Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Wellicht ligt het aan mij hoor, maar ik begrijp dit niet zo goed. Dat warmte water van 55 graden stroomt door het toepassen van een t-stuk ipv een klep naar je boiler, maar evengoed naar je radiatoren? Die worden in dit schema toch niet dichtgezet als er SWW wordt gemaakt? In de retour wel, maar dan is het water er toch al doorheen gestroomd?wouter_tw schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 10:03:
Op de retour omdat er daar minder warmteverlies is via de klep. Ik wil via de aanvoerleiding zo min mogelijk warmte verliezen richting de boiler. Ik kan een tstuk beter isoleren dan een klep. Dat is de reden.
De 3 weg klep op de bovenverdieping zorgt ervoor dat water of richting de boiler stroomt of richting de radiatoren. Ik krijg dus geen water van 55 graden naar de radiatoren.
/f/image/RjohRLKtylYS3vFpAbDFr2De.png?f=fotoalbum_large)
Thanks! Heel nuttig om te weten, zelf nog niet bedacht dat dit ook zo opgelost kon worden. Ook voor jou relevant @martijnstDe 3 weg klep en 2 weg klep (op de VVW verdeler), zitten aan hetzelfde schakeldraad doorgelust richting de warmtepomp. Dus die weet niet dat er 2 kleppen achter zitten. Zo gauw de WP moet omschakelen voor WW bedrijf, schakelt hij dus 2 kleppen dicht/andersom. Maar in mijn geval moet hij ook de VVW dichtzetten bij opwarmen boiler, vandaar dus een extra 2 weg klep.
Het water kan niet door de radiatoren stromen omdat de klep het in de retour dat blokkeert. Als het water er niet uit kan stromen, zal het er ook niet instromen.marvel27 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 10:24:
[...]
Wellicht ligt het aan mij hoor, maar ik begrijp dit niet zo goed. Dat warmte water van 55 graden stroomt door het toepassen van een t-stuk ipv een klep naar je boiler, maar evengoed naar je radiatoren? Die worden in dit schema toch niet dichtgezet als er SWW wordt gemaakt? In de retour wel, maar dan is het water er toch al doorheen gestroomd?
Wel even uitkijken voor eenpijpscirculatie etc. Zelf zou ik de klep in de aanvoer doen. Dan weet je zeker dat er in het hete gedeelte het water niet gemengd wordt.
Bij bepaalde frequenties willen sommige panelen van de behuizing wel eens mee gaan trillen, met name het paneel midden achter.vandermark schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:41:
Mijn Pana 5J doet het al weer 6 jaar meer dan prima. Eigenlijk geen issues mee.
Vandaag kwam ik thuis en ik liep langs de uitbouw waar de Pana op staat en ik hoorde een klein rateltje wat nieuw is. Niet hard, maar wel hard genoeg om vanaf 4 meter te horen. Ik checkte net en de Pana draaide op 31Hz. Het rateltje klonk erg 'rustig'.
Wat is een check/fix die ik het beste kan doen?
Hoi medetweakers,
Ik probeer al tijden onze WP beter in te regelen, maar ondanks het vele meelezen en zoeken op dit fora kom ik er niet uit. Hopelijk met jullie gerichte hulp wel.
Gevoelsmatig voert onze WP teveel defrosts uit en wordt dit veroorzaakt door mijn instellingen. Uiteraard is dit weer ook verantwoordelijk voor defrosts, maar áls onze WP aanslaat springt hij direct naar de 68Hz en begint hij met een forse flow van ca. 21L/min rond te pompen. Onze grundfos alpha 2 staat ook telkens op 35W; ik heb nooit een andere waarde gezien. Je ziet dit gedrag keer op keer terugkomen, zie ook de printscreens.
Syteeminfo:
BI : WH-SDC0509L3E5
BU : WH-WDG07LE5
VVW 0e verdieping: 65m2 HOH 10cm / 16x2mm buis / 6 groepen pomploos composiet VTE verdeler
VVW 1e verdieping: 50m2 HOH 12.5cm / 16x2mm buis / 6 groepen pomploos composiet VTE verdeler
VVW 2e verdieping: 18m2 HOH 12.5cm / 16x2mm buis / 3 groepen pomploos composiet VTE verdeler
Additionele thermostaat in de woonkamer CZ-RTW1 (20 graden)
Wie kan mij wat handvatten geven om aan te rekenen/ om te testen met andere instellingen of heeft een vermoeden waar dit door kan komen?
Alvast bedankt!
Bas
/f/image/iFRGPk2cZSAcEjx1KR4uO81z.png?f=fotoalbum_large)
Ik probeer al tijden onze WP beter in te regelen, maar ondanks het vele meelezen en zoeken op dit fora kom ik er niet uit. Hopelijk met jullie gerichte hulp wel.
Gevoelsmatig voert onze WP teveel defrosts uit en wordt dit veroorzaakt door mijn instellingen. Uiteraard is dit weer ook verantwoordelijk voor defrosts, maar áls onze WP aanslaat springt hij direct naar de 68Hz en begint hij met een forse flow van ca. 21L/min rond te pompen. Onze grundfos alpha 2 staat ook telkens op 35W; ik heb nooit een andere waarde gezien. Je ziet dit gedrag keer op keer terugkomen, zie ook de printscreens.
Syteeminfo:
VVW 0e verdieping: 65m2 HOH 10cm / 16x2mm buis / 6 groepen pomploos composiet VTE verdeler
VVW 1e verdieping: 50m2 HOH 12.5cm / 16x2mm buis / 6 groepen pomploos composiet VTE verdeler
VVW 2e verdieping: 18m2 HOH 12.5cm / 16x2mm buis / 3 groepen pomploos composiet VTE verdeler
Wie kan mij wat handvatten geven om aan te rekenen/ om te testen met andere instellingen of heeft een vermoeden waar dit door kan komen?
Alvast bedankt!
Bas
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
/f/image/iFRGPk2cZSAcEjx1KR4uO81z.png?f=fotoalbum_large)
Kan je de grafiekjes ook plaatsen meesbaar de Ta erbij?x_Spaghetti_x schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 14:38:
Hoi medetweakers,
Syteeminfo:
Alvast bedankt!
Bas[Afbeelding]
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
[Afbeelding]
Mijn hypothese is dat de WP de 32 graden niet haalt (Door het grote VVW oppervlak met massa), en dus nooit aan terugmoduleren toe komt.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Wat @BarryH zegt voor de grafiekjes, maar staat de WP iedere twee uur een uur op SWW te draaien? Hier ook veel defrosts.x_Spaghetti_x schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 14:38:
Hoi medetweakers,
Syteeminfo:
Alvast bedankt!
Bas[Afbeelding]
[Afbeelding]
@x_Spaghetti_x @Thorsd Dan is de instelling vast defrost over de SWW boiler.
(lijkt me niet heel handig)
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ik gok dat je de 'comfort'-instelling gebruikt? En niet 'efficient'? Instelling vind je bij installateursinstellingen/systeeminstelling. Met efficient start de compressor veel rustiger op. Als je de gewenste temperatuur daarmee niet haalt dan is de comfort instelling nuttig. Maar kan wel voor snellere ijsvorming zorgen.x_Spaghetti_x schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 14:38:
Hoi medetweakers,
Syteeminfo:
Alvast bedankt!
Bas[Afbeelding]
[Afbeelding]
Gasloos sinds 10- 2019, Panasonic L, 7kW dhz,mg4, betaalbaargasloos.nl
Dank voor jullie snelle reacties!
Goed om nog te benoemen is dat ik de VVW beneden max open heb staan (3L/min), op de eerste bijna alle groepen teruggedraaid naar ca. 1L/min behalve de badkamerlus en op zolder staan ze op ca. 0.5L/min open.
Verder alles in het zandcement ingefreest idd. De Tonzon in de kruipruimte moet ik nog installeren
/f/image/eHEgPYvRWeurVsH2kFdmP4LA.png?f=fotoalbum_large)
Maar door de sneeuwdagen van laatst leek m'n WP op z'n max te lopen en hem dan niet de ruimte geven om op te schalen leek me averechts werken. Maar als ik iets kan tweaken in de settings wat hierboven genoemt is zouden de defrosts af kunnen nemen en de WP gewoon z'n ding kunnen doen.
Stom, de waarden er niet bij printscreenen... Hierbij. De patronen zijn telkens hetzelfde.BarryH schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 14:42:
[...]
Kan je de grafiekjes ook plaatsen meesbaar de Ta erbij?
Mijn hypothese is dat de WP de 32 graden niet haalt (Door het grote VVW oppervlak met massa), en dus nooit aan terugmoduleren toe komt.
Goed om nog te benoemen is dat ik de VVW beneden max open heb staan (3L/min), op de eerste bijna alle groepen teruggedraaid naar ca. 1L/min behalve de badkamerlus en op zolder staan ze op ca. 0.5L/min open.
Verder alles in het zandcement ingefreest idd. De Tonzon in de kruipruimte moet ik nog installeren
![]() | ![]() |
Nee ik heb geen timers staan. Maar hij trekt idd telkens mijn SWW leeg en start dan natuurlijk weer met het verwarmen daarvan. Als het koud is levert dat ook weer defrosts op en het cirkeltje begint weer opnieuw...Thorsd schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 15:05:
[...]
Wat @BarryH zegt voor de grafiekjes, maar staat de WP iedere twee uur een uur op SWW te draaien? Hier ook veel defrosts.
Als je dit kunt instellen verklaart dat heel veel van het gedrag wat ik telkens zie, maar hoe doe je dit? Ik heb deze setting nl nog niet gezien.BarryH schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 15:07:
@x_Spaghetti_x @Thorsd Dan is de instelling vast defrost over de SWW boiler.
/f/image/eHEgPYvRWeurVsH2kFdmP4LA.png?f=fotoalbum_large)
Ik gebruik idd de comfort-instelling. Dit zou nog kunnen helpen.hnq schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 15:34:
[...]
Ik gok dat je de 'comfort'-instelling gebruikt? En niet 'efficient'?
Maar door de sneeuwdagen van laatst leek m'n WP op z'n max te lopen en hem dan niet de ruimte geven om op te schalen leek me averechts werken. Maar als ik iets kan tweaken in de settings wat hierboven genoemt is zouden de defrosts af kunnen nemen en de WP gewoon z'n ding kunnen doen.
Toevallig ook pas onlangs achtergekomen, zie https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84350592x_Spaghetti_x schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 15:52:
Als je dit kunt instellen verklaart dat heel veel van het gedrag wat ik telkens zie, maar hoe doe je dit? Ik heb deze setting nl nog niet gezien.
Installateursmenu -> systeeminstellingen -> warmwater ontdooien
@x_Spaghetti_x Eerst dat ontdooien op SWW uitzetten.
En nagaan of je echt Ta=32 nodig hebt
Verder kan je hem op efficient zetten (Dan schaalt hij langzamer op), maar je totale warmteproductie wordt dan lager.
Ik denk dat die sww defrost uit al veel gaat helpen
Verder kan je hem op efficient zetten (Dan schaalt hij langzamer op), maar je totale warmteproductie wordt dan lager.
Oké ik ga nu de SWW defrost uitzetten. Ik verwacht ook dat dit flink gaat schelen. Ik draaide telkens op Ta van 28, maar in de koude dagen van laatste keer bleef hij maar defrosten --> SWW leegtrekken --> defrosten --> ff vloer verwarmen --> defrosten etc. etc.BarryH schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 16:08:
@x_Spaghetti_x Eerst dat ontdooien op SWW uitzetten.
Ik hoopte dat hij meer rust zou krijgen door met een hogere aanvoer te kunnen werken, maar dit heeft -achteraf gezien- alleen maar averechts gewerkt.
Goed, hij gaat naar SWW defrost uit en Ta terug naar de oude 28 en dan ga het enkele dagen proberen + monitoren. Thnx so far!
Niet de oorzaak maar heb je nu een omgekeerde stooklijn? 32 bij - 5 en 35 bij 15x_Spaghetti_x schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 14:38:
Hoi medetweakers,
Syteeminfo:
Alvast bedankt!
Bas[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hij heeft de watertemp op direct staan dus niet op stooklijnGeronim0 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 17:18:
[...]
Niet de oorzaak maar heb je nu een omgekeerde stooklijn? 32 bij - 5 en 35 bij 15
Panasonic 7kW J-Series, Solar 5040Wp, 1 Marstek venus A 4,2 kW
/f/image/s9JztKEREYQNsDcewWAydNEN.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/VhQhS6WUeWCwBmTPPMmVMw5p.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/vwmwfCHYgpdVp125Uzxvnjxx.png?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/gwgPSPqB8Y4yQP7blE3iWX5D.jpg?f=fotoalbum_tile)
/f/image/BaDg5U4efp4N0tGizOJAK9nI.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/whL0Uv0dtziMBJlpw4XCrHBR.png?f=fotoalbum_tile)