Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Die was er toch niet of kijk ik nou scheef?
Ga kijken of ik een switch kan inbouwen.De UI is wel ff wat anders, ik gebruik zelf nooit darkmode, kan dat ook uit?
Thanks. Settings heb ik helemaal vergeten zelf te testen nog. Ga ik mee bezigIk gebruik 1-Wire, S0, logging via USB, OpenTherm, CZ-TAW1 proxy, die doen 't allemaal maar in de settings zijn deze niet aangevinkt. Als ik ze wel aanvink en dan settings bewaar staan de opties toch weer uit.
time server staat ook niet ingesteld.
Daar heb ik dan geen last van. Niet op ESP32 en niet op ESP8266Hij reboot regelmatig
Dit is een zeer recente toevoeging, besproken op https://www.photovoltaikf...problemanalyse/?pageNo=22thehog schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 22:09:
[...]
Die (TOP142) was er toch niet of kijk ik nou scheef?
Zie https://github.com/bagbag/HeishaMon/actions/runs/21834165693
Top![...]
Ga kijken of ik een switch kan inbouwen.
Top![...]
Thanks. Settings heb ik helemaal vergeten zelf te testen nog. Ga ik mee bezig
[...]
Mogelijk doordat de settings niet goed werkt. Ik zag als een razende S0 gerelateerde berichten in de console window.Daar heb ik dan geen last van. Niet op ESP32 en niet op ESP8266
[ Voor 7% gewijzigd door blb4 op 17-02-2026 22:40 ]
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Je kan nog eens testen. Nieuwe builds in mijn comment hierboven
Zip bestand downloaden die hier staatbvansteenselen schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 17:24:
Hoe update ik de grote versie en welke bestanden moet ik dan gebruiken?
thehog in "HeishaMon - Panasonic Aquarea monitoring"
Dan in de webinterface van heishamon naar firmware gaan en de ESP32 file pakken (voor large heishamon).
[ Voor 184% gewijzigd door bvansteenselen op 18-02-2026 17:40 ]
- Als je de rules opslaat, komt er een lege regel bovenin?
- Kan het scherm van de console niet 100% vensterhoogte krijgen?
- Als je geen wifi verbonden hebt, wordt de ontvangst als "-1%" weergegeven, misschien kun je die verbergen?
De eerste 8 minuten is hij in elk geval stabiel.
Geweldig, alle issues zo te zien opgelost, dit ziet er nu in eerste instantie heel goed uit!!thehog schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 12:07:
[...]
Je kan nog eens testen. Nieuwe builds in mijn comment hierboven
Ik laat 'm draaien, inclusief mijn behoorlijk lange rules set.
Update: draait hier inmiddels bijna 3,5 uur zonder problemen, ik laat hem maar doordraaien vannacht. Als morgen 't huis koud is dan hoor ik mijn zoons wel klagen, zelf op vakantie
[ Voor 31% gewijzigd door blb4 op 19-02-2026 00:04 ]
Heb een nieuwe versie klaar staan om te testen (zie thehog in "HeishaMon - Panasonic Aquarea monitoring")Beekforel schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 19:44:
Nice deze update @thehog !
- Als je de rules opslaat, komt er een lege regel bovenin?
- Kan het scherm van de console niet 100% vensterhoogte krijgen?
- Als je geen wifi verbonden hebt, wordt de ontvangst als "-1%" weergegeven, misschien kun je die verbergen?
De eerste 8 minuten is hij in elk geval stabiel.
[ Voor 13% gewijzigd door thehog op 19-02-2026 17:41 ]
Geweldig bezig! De versie van gisteren heeft verder zonder problemen gedraaid, ik heb net versie Alpha-f7ae839 geladen; zie dat je de laatste opmerkingen hebt verwerkt (WIFI not connected & groter console scherm); top!thehog schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 21:47:
[...]
Heb een nieuwe versie klaar staan om te testen (zie thehog in "HeishaMon - Panasonic Aquarea monitoring")
Mogelijk nog een klein dingetje: Het rules scherm is altijd donker, onafhankelijk van dark mode of niet. Mogelijk kan dat nog anders?
Ja net als de console. Vind dat toch wel zwart horen en anders wordt het wat lastig met highlighten van de teksten.blb4 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 18:25:
[...]
Mogelijk nog een klein dingetje: Het rules scherm is altijd donker, onafhankelijk van dark mode of niet. Mogelijk kan dat nog anders?
Prima, kleuren zijn zo idd duidelijk, gebruik 't scherm zelf niet zo veel, schrijf de rules off-line en laad ze via een script.thehog schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 19:04:
[...]
Ja net als de console. Vind dat toch wel zwart horen en anders wordt het wat lastig met highlighten van de teksten.
mooi werk.
Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal
ook geflashed...thehog schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 21:28:
Het werd wel weer eens tijd voor een nieuwe firmware.
Ben laatste tijd bezig geweest met wat verbeteringen (rules, wifi reconnect en nog paar kleine dingen plus de GUI een refresh gegeven).
Wie wil testen?
https://github.com/IgorYb...7825/artifacts/5570404391
ESP32 = large heishamon
ESP8266 = small heishamon
Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal
Ik heb wel een bug gevonden gerelateerd daar aan dus zou kunnen dat het nu prima werkt maar misschien zit er nog 1 in :-) Dus als je wil testen, graagphrancus schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 20:01:
update gedaan, razendsnel zeg. Gaat de HM nu niet meer vastlopen als ik de webinterface open hou?
mooi werk.
Kan de vorige post niet meer wijzigen. Hier nieuwe versie met nog wat kleine fixes
https://github.com/IgorYb...3657/artifacts/5594933907
Alles wat hier gebouwd wordt met tag v4.0-beta mag getest worden (nieuwste staat altijd dan bovenaan)
https://github.com/IgorYbema/HeishaMon/actions
[ Voor 30% gewijzigd door thehog op 21-02-2026 08:22 ]
dit is de firmware voor de grote versie?thehog schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 08:19:
[...]
Kan de vorige post niet meer wijzigen. Hier nieuwe versie met nog wat kleine fixes
heb een paneeltje gemaakt in HA die reageert als er geen verhoging van de hoeveelheid ontvangen data is, vooralsnog (halve dag) geen brainfreeze van de HaMon dus ook geen reboot nodig geweest.thehog schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 08:19:
[...]
Ik heb wel een bug gevonden gerelateerd daar aan dus zou kunnen dat het nu prima werkt maar misschien zit er nog 1 in :-) Dus als je wil testen, graag
tot mijn schaamte
De 1wire thermometer werkt nu ook, de draadjes moeten langer gestript en diep in het connectortje. Progress indeed.
Wat overigens bij mij niet werkt is de update van Heishamon in HA zelf: settings/instellingen linksonderin staat een update voor 1 apparaat. klik erop, bovenin komen de mogelijke updates. Heishamon staat daar, openen kan, lezen ook maar op 'update' doet niets. Alle andere wel.
Installed version Alpha-f7ae839
Latest version 3.9
[ Voor 42% gewijzigd door phrancus op 21-02-2026 19:33 ]
Ik heb versie Alpha-f7ae839 succesvol gedraaid voor meer dan 18 uur, zelfs met een langer dan ooit rules set.thehog schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 08:19:
[...]
Ik heb wel een bug gevonden gerelateerd daar aan dus zou kunnen dat het nu prima werkt maar misschien zit er nog 1 in :-) Dus als je wil testen, graag
Alles wat hier gebouwd wordt met tag v4.0-beta mag getest worden (nieuwste staat altijd dan bovenaan)
https://github.com/IgorYbema/HeishaMon/actions
Ik heb net versie Alpha-c9b05eb geprobeerd, hierin draait diezelfde rules set niet meer. foutmelding:
ERROR: unknown token 'TaShi...'
op mijn rule:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
| on TaShift then
#NoDefrost = @Defrosting_State == 0 || (@Pump_Flow > 5 && @Pump_Flow < 30);
if #Heat && @ThreeWay_Valve_State == 0 && #DHWRun < 2 && #NoDefrost then
if #CompState > 0 then
$WCS = #WCS + min(max(@Z2_Heat_Request_Temp - 20,-5), 5);
#TaDelta = @Main_Outlet_Temp - @Z1_Heat_Request_Temp;
if #OutsideTemp > 7 && #CompRunSec < 150 && #CompRunSec != -1 then
#SHifT = ceil(@Main_Outlet_Temp) - 3 - $WCS;
else
#SHifT = max(#RoomTempControl,ceil(@Main_Outlet_Temp) - 2 - $WCS);
end
if #TaDelta < 2 then
#TaDeltaTimer = 0;
elseif #TaDeltaTimer == 0 then
setTimer(12,10);
elseif #TaDeltaTimer >= 180 then
#SHifT = ceil(@Main_Outlet_Temp - 1.8 - $WCS);
end
if #TaDelta >= 3 then
#SHifT = ceil(@Main_Outlet_Temp) - 2 - $WCS;
end
elseif (#CompRunMin > (-2 * #OutsideTemp - 30) || %hour < 7 || %hour > 22 || #RoomTempDelta > 0.2) then
#SHifT = -5;
else
#SHifT = 0;
end
#SHifT = min(max(#SHifT, -5), 5);
$Z1HRT = max($WCS + #SHifT,27);
if @Z2_Heat_Request_Temp > 25 then
$Z1HRT = @Z2_Heat_Request_Temp;
end
if $Z1HRT != @Z1_Heat_Request_Temp then
@SetZ1HeatRequestTemperature = $Z1HRT;
end
end
end |
[ Voor 44% gewijzigd door blb4 op 21-02-2026 20:34 ]
Dat is niet je hele rule toch? je TaShift moet ergens aangeroepen worden.blb4 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 20:30:
[...]
Ik heb versie Alpha-f7ae839 succesvol gedraaid voor meer dan 18 uur, zelfs met een langer dan ooit rules set.
Ik heb net versie Alpha-c9b05eb geprobeerd, hierin draait diezelfde rules set niet meer. foutmelding:
ERROR: unknown token 'TaShi...'
op mijn rule:
edit: denk dat ik je ruleset al gevonden heb, zie de error zelf nu ook daarmee
[ Voor 7% gewijzigd door thehog op 21-02-2026 23:20 ]
Ik heb net m'n laatste versie op Github gezetthehog schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 23:18:
[...]
Dat is niet je hele rule toch? je TaShift moet ergens aangeroepen worden.
edit: denk dat ik je ruleset al gevonden heb, zie de error zelf nu ook daarmee
Met de vorige bug werkte dat toevallig omdat hij niks afkeurde, ook al bestond de functie niet. Nu kent ie hem niet (omdat later gedefineerd).
Ga ik morgen fixen
Micro puntje: vanuit firmware menu kan je niet direct naar de rules. Dit was in V3.9 ook het geval.
@thehog er lijkt nog wat mis te gaan met de rules, zodra ik een functie aanroep worden de rules niet opgeslagen.
Dit wordt niet opgeslagen en geeft geen validation errors:
1
2
3
4
5
6
7
| on System#Boot then setValveToFloor(); end on setValveToFloor then $a = 1; end |
[ Voor 36% gewijzigd door Roeland op 22-02-2026 09:08 ]
Een oude bug zorgde er eigenlijk voor dat een check of de functie bestond niet werd uitgevoerd en je daardoor ook onbekende functie kon toevoegen. In deze release is dat opgelost maar daardoor moet de functie wel eerst gedefinieerd zijn voordat je hem aanroept. Ik werk aan een oplossing.
https://github.com/IgorYb...3207/artifacts/5607284090
Deze accepteerde mijn rules et wel!thehog schreef op zondag 22 februari 2026 @ 19:13:
Weer een nieuwe met deze laatste bug er ook uit:
Lijkt hier ook goed te gaanthehog schreef op zondag 22 februari 2026 @ 19:13:
@thehogthehog schreef op zondag 22 februari 2026 @ 19:13:
ik krijg een 404 op deze pagina
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
owhja dat kloptRichieB schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 16:06:
@hemertje Waarschijnlijk moet je eerst ingelogd zijn op github.com voordat de link het doet.
Dan moet je eerst inloggen op github en daarna pas op de link klikken
was ondertussen idd uitgelogd
met dagen zoals deze heb ik overdag een overschot aan PV-stroom
is er een manier waarom we de backup heater op deze overstroom DHW kunnen laten maken zodat we de compressor voor het maken van DHW kunnen sparen?
Nee. Naar mijn weten is er zonder hardwarematige aanpassing geen mogelijkheid om alleen op (intern of extern) elektrisch element DHW te verwarmen.hemertje schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 17:23:
@thehog
met dagen zoals deze heb ik overdag een overschot aan PV-stroom
is er een manier waarom we de backup heater op deze overstroom DHW kunnen laten maken zodat we de compressor voor het maken van DHW kunnen sparen?
https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/
ja dat is wat ik nu doethehog schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 19:57:
Of gewoon je warmtepomp op DHW zetten en setpoint verhogen. Die staat toch niet je huis te verwarmen dus kan ie prima je tank verwarmen. Ook al lijkt de energie gratis uit te zon, nog steeds kan je dan beter je warmtepomp COP gebruiken en niet alles op de heater.
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
Was het niet juist het idee dat je met SG Ready de heater aanzet, zodat je zonneoverschot in warmte omzet?thehog schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 07:46:
Het enige wat SG ready doet is op basis van de twee inputs de heaters uitzetten
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
Ik gebruik al meer dan een jaar een Heishamon small, die ik in Home Assistant heb gekoppeld en daar verder de warmtepomp ook aanstuur. Laatste tijd merkte ik al dat hij niet echt altijd doet wat Home Assistant zegt dat ie moet doen (zoals silent mode schakelen).
Grootste probleem wat er lijkt te zijn is dat de WiFi niet stabiel is. WiFi signaal is 98% (access point staat vlakbij), zowel geprobeerd op 2.4ghz(aparte SSID) als standaard netwerk 2.4/5/6ghz
Als ik het apparaat factory reset en de HeishaMon een hotspot creert lijkt dat hotspot stabiel (ping via mobiel verbonden met de hotspot). Als ik hem vervolgens koppel aan mijn WiFi netwerk dan lijkt het ook nog stabiel, ping laat meestal onder 10ms zien.
Op de concole lijkt het er op dat hij gewoon een stabiele verbinding heeft met de Panasonic, alle waardes komen daar netjes door.
Na een tijdje draaien beginnen de ping timeouts ineens toe te nemen, zonder aantoonbare aanleiding. Al van alles geprobeerd, factory reset, stroomloos voor een poosje, firmware update (vanuit dit forum), mqtt settings even verwijderen, verplaatsen van Heishamon, proberen aan ander access point te koppelen etc. Alle andere apparatuur aan de zelfde access point laten stabiele verbindingen zien.
Vanaf dat moment lijkt dan ook dat Home Assistant maar sporadisch het apparaat kan aansturen. Bijvoorbeeld de silent mode uit of aan zetten moet ik dan gerust 3-5 keer opnieuw sturen wil hij hem wel accepteren. Web interface is dan ook zeer slecht bereikbaar etc.
Enig idee wat dit kan zijn?
V4 Beta
De console-uitvoer is nu zeer stabiel.
Is het mogelijk om een extra schakelaar toe te voegen voor uitvoer naar een tekstbestand?
“LOG TO FILE”
Panasonic J 5 kW MDC05J3E5, Heishamon large, EMOS OTP56160T
Goed plan ga ik doenBinifada schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 15:26:
@thehog
V4 Beta
De console-uitvoer is nu zeer stabiel.
Is het mogelijk om een extra schakelaar toe te voegen voor uitvoer naar een tekstbestand?
“LOG TO FILE”
Nee met SG ready heb je 2 inputs (bits) dus vier opties:Ethirty schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 08:51:
[...]
Was het niet juist het idee dat je met SG Ready de heater aanzet, zodat je zonneoverschot in warmte omzet?
0 - normaal
1 - alle heaters uit
2 - capacity pre-select 1
3 - capacity pre-select 2
En die capacity pre-select definieer je in de controller en is gewoon een percentage minder of meer (dacht tot 150%) van de op dat moment geldende target temp (CV of DHW). En dat kan je dus prima ook al met heishamon instellen zonder SG ready.
Wat dit heel goed zou kunnen verklaren is een apparaat in je netwerk die aan het broadcasten is (of multicast zoals iptv). Heishamon kan niet zo goed tegen een druk netwerk, vooral de kleine niet.
Heb je bijv. onlangs een IPTV decoder (bijv. KPN) in je netwerk gekregen en staat je switch niet goed (geen IGMP)? Dat soort dingen even checken.
In dat geval kan je heishamon wellicht ook in een afgescheiden subnet zetten (op een eigen wifi Ssid)thehog schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 22:24:
[...]
Wat dit heel goed zou kunnen verklaren is een apparaat in je netwerk die aan het broadcasten is (of multicast zoals iptv). Heishamon kan niet zo goed tegen een druk netwerk, vooral de kleine niet.
Heb je bijv. onlangs een IPTV decoder (bijv. KPN) in je netwerk gekregen en staat je switch niet goed (geen IGMP)? Dat soort dingen even checken.
[ Voor 18% gewijzigd door blb4 op 28-02-2026 22:15 ]
Ja zie https://github.com/Egyras/HeishaMon/pull/796blb4 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 22:12:
@thehog, dank voor alle recente updates! Wat een geweldige hoeveelheid verbeteringen heb je in zeer korte tijd doorgevoerd, helemaal geweldig!Ik zie dat je inmiddels Main naar versie 4.0 hebt gehaald (https://github.com/IgorYbema/HeishaMon/actions), top! Zal deze release ook gebruikt gaan worden op https://github.com/Egyras/HeishaMon?
Zal hij vandaag doorvoeren.
Ik heb v4.0 gedownload en geinstalleerd, lijkt allemaal top. Nogmaals, hele mooie updates weer @thehog !
Ik heb nog 1 opmerking: het zou mooi zijn als het reboot linkje in het menu om bevestiging vraagt. Misschien is het mijn onhandigheid, maar ik reboot hem toch wel af en toe per ongeluk.
Bijna jammer dat het stoookseizoen op zijn einde loopt haha.
[ Voor 7% gewijzigd door Beekforel op 02-03-2026 08:05 ]
Haha, ja die spontane reboot is mij ook al een aantal keren overkomen. Voor mij zou het ook prima zijn als hij naar en blanco pagina gaat met daarop een grote reboot knop.Beekforel schreef op maandag 2 maart 2026 @ 08:05:
Het lijkt erop dat de PR is doorgevoerd, maar nog niet als release is aangemaakt.
Ik heb v4.0 gedownload en geinstalleerd, lijkt allemaal top. Nogmaals, hele mooie updates weer @thehog !
Ik heb nog 1 opmerking: het zou mooi zijn als het reboot linkje in het menu om bevestiging vraagt. Misschien is het mijn onhandigheid, maar ik reboot hem toch wel af en toe per ongeluk.
Het lijkt erop dat er geen updates van de parameters worden doorgegeven. Zelden zulke mooie horizontale rechte lijnen in de grafieken gezien. Alles weer OK na installeren van v3.9.
[ Voor 35% gewijzigd door fact55 op 02-03-2026 17:18 ]
De v4.0 van gisteren had een probleem met vooral de warmtepomp die xTOPS heeft. Vandaar dat die ook even is teruggedraait. Zou je de v4.0 vanuit mijn repo kunnen testen? https://github.com/IgorYbema/HeishaMon/tree/main/binariesfact55 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 17:10:
Na installeren van V4.0 heb ik problemen met de proxi naar de Aquarea cloud met mijn M-series installatie.
Het lijkt erop dat er geen updates van de parameters worden doorgegeven. Zelden zulke mooie horizontale rechte lijnen in de grafieken gezien. Alles weer OK na installeren van v3.9.[Afbeelding]
Reboot knop doe ik dan wel in volgende release. Wil niet te veel v4.0 versies rond hebben slingeren :-)Beekforel schreef op maandag 2 maart 2026 @ 08:05:
Het lijkt erop dat de PR is doorgevoerd, maar nog niet als release is aangemaakt.
Geïnstalleerd en communicatie is weer als vanouds!!thehog schreef op maandag 2 maart 2026 @ 18:25:
[...]
De v4.0 van gisteren had een probleem met vooral de warmtepomp die xTOPS heeft. Vandaar dat die ook even is teruggedraait. Zou je de v4.0 vanuit mijn repo kunnen testen? https://github.com/IgorYbema/HeishaMon/tree/main/binaries
Mooi! Dank je voor testen.fact55 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 20:00:
[...]
Geïnstalleerd en communicatie is weer als vanouds!!
wat is het verschil tussen
HeishaMon.ino.esp32-v4.0.bin
HeishaMon.ino.esp32-v4.0.complete.bin
en voor welke bestand is de md5 check?
SET39 SetHeatingControl Set heating control 0=comfort, 1=efficiency
SET40 SetSmartDHW Set SmartDHW 0=variable, 1=standard
SET41 SetQuietModePriority Set Quiet Mode Priority 0=sound, 1=capacity
SET42 SetPumpFlowrateMode Set Pump Flowrate Mode 0=deltaT, 1=max. duty
TOP139 main/Heating_Control Heating Control
TOP140 main/Smart_DHW Smart DHW
TOP141 main/Quiet_Mode_Priority Quiet Mode Priority (0=sound, 1=capacity)
TOP142 main/Expansion_Valve Expansion Valve (Steps)
Dank!
Even uit het hoofd: de HeishaMon.ino.esp32-v4.0.bin is voor uploads via de HeishaMon GUI en HeishaMon.ino.esp32-v4.0.complete.bin is voor het flashen via de TTL kabel.hemertje schreef op maandag 2 maart 2026 @ 21:53:
@thehog
wat is het verschil tussen
HeishaMon.ino.esp32-v4.0.bin
HeishaMon.ino.esp32-v4.0.complete.bin
Het md5 bestand is voor de HeishaMon.ino.esp32-v4.0.binen voor welke bestand is de md5 check?
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
ik probeerde 'complete' via GUI met de md5 te flashen
Update success! Rebooting. This page will refresh afterwards.hemertje schreef op maandag 2 maart 2026 @ 22:07:
ok, vandaar de fout
ik probeerde 'complete' via GUI met de md5 te flashen
SET39 t/m SET42 zijn instellingen van nieuwere generaties warmtepompen. Weet zo niet welke precies maar als je deze settings niks zegt heb je vast een oudere :-) Zie je handleiding.hemertje schreef op maandag 2 maart 2026 @ 21:55:
en kan de de nieuwe Set's en Top's toelichten?
SET39 SetHeatingControl Set heating control 0=comfort, 1=efficiency
SET40 SetSmartDHW Set SmartDHW 0=variable, 1=standard
SET41 SetQuietModePriority Set Quiet Mode Priority 0=sound, 1=capacity
SET42 SetPumpFlowrateMode Set Pump Flowrate Mode 0=deltaT, 1=max. duty
TOP139 main/Heating_Control Heating Control
TOP140 main/Smart_DHW Smart DHW
TOP141 main/Quiet_Mode_Priority Quiet Mode Priority (0=sound, 1=capacity)
TOP142 main/Expansion_Valve Expansion Valve (Steps)
Dank!
Zo ook TOP139 tmp TOP141
TOP142 laat zien hoe ver de expanse valve open is in je buitenunit. Sommigen vonden die wel fijn om te zien en een gast in duitsland had gevonden wat hoe die waarde te vertalen was.
[ Voor 95% gewijzigd door thehog op 04-03-2026 19:21 ]
Aan de wifi module van pana zelf kan ik zien dat de HAM niet meer werkt: die knippert dan rood. En in HA kan ik het afleiden uit het feit dat de ontvangen data niet oploopt, dat blijkt te werken. Ik zal er en een actie aanhangen zodat ik gewaarschuwd wordt, of het in huis kan zien op afstand van de apparatuur.
Ik heb sinds mijn eerdere post nog geen nieuwe versies na v Alpha-f7ae839 geinstalleerd (omdat ik niet weet welke/hoe voor mijn grote HAM (
Misschien de kat trainen om een nieuwe versie te installeren?phrancus schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 07:16:
Helaas heeft de HAM zich vannacht in coma doen geraken, dat is wel jammer. Ik probeer onze kat te trainen zodat die het reboot knopje kan bedienen maar ze blijft maar doen alsof ze het niet snapt zodat ik het zelf doe. Heeft ze wel vaker een handje van.....
Aan de wifi module van pana zelf kan ik zien dat de HAM niet meer werkt: die knippert dan rood. En in HA kan ik het afleiden uit het feit dat de ontvangen data niet oploopt, dat blijkt te werken. Ik zal er en een actie aanhangen zodat ik gewaarschuwd wordt, of het in huis kan zien op afstand van de apparatuur.
Ik heb sinds mijn eerdere post nog geen nieuwe versies geinstalleerd (omdat ik niet weet welke/hoe voor mijn grote HAM ())
Als je een paar pagina's terug gaat in dit topic zie je dat er net een nieuwe versie uit is en hoe die geïnstalleerd moet worden.
ik heb een 7H unit inderdaad...thehog schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 19:17:
[...]
SET39 t/m SET42 zijn instellingen van nieuwere generaties warmtepompen. Weet zo niet welke precies maar als je deze settings niks zegt heb je vast een oudere :-) Zie je handleiding.
Zo ook TOP139 tmp TOP141
TOP142 laat zien hoe ver de expanse valve open is in je buitenunit. Sommigen vonden die wel fijn om te zien en een gast in duitsland had gevonden wat hoe die waarde te vertalen was.
Er is wat geks in de repo nu:thehog schreef op maandag 2 maart 2026 @ 18:25:
[...]
De v4.0 van gisteren had een probleem met vooral de warmtepomp die xTOPS heeft. Vandaar dat die ook even is teruggedraait. Zou je de v4.0 vanuit mijn repo kunnen testen? https://github.com/IgorYbema/HeishaMon/tree/main/binaries
https://github.com/Egyras/HeishaMon/tree/v4.0/binaries is ouder dan https://github.com/Egyras...binaries/model-type-large
:strip_exif()/f/image/TXzhjIAAzFYLCvyAP2PdTLMD.png?f=user_large)
Gewoon uit onwetendheid: ik krijg sinds enige tijd deze melding in Home Assistant. Is dat iets wat via een update in orde wordt gebracht of moet ik zelf actie ondernemen?
Omdat het ook https://github.com/Egyras/HeishaMon/tree/master/binaries is en niet https://github.com/Egyras/HeishaMon/tree/v4.0/binariesBeekforel schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 09:24:
[...]
Er is wat geks in de repo nu:
https://github.com/Egyras/HeishaMon/tree/v4.0/binaries is ouder dan https://github.com/Egyras...binaries/model-type-large
De 'release' wijst nog naar de oude v4.0 commit. Zie ook https://github.com/Egyras...1#issuecomment-4006414425
Hij heeft netjes de rules overgenomen, net als de 3 1-wire sensors en de SO tellers.
Het uiterlijk vind ik een stuk prettiger dan de rode en vooral de dark mode is top
De reboot in het hoofdmenu is niet eens zo gek, al kan een tussenstap misschien beter zijn.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren
Je moet letterlijk doen wat er in die warning staat, of per mei nooit meer HomeAssistant updaten..Willeja schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 09:57:
[Afbeelding]
Gewoon uit onwetendheid: ik krijg sinds enige tijd deze melding in Home Assistant. Is dat iets wat via een update in orde wordt gebracht of moet ik zelf actie ondernemen?
Sarcasm is my superpower! What's yours?
Laatste versie via download, unzip en dan upload en md5: v Alpha-f7ae839. draait nu.Beer070 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 07:38:
[...]
Misschien de kat trainen om een nieuwe versie te installeren?
Als je een paar pagina's terug gaat in dit topic zie je dat er net een nieuwe versie uit is en hoe die geïnstalleerd moet worden.
In HA zojuist wel de HA update kunnen laten uitvoeren.
[ Voor 20% gewijzigd door phrancus op 06-03-2026 06:45 ]
Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer
kijk eens naar 'Tailscale' om op afstand een laptop of pc op het andere adres over te kunnen nemen en zo via via toch de HeisHamon te kunnen flashen
Het Home Assistant deel, deze kun je updaten zoals alle andere zaken in HA.
en
De firmware van de heishamon, hiervoor haal je een firmware bestand van GitHub (zie eerdere posts) welke je dan direct in de Heishamon pagina (dus het IP adres van de Heishamon, niet via Home Assistant) upload en laat verwerken.
Ik heb het zip bestand gedownload, uitgepakt en de versie voor de grote variant geupload.
Kun je op afstand op het netwerk van je andere locaties komen, dan kun je ter plaatse naar het IP van de heishamon fietsen en via die interface de update regelen. Met een VPN naar de router aldaar bijvoorbeeld. Of inderdaad via een remote desktop (google, tailscale, etc) idem.
De slimmerikken hier kunnen bestanden pakken van GitHub zonder dat unzippen enzo. Belangrijk voor de mede-ontwikkelaars/testers, niet voor ons als gebruikers.
(corrigeer gerust als ik het mis heb hoor, maar zo heb ik het begrepen)
[ Voor 17% gewijzigd door phrancus op 07-03-2026 18:17 ]
Ik kan bij ze inloggen via teamviewer. Tailscale ken ik niet maar zal ik eens bekijken. Bedankt voor de uitleg beiden. Zie nu net bij 1 van hen deze updates.phrancus schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 18:15:
Inderdaad 2 dingen:
Het Home Assistant deel, deze kun je updaten zoals alle andere zaken in HA.
en
De firmware van de heishamon, hiervoor haal je een firmware bestand van GitHub (zie eerdere posts) welke je dan direct in de Heishamon pagina (dus het IP adres van de Heishamon, niet via Home Assistant) upload en laat verwerken.
Ik heb het zip bestand gedownload, uitgepakt en de versie voor de grote variant geupload.
Kun je op afstand op het netwerk van je andere locaties komen, dan kun je ter plaatse naar het IP van de heishamon fietsen en via die interface de update regelen. Met een VPN naar de router aldaar bijvoorbeeld. Of inderdaad via een remote desktop (google, tailscale, etc) idem.
De slimmerikken hier kunnen bestanden pakken van GitHub zonder dat unzippen enzo. Belangrijk voor de mede-ontwikkelaars/testers, niet voor ons als gebruikers.
(corrigeer gerust als ik het mis heb hoor, maar zo heb ik het begrepen)
[ Voor 8% gewijzigd door bbn_ldp op 07-03-2026 19:10 ]
Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer
De HA pluging kan dus inderdaad de melding geven dat er nieuwe firmware is (zoals nu v4.0)
Bij mij deze week idd zo de update gedaanthehog schreef op zondag 8 maart 2026 @ 13:09:
En via de HA pluging kan je Heishamon ook updaten hoor. Die gebruikt gewoon de webinterface van heishamon ervoor. Heeft een tijdje niet goed gewerkt maar met wat aanpassingen lijkt het wel te werken nu.
De HA pluging kan dus inderdaad de melding geven dat er nieuwe firmware is (zoals nu v4.0)
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Lijkt niet te werken. Als ik bijwerken kies gebeurt er niets.thehog schreef op zondag 8 maart 2026 @ 13:09:
En via de HA pluging kan je Heishamon ook updaten hoor. Die gebruikt gewoon de webinterface van heishamon ervoor. Heeft een tijdje niet goed gewerkt maar met wat aanpassingen lijkt het wel te werken nu.
hmm ok, zal het nog wel eens testen weerbbn_ldp schreef op zondag 8 maart 2026 @ 15:11:
[...]
Lijkt niet te werken. Als ik bijwerken kies gebeurt er niets.
All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 8,8 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow
In theorie kun je meerdere HA installaties van dezelfde data uit de Heis gebruik laten maken, een rauwe en een productieversie bijvoorbeeld.Ik kan bij ze inloggen via teamviewer. Tailscale ken ik niet maar zal ik eens bekijken. Bedankt voor de uitleg beiden. Zie nu net bij 1 van hen deze (...)
Kwam dit tegen in HACS, mogelijk kun je de HA installaties ook op afstand in je eigen HA integreren:
Remote Home-Assistant
Component to link multiple Home-Assistant instances together.
This component will set up the following platforms.
Platform Description
remote_homeassistant Link multiple Home-Assistant instances together .
Ondanks dat heb ik HA ge-herstart en was de update weg. Vorige keer zag ik de progress-bar wel en nu niks, maar na herstart toch verwerkt (al heb ik niet gekeken op de heishamon welke versie die nu gebruikt)bbn_ldp schreef op zondag 8 maart 2026 @ 15:11:
[...]
Lijkt niet te werken. Als ik bijwerken kies gebeurt er niets.
Zal er eens naar kijkenphrancus schreef op maandag 9 maart 2026 @ 20:47:
[...]
In theorie kun je meerdere HA installaties van dezelfde data uit de Heis gebruik laten maken, een rauwe en een productieversie bijvoorbeeld.
Kwam dit tegen in HACS, mogelijk kun je de HA installaties ook op afstand in je eigen HA integreren:
Remote Home-Assistant
Component to link multiple Home-Assistant instances together.
This component will set up the following platforms.
Platform Description
remote_homeassistant Link multiple Home-Assistant instances together .
Zal eens kijken of dit een oplossing isphrancus schreef op maandag 9 maart 2026 @ 20:50:
[...]
Ondanks dat heb ik HA ge-herstart en was de update weg. Vorige keer zag ik de progress-bar wel en nu niks, maar na herstart toch verwerkt (al heb ik niet gekeken op de heishamon welke versie die nu gebruikt)
Nomen nescio
Waarom verwacht je iets in Zigbee2MQTT?Bra-Jo schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 13:18:
Ik doe vast iets mis ergens, maar hellup! Ik heb HA moeten restoren. Werkt allemaal, behalve de Heishamon-integratie. Ik heb meteen even de firmware naar 4.0 gebracht, maar ik zie geen sensoren in HA. Wel signaal in MQTT Explorer, maar niks in Zigbee2MQTT. Volgens vriend ChatGPT is de HA-integratie afhankelijk van Autodiscover-berichten, maar in v4 worden die niet meer gestuurd (ook weer volgens ChatGPT, dus korreltje zout). Wat mis ik hier?
Zigbee2MQTT doet alleen een vertaling tussen Zigbee en MQTT. HeishaMon doet niets met Zigbee.
Als je HeishaMon data in de MQTT Explorer ziet, en het topic is 'panasonic_heat_pump' dan zou de HeishaMon HACS integratie ze gewoon moet kunnen vinden en omzetten naar entiteiten.
Verder zie ik nergens iets terug binnen HA. Geen sensoren, geen entities enz.Configuration is only supported via auto-discovery. Check HeishaMon is connected to your MQTT server and sending messages. Also check that Home Assistant is connected to the MQTT server. The integration will then be discovered automatically.
Nomen nescio
Ga eens naar Integrations -> MQTT en dan Configure en Listen to a topic.Bra-Jo schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 14:17:
Ah ja, denkfout van mijn kant. Maar goed, neemt niet weg dat mijn Heisha niet opgepakt wordt in HA. Ik heb de HACS-integratie geïnstalleerd vanuit HACS, maar wanneer ik 'm wil toevoegen in de Integrations, krijg ik de mededeling:
[...]
Verder zie ik nergens iets terug binnen HA. Geen sensoren, geen entities enz.
Daar het topic van je HeishaMon bord invullen.
Daarna weet je iig of HA je HeishaMon MQTT berichten binnenkrijgt (of niet).
Schiet mij maar lek. Ik heb de integratie nog een keer verwijderd en opnieuw toegevoegd (wat ik daarvoor ook al twee keer gedaan had), en ineens werkt het. De wondere wereld van HA...Nnoitra schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 14:35:
[...]
Ga eens naar Integrations -> MQTT en dan Configure en Listen to a topic.
Daar het topic van je HeishaMon bord invullen.
Daarna weet je iig of HA je HeishaMon MQTT berichten binnenkrijgt (of niet).
Bedankt voor je hulp!
Nomen nescio
inmiddels al op het punt van factory reset en ik kan wel gewoon inloggen op het hotspot die heishamon zelf maakt na reset.
Als ik op de webinterface mijn wifi invoer, springt ie daarnaar over maar komt na een minuutje oid weer online met zn hotspot en zegt in de web interface 'wifi not connected'.
inmiddels al paar keer factory reset gedaan, 2 wifi netwerken (beide 2,4 ghz) geprobeerd maar kom niet echt verder.
iemand nog een idee wat zou kunnen helpen?
draait hier inmiddels 2.5 jaar zonder problemen op hetzelfde wifi, niks verandert of aangepast maar ik ben een lost na een avondje klooien.
alvast bedankt!
14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.
Heishamon groot (ESP32) of klein (ESP8266), welke softwareversie?Baapje327 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 22:04:
van de een op de andere dag is de heishamon van mn wifi afgevallen.
inmiddels al op het punt van factory reset en ik kan wel gewoon inloggen op het hotspot die heishamon zelf maakt na reset.
Als ik op de webinterface mijn wifi invoer, springt ie daarnaar over maar komt na een minuutje oid weer online met zn hotspot en zegt in de web interface 'wifi not connected'.
inmiddels al paar keer factory reset gedaan, 2 wifi netwerken (beide 2,4 ghz) geprobeerd maar kom niet echt verder.
iemand nog een idee wat zou kunnen helpen?
draait hier inmiddels 2.5 jaar zonder problemen op hetzelfde wifi, niks verandert of aangepast maar ik ben een lost na een avondje klooien.
alvast bedankt!
14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.
... ja, ik zou eerst V4 installeren. Veel problemen zijn daar opgelost.Baapje327 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 19:59:
Klein, en vrij recent nog geüpdatet dus een van de laatste versies. Volgens mij heb ik nog 1 update in home assistant klaar staan, zou v4.0 kunnen?
dank voor de hulp iig!!
/f/image/ZJTo9xFLxMpxeuoAhBMEhxF3.png?f=fotoalbum_large)