Hoeveel geluid mag een warmtepomp maken?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-05 22:52
silverball schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 12:24:
[...]

Ik weet er het fijne niet van, dat dacht ik ook, maar ze moet hem weghalen van de kantonrechter. Het zal om ongeveer 1,5m van de erfgrens zijn.

Het frappante is dat hij nog nooit in gebruik genomen is, er is puur een geluidsmeting gedaan :X

Ik snap dat de meetmethode niet gestandaardiseerd is, maar ik zou het niet aandurven om het gat tussen 65 dB(A) en 40 dB(A) op te koop toe te nemen en over een tijdje een rechtszaak aan mijn broek te hebben o.i.d.

Heeft iemand toevallig geluidsmetingen beschikbaar?
Is er bij die rechtszaak ook een meting verricht?

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Er is in 't algemene topic veel gezegd en geschreven over geluidsproductie en de eisen, kijk ff in de topicstart onder 't kopje Geluidsproductie. Die 35 dB van @Gary199 hierboven ben ik nog nergens tegen gekomen, alleen de 40 dB tussen 19:00u en 07:00u.

De link in dat hoofdstuk naar site van Alklima (Mitsubishi) is erg interessant.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-05 11:57

silverball

De wagen voor moderne mensen

Gary199 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 12:46:
[...]
35 dB(A) tussen 23.00 en 7.00 uur.
35 dB(A) ?! Ik ga maar een nieuwe cv ketel bestellen denk ik :P
Wel apart, dan kan een gemiddelde tussenwoning dus ook geen Airco meer (l/l) ophangen.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10:35
silverball schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 12:24:
[...]

Ik weet er het fijne niet van, dat dacht ik ook, maar ze moet hem weghalen van de kantonrechter. Het zal om ongeveer 1,5m van de erfgrens zijn.

Het frappante is dat hij nog nooit in gebruik genomen is, er is puur een geluidsmeting gedaan :X

Ik snap dat de meetmethode niet gestandaardiseerd is, maar ik zou het niet aandurven om het gat tussen 65 dB(A) en 40 dB(A) op te koop toe te nemen en over een tijdje een rechtszaak aan mijn broek te hebben o.i.d.

Heeft iemand toevallig geluidsmetingen beschikbaar?
Je hoeft niets te meten of te schatten voor installatie. De overheid heeft een rekentool die je in kunt vullen: https://www.rijksoverheid...warmte--en-koudeopwekking Deze tool geeft aan of het wel of niet kan (mag).

Panasonic NL heeft voor het invullen een handleiding (welke getallen waar voor welk type):
https://www.panasonicproc...eluidsbrochure%202021.pdf

Los daarvan zie ik als ik door een nieuwbouwwijk loop heel wat installaties die hier niet aan voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-12-2023
silverball schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 12:55:
[...]

35 dB(A) ?! Ik ga maar een nieuwe cv ketel bestellen denk ik :P
Wel apart, dan kan een gemiddelde tussenwoning dus ook geen Airco meer (l/l) ophangen.
Het door mij geplaatste stuk over dB(A) eisen heb ik niet zelf verzonnen.
dit zijn de auteurs:
hoe voorkom je geluidsoverlast bij de buren?

Auteurs: Drs. Tim Mijzen, Ir. Jesper van Peer

die 35(dB) geldt ook voor gevelbelasting door verkeersgeluid ( rekentool )

[ Voor 21% gewijzigd door Gary199 op 10-05-2023 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Thorsd schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 12:56:
[...]

Je hoeft niets te meten of te schatten voor installatie. De overheid heeft een rekentool die je in kunt vullen: https://www.rijksoverheid...warmte--en-koudeopwekking Deze tool geeft aan of het wel of niet kan (mag).

Panasonic NL heeft voor het invullen een handleiding (welke getallen waar voor welk type):
https://www.panasonicproc...eluidsbrochure%202021.pdf

Los daarvan zie ik als ik door een nieuwbouwwijk loop heel wat installaties die hier niet aan voldoen.
Voor geluidseisen wordt naar ik meen nergens gemeten als het de overheid betreft.
Dat komt de uniformiteit ten goede en behoeft totaal niet overeen te komen met het werkelijk meetbare geluid.
Verkeersgeluid wordt ook niet anders bepaald.
Auto's zijn gelijk aan Auto's en bovendien wordt het totale etmaal-geluid naar een gemiddelde terug gebracht, punt.
Daar worden echter wel gebruikte bouwmaterialen/systemen verbijzonderd.
Hoe fijn wil je het hebben.

WP' s gaan nog veel voor rechtszaken zorgen waar de buurman een andere oplossing heeft.

[ Voor 5% gewijzigd door Gary199 op 10-05-2023 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Gary199 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:05:
[...]

Voor geluidseisen wordt naar ik meen nergens gemeten als het de overheid betreft.
Dat komt de uniformiteit ten goede en behoeft totaal niet overeen te komen met het werkelijk meetbare geluid.
Auto's zijn gelijk aan Auto's en bovendien wordt het totale etmaal-geluid naar een gemiddelde terug gebracht, punt. Hoe fijn wil je het hebben.

WP' s gaan nog veel voor rechtszaken zorgen waar de buurman een andere oplossing heeft.
Dus je kan de conclusie trekken dat een WP, zeker een l/w monoblock en zeker een Panasonic monoblock eigenlijk geen haalbare kaart is voor een gemiddelde tussenwoning met een perceelbreedte van < 6m.

Ik wil graag van het gas af maar ik moet de eerste oplossing nog zien met een totaalprijs <15k en zonder de wet te overtreden.

Ik snap dat ik wat trollerig overkom maar dit is zeker niet de bedoeling

[ Voor 6% gewijzigd door silverball op 10-05-2023 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
Gary199 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:05:
[...]

Auto's zijn gelijk aan Auto's en bovendien wordt het totale etmaal-geluid naar een gemiddelde terug gebracht, punt.
Hoe fijn wil je het hebben.

