7kHz pieptoon op platenspeler door Panasonic warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• casvanbussel
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
Beste Tweakers,

In oktober 2024 heb ik een Panasonic mono-bloc warmtepomp geplaatst, die naar volle tevredenheid werkt. Nu loop ik echter tegen een bijzondere situatie aan. Ik hoor namelijk een 7kHz (ongeveer) pieptoon over mijn platenspeler via de geluidsinstallatie.

Nu dacht ik in eerste instantie dat het zou komen door mijn platenspeler zelf, die heeft namelijk enkele jaren in een opslagbox gestaan in verband met onze verbouwing. Afgelopen weekend ben ik naar 2 HiFi winkels in de buurt gegaan om te controleren of het door mijn platenspeler komt. Tot mijn verbazing was de platenspeler bij beide winkels muisstil en piepvrij. Opzich wel jammer want had mij al ingesteld op een nieuwe platenspeler O-), maar dat terzijde.

Beide winkels adviseerde mij om zo'n duur filterapparaat te kopen omdat daarmee het probleem waarschijnlijk wel verholpen zou worden. Ik geloof daar eigenlijk niet in, maar bij de tweede winkel toch maar zo'n filter aangeschaft (AudioQuest PowerQuest 3). Thuis aangekomen het filter voor de gehele geluidsinstallatie gehangen maar helaas blijft het probleem bestaan.

Afgelopen week ben ik verder gaan zoeken en heb ik de geluidsinstallatie aangezet om vervolgens alle groepen in de groepenkast 1 voor 1 uit te schakelen in de hoop dat de piep verdwijnt. Toen ik de groepen voor de warmtepomp en het DHW element uitzette verdween de piep na enkele secondes tot een minuut (was in ieder geval niet meteen). Zo kwam ik er achter dat het probleem bij de warmtepomp installatie zit.

Na het inschakelen van deze twee groepen en het aanslaan van de warmtepomp (in ieder geval wanneer de compressor van de WP aanslaat) komt de piep terug…

Naar aanleiding van mijn bevindingen heb ik contact gezocht met de helpdesk van Panasonic en daar komt de volgende reactie van:

Ik heb gezocht op diverse onderwerpen in onze kanalen ( EMC/EMI en EMD). Onze installaties zijn getest op EMC.
Er zijn een hoop zaken waar naar gekeken kan worden:
  • Is er radiofrequentie interferentie? Wifi module op warmtepomp aanwezig?
  • Er kan worden gekozen voor afgeschermde kabel om EMI tegen te gaan.
  • Zitten er geaarde stopcontacten in de woning?
  • Zitten de apparaten op hetzelfde aardcircuit? Zoja kan hier een onderbreking worden gemaakt zodat ze niet in een aardlus zitten.
  • Audio installatie op eigen groep?
  • Warmtepomp op eigen groep?
  • Er kan worden gekozen om een netfilter of power conditioner te gebruiken ( isolatie-transformator/netfilter of audio power conditioner)
Wat ik daarna verder gedaan heb is het volgende:
  • Loskoppelen van de aangesloten netwerkmodule (CZ-TAW1B).
  • Loskoppelen van de aarde, zowel van de WP als van de geluidsinstallatie
  • Het aansluiten van de WP en geluidsinstallatie op een aparte fase (heb een 3-fase aansluiting). Ze zijn al aangesloten op een aparte groep
  • De geluidsinstallatie aansluiten op een eigen stroomvoorziening via een UPS, dus losgekoppeld van het stroomnet thuis
  • De WP is aangesloten met standaard YMVK kabel
Helaas blijft de piep hoorbaar.

Ik heb mijn bevindingen teruggekoppeld aan Panasonic. Daarop kwam de volgende reactie:

De enigste optie die er nog is om afgeschermde bekabeling te gebruiken om alles uit te sluiten. Ik kan het wel navragen bij de fabriek maar dan krijg ik dit als opgave of dat al gedaan is. Als het de bekabeling niet is, zijn mijn ideeën ook op.

Nu kan ik dus de bekabeling van de warmtepomp gaan vervangen voor een afgeschermde kabel. Echter verwacht ik niet dat daarmee het probleem opgelost gaat worden. Dit omdat de storing niet via het net komt maar via de lucht? Ik ga het echter denk ik wel doen om verder te komen met Panasonic.

Wat denken jullie, zou dit de oplossing zijn? Of zijn er nog andere zaken die ik over het hoofd zie?
En zijn er nog andere gebruikers met een soortgelijk probleem?

Hierbij wat meer informatie over de installaties:
Warmtepomp (1,5 jaar oud) en CV-installatie (max 1,5 tot 4 jaar oud):
  • Panasonic mono-bloc WH-MDC07J3E5 (7kW J generatie)
  • Panasonic 300L DHW vat, standaard uitvoering
  • Alles met Uponor meerlagenbuis aangesloten
  • Vloerverwarming op de beganegrond waar de platenspeler ook staat
Elektriciteitsinstallatie (compleet vernieuwd 3-4 jaar geleden):
  • Nieuwe 3-fase Hager Vision groepenkast
  • Nieuwe leidingen en draden
  • Nieuwe geaarde wandcontactdozen
Geluidsinstallatie:
  • Marantz SR5011 surround versterker
  • Phonovoorversterker van Fosi, audiobox X5
  • Argon platenspeler
  • Sonus Faber sonetto V G2
Met een Marantz PM7004 stereoversterker met ingebouwde phonovoorversterker, die ik nog heb staan is de piep ook hoorbaar. Aan de geluidsinstallatie kan het dus niet liggen.

Mijn elektrische gitaar pikt de piep trouwens ook op, daarvan dacht ik dat het door de gitaar zelf kwam omdat deze voordat ik hem weer ging gebruiken een smak op de grond heeft gemaakt. Zowel de gitaar als de versterker heb ik in de gitaarwinkel getest. Daar had ik geen last van een vervelende piep. Voor de zekerheid had ik toen een nieuwe kabel gekocht.

Alle reacties

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:06
Ik ken de Panasonic wp niet maar heb zelf een Vaillant warmtepomp. Uit eigen ervaring weet ik dat de bus kabel tussen de wp buiten en de binnen unit maar ook de thermostaat behoorlijk storing uitzend op audio apparatuur.
In het verleden stond in de gebruiksaanwijzing van vaillant dat de bus kabel niet utp en of afgeschermd mag zijn, wat technisch uitlegbaar is omdat afscherming een bohoorlijke capacitieve belasting vormt voor de op de bus gemoduleerde signalen. Toch als de kabel niet lang is zou dat volgens mij voor jouw de oplossing zijn denk ik of betere afscherming van de signaalkabel van de platenspeler.
Bij veel platenspelers wordt het element kortgeloten tijden automatsch opzetten van de naald of gebruik lift, hoor je dat verschil in de piep?
Als het geen verschil maakt kun je nog proberen de signaalkabel van de platenspeler met zilverpapier te omkleden.

snameroc. Solar 6kW piek Warmtepomp Vaillant vwl75/6. Boiler wp boiler dimplex. Thuisaccu marstek venus ev3 fw146 hw p1 opnemer. En op zolder nog een savant die nu overbodig is omdat we gasloos zijn. Ook nog een 1 fase ev lader.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:28

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Heb je die platenspeler en de (voor) versterker geaard?

Wat ook nog zou kunnen helpen is de bekabeling vervangen door coaxiale. Zit een stuk extra afscherming op. Zou voor geluid verder niks uit mogen maken.

En check ook vooral even wat voor kabel je gitaar gebruikt.

[ Voor 13% gewijzigd door The Eagle op 27-03-2026 12:50 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• casvanbussel
  • Niet online
snameroc schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 12:38:
Ik ken de Panasonic wp niet maar heb zelf een Vaillant warmtepomp. Uit eigen ervaring weet ik dat de bus kabel tussen de wp buiten en de binnen unit maar ook de thermostaat behoorlijk storing uitzend op audio apparatuur.
In het verleden stond in de gebruiksaanwijzing van vaillant dat de bus kabel niet utp en of afgeschermd mag zijn, wat technisch uitlegbaar is omdat afscherming een bohoorlijke capacitieve belasting vormt voor de op de bus gemoduleerde signalen. Toch als de kabel niet lang is zou dat volgens mij voor jouw de oplossing zijn denk ik of betere afscherming van de signaalkabel van de platenspeler.
Bij veel platenspelers wordt het element kortgeloten tijden automatsch opzetten van de naald of gebruik lift, hoor je dat verschil in de piep?
Als het geen verschil maakt kun je nog proberen de signaalkabel van de platenspeler met zilverpapier te omkleden.
Het gaat in dit geval om een mono-bloc warmtepomp. Die heeft alleen een buitenunit.
Bij mijn platenspeler maakt het niet uit of je iets speelt of niet, de piep blijft hetzelfde. Ik ga aluminiumfolie om de signaalkabel van de platenspeler wikkelen en kijken of dat wat doet.

• casvanbussel
  • Niet online
The Eagle schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 12:45:
Heb je die platenspeler en de (voor) versterker geaard?

Wat ook nog zou kunnen helpen is de bekabeling vervangen door coaxiale. Zit een stuk extra afscherming op. Zou voor geluid verder niks uit mogen maken.

En check ook vooral even wat voor kabel je gitaar gebruikt.
De platenspeler is geaard aan de phonovoorversterker. De phonovoorversterker heeft geen aarde, is namelijk voorzien van een losse voeding. Als ik de platenspeler aan de stereoversterker hang dan is de platenspeler geaard aan deze versterker. De versteker(s) hebben beide geen aarde, die zijn "aardloos" ontworpen. Als ik de aarde van de platenspeler loskoppel dan ontstaat de typische aardbrom.

Bedoel je met coaxiale bekabeling, bekabeling die ontworpen is voor digitale signaaloverdracht?

De kabel van mijn gitaar is nieuw en denk ik van goede kwaliteit. Destijds ben ik met mijn gitaar en versterker naar de gitaarwinkel gegaan om te controleren of het aan deze spullen lag. In de gitaarwinkel was deze combinatie pieploos.
Pagina: 1