En dan nog even op Enter...Bucephalus schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 18:22:
[...]
Gewoon op de controller, linker pijltje, omhoog tot kraan icoontje en zonnetje zichtbaar waren.
Spreekt voor zich, zo'n digibeet ben ik niet... Haha
Wel benieuwd waarom nu met tankverwarming in gebruikersmenu op aan hij wel gaat verwarmen. Het icoontje dat er dan bovenin bij komt lijkt mij voor het elektrisch element, maar hij ging toch echt op de compressor verwarmen.
Kan het zijn dat je controller ook aan en uit hebt gedaan. Ik denk eerder dat daarom hij triggerde om te gaan verwarmen. Of hij schoot nog net een graad lager.Bucephalus schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 16:26:
@blb4 Ja, hij staat aan. Met dhw forceren gaat ie gewoon staan draaien. alleen dan idd wel met een overshoot naar 50 graden.
@FransvWoerkom DHW staat op standaard, niet op smart. Weektimer gecheckt, staat een ononderbroken streep onder. Wel een keer uit en weer actief gezet.
Even een paar screenshots uit de servicecloud. misschien is het iets heel simpels wat ik over het hoofd zie.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Edit: nu bij instellingen --> gebruiker de "ruimteverwarming" en "tankverwarming" op aan gezet, en warempel, hij gaat het dhw verwarmen. Ik was in de veronderstelling dat met de modus verw. + tank deze al aan stonden, en dat deze instellingen voor het elektrisch element was? Daar gebruiken ze in het statusscherm dezelfde terminologie voor, maar daar staan beide nu op uit.
Ik zie in je instelling zo niks raars. Enkel zou ik zelf ontdooien niet over tapwater doen als je geen vvw hebt. Dit is even een losse tip.
Dat je de e-heater hebt vrijgegeven zal niet je compressor gedrag aanpassen. Mocht je wat meer data hebben. Deel gerust. Kun je een foto van je klokprogramma sturen?
En hoeveel minuten heb je vrijgegeven voor DHW?
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
@ErikVers of Ik de controller uit en weer aan heb gezet weet ik ff niet meer. Begane grond is vloerverwarming, boven radiatoren.
Voor dhw 90 minuten max tijd staan nu. Redt ie nu makkelijk.
Herkent iemand dat in gebruikersinstellingen in de service cloud ruimteverwarming en tankverwarming op "aan" moeten staan? (en die icoontjes dus bovenin het scherm een eindje naast het weektimer icoontje zichtbaar zijn) Of moet ie ook gewoon de tank gaan verwarmen als daar de instelling op "uit" staat?
Herkent iemand dat in gebruikersinstellingen in de service cloud ruimteverwarming en tankverwarming op "aan" moeten staan? (en die icoontjes dus bovenin het scherm een eindje naast het weektimer icoontje zichtbaar zijn) Of moet ie ook gewoon de tank gaan verwarmen als daar de instelling op "uit" staat?
Ik kan bevestigen dat hij uiteraard zonder vrijgave backup ook zou moeten gaan verwarmen.Bucephalus schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 22:53:
@ErikVers of Ik de controller uit en weer aan heb gezet weet ik ff niet meer. Begane grond is vloerverwarming, boven radiatoren.
Wat betreft je afgifte vvw en radiatoren zou ik zeker je dhw defrost uitzetten ivm mindere efficientie.
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Voor tankverwarming hoeft de modus alleen tank te zijn. In deze tijd van het jaar zet mijn weektimer alleen om 12:00 uur de modus tankverwarming aan.Bucephalus schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 22:53:
Er is bij de tank ook nog een instelling voor wachttijd als de ruimte verwarmd wordt. Dat is om te voorkomen dat hartje winter de tankverwarming voortdurend voorkruipt. Bij Installer Operation > Tank > Floor Operation Time. In NL ongelukkig Werkingstijd Verwarmen genoemd. Die heb ik juist laag staan, 30min. De default is 8 uur.
Ik heb 'm juist op verw+tank modus staan zodat ik niet hoef te wisselen van modus als het weer kouder wordt. Voor verwarmingsvraag is er een externe thermostaat aangesloten, en die geeft in deze tijd van het jaar geen signaal dat er verwarmt moet worden. Die werkingstijd verwarmen staat hier wel op 480min, maar dat zou dan toch niet uit moeten maken?FransvWoerkom schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 23:35:
[...]
Voor tankverwarming hoeft de modus alleen tank te zijn. In deze tijd van het jaar zet mijn weektimer alleen om 12:00 uur de modus tankverwarming aan.
Er is bij de tank ook nog een instelling voor wachttijd als de ruimte verwarmd wordt. Dat is om te voorkomen dat hartje winter de tankverwarming voortdurend voorkruipt. Bij Installer Operation > Tank > Floor Operation Time. In NL ongelukkig Werkingstijd Verwarmen genoemd. Die heb ik juist laag staan, 30min. De default is 8 uur.
In de zomer niet, maar in de winter is de boiler dus pas na 480minuten verwarmen aan de beurtBucephalus schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 08:14:
[...]
Ik heb 'm juist op verw+tank modus staan zodat ik niet hoef te wisselen van modus als het weer kouder wordt. Voor verwarmingsvraag is er een externe thermostaat aangesloten, en die geeft in deze tijd van het jaar geen signaal dat er verwarmt moet worden. Die werkingstijd verwarmen staat hier wel op 480min, maar dat zou dan toch niet uit moeten maken?
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017