Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 89 90 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:41
jeroegro schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 12:19:
[...]

Dag Frans,
dank voor je input. Gegeven dat het bij jou werkte motiveert mij weer :) .

De thermostaat op de VV verdeler werkt goed. Merk Oventrop zit in de aanvoer en de voelerbuis in de verdeler. Je voelt waar het schakelpunt zit en hoort de stroming afnemen.

IK zou heel graag de aanvoertemperatuur willen instellen maar weet niet goed welke mogelijkheden er zijn in de servicecloud. Pana staat op stooklijn en ik speel, als het te koud wordt in huis met de + en - 5 graden knop. (ook op het bedienpaneel) Ik zou dan verwachten dat hij snel gaat verwarmen maar dat is niet het geval. IK ga er van uit dat de pomp op basisi van buitentemp aanslaat en de bijbehorende waarde gaat aanmaken van de stooklijn. Ik begrijp niet goed HOE de pomp precies moet reageren en vooral waarom hij vrij snel al weer afslaat? Eigenlijk wil ik dus een constante onderwaarde van 40 graden aanvoeren (dan begint de radiator warmte af te geven) en stoppen zodra de ruimtetemperatuur bereikt is OF de delta T bij de pomp van 5 bereikt wordt.

Vorig seizoen startte ik met alleen de radiatoren op de stooklijn maar de watertemperatuur werdt niet hoog genoeg. Toen heeft installateur nog omgeschakeld naar ruimteregeling en ergens volgens mij de aanvoertemp omhoog gegooid. Dat werkte redelijk al had hij het bij vorst wel moeilijk want vaak defrosten en de ruimteweergave ligt 3 graden hoger dan werkelijk! Toen kon ik ook nog niet in de servicecloud kijken waarom hij steeds afsloeg.

Nu kan ik daar wel bij maar wordt er niet veel wijzer van omdat ik niet weet wat ik moet verwachten van de regeling. Zie wel dat hij afslaat omdat Ta en Tr te dicht bij elkaar komen. Er is dan gewoon te weinig warmteafname!

Hoe had jij je stooklijn staan in de situatie dat je de VV ging bijstellen met de hand? Dan wil ik dat gaan proberen.

In de Serv. cloud zie ik deze 4 opties, maar wat betekenen ze precies?

[Afbeelding]
Niet lullig bedoeld, maar begin eens met het lezen van een handleiding.
En ook de eerste post in dit topic.

Je mag mijn stooklijn hebben, maar er is echt 0 garantie dat jij het daarmee warm krijgt en houd.
Iedere aansluiting is anders, elk huis is anders. Een stooklijn bepaal je aan de hand van jouw situatie, niet die van iemand anders.

En je verwachting dat een WP snel gaat verwarmen, die moet je los laten als je op lagere temperaturen gaat verwarmen met vloerverwarming en radiatoren ;)

Als je wilt weten waarom de WP "onverwacht" afslaat, heb je data nodig.
In het topic vind je wel voorbeelden van screenshots, als je die post, dan kan men met je mee kijken en denken. En ook screenshots van je settings.

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:37
Vorig weekend heb ik eindelijk mijn heishamon geïnstaleerd en de WP voor het eerst weer aangezet. Met dit tussenweer is het zowiezo een beetje puzzelen of ik hem aanzet. Eigenlijk gebruiken we dan vooral de airco om de woonkamer een beetje bij te verwarmen.

Anyway. Nu kan ik op HA het volgende zien. De compressor ging wel heel vaak aan. En die hele korte pieken snap ik ook niet helemaal. Waar komt dat vandaan en hoe voorkom ik het?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/21s4BStLpnDYJVwxxzCt-JP9geo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m0aP8JHBbsu8NGXtRB41Ote7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:16

timovd

Voorsprong door techniek

@The_Woesh Waarschijnlijk te weinig afgifte.
Stel dat je target Ta 28 graden C is en de actuele waarde is steeds 30, gaat de compressor uit (tot een bepaalde threshold). Dat lijkt hier het geval. Welke stooklijn heb je en/of wat is de gewenste aanvoertemperatuur?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:37
timovd schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 14:56:
@The_Woesh Waarschijnlijk te weinig afgifte.
Stel dat je target Ta 28 graden C is en de actuele waarde is steeds 30, gaat de compressor uit (tot een bepaalde threshold). Dat lijkt hier het geval. Welke stooklijn heb je en/of wat is de gewenste aanvoertemperatuur?
Target temp low: 27°C
Hier de heat curve. Ik zou die dus moeten verhogen. Ik had hem zo laag omdat ik bij een buiten temperatuur van rond de 15 eigenlijk bijna geen warmte nodig heb. Ik zal eens naar 32°C gaan. alleen nu wachten dat het weer kouder wordt want met buiten 17°C nog te warm om te proberen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/93IWg1rqZK7ZYCbZBomNsZ_k2vM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vO3JOesAf2J6r4swzTwy32X8.jpg?f=fotoalbum_large

nu met target temp, daar zie je het inderdaad duidelijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WpltC0-2UmIQDVd58oS83g56HUo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ie85p9Kl0hyftQOEYqGdDwOP.jpg?f=fotoalbum_large

edit: thanks! nu al meer dan een uur stabiel draaien _/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lsRy6HQQ6E3KKzZkGEVS1IifJ8E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jtP5BtnnaunVeGXa5xxNoW0s.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door The_Woesh op 08-10-2025 18:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:18
Hier alweer 6 jaar zeer tevreden gebruiker van een Pana5J. Geïnstalleerd met @koevlaas2 en met heishamon aansturing via HA. Elk jaar even buitenkant schoonmaken en magneetfilter checken/schoonmaken (zit nooit veel in). Saai maar betrouwbaar.

De HA thermostaat doet het meer dan prima. Elke nacht maakt HA een keuze voor nachtverlaging afhankelijk van de verwachte minimumtemperatuur die nacht (zeer koude nacht --> kleine nachtverlaging).

Is er qua onderhoud nu nog iets dat ik mis? Wat zou ik nog meer kunnen/moeten doen?

Afbeeldingslocatie: https://share.bartserver.nl/-sqxvBDYoTX/pasted-2025-10-08T133851.232Z.png

[ Voor 8% gewijzigd door vandermark op 08-10-2025 15:39 ]

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:41
The_Woesh schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 15:32:
[...]

Target temp low: 27°C
Hier de heat curve. Ik zou die dus moeten verhogen. Ik had hem zo laag omdat ik bij een buiten temperatuur van rond de 15 eigenlijk bijna geen warmte nodig heb. Ik zal eens naar 32°C gaan. alleen nu wachten dat het weer kouder wordt want met buiten 17°C nog te warm om te proberen.
[Afbeelding]

nu met target temp, daar zie je het inderdaad duidelijk.
[Afbeelding]
Als de aanvoer temp langer dan x seconden 2 graden hoger dan het setpoint lig, slaat ie af.
vandermark schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 15:37:
Is er qua onderhoud nu nog iets dat ik mis? Wat zou ik nog meer kunnen/moeten doen?
Cr3ator in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2"

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:34
jeroegro schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 12:19:
[...]

In de Serv. cloud zie ik deze 4 opties, maar wat betekenen ze precies?

[Afbeelding]
"Kamersensor: Watertemperatuur" betekent: Geen sensor in de kamer. Hierbij wordt alleen de watertemperatuur geregeld. Je kunt de watertemperatuur direct of volgens een stooklijn regelen. Met de afstandsbediening of in het weekschema kun je plussen en minnen. [Kennelijk een vertaalfout. In de Engelse versie staat alleen sensor]

"Kamersensor: Externe thermostaat" betekent dat je een losse thermostaat met een 230V schakelcontact hebt aangesloten op de betreffende klemmen op de hoofdprint.

"Kamersensor: Interne thermostaat" betekent dat je gebruik maakt van de sensor in de afstandsbediening. Je stelt daar ook de gewenste kamertemperatuur in. Je kunt dan nog met directe watertemperatuur of een stooklijn werken, maar je kunt niet plussen en minnen.

"Kamersensor: Thermistor" Is bijna hetzelfde als de Interne thermostaat, alleen met een los verkrijgbare thermistor in een doosje aan de muur in plaats van in de afstandsbediening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroegro
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:25
ErikVers schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 18:05:
[...]

Simpel (maar dat is alles als je het weet 😜);
De 55 verlaag je als het dichter bij de -5 buiten is en te warm wordt
De 35 verlaag je als het dichter bij 15 is en te warm wordt
Enzovoorts

De -5 en 15 laat je staan.

Ps mocht het lukken op 40graden dan zou ik je mengverdeler nu al uit je vvw halen. Dit geeft een ongewenst gedrag.
Dank voor de eenvoudige instructie. Over het laatste: "Als het lukt met 40 graden zou je er al een open verdeler van maken" (pomp er uit). In dit geval is het gedeelte met vloerverwarming supergoed geisoleerd (nieuwbouw), maar de radiatoren hangen in een oud huis waar weinig valt te isoleren. Daar moet dus meer vermogen (W/ m2) in dan in de nieuwbouw! Als het vriest heb ik op de radiatoren meer dan 40 graden nodig. tzt wil ik in de oude woning ook VV aanleggen en meer water dan de nieuwbouw. Gaat jouw advies dan nog wel op deze winter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroegro
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:25
FransvWoerkom schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 20:09:
[...]

"Kamersensor: Watertemperatuur" betekent: Geen sensor in de kamer. Hierbij wordt alleen de watertemperatuur geregeld. Je kunt de watertemperatuur direct of volgens een stooklijn regelen. Met de afstandsbediening of in het weekschema kun je plussen en minnen. [Kennelijk een vertaalfout. In de Engelse versie staat alleen sensor]

"Kamersensor: Externe thermostaat" betekent dat je een losse thermostaat met een 230V schakelcontact hebt aangesloten op de betreffende klemmen op de hoofdprint.

"Kamersensor: Interne thermostaat" betekent dat je gebruik maakt van de sensor in de afstandsbediening. Je stelt daar ook de gewenste kamertemperatuur in. Je kunt dan nog met directe watertemperatuur of een stooklijn werken, maar je kunt niet plussen en minnen.

"Kamersensor: Thermistor" Is bijna hetzelfde als de Interne thermostaat, alleen met een los verkrijgbare thermistor in een doosje aan de muur in plaats van in de afstandsbediening.
Dank je wel, super duidelijk omschreven. Er zijn in de service cloud nog veel meer instellingen en opties die ik best lastig vind om te begrijpen. Zoals het werken met, en aflezen van de grafieken en alle termen (die vaak niet op elk systeem van toep zijn. Of debiet pomp en delta T?
Is daar een Nederlandse, of anders maar engelse, beschrijving van te vinden? Bij de pomp zijn wel boekjes geleverd maar de technische beschrijving is in het engels, en het type komt niet precies overeen of de software is inmiddels al weer aangepast.??

[ Voor 5% gewijzigd door jeroegro op 08-10-2025 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23:20

ErikVers

e-Duurzaam

jeroegro schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 21:57:
[...]

Dank voor de eenvoudige instructie. Over het laatste: "Als het lukt met 40 graden zou je er al een open verdeler van maken" (pomp er uit). In dit geval is het gedeelte met vloerverwarming supergoed geisoleerd (nieuwbouw), maar de radiatoren hangen in een oud huis waar weinig valt te isoleren. Daar moet dus meer vermogen (W/ m2) in dan in de nieuwbouw! Als het vriest heb ik op de radiatoren meer dan 40 graden nodig. tzt wil ik in de oude woning ook VV aanleggen en meer water dan de nieuwbouw. Gaat jouw advies dan nog wel op deze winter?
Dat licht eraan of je genoeg kan knijpen in flow. Je gaat er nu vanuit dat je over de 40gr moet. Maar stel dat je debiet verdubbeld in koude gedeelte en je deltaT blijft gelijk (wat niet zal lukken) dan zou je daar ook dubbel vermogen heen kunnen transporteren. In eenvoudigere woorden; probeer systeem zo te balanceren dat elke ruimte het vermogen aan afgifte krijgt die gelijk is aan het verlies. Die verhouding zal niet veel veranderen of nu 5 of -5 buiten is.

Je kan ook winter aankijken maar die mengverdeler is drama want daardoor kun je niet de warmtepomp laten werken met je vloer afgifte. Er zit als het ware een sluisdeur tussen die open en dicht gaat.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Pagina: 1 ... 89 90 Laatste