Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[RTL-SDR] De 25 euro allesontvanger OverzichtLaatste deel

Pagina: 1 ... 27 28 29 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online
Ja dat zou ik ook verwachten.
Bovenstaande uitleg geldt voor "conventionele" ontvangers met hoogfrekwent elektronica technieken.

• slb
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 21-11 04:10
Voor degenen die met ADS-B bezig zijn is dit een leuke stick.

Voorzien van filter en LNA, dus qua functionaliteit gelijk aan de Flightaware Pro Stick Plus.
Zelfbouw collinear antenne er aan hangen (en evt een Pi :) ).

slb wijzigde deze reactie 30-05-2019 03:39 (17%)

prompt $p $g

• Saturnus
  • Registratie: februari 2005
  • Niet online
Saturnus schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 20:05:
Paar dagen terug heb ik een RTL2832U R820T2 op AliExpress besteld met als doel https://github.com/Thom-x/docker-fr24feed-piaware-dump1090-mutability. Ben benieuwd. *O* Waarschijnlijk 1 week super vet, en dan weer op zoek naar een nieuwe uitdaging. :P
https://www.aliexpress.com/item/USB2-0-DAB-FM-DVB-T-RTL2832-R820T-SDR-RTL-SDR-Dongle-Stick-Digital-TV-Tuner/32267130430.html is aangekomen en op een RPi 1b geïnstalleerd. Paar kleine issues, verder traag maar te overleven voor nu. Misschien later een Raspberry Pi 3 Model B+ fixen voor WiFi en in ieder geval de antenne buiten hangen en/of een andere antenne maken/kopen. Want op dit moment:

Valt wat tegen. Volgens mij worden binnen de range ook niet alle vliegtuigen gepakt.

Oja en voor Flightaware werkt MLAT niet, voor FR24 zo te zien wel...

AMD Ryzen 1700X | G.Skill Trident Z 3000MT/s | Asus Prime B350-Plus | Samsung 960 Evo | Corsair HX850i

• GekkePrutser
  • Registratie: juli 2004
  • Niet online
Saturnus schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 14:52:
[...]

https://www.aliexpress.com/item/USB2-0-DAB-FM-DVB-T-RTL2832-R820T-SDR-RTL-SDR-Dongle-Stick-Digital-TV-Tuner/32267130430.html is aangekomen en op een RPi 1b geïnstalleerd. Paar kleine issues, verder traag maar te overleven voor nu. Misschien later een Raspberry Pi 3 Model B+ fixen voor WiFi en in ieder geval de antenne buiten hangen en/of een andere antenne maken/kopen. Want op dit moment:

[Afbeelding]

Valt wat tegen. Volgens mij worden binnen de range ook niet alle vliegtuigen gepakt.
Dat is ook wel logisch.. Range hangt van een heleboel zaken af. Orientatie van de antenne ten opzichte van jouw ontvanger, doppler, en het belangrijkste: Hoogte van het toestel. Hoe hoger hoe meer range je zal zien. Een Cessna die aan de rand van je range op 500m hoogte vliegt zal je niet zien, een Boeing op 10km wel.

• Saturnus
  • Niet online
GekkePrutser schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 15:14:
[...]

Dat is ook wel logisch.. Range hangt van een heleboel zaken af. Orientatie van de antenne ten opzichte van jouw ontvanger, doppler, en het belangrijkste: Hoogte van het toestel. Hoe hoger hoe meer range je zal zien. Een Cessna die aan de rand van je range op 500m hoogte vliegt zal je niet zien, een Boeing op 10km wel.
Dat verklaart waarom er weinig bij AMS te zien is. (y)

AMD Ryzen 1700X | G.Skill Trident Z 3000MT/s | Asus Prime B350-Plus | Samsung 960 Evo | Corsair HX850i

• slb
Heb je al geprobeerd een coketenna te bouwen? In een paar minuten voor elkaar.
Erg simpel, stukje coax en blikje (conserve of frisdrank) en heel doeltreffend, qua performance bijna gelijk aan Flightaware antenne. RTL-dongle kun je zelfs in het blikje plaatsen (=geen verlies door kabel)

Ik las op een forum dat sommige gebruikers de straler ingekort hadden naar 67 mm en de ontvangst net wat beter werd.

Andere DIY antenne is de spider (1/4 golf gp).

Ook spelen met de gain/AGC kan helpen de ontvangst te verbeteren. Ik bereik het beste resultaat door de gain handmatig (AGC uit) in te stellen, maar soms werkt het beter met de AGC van de tuner aan. Er zijn ook scripts om de optimale gain te vinden.

Zelf heb ik deze buitenantenne in bestelling staan. Voor 3 tientjes maximale performance.

Collineare antenne is een stuk lastiger goed getuned te krijgen zonder de juiste apparatuur. Ik heb flink zitten snijden en steken, maar het resultaat bleef slechter dan de discone die ik op dak heb staan. :/

EDIT: Je kunt ook de meegeleverde antenne inkorten en op een blik plaatsen.

slb wijzigde deze reactie 05-06-2019 22:22 (6%)

prompt $p $g

• GekkePrutser
  • Niet online
Saturnus schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 15:30:
[...]

Dat verklaart waarom er weinig bij AMS te zien is. (y)
Ja, toestellen bij AMS op aanvliegroute of op de grond ga je met de beste antenne van de wereld niet zien vanaf jouw lokatie. Dit soort frequenties (eigenlijk alles boven de 30Mhz, ADS-B zit op 1090) werken niet onder de horizon. Misschien dat je af en toe 1 pingetje ziet doordat een signaal via een hoog vliegend vliegtuig terug kaatst. Maar betrouwbaar werken gaat gewoon niet.

Tenzij je een toren bouwt van een paar honderd meter om hem op te zetten :) Daarom heeft KPN destijds al die torens gebouwd, toen hadden ze nog geen glasvezelnetwerk en dit was het alternatief daarvoor. Die torens waren hoog genoeg om elkaars antennes direct te zien zodat ze een landelijk netwerk hadden.

GekkePrutser wijzigde deze reactie 06-06-2019 09:40 (21%)

• Saturnus
  • Niet online
slb schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 22:15:
Heb je al geprobeerd een coketenna te bouwen? In een paar minuten voor elkaar.
Erg simpel, stukje coax en blikje (conserve of frisdrank) en heel doeltreffend, qua performance bijna gelijk aan Flightaware antenne. RTL-dongle kun je zelfs in het blikje plaatsen (=geen verlies door kabel)

Ik las op een forum dat sommige gebruikers de straler ingekort hadden naar 67 mm en de ontvangst net wat beter werd.

Andere DIY antenne is de spider (1/4 golf gp).

Ook spelen met de gain/AGC kan helpen de ontvangst te verbeteren. Ik bereik het beste resultaat door de gain handmatig (AGC uit) in te stellen, maar soms werkt het beter met de AGC van de tuner aan. Er zijn ook scripts om de optimale gain te vinden.

Zelf heb ik deze buitenantenne in bestelling staan. Voor 3 tientjes maximale performance.

Collineare antenne is een stuk lastiger goed getuned te krijgen zonder de juiste apparatuur. Ik heb flink zitten snijden en steken, maar het resultaat bleef slechter dan de discone die ik op dak heb staan. :/

EDIT: Je kunt ook de meegeleverde antenne inkorten en op een blik plaatsen.
Interessant. Eens zien of er nog een blik ligt en een stuk coax. Hoe sluit je die coax op de stick aan?

Ik moet dus ook zo snel mogelijk een locatie buiten maken. Zijn daar nog tips voor? Noord? Z? O? W? En als je hem dan tegen een gevel zou hangen op het zuiden, heb je dan niet verminderde ontvangst op het noorden?
En als je hem uit laat steken boven je dak is een bliksemafleider nodig zeker.

Ik heb ooit een bi quad antenne gemaakt voor WiFi maar verdere antenne/radio kennis is nihil.
GekkePrutser schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 09:38:
[...]

Ja, toestellen bij AMS op aanvliegroute of op de grond ga je met de beste antenne van de wereld niet zien vanaf jouw lokatie. Dit soort frequenties (eigenlijk alles boven de 30Mhz, ADS-B zit op 1090) werken niet onder de horizon. Misschien dat je af en toe 1 pingetje ziet doordat een signaal via een hoog vliegend vliegtuig terug kaatst. Maar betrouwbaar werken gaat gewoon niet.

Tenzij je een toren bouwt van een paar honderd meter om hem op te zetten :) Daarom heeft KPN destijds al die torens gebouwd, toen hadden ze nog geen glasvezelnetwerk en dit was het alternatief daarvoor. Die torens waren hoog genoeg om elkaars antennes direct te zien zodat ze een landelijk netwerk hadden.
Leuke informatie. :) Hoger dan een meter of 7-8 ga ik niet halen. :P

• Saturnus
  • Niet online
@slb
Die antenne die je gekocht hebt...prijs is te doen.
Zou die naast een buiten-gebruik schoorsteen te monteren zijn?

Het top punt is hoger dan het dak, maar de antenne mag waarschijnlijk niet boven de schoorsteen uitkomen vanwege bliksem. (Neem aan dat schoorstenen geaard zijn.) Maar ook iets lager is nog steeds hoger dan het dak.

De kabel zou er dan langs naar binnen moeten gaan. Door de pijp heen is te lang. Een gat in het dak betekent een afstand van max 2 meter tot het apparaat.

[Antenne]----[Kabel]----[Connector]---[USB stick]---[USB-verlengkabel]---[Raspberry Pi]
2 kabels. Welke van de 2 wil je zo kort mogelijk houden?

• GekkePrutser
  • Niet online
Saturnus schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 12:49:
@slb

[Afbeelding]

Het top punt is hoger dan het dak, maar de antenne mag waarschijnlijk niet boven de schoorsteen uitkomen vanwege bliksem. (Neem aan dat schoorstenen geaard zijn.) Maar ook iets lager is nog steeds hoger dan het dak.

De kabel zou er dan langs naar binnen moeten gaan. Door de pijp heen is te lang. Een gat in het dak betekent een afstand van max 2 meter tot het apparaat.

[Antenne]----[Kabel]----[Connector]---[USB stick]---[USB-verlengkabel]---[Raspberry Pi]
Ik zou een gaatje boren in de top van het "deksel" van de schoorsteen en daar de antenne op maken. De meeste antennes (zeker sprietjes zoals die bij die sticks zitten) hebben heel veel baat bij een grondvlak, en als je hem ernaast plaatst krijg je juist een zware "blinde vlek" in die richting waar de schoorsteen alle RF opslurpt.

Ik zou bovendien de stick in de schoorsteen monteren in een waterdichte behuizing. Want zoals je zegt wil je het RF gedeelte zo kort mogelijk houden, de rest is niet zo relevant. In de antennekabel is je signaal nog analoog en daar is het verlies belangrijk. En inderdaad liefst een grotere antenne dan dat kleine sprietje. Die meegeleverde antennes zijn gemaakt op prijs, niet op kwaliteit. Het is genoeg voor een sterk DVB-T signaal maar daar is alles mee gezegd.

Bliksem is een risico dat je sowieso hebt. Of het nu boven het dak uitsteekt of niet. Volgens mijn mag je zonder vergunning 5 meter boven het dak uitkomen met je antenne maar ik woon al vele jaren niet meer in Nederland dus het kan veranderd zijn. Ook hebben ze nu een "antenneregister" waar je je antenne in aan moet melden (zelfs voor ontvangst), door het gezeur van de "STOP UMTS!" meute destijds. :F

GekkePrutser wijzigde deze reactie 08-06-2019 16:03 (8%)

• Saturnus
  • Niet online
GekkePrutser schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 15:55:
[...]

Ik zou een gaatje boren in de top van het "deksel" van de schoorsteen en daar de antenne op maken. De meeste antennes (zeker sprietjes zoals die bij die sticks zitten) hebben heel veel baat bij een grondvlak, en als je hem ernaast plaatst krijg je juist een zware "blinde vlek" in die richting waar de schoorsteen alle RF opslurpt.
Nu je dit zegt...
Ik had de meegeleverde antenne de eerste 3 dagen in de lucht hangen aan de kabel, zo van 'hoe vrijer hoe beter.' Maar nu die op een ondergrond staat, pakt die veel meer op. 140KM geen probleem. Pieken tegen de 200KM.
Ik zou bovendien de stick in de schoorsteen monteren in een waterdichte behuizing. Want zoals je zegt wil je het RF gedeelte zo kort mogelijk houden, de rest is niet zo relevant. In de antennekabel is je signaal nog analoog en daar is het verlies belangrijk. En inderdaad liefst een grotere antenne dan dat kleine sprietje. Die meegeleverde antennes zijn gemaakt op prijs, niet op kwaliteit. Het is genoeg voor een sterk DVB-T signaal maar daar is alles mee gezegd.
Misschien is het mogelijk N-aansluiting van de antenne door die schoorsteen heen te steken en direct daar een adapter aan te draaien van N naar SMA op een FlightAware ProStick Plus of DIN 41626 (?) op Ali sticks. Dan een USB-verlengkabel van een meter of 1-2 door het dak.

Volgens mij is die schoorsteenkap daarmee wel 'total loss'. Mocht iemand nog een kachel willen gebruiken dan moet er een nieuwe op. Als dat nou te voorkomen is door er niet in te boren zou het helemaal mooi zijn.
Bliksem is een risico dat je sowieso hebt. Of het nu boven het dak uitsteekt of niet. Volgens mijn mag je zonder vergunning 5 meter boven het dak uitkomen met je antenne maar ik woon al vele jaren niet meer in Nederland dus het kan veranderd zijn. Ook hebben ze nu een "antenneregister" waar je je antenne in aan moet melden (zelfs voor ontvangst), door het gezeur van de "STOP UMTS!" meute destijds. :F
Dat bliksemgevaar maar negeren dan? Hmm.

• JustinoFTW
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 15:11
Iemand enig idee of hier iets mee te doen is? Heb deze bij een kennis liggen welke er niks mee doet.

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 01:24

franssie

Save the albatross

De YouTube stream is misschien leuk voor wie zich meer in de techniek wil verdiepen, en de mogelijkheden https://www.veron.nl/nieu...DE_yYmq_rPJ_DneyjjSNyZxgc

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• slb
Sorry voor mijn late reactie :$
Saturnus schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 12:49:
@slb

[Afbeelding]

De coaxkabel, daar zit het meeste verlies. Kabelverliezen worden bij coax aangegeven met demping dB/100m (of /100ft). Hoe hoger de frequentie, hoe sterker de demping. Hoe lager de demping op 1GHz, hoe beter, maar je moet er niet te zwaar aan tillen. Het liefst onder de 1 dB proberen te blijven. Met 2 meter afstand is dat zelfs met RG58U (goedkoop) het geval. Er zijn talloze coaxkabels met ieder hun eigen specs. Sommige SDR hebben een impedantie van 75ohm, andere van 50.

Voor vergunningsvrij plaatsen van antennes gelden de volgende richtlijn:
"de antenne, met antennedrager, gemeten vanaf de voet, of indien deze is bevestigd aan de gevel, gemeten vanaf het punt waarop de antenne, met antennedrager, het dakvlak kruist, niet hoger dan 5 m;"

Ik heb het als volgt gedaan;
Antenne > verloop N(male)-SMA(male) > RadarBox dongle (uit behuizing gehaald ivm koeling) > Actieve USB kabel (10m) > Laptop met Anydesk (wordt RPi met VNC)

Antenne staat op een aluminium pijp (40x2½mm) van 4 meter op een tegelvoet (plat dak). De antenne zelf is ongeveer 60 cm. Mijn platte dak is op 5,63 meter boven zeeniveau (als je je eigen dakhoogte wilt weten: hier), dus de antenne staat op ca 10m boven zeeniveau.

