Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 93 94 Laatste
Acties:

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01:08
Trent schreef op donderdag 27 november 2025 @ 15:25:
Waar vind je trouwens hoe laag een WC05K3E5 kan terug moduleren vs een WC07K3E5? Ik vind het alvast niet in de spec sheet. Ik zie mijne nu aan 25Hz 200W opnemen en 2kW produceren. Al heb ik hem al naar 1.6kW productie zien zakken
Het is erg afhankelijk van buitentemperatuur en aanvoertemperatuur. Ik heb nog nooit specs gezien en ook jouw gegevens zeggen dus weinig. Behalve die Ta en Tb is natuurlijk ook interessant hoe die 200, 2000 en 1600W zijn gemeten.

• Trent
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16-12 20:18
@FransvWoerkom Ta = 28; Tr = 25 aan 6 graden buitentemp. Compressor zit aan 24 Hz.
Ik lees het af op de grafiek die Pana in de service portal geeft.

De pieken die om 19u begonnen, zijn defrosts.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ccZK0Ktadrxl4XCFjRLco8TqFLE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PWwtRseH8MrkmGESTrBwV0K5.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Trent op 27-11-2025 16:27 ]

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Trent schreef op donderdag 27 november 2025 @ 15:25:
Waar vind je trouwens hoe laag een WC05K3E5 kan terug moduleren vs een WC07K3E5? Ik vind het alvast niet in de spec sheet. Ik zie mijne nu aan 25Hz 200W opnemen en 2kW produceren. Al heb ik hem al naar 1.6kW productie zien zakken
Mijn k serie (type BI:WH-SDC0309K3E5 BU:WH-UDZ05KE5 ) split van 5kwh heb ik een aparte meter tussen maar op 20hz (waar hij al de hele dag op draait) zie ik het verbruik niet onder de 400w komen TA=28c

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TqwPkGeiVDQAJZarYmNwd4qGn-Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XsXz5BoosUBo6yL3sPhfETlG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door SpikeHome op 27-11-2025 18:40 ]

• Trent
  • Laatst online: 16-12 20:18
@SpikeHome ik denk dat je een punt hebt. Mijn WP zit op fase 3 en de andere zaken hierop staan uit. Ta dus ook 28 graden en ik zie via HA 493W verbruik aangeeft op de fase. Wel een ferme onderschatting moet ik zeggen van Panasonic. Ik moet mss maar eens meetklemmen op de WP automaat hangen

[ Voor 4% gewijzigd door Trent op 27-11-2025 21:01 ]

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-12 10:00

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Trent Normaal zie je dat ze bij Panasonic naar beneden afronden. 200W is dus alles tussen 200 en 400. Zelfde voor 400-600 etc.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Trent schreef op donderdag 27 november 2025 @ 21:00:
@SpikeHome ik denk dat je een punt hebt. Mijn WP zit op fase 3 en de andere zaken hierop staan uit. Ta dus ook 28 graden en ik zie via HA 493W verbruik aangeeft op de fase. Wel een ferme onderschatting moet ik zeggen van Panasonic. Ik moet mss maar eens meetklemmen op de WP automaat hangen
Hier mijn output vandaag dan van de wip energie dus grafiek van hierboven maar dan alleen het verbruik van de Panasonic buiten en binnen unit met pompen.
Komt uit HA en het is een homewizzard enkele fase meter.

https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-1-fase/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eyr9cpbPNBQDu5TnmUC256pvwv0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZdXTzIc699sMoaSPFQfSYhbm.jpg?f=fotoalbum_large

• tonny147
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01:07
sinds kort heb ik een 192L boilervat in gebruik genomen, ben nu op zoek naar de voor ons juiste instellingen. wat mij niet helemaal duidelijk is, wanneer besluit de pomp om het SWW vat weer op temperatuur te brengen?
schakel differentie staat op -8, ik zou verwachten dat er dan weer warm water wordt gemaakt als de temperatuur 52-8=44graden is.
rond 10:00 is de temperatuur 50 graden en slaat de pomp aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EzZ316r7_ZhsuLuwox2AndvyOuM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YDn6J91Uz5Zr1CgRKjBusGnl.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Waatf6nmkXs4fMGfqwHhPAVFM2U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TKR9m5bGMW5tQ0NSeMkHOwXz.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nQZ-VOKUxGNpWLglkUMHwA1w-Ks=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WHzRkw9IJE7MZsHj2H7e3rvZ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B7zeQvyFQThwvIMNdffaXSxAoOA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qPy8Ph9nML0Zku2R4oYS02st.png?f=fotoalbum_large

Wh-mdc07j3e5

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02:14
@tonny147 , er zijn meerdere triggers en parameters die van invloed zijn. Zo gaat hij bv direct een DHWrun doen als je omschakelt van HEAT naar HEAT + DHW en de boilertemperatuur lager is dan setpoint; bij dit omschakelen wordt die DHW delta niet in acht genomen.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• tonny147
er was niet omgeschakeld, de 3 wegklep heeft continue op tank gestaan, er was ook geen warmtevraag van de huiskamer thermostaat. dat hij na omschakelen gelijk DHW gaat maken ben ik inmiddels achter, normaal draait hij rond de 34Hz na omschakelen ging hij naar de 84Hz.

Wh-mdc07j3e5

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 18:48
tonny147 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 12:50:
sinds kort heb ik een 192L boilervat in gebruik genomen, ben nu op zoek naar de voor ons juiste instellingen. wat mij niet helemaal duidelijk is, wanneer besluit de pomp om het SWW vat weer op temperatuur te brengen?
schakel differentie staat op -8, ik zou verwachten dat er dan weer warm water wordt gemaakt als de temperatuur 52-8=44graden is.
rond 10:00 is de temperatuur 50 graden en slaat de pomp aan.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Misschien kan de WP niet genoeg warmte kwijt aan het vat. Dan loopt de Ta te ver op en stopt de WP, om even later weer verder te gaan. Dat kan voorkomen met een hoger ingestelde vat temperatuur en een kleine spiraal. Pas om 10:35 wordt de 52 aangetikt.

• tonny147
Dat klinkt wel aannemelijk, echter het is een paw-td20c1e5 icm een wh-mdc07j3e5, dan zou je toch mogen verwachten dat dit geen "probleem" oplevert.

Wh-mdc07j3e5

• Thorsd
tonny147 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 15:39:
Dat klinkt wel aannemelijk, echter het is een paw-td20c1e5 icm een wh-mdc07j3e5, dan zou je toch mogen verwachten dat dit geen "probleem" oplevert.
Er is ook geen echt probleem, je vat komt uiteindelijk op temperatuur. Maar ik zou de target niet hoger zetten dan 50, dat wordt in de eerste run gehaald.

• jeroegro
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18-12 16:47
ErikVers schreef op woensdag 26 november 2025 @ 10:33:
[...]

Tja ikzelf heb geen behoeft aan verwarmen boven dus dat is woning en wensafhankelijk.

Je kan inderdaad zelf dit balanceren maar dan zou ik wel stoppen met zoneren. Dus niet meer flow naar radiatoren boven sturen en die vervolgens sluiten boven de 18gr want dan beperk je onnodig je afgifte weer. Dus zoals jij hem schetst prima om beneden te knijpen (beperkt) maar dan niet boven open en dicht laten gaan.

Ps wat natuurlijk een feit blijft is dat je ltv met htv combineert terwijl je de stooklijn op ltv hebt afgestemd. Beste zou zijn boven meer afgifte te creëeren maar dit doet bijna niemand in de praktijk.
Da's een hele interressante voor mij. Hier is t precies andersom momenteel. De radiatoren hangen in de woning begane grond waar ook het bedienpaneeltje is. De VV in het bijgebouw waar ook geleefd wordt werkt momneteel nog met een mengverdelertje en eigen pomp en wordt later er uit gehaald. Ik regel nu op stooklijn en de ruimtesensor in het bedienpaneeltje. Die sensor doet volgens mij gewoon aan uit bij een hele graad! De stooklijn staat op 40c bij 15c en 55c bij -5 buitentemp. Draait mooi stabiel met 1 start per 2 uur gemiddeld. Liefst zou ik de regeling bij het paneeltje wat verbeteren maar als ik t goed begrijp kan ik dan het beste naar bijv. Heishamon en HA?

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21:35

ErikVers

e-Duurzaam

jeroegro schreef op zondag 30 november 2025 @ 19:26:
[...]

Da's een hele interressante voor mij. Hier is t precies andersom momenteel. De radiatoren hangen in de woning begane grond waar ook het bedienpaneeltje is. De VV in het bijgebouw waar ook geleefd wordt werkt momneteel nog met een mengverdelertje en eigen pomp en wordt later er uit gehaald. Ik regel nu op stooklijn en de ruimtesensor in het bedienpaneeltje. Die sensor doet volgens mij gewoon aan uit bij een hele graad! De stooklijn staat op 40c bij 15c en 55c bij -5 buitentemp. Draait mooi stabiel met 1 start per 2 uur gemiddeld. Liefst zou ik de regeling bij het paneeltje wat verbeteren maar als ik t goed begrijp kan ik dan het beste naar bijv. Heishamon en HA?
Dat zou kunnen maaar je kan ook met een externe thermostaat werken.

Maaarrrrr let op; de interne thermostaat (via de controller) werkt netjes met een hysterese van 0.5. Vaak met een externe thermostaat werk je niet kleiner dan 0.3. Anders krijg je te veel schakelingen. Die 0.5 is in mijn ogen prima en zorgt voor niet te veel aan uit gedrag. Met een extreem goede war gaat hij natuurlijk helemaal niet uit omdat dan net onder afschakelpunt moet blijven. Ook dan is 0.5 een voordeel want geeft wp meer ruimte.

Wat wel nadeel vindt is dat hij de achter de komma waarde niet op scherm weer geeft. Dat zou t al een stuk mooier maken en minder verwarring geven. Daarnaast is de room compensation (shift op je war op basis van binnen temp) niet perfect. De pi logic ontgaat mij hierin een beetje 😉

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• tonny147
klopt het dat de pomp blijft draaien tijdens een legionella cyclus?
doeltemperatuur wordt nu in 1 x gehaald, temperatuur op 50graden gezet, op advies van @Thorsd.
vervolgens wordt het element in de boiler ingeschakeld en blijft de pomp vrolijk rondpompen met 20l/min, lijkt me dat de leiding dan ook weer afkoeld, temperatuur blijft al bijna 1 uur hangen op 51 graden.
als dit zo hoort dan koppel ik het element los en doe ik de legionella cyclus zelf wel dmv een stekker.
huis begint na 2 uur toch wel een beetje af te koelen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eyaaao2K4REKcr48MDwwGe_kPqQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ibnCRuI3qanufgL2ZQzNVCCu.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door tonny147 op 01-12-2025 11:55 ]

Wh-mdc07j3e5

• blb4
tonny147 schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:52:
doeltemperatuur wordt nu in 1 x gehaald, temperatuur op 50graden gezet, op advies van @Thorsd.
vervolgens wordt het element in de boiler ingeschakeld en blijft de pomp vrolijk rondpompen met 20l/min, lijkt me dat de leiding dan ook weer afkoeld, temperatuur blijft al bijna 1 uur hangen op 51 graden.
als dit zo hoort dan koppel ik het element los en doe ik de legionella cyclus zelf wel dmv een stekker.
huis begint na 2 uur toch wel een beetje af te koelen.[Afbeelding]

Dit gedrag herken ik niet, mogelijk heb je wat instellingen niet goed staan. Heb je bv extern element ingesteld voor legionellarun? Bij mij wordt de 3-wegklep weer omgeschakeld na verwarming van de boiler door de WP en dan doet ‘t externe element de rest van de run. In de tussentijd gaat de WP dan weer aan de gang voor verwarming huis als dat nodig is.

Het lijkt bij jou iets als instelling op intern element maar dat de BUH uitstaat oid. Met name neten element moet (natuurlijk) de 3-wegklep op TANK blijven staan en de circulatiepomp moet blijven draaien.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• tonny147
de BUH staat bij en extern element staat ingesteld voor legionellarun.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/exCz21UQgrGI19mYh330IH3zCPA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s4kFJfWhhifykMjkzKeThw1Z.png?f=fotoalbum_large

Wh-mdc07j3e5

• jeroegro
ErikVers schreef op zondag 30 november 2025 @ 19:31:
[...]
Aha, daar hoor ik wel weer iets nieuws.
In het intro van dit topic las ik volgens mij iets anders. Zie screenshot.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ETrWBfN2aMZS-Yw9hP-VarksiM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LPLxDlz9BOgP4dnjxkPMr4M8.png?f=fotoalbum_largedat Maar als ik jou volg dan meet hij wel met delen van een graad maar geeft het niet weer? Hoe zit ut nu?

Dat zou kunnen maaar je kan ook met een externe thermostaat werken.

Ik heb nu eigenlijk 2 klachten / vragen: Waarom maakt jij zo'n hoog piepend geluidje dat erg doordringend is? We denken aan te veel stromingsweerstand waardoor de circ pomp gaat staan gieren.

En 2: waar slaat de pomp op af ana het einde van een run. Welke opties zijn er? Ik ken, Ta te dicht bij Tr, te weining flow om de warmet af te geven, defrosten, of iets anders? Kost best wat tijd maar kan ik natuurlijk in de servicecloud teruglezen

Maaarrrrr let op; de interne thermostaat (via de controller) werkt netjes met een hysterese van 0.5. Vaak met een externe thermostaat werk je niet kleiner dan 0.3. Anders krijg je te veel schakelingen. Die 0.5 is in mijn ogen prima en zorgt voor niet te veel aan uit gedrag. Met een extreem goede war gaat hij natuurlijk helemaal niet uit omdat dan net onder afschakelpunt moet blijven. Ook dan is 0.5 een voordeel want geeft wp meer ruimte.

Wat wel nadeel vindt is dat hij de achter de komma waarde niet op scherm weer geeft. Dat zou t al een stuk mooier maken en minder verwarring geven. Daarnaast is de room compensation (shift op je war op basis van binnen temp) niet perfect. De pi logic ontgaat mij hierin een beetje 😉

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Kun je wellicht je bericht aanpassen?
Nu lijkt het alsof ik die tekst schreef en heb ik niet helemaal scherp waarop je reageert 👌👍

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• FransvWoerkom
tonny147 schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:52:
huis begint na 2 uur toch wel een beetje af te koelen.[Afbeelding]
De compressor stopt omdat de Ta te hoog oploopt. Bij 53° moet het element het overnemen.
Uit de grafiek blijkt dat het element het niet doet want de temperatuur blijft hangen.

De keuze voor extern is wel goed. Heb je het draadbrugje op de hoofdprint CN6 OLP Booster Heater zitten? Daar kan een droogkookbeveiliging worden aangesloten. Meestal zit die bij het element ingebouwd, maar dan moet je in plaats daarvan een draadje tussen die twee schroeven op de print zetten.

Je kunt met een multimeter of spanningszoeker controleren of er spanning op het element komt en je kunt onder Tank Heater ook de status in de grafiek zien.

• tonny147
het draadbrugje op CN6 zit erop, ik had er gister een multimeter bijgepakt en er komt gewoon spanning op het element.
omdat het zo lang duurde heb ik uiteindelijk de stekker van het element in een normaal stopcontact gestoken en anderhalf uur later was de tanktemperatuur 66 graden, het element werkt dus gewoon. dat de pomp vrolijk met 20Lmin blijft rondpompen is normaal?

Wh-mdc07j3e5

• FransvWoerkom
tonny147 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 09:02:
het draadbrugje op CN6 zit erop, ik had er gister een multimeter bijgepakt en er komt gewoon spanning op het element.
omdat het zo lang duurde heb ik uiteindelijk de stekker van het element in een normaal stopcontact gestoken en anderhalf uur later was de tanktemperatuur 66 graden, het element werkt dus gewoon. dat de pomp vrolijk met 20Lmin blijft rondpompen is normaal?
Kennelijk zitten tanksensor en element ver uit elkaar. Ik kan me niet voorstellen dat de tanktemperatuur lang op 51° blijft terwijl er netspanning op het element staat.

Als de mode tank+kamer is en de aansturing van de kamer is war, dan blijft de pomp lopen. Je moet toch eens naar andere dingen kijken op de grafiek dan zone1 watertemp doel en eva. Je kunt ook achteraf nog tot een week terug naar andere variabelen kijken. Ergens staat iets niet goed. Ik kan ook niet zien wat je hebt ingesteld onder installateur>bedrijf>tank>sterilisatie op de controller.

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 12-12 17:06
ah, energiemaatschappijen die de Heishamon willen tegensturen... Dat wordt gezellig. Gelukkig geen slimme (maar bemoeizuchtige) thermostaat hier.
https://www.nu.nl/economie/6377456/energieleveranciers-passen-temperatuur-bij-klanten-aan-met-slimme-apparaten.html

Energieleveranciers gaan in de nabije toekomst op afstand warmtepompen van klanten aanzetten of juist afschakelen. Hiermee willen zij geld besparen en het stroomnet ontlasten. Frank Energie is de eerste leverancier die hiermee start. Volgens experts zullen meer leveranciers volgen.
Met 'Slim Verwarmen' is Frank Energie de eerste leverancier die op afstand warmtepompen bij klanten met dynamische contracten gaat besturen. Tijdens drukke en dure stroomuren wordt de warmtepomp afgeschakeld, wat de consument geld scheelt én het volle stroomnet ontlast.

[ Voor 3% gewijzigd door Tiesert op 02-12-2025 13:20 ]

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

• tonny147
FransvWoerkom schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 12:54:
[...]

Kennelijk zitten tanksensor en element ver uit elkaar. Ik kan me niet voorstellen dat de tanktemperatuur lang op 51° blijft terwijl er netspanning op het element staat.

Als de mode tank+kamer is en de aansturing van de kamer is war, dan blijft de pomp lopen. Je moet toch eens naar andere dingen kijken op de grafiek dan zone1 watertemp doel en eva. Je kunt ook achteraf nog tot een week terug naar andere variabelen kijken. Ergens staat iets niet goed. Ik kan ook niet zien wat je hebt ingesteld onder installateur>bedrijf>tank>sterilisatie op de controller.
Ik zal het volgende week nog een keer proberen. Zal eens kijken of ik het element apart kan monitoren.

Wh-mdc07j3e5

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:21
Ik heb gisteren een onverklaarbaar mooie run van 15 uur gehad, maar rond 07:00 is die gestopt. De reden voor de mooie run, maar vooral het afbreken van de run probeer ik te achterhalen. In de temperatuur kan ik vooralsnog geen reden verzinnen. Zowel de temperatuur binnen als buiten is nagenoeg gelijk. Ik draai WAR zonder correctie op temperatuur.

Wie kan mij in de juiste richting duwen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eIqUAgovlYpoPILC41LIKoFhzrc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p9T3BhXAlAgxLHY1LzYl7C9D.png?f=fotoalbum_large

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-12 20:21
@wervisser MIsschien een heel onnozele opmerking, maar wat was je instelling op de controller/externe thermostaat? werd de kamer niet gewoon te warm waardoor de WP wordt uitgeschakeld?

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

• wervisser
Fantastic_fox schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 16:25:
@wervisser MIsschien een heel onnozele opmerking, maar wat was je instelling op de controller/externe thermostaat? werd de kamer niet gewoon te warm waardoor de WP wordt uitgeschakeld?
Is niet zo onnozel, maar de temperatuur in de woonkamer is niet noemenswaardig gedaald of gestegen in deze periode.

• FransvWoerkom
@wervisser Je moet ook naar andere variabelen kijken. Buitentemperatuur, afgerond op hele graden, lijkt me een eerste verdachte, minimum flow of frequentie een tweede.

• wervisser
Ik zal nog eens gaan struinen of ik iets kan vinden. Bedankt voor de tips.

• BarryH
  • Laatst online: 23:33
@wervisser Kijk eens naar je aanvoertemperatuur net voordat de run stopt versus de doel- aanvoertemperatuur (ik denk ruim 2 graden hoger en dan stopt de WP)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

tonny147 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 14:44:
[...]

Ik zal het volgende week nog een keer proberen. Zal eens kijken of ik het element apart kan monitoren.
Kun je eens foto van je controller het hoofdscherm maken?
Dan kan ik zien wat je aan hebt staan.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

@ iedereen

Kunnen we svp altijd quote functie gebruiken? Dan kan iedereen zie wie waar op reageerde. Nu is het of out off the blue of enkel met een tag naar de persoon. Dat maakt het niet makkelijker te volgen 😉👍

[ Voor 4% gewijzigd door ErikVers op 03-12-2025 06:45 ]

• Cruiseronline
  • Laatst online: 16-12 07:14
ErikVers schreef op zondag 23 november 2025 @ 22:07:
[...]

Let op gaat met een K om r32 welke nog 1 jaar verkocht mogen worden. De L serie heeft hoger vermogen per type bij -7 en uiteraard met meer toekomstbestendige r290
@ErikVers dus na volgend jaar geen biblocs meer op de markt?. Of gaan we propaan biblocs krijgen? Ik ben in de markt voor een bibloc, dus dan moet ik zorgen dat ik er volgend jaar 1 aanschaf ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Cruiseronline op 05-12-2025 08:05 ]

• FransvWoerkom
Cruiseronline schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 07:27:
[...]

@ErikVers dus na volgend jaar geen biblocs meer op de markt?. Of gaan we propaan biblocs krijgen? Ik ben in de markt voor een bibloc, dus dan moet ik zorgen dat ik er volgend jaar 1 aanschaf ;)
Wat heb je tegen een monobloc? En als je echt liever een bibloc hebt omdat alles behalve de compressor en de fans in 1 representatieve binnenunit zit, dan kun je ook een wp met propaan kopen met de watergevulde scheidingskringloop in plaats van een propaangevulde.

• zwollie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18-12 16:03
[...]

Precies. Ik ben ook zeker voorstander van de bi/block, gezien de monoblocks een eigen leven gaan leiden onder de 4 graden buiten. 8)7. Net of alle bi-block systemen die in de magazijnen staan opgeslagen dan niet meer verkocht mogen worden. En lucht-lucht toestellen mogen wel gewoon R32 toepassen.

[ Voor 15% gewijzigd door zwollie op 05-12-2025 16:31 ]

23 kWp PV - 30kWh ESS - Huawei Smartcharger - Nibe S2125-12 (mijn 11e WP @home) - 36 HP icm 300 ltr ZB- Zehnder WTW Q450 ERV - Ochsner mini IWP - 7x MHI L/L Wp - Skoda Enyaq 85 kWh - 2x Cannondale 500Wh - gasloos sinds 2017

• Pasghetti
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 13-12 10:13
zwollie schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 15:48:
[...]
... gezien de monoblocks een eigen leven gaan leiden onder de 4 graden buiten. 8)7.
Waar haal je dat vandaan?

• blb4
Die van mij blijft in elk geval ook onder de 4 graden gewoon op z'n plek staan. En z'n werk doen...

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:16
blb4 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 18:09:
[...]

Die van mij blijft in elk geval ook onder de 4 graden gewoon op z'n plek staan. En z'n werk doen...
Ik heb die van mij in november al 2 keer ladderzat uit de kroeg gehaald... :+

Sarcasm is my superpower! What's yours?

• FransvWoerkom
zwollie schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 15:48:
[...]
[...]

Net of alle bi-block systemen die in de magazijnen staan opgeslagen dan niet meer verkocht mogen worden. En lucht-lucht toestellen mogen wel gewoon R32 toepassen.
De veiligheidsgrens voor propaan is 1kg in een woning. Airco's zitten daar meestal onder, warmtepompen voor huisverwarming boven.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

[...]

Panasonic noemt de hydro split zonder boiler een bibloc en met boiler een all in one. Dus wat jij zoekt is er al?
De L en de M met uiteraard r290 heb ik het dan over. Veel merken noemen het ook gewoon een monoblock met een binnendeel 😜🫣

Een r32 met koudemiddel gescheiden opstelling zoals de K (oftewel een split) is inderdaad uitlopend.

Je ziet meeste naar hydro split uitwijken. Al sluit ik de komst van een klassieke split unit maar dan op r290 niet uit. Met airco L/L warmtepomp ontkom je daar ook niet aan lijkt me.

• zwollie
FransvWoerkom schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 19:55:
[...]

De veiligheidsgrens voor propaan is 1kg in een woning. Airco's zitten daar meestal onder, warmtepompen voor huisverwarming boven.
ja, snap ik wel. Het is toch een soort bom bij/ in je huis (a3 koudemiddel). Wel goed dat het vanaf eind september ook onder de stekverordening valt. Dan kunnen we weer 5000,= investeren in nieuwe apparatuur gezien niets voor de natuurlijke koudemiddelen is geschikt.

[ Voor 12% gewijzigd door zwollie op 06-12-2025 08:04 ]

23 kWp PV - 30kWh ESS - Huawei Smartcharger - Nibe S2125-12 (mijn 11e WP @home) - 36 HP icm 300 ltr ZB- Zehnder WTW Q450 ERV - Ochsner mini IWP - 7x MHI L/L Wp - Skoda Enyaq 85 kWh - 2x Cannondale 500Wh - gasloos sinds 2017

• zwollie
Nnoitra schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 18:28:
[...]

Ik heb die van mij in november al 2 keer ladderzat uit de kroeg gehaald... :+
ja, precies. Nou snap ik ook dat hij elke keer zijn weekoprogramma kwijt is.

• Cruiseronline
FransvWoerkom schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 12:10:
[...]

Wat heb je tegen een monobloc? En als je echt liever een bibloc hebt omdat alles behalve de compressor en de fans in 1 representatieve binnenunit zit, dan kun je ook een wp met propaan kopen met de watergevulde scheidingskringloop in plaats van een propaangevulde.
Niks. Meer praktisch. Heb alleen plat dak op 9m hoog aan achterzijde woning als plaatsingsoptie. 1. gemakkelijker om koelleiding door een dakdoorvoerbocht te buigen dan 32mm buis. 2. gemoedsrust bevriezing bij stroomuitval. 3. gewicht/formaat buitenunit. Dak slecht bereikbaar met kraan (centrum) en kraan duur. Liefst met 2 man op dak erboven tillen. Eerder gedaan met 60kg unit, dat ging prima, maar gemiddelde mono is wat gewichtiger ;)

@ErikVers bedoel inderdaad koelsplit. Is daar een officiele naam voor? zie nu bibloc zowel voor koelsplit en watersplit gebruikt worden. Maar inderdaad, als airco's naar r290 moeten, dan zullen WP wel volgen vermoed ik. Misschien dat systeeminhoud beperkt moet blijven tot max aantal gram = kw.

Ik ga zorgen dat ik nog tijdig een r32 op de kop tik dan

• Cruiseronline
zwollie schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 07:56:
[...]

ja, snap ik wel. Het is toch een soort bom bij/ in je huis (a3 koudemiddel). Wel goed dat het vanaf eind september ook onder de stekverordening valt. Dan kunnen we weer 5000,= investeren in nieuwe apparatuur gezien niets voor de natuurlijke koudemiddelen is geschikt.
Dat wist ik niet, nieuwe apparatuur voor koelmonteur? Goed te weten, moeten ook airco's komen, en heb vaste monteur voor stek werk. Zal hem eens polsen of r290 wel een optie is dan, voor ik wat bestel.

• zwollie
Cruiseronline schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 11:32:
[...]

Niks. Meer praktisch. Heb alleen plat dak op 9m hoog aan achterzijde woning als plaatsingsoptie. 1. gemakkelijker om koelleiding door een dakdoorvoerbocht te buigen dan 32mm buis. 2. gemoedsrust bevriezing bij stroomuitval. 3. gewicht/formaat buitenunit. Dak slecht bereikbaar met kraan (centrum) en kraan duur. Liefst met 2 man op dak erboven tillen. Eerder gedaan met 60kg unit, dat ging prima, maar gemiddelde mono is wat gewichtiger ;)

@ErikVers bedoel inderdaad koelsplit. Is daar een officiele naam voor? zie nu bibloc zowel voor koelsplit en watersplit gebruikt worden. Maar inderdaad, als airco's naar r290 moeten, dan zullen WP wel volgen vermoed ik. Misschien dat systeeminhoud beperkt moet blijven tot max aantal gram = kw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M3K95l9WsE9wovKNAbA0EX3BCSQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GawzLaJ5IaPSqQdY3AiA7y2S.jpg?f=fotoalbum_large

ik had laatst zo gedaan met uponor buis rond 40mm zonder 1 knie te hoeven gebruiken. Het gaat wel maar is wel omslachtig en wordt errug duur met alle benodigde kleppen en 2-delige koppelingen etc, etc. Anders flex RVS met die halve maantjes gebruiken zoals de Quatt boys dat ook doen. Maar had liever een echte bi-bloc gehad maar die zijn er nog niet.

• Cruiseronline
@zwollie das ook een optie. Gat geboord in pvc voor uponor? afgekit?

• zwollie
Cruiseronline schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 11:59:
@zwollie das ook een optie. Gat geboord in pvc voor uponor? afgekit?
ja, eerst met diamant 160 door de kanaalplaat. Vervolgens doorvoer ingebrand en daarop manchetsok 160 icm 1 mtr buis en einddop. Voor de condensatie van de pvc buis, de buis gevuld met isovlas. Vervolgens alles afgekit en cv-leidingen jasje van 26 mm isolatie gegeven. Maar 32mm doe ik normaal gewoon door 3 bochten 125mm heen en dat gaat ook prima. Dat is nog goed te doen. 40mm is wat lastig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iyFIjBk3x_02VPKLILWLCebu1h0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hAJljPmM57KqxHxMT0jLhkp1.jpg?f=fotoalbum_large

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Cruiseronline schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 11:32:
[...]

Ik noem dat (r32) een split de andere (r290) een biblock of all in one. Echte (r290) monoblocken moet je niet voor bij panasonic zijn en je ziet bij de andere merken dat als wel monoblock aanbieden je dan nog veel losse onderdelen zelf moet aanschaffen en plaatsen. (3 weg klep, expansievat, backup, overstort, ontluchter, zit allemaal al in de pana binnen. Sommige merken moet je zelfs complete pompgroepen of meerdere pompen nog binnen ergens los monteren)

Klinkt als een uitdagende plek voor de buitenunit inderdaad. Suc6 iig 👍

Ps als kort stuk betreft van buiten naar binnen dan kun je ook prima dat stukje met rvs ribbelslang te doen met voor isolatie. Wel dn25 pakken tot en met de 9L daarboven dn32. En let op binnen gelijk over op meerlagenbuis-staal-koper. Dan heb je het minste drukverlies (weerstand en turbelentie)

[ Voor 27% gewijzigd door ErikVers op 06-12-2025 14:23 ]

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-12 10:53
Iemand die weet of voor de Heima24 perstang ook een 25 TH bek beschikbaar is? Bij Heima in ieder geval niet, maar moet toch ergens te krijgen zijn lijkt me!?

Gaat om deze tang: https://www.heima24.de/sh...roducts/main/W0800800.jpg

• tonny147
ErikVers schreef op woensdag 3 december 2025 @ 06:43:
[...]

Kun je eens foto van je controller het hoofdscherm maken?
Dan kan ik zien wat je aan hebt staan.
goedemorgen @ErikVers , vanmorgen een 2e poging gedaan om een sterilisatierun te voltooien in de automaat.
in eerste instantie ging het goed, element werd gelijk bijgeschakeld, rond 11:38 zakt de aanvoer temp naar 54 graden en op dat moment gaat de pomp naar de 20L/min.
de pomp blijft vrolijk rondpompen en het element staat ook nog bij, tanktemperatuur blijft dan stabiel.
ik heb zo veel mogelijk info verzameld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5J73-ROMaxrDw5xgRNKbZ3ByqAk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JBLGiy5aFZ6VaLLM9AwXhSPn.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-qLNvxV3w0Z9jv8V-U-M-GCcgqQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/FehgepfgNm4rU8EPp5euZ6zu.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wQ5BZUr-VCJkLmAUIZjWDPKCpbI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pnpHCfpycgD5NvoBUh47jUwP.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8RDUOtRNuZRVLo2CYy0EoY2ez0E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TI8XiN4wlt4WBBBw2P6uWodv.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ztvn222l9SzJIatCa8aavnrzOVo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/F5mZF5xIAFk4eMPUkhDxSJzo.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FAF4h--RIyO2yabVHOVeYupQLxI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BE9ii31L2TPlNPPndnNJpNmL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cStbQFHtZGSLdfzg5CKk65Aaaf4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w7oHn50PLobevEwTPrimDxWC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3AFmAnQEunZCbd0A1jvCEl4gUuw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7StNj2xArk0qCfBU8OmsLLY3.jpg?f=fotoalbum_large

Wh-mdc07j3e5

• cerebrum
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:32
tonny147 schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:16:
[...]

goedemorgen @ErikVers , vanmorgen een 2e poging gedaan om een sterilisatierun te voltooien in de automaat.
in eerste instantie ging het goed, element werd gelijk bijgeschakeld, rond 11:38 zakt de aanvoer temp naar 54 graden en op dat moment gaat de pomp naar de 20L/min.
de pomp blijft vrolijk rondpompen en het element staat ook nog bij, tanktemperatuur blijft dan stabiel.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zit er wellicht op het element in de tank nog een thermostaatknop? Deze zou dan misschien verder rechtsom gedraaid moeten worden.

WP Pana 7J mono | AC Toshiba 3.5+4.6kW | PV 3200WP ZZO | Gasloos Nov23

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:38
@tonny147 Het lijkt erop dat je tank element niet daadwerkelijk aangaat. Zolang de tanktemp onder de 52 of 53 graden is blijft de warmtepomp meedraaien, daarboven gaat de 3wegklep terug naar je verwarming en kan die tegelijk met je legionellarun draaien (dit kan dus alleen als je een heater element in je tank hebt.)

• blb4
Ik heb afgelopen zaterdag een voor mij nieuw fenomeen gehad; een legionella-run die pas uren later van start ging. Om 1 uur startte de DHW run en die was rond 14:00u klaar. In de tussentijd had ik force sterilisation aangezet, normaal gesproken gaat dan boven geloof ik 54 graden de compressor uit en het externe element aan en wordt de boiler verder verwarmd tot 63 graden. Nu gebeurde dat niet maar ging 't externe element iets voor 21:00u nog aan. Iemand ook zoiets gezien en een idee waardoor dit veroorzaakt kan zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c-Ty3uzVmDYXS_2nmJM8QcmlDkI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ogeZaR8x2MD8im8xGiPdKlvd.png?f=fotoalbum_large

• cerebrum
blb4 schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:07:
Ik heb afgelopen zaterdag een voor mij nieuw fenomeen gehad; een legionella-run die pas uren later van start ging. Om 1 uur startte de DHW run en die was rond 14:00u klaar. In de tussentijd had ik force sterilisation aangezet, normaal gesproken gaat dan boven geloof ik 54 graden de compressor uit en het externe element aan en wordt de boiler verder verwarmd tot 63 graden. Nu gebeurde dat niet maar ging 't externe element iets voor 21:00u nog aan. Iemand ook zoiets gezien en een idee waardoor dit veroorzaakt kan zijn?

[Afbeelding]
Was dat het moment dat de tanktemperatuur gedaald was onder target (63) - delta voor DHW?
Zoiets heb ik inderdaad ook wel eens gezien. Soms, nadat ik instellingen voor DHW heb veranderd of handmatig heb geprobeerd te starten, gaat het daarna mis. Ik zet dan de voeding van de WP even helemaal uit en weer aan. Daarna gaat het dan weer goed.
Ik heb bv. wel eens gehad dat het element heel kort aan ging voor de legionella run, daarna weer uit gedurende de ingestelde vertraging en vervolgens weer aan. Alsof er iets uit de pas loopt.

• tonny147
Pejdref schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:37:
@tonny147 Het lijkt erop dat je tank element niet daadwerkelijk aangaat. Zolang de tanktemp onder de 52 of 53 graden is blijft de warmtepomp meedraaien, daarboven gaat de 3wegklep terug naar je verwarming en kan die tegelijk met je legionellarun draaien (dit kan dus alleen als je een heater element in je tank hebt.)
het element gaat vanaf het starten van de legionellarun aan, ter plekke spanning gemeten.
als de compressor is gestopt blijft de pomp draaien en het element onder spanning staan, zie grafiek energie, hier trekt hij 1552 Watt en dat is het max.
ik heb overigens een PAW-TD20C1E5 inclusief 1,5kw element.

Wh-mdc07j3e5

• cerebrum
tonny147 schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:40:
[...]

het element gaat vanaf het starten van de legionellarun aan, ter plekke spanning gemeten.
als de compressor is gestopt blijft de pomp draaien en het element onder spanning staan, zie grafiek energie, hier trekt hij 1552 Watt en dat is het max.
Hij kan wel spanning hebben bij het element, maar de tanktemperatuur loopt niet op met het element aan. Weet je zeker dat die 1500W in het element verdwijnt?

• blb4
cerebrum schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:24:
[...]

Was dat het moment dat de tanktemperatuur gedaald was onder target (63) - delta voor DHW?
Zoiets heb ik inderdaad ook wel eens gezien. Soms, nadat ik instellingen voor DHW heb veranderd of handmatig heb geprobeerd te starten, gaat het daarna mis. Ik zet dan de voeding van de WP even helemaal uit en weer aan. Daarna gaat het dan weer goed.
Ik heb bv. wel eens gehad dat het element heel kort aan ging voor de legionella run, daarna weer uit gedurende de ingestelde vertraging en vervolgens weer aan. Alsof er iets uit de pas loopt.
Ik zie geen verandering van DHW temp op dat moment, die is constant 53 graden. In de logging van HeishaMon zie ik ineens:

code:
1
2
3
Sat Dec  6 20:48:51 2025 (1630300612): received TOP40 DHW_Power_Production: 3000
Sat Dec  6 20:48:51 2025 (1630300614): received TOP41 DHW_Power_Consumption: 3000
Sat Dec  6 20:48:51 2025 (1630300620): received TOP61 External_Heater_State: 1

Mogelijk ook de boel maar eens uit en aan zetten, ik heb wel recent wat zaken rond DHW veranderd, enige tijd terug al DHW target van 50 naar 53 graden en recent steralisation temperatuur van 63 naar 65 graden. Dat laatste via de service cloud die ik verder niet veel gebruik.

[ Voor 11% gewijzigd door blb4 op 08-12-2025 14:57 ]

• cerebrum
blb4 schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:53:
[...]

Ik zie geen verandering van DHW temp op dat moment, die is constant 53 graden. In de logging van HeishaMon zie ik ineens:

code:
1
2
3
Sat Dec  6 20:48:51 2025 (1630300612): received TOP40 DHW_Power_Production: 3000
Sat Dec  6 20:48:51 2025 (1630300614): received TOP41 DHW_Power_Consumption: 3000

Mogelijk ook de boel maar eens uit en aan zetten, ik heb wel recent wat zaken rond DHW veranderd, enige tijd terug al DHW target van 50 naar 53 graden en recent steralisation temperatuur van 63 naar 65 graden. Dat laatste via de service cloud die ik verder niet veel gebruik.
De WP weet niet dat jouw externe heater maar 1.5kW is.
Als de externe heater aangaat rekent hij dus met 3kW (consumptie en productie, want COP1), omdat dat bij de interne heater is ingesteld. Dat is ook de reden dat ik niet de interne uitlezing gebruik voor deze waardes, maar zelf bereken op basis van m.c.dT en het werkelijke energieverbruik.

• Pejdref
tonny147 schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:40:
[...]

Hoe/waar meet je die 1500w en voor hoelang meet je die? Je grafiek gaat niet heel ver.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

tonny147 schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:16:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zoals ook al door anderen genoemd:

Vermoed dat externe spiraal niet actief is. Mijn eerste tip is kijk eens goed op dat element zelf waarop die is ingesteld en of die thermostaat knop juist meer naar links of rechts wel actief wordt. Je hoort vaak wel een klik bij activatie en je kunt met een ampere tang/ meter of slimme stekker ook eventueel checken. Of gewoon ff geduld hebben, kijken of temp verhoogd.

Ps
Kan afhankelijk van kW element wel ff duren. Google maar eens op mocht je daarover twijfelen.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

blb4 schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:53:
[...]

code:
1
2
3

Die verhoging naar 53 kan ervoor zorgen dat het de warmtepomp niet lukt met vaste target op 55 of 57 vandaar dat dan een niet afgemaakte dhw run kan zijn?

• tonny147
Pejdref schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:10:
[...]

Hoe/waar meet je die 1500w en voor hoelang meet je die? Je grafiek gaat niet heel ver.
direct op het element gemeten, en ook zichtbaar via homewizard. de lichtblauwe lijn is fase 2 en hier zit het element op aangesloten. het stoppen heb ik handmatig gedaan omdat de temperatuur niet oploopt omdat de pomp blijft doorpompen met 20L/min. vorige week heb ik een handmatige legionellarun gedaan met alleen het element en dat ging prima.

@ErikVers als ik 1500 Watt meet direct op de aansluitingen van het element, mag ik er dan vanuit gaan dat het element actief is?
als ik de stekker in een normaal stopcontact steek loopt de watertemperatuur vrij snel op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DNLVhGFWGYBB9hxAQvsbG9QJMrU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U3ZeRMbt6OIgXdPJc6fiXgpm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door tonny147 op 08-12-2025 15:27 ]

Wh-mdc07j3e5

• cerebrum
tonny147 schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:23:
[...]

direct op het element gemeten, en ook zichtbaar via homewizard. de lichtblauwe lijn is fase 2 en hier zit het element op aangesloten. het stoppen heb ik handmatig gedaan omdat de temperatuur niet oploopt omdat de pomp blijft doorpompen met 20L/min. vorige week heb ik een handmatige legionellarun gedaan met alleen het element en dat ging prima.

@ErikVers als ik 1500 Watt meet direct op de aansluitingen van het element, mag ik er dan vanuit gaan dat het element actief is?
als ik de stekker in een normaal stopcontact steek loopt de watertemperatuur vrij snel op.

[Afbeelding]
Zie hier een typische legionella run bij mij (vandaag).
Ik heb dezelfde WP en dezelfde tank als jij.
Omschakeling van compressor naar tankheater gaat naadloos en de temperatuur blijft oplopen tot 65 graden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SLt4zzYKKVwTbWhyu9Sgw69Oh8Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wNczu3BG8SZa6kKD1IKuXF91.jpg?f=fotoalbum_large

• tonny147
cerebrum schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:43:
[...]

Zie hier een typische legionella run bij mij (vandaag).
Ik heb dezelfde WP en dezelfde tank als jij.
Omschakeling van compressor naar tankheater gaat naadloos en de temperatuur blijft oplopen tot 65 graden.
[Afbeelding]
Blijft bij jou de pomp doorlopen?

Wh-mdc07j3e5

• cerebrum
tonny147 schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:57:
[...]

Nee, de pomp stopt, tenzij hij voor verwarmingsbedrijf moet doordraaien

• tonny147
cerebrum schreef op maandag 8 december 2025 @ 16:03:
[...]

Nee, de pomp stopt, tenzij hij voor verwarmingsbedrijf moet doordraaien
Hier blijft hij vrolijk doorlopen met 20L/min, dit zorgt er volgens mij voor dat het water weer afkoelt.

Wh-mdc07j3e5

• cerebrum
tonny147 schreef op maandag 8 december 2025 @ 16:10:
[...]

Hier blijft hij vrolijk doorlopen met 20L/min, dit zorgt er volgens mij voor dat het water weer afkoelt.
Ik zie in jouw screenshots dat je met directe watertemperatuur werkt. Gebruik je een externe thermostaat (dat is net niet te zien in de afbeelding)? Hoe staat de 3-weg klep als DHW klaar is?

• tonny147
cerebrum schreef op maandag 8 december 2025 @ 16:35:
[...]

Ik zie in jouw screenshots dat je met directe watertemperatuur werkt. Gebruik je een externe thermostaat (dat is net niet te zien in de afbeelding)? Hoe staat de 3-weg klep als DHW klaar is?
Externe thermostaat inderdaad, als er warmtevraag is vanuit de thermostaat schakelt de klep gelijk terug naar heat, zoniet blijft hij op tank staan.

Wh-mdc07j3e5

• Pejdref
tonny147 schreef op maandag 8 december 2025 @ 16:10:
[...]

Hoe ziet je systeem eruit? Wat is de systeeminhoud en heb je wellicht een kortsluiting in je retour waardoor je vvw of radiatoren meedoen in de sww run? Of draait er een buffervat mee?
Bij mij draait de pomp soms ook nog even mee maar dat is een paar liter door geïsoleerde leidingen dus daarmee is het verlies beperkt en loopt de temperatuur gewoon op. Boven de 53 graden tanktemperatuur gaat de pomp uit.

Hoelang heb je het door laten lopen voordat je het handmatig uitschakelde?

• FV33
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 14-12 09:26
Beste tweakers

Sinds 2 weken een panasonic 12kw t-cap r290
7 radiatoren zonder naregeling met 50L buffer in de retour. Installateur heeft wel een bypass ingebouwd.
4 radiatoren altijd volledig open
3 radiatoren op stand 3

Ik ben benieuwd naar jullie advies.
Ik heb namelijk last van 2 problemen:
1. Bij opstart gaat de panasonic naar 30.4 ltr/min (vinden mn radiatoren niet leuk met geluid)
Ik heb dit nu opgelost door de max pump duty terug te zetten naar 95. Dan gaat ie max naar 15.6ltr/min.
Kan dit kwaad? Of zijn er andere oplossingen om de pomp lager te zetten icm radiatoren?

2. Bij de temperaturen +8 graden pendeld de pomp behoorlijk.
Hoe is dit tegen te gaan?
Stooklijn +15=30 -5=42
Delta T op 7

1. Keuken – Groot (T33 50×235)
2. Keuken – Klein (T33 50×100)
3. Kantoor (T33 50x80)
4. Gang Beneden (T33 90×50)
5. Woonkamer – Groot (T22 240×40)
6. Woonkamer – Klein (T20 215×40)
7. Hal Entree (T22 80×40)

Badkamer boven vloerverwarming 2m2

Verlies berekening (heb 2 warmte circuits, gaat hier om de 12 kw oudbouw)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mVOIxgJVx26j4QmjqVJ2M0_q2Js=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ux8eZJUTexi1H4t1UUNmj7Wr.jpg?f=fotoalbum_large

Zie mijn aanvullende grafieken ter info.
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Mocht verdere info nodig zijn hoor ik het graag

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VZmiL0twAyUzChIoCpN6Ff7NHes=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6QxIVzfY8lM4LZMWzfS9b6Ke.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rAFOeE7gX2pyKBjavO_EG8bR5fQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p0t6GH337qDaFUjDLtIMPZKw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pz6NT6dHpLNO7R7eS9K_JaH_xQ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jBRn0WaX50j11tyD4iOxD22J.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MpBvdOx-Bukp_3DiS5YJmmZK9xA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G6bMXNLfhPIFSVtJz2B7SLe2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kWgjjgLXm1mBXSlwOCf7IoxyrB8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AuzArBJwxkMvYTGKAfdxbA1t.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KUSRexmgbOYg2jrXpxojnEA-zBM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1XFWT1OA0QXHGjrie3PEaeCC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door FV33 op 08-12-2025 18:53 ]

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:38
FV33 schreef op maandag 8 december 2025 @ 16:49:
Beste tweakers

7 radiatoren zonder naregeling met 50L buffer in de retour. Installateur heeft wel een bypass ingebouwd.
3 radiatoren op stand 3

1. Bij opstart gaat de panasonic naar 30.4 ltr/min (vinden mn radiatoren niet leuk met geluid)
Ik heb dit nu opgelost door de max pump duty terug te zetten naar 95. Dan gaat ie max naar 15.6ltr/min.
Kan dit kwaad? Of zijn er andere oplossingen om de pomp lager te zetten icm radiatoren?

Stooklijn +15=30 -5=42

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit is een totale mismatch tussen afgifte-vermogen van je radiatoren en je warmtepomp. Een 12kW TCAP is een BEEST dat warmte in je huis wil rammen. Hoe is de installateur of jijzelf er op gekomen dat dit een goede machine voor je huis zou zijn? ik zie 7 radiatoren, geen idee hoe groot die zijn maar kun je daar wat specs van delen? hoe lang/breed/dik en hoeveel lamellen en platen hebben ze? Ik gok zo maar ff dat je radiatoren maximaal 2 of 3 kW warmte af kunnen geven zeker vanwege je lage stooklijn, zit je dan met je 12 kW straalmotor ... :+ :'(

eerste ding om te doen: kijken of die T-cap terug naar de winkel kan. Is dat niet? dan stooklijn eerst maar eens ff op 40-55C zetten en kijken wat er gebeurt.

[ Voor 3% gewijzigd door Fr33z op 08-12-2025 17:05 ]

• blb4
ErikVers schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:22:
[...]

Die verhoging naar 53 kan ervoor zorgen dat het de warmtepomp niet lukt met vaste target op 55 of 57 vandaar dat dan een niet afgemaakte dhw run kan zijn?
Dat zou 't wel eens kunnen wezen, 't is de eerste legionella-run nadat ik DHW target van 52 naar 53 verhoogd heb. Ik ga 't in de gaten houden.

• tonny147
Pejdref schreef op maandag 8 december 2025 @ 16:44:
[...]

Hoe ziet je systeem eruit? Wat is de systeeminhoud en heb je wellicht een kortsluiting in je retour waardoor je vvw of radiatoren meedoen in de sww run? Of draait er een buffervat mee?
Bij mij draait de pomp soms ook nog even mee maar dat is een paar liter door geïsoleerde leidingen dus daarmee is het verlies beperkt en loopt de temperatuur gewoon op. Boven de 53 graden tanktemperatuur gaat de pomp uit.

Hoelang heb je het door laten lopen voordat je het handmatig uitschakelde?
Beneden vloerverwarming, boven vloerverwarming in de badkamer en radiatoren op de slaapkamers, geen buffervat.
De radiatoren stonden ten tijde van de legionella run dicht.
Ik zal volgende week ook de kranen van de verdelers dichtzetten en een paar temperatuur sensoren ophangen.

Wh-mdc07j3e5

• BarryH
  • Laatst online: 23:33
Beste tweakers

3 radiatoren op stand 3

Stooklijn +15=30 -5=42

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Stap 1:
HyTools app op je telefoon zetten en het afgifte vermogen berekenen bij verschillende temperaturen
Stap 2: in het tcap boekje het minimum vermogen opzoeken (5000 watt?)
Stap 3:stooklijn instellen
Stap 4 :eigen topic openen. Ben het met eens met voorgaande post

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• blb4
Beste tweakers

3 radiatoren op stand 3

Stooklijn +15=30 -5=42

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
over 1: ik heb ook de pompsnelheid geknepen om stromingsgeluid te minimaliseren. Zorg in elk geval dat je zo veel mogelijk standaard open hebt staan. Het grootste kwaad is beperking van het vermogen. Bij een delta T van 5 graden kan je max 5 x 15,6 x 70 = ~ 5500W vervoeren. Als je die 12 kW bij een dT van 5 graden daadwerkelijk kwijt wil zal je 12000 / 70 /5 = 34 liter per minuut nodig hebben.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

[...]

[Afbeelding]
Dan is mijn vermoeden dat er ergens iets in leiding trace niet goed gaat. Je geeft aan dat in beide situaties het element 1500W verbruikt maar dat in geval van water pomp circulatie het vrijwel niet op of helemaal niet opwarmt. Die circulatie is niet ideaal maar zal normaal geen 1000w-1500w afgifte/verlies genereren…

• FV33
Fr33z schreef op maandag 8 december 2025 @ 17:03:
[...]

Dit is een totale mismatch tussen afgifte-vermogen van je radiatoren en je warmtepomp. Een 12kW TCAP is een BEEST dat warmte in je huis wil rammen. Hoe is de installateur of jijzelf er op gekomen dat dit een goede machine voor je huis zou zijn? ik zie 7 radiatoren, geen idee hoe groot die zijn maar kun je daar wat specs van delen? hoe lang/breed/dik en hoeveel lamellen en platen hebben ze? Ik gok zo maar ff dat je radiatoren maximaal 2 of 3 kW warmte af kunnen geven zeker vanwege je lage stooklijn, zit je dan met je 12 kW straalmotor ... :+ :'(

eerste ding om te doen: kijken of die T-cap terug naar de winkel kan. Is dat niet? dan stooklijn eerst maar eens ff op 40-55C zetten en kijken wat er gebeurt.
Radiatoren:
3. Kantoor (T33 50x80)

Verlies berekening (heb 2 warmte circuits. Hier gaat het om de oudbouw 12kw)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6dpqAwc_liOt1DzN_BzQqo1puA0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VBWpI7oX0AjDaOUEYW5u1E4v.jpg?f=fotoalbum_large

• Fr33z
dit gaat nooit werken. Waarom heb je een Tcap 12 kW gekocht?

• FV33
Fr33z schreef op maandag 8 december 2025 @ 18:56:
dit gaat nooit werken. Waarom heb je een Tcap 12 kW gekocht?
R290 + groot huis. (Deels geïsoleerd)
Ivm radiatoren daarom de keuze voor deze.
Installateur gaf aan 12kw ivm warmte verlies.

@Fr33z
Waarom gaat het nooit werken?
En wat zou je anders adviseren?
Een 9 kw gaat mogelijk ook niet laag genoeg.

Bij koudere temperaturen loopt ie beter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i1qwSPglTAiAr2_yAl4AewXaEPA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2UxO04RVS7JeXaVXV3vC8lPA.jpg?f=fotoalbum_large

• Fr33z
die installateur mag weer naar school want dit kan dus nooit. Doe maar eens de berekening die @BarryH noemde met HyTools over hoeveel afgifte je radiatoren hebben. Je hebt met dit monster van een warmtepomp (wel een mooi monster hoor ;) ) echt een straalmotor in huis gehaald. Minimaal vermogen zal al snel rond de 5.000 W zijn bij zacht weer (dus zoals nu).

het kan niet werken omdat jouw radiatoren in de verste verten niet genoeg warmte in je huis kunnen stoppen. Daarom moet je dat narekenen en kijken wat je van de uitkomsten vindt. Maar ik denk niet dat je tevreden gaat zijn....

• FV33
Fr33z schreef op maandag 8 december 2025 @ 20:16:
die installateur mag weer naar school want dit kan dus nooit. Doe maar eens de berekening die @BarryH noemde met HyTools over hoeveel afgifte je radiatoren hebben. Je hebt met dit monster van een warmtepomp (wel een mooi monster hoor ;) ) echt een straalmotor in huis gehaald. Minimaal vermogen zal al snel rond de 5.000 W zijn bij zacht weer (dus zoals nu).

het kan niet werken omdat jouw radiatoren in de verste verten niet genoeg warmte in je huis kunnen stoppen. Daarom moet je dat narekenen en kijken wat je van de uitkomsten vindt. Maar ik denk niet dat je tevreden gaat zijn....
Met 35 graden zit ik idd op 2,5kw totaal vermogen
Met boosters zou ik kunnen optimaliseren naar 3,7

Aj aj aj aj.
Dit weer type hebben we ook vaak in NL. dus om dit te accepteren voor komende 20jr is niet te doen.
Weten jullie welke R290 panasonic lager modulatie behaald?

• Fr33z
als je woning het nodig heeft (wat mij sterk lijkt gezien de oppervlaktes, ik denk een misrekening van de installateur) dan moet vooral aan je afgifte werken. Maar leg dit eerst eens ff terug bij de persoon die dit heeft bedacht aub want hier is een grote fout gemaakt. Kan gebeuren, mss wist je installateur dit gewoon niet of heeft hij/zij er niet naar gekeken maar het is wel een fout. Dit kan niet werken op deze manier.

je kunt dus overwegen je stooklijn naar 40-55 op te schroeven dan heb je meer afgifte maar ook 50% meer stroomverbruik dus dat is niet echt winnen.

edit: waarom wil je per se een R290 pana? Ik heb net een 7kW J-series uit Duitsland besteld voor ~3200 euro incl verzending. R32 vind ik voor nu prima, zie het over 15 jaar wel weer.

[ Voor 20% gewijzigd door Fr33z op 08-12-2025 20:55 ]

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 23:23
Beste tweakers

3 radiatoren op stand 3

Stooklijn +15=30 -5=42
Delta T op 7

3. Kantoor (T33 50x80)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
hier een 16kw TCAP R290, en die haalt met moeite 1kw input als ondergrens. Hiermee produceert ie bij 0-2 graden buitentemperatuur 4.5-4kw output en bij 10 graden buiten 5.5-6kw output. met een 500L vat en kleine vvw + 14 radiatoren hebben wij vandaag 4 stops, maar onder 6 graden kan ie bij ons dag en nacht continu blijven draaien. Onder de 0 graden hebben deze WP's het pas naar hun zin. Al een paar keer 17kw met QM2 gedraaid en dan nog op z'n sloffen. Ideaal voor koukleumen in een matig geïsoleerd huis met overgevoelige buren. Ik ben er super blij mee.

• FransvWoerkom
cerebrum schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:06:
[...]

De WP weet niet dat jouw externe heater maar 1.5kW is.
Als de externe heater aangaat rekent hij dus met 3kW (consumptie en productie, want COP1), omdat dat bij de interne heater is ingesteld. Dat is ook de reden dat ik niet de interne uitlezing gebruik voor deze waardes, maar zelf bereken op basis van m.c.dT en het werkelijke energieverbruik.
Dat klopt. Mijn tankheater is 4500W (3-fase) via een relais maar mijn 3-fase 12H blijft volhouden dat de tankheater 3kW gebruikt. Voor de statistiek vermenigvuldig ik dat met 1,5.

• Thorsd
FV33 schreef op maandag 8 december 2025 @ 18:40:
[...]

Radiatoren:
3. Kantoor (T33 50x80)

Verlies berekening (heb 2 warmte circuits. Hier gaat het om de oudbouw 12kw)
[Afbeelding]
Hmm, een 12 tcap op 115m2 is inderdaad wel wat enthousiast. Weet je het voormalig gasverbruik?

Ter vergelijk: de 9J zit hier op meer dan de dubbele oppervlakte (1970, radiatoren, matige na-isolatie). Die is dan wel wat krap rond het vriespunt. Nu gemiddeld een COP van 6 (13 graden buiten, 30 Ta), met 500W minimum compressorvermogen, is het minimale thermisch vermogen 3 kW. Onder een Tb van 12 draait hij continu. Voor een tcap zal je een beetje op het dubbele vermogen zitten.

Wat je kunt doen is de nieuwbouw er ook bij pakken, of eventueel een groot buffervat. Als je het aantal starts tot 1x per uur kunt beperken is dat al heel wat waard.

Maar zoals @Fr33z als opmerkte, toch beter misschien even terug naar de tekentafel.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Beste tweakers

3 radiatoren op stand 3

Stooklijn +15=30 -5=42
Delta T op 7

3. Kantoor (T33 50x80)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Om te beginnen zal je de flow (max pump) wel iets hoger moeten instellen. Nu kan hij met een normale deltaT maar 5000W afgeven en dat is nogal een mismatch met de 12kW. Wellicht dat ergens op 20/25 l/min een acceptabel geluid binnen hebt?
Met defrosts zal dat geluid er waarschijnlijk dan ook zijn dus moet je hier denk ik alsnog mee aan de slag?

Dan het pendelen. Je tcap heeft een minimaal vermogen van 4-5kW. Je zal dus een stooklijn moeten instellen waarbij je afgifte dat minimaal altijd afgeeft. Het zal iig een heel stuk hoger moet dan nu ingesteld.

Gebruik een hytools app van imi dan kun je zien met welke temp je wel op 5kW afgifte komt.

Spoiler;
Met een t cap en stuk 10 radiatoren kan je stooklijn eerder een 40-55 worden ipv je huidige 30-42

[ Voor 5% gewijzigd door ErikVers op 09-12-2025 08:13 ]

• zwollie
Beste tweakers

3 radiatoren op stand 3

Stooklijn +15=30 -5=42
Delta T op 7

3. Kantoor (T33 50x80)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wel erg grote unit maar ik zou beginnen om de primaire volumestroom te scheiden van de secundaire en buffervat vergroten. Dit krijg je anders nooit goed en kan je na vijf jaar warmtepompje opvegen. Gewoon volledige verantwoording bij installateur leggen. Die is dan misschien duizend eurotjes duurder dan DHZ-en maar betaald zich altijd uit!. Twee keer maken is duurder!.

• ercolano
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18-12 10:02
tonny147 schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:57:
[...]

Hoi Tony, ik val laat in de discussie dus wellicht is onderstaande als gepasseerd, sorry dan.
Het lijkt of jou wp een hybride mode heeft uitgevonden. Zie blz 79 van her service manual. Bij gebruik externe boiler element hoort de waterpomp uit te gaan samen met de compressor, bij gebruik van het 3kw interne element hoort de waterpomp door te lopen. Zou er een bitje omgevallen zijn in het geheugen van de Pana ?
Wellicht het interne element selecteren, wp uit-aan, sterilisatie run observeren (rechter plaatje). En als dat goed gaat weer op extern schakelen en kijken of hij nu wel juist functioneert.
excuus als dit al gewisseld was.

Gasloos | Pana 9J | 300l boiler | 8000wp | PHEV

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Fr33z schreef op maandag 8 december 2025 @ 20:16:

Je bent in ieder geval duidelijk 😉😜

“Nooit werken” weet ik niet; Ik denk wel ooit, maar dan op temp die past bij afgite, wellicht wel 60 graden |:(
Het klopt dat onmogelijk lijkt met deze stooklijn maar met gebruik van de hytools app van imi kan @FV33 toch gewoon op zoek naar de juiste waarde die past bij het minimale vermogen van rond de 5kW? Zie mijn schot voor de boeg in eerdere bericht (ta een graad of 10 omhoog)

Dat gaat natuurlijk wel uit van 7 + 4 + 3 maar als het blijkt enkel 7 te zijn waarvan er 3 wel een naregeling hebben dan mag je wel naar 60+ :-)
Hij schrijft:

3 radiatoren op stand 3

Dit geeft bij mij eror, is het dan 7+4+3 of zijn het toch geen 7 zonder naregeling maar zijn het er slechts 4 zonder? Excuus dat is mijn brein ik weet het. Maar een radiator op stand 3 is een radiator met naregeling. Een radiator zonder naregeling is namelijk een radiator zonder naregeling :9

@FV33
Ps een buffer helpt probleem enkel maar uit te stellen, zal dit nooit oplossen want je buffer is een geisolleerd vat water en geen extra afgifte.

Afgifte heb je nodig; 5kW minimaal met de t cap.
Dit doe je door extra afgifte toe te voegen en/of door de stooklijn te verhogen.

Ter illustratie hier draait een M uren op 16hz waarbij minimale vermogen bij >10 buiten toch vaak zelfs boven de 5kW uitkomt. Dat gaat uiteraard goed omdat ik de stooklijn precies heb afgestemd op het afgifte lichaam. Dat is natuurlijk soms fine tunen maar 10 graden te laag instellen is wel fors :-)
Hier is het met meer dan 100m2 aan vloer en wand verwarming een 28graden op het laagst. En dat komt gelukkig in 1x goed uit, soms moet ook ik hem nog 2-3 graden verhogen na de eerste instelling hoor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/98oPTOsWWsfAT_nCD-9PtkLlTrE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qTTH4b7bA0GjXccBcedpQhLL.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 50% gewijzigd door ErikVers op 09-12-2025 11:49 ]

• Fr33z
ErikVers schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 11:17:
[...]

Je bent in iedergeval duidelijk 😉😜

“Nooit werken” weet ik niet;
Het klopt dat onmogelijk lijkt met deze stooklijn maar met gebruik van de hytools app van imi kan @FV33 toch gewoon op zoek naar de juiste waarde die past bij het minimale vermogen van rond de 5kW? Zie mijn schot voor de boeg in eerdere bericht (ta een graad of 10 omhoog)

@FV33
Ps een buffer helpt probleem enkel maar uit te stellen, zal dit nooit oplossen want je buffer is een geisolleerd vat water en geen extra afgifte.

Afgifte heb je nodig; 5kW minimaal met de t cap.
Dit doe je door extra afgifte toe te voegen en/of door de stooklijn te verhogen.
Ja je hebt gelijk. Buffers gaan niks doen. Maar ik vind vooral dat @FV33 dit terug moet leggen bij de installateur/knutselaar die dit een goed idee vond.

Je kan met de stooklijn zeker meer afgifte halen en het minimum er wel in krijgen, maar je gaat nooit 12 kW in die woning krijgen met die radiatoren. Dus daar zit een grote mismatch tussen de gekochte WP en de rest. Ook is het voor je stroomverbruik nogal verdrietig om meteen stooklijn naar 40-55C te zetten maar goed, soms kan t niet anders inderdaad.

Dus nooit werken is wat te sterk inderdaad, het kan in theorie wel een beetje hobbelen maar echt lekker wordt het niet.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Fr33z schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 11:42:
[...]

Ja je hebt gelijk. Buffers gaan niks doen. Maar ik vind vooral dat @FV33 dit terug moet leggen bij de installateur/knutselaar die dit een goed idee vond.

Je kan met de stooklijn zeker meer afgifte halen en het minimum er wel in krijgen, maar je gaat nooit 12 kW in die woning krijgen met die radiatoren. Dus daar zit een grote mismatch tussen de gekochte WP en de rest. Ook is het voor je stroomverbruik nogal verdrietig om meteen stooklijn naar 40-55C te zetten maar goed, soms kan t niet anders inderdaad.

Dus nooit werken is wat te sterk inderdaad, het kan in theorie wel een beetje hobbelen maar echt lekker wordt het niet.
Mijn aanname is dat iemand het heeft ontworpen op "ketel stooklijn" en een ander de warmtepomp instelt op LTV Als je de warmtepomp afstelt op afgite dan ben je er. Maar inderdaad met een dramatisch rendement.

Vandaar afgifte afgifte afgifte!
Als iemand roept: cv ketel eruit, warmtepomp erin: Dan weg rennen :*)

• jeroegro
[...]

[Afbeelding]
Precies dit viel mij ook op nu ik zelf in de service cloud kan kijken naar de legionella run! Als ET er weet ik goed te bepalen of een element wel in komt, maar waarom de W Pomp mee blijft doen aan het opstoken als hij zijn beste deel al gehad heeft is mij een raadsel. Hij haalt nu gewoon de warmte weer weg uit het elektrisch element. (COP 1) Ik heb liever dat hij mijn huis warm houdt en het "dure" doorverwarmen in een stilstaande boiler doet! Midden in de nacht bij voorkeur , of als de PV toch overschotten heeft.

• tonny147
ercolano schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:27:
[...]

Hoi Tony, ik val laat in de discussie dus wellicht is onderstaande als gepasseerd, sorry dan.
Het lijkt of jou wp een hybride mode heeft uitgevonden. Zie blz 79 van her service manual. Bij gebruik externe boiler element hoort de waterpomp uit te gaan samen met de compressor, bij gebruik van het 3kw interne element hoort de waterpomp door te lopen. Zou er een bitje omgevallen zijn in het geheugen van de Pana ?
Wellicht het interne element selecteren, wp uit-aan, sterilisatie run observeren (rechter plaatje). En als dat goed gaat weer op extern schakelen en kijken of hij nu wel juist functioneert.
excuus als dit al gewisseld was.
Ik ga het vd week nog een keer proberen, ook met alle afsluiters op de verdelers dicht om eventuele recirculatie te voorkomen.
@jeroegro jij ziet/hebt dus hetzelfde "probleem".

Wh-mdc07j3e5

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

loyske schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:09:
Iemand die weet of voor de Heima24 perstang ook een 25 TH bek beschikbaar is? Bij Heima in ieder geval niet, maar moet toch ergens te krijgen zijn lijkt me!?

Gaat om deze tang: https://www.heima24.de/sh...roducts/main/W0800800.jpg
Wat wil je persen met 25TH persing?

• loyske
ErikVers schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 14:10:
[...]

Wat wil je persen met 25TH persing?
Bonfix T-stuk op Uponor 25:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/epf1QDwB7t0Wk-YopAJQaCFbjIA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WHPlorb0iehU3mLw9bd4rKdg.png?f=fotoalbum_large

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Dan zou ik ff een u tang zoeken. Th is normaal henco ed en die werken met 26mm

• zwollie
kan vlgs mij ook gewoon met u-contour (uponor) geperst worden

• cerebrum
tonny147 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 13:51:
[...]

Ik ga het vd week nog een keer proberen, ook met alle afsluiters op de verdelers dicht om eventuele recirculatie te voorkomen.
@jeroegro jij ziet/hebt dus hetzelfde "probleem".
Ik had het geloof ik al aangegeven, maar ik zou hem ook even spanningsloos maken.

• Fr33z
zwollie schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 16:20:
[...]

kan vlgs mij ook gewoon met u-contour (uponor) geperst worden
Moet zelfs want uponor is als enige 25mm ipv 26mm

• loyske
@ErikVers @zwollie @Fr33z Het Bonfix T-stuk is 25, die moet passen op Uponor 25 lijkt me!?

Een U tang heb ik niet, wel de TH tang van Heima en daar zoek ik dus de insert voor om 25 te kunnen persen. Ik kom er wel enkele tegen online die er qua maat op lijken. Denk ook dat die persbek van de Heima tang universeel is.
Pagina: 1 ... 93 94 Laatste