Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 102 103 Laatste
Acties:

• Tromp.et
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:51
Oplossing die bij mij redelijk werkt is alleen op WAR draaien (zonder thermostaat). Bij 5 graden heb ik een Ta van 25 graden (bij een dT van 5 is de retour dan rond de 20). Op het moment dat het kouder is de WP niet uitzetten, maar rustig door laten draaien. Dan blijf hij gewoon met een Ta van 25 graden doordraaien, ook als is Tb<4.
Ik heb zelfs meegemaakt dat ik een Ta te hoog werd (Ta meer dan 2 graden boven 25), dan gaat de WP uit, en blijft de waterpomp draaien totdat Tr is gezakt, dat duurt bij mij meerdere uren.
Kortom, als de WP aan blijft (op WAR, ook zonder warmtevraag), dan komt de antivries niet in werking.

De WP helemaal uitzetten, of werken met een thermostaat die geen warmtevraag heeft met dit koude weer kan dus helaas niet, daarvoor overweeg ik nog een losse circulatiepomp in de retrour leiding. Die dingen zijn niet super duur. Dan zet ik de vorstbeveiliging uit, en deze losse waterpomp wel aan. Maar dat komt van de zomer wel ;)

• BartjeV
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 07:25
Bram-Bos schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:48:
[...]

Bij mij gaat de compressor uit als de BK-heater na 20 minuten aangaat, omdat die BK heater een overschrijding van 2K veroorzaakt tussen T-outlet en T-main target. Dat is de grens des doods voor de compressor. Gezien jouw stooklijn zou dat bij jou ook het geval kunnen zijn.
Ah, dankjewel. Als het weer voorkomt dan ga ik kijken of dit het geval is.

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 07:43

ErikVers

e-Duurzaam

koksie schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 11:26:
[...]

Ik snap dat ie dan water laat circuleren om te zorgen dat de boel niet bevriest, maar zo hard blijven stoken dat het binnen 21 graden wordt, vind ik dan weer erg overdreven. Hij stookt nu volgens de Comfort app iets van 1,5 a 2 kW per uur, gisteren 40kWh. Terwijl er eigenlijk in huis geen warmtevraag is. Dat is nogal een dure anti-vries zeg.
Als ie gewoon water blijft rondpompen, van zeg 20 graden, dan bevriest de boel ook niet en hoeft ie veel minder te verwarmen.

De status is nu, volgens de Service Cloud:
Compressor 23 Hz
Pomp 4450 rpm
Flow 41,99 L/min
Outlet water 27 graden

Ook al staat de wp uit.
Klopt maar voor mij verklaarbaar gedrag, vervelend als je hier niet vooraf bekend mee was 👍

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:27
ErikVers schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 19:12:
[...]

Klopt maar voor mij verklaarbaar gedrag, vervelend als je hier niet vooraf bekend mee was 👍
Inmiddels 18 graden volgens de Service Cloud app, Ta 29 graden. Vandaag 34 kWh verstookt als anti-vries...
Maar vooruit, als het zo hoort, dan moet het maar.

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Nu online
koksie schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 20:47:
[...]

Inmiddels 18 graden volgens de Service Cloud app, Ta 29 graden. Vandaag 34 kWh verstookt als anti-vries...
Is het een optie om alleen de best geïsoleerde kamers open te zetten, zodat er minder verlies is? Ik heb vandaag ook 34kwh verstookt en dik 120kwh het 1450m3 huis ingepompt op 41C. Als je afgifte beperkt is lijkt het me vreemd dat ie zoveel gebruikt.

• koksie
Het lijkt erop dat ik te weinig afgifte heb, de temp in de woonkamer (waar de controller hangt) is met 18 graden hoger dan de ingestelde 17 graden. Blijkbaar kan ie niet lager terwijl ie in de anti-vries stand staat? Als ik dan nog meer afgifte beperk, zal de temp in de woonkamer nog verder oplopen, denk ik. Of maak ik een denkfout?

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

koksie schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 21:43:
Het lijkt erop dat ik te weinig afgifte heb, de temp in de woonkamer (waar de controller hangt) is met 18 graden hoger dan de ingestelde 17 graden. Blijkbaar kan ie niet lager terwijl ie in de anti-vries stand staat? Als ik dan nog meer afgifte beperk, zal de temp in de woonkamer nog verder oplopen, denk ik. Of maak ik een denkfout?
Het maakt niet uit hoe laag je de ruimtetemperatuur insteld. Anti freeze kijkt daar niet naar icm de M stand aline. Dan gaat <4gr je compressor gewoon aan bij <x watertemp.

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• Beer070
  • Nu online
ErikVers schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 21:48:
[...]

Het maakt niet uit hoe laag je de ruimtetemperatuur insteld. Anti freeze kijkt daar niet naar icm de M stand aline. Dan gaat <4gr je compressor gewoon aan bij <x watertemp.
Zou je dan niet verwachten dat het water warmer wordt en zodra de retour 26 graden haalt dat de anti-freeze dan afslaat?
Ik heb ook een M, wel met parallel buffervat en radiatoren dus mijn retour komt sowieso nooit onder de 28 graden.

• koksie
ErikVers schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 21:48:
[...]

Ok, dus als ik de afgifte knijp, blijft de Tr hoger en zal ie dus eerder uit de anti-vries komen. Wellicht een idee om te proberen.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Beer070 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 22:01:
[...]

Zou je dan niet verwachten dat het water warmer wordt en zodra de retour 26 graden haalt dat de anti-freeze dan afslaat?
Ik heb ook een M, wel met parallel buffervat en radiatoren dus mijn retour komt sowieso nooit onder de 28 graden.
Kan maar als in onderste alinea kan lezen moet je dan boven 40gr uitkomen. Ik denk je dan beter hem op laag vermogen kan laten lopen.

Compressor draait vrij laag vermogen en enkel onder 4gr. Lijkt mij niet heel vervelend gedrag voor een warmtepomp?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yk5MDGC9zQ-JUKhfXQxbQlSK7Z8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sXbwOkwgIz4LkOE9x8vdU9Ie.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door ErikVers op 17-02-2026 22:19 ]

• Beer070
  • Nu online
ErikVers schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 22:14:
[...]

Kan maar als in onderste alinea kan lezen moet je dan boven 40gr uitkomen. Ik denk je dan beter hem op laag vermogen kan laten lopen.

Compressor draait vrij laag vermogen en enkel onder 4gr. Lijkt mij niet heel vervelend gedrag voor een warmtepomp?

[Afbeelding]
excuus, ik had 40C moeten lezen in plaats van 26C.
Als ik het goed lees start de anti-freeze control niet meer op als de WP eenmaal 40C heeft gehaald. de start conditie is op 4minuten vanaf opstart tijd toch? Dus als je water eenmaal de 40C heeft gehaald stopt ie daarna en wordt ie niet meer uitgevoerd. (of lees ik het verkeerd?)

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Beer070 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 22:28:
[...]

excuus, ik had 40C moeten lezen in plaats van 26C.
Als ik het goed lees start de anti-freeze control niet meer op als de WP eenmaal 40C heeft gehaald. de start conditie is op 4minuten vanaf opstart tijd toch? Dus als je water eenmaal de 40C heeft gehaald stopt ie daarna en wordt ie niet meer uitgevoerd. (of lees ik het verkeerd?)
Zolang hij niet aan de opstart waarde voldoet zal hij niet opnieuw opstarten. Deze is onder 4 zonder backup 26gr en onder 0 28gr. Blijft je cv water daarboven dan inderdaad geen compressor start.

Het leest misschien iets lastig maar je hebt voor de versie zonder backup en dan eerst water circulatie vorst beveiliging uitleg aan en uit waardes en daarna warmtepomp (compressor) aan en uit waardes.

[ Voor 14% gewijzigd door ErikVers op 18-02-2026 00:44 ]

• zwollie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 27-02 09:14
koksie schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 11:26:
[...]

Ik snap dat ie dan water laat circuleren om te zorgen dat de boel niet bevriest, maar zo hard blijven stoken dat het binnen 21 graden wordt, vind ik dan weer erg overdreven. Hij stookt nu volgens de Comfort app iets van 1,5 a 2 kW per uur, gisteren 40kWh. Terwijl er eigenlijk in huis geen warmtevraag is. Dat is nogal een dure anti-vries zeg.
Als ie gewoon water blijft rondpompen, van zeg 20 graden, dan bevriest de boel ook niet en hoeft ie veel minder te verwarmen.

De status is nu, volgens de Service Cloud:
Compressor 23 Hz
Pomp 4450 rpm
Flow 41,99 L/min
Outlet water 27 graden

Ook al staat de wp uit.
geweldige regeltechniek toch? alleen maar voordelen die warmtepompen van panasonic.......... 8)7

Van de week al drie keer uit de kroeg moeten halen.

[ Voor 3% gewijzigd door zwollie op 18-02-2026 07:47 ]

Biobased insulation @ rd=5,5 - 23 kWp PV - 30kWh ESS - Huawei Charger - Nibe S2125-12 (mijn 11e WP @home) - 36 HP icm 300 ltr ZB- Zehnder Q450 ERV - Ochsner mini IWP - 7x MHI L/L Wp - Skoda Enyaq 85 kWh - Snoek stofzuigsysteem - gasloos 2017

• Tromp.et
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:51
koksie schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 20:47:
[...]

Waarom laat je hem niet doordraaien als je afwezig bent met bijv. een vaste Ta van 25 graden? Dan wordt het minder warm dan nu.

• Beer070
  • Nu online
ErikVers schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 00:41:
[...]

Zolang hij niet aan de opstart waarde voldoet zal hij niet opnieuw opstarten. Deze is onder 4 zonder backup 26gr en onder 0 28gr. Blijft je cv water daarboven dan inderdaad geen compressor start.

Het leest misschien iets lastig maar je hebt voor de versie zonder backup en dan eerst water circulatie vorst beveiliging uitleg aan en uit waardes en daarna warmtepomp (compressor) aan en uit waardes.
Klopt.
Als ik het goed lees moet de waterpomp ‘exact’ 4 minuten aan staan EN de temperatuur <4C zijn om door anti-freeze de compressor aan te krijgen. In mijn situatie draait de pomp altijd en wordt deze mode dus vrijwel nooit gestart.
Tenzij de zin wordt gelezen als ‘minstens’ 4 minuten aan…

• koksie
Tromp.et schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 08:15:
[...]

Waarom laat je hem niet doordraaien als je afwezig bent met bijv. een vaste Ta van 25 graden? Dan wordt het minder warm dan nu.
Ja, kan ik doen idd. Ta is nu 28 gr, dus bij Ta 25 zal ie allicht minder gebruiken.
Ik zie nu dat ik in de System Settings in de Service Cloud, ook de Anti-freeze uit kan zetten. Maar of dat nou verstandig is...

• koksie
Edit:
Gedaan, op Direct gezet en Ta op 25 maar wel de wp uitgelaten en Anti-freeze op Yes laten staan. De wp is gelijk uitgegaan. Wat vreemd is, want hij zou vanwege het anti-vries programma gewoon door moeten gaan, lijkt me.

Edit 2: toch niet, de wp is weer aangegaan zoals conform het anti-vries programma te verwachten is. Nu de wp eens aanzetten op Direct met Ta 25 graden, wat iig minder energie zou kosten dan de Ta van 26 tot 28gr die het anti-vries programma hanteert.

Verder valt me op dat de stooklijn terug springt naar een hele vreemde default waarde als ik Direct inschakel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OQWSTS0NPYUirPlVYssRd8bQCME=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/c9PjrwHZVFs3xqnHp3hiZSHb.png?f=user_large

Deze wordt ook daadwerkelijk actief als ik terug wissel van Direct naar Stooklijn. Wat een vreemde situatie. Ten eerste dat hij mijn eigen stooklijn niet bewaart en ten tweede een stooklijn met een Ta van 25 bij -5 en een Ta van 35 bij 15 graden slaat nergens op. Of kijk ik nou zo scheel?

[ Voor 15% gewijzigd door koksie op 18-02-2026 21:35 ]

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10-03 00:43
koksie schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 21:14:
[...]
Verder valt me op dat de stooklijn terug springt naar een hele vreemde default waarde als ik Direct inschakel:

[Afbeelding]

Deze wordt ook daadwerkelijk actief als ik terug wissel van Direct naar Stooklijn. Wat een vreemde situatie. Ten eerste dat hij mijn eigen stooklijn niet bewaart en ten tweede een stooklijn met een Ta van 25 bij -5 en een Ta van 35 bij 15 graden slaat nergens op. Of kijk ik nou zo scheel?
Deze stooklijn heb ik eerder gezien bij iemand hier. Daar kwam toen ook commentaar op. Ik kan het niet meer terugvinden, maar het lijkt me een software slordigheid.

Weet iemand nog bij wie dat was of wie er commentaar op leverde?

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 07:24
FransvWoerkom schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 13:47:
[...]

Deze stooklijn heb ik eerder gezien bij iemand hier. Daar kwam toen ook commentaar op. Ik kan het niet meer terugvinden, maar het lijkt me een software slordigheid.

Weet iemand nog bij wie dat was of wie er commentaar op leverde?
Ja, ik heb wel eens commentaar op iemand z'n omgekeerde stooklijn geleverd, maar die bleek dus op direct te staan. Inderdaad een aparte keuze om het zo te maken, maar geen showstopper.

• koksie
Ik vind het heel vreemd gedrag. Ik zou verwachten dat mijn custom ingestelde stooklijn bewaard wordt, ook al is die niet actief (omdat ik Direct heb ingesteld). En mocht ie dan naar een default stooklijn gereset worden, dan zou een normale stooklijn logisch zijn. Maar deze wordt gewoon daadwerkelijk als actief getoond, als ik van Direct naar Stooklijn terug schakel.
Heel vreemd.

• FransvWoerkom
koksie schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 21:54:
Ik vind het heel vreemd gedrag. Ik zou verwachten dat mijn custom ingestelde stooklijn bewaard wordt, ook al is die niet actief (omdat ik Direct heb ingesteld). En mocht ie dan naar een default stooklijn gereset worden, dan zou een normale stooklijn logisch zijn. Maar deze wordt gewoon daadwerkelijk als actief getoond, als ik van Direct naar Stooklijn terug schakel.
Heel vreemd.
Mijn ruim 5 jaar oude 12H doet precies hetzelfde. Het was mij nooit opgevallen omdat ik van begin af aan met een stooklijn heb gewerkt en die bij alle veranderingen aan de installatie (toevoegen van een 2e zone) of het gebruik van ons huis alleen maar zo af en toe licht heb gewijzigd. De meeste wijzigingen doe ik door shiften van de temperaturen in de timer.

Er valt kennelijk prima mee te leven of in @Thorsd 's woorden: het is geen showstopper. Het helpt natuurlijk om bij elke verandering in instellingen te noteren hoe het was en hoe het geworden is.

P.S. Een nare bijkomstigheid bij wisselen tussen comp. curve en direct, althans via de service cloud is het resetten van de weektimer. Gelukkig doe ik dat maar eens in de ruim 5 jaar :)

[ Voor 23% gewijzigd door FransvWoerkom op 20-02-2026 01:30 ]

• koksie
Geen showstopper, wel een heel vreemde bug. Lijkt me dat zo'n simpel scenario wel onderdeel is van de standaard test cyclus maar blijkbaar niet. Ik weet het nu, dus nu kan ik er makkelijk op letten.

Stom van mij dat ik niet genoteerd heb wat mijn custom stooklijn is dus die mag ik nu weer gaan trial en error-en. Maar dat is ook niet zoveel werk natuurlijk, vooruit.

• mar-10
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10-03 17:05
Ik heb op de klokthermostaat (CZ-RTW2) ingesteld dat er van 12:30 tot 20:00 uur door de M12 SWW geproduceerd mag worden. De boilertemperatuur staat ingesteld op 45 graden, de delta voor activering staat op -7 graden (fabrieksinstelling is 8).
Ik heb een overshoot op de uiteindelijke temperatuur van de boiler. Na de SWW-run was de boiler om 13:00 uur 49 graden.
Tot mijn verbazing startte zojuist om 19:40 uur een extra SWW-run, terwijl de boilertemperatuur 44 a 45 graden was. Nu is de boiler 48 graden. Jeuj!

Ik had deze extra SWW-run niet verwacht. Zie ik qua instellingen iets over het hoofd?
(Ik kan het klokprogramma inkorten, maar de eindtijd is bewust gekozen voor het geval dat iemand 's avonds nog douchet.)

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

koksie schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 17:21:
Geen showstopper, wel een heel vreemde bug. Lijkt me dat zo'n simpel scenario wel onderdeel is van de standaard test cyclus maar blijkbaar niet. Ik weet het nu, dus nu kan ik er makkelijk op letten.

Stom van mij dat ik niet genoteerd heb wat mijn custom stooklijn is dus die mag ik nu weer gaan trial en error-en. Maar dat is ook niet zoveel werk natuurlijk, vooruit.
Ik noem het geen bug; het zorgt bij wijziging van protocol dat je verplicht bewust weer een curve in te stellen. Er zit een gedachte achter. Dat jij en ik het anders zouden doen prima maar een bug is een fout, dat is dit toch niet?

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

koksie schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 21:54:
Heel vreemd.
Ik vind het niet vreemd; het zorgt ervoor dat bij wijzigen van direct naar curve door een installateur (het zit in de installateurs instellingen) dat je bewust eerst weer een eigen curve gaat instellen?

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

mar-10 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 20:09:
Ik heb op de klokthermostaat (CZ-RTW2) ingesteld dat er van 12:30 tot 20:00 uur door de M12 SWW geproduceerd mag worden. De boilertemperatuur staat ingesteld op 45 graden, de delta voor activering staat op -7 graden (fabrieksinstelling is 8).
Ik heb een overshoot op de uiteindelijke temperatuur van de boiler. Na de SWW-run was de boiler om 13:00 uur 49 graden.
Tot mijn verbazing startte zojuist om 19:40 uur een extra SWW-run, terwijl de boilertemperatuur 44 a 45 graden was. Nu is de boiler 48 graden. Jeuj!

