Hallo mede-tweakers,
Eind oktober heb ik mijn eerste (nieuwbouw)huis opgeleverd gekregen. Hierbij heb ik ook een mooie Panasonic warmtepomp in gebruik mogen nemen. Gezien dit forum hoop ik dat enkele mensen mij kunnen helpen met de optimalisatie.
Warmtepomp gegevens:
IDU : WH-ADC0309K3E5
ODU : WH-UDZ05KE5
Het systeem is opgeleverd met een zogenaamde master-slave regeling op de eerste verdieping. De eerste verdieping wordt verwarmd zolang er warmtevraag is op de begane grond. Als de gewenste temperatuur in de kamers op de eerste verdieping is bereikt, wordt het debiet afgekapt d.m.v. een BSF regelaar.
De debieten zijn zover ik kan inschatten een beetje waardeloos opgeleverd. De kamers op de eerste verdieping werden niet warmer dan 17-18 graden. Niet echt comfortabel om in te werken. Sinds de oplevering heb ik de debieten van de eerste verdieping verhoogt tot tussen de 2 en 3 liter/min. De badkamer en de kamer daarnaast worden nu rond de 19 graden, maar de grote slaapkamer en de kamer daarnaast blijven rond de 18 graden hangen.
Het totale debiet van het systeem ligt nu rond de 18-19 liter/min. Wellicht het maximale wat deze warmtepomp kan leveren(?) Ik heb zover deze specficaties niet kunnen terugvinden, maar je ziet dat als ik een verdeler verder probeer open te draaien dat de anderen iets terugzakken.
Met de temperaturen van vannacht heeft de warmtepomp zo'n 5 a 6 uur gedraaid om de begane grond weer op temperatuur (20-21 graden) te krijgen, daarna is hij uit gegaan. Dit allemaal gebaseerd op mijn energieverbruik die ik monitor. Ondertussen heb ik mijzelf toegang verleend tot de AQUAREA Service Cloud om alle statistieken wat meer inzichtelijk te krijgen.
Ik zie op dit forum gepraat worden over het maximaliseren van de bedrijfstijd van de warmtepomp met minimaal vermogen. Het lijkt mij dat ik dit kan doen door de debieten op de begane grond verder af te knijpen, of door te spelen met de installateur instellingen, iets waar ik nog niet aan heb durven te zitten. Zouden jullie mij van advies kunnen voorzien?
Kleine impressie sinds ik Service Cloud heb geactiveerd: