Het is al een tijd terug dat ik een EiP gedaan heb en ik heb nu een geinig projectje wat wel leuk is om te documenteren. Vandaar:

Een Philips AJ3040. Erg degelijk en naast de niet te voorkomen stroomuitval-fail heeft 'ie me nog nooir in de steek gehouden, maar heel sexy is 'ie niet: hij geeft de tijd aan maar heeft maar 1 alarm, met de keuze uit een irritante beeper of klassieke AM/FM-ontvangst. Dat betekent dat elke keer als ik uit kan slapen of op een andere tijd wakker moet worden, ik het ding op de complexe manier moet verzetten. Verder zijn de 4 7-segments-leds ook wel leuk, maar ze zijn nogal jaren-tachtig in hoe ze eruitzien en dat ze de hele tijd op volledige sterkte aanstaan is ook een beetje jammer. Verder snapt het ding niet dat na snoozen het alarm niet weer aan moet gaan als ik niet in bed lig; da's ook een beetje jammer.
Daarmee zijn de requirements van deze mod wel een beetje duidelijk:
• Het instellen moet makkelijker
• De alarm-opties moeten uitgebreider
• Het display moet sexy'er, en moet automagisch dimmen
• Het alarm moet telepatisch worden uitgaan als ik opgestaan ben
• De wekkerradio moet nog steeds even degelijk zijn als de afgelopen 15 jaar.
Ik besloot eerst maar eens met het ding te beginnen waar ik de rest van de tijd tegenaan moet kijken:
Wat blijft dan over? Nou, oled-displays! Die zijn te krijgen in groottes zoals die van het 7-segments-display, hebben een hoog contrast en een best redelijke resolutie en een pixel geeft echt nul licht als 'ie uit is.
Het eerste begin van het project was dan ook op eBay, oled-schermen scoren. Ik liep al vrij snel tegen een mooi 288x48-pixel scherm van Osram aan, de lekker bekkende OS288048PQ33MY0C11 (eBay-link). Dit is een scherm wat geel oplicht en via een SPI- of i2c-linkje aan te sturen is.

En natuurlijk ben ik dan iemand die het kreng meteen aan wil sluiten. Datasheet erbij en gededuceerd dat het ding als je 'em goed aansluit maar 4 data-draden nodig heeft. Ik had nog wat code liggen om zo'n FT232-moduletje als 4xGPIO te gebruiken en de logica om daar een SPI-bus over te maken had ik ook al. Verder had het ding 12V nodig om de ledjes te laten oplichten; ik had gelukkig op een mislukt prototype-PCBtje nog een boostconverter zitten die dat wel kon maken.
Lang verhaal kort: wat solderen, programmeren en een testplaatje in The Gimp inelkaarklikken had ik 't display werkend:

En dan is de vraag natuurlijk: hoe goed doet dit display het in de wekkerradio? Het display is groen-gelig en de wekkerradio heeft een contrastverhogend rood glaasje ervoor. Er is maar een manier om dat uit te zoeken:

Nou, da's best acceptabel
EiP: Wekkerradio++
Het Idee
Ik heb al ongeveer 15 jaar deze wekkerradio:Een Philips AJ3040. Erg degelijk en naast de niet te voorkomen stroomuitval-fail heeft 'ie me nog nooir in de steek gehouden, maar heel sexy is 'ie niet: hij geeft de tijd aan maar heeft maar 1 alarm, met de keuze uit een irritante beeper of klassieke AM/FM-ontvangst. Dat betekent dat elke keer als ik uit kan slapen of op een andere tijd wakker moet worden, ik het ding op de complexe manier moet verzetten. Verder zijn de 4 7-segments-leds ook wel leuk, maar ze zijn nogal jaren-tachtig in hoe ze eruitzien en dat ze de hele tijd op volledige sterkte aanstaan is ook een beetje jammer. Verder snapt het ding niet dat na snoozen het alarm niet weer aan moet gaan als ik niet in bed lig; da's ook een beetje jammer.
Daarmee zijn de requirements van deze mod wel een beetje duidelijk:
• Het instellen moet makkelijker
• De alarm-opties moeten uitgebreider
• Het display moet sexy'er, en moet automagisch dimmen
• Het alarm moet telepatisch worden uitgaan als ik opgestaan ben
• De wekkerradio moet nog steeds even degelijk zijn als de afgelopen 15 jaar.
Ik besloot eerst maar eens met het ding te beginnen waar ik de rest van de tijd tegenaan moet kijken:
Het Display
Als je wat anders wilt dan een 7-segments-display-klok, zou je denken dat de mogelijkheden best groot zijn: Gooi er een LED-matrix in! Of een LCD! Als je echter wat langer nadenkt blijkt het complexer te liggen: een LED-matrix leest op deze grootte toch niet zo lekker af als een 7-segments-display en is nog steeds jaren-80-spul. Een LCD is ook lastig: als je ze zo breed wil hebben als het oorspronkelijke display zit je aan een zwartwit-LCD'tje en naar mijn mening hebben die dingen een bagger contrast en komt er een te grote bak licht uit het backlight. Ik wil iets met een hoog contrast hebben wat niet meer licht geeft dan wat nodig is om de digits zichtbaar te maken.Wat blijft dan over? Nou, oled-displays! Die zijn te krijgen in groottes zoals die van het 7-segments-display, hebben een hoog contrast en een best redelijke resolutie en een pixel geeft echt nul licht als 'ie uit is.
Het eerste begin van het project was dan ook op eBay, oled-schermen scoren. Ik liep al vrij snel tegen een mooi 288x48-pixel scherm van Osram aan, de lekker bekkende OS288048PQ33MY0C11 (eBay-link). Dit is een scherm wat geel oplicht en via een SPI- of i2c-linkje aan te sturen is.
First life!
Toen ik vandaag uit mijn werk thuiskwam vond ik dus een pakje op mijn mat met twee van deze beestjes erin:En natuurlijk ben ik dan iemand die het kreng meteen aan wil sluiten. Datasheet erbij en gededuceerd dat het ding als je 'em goed aansluit maar 4 data-draden nodig heeft. Ik had nog wat code liggen om zo'n FT232-moduletje als 4xGPIO te gebruiken en de logica om daar een SPI-bus over te maken had ik ook al. Verder had het ding 12V nodig om de ledjes te laten oplichten; ik had gelukkig op een mislukt prototype-PCBtje nog een boostconverter zitten die dat wel kon maken.
Lang verhaal kort: wat solderen, programmeren en een testplaatje in The Gimp inelkaarklikken had ik 't display werkend:
En dan is de vraag natuurlijk: hoe goed doet dit display het in de wekkerradio? Het display is groen-gelig en de wekkerradio heeft een contrastverhogend rood glaasje ervoor. Er is maar een manier om dat uit te zoeken:
Nou, da's best acceptabel
En nu?
Da's een goede vraag. Het display is een redelijke no-brainer: hang er een microcontroller met wat grafische routines achter en je hebt een wekkerradiodisplay wat een heel stuk leuker is dan het bestaande LCD. Maar dan? Om het beest goed in te kunnen stellen wil je eigenlijk een webpagina hebben ofzo. Internet-connectivity is ook wel leuk om bijvoorbeeld eventueel te kunnen syncen met een agenda of iets dergelijks. Het probleem met zo'n bult aan functionaliteit is dat ik best een redelijke coder ben, maar je wel een verhoogd risico loopt op bugs. Dat kan betekenen dat ik 's ochtends niet wakker word. De vraag is dan: hoe zorg ik ervoor dat de kans dat de wekker faalt qua aflopen, maar ik toch zoveel mogelijk functionaliteit krijg?Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog