8 kHz piep toon door interferentie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Paul NL
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 04-01 22:05
Ik heb sinds een paar weken een niet-regelmatige hoorbare pieptoon van circa 8 kHz die ik via mijn luidsprekers hoor. Deze toon komt soms met tussenpozen van een kwartier, soms hoor ik het een uur niet. De toon komt altijd twee keer achter elkaar, duurt per keer zo'n 10 seconden en er zit circa 20 seconden tussen. Met een Spectrum Analyser app op m'n iPhone 8 heb ik de toon vastgelegd:

Spectrum 8 kHz toon

Hierbij een filmpje van de toon:
[YouTube: 8 kHz piep toon]
De toon heeft een volume van circa 50 dB op 1 meter afstand en blijft op dit volume onafhankelijk van de stand van de volumeknop of op welk kanaal de voorversterker staat. De toon is begonnen nadat ik mijn LG OLED C8 heb geïnstalleerd.

Setup
Rotel RC-995 voorversterker
Rotel RB-991 eindversterker
Rotel RCD-991 cd-speler
Kef Q90 luidsprekers (stereo)
LG OLED55C8PLA
Vero 4K+ media speler

Connecties
TV -> voorversterker: 3,5 mm naar stereo RCA (tulp) kabel
Vero -> voorversterker: 3,5 mm naar stereo RCA (tulp) kabel
CD -> voorversterker: stereo RCA (tulp) naar stereo RCA (tulp) kabel
Voorversterker -> eindversterker: 2x mono RCA (tulp) naar mono RCA (tulp) kabel
Vero -> TV: met Vero meegeleverde HDMI kabel
Vero en TV: RJ45 netwerkkabel
TV: Hirschmann KOKWI/KOSWI 3 kabel, alle CAI-kabels in huis zijn Hirschmann
Alle stekkers zijn via 1 geaarde stekkerdoos aangesloten op een wandcontactdoos

Schematische weergave:
Audio-video bekabeling

Tot nu toe gedaan
Voorversterker en eindversterker zijn volledig gereviseerd, geen remedie. Connectors antennekabel vervangen, geen remedie. Bij gebruik van de CD-speler heb ik de toon nog niet gehoordZowel bij CD-speler als bij TV en Vero. Die heb ik op alle ingangen/uitgangen van de voorversterker geprobeerd, maakt geen verschil. Ook heb ik de voorversterker en/of eindversterker aangesloten op een andere groep (via verlengsnoer), ook dit maakt niet uit. Zelfs als ik de voorversterker uitzet, blijft de pieptoon.

Ik ben er inmiddels achter gekomen dat wanneer ik de antennekabel uit de TV haal tijdens het horen van de piep, deze toon bijna verdwijnt en alleen nog hoorbaar is wanneer je met je oor in de luidspreker zit. Ik vermoed dat er dan ook dat via de antennekabel het signaal binnenkomt en op de een of andere manier in het analoge audiosignaal terecht komt.

Heeft iemand een idee wat de bron van de 8 kHz toon kan zijn? En belangrijker: hoe kan ik er vanaf komen? Ik zit zelf nog aan de volgende opties te denken:
  • Ziggo dit probleem uitleggen
  • LG dit probleem uitleggen
  • Hirschmann KOKWI/KOSWI 4 kabels met 4G bescherming aanschaffen

[ Voor 5% gewijzigd door Paul NL op 27-02-2019 21:34 . Reden: Schema toegevoegd, onwaarheid doorgehaald ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:47

DukeBox

loves wheat smoothies

Complimenten voor je TS !
Om ergens te beginnen, is het altijd op/rond het zelfde tijdstip ? Heb je evt. logging op je energie verbruik om correlatie te bepalen tussen de momenten ? Kom het een enkele keer wel eens tegen dat een elektro motor met koolborstels iets dergelijks kan veroorzaken, heb het zelf gehad met een kalibratie van een zonnescherm dat eens per dag werd gedaan (maar dat was veel korter qua duur). Maar ook een (vloer)verwarmingspomp die een anti-vastloop beveiliging heeft zou zoiets ook kunnen veroorzaken.

[ Voor 5% gewijzigd door DukeBox op 27-02-2019 08:56 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Ik kan je niet helpen, maar complimenten voor je TS. Zo volledig heb ik ze niet vaak gezien.

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Kan er nu even niet inhoudelijk op reageren maar dit is een interessante. Zou iig via decuctie (lostrekken van kabels) proberen te achterhalen waar de bron zit.
Kom er vanavond even op terug (dit is een stiekeme tvp :+)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
Dacht even een oud topic terug te zien maar het was een andere. Misschien is daar toch iets uit te halen voor je?

Pieptoon van 5800hz door netvervuiling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul NL
@DukeBox Het is zowel overdag als 's avonds, ik heb nog geen patroon kunnen ontdekken. Ik zat zelf nog aan koelkast of vriezer te denken als bron, of mogelijk de lift in het gebouw. We hebben hier stadsverwarming, dus geen cv-pompen. Ik heb wel een Honeywell T6 thermostaat, maar overdag staat de kachel niet aan en heb ik wel last van de interferentie.

@The Eagle Dat is inderdaad mijn aanpak, vandaar dat ik inmiddels op de coaxkabel ben uitgekomen als mogelijke bron/versterking van de interferentie. Het lastige is dat de piep soms een uur wegblijft, dat maakt de deductie een tijdrovende klus. Ik hoor graag je andere ideeën!

@arsimo Die heb ik van het weekend helemaal gelezen. Grootste verschil is dat daar de toon bijna constant aanwezig is, bij mij maar sporadisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:20
Paul NL schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 10:36:
Het lastige is dat de piep soms een uur wegblijft, dat maakt de deductie een tijdrovende klus. Ik hoor graag je andere ideeën!
Je zou, aangezien het goed te meten valt, als je een paar uur weg gaat het geluid kunnen opnemen.
Er is vast software die de pieken + tijdstippen daarvan er daarna uit kan filteren..
Mogelijk zijn er dan patronen zichtbaar.

Ook 's nachts is dat wat fijner dan de hele nacht op te blijven om te kijken wanneer het gebeurd. :P

[ Voor 9% gewijzigd door SmiGueL op 27-02-2019 10:58 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twieren
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:22
Maak je thuis gebruik van z.g. Powerline adapters? Zelf ooit eens een vergelijkbaar probleem ervaren doordat ik gebruik ben gaan maken van powerline adapters. Na het verwijderen van deze adapters was de piep volledig verdwenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Aangezien het sinds je TV is gekomen en je het via de speakers hoort: trek de kabel tussen TV en speakers er eens uit. Dat zou mijn eerste verdachte zijn namelijk.
Ben ik eens benieuwd of je het dan nog steeds gaat horen, maar dan wellicht via je je TV ipv je speakers :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul NL
@SmiGueL Dat is een goed idee, ik zal eens kijken hoe ik dat ga doen. Ik heb een iPad liggen, wellicht kan ik die een tijdlang laten opnemen.

@twieren Ik heb geen Powerline adapters in huis. Er zijn wel buren in het complex die dat hebben, maar die zullen er niet vanaf stappen vermoed ik.

@The Eagle Als ik de audiokabel tussen tv en versterker weghaal blijft de piep, die loopt dan via de HDMI naar de mediaspeler en via de audiokabel van de mediaspeler naar de versterker. Als ik ook die audiokabel eruit haal verdwijnt de piep. Ik vermoed dus dat de piep door de buitenmantel van de coax 'versterkt' wordt en dan via de analoge audiokabels van de tv en/of mediaspeler naar de versterker loopt. Dat verklaart ook dat ik geen piep hoor wanneer ik de cd-speler gebruik (met losgekoppelde audiokabels van de tv en de mediaspeler), want dan is er geen link meer met de coaxkabel.

Edit: dan hoor ik het ook

[ Voor 1% gewijzigd door Paul NL op 27-02-2019 21:28 . Reden: Niet kloppende tekst doorgehaald ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
Is er mogelijk een ground loop tussen TV en Vero, die zijn namelijk via twee kabels met elkaar verbonden volgens jouw opgave: netwerkkabel (RJ45) en HDMI. Als je alles aangesloten laat en alleen die netwerkkabel even loskoppelt, hou je dan de piep?

Waarom loopt er trouwens een netwerkkabel tussen je Vero en de TV? Moeten die niet allebei naar een hub of router? Zie het nut niet van die verbinding?

edit: ik zie nu dat er staat: Vero en TV: netwerkkabel. Dus niet direct naar elkaar? Kan nog steeds een ground loop zijn via een hub/router.

[ Voor 15% gewijzigd door arsimo op 27-02-2019 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-09 14:37
Een paar dingen die me te binnen schieten:

- Heb je dit probleem ook als je de tv aangesloten hebt, maar stroomloos hebt staan (stekker uit het stopcontact)? Het kan zijn dat de voeding van de TV deze 8kHz heeft, immers zal het een geschakelde voeding zijn.

- Heb je in je CAI-WCD een eindweerstand zitten? Als het de laatste doos in een rij is hoort deze afgesloten te worden met een 75Ohm weerstand tussen kern en mantel.

- Heb je ergens anders in huis apparatuur op de CAI? Zo ja, heb je het probleem nog als al deze losgekoppeld zijn?

//EDIT:

Waarschijnlijk heb je zo'n soort AOP op je binnenkomende CAI-signaal: https://www.allekabels.nl...ngatswandcontactdoos.html

Deze zijn galvanisch gescheiden en zit met de mantel op je eigen aarde, dus als je 8kHz storing hebt via de CAI, zit dit waarschijnlijk ergens op je eigen aarde.

[ Voor 24% gewijzigd door BernardV op 27-02-2019 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Als je analoge audiokabel uit de Vero trekt (dus alleen HDMI naar TV nog aangesloten) en de analoge kabel van TV naar de versterker is er wel, is de piep er dan nog?

Ik begin te neigen naar de analoge uitgang van de Vero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul NL
@arsimo Ik heb even een schematisch weergave gemaakt hoe alles nu is aangesloten (heb ik ook aan de TS toegevoegd):

Audio-video bekabeling

Is er nu nog steeds kans op een aardelus?

@bernardV Antwoord op je vragen:
  • Ja, dan heb ik het ook. De piep verdwijnt alleen wanneer of de coaxkabel eruit is, of wanneer zowel de HDMI en de audio kabel uit de TV zijn
  • Nee, ik heb geen eindweerstand. Is volgens mij ook niet nodig omdat er geen TV-signaal splitters in gebruik zijn. Oftewel AOP -> splitter Internet/TV/Radio -> kabel meterkast naar wandcontactdoos -> WCD -> kabel naar TV -> TV. Waar zou ik een weerstand moeten plaatsen?
  • Nee, geen andere apparaten op CAI, wel zit er een splitter op het AOP die TV/Radio/Internet splitst. Daarvan is internet ook in gebruik (ik heb Ziggo)
  • Dat klopt, in de meterkast heb ik dat gecheckt. Het enige audioapparaat dat geaard is de eindversterker. Als ik daar mijn iPad rechtstreeks op aansluit, dan heb ik geen pieptoon. Is het dan nog steeds waarschijnlijk dat de storing op mijn eigen aarde zit?
@The Eagle Ja, ook in die situatie is de piep er nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M14
  • Laatst online: 11:31

M14

Wat ik mis is een logische aanpak van de storing zoeken. Immers heeft het geen zin om lukraak stekkers of kabels te vervangen of apparatuur te 'reviseren' (wat dat ook moge betekenen, het is geen nokkenas die door slijtage buiten spec is).

Alles loskoppelen en stap voor stap losse delen proberen is de beste aanpak:
Stap 1: enkel eindversterker met alleen luidsprekers testen
Stap 2: enkel voorversterker, eindversterker en luidsprekers.
Stap 3: stap 2 + Cd speler
Stap 4: stap 2 + tv (alleen RCA)
Stap 5: stap 4 + coax op tv
Enzovoort.

En aangezien je het alleen kunt waarnemen met voorversterker en eindversterker zou ik proberen of je het ook hoort met een koptelefoon op de voorversterker. Als dat zo is, dan de eindversterker los koppelen van de voorversterker en kijken of dat verschil maakt.

Gebaseerd op het plaatje denk ik dat het komt door een aardlus tussen de coax en de geaarde eindversterker. Vandaar ook het advies om te verifiëren of de pieptoon aanwezig is op de voorversterker wanneer de eindversterker wordt losgekoppeld.

[ Voor 7% gewijzigd door M14 op 27-02-2019 22:52 ]

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• Paul NL
Mijn aanpak had tot nu toe inderdaad systematischer gekund. Over het reviseren: de versterkers zijn circa 20 jaar oud en hadden lekkende elco's, die zijn vervangen. Ook zijn solderingen opnieuw gemaakt en is interne bekabeling vervangen. De reden dat ik dat gedaan had was meer ook omdat ik dat sowieso al wilde laten doen, met de ijdele hoop dat het de piep ook zou oplossen.

Ik zal van het weekend testen met je voorgestelde stappen.

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-09 14:37
Wat @M14 aangeeft zou goed kunnen met de aardlus. Dit zou je eens kunnen testen door je versterker ongeaard aan te sluiten, niet dat dat een permanente oplossing is, maar om de bron/oorzaak te zoeken.

Ook kun je eens proberen het modem los te koppelen van de splitter, immers is dat het enige apparaat wat ook op de CAI zit en een geschakelde voeding heeft/intern met hogere frequenties werkt.

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Een pieptoon door een aardlus... dat zie je niet vaak. Je zou tegen een kleine investering dit:

https://www.allekabels.nl.../mantelstroom-filter.html

kunnen proberen. Dat lost de aardlus op en misschien de pieptoon ook.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 23:26

Jag

Ja precies. Als de coax eruit trekken het oplost, zal het toch wel een groundloop zijn met coax en lokale aarde. Blijft toch een vaag gebeuren, ground loops.....

• Paul NL
Aardlus is inderdaad de meest waarschijnlijke oorzaak, ook al heb ik een pieptoon, geen brom. Ik ga daar van het weekend als eerst mee aan de slag.

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Als niets meer helpt kan je proberen netstekkers om te draaien. Kan zijn dat een netfilter niet helemaal lekker is.

Het heeft mij ooit van een piepje afgeholpen terwijl apparaten _uit_ stonden. (goedkoop speakersetje dat iedere halve minuut *plop* *piep* deed)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je al gevonden wat het was?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Paul NL
Het is opgelost! Het was inderdaad een aardlus.

Ik heb de analoge RCA verbindingen tussen TV en voorversterker en tussen Vero en voorversterker vervangen door optische Toslinks naar een tweedehands DAC. Vanaf de DAC analoge RCA kabels naar de voorversterker. Doordat de optische Toslinks geen massa hebben is de aardlus verbroken en hoor ik geen pieptoon meer.

Meteen een mooi upgrade zo'n Cambridge Audio Dacmagic :).

Zo ziet het er nu uit:

[Audio-video bekabeling nieuw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M14
  • Laatst online: 11:31

M14

Ik had voor een andere oplossing gekozen. Als je een afspeelapparatuur wil gebruiken wat geen optische audio uit heeft, dan ben je terug bij af.

Had je die coax niet kunnen aarden? Of aarde van de versterker af halen?

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 23:26

Jag

Niet de meest voor de hand liggende optie denk ik idd, je had ook gewoon de nul van de coax kunnen onderbreken, maar fijn dat je van piep af bent :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik zou sowieso alsnog de coax galvanisch scheiden als het even kan. Scheelt je ook opdonders als je de kabel aanpakt en dan de versterker of radiator aanraakt.

Ik heb bij mezelf (ook op praktische redenen) het netwerk (TV en lokaal netwerk) via glasvezel naar het TV meubel lopen. Hier ben ik wel blij mee, want zo heb ik alles netjes gescheiden.

Bij mij ontstond er zelfs een lus als ik de trigger kabel naar mijn eindversterker laat lopen en dan de 2e triggeruitgang naar de subwoofer. Als ik de kabel vanaf de eindversterker doorlus dan is het probleem weg, ook zoiets geks, ook omdat het niet altijd problemen geeft en zo ineens weer kan opduiken.

[ Voor 61% gewijzigd door Fairy op 03-03-2019 15:47 ]

Pagina: 1