Hoi Frans, bedankt voor je inzichten weer.FransvWoerkom schreef op maandag 12 januari 2026 @ 13:49:
[...]
Het is nu wel zeker dat je Ta en Tr sensors er flink naast zitten. Heishamon berekent het op dezelfde manier als de pana ten behoeve van de rapportage op de controller.
Je kunt de sensors verbeteren door er een stuk isolatiebuis omheen te zetten en je kunt de sensors calibreren met Sensor Setup in het Maintenance Menu. Zie Service Manual. In dit jaargetijde kun je dat met een dubbele thermokoppel thermometer. Plak de thermokoppels op de aanvoer en retour buizen zo dicht mogelijk bij waar ze het huis in komen. Doe er isolatie omheen. Meet de temperaturen en het temperatuurverschil bij normaal bedrijf en noteer de tijd. Vergelijk de temperaturen en verschil met die van Ta en Tr in de service cloud (op 0,25°) en stel de sensors bij. Het temperatuurverschil is belangrijker dan de exacte temperaturen. In voor- of najaar kun je ook zonder thermometer calibreren bij ongeveer gelijke kamer- en buitentemperatuur door de circulatiepomp hard te laten draaien en te controleren of het verschil tussen Ta en Tr nul is en zonodig bijstellen.
En je hebt gelijk. Bij het open maken van de warmtepomp zag ik onderstaande.. de inlet temperatuur werd effectief bepaald door de stralingswarmte van de buis
Nu vraag ik me af of dit ook gezorgd heeft voor een pomp die maar niet meer wilde geven bij de vrieskou van afgelopen weekend. Ik vermoed van wel gezien hij maar niet in staat was die Delta op niveau the houden, die inlet wilde niet meewerken!
Zie screenshotje home assistant ; eerste een strakke lijn, de kast geopend (drop in temp), daarna pomp weer ingeschakeld en hij schiet omhoog!
Nu baal ik dat het niet meer vriest , zeer benieuwd maar wat dit nou gaat doen. in elk geval een realistischere COP zeer waarschijnlijk
Niet het eerste dat ik heb moeten corrigeren op de installatie trouwens.. instellingen die niet goed stonden, maar nu hier dus ook iets gemist. Het scheelt dat dit ook een beetje hobby voor me is en ik tweakers heb voor de assistentie!
:strip_exif()/f/image/pllSSxeV5UUTnABbQzfCyxo4.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door ctrl-tab op 12-01-2026 18:06 ]
:strip_exif()/f/image/lTayaGtGDKMB2mQv3cjG92kX.jpg?f=fotoalbum_large)