Je bereik is er al op vooruit gegaan, staat de antenne op dezelfde positie als de oude?
Ja, het is even puzzelen met al die alu-buizen. Het ene bedrijf geeft buitendiameter+wanddikte op, het andere buitendiameter+binnendiameter. De 35x5 (=35mm buitendia / 25mm binnendia) is inderdaad meer een opvulring/bus.
Mijn Pi is een 3B (zonder+) en heeft gemiddeld ca 12% CPU-belasting, dus draait het op z'n sloffen. Ik draai Raspbian Stretch full (o.i.d) met VNC. Dat vind ik net iets makkelijker werken dan alleen met SSH, omdat ik dan ook nog de Raspbian GUI kan gebruiken. 3B+ is al zware overkill voor deze toepassing, maar ik heb al ergens gelezen dat VRS (+mono) de Pi met 40-50% belast. Als je dat wilt draaien, is het misschien raadzaam om voor 2 Euro een setje zelfklevende koelprofieltjes in te zetten.
Ook heb ik de ervaring dat je goede SD-kaartjes moet hebben en liefst ruim bemeten. Ik gebruik nu 16GB Sandisk Extreme en tegenwoordig heeft Sandisk High Endurance kaartjes.
Het pijpfestijn:
Het meten hieronder kun je het makkelijkst met een schuifmaat uitvoeren.
Tip: Zet op de antenne en 25 mm pijp een markering (voor de uitlijning van de schroef).
Tip2: Beetje vaseline/siliconenvet tussen de pijpen weert het water (vaseline is hydrofoob).
Tip3: Bij het boren door de muur altijd schuin boren zodat regenwater niet door het geboorde gat naar binnen kan lopen. Altijd afwaterend boren
Wanneer je hebt bepaald hoe lang de 25mm pijp moet zijn om de FA stick aan te kunnen sluiten, maak je deze op maat en meet je hoe ver de schroef van de onderkant vandaan zit.
Hierna 35mm pijp = opvulring.
Je hebt meerdere opties:
Optie 1a - zet de 25mm met de schroef vast aan de antenne. Zaag de opvulring op maat (lengte is onderkant 25mm tot schroef). Eventueel vijl je een kleine holling aan de bovenkant van de 35mm pijp waar de schroefkop in valt. De zwaartekracht (en de vastgedraaide stick) zorgt er later voor dat de 35mm pijp op zijn plek blijft.
Optie 1b - Je boort een gat in de opvulring ½-1mm groter is dan de schroef
kop. Je maakt beide pijpen even lang (gat gelij houden). Schuif de 25mm in de opvulring en draai door het geboorde gat de schroef vast op. (schroefkop houdt zo de 35mm op zijn plek).
Vervolgstappen:
38 en 42mm pijp in elkaar schuiven. Je meet de lengte van de opvulring. Op die lengte boor je een (of twee) gaatje(s) in de 38 en 42mm pijp en draait er een schroef (M3/M4/parker) met ca 5-8mm schroefdraad in. Popnagel kan ook. Het idee is dat de opvulring op de schroef (of popnagel) rust.
Optie 2a - Zoek een schroef (RVS) die
6-7mm langer is dan de originele en boor in de opvulring een gat dat net zo groot is (en op dezelfde positie) als het schroefgat in de 25mm. Maak beide pijpen even lang.
Schuif de 25mm en opvulring in elkaar, deze weer over de antenne en draai de schroef erin tot er nog ca 3mm schroefdraad uitsteekt. Het idee is dat de schroef de opvulring op zijn plek houdt.
Maak een u-vormig sleufje aan de bovenkant 38mm pijp. De breedte van dat sleufje = diameter gat van de schroef.
Dongle op antenne aansluiten, Usb-kabel op de dongle aansluiten (evt beetje tape eromheen) en het geheel in de pijp laten zakken, schroef in het sleufje laten zakken en vastdraaien.
Daarna 38mm pijp (en usb-kabel) in de 42mm pijp laten zakken tot tegen de schroef. (evt holling in 42mm)
Optie 2b - Zoek een schroef (RVS) die
8-9mm langer is en boor in de opvulring een gat dat net zo groot is (en op dezelfde positie) als het schroefgat in de 25mm. Maak beide pijpen even lang.
Schuif de 25mm en opvulring in elkaar, deze weer over de antenne en draai de schroef erin tot er nog ca 5mm schroefdraad uitsteekt. Het idee is dat de schroef de opvulring op zijn plek houdt.
Schuif de 38mm en 42mm pijp in elkaar en boor op ca 20cm een gat, draai er een schroefje in, of beter nog popnagel. Evt twee gaten. Maak een u-vormig sleufje aan de bovenkant van deze aan elkaar vastgezette pijpen. De breedte van dat sleufje = diameter gat van de schroef.
Usb-kabel op de dongle aansluiten (evt beetje tape eromheen) en in de pijp laten zakken.
Dongle op antenne aansluiten, en het geheel in de pijp laten zakken, schroef in het sleufje laten zakken en vastdraaien.
Ten slotte de 42mm pijp over de muurbeugel schuiven.
Er zijn wel meer mogelijkheden, andere mogelijkheid bij 1a en 1b is de 38 en 42mm pijp dmv een schroef op de 35mm verloopring vast te zetten.
Boodschappenlijstje:
-ca 10cm 35x5 (35/25) = opvulring
-ca 25cm 38x1½ (=38x35) pijp
-42x2(42/38) naar wens, bepaalt de uiteindelijke hoogte van de antenne
-muurbeugel+pluggen/bouten
-rvs schroeven
-evt popnagels
-ellebogenvet