Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
't Is wel een gemiste kans dat er nog geen "Case Modding" competities bij Warmtepompen zijn geweest. Zo'n ding in een ander kleurtje spuiten is wel wat karig nietwaar?verkeerslicht schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 19:36:
[...]
Dat 't een Midea is en geen Pana is duidelijk. Ze zijn technisch totaal anders. @Jorgeb zei alleen dat hij het erop vond lijken, en dat snap ik wel.
Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
Het begint al fout met zijn benodigd vermogen aan de hand van graaddagen gebaseerd op historisch verbruik.joezzt schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 12:02:
[...]
There’s something fishy going on. 200 W electrisch met cop van 4.7 en dT van 3 zou een flow van 4.6 liter per minuut betekenen, klopt dat ?
Hier rijksmonumentale boerderij ( 300m2 verwarmd oppervlak), het gemiddelde verbuik de afgelopen week 10m3 waarvan zeker 1 m3 SWW is omdat mijn vriendin een aanval heeft van schoonmaakwoede. Dus die 3m3 kan niet kloppen.....
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Jaa, mooie doorzichtige case en een berg ledjes erindof schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 12:02:
[...]
't Is wel een gemiste kans dat er nog geen "Case Modding" competities bij Warmtepompen zijn geweest. Zo'n ding in een ander kleurtje spuiten is wel wat karig nietwaar?
Zolang de cop nog op een dermate vage manier is berekend zou ik aan die cijfers niet te veel waarde hechten. Ik hoop dat het elektrisch opgenomen vermogen wel betrouwbaar is gemeten.joezzt schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 12:02:
There’s something fishy going on. 200 W electrisch met cop van 4.7 en dT van 3 zou een flow van 4.6 liter per minuut betekenen, klopt dat ?
Bovendien rekent @Pim57 met 10 kWh per kuub gas, een waarde die echt veel te hoog is.
[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 28-10-2023 12:31 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik heb geen flow meter. Maar de bijbehorende Wilo pomp wordt met PWM aangestuurd en kan dus goed geregeld worden door de Daikin. Volgens het manual stuurt de Daikin met behulp van de pomp naar de gewenste dT.joezzt schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 12:02:
[...]
De WP voedt 4 radiatoren. Elke radiator heb ik waterzijdig ingeregeld op een dT van 3°
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
Dat is erg laag. Mijn 4kW gaat naar minimaal 6,5 liter, daaronder schakelt ie uit. Wel met dT 5 trouwens, dat kan niet lager.joezzt schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 12:02:
[...]
Zitten de radiatoren allemaal in verschillende ruimtes? Ik zou dan alleen iets knijpen waar het te warm wordt. Komt de flow ten goede. Zijn de radiators ook een beetje dezelfde afmetingen?Pim57 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 12:40:
[...]
Ik heb geen flow meter. Maar de bijbehorende Wilo pomp wordt met PWM aangestuurd en kan dus goed geregeld worden door de Daikin. Volgens het manual stuurt de Daikin met behulp van de pomp naar de gewenste dT.
De WP voedt 4 radiatoren. Elke radiator heb ik waterzijdig ingeregeld op een dT van 3°
Eens, COP zou overigens alleen nog maar lager worden als er met 8kWh gerekend zou worden.Andrehj schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 12:29:
[...]
Zolang de cop nog op een dermate vage manier is berekend zou ik aan die cijfers niet te veel waarde hechten. Ik hoop dat het elektrisch opgenomen vermogen wel betrouwbaar is gemeten.
Bovendien rekent @Pim57 met 10 kWh per kuub gas, een waarde die echt veel te hoog is.
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
gezien je met radiatoren hebt gestookt, moet je eerder denken aan 8 (tot 9 als je de op een lage aanvoertemperatuur stookte).Pim57 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 12:47:
@Andrehj @verkeerslicht Wat zou een goede waarde zijn voor kWh per m3. Ik kom van een Nefit HR ketel
Nou weet ik niet of die COP beter of slechter wordt bij A10/W31 (laatste dagen was de Air temperatuur ca. 10° C).
Maar met mijn berekende 4,7 zit ik aardig in de buurt.
Hoe lager de aanvoertemp, hoe hoger de COP. 4 graden verschil is best heel veel. Mogelijk zit je in het echt 1 COP punt hoger.Pim57 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 13:00:
Volgens de technische gegevens is de COP A10/W35 4,85
Nou weet ik niet of die COP beter of slechter wordt bij A10/W31 (laatste dagen was de Air temperatuur ca. 10° C).
Maar met mijn berekende 4,7 zit ik aardig in de buurt.
Maar heeft de Daikin geen meting erin zitten? Volgens mij is het vrij gangbaar dat een WP zelf het verbruik meet, en ook (doorgaans iets minder nauwkeurig) het thermische vermogen.
Bij mijn Mitsubishi is het andersom. Die meet thermisch veel nauwkeuriger dan elektrisch. Maar ik vond beide niet goed genoeg en meet thermisch met een Kamstrup en elektrisch met een ABB kWh-meter in de meterkast.verkeerslicht schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 13:05:
Maar heeft de Daikin geen meting erin zitten? Volgens mij is het vrij gangbaar dat een WP zelf het verbruik meet, en ook (doorgaans iets minder nauwkeurig) het thermische vermogen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ah, blijkbaar niet zo zwart/wit als ik vermoedde. mijn Ferroli zit thermisch juist ietwat conservatief, terwijl het opgenomen vermogen precies klopt. Met m'n externe kWh en warmtemeter kom ik daardoor wat gunstiger uitAndrehj schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 13:13:
[...]
Bij mijn Mitsubishi is het andersom. Die meet thermisch veel nauwkeuriger dan elektrisch. Maar ik vond beide niet goed genoeg en meet thermisch met een Kamstrup en elektrisch met een ABB kWh-meter in de meterkast.
snameroc
Alleen als je iets aanpast als gevolg van de metingen.snameroc schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 13:25:
Wordt je installatie in de praktijk zuiniger van al dat nauwkeuriger meten? Dat het beter kan dan wat bijvoorbeeld mij Vaillant in opgewekte kwh aangeeft snap ik maar mijn energie rekening wordt er niet lager van sterker nog een kamstrup verdien je nooit terug in mijn ogen. Ik heb wel een dinrail kwh meter opgenomen in mijn installatie maar die kost maar een paar tientjes.
Puur het nauwkeurig meten veranderd inderdaad niks.
Uiteraard niet. Maar het biedt wel veel inzicht, en als je het interessant vind ook mooie grafiekjes.snameroc schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 13:25:
Wordt je installatie in de praktijk zuiniger van al dat nauwkeuriger meten? Dat het beter kan dan wat bijvoorbeeld mij Vaillant in opgewekte kwh aangeeft snap ik maar mijn energie rekening wordt er niet lager van sterker nog een kamstrup verdien je nooit terug in mijn ogen. Ik heb wel een dinrail kwh meter opgenomen in mijn installatie maar die kost maar een paar tientjes.
Die 8 kWh/m³ van @verkeerslicht is inderdaad een goeie als indicatie. Er slingert hier ook een tabel rond (wellicht gepind?) met daarin de effectieve verbrandingswaarde van gas als functie van de watertemperatuur. Die kun je ook zoeken.Pim57 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 12:47:
@Andrehj @verkeerslicht Wat zou een goede waarde zijn voor kWh per m3. Ik kom van een Nefit HR ketel
Edit: Gevonden door @Superbeagle
Maar in alle gevallen blijft jouw rekenmethode voor het berekenen van de COP erg indirect en daarmee erg onnauwkeurig.
Kun je niet gewoon het thermisch vermogen berekenen a.d.h.v. de Ta, Tr en flow? (Die drie waardes kun je wel uit de WP halen toch, want premium Daikin zal toch intern wel een flowmeter hebben? )
[ Voor 11% gewijzigd door Andrehj op 28-10-2023 13:53 ]
Klopt helemaal. Van het meten an sich wordt het niet beter, maar meten is wel weten. En het geeft (wat mij betreft) meer inzicht in de werking. Je ziet namelijk heel duidelijk het regelgedrag van de machine. Ook qua inregelen maakt het de boel een stuk makkelijker, omdat je runtime ziet wat het effect is van het inregelen, zoals invloed op de flow, Td, cop en duur van de runs.snameroc schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 13:25:
Zie er persoonlijk wel de meerwaarde van in.
(vind't persoonlijk gezien ook wel een leuke bezigheid)
Ik lees hier vaak conclusies die soms wel wat voorbarig zijn.Pim57 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 12:40:
[...]
Ik heb geen flow meter. Maar de bijbehorende Wilo pomp wordt met PWM aangestuurd en kan dus goed geregeld worden door de Daikin. Volgens het manual stuurt de Daikin met behulp van de pomp naar de gewenste dT.
Nu zie ik weer een dT van 3°C. Hoe is dat gemeten en wat is de meetfout bij aanvoer en retour?
Stel je hebt een meetfout van -0,5° op de retour en +0,5° op de aanvoer.
Dan heb je dus een werkelijke dT van 4°C
Of als het net andersom is kom je op een dT van 2°C.
De ene dT-waarde is 100% groter dan de andere!!
Dus berekeningen die gebaseerd zijn op dergelijke kleine dT's zijn erg gevoelig voor kleine meetfouten en leiden tot enorme fouten in het eindresultaat.
Natuurlijk, als je over een oude CV-ketel praat met een dT van 20°C, dan zijn dit soort meetfouten veel minder relevant. Maar bij WP's met kleine dT's tussen aanvoer en retour: oppassen met te snelle conclusies!!
Zwerius Kriegsman
Ja, PentaClover heeft ooit die tabel opgesteld. Die in het gasbesparingstopic heb ik iig bewaard, maar volgens mij is die ook hier ooit gepost.Andrehj schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 13:38:
[...]
Die 8 kWh/m³ van @verkeerslicht is inderdaad een goeie als indicatie. Er slingert hier ook een tabel rond (wellicht gepind?) met daarin de effectieve verbrandingswaarde van gas als functie van de watertemperatuur. Die kun je ook zoeken.
Maar in alle gevallen blijft jouw rekenmethode voor het berekenen van de COP erg indirect en daarmee erg onnauwkeurig.
Kun je niet gewoon het thermisch vermogen berekenen a.d.h.v. de Ta, Tr en flow? (Die drie waardes kun je wel uit de WP halen toch, want premium Daikin zal toch intern wel een flowmeter hebben? )
Edit:
Gevonden in deel 9.
[ Voor 5% gewijzigd door Superbeagle op 28-10-2023 13:58 ]
Ik realiseer mij net dat ik met de cv-ketel een nachtverlaging toepaste. En met de wp stook ik 24/7.verkeerslicht schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 12:49:
[...]
gezien je met radiatoren hebt gestookt, moet je eerder denken aan 8 (tot 9 als je de op een lage aanvoertemperatuur stookte).
Stel dat die nachtverlaging 10% besparing opleverde dan moet ik in de vergelijking met met wp van een 10% hoger gasverbuik uitgaan. Dan wordt die 9 weer 10 kWh per m3.
In mij Daikin monoblock zit helaas geen flowmeter. Dus de berekening blijft discutabel.
Iemand nog een idee om de flow in te schatten zonder flowmeter?
De gemeten dT komt zowel uit de Daikin informatie als uit mijn meting met een infrarood thermometer.
Bij installatie in de zomer waren deze twee getallen gelijk(wp draaide niet). Dus die dT van 3° klopt wel.
:strip_exif()/f/image/wX0GOrvKWDjrrLPVPgEF8q2X.jpg?f=fotoalbum_large)
Meting van kWh met een EVE Energy Smart plug. Deze al eerder gebruikt/getest en klopt goed.
[ Voor 17% gewijzigd door Pim57 op 28-10-2023 14:11 ]
Hij komt ongeveer 10meter te staan vanaf de vloer verwarming verdeler. Ik moet dus ongeveer 10meter door de grond naar de monobloc toe.
Mijn idee was 2x25mm grondleiding. Is dit okee of moet het 32mm zijn?
En heeft iemand tips waar die grondleiding goedkoop is? Ik vind het best prijzig spul.
Panasonic 9J monobloc, vaillant arostor 270 Wpb
Ik zou altijd de 32mm kiezen (26mm binnendiameter).ron36 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 14:14:
Ik zoek wat advies over grondleiding. Plan is het plaatsen van een 6-7 kw monobloc die alleen 70m2 vloerverwarming gaat verwarmen. Geen Sww of radiators.
Hij komt ongeveer 10meter te staan vanaf de vloer verwarming verdeler. Ik moet dus ongeveer 10meter door de grond naar de monobloc toe.
En heeft iemand tips waar die grondleiding goedkoop is? Ik vind het best prijzig spul.
[Afbeelding]
Kleiner alleen voor warmtepompen van 4 kW of lager.
Om hier een praktijk voorbeeldje bij te zetten, ik zie bij mijn WP op dit moment het volgende:Zwerius schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 13:42:
[...]
Ik lees hier vaak conclusies die soms wel wat voorbarig zijn.
Nu zie ik weer een dT van 3°C. Hoe is dat gemeten en wat is de meetfout bij aanvoer en retour?
Stel je hebt een meetfout van -0,5° op de retour en +0,5° op de aanvoer.
Dan heb je dus een werkelijke dT van 4°C
Of als het net andersom is kom je op een dT van 2°C.
De ene dT-waarde is 100% groter dan de andere!!
Dus berekeningen die gebaseerd zijn op dergelijke kleine dT's zijn erg gevoelig voor kleine meetfouten en leiden tot enorme fouten in het eindresultaat.
Natuurlijk, als je over een oude CV-ketel praat met een dT van 20°C, dan zijn dit soort meetfouten veel minder relevant. Maar bij WP's met kleine dT's tussen aanvoer en retour: oppassen met te snelle conclusies!!
Flow volgens de Kamstrup 27.8 l/min, volgens de WP 30.17 l/min --> 8.5% te veel
Ta volgens de Kamstrup 29.01oC, volgens de WP 30.0oC --> 3.38% te veel
Tr volgens de Kamstrup 25.46oC, volgens de WP 26.2oC --> 6.74% te veel
Als je dit omrekend naar afgegeven vermogen:
Op basis van de Kamstrup gegevens: 6906 W, op basis van de WP gegevens: 7999 W --> 15.83% te hoog
Vermogen de WP in volgens mijn kWh meter: 1097 W, volgens de WP: 1000 --> 8.8% te laag
COP op basis van Kamstrup+kWh meter = 6.295, COP op basis van de WP gegevens = 7.999 ---> 27,1 % te hoog.
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
[ Voor 100% gewijzigd door PentaClover op 28-10-2023 14:38 ]
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
zou wel meer vertrouwen hebben in wat een geijkte meter zegt dan wat die kabouter in de warmtepomp zichzelf wijsmaakt.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Ik weet niet welke kWh meter je hebt, maar mijn Mitsubishi kan ik aan de pulsuitgang van de kWh meter koppelen (en dat met een dipswitch aangeven). Sinds ik dat gedaan heb klopt het elektrisch verbruik wat ik van de WP aflees precies. Volgens mij kan Daikin ook zoiets. Daarmee zou je het grootste deel van je fout al kwijt zijn.PentaClover schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 14:30:
Vermogen de WP in volgens mijn kWh meter: 1097 W, volgens de WP: 1000 --> 8.8% te laag
En kun je die temperatuursensoren niet kalibreren? Bij Mitsubishi kan dat wel, maar helaas alleen in stappen van 0.5K, zodat die functie compleet nutteloos is.
[ Voor 19% gewijzigd door Andrehj op 28-10-2023 16:50 ]
De Daikin in mijn signature zijn mijn Airco's mijn WP is een Vaillant, ik kan volgens mij alleen de buiten temperatuur en de binnen temperatuur een offset geven via de thermostaat, alle interne sensoren niet zover ik weet.Andrehj schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 16:41:
[...]
Ik weet niet welke kWh meter je hebt en welke WP, maar mijn Mitsubishi kan ik aan de pulsuitgang van de kWh meter koppelen (en dat met een dipswitch aangeven). Sinds ik dat gedaan heb klopt het elektrisch verbruik wat ik van de WP aflees precies. Volgens mij kan o.a. Daikin ook zoiets. Daarmee zou je het grootste deel van je fout al kwijt zijn.
En kun je die temperatuursensoren niet kalibreren? Bij Mitsubishi kan dat wel, maar helaas alleen in stappen van 0.5K, zodat die functie compleet nutteloos is.Bij jou zie ik echter een resolutie van 0.1K, wat al een meer hoop biedt.
Maar maakt verder ook niet uit, ik had natuurlijk niet voor niets een Kamstrup er tussen gezet
Let even op:Andrehj schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 16:41:
[...]
Ik weet niet welke kWh meter je hebt en welke WP, maar mijn Mitsubishi kan ik aan de pulsuitgang van de kWh meter koppelen (en dat met een dipswitch aangeven). Sinds ik dat gedaan heb klopt het elektrisch verbruik wat ik van de WP aflees precies. Volgens mij kan o.a. Daikin ook zoiets. Daarmee zou je het grootste deel van je fout al kwijt zijn.
En kun je die temperatuursensoren niet kalibreren? Bij Mitsubishi kan dat wel, maar helaas alleen in stappen van 0.5K, zodat die functie compleet nutteloos is.Bij jou zie ik echter een resolutie van 0.1K, wat al een meer hoop biedt.
Ik heb ook wel een digitale kamerthermometer met een resolutie van 0,1 °C maar de nauwkeurigheid is misschien maar 0,5-1°C.
Resolutie is dus niet hetzelfde als nauwkeurigheid. Maar misschien bedoelde je dat ook niet.
Zwerius Kriegsman
Daarvan ben ik mij zeer bewust, maar de resolutie van 0.1K bood hoop om ook de sensoren in stapjes van 0.1K te kunnen bijstellen (bij mijn Mitsubishi zijn die stapjes ook gelijk). Maar ik begrijp nu dat kalibreren niet gaat. Jammer en een gemiste kans bij Vaillant.Zwerius schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 16:50:
Resolutie is dus niet hetzelfde als nauwkeurigheid. Maar misschien bedoelde je dat ook niet.
- Proton_
- Registratie: November 2011
- Laatst online: 19:56
Voor de besturing en sanity checks is dit allemaal voldoende, als je wil weten wat je meet (en/of wil vergelijken met andermans installatie) pak je een meter die voor dat doel nauwkeurig is.
Ik begrijp de wens voor een standaard externe monitoring-kit heel goed.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Dat zelfde inzicht haal je ook uit de waarde die het apparaat zelf aangeeft toch? Het is minder absoluut maar stel dat ik de aanvoer temperatuur omhoog zet en daardoor de cop zie dalen op het apparaat is die informatie toch net zo waarde vol als uit een geijkte meter.Andrehj schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 13:35:
[...]
Uiteraard niet. Maar het biedt wel veel inzicht, en als je het interessant vind ook mooie grafiekjes.
Uiteindelijk gaat het om de kostprijs van het comfort van de warmte pomp. Als hij dat doet met een cop van 4 of 5 is helemaal niet interessant als de energie rekening gelijk is.
snameroc
Alvorens een installateur te bellen, heb ik de data bekeken (en een deel hieronder neergezet). Helemaal onderaan staat de gewenste overhitting op 3.4°C. Dit lijkt mij erg vreemd, klopt dit wel? Ik vraag mij af of dit er mee te maken heeft.
De 2e vraag betreft de gemiddelde looptijd van de compressor. 20776 draaiuren met 49388 "impulsen" (starts neem ik aan). Gemiddeld 25 minuten per run, is dat niet erg kort? Het systeem heeft een buffervat en de temperatuur in huis is verder prima. Die lage gemiddelde runtijd lijkt mij vreemd als ik andere ervaringen lees, men streeft vaak naar langere runs....
Data uit systeem:
Temperaturen:
Retour-begrensd 40.0°C
Hysterese HR 2.0 K
TR Verhoging max 7.0 K
Vrijgave ZWE -2.0°C
TDI-Ingestelde temp.60.0°C
Hysterese Tapw. 7.0 K
Tbuiten max. 40.0°C
Tbuiten min. -20.0°C
Verlagen tot -20.0°C
Aanvoer max. 65.0°C
T-verschil in 4.0 K
T-verschil uit 2.0 K
T-verschil max 70.0°C
TEE Verwarming 2.0 K
TEE Tapwater 5.0 K
Buitentemp. Grensw. -2.0°C
Aanvoer max. Grensw. 62.0°C
Hysterese koeling 2.0 K
Tapwater max. 60.0°C
min. aanvoer koeling18.0°C
Stooklijnen Verwarmen 32.5C 20.0C 0.0K
Stooklijnen Menggroep 1 32.5C 20.0C 0.0K
Informatie Bedrijfsuren:
Bedrijfsuren compr.1 20776h
Impulsen compress.1 49388
Looptijd compress.1 00:25 .....
Bedrijfsuren ZWE1 339h
Bedrijfsuren WP 20776h
Bedrijfsuren verw. 17457h
Bedrijfsuren tapw. 3183h
Bedrijfsuren koeling 76h
Informatie Temperaturen:
Aanvoer 22.7°C
Retour 22.7°C
Retour berekend 24.6°C
Retour extern 23.4°C
Heetgas 37.5°C
Buitentemperatuur 11.3°C
Gemiddelde temp. 9.1°C
Tapwater gemeten 53.3°C
Tapwater ingesteld 55.0°C
Bron-in 12.4°C
Menggroep1-aanvoer 23.0°C
Menggr1-aanv.ingest. 24.6°C
Ruimteopnemer 0.1°C
Ruimteopnemer MK2 0.1°C
Ruitmeopnemer MK3 0.1°C
Zonnecollector 5.0°C
Zonneboiler 150.0°C
Externe energiebron 5.0°C
Aanvoer max. 65.0°C
Zuiggasleiding comp. 53.7°C
Verdamp.-4wklep 22.1°C
Comp. verwarming 104.7°C
Oververhitting 32.8°C
Oververhitting gewenst 3.4°C .......
Je wil niet te veel oververhitting inderdaad, je werkelijke oververhitting is erg hoog:Supercali schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 19:53:
Alvorens een installateur te bellen, heb ik de data bekeken (en een deel hieronder neergezet). Helemaal onderaan staat de gewenste overhitting op 3.4°C. Dit lijkt mij erg vreemd, klopt dit wel? Ik vraag mij af of dit er mee te maken heeft.
De 2e vraag betreft de gemiddelde looptijd van de compressor. 20776 draaiuren met 49388 "impulsen" (starts neem ik aan). Gemiddeld 25 minuten per run, is dat niet erg kort? Het systeem heeft een buffervat en de temperatuur in huis is verder prima. Die lage gemiddelde runtijd lijkt mij vreemd als ik andere ervaringen lees, men streeft vaak naar langere runs....
Comp. verwarming 104.7°C
Oververhitting 32.8°C
dit kan erop wijzen dat je te weinig koelmiddel in het systeem hebt zitten ...
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Er komt niet ineens meer energie uit gas als je aan nachtverlaging doet. Met de gasketel kan het verbruik er wel iets minder door zijn (de gemiddelde temperatuur gaat er door omlaag), maar het is niet zonder meer te zeggen dat dit dan 10% is. Het verlies van warmte moet immers overdags ingehaald worden.Pim57 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 14:04:
[...]
Ik realiseer mij net dat ik met de cv-ketel een nachtverlaging toepaste. En met de wp stook ik 24/7.
Stel dat die nachtverlaging 10% besparing opleverde dan moet ik in de vergelijking met met wp van een 10% hoger gasverbuik uitgaan. Dan wordt die 9 weer 10 kWh per m3.
In mij Daikin monoblock zit helaas geen flowmeter. Dus de berekening blijft discutabel.
Iemand nog een idee om de flow in te schatten zonder flowmeter?
De gemeten dT komt zowel uit de Daikin informatie als uit mijn meting met een infrarood thermometer.
Bij installatie in de zomer waren deze twee getallen gelijk(wp draaide niet). Dus die dT van 3° klopt wel.
[Afbeelding]
Meting van kWh met een EVE Energy Smart plug. Deze al eerder gebruikt/getest en klopt goed.
[Afbeelding]
Het is met de gegevens die je hebt niet vast te stellen wat de daadwerkelijke prestaties zijn. Maar het belangrijkst is dat het gewoon comfortabel en efficiënt warm wordt. En gezien het kleine afgiftesysteem heb je de juiste keuze gemaakt met deze wp.
Dan is het geen pendelen maar mogelijk toch een thermostaat dingetje.Sport_Life schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 20:13:
Nu heb ik vanmiddag de TA verhoogd en nu pendelt de warmtepomp meer. Is dat simpelweg vanwege de hogere TA of is de buitentemperatuur te hoog?
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
ik heb een halve meter aan gewapend epdm slang eraan hangen die naar de uponor 32mm gaat in de muur dus die optie heb je ook nog. geeft wel de beste ontkoppeling qua resonantie.Maikie18 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 22:54:
Ik ben benieuwd hoeveel mensen met een mono hier een rvs flex gebruiken rechtstreeks op de WP. Ik was van plan direct met uponor 32 te gaan werken maar ik zie heel veel mensen die met de flex beginnen waardoor ik begin te twijfelen of ik dacht misschien ook niet moet doen
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Een jaar of 3 geleden las ik juist reacties als, liever niet gebruiken want vroeg of laat klapt die. Als je gewoon prima kan doorvoeren door de muur kun je toch gewoon meteen met uponor werken?flippy schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 22:58:
[...]
ik heb een halve meter aan gewapend epdm slang eraan hangen die naar de uponor 32mm gaat in de muur dus die optie heb je ook nog. geeft wel de beste ontkoppeling qua resonantie.
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Puntje dat ook van belang kan zijn is dat epdm niet zuurstofdiffusiedicht is...Maikie18 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 23:02:
[...]
Een jaar of 3 geleden las ik juist reacties als, liever niet gebruiken want vroeg of laat klapt die. Als je gewoon prima kan doorvoeren door de muur kun je toch gewoon meteen met uponor werken?
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Waarom zeg je niet gewoon dat je in Zeeland woontjoezzt schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 09:48:
[...]
Ik heb alleen radiatoren waar nu zo’n 31 graden in gaat, 380 W electrisch. Mijn tussen benedenwoning met kelder en lange aanbouw is op het noorden georiënteerd, altijd koud, vrijwel alleen schaduw, 15 meter hoge daken, wel in het warmste gedeelte van NL ! Gelukkig komt er op het straatraam op het zuiden wel zon binnen in de woonkamer.
@Maikie18 eeehhh, ikke?Maikie18 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 22:54:
Ik ben benieuwd hoeveel mensen met een mono hier een rvs flex gebruiken rechtstreeks op de WP. Ik was van plan direct met uponor 32 te gaan werken maar ik zie heel veel mensen die met de flex beginnen waardoor ik begin te twijfelen of ik dacht misschien ook niet moet doen
:strip_exif()/f/image/5qTfCZvmHyJ5UdVli1WRsfow.jpg?f=fotoalbum_large)
Ze (de twee lussen) zijn wel al netjes ingepakt tegen de kou.
Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS
Denk eigenlijk dat je er niks aan had hoeven doen. Als de wp met deze relatief hoge buitentemperaturen alsnog een run van 12 uur kan maken dan zit het gewoon goed. Dan staat ie waarschijnlijk de hele tijd op z'n minimumvermogen te draaien en is dat minimumvermogen alsnog groter dan het warmteverlies.Sport_Life schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 20:13:
Nu heb ik vanmiddag de TA verhoogd en nu pendelt de warmtepomp meer. Is dat simpelweg vanwege de hogere TA of is de buitentemperatuur te hoog?
Jaja, wij zuiderlingen hebben het lekker, maar ik toevallig wel in Zuid-Limburg ;-)nokiaan958GB schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 23:21:
[...]
Waarom zeg je niet gewoon dat je in Zeeland woont
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
Het kan ook betekenen dat:Insert12 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 23:37:
[...]
Denk eigenlijk dat je er niks aan had hoeven doen. Als de wp met deze relatief hoge buitentemperaturen alsnog een run van 12 uur kan maken dan zit het gewoon goed. Dan staat ie waarschijnlijk de hele tijd op z'n minimumvermogen te draaien en is dat minimumvermogen alsnog groter dan het warmteverlies.
a) het afgiftesysteem perfect is of
b) de warmtepomp niet al te groot is.
Bij ons bij 35 toevoer en 12 buiten nog steeds runs van 30 minuten die worden verleng naar 45 vanwege het buffervat. Delta T is 3-3,5 graad dus da's puik.
Gelukkig is er nog de graadminuut (-90) to the rescue en heb ik met slechts 10 starts per 24 uur ons huis griezelig nauwkeurig op 21 graden (+ of - 0,2 graad)
Direct hard de muur in geeft resonanties door. 32mm is erg stijf.Maikie18 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 23:02:
[...]
Een jaar of 3 geleden las ik juist reacties als, liever niet gebruiken want vroeg of laat klapt die. Als je gewoon prima kan doorvoeren door de muur kun je toch gewoon meteen met uponor werken?
En flexibel is geen probleem als je systeem kunstof is en op lage temperaturen draait.
Zie niet helemaal in waarom flexibele slang zou moeten klappen, ze worden al vele jaren toegepast zonder problemen op zelfs enorme commericele installaties.
erg netjes.bioscrasher schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 23:36:
[...]
@Maikie18 eeehhh, ikke?![]()
[Afbeelding]
[ Voor 31% gewijzigd door flippy op 28-10-2023 23:43 ]
Je had ook gewoon rechtdoor naar binnen kunnen gaan? Wat zijn de voordelen om flex ertussen te zetten?bioscrasher schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 23:36:
[...]
@Maikie18 eeehhh, ikke?![]()
[Afbeelding]
Wat is de doorvoer van een flex? Is ook weer een extra koppeling voor niks zou ik zeggenflippy schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 23:42:
[...]
Direct hard de muur in geeft resonanties door. 32mm is erg stijf.
En flexibel is geen probleem als je systeem kunstof is en op lage temperaturen draait.
Zie niet helemaal in waarom flexibele slang zou moeten klappen, ze worden al vele jaren toegepast zonder problemen op zelfs enorme commericele installaties.
[ Voor 32% gewijzigd door Maikie18 op 28-10-2023 23:44 ]
Hij heeft een 11kW wp, dat is groot.bioscrasher schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 23:40:
[...]
Het kan ook betekenen dat:
a) het afgiftesysteem perfect is of
b) de warmtepomp niet al te groot is.
Bij ons bij 35 toevoer en 12 buiten nog steeds runs van 30 minuten die worden verleng naar 45 vanwege het buffervat. Delta T is 3-3,5 graad dus da's puik.
Gelukkig is er nog de graadminuut (-90) to the rescue en heb ik met slechts 10 starts per 24 uur ons huis griezelig nauwkeurig op 21 graden (+ of - 0,2 graad)
Hier slechts één start per 24 uur op het moment en één run van een uur of 5 per dag. Dan staat ie met een Ta van 25 op z'n minimumvermogen te draaien en warmt het huis alsnog op. Er is op het moment nog niet veel vermogen nodig, een klein beetje pendelgedrag met deze buitentemperatuur kan niet veel kwaad.
zoals ik al eerder zei is het voor ontkoppeling van de machine. je wilt niet de resonanties van de unit door de 32mm je huis in laten. stuk flexibel epdm ertussen voorkomt dat en maakt het ook een hele klap simpeler als er over 20 jaar een nieuwe machine moet komen met de aansluitingen op een andere plek van de machine...Maikie18 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 23:42:
[...]
Je had ook gewoon rechtdoor naar binnen kunnen gaan? Wat zijn de voordelen om flex ertussen te zetten?
[...]
Wat is de doorvoer van een flex? Is ook weer een extra koppeling voor niks zou ik zeggen
[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 28-10-2023 23:48 ]
[ Voor 98% gewijzigd door Insert12 op 28-10-2023 23:50 ]
Dan kun je er altijd nog een stuk flex op zetten. Resonantie kan ik me iets bij voorstellen in hoeverre dat dan aanwezig moge zijn. Gaat met isolatie en al de muur in dus dat vangt ook nog e.e.a. op. En wat @Ronald.42 zegt dat het zuurstofdiffusiedicht is, welke gevolgen kan dat hebbenflippy schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 23:46:
[...]
zoals ik al eerder zei is het voor ontkoppeling van de machine. je wilt niet de resonanties van de unit door de 32mm je huis in laten. stuk flexibel epdm ertussen voorkomt dat en maakt het ook een hele klap simpeler als er over 20 jaar een nieuwe machine moet komen met de aansluitingen op een andere plek van de machine.
@Maikie18 ik dacht: rtfm 🤡Maikie18 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 23:42:
[...]
Je had ook gewoon rechtdoor naar binnen kunnen gaan? Wat zijn de voordelen om flex ertussen te zetten?
[...]
Wat is de doorvoer van een flex? Is ook weer een extra koppeling voor niks zou ik zeggen
Ik hoor nog steeds een lichte brom in de kamer waar de leiding binnenkomt dus die trillingdempers zijn écht noodzakelijk.
Met deze info vooraf -het blijft altijd een gokje - had ik de buitenunit lekker in de tuin geploft maar nu houdt de warmtepomp droge voeten en staat ie veilig voor vandalisten, is ook wel wat waard👍
Ik heb de rvs leiding met harmonica ribbels van Vaillant en daarna koper door de muur en binnen staal 28mmMaikie18 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 22:54:
snameroc
Deze moet je wel onder een hoek van 90 graden monteren, anders doen ze niets.snameroc schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 09:12:
[...]
Ik heb de rvs leiding met harmonica ribbels van Vaillant en daarna koper door de muur en binnen staal 28mm
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Snap die laatste op werking niet helemaal. Heb je hem nu binnen staan dan? En de unit komt wel op trillingsdempersbioscrasher schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 08:43:
[...]
@Maikie18 ik dacht: rtfm 🤡
Ik hoor nog steeds een lichte brom in de kamer waar de leiding binnenkomt dus die trillingdempers zijn écht noodzakelijk.
Met deze info vooraf -het blijft altijd een gokje - had ik de buitenunit lekker in de tuin geploft maar nu houdt de warmtepomp droge voeten en staat ie veilig voor vandalisten, is ook wel wat waard👍
Slecht wegdek?
[ Voor 46% gewijzigd door Maikie18 op 29-10-2023 10:21 ]
Ik kan er geen chocola van maken eigenlijk
Wat is het?
@Naalroc nee, buiten op het dak tussen ons en de buren.Maikie18 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 10:20:
[...]
Snap die laatste op werking niet helemaal. Heb je hem nu binnen staan dan? En de unit komt wel op trillingsdempers
[...]
Slecht wegdek?
Hij staat op twee betonblokjes van elk 35kg en de betonblokjes staan op rubberen tegeltjes (meer voor bescherming van het bitumen dek dan wat anders) .
De Nibe weegt iet svan 180 kg en daardoor t.o.v. lightweight opponenten al iets minder de orzaak van trillingen.
Heb ik ook gedaan.ds23man schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 09:35:
[...]
Deze moet je wel onder een hoek van 90 graden monteren, anders doen ze niets.
snameroc
Ik wil niet puschen oid, maar denk dat er ook beetje overheen gelezen was.ron36 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 14:14:
Ik zoek wat advies over grondleiding. Plan is het plaatsen van een 6-7 kw monobloc die alleen 70m2 vloerverwarming gaat verwarmen. Geen Sww of radiators.
[Afbeelding]
Iemand nog tips? of is die grondleiding overal duur?
Panasonic 9J monobloc, vaillant arostor 270 Wpb
Ik denk dat de meeste hier ‘t wel eens zijn met ‘t advies dat @Andrehj direct gaf: vanwege de lengte toch liever 32 mm. Ik heb hier met veel korte leidingen met een 7 kWh 28 mm staal, dat komt zo’n beetje overeen met 32 mm kunststof.ron36 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 14:32:
[...]
Ik wil niet puschen oid, maar denk dat er ook beetje overheen gelezen was.
Volgens mij zijn in Duitsland leidingen veel goedkoper, zie hier regelmatig allerlei sites langs komen.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Het zijn flinke rollen, alleen al vervoer maakt het duur dus Duitsland verwacht ik niet dat je het voor minder gaat vinden. Ik heb het bij Benem vandaan, ik ben voor twee losse leidingen gegaan dus niet de duo.ron36 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 14:32:
[...]
Ik wil niet puschen oid, maar denk dat er ook beetje overheen gelezen was.
Grondleiding Heat Uno - Terrendis - PE-Xa - 32mm - 110mm
Ik kwam tot dezelfde conclusie en ben ook bij Benem terecht gekomen. Heb de puntstukken overigens wel in Duitsland gekocht.KryTech schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 15:29:
[...]
Het zijn flinke rollen, alleen al vervoer maakt het duur dus Duitsland verwacht ik niet dat je het voor minder gaat vinden. Ik heb het bij Benem vandaan, ik ben voor twee losse leidingen gegaan dus niet de duo.
Grondleiding Heat Uno - Terrendis - PE-Xa - 32mm - 110mm
Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD
Een paardentrailer doet wonderen. Of gewoon een aanhanger huren.Franciesco schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 19:21:
@ron36 Hier idem: Grondleiding Heat Uno - Terrendis - PE-Xa - 32mm - 110mm via Benem gekocht. Dat was 16 meter totaal: 8 meter voor de aanvoer en 8 meter voor de retour. Dat was een flink volume om te bezorgen, niet iets wat je achterin de gemiddelde stationwagon of suv kwijt kunt.
Nibe F2120-16 - SMO40
Denken goed mee en zolang ze het zelf op voorraad hebben of goed aan kunnen komen heb je het ook zo.
Advies: huis 1991 compleet: PV, WP, VVW, Isolatie
Wel zo handig.
Hierbij even een update over de vreemde geluiden die mijn nieuwe Artel / Midea warmtepomp maakte bij lage vermogensvraag.Jorgeb schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 13:10:
Ik heb afgelopen week een Artel 9KW monoblock geinstalleerd en vroeg me af of hier mensen zijn die een zelfde model hebben? (of vergelijkbaar onder een andere merknaam zoals YORK of Ferolli).
Het gaat niet om het 'op Panasonic lijkende' model van Artel (dat is blijkbaar opgevolgd door deze):
[Afbeelding]
Besteld als 9KW, maar op het apparaat zelf staat 10KW.
Opzich is de installatie zover goed gegaan (mede door de info uit de topics hier).
Wel maak ik me een beetje zorgen over geluiden die de unit produceert bij koude start en ook bij terug regelen.
Het lijkt me van de Fan te komen maar dit weet ik niet helemaal zeker.
Ik heb er een filmpje van gemaakt:
https://1drv.ms/v/s!AuggVoDCgYCntgAh7voBVjAl1yaa?e=MErkrK
Bij een koude start is het het heftigste. En verdwijnt vanzelf na 10 minuten en vervolgens functioneert het apparaat stil als je zou verwachten. Tot het punt waar hij gaat terug regelen (na uren). Dan hoor je het schrapende geluid ook maar in mindere mate dan bij de koude start. Het lijkt dus vooral bij lage toerentallen of lage vermogensvraag zich voor te doen.
De unit lijkt verder goed te functioneren en ik krijg geen errors te zien op de controller.
Iemand enig idee of dit 'normaal' is bij deze unit?
Of dat ik het bijvoorbeeld in de richting moet zoeken van vermogens afgifte / doorstroming. Kan je dit merken aan geluiden die de monoblock buiten maakt? (heb het vermogen al eens gelimiteerd op 5kW, dit maakte geen verschil). Ook heb ik de boel goed onluchten en meerdere ontluchtings programma's laten draaien. Gezien het feit dat de leidingen en vloer goed warm worden lijkt me dit niet de oorzaak.
Alvast dank voor het meedenken.
Afgelopen weekend heb ik het bovendeksel er af gepakt en hem eens goed geinspecteerd. Kwam daarbij inderdaad meerdere Midea stickers tegen trouwens
Het viel me op dat het rubber van de naaf van de fan niet helemaal lekker op zijn plek zat, leek er een beetje schuin / half op gedrukt te zittten. Helaas heb ik geen vooraf foto gemaakt.
Ik kon het vrij makkelijk met 2 vingers weer op zijn plek drukken. Het schuift dan om een soort schacht.
Het gaat om dit rubber:
:strip_exif()/f/image/AUeb88YtwYQb47iCUzxlZlPH.jpg?f=fotoalbum_large)
Sindsdien draait de warmtepomp nu al 2 dagen zonder lawaai op 35gr stook temperatuur.
Wellicht als het vorige week niet elke dag geregend had of donker was geweest wanneer ik thuis kwam, had ik het wel eerder opgemerkt hah. Maargoed ben blij dat het gefixt is.
Hopelijk heeft er nog iemand iets aan in de toekomst.
Reageerders bedankt voor het meedenken!
let op: als je de waaier eraf wilt halen om er nog beter bij te kunnen of zo moet je niet vergeten dat de moer linkse draad heeft, dus vastdraaien om hem los te maken.Jorgeb schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:09:
[...]
Hierbij even een update over de vreemde geluiden die mijn nieuwe Artel / Midea warmtepomp maakte bij lage vermogensvraag.
Afgelopen weekend heb ik het bovendeksel er af gepakt en hem eens goed geinspecteerd. Kwam daarbij inderdaad meerdere Midea stickers tegen trouwens.
Het viel me op dat het rubber van de naaf van de fan niet helemaal lekker op zijn plek zat, leek er een beetje schuin / half op gedrukt te zittten. Helaas heb ik geen vooraf foto gemaakt.
Ik kon het vrij makkelijk met 2 vingers weer op zijn plek drukken. Het schuift dan om een soort schacht.
Het gaat om dit rubber:
[Afbeelding]
Sindsdien draait de warmtepomp nu al 2 dagen zonder lawaai op 35gr stook temperatuur.
Wellicht als het vorige week niet elke dag geregend had of donker was geweest wanneer ik thuis kwam, had ik het wel eerder opgemerkt hah. Maargoed ben blij dat het gefixt is.
Hopelijk heeft er nog iemand iets aan in de toekomst.
Reageerders bedankt voor het meedenken!
Ahja! goed om te weten.flippy schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 19:15:
[...]
let op: als je de waaier eraf wilt halen om er nog beter bij te kunnen of zo moet je niet vergeten dat de moer linkse draad heeft, dus vastdraaien om hem los te maken.
Hetzelfde als bij de visco fan van oudere BMW's 😄
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
- Proton_
En het is natuurlijk ook interessant voor de warmtepompboiler-gebruikers.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Voordat ik zover was, had ik al een 'probleempje' met de benodigde maat dop voor de moer, die is 46 mm zeskant; heel toevallig had ik er een, jaren geleden zelf gemaakt, en verlopend naar een 19 mm stalen boutkop. Dat ging niet werken, omdat de stalen bout begon te vloeien. Dus een nieuw zeskant er aan gefraisd van 32 mm, voor de grootste standaard dop in mijn bezit.
Dat ging uiteindelijk omdat ik nu met een ruk werkte, waardoor hij loskwam, maar over een grote lengte nog steeds zwaar draaide. het 'waarom' ziet u op de volgende foto's:
:strip_exif()/f/image/KA3LyhzTe7uVGBItQlEhHOJn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7ffILcNe8fux86diqr5wDz6m.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nPJqKpSVWWnvUNheMH9iF0N2.jpg?f=fotoalbum_large)
De afzetting had dus ook op de schroefdraad van de anode gezeten, en moest er toch uitgedraaid worden, reden waarom hij zo zwaar bleef lopen.
Alles netjes opgeschoond met een staalborstel, met name de schroefdraad, die verder onbeschadigd was en na gespoeld met ruim water.
:strip_exif()/f/image/FXabhqI74onVl1D2K1Bqu5LJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Njx7pbg1IHF4hWjmdCNH79Lq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mnHaYvnWRvew2WdEndGSdyCJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Deksel er weer op en klaar is Kees.
:strip_exif()/f/image/FoGwODdlaiuS2O6EphVPgh33.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik denk dat de anode niet ernstig is aangetast, en nog vele jaren mee kan, maar ik hoor van de profs hier graag een bevestiging! De les hier geleerd: ik denk dat, ondanks dat de anode niet is 'versleten' het tóch handig is om hiermee niet nog eens 5 jaar te wachten, maar eerder de zaak open te trekken om de schroefdraad netjes schoon te maken, want het koppel dat nodig was om de plug er uit te krijgen, was op de grens van mijn momentsleutel, geen kleintje.
Dit even "ter lering ende vermaek".......
PS: de hardheid van mijn locale water is ca. 10 DH
Wellicht heb je onderop er ook nog eentje (kleinere) zitten.
die kan je inspecteren door het luik open te maken en dan gelijk alle rotzooi die onderin zit eruit zuigen met de waterzuiger.
Schroefdraad smeer ik meestal in met Griffon silpat om hem weer makkelijker los te maken. Maar deze anode is zeker wel een aardig formaatje.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Ik heb het vrij simplistisch opgezet door grafiekjes in google sheets van trendlijnen te voorzien.
Trendlijn warmtevraag en COP zijn lineair, verbruik is polinomial (geen goede reden hiervoor anders dan dat dat het meest realistisch leek).
Ben benieuwd of dit enigszins realistisch is, en of er andere Tweakers zijn die een (betere) voorspelling hebben gemaakt.
/f/image/Rieqk6rQJyaolx50s97K3aHB.png?f=fotoalbum_large)
p.s. mocht iemand interesse hebben in de sheet, pb maar
[ Voor 99% gewijzigd door Dapdodo op 01-11-2023 10:03 ]
Heb zelf de getallen in de curve van de WP geplot. Dan zie je wat eerder de grenzen afbuigen.verkeerslicht schreef op woensdag 1 november 2023 @ 09:47:
Ik probeer de warmtebehoefte voor de koudere dagen in te schatten op basis van m'n eerste meetgegevens. Ik ben geen data-analist, dus dat zal vast beter kunnen. Ook valt het daadwerkelijke nut uiteraard te betwisten, maar het leek me gewoon interessant.
Ik heb het vrij simplistisch opgezet door grafiekjes in google sheets van trendlijnen te voorzien.
Trendlijn warmtevraag en COP zijn lineair, verbruik is polinomial (geen goede reden hiervoor anders dan dat dat het meest realistisch leek).
Ben benieuwd of dit enigszins realistisch is, en of er andere Tweakers zijn die een (betere) voorspelling hebben gemaakt.
[Afbeelding]
p.s. mocht iemand interesse hebben in de sheet, pb maar
Ik heb een 6kW Viessmann en mijn curve ligt iets vlakker. Stook niet meer bij 15C.
En bij -2C 22kWh per dag . Defrosts spelen hier ook een rol en warmteverlies huis.
Maar elektrisch is ook bij mij polinomial
[ Voor 8% gewijzigd door Dapdodo op 01-11-2023 10:11 . Reden: goede lijn aflezen ]
Hoe bedoel je dat eerste?Dapdodo schreef op woensdag 1 november 2023 @ 09:57:
[...]
Heb zelf de getallen in de curve van de WP geplot. Dan zie je wat eerder de grenzen afbuigen.
Ik heb een 6kW Viessmann en mijn curve ligt iets vlakker. Stook niet meer bij 15C.
En bij -2C 22kWh per dag . Defrosts spelen hier ook een rol en warmteverlies huis.
