Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 88 89 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:16
Vandaag een F12 melding op mijn 9J die ik sinds november 24 heb.

Grafiekje met oa de druk laat dien dat die niet boven de 45 bar is geweest en op het moment van de storing ook niet het geval is (Denk ik). Maar storing laat zich niet resetten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e-zG5iFAiP7AR9NevijBfPTIFFg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/b9Z4PLwrWHvwj4DVdJagjNwl.png?f=fotoalbum_large

Wat ik voor de reset heb gedaan ter controle:
1/ magneetfilters gecontroleerd: schoon
2/ waterdruk: van 1,4 naar 1,6

Vooraf aan deze storing had ik net voor het eerst de geupdate panasonic comfort cloud app geopend. Die heb ik gebruikt om de DHW watertemp target naar 56 en later 64 te zetten. In de periode dat die op 56 stond is de fout ontstaan.

Stroom er 2 minuten af lijkt de oplossing.
Jammer dat ik nu de 3 negatieve prijs uren gemist heb

[ Voor 5% gewijzigd door BarryH op 12-05-2025 07:38 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01:06
BarryH schreef op zondag 11 mei 2025 @ 14:33:
Vandaag een F12 melding op mijn 9J die ik sinds november 24 heb.

Grafiekje met oa de druk laat dien dat die niet boven de 45 bar is geweest en op het moment van de storing ook niet het geval is (Denk ik). Maar storing laat zich niet resetten:
[Afbeelding]

Wat ik voor de reset heb gedaan ter controle:
1/ magneetfilters gecontroleerd: schoon
2/ waterdruk: van 1,4 naar 1,6

Vooraf aan deze storing had ik net voor het eerst de geupdate panasonic comfort cloud app geopend. Die heb ik gebruikt om de DHW watertemp target naar 56 en later 64 te zetten. In de periode dat die op 56 stond is de fout ontstaan.

Stroom er 2 maar minuten af lijkt de oplossing.
Jammer dat ik nu de 3 negatieve prijs uren gemist heb
Die 56 en later 64° ga je nooit halen zonder bu heater. Staat die uit? Te zien is dat de pana het zwaar heeft: een paar keer kruisen outlet en inlet temperatuur elkaar. Kennelijk kan de wp zijn warmte niet kwijt aan de tank.

Heb je geen heater in de tank? Daarmee kun je overtollige energie affakkelen zonder het je pana moeilijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
FransvWoerkom schreef op maandag 12 mei 2025 @ 00:54:
[...]

Die 56 en later 64° ga je nooit halen zonder bu heater. Staat die uit? Te zien is dat de pana het zwaar heeft: een paar keer kruisen outlet en inlet temperatuur elkaar. Kennelijk kan de wp zijn warmte niet kwijt aan de tank.

Heb je geen heater in de tank? Daarmee kun je overtollige energie affakkelen zonder het je pana moeilijk te maken.
Ik heb een 200l boiler die ik al voor mn zonneboiler setup had. En hergebruikt. De temperatuursensor zit ca. 20cm van de bodem.
Ik verwarm naar 40 graden (dagelijks tussen 1200 en 1400, in de zomer) en op zondag eerst naar 50 en daarna sterilization run.
Als ik verwarm met het backup element in de Pana 9J (dus op 3kW), dan is de deltaT tussen Ta en de temperatuursensor 9 graden. Idealiter zou ik dus zodra de Ta naar 55+ gaat het vermogen van de WP tot 3kW of lager beperken en daarmee de boiler tot 45-49 graden (onderin) verwarmen.

Op de pana heb ik in de zomer QM3 aan staan, met het idee dat dan de wp wat langer op laag vermogen werkt.
Ik heb ook een Heisamon waarmee ik hem uitlees, maar daarmee aansturen vind ik nog te ingewikkeld, dus dat komt later.

Mijn conclusie nav de foutmelding F12 is dat ik de app op mn telefoon maar beter niet kan gebruiken.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
BarryH schreef op maandag 12 mei 2025 @ 10:49:
[...]

Ik heb een 200l boiler die ik al voor mn zonneboiler setup had. En hergebruikt. De temperatuursensor zit ca. 20cm van de bodem.
Ik verwarm naar 40 graden (dagelijks tussen 1200 en 1400, in de zomer) en op zondag eerst naar 50 en daarna sterilization run.
Als ik verwarm met het backup element in de Pana 9J (dus op 3kW), dan is de deltaT tussen Ta en de temperatuursensor 9 graden. Idealiter zou ik dus zodra de Ta naar 55+ gaat het vermogen van de WP tot 3kW of lager beperken en daarmee de boiler tot 45-49 graden (onderin) verwarmen.

Op de pana heb ik in de zomer QM3 aan staan, met het idee dat dan de wp wat langer op laag vermogen werkt.
Ik heb ook een Heisamon waarmee ik hem uitlees, maar daarmee aansturen vind ik nog te ingewikkeld, dus dat komt later.

Mijn conclusie nav de foutmelding F12 is dat ik de app op mn telefoon maar beter niet kan gebruiken.
Hier lees ik niks over die 56 en 64°. Op je grafiek lees ik > 57° Ta af. Bij QM3 is dat kennelijk te veel voor de pana. Zeker als de Tr daar ook al in de buurt zit. Zonder QM heeft hij minder moeite en dus minder kans dat hij (al is het maar even) de 45 bar aantikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
FransvWoerkom schreef op maandag 12 mei 2025 @ 11:41:
[...]

Hier lees ik niks over die 56 en 64°. Op je grafiek lees ik > 57° Ta af. Bij QM3 is dat kennelijk te veel voor de pana. Zeker als de Tr daar ook al in de buurt zit. Zonder QM heeft hij minder moeite en dus minder kans dat hij (al is het maar even) de 45 bar aantikt.
Excuses.

Ik had de temperatuur (Via de comfort cloud app) tijdelijk verhoogd. Mijn idee was: het elektrisch element neemt het over van de compressor vanaf ca. 45 graden boilersensortemperatuur (Ta is dan 57 mede doordat de compressor al snel 6-9kW gaat maken), En het element kan tot 75 graden. Dus met de boilertarget op 56 of 64 kan ik wat extra energie opslaan.

Maar ik ga gewoon de app niet meer gebruiken en nog wel een keer via de servicetool testen of sterilization op een hogere temperatuur (bij negatieve prijzen) functioneert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
BarryH schreef op maandag 12 mei 2025 @ 12:11:
[...]

Excuses.

Ik had de temperatuur (Via de comfort cloud app) tijdelijk verhoogd. Mijn idee was: het elektrisch element neemt het over van de compressor vanaf ca. 45 graden boilersensortemperatuur (Ta is dan 57 mede doordat de compressor al snel 6-9kW gaat maken), En het element kan tot 75 graden. Dus met de boilertarget op 56 of 64 kan ik wat extra energie opslaan.

Maar ik ga gewoon de app niet meer gebruiken en nog wel een keer via de servicetool testen of sterilization op een hogere temperatuur (bij negatieve prijzen) functioneert.
Misschien is de vertraging van het inschakelen van de bu heater te groot en zit de Ta al in de gevarenzone voor hoge druk. Het zal niet aan de app liggen, met bediening via service cloud of remote controller zal het niet anders gaan. In ieder geval als er geen kamerverwarming nodig is de QM uit en via de weektimer opwarmen van de tank instellen tussen 11:00 en 17:00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
FransvWoerkom schreef op maandag 12 mei 2025 @ 13:50:
[...]

Misschien is de vertraging van het inschakelen van de bu heater te groot en zit de Ta al in de gevarenzone voor hoge druk. Het zal niet aan de app liggen, met bediening via service cloud of remote controller zal het niet anders gaan. In ieder geval als er geen kamerverwarming nodig is de QM uit en via de weektimer opwarmen van de tank instellen tussen 11:00 en 17:00
Die delay (Die om een of andere reden in het blokje van verwarmen van de woning staat) van 30 naar 20 minuten teruggezet. Ik kan de 4 pieken van de hogedruk ook veel beter zien in mn heisamon/home assistant output. Tikken de 41 kg/cm2 aan en vallen dan terug. inderdaad 4 keer in 20 minuten.
Ga een volgende warme zondag eens goed kijken wat er dan gebeurt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 19:49
BarryH schreef op maandag 12 mei 2025 @ 10:49:
[...]

Weet je de oppervlakte van de wisselaar? Vaak werkt een zonneboiler op wat hogere temperaturen waardoor een kleinere wisselaar genoeg is. Het standaard pana vat heeft 1.8m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:47
Het valt mij op dat op mijn Robot-verdelers (12 en 3 groepen), allemaal vuile flowmeters hebben. De linker groep is niet aangesloten en is wel schoon. Ook een foto van het water dat ik zojuist uit de magnetische Spirotech heb afgetapt: nada viezigheid. Ik kan de vloerverwarming afsluiten en doorspoelen, kijken of dat helpt, maar dan pomp ik ook weer zuurstof in de leidingen.

Prestabo (verzinkt, niet RVS) leidingen, verdeler en Prestabo koppelingen, ik koel niet. Vloeverwarming is PE-RT.

Ik zou denk iets van corrosie, maar dan had ik viezigheid verwacht. Jullie een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DBYHOK1rhPkuB7ND_OVH-7RDx-A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CO4mvdhJYov4PX6WZSf0pvw0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rf7lZOrk5HL_x9gv-hqgoymAW_A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T5I43tixDDybTqvKEjEcrZPH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Thorsd schreef op maandag 12 mei 2025 @ 18:19:
[...]

Weet je de oppervlakte van de wisselaar? Vaak werkt een zonneboiler op wat hogere temperaturen waardoor een kleinere wisselaar genoeg is. Het standaard pana vat heeft 1.8m2.
Ik denk ongeveer 1,8m2. Maar weet dat niet zeker.
SWW bereiding gaat normaal gesproken goed, Dit was de eerste keer met een probleem.
Ik probeer nog verder uit te zoeken hoe ik via Heisamon b.v. het vermogen tijdens de SWW run kan beperken om eea nog wat efficienter te krijgen. Maar zit nu op 30-40kWh E per maand voor SWW, dus het is niet urgent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-07 14:48

Cr3ator

1 bar is geen bar

BiLLY_daKid schreef op maandag 12 mei 2025 @ 23:36:
[...]

Ik zou denk iets van corrosie, maar dan had ik viezigheid verwacht. Jullie een idee?

[...]
Biofilm doordat er licht bij komt en alleen lage temperatuur verwarmd wordt is ook nog een optie... En dan zit het alleen daar.

