Klopt die heb ik, vreemde was dat ondanks ik de main switch had uitgezet hij toch vrolijk door bleef gaanTromp.et schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 16:04:
[...]
Je hebt ook een T-Cap 12Kw R290, toch? Dus wellicht ook de vorstbeveiliging....
Wees blij dat vorstbeveiliging werking niet op element maar iig op compressor ging. Tja de stand alone opstelling heeft een nogal heftige vorstbeveiliging. Zie eerdere berichten in deze en andere topic over hoge retourtemp icm stand alone M in vorstbeveiliging modus. Ik heb een all in one M draaien die blijft gewoon uit de gehele nacht bij de klsnt maar een stand alone kun je beter rustig door laten draaien.Thoit schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 16:12:
[...]
Klopt die heb ik, vreemde was dat ondanks ik de main switch had uitgezet hij toch vrolijk door bleef gaan
Heat Geek Certified | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |
Wat bedoel je precies met de "main switch" en eerder met "main power" ? Dat knopje rechts onder op de controller en het OFF commando in de weektimer? Dat is een standby schakelaar; bedrijf uit. Daar trekken de beveiliging, de week timer, heishamon of de smart cloud zich niks van aan. De hoofdschakelaar zit in je meterkast.Thoit schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 16:12:
[...]
Klopt die heb ik, vreemde was dat ondanks ik de main switch had uitgezet hij toch vrolijk door bleef gaan
Ik doe nu nachtverlaging maar twijfel om hem in de nacht maar gewoon uit te zetten. Vooral als er dagen zijn waar niemand thuis is de gehele dag. Ik ga het eens proberenErikVers schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 21:35:
[...]
Wees blij dat vorstbeveiliging werking niet op element maar iig op compressor ging. Tja de stand alone opstelling heeft een nogal heftige vorstbeveiliging. Zie eerdere berichten in deze en andere topic over hoge retourtemp icm stand alone M in vorstbeveiliging modus. Ik heb een all in one M draaien die blijft gewoon uit de gehele nacht bij de klsnt maar een stand alone kun je beter rustig door laten draaien.
Aan mijn WP zit een Heishamon aangesloten. Deze heeft de optie "main switch". Dat is hetzelfde als dat je op de afstandbediening het uitknopje drukt. Mijn verwachting was dat die dan zou stoppen, maar hij bleef toch een tijd door gaan.FransvWoerkom schreef op woensdag 19 november 2025 @ 00:35:
[...]
Wat bedoel je precies met de "main switch" en eerder met "main power" ? Dat knopje rechts onder op de controller en het OFF commando in de weektimer? Dat is een standby schakelaar; bedrijf uit. Daar trekken de beveiliging, de week timer, heishamon of de smart cloud zich niks van aan. De hoofdschakelaar zit in je meterkast.
Ook hier maar ffThoit schreef op woensdag 19 november 2025 @ 07:27:
[...]
Ik doe nu nachtverlaging maar twijfel om hem in de nacht maar gewoon uit te zetten. Vooral als er dagen zijn waar niemand thuis is de gehele dag. Ik ga het eens proberen
[...]
Aan mijn WP zit een Heishamon aangesloten. Deze heeft de optie "main switch". Dat is hetzelfde als dat je op de afstandbediening het uitknopje drukt. Mijn verwachting was dat die dan zou stoppen, maar hij bleef toch een tijd door gaan.
Het "uitzetten" via de controller en dus ook HeishaMon is meer een Standby functie.
Wat dan nog wel blijft werken is de vorstbeveiliging.
Als ie echt uit-uit moet -> werkschakelaar / stroomloos maken.
Sarcasm is my superpower! What's yours?
Gister vorstbeveiliging gedeactiveerd en "thermo" was verdwenen in statusscherm.
Tot mijn verbazing zie ik deze morgen in statusscherm "thermo" weer aan??
Ik denk dat ie gister een koudje gevat heeft want weekschema (nachtverlaging) heeft ie ook niet opgevolgd. Blijft hangen op de dagverhoging.
Ik denk dat ie gister een koudje gevat heeft want weekschema (nachtverlaging) heeft ie ook niet opgevolgd. Blijft hangen op de dagverhoging.
23 kWp PV - 30kWh ESS - Huawei Smartcharger - Nibe S2125-12 (mijn 11e WP @home) - 36 HP icm 300 ltr ZB- Zehnder WTW Q450 ERV - Ochsner mini IWP - 7x MHI L/L Wp - Skoda Enyaq 85 kWh - 2x Cannondale 500Wh - gasloos sinds 2017
Ter info en wellicht ten overvloede met betrekking op de vorstbeveiliging discussie. De modellen zonder backup heater hebben waarschijnlijk zo'n heftige vorstbeveiliging om genoeg energie in het systeem te houden voor een defrost.
Als je de beveiliging uitzet kun je dus in de situatie terecht komen dat je condensor bevroren is en je water te koud is om deze te ontdooien. (en daarbij het 'standaard' risico dat het water in je systeem kan bevriezen).
Als je de beveiliging uitzet kun je dus in de situatie terecht komen dat je condensor bevroren is en je water te koud is om deze te ontdooien. (en daarbij het 'standaard' risico dat het water in je systeem kan bevriezen).
"Thermo" in het statusscherm is dat de thermostaat vraagt om verwarming. Met vorstbeveiliging heeft dat niks te maken. Ik zou de vorstbeveiliging trouwens nooit uit zetten.zwollie schreef op woensdag 19 november 2025 @ 09:23:
Gister vorstbeveiliging gedeactiveerd en "thermo" was verdwenen in statusscherm.
oke duidelijk, thanks. Dacht iets van thermolint aansturing ofzo.FransvWoerkom schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:32:
[...]
"Thermo" in het statusscherm is dat de thermostaat vraagt om verwarming. Met vorstbeveiliging heeft dat niks te maken. Ik zou de vorstbeveiliging trouwens nooit uit zetten.
We gaan het zien. Ben niet zo heel bang voor bevriezen in dit geval.
23 kWp PV - 30kWh ESS - Huawei Smartcharger - Nibe S2125-12 (mijn 11e WP @home) - 36 HP icm 300 ltr ZB- Zehnder WTW Q450 ERV - Ochsner mini IWP - 7x MHI L/L Wp - Skoda Enyaq 85 kWh - 2x Cannondale 500Wh - gasloos sinds 2017
Het zou me trouwens niet verbazen als Thermo verdwijnt als je geen thermostaat hebt geselecteerd, maar alleen op watertemperatuur stuurt.
Als je (in het Custom Menu) de backup heater uit zet, vergeet hij allerlei instellingen. En als je allerlei instellingen wijzigt, weet je niet meer welk gedrag welke oorzaak heeft.
Als je (in het Custom Menu) de backup heater uit zet, vergeet hij allerlei instellingen. En als je allerlei instellingen wijzigt, weet je niet meer welk gedrag welke oorzaak heeft.
nee, verdwijnt dus blijkbaar niet. Stuur hier alleen op watertemp. Backup heater is niet aanwezig en staat uit, gezien bivalent-opstelling. Heb wel zo'n controlbox maar dat had bij nader inzien ook niet nodig geweest.
Ik ga voor de volgende toch maar weer voor bi-blok (k-serie met R32) gezien de openveldopstelling, gezien deze ervaring met hun vorstbeveiliging. Dan zit ik ook niet met die dure vorstkleppen/ koppelingen en die kostbare flexalen. Valt me nu op dat panasonic altijd de buffertank parallel icm seperate systeempomp aansluit in hun schematiek. Dit terwijl dit niet mijn voorkeur heeft. Is hun circ pomp niet sterk genoeg ofzo dat ie die 25kpa er niet bij kan hebben?
Ik ga voor de volgende toch maar weer voor bi-blok (k-serie met R32) gezien de openveldopstelling, gezien deze ervaring met hun vorstbeveiliging. Dan zit ik ook niet met die dure vorstkleppen/ koppelingen en die kostbare flexalen. Valt me nu op dat panasonic altijd de buffertank parallel icm seperate systeempomp aansluit in hun schematiek. Dit terwijl dit niet mijn voorkeur heeft. Is hun circ pomp niet sterk genoeg ofzo dat ie die 25kpa er niet bij kan hebben?
Ongeveer een jaar geleden heb ik m'n Panasonic L serie (7kW) in gebruik genomen en heeft icm een Tado Warmtepomp optimizer altijd prima gewerkt. Ook nu blijft het huis netjes warm, echter heb ik het idee dat ik de werking kan optimaliseren.
Ik zie dat Tado de warmtepomp altijd op -2 tot -4 zet, in de service cloud zie ik dat de warmtepomp zo'n 3 uur draait, om dan weer een paar uur uit te gaan. In de tijd dat hij draait is de inlet temperatuur rond de 25 en de outlet rond de 27, een delta-T van 2 graden dus maar. De compressorfrequentie staat vrijwel altijd op 20hz.
Ik heb overal vloerverwarming liggen en het wordt dus prima warm.
Mijn stooklijn is nu als volgt ingesteld:
/f/image/L8tKe19ns6KvWYo3brRcAoGE.png?f=fotoalbum_large)
Is er iets wat ik kan / moet aanpassen om het gedrag beter te krijgen, of is het eigenlijk helemaal prima zo en kan het eigenlijk niet echt beter dan dit?
Ik zie dat Tado de warmtepomp altijd op -2 tot -4 zet, in de service cloud zie ik dat de warmtepomp zo'n 3 uur draait, om dan weer een paar uur uit te gaan. In de tijd dat hij draait is de inlet temperatuur rond de 25 en de outlet rond de 27, een delta-T van 2 graden dus maar. De compressorfrequentie staat vrijwel altijd op 20hz.
Ik heb overal vloerverwarming liggen en het wordt dus prima warm.
Mijn stooklijn is nu als volgt ingesteld:
/f/image/L8tKe19ns6KvWYo3brRcAoGE.png?f=fotoalbum_large)
Is er iets wat ik kan / moet aanpassen om het gedrag beter te krijgen, of is het eigenlijk helemaal prima zo en kan het eigenlijk niet echt beter dan dit?
Als hij bij deze buitentemperaturen paar uur uit paar uur aan staat, dan heb je gewoon een goed geisoleerd huis met goede afgite. Lager dan 20 hz gaatie niet. Wil je langere runs, wat geen doel op zich moet zijn, want een warmtepomp die niet draait gebruikt geen stroom (op standby verbruik na dan), dan zou je nachtverlaging kunnen toepassen. Koeld het snachts wat meer af, kan hij overdag langer draaien. Met zonnepanelen scheelt dat ook weer in de import.
Vraagje (mocht dit te groot zijn en eigen topic verdienen zeg t gerust):
Mijn 9kW J-series monoblock vertoond sinds een week vreemd gedrag: na een tijdje uit te zijn geweest gaat deze weer aan en gaat de compressor op 40Hz draaien met een deltaT van ~5C tussen inlet en outlet en flow van rond de 20L/min. helemaal mooi maar: het elektrisch verbruik is 4kW! Ik heb dit weekend de fase overbelast en er moest iemand van de netbeheerder bijkomen. Daarom meteen een Homewizard P1-meter gekocht en ik zat net te kijken en wat zie ik: de WP trekt ineens doodleuk 4kW elektrisch om volgens het display dan 7,5kW warmte te maken dus een COP van 1,6 bij buitentemp 4C.
hoe kan ik dit nou troubleshooten?
ik heb allemaal gegevens uit de servicecloud beschikbaar. Gebruik de WP voor zowel ruimteverwarming als tapwater. 1x per dag uurtje tapwater naar 50C doen gaat elke dag helemaal prima (vandaag dus ook). Voor ruimteverwarming staat ie op thermostaat met de controller in de woonkamer als thermostaat en gewoon steady op 20C kamertemp. Compensation curve loopt van 28C tot 38C.
/f/image/8SmPm8vGleOp28uIznTlGtLu.png?f=fotoalbum_large)
op het plaatje zie je nu de compressor-frequency en het elektrisch gebruikt vermogen. Vanmiddag deed ie 33Hz en gebruikte toen 0,8 kW (de rode lijn is dus bij ~0,8 op de linker-as). maar vanavond is het ineens 40Hz (prima) tegen 4,0 kW (niet prima).
edit: ik zie dat het nu al een uurtje zo gaat en snap niet waar de WP mee bezig is. De outlet-temp heeft ook behoorlijke overshoot want inmiddels zitten we al op 36C outlet en dat is met 4c buiten niet nodig en ook niet conform stooklijn
ik heb ook buiten gekeken, het ding is niet dichtgevroren. De heater lijkt ook niet aan te staan maar toch gaat er om onverklaarbare reden ineens 4kW in ipv de ~1 tot 1,5 die ik zou verwachten.
edit2: Het is de "room heater" die roet in het eten gooit, ik heb een andere grafiek gedraaid en zie dat het vanaf moment dat het 'fout' gaat de status van Room Heater veranderen van 1 naar 2. Iemand een verklaring waarom die er ineens bij moet? en waarom de outlet-temp zo ver over de grens schiet?
Mijn 9kW J-series monoblock vertoond sinds een week vreemd gedrag: na een tijdje uit te zijn geweest gaat deze weer aan en gaat de compressor op 40Hz draaien met een deltaT van ~5C tussen inlet en outlet en flow van rond de 20L/min. helemaal mooi maar: het elektrisch verbruik is 4kW! Ik heb dit weekend de fase overbelast en er moest iemand van de netbeheerder bijkomen. Daarom meteen een Homewizard P1-meter gekocht en ik zat net te kijken en wat zie ik: de WP trekt ineens doodleuk 4kW elektrisch om volgens het display dan 7,5kW warmte te maken dus een COP van 1,6 bij buitentemp 4C.
ik heb allemaal gegevens uit de servicecloud beschikbaar. Gebruik de WP voor zowel ruimteverwarming als tapwater. 1x per dag uurtje tapwater naar 50C doen gaat elke dag helemaal prima (vandaag dus ook). Voor ruimteverwarming staat ie op thermostaat met de controller in de woonkamer als thermostaat en gewoon steady op 20C kamertemp. Compensation curve loopt van 28C tot 38C.
/f/image/8SmPm8vGleOp28uIznTlGtLu.png?f=fotoalbum_large)
op het plaatje zie je nu de compressor-frequency en het elektrisch gebruikt vermogen. Vanmiddag deed ie 33Hz en gebruikte toen 0,8 kW (de rode lijn is dus bij ~0,8 op de linker-as). maar vanavond is het ineens 40Hz (prima) tegen 4,0 kW (niet prima).
edit: ik zie dat het nu al een uurtje zo gaat en snap niet waar de WP mee bezig is. De outlet-temp heeft ook behoorlijke overshoot want inmiddels zitten we al op 36C outlet en dat is met 4c buiten niet nodig en ook niet conform stooklijn
edit2: Het is de "room heater" die roet in het eten gooit, ik heb een andere grafiek gedraaid en zie dat het vanaf moment dat het 'fout' gaat de status van Room Heater veranderen van 1 naar 2. Iemand een verklaring waarom die er ineens bij moet? en waarom de outlet-temp zo ver over de grens schiet?
[ Voor 23% gewijzigd door Fr33z op 19-11-2025 22:38 ]
Wat zijn in de cloud de instellingen voor het ondersteunen van het verwarmen met de backup heater? Want wellicht wordt die te snel erbij gehaald.Fr33z schreef op woensdag 19 november 2025 @ 22:29:
Vraagje (mocht dit te groot zijn en eigen topic verdienen zeg t gerust):
[Afbeelding]
edit: ik zie dat het nu al een uurtje zo gaat en snap niet waar de WP mee bezig is. De outlet-temp heeft ook behoorlijke overshoot want inmiddels zitten we al op 36C outlet en dat is met 4c buiten niet nodig en ook niet conform stooklijnik heb ook buiten gekeken, het ding is niet dichtgevroren. De heater lijkt ook niet aan te staan maar toch gaat er om onverklaarbare reden ineens 4kW in ipv de ~1 tot 1,5 die ik zou verwachten.
[Afbeelding]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Zucht, ik ben bang dat het zo simpel isBarryH schreef op woensdag 19 november 2025 @ 22:41:
[...]
Wat zijn in de cloud de instellingen voor het ondersteunen van het verwarmen met de backup heater? Want wellicht wordt die te snel erbij gehaald.
/f/image/72wvjb1gkTWLlAbx2yt28UtN.png?f=fotoalbum_large)
Ik had blijbkaar de instellingen niet handig staan. Maar eerlijk gezegd snap ik dit deel van het menu ook niet goed en vond ik het blijbkaar lastig om te bedenken wat goede instellingen zijn. Maar ik zie wel dat het verkeerd staat zo want hij wil dus al heel snel die heater erbij roepen.
Tips over wat een betere set instellingen is? of over wat de kabouters van panasonic eigenlijk doen met die backup heater? want mijn WP ging dus net ruim een half uur ver over de gevraagde aanvoertemp maar de backup-heater bleef lekker staan stampen. toch bijzonder.
edit: ik ben in hoofdstuk 14.6.1 van de manual aan het lezen en daar staan wel dingen over de backuk-heater maar ben toch benieuwd: hoe hebben anderen dit ding ingesteld?
(screenshot uit de manual):
[ Voor 18% gewijzigd door Fr33z op 19-11-2025 22:59 ]
Fr33z schreef op woensdag 19 november 2025 @ 22:48:
[...]
Zucht, ik ben bang dat het zo simpel is![]()
[Afbeelding]
Ik had blijbkaar de instellingen niet handig staan. Maar eerlijk gezegd snap ik dit deel van het menu ook niet goed en vond ik het blijbkaar lastig om te bedenken wat goede instellingen zijn. Maar ik zie wel dat het verkeerd staat zo want hij wil dus al heel snel die heater erbij roepen.
Tips over wat een betere set instellingen is? of over wat de kabouters van panasonic eigenlijk doen met die backup heater? want mijn WP ging dus net ruim een half uur ver over de gevraagde aanvoertemp maar de backup-heater bleef lekker staan stampen. toch bijzonder.
edit: ik ben in hoofdstuk 14.6.1 van de manual aan het lezen en daar staan wel dingen over de backuk-heater maar ben toch benieuwd: hoe hebben anderen dit ding ingesteld?
(screenshot uit de manual):
[Afbeelding]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ik heb "outdoor temperature for heater on" op -20 gezet.
Met een goed gedimensioneerde warmtepomp zou je dat ding in principe niet nodig moeten hebben.
Mocht het ooit nog eens bijvoorbeeld -10 worden en hij redt het toch niet dan kun je hem met die kennis opnieuw instellen.
Met een goed gedimensioneerde warmtepomp zou je dat ding in principe niet nodig moeten hebben.
Mocht het ooit nog eens bijvoorbeeld -10 worden en hij redt het toch niet dan kun je hem met die kennis opnieuw instellen.
ja precies, uit dat ding. Overbodige luxe, alleen voor echte nood toestanden en evt hulp bij ontdooicyclus
Same here. Tussen 23.00 en 06.00 9x defrost gehad.Thoit schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 16:01:
[Afbeelding]
Hier (midden-Limburg) was het vannacht al defrost mania. Vreemde was dat ik vanochtend de main power via Heishamon uit had gezet, maar de pomp toch vrolijk door bleef gaan
Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023
wat zou nu de reele cop zijn, incl de verloren energie van de defrost en vorstbeveiliging?
[ Voor 8% gewijzigd door zwollie op 21-11-2025 08:27 ]
@zwollie Een reële COP voor jouw situatie is de geproduceerde thermische energie gedeeld door de door de WP verbruikte energie. Elke situatie is anders, erg is geen universele COP.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Doet bij jullie de Service Cloud het? Ik krijg een 504 Gateway Time-out ?
Update: hij doet het weer
Update: hij doet het weer
[ Voor 17% gewijzigd door MisterMailman op 21-11-2025 10:26 ]
Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos
Hier hetzelfdeMisterMailman schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:28:
Doet bij jullie de Service Cloud het? Ik krijg een 504 Gateway Time-out ?