Maar elektrisch is ook bij mij polinomial
Ik stook hier ook niet bij 15, alleen een keertje bij 14°C, maar toen was het de dag ervoor gemiddeld 8°C, dus dat is meer een soort na-ijl effect (wat op zich een storende factor is in de voorspelling). Defrosts zullen inderdaad van invloed zijn. Verwacht in werkelijkheid ook wat minder gunstig uit te komen dan de grafieken nu aangeven.
Ben wel benieuwd hoe het bij jou eruit ziet.
/f/image/6gbhCNLCJxFpbTtYfPnUx6cT.png?f=fotoalbum_large)
Mijn metingen zijn punten, de lijnen zijn specs WP
[ Voor 6% gewijzigd door Dapdodo op 01-11-2023 11:35 ]
- Proton_
Door de WAR is de gerealiseerde inverse COP (elektrisch/thermisch ipv andersom) ook ongeveer een rechte lijn, dus makes sense.
Je verwacht dat beide curves hetzelfde snijpunt hebben met de specs, bij -12 dus en niet bij -6.
Uiteindelijk is de limiet COP1 en wordt linksonder dus ook een rechte lijn - elektrisch wordt nooit meer dan thermisch. Nog een argument tegen exponentieel
[ Voor 4% gewijzigd door Proton_ op 01-11-2023 12:48 ]
En er is een beperking aan COP=1, namelijk max vermogen WP, hoeveel dat dan ook is.Proton_ schreef op woensdag 1 november 2023 @ 12:06:
@Dapdodo
Uiteindelijk is de limiet COP1 en wordt linksonder dus ook een rechte lijn - elektrisch wordt nooit meer dan thermisch. Nog een argument tegen exponentieel
Ik verwacht dat linksonder terug afbuigt en de blauwe WP lijn horizontaal gaat volgen.
Als omgekeerde S.
Maar zo koud is het afgelopen 2 jaar niet geweest. Daarom nog geen meting ;-).
Goed bezig. Je conclusies komen overeen met de mijne. Ik heb vorig jaar (na twee jaar) precies hetzelfde gedaan, zie Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"Naalroc schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 19:33:
Als je een stalen, geëmailleerde boiler hebt, dan weet je dat je de offer-anode regelmatig moet inspecteren cq. vervangen. Mijn boiler staat er nu ruim 5 jaar en een inspectie was dus overdue; vanmiddag eindelijk de koe bij de horens gevat en de anode er "eventjes" uit gehaald, sneller gezegd dan gedaan. Dat ding zit onmogelijk vast, zo zelfs, dat de 200 L gevulde boiler begon te draaien op de voet en al het metalen pijpwerk aangesloten.
- Proton_
Mooie grafiekjes heb jij trouwens. Waarin maak je die?
En ga je uit van een gemiddelde temperatuur, of 't minimum? daggemidelde zo te zien
[ Voor 19% gewijzigd door verkeerslicht op 01-11-2023 13:30 ]
- Proton_
Deze data wordt in Grafana gevisualiseerd.
Heb nu evohome die wil ik verwijderen en een Netatmo thermostaat installeren. Dit zou beter werken met warmtepomp.
Nu zie ik dat de blauwe en bruine draad in L en N moet die zie ik. Maar dan heb ik nog een zwarte en een grijze draad die volgens de instructies in 3 en 4 moeten maar daar zit de stroom dus lijkt mij niet.
Kan iemand mij vertellen waar die grijze en zwarte draad moet? Als ik het installatie filmpje kijk vermoed ik in 1 en 3 maar weet het niet zeker.
Gezien je vraagstelling lijkt het me toch verstandig als je hier even iemand met verstand van elektrotechniek bijhaalt. Zomaar wat draden min of meer willekeurig aansluiten is vaak erg slecht voor de levensduur van componenten (fenomeen: rook).Retep91 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 14:25:
Hoop dat iemand mij kan helpen.
Heb nu evohome die wil ik verwijderen en een Netatmo thermostaat installeren. Dit zou beter werken met warmtepomp.
Nu zie ik dat de blauwe en bruine draad in L en N moet die zie ik. Maar dan heb ik nog een zwarte en een grijze draad die volgens de instructies in 3 en 4 moeten maar daar zit de stroom dus lijkt mij niet.
Kan iemand mij vertellen waar die grijze en zwarte draad moet? Als ik het installatie filmpje kijk vermoed ik in 1 en 3 maar weet het niet zeker.
[Afbeelding]
Het is vooral ook belangrijk dat je de functie van elke draad plus de specs van datgene wat daar aan hangt begrijpt voordat je zoiets aan gaat sluiten.
(Ik krijg alleen al jeuk van al dat niet-aanraakveilige materiaal aan de 230V-kant... En dan die kroonsteentjes, brrr
[ Voor 10% gewijzigd door Andrehj op 01-11-2023 14:33 ]
Ajetoo!Andrehj schreef op woensdag 1 november 2023 @ 14:29:
[...]
(Ik krijg alleen al jeuk van al dat niet-aanraakveilige materiaal aan de 230V-kant... En dan die kroonsteentjes, brrr)
@Retep91 Het zou in ieder geval verstandig zijn wat plaatjes te posten van zowel de thermostaat-handleiding als die van de ketel.
[ Voor 44% gewijzigd door Blihi op 01-11-2023 15:14 ]
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
@Blihi adereindwat??Blihi schreef op woensdag 1 november 2023 @ 15:14:
Niet iedereen heeft thuis een setje adereindhulzen met bijbehorende tang, blijkbaar.
@Retep91 Het zou in ieder geval verstandig zijn wat plaatjes te posten van zowel de thermostaat-handleiding als die van de ketel.
en het helpt niet als je het over de "blauwe en bruine draad" hebt, als er 2 kabels met die kleuren aanwezig zijn; zo te zien is die op de aansluiting 6 en 7, links, de aansluitdraad voor je thermostaat contact.
Het betreft draadloze thermostaat zoals ik in het boekje zie zou die dan op 2 en 4 moeten bij 230? En die grijze en zwarte draad van de thermostaat op 6 en 7 van x4.Naalroc schreef op woensdag 1 november 2023 @ 15:39:
Ik heb vorige week net mijn Netatmo aangesloten, en daarvoor is geen 230 nodig, als je de plaatjes bekijkt dan zie je zelf dat de 230V, ALS die al op je bedrade thermostaat aansluiting aanwezig is, niet gebruikt wordt, maar veilig opgeborgen.
en het helpt niet als je het over de "blauwe en bruine draad" hebt, als er 2 kabels met die kleuren aanwezig zijn; zo te zien is die op de aansluiting 6 en 7, links, de aansluitdraad voor je thermostaat contact.
:strip_exif()/f/image/nypWmRsbmE2G5oAkHJsM8nPH.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt
/f/image/gcd3Fb8nEhwCsQFnRymRUOyD.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/BL1PYELqIXqtrerZgoRki8HX.png?f=fotoalbum_large)