Thermostaat keuze met (hybride-) warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maqui
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online
Welk type (en evt. merk) thermostaat is een goede (/slechte) keuze specifiek icm. een warmtepomp, bv. geeft bij gebruikers goede (of slechte) ervaringen?

Ik heb moeite om in de zee van zoveel kennis, en overvloed aan opties, hier eenduidig antwoord op te vinden, wellicht gezien mijn eigen beperkte kennis (probeer ik te verbeteren).

Wel begrijp ik zoveel dat een WP anders dan een CV lange runs nodig heeft, zijn capaciteit voldoende kwijt moet kunnen, en liefst dus ‘weinig’ schakel momenten heeft. Dus geen nacht verlaging, fancy schema / geocaching, of andere ‘slimme’ gewoontes die voor een warmtepomp gewoon slecht zijn. Veel slimme thermostaten lijken toegespitst op alleen CV en (soms) dus averechts lijken te werken met een warmtepomp (of detail configuratie nodig is, die er niet altijd is, of kennis gewoon ontbreekt). Ook installateurs/fabrikanten strooien met (tegenstrijdige) adviezen, of zijn (commercieel) merk gebonden, niet in het belang van de gebruiker..

Vragen die bij mij als leek nu opkomen:

1. is er een verschil in keuze bij hybride opstelling vs. enkel warmtepomp (all-electric)?
2. ‘modulerend’ of ‘aan/uit’?
3. ‘slim’ of ‘dom’?
4. enkel’ (via warmtepomp) of ‘dubbel’ (WP en CV apart), bij hybride?
5. Wat ‘leert’ thermostaat als er een WP (met CV) aangesloten is?
6. Helemaal geen thermostaat (bv alleen control-box/WP), want de WP kan zelf al moduleren (tot -x% cap.), als instellingen maar ‘goed’ staan?
7. Is het type/merk/interface warmtepomp relevant/bepalend?

Excuses als dit navenant domme vragen zijn, of ergens al allemaal beantwoord is (maar ik het niet eenduidig kon vinden)…

Dank voor jullie inzicht! 🙏 ☺️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-06 21:39
De merk specifieke die bij de warmtepomp hoort is meestal de beste keuze. Dan werkt de app ook etc.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Korte antwoord: het merk van de aanbieder van de warmtepomp.

Lange antwoord en extra overwegingen:
Wat heb je voor warmteafgiftesysteem, op welke aanvoertemperatuur staat je CV nu en wat is je doel met een (hybride) WP?

Wil je per kamer kunnen regelen en ben je erg onregelmatig thuis/weg?

Hoe goed is je huis geïsoleerd?

Volgens mij ben je al aardig goed ingelezen, helemaal “verkeerd” kiezen gaat ook niet echt op wat mij betreft. Op het forum vind je veel puristen die altijd alles op één temperatuur willen hebben en dus de warmtepomp altijd heel constant willen hebben draaien.

Heb je echter een ouder/wat minder goed geïsoleerd huis (ondanks dat je “alles” al wel gedaan hebt) en wil je per ruimte kunnen regelen en bijv. een thuiswerkkantoor niet altijd onnodig stoken omdat je er bijna nooit/omregelmatig zit, dan wordt het verhaal (imo) alweer wat anders.

Ik regel een hybride warmtepomp met een Tado systeem (aan/uit) waarbij ik bewust de aanvoertemperatuur iets hoger heb staan dan strikt noodzakelijk om wél per kamer (kantoor en slaapkamers) wat variatie en temperatuur te kunnen doen en dan tóch relatief snel te kunnen verwarmen wanneer ik de temperatuur daar een keer wat hoger wil zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maqui
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online
Bedankt voor de reactie.

Huis is goed na geïsoleerd, aanvoer momenteel 45c, maar afgifte nog met oude radiatoren (wel veel capaciteit ivm. oud huis), niet perfect dus, maar wil gewoon veel minder gas gebruiken (blijft voorlopig hybride). Woonkamer/keuken, 4 forse radiatoren die altijd open staan. Wellicht later over op LTV, maar vloerverwarming gaat het niet worden (helaas). Doe nu wel nacht verlaging (3c). Slaapkamers staan nu meestal laag, en zolder is geen cv (wel voorbereidt) daar ik gekozen heb voor een airco (dat gaat heel goed, ook met verwarmen).

Heb een Midea 6kW op het oog gezien m.i. een heel goede prijs/kwaliteit, maar die heeft enkel (tweaker) control box, en advies was om mijn huidige Honeywell T6 lyric te vervangen voor een DT4R, omdat de T6 niet goed zou werken met de WP. Dit snap ik niet helemaal, vandaar ook mijn trigger hoe dat nu precies zit met thermostaten en aansturing warmtepompen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15:52

SBL

Maqui schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 16:19:
Bedankt voor de reactie.

Huis is goed na geïsoleerd, aanvoer momenteel 45c, maar afgifte nog met oude radiatoren (wel veel capaciteit ivm. oud huis), niet perfect dus, maar wil gewoon veel minder gas gebruiken (blijft voorlopig hybride). Woonkamer/keuken, 4 forse radiatoren die altijd open staan. Wellicht later over op LTV, maar vloerverwarming gaat het niet worden (helaas). Doe nu wel nacht verlaging (3c). Slaapkamers staan nu meestal laag, en zolder is geen cv (wel voorbereidt) daar ik gekozen heb voor een airco (dat gaat heel goed, ook met verwarmen).

Heb een Midea 6kW op het oog gezien m.i. een heel goede prijs/kwaliteit, maar die heeft enkel (tweaker) control box, en advies was om mijn huidige Honeywell T6 lyric te vervangen voor een DT4R, omdat de T6 niet goed zou werken met de WP. Dit snap ik niet helemaal, vandaar ook mijn trigger hoe dat nu precies zit met thermostaten en aansturing warmtepompen..
Er zijn veel Quatt eigenaren met een T6, was namelijk advies bij installatie.
Dat gaat best goed (al zijn er wat eigenaardigheden), maar of dat ook voor jouw WP geldt?
T6 is opentherm, heeft een grote hysterese (dus weinig schakelingen), dus goed voor lange runs van de warmtepomp (maar kan wel wat temperatuurschommelingen geven in huis, scherm geeft gevoelstemperatuur weer = onhandig, maar hier ben je al aan gewend, denk ik?).
Voordeel tov DT4R, die sommigen ook hebben, is dat je de T6 via een app kunt bedienen. In combinatie met de Quatt heeft een DT4R een issue dat bij een over de air update van de CiC die bij de Quatt hoort, de warmtepomp aangaat en zich niets meer van de thermostaat aantrekt, dus mensen komen thuis in heet huis. Hoeft met andere warmtepompen niet zo te zijn, natuurlijk.
Voordelen van de DT4R tov T6 heb ik nog niet gehoord.
Tenzij je een aan/uit schakelende thermostaat nodig hebt, zou ik het gewoon met de T6 proberen.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp Phonosolar MWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpaal Volt Time Source 2s

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cimpel
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:00
2. ‘modulerend’ of ‘aan/uit’?
Aan/uit: modulerend helpt het rendement van de WP om zeep.
3. ‘slim’ of ‘dom’?
Dom: wel scenes/scripts kunnen maken om de thermostaat naar eigen wens te programmeren, bv Tuya.
(inschakeltijd, uitschakeltijd, maximum kamertemp, nachtverlaging, bedrijfsmodus)
4. enkel’ (via warmtepomp) of ‘dubbel’ (WP en CV apart), bij hybride?
Enkel: de WP stuurt de CV naar eigen behoefte aan.
5. Wat ‘leert’ thermostaat als er een WP (met CV) aangesloten is?
Niets: De stooklijn van de WP bepaalt welke watertemperatuur geleverd wordt.
6. Helemaal geen thermostaat (bv alleen control-box/WP), want de WP kan zelf al moduleren (tot -x% cap.), als instellingen maar ‘goed’ staan?
Wel een thermostaat om de bedrijfsmodus te kunnen sturen (verwarmen/koelen/uit) en de minimum / maximum kamertemperatuur te bewaken (ook vorstbescherming)
7. Is het type/merk/interface warmtepomp relevant/bepalend?
Nee.
Pagina: 1