Ik heb sinds een paar weken een niet-regelmatige hoorbare pieptoon van circa 8 kHz die ik via mijn luidsprekers hoor. Deze toon komt soms met tussenpozen van een kwartier, soms hoor ik het een uur niet. De toon komt altijd twee keer achter elkaar, duurt per keer zo'n 10 seconden en er zit circa 20 seconden tussen. Met een Spectrum Analyser app op m'n iPhone 8 heb ik de toon vastgelegd:

Hierbij een filmpje van de toon:
[YouTube: 8 kHz piep toon]
De toon heeft een volume van circa 50 dB op 1 meter afstand en blijft op dit volume onafhankelijk van de stand van de volumeknop of op welk kanaal de voorversterker staat. De toon is begonnen nadat ik mijn LG OLED C8 heb geïnstalleerd.
Setup
Rotel RC-995 voorversterker
Rotel RB-991 eindversterker
Rotel RCD-991 cd-speler
Kef Q90 luidsprekers (stereo)
LG OLED55C8PLA
Vero 4K+ media speler
Connecties
TV -> voorversterker: 3,5 mm naar stereo RCA (tulp) kabel
Vero -> voorversterker: 3,5 mm naar stereo RCA (tulp) kabel
CD -> voorversterker: stereo RCA (tulp) naar stereo RCA (tulp) kabel
Voorversterker -> eindversterker: 2x mono RCA (tulp) naar mono RCA (tulp) kabel
Vero -> TV: met Vero meegeleverde HDMI kabel
Vero en TV: RJ45 netwerkkabel
TV: Hirschmann KOKWI/KOSWI 3 kabel, alle CAI-kabels in huis zijn Hirschmann
Alle stekkers zijn via 1 geaarde stekkerdoos aangesloten op een wandcontactdoos
Schematische weergave:

Tot nu toe gedaan
Voorversterker en eindversterker zijn volledig gereviseerd, geen remedie. Connectors antennekabel vervangen, geen remedie. Bij gebruik van de CD-speler heb ik de toon nog niet gehoordZowel bij CD-speler als bij TV en Vero. Die heb ik op alle ingangen/uitgangen van de voorversterker geprobeerd, maakt geen verschil. Ook heb ik de voorversterker en/of eindversterker aangesloten op een andere groep (via verlengsnoer), ook dit maakt niet uit. Zelfs als ik de voorversterker uitzet, blijft de pieptoon.
Ik ben er inmiddels achter gekomen dat wanneer ik de antennekabel uit de TV haal tijdens het horen van de piep, deze toon bijna verdwijnt en alleen nog hoorbaar is wanneer je met je oor in de luidspreker zit. Ik vermoed dat er dan ook dat via de antennekabel het signaal binnenkomt en op de een of andere manier in het analoge audiosignaal terecht komt.
Heeft iemand een idee wat de bron van de 8 kHz toon kan zijn? En belangrijker: hoe kan ik er vanaf komen? Ik zit zelf nog aan de volgende opties te denken:

Hierbij een filmpje van de toon:
[YouTube: 8 kHz piep toon]
De toon heeft een volume van circa 50 dB op 1 meter afstand en blijft op dit volume onafhankelijk van de stand van de volumeknop of op welk kanaal de voorversterker staat. De toon is begonnen nadat ik mijn LG OLED C8 heb geïnstalleerd.
Setup
Rotel RC-995 voorversterker
Rotel RB-991 eindversterker
Rotel RCD-991 cd-speler
Kef Q90 luidsprekers (stereo)
LG OLED55C8PLA
Vero 4K+ media speler
Connecties
TV -> voorversterker: 3,5 mm naar stereo RCA (tulp) kabel
Vero -> voorversterker: 3,5 mm naar stereo RCA (tulp) kabel
CD -> voorversterker: stereo RCA (tulp) naar stereo RCA (tulp) kabel
Voorversterker -> eindversterker: 2x mono RCA (tulp) naar mono RCA (tulp) kabel
Vero -> TV: met Vero meegeleverde HDMI kabel
Vero en TV: RJ45 netwerkkabel
TV: Hirschmann KOKWI/KOSWI 3 kabel, alle CAI-kabels in huis zijn Hirschmann
Alle stekkers zijn via 1 geaarde stekkerdoos aangesloten op een wandcontactdoos
Schematische weergave:

Tot nu toe gedaan
Voorversterker en eindversterker zijn volledig gereviseerd, geen remedie. Connectors antennekabel vervangen, geen remedie. Bij gebruik van de CD-speler heb ik de toon nog niet gehoordZowel bij CD-speler als bij TV en Vero. Die heb ik op alle ingangen/uitgangen van de voorversterker geprobeerd, maakt geen verschil. Ook heb ik de voorversterker en/of eindversterker aangesloten op een andere groep (via verlengsnoer), ook dit maakt niet uit. Zelfs als ik de voorversterker uitzet, blijft de pieptoon.
Ik ben er inmiddels achter gekomen dat wanneer ik de antennekabel uit de TV haal tijdens het horen van de piep, deze toon bijna verdwijnt en alleen nog hoorbaar is wanneer je met je oor in de luidspreker zit. Ik vermoed dat er dan ook dat via de antennekabel het signaal binnenkomt en op de een of andere manier in het analoge audiosignaal terecht komt.
Heeft iemand een idee wat de bron van de 8 kHz toon kan zijn? En belangrijker: hoe kan ik er vanaf komen? Ik zit zelf nog aan de volgende opties te denken:
- Ziggo dit probleem uitleggen
- LG dit probleem uitleggen
- Hirschmann KOKWI/KOSWI 4 kabels met 4G bescherming aanschaffen
[ Voor 5% gewijzigd door Paul NL op 27-02-2019 21:34 . Reden: Schema toegevoegd, onwaarheid doorgehaald ]