Panasonic 7kW J-Series, Solar 5040Wp
Alleen de defrost verliest energie omdat er energie uit het water (uit de woning) gehaald wordt om de verdamper te ontdooien. Dat is energie die je echt kwijt bent. In een Kamstrup wordt deze energie in een apart register bijgehouden, en voor de 9J kwam ik volgensmij op zo'n 0.6 kWh per defrost.zwollie schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 08:18:
wat zou nu de reele cop zijn, incl de verloren energie van de defrost en vorstbeveiliging?
Rekenvoorbeeld hier: afgelopen 24 uur 35 kWh elektrisch, 124 kWh thermisch (Kamstrup), 15 defrosts, 0 kWh heater. COP = (124 - (15 * 0.6)) / (35 + 0) = 3.3. Gemeten met externe meters, inclusief SWW run, Ta zo rond de 36 (meest radiatoren), Tb ~1.
Maar zoals @RichieB al opmerkte, het hangt helemaal van je situatie af (lokaal weer, isolatie, zoninstraling, VVW/radiatoren, grote/kleine WP tov woning, gewenste comfort, SWW, etc). En je gekozen tijdsperiode, vanmorgen tussen 4 en 8 zal het zeker lager geweest zijn dan gisteren overdag.
[ Voor 5% gewijzigd door Thorsd op 21-11-2025 10:16 ]
Iemand een idee hoe of waar in de interface van Aquarea Service Cloud in het Engels kan zetten? Staat nu in het Nederlands, maar ik merk ivm de terminologie en hoe dingen vertaald zijn, dat Engels wellicht beter / handiger is. Maar ik kan niet vinden waar ik dat in kan stellen?
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023
Volgens mij moet je dan je browser in het Engels zettenPazo schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 16:42:
Iemand een idee hoe of waar in de interface van Aquarea Service Cloud in het Engels kan zetten? Staat nu in het Nederlands, maar ik merk ivm de terminologie en hoe dingen vertaald zijn, dat Engels wellicht beter / handiger is. Maar ik kan niet vinden waar ik dat in kan stellen?
Panasonic 7kW J-Series, Solar 5040Wp
Hmm, maar dat wil ik dan eigenlijk weer nietCubico schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 16:48:
[...]
Volgens mij moet je dan je browser in het Engels zetten
Suf dat het niet gewoon een instelling kan zijn.
EDIT: klopt inderdaad. Net even op de browser op Engels gezet, en alles staat in het Engels.
[ Voor 14% gewijzigd door Pazo op 21-11-2025 16:58 ]
@Pazo Ik gebruik Edge voor de service cloud en al het andere in Firefox.
Ja ik denk dat ik dat ook maar ga doen.BarryH schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 17:38:
@Pazo Ik gebruik Edge voor de service cloud en al het andere in Firefox.
Locale Switcher plugin o.i.d. gebruiken, dan kun je per tab een taal instellen.Pazo schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 16:42:
PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22
Ik heb nog een interessante vraag, hoop ik dan.
Waarom is het verwarmingsvermogen bij Pana zo laag bij de 7kW versie vs de 5kW? Ik las her en der dat deze toestellen nagenoeg hetzelfde zijn intern dus dat verklaart een en ander. Behalve dan dat je dus amper iets opschiet bij vrieskou.
Wie koopt dan een 7kW Pana die enkel de 7kW kan als je het niet nodig hebt. Snap ik hier iets niet?
Bron(pdf)
Waarom is het verwarmingsvermogen bij Pana zo laag bij de 7kW versie vs de 5kW? Ik las her en der dat deze toestellen nagenoeg hetzelfde zijn intern dus dat verklaart een en ander. Behalve dan dat je dus amper iets opschiet bij vrieskou.
Wie koopt dan een 7kW Pana die enkel de 7kW kan als je het niet nodig hebt. Snap ik hier iets niet?
Bron(pdf)
En de 9 kW levert ook slechts 6,25kW bij -7⁰C, nauwelijks meer dan de 7 doet.Trent schreef op zondag 23 november 2025 @ 20:29:
Bron(pdf)
Afmetingen, gewicht exact hetzelfde voor 5, 7 en 9 all in one K.
Je deeld een brochure van de K. De meest verkochte is de r290 versie de L zie deze brochureTrent schreef op zondag 23 november 2025 @ 20:29:
Bron(pdf)
De “7” doet 5.8 bij -7 dus 1.2kW van zijn modelnaam af. De “9” doet 7.0 bij -7 dus 2.0kW van zijn modelnaam af. De 5 is de uitzondering bij veel warmtepompen. Eens dat mooier zou zijn dat modelnaam gelijk is aan -7 capaciteit maar zo zit het helaas marketing technisch niet in elkaar. Daarvoor moet je bij de tcap’s zijn of concurrenten.
Op je vraag terug te komen waarom iemand de 7 of de 9 kiest? Nou omdat je een warmteverliesberekening maakt of met historisch gasverbruik een inschatting maakt en dan de dichtstbijzijnde type pakt. (Voorkeur afronden naar boven ivm tapwater en beetje speling)
Heb je bijvoorbeeld 6.2kW nodig dan zou ik geen 5L pakken.
Heat Geek Certified | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |
Let op gaat met een K om r32 welke nog 1 jaar verkocht mogen worden. De L serie heeft hoger vermogen per type bij -7 en uiteraard met meer toekomstbestendige r290ASW1 schreef op zondag 23 november 2025 @ 20:46:
[...]
En de 9 kW levert ook slechts 6,25kW bij -7⁰C, nauwelijks meer dan de 7 doet.
Afmetingen, gewicht exact hetzelfde voor 5, 7 en 9 all in one K.
/f/image/6SAFS84YEEhGqnnpoUF8xr0n.png?f=fotoalbum_large)
Deze J series 9 kW monoblock verwarmd ca 70m2 vloer en 80m2 ruimtes met 5 radiatoren. Niet ideaal maar zo zal ik eerst deze winter door gaan. De vloer heeft tijdelijk een verdeler met pomp die op een vloertemperatuur van 25 graden staat te regelen. De radiatoren staan altijd 100% open en zijn goed ingeregeld.
De donkerrode piek om 18:15 is een sprong in toeren van de CP van 2800 naar 4200 rpm. Daardoor gaat de flow van 12,6 naar 21 lpm. Die piek komt ca 3x per etmaal voor en de circ pomp gaat daardoor wat fluiten / hoge piep / soort gieren. Doet zijn best denk ik om voldoende warmte af te kunnen voeren voor de pomp afslaat.
Paars is het "looswater" (de hete kant van de ingebouwde wisselaar)
Lichtbruin is de frequentie die dan wat gaat zakken van 48 naar 34 Hz.
Groen is Ta die daar ook tegelijkertijd zakt gelijk met de frequentie en looswater. (wat een term!)
Rood is Tr die van 41 naar 31 is gezakt en dan weer langzaam oploopt. De duur is dus maar kort, maar wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn?
De WP wordt geregeld met de standaard ruimtesensor in het paneeltje, die op 20 staat. Die is stabiel rond deze piek.
De ontdooifunctie ...??? Uhmmm, ja, ik zie net, tijdens dit schrijven opeens dat die precies op dat moment in komt!! Dus om te ontdooien gaat de warmte die hij net gemaakt heeft even terug naar buiten tot het ijs weg is!
Maar waarom zakt die compressor dan weg? Dat zou toch juist hard moeten draaien om te helpen ontdooien? Ben heel benieuwd of iemand mij dit kan toelichten.
Ja maar het blijft een vreemde manier om vermogens aan te geven.ErikVers schreef op zondag 23 november 2025 @ 22:07:
[...]
Let op gaat met een K om r32 welke nog 1 jaar verkocht mogen worden. De L serie heeft hoger vermogen per type bij -7 en uiteraard met meer toekomstbestendige r290
Zowel bij de R32 als R290 komt de 5, 7 en 9 exact overeen met 5, 7, en 9 kW vermogen.
De small print is dat dat alleen bij +7 het geval is, en bij -7 zitten de vermogens veel dichter bij elkaar, zo dicht zelfs dat je je kunt afvragen waarom je daar 3 modellen voor nodig hebt ipv 2
@ErikVers ik doel meer op dat de R32's twijfelachtige meerwaarde hebben in de 7 en 9 kW versie. Of je moet uiteraard net genoeg hebben met dat beetje meer dat deze kunnen t.o.v. de 5kW.
Ik zit worst case op 5.06 kW gecombineerd transmissie- en ventilatieverlies. Dus ik zou in theorie best voor de 7kW zijn gegaan?
In ieder geval was dit voor mij een verrassing en best interessant te weten
@ASW1 je was me voor met de bedenking 😄
Ik zit worst case op 5.06 kW gecombineerd transmissie- en ventilatieverlies. Dus ik zou in theorie best voor de 7kW zijn gegaan?
[ Voor 5% gewijzigd door Trent op 23-11-2025 22:34 ]
Ga eens naar de andere tab 'data log' en start recording. Dan zie je een hogere definitie in tijd en kun je per 30 seconden zien wat er gebeurt.jeroegro schreef op zondag 23 november 2025 @ 22:17:
[Afbeelding]
Deze J series 9 kW monoblock verwarmd ca 70m2 vloer en 80m2 ruimtes met 5 radiatoren. Niet ideaal maar zo zal ik eerst deze winter door gaan. De vloer heeft tijdelijk een verdeler met pomp die op een vloertemperatuur van 25 graden staat te regelen. De radiatoren staan altijd 100% open en zijn goed ingeregeld.
De donkerrode piek om 18:15 is een sprong in toeren van de CP van 2800 naar 4200 rpm. Daardoor gaat de flow van 12,6 naar 21 lpm. Die piek komt ca 3x per etmaal voor en de circ pomp gaat daardoor wat fluiten / hoge piep / soort gieren. Doet zijn best denk ik om voldoende warmte af te kunnen voeren voor de pomp afslaat.
Groen is Ta die daar ook tegelijkertijd zakt gelijk met de frequentie en looswater. (wat een term!)
Rood is Tr die van 41 naar 31 is gezakt en dan weer langzaam oploopt. De duur is dus maar kort, maar wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn?
De WP wordt geregeld met de standaard ruimtesensor in het paneeltje, die op 20 staat. Die is stabiel rond deze piek.
De ontdooifunctie ...??? Uhmmm, ja, ik zie net, tijdens dit schrijven opeens dat die precies op dat moment in komt!! Dus om te ontdooien gaat de warmte die hij net gemaakt heeft even terug naar buiten tot het ijs weg is!
Maar waarom zakt die compressor dan weg? Dat zou toch juist hard moeten draaien om te helpen ontdooien? Ben heel benieuwd of iemand mij dit kan toelichten.
Tijdens een defrost stopt de compressor helemaal, gaat dan in reverse tijdens de defrost en draait nogmaals om om de warmtelevering weer te beginnen.
Precies, wordt ook wel defrost genoemd. Wat er gebeurt is dat de compressor stopt, een klep in gascricuit gaat om en de compressor start weer. Nu wordt warmte de andere kant op getransplanteerd.jeroegro schreef op zondag 23 november 2025 @ 22:17:
[Afbeelding]
Je grafiek heeft een interval van 5 min, gedetailleerder ziet het er zo uit:
:strip_exif()/f/image/Ab1pKcRNHDkxU53yLCB3EPMD.jpg?f=fotoalbum_large)
Tijdens het defrosten hoeft de compressor niet op max te draaien om een flink vermogen andersom op te wekken. Nu hoeft er alleen warmte van een warme naar een koude plek gebracht te worden, wat erg makkelijk gaat.
De t caps hebben wel nog een extra defrost mode waarbij de compressor zelf de benodigde warmte kan genereren.
Het is zelden lang achter elkaar -7°. Met 7kW kun je bij iets hogere buitentemperaturen sneller opwarmen dus kun je je permitteren de warmtepomp vaker uit te zetten. Bijvoorbeeld als de stroom duur is. Je kunt er ook sneller je tank mee opwarmen.Trent schreef op zondag 23 november 2025 @ 20:29:
Bron(pdf)
Niet de compressor maar de hele warmtepomp gaat in z'n achteruit. De vierwegklep verwisselt de verdamper en condensor. Daarvoor gaat de compressor even uitASW1 schreef op zondag 23 november 2025 @ 22:35:
[...]
Tijdens een defrost stopt de compressor helemaal, gaat dan in reverse tijdens de defrost en draait nogmaals om om de warmtelevering weer te beginnen.
De defrosts zijn soms wel elk half uur als het buiten tegen zit (hoge luchtvochtigheid). Ook niet zo denderend voor de COP in dat scenario. Ik haalde nog amper 3.
Nu is het buiten tussen 0 en 5 graden geweest. Ene dag veel defrosts wat dagen later amper nog. De RV in huis daalde naar 39% en dat met 2 luchtbevochtigers actief.
Nu is het buiten tussen 0 en 5 graden geweest. Ene dag veel defrosts wat dagen later amper nog. De RV in huis daalde naar 39% en dat met 2 luchtbevochtigers actief.
Omdat de 5 bijvoorbeeld een stuk verder kan terug moduleren dan de 7. Bij warmer weer ideaal en denk aan 1.5kW ipv 2.5kWASW1 schreef op zondag 23 november 2025 @ 22:19:
[...]
Ja maar het blijft een vreemde manier om vermogens aan te geven.
Zowel bij de R32 als R290 komt de 5, 7 en 9 exact overeen met 5, 7, en 9 kW vermogen.
De small print is dat dat alleen bij +7 het geval is, en bij -7 zitten de vermogens veel dichter bij elkaar, zo dicht zelfs dat je je kunt afvragen waarom je daar 3 modellen voor nodig hebt ipv 2
De 9 heeft grotere wisselaar en 9kW is ideaal voor snel tapwater maken en heeft natuurlijk 7kW ipv 5.8kW bij -7. Dat kun je maar zo goed uitkomen.
Mocht je nog vragen hebben laat het weten 👍😉
Er zijn best goede redenen om te differentiëren.Trent schreef op zondag 23 november 2025 @ 22:31:
@ErikVers ik doel meer op dat de R32's twijfelachtige meerwaarde hebben in de 7 en 9 kW versie. Of je moet uiteraard net genoeg hebben met dat beetje meer dat deze kunnen t.o.v. de 5kW.
Zie mijn zojuist gegeven reactie Afhankelijk van je voorkeuren (ver terug moduleren of maximaal douchen of een ander argument) heb je iig een keuze. Ik kijk zelf enkel nog naar r290 varianten.
Als je ook tapwater wil maken EN goede afgifte hebt zou ik de 7L nemen. Heb je minder goede afgifte dan kan het verder terug moduleren van de 5L een overweging zijn. Maar je noemt worst case scenario. Ik weet dan niet met welke parameters je berekend. Een warmteverlies doe ik op -7 en met gereduceerd ventileren en komt dan 1 getal uit. Dat is mijn vertrekpunt anders blijf je twijfelen.Trent schreef op zondag 23 november 2025 @ 22:31:
Voor tapwater heb je gemiddeld 8kWh per dag nodig thermisch dus ga uit van een opgenomen energie van 3kWh die je ergens over de koudste dag ook nog moet kunnen maken . Niet veel maar wel dus een 1-2uur dat dan niet zal verwarmen. Wel ben ik groot voorstander van boiler icm wp ipv warmtepompboiler. Ivm KISS en geen geluid binnen.
Misschien een noob vraag, maar wat mij opvalt aan de afgelopen 2 nachten en de defrost-runs:
Zaterdag op zondagnacht was de temperatuur -1.
Er heeft geen defrost plaats gevonden, en de WP heeft 1 mooie lange run gemaakt:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/eNLoO4IeZzMtoUhDtuW793WO.jpg?f=user_large)
Afgelopen nacht was de temperatuur +4.
Ik zie 7x defrost.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Rr3wuLwFwCcCpCrNvq5maUhx.jpg?f=user_large)
Verder uiteraard niets verandert in de instellingen.
Waarom bij +4 wel defrost en bij -1 niet?
Ik zou het eerder andersom verwachten. Zijn er meer zaken / punten waarop een defrost triggert dan alleen de buitentemperatuur?
Er heeft geen defrost plaats gevonden, en de WP heeft 1 mooie lange run gemaakt:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/eNLoO4IeZzMtoUhDtuW793WO.jpg?f=user_large)
Ik zie 7x defrost.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Rr3wuLwFwCcCpCrNvq5maUhx.jpg?f=user_large)
Waarom bij +4 wel defrost en bij -1 niet?
Luchtvochtigheid. Zonder vocht in de lucht geen defrosts.Pazo schreef op maandag 24 november 2025 @ 12:04:
Misschien een noob vraag, maar wat mij opvalt aan de afgelopen 2 nachten en de defrost-runs:
[Afbeelding]
Ik zie 7x defrost.
[Afbeelding]
Waarom bij +4 wel defrost en bij -1 niet?Ik zou het eerder andersom verwachten. Zijn er meer zaken / punten waarop een defrost triggert dan alleen de buitentemperatuur?
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Aha. Dat klinkt logisch. Maar die waarde is niet uit te lezen volgens mij.blb4 schreef op maandag 24 november 2025 @ 12:11:
[...]
Luchtvochtigheid. Zonder vocht in de lucht geen defrosts.
De Panasonic kijkt naar de outside pipe temperature om te bepalen of een defrost nodig is.
De WP gebruikt hiervoor de Outside Pipe Temperature, zie ook de service manual. Je kan ‘t zelf in de gaten houden met een hygrometer.Pazo schreef op maandag 24 november 2025 @ 12:13:
[...]
Aha. Dat klinkt logisch. Maar die waarde is niet uit te lezen volgens mij.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Bedankt, zal eens kijken.
Ik heb van buienradar in homeassistant die waarde goed in beeld en heeft ind een reden 😉Pazo schreef op maandag 24 november 2025 @ 12:13:
[...]
Boven de 90% en onder de 5 graden wordt het feest. Tot zondag 15:00 was het top. Zeer droge lucht zelfs tijdens sneeuw. Opmerkelijk. Daarna mooi alles uitgezet en klokprogramma pakt het vanochtend weer op om 10:00
Ps
Zoals anderen ook al aangeven in de service manuel staat een tabel met exact bij welke waarde icm welke buitentemp hij gaat defrosten. Vaak zie je dat van -5/-6 hij snel doorschiet naar veel lagere waarde.
[ Voor 17% gewijzigd door ErikVers op 24-11-2025 13:43 ]
Met de gratis Domoticz en de goedkoopste Raspberry Pi en een KNMI weerstation in de buurt kun je de buitentemperatuur en luchtvochtigheid aflezen en loggen op laptop of foon. Ik gebruik een Rpi 3B+. Hier is de log van de afgelopen week. Op het dashboard kun je ook het dauwpunt aflezen. Toen het ineens koud en droog was, was het dauwpunt -5,5°C en hielden de defrosts op.Pazo schreef op maandag 24 november 2025 @ 12:13:
[...]
/f/image/kLaMKjlyh3bC2rYdS4Jgskmx.png?f=fotoalbum_large)
Dit was van weerstation Nieuw Beerta, 20km hier vandaan.
[ Voor 3% gewijzigd door FransvWoerkom op 24-11-2025 13:49 ]
Bedankt. Mogelijkheden te over wat dat betreft, ik heb Home Assistant, heb een eigen weerstation die ook o.a. de luchtvochtigheid en dauwpunt meet (ook gekoppeld in HA), en ik heb Heishamon voor de WP (nu nog alleen in leesmodus voor HA).
[ Voor 15% gewijzigd door Pazo op 24-11-2025 14:06 ]
Sinds dit voorjaar heb ik een Panasonic 9kW J-series warmtepomp, via Heishamon aan Homeassistant gekoppeld. Begin November toen het buiten niet te koud was maakte hij mooie lange runs op minimaal vermogen, 19/20 Hz compressor frequentie, 28 graden target temperatuur.
Nu was het de afgelopen dagen wat kouder en viel me op dat de compressor niet meer onder 35 Hz draait. Vandaag was het iets boven 5 graden en draaide de compressor weer rond 20 Hz, maar rond 17u zakte buitentemperatuur naar 4 graden en sprong de compressor ineens naar 35 Hz. Met zo'n plotselinge sprong wordt er veel te veel warmte toegevoerd, krijg ik overshoot, zakt de COP in en gaat de warmtepomp uiteindelijk juist uit wat allemaal ongewenst is. Is dit gedrag bekend en is er wat aan te doen?
