Is er niemand hier met een 2 zone configuratie?
@hemertje dit is wat ik heb geklust in grafana: https://pastebin.com/xbxnRPLD.
Ik lees met telegraf de MQTT informatie uit en prop die in influx.
@HomegrownBGPHomegrownBGP schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 09:55:
dankjewel voor het delen
ik ga het nader bekijken en proberen
Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal
OftopicHomegrownBGP schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 09:55:
Hoe kan ik überhaupt controleren dat de MQTT waarden in Influx terecht komen?
Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal
In mijn geval kijk ik doorgaans naar de log van Telegraf, en anders kijk ik met grafana of ik de waarden kan vinden op de plek in de database die ik heb opgegeven. Maar je zou daar ook de influx web-ui voor kunnen gebruiken..hemertje schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 22:04:
[...]
Oftopic
Hoe kan ik überhaupt controleren dat de MQTT waarden in Influx terecht komen?
Is er uberhaupt iemand hier die 2 zones gebruikt? Iemand die mij wat verder kan helpen met mijn vragen?edterbak schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 20:47:
@thehog
Ik heb zelf slechts 1 zone in gebruik.
TOP94 main/Zones_State Zones state is dus 0 in mij geval.
Ik ben geïnteresseerd in het scenario wanneer 2 zones actief zijn.
TOP94 = 2 dus. (zone 1 + 2)
Ik wil graag weten welke TOPxx ik moet lezen om te zien of op het moment zone 1 of zone 2 actief is.
Houden deze verband hiermee?
TOP123 main/Z1_Pump_State Zone 1 Pump State
TOP124 main/Z2_Pump_State Zone 2 Pump State
of deze?
TOP125 main/TwoWay_Valve_State 2-Way Valve State
TOP126 main/ThreeWay_Valve_State2 3-Way Valve State (2nd definition)
Thanks alvast voor een ieder die mij kan helpen.
Ik denk dat je weinig gaat vinden die 2 zones gebruiken. Dan wordt het namelijk veel interssanter om met heishamon en andere schakelingen zelf de zones aan te sturen dan de logica van panasonic te gebruiken.edterbak schreef op zondag 18 mei 2025 @ 11:59:
[...]
Is er uberhaupt iemand hier die 2 zones gebruikt? Iemand die mij wat verder kan helpen met mijn vragen?
Maar TOP94 is precies wat je zoek. Dit zijn de opties van TOP94:
1 = "Zone1 active", 2 = "Zone2 active", 3 = "Zone1 and zone2 active"
En of de zone echt op dat moment loopt is natuurlijk op basis van z1 of z2 pump state zoals je al aangaf.
[ Voor 8% gewijzigd door thehog op 18-05-2025 12:49 ]
Het gekke is, als ik kijk naar TOP123 en TOP124, en in mijn geval Zone 1 is actief, als de compressor aan staat, zie ik dit in Heisha
Ik zou verwachten dat Z1_pumpstate dan 1 zou moeten worden, toch?
code:
1
2
| TOP123 Z2_Pump_State 0 Off TOP124 Z1_Pump_State 0 Off |
[ Voor 5% gewijzigd door edterbak op 18-05-2025 13:01 ]
Compressor zijde is wat anders dan zone zijde. Weet het ook niet 100% zeker maar kan zijn dat deze twee alleen wijzigen als je ook werkelijk twee zones hebt en je ook twee zone pompen hebt die (via het optionele bord) aangestuurd worden. De main pomp in de warmtepomp zelf dus niet.edterbak schreef op zondag 18 mei 2025 @ 13:00:
Het gekke is, als ik kijk naar TOP123 en TOP124, en in mijn geval Zone 1 is actief, als de compressor aan staat, zie ik dit in Heisha
code:
1 2 TOP123 Z2_Pump_State 0 Off TOP124 Z1_Pump_State 0 Off
Dank je voor je reactie.
Er is inmiddels iemand die op github dit voor mij kan en wil uitzoeken.
https://github.com/edterb...iscussioncomment-13183714
Als je geïnteresseerd bent in het antwoord, kun je het hier straks als het goed is vinden
Er is inmiddels iemand die op github dit voor mij kan en wil uitzoeken.
https://github.com/edterb...iscussioncomment-13183714
Als je geïnteresseerd bent in het antwoord, kun je het hier straks als het goed is vinden
Ik gebruik al vele jaren 2 zones met de optionele pcb naar volle tevredenheid. samen met de heisha.edterbak schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 23:35:
Is er niemand hier met een 2 zone configuratie?
Ik stuur mijn midstand klep aan door een set relais verbonden met de zone pompen.
De zone pompen gaan alleen aan als er een warmtevraag is in de zone. Dus niet zoals de pomp van de heisha die altijd aan staat en stroom gebruikt.
Daarom is zone 1 aan niet altijd gelijk aan zone1 pomp aan (gellukkig niet)
Beantwoord dat je vraag?
zie nu pas de discussie op github, sorry

[ Voor 41% gewijzigd door pgeene op 22-05-2025 20:53 ]
PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939
Is er toevallig ergens een Yaml code beschikbaar voor productie DHW? Ik maak anders zelf wel iets maar ik moet het warm water niet uitvinden... Van idee tot iets werkend ben ik meestal een paar uur verder...
Doel: elke dag warm water tijdens overproductie ofwel om 13u. Nadien geen run meer tenzij manueel. Of misschien zijn er nog andere nuttige opties waar ik nu niet aan denk maar waar iemand anders wel al aan gedacht heeft.
Ik heb de zoekfunctie DHW hier en het HASS topic al gebruikt maar niets nuttig gevonden. Heishamon YAML heb ik ook al gebruikt als zoekterm in google.
ik dacht iets van:
script voor make DHW
automations:
manual make DHW (trigger op input boolean)
auto make DHW (trigger op tijd en vermogen teruglevering met condition DHW produced today)
input boolean:
make_DHW
DHW_produced_today
Input number:
min tank temperature
desired tank temperature
Doel: elke dag warm water tijdens overproductie ofwel om 13u. Nadien geen run meer tenzij manueel. Of misschien zijn er nog andere nuttige opties waar ik nu niet aan denk maar waar iemand anders wel al aan gedacht heeft.
Ik heb de zoekfunctie DHW hier en het HASS topic al gebruikt maar niets nuttig gevonden. Heishamon YAML heb ik ook al gebruikt als zoekterm in google.
ik dacht iets van:
script voor make DHW
automations:
auto make DHW (trigger op tijd en vermogen teruglevering met condition DHW produced today)
input boolean:
make_DHW
DHW_produced_today
Input number:
min tank temperature
desired tank temperature
Zodra de valve position weer naar room gaat (van tank af) zet ik dhw weer uit (heat only)TomVH2 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 20:44:
ik loopt nu al tegen het eerste probleem aan: ik kan de tanktemperatuur niet lager instellen dan 40°C op de panasonic. Hoe voorkomen jullie dat de warmtepomp een DHW run doet 's nachts als tegen de avond het vat bijna is leeggetrokken?
enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk
is dit iets voor je?TomVH2 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 20:22:
Is er toevallig ergens een Yaml code beschikbaar voor productie DHW? Ik maak anders zelf wel iets maar ik moet het warm water niet uitvinden... Van idee tot iets werkend ben ik meestal een paar uur verder...
ik dacht iets van:
script voor make DHW
automations:
input boolean:
make_DHW
DHW_produced_today
Input number:
min tank temperature
desired tank temperature
Heishamon <> Node Red voor Panasonic warmtepompen
Bedankt! Inderdaad. Maar nu liep ik tegen 2 problemen aan:LinuZZ schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 21:42:
[...]
Zodra de valve position weer naar room gaat (van tank af) zet ik dhw weer uit (heat only)
code uit Heishamon Github
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
| bron: https://github.com/Egyras/HeishaMon #Sets heatmode to the selected value - alias: Set heatmode triggers: trigger: state entity_id: input_select.heishamon_heatmode actions: - action: automation.turn_off entity_id: automation.set_heatmode_selector - action: mqtt.publish data_template: topic: panasonic_heat_pump/commands/SetOperationMode retain: false #IMPORTANT! ALWAYS set retain flag false for commands! payload: >- {%- if states('input_select.heishamon_heatmode') == "Heat" -%} 0 {%- elif states('input_select.heishamon_heatmode') == "Cool" -%} 1 {%- elif states('input_select.heishamon_heatmode') == "Auto" -%} 2 {%- elif states('input_select.heishamon_heatmode') == "DHW" -%} 3 {%- elif states('input_select.heishamon_heatmode') == "Heat+DHW" -%} 4 {%- elif states('input_select.heishamon_heatmode') == "Cool+DHW" -%} 5 {%- elif states('input_select.heishamon_heatmode') == "Auto+DHW" -%} 6 {%- endif -%} - delay: hours: 0 minutes: 0 seconds: 5 milliseconds: 0 enabled: true - action: automation.turn_on entity_id: automation.set_heatmode_selector |
Een delay van 5 sec is niet genoeg. Ik kom in een loop waarin continu gewisseld van cool naar DHW naar cool ... Ik dacht eraan om effectief te wachten op bevestiging van heishamon maar met auto lukt dit niet denk ik omdat de pana auto-cool of auto-heat terugmeldt. Aangepast naar 10sec en switchen tussen cool en heat werkt nu wel (wat ook niet werkte met delay van 5sec). Zal morgen wel zien of switch van cool naar DHW niet in loop komt.
Nu ik eens test met de selector naar mode auto, lijkt dit ook niet de werken
1) HASS stuurt auto naar pana
2) pana stuurt auto(cool) terug en set heatmode selector wordt getriggerd
3) set heatmode wordt getriggerd maar "auto(cool)" staat niet in de lijst waardoor een 0? wordt gestuurd
4) pana wordt in heat mode gezet
5) selector wordt aangepast naar heat
Nu gebruik ik hierdoor de auto functie niet en zet de juist mode in functie van mode van ventilatietoestel (zehnder gekoppeld met ESPhome). Maar ik doe dit liever niet om niet afhankelijk te zijn van een ander toestel.
Ik zal het aanpassen en als het werkt naar mijn zin, post ik hier wel de code. De selector moet mijn inziens geen auto(cool), auto(heat)... hebben.
Ik ben 3 maand bezig met HASS. YAML en templates ken ik nu redelijk omdat ik mijn zonwering (raffstores die nu meedraaien met de zon) heb geautomatiseerd. Dan moet ik maar 1 configuratie onderhouden.hemertje schreef op maandag 16 juni 2025 @ 11:12:
[...]
is dit iets voor je?
Ik heb kamaradklimber voor de heishamon toegevoegd waardoor je geen mqtt zorgen meer heb. Ik check ook niet de input select maar de panasonic_heat_pump_main_threeway_valve_state omdat de mode niet veranderd, maar de valve State wel. Daarna trigger ik een mode change. Dit gedeelte zit bij mij nog in node red maar werkt met ha automations natuurlijk net zo.TomVH2 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 22:54:
[...]
Bedankt! Inderdaad. Maar nu liep ik tegen 2 problemen aan:
code uit Heishamon Github
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 #Sets heatmode to the selected value - alias: Set heatmode triggers: trigger: state entity_id: input_select.heishamon_heatmode actions: - action: automation.turn_off entity_id: automation.set_heatmode_selector - action: mqtt.publish data_template: topic: panasonic_heat_pump/commands/SetOperationMode retain: false #IMPORTANT! ALWAYS set retain flag false for commands! payload: >- {%- if states('input_select.heishamon_heatmode') == "Heat" -%} 0 {%- elif states('input_select.heishamon_heatmode') == "Cool" -%} 1 {%- elif states('input_select.heishamon_heatmode') == "Auto" -%} 2 {%- elif states('input_select.heishamon_heatmode') == "DHW" -%} 3 {%- elif states('input_select.heishamon_heatmode') == "Heat+DHW" -%} 4 {%- elif states('input_select.heishamon_heatmode') == "Cool+DHW" -%} 5 {%- elif states('input_select.heishamon_heatmode') == "Auto+DHW" -%} 6 {%- endif -%} - delay: hours: 0 minutes: 0 seconds: 5 milliseconds: 0 enabled: true - action: automation.turn_on entity_id: automation.set_heatmode_selector
Een delay van 5 sec is niet genoeg. Ik kom in een loop waarin continu gewisseld van cool naar DHW naar cool ... Ik dacht eraan om effectief te wachten op bevestiging van heishamon maar met auto lukt dit niet denk ik omdat de pana auto-cool of auto-heat terugmeldt. Aangepast naar 10sec en switchen tussen cool en heat werkt nu wel (wat ook niet werkte met delay van 5sec). Zal morgen wel zien of switch van cool naar DHW niet in loop komt.
Nu ik eens test met de selector naar mode auto, lijkt dit ook niet de werken
1) HASS stuurt auto naar pana
2) pana stuurt auto(cool) terug en set heatmode selector wordt getriggerd
3) set heatmode wordt getriggerd maar "auto(cool)" staat niet in de lijst waardoor een 0? wordt gestuurd
4) pana wordt in heat mode gezet
5) selector wordt aangepast naar heat
Nu gebruik ik hierdoor de auto functie niet en zet de juist mode in functie van mode van ventilatietoestel (zehnder gekoppeld met ESPhome). Maar ik doe dit liever niet om niet afhankelijk te zijn van een ander toestel.
Ik zal het aanpassen en als het werkt naar mijn zin, post ik hier wel de code. De selector moet mijn inziens geen auto(cool), auto(heat)... hebben.
[...]
Ik ben 3 maand bezig met HASS. YAML en templates ken ik nu redelijk omdat ik mijn zonwering (raffstores die nu meedraaien met de zon) heb geautomatiseerd. Dan moet ik maar 1 configuratie onderhouden.
enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk
Als ik google op kamaradklimber krijg ik maar 1 hit en dat is een post van jou in een andere topic. Heb je meer info hier over?LinuZZ schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 07:01:
[...]
Ik heb kamaradklimber voor de heishamon toegevoegd waardoor je geen mqtt zorgen meer heb. Ik check ook niet de input select maar de panasonic_heat_pump_main_threeway_valve_state omdat de mode niet veranderd, maar de valve State wel. Daarna trigger ik een mode change. Dit gedeelte zit bij mij nog in node red maar werkt met ha automations natuurlijk net zo.
Edit: Je bedoelt de Home Assistant Heishamon pluging gemaakt door de user Kamaradclimber
https://github.com/kamaradclimber/heishamon-homeassistant
[ Voor 11% gewijzigd door SkullboyNL op 19-06-2025 08:39 ]
Lol, tot 2 keer toe verkeerd getypt. Die bedoel ik inderdaad!SkullboyNL schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 08:30:
[...]
Als ik google op kamaradklimber krijg ik maar 1 hit en dat is een post van jou in een andere topic. Heb je meer info hier over?
Edit: Je bedoelt de Home Assistant Heishamon pluging gemaakt door de user Kamaradclimber
https://github.com/kamaradclimber/heishamon-homeassistant
Doe ik ook zo maar het is de automatisatie "set heatmode selector" (zie code hieronder) die het probleem is (in combinatie met de automatisatie "set heatmode" en een delay van 5 sec. Het duurt net 5 sec voordat de state van sensor "sensor.aquarea_mode" aanpast.LinuZZ schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 07:01:
[...]
Ik check ook niet de input select maar de panasonic_heat_pump_main_threeway_valve_state omdat de mode niet veranderd, maar de valve State wel. Daarna trigger ik een mode change.
Ik denk dat het nu werkt zoals het hoort. Ik post de code eerstdaags na enkele testen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
| bron: https://github.com/Egyras/HeishaMon - alias: Set heatmode selector triggers: - trigger: mqtt topic: "panasonic_heat_pump/main/Operating_Mode_State" actions: action: input_select.select_option data_template: entity_id: input_select.heishamon_heatmode option: >- {%- if trigger.payload == "0" -%} Heat {%- elif trigger.payload == "1" -%} Cool {%- elif trigger.payload == "2" -%} Auto {%- elif trigger.payload == "3" -%} DHW {%- elif trigger.payload == "4" -%} Heat+DHW {%- elif trigger.payload == "5" -%} Cool+DHW {%- elif trigger.payload == "6" -%} Auto(Heat)+DHW {%- elif trigger.payload == "7" -%} Auto(Cool) {%- elif trigger.payload == "8" -%} Auto(Cool)+DHW {%- endif -%} |
Bij deze mijn Yaml code voor het geval er mensen zijn die iets gelijkaardig willen doen.
#DHW run elke dag om 13u of vroeger als er voldoende vermogen geproduceerd wordt
#tenzij:
#er al een run is geweest vandaag
#er nog bijna gaan warm water is afgenomen.
niet vergeten delay naar 10 sec te brengen
en als je de auto mode wilt gebruiken dan moet je bij de selector auto(cool) en auto(heat) verwijderen en ook automatisatie "Set heatmode selector" aanpassen naar:
@thehog voor de volgende versie:
#DHW run elke dag om 13u of vroeger als er voldoende vermogen geproduceerd wordt
#tenzij:
#er al een run is geweest vandaag
#er nog bijna gaan warm water is afgenomen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
| #DHW run wordt gestart door mode DHW te selecteren #na de HDW run wordt de mode Cool of Heat geselecteerd #zet daarom "tank reaheat temperature" op -2 via het bedieningspaneel #DHW run elke dag om 13u of vroeger als er voldoende vermogen geproduceerd wordt #tenzij: #er al een run is geweest vandaag #er nog bijna gaan warm water is afgenomen. template: - sensor: #enkel gebruikt voor weergave op dashboard (tijdens DHW run wordt tank temperature inlet temperature) - name: "real tank temperature" unit_of_measurement: "°C" state: > {% if is_state('sensor.aquarea_3_way_valve', 'Room') %} {{states('sensor.aquarea_tank_temperature')}} {% else %} {{states('sensor.aquarea_inlet_temperature')}} {% endif %} - sensor: # een sensor voor de beschikbare hoeveelheid warm water # ik gebruik een waterteller in de toevoer van het vat # het vat is 185L - name: "beschikbaar warm water" unit_of_measurement: "l" state: > {% if is_state('sensor.aquarea_3_way_valve', 'Room') %} {{185 + states('sensor.water_opgewarmd')|int - states('sensor.4x_pulse_counter_warm_water_verbruikt')|int}} {% else %} {{185}} {% endif %} - trigger: trigger: state entity_id: sensor.aquarea_3_way_valve from: "Tank" to: "Room" sensor: - name: "water opgewarmd" unit_of_measurement: "l" state: > {{states('sensor.4x_pulse_counter_warm_water_verbruikt')|int}} # ik gebruikte eerst een binary sensor om het einde van een DHW run te weten. Na tip van LinuZZ gebruik ik nu de state van 3_way_valve #binary_sensor: # - platform: threshold # entity_id: sensor.aquarea_dhw_power_consumed # lower: 300 # hysteresis: 100 # name: DHW_not_running input_boolean: #als er warm water gemaakt is vandaag, kan het script enkel manueel gerund worden dhw_produced_today: #switch die ik gebruik om manueel een DHW run te starten #force DHW gebruik ik liever niet omdat de WP dan op full power draait (100Hz) #met een standaard DHW run wordt er water opgewarmd aan rated power (3,2kW in mijn geval) heat_dhw: automation: ################################################ ###### reset boolean "DHW produced today" ###### ################################################ - alias: reset_DHW_produced_today id: reset_DHW_produced_today triggers: - trigger: time at: "01:00:00" actions: - action: input_boolean.turn_off target: entity_id: - input_boolean.dhw_produced_today ############################ ######manual heat DHW ###### ############################ - alias: manual_heat_dhw id: manual_heat_dhw triggers: - trigger: state entity_id: input_boolean.heat_dhw from: "off" to: "on" actions: - action: script.heat_dhw ########################## ######auto heat DHW ###### ########################## # - alias: heat_DHW id: heat_DHW triggers: - trigger: time at: "13:00:00" - trigger: numeric_state entity_id: sensor.15min_tsma_power_produced #zie https://www.home-assistant.io/integrations/filter/#time-simple-moving-average above: 750 for: "00:30:00" conditions: - condition: and conditions: #als er al warm water is gemaakt dan geen automatische run meer vandaag. - condition: state entity_id: input_boolean.dhw_produced_today state: "off" # als er zeer weinig warm water is afgenomen, moet er geen DHW run gestart worden. - condition: numeric_state entity_id: sensor.beschikbaar_warm_water below: 165 actions: - action: script.heat_dhw script: ###################### ###### Heat DHW ###### ###################### #de na een DHW run wordt de mode "Cool" of "Heat" geset met de input van het ventilatietoestel: "binary_sensor.zehnder_comfoair_q_38deec_cooling_season". #dit is niet nodig indien je de mode auto selecteert heat_dhw: mode: single sequence: - action: automation.turn_off entity_id: automation.manual_heat_dhw - action: input_boolean.turn_on target: entity_id: - input_boolean.dhw_produced_today - action: input_boolean.turn_on target: entity_id: - input_boolean.heat_dhw - action: input_select.select_option entity_id: - input_select.heishamon_heatmode data: option: "DHW" - wait_for_trigger: - trigger: state entity_id: sensor.aquarea_3_way_valve from: "Tank" to: "Room" - if: - condition: template value_template: "{{states('binary_sensor.zehnder_comfoair_q_38deec_cooling_season')=='on'}}" then: - action: input_select.select_option entity_id: - input_select.heishamon_heatmode data: option: "Cool" else: - action: input_select.select_option entity_id: - input_select.heishamon_heatmode data: option: "Heat" - action: input_boolean.turn_off target: entity_id: - input_boolean.heat_dhw - action: automation.turn_off entity_id: automation.manual_heat_dhw |
niet vergeten delay naar 10 sec te brengen
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| bron: https://github.com/Egyras/HeishaMon #Sets heatmode to the selected value - alias: Set heatmode .... - delay: hours: 0 minutes: 0 seconds: 10 #hier aanpassen van 5 naar 10 sec omdat het net 5sec duurt voordat een modechage is teruggemeld waardoor je in een loop terrecht komt milliseconds: 0 enabled: true - action: automation.turn_on entity_id: automation.set_heatmode_selector |
en als je de auto mode wilt gebruiken dan moet je bij de selector auto(cool) en auto(heat) verwijderen en ook automatisatie "Set heatmode selector" aanpassen naar:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
| bron: https://github.com/Egyras/HeishaMon - alias: Set heatmode selector triggers: - trigger: mqtt topic: "panasonic_heat_pump/main/Operating_Mode_State" actions: action: input_select.select_option data_template: entity_id: input_select.heishamon_heatmode option: >- {%- if trigger.payload == "0" -%} Heat {%- elif trigger.payload == "1" -%} Cool {%- elif trigger.payload == "2" -%} Auto {%- elif trigger.payload == "3" -%} DHW {%- elif trigger.payload == "4" -%} Heat+DHW {%- elif trigger.payload == "5" -%} Cool+DHW {%- elif trigger.payload == "6" -%} Auto+DHW {%- elif trigger.payload == "7" -%} Auto {%- elif trigger.payload == "8" -%} Auto+DHW {%- endif -%} |
@thehog voor de volgende versie:
- Misschien een extra pulsingang voorzien voor een waterteller
- Misschien 2 0-10V uitgangen voorzien. Handig voor sturing ventiloconvectoren of misschien ook voor 0-10V ingang op aquarea
Ik ben aan het koelen met mijn 5J en wil via HA de watertemp regelen, gebaseerd op een douwpunt-sensor.
- Cooling mode staat op Direct
- HACS integration Thermal Comfort rekent mooi een dewpoint uit op basis van eigen metingen
- Script geschreven die deze waarde naar boven afrond, en voor de zekerheid 1C erboven gaat zitten
Aangezien ik watertemp gestuurd koel (nu 7C, met alleen een fancoil, maar wil de vvw ook mee laten doen dus dan moet ik omhoog) wil ik die temp aanpassen. Welke topic kan ik nu het beste aanpakken dan met Heisha? Is dat de "Aquarea Zone 1 Target water temperature at lowest outside temperature on cooling curve" ? Kortom, de laagste instelling van de coolcurve. Of toch via SET6 SetZ1CoolRequestTemperature.
- Cooling mode staat op Direct
- HACS integration Thermal Comfort rekent mooi een dewpoint uit op basis van eigen metingen
- Script geschreven die deze waarde naar boven afrond, en voor de zekerheid 1C erboven gaat zitten
Aangezien ik watertemp gestuurd koel (nu 7C, met alleen een fancoil, maar wil de vvw ook mee laten doen dus dan moet ik omhoog) wil ik die temp aanpassen. Welke topic kan ik nu het beste aanpakken dan met Heisha? Is dat de "Aquarea Zone 1 Target water temperature at lowest outside temperature on cooling curve" ? Kortom, de laagste instelling van de coolcurve. Of toch via SET6 SetZ1CoolRequestTemperature.
Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB
ik heb een probleempje:
Ik regel mijn koeling gebruik makend van TOP35 Z2_Cool_Request_Temp.
Als ik in HA de slider verschuif van vb 20gr naar 22gr verschijnt er een SET regel in de console van de Heishamon:
/f/image/EiwaDoKIR6p3j4vuBy4k8qyH.png?f=fotoalbum_large)
Maar een halve minuut later leest hij nieuwe waardes uit en staat daar terug 20graden. Wat er voor zorgt dat de waarde in HA ook weer terug springt naar 20 (logisch)
Ik heb dit zelfde systeem vorige zomer ook gebruikt. Eerder vandaag heb ik de temperatuur (met een gelukje) kunnen veranderen van 19 naar 20. Dus het lijkt me meer een communicatie probleem ergens.
Iemand een idee waar dit aan kan liggen? (ter info, heb de grote HeishaMon met fw 3.9)
edit: juist even geprobeerd en een andere sensor (bijvoorbeeld DHW target temp) werkt wel gewoon lijkt me.
Is er misschien iets gewijzigd in de fw ivm TOP35?
Ik regel mijn koeling gebruik makend van TOP35 Z2_Cool_Request_Temp.
Als ik in HA de slider verschuif van vb 20gr naar 22gr verschijnt er een SET regel in de console van de Heishamon:
/f/image/EiwaDoKIR6p3j4vuBy4k8qyH.png?f=fotoalbum_large)
Maar een halve minuut later leest hij nieuwe waardes uit en staat daar terug 20graden. Wat er voor zorgt dat de waarde in HA ook weer terug springt naar 20 (logisch)
Ik heb dit zelfde systeem vorige zomer ook gebruikt. Eerder vandaag heb ik de temperatuur (met een gelukje) kunnen veranderen van 19 naar 20. Dus het lijkt me meer een communicatie probleem ergens.
Iemand een idee waar dit aan kan liggen? (ter info, heb de grote HeishaMon met fw 3.9)
edit: juist even geprobeerd en een andere sensor (bijvoorbeeld DHW target temp) werkt wel gewoon lijkt me.
Is er misschien iets gewijzigd in de fw ivm TOP35?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
| Sun Jun 22 14:37:46 2025 (680922): received TOP137 Bivalent_Advanced_Stop_Delay: 30 Sun Jun 22 14:37:46 2025 (680924): received TOP138 Bivalent_Advanced_DHW_Delay: 30 Sun Jun 22 14:37:49 2025 (683845): set z2 cool request temperature to 22 Sun Jun 22 14:37:49 2025 (683846): sent bytes: 111 including checksum value: 252 Sun Jun 22 14:37:50 2025 (684257): Received 203 bytes data Sun Jun 22 14:37:50 2025 (684257): Checksum and header received ok! Sun Jun 22 14:37:50 2025 (684258): received TOP5 Main_Inlet_Temp: 18.25 Sun Jun 22 14:37:50 2025 (684261): received TOP38 Cool_Power_Production: 3800 Sun Jun 22 14:37:50 2025 (684263): received TOP63 Fan2_Motor_Speed: 430 Sun Jun 22 14:37:56 2025 (690072): Heishamon stats: Uptime: 0 days 0 hours 11 minutes 30 seconds ## Free memory: 69% ## Free PSRAM: 2075420 bytes ## Free heap: 240680 bytes ## Wifi: -1% (RSSI: 0) ## Ethernet: connected (192.168.1.51) ## Mqtt reconnects: 1 ## Correct data: 100.00% Rules active: 0 Sun Jun 22 14:37:56 2025 (690075): Requesting new panasonic data Sun Jun 22 14:37:56 2025 (690075): sent bytes: 111 including checksum value: 18 Sun Jun 22 14:37:56 2025 (690172): Requesting new 1wire temperatures Sun Jun 22 14:37:56 2025 (690496): Received 203 bytes data Sun Jun 22 14:37:56 2025 (690496): Checksum and header received ok! Sun Jun 22 14:37:56 2025 (690497): received TOP1 Pump_Flow: 26.27 Sun Jun 22 14:37:56 2025 (690500): received TOP8 Compressor_Freq: 19 Sun Jun 22 14:38:06 2025 (700073): Heishamon stats: Uptime: 0 days 0 hours 11 minutes 40 seconds ## Free memory: 69% ## Free PSRAM: 2075420 bytes ## Free heap: 240776 bytes ## Wifi: -1% (RSSI: 0) ## Ethernet: connected (192.168.1.51) ## Mqtt reconnects: 1 ## Correct data: 100.00% Rules active: 0 Sun Jun 22 14:38:06 2025 (700076): Requesting new panasonic data Sun Jun 22 14:38:06 2025 (700077): sent bytes: 111 including checksum value: 18 Sun Jun 22 14:38:06 2025 (700538): Received 203 bytes data Sun Jun 22 14:38:06 2025 (700538): Checksum and header received ok! Sun Jun 22 14:38:06 2025 (700539): received TOP1 Pump_Flow: 26.63 Sun Jun 22 14:38:06 2025 (700542): received TOP5 Main_Inlet_Temp: 18.50 Sun Jun 22 14:38:06 2025 (700545): received TOP8 Compressor_Freq: 20 Sun Jun 22 14:38:06 2025 (700548): received TOP38 Cool_Power_Production: 4600 Sun Jun 22 14:38:06 2025 (700551): received TOP62 Fan1_Motor_Speed: 390 Sun Jun 22 14:38:11 2025 (705174): Requesting new 1wire temperatures Sun Jun 22 14:38:11 2025 (705941): Received 1wire sensor temperature (28ffb4edc1170589): 16.88 Sun Jun 22 14:38:11 2025 (705957): Received 1wire sensor temperature (28ffbae6c11705bf): 16.81 Sun Jun 22 14:38:12 2025 (705972): Received 1wire sensor temperature (28ff7ae8c1170588): 16.50 Sun Jun 22 14:38:12 2025 (705988): Received 1wire sensor temperature (28ff15c6c11704cd): 16.81 Sun Jun 22 14:38:16 2025 (710074): Heishamon stats: Uptime: 0 days 0 hours 11 minutes 50 seconds ## Free memory: 69% ## Free PSRAM: 2075380 bytes ## Free heap: 240680 bytes ## Wifi: -1% (RSSI: 0) ## Ethernet: connected (192.168.1.51) ## Mqtt reconnects: 1 ## Correct data: 100.00% Rules active: 0 Sun Jun 22 14:38:16 2025 (710077): Requesting new panasonic data Sun Jun 22 14:38:16 2025 (710078): sent bytes: 111 including checksum value: 18 Sun Jun 22 14:38:16 2025 (710482): Received 203 bytes data Sun Jun 22 14:38:16 2025 (710482): Checksum and header received ok! Sun Jun 22 14:38:26 2025 (720075): Heishamon stats: Uptime: 0 days 0 hours 12 minutes 0 seconds ## Free memory: 69% ## Free PSRAM: 2075192 bytes ## Free heap: 240776 bytes ## Wifi: -1% (RSSI: 0) ## Ethernet: connected (192.168.1.51) ## Mqtt reconnects: 1 ## Correct data: 100.00% Rules active: 0 Sun Jun 22 14:38:26 2025 (720078): Requesting new panasonic data Sun Jun 22 14:38:26 2025 (720078): sent bytes: 111 including checksum value: 18 Sun Jun 22 14:38:26 2025 (720176): Requesting new 1wire temperatures Sun Jun 22 14:38:26 2025 (720523): Received 203 bytes data Sun Jun 22 14:38:26 2025 (720523): Checksum and header received ok! Sun Jun 22 14:38:26 2025 (720524): received TOP0 Heatpump_State: 1 Sun Jun 22 14:38:26 2025 (720527): received TOP1 Pump_Flow: 26.99 Sun Jun 22 14:38:26 2025 (720530): received TOP2 Force_DHW_State: 0 Sun Jun 22 14:38:26 2025 (720532): received TOP3 Quiet_Mode_Schedule: 0 Sun Jun 22 14:38:26 2025 (720535): received TOP4 Operating_Mode_State: 1 Sun Jun 22 14:38:26 2025 (720538): received TOP5 Main_Inlet_Temp: 18.50 Sun Jun 22 14:38:26 2025 (720540): received TOP6 Main_Outlet_Temp: 16 Sun Jun 22 14:38:26 2025 (720543): received TOP7 Main_Target_Temp: 17 Sun Jun 22 14:38:26 2025 (720546): received TOP8 Compressor_Freq: 19 Sun Jun 22 14:38:26 2025 (720548): received TOP9 DHW_Target_Temp: 45 Sun Jun 22 14:38:26 2025 (720551): received TOP10 DHW_Temp: 60 Sun Jun 22 14:38:26 2025 (720554): received TOP11 Operations_Hours: 2250 Sun Jun 22 14:38:26 2025 (720557): received TOP12 Operations_Counter: 6245 Sun Jun 22 14:38:26 2025 (720559): received TOP13 Main_Schedule_State: 0 Sun Jun 22 14:38:26 2025 (720562): received TOP14 Outside_Temp: 31 Sun Jun 22 14:38:26 2025 (720565): received TOP15 Heat_Power_Production: 0 Sun Jun 22 14:38:26 2025 (720567): received TOP16 Heat_Power_Consumption: 0 Sun Jun 22 14:38:26 2025 (720570): received TOP17 Powerful_Mode_Time: 0 Sun Jun 22 14:38:26 2025 (720573): received TOP18 Quiet_Mode_Level: 0 Sun Jun 22 14:38:26 2025 (720576): received TOP19 Holiday_Mode_State: 0 Sun Jun 22 14:38:26 2025 (720578): received TOP20 ThreeWay_Valve_State: 0 Sun Jun 22 14:38:26 2025 (720581): received TOP21 Outside_Pipe_Temp: 36 Sun Jun 22 14:38:26 2025 (720584): received TOP22 DHW_Heat_Delta: -7 Sun Jun 22 14:38:26 2025 (720586): received TOP23 Heat_Delta: 5 Sun Jun 22 14:38:26 2025 (720589): received TOP24 Cool_Delta: 2 Sun Jun 22 14:38:26 2025 (720592): received TOP25 DHW_Holiday_Shift_Temp: -15 Sun Jun 22 14:38:26 2025 (720594): received TOP26 Defrosting_State: 0 Sun Jun 22 14:38:26 2025 (720597): received TOP27 Z1_Heat_Request_Temp: 0 Sun Jun 22 14:38:26 2025 (720600): received TOP28 Z1_Cool_Request_Temp: 0 Sun Jun 22 14:38:26 2025 (720602): received TOP29 Z1_Heat_Curve_Target_High_Temp: 29 Sun Jun 22 14:38:26 2025 (720605): received TOP30 Z1_Heat_Curve_Target_Low_Temp: 21 Sun Jun 22 14:38:26 2025 (720608): received TOP31 Z1_Heat_Curve_Outside_High_Temp: 15 Sun Jun 22 14:38:26 2025 (720611): received TOP32 Z1_Heat_Curve_Outside_Low_Temp: -8 Sun Jun 22 14:38:26 2025 (720613): received TOP33 Room_Thermostat_Temp: 20 Sun Jun 22 14:38:26 2025 (720616): received TOP34 Z2_Heat_Request_Temp: 0 Sun Jun 22 14:38:26 2025 (720619): received TOP35 Z2_Cool_Request_Temp: 20 Sun Jun 22 14:38:26 2025 (720621): received TOP36 Z1_Water_Temp: 20 Sun Jun 22 14:38:26 2025 (720624): received TOP37 Z2_Water_Temp: 23 Sun Jun 22 14:38:26 2025 (720627): received TOP38 Cool_Power_Production: 4600 Sun Jun 22 14:38:26 2025 (720629): received TOP39 Cool_Power_Consumption: 600 Sun Jun 22 14:38:26 2025 (720632): received TOP40 DHW_Power_Production: 0 Sun Jun 22 14:38:26 2025 (720635): received TOP41 DHW_Power_Consumption: 0 Sun Jun 22 14:38:26 2025 (720638): received TOP42 Z1_Water_Target_Temp: 20 Sun Jun 22 14:38:26 2025 (720640): received TOP43 Z2_Water_Target_Temp: 20 Sun Jun 22 14:38:26 2025 (720643): received TOP44 Error: No error Sun Jun 22 14:38:26 2025 (720646): received TOP45 Room_Holiday_Shift_Temp: -15 Sun Jun 22 14:38:26 2025 (720648): received TOP46 Buffer_Temp: 18 Sun Jun 22 14:38:26 2025 (720651): received TOP47 Solar_Temp: -78 Sun Jun 22 14:38:26 2025 (720654): received TOP48 Pool_Temp: -78 |
wp:Pana 9H pv: 13.4kWp
ik ben maar een beginner maar wil wel even kijken. Topic 35 is toch geen command topic?
https://github.com/Egyras...lob/master/MQTT-Topics.md
je spreekt over een slider. Hoe is die dan in HASS gekoppeld aan het betrokken command topic (met een automation? zoja, hoe zit die in elkaar?)
MVG
Tom
je spreekt over een slider. Hoe is die dan in HASS gekoppeld aan het betrokken command topic (met een automation? zoja, hoe zit die in elkaar?)
MVG
Tom
is in de lijst gewoon de volgende welke ik wil aanpassen:TomVH2 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 20:42:
ik ben maar een beginner maar wil wel even kijken. Topic 35 is toch geen command topic?
MVG
Tom
/f/image/fGZgSU8eG3FfEldZR5SMvU0Q.png?f=fotoalbum_large)
in HA gebruik ik gewoon de standaard integratie, dit geeft hier voor een slider:
/f/image/L5wgrp5Rh5VCDq7JGGiwFvZg.png?f=fotoalbum_large)
Maar:
Ik ben er juist achter gekomen dat alles nog gewoon goed werkt maar dat het niet hoger gaat dan 20graden. Is hier iets aan veranderd de afgelopen fw updates? of in de HA integratie misschien?
Ik ben vrij zeker dat ik hiermee vorige zomer mijn watertemperatuur kon instellen (koeling) tot zeker 23 graden.
voor fw updates kan ik je niet helpen. Je kan eens kijken in de logs op de github pagina mss?
ik kan cool request shift niet vinden in de standaard integratie. Ik had hier eerst eens gekeken. Vandaar dat ik het vraag.
https://github.com/Egyras...0Assistant/heishamon.yaml
net eens gekeken in service manual van mijn J3 en daar is "water temp for cooling on" maximum 20°.
ik kan cool request shift niet vinden in de standaard integratie. Ik had hier eerst eens gekeken. Vandaar dat ik het vraag.
net eens gekeken in service manual van mijn J3 en daar is "water temp for cooling on" maximum 20°.
Heb niets speciaal gedaan om deze slider er in te krijgen.TomVH2 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 21:26:
voor fw updates kan ik je niet helpen. Je kan eens kijken in de logs op de github pagina mss?
Dan zal ik wel een 'brainfart' gehad hebben, dacht toch echt dat ik hoger dan 20graden kon sturen.
Ik zie nog als ik "cool request shift"op 20 zet dat de effectieve "outlet target temp" 17 graden is, dus hier zit nog ergens een delta in (moet ik nog eens uitzoeken). dan kan ik waarschijnlijk dat gebruiken om toch een paar graden hoger te kunnen aansturen.
Wil proberen om eens met een iets hogere temp te koelen, dan wordt de vloer niet zo fris.
Waarom niet gewoon met een vaste temperatuur?brogel schreef op zondag 22 juni 2025 @ 21:33:
[...]
Heb niets speciaal gedaan om deze slider er in te krijgen.
Dan zal ik wel een 'brainfart' gehad hebben, dacht toch echt dat ik hoger dan 20graden kon sturen.
Ik zie nog als ik "cool request shift"op 20 zet dat de effectieve "outlet target temp" 17 graden is, dus hier zit nog ergens een delta in (moet ik nog eens uitzoeken). dan kan ik waarschijnlijk dat gebruiken om toch een paar graden hoger te kunnen aansturen.
Wil proberen om eens met een iets hogere temp te koelen, dan wordt de vloer niet zo fris.
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Dit vraag je beter eens in het panasonic topic zelf.brogel schreef op zondag 22 juni 2025 @ 21:33:
[...]
Heb dit in Panasonic topic gepost, helaas weinig reactie:
“ Sinds 2 jaar werkt Panasonic 7J bij mij thuis prima; alleen VVW begane grond.
Voor extra besturing maakte ik gebruik van IFTTT, echter per februari besloot Panasonic daar de stekker uit te trekken (blijkbaar weinig gebruikers).
Sinds februari ben ik met Panasonic aan het dimdammen hierover en het alternatief wat ze mij kunnen bieden. Zeer slechte respons! Vorige week werd duidelijk dat Pana de stekker eruit heeft getrokken vanwege laag gebruik en hoge kosten. Snap ik maar dan verwacht ik ook alternatief van hun. Zelf stelde ik Modbus voor die Panasonic mij levert tegen (bv 50%) korting; dat doen ze niet. Heb nu officiële klantenklacht ingediend maar daar verwacht ik niet veel van…. Al met al bijzonder klantonvriendelijk….
Wie heeft soortgelijke ervaring en hopelijk ideeën over een alternatieve oplossing? Ik ben toch niet de enige?”
Ik heb geen ervaring met Heishamon maar ik ben benieuwd of Heishamon eenvoudig de besturing kan doen, mn stooklijn verschuiving in diverse situaties; bv icm dynamisch energie contract.
Graag advies, ideeën en/of suggesties hoe dit op te zetten.
Ben erg benieuwd.
Voor extra besturing maakte ik gebruik van IFTTT, echter per februari besloot Panasonic daar de stekker uit te trekken (blijkbaar weinig gebruikers).
Sinds februari ben ik met Panasonic aan het dimdammen hierover en het alternatief wat ze mij kunnen bieden. Zeer slechte respons! Vorige week werd duidelijk dat Pana de stekker eruit heeft getrokken vanwege laag gebruik en hoge kosten. Snap ik maar dan verwacht ik ook alternatief van hun. Zelf stelde ik Modbus voor die Panasonic mij levert tegen (bv 50%) korting; dat doen ze niet. Heb nu officiële klantenklacht ingediend maar daar verwacht ik niet veel van…. Al met al bijzonder klantonvriendelijk….
Wie heeft soortgelijke ervaring en hopelijk ideeën over een alternatieve oplossing? Ik ben toch niet de enige?”
Ik heb geen ervaring met Heishamon maar ik ben benieuwd of Heishamon eenvoudig de besturing kan doen, mn stooklijn verschuiving in diverse situaties; bv icm dynamisch energie contract.
Ben erg benieuwd.
Panasonic heeft volgens mij de stekker uit zijn hele 3rd party aansturing via de cloud getrokken. Mijn energieleverancier had ook een integratie die nu nutteloos is.2PtB schreef op maandag 23 juni 2025 @ 13:18:
Heb dit in Panasonic topic gepost, helaas weinig reactie:
Ben erg benieuwd.
Heishamon sluit fysiek aan op je warmtepomp en geeft je offline een berg mogelijkheden, maar je moet wel bereid en vaardig zijn om de bijbehorende zaken in te richten en onderhouden. Maar als je dat hebt, ben je niet meer afhankelijk van de cloud.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Wat zijn die mogelijkheden dan eigenlijk precies met de HeishaMon?Ethirty schreef op maandag 23 juni 2025 @ 15:38:
[...]
Panasonic heeft volgens mij de stekker uit zijn hele 3rd party aansturing via de cloud getrokken. Mijn energieleverancier had ook een integratie die nu nutteloos is.
Heishamon sluit fysiek aan op je warmtepomp en geeft je offline een berg mogelijkheden, maar je moet wel bereid en vaardig zijn om de bijbehorende zaken in te richten en onderhouden. Maar als je dat hebt, ben je niet meer afhankelijk van de cloud.
Alleen uitlezen of heb je ook de mogelijkheid om instellingen in de Panasonic aan te passen?
je kan ook sturen.
zie: https://github.com/Egyras...-Topics.md#command-topics
Ikzelf vond de installatie van heishamon en het activeren van de HA integratie eenvoudig.
Er zijn volgens mij 2 mogelijkheden die hier gekend zijn:
zie: https://github.com/Egyras...-Topics.md#command-topics
Ikzelf vond de installatie van heishamon en het activeren van de HA integratie eenvoudig.
Er zijn volgens mij 2 mogelijkheden die hier gekend zijn:
- zelf automations / scripts maken
- node red zoals hierboven al aangegeven.
[ Voor 23% gewijzigd door TomVH2 op 23-06-2025 20:00 ]
is er een mogelijkheid in de heishamon dashboard (of eventueel via HA) om een backup te maken van al de warmtepomp instellingen?
Ik doe nu alles via HA maar wil eens spelen via de Nodered integratie. En om dan makkelijker terug te kunnen gaan zocht ik zo een backup mogelijkheid.
Ik doe nu alles via HA maar wil eens spelen via de Nodered integratie. En om dan makkelijker terug te kunnen gaan zocht ik zo een backup mogelijkheid.
[ Voor 37% gewijzigd door brogel op 23-06-2025 20:16 ]
Welke parameter in HeishaMon bedoel je hiervoor?Maikie18 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 07:03:
[...]
Waarom niet gewoon met een vaste temperatuur?
Weet ik niet maar je zal eerst van de curve / stooklijn af moeten en dan kun je gewoon een vaste Ta opgevenbrogel schreef op maandag 23 juni 2025 @ 20:45:
[...]
Welke parameter in HeishaMon bedoel je hiervoor?
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Ga ik onderzoeken. Thnxhemertje schreef op maandag 23 juni 2025 @ 14:44:
wellicht kan je hier iets mee?
ik doen u het volgende:
maar de heatmode wordt niet direct geset. Als ik nadien de selector manueel verzet, wordt de heatmode van de aquarea wel aangepast.
moet ik qos 1 of 2 toevoegen in de mqtt publish action of hoe doen jullie dit?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| - action: input_number.set_value target: entity_id: input_number.heishamon_tank_temp data: value: "{{desired_tank_temp}}" - action: input_select.select_option entity_id: - input_select.heishamon_heatmode |
maar de heatmode wordt niet direct geset. Als ik nadien de selector manueel verzet, wordt de heatmode van de aquarea wel aangepast.
moet ik qos 1 of 2 toevoegen in de mqtt publish action of hoe doen jullie dit?
Goedenavond , heb een offerte voor de panasonic l series en wilde even het volgende checken;
- De print CZ-NS5P , klopt het dat die niet nodig is voor heishamon (volledige functionaliteit). Heb je hem ook niet nodig als je de pomp snelheid van een eventueel buffer vat wilt uitlezen?
- is het mogelijk het parallel buffer expliciet naar een bepaalde temperatuue te sturen (bv tijdens zon uren) ?
Dank alvast!
- De print CZ-NS5P , klopt het dat die niet nodig is voor heishamon (volledige functionaliteit). Heb je hem ook niet nodig als je de pomp snelheid van een eventueel buffer vat wilt uitlezen?
- is het mogelijk het parallel buffer expliciet naar een bepaalde temperatuue te sturen (bv tijdens zon uren) ?
Dank alvast!
[ Voor 25% gewijzigd door ctrl-tab op 04-07-2025 08:13 ]
@ctrl-tab Met Heishamon kan je alles uitlezen dat de CZ-TAW1B kan (en meer), maar de leverancier (en fabrikant) willen bij problemen graag op afstand mee kunnen kijken. Daarom wordt de CZ-NS5P standaard meegeleverd. Voor een extre pomp/buffervat is de CZ-NS5P niet nodig. Edit: ik was in de war met de CZ-TAW1B cloud module.
Ik gebruikt een aparte WPB voor SWW dus met je 2e vraag heb ik geen ervaring, maar het lijkt me dat Heishamon dat wel kan.
Ik gebruikt een aparte WPB voor SWW dus met je 2e vraag heb ik geen ervaring, maar het lijkt me dat Heishamon dat wel kan.
[ Voor 8% gewijzigd door RichieB op 04-07-2025 12:01 ]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Thanks, de CZ-NS5P is de optionele printplaat die ook voor smartgrid functionaliteit gebruikt wordt, staat verder los van de LAN/Wifi aansluiting. ik las ergens dat die ook het buffer circuit kunnen monitoren, maar dat dit in de L series niet meer nodig zou zijn voor heishamon?RichieB schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 08:56:
@ctrl-tab Met Heishamon kan je alles uitlezen dat de CZ-NS5P kan (en meer), maar de leverancier (en fabrikant) willen bij problemen graag op afstand mee kunnen kijken. Daarom wordt de CZ-NS5P standaard meegeleverd. Voor een extre pomp/buffervat is de CZ-NS5P niet nodig.
Offerte voor l series getekend. Wil nu alvast de heishamon bestellen.
Nu vraag ik me af hoe deze op de l series aangesloten gaat worden.
Ik wil de heishamon ook op de thermostaat aansluiten.
De heishamon kan dan dus het beste bij de binnenunjt hangen gezien daar ook de thermostaat bekabeling binnen komt ? Bovendien ligt daar ook utp voor de heishamon.
Maar wat voor kabel gaat er dan van de heishamon naar de buitenunit?
Heeft iemand een idee? (Want dan vraag ik de installateur die kabel vast te trekken naast de rest van de waterleiding etc!)
Nu vraag ik me af hoe deze op de l series aangesloten gaat worden.
Ik wil de heishamon ook op de thermostaat aansluiten.
De heishamon kan dan dus het beste bij de binnenunjt hangen gezien daar ook de thermostaat bekabeling binnen komt ? Bovendien ligt daar ook utp voor de heishamon.
Maar wat voor kabel gaat er dan van de heishamon naar de buitenunit?
Heeft iemand een idee? (Want dan vraag ik de installateur die kabel vast te trekken naast de rest van de waterleiding etc!)
hier legt de maker van de heishamon dat best goed uit, en je kan er gelijk bestellen
12 kWp; 3xSMA TL-21; Panasonic Aquarea 9J; DJG WPS-300; gasloos sinds aug. 2023
Dank, maar ik lees dat er ook mensen zijn die de kabels in hun buitenunit hebben geinstalleerd bij een monoblock. Heb niet helder hoe dat bij de L series zit, daar zit geloof ik ook niet de genoemde CZ-TAW1 ingebouwd.timterhorst schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 19:41:
hier legt de maker van de heishamon dat best goed uit, en je kan er gelijk bestellen
Hier zie ik weer dat het op de binnenunit gaat: YouTube: DIY Wärmepumpe Panasonic L Installation Zusatzdämmung und Lautstärke
Je moet wel, want dan heb je geen binnenunitctrl-tab schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 20:54:
Dank, maar ik lees dat er ook mensen zijn die de kabels in hun buitenunit hebben geinstalleerd bij een monoblock.
Als ik de handleiding van de CZ-TAW1 goed lees moet het bij een split unit inderdaad aan de binnenunit. Er loopt dan GEEN kabel van de HeishaMon naar de buitenunit; ik vermoed dat er wel een kabel van de binnenunit naar de buitenunit gaat, maar de HeishaMon haalt de gegevens over de buitenunit over de kabel naar de binnenunit.
De CZ-TAW1 zit afaik nergens ingebouwd, het is een losse module. De mijne zit in de buitenunit (proxy via de HeishaMon) omdat ik een monobloc heb, maar als je een split unit hebt komen beide (CZ-TAW1 en HeishaMon) dus aan de binnenunit.
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Dank, maar hier zie ik hem toch op het binnengedeelte zitten: https://shop.dhps.nl/Arti...da97848a8ae47b522d48b659ePaul schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 21:10:
[...]
Je moet wel, want dan heb je geen binnenunit
Als ik de handleiding van de CZ-TAW1 goed lees moet het bij een split unit inderdaad aan de binnenunit. Er loopt dan GEEN kabel van de HeishaMon naar de buitenunit; ik vermoed dat er wel een kabel van de binnenunit naar de buitenunit gaat, maar de HeishaMon haalt de gegevens over de buitenunit over de kabel naar de binnenunit.
De CZ-TAW1 zit afaik nergens ingebouwd, het is een losse module. De mijne zit in de buitenunit (proxy via de HeishaMon) omdat ik een monobloc heb, maar als je een split unit hebt komen beide (CZ-TAW1 en HeishaMon) dus aan de binnenunit.
Welke combi gebruik je zelf?
Ja? Dat zeg ik toch? Bij een split-unit komt de CZ-TAW1 en/of de HeishaMon op de binnenunit?ctrl-tab schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 21:28:
Dank, maar hier zie ik hem toch op het binnengedeelte zitten
Ik gebruik de "combi" monobloc (heb een KIT-WH-MDC07J3E5-W).
Rhàshan - Aditu Sunlock
Check, maar de link die ik stuurde betreft een mono unit (geen koudemiddel tussen binnen- en buien, alleen water). Een stuk aansturing en uitlezen gaat dan blijkbaar op basis van die plaat via de binnen unit?)Paul schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 21:33:
[...]
Ja? Dat zeg ik toch? Bij een split-unit komt de CZ-TAW1 en/of de HeishaMon op de binnenunit?
Ik gebruik de "combi" monobloc (heb een KIT-WH-MDC07J3E5-W).
Volgens mij hebben we een verschil van definitie hier, mono unit betekent imo niet dat er geen binnendeel is (bv een stuk aansturing), maar enkel dat er water (mono) dan wel koudemiddel (split) uitgewisseld wordt?
Anyway, lijkt erop dat voor L series het geheel op het binnendeel moet aangesloten worden..
Ik heb nog nooit van een hydrobox gehoord, ik zie op het plaatje vooral twee units; één binnen en één buiten. Tevens staat de CZ-TAW1 aan de binnenunit getekend. Voor mij voldoet dat aan split-unitctrl-tab schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 21:50:
Check, maar de link die ik stuurde betreft een mono unit (geen koudemiddel tussen binnen- en buien, alleen water). Een stuk aansturing en uitlezen gaat dan blijkbaar op basis van die plaat via de binnen unit?)
Ik zou uitgaan van de documentatie; als die zegt dat de CZ-TAW1 aan de binnenunit moet dan moet de HeishaMon dat ook
Rhàshan - Aditu Sunlock
Ik heb al een aantal jaar de Heishamon draaien. Het doet wat ik wil doen, maar ik probeer al een tijd lang de firmware te updaten, alleen dat lukt me niet via de webinterface. Wat ik doe is dit:
- naar http://192.168.2.2/firmware gaan,
- de MD5 hash 5ff24e1f08de3de1aa82e49c2b771b76 invoeren
- via browse de firmware 3.9 (HeishaMon.ino.d1-v3.9.bin) invoeren
- op de knop "Update firmware" drukken
Na een reboot staat er nog steeds versie 3.0 op volgens het menu. Doe ik iets fout? Kan iemand helpen?
De log laat dit zien:
- naar http://192.168.2.2/firmware gaan,
- de MD5 hash 5ff24e1f08de3de1aa82e49c2b771b76 invoeren
- via browse de firmware 3.9 (HeishaMon.ino.d1-v3.9.bin) invoeren
- op de knop "Update firmware" drukken
Na een reboot staat er nog steeds versie 3.0 op volgens het menu. Doe ik iets fout? Kan iemand helpen?
De log laat dit zien:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
| Sun Jul 20 17:42:54 2025 (427911): New webserver client: 192.168.2.10:38644 Sun Jul 20 17:42:56 2025 (429584): New webserver client: 192.168.2.10:38646 Sun Jul 20 17:42:56 2025 (429592): Closing webserver client: 192.168.2.10:38644 Sun Jul 20 17:42:56 2025 (430160): Uploading new firmware: 5% Sun Jul 20 17:42:57 2025 (430703): Uploading new firmware: 10% Sun Jul 20 17:42:57 2025 (430705): Lost MQTT connection! Sun Jul 20 17:42:57 2025 (430705): Reconnecting to mqtt server ... Sun Jul 20 17:42:57 2025 (430712): Heishamon stats: Uptime: 0 days 0 hours 7 minutes 10 seconds ## Free memory: 56% ## Heap fragmentation: 27% ## Max free block: 16104 bytes ## Free heap: 22624 bytes ## Wifi: 44% (RSSI: -78) ## Mqtt reconnects: 0 ## Correct data: 100.00% Sun Jul 20 17:42:57 2025 (430735): Requesting new panasonic data Sun Jul 20 17:42:57 2025 (430739): sent bytes: 111 including checksum value: 18 Sun Jul 20 17:42:57 2025 (431267): Received 203 bytes data Sun Jul 20 17:42:57 2025 (431268): Checksum and header received ok! Sun Jul 20 17:42:57 2025 (431276): received TOP51 Inside_Pipe_Temp: 26 Sun Jul 20 17:42:57 2025 (431370): Uploading new firmware: 15% Sun Jul 20 17:42:58 2025 (431902): Uploading new firmware: 20% Sun Jul 20 17:42:58 2025 (432496): Uploading new firmware: 25% Sun Jul 20 17:42:59 2025 (433021): Uploading new firmware: 30% Sun Jul 20 17:43:00 2025 (433598): Uploading new firmware: 35% Sun Jul 20 17:43:00 2025 (434145): Uploading new firmware: 40% Sun Jul 20 17:43:01 2025 (434709): Uploading new firmware: 45% Sun Jul 20 17:43:01 2025 (435235): Uploading new firmware: 50% Sun Jul 20 17:43:02 2025 (435751): Lost MQTT connection! Sun Jul 20 17:43:02 2025 (435757): Heishamon stats: Uptime: 0 days 0 hours 7 minutes 15 seconds ## Free memory: 55% ## Heap fragmentation: 26% ## Max free block: 16104 bytes ## Free heap: 22152 bytes ## Wifi: 46% (RSSI: -77) ## Mqtt reconnects: 0 ## Correct data: 100.00% Sun Jul 20 17:43:02 2025 (435774): Requesting new panasonic data Sun Jul 20 17:43:02 2025 (435778): sent bytes: 111 including checksum value: 18 Sun Jul 20 17:43:02 2025 (435870): Uploading new firmware: 55% Sun Jul 20 17:43:02 2025 (436254): Received 203 bytes data Sun Jul 20 17:43:02 2025 (436255): Checksum and header received ok! Sun Jul 20 17:43:02 2025 (436266): received TOP64 High_Pressure: 14.8 Sun Jul 20 17:43:02 2025 (436448): Uploading new firmware: 60% Sun Jul 20 17:43:03 2025 (437006): Uploading new firmware: 65% Sun Jul 20 17:43:03 2025 (437538): Uploading new firmware: 70% Sun Jul 20 17:43:04 2025 (438095): Uploading new firmware: 75% Sun Jul 20 17:43:05 2025 (438606): Uploading new firmware: 80% Sun Jul 20 17:43:05 2025 (439196): Uploading new firmware: 85% Sun Jul 20 17:43:06 2025 (439776): Uploading new firmware: 90% Sun Jul 20 17:43:06 2025 (440357): Uploading new firmware: 95% Sun Jul 20 17:43:07 2025 (440759): Lost MQTT connection! Sun Jul 20 17:43:07 2025 (440762): Heishamon stats: Uptime: 0 days 0 hours 7 minutes 20 seconds ## Free memory: 56% ## Heap fragmentation: 27% ## Max free block: 16104 bytes ## Free heap: 22624 bytes ## Wifi: 46% (RSSI: -77) ## Mqtt reconnects: 0 ## Correct data: 100.00% Sun Jul 20 17:43:07 2025 (440780): Requesting new panasonic data Sun Jul 20 17:43:07 2025 (440783): sent bytes: 111 including checksum value: 18 Sun Jul 20 17:43:07 2025 (441069): Readlen: 694670, Totallen: 695168 Sun Jul 20 17:43:07 2025 (441076): Firmware MD5 expected: 5ff24e1f08de3de1aa82e49c2b771b76 Sun Jul 20 17:43:07 2025 (441077): Readlen: 695180, Totallen: 695168 Sun Jul 20 17:43:07 2025 (441240): Received 203 bytes data Sun Jul 20 17:43:07 2025 (441241): Checksum and header received ok! Sun Jul 20 17:43:07 2025 (441250): received TOP51 Inside_Pipe_Temp: 25 Sun Jul 20 17:43:07 2025 (441270): Readlen: 695241, Totallen: 695168 Sun Jul 20 17:43:12 2025 (445760): Lost MQTT connection! Sun Jul 20 17:43:12 2025 (445762): Heishamon stats: Uptime: 0 days 0 hours 7 minutes 25 seconds ## Free memory: 58% ## Heap fragmentation: 29% ## Max free block: 16104 bytes ## Free heap: 23104 bytes ## Wifi: 46% (RSSI: -77) ## Mqtt reconnects: 0 ## Correct data: 100.00% Sun Jul 20 17:43:12 2025 (445780): Requesting new panasonic data Sun Jul 20 17:43:12 2025 (445784): sent bytes: 111 including checksum value: 18 Sun Jul 20 17:43:12 2025 (445807): Readlen: 695302, Totallen: 695168 Sun Jul 20 17:43:12 2025 (446240): Received 203 bytes data Sun Jul 20 17:43:12 2025 (446241): Checksum and header received ok! |
Sun Jul 20 17:43:07 2025 (441270): Readlen: 695241, Totallen: 695168
Dat is een debugregel die er in zit en aangeeft dat de upload niet lekker is gegaan. Meer data dan zou moeten en dan breekt hij dus af. Oudere firmwares hadden hier meer last van dan nieuwere.
Beste wat je kan doen is even alleen 1 browser openen (dus niet de console log in een 2e tab) en dan even heishamon een reboot geven. Na reboot gelijk firmware doen. Meestal pakt ie hem dan wel.
Dat is een debugregel die er in zit en aangeeft dat de upload niet lekker is gegaan. Meer data dan zou moeten en dan breekt hij dus af. Oudere firmwares hadden hier meer last van dan nieuwere.
Beste wat je kan doen is even alleen 1 browser openen (dus niet de console log in een 2e tab) en dan even heishamon een reboot geven. Na reboot gelijk firmware doen. Meestal pakt ie hem dan wel.
Gisteren Heishamon aangesloten en MQTT instelling gedaan.
De heishamon is te benadering via ethernet (via de heishamon monitor).
Ook via de MQTT explorer zie in de data binnen komen.
Maar enig idee waarom ik geen entities zie verschijnen in HA? Heb verschillende keren gereboot.
Maar snap niet waar het fout gaat?
Maar enig idee waarom ik geen entities zie verschijnen in HA? Heb verschillende keren gereboot.
De heishamon software heeft geen autodiscover functie voor HA. Je moet of met de hand de MQTT topics toevoegen of via hacs de Heishamon plugin installeren.Paip schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 11:35:
Gisteren Heishamon aangesloten en MQTT instelling gedaan.
Heb de Heishamon plugin reeds geinstalleerd, maar dit geeft nog geen resultaat.SkullboyNL schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 11:39:
[...]
De heishamon software heeft geen autodiscover functie voor HA. Je moet of met de hand de MQTT topics toevoegen of via hacs de Heishamon plugin installeren.
Dan controleren of er wel MQTT data naar je MQTT server gaat. Je kan dit controleren met MQTTexplorer.
@SkullboyNL ; heb ik gecontroleerd. En ik zie gewoon data binnenkomen van panasonic_heat_pump.
Daarom vind ik het zo raar.
Daarom vind ik het zo raar.
Je hebt ook de MQTT server al toegevoegd in Home assistant?
@thehog Als ik mijn deco mesh set opnieuw opstart dan komt vaak de heishamon niet meer online. Ik moet hem dan even spanings loos maken en dan komt hij weer online.
Hoelang blijft hij zoeken naar zijn wifi als die even weg is?
gaat hij dit opnieuw proberen na een paar uur?
Ik heb de esp32 variant met 3.9
Ja is bekend en lukt me niet echt om de bug er uit te halen. Als het werkt voor de ene wifi soort werkt het weer niet voor een andereDewim1 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 11:55:
@thehog Als ik mijn deco mesh set opnieuw opstart dan komt vaak de heishamon niet meer online. Ik moet hem dan even spanings loos maken en dan komt hij weer online.
@thehog Paar dagen terug een stroomstoring gehad, hierbij werden de rules toch uitgeschakeld ondanks dat de optie: "Force loading rules on boot (despite crash conditions)" is aangevinkt. Enig idee hoe ik toch de rules geactiveerd kan houden? Of is dit bewust?
weet je hoe ik een rule kan maken om hem dagelijks of om de zoveel uur te laten rebooten?thehog schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 21:34:
[...]
Ja is bekend en lukt me niet echt om de bug er uit te halen. Als het werkt voor de ene wifi soort werkt het weer niet voor een andereMaar nu ook al een tijdje niet meer mee bezig geweest
Hey iedereen!
Ik was aan het proberen met de HeishaMon de vloerverkoeling ook netjes ingesteld te krijgen maar ik krijg het niet voor elkaar om op zone 1 de koeling aan de praat te krijgen. Ik hoop dat jullie mee kunnen kijken/denken wat ik verkeerd doe.
Ik heb tweetal thermostaten.
De orignele met alle bediening erop zit op zone 2.
Daarnaast heb ik een PAW-AW-RTWIRED voor zone 1.
In HeishaMon zie ik netjes dat de pomp voor koelen op zone 2 aan is gegaan, maar voor zone 1 lijkt er niets te gebeuren.
Op de volgende topics heb ik de volgende data staan
Ik heb een buffervat en aparte pompen voor de 2 verschillende zones die op het uitbreidingsbordje zitten.
Voor wat voor reden dan ook lijkt zone 1 nooit aan te gaan met koelen. Op verwarmen reageert het systeem zoals het hoort.
Hebben jullie een pointer/idee wat ik zou kunnen checken?
Update:
Het heeft blijkbaar te maken met of je watertemperatuur of lucht temperatuur had ingesteld
Na het veranderen van die setting in het settingsmenu van de pana zelf is het gefixt, was te zien in de monitor:
Ik was aan het proberen met de HeishaMon de vloerverkoeling ook netjes ingesteld te krijgen maar ik krijg het niet voor elkaar om op zone 1 de koeling aan de praat te krijgen. Ik hoop dat jullie mee kunnen kijken/denken wat ik verkeerd doe.
Ik heb tweetal thermostaten.
De orignele met alle bediening erop zit op zone 2.
Daarnaast heb ik een PAW-AW-RTWIRED voor zone 1.
In HeishaMon zie ik netjes dat de pomp voor koelen op zone 2 aan is gegaan, maar voor zone 1 lijkt er niets te gebeuren.
Op de volgende topics heb ik de volgende data staan
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| TOP4 Operating_Mode_State 1 Cool TOP72 Z1_Cool_Curve_Target_High_Temp 18 °C TOP73 Z1_Cool_Curve_Target_Low_Temp 18 °C TOP74 Z1_Cool_Curve_Outside_High_Temp 18 °C TOP75 Z1_Cool_Curve_Outside_Low_Temp 18 °C TOP86 Z2_Cool_Curve_Target_High_Temp 18 °C TOP87 Z2_Cool_Curve_Target_Low_Temp 18 °C TOP88 Z2_Cool_Curve_Outside_High_Temp 18 °C TOP89 Z2_Cool_Curve_Outside_Low_Temp 18 °C TOP94 Zones_State 2 Zone1 and zone2 active TOP127 Z1_Valve_PID 0 % TOP128 Z2_Valve_PID 100 % |
Ik heb een buffervat en aparte pompen voor de 2 verschillende zones die op het uitbreidingsbordje zitten.
Voor wat voor reden dan ook lijkt zone 1 nooit aan te gaan met koelen. Op verwarmen reageert het systeem zoals het hoort.
Hebben jullie een pointer/idee wat ik zou kunnen checken?
Update:
Het heeft blijkbaar te maken met of je watertemperatuur of lucht temperatuur had ingesteld

code:
1
2
| TOP111 Z1_Sensor_Settings 0 Water Temperature <-- was verkeerd TOP112 Z2_Sensor_Settings 2 Internal Thermostat |
[ Voor 11% gewijzigd door Dissi op 12-08-2025 15:49 ]
Hele stomme vraag. Ik heb die ABB box nu binnen maar hoe krijg ik daar nou een wartel in? Ben altijd gewend dat er van die uitbreek poorten in doosjes zitten maar dat lijkt deze niet te hebben
#team_UTC+1
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
@Ethirty Over welke ABB box hebben we het? Die dozen waar je ook WCD's op zet? Daar horen specifieke wartels bij.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
@timovd @Ethirty ik vermoed de ABB 00846 of ABB 00851 van 10x10 waar de heishamon groot in past.
thehog in "HeishaMon - Panasonic Aquarea monitoring"
Ik heb zelf met een stappenboor op de gewenste plekken gaten gemaakt voor de wartels.
thehog in "HeishaMon - Panasonic Aquarea monitoring"
Ik heb zelf met een stappenboor op de gewenste plekken gaten gemaakt voor de wartels.
9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023
De 00846 inderdaad. Maar dan had ik het toch goed dat dit niet zonder hulpmiddelen gaat. Ik ga een stappenboor zoeken. Thanks.
#team_UTC+1
Gelukt meteen na een reboot inderdaad. Dank!thehog schreef op maandag 21 juli 2025 @ 10:55:
Sun Jul 20 17:43:07 2025 (441270): Readlen: 695241, Totallen: 695168
Gisteren ook mijn v5 large ontvangen. Na de eerste teleurstelling dat mijn PoE module niet in de ABB00846 past samen met de print dit topic wat doorgelezen en ontdekt dat ik het waarschijnlijk ook wel moet redden zónder de voeding.
Dus kabeltje uit de CZ-TAW1 en in de Heisha en de meegeleverde CN-CNT kabel van de Heisha in de CZ-TAW1, stroom er weer op en binnen een paar minuten kwam de data al binnen.
Nu puzzelen wat ik allemaal via JSON kan regelen. Uitlezen is geen probleem, maar over het instellen van settings kan ik weinig vinden.
Dus kabeltje uit de CZ-TAW1 en in de Heisha en de meegeleverde CN-CNT kabel van de Heisha in de CZ-TAW1, stroom er weer op en binnen een paar minuten kwam de data al binnen.
Nu puzzelen wat ik allemaal via JSON kan regelen. Uitlezen is geen probleem, maar over het instellen van settings kan ik weinig vinden.
#team_UTC+1
Toch al een vraag: ik kreeg de CZ-TAW niet op de wifi, dus heb de kabel uit de Heisha tijdelijk maar weer even verwijderd. Wifi ingesteld via het eigen AP, maar helemaal niks op mijn netwerk te zien. Kabel er weer in, nog een keer ingesteld, maar nog altijd geen connectie met mijn wifi. Ook geen setup AP meer dus ik kan er alleen nog bij via ethernet of een harde reset.
Mis ik iets simpels? Ik heb een speciaal 2.4G netwerk voor juist dit soort IoT devices, dus aan die kant zou ik verwachten dat het goed zit.
Mis ik iets simpels? Ik heb een speciaal 2.4G netwerk voor juist dit soort IoT devices, dus aan die kant zou ik verwachten dat het goed zit.
#team_UTC+1
Heeft de HeishaMon een eigen voeding?Ethirty schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 21:47:
Toch al een vraag: ik kreeg de CZ-TAW niet op de wifi, dus heb de kabel uit de Heisha tijdelijk maar weer even verwijderd. Wifi ingesteld via het eigen AP, maar helemaal niks op mijn netwerk te zien. Kabel er weer in, nog een keer ingesteld, maar nog altijd geen connectie met mijn wifi. Ook geen setup AP meer dus ik kan er alleen nog bij via ethernet of een harde reset.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Nu heeft het instellen van de CZ-TAW1 niet echt heel veel te maken met een HeishaMon bordje,Ethirty schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 21:47:
maar volg deze stappen eens: https://github.com/lsocha...shaMon#wifi-configuration
Maar voordat je dat doet, even de reset knop 10-15 seconden ingedrukt houden.
Voor specifieke CZ-TAW1 zaken moet je hier wel het één en ander kunnen vinden: Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 3
[ Voor 3% gewijzigd door Nnoitra op 18-08-2025 22:10 ]
Sarcasm is my superpower! What's yours?
Nee, ik bedoelde dat ik de wifi van de Heisha niet aan de praat krijg nadat ik eerst ethernet heb gebruikt.Nnoitra schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 22:08:
[...]
Nu heeft het instellen van de CZ-TAW1 niet echt heel veel te maken met een HeishaMon bordje,
maar volg deze stappen eens: https://github.com/lsocha...shaMon#wifi-configuration
Maar voordat je dat doet, even de reset knop 10-15 seconden ingedrukt houden.
Voor specifieke CZ-TAW1 zaken moet je hier wel het één en ander kunnen vinden: Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 3
Nee op dit moment niet. Was met ethernet ook niet nodig en standby is met 1-1,5W toegenomen dus lijkt me niet noemenswaardig?
#team_UTC+1
@Ethirty Je kan het even testen met een usb C ladertje van 10 watt
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ah.Ethirty schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 22:27:
[...]
Nee, ik bedoelde dat ik de wifi van de Heisha niet aan de praat krijg nadat ik eerst ethernet heb gebruikt.
Je hebt 'm in de pana kast hangen? Zo ja; dat heeft best impact op z'n wifi bereik.
Wat @BarryH ook zegt; haal 'm er eens uit en pak er ff een USB-C adapter bij, van je mobiel bijvoorbeeld.
Ga 'm dan eens rustig instellen.
Als dat werkt, gooi je 'm weer in de Pana kast. Als ie dan weer niet bereikbaar is, dan is dat dus je probleem.
Daarom heb ik een Unifi Flex Mini in de Pana kast liggen die ik prik geeft met PoE.
Vanaf daar een UTP kabel naar de CZ-TAW en één naar de HeishaMon.
En de HeishaMon krijgt z'n prik via een oude telefoon adapter met USB-C.
Sarcasm is my superpower! What's yours?
Dit was wel even de gouden tipthehog schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 16:49:
Nou je moet wel het .bin bestand downloaden maar als je gewoon op de link rechtermuis klikt met 'download' dan download je de volgende pagina en niet het bestand zelf. De volgende pagina is waar je de .bin (raw file) echt kan downloaden. Ook ik heb die fout echt wel vaker gemaakt hoor.
In de large Heishamon zit opentherm ondersteuning.
Een parameter is:
maxRelativeModulation is the amount of modulation (0-100%) the heatpump (opentherm slave) is allowed to use (see relativeModulation in READ values, which should always be equal or lower than this max)
Ik heb een Pana 9j en een (oude zonneboiler)boiler met een kleine spiraal. De 9J gaat uit zichzelf vaak met 5kW de SWW run doen. Dan loopt ie tegen de tempertuurgrens (57 graden dacht ik) aan en schakelt over naar elektrisch element om dan met 3kW de run verder te doen. De dT van aanvoertemperatuur en Vat temperatuur zakt dan van 16 naar 11 graden.
ALS ik de Pana ervan kan overtuigen om bij Taanvoer =57 graden maxRelativeModulation =30% te doen, verwacht ik dat ik een groter deel van de legionellarun op de compressor kan doen.
Nu 2 vragen:
1/ Kan ik opentherm activeren in de Heishamon settings en gewoon mn externe aan/uit thermostaat setup blijven gebruiken
2/ Werkt maxRelativeModulation ook voor de DHW run of alleen voor heating?
Een parameter is:
maxRelativeModulation is the amount of modulation (0-100%) the heatpump (opentherm slave) is allowed to use (see relativeModulation in READ values, which should always be equal or lower than this max)
Ik heb een Pana 9j en een (oude zonneboiler)boiler met een kleine spiraal. De 9J gaat uit zichzelf vaak met 5kW de SWW run doen. Dan loopt ie tegen de tempertuurgrens (57 graden dacht ik) aan en schakelt over naar elektrisch element om dan met 3kW de run verder te doen. De dT van aanvoertemperatuur en Vat temperatuur zakt dan van 16 naar 11 graden.
ALS ik de Pana ervan kan overtuigen om bij Taanvoer =57 graden maxRelativeModulation =30% te doen, verwacht ik dat ik een groter deel van de legionellarun op de compressor kan doen.
Nu 2 vragen:
1/ Kan ik opentherm activeren in de Heishamon settings en gewoon mn externe aan/uit thermostaat setup blijven gebruiken
@BarryH Opentherm is echt een CV protocol. Ik zou hoogst verbaasd zijn als die parameters invloed hebben op SWW.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Nee gewoon naast de binnen-unit vlak naast de wifi. Ik heb uiteindelijk de reset knop gebruikt en daarna direct wel online via wifi.Nnoitra schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 23:38:
[...]
Ah.
Je hebt 'm in de pana kast hangen? Zo ja; dat heeft best impact op z'n wifi bereik.
Wat @BarryH ook zegt; haal 'm er eens uit en pak er ff een USB-C adapter bij, van je mobiel bijvoorbeeld.
Ga 'm dan eens rustig instellen.
Als dat werkt, gooi je 'm weer in de Pana kast. Als ie dan weer niet bereikbaar is, dan is dat dus je probleem.
Daarom heb ik een Unifi Flex Mini in de Pana kast liggen die ik prik geeft met PoE.
Vanaf daar een UTP kabel naar de CZ-TAW en één naar de HeishaMon.
En de HeishaMon krijgt z'n prik via een oude telefoon adapter met USB-C.
Dus ik gok dat de firmware (3.9) moeite heeft met de switch van bedraad naar draadloos. Maar ik heb dat niet verder getest.
Met wifi wel iets meer verbruik gemeten dan zonder: (Ongeveer) 10W zonder Heishamon, 11W met ethernet/wifi niet verbonden en 14W met wifi verbonden.
#team_UTC+1
Hier ook een 9J maar dan met een boiler met lange(re) spiraal. Ik kom sowieso nooit veel verder dan 57 water temperatuur en als de ketel 52/53 haalt is het echt wel klaar. De rest gaat altijd op het element.BarryH schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 19:16:
Een parameter is:
Nu 2 vragen:
#team_UTC+1
Ik heb een kleine Heishamon uit 2022 die erg lekker draait, en wil upgraden naar de grote Heishamon en dan ook de Pana CZ-TAW1 weer aansluiten. Ook heb ik het uitbreidingsbord CZ-NS4P. Ik heb https://www.tindie.com/pr...shamon-communication-pcb/ gelezen maar het is me nog niet helemaal duidelijk welke twee kabels heb ik dan precies nodig om zowel de Heishamon als de CZ-TAW1 aan te sluiten icm de extra printplaat, en hoe ik die kan bestellen (kan 1 kabel opgeven bij de bestelling). Dank voor het meedenken!
PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22
Ik bestelde de 1 meter cable CN-NMODE er bij en maak gebruik van de kabel die bij de TAW zit.Tiesert schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 11:51:
Dank voor het meedenken!
https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/
Dank je wel. Ik denk erover het hele spul te vernieuwen, de oude kabel was al eens beschadigd, dus ben even op zoek naar het totale plaatje en manier om het te kunnen bestellen.BazemanKM schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 12:55:
[...]
Ik bestelde de 1 meter cable CN-NMODE er bij en maak gebruik van de kabel die bij de TAW zit.
PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22
Je begrijpt het verkeerd. Opentherm doet niks met je warmtepomp. Het is alleen om een openterm thermostaat op heishamon aan te sluiten. En dan kan je op basis van de opentherm waardes via mqtt of rules je warmtepomp aansturen met de commando's die heishamon heeft. maxRelativeModulation is dus een opentherm waarde die de thermostaat naar heishamon stuurt waarmee de thermostaat vraagt niet hoger dan aangegeven niveau te moduleren. In de CV wereld zou de CV dit dan respecteren. Binnen heishamon zou je dit zelf moeten regelen.BarryH schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 19:16:
Een parameter is:
Nu 2 vragen:
Ik wil meer controle op mijn Pana M-serie 9 kW.
Ondertussen is het optionele bord CZ-NS6P in het Bibloc ingebouwd en wordt het tijd om de opties Smart Grid en Compressor Power Sturing optimaal te gaan benutten aan de hand van overtollige PV-energie.
Hoe wil ik dit gaan aanvliegen:
Een Shelly Pro 2 gaat als switch dienen voor de Smart Grid. (aan / uit / koelen/verwarmen / boiler aan)
Een Shelly Pro Dimmer 0/1-10V PM gaat het vermogen van de compressor regelen.
De automatisering zal op een Homey Pro (2023) middels Advanced Flows worden geschakeld.
Nu alleen nog de juiste data van de WP betrekken en in de Adv. Flows van de Homey hun werk laten doen.
En daar komt de Heishamon om de hoek kijken.
Mij is het niet helemaal duidelijk wat ik nodig heb.
In ieder geval de grote PCB met de optionele Lan bracket.
En een kabel om verbindingen te maken tussen de Heishamon en het Bibloc.
Vergeet ik dan wellicht nog iets?
Ondertussen is het optionele bord CZ-NS6P in het Bibloc ingebouwd en wordt het tijd om de opties Smart Grid en Compressor Power Sturing optimaal te gaan benutten aan de hand van overtollige PV-energie.
Een Shelly Pro 2 gaat als switch dienen voor de Smart Grid. (aan / uit / koelen/verwarmen / boiler aan)
De automatisering zal op een Homey Pro (2023) middels Advanced Flows worden geschakeld.
Nu alleen nog de juiste data van de WP betrekken en in de Adv. Flows van de Homey hun werk laten doen.
Suc6 met een (nieuwe) hobbydukeenvana schreef op woensdag 10 september 2025 @ 12:22:
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Is er ergens een goede source/uitleg over hoe de scripting werkt? Ik heb de basis instructies gelezen op de Heishamon Github pagina en het project van @blb4 gekopieerd om af te kijken, maar het is alsnog best veel en onduidelijk.
Ik heb AI al een poging laten doen, maar vertrouw de output niet als ik het niet zelf kan begrijpen
Ik heb AI al een poging laten doen, maar vertrouw de output niet als ik het niet zelf kan begrijpen
#team_UTC+1
Vermogen van de compressor regelen? Je kunt hem hooguit “knijpen” neem ik aan maar niet de andere kant op, dat komt gewoon uit de regeling van de WP of wil je dan allerlei sensoren gaan manipuleren?dukeenvana schreef op woensdag 10 september 2025 @ 12:22:
Ik heb voor familieleden ook 2 Heishamons aangeschaft en zal die eerdaags installeren op hun Aquarea. Wat ik alleen niet kan vinden is of er een wachtwoord nodig is als ik hem via de wifi ga benaderen en ook of ik een bepaald ip adres moet ingeven. Bij 1 van de familieleden zat een CZ-TAW1, maar daar wekt niets meer van door de wijzigingen bij Panasonic. Neem aan dat ik die eruit gooi en vervang voor de Heishamon en niet samen erin laat zitten. Wie kan mij op weg helpen om de boel in HA te installeren.
Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer
Welke heishamon heb je besteld? ik heb bij mij de V5 met extra verlengkabel besteld.bbn_ldp schreef op donderdag 11 september 2025 @ 21:10:
Ik heb voor familieleden ook 2 Heishamons aangeschaft en zal die eerdaags installeren op hun Aquarea. Wat ik alleen niet kan vinden is of er een wachtwoord nodig is als ik hem via de wifi ga benaderen en ook of ik een bepaald ip adres moet ingeven. Bij 1 van de familieleden zat een CZ-TAW1, maar daar wekt niets meer van door de wijzigingen bij Panasonic. Neem aan dat ik die eruit gooi en vervang voor de Heishamon en niet samen erin laat zitten. Wie kan mij op weg helpen om de boel in HA te installeren.
Kabel uit de cztaw1b gehaald en in de v5 gedaan en verlengkabel van v5 naar cztaw1b.
Beide werken nu dus bij mij naar volle tevredenheid.
Als je de heishamon aangesloten hebt kun je verbinden met het wifi netwerk van de heismason en dan de gegevens instellen.
Let wel op dat je een MQTT server nodig hebt om te draaien in Home assiatant
Precies dat, vermogen knijpen naargelang PV-energie of laag dynamische energieprijs beschikbaar is.Maikie18 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 20:37:
[...]
Vermogen van de compressor regelen? Je kunt hem hooguit “knijpen” neem ik aan maar niet de andere kant op, dat komt gewoon uit de regeling van de WP of wil je dan allerlei sensoren gaan manipuleren?
Ook ik heb de grote V5 versie besteld incl cn-cnt kabels van een meter. Is het met de CZ-TAW1 nog steeds mogelijk dan om die te gebruiken nu de problemen met de ID's er zijn bij Panasonic?bvansteenselen schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 09:18:
[...]
Welke heishamon heb je besteld? ik heb bij mij de V5 met extra verlengkabel besteld.
Kabel uit de cztaw1b gehaald en in de v5 gedaan en verlengkabel van v5 naar cztaw1b.
Als je de heishamon aangesloten hebt kun je verbinden met het wifi netwerk van de heismason en dan de gegevens instellen.
Ik zag namelijk geen gegevens meer binnenkomen bij degene die al wat langer draait. De andere is bijna in bedrijf.
MQTT draait al in HA
Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer
Je zou de cztaw1b kunnen proberen opnieuw toe te voegen rechter moet je dan nog wel het wachtwoord van de CZtaw1b hebben om id toe te voegen, anders moet je die geheel resetten. En kun je de procedure opnieuw doen.bbn_ldp schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 13:28:
[...]
Ook ik heb de grote V5 versie besteld incl cn-cnt kabels van een meter. Is het met de CZ-TAW1 nog steeds mogelijk dan om die te gebruiken nu de problemen met de ID's er zijn bij Panasonic?
Ik zag namelijk geen gegevens meer binnenkomen bij degene die al wat langer draait. De andere is bijna in bedrijf.
MQTT draait al in HA
Deze is als die weer goed werkt dus nog steeds te bedienen met de v5
Wachtwoord van het Pana ID heb ik nog wel, dus moet even kijken wat ik doe. Als Heishamon het goed doet is dat ook prima. Er is toch geen monteur die meekijkt.bvansteenselen schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 15:02:
[...]
Je zou de cztaw1b kunnen proberen opnieuw toe te voegen rechter moet je dan nog wel het wachtwoord van de CZtaw1b hebben om id toe te voegen, anders moet je die geheel resetten. En kun je de procedure opnieuw doen.
Deze is als die weer goed werkt dus nog steeds te bedienen met de v5
Dat zal dan op energieprijs moeten, want op PV vermogen zet straks niet zoveel zoden aan de dijk. Je hebt hoogstens op het midden van de dag zon. Maar als je dan wil verwarmen ben je eigenlijk te laat.dukeenvana schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 11:18:
[...]
Precies dat, vermogen knijpen naargelang PV-energie of laag dynamische energieprijs beschikbaar is.
Sowieso valt het sturen op b.v. zonneoverschot in de praktijk tegen. Je bespaart dubbeltjes maar je levert veel comfort in. Je cop stort helemaal in omdat je slechts korte periodes stookt. Wat dan op vol vermogen met een lage cop gaat. Zit je rond het vriespunt hobbel je vervolgens ook nog van defrost naar defrost.
Ik heb het 3 weken gedaan, maar uiteindelijk weer terug naar gewoon weersafhankelijk (stooklijn met ruimtecompensatie). Veel constantere binnen temperatuur en de wp draait erg lang op zijn laagste vermogen met het minste lawaai tegen de hoogste cop.
Wanneer je continu stookt heb je veel meer warmte energie in de woning waardoor je niet zoveel last hebt als het 1 dag spontaan veel kouder is.
Een deel van het voor en najaar heb ik voldoende aan 1 run per dag. De ~60 dagen per jaar een paar dubbeltjes besparen lijkt me toch geen slecht plan? Je COP is misschien iets lager maar stort niet in.Foofur schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 18:42:
[...]
Sowieso valt het sturen op b.v. zonneoverschot in de praktijk tegen. Je bespaart dubbeltjes maar je levert veel comfort in. Je cop stort helemaal in omdat je slechts korte periodes stookt.
Als grens zou ik wel stellen de buitentemperatuur waaronder je warmtepomp continue kan blijven lopen. Dat is bij mij zo'n 9°c. Onder die temperatuur laat ik de pomp niet afslaan maar laat ik deze tijdens de ochtend / avond piek wel op het laagste vermogen draaien. Overdag dan rustig bijtrekken op vaak nog PV. Zolang de energiebelasting voor het overgrote deel de stroomprijs bepaalt mag er best tegen een wat lager COP gestookt worden.
Daarnaast is er ook nog een grens waarop je defrosts gaat ervaren. Daardoor stort je COP wel in en zou ik je afraden om op PV te sturen.
"No panasea" geldt ook hier. De hoeveelheid PV, isolatie waarde, comfort wens en stuurbaarheid van je systemen beperken je speelruimte.
[ Voor 5% gewijzigd door denneappel op 12-09-2025 19:57 ]
Ik heb de heishamon via wifi verbonden en gesaved. Had ik hierin ook de MQTT server moeten instellen? En kan ik nu nog erbij komen of moet ik dan een reset doen op de Heishamon? De utp kabel zit er wel al inbvansteenselen schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 09:18:
[...]
Welke heishamon heb je besteld? ik heb bij mij de V5 met extra verlengkabel besteld.
Als deze in je wifi netwerk zit kun je ip achterhalen via je router. En kun je bij de instellingen van de heishamon de MQTT server toevoegen. Door die weer te koppelen in HA zie de alle gegevensbbn_ldp schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 18:19:
[...]
Ik heb de heishamon via wifi verbonden en gesaved. Had ik hierin ook de MQTT server moeten instellen? En kan ik nu nog erbij komen of moet ik dan een reset doen op de Heishamon? De utp kabel zit er wel al in
Heishamon zie ik nu in router, maar in HA zie ik geen Heishamon integratie. Als ik nu inlog op de IP van Heishamon zie ik wel allerlei gegevens, maar hoe krijg ik die te zien in HA?bvansteenselen schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 18:55:
[...]
Als deze in je wifi netwerk zit kun je ip achterhalen via je router. En kun je bij de instellingen van de heishamon de MQTT server toevoegen. Door die weer te koppelen in HA zie de alle gegevens
Ik denk dat ik dit moet volgen https://github.com/Egyras...ome%20Assistant/README.md
[ Voor 13% gewijzigd door bbn_ldp op 13-09-2025 20:49 ]
Om je Ha in te stellen is die link inderdaad handig.bbn_ldp schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 20:08:
[...]
Heishamon zie ik nu in router, maar in HA zie ik geen Heishamon integratie. Als ik nu inlog op de IP van Heishamon zie ik wel allerlei gegevens, maar hoe krijg ik die te zien in HA?
Ik denk dat ik dit moet volgen https://github.com/Egyras...ome%20Assistant/README.md