Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

HeishaMon - Panasonic Aquarea monitoring

Pagina: 1 ... 36 37 Laatste
Acties:

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-11 21:43
edterbak schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 20:45:
@thehog
Is er een goede manier om te detecteren of iemand optionele PCB daadwerkelijk geïnstalleerd heeft?
Je kunt hem namelijk ook emuleren via heishamon?

panasonic_heat_pump/main/Optional_PCB zie ik staan in de topics.
Is deze alleen 1 bij geïnstalleerde pcb's, of ook bij geëmuleerde pcb's?
Dat laat de setting zien in de controller. En bij emulatie moet je die setting ook aan zetten. Dus ja, in beide gevallen is dat '1'.

• edterbak
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
thehog schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 10:18:
[...]

Dat laat de setting zien in de controller. En bij emulatie moet je die setting ook aan zetten. Dus ja, in beide gevallen is dat '1'.
Dus: voor zover je weet is er geen methode om direct onderscheid te kunnen maken tussen de emulated pcb en een werkelijke pcb. Correct?

Stel, je wilt dit toch weten... (ja ik ben eigenwijs...) Hoe zou je dit dan doen?
Tellen hoeveel commando's er worden verstuurd gemiddeld op deze topics?
code:
1
2
3
panasonic_heat_pump/commands/SetBufferTemp
panasonic_heat_pump/commands/SetZ1WaterTemp
panasonic_heat_pump/commands/SetZ2WaterTemp

Of is er een slimmere methode?

• Woody130
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 16:15
Eindelijk die J5 aan de praat gekregen, is de voorraad van zowel de kleine als de grote 0. Komt die kleine ook een dezer dagen weer op voorraad?

• doncartel
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-11 21:09
Goedendag, wij hebben sinds kort ook een Panasonic warmtepomp. Ik lees de informatie op de website maar ik ben nog niet helemaal zeker of ik het ook begrijp. Ik heb al de CZ-TAW1 module van Panasonic. Die hangt binnen en is via een kabel (vier draadjes en ik schat 5 meter) verbonden met de warmtepomp. Ik wil de heishamon er naast hangen en beide nog kunnen blijven gebruiken voor aansturing van de warmtepomp. Wat moet ik dan bestellen. de Heishamon large en de ethernetmodule? Heb ik dan ook nog een extra CN kabel nodig, en zo ja, welke? Ik wil graag voorbereid zijn op de toekomst, en lees ook iets over de kabel met 5 draadjes voor eventueel 12v voeding.

• Beer070
  • Laatst online: 18:59
doncartel schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 18:20:
Goedendag, wij hebben sinds kort ook een Panasonic warmtepomp. Ik lees de informatie op de website maar ik ben nog niet helemaal zeker of ik het ook begrijp. Ik heb al de CZ-TAW1 module van Panasonic. Die hangt binnen en is via een kabel (vier draadjes en ik schat 5 meter) verbonden met de warmtepomp. Ik wil de heishamon er naast hangen en beide nog kunnen blijven gebruiken voor aansturing van de warmtepomp. Wat moet ik dan bestellen. de Heishamon large en de ethernetmodule? Heb ik dan ook nog een extra CN kabel nodig, en zo ja, welke? Ik wil graag voorbereid zijn op de toekomst, en lees ook iets over de kabel met 5 draadjes voor eventueel 12v voeding.
Hoi Don,

Ik heb de afgelopen 3 dagen ook een Panasonic met heishamon en CZ-TAW1 module aangesloten. In mijn situatie heb ik de kabel doorgeknipt en verlengt naar 20 meter. Als je hulp nodig hebt mag je me ook een DM sturen, ik weet nog niet alles, maar het eerste stukje is gelukt.
Samengevat: ik heb de heishamon large gekocht met ethernet, en een kabel. Ik heb ook een ABB doosje gekocht om het in te plaatsen, en een anker USB-c oplader voor extra stroom.
De kabel van de warmtepomp gaat in heishamon (brede stekker), de kabel van de CZ gaat ook in de heishamon (smallere stekker). Als het ethernet led gaat branden en de CZ 2 lampjes en knipperende status geeft werkt dat stuk.
Daarna moet je een MQTT broker installeren op een extra stuk hardware, daar zit ik nu over te twijfelen. Een green Home assistant kopen (daar kan je de add-on mosquito mqtt broker op aanzetten) of iets in docker op een bas configureren. Die fase zit ik nu.
Als anderen dit beter kunnen vertellen dan luister ik graag mee!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:52
Beer070 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:05:
[...]
Een green Home assistant kopen (daar kan je de add-on mosquito mqtt broker op aanzetten) of iets in docker op een bas configureren. Die fase zit ik nu.
Je bedoeld denk ik een NAS ;-)

Als je een NAS hebt, dan zou ik adviseren op met docker aan de slag te gaan. Je kunt dan inderdaad moquito, home assistant of domoticz allemaal in aparte docker containers stoppen. Node-RED komt er dan vast ook bij en Grafana voor de grafieken. EVCC voor de laadpaal......

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

• gioe 6
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 17-11 17:26
Hello everyone, new here.
On the large Heishamon v5 board, when the status LED flashes briefly about every 2 seconds, what does that mean?

• Beer070
BazemanKM schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 15:08:
[...]

Je bedoeld denk ik een NAS ;-)

Als je een NAS hebt, dan zou ik adviseren op met docker aan de slag te gaan. Je kunt dan inderdaad moquito, home assistant of domoticz allemaal in aparte docker containers stoppen. Node-RED komt er dan vast ook bij en Grafana voor de grafieken. EVCC voor de laadpaal......
NAS ja. Zit nu tegen mosquitto aan te hikken. Mosquitto_passwd, acl, listeners en topics inregelen… heb nog wat te oefenen

• Beer070
gioe 6 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 18:23:
On the large Heishamon v5 board, when the status LED flashes briefly about every 2 seconds, what does that mean?
I am not sure, one thing I can confirm.. you have some form of power on the board

• Breadrun
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08:06
doncartel schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 18:20:
Als je net als ik een L-serie hebt dan zit er gewoon een tweede CN aansluiting in de warmtepomp die je kan gebruiken. Dan draaien ze gewoon naast elkaar.

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-11 21:43
gioe 6 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 18:23:
Each blink stands for a new 'action'. Everytime heishamon does something which results in a log line (see console log on the website) it blinks also.
So see it as some kind of heartbeat. When it blinks every few seconds you know it is still working fine.

To see what it is doing, just read the console log lines.

• gioe 6
Thanks @thehog,
I can't view the pump data; I always see the default data from the Heishamon card's web interface on my PC. Where am I going wrong? I'd like to attach the console log, but I don't know how to do it. When I select the image and insert it into the comment, a whole series of text appears.
Thanks, Giorgio

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:38
@gioe 6 Can you send us a screenshot of what you do see?
When I log into Heishamon I see 2 tabs: Heatpump and Console like this:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KqhlJZoZHlvhxoZxMUm2qBDfDdo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iIGnN8RETkZliCmSzU6gy5dg.png?f=fotoalbum_large

When I click on Console I get the live details of what Heishamon is doing:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sbMfXHVGIeN0JjicrOG2vlmx5M8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UnGzZdG1MidQqaM4eb0j2JaK.png?f=fotoalbum_large

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• gioe 6
@RichieB, can you show me how to add a screenshot or image to this conversation-reply

• RichieB
gioe 6 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 15:49:
@RichieB, can you show me how to add a screenshot or image to this conversation-reply
  1. Reply to a message
  2. Click on the image pictogram (2nd from the right)
  3. Upload the image
  4. Select the uploaded image

• gioe 6
image upload test
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rX8Q_EpO7MCCovr2ynAYPXkN4LY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/j0MHZl1en8xyprEBcNtAdcK1.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H17uKW9BJOHqbyaWqNcL2STt3Xo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FVjfZn4J5bNTbosfhFrsIB1e.png?f=fotoalbum_large

• RichieB
@gioe 6 So in the console you see various read data timeouts. This is an indication that the data cable is not (properly) connected. Please check the cable on both ends.

• gioe 6
If I ping 192.168.0.225, I get this
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CNO5qe_8QuwiwlcMRGJd1IUQiQ0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SeoSOrUwsBxd0kjaNf1Lior2.png?f=fotoalbum_large

• gioe 6
I tried connecting via WiFi and the result is the same.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3MM1pju3poIPOgNTO9sotHeXhBw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LgmcESz3usPJv2Y8HNhX3iRf.png?f=fotoalbum_large

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:44
I think he meant the cable between the Panasonic and the HeishaMon :)

Sarcasm is my superpower! What's yours?

• gioe 6
Could it be due to an incorrect installation of the Mosquitto MQTT broker installed on the PC where I see Heisha Monitor? If I interrupt the Mosquitto service, the data remains the same.

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
gioe 6 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 18:14:
Could it be due to an incorrect installation of the Mosquitto MQTT broker installed on the PC where I see Heisha Monitor? If I interrupt the Mosquitto service, the data remains the same.
No, it's the connection between your heat pump and HeishaMon which is not working: heishaMon isn't communicating with your Panasonic HP.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:14

timovd

Voorsprong door techniek

@gioe 6 hoe heb je de kabel aangesloten op de warmtepomp? Maak daar eens een foto van.
Je krijgt steeds "0 bytes of data received"

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• gioe 6
Now I have a doubt: I connected the CN-CNT connector of the pump to the CZ-TAW connector of the Heishamon card.

• gioe 6
Is the correct connection to connect the CN-CNT connector of the heat pump to the HEATPUMP connector on the Heishamon card?

• RichieB
Yes, the CZ-TAW on the Heishamon card is a proxy for the CZ-TAW (if you have it). You need to connect the heatpump to the connector labeled HEATPUMP.

• Tiesert
  • Laatst online: 14:50
Ik heb al jaren de kleine Heishamon en ga hem dit weekend vervangen voor de grote. Vandaag binnengekomen. Voor de kleine gebruikte ik een externe voeding, gewoon 5V DC, die door de muur naar een stopcontact in huis loopt en dus lastig is te vervangen. De grote Heishamon wil een USB-C-stekkertje. Kan ik een USB-C kabeltje kopen, het stekkertje afknippen, en die verbinden met het standaard 5V DC (rood/zwart) voedingskabeltje? Moet ik nog ergens op letten?

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

• gioe 6
@RichieB, thank you very much for the connection suggestion. The CN_CNT connector has the following pinouts (from bottom to top):
1) + 5 V
2) 0-5V TX (from the heat pump)
3) 0-5V RX (to the heat pump)
4) +12V
5) GND
Please, do you have the pin-outs for the HEATPUMP connector on the Heishamon board?
(Is the pin at the bottom the GND?)
Thanks, Giorgio

• RichieB
@gioe 6 I just ordered the cable with the Heishamon and plugged it in. I don’t know the pin-outs.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:14

timovd

Voorsprong door techniek

Tiesert schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 22:30:
Ik heb al jaren de kleine Heishamon en ga hem dit weekend vervangen voor de grote. Vandaag binnengekomen. Voor de kleine gebruikte ik een externe voeding, gewoon 5V DC, die door de muur naar een stopcontact in huis loopt en dus lastig is te vervangen. De grote Heishamon wil een USB-C-stekkertje. Kan ik een USB-C kabeltje kopen, het stekkertje afknippen, en die verbinden met het standaard 5V DC (rood/zwart) voedingskabeltje? Moet ik nog ergens op letten?
Ga je hem bedraad aansluiten en heb je een PoE switch? Dan kun je een PoE splitter kopen. Maar waarom heb je een extra voeding nodig? Daar zorgt de warmtepomp toch zelf voor?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Tiesert
timovd schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 09:20:
[...]

Ga je hem bedraad aansluiten en heb je een PoE switch? Dan kun je een PoE splitter kopen. Maar waarom heb je een extra voeding nodig? Daar zorgt de warmtepomp toch zelf voor?
Volgens mij was destijds niet zeker of de 5V via de Pana voldoende zou zijn, heb dus gewoon een externe voeding getrokken vanaf een adapter. Die zou ik nu dus aan een usb-c stekkertje willen verbinden, aangezien de grote Heishamon dat nodig heeft.

Dit heb ik gevonden als tip:
Buy a cheap USB A to C cable (not anything that advertises fast charging or other fancy features) and cut that in half. You should find just four wires in the cable: red, black, white, green. Connect +5 to red, Gnd to black, and short white and green together. Done.

Some additional context: I mean a cable with a USB 2.0 A connector (the standard old-school rectangular one that is NOT blue (which means USB 3.0)). USB 2.0 just uses four conductors (+5, GND, D+, D-), and a cheap cable is not going to run more conductors than that or have any components in the USB A end. Any "smarts" will be in the USB C end. So you can just cut the cable and hard wire your 5V power source to the +5 and GND conductors. The reason for shorting D+ and D- is to simulate being plugged in to a "dedicated charging port" with a max 1.5A capacity.

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

• doncartel
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-11 21:09
Beer070 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:05:
[...]

Hoi Don,

Ik heb de afgelopen 3 dagen ook een Panasonic met heishamon en CZ-TAW1 module aangesloten. In mijn situatie heb ik de kabel doorgeknipt en verlengt naar 20 meter. Als je hulp nodig hebt mag je me ook een DM sturen, ik weet nog niet alles, maar het eerste stukje is gelukt.
Samengevat: ik heb de heishamon large gekocht met ethernet, en een kabel. Ik heb ook een ABB doosje gekocht om het in te plaatsen, en een anker USB-c oplader voor extra stroom.
De kabel van de warmtepomp gaat in heishamon (brede stekker), de kabel van de CZ gaat ook in de heishamon (smallere stekker). Als het ethernet led gaat branden en de CZ 2 lampjes en knipperende status geeft werkt dat stuk.
Daarna moet je een MQTT broker installeren op een extra stuk hardware, daar zit ik nu over te twijfelen. Een green Home assistant kopen (daar kan je de add-on mosquito mqtt broker op aanzetten) of iets in docker op een bas configureren. Die fase zit ik nu.
Bedankt voor het meedenken! Mqtt e.d. heb ik al draaien. Het gaat me om het hardwarematige en wat ik precies moet bestellen.
Welke kabel heb jij gekocht @Beer070

Ik heb nog even goed gekeken maar er gaat bij mij een 5pin stekkertje in de cz-taw1 met 4 draadjes.
Ik heb de panasonic 9kw monoblock uit de J serie.
@thehog misschien?

• Beer070
doncartel schreef op zondag 2 november 2025 @ 22:52:
[...]

Bedankt voor het meedenken! Mqtt e.d. heb ik al draaien. Het gaat me om het hardwarematige en wat ik precies moet bestellen.
Welke kabel heb jij gekocht @Beer070

Ik heb nog even goed gekeken maar er gaat bij mij een 5pin stekkertje in de cz-taw1 met 4 draadjes.
Ik heb de panasonic 9kw monoblock uit de J serie.
@thehog misschien?
Ik heb de 5 pin kabel gekocht en aangesloten. De aders zitten recht door. De verlenging werkt inmiddels al een aantal dagen

• brogel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:06
ik ben beginnen kijken naar heishamon op mijn installatie. Maar deze reageert niet echt hoe ik verwacht.
Speelt deze al goed samen op een systeem met 2 zones?
Ik heb een buffer vat en 2 zones (de installateur heeft dat zo gedaan, dus kan daar niets meer aan veranderen nu)

Ik heb het gevoel dat ik dingen kan instellen voor 1 zone maar de andere dan roet in het eten gooit.

wp:Pana 9H pv: 13.4kWp

• Beer070
brogel schreef op maandag 3 november 2025 @ 17:31:
ik ben beginnen kijken naar heishamon op mijn installatie. Maar deze reageert niet echt hoe ik verwacht.
Speelt deze al goed samen op een systeem met 2 zones?
Ik heb een buffer vat en 2 zones (de installateur heeft dat zo gedaan, dus kan daar niets meer aan veranderen nu)

Ik heb het gevoel dat ik dingen kan instellen voor 1 zone maar de andere dan roet in het eten gooit.
Ik kan in in home assistant / heishamon de tweede zone instellen, maar ik heb geen tweede zone dus weet niet zeker of het werkt. Wat ik begreep van de node red softstart discussie is dat dit in de nieuwe release wel zou moeten werken

• Tiesert
Hier vandaag ook de nieuwe Heishamon Large aangesloten met een mini-switch voor LAN-aansluiting van zowel de Heishamon V5 als (na 2 jaar in de kast afgestoft) de Pana CZ-TAW1. De Heishamon aangesloten op de CN-NMODE op de optionele printplaat CZ-NS4P. De CZ-TAW1 doorgelust vanaf de Heishamon. Had ook een extra USB-voeding klaarliggen, maar vooralsnog niet gebruikt. Alles werkt, dus top!

• brogel
Tiesert schreef op maandag 3 november 2025 @ 17:55:
Hier vandaag ook de nieuwe Heishamon Large aangesloten met een mini-switch voor LAN-aansluiting van zowel de Heishamon V5 als (na 2 jaar in de kast afgestoft) de Pana CZ-TAW1. De Heishamon aangesloten op de CN-NMODE op de optionele printplaat CZ-NS4P. De CZ-TAW1 doorgelust vanaf de Heishamon. Had ook een extra USB-voeding klaarliggen, maar vooralsnog niet gebruikt. Alles werkt, dus top!
Als je dit zo aansluit ( heatpump- heishamon-pana bridge), kun je dan nog via beide toestellen uitlezen en instellingen veranderen? Of is een van beide 'read only'?

• Nnoitra
brogel schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 21:55:
[...]

Als je dit zo aansluit ( heatpump- heishamon-pana bridge), kun je dan nog via beide toestellen uitlezen en instellingen veranderen? Of is een van beide 'read only'?
Je kunt de HeishaMon op beide manieren gebruiken.
HeishaMon kan lezen en schrijven + CZ-TAW1 behoud functionaliteit.
HeishaMon kan lezen + CZ-TAW1 behoud functionaliteit.

• Beer070
Ik werd er vanochtend op gewezen dat de temperatuur resolutie van de Panasonic als het goed is 0.25K zou moeten zijn, echter in mijn Heishamon data zie ik temperaturen afgerond op hele graden, en zo worden ze ook naar de MQTT broker gestuurd op dit moment.
Is er een manier om de resolutie nauwkeuriger te krijgen?
Ik was aan het kijken of het in de rules gezet kon worden maar daar kon ik weinig vinden. lijkt me ook leuk om daar te kijken of ik een backup schema zou kunnen doen wat als solution of last resort de WAF zal vergroten.
(iets van: als het vorige event langer geleden is dan 1 uur, en de ingevoerde instellingen liggen buiten deze xyz waarden, ga dan terug naar default want waarschijnlijk heeft er iemand iets helemaal verziekt <- ik dus)

• Nnoitra
Beer070 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 09:29:
Ik werd er vanochtend op gewezen dat de temperatuur resolutie van de Panasonic als het goed is 0.25K zou moeten zijn, echter in mijn Heishamon data zie ik temperaturen afgerond op hele graden, en zo worden ze ook naar de MQTT broker gestuurd op dit moment.
Is er een manier om de resolutie nauwkeuriger te krijgen?
Ik was aan het kijken of het in de rules gezet kon worden maar daar kon ik weinig vinden. lijkt me ook leuk om daar te kijken of ik een backup schema zou kunnen doen wat als solution of last resort de WAF zal vergroten.
(iets van: als het vorige event langer geleden is dan 1 uur, en de ingevoerde instellingen liggen buiten deze xyz waarden, ga dan terug naar default want waarschijnlijk heeft er iemand iets helemaal verziekt <- ik dus)
Zie ook reactie andere topic met zelfde vraag.
HeishaMon laat cijfers achter de komma niet zien als het een rond getal is. Anders wel.
In ieder geval in versie 3.9

• RichieB
@Beer070 Ik zie in mijn Heishamon mqtt data (en op mijn custom grafana dashboard) voor de inlet en outlet temperaturen getallen achter de komma.

• brogel
verkeerd topic :)

[ Voor 100% gewijzigd door brogel op 06-11-2025 17:56 ]

• Beer070
RichieB schreef op donderdag 6 november 2025 @ 13:28:
@Beer070 Ik zie in mijn Heishamon mqtt data (en op mijn custom grafana dashboard) voor de inlet en outlet temperaturen getallen achter de komma.
Ik denk dat het aan mijn warmtepomp ligt.
Dit weekend aan de slag met de eigen temperatuur sensoren.
Wellicht dat ik moet proberen een software / firmware update van de wp. Enig idee hoe ik dat zou kunnen organiseren?

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:00
Beer070 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 18:17:
[...]

Ik denk dat het aan mijn warmtepomp ligt.
Dit weekend aan de slag met de eigen temperatuur sensoren.
Wellicht dat ik moet proberen een software / firmware update van de wp. Enig idee hoe ik dat zou kunnen organiseren?
En heb je al via de panasonic service cloud gekeken?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Beer070
BarryH schreef op donderdag 6 november 2025 @ 21:16:
[...]

En heb je al via de panasonic service cloud gekeken?
Nog geen toegang. Panasonic moet iets goedkeuren.

• BarryH
Beer070 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 21:21:
[...]

Nog geen toegang. Panasonic moet iets goedkeuren.
? Ik dacht dat je dat helemaal zelf kon.Met een apart mailadres jezelf als de installateur invoeren..en dan was het in een paar minuten geregeld.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Beer070
BarryH schreef op donderdag 6 november 2025 @ 21:38:
[...]

? Ik dacht dat je dat helemaal zelf kon.Met een apart mailadres jezelf als de installateur invoeren..en dan was het in een paar minuten geregeld.
Ik heb vanmiddag met de leverancier gebeld, want ik kreeg eerder een mailtje dat zij het moesten goedkeuren. Dus vanavond maar een keer opnieuw proberen.
Voor een 16kw WP die op 1180 watt draait ben ik best heel tevreden met deze COP tot nu toe.
Inlaat is stabiel 36 graden, komt 39-40 graden terug.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YAuWsbqVsDNLHGKZkUXGJ3ej3ng=/800x/filters:strip_exif()/f/image/n3KYMzLQDO0VBxeDCbkBVFDv.png?f=fotoalbum_large
Stukken voordeliger dan gas stoken

Die sprongen zijn de afronding naar hele graden. Het verschil tussen 3 of 4 graden verschil. In een nauwkeurige meting zal het misschien 2/10 graad schelen

[ Voor 7% gewijzigd door Beer070 op 06-11-2025 21:45 ]

• BarryH
ik heb mezelf als installateur opgevoerd. en dan kan de echte installateur er niet meer bij. Mochten er issues komen, dan switch ik het weer terug

• Beer070
BarryH schreef op donderdag 6 november 2025 @ 21:49:
ik heb mezelf als installateur opgevoerd. en dan kan de echte installateur er niet meer bij. Mochten er issues komen, dan switch ik het weer terug
ik ben er in. ook alle waardes afgerond op hele decimalen.
Lijkt er op dat de pomp het zo weergeeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QUWWZMBE8q-dpAio2yHIIJGtlQE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Af0PByPdMiHqLHwIGixd3bJA.png?f=fotoalbum_large

Weet er iemand wat de verschillende efficiency stages zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P9WTFA3GJ0C4NBOJIWmmbAlBGeI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WYRzROnuePmv7i6ISSs79QaL.png?f=fotoalbum_large

• dukeenvana
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:57
Ik heb mij hiervoor ook aangemeld, maar de bevestiging welke in de email staat vermeld loopt dood op een webpagina waar het volgende staat vermeld: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_uSpDMUEAn0umPXUaasieCfDzWE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pjMianKA7b8ep3f6HhSENVuM.png?f=fotoalbum_large

PV-Output

• Beer070
dukeenvana schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 08:08:
Ik heb mij hiervoor ook aangemeld, maar de bevestiging welke in de email staat vermeld loopt dood op een webpagina waar het volgende staat vermeld: [Afbeelding]
Dit werkt alleen vanaf een apparaat waar jouw cloud controller app op staat. De website verwijst naar jouw app die aan de achterkant weer een website opent.
Bij het ontwerpen van dit user interface en de logica van access control hebben ze gedacht: als we niet het beste UI kunnen maken? Misschien wel het slechtste?

• Beer070
Beer070 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 22:56:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb de efficiency tijden van stage 1 en stage 3 op 0 minuten gezet, en het lijkt er op dat de WP nu niet het eerste half uur in een boost mode staat. Wat ik kon vinden (en wellicht verkeerd heb begrepen) over deze stages is dat de eerste stage een boost is, de tweede stage ‘normaal’ en de derde stage ‘stil’.
Met deze setting, (en beginnen op 29 graden) haalt ie gemakkelijk COP 6+ met 1100 watt input

• dukeenvana
Beer070 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:35:
[...]

Ik heb de efficiency tijden van stage 1 en stage 3 op 0 minuten gezet, en het lijkt er op dat de WP nu niet het eerste half uur in een boost mode staat. Wat ik kon vinden (en wellicht verkeerd heb begrepen) over deze stages is dat de eer te stage een boost is, de tweede stage ‘normaal’ en de derde stage ‘stil’.
Met deze setting, (en beginnen op 29 graden) haalt ie gemakkelijk COP 6+ met 1100 watt input
Gevonden, activeren middels mobiele telefoon.

Dank voor de aanwijzing, helemaal top.

PV-Output

• dukeenvana
Beer070 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 21:43:
[...]

.......
Voor een 16kw WP die op 1180 watt draait ben ik best heel tevreden met deze COP tot nu toe.
Inlaat is stabiel 36 graden, komt 39-40 graden terug.
...........
Ik ben wel benieuwd hoe en waar deze grafiek is opgeroepen.

PV-Output

• Beer070
dukeenvana schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 11:08:
[...]

Ik ben wel benieuwd hoe en waar deze grafiek is opgeroepen.
via het service cloud portaal als je jezelf toegang verschaft als installer op de omgeving. Duurde bij mij ook een half uur om de juiste goedkeuring te vinden.

• dukeenvana
Ik heb toegang, maar ik zie nergens geschiedenis laat staan de COP grafiek zoals jij die in paar berichten terug liet zien.
Deze zou ik nu graag ter beschikking willen hebben, ben heel tevreden over M-serie 9 kW maar wil graag zijn prestaties inzake COP willen zien.

Jouw (deze) grafiek, waar vind ik die terug?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4VPQ86IAQFz1AoIumB0yYfC1maE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/6YU6BAAtPZN5H6UI0V12bUSe.avif?f=user_large

BTW, in oktober heb ik 305 kW verbruikt aan SWW en Warmte, 24/7 21 °C.
Omgerekend naar gas is dat 30-34 m³, terwijl wij in de voorgaande jaren gemiddeld 117 m³ gas in oktober verbruikt hebben. (in 2020 was dat zelfs nog 168 m³.

PV-Output

• Beer070
dukeenvana schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 20:36:
Ik heb toegang, maar ik zie nergens geschiedenis laat staan de COP grafiek zoals jij die in paar berichten terug liet zien.
Deze zou ik nu graag ter beschikking willen hebben, ben heel tevreden over M-serie 9 kW maar wil graag zijn prestaties inzake COP willen zien.

Jouw (deze) grafiek, waar vind ik die terug?
[Afbeelding]

BTW, in oktober heb ik 305 kW verbruikt aan SWW en Warmte, 24/7 21 °C.
Omgerekend naar gas is dat 30-34 m³, terwijl wij in de voorgaande jaren gemiddeld 117 m³ gas in oktober verbruikt hebben. (in 2020 was dat zelfs nog 168 m³.
Die grafieken komen uit home assistant.
305kwh uitgegeven of opgebracht? Ik zit nu na 7 dagen op dik 70kwh gebruikt en 255kwh opgebracht, met wat 50C tests op boost mode en curve experimenten.
Als je hulp nodig hebt met home assistant wil ik graag proberen te helpen. Stuur me dan een DM

Edit: autocorrect van kWh -> kw ongedaan gemaakt

• BarryH
@Beer070 @dukeenvana de h van kWh svp niet vergeten, anders raken we in de war

• dukeenvana
BarryH schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 21:44:
@Beer070 @dukeenvana de h van kWh svp niet vergeten, anders raken we in de war
Je hebt gelijk, het verbruik van onze wp in oktober was 305 kWh. Volgens de opgave in Smart Cloud app.

Ik zou graag de COP terugvinden, maar in Heishamon worden niet alle gegevens van onze M-serie WP weergegeven.

PV-Output

• dukeenvana
Beer070 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 20:58:
[...]

Die grafieken komen uit home assistant.
305kwh uitgegeven of opgebracht?........
305 kWh energie verbruikt.

PV-Output

• TomVH2
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17-11 22:35
Ik heb vandaag de large (firmare v3.9) moeten herstarten. Leds bleven vast branden. Er zat geen leven meer in. Is er een mogelijkheid om te achterhalen wat de oorzaak zou zijn?

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 17-11 22:22
Beer070 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 22:56:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
welke machine heb jij staan?
met mijn 7H zie ik geen stages in het menu

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

• Beer070
hemertje schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 20:48:
[...]

welke machine heb jij staan?
met mijn 7H zie ik geen stages in het menu
Een WH-WXG16ME8 16 KW Aquarea T-Cap
Loopt inmiddels al een stuk efficiënter dan eerst.

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:54

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

thehog schreef op maandag 3 februari 2025 @ 19:13:
Ok het kan dat de ID 9 (read room set override temp) al genoeg is. ID 100 is alleen een configuratie hoe de thermostaat er mee om moet gaan als de override actief is en de gebruiker de thermostaat dan aanpast.

Ik maak even een test firmware voor je om hier mee te testen of het goed werkt. Heb het al even op een honeywell modulation getest die ik nog heb liggen en die lijkt het wel te pakken. Die vraagt overigens wel ID 100 maar lijkt vervolgens die setting te negeren.
Dikke bump, het stookseizoen is weer begonnen dus komt deze wens bij mij weer opborrelen.

Ik ben in de code gedoken en vond e.e.a. over roomSetOverride. Ik heb hier een uitbreiding op gedaan zodat het MQTT topic gelezen wordt. Dit lijkt goed te werken, ik ga het de komende dagen testen.

• dukeenvana
Gedachtekronkel die ik met jullie wil delen:

Onze SWW boiler 280 liter met verlengde spiraal (2,35 m ipv 1.85 m uitwisselingsoppervlak) heeft de volgende instellingen:

DHW_Temp = 54
DHW_Target_Temp = 56
DHW_Heat_Delta = -8
Sterilization_Temp = 65

Wat is de invloed op energieverbruik wanneer de target temperatuur en DHW delta evenredig worden verhoogd cq. verlaagd?

M.a.w., ik verhoog de target temp naar bijv. 60 °C en de Delta naar -12, hoeveel energie ga je meer of misschien wel minder verbruiken in een maand omdat het aantal keren dat SWW opwarming afneemt?

Ik trek het verder, wat is de invloed op het energieverbruik wanneer ik de SWW temperatuur altijd tot 65 °C laat oplopen en de Delta waarde verlaag naar -17. Dan zou je praktisch ook niet meer de Legionella run hoeven uit te voeren.

PV-Output

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
@dukeenvana Ik weet niet welke warmtepomp je hebt maar die van mij (J-series) schakelt boven de 52 graden over op het elektrisch element (dus alles boven de 52 graden wordt met COP=1 verwarmd en verhoogd het energieverbruik dus enorm).

De vuistregel voor het verwarmen met de warmtepomp is dat iedere graad hoger een 2% lagere COP oplevert. Oftewel, iedere graad hoger in je DHW gebeurd 2% minder efficiënt. (maw: het opwarmen van bijvoorbeeld 45 graden naar 46 graden is dus 2% efficiënter dan van 46 naar 47 graden). Daarmee kun je rekenen en een inschatting maken, maar het zal dus zeker significant verschil maken.
De verlengde spiraal maakt hier in principe geen verschil voor, behalve dat deze in de basis efficiënter kan zijn (vergeleken met andere boilers) omdat je minder temperatuurverschil nodig hebt voor dezelfde warmte afgifte. Maar dat ligt ook aan de regeling van de warmtepomp.

• dukeenvana
Hoi, dank voor jouw reactie.

Wij hebben een M-serie (T-cap) welke het DHW verwarmd met 75 °C.
Er wordt dus geen elektrisch element gebruikt.

Omdat ik veel warmte voel in de koperen buizen wanneer de WP uitschakelt nadat het DHW target is behaald vraag ik mij dus af of dat het nuttiger is om toch door te gaan met het opwarmen van de boiler.
Nu stopt het proces en de rest warmte gaat verloren in de ruimte. Relatief natuurlijk, want de ruimte krijgt ook ongevraagd warmte toebedeeld.

PV-Output

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
@dukeenvana, ik heb recent wel zoiets gedaan maar je moet, zoals @Pejdref ook aangeeft, wel de COP in de gaten houden. Ik had DHW target op 50 en DHW delta op -8, ik heb die nu op 52 en -10 staan. Ik had meestal aan 2 DHW runs per week voldoende waarbij 1 x ook legionellarun tot 63 graden werd gedaan. Soms werden het er 3. Nu met die extra 2 graden blijft het vaker beperkt tot 2 runs.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• edterbak
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
@thehog
Ik heb een vraag. In mijn node red flow, stuur ik uiteraard soms mqtt opdrachten uit, als voorbeeld
code:
1
2
SetZ1HeatRequestTemperature
SetZ2HeatRequestTemperature

Als ik op het zelfde moment meerdere opdrachten uit stuur met nieuwe waarden, zie ik in heishamon dat er soms 1 vd 2 wordt overgenomen.
Is dit een beeld dat je herkent?
Ik stuur de berichten met QOS 2.

Alvast bedankt voor het meedenken.

• TomVH2
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17-11 22:35
edterbak schreef op zondag 16 november 2025 @ 16:59:
@thehog
Ik heb een vraag. In mijn node red flow, stuur ik soms mqtt opdrachten uit, als voorbeeld
code:
1
2
SetZ1HeatRequestTemperature
SetZ2HeatRequestTemperature

Als ik op het zelfde moment een opdracht uit stuur met nieuwe waarden, zie ik in heishamon dat er soms 1 vd 2 wordt overgenomen.
Is dit een beeld dat je herkent?
Ik stuur de berichten met QOS 2.

Alvast bedankt voor het meedenken.
Ik heb de vraag hier een tijdje geleden ook gesteld maar geen reactie. Als je zoek op QOS hier dan merk je dat heishamon geen QOS gebruikt. In HA heb ik een script voor publish mqtt. Dus al je meerdere commando's stuurt dan zal het script er voor zorgen dat er maar een nieuw commando gestuurd wordt als er bevestiging is van het vorige. Dit werkt intussen al enkele maanden zonder problemen.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
script:
  ##########################
  ###### publish mqtt ######
  ##########################
  publish_mqtt:
    mode: queued
    sequence:
      - repeat:
          while: 
            - condition: template
              value_template: >
                {#
                debug vars
                {%set state_setter="states('input_number.heishamon_tank_temp')|float"%}
                {%set feedback="states('sensor.aquarea_tank_set_temperature')|float"%}
                {%set repeat.index=1%}
                states(state_setter_entity) | float(states(state_setter_entity)) != states(feedback_entity) | float(states(feedback_entity))
                was eerst bovenstaande maar als je de setter 2 keer kort na elkaar aanpast wordt er een andere waarde gepublished (mqtt) dan de setter
                waardoor je in een loop komt. 
                #}
                {{
                  state_setter_entity != states(feedback_entity) | float(states(feedback_entity))
                  and repeat.index <= 5
                }}
          sequence:
          - action: mqtt.publish
            data_template:
              topic: "{{topic}}"
              retain: false #IMPORTANT! ALWAYS set retain flag false for commands!
              payload: "{{payload}}"
          - wait_template: >
              {{ state_setter_entity == states(feedback_entity) | float(states(feedback_entity)) }}
            timeout: "00:00:30"
          - action: notify.technical
            data:
              message: '{{topic}} {{ "not set" if repeat.index == 5 else ("set in " ~ repeat.index ~ " times") }}'

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19:49
Als mijn schoonzus in de HA app de thermostaat 1 graad hoger zet en daarna de app weer sluit en later weer opent is de 1 graad verhoging weer weg. Waar gaat dit fout?

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

• Beer070
bbn_ldp schreef op maandag 17 november 2025 @ 21:39:
Als mijn schoonzus in de HA app de thermostaat 1 graad hoger zet en daarna de app weer sluit en later weer opent is de 1 graad verhoging weer weg. Waar gaat dit fout?
Als je het node red dashboard ernaast hebt lopen stelt die de temperatuur in. Dan wordt de temperatuur teruggezet naar wat die op dat moment (met softstart etc) belangrijk vindt

• Nnoitra
bbn_ldp schreef op maandag 17 november 2025 @ 21:39:
Zet ze de stooklijn 1 graad hoger, of de doel temperatuur.
En zijn er verder nog thermostaten aangesloten danwel in gebruik?

• bbn_ldp
Nnoitra schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 09:19:
[...]

Zet ze de stooklijn 1 graad hoger, of de doel temperatuur.
En zijn er verder nog thermostaten aangesloten danwel in gebruik?
Ik neem aan dat het de doeltemperatuur is die je ziet in HA bij de thermostaat afbeelding.
De originele bediening van de Pana hangt in de woonkamer

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:12
bbn_ldp schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 09:53:
[...]

Ik neem aan dat het de doeltemperatuur is die je ziet in HA bij de thermostaat afbeelding.
De originele bediening van de Pana hangt in de woonkamer
Nee hoor, die aanname moet je checken. Een thermostaat in HA kan zeker ook gaan over de water doeltemperatuur, in mijn dashboard heb ik ze beiden :) :

Afbeeldingslocatie: https://share.bartserver.nl/-a67WtAukSb/afbeelding.png

[ Voor 4% gewijzigd door vandermark op 18-11-2025 10:03 ]

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

• bbn_ldp
vandermark schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 10:02:
[...]

Nee hoor, die aanname moet je checken. Een thermostaat in HA kan zeker ook gaan over de water doeltemperatuur, in mijn dashboard heb ik ze beiden :) :

[Afbeelding]
Het is deze die ik in het dashboard zie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3JBEZ_6dRrbzMBMq-zL9c8fkkMU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/bGdvCTKFNTqFdyHvQ8TIAKVd.png?f=user_large

• zwollie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:30
thehog schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 22:28:
[...]

Each blink stands for a new 'action'. Everytime heishamon does something which results in a log line (see console log on the website) it blinks also.
So see it as some kind of heartbeat. When it blinks every few seconds you know it is still working fine.

To see what it is doing, just read the console log lines.
ok

• vandermark
bbn_ldp schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 11:03:
[...]

[Afbeelding]
wat zie je bij eigenschappen bij de drie puntjes?

• bbn_ldp
vandermark schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 11:16:
[...]

wat zie je bij eigenschappen bij de drie puntjes?
Eigenschappen bedoel je dan apparaat info of het tandwieltje?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FyKpoNwh35TW7tF0HY1Y7SC29RU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7aZuYjlB1xLGRj1KbENgqBbP.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lF69ndfXsGMFAPyA8PvN9HSfUaQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/yTcs0QgVUG11xiXz83cEI9cD.png?f=user_large

• vandermark
bbn_ldp schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 11:40:
[...]

Eigenschappen bedoel je dan apparaat info of het tandwieltje?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat lijkt inderdaad de sensor te zijn die de ingebouwde thermstaat van de controller laat zien, die heeft een flinke hysterese van 1 graad. Ik gebruik die zelf niet.

• Nnoitra
bbn_ldp schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 11:03:
[...]

[Afbeelding]
Is er nog een externe thermostaat in gebruik?
Heeft de controller tijdschema's die de doel temperatuur regelt?
Wat voor functionaliteiten mbt HeishaMon gebruik je?
Heb je HA automations die de doel temperatuur kunnen regelen?

• bbn_ldp
Nnoitra schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 13:08:
[...]

Is er nog een externe thermostaat in gebruik?
Heeft de controller tijdschema's die de doel temperatuur regelt?
Wat voor functionaliteiten mbt HeishaMon gebruik je?
Heb je HA automations die de doel temperatuur kunnen regelen?
Alleen de originele vanaf de pana in de woonkamer geplaatst
Er zijn geen tijdschema's ingesteld
Heishamon is standaard geïnstalleerd en zover ik weet is er verder niets ingesteld. Is meer om te monitoren.
Ook geen automations ingesteld
Er lijkt wel meer niet goed te gaan als ik kijk naar de grafieken die niets aangeven of steeds hetzelfde.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ipX_6qDcKBMLOSO5yrxN29GHdCQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lIMNDXpHsXMBjfULgBIHPIdt.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_dLCb9znBdrLGyi_qG_FQERD3fM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7RfLQMyE2nIYqhdp05Oy9hXs.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k7cC930E38i7Fr6gHs3nZvG94Go=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mOFKtCL1JtnCaon8ZTiZdsBC.png?f=fotoalbum_large

• Beer070
bbn_ldp schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 14:29:
[...]

Alleen de originele vanaf de pana in de woonkamer geplaatst
Er zijn geen tijdschema's ingesteld
Heishamon is standaard geïnstalleerd en zover ik weet is er verder niets ingesteld. Is meer om te monitoren.
Ook geen automations ingesteld
Er lijkt wel meer niet goed te gaan als ik kijk naar de grafieken die niets aangeven of steeds hetzelfde.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Eerste wat mij opviel: Volgens mij kloppen je pomp-waarden niet. een flow van 0.13L/min met 40watt gebruik betekent dat er iets mis is. (of de data, of de data-connectie, of iets in de WP).

• bbn_ldp
Beer070 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 14:56:
[...]

Eerste wat mij opviel: Volgens mij kloppen je pomp-waarden niet. een flow van 0.13L/min met 40watt gebruik betekent dat er iets mis is. (of de data, of de data-connectie, of iets in de WP).
Ik woon zelf niet in de buurt van de Heishamon dus ben ik benieuwd of ik hem misschien op afstand kan herstarten en of dat zou helpen. Volgens de esp met radiator temperaturen die je in de plaatjes zag zou hij nu aan het verwarmen zijn met een verschil van 3,5-4 bij ingaan en uitgaan van de radiatoren.
Pompwaarden zijn ingesteld door degene die hem heeft aangesloten al voor ik de heishamon heb aangesloten. De heishamon besteld omdat de CZ-TAW1 geen gegevens meer gaf via panasonic.

• Thoit
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15:08
Vanochtend had ik iets heel vreemds. De warmtepomp was enorm aan het pendelen, en wilde hem temmen door de main power uit te zetten. De afstandbediening was netjes uitgezet, maar de pomp bleef stampen. Heeft iemand een idee waar dit gedrag vandaan komt? Is dit iets van Heishamon?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xEGotu7GztpNZsn3gGwJqhOBboc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Bul1Nkk2REXAV47wMvD4AtiI.png?f=fotoalbum_large

• RichieB
@Thoit Ik denk dat "main power" niet is wat jij denkt dat het is. Zonder stroom zal hij toch echt uit gaan.

• Beer070
Thoit schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 16:07:
Vanochtend had ik iets heel vreemds. De warmtepomp was enorm aan het pendelen, en wilde hem temmen door de main power uit te zetten. De afstandbediening was netjes uitgezet, maar de pomp bleef stampen. Heeft iemand een idee waar dit gedrag vandaan komt? Is dit iets van Heishamon?

[Afbeelding]
Volgens mij zijn de pieken die je daar ziet iets van defrosts of een heater die 3kw extra vraagt. Je pomp gebruik lijkt redelijk stabiel op 1kw toch?

• Thoit
RichieB schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 16:30:
@Thoit Ik denk dat "main power" niet is wat jij denkt dat het is. Zonder stroom zal hij toch echt uit gaan.
Wat is het dan wel? Het is een optie die ik van de Heishamon gepresenteerd krijg.
Beer070 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 19:18:
[...]

Volgens mij zijn de pieken die je daar ziet iets van defrosts of een heater die 3kw extra vraagt. Je pomp gebruik lijkt redelijk stabiel op 1kw toch?
Klopt, vorige nacht was het echt defrost-mania dus de grafiek was om te huilen. Door de Node-Red flow loopt die inderdaad net iets onder de 1 KW, met runs van meestal een uur ongeveer.

• dukeenvana
Ik zag de post van @Thoit en heb gelijk ook eens naar onze grafiek gekeken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JGTwD-j5dCyfeq2sVTMG7AQrsu8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Vijk7y8xjNiO1qIk9O50Aycb.png?f=fotoalbum_large

Ons stookgedrag is 24/7 21°C, in een 670 m³/200 m² halfvrijstaande woning (1990), alles altijd open, vloerverw, radiatoren, convectoren.
Tot aan dit moment hebben we deze maand 256 kWh aan "elektra" verbruikt. (equiv. gas 26,1 m³)
Het gemiddelde gasverbruik in november over de voorbije 5 jaar was 189 m³.

Ik geloof dat wij wel tevreden mogen zijn.

PV-Output

• Nnoitra
Thoit schreef op woensdag 19 november 2025 @ 07:29:

Wat is het dan wel? Het is een optie die ik van de Heishamon gepresenteerd krijg.
Die is er niet. Het "uitzetten" via de controller en dus ook HeishaMon is meer een Standby functie.
Wat dan nog wel blijft werken is de vorstbeveiliging.

• Thoit
Nnoitra schreef op woensdag 19 november 2025 @ 08:26:
[...]

Die is er niet. Het "uitzetten" via de controller en dus ook HeishaMon is meer een Standby functie.
Wat dan nog wel blijft werken is de vorstbeveiliging.
De installateur zei destijds dat die uit gaat als je op het uit knopje drukt, klopt dan dus niet helemaal. Hebben we weer wat geleerd :)

• Nnoitra
Thoit schreef op woensdag 19 november 2025 @ 08:42:
[...]

De installateur zei destijds dat die uit gaat als je op het uit knopje drukt, klopt dan dus niet helemaal. Hebben we weer wat geleerd :)
Naja, net zo uit als dat je een TV "uit zet" :+
De pana stopt wel met het produceren van warmte en dergelijke, dus in die zin staat ie uit.

• Beer070
dukeenvana schreef op woensdag 19 november 2025 @ 08:15:
[Afbeelding]

Ons stookgedrag is 24/7 21°C, in een 670 m³/200 m² halfvrijstaande woning (1990), alles altijd open, vloerverw, radiatoren, convectoren.
Tot aan dit moment hebben we deze maand 256 kWh aan "elektra" verbruikt. (equiv. gas 26,1 m³)

ziet er uit als een COP van ongeveer 4.5, hartstikke netjes vanuit mijn perspectief.
Ik vind het in mijn situatie (na 4 weken) leuk om te zien dat ik het warmteverlies van het huis zo goed kan inzien. Met 4 graden buiten en 24/7 20-21 graden heb ik continu 4-7kw verlies. kostte gisteren 25kwh aan energie en produceerde afgerond 120kwh aan warmte. Vergeleken met de 8-10m3 gas die ik vorig jaar in November per dag draaide en het verschil in comfort is dit een enorme verbetering. (gisteren ook 13kwh uit de PV gehaald O-) )

Overigens nog niet gezien dat er een defrost is gedraaid.

• Thoit
dukeenvana schreef op woensdag 19 november 2025 @ 08:15:
[Afbeelding]

Hoe ga jij om met slaapkamers waar de ramen open staan? Wij hebben boven momenteel alleen de radiator op kantoor open staan als ik er werk. Lees dat het soms voordeliger is om alles constant open te hebben omdat je het dan constant op temperatuur houd. Maar Wij hebben op onze slaapkamer altijd het raam open, dus daar komt dan weer een hoop koude lucht naar binnen..

• dukeenvana
Thoit schreef op woensdag 19 november 2025 @ 11:03:
[...]

Hoe ga jij om met slaapkamers waar de ramen open staan? Wij hebben boven momenteel alleen de radiator op kantoor open staan als ik er werk. Lees dat het soms voordeliger is om alles constant open te hebben omdat je het dan constant op temperatuur houd. Maar Wij hebben op onze slaapkamer altijd het raam open, dus daar komt dan weer een hoop koude lucht naar binnen..
Zolang in de genoemde slaapkamers geen thermostaat is geplaatst maakt dat mij inziens weinig uit.
Wanneer het raam open staat zal de kamertemperatuur niet of nauwelijks oplopen, misschien zelfs dalen, maar die temperatuursverandering verandert het gedrag van de WP toch niet.

Het enige is dat de retourtemp uit die bewuste kamers het gemiddelde wat om laag trekt.

Ik ben vooral gebaat bij een rustige constante loop waarbij de de WP onder alle omstandigheden zijn energie kwijt kan.

@Beer070 Het gemiddelde COP over de voorbije 7 dagen is meer dan 5.6, is niet gek toch?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I8fquM_aGptA80ewtZ45K9Hqnxw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1vDRiEOPG4a2pbIgGuyoleim.png?f=fotoalbum_large

PV-Output

• Beer070
dukeenvana schreef op woensdag 19 november 2025 @ 11:23:
[...]

Zolang in de genoemde slaapkamers geen thermostaat is geplaatst maakt dat mij inziens weinig uit.
Wanneer het raam open staat zal de kamertemperatuur niet of nauwelijks oplopen, misschien zelfs dalen, maar die temperatuursverandering verandert het gedrag van de WP toch niet.

Het enige is dat de retourtemp uit die bewuste kamers het gemiddelde wat om laag trekt.

Ik ben vooral gebaat bij een rustige constante loop waarbij de de WP onder alle omstandigheden zijn energie kwijt kan.

@Beer070 Het gemiddelde COP over de voorbije 7 dagen is meer dan 5.6, is niet gek toch?[Afbeelding]
top!!!
Mijn WP geeft de temperatuur in hele graden weer, daar is nauwelijks een accurate COP van te maken.
Werk zit in de weg van de sensoren aansluiten en calibreren.

• bbn_ldp
Beer070 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 14:56:
[...]

Ik heb gevraagd zodra ze thuis zijn om hem te resetten via het knopje op het board, want lijkt idd geen data te vernieuwen.

Weet jij ook of de Heishamon de in en uitgaande waarde naar de radiatoren aangeeft of moet ik dan 2 DS18B20 sensoren op de leidingen plakken en die met het Heishamon board verbinden?

[ Voor 3% gewijzigd door bbn_ldp op 19-11-2025 14:24 ]

• Beer070
bbn_ldp schreef op woensdag 19 november 2025 @ 14:22:
[...]

Ik heb gevraagd zodra ze thuis zijn om hem te resetten via het knopje op het board, want lijkt idd geen data te vernieuwen.

Weet jij ook of de Heishamon de in en uitgaande waarde naar de radiatoren aangeeft of moet ik dan 2 DS18B20 sensoren op de leidingen plakken en die met het Heishamon board verbinden?
In mijn situatie heb ik een parallel buffervat, dus ik moet hiervoor extra sensoren hebben.
daarom ben ik bezig met een aantal DS18B20 sensoren om ingaand en uitgaand te meten, maar irritante is dat die van mij geen ID op de unit hebben geschreven, dus ik moet ze er stuk voor stuk opplakken en aansluiten om te weten welke wat is. (en dat werkt niet vanuit werk).

• Thoit
bbn_ldp schreef op woensdag 19 november 2025 @ 14:22:
[...]

Tipje: Ik heb de binnenunit waar de Heishamon op zit aangesloten op een "slimme" stekker aangesloten. Hiermee kan ik op afstand het ding een trap geven. Ik heb echter wel een nieuwere warmtepomp waarbij de regel-elektronica binnen zit en niet in de buitenunit zoals bij de wat oudere modellen.

• bbn_ldp
Thoit schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:08:
[...]

Tipje: Ik heb de binnenunit waar de Heishamon op zit aangesloten op een "slimme" stekker aangesloten. Hiermee kan ik op afstand het ding een trap geven. Ik heb echter wel een nieuwere warmtepomp waarbij de regel-elektronica binnen zit en niet in de buitenunit zoals bij de wat oudere modellen.
Is een goed idee maar deze wordt gevoed via de 5 aderige kabel. Hij ligt boven op de panaunit binnen en ze kunnen er dus wel goed bij of bedoel jij d'r stekker van de pana zelf, waardoor die ook opnieuw opstart?

[ Voor 6% gewijzigd door bbn_ldp op 19-11-2025 19:18 ]

Pagina: 1 ... 36 37 Laatste