Niet lullig bedoeld, maar begin eens met het lezen van een handleiding.jeroegro schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 12:19:
[...]
Dag Frans,
dank voor je input. Gegeven dat het bij jou werkte motiveert mij weer.
De thermostaat op de VV verdeler werkt goed. Merk Oventrop zit in de aanvoer en de voelerbuis in de verdeler. Je voelt waar het schakelpunt zit en hoort de stroming afnemen.
IK zou heel graag de aanvoertemperatuur willen instellen maar weet niet goed welke mogelijkheden er zijn in de servicecloud. Pana staat op stooklijn en ik speel, als het te koud wordt in huis met de + en - 5 graden knop. (ook op het bedienpaneel) Ik zou dan verwachten dat hij snel gaat verwarmen maar dat is niet het geval. IK ga er van uit dat de pomp op basisi van buitentemp aanslaat en de bijbehorende waarde gaat aanmaken van de stooklijn. Ik begrijp niet goed HOE de pomp precies moet reageren en vooral waarom hij vrij snel al weer afslaat? Eigenlijk wil ik dus een constante onderwaarde van 40 graden aanvoeren (dan begint de radiator warmte af te geven) en stoppen zodra de ruimtetemperatuur bereikt is OF de delta T bij de pomp van 5 bereikt wordt.
Vorig seizoen startte ik met alleen de radiatoren op de stooklijn maar de watertemperatuur werdt niet hoog genoeg. Toen heeft installateur nog omgeschakeld naar ruimteregeling en ergens volgens mij de aanvoertemp omhoog gegooid. Dat werkte redelijk al had hij het bij vorst wel moeilijk want vaak defrosten en de ruimteweergave ligt 3 graden hoger dan werkelijk! Toen kon ik ook nog niet in de servicecloud kijken waarom hij steeds afsloeg.
Nu kan ik daar wel bij maar wordt er niet veel wijzer van omdat ik niet weet wat ik moet verwachten van de regeling. Zie wel dat hij afslaat omdat Ta en Tr te dicht bij elkaar komen. Er is dan gewoon te weinig warmteafname!
Hoe had jij je stooklijn staan in de situatie dat je de VV ging bijstellen met de hand? Dan wil ik dat gaan proberen.
In de Serv. cloud zie ik deze 4 opties, maar wat betekenen ze precies?
[Afbeelding]
En ook de eerste post in dit topic.
Je mag mijn stooklijn hebben, maar er is echt 0 garantie dat jij het daarmee warm krijgt en houd.
Iedere aansluiting is anders, elk huis is anders. Een stooklijn bepaal je aan de hand van jouw situatie, niet die van iemand anders.
En je verwachting dat een WP snel gaat verwarmen, die moet je los laten als je op lagere temperaturen gaat verwarmen met vloerverwarming en radiatoren
Als je wilt weten waarom de WP "onverwacht" afslaat, heb je data nodig.
In het topic vind je wel voorbeelden van screenshots, als je die post, dan kan men met je mee kijken en denken. En ook screenshots van je settings.
Sarcasm is my superpower! What's yours?