5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Het is ook sterk afhankelijk van het weer. Ik zag min of meer hetzelfde als jij maar met het huidige weer is het ook al een stuk minder.Phyc schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 09:48:
[...]
Denk dat dit heeft gewerkt! Sinds gistermiddag heeft de BUH maar 2 uur in totaal aangestaan, dus laten we zeggen over 16 uur. Stukken acceptabeler!
Wat heb jij nu precies aangepast voor je BUH? Ik wil dat de komende 2 dagen ook eens testen.
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
Grotere delta’s ingesteld voor de BUH (-7 delta aan, -5 delta uit), en grotere delay (30 min).Ethirty schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 10:51:
[...]
Het is ook sterk afhankelijk van het weer. Ik zag min of meer hetzelfde als jij maar met het huidige weer is het ook al een stuk minder.
Wat heb jij nu precies aangepast voor je BUH? Ik wil dat de komende 2 dagen ook eens testen.
Tijdens een defrost is dat bij inlet < 27 graden, maar bij normaal verwarmen niet perséMisterMailman schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 16:45:
[...]
Standaard, of is dat een instelling?
Ik krijg het deze week prima warm in de tent met 24u stoken op de laagste compressorstand en laag stroomverbruik. Maar ik wil natuurlijk voorkomen dat de Pana (J) morgen denkt: het is koud, dus ik ga de BUH aanzetten (terwijl dat dus helemaal niet nodig is).
Ik zie nu dat Tr = 25.50, en de BUH is alleen actief bij defrosten.
Pagina 120 van de service manual geeft alle voorwaarden voor het gebruik van de backup heater.
WP Pana 7J mono | AC Toshiba 3.5+4.6kW | PV 3200WP ZZO | Gasloos Nov23
Lang verhaal, begint met een installateur die 60° in de vloer wel prima vond.Pasghetti schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 22:24:
[...]
Als dat zo is, waarom weet je niet aan welke knoppen je moet draaien. Kijk nbou eens naar je eigen grafieken. Je doel word niet gehaald omdat hij dat niet kan, zie de backup heater die bijspringt om je doel te halen. Dan zeg je het is comfortable in huis, some staat de pomp uit.
Draai die curve eens flink omlaag, waarom laat je je pomp 35 graden maken terwijl hij met minder al comfort geeft?Dan hoeft die backup heater ook niet aan.
De stooklijn ben ik deze winter opnieuw mee aan het experimenteren, omdat ik met behoorlijk lage watertemperatuur het huis wel warm houdt. En ik heb nu een externe thermostaat. Allemaal al eerder gemeld. Nadeel van die lage stooklijn is de hoeveelheid defrost hulp van de BUH.
De hogere watertemperatuur zorgt voor veel minder inschakelen van het element tijdens defrosts, maar heeft dus als nadeel dat bij bepaald weer de BUH overuren gaat draaien met deze stooklijn. De exacte relatie tussen die parameters valt bij mij een beetje in de Pana-kaboutertjes hoek. Daarvoor mis ik de ervaring om wat ik zie goed te interpreteren. En de BUH uitschakelen durf ik (nog) niet aan.
En het is niet alsof je de meest extreme omstandigheden van je warmtepomp kan simuleren, je hebt een paar dagen per jaar misschien dat het voorkomt en je wat kan experimenteren. Moet je precies wel tijd hebben. Een paar graden meer of minder buiten en de 9J gaat hier weer doen wat ik verwacht.
Fijn dat het geholpen lijkt te hebben, maar is de tijd per defrost ook omlaag gegaan?Phyc schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 09:48:
[...]
Denk dat dit heeft gewerkt! Sinds gistermiddag heeft de BUH maar 2 uur in totaal aangestaan, dus laten we zeggen over 16 uur. Stukken acceptabeler!
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ja ik heb weinig waterinhoud, maar voldoende voor de Panasonic normen. Er stond nota bene een extra radiator een klein beetje open met veel extra leiding. Nergens thermostaatkranen.BarryH schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 17:01:
@Dre Heb je een heel kleine waterinhoud en zorgt dat voor de snelle overshoot (ik heb iets van 120-250 liter afh van de thermostaatkranen)
Stel dat je 5 kW gaat stoppen in 30 liter water (minimum Pana). Geen afgifte, geen verlies, geen staal van de radiator. Dan gaat de watertemperatuur met 2,4°C per minuut omhoog. De Panasonic regeling is hier niet op gemaakt. Er lijken meerdere regelingen in te zitten, maar die kunnen het allen niet tempereren:
- +1,5°C 90 seconden terugregelen
- +2,0°C 120 seconden uit
- +3,0°C direct uit
Zou het met een hogere flow beter gaan?Dre schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 17:12:
[...]
Ja ik heb weinig waterinhoud, maar voldoende voor de Panasonic normen. Er stond nota bene een extra radiator een klein beetje open met veel extra leiding. Nergens thermostaatkranen.
Stel dat je 5 kW gaat stoppen in 30 liter water (minimum Pana). Geen afgifte, geen verlies, geen staal van de radiator. Dan gaat de watertemperatuur met 2,4°C per minuut omhoog. De Panasonic regeling is hier niet op gemaakt. Er lijken meerdere regelingen in te zitten, maar die kunnen het allen niet tempereren:Temperaturen even ter indicatie, kan er wat naast zitten. Helaas niet gedocumenteerd.
- +1,5°C 90 seconden terugregelen
- +2,0°C 120 seconden uit
- +3,0°C direct uit
Of slowstart op de heishamon
Wel gek dat na een paar keer aan/uit het wel stabiel wordt. Wat was er toen anders?
In de eerder geposte grafiek heb ik om 12:45u de Quiet Mode 3 aangezet. Minder vermogen. Zie hieronder.
heb je ook compressor freq en flow in hetzelfde plaatje?Dre schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 17:17:
@BarryH
In de eerder geposte grafiek heb ik om 12:45u de Quiet Mode 3 aangezet. Minder vermogen. Zie hieronder.
[Afbeelding]
Geen plaatje. Maar flow is rond de 9,8 l/min. deltaT staat ingesteld op 6°C. Alleen bij het koud opstarten is de flow hoger (terwijl de deltaT dan 0 is). Weer een regeling die ik niet begrijp
Van Hz heb ik geen plaatje. Heb wel Heisamon, maar zonder logging. De aanvoertemperatuur komt ergens van een ESP8266 met DS18B20 sensoren.
Het is mij wel duidelijk dat ie met QM=3 veel rustiger opstart van met QM=0. Vermogen is ongeveer 3 kW versus 5 kW. De Hz zijn dus ook lager bij QM=3.
[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 10-01-2026 17:37 ]
Dre in "Panasonic Warmtepompen besturen via Heishamon Rules"
Ja, dat vind ik ook een beetje te eng. Wat als ik tegen een boom rij etc...Dre schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 17:29:
Overigens ben ik al wel bezig geweest met Heisamon RULES. Alleen vond ik dat nog niet stabiel en naar wens draaien. Daarover meer in dit topic:
Dre in "Panasonic Warmtepompen besturen via Heishamon Rules"
Dat lijkt in lijn met wat ik zie, maar mijn gevoel is dat het weer een grotere rol speelt. Nu stooklijn wat verlaagd en met de gedaalde luchtvochtigheid haal ik veel langere runs zonder defrosts. De doel temperatuur is min of meer gelijk aan wat ik eerder haalde, dus de BUH zou het in ieder geval rustiger moeten krijgen.
Iemand met CN2 ervaring die iets over kan zeggen over het volgas gedrag? Anders moet ik toch weer op zoek naar iets anders om overshoots tegen te gaan.
Wat bedoel jij met vol gas, zoiets? dat hij na defrost meteen vol gas gaat of blijft hij bij jouw op 70hz hangen?
zie grafiek
APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen
Lekker blijven hallucineren met AIEthirty schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 22:27:
Vanavond een interessante discussie gevoerd met AI over het gebruik van CN2 en de constante 70Hz. Mijn flow, stooklijn en afgifte waren allemaal in lijn der verwachting, maar de conclusie was dat CN2 alleen maar de warmtepomp op vol gas kan zetten en niet laat moduleren. Ik kon mijn hysterese verkleinen, maar dan gaat de Pana alleen maar vaker aan en uit.
Dat lijkt in lijn met wat ik zie, maar mijn gevoel is dat het weer een grotere rol speelt. Nu stooklijn wat verlaagd en met de gedaalde luchtvochtigheid haal ik veel langere runs zonder defrosts. De doel temperatuur is min of meer gelijk aan wat ik eerder haalde, dus de BUH zou het in ieder geval rustiger moeten krijgen.
Iemand met CN2 ervaring die iets over kan zeggen over het volgas gedrag? Anders moet ik toch weer op zoek naar iets anders om overshoots tegen te gaan.
Met moduleren bedoel je de shift (+5/-5)?Ethirty schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 22:27:
Vanavond een interessante discussie gevoerd met AI over het gebruik van CN2 en de constante 70Hz. Mijn flow, stooklijn en afgifte waren allemaal in lijn der verwachting, maar de conclusie was dat CN2 alleen maar de warmtepomp op vol gas kan zetten en niet laat moduleren. Ik kon mijn hysterese verkleinen, maar dan gaat de Pana alleen maar vaker aan en uit.
Dat kan idd met een CN2 aansluiting. Maar de Pana moduleert zelf wel in Hz afhankelijk van een aantal variabelen. En in Ta als je ook op WAR draait.
Ik heb een Netatmo op de CN4 gezet, vooral omdat ik dan kan shiften in setpoint als het te snel opwarmt en richting een overshoot lijkt te gaan.
NB: voor dit soort specifieke gevallen zou ik AI lekker links laten liggen. Wat AI niet weet, wil ie nog wel es opvullen met verzonnen data.
[ Voor 5% gewijzigd door Nnoitra op 11-01-2026 00:50 ]
Sarcasm is my superpower! What's yours?
blb4 in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 3"Ethirty schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 22:27:
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Hij draait vol continu 89 hz 😅. 3200 watt erin.
Afgelopen tijd stond hij pinned op 77 maar Panasonic heeft nog een register open gegooid haha. Nooit eerder gezien afgelopen jaren.
Komt best een bak herrie uit op dit vermogen.
Beetje jammer dat ik mijn twin fan 9 KW split nog niet koudemiddel technisch aangesloten heb kunnen krijgen dus die staat er werkeloos bij. Had graag zijn gedrag gezien vergeleken met deze.
PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!
Wat ik niet begrijp is dat hij bij DHW moeiteloos richting de 60+ graden gaat op 3+kw. Heater disabled.
Wat maakt dat hij bij DHW wel besluit verder te boosten?
Heb nu de backup heater ingesteld voor heating support maar dat zou niet nodig moeten zijn gezien de capaciteit er blijkbaar wel is als hij daar aanspraak op zou maken?
1/ hoeveel warmte werd geproduceerdctrl-tab schreef op zondag 11 januari 2026 @ 10:29:
Vannacht de koudste nacht van het jaar en merkte dat de L series 7kw moeite had de target temperature voor verwarmen te behalen. (36graden) . Stroomverbruik bleef steken bij 2kw / 8a en compressor draside op.ongeveer 60hz.
Wat ik niet begrijp is dat hij bij DHW moeiteloos richting de 60+ graden gaat op 3+kw. Heater disabled.
Heb nu de backup heater ingesteld voor heating support maar dat zou niet nodig moeten zijn gezien de capaciteit er blijkbaar wel is als hij daar aanspraak op zou maken?
2/ heb je iets van silent mode aanstaan?
Zou niet moeten met een 9kw t-cap.
Zit een beetje te pinpointen wat er gebeurt.
Zie dat de gevraagde temperatuur niet gehaald wordt. Had de stooklijn wat opgehoogd, maar dat heeft weinig effect.
Heb nu een vraag temperatuur van 34 graden. Maar die haalt ie bij lange na niet.
Dan even naar het opgenomen vermogen gekeken. Das vaak rond de 2300 watt... Hij heeft nog ruimte dus zou ik zeggen. Zie korte bursts van 4000 watt.
/f/image/VQBhHVJWmBvxyHushNtTUUtG.png?f=fotoalbum_large)
Heb al zitten zoeken naar een current limitation in het menu, maar die kan ik niet vinden. Mis ik iets?
Heat delta staat op 3 graden. Kan ik eventuele ophogen. Flow is 32l/min.
[ Voor 16% gewijzigd door MikeyMan op 11-01-2026 10:39 ]
Bereken dit met: P = (m/t) x c x ∆T => m/t = P / (c x ∆T)MikeyMan schreef op zondag 11 januari 2026 @ 10:38:
Hier ook een wat moeizame nacht. De temperatuur in huis was gewoon gedaald.
Zie dat de gevraagde temperatuur niet gehaald wordt. Had de stooklijn wat opgehoogd, maar dat heeft weinig effect.
Heb nu een vraag temperatuur van 34 graden. Maar die haalt ie bij lange na niet.
Dan even naar het opgenomen vermogen gekeken. Das vaak rond de 2300 watt... Hij heeft nog ruimte dus zou ik zeggen. Zie korte bursts van 4000 watt.
[Afbeelding]
Heb al zitten zoeken naar een current limitation in het menu, maar die kan ik niet vinden. Mis ik iets?
[Afbeelding]
P = Vermogen in W (J/s)
m/t = Debiet (flow) water in kg/s
c = soortelijke warmte water = 4186 J/kgK
ΔT = temperatuurverschil in Kelvin of ºC
b.v.
flow: 31liter/minuut-> 31/60
DeltaT : 3
P (w) = 31/60*4186*3 = 6.488 watt. Dus hogere deltaT nodig?
15kw ongeveerBarryH schreef op zondag 11 januari 2026 @ 10:36:
[...]
1/ hoeveel warmte werd geproduceerd
2/ heb je iets van silent mode aanstaan?
Silence mode staat uit, heating mode op comfort.
Delta t staat op 5 graden, is dat het wellicht, dat hij te hard streeft dat aan te houden?ctrl-tab schreef op zondag 11 januari 2026 @ 10:46:
[...]
15kw ongeveer
Silence mode staat uit, heating mode op comfort.
Als dat zo is , niet logisch gezien de backup heater me nog inefficienter lijkt?
dT =5 is dan een limiet. dus als je daar op zit gaat ie niet meer vermogen (hogere Hz) toevoegen.ctrl-tab schreef op zondag 11 januari 2026 @ 10:52:
[...]
Delta t staat op 5 graden, is dat het wellicht, dat hij te hard streeft dat aan te houden?
Als dat zo is , niet logisch gezien de backup heater me nog inefficienter lijkt?
Dus of flow omhoog of dT limiet omhoog
Thanks! Volgens die berekening zou een dT van 4-5 optimaal zijn... Zal hem eens naar 5 zetten.BarryH schreef op zondag 11 januari 2026 @ 10:45:
[...]
Bereken dit met: P = (m/t) x c x ∆T => m/t = P / (c x ∆T)
P = Vermogen in W (J/s)
b.v.
dT van 5 is volgens mij ook zo'n beetje de standaard, en waar de fabriek specs op gebaseerd zijn.MikeyMan schreef op zondag 11 januari 2026 @ 10:55:
[...]
Thanks! Volgens die berekening zou een dT van 4-5 optimaal zijn... Zal hem eens naar 5 zetten.
Afhankelijk instellingen heeft de dT 5 limiet vooral betrekkeing op de pomp, of ie op max draait of langzamer kan.BarryH schreef op zondag 11 januari 2026 @ 10:53:
[...]
dT =5 is dan een limiet. dus als je daar op zit gaat ie niet meer vermogen (hogere Hz) toevoegen.
Als de setpoint niet gehaald wordt, en er is ruimte in de Hz-en en in opgenomen W, dan zou ie gewoon een stukkie harder moeten (kunnen) gaan werken.
Normaal is het geen harde limiet. Hij streeft naar die delta maar wordt er niet door beperkt.BarryH schreef op zondag 11 januari 2026 @ 10:53:
[...]
dT =5 is dan een limiet. dus als je daar op zit gaat ie niet meer vermogen (hogere Hz) toevoegen.
Flow is 30l/m wat zo ongeveer de max ie die ik zie, ook bij sterliisatie en dergelijke.
Check. Ik mis de logica een beetje, maar dat zal aan mij liggen...Nnoitra schreef op zondag 11 januari 2026 @ 10:59:
[...]
dT van 5 is volgens mij ook zo'n beetje de standaard, en waar de fabriek specs op gebaseerd zijn.
Ik vraag een dt van 3. Als ie dan 34 graden vraagtemperatuur heeft zou ik zeggen dat ie aan het werk gaat tot ie op 31 graden zit...?
Wacht... Denk dat ik hem snap... Verschil is tussen inlet en outlet. Niet tussen vraag en inlet.
[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 11-01-2026 11:08 ]
Hij zal streven het verschil tussen inlet en outlet op 3 graden te krijgen. Dus 3 graden warmteafgifte in je huis.MikeyMan schreef op zondag 11 januari 2026 @ 11:07:
[...]
Check. Ik mis de logica een beetje, maar dat zal aan mij liggen...
Ik vraag een dt van 3. Als ie dan 34 graden vraagtemperatuur heeft zou ik zeggen dat ie aan het werk gaat tot ie op 31 graden zit...?
Ter illustratie, oranje is ingestelde delta. Blauw berekende delta (outlet minus inlet). (Oranje reset bij HA reset, negeer de missende lijn linksctrl-tab schreef op zondag 11 januari 2026 @ 11:05:
[...]
Normaal is het geen harde limiet. Hij streeft naar die delta maar wordt er niet door beperkt.
Flow is 30l/m wat zo ongeveer de max ie die ik zie, ook bij sterliisatie en dergelijke.
In werkelijkheid gaat hij daar ver boven of onder afhankelijk van de situatie, maar normaal bij +0 graden zijn het beide strakke lijnen rond de 5 met uitzondering van dhw operatie.
Daar maak ik uit op dat de delta t een streefgetal is, geen harde limiet.
[ Voor 3% gewijzigd door ctrl-tab op 11-01-2026 11:18 ]
:strip_exif()/f/image/DQ8wQWNTL9xZp7JGzz5TB7K2.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben er blij mee! Vandaag zou het hier aan de kust -7 °C worden, maar dat lijkt niet te gaan gebeuren. Het is maar -1 °C nu... wel jammer, want die testcase had ik ook graag gezien.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
[ Voor 77% gewijzigd door Speedy-Andre op 11-01-2026 11:51 ]
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
Welke warmtepomp gebruik je?RichieB schreef op zondag 11 januari 2026 @ 11:30:
Gisteren was het hier buiten continue -2 °C. De Ta voor onze radiatoren stond op 46 °C en dat haalde de WP steeds net niet. Dus hielp de BUH vrijwel continue mee. Deze keer heb ik de naregeling in het hele huis op 20 °C laten staan, dus niet alleen de ruimtes waar we veel zijn (zoals ik met de kerst wel gedaan had). Dat ging op zich prima. Alles bleef prima op temperatuur, maar hierdoor was het wel de duurste dag tot nu toe:
[Afbeelding]
Ik ben er blij mee! Vandaag zou het hier aan de kust -7 °C worden, maar dat lijkt niet te gaan gebeuren. Het is maar -1 °C nu... wel jammer, want die testcase had ik ook graag gezien.
Hoeveel watt verbruikte je (of ampere) toen je backup heater inkickte?
Zoals vermeld hierboven lijkt hij bij mij (tijdense heating, niet bij dhw) te hangen op 8a. Ben er nog niet achter wat het is.
Is dat bij Ta = Ta target? want zolang Ta nog omhoog kan wordt het geen vermogen afgeremd.ctrl-tab schreef op zondag 11 januari 2026 @ 11:16:
[...]
Ter illustratie, oranje is ingestelde delta. Blauw berekende delta (outlet minus inlet). (Oranje reset bij HA reset, negeer de missende lijn links)
In werkelijkheid gaat hij daar ver boven of onder afhankelijk van de situatie, maar normaal bij +0 graden zijn het beide strakke lijnen rond de 5 met uitzondering van dhw operatie.
Daar maak ik uit op dat de delta t een streefgetal is, geen harde limiet.
[Afbeelding]
Omdat tijdens DHW bedrijf met hetzelfde vermogen de temperatuur steeds hoger wordt, de warmte blijft immers in de boiler. Als je setpoint niet gehaald wordt in verwarmingsbedrijf houd dat in dat hij daar niet genoeg vermogen voor heeft. Als de WP niet z’n maximale vermogen levert is er iets dat hem beperkt.ctrl-tab schreef op zondag 11 januari 2026 @ 10:29:
Vannacht de koudste nacht van het jaar en merkte dat de L series 7kw moeite had de target temperature voor verwarmen te behalen. (36graden) . Stroomverbruik bleef steken bij 2kw / 8a en compressor draside op.ongeveer 60hz.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
‘t geleverde vermogen is iets hoger (op basis van de gegevens van dat plaatje: dT x flow x70 = 3,25 x 31,6 x 70 = 7189 W. Met een 9J mis je dus nog een kleine 2000W. Maar hij staat ook maar op 48Hz dus draait ook nog lang niet maximaal. Je moet ff aan de knoppen waarmee je de compressorfrequentie omhoog krijgt.MikeyMan schreef op zondag 11 januari 2026 @ 10:55:
[...]
Thanks! Volgens die berekening zou een dT van 4-5 optimaal zijn... Zal hem eens naar 5 zetten.
Dat laatste zal denk ik aan de hand zijn, bij DHW gaat hij met gemakt de 3kw voorbij in gebruik, tijdens heat krijg ik hem niet zo ver.blb4 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 12:14:
[...]
Omdat tijdens DHW bedrijf met hetzelfde vermogen de temperatuur steeds hoger wordt, de warmte blijft immers in de boiler. Als je setpoint niet gehaald wordt in verwarmingsbedrijf houd dat in dat hij daar niet genoeg vermogen voor heeft. Als de WP niet z’n maximale vermogen levert is er iets dat hem beperkt.
Heb nu de target temp even flink omhoog gegooid in de hoop dat hij wel besluit bij te zetten, nee hoor.
:strip_exif()/f/image/AIaqLas66gXCgsZSt9Map7QI.png?f=user_large)
Met dt 5 weinig verandering. Nog steeds 47 hz en 2300 watt opgenomen.blb4 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 12:21:
[...]
‘t geleverde vermogen is iets hoger (op basis van de gegevens van dat plaatje: dT x flow x70 = 3,25 x 31,6 x 70 = 7189 W. Met een 9J mis je dus nog een kleine 2000W. Maar hij staat ook maar op 48Hz dus draait ook nog lang niet maximaal. Je moet ff aan de knoppen waarmee je de compressorfrequentie omhoog krijgt.
Nog maar een beetje verhogen naar 7. Zie de frequentie nog niet acuut omhoog gaan.
Los van de dt en flow is er niet gek veel in te stellen toch? Kan de flow verlagen, maar dat lijkt me minder handig.
[ Voor 13% gewijzigd door MikeyMan op 11-01-2026 12:34 ]
Ik gok dat er iets niet klopt aan je sensoren, volgens deze gegevens lever je nu dT x flow x 70 = 8,5 x 30,1 x70 = 17.900 W!ctrl-tab schreef op zondag 11 januari 2026 @ 12:22:
[...]
Dat laatste zal denk ik aan de hand zijn, bij DHW gaat hij met gemakt de 3kw voorbij in gebruik, tijdens heat krijg ik hem niet zo ver.
Heb nu de target temp even flink omhoog gegooid in de hoop dat hij wel besluit bij te zetten, nee hoor.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Geen QM aan?MikeyMan schreef op zondag 11 januari 2026 @ 12:30:
[...]
Met dt 5 weinig verandering. Nog steeds 47 hz en 2300 watt opgenomen.
Nog maar een beetje verhogen naar 7. Zie de frequentie nog niet acuut omhoog gaan.
Los van de dt en flow is er niet gek veel in te stellen toch? Kan de flow verlagen, maar dat lijkt me minder handig.
Nope...
Target=35°C, Inlet=22.75°C, Outlet=27.5°C, Freq=47 Hz, Quiet mode=0, 2600 Watt
HP power is on, operation mode Heat only, threeway valve in position Room
hij tikt wel geregeld zijn maximale output aan (nu weer in defrost uiteraard):
:strip_exif()/f/image/qkz1lrBn2knSznqGURZdqfYH.png?f=user_large)
Dus of er uberhaupt meer uit te halen is...?
[ Voor 33% gewijzigd door MikeyMan op 11-01-2026 12:58 ]
Goede suggestie , zie in elk geval de Target Ta naar 75 schieten, en een kleine doorbraak in de 8.2A limiet die ik zag.BarryH schreef op zondag 11 januari 2026 @ 12:28:
@ctrl-tab En als je even de "full power - 30min" knop indrukt op de controller?
Nog altijd niet de +- 15a die hij normaal pakt tijdens een DHW run (zonder backup heater).
Dat is wat de warmtepomp sensor zelf ook zegt;blb4 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 12:40:
[...]
Ik gok dat er iets niet klopt aan je sensoren, volgens deze gegevens lever je nu dT x flow x 70 = 8,5 x 30,1 x70 = 17.900 W!
Het punt is dat het daar dus wel op lijkt.BarryH schreef op zondag 11 januari 2026 @ 12:14:
[...]
Is dat bij Ta = Ta target? want zolang Ta nog omhoog kan wordt het geen vermogen afgeremd.
Nu een Target Ta \ van 75 graden (powerfull mode). Dat is qua target Ta ook wat tijdens een DHW run gebeurt.
Bij DHW schiet de pomp richting de 15-16a. Dat is wat ik zou verwachten.
Tijdens heat vertikt ie het ? Gaat nu wel iets hoger met 9 A maar wil niet verder booster.
Dat staat in mijn signature: Panasonic WH-MDC09J3E5
Maximale opname van de WP was gisteren 3,1 kW bij 77 Hz. Mijn verbruik zal bij nog lagere buitentemperaturen nog wel oplopen. Dan geeft de WP hogere frequenties vrij om toch 9 kW te kunnen afgeven, dat resulteert dan ook in een hogere energieopname.Hoeveel watt verbruikte je (of ampere) toen je backup heater inkickte?
[...]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Zie screenshot. Links de sterilizatierun van vannacht.ctrl-tab schreef op zondag 11 januari 2026 @ 12:53:
[...]
Het punt is dat het daar dus wel op lijkt.
Nu een Target Ta \ van 75 graden (powerfull mode). Dat is qua target Ta ook wat tijdens een DHW run gebeurt.
Bij DHW schiet de pomp richting de 15-16a. Dat is wat ik zou verwachten.
Tijdens heat vertikt ie het ? Gaat nu wel iets hoger met 9 A maar wil niet verder booster.
Daarna de hele nacht de Ta ver onder target Ta , je zou hoger stroomverbruik verwachten om dat te compenseren.
Op het einde de Powerfull mode enabled , waarna hij toch wel, iets harder gaat lopen maar je zou hetzelfde verwachten also tijdens even DHW run?
For the record;
- Silent mode off
- Comfort mode enabled
[ Voor 5% gewijzigd door ctrl-tab op 11-01-2026 13:08 ]
Dat is een COP van 7.2 (17k / 2.3k)!ctrl-tab schreef op zondag 11 januari 2026 @ 12:50:
[...]
Dat is wat de warmtepomp sensor zelf ook zegt;
[Afbeelding]
Niet slecht met dit weer
Ik denk dat je dan idd tegen de grenzen van je WP aangelopen bent...MikeyMan schreef op zondag 11 januari 2026 @ 12:44:
[...]
Nope...
[Afbeelding]
@ctrl-tab ik lees dat je een 7 kW L serie hebt. Ik ken de details van die machine niet. Maar zou het kunnen dat er tijdens DHW bedrijf direct 9 kW heater wordt bijgeschakeld? De output tijdens gewoon verwarmingsbedrijf past wel meer bij een 7 kW versie maar ook wel aan de hoge kantcerebrum schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:08:
[...]
Dat is een COP van 7.2 (17k / 2.3k)!
Niet slecht met dit weer. Ik denk inderdaad dat het een probleem is met de sensoren, zoals @blb4 suggereerde.
[ Voor 30% gewijzigd door blb4 op 11-01-2026 13:19 ]
Het lijkt er niet op dat die heater gebruik wordt, de Heater staat uit voor DHW, ook 0h gedraaid voor zowel DHW als Heat. Tenzij die gegevens niet kloppen in heishamon.blb4 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:15:
[...]
@ctrl-tab ik lees dat je een 7 kW L serie hebt. Ik ken de details van die machine niet. Maar zou het kunnen dat er tijdens DHW bedrijf direct 9 kW heater wordt bijgeschakeld? De output tijdens gewoon verwarmingsbedrijf past wel meer bij een 7 kW versie maar ook wel aan de hoge kant
Vanochtend pas voor het eerst de heater ingested en aangehad om de temperatuur te compenseren.
t.b.v. break even t.o.v. gas wordt over het algemeen aangehouden dat je een sCOP van 3 moet halen. Ik denk dat er weinig tweakers zijn die daaronder zitten. Kijk eens in 't topic Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11 op de rapportages die @Tomexergie elke maand deelt.PappleD schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:18:
Met de optimalisatie, hoeveel COP verbetering verschil hebben jullie gehaald over de jaren? Ik sta op het punt een panasonic wp gen-M te laten instaleren. Dus hoop snel mij meer te mengen in dit topic!
COP Aldus de pomp zelf;cerebrum schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:08:
[...]
Dat is een COP van 7.2 (17k / 2.3k)!
Niet slecht met dit weer. Ik denk inderdaad dat het een probleem is met de sensoren, zoals @blb4 suggereerde.
Duidelijk dus dat er iets niet klopt.
Dat al die waardes met elkaar kloppen geloof ik wel. De WP maakt in de basis dezelfde berekeningen als wij. Maar dit kan natuurlijk niet de werkelijkheid zijn...
De koudste nacht van het jaar komt gelukkig maar eens per jaar voor. Jammer is dat je niet zeker weet of het de koudste was voor het jaar is afgelopen.ctrl-tab schreef op zondag 11 januari 2026 @ 10:29:
Opstoken na een defrost valt niet mee met zoveel koud water in het systeem. Dat is bij sww verwarming makkelijker. Daar stijgt de retourtemperatuur veel sneller.
Ok, de vraag is even of dit gewoon by design is (L serie issue?) of een sensor issue.cerebrum schreef op zondag 11 januari 2026 @ 14:19:
[...]
Dat al die waardes met elkaar kloppen geloof ik wel. De WP maakt in de basis dezelfde berekeningen als wij. Maar dit kan natuurlijk niet de werkelijkheid zijn...
Iemand anders met L series in de groep die hier iets over kan zeggen?
Die korte bursts van 4kW zijn waarschijnlijk defrosts in mode 2. Typisch voor een T-cap.MikeyMan schreef op zondag 11 januari 2026 @ 10:38:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Keurige uitleg waarom wij altijd met 70*flow*dT rekenen. 4186/60=70BarryH schreef op zondag 11 januari 2026 @ 10:45:
[...]
Bereken dit met: P = (m/t) x c x ∆T => m/t = P / (c x ∆T)
P = Vermogen in W (J/s)
b.v.
Vanochtend weer problemen met een koude start. Bufferradiator aan de andere kant van huis vol open, lange leidingen, totaal circa 80 liter water equivalent in het hele systeem. Volgas aan de slag met QM=0.BarryH schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:00:
[...]
Ja, dat vind ik ook een beetje te eng. Wat als ik tegen een boom rij etc...
6,2 kW (en 5,8 kW) output zegt Panasonic (lijkt me een beetje veel als ik 5 kW besteld heb...). Overschrijding Ta_gewenst van ongeveer 2°C gedurende een bepaalde tijd: warmtepomp uit, nog voordat ie (voldoende) kon terug kon regelen
Begin me toch af te vragen of ik niet een maandagmorgen exemplaar heb met verkeerde firmware.
:strip_exif()/f/image/hMIGL4HIKfBZ1C9uTiOaTsIi.png?f=user_large)
/f/image/gKPm1NF3eaJX7p1khiN9a7jf.png?f=fotoalbum_large)
Shift stond op -5 en deltaT pomp op 5°C. In de avond gaat de shift naar 0.
Ok, heb de stroom er even af gehad, en powerful mode op 90m gezet.BarryH schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:24:
@ctrl-tab of gewoon even netjes uitzetten op de controller, stroom eraf, kop koffie, stroom er weer op etc?
Denk dat de power off niet zoveel gedaan heeft maar dat er meer geduld nodig is in powerfull mode;
Initial stijgt het amperage , maar blijft nu op 11-11.6A hangen. Frequentie 75hz, dat heb ik hem niet eerder zien doen.
Het lijkt erop dat ook in powerfull mode , de warmtepomp niet zomaar de volle mep geeft. Heb het idee dat hij toch iets van een Delta naastreeft.
In DHW mode zie ik zomaar 30 graden verschil inlet vs outlet. Nu in Powerful mode is dat verschil in elk geval niet veel hoger dan 10 graden.
Yup, daar lijkt het inderdaad op.FransvWoerkom schreef op zondag 11 januari 2026 @ 14:46:
[...]
Die korte bursts van 4kW zijn waarschijnlijk defrosts in mode 2. Typisch voor een T-cap.
Met wat kleine tweaks is in ieder geval het gerapporteerde vermogen nu gestegen van max 10200 naar 11200. dT verhoogd van 3 naar 5. Paar groepen beetje geknepen, wat ook de flow een beetje verminderd heeft.
Backup heater nog niet ingeschakeld gehad, maar die ook maar op -5 gezet. Aan bij dt 3, uit bij dt1. Maar dat is misschien niet handig als de normale dt op 5 staat. Eens inlezen hoe die settings op elkaar ingrijpen.
Bij een 9J is boven de -4 76Hz de max, dus wellicht zit je daar nu tegenaan?ctrl-tab schreef op zondag 11 januari 2026 @ 15:02:
[...]
Ok, heb de stroom er even af gehad, en powerful mode op 90m gezet.
Denk dat de power off niet zoveel gedaan heeft maar dat er meer geduld nodig is in powerfull mode;
Initial stijgt het amperage , maar blijft nu op 11-11.6A hangen. Frequentie 75hz, dat heb ik hem niet eerder zien doen.
Het lijkt erop dat ook in powerfull mode , de warmtepomp niet zomaar de volle mep geeft. Heb het idee dat hij toch iets van een Delta naastreeft.
In DHW mode zie ik zomaar 30 graden verschil inlet vs outlet. Nu in Powerful mode is dat verschil in elk geval niet veel hoger dan 10 graden.
Tijdens DHW is de COP lager dan bij CV door de hogere Ta. Bij gelijke compressorfrequentie verbruikt de compressor meer energie voor de hogere Ta.ctrl-tab schreef op zondag 11 januari 2026 @ 12:22:
[...]
Dat laatste zal denk ik aan de hand zijn, bij DHW gaat hij met gemakt de 3kw voorbij in gebruik, tijdens heat krijg ik hem niet zo ver.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
alle radiatoren gecheckt of ze open staan?Dre schreef op zondag 11 januari 2026 @ 15:02:
[...]
Vanochtend weer problemen met een koude start. Bufferradiator aan de andere kant van huis vol open, lange leidingen, totaal circa 80 liter water equivalent in het hele systeem. Volgas aan de slag met QM=0.
6,2 kW (en 5,8 kW) output zegt Panasonic (lijkt me een beetje veel als ik 5 kW besteld heb...). Overschrijding Ta_gewenst van ongeveer 2°C gedurende een bepaalde tijd: warmtepomp uit, nog voordat ie (voldoende) kon terug kon regelenDaarna even handmatig QM=3 om te helpen met rustig opstarten, daarna weer terug naar QM=0
Begin me toch af te vragen of ik niet een maandagmorgen exemplaar heb met verkeerde firmware.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Shift stond op -5 en deltaT pomp op 5°C. In de avond gaat de shift naar 0.
paar radiatoren hele lage deltaT waardoor de mix die retour komt snel stijgt (sneller dan je obv80liter zou verwachten)?
Kan je het narekeken:
80 liter water x graden opwarmen = xKwh
80 liter 10 graden = 0,9 kWh
je komt van 20 graden naar 34 -> 14 graden -> 1,3kWh opslag in de 80 liter.
Dus je warmtepomp productie tijdens de opstart is meer dan 1,3kWh extra dan je afgifte?
[ Voor 6% gewijzigd door BarryH op 11-01-2026 15:14 ]
Zou dit in bijvoorbeeld powerfull mode , waarbij ik de target Ta nu op 75 graden heb staan, niet hetzelfde moeten gedragen?Thorsd schreef op zondag 11 januari 2026 @ 15:10:
[...]
Tijdens DHW is de COP lager dan bij CV door de hogere Ta. Bij gelijke compressorfrequentie verbruikt de compressor meer energie voor de hogere Ta.
Dat is nl niet het geval, stagneert bij 11A terwijl hij toch gewoon all-out zou moeten kunnen gaan?
@Dre, volgens die waarden is 't geleverde vermogen dus dT * flow * 70 = 6 x 13,7 x 70 = 5754 W.BarryH schreef op zondag 11 januari 2026 @ 15:11:
[...]
alle radiatoren gecheckt of ze open staan?
paar radiatoren hele lage deltaT waardoor de mix die retour komt snel stijgt (sneller dan je obv80liter zou verwachten)?
Kan je het narekeken:
80 liter water x graden opwarmen = xKwh
80 liter 10 graden = 0,9 kWh
je komt van 20 graden naar 34 -> 14 graden -> 1,3kWh opslag in de 80 liter.
Dus je warmtepomp productie tijdens de opstart is meer dan 1,3kWh extra dan je afgifte?
Dat is wat hoog maar kan ook net even vertekend zijn omdat b.v. de pomp net hiervoor harder is gaan draaien.
Wel is 't vreemd dat hij niet uit zichzelf terug toert als Ta target wordt overschreden. Als dit in een hoog tempo gebeurt en Ta 3 graden boven target komt gaat hij meteen uit (in elk geval J type), bij 2 graden overschrijding idd na die beruchte 2 minuten maar meestal is dat voldoende tijd om terug te toeren en dus Ta onder die 2 °C overschrijding te laten komen. Zie je 'm wel terug toeren of blijft hij gewoon op dezelfde Hz doorraaien?
[ Voor 22% gewijzigd door blb4 op 11-01-2026 15:26 ]
Ik had het eerder moeten vragen: naar welke grafieken zitten we te kijken? Bij mijn weten rapporteert de pana de berekende COP alleen aan de controller. Niet aan de Service Cloud en niet aan Heishamon.
Mijn J rapporteert het via HeishaMon en dus ook zichtbaar in HA via de HeishaMon Integratie of al 't andere spul waar je de MQTT data oppikt.FransvWoerkom schreef op zondag 11 januari 2026 @ 15:20:
[...]
Ik had het eerder moeten vragen: naar welke grafieken zitten we te kijken? Bij mijn weten rapporteert de pana de berekende COP alleen aan de controller. Niet aan de Service Cloud en niet aan Heishamon.
Hele nacht geen defrost gehad.
TA op 29c, in huis vanmorgen nog 20,2c
De 5L spit heeft op 27hz strak gedraaid.
Toen het vanochtend warmer werd -3 kwamen de defrosts weer althans 2 gehad tot nu.
Nu is het -1c
[ Voor 3% gewijzigd door SpikeHome op 11-01-2026 15:30 ]
Kan zomaar. Ik begrijp de verhouding hz en stroomverbruik niet;BarryH schreef op zondag 11 januari 2026 @ 15:09:
[...]
Bij een 9J is boven de -4 76Hz de max, dus wellicht zit je daar nu tegenaan?
Bij dhw gaat er 15a in en draait hij op 61 hz. Delta T is dan op gegeven moment 30 graden. Aanvoer gaat richting 60-70 graden.
Nu tijdens een heat boost via powerful mode, 11a met 75hz. Delta T 10 graden. Aanvoer barely 38 graden.
Volgens mij zou hij er meer in moeten kunnen stoppen ? Of ligt er een relatie die ik niet begrijp?
[ Voor 5% gewijzigd door ctrl-tab op 11-01-2026 15:43 ]
Mijn kennis stopt bij meer Hz kost meer A.....ctrl-tab schreef op zondag 11 januari 2026 @ 15:41:
[...]
Kan zomaar. Ik begrijp de verhouding hz en stroomverbruik niet;
Bij dhw gaat er 15a in en draait hij op 61 hz. Delta T is dan op gegeven moment 30 graden. Aanvoer gaat richting 60-70 graden.
Nu tijdens een heat boost via powerful mode, 11a met 75hz. Delta T 10 graden. Aanvoer barely 38 graden.
Volgens mij zou hij er meer in moeten kunnen stoppen ? Of ligt er een relatie die ik niet begrijp?
dT is inderdaad verschil tussen outlet en inlet.MikeyMan schreef op zondag 11 januari 2026 @ 11:07:
[...]
Check. Ik mis de logica een beetje, maar dat zal aan mij liggen...
Wacht... Denk dat ik hem snap... Verschil is tussen inlet en outlet. Niet tussen vraag en inlet.
Als je een dT van 5 instelt en daar op stuurt, dan zal de Pana proberen dat verschil tussen Out en In in stand te houden. En dat doet ie door de pompsnelheid aan te passen, tussen z'n minimum en maximum.
Als je Target 34 graden is, en op een gegeven moment is de Out 31 graden, dan zou ie gewoon wat extra moeite moeten doen om die 34 target te halen.
Bijzonder dat ie niet omhoog wil in de Hz..MikeyMan schreef op zondag 11 januari 2026 @ 12:44:
[...]
Nope...
[Afbeelding]
Dit in mijn WH-MDC07J3E5 afgelopen nacht:
/f/image/ueaXOaiXsjeUmVFgFGthj3Hp.png?f=fotoalbum_large)
Out- en Inlet waren gemiddel 34 en 29 graden.
[ Voor 39% gewijzigd door Nnoitra op 11-01-2026 16:05 ]
Ok, de powerfull mode hanteert gewoon de target Delta T, ik heb de target Delta T zojuis aangepast van 5 naar 15 en ineens gaat er meer amperage richting de pomp. Zie laatste stukje in het grafiekje.BarryH schreef op zondag 11 januari 2026 @ 15:44:
[...]
Mijn kennis stopt bij meer Hz kost meer A.....
Ik ben benieuwd of amperage = meer hz klopt, het lijkt mijn ook logisch, of dat de sensoren gewoon verkeerde waardes geven?
In elk geval lijkt het erop dat de unit dus wel meer kan geven in heating mode, maar dat dit langer duurt vanwege het in acht nemen van de Delta, wat hij in DHW niet doet.
Blijkt nog altijd de vraag, waarom hij vannacht niet besloot meer te geven, want de Ta die hij nu geeft was ruimschoots genoeg geweest om het probleem op te lossen vannacht (Ta nu 43, terwijl hij vannacht maar 38 nodig had ..) , maarja het was een stuk kouder natuurlijk?
[ Voor 7% gewijzigd door ctrl-tab op 11-01-2026 15:57 ]
Ja, ik denk iets van een softwarematige cap ofzo.Nnoitra schreef op zondag 11 januari 2026 @ 15:48:
[...]
dT is inderdaad verschil tussen outlet en inlet.
Als je een dT van 5 instelt en daar op stuurt, dan zal de Pana proberen dat verschil tussen Out en In in stand te houden. En dat doet ie door de pompsnelheid aan te passen, tussen z'n minimum en maximum.
Als je Target 34 graden is, en op een gegeven moment is de Out 31 graden, dan zou ie gewoon wat extra moeite moeten doen om die 34 target te halen.
[...]
Bijzonder dat ie niet omhoog wil in de Hz..
Dit in mijn WH-MDC07J3E5 afgelopen nacht:
[Afbeelding]
Out- en Inlet waren gemiddel 34 en 29 graden.
Hij produceert naar eigen zeggen nu ruim 11kw. Kan natuurlijk niet voor een 9kw model. Maar waarom zou je dan de frequentie verhogen?
Misschien ook een tcap dingetje?
Als je de dT omhoog gooit, van 5 naar 10, dan moet de WP harder werken om dat verschil van 10graden goed te maken. Je afgifte met dezelfde pompsnelheid gaat ook gewoon x2.ctrl-tab schreef op zondag 11 januari 2026 @ 15:56:
[...]
Ok, de powerfull mode hanteert gewoon de target Delta T, ik heb de target Delta T zojuis aangepast van 5 naar 15 en ineens gaat er meer amperage richting de pomp. Zie laatste stukje in het grafiekje.
Ik ben benieuwd of amperage = meer hz klopt, het lijkt mijn ook logisch, of dat de sensoren gewoon verkeerde waardes geven?
In elk geval lijkt het erop dat de unit dus wel meer kan geven in heating mode, maar dat dit langer duurt vanwege het in acht nemen van de Delta, wat hij in DHW niet doet.
Blijkt nog altijd de vraag, waarom hij vannacht niet besloot meer te geven, want de Ta die hij nu geeft was ruimschoots genoeg geweest om het probleem op te lossen vannacht (Ta nu 43, terwijl hij vannacht maar 38 nodig had ..) , maarja het was een stuk kouder natuurlijk?
[Afbeelding]
Als je met 20liter/s en een dT van 5graden zo'n 7kW haalt, dan haal je met 20liter/s en een dT van 10graden zo'n 14kW.
Zie tabel op https://warmtepomp-weetje...-tips/#leiding%20diameter
Een 9kW model kan prima 11kW leverenMikeyMan schreef op zondag 11 januari 2026 @ 16:12:
[...]
Ja, ik denk iets van een softwarematige cap ofzo.
Hij produceert naar eigen zeggen nu ruim 11kw. Kan natuurlijk niet voor een 9kw model. Maar waarom zou je dan de frequentie verhogen?
Misschien ook een tcap dingetje?
Maar ik denk dat als je met een dT van 5 al op de max kW zit die bij je flow hoort, én je zit op de max van het op te nemen vermogen.. dan kan ie domweg niet harder werken.
[ Voor 20% gewijzigd door Nnoitra op 11-01-2026 16:29 ]
Dat hangt er vanaf. De maximale compresserfrequentie wordt bepaald door de buitentemperatuur. Bv bij -4 komt er extra compressorvermogen vrij. Daarnaast zijn er nog beperkingen in de regeling die de frequentie kunnen beperken zoals bv QM en efficiënt mode. Ik weet niet precies hoe powerfull mode bij jouw machine werkt.ctrl-tab schreef op zondag 11 januari 2026 @ 15:17:
[...]
Zou dit in bijvoorbeeld powerfull mode , waarbij ik de target Ta nu op 75 graden heb staan, niet hetzelfde moeten gedragen?
Dat is nl niet het geval, stagneert bij 11A terwijl hij toch gewoon all-out zou moeten kunnen gaan?
Wat ik bedoel is dat alleen naar de stroom kijken een beperkt beeld geeft. Als de compressor bv op 60 Hz draait dan zal deze met een Ta van 55 een hogere stroomsterkte hebben dan met een Ta van 35. Bij een hogere Ta moet de compressor met dezelfde frequentie meer arbeid leveren, en dus een hogere stroomsterkte hebben.
Analogie: als je met de auto een helling omhoog rijdt zal dat bij dezelfde snelheid meer energie kosten (bv in de vorm van benzine) bij een steilere helling dan bij een minder steile helling.
[ Voor 14% gewijzigd door Thorsd op 11-01-2026 17:59 ]
Aanvullend, bij een SWW run is het vermogen beperkt door de spiraal in het vat die gewoon een maximale overdracht heeft (een paar m2 oppervlakte). Tijdens verwarmingsbedrijf is die beperking de afgifte naar de woning (heel veel m2). Ondanks dat hetzelfde thermisch vermogen geleverd wordt, kan de maximaal te halen Ta daardoor lager zijn.ctrl-tab schreef op zondag 11 januari 2026 @ 15:41:
[...]
Kan zomaar. Ik begrijp de verhouding hz en stroomverbruik niet;
Analogie: Als je met de auto op vol vermogen een helling omhoog rijdt, dan zal je maximum snelheid bij een stijle helling lager zijn dan bij minder stijle helling.
(Natuurlijk vereenvoudig ik hier van alles aanzienlijk, maar het concept is ongeveer hetzelfde.)
[ Voor 13% gewijzigd door Thorsd op 11-01-2026 17:58 ]
Bedankt voor de informatie. Voorzichtige conclusie is dan dat de warmtepomp vannacht op zijn tenen liep en deze lagere temperaturen met de backup heater gecompenseerd moeten worden.Thorsd schreef op zondag 11 januari 2026 @ 17:43:
[...]
Aanvullend, bij een SWW run is het vermogen beperkt door de spiraal in het vat die gewoon een maximale overdracht heeft (een paar m2 oppervlakte). Tijdens verwarmingsbedrijf is die beperking de afgifte naar de woning (heel veel m2). Ondanks dat hetzelfde thermisch vermogen geleverd wordt, kan de maximaal te halen Ta daardoor lager zijn.
Analogie: Als je met de auto op vol vermogen een helling omhoog rijdt, dan zal je maximum snelheid bij een stijle helling lager zijn dan bij minder stijle helling.
(Natuurlijk vereenvoudig ik hier van alles aanzienlijk, maar het concept is ongeveer hetzelfde.)
Ik woon in een jaren 70 na-geisoleerde vrijstaande woning met radiatoren van rond het Jaar 2000 en was al content met de lage aanvoertemperatuur die nodig is om het hier warm te krijgen (heat curve 15 buiten / 23 Ta --> -10 buiten / 38 Ta)
Bij Nader inzien ook well een beetje geluk, want veel hogere temperaturen kan ik onder het vriespunt ook niet halen hiermee, althans niet zonder excessive backup heater gebruik.
Volgende keer strenge vorst toch nog eens kijken wat er gebeurt als ik dan de target Ta op 75 graden zet.
Vrijstaande woning, boven verdieping krijgt geen vloerverwarming.
De installateur is langs geweest en in eerste instantie zou de warmtepomp bij ons achter in de tuin geplaatst worden.
Echter was het leiding werk niet zo makkelijk omdat er een uitbouw tussen zit.
Nu hebben wij besloten om de wp te plaatsen op de uitbouw aan de stenen muur.
De installateur gaf aan dat het niet verstandig was om de wp om het dak te zetten maar dat het beter is om de wp aan de stenen muur te bevestigen. Mijn kinderen kamers zitten naast de muur van de wp. Muren zijn dubbel geïsoleerd ramen zijn nog enkel hr glas. Op termijn gaan we dit vervangen.
Mijn vraag is of het geen herrie/overlast geeft voor mijn kinderen. Het bed zit dan direct scher de muur van de wp.
Interressant. Ook hier wel wat kouder kamers getroffen. Viel mij op dat er meer gedefrost moet worden en dat ze langer duren, en ook dat ze met stilstaande pomp gebeuren . Gevolg dat er ijs in mijn woning ontstond want een deel ligt helaas onder de dakpannen! Dat kwam de flow ook niet ten goede maar toch opgelost. Ik had overigens de SWW al van de WP afgehaald, dat gaat nu even met cop 1 element.MikeyMan schreef op zondag 11 januari 2026 @ 10:38:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat heb ik ook een tijd horen roepen. Gisteravond voor het eerst ruim 6 kW in mijn capT 9kW J serie zien verdwijnen. Was nooit hoger dan 3kW. Met 30 lpm was 190 ltr tapwater in 5 kwartier weer op 49 graden! Het slechte nieuws is dat ie daarna uen lang niks met de woning kon omdat er een ijsprop in de retour was ontstaan. Boiler zit dichter bij de pomp dan de woning. Het kan dus wel, bij min 10 tBuThorsd schreef op zondag 11 januari 2026 @ 17:43:
[...]
Aanvullend, bij een SWW run is het vermogen beperkt door de spiraal in het vat die gewoon een maximale overdracht heeft (een paar m2 oppervlakte). Tijdens verwarmingsbedrijf is die beperking de afgifte naar de woning (heel veel m2). Ondanks dat hetzelfde thermisch vermogen geleverd wordt, kan de maximaal te halen Ta daardoor lager zijn.
"We krijgen....", klinkt een beetje alsof er een nieuw gezinslid op komst isNightForce schreef op zondag 11 januari 2026 @ 22:19:
Wij krijgen een Panasonic warmtepomp 9kw. Woonoppervlakte 180m2 in combinatie met vloerverwarming.
Vrijstaande woning, boven verdieping krijgt geen vloerverwarming.
De installateur is langs geweest en in eerste instantie zou de warmtepomp bij ons achter in de tuin geplaatst worden.
Echter was het leiding werk niet zo makkelijk omdat er een uitbouw tussen zit.
Nu hebben wij besloten om de wp te plaatsen op de uitbouw aan de stenen muur.
De installateur gaf aan dat het niet verstandig was om de wp om het dak te zetten maar dat het beter is om de wp aan de stenen muur te bevestigen. Mijn kinderen kamers zitten naast de muur van de wp. Muren zijn dubbel geïsoleerd ramen zijn nog enkel hr glas. Op termijn gaan we dit vervangen.
Mijn vraag is of het geen herrie/overlast geeft voor mijn kinderen. Het bed zit dan direct scher de muur van de wp.
Terecht dat je hier zorgen over maakt, het lijkt mij zeker een belangrijk aandachtspunt. Nu wordt 't vaker gedaan, een WP met beugels tegen een muur plaatsen dus er moet ervaring over zijn. Mogelijk even wat zoeken in andere topics, ook algemeen topic L/W warmtepompen.
[ Voor 3% gewijzigd door blb4 op 12-01-2026 01:35 ]