Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 99 100 Laatste
Acties:

• ctrl-tab
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:48
FransvWoerkom schreef op maandag 12 januari 2026 @ 13:49:
[...]

Het is nu wel zeker dat je Ta en Tr sensors er flink naast zitten. Heishamon berekent het op dezelfde manier als de pana ten behoeve van de rapportage op de controller.

Je kunt de sensors verbeteren door er een stuk isolatiebuis omheen te zetten en je kunt de sensors calibreren met Sensor Setup in het Maintenance Menu. Zie Service Manual. In dit jaargetijde kun je dat met een dubbele thermokoppel thermometer. Plak de thermokoppels op de aanvoer en retour buizen zo dicht mogelijk bij waar ze het huis in komen. Doe er isolatie omheen. Meet de temperaturen en het temperatuurverschil bij normaal bedrijf en noteer de tijd. Vergelijk de temperaturen en verschil met die van Ta en Tr in de service cloud (op 0,25°) en stel de sensors bij. Het temperatuurverschil is belangrijker dan de exacte temperaturen. In voor- of najaar kun je ook zonder thermometer calibreren bij ongeveer gelijke kamer- en buitentemperatuur door de circulatiepomp hard te laten draaien en te controleren of het verschil tussen Ta en Tr nul is en zonodig bijstellen.
Hoi Frans, bedankt voor je inzichten weer.
En je hebt gelijk. Bij het open maken van de warmtepomp zag ik onderstaande.. de inlet temperatuur werd effectief bepaald door de stralingswarmte van de buis :+ Dat werkte toch wel aardig klaarblijkelijk, maar na opnieuw starten van de warmtepomp is duidelijke dat de terugvoer altijd een veel te lage temperatuur aan gaf. Ik vond hem altijd al vreemd reageren!

Nu vraag ik me af of dit ook gezorgd heeft voor een pomp die maar niet meer wilde geven bij de vrieskou van afgelopen weekend. Ik vermoed van wel gezien hij maar niet in staat was die Delta op niveau the houden, die inlet wilde niet meewerken!

Zie screenshotje home assistant ; eerste een strakke lijn, de kast geopend (drop in temp), daarna pomp weer ingeschakeld en hij schiet omhoog!
Nu baal ik dat het niet meer vriest , zeer benieuwd maar wat dit nou gaat doen. in elk geval een realistischere COP zeer waarschijnlijk ;)

Niet het eerste dat ik heb moeten corrigeren op de installatie trouwens.. instellingen die niet goed stonden, maar nu hier dus ook iets gemist. Het scheelt dat dit ook een beetje hobby voor me is en ik tweakers heb voor de assistentie!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D9nzjW9ZZe1mP_UlBuPmdykcT2c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pllSSxeV5UUTnABbQzfCyxo4.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lYqm_IB8XShFV62OL8i5kxaoeJY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0I89UEDOLQCCTX7D2NTHWLuW.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door ctrl-tab op 12-01-2026 18:06 ]

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 23:46
Dre schreef op zondag 11 januari 2026 @ 15:02:
[...]

Vanochtend weer problemen met een koude start. Bufferradiator aan de andere kant van huis vol open, lange leidingen, totaal circa 80 liter water equivalent in het hele systeem. Volgas aan de slag met QM=0.
6,2 kW (en 5,8 kW) output zegt Panasonic (lijkt me een beetje veel als ik 5 kW besteld heb...). Overschrijding Ta_gewenst van ongeveer 2°C gedurende een bepaalde tijd: warmtepomp uit, nog voordat ie (voldoende) kon terug kon regelen :'( Daarna even handmatig QM=3 om te helpen met rustig opstarten, daarna weer terug naar QM=0

Begin me toch af te vragen of ik niet een maandagmorgen exemplaar heb met verkeerde firmware.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Shift stond op -5 en deltaT pomp op 5°C. In de avond gaat de shift naar 0.
Mijn top dit jaar van de 5j is 6.5kw gemeten met een Kamstrup.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KnXyrMw911kwA7luvB4ZLFhKyaQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lTayaGtGDKMB2mQv3cjG92kX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Murkmans op 12-01-2026 18:33 ]

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01:42
ctrl-tab schreef op maandag 12 januari 2026 @ 18:05:
[...]

Hoi Frans, bedankt voor je inzichten weer.
En je hebt gelijk. Bij het open maken van de warmtepomp zag ik onderstaande.. de inlet temperatuur werd effectief bepaald door de stralingswarmte van de buis :+ Dat werkte toch wel aardig klaarblijkelijk, maar na opnieuw starten van de warmtepomp is duidelijke dat de terugvoer altijd een veel te lage temperatuur aan gaf. Ik vond hem altijd al vreemd reageren!

Nu vraag ik me af of dit ook gezorgd heeft voor een pomp die maar niet meer wilde geven bij de vrieskou van afgelopen weekend. Ik vermoed van wel gezien hij maar niet in staat was die Delta op niveau the houden, die inlet wilde niet meewerken!

Zie screenshotje home assistant ; eerste een strakke lijn, de kast geopend (drop in temp), daarna pomp weer ingeschakeld en hij schiet omhoog!
Nu baal ik dat het niet meer vriest , zeer benieuwd maar wat dit nou gaat doen. in elk geval een realistischere COP zeer waarschijnlijk ;)

Niet het eerste dat ik heb moeten corrigeren op de installatie trouwens.. instellingen die niet goed stonden, maar nu hier dus ook iets gemist. Het scheelt dat dit ook een beetje hobby voor me is en ik tweakers heb voor de assistentie!

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar iemand heeft eerst de sensor uit de clip gehaald en daarna isolatie om de buis. Die isolatie is niet van de fabriek.

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:52
FransvWoerkom schreef op maandag 12 januari 2026 @ 21:40:
[...]

Maar iemand heeft eerst de sensor uit de clip gehaald en daarna isolatie om de buis. Die isolatie is niet van de fabriek.
:?

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01:16
@FransvWoerkom Heeft die leidingen naisoleren nut? (met de sensor netjes op zn plek natuurlijk )
Of is dat problemen creeren?

[ Voor 13% gewijzigd door BarryH op 12-01-2026 23:39 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01:42
BarryH schreef op maandag 12 januari 2026 @ 23:31:
@FransvWoerkom Heeft die leidingen naisoleren nut? (met de sensor netjes op zn plek natuurlijk )
Of is dat problemen creeren?
Nee, ik zie weinig nut. In de wp zit hooguit 1,5 meter leiding en de pomp en heater zijn nauwelijks te isoleren. Uit gewoonte doe ik meestal wel isolatie rond thermosensors om ook de goede temperatuur te meten als er geen flow is. Ik heb trouwens in de wp geen extra isolatie, alleen in huis bij de mengverdeler en tank.
Pagina: 1 ... 99 100 Laatste