Hieronder de plaatjes die het goed illustreren.
/f/image/N9dbea0YQubDVnkcm1wAlfFN.png?f=fotoalbum_large)
Nu was het de afgelopen dagen wat kouder en viel me op dat de compressor niet meer onder 35 Hz draait. Vandaag was het iets boven 5 graden en draaide de compressor weer rond 20 Hz, maar rond 17u zakte buitentemperatuur naar 4 graden en sprong de compressor ineens naar 35 Hz. Met zo'n plotselinge sprong wordt er veel te veel warmte toegevoerd, krijg ik overshoot, zakt de COP in en gaat de warmtepomp uiteindelijk juist uit wat allemaal ongewenst is. Is dit gedrag bekend en is er wat aan te doen?
/f/image/N9dbea0YQubDVnkcm1wAlfFN.png?f=fotoalbum_large)
Stooklijn misschien erg steil staan?Djuke schreef op maandag 24 november 2025 @ 19:49:
Sinds dit voorjaar heb ik een Panasonic 9kW J-series warmtepomp, via Heishamon aan Homeassistant gekoppeld. Begin November toen het buiten niet te koud was maakte hij mooie lange runs op minimaal vermogen, 19/20 Hz compressor frequentie, 28 graden target temperatuur.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Volgens mij is dit gewoon ingeprogrammeerd gedrag, mijn 7J gaat ook naar minimaal 30 hertz zodra de buitentemperatuur onder de 5 gaat.
Er is geen stooklijn, hij draait op constante temperatuur van 28 graden. Wel wordt die 28 graden binnen 2 graden van de werkelijke aanvoer gehouden om te voorkomen dat de warmtepomp afslaat. Dat is de reden dat het setpoint verhoogd, maar pas nadat de compressor naar 35 Hz gaat.
Daar lijkt het me ook op, maar is er wat aan te doen?ASW1 schreef op maandag 24 november 2025 @ 20:04:
Volgens mij is dit gewoon ingeprogrammeerd gedrag, mijn 7J gaat ook naar minimaal 30 hertz zodra de buitentemperatuur onder de 5 gaat.
niets aan te doen. Hier 3J 25Hz vanaf 4°C alles erboven 20Hz. Dit fenomeen is hier nog gemeld voor de R32 J series.Djuke schreef op maandag 24 november 2025 @ 20:06:
[...]
Daar lijkt het me ook op, maar is er wat aan te doen?
[ Voor 35% gewijzigd door TomVH2 op 24-11-2025 20:17 ]
Nu doe je me toch erg twijfelen. De R32's, J-serie in mijn geval, moduleren ongeacht het model even ver terug dacht ik. Had ik in feite beter de 7kW genomen? Benieuwd naar je mening want ik heb ook een apart tapwatervat. Ik zie dat de berekening op 4.76kW geëindigd is. En het is aan -7 berekend idd.ErikVers schreef op maandag 24 november 2025 @ 07:58:
[...]
Als je ook tapwater wil maken EN goede afgifte hebt zou ik de 7L nemen. Heb je minder goede afgifte dan kan het verder terug moduleren van de 5L een overweging zijn. Maar je noemt worst case scenario. Ik weet dan niet met welke parameters je berekend. Een warmteverlies doe ik op -7 en met gereduceerd ventileren en komt dan 1 getal uit. Dat is mijn vertrekpunt anders blijf je twijfelen.
Voor tapwater heb je gemiddeld 8kWh per dag nodig thermisch dus ga uit van een opgenomen energie van 3kWh die je ergens over de koudste dag ook nog moet kunnen maken . Niet veel maar wel dus een 1-2uur dat dan niet zal verwarmen. Wel ben ik groot voorstander van boiler icm wp ipv warmtepompboiler. Ivm KISS en geen geluid binnen.
Edit: mogelijks onbelangrijk. In de grootste slaapkamer ligt uiteindelijk geen verwarming
[ Voor 4% gewijzigd door Trent op 24-11-2025 20:40 ]
Ik zag vorige week een aantal runs van 5-6 uur waarbij mijn tcap 16kw maar 1kw continu gebruikte. Zelfs een aantal momenten waar ie naar 760watt zakte.
Wat betreft naar beneden moduleren ben ik best onder de indruk. De COP lijkt niet heel goed rond dat gebruik, misschien 4-5 terwijl veel anderen 6-7 halen.
Wat betreft naar beneden moduleren ben ik best onder de indruk. De COP lijkt niet heel goed rond dat gebruik, misschien 4-5 terwijl veel anderen 6-7 halen.
Geen idee, is volgens mij niet ingeprogrammeerd maar wel belastingafhankelijk.
Hier een 5J op R32 en die doet als het koud is ook 19/20 Hz.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Hmm mijn 5j doet nu 31hz voor ta van 28.75 graden en het is 6 graden buiten. Is jouw ta lager in het screenshot? Ik heb idd de indruk dat het vooral afhangt van ta en Buitentemp.martijn v o schreef op maandag 24 november 2025 @ 21:13:
[Afbeelding]
Edit:ik denk dat je Retourtemp maar 2 graden met de aanvoer verschilt. Hier 3 nu dus kan ik net wat meer vermogen kwijt (of ik heb meer verlies miss is dat hetzelfde)
[ Voor 12% gewijzigd door Trent op 24-11-2025 21:26 ]
Ta was 26,75 graad Tr is 23,25. Pomp 10 l/min. Opgenomen vermogen was 544 Watt (totaal)
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Mijn pana 5kw K serie vandaag op ta 28, vanmorgen gestart om 8.00 ofzo en hele dag tot nu toe op 20hz aan t draaien.
Al zie ik soms ook 19hz vanochtend ook wel tijde op 22 a 25 gezien.
Verbruik rond de 500wh tot nu toe er 7kwh in gestopt ( heb aparte meter er tussen ).
Woning temperatuur 21c
Toen het wat kouder ook gewoon nog de warmtepomp uit gehad in de nacht.
Smorgen iedereen werken en was t nog warm genoeg in huis dus ‘s morgens aan en als je thuis kwam was het warm genoeg weer.
Al zie ik soms ook 19hz vanochtend ook wel tijde op 22 a 25 gezien.
Verbruik rond de 500wh tot nu toe er 7kwh in gestopt ( heb aparte meter er tussen ).
Woning temperatuur 21c
Toen het wat kouder ook gewoon nog de warmtepomp uit gehad in de nacht.
Smorgen iedereen werken en was t nog warm genoeg in huis dus ‘s morgens aan en als je thuis kwam was het warm genoeg weer.
@SpikeHome vergelijkbaar. Ik heb 21,5 graden in de woonkamer en keuken. Een halve graad meer boven en door de tv stijgt dat naar 22 's avonds 😆. 's nachts gewoon aan anders koelt het toch een halve graad af. Dat wordt gemerkt omdat de vloer minder warm is.
bizar als je vergelijkt met dit. Als je zoekt op "35Hz" dan kom je nog een aantal posts tegen met de temperatuur "4°C" als kantelpunt. Ik ga er alvast mijn hoofd nier meer over brekenmartijn v o schreef op maandag 24 november 2025 @ 21:13:
[Afbeelding]
Edit: Oh ja. Ik bedenk me nu wel dat er misschien een verschil zit tussen R32 monoblok en R32 split. Hier split all in one
[ Voor 20% gewijzigd door TomVH2 op 25-11-2025 04:52 ]
De T-Cap gaat bij bepaalde omstandigheden echt los, er zijn Tweakers die de temperatuurmeting wat manipuleren mbv een weerstand (in serie of parallel, weet ‘t niet precies) om de WP in de waan te laten dat ‘t wat minder koud is. Zoiets is nog te doen als je dat echt wil….TomVH2 schreef op maandag 24 november 2025 @ 20:16:
[...]
niets aan te doen. Hier 3J 25Hz vanaf 4°C alles erboven 20Hz. Dit fenomeen is hier nog gemeld voor de R32 J series.
Mbt de frequentie bij een lage buitentemperatuur.
Heeft wellicht te maken met de dT. Bij zakkende buitentemperatuur zal warmteproductie afnemen en daardoor de Tr ook. Ondanks dat Ta dan nog boven of op Tdoel ligt, valt Tr op een gegeven moment buiten het Dt window en gaat de frequentie omhoog.
@Djuke wat is jou Ta/Td/Tr/dt in je grafiek tussen 1615 en 1700 ? Slecht te zien, maar Tr lijkt te zakken, maar komt hij buiten het dT window ?
Hier draaide gisteren mijn 9J op 20Hz bij 2 graden buiten (en oplopende rv). Ik heb dan wel een dT van 6.
En aanvullend, de 20Hz is niet de heilige verbruiksgraal. Bij iets hogere frequenties draai ik hogere cop, voornamelijk door het aandeel stroomgebruik van de pomp in het geheel.
Heeft wellicht te maken met de dT. Bij zakkende buitentemperatuur zal warmteproductie afnemen en daardoor de Tr ook. Ondanks dat Ta dan nog boven of op Tdoel ligt, valt Tr op een gegeven moment buiten het Dt window en gaat de frequentie omhoog.
@Djuke wat is jou Ta/Td/Tr/dt in je grafiek tussen 1615 en 1700 ? Slecht te zien, maar Tr lijkt te zakken, maar komt hij buiten het dT window ?
Hier draaide gisteren mijn 9J op 20Hz bij 2 graden buiten (en oplopende rv). Ik heb dan wel een dT van 6.
En aanvullend, de 20Hz is niet de heilige verbruiksgraal. Bij iets hogere frequenties draai ik hogere cop, voornamelijk door het aandeel stroomgebruik van de pomp in het geheel.
Gasloos | Pana 9J | 300l boiler | 8000wp | PHEV
Excuus, wat is je vraag? De L en J zijn compleet andere machines met andere settings en gedragingen.Trent schreef op maandag 24 november 2025 @ 20:18:
[...]
Nu doe je me toch erg twijfelen. De R32's, J-serie in mijn geval, moduleren ongeacht het model even ver terug dacht ik. Had ik in feite beter de 7kW genomen? Benieuwd naar je mening want ik heb ook een apart tapwatervat. Ik zie dat de berekening op 4.76kW geëindigd is. En het is aan -7 berekend idd.
Edit: mogelijks onbelangrijk. In de grootste slaapkamer ligt uiteindelijk geen verwarming
[Afbeelding]
Dit dus vorige week uitgevoerd: alle vvw groepen vol open (2 l/min) en 1 beetje dicht gezet om op alle groepen dezelfde retour temp te krijgen.ErikVers schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 22:43:
[...]
Ja bij waterzijdig inregelen is het van belang dat de flow/debiet past bij de afgifte. Nu kun je daar hele papers over schrijven maar hoe beter je afgifte op bepaalde groep hoe verder die afkoelt.
Maar andersom hoe slechter hoe minder die afkoelt en dus ook mimder vermogen aan het afgeven is. Die warme retour ga je knijpen om de balans in vermogen terug te brengen.
Waterzijdig inregelen is de onnodig flow (kortsluiting/bypass) knijpen. Hiermee zorg je dat alle retouren gelijk worden en je niet onnodige warm water onverrichter zaken de retour van je warmtepomp in laat komen.
Bovenstaande in jip en janneke geeft hopelijk beetje inzicht.
De liters per min per radiator of groep is leuk maar dan moet je exact weten waar je mee rekent. Als je het doet met temparaturen maak je het een stuk praktischer en accurater.
Maar wat ik was vergeten te vermelden. Boven staat een badkamerradiator altijd open en de slaapkamer radiators op 18 graden ingesteld met thermostaatkraan.
Op dit moment komt er nauwelijk nog warm water op de bovenverdieping.
Dus vrees dat ik toch de vvw weer wat moet gaan knijpen om nog een beetje warmte boven te krijgen.
Google Gemini gaf aan om de vvw op 1,2 l/min per groep te zetten, maar dat lijkt me iets teveel van het goede. Zal eens beginnen met 1,5 l/min en dan weer inregelen op dezelfde retour temp. Kijken of boven dan ook weer comfortable wordt.
@ErikVers Is dit aan te raden of is er een betere manier?
Ook @ErikVers. Het is heel erg afhankelijk van de serie:Trent schreef op maandag 24 november 2025 @ 20:18:
[...]
Nu doe je me toch erg twijfelen. De R32's, J-serie in mijn geval, moduleren ongeacht het model even ver terug dacht ik. Had ik in feite beter de 7kW genomen? Benieuwd naar je mening want ik heb ook een apart tapwatervat. Ik zie dat de berekening op 4.76kW geëindigd is. En het is aan -7 berekend idd.
[Afbeelding]
| Afkorting | Typenummer | A+7/W35°C (kW) | A-7/W35°C (kW) | Compressor | Koudemiddel | Slagvolume (cc) |
|---|---|---|---|---|---|---|
| 5H | WH‑MDC05H3E5 | 5,00 | 4,70 | 5RD132XBE21 | R410A | 13,2 |
| 7H | WH‑MDC07H3E5 | 7,00 | 5,50 | 5KD240XCC21 | R410A | 24,0 |
| 9H | WH‑MDC09H3E5 | 9,00 | 6,40 | 5KD240XCC21 | R410A | 24,0 |
| 5J | WH‑MDC05J3E5 | 5,00 | 5,00 | 9KD240XBD21 | R32 | 24,0 |
| 7J | WH‑MDC07J3E5 | 7,00 | 6,80 | 9KD240XBD21 | R32 | 24,0 |
| 9J | WH‑MDC09J3E5 | 9,00 | 7,50 | 9KD240XBD21 | R32 | 24,0 |
| 3K | WH‑UDZ03KE5 | 3,20 | 3,30 | 9RD138ZAB21 | R32 | 13,8 |
| 5K | WH‑UDZ05KE5 | 5,00 | 5,00 | 9RD220XBC21 | R32 | 22,0 |
| 7K | WH‑UDZ07KE5 | 7,00 | 5,75 | 9RD220XBC21 | R32 | 22,0 |
| 9K | WH‑UDZ09KE5 | 9,00 | 6,25 | 9RD220XBC21 | R32 | 22,0 |
| 5L | WH‑WDG05LE5 | 5,00 | 4,60 | 7JD420XAA62 | R290 | 42,0 |
| 7L | WH‑WDG07LE5 | 7,00 | 5,80 | 7JD420XAA62 | R290 | 42,0 |
| 9L | WH‑WDG09LE5 | 9,00 | 7,00 | 7JD420XAA62 | R290 | 42,0 |
Het minimale vermogen hangt vooral af van de compressor en vroeger was de 5H kampioen in het terugmoduleren, maar hij moest wel hard werken bij een hogere warmtevraag. In de J serie was het alleen een softwarematige beperking en kon je dus net zo goed een 7 of 9 kopen (gering prijsverschil) als je iets van dat extra vermogen kon gebruiken. Als het koud wordt gaat de minimale (en maximale) compressorfrequentie wel omhoog.
In de K serie is er een speciaal 3kW model met een kleinere compressor, net als vroeger de 5H. Maar je ziet ook dat deze serie sowieso meer moeite heeft als het kouder wordt. De L serie doet dat wel weer iets beter, maar daar zakken ook de 5 en 7 kW variant meer in dan nodig. Uiteindelijk heeft enkel de 9J meer dan 7kW bij -7C.
De T-cap varianten hebben sowieso een grotere compressor en soms ook hun eigenaardigheden zoals een minimale 35Hz die al boven nul ergens zorgt voor een hoog minimaal vermogen.
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Mooi lijstje.Rimco schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 15:14:
[...]
Ook @ErikVers. Het is heel erg afhankelijk van de serie:
Afkorting Typenummer A+7/W35°C (kW) A-7/W35°C (kW) Compressor Koudemiddel Slagvolume (cc) 5H WH‑MDC05H3E5 5,00 4,70 5RD132XBE21 R410A 13,2 7H WH‑MDC07H3E5 7,00 5,50 5KD240XCC21 R410A 24,0 9H WH‑MDC09H3E5 9,00 6,40 5KD240XCC21 R410A 24,0 5J WH‑MDC05J3E5 5,00 5,00 9KD240XBD21 R32 24,0 7J WH‑MDC07J3E5 7,00 6,80 9KD240XBD21 R32 24,0 9J WH‑MDC09J3E5 9,00 7,50 9KD240XBD21 R32 24,0 3K WH‑UDZ03KE5 3,20 3,30 9RD138ZAB21 R32 13,8 5K WH‑UDZ05KE5 5,00 5,00 9RD220XBC21 R32 22,0 7K WH‑UDZ07KE5 7,00 5,75 9RD220XBC21 R32 22,0 9K WH‑UDZ09KE5 9,00 6,25 9RD220XBC21 R32 22,0 5L WH‑WDG05LE5 5,00 4,60 7JD420XAA62 R290 42,0 7L WH‑WDG07LE5 7,00 5,80 7JD420XAA62 R290 42,0 9L WH‑WDG09LE5 9,00 7,00 7JD420XAA62 R290 42,0
Met name de K serie springt er uit in de zin dat de modellen absurd dicht op elkaar zitten.
De 7J en 9J zijn 4 kilo zwaarder dan de 5J, waar zit hem dat dan in?In de J serie was het alleen een softwarematige beperking en kon je dus net zo goed een 7 of 9 kopen (gering prijsverschil) als je iets van dat extra vermogen kon gebruiken. Als het koud wordt gaat de minimale (en maximale) compressorfrequentie wel omhoog.
Of ik beter een 7kW J had. Ik dacht, of las, dat je in feite best nipt onderdimensioneerd. Daar heb ik op geselecteerd in feiteErikVers schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 11:19:
[...]
Excuus, wat is je vraag? De L en J zijn compleet andere machines met andere settings en gedragingen.
Volgens de lijst van spare parts waren dat altijd maar een paar kleine dingen. Ik heb de AI het laten samenvatten (en wel zelf nagelopen of dat een beetje correct is):ASW1 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 15:24:
[...]
Mooi lijstje.
Met name de K serie springt er uit in de zin dat de modellen absurd dicht op elkaar zitten.
[...]
De 7J en 9J zijn 4 kilo zwaarder dan de 5J, waar zit hem dat dan in?
| Onderdeelcategorie | 5J | 7J | 9J |
|---|---|---|---|
| Model‑label / naamplaat | ACXF85–31560 | ACXF85–31570 | ACXF85–31580 |
| Reactor / EMI‑filter PCB | G0C193J00020 | G0C193J00021 | G0C193J00022 |
| Main PCB / controller | G0C191J00010 | G0C191J00011 | G0C191J00012 |
| Display / interface PCB | G0C192J00010 | G0C192J00011 | G0C192J00012 |
| Terminal cover gasket | CWB811017 | CWB811177 | CWB811177 |
| Thermistor / sensor lead | CWB301022 | CWB301023 | CWB301024 |
| Kleine bevestigingsplaat / bracket | CWG302211 | CWG302212 | CWG302213 |
En ja, je kunt dus op basis van deze lijst een unit in zekere zin ombouwen...
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
4 kilo is best veel, lijkt me niet heel waarschijnlijk dat dat in die paar dingetjes zit.Rimco schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 18:33:
[...]
Volgens de lijst van spare parts waren dat altijd maar een paar kleine dingen. Ik heb de AI het laten samenvatten (en wel zelf nagelopen of dat een beetje correct is):Hoogstwaarschijnlijk is het EMI filter groter en dus fysiek zwaarder uitgevoerd. Een mooie grote condensator extra hier en daar is wellicht genoeg, net als al die andere kleine wijzigingen.
Onderdeelcategorie 5J 7J 9J Model‑label / naamplaat ACXF85–31560 ACXF85–31570 ACXF85–31580 Reactor / EMI‑filter PCB G0C193J00020 G0C193J00021 G0C193J00022 Main PCB / controller G0C191J00010 G0C191J00011 G0C191J00012 Display / interface PCB G0C192J00010 G0C192J00011 G0C192J00012 Terminal cover gasket CWB811017 CWB811177 CWB811177 Thermistor / sensor lead CWB301022 CWB301023 CWB301024 Kleine bevestigingsplaat / bracket CWG302211 CWG302212 CWG302213
Staan alle onderdelen in die parts list?
Het frame bv zou ook zwaarder kunnen zijn om hogere compressorfrequenties aan te kunnen.
[ Voor 5% gewijzigd door ASW1 op 25-11-2025 18:42 ]
Klopt dat zou ik niet zo snel doen. Wel kun je soms een gecalculeerd risico nemen als het een voordeel zou opleveren. Dat is er bij de J vrijwel niet. Dus bij een J zou ik niet onderdimensioneren. Bij de L kan het zijn dat het voordeel van verder terug moduleren groter is dan het nadeel van iets onder dimensioneren. Dat is dan een afweging die je kan maken.Trent schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 17:03:
[...]
Of ik beter een 7kW J had. Ik dacht, of las, dat je in feite best nipt onderdimensioneerd. Daar heb ik op geselecteerd in feite
[ Voor 6% gewijzigd door ErikVers op 25-11-2025 22:07 ]
Ik weet het. Ben er dagelijks mee bezig. Mooi overzicht!Rimco schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 15:14:
[...]
Ook @ErikVers. Het is heel erg afhankelijk van de serie:@twain4me: Misschien iets voor de TS?
Afkorting Typenummer A+7/W35°C (kW) A-7/W35°C (kW) Compressor Koudemiddel Slagvolume (cc) 5H WH‑MDC05H3E5 5,00 4,70 5RD132XBE21 R410A 13,2 7H WH‑MDC07H3E5 7,00 5,50 5KD240XCC21 R410A 24,0 9H WH‑MDC09H3E5 9,00 6,40 5KD240XCC21 R410A 24,0 5J WH‑MDC05J3E5 5,00 5,00 9KD240XBD21 R32 24,0 7J WH‑MDC07J3E5 7,00 6,80 9KD240XBD21 R32 24,0 9J WH‑MDC09J3E5 9,00 7,50 9KD240XBD21 R32 24,0 3K WH‑UDZ03KE5 3,20 3,30 9RD138ZAB21 R32 13,8 5K WH‑UDZ05KE5 5,00 5,00 9RD220XBC21 R32 22,0 7K WH‑UDZ07KE5 7,00 5,75 9RD220XBC21 R32 22,0 9K WH‑UDZ09KE5 9,00 6,25 9RD220XBC21 R32 22,0 5L WH‑WDG05LE5 5,00 4,60 7JD420XAA62 R290 42,0 7L WH‑WDG07LE5 7,00 5,80 7JD420XAA62 R290 42,0 9L WH‑WDG09LE5 9,00 7,00 7JD420XAA62 R290 42,0
Het minimale vermogen hangt vooral af van de compressor en vroeger was de 5H kampioen in het terugmoduleren, maar hij moest wel hard werken bij een hogere warmtevraag. In de J serie was het alleen een softwarematige beperking en kon je dus net zo goed een 7 of 9 kopen (gering prijsverschil) als je iets van dat extra vermogen kon gebruiken. Als het koud wordt gaat de minimale (en maximale) compressorfrequentie wel omhoog.
In de K serie is er een speciaal 3kW model met een kleinere compressor, net als vroeger de 5H. Maar je ziet ook dat deze serie sowieso meer moeite heeft als het kouder wordt. De L serie doet dat wel weer iets beter, maar daar zakken ook de 5 en 7 kW variant meer in dan nodig. Uiteindelijk heeft enkel de 9J meer dan 7kW bij -7C.
De T-cap varianten hebben sowieso een grotere compressor en soms ook hun eigenaardigheden zoals een minimale 35Hz die al boven nul ergens zorgt voor een hoog minimaal vermogen.
Enige aanvulling de 5L kan een +\-1kW verder terugmoduleren dan de 7L
Excuus ik begrijp je niet na je edit 😄volledig. Ik zit met het idee goedkoop een K - R32 te scoren wanneer deze er uit gaat. De boel ooit opbreken voor een monoblok is hier een dure operatie. Ik denk dat je aangeeft dat ik best voor de 7kW versie ga?ErikVers schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 19:37:
[...]
Klopt dat zou ik niet doen. Wel kun je soms een gecalculeerd risico nemen als het een voordeel zou opleveren. Dat is er bij de J vrijwel niet. Bij de L kan het zijn dat het voordeel van verder terug moduleren groter is dan nadeel van bijvoorbeeld een 0.5kW onder dimensioneren. Dat is dan een afweging die je ksn maken.
Enige reservering is dat ik een 1/2" koelmiddeleiding heb en de k 5/8" vereist als per specificaties. Dus mogelijks is dat potentiële plan zelfs niet mogelijk
Sorry, hoe kan ik een verkeerde quote verwijderen??ErikVers schreef op zondag 23 november 2025 @ 22:04:
[...]
Je deeld een brochure van de K. De meest verkochte is de r290 versie de L zie deze brochure
De “7” doet 5.8 bij -7 dus 1.2kW van zijn modelnaam af. De “9” doet 7.0 bij -7 dus 2.0kW van zijn modelnaam af. De 5 is de uitzondering bij veel warmtepompen. Eens dat mooier zou zijn dat modelnaam gelijk is aan -7 capaciteit maar zo zit het helaas marketing technisch niet in elkaar. Daarvoor moet je bij de tcap’s zijn of concurrenten.
Op je vraag terug te komen waarom iemand de 7 of de 9 kiest? Nou omdat je een warmteverliesberekening maakt of met historisch gasverbruik een inschatting maakt en dan de dichtstbijzijnde type pakt. (Voorkeur afronden naar boven ivm tapwater en beetje speling)
Heb je bijvoorbeeld 6.2kW nodig dan zou ik geen 5L pakken.
Dank voor je reactie, heb nog even geen tijd om dit uit te zoeken maar ga er mee aan de slag.ASW1 schreef op zondag 23 november 2025 @ 22:35:
[...]
Ga eens naar de andere tab 'data log' en start recording. Dan zie je een hogere definitie in tijd en kun je per 30 seconden zien wat er gebeurt.
In mijn tekst schreef ik over toeren versus LPM. Het gieren ergert mij mateloos en wordt steeds luider en langer. De precieze oorzaak weet ik nog niet maar ik denk aan vuil dat in het systeem de flow beperkt. Hoe ga je dan stapsgewijs te werk en in welke volgorde. Zal eerst in ieder geval de filters reinigen en de stromingen onderzoeken maar ik vraag me ok af welke toeren bij welke flow ongeveer horen?
Iemand daar een soort richtlijn voor?
Kan gebeuren toch?jeroegro schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 22:43:
[...]
Sorry, hoe kan ik een verkeerde quote verwijderen??
Verwijderen gaat niet. Je kan hem wel editten met wat tekst toe te voegen.
Had deze denk ik gemist. Je flow veroorzaakt dit waarschijnlijk maar daar was je misschien al achter. Heb je al gecheckt of alle afsluiters endergelijke max open staan en nergens iets staat te knijpen of verkeerd om zit?jeroegro schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 22:49:
[...]
Dank voor je reactie, heb nog even geen tijd om dit uit te zoeken maar ga er mee aan de slag.
In mijn tekst schreef ik over toeren versus LPM. Het gieren ergert mij mateloos en wordt steeds luider en langer. De precieze oorzaak weet ik nog niet maar ik denk aan vuil dat in het systeem de flow beperkt. Hoe ga je dan stapsgewijs te werk en in welke volgorde. Zal eerst in ieder geval de filters reinigen en de stromingen onderzoeken maar ik vraag me ok af welke toeren bij welke flow ongeveer horen?
Mocht alles openen en eventueel spoelen niet de oplossing zijn dan zou een drukgevoelige bypass nog een optie kunnen zijn. Vaak heb je dan wel een buffer in retour nodig aangezien water dan deels tijdens defrost door je bypass anders zo weer terug je wp ingaat terwijl er 35l vereist is.
Heb je max flow al ingesteld? Die wordt tijdens normaal verwarmen gehanteerd. Even zoeken hier wat een goede waarde is.jeroegro schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 22:49:
[...]
Dank voor je reactie, heb nog even geen tijd om dit uit te zoeken maar ga er mee aan de slag.
Tijdens een defrost gaat de pomp wel op max draaien. Harder dan de ingestelde max flow. Hier kun je niets aan doen.
Voor het geluid in leidingen heeft @ErikVers al goede ideeën gegeven. Sommige afsluiters maken om de een andere reden veel meer lawaai dan andere.
Tja ikzelf heb geen behoeft aan verwarmen boven dus dat is woning en wensafhankelijk.loyske schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 13:12:
[...]
Dit dus vorige week uitgevoerd: alle vvw groepen vol open (2 l/min) en 1 beetje dicht gezet om op alle groepen dezelfde retour temp te krijgen.
Maar wat ik was vergeten te vermelden. Boven staat een badkamerradiator altijd open en de slaapkamer radiators op 18 graden ingesteld met thermostaatkraan.
Op dit moment komt er nauwelijk nog warm water op de bovenverdieping.
Dus vrees dat ik toch de vvw weer wat moet gaan knijpen om nog een beetje warmte boven te krijgen.
Google Gemini gaf aan om de vvw op 1,2 l/min per groep te zetten, maar dat lijkt me iets teveel van het goede. Zal eens beginnen met 1,5 l/min en dan weer inregelen op dezelfde retour temp. Kijken of boven dan ook weer comfortable wordt.
@ErikVers Is dit aan te raden of is er een betere manier?
Je kan inderdaad zelf dit balanceren maar dan zou ik wel stoppen met zoneren. Dus niet meer flow naar radiatoren boven sturen en die vervolgens sluiten boven de 18gr want dan beperk je onnodig je afgifte weer. Dus zoals jij hem schetst prima om beneden te knijpen (beperkt) maar dan niet boven open en dicht laten gaan.
Ps wat natuurlijk een feit blijft is dat je ltv met htv combineert terwijl je de stooklijn op ltv hebt afgestemd. Beste zou zijn boven meer afgifte te creëeren maar dit doet bijna niemand in de praktijk.
@ErikVers Dank voor je antwoord!
Klopt, op de slaapkamers is 18 voldoende en dat kan wel lukken met de huidige htv radiatoren. Zal die inderdaad open laten staan!
Badkamer zou ik liever wat hoger zien. Maar ben bang dat ik daar een andere radiator/fancoil nodig ga hebben. Maar of een fancoil veel gaat doen met die lage Ta!? Zie dat niet snel 21 graden worden.
Klopt, op de slaapkamers is 18 voldoende en dat kan wel lukken met de huidige htv radiatoren. Zal die inderdaad open laten staan!
Badkamer zou ik liever wat hoger zien. Maar ben bang dat ik daar een andere radiator/fancoil nodig ga hebben. Maar of een fancoil veel gaat doen met die lage Ta!? Zie dat niet snel 21 graden worden.
Dat is wel een rare keuze (en waarschijnlijk alleen in de SW), want de compressor zou het gewoon moeten kunnen. De J serie was zo slecht nog nietErikVers schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 19:39:
[...]
Ik weet het. Ben er dagelijks mee bezig. Mooi overzicht!
Enige aanvulling de 5L kan een +\-1kW verder terugmoduleren dan de 7L
Exploded view lijkt alles te laten zien tot aan het frame aan toe. Die kan je ook nog in detail bekijken als je wilt, maar ik geloof het welASW1 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 18:38:
[...]
4 kilo is best veel, lijkt me niet heel waarschijnlijk dat dat in die paar dingetjes zit.
Staan alle onderdelen in die parts list?
Het frame bv zou ook zwaarder kunnen zijn om hogere compressorfrequenties aan te kunnen.
Een ding is wel zeker: een 9J kan net zo ver terugmoduleren als een 5J, dat is het belangrijkste voor mij
Zie: blb4 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"loyske schreef op woensdag 26 november 2025 @ 11:45:
@ErikVers Dank voor je antwoord!
Goede toevoeging! Heb in de badkamer aan het plafond nog een IR-paneel hangen.
Ga proberen met de bestaande badkamerradiator om de grootste kou weg te krijgen.
Eventueel proberen te boosten met fans en heatmeister die ik nog heb liggen.
Voor de rest dan het IR-paneel voor de kleine tijd dat het nodig is.
Wat vind je raar?Rimco schreef op woensdag 26 november 2025 @ 12:31:
[...]
Dat is wel een rare keuze (en waarschijnlijk alleen in de SW), want de compressor zou het gewoon moeten kunnen. De J serie was zo slecht nog niet
Ik vind het juist top dat de kleinste 1 kW verder terug kan moduleren. De 7L en 9L kunnen tot 2.5kW globaal terug en dat is natuurlijk prima. Zeker met het vernieuwde opstart protocol van de L (op efficient start hij rustiger op). De 5L kan dus 1kW minder en tot wel 1.5kW terug moduleren.
@ErikVers Als de 7L en 9L net zo ver terug konden als de 5L (en technisch gezien moet dat ook gewoon kunnen als ze verder hetzelfde zijn zoals bij de J) dan had je 2 zwaardere machines gehad die ook in het voor en naseizoen nog rustiger konden lopen. Nu moet je dus een keuze maken tussen een lager minimum of hoger maximum, waarom niet allebei?
Voor veel installateurs en consumenten had het zelfs ideaal geweest als er gewoon 1 machine was geweest die zowel ver terug kan moduleren als toch nog tot 9kW kan produceren. Nu moeten mensen gaan kiezen terwijl de HW eigenlijk (bijna) hetzelfde is. Simpelweg 1 machine (noem hem 8kW) non T-CAP en 1 machine van (laten we zeggen) 14kW T-CAP. Geen rare software variaties, gewoon eentje die gegeven de HW het beste doet.
Daarom was het in de J serie altijd een prima keuze om de 7 of 9 te pakken, want hij kon toch net zo ver terug. Afhankelijk van je leverancier scheelde dat (na subsidie) toch bijna niks in de prijs.
Voor veel installateurs en consumenten had het zelfs ideaal geweest als er gewoon 1 machine was geweest die zowel ver terug kan moduleren als toch nog tot 9kW kan produceren. Nu moeten mensen gaan kiezen terwijl de HW eigenlijk (bijna) hetzelfde is. Simpelweg 1 machine (noem hem 8kW) non T-CAP en 1 machine van (laten we zeggen) 14kW T-CAP. Geen rare software variaties, gewoon eentje die gegeven de HW het beste doet.
Daarom was het in de J serie altijd een prima keuze om de 7 of 9 te pakken, want hij kon toch net zo ver terug. Afhankelijk van je leverancier scheelde dat (na subsidie) toch bijna niks in de prijs.
Er zijn veel technische argumenten waarom ze drie varianten hebben dat is niet alleen software en marketing. Kijk maar eens naar geluidsvermogen en cop per model. Ik kan niets anders dan daar conclussie uit trekken dat diverse verschillen inzitten. Bij de J was meestal de 7 of de 9 die gebruikte nu pas ik ook wel eens de 5 toen ivm modulatie voordeel en hogere cop.Rimco schreef op woensdag 26 november 2025 @ 18:26:
@ErikVers Als de 7L en 9L net zo ver terug konden als de 5L (en technisch gezien moet dat ook gewoon kunnen als ze verder hetzelfde zijn zoals bij de J) dan had je 2 zwaardere machines gehad die ook in het voor en naseizoen nog rustiger konden lopen. Nu moet je dus een keuze maken tussen een lager minimum of hoger maximum, waarom niet allebei?
De 7 blijft bij mij hardloper naast de 9. Maar tis maar net wie je klanten zijn. Sommige zitten steeds bij de M en Big M zo is er voor elke situatie een oplossing.
Zelf vind ik het wel prettig want als altijd “8kW” had dan had ik modulatie gemist en cop terwijl lang niet altijd dat vermogen bij -7 nodig heb.
Ps wat bedoel je met “HW hetzelfde” is?
[ Voor 5% gewijzigd door ErikVers op 26-11-2025 18:41 ]
@ErikVers Bij de J serie was de hardware op wat kleine verschillen na exact hetzelfde voor alle 3. Enkel de software limiteerde het vermogen. En ja, als je het vermogen beperkt zie je dat terug in zowel geluidsvermogen als COP. Echter als je hetzelfde van de machine vraagt (bijvoorbeeld 5kW), doen ze alle 3 exact hetzelfde, met dezelfde COP en hoeveelheid geluid. Het is enkel zo dat bij maximaal vermogen de COP verder inzakt omdat de condensor nog altijd dezelfde grootte heeft.
Nou moet ik zeggen dat ik niet naar de details van de K en L serie heb gekeken (want ik heb er wel genoeg nu), maar aangezien ze daar ook telkens dezelfde compressor gebruiken verwacht ik dat ook ditmaal de verschillen tussen de 3 (5/7/9) marginaal zijn. Kan natuurlijk dat in deze series er daadwerkelijk een verschil zit in bijv. de condensor, maar de compressor is gelijk. En met dezelfde compressor op dezelfde frequentie verwacht ik dat je dus net zo ver terug kunt moduleren. Het feit dat de 7 en 9 dat niet willen doen lijkt me dan een keuze van Panasonic, niet een technische beperking.
Nou moet ik zeggen dat ik niet naar de details van de K en L serie heb gekeken (want ik heb er wel genoeg nu), maar aangezien ze daar ook telkens dezelfde compressor gebruiken verwacht ik dat ook ditmaal de verschillen tussen de 3 (5/7/9) marginaal zijn. Kan natuurlijk dat in deze series er daadwerkelijk een verschil zit in bijv. de condensor, maar de compressor is gelijk. En met dezelfde compressor op dezelfde frequentie verwacht ik dat je dus net zo ver terug kunt moduleren. Het feit dat de 7 en 9 dat niet willen doen lijkt me dan een keuze van Panasonic, niet een technische beperking.
In mijn service manual (Mini Monoblocs) staan iets andere typenummers. Maar inderdaad zitten de verschillen in de Electronic Controller. De Capacitor (DC afvlakcondensator) is overal gelijk, maar De Reactor (smoorspoel) verschilt om een grotere stroom toe te laten en het noisefilter heeft waarschijnlijk grotere spoelen om grotere stroom toe te laten bij gelijke emi onderdrukking en pf verbetering.Rimco schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 18:33:
[...]
Volgens de lijst van spare parts waren dat altijd maar een paar kleine dingen. Ik heb de AI het laten samenvatten (en wel zelf nagelopen of dat een beetje correct is):Hoogstwaarschijnlijk is het EMI filter groter en dus fysiek zwaarder uitgevoerd. Een mooie grote condensator extra hier en daar is wellicht genoeg, net als al die andere kleine wijzigingen.
Onderdeelcategorie 5J 7J 9J Model‑label / naamplaat ACXF85–31560 ACXF85–31570 ACXF85–31580 Reactor / EMI‑filter PCB G0C193J00020 G0C193J00021 G0C193J00022 Main PCB / controller G0C191J00010 G0C191J00011 G0C191J00012 Display / interface PCB G0C192J00010 G0C192J00011 G0C192J00012 Terminal cover gasket CWB811017 CWB811177 CWB811177 Thermistor / sensor lead CWB301022 CWB301023 CWB301024 Kleine bevestigingsplaat / bracket CWG302211 CWG302212 CWG302213
Electrisch zijn de 3 modellen alle verschillend, maar zou je ze kunnen upgraden door verbouwing van de Electronic Controller of repareren met de componenten uit krachtiger modellen. Maar ik heb nog nergens gelezen over het upgraden van de software.
Bij de keuze voor een bepaald model zou ik me uitsluitend laten leiden door de specificaties en wensen en niet door beweringen dat ze eigenlijk gelijk zijn maar uit marketing overwegingen gedowngrade.
Waar vind je trouwens hoe laag een WC05K3E5 kan terug moduleren vs een WC07K3E5? Ik vind het alvast niet in de spec sheet. Ik zie mijne nu aan 25Hz 200W opnemen en 2kW produceren. Al heb ik hem al naar 1.6kW productie zien zakken
/f/image/dxJfeTHbvXp9oxiLrUfpj3Fw.png?f=fotoalbum_large)