Geen foutmelding. Alles was "in orde".
Het lijkt er op dat de compressor net na 2.30pm kort aan gaat, de aanvoer temperatuur lijkt dan >2 graden boven target te komen. Dit betekent dat de compressor pas weer aan gaat als de retour temperatuur voldoende is gedaald. Omdat de retour temperatuur op dat moment al heel laag is kan dat heel lang duren.ErikKo schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 10:53:
Gisteren kwam ik thuis om 18:15 en viel me op dat de thermostaat nog op 19C stond, terwijl deze 's ochtends naar 20C springt. Na korte inspectie bleek de compressor gestopt te zijn na de sterilization run. Waarom zou de compressor niet opnieuw aanspringen? Wij draaien op stooklijn met de controller als thermostaat.
Om het te fixen heb ik de WP even uitgezet via de controller, en daarna weer aan. Daarna heeft hij tot 22:00 verwarmd totdat de nachtverlaging bijsprong.
Iemand een idee wat hier fout gaat?
[Afbeelding]
Is type en combi afhankelijk.SpikeHome schreef op maandag 3 november 2025 @ 22:10:
[...]
15hz dacht dat 19 of 20hz het laagste was heb mijn K serie nog nooit daaronder zien draaien.
Een H draait stand alone tot 17hz en J 19 maar icm all in one weer 14-15hz
Een L is de 7 en 9 tot 19hz en de 5 kan tot 15hz dit kan soms een reden zijn om toch de 5 te nemen ondanks dat icm subsidie die netto vaak net zo duur als een 7L is.
Heat Geek Certified | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |
Dit is inderdaad precies zoals jij vermoed, een zogenaamde overshoot.Tinkerer84 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 17:08:
[...]
Het lijkt er op dat de compressor net na 2.30pm kort aan gaat, de aanvoer temperatuur lijkt dan >2 graden boven target te komen. Dit betekent dat de compressor pas weer aan gaat als de retour temperatuur voldoende is gedaald. Omdat de retour temperatuur op dat moment al heel laag is kan dat heel lang duren.
@ErikKo wat was je target op dat moment? En htv/ltv met veel of weinig afgifte?
Heat Geek Certified | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |
De target staat erbij geplot. De target was constant 27C. Wij hebben LTV met veel afgifte. 100m2 vvw beneden, jagas vol met fans op bovenverdieping.ErikVers schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 18:59:
[...]
Dit is inderdaad precies zoals jij vermoed, een zogenaamde overshoot.
@ErikKo wat was je target op dat moment? En htv/ltv met veel of weinig afgifte?
Ik heb de verklaring inmiddels gevonden in de service manual, maar vind het erg onlogisch.
Edit: Dit gaat over een 12J T-CAP.
Volgens de service manual, is dit de logica:
/f/image/sYF9UA09h7FxGlejwbQjmK2u.png?f=fotoalbum_large)
- Om 14:35:46 bereikt de outlet temp 29.5C, dat is >2C boven de target van 27C.
- Om 14:38:20 is de outlet temp nog steeds 29C, 2C boven de target van 27C.
- 3 minuten >2C boven de target temp --> compressor gaat UIT
- Vermoedelijk komt deze overshoot van de restwarmte van de sterilization run ervoor
![]() | ![]() |
/f/image/DqWnX9I2WBArj2gggXD3mULN.png?f=fotoalbum_large)
Wat mis ik hier?
Edit:
Vandaag had ik dit nogmaals na een gewone SWW run.
Alleen vandaag sprong de compressor weer aan toen de target temp veranderde van 26C naar 27C.
Dus schijnbaar speelt een wijziging in de target temp ook ergens mee in de logica.
[ Voor 4% gewijzigd door ErikKo op 04-11-2025 20:35 ]
/f/image/EjlwEdYIFtjhpHsp1i3l2ytf.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/lwjUYXvXA86PNUNqBv0ixQy4.png?f=fotoalbum_tile)