Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 102 103 Laatste
Acties:

• Tromp.et
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:16
Oplossing die bij mij redelijk werkt is alleen op WAR draaien (zonder thermostaat). Bij 5 graden heb ik een Ta van 25 graden (bij een dT van 5 is de retour dan rond de 20). Op het moment dat het kouder is de WP niet uitzetten, maar rustig door laten draaien. Dan blijf hij gewoon met een Ta van 25 graden doordraaien, ook als is Tb<4.
Ik heb zelfs meegemaakt dat ik een Ta te hoog werd (Ta meer dan 2 graden boven 25), dan gaat de WP uit, en blijft de waterpomp draaien totdat Tr is gezakt, dat duurt bij mij meerdere uren.
Kortom, als de WP aan blijft (op WAR, ook zonder warmtevraag), dan komt de antivries niet in werking.

De WP helemaal uitzetten, of werken met een thermostaat die geen warmtevraag heeft met dit koude weer kan dus helaas niet, daarvoor overweeg ik nog een losse circulatiepomp in de retrour leiding. Die dingen zijn niet super duur. Dan zet ik de vorstbeveiliging uit, en deze losse waterpomp wel aan. Maar dat komt van de zomer wel ;)

• BartjeV
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 12:57
Bram-Bos schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:48:
[...]

Bij mij gaat de compressor uit als de BK-heater na 20 minuten aangaat, omdat die BK heater een overschrijding van 2K veroorzaakt tussen T-outlet en T-main target. Dat is de grens des doods voor de compressor. Gezien jouw stooklijn zou dat bij jou ook het geval kunnen zijn.
Ah, dankjewel. Als het weer voorkomt dan ga ik kijken of dit het geval is.

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

koksie schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 11:26:
[...]

Ik snap dat ie dan water laat circuleren om te zorgen dat de boel niet bevriest, maar zo hard blijven stoken dat het binnen 21 graden wordt, vind ik dan weer erg overdreven. Hij stookt nu volgens de Comfort app iets van 1,5 a 2 kW per uur, gisteren 40kWh. Terwijl er eigenlijk in huis geen warmtevraag is. Dat is nogal een dure anti-vries zeg.
Als ie gewoon water blijft rondpompen, van zeg 20 graden, dan bevriest de boel ook niet en hoeft ie veel minder te verwarmen.

De status is nu, volgens de Service Cloud:
Compressor 23 Hz
Pomp 4450 rpm
Flow 41,99 L/min
Outlet water 27 graden

Ook al staat de wp uit.
Klopt maar voor mij verklaarbaar gedrag, vervelend als je hier niet vooraf bekend mee was 👍

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:14
ErikVers schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 19:12:
[...]

Klopt maar voor mij verklaarbaar gedrag, vervelend als je hier niet vooraf bekend mee was 👍
Inmiddels 18 graden volgens de Service Cloud app, Ta 29 graden. Vandaag 34 kWh verstookt als anti-vries...
Maar vooruit, als het zo hoort, dan moet het maar.

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 22:40
koksie schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 20:47:
[...]

Inmiddels 18 graden volgens de Service Cloud app, Ta 29 graden. Vandaag 34 kWh verstookt als anti-vries...
Maar vooruit, als het zo hoort, dan moet het maar.
Is het een optie om alleen de best geïsoleerde kamers open te zetten, zodat er minder verlies is? Ik heb vandaag ook 34kwh verstookt en dik 120kwh het 1450m3 huis ingepompt op 41C. Als je afgifte beperkt is lijkt het me vreemd dat ie zoveel gebruikt.

• koksie
Het lijkt erop dat ik te weinig afgifte heb, de temp in de woonkamer (waar de controller hangt) is met 18 graden hoger dan de ingestelde 17 graden. Blijkbaar kan ie niet lager terwijl ie in de anti-vries stand staat? Als ik dan nog meer afgifte beperk, zal de temp in de woonkamer nog verder oplopen, denk ik. Of maak ik een denkfout?

• ErikVers
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

koksie schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 21:43:
Het lijkt erop dat ik te weinig afgifte heb, de temp in de woonkamer (waar de controller hangt) is met 18 graden hoger dan de ingestelde 17 graden. Blijkbaar kan ie niet lager terwijl ie in de anti-vries stand staat? Als ik dan nog meer afgifte beperk, zal de temp in de woonkamer nog verder oplopen, denk ik. Of maak ik een denkfout?
Het maakt niet uit hoe laag je de ruimtetemperatuur insteld. Anti freeze kijkt daar niet naar icm de M stand aline. Dan gaat <4gr je compressor gewoon aan bij <x watertemp.

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• Beer070
ErikVers schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 21:48:
[...]

Het maakt niet uit hoe laag je de ruimtetemperatuur insteld. Anti freeze kijkt daar niet naar icm de M stand aline. Dan gaat <4gr je compressor gewoon aan bij <x watertemp.
Zou je dan niet verwachten dat het water warmer wordt en zodra de retour 26 graden haalt dat de anti-freeze dan afslaat?
Ik heb ook een M, wel met parallel buffervat en radiatoren dus mijn retour komt sowieso nooit onder de 28 graden.

• koksie
ErikVers schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 21:48:
[...]

Ok, dus als ik de afgifte knijp, blijft de Tr hoger en zal ie dus eerder uit de anti-vries komen. Wellicht een idee om te proberen.

• ErikVers
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

Beer070 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 22:01:
[...]

Zou je dan niet verwachten dat het water warmer wordt en zodra de retour 26 graden haalt dat de anti-freeze dan afslaat?
Ik heb ook een M, wel met parallel buffervat en radiatoren dus mijn retour komt sowieso nooit onder de 28 graden.
Kan maar als in onderste alinea kan lezen moet je dan boven 40gr uitkomen. Ik denk je dan beter hem op laag vermogen kan laten lopen.

Compressor draait vrij laag vermogen en enkel onder 4gr. Lijkt mij niet heel vervelend gedrag voor een warmtepomp?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yk5MDGC9zQ-JUKhfXQxbQlSK7Z8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sXbwOkwgIz4LkOE9x8vdU9Ie.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door ErikVers op 17-02-2026 22:19 ]

• Beer070
ErikVers schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 22:14:
[...]

Kan maar als in onderste alinea kan lezen moet je dan boven 40gr uitkomen. Ik denk je dan beter hem op laag vermogen kan laten lopen.

Compressor draait vrij laag vermogen en enkel onder 4gr. Lijkt mij niet heel vervelend gedrag voor een warmtepomp?

[Afbeelding]
excuus, ik had 40C moeten lezen in plaats van 26C.
Als ik het goed lees start de anti-freeze control niet meer op als de WP eenmaal 40C heeft gehaald. de start conditie is op 4minuten vanaf opstart tijd toch? Dus als je water eenmaal de 40C heeft gehaald stopt ie daarna en wordt ie niet meer uitgevoerd. (of lees ik het verkeerd?)
Pagina: 1 ... 102 103 Laatste