Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 89 90 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:58
jeroegro schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 12:19:
[...]

Dag Frans,
dank voor je input. Gegeven dat het bij jou werkte motiveert mij weer :) .

De thermostaat op de VV verdeler werkt goed. Merk Oventrop zit in de aanvoer en de voelerbuis in de verdeler. Je voelt waar het schakelpunt zit en hoort de stroming afnemen.

IK zou heel graag de aanvoertemperatuur willen instellen maar weet niet goed welke mogelijkheden er zijn in de servicecloud. Pana staat op stooklijn en ik speel, als het te koud wordt in huis met de + en - 5 graden knop. (ook op het bedienpaneel) Ik zou dan verwachten dat hij snel gaat verwarmen maar dat is niet het geval. IK ga er van uit dat de pomp op basisi van buitentemp aanslaat en de bijbehorende waarde gaat aanmaken van de stooklijn. Ik begrijp niet goed HOE de pomp precies moet reageren en vooral waarom hij vrij snel al weer afslaat? Eigenlijk wil ik dus een constante onderwaarde van 40 graden aanvoeren (dan begint de radiator warmte af te geven) en stoppen zodra de ruimtetemperatuur bereikt is OF de delta T bij de pomp van 5 bereikt wordt.

Vorig seizoen startte ik met alleen de radiatoren op de stooklijn maar de watertemperatuur werdt niet hoog genoeg. Toen heeft installateur nog omgeschakeld naar ruimteregeling en ergens volgens mij de aanvoertemp omhoog gegooid. Dat werkte redelijk al had hij het bij vorst wel moeilijk want vaak defrosten en de ruimteweergave ligt 3 graden hoger dan werkelijk! Toen kon ik ook nog niet in de servicecloud kijken waarom hij steeds afsloeg.

Nu kan ik daar wel bij maar wordt er niet veel wijzer van omdat ik niet weet wat ik moet verwachten van de regeling. Zie wel dat hij afslaat omdat Ta en Tr te dicht bij elkaar komen. Er is dan gewoon te weinig warmteafname!

Hoe had jij je stooklijn staan in de situatie dat je de VV ging bijstellen met de hand? Dan wil ik dat gaan proberen.

In de Serv. cloud zie ik deze 4 opties, maar wat betekenen ze precies?

[Afbeelding]
Niet lullig bedoeld, maar begin eens met het lezen van een handleiding.
En ook de eerste post in dit topic.

Je mag mijn stooklijn hebben, maar er is echt 0 garantie dat jij het daarmee warm krijgt en houd.
Iedere aansluiting is anders, elk huis is anders. Een stooklijn bepaal je aan de hand van jouw situatie, niet die van iemand anders.

En je verwachting dat een WP snel gaat verwarmen, die moet je los laten als je op lagere temperaturen gaat verwarmen met vloerverwarming en radiatoren ;)

Als je wilt weten waarom de WP "onverwacht" afslaat, heb je data nodig.
In het topic vind je wel voorbeelden van screenshots, als je die post, dan kan men met je mee kijken en denken. En ook screenshots van je settings.

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-10 14:36
Vorig weekend heb ik eindelijk mijn heishamon geïnstaleerd en de WP voor het eerst weer aangezet. Met dit tussenweer is het zowiezo een beetje puzzelen of ik hem aanzet. Eigenlijk gebruiken we dan vooral de airco om de woonkamer een beetje bij te verwarmen.

Anyway. Nu kan ik op HA het volgende zien. De compressor ging wel heel vaak aan. En die hele korte pieken snap ik ook niet helemaal. Waar komt dat vandaan en hoe voorkom ik het?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/21s4BStLpnDYJVwxxzCt-JP9geo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m0aP8JHBbsu8NGXtRB41Ote7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-10 19:56

timovd

Voorsprong door techniek

@The_Woesh Waarschijnlijk te weinig afgifte.
Stel dat je target Ta 28 graden C is en de actuele waarde is steeds 30, gaat de compressor uit (tot een bepaalde threshold). Dat lijkt hier het geval. Welke stooklijn heb je en/of wat is de gewenste aanvoertemperatuur?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Woesh
timovd schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 14:56:
@The_Woesh Waarschijnlijk te weinig afgifte.
Stel dat je target Ta 28 graden C is en de actuele waarde is steeds 30, gaat de compressor uit (tot een bepaalde threshold). Dat lijkt hier het geval. Welke stooklijn heb je en/of wat is de gewenste aanvoertemperatuur?
Target temp low: 27°C
Hier de heat curve. Ik zou die dus moeten verhogen. Ik had hem zo laag omdat ik bij een buiten temperatuur van rond de 15 eigenlijk bijna geen warmte nodig heb. Ik zal eens naar 32°C gaan. alleen nu wachten dat het weer kouder wordt want met buiten 17°C nog te warm om te proberen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/93IWg1rqZK7ZYCbZBomNsZ_k2vM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vO3JOesAf2J6r4swzTwy32X8.jpg?f=fotoalbum_large

nu met target temp, daar zie je het inderdaad duidelijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WpltC0-2UmIQDVd58oS83g56HUo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ie85p9Kl0hyftQOEYqGdDwOP.jpg?f=fotoalbum_large

edit: thanks! nu al meer dan een uur stabiel draaien _/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lsRy6HQQ6E3KKzZkGEVS1IifJ8E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jtP5BtnnaunVeGXa5xxNoW0s.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door The_Woesh op 08-10-2025 18:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-10 11:24
Hier alweer 6 jaar zeer tevreden gebruiker van een Pana5J. Geïnstalleerd met @koevlaas2 en met heishamon aansturing via HA. Elk jaar even buitenkant schoonmaken en magneetfilter checken/schoonmaken (zit nooit veel in). Saai maar betrouwbaar.

De HA thermostaat doet het meer dan prima. Elke nacht maakt HA een keuze voor nachtverlaging afhankelijk van de verwachte minimumtemperatuur die nacht (zeer koude nacht --> kleine nachtverlaging).

Is er qua onderhoud nu nog iets dat ik mis? Wat zou ik nog meer kunnen/moeten doen?

Afbeeldingslocatie: https://share.bartserver.nl/-sqxvBDYoTX/pasted-2025-10-08T133851.232Z.png

[ Voor 8% gewijzigd door vandermark op 08-10-2025 15:39 ]

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nnoitra
The_Woesh schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 15:32:
[...]

Target temp low: 27°C
Hier de heat curve. Ik zou die dus moeten verhogen. Ik had hem zo laag omdat ik bij een buiten temperatuur van rond de 15 eigenlijk bijna geen warmte nodig heb. Ik zal eens naar 32°C gaan. alleen nu wachten dat het weer kouder wordt want met buiten 17°C nog te warm om te proberen.
[Afbeelding]

nu met target temp, daar zie je het inderdaad duidelijk.
[Afbeelding]
Als de aanvoer temp langer dan x seconden 2 graden hoger dan het setpoint lig, slaat ie af.
vandermark schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 15:37:
Is er qua onderhoud nu nog iets dat ik mis? Wat zou ik nog meer kunnen/moeten doen?
Cr3ator in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:28
jeroegro schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 12:19:
[...]

In de Serv. cloud zie ik deze 4 opties, maar wat betekenen ze precies?

[Afbeelding]
"Kamersensor: Watertemperatuur" betekent: Geen sensor in de kamer. Hierbij wordt alleen de watertemperatuur geregeld. Je kunt de watertemperatuur direct of volgens een stooklijn regelen. Met de afstandsbediening of in het weekschema kun je plussen en minnen. [Kennelijk een vertaalfout. In de Engelse versie staat alleen sensor]

"Kamersensor: Externe thermostaat" betekent dat je een losse thermostaat met een 230V schakelcontact hebt aangesloten op de betreffende klemmen op de hoofdprint.

"Kamersensor: Interne thermostaat" betekent dat je gebruik maakt van de sensor in de afstandsbediening. Je stelt daar ook de gewenste kamertemperatuur in. Je kunt dan nog met directe watertemperatuur of een stooklijn werken, maar je kunt niet plussen en minnen.

"Kamersensor: Thermistor" Is bijna hetzelfde als de Interne thermostaat, alleen met een los verkrijgbare thermistor in een doosje aan de muur in plaats van in de afstandsbediening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroegro
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:56
ErikVers schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 18:05:
[...]

Simpel (maar dat is alles als je het weet 😜);
De 55 verlaag je als het dichter bij de -5 buiten is en te warm wordt
De 35 verlaag je als het dichter bij 15 is en te warm wordt
Enzovoorts

De -5 en 15 laat je staan.

Ps mocht het lukken op 40graden dan zou ik je mengverdeler nu al uit je vvw halen. Dit geeft een ongewenst gedrag.
Dank voor de eenvoudige instructie. Over het laatste: "Als het lukt met 40 graden zou je er al een open verdeler van maken" (pomp er uit). In dit geval is het gedeelte met vloerverwarming supergoed geisoleerd (nieuwbouw), maar de radiatoren hangen in een oud huis waar weinig valt te isoleren. Daar moet dus meer vermogen (W/ m2) in dan in de nieuwbouw! Als het vriest heb ik op de radiatoren meer dan 40 graden nodig. tzt wil ik in de oude woning ook VV aanleggen en meer water dan de nieuwbouw. Gaat jouw advies dan nog wel op deze winter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroegro
FransvWoerkom schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 20:09:
[...]

"Kamersensor: Watertemperatuur" betekent: Geen sensor in de kamer. Hierbij wordt alleen de watertemperatuur geregeld. Je kunt de watertemperatuur direct of volgens een stooklijn regelen. Met de afstandsbediening of in het weekschema kun je plussen en minnen. [Kennelijk een vertaalfout. In de Engelse versie staat alleen sensor]

"Kamersensor: Externe thermostaat" betekent dat je een losse thermostaat met een 230V schakelcontact hebt aangesloten op de betreffende klemmen op de hoofdprint.

"Kamersensor: Interne thermostaat" betekent dat je gebruik maakt van de sensor in de afstandsbediening. Je stelt daar ook de gewenste kamertemperatuur in. Je kunt dan nog met directe watertemperatuur of een stooklijn werken, maar je kunt niet plussen en minnen.

"Kamersensor: Thermistor" Is bijna hetzelfde als de Interne thermostaat, alleen met een los verkrijgbare thermistor in een doosje aan de muur in plaats van in de afstandsbediening.
Dank je wel, super duidelijk omschreven. Er zijn in de service cloud nog veel meer instellingen en opties die ik best lastig vind om te begrijpen. Zoals het werken met, en aflezen van de grafieken en alle termen (die vaak niet op elk systeem van toep zijn. Of debiet pomp en delta T?
Is daar een Nederlandse, of anders maar engelse, beschrijving van te vinden? Bij de pomp zijn wel boekjes geleverd maar de technische beschrijving is in het engels, en het type komt niet precies overeen of de software is inmiddels al weer aangepast.??

[ Voor 5% gewijzigd door jeroegro op 08-10-2025 22:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23:24

ErikVers

e-Duurzaam

jeroegro schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 21:57:
[...]

Dank voor de eenvoudige instructie. Over het laatste: "Als het lukt met 40 graden zou je er al een open verdeler van maken" (pomp er uit). In dit geval is het gedeelte met vloerverwarming supergoed geisoleerd (nieuwbouw), maar de radiatoren hangen in een oud huis waar weinig valt te isoleren. Daar moet dus meer vermogen (W/ m2) in dan in de nieuwbouw! Als het vriest heb ik op de radiatoren meer dan 40 graden nodig. tzt wil ik in de oude woning ook VV aanleggen en meer water dan de nieuwbouw. Gaat jouw advies dan nog wel op deze winter?
Dat licht eraan of je genoeg kan knijpen in flow. Je gaat er nu vanuit dat je over de 40gr moet. Maar stel dat je debiet verdubbeld in koude gedeelte en je deltaT blijft gelijk (wat niet zal lukken) dan zou je daar ook dubbel vermogen heen kunnen transporteren. In eenvoudigere woorden; probeer systeem zo te balanceren dat elke ruimte het vermogen aan afgifte krijgt die gelijk is aan het verlies. Die verhouding zal niet veel veranderen of nu 5 of -5 buiten is.

Je kan ook winter aankijken maar die mengverdeler is drama want daardoor kun je niet de warmtepomp laten werken met je vloer afgifte. Er zit als het ware een sluisdeur tussen die open en dicht gaat.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
Vanochtend weer aangezet.

Ik zie dat de compressor 2x uitging. Dat gebeurd iedere keer als de target temp omhoog gaat (doordat het buiten warmer wordt). heel normaal, maar het had denk ik voorkomen kunnen worden als hij al eerder op laagste vermogen was gaan draaien. Kan ik dat op één of andere manier forceren?
of kan ik beter iets instellen dat als hij stopt, hij pas na 30min weer aan gaat? Dan is het water wat afgekoeld en voorkom je zo dat hij maar heel kort aan gaat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2cVNai-pgjP1Q59GJkVG4T-q-6w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8wHjz2Z9ZrL8rZFnJ065wbRm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
The_Woesh schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 11:29:
Vanochtend weer aangezet.

Ik zie dat de compressor 2x uitging. Dat gebeurd iedere keer als de target temp omhoog gaat (doordat het buiten warmer wordt). heel normaal, maar het had denk ik voorkomen kunnen worden als hij al eerder op laagste vermogen was gaan draaien. Kan ik dat op één of andere manier forceren?
of kan ik beter iets instellen dat als hij stopt, hij pas na 30min weer aan gaat? Dan is het water wat afgekoeld en voorkom je zo dat hij maar heel kort aan gaat?

[Afbeelding]
Je outlet zit al even boven de target, en op het randje van wat mag.
Dan zakt je target 1 graad en daarmee ga je over dat randje en zegt de pana; "ik ga ff pauzeren, to straks!"..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:43
The_Woesh schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 11:29:
[...]
[...]
Dat ik precies wat ik heb gedaan en dat werkt prima:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WqFhCuj5SI6g-lIf87tNpTbJcW4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Fu4jGQgTs11WvEAnddIJGKti.png?f=fotoalbum_large

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
ErikVers schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 22:39:
[...]
Je kan ook winter aankijken maar die mengverdeler is drama want daardoor kun je niet de warmtepomp laten werken met je vloer afgifte. Er zit als het ware een sluisdeur tussen die open en dicht gaat.
Bij mij werkt het goed omdat de convectoren altijd open staan. Dan is er altijd genoeg stroming en afgifte. Zowel in de eerste installatie met mengverdeler met thermostaatkraan als in de huidige installatie volgens de "simple 2-zone" met uitbreidingsprint en mengventiel. In de Jaga zone hangt de kamerthermostaat, de vvw-zone werkt met uitsluitend stooklijn. Als er geen warmtevraag is in de Jaga zone zakt de Ta tot die voor de vloer. Als er geen warmte meer nodig is in de vloerverdeler, gaat de compressor vanzelf uit.

Het is duidelijk dat geen regeling van de wp, debiet en/of Ta, invloed heeft op de vloer. Tenzij je de wp aan thermostaatknop en circulatiepomp van de verdeler laat draaien.

Overigens lukt het nauwelijks met regeling van het debiet de afgifte van radiatoren omhoog te krijgen. De afgifte wordt vrijwel uitsluitend bepaald door de gemiddelde temperatuur en die ligt liefst zo hoog mogelijk, dus ietsje lager dan de Ta. Je moet gewoon zorgen dat het debiet zo hoog is dat je de stroming niet hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

FransvWoerkom schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 01:56:
[...]

Bij mij werkt het goed omdat de convectoren altijd open staan. Dan is er altijd genoeg stroming en afgifte. Zowel in de eerste installatie met mengverdeler met thermostaatkraan als in de huidige installatie volgens de "simple 2-zone" met uitbreidingsprint en mengventiel. In de Jaga zone hangt de kamerthermostaat, de vvw-zone werkt met uitsluitend stooklijn. Als er geen warmtevraag is in de Jaga zone zakt de Ta tot die voor de vloer. Als er geen warmte meer nodig is in de vloerverdeler, gaat de compressor vanzelf uit.

Het is duidelijk dat geen regeling van de wp, debiet en/of Ta, invloed heeft op de vloer. Tenzij je de wp aan thermostaatknop en circulatiepomp van de verdeler laat draaien.

Overigens lukt het nauwelijks met regeling van het debiet de afgifte van radiatoren omhoog te krijgen. De afgifte wordt vrijwel uitsluitend bepaald door de gemiddelde temperatuur en die ligt liefst zo hoog mogelijk, dus ietsje lager dan de Ta. Je moet gewoon zorgen dat het debiet zo hoog is dat je de stroming niet hoort.
Ja precies en dan neem ik aan dat je nu met mengventiel klep weekt waarbij de flow over vloer door wp kan worden bepaald. Dan werkt het zoals bedoeld. Die situatie met openverdeler (met oprning tussen verdelers en extra pomp) zou ik altijd proberen te voorkomen.

Ff nieuwsgierig. Welk mengventiel heb je op de uitbreidingsprint aangesloten?

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
ErikVers schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 06:47:
[...]

Ja precies en dan neem ik aan dat je nu met mengventiel klep weekt waarbij de flow over vloer door wp kan worden bepaald. Dan werkt het zoals bedoeld. Die situatie met openverdeler (met oprning tussen verdelers en extra pomp) zou ik altijd proberen te voorkomen.

Ff nieuwsgierig. Welk mengventiel heb je op de uitbreidingsprint aangesloten?
ESBE VRG131 ventiel 1" en servo ARA661

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 28-10 16:16
vandermark schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 15:37:
Hier alweer 6 jaar zeer tevreden gebruiker van een Pana5J. Geïnstalleerd met @koevlaas2 en met heishamon aansturing via HA. Elk jaar even buitenkant schoonmaken en magneetfilter checken/schoonmaken (zit nooit veel in). Saai maar betrouwbaar.

De HA thermostaat doet het meer dan prima. Elke nacht maakt HA een keuze voor nachtverlaging afhankelijk van de verwachte minimumtemperatuur die nacht (zeer koude nacht --> kleine nachtverlaging).

[Afbeelding]
Wil je de code van dit dashboard delen ?

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-10 11:24
hannibal2206 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 14:25:
[...]

Wil je de code van dit dashboard delen ?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
  - title: Warmtepomp
    path: warmtepomp
    icon: mdi:heat-pump-outline
    subview: false
    badges: []
    cards:
      - type: thermostat
        entity: climate.panasonic_heat_pump_main_z1_temp_cooling
        show_current_as_primary: false
        visibility:
          - condition: state
            entity: select.panasonic_heat_pump_main_operating_mode_state
            state: Cool only
      - type: horizontal-stack
        cards:
            entity: climate.warmtepomp_thermostaat
            name: Thermostaat
          - type: horizontal-stack
            cards:
                entity: climate.panasonic_heat_pump_main_z1_temp
                name: T-vraag
        visibility:
            state: Heat only
      - type: entities
        entities:
          - entity: switch.panasonic_heat_pump_main_heatpump_state
            name: On/Off
          - entity: input_boolean.pana_thermostaatknop
            secondary_info: none
          - entity: input_boolean.koel_schema
          - entity: input_boolean.thermostaat_verwarming
          - entity: sensor.dauwpunt_sonoff_2_dauwpunt
            name: Dauwpunt
          - entity: sensor.dauwpunt_0_5
          - entity: select.panasonic_heat_pump_main_operating_mode_state
          - entity: input_boolean.vakantie
          - entity: sensor.warmtepomp_vermogen
            name: 'Vermogen '
          - entity: sensor.warmtepomp_per_dag_kwh
            name: Vandaag
          - entity: sensor.aquarea_cop
            icon: mdi:bullseye-arrow
          - entity: sensor.panasonic_heat_pump_main_pump_flow
            icon: mdi:waves-arrow-right
          - entity: sensor.panasonic_heat_pump_main_compressor_freq
            name: Compressor
          - entity: counter.defrosts
            name: Defrosts vandaag
          - entity: switch.panasonic_heat_pump_main_defrosting_state
            name: Defrost bezig
          - entity: sensor.panasonic_heat_pump_stats
            name: Wifi
            icon: mdi:wifi-arrow-up-down
            secondary_info: last-updated
        state_color: true
      - type: custom:mini-graph-card
        name: Temperatuur laatste 24 uur
        entities:
          - entity: sensor.sonoff_2_temp_humidity_temperatuur
            name: Woonkamer
            color: lightblue
            show_state: true
          - entity: sensor.sonoff_slaapkamer_temperatuur
            name: Slaapkamer
            color: orange
          - entity: sensor.panasonic_heat_pump_main_outside_temp
            name: Pana
            color: '#90ee90'
          - entity: sensor.knmi_temperatuur
            name: KNMI
            color: pink
        line_width: 1
        show:
          labels: true
          average: false
          extrema: true
        card_mod:
          style: |
            .header.flex .icon {
              --mdc-icon-size: 120px;
            }
        hours_to_show: 24
        points_per_hour: 30
        hour24: true
        lower_bound: 0
      - type: custom:config-template-card
        variables:
          - states['input_select.hours_to_show'].state
        entities:
          - input_select.hours_to_show
          - sensor.warmtepomp_vermogen
          - sensor.panasonic_heat_pump_main_compressor_freq
          - sensor.panasonic_heat_pump_main_pump_flow
        card:
          type: custom:mini-graph-card
          name: Vermogen & Compressor
          entities:
            - entity: sensor.warmtepomp_vermogen
              name: vermogen
              show_points: false
            - entity: sensor.panasonic_heat_pump_main_compressor_freq
              y_axis: secondary
              name: Compressor
            - entity: sensor.panasonic_heat_pump_main_pump_flow
              y_axis: secondary
              Name: Flow
          align_state: center
          update_interval: 30
          line_width: 1
          labels: true
          hour24: true
          show:
            fill: fade
          hours_to_show: ${vars[0]}
          points_per_hour: 120
      - show_name: true
        show_icon: true
        type: glance
        entities:
          - entity: sensor.panasonic_heat_pump_main_main_target_temp
          - entity: sensor.panasonic_heat_pump_main_main_outlet_temp
          - entity: sensor.panasonic_heat_pump_main_main_inlet_temp
          - entity: sensor.panasonic_heat_pump_main_outside_pipe_temp
      - type: custom:scheduler-card
        include:
          - climate.warmtepomp_thermostaat
          - input_boolean.thermostaat_verwarming
          - input_boolean.vakantie
          - select.panasonic_heat_pump_main_operating_mode_state
          - sensor.buienradar_minimum_temperature_1d
          - sensor.buienradar_temperature_1d
        exclude: []
        display_options:
          primary_info: default
          secondary_info: []
          icon: action
        sort_by:
          - state
          - relative-time
        title: Verwarming schema
        visibility:
            state: Heat only
      - type: entities
        entities:
          - entity: weather.knmi_knmi_thuis
            name: Online
            secondary_info: none
            icon: mdi:thermometer
          - entity: sensor.panasonic_heat_pump_main_outside_temp
            name: Pana WP
          - entity: sensor.knmi_max_temperatuur_morgen
            name: Morgen
          - entity: sensor.knmi_min_temperatuur_morgen
            name: Morgen-minimum
            icon: mdi:thermometer-low
          - entity: sensor.temp_morgen_sum
            name: Morgen-som
            icon: mdi:thermometer-plus
        title: Temperaturen
      - type: custom:scheduler-card
        include:
          - climate.panasonic_heat_pump_main_z1_temp_cooling
          - input_boolean.koel_schema
          - select.panasonic_heat_pump_main_operating_mode_state
          - sensor.dauwpunt_sonoff_2_dauwpunt
          - sensor.sonoff_2_temp_humidity_luchtvochtigheid
          - switch.panasonic_heat_pump_main_heatpump_state
        exclude: []
        title: Koelschema
        visibility:
            state: Cool only

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japsert95
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22-10 19:17
Allereerst mijn excuses als hier eerder over gepost is: ik heb geprobeerd om dit te achterhalen, maar ik kon geen vergelijkbare problemen vinden.

Onze Panasonic warmtepomp vertoont raar gedrag met de back-up heater. Deze lijkt bij een SWW-run na een bepaalde tijd in te schakelen. De tijd sinds de start van de run varieert, maar het lijkt wel consequent te gebeuren bij een aanvoer-temp van 59C. Wat kan hier de reden van zijn? Is dit wellicht een systeembeveiliging?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zx2cwUMV2WEoMNbDoJrsM7tbc4Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PEWJRMp62mREdxRmcDabHzKh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06:20
Japsert95 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 23:24:
Allereerst mijn excuses als hier eerder over gepost is: ik heb geprobeerd om dit te achterhalen, maar ik kon geen vergelijkbare problemen vinden.

Onze Panasonic warmtepomp vertoont raar gedrag met de back-up heater. Deze lijkt bij een SWW-run na een bepaalde tijd in te schakelen. De tijd sinds de start van de run varieert, maar het lijkt wel consequent te gebeuren bij een aanvoer-temp van 59C. Wat kan hier de reden van zijn? Is dit wellicht een systeembeveiliging?
[Afbeelding]
welk type wp?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Japsert95 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 23:24:

[Afbeelding]
Ik vind de enorme duikeling van de tanktemperatuur bij de start van het verwarmen al vreemd. Wat voor tank heb je en waar zitten de sensor en de aanvoer en retourleiding aangesloten? Het lijkt dat de pana (terecht) denkt dat hij die 52° niet gaat halen zonder hulp van de backup heater. 59° aanvoer is wel ongeveer het maximum voor de meeste pana's.

[ Voor 6% gewijzigd door FransvWoerkom op 17-10-2025 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japsert95
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22-10 19:17
WH-SDC9398K3E5 + WH-UDZ07KE5. Met een apart buffervat voor sanitair water.
FransvWoerkom schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 00:35:
[...]

Ik vind de enorme duikeling van de tanktemperatuur bij de start van het verwarmen al vreemd. Wat voor tank heb je en waar zitten de sensor en de aanvoer en retourleiding aangesloten? Het lijkt dat de pana (terecht) denkt dat hij die 52° niet gaat halen zonder hulp van de backup heater. 59° aanvoer is wel ongeveer het maximum voor de meeste pana's.
De sensor zit halverwege het vat, ter hoogte van de aanvoer van het warm water vanuit de WP. Retourflow gaat er aan de onderzijde weer uit. Ook aan de onderzijde wordt het koude water aangevoerd. De grote dip komt (denk ik) omdat toen ook het bad gevuld werd.
Ik deel je conclusie dat hij ‘denkt het niet te halen’, maar met deze aanvoertemperatuur en nog wat extra tijd zou je wel verwachten dat het vat nog iets verder doorwarmt. Je ziet deze namelijk nog niet asymptotisch afvlakken. Het lijkt vooral dat de pana wat ‘ongeduldig’ is en daarom de back-up heater inschakelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:08
Wat zijn je instellingen voor de SWW run en heaterdelay?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan140
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 24-10 20:50
Vorig jaar is mijn wp kapot gegaan (oorzaak niet achterhaald, maar waarschijnlijk de compressor) heb ik hem vervangen voor precies hetzelfde model. (WH-MDC09J3E5). De rest van de winter en voorjaar heeft hij het goed gedaan (op directe stook, wel vaak iets te warm in huis). Daarna uit gezet op de controller. Paar weken geleden de wp weer aangezet en hij lijkt steeds in slaap te sukkelen. Hij stond op directe aanvoer op 27 graden. 3 dagen geleden heeft hij voor het laatst wat gedaan. Als ik de wp via de comfort cloud app een graad hoger zet dan schiet hij weer aan en blijft hij een tijdje goed draaien (op temperatuur). Herkent iemand dit, weet waar dit aan kan liggen of weet hoe ik het kan oplossen? Ik heb bewust nog niet een poging gedaan om hem op strooklijn verwarming te zetten. Hopelijk kan iemand mij op weg helpen……

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MHEjeN0jpfGjXoMPox4TmJ1_8Yw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wc5SR8xs375l2nXtu1Cu1u8h.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HxKd4wULGuEq9Yn8uJpQt8MLU8I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZhqvNYCsXoDN5VKA2a5kUsRd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6pxAB0X4zqYgg4ix7EKO5MZes0Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QDAcxXFsF8vI7cZIRgVBp9jN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IimH1EsZ5tqMCY5AeGLOuBqn3t0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vqhBr8QLN1CfX69RtgNYSzSz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w_fJyAhEM00ysXSj_TS0uHYHi6c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QVPIcTLsGAx52ytCRuKdyAn8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Daan140 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 21:30:
Vorig jaar is mijn wp kapot gegaan (oorzaak niet achterhaald, maar waarschijnlijk de compressor) heb ik hem vervangen voor precies hetzelfde model. (WH-MDC09J3E5). De rest van de winter en voorjaar heeft hij het goed gedaan (op directe stook, wel vaak iets te warm in huis). Daarna uit gezet op de controller. Paar weken geleden de wp weer aangezet en hij lijkt steeds in slaap te sukkelen. Hij stond op directe aanvoer op 27 graden. 3 dagen geleden heeft hij voor het laatst wat gedaan. Als ik de wp via de comfort cloud app een graad hoger zet dan schiet hij weer aan en blijft hij een tijdje goed draaien (op temperatuur). Herkent iemand dit, weet waar dit aan kan liggen of weet hoe ik het kan oplossen? Ik heb bewust nog niet een poging gedaan om hem op strooklijn verwarming te zetten. Hopelijk kan iemand mij op weg helpen……

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je doet dingen op de controller, in de Cloud en op de App. Mijn ervaring is dat niet lekker werkt. Je kunt beter 1 bedieningswijze kiezen.

Wat is de trigger dat hij moet verwarmen? Draai je met een externe thermostaat, de controller of op watertemperatuur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou beginnen met in je stooklijn de 24 naar minimaal 26 te zetten.

Om je een idee te geven;
Aanvoer 24 met deltaT van 5 kom je op gemwatertemp van 21,5. Als dan in je woning gemluchttemp 20 is dan heb je dus een delta (verschil) van maar 1,5 graden dus je systeem water en de ruimte. Dit soort voor praktisch geen afgifte mogelijkheid of je moet extreem veel vloer oppervlak hebben.

Nb praktijk zal delta water wel naar 2-3 gaan en je water ook tot wel twee graden boven je target maar het gaat er om dat wat je nu instelt een zeer kleine afgifte mogelijkheid geeft bij warmer weer.

[ Voor 4% gewijzigd door ErikVers op 17-10-2025 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom

[Afbeelding]

[...]
Ik sluit me aan bij de vraag van @nokiaan958GB. Op het tabblad Status zie ik bovenaan Thermo: Uit
Er is dus geen warmtevraag. Als je een ruimtethermostaat hebt en je wilt los daarvan Direct met 27° verwarmen, dan moet je onder Sensor en Zone kiezen voor Watertemperatuur of je moet een actieve thermostaat heel hoog zetten.

Overigens merkwaardig dat je vorige winter in de hitte hebt gezeten. Dan staat je stooklijn gewoon te hoog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 07:56

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bij deze WP en buitentemperatuur zie ik nogal eens een valse start/misfire. Dan slaat de WP aan maar eigenlijk gelijk ook weer uit. Daarna moet de Tr dus nog een keer 3 graden dalen voordat er weer gestart wordt.

Als je target 27 is gebeurt dat op z'n vroegst bij 21, maar dat kan ook lager zijn, afhankelijk van de Tr dat hij eerst afsloeg.

Kijk wat verder terug of je de valse start kan vinden. Zet je target wat hoger, en kijk of het dan beter gaat.

Dit probleem is mijn enige commentaar op deze WP, het lijkt een bug in de waterpomp compressor regeling te zijn.

Je kunt ook de waterpomp op max flow zetten (niet dT). Anderen detecteren de valse start met heishamon en schuiven de target dan een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan140
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 24-10 20:50
@nokiaan958GB @FransvWoerkom

De controller heb ik in het nieuwe stookseizoen nog niet gebruikt. De app is wel nieuw sinds een paar weken bij mij. Ik heb verder geen externe thermostaat. En misschien domme vraag maar wat is het verschil tussen de controller en watertemperatuur? Ik dacht dat met directe stook de wp vooral door middel van de deltaT weet wat hij moet doen. Verder staat hij al op watertemperatuur bij zone en sensor.

Overigens vond ik het warm . De rest van het gezin vond het heerlijk :-).

@ErikVers
Hij staat al op 27 graden. Of snap ik niet wat je bedoelt. Wat jij verder beschrijft herken ik wel, namelijk dat als ik de watertemperatuur instel op 27 graden. Hij draait op 28-29 graden….

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IFaBCyTEiymLJOgq2tW7K7dG11Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Q4efAPicq2G4UYdftdyAjX9M.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Daan140 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 09:42:
@nokiaan958GB @FransvWoerkom

De controller heb ik in het nieuwe stookseizoen nog niet gebruikt. De app is wel nieuw sinds een paar weken bij mij. Ik heb verder geen externe thermostaat. En misschien domme vraag maar wat is het verschil tussen de controller en watertemperatuur? Ik dacht dat met directe stook de wp vooral door middel van de deltaT weet wat hij moet doen. Verder staat hij al op watertemperatuur bij zone en sensor.

Overigens vond ik het warm . De rest van het gezin vond het heerlijk :-).

@ErikVers
Hij staat al op 27 graden. Of snap ik niet wat je bedoelt. Wat jij verder beschrijft herken ik wel, namelijk dat als ik de watertemperatuur instel op 27 graden. Hij draait op 28-29 graden….

[Afbeelding]
Ok je stooklijn is dus 27 direct. Als die op een gegeven moment af slaat blijft je vloer heel lang warm waardoor nog niet opnieuw aangaat. Dat is opzich niet zo raar. Wil je dit voorkomen dan zou je kunnen werken met de timer en dan bijvoorbeeld altijd ff tussen 04:00 en 09:00 hem uit zetten. Dan zal hij normaal gesproken om 9:00 altijd starten en pas weer uitgaan als warmte niet kwijt kan.

Alternatief is om met een externe thermostaat te werken. Ik zelf ben meer fan van war+externe thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
Ik ben gaan proberen via HA de Heatpump op laagste vermogen aan te sturen. Ik kan alleen oude info vinden aan het begin van dit topic. toen maar met ChatGPT gevraag om een automation te maken (ik ben er zelf heel slecht in)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
alias: HP low power modulation (via climate.* shift)
description: Retour+3 / Aanvoer−1 logica, climate.set_temperature-sturing
triggers:
  - seconds: /30
    trigger: time_pattern
conditions: []
actions:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: template
            value_template: >
              {{
              states('sensor.panasonic_heat_pump_main_compressor_freq')|float(0)
              < 5 }}
        sequence:
          - variables:
              t_return: >-
                {{
                states('sensor.panasonic_heat_pump_main_main_inlet_temp')|float(0)
                }}
              new_set: "{{ (t_return + 3) | round(1) }}"
              cur_target: >-
                {{
                states('sensor.panasonic_heat_pump_main_main_target_temp')|float(0)
                }}
              raw_shift: "{{ (new_set - cur_target) | round(1) }}"
              shift: >
                {% if raw_shift > 5 %} 5 {% elif raw_shift < -5 %} -5 {% else %}
                {{ raw_shift }} {% endif %}
          - data:
              entity_id: climate.panasonic_heat_pump_main_z1_temp
              temperature: "{{ shift }}"
            action: climate.set_temperature
      - conditions:
              {{
              >= 5 }}
        sequence:
          - variables:
              t_supply: >-
                {{
                states('sensor.panasonic_heat_pump_main_main_outlet_temp')|float(0)
                }}
              new_set: "{{ (t_supply - 1) | round(1) }}"
                {{
                }}
          - data:
mode: single

is dat een beetje hoe het zou moeten? ik pas de stooklijn omhoog en omlaag aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nnoitra
The_Woesh schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 17:03:
Ik ben gaan proberen via HA de Heatpump op laagste vermogen aan te sturen. Ik kan alleen oude info vinden aan het begin van dit topic. toen maar met ChatGPT gevraag om een automation te maken (ik ben er zelf heel slecht in)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
alias: HP low power modulation (via climate.* shift)
description: Retour+3 / Aanvoer−1 logica, climate.set_temperature-sturing
triggers:
  - seconds: /30
    trigger: time_pattern
conditions: []
actions:
  - choose:
      - conditions:
              {{
              < 5 }}
        sequence:
          - variables:
              t_return: >-
                {{
                states('sensor.panasonic_heat_pump_main_main_inlet_temp')|float(0)
                }}
              new_set: "{{ (t_return + 3) | round(1) }}"
                {{
                }}
          - data:
      - conditions:
              {{
              >= 5 }}
        sequence:
          - variables:
              t_supply: >-
                {{
                states('sensor.panasonic_heat_pump_main_main_outlet_temp')|float(0)
                }}
              new_set: "{{ (t_supply - 1) | round(1) }}"
                {{
                }}
          - data:
mode: single

is dat een beetje hoe het zou moeten? ik pas de stooklijn omhoog en omlaag aan.
Kijk ook hier es: Panasonic + Heishamon + Home assistant optimalisatie topic
Als ik me niet vergis staan daar wel scripts in die proberen te sturen op laag vermogen, voor zowel WAR als directe temp sturing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
Nnoitra schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 18:08:
[...]

Kijk ook hier es: Panasonic + Heishamon + Home assistant optimalisatie topic
Als ik me niet vergis staan daar wel scripts in die proberen te sturen op laag vermogen, voor zowel WAR als directe temp sturing.
Bedankt, ik heb aan de hand van dat topic een aanpassing gedaan. Ipv van de stooklijn te verhogen heb ik de WP op constante temp gezet om dan de target temp aan te passen. Ik heb hem net uitgezet omdat het binnen nu warm genoeg is. Ik zie dat het vancht goed ging. Alleen ging wel de stroom op de compressor langzaam iets omhoog. Iemand een idee waar dar door komt? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wsa0sVwONQfDvltT9uo3LoT8A1E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dObKQrgo43VDKeJ48lvMKRuq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-10 09:59

Cr3ator

1 bar is geen bar

The_Woesh schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 06:51:
[...]
Alleen ging wel de stroom op de compressor langzaam iets omhoog. Iemand een idee waar dar door komt? [/url]
Dat is de oplopende watertemperatuur waardoor de compressor bij hetzelfde toerental harder moet werken.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-10 20:26
Op de 5j van mijn zoon een omkasting gemaakt m.b.v. flexfence profielen. De lamellen kunnen nu versteld worden. Zomers zo goed als dicht, 's winters zover open dat de wp niet te zien is vanaf de weg. De omkasting staat los op de rubberen voeten en bovenop de wp liggen rubberen tegels waar de omkasting op ligt. Met twee man is de omkasting makkelijk er af te pakken mocht er onderhoud nodig zijn. Het y-filter is te bereiken door het rechter paneel even los te schroeven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0oSZd3dG10ut5yLWsu_STWy9Z6Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zGhtogaZ1l1xNFRoUzRiIAf8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7t8ocOqb7xle0LaItLd7C8hcL8A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nrCVrnptVlXiqmWmSbtTnlmc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QknEz0g2cOU5sSu8rmUcfyzjlrg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wH8Hs3YBgHKV5sd4dqyiU1LH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroegro
Update94 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 10:58:
[...]

Een poging tot sterilisatie die niet is gelukt toen, maar nu wel. ik heb eigenlijk nu nog steeds niet scherp waarom het element zich toen zo gedroeg.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s8itAhQq7QouC7BKnWOqUg8COHs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KxO1WL2Z0wcCOtWKu1ELMhSm.png?f=fotoalbum_large

Ik had hetzelfde probleem en zag op dit fantastische forum dat ik niet de enige ben die worstelt met de slecht vertaalde termen :-) De sterilisatie naar 65 graden (nadat de boiler op temperatuur (50 graden) is gebracht) werd niet gehaald en sloeg af bij 55. Ik kreeg het electr element niet meer aan de gang. In de grafiek las ik af dat de tank bij 55 graden bleef steken en de tankheater gewoon aan bleef. Op mijn Homewizzard kWh meter was de 1500W al lang weggevallen!
Blijkt nu dat volgens de service manual sterilisatie pas na 8 uren weer opnieuw gestart kan worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
jeroegro schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 14:52:
[...]

[Afbeelding]

Ik had hetzelfde probleem en zag op dit fantastische forum dat ik niet de enige ben die worstelt met de slecht vertaalde termen :-) De sterilisatie naar 65 graden (nadat de boiler op temperatuur (50 graden) is gebracht) werd niet gehaald en sloeg af bij 55. Ik kreeg het electr element niet meer aan de gang. In de grafiek las ik af dat de tank bij 55 graden bleef steken en de tankheater gewoon aan bleef. Op mijn Homewizzard kWh meter was de 1500W al lang weggevallen!
Blijkt nu dat volgens de service manual sterilisatie pas na 8 uren weer opnieuw gestart kan worden!
Volgens mij bedoelen ze echt wat er staat: als de doeltemperatuur niet wordt gehaald, stopt de sterilisatie na 8 uur. Dat de 65° niet wordt gehaald, kan komen doordat de tank heel groot is of er veel water uit wordt gebruikt tijdens sterilisatie, of de tankheater is slecht aangesloten, of er zit een maximaalthermostaat in de tank die te laag staat, of tijdens sterilisatie is de mode tankverwarming uitgezet, bijvoorbeeld door de weektimer.

Als je op je kW meter geen gebruik meer ziet en in de grafiek wel dat de externe heater aan staat, dan is het een elektrisch probleem en geen software/logisch probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snader2
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:32
Ik ben al een tijd aan het bedenken hoe ik mijn nieuwe warmtepompinstallatie vorm ga geven. Maar heb nog een paar vragen:

Ik wil gebruik gaan maken van vloerkoeling, ik begrijp dat je dan de delta T laag moet houden en hierdoor zou ik dus een buffervat en extra pomp nodig hebben. Ik zie hier ook installaties langskomen dus die extra pomp en buffervat niet hebben. Is dit in mijn geval echt nodig? Ik ben altijd voorstander van simpeler en goedkoper maar Panasonic schrijft dit wel voor.

Ik lees dat je het beste voor een kunststof vloerverwarmingsverdeler kan gaan om condensatie te voorkomen maar hoe zit dit dan met de PEX leidingen? Zou je die dan ook moeten isoleren tot aan de vloer? Ik kom hier weinig over tegen.

Heb ik dingen over het hoofd gezien in mijn schema?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ivJjCe58k_AQBafaEoMCXTsrrO4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/J627OTKecJtzVeq3fPZw9oDW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroegro
1 douche op 22 mm? Dat is niet bepaald standaard. Voor warm water wordt in de regel 1 maat dunner (12mm) gekozen dan voor koud (15).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroegro
FransvWoerkom schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 01:24:
[...]

Volgens mij bedoelen ze echt wat er staat: als de doeltemperatuur niet wordt gehaald, stopt de sterilisatie na 8 uur. Dat de 65° niet wordt gehaald, kan komen doordat de tank heel groot is of er veel water uit wordt gebruikt tijdens sterilisatie, of de tankheater is slecht aangesloten, of er zit een maximaalthermostaat in de tank die te laag staat, of tijdens sterilisatie is de mode tankverwarming uitgezet, bijvoorbeeld door de weektimer.

Als je op je kW meter geen gebruik meer ziet en in de grafiek wel dat de externe heater aan staat, dan is het een elektrisch probleem en geen software/logisch probleem.
Okay, misschien zie ik het verkeerd. En begrijp ik nu van jou dat de sterilisatie alleen mogelijk is als de warm waterfunctie aan staat? Ik heb inderdaad warm water maken alleen van 11 -13 uur aan staan met de timer, daarna weer 22 uur alleen verwarmen, en sterilisatie gebeurt op dag in de week om 12 uur. Zo probeer ik alleen warm water te maken als de zon hoog staat, en uit te vinden of dat voldoende comfort geeft. Sterilisatie zie ik toch wel als een must die los staat van het opwarmen van de tank, en dus ook zou moeten werken als de boiler uit staat vanwege de veiligheid, of ziet Panasonic dat anders ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snader2
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:32
jeroegro schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 22:48:
1 douche op 22 mm? Dat is niet bepaald standaard. Voor warm water wordt in de regel 1 maat dunner (12mm) gekozen dan voor koud (15).
Is inderdaad niet nodig maar had 22 en 28 gekocht/liggen. Een iets grotere leiding leek mij geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
snader2 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 06:49:
[...]

Is inderdaad niet nodig maar had 22 en 28 gekocht/liggen. Een iets grotere leiding leek mij geen probleem.
Mijn eerste reactie:

-Grotere diameter warmwaterleiding dan nodig betekent meer stilstandverlies in de leiding
-28mm uponor bestaat niet.
-Waarom een buffervat? Is niet nodig.
-483 m2 vvw op een Panasonic 7J? Dat lijkt me erg onrealistisch. Heb je een warmteverliesberekening gedaan of weet je het historisch gasverbruik?

[ Voor 8% gewijzigd door nMad op 29-10-2025 08:15 ]

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Pagina: 1 ... 89 90 Laatste