Uit de toelichting op de rekentool van LBP-Sight:
"De wettelijke bepalingsmethode is een meting op locatie, zoals gebruikelijk is bij geluid-
eisen in de bouw- en milieuregelgeving. Dat de wettelijke bepalingsmethode een meetmethode op
locatie is, betekent echter niet dat bij buiten opgestelde installaties daadwerkelijk moet worden
gemeten. In de praktijk kan namelijk op basis van akoestische berekeningen vaak aannemelijk
worden gemaakt dat voldaan zal worden aan de geluideis. Voor deze berekeningen is de deze
rekentool gemaakt."
Zoals ik het begrijp, kunnen de buren je weinig maken als uit de tool blijkt dat het toelaatbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Thorsd schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:11:
[...]

Uit de toelichting op de rekentool van LBP-Sight:

[...]

Zoals ik het begrijp, kunnen de buren je weinig maken als uit de tool blijkt dat het toelaatbaar is.
Zelf meten zou je moeten doen bij dichte mist en motregen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-05 16:07
Gary199 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:14:
[...]

Zelf meten zou je moeten doen bij dichte mist en motregen.
Nee, dat mag dus niet.
Je zet iedereen hier met je posts op het verkeerde been. Ook die 45, 40, 35 als standaard uitgangspunt is niet correct. Zie bijv. deze uitspraak van de rechtbank Limburg.

[ Voor 0% gewijzigd door hansvk op 10-05-2023 13:22 . Reden: typo ]

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

hansvk schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:21:
[...]

Nee, dat mag dus niet.
Je zet iedereen hier met je posts op het verkeerde been. Ook die 45, 40, 35 als standaard uitgangspunt is niet correct. Zie bijv. deze uitspraak van de rechtbank Limburg.
Dat gaat dan wel dus om de pre 1 april 2021 norm van 35 dB(A). Dat scheelt nogal wat. De geluidsmeting is immers op 5 augustus 2020 gedaan.

[ Voor 5% gewijzigd door silverball op 10-05-2023 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
hansvk schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:21:
[...]

Naa, dat mag dus niet.
Denk het niet, de rekentools gaan niet over zelf meten en al helemaal niet bij mist en regen. Dat ligt er m.i. vet bovenop.

Ik heb die Auteurs m.b.t. geluidseisen niet aan de leugendetector gehad.
Je kunt deze personen inhuren voor allerlei bouwtechnische problemen, o.a. geluidseisen WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball

silverball

Gary199 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:25:
[...]

Denk het niet, de rekentools gaan niet over zelf meten en al helemaal niet bij mist en regen. Dat ligt er m.i. vet bovenop.
Gary199 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 12:46:
[...]

45 dB(A) tussen 7.00 en 19.00 uur
40 dB(A) tussen 19.00 en 23.00 uur
Dat mag dus wel een enorme waarschuwing worden bij alle topics over warmtepompen want dit is hoe je iemand potentieel helemaal in de nesten werkt
  1. Ik koop en installeer een warmtepomp geinspireerd door mijn medetweakers
  2. Alles werkt als een tierelier, CV ketel & gasinfra wordt afgedankt
  3. Ik krijg nieuwe buren na een jaar, spannen een rechtszaak tegen mij aan vanwege geluidsoverlast
  4. WP moet weg, nergens anders volgens de wet te plaatsen, je vertrouwde gasketeltje kan niet meer terug, gasinfra is al weg
Huis onverkoopbaar, koude winter.

Een paar foto's in de topicstart die hier duidelijk niet aan voldoen helpen niet mee.

[ Voor 3% gewijzigd door silverball op 10-05-2023 13:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gary199
Deze tekst is veel te lezen t.a.v. geluidsproductie/meting/wettelijk toegestaan m.b.t. door Warmtepompen maximaal te produceren geluid:

Geluidseisen warmtepomp

Sinds 2021 gelden nieuwe eisen voor het maximale geluid van warmtepompen met een buitenunit. De eisen staan in het gewijzigde Bouwbesluit. Ze gelden niet alleen voor nieuwbouw, maar ook voor bestaande woningen.

De eisen gaan over de hoeveelheid geluid op de erfgrens. Dit mag maximaal 40 dB zijn in de nacht, en 45 dB overdag.
-----------------------------------------------------------------------------
Eerdere door mij aangedragen tekst van een adviesbureau werkzaam t.b.v. bouw- en WP gerelateerde adviezen luidt:'

Geluidseisen warmtepompen: Hoe voorkom je geluidsoverlast bij de buren?

Auteurs: Drs. Tim Mijzen, Ir. Jesper van Peer

Om het geluidsoverlast van de warmtepomp bij de buren te beperken, zijn er sinds 1 april 2021 geluidseisen die gelden voor nieuw te plaatsen warmtepompen. Deze geluidseisen beschermen buren beter tegen het lawaai van de warmtepomp.

In dit artikel bespreken wij het volgende:

Geluidseisen warmtepompen
Hoe voorkom je geluidsoverlast van de warmtepomp bij de buren?
Het CE-Keurmerk
Vuistregels om de minimale afstand van de warmtepomp te bepalen
Geluidskasten
Berekenen van de exacte afstand met de overheidstool
Conclusie

geluidsoverlast warmtepomp
Geluidseisen warmtepompen sinds april 2021

Om geluidsoverlast van warmtepompen bij de buren te voorkomen, heeft de overheid besloten om voor woonfuncties een nieuwe geluidseis te introduceren. De eisen gelden niet voor warmtepompen die geplaatst worden bij nieuwbouw waarvoor een vergunningsaanvraag is gedaan voor 1 april 2021. Is de vergunningsaanvraag na 1 april 2021 ingediend? dan moet je wel voldoen aan de geluidseisen. Voor bestaande bouw en renovatie gelden de eisen voor alle warmtepompen die geplaatst worden vanaf april 2021.
Geluidseisen warmtepompen bouwbesluit

In het bouwbesluit, Afdeling 3.2. Beschermen tegen geluid van installaties, artikel 3.8. Aangrenzend perceel lid 2 (woonfunctie) staat:

“Een installatie voor warmte- of koudeopwekking, die is opgesteld buiten de uitwendige scheidingsconstructie van een bouwwerk, veroorzaakt op de perceelgrens met een perceel voor een andere woonfunctie een geluidsniveau van ten hoogste 40 dB, bepaald volgens de handleiding meten en rekenen industrielawaai.”

Bovenstaande gaat over nieuw te bouwen woningen met nieuw te plaatsen warmtepompen en het geluidsniveau op de perceelsgrens.

Aanvullend hierop zijn er voorwaarden die gelden uit het oogpunt van goede ruimtelijke ordening. Deze voorwaarden gelden voor nieuw te plaatse warmtepompen bij nieuwbouwwoningen en bij nieuw te plaatse warmtepompen bij bestaande woningen. De eisen zijn als volgt:

Het maximale toegestane geluidsniveau op de gevel van de buren is:

45 dB(A) tussen 7.00 en 19.00 uur
40 dB(A) tussen 19.00 en 23.00 uur

mijn commentaar:
Voorlopig is m.b.t. de grens van 35 dB(A) nog onduidelijk of deze JA of NEE is geimplementeerd dan wel dat ook voor de tijd van 23.00 tot 7.00 uur 40 dB(A) wettelijk geldt.

[ Voor 4% gewijzigd door Gary199 op 10-05-2023 13:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gary199
twain4me schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:57:
Het is ook nooit goed, je vraagt je afentoe af waarom je nog een topic zou maken.

"we vinden die wp's lelijk heb je geen voorbeelden voor een mooiere oplossing"

*plaatst plaatjes*

"voldoed niet aan de geluidsnormen je zet mensen op het verkeerde been, je moet waarschuwen anders krijgen mensen rechtzaken." (met de ondertoon: " en dat is dan jouw schuld!")

Het punt is, je bent allemaal verantwoordelijk voor je eigen beslisingen. en en het uitvoeren van vergunningschecks en voldoen aan het bouwbesluit. (en dus de geluids norm)
opzich is dit onderwerp wel een heet hangijzer en dat snap ik ook wel, maar dit is veel te groot om ook nog eens hier te behandelen. dus als iemand zich geroepen voeld om een topic te openen (ik zou het niet doen) dan verwijs ik daar met liefde naar.

Ik zal er in iedergeval een waarschuwing in de TS plaatsen om altijd zelf de rekentool te gebruiken.
toon volledige bericht
Ik heb ondertussen contact opgenomen met HBA om te vernemen waar die aanvullende 35 dB(A) vandaan komen; zou gaan over aanvullende voorwaarden m.b.t. "goede ruimtelijke ordening".
Toegezegd is "dat ik wordt teruggebeld"

De volgende gedachte vindt grond: 40 dB op de perceelsgrens en 35 dB gevelbelasting

[ Voor 3% gewijzigd door Gary199 op 10-05-2023 14:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:46

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Even nog los van waar het vandaan komt: hou bij die 35 dB(A) en 40 dB(A) goed in de gaten dat de eerste gaat over ‘op de gevel’ en de tweede ‘op de perceelgrens’. Soms ligt de gevel op de perceelgrens, soms niet.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:46

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
silverball schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 14:06:
[...]

Die ondertoon is vanuit mij uit onbedoeld, het is een hartstikke mooie topicstart.
De plaatjes op de topicstart voldoen naar alle waarschijnlijkheid niet aan de huidige norm 40 dB(A) (wellicht 35 dB(A)) en zijn dus theoretisch in weze illegaal om nu te plaatsen.

Dan is dat alsnog 100% mijn schuld als ik mijn installatie kopieer van wat mensen op het internet en niet de wetgeving zelf nalees, maar een extra waarschuwing is wel sympathiek. Je bent een topper d:)b

Tegelijkertijd baal ik dat een WP voor mij dus geen realistische optie is :+
quatt haalt het in een rijtjeshuis achtertuin in de berekeningen zonder isolerende kast, hun L/W wp kan straks ook warm water maken. en als het goed is full electric. Kijk maar even in het topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:19

ErikKo

Rippie

bartvl schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 14:12:
Even nog los van waar het vandaan komt: hou bij die 35 dB(A) en 40 dB(A) goed in de gaten dat de eerste gaat over ‘op de gevel’ en de tweede ‘op de perceelgrens’. Soms ligt de gevel op de perceelgrens, soms niet.
Dit is mij ook opgevallen. In ons geval is het bijna onmogelijk als 'perceelgrens' geldt, maar geen enkel probleem als de 'gevel van de buren' geldt.

Bij ons wordt een Panasonic T-CAP Monobloc geplaatst in augustus dit jaar. Deze komt met zijn rug bij de tuinschutting te staan. Deze schutting grenst aan de tuin van de buren, aka perceelgrens. Op de perceelgrens zal de warmtepomp boven het toegestane geluid produceren. Echter is het nog zo'n 5 meter tot de gevel van de buren. Op die positie is het geluid binnen de norm.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11:36

Rzaan

Altijd zoekende

blb4 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 12:54:
Er is in 't algemene topic veel gezegd en geschreven over geluidsproductie en de eisen, kijk ff in de topicstart onder 't kopje Geluidsproductie. Die 35 dB van @Gary199 hierboven ben ik nog nergens tegen gekomen, alleen de 40 dB tussen 19:00u en 07:00u.

De link in dat hoofdstuk naar site van Alklima (Mitsubishi) is erg interessant.
Die 35 dB ben je nergens tegengekomen omdat ze nergens in een wet omschreven staan.
De wet zegt 40 dB.

Sommige gemeenten hadden in hun APV 35 staan, maar door de landelijke wet worden ze overruled.
En er zijn instanties die de normen te hoog vinden en daardoor lijkt het soms wel of ze een loopje nemen met de teksten in de wet.

De wet geeft aan dat 40 dB de grens is.

Maar, en dit weet ik niet zeker - volgens mij mag hij overdag 45 dB maken, maar dan moet het apparaat over een dag- en nachtinstelling beschikken.
In ieder geval geven zowel de Consumentenbond en de VEH de normen 40 voor de nacht en 45 voor de dag aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
bartvl schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 14:12:
Correcte cijfers zijn in handen van leken nog steeds een gevaar.
Verder is men enige jaren geleden geswitcht van de aanduiding dB(A) menselijk gehoor naar dB.
Mijn gedachte daarbij is: dat kwam de overheid beter uit i.v.m. wegen aanleg
waarbij tevens de geluidsgrens werd opgetrokken naar 65 dB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Rzaan schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 14:40:
[...]

Die 35 dB ben je nergens tegengekomen omdat ze nergens in een wet omschreven staan.
De wet zegt 40 dB.

Sommige gemeenten hadden in hun APV 35 staan, maar door de landelijke wet worden ze overruled.
En er zijn instanties die de normen te hoog vinden en daardoor lijkt het soms wel of ze een loopje nemen met de teksten in de wet.

Maar, en dit weet ik niet zeker - volgens mij mag hij overdag 45 dB maken, maar dan moet het apparaat over een dag- en nachtinstelling beschikken.
In ieder geval geven zowel de Consumentenbond en de VEH de normen 40 voor de nacht en 45 voor de dag aan.
Dat is nog krap, zie hier een wh-mdc05j3e5
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/29Iy8MVoKWkTyafdTkhHBmXndNM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UoCZZYiXZRmbhdPpRRQg92QD.png?f=fotoalbum_large

Dan neem je er een dure kast van duizenden euro's bij die maximaal -15 dB dempt zit je nog op glad ijs. Ook met een eventuele quiet mode (-4 dB) waar ik hier en daar wat over lees, maar niets in de specs kan vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

silverball schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:38:
[...]

[...]

Dat mag dus wel een enorme waarschuwing worden bij alle topics over warmtepompen want dit is hoe je iemand potentieel helemaal in de nesten werkt
  1. Ik koop en installeer een warmtepomp geinspireerd door mijn medetweakers
  2. Alles werkt als een tierelier, CV ketel & gasinfra wordt afgedankt
  3. Ik krijg nieuwe buren na een jaar, spannen een rechtszaak tegen mij aan vanwege geluidsoverlast
  4. WP moet weg, nergens anders volgens de wet te plaatsen, je vertrouwde gasketeltje kan niet meer terug, gasinfra is al weg
Huis onverkoopbaar, koude winter.

Een paar foto's in de topicstart die hier duidelijk niet aan voldoen helpen niet mee.
toon volledige bericht
Je moet je niet zo'n zorgen maken want de genoemde normen kloppen niet.
35 dB wordt nergens genoemd.
Ja, in die tekst van 2 mensen, maar die bepalen niet wat de norm is.
Dat doet de wet. En die zegt iets anders.
zo niet, dan zie ik graag een onderbouwing en niet 'wat iemand vindt'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

silverball schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 14:48:
[...]

Dat is nog krap, zie hier een wh-mdc05j3e5
[Afbeelding]

Dan neem je er een dure kast van duizenden euro's bij die maximaal -15 dB dempt zit je nog op glad ijs. Ook met een eventuele quiet mode (-4 dB) waar ik hier en daar wat over lees, maar niets in de specs kan vinden.
Weet het fijne er niet van, maar volgens mij wordt het geluidsniveau van een apparaat gemeten bij een vol vermogen.
Maar de wet heeft het over het 'optreden' van het geluid.
Dus als hij niet op vol vermogen draait, dan treedt er ook geen te hoog geluid op.

Zou het zoiets kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Rzaan schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 14:40:
[...]

De wet zegt 40 dB.

Vooralsnog ga ik uit van max 45 dB overdag en 40 dB tussen 19:00u en 07:00u. Dit zijn de maximale waarden op perceelgrens en bij de dichtstbijzijnde gevelopening van de buren. Er zijn geen eisen richting openbare weg.

Belangrijker is de discussie/onzekerheid over welke geluidswaarde je in die tool / in de praktijk moet gebruiken. Er werd altijd vanuit gegaan dat dit de maximale waarde is die de WP kan produceren terwijl daar nu veel nuance in blijkt te zijn. Mijn conclusie is dat je sowieso maar uit hoeft te gaan van de geluidswaarde die jou WP geeft in jou specifieke installatie. Dus als jou compressor nooit boven de 50 Hz uitkomt dan hoef je niet met hogere frequentie te rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Rzaan schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 14:56:
[...]

Weet het fijne er niet van, maar volgens mij wordt het geluidsniveau van een apparaat gemeten bij een vol vermogen.
Maar de wet heeft het over het 'optreden' van het geluid.
Dus als hij niet op vol vermogen draait, dan treedt er ook geen te hoog geluid op.

Zou het zoiets kunnen zijn?
Dus NIET bij vol vermogen maar 't maximale vermogen in jou situatie.
Zie ook deze email van Helpdesk Bouwregelgeving op een vraag van Alklima.

Hun conclusie is:

Op basis daarvan kunnen de volgende vertrekpunten gehanteerd worden:

Opgave geluidsniveau t.b.v. ruimteverwarming bij een buitentemperatuur +10°C
Opgave geluidsniveau t.b.v. tapwaterproductie bij een buitentemperatuur +18°C

In beide gevallen wordt hierbij specifiek benoemd dat deze waarden en uitgangspunten gehanteerd mogen worden, terwijl duidelijk is dat het betreffende systeem bij bijvoorbeeld -5°C meer geluid zal maken.

Nog steeds ontbreekt dus een 100% duidelijk norm, maar met deze vertrekpunten hanteert Alklima vanaf heden de geluidswaarden van het energielabel (ErP) . Hierbij wordt uitgegaan van een buitentemperatuur van +7°C graden en een wateraanvoertemperatuur van +55°C (onder nominale condities). Zowel voor ruimteverwarming al tapwaterproductie een reëel vertrekpunt en bij het ontbreken van een echte norm het meest passend bij de beschikbare omschrijvingen.

Zie deze link

[ Voor 61% gewijzigd door blb4 op 10-05-2023 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
blb4 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 15:05:
[...]

Vooralsnog ga ik uit van max 45 dB overdag en 40 dB tussen 19:00u en 07:00u. Dit zijn de maximale waarden op perceelgrens en bij de dichtstbijzijnde gevelopening van de buren. Er zijn geen eisen richting openbare weg.

Belangrijker is de discussie/onzekerheid over welke geluidswaarde je in die tool / in de praktijk moet gebruiken. Er werd altijd vanuit gegaan dat dit de maximale waarde is die de WP kan produceren terwijl daar nu veel nuance in blijkt te zijn. Mijn conclusie is dat je sowieso maar uit hoeft te gaan van de geluidswaarde die jou WP geeft in jou specifieke installatie. Dus als jou compressor nooit boven de 50 Hz uitkomt dan hoef je niet met hogere frequentie te rekenen.
Misschien is er nog een praktisch probleem.
Niemand mag zomaar iemands achtertuin betreden en de WP kast open schroeven
om te zien welk type is geinstalleerd.
Stel dat het type plaatje niet aan de buitenkant van de kast is bevestigd of zelfs een fout type aanduidt.
Blijft over de rekentool gebruiken plus de maatband en vervolgens ENTER.
De werkelijke geluidsproduktie doet er niet toe.

Maar dan:
WP gebruiker gebruikt rekentool
Boze buurman kan niet slapen van de WP herrie.
Geoorloofd wantrouwen doet hem de dB-meter hanteren en hij komt op de erfgrens tot een meting van 46 dB
Boze buurman maant de WP gebruiker en vraagt om geluidsreductie.
Dat lukt niet en BB stapt naar de Rechter.
BB heeft een gespecialiseerd bureau gevraagd de geluidsmeting nog eens te doen en deze komt tot 46 dB
In de Wet is bepaald waaraan geluidsmetingen moeten voldoen en de meting van bedoeld bureau voldoet daaraan incl. ijking van de dB-meter.
Op basis van de rekentool zou je iedere WP kunnen plaatsen, weinig of veel geluid.
Hier wringt de schoen.
Ja maar, ik ga slechts tot 40 dB mag, kan en zal niet voldoende zijn.

Ik zie hier ook gebruikt worden: "het maximale vermogen in jou situatie".
bedoeld zal mogelijk worden: "het gebruikte vermogen in jouw situatie".

[ Voor 3% gewijzigd door Gary199 op 10-05-2023 15:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
Gary199 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 14:44:
[...]

Correcte cijfers zijn in handen van leken nog steeds een gevaar.
Verder is men enige jaren geleden geswitcht van de aanduiding dB(A) menselijk gehoor naar dB.
Mijn gedachte daarbij is: dat kwam de overheid beter uit i.v.m. wegen aanleg
waarbij tevens de geluidsgrens werd opgetrokken naar 65 dB
Voor wegverkeerslawaai geldt een heel ander toetsingskader dan voor industrielawaai (wat bij warmtepompen van toepassing is).
twain4me schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:57:

"voldoed niet aan de geluidsnormen je zet mensen op het verkeerde been, je moet waarschuwen anders krijgen mensen rechtzaken." (met de ondertoon: " en dat is dan jouw schuld!")
Van mijn kant is dit bedoelt als waarschuwing. Hier worden gewoon foute zaken gepost. Ik zie dat er daarna weer veel reacties zijn gegeven t.a.v. geluid. Ik laat het er verder maar bij, want blijkbaar weten anderen het beter (het aspect geluid/industrielawaai is een onderdeel van mijn werkzaamheden).

[ Voor 31% gewijzigd door hansvk op 10-05-2023 15:46 ]

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
hansvk schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 15:42:
[...]

Voor wegverkeerslawaai geldt een heel ander toetsingskader dan voor industrielawaai (wat bij warmtepompen van toepassing is).

[...]

Van mijn kant is dit bedoelt als waarschuwing. Hier worden gewoon foute zaken gepost. Ik zie dat er daarna weer veel reacties zijn gegeven t.a.v. geluid. Ik laat het er verder maar bij, want blijkbaar weten anderen het beter (het aspect geluid/industrielawaai is een onderdeel van mijn werkzaamheden).
Dan begrijp je vast ook wel, dat helemaal niemand bijv. 65 dB t.a.v. Rijkswegen zal toepassen op het geluid van een WP op een erfgrens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Gary199 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 15:27:
[...]

Misschien is er nog een praktisch probleem.
Niemand mag zomaar iemands achtertuin betreden en de WP kast open schroeven
om te zien welk type is geinstalleerd.
Stel dat het type plaatje niet aan de buitenkant van de kast is bevestigd of zelfs een fout type aanduidt.
Blijft over de rekentool gebruiken plus de maatband en vervolgens ENTER.
De werkelijke geluidsproduktie doet er niet toe.

Maar dan:
WP gebruiker gebruikt rekentool
Boze buurman kan niet slapen van de WP herrie.
Geoorloofd wantrouwen doet hem de dB-meter hanteren en hij komt op de erfgrens tot een meting van 46 dB
Boze buurman maant de WP gebruiker en vraagt om geluidsreductie.
Dat lukt niet en BB stapt naar de Rechter.
BB heeft een gespecialiseerd bureau gevraagd de geluidsmeting nog eens te doen en deze komt tot 46 dB
In de Wet is bepaald waaraan geluidsmetingen moeten voldoen en de meting van bedoeld bureau voldoet daaraan incl. ijking van de dB-meter.
Op basis van de rekentool zou je iedere WP kunnen plaatsen, weinig of veel geluid.
Hier wringt de schoen.
Ja maar, ik ga slechts tot 40 dB mag, kan en zal niet voldoende zijn.

Ik zie hier ook gebruikt worden: "het maximale vermogen in jou situatie".
bedoeld zal mogelijk worden: "het gebruikte vermogen in jouw situatie".
toon volledige bericht
Een meting - uitgevoerd volgens de meetinstructies - van 46 dB is boven de norm, ook al is 't maar 1 dB. Je kan dan dus gedwongen worden maatregelen te nemen om 1 dB te reduceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
blb4 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 15:56:
[...]

Een meting - uitgevoerd volgens de meetinstructies - van 46 dB is boven de norm, ook al is 't maar 1 dB. Je kan dan dus gedwongen worden maatregelen te nemen om 1 dB te reduceren.
Dat is niet mijn punt. Het gaat om a) eigen meting en b) uitkomst rekentool.

wie past wat toe. Uitkomsten zullen stellig verschillen ook al was het alleen maar op basis van meet tolerantie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hansvk
blb4 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 15:56:
[...]

Nier persé, wat bij metingen mag je een meetfout van 2 dB(A) toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Gary199 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 15:58:
[...]

Dat is niet mijn punt. Het gaat om a) eigen meting en b) uitkomst rekentool.

wie past wat toe. Uitkomsten zullen stellig verschillen ook al was het alleen maar op basis van meet tolerantie.
't gaat om daadwerkelijke waarden. Dus gemeten. Omdat dit niet praktisch is heeft met die rekentool opgesteld en mag je als WP eigenaar / installateur uitgaan van de uitkomst van de rekentool. Als die berekening aangeeft dat je niet boven de normen uitkomst - en je natuurlijk de tool goed ingevuld hebt - mag je er vanuit gaan dat je goed zit en zijn geen verdere acties nodig om tot plaatsing over te gaan. Mocht er een buur gaan klagen en je komt er samen niet uit en de rekentool is juist ingevuld dan zal er m.i. altijd een meting moeten plaatsvinden. Die is dan leidend en niet meer de berekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
hansvk schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 16:02:
[...]

Ik neem aan dat dat een onderdeel is van de meetinstructie? Dus als de meting 47 dB aangeeft dan mag (moet) er 2 dB afgetrokken worden en voldoe je dus aan de 45 dB grens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
hansvk schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 16:02:
[...]

Zelf zou ik dat liever omschrijven als: een meettolerantie of meetcorrectie van 2 dB(A) toepassen, maar de bedoeling is duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

hansvk schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 15:42:
Het blijft nodig om te reageren, want veel mensen sommigen hebben de klok wel horen luiden, maar weten niet waar de klepel hangt.
Of ze nemen gewoon een tekst van een willekeurige site over. Of die tekst klopt... ach, wat doet het er toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
blb4 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 16:07:
[...]

't gaat om daadwerkelijke waarden. Dus gemeten. Omdat dit niet praktisch is heeft met die rekentool opgesteld en mag je als WP eigenaar / installateur uitgaan van de uitkomst van de rekentool. Als die berekening aangeeft dat je niet boven de normen uitkomst - en je natuurlijk de tool goed ingevuld hebt - mag je er vanuit gaan dat je goed zit en zijn geen verdere acties nodig om tot plaatsing over te gaan. Mocht er een buur gaan klagen en je komt er samen niet uit en de rekentool is juist ingevuld dan zal er m.i. altijd een meting moeten plaatsvinden. Die is dan leidend en niet meer de berekening.
Tsja, m.i. ook. Maar dan is die rekentool aanwijzing volstrekt waardeloos.
Overigens zijn er diverse afwijkingen en uitzonderingen op de meer bekende regel
Soms kan er aanzienlijk meer in z.g. lastige gevallen waar de overheid met zijn wensen en wettelijke bepalingen in gedrang of in de knoei komt. ( as usual )

[ Voor 13% gewijzigd door Gary199 op 10-05-2023 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
Rzaan schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 16:22:
[...]

Het blijft nodig om te reageren, want veel mensen sommigen hebben de klok wel horen luiden, maar weten niet waar de klepel hangt.
Of ze nemen gewoon een tekst van een willekeurige site over. Of die tekst klopt... ach, wat doet het er toe.
Ik denk dat je de discussie plat kunt slaan door te kijken wat er op de website van overheid.nl en in de "Handleiding rekentool geluid warmtepompen en airco's" is aangegeven.

Uit de Handreiking:

3 Uitgangspunten rekentool

Wettelijke eisen

Het Bouwbesluit 2012 stelt in artikel 3.8.2 en 3.9.3 eisen aan het geluidniveau van de buitenunit op
de perceelgrens bij grondgebonden woningen en bij posities op deuren en te openen ramen bij
aangrenzende appartementen. De maximaal optredende geluidniveaus mogen maximaal 40 dB
zijn. Conform de meetmethode uit de regeling Bouwbesluit is er voor buitenunits met een
afzonderlijke instelling voor de avond+nacht (silent mode) een correctie van - 5 dB toegestaan op
de gemeten waarde overdag tussen 07.00 uur en 19.00. Voor die buitenunits geldt dus voor de
dagperiode een maximum van 45 dB.

Opgemerkt wordt dat het hier gaat om het geluidvermogenniveau bij het maximale vermogen (dag
of avond+nacht) en niet om het geluidvermogenniveau dat vermeld staat op het CE-label en dat
bepaald is op een lager (nominaal) vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
blb4 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 16:12:
[...]

Ik neem aan dat dat een onderdeel is van de meetinstructie? Dus als de meting 47 dB aangeeft dan mag (moet) er 2 dB afgetrokken worden en voldoe je dus aan de 45 dB grens?
Correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
hansvk schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 16:36:
[...]

Ik denk dat je de discussie plat kunt slaan door te kijken wat er op de website van overheid.nl en in de "Handleiding rekentool geluid warmtepompen en airco's" is aangegeven.

Uit de Handreiking:

3 Uitgangspunten rekentool

Wettelijke eisen

Het Bouwbesluit 2012 stelt in artikel 3.8.2 en 3.9.3 eisen aan het geluidniveau van de buitenunit op
de perceelgrens bij grondgebonden woningen en bij posities op deuren en te openen ramen bij
aangrenzende appartementen. De maximaal optredende geluidniveaus mogen maximaal 40 dB
zijn. Conform de meetmethode uit de regeling Bouwbesluit is er voor buitenunits met een
afzonderlijke instelling voor de avond+nacht (silent mode) een correctie van - 5 dB toegestaan op
de gemeten waarde overdag tussen 07.00 uur en 19.00. Voor die buitenunits geldt dus voor de
dagperiode een maximum van 45 dB.

Opgemerkt wordt dat het hier gaat om het geluidvermogenniveau bij het maximale vermogen (dag
of avond+nacht) en niet om het geluidvermogenniveau dat vermeld staat op het CE-label en dat
bepaald is op een lager (nominaal) vermogen.
toon volledige bericht
Precies, en de waarde die je moet gebruiken voor je Panasonic staat in de handleiding geluid/WPAC (https://www.panasonicproc...eluidsbrochure%202021.pdf), evenals de omstandigheden waaronder deze bepaald zijn (Tb -10C / Ta 55C).

Ik vond het nog wel lastig om een goede plaats te vinden die volgens de rekentool voldoet aan de eisen, ondanks dat er hier aardig wat ruimte is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Thorsd schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 16:48:
[...]

Precies, en de waarde die je moet gebruiken voor je Panasonic staat in de handleiding geluid/WPAC (https://www.panasonicproc...eluidsbrochure%202021.pdf), evenals de omstandigheden waaronder deze bepaald zijn (Tb -10C / Ta 55C).

Ik vond het nog wel lastig om een goede plaats te vinden die volgens de rekentool voldoet aan de eisen, ondanks dat er hier aardig wat ruimte is.
Wie de wetgeving heeft gelezen zal ook hebben gezien hoeveel ontsnappingen en uitzonderingen zijn ingebouwd om ergens mouwen aan te breien waar de wetgeving voor problemen zorgt vanwege fysieke beperkingen/mogelijkheden.
E.e,a, moet dan slechts nog voldoen aan wat "acceptabel" is in de leefomgeving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Thorsd schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 16:48:
[...]

Maar je moet toch (in de praktijk) kijken naar wat de WP werkelijk aan dB's produceert?
Er gaat toch niemand op jouw plaatje of in de catalogus kijken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
Rzaan schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 17:33:
[...]

Maar je moet toch (in de praktijk) kijken naar wat de WP werkelijk aan dB's produceert?
Exact, dat is wat ik de hele tijd probeer aan te geven: Er wordt veelal een fout gemaakt door te denken dat je 't maximale geluidsniveau moet gebruiken dat een bepaalde WP kan produceren. Je moet 't geluidsniveau gebruiken dat jou WP in jou opstelling met jou instelling maximaal kan produceren.

Dus specifiek voor Pana WP geldt b.v. dat deze zijn maximale compressor frequentie en toerental fan naar beneden bijstelt als je Quiet Mode 1,2 of 3 toepast. Als je met QM0 niet aan de eisen voldoet maar met QM2 wel en je houd jou WP altijd op QM2 dan voldoe je dus.

Ander voorbeeld: Als je tijdens WP DHW run de pompsnelheid knijpt waardoor de WP maar met max 35 Hz draait dan is het bijbehorende geluidsniveau de waarde die je kan gebruiken in die tool.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:42
blb4 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 18:51:
[...]
Ander voorbeeld: Als je tijdens WP DHW run de pompsnelheid knijpt waardoor de WP maar met max 35 Hz draait dan is het bijbehorende geluidsniveau de waarde die je kan gebruiken in die tool.
Ander voorbeeld: De eigenaar kiest ervoor de afgifte in huis te verbeteren zodat de WP minder hoeft te werken.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blb4
CurlyMo schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 19:31:
[...]

Ander voorbeeld: De eigenaar kiest ervoor de afgifte in huis te verbeteren zodat de WP minder hoeft te werken.
Issue blijft wel dat een (pana) WP vaak nogal hard van stapel loopt; bij opstart hoge compressorfrequentie, ook als hij daarna uren op 19 Hz pruttelt. In ‘t meetprotocol staat iets (exacte tekst niet bij de hand) over de thermostaat een slinger geven, dus warmtevraag ineens fors verhogen. Dat is natuurlijk niet de status-quo situatie waarin veel WP’s uren lang kabbelen maar ‘t simuleert ‘t gedrag van je WP als je opstart.

Ik denk dat ‘t lastig wordt ze (de meettechnici)van dit protocol af te laten wijken door te zeggen dat dat opstarten nooit voorkomt want altijd steady state ‘t hele stookseizoen. Ik zal nog ff de linken zoeken over dat meetprotocol.

Update: Ik had e.e.a. vorig jaar uitgezocht: blb4 in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2"

Meetprotocol: https://rijksoverheid.bou...t/bb2012_reg/bijlage-viii
Uit dat protocol:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZfL-us1_lKY_1q-6f39p7hP4GXI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IkNgSIb8RA6lUIBx7uXzmbIa.png?f=fotoalbum_large

Je kan je WP dus van sjoemelsoftware voorzien: zorgen dat die 15 minuten nadat de thermostaat plotseling 5 graden hoger is ingesteld voor een periode van 2 minuten onder de geluidsnormen blijft :X .

[ Voor 30% gewijzigd door blb4 op 10-05-2023 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:42
blb4 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 21:05:
[...]

Issue blijft wel dat een (pana) WP vaak nogal hard van stapel loopt; bij opstart hoge compressorfrequentie, ook als hij daarna uren op 19 Hz pruttelt.
Daar heb je silent mode voor.

Aanvullend: Die periodieke hoge opstart heb je ook alleen regelmatiger in de warmere dagen. Dan is de pana sowieso onhoorbaar stil. Op de koudere dagen komt die opstart veel minder voor. Die korte momentjes komen minder hier vaak voor dan de auto die voorbij rijden, waarbij die auto's ook hoorbaarder zijn dan de WP.

Verder heb ik zelf ook nooit gevraagd mijn gasleiding te laten weghalen. Even een CV terug hangen gaat niet lukken. Hybride kan dus ook niet en zou ook weer buiten units opleven, dus daar gaan we ook geen voordeel mee halen. Ik kan dus niet anders meer dan met een WP verwarmen.

[ Voor 53% gewijzigd door CurlyMo op 10-05-2023 21:23 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
blb4 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 18:51:
[...]

Exact, dat is wat ik de hele tijd probeer aan te geven: Er wordt veelal een fout gemaakt door te denken dat je 't maximale geluidsniveau moet gebruiken dat een bepaalde WP kan produceren. Je moet 't geluidsniveau gebruiken dat jou WP in jou opstelling met jou instelling maximaal kan produceren.

Dus specifiek voor Pana WP geldt b.v. dat deze zijn maximale compressor frequentie en toerental fan naar beneden bijstelt als je Quiet Mode 1,2 of 3 toepast. Als je met QM0 niet aan de eisen voldoet maar met QM2 wel en je houd jou WP altijd op QM2 dan voldoe je dus.

En hoe verhoudt zich het defrost geweld t.o.v. Qmode ? Consequenties ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10-05 23:19

dof

Mij lijkt die geluidsoverlast discussie iets teveel leunend op specificaties en te weinig op metingen.

Je zult toch echt moeten meten hoe de situatie van de draaiende WP is, en wat die produceert (direct ernaast en) op de erfgrens. Dat kan nogal verschillen van de specs, want er zijn (in elke situatie) vele variabelen die meespelen (die geluid versterken of verzwakken).

M'n Pana 9j mono draait (als ie aan staat, nu alweer aantal dagen uit) bijna continue op 19-20 Hz compressor frequentie en is dan iets hoorbaar als je er naast staat, maar niet op paar meter afstand. En de richting is ook nogal bepalend.

En gelukkig is geluid iets waar je nog veel aan kunt doen (om het te beperken).

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
Rzaan schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 17:33:
[...]

Ja, zeg het maar... In de handleiding voor de rekentool staat dat in de praktijk het rekenmodel voldoet. Dit is echt wel een soort van worst case scenario, hoge Ta, lage Tb.

Als je kunt aantonen dat je opstelling hieraan voldoet, zit je m.i. sowieso goed.

De vraag is, wat als hier niet aan voldaan wordt. Want dat houdt niet automatisch in dat er een overschrijding is. Het lijkt me dan wel moeilijk om aan te tonen dat een WP (n)ooit boven een bepaald geluidsniveau uitkomt: Als je het wilt berekenen heb je niet de juiste gegevens, en als je echt wilt meten is de Tb ook lastig te beïnvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
blb4 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 21:05:
[...]

Ik denk dat ‘t lastig wordt ze (de meettechnici)van dit protocol af te laten wijken door te zeggen dat dat opstarten nooit voorkomt want altijd steady state ‘t hele stookseizoen. Ik zal nog ff de linken zoeken over dat meetprotocol.

Update: Ik had e.e.a. vorig jaar uitgezocht: blb4 in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2"

Meetprotocol: https://rijksoverheid.bou...t/bb2012_reg/bijlage-viii
Uit dat protocol:
[Afbeelding]

Je kan je WP dus van sjoemelsoftware voorzien: zorgen dat die 15 minuten nadat de thermostaat plotseling 5 graden hoger is ingesteld voor een periode van 2 minuten onder de geluidsnormen blijft :X .
Die had ik nog niet eerder gezien. Dat meetprotocol mag je ook nog bij 10C voor ruimteverwarming en 18C voor SWW gebruiken. Dat geeft waarschijnlijk heel andere waardes dan in de rekentool 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Thorsd op 11-05-2023 01:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Gary199 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 23:03:
[...]

En hoe verhoudt zich het defrost geweld t.o.v. Qmode ? Consequenties ?
Jawel, daar staat iets over in de meetinstructies waar in naar linkte:

"Naast de genoemde omstandigheden in tabel 1 moet bij installaties voor tapwaterproductie en ruimteverwarming die bij het ontdooien geen gebruik maken van de aanwezige warmte in de woning of van een speciaal warmtebuffer, de meting ook worden uitgevoerd bij het ontdooien."

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• blb4
Dit topic nog maar eens nieuw leven inblazen. Vooropgesteld dat ik 't zeker eens ben met de geluidsnorm van 40 dB op de perceelsgrens (45 dB overdag), is er denk ik dus idd een loophole zoals hier al beschreven door @olafmol.

Ik zat nog eens te kijken naar de noodzaak voor een omgevingsvergunning voor een WP en daaruit blijkt dat als je de WP van een ombouw met dak voorziet dit als een bijbehorend bouwwerk wordt gekwalificeerd (net als b.v. een uitbouw of schuur achter je huis) en dat dit dan vergunningsvrij is. Tegelijkertijd is dan dus die eis van 40 dB op de perceelsgrens niet meer van toepassing; in artikel 3.8 lid 2 van 't Bouwbsluit 2012 staat: "Een installatie voor warmte- of koudeopwekking, die is opgesteld buiten de uitwendige scheidingsconstructie van een bouwwerk, veroorzaakt op de perceelgrens met een perceel voor een andere woonfunctie een geluidsniveau van ten hoogste 40 dB, bepaald volgens de Handleiding Meten en Rekenen Industrielawaai".

Wel moet dan voldaan (blijven) worden aan lid 1; ten hoogste 30 dB in een op een aangrenzend perceel gelegen verblijfsgebied maar daar valt dus niet de buitenruimte (tuin) onder en ook geen schuren, WC's e.d. en is daarmee in de praktijk denk ik dus een veel lichtere eis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Naar aanleiding van discussie over wat gemeentes mogen bepalen [over het geluid van een warmtepomp] in 't topic Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen die ongeveer hier start mijn analyse. Voor wat 't waard is :).

't relevante artikel (uit de model APV) dat betrekking heeft op warmtepompen is m.i. de Vangnetbepaling: voorkomen of beperken van geluidhinder

In de gemeente Utrecht is dit als volgt opgenomen in de APV:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fj5EB0kmycnOUjdpim3emHCVjsA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZMCtVDS3HlG7Tcz7ojJ4elxj.png?f=fotoalbum_large

Nu wordt in 4.1 lid 5 niet 't bouwbesluit genoemd. Dit staat echter in de toelichting:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L04B7H4wpmxjZApNUruCjyUckl0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZPwIPoJTC0vcgSoW6D8rn4rB.png?f=fotoalbum_large

Oftewel in de gemeente Utrecht gelden voor warmtepompen de geluidseisen die zijn beschreven in 't bouwbesluit.

Ook 't artikel over woonoverlast (in de APV van Utrecht artikel 2:38a is niet van toepassing:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x5EZPMhrAO4l2WSpCKmXWVspjH0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zVkU9z4NQQNEEuXwlRjmAFbP.png?f=fotoalbum_large

want in de toelichting staat bij dit artikel o.a:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zj5EFzCmKzKRiFmq_itethWcuwI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U20QzruDdGm8q4RsmretIUpA.png?f=fotoalbum_large

Oftewel dit artikel over woonoverlast is alleen van toepassing als dit al niet is afgedekt in andere artikelen. 't kan niet willekeurig en te pas en te onpas worden ingezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Het eerste artikel wat je noemt gaat over inrichtingen en het tweede over woonbestemmingen. De grap is nou net dat een gemeente de normen van andere wetgeving niet kan verruimen maar wel strenger maken. Met beide artikelen hebben ze dan weer de mogelijkheid om te handhaven.

https://www.infomil.nl/on...hetzelfde-stiltegebieden/

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
ds23man schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 15:23:
Het eerste artikel wat je noemt gaat over inrichtingen en het tweede over woonbestemmingen. De grap is nou net dat een gemeente de normen van andere wetgeving niet kan verruimen maar wel strenger maken. Met beide artikelen hebben ze dan weer de mogelijkheid om te handhaven.

https://www.infomil.nl/on...hetzelfde-stiltegebieden/
Daar zie je dus blijkbaar verschillen per APV, in Utrecht staat 't veel algemener beschreven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_2D2hHsswU09UcYy6HObnA2SNgM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tk92XIksJ6lPfUjHA4jLMZLL.png?f=fotoalbum_large

Lekker duidelijk dan weer....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Dat heeft gewoon met beleidsruimte te maken. Van een Provincie Nederland en een Gemeente Nederland wordt je ook niet vrolijk....

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Pagina: 1