Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 95 ... 102 Laatste
Acties:

• Cubico
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12:08
ecn1985 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 09:47:
[...]

Ah oke, zo doet iedereen het op zijn eigen manier, ik heb ook een vaste flow maar wel volgens WAR anders wordt het hier of veel te warm of veel te koud. Heb de eerste winter veel geprobeerd en dit is voor mij de oplossing om lange runs te draaien.
Met een vaste temperatuur lijkt het me dat je met een wat hogere buitentemperatuur veel pendelgedrag krijgt aangezien je relatief hoge aanvoer temperatuur gebruikt?

Maar zoals gezegd er zal geen goed of fout zijn..
Precies wat je zegt, ieder z'n eigen manier. Hier schommelt de temperatuur wel wat maar komt zelden onder de 20,5. Naar boven grijpt een thermostaat in. Draai nu 29 graden aanvoer omdat het iets kouder is, normaal 28 graden en daar kan die soms dagen op draaien.

Panasonic 7kW J-Series, Solar 5040Wp, 1 Marstek venus A + 1 extra accu, totaal 4,2 kW, HW P1.

• Gamer dénis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-02 08:27
SpikeHome schreef op donderdag 25 december 2025 @ 10:04:
@Gamer dénis
Ik zag bij mij na 2jaar 1305 starts, overigens is bij mij het elektrisch element niet aangesloten.
Was even naar jou 5H type aan het zoeken van 7jaar oud maar kan die zo niet vinden.
Ik heb de WH-MDC05H3E5, gekocht en geïnstalleerd in augustus 2019, (destijds voor 1500 netto geïnstalleerd) dus nu ruim 6jaar oud en bezig met zijn 7e stookseizoen.

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:08
Gamer dénis schreef op donderdag 25 december 2025 @ 10:26:
[...]

Ik heb de WH-MDC05H3E5, gekocht en geïnstalleerd in augustus 2019, (destijds voor 1500 netto geïnstalleerd) dus nu ruim 6jaar oud en bezig met zijn 7e stookseizoen.
Geen geld ook zeg.
Monoblock zie ik :)
Van mij is split, mono heeft een hogere cop over het algemeen.
Heb ik meer betaald incl. Installatie en boilers dus zal er ook veel langer over doen om dat terug te verdienen.
Maar goed ik doe het niet vanwege terug verdienen, comfort en geen gas meer.

[ Voor 7% gewijzigd door SpikeHome op 25-12-2025 10:34 ]

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:18
zwollie schreef op donderdag 25 december 2025 @ 09:08:
[...]

-5 vannacht buiten, continu 80Hz compr freq (M-serie 16kW), gemiddeld afgifte 18kW, opgenomen vermogen 7,2kW. (vlgs uitlezing servicecloud), bij Ta van 44 graden. Regeling heeft tot op heden geen addition bijgepakt. (vrijgave mij -4, maar door correctie van 1 graden niet bijgepakt). Heel veel kouder gaat het niet worden in ons landje, dus perfect gedimensioneerd. ("commercieel" advies DHPS boys volledig naast me neergelegd). _/-\o_
Wat was dat advies dan?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Trent
  • Laatst online: 09:39
Gevaarlijk vraagje. Vannacht -4 en amper 1 defrost. Bleef binnen stabiel op 22,2°C letterlijk de ganse nacht.
Nu mag dit iets lager. Na het afkitten van ramen en deuren is het immers 0,6 graad gestegen. Verlaag ik nu best de Ta van 32 naar 31 bij -7 of verlaag ik de -7 naar -8? Er af blijven is toch zo moeilijk 😋

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PF2V-p8iJVLEdEZG8SXLcrIvInE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FiY1S5UcQe6m9WDDpvF6i35B.png?f=fotoalbum_large

• Thomox
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12:13
Kan ik ook een minimum flow instellen in de 5J versie? Ik draai met een heishamon...

• Trent
@Thomox ik zie enkel een maximum optie. De flow regelt hij zelf

• Thomox
Ja dat is ook hetgeen wat ik eigenlijk niet wil. Ik wil draaien met een stooklijn in combinatie met een vaste flow

• Trent
SpikeHome schreef op donderdag 25 december 2025 @ 10:30:
[...]

Geen geld ook zeg.
Monoblock zie ik :)
Van mij is split, mono heeft een hogere cop over het algemeen.
Heb ik meer betaald incl. Installatie en boilers dus zal er ook veel langer over doen om dat terug te verdienen.
Maar goed ik doe het niet vanwege terug verdienen, comfort en geen gas meer.
Ik geloof dat een monoblock geen hogere COP heeft omdat men het leidingverlies niet mee rekent. Dat is lager bij een split. Nu weet ik de bron niet meer maar ik heb er deeltijds een stevige Google sessie voor ondernomen.

• Cubico
Thomox schreef op donderdag 25 december 2025 @ 11:08:
Ja dat is ook hetgeen wat ik eigenlijk niet wil. Ik wil draaien met een stooklijn in combinatie met een vaste flow
Dan moet je hem van delta T afhalen en vaste flow instellen. Beetje rare vertaling , max bedrijfstijd

[ Voor 6% gewijzigd door Cubico op 25-12-2025 11:15 ]

Panasonic 7kW J-Series, Solar 5040Wp, 1 Marstek venus A + 1 extra accu, totaal 4,2 kW, HW P1.

• Thomox
Cubico schreef op donderdag 25 december 2025 @ 11:13:
[...]

Dan moet je hem van delta T afhalen en vaste flow instellen. Beetje rare vertaling , max bedrijfstijd
Dat klinkt als een goede optie, waar kan ik dat vinden? Ergens in het menu van de pana?

• Cubico
Thomox schreef op donderdag 25 december 2025 @ 11:16:
[...]

Dat klinkt als een goede optie, waar kan ik dat vinden? Ergens in het menu van de pana?
Instellingen, installateur , tabblad systeeminstellingen van de service cloud

[ Voor 3% gewijzigd door Cubico op 25-12-2025 11:19 ]

• Trent
@Cubico lijkt mij nog steeds een maximum dat ingesteld wordt bij die parameter?

[ Voor 13% gewijzigd door Trent op 25-12-2025 11:52 ]

• Cubico
Trent schreef op donderdag 25 december 2025 @ 11:52:
@Cubico lijkt mij nog steeds een maximum dat ingesteld wordt bij die parameter?
Heb je gelijk in maar door hem van delta T af te halen blijft de flow hetzelfde.Behalve bij een defrost, dan gaat hij alsnog naar maximaal haalbare flow.

[ Voor 11% gewijzigd door Cubico op 25-12-2025 11:56 ]

• zwollie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09-02 20:12
zou ik verder maar niet over uitlaten :X

Commercieel gezien, de beste oplossing in ieder geval.

Biobased insulation @ rd=5,5 - 23 kWp PV - 30kWh ESS - Huawei Charger - Nibe S2125-12 (mijn 11e WP @home) - 36 HP icm 300 ltr ZB- Zehnder Q450 ERV - Ochsner mini IWP - 7x MHI L/L Wp - Skoda Enyaq 85 kWh - Snoek stofzuigsysteem - gasloos 2017

• Trent
@zwollie welk merk vind je persoonlijk technisch het beste? Met zoveel ervaring ben ik wel benieuwd. Of is het allemaal een beetje appelen om peren?

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:26
Misschien niet meteen een Pana vraagje, maat wel optimalisatie. Dus sorry als het offtopic is.
Pana 7J hier, nu voor het eerst dit seizoen met 60m2 vvw op de begane grond en boven radiatoren.

Zit te worstelen om de boel waterzijdig in te regelen.
Lang verhaal kort, de radiatoren boven zorgen voor een hogere retour temp naar de 7J.

Bij de vloerverwarming heb ik alle groepen netjes ingesteld op dezelfde retour temp. Hier meet ik bijv 24 graden. Maar de retourbuis van boven meet ik 26 en dat geeft de 7J dan ook aan.
Moet ik nu boven de radiatoren dan zo instellen dat deze ook een retour temp van 24 krijgen?
Heb het idee dat ik dan de boel te zeer ga knijpen. Ik kan de radiatoren instellen aan de heimeier thermostaatkraan met voorinstelling. Kraan is eraf, dus staat helemaal open. Kan ook nog knijpen met de voetventielen, maar dat lijkt me niet de beste keuze.

Iemand tips?

• BarryH
loyske schreef op donderdag 25 december 2025 @ 14:00:
Misschien niet meteen een Pana vraagje, maat wel optimalisatie. Dus sorry als het offtopic is.
Pana 7J hier, nu voor het eerst dit seizoen met 60m2 vvw op de begane grond en boven radiatoren.

Zit te worstelen om de boel waterzijdig in te regelen.
Lang verhaal kort, de radiatoren boven zorgen voor een hogere retour temp naar de 7J.

Bij de vloerverwarming heb ik alle groepen netjes ingesteld op dezelfde retour temp. Hier meet ik bijv 24 graden. Maar de retourbuis van boven meet ik 26 en dat geeft de 7J dan ook aan.
Moet ik nu boven de radiatoren dan zo instellen dat deze ook een retour temp van 24 krijgen?
Heb het idee dat ik dan de boel te zeer ga knijpen. Ik kan de radiatoren instellen aan de heimeier thermostaatkraan met voorinstelling. Kraan is eraf, dus staat helemaal open. Kan ook nog knijpen met de voetventielen, maar dat lijkt me niet de beste keuze.

Iemand tips?
Radiatoren beetje knijpen idd

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• SpikeHome
Draait iets meer dan 3 dagen non stop zonder defrost.
Tot vanochtend 4.09am op 20hz daarna naar 25hz toen het warmer buiten werd weer op 20hz
Aanvoer rond de 30c
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2osgZeIpRdQxDm6hV-kuXBbnizE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s1NWKJBmGgZia2uAn5MBMJqZ.jpg?f=fotoalbum_large

• Trent
@SpikeHome wat me opvalt is eens hij (een J 5kW split bij mij) een defrost gedaan heeft, dan gaat hij haar 70Hz min of meer. En dan is het gedaan met de 20 Hz. Wel erg nette run bij jou.

Ik hoop dat je eens kan kijken wat hij bij jou doet als er een defrost voorbij komt want buiten de generatie zitten we ook op dezelfde aanvoer temps

[ Voor 16% gewijzigd door Trent op 25-12-2025 15:08 ]

• SpikeHome
Trent schreef op donderdag 25 december 2025 @ 15:07:
@SpikeHome wat me opvalt is eens hij (een J 5kW split bij mij) een defrost gedaan heeft, dan gaat hij haar 70Hz min of meer. En dan is het gedaan met de 20 Hz. Wel erg nette run bij jou.

Ik hoop dat je eens kan kijken wat hij bij jou doet als er een defrost voorbij komt want buiten de generatie zitten we ook op dezelfde aanvoer temps
Bij mij zal die na een defrost ook harder lopen want water moet op temperatuur komen.

Eerst had ik wanneer ik een defrost kreeg in Homey zitten maar toen heeft Panasonic de cloud interface stopgezet, maar daarmee zorgde ik ervoor dat de pomp stopte water rond te pompen en bij defrost alleen water uit het vat werd gehaald en dat ook alleen het vat weer op temperatuur hoefde te komen.

Bij douchen ook want dan word er ook warmte uit het vat onttrokken

[ Voor 3% gewijzigd door SpikeHome op 25-12-2025 16:03 ]

• Trent
@SpikeHome harder lopen ok, maar is de hele nacht 74Hz geweest. Ook wanneer de aanvoer temperatuur terug gehaald werd. Ik kan jouw type run enkel halen als hij start met Tb boven het vriespunt

• PepieMax
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-02 19:15
Hallo mede-tweakers,

Eind oktober heb ik mijn eerste (nieuwbouw)huis opgeleverd gekregen. Hierbij heb ik ook een mooie Panasonic warmtepomp in gebruik mogen nemen. Gezien dit forum hoop ik dat enkele mensen mij kunnen helpen met de optimalisatie.

Warmtepomp gegevens:
IDU : WH-ADC0309K3E5
ODU : WH-UDZ05KE5

Het systeem is opgeleverd met een zogenaamde master-slave regeling op de eerste verdieping. De eerste verdieping wordt verwarmd zolang er warmtevraag is op de begane grond. Als de gewenste temperatuur in de kamers op de eerste verdieping is bereikt, wordt het debiet afgekapt d.m.v. een BSF regelaar.

De debieten zijn zover ik kan inschatten een beetje waardeloos opgeleverd. De kamers op de eerste verdieping werden niet warmer dan 17-18 graden. Niet echt comfortabel om in te werken. Sinds de oplevering heb ik de debieten van de eerste verdieping verhoogt tot tussen de 2 en 3 liter/min. De badkamer en de kamer daarnaast worden nu rond de 19 graden, maar de grote slaapkamer en de kamer daarnaast blijven rond de 18 graden hangen.

Het totale debiet van het systeem ligt nu rond de 18-19 liter/min. Wellicht het maximale wat deze warmtepomp kan leveren(?) Ik heb zover deze specficaties niet kunnen terugvinden, maar je ziet dat als ik een verdeler verder probeer open te draaien dat de anderen iets terugzakken.

Met de temperaturen van vannacht heeft de warmtepomp zo'n 5 a 6 uur gedraaid om de begane grond weer op temperatuur (20-21 graden) te krijgen, daarna is hij uit gegaan. Dit allemaal gebaseerd op mijn energieverbruik die ik monitor. Ondertussen heb ik mijzelf toegang verleend tot de AQUAREA Service Cloud om alle statistieken wat meer inzichtelijk te krijgen.

Ik zie op dit forum gepraat worden over het maximaliseren van de bedrijfstijd van de warmtepomp met minimaal vermogen. Het lijkt mij dat ik dit kan doen door de debieten op de begane grond verder af te knijpen, of door te spelen met de installateur instellingen, iets waar ik nog niet aan heb durven te zitten. Zouden jullie mij van advies kunnen voorzien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jHYSFz7BnrST0cuHkAoGX3q_MhA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/u7l8bfbRL15XxkqbrZlkkVkz.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WlF9W_07Gg1b63CKeGAI8shuqLI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/onNYhmz72rALPKUbhZhR4WOz.png?f=fotoalbum_large

Kleine impressie sinds ik Service Cloud heb geactiveerd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tI5smzz16rUAUTQWaOFoiW4axzc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R4pc8Jyl6VccIFWwYMEXKUNt.png?f=fotoalbum_large

• Trent
@PepieMax de aanvoertemperatuur van 38 graden lijkt mij al redelijk hoog ingesteld voor een nieuwbouw (ik heb max 32 graden bij -8 gezet nu). Hangt natuurlijk van het verlies af. Had je geen warmteverliesberekening laten maken?

Waar ik zou beginnen is de temperatuur per retour meten. Ik had ook enkele retouren die significant warmer waren waardoor de verdeling niet ideaal was. Goedkope manier is met een IR thermometer. De warmste moet je knijpen en dan wacht ik een dag en meet ik opnieuw. Ik (hoop) dat dat helpt. Ik ben geen expert maar al veel mee gespeeld 😄

Maar wat is een bsf regelaar? Dat klinkt enigzins verdacht...

[ Voor 5% gewijzigd door Trent op 25-12-2025 20:51 ]

• Runner15
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-02 08:03
Als je het durft (want garantietermijn) moet je die naregeling voor boven gewoon eraf slopen en het ding altijd alles laten verwarmen. Dan kun je een veel lagere aanvoertemperatuur bereiken en bovendien minder start/stops maken. Daarna nog goed inregelen zodat boven ook genoeg warmte krijgt en de warmtepomp niet te vroeg stopt omdat de retourtempetatuur al oploopt (omdat het niet goed ingeregeld is en het beneden al warm is) en dan ben je al een heel eind.

Dit is inderdaad wel een kwestie van: afstelling wijzigen, resultaat even afwachten en weet verder wijzigen. Vloerverwarming reageert nou eenmaal traag.

• PepieMax
Dank voor de reacties zover @Trent en @Runner15, simpelweg verhogen van de debieten op de eerste verdieping is dus niet zo gemakkelijk de oplossing. Aangezien het projectbouw betreft heb ik al enige zaken gemerkt die theoretisch leuk zijn bedacht door de aannemer, maar in praktijk niet zo goed uit de verf komen.

Voor verduidelijking; op de eerste etage hangen individuele thermostaten die zijn verbonden met een basis station. Deze knijpt de verdelers op de eerste verdieping af zodra de ingestelde temperatuur bereikt is. Momenteel worden de ingestelde temperaturen (20- 21 graden) uberhaupt niet bereikt en wordt er dus ook niks afgeknepen, alleen stopt de verwarming zodra de begane grond zijn doeltemperatuur bereikt heeft.

@Trent Kan je mij uitleggen wat het uiteindelijke doel is om de retour temperatuur per verdeler te meten? Ik ga er vanuit dat het efficienter is om een zo homogeen mogelijke retour temperatuur te krijgen. En wat is dan de vervolg stap?

Hoewel ik geen specifieke warmteverlies berekening heb gekregen, wordt in het energielabel vermeld dat de warmtebehoefte 33 kWh per jaar per vierkante meter betreft. De vloerverwarming beslaat 90 vierkante meter, de gehele woning (inclusief zolder waar geen verwarming is) betreft 124 vierkante meter.

Ik snap trouwens ook nog niet helemaal hoe de optimisation curve relateerd is aan de outlet en inlet temperatuur. Hoewel het buiten momenteel -4 is, is de outlet temperatuur 'slechts' 27.5 graden i.p.v. 38.

[ Voor 7% gewijzigd door PepieMax op 25-12-2025 21:39 ]

• Runner15
Je wil die retour overal gelijk hebben omdat dat is hoe de warmtepomp kijkt of hij omhoog of omlaag moet gaan in zijn vermogen. Hogere retour - > Er wordt geen/minder warmte afgegeven onderweg - > Lagere compressorfrequentie en dus minder vermogen in de woning. En qua inregeling gaat er dus sowieso iets niet goed als het boven niet eens de ingestelde temperatuur wordt.

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:29
PepieMax schreef op donderdag 25 december 2025 @ 19:55:
Hallo mede-tweakers,

Eind oktober heb ik mijn eerste (nieuwbouw)huis opgeleverd gekregen. Hierbij heb ik ook een mooie Panasonic warmtepomp in gebruik mogen nemen. Gezien dit forum hoop ik dat enkele mensen mij kunnen helpen met de optimalisatie.

Warmtepomp gegevens:

Het systeem is opgeleverd met een zogenaamde master-slave regeling op de eerste verdieping. De eerste verdieping wordt verwarmd zolang er warmtevraag is op de begane grond. Als de gewenste temperatuur in de kamers op de eerste verdieping is bereikt, wordt het debiet afgekapt d.m.v. een BSF regelaar.

De debieten zijn zover ik kan inschatten een beetje waardeloos opgeleverd. De kamers op de eerste verdieping werden niet warmer dan 17-18 graden. Niet echt comfortabel om in te werken. Sinds de oplevering heb ik de debieten van de eerste verdieping verhoogt tot tussen de 2 en 3 liter/min. De badkamer en de kamer daarnaast worden nu rond de 19 graden, maar de grote slaapkamer en de kamer daarnaast blijven rond de 18 graden hangen.

Het totale debiet van het systeem ligt nu rond de 18-19 liter/min. Wellicht het maximale wat deze warmtepomp kan leveren(?) Ik heb zover deze specficaties niet kunnen terugvinden, maar je ziet dat als ik een verdeler verder probeer open te draaien dat de anderen iets terugzakken.

Met de temperaturen van vannacht heeft de warmtepomp zo'n 5 a 6 uur gedraaid om de begane grond weer op temperatuur (20-21 graden) te krijgen, daarna is hij uit gegaan. Dit allemaal gebaseerd op mijn energieverbruik die ik monitor. Ondertussen heb ik mijzelf toegang verleend tot de AQUAREA Service Cloud om alle statistieken wat meer inzichtelijk te krijgen.

Ik zie op dit forum gepraat worden over het maximaliseren van de bedrijfstijd van de warmtepomp met minimaal vermogen. Het lijkt mij dat ik dit kan doen door de debieten op de begane grond verder af te knijpen, of door te spelen met de installateur instellingen, iets waar ik nog niet aan heb durven te zitten. Zouden jullie mij van advies kunnen voorzien?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik herken je verhaal. Hier nieuwbouw (2019, 160m2) met naregeling op de bovenverdiepingen.

Het is een kwestie van in balans brengen je vermeld dat boven te koud is. Dit komt omdat beneden te snel warm wordt ( want veel meer vloeroppervlak==warmteafgifte) hierdoor stuurt de thermostaat aan dat de wp uit kan. Dit kan je snel oplossen door je aanvoer temp drastisch naar beneden te halen (ik zit dezer dagen tussen de 26-28). Verder heb ik een deel van de naregeling eruit gesloopt ; alleen de slaapkamers worden nog nageregeld . Maar verder de ventiel knoppen eraf gehaald.

Ik zou beginnen met de stooklijn naar beneden te brengen. Hierdoor het systeem "trager" te maken. Zodat je bovenverdieping kan meegenieten. Maar: kleine stapjes en goed opschrijven wat je doet (instelling x van y naar z). Dan kan je altijd terug!

Klinkt weer als een installateur zonder enige kennis..

• Runner15
Zonder kennis... Mwah.. Ook wel. Maar ook deels de schuld van de regelgeving die ze dwingt naregeling toe te passen, die die clubs die dat maken maar al te graag slijten.

• BarryH
Hallo mede-tweakers,

Warmtepomp gegevens:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
optie 1 lijkt mij de debieten (=flow) boven groter maken. Dan stijgt de afgifte daar, die dan weer wordt afgeknepen zodra de temperatuur bereikt is.

• Trent
@PepieMax er zijn enkele mogelijke oorzaken:
1. er zijn boven ruimtes waar er niet genoeg VVW ligt om de gewenste temperatuur te halen. Vaak in de badkamer, daar is hoger vaak een wens (dan voorziet men dan doorgaans een bijkomend elektrisch vuurtje). Mogelijk had men de hoh moeten verkleinen boven. Hopelijk niet de oorzaak.

2. Heeft de boven een aparte verdeler? Het doel is overal dezelfde temperatuur in de ruimtes. Als je ergens een (significant genoeg) kortere lus hebt, of ze kan haar warmte moeilijker kwijt (er staat een kast boven of er ligt tapijt,...) dan zal de Wp m.i. minder vermogen produceren. De te hete retour knijpen zal de de warmte beter verdelen.

Misschien zijn je verdelers in serie aangesloten en krijgt deze boven te weinig(te koude) aanvoer.
Als tweaker zou ik eerst alle retouren meten en de verschillen noteren (en ook de debieten noteren). Misschien valt er iets op? De warmste knijpen en een halve dag/dag wachten.

Nu ik er aan denk, ik zou ook de aanvoertemp. Meten. Als die boven lager is, is dat m.i. niet ok

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:51
Hallo mede-tweakers,

Warmtepomp gegevens:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je kunt je grafiek instellingen aanpassen in de service cloud dat geeft misschien al een duidelijker beeld wat er gebeurd. Ik weet niet of je in het bezit bent van de warmte camera maar dan zou je de retour temperaturen kunnen controleren en proberen hier wat mee te spelen. Ergens denk ik dat het vooral de regeling is die de WP tegenwerkt ik weet niet hoe makkelijk het is dit (tijdelijk) te verwijderen en kijken hoe het systeem dan functioneert?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vX0QiLUMJSOoUim-REk_F9iyHQw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1zX19XZD0mMUQ2iy9IIvdhqI.png?f=fotoalbum_large

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• Trent
@ecn1985 veel warmtebeeldcamera's (tenzij je 1000-den euro kan besteden) hebben een fout van 2°C of meer. Ze moeten ook opwarmen voor ze accuraat zijn, je moet meetafstand, omgevingstemperatuur en emmisivitey instellen. Een Thermal master Thor is betaalbaar maar kamt momenteel met calibratieproblemen. De P3 die ik nu heb van dezelfde fabrikant zit enigzins verassend binnen de graad nauwkeurig (kan geluk zijn). Prijs 284 euro.

TL;DR gebruik contact sensoren of een nauwkeurige IR thermometer. De koortsthermometer doet het ook erg goed vanaf 28 graden maar is niet geschikt voor de retour. Wel voor de aanvoer want die is nu bij mij rond de 30 graden.

[ Voor 6% gewijzigd door Trent op 26-12-2025 10:32 ]

• zwollie
Hallo mede-tweakers,

Warmtepomp gegevens:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
je moet je realiseren dat een aannemer, die de aanbesteding heeft gewonnen, geen cent teveel wilt betalen voor de bouw van de woning en dus gewoon geen meter slang teveel in de vloer gaat stoppen. Als de kamers op de eerste verdieping staan gedefinieerd als `slaapkamers` zegt dat tevens iets over het uitgangspunt tbv de gemaakte transmissieberkening dan bijv. werkkamer en/of woonkamer.

Biobased insulation @ rd=5,5 - 23 kWp PV - 30kWh ESS - Huawei Charger - Nibe S2125-12 (mijn 11e WP @home) - 36 HP icm 300 ltr ZB- Zehnder Q450 ERV - Ochsner mini IWP - 7x MHI L/L Wp - Skoda Enyaq 85 kWh - Snoek stofzuigsysteem - gasloos 2017

• ecn1985
Trent schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 10:27:
@ecn1985 veel warmtebeeldcamera's (tenzij je 1000-den euro kan besteden) hebben een fout van 2°C of meer. Ze moeten ook opwarmen voor ze accuraat zijn, je moet meetafstand, omgevingstemperatuur en emmisivitey instellen. Een Thermal master Thor is betaalbaar maar kamt momenteel met calibratieproblemen. De P3 die ik nu heb van dezelfde fabrikant zit enigzins verassend binnen de graad nauwkeurig (kan geluk zijn). Prijs 284 euro.

TL;DR gebruik contact sensoren of een nauwkeurige IR thermometer. De koortsthermometer doet het ook erg goed vanaf 28 graden maar is niet geschikt voor de retour. Wel voor de aanvoer want die is nu bij mij rond de 30 graden.
Ik denk dat je er ook wel een kunt huren mocht je dat willen, in principe gaat het vaak om eenmalig alles goed afstellen, maar in dit geval is het probleem nog niet helder dus dat zou wat langer kunnen duren.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• Trent
@ecn1985 Wat wel prima werkt, is de retouren gelijk zetten. Je bent dan relatief bezig en niet absoluut en dat gaat ook met de goedkopere modellen prima. Ik ben benieuwd naar de oorzaak.

• PepieMax
zwollie schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 10:47:
[...]

je moet je realiseren dat een aannemer, die de aanbesteding heeft gewonnen, geen cent teveel wilt betalen voor de bouw van de woning en dus gewoon geen meter slang teveel in de vloer gaat stoppen. Als de kamers op de eerste verdieping staan gedefinieerd als `slaapkamers` zegt dat tevens iets over het uitgangspunt tbv de gemaakte transmissieberkening dan bijv. werkkamer en/of woonkamer.
Ja helaas lijkt dat wel waar je met projectbouw aan toe bent. Het minimale en geen cent meer, red je er maar mee om het hagelijk te maken. Slaapkamer 3 vanuit mijn eerste post zal het grootste probleem blijven. Die ligt het verst weg vanuit de aanvoer en heeft in totaal ook minder vvw oppervlakte (15 cm buisafstand i.p.v. 10 cm).

Ter informatie dit is hoe mijn wp vanacht heeft gedraaid:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RXGwJiErobTT24A0SnASo_-i1BE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PSFBINw1nmrEIY3fwpmLfkI0.png?f=fotoalbum_large

Wat ik nog niet helemaal begrijp is hoe de outlet water temperatuur relateerd aan de compensation curve. Het was vanacht rond de -5. Volgens de compensation curve zal daardoor de doeltemperatuur rond de 38 graden moeten liggen, dit zie ik niet terug komen in de grafieken. De outlet temperatuur was gehele tijd rond de 27 graden. Kan iemand mij uitleg geven?

Hierbij nog een plotje met de Zone1: Water temperatuur (Target) en de daadwerkelijke temperatuur:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sV51Sol2NPrxHTsRAJhULVPLoj8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6Y7e8fJkCkh7mcDoeJ2aN3Pf.png?f=fotoalbum_large

Op een gegeven moment besloot hij vanochtend om de target van 20 naar 38 te veranderen. Wellicht voor het bijwarmen van het warmwater. De actuele temperatuur voor zone1 ligt zogenaamd op -78.. een sensor die niet is aangesloten? Een kleine zoom in, dit keer inclusief energieverbuik voor warm water:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W9Fn0Nsg97T8x47F85meWl6Q1DQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zmPrYygwE37sjeslCkYMdUjX.png?f=fotoalbum_large

Al met al probeer ik dus nog een beetje begrip te krijgen hoe alles met elkaar samen hangt. Ondertussen zal ik kijken hoe goed mijn pizza oven IR temperatuurmeter de retourtemperaturen kan meten.. :)

• Trent
@PepieMax hij probeert in principe een dT van 5 graden aan te houden tusse inlet en outlet. Ik zie hem ook veel flow maken (normaal blijft dat toch rond de 14-15L). Ik kan je alleszins zeggen dat dit niet normaal lijkt. Normaliter hoort hij de aanvoertemperatuur te halen.

ps: vink nog wat minder relevante dingen uit op de grafieken. Dat gaat duidelijker zijn.

[ Voor 40% gewijzigd door Trent op 26-12-2025 12:00 ]

• zwollie
PepieMax schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:46:
[...]

Ja helaas lijkt dat wel waar je met projectbouw aan toe bent. Het minimale en geen cent meer, red je er maar mee om het hagelijk te maken. Slaapkamer 3 vanuit mijn eerste post zal het grootste probleem blijven. Die ligt het verst weg vanuit de aanvoer en heeft in totaal ook minder vvw oppervlakte (15 cm buisafstand i.p.v. 10 cm).

Ter informatie dit is hoe mijn wp vanacht heeft gedraaid:

[Afbeelding]

Wat ik nog niet helemaal begrijp is hoe de outlet water temperatuur relateerd aan de compensation curve. Het was vanacht rond de -5. Volgens de compensation curve zal daardoor de doeltemperatuur rond de 38 graden moeten liggen, dit zie ik niet terug komen in de grafieken. De outlet temperatuur was gehele tijd rond de 27 graden. Kan iemand mij uitleg geven?

Hierbij nog een plotje met de Zone1: Water temperatuur (Target) en de daadwerkelijke temperatuur:

[Afbeelding]

Op een gegeven moment besloot hij vanochtend om de target van 20 naar 38 te veranderen. Wellicht voor het bijwarmen van het warmwater. De actuele temperatuur voor zone1 ligt zogenaamd op -78.. een sensor die niet is aangesloten? Een kleine zoom in, dit keer inclusief energieverbuik voor warm water:

[Afbeelding]

Al met al probeer ik dus nog een beetje begrip te krijgen hoe alles met elkaar samen hangt. Ondertussen zal ik kijken hoe goed mijn pizza oven IR temperatuurmeter de retourtemperaturen kan meten.. :)
oke, dat is dan duidelijk. Groepen slpk3 volle bak open en de rest langzaam wegsmoren tot je de gewenste verhouding vind. Of de hoofdthermostaat in je werkkamer zetten en rest naregelen kan natuurlijk ook.

• Trent
Ik heb ook nog een vraagje. Hoe weet ik of de WP aan zijn limiet zit? Oftewel, hoe weet ik of een krachtiger model beter is voor de toekomst?

edit: belangrijke info vergeten. Het is een 5kW J split:)

Vannacht -4°C met een Ta van 30-31°C. En ik zie hem toch al 4.40kW produceren. Lijkt mij dicht aan de limiet dan? Of is dat een verkeerde conclusie?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YztQ329kKow7prZJ1clAGWJu3ow=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M50eR5nYkRyeKiJWrKuarrxV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Trent op 26-12-2025 12:51 ]

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:57

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@Trent bleef je huis op temperatuur?

• Trent
@Beekforel ja bleef stabiel op 22,1°C. Incl. 8 defrosts (waar je de pieken ziet)

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Trent schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 13:04:
@Beekforel ja bleef stabiel op 22,1°C. Incl. 8 defrosts (waar je de pieken ziet)
Tenzij je een ontzettende koukleum bent ( :+ ) lijkt mij dat je nog wel voldoende over hebt. Ik ben geen meteoroloog maar ik verwacht niet dat de winters kouder gaan worden in de toekomst.

• Trent
Ik vind het nog steeds een lastige keuze. Boven het vriespunt is de minimum afgifte van 1200W echt een grote plus. Dan kan ik letterlijk runs van 3 dagen maken tot minstens 11 graden Tb (als ik SWW aanmaak tegenhoud). En met de flutwintes van de laatste jaren, is de WP nog niet écht op de proef gesteld.

• Hiliick
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:25
Toch een vraagje die ik niet helemaal terug kan vinden in dit topic

Dit is ons eerste stook seizoen met de 9J en zijn tot nu toe zeer te vreden. Houdt netjes de woonkamer op 20/20.5°C en maakt op dit moment een run van +/- 1.5 dag. Frequentie lijkt, van de comments die ik hier zoal lees, wel iets aan de hoge kant ~40-30hz, echter is dat niet zozeer mijn zorg.

Vanochtend ging de defrost aan en wat me verbaasde is dat die hier de room heater voor inzet. Is dit normaal, of moet ik wat in mijn settings veranderen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ujOiLubtbCUmDrA25fVSz8Aukjg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gQrxE6C2XbwqH6ZPgLBA7Hxy.jpg?f=fotoalbum_large

• cerebrum
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:34
Hiliick schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 13:27:

Dit is ons eerste stook seizoen met de 9J en zijn tot nu toe zeer te vreden. Houdt netjes de woonkamer op 20/20.5°C en maakt op dit moment een run van +/- 1.5 dag. Frequentie lijkt, van de comments die ik hier zoal lees, wel iets aan de hoge kant ~40-30hz, echter is dat niet zozeer mijn zorg.

Vanochtend ging de defrost aan en wat me verbaasde is dat die hier de room heater voor inzet. Is dit normaal, of moet ik wat in mijn settings veranderen?

[Afbeelding]
Waarschijnlijk gaat de retourtemperatuur onder 27 graden bij een defrost. Dan helpt de heater mee tot hij daar weer boven zit. Ik zie dat zelf ook bij defrosts.

WP Pana 7J mono | AC Toshiba 3.5+4.6kW | PV 3200WP ZZO | Gasloos Nov23

• zwollie

[Afbeelding]
vlgs mij die weergegeven -4 wordt addition vrijgegeven en de -2 waarde valt deze weer af.

• zwollie
Trent schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 12:43:
Ik heb ook nog een vraagje. Hoe weet ik of de WP aan zijn limiet zit? Oftewel, hoe weet ik of een krachtiger model beter is voor de toekomst?

edit: belangrijke info vergeten. Het is een 5kW J split:)

Vannacht -4°C met een Ta van 30-31°C. En ik zie hem toch al 4.40kW produceren. Lijkt mij dicht aan de limiet dan? Of is dat een verkeerde conclusie?
[Afbeelding]
mijn inziens met dit weer (-5) beter op zijn top draaien zodat zijn werkpunt de rest van het jaar netjes in zijn vermogenrange zit.

• Trent
cerebrum schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 13:33:
[...]

Waarschijnlijk gaat de retourtemperatuur onder 27 graden bij een defrost. Dan helpt de heater mee tot hij daar weer boven zit. Ik zie dat zelf ook bij defrosts.
klopt zie ik ook. En mijn Tr zit 99% van de tijd onder 27°C dus altijd BUH bij defrost.

• zwollie
Trent schreef op donderdag 25 december 2025 @ 12:28:
@zwollie welk merk vind je persoonlijk technisch het beste? Met zoveel ervaring ben ik wel benieuwd. Of is het allemaal een beetje appelen om peren?
Aangezien ik bij die 11 aan meerdere omgevingen energie heb ontrokken gaat mijn voorkeur uit naar de modulerende brine/water machines. Gezien de transformatie van aan/uit machines naar modulerende machines draaien die echt het mooiste, geen vermogensverlies bij dalende buitentemperaturen, geen defrosts en nagenoeg geen kosten voor topkoeling. (bronregenaratie).

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Trent schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 13:19:
Ik vind het nog steeds een lastige keuze. Boven het vriespunt is de minimum afgifte van 1200W echt een grote plus. Dan kan ik letterlijk runs van 3 dagen maken tot minstens 11 graden Tb (als ik SWW aanmaak tegenhoud). En met de flutwintes van de laatste jaren, is de WP nog niet écht op de proef gesteld.
Ik "gok" het erop. Vannacht had hij hier zelfs een paar uur 5 kW productie. Maar ik heb wel een "troef" in de vorm van een houtkachel. Daar stook ik de hut ook makkelijk mee warm.

Ik merk wel wat geks momenteel, de flow blijft wat hangen rond de 11 L/min. Soms wat hoger en met een defrost netjes tot ~35 L/min maar verder niet echt. De dT zit op 4,8, ingesteld op 5, volgens mij baseert hij daar de snelheid op dus dan zal het wel goed zijn? Haal verder ook prima de juiste temperaturen.

• Trent
@Beekforel Ik heb ook dat gokje gewaagd. In theorie met het SWW erbij zou het moeten te laag zijn.Tot nu toe gaat het helemaal goed.

Normaal heeft hij liefst een flow van rond de 14L. Als hij echt aan zijn minimum kabelt (lage Hz, Ta en Tr dicht bij elkaar), zie ik 10L. Defrost zie ik ook 35L. Misschien herken je iets in bovenstaande voorwaarden? Vannacht bij -4 had ik echt wel 14.44L/min. Vermoedelijk omdat hij die 4.40kW kwijt moest kunnen.

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Trent schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 14:23:
@Beekforel Ik heb ook dat gokje gewaagd. In theorie met het SWW erbij zou het moeten te laag zijn.Tot nu toe gaat het helemaal goed.

Normaal heeft hij liefst een flow van rond de 14L. Als hij echt aan zijn minimum kabelt (lage Hz, Ta en Tr dicht bij elkaar), zie ik 10L. Defrost zie ik ook 35L. Misschien herken je iets in bovenstaande voorwaarden? Vannacht bij -4 had ik echt wel 14.44L/min. Vermoedelijk omdat hij die 4.40kW kwijt moest kunnen.
Ja, ik zat even wat terug ze zoeken in mijn historie en zag dat het vorig jaar ook zo was dus zal wel goed zijn. :D

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:54
SpikeHome schreef op woensdag 24 december 2025 @ 10:15:
[...]

Zover ik weet gaat de warmtepomp uit om dan de cyclus om te draaien.
Ik zou dat ook anders doen zodat de compressor kan blijven draaien, ze hoeven toch alleen de flow de andere kant op te sturen.
Voor een defrost of koelen verwisselt de wp de verdamper en condensor met behulp van de vierwegklep. Met draaiende compressor zou dat zijn als in een ouderwetse brandstofauto van vooruit naar achteruit schakelen zonder de koppeling in te trappen. De richtingen van waterflow en koelmiddelflow door de compressor blijven gelijk.

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13:32

ErikVers

e-Duurzaam

[Afbeelding]
Je freq is het gevolg van %vermogen welke hij aan het produceren is. Je leest hier mensen die trots zijn met 19hz bij kouder weer maar met beroerdere afgifte kan dat best met een hoge stooklijn en lage cop zijn. Je kan met 19hz draaien met 45gr of meer en cop 2 of met 50+hz en ta van 26 en cop van 4-5 bij deze buitentemperaturen. Je afgifte maakt hierin het verschil.

De backup loopt bij een defrost bij een H of J mee bij 27gr of kouder water. Als je volgende een L is dan is dat niet meer het geval.

Wat betreft vermogen; Is dit 24uur lang of maar deel van de dag op bijna max?

[ Voor 14% gewijzigd door ErikVers op 26-12-2025 17:20 ]

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• PepieMax
Dames en heren, dank voor jullie input voor zover.

Ik ben begonnen met het meten van mijn invoer en retour temperatuur per verdeler, uiteraard met mijn mooie pizza IR thermometer. Beneden heeft 6 verdelers, boven 5 (zie eerste post voor een overzicht). Algemene conclusies zo ver;
  • De aanvoer temperatuur is relatief homogeen over alle verdelers zowel boven als beneden, rond de 25 graden
  • De verdelers in het midden van de begane grond waren ongeveer 1 graad warmer dan de buitenste verdelers, retour temperatuur van ongeveer 21.5 i.p.v. 20.5. Deze heb ik lichtelijk iets afgeknepen, zullen zien wat het resultaat is.
  • De verdelers boven hadden een significant hogere retour temperatuur omdat ik alle debieten daar had open gedraaid . Ze zaten allemaal tussen de 22 en 23 graden. Deze heb ik allemaal iets harder afgeknepen, we zullen zien waarin dit resulteert.
Nu zat ik nog met de volgende gedachtegang;

Als ik wil dat de traagste kamer (slaapkamer 3) warm genoeg wordt, dan zal ik wanneer ik een homogene retour temperatuur heb bereikt, de verdelers beneden verder moeten afknijpen zodat het langer duurt voordat de begane grond op temperatuur is. Momenteel is het aanvoer water rond de 25 graden omdat het daarmee de begane grond al op temperatuur kan krijgen. Zodra ik verder ga afknijpen zal hij neem ik aan proberen te compenseren met een hogere aanvoer temperatuur. De optimisation curve staat momenteel een temperatuur van 38 graden toe bij -5. Om te voorkomen dat de begane grond alsnog te snel op temperatuur komt, moet ik daarvoor de optimisation curve gaan fine-tunen.

Klopt deze bovenstaande redenatie van mij? Ik hoor namelijk graag als ik sommige dingen verkeerd met elkaar relateer.

Bijkomende vraag; wat doet dit eventueel met mijn efficiente, COP, e.d.?

• Pasghetti
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 06-02 19:04
Je curve kan een heel stuk omlaag. Ter vergelijking in mijn vrijstaand oudbouwhuis met matige isolatie was de aanvoer gister bij -5 buiten, 28 graden. Bij -7 is dat misschien 29. Jij in je nieuwbouw hebt hem op 38 bij -7.

Zet de curve beter (iets) te laag dan te hoog, te hoog heb je niet door behalve dat de termostaat vaker ingrijpt of de pomp een overschoot maakt, als hij te laag is komt je huis niet op temperatuur, dat merk je. In dat laatste geval an omhoog bijstellen.

Nog beter is het als je een goede verliesberekening hebt, dan kan je het zo uitrekenen en instelllen waar de waardes van de curve op moeten.

[ Voor 16% gewijzigd door Pasghetti op 26-12-2025 19:53 ]

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Even een vraag over mijn 9J monoblock.

Vanochtend toen ik beneden kwam was het niet warm in de woonkamer. In dezelfde woonkamer hangt de externe thermostaat die 24/7 op 20,2 graden staat. Ik zag op de thermostaat ook dat er warmtevraag was maar desondanks was de woonkamer afgekoeld tot 18 graden.
Gisteren stond een poos de zon op de ruiten dus heeft mij 9J na de ochtend niet meer gedraaid. In Service Cloud zie ik iets bijzonders. Rond middernacht zie ik een korte piek in de compressorfrequentie en vanaf dat moment is alleen de backupheater continu het huis aan het verwarmen met COP=1 terwijl de gevraagde Ta bij lange na niet wordt gehaald.
Na de 9J opnieuw aan te hebben gezet lijkt hij weer normaal te functioneren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0a0tEpYRX2Od1q1q0kMrfzutkVM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AtQE9bXHa3uniG1IzdthQPXr.png?f=fotoalbum_large

Zijn er meer mensen die dit een hebben gehad en/of hier een verklaring voor hebben?

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-02 23:31
Al meer dan twee en een half jaar draait mijn Pana monoblock naar volle tevredenheid. Heb dankzij dit forum een hoop geleerd.

Maar nu doet mijn WP een beetje eigenwijs. Soms kom ik 's avond in een koud huis en draait de WP niet terwijl de kamerthermostaat (ook van Panasonic) weergeeft dat de WP op warmtevraag staat.

Het gekke is dat de remote bediening hierbij elke keer alleen de WTW modus weergeeft,dus het kraantje op het display. Dan moet ik hem met de hand ook op het zonnetje (verwarmingsmodus) zetten en gaat de WP aan en verwarmen en werkt verder alles goed.

Weet iemand waarom de remote bediening steeds op WTW modus only gaat?

Hieronder tref ik hem vaak aan als ik thuis kom:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UNAG46YnzERx7uSSgjIVphtZKXs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/7Hapep4l3VwfHVznxRqKlG3S.jpg?f=user_large

En dan moet ik hem handmatig op onderstaande zetten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ro0OoQRW2pEvCl2kGoKP17j_OLc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/RVmuODSmV2uVk400ttXJVdp5.jpg?f=user_large

Wellicht is het iets heel simpels wat ik over het hoofd zie.

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:54
Beekforel schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 14:07:
[...]

Ik "gok" het erop. Vannacht had hij hier zelfs een paar uur 5 kW productie. Maar ik heb wel een "troef" in de vorm van een houtkachel. Daar stook ik de hut ook makkelijk mee warm.

Ik merk wel wat geks momenteel, de flow blijft wat hangen rond de 11 L/min. Soms wat hoger en met een defrost netjes tot ~35 L/min maar verder niet echt. De dT zit op 4,8, ingesteld op 5, volgens mij baseert hij daar de snelheid op dus dan zal het wel goed zijn? Haal verder ook prima de juiste temperaturen.
Je hebt nog een troef: de BUH van 3kW. Heb je zomaar 8kW ter beschikking zonder luchtvervuiling. En zo vaak zal dat niet nodig zijn.

• Trent
'n beetje OT...Tevreden gebruiker van de Pana dus geen kritiek. Ik vraag me wel af hoe Pana zo veel goedkoper kan zijn dan bv. Daikin, Vaillant of Mitsubishi? Deze heb ik vergeleken deze week en zijn toch een stuk duurder.
Defrosten ze meer door de kleine verdamper?
Zit het hem in de afwezigheid van Isolatie?
Of is het niet de techniek maar kleinere marges en een minder support network?

De prestaties zijn bij de top dus prijs kwaliteit vind ik niet direct iets dat in de buurt komt

• jeroegro
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 07:40
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qZq4gschPuu4EXyQ2wzvAdN_iyQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ygoU5youuikdMJBHeSu5zecn.jpg?f=fotoalbum_large

Wie kan mij helpen. Ik ben op vakantie en zie dat er geen warmte in de woning komt. Ruimteopnm vraagt 19 graden, het zijn er 13 en 5 sensors in huis zijn allen een graad of 5 weggezakt. Het is dus koud in huis. De WP start elke 5 min en stopt weer na 5 minuten. T looswater loopt wel wat op maar niet hoger dan 25 graden en de pomp stopt weer van 35hZ naar nul. Loopt dus ook niet op. Flow is 18lpm en pomp 2400rpm. Druk kan ik op afstand niet zien. Kan er een leiding bevroren zijn?

Bijgevoegd nog de stooklijn instelling. Ik begin te denken dat die te extreem staat en de pomp nu afhaakt omdat de waardes te extreem zijn. De installatie is 100m2 VV en 60m2 radiatoren, waar ook het paneel met ruimtesensor hangt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CJbVutyHIfZKu-oFOYD2-id3rd8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Hd6P5YsWJx70BdD0rlKUbHj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door jeroegro op 27-12-2025 08:48 ]

Pana J serie Monoblok 3f 9kW WH-MXC09J3E8 Externe tank 190ltr. en 3w klep. 50%radiatoren/ 50% VVPV 6kW.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:32
Trent schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 00:47:
'n beetje OT...Tevreden gebruiker van de Pana dus geen kritiek. Ik vraag me wel af hoe Pana zo veel goedkoper kan zijn dan bv. Daikin, Vaillant of Mitsubishi? Deze heb ik vergeleken deze week en zijn toch een stuk duurder.
[...]
Ik kwam tot dezelfde conclusie bij het selecteren van een WP voor zelfinstallatie eind 2023. Met de totale kosten na subsidie van € 2500 was er geen enkel ander merk wat daar ook maar in de buurt kwam. We zitten in mijn 2e stookseizoen met de 9J en ik ben dik tevreden mee.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Trent
@Tranquility een schema ingesteld dat hem op sww zet maar niet terug?

• zwollie
PepieMax schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 19:16:
Dames en heren, dank voor jullie input voor zover.

Ik ben begonnen met het meten van mijn invoer en retour temperatuur per verdeler, uiteraard met mijn mooie pizza IR thermometer. Beneden heeft 6 verdelers, boven 5 (zie eerste post voor een overzicht). Algemene conclusies zo ver;
  • De aanvoer temperatuur is relatief homogeen over alle verdelers zowel boven als beneden, rond de 25 graden
  • De verdelers in het midden van de begane grond waren ongeveer 1 graad warmer dan de buitenste verdelers, retour temperatuur van ongeveer 21.5 i.p.v. 20.5. Deze heb ik lichtelijk iets afgeknepen, zullen zien wat het resultaat is.
  • De verdelers boven hadden een significant hogere retour temperatuur omdat ik alle debieten daar had open gedraaid . Ze zaten allemaal tussen de 22 en 23 graden. Deze heb ik allemaal iets harder afgeknepen, we zullen zien waarin dit resulteert.
Nu zat ik nog met de volgende gedachtegang;

Als ik wil dat de traagste kamer (slaapkamer 3) warm genoeg wordt, dan zal ik wanneer ik een homogene retour temperatuur heb bereikt, de verdelers beneden verder moeten afknijpen zodat het langer duurt voordat de begane grond op temperatuur is. Momenteel is het aanvoer water rond de 25 graden omdat het daarmee de begane grond al op temperatuur kan krijgen. Zodra ik verder ga afknijpen zal hij neem ik aan proberen te compenseren met een hogere aanvoer temperatuur. De optimisation curve staat momenteel een temperatuur van 38 graden toe bij -5. Om te voorkomen dat de begane grond alsnog te snel op temperatuur komt, moet ik daarvoor de optimisation curve gaan fine-tunen.

Klopt deze bovenstaande redenatie van mij? Ik hoor namelijk graag als ik sommige dingen verkeerd met elkaar relateer.

Bijkomende vraag; wat doet dit eventueel met mijn efficiente, COP, e.d.?
je moet niet op het verdeelblok maar op de slangen meten he?

• kevineppo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:21
Tranquility schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 22:32:
Al meer dan twee en een half jaar draait mijn Pana monoblock naar volle tevredenheid. Heb dankzij dit forum een hoop geleerd.

Maar nu doet mijn WP een beetje eigenwijs. Soms kom ik 's avond in een koud huis en draait de WP niet terwijl de kamerthermostaat (ook van Panasonic) weergeeft dat de WP op warmtevraag staat.

Het gekke is dat de remote bediening hierbij elke keer alleen de WTW modus weergeeft,dus het kraantje op het display. Dan moet ik hem met de hand ook op het zonnetje (verwarmingsmodus) zetten en gaat de WP aan en verwarmen en werkt verder alles goed.

Weet iemand waarom de remote bediening steeds op WTW modus only gaat?

Hieronder tref ik hem vaak aan als ik thuis kom:
[Afbeelding]

En dan moet ik hem handmatig op onderstaande zetten:
[Afbeelding]

Wellicht is het iets heel simpels wat ik over het hoofd zie.
Wat @Trent ook aangaf. In je eerste foto zie je links bovenin een klokje staan, wat betekent dat je het klokschema aan hebt staan. Grote kans dat daar een of meerdere dagen/tijdvakken in zitten waar je het zonnetje niet geselecteerd hebt en hij dus niet verwarmd. Die fout heb ik ook wel eens andersom gemaakt, stond ik koud te douchen (:

28kWh IONIQ, 8kWp O/W, 7kW Panasonic L, Wanas WTW

• PepieMax
Trent schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:57:
@PepieMax hij probeert in principe een dT van 5 graden aan te houden tusse inlet en outlet. Ik zie hem ook veel flow maken (normaal blijft dat toch rond de 14-15L). Ik kan je alleszins zeggen dat dit niet normaal lijkt. Normaliter hoort hij de aanvoertemperatuur te halen.

ps: vink nog wat minder relevante dingen uit op de grafieken. Dat gaat duidelijker zijn.
Als ik de debieten van al mijn verdelers bij elkaar optel zou het totaal tussen de 15 en 16 l/min moeten liggen. Heeft iemand een idee waarom de wp zelf nog steeds 19.5 l/min rapporteert?

Volgens de instellingen zou hij moeten werken op basis van de temperatuur delta.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wexLGjHUTodmRTJfV9O6bEFBKrk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KzuGzRWHGRUd44j3VXTYSUy3.png?f=fotoalbum_large

Zover ik kan terugzien is de delta tussen de inlet en outlet 2 tot 3 graden, i.p.v. de ingestelde 5.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lA5lPmAkLmseRuYUzmKfOQ7pdqA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WRz5ZP07fBEk7DVrfdgcWpr1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t8ZRJMdbxE40ciYEmeepdSeY1_o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7qI01BuSf7mpqenLdzOyfV5e.png?f=fotoalbum_large

Is de delta T instelling voor pump flowrate überhaupt een werkbare optie voor mij? Al mijn verders bevatten namelijk handmatige debiet regelaars. Meningen/suggesties? _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ilbIQyuS-Y3CG4BdOBCoRVvOams=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IAIAhgxMTneWBOE08vsqGg1z.jpg?f=fotoalbum_large

@zwollie Ja wellicht was mijn verwoording niet helemaal correct, maar ik meet inderdaad de slangen die uit de verdeler komen

• Trent
@PepieMax Nog eens op een rijtje zetten tot er iemand met meer kennis dan ik antwoord.
- Aanvoer temp. op de verdelers is overal gelijk namelijk 25°C. Dat is al goed. Al vind ik dat echt weinig. Dat was aan -4 buiten? Dan heb ik toch eerder 29-30°C nodig. Maar dat kan andere redenen hebben.
- Doel is overal gelijke retourtemp. te krijgen. 1°C verschil zal wel mogen.
- Beneden is je dT tussen aanvoeren en retouren ongeveer 4°C
- Boven is de dT tussen aanvoer en retour 2 tot 3°C

Ik zou nog steeds boven en beneden de retourtemperaturen proberen gelijk te krijgen. Als het dan niet warm wordt, ligt er dan niet gewoon te weinig VVW boven? Dan weet ik niet direct wat je hier kan doen. Meer flow zou meer afgifte betekenen, misschien draait de Pana pomp daarom zo snel. In theorie zou je boven moeten knijpen als de retouren warmer dan beneden zijn, maar dat betekent minder flow en dus minder afgifte (klinkt niet als iets wat we willen). Dus ik draai ook wat in een rondje met je probleem.

[ Voor 11% gewijzigd door Trent op 27-12-2025 12:03 ]

• zwollie
Trent schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 12:01:
@PepieMax Nog eens op een rijtje zetten tot er iemand met meer kennis dan ik antwoord.
- Aanvoer temp. op de verdelers is overal gelijk namelijk 25°C. Dat is al goed. Al vind ik dat echt weinig. Dat was aan -4 buiten? Dan heb ik toch eerder 29-30°C nodig. Maar dat kan andere redenen hebben.

Ik zou nog steeds boven en beneden de retourtemperaturen proberen gelijk te krijgen. Als het dan niet warm wordt, ligt er dan niet gewoon te weinig VVW boven? Dan weet ik niet direct wat je hier kan doen. Meer flow zou meer afgifte betekenen, misschien draait de Pana pomp daarom zo snel. In theorie zou je boven moeten knijpen als de retouren warmer dan beneden zijn, maar dat betekent minder flow en dus minder afgifte (klinkt niet als iets wat we willen). Dus ik draai ook wat in een rondje met je probleem.
of teveel warmteopwekkers in de woonkamer zoals kerstverlichting/ oven kookplaat etc

• SpikeHome
Met de huidige mist begint ook het tijdperk defrost mania.
Al heb ik er nog geen gehad zie ik dat die nu elk moment kan komen.

Vanochtend toen ik langs de buitenunit liep was er geen ijs afzetting, 30m later kwam ik er weer langs zag ik al flink veel wit.

Buiten met halve graad onde 0, en 95% vocht

[ Voor 8% gewijzigd door SpikeHome op 27-12-2025 12:25 ]

• Trent
@zwollie en dan komen we weer tot: zet de naregeling uit. Ik snap ook niet goed waarvoor dit nodig is bij goed gelegde VVW

• PepieMax
Trent schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 12:01:

Ik zit inderdaad met de zelfde soort gedachtegangen zoals je aangaf. Het is een prima exercitie om alle retouren rond de zelfde temperatuur te krijgen. En dan? Ik ga er namelijk vanuit dat de eerste verdieping te traag op temperatuur gaat komen.

Ik snap ook nog niet helemaal waarom de aanvoer 'slechts' 25/26 graden is, wanneer de optimisation curve staat ingesteld op 38 bij -5. Op een of andere manier is er een interne logica die bepaald dat die 38 graden niet nodig is om de woning op temperatuur te houden (?)

Wat ik mij nog kan inbeelden om het probleem op te lossen; de begane grond genoeg afknijpen, een directe aanvoer temperatuur instellen (e.g. 30 graden) en boven de verdelers verder open laten. Dan zal je niet een hele homogene retour temperatuur krijgen tussen de begane grond en de eerste verdieping, maar komt hij hoogst waarschijnlijk wel op de gewenste temperatuur.

Wat voor impact dat heeft op de efficientie, COP, etc. is dan nog een open vraag natuurlijk. Het is niet de ambitie om ten koste van alles een aangename temperatuur te krijgen in alle werk/slaapkamers.
Trent schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 12:50:
@zwollie en dan komen we weer tot: zet de naregeling uit. Ik snap ook niet goed waarvoor dit nodig is bij goed gelegde VVW
De naregeling heeft momenteel weinig invloed omdat de thermostaten op de eerste verdieping staan ingesteld op een temperatuur die toch niet gehaald wordt. Hierdoor wordt er niks afgeknepen.

[ Voor 8% gewijzigd door PepieMax op 27-12-2025 12:57 ]

• BarryH
PepieMax schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 11:45:
[...]

Als ik de debieten van al mijn verdelers bij elkaar optel zou het totaal tussen de 15 en 16 l/min moeten liggen. Heeft iemand een idee waarom de wp zelf nog steeds 19.5 l/min rapporteert?

Volgens de instellingen zou hij moeten werken op basis van de temperatuur delta.

[Afbeelding]

Zover ik kan terugzien is de delta tussen de inlet en outlet 2 tot 3 graden, i.p.v. de ingestelde 5.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Is de delta T instelling voor pump flowrate überhaupt een werkbare optie voor mij? Al mijn verders bevatten namelijk handmatige debiet regelaars. Meningen/suggesties? _/-\o_

[Afbeelding]

@zwollie Ja wellicht was mijn verwoording niet helemaal correct, maar ik meet inderdaad de slangen die uit de verdeler komen
Is je stooklijn wel actief en staat de wp niet op een vaste temperatuur?

• Trent
@PepieMax gaat je WP niet uit als het beneden te snel op temperatuur is? Ik doelde op dat soort naregeling. Heb je bv. een thermostaat beneden die de boel uitzet als een bepaalde temperatuur wordt bereikt? De naregeling boven zal inderdaad niet in actie schieten.

Als de WP een dT van 5 wil aanhouden, dan zal de Ta mss pas stijgen als de Tr kan volgen zodat het 'gat' tussen Ta en Tr niet te groot wordt...nuja speculaties:)

[ Voor 23% gewijzigd door Trent op 27-12-2025 13:13 ]

• Trent
SpikeHome schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 12:24:
Met de huidige mist begint ook het tijdperk defrost mania.
Al heb ik er nog geen gehad zie ik dat die nu elk moment kan komen.

Vanochtend toen ik langs de buitenunit liep was er geen ijs afzetting, 30m later kwam ik er weer langs zag ik al flink veel wit.

Buiten met halve graad onde 0, en 95% vocht
Ik heb er elk uur / 1,5 uur eentje. Komt dat al in aanmerking voor een mania? :+

• PepieMax
@Trent Ah zo ja, nee dat klopt inderdaad. Hij staat momenteel op de interne thermostaat. Verkeerd begrepen vanuit mijn kant. Zou het een alternatief zijn om hem op watertemperatuur te sturen? Ik weet dan alleen niet zo snel hoe de inregeling daarmee veranderd, voordat ik ineens in een eigen gemaakte sauna of iglo zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2AhSK1Hf2LJCLjbELwrhv_QSbWU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zV1ekTfWQ29DfzQSbAJdMuFn.png?f=fotoalbum_large

@BarryH Zover ik kan zien in de operationele setup is de compensation curve geselecteerd, maar wellicht dat er een interne logica is die dit vervolgens weer overschrijft(?)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WlF9W_07Gg1b63CKeGAI8shuqLI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/onNYhmz72rALPKUbhZhR4WOz.png?f=fotoalbum_large

• BarryH
@PepieMax Dit ziet er wel normaal uit. Gek dat je Ta dan niet veel hoger gaat.

Welke outdoor temperature wordt getoond?

[ Voor 21% gewijzigd door BarryH op 27-12-2025 14:53 ]

• Trent
@PepieMax bij mij staat hij op external thermostat. Ik heb dus een bakje hangen naast de binnenunit hetwelk draadloos communiceert met een draadloze thermostaat in de woonkamer. Dat bakje fungeert als aan / uit. Ik zet mijn ruimtetemperatuur op 23 graden met als doel de WP stil te vallen bij te veel zonnenwinstwarmte. Ergo, als het 23 graden wordt in huis. Voor de rest stookt hij op WAR hetwelk de Ta bepaalt in functie van de buitentemperatuur.

Zonder zonnewinst is het stabiel 22,1°C in huis en werkt de WAR perfect.
Vraag me dus af wat internal thermostat doet...

Water temperature ziet er interessant uit maar ik kan het zomaar niet aanbevelen...

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

PepieMax schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 11:45:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Je warmtepomp heeft meerdere prioriteiten. DeltaT is voor hem niet de eerste waar op regelt. Wel advies om op 5 in te stellen maar er zijn andere parameters waar hij eerst op gaat sturen.

Wat betreft je max pump flow. Als het een 5kW unit betreft moet je bij installateurs instelling je flow ook op die 5000W afstemmen. Dit doe je door pump flow af te stemmen op 15 L/min

Wat betreft de 19 die je afleest en vloer 15-16 er zal of een afwijking op je verdeler x5 zitten of er is nog ergens een (valse) bypass. Goed om ff te checken maar vermoed dat afronding afwijking betreft.

Zou als eerste ff je max pump flow goed zetten 👍

Belangrijke aanvulling; die 22 bij 15 buiten is normaal garantie voor pendelfeest. Of je moet 200+m2 vvw hebben maar anders kun je nooit fatsoenlijk warmte afgeven in een ruimte van 19-20 graden. Je minimum ligt meestal op 26 soms 25 graden water.

[ Voor 5% gewijzigd door ErikVers op 27-12-2025 16:26 ]

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• Tranquility
Trent schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 09:01:
@Tranquility een schema ingesteld dat hem op sww zet maar niet terug?
Er stond inderdaad een rare waarde in de timer dat die om 23:00 voor verwarmen aan zou gaan, kan me niet herinneren dat ik die er in heb gezet. Dus die heb ik verwijderd. Nu zit er alleen nog een schema in dat SWW op 10:00 uur aanzet, maar kan geen timer instellen om deze bijv. om 20:00 weer uit te zetten zodat het vat alleen tussen 10:00 en 20:00 wordt verwarmd. Dat geldt overigens ook voor de verwarming zelf. Wel een timer om verwarmen aan te zetten maar niet uit. Ik kan wel een uit schema instellen, maar dan staat er geen symbool bij en gaat de hele WP uit. Dit heb ik net even geprobeerd met een proef schema.

• Tranquility
ErikVers schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 16:24:
Je warmtepomp heeft meerdere prioriteiten. DeltaT is voor hem niet de eerste waar op regelt. Wel advies om op 5 in te stellen maar er zijn andere parameters waar hij eerst op gaat sturen.

Wat betreft je max pump flow. Als het een 5kW unit betreft moet je bij installateurs instelling je flow ook op die 5000W afstemmen. Dit doe je door pump flow af te stemmen op 15 L/min
Hoe check je de pump flow en stel je die evt. in? Ik zie in het installateursmenu een keuze ΔT of Max. bedrijfstijd staan en naast Max. bedrijfstijd staat een hexadecimale waarde: 0x72 maar geen 15 l/min waarde (voor een 5J) wat ik hier overal lees. Op Google kan ik niet zo snel een omrekentabel vinden voor die hexadecimale waardes naar l/min. Wel iets van 114 l/min maar dat lijkt me niet kloppen.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Tranquility schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 18:38:
[...]

Hoe check je de pump flow en stel je die evt. in? Ik zie in het installateursmenu een keuze ΔT of Max. bedrijfstijd staan en naast Max. bedrijfstijd staat een hexadecimale waarde: 0x72 maar geen 15 l/min waarde (voor een 5J) wat ik hier overal lees. Op Google kan ik niet zo snel een omrekentabel vinden voor die hexadecimale waardes naar l/min. Wel iets van 114 l/min maar dat lijkt me niet kloppen.
Dit doe je op de controller bij instellingen installateur en dan waar je ook het air purg / ontluchtingsprogramma hebt.

In de service cloud zie je namelijk niet wat het effect direct is. Dat is enkel om op afstand eens wat te fine tunen. Niet voor de eerste configuratie.

Dat keuze verhaal is hoe hij moet sturen. Die zet je altijd op deltaT en niet op max flow.

Ps niet bot maar adviserend bedoelt; zoek de service manual van jouw model op en lees hem eerst van voor naar achter en daarna van achteren naar voren 👍🫡

[ Voor 19% gewijzigd door ErikVers op 27-12-2025 19:11 ]

• cerebrum
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:34
Tranquility schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 17:35:
[...]

Er stond inderdaad een rare waarde in de timer dat die om 23:00 voor verwarmen aan zou gaan, kan me niet herinneren dat ik die er in heb gezet. Dus die heb ik verwijderd. Nu zit er alleen nog een schema in dat SWW op 10:00 uur aanzet, maar kan geen timer instellen om deze bijv. om 20:00 weer uit te zetten zodat het vat alleen tussen 10:00 en 20:00 wordt verwarmd. Dat geldt overigens ook voor de verwarming zelf. Wel een timer om verwarmen aan te zetten maar niet uit. Ik kan wel een uit schema instellen, maar dan staat er geen symbool bij en gaat de hele WP uit. Dit heb ik net even geprobeerd met een proef schema.
Je kunt dan om 10:00 verwarmen én SWW aanzetten, en om 20:00 alleen verwarmen aan. SWW gaat dan uit.
Verder eens met @ErikVers. Het (compleet) doorlezen van de service manual geeft je heel veel info over de werking.

[ Voor 6% gewijzigd door cerebrum op 27-12-2025 19:59 ]

WP Pana 7J mono | AC Toshiba 3.5+4.6kW | PV 3200WP ZZO | Gasloos Nov23

• Sjouke Jacobsen
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 12-02 16:14
Zijn er inmiddels mensen die net als mij ervaring opdoen met de warmtepompoptimizer X van Tado? Het bevalt mij tot nu toe wel. Hij moduleert heel aardig met de stooklijn en gaan daardoor beter om met temperatuurschommelingen in de woonkamer dan met een aan/uit thermostaat. Dit is ideaal voor mensen die een goede oplossing willen en niet handig zijn met eigen aansturing programmeren. Verder test ik 'Balance'. Dit kost 50 euro per jaar en daarmee stuurt hij de warmtepomp op energietarieven en buitentemperatuur (cop). Daar kan ik nog niet zoveel over zeggen want dat dat moet je over langere periode vergelijken.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Knip niet quote toegepast

[ Voor 92% gewijzigd door ErikVers op 27-12-2025 21:42 ]

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Sjouke Jacobsen schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 20:51:
Zijn er inmiddels mensen die net als mij ervaring opdoen met de warmtepompoptimizer X van Tado? Het bevalt mij tot nu toe wel. Hij moduleert heel aardig met de stooklijn en gaan daardoor beter om met temperatuurschommelingen in de woonkamer dan met een aan/uit thermostaat. Dit is ideaal voor mensen die een goede oplossing willen en niet handig zijn met eigen aansturing programmeren. Verder test ik 'Balance'. Dit kost 50 euro per jaar en daarmee stuurt hij de warmtepomp op energietarieven en buitentemperatuur (cop). Daar kan ik nog niet zoveel over zeggen want dat dat moet je over langere periode vergelijken.
Interessant. Zonder balance doet hij iig dus een goede ruimte compensatie? Je hebt de optimizer+ een losse (draadloze?) thermostaat dan minimaal toch? De interne thermostaat doet dit soms wat onlogisch voor niet Japanners 😉

Kun je wat meer vertellen over
-de instelbaarheid van de thermostaat zelf
- hysterese
-en het shiftgedrag wanneer en tot hoe ver
-waterpomp blijft aan of?

Even los van tarief prikkels puur op ruimte temp. wanneer gaat hij bijvoorbeeld wel de compressor uit zetten en gaat dan waterpomp ook uit en wanneer shift hij hoeveel?

[ Voor 5% gewijzigd door ErikVers op 27-12-2025 21:45 ]

• Trent
Elke half uur een defrost nu. De 5kW J haalt voorlopig de Ta even niet meer. Heeft de K een grotere verdamper? Dat beperkt defrosts dacht ik.

Edit: serieuze defrost kramp. En er is echt niks aan te doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oss47BJBtLekZtb9sUVZl9MCI1w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RzaRB1bZKWOc4Nk4DAmoCjPg.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 58% gewijzigd door Trent op 29-12-2025 08:51 ]

• ecn1985
Trent schreef op maandag 29 december 2025 @ 00:14:
Elke half uur een defrost nu. De 5kW J haalt voorlopig de Ta even niet meer. Heeft de K een grotere verdamper? Dat beperkt defrosts dacht ik.

[Afbeelding]
Weinig aan te doen denk ik, hier elk 45-50 minuten afgelopen nacht. Mistig en rond het vriespunt staat garant voor veel defrosts, gelukkig maar enkele dagen per jaar dat het zo extreem is als dit. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9divzogEL6k869DW4U_TOv8gfpI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OlkehxfTy2kmOmA0JGAeBFPC.png?f=fotoalbum_large

• SpikeHome
@Trent ik heb een K serie.
Vannacht rond de 75m defrost, nu bijna 2uur.

Weinig aan te doen helaas.
Of grote lucht heater op gas op je buiten unit zetten :)

• Hiliick
Dank voor alle reacties en verduidelijking!

De afgelopen paar weken, ondanks de 30-40hz runs, een COP van ~5 gehaald dus niet geheel ontevreden.

De room heater schakelt die in voor een korte periode +/- 10min, het was meer dat ik benieuwd was of dit eventueel lag aan een instelling en of dat er een alternatief was, maar zoals ik begrijp uit reacties is dit redelijk "normaal" bij een J.

Wat ik toch wel bijzonder vindt is dat de afgelopen maanden en zeker deze 2 weken met wat kouder weer, de wp keurig draait en gisterenavond (er zijn geen wijzigingen aangebracht) na het opwarmen van de SWW ineens continue in defrost ging? Hopelijk is het een eenmalige voorval.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dOstn-T_wQPaX89QQzex4pFn7t4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FJ0uVvr0uXO0WTUgt8JD3aWp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xpsKFWQLvqgUxmRbiaCZaUs_B2U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8tWml0DNcAfsxCgwGFpJ9AgV.jpg?f=fotoalbum_large
ErikVers schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 17:06:
[...]

Je freq is het gevolg van %vermogen welke hij aan het produceren is. Je leest hier mensen die trots zijn met 19hz bij kouder weer maar met beroerdere afgifte kan dat best met een hoge stooklijn en lage cop zijn. Je kan met 19hz draaien met 45gr of meer en cop 2 of met 50+hz en ta van 26 en cop van 4-5 bij deze buitentemperaturen. Je afgifte maakt hierin het verschil.

De backup loopt bij een defrost bij een H of J mee bij 27gr of kouder water. Als je volgende een L is dan is dat niet meer het geval.

Wat betreft vermogen; Is dit 24uur lang of maar deel van de dag op bijna max?

• Trent
@ecn1985 @SpikeHome ik zie ze nu om de 25 minuten. Om het uur of 2 uur haalt hij zeker niet hier

• ecn1985
Trent schreef op maandag 29 december 2025 @ 09:31:
@ecn1985 @SpikeHome ik zie ze nu om de 25 minuten. Om het uur of 2 uur haalt hij zeker niet hier
Ik heb een 9j weet niet of daar het verschil zit maar kan ook temperatuur en luchtvochtigheid / plaatsing zijn, zijn meerdere factoren die dit bepalen denk dat het lastig te vergelijken is of de buurman moet een gelijkwaardige set-up hebben dan kun je er wat meer van zeggen denk ik.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Trent schreef op maandag 29 december 2025 @ 00:14:

[Afbeelding]
Meeste gevallen is het puur verschil in de afgegeven vermogen. Hoe meer afgifte hoe vaker een defrost. Maar let op; gewogen maakt het dan dus bijna niks uit want je hebt in die kortere tijd ook meer afgegeven.

• ecn1985
Hiliick schreef op maandag 29 december 2025 @ 09:29:

De afgelopen paar weken, ondanks de 30-40hz runs, een COP van ~5 gehaald dus niet geheel ontevreden.

De room heater schakelt die in voor een korte periode +/- 10min, het was meer dat ik benieuwd was of dit eventueel lag aan een instelling en of dat er een alternatief was, maar zoals ik begrijp uit reacties is dit redelijk "normaal" bij een J.

Wat ik toch wel bijzonder vindt is dat de afgelopen maanden en zeker deze 2 weken met wat kouder weer, de wp keurig draait en gisterenavond (er zijn geen wijzigingen aangebracht) na het opwarmen van de SWW ineens continue in defrost ging? Hopelijk is het een eenmalige voorval.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]
Zijn dit niet de defrosts die je nu ziet, ontstaan door het weer op dit moment.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

ecn1985 schreef op maandag 29 december 2025 @ 09:34:
[...]

Ik heb een 9j weet niet of daar het verschil zit maar kan ook temperatuur en luchtvochtigheid / plaatsing zijn, zijn meerdere factoren die dit bepalen denk dat het lastig te vergelijken is of de buurman moet een gelijkwaardige set-up hebben dan kun je er wat meer van zeggen denk ik.
Afgeven vermogen is hoofdoorzaak van verschil in tijd tussen de defrosts. Gewoon je scherm uitzetten dat werkt het beste.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Hiliick schreef op maandag 29 december 2025 @ 09:29:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]
In je service cloud kun je ook “ontdooien” weergeven. Ik vermoed dat pendelen niet is wat je nu ziet 👍

• ecn1985
ErikVers schreef op maandag 29 december 2025 @ 09:35:
[...]

Afgeven vermogen is hoofdoorzaak van verschil in tijd tussen de defrosts. Gewoon je scherm uitzetten dat werkt het beste.
Haha dit is inmiddels de 4e winter ik kijk wekelijks of ik niks raars zie op de grafiek en verder geniet ik van het comfort.. ;)

• Trent
@ErikVers dat komt er van als de particulier in de service portal mag 😋

• ecn1985
ErikVers schreef op maandag 29 december 2025 @ 09:36:
[...]

In je service cloud kun je ook “ontdooien” weergeven. Ik vermoed dat pendelen niet is wat je nu ziet 👍
Is het niet makkelijk dat iedereen een standaard template gebruikt om de grafiek in te stellen, dat maakt in elk geval het aflezen een stuk gemakkelijker en praat ook iedereen over het zelfde. Wellicht iets voor in de openingspost?

• Hiliick
ErikVers schreef op maandag 29 december 2025 @ 09:36:
[...]

Helemaal gelijk, ik bedoelde defrost i.p.v. pendelen. Had het al veranderd in het bericht, maar jullie waren sneller :). Gezien de berichten hierboven lijk ik niet de enige te zijn die hier last van heeft gehad.

M.b.t. tot de grafiek, de defrost "lijn" staat in mijn geval gelijk aan die van de roomheater, vandaar dat ik deze alleem had geselecteerd.

[ Voor 21% gewijzigd door Hiliick op 29-12-2025 09:52 ]

Pagina: 1 ... 95 ... 102 Laatste