Toon posts:

[RTL-SDR] De 25 euro allesontvanger Overzicht

Pagina: 1 ... 28 29 30 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
@slb
Zeker, maar ook enorm tijdverslindend.

Wat is een parker?

Geen gat aan de onderkant van de muurbeugel, het liefst laat ik die onaangetast. Ik ga er voor zorgen dat hij waterdicht is (boven).

Probeer je een nieuw project aan te smeren voordat huidige af is? :9 Ik zag in het topic hier een paar weerfoto's. Erg mooi. Wel een mooi experiment met de Ali spullen nadat de 1090-setup stabiel draait.

• slb
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-03 23:59

slb

Bwoah......

Er is altijd wat te doen of te ontdekken ;)

Een parker is een metaalschroefje.

Als je hem (water)dicht maakt, gooi er dan wel zo'n silica gel-zakje in (om condens tegen te gaan). Dat zijn die witte zakjes met korreltjes en houden de boel droog.

prompt $p $g

Acties:
  • +1Henk 'm!

• slb

slb

Bwoah......

Ben even aan het testen met filters/LNA.
Aangesloten via 12m Ultraflexx 7 op de Discone (dus niet rechtreeks op de antenne).

Met ADSBSharp de gain steeds zo aangepast dat het hoogste aantal Frames/sec behaald werd. Er is altijd wat variatie in het signaal, dus de cijfers zijn globaal en kunnen een flinke afwijking hebben.

Geen filter:
-RTL-SDR V3: 140 F/s
-NooElec NESDR: 160 F/s
-FlightAware Pro Plus: 300 F/s

Met FM-filter:
-RTL-SDR V3 : 220 F/s
-NooElec NESDR : 210 F/s
-FlightAware Pro Plus : 450 F/s

Met RTL-SDR ADS-B Triple Filter+LNA
-RTL-SDR V3 : 650 F/s

De twee andere dongles hebben geen Bias Tee, en ik heb (nog) geen inserter, dus kon ik ze niet testen met het Triple filter.

Uiteindelijk zal het Triple Filter+LNA en de V3 in de antennebuis komen. Ze passen in een pijp met binnendiameter 35, dus in de buis die ik vandaag gehaald heb (40/2) passen ze makkelijk. Nu nog even een stuiterbal oid zoeken ;)

edit: LNA direct aan de antenne bleek geen goed idee vanwege ESD. Ik moet ook aan de service-mogelijkheid denken en heb besloten om met een korte verliesarme coax (3½ meter M&P HyperFlex 10) naar een box op de mast te gaan. In de box komt LNA+filter+dongle. Vanuit de box met USB-kabel naar Pi op zolder.

[Voor 17% gewijzigd door slb op 25-09-2019 21:44]

prompt $p $g

• XeriuM
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:55
Welk triple filter + LNA gebruik jij? Heb je een link?

• slb

slb

Bwoah......

@XeriuM
Het ADS-B filter/LNA van RTL-SDR.
-Shop-
-Review door Radio for Everyone-

Er is ook LNA+filter van Uputronics, maar die is wat duurder (en groter).

Oh ja, de reden dat het bij mij een groot verschil in frames/sec maakt is doordat ik veel sterke zenders in de buurt heb die voor oversturing zorgen. Ik heb de filters dus ook echt nodig. Heb je geen sterke (GSM)zenders in de buurt, dan kun je net zo goed een Flight Stick Pro plus of een RadarBox FlightStick nemen die je direct aan de antenne hangt. Omdat ADS-B op hoge frequentie zit (1090MHz) heb je maar een kleine antenne nodig. Wel liefst buiten met vrij zicht rondom op de horizon.

Op Ebay UK zit Stanislav Palo die een aantal goede en betaalbare antennes bouwt.
Stick voor stick (;)) presteren ze goed. De 5/8 is compact, maar doet het beter dan een cantenne of ½golf groundplane en heeft geen last van statische elektriciteit.

[Voor 172% gewijzigd door slb op 06-07-2019 22:44]

prompt $p $g

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
slb schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 15:28:
Er is altijd wat te doen of te ontdekken ;)

Een parker is een metaalschroefje.

Als je hem (water)dicht maakt, gooi er dan wel zo'n silica gel-zakje in (om condens tegen te gaan). Dat zijn die witte zakjes met korreltjes en houden de boel droog.
Oja die zakjes die je altijd weggooit omdat ze overal zijn...maar nu je ze nodig hebt... waar zijn ze? :+

Docker ontwikkelingen gaan goed. Dump1090 standalone met externe config werkt. Piaware werkt nu ook maar moet nog afgewerkt worden.

VRS op de desktop geprobeerd en dat werkt stukken beter dan een webinterface op Dump1090. Eens zien of daar ook een Docker container voor te maken is. En dan komt de flexibiliteit in beeld. Met al die standalone containers kan bijvoorbeeld Dump1090 op een Pi draaien, MLAT-client op dezelfde Pi, Piaware op een server, FR24Feed op een server, VRS op een server. Wie weet nog een ModeSMixer voor als ik buiten Nederland moet zijn en over de VPN een portable setupje van de RPi 1B+ en Ali stick laat verbinden. :9

Nu weer even de studie in en over een dag of 10 weer tijd...(en stiekem tussendoor waarschijnlijk ook. :') )

Acties:
  • 0Henk 'm!

• slb

slb

Bwoah......

Saturnus schreef op zondag 7 juli 2019 @ 16:04:
[...]
Dump1090 standalone met externe config werkt. Piaware werkt nu ook maar moet nog afgewerkt worden.

En dan komt de flexibiliteit in beeld. Met al die standalone containers kan bijvoorbeeld Dump1090 op een Pi draaien, MLAT-client op dezelfde Pi, Piaware op een server, FR24Feed op een server, VRS op een server. Wie weet nog een ModeSMixer voor als ik buiten Nederland moet zijn en over de VPN een portable setupje van de RPi 1B+ en Ali stick laat verbinden. :9
Je kunt ook een Spyserver met de Ali stick maken...

Externe config? Wat bedoel je daarmee?

Ik zie wel de beheerders/configuratievoordelen van de standalone containers, maar vraag me af of het echt nuttig is om PiAware en FR24 in aparte containers te zetten terwijl ze prima samen gaan.

Zeg dat je de gain wil aanpassen, dan moet je dat weer in alle containers doen. Of bedoelde je juist dat met externe config?
Ik zou eerder Dump1090, FR24 en PiAware samenvoegen in één container.
Of feed je beide over IP?

Inmiddels is de Raspbian release van Buster ook naar voren gehaald ivm de RPi4. RPi4 schijnt toch nog niet helemaal lekker te lopen met PiAware/FR24
.
Omdat ik inmiddels 20 dagen aan het feeden ben, schiet ik omhoog in de statistieken bij FA en FR. :) Ben benieuwd waar ik terecht kom na 30 dagen feeden....

Ook nog even aan het puzzelen hoe de boel betrouwbaar blijft draaien, want als de Bias Tee wegvalt (door een power dipje/glitch) ontvang ik bijna niets meer. Misschien toch maar een hardwarematige Bias Tee/hack of scriptje dat het elk uur activeert.

prompt $p $g

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
slb schreef op maandag 8 juli 2019 @ 21:44:
[...]

Je kunt ook een Spyserver met de Ali stick maken...

Externe config? Wat bedoel je daarmee?

Ik zie wel de beheerders/configuratievoordelen van de standalone containers, maar vraag me af of het echt nuttig is om PiAware en FR24 in aparte containers te zetten terwijl ze prima samen gaan.

Zeg dat je de gain wil aanpassen, dan moet je dat weer in alle containers doen. Of bedoelde je juist dat met externe config?
Ik zou eerder Dump1090, FR24 en PiAware samenvoegen in één container.
Of feed je beide over IP?

Inmiddels is de Raspbian release van Buster ook naar voren gehaald ivm de RPi4. RPi4 schijnt toch nog niet helemaal lekker te lopen met PiAware/FR24
.
Omdat ik inmiddels 20 dagen aan het feeden ben, schiet ik omhoog in de statistieken bij FA en FR. :) Ben benieuwd waar ik terecht kom na 30 dagen feeden....

Ook nog even aan het puzzelen hoe de boel betrouwbaar blijft draaien, want als de Bias Tee wegvalt (door een power dipje/glitch) ontvang ik bijna niets meer. Misschien toch maar een hardwarematige Bias Tee/hack of scriptje dat het elk uur activeert.
De Docker containers bevatten alleen programma's enzo. De (user)configs staan 'gewoon' op de apparaten. Dan start je een container en link je naar de config. Gain aanpassen zou dan betekenen je config openen, getal aanpassen en container herstarten. Configs zou je ook centraal kunnen opslaan en vervolgens delen via een Network File System. Ik wil niet meerdere programma's samen in een container want dan is de container geen daemon meer maar krijg je te maken met scripts/services die 3 verschillende programma's moeten opstarten. Is 'officieel' ook niet de bedoeling van Docker. Dus inderdaad, containers verbinden met elkaar. Dump1090 draait in beast mode. Nog twee bijkomende voordelen zijn dat: 1. Je niet een half werkende container hebt als één van de twee programma's breekt door bijvoorbeeld een wijziging aan de server (FA/FR24/ADSBExchange) kant en het maakt het flexibel. 2. Stoppen of starten met datasharing naar partij x zonder dat het bijgevoegd moet worden in de reeds draaiende container.

Ik wil dus alles wat wel ingesteld moet worden buiten de container halen. Is er dan een update van Dump1090 dan 'pull' je die via een nieuwe Docker image (of zelf 'builden'), vervolgens oude container uit, nieuwe container aan en je bent weer live. Of...het gaat totaal mis omdat er xyz aan de hand is met de nieuwe versie van Dump1090...dan gooi je de nieuwe container weg en start je de oude weer en ben je weer live. RPi kapot of omgewisseld naar een nieuwe architectuur? Configs beschikbaar maken op nieuwe apparaat, Docker installeren/configureren, juiste images pullen, containers starten en je bent weer live.

Vreemd dat RPi4 niet lekker loopt. Blijkbaar toch grotere verschillen dan ik dacht.

Hier hetzelfde. "Highest User Ranking Achieved in Last 30 Days: 5,299". Jij in de 3000? Zal wel extreem stijl worden daar. Denk dat je dan al in de buurt komt van users die daadwerkelijk multi sites hebben die honderden kilometers uit elkaar liggen. Ik zag dat je ook een team kan starten op FA ofzo...misschien heeft dat nog voordelen voor ons.

Soort script zou moeten kunnen. Kijken of je ontvangst drastisch is ingezakt en dan een restart doen. If x then y.

Airspy, ja ook een leuk idee. Ik begrijp dat je dan een remote tuner maakt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• slb

slb

Bwoah......

Zoals je het nu uitlegt, krijg ik het beeld dat de docker en containers een soort VMs onder een OS (ipv Hardware > hyper visor > VM > OS), het wordt toch tijd om er maar eens in te duiken :)

Over hardware gesproken: Om de RTL-SDR V3 wat koeler te houden, heb ik deze gekocht. Moest ze nog iets verbuigen zodat ze goed aansloten op ronding van de behuizing van de dongle. Het mooie is dat hij nog goed past in de 40/2½mm buis (1-2 mm speling). De dongle blijft nu handwarm/lauw ipv erg warm. Hitte schijnt de gevoeligheid iets nadelig te beïnvloeden. Niet dat het erg veel uit zal maken, maar we blijven Tweakers ;)

Ik heb de 35mm en 25 mm wat afgeschuurd (ging best makkelijk) en nu passen alle buizen goed in elkaar. Ergens volgende week het dak op om de nieuwe mast (de oude was een beetje bij elkaar geraapt zooitje) te plaatsen. Meteen de ADS-B een ½ meter en de Discone een metertje hoger. Zit nog te twijfelen of ik wel een wideband LNA op de discone zal zetten. De dongle gaat er namelijk van over zijn nek, gigantische ruisvloer.

Zit ook te kijken naar de SDRplay RSP1a voor o.a. ontvangst spraakverkeer van vliegtuigen en marifoonverkeer, want dat gaat nog niet zo lekker op de dongles. Maar de data toepassingen (AIS, NOAA) gaan erg goed met de dongles.

Combineren van feeds lijkt me ook erg interessant, zeker door de relatief grote afstand die we hebben.
Heb genoeg spul om een tweede set voor het experimenteerwerk in elkaar te flanzen, misschien nog een RPi-tje erbij. Was eigenlijk toch al van plan om later ook een ADS-B feeder op mijn werk neer te zetten.

Met nog een dag of 9 te gaan voordat ik 30 dagen aan het feeden ben, schiet mijn setje met sprongen omhoog in de statistieken. Op FlightAware Highest User Ranking Achieved in Last 30 Days: 2,147, in de 30-Day Site Ranking 1484 en onder de Nederlanders zit ik op nr 163 van de Nederlanders. Bij FR24 op nr 5117 en 149.

Denk dat top 25 Nederlanders net te halen moet zijn ondanks de enkele feed. En zelfs dan is er nog iets verbetering uit te halen.

[Voor 25% gewijzigd door slb op 09-07-2019 23:45]

prompt $p $g

• Saturnus
  • Niet online
@slb
Ja daar lijkt Docker inderdaad op. Als ik het goed begrijp heeft het alleen minder/niet die laag van (nep) hardware nabootsen aan een guest OS. Daarom zie ik het in mijn hoofd alsof de containers sandboxes zijn.

Dus de heatsinks plak je op de metalen behuizing? Ik moet nog even uitzoeken waar ik ze het beste op kan plakken. De SMA-connector wordt ook heet.

Klinkt altijd net alsof je daar een commandcentre hebt staan met al je antenne's. :P

Vette ranking. Hoe zie je de NL-rank?

Ik keek op de stats page en zag wat ik bedoelde met die teams.
https://flightaware.com/flightcrew/11100681/3132 Heb die zojuist aangemaakt en je uitgenodigd.

• slb

slb

Bwoah......

* slb reported for duty and became a proud member of the FlightAware GoT-crew.....
Ik ben nu actief, ben jij dat als founder ook? Vind het een beetje vaag.

Bij de statistics van FlightAware en FR24 kun je in de listings een land selecteren.

Met jouw setje gaat het ook goed zag ik, 180-210nm maximum range en pak hem beet 2300 vliegtuigen per dag. Dat zal ook nog omhoog gaan als de antenne boven het dak uitsteekt. Je bent nu al 446 plaatsen(!) in de rankings gestegen. Top! :*)

Qua commandocentrum valt het wel mee hoor, ik heb maar twee antennes zichtbaar op dak staan (en een paar in de garage liggen). Wil de buren ook een beetje te vriend houden ;) Heb nog wel een WaveFrontier T90 schotel en Jimi DAB antenne op het dak van de garage staan, maar die zijn niet echt zichtbaar.

Volgend jaar wil ik wel een zwiepmast met lier aan de achterkant van het huis plaatsen, dan hoef ik tenminste niet meer elke keer met de lange ladder het dak op als ik me weer eens in een ander frequentiegebied begeef. Wordt nog wel een constructieve uitdaging....

prompt $p $g

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PE4000
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 25-01-2020
Hans PA0EBC houdt zich ook bezig met dit onderwerp.
Zijn laatste bevinden zijn hier te vinden.
http://pa0ebc.nl/adsb/ADSB-GP/images/20190624_150503_resized_001.jpg
http://pa0ebc.nl/adsb/ADSB-GP/images/20190624_151250_resized.jpg

• slb

slb

Bwoah......

Thanx!
Typisch dat de straler en zijradialen bijna 1 cm korter zijn dan ¼λ.

@Saturnus Mooi topic!. :)

[Voor 54% gewijzigd door slb op 11-07-2019 00:46]

prompt $p $g

• Saturnus
  • Niet online
@slb
Die landenfilter is wel erg goed verstopt.
Ja wij zijn beide actief in dat team en staan nu op team rank 89. Gisteren 236. :o Overzichtelijk is het niet inderdaad.

Die ene kerel daar heeft wel goed geholpen yes. Net als jij hier. :*)

Zwiepmast, is dat zo een met een scharnier onder die je plat op de grond kan leggen?

• slb

slb

Bwoah......

Yep, eigenlijk is een zwiepmast een mast met een scharnier op zo'n beetje 2 meter van de grond. Soort slagboom-idee. Alleen bij mij zal het kantelpunt op de voet van de mast komen. Die voet komt op op de muur ca 6m van de grond pak hem beet 40 cm boven een raam. De mast zelf zal ca 6m50 worden, dan steekt hij ongeveer 4m50 boven het dak uit. (Ik noem het mast, maar het is gewoon een pijp).

Omdat er een overkapping achter het huis is (ca 3m diep, 2m50 hoog) zal het bovenste deel van de mast voorbij de overkapping steken. Heb nog een paar dingen uit te puzzelen; hoe de mast geborgd wordt (in geval de kabel van de lier breekt) en hoe ik evt tuidraden bevestig, omdat ik toch minstens één tuidraad zal moeten losmaken om de mast te kantelen. Terwijl ik dit tik, zie ik meteen de oplossing voor me ;)

Edit: Misschien dat we meerdere Tweakers enthousiast kunnen krijgen, zou mooi zijn om in de uithoeken van BelNedië (vanaf 24:00) goede feeders te hebben.

[Voor 13% gewijzigd door slb op 11-07-2019 15:17]

prompt $p $g

• Saturnus
  • Niet online
Ah en dan laat je hem omlaag en staat hij bijna op de kop bij de grond en kan je er makkelijk bij. Of hij ligt op je overkapping ofzo.

Ja elke Tweaker welkom.

VRS werkt erg lekker. Vanmiddag duidelijk in beeld wat er boven die Noordzee gebeurt...

:P
"MIG's" :+

https://www.defensie.nl/onderwerpen/vliegbewegingen/downloads/besluiten/2019/05/08/jachtvliegtuigen-oefenen-boven-noord-nederland

Zie jij die ook?

Krijg zin in een schietvliegspel hiervan. :P

[Voor 6% gewijzigd door Saturnus op 11-07-2019 18:30]

• slb

slb

Bwoah......

Hahaha, niet op gelet/niet gekeken vandaag, maar de Callsign van de eerste is ook erg mooi!

prompt $p $g

• PVG555
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:19
slb schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 14:09:

Edit: Misschien dat we meerdere Tweakers enthousiast kunnen krijgen, zou mooi zijn om in de uithoeken van BelNedië (vanaf 24:00) goede feeders te hebben.
Ik ben van de partij :)

Laat maar even weten hoe ik kan joinen _/-\o_

Mijn stats zijn hier te vinden:

FR24
FA

Ik lurk al lange tijd mee in dit topic, voorheen al wat projectjes gedaan met de RTL-SDR V3 stick.
Voornamelijk ADS-B en air traffic band luisteren. Maar ik had het al een tijdje niet meer aangeraakt.

Doordat er weer nieuw leven in dit topic kwam ging het toch weer kriebelen en de draad maar weer opgepakt een paar weken geleden. :*)

Mijn setup is nu als volgt; Pi 3B+ > Flightaware Pro Stick Plus > FA Filter > Aircell 7 kabel (nu nog 6 meter, wordt straks korter) en dan de Stanislav Ebay antenne. Ik had hiervoor een zelfgemaakte antenne (spider) en die deed er eigenlijk niet onder. Echter, na een tijd buiten te hebben gehangen is deze toch wat verweerd. De kabel moet duidelijk korter worden alleen ben ik er nog niet uit hoe ik alle hardware wil gaan monteren in een junction box buiten. Het word zomers ook erg warm op het dak en dat vind de Pi en Stick niet erg leuk natuurlijk.

Ondanks dat de Prostick Plus een ingebouwd filter heeft zit er nog een FA filter achter, dit doordat er toch nog behoorlijk wat ruis door de kabel wordt opgepakt denk ik. Scheelt 100-150 msg/s dus het heeft zeker zin.

De antenne zit op een buis gemonteerd z'on 3 meter boven het platte dak uit. Komt dus neer op ongeveer 13 meter hoogte vanaf de straat waar een elevation van 9 meter boven zeeniveau van toepassing is.
Redelijk vrij zicht rondom, het zou natuurlijk beter zijn om nog wat hoger te gaan maar dan gaat het mij teveel op een bliksem afleider lijken ;)

Ik wil nog met m'n RTL-SDR V3 Stick wat gaan experimenteren i.c.m. Triple filter en LNA op een tweede Pi om te kijken wat er nou het beste werkt. Zit alleen al een tijd te wachten op de LNA dus ik kan er nog niet mee verder. Ik zal m'n bevindingen met jullie delen.

@Saturnus mooi dat je alles in een eigen docker heb draaien, zou dat eigenlijk ook graag doen vanwege de duidelijke voordelen hiervan. Maar ik zou daar wel wat hulp bij nodig hebben in de vorm van een tutorial o.i.d. Ik heb helaas niet genoeg kennis van Linux om dit voor elkaar te krijgen.

@slb Nette stats! Hoop dat ik de 4000 per dag ook nog eens kan aantikken ;-)

• slb

slb

Bwoah......

@PVG555 Thanx! Die stats zijn met een RadarBox Flightstick (vergelijkbaar met FA blue). Ik ben thuis nog aan het experimenteren voordat ik het dak opga. Heb op mijn Discone e.e.a. getest en de RTL-SDR V3+Triple Filter/LNA geeft duidelijk meer frames (messages)/sec dan de blauwe FA Pro plus met FM filter.

Vanmorgen had de V3 +LNA gemiddeld 700 f/s en de FA Pro Plus 550 f/s (zonder FM notch filter 325 f/s). Zonder LNA presteert de V3 minder dan de FA stick.
Een Discone is heel breedbandig dus worden er meer ongewenste signalen opgepikt. De colineaire is smalbandig en getuned op 1090 MHz dus zal minder oppikken. En ik heb wat sterke GSM masten in de buurt.

Ik hoop met de V3+filter/LNA op Stanislavs antenne nog net iets meer binnen te halen dan met de RadarBox, maar weet het over een paar dagen pas echt zeker (dan ga ik het dak weer op).

Beste is sowieso de coax helemaal te laten vervallen of een kort stukje (pigtail) te gebruiken. Aircell 7 heeft een lage demping, maar 6m zal ca 1,3dB (+0,1dB voor connectoren) demping geven wat ongeveer neerkomt op 25%. Gaat hard op die hoge frequenties :| .
LNA direct (pigtail) aan de antenne helpt om de demping te compenseren.

ipv een junctionbox kun je de de antenne mbv een verloopring in de pijp monteren en de FA Stick (of 1090Filter/LNA) met een pigtail verbinden. Wat is de binnendiameter van de antenne pijp?

Edit: Jouw stats mogen er ook zijn (3600 vliegtuigen/800k posities per dag!), ik denk dat als je de coax inkort en/of de triple Filter LNA vlakbij de antenne plaatst, je site het nog beter doet. Hangt er natuurlijk ook vanaf waar je zit, ik heb best wel wat vliegvelden om me heen en pak daardoor een hoop op.

Wat ook iets kan schelen (MLAT) is de precieze locatie en hoogte van je antenne instellen. Je precieze locatie gaat perfect met google maps, (satelliet view) en de hoogte met deze kaart: http://ahn.arcgisonline.nl/ahnviewer/, je kunt de kaart ook splitten (met een schuifbalk) Rechtsbovenin kun je dan luchtfoto selecteren (bij de Basemap Gallery). Hoogte van de antenne wordt bij de voet gemeten (zeg maar waar de zijradialen zitten).

[Voor 24% gewijzigd door slb op 12-07-2019 02:59]

prompt $p $g

Acties:
  • +2Henk 'm!

• slb

slb

Bwoah......

Misschien een ADS-B topic aanmaken?

prompt $p $g

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20-03 20:23

3raser

⚜️ Premium member

Ik ben sinds gisteren aan de slag gegaan met mijn USB ontvanger om p2000 berichten te ontvangen. Ik krijg echter maar moeilijk een goed ontvangst in PDW.

Ik vroeg me af hoe belangrijk het is om de Frequency correction (ppm) exact juist te krijgen? Ik heb deze nu zover getuned dat ik naar mijn idee behoorlijk op de juiste plek zit. Mogelijk kun je dit nog corrigeren door de Bandwidth iets breder te maken en zo de randen van het signaal alsnog goed op te pikken. Wat kan ik verder nog doen om het percentage in PDW omhoog te krijgen? De soundcard configuration staat momenteel op "Speaker Out 2" omdat ik daar simpelweg de hoogste score mee haal. Op dit moment meer dan 60% (wat niet in de screenshot te zien is). Hoe kan ik dit naar de 100% krijgen?

Ik heb overigens de Andoer USB stick gekocht. Zit er veel kwaliteitsverschil in die dingen? Zo ja, wat is de beste voor het ontvangen van p2000 berichten? De Flexbox USB lijkt helaas nergens meer te verkrijgen dus ik zoek een alternatief. Deze alles-ontvanger leek mij de meest geschikte.

• slb

slb

Bwoah......

@3raser Betere antenne en antenneplaatsing. Met de gain spelen kan ook verbetering geven, zeker wanneer je sterke signalen (bijv FM, DAB, GSM) in de buurt hebt. In de Autogain stand (AGC) is de versterking maximaal en dat kan juist averechts werken. Filters kunnen helpen.

De wat goedkopere sticks hebben last van frequentiedrift, dat wil zeggen dat wanneer de temperatuur oploopt de afwijking wat toeneemt. Zijn ze echter op temperatuur dan blijven ze wel redelijk stabiel. Dus eerst even op temperatuur laten komen en dan de correctie toepassen. (Tip: schrijf op een stickertje wat de ppm is en plak deze op de stick).

De meeste huidige sticks, zowel de iets duurdere en goedkopere, hebben de Rafael 820T tuner. De wat duurdere sticks hebben betere koeling, SMA connector, TCXO (Temperatuur compenserende kristal oscillator, geen frequentieverloop), iets beter front end/afscherming en soms Bias Tee (voor versterkers die door coax gevoed worden).

De durdere sticks zijn bijvoorbeeld de RTL-SDR V3 en de NooElec SMArt(ee). Voor ADS-B zijn de (blauwe) FlightAware Prostick Plus en de RadarBox FlightStick een goede keuze. Deze hebben een ingebouwd filter (simpel) en LNA (Low Noise Amplifier), maar kun je ook gewoon op andere frequenties gebruiken.

Er zijn ook sticks met de E4000 tuner, deze zijn in de lage frequenties iets beter, maar hebben een gat rond de 1 GHz en kunnen dus niet gebruikt worden voor bijv ADS-B.

Voor data werkt een goedkope stick net zo goed als een iets duurdere. Met filters en LNA's kun je misschien nog net wat meer binnenhalen, maar een goede antenne en antenneplaatsing heeft veel meer effect.

Wil je echt serieus gaan luisteren naar bijvoorbeeld luchtvaartverkeer of lagere frequentiebanden, dan zijn er ook ontvangers van bijvoorbeeld SDRPlay en Airspy. Maar dan ga je over de € 100,- heen.

[Voor 6% gewijzigd door slb op 12-07-2019 20:26]

prompt $p $g

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

@slb Heeft met de bandbreedte spelen geen zin? Ik zie veel verschillende bandbreedtes als ik Google naar SDRsharp en p2000. Ongeveer alles tussen de 12.500 en 20.000. Het lijkt mij dat je storingsgevoeliger bent als je een grotere bandbreedte pakt. Als je kijkt naar mijn screenshot dan zie je in de waterfall welke signalen er binnen komen. Welke daarvan zijn het p2000 signaal en welke horen er niet meer bij? De dikkere rode lijken mij er zeker bij horen. Maar daarnaast zie je nog een heel flauw signaal en een iets sterker (geel) signaal. Als die er niet bij horen kun je die er dan beter vanaf kappen door middel van een beperking in de bandbreedte? Of zal dat in het decoderen van de berichten weinig effect hebben?

[edit] Ik heb de bandbreedte nu beperkt tot 13 kHz en er komen nog steeds berichten binnen. De ontvangstkwaliteit in PDW lijkt zelfs toegenomen te zijn.

[edit 2] De Motorola FLEX specificaties tonen een receiver met een bandwidth van 15 kHz. Misschien houden zij een kleine marge aan i.v.m. frequentiedrift?

[Voor 17% gewijzigd door 3raser op 12-07-2019 21:19]

• slb

slb

Bwoah......

@3raser Om eerlijk te zijn heb ik geen idee mbt de bandbreedte, maar ik vermoed dat je tussen de twee gele lijnen moet zitten.
-Zit er in de decoder geen packet of frame counter?
-Wat als je de gain naar beneden/boven schroeft? (1 minuut wachten)
-Welke antenne gebruik je? In nieuwbouw worden de signalen door HR(+) glas gedempt.
Je kunt vrij eenvoudig een dipool maken: hier en hier
De kwart golflengte is ca 44 cm (geen 75 cm)

Edit: nee, die 15kHz zou goed kunnen zijn, kan ook 12.5kHz zijn. Frequentiedrift is bij fm-modulering niet zo'n issue, itt AM

[Voor 14% gewijzigd door slb op 12-07-2019 21:27]

prompt $p $g

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

@slb
- Er zit een frame counter in PDW. Die zie ik af en toe in de titelbalk als er een bericht wordt ontvangen.
- De gain naar beneden schoreven heeft als effect dat ik vrijwel niets meer ontvang. De gain staat nu vrijwel maximaal 48 dB. Dat werkt een stuk beter.
- Ik gebruik de standaard meegeleverde antenne. Dat is zo'n klein sprietje ter grootte van mijn vuist.

• slb

slb

Bwoah......

Misschien is die frame counter permanent zichtbaar te maken?

Waarschijnlijk zit er een magneetvoet op de antenne, de antenne werkt beter op een metalen ondergrond, bijvoorbeeld een conservenblik, verfblik of andere metalen plaat. Eigenlijk is de antenne te kort voor deze frequentie.

Wanneer je de AGC aanzet, zal de gain nog 10dB hoger gaan, maar wat er niet is kan ook niet versterkt worden....

Zeker binnenshuis maakt de plaats van de antenne vaak ook veel verschil, soms gaat er een wereld open door de antenne 10cm te verplaatsen.

Zit nu met een SDRPlay RSP1a te spelen, maar dat is qua ontvangst van spraak (airband, maritiem) een wereld van verschil in vergelijking met de RTL dongles.....

Update: Ben een paar uur bezig geweest om ADSB onder Buster aan de praat te krijgen, maar ging erg moeizaam en telkens was er wel weer wat, had ik het eindelijk (redelijk) draaiende, wilde Bias Tee op de V3 niet werken |:( . Toen maar weer Stretch gepakt en dat draaide binnen een uur, met Bias Tee.
Achteraf had ik beter de SMArtee dongle kunnen kopen ipv de V3, of een Bias Tee power inserter (of hoe het ook mag heten).
Op een of andere manier val ik terug in de FR24 statistieken, misschien omdat ik even twee feeders tegelijk had (op hetzelfde nr)? :? Ontvangst is nog vrijwel hetzelfde en bij FlightAware blijf ik wel in de stats stijgen. Vreemd....

[Voor 32% gewijzigd door slb op 13-07-2019 17:11]

prompt $p $g

• Saturnus
  • Niet online
@slb
Twee software instances op één id?
Kan best fout gaan. Ik zou ze dan eerst samenvoegen op hoger niveau. ModeSMixer of tool van die Duitser.
(Ben nog steeds niet thuis.)

• PVG555
@slb

Thanks!

De coax wordt zoals gezegd korter gemaakt, het plan zoals het er nu voor ligt is om vanaf de Pi een actieve USB kabel te gebruiken van max. 5 meter. Deze gaat in een stuk pvc pijp van 40mm met aan de bovenkant een lijmdop en kabelwartel voor een stukje coax van max. 1 meter die naar de antenne gaat. Aan de onderkant een schroefdop met open kabelwartel voor de acttieve USB kabel. In de PVC pijp zitten dan de RTL-SDR V3 en triple LNA filter. Voordat het zover is ga ik er wel even uitvoerig mee testen voordat deze de originele site gaat vervangen. Ik ben met name bang dat de pvc behuizing te warm gaat worden met de zon erop. De pijp wordt sowieso even wit gespoten zodat deze niet teveel zon absorbeert.

6 meter coax is inderdaad teveel van het goede, ik denk dat er nog veel te behalen valt als deze drastisch is ingekort inderdaad. Ik wacht nog even op de LNA om er aan te beginnen. Al lees ik dat er bij jou wat problemen zijn met de voeding voor de Bias/Tee. Is de voeding van de Pi wel voldoende?
Hoop dat je het probleem snel kan vinden!

Bedankt voor de site voor de hoogtebepaling, had ik eerder moeten weten!
MLAT meteen even gefinetuned!

• slb

slb

Bwoah......

@PVG555 Je kunt ook een 40mm aluminium pijp nemen ipv PVC. Reflecteert zonlicht, geleidt de warmte, is uv-bestendig en ook meteen een kooi van Faraday (geen instraling van ongewenste signalen).

De stanislav antenne is aan de onderkant 25mm. Hieroverheen heb ik een klein stukje (7cm) dikkere pijp (35mm buiten, 25mm binnen) geschoven en een gaatje van 8mm geboord voor de schroef.

Deze pijp schuift uiteindelijk weer in een grotere en langere pijp (40mm buiten 35mm binnen). In de grootste pijp twee (alu) ponageltjes gezet om te voorkomen dat de 35mm pijp te ver in de 40mm pijp zou zakken.

Pigtail van ca 30cm aan de antenne, en dan LNA+dongle+USB kabel in de 40 mm pijp.

Die 40mm pijp zou een prima mast zijn tot een meter of 2-3 zonder tuien. Deze kan met dit soort klemmen aan een andere pijp gekoppeld worden.

Eventueel heb ik nog een stukje 35mm pijp (en wat andere dingen) voor je, stuur me even een PB-tje.

@Saturnus Yep, had dezelfde share key gebruikt voor FR24, denk dat de server dat niet zo leuk vond, heb maar even een tweede sharing key aangevraagd.

prompt $p $g

• PVG555
@slb

Dat is ook een idee inderdaad ;) , en wat je zegt geen invloed meer op ander signalen die op de connectoren/stick e.d. worden ontvangen wat weer ruis met zich mee brengt. Alleen dan wel even iets verzinnen om de onderkant gesloten te krijgen i.v.m. condens e.d. maar dat komt wel goed.

Op het moment zit de antenne nog op een tijdelijk geïmproviseerde mast van stalen cv-leiding op de beugel van de satelietschotel.

Ik wil hier een aparte J-Beugel voor gaan fixeren op de gemetselde schoorsteen zodat bij wind de schotel niet mee staat te schommelen.

Ik stuur je even een pb-tje ;)

• slb

slb

Bwoah......

@PVG555 Je hebt een pb.

Schotel vangt zelf vele malen meer wind dan de antenne. Misschien gewoon de stalen pijp vervangen door 40mmx2mm alu pijp. Boren in een schoorsteen is geen goed idee, daar zijn schoorsteenbanden voor.

Onderkant kun je gewoon openlaten. Condens slaat neer op koude oppervlakken en doordat de dongle en LNA warm zijn, zullen die droog blijven. Zolang de bovenkant maar dicht is, zit het wel goed. Eventueel kun je wat siliconenkit of vet aan de bovenkant van de pijp aanbrengen, zodat regenwater niet in de pijp kan komen, maar ik denk dat zelfs dat niet nodig zal zijn.

Edit:
Hier wat foto's ter verduidelijking:
https://tweakers.net/ext/f/PaC7FgYkNKuoDQu5Ln4DbmaZ/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/eOydhqDNIsUP7qtfF8yUFbvZ/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/1qEqF29Ev7ztVRhpw420YzDH/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/5ndBMVEYpTYH7EG2IRmpZVl6/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/nPGtJbbDC0sNUPhHdoLtbJta/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/XhIxsTwpoS4bO72xZsgylDKM/thumb.jpg

[Voor 50% gewijzigd door slb op 18-07-2019 23:02. Reden: Plaatjes]

prompt $p $g

• slb

slb

Bwoah......

https://tweakers.net/ext/f/WE7jAa0aQtUTj6thk1CWRW9V/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/3w195LzmOcJ43RydET5xE0Wy/thumb.jpgmastUSB trekontlasting1USB Trekontlasting 2

Om te voorkomen dat de USB-kabel terug in de buis schiet en zich ontkoppelt, heb ik een deurstopper (zo',n rubber ding) ingesneden, kabel erin gelegd en vastgetaped. Daarna twee ferriet beads op de kabel geklikt. Één van de ferriet beads past perfect in de deurstopper, de tweede meer als voorzorg in het geval de eerste mocht loskomen....

Edit:
Oorspronkelijk plan was een pigtail:

[Voor 31% gewijzigd door slb op 18-07-2019 23:29]

prompt $p $g

• Saturnus
  • Niet online
@slb
Nice, ziet er goed uit!!! Ik ga morgen even een metaalwinkel zoeken/bellen/mailen.

Docker images zijn al bijna klaar. Is echt hard gegaan.
Volgens Portainer (afwijking van 20% kan):
Dump1090: 9,5 MB
Piaware + mlat-client: 75,7 MB
FR24feed: 14,2 MB

Dit terwijl de stabiele Pro setup nu draait op een image van iemand die 600MB groot is, om maar een voorbeeld te noemen. Maar niet alleen grootte is een verschil, ook flexibiliteit wat betreft configuratie enz. Mocht iemand willen testen dan kan ik langzamerhand richting publiceren gaan. ADS-B Exchange, VRS, ModeSMixer staan ook nog op de planning.

• slb

slb

Bwoah......

Hmzz, MLAT heeft een paar dagen geen resultaten gegenereerd. Reboot fixte dat weer....

prompt $p $g

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online

Acties:
  • 0Henk 'm!

• slb

slb

Bwoah......

Update:
Ik heb de site tijdelijk neergehaald, er blijven vreemde dingen gebeuren. Dat pleit wel voor een docker ;)

BiasTee verloopt met de V3 ook niet helemaal vlekkeloos, qua ontvangst gaat het heel goed op de Discone op dit moment (850-925msg/s en 90-110 vliegtuigen met positie).
https://tweakers.net/ext/f/Sk6izgSgTfzKIzbH1OL1w2s8/thumb.jpg

Helaas zijn er teveel zaken waardoor het fout kan gaan. Op het moment dat de BiasTee wegvalt, zakt het aantal posities dramatisch, ook wil in sommige gevallen Dump1090-fa niet opstarten zonder handmatig in te grijpen. En dan gebeurt er dit:
Bias Tee uitval

Niet erg lekker voor een 24/7 setup :(

Ik heb daarom alsnog een NooElec SmarTee dongle besteld, waarbij de BiasTee permanent geactiveerd is. Als het goed is, komt deze as. dinsdag binnen.

Vanmiddag ga ik het dak op om de oude mast deels af te breken en e.e.a. voor te bereiden op de nieuwe mast. Zodra ik de NooElec dongle in huis heb, ga ik de nieuwe mast plaatsen. In eerste instantie komen er twee ADS-B antennes op de mast en een Discone.

Aan de bovenste ADS-B antenne zal de RTL-SDR 1090 Triple filter/LNA i.c.m. de NooEelec komen te hangen. De andere komt op een zijarm voor een FA Prostick Plus + FM-Filter. Later wordt deze vervangen een Diamond D-777, en komt er op een andere zijarm een NOAA antenne.

[Voor 6% gewijzigd door slb op 22-07-2019 20:51. Reden: uitval bias tee]

prompt $p $g

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
@slb
Zou het door de lengte van je USB-kabel kunnen komen?

Nog wat werk verricht: Piaware + mlat-client: 44 MB.
ADSB Exchange image ook gemaakt: 24 MB. Die draait ook direct live want moest MLAT testen.

Zijn er naast VRS en ModeSMixer nog interessante software dingen?

Iets voor monitoring/statistieken zou leuk zijn, zoals dat spul van Wiedehopf en ook de ADSB Exchange image heeft leuke dingen, maar zeker die laatste ombouwen naar Docker image en verspreiden gaat vast niet gewaardeerd worden.

De Ali stick aansluiting naar SMA (om de Stanislav antenne op Ali stick te testen) en Ali antenne aansluiting naar SMA (om de Ali antenne op FA stick te testen) blijken helaas andere verbindingen dan ik dacht want de ontvangen converters passen niet (de Ali zijde is verkeerd), dus helaas geen vergelijkingen.

[Voor 52% gewijzigd door Saturnus op 22-07-2019 00:29]

• slb

slb

Bwoah......

@Saturnus Nee, ik heb de oorzaak kunnen achterhalen; vocht. Toen ik de tape lossneed die ik aan de onderkant van de antenne om de USB-kabel had gedaan, kwam er nattigheid tevoorschijn :S

Nee, ombouwen en verspreiden zal door ADSB Exchange niet gewaardeerd worden, ze zijn nogal scheutig met bans. Ik denk dat Wiederhopf er wel voor openstaat en hij is ook heel behulpzaam.

Ik heb nog wel wat pigtails en N>SMA adapters liggen (waarschijnlijk had je N->SMA reverse polarity). Heb je toevallig al een pijp gevonden die om de muurbeugelpijp heen past? Ik kan de verloopbus naar 25mm op maat maken, zolang de diameter maar kleiner is dan 35mm.

Gisteren weer zo'n dag; mijn RTL-SDR ADS-B Filter/LNA gaf spontaan de geest. Daarna het dak op gegaan, mast neergezet, maakt de USB-stekker geen verbinding met de FA dongle die ik erin gehangen had |:(
Woensdag weer het dak op, een goede oefening voor arm-en beenspieren, dat dan weer wel.

[Voor 6% gewijzigd door slb op 22-07-2019 20:53]

prompt $p $g

• Saturnus
  • Niet online
@slb
Vocht...ajjj, hoe dat dan?

Ja ik las het forum van ADSB Exchange. Verkeerde instellingen en ze knikkeren je er al uit. :') Naja ook wel begrijpelijk als mensen loops creëren.

Het gaat niet om N-SMA, die had ik al sinds Saturnus in "[RTL-SDR] De 25 euro allesontvanger" en is in ieder geval qua aansluiting goed. Kwaliteit nog niet getest door het niet kunnen afschermen van de verbinding met pijp (het probleem uit die post). Het gaat om de aansluiting van de Ali stick. Zie foto 5 op https://www.aliexpress.com/item/32267130430.html.

Hmm een stabiele setup is dus wel erg belangrijk. Misschien een metalen dingetje maken om USB-connectie te locken.

Ik heb nog helemaal niets gedaan voor de pijp. Slecht he. Post-schooljaar luiheid denk ik. De VRS image is wel bijna af.

• slb

slb

Bwoah......

@Saturnus Ook metalen dingetje zal denk ik niet veel uitmaken. Ik had zelfs een vliegertouwtje om de kabel en FA-stick gedaan, maar USB is gewoon niet zo'n betrouwbaar contact voor dit soort omgevingen. Merk het wel vaker op windows machines die een geluidje geven bij connect/disconnect.
Misschien dat vooraf inspuiten met een beetje contactspray helpt. Aan de andere kant heeft de RadarBox dongle 30 dagen probleemloos gedraaid en was niet zo zeer de connector, maar vocht het probleem.

Om even een indruk te geven:
https://tweakers.net/ext/f/lqbgBYx55yNlJcAdRKS03qZm/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/aL1BNLCNKd67HUbFsyCewzWe/thumb.jpg

Als ik hem via een usb-kabel aansluit, werkt hij....

[Voor 3% gewijzigd door slb op 22-07-2019 21:28]

prompt $p $g

• Saturnus
  • Niet online
@slb
Wat denk je van weer met temperaturen zoals nu. De stick in de pijp zal dan toch oververhit raken?

• slb

slb

Bwoah......

@Saturnus Mwah... kan wel wat hebben hoor, zal echt niet boven de 100 graden uitkomen..... Novendien worden de dongles in veel warmere landen 24/7 toegepast.

De Diamond D-777 die ik besteld had is binnen. Als de kabels die ik ook besteld heb binnen zijn en de temperaturen weer wat gezakt ga ik het dak op....

Nieuwe opstelling wordt:
  • ADS-B antenne + Filter/LNA via 7½m coax door de mast naar een NooElec SmarTee aan de RPi
  • Aan één kant van de zijarm de D-777 via Highflexx 7 naar beneden (naar RSP1a en/of andere dongle)
  • Aan de andere kant van de zijarm Discone + FM filter + Wideband LNA naar beneden (via Highflexx 7)

[Voor 78% gewijzigd door slb op 25-07-2019 20:16]

prompt $p $g

• Saturnus
  • Niet online
@slb
Ik weet niet precies wat dat is, maar klinkt goed. :P

Hier draaien de Docker images op de live setup en zo kom ik nog een paar 'nasty' zaken tegen. Vooral FR24's closed source meuk is problematisch. :r Vanaf morgen zien of er een performance penalty is. FR24 ziet er niet zo goed uit.

@slb
Op het moment dat jij vanaf één Dump1090 een Piaware en FR24Feed voedt die afzonderlijk draaien zonder invloed op elkaar, en daarbij min of meer hetzelfde aantal "Aircraft seen" behaald voor beide, is dan óók je "positions" nummer min of meer gelijk?

[Voor 31% gewijzigd door Saturnus op 26-07-2019 17:24]

• slb

slb

Bwoah......

@Saturnus
Sorry voor mijn late reactie.
FR24 en PiAware (FA) hebben een andere benadering hiervoor. FA (PiAware) gaf bij mij rond de 900.000 posities totaal (ADS-B+MLAT+Other) per dag, en bij FR24 had ik ongeveer hetzelfde aantal "Hits reported", maar ca de helft aan "Positions reported"
FR24 en PiAware hanteren ook andere tijden voor de aanvang van de dag, ik FR24 begint ca 2 uur later.

Na een week niet te hebben gefeed, zie je ook niets meer bij FR24 en wordt het account op Basic gezet. Ik zit nog op een kabel te wachten (woensdag besteld, nog steeds niet verzonden) en zodra deze binnen is, ga ik het dak weer op. Hier is een foto van de mast met de ADS-B antenne, op de zij-armen komen de twee andere antennes.
Mast

De Diamond D-777 is een antenne voor de luchtband (spraak). Qua uiterlijk lijkt hij op de antenne van Stanislav (Ebay) alleen 3-4x groter.

Heb ook even wat koelprofieltjes op de NooElec dongle gezet:
Noeelec cool1Noeelec cool2

prompt $p $g

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
@slb
Ziet er lekker hoog uit die mast. (y)
En mooi gekoeld die stick. Ook dat moet ik nog doen... Pff...

Ik ben de weg kwijt met FR24. Iets klopt niet, of iets klopte niet of beide.

Donderdag overdag overgegaan van oud naar mijn eigen Docker spul.

https://flightaware.com/a...ser/Saturnus#stats-105804 --> Piaware rapporteert geen afwijkingen vergeleken met de vorige software setup. Dump1090-fa werk en aangezien die build from source is zonder concessies en goed werkt in VRS denk ik dat het probleem gerelateerd is aan FR24Feed is, op welke manier dan ook, dat wil zeggen, mijn implementatie kan brak, netwerk kan brak zijn, enz.

https://www.flightradar24.com/account/feed-stats/?id=10167. 'Thu' downtime door het omzetten van oud naar 1.0.23-8_armhf. Die bleek niet te werken (errors), dus 1.0.18-5_amd64 op de server gezet en via het netwerk van Dump1090 gaan tappen. 'Offline' en 'online - no data' meldingen op FR maar nergens errors. Tevens minder 'positions' en 'hits' maar aircrafts aantal in orde.

Gister laat de errors van 1.0.23-8_armhf opgelost maar ondanks dat en overal groene lichten gingen de stats niet meer omhoog. Vanmorgen probeerde ik nog een keer maar met een andere feeder ID en opeens werkt het wel. 8)7 Die tapt dus van dezelfde Dump1090. Maar hij rapporteert veel meer vliegtuigen dan verwacht. https://www.flightradar24.com/account/feed-stats/?id=16530. Hij gaat voor vandaag eindigen met een aantal vliegtuigen gelijkende een slechte volledige dag...maar hij begon pas rond de middag met een achterstand van ~1000...
27-7-2019 13:29
FR_amd64: 1214 / 94k
FR_arm: 173 / 6k
FA: 1411 / 127k

27-7-2019 23:32
FR_amd64: 1971 / 202k
FR_arm: 1508 / 144k
FA: 2194 / 253k

Diff over ~10 uur:
FR_amd64 heeft 757 vliegtuigen / 108k positions gezien. FA 783 vliegtuigen / 126k positions. FR_arm 1335 vliegtuigen / 138k positions. Waar komen die extra 600 vliegtuigen vandaan...MLAT forwarding in Dump1090 staat natuurlijk uit. Positions...geen idee wat daar van te vinden.

Anyways...ik zet zo een native FR24Feed aan op de RPi en dan morgen maar zien met wat voor stats die aan komt zetten. :')

Is er dan nog goed nieuws? Ja. Dump1090, Piaware, ADSB Exchange en VRS (via mono) draait goed. Dat VRS zo soepel ging is een positieve ervaring.

[Voor 6% gewijzigd door Saturnus op 28-07-2019 01:06]

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Saturnus schreef op zondag 28 juli 2019 @ 00:08:

Is er dan nog goed nieuws? Ja. Dump1090, Piaware, ADSB Exchange en VRS (via mono) draait goed. Dat VRS zo soepel ging is een positieve ervaring.
Ik ben er ook wat mee aan het spelen, maar aan de software kant werkt het allemaal prima (op een Pi Zero). Zelf deze stappen gevolgd voor dump1090-mutability en die werken allemaal prima.

Wellicht runnen er bij jou meerdere dump1090's? Dat schijnt niet goed te werken. In mijn geval runt alleen die van de tutorial, die gooit z'n spul op 127.0.0.1:30005 en daar lezen de feeders het uit.

Met graphs1090 ook nog leuke grafiekjes:

• Saturnus
  • Niet online
@Verwijderd1
Er draait een enkele Dump1090. Alles tapt daarvan. Inmiddels is ADSBHub erbij gekomen.
De native FR24Feed heeft 4 dagen gedraaid, en stiekem daarbij een extra FR24Feed in Docker. Dus ik stuur dubbel naar FR24, maar dat is om te testen, dan hadden ze hun software maar beter moeten maken.

Resultaat:

De eerste conclusie met huidige omstandigheden is dat native of Docker niet uit maakt. Ik zal na vandaag de dubbele FR24 overzetten van dezelfde machine waar ook Dump1090 op draait naar een andere RPi, om te zien of non-localhost voor grote verschillen zorgt.

Tweede conclusie is dat de FA en FR bijna gelijk scoren. Wellicht is het vliegtuig aantal iets hoger bij FR24 door meer gebruikers, dus meer MLAT mogelijkheden.

De vraag is echter of dit (FA=FR) normaal is. Daarom mijn vraag hier of jullie voor FA en FR hetzelfde aantal vliegtuigen krijgen (waarschijnlijk) en ook hetzelfde aantal posities. Waarbij in geval van posities het belangrijk is te kijken naar dagen die voltooid zijn, dus op de FR site een andere dag kiezen, en naar de dagelijkse getallen kijken want ik zag dat gedurende de dag (dus hourly positions) FA ~40% minder rapporteert dan wat later de som van het geheel wordt.

Gisteren heb ik met VRS gespeeld en militaire vliegtuigen rood gemaakt en aangeklikte militaire paars. Laat het hier weten als ik moet uitleggen hoe.

• Verwijderd1
  • Niet online
Saturnus schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 11:24:

De vraag is echter of dit (FA=FR) normaal is. Daarom mijn vraag hier of jullie voor FA en FR hetzelfde aantal vliegtuigen krijgen (waarschijnlijk) en ook hetzelfde aantal posities. Waarbij in geval van posities het belangrijk is te kijken naar dagen die voltooid zijn, dus op de FR site een andere dag kiezen, en naar de dagelijkse getallen kijken want ik zag dat gedurende de dag (dus hourly positions) rapporteert FA ~40% minder dan wat later de som van het geheel wordt.
Hier even gekeken.

Wat aantal vliegtuigen betreft, FR en FA zijn bijna gelijk hier, FR heeft er enkele tientallen meer (op zo'n 2500 per dag). Wat positions betreft is het ook bijna gelijk, ruim 200,000 bij allebei, enkele duizenden verschil, het verschilt per dag wie er meer heeft.

Waarschijnlijk zijn die verschillen bij vooral door het anders tellen van de dag. MLAT posities worden hier nog maar heel weinig doorgegeven, enkele honderden per dag.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Saturnus
  • Niet online
@Verwijderd1 Mooi. Sowieso lekkere resultaten. Join de GoT crew als je wilt: https://flightaware.com/flightcrew/11100681/3132

Graphs1090 ga ik proberen een Docker image van te maken.

• Verwijderd1
  • Niet online
Saturnus schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 01:59:
@Verwijderd1 Mooi. Sowieso lekkere resultaten. Join de GoT crew als je wilt: https://flightaware.com/flightcrew/11100681/3132

Graphs1090 ga ik proberen een Docker image van te maken.
Thanks, heb me aangemeld.

Inmiddels ook een betere positie op het dak ingenomen, dat scheelt een heel stuk (in FR24 een ruime verdubbeling van hits en posities).

Ik vermoed dat het daarmee de 4000 vliegtuigen per dag wel kan halen, misschien net niet (gisteren 3066 met minimale downtime en nieuwe positie halverwege de dag).

Ik ben nu nog aan het kijken om wat te gaan filteren. Vooral in de 900MHz band zit veel storing van het GSM netwerk. Zie bijvoorbeeld deze scan:

De 1090MHz band ter vergelijking:

Voor het maken van zo'n scan kun je deze tutorial gebruiken (deze plaatjes komen uit de eerste optie van die tutorial, gewoon met de RPi).

In de stedelijke gebieden in Nederland zal die storing op de 900MHz sowieso wel zitten, dus dan heeft een goede filter wel zin (begrijp ik uit o.a. die tutorial).

Wat een goede filter betreft moet je in ieder geval kijken hoeveel van het ongewenste signaal het attenueert. Gezien 960MHz al redelijk dichtbij het gewenste signaal zit is het niet vanzelfsprekend dat de filter dat aankan. De oude FlightAware filter kan het sowieso niet (volgens posts op internet) en de nieuwe was ook wat dubieus.

Daarnaast moet je kijken naar de noise figure, dat wil je ook zo laag mogelijk hebben.

Zelf ben ik uitgekomen bij een soort hobbywinkeltje in Canada die kwalitatief goede producten lijkt te maken (zeker vergeleken met dubieuze spec China verkopers op Ebay) en qua prijs / gebruiksgemak kwam het beter uit dan alternatieven dichtbij.

Ik heb o.a. de RTL-SDR die hier in topic voorbij was gekomen overwogen, maar dat is het weer gepruts met de BIAS-T. Ook de Uptronics (werd op fora aangeraden) overwogen, maar die valt duurder uit.

Uiteindelijk op deze uitgekomen die via micro-usb gevoed wordt.

• erik23
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-03 23:32
De laatste tijd kom ik regio Eindhoven een signaal tegen dat ik niet weet te identificeren. Ik heb een aantal screenshots gemaakt in de hoop dat iemand het hier wel weet. Het signaal bevindt zich rond 153mHz met een piek rond 153.11 en 1 rond 153.15.
Het lijkt een soort pager systeem aangezien vaak korte pieken heeft met daarna lange perioden van rust. Ik heb drie peaken getimed met een stopwatch en die lijken altijd ongeveer 1 minuut en 4 seconden uit elkaar te liggen.

unknown_signal_overview
unknown_signal_both_peaks
unknown_signal_right_peak

• slb

slb

Bwoah......

@erik23 Misschien bemetering/chirp?
Komt aardig overeen met je omschrijving.....

[Voor 3% gewijzigd door slb op 06-08-2019 21:09]

prompt $p $g

• erik23
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-03 23:32
slb schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 21:25:
Het lijkt inderdaad behoorlijk gelijk. Zelfs als het dit model zou zijn is het echter niet een voor zichzelf sprekend protocol. Deze laat ik dus maar even links liggen.

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
slb schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 21:25:
Aangezien 153Mhz een band is die niet zonder vegunning te gebruiken is, moet het wel mogelijk zijn de vergunninghouder te vinden denk ik.

• Saturnus
  • Niet online
Is er hier een "Henry" die in het FA team wil?

Edit: Per DM opgelost.

[Voor 26% gewijzigd door Saturnus op 30-08-2019 00:47]

• slb

slb

Bwoah......

Ik zag in het magazine dat er meer Tweakers zich met ADSB bezig hielden. Het zou leuk zijn als ook zij de FlightAware GOT Flight Crew zouden joinen....

Ik zal ze eens DM's sturen....

prompt $p $g

• GreenTec
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 26-11-2019
Dag radio fanaten, ik heb een vraagje.

Ik wil een goedkope maar compatible RTL-SDR usb dongle aanschaffen. Kunnen jullie mij enkelen voorbeelden aanraden? Graag een online shop in Nederland, want via AliExpress kan ik weer 6 weken wachten.
Dank je.

P.S.: Ik wil het gebruiken om naar 433 MHz sensoren te luisteren voor mijn Home Assistant.

• Valen_76
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-03 17:25
Als je goedkoop wil moet je toch in china zijn, of via ebay. Maar de kwaliteit is ook minder. Als je de verbeterde versie wil hebben (minder interne stoorsignalen, ruis niveau) dan kun je dat vinden bij https://www.vandijkenelektronica.eu (zit in Groningen meen ik) Of ook bij Elector.nl voor een hogere prijs (wel met betere antenne/ accessoires dan de goedkope) Prijzen zijn 20-40 euro. Misschien te veel als 433 Mhz alleen je doel is, maar passend als je nieuwsgierigheid nog wel eens wat verder wilt. Dus de afweging, prijs versus snelheid van levering.

[Voor 5% gewijzigd door Valen_76 op 22-11-2019 15:32]

• exyll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-01 16:05
Al een tijdje heb ik een RTL-SDR sticky. Deze week maar eens aangesloten want het doel was p2000 te ontvangen en daar e.e.a. te automatiseren op basis van specifieke berichten.

Eerste setup was SDR# + PDW + SMTP listeren.

Het lastigste was eigenlijk PDW redelijk werkend te krijgen.

Ik heb nu via een actieve USB kabel m'n SDR stick bij het raam, de antenne door het ventilatierooster gestoken en op de dakkapel gezet zodat deze een goed signaal kan ontvangen. Het signaal vergeleken met binnen is veel beter.

Ik luister in Hoogvliet, net onder Rotterdam.

SDR#:

Frequentie: +/- 169.644.886 (net iets onder de werkelijke p2000 frequentie)
Bandwidth: 12.500
Order: 10 (geen idee waar dit voor is)
Filtering uit

RTL-SDR Controller:

Sample Rate: 3.2MSPS
Offset tuning: Unchecked
RTL AGC: Unchecked
Tuner AGC: Unchecked

RF Gain: -4 dB (opties: -9.9, -4, 7.1, 17.9, 19.2dB)
Frequency correction (ppm): 0

Audio:

Samplerate: 44100 samples/sec (manueel aangepast in .config)
Latency: 500ms (om stuttering tegen te gaan ICM Sample Rate: 3.2MSPS)
Volume: 100%

http://static.exyll.net/sharex/2020/01/SDRSharp_2020-01-08_12-08-39.png

Via een logparser publiceer ik de p2000 berichten via MQTT. Als test publiceer ik deze naar test.mosquitto.org met als topic: "p2000/{capcode}".

Mijn bedoeling is verdere afhandeling via MQTT subscribers te doen.

Mijn huidige problemen/vragen:

1. PDW geeft voor het gross van de berichten 100% aan maar regelmatig zit er een corrupt bericht tussen.Ik weet niet precies wat bedoeld met dit percentage. Ik dacht de hoeveelheid correct ontvangen data.

2. Heel af en toe komt er voor mn gevoel een duidelijk bericht door maar verschijnt er niets in PDW. Het klinkt als een correct bericht.

3. Moet ik iets met de RTL en/of Tuner Automatic Gain Control doen?

4. Moet ik de RF Gain laag houden? Voor m'n gevoel komt het signaal goed door. Hoger zetten lijkt niet een beter resultaat te geven.

5. Is de sample rate 3.2 MSPS voor de tuner goed

6. De bandbreedte staat op 12.500, ik lees ook op internet de waarde 15.000 maar die lijkt niet nodig. Wat is de juiste? Ik krijg vaak 100%, maar als ik deze op 15.000 of zelfs 20.000 zet werkt het ook prima.

6. De p2000 frequentie zit wat lager dan verwacht zoals te zien in het screenshot. Hoe kan ik het beste 'tunen', is dat via frequentie of via "Frequency correction" of is het gewoon goed zoals het is?

7. Is in SDR# op één of andere manier een SNR te zien?

8. Heeft een betere antenne zin voor p2000?

[Voor 0% gewijzigd door exyll op 08-01-2020 15:12. Reden: vraagje vergeten]

Ramon Smits

• Ercewee
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:01

Ercewee

a.k.a. K

Het lijkt erop dat het signaal te sterk is voor je RTL-SDR. Dit kan het inkomende signaal vervormen, waardoor het niet gedecodeerd kan worden.
Lagere RF gain kan hierbij mogelijk helpen, maar misschien zijn de signalen zo sterk, dat dat niet genoeg is en er wat extra verzwakking tussen antenna en RTL-SDR moet, of de antenne een beetje omlaag.

Ik zie namelijk het signaal dat je wilt ontvangen op 169.650, maar ook een spiegel op 169.640 (zou er niet moeten zijn, in ieder geval een stuk zwakker (20-30 dB zwakker)), zeer sterke intermodulatie op .630 en .660. -10 dBFS is zeer hoog voor intermodulatie. Conclusie: sterke oversturing van de ontvanger. Het eigenlijke signaal is veel sterker dan SDR# zelfs maar kan aangeven, door het gelimiteerde dynamische bereik van de RTL-SDR.
Of het signaal op .640 een spiegel is, kan je testen door je ontvangst frequentie te veranderen, het signaal op .650 moet op .650 blijven staan, maar de spiegel verschuift.

50.110 144.300 432.200 1296.200 2320.200 3400.200 10368.200

• exyll
@Ercewee Ik heb de gain inmiddels al op de laagste stand gezet omdat ik het gevoel had dat dit een beter resultaat geeft.

Interessant dat je het over deze "spiegel" hebt, ik dacht namelijk dat deze onderdeel was van hetzelfde signaal.

Zoals ik het uit jouw woorden haal is de ontvanger hier het probleem. Als ik de antenne afkoppel dan heb ik helemaal geen signaal.

Kan het ook wellicht aan de antenne liggen? Ik gebruik deze:

https://blog.videgro.net/...loads/2017/01/rtl-sdr.png

Begrijp ik dan goed dat ik de bandbreedte van 12.500 dan te breed heb staan?

Als ik de frequentie wijzig dan schuift het wel maar omdat p2000 niet continu uitstuurt kan ik dit moeilijk tonen.

Als ik de frequentie meer op 169.650,zet en een smallere bandbreedte en ik luister naar het signaal via de speakers dan heb ik niet het idee dat het 'helderder' door komt getuige ook dat PDW niets uit de data weet te halen.

Hoeveel banden zijn er onderdeel van het p2000 signaal?

Edit:

Ik ben maar een beetje gaan proberen.

Momenteel heb ik de tuner op frequentie 169.645 staan met bandbreedte 250. Luisteren naar dit signaal geeft een redelijk mooie schone toon en in PDW zie ik data. Echter, daar staat wel "85%". Ik heb het idee dat er dus

Wat apart is is dat voor deze frequenie/bandbreedte in SDR# helemaal geen signaal te zien is :-). Wel valt me op dat dit nagenoeg in het midden ligt.

http://static.exyll.net/sharex/2020/01/SDRSharp_2020-01-10_09-25-26.png

Maakt het uberhaupt uit wat voor bandbreedte ik selecteer in SDR# want ik hoor geen verschil.

[Voor 23% gewijzigd door exyll op 10-01-2020 09:44]

Ramon Smits

• Ercewee

Ercewee

a.k.a. K

P2000 gebruikt FSK met twee frequenties. Ik weet niet wat de frequentie spacing is van P2000. De baudrate is erg laag, dus de bandbreedte van het signaal hoeft maar 2 kHz zijn. Maar je test geeft duidelijk aan dat, wat ik spiegel noemde, onderdeel is van het signaal. Oftewel de spacing is 10 kHz. Niet efficient uit het oogpunt van het frequentie spectrum. Maar waarschijnlijk gekozen zodat de ontvangers wat simpeler gemaakt kunnen worden.

Het signaal is erg sterk, dit is hoe het systeem is opgezet. Sterke zenders, simple ontvangers met kleine antennes (bv: pagers). Je antenne werkt als het moet, maar de RTL-SDR is gemaakt volgens hetzelfde principe, sterke DVB zenders, simple ontvangers met slechte antennes. Het zwaktepunt van een RTL-SDR is het groot signaal gedrag, ze worden makkelijk overstuurd. Je antenne 10-20cm lager zetten kan helpen. Probeer het sterkste signaal niet boven de 0dBFS uit te laten komen. Daarboven 'clipped' de ADC in de RTL-SDR.

• exyll
@Ercewee De antenne staat nu op de rand van de dakkapel. Binnen is er nog meer 'spiegeling'.

Misschien een gekke opmerking, maar de antenne halveren?

Ramon Smits

• Ercewee

Ercewee

a.k.a. K

exyll schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 10:14:
Misschien een gekke opmerking, maar de antenne halveren?
Probeer eens een uitgevouwen paperclip als antenne. :)

• exyll
Ercewee schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 10:27:
[...]

Ga ik proberen, de antenne van het voetje af draaien resulteerd in eigenlijk dezelfde sterkte maar waarschijnlijk in een lagere SNR ratio want in PDW met enkel het voetje schommelt de waarde meestal op 97% en met antenne op het voetje eigenlijk altijd 100%

Ramon Smits

• exyll
Ercewee schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 10:27:
[...]

Paperclip maakt geen verschil. De signalen lijken nog steeds te clippen.

Echter, met de volgende instellingen heb ik tot nu toe goede resultaten:

frequentie: 169.646.700
Bandwidth: 15.000

Ook al zit er kennelijk 'spiegeling' in het signaal. Gemiddeld zie ik "maar" 1x per uur een corrupt bericht.

Ik weet niet hoe dat met de masten hier zit en of alle signalen die ik ontvang van dezelfde mast afkomen maar op dit moment ben ik redelijk te vreden. Nu wil ik enkel dit om zetten naar een raspberry pi maar ik moet even gaan onderzoeken hoe ik dat moet. Ik ben nog helemaal nieuw met raspberries.

Ramon Smits

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

slb schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 14:18:
Ik zag in het magazine dat er meer Tweakers zich met ADSB bezig hielden. Het zou leuk zijn als ook zij de FlightAware GOT Flight Crew zouden joinen....

Ik zal ze eens DM's sturen....
Ik ben net up and running met flightaware (de rPi image van hun) - had wat voeten in de aarde voordat ik doorhad dat de rPi onvoldoende stroom leverde aan de flightaware stick. Maar met een powered USB hub draait het nu soepel.
De crew joinen zou leuk zijn maar ik ik ga switchen naar ADSBexchange denk ik. Wat ik uiteindelijk voor elkaar wil gaan krijgen is dat ik een push bericht krijg als er een interessant vliegtuig over komt om deze op de foto vast te leggen. Nu filtert flightaware veel van deze toestellen en ADSBexchange niet. Of heeft iemand ervaring om vanuit piaware toch notificaties van 'verborgen' vliegtuigen te krijgen?

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-03 16:49

RammY

Dát!

exyll schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 11:35:
[...]

Ga ik proberen, de antenne van het voetje af draaien resulteerd in eigenlijk dezelfde sterkte maar waarschijnlijk in een lagere SNR ratio want in PDW met enkel het voetje schommelt de waarde meestal op 97% en met antenne op het voetje eigenlijk altijd 100%
Die percentuele waarde in PDW is een indicatie, ik weet zo even niet meer precies waar die op berekend is (ooit ergens gelezen).
Je hoeft er in ieder geval niet een heel erg hoge waarde aan te hechten begreep ik destijds.

Overigens, zelf ook ooit lang bezig geweest om SDR inc PDW stabiel te laten lopen.
Dat duurde overigens elke keer maar een paar dagen voordat er weer eens wat mis ging.

De mooiste stabiele oplossing is om met een FlexBox te werken.
Rete stabiel!
Die draait nu bij mij icm met een geluidskaart en een custom Python script op een Pine64.

Een dergelijke Flexbox kun je dus ook serieel aan PDW hangen.

Deze advertentieplaats is te huur!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Wie kan me helpen ? ik wil eigenlijk meerdere kanalen op de sdr ontvangen ..

433,869(lora?).p2000, en een "hack" kanaal ..
433 en p2000 zijn me gelukt, en met node red zit ik vlijtig de data te intergereren in mijn domoticz systeem.
maar die kennis is ook google redelijk voorhanden

Het hack kanaal is meer "spelen" (wat kan ik nog meer ontvangen) de overige moeten vast zijn ..
ook volg ik paar youtubers (antenne enthousiasteling) ...

mijn vragen:
- lora/869 ? zijn me echter nog niet gelukt te ontvangen/decoderen, (tips?)
- kan ik meerdere sdr's van 1 antenne opstelling gebruik laten maken of niet ? (maakt dat uit?)

zou een r-pi genoeg zijn voor 3 a 4 kanalen ? ik wil specifieke data ontvangen/decoderen ik heb een andere pc voor eventueel zwaarder werk ..

ps ik doe alles commandline.

Tja vanalles

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Ik wilde gewoon even zeggen dat ik een Uniden SDS200E heb gekocht. Niemand in mijn omgeving vindt dat boeiend, dus bedankt voor jullie aandacht.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
vso schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 23:55:
Wie kan me helpen ? ik wil eigenlijk meerdere kanalen op de sdr ontvangen ..

433,869(lora?).p2000, en een "hack" kanaal ..
433 en p2000 zijn me gelukt, en met node red zit ik vlijtig de data te intergereren in mijn domoticz systeem.
maar die kennis is ook google redelijk voorhanden

Het hack kanaal is meer "spelen" (wat kan ik nog meer ontvangen) de overige moeten vast zijn ..
ook volg ik paar youtubers (antenne enthousiasteling) ...

mijn vragen:
- lora/869 ? zijn me echter nog niet gelukt te ontvangen/decoderen, (tips?)
- kan ik meerdere sdr's van 1 antenne opstelling gebruik laten maken of niet ? (maakt dat uit?)

zou een r-pi genoeg zijn voor 3 a 4 kanalen ? ik wil specifieke data ontvangen/decoderen ik heb een andere pc voor eventueel zwaarder werk ..

ps ik doe alles commandline.
Op 868 heb je heel veel verschillende protocollen he. Z-wave, LoRa, Sigfox enz. Er is geen regulering op gebied van protocol (alleen duty cycle van 1%). LoRa zijn de signalen die je 'schuin' door de band ziet gaan (upchirps/downchirps), het is een redelijk typisch protocol. Geen ervaring met het decoderen ervan met een SDR echter.

Meerdere SDRs: Moet wel kunnen, maar het kan zijn dat de local oscillators elkaar storen. Dan krijg je 'birdies' (storing op bepaalde frequenties). Het is te proberen. Wat absoluut niet kan is ook iets dat zendt op dezelfde antenne zetten. Zonder heel veel filtering.

Als de kanalen dicht genoeg bij elkaar zitten (2 Mhz) kan je ook meerdere dingen ontvangen op dezelfde SDR, maar tussen P2000/433/868 is dat inderdaad niet zo. Meerdere ontvangers op een Pi 3 of 4 moet wel lukken ja. Hangt er ook vanaf hoe zwaar het decoderen is dat je doet.

Let wel dat je op alle pi's te maken hebt met een gedeelde USB 2.0 bus. Op de Pi 1-3 zitten alle USB's via een USB 2.0 hub IC aangesloten op de SoC. Op de Pi 4 zit er een USB 3.0 controller aan PCIe, op zich beter, maar alle USB 2.0 devices die je aansluit (ook op de 3.0 poorten!) lopen ook weer allemaal via dezelfde 2.0 bus intern, helaas. Dus gelimiteerd op 480 megabit in totaal. Moet echter wel genoeg zijn voor 3 SDR sticks denk ik (3x 2Mhz bandbreedte*8 bits = 16 mbit + overhead) moet wel passen denk ik. Maar ook dat heb ik nooit geprobeerd.

Dus qua praktijk kan ik het niet garanderen helaas.

PS: Ik heb trouwens ooit ook zo'n super traag 433 protocol (van een "Efergy" energiemeter) via een SDR gedecodeerd op een pi. Werkte wel maar het liep allemaal regelmatig vast, en werd heet enzo. Uiteindelijk een 1-euro 433 ontvangertje met TTL uitgang genomen en toen hoefde ik alleen nog maar de 1/0 bitjes uit te lezen van een super traag protocol. Was een stuk lichter en veel betrouwbaarder. Een SDR is misschien een beetje overkill.
Verstekbakker schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 13:44:
Ik wilde gewoon even zeggen dat ik een Uniden SDS200E heb gekocht. Niemand in mijn omgeving vindt dat boeiend, dus bedankt voor jullie aandacht.
Mooi apparaat! Alleen als zendamateur vind ik het wel jammer dat hij geen D-Star of C4FM doet :'( En aan de "politie" functies als P25 heb je hier niet veel. Waar gebruik je hem vooral voor?

[Voor 17% gewijzigd door GekkePrutser op 20-05-2020 18:02]

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

GekkePrutser schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 17:55:
[...]

Op 868 heb je heel veel verschillende protocollen he. Z-wave, LoRa, Sigfox enz. Er is geen regulering op gebied van protocol (alleen duty cycle van 1%). LoRa zijn de signalen die je 'schuin' door de band ziet gaan (upchirps/downchirps), het is een redelijk typisch protocol. Geen ervaring met het decoderen ervan met een SDR echter.

Meerdere SDRs: Moet wel kunnen, maar het kan zijn dat de local oscillators elkaar storen. Dan krijg je 'birdies' (storing op bepaalde frequenties). Het is te proberen. Wat absoluut niet kan is ook iets dat zendt op dezelfde antenne zetten. Zonder heel veel filtering.

Als de kanalen dicht genoeg bij elkaar zitten (2 Mhz) kan je ook meerdere dingen ontvangen op dezelfde SDR, maar tussen P2000/433/868 is dat inderdaad niet zo. Meerdere ontvangers op een Pi 3 of 4 moet wel lukken ja. Hangt er ook vanaf hoe zwaar het decoderen is dat je doet.

Let wel dat je op alle pi's te maken hebt met een gedeelde USB 2.0 bus. Op de Pi 1-3 zitten alle USB's via een USB 2.0 hub IC aangesloten op de SoC. Op de Pi 4 zit er een USB 3.0 controller aan PCIe, op zich beter, maar alle USB 2.0 devices die je aansluit (ook op de 3.0 poorten!) lopen ook weer allemaal via dezelfde 2.0 bus intern, helaas. Dus gelimiteerd op 480 megabit in totaal. Moet echter wel genoeg zijn voor 3 SDR sticks denk ik (3x 2Mhz bandbreedte*8 bits = 16 mbit + overhead) moet wel passen denk ik. Maar ook dat heb ik nooit geprobeerd.

Dus qua praktijk kan ik het niet garanderen helaas.

PS: Ik heb trouwens ooit ook zo'n super traag 433 protocol (van een "Efergy" energiemeter) via een SDR gedecodeerd op een pi. Werkte wel maar het liep allemaal regelmatig vast, en werd heet enzo. Uiteindelijk een 1-euro 433 ontvangertje met TTL uitgang genomen en toen hoefde ik alleen nog maar de 1/0 bitjes uit te lezen van een super traag protocol. Was een stuk lichter en veel betrouwbaarder. Een SDR is misschien een beetje overkill.
Bandbreedte is op zich niet een issue (lees dat is probleem 2)

Als ik je goed begrijp paar 10cm a 20cm tussen de SDR's ? liefst nog gaas er tussen die verbonden is met aarde?

De sdr en/of cc1101 is in pricipe alleen bedoeld om te ontvangen .. het zenden van data (indien nodig)
zal hooguit paar sec duren (1 sec of minder)

Het idee is dat ik data ontvang uit de omgeving, weer stations bv of dat ik via mijn remote iets bedien. dit word doorgestuurd naar de central domotica/domticz doos waarop weer acties uit gezet worden ..

bv ik stuur via kaku mijn zonnescherm aan of schuurlicht maar hij registreert niet dat het dicht is gegaan.. dat hij zelf automagisch dicht schuift.

beetje afhankelijk wat "kan" zal ik 1 of meerdere pi's inzetten.

Tja vanalles

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
GekkePrutser schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 17:55:

[...]

Mooi apparaat! Alleen als zendamateur vind ik het wel jammer dat hij geen D-Star of C4FM doet :'( En aan de "politie" functies als P25 heb je hier niet veel. Waar gebruik je hem vooral voor?
Ik luister graag naar alles wat er gezegd wordt, noem het een soort van voyeurisme met de oren... Handhaving bijvoorbeeld op digitale portofoons etc. Ook de 27MC is best druk af en toe, maar ze verstoppen zich dan op andere banden. En ik kan ook niet op alles tegelijk luisteren, de scan modus op mijn Lincoln 2+ is te traag.

Het ding heeft ook nog eens close call! Dus als in de buurt iemand iets begint te zenden herkent dat ding dat en geeft de frequentie weer. Audio recording op SD kaart om terug te luisteren...

En dat kan ook allemaal in mijn bus aangesloten voor onderweg als ik het beu ben in de 'shack'. Het zal wel een afwijking zijn, je kent dat wel.

-edit- Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat ik maar 620 euro heb betaald in plaats van de 900 wat hij normaal kost. Kwam uit een faillissement, nieuw in de doos. Dat was de doorslaggevende factor. 900 had ik er waarschijnlijk niet voor over gehad...

[Voor 11% gewijzigd door Verstekbakker op 20-05-2020 22:23]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:25

_Eend_

🌻🇺🇦

Verstekbakker schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 22:16:
[...]

Ik luister graag naar alles wat er gezegd wordt, noem het een soort van voyeurisme met de oren... Handhaving bijvoorbeeld op digitale portofoons etc. Ook de 27MC is best druk af en toe, maar ze verstoppen zich dan op andere banden. En ik kan ook niet op alles tegelijk luisteren, de scan modus op mijn Lincoln 2+ is te traag.

[...]
Moet zeggen dat ik met mijn DVB stick van een tientje hetzelfde doe: meeluisteren met de beveiligers van evenementen. En ik heb wel eens iemand gesproken die meeluisterde met het radioverkeer van vliegvelden omdat hij piloot in opleiding was en het als een soort educatief achtergrond geluid gebruikte.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
_Eend_ schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 08:44:
[...]

Moet zeggen dat ik met mijn DVB stick van een tientje hetzelfde doe: meeluisteren met de beveiligers van evenementen. En ik heb wel eens iemand gesproken die meeluisterde met het radioverkeer van vliegvelden omdat hij piloot in opleiding was en het als een soort educatief achtergrond geluid gebruikte.
Die simpele analoge dingen kunnen inderdaad prima met een goedkope SDR, maar als dat alles was wat ik wilde doen, dan gaf ik er geen honderden euro's aan uit...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Verstekbakker Handhaving is ook al digitaal tegenwoordig? Wel leuk om eens te proberen. Enig idee welke codec ze gebruiken?

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
franssie schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 22:59:
@Verstekbakker Handhaving is ook al digitaal tegenwoordig? Wel leuk om eens te proberen. Enig idee welke codec ze gebruiken?
Op scannerforum lees ik dat ze de handhaving kunnen horen met de scanner. Ik heb hem pas sinds vanmiddag aangesloten en gebruik nog niet mijn buitenantenne, dus ik heb nog niet echt iets geprobeerd. Het ding heeft een behoorlijke aanloop nodig qua leercurve... Dus als ik het een beetje onder de knie heb dan kom ik erop terug.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LoBbY_1
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:11
Een paar jaar terug heb ik 2 RTL stiks gekoht om er mee te spelen (P2000 / vliegtuigen op een RPI) maar vanwege de geboorte van mn kindjes weinig meer mee gedaan helaas. Tot afelopen weekend, toen heb ik een van de stiks gebruikt voor AIS met Opencpn (plotten en tracken van andere schepen waar ik vaar) - dit werkt echt wel goed :)

Het is zeker niet zo goed als echte AIS systemen en het is alleen ontvangen, maar wel grappig dat die hobby uiteindelijk iets is samen gekomen met mijn andere hobby :)

Een echte golver is nooit uitgeput

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@LoBbY_1 Leuk! Is er al een plugin voor OpenCPN of draai je aparte software voor de AIS?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LoBbY_1
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:11
franssie schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 09:34:
@LoBbY_1 Leuk! Is er al een plugin voor OpenCPN of draai je aparte software voor de AIS?
Ja is erg leuk :) ik mis aleen nog een goede VHF antenne, maar ontvangst is al beter als wat ik er van had verwacht!
Er is een plugin : https://opencpn.org/OpenCPN/plugins/rtlsdr.html - maar gebruik zelf de software van RTL-SDR - Tutorial : https://www.fontenay-rona...aspberry-pi-with-rtl-sdr/

Een echte golver is nooit uitgeput

• DylanDD
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20-03 07:22
Als ik hiermee wil beginnen, wat haal ik 't beste?

Wil graag volgende ontvangen:
vhf 424.900
vhf 414.900
maritiem 16, 07, 24, 27, 78, 81 en 85

Acties:
  • +1Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@DylanDD marifonie is gewoon fm. Dus willekeurig welke werkende sdr kan dat ontvangen. 424.900 mhz waarschijnlijk hetzelfde fm maar die ken ik niet. EDIT: de door jou genoemde kanalen zijn (op 16 na) duplex kanalen waarbij het wal station op een andere frequentie zit dan het schip. Je hoort dan maar steeds één kant van het gesprek.

@LoBbY_1 Voor VHF ontvangst is dit makkelijk te maken:

https://itstillruns.com/make-vhf-marine-antenna-7888097.html

er staat wel een typefoutje in de buis moet 39" zijn en niet 29"

En je moet iets vinden om naar je SDR te gaan vanaf de coax. Voor ontvangst is 50 ohms kabel (radio) niet per se nodig, 75 ohms (TV/Sat) werkt ook wel als je dat nog hebt liggen.

VHF 16 zit op 156.800 mhz dus een halve dipool is 95,6 cm en een kwartdipool is 47,8 cm. De 29 inch komt dus goed in de buurt van een halve dipool maar is eigenlijk te lang. Kwart werkt ook als je minder ruimte hebt.

[Voor 77% gewijzigd door franssie op 27-05-2020 15:51]

• DylanDD
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20-03 07:22
@franssie Bedankt, heb je ook nog een plek waar ik dit het beste kan bestellen? Graag ook met een leuke levertijd. Alvast bedankt!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

DylanDD schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 18:52:
@franssie Bedankt, heb je ook nog een plek waar ik dit het beste kan bestellen? Graag ook met een leuke levertijd. Alvast bedankt!
Ik heb deze https://www.amazon.com/dp...r_tw_dp_U_x_6VPZEb0BKDAVA maar kwam niet heel snel.
Kan vast goedkoper en sneller maar ik adviseer niets waar ik geen ervaring mee heb.
Ik heb ook een ander maar die kwam uit China en moet ik nog testen (en was echt traag die verzending).

• Verstekbakker
  • Niet online
franssie schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 19:00:
[...]

Ik heb deze https://www.amazon.com/dp...r_tw_dp_U_x_6VPZEb0BKDAVA maar kwam niet heel snel.
Kan vast goedkoper en sneller maar ik adviseer niets waar ik geen ervaring mee heb.
Ik heb ook een ander maar die kwam uit China en moet ik nog testen (en was echt traag die verzending).
De Chinees ligt helemaal op zijn gat. Ik heb een aantal dingen besteld bij Ali, maar ook bij PCBWay bijv. Is allemaal heel lang onderweg... Amazon Duitsland is gelukkig nog wel lekker snel.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Verstekbakker schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 22:54:
[...]

De Chinees ligt helemaal op zijn gat. Ik heb een aantal dingen besteld bij Ali, maar ook bij PCBWay bijv. Is allemaal heel lang onderweg... Amazon Duitsland is gelukkig nog wel lekker snel.
Sommige bestellingen krijg ik uit China snel binnen (luchtvracht maar die is nu duur).
Maar ook Amerika is duur in de luchtvracht en dan duurt het ook even per boot.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:03

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Even een schaamteloze topic kick met een crosspost van een compleet ander forum en ik denk een nuttige bijdrage.

Pi-DABReceiver: Voor de nerds, maak je eigen DAB+ ontvanger met een Raspberry Pi en een USB DVB-T stick

Voor de lokale omroep (ik doe daar wat technische zaken onderhouden en controleren) zocht ik in de kerstvakantie een manier om geautomatiseerd ons DAB+ kanaal te monitoren, vooral op stilte. Een losse DAB+ tuner neerzetten en aan de line-output een stilte detectie hangen is dan een optie. Maar een dure optie. Maar, daarnaast zocht ik voor thuis een manier om naar ons DAB+ kanaal te kunnen luisteren, terwijl ik in het grootste gedeelte van mijn huis geen DAB+ ontvangst heb, voor dat allotment. Aangezien automatisering mijn beroep is... Doen we dat dus niet met een losse DAB+ tuner.

Ik heb deze 2 vliegen in één klap geslagen en heb een image gemaakt voor de Raspberry Pi waarmee je met een goedkope RTL-SDR stick DAB+ kan ontvangen en via een webinterface kan monitoren / luisteren.
Ik heb het dan over zo'n ding:

En het complete pakketje kan er dan zo uitzien:

Ik heb daarvoor bestaande open source pakketten gebruikt: rtl-sdr en welle.io (welle-cli, om precies te zijn).
Nadeel van het luisteren op deze manier: de audio stream wordt getranscodeerd naar MP3. En dat wil ik niet.
Met dit image is het ook mogelijk om welle-cli op de Pi niet op te starten en vervolgens op je eigen pc met welle.io via rtl-sdr te connecten met de Pi, dan speelt welle.io de daadwerkelijke audio stream af, zonder transcodering. Nadeel: dit levert netwerk verkeer op van c.a. 40Mbps. Dus zorg voor een goed netwerk die dit aankan. Je kan dan overigens ook SDRSharp gebruiken voor analoge ontvangst van onder andere de 3 meter band. En nog veel meer (alles tussen 24 MHz en 1,7 GHz).

Voor wie het zelf wil proberen, ik heb er een image van gemaakt. Als je al een Pi hebt en je hebt zo'n RTL-SDR stick met antenne liggen, dan ben je binnen 10 minuten klaar.
Ik heb de manual in het Engels geschreven omdat ik vermoed dat ook anderstaligen dit erg fijn vinden.
Garantie tot aan de deur.
---------------------------------------------------------------------------------------

Pi-DABReceiver image

Goal:
Use a Raspberry Pi with a cheap RTL SDR receiver as a remote (networked) DAB+ receiver and be able to do one of the following:
1. Listen to your favorite DAB+ channel via the web interface and stream hosted by Pi-DABReceiver. Multiple channels from the same allotment is possible. (This is the default config of Pi-DABReceiver)
2. Use welle.io or SDRSharp to connect to Pi-DABReceiver via rtl-sdr and use their functionality of resp. DAB+ or analog radio reception.
3. Automatic monitoring of DAB+ channel(s) with a Nagios plug-in (check_welle-cli). Audio level, SNR, DLS and bitrate are possible to check automatically. You will need a running Nagios instance for this, which will send you a notification e-mail if the DAB+ channel goes silent, for example.

Screenshot:

Costs:
The complete Pi + RTL SDR will cost around €110,- depending on your choices.

Info:
The Pi-DABReceiver is based on 'Raspberry Pi OS Lite' (2 dec 2020, kernel 5.4).
This image contains the following 3rd party software:
rtl-sdr: https://git.osmocom.org/rtl-sdr
welle-cli: https://github.com/AlbrechtL/welle.io
You can optionally disable welle-cli in /etc/rc.local and use rtl-sdr with welle.io or SDRSharp from another computer.
No graphic gui will show from the Pi's HDMI output. It will just show you a console login prompt.
If you need it, the password for user pi is: raspberry
Pi-DABReceiver is out of the box configured as a DHCP client. It will show its IP address on its console output. The hostname is dabreceiver. SSH is enabled at port 22.
When the installation is ready you can access your Pi-DABReceiver via your browser: http://ip_of_pi/

Minimum requirements:
* RTL2832U / R820T2 USB SDR tuner
* Some kind of terrestrial DAB+ reception
* Raspberry Pi 3 (2GB memory) (read the heat sink part below)
* 8GB SD card

Recommended requirements:
* RTL2832U / R820T2 USB SDR tuner
* Some kind of terrestrial DAB+ reception
* Raspberry Pi 4 (2GB memory) (read the heat sink part below)
* 8GB SD card

Resources:
Example RTL2832U / R820T2 USB SDR tuner: https://www.amazon.nl/dp/...0FE6?_encoding=UTF8&psc=1
Any other RTL2832U device should work just fine.

Start creating your Pi-DABReceiver

Download files:
Download the Pi-DABReceiver image for Raspberry Pi3 en Pi4: https://www.dropbox.com/s...i-DABReceiver.img.gz?dl=1
Download Raspberry Pi imager to burn the image to the SD card: https://www.raspberrypi.org/software/

Other optional download files:
If you need it, you can also download the Nagios check plugin I have created check_welle-cli.py: https://exchange.nagios.o...check_welle-2Dcli/details (You use the check_welle-cli.py plugin in your existing Nagios instance. Python3 is needed. Run "check_welle-cli.py -h" to see the command line options).

Burn it:
Install and start Raspberry Pi imager.
Select OS. Scroll down to select a custom .img file. Choose Pi-DABReceiver.img.gz
Select SD card. Choose your SD card and make sure you have selected the right card! ALL DATA ON THAT SD CARD WILL BE ERASED!
Click Write. And take a cup of coffee.
Pi imager will write and verify the image to the SD card.

If the write is complete, you're almost done! Slide your SD card into your Pi. Connect your RTL SDR stick and antenna to a USB port of the Pi. Connect a network cable to the Pi. And connect the power to the Pi. It will boot for the first time, do some magic things to your SD card and then reboots automatically. After its boot is complete then rtl-sdr and welle-cli are running, you can now access the web page at http://ip_of_pi/
Console access is not needed in this process.

Thats it!
You are now ready. Or keep reading if you need to customize your brandnew Pi-DABReceiver.

Pi-DABReceiver Options

Do you need heat sinks and active cooling?
You need heat sinks in your Pi to keep it cool.
You might need active cooling if you configured welle-cli to decode many services at the same time. Check the temps of your Pi to be sure it won't fry itself.

Is your Pi running too hot or do you want it to run light?
Change the welle-cli configuration. Login to the Pi via console or SSH. Type:
code:
1
sudo nano /etc/rc.local

Scroll down and find the few different welle-cli configurations and read instructions there. Remark the current active welle-cli row, unremark the one you need. Save with Ctrl+X, Y enter. Then reboot your Pi. Type:
code:
1
sudo reboot

Decode all services at the same time?
By default your Pi-DABReceiver is decoding 3 by 3 services in a carousel. If your Pi is powerful enough (a Pi 4 is) and cooled properly, you might consider enabling decoding of all services at the same time. Login to the Pi via console or SSH. Type:
code:
1
sudo nano /etc/rc.local

Scroll down and find the few different welle-cli configurations. Remark the current active welle-cli row, unremark the one where the comments state: 'CPU load: HIGH'. Then reboot your Pi. Type:
code:
1
sudo reboot

Need to change the goal of Pi-DABReceiver?
If you want to use welle.io or SDRSharp to connect to the Pi via rtl-sdr, then simply disable welle-cli on the Pi. Login to the Pi via console or SSH. Type:
code:
1
sudo nano /etc/rc.local

Scroll down and find the few different welle-cli configurations. Remark the current active welle-cli row and make sure other welle-cli rows are all remarked. Save with Ctrl+X, Y enter. Then reboot your Pi. Type:
code:
1
sudo reboot

After reboot you should be able to connect welle.io or SDRSharp via rtl-sdr to the IP address of your Pi. The port number where rtl-sdr is running is 1234.

Need to change the startup allotment?
Default it will start receiving DAB+ allotment 7B. You can change that. Login to the Pi via console or SSH. Type:
code:
1
sudo nano /etc/rc.local

Scroll down and find the few different welle-cli configurations.
You will see some cli parameters, one of which is: -c 7B
Change 7B to whatever you need. Save with Ctrl+X, Y enter. Then reboot your Pi. Type:
code:
1
sudo reboot

[Voor 3% gewijzigd door remco_k op 09-01-2021 16:43]

Alles kan stuk.
Goedkoop Shoutcast stream hosting? Snel online, geen setup kosten. www.digiplay.nl

• Devaqto
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18-03 15:15
Iemand hier wel eens met succes een C2000 detector gemaakt met RTL-SDR hardware? Zoiets als een Blu Eye maar dan niet voor die absurde prijs?

• Niekleair
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-02 20:14
Hi, ik wil een DVB-T / SDR stick gebruiken om specifiek in de 470MHz - 940MHz bandbreedte te kijken hoe de frequenties gebruikt worden. Waarom deze bandbreedte vraag je je vast af? Welnu, in onze kerk gebruiken we een Shure SLX set. En dat is de frequentie waarop deze transmitter/receiver werkt.

De laatste tijd krijgen we op steeds meer kanalen (binnen een groep) last van interferentie. Een eerste stap in troubleshooting is om het frequentiebereik door te meten om te kijken wat er op welke frequentie uitgezonden wordt en zodoende kunnen we hopelijk een rustig 'hoekje' vinden.

Ik kwam o.a. deze link tegen (die jullie vast kennen); en na wat rondsnuffelen op Tweakers kwam ik in dit topic terecht.

Nu zijn er erg veel tunerstickjes verkrijgbaar. Ik zit zelf aan een stick met RTL2832U+R820T2 combo te denken. Is de RTL2832U+R820T2 C dan weer een variant daarop? (Nieuwe revisie ofzo)?

Of is b.v. een RTL2832U + FC0012 een betere keus? In prijs maakt het vrijwel niet uit.

[img]error.jpg[/img]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Hier eens een schop onder geven. Zonnetje begint te schijnen, antennes komen tevoorschijn...

Ik heb een RSPdx gekocht, niet zo goedkoop, maar wel een leuke upgrade. Ik zit eraan te denken om een L-Band antenne van RTL-SDR (Active L-Band Patch Antenna Covering 1525 - 1660 MHz) aan te schaffen, maar heb geen zin om weer de mast in te moeten... Voor de liefhebbers nog wat inspiratie:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Niekleair schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 05:28:
Hi, ik wil een DVB-T / SDR stick gebruiken om specifiek in de 470MHz - 940MHz bandbreedte te kijken hoe de frequenties gebruikt worden. Waarom deze bandbreedte vraag je je vast af? Welnu, in onze kerk gebruiken we een Shure SLX set. En dat is de frequentie waarop deze transmitter/receiver werkt.

De laatste tijd krijgen we op steeds meer kanalen (binnen een groep) last van interferentie. Een eerste stap in troubleshooting is om het frequentiebereik door te meten om te kijken wat er op welke frequentie uitgezonden wordt en zodoende kunnen we hopelijk een rustig 'hoekje' vinden.

Ik kwam o.a. deze link tegen (die jullie vast kennen); en na wat rondsnuffelen op Tweakers kwam ik in dit topic terecht.

Nu zijn er erg veel tunerstickjes verkrijgbaar. Ik zit zelf aan een stick met RTL2832U+R820T2 combo te denken. Is de RTL2832U+R820T2 C dan weer een variant daarop? (Nieuwe revisie ofzo)?

Of is b.v. een RTL2832U + FC0012 een betere keus? In prijs maakt het vrijwel niet uit.
Laat en misschien mosterd na de maaltijd (wel handig voor andere snuivers), maar op dit moment is de beste prijs/kwaliteit/functie verhouding een RTL-SDR v3. Deze is nog niet zo lang uit en komt van de website RTL-SDR, de belangrijkste SDR website die er is. Ze hebben een officiële store op Aliexpress.

Vergeet niet dat je ook een antenne nodig hebt, het liefst afgestemd op de frequenties die je wil horen. Je zoekgebied is nogal breed, dus je zult even moeten uitzoeken welke antenne je nou moet nemen. Een telescopische lijkt me het meest geschikt, die kun je dan op lengte maken van je frequentie.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Nog maar eens een schopje geven hier. De banden zijn de afgelopen week flink open geweest. Frankrijk gehoord, Wales, Oostenrijk... Allemaal in de 26-28MHz range met een discone (Diamond D130) op 6m hoogte. Is makkelijk te zien waar je moet luisteren met een goede waterval.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Lizard
  • Laatst online: 21:40
Maar weer even een schopje:

https://arstechnica.com/g...oot-to-project-developer/

Lijkt erop dat de KiwiSDR app een lange tijd een backdoor heeft gehad.

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-03 17:50
Ik hoop dat er nog mensen zijn die dit topic lezen. Het lijkt aardig rustig, met slechts een paar posts per jaar en weinig discussie. Maar ik heb een vraag en hoop dat er mensen met wat ervaring zijn die me op weg kunnen helpen. Ik ben wel bezig de oude posts door te lezen, maar dat gaat nog wel even duren, en de meeste plaatjes en externe links zijn in de loop der jaren stuk gegaan.

Ik heb sinds vorige maand ook een RTL SDR (V3) en ben druk bezig geweest met verscheidene signalen ontvangen en decoderen. ADS-B, P2000, Schiphol, FM, DAB+, m'n eigen draadloze apparaten (m'n autosleutel, een muis op wieltjes met remote, een portofoon, etc), een aantal mensen die aan het praten waren (een of ander bedrijf met "bakken", en "Leo" en "Willem" over het plaatsen van een antenne), en waarschijnlijk nog veel meer, heb ik al ontvangen. Ik kwam zelfs een keer een FM piraat tegen op de 99.2. Wist niet dat die nog bestonden. Ik zit nu mee te lezen met FT8 op de 30m band. Er komen signalen binnen vanuit Italië, Noorwegen, Finland en zelfs de Canarische eilanden. En eentje hier uit de buurt (JO22). Niet slecht voor een redelijk standaard telescoop antenne van iets meer dan een meter.

Maar in de HF ontvang ik niet zo heel veel met deze antenne. Een paar ruisende kortegolf zenders van Radio Romania en China, en die FT8 op 10136 (op 20m ontvang ik niks). Maar zelfs gewone radio AM op bv 1008 komt helemaal niet door. Logisch ook, want hij is helemaal niet bedoeld voor HF. Daarom ben ik zelf aan het experimenteren met antennes.

M'n eerste poging was zo'n standaard AM loop antenne. Daar had ik zelf een SMA connector aan gesoldeerd (voor mij een hele kunst, ik kan niet solderen ;p), maar daarmee ontving ik nog steeds niks. Nu heb ik zelf een antenne in elkaar geknutseld met 25m koperdraad en een 4:1 balun, op basis van designs die ik op internet tegen kwam, maar nog steeds ontvang ik niks. Wat doe ik verkeerd? Ik weet dat het beter is om antennes buiten te plaatsen, maar dat is momenteel geen optie. Ik ga ook het dak niet op. Maar ik zou toch op z'n minst met zo'n antenne moeten kunnen ontvangen wat het "FM-sprietje" kan ontvangen?

Zal zo ff foto's posten maar die heb ik hier op de computer niet.

• kozue

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@kozue Mooie antenne, op zich zou je daar wat mee moeten kunnen ontvangen als dat in het bereik van de SDR hardware valt. Hoe groter de antenne (in meters), ook hoe groter de output dus het zou zo maar eens kunnen zijn dat je je ontvanger overstuurt. Buiten hoeft niet per sé maar bij een raam of houten muur ipv beton zou je toch wat moeten ontvangen.
Ik ken het ontwerp van je antenne niet maar deze lijkt me gevoelsmatig best richtinggevoelig - heb je daar een diagram van gezien op internet?

• kozue
Het is eigenlijk gewoon een loop antenne. Ik kan de bron niet meer vinden, maar heb plaatjes van een loop antenne gezien die ook een loop aan de binnenkant heeft. Dat leek me logisch, want als je een antenne verplaatst ontvang je soms bepaalde signalen beter of slechter, dus hoe meer oppervlak, hoe groter de kans op succes, was mijn redenatie. Gezien het ding hier in de hobbykamer moet passen kan ik m niet veel groter maken dan dit (de stokken zijn zo'n 90cm breed), en heb gewoon de 25m aan draad meerdere keren er omheen gewikkeld (net als bij de standaard AM vierkantjes).

Ik heb m zowel horizontaal als verticaal geprobeerd, en ik ontvang er helemaal niks mee. Voor het raam hangen is geen optie, want ik kan m daar nergens bevestigen, en de hobbykamer is ook de slaapkamer. Als ik daar antennes aan ga plakken krijg ik ruzie met de vrouw des huizes ;) Het FM sprietje staat wel meestal voor het raam. Hij stond wel helemaal tegen de muur aan, zo ver mogelijk aan de buitenkant. Deze muur is niet van beton, maar van zachter materiaal. Gips ofzo? Wel staat er een metalen radiator onder het raam, kan dat nog invloed hebben? Die kan ik helaas niet verplaatsen.

Maar het vreemde vind ik dat ik er helemaal niks mee ontvang. Zelfs niet een klein beetje FM, of die ruisende kortegolf zenders. Als ik m loskoppel zie ik geen merkbaar effect. Ik zie echter niks wat niet goed zou moeten zijn. De PL259 zit netjes vast en de SMA aan de andere kant lijkt ook in orde. Het koperdraad zit ook stevig vast aan de balun. Ik zie er geen probleem mee. Ik denk niet dat ik er de ontvanger mee overstuur. Dan zou je op z'n minst een effect moeten zien als je m loskoppelt (zoals storing die verdwijnt). Maar ik ontvang alleen ruis en de standaard storing van de RTL (zoals de 14.4/28.8 mhz piep, van een oscillator ofzo?).

• robcyprus
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-02-2022
probeer eens met 2 lengte's draad i.p.v de loop,dan weetje of je balun ok is.
Ik gebruik zelf deze loop(als bouwpakket)en die werkt prima,zelfs binnen mw en shortwave,tussen de storende RBPi's en monitoren in.
link: https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dFYS6jN

[Voor 60% gewijzigd door robcyprus op 10-10-2021 21:32]

• kozue
Ik doe ofwel iets heel erg fout, ofwel er zit een probleem in de aansluitingen of de balun. Als ik de PL259 kabel gedeeltelijk loshaal, krijg ik soms ontvangst, vooral als de mantel geen contact maakt met de andere kant. Als ie er strak op zit doet ie niks meer. Ik heb als test een losse koperdraad (+/- 1m) tegen de pin van de PL259 gehouden en toen kreeg ik wel weer signaal. Maar heel best is het allemaal niet, ik heb nog steeds betere HF ontvangst met de telescoopantenne (die vooral voor VHF en UHF bedoeld is).

Dus het lijkt er op dat de balun niet goed werkt. Ik heb echter geen andere balun om mee te testen, en blind meuk blijven kopen totdat je de jackpot wint zit ik ook niet zo op te wachten (dan zit ik straks met een extra balun die ik niet gebruik). Misschien maar gewoon een kant en klare antenne kopen dan. Zelf proberen leek me leuker, maar als dat betekent dat je er oneindig lang geld tegenaan blijft smijten is de lol gauw over.

• robcyprus
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-02-2022
gebruik het draad v/d loop eens als draad-antenne,dus 1 lengte + aarde of 2 even lange lengte's,lijkt op sluiting i/d balun.

Groet Rob
Pagina: 1 ... 28 29 30 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee