Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 95 96 Laatste
Acties:

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 15:29

ErikVers

e-Duurzaam

PepieMax schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 14:42:
@Trent Ah zo ja, nee dat klopt inderdaad. Hij staat momenteel op de interne thermostaat. Verkeerd begrepen vanuit mijn kant. Zou het een alternatief zijn om hem op watertemperatuur te sturen? Ik weet dan alleen niet zo snel hoe de inregeling daarmee veranderd, voordat ik ineens in een eigen gemaakte sauna of iglo zit.

[Afbeelding]

@BarryH Zover ik kan zien in de operationele setup is de compensation curve geselecteerd, maar wellicht dat er een interne logica is die dit vervolgens weer overschrijft(?)

[Afbeelding]
Als je quote weten andere ook waar je mee bezig bent en kunnen ze mee denken. 👍😜

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• ErikVers
  • Registratie: April 2020

ErikVers

e-Duurzaam

Hiliick schreef op maandag 29 december 2025 @ 09:39:
[...]

Helemaal gelijk, ik bedoelde natuurlijk defrost i.p.v. pendelen. Zien de berichten hierboven lijk ik niet de enige te zijn die hier last van heeft gehad.
Haha mooi!
En dat zijn precies tegen overgestelden van elkaar.

Alleen als je de warmtepomp uitzet heb je geen defrosts 🫣
Die van mij privé gaat nu om 10:00 aan. Het is 4 graden. We zullen zien of zonder of met toch best wat defrosts gaat 👍

Edit 10:58 yes hij is erdoor zonder defrost tot nu toe voor vandaag. Tip dus als je een goed geïsoleerde woning hebt; pas nachtverlaging tussen 00:00 en 10:00 toe.

[ Voor 27% gewijzigd door ErikVers op 29-12-2025 10:59 ]

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• Dissi
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:18
Hiliick schreef op maandag 29 december 2025 @ 09:29:
Dank voor alle reacties en verduidelijking!

De afgelopen paar weken, ondanks de 30-40hz runs, een COP van ~5 gehaald dus niet geheel ontevreden.

De room heater schakelt die in voor een korte periode +/- 10min, het was meer dat ik benieuwd was of dit eventueel lag aan een instelling en of dat er een alternatief was, maar zoals ik begrijp uit reacties is dit redelijk "normaal" bij een J.

Wat ik toch wel bijzonder vindt is dat de afgelopen maanden en zeker deze 2 weken met wat kouder weer, de wp keurig draait en gisterenavond (er zijn geen wijzigingen aangebracht) na het opwarmen van de SWW ineens continue in defrost ging? Hopelijk is het een eenmalige voorval.

[...]
Hier ook inderdaad veel defrosts gehad aangezien het enorm mistig was. Ik heb niet het gevoel dat je je zorgen hoeft te maken aangezien het kouder was geweest en er toen geen defrosts nodig waren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nY3NRiv4BKN1_gvGT0IphTDsPtk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/O2Hx7SVvifily4QXn42wDEF5.png?f=user_large

WP WH-MDC07J3E5 7kW | PV 12.9 kWp | Batterij 3x Enphase 5P 5kWh - Total 15kWh

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
Een uur en 45m defrost vanmorgen om 8h15 en nu net weer 1 dus.
Tja het is niet anders over een paar uur zou het warmer buiten moeten zijn even afwachten gewoon

• Trent
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:27
@SpikeHome had jij een warmteverlies berekening? Je had ook een 5kW (K-serie vs mijn J) nipt gedimensioneerd als ik het goed heb. Ik heb 2 factoren gevonden die vaak vermeld worden i.v.m. defrosts te minderen:
  1. grotere (lees: krachtigere) WP dan nodig
  2. groter oppervlak verdamper
Pana's zijn er redelijk compact vs bv. Een Vaillant plus split. Het is uiteraard moeilijk om de impact van beide elementen te bepalen

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:06

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Bij mijn 7kW J zit de verdamper van onder tot boven, ik heb de BUH uit staan en kan zonder problemen een defrost doen (100l inhoud met radiatoren).
In de nacht (1-7u) laat ik hem uit, hij verwarmt het expansievat bij =<2C (30W) en omdat ik z'n display als thermostaat gebruik stopt de pomp tenzij het water te ver afkoelt en hij even draait.
Alles gericht op een laag verbruik en voorheen vanwege het feit dat ik op 1 fase 35A zat en ik die 3KW niet tegelijk met andere grote verbruikers wilde hebben.
Nu ik 3-fase heb zijn de verbruikers beter verdeeld en is het niet zo'n probleem meer maar waarom zou je dat extra verbruik willen als het prima zonder dat werkt...

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• SpikeHome
Trent schreef op maandag 29 december 2025 @ 10:35:
@SpikeHome had jij een warmteverlies berekening? Je had ook een 5kW (K-serie vs mijn J) nipt gedimensioneerd als ik het goed heb. Ik heb 2 factoren gevonden die vaak vermeld worden i.v.m. defrosts te minderen:
  1. grotere (lees: krachtigere) WP dan nodig
  2. groter oppervlak verdamper
Pana's zijn er redelijk compact vs bv. Een Vaillant plus split. Het is uiteraard moeilijk om de impact van beide elementen te bepalen
Nee geen berekeningen.
10Jaar gedraaid met een ventilatie warmtepomp die deed max 1,5kw aan warmte daarmee kon ik tot 7 a 8c buitentemperatuur mijn huis warm houden dus 5kwh Panasonic was genoeg voor mij om het gas eruit te gooien.

Een grotere buiten unit zorgt er inderdaad voor dat je minder defrost krijgt.
Kennis heeft een Mitsubishi na de installatie had hij giga veel last van defrost, toen op onderzoek uit gegaan en bleek dat er een te kleine buiten unit was gemonteerd dus bedrijf andere gemonteerd en nu heeft hij bijna geen last ervan.

• Trent
@SpikeHome In geval van de Pana maakt het op het eerste zicht niet veel uit. De 5kW K-serie en 7kW K-serie zijn fysiek even groot. Ik koos voor de 5kW J omdat hij iets verder terug kan: 200W verbruik en 1,2kW afgifte als minimum vs de 7J

Alleszins is de temperatuur in huis stabiel gebleven dus mss moet de OCD uit:)

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op maandag 29 december 2025 @ 11:00:
Bij mijn 7kW J zit de verdamper van onder tot boven, ik heb de BUH uit staan en kan zonder problemen een defrost doen (100l inhoud met radiatoren).
In de nacht (1-7u) laat ik hem uit, hij verwarmt het expansievat bij =<2C (30W) en omdat ik z'n display als thermostaat gebruik stopt de pomp tenzij het water te ver afkoelt en hij kort draait.
Alles gericht op een laag verbruik en voorheen vanwege het feit dat ik op 1 fase 35A zat en ik die 3KW niet tegelijk met andere grote verbruikers wilde hebben.
Nu ik 3-fase heb zijn de verbruikers beter verdeeld en is het niet zo'n probleem meer maar waarom zou je dat extra verbruik willen als het prima zonder dat werkt...
Ik heb de back-up theater standaard aanstaan, vraag me af of het mogelijk is deze uit te schakelen. Hoe kom ik erachter wat hier eventueel de gevolgen van zijn? Ik heb ongeveer 100m2 vloerverwarming liggen.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:23
Trent schreef op maandag 29 december 2025 @ 12:10:
@SpikeHome In geval van de Pana maakt het op het eerste zicht niet veel uit. De 5kW K-serie en 7kW K-serie zijn fysiek even groot. Ik koos voor de 5kW J omdat hij iets verder terug kan: 200W verbruik en 1,2kW afgifte als minimum vs de 7J

Het minimale vermogen van de J serie (in elk geval monoblock uitvoering) is toch steeds even groot? Volgens mij was 't verschil er wel met de H serie. Zie ook TS.

[ Voor 4% gewijzigd door blb4 op 29-12-2025 12:59 . Reden: toegevoegd: monoblock uitvoering ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• Trent
@blb4 blijkbaar niet
@Rimco vond deze info terug

• SpikeHome
Trent schreef op maandag 29 december 2025 @ 12:10:

200w verbruik erg laag.
Mijn split 5k zit toch nu op 20hz en 28c aanvoer op bijna 500w.
Ik heb er een kWh meter tussen zitten.

• cerebrum
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:40
blb4 schreef op maandag 29 december 2025 @ 12:50:
[...]

Het minimale vermogen van de J serie is toch steeds even groot? Volgens mij was 't verschil er wel met de H serie. Zie ook TS.
Ik denk dat er een verschil is tussen split en monobloc v.w.b minimumvermogen
De monobloc 5 , 7 en 9J hebben hetzelfde minimaal vermogen

[ Voor 8% gewijzigd door cerebrum op 29-12-2025 12:59 ]

WP Pana 7J mono | AC Toshiba 3.5+4.6kW | PV 3200WP ZZO | Gasloos Nov23

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

ecn1985 schreef op maandag 29 december 2025 @ 12:39:
[...]

Ik heb de back-up theater standaard aanstaan, vraag me af of het mogelijk is deze uit te schakelen. Hoe kom ik erachter wat hier eventueel de gevolgen van zijn? Ik heb ongeveer 100m2 vloerverwarming liggen.
Met vv heb je een lage temperatuur en meer buffer (massa), daar zal hij dan een defrost mee moeten doen.
Je kan eens kijken naar de temperaturen wanneer hij de BUH gebruikt, daalt het bij een defrost tot onder 27C dan schakelt hij hem in (hier blijft ie net op 27C steken bij een doel van 34C).
Schakel je de BUH in het menu uit dan geldt dat voor alles.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• Trent
SpikeHome schreef op maandag 29 december 2025 @ 12:55:
[...]

200w verbruik erg laag.
Mijn split 5k zit toch nu op 20hz en 28c aanvoer op bijna 500w.
Ik heb er een kWh meter tussen zitten.
Kan ook 240W zijn en compressor doet dan een 15-16Hz. Alleszins zit hij rond die 200W. Er zit een 40W van de ijskast op dezelfde fase en voor de rest enkel de WP momenteel. Gemeten met P1 data dus erg ver kan ik er niet naast zitten.

De 5J buitenunit is 622 x 824 x 298 (H x W x D)
De 5K buitenunit is 795 x 875 x 380 (H x W x D)
Dus ik zou een grotere verdamper verwachten.

Vergelijking met zijn naaste concurrent (voor mij). De Vaillant Arotherm split plus:
765 x 1100 x 450

Die is quasi even hoog dan de K maar bijna 23 cm breder. Maar dat wil niet zeggen dat dit allemaal in een grotere verdamper steekt. Dus voor ons klimaat, is het mogelijk dat de Duiters een 'beterr' ontwerp hebben.

[ Voor 31% gewijzigd door Trent op 29-12-2025 13:16 ]

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:15

Ethirty

Who...me?

Ik zie hier die mooie lage verbruikscijfers en word weer getriggered.

Vorig jaar draaide ik exclusief op watertemperatuur/stooklijn en zag ik ook dit soort lage cijfers. Maar veel overshoots in huis en niks te regelen door mijn partner, dus een externe thermostaat aangesloten op CN2. Kunnen we gelijk ook het koelen in de zomer wat makkelijker sturen.

Inmiddels de nodige weken verder in het stookseizoen en ik zie vooral dat de warmtepomp vrijwel uitsluitend rond de 2kW verbruik zit en de compressor rond de 70Hz. Het gaat om een 9J split.

Ik heb wel de stooklijn iets opgeschoven in de hoop de BUH minder te gebruiken en dat lijkt wel gelukt, maar of het onder de streep nu zuiniger is geworden betwijfel ik. Wel is het comfort wat minder door de wisselende temperatuur van de vloer. (Vorig jaar had ik zoveel de BUH nodig, dat de wekelijkse legionella run week na week niet afgerond kon worden, ook dat lijkt verholpen).

Enig idee waar ik moet zoeken? CN2 hou ik graag, dan blijft alleen de stooklijn over?

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• Trent
@Ethirty Ik heb met trial en error (een aanpassing doen, 1 tot 2 dagen wachten), de stooklijn zo ingesteld dat de temperatuur op 21,9°C zit nu. Als er niet gekookt wordt, de TV niet aangezet wordt en de zon schijnt niet binnen, dan blijft dat zo. Als de TV een avond aanstaat bijvoorbeeld, dan gaan we naar 22,3 - 22,5°C.

Dus een beetje overshoot is heel normaal denk ik zo. Pana zal wellicht wel ruimtecorrectie kunnen doen (gebruikt iemand dit?) maar ik laat hem gewoon uit gaan als er binnen 23°C gemeten wordt. Zo blijft de overschoot beperkt tot een graad, graad anderhalf. Merk op dat ik voldoende hoog instel zodat de opwarming door 'te leven in huis' het uitvallen niet triggerd. Enkel de zonnewarmte doet dit.

TL;DR je moet je optimale stooklijn bepalen en de BUH zijn ding laten doen:)

[ Voor 5% gewijzigd door Trent op 29-12-2025 13:28 ]

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Het display hangt aan de binnenunit en die ruimte is koeler dan het huis, dus daarom werkte dat vorig jaar niet echt lekker. Was ik dagelijks meermaals de stooklijn aan het bijregelen tussen -5 en +5 afhankelijk van de zon. Dat gaan we niet elke winter doen, vandaar nu de thermostaat op CN2. Hysterese van 0,5 werkt verder prima voor een zeer constante temperatuur tussen de 20,3 en 20,7.

En als ik teveel defrosts met BUH pak en mijn legionella niet kan lopen word ik ook niet blij. Dus de vraag is vooral hoe logisch het is dat de thermostaat de stijging in verbruik verklaart, of dat ik het toch meer in de stooklijn moet zoeken. Of iets heel anders.

Eigenlijk zou ik de stooklijn met een 2e knik willen hebben, maar dat kan niet.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Als je aldoor op 70Hz zit dan zou ik bijna zeggen dat de wp te klein is en dan vraag je om defrosts.
Met de kerstdagen was 30Hz hier voldoende, gelukkig was er droge lucht en had ik lange runs.
Ter referentie een rijtjeswoning met 100m2 vloer verdeeld over 2 verdiepingen met ooit 800m3 gas.

• ecn1985
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:01:
[...]

Met vv heb je een lage temperatuur en meer buffer (massa), daar zal hij dan een defrost mee moeten doen.
Je kan eens kijken naar de temperaturen wanneer hij de BUH gebruikt, daalt het bij een defrost tot onder 27C dan schakelt hij hem in (hier blijft ie net op 27C steken bij een doel van 34C).
Schakel je de BUH in het menu uit dan geldt dat voor alles.
Kan ik in de grafiek instellen dat ik kan zien op welk moment de BU heater aangaat? Ik heb daar geen separate KWH tussenzitten dat kan ik zelf niet 123 aflezen. Ik heb net even gekeken maar mijn retour temp ligt ook nu tussen de 27 en 28gr dus dat zou prima moeten zijn.

Ik heb het gevonden en zie dat incidenteel de BU heater bij springt. Als de temp inderdaad zakt onder de 27gr tijdens een defrost. Ik vraag me af of de inhoud van het systeem dit kan opvangen. Met de huidige buitentemperaturen is mijn aanvoer hoger en de retour dus ook dan komt hij bijna niet voor.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/psndAjZysOmj8jltJfxSJLYNVws=/800x/filters:strip_exif()/f/image/W4zi9JQyVkg1ImiQTyLSDLxo.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door ecn1985 op 29-12-2025 14:03 ]

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Speedy-Andre schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:41:
Als je aldoor op 70Hz zit dan zou ik bijna zeggen dat de wp te klein is en dan vraag je om defrosts.
Met de kerstdagen was 30Hz hier voldoende, gelukkig was er droge lucht en had ik lange runs.
Ter referentie een rijtjeswoning met 100m2 vloer verdeeld over 2 verdiepingen met ooit 800m3 gas.
Alleen vorig jaar zat ik wel op die lage waardes en volgens mij zelden de 70Hz aangetikt. 140-150m2 beneden.

Ik ga eerst die stooklijn eens flink teruggooien naar die van vorig jaar. Dat lijkt me eerst een makkelijke stap. En dit is goed defrost weer om het effect te testen.

#team_UTC+1

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

ecn1985 schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:47:
[...]

Kan ik in de grafiek instellen dat ik kan zien op welk moment de BU heater aangaat? Ik heb daar geen separate KWH tussenzitten dat kan ik zelf niet 123 aflezen. Ik heb net even gekeken maar mijn retour temp ligt ook nu tussen de 27 en 28gr dus dat zou prima moeten zijn
Ik zie 'kamerverwarming' staan, dat lijkt me de BUH en er is ook 'tankverwarming'.
Ontdooien kent ie ook, daarmee zie je het moment van ontdooien.

[ Voor 6% gewijzigd door Speedy-Andre op 29-12-2025 14:02 ]

• SpikeHome
Trent schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:04:
[...]

Kan ook 240W zijn en compressor doet dan een 15-16Hz. Alleszins zit hij rond die 200W. Er zit een 40W van de ijskast op dezelfde fase en voor de rest enkel de WP momenteel. Gemeten met P1 data dus erg ver kan ik er niet naast zitten.

De 5J buitenunit is 622 x 824 x 298 (H x W x D)
De 5K buitenunit is 795 x 875 x 380 (H x W x D)
Dus ik zou een grotere verdamper verwachten.

Vergelijking met zijn naaste concurrent (voor mij). De Vaillant Arotherm split plus:
765 x 1100 x 450

Die is quasi even hoog dan de K maar bijna 23 cm breder. Maar dat wil niet zeggen dat dit allemaal in een grotere verdamper steekt. Dus voor ons klimaat, is het mogelijk dat de Duiters een 'beterr' ontwerp hebben.
15 a 16hz heb die van mij nog nooit onder de 20hz gezien dus denk dat het niet lager kan, of het is een instelling die ik niet ken.

Dit staat er bij mij in de service cloud bij het type.
BI:WH-SDC0309K3E5
BU:WH-UDZ05KE5

• ecn1985
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:57:
[...]

Ik zie 'kamerverwarming' staan, dat lijkt me de BUH en er is ook 'tankverwarming'.
Ontdooien kent ie ook, daarmee zie je het moment van ontdooien.
Ja ik heb het gevonden, het is incidenteel. Ik heb de post aangepast en de grafiek toegevoegd.
Ik neem aan dat het zonder het gebruik van de BU heater minder stroom verbruikt als met de BU heater ingeschakeld?

[ Voor 13% gewijzigd door ecn1985 op 29-12-2025 14:10 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

ecn1985 schreef op maandag 29 december 2025 @ 14:04:
[...]

Ja ik heb het gevonden, het is incidenteel. Ik heb de post aangepast en de grafiek toegevoegd.
De aanvoer duikt onder de 25C bij een defrost, dat lijkt me een trigger voor de BUH.
Het is de vraag hoe ver hij daalt als de BUH uit staat, de pomp draait op dat moment volle bak.

• ecn1985
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op maandag 29 december 2025 @ 14:13:
[...]

De aanvoer duikt onder de 25C bij een defrost, dat lijkt me een trigger voor de BUH.
Het is de vraag hoe ver hij daalt als de BUH uit staat, de pomp draait op dat moment volle bak.
Dat zou ik dan moeten testen om te zien wat er gebeurd.. of is het niet de moeite uiteindelijk? Vind het een beetje lastig inschatten

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

ecn1985 schreef op maandag 29 december 2025 @ 14:16:
[...]

Dat zou ik dan moeten testen om te zien wat er gebeurd.. of is het niet de moeite uiteindelijk? Vind het een beetje lastig inschatten
Uiteraard heb je minder verbruik zonder de BUH, kijk eens hoeveel uur die op de teller heeft.
Let wel op als hij de BUH gebruikt voor SWW of een legionella run, dat kan beter zo blijven of er moet een aparte heater in het vat zitten.
Ik zag elders dat soms het SWW vat gekozen kan worden voor een defrost, geen idee of elke wp dat kan.

• ecn1985
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op maandag 29 december 2025 @ 14:19:
[...]

Uiteraard heb je minder verbruik zonder de BUH, kijk eens hoeveel uur die op de teller heeft.
Let wel op als hij de BUH gebruikt voor SWW of een legionella run, dat kan beter zo blijven of er moet een aparte heater in het vat zitten.
Ik zag elders dat soms het SWW vat gekozen kan worden voor een defrost, geen idee of elke wp dat kan.
Ik heb alleen maar VV verder niks op de WP aangesloten. Ik zag dat ik na 4 winters de totale tijd voor BU heater op 110h heb staan, dat lijkt me persoonlijk redelijk veel?
Dat is in mijn geval 1% van de totale bedrijfstijd als je het zo bekijkt valt het wel mee..

• Pasghetti
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 15:00
Ik heb een 7J aangesloten op zon 68 m2 vloerverwarming en doet niets anders dan de vloer. De BUH heb ik uit mede omdat ik deze in vrijwel geen omstadigheid nodig heb. Met een retour van rond de 20 graden doet hij een defrost zonder probleem, de stoom komt er van af.

Ook staat hij bij mij snachts uit. Als de pomp merkt dat het te koud wordt, dan zet hij de pomp even aan. Ook heb ik vorstkleppen in geval van stroomuitval. Bij stroomuitval heb je ook geen BUH. Ik zie geen enkele reden waarom de BUH aan zou moeten bij een defrost.

• ecn1985
  • Nu online
Pasghetti schreef op maandag 29 december 2025 @ 14:59:
Ik heb een 7J aangesloten op zon 68 m2 vloerverwarming en doet niets anders dan de vloer. De BUH heb ik uit mede omdat ik deze in vrijwel geen omstadigheid nodig heb. Met een retour van rond de 20 graden doet hij een defrost zonder probleem, de stoom komt er van af.

Ook staat hij bij mij snachts uit. Als de pomp merkt dat het te koud wordt, dan zet hij de pomp even aan. Ook heb ik vorstkleppen in geval van stroomuitval. Bij stroomuitval heb je ook geen BUH. Ik zie geen enkele reden waarom de BUH aan zou moeten bij een defrost.
Ik zit inderdaad ook met dezelfde gedachte en kan ook niet echt bedenken waarom het niet gaat werken. Ik dacht misschien zie ik wat over het hoofd.

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:38

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Split is inderdaad even afwijkend, voor alle monobloc series heb ik recentelijk nog een overzicht gemaakt: Rimco in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2"

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Pagina: 1 ... 95 96 Laatste