Toon posts:

[RTL-SDR] De 25 euro allesontvanger Overzicht

Pagina: 1 ... 28 29 30 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• robcyprus
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-02-2022

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-03 10:39
Nou, net nog wat zitten spelen met m'n antennes en heb het idee dat die balun gewoon niet goed is. Als ik de pin van de PL259 tegen de draadkant hou, ontvangt ie wel het een en ander. Niet wat ik verwacht had van zo'n lange draad, maar volgens mij was de positie nog niet echt optimaal (ligt hier gewoon plat op tafel ;p). Ik zal nog wel een keer een andere bestellen als ik weer iets nodig heb. Of heb je niet zo veel aan zo'n balun? Mijn kennis van antennes is erg laag, en heb me door het internet laten vertellen dat je daar beter mee zou moeten kunnen ontvangen (minder storing). Maar zo'n standaard AM loop antenne die je in de jaren 90 bij iedere receiver of tuner kreeg had dat tenslotte ook niet, dat is alleen maar draad om een plastic frame heen.

Toch heb ik nog geen betere antenne hier gevonden dan die telescoop. Ik had zo'n M6 bundel bij m'n stick gekocht, en zou verwachten dat die kleintjes beter zouden moeten zijn op de hogere frequenties, maar dat zijn ze ook niet. Bv ADS-B op de 1090mhz komt beter door met de telescoop dan met beide kleintjes. Ook de DVB-T antenne, die goed zou moeten zijn t/m op z'n minst 850mhz (waar de hoogste TV kanalen zouden moeten zitten). Ik heb ook een "digitenne" antenne en die ontvangt ook maar matig. Maar over DVB-T gesproken, is er iemand hier die dat nou eigenlijk kan ontvangen met z'n stick? w_scan vindt 0 kanalen, ongeacht welke antenne ik gebruik. Ik zie ook nergens signalen uitslaan in de GQRX waterval. Ik zit hier in een woonwijk, in een rijtjeshuis, dus wellicht niet heel optimaal voor ontvangst, maar dan nog, er zou toch wel iets moeten zitten?

Nog iets anders trouwens... iemand tips om de kabel van een buitenantenne naar binnen te krijgen op de eerste verdieping? Heb niet zo'n zin om voor experimenten allemaal gaten te gaan maken in m'n muren en/of dak...

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:23

franssie

Save the albatross

@kozue heb je die balun zelf gebouwd? Dan alles nog eens nalopen. Het is een impedantie aanpassing die met name voor zenden belangrijk is (het zijn eigenlijk een soort transformatoren).

Dat 'plastic' dat je noemt is overigens een ferrietkern. Je balun heeft een ferriet ring waarschijnlijk.

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• kozue
@franssie Nee, ik heb m gewoon kant en klaar zo besteld. Een balun bouwen is mijn kennis van electronica niet goed genoeg voor ;)

Ik heb m wel open gemaakt om te kijken of er iets los zit, maar kon niks vreemds vinden. Als je geinteresseerd bent kan ik er morgen wel een foto van posten, maar erg bijzonder zag het er allemaal niet uit. Wat draad om een soort van magneet heen ofzo? En kleine draadjes naar de aansluitingen toe.

• franssie

franssie

Save the albatross

Wat mij opvalt is dat er enorm geïnvesteerd wordt in antennes die met name geschikt zijn voor Line of Sight verbindingen.
Iemand al eens gedacht aan een Helix antenne die wel goed om gaat met bewegende doelen?

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• kozue
Ik had nog nooit eerder van een Helix antenne gehoord, maar als ik de plaatjes zo zie is die heel erg directioneel, en dus niet zo bruikbaar voor de meeste SDR doeleinden, aangezien je daar vaak niet eens weet waar de zender zit, of m niet iedere keer opnieuw af wilt stellen.

Ik had nog eens gekeken naar een andere balun, en kom alleen maar dezelfde tegen onder verschillende (Chinese) verkopers. Er staan reviews bij die aangeven dat bij sommigen zelfs de PL259 connector los zit, is gaan draaien en de aansluiting los is gekomen. Ik heb nu een compleet andere besteld. Die is 9:1, ik hoop dat dat niet uitmaakt, maar van NooElec, die over het algemeen goede kwaliteit producten lijken te leveren. Ben benieuwd...

• robcyprus
Ik gebruik deze balun: https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dp9NgBb

En die bevalt goed(aktieve loop is beter),je kan R1 doorsnijden als je er een loop aan zet,anders een paar draadlengtes.
Hier ontvang ik ook Dab+ mee , niet zo goed als een Discone,maar ontvangst..

Rob

• kozue
Nog iets anders trouwens. Ik heb altijd een 1khz pieptoon op NFM in de 70cm band. Klinkt dat iemand bekend en is daar wat aan te doen?
Software is GQRX. Dit is een voorbeeld maar ik heb het altijd gehad met ieder NFM signaal op deze band. WFM op de 3m is wel ok.

• kozue
@robcyprus Ja dat lijkt dezelfde als die ik nu heb besteld: https://www.amazon.nl/Noo...oepassingen/dp/B00R09WHT6. Alleen kostte mijne geen €0,01 (maar dat soort prijzen geloof ik sowieso niet in), en doet er geen 2 maanden over om te verzenden ;) (levertijd 11 december...?)

Maar wat bedoel je met "R1 doorsnijden"?

• robcyprus
achter op de print zit een printbaantje naar aarde(r1)zie schema.Als je die doorkrast kan je er een loop op aansluiten.:

• kozue
Ah… interessant… kan het zijn dat dit ook het geval is met die Chinese balun die ik nu heb? Dat die alleen werkt met losse draden en niet met een loop?

• robcyprus
zou goed kunnen,moet je ff het schema v/d wikkelingen op de ringkern tekenen.
Google balun...

• kozue
Schema's tekenen valt momenteel buiten mijn skillset ;)
Ik heb net ff zitten spelen met losse draden maar een beetje degelijke ontvangst krijg ik er niet uit. Hij ontvangt wel wat (commerciële fm zenders ruisvrij krijgen lukt er niet mee), maar er lijkt niet echt verschil te zitten tussen de loop en losse draden. Ik probeer het wel weer als die 9:1 balun binnen is. Waarschijnlijk morgen, als de beloofde levertijden kloppen.

• robcyprus
Die balun moet je ook enkel voor de korte/middengolf gebruiken,voor FM een spriet van 75cm en hoger b.v.144/145 Mhz dipool 1 mtr(2=1/2m) enz.Adsb spider met elementlengte ~ 66 mm

Rob

[Voor 4% gewijzigd door robcyprus op 14-10-2021 10:35]

• robcyprus

• kozue
Ja daar is ie voor bedoeld ja, voor de HF. Dan ben ik in ieder geval in de goede richting bezig. Ik heb m’n 9:1 balun binnen. Hopelijk heb ik morgen tijd om m uit te proberen. Wat een klein dingetje zeg. Hij is maar 2cm lang ofzo.

2m FM doet het prima met m’n telescoop maar vind ik verder niet zo interessant (zenders vol vieze reclameblokken). Ontvangst op de 2m en 70cm is ok voor nu, alhoewel ik nog wel een 1khz pieptoon in al m’n NFM signalen heb waar ik tot nu toe niet vanaf kon komen :(

Ik ga nog wel een keer kijken of ik iets leuks kan bouwen voor de hogere frequenties (zoals ADS-B, dat werkt wel maar niet heel ver). Of een QFH antenne. Ik zag in een eerdere post een nog werkende link naar een leuk zelfbouw ding wat volgens mij niet meer zou moeten kosten dan wat koperdraad en hout :)

Vandaag eens geprobeerd met een andere antenne die ik in de kringloop had gevonden. Volgens mij is het een zelfbouw ding van de vorige eigenaar. Het is eigenlijk gewoon een spriet (iets langer dan een meter), maar gedraagt zich ietsje anders dan m’n huidige. Op de HF deed ie het beter, op ADS-B wat minder en op de FM maakte het nauwelijks verschil.

Hij ziet er uit als bedoeld voor buiten, dus ik heb m voor nu met ducttape aan de zijkant van m’n raam geplakt ;) Nog een keer uitvogelen hoe ik een kabel degelijk naar binnen ga krijgen. Die zit nu door een kier van m’n raam heen. Niet echt een permanente oplossing zo, met de winter in aantocht ;)

• kozue
De balun is binnen, maar nog geen tijd gehad om er mee te spelen. Wel met een wideband LNA die ik ook erbij had besteld. Wat een verschil zeg. Zwakke signalen komen nu ineens veel harder binnen. M'n bereik met ADS-B lijkt ineens verdubbeld.

Wel iets geinigs gevonden op de airband. Op 133.0083 draait een of andere aankondiging op repeat van grofweg 40-50 seconden. Er zit bij mij te veel ruis in om er wat van te verstaan. Iemand met een betere ontvanger die er kaas van kan maken?

• franssie

franssie

Save the albatross

@kozue lijkt mij ATIS van De Kooy?

• kozue
ATIS?

• franssie

franssie

Save the albatross

De frequentie heb ik in een zoekmachine gezet en toen kwam eruit dat er op die freq een ATIS zit van De Kooy (vliegveld). Nu wist ik al wel wat ATIS is maar hierbij:
Wikipedia: ATIS (luchtvaart)

Dat is wel herhalend zeg maar ;)

• kozue
Ah, leuk :)
Jammer dat ze niet te verstaan was. Binnenkort eens kijken of ik op andere bekende ATIS frequenties betere ontvangst heb :p

• franssie

franssie

Save the albatross

kozue schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 22:41:
Ah, leuk :)
Jammer dat ze niet te verstaan was. Binnenkort eens kijken of ik op andere bekende ATIS frequenties betere ontvangst heb :p
Hangt er wat vanaf wat je QTH is (zoek maar op - is een Q code) en dan vind je vast wel ergens eentje, al zijn het vaak wel niet de sterkste stations om vanaf land te nemen. Dus als een vliegveld ver weg is en je woont niet bovenin een flat kan het lastig zijn.

• kozue
QTH ken ik al ;) JO22JP oftewel Heerhugowaard. Misschien is die van Schiphol te ontvangen. Dat ligt volgens mij ongeveer net zo ver weg als Den Helder, maar misschien hebben die een sterkere zender (QRO? of zeg je dat niet zo? :p).

Ik heb wel plannen om m’n antenne hoger te krijgen. M’n vrouw wilde graag een dakkapel voor meer ruimte op zolder, en daar heb ik nu een extra reden voor gekregen. Dan kan daar mooi zo’n voet op en hoef ik niet te stoeien met lange masten die gevoelig zijn voor storm, of gevaarlijk doen op het dak ;) Maarja, dat soort plannen gaat tijd overheen. Voor nu maar even doen met wat ik heb…

• kozue
Is er nog iemand met verstand van DAB+ die me kan vertellen wat hier mis gaat?
Hier in Alkmaar zit een zender op 7B met lokale kanalen. Deze beluisteren is geen probleem. Ik heb echter nog nooit geluid uit 12C (landelijk) gekregen, alhoewel de SNR veel hoger ligt dan die zender in Alkmaar.
Weet iemand waarom dat is? Ik heb meerdere programma's geprobeerd (welle.io, qt-dab, guglielmo) en ze hebben allemaal hetzelfde. Het enige vreemde wat ik hier kan zien is de constellation diagram. Als ik het screenshot op de site van welle.io zie, zou die 4 lijnen moeten bevatten, terwijl mijne alleen sneeuw is. Maar dat is ook zo op 7B en die werkt wel...

• robcyprus
gain te hoog/laag?

• kozue
Nah, al mee gespeeld. Autogain werkt het beste.

• kozue
Ik heb deze week een poging gedaan een QFH te bouwen op basis van instructies uit een link die hier zo’n 8 jaar eerder gepost is, en gistermiddag was ie eindelijk klaar om te testen. Maar het resultaat is nog niet helemaal wat ik gehoopt had. Hij is geoptimaliseerd voor +/- 137mhz met zo’n calculator, maar gisteren ontving ik geen signalen van zowel NOAA als METEOR satellieten die binnen bereik overvlogen. Nou vloog NOAA niet helemaal netjes langs (NL lag aan de rand van het ontvangstgebied), maar METEOR M2 vloog hier een stuk dichter bij. En beide deden helemaal niks.

Wat doet ie dan wel? Hij ontvangt commerciële FM, maar niet zo goed als m’n telescoopantenne. Op HF doet ie niks tot zeer weinig. Maar ADS-B (1090) doet ie beter dan m’n andere antennes. Ik zag nu een vliegtuig halverwege Gelderland (vanuit Heerhugowaard), en had ook in GQRX het idee dat de ontvangst scherper was.

Ik heb nu nog geen plek om m buiten neer te zetten, dus hij stond nu voor het raam op de 1ste verdieping van een standaard rijtjeshuis, dus ik verwacht dat ie het beter zou moeten doen wanneer ik eindelijk antennes op het dak kan plaatsen, maar toch verbaasde me het ontvangstgedrag een beetje. Nou zijn de lengtes wellicht niet super nauwkeurig (zo’n draad perfect rond buigen is onmogelijk), maar het theoretische optimale punt van 137.5 ligt een stuk dichter bij de 3m band dan bij 1090, dus hoe kan het dat ie daarin uitblinkt? Doe ik iets verkeerd? Kan ik er nog iets aan verbeteren?

Zie hieronder voor het resultaat. Het is 2.5mm koperdraad, vastgesoldeerd aan een stuk 75 ohm coax van ongeveer 2 meter en ingepakt in zo’n IP55 doosje om m geschikt te maken voor buiten.

[Voor 1% gewijzigd door kozue op 22-10-2021 11:55. Reden: add link]

• franssie

franssie

Save the albatross

@kozue Leuke antenne! Inderdaad zeer geschikt voor bewegende doelen zoals sat en vliegtuigen.

Je draden lijken nog iets te strak/recht maar dat is op een foto slecht in te schatten.
Met de ontvangst van weer sats heb ik helaas geen ervaring. Het je het wel werkend gehad met je telescoop antenne?

• kozue
Nee, met geen enkele antenne heb ik tot nu toe sats ontvangen...

De draden heb ik wel krom gemaakt voor zover mogelijk (volgens de instructies moest het van bovenaf gezien een cirkel worden), maar dat is inderdaad op een foto slecht te zien, en perfect is het inderdaad niet. Ook omdat ze bevestigd zitten op bepaalde plekken, waardoor de draden op die plekken een bepaalde kant op gestuurd worden (vooral die in het midden zijn vervelend).

Maar misschien heb ik in huis gewoon teveel storing van van alles en nogwat. Wifi, power supplies, m'n lcd monitor, etc. Ik ontvang op m'n oude wereldontvangertje ook de normale AM niet meer :/ (maar die moet ik buiten nog eens testen, misschien is die ontvanger gewoon niet goed meer na een paar decennia).

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-03 11:35
Voor de geinteresseerden. Op 429.840MHz NFM de regie voor op de opnames op RTV Drenthe naar onder andere de camera heli. :)

• kozue
Drenthe ligt hier niet in de buurt, dus ik zal daar wel niks ontvangen, maar leuke frequenties zijn altijd welkom :)

• Henkie-Jan
Vreemd genoeg was de zender later vrij snel weer weg. Had verwacht tijdens Ronde van Drenthe vandaag de mannen ook wel wat te ontvangen was maar helaas.

• kozue
Iemand zoiets wel eens gezien? Normaal is het redelijk rustig rond de 433MHz (voornamelijk signalen van bv weerstations die eens per zoveel seconden een bliepje geven), maar voor een tijdje zat het vol met een signaal wat continu aan het springen was tussen een flink aantal frequenties tussen de 433.0 en 434.6:

Die paar grote blips zijn de weerstations. Vooral die ene rond de 433.82 komt best hard binnen. Zal een van de buren wel zijn.

Die grote spike op 434.32 leek er ook mee te maken te hebben. Die was eerst heel luid aanwezig en werd later wat zachter, samen met de andere signalen. Ondertussen is alles weer verdwenen. Ik heb een klein stukje opgenomen: https://we.tl/t-fNyW2aph2b

• kozue
Weet iemand misschien waarom er door FM signalen altijd een pieptoon zit? Deze pieptoon heeft een basis van 1khz, maar ook harmonischen op 2khz, 3khz, etc. Dit is echt ronduit irritant (vaak overstemt het het daadwerkelijke signaal en versta ik er niks meer van) en ik krijg m echt niet weg. Gain, bandbreedte en alle andere instellingen heb ik al geprobeerd. Ook geprobeerd met een andere USB kabel, andere poort, andere SDR software, zelfs een andere computer, maar wat ik ook doe, de pieptoon blijft. Vooral hoorbaar in NFM, vanwege de kleinere bandbreedte denk ik, maar een WFM microfoon op 200mhz heeft het ook, maar zachter. Of verwacht ik gewoon teveel van een ontvangertje van 2 tientjes en kan ik beter een sdrplay or airspy kopen?

• sanderhgv
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:05
@kozue Het kan een afstandsbediening van bijvoorbeeld een laadkraan zijn.

• robcyprus
een schakelende voeding/adapter/monitor?

[Voor 112% gewijzigd door robcyprus op 30-10-2021 16:15]

• kozue
Hmm. Laadkranen hebben we hier niet in de buurt en de meeste apparatuur staat uit wanneer ik met SDR bezig ben. Alleen m’n computer (maar die heb ik nodig als ontvanger) en de receiver, waar al m’n geluid aan vast zit (maar als ik die uit zet hoor ik niks meer). Een antenne gebruiken die buiten zit lijkt geen verschil te maken (de piep is altijd net zo hard, ongeacht de gebruikte antenne), dus een storingsbron in de kamer lijkt me niet logisch. Maar als ik de suggesties goed begrijp komt een vaste piep in een FM signaal door storingsbronnen uit de omgeving en niet door de SDR zelf? Het is altijd aanwezig, niet iets wat af en toe verdwijnt en terug komt.

• franssie

franssie

Save the albatross

Kan je eens een WAV maken op je pc met je versterker uit? Treedt het dan ook op? Zo ja dan wellicht deze hier plaatsen?

• kozue
Met de versterker aan of uit maakt geen verschil.

Dit is het geluid uit een PMR porto die ik ooit vele jaren geleden bij een speelgoedwinkel gekocht had. Het probleem is niet specifiek voor deze porto, maar heb ik gebruikt omdat het makkelijker is je eigen apparaten op te nemen dan wachten op andermans uitzendingen.

https://we.tl/t-a2dO8TRo4v

Het spectrum in GQRX:

En dit is een 200MHz WFM microfoon. De piep is een stuk zachter, maar nog steeds aanwezig.

https://we.tl/t-TKakUCmGN6

Spectrum:

Hij zit inderdaad een beetje van z'n aangegeven frequentie af (zo'n 4kHz), maar dat bijstellen maakt geen verschil.

• kozue
Oh, nu ik toch bezig ben met bestanden posten, nog iets tussendoor. Gisteren m'n eerste FT8 signalen vanaf de andere kant van de oceaan ontvangen (op 20m). Voor de echte hardcore hams hier waarschijnlijk niks bijzonders, maar ik vond het wel geinig :)

• tita_tovenaar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-03 13:47
Voor 20M is USA maar een een korte afstand ,het is nl veel leuker om de 10M en ja zelfs 11M te monitoren.Daar beginnen sinds een paar weken de bandjes ook weer open te gaan .Zo richting Noord,Zuid America,Azie en Ausieland !
Zo zitten we oa met een internationale groep CBers op 27.245Mhz met JS8 mode de halve aarde rond te piepen 8) !
https://pskreporter.info/...5692212,4.041033090894484
En uiteraard zitten ze op de 10M oa met FT8,CW(morse) en andere modusen te hobbyen .

Soms weet ik het ook niet meer.........

• kozue
Misschien ligt het aan m’n antenne maar ik ontvang veel meer FT8 op de 20m dan op andere banden. Ik had laatst ook Indonesië, Thailand en iets aan de kust van China. Maar iedere dag een nieuw screenshot posten zou wat saai worden ;)

• kozue
Nou, aangezien ik moe wordt van dit piep-probleem, en niemand (inclusief de interwebs) iets lijken te weten over dit, heb ik maar een SDRplay besteld. Ik vermoed dat die spookpiep ook de reden is dat DAB niet zo goed werkt (waar ik een tijdje terug naar had gevraagd). Als er een piep doorheen zit, zal dat immers ook een digitaal signaal verstoren, want dat is in de lucht ook gewoon een analoge golf.

Ik heb ondertussen wel wat extra tests gedaan. Ik heb een raspberry pi en heb met rpitx hetzelfde signaal op verschillende frequenties geprobeerd. Het is het sterkst rond de 400MHz. Rond 200MHz zit ie zo 10dB lager op een signaal uit diezelfde pi. Die mic heeft dus niet alleen een zachtere piep vanwege het gebruik van WFM, maar ook gewoon omdat de frequentie anders is. Maar het stoort dus nog wel flink rond de DAB frequenties (+/- 200MHz). Op 3 meter heb ik er (bijna?) geen last van en op HF al helemaal niet.

De antenne loskoppelen en gewoon een hard signaal ontvangen (van bv een PMR porto die ik jaren terug eens in een speelgoedwinkel gekocht had), maakt geen verschil. Het is dus geen storing van ver weg wat via de antenne binnen komt (hooguit van iets in mijn kamer ofzo, maar ik heb alles al eens uit gehad).
Ik had ook nog een 430-440MHz bandpass filter liggen, wat achteraf meer een 500MHz lowpass filter blijkt te zijn (Chinese kwaliteit…), en die er tussen zetten maakt geen verschil.
Ik denk dat het gewoon iets in de RTL is. Het blijft tenslotte een goedkoop ding. Net als al die spooksignalen op veelvouden van 28MHz. Ik krijg de bias-T ook niet werkend (voor een LNA, die ik nu maar gewoon via USB voed). Zegt iets over de kwaliteit denk ik. Dus vandaar de SDRplay. Ik verwacht dat ik met een betere kwaliteit stick van dit probleem (en andere) af ben, en er nog een betere ontvangst aan overhoud ook. Volgens postnl komt ie morgenmiddag al binnen :)

Het enige jammere is dat er zo veel tools zijn die direct de RTL aanspreken en dus niet werken met een SDRplay. Maargoed, daar kan ik altijd de RTL nog voor gebruiken. Het is niet alsof die ineens verdwenen is. Ik doe toch heel veel met GQRX en daarmee zou het prima moeten werken.

• kozue
Alhoewel het eigenlijk een RTL SDR topic is, en geen SDRplay topic (of is het ondertussen meer een algemeen SDR topic en moet de titel aangepast worden?), toch nog even een korte update.

Vanochtend wat met de SDRplay RSP kunnen spelen en tot nu toe werkt deze een stuk beter. Het was wel even uitvogelen (bv de bandbreedte in GQRX moet expliciet ingesteld worden, anders krijg je alleen 1 kleine heuvel in het midden van je bereik), maar m'n pieptoon is weg en de ontvangst is out of the box veel beter dan een RTL. DAB+ werkt nu uitstekend, ook op 11C en 12C, die het voorheen helemaal niet deden. Geen losse LNA meer nodig om nog een beetje wat te ontvangen. En een halve FM band in 1 keer op je scherm is ook leuk om te zien ;)

De autogain is nog een beetje buggy (soms lijkt ie niks te doen), en GQRX lijkt geen ondersteuning te bieden voor de FM/DAB notch filters (CubicSDR en SDRangel wel), maar ik zit niet dicht genoeg bij zo'n zender om daar echt last van te hebben. En nu kan ik 2 dingen tegelijk, bv de RTL voor FT8 en met de RSP naar repeaters luisteren, of vliegtuigjes volgen.

• gday
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:22

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Ik weet als complete n00b niet of ik in het juiste topic zit, maar ik heb sinds een paar dagen ook zo'n RTL-SDR-stick en heb momenteel fr24feed lopen om ADS-B-broadcasts op te vangen. Ik had de bijgeleverde antenne in een verticale dipool-oriëntatie opgehangen aan de binnenkant van het zolderraam, en kreeg redelijk wat vliegtuigen binnen. Het betreft de antenne uit deze kit:

Om te testen heb ik dat ding even aan de buitenkant van het raam gehangen, en opeens pak ik vliegtuigen op boven Duitsland, België en de kust van Engeland met een max range van ongeveer 250km en zie ik de vliegtuigen rond Schiphol als ze boven de 200meter komen. Leuk natuurlijk, maar hoe wijs is het om die antenne daar te laten hangen ivm eventueel onweer? Hij zit verscholen onder een dakgoot van een schuin dak dat nog een meter verder omhoog loopt.

[Voor 4% gewijzigd door gday op 17-11-2021 15:36]

ingen vill veta var du köpt din tröja

• PVG555
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:43

• franssie

franssie

Save the albatross

@gday Omdat je vraag specifiek over de antenne gaat kan het ook prima hier of zelfs in het zendamateur topic Zendamateurs op GoT? Deel 2

Antenne's hebben altijd een inslag risico bij onweer. Dat geld dus voor elke antenne die buiten hangt. Ik zou me eerder zorgen maken over de weersinvloeden.
Vroeger was een raam altijd een goede plek voor een antenne maar met dat HR+^ glas is dit vaak niet meer zo.
Heb je de antenne ook afgestemd in lengte op de ADSB frequentie? (en dat is dan wel weer meer iets voor het ADSB topic)

• gday
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:22

gday

TENACIOUS D TIME!!!

franssie schreef op woensdag 17 november 2021 @ 17:01:
@gday Omdat je vraag specifiek over de antenne gaat kan het ook prima hier of zelfs in het zendamateur topic Zendamateurs op GoT? Deel 2

Antenne's hebben altijd een inslag risico bij onweer. Dat geld dus voor elke antenne die buiten hangt. Ik zou me eerder zorgen maken over de weersinvloeden.
Vroeger was een raam altijd een goede plek voor een antenne maar met dat HR+^ glas is dit vaak niet meer zo.
Heb je de antenne ook afgestemd in lengte op de ADSB frequentie? (en dat is dan wel weer meer iets voor het ADSB topic)
Dank voor de reactie. Ik heb beide antennes op ~69mm afgesteld. Dat heb ik gemeten vanaf het begin van het zwarte plastic waar de antennes in zitten. Het is me alleen niet duidelijk of dat juist gemeten is. Maar het is me wel duidelijk dat ik dit ding niet langer dan een paar uur buiten aan het raam laat hangen. :P

Als ik de antenne weer naar de binnenkant verplaats valt pakweg 80% van m'n 'ontvangst' weg. Inderdaad, nieuw HR++-glas, 2 jaar geleden geplaatst.

[Voor 7% gewijzigd door gday op 17-11-2021 17:44]

ingen vill veta var du köpt din tröja

• bernard038
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22-03 14:21
Hoi Allemaal,

Sinterklaas was vroeg dit jaar en bracht voor mij een RTL-SDR dongle mee (Dank u Sinterklaasje! ) Ik heb nog een RPI waar ik de dongle op wil aansluiten, maar ik ben nog op zoek naar software waarmee ik één en ander draaiend krijg. Het liéfste iets wat ik (ook) via een webinterface kan bereiken...

Wie raadt wat aan? Alvast bedankt!

• kozue
Webinterfaces heb ik zelf geen ervaring mee, maar WebSDR zou je wellicht wat aan kunnen hebben. Om een idee te krijgen wat een WebSDR kan, kun je een groot aantal beschikbare WebSDR’s van anderen uitproberen op (ik geloof) websdr.org.

Maar als je ook gewoon via de remote desktop (vnc) kunt werken, heb je veel meer opties tot je beschikking. En dan hangt het er van af wat je wilt doen. Ervaring met compileren is handig voor de wat meer specialistische tools, maar basisprogs als GQRX en CubicSDR zitten waarschijnlijk al wel in de repositories. Daarmee kun je zonder extra software al naar bv airtraffic, ham repeaters, pmr porto’s en fm radio luisteren. Er zitten vast ook wel wat single purpose tools in de repository, zoals WSJT-X en fldigi voor het decoderen van digital modes, multimon-ng voor P2000, en dump1090 voor het bekijken van vliegtuigjes. Ik gebruik zelf aprsmap ipv de standaard meegeleverde map (die is nogal basic en buggy), maar die moest ik zelf compileren. SDRangel kan ook vliegtuigjes volgen maar moest ik ook zelf compileren en was best wat werk met al z’n dependencies (maar dan heb je wel een Zwitsers zakmes ;)). Wat ook wel geinig is om eens te zien is rtl_433, die laat verkeer zien van bepaalde draadloze apparaten uit je omgeving, zoals weerstations en andere smarthome toepassingen. Voor DAB+ kun je welle.io, guglielmo of qt-dab proberen. Mocht je iets specifieks zoeken, laat het ons weten :D

En oh ja, mocht je nou het idee hebben dat je niks ontvangt, en het zo leuk vind dat je meer wilt ontdekken: voor een paar tientjes heb je een LNA en dat is echt een dag en nacht verschil qua ontvangst. Die RTL is een beetje doof…

• kozue
Ohja, nog iets anders, voor je heel actief frequenties gaat lopen bookmarken en er later achter komt dat ze allemaal een afwijking hebben (been there done that): check eerst de ppm van jouw stick met rtl_test. Mijne heeft een ppm van 30. Wel stabiel, dat wel, maar zonder ppm correctie kloppen je frequenties niet helemaal. Merk je op FM radio niks van (dat is heel erg breedbandig en kun je best een stukkie naast zitten), maar met smalle signalen en vooral USB kan het een verschil zijn tussen wel en niet iets ontvangen.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-03 02:23

remco_k

een cassettebandje was genoeg

bernard038 schreef op maandag 29 november 2021 @ 16:56:
Hoi Allemaal,

Sinterklaas was vroeg dit jaar en bracht voor mij een RTL-SDR dongle mee (Dank u Sinterklaasje! ) Ik heb nog een RPI waar ik de dongle op wil aansluiten, maar ik ben nog op zoek naar software waarmee ik één en ander draaiend krijg. Het liéfste iets wat ik (ook) via een webinterface kan bereiken...

Wie raadt wat aan? Alvast bedankt!
Voor DAB+ kan je even kijken naar welle-cli.
(Of even naar het image kijken wat ik hier eerder heb gepost).

Alles kan stuk.
Goedkoop Shoutcast stream hosting? Snel online, geen setup kosten. www.digiplay.nl

• kozue
Nu ik trouwens toch in dit topic zit, ik kwam vandaag een vaag signaal tegen. Rond 252.64MHz zit iets dat qua kanaalbreedte en vorm lijkt op een DAB kanaal, maar qua frequentie zit het er te ver boven. Welle.io en de andere DAB-only tools krijg je niet op zo’n rare frequentie afgestemd (kun je alleen vaste kanalen mee kiezen), maar in SDRangel kon het wel, en de DAB demod kon er geen kaas van maken, dus alhoewel het signaal er in de scope op leek, is het het waarschijnlijk niet. Iemand ideeën? Krijgt iemand anders dit ook binnen of is het hier iets lokaals (Heerhugowaard)?

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23:10
tita_tovenaar schreef op zondag 7 november 2021 @ 16:19:
Voor 20M is USA maar een een korte afstand ,het is nl veel leuker om de 10M en ja zelfs 11M te monitoren.Daar beginnen sinds een paar weken de bandjes ook weer open te gaan .Zo richting Noord,Zuid America,Azie en Ausieland !
Zo zitten we oa met een internationale groep CBers op 27.245Mhz met JS8 mode de halve aarde rond te piepen 8) !
https://pskreporter.info/...5692212,4.041033090894484
En uiteraard zitten ze op de 10M oa met FT8,CW(morse) en andere modusen te hobbyen .
Dit is voor mij nieuw. Kan je dit met een dood normale CB bak doen? (edit.. Zo te zien niet ;) )

Ik ga me er even in verdiepen deze week of ik dit kan ontvangen met RTL-SDR stickie. Kan ik gelijk kijken hoe goed mijn DIY Sirio Gainmaster kloon is.

Voor de geïnteresseerde die een kwaliteits(?) DIY CB antenne wil maken:
YouTube: CB Radio: Build a GainMaster (the rebuild) on a DX Commander Pole..D...

• kozue
Poeh. Zo’n ding bouwen lijkt me best te doen, maar waar laat je zo’n gevaarte? Voor zover ik heb begrepen mag je in NL niet hoger gaan dan 5m boven het aansluitpunt met je tuin of dak. Dus met een antenne in de tuin kom je niet eens boven je huis uit, als je je aan de regels houdt.

Is er trouwens nog wat te beleven op CB tegenwoordig? Ik ontvang daar echt nooit wat, terwijl ik op een andere hoop banden best wat verre signalen ontvang met mijn simpele antennes (zelfs op 40m nog FT8 uit buurlanden). Meestal is er meer activiteit op de PMR frequenties. Zelfs een keer 4 kanalen tegelijkertijd waar gesprekken plaatsvonden.

Over antennes gesproken. Hoger is beter, maar wat als je geen plek hebt voor hoogte? Is bv zoiets leuk om langs de schutting te hangen (-/+ 3m hoog)? Die 23m kom ik net mijn kleine tuin mee rond ;)

• wauskoek
Ja 't is wel een aardige gevaarte (5/8 van de golf lengte) maar in dit geval is het 'Size does matter'. Met een CB sprietje voorop een auto ontvang je gewoon niks of welke verkorte coil loaded antennes dan ook. CB antennes zijn wel vrij van het antenneregister of als je welke frequentie dan ook voor alleen ontvangen. En weet dan niet of 5m dan nog geldt?

Had van de zomer wel met stukken houtenlatten en draad een dipool gefabriekt om te kijken of er nog wat te doen viel op de CB band. En laat de propagatie nou gewoon geweldig zijn voor Dx'ers hoorde namelijk gesprekken uit Engeland en Italië. Dit was uiteraard op de USB band.

Wou sinds dien een betere antenne maken en kwam op het 5/8 design uit. Alleen nog geen tijd voor gehad om te testen.

Poew.. die end fed is wel een dure antenne. Wellicht zelf bouwen een optie? Als je de antenne langs de schutting hangt is het wel een horizontale polarisatie. Als je een zolder hebt is het ook wel een idee om eens te kijken naar een Inverted V antenne. :)

• kozue
De zolder is in gebruik als kamer dus dat gaat m niet worden ;)

Die HyEndFed zit wel een prijskaartje aan ja, maar zelf bouwen is ook niet gratis. Dan moet je alsnog meer dan 20 meter kwaliteitskabel kopen, en al die aansluitstukjes, en alles nauwkeurig afmeten enzo, anders klopt je SWR niet, in ieder geval op sommige banden. Een multiband antenne lijkt me nog niet zo heel simpel, voor mij als beginner. Ipv de antenne zal ik dan meetapparatuur moeten kopen om m’n knutselwerk te verifiëren, en dat kost ook best wat. Dus ik denk dat ik gewoon een premade ding koop.

Wat ik me vooral afvroeg is hoe goed de ontvangst gaat zijn op relatief lage hoogte tussen 2 rijtjes huizen in. Een alternatief is een vertikale op het dak, maar al m’n dak is schuin (dus m stabiel neerzetten is een uitdaging), en op een dak klimmen zie ik ook niet zo zitten. En dan komt dat 5m verhaal weer terug. De meeste multiband HF antennes die ik tegenkwam waren langer dan 5m, en zelfs nog een stuk duurder dan HyEndFed. Dan moet je al denken aan zo’n €500. En dan heb je zo’n grote lange bliksemafleider op het dak staan, die zorgen geeft bij iedere keer dat het dondert, en de aandacht van de klappen op jouw huis richt. Bliksem ben ik met een lijn langs de schutting niet zo bang van.

De 5m geldt trouwens voor zover ik weet niet perse alleen voor antennes maar voor alles wat je aan je huis bouwt (dus CB of ham maakt geen verschil). Ik denk dat je voor hoger dan 5m een bouwvergunning aan moet vragen met een kleine kans die te krijgen. Dan zal de gemeente eerst de buurt gaan vragen wat ze er van vinden, en je hebt altijd wel ergens een zeikerd wonen.

[edit] Polarisatie maakt voor HF trouwens niet uit. Die signalen komen over het algemeen via de ionosfeer, waar alles gereflecteerd wordt en de polarisatie verdwijnt (omdat die reflecties alle kanten op gaan, ofzo). Zoiets had ik iig geleerd in de N-stof van de zendamateurcursus waar ik mee bezig ben ;) Voor 2m/70cm ga ik wel gewoon voor een vertikale dualbander. Lijkt me wel leuk om die zelf te maken. Of niet, want die leken alweer een stuk goedkoper. Alleen zo’n ding het dak op krijgen is nog een uitdaging…

[Voor 13% gewijzigd door kozue op 30-11-2021 22:14]

• tita_tovenaar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-03 13:47
Die endfed is zeker prijzig ,je kan ook een kitje kopen en is nog voordeliger ook .(https://www.hfkits.nl/pro...ne-kits/mini-endfed-kits/)
Als beginner met bouwen zou je lekker voor een dipool of Inverted V kunnen gaan is eenvoudiger en betrekkelijk goedkoop in elkaar te zetten.De Inverted V heb ik zelf ook op het dak staan en heb op de 11M Down Under en Kiwi land al verscheidene keren gewerkt.
De laatste tijd is de propagatie een beetje wispelturig ,maar het is wel mogelijk om met regelmaat te DXen op de 27Mhz.

Soms weet ik het ook niet meer.........

• wauskoek
Valt wel mee hoor :). De lange 23m kabel is gewoon een geleider en is niet belangrijk wat het is. Kan net zo goed stuk VD draad zijn of oude speaker kabel (uit elkaar getrokken en weer aan elkaar geknoopt :P ). De ferriet kern met de aantal wikkelingen is het belangrijkste en vanuit daar de Coax. Coax kan je gewoon goedkope RG58 gebruiken trouwens.

Als je niks op het dak wilt monteren kan je hier eens naar kijken. Soort vishengel puur uit glasvezel en geen carbon. 12M lang en kost 90 euro. Heb er hier een en wil deze gaan gebruiken voor de DIY Gainmaster + andere antennes
https://www.spiderbeam.co...c2365342e73db01468b099e82

Weet niet welke omgeving je woont maar ik heb hier een Nano VNA om uit te lezen wat de antenne doet :)

• franssie

franssie

Save the albatross

Van elke geleidende draad die niet al te veel weerstand heeft kan je een antenne maken. Hoeft niet veel te kosten. Met baluns wordt het lastiger rekenen maar vaak is wat coax en een stukje PVC ook genoeg, maar die balun (smoorspoel) is bij zenden belangrijk en niet bij ontvangen dus dat gaat wat ver voor het RTL-SDR topic lijkt mij. Daar is het zendamateur topic beter voor geschikt, sowieso antennetechniek.

• kozue
@tita_tovenaar Een dipool of V lijkt me wat groot worden als je die op HF maten wilt hebben? Ik heb een V gezien voor HF (een of ander duur ding van Comet), en die was 20m breed. Dan zit ie over beide buren heen :+ Maar die kitjes lijken me ook wel wat. Wat is nou het verschil tussen de gewone en de mini (op de prijs na)?

@wauskoek Een 12m mast in de tuin zie ik hier niet zo veel in. Klinkt als een recept voor klagende buren. M’n tuin zit gescheiden door een steeg direct tegenover een andere rij huizen met tuin, dus 2 rijen huizen kijken dan recht op zo’n paal af. Vangt 12m mast trouwens niet heel veel wind? Dan ligt ie bij een zware storm straks op het dak van de overburen :'(

@franssie Ik wil m inderdaad zowel voor zenden als ontvangen gebruiken, maar m’n vraag ging meer over de ontvangst. Ik vroeg me vooral af of schuttinghoogte niet te laag was (aangezien je signaal dan misschien geblokkeerd wordt door omliggende huizen, inclusief m’n eigen). De reacties gingen tot nu toe over andere zaken (vooral de prijs van m’n voorbeeld), en zijn ook zeker nuttig om mee te nemen in m’n beslissing, maar over de hoogte weet ik nog niks meer dan gisteren ;)

Maar misschien is het ook allemaal niet zo ingewikkeld. Als ik het dak op en een (te) lange mast niet zie zitten wordt het gewoon een endfed rond de tuin leggen, want dan vallen een hoop opties al af ;)

• wauskoek
kozue schreef op woensdag 1 december 2021 @ 01:57:

@wauskoek Een 12m mast in de tuin zie ik hier niet zo veel in. Klinkt als een recept voor klagende buren. M’n tuin zit gescheiden door een steeg direct tegenover een andere rij huizen met tuin, dus 2 rijen huizen kijken dan recht op zo’n paal af. Vangt 12m mast trouwens niet heel veel wind? Dan ligt ie bij een zware storm straks op het dak van de overburen :'(
Het is net als een vishengel. Je hebt hem in enkele minuten opgezet en weer opgeruimd :*)

• kozue
Voor iedereen die van FT8 houdt en iets grappigs wil zien, dit zag ik vandaag langskomen in m'n waterval:

Aangezien het een FT8 patroon volgt (15s uitzendingen in vaste intervallen), maar niet op de standaard frequentie, maar eens gekeken wat WSJT-X er van kon maken. Het is daar tenslotte een stuk drukker dan op de normale FT8 frequentie :o

Blijkbaar zijn het allemaal stations die met ene SV2RSG contact proberen te leggen. Er is wel een en ander over te vinden op internet, maar ik snap m nog niet helemaal. Een of andere Griekse monnik ofzo? Maar wat er nou zo bijzonder aan hem is...
Oh, en die UA3AKO heeft het volgens mij nog niet helemaal begrepen. Die zit blijkbaar op dezelfde interval als SV2RSG en zullen elkaar dus niet ontvangen ;)

In GridTracker kun je wel mooi zien waar het signaal allemaal terecht komt:

Een mooi rondje om Griekenland heen ;)

• bernard038
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22-03 14:21
Dank @remco_k en @kozue voor de antwoorden! Eerst maar eens de 'klassieke' radiofrequenties afzoeken... ;)

• wauskoek
Gisterenavond de DIY Gainmaster antenne in de tuin opgezet en de SDR sticky aangesloten en luisteren maar naar de 27Mc band. Er lijkt op kanaal 3 een repeater te zitten en ergens buiten de officiële band zaten nog twee man met elkaar te praten. Heb later mijn bakkie erbij gepakt en geprobeerd om op beide kanalen verbinding te maken maar dat lukte helaas niet.

Zal proberen volgende weekend om de antenne hogerop te plaatsen en kijken of ik meer kan ontvangen. :)

• robcyprus
Ook leuk,via OGN:

• kozue
OGN?

• robcyprus
Open Glider Network,zoiets als ADSB maar met veel lagere vermogens(Flarm,Pilotaware,Lora),zit op 868Mhz
Zie je ook de politieheli,s op die adsb-site,s blokkeren.

• Drawer
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
robcyprus schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 20:43:
Open Glider Network,zoiets als ADSB maar met veel lagere vermogens(Flarm,Pilotaware,Lora),zit op 868Mhz
Zie je ook de politieheli,s op die adsb-site,s blokkeren.
En wat is daar het voordeel nog van ten opzichte van een niet blokkerende ADS-B website als ADS-B Exchange?
https://globe.adsbexchange.com/

• robcyprus
hoi,je ziet de zwevers en andere vliegtuigen zonder ADSB

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Voor de liefhebbers van SDR een filmpje.

https://www.nytimes.com/v...a-army-radio-makariv.html

De SDR is niet zomaar een hobby meer voor sommigen. Wat ben ik blij met journalistiek! Mooi hoe ze dat hebben uitgezocht.

Ik ben absoluut geen prepper, maar deze inval leek een maand geleden nog zeer onwaarschijnlijk... Ik ga investeren in zo'n kiwisdr server set up die toegankelijk is voor het publiek, mocht het onverhoopt levensreddend kunnen zijn...

• toro
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 27-03 12:02
Is het nog mogelijk in 2022 om FTA en digitenne DVB-T (nu DVB-T2) te ontvangen?

w_scan vond niets omdat die niets doet met DVB-T2.

w_scan2 die wel DVB-T2 ondersteund maar vind ook niets :/

• kozue
Ik heb er wel eens naar gekeken maar volgens mij is dat met een RTL niet mogelijk. De RTL ondersteunt inderdaad geen DVB-T2, dus de enige mogelijkheid is om het decoderen in software te doen. Maar je moet dan het hele DVB signaal kunnen ontvangen en de SDR modus van de RTL heeft daar niet genoeg bandbreedte voor. Met bv een SDRplay of HackRF zou het wel moeten kunnen, mits je geschikte software kunt vinden. Is me onder Linux nog niet gelukt, maar misschien is er voor Windows of Mac wel iets?

• stimm
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:17
Ik zou het leuk vinden om eens met de ballonvaart mee te luisteren. Volgens het internet zit dat op 122.2240Hz.

Er zijn diverse web SDR sites in Nederland om te proberen, maar ik krijg het niet voor elkaar.

Hoe zou ik kunnen meeluisteren met bijvoorbeeld deze web SDR: https://www.pd2ba.nl/web-sdr/ of die van Twente: http://websdr.ewi.utwente.nl:8901 ?

• kozue
Ik denk dat je 122,224 Mhz bedoelt, niet 122 hz of khz. Dat zou wel heel laag zijn.

Niet iedere websdr ondersteunt alle frequenties. Meestal hebben ze een bepaalde range. Je moet er eerst een vinden die 122Mhz kan afstemmen.
Zorg er voor dat de modulatie op AM staat (gezien de range, luchtvaart, verwacht ik dat ze dat gebruiken).

• Emperor_
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-03 23:27
kozue schreef op donderdag 2 december 2021 @ 11:19:
Voor iedereen die van FT8 houdt en iets grappigs wil zien, dit zag ik vandaag langskomen in m'n waterval:
[Afbeelding]

Aangezien het een FT8 patroon volgt (15s uitzendingen in vaste intervallen), maar niet op de standaard frequentie, maar eens gekeken wat WSJT-X er van kon maken. Het is daar tenslotte een stuk drukker dan op de normale FT8 frequentie :o
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Blijkbaar zijn het allemaal stations die met ene SV2RSG contact proberen te leggen. Er is wel een en ander over te vinden op internet, maar ik snap m nog niet helemaal. Een of andere Griekse monnik ofzo? Maar wat er nou zo bijzonder aan hem is...
Oh, en die UA3AKO heeft het volgens mij nog niet helemaal begrepen. Die zit blijkbaar op dezelfde interval als SV2RSG en zullen elkaar dus niet ontvangen ;)

In GridTracker kun je wel mooi zien waar het signaal allemaal terecht komt:
[Afbeelding]
Een mooi rondje om Griekenland heen ;)
Mt. Athos / SV2RSG is een erg gewild landje om in het logboek te schrijven van vele radioamateurs. Ze noemen z'n entiteit een dxcc. Dit station komt niet heel vaak in de lucht en vandaar de enorme pile-up die je zag in ft-8 met aanroepende stations.

Dxcc sparen gebeurt veel omdat daarmee certificaatjes / awards te behalen zijn. Die kan je dan weer mooi als een soort prijs aan je muur hangen :)

• kozue
Ja, dat is wel geinig. Ik heb zelf al een keer of 3 in zo'n pileup gezeten. Niet voor SV2RSG, maar voor andere zeldzame locaties. Na een tijdje roepen ze dan QSY en gaan we allemaal naar een andere frequentie om het normale FT8 verkeer niet teveel te hinderen ofzo. JW4D in grid JQ78 (Svalbard, een erg noordelijk eiland dat bij Noorwegen hoort) was er volgens mij zo een. Maar dat was niet de enige. Weet niet precies meer welke die anderen waren. Faroe Islands misschien?

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:46
stimm schreef op woensdag 21 september 2022 @ 19:08:
Ik zou het leuk vinden om eens met de ballonvaart mee te luisteren. Volgens het internet zit dat op 122.2240Hz.
Ballonvaart zit op 122,250 MHz.
https://www.agentschaptel...of-ultralight-vliegtuigen

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Ik heb ook een startpakket gekocht. Ik heb 10 jaar terug met zo'n ding zitten klooien, dacht nu probeer ik het weer. Met antennes ebij dit keer. Ik woon relatief dichtbij Schiphol onder een aanvliegroute dus ben benieuwd of ik met de piloten mee kan luisteren.

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

• kozue
Zou geen probleem moeten zijn. Vliegtuigen in de lucht zijn hier in Heerhugowaard al goed te horen, en dat is best nog een stuk van Schiphol vandaan. Als je niks hoort heb je wellicht een LNA (versterker) nodig. Kost een paar tientjes maar zorgt voor veel betere ontvangst.

• franssie

franssie

Save the albatross

@Michael_OsGroot Voor luchtvaart radio zou ik gewoon zoeken op marktplaats etc naar een oude scanner. Gewoon wat kanalen programmeren en klaar is Clara, of wil je het multistream opnemen etc?

[Voor 5% gewijzigd door franssie op 14-10-2022 18:31]

• kozue
Maar een SDR is natuurlijk veel leuker dan een scanner. Je kunt er veel meer mee. Meer frequenties, meer demodulatie mogelijkheden, alles aanpasbaar via software. Ik kan bv DAB+ ontvangen via de SDR. Dat is mijn enige DAB+ ontvanger want al m’n andere radio’s zijn oldschool AM/FM dingen. Je kunt er mee naar FT8 luisteren. Zo ben ik geïnteresseerd geraakt in het halen van m’n zendamateur licentie (voor tweeweg communicatie), en ik doe het nog steeds vaak. Of je kunt SSTV proberen, ook interessant, al die plaatjes die je langs ziet komen.

Ik heb zelf hier ook een leuke scanner staan, een ding van Realistic. Ooit eens opgepikt in de kringloop voor een krats. Maar ik gebruik m niet zo heel vaak. Inderdaad prima geschikt om piloten te horen praten, maar als je zelf niet in de luchtvaart zit is dat na een paar keer wel mooi geweest en wil je eens wat anders uit de lucht plukken.

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

franssie schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 18:31:
@Michael_OsGroot Voor luchtvaart radio zou ik gewoon zoeken op marktplaats etc naar een oude scanner. Gewoon wat kanalen programmeren en klaar is Clara, of wil je het multistream opnemen etc?
Ik wil er gewoon wat mee kloten. Misschien wat scriptjes schrijven. Transponders van vliegtuigen uitlezen. En ik zie wel wat er nog meer mee kan, als iemand leuke tips heeft hoor ik 't graag

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

• franssie

franssie

Save the albatross

Michael_OsGroot schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 12:02:
[...]

Ik wil er gewoon wat mee kloten. Misschien wat scriptjes schrijven. Transponders van vliegtuigen uitlezen. En ik zie wel wat er nog meer mee kan, als iemand leuke tips heeft hoor ik 't graag
Ah zo, dat lijkt mij ook nog wel eens leuk - scripts schrijven die waarschuwen als bepaalde kisten mijn kant opkomen zodat ik een foto oid kan maken. Ben er echter niet zo handig in dus helaas geen tips.

• Ed.juh
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 27-03 17:54
@franssie Ik zou zeggen, even lief vragen of je mag aanhaken.
@Michael_OsGroot Dan wil je ADSB ontvangen. Voordeel, lekker kleine antenne, en als die enigzins vrij hangt, heb je zo een 50 km range. Ik zou hem niet in het ADSB-netwerk hangen, daar hebben we er hier in W-Europa al genoeg van ( of dat moet een deel van de uitdaging zijn, dan zeg ik vooral doen )

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-03 17:36
Ooit begonnen een RTL-SDR voor het decoderen van ADS-B signalen, toen een AirSpy en een LNA in de mast gehangen, en hou je weer een RTL-SDR over. Vorige week toch nog een Pi4 8G van een vriend gekocht voor een niet-woekerprijs en besloten dat ik nog meer wilde decoderen.

Ik had nog een aantal RTL-SDR's die ik als volgt verdeeld heb:
-#1 met een integratie naar HomeAssistant
-#2 als P2000/FLEX decoder naar pagermon
-#3 als POCSAG decoder naar pagermon

Je kunt zowel in pagermon of HomeAssistant push alerts instellen, bij pagermon is dat heel toegankelijk.

Mijn collega heeft ook HA draaien, maar we vonden het onnodig met deze energie prijzen dat hij zelf ook ging decoderen als ik toch al een Pi heb draaien. Mijn HA integratie zet het op de MQTT bus, deze MQTT bus is eigenlijk alleen beschikbaar in mijn huis, maar hebben we doorgetrokken naar mijn collega. Zijn HA "joint" op mijn MQTT bus en krijgt zo alle P2000 berichten te zien.

Maar waar ik eigenlijk voor post, de Pi kan niet al die RTL-SDR's fysiek kwijt. Waardoor je naar een HUB moet zoeken. Deze USB hub doet het goed met 3x een RTL-SDR, met RTL_TEST krijg ik geen lost samples en de voeding is perfect. De sticks krijgen 5.2 Volt aangeboden via de USB hub adapter, als er 3 in zitten is het ook 5.2Volt.

EDIT:

Met 3x een RTL-SDR en een AirSpy gaat er trigger af met de memory allocatie van de USB poort. RTL_test geeft dan aan dat je het volgende commando moet draaien, dat is echter niet reboot proof.

sudo rtl_test
Found 3 device(s):
  0:  Realtek, RTL2838UHIDIR, SN: 00000001
  1:  Generic, RTL2832U, SN: <knip>
  2:  Realtek, RTL2838UHIDIR, SN: 00000001

Using device 0: Generic RTL2832U OEM
Detached kernel driver
Found Rafael Micro R820T tuner
Supported gain values (29): 0.0 0.9 1.4 2.7 3.7 7.7 8.7 12.5 14.4 15.7 16.6 19.7 20.7 22.9 25.4 28.0 29.7 32.8 33.8 36.4 37.2 38.6 40.2 42.1 43.4 43.9 44.5 48.0 49.6
[R82XX] PLL not locked!
Sampling at 2048000 S/s.

Info: This tool will continuously read from the device, and report if
samples get lost. If you observe no further output, everything is fine.

Reading samples in async mode...
Failed to submit transfer 4
Please increase your allowed usbfs buffer size with the following command:
echo 0 > /sys/module/usbcore/parameters/usbfs_memory_mb

https://forums.radiorefer...inux.410817/#post-3346000

There may be an equivalent method for tweaking grub under Debian/Ubuntu/Raspbian but I don't think /etc/sysconfig/grub exists so this is not going to work as posted. I made a small shell script which I call from /etc/rc.local

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
#!/bin/sh
PCM_ID="/sys/module/usbcore/parameters/usbfs_memory_mb"
BUFSIZE="0"

# Adjust usbfs memory
if [ -f $PCM_ID ]; then
        echo $BUFSIZE > $PCM_ID
fi

[Voor 34% gewijzigd door stormfly op 19-10-2022 08:22]

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:37

Hari-Bo

F5 addict

Ik bezig om een kachel aan te sturen via 433.920 frequentie, ik heb al een functionerende record.iq gemaakt. als ik deze afspeel vanuit het rtlmenu dan kan ik zonder problemen communiceren. maar als ik het commando via de cli probeer uit te voeren niet. Met sdr++ zie ik een enorm verschil met dezelfde iq file.
Het lijkt of het vermogen gigantisch toeneemt, hoe kan ik dat gelijk houden met de test vanuit rtlmenu?

Rtlmenu play

Via CLI sudo rpitx -i /home/pi/rpitx/record.iq -m iq -f 433.920

[Voor 56% gewijzigd door Hari-Bo op 16-02-2023 18:45]

• Henkie-Jan
Sorry voor een schop van dit topic. Maar ik ben erg benieuwd. Heb al enige jaren een RTL-SDR USB dongle. Niet echter super veel ontvangen behalve een paar zendamateurs, overvliegende vliegtuigen en piloten, RTL_433 en verder veel gebeep en gebrom. ;)

Nu zie ik de laatste tijd veel SI4732 all band radio's uit het verre oosten. Meestal genaamd ATS-20, ATS-25, ATS-25+. Uiteraard zijn er reviews over te vinden maar ben benieuwd of hier ook mensen ervaring hebben. Wat ontvang je er zoal mee. Heeft het een beetje een goed ontvangst. Is het een een minder ervaren gebruiker goed te doen (in vergelijking met een SDR dongle)? Kan je zo'n apparaat uberhaupt met een USB aansluiten en als gewone SDR dongle gebruiken?

Ben erg benieuwd! :)

• franssie

franssie

Save the albatross

@Henkie-Jan Zie bijvoorbeeld deze review https://www.qsl.net/n9ewo/ats25.html
Het lijkt een soort SDR die draait op een arduino.
Voor ervaringen kan je wellicht ook in het zendamateur topic vragen.

• Ed.juh
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 27-03 17:54
@Henkie-Jan Voor iedere soort ontvangst heb je een buiten-antenne nodig.
De ATS klonen voorzien je van het korte golf gedeelte, dat is best leuk, maar je moet wel leren vissen/vinden.

Ik zou je aanraden om eens een paar weken mee te kijken op websdr Enschede. Uit de chat is veel informatie te halen.
En verder .. lezen lezen lezen. Er is veel te horen/lezen ook op de korte golf, van telex tot fax tot gesprekken, tot encrypted en nummerstations... Veel plezier met je nieuwe verslaving.

• franssie

franssie

Save the albatross

Mede door de herleving van dit topic (waarvoor dank) , en ik nog twee oude RPi's had liggen, heb ik de eerste weer aan de praat. eerste of tweede generatie (2011) en een desktop laden werd 'm niet meer met de laatste versie van PiOS, maar zonder desktop (dus commandline only) doet de eerste het nog prima.
Ik draai er nu een P2000 monitor op met een simpele RTL stick die ik nog had liggen.
De tweede ga ik denk ik voor AIS inzetten (ik heb een Flight Aware stick die technisch beter zou moeten zijn en kan antenne's bouwen) die ik wil inzetten om een waarschuwing te krijgen als er een bijzonder vliegtuig (militair of zeldzaam) richting mijn positie vliegt, ik zal daar dus een soort AIS waarschuwings systeem voor moeten schrijven, en dat is wel een uitdaging, maar dus ook leuk.

eerst maar eens uitzoeken hoe ik in .py al die P2000 berichten kan filteren op de kernwoordden waar ik interesse in heb (plaatsnamen, cap codes van KNRM etc etc)

edit:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[Voor 18% gewijzigd door franssie op 16-03-2023 21:11]

Pagina: 1 ... 28 29 30 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee