Een aantal vragen had ik al in het Panasonic Warmtepomp-topic gesteld, maar men gaf mij het advies om er een apart topic over aan te maken.
De situatie is als volgt. We hebben onlangs een warmtepomp laten installeren. Dit na advies van de installateur. De specs van het huis zijn:
- Jaartal: 1987
- Energielabel: C
- Isolatie: Spouwmuur, dubbel glas van tijdens de bouw. Vloerisolatie is er niet omdat het gehele huis onder keldert is.
- Oppervlakte: 260 m²
- 1 woonoppervlakte is voorzien van vloerverwarming. Dus zo'n 86 m² ongeveer. De verdeler heeft 10 groepen.
- Rest van de woonoppervlakten hangen oude radiatoren. Deze radiatoren staan bijna nooit aan.
- 2 dagen in de week werk ik thuis, waardoor ik in 1 ruimte het ook op temperatuur wil krijgen.
Hierdoor is de installateur op het volgende advies uitgekomen:
- Panasonic T-Cap WH-WXG12ME8 + CZ-RTW2TAW1C
- Buffervat 200 liter
- Boilervat 200 liter met spiraal
Zelf wilde ik er nog een zoneklep voor de vloerverwarming tussen hebben, zodat ik met thuiswerkdagen de vloerverwarming dicht kon zetten als de benedenverdieping op temperatuur was.
Tijdens het advies gaf men aan dat de vloerverwarmingspomp eruit kon, echter met installeren gaf men aan dat die moet blijven zitten. Dit i.v.m. de radiatoren boven.
Helaas merk ik dat na het installeren, de installateur er zelf niet echt veel verstand van had. Zo wisten ze bijv. niet wat pendelen was, en moest ik toen het niet warm werd in huis maar wat spelen met de temperaturen. Nadat ik zojuist nog een naheffing waarvan men mij niet kan vertellen waar het precies voor is, ben ik het vertrouwen kwijtgeraakt.
Hierdoor zit ik nu met het probleem dat we een niet goed afgestelde warmtepomp hebben.
We zijn begonnen met de volgende instellingen::strip_exif()/f/image/ukJYjLDxnFzJsOVeVzE5TEvv.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik merkte echter dat de WP enorm aan het pendelen was:
:strip_exif()/f/image/FYL1kM4xFbE7Q7D6WRWqgEH6.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook op andere dagen was dit het geval:
:strip_exif()/f/image/aSL37wbwveQLiH3qAwmXGylb.jpg?f=fotoalbum_large)
Na advies van het Panasonic Warmtepomp-topic heb ik dit teruggeschroefd naar:
- Wat kan ik het beste doen om deze zo optimaal te laten functioneren.
- Hoog en laag temp nog lager en vloerverwarmingskraan helemaal open?
- Vloerverwarmingspomp uit?
- Is het raadzaam om op thuiswerk dagen de temperaturen omhoog te zetten zodat het op kantoor ook warm wordt? Of ga je dan teveel rommelen met de temperaturen, en is het mega contraproductief?
- Omdat de meegeleverde Panasonic thermostaat met hele graden werkt, zakt de temp vaak veel te ver terug, waardoor het koud wordt. Zet ik hem echter een graad hoger, wordt het weer te warm. Hoe hier het beste mee om te gaan?
De situatie is als volgt. We hebben onlangs een warmtepomp laten installeren. Dit na advies van de installateur. De specs van het huis zijn:
- Jaartal: 1987
- Energielabel: C
- Isolatie: Spouwmuur, dubbel glas van tijdens de bouw. Vloerisolatie is er niet omdat het gehele huis onder keldert is.
- Oppervlakte: 260 m²
- 1 woonoppervlakte is voorzien van vloerverwarming. Dus zo'n 86 m² ongeveer. De verdeler heeft 10 groepen.
- Rest van de woonoppervlakten hangen oude radiatoren. Deze radiatoren staan bijna nooit aan.
- 2 dagen in de week werk ik thuis, waardoor ik in 1 ruimte het ook op temperatuur wil krijgen.
Hierdoor is de installateur op het volgende advies uitgekomen:
- Panasonic T-Cap WH-WXG12ME8 + CZ-RTW2TAW1C
- Buffervat 200 liter
- Boilervat 200 liter met spiraal
Zelf wilde ik er nog een zoneklep voor de vloerverwarming tussen hebben, zodat ik met thuiswerkdagen de vloerverwarming dicht kon zetten als de benedenverdieping op temperatuur was.
Tijdens het advies gaf men aan dat de vloerverwarmingspomp eruit kon, echter met installeren gaf men aan dat die moet blijven zitten. Dit i.v.m. de radiatoren boven.
Helaas merk ik dat na het installeren, de installateur er zelf niet echt veel verstand van had. Zo wisten ze bijv. niet wat pendelen was, en moest ik toen het niet warm werd in huis maar wat spelen met de temperaturen. Nadat ik zojuist nog een naheffing waarvan men mij niet kan vertellen waar het precies voor is, ben ik het vertrouwen kwijtgeraakt.
Hierdoor zit ik nu met het probleem dat we een niet goed afgestelde warmtepomp hebben.
We zijn begonnen met de volgende instellingen:
- Hoog temp bij -5 graden: 60 graden.
- Laag temp bij 15 graden: 40 graden.
- Vloerverwarming: 40 graden
:strip_exif()/f/image/ukJYjLDxnFzJsOVeVzE5TEvv.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik merkte echter dat de WP enorm aan het pendelen was:
:strip_exif()/f/image/FYL1kM4xFbE7Q7D6WRWqgEH6.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook op andere dagen was dit het geval:
:strip_exif()/f/image/aSL37wbwveQLiH3qAwmXGylb.jpg?f=fotoalbum_large)
Na advies van het Panasonic Warmtepomp-topic heb ik dit teruggeschroefd naar:
- Hoog temp bij -5 graden: 45 graden.
- Laag temp bij 15 graden: 30 graden.
- Vloerverwarming: 50 graden
- Wat kan ik het beste doen om deze zo optimaal te laten functioneren.
- Hoog en laag temp nog lager en vloerverwarmingskraan helemaal open?
- Vloerverwarmingspomp uit?
- Is het raadzaam om op thuiswerk dagen de temperaturen omhoog te zetten zodat het op kantoor ook warm wordt? Of ga je dan teveel rommelen met de temperaturen, en is het mega contraproductief?
- Omdat de meegeleverde Panasonic thermostaat met hele graden werkt, zakt de temp vaak veel te ver terug, waardoor het koud wordt. Zet ik hem echter een graad hoger, wordt het weer te warm. Hoe hier het beste mee om te gaan?
[ Voor 4% gewijzigd door Thoit op 29-12-2024 19:38 ]