[ Voor 4% gewijzigd door Cr3ator op 14-05-2025 10:01 ]

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homewin
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 05-07 10:58
Hopelijk kan ik hier een vraag stellen over het koelen met Panasonic monoblock J serie (WH MDC05J3E5). Kleine disclaimer: zijn redelijk technisch hier in huis, maar op dit gebied stellen we niet zoveel voor t.o.v. de gemiddelde tweaker hier:)

Gewenste situatie: koelen wordt automatisch ingeschakeld als het in huis opwarmt boven een bepaalde temperatuur. Zeg 22 graden.

Achtergrond: bijgeleverde thermostaat kan geen signaal sturen naar de warmtepomp om het koelen in te schakelen. Wij moeten dit dus handmatig activeren op het bedieningspaneel. Momenteel wel een weekschema ingeschakeld. Gevolg zal dus wel zijn wanneer het weer gaat afkoelen, wij het schema moeten aanpassen om te voorkomen dat het gaat koelen.

Concrete vraag: wat is nu de meest simpele manier om het koelen automatisch in te laten schakelen bij een bepaalde temperatuur? Ik had eigenlijk mijn hoop gezet op de interne ruimtethermostaat. Helaas heeft dat gisteren geleid tot foutmelding H67 (fout externe thermistor 1).

Eventueel iets installeren is mogelijk, bij voorkeur wel zonder tussenkomst installateur. Gezien nog wat andere projecten zouden we het voor nu wel fijn vinden als we iets kunnen regelen met de instellingen/interne thermostaat.

Nogmaals: niet de meeste kennis op dit gebied dus wellicht ook niet de meest slimme vraag :) Hoop toch dat iemand ons op weg kan en wil helpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maurice1066
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:48
Homewin schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 14:55:
Hopelijk kan ik hier een vraag stellen over het koelen met Panasonic monoblock J serie (WH MDC05J3E5). Kleine disclaimer: zijn redelijk technisch hier in huis, maar op dit gebied stellen we niet zoveel voor t.o.v. de gemiddelde tweaker hier:)

Gewenste situatie: koelen wordt automatisch ingeschakeld als het in huis opwarmt boven een bepaalde temperatuur. Zeg 22 graden.

Achtergrond: bijgeleverde thermostaat kan geen signaal sturen naar de warmtepomp om het koelen in te schakelen. Wij moeten dit dus handmatig activeren op het bedieningspaneel. Momenteel wel een weekschema ingeschakeld. Gevolg zal dus wel zijn wanneer het weer gaat afkoelen, wij het schema moeten aanpassen om te voorkomen dat het gaat koelen.

Concrete vraag: wat is nu de meest simpele manier om het koelen automatisch in te laten schakelen bij een bepaalde temperatuur? Ik had eigenlijk mijn hoop gezet op de interne ruimtethermostaat. Helaas heeft dat gisteren geleid tot foutmelding H67 (fout externe thermistor 1).

Eventueel iets installeren is mogelijk, bij voorkeur wel zonder tussenkomst installateur. Gezien nog wat andere projecten zouden we het voor nu wel fijn vinden als we iets kunnen regelen met de instellingen/interne thermostaat.

Nogmaals: niet de meeste kennis op dit gebied dus wellicht ook niet de meest slimme vraag :) Hoop toch dat iemand ons op weg kan en wil helpen.
Ik heb mijn 5j in het koelseizoen op direct watertemperatuur staan, continue op iets van 16-17gr staan, dan doet de wp de rest aangezien de koelcapaciteit van de vloer niet zo groot is stopt de wp vanzelf en wordt het huis niet veel warmer tijdens de hete dagen. Evt kun je een externe thermostaat nemen die op koelen kan schakelen en sluit ie die aan op het C contact in de wp. Let op is 220V contact. Ik heb een emos thermostaat, die kan dat maar heb het niet nodig in mijn situatie.

Wellicht heb je hier wat aan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
@Homewin

Ik sluit me aan bij Maurice. Instellen op watertemperatuur is het best, maar let op dat de vloertemperatuur niet lager wordt dan het dauwpunt. Je kunt de externe thermostaat blijven gebruiken als je een schakelaar of relais zet tussen thermostaat en de H en C contacten van de pana. Immers moet bij verwarmen H aangezet worden als het te koud is en bij koelen C aangezet als het te warm is. Bij gebruik van de interne thermostaat gaat koelen en verwarmen automatisch goed als je Auto kiest i.p.v. Cool. Maar het is een illusie te denken dat je het 22° krijgt als het buiten boven de 30 is en er zoninstraling en ventilatie is. Het best kun je 's nachts ramen en gordijnen open laten.

P.S. H67 krijg je als je als sensor de Kamersensor gekozen hebt in plaats van de Interne Thermostaat en er geen kamersensor is aangesloten. De Interne Thermostaat is de controller + de daarin aanwezige sensor. Kun/wil je de controller niet in de kamer, dan koop je een kamersensor, sluit die aan en stel je die in. Bediening is dan nog steeds de controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris273
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-07 07:46
Goedenavond,

Ik heb mijn warmtepomp ingesteld op stooklijn. Nu kan ik daaronder een aantal instellingen doen, zie de screenprint. Het rood-omcirkelde is voor het electrische verwarmings-element (volgens mij...) Weet iemand waarvoor de andere(n) instellingen (geel, groen en blauw omcirkeld) zijn, wat doen die?

Panasonic heeft ook een demo-service-cloud. De onderste rij instellingen (geel en groen) vind ik daar bijvoorbeeld niet terug.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zLJq-4oqfQEMEiSdt6OW_1xywXo=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/ZIE2MJrO6Ddl4s0yXfVx7BbU.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Joris273 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 17:42:
Goedenavond,

Ik heb mijn warmtepomp ingesteld op stooklijn. Nu kan ik daaronder een aantal instellingen doen, zie de screenprint. Het rood-omcirkelde is voor het electrische verwarmings-element (volgens mij...) Weet iemand waarvoor de andere(n) instellingen (geel, groen en blauw omcirkeld) zijn, wat doen die?

Panasonic heeft ook een demo-service-cloud. De onderste rij instellingen (geel en groen) vind ik daar bijvoorbeeld niet terug.

[Afbeelding]
Je hebt ofwel iemand nodig die ook een L-serie pana heeft ofwel de Service Manual waar op blz 188ev de Installer Setup>Operation staat plus de Service Cloud in het Engels. Door in de Service Manual verder te zoeken op trefwoorden, vind je misschien wat ze bedoelen.

Vertalingen naar het Nederlands zijn vaak verwarrend of onjuist en de Service Manual bestaat alleen in het Engels. Ik kan je verder niet helpen want in mijn Service Cloud zie ik alleen mijn H-serie en daar staan andere dingen onder die stooklijn. Ik denk dat die vertraging typisch bij de L-serie hoort.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cerebrum
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:22
Joris273 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 17:42:
Goedenavond,

[Afbeelding]
In het Engels is het iets duidelijker. Je ziet in ieder geval het verschil tussen heating en heater (backup element).
Blauw is het (maximale) verschil tussen aanvoer- en retourtemperatuur. Deze gebruikt de WP om de flow te bepalen.
De eerste rode is de buitentemperatuur waarbij verwarmingsfunctie wordt uitgeschakeld (bij mij boven de 18).
De tweede rode is de buitentemperatuur waaronder het backup element mag worden aangesproken.
De drie daaronder geven aan dat als de Taanvoer gedurende <delay time> niet binnen <heater-on-dT> komt wordt het backup element ingeschakeld. Als Taanvoer binnen <heater-off-dT> komt gaat de backup heater weer uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cH-PSwqRxoTp1p77CH8F9ixPBUQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TxCbTyhRcm5L0I8SnSjYUpmc.png?f=fotoalbum_large

WP Pana 7J mono | AC Toshiba 3.5+4.6kW | PV 3200WP ZZO | Gasloos Nov23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris273
Goedemorgen cerebrum en FransvWoerkom,

Dank voor jullie reactie.

Dus eigenlijk alleen de blauwe en eerste rode zijn relevant voor de van-dag-tot-dag regeling? De anderen zijn voor het electrische verwarmingselement dat wat mij betreft alleen voor noodgevallen (dregende bevriezing van de unit) nodig is?

Voorts had ik in mijn post niet vermeld dat ik de controller in de woonkamer heb hangen en ingesteld als interne thermostaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thorsd
Joris273 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 10:18:
Goedemorgen cerebrum en FransvWoerkom,

Dank voor jullie reactie.

Dus eigenlijk alleen de blauwe en eerste rode zijn relevant voor de van-dag-tot-dag regeling? De anderen zijn voor het electrische verwarmingselement dat wat mij betreft alleen voor noodgevallen (dregende bevriezing van de unit) nodig is?

Voorts had ik in mijn post niet vermeld dat ik de controller in de woonkamer heb hangen en ingesteld als interne thermostaat.
Ja precies, alles waar "heater" staat is voor de elektrische bijverwarming. Deze is niet alleen om bevriezing tegen te gaan, maar wordt onder bepaalde omstandigheden ook bij een defrost gebruikt en kan ook gebruikt worden als de compressor wat vermogen tekort komt. Voor dat laatste zijn de 4 "heater" instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris273
@Thorsd Dank. Mijn service-cloud is in het Nederlandsch (zou dat komen doordat de controller op Nederlands is ingesteld?). Heater en heating wordt daar vertaald als "verwarming" behoorlijk verwarrend dus. Ik zou mijn servicecloud graag in het Engels willen hebben.

@FransvWoerkom Ik heb de Engelse service-manual.voor mijn Aquarea L all-in-one. iI het hoofdstuk "operation and control" worden alle instellingen summier beschreven. De service-cloud en de controller worden in het geheel niet besproken. Ik heb de indruk dat er heel veel informatie op de Panasonic Pro club staat, maar daar krijg ik als particulier geen toegang toe. Helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
Joris273 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 10:36:
@Thorsd Dank. Mijn service-cloud is in het Nederlandsch (zou dat komen doordat de controller op Nederlands is ingesteld?). Heater en heating wordt daar vertaald als "verwarming" behoorlijk verwarrend dus. Ik zou mijn servicecloud graag in het Engels willen hebben.

@FransvWoerkom Ik heb de Engelse service-manual.voor mijn Aquarea L all-in-one. iI het hoofdstuk "operation and control" worden alle instellingen summier beschreven. De service-cloud en de controller worden in het geheel niet besproken. Ik heb de indruk dat er heel veel informatie op de Panasonic Pro club staat, maar daar krijg ik als particulier geen toegang toe. Helaas.
Ik gebruik zelf de service cloud niet, maar de instelling van je browser wordt gebruikt: Tiesert in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie"

De handleidingen beschrijven alleen de menu's op de controller, maar deze komen volgens mij 1 op 1 overeen met een instelling in de service cloud. Alleen de menu-structuur is anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 19:23
Voor de installateurs onder ons:

*spam

[ Voor 90% gewijzigd door Proton_ op 05-06-2025 19:11 ]

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10-07 23:36

dof

Heeft iemand ervaringen met Panasonic M type (Monobloc) van 12 kW (WH-WXG12ME5)?

Ben nieuwsgierig tot hoever die terug kan moduleren. Verwacht iets als 3 of 3,5 kW thermisch en dan iets als 700 of 800 W verbruik elektrisch als ondergrens, maar ik kan het niet vinden. (de Pana 9 kW J zit rond de 500 W elektrisch als ondergrens)

Achtergrond; Binnenkort wil ik een WP installeren in een groot oud (~1920) huis met deels radiatoren en deels VVW. Aangezien ik zelf een Pana 9kW J type heb geplaatst in ons (vrijstaande, ~200m2, met VVW & radiatoren) huis, heb ik een voorkeur voor Pana. Qua totale gewenste capaciteit kom ik uit rond 12 kW.

't Is een ingewikkeld huis qua aanleg vanwege de route van leidingen vandaar dat ik het in fases wil opbouwen. Eerst plaatsing van de WP en leidingen naar de woonkamer en dan in gebruik nemen (fase 1). Dit dan medio najaar (voor het winterseizoen).
En dan later (na de winter) de andere kamers en ruimtes. SWW gaat via andere oplossing (eerst nog via cv ketel) en als laatste dan van het gas af. Om eerst (in fase 1) een kleiner afgifte circuit te gebruiken moet ie natuurlijk niet als een gek gaan pendelen, vandaar dat ik de minimum afgifte het liefst onder 3 kW thermisch zie gaan.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Als je zorgt voor voldoende systeemvolume en naast weersafhankelijke aanvoertemperatuur ook een woonkamerthermostaat gebruikt, zul je van "pendelen" weinig last hebben. Het minimumvermogen hangt ook van de buitentemperatuur af. Bij mijn 12H is die zo'n 4kW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:53
dof schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 22:22:
Heeft iemand ervaringen met Panasonic M type (Monobloc) van 12 kW (WH-WXG12ME5)?

Ben nieuwsgierig tot hoever die terug kan moduleren. Verwacht iets als 3 of 3,5 kW thermisch en dan iets als 700 of 800 W verbruik elektrisch als ondergrens, maar ik kan het niet vinden. (de Pana 9 kW J zit rond de 500 W elektrisch als ondergrens)

Achtergrond; Binnenkort wil ik een WP installeren in een groot oud (~1920) huis met deels radiatoren en deels VVW. Aangezien ik zelf een Pana 9kW J type heb geplaatst in ons (vrijstaande, ~200m2, met VVW & radiatoren) huis, heb ik een voorkeur voor Pana. Qua totale gewenste capaciteit kom ik uit rond 12 kW.

't Is een ingewikkeld huis qua aanleg vanwege de route van leidingen vandaar dat ik het in fases wil opbouwen. Eerst plaatsing van de WP en leidingen naar de woonkamer en dan in gebruik nemen (fase 1). Dit dan medio najaar (voor het winterseizoen).
En dan later (na de winter) de andere kamers en ruimtes. SWW gaat via andere oplossing (eerst nog via cv ketel) en als laatste dan van het gas af. Om eerst (in fase 1) een kleiner afgifte circuit te gebruiken moet ie natuurlijk niet als een gek gaan pendelen, vandaar dat ik de minimum afgifte het liefst onder 3 kW thermisch zie gaan.
Zal dat minimale vermogen niet afhankelijk zijn van de buitentemperatuur. Je zal dat minimale vermogen bij hogere buitemperaturen nodig zijn. Ik weet niet. Hoe ze die minimale vermogens weergeven... Bij - 5 zal het lager zijn. Bij 14 garden hogere denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

FransvWoerkom schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 01:33:
Als je zorgt voor voldoende systeemvolume en naast weersafhankelijke aanvoertemperatuur ook een woonkamerthermostaat gebruikt, zul je van "pendelen" weinig last hebben. Het minimumvermogen hangt ook van de buitentemperatuur af. Bij mijn 12H is die zo'n 4kW.
Ja dat snap ik, maar in fase 1 (zoals hierboven geschetst) heb ik niet al teveel afgifte mogelijkheid vandaar dat een beetje fatsoenlijk terug moduleren mooi zou zijn. Van @Carboy54 las ik in ander bericht van dit model over minimaal ~4,5 kW. Dat zou wat jammer zijn, want nog vrij hoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:42

Carboy54

Duurzaamheid coach

dof schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:05:
[...]

Ja dat snap ik, maar in fase 1 (zoals hierboven geschetst) heb ik niet al teveel afgifte mogelijkheid vandaar dat een beetje fatsoenlijk terug moduleren mooi zou zijn. Van @Carboy54 las ik in ander bericht van dit model over minimaal ~4,5 kW. Dat zou wat jammer zijn, want nog vrij hoog.
T Caps drie fase hebben deze eigenschap helaas maar bij voldoende afgifte geen probleem.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Carboy54 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:28:
[...]

T Caps drie fase hebben deze eigenschap helaas maar bij voldoende afgifte geen probleem.
Ja, zag dat M type (monobloc) alleen als T-cap wordt aangeduid. Zou er ook een pana NIET - T-cap monobloc model komen?

Als het minimaal zo'n 4,5 kW thermisch is zal het met COP van b.v. 6 vast iets van zo'n 750 W elektrisch zijn.
Mijn 9kW J heeft een minimaal elektrisch verbruik rond de 500 W (zoals bekend van de J), en in voor- en najaar, wanneer ik lange runs draai ben ik blij dat ie relatief zuinig is. Zoals bekend kunnen oudere Pana H types nog lager, maar ja die maken ze niet meer.

Rant: Blijft vervelend dat het minimum vermogen (hoever het terug kan moduleren) niet standaard in de specs wordt meegenomen, want dat is toch wel relevant bij keuze WP. Bij mij draait de 9J jaarlijks 90-95% van de tijd op minimum vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
dof schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:05:
[...]

Ik weet niet wat "niet al teveel afgifte" is. Hoe groot is die woonkamer? Hangen er radiatoren, hoeveel en hoe groot? Of ligt er al vloerverwarming, hoeveel m2? Er zijn altijd omstandigheden in voor- en najaar dat je zou willen dat het minimum vermogen lager was. Maar van modulatie in tijd wordt de wp niet moe en in de tijd tussen twee verwarmingsperioden gebruikt de wp ook geen energie, behalve misschien voor de circulatiepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

FransvWoerkom schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 23:54:
[...]

Ik weet niet wat "niet al teveel afgifte" is. Hoe groot is die woonkamer? Hangen er radiatoren, hoeveel en hoe groot? Of ligt er al vloerverwarming, hoeveel m2? Er zijn altijd omstandigheden in voor- en najaar dat je zou willen dat het minimum vermogen lager was. Maar van modulatie in tijd wordt de wp niet moe en in de tijd tussen twee verwarmingsperioden gebruikt de wp ook geen energie, behalve misschien voor de circulatiepomp.
Grote (8m x 9m zoiets) hoge (3,5 m) woonkamer met 3 grote lange T33's. Geen vvw. Maar dit is slechts de eerste fase die verwarmd moet worden. Daarna (volgend jaar) worden aantal andere kamers met rad. en vvw aangesloten.

Als het min. vermogen van die 12kW M type T-cap dan 4,5 kW thermisch is weet ik niet of dat in de wnkmr afgegeven kan worden (fase 1 van project) zonder veel gependel, vandaar m'n vraag naar min. thermisch vermogen van die 12 kW M type.

Als het allemaal (alle kamers) aangesloten is (volgend jaar) zal het beter in balans zijn. Nu verstoken ze 2000 m3 gas.

Misschien ben ik teveel verwend met eigen huis waar het vrijwel nooit pendelt (onder 12 C Tb) en toch goed genoeg warm is. Hier is het dus mooi in balans (en daarmee rustig en zuinig), dat probeer ik elders ook te bereiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Er wordt veel te dramatisch gedaan over "pendelen". Als de retourtemperatuur te dicht bij de aanvoertemperatuur komt, dan stopt de wp. Als dan de gewenste kamertemperatuur nog niet is bereikt, kun je de afgifte van de radiatoren verhogen door de Ta hoger te zetten. Maar waar staat dat de gewenste kamertemperatuur in één run bereikt en gehandhaafd moet worden? Wees blij als de wp stopt; dan gebruikt hij ook geen energie en waarschijnlijk gaat het dan volgend jaar, met meer radiatoren op de verdieping, wat rustiger. Overigens, als op de verdieping alleen slaapkamers zijn waar de gewenste kamertemperatuur alleen gehaald kan worden door de ramen open te zetten of de kranen dicht te draaien, zal er toch gekozen moeten worden tussen lange runs en lage stookkosten.

P.S. 3 grote lange T33's zegt nog niet zoveel. Het vermogen van een radiator bij gegeven Ta gaat met de 1e macht van de lengte en de 1,5e macht van de hoogte. Bij groot denk ik aan 50-60 cm hoog. Met deze calculator kun je het vermogen van radiatoren berekenen:
https://www.climatebooste...or-radiatorpro-verwarming

[ Voor 6% gewijzigd door FransvWoerkom op 14-06-2025 00:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris273
dof schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 16:29:
[...]

Ja, zag dat M type (monobloc) alleen als T-cap wordt aangeduid. Zou er ook een pana NIET - T-cap monobloc model komen?

Als het minimaal zo'n 4,5 kW thermisch is zal het met COP van b.v. 6 vast iets van zo'n 750 W elektrisch zijn.
Mijn 9kW J heeft een minimaal elektrisch verbruik rond de 500 W (zoals bekend van de J), en in voor- en najaar, wanneer ik lange runs draai ben ik blij dat ie relatief zuinig is. Zoals bekend kunnen oudere Pana H types nog lager, maar ja die maken ze niet meer.

Rant: Blijft vervelend dat het minimum vermogen (hoever het terug kan moduleren) niet standaard in de specs wordt meegenomen, want dat is toch wel relevant bij keuze WP. Bij mij draait de 9J jaarlijks 90-95% van de tijd op minimum vermogen.
Ik heb twee L-series 7kW all-in-one staan. De buitenunit is een monoblock: Daar gaat koud water in en komt warm water uit.. Minimum vermogen iets van 1800W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:44
Joris273 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 07:40:
[...]

Ik heb twee L-series 7kW all-in-one staan. De buitenunit is een monoblock: Daar gaat koud water in en komt warm water uit.. Minimum vermogen iets van 1800W.
Over contradictio in terminis gesproken, de Pana L series all-in-one heeft een gasleiding naar de binnenunit hoor, dus dat is geen monoblock !

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 61,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FransvWoerkom
rvdgaag schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 11:35:
[...]

Over contradictio in terminis gesproken, de Pana L series all-in-one heeft een gasleiding naar de binnenunit hoor, dus dat is geen monoblock !
Nee, bij de L-serie zit de warmtewisselaar in de buitenunit dus het propaan (R-290) blijft netjes buiten. Verschil met eerdere monoblocs is wel dat de backup heater, circulatiepomp en hoofdprint net als bij de eerdere splits in de binnenunit zitten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kdxy_rkgfA_G39OzW4NzSQN1rSU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/53CgFO9QDY85VeYtAVQ0Ie3T.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:58
Ik ben nog zoekende naar de settings hier. Met verwarmen loopt het al 2 winters als een zonnetje maar nu ik ook actief kan koelen (eerste fancoil is aangesloten) is het pendel-mania.

FCU is een Innova SLI 400, koelvermogen van 2.12kW volgens de specs. Flow van 365L/uur ofwel ~6L/min.
Aangezien de rest van het huis afgesloten is, wordt het een kleine systeeminhoud en daar is die 5J het niet helemaal mee eens.

Een grotere, SLI800, moet er parallel aangsloten worden maar alles op z'n tijd helaas.

Als de pana naar 7C gaat, krijg ik echt geklapper van de compressor. Temps slingeren tussen de 6~12C grofweg en de pomp loopt op bijna 13L/min. Met regulier verwarmen heb ik het idee dat het eerder op 9L/min prutteld, dus ik snap die verhoging nog niet helemaal.

Wat kan ik nog aan settings tweaken om het naar een minimum te beperken? Dan, als die SLI 800 er parallel aan hangt zal het uiteraard stukken beter gaan.

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:44
[b][

Wat kan ik nog aan settings tweaken om het naar een minimum te beperken? Dan, als die SLI 800 er parallel aan hangt zal het uiteraard stukken beter gaan.
Misschien je koeltemperatuur (aanvoer) iets verhogen ?

Ik koel passief met de vloerverwarming beneden en Jaga's Hybride boven, automatische regeling van de aanvoertemperatuur op basis van het dauwpunt van het KNMI tussen 15 en 20 graden aanvoer. Heb wel een 100L buffervat er tussen zitten, de Pana pendelt nooit hier, binnenklimaat is heerlijk, nooit boven 22 graden.

[ Voor 4% gewijzigd door rvdgaag op 15-06-2025 14:38 ]

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 61,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
rvdgaag schreef op zondag 15 juni 2025 @ 14:37:
[...]

Misschien je koeltemperatuur (aanvoer) iets verhogen ?

Ik koel passief met de vloerverwarming beneden en Jaga's Hybride boven, automatische regeling van de aanvoertemperatuur op basis van het dauwpunt van het KNMI tussen 15 en 20 graden aanvoer. Heb wel een 100L buffervat er tussen zitten, de Pana pendelt nooit hier, binnenklimaat is heerlijk, nooit boven 22 graden.
hmm als ik de temp verhoog dan neemt de afgifte toch juist weer af van de fancoil? Of zie ik dat nu scheef?

Passief koelen zou nog kunnen inderdaad, dan zal ik de VVW ook weer openen en heb ik in ieder geval meer systeeminhoud. Jammer, ik heb juist alle moeite gedaan met isoleren om actief te kunnen gaan koelen, het is wel echt zalig wat hij nu in de kamer voor elkaar krijgt O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:22
Lees van Panasonic dat Tado een intregatie heeft op de L serie warmtepompen.

Iemand die weet of dit interessant is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Technician- schreef op maandag 16 juni 2025 @ 14:17:
Lees van Panasonic dat Tado een intregatie heeft op de L serie warmtepompen.

Iemand die weet of dit interessant is?
We hadden daar in maart een discussie over. De eerste vermelding was:

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/81221128

Voor mij niet interessant omdat nijn H-serie de tweede cn-cnt connector mist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:18
Nu dat we een airco hebben, heb ik na 1 jaar weer de koelfunctie van de warmtepomp aangezet.
Vorig jaar niet gebruikt ivm snelle condensatie, vermoedelijk door lekkage en vocht dat nog in de vloer zat.

Echter nu kom ik er achter dat er 10 graden water door mijn buizen gaat. Lijkt me erg koud. Dacht dat dit altijd rond de 18graden gelocked was. Maar nu ben ik de handleiding gaan lezen en zie hier ook stooklijnen voor koelen van 10-15 graden (watertemperatuur) staan.

Misschien een betere vraag voordat ik de stooklijn minimaal op 18graden zet, wat is nu wijsheid kwa stooklijn koelen?
Met een omgevingstemperatuur van 23 graden, vochtigheid van 52%, heb ik al een condensatie bij onder de 12.5 graden temperatuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:43

martijn v o

Certified by Enphase.

boven het dauwpunt blijven.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Ja precies, waarom staat deze dan standaard ingesteld op 10 graden?
Het dauwpunt ligt vrijwel altijd boven de 10 graden met zomerse omstandigheden binnenshuis?

Ik heb het nu als volgt ingesteld. Zodat ik zeker weet dat ik altijd boven het dauwpunt zit. Of sla ik nu kant noch wal met deze instellingen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wF08noOEOAhHB8oNzkYBotgrFUU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/4HiVdi92CnR8Vd1T35w2vQ9d.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V08_bjpOqu8ctCaA_6w03mp2Q6o=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/lpNjl9Jb6gN00kHSIN4jWwGB.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/19mIryRkE4uEzJ9unKSDmJsoEsA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8i7todQOefouKpj1QdEpfjr9.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Ja dat lijkt me beter, je kunt zelf ook kijken wat het dauwpunt is binnen als je de temperatuur weet en de relatieve vochtigheid.
Momenteel is het dauwpunt bij mij binnen 12,7 graad.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Fq8ocWsF4OoGVAfPcw6yDN1BEU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ug3XJWnT9TuRJFdpMroHpVAx.png?f=fotoalbum_large

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:33
Draakje5 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 19:41:
[...]

Het dauwpunt ligt vrijwel altijd boven de 10 graden met zomerse omstandigheden binnenshuis?

Ik heb het nu als volgt ingesteld. Zodat ik zeker weet dat ik altijd boven het dauwpunt zit. Of sla ik nu kant noch wal met deze instellingen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Niet-condenserend koelen doe ik met mijn pana 9j mono,.met instelling "direct" en dan niet thermostaat, maar vaste watertemperatuur 19 of.20,.met Delta t.van 2. Dan slaat ie af rond 17 of 16. graden TA. Andere instellingen (stooklijn, thermostaat afhankelijkheid) werken bij mij niet lekker (pendelen, doorschieten naar TA onder 13 graden etc).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het hangt ervan af of je radiatoren, fancoils of vloerverwarming hebt. Bij radiatoren moet je Ta boven het dauwpunt hebben, bij fancoils (met condensafvoer) mag de Ta lager dan het dauwpunt en bij vloerverwarming mag Ta lager, maar moet je opletten dat de vloer boven het dauwpunt blijft. Vooral dat laatste kan even duren, en als je water ziet, ben je te laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
jurjen_g schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 20:26:
[...]

Niet-condenserend koelen doe ik met mijn pana 9j mono,.met instelling "direct" en dan niet thermostaat, maar vaste watertemperatuur 19 of.20,.met Delta t.van 2. Dan slaat ie af rond 17 of 16. graden TA. Andere instellingen (stooklijn, thermostaat afhankelijkheid) werken bij mij niet lekker (pendelen, doorschieten naar TA onder 13 graden etc).
Er is dus verschil tussen koelen direct en stooklijn. Hoe kan ik voor koelen direct kiezen? Ik kies nl. Alleen een sneeuwvlokje en temperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
FransvWoerkom schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 21:40:
[...]

Het hangt ervan af of je radiatoren, fancoils of vloerverwarming hebt. Bij radiatoren moet je Ta boven het dauwpunt hebben, bij fancoils (met condensafvoer) mag de Ta lager dan het dauwpunt en bij vloerverwarming mag Ta lager, maar moet je opletten dat de vloer boven het dauwpunt blijft. Vooral dat laatste kan even duren, en als je water ziet, ben je te laat.
Dat laatste hebben wij dus. Het duurt inderdaad even maar na een paar uur condenseert de vloer bij 10gr water. Daarom nu maar op 18 gezet, al kan ie wss nog lager maar we hebben ook 2 airco's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurjen_g
Draakje5 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 22:12:
[...]

Er is dus verschil tussen koelen direct en stooklijn. Hoe kan ik voor koelen direct kiezen? Ik kies nl. Alleen een sneeuwvlokje en temperatuur?
Via installers menu, via de remote weet ik dat zo niet, ik doe dat altijd via de website van pana service Cloud. Maar dat vereist dus wel.dat je een web kastje hebt. Via remote kan het vast ook wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom
jurjen_g schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 22:44:
[...]

Via installers menu, via de remote weet ik dat zo niet, ik doe dat altijd via de website van pana service Cloud. Maar dat vereist dus wel.dat je een web kastje hebt. Via remote kan het vast ook wel.
Installateur Inst. > Bedrijfsinst. > Koelen > Stooklijn koelen > Stooklijn of Direct

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
En met deze instellingen gaat ie toch nog 14grd water door de leidingen sturen. :S terwijl mijn settings 18 zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C9n6KfeURioo8TOKw7ETJDrD4DI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/snGJWIGcZffp2ApLZXgUJ6Mo.jpg?f=fotoalbum_large
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[ Voor 52% gewijzigd door Draakje5 op 22-06-2025 14:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurjen_g
Draakje5 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 14:53:
En met deze instellingen gaat ie toch nog 14grd water door de leidingen sturen. :S terwijl mijn settings 18 zijn.
[Afbeelding]

[...]
Welke delta T hanteer je nu dan? Ik heb die op 2 staan, dan slaat de wp af bij ta/tr 16-18 als ik de direct temp op 19 zet. Dus hij schiet sowieso nog wat door inderdaad. Als hij echt heel snel naar 15 graden gaat, kan er te weinig afgifte zijn, zie ook opmerkingen van @FransvWoerkom in het andere topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
jurjen_g schreef op zondag 22 juni 2025 @ 15:07:
[...]

Welke delta T hanteer je nu dan? Ik heb die op 2 staan, dan slaat de wp af bij ta/tr 16-18 als ik de direct temp op 19 zet. Dus hij schiet sowieso nog wat door inderdaad. Als hij echt heel snel naar 15 graden gaat, kan er te weinig afgifte zijn, zie ook opmerkingen van @FransvWoerkom in het andere topic.
Delta T is 5, heb ik niet aan gezeten. Beter wat lager zetten dus als ik geen 14grd water wil?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurjen_g
Draakje5 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 15:15:
[...]

Delta T is 5, heb ik niet aan gezeten. Beter wat lager zetten dus als ik geen 14grd water wil?
Ik heb eerlijk gezegd geen kennis van of dat perse kleiner moet, maar proberen kan geen kwaad zeg ik altijd. Mijn beredenering: niet condenserend koelen leidt tot slechts beperkte afgifte. Wp moet dus niet veel.vermogen geven. Lage.delta t is naar mijn gevoel lager wp vermogen. Maar er zitten heel veel kabouters in de warmtepomp dus of dit gevoel ergens op.slat durf ik niet te zeggen.

Daarnaast weet ik ook niet of de wp de TA of de TR als referentie neemt bij de temperatuur instelling direct. Als.het TR is, is het logisch dat de TA in no time naar 15 rent. Anderen weten dit vast wel.

[ Voor 14% gewijzigd door jurjen_g op 22-06-2025 15:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Draakje5 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 14:53:
[Afbeelding]

[...]
Je moet altijd het boekje of de sm erbij pakken, zelfs of zeker als ik iets beweer. Ik vergat de tussenstap "Stooklijn koelen". Nu staat het er wel. Zoals altijd is de Engelse versie duidelijker.

Waarschijnlijk haalt hij bij minimale flow die deltaT van 5° niet. Overigens is de gemiddelde watertemperatuur dus geen 14 maar 16,5° (gemiddelde van aanvoer en retour). De temperatuur van het vloeroppervlak is vast nog hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Ene aflezen op die metertjes is niet goed die hebben afwijking van veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
FransvWoerkom schreef op zondag 22 juni 2025 @ 15:50:
[...]

Je moet altijd het boekje of de sm erbij pakken, zelfs of zeker als ik iets beweer. Ik vergat de tussenstap "Stooklijn koelen". Nu staat het er wel. Zoals altijd is de Engelse versie duidelijker.

Waarschijnlijk haalt hij bij minimale flow die deltaT van 5° niet. Overigens is de gemiddelde watertemperatuur dus geen 14 maar 16,5° (gemiddelde van aanvoer en retour). De temperatuur van het vloeroppervlak is vast nog hoger.
Ik dacht altijd dat beide settings gelden maar kom er achter dat welke je daar kiest en opslaat dus de standaard is? Dus als ik koelen direct kies en op 18 zet pakt ie die.
Ga ik daarna naar stooklijn koelen pakt ie dus die en vergeet ie koelen direct.

Maar mijn warmtepomp haalt de delta T van 5 dus mogelijk niet bij de minimale flow. Hierdoor gaat hij kouder water aanvoeren om delta T 5 te handhaven?

Wat kan ik dan doen als ik gewoon geen kouder water dan max 17grd door de leidingen wil laten stromen. Delta T verkleinen zodat retour en aanvoer dichter bij elkaar mogen liggen?

Ik vind het overigens wel merkwaardig dat het lijkt alsof mijn retour hier kouder is dan mijn aanvoer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wN2p0wNUu_6mg2Vr02cxqkGUYa8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uYE052TOMAxt3Snt2JgL8dD8.jpg?f=fotoalbum_large

Beneden dan weer niet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ifngyOvZsgFJMGUcTNmBrDZGuio=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G69wTEufeIUhu3I0Jo82iHmA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door Draakje5 op 22-06-2025 22:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Draakje5 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 22:45:
[...]

Ik dacht altijd dat beide settings gelden maar kom er achter dat welke je daar kiest en opslaat dus de standaard is? Dus als ik koelen direct kies en op 18 zet pakt ie die.
Ga ik daarna naar stooklijn koelen pakt ie dus die en vergeet ie koelen direct.

Maar mijn warmtepomp haalt de delta T van 5 dus mogelijk niet bij de minimale flow. Hierdoor gaat hij kouder water aanvoeren om delta T 5 te handhaven?

Wat kan ik dan doen als ik gewoon geen kouder water dan max 17grd door de leidingen wil laten stromen. Delta T verkleinen zodat retour en aanvoer dichter bij elkaar mogen liggen?

Ik vind het overigens wel merkwaardig dat het lijkt alsof mijn retour hier kouder is dan mijn aanvoer:
[Afbeelding]

Beneden dan weer niet:
[Afbeelding]
Je moet gewoon geen delta T kiezen. Als je stooklijn of direct kiest, kiest de pana zelf een geschikte flow. Welke delta T daar dan uit komt, hangt van de temperatuur van de vloer af.

Die metertjes hebben een nauwkeurigheid van +/- 2°. Weet je trouwens zeker dat die zoneventielen open staan? Anders dan bij verwarmen moeten ze nu open als het te warm is in de betreffende zone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
FransvWoerkom schreef op maandag 23 juni 2025 @ 13:49:
[...]

Je moet gewoon geen delta T kiezen. Als je stooklijn of direct kiest, kiest de pana zelf een geschikte flow. Welke delta T daar dan uit komt, hangt van de temperatuur van de vloer af.

Die metertjes hebben een nauwkeurigheid van +/- 2°. Weet je trouwens zeker dat die zoneventielen open staan? Anders dan bij verwarmen moeten ze nu open als het te warm is in de betreffende zone.
Ja dat vroeg ik mezelf ook af.

Bij verwarmen gaan ze open en zie je het blauw uit de knoppen springen. Nu bleven ze dicht met koelen maar zie ik wel dat er koud water door de leiding(en) loopt. Want de thermometet stond eerst op 22grd water. Echter is/was de retour kouder dan de aanvoerbij de verdeler op zolder, zo leek het tenminste. Of het goed werkt weet ik.

De losse thermostaten voor deze kamers staan op 19grd dus zou verwachten dat die open moeten gaan.

[ Voor 9% gewijzigd door Draakje5 op 23-06-2025 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Draakje5 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 13:57:
[...]

Ja dat vroeg ik mezelf ook af.

Bij verwarmen gaan ze open en zie je het blauw uit de knoppen springen. Nu bleven ze dicht met koelen maar zie ik wel dat er koud water door de leiding(en) loopt. Want de thermometet stond eerst op 22grd water. Echter is/was de retour kouder dan de aanvoerbij de verdeler op zolder, zo leek het tenminste. Of het goed werkt weet ik.

De losse thermostaten voor deze kamers staan op 19grd dus zou verwachten dat die open moeten gaan.
Is het regelsysteem geschikt voor koelen en heeft iemand dat regelsysteem verteld dat er gekoeld gaat worden? Worden de slangen koud of alleen de verdeler? Zo te zien zit er links een groep zonder regelventiel en die in het midden zal wel niet koud mogen worden; badkamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
FransvWoerkom schreef op maandag 23 juni 2025 @ 21:18:
[...]

Is het regelsysteem geschikt voor koelen en heeft iemand dat regelsysteem verteld dat er gekoeld gaat worden? Worden de slangen koud of alleen de verdeler? Zo te zien zit er links een groep zonder regelventiel en die in het midden zal wel niet koud mogen worden; badkamer?
Klopt, de koelstop zit op de groep van de badkamer en mag inderdaad niet koud worden.
Ja het systeem is geschikt voor koelen, via de thermostaat geef ik een vraag om te koelen.

De slangen zelf worden ook koud. De slaapkamers hebben een eigen thermostaat en die zitten op die ventielen / thermo ABB ventielen. De andere regelventielen zijn (beneden van de BG) en op zolder 1 van de badkamer en 1 van de zolder.

Ik zal nog eens goed naar alle leidingen moeten kijken of ze allemaal ook koud worden en eens bij buren vragen aangezien er 80 woningen met hetzelfde staan. Verwacht echter wel dat ze bij koudevraag open schuiven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 00:15

ErikVers

e-Duurzaam

Draakje5 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 15:15:
[...]

De delta 5 (advies) instelling heeft niet iets te maken met wanneer de compressor afslaat. Hij slaat af als je 2 graden eronder met koelen en 2 graden boven setpoint met verwarmen zit. De temperatuur van de aanvoer heb ik en ook Panasonic het over. Deze systeem eigenschappen kun je terug vinden in de service manual. En ook de waarde (van de retour tov moment van uitgaan) kun je daar terug vinden onder heat of cool condities.

Dus lang verhaal kort; stel hem in op stooklijn direct en dan 19 of 18 graden als je niet condenserend kan koelen. Hij slaat dan uit op 2 graden eronder en zit je normaal altijd goed. Het nadeel is uiteraard dat je niet zo veel thermisch vermogen hierdoor kwijt kan in je afgifte….

Ps mooi dat er al wel een koelstop is gemonteerd.

Wat betreft boven. Je kan aan de thermomotortjes op je groep prima zien of ze open staan of niet. Zelf nu zo recht van voren durf ik wel te gokken dat ze dicht staan dus gaat iets niet goed in aansturing thermo motoren. Begin daar eerst eens mee en stel anders een thermostaat eens anders in en gewf het 5 minuten. Mocht dan nog geen koud water door gaan kun je ook die thermomotor er eenvoudig afdraaien dan zou de groep altijd open moeten gaan.

[ Voor 20% gewijzigd door ErikVers op 26-06-2025 22:53 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

stevenP schreef op zondag 15 juni 2025 @ 12:44:
Ik ben nog zoekende naar de settings hier. Met verwarmen loopt het al 2 winters als een zonnetje maar nu ik ook actief kan koelen (eerste fancoil is aangesloten) is het pendel-mania.

FCU is een Innova SLI 400, koelvermogen van 2.12kW volgens de specs. Flow van 365L/uur ofwel ~6L/min.
Aangezien de rest van het huis afgesloten is, wordt het een kleine systeeminhoud en daar is die 5J het niet helemaal mee eens.

Een grotere, SLI800, moet er parallel aangsloten worden maar alles op z'n tijd helaas.

Als de pana naar 7C gaat, krijg ik echt geklapper van de compressor. Temps slingeren tussen de 6~12C grofweg en de pomp loopt op bijna 13L/min. Met regulier verwarmen heb ik het idee dat het eerder op 9L/min prutteld, dus ik snap die verhoging nog niet helemaal.

Je moet uiteraard wel de minimaal vereiste 35L cv inhoud respecteren. Ik kan me haast niet voorstellen dat lukt met wat leiding werk en één fancoil. Normaliter moet je er minimaal meerdere aansluiten of een klein buffer vat in serie in de retour zetten. Zou niet te veel mee spelen want dit reduceert de levensduur aanmerkelijk.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

dof schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 21:56:
[...]

Grote (8m x 9m zoiets) hoge (3,5 m) woonkamer met 3 grote lange T33's. Geen vvw. Maar dit is slechts de eerste fase die verwarmd moet worden. Daarna (volgend jaar) worden aantal andere kamers met rad. en vvw aangesloten.

Als het min. vermogen van die 12kW M type T-cap dan 4,5 kW thermisch is weet ik niet of dat in de wnkmr afgegeven kan worden (fase 1 van project) zonder veel gependel, vandaar m'n vraag naar min. thermisch vermogen van die 12 kW M type.

Als het allemaal (alle kamers) aangesloten is (volgend jaar) zal het beter in balans zijn. Nu verstoken ze 2000 m3 gas.

Misschien ben ik teveel verwend met eigen huis waar het vrijwel nooit pendelt (onder 12 C Tb) en toch goed genoeg warm is. Hier is het dus mooi in balans (en daarmee rustig en zuinig), dat probeer ik elders ook te bereiken.
Tja als je nu met je calculatie op 12kW uitkomt zou ik gewoon doorpakken. Uiteraard er van uitgaande dat je de juiste rekensom hebt gemaakt. Je zal nu niet makkelijk het minimale vermogen kunnen afgeven maar later wel. Je geeft aan dat in volgende fase de afgifte wel 4.5kW kan afgeven dan zou ik in huidige fase gewoon de stooklijn fors verhogen en het hogere verbruik even voor dat stookseizoen voor lief nemen. Let vooral rond <7 dan gaat de minimale vermogen een stap omhoog dus let daar beetje op met inbedrijfstellen dat je niet te veel en kel test rond de 10 graden want dan heb je onder de 7 graden alsnog een pendel feest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

ErikVers schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 22:50:
[...]

Tja als je nu met je calculatie op 12kW uitkomt zou ik gewoon doorpakken. Uiteraard er van uitgaande dat je de juiste rekensom hebt gemaakt. Je zal nu niet makkelijk het minimale vermogen kunnen afgeven maar later wel. Je geeft aan dat in volgende fase de afgifte wel 4.5kW kan afgeven dan zou ik in huidige fase gewoon de stooklijn fors verhogen en het hogere verbruik even voor dat stookseizoen voor lief nemen. Let vooral rond <7 dan gaat de minimale vermogen een stap omhoog dus let daar beetje op met inbedrijfstellen dat je niet te veel en kel test rond de 10 graden want dan heb je onder de 7 graden alsnog een pendel feest.
Dank je, mee eens, maar er is helaas een kink in de kabel gekomen... De meest praktische plek om de unit te plaatsen wordt ineens door de buren ('t is een drie onder 1 kap historisch pand) afgewezen, c.q. die maken bezwaar vanwege 't aangezicht. De andere mogelijke plek is achter het huis op 4 mtr afstand van het huis en de (b.v. Terendis) leidingen moeten dan onder een gezamenlijk (betegeld) auto-straatje door. Dat maakt het allemaal wel veel lastiger en duurder. Dus project is even in de reset...

Overigens ben ik wel gecharmeerd geraakt door deze unit. Ook de strakke warmtecapaciteits curve tot -15 C ziet er toch wel een stuk strakker (rechter) uit dan b.v. bij m'n Pana 9 J :P. (ik begin steeds meer te denken dat de 9 J eigenlijk een "opgevoerde" 5 J is ).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j_Dzt7cqic14eHjz5LLJci4Tvao=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vCgkFQzkxmySvj5ErTD7YAtm.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
FransvWoerkom schreef op maandag 23 juni 2025 @ 21:18:
[...]

Dit is opgelost, klaarblijkelijk moet je de losse thermostaten van de slaapkamers op 'verwarmen' zetten. Een hogere temperatuur instellen dan de kamer, waardoor de ABB regelventielen open gaan en er dus koud water door de leidingen kan lopen. Verwarmen doet die niet, want dit wordt geregeld via de centrale panasonic thermostaat.. Wel bijzonder. Dus nu staan de slaapkamer thermostaten op 27 graden om te koelen met 18grd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
FransvWoerkom schreef op maandag 23 juni 2025 @ 13:49:
[...]

Terugkomend op Delta T.
Als ik voor koelen direct kies, wordt er geen rekening gehouden met de stooklijn maar dus ook niet met enige Delta T?

Koelen direct staat op 18grd. Maar dat betekent dus niet dat er geen kouder water dan 18 grd doorheen gestuurd kan worden? Hij staat regelmatig op de 17 -18grd. Maar soms wordt het water toch ook 15-16grd op de meter.

Edit:
Zoals @ErikVers Aangeeft volgens mij begrijp ik het en kan hij met koelen direct tot 2 graden onder de 18 (ingestelde temperatuur) gaan. Daar lijkt het zich dan redelijk aan te houden.

[ Voor 12% gewijzigd door Draakje5 op 27-06-2025 15:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

dof schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 00:04:
[...]

Dank je, mee eens, maar er is helaas een kink in de kabel gekomen... De meest praktische plek om de unit te plaatsen wordt ineens door de buren ('t is een drie onder 1 kap historisch pand) afgewezen, c.q. die maken bezwaar vanwege 't aangezicht. De andere mogelijke plek is achter het huis op 4 mtr afstand van het huis en de (b.v. Terendis) leidingen moeten dan onder een gezamenlijk (betegeld) auto-straatje door. Dat maakt het allemaal wel veel lastiger en duurder. Dus project is even in de reset...

Overigens ben ik wel gecharmeerd geraakt door deze unit. Ook de strakke warmtecapaciteits curve tot -15 C ziet er toch wel een stuk strakker (rechter) uit dan b.v. bij m'n Pana 9 J :P. (ik begin steeds meer te denken dat de 9 J eigenlijk een "opgevoerde" 5 J is ).

[Afbeelding]
De M is voor de grotere warmtevraag inderdaad een super machine. Uiteraard enkel toepassen als dat obv een warmteverliesberekening op -5 of -7 max benodigd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bucephalus
  • Laatst online: 23:19
Gister is hier de installatie van een all-in-one split K-serie afgerond.
Boilervat warmt goed op, warmtevraag getest en lijkt ook goed te reageren. So far so good.

In de comfort cloud app zie ik gister en vandaag laag energieverbruik wat toegeschreven wordt aan "verwarming". Beetje onlogisch met deze temperaturen buiten, en in de service cloud ook geen compressor starts te zien.

Klopt mijn vermoeden dat dit het stand-by verbruik is wat in de grafiek dezelfde kleur krijgt als de categorie "verwarmen"?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1p7rfPctYExMXFdu9oohOb8Cls8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3niEucWMjDMn8OR21zISz1CY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
Bucephalus schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 07:56:
Boilervat warmt goed op, warmtevraag getest en lijkt ook goed te reageren. So far so good.

In de comfort cloud app zie ik gister en vandaag laag energieverbruik wat toegeschreven wordt aan "verwarming". Beetje onlogisch met deze temperaturen buiten, en in de service cloud ook geen compressor starts te zien.

Klopt mijn vermoeden dat dit het stand-by verbruik is wat in de grafiek dezelfde kleur krijgt als de categorie "verwarmen"?

[Afbeelding]
Ja

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
Bucephalus schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 07:56:

[Afbeelding]
Ja, stand-by verbruik wordt aan die categorie toegekend.

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
nMad schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 08:01:
[...]

Ja, stand-by verbruik wordt aan die categorie toegekend.
Dat is dan weer wat nieuws. In de eerdere series, en waarschijnlijk ook in de M, wordt het verbruik van circulatiepomp en electronica helemaal niet gemeten. Alleen dat van de compressor. Het opgenomen vermogen van de electronica inclusief CZ-TAW is bij mijn 12H ongeveer 10W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
ErikVers schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 22:44:
[...]

Je moet uiteraard wel de minimaal vereiste 35L cv inhoud respecteren. Ik kan me haast niet voorstellen dat lukt met wat leiding werk en één fancoil. Normaliter moet je er minimaal meerdere aansluiten of een klein buffer vat in serie in de retour zetten. Zou niet te veel mee spelen want dit reduceert de levensduur aanmerkelijk.
Absoluut, inmiddels staat ook mijn 35m2 vvw erbij ingeschakeld, ik probeer alleen het gedrag van de pana te begrijpen. Ik ben stappen verder, maar snap het toch nog niet helemaal.

-Koelen staat op compensation Curve
-Curve staat zowel min als max op 19C (wordt dynamisch bepaald adhv dauwpunts-berekening)
-Target water temp (TOP7 main_target_temp) slingert hij tussen 14 en 15C
-Cool delta (TOP24) staat op 2C

Grafiek van TaAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iJeF8nIfskMRWusbSYa0g8f2Qlk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TFgxF4gixWTDnXkmarVOTsrC.png?f=fotoalbum_large
Duidelijk te zien dat hij 'netjes' pendelt, maar wel steeds pas afslaat bij Ta 12.3C. Dat is 7graden onder mijn aangegeven curve.

Het lijkt er dus op dat ik nog te weinig afgifte heb, maar ik durf het in huis ook eigenlijk niet te vergroten (jaga's met fans erbij betrekken) aangezien ik echt geen vochtproblemen wil. Dat circuit is namelijk niet geïsoleerd..

Kan iemand uitleggen waarom hij toch zoveel afwijkt van mijn curve? Verwarmend betrap ik hem daar nooit op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draakje5
Vloerkoeling heeft vandaag de hele dag aangestaan sinds de ochtend en zit op een (uur) verbruik van 0.4kwh.

Al met al wel tevreden. Voor 180m2 vloeroppervlak. Wel heb ik dus de koel direct op 18 grd staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

stevenP schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 17:21:
[...]

Absoluut, inmiddels staat ook mijn 35m2 vvw erbij ingeschakeld, ik probeer alleen het gedrag van de pana te begrijpen. Ik ben stappen verder, maar snap het toch nog niet helemaal.

-Koelen staat op compensation Curve
-Curve staat zowel min als max op 19C (wordt dynamisch bepaald adhv dauwpunts-berekening)
-Target water temp (TOP7 main_target_temp) slingert hij tussen 14 en 15C
-Cool delta (TOP24) staat op 2C

Grafiek van Ta[Afbeelding]
Duidelijk te zien dat hij 'netjes' pendelt, maar wel steeds pas afslaat bij Ta 12.3C. Dat is 7graden onder mijn aangegeven curve.

Het lijkt er dus op dat ik nog te weinig afgifte heb, maar ik durf het in huis ook eigenlijk niet te vergroten (jaga's met fans erbij betrekken) aangezien ik echt geen vochtproblemen wil. Dat circuit is namelijk niet geïsoleerd..

Kan iemand uitleggen waarom hij toch zoveel afwijkt van mijn curve? Verwarmend betrap ik hem daar nooit op.
Je moet hem op direct zetten omdat icm compensation curved hij ook ruimte correct van -5 tot +5 obv binnen temp kan gaan toepassen.

Daarnaast heb je nog dat hij -2 tov target mag en zo kom je tot wel op 7graden onder je ingestelde waarde; -5 room comprnsation en -2 gap shut off temp.

Hoop dat eea zo helderder voor je is en succes met testen de komende dagen 👍🤙

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

jurjen_g schreef op zondag 22 juni 2025 @ 15:07:
[...]

*opname*

geen afgifte. ;)
dof schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 00:04:
[...] (ik begin steeds meer te denken dat de 9 J eigenlijk een "opgevoerde" 5 J is ).
de 9j is een 7 zonder begrenzer. de 5 is een 7 met begrenzer.

[ Voor 27% gewijzigd door flippy op 29-06-2025 20:46 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

flippy schreef op zondag 29 juni 2025 @ 20:44:
[...]

[...]

de 9j is een 7 zonder begrenzer. de 5 is een 7 met begrenzer.
Naast inderdaad andere hz compressor vrijgave heeft de 9 bij iig de J en de L een grotere interne warmtewisselaar.

[ Voor 5% gewijzigd door ErikVers op 29-06-2025 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

ErikVers schreef op zondag 29 juni 2025 @ 20:49:
[...]

Naast inderdaad andere hz compressor vrijgave heeft de 9 bij iig de J en de L een grotere interne warmtewisselaar.
naar mijn weten zijn de 7 en 9 hetzelfde, alleen de 5 heeft een kleinere reactor en verdamper. (of was dat aleen voor de H? ik word oud)

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 29-06-2025 20:51 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

flippy schreef op zondag 29 juni 2025 @ 20:50:
[...]

naar mijn weten zijn de 7 en 9 hetzelfde, alleen de 5 heeft een kleinere reactor en verdamper. (of was dat aleen voor de H? ik word oud)
We worden allemaal oud, zodra dat stopt is het niet best 😜
De 9 heeft iig een andere warmtewisselaar. Voor zover ik weet is het verder natuurlijk de software wat ze van elkaar onderscheid. Waarbij in de L de 5 ook lager kan terug moduleren en je dus ook een zinniger verschil hebt tussen de 5 en de 7. Bij de J ontbrak dat verschil en voegde de 5 niet veel toe in de productrange.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof

dof

ErikVers schreef op zondag 29 juni 2025 @ 20:49:
[...]

Weet je dat zeker? Want de J service manual geeft bij de beschrijving van de onderdelen ("Specifications" blz 11 en verder) van de 5 j, 7 j en 9 j exact dezelfde gegevens voor de heath exchanger. En 'k heb een keer alle componenten geturft in de service manual (bldz 235 en verder) , tussen de 5 j, 7 j en 9 j en het was vrijwel identiek .

Van de H en L series weet ik het niet, nooit bekeken. Bij de M series zijn er ook sterk verschillende onderdelen tussen de modellen, maar dat is ook een hele rij WP's van 9 kW tot 30 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

dof schreef op maandag 30 juni 2025 @ 00:03:
[...]

Weet je dat zeker? Want de J service manual geeft bij de beschrijving van de onderdelen ("Specifications" blz 11 en verder) van de 5 j, 7 j en 9 j exact dezelfde gegevens voor de heath exchanger. En 'k heb een keer alle componenten geturft in de service manual (bldz 235 en verder) , tussen de 5 j, 7 j en 9 j en het was vrijwel identiek .

Van de H en L series weet ik het niet, nooit bekeken. Bij de M series zijn er ook sterk verschillende onderdelen tussen de modellen, maar dat is ook een hele rij WP's van 9 kW tot 30 kW.
Bij de L weet ik het 100% zeker. Voor de J zou ik het na moeten zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
ErikVers schreef op zondag 29 juni 2025 @ 20:40:
[...]

Je moet hem op direct zetten omdat icm compensation curved hij ook ruimte correct van -5 tot +5 obv binnen temp kan gaan toepassen.

Daarnaast heb je nog dat hij -2 tov target mag en zo kom je tot wel op 7graden onder je ingestelde waarde; -5 room comprnsation en -2 gap shut off temp.

Hoop dat eea zo helderder voor je is en succes met testen de komende dagen 👍🤙
Thanks voor de uitleg. Ik heb vandaag naar Direct gezet, en weer gaan draaien. Ik krijg er nog steeds niet helemaal de vinger achter..

Dit zijn de 4 waardes die volgens mij het spelletje moeten spelen:
-Dew point, wordt berekend
-Derised Tcool is een helper die roundup($dew) +1 doet
-T on curve high wordt door een automation aangepast adhv waarde desired Tcool
-Ttarget is het 'resultaat' van de WP

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NC9wLhHTs1kT2XyEMLVxkRT8Lis=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jeM1fGq7jImqPrSo4epuYKWm.png?f=fotoalbum_large

Vervolgens is te zien dat hij zelfs nog onder die Ttarget moduleert, met als diepste punt 11.3C.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KMQWm62WlDGXwwCL2mad9gl_kSA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HWZuI4DBTgymrg1w9845Zwoa.png?f=fotoalbum_large

Het lijkt voor mij alsof het aanpassen van curve naar direct geen enkele invloed heeft gehad, en dat ik met aanpassingen aan de panasonic_heat_pump_main_z1_cool_curve_target_low_temp geen verandering aan de Ttarget voor elkaar krijg. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

stevenP schreef op maandag 30 juni 2025 @ 16:12:
[...]

Thanks voor de uitleg. Ik heb vandaag naar Direct gezet, en weer gaan draaien. Ik krijg er nog steeds niet helemaal de vinger achter..

Dit zijn de 4 waardes die volgens mij het spelletje moeten spelen:
-Dew point, wordt berekend
-Derised Tcool is een helper die roundup($dew) +1 doet
-T on curve high wordt door een automation aangepast adhv waarde desired Tcool
-Ttarget is het 'resultaat' van de WP

[Afbeelding]

Vervolgens is te zien dat hij zelfs nog onder die Ttarget moduleert, met als diepste punt 11.3C.

[Afbeelding]

Het lijkt voor mij alsof het aanpassen van curve naar direct geen enkele invloed heeft gehad, en dat ik met aanpassingen aan de panasonic_heat_pump_main_z1_cool_curve_target_low_temp geen verandering aan de Ttarget voor elkaar krijg. :X
Je maakt een aantal calculaties incl automations die je beter niet in dit topic kan analyseren. Dit kun je beter in heishamon of home assistant topic uitdiepen.

De target is in je voorbeeld 13. Met die doel temperatuur gaat je panasonic werken en zoals je kan zien kan hij zijn vermogen niet continu afgeven. Zodra de aanvoer twee graden onder target is gezakt is de grens bereikt en compressor kon al niet verder meer terug moduleren dus stopt het proces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
ErikVers schreef op maandag 30 juni 2025 @ 17:12:
[...]

Je maakt een aantal calculaties incl automations die je beter niet in dit topic kan analyseren. Dit kun je beter in heishamon of home assistant topic uitdiepen.

De target is in je voorbeeld 13. Met die doel temperatuur gaat je panasonic werken en zoals je kan zien kan hij zijn vermogen niet continu afgeven. Zodra de aanvoer twee graden onder target is gezakt is de grens bereikt en compressor kon al niet verder meer terug moduleren dus stopt het proces.
Nee sorry, we spreken langs elkaar. De automations gaat het voor mij inderdaad niet om, ik probeer de watertemperatuur hard in te stellen. De Target_water_temp is TOP7 in Heishamon, een read-only waarde die de pana zelf bepaald adhv instellingen. Ik ben zoekende naar hoe ik (eerst handmatig, daarna via automations) die temperatuur kan beïnvloeden.

Los van Heisha heb ik geprobeerd op de controller in Installer menu > operation setup > cooling waardes omhoog te schroeven, maar tot nu toe zie ik enkel correlatie tussen de gewenste ruimtetemp (op de pana thermostaat) en de watertemperatuur. Hij registreert nu 25C in de kamer, als ik 18C vraag dan wil hij naar 11C met het water (target), als ik 24C vraag, wordt de target 15C.

Dus misschien even anders stellen; hoe kan ik op mijn pana de watertemp bij direct "hard" instellen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

stevenP schreef op maandag 30 juni 2025 @ 18:45:
[...]

Nee sorry, we spreken langs elkaar. De automations gaat het voor mij inderdaad niet om, ik probeer de watertemperatuur hard in te stellen. De Target_water_temp is TOP7 in Heishamon, een read-only waarde die de pana zelf bepaald adhv instellingen. Ik ben zoekende naar hoe ik (eerst handmatig, daarna via automations) die temperatuur kan beïnvloeden.

Los van Heisha heb ik geprobeerd op de controller in Installer menu > operation setup > cooling waardes omhoog te schroeven, maar tot nu toe zie ik enkel correlatie tussen de gewenste ruimtetemp (op de pana thermostaat) en de watertemperatuur. Hij registreert nu 25C in de kamer, als ik 18C vraag dan wil hij naar 11C met het water (target), als ik 24C vraag, wordt de target 15C.

Dus misschien even anders stellen; hoe kan ik op mijn pana de watertemp bij direct "hard" instellen?
Door “stooklijn” op “direct” in te stellen en “sensor” op “water” (en dus niet op interne thermostaat) je zal dan zelf de unit aan moeten zetten of de werkgebieden met welke buitentemp mag verwarmen en/of koelen goed moeten instellen.

Je hebt hem nu op interne thermostaat staan en dan past hij ruimte compensatie toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bucephalus
Misschien snap ik iets niet, maar wanneer het SWW verwarmt wordt bij mij is een beetje raadselachtig.

Ik heb de temp van het SWW van 1200-1700 uur op 44 graden, de rest van de tijd op 40 graden, op maandag de sterilisatie run.

op dit moment is de gewenste temperatuur dus 44, de gemeten temperatuur die weergegeven wordt is 38. De schakel differentiatie staat op -5. Hij slaat echter niet aan om het SWW te gaan verwarmen. Is afgelopen week al eerder gebeurd, en bij niet forceren gaat het SWW pas verwarmt worden als de temp in de boiler nog verder gezakt is naar 37 of 36 graden.

Heb zojuist de weektimer aangepast en alles 2 graden hoger gezet (46 en 42 dus), maar in de service cloud staat nog ingestelde temp op 44. zal wel even duren voordat het overal doorgekomen is.

Hoofdvraag is eigenlijk waarom het SWW niet verwarmd wordt als de temp 6 graden lager is dan gewenst en de schakel differentiatie op -5 ingesteld staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Bucephalus schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 16:22:
Misschien snap ik iets niet, maar wanneer het SWW verwarmt wordt bij mij is een beetje raadselachtig.

Ik heb de temp van het SWW van 1200-1700 uur op 44 graden, de rest van de tijd op 40 graden, op maandag de sterilisatie run.

op dit moment is de gewenste temperatuur dus 44, de gemeten temperatuur die weergegeven wordt is 38. De schakel differentiatie staat op -5. Hij slaat echter niet aan om het SWW te gaan verwarmen. Is afgelopen week al eerder gebeurd, en bij niet forceren gaat het SWW pas verwarmt worden als de temp in de boiler nog verder gezakt is naar 37 of 36 graden.

Heb zojuist de weektimer aangepast en alles 2 graden hoger gezet (46 en 42 dus), maar in de service cloud staat nog ingestelde temp op 44. zal wel even duren voordat het overal doorgekomen is.

Hoofdvraag is eigenlijk waarom het SWW niet verwarmd wordt als de temp 6 graden lager is dan gewenst en de schakel differentiatie op -5 ingesteld staat.
Ik heb de gewenste temperatuur op 52 en de differentie op -8°. Hij start met opwarmen als de temperatuur van 43 naar 42° zakt en warmt dan op tot 52 en schiet door tot 53°. De tanktemperatuur zakt dus 2° verder dan de ingestelde differentie en hij verwarmt dus een graad hoger dan ingesteld. Dat doorschieten aan de bovenkant kan natuurlijk aan mijn tank en de plaats van de sensor liggen. Ik ben met deze instelling zeer tevreden.

De door de installateur ingestelde temperatuur (op de controller of in de service cloud) geldt als je als gebruiker geen temperatuur instelt, maar op het snelmenu "nu tank verwarmen" kiest. Als je het als gebruiker anders wil, dan kun je dat op de controller in het rechter scherm, in de cloud of in de timer instellen.

Je moet in het algemeen bij de aquarea temperaturen met een korrel zout nemen. Meestal zout van 2°.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bucephalus
FransvWoerkom schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 20:19:
[...]

Ik heb de gewenste temperatuur op 52 en de differentie op -8°. Hij start met opwarmen als de temperatuur van 43 naar 42° zakt en warmt dan op tot 52 en schiet door tot 53°. De tanktemperatuur zakt dus 2° verder dan de ingestelde differentie en hij verwarmt dus een graad hoger dan ingesteld. Dat doorschieten aan de bovenkant kan natuurlijk aan mijn tank en de plaats van de sensor liggen. Ik ben met deze instelling zeer tevreden.

De door de installateur ingestelde temperatuur (op de controller of in de service cloud) geldt als je als gebruiker geen temperatuur instelt, maar op het snelmenu "nu tank verwarmen" kiest. Als je het als gebruiker anders wil, dan kun je dat op de controller in het rechter scherm, in de cloud of in de timer instellen.

Je moet in het algemeen bij de aquarea temperaturen met een korrel zout nemen. Meestal zout van 2°.
Nou, na een nachtje afwachten is de temperatuur in de boiler gezakt naar 33-34 graden, bij ingestelde 42 graden en schakel differentiatie van -5. Kan er ergens anders nog een foute instelling zijn? Modus staat op verwarmen +tank. Tankverwarming (elektrisch element?) uit. Weektimer ingesteld op de controller, in de comfort cloud app staat het vinkje van de weektimer uit. Icoontje weektimer wordt wel weergegeven op de controller, dus die zou gewoon actief moeten zijn. 7kw all-in-one K serie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Het icoontje van de weektimer moet ook een underscore/streepje er onder hebben anders is de weektimer niet actief. In het snelmenu (knop linksonder) staat dan een doorgetrokken lijn onder het symbool, anders een stippellijntje.

Op het statusscherm van de Service Cloud moet je kunnen zien of de 3-wegklep in de stand tank is gestuurd. Dat kun je ook in de grafiek zien. En uiteindelijk kan ook nog een draadje van de 3-wegklep los zijn of de klep zelf vast zitten.

Ik gebruikte nooit de smart cloud weektimer en aan de comfort cloud ben ik nooit begonnen. Afgelopen maandag was bij mij ineens de weektimer geheel gewist. Eerst verdacht ik een weinig gebruikte laptop waarop misschien nog een tabblad open stond, maar nu verdenk ik Panasonic van ongevraagde en onaangekondigde experimenten of fouten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11-07 08:16
Bucephalus schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 07:48:
[...]

Nou, na een nachtje afwachten is de temperatuur in de boiler gezakt naar 33-34 graden, bij ingestelde 42 graden en schakel differentiatie van -5. Kan er ergens anders nog een foute instelling zijn? Modus staat op verwarmen +tank. Tankverwarming (elektrisch element?) uit. Weektimer ingesteld op de controller, in de comfort cloud app staat het vinkje van de weektimer uit. Icoontje weektimer wordt u wel weergegeven op de controller, dus die zou gewoon actief moeten zijn. 7kw all-in-one K serie
Staat de WP/Controller wel ‘aan’?

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
@Bucephalus

Ik zie nu dat je een K-serie wp hebt. Die heeft smart dhw. Staat hij op smart of standard tankverwarming? En bij smart, heb je dan het tijdvak dat hij mag opwarmen goed ingesteld? De default is tussen 20:00 en 5:00 uur. Zie par. 16.17 van de Service Manual

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bucephalus
@blb4 Ja, hij staat aan. Met dhw forceren gaat ie gewoon staan draaien. alleen dan idd wel met een overshoot naar 50 graden.
@FransvWoerkom DHW staat op standaard, niet op smart. Weektimer gecheckt, staat een ononderbroken streep onder. Wel een keer uit en weer actief gezet.

Even een paar screenshots uit de servicecloud. misschien is het iets heel simpels wat ik over het hoofd zie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_i-j_xPC9sEEiSyQ09b0dMj0Qyg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AzAVVQs2y1J2vsY7Ww5VvAyb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NT53JZM4voCT8M0hzl2ajllzjfo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FxEFmY5Wjo3nVi6ISNEd7vEM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xlM-5upUOiuBeuFLTC5QMG7nMjM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rxfdq9BG2TicXfuoATJMr2YO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C4YH6CyNv2MXtm0r34LDSEja-_I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n9ZkXYnYUdEkMP0Wbe7TaK3F.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: nu bij instellingen --> gebruiker de "ruimteverwarming" en "tankverwarming" op aan gezet, en warempel, hij gaat het dhw verwarmen. Ik was in de veronderstelling dat met de modus verw. + tank deze al aan stonden, en dat deze instellingen voor het elektrisch element was? Daar gebruiken ze in het statusscherm dezelfde terminologie voor, maar daar staan beide nu op uit. :S

[ Voor 8% gewijzigd door Bucephalus op 11-07-2025 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Dat W,tapwatercapaciteit : Variabel zou in de Service Manual deze kunnen zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uZzmTeyGgkhQzhA8GS4XIjSxUoo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/q3HtcXOMu7b53sKHcaMzuBXQ.png?f=user_large

Zet die eens op Standaard en kijken wat hij doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Bucephalus schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 16:26:
@blb4 Ja, hij staat aan. Met dhw forceren gaat ie gewoon staan draaien. alleen dan idd wel met een overshoot naar 50 graden.
@FransvWoerkom DHW staat op standaard, niet op smart. Weektimer gecheckt, staat een ononderbroken streep onder. Wel een keer uit en weer actief gezet.

[...]

Edit: nu bij instellingen --> gebruiker de "ruimteverwarming" en "tankverwarming" op aan gezet, en warempel, hij gaat het dhw verwarmen. Ik was in de veronderstelling dat met de modus verw. + tank deze al aan stonden, en dat deze instellingen voor het elektrisch element was? Daar gebruiken ze in het statusscherm dezelfde terminologie voor, maar daar staan beide nu op uit. :S
Waar had je die modus verw. + tank dan aan gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bucephalus
FransvWoerkom schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 18:01:
[...]

Waar had je die modus verw. + tank dan aan gezet?
Gewoon op de controller, linker pijltje, omhoog tot kraan icoontje en zonnetje zichtbaar waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Bucephalus schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 18:22:
[...]

Gewoon op de controller, linker pijltje, omhoog tot kraan icoontje en zonnetje zichtbaar waren.
En dan nog even op Enter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bucephalus
Spreekt voor zich, zo'n digibeet ben ik niet... Haha

Wel benieuwd waarom nu met tankverwarming in gebruikersmenu op aan hij wel gaat verwarmen. Het icoontje dat er dan bovenin bij komt lijkt mij voor het elektrisch element, maar hij ging toch echt op de compressor verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Bucephalus schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 16:26:

Even een paar screenshots uit de servicecloud. misschien is het iets heel simpels wat ik over het hoofd zie.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Kan het zijn dat je controller ook aan en uit hebt gedaan. Ik denk eerder dat daarom hij triggerde om te gaan verwarmen. Of hij schoot nog net een graad lager.

Ik zie in je instelling zo niks raars. Enkel zou ik zelf ontdooien niet over tapwater doen als je geen vvw hebt. Dit is even een losse tip.

Dat je de e-heater hebt vrijgegeven zal niet je compressor gedrag aanpassen. Mocht je wat meer data hebben. Deel gerust. Kun je een foto van je klokprogramma sturen?
En hoeveel minuten heb je vrijgegeven voor DHW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bucephalus
@ErikVers of Ik de controller uit en weer aan heb gezet weet ik ff niet meer. Begane grond is vloerverwarming, boven radiatoren.
Voor dhw 90 minuten max tijd staan nu. Redt ie nu makkelijk.

Herkent iemand dat in gebruikersinstellingen in de service cloud ruimteverwarming en tankverwarming op "aan" moeten staan? (en die icoontjes dus bovenin het scherm een eindje naast het weektimer icoontje zichtbaar zijn) Of moet ie ook gewoon de tank gaan verwarmen als daar de instelling op "uit" staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Bucephalus schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 22:53:
@ErikVers of Ik de controller uit en weer aan heb gezet weet ik ff niet meer. Begane grond is vloerverwarming, boven radiatoren.

Herkent iemand dat in gebruikersinstellingen in de service cloud ruimteverwarming en tankverwarming op "aan" moeten staan? (en die icoontjes dus bovenin het scherm een eindje naast het weektimer icoontje zichtbaar zijn) Of moet ie ook gewoon de tank gaan verwarmen als daar de instelling op "uit" staat?
Ik kan bevestigen dat hij uiteraard zonder vrijgave backup ook zou moeten gaan verwarmen.

Wat betreft je afgifte vvw en radiatoren zou ik zeker je dhw defrost uitzetten ivm mindere efficientie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Bucephalus schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 22:53:

Voor tankverwarming hoeft de modus alleen tank te zijn. In deze tijd van het jaar zet mijn weektimer alleen om 12:00 uur de modus tankverwarming aan.

Er is bij de tank ook nog een instelling voor wachttijd als de ruimte verwarmd wordt. Dat is om te voorkomen dat hartje winter de tankverwarming voortdurend voorkruipt. Bij Installer Operation > Tank > Floor Operation Time. In NL ongelukkig Werkingstijd Verwarmen genoemd. Die heb ik juist laag staan, 30min. De default is 8 uur.
Pagina: 1 ... 88 89 Laatste