Toon posts:

[RTL-SDR] De 25 euro allesontvanger Overzicht

Pagina: 1 ... 28 29 30 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PE4000
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 25-01-2020
Net even mijn simpele pricewatch: Acer Iconia Tab 8 W1-810 (Windows 10 Home) Wit tablet met dab+ software de Terratec Cinergy dongle getest.
Deze test is geslaagd en het viel me mee hoe redelijk tot goed deze tablet het doet.
Alleen wel gepriegel met de instellingen omdat het scherm klein is.
De dongle krijgt zijn 5 volt voeding via een aangepaste kabel die verbonden is met een powerbank.
Zo wordt de accu van de tablet niet meer belast. Dus tablet > OTG cable > diy usb powercable > dongle.

Acer Iconia Tab 8" met DAB+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tita_tovenaar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-03 22:20
Heb je ook al sdr uitgeprobeerd op die Acer,aangezien dat al veel meer rekenkracht vraagt van je cpu ?

Soms weet ik het ook niet meer.........

Acties:
  • +2Henk 'm!

• PE4000
tita_tovenaar schreef op zondag 9 april 2017 @ 11:48:
Heb je ook al sdr uitgeprobeerd op die Acer,aangezien dat al veel meer rekenkracht vraagt van je cpu ?
Uiteraard... Ik had de tablet voor o.a. websdr, sdr, kodi, ziggo tv en voor het luisteren van broadcast radiostreams (TuneIn) gekocht.
Na het installeren van alle updates (win8) gelijk met sdr aan de gang gegaan.
De ontvangstmode WFM (88-108 MHz) is het meest eisende van de cpu, vooral met SDR Radio pro V2.3 en in stereo dan. 37% tot 50% cpu verbruik met WFM. NFM, AM en SSB modus zijn geen probleem.
Vooral met HDSDR.
Maar je moet geen virusscan of updates tegelijk doen.
Audio altijd via BT naar BT-Speaker.

Gebruikte software per 2015.06:
SDR Radio V3 32-bit
SDR Radio Pro V2.3 32-bit*
SDRSharp Rev. 1317*
HDSDR 2.70*
SDR Uno/SDRplay
WRPlus 1.10*
WinRad F 1.5*
* = zeker weten, niet de huidige versies van nu.

via SDR-IP

via Terratec Dongle E4000

via R820T1 Dongle

Ik gebruik dit tablet vooral in de warme 'zomerse' maanden, heerlijks 's avond en 'nachts op het balkon zitten, met één van mijn hf loops erbij en wanneer de condities slecht zijn, switchen naar websdr TU Twente.

5-volt voeding via powerbank

In actie tijdens de landelijk ballonvossenjacht 2016, met de AOR8000 en 2 mtr. pre-amp en HB9CV 2 mtr.

• boswandeling
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-03 21:45
Ik heb deze besteld.

https://nl.aliexpress.com...=2114.13010608.0.0.UAWgAE

Maar ik krijg met geen enkel software pakket dab/fm/digitenne free to air.

QT-dab scannen, maar vind 0.niets. Zet ik mijn DAB+ bouwradio er naast, alle zenders op goed signaal.

• Kitano
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:39
Welke software en driver gebruik je?
Met sdrsharp en de zadig driver kun je o.a. analoge FM radio ontvangen.
Met ProgDVB en de originele driver van de stick kun je DVB TV ontvangen.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Weet iemand toevallig of een Pi Zero W krachtig genoeg is om m.b.v. een RTL-SDR geschikt stickje FM-radio zenders af te spelen? Bij voorkeur i.c.m. RDS. Afgaand op http://kmkeen.com/rtl-demod-guide/ lijkt het wel te kunnen, maar kon niet zo gauw terugvinden of die ook RDS ondersteund.

Ik zit er aan te denken de Pi Zero W die ik hier heb in te zetten voor iets a la [EiP] Wekkerradio++ , er zit al een Adafruit I2S 3W Stereo Speaker Bonnet op, alleen die heeft geen analoge input zodat oplossingen a la

niet aangesloten kunnen worden, vandaar dat ik aan een RTL-SDR oplossing denk.

Heeft iemand zoiets al eens geprobeerd op een Pi Zero?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Om mijn eigen vraag te beantwoorden:

Pi Zero W + Adafruit's stereo bonnet pack + RTL-SDR Blog V3 R820T2 RTL2832U 1PPM TCXO SMA Software Defined Radio with 2x Telescopic Antennas =

Het werkt en de CPU-load is lager dan verwacht :o :D Al is er qua ontvangst nog wel wat te tunen, de ene zender doet beter dan de ander, in de vorm van de hoeveelheid ruis bedoel ik.

Maar het is een goed begin :)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:59
Ik heb ook zo'n stickje gekocht, voor zo'n €10 op ebay. Het doel? Een hobbyprojectje wat waarschijnlijk nooit echt van de grond gaat komen :P.

Ik woon in een appartementencomplex waarbij een hek de parkeerplaatsen afsluit, en daar heb ik een zendertje voor. Die werkt helaas op 27MHz, in plaats van de veel vaker gebruikte 433MHz, waarvoor ik zo 500 verschillende zenders en ontvangers kan kopen op ebay. Maar het lijkt me leuk hem met bluetooth via mijn telefoon open en dicht te kunnen doen, en dus heb ik een bluetooth <> 27MHz converter nodig. Stap 1 daarbij is weten wat hij uitzendt. Gelukkig was in de tijd waaruit de zender kwam het idee van encryptie dat hij wel 12 dipswitches intern heeft zitten, oftewel echte encryptie doen we niet aan.

Oftewel SDR stickje erin, en ik kan FM radio ontvangen, woehoe :). Op 27MHz kan ik ook de zender van het hek probleemloos ontvangen. Maar hoe nu verder? Op het waterval plot is geen duidelijke modulatie zichtbaar. En dan kan je wel met FM/AM instellingen op het gehoor proberen te decoderen, maar dat is ook niet de meest efficiente oplossing. Oftewel plan B: ding laten recorden, en dan baseband signaal naar Matlab brengen voor verdere verwerking.

Poging 1: Ik had hem ingesteld op zero-IF, wat eigenlijk best onhandig is als je handmatig iets wil gaan decoderen.

Poging 2: Low-IF nu, maar hoewel in het frequentiedomein het allemaal duidelijk zichtbaar is, is het in het tijddomein nog vooral ruis. Ik had de gain op minimaal staan, gezien de zender er op 20cm afstand van zat, maar dan toch maar de gain omhoog schroeven.

Oftewel poging 3: Een duidelijk signaal :)

En wat nu? Ik kan in Matlab met de spectrogram functie ook een soort waterval plot maken, maar ondanks wat spelen met de instellingen bleek dat niet bijzonder nuttig. Wat wel duidelijk was van tijdsdomein plot was dat het (helaas) geen AM signaal was. Dus PSK of FSK bleven over als optie. Nu wist ik van de site van de fabrikant dat het een FSK signaal zou moeten zijn, dus dat klopt ook wel :P.

Met wat Googlen kwam ik er toen op it dat een hilbert transformatie de instantane frequentie teruggeeft. Ideaal dus voor een FSK signaal. Resultaat:

Ja het signaal is er, tussen de ruis. Gezien ik low-IF gebruikte is de IQ data op dit punt identiek, dus die kan ik middelen om van een gedeelte van de ruis af te komen. Dan nog even lui een 10-punts moving average filter eroverheen doen, en tada:

Een mooi binair FSK signaal.

Nu moet ik nog kijken wat de absolute waardes zijn van de frequentiesprong, en uberhaupt van de carrier, en daarna ook nog de vraag waarmee ik het het makkelijkste kan reproduceren. Maar hoewel het wel wat uitzoekwerk en pogingen kostte, toch in een redelijk beperkte tijd met zo'n SDR stickje de code kunnen achterhalen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Sissors: Dit is ook een heel mooi stukje software om te helpen bij het decoreren van digitale protocollen: https://github.com/jopohl/urh

Ondersteunt rtlsdr ook direct.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:59
Ah die zit er wel handig uit ja. Ik had al wat rondgezocht, maar voornamelijk waren het plugins die ik vond die specifiek één protocol konden decoderen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PE4000
DAB+ software van welle.io
Grafisch gezien ziet dit er mooi uit, installeren en zenders zoeken gaat makkelijk af.
Simpel in gebruik!
Opmerking: soms duurt het wat langer om de stationslogo's weer te geven.

Hardware specificaties:
Minimum:
  • CPU: 4 core x86 CPU with 1.3 GHz (Intel Atom Z8300 or Intel Atom Z3736F)
  • CPU: 4 core ARM Cortex-A7 CPU with 900 MHz (Raspberry Pi 2)
  • Display: 800 x 480 pixels
  • Graphic card with OpenGL 2.0 support

ontvangst met een open dipole en met een windows 10 I7 pc (achterkamer),
de RTL-SDR dongle is een Realtek R820T DVB-T+FM+DAB-820 met R820T tuner

ontvangst met een telescoop antenne en met de windows 10 Acer Iconia Tab8 tablet (voorkamer),
de RTL-SDR dongle is een Terratec Cinergy T-Stick RC Rev. 3 met E4000 tuner

Edit:

DAB+ Ontvangst rapport d.d. 22:43 21-5-2017
Meethardware: Prolink FM Level Meter @ 75 ohm

code:
1
2
3
6B  = 48.7 dBµV
11C = 47.3 dBµV
12C = 62.3 dBµV

Edit 2:

Je zou eventueel ook richtantenne kunnen maken, zoals een HB9CV.
11C is hier het slechts te ontvangen, f = 220.352 Mhz

Edit 3: 2017.05.25

Inmiddels is er weer een update/pre-release uitgekomen. Versie 20170520_welle-io.
Opmerking: Let op! Je kunt de laatste versie niet over een voorgaande versie installeren.
Dus voorgaande versie de-installeren of bij de nieuwe install de release datum in de foldernaam toevoegen.
In mijn geval wordt het dus: welle.io 0520 en daarbij hoef je niet opnieuw naar radiostations te scannen.
Zie voor de laatste versie: https://github.com/AlbrechtL/welle.io/releases

[Voor 37% gewijzigd door PE4000 op 25-05-2017 00:27. Reden: txt toevoeging]

• Newjersey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-03 18:08
Even een hele kick omhoog. Ik probeer met het programma PDW p2000 messages te ontvangen. Ik heb SDRSharp op 169.650 staan en krijg geluid binnen. Ik stuur deze door naar een recording device.

Echter pakt PDW geen geluiden op. Ik heb de setting op de desbetreffende sound card gezet maar er komt niks binnen. Kand iemand mij misschien een screenshot sturen met de juiste instellingen voor PDW?

• RammY
  • Laatst online: 10-03 16:49

RammY

Dát!

Het handigste is om even een virtuele geluidskaart te installeren zoals Virtual Cable.
Dan in je SDRSharp deze kiezen uiteraard.
In PDW kun je deze dan weer kiezen:
pdw

Deze advertentieplaats is te huur!

• Newjersey
RammY schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 11:53:
Het handigste is om even een virtuele geluidskaart te installeren zoals Virtual Cable.
Dan in je SDRSharp deze kiezen uiteraard.
In PDW kun je deze dan weer kiezen:
[afbeelding]
Hoi Rammy,

Dit had ik dus al gedaan. Ik heb alleen het idee dat de meter binnen PDW niet genoeg oppakt. Ik heb de volgende instellingen in SDRSHARP:

[Voor 11% gewijzigd door Newjersey op 12-09-2017 20:38]

• RammY
  • Laatst online: 10-03 16:49

RammY

Dát!

Ik gok dat ik je probleem al zie... zoom sowieso eens even in met de eerste slider aan de rechter kant.
Je staat "naast je frequentie"..

Als je in zoomt moet het er ongeveer zo uit zien (in het witten gedeelte).

Deze advertentieplaats is te huur!

• Newjersey
RammY schreef op woensdag 13 september 2017 @ 09:25:
Ik gok dat ik je probleem al zie... zoom sowieso eens even in met de eerste slider aan de rechter kant.
Je staat "naast je frequentie"..

Als je in zoomt moet het er ongeveer zo uit zien (in het witten gedeelte).

[afbeelding]
Dat was hem! In combinatie met een RF gain die te laag stond en frequentie corrections doet ie het nu goed. Bedankt!

• proditaki
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-03 18:23
Ik heb ook een RTL2832U + FC0012 in china besteld.
Met een converter van Coaxiaal naar MCX TV antenne.
(http://www.dx.com/p/dvb-t...cable-165089#.WiqKbdKovMA)

Ik heb nog wel een oude antenne van een TV, kan ik die hier gewoon aan knopen?
edit: ik begrijp dat het werkt, ik bedoel meer, is de ontvangst dan goed genoeg? :)

[Voor 12% gewijzigd door proditaki op 08-12-2017 14:04]

PSN: proditaki specs

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Wat wil je ontvangen?

• proditaki
Ik maak een setup voor mijn vader.
Die kijkt graag Duitse TV. Dus ik ga de RTL2832U aan een Pi hangen en die laat ik multicasten zodat de zenders op alle devices beschikbaar zijn.
(Woont zo dicht bij de Duitse grens dat alle Dutise zenders kunnen worden ontvangen) :)

• Ed.juh
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-03 12:26
Als die antenne geschikt is voor die frequentie en naar .de gericht staat.
Ja hoor, dan moet dat wel kunnen op zich.
Heb er zelf niet mee gespeeld in deze hoedanigheid, als TV ontvanger dan, maar ik denk niet dat het problemen zal geven.
Wellicht een beschrijving/foto van de antenne, zou wel helpen.

• kELAL
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-02-2022

kELAL

Jeri is my middle name

Alleen zijn ze in Duitsland al voor een groot deel overgestapt naar DVB-T2 en heb je niets aan een standaard RTL2832U stickje. Daarvoor moet je toch echt een MyGica T230 of een Chinese kloon als hieronder gebruiken. }:O

[Voor 10% gewijzigd door kELAL op 19-12-2017 22:58]

Al klinkt een spreuk nog zo raar, als 't rijmt dan is het waar!

• proditaki
Bedankt voor de Tip. :)
Dan houd ik die 2832U wel om mee te prutsen :)

Anoniem: 1021953

HELP! Ik ben al een paar dagen aan het stoeien met mijn DVB-T+DAB+FM+SDR stick maar ik krijg het niet voor elkaar om andere signalen dan FM te ontvangen. Ik zie ze wel in het spectrum maar krijg alleen maar ruis. Ik zou uiteindelijk graag naar t berichtenverkeer van P2000 en t vliegverkeer willen luisteren.

• GekkePrutser
  • Niet online
Anoniem: 1021953 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 22:36:
HELP! Ik ben al een paar dagen aan het stoeien met mijn DVB-T+DAB+FM+SDR stick maar ik krijg het niet voor elkaar om andere signalen dan FM te ontvangen. Ik zie ze wel in het spectrum maar krijg alleen maar ruis. Ik zou uiteindelijk graag naar t berichtenverkeer van P2000 en t vliegverkeer willen luisteren.
Vertel eerst eens welke software je gebruikt, instellingen enz (eventueel met een screenshot). Hier kunnen we niet zo veel mee :)

Staat hij wel op narrowband FM (of AM voor vliegverkeer) en klik je dan wel op de pieken in het spectrum? Het idee bij SDR is dat je een hele brede band vol signalen ontvangt en er dan uit pikt wat je wil hebben (of de hele band opneemt om later verder in te snuffelen).

Maargoed zonder meer informatie is het heel moeilijk te zeggen waar het hier fout gaat.

Anoniem: 1021953

Ik gebruik SDR sharp waarbij ik bij fm radio NFM gebruik en AM bij vliegverkeer. Die pieken waar u het over heeft krijg ik wel te zien maar ze zijn niet zo hoog als ik vaak zie in fimpjes/ foto's. De pieken kom vaak maar halverwege. Aan mijn RF gain kan het niet liggen die staat op max en met de squelch hoger zetten wordt het ook niet beter. Ik heb t idee dat het signaal gewoon niet hard genoeg binnenkomt om daadwerkelijk geluid uit te halen. Ik woon op de onderste verdieping van een flat misschien dat t ontvangst te slecht is?

• proditaki
Anoniem: 1021953 schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 10:16:
Ik gebruik SDR sharp waarbij ik bij fm radio NFM gebruik en AM bij vliegverkeer. Die pieken waar u het over heeft krijg ik wel te zien maar ze zijn niet zo hoog als ik vaak zie in fimpjes/ foto's. De pieken kom vaak maar halverwege. Aan mijn RF gain kan het niet liggen die staat op max en met de squelch hoger zetten wordt het ook niet beter. Ik heb t idee dat het signaal gewoon niet hard genoeg binnenkomt om daadwerkelijk geluid uit te halen. Ik woon op de onderste verdieping van een flat misschien dat t ontvangst te slecht is?
Gebruik je de kleine bijgeleverde antenne? Daar ontving ik namelijk ook helemaal niets fatsoenlijk mee. Ik heb daarna een oude TV antenne gepakt en daar werd het al een stuk beter van.

• Joen
  • Laatst online: 18-03 11:50
Zeker weten. Hoewel ik wel denk dat dit niet met een eenvoudige antenne zoals bij de doorsnee RTL-SDR gebruiker is gedaan. Maar gaaf dat iemand een verloren satelliet weet terug te vinden!

• onderzone
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 03-10-2021
is er nog iemand mee bezig werkt dit nog

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:57
Waarom zou het niet meer werken? (ik heb mijn rtlsdr sinds een weekje weer in gebruik)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• marcel-o
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 28-01 18:48

marcel-o

Phone stuk? www.phoneworld.nl

Heb 'n hp touchsmart op de kop kunnen tikken.(i5 je)
Werkt wel leuk met sdr#
En aanzienlijk minder verstoringen op bepaalde banden wat m'n "gewone" pc blijkbaar uitstraalt..

Na bijna 'n haar maar weer 's opgepakt.

• Terrestrial
  • Laatst online: 09-03 14:30
Inmiddels is ongecodeerd Tetra luisteren ook mogelijk in SDRsharp middels de plugin Tetra demodulator.

Zelf werk ik tegenwoordig met een Airspy en SDRplay.

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Ik heb een Diamond D130 besteld, dus ik denk ik geef hier nog eens een schop onder. Zijn we nog een beetje aan het luisteren naar wat er in de lucht hangt of is iedereen Pokémon aan het vangen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• looc
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19-03 11:11
Alleen nog een beetje vliegtuigjes oppikken met de standaard antenne.
Later wel van plan om iets beters te bouwen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• marcel-o
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 28-01 18:48

marcel-o

Phone stuk? www.phoneworld.nl

Verstekbakker schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 17:10:
Ik heb een Diamond D130 besteld, dus ik denk ik geef hier nog eens een schop onder. Zijn we nog een beetje aan het luisteren naar wat er in de lucht hangt of is iedereen Pokémon aan het vangen?
Beide :+

Binnenkort 's kijken voor 'n betere antenne.
Ding is volledig kapot geroest.
Denk door slechte aarding ergens lekker gaan oxideren door 't natte dak en potentieverschil.

• Terrestrial
  • Laatst online: 09-03 14:30
Ik luister regelmatig naar van alles en nog wat, meestal met de Airspy en soms net de sdrplay2+ icm een diamond d130 antenne. Ik wil mijn antenne situatie nog wat verbeteren want de kabel bestaat uit 2 stukken is eigenlijk veel te lang. (20 mtr) dus vrij veel verlies. Verder wil ik de antenne voor mijn flightfeeder een keer op het dak gaan zetten, die staat eigenlijk al 2 jaar in het kozijn. Kortom genoeg te hobbyen.

De laatste tijd zijn er veel condities dus kun je verder weg gelegen signalen ontvangen, bijv op de FM band of DAB+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• aadje93
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-03 11:40
Terrestrial schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 15:18:
Ik luister regelmatig naar van alles en nog wat, meestal met de Airspy en soms net de sdrplay2+ icm een diamond d130 antenne. Ik wil mijn antenne situatie nog wat verbeteren want de kabel bestaat uit 2 stukken is eigenlijk veel te lang. (20 mtr) dus vrij veel verlies. Verder wil ik de antenne voor mijn flightfeeder een keer op het dak gaan zetten, die staat eigenlijk al 2 jaar in het kozijn. Kortom genoeg te hobbyen.

De laatste tijd zijn er veel condities dus kun je verder weg gelegen signalen ontvangen, bijv op de FM band of DAB+
het ligt eraan welke frequenties je luistert en welke kabel je hebt. Gezien een D130 ga ik ervanuit dat je <500mhz luistert (daarboven doet ie niet zoveel meer). Met aircell 7 of ecoflex 10 kabel is je verlies minimaal op 20m, korter is altijd beter als dat mogelijk is ;).

• Verstekbakker
  • Niet online
aadje93 schreef op zondag 29 juli 2018 @ 14:20:
[...]

het ligt eraan welke frequenties je luistert en welke kabel je hebt. Gezien een D130 ga ik ervanuit dat je <500mhz luistert (daarboven doet ie niet zoveel meer). Met aircell 7 of ecoflex 10 kabel is je verlies minimaal op 20m, korter is altijd beter als dat mogelijk is ;).
De D130 is gemaakt voor ontvangst tussen de 25 en 1300 Mhz toch?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• aadje93
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-03 11:40
Verstekbakker schreef op maandag 30 juli 2018 @ 11:41:
[...]

De D130 is gemaakt voor ontvangst tussen de 25 en 1300 Mhz toch?
in principe ontvangt een discone van 0 tot "oneindig" echter de kwaliteit van je signaal word steeds slechter, de antenne is vooral gemaakt met het idee van de amateur banden (2m/70cm band) dacht ik gelezen te hebben. Je ontvangt ook gewoon 6 ghz op die discone, echter met dusdanig slechte ontvangst dat het verwaarloosbaar is ;).

Je zult zien dat hoe hoger de frequentie, hoe kleiner de antenne word (grote antennes zijn dan weer op elkaar gestapelde dipoles welke weer aan elkaar verbonden worden, in feite werken die dus als meerdere losse antennes).

https://www.changpuak.ch/electronics/calc_11.php

vul daar maar is wat frequenties in, en kijk maar is hoe dicht dat rond de polen van je discone ligt. De top whip is alleen voor <airband. Als je boven de 100mhz luistert kun je die er eventueel ook aflaten wat de hoogte van je antenne ten goede kan komen.

De beste ontvangst heb je met een antenne van 1 golf lengte, daarna komt er allemaal natuurkunde bij kijken omtrent de "groundplane (grond relfector) welke ook op je discone zit tbhv de top. 1/2, 1/4, 1/8 is uit mijn hoofd allemaal zonder groundplane, maar zeker weten doe ik het niet. Bij ~100mhz is dus het optimale ontvangst van de discone's onderste helft, 200mhz is ie "1/2" 400mhz 1/4 en zo zie je dus dat het na 400 erg hard achteruit gaat.

Wil je een goede discone voor 400-800mhz bijvoorbeeld dan zou die dus 15cm zijwaartse radialen hebben, en 20,78cm schuin naar beneden. Dat is een hele andere verhouding dan de D130 heeft

[Voor 23% gewijzigd door aadje93 op 30-07-2018 13:31]

• Verstekbakker
  • Niet online
Ik wil gewoon ALLES kunnen luisteren :P

Maar dan moet ik inderdaad meer antennes opzetten. Is met dit weer nog even niet zo'n goed idee.

Mijn D130 staat sinds deze week en ik heb een avondje kunnen proberen. Kon niet weg blijven van de 120-140mhz AM vliegtuigcommunicatie. Hier in de buurt zit Maastricht/Aachen airport, dus heb genoeg te luisteren. Het is heel moeilijk, maar soms zijn m'n hersenen scherp genoeg om het vluchtnummer te ontcijferen en dan volg ik ze op een kaartje. Is toch nog best een afstand die je kunt horen! Londen/Parijs torens kan ik net niet of net niet genoeg horen, maar vliegtuigen wel heel goed. Die hangen natuurlijk ook een beetje hoger...

Ik moet de kabel nog door de grond naar de kelder brengen waar de computer staat, maar het is echt leuk speelgoed. Zal later nog wel eens door dit topic spitten voor wat leuke probeersels.

• smpplaza
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-10-2022
Ha fijn... Een tweakers over de rtl-sdr ontvangers. Nice!!

Hallo beste Tweakers ik ben Maarten.

Van jongs af aan zijn mij allerlei technieken met de paplepel ingegoten. Vandaar mijn brede technische interesses. Waaronder dus ook radiocommunicatie.

Ik heb sinds kort 2 RTL-SDR.com (v3) stickies en ben er in zovere hartstikke blij mee dat die apparaatjes echt fantastisch werken. Nou weet ik echter zeker dat ik er echt nog lang niet alles uithaal en wil erg graag leren om er nog meer uit te halen. Ik heb er bewust 2 gehaald omdat dat meer mogelijkheden biedt heb ik begrepen (iets met trunking netwerken e.d.). Ik heb al even zitten spelen met het uitluisternen van DMR repeaters e.d. Harstikke leuk die zend amateurs maar de inhoud... Dat laat wat te wensen over. Nou ben ik daarom erg neiuwsgierig waar jullie allemaal naar luisteren, welke tools (buiten uiteraard de SDR# en dergelijken) jullie gebruiken (ook bijvoorbeeld voor android. ik gebruik mn sdr stik ook op mn tablets met een OTG kabeltje, werkt ook supernice!!) en het liefst alles over antennes... Ik ben voornemens binnenkort een buiten antenne aan te gaan schaffen en zie hier echt super uiteenlopende dingen over.

Ik las her en der al superinteressante dingen hier dus ik ga er ook nog n keer NIET onder werktijd doorheen spitten en eens zien wat jullie allemaal al aan handige weetjes en tips al genoemd hebben.

Iemand nog leuke luister tips in de omgeving van Arnhem??

Groet maarten

• JustinoFTW
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-03 22:23
Iemand ervaring met een RTL-SDR van Ali?
Zit even rond te kijken, lijkt mij heel gaaf om hier een naar te kijken.

€ 7,47 | Black E4000 R820T digital DVB-TE4000 USB DVB-T + RTL-SDR Realtek RTL2832U + R820T DVB-T Tuner Receiver Promotion
https://s.click.aliexpress.com/e/2XIIrWg8j

5120Wp Oost/West - PV Output

• Radiant
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Lijkt op een standaard Chinese R820T dongle. Prima om eens mee te spelen, dus.

• JustinoFTW
Radiant schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 10:43:
Lijkt op een standaard Chinese R820T dongle. Prima om eens mee te spelen, dus.
Het is dus geen E4000 zoals vermeld staat? Zag inhet start topic dat dat de beste is.

Dank!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
De R820T2 is helemaal niet slecht, en de E4000 is heel moeilijk meer te krijgen (de startpost is alweer uit 2012 ;) )

Ik kan deze wel aanraden, deze is helemaal gebouwd op SDR gebruik: https://www.rtl-sdr.com/buy-rtl-sdr-dvb-t-dongles/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JustinoFTW
GekkePrutser schreef op zondag 19 mei 2019 @ 06:50:
De R820T2 is helemaal niet slecht, en de E4000 is heel moeilijk meer te krijgen (de startpost is alweer uit 2012 ;) )

Ik kan deze wel aanraden, deze is helemaal gebouwd op SDR gebruik: https://www.rtl-sdr.com/buy-rtl-sdr-dvb-t-dongles/
Dankje! Die is dus aan te raden.
Ik ga de stick morgen eens bestellen d:)b

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-03 15:31
Heb al een aantal jaar een RTL2832U, waar ik een hele tijd geleden al wel eens mee heb gespeeld om de transponders van vliegtuigen te plotten e.d., maar het dingetje heeft voor de rest een heel lange tijd in de kast gelegen.

Vorige week was ik voor m'n thesis wat opzoekwerk aan het doen ivm. IMSI-sniffing, en bleek dat dat ook kon met deze dongle!
Daarnet even uitgeprobeerd, en met veel moeite lukte dat ook! Ik voelde me net een kleuter die voor Sinterklaas een nieuw speelgoed autootje had gekregen :3

Maar... nu ik terug even gebeten ben door de microbe... Iemand die me kan vertellen hoe ik meer werkend krijg op Linux (Ubuntu)?
Ik probeer namelijk verschillende tutorials, maar de meeste lijken mij heel outdated, waardoor ze niet echt meer werken... SDR# is de populairste heb ik de indruk, maar op de website staan links naar niet meer bestaande sites. Ik slaag er maar niet in om iets werkend te krijgen.

Iemand tips? :)

EDIT:
ondertussen iets werkend gekregen met gqrx! Zitten nog een paar bugs in merk ik (en het wordt niet echt meer onderhouden), maar het werkt wel :)
Iets raar valt me wel op: als ik de frequenties van radiozenders ingeef (FM dus), en de modulatie op FM zet, hoor ik niets dan ruis. Als ik de modulatie op AM zet, dan hoor ik ineens wel vaag muziek op de achtergrond? Hoe kan dit? FM is toch een héél andere modulatietechniek dan AM?

Trouwens, tips om dingen uit te proberen zijn welkom! :)

[Voor 21% gewijzigd door Opifex op 19-05-2019 22:47]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:53
GekkePrutser schreef op zondag 19 mei 2019 @ 06:50:

Thanks. Is die meerprijs de moeite waard?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
barrymossel schreef op zondag 19 mei 2019 @ 21:56:
[...]

Thanks. Is die meerprijs de moeite waard?
Ik vind van wel.. De verbeteringen die zijn gemaakt maken het veel geschikter als SDR.

Denk aan:
  • Standaard SMA connector voor antennes (de connector voor de meeste sticks is alleen geschikt voor de bijgeleverde antennes of er is een adapter nodig)
  • TXCO, de meeste standaard sticks hebben een crappy TXCO omdat ze alleen bedoeld zijn voor DVB-T waar het niet zo nauw luistert. Met ontvangst van smalband communicatie is dit veel belangrijker. De sticks worden over het algemeen erg heet dus de frequentie drift is ook behoorlijk.
  • Mogelijkheid tot baseband ontvangst (zelf nog niet gebruikt ivm gebrek aan juiste antenne voor HF maar het is een interessante mogelijkheid).
  • Metalen behuizing voor goede koeling
Er zijn wat andere functies die ze hebben toegevoegd waar ik minder waarde aan hecht zoals de expansion ports. Maar ondanks dat vind ik de meerprijs het zeker waard, het is nog steeds een behoorlijk goede prijs voor een basic SDR. Wat deze SDRs wel een beetje tegen laat vallen is de slechte dynamische range (8 bit). De optioneel meegeleverde antennes zijn ook een stuk geschikter dan de standaard flutsprietjes bij DVB-T sticks.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nico Klus
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-03 21:18
Opifex schreef op zondag 19 mei 2019 @ 20:11:
Heb al een aantal jaar een RTL2832U, waar ik een hele tijd geleden al wel eens mee heb gespeeld om de transponders van vliegtuigen te plotten e.d., maar het dingetje heeft voor de rest een heel lange tijd in de kast gelegen.

Vorige week was ik voor m'n thesis wat opzoekwerk aan het doen ivm. IMSI-sniffing, en bleek dat dat ook kon met deze dongle!
Daarnet even uitgeprobeerd, en met veel moeite lukte dat ook! Ik voelde me net een kleuter die voor Sinterklaas een nieuw speelgoed autootje had gekregen :3

Maar... nu ik terug even gebeten ben door de microbe... Iemand die me kan vertellen hoe ik meer werkend krijg op Linux (Ubuntu)?
Ik probeer namelijk verschillende tutorials, maar de meeste lijken mij heel outdated, waardoor ze niet echt meer werken... SDR# is de populairste heb ik de indruk, maar op de website staan links naar niet meer bestaande sites. Ik slaag er maar niet in om iets werkend te krijgen.

Iemand tips? :)

EDIT:
ondertussen iets werkend gekregen met gqrx! Zitten nog een paar bugs in merk ik (en het wordt niet echt meer onderhouden), maar het werkt wel :)
Iets raar valt me wel op: als ik de frequenties van radiozenders ingeef (FM dus), en de modulatie op FM zet, hoor ik niets dan ruis. Als ik de modulatie op AM zet, dan hoor ik ineens wel vaag muziek op de achtergrond? Hoe kan dit? FM is toch een héél andere modulatietechniek dan AM?

Trouwens, tips om dingen uit te proberen zijn welkom! :)
Als je into linux bent kan je deze een sproberen:
https://skywavelinux.com

Aan dit bericht kunnen geen rechten ontleend worden.

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Paar dagen terug heb ik een RTL2832U R820T2 op AliExpress besteld met als doel https://github.com/Thom-x/docker-fr24feed-piaware-dump1090-mutability. Ben benieuwd. *O* Waarschijnlijk 1 week super vet, en dan weer op zoek naar een nieuwe uitdaging. :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kitano
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:39
Opifex schreef op zondag 19 mei 2019 @ 20:11:
[...]
Voor FM radio moet je in SDR# WFM selecteren (wide band FM), voor portofoons en zendamaterus e.d. NFM (narrow band FM). De reden is dat muziek een groter frequentie bereik heeft dan spraak.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Opifex
Kitano schreef op zondag 26 mei 2019 @ 17:11:
[...]

Voor FM radio moet je in SDR# WFM selecteren (wide band FM), voor portofoons en zendamaterus e.d. NFM (narrow band FM). De reden is dat muziek een groter frequentie bereik heeft dan spraak.
Oké, dat klinkt nog wel logisch (en heb ik ook uitgeprobeerd denk ik), maar... Dat verklaart toch niet waarom ik muziek hoor als de demodulatie op AM staat? AM is toch totaal verschillend dan FM?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Wat is de bandbreedte van de AM detector, en hoe breed is de FM modulatie?

Als de AM detector smaller is dan de FM modulatie (en dat is het waarschijnlijk) dan zwaait de FM carrier buiten het filter voor de AM demodulatie en hou je een hoorbaar (vervormd) resultaat over.

[Voor 57% gewijzigd door joopv op 27-05-2019 11:20]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Opifex
Weet de breedtes die ik gebruikte niet meer, maar de AM was waarschijnlijk wel veel korter dan de FM (ookal heb ik wel met de breedtes zitten spelen. Heb ook groter geprobeerd, maar kleiner gaf meestal het beste resultaat).

Maar, zou je dat laatste eens in jip- en janneketaal kunnen uitleggen? Mijn kennis van SDR en zo goed als nul, en mijn kennis over radiotechniek beperkt zich tot de basis. Maar ik zie niet meteen hoe het kan dat een signaal dat gemoduleerd is door de frequentie te laten variëren, kan gedemoduleerd worden door de verandering in amplitude te monitoren?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Het signaal voor de AM demodulatie gaat eerst door een filter van ca 10kHz bandbreedte, dus van Fontvangst -5kHz tot +5 kHz. Dat filter heeft een bepaalde doorlaat karakteristiek, bijvoorbeeld zoiets:

Een "smal" FM signaal van een paar kHz zwaai past nog in dat filter en er zal dan weinig te horen zijn na AM demodulatie, maar een breder signaal zoals FM omroep met maximaal 75kHz zwaai geeft dus een grote AM component na filtering.

[Voor 46% gewijzigd door joopv op 27-05-2019 15:28]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Opifex
Achzo, ik vermoedde al iets in die aard, maar vind het nog altijd wel spectaculair dat het signaal er nog hoorbaar uitkomt! Ik zou verwachten dat het er helemaal vervormd uitkomt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Ja dat zou ik ook verwachten.
Bovenstaande uitleg geldt voor "conventionele" ontvangers met hoogfrekwent elektronica technieken.

• slb
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-03 23:59

slb

Bwoah......

Voor degenen die met ADS-B bezig zijn is dit een leuke stick.

Voorzien van filter en LNA, dus qua functionaliteit gelijk aan de Flightaware Pro Stick Plus.
Zelfbouw collinear antenne er aan hangen (en evt een Pi :) ).

[Voor 17% gewijzigd door slb op 30-05-2019 03:39]

prompt $p $g

• Saturnus
  • Niet online
Saturnus schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 20:05:
Paar dagen terug heb ik een RTL2832U R820T2 op AliExpress besteld met als doel https://github.com/Thom-x/docker-fr24feed-piaware-dump1090-mutability. Ben benieuwd. *O* Waarschijnlijk 1 week super vet, en dan weer op zoek naar een nieuwe uitdaging. :P
https://www.aliexpress.com/item/USB2-0-DAB-FM-DVB-T-RTL2832-R820T-SDR-RTL-SDR-Dongle-Stick-Digital-TV-Tuner/32267130430.html is aangekomen en op een RPi 1b geïnstalleerd. Paar kleine issues, verder traag maar te overleven voor nu. Misschien later een Raspberry Pi 3 Model B+ fixen voor WiFi en in ieder geval de antenne buiten hangen en/of een andere antenne maken/kopen. Want op dit moment:

Valt wat tegen. Volgens mij worden binnen de range ook niet alle vliegtuigen gepakt.

Oja en voor Flightaware werkt MLAT niet, voor FR24 zo te zien wel...

• GekkePrutser
  • Niet online
Saturnus schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 14:52:
[...]

https://www.aliexpress.com/item/USB2-0-DAB-FM-DVB-T-RTL2832-R820T-SDR-RTL-SDR-Dongle-Stick-Digital-TV-Tuner/32267130430.html is aangekomen en op een RPi 1b geïnstalleerd. Paar kleine issues, verder traag maar te overleven voor nu. Misschien later een Raspberry Pi 3 Model B+ fixen voor WiFi en in ieder geval de antenne buiten hangen en/of een andere antenne maken/kopen. Want op dit moment:

[Afbeelding]

Valt wat tegen. Volgens mij worden binnen de range ook niet alle vliegtuigen gepakt.
Dat is ook wel logisch.. Range hangt van een heleboel zaken af. Orientatie van de antenne ten opzichte van jouw ontvanger, doppler, en het belangrijkste: Hoogte van het toestel. Hoe hoger hoe meer range je zal zien. Een Cessna die aan de rand van je range op 500m hoogte vliegt zal je niet zien, een Boeing op 10km wel.

• Saturnus
  • Niet online
GekkePrutser schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 15:14:
[...]

Dat is ook wel logisch.. Range hangt van een heleboel zaken af. Orientatie van de antenne ten opzichte van jouw ontvanger, doppler, en het belangrijkste: Hoogte van het toestel. Hoe hoger hoe meer range je zal zien. Een Cessna die aan de rand van je range op 500m hoogte vliegt zal je niet zien, een Boeing op 10km wel.
Dat verklaart waarom er weinig bij AMS te zien is. (y)

• slb

slb

Bwoah......

Heb je al geprobeerd een coketenna te bouwen? In een paar minuten voor elkaar.
Erg simpel, stukje coax en blikje (conserve of frisdrank) en heel doeltreffend, qua performance bijna gelijk aan Flightaware antenne. RTL-dongle kun je zelfs in het blikje plaatsen (=geen verlies door kabel)

Ik las op een forum dat sommige gebruikers de straler ingekort hadden naar 67 mm en de ontvangst net wat beter werd.

Andere DIY antenne is de spider (1/4 golf gp).

Ook spelen met de gain/AGC kan helpen de ontvangst te verbeteren. Ik bereik het beste resultaat door de gain handmatig (AGC uit) in te stellen, maar soms werkt het beter met de AGC van de tuner aan. Er zijn ook scripts om de optimale gain te vinden.

Zelf heb ik deze buitenantenne in bestelling staan. Voor 3 tientjes maximale performance.

Collineare antenne is een stuk lastiger goed getuned te krijgen zonder de juiste apparatuur. Ik heb flink zitten snijden en steken, maar het resultaat bleef slechter dan de discone die ik op dak heb staan. :/

EDIT: Je kunt ook de meegeleverde antenne inkorten en op een blik plaatsen.

[Voor 6% gewijzigd door slb op 05-06-2019 22:22]

prompt $p $g

• GekkePrutser
  • Niet online
Saturnus schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 15:30:
[...]

Dat verklaart waarom er weinig bij AMS te zien is. (y)
Ja, toestellen bij AMS op aanvliegroute of op de grond ga je met de beste antenne van de wereld niet zien vanaf jouw lokatie. Dit soort frequenties (eigenlijk alles boven de 30Mhz, ADS-B zit op 1090) werken niet onder de horizon. Misschien dat je af en toe 1 pingetje ziet doordat een signaal via een hoog vliegend vliegtuig terug kaatst. Maar betrouwbaar werken gaat gewoon niet.

Tenzij je een toren bouwt van een paar honderd meter om hem op te zetten :) Daarom heeft KPN destijds al die torens gebouwd, toen hadden ze nog geen glasvezelnetwerk en dit was het alternatief daarvoor. Die torens waren hoog genoeg om elkaars antennes direct te zien zodat ze een landelijk netwerk hadden.

[Voor 21% gewijzigd door GekkePrutser op 06-06-2019 09:40]

• Saturnus
  • Niet online
slb schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 22:15:
Heb je al geprobeerd een coketenna te bouwen? In een paar minuten voor elkaar.
Erg simpel, stukje coax en blikje (conserve of frisdrank) en heel doeltreffend, qua performance bijna gelijk aan Flightaware antenne. RTL-dongle kun je zelfs in het blikje plaatsen (=geen verlies door kabel)

Ik las op een forum dat sommige gebruikers de straler ingekort hadden naar 67 mm en de ontvangst net wat beter werd.

Andere DIY antenne is de spider (1/4 golf gp).

Ook spelen met de gain/AGC kan helpen de ontvangst te verbeteren. Ik bereik het beste resultaat door de gain handmatig (AGC uit) in te stellen, maar soms werkt het beter met de AGC van de tuner aan. Er zijn ook scripts om de optimale gain te vinden.

Zelf heb ik deze buitenantenne in bestelling staan. Voor 3 tientjes maximale performance.

Collineare antenne is een stuk lastiger goed getuned te krijgen zonder de juiste apparatuur. Ik heb flink zitten snijden en steken, maar het resultaat bleef slechter dan de discone die ik op dak heb staan. :/

EDIT: Je kunt ook de meegeleverde antenne inkorten en op een blik plaatsen.
Interessant. Eens zien of er nog een blik ligt en een stuk coax. Hoe sluit je die coax op de stick aan?

Ik moet dus ook zo snel mogelijk een locatie buiten maken. Zijn daar nog tips voor? Noord? Z? O? W? En als je hem dan tegen een gevel zou hangen op het zuiden, heb je dan niet verminderde ontvangst op het noorden?
En als je hem uit laat steken boven je dak is een bliksemafleider nodig zeker.

Ik heb ooit een bi quad antenne gemaakt voor WiFi maar verdere antenne/radio kennis is nihil.
GekkePrutser schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 09:38:
[...]

Ja, toestellen bij AMS op aanvliegroute of op de grond ga je met de beste antenne van de wereld niet zien vanaf jouw lokatie. Dit soort frequenties (eigenlijk alles boven de 30Mhz, ADS-B zit op 1090) werken niet onder de horizon. Misschien dat je af en toe 1 pingetje ziet doordat een signaal via een hoog vliegend vliegtuig terug kaatst. Maar betrouwbaar werken gaat gewoon niet.

Tenzij je een toren bouwt van een paar honderd meter om hem op te zetten :) Daarom heeft KPN destijds al die torens gebouwd, toen hadden ze nog geen glasvezelnetwerk en dit was het alternatief daarvoor. Die torens waren hoog genoeg om elkaars antennes direct te zien zodat ze een landelijk netwerk hadden.
Leuke informatie. :) Hoger dan een meter of 7-8 ga ik niet halen. :P

• Saturnus
  • Niet online
@slb
Die antenne die je gekocht hebt...prijs is te doen.
Zou die naast een buiten-gebruik schoorsteen te monteren zijn?

Het top punt is hoger dan het dak, maar de antenne mag waarschijnlijk niet boven de schoorsteen uitkomen vanwege bliksem. (Neem aan dat schoorstenen geaard zijn.) Maar ook iets lager is nog steeds hoger dan het dak.

De kabel zou er dan langs naar binnen moeten gaan. Door de pijp heen is te lang. Een gat in het dak betekent een afstand van max 2 meter tot het apparaat.

[Antenne]----[Kabel]----[Connector]---[USB stick]---[USB-verlengkabel]---[Raspberry Pi]
2 kabels. Welke van de 2 wil je zo kort mogelijk houden?

• GekkePrutser
  • Niet online
Saturnus schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 12:49:
@slb

[Afbeelding]

Het top punt is hoger dan het dak, maar de antenne mag waarschijnlijk niet boven de schoorsteen uitkomen vanwege bliksem. (Neem aan dat schoorstenen geaard zijn.) Maar ook iets lager is nog steeds hoger dan het dak.

De kabel zou er dan langs naar binnen moeten gaan. Door de pijp heen is te lang. Een gat in het dak betekent een afstand van max 2 meter tot het apparaat.

[Antenne]----[Kabel]----[Connector]---[USB stick]---[USB-verlengkabel]---[Raspberry Pi]
Ik zou een gaatje boren in de top van het "deksel" van de schoorsteen en daar de antenne op maken. De meeste antennes (zeker sprietjes zoals die bij die sticks zitten) hebben heel veel baat bij een grondvlak, en als je hem ernaast plaatst krijg je juist een zware "blinde vlek" in die richting waar de schoorsteen alle RF opslurpt.

Ik zou bovendien de stick in de schoorsteen monteren in een waterdichte behuizing. Want zoals je zegt wil je het RF gedeelte zo kort mogelijk houden, de rest is niet zo relevant. In de antennekabel is je signaal nog analoog en daar is het verlies belangrijk. En inderdaad liefst een grotere antenne dan dat kleine sprietje. Die meegeleverde antennes zijn gemaakt op prijs, niet op kwaliteit. Het is genoeg voor een sterk DVB-T signaal maar daar is alles mee gezegd.

Bliksem is een risico dat je sowieso hebt. Of het nu boven het dak uitsteekt of niet. Volgens mijn mag je zonder vergunning 5 meter boven het dak uitkomen met je antenne maar ik woon al vele jaren niet meer in Nederland dus het kan veranderd zijn. Ook hebben ze nu een "antenneregister" waar je je antenne in aan moet melden (zelfs voor ontvangst), door het gezeur van de "STOP UMTS!" meute destijds. :F

[Voor 8% gewijzigd door GekkePrutser op 08-06-2019 16:03]

• Saturnus
  • Niet online
GekkePrutser schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 15:55:
[...]

Ik zou een gaatje boren in de top van het "deksel" van de schoorsteen en daar de antenne op maken. De meeste antennes (zeker sprietjes zoals die bij die sticks zitten) hebben heel veel baat bij een grondvlak, en als je hem ernaast plaatst krijg je juist een zware "blinde vlek" in die richting waar de schoorsteen alle RF opslurpt.
Nu je dit zegt...
Ik had de meegeleverde antenne de eerste 3 dagen in de lucht hangen aan de kabel, zo van 'hoe vrijer hoe beter.' Maar nu die op een ondergrond staat, pakt die veel meer op. 140KM geen probleem. Pieken tegen de 200KM.
Ik zou bovendien de stick in de schoorsteen monteren in een waterdichte behuizing. Want zoals je zegt wil je het RF gedeelte zo kort mogelijk houden, de rest is niet zo relevant. In de antennekabel is je signaal nog analoog en daar is het verlies belangrijk. En inderdaad liefst een grotere antenne dan dat kleine sprietje. Die meegeleverde antennes zijn gemaakt op prijs, niet op kwaliteit. Het is genoeg voor een sterk DVB-T signaal maar daar is alles mee gezegd.
Misschien is het mogelijk N-aansluiting van de antenne door die schoorsteen heen te steken en direct daar een adapter aan te draaien van N naar SMA op een FlightAware ProStick Plus of DIN 41626 (?) op Ali sticks. Dan een USB-verlengkabel van een meter of 1-2 door het dak.

Volgens mij is die schoorsteenkap daarmee wel 'total loss'. Mocht iemand nog een kachel willen gebruiken dan moet er een nieuwe op. Als dat nou te voorkomen is door er niet in te boren zou het helemaal mooi zijn.
Bliksem is een risico dat je sowieso hebt. Of het nu boven het dak uitsteekt of niet. Volgens mijn mag je zonder vergunning 5 meter boven het dak uitkomen met je antenne maar ik woon al vele jaren niet meer in Nederland dus het kan veranderd zijn. Ook hebben ze nu een "antenneregister" waar je je antenne in aan moet melden (zelfs voor ontvangst), door het gezeur van de "STOP UMTS!" meute destijds. :F
Dat bliksemgevaar maar negeren dan? Hmm.

• JustinoFTW
Iemand enig idee of hier iets mee te doen is? Heb deze bij een kennis liggen welke er niks mee doet.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:44

franssie

Save the albatross

De YouTube stream is misschien leuk voor wie zich meer in de techniek wil verdiepen, en de mogelijkheden https://www.veron.nl/nieu...DE_yYmq_rPJ_DneyjjSNyZxgc

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• slb

slb

Bwoah......

Sorry voor mijn late reactie :$
Saturnus schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 12:49:
@slb

[Afbeelding]

De coaxkabel, daar zit het meeste verlies. Kabelverliezen worden bij coax aangegeven met demping dB/100m (of /100ft). Hoe hoger de frequentie, hoe sterker de demping. Hoe lager de demping op 1GHz, hoe beter, maar je moet er niet te zwaar aan tillen. Het liefst onder de 1 dB proberen te blijven. Met 2 meter afstand is dat zelfs met RG58U (goedkoop) het geval. Er zijn talloze coaxkabels met ieder hun eigen specs. Sommige SDR hebben een impedantie van 75ohm, andere van 50.

Voor vergunningsvrij plaatsen van antennes gelden de volgende richtlijn:
"de antenne, met antennedrager, gemeten vanaf de voet, of indien deze is bevestigd aan de gevel, gemeten vanaf het punt waarop de antenne, met antennedrager, het dakvlak kruist, niet hoger dan 5 m;"

Ik heb het als volgt gedaan;
Antenne > verloop N(male)-SMA(male) > RadarBox dongle (uit behuizing gehaald ivm koeling) > Actieve USB kabel (10m) > Laptop met Anydesk (wordt RPi met VNC)

Antenne staat op een aluminium pijp (40x2½mm) van 4 meter op een tegelvoet (plat dak). De antenne zelf is ongeveer 60 cm. Mijn platte dak is op 5,63 meter boven zeeniveau (als je je eigen dakhoogte wilt weten: hier), dus de antenne staat op ca 10m boven zeeniveau.

De antenne heb ik iets moeten modden, aan de onderzijde zat een aluminium pijp (25x2mm) voor de bevestiging die ca 7 cm lang was. Ik heb er een langer pijpje (metaalwinkel voor een paar Euro) aangezet zodat de dongle er geheel in past.

Aan de dongle hangt de USB kabel, die ik ook een beetje heb moeten versmallen zodat deze deels in het pijpje valt. De boel een beetje aftapen en tiewrap eromheen.

Mijn huidige range. Elke rode cirkel is 100km.
Edit:
Op 18-4-2019 vanaf ca 22:00 heb ik de RPi draaien (Raspian Stretch met Dump1090fa en nog wat meuk)
PiAware stats
FR24 Stats (heb verschillende dongles en antennes geprobeerd).
Moet nog VRS op de Pi zetten....
/Edit

Op de planning staan voor mij nog een waterdichte junction box in de antennemast voor diverse hardware (bijv LNA's/Filters/RPi/SDR dongles) Het platte dak zit tegen een stukje pannendak waar ik direct op zolder zit, dus ik heb geen last van lange kabels. De 10meter USB kabel is eigenlijk te lang.

Voor de antenne(bevestiging) zijn talloze mogelijkheden. Die beugel hierboven (met de Triax schotel), of muursteunen en een pijp, een haakse beugel tegen het boeiboord aan (als je een kleine antenne hebt), tegelvoet op plat dak (wel bescherming voor bitumen onder plaatsen).

Voor de antenne is er bijv deze groundplane die het, net als de coketenna prima doet. Coketenna heb ik ook gebouwd, blikje, F(f)>SMA(m) adapter,deed het goed, maar de collineare antenne van Ebay deed het iets beter. Die antenne staat niet meer in de listing, maar wordt nog wel geleverd door de verkoper (en bouwer) Stanislav Palo.

[Voor 13% gewijzigd door slb op 19-06-2019 00:01. Reden: feeds]

prompt $p $g

• Saturnus
  • Niet online
@slb

Soms, na jaren lang vergelijken en uitzoeken ben je er wel eens zat van dus ik had op goed vertrouwen (van jou en die poster) Stanislav's antenne gekocht. Die is gisteren al bezorgd en nu is het wachten op de FlightAware ProStick Plus met SMA want de AliExpress heeft iets dat TS9 zou heten.

Jij heb het dus voor elkaar de stick zonder behuizing in die pijp te krijgen die erbij zat (maar dan je eigen langere versie)? Dat zou wel ideaal zijn en was ook mijn plan, maar na het zien van die pijp gisteren is mijn verwachting dat de stick daar niet in past, maar we zullen zien. Anders is er nog een 50 Ohm pigtail van 30 cm.

Zou het mij lukken om te monteren op het hoogste punt op het dak, zonder extra verlenging omhoog, dan zou ~9,5m mogelijk moeten zijn. Direct een gat door het dak zorgt dan voor <2m USB-kabel. Maarja, dat gat plus montage op het dak is zorg #1. :P

Je haalt een mooie 'density.' Voor de afstand had ik wat meer verwacht maar super dat je de aanvliegroute naar London kan pakken. Als ik jouw cirkel virtueel naar mij mijn locatie verplaats gaat mij dat niet lukken, iets waar ik wel op hoopte, maar ook dat zullen we zien. Welke software gebruik je voor het genereren van die cirkel?

Ik heb https://github.com/Thom-x...aware-dump1090-mutability draaien (om preciezer te zijn de RPi/ARM fork: https://github.com/dmoreh...ware-dump1090-mutability/ maar die laatste draait nog op d1090-m in plaats van d1090-fa, dus misschien zelf maar een maken.)

Je FR24 statistieken zijn private.
Hier zijn mijn huidige resultaten met Ali setup:
FR 24: https://www.flightradar24.com/account/feed-stats/?id=8877
FA: https://flightaware.com/adsb/stats/user/Saturnus
(Voor privacy rond hij volgens mij de locatie af naar een straal van 10KM.)

• slb

slb

Bwoah......

Thanks, zal de statistieken even openbaar maken ;)
edit: Opmerking voor overige lezers: je moet een account hebben om de statistieken van users te kunnen zien.

De range plot heb ik met VRS (Virtual Radar Server) gemaakt dat op een laptop draaide. Kwestie van locatie aanmaken (bij Tools-opties) en de locatie aan receiver koppelen.
Ik wil VRS nog op de RPi installeren.

Echt zwaar is de antenne niet en de windlast is ook maar gering, dus qua montage zijn er zat mogelijkheden. De buis vervangen is vrij eenvoudig, gaatje boren en op maat zagen (wel mbv afkortzaag zodat zaagsnede goed haaks is). Een beetje metaalwinkel heeft de buis wel op voorraad en met een meter kun je je een keer verzagen of verschillende versies maken.
edit 2: Ik heb eerst het gat geboord en daarna de pijp zo afgezaagd dat het gat precies correspondeert met het schroefgat, want het pijpje moet goed aansluiten op de antenne.

Als je er een pijp van 25cm (of langer) aan zet kun je hem met twee waterleiding/cv-beugels op het boeiboord monteren.

De FlightAware Stick Pro zal niet in de antennebuis passen, pigtail is idd een mooie oplossing, maar je moet de stick natuurlijk wel beschermen tegen regen. Misschien een stuk pvc-pijp (40 of 50mm) icm een Airfit verloop slangtule?

Of (stuk goedkoper en bij elke bouwmarkt te koop) een rubber overgangsmanchet 50x32 (of 40x32), volgens mij sluit dat nog wel aan op 25mm.

Ik zit nog in de experimenteerfase en gebruik op dit moment Stretch en Dump1090-fa, wat het verschil in de verschillende forks is weet ik (nog) niet. Ik wil nog wel de gain aanpassen, want daar is ook wat winst mee te behalen. Zit nog met een flat achter mijn huis, dus wil de antenne nog nét iets hoger brengen.

edit 3: @Saturnus: Heb net even jouw statistieken bekeken, maar je range zal iig flink verbeteren met de antenne. Filteren scheelt ook een berg, ik zit in de Randstad, met vele sterke GSM zenders in de buurt. Ook zijn sommige FM zenders hier zo sterk dat mijn ontvangst in de VHF (vooral airband) slechter wordt). Aanvliegroute Londen Heathrow lig nét buiten bereik, Maar CDG in Parijs gaat wel goed.

Ik zal proberen in de loop van de week nog wat foto's te maken.

[Voor 28% gewijzigd door slb op 19-06-2019 14:38]

prompt $p $g

• slb

slb

Bwoah......

@Saturnus Heb je de antenne van Stanislav al aangesloten? Kun je in ieder geval bekijken of hij het beter doet dan de oude.

prompt $p $g

• Saturnus
  • Niet online
@slb
Bedankt voor de adviezen. d:)b
Ik kwam ook nog op het idee om de pijp iets af te zagen en dan op een of andere manier te laten verlopen naar iets waar de stick wel in past, dan is de pigtail niet meer nodig en komt deze er tussen, waarbij natuurlijk de vraag is wat de kwaliteit daarvan is. :X
Maar misschien is dat wat jij bedoelt met die 'overgangsmanchet.' Had er nog nooit van gehoord. :D

Als je Dump1090, FlightRadar24 en FlightAware hebt draaien ben je in ieder geval op het goede pad. Ik gebruik Docker om het management wat meer in de hand te houden. Mocht een software update fout gaan dan start je gewoon de oude container en ben je direct weer online. Maar dan ben je wel er op aangewezen dat de ontwikkelaar van de image versienummers gebruikt en dat zie ik Thomx en Dmorehouse niet doen, dus ik ga er sowieso zelf naar kijken.

Ik ben echt benieuwd. Die FlightAware ProStick Plus heeft in ieder geval een ingebouwde filter.

Stanislav's antenne aansluiten nu kan nog niet omdat ik geen middelen heb om N-female op de TS9 van de Ali stick aangesloten te krijgen.

• PE4000
Ik gebruik o.a. deze verloopkabels. Die N-Female kun je vastzetten en dat is vooral handig bij gebruik van dikke coaxkabel.

SMA-Male naar N-Female en PL-Female
Bron: Van Dijken Elektronica.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• slb

slb

Bwoah......

Verloopkabeltjes zijn altijd handig. :) binnen gebruik ik als 'basis' meestal BNC voor de hogere frequenties en PL259 voor lage frequenties. N gebruik ik eigenlijk alleen voor de antenne.
Saturnus schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 22:44:
@slb
Bedankt voor de adviezen. d:)b
Ik kwam ook nog op het idee om de pijp iets af te zagen en dan op een of andere manier te laten verlopen naar iets waar de stick wel in past, dan is de pigtail niet meer nodig en komt deze er tussen, waarbij natuurlijk de vraag is wat de kwaliteit daarvan is. :X

Maar misschien is dat wat jij bedoelt met die 'overgangsmanchet.' Had er nog nooit van gehoord. :D

Als je Dump1090, FlightRadar24 en FlightAware hebt draaien ben je in ieder geval op het goede pad. Ik gebruik Docker om het management wat meer in de hand te houden. Mocht een software update fout gaan dan start je gewoon de oude container en ben je direct weer online.
Een overgangsmanchet is een rubberen verloopring voor riolering, kost ca €1,50 (?). Je zou met het stukje alu pijp naar een bouwmarkt in de buurt kunnen gaan om te kijken of het rubber goed aansluit.
Ik heb die rubbers 20 jaar geleden gebruikt om een WTW voor mijn douche te maken en ze zijn nog steeds in orde, maar ik weet niet hoe UV-bestendig ze zijn.....

Aan je antenne zit N(f) en de FA-stick SMA(f) dus heb je inderdaad een adapter nodig van N(m)>SMA(m).
Om wat lengte te winnen zou je N(m)>SMA(f) en SMA(m)-SMA(m) kunnen combineren. Of een verloopkabel N(m)>SMA(m).

Wel goed opletten, want er bestaat ook R-SMA of RP-SMA.

Ik kijk meestal op Ebay.co.uk, voor dit soort spul en Amazon.de zijn ze ook te vinden.

Ik denk dat een korte verloopkabel N(m)>SMA(m) icm een stukje 40mm PVC (of Aluminium) voor de FA-dongle het makkelijkst zal werken, want je zult op een of andere manier de dongle vast moeten draaien terwijl de antenne op de alu-buis zit :? Misschien dat je het met de langere verloop (N-SMA-SMA-SMA) lukt.....

prompt $p $g

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:44

franssie

Save the albatross

Elke verloop geeft wel wat dB verlies. Maar om te testen of iets werkt prima.

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Saturnus
  • Niet online
De FlightAware ProStick Plus is er nu ook. Veel eerder dan verwacht. Kom er achter dat de pigtail (die ik al jaren heb) RP-SMA male is, dus voor het testen even een brug gemaakt van koperdraad. Twijfel ook aan de werking van die pigtail want bij aanduwen komt er soms meer ontvangen ofzo dus ik ga sowieso de adapter oplossing proberen.

Resultaten zijn er nog niet echt. Ik test binnenshuis en daarmee evenaart hij de Ali resultaten qua bereik, en de dichtheid is een stuk beter. De Ali setup staat ook binnenshuis, maar op iets betere plek.

Dus... Direct een RPi 3B+ bestellen en als de Ali adapter er is weer verder knutselen.

• slb

slb

Bwoah......

Ik zou wel even passen en meten, misschien is dit een goede kabel (40cm) voor je?

Deze (30cm) misschien?

[Voor 27% gewijzigd door slb op 04-08-2019 22:48]

prompt $p $g

• Saturnus
  • Niet online
slb schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 17:42:
Ik zou wel even passen en meten, misschien is dit een goede kabel (40cm) voor je?

Ooops (R) SMA |:(

Deze (30cm) misschien?
Ik probeer eerst een adapter. Met speciale constructie moet dat lukken.
Die 25mm buis van de antenne moet ~32mm worden om de stick te laten passen, eventueel wat minder als de behuizing eraf gaat, deze wordt ook echt warm. Ook voor de 25-32mm buis even een adapter-iets verzinnen. Dan als we toch bezig zijn maar wat extra hoogte pakken voordat het op een haakse muurbeugel terecht komt. Waarschijnlijk de bevestigingsplaat openboren zodat er een USB-kabel doorheen kan, en dan direct de muur in, rubbertje ertussen ofzo.

• slb

slb

Bwoah......

Correct me if I'm wrong, maar zijn de buitenmaten van de stick niet 95 x 32 x 13 mm?
(specs op de FA website).

Als die maten kloppen, heb je een pijp/buis nodig met een binnendiameter van minimaal √(32²+13³) = 34,54mm.

Zou kunnen werken, mits de overgang waterdicht is. Er bestaan EPDM overgangsstukken met slangenklemmen, maar die zijn erg prijzig.

Maar met alu pijp is het ook te doen;
-40x2½ > 35x5 > 25x2 (=40x35 > 35x25 > 25x21)
-38x1½ > 35x5 > 25x2 (=38x35 > 35x25 > 25x21)

edit:Voor de duidelijkheid maten omgedraaid, de afmetingen pijp is buitendiameter x wanddikte en buitendiameter x binnendiameter

Korte lengtes (vanaf 20mm) zijn voor een paar Euro te bestellen: http://www.aluminiumshop.nl/aluminium/ronde-buis-6060

Misschien de 35x5 op de 25x2 lijmen/lassen op zo'n manier dat de schroef op de antenne nog te gebruiken is. Flightstick aansluiten en daarna de 40x2½ erover schuiven. In de 35x5 zou je makkelijk wat schroefdraad kunnen tappen of een parker gebruiken om de 40mm te fixeren.
Je zou zelfs een 40mm pijp van 2 meter kunnen nemen en deze met rvs flamco beugels of andere beugels op de muur bevestigen.

Wat betreft de warmte; de aluminium RTL-SDR V3 spare behuizing past ook op de FA-stick.

Mijn schoonvader heeft een M.2 koelprofiel op zijn V3 stick geplakt.

[Voor 20% gewijzigd door slb op 29-06-2019 18:05]

prompt $p $g

• Saturnus
  • Niet online
@slb
Je hebt gelijk. Ik was wel erg dom bezig. :P

Ik heb ook nog wat gezocht maar geen 'bouwpakket oplossing' kunnen vinden. Het is complexer dan ik dacht als je het met een 'enkele' pijp (meerdere segmenten) wilt oplossen. En het ontbreekt mij ook aan de juiste terminologie; ik moet moeite doen om je te snappen, maar dat ligt aan mij dus. Misschien is een metaalbewerkingsbedrijf een oplossing.

Edit: Ahh, eerste getal is de buitenmaat, tweede getal de wanddikte. En dan soort van uitschijf kokers maken. :P Dat is best wel een idee.

Ik denk er aan om bij de onderstaande een gaatje in de plaat te maken waar de USB-kabel doorheen kan.

Dan een pijp daarop die het gehele ding omsluit. Er in plaatsen zou minder dan 38-2-2=34mm ruimte geven waardoor de stick niet past.

Even hardop denken...
Bijv. een...42x2. Dan 38x1,5 uit jouw voorbeeld website. Dan zitten we op 35. Vervolgens 35x5. Klaar.

Haha, praktisch hetzelfde als wat jij zegt. :P

Dan de lengten van de segmenten nog...

In geval van een stick in behuizing...
In 35x5 past dat niet.
In 38x1,5 past dat wel.
In 42x2 ook.

Dus de 35x5 wordt een soort stompje/ring die ter hoogte van de N - SMA adapter zit, puur om ruimte te maken voor de stick.
De stick in het 38x1,5 deel of lager en klaar.

Volgende stap... Hoe gaan die buizen blijven staan en niet in elkaar schuiven. Metaallijm zeg je hmmm. Niet bekend mee. Is dat daadwerkelijk stevig genoeg, in weer in wind? Lassen helemaal prima, daarvoor wel naar een bedrijf toe.

De Pro + Stanislav staat nu te testen naast de Ali setup (binnen). Lijkt er op dat RPi 1B ze niet tegelijk kan trekken qua stroom, dus Ali is down. Maar ook met alleen de Pro setup zit de CPU op 100%. Morgen op de RPi 3B+ waarschijnlijk meer geluk. Trekt jou Pi het wel? Anders maar terugsturen en een 4 halen.
https://www.flightradar24.com/account/feed-stats/?id=10167
https://flightaware.com/a...ser/Saturnus#stats-105804

Edit: Kon het niet laten zelf vast de RPi 3B+ die hier al andere taken vervult te pakken en te proberen. De CPU load is laten we zeggen 30% gedeeld door 4 kernen. Prima.

En ook aan de softwarekant flinke struggles: https://forums.docker.com...ed-devices-bug-leak/76960

Dat al de hele dag aan het debuggen.

[Voor 71% gewijzigd door Saturnus op 24-06-2019 21:33]

• slb

slb

Bwoah......

Je bereik is er al op vooruit gegaan, staat de antenne op dezelfde positie als de oude?

Ja, het is even puzzelen met al die alu-buizen. Het ene bedrijf geeft buitendiameter+wanddikte op, het andere buitendiameter+binnendiameter. De 35x5 (=35mm buitendia / 25mm binnendia) is inderdaad meer een opvulring/bus.

Mijn Pi is een 3B (zonder+) en heeft gemiddeld ca 12% CPU-belasting, dus draait het op z'n sloffen. Ik draai Raspbian Stretch full (o.i.d) met VNC. Dat vind ik net iets makkelijker werken dan alleen met SSH, omdat ik dan ook nog de Raspbian GUI kan gebruiken. 3B+ is al zware overkill voor deze toepassing, maar ik heb al ergens gelezen dat VRS (+mono) de Pi met 40-50% belast. Als je dat wilt draaien, is het misschien raadzaam om voor 2 Euro een setje zelfklevende koelprofieltjes in te zetten.
Ook heb ik de ervaring dat je goede SD-kaartjes moet hebben en liefst ruim bemeten. Ik gebruik nu 16GB Sandisk Extreme en tegenwoordig heeft Sandisk High Endurance kaartjes.

Het pijpfestijn:

Het meten hieronder kun je het makkelijkst met een schuifmaat uitvoeren.

Tip: Zet op de antenne en 25 mm pijp een markering (voor de uitlijning van de schroef).
Tip2: Beetje vaseline/siliconenvet tussen de pijpen weert het water (vaseline is hydrofoob).
Tip3: Bij het boren door de muur altijd schuin boren zodat regenwater niet door het geboorde gat naar binnen kan lopen. Altijd afwaterend boren

Wanneer je hebt bepaald hoe lang de 25mm pijp moet zijn om de FA stick aan te kunnen sluiten, maak je deze op maat en meet je hoe ver de schroef van de onderkant vandaan zit.

Hierna 35mm pijp = opvulring.

Je hebt meerdere opties:

Optie 1a - zet de 25mm met de schroef vast aan de antenne. Zaag de opvulring op maat (lengte is onderkant 25mm tot schroef). Eventueel vijl je een kleine holling aan de bovenkant van de 35mm pijp waar de schroefkop in valt. De zwaartekracht (en de vastgedraaide stick) zorgt er later voor dat de 35mm pijp op zijn plek blijft.

Optie 1b - Je boort een gat in de opvulring ½-1mm groter is dan de schroefkop. Je maakt beide pijpen even lang (gat gelij houden). Schuif de 25mm in de opvulring en draai door het geboorde gat de schroef vast op. (schroefkop houdt zo de 35mm op zijn plek).

Vervolgstappen:
38 en 42mm pijp in elkaar schuiven. Je meet de lengte van de opvulring. Op die lengte boor je een (of twee) gaatje(s) in de 38 en 42mm pijp en draait er een schroef (M3/M4/parker) met ca 5-8mm schroefdraad in. Popnagel kan ook. Het idee is dat de opvulring op de schroef (of popnagel) rust.

Optie 2a - Zoek een schroef (RVS) die 6-7mm langer is dan de originele en boor in de opvulring een gat dat net zo groot is (en op dezelfde positie) als het schroefgat in de 25mm. Maak beide pijpen even lang.
Schuif de 25mm en opvulring in elkaar, deze weer over de antenne en draai de schroef erin tot er nog ca 3mm schroefdraad uitsteekt. Het idee is dat de schroef de opvulring op zijn plek houdt.

Maak een u-vormig sleufje aan de bovenkant 38mm pijp. De breedte van dat sleufje = diameter gat van de schroef.
Dongle op antenne aansluiten, Usb-kabel op de dongle aansluiten (evt beetje tape eromheen) en het geheel in de pijp laten zakken, schroef in het sleufje laten zakken en vastdraaien.
Daarna 38mm pijp (en usb-kabel) in de 42mm pijp laten zakken tot tegen de schroef. (evt holling in 42mm)

Optie 2b - Zoek een schroef (RVS) die 8-9mm langer is en boor in de opvulring een gat dat net zo groot is (en op dezelfde positie) als het schroefgat in de 25mm. Maak beide pijpen even lang.
Schuif de 25mm en opvulring in elkaar, deze weer over de antenne en draai de schroef erin tot er nog ca 5mm schroefdraad uitsteekt. Het idee is dat de schroef de opvulring op zijn plek houdt.

Schuif de 38mm en 42mm pijp in elkaar en boor op ca 20cm een gat, draai er een schroefje in, of beter nog popnagel. Evt twee gaten. Maak een u-vormig sleufje aan de bovenkant van deze aan elkaar vastgezette pijpen. De breedte van dat sleufje = diameter gat van de schroef.
Usb-kabel op de dongle aansluiten (evt beetje tape eromheen) en in de pijp laten zakken.
Dongle op antenne aansluiten, en het geheel in de pijp laten zakken, schroef in het sleufje laten zakken en vastdraaien.

Ten slotte de 42mm pijp over de muurbeugel schuiven.

Er zijn wel meer mogelijkheden, andere mogelijkheid bij 1a en 1b is de 38 en 42mm pijp dmv een schroef op de 35mm verloopring vast te zetten.

Boodschappenlijstje:
-ca 10cm 35x5 (35/25) = opvulring
-ca 25cm 38x1½ (=38x35) pijp
-42x2(42/38) naar wens, bepaalt de uiteindelijke hoogte van de antenne
-muurbeugel+pluggen/bouten
-rvs schroeven
-evt popnagels
-ellebogenvet ;)

prompt $p $g

• Saturnus
  • Niet online
@slb
Bedankt ook deze keer.

De antenne staat op de plek waar de Ali antenne stond. 5 meter boven de grond, binnenshuis, een enkel dak tussen de antenne en openbare lucht. Sinds gisteren laat over van RPi 1B naar 3B+. Die draait op DietPi, daarop Docker en de https://github.com/dmoreh...ware-dump1090-mutability/ container/image die ook zeker nog vervangen gaat worden, want de software is de oude Dump1090 fork. De SD-kaart is een 32GB Kingston (mijn voorkeur) Canvas React, welke ook meer dan gemiddelde belasting aan zou moeten kunnen. Zit ook in de andere 3B+, maar qua ruimte kan ik prima af met 4GB.

De 1B had ook best problemen. Zoals gezegd hoge belasting van de processor. Verder, met beide ontvangers en antenna's aangesloten kwamen er USB-reconnects. En ook de hitte gisteren zorgde er voor dat de 1B over zijn nek ging. De 3B+ heeft in ieder geval de officiële voeding met 5,1V ofzo, wat Pi's graag schijnen te hebben in plaats van 5,0. Kan ook beter met de hitte overweg puur omdat de belasting minder is. Qua Dump1090 berichten per seconden kwam de 3B+ wat moeizaam op gang, maar vandaag zag ik pieken van 7xx berichten per seconde. Qua bereik incidenteel iets boven de 300KM.

Op de 3B+ draait verder niets. Ik ga wel kijken of het nut heeft de Pi camera module aan te sluiten, om dan onder de antenneconstructie te hangen voor zicht op de tuin. Dus, het stukje hardware/software dat minder gerelateerd is aan ontvanger/antenne loopt prima. :P

Heeft VRS nog leuke voordelen boven FA Dump1090?

Je uitleg over de pijp ga ik nog even een paar keer lezen om zo te proberen een beeld erbij te krijgen.

Ohja, de Ali ontvanger aan de desktop gehangen en even gespeeld. Klopt het dat ik in centraal Friesland niets qua luisterbare 'air traffic' kan ontvangen? Heb al flink aan de instellingen gezeten, maar nee. (FM lukt wel, maar die Ali antenne is natuurlijk niet alles.) In het weekend als ze zweefvliegen probeer ik in ieder geval weer.

[Voor 10% gewijzigd door Saturnus op 26-06-2019 17:24]

• slb

slb

Bwoah......

VRS is gewoon een webserver, die je heel makkelijk kunt configureren (bijv filteren op Boeing 747, andere achtergrond maps etc). Je hebt een feeder/decoder (receiver dump) nodig, bijv. RTL1090, ADSBSharp-1090, Dump1090 etc. In Principe is het hetzelfde als de PIAware Skyview.

Kingston ook prima kaartjes, ik refereerde meer naar goedkope noname SDkaartjes.

Met de alu pijpjes is het eigenlijk gewoon een kwestie van opvullen tot de gewenste binnenmaat (>34mm).

Als de Pi al buiten hangt voor de camera, hoef je ook geen muurbeugel met doorvoer te hebben? Dan hoef je de 38x1½mm pijp niet te gebruiken, en kun je in principe met de 40x2½ (40mmx35mm) werken. Maar de gedachte van doorvoer door de muurbeugel is ook heel mooi, Antenne wordt dan heel strak, geen kabel te zien.....

Ontvangst van de airband (let op: AM) wil nog wel eens verstoord worden door sterke FM zenders in de buurt, soms moet je dan de gain behoorlijk terugschroeven. En omdat de airband op de VHF zit, heb je eigenlijk een wat grotere antenne nodig. Het raster van de kanlen is ook veranderd, vroeger zaten de kanalen 25kHz van elkaar, tegenwoordig 8,333kHz.

De RadarBox dongle wil ik weer uit de antenne halen en er een RTL-SDR Tripple filter LNA aan hangen icm een RTL-SDR V3 dongle (LNA heeft BiasTee) of een NooElec SmarTee. De FlightAware komt op een andere antenne, meer aan de achterkant van mijn huis, op een pijp van 1½ meter boven de nok uit.

Je statistieken zijn ook beter, je pakt al 2 keer zoveel vliegtuigen dan voorheen. Je range in bijv het Zuid-West is van 100 naar 170nm gegaan, dan zit je over de 300km. Met een antenne boven je dak wordt dit meestal nog beter en zal het bereik in noordelijke richting ook flink verbeteren

[Voor 17% gewijzigd door slb op 27-06-2019 22:53. Reden: potverdriedubbelpost]

prompt $p $g

• slb

slb

Bwoah......

@Saturnus Ik heb het even nagemeten, de print (zonder behuizing) van de FlightAware Pro stick plus is 24,1mm. Dat maakt het een stuk makkelijker, je hoeft dan alleen een pijpje te hebben met een binnendiameter van 25mm, bijv 35/5.

Overigens heb ik op mijn Discone een FM bandfilter geplaatst, het aantal frames/sec op de FlightAware stick (plus) verdubbelde bijna. Nu zit ik in een gebied met erg sterke FM- en GSM-zenders.
Ik verwacht niet dat de collineare antenne veel FM-signalen zal oppikken, moet dat nog even testen....

[Voor 9% gewijzigd door slb op 27-06-2019 16:03]

prompt $p $g

• Saturnus
  • Niet online
@slb
Hey Simon, ben ik weer in ons gezellige clubje hier. :P

Goed, VRS hoeft dan niet per se.

Oja die Pi camerakabel komt natuurlijk niet zomaar uit die pijp. Ik denk dat mijn inbeeldingsvermogen recent een klap heeft gehad ofzo. :') Misschien kan die wel gewoon uit de muur komen geklemd tussen het rubber aan een kant en de plaat van de beugel of de muur aan de andere kant. Ligt even aan de bocht die die kabel moet maken dus ook hoe dik de binnenmuur is. Beetje onduidelijk in dit huis of het nou puur hout is of toch ook nog stenen, maar dat wordt wel duidelijk. In ieder geval, de camera is een extra en kan ook nog altijd later.

Ik heb je post van woensdag nog een paar keer gelezen en het wordt duidelijker.
Het lijkt mij wel wat om alle overgangen dan bovenin te plaatsen. Dan is er dus een pijp van 42x2 die beneden om de beugel heen gaat en heel waarschijnlijk ook vast gezet moet worden, dan 2-3 meter lang is en bovenin 'ringen' in zich heeft: 38x1,5, 35x5 en een deel van dat stukje meegeleverde pijp van 25x2(?) waarop de antenne komt. Dan gewoon de bout door álle buizen heen. Enige vervelende zou kunnen zijn dat het vanwege 1 bout naar een kant gaat hangen, ondanks dat dat in theorie niet kan natuurlijk. Dus misschien moet er nog een gat in de antenne getapt worden. Zou voor mij de eerste keer zijn, nooit eerder getapt. Met alle ringen boven in wat van die vaseline er tussen en een soort plastic parasol/dak en dan kan regen ook nooit een probleem meer zijn. Het klinkt al een heel stuk makkelijker dan een paar dagen terug. (y)

Je statistieken zijn monsterlijk. :D Is dat met de setup uit je laatste post?

• slb

slb

Bwoah......

@Saturnus De setup die draait is een RadarBox Flightstick dongle direct aan de antenne, actieve USB-kabel van 10 meter (eigenlijk al veel te lang) naar RPi met Raspbian Stretch, Dump1090-FA. Antenne staat 10m boven zeeniveau. De RadarBox is qua functionaliteit gelijk aan de FA Prostick Plus, dus LNA en 1090 Filter.

Denk dat als je antenne eenmaal goed staat (en vrij) dit voor jou ook makkelijk te halen is. Ik heb best nog wel obstakels om me heen.

Probleem van alle buizen met 1 schroef vastzetten is het uitlijnen wanneer de pijpen nog niet vast zitten, dus dan moeten er een aantal pijpen al aan elkaar vastzitten.

De post van woensdag is eigenlijk een beetje achterhaald (zie quote hieronder), maar ik denk dat de makkelijkste manier is het grotere gat (of sleuf) in de 35/5 pijp ter grootte van de schroefkop. Dan houdt de schroefkop de 35mm op zijn plaats.

Simpelweg gat boren in de 35mm pijp van ca 10 mm (weet even niet hoe groot de schroefkop is, maar als deze 11mm is een gat van 11mm en misschien beetje ruimen). Een sleuf is eigenlijk nog beter, dan schroef je de 25mm pijp alvast aan de antenne en laat de antenne (en stick+kabel) in de 35mm pijp zakken.

En dat is het eigenlijk al omdat de grotere pijpen niet meer nodig zijn:
slb schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 16:01:
@Saturnus Ik heb het even nagemeten, de print (zonder behuizing) van de FlightAware Pro stick plus is 24,1mm. Dat maakt het een stuk makkelijker, je hoeft dan alleen een pijpje te hebben met een binnendiameter van 25mm, bijv 35/5.
Simpel gezegd; de print van de FA stick past in een pijp met 25mm binnendiameter :*) . of de buitendiameter nu 30, 32, 34 of 35 is maakt eigenlijk niet uit. Wat wel van belang is dat je een aluminium buis neemt.

Een 35/5 (35-25mm) pijp is heel stevig en zal echt niet buigen door storm en de collineare antenne. Misschien dat de 35mm pijp in de muurbeugel past ipv een pijp eroverheen.
Of je zet de 35mm pijp met 2 beugels vast. Ik weet niet hoe makkelijk/moeilijk je erbij kunt komen.

Of je gebruikt wel de muurbeugel, neemt 20cm 38/1.5 en 40cm 42/2. De 38 schuif je over de 35 en de 42 weer over de 38. Daarna schuif je de 42 weer over de muurbeugel. Evt zet je met een parker/popnagel de 35, 38 en 42mm pijp aan elkaar vast

Bovenkant kun je ook met een beetje siliconenkit/vulcaniserende tape e.d. waterdicht maken. Onderkant kan gewoon open blijven.

Als echte tweaker blijf ik natuurlijk proberen het maximale eruit te halen. Wat ik heb gemerkt is dat de gain heel wat verschil maakt. De AGC schroeft er zo 10dB boven de maximale instelling. Voor mijn RadarBox dongle ligt de ideale ga rond de 44.5 dB. Ik heb voor het eerst meer dan 4000 vliegtuigen op één dag. :9 Er is een script dat de gain automatisch instelt:
code:
1
sudo bash -c "$(wget -q -O - https://raw.githubusercontent.com/wiedehopf/adsb-wiki/master/dump1090-fa-autogain.sh)"

[Voor 31% gewijzigd door slb op 27-06-2019 23:02. Reden: heeeleboel......]

prompt $p $g

• Saturnus
  • Niet online
@slb
Ik ben benieuwd. Binnen in huis op een slechte plek had de Pro setup een slecht resultaat. Op de Ali plek een goed resultaat. Stiekem een beetje dromen van een waanzinnig resultaat op de paal, maarja, misschien valt het dan wel tegen. :P

Het uitlijnen kom ik wel uit denk ik. Initieel wat langere buizen nemen en dan afzagen of slijpen om de bovenkanten gelijk te krijgen.

Ik snap je idee met het uit de behuizing halen van de stick. Ben wel bang voor meer gedoe door de segmenten niet meer als vulling/ringen bovenin te hebben.

De binnendiameter van de beugel is 34 als ik het goed begrijp.

Nice dat script. :D 4000 damn. De softwarekant ga ik later weer mee bezig. Moet ook nog steeds een nieuwe Docker image testen. Huidige software is >2 jaar oud ofzo.

• Saturnus
  • Niet online
@slb
De Ali adapter (N-SMA) was aangekomen. Direct getest en het resultaat was raar. De Ali adapter leek onlogisch slecht te scoren, tenzij ik de antenne in de hand omhoog hield.
Het geheel in een groot glas gezet waarbij de USB kabel er weer omhoog uit kwam, maar niet boven de 3 stangen van de antenne uit kwam. Het ging zeer slecht. Dan denk je, ok de USB kabel stoort omdat hij dicht langs de antenne komt. Twee computervoedingen gepakt om als klemmen te gebruiken...zelfde resultaat.

Na even spelen kwam ik hier achter:

~250 berichten per seconde.

~450 berichten per seconde.

En dat was een van de minder erge gevallen. Want er waren ook momenten van 50 versus 600.

Dat stukje pijp om de onderkant van de antenne blijkt cruciaal.

De Ali adapter eindigt zoveel hoger bij de antenne dat het pijpje er niet meer omheen kan. En daarom leek die Ali adapter zo slecht. De stick zonder behuizing is inderdaad precies de buitendiameter van de pijp, dus dat paste er net niet in.

Ik testte verder met de Ali-adapter en mijn hand als afscherming door de antenne als fakkel omhoog te houden. Het laatste resultaat is dat zodra het SMA deel niet meer afgeschermd wordt, het aantal messages per second een enorme dip krijgt. Dat lijkt wat tegenstrijdig met de test van de foto's omdat met de pigtail de SMA veel verder weg zit... Misschien gaat het erom dat er afscherming nodig is zodra het N-deel eindigt.

In ieder geval...die regio moet goed afgeschermd worden en ik ga later testen of een ringetje negatief werkt, en als dat niet zo is maak ik dat ook in de eindconstructie, somehow.

Ik heb weinig verstand van radiosignalen dus weet niet wat dit fenomeen is.

Edit: Hij is weer terug in pigtail setup, met iets dikkere koperbrug en met het stukje buis en de houder in plaats. De houder klemt mooi in de gleuf van de Huntkey doos. Daarmee staat hij 20cm hoger dan voorheen. De prestaties zijn direct toegenomen haha.

Beugel is besteld en HQ USB-verlengkabel van 3 meter.

[Voor 6% gewijzigd door Saturnus op 28-06-2019 17:49]

• slb

slb

Bwoah......

Interessant....
Dat komt waarschijnlijk omdat de antenne niet voldoende tegencapaciteit heeft. Dan wordt de mantel van de coax ook antenne.
Als de Ali-antenne een magneetvoet heeft is het raadzaam hem op een metalen plaat (conservenblik) te zetten. Dat maakt ook heel veel verschil.

Volgens Stanislav maakt de lengte van de pijp niet uit:
simonlebon666:
Hi Stani (?),

I recently purchased this aerial (great quality!) and I have a question about it;

I want to put a ADS-B USB dongle inside the mounting tube and directly connect it to the antenna.
However, the dongle sticks out and isn't protected against weather influences.
Would a longer aluminium tube (say 210x25x2mm) effect the reception negatively?

If so, would you recommend a certain size (i.e. 2λ or 2½λ?).

Kind regards,
Simon
(fyi: λ=golflengte, bij ADS-B is dat 27½cm.)
New message from: stanislavpalo130 Top Rated Seller(3,641Red Star)
Hello dear customer
thanks for contacting us.The antenna holder can be any lenght as long as is practical and it will not affect the antenna in any way.So you can nicely hide the electronics inside.
You can also get the weatherproof box that could be fitted under the antenna,and use short 1m lead for the connection.

Best regards

Stanislav Palo
Customer service

mon-fri 08:00-16:00
sat 08:00-12:00
sun office closed
Als je de dongle in de grotere pijp (35) hebt geplaatst is hij ook afgeschermd. Ik vond het eigenlijk al vreemd dat de dongles niet door metaal afgeschermd werden maar mbv plastic. Hoe hoog wil je eigenlijk gaan vanaf de muurbeugel?

De dongle van Ali express zal echt niet veel slechter zijn dan de FA stick. Het is allemaal vrij standaard meuk wat erop zit, alleen de allergoedkoopste sticks hebben nog al wat drift bij temperatuurverschillen omdat er geen temperatuur gecompenseerde kristaloscilator (TCXO) op zit. De FA heeft een filter én een LNA en zal daardoor meer ADSB signalen oppikken, maar als je een filter en LNA voor de Ali stick zou zetten, krijg je een vergelijkbaar resultaat.

Ik zie gipsplaten, zit daar misschien glaswolisolatie met alukraft achter? Zijn de gipsplaten op metalstuds geschroefd? Allemaal zaken die de ontvangst negatief kunnen beïnvloeden.

Op mijn huidige antenne wil ik ipv de RadarBox een V3 stick en RTL-SDR triple filter/LNA aansluiten voor net dat beetje meer. RPi blijft lekker op zolder, niet buiten. Stuk makkelijker om te experimenteren....

Misschien dat ik nog wel een tweede ADSB antenne plaats met de FA stick in een lange 35-5 pijp op muurbeugels. RadarBox wordt gedoneerd aan een kennis, die dit ook allemaal wel leuk vindt.

prompt $p $g

• slb

slb

Bwoah......

Saturnus schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 17:08:
@slb
Edit: Hij is weer terug in pigtail setup, met iets dikkere koperbrug en met het stukje buis en de houder in plaats. De houder klemt mooi in de gleuf van de Huntkey doos. Daarmee staat hij 20cm hoger dan voorheen. De prestaties zijn direct toegenomen haha.

Beugel is besteld en HQ USB-verlengkabel van 3 meter.
Soms kan 10 cm verplaatsen al effect hebben....

Is 3 meter niet aan de krappe kant?
Muurbeugel is al minimaal 50cm, muur 30cm en dan de buis naar de antenne en wat je binnen nog nodig hebt......

prompt $p $g

• Saturnus
  • Niet online
@slb
Op de plekken waar ik Ali-adapter zeg bedoel ik deze:

https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.5ffc4c4dwIuPVZ
(De Ali stick wordt niet meer gebruikt met de 1090 setup.)

Ter vervanging van de pigtail dus om een mini beetje winst te pakken. En dus zowel de pigtail als de boven afgebeelde adapter hebben het 'verstoring' probleem zonder pijpje. Dus dan zou die adapter net onder het N-deel ook in een antenne veranderen. Heel apart. Dan wil ik dat extra goed afschermen. Niet alleen met een buis voor horizontaal, maar ook met een ring voor verticaal, ook al is dat de as van de antenne.

Ja kan best wat van die isolatie in het dak zitten. Maakt niet uit. Hij gaat binnen 2 weken op de beugel.

3 meter aan de krappe kant hmmm... Je hebt gelijk dat die beugel best wat opslokt, had ik al bijna geen rekening mee gehouden. Maar laat het 75 cm zijn inclusief binnen op de Pi aansluiten. Dan is er nog 225 cm tot het USB-aansluitpunt in de constructie, waarna er nog zo'n 12 cm is totdat de antenne begint. Bijna een hele verdieping boven het dak uit. Misschien wel 12m boven zee/grond niveau. Voor mij als beginner wel genoeg.

V3 is wel de beste toch? Is er nut om twee antenne's te plaatsen in vrij zicht? Misschien is er een type antenne dat 180 graden kijkt zodat die verder kan kijken dan een 360. En dat maal twee. Ja of doe ook een muurbeugel en dan de 5 meter aantikken. :D

• slb

slb

Bwoah......

Moet je wel een langere USB kabel hebben ;) Ik ben er ook maar een beginner, maar heb wel ervaring met ontvangst/zenden en alles wat er mee te maken heeft.

Die adapters heb ik liggen. Ik kan er wel een naar je sturen (ff PB'-tje sturen) dat scheelt weer 30-50 dagen wachten.

Nee, er bestaan nog betere SDR-ontvangers, maar daarvan is de prijs tig keer hoger....
V3 is wel een van de betere/beste voor $20,-, maar de reden dat ik hem ge gebruiken is BiasTee (voeding voor de LNA over de coax).

Bij vrij zicht heeft het weinig nut twee antennes op één ontvanger te nemen, meestal middelt dit uit, krijg je richtingsgevoeligheid en in het slechtste geval kan je ontvangst zelfs verslechteren. Maar zit je in een flat dan kan het wel een optie zijn. Een richtantenne (meestal yagi) blijkt ook niet zo goed te werken voor ADSB, want in de andere richtingen vallen de signalen weg.
Je zou ook zoiets kunnen proberen...

Edit: Maar je bent toch gelimiteerd door de curve van de aarde:
The Maximum Range achievable at any location depends on
(1) Curvature of earth
(2) The terrain around that location. Terrain plays a very important role as hills & changes in ground level will restrict maximum range.

This is due to the fact that propagation of radio waves in GHz/Microwave range is line of sight. The range is therefore limited by curvature of earth, and is about 250 nautical miles / 450 km for an ideal condition of perfectly level terrain. Hills & rise in ground levels further restrict maximum range to less than 250 nautical miles / 450 km.
bron

Ik denk dat je het beste eerst even het gat voor de USB bepaalt, even een streepje boven en links/rechts (om later de beugel te centreren voor het gat). Dan alles helemaal in elkaar zetten (dus ook op/in de beugel plaatsen). Als het gat voor de USB-kabel (afwaterend) geboord is, USB door de muur en de beugel bevestigen. Ervaring heeft me geleerd te beginnen met 1 bout, dan de antenne zo vertikaal mogelijk te zetten en de andere gaten aftekenen. Het zou zonde zijn als je al dat werk gedaan hebt en de antenne scheef staat....
Als het een stenen muur is, let er op dat stenen aan de randen nooit stevig zitten. Sowieso 5 stenen boven de beugel vrij laten (dus je zult geen 2m25 boven de nok uitkomen).

Hoogte van de antenne voor MLAT is bij de voet van de antenne, niet bij de top.

Zit weer eens naar mijn stats te kijken en denk dat ik vanavond weer de 4k vliegtuigen aantik, gaat lekker voor een vrij goedkope set :D
Dat was één van mijn doelen (eigenlijk 3000 ADS-B vliegtuigen per dag) nu nog het aantal posities boven de 1 miljoen zien te krijgen....en de mast wat steviger verankeren met Dyneema lijnen.

[Voor 34% gewijzigd door slb op 28-06-2019 22:30]

prompt $p $g

• Saturnus
  • Niet online
@slb
Ik ga niet voor die 5 meter, gekkenboel dan, haha.

De adapter uit het plaatje heb ik vandaag ontvangen en toegepast. Daarom die ontdekking van verstoring zonder pijpje, want het pijpje past niet meer door de stick die er dan direct onder hangt.
Ik heb hem dus al. Hoe goed de kwaliteit van de adapter is weet ik natuurlijk niet. Is heel lastig te testen zonder dat er een passende buizenconstructie is om de verstoring op te heffen. Komt later dus. Dank voor je aanbod.

Zou moeten kunnen toch, ik heb jaren terug eens een bi-quad WiFi richtantenne gemaakt. Als je zoiets doet voor 1090 met elke antenne een andere ontvanger en dan op dataniveau combineren, ofzo. Ja en dan inderdaad die bolling van de aarde ontwijken door flink de hoogte in te gaan.

Goede tip van eerst met één bout proberen! Is perfect verticaal per definitie de beste houding, of kan het ook iets afhangen van lokale situatie?
Ik kan helaas niet zien of er stenen zitten (hout zit er voor), zal even zoeken naar informatie over het huis.
Saturnus in "Het grote beveiligingscamera's topic - Deel 2" min of meer zelfde situatie als op die foto, maar de antenne komt aan de achterkant.

[Voor 17% gewijzigd door Saturnus op 28-06-2019 22:44]

• slb

slb

Bwoah......

@Saturnus
Oops, je verhaal toch niet helemaal goed gelezen (ik dacht dat je met adapter naar een Ali dongle refereerde).

Verlies van een pigtail is niet zo hoog (hangt een beetje van de toegepaste kabel af). RG174 heeft op 1090
MHz een demping van 94 dB/100m. 30cm heeft een demping van < 0,4dB, bij RG213 (wordt ook veel voor pigtails gebruikt) is dat 0,1dB. Verwaarloosbaar dus.

Als de antenne scheef staat "kijkt" hij voor een deel naar de aarde. Je antenne ontvangt in een soort donut-vorm. Als hij een paar graden uit het lood staat, maakt dat vrijwel geen verschil omdat de ontvangstlobben vrij hoog zijn. Voorbij de horizon ontvangen kan sowieso niet op deze frequentie (heel soms wel onder specifieke weersomstandigheden). Daardoor is scheefstand geen ramp.

Belangrijkste is dat de antenne vrij om zich heen kan kijken. Door de flat achter mij mis ik een deel van de ontvangst richting het noordwesten. Topje van de antenne is nu ongeveer net zo hoog als het dak van de flat. Eigenlijk zou mijn antenne nog een halve meter hoger moeten... Misschien dat ik dat nog doe, heb nog zat kabel over.

prompt $p $g

• slb

slb

Bwoah......

@Saturnus
Saturnus schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 22:37:
@slb
Ik kan helaas niet zien of er stenen zitten (hout zit er voor), zal even zoeken naar informatie over het huis.
Saturnus in "Het grote beveiligingscamera's topic - Deel 2" min of meer zelfde situatie als op die foto, maar de antenne komt aan de achterkant.
(off topic:)De dakconstructie is voor 99% houtskeletbouw met zo'n inpandig balkon. Aan de achterzijde van het pand zou de muur wel tot de nok opgemetseld kunnen zijn, maar waarschijnlijk niet (houten kapconstructie).

Overigens zou ik voor de camera een IP fish-eye camera pakken en op het blauwe punt zetten.

Nachtverlichting en een aantal sensorbuitenlampen schrikt meer af dan een camera. Goed hang- en sluitwerk zorgt dat inbrekers naar de buren gaan.....
De nachtverlichting zo plaatsen dat men haast niet naar binnen kan kijken.
/off topic)

Edit:
Ik heb vandaag 6 meter en ca 80 cm 40/2½ alu pijp bij de metaalwinkel gehaald (moest er voor de zaak toch zijn).

Toen ik thuis was heb ik ze iets van 7cm in elkaar geschoven maar ze kwamen muurvast te zitten en ik moest met de slijptol aan de slag om ze los te krijgen :( . Het blijkt dat er in de diameter van pijp een tolerantie mag zitten van 10%. Bij een 5mm pijp kan dat dus al een ½ mm zijn!

Ik zou je adviseren om in ieder geval buizen te kiezen met 1 mm speling. Dus GEEN 40/2½ (40/35) te nemen, maar 40/2 (of beter 42/3) pijp. Van 25mm pijp van de antenne is redelijk makkelijk wat af te schuren. Deze paste (na een klein beetje schuren) goed in de 35mm buis.

Ik kan op de draaibank wel paar tienden van de pijpen afdraaien (of afschuren), of de 40 pijp iets uithonen, maar denk dat ik toch maar een stuk 42/3 en 40/2 bij haal. Ik wacht nog even totdat de LNA en pigtail binnen is, dan weet ik zeker of het allemaal gaat passen....

De 35mm(en 25mm) kan ik wat langer houden omdat ik met een pigtail ga werken.

Mijn plan is als volgt:
Pigtail (N->SMA) aan de antenne, dan 25mm + 35mm pijp (ca 30cm, afhankelijk van de lengte v/d pigtail) over de voet van de antenne.
LNA/filter+SDR stick aan de pigtail. USB-kabel eraan en kabel door de mast voeren. Misschien nog even een 30mm ring/bol maken als de trekontlasting v/d kabel. Ik wil voorkomen dat de kabel losschiet en ik de mast weer naar beneden moet halen. Ik zoek wel een stuiterbal oid, boor er een gaatje in, zaag hem half in, schuif hem over de kabel heen en lijmen hem dicht met tyrap eromheen getrokken.

Als mast pak ik ca 4½ meter 35mm pijp met bovenin eroverheen geschoven (en gepopnageld) de 42mm pijp (of 40mm).
Op de 42mm pijp komt een zijdrager, op zijn kop gemonteerd (dus met de pijpen naar beneden). Daar komt de Discone (+breedband LNA) en nog een andere antenne (waarschijnlijk Double Cross Antenna voor NOAA) op. Net onder de zijdrager een tuikrans voor de tuidraden (dyneema) zodat het gevaarte stormbestendig is.

[Voor 55% gewijzigd door slb op 02-07-2019 23:07. Reden: strakke pijp!]

prompt $p $g

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
@slb
10% :o damn. Neem aan dat er ook varianten bestaan die preciezer (en duurder) zijn.
Je bent in ieder geval lekker creatief. :D Ik ben benieuwd.

De muurbeugel staat hier nu. En is meer 39mm dan 38mm, wat jouw tolerantiewaarschuwing nog serieuzer maakt. Het geheel is verder zeer degelijk en de plaat heeft al een gat.

Over 2 weken alle tijd voor de harde hardware. Nu soms in vrije tijd met Docker images maken bezig. FR24Feed client/slave image is werkend maar nog niet afgewerkt/geoptimaliseerd. Vandaag aan Dump1090 gewerkt. En dan spiek je af en toe bij anderen en denk je: “Wat ben ik aan het doen? :’)” Maar goed, anders leer je nooit.

• slb

slb

Bwoah......

Dat is toch het leukste? :)

Maar als de pijp bijna 39mm is zou ik zeker een pijp nemen met een binnendiameter van 39-40mm, mocht deze te los zitten/wiebelen, kun je er een parkertje indraaien.

Misschien is het zelfs beter om de alu pijp in de beugel te laten zakken ipv erover. Als de pijp erin zit, even wat tape erover heen (om te voorkomen dat er water in de pijp kan stromen), onder (op muurbeugel) beginnen en naar boven (pijp) wikkelen. Bovenin een tyrap eromheen om te voorkomen dat de tape loswaait.

Heb je ook aan de onderkant van de muurbeugelpijp een gaatje geboord (voor condensafvoer en evt indringend water)? Soms zit dat al in de pijp.

NOAA (weersateliet) ontvangst is trouwens ook wel leuk hoor. Voor een paar Euro (of wat afval dat je hebt liggen) maak je in een paar minuten al een antenne die het prima doet.

Edit: In plaats van een parker kun je de bovenkant van de muurbeugel ook vertikaal inzagen, pijp erin schuiven en met een uitlaatklem of slangenklem de pijp vastklemmen.

[Voor 25% gewijzigd door slb op 03-07-2019 14:29]

prompt $p $g

Pagina: 1 ... 28 29 30 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee