HeishaMon - Panasonic Aquarea monitoring

Pagina: 1 ... 34 35 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 10:20
RichieB schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 18:11:
@hemertje Volgens mij ben jij de enige met problemen met uitval van de Panasonic Cloud. Ik draai nu ook 3.9 en ik heb nergens last van.
oke, goed om te horen
maar waar dan het probleem zit is dan de vraag?

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-05 09:36
hemertje schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 12:58:
[...]

@thehog heb je zelf ook de uitval van de Panasonic Cloud verbindingen inmiddels kunnen constateren?
Ik zag nog te wachten op een stukje heishamon logging op het moment dat hij weggevallen is en dan voornamelijk het stuk waar PROXY in voor komt. De logging die je eerder deze week liet zien gaf niks bijzonders aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
hemertje schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 19:10:
[...]

oke, goed om te horen
maar waar dan het probleem zit is dan de vraag?
Misschien heeft de cz-taw1 geen goed wifi bereik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
thehog schreef op zondag 26 januari 2025 @ 09:39:
[...]

Ik zag nog te wachten op een stukje heishamon logging op het moment dat hij weggevallen is en dan voornamelijk het stuk waar PROXY in voor komt. De logging die je eerder deze week liet zien gaf niks bijzonders aan
Oké duidelijk

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
thehog schreef op zondag 26 januari 2025 @ 09:40:
[...]

Misschien heeft de cz-taw1 geen goed wifi bereik?
Die is vast aangesloten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:14

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Beekforel schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 09:15:

Na updaten naar 3.9 zijn m'n S0 meters omgewisseld en de setting om de GPIO aan te passen is uit de config verdwenen? O dat staat ook in de releasenotes.

Blijkbaar had ik ze net andersom aangesloten. Even uitzoeken of ik de data kan omwisselen...
Hier idem, ik heb ze op de connector omgewisseld en in de settings alles verwisseld zodat hij correct rapporteert.
Geen last met de CZ-TAW1, die blijft verbonden.
Wel wat meer mqtt reconnects, misschien omdat er nu meer of anders wordt gerapporteerd.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pietjebel10
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-05 14:46
Offline gaan van de Heishamon
De oorzaak van bij mij tot nu toe offline gaan van de Heishamon is gevonden.
Ik maak zo nu en dan gebruik van Advanced IP Scanner, zodra ik deze laat scannen, gaat de Heishamon offline. De enigste mogelijkheid om te resetten is om de prik eraf te halen en volledig opnieuw te laten opstarten

Het is maar een weetje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
Pietjebel10 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 11:12:
Ik maak zo nu en dan gebruik van Advanced IP Scanner, zodra ik deze laat scannen, gaat de Heishamon offline. De enigste mogelijkheid om te resetten is om de prik eraf te halen en volledig opnieuw te laten opstarten

Het is maar een weetje
ik gebruik Tailscale op HomeAssistant
zou dat een zelfde oorzaak kunnen hebben van het offline gaan?

ik kam me voorstellen dat Tailscale ook een soort scan doet , maar geen idee hoe deze dan gelinkt zou kunnen zijn aan de Heishamon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietjebel10
hemertje schreef op zondag 26 januari 2025 @ 11:38:
[...]

ik gebruik Tailscale op HomeAssistant
zou dat een zelfde oorzaak kunnen hebben van het offline gaan?

ik kam me voorstellen dat Tailscale ook een soort scan doet , maar geen idee hoe deze dan gelinkt zou kunnen zijn aan de Heishamon?
Ik heb totaal geen idee waarom, maar kan het zo repliceren, dus dat is de boosdoener. Misschien dat @thehog een verklaring heeft. Hij zit meer in die materie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Zie je misschien in de console wat er gebeurt als het op afroep kan doen?

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:33

Het is maar een weetje
@Pietjebel10 Heel veel dank voor deze gouden tip!
Had er ook last van, net tijdens vorstperiode.
Vervolgens CZ-TAW1 ontkoppeld van de HeishaMon, USB-voeding eraan, wat nog nooit nodig was geweest sinds hij in gebruik was.

Al bijna idee dat ie overleden was. Nu weer uptime van 7 dagen zonder extra voeding. En geen scans gedaan.

@thehog mogelijk is er mbt zulke broadcasts verbetering mogelijk?

Gebruik daarvan is overigens geen dagelijkse praktijk.

Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23, EV, PV 9,6 kWp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Ik ga het wel eens zelf proberen maar een IP scanner zoals genoemd probeert op veel poortjes op een IP adres te achterhalen wat er afspeelt op dat IP adres. De arme chip in de heishamon moet ineens al die requests afvangen en netjes afhandelen met een NACK op alle requests (behalve poort 80). Je bent in feite gewoon een denial-of-service aan het doen.
Maar het kan zijn omdat we met een andere IP-interface werken op de heishamon dan standaard. Ik ga het wel testen of dat het verschil maakt met een standaard arduino stukje code.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:22

dof

Het is maar een weetje
Jemig, zou dat het zijn...

Ik heb Heishamon (standaard) na twee jaar goede werking vervangen door een large model om het accesspoint in de Pana weg te kunnen halen (gaf problemen). Dus nu rechtstreeks op de ethernet kabel.

Maar sindsdien een aantal keren moeten resetten want na aantal uren werking ging het large model offline. Ik reset via de reset button op de large print, maar dan moet de kast dus weer open etc.
Met de andere heb ik nooit problemen met scanner gehad, die was rock solid.

En inderdaad gebruik ik die Advanced IP scanner best vaak, en heb daar eigenlijk geen slechte ervaringen mee.

Hoop dat daar een fix voor komt want die scanner heb ik toch wel vaker nodig.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pietjebel10
dof schreef op maandag 27 januari 2025 @ 23:06:
[...]

Jemig, zou dat het zijn...

Ik heb Heishamon (standaard) na twee jaar goede werking vervangen door een large model om het accesspoint in de Pana weg te kunnen halen (gaf problemen). Dus nu rechtstreeks op de ethernet kabel.

Maar sindsdien een aantal keren moeten resetten want na aantal uren werking ging het large model offline. Ik reset via de reset button op de large print, maar dan moet de kast dus weer open etc.
Met de andere heb ik nooit problemen met scanner gehad, die was rock solid.

En inderdaad gebruik ik die Advanced IP scanner best vaak, en heb daar eigenlijk geen slechte ervaringen mee.

Hoop dat daar een fix voor komt want die scanner heb ik toch wel vaker nodig.
toon volledige bericht
Om deze reden heb ik de Heishamon nu binnen gemonteerd zodat ik gemakkelijk kan resetten. Ik heb ook andere ip scanners geprobeerd maar probleem is dat ik niet de info krijg als met de Advanced IP scanner

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:29
Pietjebel10 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 08:53:
[...]

Om deze reden heb ik de Heishamon nu binnen gemonteerd zodat ik gemakkelijk kan resetten. Ik heb ook andere ip scanners geprobeerd maar probleem is dat ik niet de info krijg als met de Advanced IP scanner
Je kunt in Advanced IP scanner toch ranges definieren?
Als de Heishamon een vast IP heeft, maak je om dat IP adres heen, 2 ranges aan.
Dan scan je alles, behalve het Heishamon IP.
Om bv 192.168.10.201 te skippen:
192.168.10.1-192.168.10.200, 192.168.10.202-192.168.10.255

[ Voor 8% gewijzigd door Nnoitra op 28-01-2025 09:40 ]

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietjebel10
Nnoitra schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 09:32:
[...]

Je kunt in Advanced IP scanner toch ranges definieren?
Als de Heishamon een vast IP heeft, maak je om dat IP adres heen, 2 ranges aan.
Dan scan je alles, behalve het Heishamon IP.
Gaan we proberen zou denk ik een oplossing kunnen zijn. Top

Update Je advies inmiddels uitgeprobeerd, maar dat werkt niet. Heishamon ip address verschijnt niet meer in de lijst, maar hij wordt wel offline gezet, helaas

[ Voor 18% gewijzigd door Pietjebel10 op 28-01-2025 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
Vanochtend ook weer moeten scannen, router raakt in verval, nieuwe komt vandaag binnen. En ja hoor, er is een duidelijk verband tussen scannen en het down gaan van de Heishamon Large. Hij blijkt wel te pingen maar de webserver op de print is niet meer bereikbaar. en de led op de CZ-TAW1 brandt rood.
Vervelend omdat in NR dashboard de cv niet meer te bedienen is.
De ESP32 is toch al meer cpu dan een ESP8266?

Zie dat er inmiddels een issue #632 is aangemaakt op Github. Hopelijk komt het allemaal goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-05 19:31
Pietjebel10 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 09:34:
Update Je advies inmiddels uitgeprobeerd, maar dat werkt niet. Heishamon ip address verschijnt niet meer in de lijst, maar hij wordt wel offline gezet, helaas
Dan vermoed ik dat Heishamon al verzuipt in de broadcasts (arp who-has). Jammer, maar voor zo'n kleine CPU wel begrijpelijk (zeker voor de kleine; de grote heeft wat meer bij te zetten).

Edit adhv de post van @Hieke (sorry, ik werd afgeleid), als hij wel te pingen blijft dan zijn het bij de grote Heishamon dus niet de broadcasts...

[ Voor 13% gewijzigd door Paul op 28-01-2025 11:02 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
Paul schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 11:00:
[...]
Dan vermoed ik dat Heishamon al verzuipt in de broadcasts (arp who-has). Jammer, maar voor zo'n kleine CPU wel begrijpelijk (zeker voor de kleine; de grote heeft wat meer bij te zetten).

Edit adhv de post van @Hieke (sorry, ik werd afgeleid), als hij wel te pingen blijft dan zijn het bij de grote Heishamon dus niet de broadcasts...
Misschien kort off-topic: maar de packets op de lijn veroorzaken wel verstoring in processor. Waarom niet de broadcasts?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-05 19:31
Hieke schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 11:18:
Misschien kort off-topic: maar de packets op de lijn veroorzaken wel verstoring in processor. Waarom niet de broadcasts?
Je apparaten praten met elkaar middels een TCP, UCP of ICMP-bericht, dat weer in een IP-pakketje zit, dat weer in een MAC-frame zit. Je PC (of de router, als het in een ander subnet zit) zal eerst achterhalen wat het MAC-adres is dat bij een IP-adres hoort, voordat het verkeer naar dat IP-adres kan sturen.

Rondvragen of bepaalde IP-adressen bestaan in je netwerk gaat met broadcasts: "Wie heeft IP-adres 1.2.3.4? Vertel het aan 1.2.3.1". Alle apparaten ontvangen dat bericht, maar alleen 1.2.3.4 reageert erop, door zijn eigen MAC-adres aan 1.2.3.1 te vertellen. En zo'n scanner vraagt van een hele rij IP-adressen als eerste het MAC-adres op, waardoor de ESP32 dus een hele rij verzoeken te verwerken heeft (wat is het, is het voor mij, zo ja: wat moet ik ermee, etc.).

Pas als dat MAC-adres in de ARP-tabel van je computer staat wordt er een ICMP echo request (ofwel: ping) gedaan. Als de ESP32 hangt op de broadcasts dan zal het dus ook niet meer reageren op de ping. Als echter de webserver hangt maar de rest nog wel werkt dan reageert het wel op ping.

Ik ben niet bekend genoeg met de interne werking van een ESP, mogelijk draait de netwerk stack op een andere thread of timer dan Heishamon, waardoor low level netwerkzaken nog wel werken, maar de Heishamon-code zelf niet.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dof

dof

Paul schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 11:00:
[...]

Ik neem aan dat het iets met gebruikte ip library te maken heeft, want 'k heb toch een ~ 50 Esphome devices (ESP32, ESP8266) die verder geen problemen geven met de scanner. We wachten af...

In ieder geval weet ik nu dat ik deze ipscanner even niet moet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
Dank voor aanvulling en toelichting heren.

Inderdaad gaat alleen de Heishamon onderuit. Ook hier zevental esp's op basis van Espeasy die er niet gevoelig voor zijn.

Er valt mee te leven.😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonCoronel
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-05 09:36
-

[ Voor 100% gewijzigd door TonCoronel op 29-01-2025 13:54 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redah
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-05 13:41
Jeetje, ik ben nu ook al 3 weken bezig met een offline Heishamon en gebruik inderdaad IP Scanner... Poeh.

Alleen... Ik heb die IP Scanner echt al heel vaak gebruikt, maar pas sinds enkele weken (of misschien maanden?) vliegt de Heishamon offline bij een scan. Of hebben anderen dit al veel langer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Ik heb er nog geen tijd voor gehad maar het kan zijn dat de scanner een request doet op HTTP poort 80 waar heishamon niet tegen kan (een bug) en die er pas sinds v3.8 in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
Hoi @thehog

ik heb de Heishamon Large sinds oktober / november en toe 3.8 geflashed en met 3.8 het uitval gedrag nooit gezien

Kan het zijn dat het niet in 3.8 maar in 3.9 geïntroduceerd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
hemertje schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 22:12:
Hoi @thehog

ik heb de Heishamon Large sinds oktober / november en toe 3.8 geflashed en met 3.8 het uitval gedrag nooit gezien

Kan het zijn dat het niet in 3.8 maar in 3.9 geïntroduceerd is?
Maar gebruik je ook regelmatig een IP/netwerk scanner?
Zo nee, dan moet je ff terug lezen want je mist een deel van het verhaal. ;)

@thehog
Poort 80 kan er mee te maken hebben, maar @Pietjebel10 heeft het IP uit de te scannen range gehaald en dan zou poort 80 geen issue moeten zijn.
Ik denk eerder dat @Paul in de juiste hoek zit en dat het met broadcasts te maken heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hieke
dof schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 11:31:
[...]
In ieder geval weet ik nu dat ik deze ipscanner even niet moet gebruiken.
Met Arp -a in CLI kom ik ook al heel eind. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:34
Door broadcast gaat de ESP32 in de heishamon zeker onderuit. Heb in mijn netwerk een keer een config fout gemaakt waardoor 2 apparaten elkaars Mdns verkeer gingen omroepen waardoor er om de 2ms een Mdns broadcast pakket het netwerk door ging. Hierdoor ging de Heishamon offline maar ook alle andere esp32 apparaten die ik heb met een netwerk aansluiting.

Ik heb van een andere Heishamon bezitter gehoord dat hij zijn wifi heishamon ook offline kreeg door broadcast verkeer van IPTV.
Waarschijnlijk heeft de Heishamon het best wel druk met alle andere taken en nekt een bak broadcast verkeer hem zondra dat verwerkt moeten worden.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
Nnoitra schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 13:05:
[...]

Maar gebruik je ook regelmatig een IP/netwerk scanner?
Zo nee, dan moet je ff terug lezen want je mist een deel van het verhaal. ;)

@thehog
Poort 80 kan er mee te maken hebben, maar @Pietjebel10 heeft het IP uit de te scannen range gehaald en dan zou poort 80 geen issue moeten zijn.
Ik denk eerder dat @Paul in de juiste hoek zit en dat het met broadcasts te maken heeft.
ik heb niets gemist :P
zie mijn eerdere posting m.b.t. mijn gebruik van Tailscale

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
hemertje schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 16:26:
[...]

ik heb niets gemist :P
zie mijn eerdere posting m.b.t. mijn gebruik van Tailscale
Tailscale zet een VPN verbinding op, dat is wat anders dan een applicatie die alle IPadressen in je netwerk gaat scannen en een shitload aan poort/protocol mogelijkheden afvuurt om te kijken wat er open staat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
Nnoitra schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 16:32:
[...]

Tailscale zet een VPN verbinding op, dat is wat anders dan een applicatie die alle IPadressen in je netwerk gaat scannen en een shitload aan poort/protocol mogelijkheden afvuurt om te kijken wat er open staat :)
mijn idee ook, maar is het ook zo?

ik kan me niets anders voorstellen wat binnen een thuisnetwerk een IP-scan automatisch zou doen?
ik heb iig een dergelijke automatische functie niet (bewust) draaien

maar zoals je in mijn eerdere Pana statistieken screensshot kunt zien valt wel de communicatie regelmatig weg?

heb je een idee hoe dit te monitoren wat mogelijk de oorzaak zou kunnen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nnoitra
hemertje schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 16:40:
[...]

mijn idee ook, maar is het ook zo?

ik kan me niets anders voorstellen wat binnen een thuisnetwerk een IP-scan automatisch zou doen?
ik heb iig een dergelijke automatische functie niet (bewust) draaien

maar zoals je in mijn eerdere Pana statistieken screensshot kunt zien valt wel de communicatie regelmatig weg?

heb je een idee hoe dit te monitoren wat mogelijk de oorzaak zou kunnen zijn?
Dat zijn 2 totaal verschillende problemen.
Bij het "scanner issue" raakt de heishamon 'overbelast' en reageert ie eigenlijk nergens meer op.
Jouw probleem is:
a) de CZTAW verliest zijn connectie naar de cloud
of
b) de Heishamon proxiet even geen data door naar de CZTAW.

Volgens mij valt optie b al af, omdat de logging heeft laten zien dat de proxy functie deed wat ie moest doen.
En op 24 november had je ook al een melding dat er geen data meer naar de Pana Cloud ging en dat het even later weer werkte.
Geef je de Heishamon prik dmv een USB adapter, zo nee, zou dat mijn eerste suggestie zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Nnoitra op 30-01-2025 16:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joost
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-04 19:59
Blij met de nieuwe 3.9-update en de mogelijkheid om de relaitjes in de Heishamon Large te besturen met de rules-functie. Ik heb ze zelf verbonden met de verdeler van mijn vloerverwarming, om de warmtevraag in/uit te schakelen en te wisselen tussen koelen en verwarmen, op basis van de modus van de warmtepomp. Wie weet heeft iemand er wat aan, want ik zal vast niet de enige zijn die dat doet. Werkt alleen als hij is ingesteld op "watertemperatuur":

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
on @Heatpump_State then
  if @Z1_Sensor_Settings == 0 then
    if @Heatpump_State == 0 then
      gpio(21,0);
      gpio(47,0);
    elseif @Heatpump_State == 1 then
      if @Operating_Mode_State == 0 then
        gpio(21,1);
        gpio(47,0);        
      elseif @Operating_Mode_State == 1 then
        gpio(21,1);
        gpio(47,1);        
      elseif @Operating_Mode_State == 3 then
        gpio(21,0);
        gpio(47,0);        
      elseif @Operating_Mode_State == 4 then
        gpio(21,1);
        gpio(47,0);        
      elseif @Operating_Mode_State == 5 then
        gpio(21,1);
        gpio(47,1);        
      end
    end  
  end
end

on @Operating_Mode_State then
  if @Z1_Sensor_Settings == 0 then
    if @Heatpump_State == 0 then
      gpio(21,0);
      gpio(47,0);
    elseif @Heatpump_State == 1 then
    if @Operating_Mode_State == 0 then
        gpio(21,1);
        gpio(47,0);        
      elseif @Operating_Mode_State == 1 then
        gpio(21,1);
        gpio(47,1);        
      elseif @Operating_Mode_State == 3 then
        gpio(21,0);
        gpio(47,0);        
      elseif @Operating_Mode_State == 4 then
        gpio(21,1);
        gpio(47,0);        
      elseif @Operating_Mode_State == 5 then
        gpio(21,1);
        gpio(47,1);        
      end
    end  
  end
end

Ik had dit nog iets efficiënter willen programmeren met functions die worden opgeroepen op basis van de staat van de WP, maar dat krijg ik vooralsnog niet aan de praat. Om de een of andere reden accepteert hij in mijn ruleset geen functions, zelfs de voorbeeldcode uit de repo krijg ik niet aan de praat. Maar dit werkt ook.

Ik ben helemaal geen stagiair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
Nnoitra schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 16:50:
[...]
En op 24 november had je ook al een melding dat er geen data meer naar de Pana Cloud ging en dat het even later weer werkte.
Geef je de Heishamon prik dmv een USB adapter, zo nee, zou dat mijn eerste suggestie zijn.
op 24 november had ik net HA in huis en was ik bezig HA te leren kennen, de Heishamon te installeren en aan te sluiten samen met MQTT

niet representatief zeg maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
hemertje schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 21:31:
[...]

op 24 november had ik net HA in huis en was ik bezig HA te leren kennen, de Heishamon te installeren en aan te sluiten samen met MQTT

niet representatief zeg maar...
HA en mqtt heeft weinig te maken met de communicatie tussen de Pana, de Heishamon, de CZTAW en de Pana cloud.
Zodra je de hardware aan elkaar knoopt, alles prik heeft, de CZTAW een internetverbinding heeft en ingesteld is, je de Proxie settings in Heishamon goed hebt staan.. Dan hoort dat gewoon te werken.
HA en mqtt hebben daar geen invloed op.

Maar je hebt nog niet verteld hoe je de Heishamon prik geeft. Of heb ik dat in het topic gemist?

[ Voor 7% gewijzigd door Nnoitra op 30-01-2025 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Hieke schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 13:28:
[...]

Met Arp -a in CLI kom ik ook al heel eind. :')
Da's een goeie _/-\o_ .

Arp al jaaaren niet meer gebruikt maar inderdaad ook handig (om even actieve ip adressen en hun mac adressen te checken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
Nnoitra schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 21:47:
[...]

HA en mqtt heeft weinig te maken met de communicatie tussen de Pana, de Heishamon, de CZTAW en de Pana cloud.
Zodra je de hardware aan elkaar knoopt, alles prik heeft, de CZTAW een internetverbinding heeft en ingesteld is, je de Proxie settings in Heishamon goed hebt staan.. Dan hoort dat gewoon te werken.
HA en mqtt hebben daar geen invloed op.

Maar je hebt nog niet verteld hoe je de Heishamon prik geeft. Of heb ik dat in het topic gemist?
Goedemorgen,

De Heishamon zit direct aangesloten op de Pana en is onder de pana in een kabeldoos gemonteerd zodat die direct benaderbaar is.
De voeding krijgt die dus uit de Pana, de relais etc zijn niet aangesloten, dus een externe voeding zou niet nodig zijn?

Met v3.8 dus geen structurele uitval van de Pana Cloud gezien, met v3.9 wel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nnoitra
hemertje schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 07:59:
[...]

Goedemorgen,

De Heishamon zit direct aangesloten op de Pana en is onder de pana in een kabeldoos gemonteerd zodat die direct benaderbaar is.
De voeding krijgt die dus uit de Pana, de relais etc zijn niet aangesloten, dus een externe voeding zou niet nodig zijn?

Met v3.8 dus geen structurele uitval van de Pana Cloud gezien, met v3.9 wel
The large heishamon board can also be powered directly from the heatpump. However if you are planning to use the extra features of this board like ethernet, CZ-TAW1 proxy or the relays, it is best to power the board using an external 5v usb-c power supply as the heatpump can not provide enough current for this to be active all together.
Aangezien jij 2 van de 3 gebruikt, even een USB adapter fixen en aansluiten.
Als je daarna nog problemen hebt, kun je het in de software hoek gaan zoeken.

[ Voor 4% gewijzigd door Nnoitra op 31-01-2025 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
Nnoitra schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 08:13:
[...]

[...]

Aangezien jij 2 van de 3 gebruikt, even een USB adapter fixen en aansluiten.
Als je daarna nog problemen hebt, kun je het in de software hoek gaan zoeken.
thx, zo stond die niet om mijn netvlies (y)

heeft iemand zo een tip voor een USB-C lader met losse aansluitsnoer zodat ik die eraf kan knippen en mede op de Pana 230V aansluitingen kan aansluiten?

[ Voor 18% gewijzigd door hemertje op 31-01-2025 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:41
hemertje schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 08:44:
[...]

heeft iemand zo een tip voor een USB-C lader met losse aansluitsnoer zodat ik die eraf kan knippen en mede op de Pana 230V aansluitingen kan aansluiten?
Action
En dan met kroonsteen kabel op de stekker pootjes van de usb-kabel zetten

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pc_freak1
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 02-05 15:37
BarryH schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 08:50:
[...]

Action
En dan met kroonsteen kabel op de stekker pootjes van de usb-kabel zetten
daar zou ik niet aan beginnen.
neem dan gewoon zoiets: https://www.allekabels.nl...04/euro-verlengsnoer.html
en knip daar de stekker vanaf, kun je netjes aansluiten. en geen risico op slecht contact van een kroonsteen die weer los kan komen.

Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nnoitra
hemertje schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 08:44:
[...]

Dat wat @pc_freak1 zegt.
Pak zo'n kabel, ligt waarschijnlijk ook wel bij de gamma/praxis in een bak, en knip de stekker er af.
Even 2 aderhulzen om de draden en aansluiten op één van de automaten in de Pana.
Dan een willekeurige USB(telefoon) lader pakken en een bijpassende USB (naar USB-C) kabel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ercolano
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:32
Nnoitra schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 09:14:
[...]

Dat wat @pc_freak1 zegt.
Pak zo'n kabel, ligt waarschijnlijk ook wel bij de gamma/praxis in een bak, en knip de stekker er af.
Even 2 aderhulzen om de draden en aansluiten op één van de automaten in de Pana.
Dan een willekeurige USB(telefoon) lader pakken en een bijpassende USB (naar USB-C) kabel.
Had de usb voeding eerst met een aderhuls naast de blauwe kabels aangesloten, maar niet helemaal lekker gevoel bij. In tweede instantie een vorkkabelschoen er aan in het voorste gat. Voor het gevoel zit het zo beter vast. Ter info.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D5jb9dfxuJwcCEm0T9CR80bPAPs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uc7GgWUN9F6CxR9Lpq0TZ37X.jpg?f=fotoalbum_large

Gasloos | Pana 9J | 300l boiler | 8000wp | PHEV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nnoitra
ercolano schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:12:
[...]

Had de usb voeding eerst met een aderhuls naast de blauwe kabels aangesloten, maar niet helemaal lekker gevoel bij. In tweede instantie een vorkkabelschoen er aan in het voorste gat. Voor het gevoel zit het zo beter vast. Ter info.

[Afbeelding]
Zo heb ik het idd ook :)
Kon zo snel niet op het woord vorkkabelschoen komen :X

[ Voor 5% gewijzigd door Nnoitra op 31-01-2025 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
yep, een nette installatiemanier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik zie met W11/Chrome een melding dat het tabblad veel resources gebruikt met 3.9, iets met een hoge refreshrate denk ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zi7aCBovqwIBf_oVje-ZcqDA5KY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ei7kcVM9BUHlNbs3qjAtzb63.jpg?f=fotoalbum_medium

Opvallend is dat de heat state 0 is terwijl de wp draait (7J), volgens mij klopt dat niet :9
Ik heb het idee dat hij (te) druk is met het netwerk en dat daar het crashen door komt met bijv. een portscan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-05 19:33
Updaten van Heishamon vanuit Home Assistant werkt niet?
Zie de update voor v3.9 staan, maar als ik op Bijwerken klik, gebeurd er niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik zie dat meer als een seintje, je hebt hem immers ook niet vanuit HA geïnstalleerd of het moet de integratie zelf zijn die een update krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:56

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Volgens mij is dat ook nog niet helemaal klaar. Loopt iets over op GitHub. https://github.com/kamara...-homeassistant/issues/248

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Speedy-Andre schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 14:00:
Ik zie met W11/Chrome een melding dat het tabblad veel resources gebruikt met 3.9, iets met een hoge refreshrate denk ik.

[Afbeelding]

Opvallend is dat de heat state 0 is terwijl de wp draait (7J), volgens mij klopt dat niet :9
Ik heb het idee dat hij (te) druk is met het netwerk en dat daar het crashen door komt met bijv. een portscan.
Sinds 3.9 wordt er geen refresh meer gedaan maar wordt de data via websocket doorgestuurt waar ook de console log over heen gaat. Raar dat je dan alsnog een melding van chrome krijgt.

Je heat state = 0? Ik zie toch echt wat anders. Of bedoel je operation state? Daar betekend 0 dat hij in heat only staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Verkeerde term, operation_mode_state maar die klopt dus.
Chrome gaf met 3.8 deze waarschuwing niet, het feit dat hij waarschuwt kan een nieuwe feature zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Speedy-Andre schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 17:42:
Chrome gaf met 3.8 deze waarschuwing niet, het feit dat hij waarschuwt kan een nieuwe feature zijn.
Het is wel zo dat er nu meer javascript bezig is en dat moet chrome wel uitvoeren. Maar dat is nou ook echt niet bijzonder zwaar wat er moet gebeuren. Zou bijna vermoedden dat je Chrome nog andere dingen (extensions?) aan het doen is ondertussen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Speedy-Andre schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 14:00:

[Afbeelding]

Ik heb dit nog niet ervaren, maar heb de pagina ook niet lang open staan meestal.

Ik vind dat je opvallend veel MQTT reconnects hebt. Ik heb ongeveer dezelfde uptime (een dag langer zelfs) en heb er 4 gehad...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Beekforel schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 19:35:
[...]

Ik heb dit nog niet ervaren, maar heb de pagina ook niet lang open staan meestal.

Ik vind dat je opvallend veel MQTT reconnects hebt. Ik heb ongeveer dezelfde uptime (een dag langer zelfs) en heb er 4 gehad...
Ik heb vaak veel tabs open in Chrome (potente laptop), dan valt het juist meer op dat Chrome dit meldt.
MQTT gaat inmiddels beter, dat lag mede aan m'n Pi 5B die veel taken uitvoert (van ooit 3 losse Pi's).
Denk aan de HA Music Assistant die regelmatig radio streamt naar diverse speakers terwijl er veel domotica draait (in Docker) en van alles logt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@thehog ik heb het volgens mij al eens eerder gevraagd maar bij deze nogmaals, zou het mogelijk gemaakt kunnen worden om de roomTempSet schrijfbaar te maken? Zodat ik via bijvoorbeeld Home Assistant de thermostaat hoger kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Beekforel schreef op zondag 2 februari 2025 @ 17:44:
@thehog ik heb het volgens mij al eens eerder gevraagd maar bij deze nogmaals, zou het mogelijk gemaakt kunnen worden om de roomTempSet schrijfbaar te maken? Zodat ik via bijvoorbeeld Home Assistant de thermostaat hoger kan zetten.
In opentherm bedoel je? Nee, de opentherm protocol laat niet toe dan deze wordt beschreven. Het is een waarde die van de thermostaat naar de boiler (heishamon) gaat en niet te veranderen is.

Wel kent opentherm de 'remote override setpoint' waar je eventueel de setpoint vanuit de boiler/heishamon mee kan overriden. Maar dan moet de thermostaat dat wel ondersteunen. Zoek daarvoor even naar logregels zoals "OpenTherm: Unknown data ID: 9" en ID 100. Heishamon ondersteund het nog niet (vandaar unknown ID) maar dat betekend wel dat jouw thermostaat dat wel ondersteund en dan zou een simpele code toevoeging in heishamon je hiermee kunnen helpen.

Kan zijn dat die log regel alleen bij opstarten van de thermostaat komt of maar eens in de paar minuten. Ook dat is weer afhankelijk van de thermostaat.

[ Voor 7% gewijzigd door thehog op 02-02-2025 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@thehog ik weet vrij zeker dat m'n thermostaat het kan, want eerder had ik een Intergas gateway eraan hangen waarmee ik dit kon regelen.

Ik zal eens in de logging duiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Beekforel schreef op zondag 2 februari 2025 @ 18:50:
@thehog ik weet vrij zeker dat m'n thermostaat het kan, want eerder had ik een Intergas gateway eraan hangen waarmee ik dit kon regelen.

Ik zal eens in de logging duiken.
ID 9 is overigens niet unknown zie ik nu in mijn code. Er gaat dan staan:
"OpenTherm: Received read room set override temp"

Alleen was ik nog niet verder gekomen met dit stukje code. Dus mocht je deze zien en ID 100 dan ondersteund je thermostaat het wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

thehog schreef op maandag 3 februari 2025 @ 08:17:
[...]

ID 9 is overigens niet unknown zie ik nu in mijn code. Er gaat dan staan:
"OpenTherm: Received read room set override temp"

Alleen was ik nog niet verder gekomen met dit stukje code. Dus mocht je deze zien en ID 100 dan ondersteund je thermostaat het wel
Ik zie:

Mon Feb 3 09:36:27 2025 (781469326): OpenTherm: Received read room set override temp

en ook:

Mon Feb 3 09:37:13 2025 (781514551): OpenTherm: Unknown data ID: 5 (0x00050000)
Mon Feb 3 09:37:14 2025 (781515521): OpenTherm: Request invalid!

Geen ID 100.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Ok het kan dat de ID 9 (read room set override temp) al genoeg is. ID 100 is alleen een configuratie hoe de thermostaat er mee om moet gaan als de override actief is en de gebruiker de thermostaat dan aanpast.

Ik maak even een test firmware voor je om hier mee te testen of het goed werkt. Heb het al even op een honeywell modulation getest die ik nog heb liggen en die lijkt het wel te pakken. Die vraagt overigens wel ID 100 maar lijkt vervolgens die setting te negeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-04 20:59
Ik heb wat rondgezocht, maar nog geen consensus gevonden.

Is het mogelijk om via Heishamon de DHW heater (extern element in de boiler) in te schakelen? Als ik op Github kijk, zie ik dit niet bij de 'command' staan, maar dat zegt ook niet alles natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Nee niet direct wel wel indirect door gewoon de DHW wens temperatuur te verhogen (en mode op een DHW stand staat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
Dat zorgt er voor dat de temperatuur wordt verhoogd door de WP, maar toch niet automatisch dat het element zal worden geschakeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:41
wervisser schreef op zondag 9 februari 2025 @ 07:30:
Dat zorgt er voor dat de temperatuur wordt verhoogd door de WP, maar toch niet automatisch dat het element zal worden geschakeld?
Volgens mij kan je vanuit de WP - en dus ook niet via Heishamon - niet 't element rechtstreeks schakelen. Sommigen doen dat door 't element extern met relais oid te schakelen.

Wat mogelijk nog wel vanuit HeishaMon zou kunnen is de wachttijd voor bijschakelen van 't element te verkorten. Dat kan nu niet terwijl dat wel vanuit de service cloud kan.

Die tijd staat nu bij mij op 1 uur, als je die op 10 minuten zou kunnen zetten (de kortste tijd volgens mij) dan schakelt 't element wel snel bij.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
wervisser schreef op zondag 9 februari 2025 @ 07:30:
Nee klopt maar waarom zou je puur alleen op element willen verwarmen als je ook de warmtepomp kan bijschakelen?

Wil je perse je element handmatig kunnen schakelen dan zal je er een extra relay moeten tussen plaatsen en dan net zoals een hotelschakeling het zo aansluiten dat de warmtepomp en jezelf hem kunnen schakelen

[ Voor 7% gewijzigd door thehog op 09-02-2025 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
@blb4 @thehog
Het hoeft niet, maar het leek mij een idee om het element te kunnen schakelen bij een overschot aan elektriciteit of wanneer mijn boiler grotendeels is leeg getrokken.
Wanneer de WP overschakelt reageert mijn vloer nogal snel in verband met het ontbreken van warmte in mijn massa. Daarbij daalt de temperatuur sterk in het vat zodra deze gaat circuleren.

Dus, geen noodzaak, maar was meer een idee wat ik niet zo kon terugvinden in de mogelijkheden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thehog
wervisser schreef op maandag 10 februari 2025 @ 08:38:
@blb4 @thehog
Het hoeft niet, maar het leek mij een idee om het element te kunnen schakelen bij een overschot aan elektriciteit of wanneer mijn boiler grotendeels is leeg getrokken.
Wanneer de WP overschakelt reageert mijn vloer nogal snel in verband met het ontbreken van warmte in mijn massa. Daarbij daalt de temperatuur sterk in het vat zodra deze gaat circuleren.

Dus, geen noodzaak, maar was meer een idee wat ik niet zo kon terugvinden in de mogelijkheden.
Het stomme is dat het wel kan in service mode in de controller (actuator test) maar dat levert geen enkele wijziging op in de hex-waardes van de warmtepomp. Zelfs niet eens dat de heater aan staat terwijl ie dan echt wel aan staat.

Wel zou je heater delay time kunnen verlagen (minimaal 20 minuten) en de maximale warmtepomp tijd voor DHW ook verlagen (min 5 min). Zet je beiden op 20 minuten dan zal de heater na 20 minuten starten en de warmtepomp terug naar heating mode gaan. Deze waardes zou je eventueel wel via heishamon kunnen wijzigen (na nieuw stukje code) . 20 minuten zonder warmte zou je vloer toch wel moeten aankunnen lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeutonMartin
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 04-05 21:53
Ik ben inmiddels ook een tevreden heishamon gebruiker.
Ik zag het in dit topic al eens voorbij komen, maar voor mij zou een 1wire calibratie nog een mooie upgrade zijn. Ik heb zelf ook een aantal heatboosters voor mijn jaga radiatoren (volgens mij ook gemaakt door tweakers) en hier kan je heel simpel de 3 sensoren ijken. Misschien dat ze dit willen delen zodat het makkelijk via de heishamon locale webpagina te gebruiken is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YVDNDOsWVjC6qEGaK9Fw-GataYk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c79d7Qc2t3JUR7pI1Pm09f3U.jpg?f=fotoalbum_large

Zie hier mijn 4 sensoren die als 1 bundel nu een uurtje in een emmer met water hangen. Verschil is niet groot maar zou toch leuk zijn als je begint met alles exact het zelfde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/56KJZWWLiANGpiyjYszXtINyzBs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mzVEVBnnEuDNa88ZJqcBsnZA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scanboostar
  • Laatst online: 30-03 15:40
thehog schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 22:19:
[...]

Zit inderdaad nog niet in de code. Het lijkt wel zelfde byte te zijn als TOP60 en TOP61 maar andere bits daar van. Niemand ooit nog naar gevraagd en het komt er niet vanzelf in :-) Ik zal kijken of ik het mee kan nemen de volgende keer. Zoveel bivalent gebruikers zijn er niet.

Wel vraag ik me af wat je nog met een gasketel wil. Heb je een te zwakke warmtepomp gekocht? 7kW moet een gemiddeld Nederlands huis prima kunnen opwarmen en warm houden. Grote kans dat je afgifte systeem gewoon nog niet goed in balans is voor lage temperaturen.
Ik zou ook graag een indicatie hebben dat de CV ketel actief is in Bivalente modus. :)
1. om dit weer te geven op de Tasmota Thermostaat.
2. voor de logging in InfluxDB en Grafana.

Wij hebben een 9kW en beneden de 4 graden Celsius buiten krijgt de WP het niet meer warm.

Ik dacht dat main/Bivalent_Control dit misschien weer zou geven maar die staat steeds op 1, ook als er geen wamtevraag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
scanboostar schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 20:38:
[...]

Wij hebben een 9kW en beneden de 4 graden Celsius buiten krijgt de WP het niet meer warm.
Wow dat is best bizar veel verlies dan. Of je woont gewoon heel groot of in een zeer slecht geisoleerd huis.
Dan kom je om meer dan 500Watt per graad verschil tussen buiten en binnen en dan is meer dan 2x zoveel vergelegen met een gemiddelde woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

thehog schreef op maandag 3 februari 2025 @ 19:13:
Ok het kan dat de ID 9 (read room set override temp) al genoeg is. ID 100 is alleen een configuratie hoe de thermostaat er mee om moet gaan als de override actief is en de gebruiker de thermostaat dan aanpast.

Ik maak even een test firmware voor je om hier mee te testen of het goed werkt. Heb het al even op een honeywell modulation getest die ik nog heb liggen en die lijkt het wel te pakken. Die vraagt overigens wel ID 100 maar lijkt vervolgens die setting te negeren.
Was je hier al aan toegekomen? Of heb ik het gemist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Hoi @thehog, @CurlyMo, op Github heeft 't issue "Long rules sets not accepted with FATAL: Internal error in rule_run" 't label Stale gekregen. Helaas heb ik hier echter nog steeds last van; ik ben me continue in allerlei bochten aan 't wringen om de rules set geaccepteerd te krijgen.
Blijkbaar is 't een erg lastig iets, denken jullie dat hier nog wat aan te doen is om zal ik 't er mee moeten doen?

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:41
Wat is een goede plek op internet waar ik een aantal voorbeelden van rules kan vinden?
b.v. de softstart boven x graden buitentemperatuur

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
BarryH schreef op zondag 23 februari 2025 @ 20:50:
Wat is een goede plek op internet waar ik een aantal voorbeelden van rules kan vinden?
b.v. de softstart boven x graden buitentemperatuur
Panasonic Warmtepompen besturen via Heishamon Rules

en ook:
https://www.haustechnikdi...ishamon-und-Rules?page=33

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-05 16:23
Hoi hoi,

Hier een vraagje specifiek over holiday mode
In de github commando lijst staat het volgende.
code:
1
SET2    SetHolidayMode  Set holiday mode on or off  0=off, 1=on

Hieruit lijkt het dat het commando om wat te zetten dit moet zijn:
Topic: "panasonic_heat_pump/commands/SetHolidayMode"
Payload: "1" of "0"

Maar, een stuk daar boven staat ook het volgende om de state uit te lezen:
code:
1
TOP19   main/Holiday_Mode_State Holiday mode (0=off, 1=scheduled, 2=active)

Wat betekent die "scheduled" option? en aanvullend, hoe schedule-en we die?

Groetjes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thehog
Goed punt. De SET2 is te beperkt en zou moeten uitgebreid worden tussen 0, 1 en 2
Scheduled is dat hij de in de controller geconfigureerde holiday schema volgt. Dat kan je niet met heishamon instellen (de schedule zelf niet dus).
active is dat hij gewoon op dat moment in holidy mode staat (wordt gezet)

Maar niemand zal dit gebruiken. Immers je bedient de hele warmtepomp zelf al met je domotica via heishamon en daar bouw je dan ook je eigen veel slimmere holiday schedule in zonder gebruik te maken van de ingebouwde holiday modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-04 13:09
Allen,
Ik heb nu een tijdje een 9j lopen (radiatoren) met stooklijn en interne controller maar ik loop aan tegen de PI-(UN)logic kabouters. Omdat dit weinig comfort gaf en allerlei lange periodes van geen verwarming omdat de Target onverklaarbaar van 32 naar 20 wordt gezet etc. Dit soort verhalen zal jullie wel bekend zijn.

Wat ik ondertussen al heb gedaan is het geprobeerd met directe verwarming en dan op water temperatuur te stoken en dit werkt perfect runs van 14 uur gaat gewoon alleen gisteren was er even wat gekloot toen de temperatuur buiten de 17graden aanraakte toen kreeg ik wat runs van 1uur met korte stops tussen door maar dit heeft waarschijnlijk te maken met het minimaal vermogen vs de warmte vraag van de woning/afgite capaciteit.

Nu geeft op directe watertemperatuur natuurlijk wel wat overschoots maar met de COP bij deze buiten temperatuur geen probleem.

@ErikVers & @ercolano hebben met hierin heel erg geholpen waarvoor dank, de conclusie hieruit was een beetje om te gaan werken met een Netatmo omdat die de PI-(UN)logic kan bypassen.

Waarover ik nu zit te denken is het volgende, moet ik overstappen naar een Netatmo only of een Heishamon only of een combi Heishamon & Netamo?

Tot zover een beetje context... nu komen de vragen waarvan ik hoop dat ik jullie me kunnen helpen:
1. Hoe ingewikkeld is het voor een niet programmeur (ben wel een beetje technisch) om heishamon werkend te krijgen? En wordt er een hardware installatie documentje meegeleverd?

2. Welke kabels moeten er nu mee besteld worden indien je de volledige service cloud functie wilt behouden? Kabel lengte 1 m is voldoende als ik deze naast de CZ-TAW1 plaats?

3. Welke heishamon nemen de meeste hier grote of de kleine? Ik heb plaats helemaal boven de Panasonic PCB naast de CZ-TAW1B. Ik heb 1 UTP kabel in de buiten unit liggen voor de CZ-TAW1B maar een switch is hier weer lastig ivm stroomvoorziening, de vraag is dan een van beide op wifi zetten of hoe hebben jullie dit gedaan?

4. Als je werkt met een externe thermostaat is dan in Service cloud nog steeds de t-doel te zien? Omdat deze naar ik aan neem komt van de thermostaat, of schakelt een externe thermostaat alleen aan / uit en doet hij niets met de target temperatuur en komt deze gewoon uit de stooklijn/heishamon?

5. Ik wil de Heishamon erbij (of enkel de heishamon) omdat ik dan de slowstart functionaliteit kan gebruiken zodat de WP langzamer gaat starten ipv hoog starten en dan aftoeren naar een lagere frequentie.

6. Wie heeft de ethernet optie en hoe heb je deze aangesloten qua stroomvoorziening? Ik wil nl de ethernet optie gebruiken en CZ-TAW1 ook erbij houden omdat dit wel handig is (installateur kijkt hierop ook mee).

Ik denk dat dit het is (voor zover ik nu kan overzien, sorry voor de lap tekst :-s

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
@Fantastic_fox, er zijn net zo veel mogelijkheden om je verwarming /WP te regelen/temmen als wegen naar Rome.

Lijstje componenten:
  • Controller (altijd nodig)
  • Externe aan/uit thermostaat voor verwarming en/of koelen
  • Smart cloud (natuurlijk via aangesloten CZ-TAW1)
  • Service cloud (ook via CZ-TAW1)
  • HeishaMon small, optioneel in read-only mode met daarnaast CZ-TAW1 en dus Smart/Service cloud
  • HeishaMon large zonder of met CZ-TAW1 en dus ook zonder/met Smart/Service cloud
Als je eenmaal HeishaMon hebt draaien dan krijg je er weer een heel pallet aan mogelijkheden bij:
  • Gebruik van een Opentherm thermostaat (wel zelf de logica programmeren);
  • Diverse automatiseringen waaronder b.v. Home Assistant en Node-Red Dashboard.
Er zijn een eindeloze hoeveelheid combinaties mogelijk, zeker dus ook met alle opties dan als WAR van de WP of via de automatisering etc. Belangrijk is dat je weet wat je wil en dat je zorgt dat er niet 2 kapiteins op 't schip zijn.

Voor Heishamon en alle aansluitperikelen kan je ten rade gaan in dit topic, voor 't Node-Red Dashboard kan je hier terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
Allen,

Ik heb een heel domme vraag, ik heb de heishamon erin zitten maar ik vraag me af waar ik mqtt server adres kan vinden en username.

Ik het mqtt en mosquitto draaien op home assistant en heb al meerder zaken geprobeerd maar ik doe wss iets heel stoms. Ik heb een ha user die mosquitto heet waarvan ik het wachtwoord heb maar ik snap even niet waar ik nu het juiste server adres vanaf haal?

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Fantastic_fox schreef op maandag 17 maart 2025 @ 21:07:
Allen,

Ik heb een heel domme vraag, ik heb de heishamon erin zitten maar ik vraag me af waar ik mqtt server adres kan vinden en username.

Ik het mqtt en mosquitto draaien op home assistant en heb al meerder zaken geprobeerd maar ik doe wss iets heel stoms. Ik heb een ha user die mosquitto heet waarvan ik het wachtwoord heb maar ik snap even niet waar ik nu het juiste server adres vanaf haal?
Dat is dan het (ip) adres van je Home Assistant installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fantastic_fox
Beekforel schreef op maandag 17 maart 2025 @ 21:15:
[...]

Dat is dan het (ip) adres van je Home Assistant installatie.
Dat heb ik me echt net bedacht domme vraag idd! Maar dank voor je bevestiging hij staat in ha nu net! 🥴

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:33
Zijn hier mensen welke ook de Eastron SDM120DB kWh meters gebruiken in combinatie met de S0 uitgang?

Gebruik ze nu een jaar in combinatie met de HeishaMon small en merk rond de 20% afwijking tussen de HeishaMon registratie en de werkelijke tellerstand. Ook is de pulse quality meestal altijd laag (2%), de average pulse width 20ms
In de instellingen staan minimal pulse width op 20ms en de max op 200ms. Onder de 20 instellen lijkt mij wel heel kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Laatst online: 02-05 19:33
@Brokencore ik gebruik de Eastron SDM120DB-MID, maar herken dit niet.
Pulse quality 99 en 96 %. Average Pulse width 70 en 79.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Brokencore schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 11:19:
Zijn hier mensen welke ook de Eastron SDM120DB kWh meters gebruiken in combinatie met de S0 uitgang?

Gebruik ze nu een jaar in combinatie met de HeishaMon small en merk rond de 20% afwijking tussen de HeishaMon registratie en de werkelijke tellerstand. Ook is de pulse quality meestal altijd laag (2%), de average pulse width 20mS.

In de instellingen staan minimal pulse width op 20mS en de max op 200mS. Onder de 20 instellen lijkt mij wel heel kort.
Meetstal is dit een gevolg van slechte bekabeling en/of verstoring van 't signaal van iets in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:33
blb4 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 12:05:
[...]

Meetstal is dit een gevolg van slechte bekabeling en/of verstoring van 't signaal van iets in de buurt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Yje7xZbs7BDRuIe7WNYDMGyspA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oAh6YSk07DR222IAmO9hVbRq.jpg?f=fotoalbum_large
HeishaMon zit bovenin de WP. Daar zit ook een AP naast, mogelijk geeft die een probleem.

Kan proberen om iets meer uit de buurt van de 230V te blijven. Zal ook eens een stuk afgeschermde kabel proberen. Blijft lastig omdat alles ram vol zit met 230V bedrading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Brokencore schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 14:07:
[...]

[Afbeelding]
HeishaMon zit bovenin de WP. Daar zit ook een AP naast, mogelijk geeft die een probleem.

Kan proberen om iets meer uit de buurt van de 230V te blijven. Zal ook eens een stuk afgeschermde kabel proberen. Blijft lastig omdat alles ram vol zit met 230V bedrading.
Afgeschermde kabel lijkt mij de eerste / eenvoudigste optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-05 14:26

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

@Brokencore En twisted pair wil ook nog wel eens helpen met interferentie.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-05 12:52
Brokencore schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 14:07:
[...]

[Afbeelding]

Hier met dezelfde meters via getwiste kabel (UTP), 99 Pulse quality en 76 Average pulse width. Minimaal en maximaal staan op 60 en 100 ms.

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jutuiz
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22-03 15:06
Ik ben me aan het inlezen op Heishamon, maar ik zie het verschil nog niet tussen wat ik nu heb namelijk HA + CZ-TAW1 + Eastron module, en een situatie waar ik bv. de grote Heishamon module module zou installeren naast CZ-TAW. Dat ik geen cloud nodig heb om de controle van m'n warmtepomp, dat snap ik. Ik heb overigens maar 2 circuits: warm water, en vloerverwarming in één zone. We hebben ook geen thermostaten in de woning (al 21 jaar niet), maar alles werkt met een delta tussen uitgaand en binnenkomend water. De warmtepomp is nu al bedienbaar in HA.

- uiteindelijk de warmtepomp mee sturen met de energievraag van de woning / zonnestroom
- in koude en zonnige dagen warmt de woning enorm op door de zon, en dus zou ik wel een feedbackloop willen tussen de binnentemperatuur (die dan snel 26 graden wordt) en de warmtepomp.
- in warme winterdagen staat de pomp tradtioneel te koud, en in zeer koude dagen (-3 graden begint dat zo ongeveer) moet ik de pomp wat termperen en de de temperatuur op -3 graden zetten) , dat zou ik willen automatiseren

[ Voor 3% gewijzigd door jutuiz op 22-03-2025 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 27-04 23:14
jutuiz schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 15:04:
Ik ben me aan het inlezen op Heishamon, maar ik zie het verschil nog niet tussen wat ik nu heb namelijk HA + CZ-TAW1 + Eastron module, en een situatie waar ik bv. de grote Heishamon module module zou installeren naast CZ-TAW. Dat ik geen cloud nodig heb om de controle van m'n warmtepomp, dat snap ik. Ik heb overigens maar 2 circuits: warm water, en vloerverwarming in één zone. We hebben ook geen thermostaten in de woning (al 21 jaar niet), maar alles werkt met een delta tussen uitgaand en binnenkomend water. De warmtepomp is nu al bedienbaar in HA.

- uiteindelijk de warmtepomp mee sturen met de energievraag van de woning / zonnestroom
- in koude en zonnige dagen warmt de woning enorm op door de zon, en dus zou ik wel een feedbackloop willen tussen de binnentemperatuur (die dan snel 26 graden wordt) en de warmtepomp.
- in warme winterdagen staat de pomp tradtioneel te koud, en in zeer koude dagen (-3 graden begint dat zo ongeveer) moet ik de pomp wat termperen en de de temperatuur op -3 graden zetten) , dat zou ik willen automatiseren
Wat je wil is solar2dhw en RTC en dat zit in: hemertje in "Heishamon <> Node Red voor Panasonic warmtepompen"

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Mannen, vraagje over TOP111 en TOP112.

Als ik kijk op (https://github.com/Egyras/HeishaMon), dan staat in MQTT-topics het volgende
code:
1
2
TOP111  main/Z2_Sensor_Settings Setting of the sensor for zone 2 (0=water, 1=ext thermostat, 2=int. thermostat or thermistor)
TOP112  main/Z1_Sensor_Settings Setting of the sensor for zone 1 (0=water, 1=ext thermostat, 2=int. thermostat or thermistor)

Als ik in heishamon zelf kijk, staat daar

code:
1
2
TOP111  Z1_Sensor_Settings  0   Water Temperature
TOP112  Z2_Sensor_Settings  0   Water Temperature

Is het een typo in MQTT topic pagina? (Z1 en Z2 zijn verwisseld.)

Tweede vraagje.
Ik kan mij herinneren dat TOP111 de waarden 0, 1, 2 en 3 kon hebben.
De waarde 3 was dan thermistor.
Is daar iets verandert? of zit het gewoon verkeerd in mijn geheugen?

[edit]
Ik heb het zelfs in mijn code gezet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Gsjmdr10BCUo88fiREm61xLgK8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/phfztYrDxSqwqfBMLZCaGvZ7.png?f=fotoalbum_large

Groetjes !

[ Voor 18% gewijzigd door edterbak op 30-03-2025 17:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
edterbak schreef op zondag 30 maart 2025 @ 17:02:
Mannen, vraagje over TOP111 en TOP112.

Als ik kijk op (https://github.com/Egyras/HeishaMon), dan staat in MQTT-topics het volgende
code:
1
2
TOP111  main/Z2_Sensor_Settings Setting of the sensor for zone 2 (0=water, 1=ext thermostat, 2=int. thermostat or thermistor)
TOP112  main/Z1_Sensor_Settings Setting of the sensor for zone 1 (0=water, 1=ext thermostat, 2=int. thermostat or thermistor)

Als ik in heishamon zelf kijk, staat daar

code:
1
2
TOP111  Z1_Sensor_Settings  0   Water Temperature
TOP112  Z2_Sensor_Settings  0   Water Temperature

Is het een typo in MQTT topic pagina? (Z1 en Z2 zijn verwisseld.)

Tweede vraagje.
Ik kan mij herinneren dat TOP111 de waarden 0, 1, 2 en 3 kon hebben.
De waarde 3 was dan thermistor.
Is daar iets verandert? of zit het gewoon verkeerd in mijn geheugen?

[edit]
Ik heb het zelfs in mijn code gezet.
[Afbeelding]

Groetjes !
toon volledige bericht
HeishaMon logging:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WugcvhM0onchdT4f2gVbfAl7mvc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3zkH5kW7VPVtnstDfVWc0jTn.png?f=fotoalbum_large
Dus TOP111 is voor Z1, documentatie op github is fout. Ik heb een pull request gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Thanks voor de bevestiging @blb4

En de waarden van TOP111?
Ik heb in mijn code ooit gezet, 0,1,2 en 3.
Die laatste lijkt er nu niet meer te zijn. Is dit ooit verandert of is dit een brainfart van mij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
edterbak schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 22:18:

Die laatste lijkt er nu niet meer te zijn. Is dit ooit verandert of is dit een brainfart van mij?
Sorry, geen idee. Ik heb die zones ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
edterbak schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 22:18:

@thehog
Kun jij misschien hier mij mee helpen? TOP111 en de values welke deze kan hebben.

Ik heb het gevoel dat ik dement aan het worden ben. Ik zie namelijk in mij node red flow op diverse plekken TOP111 met waarden 0 t/m 3 als switch voorbij komen. Was ik nu zo abuis??
In de changelog zie ik er ook niks over namelijk. Dus ik begin ernstig te twijfelen aan mijn geestelijke gezondheid zo... ghehehee. :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
edterbak schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 22:49:
[...]

@thehog
Kun jij misschien hier mij mee helpen? TOP111 en de values welke deze kan hebben.

Ik heb het gevoel dat ik dement aan het worden ben. Ik zie namelijk in mij node red flow op diverse plekken TOP111 met waarden 0 t/m 3 als switch voorbij komen. Was ik nu zo abuis??
In de changelog zie ik er ook niks over namelijk. Dus ik begin ernstig te twijfelen aan mijn geestelijke gezondheid zo... ghehehee. :|
@thehog
Is er iemand die hier het antwoord op heeft?

Ik wil graag uitsluitsel. Zijn er versies van de panasonic pomp welke TOP111 rapporteren van 0 t/m 3? of is 2 het hoogste resultaat. ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thehog
edterbak schreef op woensdag 16 april 2025 @ 17:44:
[...]

@thehog
Is er iemand die hier het antwoord op heeft?

Ik wil graag uitsluitsel. Zijn er versies van de panasonic pomp welke TOP111 rapporteren van 0 t/m 3? of is 2 het hoogste resultaat. ?
Het zijn voor zover bekend vier waardes: "Water Temperature", "External Thermostat", "Internal Thermostat", "Thermistor" (van 0-3, of eigenlijk intern 1-4).

Geeft dus gewoon aan hoe de panasonic is ingesteld door de installateur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
@thehog
Ja dat dacht ik ook. 0 t/m 3 inderdaad.
Maar in de mqtt topic beschrijving op GitHub staat dat nr 2 gecombineerd is.

Is dat een github typo-tje dan?

DANK VOOR JE REACTIE :)

[ Voor 7% gewijzigd door edterbak op 16-04-2025 18:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thehog
edterbak schreef op woensdag 16 april 2025 @ 18:58:
@thehog
Ja dat dacht ik ook. 0 t/m 3 inderdaad.
Maar in de mqtt topic beschrijving op GitHub staat dat nr 2 gecombineerd is.

Is dat een github typo-tje dan?

DANK VOOR JE REACTIE :)
Ja typo :-)
Pagina: 1 ... 34 35 Laatste