Inleiding |
Het fenomeen "radio" zal iedereen wel bekend zijn. Die dingen tussen ongeveer 88 en 108Mhz waar muziek te horen is. Maar wat zit er voor de rest nog in de lucht buiten die 88 tot 108Mhz? Zoals ik deze week geleerd heb, heel veel. |
RTL-SDR? |
Normaal gesproken is er vrij dure apparatuur nodig, tot iemand erachter kwam dat een goedkope DVB-T usb stick (Van 7 dollar op eBay tot 30 euro in de winkel) eigenlijk een veel groter bereik heeft dan wat nodig is voor digitale tv. Mits een goede tuner, kan het bereik zo groot zijn als 50 - 2200Mhz! Of, wat concreter, tot nu toe heb ik de volgende dingen kunnen opvangen: - Radio - P2000 - Vliegverkeer En dat pas na een dag of twee. Wie weet wat er nog meer in de lucht zweeft ![]() |
Cool story, maar waarom dit topic? |
Tot deze week had ik eigenlijk nog nooit iets met radio gedaan, tot ik toevallig een link kreeg naar een blog met wat informatie erover. Een paar dagen later liep ik bij de mediamarkt en vond ik voor 26 euro een dongel met de juiste chipset / tuner ![]() ![]() |
Wat heb ik nodig? |
Hardware: - Een DVB-T stick met RTL2832U Chipset, en E4000 (Beste, maar uit productie), FC012 of FC013 tuner. - Bij voorkeur een andere antenne (Ik heb er zelf één van een oude Philips TV gesloopt) Software: - SDR# (SDRSharp) / HDSDR (Windows) - GNURadio, en allerhande tools (Linux, zie voor meer info hier ) |
Hoe installeer ik het? |
SDR# - Windows: http://rtlsdr.org/softwarewindows - Linux: http://rtlsdr.org/softwarelinux HDSDR - Windows: http://www.rtlsdr.com/201...rted-with-rtl-sdr-dongle/ GNURadio - Linux: http://gnuradio.org/redmi...nuradio/wiki/InstallingGR |
En wat krijg ik dan? |
Een paar eigenvoorbeeldjes dan maar. Het SDR# venster: P2000 Decoding: Vliegverkeer: |
Waar koop ik zo'n ding? |
- Mediamarkt *** LET OP. STICKS HEBBEN VERSCHILLENDE CHIPSETS *** - DealExtreme - eBay - Van Dijken Elektronica |
Frequenties om mee te beginnen |
- Alle normale radiozenders ![]() - 169.650.000: P2000 - 119.050.000: Schiphol Approach / Departure TMA east - 121.200.000: Schiphol Approach / Departure TMA west - 118.200.000: Rotterdam Airport Tower En, deel natuurlijk zelf in dit topic alle leuke frequenties! |
Tot slot |
Dit is mijn eerste topic op tweakers, dus kijk langs de schoonheidsfoutjes ![]() Happy radio-ing! |
Klinkt goed ! Ik ga me eens verdiepen in zo'n tuner.
Dank je wel voor deze interessante Thread! Helaas krijg ik mijn stick met een FC0013 niet aan de gang. De PC is een Intel Core2Duo dus power genoeg. Ik moet er nog maar weer eens mee gaan stoeien!
Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.
Ik heb er ook ontzettend veel moeite mee gehad, tot ik de tutorial van SDR# volgde, daarna werkte het eigenlijk gelijk.Jassy schreef op zondag 04 november 2012 @ 21:15:
Dank je wel voor deze interessante Thread! Helaas krijg ik mijn stick met een FC0013 niet aan de gang. De PC is een Intel Core2Duo dus power genoeg. Ik moet er nog maar weer eens mee gaan stoeien!
Ik heb het nu ook zojuist aan de gang gekregen door middel van deze site. Hier staat een auto installer met een .bat bestand.
http://rtlsdr.org/softwarewindows
Zadir aanslingeren, de stick aanklikken en de driver installeren. Thats all! Het werkte direct. Ik zal er eens mee gaan spelen.
http://rtlsdr.org/softwarewindows
Zadir aanslingeren, de stick aanklikken en de driver installeren. Thats all! Het werkte direct. Ik zal er eens mee gaan spelen.
Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.
Ik heb er ook 1 aangeschaft, met de E4000 tuner, voor het wondere bedrag van €12,49.
Kijken waneer die binnen is en wat er voor leuks mee kan.
Kijken waneer die binnen is en wat er voor leuks mee kan.
Klok is stuk :(
Wat een leuk topic, deze gaat even in de bookmark. Erg grappig dat je zoveel informatie kan ontvangen, daar sta je zo in het dagelijks leven eigenlijk niet bij stil wat er zo door de lucht heen raast. Haha.
Ben benieuwd of je bepaalde zaken zoals het vluchtverkeer ook duidelijker en dus helderder kan krijgen. Nu is 75% voornamelijk ruis.
Ben benieuwd of je bepaalde zaken zoals het vluchtverkeer ook duidelijker en dus helderder kan krijgen. Nu is 75% voornamelijk ruis.
@SA007
Waar heb je jou DVB-T stick besteld want er blijken volgens sommige forums nogal wat malifide aanbieders te zijn op ebay.
Waar heb je jou DVB-T stick besteld want er blijken volgens sommige forums nogal wat malifide aanbieders te zijn op ebay.
Dat wil ik ook graag weten voor 12 euro kan ik er wel is mee kloten 
@TS hoever woon je van schiphol vandaan dat je dat kan opvangen?
edit: miss deze? http://www.ebay.com/itm/D...ain_0&hash=item4abddb0d76

edit: miss deze? http://www.ebay.com/itm/D...ain_0&hash=item4abddb0d76
[Voor 39% gewijzigd door Mattie112 op 06-11-2012 15:34]
Ik woon best ver van schiphol, net onder Rotterdam. De rotterdam tower krijg ik trouwens wel heel zwak. Maar blijkbaar roepen vliegtuigen die hier vlakbij overvliegen al schiphol op de approach frequentie op[b][message=39237375,noline]

@Mattie112 Ik heb hem ook besteld daar, kijken wanneer die binnenkomt.
Maar heeft iemand enig idee welke antenne je moet gebruiken?
Maar heeft iemand enig idee welke antenne je moet gebruiken?
[Voor 31% gewijzigd door stephankamp op 06-11-2012 15:55]
@stephankamp Heb je hem ook al binnen of nog niet?
@Slurpgeit, in woon zelf in Noordwijk dus dan moet ik ze ook wel op kunnen vangen
@Slurpgeit, in woon zelf in Noordwijk dus dan moet ik ze ook wel op kunnen vangen

Ik heb deze gekocht, weer $4,50 goedkoper.
http://www.ebay.com/itm/E...ain_0&hash=item5aea74b796
98.1% feedback dus krijg geld terug van paypal als het niet goed is.
http://www.ebay.com/itm/E...ain_0&hash=item5aea74b796
98.1% feedback dus krijg geld terug van paypal als het niet goed is.
Ik heb geen idee of het die 4 dollar meer waard is om de "E4000" variant te hebben maar anders bestel ik lekker de goedkopere 

Ik heb net vanochtend mail gekregen dat de verkoper hem verstuurd heeft, komt vanuit hongkong dus dat zal wel een week of 2-3 duren.Mattie112 schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 16:51:
@stephankamp Heb je hem ook al binnen of nog niet?
Als ik meer nieuws heb zal ik het posten in dit topic.
Maar nog niemand met een suggestie voor een goede antenne?
Die van mij is sinds vandaag ook verstuurd.
Verschil tussen de goedkopere en de duurdere is als het goed is exact 0.
De duurdere zet alleen de naam van de chipset in de titel, niet de naam van het product en plaatst een plaatje van de printplaat ipv het product.
Maw, het is hetzelfde ding, alleen de duurdere probeert op basis van rtl-sdr en 4,50 meer voor te vragen. Waarschijnlijk om erop te mikken dat mensen voor die 4,50 'liever degene hebben die zeker werkt'.
Verschil tussen de goedkopere en de duurdere is als het goed is exact 0.
De duurdere zet alleen de naam van de chipset in de titel, niet de naam van het product en plaatst een plaatje van de printplaat ipv het product.
Maw, het is hetzelfde ding, alleen de duurdere probeert op basis van rtl-sdr en 4,50 meer voor te vragen. Waarschijnlijk om erop te mikken dat mensen voor die 4,50 'liever degene hebben die zeker werkt'.
Welke dongle is dat?Slurpgeit schreef op zondag 04 november 2012 @ 20:51:
... Een paar dagen later liep ik bij de mediamarkt en vond ik voor 26 euro een dongel met de juiste chipset / tuner. Maar, gezien mijn totale gebrek aan kennis / ervaring leek het me leuker om dit te delen met mensen die er meer van snappen dan ik
...
:+
Ok, besteld
"slechts" 12 euro nogwat
Naja ben benieuwd 

Deze: https://dl.dropbox.com/u/7521450/rtlsdr/terratec.jpg
Ik heb trouwens gister een andere binnen gehad die ik besteld had net voor Sandy toesloeg in amerika. Dus voor wie geen geduld heeft: V&A aangeboden: Realtek RTL2832U & Elonics E4000-Based USB DVB-T Receiver
Ik klikte hier per toeval op. Dit is echt heeeeeeel cool! Net als een ubertooth one wil ik deze natuurlijk ook!
Ik heb hier een dvb-t stick liggen, hoe weet ik of ik de goede chipset heb?
-edit- ik heb hem gewoon open gesloopt, maar geen realtek. Slurpgeit, dm me je gegevens maar, dan maak ik het geld meteen over!
Ik heb hier een dvb-t stick liggen, hoe weet ik of ik de goede chipset heb?
-edit- ik heb hem gewoon open gesloopt, maar geen realtek. Slurpgeit, dm me je gegevens maar, dan maak ik het geld meteen over!
[Voor 25% gewijzigd door Verstekbakker op 07-11-2012 21:58]
YepKrusher schreef op woensdag 07 november 2012 @ 22:00:
[...]
Dat is die met de 4000 tuner? Dan ga ik wel even langs

[Voor 15% gewijzigd door Slurpgeit op 07-11-2012 22:22]
Beetje uit de buurt hier, maar er zijn meerdere shops die ze wel hebben 
Nu nog de Linux software aan de praat krijgen (krijg rare foutmeldingen die niets te maken hebben met het al dan niet hebben van de dongle).
Ach, desnoods zet ik mijn oude laptop wel aan het werk met Windows (Intel Pentium M op 1.5GHz- geen idee of het werkt).

Nu nog de Linux software aan de praat krijgen (krijg rare foutmeldingen die niets te maken hebben met het al dan niet hebben van de dongle).
Ach, desnoods zet ik mijn oude laptop wel aan het werk met Windows (Intel Pentium M op 1.5GHz- geen idee of het werkt).
Klok en klepel verhaal is op mij wel van toepassing, want ik heb nog niets kunnen proberen, maar een externe schijf met www.backtrack-linux.org is op allerlei manieren leuk speelgoed om te hebben rondslingeren... Wat ik vluchtig heb gelezen op de site over dat RTL-SDR is dat het al erin zit dan...Krusher schreef op woensdag 07 november 2012 @ 22:34:
Beetje uit de buurt hier, maar er zijn meerdere shops die ze wel hebben
Maar nogmaals, ik heb nog niks gezien of gedaan...
Ik draai OpenSUSE als mijn permanente OS, zal wel een library issue zijn denk ik. Maar dat zie ik wel als ik de stick heb. In het ergste geval kan ik tv kijken 

Educate me plz, k tnkx.
Ik ga eens op zoek naar wat documentatie.
Ik ben trouwens benieuwd of de pliesie hier in Belgie ook te ontvangen is.
[Voor 14% gewijzigd door Verstekbakker op 07-11-2012 23:25]

Verder nog wat tips:
- Zorg dat de antenne niet in de buurt is van stoorzenders als stroomkabels
- Andere zenders (GSM/Bluetooth/WiFi)
- Goede (coax) kabels
- Uit de buurt van (open- als in kast) computers.
Kortweg gezegd: Voor elke frequentie is een optimale lengte, voor zowel de kabel (demping) en de lengte van de daadwerkelijke antenne (versterking).Verstekbakker schreef op woensdag 07 november 2012 @ 23:19:
[...]
Educate me plz, k tnkx.
Ik ga eens op zoek naar wat documentatie.
De kabel en antenne lengte zijn voor 50MHz dus heel anders als voor de 20.000MHz.
Wil je hoog in de frequentie de meest optimale ontvangst, kan je je kabel en antenne-lengte daar op aanpassen. Dat houdt direct in dat het ontvangst op de andere frequenties weer niet optimaal is.
Er zit een hele berekening achter, maar voor het bereik van dit is het eigenlijk niet echt haalbaar als je de hele band wil ontvangen om een optimaal ontvangst voor alle frequenties/kanalen te hebben.
Een mummy uit z'n verband trekken is nooit grappig.
Een Napster t-shirt aantrekken voor het concert van Metallica is nooit grappig.
Ik lees idd overal dat per frequentie eigenlijk een andere antenne nodig is. Ik ben daar nooit goed in geweest, deze keer maar eens doorbijten, of in ieder geval doorbijten als mijn hoofd weer normaal functioneert. Morgen dus!
Je kan het ook makkelijker doen:
http://www.eclecticsite.be/calc/freqwave.htm
En hier wat meer info erover:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/60366
Een universele antenne voor een volledig bereik is natuurlijk niet mogelijk, wat wel een goed alternatief is om voor de verschillende banden een antenne te maken.
Dus bijv voor de 11 meter (27Mhz) de midden frequentie te pakken en hiervoor een antenne te berekenen.
Afhankelijk van de ruimte en de ontvangst kan je dan weer kiezen voor een antenne lengte.
5/8 geeft een betere ontvangst als bijv. een 1/2 golflengte.
Let wel op dat je je antenne goed opbouwt om zo een betere ontvangst te kunnen realiseren.
http://www.eclecticsite.be/calc/freqwave.htm
En hier wat meer info erover:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/60366
Een universele antenne voor een volledig bereik is natuurlijk niet mogelijk, wat wel een goed alternatief is om voor de verschillende banden een antenne te maken.
Dus bijv voor de 11 meter (27Mhz) de midden frequentie te pakken en hiervoor een antenne te berekenen.
Afhankelijk van de ruimte en de ontvangst kan je dan weer kiezen voor een antenne lengte.
5/8 geeft een betere ontvangst als bijv. een 1/2 golflengte.
Let wel op dat je je antenne goed opbouwt om zo een betere ontvangst te kunnen realiseren.
Dus deze voor in de sloppenwijk en deze voor de lui met geld teveel, voor een goede all round?
En dan voor als je boven de 1300 wil iets anders (geen idee of daar wel iets te vinden valt natuurlijk, maar met de tuner zou je het in theorie kunnen vinden).
En dan voor als je boven de 1300 wil iets anders (geen idee of daar wel iets te vinden valt natuurlijk, maar met de tuner zou je het in theorie kunnen vinden).
[Voor 9% gewijzigd door Verstekbakker op 08-11-2012 00:28]
Een actieve antenne (met stroom) werkt (meestal) alleen voor een bepaalde frequentieband, opgeschoond met wat filters en eventueel een versterker.Verstekbakker schreef op donderdag 08 november 2012 @ 00:17:
...
Moet zo'n ding trouwens stroom hebben of is dat zonder stroom al goed genoeg te doen?
Een normale antenne is zonder.
Ja had al zoiets begrepen dus mijn post aangepast. Nu staat het een beetje debiel, maar goed het is al laat. Bedtijd na deze cola. 

Ik heb het ding ook maar eens aangesloten en ben nu mooi P2000 aan het decoden
Nice! 

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| 1400581 01:07:32 08-11-12 FLEX-A GROUP 1600 PRIO 1 TS581 NOORDERBAKEN Keizersmantelweg 11 Hoogvliet Rotterdam OMS automatisch prio 1 Vak: 5999971 1400582 01:07:32 08-11-12 FLEX-A GROUP 1600 PRIO 1 TS581 NOORDERBAKEN Keizersmantelweg 11 Hoogvliet Rotterdam OMS automatisch prio 1 Vak: 5999971 1400999 01:07:32 08-11-12 FLEX-A GROUP 1600 PRIO 1 TS581 NOORDERBAKEN Keizersmantelweg 11 Hoogvliet Rotterdam OMS automatisch prio 1 Vak: 5999971 2029568 01:07:32 08-11-12 FLEX-A ALPHA 1600 PRIO 1 TS581 NOORDERBAKEN Keizersmantelweg 11 Hoogvliet Rotterdam OMS automatisch prio 1 Vak: 5999971 1121020 01:07:39 08-11-12 FLEX-A ALPHA 1600 A1 5271LL 25 : DE ROERDOMP SINT MICHIELSGESTEL 0126147 01:09:24 08-11-12 FLEX-A GROUP 1600 A1 12147 RITNR 46888 2011 HAARLEM HULP AAN DERDEN 0126999 01:09:24 08-11-12 FLEX-A GROUP 1600 A1 12147 RITNR 46888 2011 HAARLEM HULP AAN DERDEN 2029568 01:09:24 08-11-12 FLEX-A ALPHA 1600 A1 12147 RITNR 46888 2011 HAARLEM HULP AAN DERDEN |
[Voor 87% gewijzigd door stfn345 op 08-11-2012 01:10]
en voor de liefhebbers is hier nog een actieve antenne overcompleet en te koop
werkt tussen 10 Khz en 1000 mhz prima
Voral gebruikt voor de HF banden WARC banden en 2 m en 70 cm amateur banden
werkt tussen 10 Khz en 1000 mhz prima
Voral gebruikt voor de HF banden WARC banden en 2 m en 70 cm amateur banden
Groet, John woonplaats Emmen
Ellendig ding, krijg hem niet aan de gang.
Kan de driver installeren met zadig.exe echter blijft SDRSharp de melding geven:
RTL-SDR / USB is either not connected or its driver is not working properly.
Kan dat iets te maken hebben met windows 7 x64?
Edit: ook XP en windows 7 32 bit lijken niet te werken.
Ik heb btw de Mediamarkt Terratec kaart
Kan de driver installeren met zadig.exe echter blijft SDRSharp de melding geven:
[Voor 16% gewijzigd door genesisfm op 09-11-2012 00:53]
Hoe ziet de kaart eruit in je device manager? Welke driver is er geïnstalleerd volgens zadig?
Onder de device manager zie ik:
xxx-PC -> libusb (WinUSB) devices -> USB2.0 DVB-T TV Stick (Interface 0)
Als ik alle drivers eruit gooi en Zadig opstart krijg ik het volgende te zien:
Device: USB2.0 DVB-T TV Stick (Interface 0)
Details: VID 0CCD PID: 0097 MI: 00 Driver current (NONE) Target: WinUSB (v6.1.7600.16385)
Dan druk ik op Install Driver en krijg de melding "The driver was installed successfully"
De log van Zadig:
ini file 'zadig.ini' not found - default parameters will be used
1 device found.
libwdi:info [detect_version] Windows 7
Using inf name: USB2.0_DVB-T_TV_Stick_(Interface_0).inf
Succesfully extracted driver files.
Installing driver. Please wait...
libwdi:info [extract_binaries] successfully extracted driver files to C:\usb_driver
libwdi:info [wdi_prepare_driver] succesfully created 'C:\usb_driver\USB2.0_DVB-T_TV_Stick_(Interface_0).inf'
libwdi:info [wdi_prepare_driver] Vista or later detected - creating and self-signing a .cat file...
libwdi:info [ScanDirAndHash] added hash for 'C:\usb_driver\amd64\wdfcoinstaller01009.dll'
libwdi:info [ScanDirAndHash] added hash for 'C:\usb_driver\amd64\winusbcoinstaller2.dll'
libwdi:info [ScanDirAndHash] added hash for 'C:\usb_driver\usb2.0_dvb-t_tv_stick_(interface_0).inf'
libwdi:info [ScanDirAndHash] added hash for 'C:\usb_driver\x86\wdfcoinstaller01009.dll'
libwdi:info [ScanDirAndHash] added hash for 'C:\usb_driver\x86\winusbcoinstaller2.dll'
libwdi:info [CreateCat] successfully created file 'C:\usb_driver\USB2.0_DVB-T_TV_Stick_(Interface_0).cat'
libwdi:info [RemoveCertFromStore] deleted existing certificate 'CN=USB\VID_0CCD&PID_0097&MI_00 (libwdi autogenerated)' from 'Root' store
libwdi:info [RemoveCertFromStore] deleted existing certificate 'CN=USB\VID_0CCD&PID_0097&MI_00 (libwdi autogenerated)' from 'TrustedPublisher' store
libwdi:info [CreateSelfSignedCert] created new self-signed certificate 'CN=USB\VID_0CCD&PID_0097&MI_00 (libwdi autogenerated)'
libwdi:info [SelfSignFile] added certificate 'CN=USB\VID_0CCD&PID_0097&MI_00 (libwdi autogenerated)' to 'Root' and 'TrustedPublisher' stores
libwdi:info [SelfSignFile] successfully signed file 'C:\usb_driver\USB2.0_DVB-T_TV_Stick_(Interface_0).cat'
libwdi:info [SelfSignFile] successfully deleted private key
Driver Installation: SUCCESS
8 devices found.
xxx-PC -> libusb (WinUSB) devices -> USB2.0 DVB-T TV Stick (Interface 0)
Als ik alle drivers eruit gooi en Zadig opstart krijg ik het volgende te zien:
Device: USB2.0 DVB-T TV Stick (Interface 0)
Details: VID 0CCD PID: 0097 MI: 00 Driver current (NONE) Target: WinUSB (v6.1.7600.16385)
Dan druk ik op Install Driver en krijg de melding "The driver was installed successfully"
De log van Zadig:
ini file 'zadig.ini' not found - default parameters will be used
1 device found.
libwdi:info [detect_version] Windows 7
Using inf name: USB2.0_DVB-T_TV_Stick_(Interface_0).inf
Succesfully extracted driver files.
Installing driver. Please wait...
libwdi:info [extract_binaries] successfully extracted driver files to C:\usb_driver
libwdi:info [wdi_prepare_driver] succesfully created 'C:\usb_driver\USB2.0_DVB-T_TV_Stick_(Interface_0).inf'
libwdi:info [wdi_prepare_driver] Vista or later detected - creating and self-signing a .cat file...
libwdi:info [ScanDirAndHash] added hash for 'C:\usb_driver\amd64\wdfcoinstaller01009.dll'
libwdi:info [ScanDirAndHash] added hash for 'C:\usb_driver\amd64\winusbcoinstaller2.dll'
libwdi:info [ScanDirAndHash] added hash for 'C:\usb_driver\usb2.0_dvb-t_tv_stick_(interface_0).inf'
libwdi:info [ScanDirAndHash] added hash for 'C:\usb_driver\x86\wdfcoinstaller01009.dll'
libwdi:info [ScanDirAndHash] added hash for 'C:\usb_driver\x86\winusbcoinstaller2.dll'
libwdi:info [CreateCat] successfully created file 'C:\usb_driver\USB2.0_DVB-T_TV_Stick_(Interface_0).cat'
libwdi:info [RemoveCertFromStore] deleted existing certificate 'CN=USB\VID_0CCD&PID_0097&MI_00 (libwdi autogenerated)' from 'Root' store
libwdi:info [RemoveCertFromStore] deleted existing certificate 'CN=USB\VID_0CCD&PID_0097&MI_00 (libwdi autogenerated)' from 'TrustedPublisher' store
libwdi:info [CreateSelfSignedCert] created new self-signed certificate 'CN=USB\VID_0CCD&PID_0097&MI_00 (libwdi autogenerated)'
libwdi:info [SelfSignFile] added certificate 'CN=USB\VID_0CCD&PID_0097&MI_00 (libwdi autogenerated)' to 'Root' and 'TrustedPublisher' stores
libwdi:info [SelfSignFile] successfully signed file 'C:\usb_driver\USB2.0_DVB-T_TV_Stick_(Interface_0).cat'
libwdi:info [SelfSignFile] successfully deleted private key
Driver Installation: SUCCESS
8 devices found.
Zit even te kijken en ik heb de CinergyTStickRC MKII heb jij die ook?
Inderdaad, kortom NIET de MK II van terratec gebruiken (die je dus bij de Saturn terug vind).
Hierbij een lijstje welke je wel kan gebruiken:
http://rtlsdr.org/hardware-usb
Tip: http://www.vandijkenelekt...ies_id=0&products_id=2971
Hierbij een lijstje welke je wel kan gebruiken:
http://rtlsdr.org/hardware-usb
Tip: http://www.vandijkenelekt...ies_id=0&products_id=2971
[Voor 21% gewijzigd door genesisfm op 09-11-2012 21:09. Reden: Link toegevoegd]
Het vervelende is dat ze de labels van de MKII ook bij de Rev.3 gebruikt hebben en vice versagenesisfm schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 21:08:
Inderdaad, kortom NIET de MK II van terratec gebruiken (die je dus bij de Saturn terug vind).
...

En ja daar kom je pas achter als je de stick uitgepakt hebt en in je pc heb zitten

Het gaat om deze string: VID 0CCD PID: 0097
Die wil je niet zien

Heb je ook in sdr naast de knop stop/play het frontend ingesteld op RTL/SDR usb.genesisfm schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 00:27:
Ellendig ding, krijg hem niet aan de gang.
Ik heb er vanmiddag ook 1 gehaald en kan er gewoon radio mee ontvangen dus hier werkt het.
Maar op die van mij staat niets over mkII.
In die oranje doos met die zwarte band onder en boven op de doos .
Op de plakker van de streepjes code staat CINERGYtstickRC rev3 GEEN mkII er achter of zo
marcel206 schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 21:23:
[...]
...
Op de plakker van de streepjes code staat CINERGYtstickRC rev3 GEEN mkII er achter of zo
De MKII
Maar wat ik al vertelde, die stickers zeggen helaas niet zoveel, aangezien ze voor zowel de MKII en de Rev.3 gebruikt zijn.
Je kunt dus niets vermoedend een Rev.3 gekocht hebben met de MKII hardware.
Oh wow dat is wel zuur inderdaad. Dan heb ik gewoon veel geluk gehad blijkbaar.
Ik weet niet of het een bepaalde batch betreft, maar dat was wat ik op Google tegenkwam na onderzoek.
Als je het zeker voor het onzekere wilt nemen, geen Terractec stick halen dus.
Als je het zeker voor het onzekere wilt nemen, geen Terractec stick halen dus.
Heb het er in de TS maar even bij gezet, just in case
welke moet je van (hongkong) ebay hebben?
Welke heb je mij gestuurd eigenlijk?Slurpgeit schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 21:30:
Oh wow dat is wel zuur inderdaad. Dan heb ik gewoon veel geluk gehad blijkbaar.

Ik heb vandaag niks op de mat gevonden trouwens, hopelijk morgen!
Denk dat ik me hier ook ga in verdiepen 
allereerst een vergelijking van de RTL2832U en de 2 tuners
klikbaar
/edit
iemand die ervaring heeft in "GNU Radio Companion" klik zie bijvoorbeeld dit filmpje
kan GSM al gedecodeerd worden?

allereerst een vergelijking van de RTL2832U en de 2 tuners
klikbaar
dat kan de helft goedkoper, SK.net anyone?

/edit
iemand die ervaring heeft in "GNU Radio Companion" klik zie bijvoorbeeld dit filmpje
kan GSM al gedecodeerd worden?

[Voor 116% gewijzigd door ThaHandy op 10-11-2012 04:32]
Die versie die vandijken aanbied lijkt wel heel veel op deze RTL2832U+R820T stick.
Een zeer grote twijfel: Bij frequentie staat maar 48.25 - 863.25 MHz (DVB-T frequentie band?)
Terwijl anderen 24-1800 MHz doen.
Nu kwam ik ook deze verkoper tegen (Lijkt mij wederom dezelfde stick), en daar staat in de specs:
DVBT:48.25 ~863.25 MHZ
FM radio: 87.5~108 MHZ
DAB radio: L-Band-1452960~1490624 KHZ
VHF—174928~ 239200 KHZ
Wel bruikbaar/niet bruikbaar?
Scheelt nogal veel op de prijs, alleen de levertijd zal minimaal 2+ weken zijn.
Een zeer grote twijfel: Bij frequentie staat maar 48.25 - 863.25 MHz (DVB-T frequentie band?)
Terwijl anderen 24-1800 MHz doen.
Nu kwam ik ook deze verkoper tegen (Lijkt mij wederom dezelfde stick), en daar staat in de specs:
DVBT:48.25 ~863.25 MHZ
FM radio: 87.5~108 MHZ
DAB radio: L-Band-1452960~1490624 KHZ
VHF—174928~ 239200 KHZ
Wel bruikbaar/niet bruikbaar?

Scheelt nogal veel op de prijs, alleen de levertijd zal minimaal 2+ weken zijn.
Blog | PVOutput Zonnig Beuningen
Echt niet? Ik stond afgelopen donderdag om 5 over negen al bij de primera.. Heb hem nog wel even getest voor ie de deur uit ging, werkte primaVerstekbakker schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 01:45:
[...]
Welke heb je mij gestuurd eigenlijk?
Ik heb vandaag niks op de mat gevonden trouwens, hopelijk morgen!

Ik heb hem net opgeraapt. Zal hem vanavond eens gaan gebruiken!Slurpgeit schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 12:50:
[...]
Echt niet? Ik stond afgelopen donderdag om 5 over negen al bij de primera.. Heb hem nog wel even getest voor ie de deur uit ging, werkte prima.
Over antennes in het algemeen omdat ik er wat vragen over zie langskomen:
Hoe sterker de signalen hoe minder kritisch de antenne. Bepaalde signalen zijn zo sterk dat ze binnenkomen met een willekeurig stukje draad. Van pagingsystemen zoals P2000 kan je krachtige signalen verwachten, ze moeten immers doordringen tot de pager (met een kleine interne antenne) aan de riem van een hulpverlener.
Wil je veel verschillende signalen redelijk kunnen ontvangen dan kan je overwegen een discone antenne te nemen, deze zijn zeer breedbandig.
Er zijn ook antennes beschikbaar voor specifieke banden. Ik luister veel naar 2m en 70cm band, dus dan kom je uit op de wijd verkrijgbare dualband antennes. Ook buiten deze banden kan je een hoop ontvangen, de antennes werken tot redelijk ver buiten de band redelijk goed. Op een 144-146/430-440 MHz antenne ontvang je prima airband en andere VHF diensten tot 150-170 MHz. Let wel, op het dak gemonteerd dus vrij opgesteld en weg van storingsbronnen, maar ook binnen zijn dergelijke antennes veel beter dan een stuk willeurig draad of een portable scannerantennetje.
Voor antennes geldt ook: Zelf bouwen is leuker en vaak stukken goedkoper. Richtantennes voor hogere banden zijn niet al te groot en met bouwmarktmaterialen in elkaar te zetten.
RTL-SDR is trouwens leuk maar heeft in mijn ogen ook nadelen. De ontvanger is duidelijk minder selectief dan de gemiddelde handscanner en de software heeft nogal wat processorcapaciteit nodig. Ook zijn er vrij snel problemen met de drivers en herkent de software de hardware soms niet goed.
Ik draai een aantal streams op mijn website en ik zou graag software zien waarmee ik gewoon een lijst van freqs kan definieren die worden afgescand en doorgezet op een mp3 stream, liefst met metadata welke freq er momenteel te beluisteren is. Ik heb een tijdje geleden gerommeld met rtl-fm onder Linux maar ik kreeg het niet lekker aan de gang.
Hoe sterker de signalen hoe minder kritisch de antenne. Bepaalde signalen zijn zo sterk dat ze binnenkomen met een willekeurig stukje draad. Van pagingsystemen zoals P2000 kan je krachtige signalen verwachten, ze moeten immers doordringen tot de pager (met een kleine interne antenne) aan de riem van een hulpverlener.
Wil je veel verschillende signalen redelijk kunnen ontvangen dan kan je overwegen een discone antenne te nemen, deze zijn zeer breedbandig.
Er zijn ook antennes beschikbaar voor specifieke banden. Ik luister veel naar 2m en 70cm band, dus dan kom je uit op de wijd verkrijgbare dualband antennes. Ook buiten deze banden kan je een hoop ontvangen, de antennes werken tot redelijk ver buiten de band redelijk goed. Op een 144-146/430-440 MHz antenne ontvang je prima airband en andere VHF diensten tot 150-170 MHz. Let wel, op het dak gemonteerd dus vrij opgesteld en weg van storingsbronnen, maar ook binnen zijn dergelijke antennes veel beter dan een stuk willeurig draad of een portable scannerantennetje.
Voor antennes geldt ook: Zelf bouwen is leuker en vaak stukken goedkoper. Richtantennes voor hogere banden zijn niet al te groot en met bouwmarktmaterialen in elkaar te zetten.
RTL-SDR is trouwens leuk maar heeft in mijn ogen ook nadelen. De ontvanger is duidelijk minder selectief dan de gemiddelde handscanner en de software heeft nogal wat processorcapaciteit nodig. Ook zijn er vrij snel problemen met de drivers en herkent de software de hardware soms niet goed.
Ik draai een aantal streams op mijn website en ik zou graag software zien waarmee ik gewoon een lijst van freqs kan definieren die worden afgescand en doorgezet op een mp3 stream, liefst met metadata welke freq er momenteel te beluisteren is. Ik heb een tijdje geleden gerommeld met rtl-fm onder Linux maar ik kreeg het niet lekker aan de gang.
Deze is dus toereikend? http://www.ebay.com/itm/E...ain_0&hash=item5aea74b796
Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn
Heb zojuist de Cinergy TStickRC van Terratec bij de Dixons gehaald. Blijkt ook een MKII type te zijn. Werkt echter prima!
Gokje gewaagd, ik heb hem besteld, 8 euro kwijt als het niet werkt.Nakebod schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 11:11:
Die versie die vandijken aanbied lijkt wel heel veel op deze RTL2832U+R820T stick.
Maar misschien werkt hij wel in mijn Synology NAS, kan ik hem alsnog daarvoor gebruiken.
.
[Voor 99% gewijzigd door sontax op 23-10-2022 10:06]
Ja dit kan, via Zadig moet je dan de originele driver weer terugzetten.
Hij werkt! Slurpgeit bedankt!
En dan P2000, hoe krijg je dat aan de gang?
-edit- En tijd voor een goede antenne! Wat een teringding zit erbij zeg
En dan P2000, hoe krijg je dat aan de gang?
-edit- En tijd voor een goede antenne! Wat een teringding zit erbij zeg

[Voor 33% gewijzigd door Verstekbakker op 12-11-2012 02:58]
Het idee is dus dat je de audio van je output routeert naar je input, zodat PDW er wat van kan maken. Ik had in mn realtek config een "Stereo Mix" die ik kon inschakelen. Verder had deze post eigenlijk alles wat ik nodig had: http://www.bdxc.nl/forum/viewtopic.php?f=15&t=426#p1366
Ik zit nu in Belgie, maar zaterdag kan ik weer klooien. Hier in Belgie zit ik met een oude Hirschmann zifa 7351 VHF/UHF tv-antenne (jaren '70 bruin plastic, zal morgen een foto ervan maken) te zoeken. Ik hoor nogal veel ruis op gewone FM radio, dus het zal wel niet ideaal zijn.Slurpgeit schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 23:54:
Het idee is dus dat je de audio van je output routeert naar je input, zodat PDW er wat van kan maken. Ik had in mn realtek config een "Stereo Mix" die ik kon inschakelen. Verder had deze post eigenlijk alles wat ik nodig had: http://www.bdxc.nl/forum/viewtopic.php?f=15&t=426#p1366
Zaterdag krijg ik als het goed is een discone die ik van Marktplaats heb gevist voor twee tientjes, ik ben benieuwd of het daar beter mee klinkt.
-edit- Wat ik in jouw linkje tegenkwam: http://www.oz9aec.net/ind...tion-with-gqrx-and-rtlsdr
Beelden van de weersatelliet ontvangen met dat ding!
[Voor 10% gewijzigd door Verstekbakker op 14-11-2012 02:02]
Helaas heb ik geen stereo mix, mara heb dus een lusje tussen een geluidskaart line out en in gemaaktSlurpgeit schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 23:54:
Alleen krijg in PDW geen berichten, moet je hier nog wat instellen?
Gebruik overigens de standaard antenne van Terratec, wellicht dat die te slecht is... (best veel ruis namelijk)
Heb je al een reactie van de verkoper gekregen? Zojuist heb ik deze ook besteld voor € 8,09 inclusief verzendkosten. Waar doen ze het voor?Nakebod schreef op zondag 11 november 2012 @ 10:56:
Gokje gewaagd, ik heb hem besteld, 8 euro kwijt als het niet werkt.

Conrad heeft ook een leuke in de aanbieding namelijk Logilink VG0002A maar die heeft een andere tuner namelijk FC0013.
[Voor 10% gewijzigd door jurry op 14-11-2012 22:09]
Ik heb al een reactie, en een melding dat hij is verzonden ja. Daar zijn eBay verkopers meestal erg snel in.
The waiting game starts
Die Conrad aanbieding is minder spectaculair dan dat het lijkt tho, van 15.99 voor maar liefst 14.99 euro, plus 6.95 verzendkosten, tenzij je voor meer dan 25 euro besteld.
The waiting game starts

Die Conrad aanbieding is minder spectaculair dan dat het lijkt tho, van 15.99 voor maar liefst 14.99 euro, plus 6.95 verzendkosten, tenzij je voor meer dan 25 euro besteld.
Ik probeer (onder Vista) met PDW, de via SDR opgepikte signalen, in berichten te vertalen. In PDW kan ik echter niet in 'volume-menu' om daar de input in te stellen. In de PDW 3.1 manual staat:
Go back to the Interface menu and select Volume. Then go to the Options menu and select Properties/Recording and select Line-in. Close the Volume control.
Ik kom daar dus niet bij. Heeft iemand een idee wat er mis gaat?
Go back to the Interface menu and select Volume. Then go to the Options menu and select Properties/Recording and select Line-in. Close the Volume control.
Ik kom daar dus niet bij. Heeft iemand een idee wat er mis gaat?
Anoniem: 483226
Yup,
Is leuk speelgoed maar niet eenvoudig alle aan de praat te krijgen.
Oude laptop met Ubuntu
in Windows 7 werkt het perfect SDRSHarp
PS: Digitale signalen zijn ook het bekijken waard. zie verschillende youtube links
grt,
k
Is leuk speelgoed maar niet eenvoudig alle aan de praat te krijgen.
Oude laptop met Ubuntu
in Windows 7 werkt het perfect SDRSHarp
PS: Digitale signalen zijn ook het bekijken waard. zie verschillende youtube links
grt,
k
Genoeg ontvangers, te vinden. Alleen is het misschien verstandig om er één met zo'n 'klassieke' antenne aansluiting te kopen i.v.m. de wat nieuwere aansluiting. Op de oude aansluiting kunnen veel meer antenne's zonder dat je iets hoeft te modden.
Bijvoorbeeld deze heeft de alternatieve aansluiting:
http://www.ebay.com/itm/N...D1%26sd%3D251172615103%26
Bijvoorbeeld deze heeft de alternatieve aansluiting:
http://www.ebay.com/itm/N...D1%26sd%3D251172615103%26
Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.
Voor de mensen die misschien wel denken NU ga ik eens mijn krantenwijk besteden aan een dure actieve Antenne...doe het niet :-)
Omdat de filtering bagger is gaat ie compleet over de zeik. Beste is een discone antenne van 4 tientjes als je de plaatst hebt.
Omdat de filtering bagger is gaat ie compleet over de zeik. Beste is een discone antenne van 4 tientjes als je de plaatst hebt.
Nog niet geprobeerd, maar die Windows versie vind ik prima. Scheelt een hoop geklooi met installaties.Anoniem: 483226 schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 11:54:
Blijkbaar gaat het beter met Backtrack , heeft hier iemand ervaring mee?
Inderdaad W7 en sdrsharp werken prima, maar ik wil meer experimenteren met de digitale signalen en decoderen ervan, daarom is er meer info te vinden onder linux en backtrack.
mvg
mvg
Als ik 'RTLSDR Backtrack' intyp op Google komen er wel een aantal sites tevoorschijn. Dat al een keer geprobeerd?Anoniem: 483226 schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 14:07:
Inderdaad W7 en sdrsharp werken prima, maar ik wil meer experimenteren met de digitale signalen en decoderen ervan, daarom is er meer info te vinden onder linux en backtrack.
mvg
http://img507.imageshack.us/img507/1633/img2593p.jpgVerstekbakker schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 14:18:
[...]
Als ik 'RTLSDR Backtrack' intyp op Google komen er wel een aantal sites tevoorschijn. Dat al een keer geprobeerd?
Mijn Homemade voor de 260Mhz Band, deze hangt aan de stick
Deze namiddag Backtrack5 installeren en inderdaad al veel info gevonden.
Anoniem: 175972
Als ik het goed begrijp is het voor een goede ontvangst van signalen nodig om voor elk frequentiegebied een aparte antenne te hebben, of een antenne te gebruiken die over een brede frequentierange te gebruiken is, die dan alleen minder selectief is.
Zo kwam ik, op zoek naar zelfbouw antennes, deze site tegen: http://helix.air.net.au/index.php/d-i-y-discone-for-rtlsdr/. De maker zegt dat hij met deze antenne een veel betere ontvangst heeft, maar aangezien hij geen meetaparatuur heeft kan hij niet nagaan wat de parameters van zijn brouwsel zijn. Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen? Is dit een aardig ontwerp, in combinatie met de RTL-SDR?
Of misschien: wat voor soort zelfbouw antennes zijn beter?
Zo kwam ik, op zoek naar zelfbouw antennes, deze site tegen: http://helix.air.net.au/index.php/d-i-y-discone-for-rtlsdr/. De maker zegt dat hij met deze antenne een veel betere ontvangst heeft, maar aangezien hij geen meetaparatuur heeft kan hij niet nagaan wat de parameters van zijn brouwsel zijn. Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen? Is dit een aardig ontwerp, in combinatie met de RTL-SDR?
Wikipedia: Discone antennaAnoniem: 175972 schreef op maandag 19 november 2012 @ 11:44:
Als ik het goed begrijp is het voor een goede ontvangst van signalen nodig om voor elk frequentiegebied een aparte antenne te hebben, of een antenne te gebruiken die over een brede frequentierange te gebruiken is, die dan alleen minder selectief is.
De E4000 tuner heeft een bereik van 50-2200MHz. Met een gat ergens. Volgens mij heeft die discone het breedste bereik (25 tot 1500?). Als je andere frequenties wil moet je daar specifiek een antenne voor hebben voor het beste resultaat. Ik ben ook maar een leek, maar dit is wat ik ervan gevonden heb.
http://sdr.osmocom.org/trac/wiki/rtl-sdr
[Voor 15% gewijzigd door Verstekbakker op 19-11-2012 12:15]
Voor de liefhebbers ,er loopt ook een draadje op zendamateur.com -> http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=3&t=9019
Ga allemaal zo door met de hobby want je staat soms versteld van wat je er allemaal kan beluisteren!
Wat je allemaal zou kunnen beluisteren kan je op de volgende url in een pdf lezen ->http://www.naffets.nl/share/FrequentiesNederlandTotaal.pdf
Ga allemaal zo door met de hobby want je staat soms versteld van wat je er allemaal kan beluisteren!
Wat je allemaal zou kunnen beluisteren kan je op de volgende url in een pdf lezen ->http://www.naffets.nl/share/FrequentiesNederlandTotaal.pdf
Soms weet ik het ook niet meer.........
Mm, heb gisteren mijn stick ontvangen maar helaas zit er een andere tuner in dan de E4000.
Er zit een FC0013 in.
Had me beter in moeten lezen, want dat stond gewoon in de advertentie.
Ach, 20-1100MHz is nog steeds een erg leuk bereik en alles waar ik mee wil klooien zit daar ook in
Werkt prima overigens, mits een andere antenne gebruikt wordt.
Er zit een FC0013 in.
Had me beter in moeten lezen, want dat stond gewoon in de advertentie.
Ach, 20-1100MHz is nog steeds een erg leuk bereik en alles waar ik mee wil klooien zit daar ook in
Werkt prima overigens, mits een andere antenne gebruikt wordt.
Jeej vandaag mijn stick bij de post gevonden :-) morgen maar eens kijken wat er allemaal te ontvangen is !
Vandaag mijn raspberryPI eraan gehangen werkt erg vet check: http://www.hamradioscienc...-server-for-rtl2832u-sdr/
De ontvanger staat in de schuur en ik zit binnen zonder kabels / antennes etc

Nou, ik geloof dat mijn ebay stick werkt 
Althans ik kan een aantal FM zenders ontvangen wel hoop ruis maar dat zal wel aan die antenne liggen ;p
btw hoe heb jij die p2000 gedaan? Ik heb dat PDW programma opgezocht maar hoe zorg ik ervoor dat het geluid van SDR# "naar" dat PDW toe gaat?

Althans ik kan een aantal FM zenders ontvangen wel hoop ruis maar dat zal wel aan die antenne liggen ;p
btw hoe heb jij die p2000 gedaan? Ik heb dat PDW programma opgezocht maar hoe zorg ik ervoor dat het geluid van SDR# "naar" dat PDW toe gaat?
genesisfm schreef op zondag 25 november 2012 @ 00:34:
Vandaag mijn raspberryPI eraan gehangen werkt erg vet check: http://www.hamradioscienc...-server-for-rtl2832u-sdr/
6. Tie it all to a helium balloon and have a 500ft antenna.

Door de boel aan een ballon op te hangen vergroot je de antenne echt niet ,maar je ontvangst bereik zeker wel!quote:
6. Tie it all to a helium balloon and have a 500ft antenna.
Zorg dat je antenne zo hoog mogelijk vrij hangt of staat en je ontvangst word er zeker beter op.Het is niet voor niks dat zendamateurs vaak van die hoge masten gebruiken.Dit allemaal is te doen om vrij zicht te verkrijgen en het bereik te vergroten.
Vandaag een stickje besteld bij Dealextreme. Was al naar de MediaMarkt gegaan (ik moest nog wat andere meuk hebben) maar er zijn daar echt alleen maar Terratec Cinergy T mkii sticks te koop (was op de verpakking zelf te lezen)
Maar er lag ook een heeel oude verpakking daar (andere verpakking dan in de TS), gevraagd of ie open kon. En ja hoor, een hagel nieuwe mkii versie 

Morgen maar eens proberen met mijn eigen stick wat weersatelliet op te vangen. Ik had het eindelijk werkend, en heb 1CM foto kunnen ontvangen, en toen was de satelliet buiten bereik. De volgende komt pas om kwart voor 2 vannacht.. 

[Voor 14% gewijzigd door Slurpgeit op 26-11-2012 22:15]
Ben op zoek naar een betaalbare discone dan kan ik ook gaan ontvangen 

Zelf maken...genesisfm schreef op maandag 26 november 2012 @ 22:50:
Pfoe, ik heb nog even verder gekloot met mn ebay stickie maar of die standaard antenne is echt super crap of er zit hier een mega stoorzender 
Ik vond het al vreemd dat ik al de dingen uit de TS (oa schiphol) niet kon ontvangen maar als ik zoek op de FM band kom ik ook maar een handjevol radiozenders tegen
Maargoed een betere antenne is zo gek nog niet dan alleen: waar laat je hem.... Ik zoek eigenlijk een handzaam formaat iets. Iemand suggesties daarvoor?

Ik vond het al vreemd dat ik al de dingen uit de TS (oa schiphol) niet kon ontvangen maar als ik zoek op de FM band kom ik ook maar een handjevol radiozenders tegen

Maargoed een betere antenne is zo gek nog niet dan alleen: waar laat je hem.... Ik zoek eigenlijk een handzaam formaat iets. Iemand suggesties daarvoor?
Als je een antenne zoekt voor alleen maar weersatelliet met een enkele frequentie,dan zou je ook eens een eggbeater antenne kunnen maken.genesisfm schreef op maandag 26 november 2012 @ 22:50:
http://on6wg.pagesperso-orange.fr/Page%201.html
http://www.pa3weg.nl/?id=eggbeater
http://personales.ya.com/...aea4cyq/tpm/tpmingles.pdf
http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=18&t=4406
Stick binnen, en hij werkt!Nakebod schreef op zondag 11 november 2012 @ 10:56:
[...]
Gokje gewaagd, ik heb hem besteld, 8 euro kwijt als het niet werkt.
Maar misschien werkt hij wel in mijn Synology NAS, kan ik hem alsnog daarvoor gebruiken.
Tenminste, ik luister nu FM radio via SDRSharp. Nu nog uitzoeken hoe het exact werkt, en wat ik nu eigenlijk zie of doe

En daarna eens zoeken naar de leuke dingen als die hier uberhaupt zijn. En te ontvangen zijn met de standaard antenne.
Hmm, weerfoto's van satellieten werken in ieder geval niet heel goed met een antenne binnen 
https://dl.dropbox.com/u/7521450/11271816.jpg

https://dl.dropbox.com/u/7521450/11271816.jpg