Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 104 105 Laatste
Acties:

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:04
Draakje5 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 11:50:
[...]

Aha.. dus dat verschil zat m in de thermostaat correctie. Ik ging inderdaad vam 23 naar 21 koelen. Koelen zonder thermostaat wil zeggen dat hij altijd blijft koelen?

Er is geen 'begrens' mogelijkheid tegen condensatie? Die ik op bijv. 17 kan zetten.
Koelen doe ik als volgt, dan blijft de TA meestal wel boven 17 graden:

jurjen_g in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2"

[edit] Ik zie dat toen ook jij de discussie aanzwengelde, was vorig jaar dus uiteindelijk niet gelukt om stabiel te krijgen? Dan zou ik denk ik toch goed checken of je wel voldoende afgifte, flow, en/of waterinhoud hebt...[/edit]

[ Voor 17% gewijzigd door jurjen_g op 25-05-2026 12:06 ]

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 06:40
Draakje5 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 11:50:
[...]

Aha.. dus dat verschil zat m in de thermostaat correctie. Ik ging inderdaad vam 23 naar 21 koelen. Koelen zonder thermostaat wil zeggen dat hij altijd blijft koelen?

Er is geen 'begrens' mogelijkheid tegen condensatie? Die ik op bijv. 17 kan zetten.
Mijn ervaring met een 9J is dat de aanvoertemperatuur maximaal 3 graden doorschiet onder de target temperatuur voordat de compressor afslaat.

Ik stel de aanvoertemperatuur in met home assistent via heishamon, dan bereken ik een veilige aanvoertemperatuur op basis van het huidige dauwpunt met een beetje extra marge.

Maar als de aanvoertemperatuur te veel daalt betekent dat eigenlijk dat je onvoldoende afgifte hebt.

[ Voor 6% gewijzigd door Tinkerer84 op 25-05-2026 12:14 ]

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:51
jurjen_g schreef op maandag 25 mei 2026 @ 11:57:
[...]

Koelen doe ik als volgt, dan blijft de TA meestal wel boven 17 graden:

jurjen_g in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2"

[edit] Ik zie dat toen ook jij de discussie aanzwengelde, was vorig jaar dus uiteindelijk niet gelukt om stabiel te krijgen? Dan zou ik denk ik toch goed checken of je wel voldoende afgifte, flow, en/of waterinhoud hebt...[/edit]
Denk dat we inderdaad van die thermostaat af moeten.

Thermostaat op 22, ruimte temp is 23 en de warmtepomp koelt niet meer maar blijft wel pompen. maarja op 21 grd gaat hij dus weer te hard.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fg-pdJClH_WCXcSIC9M5lkmsU_o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H90D0rl9LV9xohMtqF8xiggP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sxCaCVK-z0u7laD7ZeIdoitsP6o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5JssnzUf6nLETbCV8pQBIFCG.jpg?f=fotoalbum_large

• Johan-1986
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21:19
Ik ben in een vergevorderd stadium van plannen voor een K serie. Twijfel nog tussen de 7 en 9 kW. Helaas kan ik de minimum vermogens van beide niet vinden. Kan iemand me hiermee verder helpen of verwijzen naar de juiste documentatie?

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:52
Johan-1986 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 20:58:
Ik ben in een vergevorderd stadium van plannen voor een K serie. Twijfel nog tussen de 7 en 9 kW. Helaas kan ik de minimum vermogens van beide niet vinden. Kan iemand me hiermee verder helpen of verwijzen naar de juiste documentatie?
Het minimum vermogen van alle warmtepompen hangt af van de buitentemperatuur, de aanvoertemperatuur, de installatie en verdere instellingen. Het verbaast me niet dat Panasonic en de meeste fabrikanten die nergens publiceren.

Je kiest een warmtepomp op het maximum vermogen dat hij bij een graad of 5 onder nul een dag of 5 kan volhouden om je huis op een redelijke temperatuur te houden. Van alle pana's staan die grafieken in de sm's. En je houdt rekening met het vermogen dat je nodig hebt om binnen redelijke tijd je sww tank op temperatuur te krijgen. Voor de 7 en 9 kW zal dat geen verschil maken, maar voor een 3 of 5kW wel.

Het is natuurlijk flauw, maar het minimum vermogen van alle warmtepompen is nul als hij uit staat tussen twee runs. Afhankelijk van de isolatie en warmtecapaciteit van je woning en de soort verwarmingslichamen, radiatoren, convectoren of vloer, merk je er in comfort weinig tot niets van als de wp elke 2 uur een uur uit staat en je hebt zomaar een tweemaal zo laag minimum vermogen en kWh kosten.

Hoe kwam je aan 7 of 9kW?
Pagina: 1 ... 104 105 Laatste