An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
Ik denk dat ik Tweakers verlaat en me aansluit bij Weakers.[b]martijn v o schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 12:32:[/b
...
Januari 2026: graaddagen 514 (excl. vandaag maar dat is de opwek en verbruik ook)
Opgewekte energie 4,56 GJ oftewel 1266,6 kWh.
Verbruikte energie 297,2 kWh COP 4,26 aantal defrosts 170
...
Jan 2026
Verbruik 887 Kwh (waarvan 127 voor de BUH.) Kwh tellers gebruikt dus niet de fake waarde uit de pana zelf
Opgewekt 2620 Kwh ( uit de Pana)
Uitgerekende COP 2,95
Aantal defrosts 363, woonplaats Alkmaar e.o, graaddagen 536.
Stooklijn 29 a 32,
Omgerekend op basis van historisch info had ik 355m3 verstookt.
Besparing wp tov gas e218, maar ja een COP onder de 3 ......
Gasloos | Pana 9J | 300l boiler | 8000wp | PHEV
Hoeveel ampere is ie afgezekerd? Was hij ook sww aan het maken?Beekforel schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 12:34:
Hm. De automaat van de backup heater sprong er net uit. Dat heb ik in 2 jaar nog niet eerder gehad. Ik zie in de data van mijn hoofdaansluiting geen gekke piek ofzo. Ben vergeten te kijken waardoor hij gesprongen was (aardlek of belasting).
Heb een week geleden wel onderhoud gedaan aam de groepenkast waardoor de BH mogelijk op een andere fase terecht is gekomen maar kan mij niet voorstellen dat dit invloed heeft. Vanmiddag alsnog wel even de bedrading controleren uiteraard.
Als hij op 16a is afgezekerd, en hij gebruikt de buh in de wp om welke reden dan ook, en gelijktijdig zet hij het element in het vat aan ga je naar 4500 watt. Dat zou een reden kunnen zijn dat de automaat getript is.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Althans voor zo ver ik m'n KWh teller kan vertrouwen.
605,22 stookdagen bij 19 ingesteld en 19,5 gemeten (station Lelystad).
Ik verwarm SWW met een wpb en het wp element staat uit omdat de wp bij defrosts genoeg warmte uit het cv circuit kan halen (30-38C, 80 liter).
Januari (J 7kW) :
Display 270kWh
Comfort cloud 308kWh
kWh teller 397kWh
Display productie 1437kWh
De kWh teller geeft minstens 7W aan, 37W vanaf 2C buiten en 111W als hij daarbij de cv pomp activeert.
Stand-by is 2W meer als de 5V van de wp genoeg zou zijn, een usb voeding vult het aan.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren
Valt toch wel mee? Normaal op stookseizoen/jaar als dan het oude gasverbruik x2 tot x2.5 je verwacht gemiddelde kWh is een hele goede uitkomst en heel stuk voordeliger. Je pakt nu enkel de meest taaie periode eruit. In oktober en maart trek je dit normaal weer ruimschoots recht. Of mis ik iets?ercolano schreef op zondag 1 februari 2026 @ 10:46:
[...]
Ik denk dat ik Tweakers verlaat en me aansluit bij Weakers.
Jan 2026
Verbruik 887 Kwh (waarvan 127 voor de BUH.) Kwh tellers gebruikt dus niet de fake waarde uit de pana zelf
Opgewekt 2620 Kwh ( uit de Pana)
Uitgerekende COP 2,95(p.s. de Pana zelf rapporteert vrolijk 3,7)
Aantal defrosts 363, woonplaats Alkmaar e.o, graaddagen 536.
Stooklijn 29 a 32,
Omgerekend op basis van historisch info had ik 355m3 verstookt.
Besparing wp tov gas e218, maar ja een COP onder de 3 ......
Ps ik heb afgelopen maand (januari 2026) het hoogste verbruik in 6 jaar dus laten we er vanuit gaan dat dat een uitschieter is. (425kWh/mnd, en vorige record was 383kWh/mnd)
[ Voor 7% gewijzigd door ErikVers op 01-02-2026 12:01 ]
Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |
16A en alleen de backup heater zit erop. Het is ook nog niet weer gebeurd verder.Makrolon schreef op zondag 1 februari 2026 @ 10:55:
[...]
Hoeveel ampere is ie afgezekerd? Was hij ook sww aan het maken?
Als hij op 16a is afgezekerd, en hij gebruikt de buh in de wp om welke reden dan ook, en gelijktijdig zet hij het element in het vat aan ga je naar 4500 watt. Dat zou een reden kunnen zijn dat de automaat getript is.
Verbruik WP zonder BU: 1490 kWh
Verbruik BU: 473 kWh
Warmteopwekking: 5180 kWh
COP inclusief BU: 2,63
COP exclusief BU: 3,16
Ik ben er nog steeds heel blij mee. Zelf geplaatst in 2024 en nu al de helft terugverdiend doordat de stroomkosten ver onder de bespaarde gaskosten zitten.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Volgens mij zorgt de WP dat de BUH en ‘t externe element in de boiler nooit tegelijkertijd in werking zijn (als je niet zelf wat hebt lopen tweaken).Makrolon schreef op zondag 1 februari 2026 @ 10:55:
[...]
Hoeveel ampere is ie afgezekerd? Was hij ook sww aan het maken?
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Bij mij ook, 651 kWh verbruik, vorige maandrecord was 530 kWh. Wel de zolder ook meer verwarmd.ErikVers schreef op zondag 1 februari 2026 @ 11:43:
[...]
Valt toch wel mee? Normaal op stookseizoen/jaar als dan het oude gasverbruik x2 tot x2.5 je verwacht gemiddelde kWh is een hele goede uitkomst en heel stuk voordeliger. Je pakt nu enkel de meest taaie periode eruit. In oktober en maart trek je dit normaal weer ruimschoots recht. Of mis ik iets?
Ps ik heb afgelopen maand (januari 2026) het hoogste verbruik in 6 jaar dus laten we er vanuit gaan dat dat een uitschieter is. (425kWh/mnd, en vorige record was 383kWh/mnd)
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Ahh oke, dat wist ik niet.blb4 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 13:14:
[...]
Volgens mij zorgt de WP dat de BUH en ‘t externe element in de boiler nooit tegelijkertijd in werking zijn (als je niet zelf wat hebt lopen tweaken).
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Nee hoor, is natuurlijk beroerdste maand en financieel nog steeds aantrekkelijk zoals ik schrijf. Echter je zie links en rechts COP's van 4,5. Hoe dan ??
Overigens 1 graadje buitentemp verschil, net buiten defrost mania, en de COP is direct 1.5x hoger.
Gasloos | Pana 9J | 300l boiler | 8000wp | PHEV
Willekeurig een COP is lastig te vergelijken. Het maakt een heel verschil of dat met of zonder SWW is en hoeveel dan, of je met een lage of hogere Ta verwarmt, hoe de WP gedimensioneerd is tov de warmtevraag, locatie, buffervat of niet, BUH instelling, en hoe de COP bepaald is.ercolano schreef op zondag 1 februari 2026 @ 15:35:
[...]
Nee hoor, is natuurlijk beroerdste maand en financieel nog steeds aantrekkelijk zoals ik schrijf. Echter je zie links en rechts COP's van 4,5. Hoe dan ??
Overigens 1 graadje buitentemp verschil, net buiten defrost mania, en de COP is direct 1.5x hoger.
In het LW topic wordt een lijst bijgehouden zodat je een beetje gerichter kunt vergelijken.
[ Voor 12% gewijzigd door Thorsd op 01-02-2026 18:07 ]
Mijn Panasonic gaf zelf een COP aan van 3.7 voor januari. deze maand ruim 1800kwh totaal uitgegeven waarvan dik 1200kwh aan WP. zag toevallig recent het gas gebruik van de vorige bewoners. 3500m3/jaar. Ik ben nog steeds heel blij.ercolano schreef op zondag 1 februari 2026 @ 15:35:
[...]
zoals eerder is aangegeven, afgifte temperatuur scheelt enorm. van -2C naar 40C of van 4C naar 36C is maar 10 graden verschil maar ook het verschil tussen COP3.2 of COP4.5. Waarschijnlijk is de beste manier om jouw COP omhoog te krijgen de afgifte capaciteit verhogen. Terwijl de beste manier om te besparen (in ieder geval bij ons) is om het verlies te beperken, en de COP vooralsnog wat lager te houden.
Ik heb vandaag wat vreemde waarnemingen gedaan in het bedienpaneel van mijn 9J 3f na een aantal koude ochtenden.
Los van het plotseling uit het display verdwijnen van mijn timerinstel regels (ik zag ze letterlijk wegvallen terwijl ik ze stond te lezen) heb ik na koudeklachten vandaag gevonden dat de ingestelde stooklijnregeling spontaan was overgestapt naar "direct" (met delta T correctieregeling). Er kan absoluut niemand aan hebben gezeten, ik heb nog nooit die functie in gebruik gehad.
Ook zag ik dat het afgegeven vermogen zo'n 33% boven het nominaal afgegeven vermogen van 9kW van de machine uit komt, zowel bij tank als bij verwarmen. Dit verschijnsel is misschien eerder een gevolg van de COP berekenmethode van de Pana?
Is er iemand die dit kan verklaren, of soortgelijke ervaringen hebben? Ik denk serieus aan een software storing of meerdere defecte opnemers in het systeem
[ Voor 3% gewijzigd door jeroegro op 01-02-2026 22:20 ]
Pana J serie Monoblok 3f 9kW WH-MXC09J3E8 Externe tank 190ltr. en 3w klep. 50%radiatoren/ 50% VVPV 6kW.
Ik denk eerder dat er verschillende instellingen rondzweven in de online omgeving vs de controller aan het draadje. Oplossing voor jouw problemen is een heishamon bordje en Home assistant om alles te loggen en een database daarachter. Dan kan je alles min of meer eeuwig loggen en terugzoeken wat er gebeurde op moment X . Ik kan in home assistant gewoon terugzien wat elke setting was op elk moment in de tijd.jeroegro schreef op zondag 1 februari 2026 @ 22:13:
Goedenavond mede techneuten,
Ik heb vandaag wat vreemde waarnemingen gedaan in het bedienpaneel van mijn 9J 3f na een aantal koude ochtenden.
Los van het plotseling uit het display verdwijnen van mijn timerinstel regels (ik zag ze letterlijk wegvallen terwijl ik ze stond te lezen) heb ik na koudeklachten vandaag gevonden dat de ingestelde stooklijnregeling spontaan was overgestapt naar "direct" (met delta T correctieregeling). Er kan absoluut niemand aan hebben gezeten, ik heb nog nooit die functie in gebruik gehad.
Ook zag ik dat het afgegeven vermogen zo'n 33% boven het nominaal afgegeven vermogen van 9kW van de machine uit komt, zowel bij tank als bij verwarmen. Dit verschijnsel is misschien eerder een gevolg van de COP berekenmethode van de Pana?[Afbeelding]
Is er iemand die dit kan verklaren, of soortgelijke ervaringen hebben? Ik denk serieus aan een software storing of meerdere defecte opnemers in het systeem
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Zeer waarschijnlijk wonen diegene net iets (zuid) westelijker waardoor cop een punt beter is afgelopen maand. Dat is vaker net wat warmer, in t voorjaar is het weer andersom 👍ercolano schreef op zondag 1 februari 2026 @ 15:35:
[...]
Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |
In je post van 30 september was het afgegeven vermogen ook 11kW. Eén of beide watersensors zullen verkeerd of niet gecalibreerd zijn. Een verschil van 2° tussen gemeten en werkelijk verschil tussen Ta en Tr geeft bij een dT van 5° een fout van 40% in het berekende vermogen. Als je met een redelijke thermometer met thermokoppels je Ta en Tr meet en tegelijk vergelijkt met de grafiek in de Service Cloud, weet je hoeveel je de sensors moet bijstellen. Dat bijstellen doe je in het Maintenance Menu. Zie blz 142 van de SM.jeroegro schreef op zondag 1 februari 2026 @ 22:13:
Goedenavond mede techneuten,
[...]
Ook zag ik dat het afgegeven vermogen zo'n 33% boven het nominaal afgegeven vermogen van 9kW van de machine uit komt, zowel bij tank als bij verwarmen. Dit verschijnsel is misschien eerder een gevolg van de COP berekenmethode van de Pana?[Afbeelding]
P.S. Een uiterst bruikbare thermometer vind je bij Reichelt:
https://www.reichelt.com/...ot_260_c_2_kanalen-228124
[ Voor 6% gewijzigd door FransvWoerkom op 02-02-2026 16:17 ]
hier 2420 kWh gebruik in de maand januari vlgs comfortcloud met de M16, volledig WAR en zonder vorstbeveiliging.Beer070 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 22:08:
[...]
Mijn Panasonic gaf zelf een COP aan van 3.7 voor januari. deze maand ruim 1800kwh totaal uitgegeven waarvan dik 1200kwh aan WP. zag toevallig recent het gas gebruik van de vorige bewoners. 3500m3/jaar. Ik ben nog steeds heel blij.
zoals eerder is aangegeven, afgifte temperatuur scheelt enorm. van -2C naar 40C of van 4C naar 36C is maar 10 graden verschil maar ook het verschil tussen COP3.2 of COP4.5. Waarschijnlijk is de beste manier om jouw COP omhoog te krijgen de afgifte capaciteit verhogen. Terwijl de beste manier om te besparen (in ieder geval bij ons) is om het verlies te beperken, en de COP vooralsnog wat lager te houden.
Biobased insulation @ rd=5,5 - 23 kWp PV - 30kWh ESS - Huawei Charger - Nibe S2125-12 (mijn 11e WP @home) - 36 HP icm 300 ltr ZB- Zehnder Q450 ERV - Ochsner mini IWP - 7x MHI L/L Wp - Skoda Enyaq 85 kWh - Snoek stofzuigsysteem - gasloos 2017
Januari 2026: 453 kWh
Valt me niks tegen.
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
Januari 2026: 350 kWh - 93 defrost
zeer vochtig weer dit jaar
Panasonic J 5 kW MDC05J3E5, Heishamon large, EMOS OTP56160T
Een erg goed resultaat met zeer weinig defrost!Binifada schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 14:01:
Januari 2025: 264 kWh - 31 defrost
Januari 2026: 350 kWh - 93 defrost
zeer vochtig weer dit jaar
Ik heb met mij 9J soms meer dan 10 defrosts op een dag
Januari 2026: 1385 kWh, 275 df, 551 graaddagen
20km van weerstation Nieuw Beerta
* De compressor wordt eerst uitgezet
* Een paar minuten later wordt de circulatiepomp uitgezet. Uit de pump flow is af te lezen dat hij echt is gestopt
* De compressor gaat weer aan in reverse mode
* Ongeveer 45s later wordt er plotseling weer even pump flow gemeten. Als dit te lang duurt gaat ie in H65 storing
Iemand een idee wat deze flow/fout kan veroorzaken? Het is een systeem zonder buffer en zonder externe circulatiepomp met vrijwel alleen vloerverwarming.
Lekker fris hoekje waar we zitten kwa weersomstandighedenFransvWoerkom schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 20:23:
Januari 2025: 1136 kWh, 245 df, 515 graaddagen
Januari 2026: 1385 kWh, 275 df, 551 graaddagen
20km van weerstation Nieuw Beerta
Ik zit op 23km vanaf weerstation Nieuw Beerta (9945)
Afgelopen 24 uur ging het beter, koudste temp hier gemeten 6,9 graden. 8 defrosts in 24 uur
Panasonic 7kW J-Series, Solar 5040Wp, 1 Marstek venus A + 1 extra accu, totaal 4,2 kW, HW P1.
Al gezocht op H65 in dit topic? Genoeg goede suggesties zoals deze;Djuke schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 20:47:
Mijn Panasonic J 9kW met Heishamon draait al een poosje redelijk stabiel. Maar nu heb ik sinds gisteren ineens H65 fouten, de warmtepomp stopt en het is ijskoud in huis. Het gebeurt altijd bij het begin van een defrost cyclus:
* De compressor wordt eerst uitgezet
* Een paar minuten later wordt de circulatiepomp uitgezet. Uit de pump flow is af te lezen dat hij echt is gestopt
* De compressor gaat weer aan in reverse mode
* Ongeveer 45s later wordt er plotseling weer even pump flow gemeten. Als dit te lang duurt gaat ie in H65 storing
Iemand een idee wat deze flow/fout kan veroorzaken? Het is een systeem zonder buffer en zonder externe circulatiepomp met vrijwel alleen vloerverwarming.
[Afbeelding]
wessy in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2"
Al geprobeerd goed te ontluchten? met air purge programma met ontluchter(s) even open ook in buitenunit.
[ Voor 20% gewijzigd door ErikVers op 03-02-2026 21:45 ]
Is het ook mogelijk dat er op een of andere manier nog flow terugkomt uit het afgiftesysteem?
H65 betekent bij jouw t-cap dat hij een mode 2 defrost gaat doen na een mode 1 df. Dan verwarmt een draaiende compressor het koelgas zonder gebruik te maken van water uit het verwarmingscircuit. De flow moet dan echt nul, of in ieder geval kleiner dan 5L/min zijn. Er zijn 2 mogelijkheden: ofwel je hebt een buffervat en/of een secundaire cv-pomp, ofwel er is iets met je flowmeter of circulatiepomp. Haal dan even de stekkertjes los en weer vast. Hopelijk is er niks kapot.Djuke schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 22:40:
[...]
Is het ook mogelijk dat er op een of andere manier nog flow terugkomt uit het afgiftesysteem?
1. Ik heb een opstelling zonder buffervat en zonder secundaire cv-pomp, vloerverwarming met open verdelers.
2. Als ik verder naar de logs kijk, lijken de circulatiepomp en flowmeter prima te werken. In de mode 2 defrost stopt de pomp want de pomp rpm gaat naar 0. Aan de flow is te zien dat de pomp ook echt is gestopt. Dat korte piekje van flow komt pas 45s later.
Is dat piekje een storing/meetfout, het is wel erg reproduceerbaar, of wordt er echt even kort wat flow gemeten die nog uit het CV-circuit komt?
Ik heb het nog nooit gehad na ruim 1000 mode 2 defrosts dus meetfout lijkt me onwaarschijnlijk. Door temperatuurverschil na de mode 1 defrost en/of door drukverandering na het stoppen van de pomp zou er achteraf nog wel stroming kunnen komen. Maar na 45s zou er toch wel evenwicht zijn. Zie je tijdens de defrost grote drukverandering die zou wijzen op een defect/bevroren expansievat? Hoor je waterslag in je leidingen? Gaat het om defrosts tijdens tank- of vloerverwarming? Een van de diagnosepunten betreft fouten in de circulatiepomp. We hebben hier ook wel eens gezien dat het plastic zakje om de doorverbinding/verloop in het pompkabeltje vol met water zat. Let daarop als je naar de stekkertjes kijkt.Djuke schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 08:14:
Inderdaad, 2 mogelijkheden volgens de service manual:
1. Ik heb een opstelling zonder buffervat en zonder secundaire cv-pomp, vloerverwarming met open verdelers.
2. Als ik verder naar de logs kijk, lijken de circulatiepomp en flowmeter prima te werken. In de mode 2 defrost stopt de pomp want de pomp rpm gaat naar 0. Aan de flow is te zien dat de pomp ook echt is gestopt. Dat korte piekje van flow komt pas 45s later.
Is dat piekje een storing/meetfout, het is wel erg reproduceerbaar, of wordt er echt even kort wat flow gemeten die nog uit het CV-circuit komt?
De installatie kan een flow van ca. 30 l/min zonder teveel geruis aan en staat ook daarop ingesteld. Tijdens de ontdooicyclus gaat de circulatiepomp naar zijn maximum en gaat er 42 l/min rond. Ondanks een bypass-ventiel levert dat teveel ruis op en zelfs een eega die van de defrost wakker werd...
Ik heb voor nu ingesteld dat defrosts uit de boiler komen, maar dat vind ik wat jammer qua efficiëntie en veroorzaakt bij dit weer ook een extra SWW-run.
Info over de installatie:
- Aquarea M 12 kw kWh standalone
- Geen elektrisch element (BUH)
- Afgifte voornamelijk middels gebooste Jaga's, klein beetje vloerverwarming met mengverdeler
- Buffervat 200 liter in retour (geplaatst in schuur, direct naast WP)
- Boilervat 200 liter (geplaatst in CV-hok, afstand tot WP/buffer ca 7 meter)
- Topic over mijn eerdere zoektocht
Of heb ik dan de controlbox nodig?
Als jij met Aquarea M12 Standalone die met buitenstaande unit en binnenhangende unit sdc0316m9e8 bedoelt, daar zit op de hoofdprint op CN3 een schakelcontact dat kan worden ingesteld op besturing van ketel of besturing van een defrost ventiel. Ik weet niet of je op dat contact direct een ventiel op 230V kunt aansluiten, anders moet je daar een relais en laagspanningsvoedinkje tussen zetten.mar-10 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 20:14:
Sinds vorige donderdag staat er een mooie Panasonic Aquarea M 12kWh om ons huis warm te houden.
De installatie kan een flow van ca. 30 l/min zonder teveel geruis aan en staat ook daarop ingesteld. Tijdens de ontdooicyclus gaat de circulatiepomp naar zijn maximum en gaat er 42 l/min rond. Ondanks een bypass-ventiel levert dat teveel ruis op en zelfs een eega die van de defrost wakker werd...
Ik heb voor nu ingesteld dat defrosts uit de boiler komen, maar dat vind ik wat jammer qua efficiëntie en veroorzaakt bij dit weer ook een extra SWW-run.
Info over de installatie:Mijn vraag is: is het mogelijk om een tweewegklep of magneetventiel tussen aanvoer en retourbuffer te plaatsen én correct aan te sturen vanuit de WP?
- Aquarea M 12 kWh standalone
- Afgifte voornamelijk middels gebooste Jaga's, klein beetje vloerverwarming met mengverdeler
Op welke druk staat de bypass, staat die niet veel te hoog? Te laag is ook niet goed, dan heb je tijdens normaal bedrijf ook circulatie door de bypass. Het maximale ontwerp-drukverschil voor afsluiters om redelijk stil te werken is vaak ~0.2 bar.mar-10 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 20:14:
Sinds vorige donderdag staat er een mooie Panasonic Aquarea M 12kWh om ons huis warm te houden.
Info over de installatie:Mijn vraag is: is het mogelijk om een tweewegklep of magneetventiel tussen aanvoer en retourbuffer te plaatsen én correct aan te sturen vanuit de WP?
- Aquarea M 12 kWh standalone
Nee, echt standalone. Ik heb binnen de thermostaat en de internetmodule, maar geen extra kast van de warmtepomp met hydrauliek of besturing.FransvWoerkom schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 01:05:
Als jij met Aquarea M12 Standalone die met buitenstaande unit en binnenhangende unit sdc0316m9e8 bedoelt, daar zit op de hoofdprint op CN3 een schakelcontact dat kan worden ingesteld op besturing van ketel of besturing van een defrost ventiel. Ik weet niet of je op dat contact direct een ventiel op 230V kunt aansluiten, anders moet je daar een relais en laagspanningsvoedinkje tussen zetten.
Er zit een bypass in die van 0,1 tot 0,5 bar ingesteld kan worden. Die staat nu op 0,3 bar. Ik ga kijken of die lager kan.Thorsd schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 09:02:
Op welke druk staat de bypass, staat die niet veel te hoog? Te laag is ook niet goed, dan heb je tijdens normaal bedrijf ook circulatie door de bypass. Het maximale ontwerp-drukverschil voor afsluiters om redelijk stil te werken is vaak ~0.2 bar.
Per dag, per uur?mar-10 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 20:14:
...
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Het leidingwerk is vorig jaar tijdens de renovatie vernieuwd. Er is Uponor meerlagenbuis gebruikt. Vanaf de CV-ruimte twee circuits met elk vijf convectoren. Leidingdikte 25 mm (DN20). Aftakkingen van het circuit naar de radiatoren met 20mm (DN15).
De DN20 is wat krapjes, maar volstaat net om 30 l/min rond te kunnen pompen zonder overlast.
Leidingwerk vanaf WP naar CV-hok is met 40 mm Terrendis en 40 mm Uponor gedaan. CV-hok zelf 28 mm staal.
Aha, de buitenunit WXG-12ME5 met bediening CZ-RTW2TAW1C. Ik weet dat die verkocht wordt, maar ik vind geen Service Manual. Een van de verkopers meldt dat die stand alone unit (buitendeel) beperkt is in aansluitmogelijkheden voor externe apparatuur, maar wel aansluitingen heeft om een 3-wegklep en een cv-ketel te besturen. Hybride dus. Misschien zou je daar ook het defrost signaal op kunnen krijgen als de software dat ondersteunt. Die zie ik ook op het schema maar daar staat alleen boiler contact, geen defrost signal.mar-10 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 16:07:
[...]
Nee, echt standalone. Ik heb binnen de thermostaat en de internetmodule, maar geen extra kast van de warmtepomp met hydrauliek of besturing.
[...]
Er zit een bypass in die van 0,1 tot 0,5 bar ingesteld kan worden. Die staat nu op 0,3 bar. Ik ga kijken of die lager kan.
Ik houd me aanbevolen voor een link naar de Service Manual of Operating Manual; de meeste sites verwijzen naar de control box.
Is onderdeel van andere service manual en sluiten dan zaken uit (printxx benodigd enz) voor zover ik weet.FransvWoerkom schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 21:05:
[...]
Aha, de buitenunit WXG-12ME5 met bediening CZ-RTW2TAW1C. Ik weet dat die verkocht wordt, maar ik vind geen Service Manual. Een van de verkopers meldt dat die stand alone unit (buitendeel) beperkt is in aansluitmogelijkheden voor externe apparatuur, maar wel aansluitingen heeft om een 3-wegklep en een cv-ketel te besturen. Hybride dus. Misschien zou je daar ook het defrost signaal op kunnen krijgen als de software dat ondersteunt. Die zie ik ook op het schema maar daar staat alleen boiler contact, geen defrost signal.
Ik houd me aanbevolen voor een link naar de Service Manual of Operating Manual; de meeste sites verwijzen naar de control box.
Onderstaande zijn de aansluit mogelijkheden van de buitenunit. Geen defrost signaal dus. Voor zover ik weet gaat boiler contact niet gelijk aan bij een defrost maar dat zou @mar-10 eens na kunnen meten dan weet je of die te gebruiken is voor een driewegklep.
Rest is voor @mar-10;
Ps ik zou dan een drie en niet twee-weg klep toepassen. Dan verdeel je de flow ten tijden van defrost over je afgifte en sluit je een deel kort over je buffer.
Eenvoudiger is een drukgevoelige bypass. Dit zou gewoon moeten werken. Wellicht een te kleine gemonteerd of te veel drukverschil ingesteld?
Je geeft aan twee circuits en ervoor 40mm dus dat zou goed moeten gaan. Wel alle verdelers en thermostaatkranen helemaal open?
:strip_exif()/f/image/m6Qq3eKF2Kt0hi6kGhYKCKs9.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 12% gewijzigd door ErikVers op 05-02-2026 23:35 ]
Alvast bedankt, t wordt koud hier
Panasonic J serie 9kW vertoond vreemd gedrag//1770330714
Pana J serie Monoblok 3f 9kW WH-MXC09J3E8 Externe tank 190ltr. en 3w klep. 50%radiatoren/ 50% VVPV 6kW.
Afgelopen 24 uur heb ik met m'n Panasonic 7j maar liefst 26 defrosts gehad. Daarbij een totaal energieverbruik over de dag van 55 kWh. Laat hier een keer 10-15 kWh 'algemeen gebruik' zijn. Dan komen me de cijfers wel over als hoog. Kan iemand hier iets over zeggen? Mocht het wel erg hoog zijn, dan weet ik dat ik op onderzoek uit moet wat hiervan de oorzaken kunnen zijn.
Misschien is deze stooklijn nog interessant. En zo nodig kan ik meer settings delen.
Dit staat in de SM van de WXG12M plus de SDC0316M. Er staat niet bij dat het niet werkt als je geen SDC hebt en de remote control op de WXG aansluit.ErikVers schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 23:28:
[...]
Is onderdeel van andere service manual en sluiten dan zaken uit (printxx benodigd enz) voor zover ik weet.
Onderstaande zijn de aansluit mogelijkheden van de buitenunit. Geen defrost signaal dus. Voor zover ik weet gaat boiler contact niet gelijk aan bij een defrost maar dat zou @mar-10 eens na kunnen meten dan weet je of die te gebruiken is voor een driewegklep.
[...]
/f/image/wkYVA35NDjnFVsKnDnqXyHwb.png?f=fotoalbum_large)
Misschien staat het in de Operating Manual.
Kijk super, dan is het dus enkel een aanpassing in de configuratie en een drieweg. Kan dus erop aansluiten in de buiten unit maar denk zelf dat hun verschil drukregelaar voldoende zou moeten zijn. @mar-10 je kan met bericht van frans ook signaal pakken al denk ik dat je eerst naar je bypass moet kijken.FransvWoerkom schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 01:22:
[...]
Dit staat in de SM van de WXG12M plus de SDC0316M. Er staat niet bij dat het niet werkt als je geen SDC hebt en de remote control op de WXG aansluit.
[Afbeelding]
Misschien staat het in de Operating Manual.
[ Voor 35% gewijzigd door ErikVers op 06-02-2026 07:53 ]
Als je geen kwh meter op je warmtepomp hebt geplaatst, zou ik niet naar totale energieverbruik van je woning kijken voor analyse verbruik wp. Dat zegt zo weinig dat je dan beter kan terugvallen op de informatie de Panasonic zelf.WOrange schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 00:34:
M'n vraag is (nog) niet heel gedetailleerd, maar ik wil graag weten of ik m'n instellingen zou moeten gaan finetunen of dat dit normaal gedrag is.
Afgelopen 24 uur heb ik met m'n Panasonic 7j maar liefst 26 defrosts gehad. Daarbij een totaal energieverbruik over de dag van 55 kWh. Laat hier een keer 10-15 kWh 'algemeen gebruik' zijn. Dan komen me de cijfers wel over als hoog. Kan iemand hier iets over zeggen? Mocht het wel erg hoog zijn, dan weet ik dat ik op onderzoek uit moet wat hiervan de oorzaken kunnen zijn.
Misschien is deze stooklijn nog interessant. En zo nodig kan ik meer settings delen.
[Afbeelding]
Over defrosts kun je op dat woord zoeken in dit topic en een compleet boek dan uitprinten. 😜
De korte versie is dat het is wat het is en je war ziet er prima uit. Zolang het niet te warm wordt in je woning. Of je wil accepteren dat het nog verder afkoelt kun je hier weinig aan doen.
PS. Ik ga d’r dan uiteraard vanuit dat je geen quiet mode hebt geactiveerd. Dat geeft namelijk extra defrosts + dat de buiten unit schoon en vrij dan uitblazen.
[ Voor 5% gewijzigd door ErikVers op 06-02-2026 08:01 ]
Maar er staat dus nergens dat dat werkt voor een standalone WXGxx met remocon. Dat zou nog wel geprobeerd moeten worden.ErikVers schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 07:44:
[...]
Kijk super, dan is het dus enkel een aanpassing in de configuratie en een drieweg. Kan dus erop aansluiten in de buiten unit maar denk zelf dat hun verschil drukregelaar voldoende zou moeten zijn. @mar-10 je kan met bericht van frans ook signaal pakken al denk ik dat je eerst naar je bypass moet kijken.
Afgelopen donderdag had ik 15 defrosts en een totaal van 60,6kWh verbruik met Eastron en zonder buh of tankverwarming. Hier in de buurt van Winschoten was het de hele dag diezig (mistig) met een temperatuur omstreeks het vriespunt.WOrange schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 00:34:
M'n vraag is (nog) niet heel gedetailleerd, maar ik wil graag weten of ik m'n instellingen zou moeten gaan finetunen of dat dit normaal gedrag is.
[Afbeelding]
Ik weet natuurlijk niet waar jij woont, maar ik gok dat het voornamelijk aan het weer lag. Daar doe je niks aan.
Ik had hier gisteren hoogste verbruik van dit stookseizoen met mijn Panasonic 9J zonder buffervat, 8 vloerverwarmingsgroepen (72 m2) en diverse radiatoren (systeeminhoud 95 – 125 liter).
Het was vrijwel de hele dag -2 bij een straffe oostenwind. Mijn 9J heeft dan een Ta van ongeveer 29 graden.
Dit resulteerde in een verbruik van 43Kwh (inclusief BUH) en een COP van 2,8 waarbij er 24 defrosts waren.
Ik heb wel een meter er op, maar het lukte me niet om uit te lezen op m'n Heishamon (mogelijk lengte kabel oid.). Maar heb nog een tweede Heishamon liggen om dit uit te lezen. Ik zou het wel handmatig kunnen noteren, er zit een schermpje op.ErikVers schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 07:58:
[...]
Als je geen kwh meter op je warmtepomp hebt geplaatst, zou ik niet naar totale energieverbruik van je woning kijken voor analyse verbruik wp. Dat zegt zo weinig dat je dan beter kan terugvallen op de informatie de Panasonic zelf.
Over defrosts kun je op dat woord zoeken in dit topic en een compleet boek dan uitprinten. 😜
De korte versie is dat het is wat het is en je war ziet er prima uit. Zolang het niet te warm wordt in je woning. Of je wil accepteren dat het nog verder afkoelt kun je hier weinig aan doen.
PS. Ik ga d’r dan uiteraard vanuit dat je geen quiet mode hebt geactiveerd. Dat geeft namelijk extra defrosts + dat de buiten unit schoon en vrij dan uitblazen.
Ik weet dat er veel over geschreven is en probeer dat ook goed bij te houden en te lezen. Maar er zit zoveel verschil in, wat ik begrijp, maar daardoor kon ik nog niet een goed antwoord op 'mijn probleem' formuleren. Behalve dan dat hij dat uiteraard doet bij koud en vochtig weer.
Wat me dan de laatste dagen opviel is dat hij nu ineens erg goed en rustig draait. Het zal dus waarschijnlijk zijn dat hij bij een lagere frequentie minder snel bevriest. Maar ja, bij de vorst van vorige week bleef hij op hoge frequentie draaien en zakte hij niet af. Dat zullen dan mogelijk de kabouters wel zijn
- Afgelopen 24 uur
:strip_exif()/f/image/maiMBK0ywSKHgHcmxdrHNPe6.png?f=user_large)
- Frequentie vanaf vrijdag
/f/image/QtCs80GPJBUFUdtnrOpRACoW.png?f=fotoalbum_large)
Quiet mode staat niet aan. Wel SoftStart die dat gebruikt.
/f/image/NjTi3yQj2sDVAD78trGiuYFy.png?f=fotoalbum_large)
Ik woon in de buurt van Zwolle. Was ook hetzelfde weerbeeld inderdaad.FransvWoerkom schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 13:39:
[...]
Afgelopen donderdag had ik 15 defrosts en een totaal van 60,6kWh verbruik met Eastron en zonder buh of tankverwarming. Hier in de buurt van Winschoten was het de hele dag diezig (mistig) met een temperatuur omstreeks het vriespunt.
Ik weet natuurlijk niet waar jij woont, maar ik gok dat het voornamelijk aan het weer lag. Daar doe je niks aan.
Maar ook afgelopen dagen wel een beetje vorst gehad en nu wel een rustiger beeld, zie bovenstaande reactie.
Wat bedoel je hiermee? Bij QM begrens je de compressorfrequentie en het aantal toeren van de ventilator, dus is mijn aanname dat je juist minder ontdooicycli hebt.ErikVers schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 07:58:
[...]
...
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Dat zie ik ook, draait de WP lekker op 45 Hz en zodra het iets kouder of vochtiger wordt, moet er gedefrost worden en gaat de compressor flink in de toeren.WOrange schreef op maandag 9 februari 2026 @ 12:19:
[...]
Ik heb wel een meter er op, maar het lukte me niet om uit te lezen op m'n Heishamon (mogelijk lengte kabel oid.). Maar heb nog een tweede Heishamon liggen om dit uit te lezen. Ik zou het wel handmatig kunnen noteren, er zit een schermpje op.
Ik weet dat er veel over geschreven is en probeer dat ook goed bij te houden en te lezen. Maar er zit zoveel verschil in, wat ik begrijp, maar daardoor kon ik nog niet een goed antwoord op 'mijn probleem' formuleren. Behalve dan dat hij dat uiteraard doet bij koud en vochtig weer.
Wat me dan de laatste dagen opviel is dat hij nu ineens erg goed en rustig draait. Het zal dus waarschijnlijk zijn dat hij bij een lagere frequentie minder snel bevriest. Maar ja, bij de vorst van vorige week bleef hij op hoge frequentie draaien en zakte hij niet af. Dat zullen dan mogelijk de kabouters wel zijn
- Afgelopen 24 uur
[Afbeelding]
- Frequentie vanaf vrijdag
[Afbeelding]
Quiet mode staat niet aan. Wel SoftStart die dat gebruikt.
[Afbeelding]
[...]
Ik woon in de buurt van Zwolle. Was ook hetzelfde weerbeeld inderdaad.
Maar ook afgelopen dagen wel een beetje vorst gehad en nu wel een rustiger beeld, zie bovenstaande reactie.
Dat is wel te verklaren: Tijdens een defrost wordt warmte uit de woning onttrokken (WP draait "andersom"), vervolgens moet dat weer aangevuld worden. Dat betekent, dat als er b.v. iedere 40 min gedefrost wordt, en een defrost b.v. 4 min duurt, en het b.v. 4 minuten duurt om die warmte weer aan te vullen, dat de WP al 20% van de tijd met zichzelf bezig is zonder de woning te verwarmen. Daardoor moet de WP in de resterende tijd al 25% harder werken. Door het hardere werken vriest de verdamper sneller aan, waardoor het opgewekte vermogen ook wat zakt -> nog meer compressor vermogen.
Nee helaas, qm geeft meer defrosts; bij een zelfde afgegeven thermisch vermogen want geeft minder lucht over de wisselaar en dan “vriest hij sneller in”. Dus praktijk kan best minder per uur defrost cycle geven maar “gewogen” (tov afgegeven vermogen) is het nooit minder.timovd schreef op maandag 9 februari 2026 @ 12:26:
[...]
Wat bedoel je hiermee? Bij QM begrens je de compressorfrequentie en het aantal toeren van de ventilator, dus is mijn aanname dat je juist minder ontdooicycli hebt.
Vandaar altijd tip qm zo min mogelijk toe te passen en als je toch iets wil dan met flow of stooklijn je warmtepomp te temmen, niet met quit mode.
[ Voor 11% gewijzigd door ErikVers op 09-02-2026 14:53 ]
Ik heb sinds een half jaar een Pana mono J-series 7kW aan mijn wandtemperatie-systeem hangen, na tien jaar op een Techneco Elga gedraaid te hebben. Het zeer grote verwarmende oppervlak van mijn systeem maakt het mogelijk om met zeer lage aanvoer-temperaturen te werken. Tot Tb= 0˚C kan ik prima toe met een Ta van 24˚C.
Setup:
- Pana-mono J-series 7kW met een buffertank van 200 liter met hygiënespiraal in serie in de retour. In de zomer benut ik deze setup voor sanitair warm water, in het stookseizoen staat de Pana uitsluitend op ruimteverwarming en dient het buffervat als volumevergroter van mijn afgiftesysteem.
- Flow is beperkt: maximaal 810 l/uur, maar Pana werkt ook prima bij 600 l/uur.
- Heishamon geïnstalleerd, gekoppeld aan Home-Assistant. Wordt benut voor automatisering om vrijwel altijd op minimaal vermogen te draaien, en Pana aan en uit te schakelen op basis van warmtevraag van externe thermostaat.
- Pana ingesteld op draaien op stooklijn, maar wel aan/uit op basis van thermostaat.
- Als buffertank-T onder 21˚C komt gaat 20 minuten na start van de run de Backup Heater (elektrisch element) van 3kW aan. Dat gebeurt bijvoorbeeld als ik de Pana een nacht uit heb laten staan. Twee voorbeelden van vanochtend (9-2-2026), steeds 20 minuten na opstart run:
- 9.32 uur: T-inlet: 17,25; T-outlet: 24; T-set (main target): 23; Tank-T: 19
- 10.10 uur: T-inlet: 18,25; T-outlet: 24; T-set (main target): 23; Tank-T: 20
- Aangezien ik op zeer lage aanvoertemperaturen werk (23-24˚C) leidt het (ongewenst) inschakelen van het element al snel tot een dT tussen T-outlet (Ta) en T-set (in de Pana) van meer dan 2˚C, waarop de compressor uitgaat.
- In de service-manual kom ik alleen op p120 een regeling tegen die die 20 minuten noemt, maar de condities daar zijn niet van toepassing, en er worden ook geen errors gemeld door de Pana.
- Heeft iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn? Alvast dank voor het meedenken!
Functies gebruiker:
- Vrijgave Backup-heater: UIT
- Tankverwarming: UIT
> Systeeminstellingen:
- Verwarmingscapaciteit Backup: 3kW (enige optie)
- Vorstbeveiliging: Ja
- Aansluiting tank: Ja
- W. Tapwatercapaciteit: variabel
- Tankverwarming: Extern (met Intern overigens hetzelfde issue)
- Bodemplaatverwarming: Nee
- Bivalente aansluiting: Nee
- Geforceerd verwarmen: handmatig
- Geforceerd ontdooien: handmatig
- Verwarmen
- Verwarmer AAN/UIT:
- Buiten-temperatuur: -15˚C
- Vertragingstijd: 1:00
- Aan: dT van doel-temperatuur: -10˚C
- Uit: dT van doel-temperatuur: -8˚C
- Tapwater
- Werkingstijd: 8:00
- Opwarmtijd: 4:00
- Schakel-differentie: -12 ˚C
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
De Pana J is misschien niet de optimale keuze als je met zo'n heel lage Ta kunt werken. Als je geen kunstgrepen wilt toepassen stel je het beste geen Ta lager dan 26 in. @ErikVers Heeft hier meerdere keren uitgelegd waarom dan de backup heater mee kan gaan doen (even zoeken). Ook tijdens defrosts zal de heater altijd inkomen.Bram-Bos schreef op maandag 9 februari 2026 @ 14:57:
Beste mensen
Ik heb sinds een half jaar een Pana mono J-series 7kW aan mijn wandtemperatie-systeem hangen, na tien jaar op een Techneco Elga gedraaid te hebben. Het zeer grote verwarmende oppervlak van mijn systeem maakt het mogelijk om met zeer lage aanvoer-temperaturen te werken. Tot Tb= 0˚C kan ik prima toe met een Ta van 24˚C.
Setup:Nu heb ik een vreemd issue, waarvan ik de oorzaak niet kan achterhalen:
- Pana-mono J-series 7kW met een buffertank van 200 liter met hygiënespiraal in serie in de retour. In de zomer benut ik deze setup voor sanitair warm water, in het stookseizoen staat de Pana uitsluitend op ruimteverwarming en dient het buffervat als volumevergroter van mijn afgiftesysteem.
- Flow is beperkt: maximaal 810 l/uur, maar Pana werkt ook prima bij 600 l/uur.
- Heishamon geïnstalleerd, gekoppeld aan Home-Assistant. Wordt benut voor automatisering om vrijwel altijd op minimaal vermogen te draaien, en Pana aan en uit te schakelen op basis van warmtevraag van externe thermostaat.
- Pana ingesteld op draaien op stooklijn, maar wel aan/uit op basis van thermostaat.
Hieronder de settings:
- Als buffertank-T onder 21˚C komt gaat 20 minuten na start van de run de Backup Heater (elektrisch element) van 3kW aan. Dat gebeurt bijvoorbeeld als ik de Pana een nacht uit heb laten staan. Twee voorbeelden van vanochtend (9-2-2026), steeds 20 minuten na opstart run:
- 9.32 uur: T-inlet: 17,25; T-outlet: 24; T-set (main target): 23; Tank-T: 19
- 10.10 uur: T-inlet: 18,25; T-outlet: 24; T-set (main target): 23; Tank-T: 20
- Aangezien ik op zeer lage aanvoertemperaturen werk (23-24˚C) leidt het (ongewenst) inschakelen van het element al snel tot een dT tussen T-outlet (Ta) en T-set (in de Pana) van meer dan 2˚C, waarop de compressor uitgaat.
- In de service-manual kom ik alleen op p120 een regeling tegen die die 20 minuten noemt, maar de condities daar zijn niet van toepassing, en er worden ook geen errors gemeld door de Pana.
- Heeft iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn? Alvast dank voor het meedenken!
Functies gebruiker:Instellingen installateur:
- Vrijgave Backup-heater: UIT
- Tankverwarming: UIT
> Systeeminstellingen:> Bedrijfsinstellingen:
- Verwarmingscapaciteit Backup: 3kW (enige optie)
- Vorstbeveiliging: Ja
- Aansluiting tank: Ja
- W. Tapwatercapaciteit: variabel
- Tankverwarming: Extern (met Intern overigens hetzelfde issue)
- Bodemplaatverwarming: Nee
- Bivalente aansluiting: Nee
- Geforceerd verwarmen: handmatig
- Geforceerd ontdooien: handmatig
- Verwarmen
- Verwarmer AAN/UIT:
- Buiten-temperatuur: -15˚C
- Vertragingstijd: 1:00
- Aan: dT van doel-temperatuur: -10˚C
- Uit: dT van doel-temperatuur: -8˚C
- Tapwater
- Werkingstijd: 8:00
- Opwarmtijd: 4:00
- Schakel-differentie: -12 ˚C
In het verborgen menu kun je de backup heater uitschakelen, maar dan raak je ook een stukje beveiliging kwijt. De meningen hierover verschillen.
Als je al een (parallel)buffer hebt, kun je de WP deze op 26 laten houden, en de secundaire pomp door de thermostaat laten aansturen. Ook kun je na de WP terugmengen tot de gewenste temperatuur. Dat is natuurlijk beide niet fantastisch als je voor de hoogste COP wilt gaan.
In het L/W WP topic draaien anderen wel met heel lage temperaturen. Misschien daar even vragen als je een andere WP wilt overwegen.
Aanvullend @Bram-Bos met een te lage ta kan het geregeld voorkomen dat ondanks warmtevraag toch compressor niet aanslaat ivm het nog niet voldoen aan de juiste parameters voor herstart (-3 tr tov tr ten tijde van uitschakeling, zie service manual)Thorsd schreef op maandag 9 februari 2026 @ 15:20:
[...]
De Pana J is misschien niet de optimale keuze als je met zo'n heel lage Ta kunt werken. Als je geen kunstgrepen wilt toepassen stel je het beste geen Ta lager dan 26 in. @ErikVers Heeft hier meerdere keren uitgelegd waarom dan de backup heater mee kan gaan doen (even zoeken). Ook tijdens defrosts zal de heater altijd inkomen.
In het verborgen menu kun je de backup heater uitschakelen, maar dan raak je ook een stukje beveiliging kwijt. De meningen hierover verschillen.
Als je al een (parallel)buffer hebt, kun je de WP deze op 26 laten houden, en de secundaire pomp door de thermostaat laten aansturen. Ook kun je na de WP terugmengen tot de gewenste temperatuur. Dat is natuurlijk beide niet fantastisch als je voor de hoogste COP wilt gaan.
In het L/W WP topic draaien anderen wel met heel lage temperaturen. Misschien daar even vragen als je een andere WP wilt overwegen.
En inderdaad pana J wil altijd dat retour binnen 20min op 20gr zit anders komt element erin ondanks geen vrijgave voor bij verwarmen.
In meeste gevallen is stooklijn heel iets verhogen (minimale watertemp niet onder 26/25) de oplossing. Wordt het daarmee te warm dan beperk je de uren dat hij mag verwarmen, of je zet er een externe thermostaat bij.
[ Voor 12% gewijzigd door ErikVers op 09-02-2026 15:29 ]
Okay, dat verklaart het. Veel dankErikVers schreef op maandag 9 februari 2026 @ 15:26:
[...]
En inderdaad pana J wil altijd dat retour binnen 20min op 20gr zit anders komt element erin ondanks geen vrijgave voor bij verwarmen.
Dit issue treedt bij mij alleen op bij een extremere nachtverlaging. Die kan ik dus voorkomen met een iets minder extreme of geen nachtverlaging.
Externe thermostaat hangt er al aan, en die zet via HA en Heishamon de Pana ook volledig uit als warmtevraag wegvalt.
Edit: in mijn geval is het toch echt de tank-T <20 die de Pana aanzet tot inschakelen heater, niet de T-retour. Merk overigens op dat ik de tank-T sensor in het geheime menu 2 graden hoger heb gezet :-)
[ Voor 15% gewijzigd door Bram-Bos op 09-02-2026 16:40 ]
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Nu we wat verder in de winter zijn kan ik aangeven dat eea prima werkt. Ta van 25 graden bij Tb >-1, en Ta van 26 graden bij -1<Tb<-6, etc.ErikVers schreef op maandag 17 november 2025 @ 12:00:
[...]
Met een aan de zekerheid grensende waarschijlijkheid zeg ik: ja 🫡
Wat betreft voorkeur overdag helemaal eens, vandaar zou ik dit enkel toepassen bij koudere nachten en dus met heishamon en HA iets automatiseren. Of een binnendeel (biblock of control box met wellicht fake back up) monteren maar dat is ook niet niks.
De WP blijft de hele nacht dan rustig draaien, ook het minimum vermogen blijft rond de 16 a 17 Hz, ook als het meer vriest.
Enige probleem is soms dat hij na een defrost wat meer gas geeft waardoor hij nog wel eens wil afslaan omdat hij denkt dat het te warm is, het duurt dan best lang voordat de vloer weer voldoende is afgekoeld voor hij weer aan gaat. Geen groot probleem, maar wellicht heeft iemand hier nog een tip voor?
Overigens overweeg ik parallel in de retour een losse CV pomp op te nemen (met een terugslagklep in de hoofdleiding). Op deze manier wil ik dan de vorstbeveiliging uitzetten en deze pomp laten draaien. Er zit in de 200m2 vloerverwarming voldoende buffer om dit lang vol te houden, en heb ik niet de 'eis' dat Tr 26 graden moet zijn.
Iemand daar ervaring mee? Het kan geen kwaad aan de interne waterpomp om een extra pomp te laten draaien waardoor er water door de unit heen stroomt terwijl deze uit staat? En zou dit voldoende zijn om de warmtepomp niet te laten bevriezen?
Een losse CV pomp en een terugslagklep zijn iets goedkoper dan een control box. Tevens kan ik deze CV pomp dan ook mooi aansluiten op de thuisaccu zodat bij stroomuitval eea ook niet kapot vriest.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Het waren echt extreme tanktemperaturen en dat bij een tank opwarm differentie van 12°. Ik ken de tankopwarming van de J serie niet, met name die "capacity setting" variabel: hij doet bij een Ttank<25° wel iets of juist niet. Ik zou standard kiezen en de temperatuur niet zover laten zakken. Misschien wil die bij het opwarmen van de tank wel juist ontdooien.Bram-Bos schreef op maandag 9 februari 2026 @ 15:35:
[...]
Edit: in mijn geval is het toch echt de tank-T <20 die de Pana aanzet tot inschakelen heater, niet de T-retour. Merk overigens op dat ik de tank-T sensor in het geheime menu 2 graden hoger heb gezet :-)
Tegen wie heb je het?martijn v o schreef op maandag 9 februari 2026 @ 19:53:
Welke WP unit heb je het over?
Waarom zou je de vorstbeveiliging willen uitzetten? Die laat onafhankelijk van de kamerthermostaat de circulatiepomp even lopen om de Tr boven de 10° te krijgen. Een paar minuten per veel uur is genoeg. Die 26° is hooguit nodig voor een defrost en die doet hij niet als er geen warmtevraag is.Tromp.et schreef op maandag 9 februari 2026 @ 16:06:
[...]
Overigens overweeg ik parallel in de retour een losse CV pomp op te nemen (met een terugslagklep in de hoofdleiding). Op deze manier wil ik dan de vorstbeveiliging uitzetten en deze pomp laten draaien. Er zit in de 200m2 vloerverwarming voldoende buffer om dit lang vol te houden, en heb ik niet de 'eis' dat Tr 26 graden moet zijn.
Iemand daar ervaring mee? Het kan geen kwaad aan de interne waterpomp om een extra pomp te laten draaien waardoor er water door de unit heen stroomt terwijl deze uit staat? En zou dit voldoende zijn om de warmtepomp niet te laten bevriezen?
Een losse CV pomp en een terugslagklep zijn iets goedkoper dan een control box. Tevens kan ik deze CV pomp dan ook mooi aansluiten op de thuisaccu zodat bij stroomuitval eea ook niet kapot vriest.
Als ik nu echter de thermostaat een graad omhoog zet dan gaat na ca 20 minuten de backup heater aan en gaat de compressor uit. Ik begrijp dat dat komt omdat de vloer dermate koud is dat de warmtepomp vindt dat er bijgeschakeld moet worden. Maar met alleen de backup heater en zonder de compressor gebruikt het ding vooral heel veel energie zonder dat de watertemperatuur merkbaar omhoog gaat.
Hoe kan ik dat voorkomen? Deze warmtepomp zou tot -25 graden zonder backup heater moeten kunnen draaien en nu is de buitentemperatuur overdag rond het vriespunt en 's nachts rond de -6 graden.
Mijn instelligen voor de backup heater: delay time 45 minuten (dat doet kennelijk niets), heater start delta -10 en heater stop delta -8. De originele stooklijn was 30/-10 en 26/10. Ik heb geprobeerd door de ondertemperatuur van 30 verder omlaag te brengen zodat het verschil met de watertemperatuur kleiner wordt. Maar zonder het gewenste resultaat.
Mijn wens is dus om te voorkomen dat de backup heater aan gaat en tevens te voorkomen dat de compressor uit gaat voor de verwarming. Wat mis ik?
Het gaat om een T-CAP met alleen de controller (geen control box en dus ook zonder back-up element). Die heeft als eis dat als de WP uit staat bij Tb<4 een Tr van 26 graden. Aangezien de aanvoer 25 is 26 graden is, is de retour dat zeker niet.FransvWoerkom schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 01:03:
[...]
Waarom zou je de vorstbeveiliging willen uitzetten? Die laat onafhankelijk van de kamerthermostaat de circulatiepomp even lopen om de Tr boven de 10° te krijgen. Een paar minuten per veel uur is genoeg. Die 26° is hooguit nodig voor een defrost en die doet hij niet als er geen warmtevraag is.
De oplossing is om de WP aan te laten in de nacht, en dat werkt goed. Maar is, zeker als het overdag warm genoeg is wat onnodig (en ik wil met deze oplossing graag twee vliegen in een klap slaan door ook een oplossing te hebben bij stroomuitval).
Dat doe je op de controller onder Installer>Operation>Tank>Sterilizationkoksie schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 15:13:
Mijn WP (een M-serie), doet de legionella-run vaak 's nachts. Is er een manier om dit in te stellen dat ie dat overdag doet? Ik kan het niet vinden in de settings in de service cloud.
Zie de Operating Instructions (ook in het Nederlands)
Het gaat dus kennelijk om de M-serie. In de Service Manual van de WXG lees ik in 14.20:Tromp.et schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 16:48:
[...]
Het gaat om een T-CAP met alleen de controller (geen control box en dus ook zonder back-up element). Die heeft als eis dat als de WP uit staat bij Tb<4 een Tr van 26 graden. Aangezien de aanvoer 25 is 26 graden is, is de retour dat zeker niet.
De oplossing is om de WP aan te laten in de nacht, en dat werkt goed. Maar is, zeker als het overdag warm genoeg is wat onnodig (en ik wil met deze oplossing graag twee vliegen in een klap slaan door ook een oplossing te hebben bij stroomuitval).
:strip_exif()/f/image/V01qzXwGBicvEBnRTQG7PmH9.png?f=user_large)
Daar begrijp ik dat hij het zelf doet. Niemand zegt dat de Ta >25° moet zijn als de thermostaat uit staat.
Maar dat helpt natuurlijk niet als er geen netspanning is.
Gevonden! Vreemd dat dan weer niet via de Service Cloud kan, maar goed. Hij stond al op 13.00, maar hij doet het volgens mij altijd 's nachts. Toch eens op gaan letten of ik gelijk heb of me alles inbeeld.FransvWoerkom schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 17:07:
[...]
Dat doe je op de controller onder Installer>Operation>Tank>Sterilization
Zie de Operating Instructions (ook in het Nederlands)
Het zal iets van verantwoordelijkheden van gebruiker en installateur zijn. De installateur kan uitsluitend bij de timers in overleg met en thuis bij de gebruiker.koksie schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 22:04:
[...]
Gevonden! Vreemd dat dan weer niet via de Service Cloud kan, maar goed. Hij stond al op 13.00, maar hij doet het volgens mij altijd 's nachts. Toch eens op gaan letten of ik gelijk heb of me alles inbeeld.
Denk je er aan dat de op de controller ingestelde timers de tijd op die klok gebruiken en dat die klok misschien nooit gelijk is gezet? Denk je er aan dat voor die A-L run ook de mode op tank of tank+heat moet staan?
De laatste geeft zeker 10% meer aan en dat komt wat dichter in de buurt van wat mijn SO teller zegt.
Alleen verwarmen hier, tapwater doet de wpb.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren
Ja, tijd en tank+heat staan goed. Ik ben gaan kijken, terugkijkend in de ComfortCloud app over de afgelopen weken zie ik 'm idd wel starten op het ingestelde tijdstip. Kortom: mijn gevoel zat ernaastFransvWoerkom schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 01:14:
[...]
Het zal iets van verantwoordelijkheden van gebruiker en installateur zijn. De installateur kan uitsluitend bij de timers in overleg met en thuis bij de gebruiker.
Denk je er aan dat de op de controller ingestelde timers de tijd op die klok gebruiken en dat die klok misschien nooit gelijk is gezet? Denk je er aan dat voor die A-L run ook de mode op tank of tank+heat moet staan?
Heb in het begin de WP via energie chekker (middels een stekker) gehad en toen week de app ca 20% af. Hou dat nu nog steeds aan en ligt denk ik nog steeds niet ver van de werkelijkheid. Maar het is natuurlijk niet perfect.Speedy-Andre schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 14:31:
Heeft iemand al eens het verbruik vergeleken dat het display toont met het verbruik in de comfort cloud app?
De laatste geeft zeker 10% meer aan en dat komt wat dichter in de buurt van wat mijn SO teller zegt.
Alleen verwarmen hier, tapwater doet de wpb.
Panasonic 7kW J-Series, Solar 5040Wp, 1 Marstek venus A + 1 extra accu, totaal 4,2 kW, HW P1.
"Grappig", ik heb exact hetzelfde, ook voor een huis in Polen (model L). Alleen ik heb daar helaas geen internet, dus geen monitoring, en moet elke keer iemand langssturen.BartjeV schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 15:30:
Mijn wens is dus om te voorkomen dat de backup heater aan gaat en tevens te voorkomen dat de compressor uit gaat voor de verwarming. Wat mis ik?
Warmtepomp uit en aanzetten fixt het, en dat is super irritant, omdat je dus niet iets in het installers menu kan aanpassen en dan kan kijken of het helpt (omdat je daar alleen in kan als ie uit staat). Twee weken geleden speciaal hiervoor daarheen gegaan, 1 instelling aangepast, dacht dat het toen gefixt was. Twee dagen later, weer mis.
Mocht je ergens een idee krijgen, laat het weten!
(Stookt nu een ruime 500kWh in een week, en idd nauwelijks warm binnen).
![]() | ![]() | ![]() |
Claude
Ik ben van de Atag clan...die clan is nog niet zo ver ontwikkeld op het forum.
Mijn vraag is over een gemeenschappelijk item.
Ik gebruik voor een enkele verbinding een 26*3mm knel koppeling. Plaatje:
/f/image/6CPvvbF62b5URZ3PVBOSU1A5.png?f=fotoalbum_large)
Onder de wartel-kant zitten twee o-ringen.
Bij het monteren zijn daar een paar van gesneuveld.
Ik heb wat zitten meten aan de ring, maar worstel een beetje met de maatvoering of een plek om zoiets te kopen.
Qua maat denk ik dat het een ringetje moet zijn van 18mm binnendiameter. De 18mm komt uit de meting van de groef waar de ring in hoort te liggen.
20 buiten (voortkomend uit 26*3= 26-(2*3) =20mm
Dat suggereert een dikte van 1mm.
Echter (voorzichtig) meten lijkt een 1,3 tot 1,5 mm dikte te suggereren.
Als ik uitga van 18 en 1,5/1,38dan zou buiten diameter op 21/20,75 (ish) uitkomen, mogelijk past dat in een 26*3 buis, het vervelende is dat je het pas weet als het water niet uit de koppeling komt na het op druk brengen....
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Wat ik eigenlijk hoop is dat iemand dit herkent en me kan helpen aan de ringetjes. Wat ik tevens geleerd heb.... Ik weet niks van o ringen....
Ai, zonder monitoring is nog erger. Ik spreek nauwelijks Pools, in ieder geval niet goed genoeg om echt met de installateur te spreken en mijn vrouw spreekt prima Nederlands en Pools maar wat minder techniek. Ik ben zo blij met die Heishamon waarmee ik bijna overal bij kan maar niet bij alles. Als nu de backup heater uren achter elkaar draait dan kan ik als uiterste de gehele warmtepomp via de Heishamon uitzetten en dan na een tijdje weer aanzetten en dat helpt.reinhrst schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 16:29:
[...]
"Grappig", ik heb exact hetzelfde, ook voor een huis in Polen (model L). Alleen ik heb daar helaas geen internet, dus geen monitoring, en moet elke keer iemand langssturen.
Warmtepomp uit en aanzetten fixt het, en dat is super irritant, omdat je dus niet iets in het installers menu kan aanpassen en dan kan kijken of het helpt (omdat je daar alleen in kan als ie uit staat). Twee weken geleden speciaal hiervoor daarheen gegaan, 1 instelling aangepast, dacht dat het toen gefixt was. Twee dagen later, weer mis.
Mocht je ergens een idee krijgen, laat het weten!
(Stookt nu een ruime 500kWh in een week, en idd nauwelijks warm binnen).
Bij het volgende bezoek ga ik maar weer eens alle opties af in het installateursmenu om te zien of ik iets gemist heb. Ik hoop dat ik een setting over het hoofd heb gezien die de werking van de backup heater toestaat bij warmwater en ontdooien maar niet bij ruimteverwarming. Als ik iets vind laat ik het wel weten want zoveel energie verstoken zonder er warmte van te maken is zonde.
Bij Panasonic weten ze precies hoe ze een instelling zo moeten verstoppen dat de eindgebruiker hem niet vindt: zet hem gewoon in de gebruikersinstellingen. Function Setup>Room Heater On/Off. Ook via de Service Cloud onder Setting>User>Room heater. In het meegeleverde boekje Operating Instructions zelfs in het Nederlands en Pools.BartjeV schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 18:54:
[...]
Bij het volgende bezoek ga ik maar weer eens alle opties af in het installateursmenu om te zien of ik iets gemist heb. Ik hoop dat ik een setting over het hoofd heb gezien die de werking van de backup heater toestaat bij warmwater en ontdooien maar niet bij ruimteverwarming. Als ik iets vind laat ik het wel weten want zoveel energie verstoken zonder er warmte van te maken is zonde.
Waarschijnlijk ook wat off-topic op het Atag topic, maar: Dat is toch gewoon een alupex knel koppeling verbinding? Een nieuwe koppeling kopen is het snelst en veiligst. Je hebt ook knelsets die je in een gewone knelkoppeling kunt gebruiken. Die zijn goedkoper dan een hele koppeling mocht het niet lekker gaan.tcw82 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 17:48:
Hallo Panasonic vrienden... 😅
Ik ben van de Atag clan...die clan is nog niet zo ver ontwikkeld op het forum.
Mijn vraag is over een gemeenschappelijk item.
Ik gebruik voor een enkele verbinding een 26*3mm knel koppeling. Plaatje:
[Afbeelding]
Onder de wartel-kant zitten twee o-ringen.
Bij het monteren zijn daar een paar van gesneuveld.
Ik heb wat zitten meten aan de ring, maar worstel een beetje met de maatvoering of een plek om zoiets te kopen.
Qua maat denk ik dat het een ringetje moet zijn van 18mm binnendiameter. De 18mm komt uit de meting van de groef waar de ring in hoort te liggen.
20 buiten (voortkomend uit 26*3= 26-(2*3) =20mm
Dat suggereert een dikte van 1mm.
Echter (voorzichtig) meten lijkt een 1,3 tot 1,5 mm dikte te suggereren.
Als ik uitga van 18 en 1,5/1,38dan zou buiten diameter op 21/20,75 (ish) uitkomen, mogelijk past dat in een 26*3 buis, het vervelende is dat je het pas weet als het water niet uit de koppeling komt na het op druk brengen....Warmte service had ze niet, althans misschien in een bakje met rest ringetjes, de man aan de telefoon had er niet veel vertrouwen in. Ik ga er morgen wel langs.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Wat ik eigenlijk hoop is dat iemand dit herkent en me kan helpen aan de ringetjes. Wat ik tevens geleerd heb.... Ik weet niks van o ringen....
Het is belangrijk de alupex goed te kalibreren met zo'n gereedschap die de binnen- en buitenkant afschuint en de buis goed rond maakt.
Dat klopt. Nieuwe koppeling is altijd een optie.Thorsd schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 23:25:
[...]
Waarschijnlijk ook wat off-topic op het Atag topic, maar: Dat is toch gewoon een alupex knel koppeling verbinding? Een nieuwe koppeling kopen is het snelst en veiligst. Je hebt ook knelsets die je in een gewone knelkoppeling kunt gebruiken. Die zijn goedkoper dan een hele koppeling mocht het niet lekker gaan.
Het is belangrijk de alupex goed te kalibreren met zo'n gereedschap die de binnen- en buitenkant afschuint en de buis goed rond maakt.
Maar vind ik persoonlijk natuurlijk wel zonde van de grondstoffen etc. Twee minuscule o ringetjes vervangen versus een complete koppeling.
Het heeft eigenlijk niks met Atag of Panasonic te maken, ik kwam op dit topic omdat jullie hier een goede basis hebben voor bronnen van spullen die je kunt gebruiken bij het installeren van warmtepompen. Op basis van die goede organisatie dacht ik, ik waag een gokje, misschien is er iemand hier die me verder op weg kan helpen.
De knelsets ken ik van de 16 en 20 mm, voor 26 heb ik ze nog niet gezien, op welke maat kom je dan uit, 28 koper? Heb je daar een linkje van? Klinkt wel veel belovend.
Bedankt voor je input, uiteraard!
Edit: ik denk dat je deze bedoelde:
https://www.warmteservice...-voor-Alu-pers/p/48730407
Die ga ik even verder verkennen, hij is wel duurder dan wat ik voor mijn 26*3 koppelingen heb betaald, en ik heb (nog??) nergens ook maar één mm in 28 mm (koper?) liggen. Maar dat is wel een interessante optie, zeker ivm de (lokale beschikbaarheid!!) super.
[ Voor 13% gewijzigd door tcw82 op 12-02-2026 00:52 ]
Dankjewel. Jij legt de vinger precies op de zere plek; ik probeer me er zo in te verdiepen dat ik vergeet af en toe een stap terug te zetten en weer eens naar het begin te kijken in de onnozele veronderstelling dat ik dat wel door heb.FransvWoerkom schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 22:07:
[...]
Bij Panasonic weten ze precies hoe ze een instelling zo moeten verstoppen dat de eindgebruiker hem niet vindt: zet hem gewoon in de gebruikersinstellingen. Function Setup>Room Heater On/Off. Ook via de Service Cloud onder Setting>User>Room heater. In het meegeleverde boekje Operating Instructions zelfs in het Nederlands en Pools.
YouTube: Klokprogramma Panasonic Aquareakoksie schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 15:13:
Mijn WP (een M-serie), doet de legionella-run vaak 's nachts. Is er een manier om dit in te stellen dat ie dat overdag doet? Ik kan het niet vinden in de settings in de service cloud.
Suc6
Dat kan zeker, het is niet volgens voorschrift maar weet zeker dat je niet de enige zou zijn zonder “pootjes”Stefan73 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 15:47:
Hoi, ik heb een panasonic (Oso) boiler PAW-TD30CIE5 bij mijn warmtepomp. Weet iemand of het tecnisch mogelijk is dat deze is neergezet zonder de pootjes die er standaard op zitten te gebruiken? Deze vraag heeft te maken met de maximale vloerbelasting die gunstiger is als de pootjes gebruikt zijn. Helaas is het niet zichtbaarcen installateur weet het niet.
Helaas icm de M zonder control module zijn die vorstbeveiliging watertemperaturen ook de parameter “als de thermostaat uit staat”. Opletten dus dat he een monoblock M enkel plaatst met voldoende warmteverlies. Heb je wat beperkter verlies dan bi block of all in one kiezen 👍FransvWoerkom schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 17:33:
[...]
Het gaat dus kennelijk om de M-serie. In de Service Manual van de WXG lees ik in 14.20:
[Afbeelding]
Daar begrijp ik dat hij het zelf doet. Niemand zegt dat de Ta >25° moet zijn als de thermostaat uit staat.
Maar dat helpt natuurlijk niet als er geen netspanning is.
Heb je de vinger er achter kunnen leggen waarom compressor uit ging vanuit de data? Normaal zou de heater enkel moeten bijspringen als je dat hebt ingesteld EN vrijgegeven. Hij zou niet om moeten schakelen.BartjeV schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 15:30:
In ons tweede huis in Polen heb ik een WH-SDC0309K3E5 + WH-UDZ07KE5 combinatie. In de weken rond de kerst waren we daar met nachttemperaturen die op zijn laagst de -18 aantikten. Daarbij hadden we zonder problemen een binnentemperatuur van rond de 20 graden. Het huis is goed geïsoleerd en er ligt ca 130 m2 vloerverwarming. Ik heb er een Heishamon in zitten maar geen toegang tot de service cloud. Na vertrek terug naar Nederland heb ik de thermostaat ingesteld op 17 graden, wat ongeveer 15,5 graden binnentemperatuur betekent.
Als ik nu echter de thermostaat een graad omhoog zet dan gaat na ca 20 minuten de backup heater aan en gaat de compressor uit. Ik begrijp dat dat komt omdat de vloer dermate koud is dat de warmtepomp vindt dat er bijgeschakeld moet worden. Maar met alleen de backup heater en zonder de compressor gebruikt het ding vooral heel veel energie zonder dat de watertemperatuur merkbaar omhoog gaat.
Hoe kan ik dat voorkomen? Deze warmtepomp zou tot -25 graden zonder backup heater moeten kunnen draaien en nu is de buitentemperatuur overdag rond het vriespunt en 's nachts rond de -6 graden.
Mijn instelligen voor de backup heater: delay time 45 minuten (dat doet kennelijk niets), heater start delta -10 en heater stop delta -8. De originele stooklijn was 30/-10 en 26/10. Ik heb geprobeerd door de ondertemperatuur van 30 verder omlaag te brengen zodat het verschil met de watertemperatuur kleiner wordt. Maar zonder het gewenste resultaat.
Dankjewel voor je reactie! Is dat ergens zichtbaar misschien? Hij staat zo ongeveer strak op de vloerErikVers schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 22:18:
[...]
Dat kan zeker, het is niet volgens voorschrift maar weet zeker dat je niet de enige zou zijn zonder “pootjes”
Op de site van de Groene Energiewinkel staat een link naar een pdf met de installatiehandleiding met tekeningen. Het lijkt of er aan de voorkant ruimte is om iets doorheen te steken of de pootjes zijn te voelen. Het lijkt of er 1 pootje 180° achter de voorkant zit en 2 op 60° links en rechts. De hoogte is 1750mm en de pootjes lijken geheel inschroefbaar.Stefan73 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 23:26:
[...]
Dankjewel voor je reactie! Is dat ergens zichtbaar misschien? Hij staat zo ongeveer strak op de vloer
Nee, daar ben ik nog niet achter. BIj de eerstkomende keer dat ik daar ben of wanneer mijn installateur mij toegang geeft tot de service cloud ga ik de Room Heater uitzetten omdat ik hoop dat ik die in het geheel niet nodig heb voor de ruimteverwarmingErikVers schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 22:26:
[...]
Heb je de vinger er achter kunnen leggen waarom compressor uit ging vanuit de data? Normaal zou de heater enkel moeten bijspringen als je dat hebt ingesteld EN vrijgegeven. Hij zou niet om moeten schakelen.
Maar het helemaal uitgaan van de compressor snapte ik ook niet. Nu is dat al een paar dagen niet meer gebeurd. Ik heb mijn data in Home Assistant niet voldoende op orde dat ik gemakkelijk terug kan kijken naar het afgelopen weekend. Als het weer gebeurt ga ik proberen een deugdelijke opeenvolging van gebeurtenissen op te schrijven.
Toegevoegd:
Ik weet niet of wat ik nu zie gerelateerd is, maar ik snap het niet.
De heating mode staat op 0 (comp, curve) met een stooklijn van 28 graden bij -10 buiten en 26 graden bij 10 buiten. Toch staat de target temp nu op 20 graden. Hoe kan dat? Ik heb dit eerder gezien en toen de hele warmtepomp even uit gezet en na vijf minuten weer aan en toen kwam er een target temp die wel logisch is voor de stooklijn.
[ Voor 18% gewijzigd door BartjeV op 13-02-2026 13:22 ]
Snap deze even niet (en van belang omdat ik ook op het punt sta een stand-alone M te kopen). Waar warmteverlies?ErikVers schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 22:24:
[...]
Opletten dus dat he een monoblock M enkel plaatst met voldoende warmteverlies. Heb je wat beperkter verlies dan bi block of all in one kiezen 👍
Edit: Als ik even wat langer nadenk over deze thread, je bedoelt warmteverlies in je huis? Oftewel: als je huis te goed geïsoleerd is (en je een lage Ta kan draaien, en langere periodes ('s nachts) wellicht helemaal niet draait omdat het warm genoeg is volgens de thermostaat) dan beter een bi-block/control module?
[ Voor 29% gewijzigd door reinhrst op 13-02-2026 13:27 ]
Claude
Zie gedeelde vorstbeveiliging protocol. Zonder binnendeel wil hij onder die daar genoemde omstandigheden het water niet alleen circuleren maar ook op temperatuur houden. Dat is met genoeg warmteverlies (van de woning) geen probleem maar bij zeer goed geissoleerde huizen wel iets om rekening mee te houden. Als het goed is kan jouw leverancier of installateur dit ook aan je uitleggen 👍reinhrst schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 13:18:
[...]
Snap deze even niet (en van belang omdat ik ook op het punt sta een stand-alone M te kopen). Waar warmteverlies?
Dat komt dan waarschijnlijk omdat er geen warmtevraag (thermostaat) is?BartjeV schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 13:08:
[...]
Toegevoegd:
De heating mode staat op 0 (comp, curve) met een stooklijn van 28 graden bij -10 buiten en 26 graden bij 10 buiten. Toch staat de target temp nu op 20 graden. Hoe kan dat? Ik heb dit eerder gezien en toen de hele warmtepomp even uit gezet en na vijf minuten weer aan en toen kwam er een target temp die wel logisch is voor de stooklijn.
Het lan zeker onderdeel zijn van het probleem. Dit is wellicht de pi logic van interne thermostaat. Je kan dit dan ondervangen door voor een externe te kiezen.
[ Voor 43% gewijzigd door ErikVers op 13-02-2026 13:32 ]
Het was 20 graden in huis toen ik om 6.30 de controller van 19 naar 18 graden zette. Ik zit waarsch nog met mijn hoofd in gas-cv land, maar waarom stookt de wp gewoon door en wel zoveel dat de temp in huis zelfs oploopt in de loop van de middag? Vanaf 8u zie ik het elektra verbruik juist oplopen, in plaats van minder worden. Waarom schakelt ie niet terug of gaat ie niet uit?
[ Voor 8% gewijzigd door koksie op 14-02-2026 22:19 ]
Ik zou het in de timers zoeken en als je smart cloud het doet daar een timer activeren met een kamertemperatuur van 18°. Dan wordt meteen de timer die op de pana draait uitgezet. Overigens is het in oost NL inmiddels -5° met een RV >90% dus defrosten.koksie schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 22:13:
Ik snap het gedrag van mijn M-serie niet echt. Vanmorgen om 6.30 via de remote control de temperatuur verlaagd van 19 naar 18 graden omdat we een week weg zijn. Nu kijk ik vanavond op de Comfort Cloud en zie ik dat de wp de hele dag heeft gedraaid, 47kWh heeft gebruikt, en de temp in huis vanaf 15u gestegen is naar 20 graden.
Het was 20 graden in huis toen ik om 6.30 de controller van 19 naar 18 graden zette. Ik zit waarsch nog met mijn hoofd in gas-cv land, maar waarom stookt de wp gewoon door en wel zoveel dat de temp in huis zelfs oploopt in de loop van de middag? Vanaf 8u zie ik het elektra verbruik juist oplopen, in plaats van minder worden. Waarom schakelt ie niet terug of gaat ie niet uit?
Ik denk ook dat je misschien de weektimer nog aan hebt staan?koksie schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 22:13:
Ik snap het gedrag van mijn M-serie niet echt. Vanmorgen om 6.30 via de remote control de temperatuur verlaagd van 19 naar 18 graden omdat we een week weg zijn. Nu kijk ik vanavond op de Comfort Cloud en zie ik dat de wp de hele dag heeft gedraaid, 47kWh heeft gebruikt, en de temp in huis vanaf 15u gestegen is naar 20 graden.
Dankjewel, daar zou ik nooit aan gedacht hebben. Ik was toch al van plan de interne thermostaat, die wel los van de binnenunit in de keuken hangt, te gaan vervangen vanwege de sprongen per hele graad. Dan gaan we dat ook maar eens doen bij ons volgende bezoek. In de tussentijd slaat de backup heater nog steeds aan na 20 minuten maar is op die momenten de compressor niet uitgegaan.ErikVers schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 13:30:
[...]
Dat komt dan waarschijnlijk omdat er geen warmtevraag (thermostaat) is?
Het lan zeker onderdeel zijn van het probleem. Dit is wellicht de pi logic van interne thermostaat. Je kan dit dan ondervangen door voor een externe te kiezen.
Ik heb, behalve de timer voor de legionella run, geen timer aanstaan. Ik heb de temperatuur via de Controller inmiddels ingesteld op 17 graden, nog steeds stookt de Pana flink door. Temp staat inmiddels op 21 graden, verbruik was gisteren 55kWh per 24h, eergisteren 52 kWh.FransvWoerkom schreef op zondag 15 februari 2026 @ 01:23:
[...]
Ik zou het in de timers zoeken en als je smart cloud het doet daar een timer activeren met een kamertemperatuur van 18°. Dan wordt meteen de timer die op de pana draait uitgezet. Overigens is het in oost NL inmiddels -5° met een RV >90% dus defrosten.
Ik ga hem nu uitzetten en kijken wat er gebeurt.
[ Voor 22% gewijzigd door koksie op 16-02-2026 17:28 ]
Mag ik een blinde gok doen? Je hebt hem “standalone” met enkel controller of control module draaien oftewel “monoblock”?koksie schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 22:13:
Al verschillende keren hier mensen op dit forum en in het echte leven op geattendeerd; let op bij installeren zonder backup is er een afwijkend vorstbeveiligingsprotocol. Enkel toe te passen bij woningen met voldoende warmteverlies anders wordt het echt te warm. Zie service manual onder vorst beveiliging (anti freeze)
Klopt mijn gok?
Zie foto, voor degene die niet wekelijks in de service manuals duiken;
-Met backup; onder 4gr buiten moet TR >8gr zijn
-Zonder backup; onder 4gr buiten moet TR
!!26gr!! zijn
Zo niet komt de compressor van de M serie tot leven ook zonder warmtevraag.
Vandaar de tip let op met toepassen van een M-serie zonder backup.
Ps om beknopt te houden bewust regelgedrag onder 0 en onder -5 weggelaten.
Blauw is met backup opstelling. Rood zonder.
[ Voor 23% gewijzigd door ErikVers op 16-02-2026 19:47 ]
Klopt helemaal! Zelfs nu ik hem heb uitgezet via de Comfort Cloud app, blijft ie gewoon doorstoken. Op zich wel gek, want het was ruim boven de 5 graden vanmiddag. Op dit moment is de buitentemp 4 dus dat is op het randje, als ik het goed begrijp.ErikVers schreef op maandag 16 februari 2026 @ 19:12:
[...]
Mag ik een blinde gok doen? Je hebt hem “standalone” met enkel controller of control module draaien oftewel “monoblock”?
Klopt mijn gok?
Ik snap de manual niet helemaal, dus even in leken taal: om bevriezing te voorkomen, blijft de wp doorstoken? Zelfs als ik hem helemaal uit zet?
Het is dan denk ik ook onverstandig om dat te proberen tegen te gaan omdat er dan kans op bevriezing is?
Moo had in 1x raak gegokt dus 🤣👍koksie schreef op maandag 16 februari 2026 @ 21:22:
[...]
Klopt helemaal! Zelfs nu ik hem heb uitgezet via de Comfort Cloud app, blijft ie gewoon doorstoken. Op zich wel gek, want het was ruim boven de 5 graden vanmiddag. Op dit moment is de buitentemp 4 dus dat is op het randje, als ik het goed begrijp.
Ik snap de manual niet helemaal, dus even in leken taal: om bevriezing te voorkomen, blijft de wp doorstoken? Zelfs als ik hem helemaal uit zet?
Het is dan denk ik ook onverstandig om dat te proberen tegen te gaan omdat er dan kans op bevriezing is?
De M doet dit om de enorme warmtewisselaar (oa tijdens defrost) te beschermen; zodat nooit te koud wordt en daarmee beschadigen te voorkomen. Als je wel een backup hebt is er minder de noodzaak om systeem op temperatuur te houden ivm mogelijke bijval van backup.
Wat betreft tegengaan; dat zal niet lukken om dit tegen te gaan, enkel als je spanningsloos maar dat is uiteraard een slecht idee.
Wat je wel kan doen om iets te tweaken, je kan je water en buitentemp sensor “kalibreren” dan zal het minder vaak voorkomen maar effect is beperkt en kan andere nadelen weer op treden. (Stooklijn aanpassen of afwijkend defrost gedrag)
[ Voor 11% gewijzigd door ErikVers op 16-02-2026 21:55 ]
Het lijkt nog veel erger als ik deze anti-freeze regels mag geloven: Als hij niet binnen 4 minuten water van 26° binnen krijgt schakelt hij over naar anti-freeze met de compressor en daar stopt hij dan mee als hij tenminste 3 minuten water van 40° binnen krijgt. En dat allemaal om je te straffen voor het kopen van een pana zonder bu heater. Die stand-alone versie lijkt echt bedoeld voor toepassing met radiatoren.ErikVers schreef op maandag 16 februari 2026 @ 19:12:
[...]
Zie foto, voor degene die niet wekelijks in de service manuals duiken;
-Met backup; onder 4gr buiten moet TR >8gr zijn
-Zonder backup; onder 4gr buiten moet TR
!!26gr!! zijn
Zo niet komt de compressor van de M serie tot leven ook zonder warmtevraag.
Vandaar de tip let op met toepassen van een M-serie zonder backup.
Ps om beknopt te houden bewust regelgedrag onder 0 en onder -5 weggelaten.
Blauw is met backup opstelling. Rood zonder.
[Afbeelding]
P.S. Die 1 zone anti-freeze control die er onder staat, lijkt erg op de anti-freeze van de H- en J-serie. Waarom doet hij die niet?
Edit: Dat laatste was een leesfout en alleen van toepassing bij installaties met zonepomp, dus niet bij de stand-alone.
[ Voor 9% gewijzigd door FransvWoerkom op 18-02-2026 01:59 ]
Goed om dit te weten!ErikVers schreef op maandag 16 februari 2026 @ 21:52:
[...]
Moo had in 1x raak gegokt dus 🤣👍
De M doet dit om de enorme warmtewisselaar (oa tijdens defrost) te beschermen; zodat nooit te koud wordt en daarmee beschadigen te voorkomen. Als je wel een backup hebt is er minder de noodzaak om systeem op temperatuur te houden ivm mogelijke bijval van backup.
Wat betreft tegengaan; dat zal niet lukken om dit tegen te gaan, enkel als je spanningsloos maar dat is uiteraard een slecht idee.
Wat je wel kan doen om iets te tweaken, je kan je water en buitentemp sensor “kalibreren” dan zal het minder vaak voorkomen maar effect is beperkt en kan andere nadelen weer op treden. (Stooklijn aanpassen of afwijkend defrost gedrag)
Ik denk aan een goedkope föhn op basis van een Shelly relais gemikt op de ambient temp sensor. Moet er nog wel wat logica achter dat dit alleen aan gaat als het retourwater tussen 18 en 27 graden is…
De ultra goedkope versie van een BU unit…
Bij mij gaat de compressor uit als de BK-heater na 20 minuten aangaat, omdat die BK heater een overschrijding van 2K veroorzaakt tussen T-outlet en T-main target. Dat is de grens des doods voor de compressor. Gezien jouw stooklijn zou dat bij jou ook het geval kunnen zijn.BartjeV schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 13:08:
[...]
Nee, daar ben ik nog niet achter. BIj de eerstkomende keer dat ik daar ben of wanneer mijn installateur mij toegang geeft tot de service cloud ga ik de Room Heater uitzetten omdat ik hoop dat ik die in het geheel niet nodig heb voor de ruimteverwarming
Maar het helemaal uitgaan van de compressor snapte ik ook niet. Nu is dat al een paar dagen niet meer gebeurd. Ik heb mijn data in Home Assistant niet voldoende op orde dat ik gemakkelijk terug kan kijken naar het afgelopen weekend. Als het weer gebeurt ga ik proberen een deugdelijke opeenvolging van gebeurtenissen op te schrijven.
Toegevoegd:
Ik snap dat ie dan water laat circuleren om te zorgen dat de boel niet bevriest, maar zo hard blijven stoken dat het binnen 21 graden wordt, vind ik dan weer erg overdreven. Hij stookt nu volgens de Comfort app iets van 1,5 a 2 kW per uur, gisteren 40kWh. Terwijl er eigenlijk in huis geen warmtevraag is. Dat is nogal een dure anti-vries zeg.ErikVers schreef op maandag 16 februari 2026 @ 21:52:
[...]
Moo had in 1x raak gegokt dus 🤣👍
Als ie gewoon water blijft rondpompen, van zeg 20 graden, dan bevriest de boel ook niet en hoeft ie veel minder te verwarmen.
De status is nu, volgens de Service Cloud:
Compressor 23 Hz
Pomp 4450 rpm
Flow 41,99 L/min
Outlet water 27 graden
Ook al staat de wp uit.
[ Voor 10% gewijzigd door koksie op 17-02-2026 11:33 ]
Ja, of misschien is deze opstelling vooral om toe te passen met een parallel buffervat. Dan houdt de WP alleen het buffervat op temperatuur voor defrosts zonder de woning daarmee op te warmen. Vanuit dat perspectief klinkt de regeling ineens een stuk redelijker.FransvWoerkom schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 02:10:
[...]
Het lijkt nog veel erger als ik deze anti-freeze regels mag geloven: Als hij niet binnen 4 minuten water van 26° binnen krijgt schakelt hij over naar anti-freeze met de compressor en daar stopt hij dan mee als hij tenminste 3 minuten water van 40° binnen krijgt. En dat allemaal om je te straffen voor het kopen van een pana zonder bu heater. Die stand-alone versie lijkt echt bedoeld voor toepassing met radiatoren.
Volgensmij hoort de "1" bij het paragraafnummer en gaat het om vorstbeveiliging voor het aansturen van de zone(pomp/klep) zelf.P.S. Die 1 zone anti-freeze control die er onder staat, lijkt erg op de anti-freeze van de H- en J-serie. Waarom doet hij die niet?
/f/image/PbXDnLUnRVZiDiLLQIHBkBhR.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/LkMRgECFXhnOQYq24uma3ppk.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/cawcAW1l3auWgI9ZtWyoKdfz.png?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/EpaA4xxacN7r5VJ60vSMd9oc.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/ZYTYm5r3ayR58u7qTjKBwWMF.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/rjagGLV6NG7mgfhVpKvaBoJz.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/z3wqGVl2kVPz7y4EcnXdBTfC.jpg?f=fotoalbum_tile)