Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

[RTL-SDR] De 25 euro allesontvanger OverzichtLaatste deel

Pagina: 1 ... 26 27 28 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PE4000
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 06:41
Net even mijn simpele pricewatch: Acer Iconia Tab 8 W1-810 (Windows 10 Home) Wit tablet met dab+ software de Terratec Cinergy dongle getest.
Deze test is geslaagd en het viel me mee hoe redelijk tot goed deze tablet het doet.
Alleen wel gepriegel met de instellingen omdat het scherm klein is.
De dongle krijgt zijn 5 volt voeding via een aangepaste kabel die verbonden is met een powerbank.
Zo wordt de accu van de tablet niet meer belast. Dus tablet > OTG cable > diy usb powercable > dongle.

Acer Iconia Tab 8" met DAB+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tita_tovenaar
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 16-01 09:39
Heb je ook al sdr uitgeprobeerd op die Acer,aangezien dat al veel meer rekenkracht vraagt van je cpu ?

Soms weet het ook niet meer.........

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PE4000
quote:
tita_tovenaar schreef op zondag 9 april 2017 @ 11:48:
Heb je ook al sdr uitgeprobeerd op die Acer,aangezien dat al veel meer rekenkracht vraagt van je cpu ?
Uiteraard... Ik had de tablet voor o.a. websdr, sdr, kodi, ziggo tv en voor het luisteren van broadcast radiostreams (TuneIn) gekocht.
Na het installeren van alle updates (win8) gelijk met sdr aan de gang gegaan.
De ontvangstmode WFM (88-108 MHz) is het meest eisende van de cpu, vooral met SDR Radio pro V2.3 en in stereo dan. 37% tot 50% cpu verbruik met WFM. NFM, AM en SSB modus zijn geen probleem.
Vooral met HDSDR.
Maar je moet geen virusscan of updates tegelijk doen.
Audio altijd via BT naar BT-Speaker.

Gebruikte software per 2015.06:
SDR Radio V3 32-bit
SDR Radio Pro V2.3 32-bit*
SDRSharp Rev. 1317*
HDSDR 2.70*
SDR Uno/SDRplay
WRPlus 1.10*
WinRad F 1.5*
* = zeker weten, niet de huidige versies van nu.

via SDR-IP

via Terratec Dongle E4000

via R820T1 Dongle

Ik gebruik dit tablet vooral in de warme 'zomerse' maanden, heerlijks 's avond en 'nachts op het balkon zitten, met n van mijn hf loops erbij en wanneer de condities slecht zijn, switchen naar websdr TU Twente.

5-volt voeding via powerbank

In actie tijdens de landelijk ballonvossenjacht 2016, met de AOR8000 en 2 mtr. pre-amp en HB9CV 2 mtr.

• boekee
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 16-01 08:47
Ik heb deze besteld.

https://nl.aliexpress.com...=2114.13010608.0.0.UAWgAE

Maar ik krijg met geen enkel software pakket dab/fm/digitenne free to air.

QT-dab scannen, maar vind 0.niets. Zet ik mijn DAB+ bouwradio er naast, alle zenders op goed signaal.

Het leven is te kort voor langzame muziek :)

• Kitano
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 23:12
Welke software en driver gebruik je?
Met sdrsharp en de zadig driver kun je o.a. analoge FM radio ontvangen.
Met ProgDVB en de originele driver van de stick kun je DVB TV ontvangen.

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Weet iemand toevallig of een Pi Zero W krachtig genoeg is om m.b.v. een RTL-SDR geschikt stickje FM-radio zenders af te spelen? Bij voorkeur i.c.m. RDS. Afgaand op http://kmkeen.com/rtl-demod-guide/ lijkt het wel te kunnen, maar kon niet zo gauw terugvinden of die ook RDS ondersteund.

Ik zit er aan te denken de Pi Zero W die ik hier heb in te zetten voor iets a la [EiP] Wekkerradio++ , er zit al een Adafruit I2S 3W Stereo Speaker Bonnet op, alleen die heeft geen analoge input zodat oplossingen a la

niet aangesloten kunnen worden, vandaar dat ik aan een RTL-SDR oplossing denk.

Heeft iemand zoiets al eens geprobeerd op een Pi Zero?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Om mijn eigen vraag te beantwoorden:

Pi Zero W + Adafruit's stereo bonnet pack + RTL-SDR Blog V3 R820T2 RTL2832U 1PPM TCXO SMA Software Defined Radio with 2x Telescopic Antennas =

Het werkt en de CPU-load is lager dan verwacht :o :D Al is er qua ontvangst nog wel wat te tunen, de ene zender doet beter dan de ander, in de vorm van de hoeveelheid ruis bedoel ik.

Maar het is een goed begin :)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Nu online
Ik heb ook zo'n stickje gekocht, voor zo'n 10 op ebay. Het doel? Een hobbyprojectje wat waarschijnlijk nooit echt van de grond gaat komen :P.

Ik woon in een appartementencomplex waarbij een hek de parkeerplaatsen afsluit, en daar heb ik een zendertje voor. Die werkt helaas op 27MHz, in plaats van de veel vaker gebruikte 433MHz, waarvoor ik zo 500 verschillende zenders en ontvangers kan kopen op ebay. Maar het lijkt me leuk hem met bluetooth via mijn telefoon open en dicht te kunnen doen, en dus heb ik een bluetooth <> 27MHz converter nodig. Stap 1 daarbij is weten wat hij uitzendt. Gelukkig was in de tijd waaruit de zender kwam het idee van encryptie dat hij wel 12 dipswitches intern heeft zitten, oftewel echte encryptie doen we niet aan.

Oftewel SDR stickje erin, en ik kan FM radio ontvangen, woehoe :). Op 27MHz kan ik ook de zender van het hek probleemloos ontvangen. Maar hoe nu verder? Op het waterval plot is geen duidelijke modulatie zichtbaar. En dan kan je wel met FM/AM instellingen op het gehoor proberen te decoderen, maar dat is ook niet de meest efficiente oplossing. Oftewel plan B: ding laten recorden, en dan baseband signaal naar Matlab brengen voor verdere verwerking.

Poging 1: Ik had hem ingesteld op zero-IF, wat eigenlijk best onhandig is als je handmatig iets wil gaan decoderen.

Poging 2: Low-IF nu, maar hoewel in het frequentiedomein het allemaal duidelijk zichtbaar is, is het in het tijddomein nog vooral ruis. Ik had de gain op minimaal staan, gezien de zender er op 20cm afstand van zat, maar dan toch maar de gain omhoog schroeven.

Oftewel poging 3: Een duidelijk signaal :)

En wat nu? Ik kan in Matlab met de spectrogram functie ook een soort waterval plot maken, maar ondanks wat spelen met de instellingen bleek dat niet bijzonder nuttig. Wat wel duidelijk was van tijdsdomein plot was dat het (helaas) geen AM signaal was. Dus PSK of FSK bleven over als optie. Nu wist ik van de site van de fabrikant dat het een FSK signaal zou moeten zijn, dus dat klopt ook wel :P.

Met wat Googlen kwam ik er toen op it dat een hilbert transformatie de instantane frequentie teruggeeft. Ideaal dus voor een FSK signaal. Resultaat:

Ja het signaal is er, tussen de ruis. Gezien ik low-IF gebruikte is de IQ data op dit punt identiek, dus die kan ik middelen om van een gedeelte van de ruis af te komen. Dan nog even lui een 10-punts moving average filter eroverheen doen, en tada:

Een mooi binair FSK signaal.

Nu moet ik nog kijken wat de absolute waardes zijn van de frequentiesprong, en uberhaupt van de carrier, en daarna ook nog de vraag waarmee ik het het makkelijkste kan reproduceren. Maar hoewel het wel wat uitzoekwerk en pogingen kostte, toch in een redelijk beperkte tijd met zo'n SDR stickje de code kunnen achterhalen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: juli 2004
  • Niet online
Sissors: Dit is ook een heel mooi stukje software om te helpen bij het decoreren van digitale protocollen: https://github.com/jopohl/urh

Ondersteunt rtlsdr ook direct.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Nu online
Ah die zit er wel handig uit ja. Ik had al wat rondgezocht, maar voornamelijk waren het plugins die ik vond die specifiek n protocol konden decoderen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PE4000
DAB+ software van welle.io
Grafisch gezien ziet dit er mooi uit, installeren en zenders zoeken gaat makkelijk af.
Simpel in gebruik!
Opmerking: soms duurt het wat langer om de stationslogo's weer te geven.

Hardware specificaties:
Minimum:
  • CPU: 4 core x86 CPU with 1.3 GHz (Intel Atom Z8300 or Intel Atom Z3736F)
  • CPU: 4 core ARM Cortex-A7 CPU with 900 MHz (Raspberry Pi 2)
  • Display: 800 x 480 pixels
  • Graphic card with OpenGL 2.0 support

ontvangst met een open dipole en met een windows 10 I7 pc (achterkamer),
de RTL-SDR dongle is een Realtek R820T DVB-T+FM+DAB-820 met R820T tuner

ontvangst met een telescoop antenne en met de windows 10 Acer Iconia Tab8 tablet (voorkamer),
de RTL-SDR dongle is een Terratec Cinergy T-Stick RC Rev. 3 met E4000 tuner

Edit:

DAB+ Ontvangst rapport d.d. 22:43 21-5-2017
Meethardware: Prolink FM Level Meter @ 75 ohm
code:
1
2
3
6B  = 48.7 dBV
11C = 47.3 dBV
12C = 62.3 dBV

Edit 2:

Je zou eventueel ook richtantenne kunnen maken, zoals een HB9CV.
11C is hier het slechts te ontvangen, f = 220.352 Mhz

Edit 3: 2017.05.25

Inmiddels is er weer een update/pre-release uitgekomen. Versie 20170520_welle-io.
Opmerking: Let op! Je kunt de laatste versie niet over een voorgaande versie installeren.
Dus voorgaande versie de-installeren of bij de nieuwe install de release datum in de foldernaam toevoegen.
In mijn geval wordt het dus: welle.io 0520 en daarbij hoef je niet opnieuw naar radiostations te scannen.
Zie voor de laatste versie: https://github.com/AlbrechtL/welle.io/releases

PE4000 wijzigde deze reactie 25-05-2017 00:27 (37%)
Reden: txt toevoeging

• Newjersey
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 15-01 15:53
Even een hele kick omhoog. Ik probeer met het programma PDW p2000 messages te ontvangen. Ik heb SDRSharp op 169.650 staan en krijg geluid binnen. Ik stuur deze door naar een recording device.

Echter pakt PDW geen geluiden op. Ik heb de setting op de desbetreffende sound card gezet maar er komt niks binnen. Kand iemand mij misschien een screenshot sturen met de juiste instellingen voor PDW?

• RammY
  • Laatst online: 15-01 23:02
Het handigste is om even een virtuele geluidskaart te installeren zoals Virtual Cable.
Dan in je SDRSharp deze kiezen uiteraard.
In PDW kun je deze dan weer kiezen:
pdw

Shoot & Share @ www.rallysportmedia.nl

• Newjersey
quote:
RammY schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 11:53:
Het handigste is om even een virtuele geluidskaart te installeren zoals Virtual Cable.
Dan in je SDRSharp deze kiezen uiteraard.
In PDW kun je deze dan weer kiezen:
[afbeelding]
Hoi Rammy,

Dit had ik dus al gedaan. Ik heb alleen het idee dat de meter binnen PDW niet genoeg oppakt. Ik heb de volgende instellingen in SDRSHARP:

Newjersey wijzigde deze reactie 12-09-2017 20:38 (11%)

• RammY
  • Laatst online: 15-01 23:02
Ik gok dat ik je probleem al zie... zoom sowieso eens even in met de eerste slider aan de rechter kant.
Je staat "naast je frequentie"..

Als je in zoomt moet het er ongeveer zo uit zien (in het witten gedeelte).

Shoot & Share @ www.rallysportmedia.nl

• Newjersey
quote:
RammY schreef op woensdag 13 september 2017 @ 09:25:
Ik gok dat ik je probleem al zie... zoom sowieso eens even in met de eerste slider aan de rechter kant.
Je staat "naast je frequentie"..

Als je in zoomt moet het er ongeveer zo uit zien (in het witten gedeelte).

[afbeelding]
Dat was hem! In combinatie met een RF gain die te laag stond en frequentie corrections doet ie het nu goed. Bedankt!

• proditaki
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 16-01 17:33
Ik heb ook een RTL2832U + FC0012 in china besteld.
Met een converter van Coaxiaal naar MCX TV antenne.
(http://www.dx.com/p/dvb-t...cable-165089#.WiqKbdKovMA)

Ik heb nog wel een oude antenne van een TV, kan ik die hier gewoon aan knopen?
edit: ik begrijp dat het werkt, ik bedoel meer, is de ontvangst dan goed genoeg? :)

proditaki wijzigde deze reactie 08-12-2017 14:04 (12%)

PSN: proditaki specs

• Radiant
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Wat wil je ontvangen?

• proditaki
Ik maak een setup voor mijn vader.
Die kijkt graag Duitse TV. Dus ik ga de RTL2832U aan een Pi hangen en die laat ik multicasten zodat de zenders op alle devices beschikbaar zijn.
(Woont zo dicht bij de Duitse grens dat alle Dutise zenders kunnen worden ontvangen) :)

• Ed.juh
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 15-01 09:28
Als die antenne geschikt is voor die frequentie en naar .de gericht staat.
Ja hoor, dan moet dat wel kunnen op zich.
Heb er zelf niet mee gespeeld in deze hoedanigheid, als TV ontvanger dan, maar ik denk niet dat het problemen zal geven.
Wellicht een beschrijving/foto van de antenne, zou wel helpen.

• kELAL
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 19-12-2017

kELAL

Jeri is my middle name

Alleen zijn ze in Duitsland al voor een groot deel overgestapt naar DVB-T2 en heb je niets aan een standaard RTL2832U stickje. Daarvoor moet je toch echt een MyGica T230 of een Chinese kloon als hieronder gebruiken. }:O

kELAL wijzigde deze reactie 19-12-2017 22:58 (10%)

Al klinkt een spreuk nog zo raar, als 't rijmt dan is het waar!

• proditaki
Bedankt voor de Tip. :)
Dan houd ik die 2832U wel om mee te prutsen :)

• Woutersr1888
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 05-01 19:39
HELP! Ik ben al een paar dagen aan het stoeien met mijn DVB-T+DAB+FM+SDR stick maar ik krijg het niet voor elkaar om andere signalen dan FM te ontvangen. Ik zie ze wel in het spectrum maar krijg alleen maar ruis. Ik zou uiteindelijk graag naar t berichtenverkeer van P2000 en t vliegverkeer willen luisteren.

• GekkePrutser
  • Registratie: juli 2004
  • Niet online
quote:
Woutersr1888 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 22:36:
HELP! Ik ben al een paar dagen aan het stoeien met mijn DVB-T+DAB+FM+SDR stick maar ik krijg het niet voor elkaar om andere signalen dan FM te ontvangen. Ik zie ze wel in het spectrum maar krijg alleen maar ruis. Ik zou uiteindelijk graag naar t berichtenverkeer van P2000 en t vliegverkeer willen luisteren.
Vertel eerst eens welke software je gebruikt, instellingen enz (eventueel met een screenshot). Hier kunnen we niet zo veel mee :)

Staat hij wel op narrowband FM (of AM voor vliegverkeer) en klik je dan wel op de pieken in het spectrum? Het idee bij SDR is dat je een hele brede band vol signalen ontvangt en er dan uit pikt wat je wil hebben (of de hele band opneemt om later verder in te snuffelen).

Maargoed zonder meer informatie is het heel moeilijk te zeggen waar het hier fout gaat.

• Woutersr1888
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 05-01 19:39
Ik gebruik SDR sharp waarbij ik bij fm radio NFM gebruik en AM bij vliegverkeer. Die pieken waar u het over heeft krijg ik wel te zien maar ze zijn niet zo hoog als ik vaak zie in fimpjes/ foto's. De pieken kom vaak maar halverwege. Aan mijn RF gain kan het niet liggen die staat op max en met de squelch hoger zetten wordt het ook niet beter. Ik heb t idee dat het signaal gewoon niet hard genoeg binnenkomt om daadwerkelijk geluid uit te halen. Ik woon op de onderste verdieping van een flat misschien dat t ontvangst te slecht is?

• proditaki
quote:
Woutersr1888 schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 10:16:
Ik gebruik SDR sharp waarbij ik bij fm radio NFM gebruik en AM bij vliegverkeer. Die pieken waar u het over heeft krijg ik wel te zien maar ze zijn niet zo hoog als ik vaak zie in fimpjes/ foto's. De pieken kom vaak maar halverwege. Aan mijn RF gain kan het niet liggen die staat op max en met de squelch hoger zetten wordt het ook niet beter. Ik heb t idee dat het signaal gewoon niet hard genoeg binnenkomt om daadwerkelijk geluid uit te halen. Ik woon op de onderste verdieping van een flat misschien dat t ontvangst te slecht is?
Gebruik je de kleine bijgeleverde antenne? Daar ontving ik namelijk ook helemaal niets fatsoenlijk mee. Ik heb daarna een oude TV antenne gepakt en daar werd het al een stuk beter van.

Pagina: 1 ... 26 27 28 Laatste

Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2018 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*