De antenne heb ik iets moeten modden, aan de onderzijde zat een aluminium pijp (25x2mm) voor de bevestiging die ca 7 cm lang was. Ik heb er een langer pijpje (metaalwinkel voor een paar Euro) aangezet zodat de dongle er geheel in past.

Aan de dongle hangt de USB kabel, die ik ook een beetje heb moeten versmallen zodat deze deels in het pijpje valt. De boel een beetje aftapen en tiewrap eromheen.

Mijn huidige range. Elke rode cirkel is 100km.
Edit:
Op 18-4-2019 vanaf ca 22:00 heb ik de RPi draaien (Raspian Stretch met Dump1090fa en nog wat meuk)
PiAware stats
FR24 Stats (heb verschillende dongles en antennes geprobeerd).
Moet nog VRS op de Pi zetten....
/Edit

Op de planning staan voor mij nog een waterdichte junction box in de antennemast voor diverse hardware (bijv LNA's/Filters/RPi/SDR dongles) Het platte dak zit tegen een stukje pannendak waar ik direct op zolder zit, dus ik heb geen last van lange kabels. De 10meter USB kabel is eigenlijk te lang.

Voor de antenne(bevestiging) zijn talloze mogelijkheden. Die beugel hierboven (met de Triax schotel), of muursteunen en een pijp, een haakse beugel tegen het boeiboord aan (als je een kleine antenne hebt), tegelvoet op plat dak (wel bescherming voor bitumen onder plaatsen).

Voor de antenne is er bijv deze groundplane die het, net als de coketenna prima doet. Coketenna heb ik ook gebouwd, blikje, F(f)>SMA(m) adapter,deed het goed, maar de collineare antenne van Ebay deed het iets beter. Die antenne staat niet meer in de listing, maar wordt nog wel geleverd door de verkoper (en bouwer) Stanislav Palo.

slb wijzigde deze reactie 19-06-2019 00:01 (13%)
Reden: feeds

prompt $p $g

• Saturnus
  • Niet online
@slb

Soms, na jaren lang vergelijken en uitzoeken ben je er wel eens zat van dus ik had op goed vertrouwen (van jou en die poster) Stanislav's antenne gekocht. Die is gisteren al bezorgd en nu is het wachten op de FlightAware ProStick Plus met SMA want de AliExpress heeft iets dat TS9 zou heten.

Jij heb het dus voor elkaar de stick zonder behuizing in die pijp te krijgen die erbij zat (maar dan je eigen langere versie)? Dat zou wel ideaal zijn en was ook mijn plan, maar na het zien van die pijp gisteren is mijn verwachting dat de stick daar niet in past, maar we zullen zien. Anders is er nog een 50 Ohm pigtail van 30 cm.

Zou het mij lukken om te monteren op het hoogste punt op het dak, zonder extra verlenging omhoog, dan zou ~9,5m mogelijk moeten zijn. Direct een gat door het dak zorgt dan voor <2m USB-kabel. Maarja, dat gat plus montage op het dak is zorg #1. :P

Je haalt een mooie 'density.' Voor de afstand had ik wat meer verwacht maar super dat je de aanvliegroute naar London kan pakken. Als ik jouw cirkel virtueel naar mij mijn locatie verplaats gaat mij dat niet lukken, iets waar ik wel op hoopte, maar ook dat zullen we zien. Welke software gebruik je voor het genereren van die cirkel?

Ik heb https://github.com/Thom-x...aware-dump1090-mutability draaien (om preciezer te zijn de RPi/ARM fork: https://github.com/dmoreh...ware-dump1090-mutability/ maar die laatste draait nog op d1090-m in plaats van d1090-fa, dus misschien zelf maar een maken.)

Je FR24 statistieken zijn private.
Hier zijn mijn huidige resultaten met Ali setup:
FR 24: https://www.flightradar24.com/account/feed-stats/?id=8877
FA: https://flightaware.com/adsb/stats/user/Saturnus
(Voor privacy rond hij volgens mij de locatie af naar een straal van 10KM.)

• slb
Thanks, zal de statistieken even openbaar maken ;)
edit: Opmerking voor overige lezers: je moet een account hebben om de statistieken van users te kunnen zien.

De range plot heb ik met VRS (Virtual Radar Server) gemaakt dat op een laptop draaide. Kwestie van locatie aanmaken (bij Tools-opties) en de locatie aan receiver koppelen.
Ik wil VRS nog op de RPi installeren.

Echt zwaar is de antenne niet en de windlast is ook maar gering, dus qua montage zijn er zat mogelijkheden. De buis vervangen is vrij eenvoudig, gaatje boren en op maat zagen (wel mbv afkortzaag zodat zaagsnede goed haaks is). Een beetje metaalwinkel heeft de buis wel op voorraad en met een meter kun je je een keer verzagen of verschillende versies maken.
edit 2: Ik heb eerst het gat geboord en daarna de pijp zo afgezaagd dat het gat precies correspondeert met het schroefgat, want het pijpje moet goed aansluiten op de antenne.

Als je er een pijp van 25cm (of langer) aan zet kun je hem met twee waterleiding/cv-beugels op het boeiboord monteren.

De FlightAware Stick Pro zal niet in de antennebuis passen, pigtail is idd een mooie oplossing, maar je moet de stick natuurlijk wel beschermen tegen regen. Misschien een stuk pvc-pijp (40 of 50mm) icm een Airfit verloop slangtule?

Of (stuk goedkoper en bij elke bouwmarkt te koop) een rubber overgangsmanchet 50x32 (of 40x32), volgens mij sluit dat nog wel aan op 25mm.

Ik zit nog in de experimenteerfase en gebruik op dit moment Stretch en Dump1090-fa, wat het verschil in de verschillende forks is weet ik (nog) niet. Ik wil nog wel de gain aanpassen, want daar is ook wat winst mee te behalen. Zit nog met een flat achter mijn huis, dus wil de antenne nog nét iets hoger brengen.

edit 3: @Saturnus: Heb net even jouw statistieken bekeken, maar je range zal iig flink verbeteren met de antenne. Filteren scheelt ook een berg, ik zit in de Randstad, met vele sterke GSM zenders in de buurt. Ook zijn sommige FM zenders hier zo sterk dat mijn ontvangst in de VHF (vooral airband) slechter wordt). Aanvliegroute Londen Heathrow lig nét buiten bereik, Maar CDG in Parijs gaat wel goed.

Ik zal proberen in de loop van de week nog wat foto's te maken.

slb wijzigde deze reactie 19-06-2019 14:38 (28%)

prompt $p $g

• slb
@Saturnus Heb je de antenne van Stanislav al aangesloten? Kun je in ieder geval bekijken of hij het beter doet dan de oude.

prompt $p $g

• Saturnus
  • Niet online
@slb
Bedankt voor de adviezen. d:)b
Ik kwam ook nog op het idee om de pijp iets af te zagen en dan op een of andere manier te laten verlopen naar iets waar de stick wel in past, dan is de pigtail niet meer nodig en komt deze er tussen, waarbij natuurlijk de vraag is wat de kwaliteit daarvan is. :X
Maar misschien is dat wat jij bedoelt met die 'overgangsmanchet.' Had er nog nooit van gehoord. :D

Als je Dump1090, FlightRadar24 en FlightAware hebt draaien ben je in ieder geval op het goede pad. Ik gebruik Docker om het management wat meer in de hand te houden. Mocht een software update fout gaan dan start je gewoon de oude container en ben je direct weer online. Maar dan ben je wel er op aangewezen dat de ontwikkelaar van de image versienummers gebruikt en dat zie ik Thomx en Dmorehouse niet doen, dus ik ga er sowieso zelf naar kijken.

Ik ben echt benieuwd. Die FlightAware ProStick Plus heeft in ieder geval een ingebouwde filter.

Stanislav's antenne aansluiten nu kan nog niet omdat ik geen middelen heb om N-female op de TS9 van de Ali stick aangesloten te krijgen.

• PE4000
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 20:13
Ik gebruik o.a. deze verloopkabels. Die N-Female kun je vastzetten en dat is vooral handig bij gebruik van dikke coaxkabel.

SMA-Male naar N-Female en PL-Female
Bron: Van Dijken Elektronica.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• slb
Verloopkabeltjes zijn altijd handig. :) binnen gebruik ik als 'basis' meestal BNC voor de hogere frequenties en PL259 voor lage frequenties. N gebruik ik eigenlijk alleen voor de antenne.
Saturnus schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 22:44:
@slb
Bedankt voor de adviezen. d:)b
Ik kwam ook nog op het idee om de pijp iets af te zagen en dan op een of andere manier te laten verlopen naar iets waar de stick wel in past, dan is de pigtail niet meer nodig en komt deze er tussen, waarbij natuurlijk de vraag is wat de kwaliteit daarvan is. :X

Maar misschien is dat wat jij bedoelt met die 'overgangsmanchet.' Had er nog nooit van gehoord. :D

Als je Dump1090, FlightRadar24 en FlightAware hebt draaien ben je in ieder geval op het goede pad. Ik gebruik Docker om het management wat meer in de hand te houden. Mocht een software update fout gaan dan start je gewoon de oude container en ben je direct weer online.
Een overgangsmanchet is een rubberen verloopring voor riolering, kost ca €1,50 (?). Je zou met het stukje alu pijp naar een bouwmarkt in de buurt kunnen gaan om te kijken of het rubber goed aansluit.
Ik heb die rubbers 20 jaar geleden gebruikt om een WTW voor mijn douche te maken en ze zijn nog steeds in orde, maar ik weet niet hoe UV-bestendig ze zijn.....

Aan je antenne zit N(f) en de FA-stick SMA(f) dus heb je inderdaad een adapter nodig van N(m)>SMA(m).
Om wat lengte te winnen zou je N(m)>SMA(f) en SMA(m)-SMA(m) kunnen combineren. Of een verloopkabel N(m)>SMA(m).

Wel goed opletten, want er bestaat ook R-SMA of RP-SMA.

Ik kijk meestal op Ebay.co.uk, voor dit soort spul en Amazon.de zijn ze ook te vinden.

Ik denk dat een korte verloopkabel N(m)>SMA(m) icm een stukje 40mm PVC (of Aluminium) voor de FA-dongle het makkelijkst zal werken, want je zult op een of andere manier de dongle vast moeten draaien terwijl de antenne op de alu-buis zit :? Misschien dat je het met de langere verloop (N-SMA-SMA-SMA) lukt.....

prompt $p $g

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 01:24

franssie

Save the albatross

Elke verloop geeft wel wat dB verlies. Maar om te testen of iets werkt prima.

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• Saturnus
  • Niet online
De FlightAware ProStick Plus is er nu ook. Veel eerder dan verwacht. Kom er achter dat de pigtail (die ik al jaren heb) RP-SMA male is, dus voor het testen even een brug gemaakt van koperdraad. Twijfel ook aan de werking van die pigtail want bij aanduwen komt er soms meer ontvangen ofzo dus ik ga sowieso de adapter oplossing proberen.

Resultaten zijn er nog niet echt. Ik test binnenshuis en daarmee evenaart hij de Ali resultaten qua bereik, en de dichtheid is een stuk beter. De Ali setup staat ook binnenshuis, maar op iets betere plek.

Dus... Direct een RPi 3B+ bestellen en als de Ali adapter er is weer verder knutselen.

• slb
Ik zou wel even passen en meten, misschien is dit een goede kabel (40cm) voor je?

Deze (30cm) misschien?

slb wijzigde deze reactie 04-08-2019 22:48 (27%)

prompt $p $g

• Saturnus
  • Niet online
slb schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 17:42:
Ik zou wel even passen en meten, misschien is dit een goede kabel (40cm) voor je?

Ooops (R) SMA |:(

Deze (30cm) misschien?
Ik probeer eerst een adapter. Met speciale constructie moet dat lukken.
Die 25mm buis van de antenne moet ~32mm worden om de stick te laten passen, eventueel wat minder als de behuizing eraf gaat, deze wordt ook echt warm. Ook voor de 25-32mm buis even een adapter-iets verzinnen. Dan als we toch bezig zijn maar wat extra hoogte pakken voordat het op een haakse muurbeugel terecht komt. Waarschijnlijk de bevestigingsplaat openboren zodat er een USB-kabel doorheen kan, en dan direct de muur in, rubbertje ertussen ofzo.

• slb
Correct me if I'm wrong, maar zijn de buitenmaten van de stick niet 95 x 32 x 13 mm?
(specs op de FA website).

Als die maten kloppen, heb je een pijp/buis nodig met een binnendiameter van minimaal √(32²+13³) = 34,54mm.

Zou kunnen werken, mits de overgang waterdicht is. Er bestaan EPDM overgangsstukken met slangenklemmen, maar die zijn erg prijzig.

Maar met alu pijp is het ook te doen;
-40x2½ > 35x5 > 25x2 (=40x35 > 35x25 > 25x21)
-38x1½ > 35x5 > 25x2 (=38x35 > 35x25 > 25x21)

edit:Voor de duidelijkheid maten omgedraaid, de afmetingen pijp is buitendiameter x wanddikte en buitendiameter x binnendiameter

Korte lengtes (vanaf 20mm) zijn voor een paar Euro te bestellen: http://www.aluminiumshop.nl/aluminium/ronde-buis-6060

Misschien de 35x5 op de 25x2 lijmen/lassen op zo'n manier dat de schroef op de antenne nog te gebruiken is. Flightstick aansluiten en daarna de 40x2½ erover schuiven. In de 35x5 zou je makkelijk wat schroefdraad kunnen tappen of een parker gebruiken om de 40mm te fixeren.
Je zou zelfs een 40mm pijp van 2 meter kunnen nemen en deze met rvs flamco beugels of andere beugels op de muur bevestigen.

Wat betreft de warmte; de aluminium RTL-SDR V3 spare behuizing past ook op de FA-stick.

Mijn schoonvader heeft een M.2 koelprofiel op zijn V3 stick geplakt.

slb wijzigde deze reactie 29-06-2019 18:05 (20%)

prompt $p $g

• Saturnus
  • Niet online
@slb
Je hebt gelijk. Ik was wel erg dom bezig. :P

Ik heb ook nog wat gezocht maar geen 'bouwpakket oplossing' kunnen vinden. Het is complexer dan ik dacht als je het met een 'enkele' pijp (meerdere segmenten) wilt oplossen. En het ontbreekt mij ook aan de juiste terminologie; ik moet moeite doen om je te snappen, maar dat ligt aan mij dus. Misschien is een metaalbewerkingsbedrijf een oplossing.

Edit: Ahh, eerste getal is de buitenmaat, tweede getal de wanddikte. En dan soort van uitschijf kokers maken. :P Dat is best wel een idee.

Ik denk er aan om bij de onderstaande een gaatje in de plaat te maken waar de USB-kabel doorheen kan.

Dan een pijp daarop die het gehele ding omsluit. Er in plaatsen zou minder dan 38-2-2=34mm ruimte geven waardoor de stick niet past.

Even hardop denken...
Bijv. een...42x2. Dan 38x1,5 uit jouw voorbeeld website. Dan zitten we op 35. Vervolgens 35x5. Klaar.

Haha, praktisch hetzelfde als wat jij zegt. :P

Dan de lengten van de segmenten nog...

In geval van een stick in behuizing...
In 35x5 past dat niet.
In 38x1,5 past dat wel.
In 42x2 ook.

Dus de 35x5 wordt een soort stompje/ring die ter hoogte van de N - SMA adapter zit, puur om ruimte te maken voor de stick.
De stick in het 38x1,5 deel of lager en klaar.

Volgende stap... Hoe gaan die buizen blijven staan en niet in elkaar schuiven. Metaallijm zeg je hmmm. Niet bekend mee. Is dat daadwerkelijk stevig genoeg, in weer in wind? Lassen helemaal prima, daarvoor wel naar een bedrijf toe.

De Pro + Stanislav staat nu te testen naast de Ali setup (binnen). Lijkt er op dat RPi 1B ze niet tegelijk kan trekken qua stroom, dus Ali is down. Maar ook met alleen de Pro setup zit de CPU op 100%. Morgen op de RPi 3B+ waarschijnlijk meer geluk. Trekt jou Pi het wel? Anders maar terugsturen en een 4 halen.
https://www.flightradar24.com/account/feed-stats/?id=10167
https://flightaware.com/a...ser/Saturnus#stats-105804

Edit: Kon het niet laten zelf vast de RPi 3B+ die hier al andere taken vervult te pakken en te proberen. De CPU load is laten we zeggen 30% gedeeld door 4 kernen. Prima.

En ook aan de softwarekant flinke struggles: https://forums.docker.com...ed-devices-bug-leak/76960

Dat al de hele dag aan het debuggen.

Saturnus wijzigde deze reactie 24-06-2019 21:33 (71%)

• slb
Je bereik is er al op vooruit gegaan, staat de antenne op dezelfde positie als de oude?

Ja, het is even puzzelen met al die alu-buizen. Het ene bedrijf geeft buitendiameter+wanddikte op, het andere buitendiameter+binnendiameter. De 35x5 (=35mm buitendia / 25mm binnendia) is inderdaad meer een opvulring/bus.

Mijn Pi is een 3B (zonder+) en heeft gemiddeld ca 12% CPU-belasting, dus draait het op z'n sloffen. Ik draai Raspbian Stretch full (o.i.d) met VNC. Dat vind ik net iets makkelijker werken dan alleen met SSH, omdat ik dan ook nog de Raspbian GUI kan gebruiken. 3B+ is al zware overkill voor deze toepassing, maar ik heb al ergens gelezen dat VRS (+mono) de Pi met 40-50% belast. Als je dat wilt draaien, is het misschien raadzaam om voor 2 Euro een setje zelfklevende koelprofieltjes in te zetten.
Ook heb ik de ervaring dat je goede SD-kaartjes moet hebben en liefst ruim bemeten. Ik gebruik nu 16GB Sandisk Extreme en tegenwoordig heeft Sandisk High Endurance kaartjes.

Het pijpfestijn:

Het meten hieronder kun je het makkelijkst met een schuifmaat uitvoeren.

Tip: Zet op de antenne en 25 mm pijp een markering (voor de uitlijning van de schroef).
Tip2: Beetje vaseline/siliconenvet tussen de pijpen weert het water (vaseline is hydrofoob).
Tip3: Bij het boren door de muur altijd schuin boren zodat regenwater niet door het geboorde gat naar binnen kan lopen. Altijd afwaterend boren

Wanneer je hebt bepaald hoe lang de 25mm pijp moet zijn om de FA stick aan te kunnen sluiten, maak je deze op maat en meet je hoe ver de schroef van de onderkant vandaan zit.

Hierna 35mm pijp = opvulring.

Je hebt meerdere opties:

Optie 1a - zet de 25mm met de schroef vast aan de antenne. Zaag de opvulring op maat (lengte is onderkant 25mm tot schroef). Eventueel vijl je een kleine holling aan de bovenkant van de 35mm pijp waar de schroefkop in valt. De zwaartekracht (en de vastgedraaide stick) zorgt er later voor dat de 35mm pijp op zijn plek blijft.

Optie 1b - Je boort een gat in de opvulring ½-1mm groter is dan de schroefkop. Je maakt beide pijpen even lang (gat gelij houden). Schuif de 25mm in de opvulring en draai door het geboorde gat de schroef vast op. (schroefkop houdt zo de 35mm op zijn plek).

Vervolgstappen:
38 en 42mm pijp in elkaar schuiven. Je meet de lengte van de opvulring. Op die lengte boor je een (of twee) gaatje(s) in de 38 en 42mm pijp en draait er een schroef (M3/M4/parker) met ca 5-8mm schroefdraad in. Popnagel kan ook. Het idee is dat de opvulring op de schroef (of popnagel) rust.

Optie 2a - Zoek een schroef (RVS) die 6-7mm langer is dan de originele en boor in de opvulring een gat dat net zo groot is (en op dezelfde positie) als het schroefgat in de 25mm. Maak beide pijpen even lang.
Schuif de 25mm en opvulring in elkaar, deze weer over de antenne en draai de schroef erin tot er nog ca 3mm schroefdraad uitsteekt. Het idee is dat de schroef de opvulring op zijn plek houdt.

Maak een u-vormig sleufje aan de bovenkant 38mm pijp. De breedte van dat sleufje = diameter gat van de schroef.
Dongle op antenne aansluiten, Usb-kabel op de dongle aansluiten (evt beetje tape eromheen) en het geheel in de pijp laten zakken, schroef in het sleufje laten zakken en vastdraaien.
Daarna 38mm pijp (en usb-kabel) in de 42mm pijp laten zakken tot tegen de schroef. (evt holling in 42mm)

Optie 2b - Zoek een schroef (RVS) die 8-9mm langer is en boor in de opvulring een gat dat net zo groot is (en op dezelfde positie) als het schroefgat in de 25mm. Maak beide pijpen even lang.
Schuif de 25mm en opvulring in elkaar, deze weer over de antenne en draai de schroef erin tot er nog ca 5mm schroefdraad uitsteekt. Het idee is dat de schroef de opvulring op zijn plek houdt.

Schuif de 38mm en 42mm pijp in elkaar en boor op ca 20cm een gat, draai er een schroefje in, of beter nog popnagel. Evt twee gaten. Maak een u-vormig sleufje aan de bovenkant van deze aan elkaar vastgezette pijpen. De breedte van dat sleufje = diameter gat van de schroef.
Usb-kabel op de dongle aansluiten (evt beetje tape eromheen) en in de pijp laten zakken.
Dongle op antenne aansluiten, en het geheel in de pijp laten zakken, schroef in het sleufje laten zakken en vastdraaien.

Ten slotte de 42mm pijp over de muurbeugel schuiven.

Er zijn wel meer mogelijkheden, andere mogelijkheid bij 1a en 1b is de 38 en 42mm pijp dmv een schroef op de 35mm verloopring vast te zetten.

Boodschappenlijstje:
-ca 10cm 35x5 (35/25) = opvulring
-ca 25cm 38x1½ (=38x35) pijp
-42x2(42/38) naar wens, bepaalt de uiteindelijke hoogte van de antenne
-muurbeugel+pluggen/bouten
-rvs schroeven
-evt popnagels
-ellebogenvet ;)

prompt $p $g

• Saturnus
  • Niet online
@slb
Bedankt ook deze keer.

De antenne staat op de plek waar de Ali antenne stond. 5 meter boven de grond, binnenshuis, een enkel dak tussen de antenne en openbare lucht. Sinds gisteren laat over van RPi 1B naar 3B+. Die draait op DietPi, daarop Docker en de https://github.com/dmoreh...ware-dump1090-mutability/ container/image die ook zeker nog vervangen gaat worden, want de software is de oude Dump1090 fork. De SD-kaart is een 32GB Kingston (mijn voorkeur) Canvas React, welke ook meer dan gemiddelde belasting aan zou moeten kunnen. Zit ook in de andere 3B+, maar qua ruimte kan ik prima af met 4GB.

De 1B had ook best problemen. Zoals gezegd hoge belasting van de processor. Verder, met beide ontvangers en antenna's aangesloten kwamen er USB-reconnects. En ook de hitte gisteren zorgde er voor dat de 1B over zijn nek ging. De 3B+ heeft in ieder geval de officiële voeding met 5,1V ofzo, wat Pi's graag schijnen te hebben in plaats van 5,0. Kan ook beter met de hitte overweg puur omdat de belasting minder is. Qua Dump1090 berichten per seconden kwam de 3B+ wat moeizaam op gang, maar vandaag zag ik pieken van 7xx berichten per seconde. Qua bereik incidenteel iets boven de 300KM.

Op de 3B+ draait verder niets. Ik ga wel kijken of het nut heeft de Pi camera module aan te sluiten, om dan onder de antenneconstructie te hangen voor zicht op de tuin. Dus, het stukje hardware/software dat minder gerelateerd is aan ontvanger/antenne loopt prima. :P

Heeft VRS nog leuke voordelen boven FA Dump1090?

Je uitleg over de pijp ga ik nog even een paar keer lezen om zo te proberen een beeld erbij te krijgen.

Ohja, de Ali ontvanger aan de desktop gehangen en even gespeeld. Klopt het dat ik in centraal Friesland niets qua luisterbare 'air traffic' kan ontvangen? Heb al flink aan de instellingen gezeten, maar nee. (FM lukt wel, maar die Ali antenne is natuurlijk niet alles.) In het weekend als ze zweefvliegen probeer ik in ieder geval weer.

Saturnus wijzigde deze reactie 26-06-2019 17:24 (10%)

• slb
VRS is gewoon een webserver, die je heel makkelijk kunt configureren (bijv filteren op Boeing 747, andere achtergrond maps etc). Je hebt een feeder/decoder (receiver dump) nodig, bijv. RTL1090, ADSBSharp-1090, Dump1090 etc. In Principe is het hetzelfde als de PIAware Skyview.

Kingston ook prima kaartjes, ik refereerde meer naar goedkope noname SDkaartjes.

Met de alu pijpjes is het eigenlijk gewoon een kwestie van opvullen tot de gewenste binnenmaat (>34mm).

Als de Pi al buiten hangt voor de camera, hoef je ook geen muurbeugel met doorvoer te hebben? Dan hoef je de 38x1½mm pijp niet te gebruiken, en kun je in principe met de 40x2½ (40mmx35mm) werken. Maar de gedachte van doorvoer door de muurbeugel is ook heel mooi, Antenne wordt dan heel strak, geen kabel te zien.....

Ontvangst van de airband (let op: AM) wil nog wel eens verstoord worden door sterke FM zenders in de buurt, soms moet je dan de gain behoorlijk terugschroeven. En omdat de airband op de VHF zit, heb je eigenlijk een wat grotere antenne nodig. Het raster van de kanlen is ook veranderd, vroeger zaten de kanalen 25kHz van elkaar, tegenwoordig 8,333kHz.

De RadarBox dongle wil ik weer uit de antenne halen en er een RTL-SDR Tripple filter LNA aan hangen icm een RTL-SDR V3 dongle (LNA heeft BiasTee) of een NooElec SmarTee. De FlightAware komt op een andere antenne, meer aan de achterkant van mijn huis, op een pijp van 1½ meter boven de nok uit.

Je statistieken zijn ook beter, je pakt al 2 keer zoveel vliegtuigen dan voorheen. Je range in bijv het Zuid-West is van 100 naar 170nm gegaan, dan zit je over de 300km. Met een antenne boven je dak wordt dit meestal nog beter en zal het bereik in noordelijke richting ook flink verbeteren

slb wijzigde deze reactie 27-06-2019 22:53 (17%)
Reden: potverdriedubbelpost

prompt $p $g

• slb
@Saturnus Ik heb het even nagemeten, de print (zonder behuizing) van de FlightAware Pro stick plus is 24,1mm. Dat maakt het een stuk makkelijker, je hoeft dan alleen een pijpje te hebben met een binnendiameter van 25mm, bijv 35/5.

Overigens heb ik op mijn Discone een FM bandfilter geplaatst, het aantal frames/sec op de FlightAware stick (plus) verdubbelde bijna. Nu zit ik in een gebied met erg sterke FM- en GSM-zenders.
Ik verwacht niet dat de collineare antenne veel FM-signalen zal oppikken, moet dat nog even testen....

slb wijzigde deze reactie 27-06-2019 16:03 (9%)

prompt $p $g

• Saturnus
  • Niet online
@slb
Hey Simon, ben ik weer in ons gezellige clubje hier. :P

Goed, VRS hoeft dan niet per se.

Oja die Pi camerakabel komt natuurlijk niet zomaar uit die pijp. Ik denk dat mijn inbeeldingsvermogen recent een klap heeft gehad ofzo. :') Misschien kan die wel gewoon uit de muur komen geklemd tussen het rubber aan een kant en de plaat van de beugel of de muur aan de andere kant. Ligt even aan de bocht die die kabel moet maken dus ook hoe dik de binnenmuur is. Beetje onduidelijk in dit huis of het nou puur hout is of toch ook nog stenen, maar dat wordt wel duidelijk. In ieder geval, de camera is een extra en kan ook nog altijd later.

Ik heb je post van woensdag nog een paar keer gelezen en het wordt duidelijker.
Het lijkt mij wel wat om alle overgangen dan bovenin te plaatsen. Dan is er dus een pijp van 42x2 die beneden om de beugel heen gaat en heel waarschijnlijk ook vast gezet moet worden, dan 2-3 meter lang is en bovenin 'ringen' in zich heeft: 38x1,5, 35x5 en een deel van dat stukje meegeleverde pijp van 25x2(?) waarop de antenne komt. Dan gewoon de bout door álle buizen heen. Enige vervelende zou kunnen zijn dat het vanwege 1 bout naar een kant gaat hangen, ondanks dat dat in theorie niet kan natuurlijk. Dus misschien moet er nog een gat in de antenne getapt worden. Zou voor mij de eerste keer zijn, nooit eerder getapt. Met alle ringen boven in wat van die vaseline er tussen en een soort plastic parasol/dak en dan kan regen ook nooit een probleem meer zijn. Het klinkt al een heel stuk makkelijker dan een paar dagen terug. (y)

Je statistieken zijn monsterlijk. :D Is dat met de setup uit je laatste post?

• slb
@Saturnus De setup die draait is een RadarBox Flightstick dongle direct aan de antenne, actieve USB-kabel van 10 meter (eigenlijk al veel te lang) naar RPi met Raspbian Stretch, Dump1090-FA. Antenne staat 10m boven zeeniveau. De RadarBox is qua functionaliteit gelijk aan de FA Prostick Plus, dus LNA en 1090 Filter.

Denk dat als je antenne eenmaal goed staat (en vrij) dit voor jou ook makkelijk te halen is. Ik heb best nog wel obstakels om me heen.

Probleem van alle buizen met 1 schroef vastzetten is het uitlijnen wanneer de pijpen nog niet vast zitten, dus dan moeten er een aantal pijpen al aan elkaar vastzitten.

De post van woensdag is eigenlijk een beetje achterhaald (zie quote hieronder), maar ik denk dat de makkelijkste manier is het grotere gat (of sleuf) in de 35/5 pijp ter grootte van de schroefkop. Dan houdt de schroefkop de 35mm op zijn plaats.

Simpelweg gat boren in de 35mm pijp van ca 10 mm (weet even niet hoe groot de schroefkop is, maar als deze 11mm is een gat van 11mm en misschien beetje ruimen). Een sleuf is eigenlijk nog beter, dan schroef je de 25mm pijp alvast aan de antenne en laat de antenne (en stick+kabel) in de 35mm pijp zakken.

En dat is het eigenlijk al omdat de grotere pijpen niet meer nodig zijn:
slb schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 16:01:
@Saturnus Ik heb het even nagemeten, de print (zonder behuizing) van de FlightAware Pro stick plus is 24,1mm. Dat maakt het een stuk makkelijker, je hoeft dan alleen een pijpje te hebben met een binnendiameter van 25mm, bijv 35/5.
Simpel gezegd; de print van de FA stick past in een pijp met 25mm binnendiameter :*) . of de buitendiameter nu 30, 32, 34 of 35 is maakt eigenlijk niet uit. Wat wel van belang is dat je een aluminium buis neemt.

Een 35/5 (35-25mm) pijp is heel stevig en zal echt niet buigen door storm en de collineare antenne. Misschien dat de 35mm pijp in de muurbeugel past ipv een pijp eroverheen.
Of je zet de 35mm pijp met 2 beugels vast. Ik weet niet hoe makkelijk/moeilijk je erbij kunt komen.

Of je gebruikt wel de muurbeugel, neemt 20cm 38/1.5 en 40cm 42/2. De 38 schuif je over de 35 en de 42 weer over de 38. Daarna schuif je de 42 weer over de muurbeugel. Evt zet je met een parker/popnagel de 35, 38 en 42mm pijp aan elkaar vast

Bovenkant kun je ook met een beetje siliconenkit/vulcaniserende tape e.d. waterdicht maken. Onderkant kan gewoon open blijven.

Als echte tweaker blijf ik natuurlijk proberen het maximale eruit te halen. Wat ik heb gemerkt is dat de gain heel wat verschil maakt. De AGC schroeft er zo 10dB boven de maximale instelling. Voor mijn RadarBox dongle ligt de ideale ga rond de 44.5 dB. Ik heb voor het eerst meer dan 4000 vliegtuigen op één dag. :9 Er is een script dat de gain automatisch instelt:

code:
1
sudo bash -c "$(wget -q -O - https://raw.githubusercontent.com/wiedehopf/adsb-wiki/master/dump1090-fa-autogain.sh)"

slb wijzigde deze reactie 27-06-2019 23:02 (31%)
Reden: heeeleboel......

prompt $p $g

• Saturnus
  • Niet online
@slb
Ik ben benieuwd. Binnen in huis op een slechte plek had de Pro setup een slecht resultaat. Op de Ali plek een goed resultaat. Stiekem een beetje dromen van een waanzinnig resultaat op de paal, maarja, misschien valt het dan wel tegen. :P

Het uitlijnen kom ik wel uit denk ik. Initieel wat langere buizen nemen en dan afzagen of slijpen om de bovenkanten gelijk te krijgen.

Ik snap je idee met het uit de behuizing halen van de stick. Ben wel bang voor meer gedoe door de segmenten niet meer als vulling/ringen bovenin te hebben.

De binnendiameter van de beugel is 34 als ik het goed begrijp.

Nice dat script. :D 4000 damn. De softwarekant ga ik later weer mee bezig. Moet ook nog steeds een nieuwe Docker image testen. Huidige software is >2 jaar oud ofzo.

• Saturnus
  • Niet online
@slb
De Ali adapter (N-SMA) was aangekomen. Direct getest en het resultaat was raar. De Ali adapter leek onlogisch slecht te scoren, tenzij ik de antenne in de hand omhoog hield.
Het geheel in een groot glas gezet waarbij de USB kabel er weer omhoog uit kwam, maar niet boven de 3 stangen van de antenne uit kwam. Het ging zeer slecht. Dan denk je, ok de USB kabel stoort omdat hij dicht langs de antenne komt. Twee computervoedingen gepakt om als klemmen te gebruiken...zelfde resultaat.

Na even spelen kwam ik hier achter:

~250 berichten per seconde.

~450 berichten per seconde.

En dat was een van de minder erge gevallen. Want er waren ook momenten van 50 versus 600.

Dat stukje pijp om de onderkant van de antenne blijkt cruciaal.

De Ali adapter eindigt zoveel hoger bij de antenne dat het pijpje er niet meer omheen kan. En daarom leek die Ali adapter zo slecht. De stick zonder behuizing is inderdaad precies de buitendiameter van de pijp, dus dat paste er net niet in.

Ik testte verder met de Ali-adapter en mijn hand als afscherming door de antenne als fakkel omhoog te houden. Het laatste resultaat is dat zodra het SMA deel niet meer afgeschermd wordt, het aantal messages per second een enorme dip krijgt. Dat lijkt wat tegenstrijdig met de test van de foto's omdat met de pigtail de SMA veel verder weg zit... Misschien gaat het erom dat er afscherming nodig is zodra het N-deel eindigt.

In ieder geval...die regio moet goed afgeschermd worden en ik ga later testen of een ringetje negatief werkt, en als dat niet zo is maak ik dat ook in de eindconstructie, somehow.

Ik heb weinig verstand van radiosignalen dus weet niet wat dit fenomeen is.

Edit: Hij is weer terug in pigtail setup, met iets dikkere koperbrug en met het stukje buis en de houder in plaats. De houder klemt mooi in de gleuf van de Huntkey doos. Daarmee staat hij 20cm hoger dan voorheen. De prestaties zijn direct toegenomen haha.

Beugel is besteld en HQ USB-verlengkabel van 3 meter.

Saturnus wijzigde deze reactie 28-06-2019 17:49 (6%)

• slb
Interessant....
Dat komt waarschijnlijk omdat de antenne niet voldoende tegencapaciteit heeft. Dan wordt de mantel van de coax ook antenne.
Als de Ali-antenne een magneetvoet heeft is het raadzaam hem op een metalen plaat (conservenblik) te zetten. Dat maakt ook heel veel verschil.

Volgens Stanislav maakt de lengte van de pijp niet uit:
simonlebon666:
Hi Stani (?),

I recently purchased this aerial (great quality!) and I have a question about it;

I want to put a ADS-B USB dongle inside the mounting tube and directly connect it to the antenna.
However, the dongle sticks out and isn't protected against weather influences.
Would a longer aluminium tube (say 210x25x2mm) effect the reception negatively?

If so, would you recommend a certain size (i.e. 2λ or 2½λ?).

Kind regards,
Simon
(fyi: λ=golflengte, bij ADS-B is dat 27½cm.)
New message from: stanislavpalo130 Top Rated Seller(3,641Red Star)
Hello dear customer
thanks for contacting us.The antenna holder can be any lenght as long as is practical and it will not affect the antenna in any way.So you can nicely hide the electronics inside.
You can also get the weatherproof box that could be fitted under the antenna,and use short 1m lead for the connection.

Best regards

Stanislav Palo
Customer service

mon-fri 08:00-16:00
sat 08:00-12:00
sun office closed
Als je de dongle in de grotere pijp (35) hebt geplaatst is hij ook afgeschermd. Ik vond het eigenlijk al vreemd dat de dongles niet door metaal afgeschermd werden maar mbv plastic. Hoe hoog wil je eigenlijk gaan vanaf de muurbeugel?

De dongle van Ali express zal echt niet veel slechter zijn dan de FA stick. Het is allemaal vrij standaard meuk wat erop zit, alleen de allergoedkoopste sticks hebben nog al wat drift bij temperatuurverschillen omdat er geen temperatuur gecompenseerde kristaloscilator (TCXO) op zit. De FA heeft een filter én een LNA en zal daardoor meer ADSB signalen oppikken, maar als je een filter en LNA voor de Ali stick zou zetten, krijg je een vergelijkbaar resultaat.

Ik zie gipsplaten, zit daar misschien glaswolisolatie met alukraft achter? Zijn de gipsplaten op metalstuds geschroefd? Allemaal zaken die de ontvangst negatief kunnen beïnvloeden.

Op mijn huidige antenne wil ik ipv de RadarBox een V3 stick en RTL-SDR triple filter/LNA aansluiten voor net dat beetje meer. RPi blijft lekker op zolder, niet buiten. Stuk makkelijker om te experimenteren....

Misschien dat ik nog wel een tweede ADSB antenne plaats met de FA stick in een lange 35-5 pijp op muurbeugels. RadarBox wordt gedoneerd aan een kennis, die dit ook allemaal wel leuk vindt.

prompt $p $g

• slb
Saturnus schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 17:08:
@slb
Edit: Hij is weer terug in pigtail setup, met iets dikkere koperbrug en met het stukje buis en de houder in plaats. De houder klemt mooi in de gleuf van de Huntkey doos. Daarmee staat hij 20cm hoger dan voorheen. De prestaties zijn direct toegenomen haha.

Beugel is besteld en HQ USB-verlengkabel van 3 meter.
Soms kan 10 cm verplaatsen al effect hebben....

Is 3 meter niet aan de krappe kant?
Muurbeugel is al minimaal 50cm, muur 30cm en dan de buis naar de antenne en wat je binnen nog nodig hebt......

prompt $p $g

• Saturnus
  • Niet online
@slb
Op de plekken waar ik Ali-adapter zeg bedoel ik deze:

https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.5ffc4c4dwIuPVZ
(De Ali stick wordt niet meer gebruikt met de 1090 setup.)

Ter vervanging van de pigtail dus om een mini beetje winst te pakken. En dus zowel de pigtail als de boven afgebeelde adapter hebben het 'verstoring' probleem zonder pijpje. Dus dan zou die adapter net onder het N-deel ook in een antenne veranderen. Heel apart. Dan wil ik dat extra goed afschermen. Niet alleen met een buis voor horizontaal, maar ook met een ring voor verticaal, ook al is dat de as van de antenne.

Ja kan best wat van die isolatie in het dak zitten. Maakt niet uit. Hij gaat binnen 2 weken op de beugel.

3 meter aan de krappe kant hmmm... Je hebt gelijk dat die beugel best wat opslokt, had ik al bijna geen rekening mee gehouden. Maar laat het 75 cm zijn inclusief binnen op de Pi aansluiten. Dan is er nog 225 cm tot het USB-aansluitpunt in de constructie, waarna er nog zo'n 12 cm is totdat de antenne begint. Bijna een hele verdieping boven het dak uit. Misschien wel 12m boven zee/grond niveau. Voor mij als beginner wel genoeg.

V3 is wel de beste toch? Is er nut om twee antenne's te plaatsen in vrij zicht? Misschien is er een type antenne dat 180 graden kijkt zodat die verder kan kijken dan een 360. En dat maal twee. Ja of doe ook een muurbeugel en dan de 5 meter aantikken. :D

• slb
Moet je wel een langere USB kabel hebben ;) Ik ben er ook maar een beginner, maar heb wel ervaring met ontvangst/zenden en alles wat er mee te maken heeft.

Die adapters heb ik liggen. Ik kan er wel een naar je sturen (ff PB'-tje sturen) dat scheelt weer 30-50 dagen wachten.

Nee, er bestaan nog betere SDR-ontvangers, maar daarvan is de prijs tig keer hoger....
V3 is wel een van de betere/beste voor $20,-, maar de reden dat ik hem ge gebruiken is BiasTee (voeding voor de LNA over de coax).

Bij vrij zicht heeft het weinig nut twee antennes op één ontvanger te nemen, meestal middelt dit uit, krijg je richtingsgevoeligheid en in het slechtste geval kan je ontvangst zelfs verslechteren. Maar zit je in een flat dan kan het wel een optie zijn. Een richtantenne (meestal yagi) blijkt ook niet zo goed te werken voor ADSB, want in de andere richtingen vallen de signalen weg.
Je zou ook zoiets kunnen proberen...

Edit: Maar je bent toch gelimiteerd door de curve van de aarde:
The Maximum Range achievable at any location depends on
(1) Curvature of earth
(2) The terrain around that location. Terrain plays a very important role as hills & changes in ground level will restrict maximum range.

This is due to the fact that propagation of radio waves in GHz/Microwave range is line of sight. The range is therefore limited by curvature of earth, and is about 250 nautical miles / 450 km for an ideal condition of perfectly level terrain. Hills & rise in ground levels further restrict maximum range to less than 250 nautical miles / 450 km.
bron

Ik denk dat je het beste eerst even het gat voor de USB bepaalt, even een streepje boven en links/rechts (om later de beugel te centreren voor het gat). Dan alles helemaal in elkaar zetten (dus ook op/in de beugel plaatsen). Als het gat voor de USB-kabel (afwaterend) geboord is, USB door de muur en de beugel bevestigen. Ervaring heeft me geleerd te beginnen met 1 bout, dan de antenne zo vertikaal mogelijk te zetten en de andere gaten aftekenen. Het zou zonde zijn als je al dat werk gedaan hebt en de antenne scheef staat....
Als het een stenen muur is, let er op dat stenen aan de randen nooit stevig zitten. Sowieso 5 stenen boven de beugel vrij laten (dus je zult geen 2m25 boven de nok uitkomen).

Hoogte van de antenne voor MLAT is bij de voet van de antenne, niet bij de top.

Zit weer eens naar mijn stats te kijken en denk dat ik vanavond weer de 4k vliegtuigen aantik, gaat lekker voor een vrij goedkope set :D
Dat was één van mijn doelen (eigenlijk 3000 ADS-B vliegtuigen per dag) nu nog het aantal posities boven de 1 miljoen zien te krijgen....en de mast wat steviger verankeren met Dyneema lijnen.

slb wijzigde deze reactie 28-06-2019 22:30 (34%)

prompt $p $g

• Saturnus
  • Niet online
@slb
Ik ga niet voor die 5 meter, gekkenboel dan, haha.

De adapter uit het plaatje heb ik vandaag ontvangen en toegepast. Daarom die ontdekking van verstoring zonder pijpje, want het pijpje past niet meer door de stick die er dan direct onder hangt.
Ik heb hem dus al. Hoe goed de kwaliteit van de adapter is weet ik natuurlijk niet. Is heel lastig te testen zonder dat er een passende buizenconstructie is om de verstoring op te heffen. Komt later dus. Dank voor je aanbod.

Zou moeten kunnen toch, ik heb jaren terug eens een bi-quad WiFi richtantenne gemaakt. Als je zoiets doet voor 1090 met elke antenne een andere ontvanger en dan op dataniveau combineren, ofzo. Ja en dan inderdaad die bolling van de aarde ontwijken door flink de hoogte in te gaan.

Goede tip van eerst met één bout proberen! Is perfect verticaal per definitie de beste houding, of kan het ook iets afhangen van lokale situatie?
Ik kan helaas niet zien of er stenen zitten (hout zit er voor), zal even zoeken naar informatie over het huis.
Saturnus in "Het grote beveiligingscamera's topic - Deel 2" min of meer zelfde situatie als op die foto, maar de antenne komt aan de achterkant.

Saturnus wijzigde deze reactie 28-06-2019 22:44 (17%)

• slb
@Saturnus
Oops, je verhaal toch niet helemaal goed gelezen (ik dacht dat je met adapter naar een Ali dongle refereerde).

Verlies van een pigtail is niet zo hoog (hangt een beetje van de toegepaste kabel af). RG174 heeft op 1090
MHz een demping van 94 dB/100m. 30cm heeft een demping van < 0,4dB, bij RG213 (wordt ook veel voor pigtails gebruikt) is dat 0,1dB. Verwaarloosbaar dus.

Als de antenne scheef staat "kijkt" hij voor een deel naar de aarde. Je antenne ontvangt in een soort donut-vorm. Als hij een paar graden uit het lood staat, maakt dat vrijwel geen verschil omdat de ontvangstlobben vrij hoog zijn. Voorbij de horizon ontvangen kan sowieso niet op deze frequentie (heel soms wel onder specifieke weersomstandigheden). Daardoor is scheefstand geen ramp.

Belangrijkste is dat de antenne vrij om zich heen kan kijken. Door de flat achter mij mis ik een deel van de ontvangst richting het noordwesten. Topje van de antenne is nu ongeveer net zo hoog als het dak van de flat. Eigenlijk zou mijn antenne nog een halve meter hoger moeten... Misschien dat ik dat nog doe, heb nog zat kabel over.

prompt $p $g

• slb
@Saturnus
Saturnus schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 22:37:
@slb
Ik kan helaas niet zien of er stenen zitten (hout zit er voor), zal even zoeken naar informatie over het huis.
Saturnus in "Het grote beveiligingscamera's topic - Deel 2" min of meer zelfde situatie als op die foto, maar de antenne komt aan de achterkant.
(off topic:)De dakconstructie is voor 99% houtskeletbouw met zo'n inpandig balkon. Aan de achterzijde van het pand zou de muur wel tot de nok opgemetseld kunnen zijn, maar waarschijnlijk niet (houten kapconstructie).

Overigens zou ik voor de camera een IP fish-eye camera pakken en op het blauwe punt zetten.

Nachtverlichting en een aantal sensorbuitenlampen schrikt meer af dan een camera. Goed hang- en sluitwerk zorgt dat inbrekers naar de buren gaan.....
De nachtverlichting zo plaatsen dat men haast niet naar binnen kan kijken.
/off topic)

Edit:
Ik heb vandaag 6 meter en ca 80 cm 40/2½ alu pijp bij de metaalwinkel gehaald (moest er voor de zaak toch zijn).

Toen ik thuis was heb ik ze iets van 7cm in elkaar geschoven maar ze kwamen muurvast te zitten en ik moest met de slijptol aan de slag om ze los te krijgen :( . Het blijkt dat er in de diameter van pijp een tolerantie mag zitten van 10%. Bij een 5mm pijp kan dat dus al een ½ mm zijn!

Ik zou je adviseren om in ieder geval buizen te kiezen met 1 mm speling. Dus GEEN 40/2½ (40/35) te nemen, maar 40/2 (of beter 42/3) pijp. Van 25mm pijp van de antenne is redelijk makkelijk wat af te schuren. Deze paste (na een klein beetje schuren) goed in de 35mm buis.

Ik kan op de draaibank wel paar tienden van de pijpen afdraaien (of afschuren), of de 40 pijp iets uithonen, maar denk dat ik toch maar een stuk 42/3 en 40/2 bij haal. Ik wacht nog even totdat de LNA en pigtail binnen is, dan weet ik zeker of het allemaal gaat passen....

De 35mm(en 25mm) kan ik wat langer houden omdat ik met een pigtail ga werken.

Mijn plan is als volgt:
Pigtail (N->SMA) aan de antenne, dan 25mm + 35mm pijp (ca 30cm, afhankelijk van de lengte v/d pigtail) over de voet van de antenne.
LNA/filter+SDR stick aan de pigtail. USB-kabel eraan en kabel door de mast voeren. Misschien nog even een 30mm ring/bol maken als de trekontlasting v/d kabel. Ik wil voorkomen dat de kabel losschiet en ik de mast weer naar beneden moet halen. Ik zoek wel een stuiterbal oid, boor er een gaatje in, zaag hem half in, schuif hem over de kabel heen en lijmen hem dicht met tyrap eromheen getrokken.

Als mast pak ik ca 4½ meter 35mm pijp met bovenin eroverheen geschoven (en gepopnageld) de 42mm pijp (of 40mm).
Op de 42mm pijp komt een zijdrager, op zijn kop gemonteerd (dus met de pijpen naar beneden). Daar komt de Discone (+breedband LNA) en nog een andere antenne (waarschijnlijk Double Cross Antenna voor NOAA) op. Net onder de zijdrager een tuikrans voor de tuidraden (dyneema) zodat het gevaarte stormbestendig is.

slb wijzigde deze reactie 02-07-2019 23:07 (55%)
Reden: strakke pijp!

prompt $p $g

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
@slb
10% :o damn. Neem aan dat er ook varianten bestaan die preciezer (en duurder) zijn.
Je bent in ieder geval lekker creatief. :D Ik ben benieuwd.

De muurbeugel staat hier nu. En is meer 39mm dan 38mm, wat jouw tolerantiewaarschuwing nog serieuzer maakt. Het geheel is verder zeer degelijk en de plaat heeft al een gat.

Over 2 weken alle tijd voor de harde hardware. Nu soms in vrije tijd met Docker images maken bezig. FR24Feed client/slave image is werkend maar nog niet afgewerkt/geoptimaliseerd. Vandaag aan Dump1090 gewerkt. En dan spiek je af en toe bij anderen en denk je: “Wat ben ik aan het doen? :’)” Maar goed, anders leer je nooit.

• slb
Dat is toch het leukste? :)

Maar als de pijp bijna 39mm is zou ik zeker een pijp nemen met een binnendiameter van 39-40mm, mocht deze te los zitten/wiebelen, kun je er een parkertje indraaien.

Misschien is het zelfs beter om de alu pijp in de beugel te laten zakken ipv erover. Als de pijp erin zit, even wat tape erover heen (om te voorkomen dat er water in de pijp kan stromen), onder (op muurbeugel) beginnen en naar boven (pijp) wikkelen. Bovenin een tyrap eromheen om te voorkomen dat de tape loswaait.

Heb je ook aan de onderkant van de muurbeugelpijp een gaatje geboord (voor condensafvoer en evt indringend water)? Soms zit dat al in de pijp.

NOAA (weersateliet) ontvangst is trouwens ook wel leuk hoor. Voor een paar Euro (of wat afval dat je hebt liggen) maak je in een paar minuten al een antenne die het prima doet.

Edit: In plaats van een parker kun je de bovenkant van de muurbeugel ook vertikaal inzagen, pijp erin schuiven en met een uitlaatklem of slangenklem de pijp vastklemmen.

slb wijzigde deze reactie 03-07-2019 14:29 (25%)

prompt $p $g

• Saturnus
  • Niet online
@slb
Zeker, maar ook enorm tijdverslindend.

Wat is een parker?

Geen gat aan de onderkant van de muurbeugel, het liefst laat ik die onaangetast. Ik ga er voor zorgen dat hij waterdicht is (boven).

Probeer je een nieuw project aan te smeren voordat huidige af is? :9 Ik zag in het topic hier een paar weerfoto's. Erg mooi. Wel een mooi experiment met de Ali spullen nadat de 1090-setup stabiel draait.

• slb
Er is altijd wat te doen of te ontdekken ;)

Een parker is een metaalschroefje.

Als je hem (water)dicht maakt, gooi er dan wel zo'n silica gel-zakje in (om condens tegen te gaan). Dat zijn die witte zakjes met korreltjes en houden de boel droog.

prompt $p $g

Acties:
  • +1Henk 'm!

• slb
Ben even aan het testen met filters/LNA.
Aangesloten via 12m Ultraflexx 7 op de Discone (dus niet rechtreeks op de antenne).

Met ADSBSharp de gain steeds zo aangepast dat het hoogste aantal Frames/sec behaald werd. Er is altijd wat variatie in het signaal, dus de cijfers zijn globaal en kunnen een flinke afwijking hebben.

Geen filter:
-RTL-SDR V3: 140 F/s
-NooElec NESDR: 160 F/s
-FlightAware Pro Plus: 300 F/s

Met FM-filter:
-RTL-SDR V3 : 220 F/s
-NooElec NESDR : 210 F/s
-FlightAware Pro Plus : 450 F/s

Met RTL-SDR ADS-B Triple Filter+LNA
-RTL-SDR V3 : 650 F/s

De twee andere dongles hebben geen Bias Tee, en ik heb (nog) geen inserter, dus kon ik ze niet testen met het Triple filter.

Uiteindelijk zal het Triple Filter+LNA en de V3 in de antennebuis komen. Ze passen in een pijp met binnendiameter 35, dus in de buis die ik vandaag gehaald heb (40/2) passen ze makkelijk. Nu nog even een stuiterbal oid zoeken ;)

edit: LNA direct aan de antenne bleek geen goed idee vanwege ESD. Ik moet ook aan de service-mogelijkheid denken en heb besloten om met een korte verliesarme coax (3½ meter M&P HyperFlex 10) naar een box op de mast te gaan. In de box komt LNA+filter+dongle. Vanuit de box met USB-kabel naar Pi op zolder.

slb wijzigde deze reactie 25-09-2019 21:44 (17%)

prompt $p $g

• XeriuM
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 17:44
Welk triple filter + LNA gebruik jij? Heb je een link?

• slb
@XeriuM
Het ADS-B filter/LNA van RTL-SDR.
-Shop-
-Review door Radio for Everyone-

Er is ook LNA+filter van Uputronics, maar die is wat duurder (en groter).

Oh ja, de reden dat het bij mij een groot verschil in frames/sec maakt is doordat ik veel sterke zenders in de buurt heb die voor oversturing zorgen. Ik heb de filters dus ook echt nodig. Heb je geen sterke (GSM)zenders in de buurt, dan kun je net zo goed een Flight Stick Pro plus of een RadarBox FlightStick nemen die je direct aan de antenne hangt. Omdat ADS-B op hoge frequentie zit (1090MHz) heb je maar een kleine antenne nodig. Wel liefst buiten met vrij zicht rondom op de horizon.

Op Ebay UK zit Stanislav Palo die een aantal goede en betaalbare antennes bouwt.
Stick voor stick (;)) presteren ze goed. De 5/8 is compact, maar doet het beter dan een cantenne of ½golf groundplane en heeft geen last van statische elektriciteit.

slb wijzigde deze reactie 06-07-2019 22:44 (172%)

prompt $p $g

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
slb schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 15:28:
Er is altijd wat te doen of te ontdekken ;)

Een parker is een metaalschroefje.

Als je hem (water)dicht maakt, gooi er dan wel zo'n silica gel-zakje in (om condens tegen te gaan). Dat zijn die witte zakjes met korreltjes en houden de boel droog.
Oja die zakjes die je altijd weggooit omdat ze overal zijn...maar nu je ze nodig hebt... waar zijn ze? :+

Docker ontwikkelingen gaan goed. Dump1090 standalone met externe config werkt. Piaware werkt nu ook maar moet nog afgewerkt worden.

VRS op de desktop geprobeerd en dat werkt stukken beter dan een webinterface op Dump1090. Eens zien of daar ook een Docker container voor te maken is. En dan komt de flexibiliteit in beeld. Met al die standalone containers kan bijvoorbeeld Dump1090 op een Pi draaien, MLAT-client op dezelfde Pi, Piaware op een server, FR24Feed op een server, VRS op een server. Wie weet nog een ModeSMixer voor als ik buiten Nederland moet zijn en over de VPN een portable setupje van de RPi 1B+ en Ali stick laat verbinden. :9

Nu weer even de studie in en over een dag of 10 weer tijd...(en stiekem tussendoor waarschijnlijk ook. :') )

Acties:
  • 0Henk 'm!

• slb
Saturnus schreef op zondag 7 juli 2019 @ 16:04:
[...]
Dump1090 standalone met externe config werkt. Piaware werkt nu ook maar moet nog afgewerkt worden.

En dan komt de flexibiliteit in beeld. Met al die standalone containers kan bijvoorbeeld Dump1090 op een Pi draaien, MLAT-client op dezelfde Pi, Piaware op een server, FR24Feed op een server, VRS op een server. Wie weet nog een ModeSMixer voor als ik buiten Nederland moet zijn en over de VPN een portable setupje van de RPi 1B+ en Ali stick laat verbinden. :9
Je kunt ook een Spyserver met de Ali stick maken...

Externe config? Wat bedoel je daarmee?

Ik zie wel de beheerders/configuratievoordelen van de standalone containers, maar vraag me af of het echt nuttig is om PiAware en FR24 in aparte containers te zetten terwijl ze prima samen gaan.

Zeg dat je de gain wil aanpassen, dan moet je dat weer in alle containers doen. Of bedoelde je juist dat met externe config?
Ik zou eerder Dump1090, FR24 en PiAware samenvoegen in één container.
Of feed je beide over IP?

Inmiddels is de Raspbian release van Buster ook naar voren gehaald ivm de RPi4. RPi4 schijnt toch nog niet helemaal lekker te lopen met PiAware/FR24
.
Omdat ik inmiddels 20 dagen aan het feeden ben, schiet ik omhoog in de statistieken bij FA en FR. :) Ben benieuwd waar ik terecht kom na 30 dagen feeden....

Ook nog even aan het puzzelen hoe de boel betrouwbaar blijft draaien, want als de Bias Tee wegvalt (door een power dipje/glitch) ontvang ik bijna niets meer. Misschien toch maar een hardwarematige Bias Tee/hack of scriptje dat het elk uur activeert.

prompt $p $g

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
slb schreef op maandag 8 juli 2019 @ 21:44:
[...]

Je kunt ook een Spyserver met de Ali stick maken...

Externe config? Wat bedoel je daarmee?

Ik zie wel de beheerders/configuratievoordelen van de standalone containers, maar vraag me af of het echt nuttig is om PiAware en FR24 in aparte containers te zetten terwijl ze prima samen gaan.

Zeg dat je de gain wil aanpassen, dan moet je dat weer in alle containers doen. Of bedoelde je juist dat met externe config?
Ik zou eerder Dump1090, FR24 en PiAware samenvoegen in één container.
Of feed je beide over IP?

Inmiddels is de Raspbian release van Buster ook naar voren gehaald ivm de RPi4. RPi4 schijnt toch nog niet helemaal lekker te lopen met PiAware/FR24
.
Omdat ik inmiddels 20 dagen aan het feeden ben, schiet ik omhoog in de statistieken bij FA en FR. :) Ben benieuwd waar ik terecht kom na 30 dagen feeden....

Ook nog even aan het puzzelen hoe de boel betrouwbaar blijft draaien, want als de Bias Tee wegvalt (door een power dipje/glitch) ontvang ik bijna niets meer. Misschien toch maar een hardwarematige Bias Tee/hack of scriptje dat het elk uur activeert.
De Docker containers bevatten alleen programma's enzo. De (user)configs staan 'gewoon' op de apparaten. Dan start je een container en link je naar de config. Gain aanpassen zou dan betekenen je config openen, getal aanpassen en container herstarten. Configs zou je ook centraal kunnen opslaan en vervolgens delen via een Network File System. Ik wil niet meerdere programma's samen in een container want dan is de container geen daemon meer maar krijg je te maken met scripts/services die 3 verschillende programma's moeten opstarten. Is 'officieel' ook niet de bedoeling van Docker. Dus inderdaad, containers verbinden met elkaar. Dump1090 draait in beast mode. Nog twee bijkomende voordelen zijn dat: 1. Je niet een half werkende container hebt als één van de twee programma's breekt door bijvoorbeeld een wijziging aan de server (FA/FR24/ADSBExchange) kant en het maakt het flexibel. 2. Stoppen of starten met datasharing naar partij x zonder dat het bijgevoegd moet worden in de reeds draaiende container.

Ik wil dus alles wat wel ingesteld moet worden buiten de container halen. Is er dan een update van Dump1090 dan 'pull' je die via een nieuwe Docker image (of zelf 'builden'), vervolgens oude container uit, nieuwe container aan en je bent weer live. Of...het gaat totaal mis omdat er xyz aan de hand is met de nieuwe versie van Dump1090...dan gooi je de nieuwe container weg en start je de oude weer en ben je weer live. RPi kapot of omgewisseld naar een nieuwe architectuur? Configs beschikbaar maken op nieuwe apparaat, Docker installeren/configureren, juiste images pullen, containers starten en je bent weer live.

Vreemd dat RPi4 niet lekker loopt. Blijkbaar toch grotere verschillen dan ik dacht.

Hier hetzelfde. "Highest User Ranking Achieved in Last 30 Days: 5,299". Jij in de 3000? Zal wel extreem stijl worden daar. Denk dat je dan al in de buurt komt van users die daadwerkelijk multi sites hebben die honderden kilometers uit elkaar liggen. Ik zag dat je ook een team kan starten op FA ofzo...misschien heeft dat nog voordelen voor ons.

Soort script zou moeten kunnen. Kijken of je ontvangst drastisch is ingezakt en dan een restart doen. If x then y.

Airspy, ja ook een leuk idee. Ik begrijp dat je dan een remote tuner maakt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• slb
Zoals je het nu uitlegt, krijg ik het beeld dat de docker en containers een soort VMs onder een OS (ipv Hardware > hyper visor > VM > OS), het wordt toch tijd om er maar eens in te duiken :)

Over hardware gesproken: Om de RTL-SDR V3 wat koeler te houden, heb ik deze gekocht. Moest ze nog iets verbuigen zodat ze goed aansloten op ronding van de behuizing van de dongle. Het mooie is dat hij nog goed past in de 40/2½mm buis (1-2 mm speling). De dongle blijft nu handwarm/lauw ipv erg warm. Hitte schijnt de gevoeligheid iets nadelig te beïnvloeden. Niet dat het erg veel uit zal maken, maar we blijven Tweakers ;)

Ik heb de 35mm en 25 mm wat afgeschuurd (ging best makkelijk) en nu passen alle buizen goed in elkaar. Ergens volgende week het dak op om de nieuwe mast (de oude was een beetje bij elkaar geraapt zooitje) te plaatsen. Meteen de ADS-B een ½ meter en de Discone een metertje hoger. Zit nog te twijfelen of ik wel een wideband LNA op de discone zal zetten. De dongle gaat er namelijk van over zijn nek, gigantische ruisvloer.

Zit ook te kijken naar de SDRplay RSP1a voor o.a. ontvangst spraakverkeer van vliegtuigen en marifoonverkeer, want dat gaat nog niet zo lekker op de dongles. Maar de data toepassingen (AIS, NOAA) gaan erg goed met de dongles.

Combineren van feeds lijkt me ook erg interessant, zeker door de relatief grote afstand die we hebben.
Heb genoeg spul om een tweede set voor het experimenteerwerk in elkaar te flanzen, misschien nog een RPi-tje erbij. Was eigenlijk toch al van plan om later ook een ADS-B feeder op mijn werk neer te zetten.

Met nog een dag of 9 te gaan voordat ik 30 dagen aan het feeden ben, schiet mijn setje met sprongen omhoog in de statistieken. Op FlightAware Highest User Ranking Achieved in Last 30 Days: 2,147, in de 30-Day Site Ranking 1484 en onder de Nederlanders zit ik op nr 163 van de Nederlanders. Bij FR24 op nr 5117 en 149.

Denk dat top 25 Nederlanders net te halen moet zijn ondanks de enkele feed. En zelfs dan is er nog iets verbetering uit te halen.

slb wijzigde deze reactie 09-07-2019 23:45 (25%)

prompt $p $g

• Saturnus
  • Niet online
@slb
Ja daar lijkt Docker inderdaad op. Als ik het goed begrijp heeft het alleen minder/niet die laag van (nep) hardware nabootsen aan een guest OS. Daarom zie ik het in mijn hoofd alsof de containers sandboxes zijn.

Dus de heatsinks plak je op de metalen behuizing? Ik moet nog even uitzoeken waar ik ze het beste op kan plakken. De SMA-connector wordt ook heet.

Klinkt altijd net alsof je daar een commandcentre hebt staan met al je antenne's. :P

Vette ranking. Hoe zie je de NL-rank?

Ik keek op de stats page en zag wat ik bedoelde met die teams.
https://flightaware.com/flightcrew/11100681/3132 Heb die zojuist aangemaakt en je uitgenodigd.

• slb
* slb reported for duty and became a proud member of the FlightAware GoT-crew.....
Ik ben nu actief, ben jij dat als founder ook? Vind het een beetje vaag.

Bij de statistics van FlightAware en FR24 kun je in de listings een land selecteren.

Met jouw setje gaat het ook goed zag ik, 180-210nm maximum range en pak hem beet 2300 vliegtuigen per dag. Dat zal ook nog omhoog gaan als de antenne boven het dak uitsteekt. Je bent nu al 446 plaatsen(!) in de rankings gestegen. Top! :*)

Qua commandocentrum valt het wel mee hoor, ik heb maar twee antennes zichtbaar op dak staan (en een paar in de garage liggen). Wil de buren ook een beetje te vriend houden ;) Heb nog wel een WaveFrontier T90 schotel en Jimi DAB antenne op het dak van de garage staan, maar die zijn niet echt zichtbaar.

Volgend jaar wil ik wel een zwiepmast met lier aan de achterkant van het huis plaatsen, dan hoef ik tenminste niet meer elke keer met de lange ladder het dak op als ik me weer eens in een ander frequentiegebied begeef. Wordt nog wel een constructieve uitdaging....

prompt $p $g

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PE4000
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 20:13
Hans PA0EBC houdt zich ook bezig met dit onderwerp.
Zijn laatste bevinden zijn hier te vinden.
http://pa0ebc.nl/adsb/ADSB-GP/images/20190624_150503_resized_001.jpg
http://pa0ebc.nl/adsb/ADSB-GP/images/20190624_151250_resized.jpg

• slb
Thanx!
Typisch dat de straler en zijradialen bijna 1 cm korter zijn dan ¼λ.

@Saturnus Mooi topic!. :)

slb wijzigde deze reactie 11-07-2019 00:46 (54%)

prompt $p $g

• Saturnus
  • Niet online
@slb
Die landenfilter is wel erg goed verstopt.
Ja wij zijn beide actief in dat team en staan nu op team rank 89. Gisteren 236. :o Overzichtelijk is het niet inderdaad.

Die ene kerel daar heeft wel goed geholpen yes. Net als jij hier. :*)

Zwiepmast, is dat zo een met een scharnier onder die je plat op de grond kan leggen?

• slb
Yep, eigenlijk is een zwiepmast een mast met een scharnier op zo'n beetje 2 meter van de grond. Soort slagboom-idee. Alleen bij mij zal het kantelpunt op de voet van de mast komen. Die voet komt op op de muur ca 6m van de grond pak hem beet 40 cm boven een raam. De mast zelf zal ca 6m50 worden, dan steekt hij ongeveer 4m50 boven het dak uit. (Ik noem het mast, maar het is gewoon een pijp).

Omdat er een overkapping achter het huis is (ca 3m diep, 2m50 hoog) zal het bovenste deel van de mast voorbij de overkapping steken. Heb nog een paar dingen uit te puzzelen; hoe de mast geborgd wordt (in geval de kabel van de lier breekt) en hoe ik evt tuidraden bevestig, omdat ik toch minstens één tuidraad zal moeten losmaken om de mast te kantelen. Terwijl ik dit tik, zie ik meteen de oplossing voor me ;)

Edit: Misschien dat we meerdere Tweakers enthousiast kunnen krijgen, zou mooi zijn om in de uithoeken van BelNedië (vanaf 24:00) goede feeders te hebben.

slb wijzigde deze reactie 11-07-2019 15:17 (13%)

prompt $p $g

• Saturnus
  • Niet online
Ah en dan laat je hem omlaag en staat hij bijna op de kop bij de grond en kan je er makkelijk bij. Of hij ligt op je overkapping ofzo.

Ja elke Tweaker welkom.

VRS werkt erg lekker. Vanmiddag duidelijk in beeld wat er boven die Noordzee gebeurt...

:P
"MIG's" :+

https://www.defensie.nl/onderwerpen/vliegbewegingen/downloads/besluiten/2019/05/08/jachtvliegtuigen-oefenen-boven-noord-nederland

Zie jij die ook?

Krijg zin in een schietvliegspel hiervan. :P

Saturnus wijzigde deze reactie 11-07-2019 18:30 (6%)

• slb
Hahaha, niet op gelet/niet gekeken vandaag, maar de Callsign van de eerste is ook erg mooi!

prompt $p $g

• PVG555
  • Registratie: april 2010
  • Nu online
slb schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 14:09:

Edit: Misschien dat we meerdere Tweakers enthousiast kunnen krijgen, zou mooi zijn om in de uithoeken van BelNedië (vanaf 24:00) goede feeders te hebben.
Ik ben van de partij :)

Laat maar even weten hoe ik kan joinen _/-\o_

Mijn stats zijn hier te vinden:

FR24
FA

Ik lurk al lange tijd mee in dit topic, voorheen al wat projectjes gedaan met de RTL-SDR V3 stick.
Voornamelijk ADS-B en air traffic band luisteren. Maar ik had het al een tijdje niet meer aangeraakt.

Doordat er weer nieuw leven in dit topic kwam ging het toch weer kriebelen en de draad maar weer opgepakt een paar weken geleden. :*)

Mijn setup is nu als volgt; Pi 3B+ > Flightaware Pro Stick Plus > FA Filter > Aircell 7 kabel (nu nog 6 meter, wordt straks korter) en dan de Stanislav Ebay antenne. Ik had hiervoor een zelfgemaakte antenne (spider) en die deed er eigenlijk niet onder. Echter, na een tijd buiten te hebben gehangen is deze toch wat verweerd. De kabel moet duidelijk korter worden alleen ben ik er nog niet uit hoe ik alle hardware wil gaan monteren in een junction box buiten. Het word zomers ook erg warm op het dak en dat vind de Pi en Stick niet erg leuk natuurlijk.

Ondanks dat de Prostick Plus een ingebouwd filter heeft zit er nog een FA filter achter, dit doordat er toch nog behoorlijk wat ruis door de kabel wordt opgepakt denk ik. Scheelt 100-150 msg/s dus het heeft zeker zin.

De antenne zit op een buis gemonteerd z'on 3 meter boven het platte dak uit. Komt dus neer op ongeveer 13 meter hoogte vanaf de straat waar een elevation van 9 meter boven zeeniveau van toepassing is.
Redelijk vrij zicht rondom, het zou natuurlijk beter zijn om nog wat hoger te gaan maar dan gaat het mij teveel op een bliksem afleider lijken ;)

Ik wil nog met m'n RTL-SDR V3 Stick wat gaan experimenteren i.c.m. Triple filter en LNA op een tweede Pi om te kijken wat er nou het beste werkt. Zit alleen al een tijd te wachten op de LNA dus ik kan er nog niet mee verder. Ik zal m'n bevindingen met jullie delen.

@Saturnus mooi dat je alles in een eigen docker heb draaien, zou dat eigenlijk ook graag doen vanwege de duidelijke voordelen hiervan. Maar ik zou daar wel wat hulp bij nodig hebben in de vorm van een tutorial o.i.d. Ik heb helaas niet genoeg kennis van Linux om dit voor elkaar te krijgen.

@slb Nette stats! Hoop dat ik de 4000 per dag ook nog eens kan aantikken ;-)

• slb
@PVG555 Thanx! Die stats zijn met een RadarBox Flightstick (vergelijkbaar met FA blue). Ik ben thuis nog aan het experimenteren voordat ik het dak opga. Heb op mijn Discone e.e.a. getest en de RTL-SDR V3+Triple Filter/LNA geeft duidelijk meer frames (messages)/sec dan de blauwe FA Pro plus met FM filter.

Vanmorgen had de V3 +LNA gemiddeld 700 f/s en de FA Pro Plus 550 f/s (zonder FM notch filter 325 f/s). Zonder LNA presteert de V3 minder dan de FA stick.
Een Discone is heel breedbandig dus worden er meer ongewenste signalen opgepikt. De colineaire is smalbandig en getuned op 1090 MHz dus zal minder oppikken. En ik heb wat sterke GSM masten in de buurt.

Ik hoop met de V3+filter/LNA op Stanislavs antenne nog net iets meer binnen te halen dan met de RadarBox, maar weet het over een paar dagen pas echt zeker (dan ga ik het dak weer op).

Beste is sowieso de coax helemaal te laten vervallen of een kort stukje (pigtail) te gebruiken. Aircell 7 heeft een lage demping, maar 6m zal ca 1,3dB (+0,1dB voor connectoren) demping geven wat ongeveer neerkomt op 25%. Gaat hard op die hoge frequenties :| .
LNA direct (pigtail) aan de antenne helpt om de demping te compenseren.

ipv een junctionbox kun je de de antenne mbv een verloopring in de pijp monteren en de FA Stick (of 1090Filter/LNA) met een pigtail verbinden. Wat is de binnendiameter van de antenne pijp?

Edit: Jouw stats mogen er ook zijn (3600 vliegtuigen/800k posities per dag!), ik denk dat als je de coax inkort en/of de triple Filter LNA vlakbij de antenne plaatst, je site het nog beter doet. Hangt er natuurlijk ook vanaf waar je zit, ik heb best wel wat vliegvelden om me heen en pak daardoor een hoop op.

Wat ook iets kan schelen (MLAT) is de precieze locatie en hoogte van je antenne instellen. Je precieze locatie gaat perfect met google maps, (satelliet view) en de hoogte met deze kaart: http://ahn.arcgisonline.nl/ahnviewer/, je kunt de kaart ook splitten (met een schuifbalk) Rechtsbovenin kun je dan luchtfoto selecteren (bij de Basemap Gallery). Hoogte van de antenne wordt bij de voet gemeten (zeg maar waar de zijradialen zitten).

slb wijzigde deze reactie 12-07-2019 02:59 (24%)

prompt $p $g

Acties:
  • +2Henk 'm!

• slb
Misschien een ADS-B topic aanmaken?

prompt $p $g

• 3raser
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 18-11 20:51

3raser

Onderdirecteur

Ik ben sinds gisteren aan de slag gegaan met mijn USB ontvanger om p2000 berichten te ontvangen. Ik krijg echter maar moeilijk een goed ontvangst in PDW.

Ik vroeg me af hoe belangrijk het is om de Frequency correction (ppm) exact juist te krijgen? Ik heb deze nu zover getuned dat ik naar mijn idee behoorlijk op de juiste plek zit. Mogelijk kun je dit nog corrigeren door de Bandwidth iets breder te maken en zo de randen van het signaal alsnog goed op te pikken. Wat kan ik verder nog doen om het percentage in PDW omhoog te krijgen? De soundcard configuration staat momenteel op "Speaker Out 2" omdat ik daar simpelweg de hoogste score mee haal. Op dit moment meer dan 60% (wat niet in de screenshot te zien is). Hoe kan ik dit naar de 100% krijgen?

Ik heb overigens de Andoer USB stick gekocht. Zit er veel kwaliteitsverschil in die dingen? Zo ja, wat is de beste voor het ontvangen van p2000 berichten? De Flexbox USB lijkt helaas nergens meer te verkrijgen dus ik zoek een alternatief. Deze alles-ontvanger leek mij de meest geschikte.

• slb
@3raser Betere antenne en antenneplaatsing. Met de gain spelen kan ook verbetering geven, zeker wanneer je sterke signalen (bijv FM, DAB, GSM) in de buurt hebt. In de Autogain stand (AGC) is de versterking maximaal en dat kan juist averechts werken. Filters kunnen helpen.

De wat goedkopere sticks hebben last van frequentiedrift, dat wil zeggen dat wanneer de temperatuur oploopt de afwijking wat toeneemt. Zijn ze echter op temperatuur dan blijven ze wel redelijk stabiel. Dus eerst even op temperatuur laten komen en dan de correctie toepassen. (Tip: schrijf op een stickertje wat de ppm is en plak deze op de stick).

De meeste huidige sticks, zowel de iets duurdere en goedkopere, hebben de Rafael 820T tuner. De wat duurdere sticks hebben betere koeling, SMA connector, TCXO (Temperatuur compenserende kristal oscillator, geen frequentieverloop), iets beter front end/afscherming en soms Bias Tee (voor versterkers die door coax gevoed worden).

De durdere sticks zijn bijvoorbeeld de RTL-SDR V3 en de NooElec SMArt(ee). Voor ADS-B zijn de (blauwe) FlightAware Prostick Plus en de RadarBox FlightStick een goede keuze. Deze hebben een ingebouwd filter (simpel) en LNA (Low Noise Amplifier), maar kun je ook gewoon op andere frequenties gebruiken.

Er zijn ook sticks met de E4000 tuner, deze zijn in de lage frequenties iets beter, maar hebben een gat rond de 1 GHz en kunnen dus niet gebruikt worden voor bijv ADS-B.

Voor data werkt een goedkope stick net zo goed als een iets duurdere. Met filters en LNA's kun je misschien nog net wat meer binnenhalen, maar een goede antenne en antenneplaatsing heeft veel meer effect.

Wil je echt serieus gaan luisteren naar bijvoorbeeld luchtvaartverkeer of lagere frequentiebanden, dan zijn er ook ontvangers van bijvoorbeeld SDRPlay en Airspy. Maar dan ga je over de € 100,- heen.

slb wijzigde deze reactie 12-07-2019 20:26 (6%)

prompt $p $g

• 3raser

3raser

Onderdirecteur

@slb Heeft met de bandbreedte spelen geen zin? Ik zie veel verschillende bandbreedtes als ik Google naar SDRsharp en p2000. Ongeveer alles tussen de 12.500 en 20.000. Het lijkt mij dat je storingsgevoeliger bent als je een grotere bandbreedte pakt. Als je kijkt naar mijn screenshot dan zie je in de waterfall welke signalen er binnen komen. Welke daarvan zijn het p2000 signaal en welke horen er niet meer bij? De dikkere rode lijken mij er zeker bij horen. Maar daarnaast zie je nog een heel flauw signaal en een iets sterker (geel) signaal. Als die er niet bij horen kun je die er dan beter vanaf kappen door middel van een beperking in de bandbreedte? Of zal dat in het decoderen van de berichten weinig effect hebben?

[edit] Ik heb de bandbreedte nu beperkt tot 13 kHz en er komen nog steeds berichten binnen. De ontvangstkwaliteit in PDW lijkt zelfs toegenomen te zijn.

[edit 2] De Motorola FLEX specificaties tonen een receiver met een bandwidth van 15 kHz. Misschien houden zij een kleine marge aan i.v.m. frequentiedrift?

3raser wijzigde deze reactie 12-07-2019 21:19 (17%)

• slb
@3raser Om eerlijk te zijn heb ik geen idee mbt de bandbreedte, maar ik vermoed dat je tussen de twee gele lijnen moet zitten.
-Zit er in de decoder geen packet of frame counter?
-Wat als je de gain naar beneden/boven schroeft? (1 minuut wachten)
-Welke antenne gebruik je? In nieuwbouw worden de signalen door HR(+) glas gedempt.
Je kunt vrij eenvoudig een dipool maken: hier en hier
De kwart golflengte is ca 44 cm (geen 75 cm)

Edit: nee, die 15kHz zou goed kunnen zijn, kan ook 12.5kHz zijn. Frequentiedrift is bij fm-modulering niet zo'n issue, itt AM

slb wijzigde deze reactie 12-07-2019 21:27 (14%)

prompt $p $g

• 3raser

3raser

Onderdirecteur

@slb
- Er zit een frame counter in PDW. Die zie ik af en toe in de titelbalk als er een bericht wordt ontvangen.
- De gain naar beneden schoreven heeft als effect dat ik vrijwel niets meer ontvang. De gain staat nu vrijwel maximaal 48 dB. Dat werkt een stuk beter.
- Ik gebruik de standaard meegeleverde antenne. Dat is zo'n klein sprietje ter grootte van mijn vuist.

• slb
Misschien is die frame counter permanent zichtbaar te maken?

Waarschijnlijk zit er een magneetvoet op de antenne, de antenne werkt beter op een metalen ondergrond, bijvoorbeeld een conservenblik, verfblik of andere metalen plaat. Eigenlijk is de antenne te kort voor deze frequentie.

Wanneer je de AGC aanzet, zal de gain nog 10dB hoger gaan, maar wat er niet is kan ook niet versterkt worden....

Zeker binnenshuis maakt de plaats van de antenne vaak ook veel verschil, soms gaat er een wereld open door de antenne 10cm te verplaatsen.

Zit nu met een SDRPlay RSP1a te spelen, maar dat is qua ontvangst van spraak (airband, maritiem) een wereld van verschil in vergelijking met de RTL dongles.....

Update: Ben een paar uur bezig geweest om ADSB onder Buster aan de praat te krijgen, maar ging erg moeizaam en telkens was er wel weer wat, had ik het eindelijk (redelijk) draaiende, wilde Bias Tee op de V3 niet werken |:( . Toen maar weer Stretch gepakt en dat draaide binnen een uur, met Bias Tee.
Achteraf had ik beter de SMArtee dongle kunnen kopen ipv de V3, of een Bias Tee power inserter (of hoe het ook mag heten).
Op een of andere manier val ik terug in de FR24 statistieken, misschien omdat ik even twee feeders tegelijk had (op hetzelfde nr)? :? Ontvangst is nog vrijwel hetzelfde en bij FlightAware blijf ik wel in de stats stijgen. Vreemd....

slb wijzigde deze reactie 13-07-2019 17:11 (32%)

prompt $p $g

• Saturnus
  • Niet online
@slb
Twee software instances op één id?
Kan best fout gaan. Ik zou ze dan eerst samenvoegen op hoger niveau. ModeSMixer of tool van die Duitser.
(Ben nog steeds niet thuis.)

• PVG555
  • Nu online
@slb

Thanks!

De coax wordt zoals gezegd korter gemaakt, het plan zoals het er nu voor ligt is om vanaf de Pi een actieve USB kabel te gebruiken van max. 5 meter. Deze gaat in een stuk pvc pijp van 40mm met aan de bovenkant een lijmdop en kabelwartel voor een stukje coax van max. 1 meter die naar de antenne gaat. Aan de onderkant een schroefdop met open kabelwartel voor de acttieve USB kabel. In de PVC pijp zitten dan de RTL-SDR V3 en triple LNA filter. Voordat het zover is ga ik er wel even uitvoerig mee testen voordat deze de originele site gaat vervangen. Ik ben met name bang dat de pvc behuizing te warm gaat worden met de zon erop. De pijp wordt sowieso even wit gespoten zodat deze niet teveel zon absorbeert.

6 meter coax is inderdaad teveel van het goede, ik denk dat er nog veel te behalen valt als deze drastisch is ingekort inderdaad. Ik wacht nog even op de LNA om er aan te beginnen. Al lees ik dat er bij jou wat problemen zijn met de voeding voor de Bias/Tee. Is de voeding van de Pi wel voldoende?
Hoop dat je het probleem snel kan vinden!

Bedankt voor de site voor de hoogtebepaling, had ik eerder moeten weten!
MLAT meteen even gefinetuned!

• slb
@PVG555 Je kunt ook een 40mm aluminium pijp nemen ipv PVC. Reflecteert zonlicht, geleidt de warmte, is uv-bestendig en ook meteen een kooi van Faraday (geen instraling van ongewenste signalen).

De stanislav antenne is aan de onderkant 25mm. Hieroverheen heb ik een klein stukje (7cm) dikkere pijp (35mm buiten, 25mm binnen) geschoven en een gaatje van 8mm geboord voor de schroef.

Deze pijp schuift uiteindelijk weer in een grotere en langere pijp (40mm buiten 35mm binnen). In de grootste pijp twee (alu) ponageltjes gezet om te voorkomen dat de 35mm pijp te ver in de 40mm pijp zou zakken.

Pigtail van ca 30cm aan de antenne, en dan LNA+dongle+USB kabel in de 40 mm pijp.

Die 40mm pijp zou een prima mast zijn tot een meter of 2-3 zonder tuien. Deze kan met dit soort klemmen aan een andere pijp gekoppeld worden.

Eventueel heb ik nog een stukje 35mm pijp (en wat andere dingen) voor je, stuur me even een PB-tje.

@Saturnus Yep, had dezelfde share key gebruikt voor FR24, denk dat de server dat niet zo leuk vond, heb maar even een tweede sharing key aangevraagd.

prompt $p $g

• PVG555
  • Nu online
@slb

Dat is ook een idee inderdaad ;) , en wat je zegt geen invloed meer op ander signalen die op de connectoren/stick e.d. worden ontvangen wat weer ruis met zich mee brengt. Alleen dan wel even iets verzinnen om de onderkant gesloten te krijgen i.v.m. condens e.d. maar dat komt wel goed.

Op het moment zit de antenne nog op een tijdelijk geïmproviseerde mast van stalen cv-leiding op de beugel van de satelietschotel.

Ik wil hier een aparte J-Beugel voor gaan fixeren op de gemetselde schoorsteen zodat bij wind de schotel niet mee staat te schommelen.

Ik stuur je even een pb-tje ;)

• slb
@PVG555 Je hebt een pb.

Schotel vangt zelf vele malen meer wind dan de antenne. Misschien gewoon de stalen pijp vervangen door 40mmx2mm alu pijp. Boren in een schoorsteen is geen goed idee, daar zijn schoorsteenbanden voor.

Onderkant kun je gewoon openlaten. Condens slaat neer op koude oppervlakken en doordat de dongle en LNA warm zijn, zullen die droog blijven. Zolang de bovenkant maar dicht is, zit het wel goed. Eventueel kun je wat siliconenkit of vet aan de bovenkant van de pijp aanbrengen, zodat regenwater niet in de pijp kan komen, maar ik denk dat zelfs dat niet nodig zal zijn.

Edit:
Hier wat foto's ter verduidelijking:
https://tweakers.net/ext/f/PaC7FgYkNKuoDQu5Ln4DbmaZ/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/eOydhqDNIsUP7qtfF8yUFbvZ/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/1qEqF29Ev7ztVRhpw420YzDH/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/5ndBMVEYpTYH7EG2IRmpZVl6/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/nPGtJbbDC0sNUPhHdoLtbJta/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/XhIxsTwpoS4bO72xZsgylDKM/thumb.jpg

slb wijzigde deze reactie 18-07-2019 23:02 (50%)
Reden: Plaatjes

prompt $p $g

• slb
https://tweakers.net/ext/f/WE7jAa0aQtUTj6thk1CWRW9V/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/3w195LzmOcJ43RydET5xE0Wy/thumb.jpgmastUSB trekontlasting1USB Trekontlasting 2

Om te voorkomen dat de USB-kabel terug in de buis schiet en zich ontkoppelt, heb ik een deurstopper (zo',n rubber ding) ingesneden, kabel erin gelegd en vastgetaped. Daarna twee ferriet beads op de kabel geklikt. Één van de ferriet beads past perfect in de deurstopper, de tweede meer als voorzorg in het geval de eerste mocht loskomen....

Edit:
Oorspronkelijk plan was een pigtail:

slb wijzigde deze reactie 18-07-2019 23:29 (31%)

prompt $p $g

• Saturnus
  • Niet online
@slb
Nice, ziet er goed uit!!! Ik ga morgen even een metaalwinkel zoeken/bellen/mailen.

Docker images zijn al bijna klaar. Is echt hard gegaan.
Volgens Portainer (afwijking van 20% kan):
Dump1090: 9,5 MB
Piaware + mlat-client: 75,7 MB
FR24feed: 14,2 MB

Dit terwijl de stabiele Pro setup nu draait op een image van iemand die 600MB groot is, om maar een voorbeeld te noemen. Maar niet alleen grootte is een verschil, ook flexibiliteit wat betreft configuratie enz. Mocht iemand willen testen dan kan ik langzamerhand richting publiceren gaan. ADS-B Exchange, VRS, ModeSMixer staan ook nog op de planning.

• slb
Hmzz, MLAT heeft een paar dagen geen resultaten gegenereerd. Reboot fixte dat weer....

prompt $p $g

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online

Acties:
  • 0Henk 'm!

• slb
Update:
Ik heb de site tijdelijk neergehaald, er blijven vreemde dingen gebeuren. Dat pleit wel voor een docker ;)

BiasTee verloopt met de V3 ook niet helemaal vlekkeloos, qua ontvangst gaat het heel goed op de Discone op dit moment (850-925msg/s en 90-110 vliegtuigen met positie).
https://tweakers.net/ext/f/Sk6izgSgTfzKIzbH1OL1w2s8/thumb.jpg

Helaas zijn er teveel zaken waardoor het fout kan gaan. Op het moment dat de BiasTee wegvalt, zakt het aantal posities dramatisch, ook wil in sommige gevallen Dump1090-fa niet opstarten zonder handmatig in te grijpen. En dan gebeurt er dit:
Bias Tee uitval

Niet erg lekker voor een 24/7 setup :(

Ik heb daarom alsnog een NooElec SmarTee dongle besteld, waarbij de BiasTee permanent geactiveerd is. Als het goed is, komt deze as. dinsdag binnen.

Vanmiddag ga ik het dak op om de oude mast deels af te breken en e.e.a. voor te bereiden op de nieuwe mast. Zodra ik de NooElec dongle in huis heb, ga ik de nieuwe mast plaatsen. In eerste instantie komen er twee ADS-B antennes op de mast en een Discone.

Aan de bovenste ADS-B antenne zal de RTL-SDR 1090 Triple filter/LNA i.c.m. de NooEelec komen te hangen. De andere komt op een zijarm voor een FA Prostick Plus + FM-Filter. Later wordt deze vervangen een Diamond D-777, en komt er op een andere zijarm een NOAA antenne.

slb wijzigde deze reactie 22-07-2019 20:51 (6%)
Reden: uitval bias tee

prompt $p $g

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
@slb
Zou het door de lengte van je USB-kabel kunnen komen?

Nog wat werk verricht: Piaware + mlat-client: 44 MB.
ADSB Exchange image ook gemaakt: 24 MB. Die draait ook direct live want moest MLAT testen.

Zijn er naast VRS en ModeSMixer nog interessante software dingen?

Iets voor monitoring/statistieken zou leuk zijn, zoals dat spul van Wiedehopf en ook de ADSB Exchange image heeft leuke dingen, maar zeker die laatste ombouwen naar Docker image en verspreiden gaat vast niet gewaardeerd worden.

De Ali stick aansluiting naar SMA (om de Stanislav antenne op Ali stick te testen) en Ali antenne aansluiting naar SMA (om de Ali antenne op FA stick te testen) blijken helaas andere verbindingen dan ik dacht want de ontvangen converters passen niet (de Ali zijde is verkeerd), dus helaas geen vergelijkingen.

Saturnus wijzigde deze reactie 22-07-2019 00:29 (52%)

• slb
@Saturnus Nee, ik heb de oorzaak kunnen achterhalen; vocht. Toen ik de tape lossneed die ik aan de onderkant van de antenne om de USB-kabel had gedaan, kwam er nattigheid tevoorschijn :S

Nee, ombouwen en verspreiden zal door ADSB Exchange niet gewaardeerd worden, ze zijn nogal scheutig met bans. Ik denk dat Wiederhopf er wel voor openstaat en hij is ook heel behulpzaam.

Ik heb nog wel wat pigtails en N>SMA adapters liggen (waarschijnlijk had je N->SMA reverse polarity). Heb je toevallig al een pijp gevonden die om de muurbeugelpijp heen past? Ik kan de verloopbus naar 25mm op maat maken, zolang de diameter maar kleiner is dan 35mm.

Gisteren weer zo'n dag; mijn RTL-SDR ADS-B Filter/LNA gaf spontaan de geest. Daarna het dak op gegaan, mast neergezet, maakt de USB-stekker geen verbinding met de FA dongle die ik erin gehangen had |:(
Woensdag weer het dak op, een goede oefening voor arm-en beenspieren, dat dan weer wel.

slb wijzigde deze reactie 22-07-2019 20:53 (6%)

prompt $p $g

• Saturnus
  • Niet online
@slb
Vocht...ajjj, hoe dat dan?

Ja ik las het forum van ADSB Exchange. Verkeerde instellingen en ze knikkeren je er al uit. :') Naja ook wel begrijpelijk als mensen loops creëren.

