Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 103 104 Laatste
Acties:

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 21:45
cerebrum schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 18:47:
[...]

Misschien regelt de T-cap anders dan de gewone J.
Jouw grafiek suggereert wel dat de eerste twee keer de target maar heel kort op 26 stond. Ik kan ook in de service manual niet eenduidig terugvinden welke waardes moetern werken. De waardes die ik gebruik heb ik proefondervindelijk vastgesteld. Ik tel er overigens 2 bij op zag ik. Dus 18.5 wordt target 21.
Goede opmerking van je, dank je. Inderdaad zet mijn script de pana uit als de compressor zelf is afgeslagen. Dat is alleen niet zo handig in deze fase wanneer hij nog niet goed is opgestart. 8)7 Moet even een extra check doen. Zal dan weer een lagere starttemp uitproberen. Tweede zou kunnen zijn dat de T-Cap een hogere starttemperatuur nodig heeft, dat ga ik dan zien.

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S | IQ7+ | Pana 12kW T-Cap J Mono | 300L SWW | 200L Buffer | HA+Heishamon L | Gasloos 4-10-22

• mar-10
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:25
mar-10 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 12:30:
[...]

Tapwater stond op variabel, ik heb die zaterdag aangepast naar standaard. En de delta T voor SWW van -7 naar -8 teruggezet.
Toch had ik gisteren weer een onverwachte SWW-run.
Om 10 uur 's ochtends SWW-run gedraaid met doeltemperatuur 50 graden en uiteindelijk 52 graden boilertemperatuur. Om 16:20 uur een temperatuur van 49 graden en de warmtepomp gaat de tank weer naverwarmen tot 53 graden.
@ErikVers

Kan het kloppen dat casus 1 binnen hoofdstuk 14.1.10 Heat + tank mode operation in de service manual dit gedrag verklaart? Ik lees het als:
schakel bij gecombineerd SWW/verwarmingsbedrijf in modus verwarmin over naar de SWW indien SWW-temperatuur onder de doeltemperatuur zit.
De hysterese van -8 graden wordt niet genoemd.
Het doel zal wel zijn om de run te verlengen aangezien de compressor doorloopt bij een wissel van verwarmen naar SWW.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XxN5EMXKjVn6MqepwNe-6yXUU6E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wp7sRIHA1QEV6LQeqYzSl8rv.png?f=fotoalbum_large

• cerebrum
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:46
mar-10 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:25:
[...]

@ErikVers

Kan het kloppen dat casus 1 binnen hoofdstuk 14.1.10 Heat + tank mode operation in de service manual dit gedrag verklaart? Ik lees het als:
schakel bij gecombineerd SWW/verwarmingsbedrijf in modus verwarmin over naar de SWW indien SWW-temperatuur onder de doeltemperatuur zit.
Het doel zal wel zijn om de run te verlengen aangezien de compressor doorloopt bij een wissel van verwarmen naar SWW.

[Afbeelding]
Zodra de Heat+DHW mode geselecteerd wordt is de initiële modus dus DHW. Hierbij wordt overgeschakeld op tankverwarming als de temperatuur onder de setpoint is (delta is inderdaad niet van belang).
Ik zet zelf elke dag om 13:00 de modus op Heat+DHW, zodat de tank altijd 's middags verwarmd wordt. Dan is de PV opbrengst doorgaans het hoogst en is een uurtje geen verwarming geen probleem. Om 16:00 gaat de modus weer terug op Heat only.

WP Pana 7J mono | AC Toshiba 3.5+4.6kW | PV 3200WP ZZO | Gasloos Nov23

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23:18

ErikVers

e-Duurzaam

mar-10 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:25:
[...]

@ErikVers

[Afbeelding]
Sorry mis even de context; vraag, probleem?
Wat iig belangrijk is:
Setpoint max 50
Minuten vrijgave Dhw 90 of meer
Schakelmomenten voorkomen van dhw uit of aan; enkel werken met hoog (50) en lage (40?) setpoint dhw als je wil voorkomen dat op schakelmoment gelijk dhw run start.
Op modus standaard ipv variabel

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 21:45
ErikVers schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 21:24:
[...]

Sorry mis even de context; vraag, probleem?
Wat iig belangrijk is:
Setpoint max 50
Minuten vrijgave Dhw 90 of meer
Schakelmomenten voorkomen van dhw uit of aan; enkel werken met hoog (50) en lage (40?) setpoint dhw als je wil voorkomen dat op schakelmoment gelijk dhw run start.
Op modus standaard ipv variabel
Waarom standaard ipv variable, Erik? Ik heb al langere tijd gekozen voor variabel obv onderstaande toelichting:
"Panasonic Aquarea heat pumps use a variable capacity system for domestic hot water (DHW) production. They feature inverter technology that allows the compressor to adjust its speed and capacity to match the heating load, rather than just running at a single, standard capacity. The heat pump can operate at variable speeds to meet DHW demand, often maintaining high efficiency"

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S | IQ7+ | Pana 12kW T-Cap J Mono | 300L SWW | 200L Buffer | HA+Heishamon L | Gasloos 4-10-22

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23:18

ErikVers

e-Duurzaam

Tiesert schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 21:45:
[...]

Waarom standaard ipv variable, Erik? Ik heb al langere tijd gekozen voor variabel obv onderstaande toelichting:
"Panasonic Aquarea heat pumps use a variable capacity system for domestic hot water (DHW) production. They feature inverter technology that allows the compressor to adjust its speed and capacity to match the heating load, rather than just running at a single, standard capacity. The heat pump can operate at variable speeds to meet DHW demand, often maintaining high efficiency"
Omdat meerdere units had waarbij daardoor boiler te veel afkoelde. Met aanpassen van die setting was dat over.

Als bij jou werkt dan gewoon lekker laten staan. Bij comfort klachten is dat en de minuten vrijgave eerste waar naar kijk.

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

Pagina: 1 ... 103 104 Laatste