Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Pieptoon van 5800hz door netvervuiling?

Pagina: 1
Acties:

• ruiterstefan
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 22-02 20:23
Er zit een pieptoon van exact 5800hz (en de veelvouden daarvan) in al mijn audioapparaten die ik in elk stopcontact in mijn huis aansluit. Deze pieptoon valt één of twee keer per dag voor een paar minuten weg, waarna hij weer terugkomt voor een paar uur. Ik heb een filmpje bijgevoegd van een audio spectrum opname van mijn microfoon die naast een luidspreker ligt waarin je de piep ziet beginnen na 5 seconden. De piep zit zowel in mijn actief versterkte studioluidsprekers (rokit 5) als mijn oude versterker met normale luidsprekers en de piep is er niet als ik de luidsprekers in een ander huis aankoppel, het lijkt dus van het stroomnet te komen. De piep is er ook als er helemaal geen input (zelfs geen audiokabelkabel naar de luidsprekers gaat, dus puur aangekoppeld op netstroom)

Wat ik al heb geprobeerd:
  • Alle stoppen uit de meterkast zodat alleen 1 groep overblijft waar alleen de luidspreker op zitten, piep blijft
  • We hebben hier een 3 fase aansluiting, waar in huis 1 fase wordt gebruikt, andere fasen aangekoppeld, piep blijft
  • Zonnepanelen zijn geheel afgesloten via werkschakelaar bij de panelen en de 3 stoppen in de meterkast,
    piep blijft
  • Netbeheerder Liander heeft de meterkast vervangen, terug naar een 'domme' meterkast, piep blijft
  • Dezelfde piep was ook te horen in de meterkast, leek uit de aardlekschakelaar te komen, die moesten toch worden vervangen omdat de aardlek er vaak uitspringt bij onweer, vervangen, piep blijft
  • Liander wil verder geen onderzoek doen, want de dichtsbijzijnde elektriciteitskast zit 600 meter verderop
Ik denk zelf dat er een agrariër in de buurt vervuiling op het stroomnet produceert door een trafo o.i.d., maar met Liander die dat niet actief op wil sporen stoppen mijn opties een beetje.

Iemand enig idee wat ik hier verder nog aan kan doen? Iemand die 5800hz wat zegt?

Bij deze nog het filmpje:

• Lip
  • Registratie: december 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Ik zet een @mux in!

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• Mrs Redhair
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 19:35
Succes met het opsporen van de veroorzaker.

Het komt helaas steeds meer voor dat onverklaarbare piep/bromtonen het leven van mensen totaal overhoop gooien. Nu is jouw 5800hz niet echt laag frequent, maar kijk toch maar eens op onderstaande site.
http://www.laagfrequentgeluid.nl/

Mrs Redhair wijzigde deze reactie 06-10-2017 13:22 (18%)

• Pantera88
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 09:53
*Geen expert hier, maar twee vragen die opkomen;

Kan het uit de aarding of uit de 0 komen? (zijn die ergens gelust, geaard op CV etc.) Is je aarding juist uitgevoerd? Hebben de buren er ook last van? (kun je daar eens de meting herhalen)
Is een netfilter een oplossing? (alleen ervaring met pompen en electromechanica, geen idee of dit ook opgaat voor deze frequenties)

edit;
Netfilter? Wat moet je ermee?
mogelijk gerelateerd

Pantera88 wijzigde deze reactie 06-10-2017 13:40 (17%)

• Roobje
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 10-02 21:06
Huur een Fluke 434II voor een week of meer en meet je hele systeem door. Moet je wel weten waar je moet meten en wat je moet meten.

Nikon D7100 - Nikkor 35mm f/1,8G - Nikkor AF-S DX VR 55-200mm f/4-5.6G IF-ED - Nikon SB700 - Zoom H2n - Røde Video Mic Go

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 22:56
quote:
Redhawk schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 13:20:
Succes met het opsporen van de veroorzaker.

Het komt helaas steeds meer voor dat onverklaarbare piep/bromtonen het leven van mensen totaal overhoop gooien. Nu is jouw 5800hz niet echt laag frequent, maar kijk toch maar eens op onderstaande site.
http://www.laagfrequentgeluid.nl/
Dat is echt ongerelateerd aan dit probleem.

Bij de buren checken lijkt mij ook een logische stap. En als het daar niet is, een verlengsnoer naar je eigen huis leggen, en kijken of het dan nog steeds weg is (of andersom naar de buren).
Als het echt via de voedingsaansluiting naarbinnen komt zou een netfilter kunnen helpen.

Ik zou niet zomaar andere reden kunnen bedenken, maar je moet wel een verdomd grote toon hebben wil dat hoorbaar erdoorheen komen. Wat gebeurd er trouwens als je aan de volumeknop draait? Sowieso wat zien we op het filmpje, je zet halverwege de speakers aan?

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 21:33
Je hebt 6 Khz, 12 Khz en 16 Khz. Dat zijn harmonischen.

Hier op het werk hebben er 1 KHz, en dat komt van de centrale afzuiger. Heb je die ook?
quote:
ruiterstefan schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 12:01:
Ik denk zelf dat er een agrariër in de buurt vervuiling op het stroomnet produceert door een trafo o.i.d., maar met Liander die dat niet actief op wil sporen stoppen mijn opties een beetje.
Dat zou kunnen. Alleen niet door een trafo. Waarschijnlijk door een frequentiedrive voor een motor. Die hebben een fundamentele schakelfrequentie tussen de 2 en 20 KHz.

jeroen3 wijzigde deze reactie 06-10-2017 14:17 (62%)
Reden: mogelijke oorzaak

• ruiterstefan
quote:
Pantera88 schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 13:34:
*Geen expert hier, maar twee vragen die opkomen;

Kan het uit de aarding of uit de 0 komen? (zijn die ergens gelust, geaard op CV etc.) Is je aarding juist uitgevoerd? Hebben de buren er ook last van? (kun je daar eens de meting herhalen)
Is een netfilter een oplossing? (alleen ervaring met pompen en electromechanica, geen idee of dit ook opgaat voor deze frequenties)
Ik heb twee aardpennen in de hoofdmeterkast en nog een aardpin in onze eigen meterkast (boerderij, wij hebben een apart stuk van de boerderij, de piep zit zowel bij ons als in de boerderij), we hebben sowieso problemen gehad de afgelopen jaren met de aardlekschakelaar die er zelfs bij een hele verre onweersbui uit kan springen. Ik ga de aarding eens na. Toch is de piep er ook als ik alle andere apparaten in huis uit heb staan door alle stoppen er uit te gooien.

1 buurman heb ik al gehad, de andere probeer ik zo ook even. Buurman 1 had geen piep.
quote:
jeroen3 schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 14:05:
Je hebt 6 Khz, 12 Khz en 16 Khz. Dat zijn harmonischen.

Hier op het werk hebben er 1 KHz, en dat komt van de centrale afzuiger. Heb je die ook?
Nee, we hebben geen centrale afzuiger en ook hierbij geldt dat als ik alles uit zet de piep er nog steeds is.

• ruiterstefan
quote:
Sissors schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 13:57:
[...]

Ik zou niet zomaar andere reden kunnen bedenken, maar je moet wel een verdomd grote toon hebben wil dat hoorbaar erdoorheen komen. Wat gebeurd er trouwens als je aan de volumeknop draait? Sowieso wat zien we op het filmpje, je zet halverwege de speakers aan?
Volumeknop heeft geen invloed, wat je op het filmpje ziet is dat ik het moment heb gepakt dat de stilte (die eens in de paar uur een paar minuten duurt - ik heb er nog geen regelmaat in kunnen ontdekken) overgaat in de piep. Ik heb de microfoon een uur voor mijn speaker gehouden tot toevallig de stilte voorbij kwam.

• ruiterstefan
Update: Bij buurman 2 geweest, die heeft exact de zelfde piep, dus het zit nu vrijwel zeker op het in de stroom. Ik ga met deze bevinding naar Liander om te kijken of ze er nu wel wat mee kunnen, wellicht zit die buurman dichter bij een elektriciteitskast, hij zit hier 300 meter vandaan.

Stel ik kom er met Liander niet uit en ik kan de bron van de netvervuiling niet achterhalen, naar wat voor een netfilter moet ik dan kijken? Gaat dat om een 'ontstoord' stekkerblok of een oplossing die de binnenkomende stroom in de meterkast 'zuivert'?

• Gitarist
  • Registratie: september 2001
  • Niet online
Ik kan helaas geen hulp bieden, maar kan me (als groot audioliefhebber en iemand die eigenlijk altijd muziek op heeft staan via diverse apparaten) indenken hoe vervelend en frustrerend dit moet zijn! Hoop dat de bron snel gevonden wordt en dat er iets aan kan worden gedaan.

edit: heb je het ook als je het afspelende apparaat en de speakers/monitors op een geaard stopcontact aansluit?

• jeroen3
quote:
ruiterstefan schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 14:41:
Stel ik kom er met Liander niet uit en ik kan de bron van de netvervuiling niet achterhalen, naar wat voor een netfilter moet ik dan kijken? Gaat dat om een 'ontstoord' stekkerblok of een oplossing die de binnenkomende stroom in de meterkast 'zuivert'?
Een simpel LC netfilter heeft niet zoveel demping onder de 10 KHz, slechts een paar dB. Ik betwijfel of dat werkt.

Je moet een reactor of sinusfilter hebben. Wellicht heb je meer aan een scheidingstransformator, die kunnen ook al vrij goed filteren, en die zijn wat makkelijker te krijgen. Mits deze natuurlijk genoeg vermogen heeft voor jouw apparatuur.
Meestal streeft men er namelijk voor om de verstoring bij de bron aan te pakken.

jeroen3 wijzigde deze reactie 06-10-2017 15:19 (28%)

• ruiterstefan
quote:
Gitarist schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 15:07:
Ik kan helaas geen hulp bieden, maar kan me (als groot audioliefhebber en iemand die eigenlijk altijd muziek op heeft staan via diverse apparaten) indenken hoe vervelend en frustrerend dit moet zijn! Hoop dat de bron snel gevonden wordt en dat er iets aan kan worden gedaan.

edit: heb je het ook als je het afspelende apparaat en de speakers/monitors op een geaard stopcontact aansluit?
Geaard of niet geaard heeft geen invloed, de stekker aan mijn studioluidsprekers zijn wel geaard, maar de piep blijft.
quote:
jeroen3 schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 15:18:
[...]

Een simpel LC netfilter heeft niet zoveel demping onder de 10 KHz, slechts een paar dB. Ik betwijfel of dat werkt.

Je moet een reactor of sinusfilter hebben. Wellicht heb je meer aan een scheidingstransformator, die kunnen ook al vrij goed filteren, en die zijn wat makkelijker te krijgen. Mits deze natuurlijk genoeg vermogen heeft voor jouw apparatuur.
Meestal streeft men er namelijk voor om de verstoring bij de bron aan te pakken.
Ik zou het probleem ook het liefst bij de bron aanpakken natuurlijk. Bedankt voor je info over de scheidingstransformator.

• jeroen3
quote:
ruiterstefan schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 15:22:
[...]
Ik zou het probleem ook het liefst bij de bron aanpakken natuurlijk. Bedankt voor je info over de scheidingstransformator.
Dat is natuurlijk ervan uitgaande dat jouw apparatuur nog geen 50Hz (ringkern)transformator bevat.

• ruiterstefan
Ik weet niet of dit nog wat zegt, maar als ik een tulp naar jack kabel zonder dat er iets is aangesloten aan de jack aansluit krijgt ik een versterkte piep, met hogere pieken op exact dezelfde frequenties. Ik krijg die versterkte piep als ik de tulp stekker half in de input van mijn rokit steek, zodra ik hem er helemaal in steek is de piep weer net alsof ik er helemaal geen kabel in heb:

• mux
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 12:02

mux

99% efficient!

5.8kHz is geen heel erg logische frequentie. Dat is 58 keer per halve sinus (?) of 348000 keer per minuut (?)... heel onwaarschijnlijk dat het iets motorachtigs is. Vrijwel zeker elektronisch.

Gezien je zegt in de knoek te wonen: staan er (nieuwe) windturbines in de buurt? Sluizen? Dingen waar grote inverterbakken aan hangen? Dit is namelijk wel precies binnen de frequentieband van middenspanningsinverters (zeg maar zelfde piep die je in de trein ook weleens kunt horen).

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• ruiterstefan
quote:
mux schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 18:12:
5.8kHz is geen heel erg logische frequentie. Dat is 58 keer per halve sinus (?) of 348000 keer per minuut (?)... heel onwaarschijnlijk dat het iets motorachtigs is. Vrijwel zeker elektronisch.

Gezien je zegt in de knoek te wonen: staan er (nieuwe) windturbines in de buurt? Sluizen? Dingen waar grote inverterbakken aan hangen? Dit is namelijk wel precies binnen de frequentieband van middenspanningsinverters (zeg maar zelfde piep die je in de trein ook weleens kunt horen).
Ik woon in de Achterhoek, buitenaf, net onder Varsseveld, geen windturbines binnen 10 km, geen sluizen, wel veel boerenbedrijven om ons heen met allerlei apparatuur. Er zit een redelijk grote varkens- en kippenboer hemelsbreed op 400 meter, ik heb hem al gebeld of hij een apparaat heeft dat 24 uur per dag aan staat en af en toe een paar minuten uit staat, maar hij zegt niet zo'n apparaat te hebben.

Wel heb ik een persrioolpomp op 10 meter van mijn huis staan, maar de pauzes in de piep vallen niet samen met het wegpompen van water uit de put, ook dat heb ik al gecheckt. Ik zou wel eens een bedrijf dat persrioolputten maakt kunnen benaderen, dat is een idee.

• Lip
  • Registratie: december 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Verkeerde app :)

Lip wijzigde deze reactie 07-10-2017 22:24 (85%)

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• Fairy
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online

Fairy

Loves Jacqie 4 ever

Heb je al eens alle groepen uitgezet en huis behalve 1 (liefst bijna lege) groep waarop je gaat meten?
Eerst lezen dan pas praten ;)

Dit zou een (brakke) schakelende voeding kunnen zijn, of een powerline ethernet adapter of een willekeurig ander ding (LED lamp met brakke driver).

Als je er niet uitkomt. Test het dan indien mogelijk bij een buur. Meestal zit die op een andere fase, dan kun je daar weer wat uitsluiten. Het zou zomaar kunnen zijn dat je buren 3 huizen naast je exact hetzelfde probleem hebben. Had je dus al gedaan.

Wat ook nog zou kunnen is dat je last heb van een zender (of zendamateur). Wij hebben dit (lang geleden) gehad met een buurman die via 27MC packet radio uitzond met een groot vermogen. De speakers klapten bijna uit elkaar als hij ging zenden. Dat sloeg rechtstreeks de eindversterker in.

Wij hebben bij ons op de zaak een bedrijf tegenover ons die hebben kranen die met zenders bediend worden. Als die dingen aan staan, dan werkt bij mij de draadloze muis bijna niet meer. Ook auto's kunnen niet meer van slot worden gehaald met de afstandsbediening. Misschien heb je last van iets vergelijkbaars.

Bovenstaande lijkt ook niet van toepassing, als de aardlekschakelaars al "zingen", dan is er een serieus probleem op je stroomnet gaande.

Fairy wijzigde deze reactie 07-10-2017 22:40 (23%)

• ruiterstefan
quote:
mux schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 18:12:
[...] staan er (nieuwe) windturbines in de buurt? Sluizen? Dingen waar grote inverterbakken aan hangen? Dit is namelijk wel precies binnen de frequentieband van middenspanningsinverters (zeg maar zelfde piep die je in de trein ook weleens kunt horen).
Ja nou begint er wat te dagen. Op 350 meter, ongeveer in de richting van de andere buurman waar ik ook de piep heb gemeten, zit een andere boer met zijn hele dak vol zonnepanelen, zo'n 300. Als je het over een middenspanningsinverter hebt zou ik daar eens moeten kijken denk ik! Ik ga met mijn rokit luidsprekertje onder de arm wel eens bij die buren langs, ik geef je op een briefje dat de piep er daar ook in zit! Wordt vervolgd...

• mux

mux

99% efficient!

Ik ben benieuwd.

75kWp (wat 300 panelen ongeveer zouden zijn) is niet echt genoeg om zoveel vervuiling te produceren. Meestal heb je op dit soort installaties meerdere losse 10-20kW inverters zitten die allemaal net ff wat anders doen. Dan krijg je niet 1 pieptoon maar een bredere piek in je FFT. Ik zou eerder denken dat één van de inverters dan defect is ofzo.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Loves Jacqie 4 ever

quote:
mux schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 12:57:
Ik ben benieuwd.

75kWp (wat 300 panelen ongeveer zouden zijn) is niet echt genoeg om zoveel vervuiling te produceren. Meestal heb je op dit soort installaties meerdere losse 10-20kW inverters zitten die allemaal net ff wat anders doen. Dan krijg je niet 1 pieptoon maar een bredere piek in je FFT. Ik zou eerder denken dat één van de inverters dan defect is ofzo.
Dan zou juist die boer enorm last van dit probleem moeten hebben. Of hij gebruikt geen audio apparatuur, boeit het 'm niet of hij is stokdoof ;)

Vraag me alleen af of zo'n verstoring door de afstand en de vele gebruikers dan niet allang is uitgedoofd...

• ruiterstefan
Update:

Ik ben uitgebreid in gesprek met Liander. In mijn eerste contact met Liander gaven ze aan dat de piep wel eens veroorzaakt kan worden door de pomp van het persriool die hier op het erf staat. Ik heb gekeken of de timing van het tijdelijk stoppen van de piep gelijk staat aan het pompen van het persriool, maar dit is niet het geval.

Daarnaast ben ik met mijn actieve luidspreker onder de arm een paar buren langs gegaan en heb ik gecheckt of de piep er in zit. 1 buurman richting het westen, geen piep, zie ook op het persriool. 1 buurman richting het oosten, wel piep. Verder richting het oosten staat het dichtstbijzijnde transformatorkastje, hemelsbreed op 600 meter en het huis dat pal naast het transformatorkastje staat heeft de piep ook. Onze stroomaansluiting komt ook vanuit het oosten, het lijkt er op dat die hele lijn een piep heeft. Nog verder op die transformatorkast zit ook die boer met 300+ panelen.

Met die info Liander weer gebeld, ongeveer een uur gesproken met als resultaat dat er nu een expert op gebied van transformatorhuisjes naar gaat kijken. Ik zou hier uiterlijk afgelopen vrijdag over worden teruggebeld, maar dit is nog niet gebeurd, ik geef ze nog wel even een paar dagen, ben al lang blij dat ze me helpen het probleem op te lossen.

Ik houd jullie op de hoogte.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Loves Jacqie 4 ever

Ik ben oprecht heel benieuwd wat er uit gaat komen. Houd ons op de hoogte! d:)b

• ruiterstefan
Update:

Zojuist door Liander gebeld, het kabeltracé bekeken, er zitten slechts 5 huizen op ons 'lijntje' naar het transformatorhuisje, dus de bron van de piep zou makkelijk te vinden moeten zijn, tenzij het al in het huisje zelf zit. Transformatorhuisje wordt niet op afstand gemonitord, dus er kan niet op afstand bekeken worden of daar sprake is van netvervuiling. Twee van de vijf huizen ben ik al langs geweest met mijn luidspreker en hebben allen de piep. De boer met 300+ zonnepanelen heeft een eigen transformatorhuisje op het erf, dus die is het waarschijnlijk niet. De werknemer van Liander hield zelf ook van goede audio en begreep volkomen dat ik van die piep af zou willen.

Liander weet genoeg, gaat nu bekijken hoe ze dit aan kunnen pakken en nemen binnenkort contact op.

Meer info volgt...

ruiterstefan wijzigde deze reactie 30-10-2017 10:51 (45%)

• ruiterstefan
Update:

Nog geen nieuws van Liander, waarschijnlijk zijn ze er nog mee bezig, ondertussen wel nieuwe informatie.

Dit weekend hoorde ik van mijn schoonmoeder dat er een paar jaar geleden sprake was van een soortgelijke piep, op slechts 1km van ons vandaan bij meerdere huizen aan de Sinderenseweg. Destijds bleek de bron van de piep het Dialysecentrum Slingeland aan de Sinderenseweg 1, 7051 HD Varsseveld te zijn.

De buren waar ik de piep heb gehoord en het betreffende elektriciteitshuisje zitten allemaal precies die kant op. Ik heb deze info doorgegeven aan Liander, dus wie weet is dat het!

Edit: Hier een kaartje met alle punten: https://drive.google.com/open?id=1eG5SZAeIPV2o2vieTQJKxiAkDrc

Meer info volgt...

ruiterstefan wijzigde deze reactie 30-10-2017 10:51 (12%)

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Loves Jacqie 4 ever

Ben benieuwd of dat het is. Als dit een bepaald apparaat is voldoet deze niet aan de norm lijkt me.
Zouden ze kunnen oplossen middels een galvanische scheiding en/of een goed netfilter.

Fairy wijzigde deze reactie 31-10-2017 09:59 (7%)

• ruiterstefan
Update: Gisteren is een man van Liander op bezoek geweest. Een kundige man die de weerstand van de aarding heeft gemeten, de voltages, alles was in orde, de man zat al 40 jaar in het vak. Doordat hij al 40 jaar in het vak zat en dus al wat op leeftijd was lag de frequentie van de piep helaas niet meer in zijn hoorbereik, maar kon ik het nog wel visualiseren voor hem via een app (SpectrumView, iOS), ik baalde er wel van dat hij de piep zelf niet hoorde. Alle andere (jongere) mensen die hier komen horen hem wel en ik kan hem ook meten gelukkig.

Kort gezegd is er qua weerstand en voltages tussen 0, aarde en de fases niks mis legde hij uit (ik ben geen elektricien). Na mij is hij nog doorgereden naar het transformatorhuisje, maar ook daar heeft hij waarschijnlijk niks gevonden, want de piep is er nog steeds. De piep blijft nog steeds een of twee keer per dag uit gaan, soms voor een minuut, soms een half uur, zonder enige regelmaat.

De monteur neemt nog contact met mij op voor een eventueel vervolg. Hij legde me uit dat ze als netbeheerder de plicht hebben om mij een stroomvoorziening te leveren die aan bepaalde vastgestelde normen voldoet en dat hij een deel van die normen nu heeft gecheckt. Als laatste optie zouden ze nog een frequentiemeting kunnen uitvoeren, waarbij er een week lang een meetapparaat aan de stroommeter gekoppeld moet worden. Hier zouden eventuele kosten mee gemoeid kunnen zijn, wellicht mits de piep daardoor niet wordt aangetoond, kan ook zijn dat het kostenloos is, dat moet nog bepaald worden.

Ik wacht het contact van de monteur wel af, ik ben al lang blij dat Liander er mee bezig is, ik vind het tot nu toe ontzettend goede service, ze nemen er de tijd voor en komen er zelfs voor langs, helaas moet ik dit bericht nog typen met een piep op de achtergrond, maar er wordt aan gewerkt.

• Jorgen
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 22:50
Wat ongelooflijk vervelend zeg. Lijkt een beetje op mensen die last hebben van tinnitus, maar dan komt het nu van buitenaf. Kan me voorstellen dat je daar niet vrolijk van wordt. Heb het net allemaal zitten lezen en ben nu wel heel benieuwd wat de uiteindelijke boosdoener zal blijken te zijn en hoe dat op te lossen is.

• ruiterstefan
quote:
Jorgen schreef op woensdag 15 november 2017 @ 19:38:
Wat ongelooflijk vervelend zeg. Lijkt een beetje op mensen die last hebben van tinnitus, maar dan komt het nu van buitenaf. Kan me voorstellen dat je daar niet vrolijk van wordt. Heb het net allemaal zitten lezen en ben nu wel heel benieuwd wat de uiteindelijke boosdoener zal blijken te zijn en hoe dat op te lossen is.
Ja, met als voordeel boven tinnitus dat ik de luidsprekers gewoon uit kan zetten en de piep is weg :) . Het is vooral bijzonder irritant als je een film wil kijken op een beetje hoger volume of gewoon lekker naar een muziekje wil luisteren tijdens je werk. Mijn schoonzusje woont hier nu tijdelijk naast, ze is afgestudeerd op het conservatorium en kan hier nu geen muziek opnemen omdat die piep overal door haar opnames heen komt. Ik houd dit draadje actief tot er een oplossing is, of totdat ik zelf de leeftijd bereik dat ik hem niet meer hoor 8) .

• -tom-562
  • Registratie: juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Kunnen het niet de windturbines zijn langs de A18?

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

• ruiterstefan
quote:
-tom-562 schreef op donderdag 16 november 2017 @ 11:13:
Kunnen het niet de windturbines zijn langs de A18?
Dichtstbijzijnde windmolen staat op 7 km hemelsbreed en zou niet verklaren waarom de piep wel op 1 stroomlijn zit en onze buren op een andere stroomlijn er geen last van hebben. Ik denk niet dat ik het in die richting moet zoeken, maar bedankt voor de tip.

• RonaldMcDonald
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 16:57
Ben je ook al bij dat dialysecentrum langs geweest?

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Loves Jacqie 4 ever

quote:
Jorgen schreef op woensdag 15 november 2017 @ 19:38:
Gelukkig heeft zijn telefoon geen tinnitus ;) . De Liander monteur helaas wel. Als je namelijk zelf het probleem ondervind als monteur, kun je je ook beter inleven.

Hierdoor voelen veel mensen die een lage bromtoon horen zich vaak ook niet begrepen.
Mijn ouders hebben daar enorm last van gehad. Ik heb zelf een goed gehoor, ben op hun bed gaan liggen om te luisteren, maar hoorde helemaal niets.... Wel zag ik hoe een enorme invloed dit kan hebben, mensen worden er soms letterlijk gek van!

Praktisch dingetje, is een power conditioner niet een oplossing voor je problemen als overbrugging? Helaas zijn die dingen wel prijzig, tenminste de versies die ik ken.

Een UPS gaat helaas niet helpen, die schakelen pas in als er geen stroom is, en dat is vaak ook geen sinus, maar meer een blokpatroon. Daarmee heb ik al eens bijna een pomp van mijn aquarium opgeblazen. Dan blijft de pomp nameljik trillen, maar draait niet rond, maar trekt wel 2x zoveel stroom als bij een gewone sinusgolf.

• blissard
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 22:49
Powerconditioner of een 1:1 scheidingstrafo? Kan me voorstellen dat de 5800 Hz niet door de trafo heen komt.
Heeft alle audioapparatuur hier last van trouwens, of alleen de powered speakers?
Net gelezen dat ook de andere amp er last van heeft. Die powered speakers staan veel op YouTube met buzzing noises door kapotte condensatoren. Hoopte dat dat het was.

blissard wijzigde deze reactie 17-11-2017 18:20 (58%)

• TommyboyNL
  • Registratie: januari 2006
  • Niet online
Is er al eens iemand met een oscilloscoop langs geweest om te kijken of die 5800Hz daadwerkelijk via het stroomnet binnen komt, en niet via andere bronnen?

• ruiterstefan
quote:
RonaldMcDonald schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 12:32:
Ben je ook al bij dat dialysecentrum langs geweest?
Paar weken geleden gebeld met de technische man van het dialysecentrum, hij geeft aan dat ze überhaupt maar 2 dagen per week actief zijn en verder alle apparatuur uit staat, die lijken het niet te zijn. Ze zitten op het terrein van Ter Horst, een grote afvalverwerker met flink wat apparatuur, daar zou ik het volgens hem eerder kunnen verwachten.
quote:
TommyboyNL schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 20:25:
Is er al eens iemand met een oscilloscoop langs geweest om te kijken of die 5800Hz daadwerkelijk via het stroomnet binnen komt, en niet via andere bronnen?
Nee, maar dat zou ik wel graag willen. Mocht er iemand met een oscilloscoop in de Achterhoek zitten wil ik daar best een ritje aan wagen. En is het dan gewoon een kwestie van 220v over de oscilloscoop zetten en de sinus bekijken?

ruiterstefan wijzigde deze reactie 20-11-2017 11:58 (8%)

• mux

mux

99% efficient!

He, waarom geef ik je niet gewoon m'n USB powermeter te leen? Daarmee kun je via je computer naar je stroomnet kijken. Ding meet met 250kS/s, dus kan de 5.8kHz toon er makkelijk uithalen.

Moet alleen nog even kijken of de software nog goed werkt.

• ruiterstefan
quote:
mux schreef op maandag 20 november 2017 @ 12:15:
He, waarom geef ik je niet gewoon m'n USB powermeter te leen? Daarmee kun je via je computer naar je stroomnet kijken. Ding meet met 250kS/s, dus kan de 5.8kHz toon er makkelijk uithalen.

Moet alleen nog even kijken of de software nog goed werkt.
Kijk, dat zijn de plannen, graag! Ik zal alles hier in ieder geval posten. Ik ben tevens aan het proberen een patroon te ontdekken in de pauzes in de piep, sommige dagen is er geen pauze, soms twee keer een paar minuten, soms drie kwartier. Ik doe dat nu super omslachtig door mijn microfoon naast een luidspreker te leggen, een app te draaien die de frequenties grafisch weergeeft, dat de capturen via quicktime en dat dan in een minuut handmatig door het filmpje heen te skippen om te zien of er onderbrekingen zijn geweest die dag. Moet makkelijker kunnen :). Ik heb hier een mac en een pc beschikbaar.

• mux

mux

99% efficient!

Heb je een DM gestuurd. Helaas heb ik m'n mond voorbij gepraat, de AC meter doet maar 5kS/s, niet 250. Wordt dus toch lastig om die fluittoon daarop te zien :(

• blackadder91
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 12:17
Oude telefoon systemen gebruiken een 5800hz toon met een modulatie om het eigen nummer aan te kondigen. Dit signaal stopt tijdens het bellen. Misschien dat het zoiets is? Mijn vader herkende het probleem uit zijn tijd dat hij in Engeland zat in ieder geval (jaren 70).

Nu ik er op google kom ik ook Cisco VoIP systemen tegen die hier kennelijk nog gebruik van maken (raar, misschien compatibility met analoog?)

• ruiterstefan
quote:
blackadder91 schreef op maandag 20 november 2017 @ 15:44:
Oude telefoon systemen gebruiken een 5800hz toon met een modulatie om het eigen nummer aan te kondigen. Dit signaal stopt tijdens het bellen. Misschien dat het zoiets is? Mijn vader herkende het probleem uit zijn tijd dat hij in Engeland zat in ieder geval (jaren 70).

Nu ik er op google kom ik ook Cisco VoIP systemen tegen die hier kennelijk nog gebruik van maken (raar, misschien compatibility met analoog?)
Interessante insteek. Zou wel verklaren waarom er geen regelmaat in de pauzes zit. Maar het zou dan een telefoonsysteem bij een buurman op minimaal 400 meter afstand moeten zijn (dichter bij zitten ze niet) en het lijkt me toch ook sterk dat zo'n signaal zo sterk is... maar ik zet hem in de lijst van opties, bedankt!

• DarkUnreal
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 22:36

DarkUnreal

Postmaster General

Ook een achterhoeker hier ( /zwaai :) ), ik rij elke dag door Sinderen, en kom ik dus ook langs alle hoogspanningsmasten. Deze zijn onlangs geplaatst (afgelopen zomer), kan het ook niet daarmee te maken hebben (weet niet of ze dicht bij je woning in de buurt komen?)

• ruiterstefan
quote:
DarkUnreal schreef op woensdag 22 november 2017 @ 10:13:
Ook een achterhoeker hier ( /zwaai :) ), ik rij elke dag door Sinderen, en kom ik dus ook langs alle hoogspanningsmasten. Deze zijn onlangs geplaatst (afgelopen zomer), kan het ook niet daarmee te maken hebben (weet niet of ze dicht bij je woning in de buurt komen?)
Zwaai terug :) . Ik zit net onder Varsseveld, heb het tracé van de nieuwe hoogspanningsmasten er even bij gepakt en de dichtstbijzijnde hoogspanningsmast zit op 5 kilometer, dus ik vermoed ook niet dat we daar last van hebben.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Loves Jacqie 4 ever

Alle voip kastjes al uitgezet (experiabox enzo) en de KPN lijn afgekoppeld?

• frickY
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 21:52
quote:
ruiterstefan schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 16:31:
Ik weet niet of dit nog wat zegt, maar als ik een tulp naar jack kabel zonder dat er iets is aangesloten aan de jack aansluit krijgt ik een versterkte piep, met hogere pieken op exact dezelfde frequenties. Ik krijg die versterkte piep als ik de tulp stekker half in de input van mijn rokit steek, zodra ik hem er helemaal in steek is de piep weer net alsof ik er helemaal geen kabel in heb: [afbeelding]
quote:
TommyboyNL schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 20:25:
Naar aanleiding van het verhaal met de tulp zonder aangesloten mantel, waarbij de kabel dus als antenne fungeert, denk ik ook dat je rekening moet houden met elektromagnetische straling (radiosignalen), ipv het stroomnet.

5.8GHz is een standaard radio-bandbreedte gebruikt voor oa WiFi (IEEE 802.11a/n) en modelbouw (drones).
Misschien kun je eens contact zoeken met Agentschap Telecom.
edit:
Derp 8)7 Vond het al gek dat niemand dit geopperd had, maar ging geen belletje rinkelen.

frickY wijzigde deze reactie 23-11-2017 13:44 (23%)

• TommyboyNL
  • Registratie: januari 2006
  • Niet online
quote:
frickY schreef op donderdag 23 november 2017 @ 12:57:
5.8GHz is een standaard radio-bandbreedte gebruikt voor oa WiFi (IEEE 802.11a/n) en modelbouw (drones).
Het issue gaat hier echter over 5,8kHz, een factor miljoen kleiner ;) 5,8GHz kan je nog eerder zien dan horen (580THz is groen licht, maar een factor 100.000 groter).

• ruiterstefan
quote:
frickY schreef op donderdag 23 november 2017 @ 12:57:

Naar aanleiding van het verhaal met de tulp zonder aangesloten mantel, waarbij de kabel dus als antenne fungeert, denk ik ook dat je rekening moet houden met elektromagnetische straling (radiosignalen), ipv het stroomnet.
Het feit dat ik de piep bij een serie buren kan meten die allemaal op de zelfde stroomkabel zitten en helemaal geen piep heb bij een andere buurman die niet op die kabel zit wijst wel sterk in de richting dat het in het stroomnet zit. Het is jammer dat ik geen buurman dichter in de buurt heb, anders zou ik gewoon een haspel uit kunnen rollen en het kunnen testen. Je brengt me nog wel op het idee om eens rond te vragen of iemand een 12v -> 220v omvormertje heeft voor in de auto, waardoor ik mijn rokit actieve luidspreker los van het grid kan aansluiten. Als ik dan de piep nog steeds heb hangt er iets in de lucht, maar het lijkt me sterk.

5.8 kHz en 5,8 gHz vind ik ook erg toevallig, daarom begon ik mijn zoektocht ook bij wifi, powerlan adapters, maar dat bleek het allemaal niet te zijn.

Binnenkort komt er iemand langs met een oscilloscoop, hopelijk weet ik dan meer. Mocht ik een 12-220 omvormertje tegenkomen laat ik het resultaat hier weer horen.

Extra info: De piep meet ik bij mijn rokit actieve luidsprekers, jvc versterker met B&W luidsprekers en logitech 2.1 setje, allemaal verschillende systeempjes, allemaal exact 5800hz en hoorbaar. Ik meet het via een app op mijn mac via een logitech headsetje (bedraad, via usb) en via een ios app. Wat ik echter nog niet kan verklaren is dat ik vandaag mijn rokit luidsprekers uit had staan en toch de piep op de app op mijn mac kon meten via mijn logitech headsetje. Toen ik mijn headsetje door de ruimte bewoon bleek het signaal het sterkst te zijn als ik de microfoon van mijn headset op mijn radiator (verwarming) legde, dit terwijl ik de piep niet kon horen, maar volgens de app weer op exact 5,8kHz. Iemand enig idee of dat wat zegt? Ik denk wellicht aarding die het signaal ook heeft?

• Clifdon
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 21:45
Ik heb in huis een klein stappenmotortje dat een giga ruis op het stroomnet geeft. Alhoewel ik niet weet of dit ook over gaat naar andere groepen binnen ons huis. Op het moment dat dat ding draait heb ik een piep in mn headset. Ik kwam er pas achter dat dat het was toen hij een keer op mn bureau lag om de programmering wat aan te passen.

Ik ben wel benieuwd of er bij jou iets gevonden gaat worden.

Always look on the bright side of life.

• The Executer
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 22:56
quote:
Puur al het feit dat je het ook bij de buren hoort doet inderdaad vermoeden dat het toch op het stroomnetwerk zit. Moet wel zeggen dat ik inmiddels erg benieuwd ben wat is is. Is misschien je CV installatie misbruikt als aarding oid? Heb je inmiddels met een oscilloscoop kunnen meten @ruiterstefan ?

The Executer wijzigde deze reactie 06-12-2017 13:42 (80%)

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

• ruiterstefan
Ik wacht nog op de oscilloscoop, die komt er binnenkort aan, zodra ik meer weet post ik hier weer. Ik ben uiteraard net zo benieuwd. Aarding is door de Liander monteur doorgemeten en daar lijkt niets mis mee te zijn.

• ruiterstefan
Update 17/12/2017:

De piep is nu zeker het resultaat van netvervuiling. Een bekende van me is met een digitale oscilloscoop langsgekomen om de netstroom door te meten. De 50hz sinus bevat heel duidelijk een repeterende storing van 172 μs, wat precies overeenkomt met 1/5800 seconde. Ook zit er binnen die storing weer een storing, wat waarschijnlijk een harmonische is.

Zie alle foto's hier: https://photos.app.goo.gl/htpHACimb3bXaw0o1. De foto's staan chronologisch en sommigen hebben commentaar. Als je een foto steeds verder ziet uitzoomen (oscilloscoop -> meterkast) zie je hoe alles is aangesloten. In de meterkast is er gemeten tussen de fase en de aarde, de nul en de aarde en tussen de fasen onderling en de nul. Ook hebben we op het eind de aarding losgekoppeld van de aarding van de verdiepingen (radiatoren etc), dit maakte geen verschil.

De meting werd gedaan op een digitale oscilloscoop in combinatie met een 1:100 probe (verzwakker). De netvervuiling zit zowel tussen 0 en aarde als tussen elke fase en aarde, terwijl er geen verstoring zit tussen de fases onderling of de fase en de 0. Het lijkt er dus op dat zowel de 0 als fase 1, 2 en 3 'opgetild' zijn door een storende factor.

Ik ben benieuwd of iemand hier kan aangeven of we de juiste conclusies trekken en of we nog dingen over het hoofd hebben gezien. Volgende stap is volgens mij om hiermee naar Liander te gaan.

• DrivinUCrazy
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 21:35

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Uit de combinaties van wel/geen storing lijkt het er op dat de storing op de aarde zit.

5800 Hz is een frequentie die bij mij niet direct een belletje laat rinkelen. Hoewel... De helft daarvan is 2900, en de helft daarvan 1450. Dat zou prima een toerental van een 4-polige motor kunnen zijn.
Denk aan een ventilator, of een pomp. Zoiets.
Het kan net zo goed zijn dat er ergens een pomp voor afwatering of riolering staat.

En toen haalde ik Hz en rpm door elkaar. Dat scheelt een factor 60. |:(

Een andere toepassing met hogere frequenties is led verlichting. Toevallig led verlichting in de stallen? Of een tuinder met kassen in de buurt die led verlichting heeft hangen? Nieuwe energiezuinige straatverlichting? Dat laatste zou de tijdstippen van de storing niet verklaren, maar je weet maar nooit.

Wat mij nog niet duidelijk is, heb je alle afgaande zaken losgekoppeld en alleen de binnenkomende voeding gemeten? Want dan heb je pas echt een verhaal naar Liander. Anders is gelijk hun eerste reactie dat de storing bij jou binnen wordt veroorzaakt.

DrivinUCrazy wijzigde deze reactie 17-12-2017 16:06 (21%)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• ruiterstefan
quote:
DrivinUCrazy schreef op zondag 17 december 2017 @ 15:53:
...Wat mij nog niet duidelijk is, heb je alle afgaande zaken losgekoppeld en alleen de binnenkomende voeding gemeten? Want dan heb je pas echt een verhaal naar Liander. Anders is gelijk hun eerste reactie dat de storing bij jou binnen wordt veroorzaakt.
Bedankt voor de tip. Dat gaan we vanavond gelijk even doen. Ik verwacht niet dat het uit zal maken, omdat de piep in de luidsprekers er ook is als ik alle stroomgroepen uitzet behalve 1 groep waar de luidspreker op zit, maar ik ga het zeker proberen en laat vanavond weten of het wat uitmaakte.

Over je tips over straatverlichting e.d., de piep is af en toe 5 minuten of een half uur weg, maar niet lang aaneengesloten, ik heb er geen regelmaat in weten te ontdekken.

• ruiterstefan
quote:
DrivinUCrazy schreef op zondag 17 december 2017 @ 15:53:
Uit de combinaties van wel/geen storing lijkt het er op dat de storing op de aarde zit.
...
Wat mij nog niet duidelijk is, heb je alle afgaande zaken losgekoppeld en alleen de binnenkomende voeding gemeten? Want dan heb je pas echt een verhaal naar Liander. Anders is gelijk hun eerste reactie dat de storing bij jou binnen wordt veroorzaakt.
Gecheckt, de storing zit er direct op de binnenkomende voeding al.

We hebben getest of de storing ook aanwezig is als er alleen een binnenkomende voeding is, alle aardlekschakelaars er uit, groepen uitgeschakeld, niets dat nog stroom kan verbruiken. De storing zit er exact zo in als wanneer het huisnetwerk wel zit aangesloten. De storing is wederom 1/5800s of 172µs. Foto's zijn aan de map https://photos.app.goo.gl/htpHACimb3bXaw0o1 toegevoegd. Ik vermoedde ook al dat dit het geval zou zijn omdat mijn piep nog steeds in de luidsprekers zat als ik slechts 1 groep aan had staan, maar nu is het zeker.

Mochten er nog meer opmerkingen zijn over de metingen van vandaag hoor ik het graag.

Ik ga morgen Liander bellen met mijn bevindingen, houd jullie up to date.

• jeroen3
quote:
ruiterstefan schreef op zondag 17 december 2017 @ 15:13:
De meting werd gedaan op een digitale oscilloscoop in combinatie met een 1:100 probe (verzwakker). De netvervuiling zit zowel tussen 0 en aarde als tussen elke fase en aarde, terwijl er geen verstoring zit tussen de fases onderling of de fase en de 0. Het lijkt er dus op dat zowel de 0 als fase 1, 2 en 3 'opgetild' zijn door een storende factor.
Dus storing bij:
0 - Aarde: ja
L1 - Aarde: ja
L2 - Aarde: ja
L3 - Aarde: ja
L1 - L2: Nee
L2 - L3: Nee
L3 - L1: Nee
L1 - N: Nee
L2 - N: Nee

Hoeveel AC en/of DC volts heb je tussen 0 - Aarde?

• DjaRoel
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 11:19
quote:
jeroen3 schreef op zondag 17 december 2017 @ 20:04:
[...]

Dus:
0 - Aarde: ja
L1 - Aarde: ja
L2 - Aarde: ja
L3 - Aarde: ja
L1 - L2: Nee
L2 - L3: Nee
L3 - L1: Nee
L1 - N: Nee

Dat ga je je idd gelijk afvragen, in de hoofdtrafo is nul en aarde hetzelfde potentiaal.

Oftewel de nul en aarde zijn hetzelfde normaal gesproken, het lijkt er hier op dat dat niet het geval is en ergens onderweg de storende frequentie word toegevoegd ,waarbij de nul en aarde gescheiden worden.

Ik ben benieuwd naar de reactie van de netbeheerder.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Loves Jacqie 4 ever

Stomme vraag, maar als 0 en aarde gelijk zijn, dan zou je aardlekschakelaar toch ook niet mogen klappen als je de 0 en aarde aan elkaar verbind? Of geld dat alleen als er geen verbruikers zijn op die groep?

Ik heb recent bij werkzaamheden de 0 en aarde tegen elkaar laten komen en de aardlek sloeg er direct uit...

PS. Hoop dat je snel van de piep af bent. Verbaasd me dat alle fases het probleem hebben. Ik had namelijk verwacht dat maar 1 op de 3 buren het probleem zou hebben (mits ze 1 fase gebruiken). Ben heel erg benieuwd wat uiteindelijk de oorzaak zal zijn.

PS. Ook al eens midden in de nacht om 3 of 4 uur getest? Kan het zo snel ff niet vinden.

• jeroen3
Aangezien de buren het ook hebben kan het haast niet anders zijn dan dat iemand zoveel "hoogfrequente" stroom lekt naar aarde. Dus, ik zet mijn geld op een defecte omvormer.

@Fairy Dit is gemeten voor de aardlek, dus daar zou ik dat soort geintjes absoluut niet doen. Sowieso niet als er een kans is dat de aarding niet correct is.
Als je aarde en 0 na de aardlek met elkaar verbindt dan heb inderdaad een situatie waarin de aardlekschakelaar kan trippen als er genoeg stroom gaat lopen.

Voor ~500 euro kun je een week lang een Fluke 438 huren. Deze kan harmonischen meten, en ook langdurig loggen. Deze meet alle fases+nul+aarde tegelijk, inclusief stroom. Alhoewel dat niet hoeft.
*Misschien valt er met de verhuurbedrijven nog wel wat te onderhandelen aangezien je een particulier bent, en het vakantietijd is.

jeroen3 wijzigde deze reactie 17-12-2017 20:25 (13%)

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Loves Jacqie 4 ever

Een defecte omvormer in de zin van een solar omvormer lijkt me eigenlijk wel uitgesloten. Overdag heb je wisselende omstandigheden en op dit moment is deze na 17:00 al volledig uitgeschakeld. Ook koppelen deze zichzelf normaliter ook af van het net middels een relais, zo werkt mijn SMA en Powerstocc in ieder geval wél.

Windenergie is ook heel wisselend en zou dus wisselende verstoring moeten geven.

Ik denk nog steeds aan een (zware) pomp, bijvoorbeeld van een kraanwateraanvoer of misschien riolering.

PS. Zit nog eens te denken, maar een trein gebruikt ook grote hoeveelheden stroom en de generatoren die daar inzitten geven ook een luide pieptoon af. Kan het zijn dat er in de buurt een transformator zit die stroom levert aan de bovenleiding van het treinspoor?

Fairy wijzigde deze reactie 17-12-2017 20:57 (20%)

• ruiterstefan
quote:
jeroen3 schreef op zondag 17 december 2017 @ 20:04:
[...]

Dus storing bij:
0 - Aarde: ja L1 - Aarde: ja L2 - Aarde: ja L3 - Aarde: ja
L1 - L2: Nee L2 - L3: Nee L3 - L1: Nee L1 - N: Nee L2 - N: Nee L2 - N: Nee

Klopt, en AC en DC volt tussen 0 - Aarde is 7.3V, zoals te zien in foto https://photos.app.goo.gl/TXE79kTIX4RjcO5i2
quote:
Fairy schreef op zondag 17 december 2017 @ 20:31:
...
Ik denk nog steeds aan een (zware) pomp, bijvoorbeeld van een kraanwateraanvoer of misschien riolering.

PS. Zit nog eens te denken, maar een trein gebruikt ook grote hoeveelheden stroom en de generatoren die daar inzitten geven ook een luide pieptoon af. Kan het zijn dat er in de buurt een transformator zit die stroom levert aan de bovenleiding van het treinspoor?
Er loopt door ons land een grote waterleiding van Vitens, ik weet niet of er ook ergens een pomp in de buurt zit. Wat ik wel weet is dat het transformatorhuisje waar onze stroom vandaan komt precies richting een spoorovergang loopt. Dit spoor heeft echter geen bovenleiding, puur de overgang, zie streetview: https://goo.gl/maps/v3btW218o2y

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Loves Jacqie 4 ever

Als ergens zo'n soort apparaat gebruikt word: https://www.udco.com/prod...s/t-series/model-t208iar/

Geen idee waarvoor, maar die werkt op 5800hz met een vermogen van 60KVA.

Meer iets voor een fabriek en dan nog lijkt het me geen apparaat dat bijna 24/7 aan staat.

--------

http://duc.avid.com/showthread.php?t=326610

Dat topic lijkt wel haast om dezelfde piep te gaan... Daar zitten ze nog op het RF/EMI pad, maar een echte oplossing is er ook niet genoemd en die persoon had er op het ene moment last van en op het andere moment was het weg...

Fairy wijzigde deze reactie 17-12-2017 21:37 (33%)

• jeroen3
quote:
Fairy schreef op zondag 17 december 2017 @ 20:31:
Aangezien het vrijwel altijd aanwezig is moet het wel een nutsvoorziening of continu proces zijn.

Dit huisje? Op OpenStreetmap staan ze aangegeven met nummer: 47-N001.

• Inverted_World
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 21:36
Ik had precies hetzelfde. Ik heb uit de krk serie zowel de 10-3 als rokit 6... Ik werd er helemaal gek van. Aangesloten op mijn pc was het nog erger, waar de pieptoon door acties in Windows uit te voeren van toonhoogte (en kracht) veranderde.

Toen kwam ik bij dit uit:
https://www.bax-shop.nl/g...r-hd-400-hum-verwijderaar

Werkt perfect, zowel in de woonkamer met normale audio apparatuur als bij de pcs thuis en op werk. :)

• jeroen3
@Inverted_World Dat werkt niet als de storing uit de netvoeding komt.
quote:
ruiterstefan schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 12:01:
...
De piep is er ook als er helemaal geen input (zelfs geen audiokabelkabel naar de luidsprekers gaat, dus puur aangekoppeld op netstroom)
...

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Loves Jacqie 4 ever

quote:
Inverted_World schreef op zondag 17 december 2017 @ 22:53:
Ik had precies hetzelfde. Ik heb uit de krk serie zowel de 10-3 als rokit 6... Ik werd er helemaal gek van. Aangesloten op mijn pc was het nog erger, waar de pieptoon door acties in Windows uit te voeren van toonhoogte (en kracht) veranderde.

Toen kwam ik bij dit uit:
https://www.bax-shop.nl/g...r-hd-400-hum-verwijderaar

Werkt perfect, zowel in de woonkamer met normale audio apparatuur als bij de pcs thuis en op werk. :)
Dat werkt alleen als de PC de storingsbron is middels galvanische scheiding. Echter als zoiets keihard je meterkast inkomt is dit geen oplossing.

• ruiterstefan
Update 18/12/2017

Net met mijn contact van Liander gebeld, de nieuwe bevindingen worden door hem bekeken, ik heb hem gewezen op deze forumpost. Hij gaf na mijn uitleg over de telefoon aan dat de gevlochten mantel van de kabel waarschijnlijk ergens een signaal oppikt en dat dit soort verstoringen een groeiend probleem zijn op de energienetwerken. Een geval als dit had hij echter nog niet eerder meegemaakt.

Echter gaat de meetapparatuur van Liander tot de 15e of 25e harmonische, dus niet verder dan 750 of 1250hz. Volgens de netcode NEN 50160 moet de stroom die wordt geleverd aan bepaalde eisen voldoen, maar valt deze verstoring daar buiten omdat ook de NEN 50160 maar spreekt over waarden tot de 25e harmonische. Hij weet dus niet of hij er vanuit Liander überhaupt wat aan kan doen, maar het probleem spreekt hem zelf wel erg aan, zeker nu we de metingen hebben verricht, dus hij gaat er de komende twee weken naar kijken.

Het zou hem erg helpen als ik de momenten dat de piep er niet is kan bijhouden om een regelmaat te ontdekken of bepaalde dingen uit te sluiten. Ik kan dat doen door continu een microfoon bij een luidspreker te leggen, de app te draaien die dat grafisch weergeeft en middels een screen recording eens per dag dat filmpje uit te lezen. Iemand een handigere optie?

Ik ben al heel blij dat er iemand binnen Liander naar kijkt, dus ik laat hier weer weten als er een update is.
quote:
jeroen3 schreef op zondag 17 december 2017 @ 22:42:
[...]

Aangezien het vrijwel altijd aanwezig is moet het wel een nutsvoorziening of continu proces zijn.

Dit huisje? Op OpenStreetmap staan ze aangegeven met nummer: 47-N001.
Toevallig is de beheerder van de begraafplaats een bekende van me, hij gaf aan dat dat een elektriciteitshuisje is, geen idee met welke functie.

ruiterstefan wijzigde deze reactie 18-12-2017 10:37 (17%)

• Inverted_World
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 21:36
quote:
jeroen3 schreef op maandag 18 december 2017 @ 07:34:
@Inverted_World Dat werkt niet als de storing uit de netvoeding komt.

[...]
Ah okay. Bij mij was een alternatieve oplossing werken met een ongeaard verlengsnoer. Maar dat vond ik niet zo'n prettig idee i.v.m dure apparatuur die dan ook op dat zelfde verlengblok zou moeten. In die zien dacht ik dus dat dat wellicht hier ook een oplossing zou kunnen vormen.

• blissard
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 22:49
Als dat signaal op de aarde / mantel zit. Zou een eigen aarding dit dan verhelpen?

• jeroen3
Controleren van de aardpin kan geen kwaad in ieder geval.

• SMSfreakie
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online
en geen andere apparatuur die niet helemaal doet wat ze doen moet?

wekker op 230V oid?

hier gaan die krengen tegenwoordig voorlopen... net of de netfrequentie te hoog is.. maar als t ding in 24u ruim 1.5u voor gaat lopen heb je t volgens mij ook wel over een behoorlijke vervuiling... en verder flipt de gebouwverlichting wel eens.. lampen met bewegingsmelders er op gaan dan random aan / uit terwijl er toch echt geen bewegingen zijn..

Dell E6440, Dell E6440, Custom homeserver C2750 based, Custom HTPC j4205 Based, Custom Dekstop I5 4670K based..

• ruiterstefan
quote:
jeroen3 schreef op maandag 18 december 2017 @ 22:10:
Controleren van de aardpin kan geen kwaad in ieder geval.
&
quote:
blissard schreef op maandag 18 december 2017 @ 20:15:
Als dat signaal op de aarde / mantel zit. Zou een eigen aarding dit dan verhelpen?
We hebben een eigen aardpin, twee zelfs, eentje in woning 1 en eentje in woning 2. Juist de aarde is door de Liander monteur uitvoerig getest, met beide aardingen was niets mis mee volgens hem.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Loves Jacqie 4 ever

quote:
SMSfreakie schreef op maandag 18 december 2017 @ 22:53:
en geen andere apparatuur die niet helemaal doet wat ze doen moet?

wekker op 230V oid?

hier gaan die krengen tegenwoordig voorlopen... net of de netfrequentie te hoog is.. maar als t ding in 24u ruim 1.5u voor gaat lopen heb je t volgens mij ook wel over een behoorlijke vervuiling... en verder flipt de gebouwverlichting wel eens.. lampen met bewegingsmelders er op gaan dan random aan / uit terwijl er toch echt geen bewegingen zijn..
Kan niet, zijn eigen woning is al helemaal afgekoppeld geweest en buren veel verderop hebben het ook op de lijn zitten. Staat in het topic.

• SMSfreakie
  • Niet online
quote:
Fairy schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 19:21:
[...]

Kan niet, zijn eigen woning is al helemaal afgekoppeld geweest en buren veel verderop hebben het ook op de lijn zitten. Staat in het topic.
ik bedoel de dus..... is er nog meer last heeft van de 5.8khz vervuiling naast audio apparatuur

Dell E6440, Dell E6440, Custom homeserver C2750 based, Custom HTPC j4205 Based, Custom Dekstop I5 4670K based..

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Loves Jacqie 4 ever

quote:
SMSfreakie schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 19:29:
[...]

ik bedoel de dus..... is er nog meer last heeft van de 5.8khz vervuiling naast audio apparatuur
O op die fiets :)

• ruiterstefan
quote:
SMSfreakie schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 19:29:
[...]

Behalve de piep in al mijn audioapparatuur heb ik geen last van de 5,8khz vervuiling.

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 20:12

franssie

Save the albatross

[quote]peterkuli schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 15:39:
Naar aanleiding van dit topic (hallo neef :w) zoek ik een banddoorlaatfilter voor 220V. Even kort: op willekeurige tijdstippen zit er een 5800 Hz piep op de netspanning. Als de tijdstippen in kaart gebracht kunnen worden, is het wellicht wat makkelijker om de oorzaak van de piep te achterhalen. Nu is het idee om met een filter alleen het gebied rond de 5800 Hz door te laten om daarmee te detecteren of de piep aanwezig is. Dan de spanning omlaag transformeren naar TTL en met een Arduino o.i.d. uitlezen en het tijdstip loggen. Met een RC filter o.i.d. moet zoiets lukken lijkt me, alleen heb ik geen idee waar ik op moet letten m.b.t. de hoge spanning en vermogens. Kant en klare oplossingen lijken er zo niet te zijn. Iemand een idee?
[/quote]
kan je niet op zoek naar een radio die 5800khz = 0,580 mhz kan ontvangen in AM of SSB? Dan leg je de antenne parrallel aan de stroomkabel en hoor je het ook, dat kan je dan eventueel weer opnemen en analyseren. Dan maak ik even de aanname dat de 5800khz piep een zender is, hoe vang je die op, in je FM radio oid? Dan kan het wat anders zijn. Want een 5800khz piep op de netspanning verdient enige toelichting.

Is het echt 5800 - hoe heb je dat gemeten? Dat is geen HAM frequentie voor zover ik weet https://iaru-r1.org/index.php/spectrum-and-band-plans/hf

Heb je defensie onderdelen in de buurt?

Om het om te draaien als je er last van hebt, probeer eens een ferriet smoorspoel.

edit: ik zie dat in je gelinkte topic meer info staat.

[quote]Dezelfde piep was ook te horen in de meterkast, leek uit de aardlekschakelaar te komen, die moesten toch worden vervangen omdat de aardlek er vaak uitspringt bij onweer, vervangen, piep blijft[/quote]
Dat is toch echt instraling, dus op zoek naar een radio ontvanger AM/SSB op die frequentie en er een richtantenne op aansluiten en rondlopen/fietsen. De anwezigheid van harmonischen duidt wel op een zender zonder bandpass, vreemd.

Misschien zoiets met een richtantenne? [RTL-SDR] De 25 euro allesontvanger

of met een wereldontvanger die de 49 meter band kan ontvangen, misschien bij de kringloop. Kan zjin dat de stroomkabel net in het verlengde of goed dwars ligt op de zender die honderden kilometers verderop kan staan.

edit2: op 5773.00 zit wel wat constants en hoger ook, zie http://websdr.ewi.utwente.nl:8901/

Maar niets dat overeenkomt met jouw klacht.

5800 hz ipv khz, wal logisch is al je het kan horen. 8)7 :+

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• Nyarlathotep
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 20:59

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Hoe is dit hele verhaal nou eigenlijk afgelopen?

@ruiterstefan Ik zal je even taggen :)

Nyarlathotep wijzigde deze reactie 26-10-2018 12:15 (31%)

Mijn muziekcollectie op Discogs

• sparcle
  • Registratie: april 2006
  • Niet online

sparcle

ondertitel

Ja.. nu ben ik ook wel benieuwd naar het einde van dit verhaal. Was een spannende opbouw. :)

signature

• Gwannoes
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 19-04 00:43

Gwannoes

Solderen moet je leren

Reactie op je vraag in de EL-kroeg:
peterkuli schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 15:39:
Naar aanleiding van dit topic (hallo neef :w) zoek ik een banddoorlaatfilter voor 220V. Even kort: op willekeurige tijdstippen zit er een 5800 Hz piep op de netspanning. Als de tijdstippen in kaart gebracht kunnen worden, is het wellicht wat makkelijker om de oorzaak van de piep te achterhalen. Nu is het idee om met een filter alleen het gebied rond de 5800 Hz door te laten om daarmee te detecteren of de piep aanwezig is. Dan de spanning omlaag transformeren naar TTL en met een Arduino o.i.d. uitlezen en het tijdstip loggen. Met een RC filter o.i.d. moet zoiets lukken lijkt me, alleen heb ik geen idee waar ik op moet letten m.b.t. de hoge spanning en vermogens. Kant en klare oplossingen lijken er zo niet te zijn. Iemand een idee?
Band doorlaat filter maken is op zich niet al te moeilijk als je weet waar je mee bezig bent.
Maar ik zou eerst een trafo pakken en de spanning flink naar beneden brengen. Daarna pas gaan filteren.
Zou het niet nog makkelijker zijn als je gewoon een hele dag een audio-signaal opneemt met een PC/laptop? Kost denk ik het minste voorbereiding...

Hmmz, hier komt dus m'n sig

• johanvelthuis
  • Registratie: februari 2019
  • Laatst online: 14-02 11:17
@ruiterstefan Wat vervelend allemaal. Ik heb een vergelijkbare piep en ben daar inmiddels ook al een lange tijd onderzoek naar aan het doen. Ik plaats deze post omdat mijn onderzoeksresultaten/pogingen misschien kunnen helpen om op nieuwe ideeen te komen.
Woon op een voormalig boerderij in friesland, langs de A7, dichtbijzijnde andere woning zo'n 400 meter. Ik ben geluidstechnicus en heb een studio aan huis.
Bij mij is de piep te horen in verschillende audio apparaten en direct te wijten aan de warmptepomp.

Eerste afbeelding is de storing, duidelijk zichtbaar op 5,95 kHz

(Klik op de afbeelding voor hoge resolutie).

De tweede afbeelding is met exact dezelfde instellingen, maar met de aarde van de warmtepomp ontkoppeld.

Het aparte hieraan is dat de warmtepomp (sinds gisteren) een eigen aardpen heeft. Mijn verwachting was, dat door de aardes te scheiden, het probleem niet meer zou optreden, maar het lijkt er nu toch op dat het 'in de lucht zit'. Waarbij het lijkt dat het 'zenden' pas begint als de warmtepomp op de aarde is aangesloten.

De overige storing op de grafiek is voornamelijk te wijten aan de zonnepanelen/omvormer, maar dit is aanzienlijk minder sterk dan bij de warmtepomp en ook hier is het probleem weg als de aarde van de zonnepanelen ontkoppeld is. Voor de veiligheid moet natuurlijk wel de aarde aangesloten worden.

Ik heb in het verleden allerlei netfilters geprobeerd, van 3 euro bij conrad, tot professionele filters van meer dan 2000 euro. Dit mocht tot nu toe niet baten.
Dergelijke lowpass filters geven in de specificaties ook aan er pas dat er gefilterd wordt boven de 50 kHz, dit is meer bedoeld voor het filteren van zendfrequenties. Voor geluid is 5,95 kHz al een vrij hoge frequentie, maar bij radiogolven spreekt met van High Frequency als het om Megaherz gaat. https://nl.wikipedia.org/wiki/Radiogolf

Een collega geluidsman hier in de buurt heeft verscheidene RF problemen gelokaliseerd bij theaters en buurtcentra, vaak te wijten aan ventilatie systemen en met als probleem hoorbare pieptonen in de audio systemen. Ik ga vragen of hij langs wil komen met een veldsterkte-meter. (Vaak gebruikt voor het doormeten van ringleiding systemen).

Andere ideeen die ik nog heb:
- de audio-apparatuur aansluiten op een generator en kijken of dit verschil maakt. (Dus volledig losgekoppeld van het stroomnet.
- Een UPS met AC-DC DC-AC conversie gebruiken voor de audio apparatuur. Ook dit is een truc die vaker door studio-technici wordt toegepast op locaties met stroomproblemen.
- nog betere aardes, waarbij het Ohmage zo dicht mogelijk bij de 1 Ohm zou moeten komen. (Ik zit nu nog boven de 3Ohm (per aardpen, ik heb er inmiddels 3).

Groet Johan Velthuis

• ruiterstefan
@johanvelthuis ,@sparcle , bedankt voor je tips en de interesse. Het verhaal omtrent mijn pieptoon heeft even stil gelegen wegens gezinsuitbreiding, maar inmiddels loopt de gezinsuitbreiding vrolijk door de kamer, dus is er weer tijd om deze hardnekkige piep aan te pakken, ja, hij is er nog steeds. Ik zal deze draad komende week weer oppakken en je tips ter harte nemen, te beginnen met mijn audioapparatuur op een generator (of 12->220v omvormertje) te laten draaien, om een heel aantal andere factoren uit te sluiten.

• SMSfreakie
  • Niet online
@johanvelthuis dus zonder aarding geen piep... hmm dan vraag ik me af.. wat zou er gebeuren als je de aarde ipv in de "aarde" steekt.. deze op een lang stuk draad zet als zijnde antenne..?

• bouwfraude
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
ruiterstefan schreef op maandag 11 februari 2019 @ 16:45:
dus is er weer tijd om deze hardnekkige piep aan te pakken, ja, hij is er nog steeds.
Ligt het niet aan de gebruikte audio apparatuur? Je zou denken dat een beetje fatsoenlijke versterker
een keurig afgevlakte gelijkspanning maakt. Een laptop (op accu) of een mobieltje als geluidsbron
zou toch stil moeten zijn.
Mijn Marantz eindversterkers hebben een stekker zonder randaarde. Een Yamaha receiver ook.
Kan het zijn dat het via de nul binnenkomt die hangt volgens mij in het transformatorhuisje aan de aarde.

bouwfraude wijzigde deze reactie 20-02-2019 21:36 (18%)

• ruiterstefan
Bij deze alvast een filmpje met de pieptoon vanuit mijn Rokit luidsprekers, maar ook vanuit een niet-audio apparaat, zoals dit infrarood paneel. De zelfde piep komt uit mijn beamer (zonder speakers) en uit mijn jaren '80 stereo-installatie. De piep kwam voor de vervanging van de aardlekschakelaar zelfs rechstreeks uit de oude aardlekschakelaar.

Ik ga proberen om de piep te timen (hij is onregelmatig een paar keer per dag een paar minuten weg) en ga ergens een 12v->220v omvormertje zoeken waar ik mijn luidsprekers op kan aansluiten, maar het zit vrij zeker niet 'in de lucht' omdat we de verstoring in het stroomsignaal hebben kunnen meten vorig jaar.

Ik ga er vanaf nu weer mee bezig, ter info en vermaak:

Pagina: 1

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True