ErikVers schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 10:05:
[...]
Buffer in serie is enkel nodig als je onder de 35L komt (non t-cap) aan cv inhoud.
Buffer parallel is enkel nodig als je onder minimale flow komt. Je minimale flow is per unit verschillend maar laten we zeggen dat je zeker 10 l/min moet hebben
Idealiter als je deltaT 5 wil blijven aanhouden is het 15/20/25 l/min voor 5/7/9 kw alleen kan desnoods iets minder want de 9 produceerd bij -7 buiten ook geen 9kW en wil wel 9kW transporteren kun je ook accepteren dat op max flow je delta op loopt.
Je zal zien dat vaak flow en cv inhoudt niet het probleem is bij panasonic. Die nemen met heel weinig cv inhoud genoegen. Normaliter is zonder naregeling per groep (advies om ook niet te doen) een buffer niet nodig. Wil je het systeem optimaliseren focus je dan juist op extra afgifte. Daar heb je altijd iets aan: betere cop en/of meer vermogen met zelfde (max) verbruik.
Bedankt voor je reactie.
Straks komt de installateur en ik ben er vrij zeker van dat het buffer daadwerkelijk verkeerd om aan gesloten is. De retour temp in de buffer komt exact overeen met de temperatuur van de buffer bovenin.
Dit oplossen zal dan een kwestie van afkoppelen en het buffer 180 graden draaien zijn.
Door het los zittende retour sensor heeft de pomp ook maandenlang op volle toeren gedraaid, daardoor zijn er denk ik ook onwenselijke dingen met flow primair vs secundair geweest in dat buffer (snelle vermenging en het secundaire circuit heeft hierdoor minder warm water kunnen pakken)
Ik heb even gekeken en ik heb alleen de radiatoren beneden open staan en 5m2 vloerverwarming, komt zo ongeveer op 50-60 liter inhoud uit. Waar van ik 1 kandidaat wil vervangen door LTV.
Beetje grensgeval denk ik qua inhoud.
Flow, geen idee. Boven grote diameter buis tm de eerste verdieping. Naar benedenverdieping smallere buis.
Begin 2000 installatie, recht toe recht aan. Weet niet hoe ik dit uit reken.
Maar op basis van jouw verhaal maak ik op dat dat waarschijnlijk helemaal geen issue gaat zijn.
Zal het straks eens tegen de installateur houden, die zal er ook niet op zitten te springen het buffer in serie te gaan plaatsen. Er zijn dadelijk 2 relatief grote parameters veranderd (een correcte retour temperatuur meting + buffer omgedraaid) dat ik op basis van mijn ervaring in de korte periode van koud ook niet weet wat handig is.
Uiteindelijk gaan we hier ook wel een keertje verbouwen, lees vloerverwarming beneden. Dat zou een mooi moment kunnen zijn om dan ook het parallel buffer om te bouwen of helemaal uit te faseren.
Panasonic WP KIT-WC07L3E5 , Tiki 100fs buffer parallel, Boilervat Panasonic PAW-TD20C1E5-1