Het gaat niet om N-SMA, die had ik al sinds Saturnus in "[RTL-SDR] De 25 euro allesontvanger" en is in ieder geval qua aansluiting goed. Kwaliteit nog niet getest door het niet kunnen afschermen van de verbinding met pijp (het probleem uit die post). Het gaat om de aansluiting van de Ali stick. Zie foto 5 op https://www.aliexpress.com/item/32267130430.html.

Hmm een stabiele setup is dus wel erg belangrijk. Misschien een metalen dingetje maken om USB-connectie te locken.

Ik heb nog helemaal niets gedaan voor de pijp. Slecht he. Post-schooljaar luiheid denk ik. De VRS image is wel bijna af.

• slb
@Saturnus Ook metalen dingetje zal denk ik niet veel uitmaken. Ik had zelfs een vliegertouwtje om de kabel en FA-stick gedaan, maar USB is gewoon niet zo'n betrouwbaar contact voor dit soort omgevingen. Merk het wel vaker op windows machines die een geluidje geven bij connect/disconnect.
Misschien dat vooraf inspuiten met een beetje contactspray helpt. Aan de andere kant heeft de RadarBox dongle 30 dagen probleemloos gedraaid en was niet zo zeer de connector, maar vocht het probleem.

Om even een indruk te geven:
https://tweakers.net/ext/f/lqbgBYx55yNlJcAdRKS03qZm/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/aL1BNLCNKd67HUbFsyCewzWe/thumb.jpg

Als ik hem via een usb-kabel aansluit, werkt hij....

slb wijzigde deze reactie 22-07-2019 21:28 (3%)

prompt $p $g

• Saturnus
  • Niet online
@slb
Wat denk je van weer met temperaturen zoals nu. De stick in de pijp zal dan toch oververhit raken?

• slb
@Saturnus Mwah... kan wel wat hebben hoor, zal echt niet boven de 100 graden uitkomen..... Novendien worden de dongles in veel warmere landen 24/7 toegepast.

De Diamond D-777 die ik besteld had is binnen. Als de kabels die ik ook besteld heb binnen zijn en de temperaturen weer wat gezakt ga ik het dak op....

Nieuwe opstelling wordt:
  • ADS-B antenne + Filter/LNA via 7½m coax door de mast naar een NooElec SmarTee aan de RPi
  • Aan één kant van de zijarm de D-777 via Highflexx 7 naar beneden (naar RSP1a en/of andere dongle)
  • Aan de andere kant van de zijarm Discone + FM filter + Wideband LNA naar beneden (via Highflexx 7)

slb wijzigde deze reactie 25-07-2019 20:16 (78%)

prompt $p $g

• Saturnus
  • Niet online
@slb
Ik weet niet precies wat dat is, maar klinkt goed. :P

Hier draaien de Docker images op de live setup en zo kom ik nog een paar 'nasty' zaken tegen. Vooral FR24's closed source meuk is problematisch. :r Vanaf morgen zien of er een performance penalty is. FR24 ziet er niet zo goed uit.

@slb
Op het moment dat jij vanaf één Dump1090 een Piaware en FR24Feed voedt die afzonderlijk draaien zonder invloed op elkaar, en daarbij min of meer hetzelfde aantal "Aircraft seen" behaald voor beide, is dan óók je "positions" nummer min of meer gelijk?

Saturnus wijzigde deze reactie 26-07-2019 17:24 (31%)

• slb
@Saturnus
Sorry voor mijn late reactie.
FR24 en PiAware (FA) hebben een andere benadering hiervoor. FA (PiAware) gaf bij mij rond de 900.000 posities totaal (ADS-B+MLAT+Other) per dag, en bij FR24 had ik ongeveer hetzelfde aantal "Hits reported", maar ca de helft aan "Positions reported"
FR24 en PiAware hanteren ook andere tijden voor de aanvang van de dag, ik FR24 begint ca 2 uur later.

Na een week niet te hebben gefeed, zie je ook niets meer bij FR24 en wordt het account op Basic gezet. Ik zit nog op een kabel te wachten (woensdag besteld, nog steeds niet verzonden) en zodra deze binnen is, ga ik het dak weer op. Hier is een foto van de mast met de ADS-B antenne, op de zij-armen komen de twee andere antennes.
Mast

De Diamond D-777 is een antenne voor de luchtband (spraak). Qua uiterlijk lijkt hij op de antenne van Stanislav (Ebay) alleen 3-4x groter.

Heb ook even wat koelprofieltjes op de NooElec dongle gezet:
Noeelec cool1Noeelec cool2

prompt $p $g

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
@slb
Ziet er lekker hoog uit die mast. (y)
En mooi gekoeld die stick. Ook dat moet ik nog doen... Pff...

Ik ben de weg kwijt met FR24. Iets klopt niet, of iets klopte niet of beide.

Donderdag overdag overgegaan van oud naar mijn eigen Docker spul.

https://flightaware.com/a...ser/Saturnus#stats-105804 --> Piaware rapporteert geen afwijkingen vergeleken met de vorige software setup. Dump1090-fa werk en aangezien die build from source is zonder concessies en goed werkt in VRS denk ik dat het probleem gerelateerd is aan FR24Feed is, op welke manier dan ook, dat wil zeggen, mijn implementatie kan brak, netwerk kan brak zijn, enz.

https://www.flightradar24.com/account/feed-stats/?id=10167. 'Thu' downtime door het omzetten van oud naar 1.0.23-8_armhf. Die bleek niet te werken (errors), dus 1.0.18-5_amd64 op de server gezet en via het netwerk van Dump1090 gaan tappen. 'Offline' en 'online - no data' meldingen op FR maar nergens errors. Tevens minder 'positions' en 'hits' maar aircrafts aantal in orde.

Gister laat de errors van 1.0.23-8_armhf opgelost maar ondanks dat en overal groene lichten gingen de stats niet meer omhoog. Vanmorgen probeerde ik nog een keer maar met een andere feeder ID en opeens werkt het wel. 8)7 Die tapt dus van dezelfde Dump1090. Maar hij rapporteert veel meer vliegtuigen dan verwacht. https://www.flightradar24.com/account/feed-stats/?id=16530. Hij gaat voor vandaag eindigen met een aantal vliegtuigen gelijkende een slechte volledige dag...maar hij begon pas rond de middag met een achterstand van ~1000...
27-7-2019 13:29
FR_amd64: 1214 / 94k
FR_arm: 173 / 6k
FA: 1411 / 127k

27-7-2019 23:32
FR_amd64: 1971 / 202k
FR_arm: 1508 / 144k
FA: 2194 / 253k

Diff over ~10 uur:
FR_amd64 heeft 757 vliegtuigen / 108k positions gezien. FA 783 vliegtuigen / 126k positions. FR_arm 1335 vliegtuigen / 138k positions. Waar komen die extra 600 vliegtuigen vandaan...MLAT forwarding in Dump1090 staat natuurlijk uit. Positions...geen idee wat daar van te vinden.

Anyways...ik zet zo een native FR24Feed aan op de RPi en dan morgen maar zien met wat voor stats die aan komt zetten. :')

Is er dan nog goed nieuws? Ja. Dump1090, Piaware, ADSB Exchange en VRS (via mono) draait goed. Dat VRS zo soepel ging is een positieve ervaring.

Saturnus wijzigde deze reactie 28-07-2019 01:06 (6%)

• Jb!
  • Registratie: maart 2012
  • Niet online

Jb!

Lord of the Idiots

Saturnus schreef op zondag 28 juli 2019 @ 00:08:

Is er dan nog goed nieuws? Ja. Dump1090, Piaware, ADSB Exchange en VRS (via mono) draait goed. Dat VRS zo soepel ging is een positieve ervaring.
Ik ben er ook wat mee aan het spelen, maar aan de software kant werkt het allemaal prima (op een Pi Zero). Zelf deze stappen gevolgd voor dump1090-mutability en die werken allemaal prima.

Wellicht runnen er bij jou meerdere dump1090's? Dat schijnt niet goed te werken. In mijn geval runt alleen die van de tutorial, die gooit z'n spul op 127.0.0.1:30005 en daar lezen de feeders het uit.

Met graphs1090 ook nog leuke grafiekjes:

“you're being a little wise guy, OK, which is, you know, typical for you”

• Saturnus
  • Niet online
@Jb!
Er draait een enkele Dump1090. Alles tapt daarvan. Inmiddels is ADSBHub erbij gekomen.
De native FR24Feed heeft 4 dagen gedraaid, en stiekem daarbij een extra FR24Feed in Docker. Dus ik stuur dubbel naar FR24, maar dat is om te testen, dan hadden ze hun software maar beter moeten maken.

Resultaat:

De eerste conclusie met huidige omstandigheden is dat native of Docker niet uit maakt. Ik zal na vandaag de dubbele FR24 overzetten van dezelfde machine waar ook Dump1090 op draait naar een andere RPi, om te zien of non-localhost voor grote verschillen zorgt.

Tweede conclusie is dat de FA en FR bijna gelijk scoren. Wellicht is het vliegtuig aantal iets hoger bij FR24 door meer gebruikers, dus meer MLAT mogelijkheden.

De vraag is echter of dit (FA=FR) normaal is. Daarom mijn vraag hier of jullie voor FA en FR hetzelfde aantal vliegtuigen krijgen (waarschijnlijk) en ook hetzelfde aantal posities. Waarbij in geval van posities het belangrijk is te kijken naar dagen die voltooid zijn, dus op de FR site een andere dag kiezen, en naar de dagelijkse getallen kijken want ik zag dat gedurende de dag (dus hourly positions) FA ~40% minder rapporteert dan wat later de som van het geheel wordt.

Gisteren heb ik met VRS gespeeld en militaire vliegtuigen rood gemaakt en aangeklikte militaire paars. Laat het hier weten als ik moet uitleggen hoe.

• Jb!
  • Niet online

Jb!

Lord of the Idiots

Saturnus schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 11:24:

De vraag is echter of dit (FA=FR) normaal is. Daarom mijn vraag hier of jullie voor FA en FR hetzelfde aantal vliegtuigen krijgen (waarschijnlijk) en ook hetzelfde aantal posities. Waarbij in geval van posities het belangrijk is te kijken naar dagen die voltooid zijn, dus op de FR site een andere dag kiezen, en naar de dagelijkse getallen kijken want ik zag dat gedurende de dag (dus hourly positions) rapporteert FA ~40% minder dan wat later de som van het geheel wordt.
Hier even gekeken.

Wat aantal vliegtuigen betreft, FR en FA zijn bijna gelijk hier, FR heeft er enkele tientallen meer (op zo'n 2500 per dag). Wat positions betreft is het ook bijna gelijk, ruim 200,000 bij allebei, enkele duizenden verschil, het verschilt per dag wie er meer heeft.

Waarschijnlijk zijn die verschillen bij vooral door het anders tellen van de dag. MLAT posities worden hier nog maar heel weinig doorgegeven, enkele honderden per dag.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Saturnus
  • Niet online
@Jb! Mooi. Sowieso lekkere resultaten. Join de GoT crew als je wilt: https://flightaware.com/flightcrew/11100681/3132

Graphs1090 ga ik proberen een Docker image van te maken.

• Jb!
  • Niet online

Jb!

Lord of the Idiots

Saturnus schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 01:59:
@Jb! Mooi. Sowieso lekkere resultaten. Join de GoT crew als je wilt: https://flightaware.com/flightcrew/11100681/3132

Graphs1090 ga ik proberen een Docker image van te maken.
Thanks, heb me aangemeld.

Inmiddels ook een betere positie op het dak ingenomen, dat scheelt een heel stuk (in FR24 een ruime verdubbeling van hits en posities).

Ik vermoed dat het daarmee de 4000 vliegtuigen per dag wel kan halen, misschien net niet (gisteren 3066 met minimale downtime en nieuwe positie halverwege de dag).

Ik ben nu nog aan het kijken om wat te gaan filteren. Vooral in de 900MHz band zit veel storing van het GSM netwerk. Zie bijvoorbeeld deze scan:

De 1090MHz band ter vergelijking:

Voor het maken van zo'n scan kun je deze tutorial gebruiken (deze plaatjes komen uit de eerste optie van die tutorial, gewoon met de RPi).

In de stedelijke gebieden in Nederland zal die storing op de 900MHz sowieso wel zitten, dus dan heeft een goede filter wel zin (begrijp ik uit o.a. die tutorial).

Wat een goede filter betreft moet je in ieder geval kijken hoeveel van het ongewenste signaal het attenueert. Gezien 960MHz al redelijk dichtbij het gewenste signaal zit is het niet vanzelfsprekend dat de filter dat aankan. De oude FlightAware filter kan het sowieso niet (volgens posts op internet) en de nieuwe was ook wat dubieus.

Daarnaast moet je kijken naar de noise figure, dat wil je ook zo laag mogelijk hebben.

Zelf ben ik uitgekomen bij een soort hobbywinkeltje in Canada die kwalitatief goede producten lijkt te maken (zeker vergeleken met dubieuze spec China verkopers op Ebay) en qua prijs / gebruiksgemak kwam het beter uit dan alternatieven dichtbij.

Ik heb o.a. de RTL-SDR die hier in topic voorbij was gekomen overwogen, maar dat is het weer gepruts met de BIAS-T. Ook de Uptronics (werd op fora aangeraden) overwogen, maar die valt duurder uit.

Uiteindelijk op deze uitgekomen die via micro-usb gevoed wordt.

• erik23
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 19:52
De laatste tijd kom ik regio Eindhoven een signaal tegen dat ik niet weet te identificeren. Ik heb een aantal screenshots gemaakt in de hoop dat iemand het hier wel weet. Het signaal bevindt zich rond 153mHz met een piek rond 153.11 en 1 rond 153.15.
Het lijkt een soort pager systeem aangezien vaak korte pieken heeft met daarna lange perioden van rust. Ik heb drie peaken getimed met een stopwatch en die lijken altijd ongeveer 1 minuut en 4 seconden uit elkaar te liggen.

unknown_signal_overview
unknown_signal_both_peaks
unknown_signal_right_peak

• slb
@erik23 Misschien bemetering/chirp?
Komt aardig overeen met je omschrijving.....

slb wijzigde deze reactie 06-08-2019 21:09 (3%)

prompt $p $g

• erik23
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 19:52
slb schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 21:25:
Het lijkt inderdaad behoorlijk gelijk. Zelfs als het dit model zou zijn is het echter niet een voor zichzelf sprekend protocol. Deze laat ik dus maar even links liggen.

• GekkePrutser
  • Niet online
slb schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 21:25:
Aangezien 153Mhz een band is die niet zonder vegunning te gebruiken is, moet het wel mogelijk zijn de vergunninghouder te vinden denk ik.

• Saturnus
  • Niet online
Is er hier een "Henry" die in het FA team wil?

Edit: Per DM opgelost.

Saturnus wijzigde deze reactie 30-08-2019 00:47 (26%)

• slb
Ik zag in het magazine dat er meer Tweakers zich met ADSB bezig hielden. Het zou leuk zijn als ook zij de FlightAware GOT Flight Crew zouden joinen....

Ik zal ze eens DM's sturen....

prompt $p $g

• GreenTec
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 20-11 13:30
Dag radio fanaten, ik heb een vraagje.

Ik wil een goedkope maar compatible RTL-SDR usb dongle aanschaffen. Kunnen jullie mij enkelen voorbeelden aanraden? Graag een online shop in Nederland, want via AliExpress kan ik weer 6 weken wachten.
Dank je.

P.S.: Ik wil het gebruiken om naar 433 MHz sensoren te luisteren voor mijn Home Assistant.
Pagina: 1 ... 27 28 29 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische voertuigen

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True