geprobeerd. Er zijn natuurlijk genoeg situaties waar het prima gaat, maar ik zou het nooit meer aandurven :)

• jvaessen
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14-01 15:53
Fantastic_fox schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 18:29:
[...]

@jvaessen Ik weet niet waar je pomp nu op staat maar ik had gisteren hetzelfde met de pomp op 118 van 255 (moet je even naar hex omzetten) 1 radiator open gezet erbij en hij haalde de target niet meer, vervolgens naar 120 van 255 gezet en dan heeft de WP weer voldoende regelruimte om de compressor te laten aftoeren (is dit een officieel woord?)

Ik weet niet of dit de truc gaat zijn voor jouw maar bij mij werkt de pomp aanpassing van 118-120 heel goed. proberen is simpel zat in servivce cloud even aanpassen instellingen laden en de pomp even opnieuw aanzetten. kan ook op de controller in het installateurs menu.
12-1 Update:

De pana stond 1 nacht in stille modus (stand 2) en het was 17 graden in huis. Ik heb toen het debiet verhoogd op aanraden van forum en de stille modus eraf gehaald en in +/- 24 uur werd het 19 graden, 1 dag later 20; bij vrieskou. Hij moet dan flink werken, maar krijgt het wel warm. :)

• FransvWoerkom
Het is nu wel zeker dat je Ta en Tr sensors er flink naast zitten. Heishamon berekent het op dezelfde manier als de pana ten behoeve van de rapportage op de controller.

Je kunt de sensors verbeteren door er een stuk isolatiebuis omheen te zetten en je kunt de sensors calibreren met Sensor Setup in het Maintenance Menu. Zie Service Manual. In dit jaargetijde kun je dat met een dubbele thermokoppel thermometer. Plak de thermokoppels op de aanvoer en retour buizen zo dicht mogelijk bij waar ze het huis in komen. Doe er isolatie omheen. Meet de temperaturen en het temperatuurverschil bij normaal bedrijf en noteer de tijd. Vergelijk de temperaturen en verschil met die van Ta en Tr in de service cloud (op 0,25°) en stel de sensors bij. Het temperatuurverschil is belangrijker dan de exacte temperaturen. In voor- of najaar kun je ook zonder thermometer calibreren bij ongeveer gelijke kamer- en buitentemperatuur door de circulatiepomp hard te laten draaien en te controleren of het verschil tussen Ta en Tr nul is en zonodig bijstellen.

• Binifada
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11:21

Binifada

Ingenieur in ruste

blb4 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:27:
[...]

t.b.v. break even t.o.v. gas wordt over het algemeen aangehouden dat je een sCOP van 3 moet halen. Ik denk dat er weinig tweakers zijn die daaronder zitten. Kijk eens in 't topic Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11 op de rapportages die @Tomexergie elke maand deelt.
zie ook: https://www.waermepumpen-...ndex.php?button=verbrauch

Panasonic J 5 kW MDC05J3E5, Heishamon large, EMOS OTP56160T

• wilmardo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:37
Ola!

Mochten mensen hier ook baat bij hebben, ik heb mijn aanpassing voor de welbekende Chinese driewegklep op Printables gezet:
https://www.printables.co...-for-chinese-3-way-ball-v

Hiermee gaat de klep van een rechtsomdraaiende naar een linksomdraaiende klep, dit kwam voor mij qua montage veel beter uit. Getest op een 230v en 12v model, ik ga er een beetje vanuit dat het merendeel van de kleppen met het oranje deksel op deze manier werken.

De vraag dat iemands klep verkeerd zit is al een paar keer langsgekomen, hopelijk heeft iemand hier wat aan :)

Beetje teruggeven aan het topic waar ik heel veel aan heb gehad <3

• cerebrum
wilmardo schreef op maandag 12 januari 2026 @ 15:24:
Ola!

Mochten mensen hier ook baat bij hebben, ik heb mijn aanpassing voor de welbekende Chinese driewegklep op Printables gezet:
https://www.printables.co...-for-chinese-3-way-ball-v

Hiermee gaat de klep van een rechtsomdraaiende naar een linksomdraaiende klep, dit kwam voor mij qua montage veel beter uit. Getest op een 230v en 12v model, ik ga er een beetje vanuit dat het merendeel van de kleppen met het oranje deksel op deze manier werken.

De vraag dat iemands klep verkeerd zit is al een paar keer langsgekomen, hopelijk heeft iemand hier wat aan :)

Beetje teruggeven aan het topic waar ik heel veel aan heb gehad <3
Wellicht snap ik het doel niet helemaal, maar je kan toch het binnenwerk van de kraan een halve slag draaien? En dan eventueel nog de stuurdraadjes omdraaien?

• NightForce
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-01 19:04
@denneappel
De uitbouw heeft een houtenconstructie het lijkt me niet verstandig om hem daarop te zetten.
Ik twijfel nu of ik de wp aan de muur moet zetten of verder in de tuin. Ik vind het wel mooi als de wp op het dak staat dan zie je hem niet.

• BarryH
NightForce schreef op maandag 12 januari 2026 @ 16:38:
@denneappel
De uitbouw heeft een houtenconstructie het lijkt me niet verstandig om hem daarop te zetten.
Ik twijfel nu of ik de wp aan de muur moet zetten of verder in de tuin. Ik vind het wel mooi als de wp op het dak staat dan zie je hem niet.
in de tuin, dan zien de buren hem niet. en dan horen ze ook minder (gek maar waar)

• ctrl-tab
FransvWoerkom schreef op maandag 12 januari 2026 @ 13:49:
[...]

Het is nu wel zeker dat je Ta en Tr sensors er flink naast zitten. Heishamon berekent het op dezelfde manier als de pana ten behoeve van de rapportage op de controller.

Je kunt de sensors verbeteren door er een stuk isolatiebuis omheen te zetten en je kunt de sensors calibreren met Sensor Setup in het Maintenance Menu. Zie Service Manual. In dit jaargetijde kun je dat met een dubbele thermokoppel thermometer. Plak de thermokoppels op de aanvoer en retour buizen zo dicht mogelijk bij waar ze het huis in komen. Doe er isolatie omheen. Meet de temperaturen en het temperatuurverschil bij normaal bedrijf en noteer de tijd. Vergelijk de temperaturen en verschil met die van Ta en Tr in de service cloud (op 0,25°) en stel de sensors bij. Het temperatuurverschil is belangrijker dan de exacte temperaturen. In voor- of najaar kun je ook zonder thermometer calibreren bij ongeveer gelijke kamer- en buitentemperatuur door de circulatiepomp hard te laten draaien en te controleren of het verschil tussen Ta en Tr nul is en zonodig bijstellen.
Hoi Frans, bedankt voor je inzichten weer.
En je hebt gelijk. Bij het open maken van de warmtepomp zag ik onderstaande.. de inlet temperatuur werd effectief bepaald door de stralingswarmte van de buis :+ Dat werkte toch wel aardig klaarblijkelijk, maar na opnieuw starten van de warmtepomp is duidelijke dat de terugvoer altijd een veel te lage temperatuur aan gaf. Ik vond hem altijd al vreemd reageren!

Nu vraag ik me af of dit ook gezorgd heeft voor een pomp die maar niet meer wilde geven bij de vrieskou van afgelopen weekend. Ik vermoed van wel gezien hij maar niet in staat was die Delta op niveau the houden, die inlet wilde niet meewerken!

Zie screenshotje home assistant ; eerste een strakke lijn, de kast geopend (drop in temp), daarna pomp weer ingeschakeld en hij schiet omhoog!
Nu baal ik dat het niet meer vriest , zeer benieuwd maar wat dit nou gaat doen. in elk geval een realistischere COP zeer waarschijnlijk ;)

Niet het eerste dat ik heb moeten corrigeren op de installatie trouwens.. instellingen die niet goed stonden, maar nu hier dus ook iets gemist. Het scheelt dat dit ook een beetje hobby voor me is en ik tweakers heb voor de assistentie!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D9nzjW9ZZe1mP_UlBuPmdykcT2c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pllSSxeV5UUTnABbQzfCyxo4.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lYqm_IB8XShFV62OL8i5kxaoeJY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0I89UEDOLQCCTX7D2NTHWLuW.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door ctrl-tab op 12-01-2026 18:06 ]

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 09:08
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mijn top dit jaar van de 5j is 6.5kw gemeten met een Kamstrup.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KnXyrMw911kwA7luvB4ZLFhKyaQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lTayaGtGDKMB2mQv3cjG92kX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Murkmans op 12-01-2026 18:33 ]

• FransvWoerkom
ctrl-tab schreef op maandag 12 januari 2026 @ 18:05:
[...]

Hoi Frans, bedankt voor je inzichten weer.
En je hebt gelijk. Bij het open maken van de warmtepomp zag ik onderstaande.. de inlet temperatuur werd effectief bepaald door de stralingswarmte van de buis :+ Dat werkte toch wel aardig klaarblijkelijk, maar na opnieuw starten van de warmtepomp is duidelijke dat de terugvoer altijd een veel te lage temperatuur aan gaf. Ik vond hem altijd al vreemd reageren!

Nu vraag ik me af of dit ook gezorgd heeft voor een pomp die maar niet meer wilde geven bij de vrieskou van afgelopen weekend. Ik vermoed van wel gezien hij maar niet in staat was die Delta op niveau the houden, die inlet wilde niet meewerken!

Zie screenshotje home assistant ; eerste een strakke lijn, de kast geopend (drop in temp), daarna pomp weer ingeschakeld en hij schiet omhoog!
Nu baal ik dat het niet meer vriest , zeer benieuwd maar wat dit nou gaat doen. in elk geval een realistischere COP zeer waarschijnlijk ;)

Niet het eerste dat ik heb moeten corrigeren op de installatie trouwens.. instellingen die niet goed stonden, maar nu hier dus ook iets gemist. Het scheelt dat dit ook een beetje hobby voor me is en ik tweakers heb voor de assistentie!

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar iemand heeft eerst de sensor uit de clip gehaald en daarna isolatie om de buis. Die isolatie is niet van de fabriek.

• blb4
FransvWoerkom schreef op maandag 12 januari 2026 @ 21:40:
[...]

Maar iemand heeft eerst de sensor uit de clip gehaald en daarna isolatie om de buis. Die isolatie is niet van de fabriek.
:?

• BarryH
@FransvWoerkom Heeft die leidingen naisoleren nut? (met de sensor netjes op zn plek natuurlijk )
Of is dat problemen creeren?

[ Voor 13% gewijzigd door BarryH op 12-01-2026 23:39 ]

• FransvWoerkom
BarryH schreef op maandag 12 januari 2026 @ 23:31:
@FransvWoerkom Heeft die leidingen naisoleren nut? (met de sensor netjes op zn plek natuurlijk )
Of is dat problemen creeren?
Nee, ik zie weinig nut. In de wp zit hooguit 1,5 meter leiding en de pomp en heater zijn nauwelijks te isoleren. Uit gewoonte doe ik meestal wel isolatie rond thermosensors om ook de goede temperatuur te meten als er geen flow is. Ik heb trouwens in de wp geen extra isolatie, alleen in huis bij de mengverdeler en tank.

• ctrl-tab
[...]

Dat zijn de installateurs geweest.. slordigheid.. kan gebeuren zullen we maar zeggen....
Maar nu loop ik tegen het volgende probleem aan.... En dit lijkt me iets van een heel andere orde, als mijn conclusie klopt.
De inlet temperatuur blijft nu veel te hoog, dat viel eerder niet op door een niet-bevestigde sensor.

Ik meet al een tijdje de buffervat temperatuur, en het viel me op dat deze onder warmer is dan boven. Maar ik meette met 2 type sensoren en deed het af als een verschil in sensoren en/of calibratie.
Heb nu bevestigd dat de temperatuur onderin inderdaad warmer is dan bovenin...

1 = 1 = ....?

Documentatie erop na geslagen, het lijkt erop dat In en Out door de installateur zijn omgedraaid...... Wat ervoor zorgt dat 'koud' (effectief dus warm-) water bovenin uitstroomt, en warm water onderin instroomt (en door het huis gebruikt wordt, lauw water zullen we zeggen). En ja, dan krijg je een hoge inlet temperatuur..... warmte stijgt.

Zie foto's ... Lijkt me niet correct aangesloten?

betreft trouwens Tiki buffer 100 FS

Aansluiting:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/auNBGezdFHF10El0uRf_YbCzqaY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nwqhhIxHj0qvD7VVlo7SyJBM.jpg?f=fotoalbum_large

Documentatie, mij lijkt dat retour en aanvoer omgedraaid moeten worden...?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p8teSbpLDxJlj63bg1JJDn60SMI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eQMbvPEQQor0CwZWjRufxT1O.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door ctrl-tab op 13-01-2026 09:54 ]

• FransvWoerkom
@ctrl-tab
Als aanvoer en retour verkeerd om zitten, kun je het vat een halve slag draaien. Maar jouw plaatjes kloppen niet met de tekening op de website van de tikigroup:

https://www.tikigroup.eu/...anks/buffer?itemid=700204

Op doorsnede A-A zitten de buizen rechts, aan de kant van de dompelbuizen tegenover de aftapkraan; op de kleurenprent zitten ze aan de kant van de aftapkraan.

[ Voor 70% gewijzigd door FransvWoerkom op 13-01-2026 15:09 ]

• BarryH
@ctrl-tab of de 2 aanvoeren met een t stuk doorverbinden met de zijtak het buffervat in.

• ctrl-tab
FransvWoerkom schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:55:
@ctrl-tab Gewoon een halve slag draaien, dan komen de twee buizen aan de linkerkant en dus aan de koude kanten van wp en afgiftesysteem. Ik neem aan dat je al ernstig hebt nagedacht over het nut van het buffervat met extra circulatiepomp.
Hoi Frans, ik maak hieruit op dat je het (op basis van de informatie) eens bent dat het niet klopt?

Keuze voor buffer was een bewuste keuze, enerzijds vond de installateur het een goed idee (extra veiligheid tegen pendelen) anderzijds wilde ik de optie om alle radiatoren te vervangen door LTV open houden.

- Dat pendelen, gaat hij niet doen. Systeem moduleert prima omlaag naar 400 watt en loopt daar los van defrosts continue op.
- Dat laatste blijkt niet nodig, verwarming gaat prima , ook met mijn old school radiatoren (Als het zaakje goed aangesloten is tenminste :o )

Installateur komt morgen langs om te beoordelen.
Wellicht de boel toch maar laten afkoppelen, zou een goed moment zijn als ze toch aan de gang gaan ....

• FransvWoerkom
ctrl-tab schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 15:08:
[...]

Hoi Frans, ik maak hieruit op dat je het (op basis van de informatie) eens bent dat het niet klopt?

Keuze voor buffer was een bewuste keuze, enerzijds vond de installateur het een goed idee (extra veiligheid tegen pendelen) anderzijds wilde ik de optie om alle radiatoren te vervangen door LTV open houden.

- Dat pendelen, gaat hij niet doen. Systeem moduleert prima omlaag naar 400 watt en loopt daar los van defrosts continue op.
- Dat laatste blijkt niet nodig, verwarming gaat prima , ook met mijn old school radiatoren (Als het zaakje goed aangesloten is tenminste :o )

Installateur komt morgen langs om te beoordelen.
Wellicht de boel toch maar laten afkoppelen, zou een goed moment zijn als ze toch aan de gang gaan ....
Sorry, je moet het verder onderzoeken. Ik heb te weinig gegevens. En als het systeem prima omlaag moduleert en de verwarming prima gaat, wat is dan het probleem?

• BarryH
@ctrl-tab Als je DeltaT over je afgifte systeem voldoende laag is, dan kan die buffer er wel uit mits er voldoende minimaal systeemvolume overblijft (dus die eventueel serieel handhaven)
Een hoge deltaT op de afgifte geeft aan dat de flow aan de afgifte kant significant lager is dan aan de WP kant en dan moet je gaan opletten.
En met een panasonic ga je bij defrost de max. flow (28-35l/min??) over je systeem krijgen, ga je dat horen?

Met een Tstuk in het aanvoerdeel ben je in ieder geval het afmengen van de temperatuur nagenoeg kwijt.
Als er dan ook nog een kraan tussen gezet wordt kan je kiezen tussen parallel en serieel (mits de cv pomp dat aankan). Scheelt paar tientjes materiaal en geeft je flexibiliteit en onderzoeksopties.

[ Voor 29% gewijzigd door BarryH op 13-01-2026 15:29 ]

• ctrl-tab
FransvWoerkom schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 15:16:
[...]

Sorry, je moet het verder onderzoeken. Ik heb te weinig gegevens. En als het systeem prima omlaag moduleert en de verwarming prima gaat, wat is dan het probleem?
Ik bedoelde de documentatie van het buffervat vs. de foto van de aansluiting.\

Het probleem nu is, dat de inlet temperatuur hoog blijft, zeer waarschijnlijk omdat deze naar-boven-gestijgd warm water voor zijn kiezen krijgt in plaats van koud water dat beneden is afgezet.
En dat de warmtepomp hierdoor indirect een vertekend beeld krijgt van de situatie in de afgifte en dus verkeerde of suboptimale afwegingen maakt.

• ctrl-tab
BarryH schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 15:24:
@ctrl-tab Als je DeltaT over je afgifte systeem voldoende laag is, dan kan die buffer er wel uit mits er voldoende minimaal systeemvolume overblijft (dus die eventueel serieel handhaven)
Een hoge deltaT op de afgifte geeft aan dat de flow aan de afgifte kant significant lager is dan aan de WP kant en dan moet je gaan opletten.
En met een panasonic ga je bij defrost de max. flow (28-35l/min??) over je systeem krijgen, ga je dat horen?

Met een Tstuk in het aanvoerdeel ben je in ieder geval het afmengen van de temperatuur nagenoeg kwijt.
Als er dan ook nog een kraan tussen gezet wordt kan je kiezen tussen parallel en serieel (mits de cv pomp dat aankan). Scheelt paar tientjes materiaal en geeft je flexibiliteit en onderzoeksopties.
Het probleem is dat ik , nu de sensor goed bevestigd is, eigenlijk niet meer uit kan gaan van oude data.
- De flow was extreem hoog op de buffer (wp kant) omdat die inlet maar achter bleef. 30 liter per minuut continu. Na het bevestigen van de sensor nog maar 13 liter! Maar nu zit ik met een inlet die aan de hoge kant is omdat hij warm water gevoed krijgt.

- Systeemvolume heb ik eerder al eens berekend, dat zou voldoende moeten zijn, maar dat komt in gedrang als ik LTV zou gaan gebruiken.

- Opzich was ik zeer tevreden met de verwarming en de stroom die het kostte (totdat er afgelopen weekend écht gewerkt moest worden door de pomp, toen liet hij het afweten. Dat was met een inlet sensor die maar niet mee wilde werken .

Morgen komt installateur langs, is gewoon een garantie kwestie als het niet goed is aangesloten - daar ga ik wel van uit .

Ik denk dat het zaakje eerst gecorrigeerd moet worden alvorens het hele buffer circuit uit te faseren - als ik tenminste een beslissing op basis van real-world statistics wil maken :). Dat T stuk is een interessant idee. Maar ik heb door de huidige situatie al extreel veel vermening doordat warm water onder binnen komt - tenminste daar lijkt het op en de data (buffer sensoren) bevestigt dit.

• Thorsd
ctrl-tab schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 07:59:
[...]

Dat zijn de installateurs geweest.. slordigheid.. kan gebeuren zullen we maar zeggen....
Maar nu loop ik tegen het volgende probleem aan.... En dit lijkt me iets van een heel andere orde, als mijn conclusie klopt.
De inlet temperatuur blijft nu veel te hoog, dat viel eerder niet op door een niet-bevestigde sensor.

Ik meet al een tijdje de buffervat temperatuur, en het viel me op dat deze onder warmer is dan boven. Maar ik meette met 2 type sensoren en deed het af als een verschil in sensoren en/of calibratie.
Heb nu bevestigd dat de temperatuur onderin inderdaad warmer is dan bovenin...

1 = 1 = ....?

Documentatie erop na geslagen, het lijkt erop dat In en Out door de installateur zijn omgedraaid...... Wat ervoor zorgt dat 'koud' (effectief dus warm-) water bovenin uitstroomt, en warm water onderin instroomt (en door het huis gebruikt wordt, lauw water zullen we zeggen). En ja, dan krijg je een hoge inlet temperatuur..... warmte stijgt.

Zie foto's ... Lijkt me niet correct aangesloten?

betreft trouwens Tiki buffer 100 FS

Aansluiting:
[Afbeelding]

Documentatie, mij lijkt dat retour en aanvoer omgedraaid moeten worden...?
[Afbeelding]
Zoals ik het zie, zitten huis retour en WP aanvoer nu omgewisseld. Maar er zit wat ambiguïteit in aanvoer en retour en er is de aanname dat beide kanten van het vat dezelfde hoog/laag aansluiting hebben.

Heb je echt een parallelbuffer nodig?

• ctrl-tab
Thorsd schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 15:46:
[...]

Zoals ik het zie, zitten huis retour en WP aanvoer nu omgewisseld. Maar er zit wat ambiguïteit in aanvoer en retour en er is de aanname dat beide kanten van het vat dezelfde hoog/laag aansluiting hebben.

Heb je echt een parallelbuffer nodig?
Ik vond online nog een flyer van deze buffervaten.
Hier zie je de buis juist links... Als je het dan aansluit zoals bij mij gedaan is, klopt het!
Maar in de documenatie zit de buis rechts.

Maarja wat klopt er, de documentatie of een flyer? En waarom is mijn buffer onderin warmer dan bovenin?
Lijkt erop dat de documentatie toch klopt op basis van dit gegeven.

Heb ik het buffer nodig, dat is de grote vraag en daar heb ik mijn hoofd bij de aanschaf ook al op gebroken ;)
Ik was tevreden ook al suboptimaal aangesloten, tot de vorst afgelopen weekend waar een niet bevestigde inlet sensor roet in het eten gooide dus ik neig ernaar dat ik hem in hindsight niet had moeten toevoegen.

Goed, eens kijken wat de installateurs morgen zeggen, wil deze thread niet kapen verder. Hopelijk kan ik hem morgen afsluiten ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TEbopZ4l9xcCrnM5Zl3j6I8hC1g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BYFP6YIXs6Etpln8PuW8rNbC.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_qA9upKs0KTv5CIMXDr3iEq8dv0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tBrvLLmop2OQz3wDDnzkq0xF.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door ctrl-tab op 13-01-2026 17:08 ]

• BarryH
@ctrl-tab
Er zijn 2 onderwerpen
1/ Je hebt een buffer (parallel of serieel) nodig om je systeemvolume te realiseren onder alle omstandigheden die je in de praktijk voor laat komen
2/ Je warmtepomp wil minimaal flow x ( ik dacht 7 l/min tot 9kW WP modellen en 11 daarboven), en gaat bovendien bij defrost naar meer dan 30 liter per minuut (bij mijn 9J naar 37l/min). Als dat niet zonder ruis door je systeem kan is een parallelbuffer effectief. evt, met bypass

• jeroegro
Oproepje.
Ik lees veel berichten over het werken in de servicecloud en ik herken ze heel goed :-)

Is er iemand die de gehele lijst met meetfuncties in de grafieken eens vertaald heeft naar een knappe tekst?

Of een plaatje waar al deze meetpunten in staan?

Dan wil ik dat wel eens gaan maken.

Het gaat over de 81 "doelparameters" als je de grafieken wilt instellen. Bijv. termen als "Stroom Lv", "Inlaattemperatuur bespaarder" , "Reserveverwarming 3 status" of "Looswater".

Overigens ben ik misschien de enige die bij het inloggen steeds de instellingen opnieuw moet doen omdat er zaken als "Amperage buiten" en "Lage druk" tussen staan, die ik de laatste keer toch echt had verwijderd uit de grafiek. Het schijnt iets met cookies te maken te hebben want een andere PC doet dat weer niet.

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 07:33

ErikVers

e-Duurzaam

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Je zal zien als hij hoger ta mag starten je meer ruimte aan je WP geeft en afgifte beter gaat. Indruk obv je bericht is dat je afgifte niet deze vermogens kwijt kan op de ingestelde temperaturen.

Maandag morgen model denk ik niet. De J start gewoon altijd volle bak op en met voldoende afgifte is dat geen probleem. Dus of afgifte vergroten fysiek of door je water temp te verhogen.

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Gieliovd520 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 10:07:
-5 hier, ik draai Ta 35.

Hij draait vol continu 89 hz 😅. 3200 watt erin.

Afgelopen tijd stond hij pinned op 77 maar Panasonic heeft nog een register open gegooid haha. Nooit eerder gezien afgelopen jaren.

Komt best een bak herrie uit op dit vermogen.

Beetje jammer dat ik mijn twin fan 9 KW split nog niet koudemiddel technisch aangesloten heb kunnen krijgen dus die staat er werkeloos bij. Had graag zijn gedrag gezien vergeleken met deze.
Hij draait volle bak omdat je dat vraagt, ik mis ff je vraagstelling?

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

ctrl-tab schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 16:26:
[...]

Ik vond online nog een flyer van deze buffervaten.
Hier zie je de buis juist links... Als je het dan aansluit zoals bij mij gedaan is, klopt het!
Maar in de documenatie zit de buis rechts.

Maarja wat klopt er, de documentatie of een flyer? En waarom is mijn buffer onderin warmer dan bovenin?
Lijkt erop dat de documentatie toch klopt op basis van dit gegeven.

Heb ik het buffer nodig, dat is de grote vraag en daar heb ik mijn hoofd bij de aanschaf ook al op gebroken ;)
Ik was tevreden ook al suboptimaal aangesloten, tot de vorst afgelopen weekend waar een niet bevestigde inlet sensor roet in het eten gooide dus ik neig ernaar dat ik hem in hindsight niet had moeten toevoegen.

Goed, eens kijken wat de installateurs morgen zeggen, wil deze thread niet kapen verder. Hopelijk kan ik hem morgen afsluiten ;)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Buffer in serie is enkel nodig als je onder de 35L komt (non t-cap) aan cv inhoud.
Buffer parallel is enkel nodig als je onder minimale flow komt. Je minimale flow is per unit verschillend maar laten we zeggen dat je zeker 10 l/min moet hebben
Idealiter als je deltaT 5 wil blijven aanhouden is het 15/20/25 l/min voor 5/7/9 kw alleen kan desnoods iets minder want de 9 produceerd bij -7 buiten ook geen 9kW en wil wel 9kW transporteren kun je ook accepteren dat op max flow je delta op loopt.

Je zal zien dat vaak flow en cv inhoudt niet het probleem is bij panasonic. Die nemen met heel weinig cv inhoud genoegen. Normaliter is zonder naregeling per groep (advies om ook niet te doen) een buffer niet nodig. Wil je het systeem optimaliseren focus je dan juist op extra afgifte. Daar heb je altijd iets aan: betere cop en/of meer vermogen met zelfde (max) verbruik.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

[...]

Super dat je @ctrl-tab hebt geholpen in de juiste richting te zoeken en hij de losse sensor heeft gevonden 👍

Ik moet je wel corrigeren over die isolatie en los halen door iemand van de sensor. De isolatie is naar mijn inziens wel affabriek en sensor zal vrees ik gewoon los zijn getrild. Wellicht al bij transport of tijdens gebruik. Ik check ze altijd die in zicht zitten maar kan helaas wel eens gebeuren dit, niet perse een instal fout.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

jeroegro schreef op zondag 11 januari 2026 @ 23:03:
[...]

Dat heb ik ook een tijd horen roepen. Gisteravond voor het eerst ruim 6 kW in mijn capT 9kW J serie zien verdwijnen. Was nooit hoger dan 3kW. Met 30 lpm was 190 ltr tapwater in 5 kwartier weer op 49 graden! Het slechte nieuws is dat ie daarna uen lang niks met de woning kon omdat er een ijsprop in de retour was ontstaan. Boiler zit dichter bij de pomp dan de woning. Het kan dus wel, bij min 10 tBu
Kun je die opmerking over ijsprop in retour uitleggen: Wat was waar bevroren? je hebt normaal tijdens dhw natuurlijk een warme retour of gaat leiding trace tussen (na) boiler en woning door een ongeissoleerde ruimte?

• ctrl-tab
ErikVers schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 10:05:
[...]

Buffer in serie is enkel nodig als je onder de 35L komt (non t-cap) aan cv inhoud.
Buffer parallel is enkel nodig als je onder minimale flow komt. Je minimale flow is per unit verschillend maar laten we zeggen dat je zeker 10 l/min moet hebben
Idealiter als je deltaT 5 wil blijven aanhouden is het 15/20/25 l/min voor 5/7/9 kw alleen kan desnoods iets minder want de 9 produceerd bij -7 buiten ook geen 9kW en wil wel 9kW transporteren kun je ook accepteren dat op max flow je delta op loopt.

Je zal zien dat vaak flow en cv inhoudt niet het probleem is bij panasonic. Die nemen met heel weinig cv inhoud genoegen. Normaliter is zonder naregeling per groep (advies om ook niet te doen) een buffer niet nodig. Wil je het systeem optimaliseren focus je dan juist op extra afgifte. Daar heb je altijd iets aan: betere cop en/of meer vermogen met zelfde (max) verbruik.
Bedankt voor je reactie.
Straks komt de installateur en ik ben er vrij zeker van dat het buffer daadwerkelijk verkeerd om aan gesloten is. De retour temp in de buffer komt exact overeen met de temperatuur van de buffer bovenin.
Dit oplossen zal dan een kwestie van afkoppelen en het buffer 180 graden draaien zijn.

Door het los zittende retour sensor heeft de pomp ook maandenlang op volle toeren gedraaid, daardoor zijn er denk ik ook onwenselijke dingen met flow primair vs secundair geweest in dat buffer (snelle vermenging en het secundaire circuit heeft hierdoor minder warm water kunnen pakken)

Ik heb even gekeken en ik heb alleen de radiatoren beneden open staan en 5m2 vloerverwarming, komt zo ongeveer op 50-60 liter inhoud uit. Waar van ik 1 kandidaat wil vervangen door LTV.
Beetje grensgeval denk ik qua inhoud.

Flow, geen idee. Boven grote diameter buis tm de eerste verdieping. Naar benedenverdieping smallere buis.
Begin 2000 installatie, recht toe recht aan. Weet niet hoe ik dit uit reken.
Maar op basis van jouw verhaal maak ik op dat dat waarschijnlijk helemaal geen issue gaat zijn.

Zal het straks eens tegen de installateur houden, die zal er ook niet op zitten te springen het buffer in serie te gaan plaatsen. Er zijn dadelijk 2 relatief grote parameters veranderd (een correcte retour temperatuur meting + buffer omgedraaid) dat ik op basis van mijn ervaring in de korte periode van koud ook niet weet wat handig is.

Uiteindelijk gaan we hier ook wel een keertje verbouwen, lees vloerverwarming beneden. Dat zou een mooi moment kunnen zijn om dan ook het parallel buffer om te bouwen of helemaal uit te faseren.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

ctrl-tab schreef op zondag 11 januari 2026 @ 18:51:
[...]

Bedankt voor de informatie. Voorzichtige conclusie is dan dat de warmtepomp vannacht op zijn tenen liep en deze lagere temperaturen met de backup heater gecompenseerd moeten worden.

Ik woon in een jaren 70 na-geisoleerde vrijstaande woning met radiatoren van rond het Jaar 2000 en was al content met de lage aanvoertemperatuur die nodig is om het hier warm te krijgen (heat curve 15 buiten / 23 Ta --> -10 buiten / 38 Ta)
Bij Nader inzien ook well een beetje geluk, want veel hogere temperaturen kan ik onder het vriespunt ook niet halen hiermee, althans niet zonder excessive backup heater gebruik.

Volgende keer strenge vorst toch nog eens kijken wat er gebeurt als ik dan de target Ta op 75 graden zet.
Weet je zeker dat je met ingestelde 23 gr bij 15 buiten wel het minimale vermogen over je radiatoren kwijt kan? Lijkt mij wat te laag? Of heb je er 15+?

Een 7L gaat terug tot een 2.5kW en bij vvw kom je dan vaak op 26 ofhankelijk natuurlik van m2 en bij radiatoren zet ik meestal nog wel wat hoger zo richting de 30 om pendelen te voorkomen. Ik reken exacte vermogen bij water en ruimte temp een oudig uit met de app van hy tools. Misschien ook eens doen om pendelen te voorkomen? En nee tegen pendelen werkt geen buffervat (geissoleerd vat met water)

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Oproep aan @allen; zet svp je model warmtepomp in je handtekening/voetnoot.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

ctrl-tab schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 10:21:
[...]

Bedankt voor je reactie.
Straks komt de installateur en ik ben er vrij zeker van dat het buffer daadwerkelijk verkeerd om aan gesloten is. De retour temp in de buffer komt exact overeen met de temperatuur van de buffer bovenin.
Dit oplossen zal dan een kwestie van afkoppelen en het buffer 180 graden draaien zijn.

Door het los zittende retour sensor heeft de pomp ook maandenlang op volle toeren gedraaid, daardoor zijn er denk ik ook onwenselijke dingen met flow primair vs secundair geweest in dat buffer (snelle vermenging en het secundaire circuit heeft hierdoor minder warm water kunnen pakken)

Ik heb even gekeken en ik heb alleen de radiatoren beneden open staan en 5m2 vloerverwarming, komt zo ongeveer op 50-60 liter inhoud uit. Waar van ik 1 kandidaat wil vervangen door LTV.

Flow, geen idee. Boven grote diameter buis tm de eerste verdieping. Naar benedenverdieping smallere buis.
Maar op basis van jouw verhaal maak ik op dat dat waarschijnlijk helemaal geen issue gaat zijn.

Zal het straks eens tegen de installateur houden, die zal er ook niet op zitten te springen het buffer in serie te gaan plaatsen. Er zijn dadelijk 2 relatief grote parameters veranderd (een correcte retour temperatuur meting + buffer omgedraaid) dat ik op basis van mijn ervaring in de korte periode van koud ook niet weet wat handig is.

Uiteindelijk gaan we hier ook wel een keertje verbouwen, lees vloerverwarming beneden. Dat zou een mooi moment kunnen zijn om dan ook het parallel buffer om te bouwen of helemaal uit te faseren.
Geen grens geval, je hebt 2x meer dan het minimale 😉🫡👌

• ctrl-tab
ErikVers schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 10:22:
[...]

Weet je zeker dat je met ingestelde 23 gr bij 15 buiten wel het minimale vermogen over je radiatoren kwijt kan? Lijkt mij wat te laag? Of heb je er 15+?

Een 7L gaat terug tot een 2.5kW en bij vvw kom je dan vaak op 26 ofhankelijk natuurlik van m2 en bij radiatoren zet ik meestal nog wel wat hoger zo richting de 30 om pendelen te voorkomen. Ik reken exacte vermogen bij water en ruimte temp een oudig uit met de app van hy tools. Misschien ook eens doen om pendelen te voorkomen? En nee tegen pendelen werkt geen buffervat (geissoleerd vat met water)
Nee, ik denk dat dat nog aangepast gaat worden. heb gaandeweg aanpassingen doorgevoerd op de stooklijn, en achteraf gezien op een systeem dat niet goed is aangesloten dus daar zal nog flink op gewijzigd worden.

Nu bij deze buiten temperatuur zit ik op 29 graden aanvoer temperatuur en het is behaaglijk in de woonkamer. Daar zal vanwege het waarschijnlijk verkeerd aangesloten buffer nu waarschijnlijk effectief 27-28 graden naartoe gaan.

Toaal aangesloten radiatoren : 8 volledig open + wat kleine vloerverwarming

[ Voor 3% gewijzigd door ctrl-tab op 15-01-2026 10:28 ]

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

ctrl-tab schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 10:21:
[...]