Ik had deze extra SWW-run niet verwacht. Zie ik qua instellingen iets over het hoofd?
(Ik kan het klokprogramma inkorten, maar de eindtijd is bewust gekozen voor het geval dat iemand 's avonds nog douchet.)
Heb je in instelling hem wel op standaard ipv variabel gezet (tapwater instellingen)

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

zwollie schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 07:45:
[...]

geweldige regeltechniek toch? alleen maar voordelen die warmtepompen van panasonic.......... 8)7

Van de week al drie keer uit de kroeg moeten halen.
Leg uit wat bedoel je;
Mijn ervaring is dat vrijwel altijd (>99%) door verkeerd gekozen settings komt.

Die drie zijn door een monteur met kennis van zaken ingesteld en diegene kent de service manual uit zijn hoofd? Waren deze drie warmtepompen zelf naar een kroeg gelopen? Wellicht hadden ze dan dorst? 😜🥱

Warmtepompen plaatsen is gewoon een vak. Iedereen met doorzettingsvermogen kan dat vak leren als hij leergierig in het leven staat.

Ps bericht waar jij op reageerde gaat over iemand die regelgedrag M serie zonder backup nog moet leren kennen. Dat regelgedrag is prima gedocumenteerd en met training of praktijk ervaring een bekend verhaal en verklaarbaar; een t-cap beschermd zichzelf tegen potentieel invriezen en doorloopt het protocol afwijkend zonder backup element.

[ Voor 18% gewijzigd door ErikVers op 21-02-2026 10:03 ]

• FransvWoerkom
ErikVers schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 10:01:
[...]
Leg uit wat bedoel je;
Mijn ervaring is dat vrijwel altijd (>99%) door verkeerd gekozen settings komt.

Die drie zijn door een monteur met kennis van zaken ingesteld en diegene kent de service manual uit zijn hoofd? Waren deze drie warmtepompen zelf naar een kroeg gelopen? Wellicht hadden ze dan dorst? 😜🥱

Warmtepompen plaatsen is gewoon een vak. Iedereen met doorzettingsvermogen kan dat vak leren als hij leergierig in het leven staat.

Ps bericht waar jij op reageerde gaat over iemand die regelgedrag M serie zonder backup nog moet leren kennen. Dat regelgedrag is prima gedocumenteerd en met training of praktijk ervaring een bekend verhaal en verklaarbaar; een t-cap beschermd zichzelf tegen potentieel invriezen en doorloopt het protocol afwijkend zonder backup element.
Erik,
Traditioneel wordt hier in het hoge noorden de kachel pas opgestookt na de paardenmarkt in Zuidlaren, de derde dinsdag in oktober. Om warmwater te maken staat mijn pana het hele jaar aan en eerlijk gezegd wil ik mijn weektimer ook wel eens eerder programmeren om de kilte uit de vloer te halen. Maar de eerste nachtvorst vorig jaar was in Brabant op 25 augustus en ook in mei en juni was het 's nachts nog geregeld onder de 4 graden. Het lijkt me niet deugen dat dan warmtepompen zich gedwongen voelen om het cv-water tot 25 graden of zelfs 40 graden op te stoken om zichzelf tegen bevriezing te beschermen. Circulatie van het water is vaak meer dan genoeg. Kennelijk is die stand alone M-serie monoblock zonder bijbehorende binnenunit en backup heater minder geschikt voor het Nederlandse klimaat en dat zouden fabrikant, importeurs en installateurs hun klanten moeten vertellen.

• Beer070
  • Nu online
FransvWoerkom schreef op zondag 22 februari 2026 @ 17:16:
[...]

Erik,
Traditioneel wordt hier in het hoge noorden de kachel pas opgestookt na de paardenmarkt in Zuidlaren, de derde dinsdag in oktober. Om warmwater te maken staat mijn pana het hele jaar aan en eerlijk gezegd wil ik mijn weektimer ook wel eens eerder programmeren om de kilte uit de vloer te halen. Maar de eerste nachtvorst vorig jaar was in Brabant op 25 augustus en ook in mei en juni was het 's nachts nog geregeld onder de 4 graden. Het lijkt me niet deugen dat dan warmtepompen zich gedwongen voelen om het cv-water tot 25 graden of zelfs 40 graden op te stoken om zichzelf tegen bevriezing te beschermen. Circulatie van het water is vaak meer dan genoeg. Kennelijk is die stand alone M-serie monoblock zonder bijbehorende binnenunit en backup heater minder geschikt voor het Nederlandse klimaat en dat zouden fabrikant, importeurs en installateurs hun klanten moeten vertellen.
Hoi Frans,

ik heb zo'n M-serie en wellicht is mijn interpretatie minder negatief. Ik heb de afgelopen winter ook nog niet een run naar 40 graden gehad zonder dat het was ingesteld.
Voor zover ik het begrijp wordt deze test en de volgende actie alleen uitgevoerd als 4 minuten na het opstarten van de pomp de buiten temperatuur lager is dan 4C. In dat geval wordt net zo lang gestookt totdat de retour temperatuur naar 40C gaat (zonder BUH), of 26C (met BUH).
Bij mij is de pomp de afgelopen 5 maanden maar 1x opgestart, en die is daarna niet meer gestopt. Het retourwater is bij -4C buiten regelmatig 34C geweest, de pomp staat dan wel aan, maar de warmte vraag suggereert niet het bovenstaande gedrag. Dit zou betekenen dat die genoemde 4 minuten een exact en enkel tijdstip is na het opstarten van de pomp.
Bij normaal bemeten WP's zou deze feature geen probleem moeten zijn. toch?

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

FransvWoerkom schreef op zondag 22 februari 2026 @ 17:16:
[...]

Erik,
Klopt en dat doe ik al vanaf begin M serie (zie eerdere berichten), heb alleen gevoel dat diverse partijen niet altijd helemaal thuis zijn in de materie en soms importeur nog vóór ben wat betreft kennisniveau. Vandaar dat ik non profit hier mensen op attendeer.

Een t-cap is een prachtige machine alleen wel kieskeurig zonder backup. Je moet goed afvragen of je dat wil toepassen zonder. Ik vermoed dat die waardes zijn om defrost bescherming toe te passen icm de nogal hoge vermogens warmtepompen. De L doet dit veel minder kritisch en zelfs vrijer dan de H en J. De L is zelfde moment intro als de M dus zal naar mijn inziens met de t-cap compressor ed te maken hebben.

Heb je weinig warmteverlies en/of stook je LTV dan zou ik de M nooit standalone installeren.
Pak dan gewoon de all in one. Ziet er strak uit en installeert ook stuk sneller. (M serie ook nog eens in 2 boiler formaten, niet dat je een grotere boiler nodig hebt het gaat wat mij betreft meer om vermogen erachter dan inhoud boiler zelf maar het kan iig)
Heb je wel wel meer warmteverlies en draai je <5A ook in de nachten dan is er prima te draaien met een M stand alone.

Ps hij gaat niet op vol vermogen naar 40gr toewerken. De compressor word in freeze protection dan gestart en blijft op laag vermogen lopen. En gaat eventueel weer uit bij 40gr

[ Voor 25% gewijzigd door ErikVers op 22-02-2026 22:36 ]

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Beer070 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 17:27:
[...]

Hoi Frans,

ik heb zo'n M-serie en wellicht is mijn interpretatie minder negatief. Ik heb de afgelopen winter ook nog niet een run naar 40 graden gehad zonder dat het was ingesteld.
Voor zover ik het begrijp wordt deze test en de volgende actie alleen uitgevoerd als 4 minuten na het opstarten van de pomp de buiten temperatuur lager is dan 4C. In dat geval wordt net zo lang gestookt totdat de retour temperatuur naar 40C gaat (zonder BUH), of 26C (met BUH).
Bij mij is de pomp de afgelopen 5 maanden maar 1x opgestart, en die is daarna niet meer gestopt. Het retourwater is bij -4C buiten regelmatig 34C geweest, de pomp staat dan wel aan, maar de warmte vraag suggereert niet het bovenstaande gedrag. Dit zou betekenen dat die genoemde 4 minuten een exact en enkel tijdstip is na het opstarten van de pomp.
Bij normaal bemeten WP's zou deze feature geen probleem moeten zijn. toch?
Mooie toevoeging vanuit praktijk. De M standalone kan prima bij voldoende warmteverlies. Heb je minder verlies en toch een t-cap nodig en wil je graag nachtverlaging toepassen pak dan niet de stand alone.

Verdere situaties past het prima indien minimum vermogen (5.5kW) ook bij je afgifte past 👍🫡

• Beer070
  • Nu online
ErikVers schreef op zondag 22 februari 2026 @ 19:36:
[...]

Mooie toevoeging vanuit praktijk. De M standalone kan prima bij voldoende warmteverlies. Heb je minder verlies en toch een t-cap nodig en wil je graag nachtverlaging toepassen pak dan niet de stand alone.

Verdere situaties past het prima indien minimum vermogen (5.5kW) ook bij je afgifte past 👍🫡
We hebben er ook nog een parallel buffervat bij van 500L. Dat stabiliseert lekker, en omdat het sww water wordt voorverwarmd door het buffervat scheelt het daar ook.

• mar-10
ErikVers schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 09:33:
[...]
Heb je in instelling hem wel op standaard ipv variabel gezet (tapwater instellingen)
Tapwater stond op variabel, ik heb die zaterdag aangepast naar standaard. En de delta T voor SWW van -7 naar -8 teruggezet.
Toch had ik gisteren weer een onverwachte SWW-run.
Om 10 uur 's ochtends SWW-run gedraaid met doeltemperatuur 50 graden en uiteindelijk 52 graden boilertemperatuur. Om 16:20 uur een temperatuur van 49 graden en de warmtepomp gaat de tank weer naverwarmen tot 53 graden.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

mar-10 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 12:30:
[...]

Tapwater stond op variabel, ik heb die zaterdag aangepast naar standaard. En de delta T voor SWW van -7 naar -8 teruggezet.
Toch had ik gisteren weer een onverwachte SWW-run.
Om 10 uur 's ochtends SWW-run gedraaid met doeltemperatuur 50 graden en uiteindelijk 52 graden boilertemperatuur. Om 16:20 uur een temperatuur van 49 graden en de warmtepomp gaat de tank weer naverwarmen tot 53 graden.
Mooi dan staat dat nu goed. Zou daarnaast kijken of in app per ongeluk ook klokprogramma aan staat. Ik stel altijd enkel in de controller in, niet via de app om conflicten te voorkomen. En in scherm moet linksboven dan ook 24/7 symbool zichtbaar zijn 👍

[ Voor 4% gewijzigd door ErikVers op 23-02-2026 16:26 ]

• mar-10
ErikVers schreef op maandag 23 februari 2026 @ 16:25:
[...]
Mooi dan staat dat nu goed. Zou daarnaast kijken of in app per ongeluk ook klokprogramma aan staat. Ik stel altijd enkel in de controller in, niet via de app om conflicten te voorkomen. En in scherm moet linksboven dan ook 24/7 symbool zichtbaar zijn 👍
Ik heb het klokprogramma enkel via de controller. Via de app crashte en liep niet synchroon 8)7

Maar gebeurt het alweer. Warmtepomp maakt weer een SWW-run voor de lol. Ik heb mijn installateur ook aangeschreven zodat die via de Service Cloud kan meekijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4GRd0lFcQI3PDGuuzArnAAvofWo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7uVGUj0qIWEgRdAG37VDnrY6.png?f=fotoalbum_large

• PMeij
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 24-02 21:10
jeroegro schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 05:58:
[...]

Allereerst toegegeven dat mijn post nogal onvolledig, chaotisch en in lichte paniek was afgeschoten. Je zou er naast moeten staan om een goed beeld te krijgen wat er allemaal gebeurt. Ik ken mijzelf n beetje, die nieuwe post moet dan perfect volledig zijn, dus kan wel ff duren. Ik denk als titel: problemen IN. De Pana zelf. Of storingzoeken? Het lijkt hier te divers te gaan worden.

Ik ben in goed overleg met de regeltechneut van de installateur, en die denkt dat er met de Pana iets softwarematig mis is. In settings verwarmen op display zijn bij mij 2 opties: 1 stooklijn, 2 Vaste temp ( bijv zwembad) Volgens hem hoort daar ook nog Delta T tussen te staan! Herken je dat? Wat ook opval is dat de timer settings tijdens het voorlezen door de telefoon plots compleet weg vielen! Moest ik voor de 3e keer invoeren!

Overluchtvochtigheid bij vorst. Ik heb nog nooit vloeibaar ijs gezien. Hoe kan de RV hoog zijn onder de 0 graden?
In mijn geval waren er geen defrosts te zien. Die schakelt in op een bepaalde “buitenleiding temp” toch? Dacht -16
En over mijn vermoedelijke ijsprop. Er zit een keerklep tussen oud en nieuwbouw. Was om tegenstroom van de oude ketel naar WP te voorkomen. Kan ook best vast zijn gaan zitten? Dat de drukmeter trilt zegt mij ook iets.
Volgens mij is de delta T instelling niet zichtbaar/selecteerbaar als je de waterpomp flow op een vaste waarde hebt ingesteld.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

mar-10 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 19:35:
[...]

Ik heb het klokprogramma enkel via de controller. Via de app crashte en liep niet synchroon 8)7

Maar gebeurt het alweer. Warmtepomp maakt weer een SWW-run voor de lol. Ik heb mijn installateur ook aangeschreven zodat die via de Service Cloud kan meekijken.

[Afbeelding]
Ik kan de waardes (hysterese setpoint ed) niet zo goed zien in je gedeelde grafiek maar neem aan dat je genoeg minuten (120minimaal) hebt vrijgegeven (sww verwarmen) want lijkt nu dat hij nog even afmaakt waar mee bezig was?

• FransvWoerkom
PMeij schreef op maandag 23 februari 2026 @ 20:14:
[...]
Volgens mij is de delta T instelling niet zichtbaar/selecteerbaar als je de waterpomp flow op een vaste waarde hebt ingesteld.
Klopt. Dat heb ik hem ook in een pm geschreven op zijn pm opmerking dat deltaT niet in het menu stond. Ik heb hem ook uitgelegd hoe hij dat kon veranderen. Maar twee dagen later begon hij zijn eigen topic met weer dezelfde vraag/opmerking. Net als Erik gaf ik het (voorlopig) ook op. Ik vind het wel sneu, maar hij laat zich door teveel mensen adviseren en ziet door de bomen het bos niet meer. Maar misschien is het inmiddels allemaal opgelost.

• FransvWoerkom
ErikVers schreef op zondag 22 februari 2026 @ 19:24:
[...]

Klopt en dat doe ik al vanaf begin M serie (zie eerdere berichten), heb alleen gevoel dat diverse partijen niet altijd helemaal thuis zijn in de materie en soms importeur nog vóór ben wat betreft kennisniveau. Vandaar dat ik non profit hier mensen op attendeer.

Een t-cap is een prachtige machine alleen wel kieskeurig zonder backup. Je moet goed afvragen of je dat wil toepassen zonder. Ik vermoed dat die waardes zijn om defrost bescherming toe te passen icm de nogal hoge vermogens warmtepompen. De L doet dit veel minder kritisch en zelfs vrijer dan de H en J. De L is zelfde moment intro als de M dus zal naar mijn inziens met de t-cap compressor ed te maken hebben.

Heb je weinig warmteverlies en/of stook je LTV dan zou ik de M nooit standalone installeren.
Pak dan gewoon de all in one. Ziet er strak uit en installeert ook stuk sneller. (M serie ook nog eens in 2 boiler formaten, niet dat je een grotere boiler nodig hebt het gaat wat mij betreft meer om vermogen erachter dan inhoud boiler zelf maar het kan iig)
Heb je wel wel meer warmteverlies en draai je <5A ook in de nachten dan is er prima te draaien met een M stand alone.

Ps hij gaat niet op vol vermogen naar 40gr toewerken. De compressor word in freeze protection dan gestart en blijft op laag vermogen lopen. En gaat eventueel weer uit bij 40gr
Even voor de goede orde: Het ligt niet aan de T-cap; het ligt aan deze T-caps uit de M-serie. De monoblocs uit eerdere series, ook de t-caps, beginnen de anti-freeze door de circulatiepomp te laten lopen en zonodig de compressor even te starten om het water boven de 10° te krijgen. Het ligt er kennelijk aan dat deze M standalone geen compleet monobloc is. Misschien is het eigenlijk bedoeld voor hybride opstelling waar de ketel wel voor heet circulatiewater zorgt.

We zijn het eens dat de M standalone geen goede keus is voor LTV. T-cap en vermogen van de warmtepompen hebben daar weinig mee te maken. Het huis en de bewoners bepalen het benodigde vermogen en als dat 9kW of hoger is, dan wordt het een T-cap. Ik zou ook iedereen die een nieuw huis bouwt een all-in-one aanraden, maar bij een bestaand huis zou dat wel eens problematisch kunnen zijn. De binnenunits zijn toch groter dan een cv-ketel.

• reinhrst
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
FransvWoerkom schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 02:05:
[...]

We zijn het eens dat de M standalone geen goede keus is voor LTV. T-cap en vermogen van de warmtepompen hebben daar weinig mee te maken. Het huis en de bewoners bepalen het benodigde vermogen en als dat 9kW of hoger is, dan wordt het een T-cap. Ik zou ook iedereen die een nieuw huis bouwt een all-in-one aanraden, maar bij een bestaand huis zou dat wel eens problematisch kunnen zijn. De binnenunits zijn toch groter dan een cv-ketel.
Is het misschien een idee om een kleine alinea hieraan te wijden in de startpost? Op het moment staat er (min of meer) dat een monoblock de beste keuze is voor een doe het zelver. Dat was destijds het geval, inmiddels dus niet meer. Uiteraard leest de voorzichtige tweaker alle pagina's door van een topic (of voert ze aan een LLM), maar wellicht alleen een toevoeging dat het bij de series M net even wat genuanceerder ligt, zou wellicht wat mensen kunnen aansporen om ook echt even wat dieper te graven.

Claude

• Hugo23
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23:25
Erik, Frans, en overige tweakers,
Een alternatieve gedachte voor vorstbeveiliging voor de M T cap.
Een overgedimensioneerde platenwisselaar tussen de wp en afgifte circuit.
Primair circuit vullen met monopropyleenglycol en vorstbeveiliging uitzetten. Voordelen
1. in het secundaire circuit kan er een constante flow ingesteld worden zodat er geen stromingsgeluid bij defrosts kan optreden.
2. In het primaire circuit is ook altijd voldoende flow aanwezig.
3. Geen vorstkleppen nodig en geen onverwacht open gaan van de vorstkleppen
4. Ook bescherming bij langdurige stroomuitval door netproblemen, uitval aardlekautomaat of storingen.

Wat ook mogelijk zou zijn is om de vorstbeveiliging niet uit te zetten en de sec pomp pas bij een hogere watertemperatuur in te schakelen. Het primaire circuit is snel op de vereiste temperatuur als de secundaire pomp niet draait.

Ik weet dat glycol als een cop killer wordt beschouwd en dat de secundaire pomp ook energie kost( wordt waarschijnlijk grotendeels gecompenseerd door een lager verbruik van de pomp in de wp).
De delta T over de platenwisselaar kan bij voldoende grootte van de wisselaar beperkt blijven tot ca 1 gr zodat het rendementsverlies door de noodzakelijke iets hogere vertrekwatertemperatuur zeer beperkt is.

Ik heb een dergelijk systeem tot volle tevredenheid draaien met een Daikin 8 kw monoblock. Achter de wp is een platenwisselaar van 440 kw gemonteerd. De delta T over de wisselaar is ca 1 gr. De flow in het sec circuit bedraagt constant 16 liter per minuut en de flow in het primaire circuit varièrent tussen de 13 en 30 liter per minuut.

Voor een woonboerderij in Groningen ben ik mij aan het orienteren op een 16 kw M T cap. Het afgifte systeem bestaat uit 13 grotere en kleinere radiatoren en 14 groepen vloerverwarming (zowel oud als nieuw).
Huidig gasverbruik is niet maatgevend daar er naast de bestaande verwarming nog dagelijks met hout gestookt wordt.

Ik ben benieuwd naar de reacties.

[ Voor 12% gewijzigd door Hugo23 op 27-02-2026 18:29 ]

• Smartiejj
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 28-02 20:59
Hallo,

Sinds een aantal weken in het bezit van een Panasonic L 9 kW, 100L buffervat. Vrijstaand huis met oude radiatoren 150m2.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_NaG-pu5K1MrYF1yYLtP4BpKXh4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ru7j2b0wj1jQvfB7ZE3ynZPc.jpg?f=user_large

Nu het warmer wordt al een aantal dagen van deze korte runs. Is dit normaal of kan ik nog wat optimaliseren?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eFed3DniUwPMaZNEh9vUUk4dedE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rTFBYg30JcrlSU0riKRD72NL.jpg?f=fotoalbum_large

Toen het kouder was had ik regelmatig mooie lange runs.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Of0hu_dMSLG8tAmTlXQQaOJ6uw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LdIMHnBHs42viIHVOEitFN09.png?f=fotoalbum_large

Alle hulp en tips zijn welkom. :)

• Beer070
  • Nu online
Smartiejj schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 06:40:
Hallo,

Sinds een aantal weken in het bezit van een Panasonic L 9 kW, 100L buffervat. Vrijstaand huis met oude radiatoren 150m2.

[Afbeelding]

Nu het warmer wordt al een aantal dagen van deze korte runs. Is dit normaal of kan ik nog wat optimaliseren?
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Is normaal.
Anders wordt je huis te heet.

• cerebrum
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06:19
Smartiejj schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 06:40:
Hallo,

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De "Buitentemp voor verwarming uit" kan waarschijnlijk wel lager. Nu blijft hij doorverwarmen tot het buiten 24 graden is (en er warmtevraag is).

De doeltemperatuur staat er niet niet bij, maar mogelijk stopt hij elke keer vanwege een overshoot terwijl er nog wel warmtevraag is (pendelen) want de waterpomp blijft draaien. Dan zou je stooklijn voor deze buitentemperaturen aan de lage kant kunnen zijn.

WP Pana 7J mono | AC Toshiba 3.5+4.6kW | PV 3200WP ZZO | Gasloos Nov23

• Smartiejj
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 28-02 20:59
cerebrum schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 07:58:
[...]

De "Buitentemp voor verwarming uit" kan waarschijnlijk wel lager. Nu blijft hij doorverwarmen tot het buiten 24 graden is (en er warmtevraag is).

De doeltemperatuur staat er niet niet bij, maar mogelijk stopt hij elke keer vanwege een overshoot terwijl er nog wel warmtevraag is (pendelen) want de waterpomp blijft draaien. Dan zou je stooklijn voor deze buitentemperaturen aan de lage kant kunnen zijn.
Hoi, het is inderdaad overschoot.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JQRQzXJf4KTcvArLCuM6A6niDnw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U0tKOwW76PmqV5UU3sk1nOYW.jpg?f=fotoalbum_large

Heb er nu dit van gemaakt. Even kijken hoe het nu gaat, bedankt!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JFgFGwFTFsPPxzjgeVc0rSTTJzM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qfzzgw66QYQOZnUUt2Lu54tg.jpg?f=user_large

• Thorsd
Smartiejj schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 09:12:
[...]

Hoi, het is inderdaad overschoot.
[Afbeelding]

Heb er nu dit van gemaakt. Even kijken hoe het nu gaat, bedankt!
[Afbeelding]
Voor de meeste radiatoren is 30 wel ongeveer het minimum inderdaad. Stooklijn staat hier ook ongeveer zo (oude en/of oversized radiatoren). Zolang de WP niet vaker dan 1x per uur schakelt zou ik me niet al teveel zorgen maken.

• Thorsd
Hugo23 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 15:19:
Erik, Frans, en overige tweakers,
Een alternatieve gedachte voor vorstbeveiliging voor de M T cap.
Een overgedimensioneerde platenwisselaar tussen de wp en afgifte circuit.
Primair circuit vullen met monopropyleenglycol en vorstbeveiliging uitzetten. Voordelen
1. in het secundaire circuit kan er een constante flow ingesteld worden zodat er geen stromingsgeluid bij defrosts kan optreden.
2. In het primaire circuit is ook altijd voldoende flow aanwezig.
3. Geen vorstkleppen nodig en geen onverwacht open gaan van de vorstkleppen
4. Ook bescherming bij langdurige stroomuitval door netproblemen, uitval aardlekautomaat of storingen.

Wat ook mogelijk zou zijn is om de vorstbeveiliging niet uit te zetten en de sec pomp pas bij een hogere watertemperatuur in te schakelen. Het primaire circuit is snel op de vereiste temperatuur als de secundaire pomp niet draait.

Ik weet dat glycol als een cop killer wordt beschouwd en dat de secundaire pomp ook energie kost( wordt waarschijnlijk grotendeels gecompenseerd door een lager verbruik van de pomp in de wp).
De delta T over de platenwisselaar kan bij voldoende grootte van de wisselaar beperkt blijven tot ca 1 gr zodat het rendementsverlies door de noodzakelijke iets hogere vertrekwatertemperatuur zeer beperkt is.

Ik heb een dergelijk systeem tot volle tevredenheid draaien met een Daikin 8 kw monoblock. Achter de wp is een platenwisselaar van 440 kw gemonteerd. De delta T over de wisselaar is ca 1 gr. De flow in het sec circuit bedraagt constant 16 liter per minuut en de flow in het primaire circuit varièrent tussen de 13 en 30 liter per minuut.

Voor een woonboerderij in Groningen ben ik mij aan het orienteren op een 16 kw M T cap. Het afgifte systeem bestaat uit 13 grotere en kleinere radiatoren en 14 groepen vloerverwarming (zowel oud als nieuw).
Huidig gasverbruik is niet maatgevend daar er naast de bestaande verwarming nog dagelijks met hout gestookt wordt.

Ik ben benieuwd naar de reacties.
Het nadeel van een extra wisselaar is dat het primaire en secundaire debiet precies in balans moet zijn voor een optimale efficientie. Dit is hezelfde efficientie-nadeel als een parallelbuffer of open verdeler (~10% ?). Zodra dit niet precies in balans is, verlies je efficientie (WP Tr hoger dan afgifte Tr, of afgifte Ta lager dan WP Ta).

Daarnaast verlies je ook altijd iets temperatuur zoals je al aangeeft. Ook zijn wisselaars voor dat vermogen nogal aan de prijs omdat je voor LTV inderdaad een flink grotere nodig hebt dan met hogere temperaturen.

Dat lijken me zelf nogal veel nadelen om alleen een de vorstbeveilging van een bepaald type WP te omzeilen. (Ik ben geen expert voor de M, maar naar wat ik gelezen heb, geldt de genoemde vorstbeveilging alleen voor de versie zonder controlbox)

• Hugo23
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23:25
Thorsd schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 10:45:
[...]

Het nadeel van een extra wisselaar is dat het primaire en secundaire debiet precies in balans moet zijn voor een optimale efficientie. Dit is hezelfde efficientie-nadeel als een parallelbuffer of open verdeler (~10% ?). Zodra dit niet precies in balans is, verlies je efficientie (WP Tr hoger dan afgifte Tr, of afgifte Ta lager dan WP Ta).

Daarnaast verlies je ook altijd iets temperatuur zoals je al aangeeft. Ook zijn wisselaars voor dat vermogen nogal aan de prijs omdat je voor LTV inderdaad een flink grotere nodig hebt dan met hogere temperaturen.

Dat lijken me zelf nogal veel nadelen om alleen een de vorstbeveilging van een bepaald type WP te omzeilen. (Ik ben geen expert voor de M, maar naar wat ik gelezen heb, geldt de genoemde vorstbeveilging alleen voor de versie zonder controlbox)
Een belangrijk doel is voor mij om een zo veilig mogelijk systeem te hebben waar je je nooit zorgen om hoeft te maken ook al is er bv in januari enkele weken niemand in huis is. Ook dat iedereen zonder technische kennis in staat is het systeem weer op te starten na bv een korte stroomonderbreking. Of uitval aardlekautomaat. Ik heb hier al gelezen dat om redelijk onverklaarbare gronden de vorstkleppen open gingen. Een heel systeem vullen met 13 radiatoren en 13 vvw groepen is geen sinecure.
Bij mijn huidige systeem met een 8 kw monoblock is het debiet geen probleem. Secondaire vast op 16 l/m en primair tussen 13 en 30. Het min debiet heb ik wel ingesteld op 13 l/m. Er is een optimum idd maar het verschil qua delta T over de wisselaar bij een wisselende primaire stroom en daarmee de efficiency is beperkt. Van het begin af aan draait de wp continu.
Voor degene met veel stromingsgeluid tijdens defrosts is dit naar mijn mening een goede oplossing.
In de woonboerderij waar wij een warmtepomp wille plaatsen ben ik ook bang voor stromingsgeluiden tijdens defrosts.

Investering is idd ook wat hoger. De wisselaar voor mijn 8 kw monoblock incl fittingen en monopropyleenglycol was ca 500,-. Echter geen vorstkleppen.
Maar iedereen heeft zijn voorkeur.
Voor mij is het belangrijk te weken of een dergelijke opzet voor een 16 kw M T cap mogelijk is.

• Tiesert
  • Laatst online: 08-03 11:11
Ik heb een vraag over sturen op minimaal vermogen. Dit loopt hier prima, netjes 19/20Hz bij Watertemp -1C en soms iets hoger als het buiten koud is.

Maar hoe doe ik dit tijdens de opstartperiode? Ik heb gemerkt dat ik eigenlijk gewoon 28C Target Watertemp moet sturen om hem aan te krijgen. Het water wordt dan snel iets warmer (bijvoorbeeld 27,5C) om daarna terug te zakken tot 24C. Als ik dat in de aansturing ook volg en de Target Water Temp op 23C zet, dan gaat ie geheid uit. Maar als ik hem op 28C laat staan, dan zit er 4C verschil tussen de Water Temp en de Target. En dat levert niet bepaald een minimaal vermogen op. Pas wanneer het water 29C is loopt het wel soepel door de rest van de dag. Dus hoe doen jullie dit vanaf de opstart tijdens het eerste uur (opstartfase) bij sturen op minimaal vermogen?

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
@Tiesert In het Heishamon of Heishamon Node Red topic zijn er wel oplossingen te vinden onder de noemer softstart. Zelf doe ik het in een combinatie Heishamon en Home Assistant (zonder node red). In het kort komt het erop neer dat je kort na het starten van de compressor de Target Temp verlaagt naar een waarde waar je Panasonic net niet besluit uit te schakelen (en dit mogelijk een paar keer herhaalt als je outlet temp zakt na de initiële piek).

• Tiesert
Pejdref schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 11:58:
@Tiesert In het Heishamon of Heishamon Node Red topic zijn er wel oplossingen te vinden onder de noemer softstart. Zelf doe ik het in een combinatie Heishamon en Home Assistant (zonder node red). In het kort komt het erop neer dat je kort na het starten van de compressor de Target Temp verlaagt naar een waarde waar je Panasonic net niet besluit uit te schakelen (en dit mogelijk een paar keer herhaalt als je outlet temp zakt na de initiële piek).
Dank voor je reactie, ik heb combi van Heishamon, HA, MQTT, Influx en Grafana. Ook zonder NR.

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

• Thorsd
Hugo23 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 11:36:
[...]

Een belangrijk doel is voor mij om een zo veilig mogelijk systeem te hebben waar je je nooit zorgen om hoeft te maken ook al is er bv in januari enkele weken niemand in huis is. Ook dat iedereen zonder technische kennis in staat is het systeem weer op te starten na bv een korte stroomonderbreking. Of uitval aardlekautomaat. Ik heb hier al gelezen dat om redelijk onverklaarbare gronden de vorstkleppen open gingen. Een heel systeem vullen met 13 radiatoren en 13 vvw groepen is geen sinecure.
Bij mijn huidige systeem met een 8 kw monoblock is het debiet geen probleem. Secondaire vast op 16 l/m en primair tussen 13 en 30. Het min debiet heb ik wel ingesteld op 13 l/m. Er is een optimum idd maar het verschil qua delta T over de wisselaar bij een wisselende primaire stroom en daarmee de efficiency is beperkt.
Als je de wisselaar groot genoeg neemt, wordt de dT over de gehele wisselaar inderdaad steeds kleiner. Echter de lagere COP van de WP blijft bestaan als de flows niet in balans zijn, een grotere wisselaar verandert daar niets aan. Ik ben benieuwd hoe je bepaald hebt dat dat effect beperkt is.

Stel: 8kW vermogen.
- Primair: Ta 35 graden, flow 30 l/m: dan is Tr 31 graden.
- Secundair (aanname geen T verlies in wisselaar) Ta 35 graden, flow 16 l/m: dan is de Tr 28 graden.

In de opstelling met externe warmtewisselaar is de gemiddelde temperatuur van de warmtewisselaar in de WP 33 graden. In de situatie zonder extra warmtewisselaar zou dat 31 graden zijn. Vuistregel 2..3% verlies efficientie per graad hoger, dan zit je door het debiet-verschil van de extra warmtewisselaar aan 5% extra verlies.

Meestal zal de flow iets meer in balans zijn, maar evengoed iets om rekening mee te houden.
Van het begin af aan draait de wp continu.
Voor degene met veel stromingsgeluid tijdens defrosts is dit naar mijn mening een goede oplossing.
In de woonboerderij waar wij een warmtepomp wille plaatsen ben ik ook bang voor stromingsgeluiden tijdens defrosts.

Investering is idd ook wat hoger. De wisselaar voor mijn 8 kw monoblock incl fittingen en monopropyleenglycol was ca 500,-. Echter geen vorstkleppen.
Maar iedereen heeft zijn voorkeur.
Voor mij is het belangrijk te weken of een dergelijke opzet voor een 16 kw M T cap mogelijk is.
Als vorstbeveiliging de belangrijkste overweging is, kun je ook overwegen propyleenglycol in het hele systeem te gebruiken. Dan heb je volgensmij een hogere efficientie en veel minder kosten. Nu heb je drie keer efficientie verlies: door de glycol, door het verschillende debiet door de wisselaar, en doordat de Ta altijd sowieso lager zal zijn na de wisselaar. Tel bij de prijs van de wisselaar nog een extra pomp, appendages, bekabeling, etc.

• wsiev
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:22
ik heb onlangs een 9kw L serie met 185 Liter tank geïnstalleerd gekregen.
ik heb een redelijk nieuw huis ( 7 jaar oud) met overal vloerverwarming (2 onder 1 kap)
nav de video's van Erik vers al enige settings veranderd. oa verwarmen naar efficiënt

vraag me alleen af welke stooklijn goed zou zijn om mee te beginnen?
deze kan naar 35 /26 ?

hij is opgeleverd met
43 / 35. bij -5 + 15gr
verwarming uit buitentemperatuur 24 gr
delta T van 5 graad
heater aan vanaf 0 graad

en de service instellingen van de pomp zijn me niet helemaal duidelijk
die staat nu op 0x98 en komt tot 14,4l/min als ik werking aan doe
die werking aan , is om te testen wat de pompcapaciteit is toch ?

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:55

timovd

Voorsprong door techniek

@wsiev -43°C (bij -5°C)? Dat is veel te heet voor vloerverwarming. Goed dat je dat naar beneden hebt geschroefd. Hebben ze dan ook mengverdelers geïnstalleerd? Gesloten verdelers zijn veel beter met lage aanvoertemperatuur.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• wsiev
Ik heb een open verdeler zonder pomp
Die altijd op dezelfde stand staan
Heel beneden en de badkamer staat open

[ Voor 17% gewijzigd door wsiev op 28-02-2026 16:31 ]

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Tiesert schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 11:51:
Ik heb een vraag over sturen op minimaal vermogen. Dit loopt hier prima, netjes 19/20Hz bij Watertemp -1C en soms iets hoger als het buiten koud is.

Maar hoe doe ik dit tijdens de opstartperiode? Ik heb gemerkt dat ik eigenlijk gewoon 28C Target Watertemp moet sturen om hem aan te krijgen. Het water wordt dan snel iets warmer (bijvoorbeeld 27,5C) om daarna terug te zakken tot 24C. Als ik dat in de aansturing ook volg en de Target Water Temp op 23C zet, dan gaat ie geheid uit. Maar als ik hem op 28C laat staan, dan zit er 4C verschil tussen de Water Temp en de Target. En dat levert niet bepaald een minimaal vermogen op. Pas wanneer het water 29C is loopt het wel soepel door de rest van de dag. Dus hoe doen jullie dit vanaf de opstart tijdens het eerste uur (opstartfase) bij sturen op minimaal vermogen?
Mijn 9J draait momenteel als experiment op een vaste aanvoertemperatuur van 24 graden. Lager zal niet altijd lukken. Ik weet niet hoe het jouw WP zit.

In mijn statistieken lijkt er een directe relatie tussen de pompsnelheid en de frequentie. Daarom heb ik nu de vorst voorbij is de pompsnelheid weer gemaximaliseerd op 20l/min wat een veel rustiger gedrag tot gevolg heeft.

• Tiesert
nokiaan958GB schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 21:03:
[...]

Mijn 9J draait momenteel als experiment op een vaste aanvoertemperatuur van 24 graden. Lager zal niet altijd lukken. Ik weet niet hoe het jouw WP zit.

In mijn statistieken lijkt er een directe relatie tussen de pompsnelheid en de frequentie. Daarom heb ik nu de vorst voorbij is de pompsnelheid weer gemaximaliseerd op 20l/min wat een veel rustiger gedrag tot gevolg heeft.
Ik heb een dT van 6C en een variabele pompsnelheid die in de praktijk tot zo'n 27L/m pakt. Ik heb de indruk dat daarmee een starttemp van 28C nodig is, en ben nu naar soft start voorbeelden aan het zoeken om dit te testen. Overdag draai ik meestal tussen de 32C (zoals vandaag) en 36C (koudere dag) water temp.

• wsiev
timovd schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 15:25:
@wsiev -43°C (bij -5°C)? Dat is veel te heet voor vloerverwarming. Goed dat je dat naar beneden hebt geschroefd. Hebben ze dan ook mengverdelers geïnstalleerd? Gesloten verdelers zijn veel beter met lage aanvoertemperatuur.
ik heb de stooklijn nu naar beneden gezet naar 35/26
maar ik krijg de pompsnelheid niet boven de 15L/min
maakt dat uit ?

• Thorsd
wsiev schreef op zondag 1 maart 2026 @ 07:51:
[...]

ik heb de stooklijn nu naar beneden gezet naar 35/26
maar ik krijg de pompsnelheid niet boven de 15L/min
maakt dat uit ?
Met dT 5 heb je bij 7kW 20 l/m nodig en bij 9 kW 25 l/m nodig. Op welke waarde heb je de waterpomp max duty staan?

Als het systeem met maximale pompsnelheid maar 15 l/m kan, is dat wel weinig lijkt me.

• wsiev
Thorsd schreef op zondag 1 maart 2026 @ 15:07:
[...]

Met dT 5 heb je bij 7kW 20 l/m nodig en bij 9 kW 25 l/m nodig. Op welke waarde heb je de waterpomp max duty staan?

Als het systeem met maximale pompsnelheid maar 15 l/m kan, is dat wel weinig lijkt me.
Ik heb een 9kw variant
Staat in de Max pomp setting op 0x98
Als ik hem daar laat lopen komt die maar tot ca 15l/min

Zag hem net wel in normaal bedrijf bij de systeem check wel de 25l halen

Is dit ook in de comfort cloud te monitoren?
Dan zal ik die eens instellen

• jeroegro
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10-03 20:34
wsiev schreef op zondag 1 maart 2026 @ 20:49:
[...]

Ik heb een 9kw variant
Staat in de Max pomp setting op 0x98
Als ik hem daar laat lopen komt die maar tot ca 15l/min

Zag hem net wel in normaal bedrijf bij de systeem check wel de 25l halen

Is dit ook in de comfort cloud te monitoren?
Dan zal ik die eens instellen
Nee, dat zit alleen in de service cloud. Daar kan zowel het debiet als het toerental van de pomp worden bekeken. De pana's voeren de opgewekte warmte precies correct af dmv het regelen van die pomp. Tijdens een defrost zul je zien dat de flow opeens veel hoger is, simpel weg omdat de Circ pomp naar 100% gaat.

Pana J serie Monoblok 3f 9kW WH-MXC09J3E8 Externe tank 190ltr. en 3w klep. 50%radiatoren/ 50% VVPV 6kW.

• FransvWoerkom
Thorsd schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 13:16:
[...]

Als je de wisselaar groot genoeg neemt, wordt de dT over de gehele wisselaar inderdaad steeds kleiner. Echter de lagere COP van de WP blijft bestaan als de flows niet in balans zijn, een grotere wisselaar verandert daar niets aan. Ik ben benieuwd hoe je bepaald hebt dat dat effect beperkt is.

Stel: 8kW vermogen.
- Primair: Ta 35 graden, flow 30 l/m: dan is Tr 31 graden.
- Secundair (aanname geen T verlies in wisselaar) Ta 35 graden, flow 16 l/m: dan is de Tr 28 graden.

In de opstelling met externe warmtewisselaar is de gemiddelde temperatuur van de warmtewisselaar in de WP 33 graden. In de situatie zonder extra warmtewisselaar zou dat 31 graden zijn. Vuistregel 2..3% verlies efficientie per graad hoger, dan zit je door het debiet-verschil van de extra warmtewisselaar aan 5% extra verlies.

Meestal zal de flow iets meer in balans zijn, maar evengoed iets om rekening mee te houden.

[...]

Als vorstbeveiliging de belangrijkste overweging is, kun je ook overwegen propyleenglycol in het hele systeem te gebruiken. Dan heb je volgensmij een hogere efficientie en veel minder kosten. Nu heb je drie keer efficientie verlies: door de glycol, door het verschillende debiet door de wisselaar, en doordat de Ta altijd sowieso lager zal zijn na de wisselaar. Tel bij de prijs van de wisselaar nog een extra pomp, appendages, bekabeling, etc.
Ik heb het gevoel dat de radiatoren en hun afgifte bepalen hoe groot deltaT secundair is. De warmtepomp kiest dan de primaire flow zodanig dat aan de wet van behoud van energie wordt voldaan.

Overigens lijkt de oplossing die hier een tijdje geleden werd gesuggereerd simpeler en goedkoper: gewoon een pompje met terugslagklep op de thuisaccu in een bypass van de retourleiding.

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:21
Thorsd schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 11:20:
Je bent er bijna. De WP wordt nu om 15 uur helemaal uitgezet, dus ook geen verwarming meer. Als je deze veranderd in "aan" met alleen een zonnetje heb je een dagelijkse SWW run. Ook voor de andere dagen instellen, en de timer aanzetten.
Moet er geen "UIT" tussen om de WP duidelijk te maken dat de SWW sessie moet stoppen? Met alleen het "zonnetje" op aan blijft de SWW functie dan ook niet aan? Je kan alleen aangeven welke functie aan moet, maar met "UIT" kun je niet aangeven welke functie uit moet..
Het is dus wat verwarrend en probeer ik de timer te begrijpen.

Nu met de komende afschaffing van de saldering wil ik ook het SWW vat alleen rond de middag laten opwarmen om zoveel mogelijk zonnestroom zelf te gebruiken.
Nu heb ik de timer zo ingesteld dat het "kraantje" om 11:30 op "Aan" gaat en daarna (alles?) "UIT" om 13:29 en daarna het "zonnetje" weer op "Aan" om 13:30 uur. Is dit de correcte instelling?

Op zaterdag doe ik dan de opwarming in combinatie met de legionella run van 11:30 tot 15:29 en heb ik het setpoint op 56 graden gezet i.p.v. 50 graden op de andere dagen waarna het met de backup heater tot 60 graden gaat. Zijn dit ook aanbevolen tijden voor het SWW vat (200 liter) en de dag met de sterilisatie of kan het evt. korter? Daarnaast laat ik het 1,5 kw element in het SWW-vat rond 15:30 een half uurtje "mee helpen" d.m.v. de timer op een slimme stekker.

[ Voor 8% gewijzigd door Tranquility op 02-03-2026 08:59 ]

• Thorsd
Tranquility schreef op maandag 2 maart 2026 @ 08:53:
[...]

Moet er geen "UIT" tussen om de WP duidelijk te maken dat de SWW sessie moet stoppen? Met alleen het "zonnetje" op aan blijft de SWW functie dan ook niet aan? Je kan alleen aangeven welke functie aan moet, maar met "UIT" kun je niet aangeven welke functie uit moet..

Nu met de komende afschaffing van de saldering wil ik ook het SWW vat alleen rond de middag laten opwarmen om zoveel mogelijk zonnestroom zelf te gebruiken.
Nu heb ik de timer zo ingesteld dat het "kraantje" om 11:30 op "Aan" gaat en daarna (alles?) "UIT" om 13:29 en daarna het "zonnetje" weer op "Aan" om 13:30 uur. Is dit de correcte instelling?

Op zaterdag doe ik dan de opwarming in combinatie met de legionella run van 11:30 tot 15:29 en heb ik het setpoint op 56 graden gezet i.p.v. 50 graden op de andere dagen waarna het met de backup heater tot 60 graden gaat. Zijn dit ook aanbevolen tijden voor het SWW vat (200 liter) en de dag met de sterilisatie of kan het evt. korter? Daarnaast laat ik het 1,5 kw element in het SWW-vat rond 15:30 een half uurtje "mee helpen" d.m.v. de timer op een slimme stekker.
Het is eenvoudiger. Zo staat bij mij de SWW run op alle dagen van de week om een dagelijkse SWW run te doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6D31Bvn-D90vI5gwTbbCDxjApkk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rjtHLQYQdYyG3r3SWgsTeoDM.jpg?f=fotoalbum_large

• Tranquility
Thorsd schreef op maandag 2 maart 2026 @ 13:10:
Het is eenvoudiger. Zo staat bij mij de SWW run op alle dagen van de week om een dagelijkse SWW run te doen.

[Afbeelding]
Dank!
Dus de start van het "zonnetje" is dus tevens het einde van de SWW sessie en loopt die dus niet door.
Ik zie dat jij je vat drie uur laat opwarmen. Hoeveel liter is dat?
Doe je ook een legionella run, en hoe lang laat je die lopen?
Ik probeer nog steeds een goede balans te vinden en wil niet het risico open dat de legionella run voortijdig wordt afgebroken.

[ Voor 16% gewijzigd door Tranquility op 02-03-2026 13:36 ]

• Pizr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:10
Tranquility schreef op maandag 2 maart 2026 @ 08:53:
[...]

Ik doe het zo met timer vanuit de app, verhoog de temperatuur overdag (nu 51, echt zomer zelfs nog iets hoger) en verlaag deze weer in de avond. Mocht je ooit warm water te kort komen kom je iig niet zonder warm water te zitten.

Je kunt ook de tank gewoon uitzetten om te zorgen dat hij niet verwarmd. Zie hier boven idd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/veG-zBYTr0C6Fq6cBQgCY8redtg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Sps6711XxsOMeqT5zjVol4ES.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Pizr op 02-03-2026 13:30 ]

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10-03 13:48
wsiev schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 15:15:
ik heb onlangs een 9kw L serie met 185 Liter tank geïnstalleerd gekregen.
ik heb een redelijk nieuw huis ( 7 jaar oud) met overal vloerverwarming (2 onder 1 kap)
nav de video's van Erik vers al enige settings veranderd. oa verwarmen naar efficiënt

vraag me alleen af welke stooklijn goed zou zijn om mee te beginnen?
deze kan naar 35 /26 ?

hij is opgeleverd met
43 / 35. bij -5 + 15gr
verwarming uit buitentemperatuur 24 gr
delta T van 5 graad
heater aan vanaf 0 graad

en de service instellingen van de pomp zijn me niet helemaal duidelijk
die staat nu op 0x98 en komt tot 14,4l/min als ik werking aan doe
die werking aan , is om te testen wat de pompcapaciteit is toch ?
35/26 is een goed begin, draai ik ook mee maar 35 graden bij -10 en 26 graden bij +12. Boven +12 heb ik geen verwarming nodig, huis van 1998 redeijk goed geisoleerd 250m2 woonoppervlak.

Gewoon even mee spelen volgende winter zolang het comfortabel is/blijft, de stooklijn zo laag mogelijk bespaart je het meeste energie en dus poen. Flow van de pomp is prima, hoe flow is belangrijk om de WP efficient te laten werken.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• Thorsd
Tranquility schreef op maandag 2 maart 2026 @ 13:21:
[...]

Dank!
Dus de start van het "zonnetje" is dus tevens het einde van de SWW sessie en loopt die dus niet door.
Ik zie dat jij je vat drie uur laat opwarmen. Hoeveel liter is dat?
Doe je ook een legionella run, en hoe lang laat je die lopen?
Ik probeer nog steeds een goede balans te vinden en wil niet het risico open dat de legionella run voortijdig wordt afgebroken.
Ja, precies. Vat is 300L, ik steriliseer met de interne heater (3kW). Nadat de compressor stopt, duurt het dan nog iets meer dan een uur om de 60 te halen. Sensor zit op 1/3 van beneden. Ta en Tr zijn dan rond de 65 graden. Sterilisatie instelling staat op 60 graden, 30 min. Opwarmtijd tank (max) staat op 3 uur.

Meestal wordt de sterilisatie gewoon afgemaakt. Alleen als er veel warm water gebruikt wordt tijdens de sterilisatie, wordt het niet afgemaakt.

• Tranquility
Thorsd schreef op maandag 2 maart 2026 @ 17:41:
Ja, precies. Vat is 300L, ik steriliseer met de interne heater (3kW). Nadat de compressor stopt, duurt het dan nog iets meer dan een uur om de 60 te halen. Sensor zit op 1/3 van beneden. Ta en Tr zijn dan rond de 65 graden. Sterilisatie instelling staat op 60 graden, 30 min. Opwarmtijd tank (max) staat op 3 uur.

Meestal wordt de sterilisatie gewoon afgemaakt. Alleen als er veel warm water gebruikt wordt tijdens de sterilisatie, wordt het niet afgemaakt.
Dank voor de uitgebreide uitleg, hier kan ik wat mee.

• wsiev
Pizr schreef op maandag 2 maart 2026 @ 13:28:
[...]

Ik doe het zo met timer vanuit de app, verhoog de temperatuur overdag (nu 51, echt zomer zelfs nog iets hoger) en verlaag deze weer in de avond. Mocht je ooit warm water te kort komen kom je iig niet zonder warm water te zitten.

Je kunt ook de tank gewoon uitzetten om te zorgen dat hij niet verwarmd. Zie hier boven idd.

[Afbeelding]
ik zit hier ook naar te kijken / mee te spelen
heb behoorlijk wat overcapaciteit op de zonnepanelen overdag
ik heb een 185l vat
iemand een idee hoe snel of langzaam hij afkoelt als ik hem overdag tot ca 1600 tot 60 graden breng of daarboven ?

• FransvWoerkom
wsiev schreef op maandag 2 maart 2026 @ 21:55:
[...]

ik zit hier ook naar te kijken / mee te spelen
heb behoorlijk wat overcapaciteit op de zonnepanelen overdag
ik heb een 185l vat
iemand een idee hoe snel of langzaam hij afkoelt als ik hem overdag tot ca 1600 tot 60 graden breng of daarboven ?
Hoe warmer hij is, hoe sneller hij afkoelt ;) Je moet het gewoon proberen.

Maar bij het huidige weer kun je dan beter je huis overdag wat meer verwarmen; dat bespaar je dan 's avonds en 's nachts.

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-03 16:10
Vraagje:

Ik heb de thermostaat voor mijn Pana 5J helemaal in HA geregeld. Nu heb ik een beveiliging ingeregeld dat de Pana niet uitgaat tijdens een defrost. Is dat nodig? Ik heb nu staan dat wanneer de Pana uitgezet moet worden en er een defrost bezig is --> delay van 12 minuten en daarna de Pana pas uitzetten.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:57

Cr3ator

1 bar is geen bar

vandermark schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:40:
Vraagje:

Ik heb de thermostaat voor mijn Pana 5J helemaal in HA geregeld. Nu heb ik een beveiliging ingeregeld dat de Pana niet uitgaat tijdens een defrost. Is dat nodig? Ik heb nu staan dat wanneer de Pana uitgezet moet worden en er een defrost bezig is --> delay van 12 minuten en daarna de Pana pas uitzetten.
Het is niet per sé nodig, maar is wel sjieker om de DF af te maken ja. Anders begin je de volgende sessie met eerst 30min vechten tegen een dichtgevroren condensor om daarna alsnog de DF te starten.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• jeroegro
Wat versta je onder "helemaal uit"? Ik hoop niet dat je de netspanning er af haalt want dat vind geen enkele W Wpomp fijn, omdat je beveiligingen en communicatie dan ook weg zijn. Dat doe je immers met een PC ook niet?

Pana J serie Monoblok 3f 9kW WH-MXC09J3E8 Externe tank 190ltr. en 3w klep. 50%radiatoren/ 50% VVPV 6kW.

• jeroegro
Geluidsissue!
Mijn 9J series Monoblock is nu 1,5 jaar oud en staat in een sparing in de gevel. Er is veel ruimte rond de machine. De wanden zijn deels van 10 cm sandwich plaat (Plaatstaal PIR schuim en plaatstaal) en deels van 18cm houten regels met van buiten af gezien water en UV bestendig vliesdoek, 18cm steenwol, dampdichte plastic folie en houten plankjes.
Direct achter die wand slapen mensen en ze horen hoge irritante pieptonen die meelopen met de compressor frequentie.

Vraag is nu:
Hoe veel lawaai mag de compressor eigenlijk maken? Mijn compressor is al met wit schuim ingepakt door de fabriek.

Wie kan dit geluid beoordelen?

Bijgevoegd 2 geluidsfragmenten
1e is (31 sec) bij 48 en 47 Hz dat aan de slaapzijde is opgenomen. Ik loop langzaam door de ruimte met de microfoon.
Een 2e fragment (1min. 48) is buiten in de winter naast de Wpomp met de klep gesloten toen hij opstartte na een defrost. Geen idee meer Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZMOGNZ48NSiZB-Ys6gedWUwfZmA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qy345awsKO8XRnTBTwK4aujV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FdDp-5EMWpg7ogl87PfO9H0vjZ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZcfbDDY2u4qTzqHNeFurHcl8.jpg?f=fotoalbum_large
https://1drv.ms/f/c/01fe4...OD8wk-MxEiYemK1k?e=tuoaea

[ Voor 4% gewijzigd door jeroegro op 10-03-2026 10:16 ]

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:02
@jeroegro, Er zijn geluidseisen voor alle installaties binnen verblijfsruimtes; 't geluid van installaties mag max 30 dB bedragen, zie b.v. https://geluidplus.nl/werkgebieden/installatiegeluid.html. Als 't meer dan 30 dB is voldoet 't geluid dus in elk geval niet aan deze eis. Als 't er wel aan voldoet kan 't natuurlijk nog steeds irritant zijn :).

[ Voor 27% gewijzigd door blb4 op 10-03-2026 10:41 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Pagina: 1 ... 102 103 Laatste