Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 96 ... 102 Laatste
Acties:

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23:55

ErikVers

e-Duurzaam

PepieMax schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 14:42:
@Trent Ah zo ja, nee dat klopt inderdaad. Hij staat momenteel op de interne thermostaat. Verkeerd begrepen vanuit mijn kant. Zou het een alternatief zijn om hem op watertemperatuur te sturen? Ik weet dan alleen niet zo snel hoe de inregeling daarmee veranderd, voordat ik ineens in een eigen gemaakte sauna of iglo zit.

[Afbeelding]

@BarryH Zover ik kan zien in de operationele setup is de compensation curve geselecteerd, maar wellicht dat er een interne logica is die dit vervolgens weer overschrijft(?)

[Afbeelding]
Als je quote weten andere ook waar je mee bezig bent en kunnen ze mee denken. 👍😜

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Hiliick schreef op maandag 29 december 2025 @ 09:39:
[...]

Helemaal gelijk, ik bedoelde natuurlijk defrost i.p.v. pendelen. Zien de berichten hierboven lijk ik niet de enige te zijn die hier last van heeft gehad.
Haha mooi!
En dat zijn precies tegen overgestelden van elkaar.

Alleen als je de warmtepomp uitzet heb je geen defrosts 🫣
Die van mij privé gaat nu om 10:00 aan. Het is 4 graden. We zullen zien of zonder of met toch best wat defrosts gaat 👍

Edit 10:58 yes hij is erdoor zonder defrost tot nu toe voor vandaag. Tip dus als je een goed geïsoleerde woning hebt; pas nachtverlaging tussen 00:00 en 10:00 toe.

[ Voor 27% gewijzigd door ErikVers op 29-12-2025 10:59 ]

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• Dissi
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:25
Hiliick schreef op maandag 29 december 2025 @ 09:29:
Dank voor alle reacties en verduidelijking!

De afgelopen paar weken, ondanks de 30-40hz runs, een COP van ~5 gehaald dus niet geheel ontevreden.

De room heater schakelt die in voor een korte periode +/- 10min, het was meer dat ik benieuwd was of dit eventueel lag aan een instelling en of dat er een alternatief was, maar zoals ik begrijp uit reacties is dit redelijk "normaal" bij een J.

Wat ik toch wel bijzonder vindt is dat de afgelopen maanden en zeker deze 2 weken met wat kouder weer, de wp keurig draait en gisterenavond (er zijn geen wijzigingen aangebracht) na het opwarmen van de SWW ineens continue in defrost ging? Hopelijk is het een eenmalige voorval.

[...]
Hier ook inderdaad veel defrosts gehad aangezien het enorm mistig was. Ik heb niet het gevoel dat je je zorgen hoeft te maken aangezien het kouder was geweest en er toen geen defrosts nodig waren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nY3NRiv4BKN1_gvGT0IphTDsPtk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/O2Hx7SVvifily4QXn42wDEF5.png?f=user_large

WP WH-MDC07J3E5 7kW | PV 12.9 kWp | Batterij 3x Enphase 5P 5kWh - Total 15kWh

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:04
Een uur en 45m defrost vanmorgen om 8h15 en nu net weer 1 dus.
Tja het is niet anders over een paar uur zou het warmer buiten moeten zijn even afwachten gewoon

• Trent
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:40
@SpikeHome had jij een warmteverlies berekening? Je had ook een 5kW (K-serie vs mijn J) nipt gedimensioneerd als ik het goed heb. Ik heb 2 factoren gevonden die vaak vermeld worden i.v.m. defrosts te minderen:
  1. grotere (lees: krachtigere) WP dan nodig
  2. groter oppervlak verdamper
Pana's zijn er redelijk compact vs bv. Een Vaillant plus split. Het is uiteraard moeilijk om de impact van beide elementen te bepalen

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:05

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Bij mijn 7kW J zit de verdamper van onder tot boven, ik heb de BUH uit staan en kan zonder problemen een defrost doen (100l inhoud met radiatoren).
In de nacht (1-7u) laat ik hem uit, hij verwarmt het expansievat bij =<2C (30W) en omdat ik z'n display als thermostaat gebruik stopt de pomp tenzij het water te ver afkoelt en hij even draait.
Alles gericht op een laag verbruik en voorheen vanwege het feit dat ik op 1 fase 35A zat en ik die 3KW niet tegelijk met andere grote verbruikers wilde hebben.
Nu ik 3-fase heb zijn de verbruikers beter verdeeld en is het niet zo'n probleem meer maar waarom zou je dat extra verbruik willen als het prima zonder dat werkt...

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• SpikeHome
Trent schreef op maandag 29 december 2025 @ 10:35:
@SpikeHome had jij een warmteverlies berekening? Je had ook een 5kW (K-serie vs mijn J) nipt gedimensioneerd als ik het goed heb. Ik heb 2 factoren gevonden die vaak vermeld worden i.v.m. defrosts te minderen:
  1. grotere (lees: krachtigere) WP dan nodig
  2. groter oppervlak verdamper
Pana's zijn er redelijk compact vs bv. Een Vaillant plus split. Het is uiteraard moeilijk om de impact van beide elementen te bepalen
Nee geen berekeningen.
10Jaar gedraaid met een ventilatie warmtepomp die deed max 1,5kw aan warmte daarmee kon ik tot 7 a 8c buitentemperatuur mijn huis warm houden dus 5kwh Panasonic was genoeg voor mij om het gas eruit te gooien.

Een grotere buiten unit zorgt er inderdaad voor dat je minder defrost krijgt.
Kennis heeft een Mitsubishi na de installatie had hij giga veel last van defrost, toen op onderzoek uit gegaan en bleek dat er een te kleine buiten unit was gemonteerd dus bedrijf andere gemonteerd en nu heeft hij bijna geen last ervan.

• Trent
@SpikeHome In geval van de Pana maakt het op het eerste zicht niet veel uit. De 5kW K-serie en 7kW K-serie zijn fysiek even groot. Ik koos voor de 5kW J omdat hij iets verder terug kan: 200W verbruik en 1,2kW afgifte als minimum vs de 7J

Alleszins is de temperatuur in huis stabiel gebleven dus mss moet de OCD uit:)

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:43
Speedy-Andre schreef op maandag 29 december 2025 @ 11:00:
Bij mijn 7kW J zit de verdamper van onder tot boven, ik heb de BUH uit staan en kan zonder problemen een defrost doen (100l inhoud met radiatoren).
In de nacht (1-7u) laat ik hem uit, hij verwarmt het expansievat bij =<2C (30W) en omdat ik z'n display als thermostaat gebruik stopt de pomp tenzij het water te ver afkoelt en hij kort draait.
Alles gericht op een laag verbruik en voorheen vanwege het feit dat ik op 1 fase 35A zat en ik die 3KW niet tegelijk met andere grote verbruikers wilde hebben.
Nu ik 3-fase heb zijn de verbruikers beter verdeeld en is het niet zo'n probleem meer maar waarom zou je dat extra verbruik willen als het prima zonder dat werkt...
Ik heb de back-up theater standaard aanstaan, vraag me af of het mogelijk is deze uit te schakelen. Hoe kom ik erachter wat hier eventueel de gevolgen van zijn? Ik heb ongeveer 100m2 vloerverwarming liggen.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:12
Trent schreef op maandag 29 december 2025 @ 12:10:
@SpikeHome In geval van de Pana maakt het op het eerste zicht niet veel uit. De 5kW K-serie en 7kW K-serie zijn fysiek even groot. Ik koos voor de 5kW J omdat hij iets verder terug kan: 200W verbruik en 1,2kW afgifte als minimum vs de 7J

Het minimale vermogen van de J serie (in elk geval monoblock uitvoering) is toch steeds even groot? Volgens mij was 't verschil er wel met de H serie. Zie ook TS.

[ Voor 4% gewijzigd door blb4 op 29-12-2025 12:59 . Reden: toegevoegd: monoblock uitvoering ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• Trent
@blb4 blijkbaar niet
@Rimco vond deze info terug

• SpikeHome
Trent schreef op maandag 29 december 2025 @ 12:10:

200w verbruik erg laag.
Mijn split 5k zit toch nu op 20hz en 28c aanvoer op bijna 500w.
Ik heb er een kWh meter tussen zitten.

• cerebrum
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:55
blb4 schreef op maandag 29 december 2025 @ 12:50:
[...]

Het minimale vermogen van de J serie is toch steeds even groot? Volgens mij was 't verschil er wel met de H serie. Zie ook TS.
Ik denk dat er een verschil is tussen split en monobloc v.w.b minimumvermogen
De monobloc 5 , 7 en 9J hebben hetzelfde minimaal vermogen

[ Voor 8% gewijzigd door cerebrum op 29-12-2025 12:59 ]

WP Pana 7J mono | AC Toshiba 3.5+4.6kW | PV 3200WP ZZO | Gasloos Nov23

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

ecn1985 schreef op maandag 29 december 2025 @ 12:39:
[...]

Ik heb de back-up theater standaard aanstaan, vraag me af of het mogelijk is deze uit te schakelen. Hoe kom ik erachter wat hier eventueel de gevolgen van zijn? Ik heb ongeveer 100m2 vloerverwarming liggen.
Met vv heb je een lage temperatuur en meer buffer (massa), daar zal hij dan een defrost mee moeten doen.
Je kan eens kijken naar de temperaturen wanneer hij de BUH gebruikt, daalt het bij een defrost tot onder 27C dan schakelt hij hem in (hier blijft ie net op 27C steken bij een doel van 34C).
Schakel je de BUH in het menu uit dan geldt dat voor alles.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• Trent
SpikeHome schreef op maandag 29 december 2025 @ 12:55:
[...]

200w verbruik erg laag.
Mijn split 5k zit toch nu op 20hz en 28c aanvoer op bijna 500w.
Ik heb er een kWh meter tussen zitten.
Kan ook 240W zijn en compressor doet dan een 15-16Hz. Alleszins zit hij rond die 200W. Er zit een 40W van de ijskast op dezelfde fase en voor de rest enkel de WP momenteel. Gemeten met P1 data dus erg ver kan ik er niet naast zitten.

De 5J buitenunit is 622 x 824 x 298 (H x W x D)
De 5K buitenunit is 795 x 875 x 380 (H x W x D)
Dus ik zou een grotere verdamper verwachten.

Vergelijking met zijn naaste concurrent (voor mij). De Vaillant Arotherm split plus:
765 x 1100 x 450

Die is quasi even hoog dan de K maar bijna 23 cm breder. Maar dat wil niet zeggen dat dit allemaal in een grotere verdamper steekt. Dus voor ons klimaat, is het mogelijk dat de Duiters een 'beterr' ontwerp hebben.

[ Voor 31% gewijzigd door Trent op 29-12-2025 13:16 ]

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:24

Ethirty

Who...me?

Ik zie hier die mooie lage verbruikscijfers en word weer getriggered.

Vorig jaar draaide ik exclusief op watertemperatuur/stooklijn en zag ik ook dit soort lage cijfers. Maar veel overshoots in huis en niks te regelen door mijn partner, dus een externe thermostaat aangesloten op CN2. Kunnen we gelijk ook het koelen in de zomer wat makkelijker sturen.

Inmiddels de nodige weken verder in het stookseizoen en ik zie vooral dat de warmtepomp vrijwel uitsluitend rond de 2kW verbruik zit en de compressor rond de 70Hz. Het gaat om een 9J split.

Ik heb wel de stooklijn iets opgeschoven in de hoop de BUH minder te gebruiken en dat lijkt wel gelukt, maar of het onder de streep nu zuiniger is geworden betwijfel ik. Wel is het comfort wat minder door de wisselende temperatuur van de vloer. (Vorig jaar had ik zoveel de BUH nodig, dat de wekelijkse legionella run week na week niet afgerond kon worden, ook dat lijkt verholpen).

Enig idee waar ik moet zoeken? CN2 hou ik graag, dan blijft alleen de stooklijn over?

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin

• Trent
@Ethirty Ik heb met trial en error (een aanpassing doen, 1 tot 2 dagen wachten), de stooklijn zo ingesteld dat de temperatuur op 21,9°C zit nu. Als er niet gekookt wordt, de TV niet aangezet wordt en de zon schijnt niet binnen, dan blijft dat zo. Als de TV een avond aanstaat bijvoorbeeld, dan gaan we naar 22,3 - 22,5°C.

Dus een beetje overshoot is heel normaal denk ik zo. Pana zal wellicht wel ruimtecorrectie kunnen doen (gebruikt iemand dit?) maar ik laat hem gewoon uit gaan als er binnen 23°C gemeten wordt. Zo blijft de overschoot beperkt tot een graad, graad anderhalf. Merk op dat ik voldoende hoog instel zodat de opwarming door 'te leven in huis' het uitvallen niet triggerd. Enkel de zonnewarmte doet dit.

TL;DR je moet je optimale stooklijn bepalen en de BUH zijn ding laten doen:)

[ Voor 5% gewijzigd door Trent op 29-12-2025 13:28 ]

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Het display hangt aan de binnenunit en die ruimte is koeler dan het huis, dus daarom werkte dat vorig jaar niet echt lekker. Was ik dagelijks meermaals de stooklijn aan het bijregelen tussen -5 en +5 afhankelijk van de zon. Dat gaan we niet elke winter doen, vandaar nu de thermostaat op CN2. Hysterese van 0,5 werkt verder prima voor een zeer constante temperatuur tussen de 20,3 en 20,7.

En als ik teveel defrosts met BUH pak en mijn legionella niet kan lopen word ik ook niet blij. Dus de vraag is vooral hoe logisch het is dat de thermostaat de stijging in verbruik verklaart, of dat ik het toch meer in de stooklijn moet zoeken. Of iets heel anders.

Eigenlijk zou ik de stooklijn met een 2e knik willen hebben, maar dat kan niet.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Als je aldoor op 70Hz zit dan zou ik bijna zeggen dat de wp te klein is en dan vraag je om defrosts.
Met de kerstdagen was 30Hz hier voldoende, gelukkig was er droge lucht en had ik lange runs.
Ter referentie een rijtjeswoning met 100m2 vloer verdeeld over 2 verdiepingen met ooit 800m3 gas.

• ecn1985
Speedy-Andre schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:01:
[...]

Met vv heb je een lage temperatuur en meer buffer (massa), daar zal hij dan een defrost mee moeten doen.
Je kan eens kijken naar de temperaturen wanneer hij de BUH gebruikt, daalt het bij een defrost tot onder 27C dan schakelt hij hem in (hier blijft ie net op 27C steken bij een doel van 34C).
Schakel je de BUH in het menu uit dan geldt dat voor alles.
Kan ik in de grafiek instellen dat ik kan zien op welk moment de BU heater aangaat? Ik heb daar geen separate KWH tussenzitten dat kan ik zelf niet 123 aflezen. Ik heb net even gekeken maar mijn retour temp ligt ook nu tussen de 27 en 28gr dus dat zou prima moeten zijn.

Ik heb het gevonden en zie dat incidenteel de BU heater bij springt. Als de temp inderdaad zakt onder de 27gr tijdens een defrost. Ik vraag me af of de inhoud van het systeem dit kan opvangen. Met de huidige buitentemperaturen is mijn aanvoer hoger en de retour dus ook dan komt hij bijna niet voor.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/psndAjZysOmj8jltJfxSJLYNVws=/800x/filters:strip_exif()/f/image/W4zi9JQyVkg1ImiQTyLSDLxo.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door ecn1985 op 29-12-2025 14:03 ]

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Speedy-Andre schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:41:
Als je aldoor op 70Hz zit dan zou ik bijna zeggen dat de wp te klein is en dan vraag je om defrosts.
Met de kerstdagen was 30Hz hier voldoende, gelukkig was er droge lucht en had ik lange runs.
Ter referentie een rijtjeswoning met 100m2 vloer verdeeld over 2 verdiepingen met ooit 800m3 gas.
Alleen vorig jaar zat ik wel op die lage waardes en volgens mij zelden de 70Hz aangetikt. 140-150m2 beneden.

Ik ga eerst die stooklijn eens flink teruggooien naar die van vorig jaar. Dat lijkt me eerst een makkelijke stap. En dit is goed defrost weer om het effect te testen.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

ecn1985 schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:47:
[...]

Kan ik in de grafiek instellen dat ik kan zien op welk moment de BU heater aangaat? Ik heb daar geen separate KWH tussenzitten dat kan ik zelf niet 123 aflezen. Ik heb net even gekeken maar mijn retour temp ligt ook nu tussen de 27 en 28gr dus dat zou prima moeten zijn
Ik zie 'kamerverwarming' staan, dat lijkt me de BUH en er is ook 'tankverwarming'.
Ontdooien kent ie ook, daarmee zie je het moment van ontdooien.

[ Voor 6% gewijzigd door Speedy-Andre op 29-12-2025 14:02 ]

• SpikeHome
Trent schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:04:
[...]

Kan ook 240W zijn en compressor doet dan een 15-16Hz. Alleszins zit hij rond die 200W. Er zit een 40W van de ijskast op dezelfde fase en voor de rest enkel de WP momenteel. Gemeten met P1 data dus erg ver kan ik er niet naast zitten.

De 5J buitenunit is 622 x 824 x 298 (H x W x D)
De 5K buitenunit is 795 x 875 x 380 (H x W x D)
Dus ik zou een grotere verdamper verwachten.

Vergelijking met zijn naaste concurrent (voor mij). De Vaillant Arotherm split plus:
765 x 1100 x 450

Die is quasi even hoog dan de K maar bijna 23 cm breder. Maar dat wil niet zeggen dat dit allemaal in een grotere verdamper steekt. Dus voor ons klimaat, is het mogelijk dat de Duiters een 'beterr' ontwerp hebben.
15 a 16hz heb die van mij nog nooit onder de 20hz gezien dus denk dat het niet lager kan, of het is een instelling die ik niet ken.

Dit staat er bij mij in de service cloud bij het type.
BI:WH-SDC0309K3E5
BU:WH-UDZ05KE5

• ecn1985
Speedy-Andre schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:57:
[...]

Ik zie 'kamerverwarming' staan, dat lijkt me de BUH en er is ook 'tankverwarming'.
Ontdooien kent ie ook, daarmee zie je het moment van ontdooien.
Ja ik heb het gevonden, het is incidenteel. Ik heb de post aangepast en de grafiek toegevoegd.
Ik neem aan dat het zonder het gebruik van de BU heater minder stroom verbruikt als met de BU heater ingeschakeld?

[ Voor 13% gewijzigd door ecn1985 op 29-12-2025 14:10 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

ecn1985 schreef op maandag 29 december 2025 @ 14:04:
[...]

Ja ik heb het gevonden, het is incidenteel. Ik heb de post aangepast en de grafiek toegevoegd.
De aanvoer duikt onder de 25C bij een defrost, dat lijkt me een trigger voor de BUH.
Het is de vraag hoe ver hij daalt als de BUH uit staat, de pomp draait op dat moment volle bak.

• ecn1985
Speedy-Andre schreef op maandag 29 december 2025 @ 14:13:
[...]

De aanvoer duikt onder de 25C bij een defrost, dat lijkt me een trigger voor de BUH.
Het is de vraag hoe ver hij daalt als de BUH uit staat, de pomp draait op dat moment volle bak.
Dat zou ik dan moeten testen om te zien wat er gebeurd.. of is het niet de moeite uiteindelijk? Vind het een beetje lastig inschatten

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

ecn1985 schreef op maandag 29 december 2025 @ 14:16:
[...]

Dat zou ik dan moeten testen om te zien wat er gebeurd.. of is het niet de moeite uiteindelijk? Vind het een beetje lastig inschatten
Uiteraard heb je minder verbruik zonder de BUH, kijk eens hoeveel uur die op de teller heeft.
Let wel op als hij de BUH gebruikt voor SWW of een legionella run, dat kan beter zo blijven of er moet een aparte heater in het vat zitten.
Ik zag elders dat soms het SWW vat gekozen kan worden voor een defrost, geen idee of elke wp dat kan.

• ecn1985
Speedy-Andre schreef op maandag 29 december 2025 @ 14:19:
[...]

Uiteraard heb je minder verbruik zonder de BUH, kijk eens hoeveel uur die op de teller heeft.
Let wel op als hij de BUH gebruikt voor SWW of een legionella run, dat kan beter zo blijven of er moet een aparte heater in het vat zitten.
Ik zag elders dat soms het SWW vat gekozen kan worden voor een defrost, geen idee of elke wp dat kan.
Ik heb alleen maar VV verder niks op de WP aangesloten. Ik zag dat ik na 4 winters de totale tijd voor BU heater op 110h heb staan, dat lijkt me persoonlijk redelijk veel?
Dat is in mijn geval 1% van de totale bedrijfstijd als je het zo bekijkt valt het wel mee..

• Pasghetti
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 06-02 19:04
Ik heb een 7J aangesloten op zon 68 m2 vloerverwarming en doet niets anders dan de vloer. De BUH heb ik uit mede omdat ik deze in vrijwel geen omstadigheid nodig heb. Met een retour van rond de 20 graden doet hij een defrost zonder probleem, de stoom komt er van af.

Ook staat hij bij mij snachts uit. Als de pomp merkt dat het te koud wordt, dan zet hij de pomp even aan. Ook heb ik vorstkleppen in geval van stroomuitval. Bij stroomuitval heb je ook geen BUH. Ik zie geen enkele reden waarom de BUH aan zou moeten bij een defrost.

• ecn1985
Pasghetti schreef op maandag 29 december 2025 @ 14:59:
Ik heb een 7J aangesloten op zon 68 m2 vloerverwarming en doet niets anders dan de vloer. De BUH heb ik uit mede omdat ik deze in vrijwel geen omstadigheid nodig heb. Met een retour van rond de 20 graden doet hij een defrost zonder probleem, de stoom komt er van af.

Ook staat hij bij mij snachts uit. Als de pomp merkt dat het te koud wordt, dan zet hij de pomp even aan. Ook heb ik vorstkleppen in geval van stroomuitval. Bij stroomuitval heb je ook geen BUH. Ik zie geen enkele reden waarom de BUH aan zou moeten bij een defrost.
Ik zit inderdaad ook met dezelfde gedachte en kan ook niet echt bedenken waarom het niet gaat werken. Ik dacht misschien zie ik wat over het hoofd.

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:46

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Split is inderdaad even afwijkend, voor alle monobloc series heb ik recentelijk nog een overzicht gemaakt: Rimco in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2"

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

ecn1985 schreef op maandag 29 december 2025 @ 14:16:
[...]

Je kan het testen. Ik zou het zelf niet doen. Je neemt een klein risico omdat je backup dan geheel uit staat en mijn ervaring zelf is dat defrosten anders gaat en weer opstarten een stuk zwaarder gaat.

Maar test en schat zelf in zou ik zeggen 👍

• Pasghetti
ErikVers schreef op maandag 29 december 2025 @ 16:25:
[...]

Je kan het testen. Ik zou het zelf niet doen. Je neemt een klein risico omdat je backup dan geheel uit staat en mijn ervaring zelf is dat defrosten anders gaat en weer opstarten een stuk zwaarder gaat.

Totale onzin. Als dat het geval was, dan zou hij bij elke startde BUH inschakelen om de start lichter te maken.

Toegegeven de resolutie van de cloudstatistieken laten wat te wensen over, maar ik zie geen visueel verschil tussen een defrost cyclus met en zonder BUH. Ik vraag me ook af hoeveel graden hij dat water extra opwarmt als het met 30 liter per minuut langs dat element zoeft.

• ecn1985
[...]

Wat ik nu ga doen, ik heb de stooklijn gaande weg de tijd wat aangepast, ergens denk ik dat ik voornamelijk in het eerste jaar veel back-up heater activaties heb gehad. Ga voor de komende maand bijhouden hoevaak deze bijspring en vanuit daar een conclusie trekken, ben het met je eens als het maar incidenteel is het niet gek veel toevoegt om aan te passen.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Pasghetti schreef op maandag 29 december 2025 @ 16:32:
[...]

Totale onzin. Als dat het geval was, dan zou hij bij elke startde BUH inschakelen om de start lichter te maken.

Toegegeven de resolutie van de cloudstatistieken laten wat te wensen over, maar ik zie geen visueel verschil tussen een defrost cyclus met en zonder BUH. Ik vraag me ook af hoeveel graden hij dat water extra opwarmt als het met 30 liter per minuut langs dat element zoeft.
Mooie genuanceerde reactie :-)
En wat is er precies “totale onzin”?

Heb zo een beetje alles wat er te testen valt getest of elders draaien. Niet om tof te doen maar er zijn nog weinig verrassingen voor mij bij een Panasonic Aquarea.

Ps bij de “koude start” doet een panasonic in H J L dat ook als de retour voor langer dan 20 min onder 20 graden blijft. Om maar één ding te noemen.

Wat een groot verschil maakt is of je veel afgifte eraan hebt hangen of maar beperkt. Vandaar mijn suggestie; let op wat je doet en je zou als je de risico’s kent het kunnen testen (niet volr startende tweakers/ wp gebruikers)

[ Voor 20% gewijzigd door ErikVers op 29-12-2025 17:18 ]

• cerebrum
Pasghetti schreef op maandag 29 december 2025 @ 16:32:
[...]

Lijkt me geen onzin. De thermische energie die de BUH niet levert zal dan toch uit het huis moeten komen. Dus de temperatuur van het afgiftesysteem wordt lager dan met BUH.
Hoe snel het water er langs zoeft heeft overigens niks te maken met hoeveel energie er uitgewisseld wordt.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Ethirty schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:19:
Ik zie hier die mooie lage verbruikscijfers en word weer getriggered.

Vorig jaar draaide ik exclusief op watertemperatuur/stooklijn en zag ik ook dit soort lage cijfers. Maar veel overshoots in huis en niks te regelen door mijn partner, dus een externe thermostaat aangesloten op CN2. Kunnen we gelijk ook het koelen in de zomer wat makkelijker sturen.

Inmiddels de nodige weken verder in het stookseizoen en ik zie vooral dat de warmtepomp vrijwel uitsluitend rond de 2kW verbruik zit en de compressor rond de 70Hz. Het gaat om een 9J split.

Ik heb wel de stooklijn iets opgeschoven in de hoop de BUH minder te gebruiken en dat lijkt wel gelukt, maar of het onder de streep nu zuiniger is geworden betwijfel ik. Wel is het comfort wat minder door de wisselende temperatuur van de vloer. (Vorig jaar had ik zoveel de BUH nodig, dat de wekelijkse legionella run week na week niet afgerond kon worden, ook dat lijkt verholpen).

Enig idee waar ik moet zoeken? CN2 hou ik graag, dan blijft alleen de stooklijn over?
Het verschil in verbruik komt zeer waarschijnlijk niet door de thermostaat. Wel door een iets verhoogde stooklijn en wellicht hebben we nu net andere weersomstandigheden.

Wat is “iets verhoogd” exact?
En kun je je afgifte systeem omschrijven?

Ps elke graad hoger is (let op niet van je aanvoer maar van je gemiddelde watertemperatuur) is 2% minder rendement. Kans is groot dat dat continu verhogen niet opweegt tegen uitsparen van backup heater tijdens defrosten. Mocht het maar iets zijn kun je het overwegen voor enkel de potentiele defrost uren maar tja is dat gedoe je die paar euro waard?

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

cerebrum schreef op maandag 29 december 2025 @ 16:56:
[...]

Lijkt me geen onzin. De thermische energie die de BUH niet levert zal dan toch uit het huis moeten komen. Dus de temperatuur van het afgiftesysteem wordt lager dan met BUH.
Hoe snel het water er langs zoeft heeft overigens niks te maken met hoeveel energie er uitgewisseld wordt.
We wachten de reactie in volle spanning af :-)

Mocht je het interessant vinden; een mede tweaker heeft er wel eens aan gemeten en in zijn geval kwam er per defrost een 0.58kWh via de BUH en 0.18kWh uit de woning. Met deze data kun je ook inschatten wat effect van uitgeschakelde buh is.

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-02 15:24
[...]

Ik heb een volledig stookseizoen gedraaid met uitgeschakelde BUH. Defrosten gaat prima.

Maar het volgende seizoen heb ik toch maar de BUH ingeschakeld.
Het opstarten nadat de WP een paar dagen had uitgestaan (in voor en naseizoen) ging moeizaam omdat de Tr niet snel genoeg boven de 20 graden kwam. En als de BUH niet aangesloten is gaat de WP in storing.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

jaari schreef op maandag 29 december 2025 @ 17:30:
[...]

En als de BUH niet aangesloten is gaat de WP in storing.
Tja, waarom dat proberen als het in een menu kan...

• Pasghetti
ErikVers schreef op maandag 29 december 2025 @ 17:22:
[...]

We wachten de reactie in volle spanning af :-)

Mocht je het interessant vinden; een mede tweaker heeft er wel eens aan gemeten en in zijn geval kwam er per defrost een 0.58kWh via de BUH en 0.18kWh uit de woning. Met deze data kun je ook inschatten wat effect van uitgeschakelde buh is.
Je zult het ongeteijfeld goed bedoelen, maar het ontbreekt bij jou vaak aan context. Zo noem je het een (klein) risico, maar zegt niet risico waarop.

Ook hier weer een voorbeeld. Je noemt hier cijfers maar geen context, het is dus onmogelijk eenn interpretatie maken van de situatie. Zonder context is het gewoon geroep in de ruimte.He, is er sprake van radiatoren of vloerverwarming, en zelfs met vloerverwarming is de ene vloerverwarming niet de andere. Dus je kan testen wat je wil, maar zolang je dat niet in een gecontroleerde omgeving doet blijft het gewoon onderbuiken.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Pasghetti schreef op maandag 29 december 2025 @ 17:40:
[...]

Je zult het ongeteijfeld goed bedoelen, maar het ontbreekt bij jou vaak aan context. Zo noem je het een (klein) risico, maar zegt niet risico waarop.

Ook hier weer een voorbeeld. Je noemt hier cijfers maar geen context, het is dus onmogelijk eenn interpretatie maken van de situatie. Zonder context is het gewoon geroep in de ruimte.He, is er sprake van radiatoren of vloerverwarming, en zelfs met vloerverwarming is de ene vloerverwarming niet de andere. Dus je kan testen wat je wil, maar zolang je dat niet in een gecontroleerde omgeving doet blijft het gewoon onderbuiken.
Ik geef juist aan dat het situatie afhankelijk is. Bij die eerste post. En bij die van kWh defrost verbruik dat het in zijn situatie is. Waarom ik die niet volledig omschrijf; omdat je hele lange berichten krijgt die niemand nog makkelijk weg leest. Voor jouw info het was een LTV afgifte 26-30 graden met een 45m2 vvw met een J serie.

Welke context mis je, en je geeft aan dat dit vaker is, waar dan?

Ik heb niet eerder die feedback ontvangen.
Je kan niet bij elk bericht altijd alle variabelen erbij benoemen.

Ik ben benieuwd wat er onzin aan mijn bericht was.

En het is niet onderbuiken. Het kan goed gaan, wellicht met iets afkoelende woning tijdens defrost mania, hij kan kapot vriezen of hij kan in storing gaan.

Bij veel koudere temp heeft je buh meer functies dan enkel ondersteunen tijdens een defrost.

Er is ook risico op legionella en nee dat had ik nog niet benoemd inderdaad 🙈
Klopt ik geef daarbij ff geen context, denk dat je zelf wel kan inschatten dat een r32 unit bij rond of onder vriespunt een boiler niet altijd de anti legionella run kan draaien.

[ Voor 28% gewijzigd door ErikVers op 29-12-2025 17:51 ]

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-02 15:24
Speedy-Andre schreef op maandag 29 december 2025 @ 17:36:
[...]

Tja, waarom dat proberen als het in een menu kan...
Niet bij de F-serie......

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

• Pasghetti
ErikVers schreef op maandag 29 december 2025 @ 17:43:
[...]

Ik geef juist aan dat het situatie afhankelijk is.
Welke context mis je, en je geeft aan dat dit vaker is, waar dan?

Ik heb niet eerder die feedback ontvangen.
Je kan niet bij elk bericht altijd alle variabelen erbij benoemen.

Ik ben benieuwd wat er onzin aan mijn bericht was.

En het is niet onderbuiken. Het kan goed gaan, wellicht met iets afkoelende woning tijdens defrost mania, hij kan kapot vriezen of hij kan in storing gaan.

Bij veel koudere temp heeft je buh meer functies dan enkel ondersteunen tijdens een defrost.

Er is ook risico op legionella en nee dat had ik nog niet benoemd inderdaad 🙈
Klopt ik geef daarbij ff geen context, denk dat je zelf wel kan inschatten dat een r32 unit bij rond of onder vriespunt een boiler niet altijd de anti legionella run kan draaien.
Nogmaals roepen dat het een risico is, zonder dat risico te benoemen zegt dusd niets en is dus onzin.
En ja je hoeft niet alle veraiablen te noemen maar je noemt zelfs geen context, zie je vorige bericht. Tweaker Z heeft waarde X and Y. En dan zaeg je er nog bij " Met deze data kun je ook inschatten wat effect". Nee dat kan alleen Jomanda.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:29
Speedy-Andre schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:41:
[...]
Daar ben ik het niet mee eens. Als het buiten -7 °C is (kerstdagen), je WP op 70 Hz draait en je huis lekker warm houdt dan is hij prima gedimensioneerd. Want met die temperaturen kan de 9J naar 90 Hz en heeft hij dus zelfs nog wat capaciteit over.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Pasghetti schreef op maandag 29 december 2025 @ 17:53:
[...]

Nogmaals roepen dat het een risico is, zonder dat risico te benoemen zegt dusd niets en is dus onzin.
En ja je hoeft niet alle veraiablen te noemen maar je noemt zelfs geen context, zie je vorige bericht. Tweaker Z heeft waarde X and Y. En dan zaeg je er nog bij " Met deze data kun je ook inschatten wat effect". Nee dat kan alleen Jomanda.
Iets wat nog niet geheel is uitgelegd of in jouw worden zonder context er staat is nog geen onzin. Ja uiteraard kun je altijd iets nog meer onderbouwen alleen met beperkte onderbouwing is iets nog niet ineens onwaar.

Je hebt alle ruimte voor je eigen mening en geef dan vooral aan dat je context of iets anders mist. Alleen iets wat ik beschrijf als onzin bestempelen en dan niet aangeven wat er niet aan klopt gaat mij gewoon te ver.

Ik had gehoopt iets te leren waar ik een (o zo menselijke) fout had gemaakt. De enige les die ik nu opteken is dat ik het beter had kunnen laten rusten.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

RichieB schreef op maandag 29 december 2025 @ 18:54:
[...]

Daar ben ik het niet mee eens. Als het buiten -7 °C is (kerstdagen), je WP op 70 Hz draait en je huis lekker warm houdt dan is hij prima gedimensioneerd. Want met die temperaturen kan de 9J naar 90 Hz en heeft hij dus zelfs nog wat capaciteit over.
Daarom ook 'bijna' zonder de omstandigheden te kennen.
Als het vorig jaar sporadisch 70Hz was (met WAR) dan is er iets veranderd wat dit stookgedrag oplevert.

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 21:12
ErikVers schreef op maandag 29 december 2025 @ 16:37:
[...]

Mooie genuanceerde reactie :-)
En wat is er precies “totale onzin”?

Heb zo een beetje alles wat er te testen valt getest of elders draaien. Niet om tof te doen maar er zijn nog weinig verrassingen voor mij bij een Panasonic Aquarea.

Ps bij de “koude start” doet een panasonic in H J L dat ook als de retour voor langer dan 20 min onder 20 graden blijft. Om maar één ding te noemen.

Wat een groot verschil maakt is of je veel afgifte eraan hebt hangen of maar beperkt. Vandaar mijn suggestie; let op wat je doet en je zou als je de risico’s kent het kunnen testen (niet volr startende tweakers/ wp gebruikers)
In de categorie van constructieve vragen, wil ik graag gebruik maken van jouw ervaring met Panasonic WP’s. Ik zit te kijken waar de beste efficiency van een Panasonic TCAP zit op de power curve. Ik heb een WH-WXG16ME8, en ik heb gemerkt dat ie op lage power (<1100 watt input) niet zo heel efficient lijkt te draaien. Heb jij een beeld hoe de efficiency curve er van deze WP’s uitziet?
Ik zou graag willen kijken hoe ik met node red kan sturen op een efficiëntere inzet, bijvoorbeeld door de delta-T wat groter te houden gedurende langere runs.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

ErikVers schreef op maandag 29 december 2025 @ 17:06:
[...]

Het verschil in verbruik komt zeer waarschijnlijk niet door de thermostaat. Wel door een iets verhoogde stooklijn en wellicht hebben we nu net andere weersomstandigheden.

Wat is “iets verhoogd” exact?
En kun je je afgifte systeem omschrijven?

Ps elke graad hoger is (let op niet van je aanvoer maar van je gemiddelde watertemperatuur) is 2% minder rendement. Kans is groot dat dat continu verhogen niet opweegt tegen uitsparen van backup heater tijdens defrosten. Mocht het maar iets zijn kun je het overwegen voor enkel de potentiele defrost uren maar tja is dat gedoe je die paar euro waard?
Dank voor je inzicht. Misschien heb ik het wat te rigoreus gewijzigd. Niet zozeer de maxT maar wel bij welke Tbuiten. Gezocht naar een temperatuur waarbij het water tijdens de defrost-periode warm genoeg zou blijven. Vooral dus vanwege het ook niet meer kunnen bereiken van een succesvolle legionella run, meerdere welen achtereen.

Ik ga mijn oude stooklijn even terugzoeken en herstellen. Ik zie nu met een verschuiving al een verlaging van 70 naar 65 Hz en van 2,1 naar 1,8kW.

Wel raar, bij een DHW run zie ik veel lagere frequenties, zelfs bij hogere temperaturen. Maar uiteraard ook een veel kleiner watervolume tussen vat en warmtepomp.

Voor wat betreft mijn systeem/wijziging: ~150m2 vloerverwarming 10cm hoh, hoge woning isolatie. Stooklijn koude punt (bij benadering) opgeschoven van 35/-10 naar 35/+7. Maar gezien de BUH dan nog steeds nodig is (wel véél minder) én het verbruik toenam niet de beste keuze. Toename totaal verbruik valt op zich nog mee wat die 2kW is telkens maar een uurtje of max 2 achtereen en dan een aantal uren niks.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Beer070 schreef op maandag 29 december 2025 @ 19:42:
[...]

In de categorie van constructieve vragen, wil ik graag gebruik maken van jouw ervaring met Panasonic WP’s. Ik zit te kijken waar de beste efficiency van een Panasonic TCAP zit op de power curve. Ik heb een WH-WXG16ME8, en ik heb gemerkt dat ie op lage power (<1100 watt input) niet zo heel efficient lijkt te draaien. Heb jij een beeld hoe de efficiency curve er van deze WP’s uitziet?
Ik zou graag willen kijken hoe ik met node red kan sturen op een efficiëntere inzet, bijvoorbeeld door de delta-T wat groter te houden gedurende langere runs.
:-)

Zie link.

https://1drv.ms/b/c/fbdab...1LATSq7QW7AO6QIIk-zHb-rU4

Je kan op pagina 304 zien wat max vermogen is op welke buiten temp. iets erboven staan ook aardig wat grafieken. Helaas geen cop bij laag deel en hoog last.

Wel is het zo dat eigenlijke elke warmtepomp compressor bij moduleren steeds slechter presteert. Zie hier een afbeelding van een concurrent die wel deze data deelt.

Lang verhaal kort; rond 30-40% zit meestal het optimale COP vooral bij vollast daalt ook het rendement weer aardig. Onderstaande is dus niet van pana zelf maar ik veronderstel dat dit redelijk product eigen is en ook 1vd redenen dat pana niet te veel wil terug moduleren. Je ziet sommige merken wel verder terug moduleren maar doe de aanname dat dit ten koste gaat van rendement.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UORrVidQGGA13xjgLShIt505jyo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xMvd2Cg02ThUtLrNzI51C6Jz.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zou zelf eerst zorgen dat niet vaak uitschakelt. Dat is het slechtste voor je rendement. Want als je bij onderkant modulatie weg wil blijven kom je dus met vrij hoog thermisch vermogen (6-7kW) te zitten. Stel dat je dit niet nodig hebt zou ik je draaiuren per 24uur inperken. Uiteraard verplaatsen naar de warme en of goedkope uren.
Stel je hebt gemiddeld 75kWh nodig thermisch dan geef je hem 12uur vrij (10:00-00:00) gewoon om eens te testen of dan je rendement significant verbeterd tov veel meer uren op lager vermogen draaien.

[ Voor 17% gewijzigd door ErikVers op 29-12-2025 19:59 ]

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Ethirty schreef op maandag 29 december 2025 @ 19:49:
[...]

Dank voor je inzicht. Misschien heb ik het wat te rigoreus gewijzigd. Niet zozeer de maxT maar wel bij welke Tbuiten. Gezocht naar een temperatuur waarbij het water tijdens de defrost-periode warm genoeg zou blijven. Vooral dus vanwege het ook niet meer kunnen bereiken van een succesvolle legionella run, meerdere welen achtereen.

Ik ga mijn oude stooklijn even terugzoeken en herstellen. Ik zie nu met een verschuiving al een verlaging van 70 naar 65 Hz en van 2,1 naar 1,8kW.

Wel raar, bij een DHW run zie ik veel lagere frequenties, zelfs bij hogere temperaturen. Maar uiteraard ook een veel kleiner watervolume tussen vat en warmtepomp.

Voor wat betreft mijn systeem/wijziging: ~150m2 vloerverwarming 10cm hoh, hoge woning isolatie. Stooklijn koude punt (bij benadering) opgeschoven van 35/-10 naar 35/+7. Maar gezien de BUH dan nog steeds nodig is (wel véél minder) én het verbruik toenam niet de beste keuze. Toename totaal verbruik valt op zich nog mee wat die 2kW is telkens maar een uurtje of max 2 achtereen en dan een aantal uren niks.
Tja een paar graden op 150m2 is heel veel extra vermogen kW en in de tijd dus ook energie kWh. Zou dus lekker je WAR weer op warmteverlies afstemmen en niet te veel op je buh focussen.

De lagere freq bij tapwater productie komt omdat je daar dan minder thermisch aan het afgeven bent op dat moment. Niet door minder systeem water maar door een 2/3m2 afgifte spiraal versus 150m2 vloer.

De hogere temp geeft lagere cop maar niet perse hogere freq. Men denkt vaak dat freq naar de temperaturen relateert maar dat is meer naar het afgegeven vermogen. Het voorbeeld kun je al zien tussen je heat en dhw modus.

[ Voor 8% gewijzigd door ErikVers op 29-12-2025 20:08 ]

• Beer070
ErikVers schreef op maandag 29 december 2025 @ 19:54:
[...]

:-)

Zie link.

https://1drv.ms/b/c/fbdab...1LATSq7QW7AO6QIIk-zHb-rU4

Je kan op pagina 304 zien wat max vermogen is op welke buiten temp. iets erboven staan ook aardig wat grafieken. Helaas geen cop bij laag deel en hoog last.

Wel is het zo dat eigenlijke elke warmtepomp compressor bij moduleren steeds slechter presteert. Zie hier een afbeelding van een concurrent die wel deze data deelt.

Lang verhaal kort; rond 30-40% zit meestal het optimale COP vooral bij vollast daalt ook het rendement weer aardig. Onderstaande is dus niet van pana zelf maar ik veronderstel dat dit redelijk product eigen is en ook 1vd redenen dat pana niet te veel wil terug moduleren. Je ziet sommige merken wel verder terug moduleren maar doe de aanname dat dit ten koste gaat van rendement.

[Afbeelding]

Ik zou zelf eerst zorgen dat niet vaak uitschakelt. Dat is het slechtste voor je rendement. Want als je bij onderkant modulatie weg wil blijven kom je dus met vrij hoog thermisch vermogen (6-7kW) te zitten. Stel dat je dit niet nodig hebt zou ik je draaiuren per 24uur inperken. Uiteraard verplaatsen naar de warme en of goedkope uren.
Stel je hebt gemiddeld 75kWh nodig thermisch dan geef je hem 12uur vrij (10:00-00:00) gewoon om eens te testen of dan je rendement significant verbeterd tov veel meer uren op lager vermogen draaien.
Dank!
Zeer informatief en behulpzaam in het bepalen van de optimale strategie! Ik had die grafieken op pagina 304 nog niet gezien, als ook het verwachte COP verloop.
In de afgelopen koude periode zat de WP regelmatig de hele dag op 10kw output en de COP viel me eigenlijk alles mee: 3.4 met een outlet temp van 44C
En air temp van -5C.
Wat ik met deze data ga proberen is in iets warmere periode met 3 graden verschil door te verwarmen tot 50C. En dan water laten afkoelen naar 30C.
Nogmaals dank!
(Nu loopt ie trouwens ook niet slecht voor een warmte bulldozer/tank)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u58NPBfNHqJLwN2ewV5mhJZwZkg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EhpCsBGDsJIJl2FiyR7CDdAM.png?f=fotoalbum_large

• Trent
@Beer070 zijn de HA plaatjes afkomstig van Heishamon?

• Beer070
Trent schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 06:45:
@Beer070 zijn de HA plaatjes afkomstig van Heishamon?
Ja. Alle data -topics worden via MQTT vanuit Heishamon naar een HA node gestuurd, daar wordt een backup gemaakt in influxDB voor grafana. Voor deze screenshots gebruik ik een dashboard in de HA app.
In mijn specifieke WP wordt de temperatuur data met een resolutie van hele graden doorgestuurd waardoor het nogal vertekend. Tevens vertekent de onderkant van het stroom gebruik. De WP compressor fluctueert tussen 16Hz en 17Hz. Als ie net van 16Hz naar 17Hz aan het versnellen is gebruikt ie 1040 watt. Als ie van 17Hz naar 16Hz aan het vertragen is dan gebruikt ie 760 watt. Ik heb dit nagemeten met een EMT340 en dat klopt behoorlijk goed.
Ik hoop vandaag eindelijk wat tijd te vinden om de temperatuur binnen op de buizen te kunnen meten. Ik wil hier het 1-wire interface van Heishamon voor gebruiken.

• zwollie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09-02 20:12
Beer070 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 07:56:
[...]

Ja. Alle data -topics worden via MQTT vanuit Heishamon naar een HA node gestuurd, daar wordt een backup gemaakt in influxDB voor grafana. Voor deze screenshots gebruik ik een dashboard in de HA app.
In mijn specifieke WP wordt de temperatuur data met een resolutie van hele graden doorgestuurd waardoor het nogal vertekend. Tevens vertekent de onderkant van het stroom gebruik. De WP compressor fluctueert tussen 16Hz en 17Hz. Als ie net van 16Hz naar 17Hz aan het versnellen is gebruikt ie 1040 watt. Als ie van 17Hz naar 16Hz aan het vertragen is dan gebruikt ie 760 watt. Ik heb dit nagemeten met een EMT340 en dat klopt behoorlijk goed.
Ik hoop vandaag eindelijk wat tijd te vinden om de temperatuur binnen op de buizen te kunnen meten. Ik wil hier het 1-wire interface van Heishamon voor gebruiken.
Jouw temperaturen zijn op een decimaal nauwkeurig en dus een stuk nauwkeuriger dan de temperaturen van de service cloud.

Biobased insulation @ rd=5,5 - 23 kWp PV - 30kWh ESS - Huawei Charger - Nibe S2125-12 (mijn 11e WP @home) - 36 HP icm 300 ltr ZB- Zehnder Q450 ERV - Ochsner mini IWP - 7x MHI L/L Wp - Skoda Enyaq 85 kWh - Snoek stofzuigsysteem - gasloos 2017

• Beer070
zwollie schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 08:14:
[...]

Jouw temperaturen zijn op een decimaal nauwkeurig en dus een stuk nauwkeuriger dan de temperaturen van de service cloud.
De temperatuur verspringt bij mij per hele graad. In mijn ogen is dat op nul decimalen nauwkeurig, maar misschien vergis ik me. Het irritante is dat de afronding van 1 graad bij twee temperaturen (in en out) op 3 graden verschil best een grote onduidelijkheid creëert. 33.4C naar 35.6C x 24L/min en 760watt wordt weergegeven als een COP van ruim 6 (33C -> 36C x 24L/min), terwijl het in werkelijkheid eerder 4 is. Andersom gebeurt ook, 33.6C naar 35.4C, dus gemiddeld op een dag zal het niet een heel groot verschil maken.
Aan de andere kant zijn deze metingen in de WP buiten, en geven dus niet accuraat weer hoeveel energie er werkelijk aan het huis geleverd wordt, wat ik toch wel graag zou willen weten. Het verlies zal niet dramatisch zijn met een 16cm grondbuis en dubbele isolatie, maar toch,

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
Beer070 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 08:35:
[...]

De temperatuur verspringt bij mij per hele graad. In mijn ogen is dat op nul decimalen nauwkeurig, maar misschien vergis ik me. Het irritante is dat de afronding van 1 graad bij twee temperaturen (in en out) op 3 graden verschil best een grote onduidelijkheid creëert. 33.4C naar 35.6C x 24L/min en 760watt wordt weergegeven als een COP van ruim 6 (33C -> 36C x 24L/min), terwijl het in werkelijkheid eerder 4 is. Andersom gebeurt ook, 33.6C naar 35.4C, dus gemiddeld op een dag zal het niet een heel groot verschil maken.
Aan de andere kant zijn deze metingen in de WP buiten, en geven dus niet accuraat weer hoeveel energie er werkelijk aan het huis geleverd wordt, wat ik toch wel graag zou willen weten. Het verlies zal niet dramatisch zijn met een 16cm grondbuis en dubbele isolatie, maar toch,
Bij mij komen ze gewoon op 0.25 graad uit HM. Zit er niet iets fout in het parsen in HA? (float/int, decimaalteken, aantal decimalen?)

• zwollie
Beer070 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 08:35:
[...]

dan hadden ze beter de nul achter de komma weg kunnen laten, als deze geen extra informatie toevoegt.

Biobased insulation @ rd=5,5 - 23 kWp PV - 30kWh ESS - Huawei Charger - Nibe S2125-12 (mijn 11e WP @home) - 36 HP icm 300 ltr ZB- Zehnder Q450 ERV - Ochsner mini IWP - 7x MHI L/L Wp - Skoda Enyaq 85 kWh - Snoek stofzuigsysteem - gasloos 2017

• Trent
@Beer070 met ds18b20 Dallas sensoren in serie? Dat ben ik van plan. Nu nog tijd 😋

• Beer070
Thorsd schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 09:06:
[...]

Bij mij komen ze gewoon op 0.25 graad uit HM. Zit er niet iets fout in het parsen in HA? (float/int, decimaalteken, aantal decimalen?)
In het heishamon web dashboard geeft ie ook gehele graden terug (als float), en op de MQTT browser ook. Volgens de developer geeft heishamon exact door wat er van de WP komt, en het zou kunnen zijn dat deze elektronica alleen in hele graden afgeeft. (Ik heb een standaard recente firmware)

• Beer070
Trent schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 09:41:
@Beer070 met ds18b20 Dallas sensoren in serie? Dat ben ik van plan. Nu nog tijd 😋
precies. Ik heb nog niet getest of dat werkt, heb wel een arduino setje liggen om dat eerste mee te proberen, dan kan ik ook wat eenvoudiger de id’s van de verschillende ds18b20’s achterhalen. (Staat er helaas niet op)

• jeroegro
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13-02 07:40
Trent schreef op maandag 29 december 2025 @ 09:38:
@ErikVers dat komt er van als de particulier in de service portal mag 😋
Waar reageert u op? Wel grappig en ook verwarrend, want dit is toch een hobby forum?

Pana J serie Monoblok 3f 9kW WH-MXC09J3E8 Externe tank 190ltr. en 3w klep. 50%radiatoren/ 50% VVPV 6kW.

• zwollie
jeroegro schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 16:27:
[...]

Waar reageert u op? Wel grappig en ook verwarrend, want dit is toch een hobby forum?
Gezien de nauwkeurigheid van de meetwaarden in de service-portal lijkt ook eerder een hobbyisten-portal dan een portal voor de professional.

• Trent
@zwollie de temperatuurwaarden gaan voor de je per 0,25°C. Stroomverbruik wordt wel serieus afgerond.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

zwollie schreef op woensdag 31 december 2025 @ 07:29:
[...]

Gezien de nauwkeurigheid van de meetwaarden in de service-portal lijkt ook eerder een hobbyisten-portal dan een portal voor de professional.
Onjuist; Tip; men kijkt dan niet goed want er is ook gewoon achter de komma data in de service cloud beschikbaar. Ja het ziet er wat ouderwets uit maar is al jaren betrouwbaar en nauwkeurig. Ideaal voor inzicht en aansturing op afstand als installateur voor je geïnstalleerde units.

[ Voor 19% gewijzigd door ErikVers op 31-12-2025 12:15 ]

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

jeroegro schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 16:27:
[...]

@Trent had het niet over dit topic maar over de service cloud. Dat is de installateurs omgeving van Panasonic. Hij bedoelt naar ik aanneem dat je dit soort vragen krijgt als een niet installateur in het installateurs account gaat. Je hebt hier normaal een training voor gehad en werkzaam in de de installatie branche. Ga je zonder die bagage starten in de service cloud ipv enkel in de klanten omgeving (comfort cloud) dan zul je ook zelf wat onderzoek moeten doen 👍

Je ziet hierboven ook over die afrondingen en onlangs nog over het schakelgedrag (hysterese) van thermostaat regelmatig verkeerde teksten worden opgeschreven. Ik kan niet iedereen 24/7 gaan corrigeren dus kijk vooral uit wat je hier zo voor waarheid overneemt.

[ Voor 24% gewijzigd door ErikVers op 31-12-2025 12:03 ]

• Trent
ErikVers schreef op woensdag 31 december 2025 @ 12:00:
[...]

@Trent had het niet over dit topic maar over de service cloud. Dat is de installateurs omgeving van Panasonic. Hij bedoelt naar ik aanneem dat je dit soort vragen krijgt als een niet installateur in het installateurs account gaat. Je hebt hier normaal een training voor gehad en werkzaam in de de installatie branche. Ga je zonder die bagage starten in de service cloud ipv enkel in de klanten omgeving (comfort cloud) dan zul je ook zelf wat onderzoek moeten doen 👍
Precies wat ik bedoel. Als bij al kan je een groot deel van de antwoorden vinden met enkele gerichte zoekopdrachten hier en in het vorige optimalisatie topic.

Semi on topic maar wellicht voor meer mensen relevant: ik heb vandaag ontdekt dat de ventilatie bypass @23°C Celcius opengaat. Toch maar even aangepast naar 24. Anders stook je dus deels voor buiten. Scheelt 'm 0,4°C bij mij. Stooklijn kan dus alwéér lager

• Beer070
Trent schreef op woensdag 31 december 2025 @ 09:06:
@zwollie de temperatuurwaarden gaan voor de je per 0,25°C. Stroomverbruik wordt wel serieus afgerond.
Dit geldt in ieder geval niet op de Panasonic WH-WXG16ME8. Hier wordt de temperatuur in hele graden teruggegeven vanuit de WP op het control interface. Dit is anders dan de meeste Panasonic apparaten, en wellicht heeft het te maken met de firmware, maar na aardig wat pogingen heb ik dit niet weten te fixen.

• zwollie
Beer070 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 15:17:
[...]

Dit geldt in ieder geval niet op de Panasonic WH-WXG16ME8. Hier wordt de temperatuur in hele graden teruggegeven vanuit de WP op het control interface. Dit is anders dan de meeste Panasonic apparaten, en wellicht heeft het te maken met de firmware, maar na aardig wat pogingen heb ik dit niet weten te fixen.
Precies ja, wel degelijk hele graden dus. Het waterdebiet en de waterdruk is wel op twee decimaal nauwkeurig weergegeven. Iets wat nou net dus niet zo spannend is. Ik vind het maar magertjes voor zo'n "top of the bill" machine van Panasonic.

[ Voor 6% gewijzigd door zwollie op 31-12-2025 16:00 ]

• Beer070
zwollie schreef op woensdag 31 december 2025 @ 15:57:
[...]

Precies ja, wel degelijk hele graden dus. Het waterdebiet en de waterdruk is wel op twee decimaal nauwkeurig weergegeven. Iets wat nou net dus niet zo spannend is. Ik vind het maar magertjes voor zo'n "top of the bill" machine van Panasonic.
Mee eens. Ik vind het ook magertjes. Aan de andere kant is deze ‘top of the Bill’ machine na subsidie niet zo spannend meer. Nog geen 2600 euro incl btw na aftrek subsidie. Is maar marginaal duurder dan een 4kw Flint.
Met een beetje geknutsel heb ik dit hopelijk snel opgelost. Als de thermometers niet lekker werken dan zet ik er een stel kamstrup’s tussen.

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:46
Beer070 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 15:17:
[...]

Ik weet niet wat "het control interface" is. Een extra cn-cnt aansluiting? In de Service Cloud zie ik een 0,25° resolutie. Niet alleen in de grafieken, maar ook in de csv download file. Ik zou nog eens goed kijken wat er precies op die interface staat. Ik sluit me aan bij @Thorsd en ik ben benieuwd wat anderen met een M-serie wp in de Service Cloud zien.

p.s. Ook bij de weergave van de ruimtetemperatuur wordt vaak beschikbare nauwkeurigheid/resolutie weggegooid: De zone1 ruimtetemperatuur heeft een resolutie van 0,5°. De ruimtethermostaat RC is dezelfde, maar dan op hele graden naar beneden afgerond.

• Beer070
FransvWoerkom schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 15:20:
[...]

Ik weet niet wat "het control interface" is. Een extra cn-cnt aansluiting? In de Service Cloud zie ik een 0,25° resolutie. Niet alleen in de grafieken, maar ook in de csv download file. Ik zou nog eens goed kijken wat er precies op die interface staat. Ik sluit me aan bij @Thorsd en ik ben benieuwd wat anderen met een M-serie wp in de Service Cloud zien.

p.s. Ook bij de weergave van de ruimtetemperatuur wordt vaak beschikbare nauwkeurigheid/resolutie weggegooid: De zone1 ruimtetemperatuur heeft een resolutie van 0,5°. De ruimtethermostaat RC is dezelfde, maar dan op hele graden naar beneden afgerond.
Ik kijk naar het heishamon welke is aangesloten op de CNT aansluiting. Igor heeft bevestigd dat de data correct wordt doorgestuurd, en als het in hele graden uit de CNT komt, dat het dan zo wordt doorgegeven.
Op de Service Cloud staat het ook in hele graden, in de csv download ook.

• FransvWoerkom
Beer070 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 16:01:
[...]

Ik kijk naar het heishamon welke is aangesloten op de CNT aansluiting. Igor heeft bevestigd dat de data correct wordt doorgestuurd, en als het in hele graden uit de CNT komt, dat het dan zo wordt doorgegeven.
Op de Service Cloud staat het ook in hele graden, in de csv download ook.
Ik probeer het beeld scherp te krijgen. De binnenunit van de M-serie, de WH-ADCxxx heeft 2 CNT connectors: de CN-CNT2 voor het aansluiten van de netwerkadapter voor de Cloud en de CN-CNT voor het aansluiten van het uitbreidingsboard met daarop weer een gespiegelde CN-CNT. De large version Heishamon heeft een proxy poort voor het aansluiten van de netwerkadapter. Waar zit bij jou de netwerkadapter aan?

• Beer070
FransvWoerkom schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 17:01:
[...]

Ik probeer het beeld scherp te krijgen. De binnenunit van de M-serie, de WH-ADCxxx heeft 2 CNT connectors: de CN-CNT2 voor het aansluiten van de netwerkadapter voor de Cloud en de CN-CNT voor het aansluiten van het uitbreidingsboard met daarop weer een gespiegelde CN-CNT. De large version Heishamon heeft een proxy poort voor het aansluiten van de netwerkadapter. Waar zit bij jou de netwerkadapter aan?
Ik weet het niet zeker, is inmiddels al weer een tijdje geleden. In de WP zit een CN-CNT aansluiting die naar heishamon loopt. Deze zit aangesloten op het contact met CN-CNT. De andere aansluiting in heishamon loopt door naar de netwerk gateway bij mij. Voor zover ik weet zit er in de WP geen tweede CNT aansluiting

• FransvWoerkom
Beer070 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 17:44:
[...]

Ik weet het niet zeker, is inmiddels al weer een tijdje geleden. In de WP zit een CN-CNT aansluiting die naar heishamon loopt. Deze zit aangesloten op het contact met CN-CNT. De andere aansluiting in heishamon loopt door naar de netwerk gateway bij mij. Voor zover ik weet zit er in de WP geen tweede CNT aansluiting
Aha, je hebt de stand alone buitenunit zonder de all-in-one binnenunit. Daarin zit inderdaad maar één CN-CNT connector. Ik hoop op een reactie van iemand die daar een netwerkadapter aan heeft met service cloud account.

• Beer070
FransvWoerkom schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 20:18:
[...]

Aha, je hebt de stand alone buitenunit zonder de all-in-one binnenunit. Daarin zit inderdaad maar één CN-CNT connector. Ik hoop op een reactie van iemand die daar een netwerkadapter aan heeft met service cloud account.
Ik snapte het nut van de binnen unit niet zo. Met een TCAP en voldoende water systeem heb je geen heater voor defrosts nodig. Misschien heb ik verkeerd begrepen waar een binnen unit voor nodig is…

• zwollie
Beer070 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 20:45:
[...]

Ik snapte het nut van de binnen unit niet zo. Met een TCAP en voldoende water systeem heb je geen heater voor defrosts nodig. Misschien heb ik verkeerd begrepen waar een binnen unit voor nodig is…
Draai hier wel met die fucking dure control box type WH-CME8. Heb de lan/module aangesloten vlgs de handleiding op de daarvoor bestemde connectoren. Control box was eigenlijk niet nodig geweest maar heb hierin advies DHPS gevolgd.
Daarom zo teleurstellend over de bedroevende data uit zo´n relatief dure control box.

• FransvWoerkom
zwollie schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 07:47:
[...]

Draai hier wel met die fucking dure control box type WH-CME8. Heb de lan/module aangesloten vlgs de handleiding op de daarvoor bestemde connectoren. Control box was eigenlijk niet nodig geweest maar heb hierin advies DHPS gevolgd.
Daarom zo teleurstellend over de bedroevende data uit zo´n relatief dure control box.
Ik vind zojuist de service manuals voor die control box CME8 en die voor de ongetwijfeld nog veel duurdere binnenunit WH-SDC0316...

https://assets.cdnlemu.dk...servicemanual-wh-cme8.pdf

https://cncpompyciepla.pl...-WXG12ME8-WH-WXG16ME8.pdf

In de buitenunit lijken nog steeds de CN-CNT en CN-CNT2 beschikbaar. De CME-8 lijkt beide te hebben op de hoofdprint. Ik blijf benieuwd of de Service Cloud met TAW netwerkadapter daar ook geen 0,25°C aanvoer en retourtemperaturen laat zien.

• Beer070
FransvWoerkom schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:49:
[...]

Ik vind zojuist de service manuals voor die control box CME8 en die voor de ongetwijfeld nog veel duurdere binnenunit WH-SDC0316...

https://assets.cdnlemu.dk...servicemanual-wh-cme8.pdf

https://cncpompyciepla.pl...-WXG12ME8-WH-WXG16ME8.pdf

In de buitenunit lijken nog steeds de CN-CNT en CN-CNT2 beschikbaar. De CME-8 lijkt beide te hebben op de hoofdprint. Ik blijf benieuwd of de Service Cloud met TAW netwerkadapter daar ook geen 0,25°C aanvoer en retourtemperaturen laat zien.
Dank voor de documentatie!!
Op pagina 70 is het sub-print board te zien van de buitenunit en daar zit voor zover ik heb kunnen vinden maar 1 CN-CNT aansluiting op.
Op de binnen unit mainboard zitten wel een CN-CNT en een CN-CNT2.
Als iemand me kan vertellen waarom een binnenunit handig is dan wil ik het best overwegen…

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-02 10:42
Vanuit dit forum al een aantal jaren tevreden gebruiker van een Panasonic Monobloc H versie. Vorig jaar hebben wij een verbouwing gedaan en hebben wij besloten de gasmeter te verwijderen en full-electric te gaan. Voor ons huis heb ik ongeveer 7/8KW nodig en wij hadden al een 5 KW H serie en hebben dus besloten een 5KW J serie er naast te plaatsen.

So far, so good. Alles werkt, echter ik heb een beetje een uitdaging met de regeling. Wat er vaak gebeurd (bv na een defrost) is dat de Warmtepomp (vooral de J versie) begint en direct naar vol vermogen gaat, de temperatuur bereikt en afslaat. (terwijl het vermogen echt nodig is). Dit geld voor beide apparaten.

Ik zou dus hulp willen hebben om te zorgen dat bij start ze gewoon bij 19hz beginnen en dan optoeren indien nodig. Beide apparaten draaien met een Heishamon en een Home Assistant integratie.

Omdat ik bij +10 op ongeveer 23 graden draai, met 0 graden op 25, en met -5 op 26/27 graden is de regeling nogal gevoelig. De Panasonic standaard blijft te lang op +1 of -1 draaien. (Dus op 25 terwijl de vraag 24 is, of soms op 25 terwijl de vraag 26 is). Dat werkt niet fijn bij ons huis.

Tevens zie ik het verschil tussen de H (welke op retour stuurt) en de J (meer op de aanvoer). Als ik beide op 25 graden zet merkt ik dat de ene sneller terug stuur dan de andere.

Kan iemand mij helpen met een idee hoe ik dit simpel met goed kan aansturen.

>10 graden -> alleen de H
<10 graden -> alleen de J
<3 graden -> J+H minimum vermogen

En dan vooral dat ze goed terug gaan schakelen en optoeren.

• SpikeHome
@Maeslant
Tja 2 warmtepompen gelijk is lastig.

Ik heb een inventum ventilatie warmtepomp die voor mijn afzuiging zorge (type c) en ook 50l warm water heeft en maakt, die levert maximaal 1,4kwh aan warmte.
Daarnaast heb ik de Panasonic 5k hangen.
De inventum doet eigenlijk alleen warm water onder de 7c.
Vorige week toen het -5 was deed alleen de Panasonic het.
Als ik de inventum c.v. Laat mee helpen stopt de Panasonic binnen 15m omdat die denkt er is genoeg warm water, dus dan moet ik de Panasonic weer warmer zetten, maar dat spelletje blijft dus gaan.
Eind van de week -10 voorspelt volgens Weer&Radar dan zal ik denk ik de inventum erbij aanzetten, maar ik doe dat handmatig, zodat ook de Panasonic rustig blijft lopen.

ps de Panasonic vandaag om het 1,5h defrost.
Maar alles blijft warm daar gaat t om.

[ Voor 5% gewijzigd door SpikeHome op 02-01-2026 19:55 ]

• Thorsd
Maeslant schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 19:44:
Vanuit dit forum al een aantal jaren tevreden gebruiker van een Panasonic Monobloc H versie. Vorig jaar hebben wij een verbouwing gedaan en hebben wij besloten de gasmeter te verwijderen en full-electric te gaan. Voor ons huis heb ik ongeveer 7/8KW nodig en wij hadden al een 5 KW H serie en hebben dus besloten een 5KW J serie er naast te plaatsen.

So far, so good. Alles werkt, echter ik heb een beetje een uitdaging met de regeling. Wat er vaak gebeurd (bv na een defrost) is dat de Warmtepomp (vooral de J versie) begint en direct naar vol vermogen gaat, de temperatuur bereikt en afslaat. (terwijl het vermogen echt nodig is). Dit geld voor beide apparaten.

Ik zou dus hulp willen hebben om te zorgen dat bij start ze gewoon bij 19hz beginnen en dan optoeren indien nodig. Beide apparaten draaien met een Heishamon en een Home Assistant integratie.

Omdat ik bij +10 op ongeveer 23 graden draai, met 0 graden op 25, en met -5 op 26/27 graden is de regeling nogal gevoelig. De Panasonic standaard blijft te lang op +1 of -1 draaien. (Dus op 25 terwijl de vraag 24 is, of soms op 25 terwijl de vraag 26 is). Dat werkt niet fijn bij ons huis.

Tevens zie ik het verschil tussen de H (welke op retour stuurt) en de J (meer op de aanvoer). Als ik beide op 25 graden zet merkt ik dat de ene sneller terug stuur dan de andere.

Kan iemand mij helpen met een idee hoe ik dit simpel met goed kan aansturen.

>10 graden -> alleen de H
<10 graden -> alleen de J
<3 graden -> J+H minimum vermogen

En dan vooral dat ze goed terug gaan schakelen en optoeren.
De WPs parallel met terugslagkleppen en een open verdeler of buffervat lijkt me de beste oplossing. Dan kun je er ook één voor evt SWW houden. Beide op dezelfde stooklijn.

Of er twee losse circuits van maken, dan heb je ook direct twee zones die je onafhankelijk kunt sturen.

Het nadeel in serie is dat de flow altijd door beide moet en ze elkaar beïnvloeden bv tijdens defrost. Ook vanuit efficiency en levensduur oogpunt is het naar wat ik begrepen heb niet ideaal (?).

Zelf heb ik net als @SpikeHome een ventilatie WP en een 9J. Deze staan parallel, met een parallel buffervat als open verdeler. Ik heb meer redenen voor de buffer op deze manier, maar zonder buffer of open verdeler drukken ze elkaar ook in storing met defrosts van de Pana.

Qua regeling heb ik een DIN rails thermostaat met buitenvoeler die de ventilatie WP aanzet <4 graden, dan krijgt Pana het hier zwaar, en dat beetje helpt net om het warm te houden.

Maar zo'n regeling kun je ook gewoon op jouw J en H toepassen als je twee thermostaat modules en een relais of twee gebruikt. En dan gewoon op de thermostaat ingang.

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-02 10:42
Thorsd schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 20:56:
[...]

De WPs parallel met terugslagkleppen en een open verdeler of buffervat lijkt me de beste oplossing. Dan kun je er ook één voor evt SWW houden. Beide op dezelfde stooklijn.

Of er twee losse circuits van maken, dan heb je ook direct twee zones die je onafhankelijk kunt sturen.

Het nadeel in serie is dat de flow altijd door beide moet en ze elkaar beïnvloeden bv tijdens defrost. Ook vanuit efficiency en levensduur oogpunt is het naar wat ik begrepen heb niet ideaal (?).

Zelf heb ik net als @SpikeHome een ventilatie WP en een 9J. Deze staan parallel, met een parallel buffervat als open verdeler. Ik heb meer redenen voor de buffer op deze manier, maar zonder buffer of open verdeler drukken ze elkaar ook in storing met defrosts van de Pana.

Qua regeling heb ik een DIN rails thermostaat met buitenvoeler die de ventilatie WP aanzet <4 graden, dan krijgt Pana het hier zwaar, en dat beetje helpt net om het warm te houden.

Maar zo'n regeling kun je ook gewoon op jouw J en H toepassen als je twee thermostaat modules en een relais of twee gebruikt. En dan gewoon op de thermostaat ingang.
Ter info, ik heb ze met 2 terugslag kleppen paralel geplaatst. Geen SWW dat wordt apart door een Atlantic gedaan. Maar met 1 heb ik te weinig capaciteit.

• Thorsd
Maeslant schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 21:04:
[...]

Ter info, ik heb ze met 2 terugslag kleppen paralel geplaatst. Geen SWW dat wordt apart door een Atlantic gedaan. Maar met 1 heb ik te weinig capaciteit.
Duidelijk, als je genoeg flow in het systeem hebt, dan kun je bij de J in ieder geval instellen dat deze pas onder een bepaalde Tb ingeschakeld wordt. Dit is een instelling, maar ik weet niet of er een minimum aan zit. Dan heb je in ieder geval de helft van je regeling zonder extra apparatuur.

De J regelt inderdaad op Ta, is dat voor de H echt anders? Als je zo een preciese Ta nodig hebt wordt het wel wat lastig. Meestal zit er wel iets ruimte in de stooklijn, waarbij een thermostaat ingrijpt als het binnen te warm wordt.

• SpikeHome
@Maeslant ik heb wel een idee eigenlijk.
Gebruik een grote hygiëne boiler die heeft meerdere ingangen.
Dus je kan beide warmtepompen dat vat laten verwarmen.
Daaruit kan je weer warmte naar je huis sturen dmv van een pomp zo doe ik het met de Panasonic (terwijl de inventum parade daarop zit),
De boiler heeft ook een spiraal voor je warm water die dus voorverwarmt word voordat die naar je uiteindelijke warm water voorziening gaat.

• tim-1985
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-01 10:12
Ik lees een tijdje mee nu ik in ons nieuwbouwhuis en 7kw j serie Panasonic heb draaien. Het huis is volgens mij erg goed geïsoleerd en voorzien van vvw. We verbruikte afgelopen jaar ongeveer 750kwh voor verwarmen en 450kwh voor sww. De war-curve staat op 26gr bij -10 en 21gr bij 15 en dan nog draait hij vandaag maar 6 uur totaal. Dus hij draait echt met 2 vingers in zijn neus en ik had achteraf beter voor de 5kw kunnen kiezen. Sinds kort heb ik ook heishamon draaien hoewel ik nog nieuw ben met home assistent. Maar daaruit zie ik dat de pomp bijvoorbeeld vandaag met 9 defrosts toch 4kwh verbruikt via de Backup heater tov 9kwh voor de warmtepomp zelf. Dan gaat er relatief veel energie naar de heater toch vind ik. De defrosts met de Backup heater komt natuurlijk ook door de lage water temperatuur.
Concreet is mijn vraag; kan ik de runs langer maken op een of andere manier en daarmee de defrosts verminderen of de backup heater anders nog op een andere manier kunnen ontzien?

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:26

martijn v o

Certified by Enphase.

Dat wordt moeilijk denk ik.
Je draait al zeer laag en lager gaat denk ik niet. Hoeveel m2 vloerverwarming heb je?
Hoe lees je die getallen van het verbruik af? de controller van de Pana is niet erg nauwkeurig wat dat betreft.

En dat je de 5 beter had kunnen kiezen, maakt niet uit deze draaien allebei hetzelfde als minimum, dus dat maakt niet uit. Je hebt wat meer reserve naar de bovenkant. Enige is dat ie iets duurder is in aanschaf maar technisch is het niet slechter.

Wat nog zou kunnen, maar dat is wel gevaarlijk, is de BH uitschakelen. Dan moet je wel zeker weten dat het retourwater dusdanig veel energie bevat (dus hoge flow (20 liter/min) en niet te laag in temperatuur (>20) dat je wisselaar niet bevriest. Dus geen zoneringen, en als je een buffervat hebt, deze niet te klein is, en de leidingen goed van formaat.

[ Voor 4% gewijzigd door martijn v o op 03-01-2026 08:10 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-02 20:31
tim-1985 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 23:32:
Ik lees een tijdje mee nu ik in ons nieuwbouwhuis en 7kw j serie Panasonic heb draaien. Het huis is volgens mij erg goed geïsoleerd en voorzien van vvw. We verbruikte afgelopen jaar ongeveer 750kwh voor verwarmen en 450kwh voor sww. De war-curve staat op 26gr bij -10 en 21gr bij 15 en dan nog draait hij vandaag maar 6 uur totaal. Dus hij draait echt met 2 vingers in zijn neus en ik had achteraf beter voor de 5kw kunnen kiezen. Sinds kort heb ik ook heishamon draaien hoewel ik nog nieuw ben met home assistent. Maar daaruit zie ik dat de pomp bijvoorbeeld vandaag met 9 defrosts toch 4kwh verbruikt via de Backup heater tov 9kwh voor de warmtepomp zelf. Dan gaat er relatief veel energie naar de heater toch vind ik. De defrosts met de Backup heater komt natuurlijk ook door de lage water temperatuur.
Concreet is mijn vraag; kan ik de runs langer maken op een of andere manier en daarmee de defrosts verminderen of de backup heater anders nog op een andere manier kunnen ontzien?
Minimaal vermogen van de 5 7 en 9 is hetzelfde dus de 5 had je niet geholpen hiermee. Dit is gewoon een bijkomstigheid van een goed geisoleerd huis. Heb hier een 5kw pomp op een huis met een warmtebehoefte van 3kw bij -10 dus herken het wel. Neem dat back-up verbruik voor lief, kan er weinig aan doen zonder dat het meer kost.

Een optie is nog nachtverlaging doen om zo langere runs te hebben bij het opnieuw opwarmen van de woning.

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Is het om defrost te voorkomen beter om Quietmode 3 of 0 te draaien? Tijdens het koud snel volgas opwarmen van het huis met radiatoren. Bij QM3 levert de WP momenteel maar 3,2 kW, terwijl QM0 zo'n 5 kW levert. Er wordt dus meer warmte uit de buitenlucht onttrokken bij QM0. Echter gaat bij QM3 de ventilator langzamer draaien waardoor de Outside_Pipe_Temp waarschijnlijk kouder wordt. Iemand wijsheid hierin :)

QM3 duurt natuurlijk langer om op te warmen, maar dat ie geen probleem.

• blb4
Dre schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 10:21:
Is het om defrost te voorkomen beter om Quietmode 3 of 0 te draaien? Tijdens het koud snel volgas opwarmen van het huis met radiatoren. Bij QM3 levert de WP momenteel maar 3,2 kW, terwijl QM0 zo'n 5 kW levert. Er wordt dus meer warmte uit de buitenlucht onttrokken bij QM0. Echter gaat bij QM3 de ventilator langzamer draaien waardoor de Outside_Pipe_Temp waarschijnlijk kouder wordt. Iemand wijsheid hierin :)

QM3 duurt natuurlijk langer om op te warmen, maar dat ie geen probleem.
Recent ging er een discussie waarbij de conclusie was dat hogere luchtsnelheid (bij gelijk vermogen) tot minder defrosts zou leiden.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• Kroontje03
  • Registratie: Februari 2019
Mijn Panasonic 7j heeft sinds kort moeite met de sterilisatie run. Ik heb een 300l tank en deze wordt bij de sterilisatie door de compressor verwarmt naar 57c om vervolgens nog een paar uur op deze temperatuur te blijven steken met de compressor aan (hij krijgt de temperatuur in de tank niet hoger) voordat er naar de BUH wordt geschakeld om door te verwarmen naar 65c.

Voorheen schakelde de compressor af en de BUH aan bij 53c wat volgens mij het gewenste gedrag is.

Iemand een idee wat dit gedrag kan veroorzaken, dat er nu zo laat pas naar de BUH wordt geschakeld?

• blb4
Kroontje03 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 10:46:
Mijn Panasonic 7j heeft sinds kort moeite met de sterilisatie run. Ik heb een 300l tank en deze wordt bij de sterilisatie door de compressor verwarmt naar 57c om vervolgens nog een paar uur op deze temperatuur te blijven steken met de compressor aan (hij krijgt de temperatuur in de tank niet hoger) voordat er naar de BUH wordt geschakeld om door te verwarmen naar 65c.

Voorheen schakelde de compressor af en de BUH aan bij 53c wat volgens mij het gewenste gedrag is.

Iemand een idee wat dit gedrag kan veroorzaken, dat er nu zo laat pas naar de BUH wordt geschakeld?
Ik ben er nog niet helemaal achter maar ik heb de indruk dat sterilisatie ook niet helemaal loopt zoals 't moet lopen nadat ik aan wat instellingen (DHW target temp & Sterilisatie temp) heb zitten rommelen. Ik had altijd 50 °C en 63 °C en heb de indruk dat sindsdien ik deze veranderd heb naar 52 °C & 65 °C de Sterilisatie niet structureel meer wordt uitgevoerd. Heb ook al een x gehad dat de Sterilisatie pas uren na het verzoek voor Sterilisatierun werd uitgevoerd. Heb de vinger nog niet op de zere plek kunnen leggen..

[ Voor 4% gewijzigd door blb4 op 03-01-2026 12:49 ]

• cerebrum
blb4 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:48:
[...]

Ik ben er nog niet helemaal achter maar ik heb de indruk dat sterilisatie ook niet helemaal loopt zoals 't moet lopen nadat ik aan wat instellingen (DHW target temp & Sterilisatie temp) heb zitten rommelen. Ik had altijd 50 °C en 63 °C en heb de indruk dat sindsdien ik deze veranderd heb naar 52 °C & 65 °C de Sterilisatie niet structureel meer wordt uitgevoerd. Heb ook al een x gehad dat de Sterilisatie pas uren na het verzoek voor Sterilisatierun werd uitgevoerd. Heb de vinger nog niet op de zere plek kunnen leggen..
En @Kroontje03:
Het lijkt soms ook te maken te hebben met de ingestelde delta voor DHW. Ik heb zoiets wel eens gezien:
Intern wordt door de Pana de target verzet naar bv. 63 graden (volgens service manual). Op de compressor gaat de tanktemperatuur tot 53 graden. Als de delta op 12 staat moet de tanktemperatuur eerst weer onder de 51 (63 - 12) graden komen om verder te gaan met de DHW/sterilisatie run.
Ik heb in zo'n situatie wel eens de delta omlaag gezet, en toen ging direct het element aan om de sterilisatie run af te maken.
Aangezien ik geen gebruik maak van de delta (DHW run altijd om 13:00) staat deze bij mij nu op 8 graden. Sterilisatie op 65 en dan loopt het vloeiend in elkaar over...
Ik heb ook wel het idee dat het helpt om de WP uit- en aan te zetten, na wijzigingen in DHW / sterilisatie instellingen.

• blb4
cerebrum schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 13:02:
[...]

En @Kroontje03:
Het lijkt soms ook te maken te hebben met de ingestelde delta voor DHW. Ik heb zoiets wel eens gezien:
Intern wordt door de Pana de target verzet naar bv. 63 graden (volgens service manual). Op de compressor gaat de tanktemperatuur tot 53 graden. Als de delta op 12 staat moet de tanktemperatuur eerst weer onder de 51 (63 - 12) graden komen om verder te gaan met de DHW/sterilisatie run.
Ik heb in zo'n situatie wel eens de delta omlaag gezet, en toen ging direct het element aan om de sterilisatie run af te maken.
Aangezien ik geen gebruik maak van de delta (DHW run altijd om 13:00) staat deze bij mij nu op 8 graden. Sterilisatie op 65 en dan loopt het vloeiend in elkaar over...
Ik heb ook wel het idee dat het helpt om de WP uit- en aan te zetten, na wijzigingen in DHW / sterilisatie instellingen.
Dank, ik zal er eens mee gaan experimenteren als we weer in wat gematigde periode zijn aanbeland. Ik heb vandaag maar dankbaar gebruik gemaakt van de deze week uitgevoerde modificatie waardoor ik nu het externe element in de boiler via HA kan schakelen. De DHW/Sterilisatie run gewoon op 't element uitgevoerd waardoor de WP gewoon op HEAT kan blijven werken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BY5zIH9fyCnWNL5ocviphnHc3pU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tO9falaqj669VheAv0dnqqy8.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door blb4 op 03-01-2026 13:33 ]

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-02 15:51
Ik heb het elektrische element van het boilervat ook aangesloten met een stekker in een WCD met daartussen een slimme schakelaar die ik bijvoorbeeld via HA kan schakelen. Kan de sterilisatie run draaien zonder tussenkomst van WP logica, maar ik vind het persoonlijk niet nodig om dit te doen. Vind het met name fijn dat in het geval van een WP storing je nog SWW kunt produceren.

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

• blb4
nMad schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 15:08:
Ik heb het elektrische element van het boilervat ook aangesloten met een stekker in een WCD met daartussen een slimme schakelaar die ik bijvoorbeeld via HA kan schakelen. Kan de sterilisatie run draaien zonder tussenkomst van WP logica, maar ik vind het persoonlijk niet nodig om dit te doen. Vind het met name fijn dat in het geval van een WP storing je nog SWW kunt produceren.
Normaal laat ik ook de WP het werk doen, de reden voor mij om het externe element zelf te kunnen schakelen is drievoudig: 1) zelf, los van WP logica een legionella run te kunnen doen indien nodig, 2) warm water productie bij WP storing en 3) mogelijkheid om PV overschot redelijk flexibel in warmte om te kunnen zetten.

• jeroegro
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13-02 07:40
blb4 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 17:02:
[...]

Normaal laat ik ook de WP het werk doen, de reden voor mij om het externe element zelf te kunnen schakelen is drievoudig: 1) zelf, los van WP logica een legionella run te kunnen doen indien nodig, 2) warm water productie bij WP storing en 3) mogelijkheid om PV overschot redelijk flexibel in warmte om te kunnen zetten.
Ik kan er nog wel een 4e aan toevoegen denk ik! De sww opwarming (190 ltr tank) gebeurd bij mij door de monoblock J 9kW die 13 meter verderop staat. (dat gaat overigens meestal niet in 1 run) Als het elektrisch element bijspringt wordt het leidingcircuit naar de Mono ook naar sterilistatie temp gebracht want de pomp wil kennelijk meehelpen. De tank werkt uiteraard als wisselaar maar dat verspilt alleen maar energie, en heeft geen enkel nut.

Pana J serie Monoblok 3f 9kW WH-MXC09J3E8 Externe tank 190ltr. en 3w klep. 50%radiatoren/ 50% VVPV 6kW.

• blb4
jeroegro schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 22:49:
[...]

Ik kan er nog wel een 4e aan toevoegen denk ik! De sww opwarming (190 ltr tank) gebeurd bij mij door de monoblock J 9kW die 13 meter verderop staat. (dat gaat overigens meestal niet in 1 run) Als het elektrisch element bijspringt wordt het leidingcircuit naar de Mono ook naar sterilistatie temp gebracht want de pomp wil kennelijk meehelpen. De tank werkt uiteraard als wisselaar maar dat verspilt alleen maar energie, en heeft geen enkel nut.
Dit speelt zeker ook een rol. Bij mij staat de WP beneden tegen de gevel maar de boiler staat op zolder, de leiding lengte zal zo'n 9 meter zijn. Wel heb ik gezorgd dat de 50l seriebuffer niet in de loop zit tijdens DHW run. Maar de WP, normaal draaiend op Ta ~ 32 °C, is idd eerst een tijdje bezig om een beetje in de buurt te komen van de DHW temperatuur aan 't begin van de DHW run (standaard 42 °C. Ik denk dan ook dat 't efficiënter is om met een grote DHW delta te werken en dan dus minder DHW runs te hebben dan een kleine DHW delta en meer DHW runs.

Wel is mijn observatie dat mijn J bij een sterilisatie run op de compressor tot iets van 57 °C meedoet, daarboven alleen het element en gaat de WP op de compressor weer HEAT produceren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2-y8w7U8ka_bLs8MHdLhj2vveo8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/npGiCFCHlxZSd2Wex1vm9hwF.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door blb4 op 03-01-2026 23:44 ]

• Trent
Hier ben ik weer met de defrostmania-runs. Ze blijven mij last bezorgen. Daardoor kan ik dus dezer nachten de auto niet opladen want hey, België en dus capaciteitstarief op onnodige nachturen.

Daarom vroeg ik mij af of defrosten bij bv. Vaillant echt zo veel beter is? Grotere verdamper ok en ik lees her en der dat hij de backup heater in feite niet gebruikt. Als er iemand is die beide merken geprobeerd heeft (of installeert en even kan monitoren) ben ik reuze benieuwd of dat aspect zo veel beter is. Ook even schaamteloos bij het Vaillant topic posten.

• BarryH
  • Laatst online: 00:47
Trent schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 23:39:
Hier ben ik weer met de defrostmania-runs. Ze blijven mij last bezorgen. Daardoor kan ik dus dezer nachten de auto niet opladen want hey, België en dus capaciteitstarief op onnodige nachturen.

Daarom vroeg ik mij af of defrosten bij bv. Vaillant echt zo veel beter is? Grotere verdamper ok en ik lees her en der dat hij de backup heater in feite niet gebruikt. Als er iemand is die beide merken geprobeerd heeft (of installeert en even kan monitoren) ben ik reuze benieuwd of dat aspect zo veel beter is. Ook even schaamteloos bij het Vaillant topic posten.
drycooler icm ww wp gebruiken....

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Pagina: 1 ... 96 ... 102 Laatste