Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 104 105 Laatste
Acties:

  • jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:39
Draakje5 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 11:50:
[...]

Aha.. dus dat verschil zat m in de thermostaat correctie. Ik ging inderdaad vam 23 naar 21 koelen. Koelen zonder thermostaat wil zeggen dat hij altijd blijft koelen?


Er is geen 'begrens' mogelijkheid tegen condensatie? Die ik op bijv. 17 kan zetten.
Koelen doe ik als volgt, dan blijft de TA meestal wel boven 17 graden:

jurjen_g in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2"

[edit] Ik zie dat toen ook jij de discussie aanzwengelde, was vorig jaar dus uiteindelijk niet gelukt om stabiel te krijgen? Dan zou ik denk ik toch goed checken of je wel voldoende afgifte, flow, en/of waterinhoud hebt...[/edit]

[ Voor 17% gewijzigd door jurjen_g op 25-05-2026 12:06 ]


  • Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 20:45
Draakje5 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 11:50:
[...]

Aha.. dus dat verschil zat m in de thermostaat correctie. Ik ging inderdaad vam 23 naar 21 koelen. Koelen zonder thermostaat wil zeggen dat hij altijd blijft koelen?


Er is geen 'begrens' mogelijkheid tegen condensatie? Die ik op bijv. 17 kan zetten.
Mijn ervaring met een 9J is dat de aanvoertemperatuur maximaal 3 graden doorschiet onder de target temperatuur voordat de compressor afslaat.

Ik stel de aanvoertemperatuur in met home assistent via heishamon, dan bereken ik een veilige aanvoertemperatuur op basis van het huidige dauwpunt met een beetje extra marge.

Maar als de aanvoertemperatuur te veel daalt betekent dat eigenlijk dat je onvoldoende afgifte hebt.

[ Voor 6% gewijzigd door Tinkerer84 op 25-05-2026 12:14 ]


  • Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:20
jurjen_g schreef op maandag 25 mei 2026 @ 11:57:
[...]

Koelen doe ik als volgt, dan blijft de TA meestal wel boven 17 graden:

jurjen_g in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2"

[edit] Ik zie dat toen ook jij de discussie aanzwengelde, was vorig jaar dus uiteindelijk niet gelukt om stabiel te krijgen? Dan zou ik denk ik toch goed checken of je wel voldoende afgifte, flow, en/of waterinhoud hebt...[/edit]
Denk dat we inderdaad van die thermostaat af moeten.

Thermostaat op 22, ruimte temp is 23 en de warmtepomp koelt niet meer maar blijft wel pompen. maarja op 21 grd gaat hij dus weer te hard.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fg-pdJClH_WCXcSIC9M5lkmsU_o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H90D0rl9LV9xohMtqF8xiggP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sxCaCVK-z0u7laD7ZeIdoitsP6o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5JssnzUf6nLETbCV8pQBIFCG.jpg?f=fotoalbum_large

  • Johan-1986
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 19:28
Ik ben in een vergevorderd stadium van plannen voor een K serie. Twijfel nog tussen de 7 en 9 kW. Helaas kan ik de minimum vermogens van beide niet vinden. Kan iemand me hiermee verder helpen of verwijzen naar de juiste documentatie?

  • FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01:24
Johan-1986 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 20:58:
Ik ben in een vergevorderd stadium van plannen voor een K serie. Twijfel nog tussen de 7 en 9 kW. Helaas kan ik de minimum vermogens van beide niet vinden. Kan iemand me hiermee verder helpen of verwijzen naar de juiste documentatie?
Het minimum vermogen van alle warmtepompen hangt af van de buitentemperatuur, de aanvoertemperatuur, de installatie en verdere instellingen. Het verbaast me niet dat Panasonic en de meeste fabrikanten die nergens publiceren.

Je kiest een warmtepomp op het maximum vermogen dat hij bij een graad of 5 onder nul een dag of 5 kan volhouden om je huis op een redelijke temperatuur te houden. Van alle pana's staan die grafieken in de sm's. En je houdt rekening met het vermogen dat je nodig hebt om binnen redelijke tijd je sww tank op temperatuur te krijgen. Voor de 7 en 9 kW zal dat geen verschil maken, maar voor een 3 of 5kW wel.

Het is natuurlijk flauw, maar het minimum vermogen van alle warmtepompen is nul als hij uit staat tussen twee runs. Afhankelijk van de isolatie en warmtecapaciteit van je woning en de soort verwarmingslichamen, radiatoren, convectoren of vloer, merk je er in comfort weinig tot niets van als de wp elke 2 uur een uur uit staat en je hebt zomaar een tweemaal zo laag minimum vermogen en kWh kosten.

Hoe kwam je aan 7 of 9kW?

  • Johan-1986
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 19:28
M.b.v. de Koevlaas formule heb ik het vermogen berekend, de 7kW zit er bijna op en de 9kW iets boven. Daarnaast hebben we mhi airco's welke we momenteel gebruiken om te verwarmen.

Ik begrijp wat je bedoelt, de beschikbare informatie heb ik al uitgebreid doorgenomen.

De buitenunits zijn voor 5, 7, en 9 kW even zwaar.

Is 20hz bij de verschillende machines een gelijk vermogen en toert de zwaardere verder op, of is het vermogen op 20hz verschillend bij de verschillende machines?

Misschien had ik het zo moeten formuleren.

[ Voor 6% gewijzigd door Johan-1986 op 27-05-2026 16:10 ]


  • kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:23
Johan-1986 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 16:01:
M.b.v. de Koevlaas formule heb ik het vermogen berekend, de 7kW zit er bijna op en de 9kW iets boven. Daarnaast hebben we mhi airco's welke we momenteel gebruiken om te verwarmen.

Ik begrijp wat je bedoelt, de beschikbare informatie heb ik al uitgebreid doorgenomen.

De buitenunits zijn voor 5, 7, en 9 kW even zwaar.

Is 20hz bij de verschillende machines een gelijk vermogen en toert de zwaardere verder op, of is het vermogen op 20hz verschillend bij de verschillende machines?

Misschien had ik het zo moeten formuleren.
Ik heb zelf een J serie van 9kw en die kon even ver terug moduleren als de 7 en 5. Alleen de subsidie was hoger waardoor ik voor de 9 ben gegaan. Mogelijk is dit bij de K serie ook.

  • ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22:50

ErikVers

e-Duurzaam

Johan-1986 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 20:58:
Ik ben in een vergevorderd stadium van plannen voor een K serie. Twijfel nog tussen de 7 en 9 kW. Helaas kan ik de minimum vermogens van beide niet vinden. Kan iemand me hiermee verder helpen of verwijzen naar de juiste documentatie?
Van de K staan ze hier niet tussen want de meeste hier focussen zich (net als ik) hier op de niet stek verplichte units.
Wel mag je er vanuit gaan dat hetzelfde gedrag te zien is als met de L. Wil je het zeker weten dan zal je even wat duitse fora of de topics op tweakers moeten checeken maar ik durf het met 98% zekerheid te stellen dat je de data uit mijn eigen tabel kan aanhouden van de L-serie:

https://e-duurzaam.nl/all-electric-warmtepomp-vergelijken/

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 PVT icm 300liter - PV 8970WP: 27stuks - Home Assistant - Thuisbatterij advies |


  • ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22:50

ErikVers

e-Duurzaam

kiefty14 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 18:06:
[...]

Ik heb zelf een J serie van 9kw en die kon even ver terug moduleren als de 7 en 5. Alleen de subsidie was hoger waardoor ik voor de 9 ben gegaan. Mogelijk is dit bij de K serie ook.
Bij de J was dat inderdaad gelijk.
Wel is tegenwoordig de 5 een afwijkende bij de L serie en zeker een relevante optie bij een lage energiebehoefte vanwege het modulatie bereik.

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 PVT icm 300liter - PV 8970WP: 27stuks - Home Assistant - Thuisbatterij advies |


  • ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22:50

ErikVers

e-Duurzaam

Johan-1986 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 16:01:
M.b.v. de Koevlaas formule heb ik het vermogen berekend, de 7kW zit er bijna op en de 9kW iets boven. Daarnaast hebben we mhi airco's welke we momenteel gebruiken om te verwarmen.

Ik begrijp wat je bedoelt, de beschikbare informatie heb ik al uitgebreid doorgenomen.

De buitenunits zijn voor 5, 7, en 9 kW even zwaar.

Is 20hz bij de verschillende machines een gelijk vermogen en toert de zwaardere verder op, of is het vermogen op 20hz verschillend bij de verschillende machines?


Misschien had ik het zo moeten formuleren.
De 9 (L iig) heeft een iets grotere warmtewisselaar en kan inderdaad een hogere frequentie vrijgeven dan de 7. Maar het is dus niet enkel software.

Tussen de 5 en 7 wel enkel zover voor zover ik weet, en dat zie ook wel aan de specs (cop en max vermogen bij -7) Wel kan de 5 naar een nog lagere frequentie (uit mijn hoofd 15hZ)

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 PVT icm 300liter - PV 8970WP: 27stuks - Home Assistant - Thuisbatterij advies |


  • ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22:50

ErikVers

e-Duurzaam

Draakje5 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 09:12:
Ik zat zelf ook te klooien met de stooklijn voor koelen.


Ik heb die op 18-19grd gezet.

Moet je daar niet de instelling zetten ipv bij 'direct' ?

Ik heb delta op 1 gezet. Want wil geen water kouder dan 17grd erdoor heen hebben ivm condensatie.

[Afbeelding]
Tip zet eerst je delta weer gewoon op 5.
Mocht je twijfelen over je thermostaat gedrag geef hem dan enkel tussen 10:00 en 16:00 vrij via een klok programma en zet hem op water als sensor, dan weet je zeker dat hij geen correctie op je stooklijn geeft.

Koelen op direct niet op weerafhankelijk inderdaard.
DeltaT 5 en ta op 19 (afschakel gedrag staat in servicemanual en zal zijn zodra 17-16 water in beeld komt)
Je zal zien dat door de deltaT5 er meer ruimte is om te gaan "afgeven" en je zal in de praktijk moeten kijken hoeveel uur hij kan draaien. Als je dat weet kun je ook die uren vrijgeven in je klokprogramma, Bijvoorbeeld van 11:00 tot 15:00 als je 4 uur een warme afgifte kan terugkoelen. Dan heb je iig elke dag iets.

Lang verhaal kort ik heb na pa jaar prutsen een (panasonic uiteraard) airco op zolder opgehangen.
Want de warmte zit boven en mijn afgifte beneden. En als je geen fancoils hebt kun je niet actief en enkel passief koelen. Mijn inziens niet heel nuttig aangezien je LV stijgt en dus geen comfort winst zal opleveren.

Maar test uiteraard lekker en mocht je vragen hebben stel ze gerust!

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 PVT icm 300liter - PV 8970WP: 27stuks - Home Assistant - Thuisbatterij advies |


  • Diedo70
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:04
Hier draait ondertussen al ruim 3 jaar een 7kW J serie icm een 270 liter boilervat. Alles werkt prima, behalve ik vind dat het backup element van 1500W in de tank wel erg vaak aanslaat bij DHW runs terwijl dat wat mij betreft niet nodig is. Bij de sterilisatie run is het soms zelfs enkel op het element. Dat is natuurlijk zonde en zou graag weer een poging doen om dit te verbeteren, maar ik heb de regeling van de Panasonic niet meer helemaal top of mind.

DHW setpoint: 44 graden

DHW run gaat lopen bij dT van -8 graden

Na een gewone DHW run eindigt de tanktemperatuur op 46 graden als je 44 als setpoint hebt.

Zou het kunnen zijn van dat de sterilisatierun helemaal zonder compressor verloopt als de tanktemperatuur hoger is dan de setpoint?

Hoe zou ik hier vervetering in kunnen brengen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SgCvN202_y3HjCxVCxFI9XT4DhM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SqBpgrOW2exnJEPFNhUWL1Ec.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Diedo70 op 27-05-2026 22:19 ]


  • FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01:24
Johan-1986 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 16:01:
[...]

Is 20hz bij de verschillende machines een gelijk vermogen en toert de zwaardere verder op, of is het vermogen op 20hz verschillend bij de verschillende machines?

Misschien had ik het zo moeten formuleren.
De 20Hz is het toerental van de compressor. Niet het vermogen. Het vermogen wordt ook bepaald door de werktemperaturen en drukken van het koelgas/vloeistof. Met de smoorklep, het toerental van de fan en compressor, en de circulatiepomp regelt de software het vermogen om bij gegeven retourtemperatuur een gevraagde aanvoertemperatuur te krijgen.

  • ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22:50

ErikVers

e-Duurzaam

Omdat ik het zelf lastig vind om twee Panasonic topics te blijven volgen zal ik enkel in het “andere” Panasonic topic verder gaan.

Aangezien ik daar ook mede de TS beheer leek het mij logisch een keuze te maken.
Niet dat ik hier nooit meer reageer maar zal het niet actief volgen 👋👍

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 PVT icm 300liter - PV 8970WP: 27stuks - Home Assistant - Thuisbatterij advies |


  • TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:03
Al een paar weken blijft m'n waterdruk dalen van 1,5 bar naar 0,2 bar. Ik vul hem elke keer bij, maar ik blijf druk verliezen. Ik heb automatische ontluchters, echter verdenk ik de aftapkraan van mijn L serie buitenunit dat die niet goed afsluit. Achter het plaatje aan de rechterkant zit een witte kraan waarmee je bij de buitenunit het leidingsysteem kan legen, weet iemand of ik daar iets kan aandraaien ofzo? Ik heb een slang aan de aftapkraan gekoppeld en die zou droog moeten zijn, maar is nat (ook na droge periodes)...

  • FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01:24
TheJVH schreef op zondag 14 juni 2026 @ 15:41:
Al een paar weken blijft m'n waterdruk dalen van 1,5 bar naar 0,2 bar. Ik vul hem elke keer bij, maar ik blijf druk verliezen. Ik heb automatische ontluchters, echter verdenk ik de aftapkraan van mijn L serie buitenunit dat die niet goed afsluit. Achter het plaatje aan de rechterkant zit een witte kraan waarmee je bij de buitenunit het leidingsysteem kan legen, weet iemand of ik daar iets kan aandraaien ofzo? Ik heb een slang aan de aftapkraan gekoppeld en die zou droog moeten zijn, maar is nat (ook na droge periodes)...
Op het water cycle diagram zie ik daar een overdrukventiel. Indertijd heb ik na 3 maanden bij mijn H-serie monobloc het overdrukventiel moeten reviseren (rubber plaatje omgedraaid). Onder de wp lag 4cm ijs over een vierkante meter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NKhQCeYrJEO-eNpZWFFR6v_MNG0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kFy2YKEa6j3kJSRhGIzMYK8C.png?f=fotoalbum_large

  • TomN87
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19-06 16:58
Vraagje, ik heb onlangs mijn Panasonic Aquarea in gebruik genomen en ik krijg nu storing F12 (hoge druk). Hieronder de grafiek met de waarde tijdens de storingsmelding. Heeft iemand een idee waar ik het moet zoeken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bfRO7J23Q9YgeeNGdBP9Ktw7gEo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eausLqlP1DS78mcXjl7FZnn6.png?f=fotoalbum_large

  • BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:55
TomN87 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 16:49:
Vraagje, ik heb onlangs mijn Panasonic Aquarea in gebruik genomen en ik krijg nu storing F12 (hoge druk). Hieronder de grafiek met de waarde tijdens de storingsmelding. Heeft iemand een idee waar ik het moet zoeken?

[Afbeelding]
Sww produceren wanneer het heet is buiten?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017


  • TomN87
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19-06 16:58
BarryH schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 17:56:
[...]

Sww produceren wanneer het heet is buiten?
Klopt SWW run was het

  • BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:55
ik heb dit 1 keer per jaar.

Oplossing: wp op controller uitzetten. stroom eraf (beide groepen), stroom er weer op, wp op controller weer aanzetten

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017


  • Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:20
Ben ik de enige waarbij de thermostaat unit van de Panasonic aangeeft dat hij verwarmt / koelt, maar vervolgens behalve rondpompen niets doet? Of is dit een 'bekend' gedrag?

Mijn thermostaat staat op alleen koelen. 21 graden. De kamertemperatuur op de thermostaat is 23 graden.
Er staat een pijltje bij het koelen , dwz 'hij wilt/moet koelen'.
Maar hij koelt niet. Compressor 0hz, wel blijft hij rondpompen. Het zou best kunnen dat hij bij 24 graden kamertemperatuur het wel ineens gaat doen. De koelinstelling is overigens koelen direct.

Hetzelfde 'euvel' zie ik wel eens in de winter met het verwarmen. Dan is het gat tussen de gevraagde temperatuur en kamertemperatuur overigens wel lager. Bijv. ik vraag 20 graden en de thermostaat geeft aan het is 19 graden. Ook dan soms, een pijltje bij het verwarmen maar verwarmt hij daadwerkelijk niet. Dan uiteraard obv stooklijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Draakje5 op 19-06-2026 07:39 ]


  • Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 20:45
Draakje5 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 07:36:
Ben ik de enige waarbij de thermostaat unit van de Panasonic aangeeft dat hij verwarmt / koelt, maar vervolgens behalve rondpompen niets doet? Of is dit een 'bekend' gedrag?

Mijn thermostaat staat op alleen koelen. 21 graden. De kamertemperatuur op de thermostaat is 23 graden.
Er staat een pijltje bij het koelen , dwz 'hij wilt/moet koelen'.
Maar hij koelt niet. Compressor 0hz, wel blijft hij rondpompen. Het zou best kunnen dat hij bij 24 graden kamertemperatuur het wel ineens gaat doen. De koelinstelling is overigens koelen direct.

Hetzelfde 'euvel' zie ik wel eens in de winter met het verwarmen. Dan is het gat tussen de gevraagde temperatuur en kamertemperatuur overigens wel lager. Bijv. ik vraag 20 graden en de thermostaat geeft aan het is 19 graden. Ook dan soms, een pijltje bij het verwarmen maar verwarmt hij daadwerkelijk niet. Dan uiteraard obv stooklijn.
Ik vermoed dat je dan te weinig afgifte hebt en je water temperatuur boven/onder setpoint komt. De compressor slaat dan af tot het water weer voldoende is afgekoeld (of opgewarmd bij koelen).

  • Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:20
Tinkerer84 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 13:17:
[...]

Ik vermoed dat je dan te weinig afgifte hebt en je water temperatuur boven/onder setpoint komt. De compressor slaat dan af tot het water weer voldoende is afgekoeld (of opgewarmd bij koelen).
Dankjewel. Heeft dit dan met de flow te maken die de afgifte beperkt? Een te kleine Delta? Of een te hoge Direct koelen temperatuur van 20 graden.

Nu realiseer ik me weer dat ik de thermostaten van de slaapkamers op '30'graden moet zetten zodat ze 'vraag' creeren. Deze stonden nog op 20, maar omdat het 23grd is koelde hij boven dus niet.

  • dirkinater
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 21:54
Nu ik de keuze heb gemaakt om voor de Panasonic L-serie 9kW all-in-one te gaan ben ik bezig met het leidingschema. Ik ben van plan voornamelijk meerlagenbuizen te gebruiken en heb dit nu als schema bedacht. Zit ik hiermee in de goede hoek, is het overkill of mis ik nog wat? Alle andere appendages buiten beschouwing gelaten. Dus met name de diktes:
Van bi-bloc naar binnendeel geisoleerd 32mm
Van driewegklep naar open verdelers geisoleerd 32mm
Waterleiding naar binnendeel 26mm
SWW van binnendeel naar douche 26mm
SWW naar bad 20mm
SWW naar kraan 16mm

En de vraag of er middels een driewegklep eerder al leidingen naar de openverdelers kunnen omdat deze al 'op weg naar' het binnendeel zitten. Met een monoblock was dit wel mogelijk dacht ik, maar ik weet niet zeker hoe het zit met een bi-bloc. Anders moet ik op en neer met de 32mm leidingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/87ubpz5xphjjEykMm07UGvBa-PE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Px0tMaL3JwUTNfgRhotipzlZ.png?f=fotoalbum_large

  • FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01:24
dirkinater schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 15:33:
Nu ik de keuze heb gemaakt om voor de Panasonic L-serie 9kW all-in-one te gaan ben ik bezig met het leidingschema. Ik ben van plan voornamelijk meerlagenbuizen te gebruiken en heb dit nu als schema bedacht. Zit ik hiermee in de goede hoek, is het overkill of mis ik nog wat? Alle andere appendages buiten beschouwing gelaten. Dus met name de diktes:
Van bi-bloc naar binnendeel geisoleerd 32mm
Van driewegklep naar open verdelers geisoleerd 32mm
Waterleiding naar binnendeel 26mm
SWW van binnendeel naar douche 26mm
SWW naar bad 20mm
SWW naar kraan 16mm

En de vraag of er middels een driewegklep eerder al leidingen naar de openverdelers kunnen omdat deze al 'op weg naar' het binnendeel zitten. Met een monoblock was dit wel mogelijk dacht ik, maar ik weet niet zeker hoe het zit met een bi-bloc. Anders moet ik op en neer met de 32mm leidingen.

[Afbeelding]
Bij de monobloc zit de circulatiepomp in de buitenunit. Bij de L-serie bibloc zit de circulatiepomp in het binnendeel. Je moet dus inderdaad vanaf de binnenunit 2 leidingen naar de vvw verdelers leggen. Het lijkt de bedoeling dat de binnenunit in de (bij)keuken of technische ruimte op de BG hangt/staat.

Het lijkt ook niet makkelijk om er onderuit te komen. Niet alleen zou je dan de pomp moeten verplaatsen; ook de driewegkraan, flowmeter en BU heater moeten dan verplaatst. Zie het plaatje hierboven.

Is de L-serie stand-alone geen optie? Ik begreep dat ze met nieuwe firmware een oplossing hebben voor het probleem van overmatig gebruik van de BU heater bij dreiging van bevriezing. De stand alone heeft aansluitingen voor een driewegklep en tanksensor elders (bijvoorbeeld op zolder) en je kunt met simpele zone-afsluiters voorkomen dat er heet water de vvw verdelers ingaat.

  • WOrange
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-06 13:22
Ik heb waarschijnlijk een (soort)gelijk probleem als @Draakje5 .

Koelen ingesteld met onderstaande waarden. Maar zowel gisteren als vandaag stopt hij na 35 minuten koelen. Mogelijk dus ook te weinig afgifte? Is het nog te forceren dat hij gewoon doorgaat? Het wordt er niet koeler op 😉
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tlx8IbgEW3XrgBw-JGiXC1ZP1Dg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QPjdQnrlZBioww1RhOg94Bwa.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TgHNoAIRAuBiK22Q82kGAvtbZWA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FcDK0TaRAVD8hzYOHa0UDBnz.jpg?f=fotoalbum_tile

Oriëntatie warmtepomp woning 1980


  • FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01:24
WOrange schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 17:35:
Ik heb waarschijnlijk een (soort)gelijk probleem als @Draakje5 .

Koelen ingesteld met onderstaande waarden. Maar zowel gisteren als vandaag stopt hij na 35 minuten koelen. Mogelijk dus ook te weinig afgifte? Is het nog te forceren dat hij gewoon doorgaat? Het wordt er niet koeler op 😉
[Afbeelding][Afbeelding]
Waar loopt dat water van 17,5° doorheen? Vloer, radiatoren, fancoils? En bij vloer of radiatoren, wat was na 35 minuten de oppervlaktetemperatuur?

En, over dat afgifte. Bij koeling gaat het om opname van warmte. Je moet bij je verwarmingslichamen even bedenken hoe die warmte uit je kamer en in je cv water komt. De afgifte aan de kant van de buitenunit is het probleem niet: daar zit een grote ventilator die eventuele warmte de lucht in blaast.

[ Voor 12% gewijzigd door FransvWoerkom op 19-06-2026 20:54 ]


  • WOrange
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-06 13:22
FransvWoerkom schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 20:48:
[...]

Waar loopt dat water van 17,5° doorheen? Vloer, radiatoren, fancoils? En bij vloer of radiatoren, wat was na 35 minuten de oppervlaktetemperatuur?

En, over dat afgifte. Bij koeling gaat het om opname van warmte. Je moet bij je verwarmingslichamen even bedenken hoe die warmte uit je kamer en in je cv water komt. De afgifte aan de kant van de buitenunit is het probleem niet: daar zit een grote ventilator die eventuele warmte de lucht in blaast.
Ja sorry, ontbreekt aan wat informatie.

De warmtepomp is een Panasonic 7j. Ik heb op de begane grond zo'n 100 m2 vloerverwarming en een kunststof verdeler. Naar boven kunststoffen leidingen maar wel radiatoren, ik meen dat het niet zo handig is die te laten koelen. Daarom de leidingen naar boven toe afgesloten.

Ik heb de temperatuur van de vloer zelf niet gemeten. De woonkamer zelf was 23 graden.

Oriëntatie warmtepomp woning 1980


  • Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:20
Ik merk dat nu ik de groepen boven open heb staan hij wel eerder / sneller gaat koelen.

  • PappleD
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 01:31
Hier een nieuwe eigenaar van een panasonic m serie warmtepomp. Afgelopen dagen de eerste koelmomenten van de warmtepomp mogen meemaken. Hij doet het! Maar toch dacht ik meteen aan tweakers!

Ik had al het gevoel dat hij niet constant aan het koelen was. Zag immers geen ventilator draaien. Vervolgens in de energiemonitor van de app gekeken en zag daar uur of 8 geen activiteit, 2 uurtjes DHW en 14 uur koelen.

Gevraagde temperatuur in huis is 20 graden. Koelen via koelcurve alles op 19 graden. Delta-T staat op 4 graden. Temperatuur in huis is 24.

In mijn vorige huis had ik een Nibe, deze zet ik op handmatig en koelen en dat ging die gewoon koelen totdat ik hem daar af haalde. De panasonic doet toch iets anders.

Alles in huis is vloerverwarming. Hoe krijg ik mijn koeling op full-time? Hopelijk iemand raad of vraag om meer info. Alle hulp is welkom!

  • FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01:24
PappleD schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 23:40:
Hier een nieuwe eigenaar van een panasonic m serie warmtepomp. Afgelopen dagen de eerste koelmomenten van de warmtepomp mogen meemaken. Hij doet het! Maar toch dacht ik meteen aan tweakers!

Ik had al het gevoel dat hij niet constant aan het koelen was. Zag immers geen ventilator draaien. Vervolgens in de energiemonitor van de app gekeken en zag daar uur of 8 geen activiteit, 2 uurtjes DHW en 14 uur koelen.

Gevraagde temperatuur in huis is 20 graden. Koelen via koelcurve alles op 19 graden. Delta-T staat op 4 graden. Temperatuur in huis is 24.

In mijn vorige huis had ik een Nibe, deze zet ik op handmatig en koelen en dat ging die gewoon koelen totdat ik hem daar af haalde. De panasonic doet toch iets anders.

Alles in huis is vloerverwarming. Hoe krijg ik mijn koeling op full-time? Hopelijk iemand raad of vraag om meer info. Alle hulp is welkom!
Wat bedoel je met "Koelen via koelcurve alles op 19 graden" ? Bedoel je dat je met een aanvoertemperatuur van 19° in de vloer het huis op 20° probeert te krijgen?

  • vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:12
Lopen jullie niet aan tegen hoge dauwpunt nu? Ik kan niet meer koelen, dan wordt alles nat...

Dauwpunt ligt hier nu binnen op 19,5 graden...

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock


  • Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:20
vandermark schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 13:19:
Lopen jullie niet aan tegen hoge dauwpunt nu? Ik kan niet meer koelen, dan wordt alles nat...

Dauwpunt ligt hier nu binnen op 19,5 graden...
Dus dan is het bijv. 25grd en 71% vocht?

het was hier gisteravond ook 72% vocht, maar 22 grd binnen. Maar nu weer 59%. Hebben boven wel een airco aanstaan.


Alleen koelt ie weer niet.. koeling staat op 20. 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door Draakje5 op 20-06-2026 17:14 ]


  • FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01:24
vandermark schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 13:19:
Lopen jullie niet aan tegen hoge dauwpunt nu? Ik kan niet meer koelen, dan wordt alles nat...

Dauwpunt ligt hier nu binnen op 19,5 graden...
Het dauwpunt is hier nu 22°. Waarschijnlijk door de wolkbreuk van vannacht. Bij gewone ventilatie (zonder condensatie) is het dauwpunt binnen en buiten gelijk. Het is op te zoeken bij het dichtstbijzijnde weerstation met accuweather.com of een integratie in domoticz of home assistant van de buienradar sensor.

  • FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01:24
Draakje5 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 17:14:
[...]

Dus dan is het bijv. 25grd en 71% vocht?

het was hier gisteravond ook 72% vocht, maar 22 grd binnen. Maar nu weer 59%. Hebben boven wel een airco aanstaan.


Alleen koelt ie weer niet.. koeling staat op 20. 8)7
Je kunt het dauwpunt Td berekenen uit temperatuur en RV met bijvoorbeeld de dauwpuntcalculator van
https://www.weerschip.nl/calc_Td.php.

Als je de Ta hoger houdt dan Td dan blijft je vloer droog, maar waarschijnlijk zakt je kamertemperatuur dan nauwelijks. Je kunt je Ta wel een paar graden lager zetten als je de Tr en vloertemperatuur goed in de gaten houdt. Maar als je doorgaat tot de vloertemperatuur gelijk is aan de Td, dan ben je te laat en komen er plassen op te staan. Beter en goedkoper is 's nachts koelen met buitenlucht door je ramen open te zetten. Of je koelt met een aircoil met condensafvoer.

  • FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01:24
WOrange schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 22:34:
[...]

Ja sorry, ontbreekt aan wat informatie.

De warmtepomp is een Panasonic 7j. Ik heb op de begane grond zo'n 100 m2 vloerverwarming en een kunststof verdeler. Naar boven kunststoffen leidingen maar wel radiatoren, ik meen dat het niet zo handig is die te laten koelen. Daarom de leidingen naar boven toe afgesloten.

Ik heb de temperatuur van de vloer zelf niet gemeten. De woonkamer zelf was 23 graden.
Kijk vooral eens naar de retourtemperatuur. Als die al heel snel ook 17,5° is, dan neemt het water dus geen warmte meer uit de vloer en stopt de compressor. Misschien kun je spelen met instelling van flow of dT of kijken wat er gebeurt als je de Ta (tijdelijk) op 10° zet. Laat de pana ook zelf eens bepalen wat een geschikte flow en dT is. Kijk ook eens naar het koelvermogen op de controller. Hij zou 3kW wel moeten kunnen volhouden. Heb je behalve de controller ook monitoring/logging?

  • Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:20
FransvWoerkom schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 18:11:
[...]

Je kunt het dauwpunt Td berekenen uit temperatuur en RV met bijvoorbeeld de dauwpuntcalculator van
https://www.weerschip.nl/calc_Td.php.

Als je de Ta hoger houdt dan Td dan blijft je vloer droog, maar waarschijnlijk zakt je kamertemperatuur dan nauwelijks. Je kunt je Ta wel een paar graden lager zetten als je de Tr en vloertemperatuur goed in de gaten houdt. Maar als je doorgaat tot de vloertemperatuur gelijk is aan de Td, dan ben je te laat en komen er plassen op te staan. Beter en goedkoper is 's nachts koelen met buitenlucht door je ramen open te zetten. Of je koelt met een aircoil met condensafvoer.
Het probleem is dus dat de ta , met welke instelling dan ook, blijft zakken tot 16 graden.

Ik wil hem niet onder de 17 hebben zodat hij zorgeloos 24/7 kan blijven koelen. Mijn td ligt regelmatig rond de 16.

  • vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:12
Draakje5 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 10:37:
[...]

Het probleem is dus dat de ta , met welke instelling dan ook, blijft zakken tot 16 graden.

Ik wil hem niet onder de 17 hebben zodat hij zorgeloos 24/7 kan blijven koelen. Mijn td ligt regelmatig rond de 16.
Precies dit, ook op laaglast (20Hz) gaat de Ta naar 16 graden en lager met mijn Pana 5J. Dat is een te groot verschil met het dauwpunt binnen.

Ik bereken het dauwpunt met een temp/vochtigheid sensor in HA. Een regel doet koeling uit wanneer het dauwpunt 0,5 graad boven Ta komt.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock


  • PappleD
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 01:31
FransvWoerkom schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 00:50:
[...]

Wat bedoel je met "Koelen via koelcurve alles op 19 graden" ? Bedoel je dat je met een aanvoertemperatuur van 19° in de vloer het huis op 20° probeert te krijgen?
Ja dat probeer ik. Ik weet ook dat je dat niet gaat halen, maar met het idee dat die het blijft proberen. Maar dat gaat helaas niet op.

Ik heb even teruggelezen en iemand stelde voor om voor “direct” koelen te gaan op 19/20 graden. Dit lijkt al stuk beter te gaan en de wp draait nu nagenoeg de hele dag. maar gezien de hoge luchtvochtigheid en de relatief oppervlakkige buizen op de verdieping zie ik daar nu de buizen dankzij lichte condens.

Waar kan ik de huidige T aanvoer en T retour zien? Wat kan ik doen om de lage waarde van T aanvoer wat op te krikken zodat ik mijn condens kwijt ben?

Ik ben al vollop aan het ventileren om het vocht zoveel mogelijk uit huis te krijgen om ook die kant te bestreiden.

  • PappleD
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 01:31
Ondertussen aanvoer en retour gevonden!

T aanvoer is 17 graden. Retour is 24. Maar de pomp draait niet.

  • hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 23:35
Ook ik heb vragen over de vloerkoeling om die beter te leren begrijpen:
debiet, Cool-ΔT en dauwpunt (7 kW, alleen vloerverwarming)

Ik ben bezig om onze vloerkoeling beter te begrijpen en efficiënter te laten lopen.
Alleen vloerverwarming, geen radiatoren. Warmtepomp Panasonic Aquarea 7 kW, 7H series.


Wat ik meet
Screenshot 1 — installateurmenu (Service Cloud):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sC3a1pi_HZ2XJvwtZrIhnUoiF8A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HrBwd8QtNOkOWKVKNOjZLU9X.png?f=fotoalbum_large

• ΔT voor koelen aan: **1 °C**
• Zone1 watertemperatuur koelen: **15 °C** (Direct)
• Buitentemp. koel/verw: **17 °C**

Screenshot 2 — Service Cloud grafiek (21 juni, koelen):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m5a0Bb9ZcC4oVkywcCSIq6Vye5A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xy0isk8FfHahdvsqHd4h2uEZ.png?f=fotoalbum_large

• Debiet ~**10 L/min**
• Aanvoer ~17,75 °C / retour ~18,25 °C → gemeten ΔT ~**0,5 °C**
• Modus koelen (3), compressor wisselt (niet constant aan)

Screenshot 3 — @edterbak's Node Red (koel-overzicht):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vpzHrGsu_bMGMdIIrw7Fz6-M8oc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DFZJSLVkW90exO1LuRmwLFsn.png?f=fotoalbum_large

• Cool delta: **1 °C**
• Setpoint final: **~15 °C** (dauwpunt ~14,5 °C + marge)
• Ruimte: **~23 °C**, koelen actief

Cool-ΔT staat dus op 1 °C (Panasonic default). Eerder even hoger gezet om te testen; weer terug naar 1 °C.


Waar ik mee zit
Koelen en verwarmen gaan via dezelfde leidingen en pomp. Toch voelt het alsof koelen “andere instellingen” vraagt:
• Bij verwarmen: flinke temperatuurverschil in het water (richting 5 °C ΔT) en meer vermogen (~7 kW)
• Bij koelen: veel minder vermogen (~2–3 kW bij vloer), kleine ΔT in het menu (1 °C), en aanvoer beperkt door dauwpunt

Rekenen kan met:
**kW = debiet [L/min] × 4,186 × ΔT / 60**

Bij 20 L/min en ΔT 1 °C ≈ 1,4 kW — logisch dat koelen hydraulisch anders is dan verwarmen.

Wat ik zie: ~10 L/min met ΔT ~0,5 °C. Dat is dicht bij de 1 °C-streef, maar het totale koelvermogen blijft laag. Soms draait de pomp door terwijl de compressor uit staat — herkenbaar voor vloer-only?


Wat ik wil bereiken
Vloerkoeling efficiënter, zonder fysieke wijzigingen aan verdeler of leidingen:
  • debiet en ΔT in balans — niet onnodig hard pompen
  • aanvoer zo koud mogelijk, maar veilig boven dauwpunt
  • compressor/pomp niet harder laten draaien dan de vloer nuttig kan opnemen
Mijn vragen
  • Wat doet “ΔT voor koelen aan” (1–7 °C) in de praktijk? Stuurt dat vooral de pomp, de compressor, of allebei?
  • Helpt het om Cool-ΔT te verhogen (2, 3 of 4 °C)? Krijg je dan echt meer koelvermogen in de vloer, of vooral een andere gemeten ΔT? Ik lees in dit topic ook wisselende meningen (1 °C vs hoger).
  • Pump Flowrate Mode op DeltaT — is dat aan te raden bij alleen vloerverwarming, of beter een vaste lagere flow?
  • Is koelvermogen efficiënter én hoger te krijgen door pompsnelheid te sturen (debiet regelen op gemeten ΔT of berekend kW), of doet de Panasonic dat zelf voldoende via Cool-ΔT en flowrate mode?
  • Is ΔT ~0,5 °C bij 10 L/min normaal bij streef 1 °C, of teken dat de vloer weinig opneemt?
  • Hoe verhogen jullie het nuttige koelvermogen als aanvoer door dauwpunt rond ~15 °C blijft hangen?
Screenshots staan hierboven als aanleiding.

Alle ervaring met vloerkoeling op Panasonic welkom — vooral wie dit via Service Cloud instelt (zonder Node-RED).

(y)

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal


  • martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 23:55

martijn v o

Certified by Enphase.

Hier draait de vloerkoeling op vaste ingestelde tempeatuur van 16 graden en pomp op delta T van 4, De rest doet hij het automatisch.

Als je vermogen wil verhogen kun je dat op twee manieren doen:

1- delta T groter maken (vanuit de machine gezien dan) je moet het wel kunnen afgeven/kwijt kunnen natuurlijk.

2- pompliters verhogen.

Je machine werkt het meest efficient op 19/20 Hz en dan de delta T zien uit te vogelen zodat hij met minimale liters zijn minimum vermogen kan blijven draaien. Dan heb je weinig pompenergie maar ook weinig compressor energie en de ventilator is dan samen met de condensor (ik noem dat maar zo maar ik bedoel dat ding buiten) ook overgedimensioneerd omdat hij niet op vol vermogen draait.

Ik draaide vandaag dit:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5hTdEgofh3VzAMFey1kUpMDpAjU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6VxsZx8t3bFSBaap6kFKAugs.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C1HUrPX_s3KBx8Ai5SZhp2C86QI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Rs3IhEzImZEqEEZZlRONceXl.png?f=fotoalbum_large


Omdat de machine staat ingesteld op aanvoer 16 graden en hij op minimum draait, gaat de aanvoertemperatuur geleidelijk steeds verder naar beneden. Hij stopt als de aanvoer 3 minuten onder de 14 graden komt. Pas na een dag soms twee dagen draaien zie je de condens op de vloer komen waar de aanvoerbuizen lopen. Ik heb overal PVC dus dat is geen probleem.

Dit koelt heel erg goed, maar (alle) vloerkoeling heeft een nadeel: je vocht gaat niet weg en wordt relatief steeds hoger. Als het langer warm blijft zoals nu komend weekend en week, dan krijg je dat steeds sneller.

Gelukkig heb ik de beschikking over een viertal fancoil units in huis, dus morgen gaan we actief ontvochtigen. Ik stuur dan de vloer dicht en de fancoils open, zet het setpoint voor koelen naar direct 7 graden (delta T blijft staan op 4) en dan haal je actief het vocht weg en kun je weer 2 dagen op de vloer koelen.

Antwoorden:

Mijn vragen
  • Wat doet “ΔT voor koelen aan” (1–7 °C) in de praktijk? Stuurt dat vooral de pomp, de compressor, of allebei?
    • die is voor de pomp. De compressor wordt aangestuurd door de gewenste aanvoertemperatuur
  • Helpt het om Cool-ΔT te verhogen (2, 3 of 4 °C)? Krijg je dan echt meer koelvermogen in de vloer, of vooral een andere gemeten ΔT? Ik lees in dit topic ook wisselende meningen (1 °C vs hoger).
    • ja delta T is 4 zou ik proberen.
  • Pump Flowrate Mode op DeltaT — is dat aan te raden bij alleen vloerverwarming, of beter een vaste lagere flow?
    • ik zou delta T 4 doen voor zowel koelen als verwarmen
  • Is koelvermogen efficiënter én hoger te krijgen door pompsnelheid te sturen (debiet regelen op gemeten ΔT of berekend kW), of doet de Panasonic dat zelf voldoende via Cool-ΔT en flowrate mode?
    • koelvermogen hoger is iets anders dan effecienter, het is of hoog koelvermogen en dan heel veel liters en dat is niet efficient of het is effecient dan is het zo weinig mogelijk liters maar dat is dan een laag koelvermogen. Ik zou kiezen voor efficient. Het is beter om de machine laag en lang te laten werken dan kort en hevig. Koelvermogen afgifte van de vloer is ongeveer 20 Watt/m2. Verwarmen is veel meer.
  • Is ΔT ~0,5 °C bij 10 L/min normaal bij streef 1 °C, of teken dat de vloer weinig opneemt?
    • delta T is te laag moet hoger. begin eens met 4.
  • Hoe verhogen jullie het nuttige koelvermogen als aanvoer door dauwpunt rond ~15 °C blijft hangen?
    • Niet mogelijk, dan moet je ontvochtigen.

[ Voor 28% gewijzigd door martijn v o op 21-06-2026 23:31 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Pagina: 1 ... 104 105 Laatste