Ook ik heb vragen over de vloerkoeling om die beter te leren begrijpen:
debiet, Cool-ΔT en dauwpunt (7 kW, alleen vloerverwarming)
Ik ben bezig om onze vloerkoeling beter te begrijpen en efficiënter te laten lopen.
Alleen vloerverwarming, geen radiatoren. Warmtepomp Panasonic Aquarea 7 kW, 7H series.
Wat ik meet
Screenshot 1 — installateurmenu (Service Cloud):
• ΔT voor koelen aan: **1 °C**
• Zone1 watertemperatuur koelen: **15 °C** (Direct)
• Buitentemp. koel/verw: **17 °C**
Screenshot 2 — Service Cloud grafiek (21 juni, koelen):
• Debiet ~**10 L/min**
• Aanvoer ~17,75 °C / retour ~18,25 °C → gemeten ΔT ~**0,5 °C**
• Modus koelen (3), compressor wisselt (niet constant aan)
Screenshot 3 — @
edterbak's Node Red (koel-overzicht):
• Cool delta: **1 °C**
• Setpoint final: **~15 °C** (dauwpunt ~14,5 °C + marge)
• Ruimte: **~23 °C**, koelen actief
Cool-ΔT staat dus op 1 °C (Panasonic default). Eerder even hoger gezet om te testen; weer terug naar 1 °C.
Waar ik mee zit
Koelen en verwarmen gaan via dezelfde leidingen en pomp. Toch voelt het alsof koelen “andere instellingen” vraagt:
• Bij verwarmen: flinke temperatuurverschil in het water (richting 5 °C ΔT) en meer vermogen (~7 kW)
• Bij koelen: veel minder vermogen (~2–3 kW bij vloer), kleine ΔT in het menu (1 °C), en aanvoer beperkt door dauwpunt
Rekenen kan met:
**kW = debiet [L/min] × 4,186 × ΔT / 60**
Bij 20 L/min en ΔT 1 °C ≈ 1,4 kW — logisch dat koelen hydraulisch anders is dan verwarmen.
Wat ik zie: ~10 L/min met ΔT ~0,5 °C. Dat is dicht bij de 1 °C-streef, maar het totale koelvermogen blijft laag. Soms draait de pomp door terwijl de compressor uit staat — herkenbaar voor vloer-only?
Wat ik wil bereiken
Vloerkoeling efficiënter, zonder fysieke wijzigingen aan verdeler of leidingen:
- debiet en ΔT in balans — niet onnodig hard pompen
- aanvoer zo koud mogelijk, maar veilig boven dauwpunt
- compressor/pomp niet harder laten draaien dan de vloer nuttig kan opnemen
Mijn vragen- Wat doet “ΔT voor koelen aan” (1–7 °C) in de praktijk? Stuurt dat vooral de pomp, de compressor, of allebei?
- Helpt het om Cool-ΔT te verhogen (2, 3 of 4 °C)? Krijg je dan echt meer koelvermogen in de vloer, of vooral een andere gemeten ΔT? Ik lees in dit topic ook wisselende meningen (1 °C vs hoger).
- Pump Flowrate Mode op DeltaT — is dat aan te raden bij alleen vloerverwarming, of beter een vaste lagere flow?
- Is koelvermogen efficiënter én hoger te krijgen door pompsnelheid te sturen (debiet regelen op gemeten ΔT of berekend kW), of doet de Panasonic dat zelf voldoende via Cool-ΔT en flowrate mode?
- Is ΔT ~0,5 °C bij 10 L/min normaal bij streef 1 °C, of teken dat de vloer weinig opneemt?
- Hoe verhogen jullie het nuttige koelvermogen als aanvoer door dauwpunt rond ~15 °C blijft hangen?
Screenshots staan hierboven als aanleiding.
Alle ervaring met vloerkoeling op Panasonic welkom — vooral wie dit via Service Cloud instelt (zonder Node-RED).
Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal