Op
https://www.aiscatcher.org/ heb ik eens rondgekeken en ik vond een aantal feeders die enigszins in de buurt van mij zitten. Een van hen heb ik via Google Maps (denk ik) ook de setup/antenne kunnen zien.
Als ik die feeder(locaties) vergelijk met hier; zou ik geneigd zijn dat ik met een goede antenne op het dak (zeg maar een antenne naast mijn huidige ADS-B antenne) ik nog net wat kan meepakken.
Niet veel; maar toch wel iets.
Dat zal zeker zo zijn.
zeker in een modern gebouw met warmtewerende beglazing.
Niet van toepassing hier; oudere woning met op de vliering nauwelijks isolatie e.d. Maar goed; plaatsing buiten nog steeds veel beter natuurlijk.
Daarnaast natuurlijk de antenne. Een 1/4 λ vertical doet het al beter dan "een stuk draad". ~ 450mm brengt je een eind op weg.
Je bedoelt dus een antenne van 1/4 golflengte; dus inderdaad ~ 45cm. lang?
Ik heb van installatiedraad een van zo'n ~92cm. gemaakt volgens die eerdere genoemde guide.
Een antenne die toch wel iets zou moeten kunnen.
En dan natuurlijk buiten, liefst vrij zicht.
Ik kan moeilijk even snel zo'n antenne hier op het dak zetten, daarom bovengenoemde 'antenne' tijdelijk op de 1e verdieping buiten een raam gehangen (met meest gunstige kant richting vaarwater).
Ook niets.
Een 7/8 λ kan het nog beter doen. Overigens, een metalen plaat als "aarde" eronder kan geen kwaad. Denk autodak. En dan kom ik weer op die groundplane uit.
Waar ik een beetje mee zit is dat ik letterlijk niets ontvang. Volgens ADSB.im stats 1 binary en 1 other message.
Ik snap dat het andere frequenties en andere omstandigheden zijn (vliegtuigen hangen 10km. in de lucht; schepen zitten aan de horizon), maar zelfs met de meest brakke antenne (afgeknipte DVB-T antenne, geplaatst IN huis) ontving ik nog ADS-B signalen. Dat gaf dan in ieder geval de motivatie om door te zetten en betere antenne's te maken/kopen.
Maar nu ik letterlijk niets ontvang, met meerdere soorten antennes op meerdere locaties twijfel ik of ik er überhaupt nog moeite in ga staken. Een antenne kopen sowieso niet.