Ik denk niet dat het aan de vertaling ligt, maar aan het management. Toen de programmeurs gevraagd werd in begrijpelijke taal op te schrijven wat de pana deed, bleken ze vertrokken of met een ander project bezig waar haast bij was.Ethirty schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 09:36:
Het wordt echt tijd dat die Japanners de handleiding door AI laten vertalen, want ze produceren echt de meest onbegrijpelijke zinnen
De meeste van mijn problemen en uitdagingen zaten en zitten in het werkend krijgen van iets zonder duidelijke uitleg.
Is er geen training, desnoods een online training te volgen? Als je installateur van deze producten bent, wil je toch ook precies weten wat het ding doet en hoe je hem in moet stellen?Ethirty schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 09:36:
Het wordt echt tijd dat die Japanners de handleiding door AI laten vertalen, want ze produceren echt de meest onbegrijpelijke zinnen
De meeste van mijn problemen en uitdagingen zaten en zitten in het werkend krijgen van iets zonder duidelijke uitleg.
Ik heb niet altijd toegang tot de lokatie waar de warmtepomp staat, dus ik configureer hem via de Service cloud.FransvWoerkom schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 21:13:
[...]
Ik weet niet of je de Interne Thermostaat hebt gekozen en waar die op staat ingesteld. Kijk eens onder de installateursinstellingen onder systeem en kijk eens op de controller of daar midden onderaan het symbooltje voor de interne thermostaat staat.
Voor deze gelegenheid ben ik er naartoe gereden en ja, het symbooltje op de controller staat op Interne Thermostaat. Ook heb ik in de Service Cloud onder systeeminstelling, Zone&sensor gekozen voor kamersensor: Interne Thermostaat.
Ik denk trouwens dat in de grafiek hieronder, één van de twee rode lijnen is Zone1:watertemperatuur (doel), goed te zien is hoe de PI logica in de controller de Ta bijsteld op basis van de kamertemperatuur.
Nee, ik heb geen 2-zone systeem en ook geen buffervatJe hebt toch geen 2-zone systeem of buffervat?
Zie de grafiek hieronder, dat betwijfel ik.Vermoedelijk gaat de compressor uit omdat de ingestelde Ta wordt overschreden. Dat het netjes 21-22° blijft, kan toeval zijn.
Die thermo(staat) is uit terwijl de pomp nog steeds draait.In de status pagina van de Service Cloud zie je of de Thermo(staat) aan of uit is. Dan moet ook de waterpomp uit zijn.
Ik ben redelijk tevreden met de lengte van de runs die de warmtepomp nu maakt om de kamertemperatuur op de ingestelde waarde te houden.
Wel zou ik graag de waterpomp uit willen hebben als de thermo(staat) uit staat. Ik heb het idee dat ik wat moet doen met de instellingen "Verwarming aan deltaT van ingestelde temp:XX" en "Verwarming uit deltaT van ingestelde temp:XX". Zie het tweede plaatje.
Of met "Debiet pomp": op deltaT (wat ie nu staat) of op Max. bedrijfstijd, in het derde plaatje...
Iemand suggesties?
:strip_exif()/f/image/ggEUfpic41QsSv3MPGMWNSt3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/REtSy9NKcg5vh76KdoO3iT3L.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qynRDpMtx4y1qIHTiRs8IotY.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 12% gewijzigd door Joris273 op 09-05-2025 12:50 ]
Praktisch vraagje: ik wil binnenkort nog een paar radiatoren vervangen door grotere. Daarvoor moet de boel leeg uiteraard, kan ik dat de Pana J laten doen? Want ik heb boven nergens aftappunt en geen zin in waterballet boven.
Beneden (vloerverwarming) kan ik afsluiten van het circuit.
Boven wordt gevoed vanaf de verdeler op de begane grond > kruipruimte > zolder > radiatoren 1e verdieping en weer terug. Het is dus een beetje rare lus.
Boven wordt gevoed vanaf de verdeler op de begane grond > kruipruimte > zolder > radiatoren 1e verdieping en weer terug. Het is dus een beetje rare lus.
Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos
Een vriezer lenen of huren: bevries je de aan /afvoer mee bij de radiatorMisterMailman schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 14:54:
Praktisch vraagje: ik wil binnenkort nog een paar radiatoren vervangen door grotere. Daarvoor moet de boel leeg uiteraard, kan ik dat de Pana J laten doen? Want ik heb boven nergens aftappunt en geen zin in waterballet boven.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
@MisterMailman Bij ons staat de pana buiten in de tuin. Als je het vuil filter schoon maakt heb je direct een prima aftap punt.
Vandaag een F12 melding op mijn 9J die ik sinds november 24 heb.
Grafiekje met oa de druk laat dien dat die niet boven de 45 bar is geweest en op het moment van de storing ook niet het geval is (Denk ik). Maar storing laat zich niet resetten:
/f/image/b9Z4PLwrWHvwj4DVdJagjNwl.png?f=fotoalbum_large)
Wat ik voor de reset heb gedaan ter controle:
1/ magneetfilters gecontroleerd: schoon
2/ waterdruk: van 1,4 naar 1,6
Vooraf aan deze storing had ik net voor het eerst de geupdate panasonic comfort cloud app geopend. Die heb ik gebruikt om de DHW watertemp target naar 56 en later 64 te zetten. In de periode dat die op 56 stond is de fout ontstaan.
Stroom er 2 minuten af lijkt de oplossing.
Jammer dat ik nu de 3 negatieve prijs uren gemist heb
Grafiekje met oa de druk laat dien dat die niet boven de 45 bar is geweest en op het moment van de storing ook niet het geval is (Denk ik). Maar storing laat zich niet resetten:
/f/image/b9Z4PLwrWHvwj4DVdJagjNwl.png?f=fotoalbum_large)
Vooraf aan deze storing had ik net voor het eerst de geupdate panasonic comfort cloud app geopend. Die heb ik gebruikt om de DHW watertemp target naar 56 en later 64 te zetten. In de periode dat die op 56 stond is de fout ontstaan.
Stroom er 2 minuten af lijkt de oplossing.
[ Voor 5% gewijzigd door BarryH op 12-05-2025 07:38 ]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Die 56 en later 64° ga je nooit halen zonder bu heater. Staat die uit? Te zien is dat de pana het zwaar heeft: een paar keer kruisen outlet en inlet temperatuur elkaar. Kennelijk kan de wp zijn warmte niet kwijt aan de tank.BarryH schreef op zondag 11 mei 2025 @ 14:33:
Vandaag een F12 melding op mijn 9J die ik sinds november 24 heb.
[Afbeelding]
Stroom er 2 maar minuten af lijkt de oplossing.
Heb je geen heater in de tank? Daarmee kun je overtollige energie affakkelen zonder het je pana moeilijk te maken.
Ik heb een 200l boiler die ik al voor mn zonneboiler setup had. En hergebruikt. De temperatuursensor zit ca. 20cm van de bodem.FransvWoerkom schreef op maandag 12 mei 2025 @ 00:54:
[...]
Die 56 en later 64° ga je nooit halen zonder bu heater. Staat die uit? Te zien is dat de pana het zwaar heeft: een paar keer kruisen outlet en inlet temperatuur elkaar. Kennelijk kan de wp zijn warmte niet kwijt aan de tank.
Heb je geen heater in de tank? Daarmee kun je overtollige energie affakkelen zonder het je pana moeilijk te maken.
Ik verwarm naar 40 graden (dagelijks tussen 1200 en 1400, in de zomer) en op zondag eerst naar 50 en daarna sterilization run.
Als ik verwarm met het backup element in de Pana 9J (dus op 3kW), dan is de deltaT tussen Ta en de temperatuursensor 9 graden. Idealiter zou ik dus zodra de Ta naar 55+ gaat het vermogen van de WP tot 3kW of lager beperken en daarmee de boiler tot 45-49 graden (onderin) verwarmen.
Op de pana heb ik in de zomer QM3 aan staan, met het idee dat dan de wp wat langer op laag vermogen werkt.
Ik heb ook een Heisamon waarmee ik hem uitlees, maar daarmee aansturen vind ik nog te ingewikkeld, dus dat komt later.
Mijn conclusie nav de foutmelding F12 is dat ik de app op mn telefoon maar beter niet kan gebruiken.
Hier lees ik niks over die 56 en 64°. Op je grafiek lees ik > 57° Ta af. Bij QM3 is dat kennelijk te veel voor de pana. Zeker als de Tr daar ook al in de buurt zit. Zonder QM heeft hij minder moeite en dus minder kans dat hij (al is het maar even) de 45 bar aantikt.BarryH schreef op maandag 12 mei 2025 @ 10:49:
[...]
Ik heb een 200l boiler die ik al voor mn zonneboiler setup had. En hergebruikt. De temperatuursensor zit ca. 20cm van de bodem.
Ik verwarm naar 40 graden (dagelijks tussen 1200 en 1400, in de zomer) en op zondag eerst naar 50 en daarna sterilization run.
Als ik verwarm met het backup element in de Pana 9J (dus op 3kW), dan is de deltaT tussen Ta en de temperatuursensor 9 graden. Idealiter zou ik dus zodra de Ta naar 55+ gaat het vermogen van de WP tot 3kW of lager beperken en daarmee de boiler tot 45-49 graden (onderin) verwarmen.
Op de pana heb ik in de zomer QM3 aan staan, met het idee dat dan de wp wat langer op laag vermogen werkt.
Ik heb ook een Heisamon waarmee ik hem uitlees, maar daarmee aansturen vind ik nog te ingewikkeld, dus dat komt later.
Mijn conclusie nav de foutmelding F12 is dat ik de app op mn telefoon maar beter niet kan gebruiken.
Excuses.FransvWoerkom schreef op maandag 12 mei 2025 @ 11:41:
[...]
Hier lees ik niks over die 56 en 64°. Op je grafiek lees ik > 57° Ta af. Bij QM3 is dat kennelijk te veel voor de pana. Zeker als de Tr daar ook al in de buurt zit. Zonder QM heeft hij minder moeite en dus minder kans dat hij (al is het maar even) de 45 bar aantikt.
Ik had de temperatuur (Via de comfort cloud app) tijdelijk verhoogd. Mijn idee was: het elektrisch element neemt het over van de compressor vanaf ca. 45 graden boilersensortemperatuur (Ta is dan 57 mede doordat de compressor al snel 6-9kW gaat maken), En het element kan tot 75 graden. Dus met de boilertarget op 56 of 64 kan ik wat extra energie opslaan.
Maar ik ga gewoon de app niet meer gebruiken en nog wel een keer via de servicetool testen of sterilization op een hogere temperatuur (bij negatieve prijzen) functioneert.
Misschien is de vertraging van het inschakelen van de bu heater te groot en zit de Ta al in de gevarenzone voor hoge druk. Het zal niet aan de app liggen, met bediening via service cloud of remote controller zal het niet anders gaan. In ieder geval als er geen kamerverwarming nodig is de QM uit en via de weektimer opwarmen van de tank instellen tussen 11:00 en 17:00BarryH schreef op maandag 12 mei 2025 @ 12:11:
[...]
Excuses.
Ik had de temperatuur (Via de comfort cloud app) tijdelijk verhoogd. Mijn idee was: het elektrisch element neemt het over van de compressor vanaf ca. 45 graden boilersensortemperatuur (Ta is dan 57 mede doordat de compressor al snel 6-9kW gaat maken), En het element kan tot 75 graden. Dus met de boilertarget op 56 of 64 kan ik wat extra energie opslaan.
Maar ik ga gewoon de app niet meer gebruiken en nog wel een keer via de servicetool testen of sterilization op een hogere temperatuur (bij negatieve prijzen) functioneert.
Die delay (Die om een of andere reden in het blokje van verwarmen van de woning staat) van 30 naar 20 minuten teruggezet. Ik kan de 4 pieken van de hogedruk ook veel beter zien in mn heisamon/home assistant output. Tikken de 41 kg/cm2 aan en vallen dan terug. inderdaad 4 keer in 20 minuten.FransvWoerkom schreef op maandag 12 mei 2025 @ 13:50:
[...]
Misschien is de vertraging van het inschakelen van de bu heater te groot en zit de Ta al in de gevarenzone voor hoge druk. Het zal niet aan de app liggen, met bediening via service cloud of remote controller zal het niet anders gaan. In ieder geval als er geen kamerverwarming nodig is de QM uit en via de weektimer opwarmen van de tank instellen tussen 11:00 en 17:00
Ga een volgende warme zondag eens goed kijken wat er dan gebeurt
Weet je de oppervlakte van de wisselaar? Vaak werkt een zonneboiler op wat hogere temperaturen waardoor een kleinere wisselaar genoeg is. Het standaard pana vat heeft 1.8m2.BarryH schreef op maandag 12 mei 2025 @ 10:49:
[...]
Ik heb een 200l boiler die ik al voor mn zonneboiler setup had. En hergebruikt. De temperatuursensor zit ca. 20cm van de bodem.
Het valt mij op dat op mijn Robot-verdelers (12 en 3 groepen), allemaal vuile flowmeters hebben. De linker groep is niet aangesloten en is wel schoon. Ook een foto van het water dat ik zojuist uit de magnetische Spirotech heb afgetapt: nada viezigheid. Ik kan de vloerverwarming afsluiten en doorspoelen, kijken of dat helpt, maar dan pomp ik ook weer zuurstof in de leidingen.
Prestabo (verzinkt, niet RVS) leidingen, verdeler en Prestabo koppelingen, ik koel niet. Vloeverwarming is PE-RT.
Ik zou denk iets van corrosie, maar dan had ik viezigheid verwacht. Jullie een idee?
:strip_exif()/f/image/CO4mvdhJYov4PX6WZSf0pvw0.jpg?f=fotoalbum_large)
Prestabo (verzinkt, niet RVS) leidingen, verdeler en Prestabo koppelingen, ik koel niet. Vloeverwarming is PE-RT.
Ik zou denk iets van corrosie, maar dan had ik viezigheid verwacht. Jullie een idee?
:strip_exif()/f/image/CO4mvdhJYov4PX6WZSf0pvw0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/T5I43tixDDybTqvKEjEcrZPH.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik denk ongeveer 1,8m2. Maar weet dat niet zeker.Thorsd schreef op maandag 12 mei 2025 @ 18:19:
[...]
Weet je de oppervlakte van de wisselaar? Vaak werkt een zonneboiler op wat hogere temperaturen waardoor een kleinere wisselaar genoeg is. Het standaard pana vat heeft 1.8m2.
SWW bereiding gaat normaal gesproken goed, Dit was de eerste keer met een probleem.
Ik probeer nog verder uit te zoeken hoe ik via Heisamon b.v. het vermogen tijdens de SWW run kan beperken om eea nog wat efficienter te krijgen. Maar zit nu op 30-40kWh E per maand voor SWW, dus het is niet urgent.
Biofilm doordat er licht bij komt en alleen lage temperatuur verwarmd wordt is ook nog een optie... En dan zit het alleen daar.BiLLY_daKid schreef op maandag 12 mei 2025 @ 23:36:
[...]
[...]
[ Voor 4% gewijzigd door Cr3ator op 14-05-2025 10:01 ]
Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926
Hopelijk kan ik hier een vraag stellen over het koelen met Panasonic monoblock J serie (WH MDC05J3E5). Kleine disclaimer: zijn redelijk technisch hier in huis, maar op dit gebied stellen we niet zoveel voor t.o.v. de gemiddelde tweaker hier:)
Gewenste situatie: koelen wordt automatisch ingeschakeld als het in huis opwarmt boven een bepaalde temperatuur. Zeg 22 graden.
Achtergrond: bijgeleverde thermostaat kan geen signaal sturen naar de warmtepomp om het koelen in te schakelen. Wij moeten dit dus handmatig activeren op het bedieningspaneel. Momenteel wel een weekschema ingeschakeld. Gevolg zal dus wel zijn wanneer het weer gaat afkoelen, wij het schema moeten aanpassen om te voorkomen dat het gaat koelen.
Concrete vraag: wat is nu de meest simpele manier om het koelen automatisch in te laten schakelen bij een bepaalde temperatuur? Ik had eigenlijk mijn hoop gezet op de interne ruimtethermostaat. Helaas heeft dat gisteren geleid tot foutmelding H67 (fout externe thermistor 1).
Eventueel iets installeren is mogelijk, bij voorkeur wel zonder tussenkomst installateur. Gezien nog wat andere projecten zouden we het voor nu wel fijn vinden als we iets kunnen regelen met de instellingen/interne thermostaat.
Nogmaals: niet de meeste kennis op dit gebied dus wellicht ook niet de meest slimme vraag
Hoop toch dat iemand ons op weg kan en wil helpen.
Gewenste situatie: koelen wordt automatisch ingeschakeld als het in huis opwarmt boven een bepaalde temperatuur. Zeg 22 graden.
Achtergrond: bijgeleverde thermostaat kan geen signaal sturen naar de warmtepomp om het koelen in te schakelen. Wij moeten dit dus handmatig activeren op het bedieningspaneel. Momenteel wel een weekschema ingeschakeld. Gevolg zal dus wel zijn wanneer het weer gaat afkoelen, wij het schema moeten aanpassen om te voorkomen dat het gaat koelen.
Concrete vraag: wat is nu de meest simpele manier om het koelen automatisch in te laten schakelen bij een bepaalde temperatuur? Ik had eigenlijk mijn hoop gezet op de interne ruimtethermostaat. Helaas heeft dat gisteren geleid tot foutmelding H67 (fout externe thermistor 1).
Eventueel iets installeren is mogelijk, bij voorkeur wel zonder tussenkomst installateur. Gezien nog wat andere projecten zouden we het voor nu wel fijn vinden als we iets kunnen regelen met de instellingen/interne thermostaat.
Nogmaals: niet de meeste kennis op dit gebied dus wellicht ook niet de meest slimme vraag
Ik heb mijn 5j in het koelseizoen op direct watertemperatuur staan, continue op iets van 16-17gr staan, dan doet de wp de rest aangezien de koelcapaciteit van de vloer niet zo groot is stopt de wp vanzelf en wordt het huis niet veel warmer tijdens de hete dagen. Evt kun je een externe thermostaat nemen die op koelen kan schakelen en sluit ie die aan op het C contact in de wp. Let op is 220V contact. Ik heb een emos thermostaat, die kan dat maar heb het niet nodig in mijn situatie.Homewin schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 14:55:
Hopelijk kan ik hier een vraag stellen over het koelen met Panasonic monoblock J serie (WH MDC05J3E5). Kleine disclaimer: zijn redelijk technisch hier in huis, maar op dit gebied stellen we niet zoveel voor t.o.v. de gemiddelde tweaker hier:)
Nogmaals: niet de meeste kennis op dit gebied dus wellicht ook niet de meest slimme vraagHoop toch dat iemand ons op weg kan en wil helpen.
Wellicht heb je hier wat aan
@Homewin
Ik sluit me aan bij Maurice. Instellen op watertemperatuur is het best, maar let op dat de vloertemperatuur niet lager wordt dan het dauwpunt. Je kunt de externe thermostaat blijven gebruiken als je een schakelaar of relais zet tussen thermostaat en de H en C contacten van de pana. Immers moet bij verwarmen H aangezet worden als het te koud is en bij koelen C aangezet als het te warm is. Bij gebruik van de interne thermostaat gaat koelen en verwarmen automatisch goed als je Auto kiest i.p.v. Cool. Maar het is een illusie te denken dat je het 22° krijgt als het buiten boven de 30 is en er zoninstraling en ventilatie is. Het best kun je 's nachts ramen en gordijnen open laten.
P.S. H67 krijg je als je als sensor de Kamersensor gekozen hebt in plaats van de Interne Thermostaat en er geen kamersensor is aangesloten. De Interne Thermostaat is de controller + de daarin aanwezige sensor. Kun/wil je de controller niet in de kamer, dan koop je een kamersensor, sluit die aan en stel je die in. Bediening is dan nog steeds de controller.
Ik sluit me aan bij Maurice. Instellen op watertemperatuur is het best, maar let op dat de vloertemperatuur niet lager wordt dan het dauwpunt. Je kunt de externe thermostaat blijven gebruiken als je een schakelaar of relais zet tussen thermostaat en de H en C contacten van de pana. Immers moet bij verwarmen H aangezet worden als het te koud is en bij koelen C aangezet als het te warm is. Bij gebruik van de interne thermostaat gaat koelen en verwarmen automatisch goed als je Auto kiest i.p.v. Cool. Maar het is een illusie te denken dat je het 22° krijgt als het buiten boven de 30 is en er zoninstraling en ventilatie is. Het best kun je 's nachts ramen en gordijnen open laten.
P.S. H67 krijg je als je als sensor de Kamersensor gekozen hebt in plaats van de Interne Thermostaat en er geen kamersensor is aangesloten. De Interne Thermostaat is de controller + de daarin aanwezige sensor. Kun/wil je de controller niet in de kamer, dan koop je een kamersensor, sluit die aan en stel je die in. Bediening is dan nog steeds de controller.
Goedenavond,
Ik heb mijn warmtepomp ingesteld op stooklijn. Nu kan ik daaronder een aantal instellingen doen, zie de screenprint. Het rood-omcirkelde is voor het electrische verwarmings-element (volgens mij...) Weet iemand waarvoor de andere(n) instellingen (geel, groen en blauw omcirkeld) zijn, wat doen die?
Panasonic heeft ook een demo-service-cloud. De onderste rij instellingen (geel en groen) vind ik daar bijvoorbeeld niet terug.
Ik heb mijn warmtepomp ingesteld op stooklijn. Nu kan ik daaronder een aantal instellingen doen, zie de screenprint. Het rood-omcirkelde is voor het electrische verwarmings-element (volgens mij...) Weet iemand waarvoor de andere(n) instellingen (geel, groen en blauw omcirkeld) zijn, wat doen die?
Panasonic heeft ook een demo-service-cloud. De onderste rij instellingen (geel en groen) vind ik daar bijvoorbeeld niet terug.
:strip_exif()/f/image/ZIE2MJrO6Ddl4s0yXfVx7BbU.gif?f=fotoalbum_large)
Je hebt ofwel iemand nodig die ook een L-serie pana heeft ofwel de Service Manual waar op blz 188ev de Installer Setup>Operation staat plus de Service Cloud in het Engels. Door in de Service Manual verder te zoeken op trefwoorden, vind je misschien wat ze bedoelen.Joris273 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 17:42:
Goedenavond,
[Afbeelding]
Vertalingen naar het Nederlands zijn vaak verwarrend of onjuist en de Service Manual bestaat alleen in het Engels. Ik kan je verder niet helpen want in mijn Service Cloud zie ik alleen mijn H-serie en daar staan andere dingen onder die stooklijn. Ik denk dat die vertraging typisch bij de L-serie hoort.
In het Engels is het iets duidelijker. Je ziet in ieder geval het verschil tussen heating en heater (backup element).Joris273 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 17:42:
Goedenavond,
[Afbeelding]
Blauw is het (maximale) verschil tussen aanvoer- en retourtemperatuur. Deze gebruikt de WP om de flow te bepalen.
De eerste rode is de buitentemperatuur waarbij verwarmingsfunctie wordt uitgeschakeld (bij mij boven de 18).
De tweede rode is de buitentemperatuur waaronder het backup element mag worden aangesproken.
De drie daaronder geven aan dat als de Taanvoer gedurende <delay time> niet binnen <heater-on-dT> komt wordt het backup element ingeschakeld. Als Taanvoer binnen <heater-off-dT> komt gaat de backup heater weer uit.
/f/image/TxCbTyhRcm5L0I8SnSjYUpmc.png?f=fotoalbum_large)
WP Pana 7J mono | AC Toshiba 3.5+4.6kW | PV 3200WP ZZO | Gasloos Nov23
Goedemorgen cerebrum en FransvWoerkom,
Dank voor jullie reactie.
Dus eigenlijk alleen de blauwe en eerste rode zijn relevant voor de van-dag-tot-dag regeling? De anderen zijn voor het electrische verwarmingselement dat wat mij betreft alleen voor noodgevallen (dregende bevriezing van de unit) nodig is?
Voorts had ik in mijn post niet vermeld dat ik de controller in de woonkamer heb hangen en ingesteld als interne thermostaat.
Dus eigenlijk alleen de blauwe en eerste rode zijn relevant voor de van-dag-tot-dag regeling? De anderen zijn voor het electrische verwarmingselement dat wat mij betreft alleen voor noodgevallen (dregende bevriezing van de unit) nodig is?
Voorts had ik in mijn post niet vermeld dat ik de controller in de woonkamer heb hangen en ingesteld als interne thermostaat.
Ja precies, alles waar "heater" staat is voor de elektrische bijverwarming. Deze is niet alleen om bevriezing tegen te gaan, maar wordt onder bepaalde omstandigheden ook bij een defrost gebruikt en kan ook gebruikt worden als de compressor wat vermogen tekort komt. Voor dat laatste zijn de 4 "heater" instellingen.Joris273 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 10:18:
Goedemorgen cerebrum en FransvWoerkom,
@Thorsd Dank. Mijn service-cloud is in het Nederlandsch (zou dat komen doordat de controller op Nederlands is ingesteld?). Heater en heating wordt daar vertaald als "verwarming" behoorlijk verwarrend dus. Ik zou mijn servicecloud graag in het Engels willen hebben.
@FransvWoerkom Ik heb de Engelse service-manual.voor mijn Aquarea L all-in-one. iI het hoofdstuk "operation and control" worden alle instellingen summier beschreven. De service-cloud en de controller worden in het geheel niet besproken. Ik heb de indruk dat er heel veel informatie op de Panasonic Pro club staat, maar daar krijg ik als particulier geen toegang toe. Helaas.
@FransvWoerkom Ik heb de Engelse service-manual.voor mijn Aquarea L all-in-one. iI het hoofdstuk "operation and control" worden alle instellingen summier beschreven. De service-cloud en de controller worden in het geheel niet besproken. Ik heb de indruk dat er heel veel informatie op de Panasonic Pro club staat, maar daar krijg ik als particulier geen toegang toe. Helaas.
Ik gebruik zelf de service cloud niet, maar de instelling van je browser wordt gebruikt: Tiesert in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie"Joris273 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 10:36:
@Thorsd Dank. Mijn service-cloud is in het Nederlandsch (zou dat komen doordat de controller op Nederlands is ingesteld?). Heater en heating wordt daar vertaald als "verwarming" behoorlijk verwarrend dus. Ik zou mijn servicecloud graag in het Engels willen hebben.
De handleidingen beschrijven alleen de menu's op de controller, maar deze komen volgens mij 1 op 1 overeen met een instelling in de service cloud. Alleen de menu-structuur is anders.
Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal