• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 22:52
wij hebben recent een Panasonic 16kw TCAP WP aangeschaft. Deze wordt aangestuurd via HomeAssistant/Heishamon/NodeRed en via dit topic wil ik de test-data delen en discussiëren over een beste aanpak.

Achtergrond
De WP staat in de achtertuin en is met een grondbuis (2x40mm) verbonden aan een 500L buffervat in de kelder. Er wordt alleen gestuurd op retour temperatuur vanuit het buffervat.
Het buffervat heeft een hygiene spiraal voor warm DHW wat op dit moment nog wordt na-verwarmd door een Remeha CV/Combiketel tot 60C.
Het buffervat heeft ook voorbereide aansluiting voor een pellet CV kachel en een CV houthaard welke later dit jaar worden aangesloten.
De afgifte wordt nu nog geregeld door twee mogelijke opties:
1) de circulatie pomp van de Remeha ketel. het buffervat zit in serie geschakeld op de retourleiding van de afgifte en de ketel krijgt dus gelijk warm water binnen. De ketel staat ingesteld op 30 graden voor CV, en gebruikt vrijwel geen gas voor verwarming.
2) een separate circulatie pomp die met kleppen vanuit het buffervat direct aan de afgifte aanvoer levert. Dit werkt (ook) wanneer de Remeha ketel uit staat.

Het huis uit 1913 heeft met 350m buiten oppervlak een behoorlijk hoog verlies ondanks verschillende investeringen in isolatie.
De afgifte is voornamelijk met gietijzeren radiatoren (6 grote), wat oudere T1 radiatoren (4 grote), badkamer vloerverwarming (15m2), en een oude dubbele convector in de achterkamer (8kw op 60C).

Eerste test resultaten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/70N0YK6JXtSK_HTyeLKqqSsTTJI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/52SdVx6B6U2FEXuMe0Z2KZuf.png?f=fotoalbum_large

• Beer070
inmiddels wat resultaten van deze run:
Met doel temperatuur 38 graden gaat ie toch nog naar 42 graden.
Gemiddelde COP van 3.8.
Er was wat vraag aan warmte gedurende het pad waardoor de laatste (minder voordelige periode) uitgerekt werd.
Minimale gebruik is ongeveer 1200 watt, wat in lijn is met de verwachting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Dzg4Ho92Bfu8LylxIKMnIOcWag=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IdhCBvfkuAxKz7MaipfmRAKW.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h4QUG9w_QA_NK7gvKTS78y7WXcg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T2Wv7vNjpbZgIY5GauXBSYGh.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UIAdTCss-1DvEyv5ciTJLWV6PiQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zuNWPsAECNPi6szAeB6wxMib.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Beer070 op 03-11-2025 12:29 ]

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 06:27

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Beer070 Mooie grafiekjes! - De combinatie HA/Heishamon/Nodered lijkt te werken.
Wat de verdere "beste aanpak" betreft heb je iig een bruikbare basis om meer data te verzamelen.
Ik begrijp dat je hydraulisch schema nog niet af is, dus echte conclusies zou ik aan de data nog niet willen verbinden.
Alhoewel: De getoonde COP en ook de verhouding tussen thermisch vermogen en elektrisch vermogen laten zeker nog veel ruimte voor verbetering imho.

P.S.: Met een grove schatting via het Carnot-rendement zou ik een "COP" van ca. 5,1 - 6,1 verwachten.

[ Voor 17% gewijzigd door dunklefaser op 03-11-2025 14:45 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Beer070
Afgifte gaat de komende tijd echt nog wel veranderen, waarschijnlijk eerst die convector een boost geven of vervangen.
Met een dag-gebruik van 0.4m3 gas worden de vaste lasten/m3 wel heel erg hoog, dus het gas afsluiten is ook wel een idee.

ik ben nu de doel temperatuur stapje voor stapje aan het verlagen om te kijken hoe de prestaties dan worden.
Het is een 16kw model, dus echt efficiënt bij weinig gebruik gaat ie nooit worden, en dat hoeft van mij ook niet direct, maar als ik de meest efficiënte stooklijn heb gevonden kan ik die gebruiken om telkens een run te maken naar hogere temperaturen.

Overigens zijn de specifieke verspringingen een gevolg van de stap-grootte van de temperatuur. wanneer er maar 1 graad tussen zit zie je de COP met grote stappen toe of afnemen in het dashboard.

[ Voor 14% gewijzigd door Beer070 op 03-11-2025 16:34 ]

• Beer070
volgende test, van 32C tot 34C met dezelfde settings. Nu lijkt de COP een stuk hoger te komen. De vraag is of het aanpassen van de delta-T nog een effect zal hebben:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/biyAceiUtTMYj33axHsKK-DHuaA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fbNX9TvFowVCuIHJ3wDvCWAr.png?f=fotoalbum_large

• Beer070
31 graden tot 37 graden met tussendoor wat vraag.
De sprongetjes komen door afronding van gemeten outlet / inlet temperatuur (in hele graden)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ww2kr46ljytvQ7VL5RqMbeRi4l0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jqRKNhFRIhM8s8iQ39CyKMr4.jpg?f=fotoalbum_large

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Beer070 Eerlijk - een temperatuurresolutie van maar 1 K zou een COP bepaling in mijn ogen meteen diskwalificeren, ook zijn de grafiekjes nog zo mooi.
Voor het ultieme voorbeeld van onafhankelijke online monitoring (kost natuurlijk ook wat)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Beer070
Tempting… voor mijn opstelling met m35 buizen en 3 fase dik 800 euro. Ik had al zitten kijken naar flow meters maar nog niks gevonden wat makkelijk in HA / Node Red kan.
33-37 graden draait nu continu op een cop 4-5. Volgens mij is dat niet heel slecht
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mqsLaARXTKpR4DV4p0ErdssmHO4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7pskcKsi6CgVaxbzNvZpn04i.jpg?f=fotoalbum_large

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Beer070 Als ik me niet vergis kan je de Kamstrup meters relatief makkelijk integreren.
De meters heb ik als zeer betrouwbaar en veelzijdig ervaren - ik gebruik twee M302 met wired m-bus.
Misschien kan je deze nog gebruikt op de kop tikken - deze meten trouwens ook koude (defrosts bijvoorbeeld).
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
pi@hassbian:~ $ date; python3.5 kam58.py|egrep -f kam-select_egrep;date
Mon  3 Nov 20:16:33 CET 2025
 1                77740 Energy (100 Wh) = 7774,0 kWh warmte
 2                 1495 Energy (100 Wh) =  149,5 kWh koude
 5              2973494 Volume (m m^3) = 2973,494 m³
 8                 2451 Flow temperature (1e-2 deg C) = 24,51°C
 9                 2196 Return temperature (1e-2 deg C) = 21,96 °C
10                  255 Temperature Difference (1e-2  deg C) = 2,55 K
11                   25 Power (100 W) = 2,5 kW
13                  866 Volume flow (m m^3/h) = 866 l/h
Mon  3 Nov 20:16:35 CET 2025

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23:35
Beer070 schreef op maandag 3 november 2025 @ 20:08:
Tempting… voor mijn opstelling met m35 buizen en 3 fase dik 800 euro. Ik had al zitten kijken naar flow meters maar nog niks gevonden wat makkelijk in HA / Node Red kan.
33-37 graden draait nu continu op een cop 4-5. Volgens mij is dat niet heel slecht
[Afbeelding]
Ik heb er ook een Kamstrup tussen, de flow die deze geeft komt goed overeen met de flow uit de Pana (heishamon). Volgensmij heeft de heishamon ook inputs voor 2 temperatuursensoren en een puls ingang van een kWh meter. Dan heb je een redelijk eenvoudige en goede COP bepaling.

• Beer070
Thorsd schreef op maandag 3 november 2025 @ 20:39:
[...]

Ik heb er ook een Kamstrup tussen, de flow die deze geeft komt goed overeen met de flow uit de Pana (heishamon). Volgensmij heeft de heishamon ook inputs voor 2 temperatuursensoren en een puls ingang van een kWh meter. Dan heb je een redelijk eenvoudige en goede COP bepaling.
Ik kon geen kamstrup vinden met een buis aansluiting 1 1/4. Weet jij welke daarvoor geschikt zou zijn?
(Edit: net zitten kijken. De 1.5 duims versie is 600 GBP, en dan heb ik er 2 nodig…)

Ik heb nog geen 1-wire temperatuur sensor aangesloten op heishamon, kunnen er meerdere op? Dan zou ik daarmee inflow en outflow nauwkeuriger kunnen meten.

Zit trouwens net te bedenken dat de cop berekening op de remote veel accurater lijkt. Zou kunnen dat die betere temperatuur data heeft?

[ Voor 14% gewijzigd door Beer070 op 03-11-2025 21:02 ]

• Beer070
Laatste 2 uur aardig gelopen. Voor 10-12 graden buiten en 37 graden doel is dit volgens mij niet heel slecht.
Ik ga toch eens op zoek naar ultrasoon flow meters en 1-wire thermometers

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NZZmxW3SAJVu5fM3NyAPRY_UF50=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BAdorVd5KplWR6UpLr65sVVN.jpg?f=fotoalbum_large

• Beer070
Pump duty naar 192 gezet en dat lijkt behoorlijk te helpen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dxfqAod5urRTEqyomeI4bmtJie0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/i6esiP52riGaI1zkZDMPTvEW.png?f=fotoalbum_large

• Beer070
inmiddels sinds vanochtend de target temperatuur weer op 38 graden gezet, en een DeltaT van 3 geprobeerd. dat loopt wat betreft COP best aardig:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BY7R-B3gblTt9tu3J2bvW9kdxMs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ynSOPIb0TENRacqZWJ56K8y5.png?f=fotoalbum_large

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01:15
Beer070 schreef op maandag 3 november 2025 @ 18:56:
31 graden tot 37 graden met tussendoor wat vraag.
De sprongetjes komen door afronding van gemeten outlet / inlet temperatuur (in hele graden)

[...]
Hoezo hele graden? De resolutie van inlet en outlet temperatuur is 0,25°C.

• Beer070
FransvWoerkom schreef op woensdag 5 november 2025 @ 01:00:
[...]

Hoezo hele graden? De resolutie van inlet en outlet temperatuur is 0,25°C.
Ah, hoe krijg je die te zien? Ik zie in mijn HA omgeving uit het heishamon aquarea device alleen hele graden. Ik heb gisteren een stel 1 wire thermometers besteld om tegen de buizen aan te plakken.
In de data die ik zie, is de opbrengst berekening op basis van flow x hele graden verschil. Daarom maakt ie van die grote sprongen in cop en productie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4sxczGxktnuxkxURAYNf2IqBCqE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5wwDgRKEvazBGgZja5NzeOEP.png?f=fotoalbum_large
Overigens ben ik nog steeds hartstikke blij met de warmtepomp. Vergeleken met het oude stook gedrag is het nu veel behagelijker in huis en het kost minder dan de helft.
We hebben nu nog een remeha cv die het sww water na verwarmt, maar ik ben er na een week al van overtuigd om die te vervangen door een alternatieve oplossing.

[ Voor 15% gewijzigd door Beer070 op 05-11-2025 07:56 ]

• Beer070
dunklefaser schreef op maandag 3 november 2025 @ 14:22:
@Beer070 Mooie grafiekjes! - De combinatie HA/Heishamon/Nodered lijkt te werken.
Wat de verdere "beste aanpak" betreft heb je iig een bruikbare basis om meer data te verzamelen.
Ik begrijp dat je hydraulisch schema nog niet af is, dus echte conclusies zou ik aan de data nog niet willen verbinden.
Alhoewel: De getoonde COP en ook de verhouding tussen thermisch vermogen en elektrisch vermogen laten zeker nog veel ruimte voor verbetering imho.

P.S.: Met een grove schatting via het Carnot-rendement zou ik een "COP" van ca. 5,1 - 6,1 verwachten.
Op welke temperatuur zou je een COP van 5-6 verwachten?
Ik weet het Carnot-rendement van R290 gas niet :O

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Beer070 Als je een aanvoertemperatuur van 42 °C (jouw voorbeeld) nodig hebt
heb ik een condensortemperatuur van 44 °C in de formule gebruikt,
de verdampertemperatuur heb ik op 2 K lager dan de buitentemperatuur gehouden.

Hiermee komt het theoretische Carnot-rendement op ca. 9,1 - de praktische rendementen (=COP) liggen bij ca. 50% - max. 70% daarvan.
Dus een COP ergens tussen ca. 4,5 - max. 6,3 (zeer optimistisch)
(273,15 + 44,0)/(44,0 - 9,0) = 9,1

• Beer070
Ik heb de doel temperatuur wat lager gezet. Max Pump dury op 182. Delta T op 3 graden, target temp op 30C en wordt overdag verhoogd naar 34C
Zie hier wat data:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/heAegCx4jpNfvvZcYrakDgHXfzQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VjkyajX0VjdQIq1IyYnauJHn.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/szFaBHJ34Tcq3SHeDsr7MIFEmM4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SXvMO7qgwcbXZ5EAxf7sCgNn.png?f=fotoalbum_large

• Beer070
dunklefaser schreef op maandag 3 november 2025 @ 19:58:
@Beer070 Eerlijk - een temperatuurresolutie van maar 1 K zou een COP bepaling in mijn ogen meteen diskwalificeren, ook zijn de grafiekjes nog zo mooi.
Voor het ultieme voorbeeld van onafhankelijke online monitoring (kost natuurlijk ook wat)
Als ik het goed heb gelezen is dit een 20mm binnen diameter aansluiting die ik op mijn afgifte zou kunnen plaatsen (daar heb ik op het stukje rondom de oude cv ketel 1” aansluitingen met kleppen zitten.

https://zaehleronlineshop...25-52-wire-M-Bus-16-Y-Bat

Ik heb geen ervaring met kamstrup. Wat heb ik dan nog meer nodig om dit bij heishamon of HA naar binnen te krijgen? Een m-bus connector?

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Beer070 Er is een topic over de Kamstrup-warmtemeters en o.a. over de aansluiting op de m-bus.
Ik heb beide Kamstrups op een mbus-masterinterface van Ali aangesloten (al sinds 2018).
Deze heeft een USB-interface en zit bij mij op een Raspi met een libmbusd - nog geen integratie met HA o.i.d..
Suc6

P.S.: Er zitten een paar restricties op de plaatsing van de warmtemeters.

[ Voor 8% gewijzigd door dunklefaser op 09-11-2025 16:31 ]

Pagina: 1