Bedankt voor je reactie.

Als hij echt aanvoer en retour moet ombouw zou ik vragen om eens alles zo op elkaar tijdelijk aan te sluiten, zonder buffer.

Je zal zien wat er gebeurd. Hij heeft daarna een vat en pomp over en jij een efficiënter systeem. Vraag gewoon of hij mee wil doen aan een uitdaging/test om gedoe te compenseren. Werkt het niet maakt hij af wat hij toch al moest aanpassen.

Uiteraard dan naregeling blokkeren/geen radiatoren dicht kunnen draaien.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

ctrl-tab schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 10:27:
[...]

Nee, ik denk dat dat nog aangepast gaat worden. heb gaandeweg aanpassingen doorgevoerd op de stooklijn, en achteraf gezien op een systeem dat niet goed is aangesloten dus daar zal nog flink op gewijzigd worden.

Nu bij deze buiten temperatuur zit ik op 29 graden aanvoer temperatuur en het is behaaglijk in de woonkamer. Daar zal vanwege het waarschijnlijk verkeerd aangesloten buffer nu waarschijnlijk effectief 27-28 graden naartoe gaan.

Toaal aangesloten radiatoren : 8 volledig open + wat kleine vloerverwarming
Ok zou iig die 23 gewoon nu al naar 28 zetten want met radiatoren en ta23 zou je de eerste zijn waar niet gaat pendelen. (Uitgaande van ruimte temp 20)

Gebruik de app maar eens.
https://apps.apple.com/nl/app/hytools/id537674477

[ Voor 5% gewijzigd door ErikVers op 15-01-2026 10:30 ]

• ctrl-tab
ErikVers schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 10:27:
[...]

Als hij echt aanvoer en retour moet ombouw zou ik vragen om eens alles zo op elkaar tijdelijk aan te sluiten, zonder buffer.

Je zal zien wat er gebeurd. Hij heeft daarna een vat en pomp over en jij een efficiënter systeem. Vraag gewoon of hij mee wil doen aan een uitdaging/test om gedoe te compenseren. Werkt het niet maakt hij af wat hij toch al moest aanpassen.

Uiteraard dan naregeling blokkeren/geen radiatoren dicht kunnen draaien.
Zal het eens vragen, weet niet exact wie er komt (grote partij) en of ze van de reference architectuur van panasonic af willen stappen.
Dan zou hij naast het omleiden om de buffer, alleen de pomp er nog tussenuit moeten halen.

Het zal meer werk zijn dan simpelweg dat buffer 180 graden draaien.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

ctrl-tab schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 10:45:
[...]

Zal het eens vragen, weet niet exact wie er komt (grote partij) en of ze van de reference architectuur van panasonic af willen stappen.
Dan zou hij naast het omleiden om de buffer, alleen de pomp er nog tussenuit moeten halen.

Het zal meer werk zijn dan simpelweg dat buffer 180 graden draaien.
Klopt. En voor jouw info er zijn ook schema’s van Panasonic zelf vanuit het portaal gewoon zonder buffer. Dat is bij andere merken soms een verplichting vanaf bepaalde vermogens, bij Panasonic kan het gewoon onder de juiste voorwaarden zonder.

Zo is bij nefit bosch het vereist vanaf de 7or (waarschijnlijk vanwege kracht vd cv pomp…) en zit er een micro buffer standaard in de tower. Neemt niet weg dat je dan nog als installateur je eigen afweging kan maken of enkel een tweede cv pomp gaat plaatsen bij miet gebruik van de tower maar enkel een hangend binnendeel. Maar dat is wel vragen om omdenken en bij discussie met fabrikant sterk in je schoenen staan.

Bij pana wordt gelukkig het kiss principe gewoon ondersteund. Zie onderstaande panasonic schema zelf samengesteld via hun tool. Ps expansievat (H6) is enkel bij zeer grote cv water volume benodigd en is optioneel omdat er al eentje in all in one zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Fx5oICQUc0gGAO92nmZ2f8lWoU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3zEVOuAxpNcm6dcbBnYBuaML.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door ErikVers op 15-01-2026 12:20 ]

• ercolano
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15-01 17:22
[...]

Vanochtend weer problemen met een koude start. Bufferradiator aan de andere kant van huis vol open,.... Overschrijding Ta_gewenst van ongeveer 2°C gedurende een bepaalde tijd: warmtepomp uit, nog voordat ie (voldoende) kon terug kon regelen : ...
Hoi @Dre . Stomme vraag wellicht, maar wat bedoel jij met bufferradaiator vol open ? Is die radiator geknepen (met bv voetventiel) om de flow erdoorheen te beperken ? Want als ik hier een radiator vol open draai (zonder ventiel) dan heb ik een shunt/kortsluit circuit waar de Pana met weinig weerstand veel liters doorheen jaagt (die vrijwel niet afkoelen in de radiator). Gevolg is snel oplopende Tr en dus Ta en dus rap Ta>=Td+2. Oftewel prima als een radiator vol open staat maar hij moet wel ongever zn dT tussen aan en afvoer kwijt raken.
Ga er van uit dat je dit al ingeregeld hebt, anders even gaan meten op de aan en afvoer buis van de radiatoren.

Verder zie ik dat je een Heishamon hebt. De softstart functie uit het nodered dashboard van Edterbak zorgt er tijdens de opstart fase voor dat de freq van de Pana niet te hoog oploopt en snel aftempert. Misschien ook eens naar kijken.
Cheers.

Gasloos | Pana 9J | 300l boiler | 8000wp | PHEV

• BarryH
@ctrl-tab

ErikVers (@ErikVers ) heeft helemaal gelijk
1/ stooklijn: je radiatoren etc moeten de 2,5-3kW warmte kwijt kunnen. Ik heb ook radiatoren en de stooklijn is 35 graden voor buitentemperatuur 7 graden en hoger. Pas daaronder omhoog. Maar met minder dan 35 graden gaat het pendelen
2/ buffer is niet nodig. ook niet volgens panasonic. Dus ALS je hem er in zet, puur in de retour. De enige reden van zorg kan zijn leidinggeluid tijdens de defrost. Dat kan je evt voorkomen door de buffer met een bypass in het systeem te zetten (Dus bij veel flow bypass open en loopt er water via de buffer, bij weinig flow is de buffer puur extra systeemvolume , is oplossing @blb4 : Panasonic WH-MDC07J3E5 warmtepomp installatie

[ Voor 6% gewijzigd door BarryH op 15-01-2026 12:38 ]

• ctrl-tab
BarryH schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 12:03:
@ctrl-tab

ErikVers (@ErikVers ) heeft helemaal gelijk
1/ stooklijn: je radiatoren etc moeten de 2,5-3kW warmte kwijt kunnen. Ik heb ook radiatoren en de stooklijn is 35 graden voor buitentemperatuur 7 graden en hoger. Pas daaronder omhoog. Maar met minder dan 35 graden gaat het pendelen
2/ buffer is niet nodig. ook niet volgens panasonic. Dus ALS je hem er in zet, puur in de retour. De enige reden van zorg kan zijn leidinggeluid tijdens de defrost. Dat kan je evt voorkomen door de buffer met een bypass in het systeem te zetten (Dus bij veel flow bypass open en loopt er water via de buffer, bij weinig flow is de buffer puur extra systeemvolume , is oplossing @blb4 : Panasonic WH-MDC07J3E5 warmtepomp installatie
- Heb geen pendelgedrag gezien hier, pomp moduleert doorgaans terug naar 375 watt bij de hogere buitentemperatuur. Wellicht verschil J vs L ?

- Installateur vandaag langs gekomen en heeft op eigen initiatief de suggestie gedaan hem in retour te plaatsen. Heb nog even gechecked of ze hem helemaal weg willen halen, hadden ze liever niet ivm defrosts. Maar kan die suggestie nog wel doen (ze komen andere keer langs)

Of het buffer verkeerd is aangesloten durfde ze geen harde conclusie op te trekken. Waren het wel eens dat het daarop lijkt op basis van het gedrag (boven koud onder warm) en de documentatie.
Ze lieten ook hun flyer zien van Tiki die ik hierboven ook al linkte waarin het andersom beschreven is! Ik denk dan ook dat hier de root cause ligt (blind aangesloten op basis van verkeerde documentatie)

Vandaag was er geen tijd om de boel open te maken voor definitief uitsluitsel.
Er zal ws een offerte komen, en ik accepteer niks anders dan garantie uiteraard. Tenzij het wel goed is aangesloten maar dan kunnen we het nog hebben over wie het risico zou moeten dragen van de installatie.

Het enige wat ik me in dat geval trouwens kan bedenken is dat er structureel een hoge retour is uit de woning waardoor het onder warmer is dan boven. Lijkt me onwaarschijnlijk.
Zonet de target Ta als test eens omhoog gegooid en je ziet vrijwel direct de sensor onderin het buffer omhoog gaan, terwijl de sensor bovenin achterblijft ; het verschil wordt dus direct groter.

• BarryH
ctrl-tab schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 16:23:
[...]

- Heb geen pendelgedrag gezien hier, pomp moduleert doorgaans terug naar 375 watt bij de hogere buitentemperatuur. Wellicht verschil J vs L ?

- Installateur vandaag langs gekomen en heeft op eigen initiatief de suggestie gedaan hem in retour te plaatsen. Heb nog even gechecked of ze hem helemaal weg willen halen, hadden ze liever niet ivm defrosts. Maar kan die suggestie nog wel doen (ze komen andere keer langs)

Of het buffer verkeerd is aangesloten durfde ze geen harde conclusie op te trekken. Waren het wel eens dat het daarop lijkt op basis van het gedrag (boven koud onder warm) en de documentatie.
Ze lieten ook hun flyer zien van Tiki die ik hierboven ook al linkte waarin het andersom beschreven is! Ik denk dan ook dat hier de root cause ligt (blind aangesloten op basis van verkeerde documentatie)

Vandaag was er geen tijd om de boel open te maken voor definitief uitsluitsel.
Er zal ws een offerte komen, en ik accepteer niks anders dan garantie uiteraard. Tenzij het wel goed is aangesloten maar dan kunnen we het nog hebben over wie het risico zou moeten dragen van de installatie.

Het enige wat ik me in dat geval trouwens kan bedenken is dat er structureel een hoge retour is uit de woning waardoor het onder warmer is dan boven. Lijkt me onwaarschijnlijk.
Zonet de target Ta als test eens omhoog gegooid en je ziet vrijwel direct de sensor onderin het buffer omhoog gaan, terwijl de sensor bovenin achterblijft ; het verschil wordt dus direct groter.
buffer in retour is niet verkeerd. Je kan even proberen hoe hoog je je flow kan krijgen over je afgifte en of 35liter/min een issue gaat zijn.

• ctrl-tab
BarryH schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 16:26:
[...]

buffer in retour is niet verkeerd. Je kan even proberen hoe hoog je je flow kan krijgen over je afgifte en of 35liter/min een issue gaat zijn.
Hoe zou ik die flow kunnen testen?

• Hefje
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 09:17
Hoi allemaal,

Ik heb 2 vragen over de 9kW J serie waar ik niet helemaal uit kom. :|

Ik heb al een poosje de WP maar heb 2 week geleden het SWW vat aangesloten (PAW-TD30C1E5) en hierover gaan mijn vragen ook.

Ik heb een schema ingesteld op de controller, En die lijkt mij ook actief alleen blijft Heat+DHW steeds de modus waar hij op blijft staan.

Na het instellen heb ik al een keer een reset geprobeerd maar dit haalt ook niets uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QNWTUlxjvijiqKCXfIg8vH1-7wE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FDYFZIGkw0nWXW9vljNcerGh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mqhx_2F4jO97RSm74qMTS5qgZEk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R2JlHXY3bKaRJjgMMZ3p6X7Q.jpg?f=fotoalbum_large

En de andere vraag gaat over de delta t van de tank, die heb ik op 12 staan maar soms duikt hij er ver onder en gaat geen DHW run doen. pas als ik omschakel handmatig van Heat+DHW naar Heat en dan weer terug naar Heat+DHW. De sensor zit bij het element zoals in de handleiding staat vermeld. Dus de run hier onder heb ik handmatig uitgevoerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/65nwFhhEaLPoNpg6TvuYtTz7Udk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LwwQOczYNArXpxm3jGMkgoKG.png?f=fotoalbum_large

Heeft iemand dit vaker mee gemaakt ?

[ Voor 4% gewijzigd door Hefje op 15-01-2026 16:53 ]

• BarryH
ctrl-tab schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 16:43:
[...]

Hoe zou ik die flow kunnen testen?
kan je de circulatiepomp na je buffervat op de hoogste stand zetten? en dan de flow afleiden (power is 70*dT*flow in liter per minuut))

• Dre
  • Niet online

Dre

ercolano schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 11:59:
[...]

Hoi @Dre . Stomme vraag wellicht, maar wat bedoel jij met bufferradaiator vol open ? Is die radiator geknepen (met bv voetventiel) om de flow erdoorheen te beperken ? Want als ik hier een radiator vol open draai (zonder ventiel) dan heb ik een shunt/kortsluit circuit waar de Pana met weinig weerstand veel liters doorheen jaagt (die vrijwel niet afkoelen in de radiator). Gevolg is snel oplopende Tr en dus Ta en dus rap Ta>=Td+2. Oftewel prima als een radiator vol open staat maar hij moet wel ongever zn dT tussen aan en afvoer kwijt raken.
Ga er van uit dat je dit al ingeregeld hebt, anders even gaan meten op de aan en afvoer buis van de radiatoren.

Verder zie ik dat je een Heishamon hebt. De softstart functie uit het nodered dashboard van Edterbak zorgt er tijdens de opstart fase voor dat de freq van de Pana niet te hoog oploopt en snel aftempert. Misschien ook eens naar kijken.
Cheers.
Goeie opmerking. Die betreffende radiator heeft geen voetventiel, en wel een draaiknop met grote doorlaat, die dus vol open staat. Echter zit die radiator wel via een hele lange weg aangesloten. Grofweg 20 meter 22mm stalen leiding (2×20m = 40 meter aan weerstand, watervolume, staal). Leiding is eenvoudig geïsoleerd, dus verliest ook nog wat. De overige radiatoren hangen vrijwel direct aan de warmtepomp, en die radiatoren heb ik toen der tijd wel ingeregeld. Als de bufferradiator bijgezet wordt stabiliseert de flow uiteindelijk op 9,8l/min door de WP. De retourT zal ik nog wel even controleren van alle radiatoren.

In Heisamon RULES ga ik iets maken dat onder de Ta 35°C op QM=0 draait, om snel aan te warmen. Boven de 35°C naar QM=3 ofzoiets:
Dre in "Panasonic Warmtepompen besturen via Heishamon Rules"

• Dre
  • Niet online

Dre

ErikVers schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 09:55:
[...]

Je zal zien als hij hoger ta mag starten je meer ruimte aan je WP geeft en afgifte beter gaat. Indruk obv je bericht is dat je afgifte niet deze vermogens kwijt kan op de ingestelde temperaturen.

Maandag morgen model denk ik niet. De J start gewoon altijd volle bak op en met voldoende afgifte is dat geen probleem. Dus of afgifte vergroten fysiek of door je water temp te verhogen.
Zijn er software updates beschikbaar voor de Panasonic. Of hoe kan ik de software versie zien.

Het klopt dat met shift op 0 dat die geen probleem heeft, omdat je dan meer warmteverlies hebt van de radiatoren. Pana doet te traag terugregelen en dan moet je zoveel mogelijk buffer en warmteverlies hebben. Enkelglas is beter dan trippleglas bij Pana J ;)

• ctrl-tab
Hefje schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 16:44:
Hoi allemaal,

Ik heb 2 vragen over de 9kW J serie waar ik niet helemaal uit kom. :|

Ik heb al een poosje de WP maar heb 2 week geleden het SWW vat aangesloten (PAW-TD30C1E5) en hierover gaan mijn vragen ook.

Ik heb een schema ingesteld op de controller, En die lijkt mij ook actief alleen blijft Heat+DHW steeds de modus waar hij op blijft staan.

Na het instellen heb ik al een keer een reset geprobeerd maar dit haalt ook niets uit.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

En de andere vraag gaat over de delta t van de tank, die heb ik op 12 staan maar soms duikt hij er ver onder en gaat geen DHW run doen. pas als ik omschakel handmatig van Heat+DHW naar Heat en dan weer terug naar Heat+DHW. De sensor zit bij het element zoals in de handleiding staat vermeld. Dus de run hier onder heb ik handmatig uitgevoerd.
[Afbeelding]

Heeft iemand dit vaker mee gemaakt ?
Mbt de DHW, de DHW temperatuur daalt normaal geleidelijk maar uiteindelijk krijg ik een vergelijkbare drop, eens het warme water (boven) voorbij de sensor is. Doorgaans tijdens of vlak na flink gebruik.
Het duurt dan bij soms ook even voordat hij begint. Ook merk ik dat hij bij geleidelijke afname niet altijd direct triggert bij het bereiken van de delta. Uiteindelijk wel..

Ik heb dit laatste opgelost door smiddags de delta omlaag te doen ,.en de target omhoog. Ik forceer dan effectief een dhw run tot een hoge.temperatiur wanneer ik dat wil. Er wordt een lagere temperatuur gehanteerd als er automatische correctie nodig is.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Dre schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 17:25:
[...]

Zijn er software updates beschikbaar voor de Panasonic. Of hoe kan ik de software versie zien.

Het klopt dat met shift op 0 dat die geen probleem heeft, omdat je dan meer warmteverlies hebt van de radiatoren. Pana doet te traag terugregelen en dan moet je zoveel mogelijk buffer en warmteverlies hebben. Enkelglas is beter dan trippleglas bij Pana J ;)
Nee je hoeft geen enkel glas te hebben. Je moet veel afgifte hebben. Dat doe je door te vergroten in m2 of gem water temp te verhogen. Dan krijg je geen overshoot. Of een L kopen 😉

Software versie is datum printplaat maar er is vrijwel tot totaal geen update versie verschil (gelukkig) binnen de zelfde serie.

Ps warmteverlies van radiatoren norm je afgifte. En op een te lage temp loop je risico dat je dus vermogen niet kwijt kan.

[ Voor 13% gewijzigd door ErikVers op 15-01-2026 17:35 ]

• ctrl-tab
BarryH schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 17:15:
[...]

kan je de circulatiepomp na je buffervat op de hoogste stand zetten? en dan de flow afleiden (power is 70*dT*flow in liter per minuut))
Heeft volgens mij maar 1 stand, althans moduleert niet. Kan eens kijken op de unit zelf.
Heb iig geen sensoren op aanvoer/retour van het secundaire circuit.

[ Voor 4% gewijzigd door ctrl-tab op 15-01-2026 17:41 ]

• BarryH
ctrl-tab schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 17:40:
[...]

Heeft volgens mij maar 1 stand, althans moduleert niet. Kan eens kijken op de unit zelf.
Heb iig geen sensoren op aanvoer/retour van het secundaire circuit.
je kan ook je leidingdiameters in kaart brengen en daarmee beredeneren of je een geluidsissue moet verwachten.
Of gewoon proberen met vat in retour.

• ctrl-tab
BarryH schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 17:55:
[...]

je kan ook je leidingdiameters in kaart brengen en daarmee beredeneren of je een geluidsissue moet verwachten.
Of gewoon proberen met vat in retour.
Dank.
Buffer in de retour, gaat dan de retour van de afgifte bovenin, retour richting warmtepomp onderin? Of andersom?

• zwollie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07:55
ctrl-tab schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 04:51:
[...]

Dank.
Buffer in de retour, gaat dan de retour van de afgifte bovenin, retour richting warmtepomp onderin? Of andersom?
maakt niets uit, dus kan niet verkeerd.

Biobased insulation @ rd=5,5 - 23 kWp PV - 30kWh ESS - Huawei Charger - Nibe S2125-12 (mijn 11e WP @home) - 36 HP icm 300 ltr ZB- Zehnder Q450 ERV - Ochsner mini IWP - 7x MHI L/L Wp - Skoda Enyaq 85 kWh - Snoek stofzuigsysteem - gasloos 2017

• BarryH
ctrl-tab schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 04:51:
[...]

Dank.
ja , net als bij radiator

• jeroegro
ErikVers schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 10:16:
[...]

Kun je die opmerking over ijsprop in retour uitleggen: Wat was waar bevroren? je hebt normaal tijdens dhw natuurlijk een warme retour of gaat leiding trace tussen (na) boiler en woning door een ongeissoleerde ruimte?
Jazeker, dan moet je inderdaad wel wat meer weten over de situatie. Leidingtechnisch vanaf de wp gezien staat de mono uiteraard buiten. Na 13 meter staat de 3weg klep tank / verwarming. 6 meter terug een VV verdeler voor 55% afgifte. En 4 meter verder, vanaf de tank, stond de oude cv ketel. Daar begint een stalen ringleiding onder de dakpannen die 5 radiatoren voedt. Toen ik geen stroming hoorde op de radiatoren en de kamer ijskoud was heb ik ergens onder het dak 2 kW fan neergezet. Na een uurtje kwam er weer meer flow in de ring en radiatoren. 100% zeker kom je daar nooit achter en ik herinner mij dat de radiatoren wel ietsjes warmte kregen, maar ik hoorde niks suizen, wat altijd het geval is, zeker bij ontdooien! Te lang stilstand water kan toch een ijsprop vormen? T was min 11 buiten.

• ctrl-tab
nvm

[ Voor 137% gewijzigd door ctrl-tab op 16-01-2026 11:02 ]

Pagina: 1 ... 99 100 Laatste