Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 92 93 Laatste
Acties:

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 00:34
jeroegro schreef op zondag 23 november 2025 @ 22:17:
[Afbeelding]

Deze J series 9 kW monoblock verwarmd ca 70m2 vloer en 80m2 ruimtes met 5 radiatoren. Niet ideaal maar zo zal ik eerst deze winter door gaan. De vloer heeft tijdelijk een verdeler met pomp die op een vloertemperatuur van 25 graden staat te regelen. De radiatoren staan altijd 100% open en zijn goed ingeregeld.

De donkerrode piek om 18:15 is een sprong in toeren van de CP van 2800 naar 4200 rpm. Daardoor gaat de flow van 12,6 naar 21 lpm. Die piek komt ca 3x per etmaal voor en de circ pomp gaat daardoor wat fluiten / hoge piep / soort gieren. Doet zijn best denk ik om voldoende warmte af te kunnen voeren voor de pomp afslaat.
Paars is het "looswater" (de hete kant van de ingebouwde wisselaar)
Lichtbruin is de frequentie die dan wat gaat zakken van 48 naar 34 Hz.
Groen is Ta die daar ook tegelijkertijd zakt gelijk met de frequentie en looswater. (wat een term!)
Rood is Tr die van 41 naar 31 is gezakt en dan weer langzaam oploopt. De duur is dus maar kort, maar wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn?
De WP wordt geregeld met de standaard ruimtesensor in het paneeltje, die op 20 staat. Die is stabiel rond deze piek.
De ontdooifunctie ...??? Uhmmm, ja, ik zie net, tijdens dit schrijven opeens dat die precies op dat moment in komt!! Dus om te ontdooien gaat de warmte die hij net gemaakt heeft even terug naar buiten tot het ijs weg is!

Maar waarom zakt die compressor dan weg? Dat zou toch juist hard moeten draaien om te helpen ontdooien? Ben heel benieuwd of iemand mij dit kan toelichten.
Precies, wordt ook wel defrost genoemd. Wat er gebeurt is dat de compressor stopt, een klep in gascricuit gaat om en de compressor start weer. Nu wordt warmte de andere kant op getransplanteerd.

Je grafiek heeft een interval van 5 min, gedetailleerder ziet het er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B0I4O4XqrSNntM3AzThXOTdDq_M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ab1pKcRNHDkxU53yLCB3EPMD.jpg?f=fotoalbum_large

Tijdens het defrosten hoeft de compressor niet op max te draaien om een flink vermogen andersom op te wekken. Nu hoeft er alleen warmte van een warme naar een koude plek gebracht te worden, wat erg makkelijk gaat.

De t caps hebben wel nog een extra defrost mode waarbij de compressor zelf de benodigde warmte kan genereren.

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:01
Trent schreef op zondag 23 november 2025 @ 20:29:
Ik heb nog een interessante vraag, hoop ik dan.

Waarom is het verwarmingsvermogen bij Pana zo laag bij de 7kW versie vs de 5kW? Ik las her en der dat deze toestellen nagenoeg hetzelfde zijn intern dus dat verklaart een en ander. Behalve dan dat je dus amper iets opschiet bij vrieskou.

Wie koopt dan een 7kW Pana die enkel de 7kW kan als je het niet nodig hebt. Snap ik hier iets niet?
Bron(pdf)
Het is zelden lang achter elkaar -7°. Met 7kW kun je bij iets hogere buitentemperaturen sneller opwarmen dus kun je je permitteren de warmtepomp vaker uit te zetten. Bijvoorbeeld als de stroom duur is. Je kunt er ook sneller je tank mee opwarmen.

• FransvWoerkom
ASW1 schreef op zondag 23 november 2025 @ 22:35:
[...]

Tijdens een defrost stopt de compressor helemaal, gaat dan in reverse tijdens de defrost en draait nogmaals om om de warmtelevering weer te beginnen.
Niet de compressor maar de hele warmtepomp gaat in z'n achteruit. De vierwegklep verwisselt de verdamper en condensor. Daarvoor gaat de compressor even uit :)

• Trent
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:10
De defrosts zijn soms wel elk half uur als het buiten tegen zit (hoge luchtvochtigheid). Ook niet zo denderend voor de COP in dat scenario. Ik haalde nog amper 3.

Nu is het buiten tussen 0 en 5 graden geweest. Ene dag veel defrosts wat dagen later amper nog. De RV in huis daalde naar 39% en dat met 2 luchtbevochtigers actief.

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 00:37

ErikVers

e-Duurzaam

ASW1 schreef op zondag 23 november 2025 @ 22:19:
[...]

Ja maar het blijft een vreemde manier om vermogens aan te geven.
Zowel bij de R32 als R290 komt de 5, 7 en 9 exact overeen met 5, 7, en 9 kW vermogen.
De small print is dat dat alleen bij +7 het geval is, en bij -7 zitten de vermogens veel dichter bij elkaar, zo dicht zelfs dat je je kunt afvragen waarom je daar 3 modellen voor nodig hebt ipv 2
Omdat de 5 bijvoorbeeld een stuk verder kan terug moduleren dan de 7. Bij warmer weer ideaal en denk aan 1.5kW ipv 2.5kW
De 9 heeft grotere wisselaar en 9kW is ideaal voor snel tapwater maken en heeft natuurlijk 7kW ipv 5.8kW bij -7. Dat kun je maar zo goed uitkomen.

Mocht je nog vragen hebben laat het weten 👍😉

Heat Geek Certified | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Trent schreef op zondag 23 november 2025 @ 22:31:
@ErikVers ik doel meer op dat de R32's twijfelachtige meerwaarde hebben in de 7 en 9 kW versie. Of je moet uiteraard net genoeg hebben met dat beetje meer dat deze kunnen t.o.v. de 5kW.

Ik zit worst case op 5.06 kW gecombineerd transmissie- en ventilatieverlies. Dus ik zou in theorie best voor de 7kW zijn gegaan?

In ieder geval was dit voor mij een verrassing en best interessant te weten

@ASW1 je was me voor met de bedenking 😄
Er zijn best goede redenen om te differentiëren.

Zie mijn zojuist gegeven reactie Afhankelijk van je voorkeuren (ver terug moduleren of maximaal douchen of een ander argument) heb je iig een keuze. Ik kijk zelf enkel nog naar r290 varianten.

Heat Geek Certified | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Trent schreef op zondag 23 november 2025 @ 22:31:
@ErikVers ik doel meer op dat de R32's twijfelachtige meerwaarde hebben in de 7 en 9 kW versie. Of je moet uiteraard net genoeg hebben met dat beetje meer dat deze kunnen t.o.v. de 5kW.

Ik zit worst case op 5.06 kW gecombineerd transmissie- en ventilatieverlies. Dus ik zou in theorie best voor de 7kW zijn gegaan?

In ieder geval was dit voor mij een verrassing en best interessant te weten

@ASW1 je was me voor met de bedenking 😄
Als je ook tapwater wil maken EN goede afgifte hebt zou ik de 7L nemen. Heb je minder goede afgifte dan kan het verder terug moduleren van de 5L een overweging zijn. Maar je noemt worst case scenario. Ik weet dan niet met welke parameters je berekend. Een warmteverlies doe ik op -7 en met gereduceerd ventileren en komt dan 1 getal uit. Dat is mijn vertrekpunt anders blijf je twijfelen.

Voor tapwater heb je gemiddeld 8kWh per dag nodig thermisch dus ga uit van een opgenomen energie van 3kWh die je ergens over de koudste dag ook nog moet kunnen maken . Niet veel maar wel dus een 1-2uur dat dan niet zal verwarmen. Wel ben ik groot voorstander van boiler icm wp ipv warmtepompboiler. Ivm KISS en geen geluid binnen.

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:04

Pazo

Mroaw?

Misschien een noob vraag, maar wat mij opvalt aan de afgelopen 2 nachten en de defrost-runs:

Zaterdag op zondagnacht was de temperatuur -1.
Er heeft geen defrost plaats gevonden, en de WP heeft 1 mooie lange run gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kIyL8ShBDr_PIqp2BLL4skQDEKs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/eNLoO4IeZzMtoUhDtuW793WO.jpg?f=user_large

Afgelopen nacht was de temperatuur +4.
Ik zie 7x defrost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OYmIahOMr1Kvbz1uEKAF8YvCN2w=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Rr3wuLwFwCcCpCrNvq5maUhx.jpg?f=user_large

Verder uiteraard niets verandert in de instellingen.
Waarom bij +4 wel defrost en bij -1 niet? :? Ik zou het eerder andersom verwachten. Zijn er meer zaken / punten waarop een defrost triggert dan alleen de buitentemperatuur?

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:22
Pazo schreef op maandag 24 november 2025 @ 12:04:
Misschien een noob vraag, maar wat mij opvalt aan de afgelopen 2 nachten en de defrost-runs:

Zaterdag op zondagnacht was de temperatuur -1.
Er heeft geen defrost plaats gevonden, en de WP heeft 1 mooie lange run gemaakt:

[Afbeelding]

Afgelopen nacht was de temperatuur +4.
Ik zie 7x defrost.

[Afbeelding]

Verder uiteraard niets verandert in de instellingen.
Waarom bij +4 wel defrost en bij -1 niet? :? Ik zou het eerder andersom verwachten. Zijn er meer zaken / punten waarop een defrost triggert dan alleen de buitentemperatuur?
Luchtvochtigheid. Zonder vocht in de lucht geen defrosts.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• Pazo

Pazo

Mroaw?

blb4 schreef op maandag 24 november 2025 @ 12:11:
[...]

Luchtvochtigheid. Zonder vocht in de lucht geen defrosts.
Aha. Dat klinkt logisch. Maar die waarde is niet uit te lezen volgens mij.

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:33
De Panasonic kijkt naar de outside pipe temperature om te bepalen of een defrost nodig is.

• blb4
Pazo schreef op maandag 24 november 2025 @ 12:13:
[...]

De WP gebruikt hiervoor de Outside Pipe Temperature, zie ook de service manual. Je kan ‘t zelf in de gaten houden met een hygrometer.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Bedankt, zal eens kijken.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

[...]

Ik heb van buienradar in homeassistant die waarde goed in beeld en heeft ind een reden 😉
Boven de 90% en onder de 5 graden wordt het feest. Tot zondag 15:00 was het top. Zeer droge lucht zelfs tijdens sneeuw. Opmerkelijk. Daarna mooi alles uitgezet en klokprogramma pakt het vanochtend weer op om 10:00

Ps
Zoals anderen ook al aangeven in de service manuel staat een tabel met exact bij welke waarde icm welke buitentemp hij gaat defrosten. Vaak zie je dat van -5/-6 hij snel doorschiet naar veel lagere waarde.

[ Voor 17% gewijzigd door ErikVers op 24-11-2025 13:43 ]

• FransvWoerkom
[...]

Met de gratis Domoticz en de goedkoopste Raspberry Pi en een KNMI weerstation in de buurt kun je de buitentemperatuur en luchtvochtigheid aflezen en loggen op laptop of foon. Ik gebruik een Rpi 3B+. Hier is de log van de afgelopen week. Op het dashboard kun je ook het dauwpunt aflezen. Toen het ineens koud en droog was, was het dauwpunt -5,5°C en hielden de defrosts op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tc0TRRGaF0ryweCl7laSakZJN8s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kLaMKjlyh3bC2rYdS4Jgskmx.png?f=fotoalbum_large

Dit was van weerstation Nieuw Beerta, 20km hier vandaan.

[ Voor 3% gewijzigd door FransvWoerkom op 24-11-2025 13:49 ]

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Bedankt. Mogelijkheden te over wat dat betreft, ik heb Home Assistant, heb een eigen weerstation die ook o.a. de luchtvochtigheid en dauwpunt meet (ook gekoppeld in HA), en ik heb Heishamon voor de WP (nu nog alleen in leesmodus voor HA).

[ Voor 15% gewijzigd door Pazo op 24-11-2025 14:06 ]

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07:33

martijn v o

Certified by Enphase.

Je kunt het ook zien aan de pipe tempetature buiten (zoals @blb4 aangeeft), als deze 11 graden lager ligt dan de buitentemperatuur dan gaat ie ontdooien.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• Djuke
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 01-12 19:26
Sinds dit voorjaar heb ik een Panasonic 9kW J-series warmtepomp, via Heishamon aan Homeassistant gekoppeld. Begin November toen het buiten niet te koud was maakte hij mooie lange runs op minimaal vermogen, 19/20 Hz compressor frequentie, 28 graden target temperatuur.

Nu was het de afgelopen dagen wat kouder en viel me op dat de compressor niet meer onder 35 Hz draait. Vandaag was het iets boven 5 graden en draaide de compressor weer rond 20 Hz, maar rond 17u zakte buitentemperatuur naar 4 graden en sprong de compressor ineens naar 35 Hz. Met zo'n plotselinge sprong wordt er veel te veel warmte toegevoerd, krijg ik overshoot, zakt de COP in en gaat de warmtepomp uiteindelijk juist uit wat allemaal ongewenst is. Is dit gedrag bekend en is er wat aan te doen?

Hieronder de plaatjes die het goed illustreren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmfPGvghRuRu6dvqJgiEHkxdnDQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/N9dbea0YQubDVnkcm1wAlfFN.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/doC94hs6KhrU3A0VDQ9ZwKZWndw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/usD9PPFgvxJAKaXiNriFoAuO.png?f=fotoalbum_large

• mister_muller
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:35
Djuke schreef op maandag 24 november 2025 @ 19:49:
Sinds dit voorjaar heb ik een Panasonic 9kW J-series warmtepomp, via Heishamon aan Homeassistant gekoppeld. Begin November toen het buiten niet te koud was maakte hij mooie lange runs op minimaal vermogen, 19/20 Hz compressor frequentie, 28 graden target temperatuur.

Nu was het de afgelopen dagen wat kouder en viel me op dat de compressor niet meer onder 35 Hz draait. Vandaag was het iets boven 5 graden en draaide de compressor weer rond 20 Hz, maar rond 17u zakte buitentemperatuur naar 4 graden en sprong de compressor ineens naar 35 Hz. Met zo'n plotselinge sprong wordt er veel te veel warmte toegevoerd, krijg ik overshoot, zakt de COP in en gaat de warmtepomp uiteindelijk juist uit wat allemaal ongewenst is. Is dit gedrag bekend en is er wat aan te doen?

Hieronder de plaatjes die het goed illustreren.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Stooklijn misschien erg steil staan?

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:08
Volgens mij is dit gewoon ingeprogrammeerd gedrag, mijn 7J gaat ook naar minimaal 30 hertz zodra de buitentemperatuur onder de 5 gaat.

• Djuke
Er is geen stooklijn, hij draait op constante temperatuur van 28 graden. Wel wordt die 28 graden binnen 2 graden van de werkelijke aanvoer gehouden om te voorkomen dat de warmtepomp afslaat. Dat is de reden dat het setpoint verhoogd, maar pas nadat de compressor naar 35 Hz gaat.

• Djuke
ASW1 schreef op maandag 24 november 2025 @ 20:04:
Volgens mij is dit gewoon ingeprogrammeerd gedrag, mijn 7J gaat ook naar minimaal 30 hertz zodra de buitentemperatuur onder de 5 gaat.
Daar lijkt het me ook op, maar is er wat aan te doen?

• TomVH2
  • Registratie: Mei 2012
  • Nu online
Djuke schreef op maandag 24 november 2025 @ 20:06:
[...]

Daar lijkt het me ook op, maar is er wat aan te doen?
niets aan te doen. Hier 3J 25Hz vanaf 4°C alles erboven 20Hz. Dit fenomeen is hier nog gemeld voor de R32 J series.

[ Voor 35% gewijzigd door TomVH2 op 24-11-2025 20:17 ]

• Trent
ErikVers schreef op maandag 24 november 2025 @ 07:58:
[...]

Als je ook tapwater wil maken EN goede afgifte hebt zou ik de 7L nemen. Heb je minder goede afgifte dan kan het verder terug moduleren van de 5L een overweging zijn. Maar je noemt worst case scenario. Ik weet dan niet met welke parameters je berekend. Een warmteverlies doe ik op -7 en met gereduceerd ventileren en komt dan 1 getal uit. Dat is mijn vertrekpunt anders blijf je twijfelen.

Voor tapwater heb je gemiddeld 8kWh per dag nodig thermisch dus ga uit van een opgenomen energie van 3kWh die je ergens over de koudste dag ook nog moet kunnen maken . Niet veel maar wel dus een 1-2uur dat dan niet zal verwarmen. Wel ben ik groot voorstander van boiler icm wp ipv warmtepompboiler. Ivm KISS en geen geluid binnen.
Nu doe je me toch erg twijfelen. De R32's, J-serie in mijn geval, moduleren ongeacht het model even ver terug dacht ik. Had ik in feite beter de 7kW genomen? Benieuwd naar je mening want ik heb ook een apart tapwatervat. Ik zie dat de berekening op 4.76kW geëindigd is. En het is aan -7 berekend idd.

Edit: mogelijks onbelangrijk. In de grootste slaapkamer ligt uiteindelijk geen verwarming
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C54-JFJwYgE60am9rn9ycG6qjU4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VRSLDj0H3CJZMlBaWu2ZVqan.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Trent op 24-11-2025 20:40 ]

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 22:58
Ik zag vorige week een aantal runs van 5-6 uur waarbij mijn tcap 16kw maar 1kw continu gebruikte. Zelfs een aantal momenten waar ie naar 760watt zakte.
Wat betreft naar beneden moduleren ben ik best onder de indruk. De COP lijkt niet heel goed rond dat gebruik, misschien 4-5 terwijl veel anderen 6-7 halen.

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Geen idee, is volgens mij niet ingeprogrammeerd maar wel belastingafhankelijk.
Hier een 5J op R32 en die doet als het koud is ook 19/20 Hz.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ODCjd6BGsllKUT9x_5PO1pLbJQA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/l5feLeFcXO13y5rgbLAKp3QX.png?f=fotoalbum_large

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• Trent
martijn v o schreef op maandag 24 november 2025 @ 21:13:
[Afbeelding]
Hmm mijn 5j doet nu 31hz voor ta van 28.75 graden en het is 6 graden buiten. Is jouw ta lager in het screenshot? Ik heb idd de indruk dat het vooral afhangt van ta en Buitentemp.

Edit:ik denk dat je Retourtemp maar 2 graden met de aanvoer verschilt. Hier 3 nu dus kan ik net wat meer vermogen kwijt (of ik heb meer verlies miss is dat hetzelfde)

[ Voor 12% gewijzigd door Trent op 24-11-2025 21:26 ]

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Ta was 26,75 graad Tr is 23,25. Pomp 10 l/min. Opgenomen vermogen was 544 Watt (totaal)

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:06
Mijn pana 5kw K serie vandaag op ta 28, vanmorgen gestart om 8.00 ofzo en hele dag tot nu toe op 20hz aan t draaien.
Al zie ik soms ook 19hz vanochtend ook wel tijde op 22 a 25 gezien.
Verbruik rond de 500wh tot nu toe er 7kwh in gestopt ( heb aparte meter er tussen ).
Woning temperatuur 21c

Toen het wat kouder ook gewoon nog de warmtepomp uit gehad in de nacht.
Smorgen iedereen werken en was t nog warm genoeg in huis dus ‘s morgens aan en als je thuis kwam was het warm genoeg weer.

• Trent
@SpikeHome vergelijkbaar. Ik heb 21,5 graden in de woonkamer en keuken. Een halve graad meer boven en door de tv stijgt dat naar 22 's avonds 😆. 's nachts gewoon aan anders koelt het toch een halve graad af. Dat wordt gemerkt omdat de vloer minder warm is.

• TomVH2
  • Registratie: Mei 2012
  • Nu online
martijn v o schreef op maandag 24 november 2025 @ 21:13:
[Afbeelding]
bizar als je vergelijkt met dit. Als je zoekt op "35Hz" dan kom je nog een aantal posts tegen met de temperatuur "4°C" als kantelpunt. Ik ga er alvast mijn hoofd nier meer over breken :)

Edit: Oh ja. Ik bedenk me nu wel dat er misschien een verschil zit tussen R32 monoblok en R32 split. Hier split all in one

[ Voor 20% gewijzigd door TomVH2 op 25-11-2025 04:52 ]

• blb4
TomVH2 schreef op maandag 24 november 2025 @ 20:16:
[...]

niets aan te doen. Hier 3J 25Hz vanaf 4°C alles erboven 20Hz. Dit fenomeen is hier nog gemeld voor de R32 J series.
De T-Cap gaat bij bepaalde omstandigheden echt los, er zijn Tweakers die de temperatuurmeting wat manipuleren mbv een weerstand (in serie of parallel, weet ‘t niet precies) om de WP in de waan te laten dat ‘t wat minder koud is. Zoiets is nog te doen als je dat echt wil….

• ercolano
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-12 15:55
Mbt de frequentie bij een lage buitentemperatuur.
Heeft wellicht te maken met de dT. Bij zakkende buitentemperatuur zal warmteproductie afnemen en daardoor de Tr ook. Ondanks dat Ta dan nog boven of op Tdoel ligt, valt Tr op een gegeven moment buiten het Dt window en gaat de frequentie omhoog.
@Djuke wat is jou Ta/Td/Tr/dt in je grafiek tussen 1615 en 1700 ? Slecht te zien, maar Tr lijkt te zakken, maar komt hij buiten het dT window ?

Hier draaide gisteren mijn 9J op 20Hz bij 2 graden buiten (en oplopende rv). Ik heb dan wel een dT van 6.

En aanvullend, de 20Hz is niet de heilige verbruiksgraal. Bij iets hogere frequenties draai ik hogere cop, voornamelijk door het aandeel stroomgebruik van de pomp in het geheel.

Gasloos | Pana 9J | 300l boiler | 8000wp | PHEV

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Trent schreef op maandag 24 november 2025 @ 20:18:
[...]

Nu doe je me toch erg twijfelen. De R32's, J-serie in mijn geval, moduleren ongeacht het model even ver terug dacht ik. Had ik in feite beter de 7kW genomen? Benieuwd naar je mening want ik heb ook een apart tapwatervat. Ik zie dat de berekening op 4.76kW geëindigd is. En het is aan -7 berekend idd.

Edit: mogelijks onbelangrijk. In de grootste slaapkamer ligt uiteindelijk geen verwarming
[Afbeelding]
Excuus, wat is je vraag? De L en J zijn compleet andere machines met andere settings en gedragingen.

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-12 13:56
ErikVers schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 22:43:
[...]

Ja bij waterzijdig inregelen is het van belang dat de flow/debiet past bij de afgifte. Nu kun je daar hele papers over schrijven maar hoe beter je afgifte op bepaalde groep hoe verder die afkoelt.
Maar andersom hoe slechter hoe minder die afkoelt en dus ook mimder vermogen aan het afgeven is. Die warme retour ga je knijpen om de balans in vermogen terug te brengen.

Waterzijdig inregelen is de onnodig flow (kortsluiting/bypass) knijpen. Hiermee zorg je dat alle retouren gelijk worden en je niet onnodige warm water onverrichter zaken de retour van je warmtepomp in laat komen.

Bovenstaande in jip en janneke geeft hopelijk beetje inzicht.

De liters per min per radiator of groep is leuk maar dan moet je exact weten waar je mee rekent. Als je het doet met temparaturen maak je het een stuk praktischer en accurater.
Dit dus vorige week uitgevoerd: alle vvw groepen vol open (2 l/min) en 1 beetje dicht gezet om op alle groepen dezelfde retour temp te krijgen.

Maar wat ik was vergeten te vermelden. Boven staat een badkamerradiator altijd open en de slaapkamer radiators op 18 graden ingesteld met thermostaatkraan.
Op dit moment komt er nauwelijk nog warm water op de bovenverdieping.
Dus vrees dat ik toch de vvw weer wat moet gaan knijpen om nog een beetje warmte boven te krijgen.

Google Gemini gaf aan om de vvw op 1,2 l/min per groep te zetten, maar dat lijkt me iets teveel van het goede. Zal eens beginnen met 1,5 l/min en dan weer inregelen op dezelfde retour temp. Kijken of boven dan ook weer comfortable wordt.

@ErikVers Is dit aan te raden of is er een betere manier?

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:29

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Trent schreef op maandag 24 november 2025 @ 20:18:
[...]

[Afbeelding]
Ook @ErikVers. Het is heel erg afhankelijk van de serie:
AfkortingTypenummerA+7/W35°C (kW)A-7/W35°C (kW)CompressorKoudemiddelSlagvolume (cc)
5HWH‑MDC05H3E55,004,705RD132XBE21R410A13,2
7HWH‑MDC07H3E57,005,505KD240XCC21R410A24,0
9HWH‑MDC09H3E59,006,405KD240XCC21R410A24,0
5JWH‑MDC05J3E55,005,009KD240XBD21R3224,0
7JWH‑MDC07J3E57,006,809KD240XBD21R3224,0
9JWH‑MDC09J3E59,007,509KD240XBD21R3224,0
3KWH‑UDZ03KE53,203,309RD138ZAB21R3213,8
5KWH‑UDZ05KE55,005,009RD220XBC21R3222,0
7KWH‑UDZ07KE57,005,759RD220XBC21R3222,0
9KWH‑UDZ09KE59,006,259RD220XBC21R3222,0
5LWH‑WDG05LE55,004,607JD420XAA62R29042,0
7LWH‑WDG07LE57,005,807JD420XAA62R29042,0
9LWH‑WDG09LE59,007,007JD420XAA62R29042,0
@twain4me: Misschien iets voor de TS?

Het minimale vermogen hangt vooral af van de compressor en vroeger was de 5H kampioen in het terugmoduleren, maar hij moest wel hard werken bij een hogere warmtevraag. In de J serie was het alleen een softwarematige beperking en kon je dus net zo goed een 7 of 9 kopen (gering prijsverschil) als je iets van dat extra vermogen kon gebruiken. Als het koud wordt gaat de minimale (en maximale) compressorfrequentie wel omhoog.

In de K serie is er een speciaal 3kW model met een kleinere compressor, net als vroeger de 5H. Maar je ziet ook dat deze serie sowieso meer moeite heeft als het kouder wordt. De L serie doet dat wel weer iets beter, maar daar zakken ook de 5 en 7 kW variant meer in dan nodig. Uiteindelijk heeft enkel de 9J meer dan 7kW bij -7C.

De T-cap varianten hebben sowieso een grotere compressor en soms ook hun eigenaardigheden zoals een minimale 35Hz die al boven nul ergens zorgt voor een hoog minimaal vermogen.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• ASW1
Rimco schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 15:14:
[...]

AfkortingTypenummerA+7/W35°C (kW)A-7/W35°C (kW)CompressorKoudemiddelSlagvolume (cc)
Mooi lijstje.
Met name de K serie springt er uit in de zin dat de modellen absurd dicht op elkaar zitten.
In de J serie was het alleen een softwarematige beperking en kon je dus net zo goed een 7 of 9 kopen (gering prijsverschil) als je iets van dat extra vermogen kon gebruiken. Als het koud wordt gaat de minimale (en maximale) compressorfrequentie wel omhoog.
De 7J en 9J zijn 4 kilo zwaarder dan de 5J, waar zit hem dat dan in?

• Trent
ErikVers schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 11:19:
[...]

Excuus, wat is je vraag? De L en J zijn compleet andere machines met andere settings en gedragingen.
Of ik beter een 7kW J had. Ik dacht, of las, dat je in feite best nipt onderdimensioneerd. Daar heb ik op geselecteerd in feite

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

ASW1 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 15:24:
[...]

Mooi lijstje.
Met name de K serie springt er uit in de zin dat de modellen absurd dicht op elkaar zitten.

[...]

De 7J en 9J zijn 4 kilo zwaarder dan de 5J, waar zit hem dat dan in?
Volgens de lijst van spare parts waren dat altijd maar een paar kleine dingen. Ik heb de AI het laten samenvatten (en wel zelf nagelopen of dat een beetje correct is):
Onderdeelcategorie5J7J9J
Model‑label / naamplaatACXF85–31560ACXF85–31570ACXF85–31580
Reactor / EMI‑filter PCBG0C193J00020G0C193J00021G0C193J00022
Main PCB / controllerG0C191J00010G0C191J00011G0C191J00012
Display / interface PCBG0C192J00010G0C192J00011G0C192J00012
Terminal cover gasketCWB811017CWB811177CWB811177
Thermistor / sensor leadCWB301022CWB301023CWB301024
Kleine bevestigingsplaat / bracketCWG302211CWG302212CWG302213
Hoogstwaarschijnlijk is het EMI filter groter en dus fysiek zwaarder uitgevoerd. Een mooie grote condensator extra hier en daar is wellicht genoeg, net als al die andere kleine wijzigingen.

En ja, je kunt dus op basis van deze lijst een unit in zekere zin ombouwen...

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• ASW1
Rimco schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 18:33:
[...]

Volgens de lijst van spare parts waren dat altijd maar een paar kleine dingen. Ik heb de AI het laten samenvatten (en wel zelf nagelopen of dat een beetje correct is):
Onderdeelcategorie5J7J9J
Hoogstwaarschijnlijk is het EMI filter groter en dus fysiek zwaarder uitgevoerd. Een mooie grote condensator extra hier en daar is wellicht genoeg, net als al die andere kleine wijzigingen.

4 kilo is best veel, lijkt me niet heel waarschijnlijk dat dat in die paar dingetjes zit.

Staan alle onderdelen in die parts list?
Het frame bv zou ook zwaarder kunnen zijn om hogere compressorfrequenties aan te kunnen.

[ Voor 5% gewijzigd door ASW1 op 25-11-2025 18:42 ]

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Trent schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 17:03:
[...]

Of ik beter een 7kW J had. Ik dacht, of las, dat je in feite best nipt onderdimensioneerd. Daar heb ik op geselecteerd in feite
Klopt dat zou ik niet zo snel doen. Wel kun je soms een gecalculeerd risico nemen als het een voordeel zou opleveren. Dat is er bij de J vrijwel niet. Dus bij een J zou ik niet onderdimensioneren. Bij de L kan het zijn dat het voordeel van verder terug moduleren groter is dan het nadeel van iets onder dimensioneren. Dat is dan een afweging die je kan maken.

[ Voor 6% gewijzigd door ErikVers op 25-11-2025 22:07 ]

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Rimco schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 15:14:
[...]

@twain4me: Misschien iets voor de TS?

Het minimale vermogen hangt vooral af van de compressor en vroeger was de 5H kampioen in het terugmoduleren, maar hij moest wel hard werken bij een hogere warmtevraag. In de J serie was het alleen een softwarematige beperking en kon je dus net zo goed een 7 of 9 kopen (gering prijsverschil) als je iets van dat extra vermogen kon gebruiken. Als het koud wordt gaat de minimale (en maximale) compressorfrequentie wel omhoog.

In de K serie is er een speciaal 3kW model met een kleinere compressor, net als vroeger de 5H. Maar je ziet ook dat deze serie sowieso meer moeite heeft als het kouder wordt. De L serie doet dat wel weer iets beter, maar daar zakken ook de 5 en 7 kW variant meer in dan nodig. Uiteindelijk heeft enkel de 9J meer dan 7kW bij -7C.

De T-cap varianten hebben sowieso een grotere compressor en soms ook hun eigenaardigheden zoals een minimale 35Hz die al boven nul ergens zorgt voor een hoog minimaal vermogen.
Ik weet het. Ben er dagelijks mee bezig. Mooi overzicht!
Enige aanvulling de 5L kan een +\-1kW verder terugmoduleren dan de 7L

• Trent
ErikVers schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 19:37:
[...]

Klopt dat zou ik niet doen. Wel kun je soms een gecalculeerd risico nemen als het een voordeel zou opleveren. Dat is er bij de J vrijwel niet. Bij de L kan het zijn dat het voordeel van verder terug moduleren groter is dan nadeel van bijvoorbeeld een 0.5kW onder dimensioneren. Dat is dan een afweging die je ksn maken.
Excuus ik begrijp je niet na je edit 😄volledig. Ik zit met het idee goedkoop een K - R32 te scoren wanneer deze er uit gaat. De boel ooit opbreken voor een monoblok is hier een dure operatie. Ik denk dat je aangeeft dat ik best voor de 7kW versie ga?

Enige reservering is dat ik een 1/2" koelmiddeleiding heb en de k 5/8" vereist als per specificaties. Dus mogelijks is dat potentiële plan zelfs niet mogelijk

• jeroegro
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 04-12 10:59
ErikVers schreef op zondag 23 november 2025 @ 22:04:
[...]

Je deeld een brochure van de K. De meest verkochte is de r290 versie de L zie deze brochure

De “7” doet 5.8 bij -7 dus 1.2kW van zijn modelnaam af. De “9” doet 7.0 bij -7 dus 2.0kW van zijn modelnaam af. De 5 is de uitzondering bij veel warmtepompen. Eens dat mooier zou zijn dat modelnaam gelijk is aan -7 capaciteit maar zo zit het helaas marketing technisch niet in elkaar. Daarvoor moet je bij de tcap’s zijn of concurrenten.

Op je vraag terug te komen waarom iemand de 7 of de 9 kiest? Nou omdat je een warmteverliesberekening maakt of met historisch gasverbruik een inschatting maakt en dan de dichtstbijzijnde type pakt. (Voorkeur afronden naar boven ivm tapwater en beetje speling)

Heb je bijvoorbeeld 6.2kW nodig dan zou ik geen 5L pakken.
Sorry, hoe kan ik een verkeerde quote verwijderen?? :(

• jeroegro
ASW1 schreef op zondag 23 november 2025 @ 22:35:
[...]

Ga eens naar de andere tab 'data log' en start recording. Dan zie je een hogere definitie in tijd en kun je per 30 seconden zien wat er gebeurt.
Tijdens een defrost stopt de compressor helemaal, gaat dan in reverse tijdens de defrost en draait nogmaals om om de warmtelevering weer te beginnen.
Dank voor je reactie, heb nog even geen tijd om dit uit te zoeken maar ga er mee aan de slag.
In mijn tekst schreef ik over toeren versus LPM. Het gieren ergert mij mateloos en wordt steeds luider en langer. De precieze oorzaak weet ik nog niet maar ik denk aan vuil dat in het systeem de flow beperkt. Hoe ga je dan stapsgewijs te werk en in welke volgorde. Zal eerst in ieder geval de filters reinigen en de stromingen onderzoeken maar ik vraag me ok af welke toeren bij welke flow ongeveer horen?
Iemand daar een soort richtlijn voor?

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

jeroegro schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 22:43:
[...]

Sorry, hoe kan ik een verkeerde quote verwijderen?? :(
Kan gebeuren toch?
Verwijderen gaat niet. Je kan hem wel editten met wat tekst toe te voegen.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

jeroegro schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 22:49:
[...]

Dank voor je reactie, heb nog even geen tijd om dit uit te zoeken maar ga er mee aan de slag.
In mijn tekst schreef ik over toeren versus LPM. Het gieren ergert mij mateloos en wordt steeds luider en langer. De precieze oorzaak weet ik nog niet maar ik denk aan vuil dat in het systeem de flow beperkt. Hoe ga je dan stapsgewijs te werk en in welke volgorde. Zal eerst in ieder geval de filters reinigen en de stromingen onderzoeken maar ik vraag me ok af welke toeren bij welke flow ongeveer horen?
Had deze denk ik gemist. Je flow veroorzaakt dit waarschijnlijk maar daar was je misschien al achter. Heb je al gecheckt of alle afsluiters endergelijke max open staan en nergens iets staat te knijpen of verkeerd om zit?

Mocht alles openen en eventueel spoelen niet de oplossing zijn dan zou een drukgevoelige bypass nog een optie kunnen zijn. Vaak heb je dan wel een buffer in retour nodig aangezien water dan deels tijdens defrost door je bypass anders zo weer terug je wp ingaat terwijl er 35l vereist is.

• Thorsd
jeroegro schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 22:49:
[...]

Heb je max flow al ingesteld? Die wordt tijdens normaal verwarmen gehanteerd. Even zoeken hier wat een goede waarde is.

Tijdens een defrost gaat de pomp wel op max draaien. Harder dan de ingestelde max flow. Hier kun je niets aan doen.

Voor het geluid in leidingen heeft @ErikVers al goede ideeën gegeven. Sommige afsluiters maken om de een andere reden veel meer lawaai dan andere.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

loyske schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 13:12:
[...]

Dit dus vorige week uitgevoerd: alle vvw groepen vol open (2 l/min) en 1 beetje dicht gezet om op alle groepen dezelfde retour temp te krijgen.

Maar wat ik was vergeten te vermelden. Boven staat een badkamerradiator altijd open en de slaapkamer radiators op 18 graden ingesteld met thermostaatkraan.
Op dit moment komt er nauwelijk nog warm water op de bovenverdieping.
Dus vrees dat ik toch de vvw weer wat moet gaan knijpen om nog een beetje warmte boven te krijgen.

Google Gemini gaf aan om de vvw op 1,2 l/min per groep te zetten, maar dat lijkt me iets teveel van het goede. Zal eens beginnen met 1,5 l/min en dan weer inregelen op dezelfde retour temp. Kijken of boven dan ook weer comfortable wordt.

@ErikVers Is dit aan te raden of is er een betere manier?
Tja ikzelf heb geen behoeft aan verwarmen boven dus dat is woning en wensafhankelijk.

Je kan inderdaad zelf dit balanceren maar dan zou ik wel stoppen met zoneren. Dus niet meer flow naar radiatoren boven sturen en die vervolgens sluiten boven de 18gr want dan beperk je onnodig je afgifte weer. Dus zoals jij hem schetst prima om beneden te knijpen (beperkt) maar dan niet boven open en dicht laten gaan.

Ps wat natuurlijk een feit blijft is dat je ltv met htv combineert terwijl je de stooklijn op ltv hebt afgestemd. Beste zou zijn boven meer afgifte te creëeren maar dit doet bijna niemand in de praktijk.

• loyske
@ErikVers Dank voor je antwoord!

Klopt, op de slaapkamers is 18 voldoende en dat kan wel lukken met de huidige htv radiatoren. Zal die inderdaad open laten staan!

Badkamer zou ik liever wat hoger zien. Maar ben bang dat ik daar een andere radiator/fancoil nodig ga hebben. Maar of een fancoil veel gaat doen met die lage Ta!? Zie dat niet snel 21 graden worden.

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

ErikVers schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 19:39:
[...]

Ik weet het. Ben er dagelijks mee bezig. Mooi overzicht!
Enige aanvulling de 5L kan een +\-1kW verder terugmoduleren dan de 7L
Dat is wel een rare keuze (en waarschijnlijk alleen in de SW), want de compressor zou het gewoon moeten kunnen. De J serie was zo slecht nog niet ;)

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

ASW1 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 18:38:
[...]

4 kilo is best veel, lijkt me niet heel waarschijnlijk dat dat in die paar dingetjes zit.

Staan alle onderdelen in die parts list?
Het frame bv zou ook zwaarder kunnen zijn om hogere compressorfrequenties aan te kunnen.
Exploded view lijkt alles te laten zien tot aan het frame aan toe. Die kan je ook nog in detail bekijken als je wilt, maar ik geloof het wel ;)

Een ding is wel zeker: een 9J kan net zo ver terugmoduleren als een 5J, dat is het belangrijkste voor mij :)

• blb4
loyske schreef op woensdag 26 november 2025 @ 11:45:
@ErikVers Dank voor je antwoord!

Klopt, op de slaapkamers is 18 voldoende en dat kan wel lukken met de huidige htv radiatoren. Zal die inderdaad open laten staan!

Badkamer zou ik liever wat hoger zien. Maar ben bang dat ik daar een andere radiator/fancoil nodig ga hebben. Maar of een fancoil veel gaat doen met die lage Ta!? Zie dat niet snel 21 graden worden.
Zie: blb4 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

• loyske
Goede toevoeging! Heb in de badkamer aan het plafond nog een IR-paneel hangen.
Ga proberen met de bestaande badkamerradiator om de grootste kou weg te krijgen.
Eventueel proberen te boosten met fans en heatmeister die ik nog heb liggen.
Voor de rest dan het IR-paneel voor de kleine tijd dat het nodig is.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Rimco schreef op woensdag 26 november 2025 @ 12:31:
[...]

Dat is wel een rare keuze (en waarschijnlijk alleen in de SW), want de compressor zou het gewoon moeten kunnen. De J serie was zo slecht nog niet ;)
Wat vind je raar?
Ik vind het juist top dat de kleinste 1 kW verder terug kan moduleren. De 7L en 9L kunnen tot 2.5kW globaal terug en dat is natuurlijk prima. Zeker met het vernieuwde opstart protocol van de L (op efficient start hij rustiger op). De 5L kan dus 1kW minder en tot wel 1.5kW terug moduleren.

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@ErikVers Als de 7L en 9L net zo ver terug konden als de 5L (en technisch gezien moet dat ook gewoon kunnen als ze verder hetzelfde zijn zoals bij de J) dan had je 2 zwaardere machines gehad die ook in het voor en naseizoen nog rustiger konden lopen. Nu moet je dus een keuze maken tussen een lager minimum of hoger maximum, waarom niet allebei?

Voor veel installateurs en consumenten had het zelfs ideaal geweest als er gewoon 1 machine was geweest die zowel ver terug kan moduleren als toch nog tot 9kW kan produceren. Nu moeten mensen gaan kiezen terwijl de HW eigenlijk (bijna) hetzelfde is. Simpelweg 1 machine (noem hem 8kW) non T-CAP en 1 machine van (laten we zeggen) 14kW T-CAP. Geen rare software variaties, gewoon eentje die gegeven de HW het beste doet.

Daarom was het in de J serie altijd een prima keuze om de 7 of 9 te pakken, want hij kon toch net zo ver terug. Afhankelijk van je leverancier scheelde dat (na subsidie) toch bijna niks in de prijs.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Rimco schreef op woensdag 26 november 2025 @ 18:26:
@ErikVers Als de 7L en 9L net zo ver terug konden als de 5L (en technisch gezien moet dat ook gewoon kunnen als ze verder hetzelfde zijn zoals bij de J) dan had je 2 zwaardere machines gehad die ook in het voor en naseizoen nog rustiger konden lopen. Nu moet je dus een keuze maken tussen een lager minimum of hoger maximum, waarom niet allebei?

Voor veel installateurs en consumenten had het zelfs ideaal geweest als er gewoon 1 machine was geweest die zowel ver terug kan moduleren als toch nog tot 9kW kan produceren. Nu moeten mensen gaan kiezen terwijl de HW eigenlijk (bijna) hetzelfde is. Simpelweg 1 machine (noem hem 8kW) non T-CAP en 1 machine van (laten we zeggen) 14kW T-CAP. Geen rare software variaties, gewoon eentje die gegeven de HW het beste doet.

Daarom was het in de J serie altijd een prima keuze om de 7 of 9 te pakken, want hij kon toch net zo ver terug. Afhankelijk van je leverancier scheelde dat (na subsidie) toch bijna niks in de prijs.
Er zijn veel technische argumenten waarom ze drie varianten hebben dat is niet alleen software en marketing. Kijk maar eens naar geluidsvermogen en cop per model. Ik kan niets anders dan daar conclussie uit trekken dat diverse verschillen inzitten. Bij de J was meestal de 7 of de 9 die gebruikte nu pas ik ook wel eens de 5 toen ivm modulatie voordeel en hogere cop.
De 7 blijft bij mij hardloper naast de 9. Maar tis maar net wie je klanten zijn. Sommige zitten steeds bij de M en Big M zo is er voor elke situatie een oplossing.

Zelf vind ik het wel prettig want als altijd “8kW” had dan had ik modulatie gemist en cop terwijl lang niet altijd dat vermogen bij -7 nodig heb.

Ps wat bedoel je met “HW hetzelfde” is?

[ Voor 5% gewijzigd door ErikVers op 26-11-2025 18:41 ]

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@ErikVers Bij de J serie was de hardware op wat kleine verschillen na exact hetzelfde voor alle 3. Enkel de software limiteerde het vermogen. En ja, als je het vermogen beperkt zie je dat terug in zowel geluidsvermogen als COP. Echter als je hetzelfde van de machine vraagt (bijvoorbeeld 5kW), doen ze alle 3 exact hetzelfde, met dezelfde COP en hoeveelheid geluid. Het is enkel zo dat bij maximaal vermogen de COP verder inzakt omdat de condensor nog altijd dezelfde grootte heeft.

Nou moet ik zeggen dat ik niet naar de details van de K en L serie heb gekeken (want ik heb er wel genoeg nu), maar aangezien ze daar ook telkens dezelfde compressor gebruiken verwacht ik dat ook ditmaal de verschillen tussen de 3 (5/7/9) marginaal zijn. Kan natuurlijk dat in deze series er daadwerkelijk een verschil zit in bijv. de condensor, maar de compressor is gelijk. En met dezelfde compressor op dezelfde frequentie verwacht ik dat je dus net zo ver terug kunt moduleren. Het feit dat de 7 en 9 dat niet willen doen lijkt me dan een keuze van Panasonic, niet een technische beperking.

• FransvWoerkom
Rimco schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 18:33:
[...]

Onderdeelcategorie5J7J9J

In mijn service manual (Mini Monoblocs) staan iets andere typenummers. Maar inderdaad zitten de verschillen in de Electronic Controller. De Capacitor (DC afvlakcondensator) is overal gelijk, maar De Reactor (smoorspoel) verschilt om een grotere stroom toe te laten en het noisefilter heeft waarschijnlijk grotere spoelen om grotere stroom toe te laten bij gelijke emi onderdrukking en pf verbetering.

Electrisch zijn de 3 modellen alle verschillend, maar zou je ze kunnen upgraden door verbouwing van de Electronic Controller of repareren met de componenten uit krachtiger modellen. Maar ik heb nog nergens gelezen over het upgraden van de software.

Bij de keuze voor een bepaald model zou ik me uitsluitend laten leiden door de specificaties en wensen en niet door beweringen dat ze eigenlijk gelijk zijn maar uit marketing overwegingen gedowngrade.

• Trent
Waar vind je trouwens hoe laag een WC05K3E5 kan terug moduleren vs een WC07K3E5? Ik vind het alvast niet in de spec sheet. Ik zie mijne nu aan 25Hz 200W opnemen en 2kW produceren. Al heb ik hem al naar 1.6kW productie zien zakken

• FransvWoerkom
Trent schreef op donderdag 27 november 2025 @ 15:25:
Waar vind je trouwens hoe laag een WC05K3E5 kan terug moduleren vs een WC07K3E5? Ik vind het alvast niet in de spec sheet. Ik zie mijne nu aan 25Hz 200W opnemen en 2kW produceren. Al heb ik hem al naar 1.6kW productie zien zakken
Het is erg afhankelijk van buitentemperatuur en aanvoertemperatuur. Ik heb nog nooit specs gezien en ook jouw gegevens zeggen dus weinig. Behalve die Ta en Tb is natuurlijk ook interessant hoe die 200, 2000 en 1600W zijn gemeten.

• Trent
@FransvWoerkom Ta = 28; Tr = 25 aan 6 graden buitentemp. Compressor zit aan 24 Hz.
Ik lees het af op de grafiek die Pana in de service portal geeft.

De pieken die om 19u begonnen, zijn defrosts.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ccZK0Ktadrxl4XCFjRLco8TqFLE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PWwtRseH8MrkmGESTrBwV0K5.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Trent op 27-11-2025 16:27 ]

• SpikeHome
Trent schreef op donderdag 27 november 2025 @ 15:25:
Mijn k serie (type BI:WH-SDC0309K3E5 BU:WH-UDZ05KE5 ) split van 5kwh heb ik een aparte meter tussen maar op 20hz (waar hij al de hele dag op draait) zie ik het verbruik niet onder de 400w komen TA=28c

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TqwPkGeiVDQAJZarYmNwd4qGn-Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XsXz5BoosUBo6yL3sPhfETlG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door SpikeHome op 27-11-2025 18:40 ]

• Trent
@SpikeHome ik denk dat je een punt hebt. Mijn WP zit op fase 3 en de andere zaken hierop staan uit. Ta dus ook 28 graden en ik zie via HA 493W verbruik aangeeft op de fase. Wel een ferme onderschatting moet ik zeggen van Panasonic. Ik moet mss maar eens meetklemmen op de WP automaat hangen

[ Voor 4% gewijzigd door Trent op 27-11-2025 21:01 ]

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Trent Normaal zie je dat ze bij Panasonic naar beneden afronden. 200W is dus alles tussen 200 en 400. Zelfde voor 400-600 etc.

• SpikeHome
Trent schreef op donderdag 27 november 2025 @ 21:00:
@SpikeHome ik denk dat je een punt hebt. Mijn WP zit op fase 3 en de andere zaken hierop staan uit. Ta dus ook 28 graden en ik zie via HA 493W verbruik aangeeft op de fase. Wel een ferme onderschatting moet ik zeggen van Panasonic. Ik moet mss maar eens meetklemmen op de WP automaat hangen
Hier mijn output vandaag dan van de wip energie dus grafiek van hierboven maar dan alleen het verbruik van de Panasonic buiten en binnen unit met pompen.
Komt uit HA en het is een homewizzard enkele fase meter.

https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-1-fase/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eyr9cpbPNBQDu5TnmUC256pvwv0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZdXTzIc699sMoaSPFQfSYhbm.jpg?f=fotoalbum_large

• tonny147
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:35
sinds kort heb ik een 192L boilervat in gebruik genomen, ben nu op zoek naar de voor ons juiste instellingen. wat mij niet helemaal duidelijk is, wanneer besluit de pomp om het SWW vat weer op temperatuur te brengen?
schakel differentie staat op -8, ik zou verwachten dat er dan weer warm water wordt gemaakt als de temperatuur 52-8=44graden is.
rond 10:00 is de temperatuur 50 graden en slaat de pomp aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EzZ316r7_ZhsuLuwox2AndvyOuM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YDn6J91Uz5Zr1CgRKjBusGnl.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Waatf6nmkXs4fMGfqwHhPAVFM2U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TKR9m5bGMW5tQ0NSeMkHOwXz.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nQZ-VOKUxGNpWLglkUMHwA1w-Ks=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WHzRkw9IJE7MZsHj2H7e3rvZ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B7zeQvyFQThwvIMNdffaXSxAoOA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qPy8Ph9nML0Zku2R4oYS02st.png?f=fotoalbum_large

Wh-mdc07j3e5

• blb4
@tonny147 , er zijn meerdere triggers en parameters die van invloed zijn. Zo gaat hij bv direct een DHWrun doen als je omschakelt van HEAT naar HEAT + DHW en de boilertemperatuur lager is dan setpoint; bij dit omschakelen wordt die DHW delta niet in acht genomen.

• tonny147
er was niet omgeschakeld, de 3 wegklep heeft continue op tank gestaan, er was ook geen warmtevraag van de huiskamer thermostaat. dat hij na omschakelen gelijk DHW gaat maken ben ik inmiddels achter, normaal draait hij rond de 34Hz na omschakelen ging hij naar de 84Hz.

Wh-mdc07j3e5

• Thorsd
tonny147 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 12:50:
sinds kort heb ik een 192L boilervat in gebruik genomen, ben nu op zoek naar de voor ons juiste instellingen. wat mij niet helemaal duidelijk is, wanneer besluit de pomp om het SWW vat weer op temperatuur te brengen?
schakel differentie staat op -8, ik zou verwachten dat er dan weer warm water wordt gemaakt als de temperatuur 52-8=44graden is.
rond 10:00 is de temperatuur 50 graden en slaat de pomp aan.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Misschien kan de WP niet genoeg warmte kwijt aan het vat. Dan loopt de Ta te ver op en stopt de WP, om even later weer verder te gaan. Dat kan voorkomen met een hoger ingestelde vat temperatuur en een kleine spiraal. Pas om 10:35 wordt de 52 aangetikt.

• tonny147
Dat klinkt wel aannemelijk, echter het is een paw-td20c1e5 icm een wh-mdc07j3e5, dan zou je toch mogen verwachten dat dit geen "probleem" oplevert.

Wh-mdc07j3e5

• Thorsd
tonny147 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 15:39:
Dat klinkt wel aannemelijk, echter het is een paw-td20c1e5 icm een wh-mdc07j3e5, dan zou je toch mogen verwachten dat dit geen "probleem" oplevert.
Er is ook geen echt probleem, je vat komt uiteindelijk op temperatuur. Maar ik zou de target niet hoger zetten dan 50, dat wordt in de eerste run gehaald.

• jeroegro
ErikVers schreef op woensdag 26 november 2025 @ 10:33:
[...]

Tja ikzelf heb geen behoeft aan verwarmen boven dus dat is woning en wensafhankelijk.

Je kan inderdaad zelf dit balanceren maar dan zou ik wel stoppen met zoneren. Dus niet meer flow naar radiatoren boven sturen en die vervolgens sluiten boven de 18gr want dan beperk je onnodig je afgifte weer. Dus zoals jij hem schetst prima om beneden te knijpen (beperkt) maar dan niet boven open en dicht laten gaan.

Ps wat natuurlijk een feit blijft is dat je ltv met htv combineert terwijl je de stooklijn op ltv hebt afgestemd. Beste zou zijn boven meer afgifte te creëeren maar dit doet bijna niemand in de praktijk.
Da's een hele interressante voor mij. Hier is t precies andersom momenteel. De radiatoren hangen in de woning begane grond waar ook het bedienpaneeltje is. De VV in het bijgebouw waar ook geleefd wordt werkt momneteel nog met een mengverdelertje en eigen pomp en wordt later er uit gehaald. Ik regel nu op stooklijn en de ruimtesensor in het bedienpaneeltje. Die sensor doet volgens mij gewoon aan uit bij een hele graad! De stooklijn staat op 40c bij 15c en 55c bij -5 buitentemp. Draait mooi stabiel met 1 start per 2 uur gemiddeld. Liefst zou ik de regeling bij het paneeltje wat verbeteren maar als ik t goed begrijp kan ik dan het beste naar bijv. Heishamon en HA?

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

jeroegro schreef op zondag 30 november 2025 @ 19:26:
[...]

Da's een hele interressante voor mij. Hier is t precies andersom momenteel. De radiatoren hangen in de woning begane grond waar ook het bedienpaneeltje is. De VV in het bijgebouw waar ook geleefd wordt werkt momneteel nog met een mengverdelertje en eigen pomp en wordt later er uit gehaald. Ik regel nu op stooklijn en de ruimtesensor in het bedienpaneeltje. Die sensor doet volgens mij gewoon aan uit bij een hele graad! De stooklijn staat op 40c bij 15c en 55c bij -5 buitentemp. Draait mooi stabiel met 1 start per 2 uur gemiddeld. Liefst zou ik de regeling bij het paneeltje wat verbeteren maar als ik t goed begrijp kan ik dan het beste naar bijv. Heishamon en HA?
Dat zou kunnen maaar je kan ook met een externe thermostaat werken.

Maaarrrrr let op; de interne thermostaat (via de controller) werkt netjes met een hysterese van 0.5. Vaak met een externe thermostaat werk je niet kleiner dan 0.3. Anders krijg je te veel schakelingen. Die 0.5 is in mijn ogen prima en zorgt voor niet te veel aan uit gedrag. Met een extreem goede war gaat hij natuurlijk helemaal niet uit omdat dan net onder afschakelpunt moet blijven. Ook dan is 0.5 een voordeel want geeft wp meer ruimte.

Wat wel nadeel vindt is dat hij de achter de komma waarde niet op scherm weer geeft. Dat zou t al een stuk mooier maken en minder verwarring geven. Daarnaast is de room compensation (shift op je war op basis van binnen temp) niet perfect. De pi logic ontgaat mij hierin een beetje 😉

• tonny147
klopt het dat de pomp blijft draaien tijdens een legionella cyclus?
doeltemperatuur wordt nu in 1 x gehaald, temperatuur op 50graden gezet, op advies van @Thorsd.
vervolgens wordt het element in de boiler ingeschakeld en blijft de pomp vrolijk rondpompen met 20l/min, lijkt me dat de leiding dan ook weer afkoeld, temperatuur blijft al bijna 1 uur hangen op 51 graden.
als dit zo hoort dan koppel ik het element los en doe ik de legionella cyclus zelf wel dmv een stekker.
huis begint na 2 uur toch wel een beetje af te koelen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eyaaao2K4REKcr48MDwwGe_kPqQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ibnCRuI3qanufgL2ZQzNVCCu.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door tonny147 op 01-12-2025 11:55 ]

Wh-mdc07j3e5

• blb4
tonny147 schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:52:
doeltemperatuur wordt nu in 1 x gehaald, temperatuur op 50graden gezet, op advies van @Thorsd.
vervolgens wordt het element in de boiler ingeschakeld en blijft de pomp vrolijk rondpompen met 20l/min, lijkt me dat de leiding dan ook weer afkoeld, temperatuur blijft al bijna 1 uur hangen op 51 graden.
als dit zo hoort dan koppel ik het element los en doe ik de legionella cyclus zelf wel dmv een stekker.
huis begint na 2 uur toch wel een beetje af te koelen.[Afbeelding]

Dit gedrag herken ik niet, mogelijk heb je wat instellingen niet goed staan. Heb je bv extern element ingesteld voor legionellarun? Bij mij wordt de 3-wegklep weer omgeschakeld na verwarming van de boiler door de WP en dan doet ‘t externe element de rest van de run. In de tussentijd gaat de WP dan weer aan de gang voor verwarming huis als dat nodig is.

Het lijkt bij jou iets als instelling op intern element maar dat de BUH uitstaat oid. Met name neten element moet (natuurlijk) de 3-wegklep op TANK blijven staan en de circulatiepomp moet blijven draaien.

• tonny147
de BUH staat bij en extern element staat ingesteld voor legionellarun.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/exCz21UQgrGI19mYh330IH3zCPA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s4kFJfWhhifykMjkzKeThw1Z.png?f=fotoalbum_large

Wh-mdc07j3e5

• jeroegro
ErikVers schreef op zondag 30 november 2025 @ 19:31:
[...]
Aha, daar hoor ik wel weer iets nieuws.
In het intro van dit topic las ik volgens mij iets anders. Zie screenshot.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ETrWBfN2aMZS-Yw9hP-VarksiM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LPLxDlz9BOgP4dnjxkPMr4M8.png?f=fotoalbum_largedat Maar als ik jou volg dan meet hij wel met delen van een graad maar geeft het niet weer? Hoe zit ut nu?

Dat zou kunnen maaar je kan ook met een externe thermostaat werken.

Ik heb nu eigenlijk 2 klachten / vragen: Waarom maakt jij zo'n hoog piepend geluidje dat erg doordringend is? We denken aan te veel stromingsweerstand waardoor de circ pomp gaat staan gieren.

En 2: waar slaat de pomp op af ana het einde van een run. Welke opties zijn er? Ik ken, Ta te dicht bij Tr, te weining flow om de warmet af te geven, defrosten, of iets anders? Kost best wat tijd maar kan ik natuurlijk in de servicecloud teruglezen

Maaarrrrr let op; de interne thermostaat (via de controller) werkt netjes met een hysterese van 0.5. Vaak met een externe thermostaat werk je niet kleiner dan 0.3. Anders krijg je te veel schakelingen. Die 0.5 is in mijn ogen prima en zorgt voor niet te veel aan uit gedrag. Met een extreem goede war gaat hij natuurlijk helemaal niet uit omdat dan net onder afschakelpunt moet blijven. Ook dan is 0.5 een voordeel want geeft wp meer ruimte.

Wat wel nadeel vindt is dat hij de achter de komma waarde niet op scherm weer geeft. Dat zou t al een stuk mooier maken en minder verwarring geven. Daarnaast is de room compensation (shift op je war op basis van binnen temp) niet perfect. De pi logic ontgaat mij hierin een beetje 😉

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Kun je wellicht je bericht aanpassen?
Nu lijkt het alsof ik die tekst schreef en heb ik niet helemaal scherp waarop je reageert 👌👍

• FransvWoerkom
tonny147 schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:52:
huis begint na 2 uur toch wel een beetje af te koelen.[Afbeelding]
De compressor stopt omdat de Ta te hoog oploopt. Bij 53° moet het element het overnemen.
Uit de grafiek blijkt dat het element het niet doet want de temperatuur blijft hangen.

De keuze voor extern is wel goed. Heb je het draadbrugje op de hoofdprint CN6 OLP Booster Heater zitten? Daar kan een droogkookbeveiliging worden aangesloten. Meestal zit die bij het element ingebouwd, maar dan moet je in plaats daarvan een draadje tussen die twee schroeven op de print zetten.

Je kunt met een multimeter of spanningszoeker controleren of er spanning op het element komt en je kunt onder Tank Heater ook de status in de grafiek zien.

• tonny147
het draadbrugje op CN6 zit erop, ik had er gister een multimeter bijgepakt en er komt gewoon spanning op het element.
omdat het zo lang duurde heb ik uiteindelijk de stekker van het element in een normaal stopcontact gestoken en anderhalf uur later was de tanktemperatuur 66 graden, het element werkt dus gewoon. dat de pomp vrolijk met 20Lmin blijft rondpompen is normaal?

Wh-mdc07j3e5

• FransvWoerkom
tonny147 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 09:02:
het draadbrugje op CN6 zit erop, ik had er gister een multimeter bijgepakt en er komt gewoon spanning op het element.
omdat het zo lang duurde heb ik uiteindelijk de stekker van het element in een normaal stopcontact gestoken en anderhalf uur later was de tanktemperatuur 66 graden, het element werkt dus gewoon. dat de pomp vrolijk met 20Lmin blijft rondpompen is normaal?
Kennelijk zitten tanksensor en element ver uit elkaar. Ik kan me niet voorstellen dat de tanktemperatuur lang op 51° blijft terwijl er netspanning op het element staat.

Als de mode tank+kamer is en de aansturing van de kamer is war, dan blijft de pomp lopen. Je moet toch eens naar andere dingen kijken op de grafiek dan zone1 watertemp doel en eva. Je kunt ook achteraf nog tot een week terug naar andere variabelen kijken. Ergens staat iets niet goed. Ik kan ook niet zien wat je hebt ingesteld onder installateur>bedrijf>tank>sterilisatie op de controller.

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 02-12 13:20
ah, energiemaatschappijen die de Heishamon willen tegensturen... Dat wordt gezellig. Gelukkig geen slimme (maar bemoeizuchtige) thermostaat hier.
https://www.nu.nl/economie/6377456/energieleveranciers-passen-temperatuur-bij-klanten-aan-met-slimme-apparaten.html

Energieleveranciers gaan in de nabije toekomst op afstand warmtepompen van klanten aanzetten of juist afschakelen. Hiermee willen zij geld besparen en het stroomnet ontlasten. Frank Energie is de eerste leverancier die hiermee start. Volgens experts zullen meer leveranciers volgen.
Met 'Slim Verwarmen' is Frank Energie de eerste leverancier die op afstand warmtepompen bij klanten met dynamische contracten gaat besturen. Tijdens drukke en dure stroomuren wordt de warmtepomp afgeschakeld, wat de consument geld scheelt én het volle stroomnet ontlast.

[ Voor 3% gewijzigd door Tiesert op 02-12-2025 13:20 ]

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

• tonny147
FransvWoerkom schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 12:54:
[...]

Kennelijk zitten tanksensor en element ver uit elkaar. Ik kan me niet voorstellen dat de tanktemperatuur lang op 51° blijft terwijl er netspanning op het element staat.

Als de mode tank+kamer is en de aansturing van de kamer is war, dan blijft de pomp lopen. Je moet toch eens naar andere dingen kijken op de grafiek dan zone1 watertemp doel en eva. Je kunt ook achteraf nog tot een week terug naar andere variabelen kijken. Ergens staat iets niet goed. Ik kan ook niet zien wat je hebt ingesteld onder installateur>bedrijf>tank>sterilisatie op de controller.
Ik zal het volgende week nog een keer proberen. Zal eens kijken of ik het element apart kan monitoren.

Wh-mdc07j3e5

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03-12 16:20
Ik heb gisteren een onverklaarbaar mooie run van 15 uur gehad, maar rond 07:00 is die gestopt. De reden voor de mooie run, maar vooral het afbreken van de run probeer ik te achterhalen. In de temperatuur kan ik vooralsnog geen reden verzinnen. Zowel de temperatuur binnen als buiten is nagenoeg gelijk. Ik draai WAR zonder correctie op temperatuur.

Wie kan mij in de juiste richting duwen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eIqUAgovlYpoPILC41LIKoFhzrc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p9T3BhXAlAgxLHY1LzYl7C9D.png?f=fotoalbum_large

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05-12 07:28
@wervisser MIsschien een heel onnozele opmerking, maar wat was je instelling op de controller/externe thermostaat? werd de kamer niet gewoon te warm waardoor de WP wordt uitgeschakeld?

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

• wervisser
Fantastic_fox schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 16:25:
@wervisser MIsschien een heel onnozele opmerking, maar wat was je instelling op de controller/externe thermostaat? werd de kamer niet gewoon te warm waardoor de WP wordt uitgeschakeld?
Is niet zo onnozel, maar de temperatuur in de woonkamer is niet noemenswaardig gedaald of gestegen in deze periode.

• FransvWoerkom
@wervisser Je moet ook naar andere variabelen kijken. Buitentemperatuur, afgerond op hele graden, lijkt me een eerste verdachte, minimum flow of frequentie een tweede.

• wervisser
Ik zal nog eens gaan struinen of ik iets kan vinden. Bedankt voor de tips.

• BarryH
  • Laatst online: 23:12
@wervisser Kijk eens naar je aanvoertemperatuur net voordat de run stopt versus de doel- aanvoertemperatuur (ik denk ruim 2 graden hoger en dan stopt de WP)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

tonny147 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 14:44:
[...]

Ik zal het volgende week nog een keer proberen. Zal eens kijken of ik het element apart kan monitoren.
Kun je eens foto van je controller het hoofdscherm maken?
Dan kan ik zien wat je aan hebt staan.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

@ iedereen

Kunnen we svp altijd quote functie gebruiken? Dan kan iedereen zie wie waar op reageerde. Nu is het of out off the blue of enkel met een tag naar de persoon. Dat maakt het niet makkelijker te volgen 😉👍

[ Voor 4% gewijzigd door ErikVers op 03-12-2025 06:45 ]

• Cruiseronline
  • Laatst online: 07:16
ErikVers schreef op zondag 23 november 2025 @ 22:07:
[...]

Let op gaat met een K om r32 welke nog 1 jaar verkocht mogen worden. De L serie heeft hoger vermogen per type bij -7 en uiteraard met meer toekomstbestendige r290
@ErikVers dus na volgend jaar geen biblocs meer op de markt?. Of gaan we propaan biblocs krijgen? Ik ben in de markt voor een bibloc, dus dan moet ik zorgen dat ik er volgend jaar 1 aanschaf ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Cruiseronline op 05-12-2025 08:05 ]

• FransvWoerkom
Cruiseronline schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 07:27:
[...]

@ErikVers dus na volgend jaar geen biblocs meer op de markt?. Of gaan we propaan biblocs krijgen? Ik ben in de markt voor een bibloc, dus dan moet ik zorgen dat ik er volgend jaar 1 aanschaf ;)
Wat heb je tegen een monobloc? En als je echt liever een bibloc hebt omdat alles behalve de compressor en de fans in 1 representatieve binnenunit zit, dan kun je ook een wp met propaan kopen met de watergevulde scheidingskringloop in plaats van een propaangevulde.

• zwollie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 05-12 16:31
[...]

Precies. Ik ben ook zeker voorstander van de bi/block, gezien de monoblocks een eigen leven gaan leiden onder de 4 graden buiten. 8)7. Net of alle bi-block systemen die in de magazijnen staan opgeslagen dan niet meer verkocht mogen worden. En lucht-lucht toestellen mogen wel gewoon R32 toepassen.

[ Voor 15% gewijzigd door zwollie op 05-12-2025 16:31 ]

• Pasghetti
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 05-12 19:18
zwollie schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 15:48:
[...]
... gezien de monoblocks een eigen leven gaan leiden onder de 4 graden buiten. 8)7.
Waar haal je dat vandaan?

• blb4
Die van mij blijft in elk geval ook onder de 4 graden gewoon op z'n plek staan. En z'n werk doen...

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02:03
blb4 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 18:09:
[...]

Die van mij blijft in elk geval ook onder de 4 graden gewoon op z'n plek staan. En z'n werk doen...
Ik heb die van mij in november al 2 keer ladderzat uit de kroeg gehaald... :+

Sarcasm is my superpower! What's yours?

• FransvWoerkom
zwollie schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 15:48:
[...]
[...]

Net of alle bi-block systemen die in de magazijnen staan opgeslagen dan niet meer verkocht mogen worden. En lucht-lucht toestellen mogen wel gewoon R32 toepassen.
De veiligheidsgrens voor propaan is 1kg in een woning. Airco's zitten daar meestal onder, warmtepompen voor huisverwarming boven.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

[...]

Panasonic noemt de hydro split zonder boiler een bibloc en met boiler een all in one. Dus wat jij zoekt is er al?
De L en de M met uiteraard r290 heb ik het dan over. Veel merken noemen het ook gewoon een monoblock met een binnendeel 😜🫣

Een r32 met koudemiddel gescheiden opstelling zoals de K (oftewel een split) is inderdaad uitlopend.

Je ziet meeste naar hydro split uitwijken. Al sluit ik de komst van een klassieke split unit maar dan op r290 niet uit. Met airco L/L warmtepomp ontkom je daar ook niet aan lijkt me.

Pagina: 1 ... 92 93 Laatste