Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-05 09:56
Dat klopt zoals je schrijft; ik heb even het boekje er bij gepakt voor dit type:

Bij de draadloze versie sluit je de kabel die gemerkt is met "230V" met de blauwe en bruine draden aan op de netspanning, en de andere kabel met de zwarte en grijze draden zijn de thermostaat draden, die je idd aansluit op 6 en 7 van X4.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
dubbel

[ Voor 98% gewijzigd door Naalroc op 01-11-2023 18:44 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:05
Even een plaatje van installateur Patrick Schimmel geleend van twitter, ter lering ende vermaak. :+
Mijnheer onze warmtepomp doet raar, kunt u even komen kijken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ze9zQdzXiTBY7LmEDdH224xzPMo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hMOJilm9aQ92gCR9o5O4eAKm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:46

Carboy54

Duurzaamheid coach

ASW1 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 19:29:
Even een plaatje van installateur Patrick Schimmel geleend van twitter, ter lering ende vermaak. :+

[...]

[Afbeelding]
Uponor 15 mm was zeker in de aanbieding :-)

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 28-05 14:09
Hier nog veel meer van dit soort mooie foto's: https://www.installatie.nl/categorie/installatiefouten/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
Carboy54 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 19:32:
[...]

Of de verloopjes 5/4" x 1/2" :)

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• smaij
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:43

[...]

[Afbeelding]
Prima! Weinig knietjes gebruikt _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 17:51

Jan2023

KISS

Er is nog werk zat als ik die renovatie projekten hier boven zie.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Jan2023 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 20:13:
Er is nog werk zat als ik die renovatie projekten hier boven zie.
Laat jouw plaatje maar niet zien Jan en dan nog zonder buffer ook 🤣

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023
  • Laatst online: 17:51

Jan2023

KISS

Carboy54 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 20:18:
[...]

Laat jouw plaatje maar niet zien Jan en dan nog zonder buffer ook 🤣
Je wil niet weten hoe tevreden ik ben met ons KISS systeem.
Mij hoor je niet ,-)

Heb de pompsnelheid nu ook terug gezet naar gemiddeld , scheelt iets in stroom gebruik.
Zover het systeem draait , heb nog amper warmtevraag.
:P

[ Voor 21% gewijzigd door Jan2023 op 01-11-2023 20:25 ]

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:05
[...]

De CV zit op 20 zo te zien, maar wel dubbelgevouwen ter compensatie. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Naalroc
Als je toch weer eens bij Toolstation komt...hebben ze ook een grote bek

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
AUijtdehaag schreef op woensdag 1 november 2023 @ 20:33:
@Naalroc
Als je toch weer eens bij Toolstation komt...hebben ze ook een grote bek
Bedankt voor de tip... maar de verstelbare sleutel die je ziet liggen (Ja voor ik begon dacht ik er een sleutel op te zetten, maar heb hier absoluut een dop nodig) is maar 1 mm te klein, maar evengoed, een verstelbare sleutel past hier niet.
Gelukkig had ik jaren geleden eens een dop voor 1 malig gebruik gemaakt, om een benzinestandsensor uit mijn auto te verwijderen, en gelukkig was die de vereiste 46 mm voor deze job.
Nu was die dop, ondanks het feit dat hij maar voor eenmalig gebruik zou zijn, toch een uit-de-kluiten gewassen doppie geworden, en dat kwam nu erg van pas, behalve dan dat er een nieuwe 32 mm zeskant aan gefreesd moest worden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:08

martijn v o

Certified by Enphase.

Kan niet met een sleutel alleen met een dop anders moet je de isolatie wegsnijden en dat is zonde.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Jan2023 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 20:21:
[...]

Je wil niet weten hoe tevreden ik ben met ons KISS systeem.
Mij hoor je niet ,-)

Heb de pompsnelheid nu ook terug gezet naar gemiddeld , scheelt iets in stroom gebruik.
Zover het systeem draait , heb nog amper warmtevraag.
:P
Met jouw diameter rechtstreeks in de vloer is dat geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

[...]

Alleen vandaag, extra beunhaas korting :+

Overigens was er ook een forumlid met een LG warmtepomp welke ook met 16mm was aangesloten etc. Dat was echt treurig!

[ Voor 31% gewijzigd door DutchWing op 01-11-2023 23:53 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

[...]

[Afbeelding]
Kreeg gisteren weer een vraag, alleen mijn hybride warmtepomp circuit wordt warm...

Ik zou misschien die driewegklep tussen aanvoer/retour leiding eruit halen :+

@ASW1 Hij kon zeker ook zonnepanelen installeren _O-

[ Voor 3% gewijzigd door DutchWing op 02-11-2023 00:00 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi

[...]

[Afbeelding]
Niet alleen de warmtepomp, maar ook de zonnepanelen zijn door beun de haas geklust zo te zien. wat een ongelooflijk onveilig gebeuren daar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Die prutser van een installateur is 1, maar vergeet niet dat die machine in een huis staat waar mensen veel geld hebben betaald voor dit drama.

En zo krijg je de verhalen dat de warmtepomp het probleem is en we gewoon met de gasketel verder moeten...

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-05 00:15

dof

[...]

[Afbeelding]
De boeken en losbladig vel liggen er ook nog aardig ongelezen bovenop :+ , RTFM!

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:07
Normaal zou je zeggen "if you pay peanuts, you get monkeys" maar dat gaat helaas ook niet meer op in deze (nog steeds) overspannen markt. Monteurs, klussers, bouwvakkers, handige harries worden de nieuwe miljonairs terwijl de IT'ers hun banen naar ChatGPT zien vertrekken ;P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-05 00:15

dof

olafmol schreef op donderdag 2 november 2023 @ 10:26:
Normaal zou je zeggen "if you pay peanuts, you get monkeys" maar dat gaat helaas ook niet meer op in deze (nog steeds) overspannen markt. Monteurs, klussers, bouwvakkers, handige harries worden de nieuwe miljonairs terwijl de IT'ers hun banen naar ChatGPT zien vertrekken ;P
Er zijn hier al heel wat die twijfelden over het zelf doen van warmtepompen (mezelf incluis), maar meesten hebben de stap toch gewaagd en ik heb nog weinig teleurgestelden gehoord.

En als je al wat langer meedraait weet je dat een aantal decennia geleden ook op elke straathoek een PC winkel zat met handige harries met vergelijkbare rampen. Die zijn ook allemaal verdwenen. :)

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-05 23:39
olafmol schreef op donderdag 2 november 2023 @ 10:26:
Niet te veel South Park kijken he :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:07
Plenkske schreef op donderdag 2 november 2023 @ 10:48:
[...]

Niet te veel South Park kijken he :+
Die is idd leuk ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
Voor diegenen die het leuk vinden en zich nog oriënteren: komende zaterdag is het weer Nationale Duurzame Huizenroute. Je kunt dan bij zo'n 400 huizen binnenkijken en leren van de ervaringen van de eigenaar.

Ons huis in Bergschenhoek (vlakbij Rotterdam) staat ook open. Zie https://duurzamehuizenroute.nl om je in te schrijven bij een huis in jouw buurt.

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Dubbel.

[ Voor 98% gewijzigd door DutchWing op 02-11-2023 12:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

dof schreef op donderdag 2 november 2023 @ 10:38:
[...]

Er zijn hier al heel wat die twijfelden over het zelf doen van warmtepompen (mezelf incluis), maar meesten hebben de stap toch gewaagd en ik heb nog weinig teleurgestelden gehoord.

En als je al wat langer meedraait weet je dat een aantal decennia geleden ook op elke straathoek een PC winkel zat met handige harries met vergelijkbare rampen. Die zijn ook allemaal verdwenen. :)
Die problemen in de installatie branche bestaan al veel langer en worden alleen maar erger…

Het is door de media etc en forums dat het alleen steeds meer aan het licht komt nu er ineens moet worden verduurzaamd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
DutchWing schreef op donderdag 2 november 2023 @ 12:43:
[...]

Die problemen in de installatie branche bestaan al veel langer en worden alleen maar erger…

Het is door de media etc en forums dat het alleen steeds meer aan het licht komt nu er ineens moet worden verduurzaamd.
Moet ik bij mij de leidingen ook maar iets beter vast zetten denk ik. Boven enz zitten ze mooi met beugels vast, maar om het buffervat met isolatie met bochtige slangen is het bijna niet mooi vast te zetten.

Nukezone FTW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blb4
lbreman schreef op donderdag 2 november 2023 @ 12:12:
Voor diegenen die het leuk vinden en zich nog oriënteren: komende zaterdag is het weer Nationale Duurzame Huizenroute. Je kunt dan bij zo'n 400 huizen binnenkijken en leren van de ervaringen van de eigenaar.

Ons huis in Bergschenhoek (vlakbij Rotterdam) staat ook open. Zie https://duurzamehuizenroute.nl om je in te schrijven bij een huis in jouw buurt.
mijn huis ook (in utrecht).

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Powrskin schreef op donderdag 2 november 2023 @ 12:53:
[...]

Moet ik bij mij de leidingen ook maar iets beter vast zetten denk ik. Boven enz zitten ze mooi met beugels vast, maar om het buffervat met isolatie met bochtige slangen is het bijna niet mooi vast te zetten.
Hoe erg is het precies als niet over alles gebeugeld zit? Ik ben in de kruipruimte ook wat spaarzaam met beugels geweest omdat ik overal Tonzon heb hangen (zou ik nooit weer voor kiezen maar dat ter zijde) en dus weinig plekken heb om daadwerkelijk te beugelen.

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:15
*/ offtopic

Door wie heb je de blowerdoortest laten doen en gaf die goede aanwijzingen voor de bestaande kieren/issues

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

lbreman schreef op donderdag 2 november 2023 @ 12:12:

Gaat het om deze? https://duurzamehuizenrou...woning-1992-bergschenhoek

Misschien kom ik wel even langs :).

Edit, bevestiging al gevonden in de URL van je signature.

[ Voor 4% gewijzigd door Get!em op 02-11-2023 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-05 16:25
verkeerslicht schreef op donderdag 2 november 2023 @ 13:19:
[...]

Hoe erg is het precies als niet over alles gebeugeld zit? Ik ben in de kruipruimte ook wat spaarzaam met beugels geweest omdat ik overal Tonzon heb hangen (zou ik nooit weer voor kiezen maar dat ter zijde) en dus weinig plekken heb om daadwerkelijk te beugelen.
Ook al is het off topic, maar ik ben toch even benieuwd waarom je niet weer voor Tonzon zou kiezen?

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 03:31
En de mijne in Assen. Staat wel bij dat we vol zitten, maar dat komt omdat ik na 15 uur wat anders heb en niet alleen dat tijdstip kon blokken. Via een pb is er dus nog wel wat te regelen, mocht er een Tweaker belangstelling hebben.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:13
Heb de search al wel een aardig gebruikt en kon wel wat input vinden maar toch wel benieuwd naar jullie input.

Heb Panasonic L/W warmtepomp met een los 280 liter boilervat:
https://www.aircon.panaso...1e5-stainless-steel-tank/

Hebben en bad van max 190liter.

De warmtepomp staat op eco 47 tot 52 graden.

Nu was mijn eerste verwachting dat dit als de boiler op temperatuur is ruim genoeg zou moeten zijn om het bad vol te gooien maar met ons huidige gebruik valt dit tegen:

We zetten zoals we gewend zijn de mengkraan op 38 graden. En dan de vulkraan volle bak open.

Nu geeft dit op het eind van het vullen water van minder dan 38 graden en dus een koud bad, ook gemeten volgens de warmtepomp sensor zelf:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y6BAuTDXiqWsof0Lr_z_d6ne4E4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wVVifHzodOqhestkQ6bMI8h2.png?f=fotoalbum_large

Ik denk zelf dit dit vooral komt om we gelaagdheid in de boiler kapot trekken door de hoge stroomsnelheid.

Nu vroeg ik me af hoe julle gebruikelijk het bad vol laten lopen?
Niet vertrouwen op de mengkraan vanaf het begin?
Kraan gewoon minder ver open draaien?
Of moeten we echt de boiler op minder eco zetten of temp sensor verplaatsen?

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Zwerius schreef op donderdag 2 november 2023 @ 15:19:
[...]

Ook al is het off topic, maar ik ben toch even benieuwd waarom je niet weer voor Tonzon zou kiezen?
Geheel off topic is het niet, want het heeft o.a. te maken met de geschiktheid het aanleggen/onderhouden van leidingwerk.

Mogelijk ben ik bevooroordeeld, en heb het een tijd geleden laten doen, maar het volgende viel mij op toen ik m'n leidingen ging aanleggen:
  • Tonzon beschadigt snel. Dus als je in de kruipruimte aan het werk bent en het is nauw, dan is een scheur in tonzon makkelijk gemaakt (door bijv. scherp gereedschap, leidingen). Is mij op twee plekken gebeurd, gelukkig ook weer redelijk eenvoudig te repareren met wat extra folie en alu-tape.
  • Bij het plaatsen is het heel belangrijk dat de randen goed tegen de fundering geplakt zitten. Als er tocht onder kan komen is het isolatie-effect vanzelfsprekend significant minder.
  • Bij het aanleggen van nieuwe leidingen moesten er gaten door de vloer heen gemaakt worden. Gaten maken in Tonzon werkt niet, dus plaatselijk moet je dan de folie gaan verwijderen en opnieuw plaatsen.
  • bij het om de leideingen heen werken verliest Tonzon aan isolatiewerking, omdat je het goed moet afdichten, en er op die plekken geen luchtzakken aanwezig zijn
  • Bij het beugelen aan het plafond moet je dus ook door het Tonzon heen, wat ongewenst is. Daarom heb ik dat ook niet gedaan, en op de plekken waar geen Tonzon zat tegen de fundering aan, en vloerbalken die bloot lagen zo goed en zo kwaad als dit kon gebeugeld. Dit had ik kunnen voorkomen door het hele leidingwerk langs de fundering te doen en het daaraan vast te beugelen, maar omdat mijn kruipruimte bestaat uit meerdere compartimenten zou ik dan ook gaten moeten boren in de verschillende funderingsmuurtjes. Dat zag ik niet zitten, maar was achteraf beter geweest (heb nu de poortjes gebruikt die er reeds zaten)
Wat heeft mij dit geleerd:
  1. Tonzon kun je beter aanleggen nadat het leidingwerk is geinstalleerd, maar dat is ook eigenlijk niet goed, want dan kun je niet meer bij het leidingwerk.
  2. Andere isolatiematerialen (van het goedkope piepschuim tot aan XPS tot PIR platen toe) lenen zich beter voor achterafwerk (een gaatje boren om beugels in het plafond te zetten is makkelijk gedaan).
  3. Ook zijn die veel robuuster, en zijn kieren goed af te dichten met een beetje pur of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
@ice-T106 Ik vermoed dat de temperatuursensor tamelijk hoog in het vat zit, waardoor het verwarmen van het vat al snel ophoud, als het bovenin op de ingestelde temperatuur staat; de rest van het vat blijft dan (veel) kouder. Als je een bad wilt vullen, dan zal die sensor laag geplaatst moeten worden, dan wordt het hele vat zo warm als de ingestelde temperatuur.
Maar ik ken deze boiler niet, dus weet ook niet of er meerdere punten zijn waar die sensor geplaatst kan worden, en kijkend naar het specificatie blad dat je linkte, geeft daarop geen antwoord. Even de boiler zelf bestuderen dus, lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19:45
ice-T106 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 15:29:
Heb de search al wel een aardig gebruikt en kon wel wat input vinden maar toch wel benieuwd naar jullie input.

Heb Panasonic L/W warmtepomp met een los 280 liter boilervat:
https://www.aircon.panaso...1e5-stainless-steel-tank/

Hebben en bad van max 190liter.

De warmtepomp staat op eco 47 tot 52 graden.

Nu was mijn eerste verwachting dat dit als de boiler op temperatuur is ruim genoeg zou moeten zijn om het bad vol te gooien maar met ons huidige gebruik valt dit tegen:

We zetten zoals we gewend zijn de mengkraan op 38 graden. En dan de vulkraan volle bak open.

Nu geeft dit op het eind van het vullen water van minder dan 38 graden en dus een koud bad, ook gemeten volgens de warmtepomp sensor zelf:

[Afbeelding]

Ik denk zelf dit dit vooral komt om we gelaagdheid in de boiler kapot trekken door de hoge stroomsnelheid.

Nu vroeg ik me af hoe julle gebruikelijk het bad vol laten lopen?
Niet vertrouwen op de mengkraan vanaf het begin?
Kraan gewoon minder ver open draaien?
Of moeten we echt de boiler op minder eco zetten of temp sensor verplaatsen?
Dat is echt bizar. Waar zit de temperatuur sensor in de tank? En haal je het water bovenaan uit de tank en onderaan terug koud er in?

Wij hebben maar een 200l boiler die we naar 51°C brengen en daarmee kunnen we zonder problemen een bad laten lopen. We hebben een duo bad en daar gaat ongeveer 120-150l water in (gemeten en vullen aan 12.5l/min). Daarna nog een keer douchen is geen probleem.
Zolang onze sensor van de boiler niet minder dan 28°C aangeeft, kunnen we nog aangenaam douchen op 38°C dus de sensor zit niet bovenaan het vat.

EDIT: ik zie dat jouw tank heel wat aansluitingen heeft. Zijn de correcte gebruikt? Dus bovenaan de tank water tappen en helemaal aan de bodem vullen? Circulatie zou ik niet toepassen.

[ Voor 4% gewijzigd door Broodro0ster op 02-11-2023 16:14 ]

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:13
@Broodro0ster en @verkeerslicht
Ja de leidingen zitten denk ik goed:
Onderste aan de zijkant water in
Helemaal bovenop de water uit.
De middelste twee aansluitingen voor het opwarmen via de warmtepomp.

De sensor zit denk ik op de hoogte van de grijze uitbouw.
Dat overigens wel een goede. Zal de volgende keer even de daadwerkelijk de water uitvoer eens meten aan het eind van het vullen van een bad. Lijkt soms wel beter te gaan.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
ice-T106 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 17:02:
@Broodro0ster en @verkeerslicht
Zal de volgende keer even de daadwerkelijk de water uitvoer eens meten aan het eind van het vullen van een bad. .....
Dat hoef je niet te meten, want dat weet je al, want je schreef:
Ik zou meer tijd besteden aan het uitvinden waar de sensor zit, en of die omlaag kan.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
Goed gevonden! :)

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 28-05 15:30

SBL

Tomexergie schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:34:
MONITORING warmtepompen s.v.p. meters opnemen voor oktober!!!!!!!!!
Kan je mij toevoegen?
Quatt mono, 4,5kWth, Mhp (en wat ongeijkte checks), ~36gr @ buitentemp 2gr
In okt23 100kWh elektrisch naar 482 kWh thermisch = mCOP 4,8

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp Phonosolar MWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: bijna Polestar2 68kWh, tijdelijk Octavia PHEV 13kWh, laadpaal Volt Time Source 2s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
verkeerslicht schreef op donderdag 2 november 2023 @ 13:19:
[...]

Valt denk ik eigenlijk alles mee. Als de koppelingen maar niet teveel druk krijgen. Ik heb bij de wasmachine nog een overdrukventiel om die klappen ook nog wat op te vangen.

Wat heeft het ook te lijden verder.

Nukezone FTW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Get!em schreef op donderdag 2 november 2023 @ 14:16:
[...]

Gaat het om deze? https://duurzamehuizenrou...woning-1992-bergschenhoek

Misschien kom ik wel even langs :).

Edit, bevestiging al gevonden in de URL van je signature.
Ook ik ben van de partij 😃

https://duurzamehuizenrou...98-capelle-aan-den-ijssel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:33
Welke (type)kabel gebruiken jullie van de WP naar de 3-weg klep, de temperatuur sensor in de boiler en de controller?

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Maikie18 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 20:38:
Welke (type)kabel gebruiken jullie van de WP naar de 3-weg klep, de temperatuur sensor in de boiler en de controller?
Zie onder 't kopje "Onderdelen, kosten, subsidie" in 't topic over mijn installatie wat ik heb gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 00:13
Huis geschikt voor WP bij aanvoer van 45 graden -> Bij het plaatsen van een WP zorg je er dan ook voor dat die een Ta van 45 graden heeft neem ik aan?

Mooi huis hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

elektriekert schreef op donderdag 2 november 2023 @ 22:07:
[...]

Huis geschikt voor WP bij aanvoer van 45 graden -> Bij het plaatsen van een WP zorg je er dan ook voor dat die een Ta van 45 graden heeft neem ik aan?

Mooi huis hoor!
Dat is afhankelijk van de stooklijn en mate van warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 00:13
Carboy54 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 22:59:
[...]

Dat is afhankelijk van de stooklijn en mate van warmteverlies
Dat was min of meer wat er stond bij je Tips bij het duurzamehuizenroute :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remc1979
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 21:14
Goedemorgen,

Afgelopen zomer zijn wij naar onze nieuwe woning verhuisd.
Deze woning heeft in de zomer van 2022 een warmtepomp (CV en tapwater) van Viessmann gekregen (Vitocal 200-A AWO-E-AC)

Tot halverwege oktober heb ik enkel het tapwater aangehad. Op het moment dat het buiten kouder werd heb ik ook de verwarming aangezet. De temperatuur staat (24 uur per dag) ingesteld op 20 graden. Het probleem is nu dat in de nacht de temperatuur in huis terugloopt tot ca 19,4 graden, waarna het in de ochtend weer warmer wordt. Echter duurt had dan tot begin van de middag voordat het weer 20 graden in huis is. Waarom blijft de temperatuur niet constant op 20 graden?

Op de benedenetage hebben we vloerverwarming (en in de bijkeuken nog 1 radiator). De pomp van de vloerverwarming heb ik aangesloten op een Optimizer welke is ingesteld op 35 graden.

Kan iemand mij helpen?

Alvast bedankt!

Groet, Remco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:04
De eerste vraag is, waarom geen pomp loze verdeler?

Verder is die 35 graden voor een warmtepomp erg hoog, kan goed zijn dat de regeling hierdoor op de hobbel gaat want die regelt vaak onder de 35 graden. En dan komt er geen warmte in huis, want de pomp loopt niet. Probeer eens een week zonder pompschakelaar

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

remc1979 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:08:
Goedemorgen,

Afgelopen zomer zijn wij naar onze nieuwe woning verhuisd.
Deze woning heeft in de zomer van 2022 een warmtepomp (CV en tapwater) van Viessmann gekregen (Vitocal 200-A AWO-E-AC)

Tot halverwege oktober heb ik enkel het tapwater aangehad. Op het moment dat het buiten kouder werd heb ik ook de verwarming aangezet. De temperatuur staat (24 uur per dag) ingesteld op 20 graden. Het probleem is nu dat in de nacht de temperatuur in huis terugloopt tot ca 19,4 graden, waarna het in de ochtend weer warmer wordt. Echter duurt had dan tot begin van de middag voordat het weer 20 graden in huis is. Waarom blijft de temperatuur niet constant op 20 graden?

Op de benedenetage hebben we vloerverwarming (en in de bijkeuken nog 1 radiator). De pomp van de vloerverwarming heb ik aangesloten op een Optimizer welke is ingesteld op 35 graden.

Kan iemand mij helpen?

Alvast bedankt!

Groet, Remco
Vloerverwarming pomp eruit halen en rechtstreeks aansluiten is al een verbetering.
Laagtemperatuur mengverdeler willen idealiter minimaal 45 graden hebben, voor een warmtepomp gewoon niet gunstig.

Overigens heb ik hybride installatie met lagere mengtemperaturen gewoon werkend gekregen ondanks advies / specificaties fabrikant.

Daarnaast weet ik niet hoe je instellingen staan en wat de hysterese van de thermostaat is.

Kun je wat foto’s toevoegen :)

[ Voor 10% gewijzigd door DutchWing op 03-11-2023 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remc1979
DutchWing schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:32:
[...]

Vloerverwarming pomp eruit halen en rechtstreeks aansluiten is al een verbetering.
Laagtemperatuur mengverdeler willen idealiter minimaal 45 graden hebben, voor een warmtepomp gewoon niet gunstig.

Overigens heb ik hybride installatie met lagere mengtemperaturen gewoon werkend gekregen ondanks advies / specificaties fabrikant.

Daarnaast weet ik niet hoe je instellingen staan en wat de hysterese van de thermostaat is.

Kun je wat foto’s toevoegen :)
Dank voor je reactie. Ik heb contact gehad met de installateur en hij gaf aan dat de pomp er tussen moeten blijven zitten, omdat de aanvoerleiding een te krappe aanvoerleiding zit (25 mm ipv benodigde 32 mm).

Vandaar dat hij de pomp heeft laten zitten.

Waar wil je exact fotos van hebben?

ps. op verwarmingsgebied ben ik nog een beginneling ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remc1979
hesselbeertje schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:20:
De eerste vraag is, waarom geen pomp loze verdeler?

Verder is die 35 graden voor een warmtepomp erg hoog, kan goed zijn dat de regeling hierdoor op de hobbel gaat want die regelt vaak onder de 35 graden. En dan komt er geen warmte in huis, want de pomp loopt niet. Probeer eens een week zonder pompschakelaar
Zie mijn vorige post, volgens de installateur was dat geen optie.

Ik heb de stekker van de pompschakelaar eruit gehaald, kijken of dit wat doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 03:31
remc1979 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:56:
[...]

Dank voor je reactie. Ik heb contact gehad met de installateur en hij gaf aan dat de pomp er tussen moeten blijven zitten, omdat de aanvoerleiding een te krappe aanvoerleiding zit (25 mm ipv benodigde 32 mm).

Wat een onzinverhaal, dan had hij nog beter de aanvoerleiding aan kunnen passen. Wanneer je all-electric hebt dan moet die pomp gewoon weg, want het hele doel van dat ding is om een hogere temperatuur voor je radiatoren terug te brengen naar een verantwoorde temperatuur voor de vloer. Met 35 graden aanvoer is dat echter compleet onnodig en vermoedelijk maakt de WP nu die temperatuur voor die ene radiator en mengt hem vervolgens terug voor de vloer.

Met 25mm wilt het overigens prima. Ik hou de kamer van mijn zoontje op temperatuur met nog dunnere buizen van lang geleden, een dikke ledenradiator en momenteel een Ta van 26-27.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-05 19:50
[...]

De aanvoerleidingen, praten wij over een flexibele buis zoals uponor of staal/koper? want daar zit nog behoorlijk verschil in.

Zijn die leidingen "buigbaar"/lopen ze in een bocht of allemaal strak en hoekerig?

Ik heb hier 20mm uponor wat in praktijk rond 16/18mm is op een gasketel en pomploze LT verdeler, dit gaat prima met 35c aanvoer.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 03-11-2023 12:10 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
[...]

Ik heb contact gehad met de installateur en hij gaf aan dat de pomp er tussen moeten blijven zitten, omdat de aanvoerleiding een te krappe aanvoerleiding zit (25 mm ipv benodigde 32 mm).

hoeveel groepen vvw heb je, en hoe lang is de aanvoerleiding tussen de wp en de verdeler?

25mm is niet ideaal, maar als het een kort endje is, en het zijn niet super veel groepen, dan moet het gewoon kunnen m.i. Je zou dan eventueel de flow iets kunnen beperken als je last hebt van leidingruis. Die pomp in de wp kan het waarschijnlijk wel aan.

Even in perspectief, er zijn hier ook mensen die 200m2 aan vloerverwarming voeden door een aanvoerbuis van 32mm, en dat werkt gewoon goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remc1979
mr_evil08 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:09:
[...]

De aanvoerleidingen, praten wij over een flexibele buis zoals uponor of staal/koper? want daar zit nog behoorlijk verschil in.

Zijn die leidingen "buigbaar"/lopen ze in een bocht of allemaal strak en hoekerig?

Ik heb hier 20mm uponor wat in praktijk rond 16/18mm is op een gasketel en pomploze LT verdeler, dit gaat prima met 35c aanvoer.
Ik heb even enkel foto’s gemaakt van de verdeler. Hopenlijk is het een beetje duidelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7T5IcEgLhSl9qtkAGZlvEH_dabk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c3jRpclVZ8TDZ8JS8PoODPE5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GvB8lkAKmdxjhhTiXfgdumphddg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9OgyWq9MIAiHSCpo9HQlquOP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-05 19:50
remc1979 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:20:
[...]

Ik heb even enkel foto’s gemaakt van de verdeler. Hopenlijk is het een beetje duidelijk.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is een HT verdeler, en geen LTV verdeler, die dingen zijn ontworpen voor aanvoertemperaturen van 65c, dat ding zorgt ervoor dat er veel te veel koud water bijgemengt wordt met het warmwater gedeelte, en snap ook niet waarom men de thermonstaatkraan heeft laten zitten want dat beperkt de flow ook.

Heb je een foto van voren? ik kan het slecht zien hoe het aangesloten is.

En foto 2, waarom is er een vloerlus niet aangesloten? lekkage/defect? (verdeler op foto 2 is goed al had ik 1 willen hebben met meters want nu wordt troubleshooten wel erg lastig, net als flowmeters).

[ Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 03-11-2023 12:41 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:01

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@remc1979 Jouw vraag was toch waarom het 's nachts afkoelt, of niet?
Ik zou iets in de aansturing van de warmtepomp/ketel zoeken
bijvoorbeeld draait er een (temperatuur)programma met nachtverlaging?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remc1979
mr_evil08 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:33:
[...]

Dat is een HT verdeler, en geen LTV verdeler, die dingen zijn ontworpen voor aanvoertemperaturen van 65c, dat ding zorgt ervoor dat er veel te veel koud water bijgemengt wordt met het warmwater gedeelte, en snap ook niet waarom men de thermonstaatkraan heeft laten zitten want dat beperkt de flow ook.

Heb je een foto van voren? ik kan het slecht zien hoe het aangesloten is.

En foto 2, waarom is er een vloerlus niet aangesloten? lekkage/defect? (verdeler op foto 2 is goed al had ik 1 willen hebben met meters want nu wordt troubleshooten wel erg lastig, net als flowmeters).
Mbt foto 2: dit is een aansluiting van een radiator. Deze is afgekoppeld (radiotor is verwijderd).

Hierbij nog enkele foto’s

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wb9w_gkVV4w5LJzkReMw-47cm1g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l0b8AblgBEJvtVAwfZYP5XIY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Si9TAxD6MVxk8lHB3gYEl4JbqgI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bt6O3olICWtXYm1FPYBe7aAq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2vhYxCLAnhwbPoBMT8ze4jDdWms=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZHMEngALLRuspD7poQpmVXPB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remc1979
dunklefaser schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:47:
@remc1979 Jouw vraag was toch waarom het 's nachts afkoelt, of niet?
Ik zou iets in de aansturing van de warmtepomp/ketel zoeken
bijvoorbeeld draait er een (temperatuur)programma met nachtverlaging?
Klopt!

Nee, er draait volgens mij geen nachtverlaging. Waar kan ik dat zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRMTP
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 29-05 15:24
Beste Tweakers,

Op mijn display van de binnen unit, menu hoofdzone, zie ik dat de werkelijke aanvoertemperatuur hoger ligt dan de ingestelde aanvoertemperatuur. De unit draait super rustig met 6,9 ltr/minuut en de kamer warmt rustig op met een run van enkele uren waarin de temperatuur 1 graad stijgt. Op zich lijkt me dit prima maar vraag me af hoe het komt dat de stooklijn de ingestelde temperatuur niet volgt. Het betreft een systeem met alleen maar radiatoren. Ongetwijfeld hebben jullie de expertise om mij dit ff uit te leggen😉. b.v.d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

[...]

Dan plaats je een openverdeler of parallel buffervat icm een bypass ventiel als de installateur daar bang voor is.

Maar ik veel gevallen niet echt nodig, alleen niet optimaal.
Installatie + vloerverwarming is altijd even handig om mee te kijken door diverse forumleden. (Reeds gedaan zo te zien.)

Persoonlijk had ik eventueel een nieuwe hoofdleiding getrokken en vanaf daar de installatie verder gevoed…
De meeste installateurs ook :P

[ Voor 11% gewijzigd door DutchWing op 03-11-2023 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

WRMTP schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 13:08:
Beste Tweakers,

Op mijn display van de binnen unit, menu hoofdzone, zie ik dat de werkelijke aanvoertemperatuur hoger ligt dan de ingestelde aanvoertemperatuur. De unit draait super rustig met 6,9 ltr/minuut en de kamer warmt rustig op met een run van enkele uren waarin de temperatuur 1 graad stijgt. Op zich lijkt me dit prima maar vraag me af hoe het komt dat de stooklijn de ingestelde temperatuur niet volgt. Het betreft een systeem met alleen maar radiatoren. Ongetwijfeld hebben jullie de expertise om mij dit ff uit te leggen😉. b.v.d
M’n 🔮 is defect… Merk, type…?

Kan zijn dat minimaal vermogen hoger is dan je afgifte radiatoren. Via de HyTools app van IMI/Heimeier kun je dit uitrekenen bij gewenste aanvoertemperatuur en specificaties warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 23:11

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

Ik had het al in een ander onderwerp specifiek voor de Remeha Elga Ace geplaatst, maar kreeg daar tot op heden geen reactie, dus probeer ik het hier maar.

De vernieuwde Remeha Home app geeft bij het onderdeel Energieverbruik altijd bij het verbruik/levering dezelfde kWh-waarden aan, ik dacht dat wat er verbruikt wordt altijd meer oplevert qua kWh? Zou verwachten dat als je bijvoorbeeld 3 kWh verbruikt dit dan bijvoorbeeld wordt omgezet in 10 kWh aan warmte om maar wat te noemen. Iemand een idee hoe ik het Energieverbruik in de Remeha Home app moet interpreteren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3K5Rsn-dV3UzPIuaZ1D3KtTz5TY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bXEgZ4JOIzkfRrh0JZ8WcCII.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door Tjeerd op 03-11-2023 14:23 ]

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Tjeerd schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 14:22:
Ik had het al in een ander onderwerp specifiek voor de Remeha Elga Ace geplaatst, maar kreeg daar tot op heden geen reactie, dus probeer ik het hier maar.

De vernieuwde Remeha Home app geeft bij het onderdeel Energieverbruik altijd bij het verbruik/levering dezelfde kWh-waarden aan, ik dacht dat wat er verbruikt wordt altijd meer oplevert qua kWh? Zou verwachten dat als je bijvoorbeeld 3 kWh verbruikt dit dan bijvoorbeeld wordt omgezet in 10 kWh aan warmte om maar wat te noemen. Iemand een idee hoe ik het Energieverbruik in de Remeha Home app moet interpreteren?

[Afbeelding]
Wat je zegt is juist; elke verbruikte kWh zou moeten resulteren in een meervoud aan geleverde energie.
Dus of je stookt alleen op het backup-element (maar dan had ik wel een wat hoger energieverbruik verwacht), of er klopt iets niet in de vernieuwde app van Remeha.

Kun jij uit de warmtepompbedieningsterminal niet wat meer info halen trouwens? Vaak kun je wel het actuele verbruik/thermische energie zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Separator
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 18:01
Ik heb nu een week mijn Panasonic monoblock 7J in gebruik voor de vloerverwarming op mijn benedenverdieping en wil de bovenverdieping gaan bijschakelen.

Boven de kranen op de foto is warmtepomp, eronder is CV. Is het nu een kwestie van de kranen (deels) opendraaien en zorgen dat de CV geen warmtevraag meer heeft (en dus niet meer meedoet)?

Of komt daar meer bij kijken? Ik lees wel eens over terugslagkleppen. Ook zou ik de zaak bij de cv kunnen afdoppen en kortsluiten. CV wil ik voorlopig wel voor SWW blijven gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-rGht5pd8EHu2B_Z2wiGEtm8IUM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NtbpopGMz6vKNuRW3SL87Xu7.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Separator schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 15:14:
Ik heb nu een week mijn Panasonic monoblock 7J in gebruik voor de vloerverwarming op mijn benedenverdieping en wil de bovenverdieping gaan bijschakelen.

Boven de kranen op de foto is warmtepomp, eronder is CV. Is het nu een kwestie van de kranen (deels) opendraaien en zorgen dat de CV geen warmtevraag meer heeft (en dus niet meer meedoet)?

Of komt daar meer bij kijken? Ik lees wel eens over terugslagkleppen. Ook zou ik de zaak bij de cv kunnen afdoppen en kortsluiten. CV wil ik voorlopig wel voor SWW blijven gebruiken.

[Afbeelding]
Als je beide kranen dichtzet kan er geen circulatie meer over de gasketel plaatsvinden. Ik zie mijn gasketel na een SWW sessie regelmatig over het CV-circuit nadraaien, om z'n restwarmte kwijt te kunnen. Ook gaat periodiek (eens per 24u of zoiets) de CV pomp even draaien om deze gangbaar te houden.

Dus alleen kranen dicht is geen goed idee. Je zult ook een bypass moeten maken zodat de ketel nog vrij kan rondpompen.

Een terugslagklep zorgt er slechts voor dat de wp niet je gasketel gaat verwarmen.

[ Voor 3% gewijzigd door verkeerslicht op 03-11-2023 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Separator
@verkeerslicht hierbij een poging het iets te verduidelijken.

De WP verwarmt nu de vloer beneden. Nog vóór de verdeler zitten de kranen die een aftakking vormen naar de bovenverdieping. De kranen staan nu dicht en de bovenverdieping (radiatoren) wordt verwarmd door de CV ketel.

Ik wil de CV ketel niet meer gebruiken, maar de radiatoren verwarmen met de warmtepomp. Is dat dan een kwestie van het opendraaien van deze kranen (en de CV niet meer gebruiken als verwarming). Of moet er meer gebeuren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3jXc5ygWS2ksDVlA9p9DHwi3wMo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/11LkkrlI4HODyH4GsT3yWisd.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelpie3000
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:06
Er moet meer gebeuren.

Je moet er voor zorgen dat je WP geen water door je CV ketel kan pompen. Dus of je cv ketel afkoppelen(als dat kan, zie boven), of afsluiters bij je cv ketel plaatsen (als dat kan, zie opmerking hierboven), of een terugslagklep in de aanvoer van je cv ketel plaatsen.

Met afsluiters of een terugslagklep kan je ketel je hele systeem nog verwarmen als je dat wil.

[ Voor 3% gewijzigd door Appelpie3000 op 03-11-2023 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Separator
@Appelpie3000 @verkeerslicht bedankt voor de uitleg.

Ik wil in principe helemaal over naar de warmtepomp. Maar het idee dat ik de cv als backup nog kan inzetten voor de bovenverdieping spreekt me wel aan.

Zet ik dan twee kogelkranen bij de cv in aanvoer en retour? Dan kan ik ofwel de kranen dicht zetten bij cv en open bij warmtepomp. Ofwel dicht bij warmtepomp en open bij Cv.

Als ik dit doe dan moet ik dus bij de cv een extra lusje maken zodat er een klein circuit overblijft voor SWW als ik via de wp draai.

Klopt dit zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Tjeerd schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 14:22:

[Afbeelding]
Het lijkt mij, dat deze app alleen de verdeling aangeeft van de geleverde energie, gesplitst tussen de verwarming, en de sww, het warme water, en omdat dit laatste op 0 blijft staan denk ik dat jij dus geen boiler verwarmd met deze wp. Klopt dat? Dan valt er dus niets te verdelen, en gaat alles naar de verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:12
Appelpie3000 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 16:30:
Er moet meer gebeuren.

Je moet er voor zorgen dat je WP geen water door je CV ketel kan pompen. Dus of je cv ketel afkoppelen(als dat kan, zie boven), of afsluiters bij je cv ketel plaatsen (als dat kan, zie opmerking hierboven), of een terugslagklep in de aanvoer van je cv ketel plaatsen.

Met afsluiters of een terugslagklep kan je ketel je hele systeem nog verwarmen als je dat wil.
Wat bij mij werkte is de warmwaterkraan openzetten en wachten tot de (externe) 3weg klep omging naar SWW stand. Toen het stekkertje uit de 3weg klep getrokken zodat deze niet terug kan naar verwarmingsstand.

Ik zie nu geen flow meer over de CV ketel, en tevens geen fouten van de CV ketel, maar wel warm water.

Indien je een externe 3wegklep hebt kan je dat proberen, dat is het goedkoopste want je hoeft er niks voor te doen behalve een stekkertje eruit te trekken.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
ConQuestador schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 17:16:
[...]

Wat bij mij werkte is de warmwaterkraan openzetten en wachten tot de (externe) 3weg klep omging naar SWW stand. Toen het stekkertje uit de 3weg klep getrokken zodat deze niet terug kan naar verwarmingsstand.

Ik zie nu geen flow meer over de CV ketel, en tevens geen fouten van de CV ketel, maar wel warm water.

Indien je een externe 3wegklep hebt kan je dat proberen, dat is het goedkoopste want je hoeft er niks voor te doen behalve een stekkertje eruit te trekken.
Dan moet je wel een klep hebben die niet automatisch terug keert naar de niet-bekrachtigde toestand, anders werkt dat niet. Je zou wel kunnen kijken of het motorhuis er af kan zoals bij de Honeywell kleppen, dan je de klep nog vast te zetten met een lijmklem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 28-05 22:25
Separator schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 16:20:
@verkeerslicht hierbij een poging het iets te verduidelijken.

De WP verwarmt nu de vloer beneden. Nog vóór de verdeler zitten de kranen die een aftakking vormen naar de bovenverdieping. De kranen staan nu dicht en de bovenverdieping (radiatoren) wordt verwarmd door de CV ketel.

Ik wil de CV ketel niet meer gebruiken, maar de radiatoren verwarmen met de warmtepomp. Is dat dan een kwestie van het opendraaien van deze kranen (en de CV niet meer gebruiken als verwarming). Of moet er meer gebeuren?

[Afbeelding]
Ik heb in een vergelijkbare situatie een tijdje de gasketel alleen nog voor SWW gebruikt. Was een kwestie van gasketel afkoppelen van CV circuit en gasketel aanvoer en retour verbinden met expansievat en vulopening. Verschilt wellicht per merk/model ketel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Separator schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 16:46:
@Appelpie3000 @verkeerslicht bedankt voor de uitleg.

Ik wil in principe helemaal over naar de warmtepomp. Maar het idee dat ik de cv als backup nog kan inzetten voor de bovenverdieping spreekt me wel aan.

Zet ik dan twee kogelkranen bij de cv in aanvoer en retour? Dan kan ik ofwel de kranen dicht zetten bij cv en open bij warmtepomp. Ofwel dicht bij warmtepomp en open bij Cv.

Als ik dit doe dan moet ik dus bij de cv een extra lusje maken zodat er een klein circuit overblijft voor SWW als ik via de wp draai.

Klopt dit zo?
Ah ik had in je vorige post niet gezien dat je de boven en beneden had "gesepareerd" ;)
Ja, dat kun je met twee kranen oplossen, maar dan zou ik er ook nog eentje zetten op het extra lusje (de bypass), zodat je makkelijk kunt wisselen. Je moet ook ervoor zorgen dat de ketel een expansievat blijft hebben.

Heb ongeveer dezelfde situatie. Gasketel hangt nog omdat we er nog warm tapwater uit halen.
Om te voorkomen dat de WP de gasketel verwarmt heb ik een keerklep in de aanvoer van de gasketel geplaatst. Helaas gaat na SWW gebruik de ketel pompen om z'n overtollige warmte kwijt te raken in het CV-circuit. Tr stijgt daardoor, en de warmtepomp stopt dan met verwarmen, omdat de stooklijn overschreden wordt.

Ik wil dit gaan oplossen met een bypass en twee kogelkranen (voor 't gemak even jouw tekening erbij gepakt):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KfES_9c_7Q1NQMkNWGzcvIFDjQo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HSoYUL4aKROwKQsXBRxHrOcM.png?f=user_large

De kraan op de bypass staat open, zodat de CV-ketel probleemloos kan rondpompen. De kraan in de aanvoer zit dicht, zodat de warmtepomp en ketel niet met elkaar kunnen interfereren. Enige fout die je dan kunt maken is beide kranen dichtzetten, waardoor de ketel alsnog niet rond kan pompen. Wil je dat risico niet lopen, dan kun je in plaats van een kraan op de bypass een advo (drukventiel) gebruiken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Naalroc
Of een 3weg kogelkraan plaatsen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_wQePDAe9t9FewKZkWJKpMbaCQs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dtSWsiA54tyseVKaOxFnnryh.png?f=user_large

Dan kan je het niet fout doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remc1979
remc1979 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:59:
[...]

Zie mijn vorige post, volgens de installateur was dat geen optie.

Ik heb de stekker van de pompschakelaar eruit gehaald, kijken of dit wat doet.
Nu de Optimizer er tussenuit is, loopt de temperatuur alleen maar op. Inmiddels staat deze op 20.9, terwijl hij op 20 is ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ik heb een vraagje over mijn SWW setup.

Ik gebruik een dagelijks patroon om het vat op te warmen, tussen 13:00 en 15:00 wordt het vat op 45 graden gebracht.

Nu is het twee keer gebeurd deze week dat er een keer vaker gedoucht wordt, of dat dochterlief ineens in bad ging.

De SWW sensor zit onderin het vat (default bij Toshiba), dus puur sturen op watertemperatuur zorgt ervoor dat het vat steeds opgewarmd wordt na elke douchebeurt.

Is er iets van een SWW vat thermostaat ofzo die dit anders kan regelen?

Het verplaatsen van de temperatuursensor moet ik nog naar kijken. Dat is misschien wel mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bioscrasher
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 04-05 09:22

bioscrasher

Wie leert, die groeit

flippy schreef op donderdag 2 november 2023 @ 09:47:
Die prutser van een installateur is 1, maar vergeet niet dat die machine in een huis staat waar mensen veel geld hebben betaald voor dit drama.

En zo krijg je de verhalen dat de warmtepomp het probleem is en we gewoon met de gasketel verder moeten...
@flippy onkunde maakt meer kapot dan je lief is...

Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tingbrouwer
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23:03
Blihi schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 08:03:

Ik gebruik een dagelijks patroon om het vat op te warmen, tussen 13:00 en 15:00 wordt het vat op 45 graden gebracht.

Nu is het twee keer gebeurd deze week dat er een keer vaker gedoucht wordt, of dat dochterlief ineens in bad ging.

De SWW sensor zit onderin het vat (default bij Toshiba), dus puur sturen op watertemperatuur zorgt ervoor dat het vat steeds opgewarmd wordt na elke douchebeurt.

Het verplaatsen van de temperatuursensor moet ik nog naar kijken. Dat is misschien wel mogelijk.
Wellicht is een watermeter in de koudwater naar de boiler een idee, voor berekenen van de "voorraad"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
tingbrouwer schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 09:09:
[...]

Wellicht is een watermeter in de koudwater naar de boiler een idee, voor berekenen van de "voorraad"
Dat vereist weer allemaal geknutselde apparaten. Ik heb de vrouw beloofd dat ik geen apparaten ga knutselen die zich bemoeien met de primaire functies van het apparaat.

Voor kamers bestaat er gewoon een kamerthermostaat. Eigenlijk zou je een soort SWW thermostaat willen hebben: Als de uitstroomtemperatuur lager wordt dan X, schakel dan de SWW productie van de warmtepomp voor 2 uur in, of zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

bij 45 graden wil je ook wel dat de tank steeds word bijgetrokken zodat een 2e doucher niet in de kou staat.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-05 23:39

Over het algemeen wordt hier geadviseerd dat de sensor hoger moet zitten: op 2/3e bijvoorbeeld.
Wat je daarna ook kan proberen is de temperatuur wat hoger zetten.

Hier zit de sensor op ongeveer de helft van het vat (kan niet hoger in de cilinderunit). Ik heb de temperatuur op 48 graden staan en bij 10 graden daling gaat hij verwarmen (zonder tijdklok). 1x in de 2 weken gaat hij naar 60.
We hebben nog nooit een koude douche of bad gehad.
Vat is trouwens 300 liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Blihi schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 09:49:
[...]

Dat vereist weer allemaal geknutselde apparaten. Ik heb de vrouw beloofd dat ik geen apparaten ga knutselen die zich bemoeien met de primaire functies van het apparaat.

Voor kamers bestaat er gewoon een kamerthermostaat. Eigenlijk zou je een soort SWW thermostaat willen hebben: Als de uitstroomtemperatuur lager wordt dan X, schakel dan de SWW productie van de warmtepomp voor 2 uur in, of zoiets.
WAF!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anomi
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23:07
Blihi schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 09:49:
[...]
Dit kan toch ook min of meer, op de manier die Plenkske al aangeeft en redelijk standaard is (wij doen het precies zo). Je moet alleen weten welke uitstroomtemperatuur correspondeert met welke sensortemperatuur. Of proefondervindelijk vaststellen dat het met bijvoorbeeld 47 graden en bijverwarmen bij 10 graden daling altijd goed zit. Maar dan warm je dus ook bij op basis van gemeten temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
flippy schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 10:05:
[...]

bij 45 graden wil je ook wel dat de tank steeds word bijgetrokken zodat een 2e doucher niet in de kou staat.
Met 300 liter van 45 graden kan er gewoon 5 a 6 keer gedoucht worden. Dat is tot nu toe geen probleem geweest, maar kleine dochters worden groter en verbruiken wat meer water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Blihi schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 11:14:
[...]

Met 300 liter van 45 graden kan er gewoon 5 a 6 keer gedoucht worden. Dat is tot nu toe geen probleem geweest, maar kleine dochters worden groter en verbruiken wat meer water.
je kan mogelijk ook de deltaT van je warmtepomp hoger zetten of de tanksensor verplaatsen.

is het een issue dat de wp weer meteen bijtrekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Plenkske schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 10:19:
[...]

Over het algemeen wordt hier geadviseerd dat de sensor hoger moet zitten: op 2/3e bijvoorbeeld.
Wat je daarna ook kan proberen is de temperatuur wat hoger zetten.
Dat ga ik eens uitzoeken. Er zit een aansluiting op 2/3 en zelfs nog iets hoger. Die op 2/3 is een behoorlijke draad (ik schat 6/4). Die heeft alleen een functie in de UK versie, maar onduidelijk is welke.

De aansluiting nog hoger is voor een circulatieleiding. Daar kan ik misschien ook wat mee.
Hier zit de sensor op ongeveer de helft van het vat (kan niet hoger in de cilinderunit). Ik heb de temperatuur op 48 graden staan en bij 10 graden daling gaat hij verwarmen (zonder tijdklok). 1x in de 2 weken gaat hij naar 60.
We hebben nog nooit een koude douche of bad gehad.
Vat is trouwens 300 liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
flippy schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 11:15:
[...]

je kan mogelijk ook de deltaT van je warmtepomp hoger zetten of de tanksensor verplaatsen.

is het een issue dat de wp weer meteen bijtrekt?
Geen echt issue, behalve dat de langere sww sessies zuiniger zijn. De COP ligt dan meetbaar hoger. Daarbij is het verlies hoger als je het vat warmer houdt.

Ik heb nu voor de zekerheid maar even 2 SWW sessies per dag gepland. Van 0:00 tot 2:00 en van 13:00 tot 15:00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 22:33
remc1979 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 07:15:
[...]

Nu de Optimizer er tussenuit is, loopt de temperatuur alleen maar op. Inmiddels staat deze op 20.9, terwijl hij op 20 is ingesteld.
Mooi, je komt in de buurt van een werkend systeem. Wanneer het nu te warm wordt kan je de stooklijn lager instellen.

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
Ik heb nu een tijdje een Ecodan en heb op zich geen slechte COP, maar merk wel dat de flow laag is. De pomp staat op maximale snelheid en ik krijg een flow van 15.

Eerst dacht ik dat het niet beter kan, maar ik heb toch naar de leidingen gekeken en zag volgens mij 1 stukje van 35 cm waar opeens geen 22 mm wordt gebruikt maar 15 mm. Wil iemand naar de foto s kijken en bevestigen dat deze pijp in de retour zit van de vloer verwarming?

22 mm leiding via buffervat naar warmtepomp

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dUluDKrxvR3L38NKuIifwbuxs0g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pnCcN5OvN8ly5107KfPmtdbt.jpg?f=fotoalbum_large

Verspringen van 22 mm naar 15 mm

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jh3cWVIaRqmC0Nn2OMLFXEXqWm4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dFwpMBijeIsvYjxf6khC5RT5.jpg?f=fotoalbum_large

Gebruik van 15 mm pijp

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oukP6jF6KahZs-mx23Gly5iQ_bo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S5wFLPjBSyyQyDVIgMVaN0jJ.jpg?f=fotoalbum_large

15 mm pijp naar pijp van expansie vat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wr7tmZc7XLEn3N7oTjDyvk_fMkE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fHOhPQK7amadYUDKA5Yk37he.jpg?f=fotoalbum_large

Weet iemand hoe het zit? Die dikke pijp bij expansie vat zit aangesloten aan de retourleiding toch? Komt dan de retour uit de muur? En zijn er dan mogelijkheden om die aansluiting bij expansie vat te vervangen zodat er 22 mm op komt?

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bioscrasher
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 04-05 09:22

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Blihi schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 11:14:
[...]

Daar hebben ze tegenwoordig zeer efficiënte eenbits douchebesparing oplossingen voor :+ :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CQ3JIY6TDtY6fTdYDlQE-Ts0m2A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KBzMiO0qFY0DOvM5CndNh46r.jpg?f=fotoalbum_large

Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS

Acties:
  • +1 Henk 'm!
gr8-jen schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 12:09:
Ik heb nu een tijdje een Ecodan en heb op zich geen slechte COP, maar merk wel dat de flow laag is. De pomp staat op maximale snelheid en ik krijg een flow van 15.

Eerst dacht ik dat het niet beter kan, maar ik heb toch naar de leidingen gekeken en zag volgens mij 1 stukje van 35 cm waar opeens geen 22 mm wordt gebruikt maar 15 mm. Wil iemand naar de foto s kijken en bevestigen dat deze pijp in de retour zit van de vloer verwarming?

22 mm leiding via buffervat naar warmtepomp

[Afbeelding]

Verspringen van 22 mm naar 15 mm

[Afbeelding]

Gebruik van 15 mm pijp

[Afbeelding]

15 mm pijp naar pijp van expansie vat

[Afbeelding]

Weet iemand hoe het zit? Die dikke pijp bij expansie vat zit aangesloten aan de retourleiding toch? Komt dan de retour uit de muur? En zijn er dan mogelijkheden om die aansluiting bij expansie vat te vervangen zodat er 22 mm op komt?
  1. Door een expansievat loopt geen flow. Die kan dus prima op 15mm. Maar had je dat vat echt nodig? In de binnenunit zit er ook al eentje, en die is bij mij groot zat.
  2. Zelf even goed de leidingen volgen, en een schema tekenen. Dan kun je wel zien hoe het loopt. Veel beter dan dat wij dat hier adhv een paar foto's moeten gaan uitpuzzelen.
  3. Hier op Tweakers en ook door fabrikanten wordt al jaren geadviseerd om 28mm te gebruiken. Bij jou is het 22mm en dan zijn er ook nog diverse haakse knietjes gebruikt. Ik denk dat dat je probleem is.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
Ja, ik weet het, 28 mm werd ook in de handleiding geadviseerd maar ja, het gaat over in de vloer enzo dus ombouwen naar 28 mm was toen niet te doen. Ik had geen tijd en moest een ander bedrijf vinden om de waterzijdige aansluiting te later regelen 8)7
Ik probeer nog wel een keer of ik de flow kan volgen.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
bioscrasher schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 12:18:
[...]

Daar hebben ze tegenwoordig zeer efficiënte eenbits douchebesparing oplossingen voor :+ :

[Afbeelding]
Haha, ja zoiets heb ik. Als je gaat douchen de ventilatie aan. Na 10 minuten gaat die weer zachter, dan de douche ook uit. Probleem is dat dochterlief het bad gevonden heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 00:00
Blihi schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 11:17:
[...]

Dat ga ik eens uitzoeken. Er zit een aansluiting op 2/3 en zelfs nog iets hoger. Die op 2/3 is een behoorlijke draad (ik schat 6/4). Die heeft alleen een functie in de UK versie, maar onduidelijk is welke.

De aansluiting nog hoger is voor een circulatieleiding. Daar kan ik misschien ook wat mee.

[...]
Als je de sensor hoger gaat zetten in het vat krijg je toch juist minder warm water door de gelaagdheid in het vat?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Simpel360 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 13:48:
[...]

Als je de sensor hoger gaat zetten in het vat krijg je toch juist minder warm water door de gelaagdheid in het vat?
Als je de sensor hoger zet heb je meer warm water tot je beschikking, omdat de sensor pas op het allerlaatste moment koud wordt als je vat bijna leeg is.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgeb
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-05 11:26
verkeerslicht schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 21:36:
[...]

Ah ik had in je vorige post niet gezien dat je de boven en beneden had "gesepareerd" ;)
Ja, dat kun je met twee kranen oplossen, maar dan zou ik er ook nog eentje zetten op het extra lusje (de bypass), zodat je makkelijk kunt wisselen. Je moet ook ervoor zorgen dat de ketel een expansievat blijft hebben.

Heb ongeveer dezelfde situatie. Gasketel hangt nog omdat we er nog warm tapwater uit halen.
Om te voorkomen dat de WP de gasketel verwarmt heb ik een keerklep in de aanvoer van de gasketel geplaatst. Helaas gaat na SWW gebruik de ketel pompen om z'n overtollige warmte kwijt te raken in het CV-circuit. Tr stijgt daardoor, en de warmtepomp stopt dan met verwarmen, omdat de stooklijn overschreden wordt.

Ik wil dit gaan oplossen met een bypass en twee kogelkranen (voor 't gemak even jouw tekening erbij gepakt):

[Afbeelding]

De kraan op de bypass staat open, zodat de CV-ketel probleemloos kan rondpompen. De kraan in de aanvoer zit dicht, zodat de warmtepomp en ketel niet met elkaar kunnen interfereren. Enige fout die je dan kunt maken is beide kranen dichtzetten, waardoor de ketel alsnog niet rond kan pompen. Wil je dat risico niet lopen, dan kun je in plaats van een kraan op de bypass een advo (drukventiel) gebruiken.
Ik vroeg me af, maakt het niet uit dat de WP zo verder van het expansievat verwijderd zit dan de ketel?. Zou deze in therorie dichterbij niet een eigen expansievat moeten krijgen? (als toevoeging op het kleintje dat in een monoblock aanwezig is).
Pagina: 1 ... 65 ... 212 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)