Ik ben bezig met het verzamelen van offertes voor warmtepompen. Ik heb advies nodig voor de juiste maatvoering van de warmtepomp.
- 10 LT-radiatoren (Jaga's), totale afgifte bij 40/35 graden zonder boosters ca. 8 kW. 19 liter inhoud
- vanuit de CV-ruimte zijn er 2 strengen van elk 5 radiatoren. Uitgevoerd met uponor uni pipe van 25 mm. Leiding is enigzins geïsoleerd, maar hangt onder de isolatie in de kruipruimte.
- 200 liter nodig
- DWTW aanwezig? nee
Persoonlijk vind ik de 11,4 kW fors, maar helaas woon ik pas sinds eind februari in de woning en heb ik nog geen koudeperiode gehad.
Op moment ben ik met twee installateurs serieus in gesprek. Beide adviseren een Vaillant Arotherm 105/6.
Ik begrijp enerzijds dat het bivalentiepunt van dit toestel bij -8 ligt en ik daarmee bij een koudegolf goed zit. Maar ik lees ook dat de warmtepomp bij A7/W35 een minimumvermogen van ca. 5,5 kW heeft. Op een dag als vandaag verbruik ik inclusief SWW ca. 3m3. Raakt de Vaillant 105/6 zijn warmte dan wel kwijt?
edit: ik heb met vrouwlief het trouwens thema koudegolf al besproken. Zij kan er mee leven dat de temperatuur bij strenge vorst in huis van 20 naar 18 zakt.
Situatie
Historisch gasverbruik bekend, maar niet representatief vanwege renovatie en extra isolatie.Woning en isolatie
- Bungalow van 153m2, bouwjaar 1965
- HR+++-glas
- spouwmuur nageïsoleerd, R=2,3
- dak was al nageïsoleerd, grotendeels R=6,5, klein deel R=3,4
- vloeren nageïsoleerd, variëerd van R=3,3 tot R=4
- mechanische ventilatie type C
Afgiftesysteem:
- 22 m² vloerverwarming in gang, WC en badkamer, slangen 10 cm HoH, 3 groepen, alles open- 10 LT-radiatoren (Jaga's), totale afgifte bij 40/35 graden zonder boosters ca. 8 kW. 19 liter inhoud
- vanuit de CV-ruimte zijn er 2 strengen van elk 5 radiatoren. Uitgevoerd met uponor uni pipe van 25 mm. Leiding is enigzins geïsoleerd, maar hangt onder de isolatie in de kruipruimte.
SWW:
- plek voor boiler lastig. CV-ruimte meet maar 70 x 100 cm. Uitwijk kan eventueel naar schuur, maar betekent wel ca. 7m extra leiding door de grond of over het dak.- 200 liter nodig
- DWTW aanwezig? nee
Warmtepompvoorkeur:
L/W: kwaliteit, goed moduleren, stil, zuinig, domotica-integratie, milieuvriendelijk, design, goedkoopWie gaat het installeren?
UitbestedenWarmteverliesberekening
Op aanraden van een installateur een warmteverliesberekening laten uitvoeren. Deze kwam op een vrij stevige 11,4 kW bij -10 graden uit. (Vabi):code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| Warmteverlies door transmissie naar buiten, ΦT,ie [W] 5070 Warmteverlies door transmissie naar aangrenzende onverwarmde ruimten, ΦT,iae [W] 128 Warmteverlies door transmissie naar de bodem, ΦT,ig [W] 405 Warmteverlies door infiltratie, Φi [W] 2507 Basiswarmteverlies, Φbasis [W] 8110 Warmteverlies door ventilatie, Φvent [W] 2239 Toeslag voor bedrijfsbeperking, Φhu [W] 2028 Warmteverliezen die niet altijd (gelijktijdig) optreden, Φextra [W] 3021 Niet vertrekzijdig afgegeven vermogen vloerverwarming, Φverlies1 [W] 302 Vermogen opwekker/flow door verdeler, ΦHL,verdeler [W] 11433 |
Persoonlijk vind ik de 11,4 kW fors, maar helaas woon ik pas sinds eind februari in de woning en heb ik nog geen koudeperiode gehad.
Op moment ben ik met twee installateurs serieus in gesprek. Beide adviseren een Vaillant Arotherm 105/6.
Ik begrijp enerzijds dat het bivalentiepunt van dit toestel bij -8 ligt en ik daarmee bij een koudegolf goed zit. Maar ik lees ook dat de warmtepomp bij A7/W35 een minimumvermogen van ca. 5,5 kW heeft. Op een dag als vandaag verbruik ik inclusief SWW ca. 3m3. Raakt de Vaillant 105/6 zijn warmte dan wel kwijt?
edit: ik heb met vrouwlief het trouwens thema koudegolf al besproken. Zij kan er mee leven dat de temperatuur bij strenge vorst in huis van 20 naar 18 zakt.
[ Voor 6% gewijzigd door mar-10 op 11-10-2025 21:33 ]