mijn goedkope perstang heeft gewoon een U-insert. Dus ze bestaan wel. Maar als het voor 1x is zou ik de lokale warmteservice eens bellen en vragen of je daar een tang kunt lenen/huren. stuk makkelijker dan 100 euro uitgeven aan een tang die je 1x gebruikt.
je mag die van mij wel een keer lenen. Heb in principe alle persbekken t/m 63mm. Anders lokale warmteservice proberen of Uponor RTM t-stuk pakken.loyske schreef op woensdag 10 december 2025 @ 09:04:
@ErikVers @zwollie @Fr33z Het Bonfix T-stuk is 25, die moet passen op Uponor 25 lijkt me!?
Een U tang heb ik niet, wel de TH tang van Heima en daar zoek ik dus de insert voor om 25 te kunnen persen. Ik kom er wel enkele tegen online die er qua maat op lijken. Denk ook dat die persbek van de Heima tang universeel is.
23 kWp PV - 30kWh ESS - Huawei Smartcharger - Nibe S2125-12 (mijn 11e WP @home) - 36 HP icm 300 ltr ZB- Zehnder WTW Q450 ERV - Ochsner mini IWP - 7x MHI L/L Wp - Skoda Enyaq 85 kWh - 2x Cannondale 500Wh - gasloos sinds 2017
@zwollie Bedankt voor het aanbod! Maar beetje ver rijden vrees ik 
Heb dat Bonfix T-stuk bij warmteservice gehaald en dacht wel even een 25 TH insert te vinden
Ander maar even naar warmteservice vragen of ik daar iets kan lenen/huren.
Heb dat Bonfix T-stuk bij warmteservice gehaald en dacht wel even een 25 TH insert te vinden
gratis tip is om bij warmteservice alleen als instalateur je koppelingen te halen. Je krijgt dan namelijk 40% korting terwijl je als particulier het meestal voor die prijs ook bij sites als cvdeals kan kopen...
Bosch 2000AWF
Bij leidingshop zie ik de Bonfix T-stukken in 25mm en 26mm verkrijgbaar. Wellicht omruilen voor een andere maat?loyske schreef op woensdag 10 december 2025 @ 09:29:
@zwollie Bedankt voor het aanbod! Maar beetje ver rijden vrees ik
Heb dat Bonfix T-stuk bij warmteservice gehaald en dacht wel even een 25 TH insert te vinden![]()
Ik gok dat op een 25mm bestaande buis moet 😉ErikKo schreef op woensdag 10 december 2025 @ 10:01:
[...]
Bij leidingshop zie ik de Bonfix T-stukken in 25mm en 26mm verkrijgbaar. Wellicht omruilen voor een andere maat?
Maar uh @loyske zullen weer terug gaan pana als topic
Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |
Dat klopt. Ik meen ook te zien dat er warmte wegstroomt uit de boiler terwijl het elektrisch element aan staat! Da's geen energie besparen, maar verspillen! Mijn 190L Pana boiler staat 15 meter weg van de warmtepomp. Dat is dus 30 meter 32mm plus de warmtewisselaar zinloos steriliseren! Tenzij dat je vraag niet was.tonny147 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 13:51:
[...]
Ik ga het vd week nog een keer proberen, ook met alle afsluiters op de verdelers dicht om eventuele recirculatie te voorkomen.
@jeroegro jij ziet/hebt dus hetzelfde "probleem".
Weet er iemand of een K-split kan werken met een 1/2" gasleiding i.p.v. 5/8"? Na een half jaar is het antwoord van Panasonic: u bent geen installateur. Leuke service:)
is afh van vermogenTrent schreef op woensdag 10 december 2025 @ 16:14:
Weet er iemand of een K-split kan werken met een 1/2" gasleiding i.p.v. 5/8"? Na een half jaar is het antwoord van Panasonic: u bent geen installateur. Leuke service:)
23 kWp PV - 30kWh ESS - Huawei Smartcharger - Nibe S2125-12 (mijn 11e WP @home) - 36 HP icm 300 ltr ZB- Zehnder WTW Q450 ERV - Ochsner mini IWP - 7x MHI L/L Wp - Skoda Enyaq 85 kWh - 2x Cannondale 500Wh - gasloos sinds 2017
Elga ace 6 kW is ook 1/4-1/2"Trent schreef op woensdag 10 december 2025 @ 20:10:
[...]
Staat al bij de 5kW versie. Enkel de 3kW split is nog 1/2”. Ik heb aan 5kW voldoende
Ik vind dat Panasonic gelijk heeft. Zij specificeren een bepaalde pijpdiameter. Een installateur met F-gas kennis en de kennis om benodigde hoeveelheid gas uit te rekenen voor een afwijkende pijpdiameter en weet wat hij moet doen om een bestaande leiding opnieuw in gebruik te nemen zou in overleg met Panasonic die klus kunnen klaren. Je zou het die installateur ook kunnen vragen. Als je het zelf wilt doen, dan wil Panasonic daar liever niks van weten. En ik eigenlijk ook niet. Het is ook van andere orde dan de vraag of je een 16A automaat mag gebruiken in plaats van de gespecificeerde 20A.Trent schreef op woensdag 10 december 2025 @ 16:14:
@FransvWoerkom ik begrijp je insteek wel maar het is (in deze context) naar mijn idee te kort door de bocht. De installateur kan het dus allemaal lekker correct aansluiten maar afregelkennis en moeilijkere topics helaas...het afregelen heb ik zelf gedaan met de hulp van dit forum.
Nu wanneer R32 er uit gaat, heb ik een behoorlijk duur probleem als er nieuwe leidingen moeten komen. Daarom overweeg ik een reserve WP te kopen op het meest gunstige prijs-moment. Dat een informatieve vraag via de installateur moet lopen, had men 6 maanden eerder ook kunnen zeggen.
Nu wanneer R32 er uit gaat, heb ik een behoorlijk duur probleem als er nieuwe leidingen moeten komen. Daarom overweeg ik een reserve WP te kopen op het meest gunstige prijs-moment. Dat een informatieve vraag via de installateur moet lopen, had men 6 maanden eerder ook kunnen zeggen.
Dat heet een stukje aftersales, haha. Valt me nog mee dat je uberhaupt reactie krijg. Garantietechnisch is het natuurlijk wel een dingetje. Maar dat ligt bij alle DHZ-toestellen natuurlijk swso al wat lastiger.Trent schreef op donderdag 11 december 2025 @ 06:58:
@FransvWoerkom ik begrijp je insteek wel maar het is (in deze context) naar mijn idee te kort door de bocht. De installateur kan het dus allemaal lekker correct aansluiten maar afregelkennis en moeilijkere topics helaas...het afregelen heb ik zelf gedaan met de hulp van dit forum.
[ Voor 8% gewijzigd door zwollie op 11-12-2025 07:31 ]
In de service manual staat de vereiste diameters. Of begrijp ik je vraag niet goed?Trent schreef op donderdag 11 december 2025 @ 06:58:
Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |