Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 103 104 Laatste
Acties:

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 07-04 19:12
cerebrum schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 18:47:
[...]

Misschien regelt de T-cap anders dan de gewone J.
Jouw grafiek suggereert wel dat de eerste twee keer de target maar heel kort op 26 stond. Ik kan ook in de service manual niet eenduidig terugvinden welke waardes moetern werken. De waardes die ik gebruik heb ik proefondervindelijk vastgesteld. Ik tel er overigens 2 bij op zag ik. Dus 18.5 wordt target 21.
Goede opmerking van je, dank je. Inderdaad zet mijn script de pana uit als de compressor zelf is afgeslagen. Dat is alleen niet zo handig in deze fase wanneer hij nog niet goed is opgestart. 8)7 Moet even een extra check doen. Zal dan weer een lagere starttemp uitproberen. Tweede zou kunnen zijn dat de T-Cap een hogere starttemperatuur nodig heeft, dat ga ik dan zien.

20x400wp O-Z-W | Enphase Envoy S | IQ7+ | Pana 12kW T-Cap J Mono | 300L SWW | 200L Buffer | HA+Heishamon L | Gasloos 4-10-22

• mar-10
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07-04 20:21
mar-10 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 12:30:
[...]

Tapwater stond op variabel, ik heb die zaterdag aangepast naar standaard. En de delta T voor SWW van -7 naar -8 teruggezet.
Toch had ik gisteren weer een onverwachte SWW-run.
Om 10 uur 's ochtends SWW-run gedraaid met doeltemperatuur 50 graden en uiteindelijk 52 graden boilertemperatuur. Om 16:20 uur een temperatuur van 49 graden en de warmtepomp gaat de tank weer naverwarmen tot 53 graden.
@ErikVers

Kan het kloppen dat casus 1 binnen hoofdstuk 14.1.10 Heat + tank mode operation in de service manual dit gedrag verklaart? Ik lees het als:
schakel bij gecombineerd SWW/verwarmingsbedrijf in modus verwarmin over naar de SWW indien SWW-temperatuur onder de doeltemperatuur zit.
De hysterese van -8 graden wordt niet genoemd.
Het doel zal wel zijn om de run te verlengen aangezien de compressor doorloopt bij een wissel van verwarmen naar SWW.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XxN5EMXKjVn6MqepwNe-6yXUU6E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wp7sRIHA1QEV6LQeqYzSl8rv.png?f=fotoalbum_large

• cerebrum
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-04 17:08
mar-10 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:25:
[...]

@ErikVers

Kan het kloppen dat casus 1 binnen hoofdstuk 14.1.10 Heat + tank mode operation in de service manual dit gedrag verklaart? Ik lees het als:
schakel bij gecombineerd SWW/verwarmingsbedrijf in modus verwarmin over naar de SWW indien SWW-temperatuur onder de doeltemperatuur zit.
Het doel zal wel zijn om de run te verlengen aangezien de compressor doorloopt bij een wissel van verwarmen naar SWW.

[Afbeelding]
Zodra de Heat+DHW mode geselecteerd wordt is de initiële modus dus DHW. Hierbij wordt overgeschakeld op tankverwarming als de temperatuur onder de setpoint is (delta is inderdaad niet van belang).
Ik zet zelf elke dag om 13:00 de modus op Heat+DHW, zodat de tank altijd 's middags verwarmd wordt. Dan is de PV opbrengst doorgaans het hoogst en is een uurtje geen verwarming geen probleem. Om 16:00 gaat de modus weer terug op Heat only.

WP Pana 7J mono | AC Toshiba 3.5+4.6kW | PV 3200WP ZZO | Gasloos Nov23

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 10:05

ErikVers

e-Duurzaam

mar-10 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:25:
[...]

@ErikVers

[Afbeelding]
Sorry mis even de context; vraag, probleem?
Wat iig belangrijk is:
Setpoint max 50
Minuten vrijgave Dhw 90 of meer
Schakelmomenten voorkomen van dhw uit of aan; enkel werken met hoog (50) en lage (40?) setpoint dhw als je wil voorkomen dat op schakelmoment gelijk dhw run start.
Op modus standaard ipv variabel

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 PVT icm 300liter - PV 8970WP: 27stuks - Home Assistant |

• Tiesert
ErikVers schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 21:24:
[...]

Sorry mis even de context; vraag, probleem?
Wat iig belangrijk is:
Setpoint max 50
Minuten vrijgave Dhw 90 of meer
Schakelmomenten voorkomen van dhw uit of aan; enkel werken met hoog (50) en lage (40?) setpoint dhw als je wil voorkomen dat op schakelmoment gelijk dhw run start.
Op modus standaard ipv variabel
Waarom standaard ipv variable, Erik? Ik heb al langere tijd gekozen voor variabel obv onderstaande toelichting:
"Panasonic Aquarea heat pumps use a variable capacity system for domestic hot water (DHW) production. They feature inverter technology that allows the compressor to adjust its speed and capacity to match the heating load, rather than just running at a single, standard capacity. The heat pump can operate at variable speeds to meet DHW demand, often maintaining high efficiency"

20x400wp O-Z-W | Enphase Envoy S | IQ7+ | Pana 12kW T-Cap J Mono | 300L SWW | 200L Buffer | HA+Heishamon L | Gasloos 4-10-22

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Tiesert schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 21:45:
[...]

Waarom standaard ipv variable, Erik? Ik heb al langere tijd gekozen voor variabel obv onderstaande toelichting:
"Panasonic Aquarea heat pumps use a variable capacity system for domestic hot water (DHW) production. They feature inverter technology that allows the compressor to adjust its speed and capacity to match the heating load, rather than just running at a single, standard capacity. The heat pump can operate at variable speeds to meet DHW demand, often maintaining high efficiency"
Omdat meerdere units had waarbij daardoor boiler te veel afkoelde. Met aanpassen van die setting was dat over.

Als bij jou werkt dan gewoon lekker laten staan. Bij comfort klachten is dat en de minuten vrijgave eerste waar naar kijk.

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 PVT icm 300liter - PV 8970WP: 27stuks - Home Assistant |

• Binifada
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07-04 09:33

Binifada

Ingenieur in ruste

Voggy schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 15:42:
[...]

Heb jij die blokken gewoon in het grind, of zit er nog wat onder?

Edit: Ik denk dat ik ga doen wat @ErikVers zei, twee grote blokken in het zand, daar de bigfoots op en grind er omheen.
De blokken staan ongeveer 50 cm diep in de grond. Het geheel is met beton gestort. De pomp staat “stevig als een huis”; trillingen worden door de rubberen elementen gedempt. Er is geen geluid in huis te horen.

Panasonic J 5 kW MDC05J3E5, Heishamon large, EMOS OTP56160T

• reinhrst
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
@Tromp.et en anderen met een model M monoblock en anti-freeze problemen. Ik zag zojuist op Panasonic Pro een document hierover (van 12.03.2026).
A. Phenomenon
The operating temperature during freeze prevention operation is too high - w/o back up heater water temperature will rise too high during anti-freeze control (compressor working). Customer can claim that temperature in the customer’s room becomes too high because of anti-freeze control, even though heating operation is “OFF”.
Dit lijkt voornamelijk te gaan over HPs van voor feb 2025. Zoals ik het document lees, lijkt een reflash van de EEPROM nodig te zijn voor een fix, maar kan de klant ook een nieuw PCB aanvragen (nogmaals: zoals ik het lees, wellicht interpreteer ik het compleet verkeerd). Denk niet dat ik het documentje hier mag linken, maar als je het zelf niet kan vinden, stuur me even een PM.

Claude

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01:41
reinhrst schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 10:00:
@Tromp.et en anderen met een model M monoblock en anti-freeze problemen. Ik zag zojuist op Panasonic Pro een document hierover (van 12.03.2026).

[...]

Dit lijkt voornamelijk te gaan over HPs van voor feb 2025. Zoals ik het document lees, lijkt een reflash van de EEPROM nodig te zijn voor een fix, maar kan de klant ook een nieuw PCB aanvragen (nogmaals: zoals ik het lees, wellicht interpreteer ik het compleet verkeerd). Denk niet dat ik het documentje hier mag linken, maar als je het zelf niet kan vinden, stuur me even een PM.
Als het waar is, lijkt het me een bericht waarover hier gediscussieerd zou moeten worden. Niet in privé correspondentie. Vooralsnog lijkt onze conclusie van de afgelopen maanden over het onnodige en onbegrepen gedrag van de stand-alone versie van de M serie (T-cap?) dat je best dat gedrag voor lief kon nemen of alsnog een kleine binnenunit met BH kon kopen of, als je nog geen wp gekocht had, beter voor een L-serie kon gaan.

• reinhrst
  • Niet online
FransvWoerkom schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 12:29:
[...]

Als het waar is, lijkt het me een bericht waarover hier gediscussieerd zou moeten worden. Niet in privé correspondentie. Vooralsnog lijkt onze conclusie van de afgelopen maanden over het onnodige en onbegrepen gedrag van de stand-alone versie van de M serie (T-cap?) dat je best dat gedrag voor lief kon nemen of alsnog een kleine binnenunit met BH kon kopen of, als je nog geen wp gekocht had, beter voor een L-serie kon gaan.
Uiteraard hier bediscussiëren :). Alleen aangezien je het document alleen kan downloaden met een Panasonic Pro club account (welke weliswaar gratis aan te maken is), wil ik niet in de problemen komen door het vanaf mijn eigen dropbox te sharen hier. Toch hieronder even (wellicht) het belangrijkste tabelletje.

Ik denk dat het probleem hiermee grotendeels opgelost zou moeten zijn. Voor zover ik hen begreep waren er 1 problemen:
1. circulatiepomp ging aan, maar als deze water kouder dan 26°C zag (bijv omdat huis werd verwarmd met water van 25°C) ging alsnog compressor aan
2. compressor ging pas uit bij temp van 40°C.

Als ik het tabelletje goed lees (onderste, met control module of stand alone: zonder backup heater), is die 26°C nu temp afhankelijk geworden (19°C tot -10°C, dan 23°C tot -20°C, en 27°C daaronder). Ook de 40°C waarop de WP afslaat is verlaagd (naar 24°C, 28°C on 33°C resp voor buitentemp boven -10°C, boven -20°C en daaronder resp).

Enige wat ik onduidelijk vind aan het document is dat het suggereert dat dit issue alleen speelt bij units van voor jan/feb 2025. Voelt bijna als een mix-up met het jaar (dat ze 2026 bedoelen).....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3XTIEoc-x_1utTe-PndAKKBbL4w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GOgqearmMkcIwmerLEH5mtg6.png?f=fotoalbum_large

Claude

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:54
reinhrst schreef op zondag 22 maart 2026 @ 11:33:
[...]

Uiteraard hier bediscussiëren :). Alleen aangezien je het document alleen kan downloaden met een Panasonic Pro club account (welke weliswaar gratis aan te maken is), wil ik niet in de problemen komen door het vanaf mijn eigen dropbox te sharen hier. Toch hieronder even (wellicht) het belangrijkste tabelletje.

Ik denk dat het probleem hiermee grotendeels opgelost zou moeten zijn. Voor zover ik hen begreep waren er 1 problemen:
1. circulatiepomp ging aan, maar als deze water kouder dan 26°C zag (bijv omdat huis werd verwarmd met water van 25°C) ging alsnog compressor aan

Als ik het tabelletje goed lees (onderste, met control module of stand alone: zonder backup heater), is die 26°C nu temp afhankelijk geworden (19°C tot -10°C, dan 23°C tot -20°C, en 27°C daaronder). Ook de 40°C waarop de WP afslaat is verlaagd (naar 24°C, 28°C on 33°C resp voor buitentemp boven -10°C, boven -20°C en daaronder resp).

Enige wat ik onduidelijk vind aan het document is dat het suggereert dat dit issue alleen speelt bij units van voor jan/feb 2025. Voelt bijna als een mix-up met het jaar (dat ze 2026 bedoelen).....

[Afbeelding]
Dit zou een oplossing zijn voor het gedrag dat ik zag bij mijn M-serie wp. Nu is de volgende vraag: hoe krijg ik de update?

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

reinhrst schreef op zondag 22 maart 2026 @ 11:33:
[...]

[Afbeelding]
Dank voor je waardevolle update. Mooie “anti freeze control” update voor diegene waar (te) weinig warmteverlies is bij <4 buiten.

Ik zal nog eens rustig het document zelf doorlezen om te zien waar de knip zit in oud en nieuw protocol.

Wat betreft datum. Kan best datum printplaat bedoeld worden? Ik heb een unit elders draaien van 11-2025 waar het oude (before) gedrag ook niet zichtbaar was deze winter. Ik vond het al vreemd dat niet overeenkwam met andere units.

Dit document verklaard eea. Mooi dat deze stap tot aanpassing genomen is!

[ Voor 11% gewijzigd door ErikVers op 24-03-2026 18:31 ]

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

koksie schreef op zondag 22 maart 2026 @ 19:13:
[...]

Dit zou een oplossing zijn voor het gedrag dat ik zag bij mijn M-serie wp. Nu is de volgende vraag: hoe krijg ik de update?
Je leverancier benaderen.

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10:22
Is het mogelijk om de pomp te laten draaien, zonder dat de warmtepomp verwarmt? Ik heb een kamer op het noorden op dezelfde vloerverwarmingsverdeler als de woonkamer waarvan een groot deel op het zuiden zit. De rest van de woonkamer warmt redelijk op, maar in de werkkamer blijft het te koud. Ik hoop dat als ik de circulatiepomp kan draaien zonder te verwarmen, ik de warmte naar de werkkamer kan krijgen.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

TheJVH schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 18:49:
Is het mogelijk om de pomp te laten draaien, zonder dat de warmtepomp verwarmt? Ik heb een kamer op het noorden op dezelfde vloerverwarmingsverdeler als de woonkamer waarvan een groot deel op het zuiden zit. De rest van de woonkamer warmt redelijk op, maar in de werkkamer blijft het te koud. Ik hoop dat als ik de circulatiepomp kan draaien zonder te verwarmen, ik de warmte naar de werkkamer kan krijgen.
Ja dat kan; modus op verwarmen en setpoint water lager zetten dan watertemp is. Dan zal je compressor niet aangaan.

Het effect zal echter zeer beperkt zijn maar dat was je vraag niet 😉👍

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
TheJVH schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 18:49:
Mijn 9J pompt continue rond als ik zonder thermostaat op watertemperatuur regel.

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10:22
Hm ik heb een Tado Warmtepompoptimizer, en die zet hem gewoo uit als de temperatuur is bereikt... Eens kijken of ik daar wat aan kan doen.

• reinhrst
  • Niet online
Voor diegenen die op Panasonic Pro Club naar het genoemde document zoeken (over de anti-freeze change bij de M series) -- hij staat goed verstopt :)

Eerst kopje "Service" in de blauwe menu-bar, dan "Technische documentatie" en knop "Zoek in de database". Vul dan bijv WH-WXG12ME8 in als typenummer, en dan is het het onderste document (van 12.03.2026)

Claude

• Tiesert
De Aquarea Service Cloud is even flink opnieuw in de verf gezet zie ik net.

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cr3ator

1 bar is geen bar

Tiesert schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 13:15:
En met een aanduiding voor "Premium pakket" op "Standaard" bij alle klanten is er ook voorgesorteerd op betaalde diensten zo te zien. Snel ff Google'en gaf: https://shop.aircon.panasonic.eu/en_IE/products-premium
Aquarea Service+ Premium
With your Aquarea Service+ Premium subscription you have a convenient package which includes an annual heat pump maintenance visit and access to a priority hotline.

Annual maintenance visit
Priority Hotline
Smart Aquarea reports
24/7 IoT monitoring
Spare parts and labour included

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:29
@Cr3ator Mooie service.. maar €468 per jaar! 8)7 Dan hoop ik dat hij het zonder hun bezoekjes het 10 jaar vol houdt en vervang ik 'm wel gewoon bij het eerste teken van problemen.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Tiesert
RichieB schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 12:33:
@Cr3ator Mooie service.. maar €468 per jaar! 8)7 Dan hoop ik dat hij het zonder hun bezoekjes het 10 jaar vol houdt en vervang ik 'm wel gewoon bij het eerste teken van problemen.
Nou ja, € 39,- per maand voor jaarlijks onderhoud inclusief arbeidsloon en reserve-onderdelen, monitoring en een telefoonnummer om te bellen als je in paniek bent... misschien niet geschikt voor een Tweaker met z'n eigen Heishamon maar denk dat er genoeg mensen zijn er een veilig gevoel van krijgen.

• RichieB
@Tiesert Ik denk dat veel mensen zich bedrogen gaan voelen als er na 5 jaar nog steeds geen dure onderdelen zijn vervangen.

• Beer070
  • Laatst online: 23:51
RichieB schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 14:54:
@Tiesert Ik denk dat veel mensen zich bedrogen gaan voelen als er na 5 jaar nog steeds geen dure onderdelen zijn vervangen.
ik heb eigenlijk geen idee wat de onderdelen kosten. Volgens mij zit er standaard minstens 2 jaar garantie op en moet de leverancier / fabrikant dan sowieso de onderdelen en arbeidsloon betalen. Het verschil tussen 20% korting voor 29 euro, en alle onderdelen inclusief voor 39 euro suggereert dat de verwachte onderdelen per jaar 120/0,8 =150 euro kosten. Ik zou premium na 4 jaar en 11 maanden wellicht willen afsluiten omdat het dan lastig wordt om onderdelen te krijgen?

• wsiev
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-04 21:55
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xvAQbpioXyHKVMXKlp8zhuocSdc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cyEUd1pJ5iSLBR1CcuijPT6f.png?f=fotoalbum_large

bijgaand mijn uitdraai van vannacht, ik zou verwachten dat hij langer op een wat lagere frequentie vd pomp zou draaien. Huis is nieuwbouw. iemand suggesties of is de pompsnelheid te laag ?

• FransvWoerkom
wsiev schreef op woensdag 1 april 2026 @ 06:56:
[Afbeelding]

bijgaand mijn uitdraai van vannacht, ik zou verwachten dat hij langer op een wat lagere frequentie vd pomp zou draaien. Huis is nieuwbouw. iemand suggesties of is de pompsnelheid te laag ?
Het type van je pana en de getallen langs de linker as zijn niet leesbaar. Ik denk dat hij om 5:24 uur een herberekening maakte omdat de buitentemperatuur iets zakte. Bij een buitentemperatuur van een paar graden boven nul gaat de pana zelden naar 20Hz.

• Tiesert
RichieB schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 14:54:
Het is een soort verzekering hè. Ik betaal al jaren premie voor mijn opstalverzekering en ben niet teleurgesteld dat er nog niets is vervangen of uitgekeerd.

• Silence_nl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-04 21:19

Silence_nl

Slnc

Ik heb 50m2 VVW en zit er aan te denken om de Panasonic Aquarea L-serie 5 kW all in one te nemen maar vraag me af of ik dan nog een losse expansievat nodig heb of dat de ingebouwde voldoende is.

• RichieB
Tiesert schreef op woensdag 1 april 2026 @ 18:13:
[...]
Het is een soort verzekering hè. Ik betaal al jaren premie voor mijn opstalverzekering en ben niet teleurgesteld dat er nog niets is vervangen of uitgekeerd.
Ik hoop niet dat jouw opstalverzekering jaarlijks 5 tot 10% van de herbouwwaarde vast je huis kost. :+

• FransvWoerkom
Silence_nl schreef op woensdag 1 april 2026 @ 20:25:
Ik heb 50m2 VVW en zit er aan te denken om de Panasonic Aquarea L-serie 5 kW all in one te nemen maar vraag me af of ik dan nog een losse expansievat nodig heb of dat de ingebouwde voldoende is.
Het 12L expansievat in de binnenunit is goed voor 200L circulatiewater. In je vloer zit ongeveer 70L dus je kan nog even vooruit.

• wsiev
FransvWoerkom schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:36:
[...]

Het type van je pana en de getallen langs de linker as zijn niet leesbaar. Ik denk dat hij om 5:24 uur een herberekening maakte omdat de buitentemperatuur iets zakte. Bij een buitentemperatuur van een paar graden boven nul gaat de pana zelden naar 20Hz.
dat had ik er idd even bij moeten vermelden , het is een 9kw L

pompdebiet komt tot niet toe niet boven de 15l/min uit
voor zover het mocht uitmaken

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
[Afbeelding]

Het je geen vloerverwarming? Ik vind temperaturen van 30 graden bij nieuwbouw extreem hoog als je vloerverarming hebt.

Nu de winter is afgelopen heb ik in mijn jaren 70 huis met vloerverwarming mijn stooklijn op een vaste aanvoertemperatuur van 25 graden gezet. Na de opstartfase moduleert hij steeds keurig terug naar 19/20 Hz

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

[Afbeelding]

Mijn eerste vraag zou zijn wat de buiten temperaturen waren op dat moment en wat je ingestelde stooklijn is?

Zie je niet gewoon nu een defrost in je grafiek?
Je vraag is waarom niet langer op 20hz gaat draaien, maar hij moduleert nog helemaal niet terug omdat hij zijn vermogen nog prima kwijt kan.

Wil je dat hij lager gaat draaien (dan komt er dus ook wel minder warmte je woning in) dan kun je de stooklijn verlagen, let wel op dat 25-26 gr wel beetje de onder grens is voor normale goede afgifte icm het minimale vermogen van jouw type (2.5kW)

Je kan overwegen je pompsnelheid te verlagen. Dan zal hij ook terug moduleren. Maar ook dan let op; met een lagere flow dan bij je toestel hoort dan kan hij ook niet meer het maximale vermogen afgeven.
En ook dan je moet niet verder terug moduleren dan je minimale vermogen van je warmtepomp.

[ Voor 38% gewijzigd door ErikVers op 02-04-2026 23:03 ]

• wsiev
dank voor de reacties,

ja ik heb vloerverwarming en een redelijk nieuwe , goed geïsoleerde woning.

ik heb de settings van het YouTube filmpje van @ErikVers overgenomen.
Bijgaand nog een plaatje van de run van gisteren overdag, die is op zich wel mooi en lang (van 1400 tot 1700)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-2I84SZz_13zI29twC6ZNdtlD5o=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/XjjQGV6tY2wRzQ5k9Yf8l42d.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/42NnFGdn0M6BN8UnsZ-YS4Q-XI0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xdTrA3w5kRVdKrBESYUjU84s.png?f=fotoalbum_large

• Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:52
We hebben sinds kort een nieuwbouw huis met een Panasonic WH-UDZ07KE5 i.c.m. WH-SDC0309K3E5. Nu heb ik gisteren de aanvoertemperatuur van de stooklijn iets verlaagd (stond op 38C, nu 33C). Daarnaast ben ik van comfort naar efficient gegaan. Ik zie nu sinds vannacht dit patroon met circa elk uur een kleine piek in verbruik van de WP:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KTYqkZvRI1I0OnxvgRO6J2Wsmbw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o6xV4vskrYo1QuampQrswImW.jpg?f=fotoalbum_large

Klopt dit? Wellicht toch te veel gespeeld met de instellingen?

[ Voor 9% gewijzigd door Perzikvrucht op 03-04-2026 11:52 ]

• merijntjuh
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-04 20:32
Hallo!

Hopelijk heb ik het juiste topic gevonden.

Ik heb voornemens om on onze "schuur" een panasonic warmtepomp (generatie L) te installeren.
Ter illustratie, dit is wat we gebouwd hebben:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AtLNrbvhaSlsT01gKMF_EpnnFpw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/IJ0ZhCJZXSCDUdCTFEY3yMbX.png?f=user_large

Omdat er een pui vol op het zuiden staat met veel glas merken we nu al dat het snel opwarmt (nog zonder isolatie overigens). Daarom hebben we ook de noodzaak om in de zomer dit voldoende te kunnen koelen.
Een airco is niet echt zelf te installeren (althans, "in gebruik" te nemen) in verband met de F-gassen.
Daarom gaat onze voorkeur uit naar toch een monoblock warmtepomp omdat we hier al wat bekender mee zijn (onze woning heeft er ook 1).
Maar alleen vloer koelen zal ongetwijfeld iets helpen, maar lang niet voldoende in deze situatie. Daarom willen we Fan Coils gaan toepassen om verder terug te kunnen koelen met iets van 5 graden water (net wat nodig is).

Ik ben zelf al wat gaan tekenen met waarvan ik denk dat in theorie zou kunnen werken. Echter wijkt dit wel af van een standaard installatie schema. Althans, ik kan in geen van de panasonic handleidingen een vergelijkbare opstelling terugvinden.
Zie hieronder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6rS-tuI-7vTWLvGiqpoQy0ZFpzc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SnxaWsO5dZROSMYHFvxGnFGN.png?f=fotoalbum_large

Ik ben erg benieuwd of een opstelling als deze kan werken.
Een paar uitgangspunten:
- De WP kunnen sturen met KNX
- Fan coils sturen via KNX (+ 2-weg klep)
- HeishaMon voor monitoring
- Fan coils in principe alleen gebruiken voor koelen, vvw exclusief voor verwarmen (maar huidige opstelling maakt combinaties mogelijk)
- Geen 3-weg klep voor of/of zodat sturing relatief makkelijker is (en zie vorig punt)
- 50m2 vloerverwarming, dus buffervat in serie op de retour ivm beperkte volume van de vloer
- "jammer" van het verlies in de leidingen van de fan coils als deze uit staan
- Hoofdleidingwerk 32mm
- Leidingen voor fan coils 25mm (leidinglengte hetzelfde proberen te houden)
- WP WAR sturen (dus regeling van de WP gebruiken), daarbij geen gebruik maken van de thermostaat van panasonic omdat die niet al te best schijnt te zijn heb ik op meerdere plekken gelezen.
- Vooralsnog geen warm water boilervat, er wordt een simpel (klus) keukentje geplaatst met een doorstroomboiler voor die paar keer in het jaar

De onderdelen die ik van plan ben te gebruiken:
Basis:
- Panasonic KIT-WC07L3E5 (WH-SDC0509L3E5 + WH-WDG07LE5) (7kw variant dus)
- Flamco Clean Smart EcoPlus vuilscheider (30034)
- Flamco Clean Smart EcoPlus automatische ontluchter (30034)
- 3x kWh meters zoals ingetekend in tekening
- Kogelkranen waar ingetekend
- Extra 24/25 liter expansievat (ivm beperkt expansievat van de binnenunit)
- Bypass druk ventiel voor de 2-weg klep zodat er altijd flow mogelijk is
- 50 liter buffervat (mogelijk hergebruik van die van mijn woning, zie hieronder meer details hierover)
- Flamco Prescofiller vulcombinatie 1/2"
- 2x Innova Slim Fit SW800 (of vergelijkbaar, ik sta open voor suggesties!)
- 2-weg klep (32mm) bij vloerverwarming
- Heimeier Eclipse verdeler voor vvw (ivm speciale ventielen die beter schijnen te werken om debiet per groep vast te zetten)

Sturing:
- HeishaMon (kleine print)
- MDT 55 series thermostaat KNX
- Theben fan coil actor KNX (of vergelijkbaar)
- Weinzierl Multi IO 570 in/output aktor voor sturen van kleppen/contacten en uitlezen S0 pulsen van kwh meters (ja overkill, maar wordt ook gebruikt voor overige KNX knoppen in het gebouw)

Wat betreft isolatie:
- HR++ glas met u waarde 1.0
- Wanden RD +-5.2
- Dak RD +- 6.8
- Zo goed als het gaat luchtdicht (we gaan geen test doen, maar wel ons best zegmaar)

Ook gaan we een WTW plaatsen, dus geen natuurlijke ventilatieroosters.

Hierbij heb ik nog een aantal vragen:
- Zie ik dingen over het hoofd?
- Kan een opstelling als deze uberhaupt werken?
- Mis ik onderdelen?
- Andere dingen om nog rekening mee te houden?
- Is 7kw vermogen juist gekozen? (meerprijs t.o.v. 5kw is marginaal)
- Teveel kWh meters?
- kogelkranen bij de fan coils nodig?
- Expansievat juist gekozen?
- Vuilscheider en ontluchter samenvoegen in 1 unit want goedkoper?
- Zijn er nog onderdelen waarvan jullie denken doe maar niet maar juist wat anders? :+

Wat betreft het buffervat:
In mijn woning hebben we dus een Vailant door een "professional" laten installeren. Dit was regeltechnisch een complete ramp. Gelukig nu met custom code (C# naar ebusd) getemd gekregen. Mocht je geintresseerd zijn in de problemen die ik heb (gehad), zie details hier: https://gathering.tweaker...message/77614478#77614478 of zoek in dat topic op mijn username :)
Hier is (helaas) een buffervat in parallel geplaatst icm een wilo pomp. Om zowel kosten te sparen in de nieuwe installatie, en de huidige van mijn woning te verbeteren, is het en slimme zet om de buffer (en pomp) daar weg te halen en de buffer te hergebruiken?
Het gaat in de woning namelijk om +-185m2 vloerverwarming, ruim 300 liter water dus..
Omdat ik toch al met perstangen en installaties in de weer ga binnenkort, kan ik dit net zo goed meepakken!

Heel verhaal natuurlijk... Ik hoop dat er mensen zijn die eens mee willen kijken met wat ik van plan ben _/-\o_

Als er nog andere informatie nodig is om hier een oordeel over te vellen hoor ik dat graag!
Aan de hand van een suggestie van @MisterMailman toch maar even een apart topic hier voor aangemaakt.
Misschien dat er hier mensen zijn die mij daar kunnen helpen!
Link naar topic over bovenstaande hier: Panasonic warmtepomp icm fan coils en vloerverwarming

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09:45
Check ook dat je de vloer uitsluit met het koelen, als je daar 5 gradenb water doorheen stuurt wordt deze lekker koel maar ook heel nat door condensatie.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• merijntjuh
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-04 20:32
rvdgaag schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 14:25:
Check ook dat je de vloer uitsluit met het koelen, als je daar 5 gradenb water doorheen stuurt wordt deze lekker koel maar ook heel nat door condensatie.
Goed opgemerkt inderdaad. Daarvoor is de 2-weg klep op de aanvoer van de vloerverwarming bedoeld. Deze zal dicht gaan op het moment dat er gekoeld gaat worden met koud water :)

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:56
merijntjuh schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 12:41:
Heel verhaal natuurlijk... Ik hoop dat er mensen zijn die eens mee willen kijken met wat ik van plan ben _/-\o_
Ik zou een eigen topic openen, en het linkje hier zetten ;)
Want over een paar dagen is je post weggezakt in dit topic, of ingehaald door nieuwe vragen :)

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

wsiev schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 08:24:
dank voor de reacties,

ja ik heb vloerverwarming en een redelijk nieuwe , goed geïsoleerde woning.

ik heb de settings van het YouTube filmpje van @ErikVers overgenomen.
Bijgaand nog een plaatje van de run van gisteren overdag, die is op zich wel mooi en lang (van 1400 tot 1700)[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dank voor je tag.

Ter info die stooklijn is een standaard vertrekpunt en kun je fine tunen naar jouw situatie. Met tip om niet lager dan 26 te gaan nooit hoger dan je vloer aan mag.

Als je een goed geïsoleerde woning hebt kan het maar zo zijn dat je met 26 bij 10 graden af kan en 30 bij -5
Dit kun je in stapjes in de praktijk zelf ervaren tot hoe laag je kan gaan.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Perzikvrucht schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:51:
We hebben sinds kort een nieuwbouw huis met een Panasonic WH-UDZ07KE5 i.c.m. WH-SDC0309K3E5. Nu heb ik gisteren de aanvoertemperatuur van de stooklijn iets verlaagd (stond op 38C, nu 33C). Daarnaast ben ik van comfort naar efficient gegaan. Ik zie nu sinds vannacht dit patroon met circa elk uur een kleine piek in verbruik van de WP:

[Afbeelding]

Klopt dit? Wellicht toch te veel gespeeld met de instellingen?
Nee hoor dat kan prima kloppen.
Wel een belangrijke tip; bij een goed geïsoleerde woning (met massa “lees accumulerend vermogen”) zou ik in ieder geval in voor en na seizoen adviseren om tussen 00:00 en 10:00 een graad lager thermostaat in te stellen. Dit voorkomt een hoop onnodige defrosts en is een heel stuk efficienter en comfortabeler (wordt door de dag heen steeds iets warmer als goed is weer in huis)
Je kunt namelijk gebruik maken van wamre buitenlucht (cop) en goedkope en of eigen stroom.

Ik pas dit zelf ook in winter toe maar dat is afhankelijk van isolatie standaard en massa.

• Perzikvrucht
ErikVers schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 18:46:
[...]

Nee hoor dat kan prima kloppen.
Wel een belangrijke tip; bij een goed geïsoleerde woning (met massa “lees accumulerend vermogen”) zou ik in ieder geval in voor en na seizoen adviseren om tussen 00:00 en 10:00 een graad lager thermostaat in te stellen. Dit voorkomt een hoop onnodige defrosts en is een heel stuk efficienter en comfortabeler (wordt door de dag heen steeds iets warmer als goed is weer in huis)
Je kunt namelijk gebruik maken van wamre buitenlucht (cop) en goedkope en of eigen stroom.

Ik pas dit zelf ook in winter toe maar dat is afhankelijk van isolatie standaard en massa.
Dank! Heb jouw filmpjes ook bekeken, erg leerzaam. We hebben een nieuwbouwhuis met energlielabel A+++, dus ik denk dat dat wel onder een 'goed geïsoleerd huis' valt :o .

Raad je dit ook aan als je de weektimer hebt ingesteld zoals op jouw filmpje (tussen 00:00 en 10:00 uur uit)? Of heeft het dan geen zin om de kamerthermostaat over 1 graad lager te zetten?

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Perzikvrucht schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 07:51:
[...]

Dank! Heb jouw filmpjes ook bekeken, erg leerzaam. We hebben een nieuwbouwhuis met energlielabel A+++, dus ik denk dat dat wel onder een 'goed geïsoleerd huis' valt :o .

Raad je dit ook aan als je de weektimer hebt ingesteld zoals op jouw filmpje (tussen 00:00 en 10:00 uur uit)? Of heeft het dan geen zin om de kamerthermostaat over 1 graad lager te zetten?
Dan heeft dan inderdaad geen toegevoegde waarde als op uit al staat.

Normaal is makkelijkste om graad te verlagen. Is het dan echt ook in woning aan het afkoelen dan pakt hij het het zelf weer automatisch in de nacht op. Maar weet je zeker dat woning genoeg warmte vast houd dan kun je kiezen om gewoon uit te houden.

Doel is om focus van verwarmen op overdag (na +\- 9 of 10u) te hebben.

Hoe je dat doel bereikt kan op verschillende manieren.

Maar heb jij een koude maand en is warmteverlies groot dan ontkom je niet aan meer uren draaien en dan pakt dus een thermostaat dat automatisch op en hoef je niks aan te passen. Vind je aanpassen niet erg of maakt een paar graden afkoelen je niks uit dan kan je ook op “uit” programmeren.

• Perzikvrucht
ErikVers schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 08:59:
[...]

Dan heeft dan inderdaad geen toegevoegde waarde als op uit al staat.

Normaal is makkelijkste om graad te verlagen. Is het dan echt ook in woning aan het afkoelen dan pakt hij het het zelf weer automatisch in de nacht op. Maar weet je zeker dat woning genoeg warmte vast houd dan kun je kiezen om gewoon uit te houden.

Doel is om focus van verwarmen op overdag (na +\- 9 of 10u) te hebben.

Hoe je dat doel bereikt kan op verschillende manieren.

Maar heb jij een koude maand en is warmteverlies groot dan ontkom je niet aan meer uren draaien en dan pakt dus een thermostaat dat automatisch op en hoef je niks aan te passen. Vind je aanpassen niet erg of maakt een paar graden afkoelen je niks uit dan kan je ook op “uit” programmeren.
Dank, helder! Als laatste vraag: gaat dit ook op als je kamerthermostaat en gebruikt? Ik kan in Home-Assistant makkelijk instellen dat de kamerthermostaten in de nacht (bv van 22 tot 9 uur) een graad lager ingesteld worden. Maar uitzetten kan ook (in de weektimer van de Panasonic). Voorkeur?

Er zij ook mensen in de wijk die het tapwater van bijvoorbeeld 13-16 uur naar 59 graden verwarmen, om vervolgens de tapwaterverwarming uit te zetten. Afhankelijk van je gebruikt koelt het dan langzaam af naar 50C, waarna de volgende dag om 13 uur de tank weer wordt verwarmd. Is dat nou meer of minder efficiënt dan van 12 - 22 uur het tapwater op 50C instellen?

[ Voor 13% gewijzigd door Perzikvrucht op 04-04-2026 14:49 ]

• wsiev
ErikVers schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 18:41:
[...]

Als je een goed geïsoleerde woning hebt kan het maar zo zijn dat je met 26 bij 10 graden af kan en 30 bij -5
Dit kun je in stapjes in de praktijk zelf ervaren tot hoe laag je kan gaan.
dank voor de tips, zal eens ea verder naar beneden draaien.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Perzikvrucht schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 14:46:
[...]

Dank, helder! Als laatste vraag: gaat dit ook op als je kamerthermostaat en gebruikt? Ik kan in Home-Assistant makkelijk instellen dat de kamerthermostaten in de nacht (bv van 22 tot 9 uur) een graad lager ingesteld worden. Maar uitzetten kan ook (in de weektimer van de Panasonic). Voorkeur?

Er zij ook mensen in de wijk die het tapwater van bijvoorbeeld 13-16 uur naar 59 graden verwarmen, om vervolgens de tapwaterverwarming uit te zetten. Afhankelijk van je gebruikt koelt het dan langzaam af naar 50C, waarna de volgende dag om 13 uur de tank weer wordt verwarmd. Is dat nou meer of minder efficiënt dan van 12 - 22 uur het tapwater op 50C instellen?
Hoe je het inregelt maakt niet veel uit. De reden dat ik de controller adviseer is omdat die meest stabiel is. Maar home assistant kan leuk zijn voor wat finetuning in de combinatie als extra.

Ik bouw de basis het liefst offline en doe met home assistant en heishamon enkel toevoegingen.
Bijvoorbeeld; in controller of thermostaat stel je gewoon de nachtverlaging in en via automations in home assistant stel je dan in dat bij < -3 hij om 01:00 weer aangaat (of dus nachtverlaging weer corrigeert op thermostaat) tot 06:00 (ivm duurdere uren)

[ Voor 14% gewijzigd door ErikVers op 04-04-2026 17:39 ]

• casvanbussel
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
FransvWoerkom schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 15:00:
[...]

Dat andere plaatje op de eevblog lijkt een puls, een enkele of een herhalende. Ik weet niet wat die Rigol doet, maar met 50ns per schaaldeel lijkt het me geen 6,5kHz. Het plaatje daar van de pickoff, een spoeltje om de kabel lijkt me niet effectief. Als je iets magnetisch wilt opvangen, kun je beter primaire (kabel) en secundaire (spoeltje) parallel zetten ipv loodrecht op elkaar.

Er zijn twee mogelijke bronnen van 6,5kHz in de netkabel: de voeding van de compressor en de communicatie via een extra draad en de nulleider van de kabel tussen buiten- en binnenunit.

De voeding bestaat uit een netfilter, een gelijkrichter naar 400V en een omvormer die daar een 3-fase spanning van maakt met variabele frequentie in een veelvoud van de het compressortoerental. Om daar nette sinussen van te maken wordt vaak pulsbreedtemodulatie op een veel hogere storende frequentie gebruikt. Om die er uit te filteren, zit er een zwaar netfilter tussen kabel en gelijkrichter.

De communicatie tussen binnen- en buitendeel, en bij monoblocs tussen hoofdprint en compressorprint gebeurt bij alle panasonic airco's en warmtepompen via de voedingsleidingen buiten de netfilters. Voor zover ik kan zien in de schema's en printafdrukken gebeurt communicatie door digitale modulatie van een draaggolf waarbij de 230V galvanisch wordt gescheiden van de data met transformatortjes, condensatortje en optocouplers. Het zou goed kunnen dat de draaggolf een frequentie van 6,5kHz heeft. Daarmee zou het vergelijkbaar zijn met de modems uit de 90'er jaren voor internet via de telefoonlijn.

Het lijkt me in ieder geval geen goed idee om een extra netfilter in de voedingskabel van de buitenunit te zetten, want dan heb je dus kans dat de communicatie het niet meer doet en dat je een H90 fout krijgt.

Hoe het precies werkt, zal ik nog eens bij mijn monobloc onderzoeken als het 20° warmer is buiten en mijn Tek geen kans loopt ingesneeuwd te raken. Ik kom hier zeker op terug. Voor discussie over filters in de baskabel zijn vast ook uitstekende topics hier en forums elders. Succes!
Goedenavond @FransvWoerkom ,

Wellicht kan jij mij helpen, ik heb namelijk een zelfde probleem. Maar dan met een elektrische gitaar en een platenspeler. De toon die ik hoor is ongeveer 7khz (gemeten met een iphone en app dus niet zo nauwkeurig als @tomton ). Zie ook mijn forumtopic (7kHz pieptoon op platenspeler door Panasonic warmtepomp).

Ik heb al meerdere zaken uitgeprobeerd maar kom er niet uit.

Gr. Cas

• deadlikeme
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 23:44
Tiesert schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 13:15:
Ik zie bij mij dat instellingen niet meer geklikt kunnen worden? Hoe kan je dit weer zetten zoals het was?

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 09:58

martijn v o

Certified by Enphase.

Bij mij wel, dus ik begrijp niet wat je bedoeld.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• Tiesert
deadlikeme schreef op maandag 6 april 2026 @ 19:49:
[...]

Ik zie bij mij dat instellingen niet meer geklikt kunnen worden? Hoe kan je dit weer zetten zoals het was?
Bij mij ook wel. Bij Settings bedoel je (in de Engelstalige variant)?
Ik gebruik het nauwelijks, want Heishamon, maar is wel eens makkelijk voor het wijzigen van een instelling. Hij zit aangesloten op de proxy van de Heishamon Large. Instellingen wijzigen werkt hier wel gewoon. Misschien andere browser proberen, of de cache legen?

• deadlikeme
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 23:44
Tiesert schreef op maandag 6 april 2026 @ 22:08:
[...]

Bij mij ook wel. Bij Settings bedoel je (in de Engelstalige variant)?
Ik gebruik het nauwelijks, want Heishamon, maar is wel eens makkelijk voor het wijzigen van een instelling. Hij zit aangesloten op de proxy van de Heishamon Large. Instellingen wijzigen werkt hier wel gewoon. Misschien andere browser proberen, of de cache legen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fGahRR3oaPmuClBuJNCwRephjlE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eiPCTg8vLiyt76Q4WIbCyi0O.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 103 104 Laatste