Advies: huis 1991 compleet: PV, WP, VVW, Isolatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Bij deze open ik graag mijn persoonlijke topic mbt verduurzamen van mijn huis. Er is hier veel kennis aanwezig, en ik doe graag kennis op om deels zelf, en deels te laten verduurzamen.
Situatie:
Huis gekocht (oplevering April 2024).
Bouwjaar 1991 met uitbouw 2003.
Energielabel B
Noord Veluwe.
Huis op zand, dus fundering op staal, droge kruipruimte, ook onder uitbouw.
Dak: Zadeldak, met oost/west ligging qua dakpannen.
Uitbouw: plattdak op noorden, maar met plannen (binnen 5-10jaar) om zadeldak door te trekken.

Ik heb zelf wel huisbezichtigingen gedaan tbv aankoop, maar nog niet met het detail-oog voor bepaling van maatregelen. Dus voor bestaande isolatie, maatvoering, verbruik etc ben ik aangewezen op de documentatie die ik bij aankoop heb ontvangen en een toekomstig huisbezoek.
Geplande aanpassingen / verduurzamingen:
  • Vloerverwarming benedenverdieping (71 + 24m2)
  • Vloerisolatie kruipruimte (71 + 24m2)
  • Dak isolatie binnenkant schuindak ( 55 + 55m2)
  • Warmtepomp (full electric)
  • Raam/Pui achter (op noorden) 6m lengte.
  • Voordeur (onder carport) deur + raam
  • Wc raampje (nu plastic)
  • Zonnepanelen (tbv eigen energie verbruik, warmtepomp en toekomstige electrische auto)
  • bovenverdieping weghalen radiatoren, eventueel vervangen door COP1 electrische kachels of L/L Warmtepomp
Energielabel
Energielabel B: 180kWh/m2 per jaar.

Dan de waardes tbv isolatie (uit energie label/rapport):
Vloer: 71m2 RC1, 24m2 RC2,5
Muren: RC2 + RC2.5
Dak: RC 2 (platdak 2,5)
Ramen: allen HR++, ook boven, Uw 1,8
Ventilatie: alleen natuurlijk, afzuiging keuken actief, open pijp keuken.
Deuren: Ud >3

Huidige CV ketel:
13 jaar oud, moet toch vervangen worden. Verzorgt verwarming + tapwater.
Hangt in bijkeuken op begane grond, aan muur die grenst aan garage.
Zonnepanelen, dak
Dak is oost/west georienteerd. 50 graden helling. West een dakkapel, oost niet (maar wel gepland binnen 10 jaar).
Zie oppervlakte isolatie dak: er is aan beide zijden een maximaal potentieel van 55m2. Minus de dakkapel effectief schat ik zo rond de 40m2. Ivm huizen ernaast, zal beschaduwing op uiteinden van de dag aanwezig zijn, dus plaatsing hoger op dak zal licht effectiever zijn.

Eerste inschatting: 12 panelen aan elke zijde, dus 2x 12 = 24 panelen, a 400-460Wp = 9600-11000Wp. Met de hoek en ligging erbij berekent zonatlas.nl 3000-3500kWh per jaar per zijde, dus 6000-7000kWh totaal.

Of dit afdoende is zal moeten blijken, incl uit straks toe te voegen berekende Warmtepomp capaciteit.
Huidige electrische energievraag van de nieuwe woning onbekend (cijfers van huidige bewoner niet bruikbaar).
Eigen verbruik van mijn eigen huidige woning is 2400kWh per jaar (door huidige 9 zonnepanelen op zuiden is dat nu vaak netto nul of negatief na salderen). Nieuwe huis heeft al wel een inductie kookplaat.

Ik ontvang graag tips waar ik hier nog meer naar moet kijken en welk type installatie geschikt is voor oost-west. Eventueel ook handigheid in hoe dit flexibel is uit te breiden, bijv met microomvormers?

Nog geen offertes opgevraagd.
Vloerverwarming
Totale Noob op dit gebied, dus moet me nog flink inlezen. Gezien de potentie van een leeg huis, denk ik dat infrezen over gehele benedenverdieping het handigst is. Alle vloerbedekking moet er toch uit.

Dit hoofdstuk moet nog aandacht hebben. Waar te beginnen.

Nieuwe vloerbedekking gaat iets worden van houten vloer / hybride houten vloer geschikt voor vloerverwarming.
Aanpassingen aan plan obv gegeven adviezen in dit topic
  • Overweging keramische tegels ipv houtenvloer
  • Radiatoren laten zitten op bovenverdieping
  • Offerte opvragen voor vloerverwarming boven, infrezen kan wel eens relatief goedkoop zijn ivm de extra m2 bovenop de al bestaande vraag.
Warmtepomp
Basis: moet verwarming (beneden verdieping) en tapwater/douche (sww) leveren. Er is geen bad.
Huidige warmtevraag: onbekend. Huidige bewoner geeft 1200m3 gas verbruik aan, maar woont er in zijn eentje.
Op basis van de hier op Tweakers gebruikte Koevlaas formule zou dat dus met 1200m3 neerkomen op:
1200 * 8 / 1650 = 5,8kW = 6kW warmtepomp.
Gezien bouwjaar/isolatie (nog te verbeteren, zie volgend hoofdstuk) en gezin (huidige bewoner = 1 persoon, wij gaan er met gezin met jonge kinderen in), zou ik dit met SWW en marge nog opschroeven naar 8 of 9 kW warmtempomp.

Wat is jullie mening hierop? Ik zal dit nog verder moeten aanvullen.

Er is voldoende ruimte voor een SWW-vat, warmtepomp en of (hier in topics afgeraden) buffervat. Plaatsing is in bijkeuken of garage (andere kant van dezelfde muur).
Douche is boven, moet er dan een extra pomp tussen SWW-vat en douche?
Buitenunit kan ook achter de garage in de tuin of op plat dak van de garage. Plaatsing nog te bepalen.

Split of mono? Nog niet genoeg op ingelezen. Tips?
Extra isoleren
Ik overweeg een paar zaken extra te isoleren.
Basis: Biobased materialen.

Eerste aanvraag via Energiebespaarders.nl , incl huisbezoek. (zat in pakket bij hypotheek).
Vloer
De gemakkelijkste (denk ik) is de vloer via de kruipruimte. Deze is nu Rc1. Huis staat op zand met grondwater >1m diepte. Kruipruimte zelf nog niet ingekropen, dus geen idee van grootte van het doorgang/gat en van de hoogte.

Een van de kandidaten is Isodekens https://isodekenswebshop.nl/ ivm zelf te plaatsen, recyclebaar en hoge RC
Dak
Nog te overwegen ivm kosten.
Extra overweging: we gebruiken in ons huidige huis de verwarming op de bovenverdieping niet. We overwegen daarom in het nieuwe huis alle radiatoren (en voornamelijk alle niet weggewerkte leidingen) eruit te halen en te vervangen door incidenteel te gebruiken electrische kachels. Door isolatie omhoog te brengen zal het langer comfortabel blijven. Een temperatuur van 16C in de slaapkamer is voor ons geen enkel probleem.

We overwegen de isolatie aan binnenzijde te doen. Zal in alle slaapkamers en zolder moeten komen.
Overweging neigt al naar gewoon doen, gezien de simpelheid en effectieviteit.

Kandidaat hier is Isovlas Reno TG Elegant panelen ivm makkelijk zelf te plaatsen, nette snelle afwerking.
https://www.isovlas.nl/isovlas-reno-tg-elegant/
Overige zaken
Pui: nog te overwegen. Nog niet mee begonnen met zoeken ivm iets lagere prioriteit. Kan ook later vervangen worden, huidige pui houdt het nog wel 1 of 2 jaar vol.
Doel: Pui met glas en deuren. Moet echt aansluiting maken tussen eetkamer en tuin.

Voordeur: nog te overwegen. Nog niet uitgezocht.

Douche WTW: badkamer is goed, ga ik niet zomaar aanpassen. Bovendien is een WTW een dure aangelegenheid qua materialen (>€2000) en dan nog aanleg (en weer afwerken).
Ik overweg de Sanura Flatmate. Estetisch niet het beste, maar qua kosten wel het handigste en ik stoor mezelf er niet zo aan.

Ventilatie:
Voorlopig zo houden:
1x actieve box op de badkamer
1x actieve afzuiging keuken
1x pijp van eetkamer naar buiten toe (vertikaal door nok)
Eventueel nog aan te passen: extra pijp van WC naar buiten toe, evt direct met raam aanpassen.
Kosten
Via offertes zal ik moeten zien wat een en ander gaat kosten.

Via ruim geschatte m2 prijzen (materiaal + aanleg) kom ik op een kostenplaatje met veel onzekerheid en marge:

Vloerverwarming €100/m2 * 100 = €10000
Vloerbekleding (hout) €100/m2 * 100 = €10000
Zonnepanelen = €12000
Warmtemomp + SWW = €12000
Isolatie= €6000-8000
Glas Pui met deuren = €6000
Douche WTW = €700

Dus totaal zo richting de €55000-€60000

Ik zal kijken naar lokale aannemers en materialen uit voorraad. Hoeft echt niet exotisch te worden. Prijs is zeker een factor om rekening mee te houden, maar ik hou hierboven volgens mij redelijke schattingen aan. Maar ik hoor graag of ik veel te goedkoop of duur zit te denken.
Adviesvraag
In dit topic vraag ik vooral mee te denken. Hierboven staan al een aantal vragen van mij, maar ongevraagd advies (indien passend binnen mijn totale verduurzamings vraag), kan altijd.

Ik zal het topic bijhouden met ontwikkelingen.

Alvast dank!

[ Voor 8% gewijzigd door Get!em op 30-10-2023 13:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 01-05 09:25
Ter overweging van je vermogen. Ik heb een 1960 huis, beneden VVW gelegd op 80 m2, 16 mm buis met een onderlinge afstand van 100mm in 9 groepen. Inhoud van het huis ongeveer 650 m³.

Rc vloerisolatie 9,2, spouwmuurisolatie ongeveer 6 cm lambda van 0,033, geen dakisolatie en wisselend dubbelglas, glas in lood en enkelglas.

Full electric, met 300 liter warm waterboiler....vermogen: 7 kW.

Warmteverlies is wat je eerst wil uitrekenen. Hoeveel warmte moet je aanvullen. Op -5 a -10, dat zijn temperaturen die we al bijna niet halen.
Ik zou je boiler voor SWW combineren met een zonneboiler. Dus zonneboiler met 2 spiralen, 1 voor de zonnecollectoren en 1 voor je WP.

Inhoud van je vloerverwarming is ook belangrijk, immers als je daar een buffervat kunt besparen kost je opstelling een stuk minder.

Ik zou boven ook gewoon radiatoren hangen, heb ik ook. Minder warmteverlies van de woonkamer naar boven en zorgt dat het koude randje eraf is. Ze geven maar iets van 450 a 600 W af, maar dat is voldoende voor slaapkamers. Plus je hebt met het water een COP >1, waar je met een elektrische kachel gewoon weer veel kW wegstookt in een keer.

Vorig jaar hebben we dat gedaan toen we geen CV hadden. Dat was geen pretje qua stroomgebruik en het huis is nooit warm geweest.
Ik denk dat je op de goede weg zit, keramische tegels een optie om te overwegen voor je vloer??

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:15
Get!em schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 11:38:
Nieuwe vloerbedekking gaat iets worden van houten vloer / hybride houten vloer geschikt voor vloerverwarming.
Niet doen. Houten vloeren geleiden warmte slecht, waardoor de watertemperatuur van je WP omhoog moet (scheelt een graad of 5). Dit kost je rendement van je WP, waardoor je stookkosten onnodig hoog zijn.
Beter gaan voor keramisch parket. Ziet er hetzelfde uit als hout, maar zijn harde tegels, die de warmte veel beter geleiden.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Nico_GTR schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 12:09:
Ter overweging van je vermogen. Ik heb een 1960 huis, beneden VVW gelegd op 80 m2, 16 mm buis met een onderlinge afstand van 100mm in 9 groepen. Inhoud van het huis ongeveer 650 m³.
Inhoud zit inderdaad bij ons ook rond de 600-650m3
Rc vloerisolatie 9,2, spouwmuurisolatie ongeveer 6 cm lambda van 0,033, geen dakisolatie en wisselend dubbelglas, glas in lood en enkelglas.

Full electric, met 300 liter warm waterboiler....vermogen: 7 kW.
Lijkt me een goed voorbeeld. Neem ik mee in mijn overweging.
Warmteverlies is wat je eerst wil uitrekenen. Hoeveel warmte moet je aanvullen. Op -5 a -10, dat zijn temperaturen die we al bijna niet halen.
Ik zou je boiler voor SWW combineren met een zonneboiler. Dus zonneboiler met 2 spiralen, 1 voor de zonnecollectoren en 1 voor je WP.
Maakt de boel wel complex, maar is zeker in overweging. Nadeel is dat de zonneboiler ook oost/west moet komen te liggen (of op platdak met zon tussen 10 tot 14u).
Op Schuindak hoog, dan zit je al weer met dubbele bezetting (ivm oost-west) op schuindak met bijbehorende leidingwerk door zolder/huis heen naar beneden.
Inhoud van je vloerverwarming is ook belangrijk, immers als je daar een buffervat kunt besparen kost je opstelling een stuk minder.
Klopt, mee op ingelezen. Iets grotere buisdiameter en/of meer leiding per m2 kan dus voordelig zijn (in balans).
Ik zou boven ook gewoon radiatoren hangen, heb ik ook. Minder warmteverlies van de woonkamer naar boven en zorgt dat het koude randje eraf is. Ze geven maar iets van 450 a 600 W af, maar dat is voldoende voor slaapkamers. Plus je hebt met het water een COP >1, waar je met een elektrische kachel gewoon weer veel kW wegstookt in een keer.

Vorig jaar hebben we dat gedaan toen we geen CV hadden. Dat was geen pretje qua stroomgebruik en het huis is nooit warm geweest.
Ik denk dat je op de goede weg zit, keramische tegels een optie om te overwegen voor je vloer??
Qua vloer is mijn vrouw redelijk duidelijk: hout ivm ook warme uitstraling. Mijn ouders hebben tegels + vloerverwarming en zeer lage temperatuur verwarming. Komt er op neer dat je alsnog pantoffels aan gaat doen.

De radiatoren boven: grootste overweging om die weg te halen is estetisch (zichtbare buizen) en praktische ruimte indeling (radiatoren zitten in de weg bij plaatsing kast of bed). Maar ik kan inderdaad meekomen met jouw redenering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Andrehj schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 12:16:
[...]

Niet doen. Houten vloeren geleiden warmte slecht, waardoor de watertemperatuur van je WP omhoog moet (scheelt een graad of 5). Dit kost je veel rendement van je WP, waardoor je stookkosten onnodig hoog zijn.
Beter gaan voor keramisch parket. Ziet er hetzelfde uit als hout, maar zijn harde tegels, die de warmte veel beter geleiden.
Ook met dit spul? https://floer.nl/categorie/hybride-houten-vloeren/
De houten vloer heeft een warmteweerstand van slechts 0,07 m2K/W en zijn daardoor perfect te combineren met vloerverkoeling en -verwarming.
Keramisch parket zie ik met 0,02 m2K/W in deze lijst staan
https://s3-eu-west-1.amaz...ikte+vloerafwerkingen.pdf

En houten vloer/multiplank gaat richting 0,13-0,18, dus die overwoog ik al niet.

Ik ga keramisch parket in de kandidatenlijst zetten en aan mijn vrouw voorhouden. Ziet er op eerste gezicht niet verkeerd uit, heeft voordelen met kinderen en keuken inrichting en is per m2 ook nog goedkoper dan hout. d:)b

[ Voor 10% gewijzigd door Get!em op 30-10-2023 12:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17:02
Het dak zou ik niet overwegen maar gewoon doen, ondanks dat je boven niet stookt zullen die ruimtes eerder koud worden waardoor je lek van de begane grond naar de eerste etage ook weer hoger wordt.
En je dak isoleren is al gauw 20-30% minder energieverbruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
Nico_GTR schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 12:09:
Waarom? In de WP-topics is al meermalen uitgerekend en aangetoond dat je dat oppervlak veel voordeliger kunt inzetten voor meer PV.
Netto kost zo'n zonneboiler je altijd extra geld (en de maatschappij door die stomme subsidie nog meer) en levert deze bijna niks op, omdat je WP overdag dat SWW ook nagenoeg gratis kan maken.
Bovendien kun je overbodige stroom nog aan je provider verkopen, terwijl overbodige warmte in die zonneboiler waardeloos is.

En @Get!em
De houten vloer heeft een warmteweerstand van slechts 0,07 m2K/W en zijn daardoor perfect te combineren met vloerverkoeling en -verwarming.
Ze vergeten er even bij te vermelden dat dat alsnog een factor 3.5 hoger is dan verlijmde tegels. En hoe ligt zo'n vloer? Vaak ligt hout zwevend (wat weer een flinke warmteweerstand is) of wordt parket verlijmd op een spaanplaat ondervloer, die ook voor extra weerstand zorgt.

[ Voor 53% gewijzigd door Andrehj op 30-10-2023 12:57 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Andrehj schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 12:53:
[...]

Waarom? In de WP-topics is al meermalen uitgerekend en aangetoond dat je dat oppervlak veel voordeliger kunt inzetten voor meer PV.
Netto kost zo'n zonneboiler je altijd extra geld (en de maatschappij door die stomme subsidie nog meer) en levert deze bijna niks op, omdat je WP overdag dat SWW ook nagenoeg gratis kan maken.
Bovendien kun je overbodige stroom nog aan je provider verkopen, terwijl overbodige warmte in die zonneboiler waardeloos is.
Had ik eerder gelezen, nu nogmaals bevestigd dus. Mede door het trekken van extra leidingen, gaat dit meer kosten dan het oplevert.
En @Get!em

[...]

Ze vergeten er even bij te vermelden dat dat alsnog een factor 3.5 hoger is dan verlijmde tegels. En hoe ligt zo'n vloer? Vaak ligt hout zwevend (wat weer een flinke warmteweerstand is) of wordt parket verlijmd op een spaanplaat ondervloer, die ook voor extra weerstand zorgt.
Er staat dat je die hybride houten vloeren kunt verlijmen. Maar er staat inderdaad niet bij wat voor type ondervloer en dan bij moet. Thanks voor de extra informatie. Weer een argument erbij om dat hout niet te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 01-05 09:25
Andrehj schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 12:53:
[...]

Ik heb toch het idee dat ik die berekeningen dan gemist heb. Maar akkoord, een snelle google search levert vrij veel onduidelijke informatie op over de hoeveelheid energie die er door een collectorbuis wordt opgewekt. Voor een zonnepaneel is dat in mijn geval al 110 kWh per jaar. Ervan uitgaande dat ik per jaar 365 maal een opwarming doe van 40 naar 48 graden waarbij je 2,6 kW per keer nodig hebt is er 949 kW per jaar enkel benodigd in warm water. Op COP3 is dat dan zeker 316 kWh stroom. Dan heb ik in theorie aan 1,5 van mijn PV panelen voldoende om mijn warm water te voorzien. D'accord, overtuigd. O-)

Ik vind het gedachtegoed mooi van een solar boiler en ik vond het altijd wel redelijk mooi werken in alle eerlijkheid. Ik kon in de termijn die ik had niet aan een zonneboiler komen. Een boilervat was al moeilijk....dus ik dacht idd meer aan het financiële plaatje. Die kwam bij mijn berekening namelijk wel gunstig uit.

[ Voor 9% gewijzigd door Nico_GTR op 30-10-2023 15:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
't kan wel, een houten vloer, alleen moet je rekening houden dat de afgifte per m2 wat lager wordt. Zolang de afgifte matcht met de warmtevraag is het oké. Wel kan het voor ietsje hogere stookkosten zorgen omdat de aanvoertemp een graadje omhoog moet. Maar 't kan wel. Kwestie van prioriteiten. Echt hout heeft natuurlijk wel karakter:)

Zorg in ieder geval voor korte lussen en/of adequate leidingdiameters in de vloer, bijvoorbeeld >18mm met een h.o.h. 100. Dan heb je afgifte zat.

Wat de keuze mono of split betreft, zou ik vooral kijken wat praktisch het handigst uitkomt. Qua efficiëntie worden in beide gevallen heel goede resultaten gehaald.
Een mono is bijvoorbeeld handig als je direct op de begane grond waterzijdig kunt aansluiten. Vaak wel in combi met een losse WP-boiler.
Split is voordelig in het geval van de combi met een SWW boiler.

En ik lees dat je boven de radiatoren weg wilt halen en plaats laten maken voor COP1 verwarming of airco's.
Ik zou dat eerste zeker proberen te vermijden. Waarom niet gewoon op de wp mee laten draaien?
Hoe meer afgifte namelijk, hoe lekkerder die warmtepomp loopt. Het enige is dat je waterzijdig zo moet inregelen dat ze niet alle flow van de vloerverwarming afpikken.
Airco's is sowieso een mooi idee voor als je even ad-hoc warmte nodig hebt, en wilt koelen in de zomer.
Alternatief is fancoils (airco's die waterzijdig gebruik maken van de warmtepomp zelf), alleen dat vergt wel wat ingrijpende isolatiemaatregelen op het leidingwerk zelf als je er condenserend mee wilt koelen.

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:33

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Nadeel van keramisch parket is dat het keihard is, dus alles wat je (kind) laat vallen gaat meteen aan gruzelementen.
Minder weerstand is beter maar 0.07 (ik denk op basis van direct verlijmen? Iets om te checken) is al prima.
Epoxy garageverf op de dekvloer is ook weer zoiets voor je woonkamer...

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10-05 23:19

dof

Lijkt een beetje op ons huis waar we nu een jaar wonen :) Hier ~200m2 wonen en nog grote garage (size 2 auto's), vrijstaand, 1986, zadeldak en serre uitbouw wat er later is gezet. En veel te doen want was zwak/niet geïsoleerd en hoog gasverbruik (~3600m3).

Je hebt veel vragen wat leuk is, maar voor elk onderwerp heb je hier aparte topics en ook wel veel meningen :)

In grote lijnen moet je natuurlijk een plan trekken wat je wilt doen en wanneer.

Zelf gekozen om eerst zo snel mogelijk het gasverbruik aan te pakken omdat dat anders elke maand je budget extra doet krimpen. Dus zo snel mogelijk een warmtepomp voor CV gerealiseerd en dito voor SWW (aparte WPB). Is een quick win als je het zelf wilt doen.
(hier Panasonic 9kW J mono en daarbij 2/3 van CV leidingen vernieuwd, en WPB Auer Edel Air 200l).

Relaterend daaraan kun je dus ook VVW aanleggen als je toch direct wilt doen (hier was al deels VVW en rest radiatoren en we hebben plannen naar meer van het eerste, maar mag nog even wachten).

Niet vloer beleggen met hout, want daar ga je spijt van krijgen. Het kan wel met VVW, maar zit elkaar toch vreselijk in de weg. (ik hou van hout, alle voorgaande huizen met houten vloeren gehad, maar nu toch maar niet). Je kunt het evt uitstellen want WP kan ook best met radiatoren, mits groot genoeg (type T33).
Hier zijn nog veel tegels maar bij VVW uitbreidingen gaan we naar PU gietvloeren. Vinden we mooier dan tegels en qua warmtegevoel richting hout. PVC en keramisch met houtnerf is net echt, maar toch nep. Dus willen we niet.

Isoleren van dak, vloer/kruipruimte, muren is veel werk (als je daar veel zelf wilt doen), dus dat kun je uitsmeren in tijd. Zelf eerst kruipruimte eerst gedaan (weglekken VVW warmte tegengaan) met dikke folie en daaronder noppenfolie en 15/18 cm dikke PIR platen tegen de vloer (120! stuks) . Nu recent dakisolatie van binnenuit gedaan met hout celluloze platen (Steicoflex 036) en klimaatfolie, daarover OSB en daarna gipsplaten. En dat (slaap) kamer voor kamer (ben halverwege) aangezien tegelijk knieschotten aangepakt worden en plafond naar nok wordt doorgetrokken.

Zonnepanelen is als business case wat onduidelijk in huidige tijd, kun je natuurlijk even aan kijken waar het heengaat. Momenteel wel goedkoop vanwege terugvallende vraag. Dat maakt het wel weer aantrekkelijker.
Ik zou geen zonneboilers gedoe doen, daar heb je maar beperkt nut van (in winter), en PV is veel flexibeler.

Enfin, dit even als grote lijn. En ook mijn mening (anderen denken anders :) ). En er zijn natuurlijk honderden detailzaken te noemen...

[ Voor 7% gewijzigd door dof op 30-10-2023 17:20 ]

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
dof schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 17:10:
Vinden we mooier dan tegels en qua warmtegevoel richting hout. PVC en keramisch met houtnerf is net echt, maar toch nep. Dus willen we niet.
Jup, dat neppe dus.... en dat terugkerend design per tegel bij nep-houtnerf structuur.
Maar dat heb je dus bij die geoptimaliseerde houtvloeren ook (hybride hout...), eigenlijk een extra tussenstap tussen echt hout, multiplank , pvc en laminaat.

We moeten maar eens gaan kijken bij een (parket)vloerenboer/tegelboer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
dof schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 17:10:

Nu recent dakisolatie van binnenuit gedaan met hout celluloze platen (Steicoflex 036) en klimaatfolie, daarover OSB en daarna gipsplaten. En dat (slaap) kamer voor kamer (ben halverwege) aangezien tegelijk knieschotten aangepakt worden en plafond naar nok wordt doorgetrokken.
Dat is waarom ik nu kijk naar die Isovlas panelen Elegant. In 1x klaar zonder extra folies. Maar die wil ik ook eerst bekijken in een winkel.
Zonnepanelen is als business case wat onduidelijk in huidige tijd, kun je natuurlijk even aan kijken waar het heengaat. Momenteel wel goedkoop vanwege terugvallende vraag. Dat maakt het wel weer aantrekkelijker.
Ik zou geen zonneboilers gedoe doen, daar heb je maar beperkt nut van (in winter), en PV is veel flexibeler.
PV is voor mij een nobrainer. Ook zonder saldering.

Zonneboiler ben ik erg gecharmeerd van techniek en type van warmte opwekking, maar voor een huishouden vrij onhandig qua moment van opwekking. Voor een camping of sporthal ideaal, omdat je blijvend opwarmt en warmtevraag overdag ligt.
Enfin, dit even als grote lijn. En ook mijn mening (anderen denken anders :) ). En er zijn natuurlijk honderden detailzaken te noemen...
Dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Get!em schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 17:28:
[...]

Jup, dat neppe dus.... en dat terugkerend design per tegel bij nep-houtnerf structuur.
Maar dat heb je dus bij die geoptimaliseerde houtvloeren ook (hybride hout...), eigenlijk een extra tussenstap tussen echt hout, multiplank , pvc en laminaat.

We moeten maar eens gaan kijken bij een (parket)vloerenboer/tegelboer
Da's het voordeel van dikke werkagenda: twijfelachtige en discutabele kwesties c.q. aankopen en beslissingen schuif je dan gewoon verder naar de toekomst :)

Ik zou me heel goed informeren bij meerdere vloerenboeren. We zijn dit weekend ook even daarvoor op pad geweest, en we zijn wel erg gecharmeerd van PU gietvloeren, ook al omdat dat een mooie moderne en toch warme uitstraling heeft (het is ook een beetje verend).

Trouwens, als je echte houten vloeren gewend bent (eerste huis heb ik BG met esdoorn planken van dik 2 cm belegd) , dan is parket al wat nep :)

[ Voor 7% gewijzigd door dof op 30-10-2023 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Get!em schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 17:31:
[...]

Dat is waarom ik nu kijk naar die Isovlas panelen Elegant. In 1x klaar zonder extra folies. Maar die wil ik ook eerst bekijken in een winkel.
M'n dochter en gezin hebben op zolderverdieping ook Isovlas op zulke platen afgelopen maand gekregen. In 1 x klaar en daarom wel mooi en handig, maar ik vind de constructie er toch wat goedkoop uitzien. Hier en daar hangt het een beetje door b.v. en de laag vlas is m.i. niet helemaal vullend. Maar snel klaar is ook iets.
[...]

PV is voor mij een nobrainer. Ook zonder saldering.

Zonneboiler ben ik erg gecharmeerd van techniek en type van warmte opwekking, maar voor een huishouden vrij onhandig qua moment van opwekking. Voor een camping of sporthal ideaal, omdat je blijvend opwarmt en warmtevraag overdag ligt.
Heb je naast vernieuwing van leidingen voor WP ook nog weer leidingen voor zonneboiler. Persoonlijk vind ik dat niks, ook al omdat je er in de winter nauwelijks warmte mee opwekt, terwijl je het dan extra nodig hebt

Als je naar dynamisch energietarief gaat dan is een WPB extra handig, want die hoeft maar een paar uurtjes per dag aan (hier 200 ltr met 2 personen), en dan zet je de timer ervan op de goedkoopste uren (meestal tussen 12:00 en 17:00 goedkoop). Afgelopen weekend was elektriciteit weer bijna gratis (alleen 17 cnt belasting per kW).

Verder is huis met schuine daken helemaal beleggen inderdaad een no brainer. Huidige panelen van >400Wp voor < 100€ en met stringomvormers is nauwelijks goedkoper te verwachten...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik ontvang graag tips waar ik hier nog meer naar moet kijken en welk type installatie geschikt is voor oost-west. Eventueel ook handigheid in hoe dit flexibel is uit te breiden, bijv met microomvormers?
Een uitbreidbaar systeem, micro omvormers of SolarEdge met te zware omvormer is heel veel of veel duurder.
En dan willen installateurs zelden aan het systeem aangelegd door een ander zitten. Soms zelfs niet aan hun eigen - ondanks die belofte van uitbreidbaarheid... Jawel... 8)7

Houdt het goedkoop en leg meteen vol wat past... En dat met een simpel serieel systeem. Tenzij hele zware schaduw... en het dak al vol is.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JgmwzViKrnJlT1gNT-rbnueQGq4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6eeLibIHmRqWrpGe3dg2Yb4u.png?f=fotoalbum_large

Ondertussen wat offertes binnen voor het simpelste deel, zonnepanelen. Grote verschillen in advies, grote verschillen in oplossing en kosten.

Gevraagde: ongeveer 7000kWh opbrengst, voorstel 12 panelen op oost, 12 panelen op west. String of micro graag adviseren of verschil tussen beide laten zien. Voorbereiding op batterij / laadpaal / v2l indien een optie, graag meenemen in offerte als opties.

Vrij korte geldigheid van offertes, met veel druk. Prima jongens, ik heb de tijd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
De 10kW GoodWe is serieus veel te zwaar. 5 tot 6kW zal het moeten doen... De piekscheiding is op een 50 graden dak bijna geheel compleet. Prijs wel netjes.

https://www.thomasberger....&temp_coeff2=-0.32&max2=0

De Enphase-Jinko bij €0,95 is serieus laag... Lange installatie garantie... maar kan dus lager met een serie omvormer en ik mis 2 panelen ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Ronald schreef op woensdag 8 november 2023 @ 21:15:
De 10kW GoodWe is serieus veel te zwaar. 5 tot 6kW zal het moeten doen... De piekscheiding is op een 50 graden dak bijna geheel compleet. Prijs wel netjes.

https://www.thomasberger....&temp_coeff2=-0.32&max2=0

De Enphase-Jinko bij €0,95 is serieus laag... Lange installatie garantie... maar kan dus lager met een serie omvormer en ik mis 2 panelen ;-)
Ze hebben niet allemaal 24 panelen in de offerte staan. De jinko is dus 22 panelen, 22 enphase. Klein foutje in mijn sheet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Ik bedoel dus:"waarom zetten ze er geen 24 op ;-)

Er is blijkbaar een verschil van mening over wat kan. Dat is niet handig.
Die 2 panelen boeien... want Enphase gaat eigenlijk nooit winnen als er 8% meer paneel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Ronald schreef op woensdag 8 november 2023 @ 21:20:
Ik bedoel dus:"waarom zetten ze er geen 24 op ;-)

Er is blijkbaar een verschil van mening over wat kan. Dat is niet handig.
Die 2 panelen boeien... want Enphase gaat eigenlijk nooit winnen als er 8% meer paneel is.
Dak vol zou er meer passen, zelfs op west passen er minimaal 16. Oost nog meer.

Ze hebben zich gefocust op de gewenste 7000kWh.

Ik kan uiteraard vragen om dit recht te trekken en dan te kijken wat de prijs is. Gezien de nette scheiding en oost west ligging zou ik een nette gelijke verdeling handiger vinden, mede met meer eigen verbruik in de middag/avond. Dus zeker west niet minder. Reden dat er minder west liggen is dat er max 8 in 1 groep aan 1 kant naast dakkapel kunnen liggen en er dus een tweede groep aan de linkerkant naast dakkapel moeten.

[ Voor 24% gewijzigd door Get!em op 08-11-2023 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Get!em schreef op woensdag 8 november 2023 @ 21:05:
[Afbeelding]

Ondertussen wat offertes binnen voor het simpelste deel, zonnepanelen. Grote verschillen in advies, grote verschillen in oplossing en kosten.

Gevraagde: ongeveer 7000kWh opbrengst, voorstel 12 panelen op oost, 12 panelen op west. String of micro graag adviseren of verschil tussen beide laten zien. Voorbereiding op batterij / laadpaal / v2l indien een optie, graag meenemen in offerte als opties.

Vrij korte geldigheid van offertes, met veel druk. Prima jongens, ik heb de tijd :)
Je schreef " Ivm huizen ernaast, zal beschaduwing op uiteinden van de dag aanwezig zijn, dus plaatsing hoger op dak zal licht effectiever zijn.", dan lijkt het of het beleggen met PV redelijk makkelijk zonder schaduwproblemen kan zijn. Toch zie ik bijna alle offertes met micro inverters en ook nog 1 met optimizers.

Mij lijkt dat kiezen voor een dure oplossing, toch? Zelf zou ik gaan voor string en zoveel mogelijk PV en dan maar accepteren dat er aan de randen van de dag wat minder opbrengst is. En zoals @Ronald al stelt: een minder zware inverter die dan mogelijk wat aftopt.

Ik denk aan zelf doen (heb al een nieuwe 5mtr steiger, moet nog een uitwijkconsole erbij kopen) en als ik het even snel bekijk op stralendgroen.nl dan kom ik voor alle spullen (met Jinko 435 Wp PV en Growatt) op minder dan 0,50 € per Wp. Ik geloof dat de prijzen nu wel beginnen te zakken...

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
dof schreef op woensdag 8 november 2023 @ 22:22:
[...]

Je schreef " Ivm huizen ernaast, zal beschaduwing op uiteinden van de dag aanwezig zijn, dus plaatsing hoger op dak zal licht effectiever zijn.", dan lijkt het of het beleggen met PV redelijk makkelijk zonder schaduwproblemen kan zijn. Toch zie ik bijna alle offertes met micro inverters en ook nog 1 met optimizers.

Mij lijkt dat kiezen voor een dure oplossing, toch? Zelf zou ik gaan voor string en zoveel mogelijk PV en dan maar accepteren dat er aan de randen van de dag wat minder opbrengst is. En zoals @Ronald Ronald al stelt: een minder zware inverter die dan mogelijk wat aftopt.

Ik denk aan zelf doen (heb al een nieuwe 5mtr steiger, moet nog een uitwijkconsole erbij kopen) en als ik het even snel bekijk op stralendgroen.nl dan kom ik voor alle spullen (met Jinko 435 Wp PV en Growatt) op minder dan 0,50 € per Wp. Ik geloof dat de prijzen nu wel beginnen te zakken...
Dank voor de link, zelf kopen zie ik nog wel zitten, maar leggen niet echt.

De schaduw kan ik nog niet goed inschatten. De aanbieders zeggen dat met hun eigen analysetool er schaduw is, mede omdat aan de westkant een kleine dakkapel zit. En de buren er relatief dicht op zitten (al is dat eigenlijk niet heel dicht, minimaal 6 meter tussen de dakgoten).

PVGIS (JRC EU) berekent op 10kWp in iedergeval een 7300kWh/jaar als ik 5kWp oost en 5kWp west leg op de locatie van het huis.

Nog wel een aanvullende vraag aan de kenners:
Ik zie bij Enphase IQ8+ en IQ8m een 300 of 330Wp output max. Is dit in de praktijk belemmerend bij panelen van 430Wp?
Ik heb op mijn huidige huis een string met 2700Wp op zuid op een 2000Wp omvormer en dan zie ik van april tot augustus toch regelmatig afvlakking, al is dat niet heel veel.

Bij de Enphase op oost/west verwacht ik ook niet de max te halen van elk paneel, en zou het ok kunnen zijn, maar toch even de checkvraag.
Verder lees ik bij Enphase mogelijke problemen met communicatie (PLC). Is dat in de praktijk ook zo, of is dat meer een String kamp vs Micro omvormer kamp argument

Het door @dof voorgestelde 2x string zou best nog interessant kunnen zijn qua kosten. Maar gezien de goedkoopste string in de huidige offertes in de buurt komt van de goedkoopste geoffreerde Micro-omvormer installatie, is het nog wel een overweging om toch voor die laatste te gaan.

(navraag wat het 2x 12 micro omvormer zou zijn, is overigens €9500).

------------------

Binnenkort eerste afspraak en huisbezoek met een energieexpert. Toch wel lastig als je er zelf nog niet woont... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Ok, weer een aantal weken verder, nog 3,5 maand te gaan voordat ik het huis in kan, dus alle tijd om nog dingen uit te zoeken.

De zonnepanelen boeren maken het niet echt gemakkelijk, en ik maak het ze daarom ook niet makkelijk.
1 van de aanbieders is vasthoudend en belt steeds terug. Gaat nu mogelijk een prijsverlaging doen obv ander offerte.

Nog een extra aanbieder erbij:
24x 430 panelen met 24 IQ8+ omvormers en Envoy S Standard. Dat mag 15000 euro kosten. In relatie tot de hieronder eerder genoemde 9500Euro van een andere offerte met precies hetzelfde, dus totaal niet interessant.

Blijft over: ga ik voor een 2 strings x 12 panelen oplossing (met optimizers) of voor een 24x Enphase, waarbij de verhouding paneel 430 Wp en microomvormer Wp (300), psychologisch een rol speelt, in de praktijk waarschijnlijk niet.

—————-

Eerste offertes voor Warmtepompen zijn ook binnen. Ik wordt er nog niet meteen :+ warm van.

Offerte 1:
9kW LG Therma V R32 Split Hydrokit 9kW HU091MR buitenunit met HN091MR binnenunit. Hele spul moet inclusief installatie, incl btw, excl subsidie 18000 euro kosten. De units zelf staan voor 9000 op de offerte.

Geen offerte maar groffe inschatting van een ander
7kW WP + 100L buffer CV + 300L boiler tapwater, incl installatie op 18-20k euros.

Ook nog maar eens verder oriënteren hier op. Buren met zelfde huis hebben een 7kW warmtepomp en gedeeltelijke vloerverwarming en redden het daar nu mee.

———-

Eerste offerte voor isolatie:

Ondanks mijn nadrukkelijk verzoek bij huisbezoek om naar biobased materialen te kijken, een offerte met 2 isolatie maatregelen gekregen met glaswol en eps parels…. Prijs redelijk ok.

[ Voor 3% gewijzigd door Get!em op 22-12-2023 11:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:06
Wat betreft de wp, ik lees op dit forum te vaak negatieve berichten over LG...
Denk eens aan de Itho Amber deze zijn bijzonder stil, en oogt prima daarbij in hoge mate Nederlands product (op-maat geproduceerd in China), prestaties zijn zeer goed.
De modellen zijn Mono, maar dat is door het nieuwe gas verplicht.
Vraag direct aan Itho Nederland als er een installatie bedrijf in de buurt is.
Blader het Itho Amber Topic ook eens door: Itho Daalderop Amber

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
natural colour schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 15:34:
Wat betreft de wp, ik lees op dit forum te vaak negatieve berichten over LG...
Denk eens aan de Itho Amber deze zijn bijzonder stil, en oogt prima daarbij in hoge mate Nederlands product (op-maat geproduceerd in China), prestaties zijn zeer goed.
Bedenk wel dat de Amber een splinternieuw product is, de eerste exemplaren gaan u hun eerste winter in. Nog niet echt bewezen technologie dus.
De modellen zijn Mono, maar dat is door het nieuwe gas verplicht.
Ik zie ook voor R290 nog wel split units komen, hier loopt de wetgeving enorm achter. Je mag namelijk wel een campinggassetje met 5 kg propaan op zolder opslaan, maar een WP met slechts een paar honderd gram van datzelfde gas zou ineens levensgevaarlijk zijn....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakHm
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 19:05
Met betrekking tot R290. Daar is momenteel nog een wettelijke beperking over de toegestane hoeveelheid welke binnenshuis in een apparaat gebruikt mag worden.
Momenteel genoeg voor een koelkast, diepvries of wasdroger. Nog niet genoeg voor een 5 kW of zwaardere warmtepomp.
Amerikaanse regels zijn reeds aangepast, europa loopt helaas nog achter in het toestaan van grotere vullingen binnenshuis.
Dan zullen naar verwachting ook zwaardere split units op basis van R290 mogelijk worden.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Update zonnepanelen offertes. Ik blijf me verbazen over de verschillen. Bovendien een pro string en een pro microomvormer kamp bij sommigen te bespeuren. Maar sommigen die voor de helderheid ook 2 offertes brengen. Incl wat prijswijzigingen en prijsverlagingen (van aanbieder 1 tegen aanbieder 2: “dat kan nooit, maar als het dan toch kan, doen we een prijsmatch….”)

Nog 2 offertes onderweg, want ja, je vraagt naar een warmte pomp, maar krijgt meteen de vraag of er ook nog zonnepanelen nodig zijn.

Laatste twee kolommen: euro/kWp (dus totaal aantal panelen kW), en euro per berekende kWh opbrengst.
De berekende opbrengst is trouwens hogelijk variabel bij dezelfde ligging van panelen, dus hecht ik niet al te veel waarde aan, behalve dat string of micro daar ook nog in meespeelt en kamp A claimt dat string daarin beter is, en kamp B uiteraard micro omvormer. Grootste aantal kW per m2 ben ik niet zo in geïnteresseerd vanwege genoeg ruimte.
Voorlopig lijkt de Enphase systeem met de Envoy Metered de goedkoopste en beste keus met mijn beperkte kennis hiervan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zD-BQG8hhTVnV0GUxnV6sUsH6Tg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ctZPLq1fZCTuvlCXH6KzjJfR.jpg?f=fotoalbum_large

——
Dan update voor vloerverwarming: 3500euro voor infrezen en verdelers en materiaal aanleggen beneden verdieping en 1500 voor boven. Leek me een faire prijs, maar heb nog geen vergelijk.

[ Voor 20% gewijzigd door Get!em op 28-12-2023 15:28 ]

• Ronald
  • Nu online
De 2x12 met string omvormer

Zolang er dak ruimte vrij is wint string en meer panelen het altijd van luxe omvormers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Geen idee hoe je bij die euro/kWh komt, maar als je voor je zonnestroom € 1.50 per kWh moet betalen kun je de stroom beter van het net blijven halen....

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Andrehj schreef op donderdag 28 december 2023 @ 16:57:
[...]

Geen idee hoe je bij die euro/kWh komt, maar als je voor je zonnestroom € 1.50 per kWh moet betalen kun je de stroom beter van het net blijven halen....
Haha, nee is iets anders: totale aanschafprijs / opgegeven opbrengst in kWh voor eerste gehele jaar. Is meer bedoelt als relatieve waarde tussen offertes onderling.
Zegt op den duur helemaal niks. Of je moet met de 30% regel direct verbruik en salderen eigen gebruik nog een soort van terugverdien tijd gaan rekenen bij teruglevering tarief maar vind ik niet zo interessant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
Get!em schreef op donderdag 28 december 2023 @ 19:34:
Haha, nee is iets anders: totale aanschafprijs / opgegeven opbrengst in kWh voor eerste gehele jaar. Is meer bedoelt als relatieve waarde tussen offertes onderling.
Maar dan waardeer je een leverancier die een veel te optimistische opbrengst geeft dus hoger dan eentje die wat voorzichtig is? Dat lijkt me niet zo handig. Ik zou die hele kolom uit je sheetje schrappen.
Ik zou vooral naar de prijs per Wp kijken en of de leverancier je aanstaat / goede reviews heeft.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Klopt ook. Was ook even een experiment. Maar toen de verschillende waardes binnen kwamen met soms te positieve inschatting werd hij waardeloos.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Stringomvormer vind ik de beste keuze.

Persoonlijk vraag ik me af of het zinvol is om een dak van 1991 nog beter te isoleren. Qua rendement op milieu en euro's.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Dre schreef op donderdag 28 december 2023 @ 22:46:

Persoonlijk vraag ik me af of het zinvol is om een dak van 1991 nog beter te isoleren. Qua rendement op milieu en euro's.
Simpelste en hoogste rendement is na analyse: zoldervloer na isoleren door inspuiten van isolatiemateriaal. Houten vloer is hol en 14cm vrije ruimte. Schuine dak isolatie is inderdaad niet zinvol.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:26
Dre schreef op donderdag 28 december 2023 @ 22:46:

Wat zal de RC-waarde zijn? Ik vermoed dat het niet veel meer dan RC 3 is, dan kan wat extra na-isoleren tussen de balken echt geen kwaad.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Oilman schreef op donderdag 28 december 2023 @ 22:48:
[...]

Wat zal de RC-waarde zijn? Ik vermoed dat het niet veel meer dan RC 3 is, dan kan wat extra na-isoleren tussen de balken echt geen kwaad.
Rc2 volgens energie rapport.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:35
[...]

Ja doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desperation
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 28-03 13:21
Get!em schreef op woensdag 8 november 2023 @ 21:05:
[Afbeelding]

Een vraagje, en zonder het topic te willen wegkapen, maar op wat is jouw verbruik/aantal zonnepanelen berekend? Ik zit namelijk in soortgelijke situatie: huis gekocht, en krijgen pas eind maart de sleutel.
Momenteel wordt het huis verwarmd met oude accumulatoren, maar die worden vervangen door warmtepompen (met 7 binnenunits) Heb reeds 2 offertes daarvoor ontvangen, maar wanneer ik offertes vraag voor zonnepanelen, krijg ik telkens dezelfde reactie, en willen ze eerst telkens ter plaatse komen kijken om alles op te meten (ondanks ik telkens mijn adres heb doorgegeven zodat ze zonnekaart etc. kunnen raadplegen), en willen ze ook mijn huidig verbruik weten. Wij zijn een gezin van 4, wonen momenteel in een 3-gevel (het nieuwe is een vrijstaand van 1990), en warmen hier thuis met gascondensatieketel. Onmogelijk te vergelijken dus. Een paar simulaties geven wel telkens 12 tot 14 zonnepanelen zodat ik met een vermogen zit van rond de 5000Wp. Is dat dan gebaseerd op gemiddeldes voor een gezin van 4 personen? Is het bijvoorbeeld de bedoeling dat ik dan overal offertes vraag voor pakweg 5000Kwh per jaar?, om alles op dezelfde basis te kunnen vergelijken en de schatting niet van hun te laten afhangen? Ter info, ik ben woonachtig te België, loont het dan de moeite om (een pak) meer zonnepanelen te voorzien (plaats genoeg) dan de simulaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Desperation schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 08:46:
[...]

Een vraagje, en zonder het topic te willen wegkapen, maar op wat is jouw verbruik/aantal zonnepanelen berekend? Ik zit namelijk in soortgelijke situatie: huis gekocht, en krijgen pas eind maart de sleutel.
Momenteel wordt het huis verwarmd met oude accumulatoren, maar die worden vervangen door warmtepompen (met 7 binnenunits) Heb reeds 2 offertes daarvoor ontvangen, maar wanneer ik offertes vraag voor zonnepanelen, krijg ik telkens dezelfde reactie, en willen ze eerst telkens ter plaatse komen kijken om alles op te meten (ondanks ik telkens mijn adres heb doorgegeven zodat ze zonnekaart etc. kunnen raadplegen), en willen ze ook mijn huidig verbruik weten. Wij zijn een gezin van 4, wonen momenteel in een 3-gevel (het nieuwe is een vrijstaand van 1990), en warmen hier thuis met gascondensatieketel. Onmogelijk te vergelijken dus. Een paar simulaties geven wel telkens 12 tot 14 zonnepanelen zodat ik met een vermogen zit van rond de 5000Wp. Is dat dan gebaseerd op gemiddeldes voor een gezin van 4 personen? Is het bijvoorbeeld de bedoeling dat ik dan overal offertes vraag voor pakweg 5000Kwh per jaar?, om alles op dezelfde basis te kunnen vergelijken en de schatting niet van hun te laten afhangen? Ter info, ik ben woonachtig te België, loont het dan de moeite om (een pak) meer zonnepanelen te voorzien (plaats genoeg) dan de simulaties?
Qua warmtepomp capaciteit ga ik uit van de koevlaas methode die hier gebruikt wordt op Tweakers. Dat is voor mijn huis een minimum van 5kW gebaseerd op historisch gasverbruik van huidige single bewoner. 6 a 7 lijkt me beter passen bij ons gezin. Al was er ook een aanbieder die al met 9kW aankwam.

Qua zonnepanelen heb ik gewoon bedacht dat ik minimaal 6000kWh wil produceren en met marge. Met oost west en nog mogelijke eind schaduw op randen dag is dat dus 10kWp aan panelen geworden, dus 2x 12 panelen a 430.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

[...]

Wat is dan de terugverdientijd van dakisolatie. Warmte kost minder dan 1 eurocent per kWh.... (PV+salderen+warmtepomp). Of met de huidige terugleververgoeding 3 eurocent per kWh dan ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Dre op 29-12-2023 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:26
Dre schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 21:33:
[...]

Wat is dan de terugverdientijd van dakisolatie. Warmte kost minder dan 1 eurocent per kWh.... (PV+salderen+warmtepomp)
Ik bekijk de wereld graag vanuit een iets idealogischer standpunt, daarnaast is comfort (zowel qua warmte als ook geluid) ook een punt dat zich niet makkelijk laat uitdrukken in TVT.

Met een RC van 2 wordt het boven steen koud als je niet stookt, dus als je over wilt naar de warmtepomp zal je meer moeten investeren in het afgiftesysteem boven. Met RC waarde van 5+ blijft het boven al snel acceptabel qua temperatuur, zeker als er met name geslapen wordt.

Een schuindak isoleren is een kwestie van wat rollen steenwol, dampremmende folie, latten en gipsplaten in de juiste volgorde bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesLec
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 06-05 23:56
Desperation schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 08:46:
[...]

Zie pb 😉 ieders situatie is anders maar dan heb je wat richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Kleine update.

Laatste bezoek gedaan voor sleuteloverdracht over 2 maanden.
Puur voor voorbereiding vloerverwarming warmtepomp isolatie etc.
Ook nog even heel kort (had geen tijd meer) met de warmtecamera gespeeld. Na sleuteloverdracht daar eens wat serieuzer mee gaan rondstruinen voor mogelijke verbeteringen.

Nu al even gekeken naar de logische plekken: enkel glas, ongeisleerde voordeur. Etc
Eerste foto, klapraampje is enkelglas
Tweede foto, voordeur naast hr++ glas.
Derde foto, ventilatie boven hr++ glas.
Binnentemperatuur 20,5C, buiten 10c met veel wind. Foto’s buiten genomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TmN6DrV7Quw0e_JmfrhFjtKnXFQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IE2pnKI6SUGd0SoMrYY7KWoo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hPtmv_ShVOBtt5RktMf_yKsAAJc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LAWhn1z0XUPxqp61H9uHUuEw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/980Te9Lp8qWy1olI90eaeCJfgTs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vVQAbu25VLBR6U0eBFy9CHL9.jpg?f=fotoalbum_large

Verder nog even isolatie zaken doorgenomen met leveranciers. Elk hun eigen dingen natuurlijk. Maar ze waren het over eens: economisch niet rendabel om dak en spouwmuur extra te isoleren. Beide zijn wel geïsoleerd, maar niet naar huidige normen. Maar ook niet slecht.
Vloer/kruipruimte. Nu 3 verschillende adviezen: parels, pur en tonzon.

Over alle drie zijn meningen op internet genoeg. Mijn gevoel nu zegt dat in onze situatie de tonzon effectiefst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17:02
Get!em schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:56:
Kleine update.

Laatste bezoek gedaan voor sleuteloverdracht over 2 maanden.
Puur voor voorbereiding vloerverwarming warmtepomp isolatie etc.
Ook nog even heel kort (had geen tijd meer) met de warmtecamera gespeeld. Na sleuteloverdracht daar eens wat serieuzer mee gaan rondstruinen voor mogelijke verbeteringen.

Nu al even gekeken naar de logische plekken: enkel glas, ongeisleerde voordeur. Etc
Eerste foto, klapraampje is enkelglas
Tweede foto, voordeur naast hr++ glas.
Derde foto, ventilatie boven hr++ glas.
Binnentemperatuur 20,5C, buiten 10c met veel wind. Foto’s buiten genomen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Verder nog even isolatie zaken doorgenomen met leveranciers. Elk hun eigen dingen natuurlijk. Maar ze waren het over eens: economisch niet rendabel om dak en spouwmuur extra te isoleren. Beide zijn wel geïsoleerd, maar niet naar huidige normen. Maar ook niet slecht.
Vloer/kruipruimte. Nu 3 verschillende adviezen: parels, pur en tonzon.

Over alle drie zijn meningen op internet genoeg. Mijn gevoel nu zegt dat in onze situatie de tonzon effectiefst is.
Ik weet niet hoe je kruipruimte geventileerd is, maar parels op de grond helpen tegen de luchtvochtigheid maar als er genoeg ventilatie is dan koelt de lucht boven de parels nog steeds af.

Mocht je Icynene laten spuiten tegen een hout n vloer en je kruipruimte is regelmatig vochtig, dan fungeert het schuim als een spons.

Tonzon wordt volgens mij vaak i.c.m. bodemfolie gedaan.

Dat is wat ik hier heb toegepast en de luchtvochtigheid is sterk omlaag gegaan.
In onze situatie was dit ook wel gewenst aangezien er een pvc vloer over het parket is gegaan waardoor het nu dampdicht is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Het is een betonnen vloer met al een laag piepschuim eronder.

De kruipruimte bleek voor grootste gedeelte 90cm hoog en inderdaad blaast de ventilatie dan gewoon alle opgewarmde lucht eruit als je er parels in spuit. Of thermodekens in stopt.

Grondwater is een ander ding. Grootste dee van het jaar kurkdroog en diep grondwater. Toevallig deze winter 30cm water in de kruipruimte door extreme regenval.

Dus dan is tonzon met de bodem afdichting daar al een oplossing voor (met randen hoger dan 50cm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/57h4m7mFbJzoFVGX7LnhqVXQRo8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uWVgLaO41m3EkrpDuNV1SSXa.png?f=user_large

Toch nog weer terugkomend op de zonnepanelen. Zie legplan op de foto. Foto is precies Noord georiënteerd, dus zon/schaduw op getoonde foto is die van de vroege ochtend.

Legplan is geoptimaliseerd voor zonnestraling (63% op west, 73% op oost)

Keuze is nu uiteindelijk om dit type legplan te realiseren. Maar wel met een optie om over 5 tot 10 jaar het aan te passen aan de oostkant. Meest waarschijnlijk een langere dakkapel, waardoor een deel van de panelen naar het platdak van de garage verplaatst moet gaan worden (rendement 75% zuid).

Uiteindelijk heb ik nu 2 offertes (en nog 2 als backup) die hier aan voldoen. Maar ik twijfel erg tussen een SolarEdge systeem en een Enphase systeem.
De twijfel bij SolarEdge is duidelijk: door de slechts 7 panelen op oost, haal je mogelijk de efficiëntie niet in de tweede helft van de middag. En tevens de flexibiliteit mbt de dakkapel later.
Systeem zou worden: De SE8K en de S500B optimizers.

Enphase is gewoon helder en flexibel.

De voorkeur gaat momenteel uit voor de SolarEdge, omdat ik die met alle andere installaties door 1 dezelfde installateur kan combineren. Bovendien zijn het de (duurdere, hogere kwaliteit/garantie) Europese/duitse Solarwatt 420 panelen, incl inline meter.
De Enphase in combinatie met de Solarwatt van die installateur is me te duur (15% duurder dan de SolarEdge).

Echter, de Enphase (met IQ8+ en Metered) in combinatie met de momenteel erg goedkope Jinko 435 N is dik 15% goedkoper bij een andere installateur, dan de SolarEdge met Solarwatt panelen.

Ik hoor graag van jullie om hierin mee te denken:
1) SolarEdge se8K, s500b, Solarwatt 420 (incl inline meter)
2) Enphase IQ8+, Metered, Jinko 435 (incl spoelen, etc)

Nr 2) is 15% goedkoper, en heeft 10% meer installed Wp.
Nr 1) is een all in one pakket met 1 installateur en heeft Europese panelen

Bij beide staan opties voor laadpaal en batterij op een later moment open met de gekozen configuraties voor zover ik kan nagaan.

Ik snap dat het voor sommigen echt een no-brainer is om in dit geval voor het 15% goedkoper + 10% meer Wp te gaan, maar ik zie ook de voordelen van de Europese panelen en de Solaredge en 1 installateur. De twijfel zit echter ook nog op het SolarEdge deel, ivm de dakbalken en de slechts 7 panelen. Omvormer van Solaredge heeft dan weer slechts 12,5jaar garantie, en die van Enphase 25 op dak, en 5jaar op de gateway?

[ Voor 10% gewijzigd door Get!em op 03-03-2024 09:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
@Get!em
Beide niet.
Volgens mij zie ik vooral grote dakvlakken, en hooguit op het westelijke dak aan de achterkant harde schaduw van een dakkapel.
Deze situatie schreeuwt om een simpele stringomvormer met twee ingangen en schaduwmanagement. Dat is veel goedkoper dan jouw aanbiedingen, en bovendien heb je dan geen omvormers / optimizers onder je panelen nodig.
Advies is om beide dakvlakken direct helemaal vol te leggen. Later bijleggen is veel duurder en ziet er bovendien niet uit, omdat je dan nooit meer dezelfde panelen krijgt.
Voor meer info: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11

Over je batterij: Dat is met Enphase sowieso veel duurder en met lager rendement (reken op 80%x92%=74%) omdat je dan drie keer een AC-DC-omzetting krijgt.
Meer info Thuisaccu: al interessant (voor mij)? en Het Sessy thuisaccu verzameltopic

De betere systemen doen gewoon DC vanaf het dak direct de batterij in en maken er pas AC van op het moment dat de stroom het net in moet.

[ Voor 32% gewijzigd door Andrehj op 03-03-2024 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Andrehj schreef op zondag 3 maart 2024 @ 10:24:
@Get!em
Beide niet.
Volgens mij zie ik vooral grote dakvlakken, en hooguit op het westelijke dak aan de achterkant harde schaduw van een dakkapel.
Deze situatie schreeuwt om een simpele stringomvormer met twee ingangen en schaduwmanagement. Dat is veel goedkoper dan jouw aanbiedingen, en bovendien heb je dan geen omvormers / optimizers onder je panelen nodig.
Advies is om beide dakvlakken direct helemaal vol te leggen. Later bijleggen is veel duurder en ziet er bovendien niet uit, omdat je dan nooit meer dezelfde panelen krijgt.
Voor meer info: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11

Over je batterij: Dat is met Enphase sowieso veel duurder en met lager rendement (reken op 80%x92%=74%) omdat je dan drie keer een AC-DC-omzetting krijgt.
Meer info Thuisaccu: al interessant (voor mij)? en Het Sessy thuisaccu verzameltopic

De betere systemen doen gewoon DC vanaf het dak direct de batterij in en maken er pas AC van op het moment dat de stroom het net in moet.
Heb gisteren met de (toekomstige) buren overlegd. Zelfde huis, zelfde schaduw situatie.
Schaduw komt in de vroege ochtend en late middag door huis direct er naast op redelijk korte afstand, en op zuidwest overkant van de straat 2 bomen van 25m hoog (eiken).

Die buren hebben zelfde dakvlakken en dakkapel, en produceren 9000kWh met Enphase 10kWp.

Qua prijs per Wp, de simpele string omvormers die ik gezien heb (werden met de situatie bekeken niet direct aangeraden door installateurs) waren niet enorm veel goedkoper (max 10% goedkoper dan de goedkopere offertes met Enphase). Enphase, incl metered zit <1 euro/Wp, volledig ontzorgd geïnstalleerd. Goedkoopste string *(met deels optimizers Huawei) op 0,90/Wp, maar die is nog zonder verbruiksinzicht.

Maar ik snap jouw redeneerlijn volledig, en zeker interessant. Mits dan ook opbrengst verwachting en lagere prijs klopt met de offertes die ik krijg. En dat heb ik tot nog toe niet kunnen vinden. Toch wel weer gek.

De Batterij AC / DC is inderdaad ongunstig. Roundtrip efficiency gaat dan echt omlaag inderdaad. Nog weer een extra argument welke lastig is.
Daar heeft in iedergeval SolarEdge weer een voordeel met hun 48V DC batterij op 3 fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Zo, Itho Daalderop Amber 120 aangeschaft, in combinatie met gehele warmteafgifte systeem in huis vervangen om volledig gasloos te gaan.
- Vloerverwarming beneden
- Jaga Strada Hybrid op verdieping
-Plugwise bediening erop.
- SolarEdge omvormer + solarwatt zonnepanelen en solaredge smart switch integratie op de Amber Smart Grid poort erbij.

Installeren in April.

Mbt de discussie voor 2 strings omvormer, daar had de leverancier nog de optie voor SMA + 2 strings met shadefix, was nog goedkoper. Dat werkt ook goed op mijn situatie inderdaad volgens de leverancier. Echter, we willen nog een dakkapel, binnen 5 jaar. En dan zou je een 6tal panelen moeten verplaatsen, waardoor je een extra dakvlak krijgt. Dat is met een 2 string configuratie niet meer te doen en moet je een multistring gaan ontwerpen. Nu met de SolarEdge is er wel flexibiliteit, zowel in verplaatsingen als ook in uitbreiding.
Wat uitbreiding betreft: om de Opbrengst Verlies factor van solaredge naar 0 te brengen zijn er nu 4 extra panelen op West bijgekomen. Ook weer opgelost.

[ Voor 4% gewijzigd door Get!em op 04-03-2024 15:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Even een update: sleutel gekregen en dit weekend gestart met klussen/slopen.

Radiatoren en alle leidingen eruit.
Alle vloerbedekking eruit: hoogpolig tapijt, pvc , tegels en een houten vloer.

Houten vloer was het lastigst: 2,2cm hout, verlijmd op 2cm spaanplaat, verlijmd op betonmortel. En nagels en nieten door hout, en spaanplaat in mortel.

Oorspronkelijk

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j52L-ydGxQqXm41LMAlriKNQYc8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kDhhscUteNntMTsfvfjTinVC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ev9CZZNWBbnUgcxIvH-k2sYnsp0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/373kPUiXUj2kOTeHh1M0V9Rn.jpg?f=fotoalbum_large

Halverwege, eerste laag taai hout.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dQvFSHSXEHGLKpvxHfXtxijowHo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1b6mrUsZdRU4cK6vsrs8GTJS.jpg?f=fotoalbum_large

Eind sloop houten vloer. 4 man, 2 boorhamers, 2 koevoeten, 2 big blue estwing, 2 melkmeisjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P8CvX1dcxFSuvW9PGDaVhsaFHEo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sgxgOrEXwuoX1HLm11Cw2wX5.jpg?f=fotoalbum_large

De rommelAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0vMnLNvfxl0TTLaZtkRWcTUlOr4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J6ZnpckPiktOPKdqkwZO1c3e.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
De pvc vloer: houtbeitels en tangen.

Ruimte te klein voor tapijtstripper.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jikjUVCNiQnIPEaS74OLE-x9JYo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cQT284SlHMSxryP9KjT5XbRt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Kruipruimte, alle cv leidingen weggehaald. Tevens de rommel en stenen en dakpannen weggehaald.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S3n2jfMCvNBfuSvKPE8Oq-Kfhgg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RAuQCaVcVDnpuTS97OKpbNsX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Helaas ook dak lek van garage. Al geconstateerd door verkoper, dus nog even zijn verzekering aan t werk zetten.

Blijkt overigens dat gehele houtplaten onder dakleer al verzadigd zijn, dus groter dan 1 punt lekkage (wat zichtbaar was tijdens overdracht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:08

silverball

De wagen voor moderne mensen

@Get!em beetje mosterd na de maaltijd: niet zonde van je houten vloer ? Ziet er best gaaf uit .

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
silverball schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 21:07:
@Get!em beetje mosterd na de maaltijd: niet zonde van je houten vloer ? Ziet er best gaaf uit .
Klopt. Maar onhandige keuzes van vorige bewoner: leidingen te dun voor betere radiatoren en radiator ook nog eens voor de gehele pui langs.
Bovendien hebben we er nog een mooiere vloer voor gekocht ;)

En nu bovendien: door dit open te breken, ontdekten we een verrotte balk op het fundament, op een ongeisoleerde spouw van 90cm diep. En dat voor een uitbouw van 2003….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:08

silverball

De wagen voor moderne mensen

Get!em schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 21:14:
[...]

Klopt. Maar onhandige keuzes van vorige bewoner: leidingen te dun voor betere radiatoren en radiator ook nog eens voor de gehele pui langs.
Bovendien hebben we er nog een mooiere vloer voor gekocht ;)
Tja wellicht l/l of fancoils, maar ik snap het wel hoor! Ik heb hier drie weken geleden ook parket uitgesloopt om vloerverwarming in te frezen om een l/w (Itho amber waarschijnlijk) aan te jassen.

Nieuwsgierigheid: wat voor vloer heb je gekocht ?
Get!em schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 21:14:
[...]

En nu bovendien: door dit open te breken, ontdekten we een verrotte balk op het fundament, op een ongeisoleerde spouw van 90cm diep. En dat voor een uitbouw van 2003….
Wel fijn om te weten idd.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
silverball schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 21:20:
[...]

Tja wellicht l/l of fancoils, maar ik snap het wel hoor! Ik heb hier drie weken geleden ook parket uitgesloopt om vloerverwarming in te frezen om een l/w (Itho amber waarschijnlijk) aan te jassen.

Nieuwsgierigheid: wat voor vloer heb je gekocht ?

[...]

Wel fijn om te weten idd.
Hier dus ook de Amber.

En qua vloer: een duoplank geborsteld naturel geolied eiken, met zwarte noesten. Wilden die in rechte planken maar was helaas alleen in visgraat, dus die maar gekozen omdat we de plank zo mooi vonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Start van drukke week. Vloerverwarming vandaag, morgen zonnepanelen, overmorgen warmtepomp

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kZR6OEdclemLSPhmfEoLS-fBrBY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OTdkTV15iAfWhNXRFSu0QKUa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2gQHcCqDwu4NnRbflS3yYBMVnts=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2yuFH0baoNEkXdlEoVODYOG4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Tjeemig wat strak gefreesd.
Gewoon zo uit het losse handje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
ASW1 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 13:47:
Yes, losse handje, 2 personen frezen, zonder alles vooraf in te meten. Alleen een aantal basislijnen per lus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
ASW1 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 13:47:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vlJpbv-iLJkheu3VxN3kzQc-icA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WW7plMAYmXVbbuWK8YCCcEjL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WbZjVxIQg5h3S1YgHX5Z2rHiq2M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lmSbDwjl4Mfj0VJR80BYOIoX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dPJkYxeiXANLqOBN2XRKqaMslzw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MGRYExpeefgNQNpj3IXWy4tu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/67Hbu_D2bFp8PivmkzaZjYGVhv4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A2YeCJ4tOMOLguSjKIxWhB6Z.jpg?f=fotoalbum_large

En ja, gasleiding, waterleiding, warmwaterleiding en telefoondraad zijn alle geraakt.....
waterleiding en warmwater waren al omgeleid (3 stuks), gasleiding is straks toch zinloos, telefoon ook. :>

Dat we de waterleidingen hebben omgeleid kwam door in eerste instantie pech bij het uitbikken van de bestaande hout en pvc vloer maar daardoor wel teveel dekvloer sloopten en toen ontdekten dat die slechts 1,5 cm onder cement lagen.

[ Voor 11% gewijzigd door Get!em op 09-04-2024 14:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Wat een kunstwerk. Je zou het eigenlijk dicht moeten gieten met transparante epoxy.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
ASW1 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 21:38:
Wat een kunstwerk. Je zou het eigenlijk dicht moeten gieten met transparante epoxy.
Met rood is ie mooier ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ZaVEn78_6bnP4moQxny-jZxfUk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iSmh1nUtHskjDyeHiyhd9EpX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markietjuh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:11
Even hier reageren ipv Itho Amber topic..
Hoe heb jij je groepen verdeeld en met wat voor reden? Het lijkt alsof de groepen in lengte naast elkaar liggen ipv in zones. En gaan alle retouren via de hal of liggen daar aanvoer en retour om en om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Groepen zijn inderdaad over de lange lengte. Aanvoer en retour over de korte zijde.

Vanaf de muur en in de deurpost zie je dus om en om aanvoer en retour.

Heren van de vloerverwarming frees deden dit gewoon uit hoofd, ter plekke.

[ Voor 20% gewijzigd door Get!em op 10-04-2024 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Vorderingen vandaag.

Leidingwerk warmtepomp is vandaag ook ready.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IrGI05hVq-RJIMBeaPD3H-fC7j0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wJvslscbxK5kzrntf8Bw4RKY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rCGuP2OurL9XqW5Ixjg6kVLOmcQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kyQBcmL7jL6cRErmxSpxwfrU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:14

Sport_Life

Solvitur ambulando

Mooi project :).
Hier trouwens ook waterleiding (2x), gasleiding en zelfs vloerverwarming op de 1e verdieping geraakt toen we de Uponor leidingen gingen leggen (idd verkeerde volgorde, kwam nou eenmaal zou uit :+).

Heb je trouwens een stalen verdeler of zie ik dat verkeerd? Kunstof kun je ook mee koelen.

[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 13-04-2024 19:33 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Sport_Life schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 19:31:
Mooi project :).
Hier trouwens ook waterleiding (2x), gasleiding en zelfs vloerverwarming op de 1e verdieping geraakt toen we de Uponor leidingen gingen leggen (idd verkeerde volgorde, kwam nou eenmaal zou uit :+).

Heb je trouwens een stalen verdeler of zie ik dat verkeerd? Kunstof kun je ook mee koelen.
Ik ga ook koelen, zou dus moeten lukken met deze..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EinO_aat6P4-Vhogy9HK4yGshIk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mFO4XBAbCCl65JS0jmEYCpRw.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1