Bij deze open ik graag mijn persoonlijke topic mbt verduurzamen van mijn huis. Er is hier veel kennis aanwezig, en ik doe graag kennis op om deels zelf, en deels te laten verduurzamen.
Bouwjaar 1991 met uitbouw 2003.
Energielabel B
Noord Veluwe.
Huis op zand, dus fundering op staal, droge kruipruimte, ook onder uitbouw.
Dak: Zadeldak, met oost/west ligging qua dakpannen.
Uitbouw: plattdak op noorden, maar met plannen (binnen 5-10jaar) om zadeldak door te trekken.
Ik heb zelf wel huisbezichtigingen gedaan tbv aankoop, maar nog niet met het detail-oog voor bepaling van maatregelen. Dus voor bestaande isolatie, maatvoering, verbruik etc ben ik aangewezen op de documentatie die ik bij aankoop heb ontvangen en een toekomstig huisbezoek.
Dan de waardes tbv isolatie (uit energie label/rapport):
Vloer: 71m2 RC1, 24m2 RC2,5
Muren: RC2 + RC2.5
Dak: RC 2 (platdak 2,5)
Ramen: allen HR++, ook boven, Uw 1,8
Ventilatie: alleen natuurlijk, afzuiging keuken actief, open pijp keuken.
Deuren: Ud >3
Huidige CV ketel:
13 jaar oud, moet toch vervangen worden. Verzorgt verwarming + tapwater.
Hangt in bijkeuken op begane grond, aan muur die grenst aan garage.
Zie oppervlakte isolatie dak: er is aan beide zijden een maximaal potentieel van 55m2. Minus de dakkapel effectief schat ik zo rond de 40m2. Ivm huizen ernaast, zal beschaduwing op uiteinden van de dag aanwezig zijn, dus plaatsing hoger op dak zal licht effectiever zijn.
Eerste inschatting: 12 panelen aan elke zijde, dus 2x 12 = 24 panelen, a 400-460Wp = 9600-11000Wp. Met de hoek en ligging erbij berekent zonatlas.nl 3000-3500kWh per jaar per zijde, dus 6000-7000kWh totaal.
Of dit afdoende is zal moeten blijken, incl uit straks toe te voegen berekende Warmtepomp capaciteit.
Huidige electrische energievraag van de nieuwe woning onbekend (cijfers van huidige bewoner niet bruikbaar).
Eigen verbruik van mijn eigen huidige woning is 2400kWh per jaar (door huidige 9 zonnepanelen op zuiden is dat nu vaak netto nul of negatief na salderen). Nieuwe huis heeft al wel een inductie kookplaat.
Ik ontvang graag tips waar ik hier nog meer naar moet kijken en welk type installatie geschikt is voor oost-west. Eventueel ook handigheid in hoe dit flexibel is uit te breiden, bijv met microomvormers?
Nog geen offertes opgevraagd.
Dit hoofdstuk moet nog aandacht hebben. Waar te beginnen.
Nieuwe vloerbedekking gaat iets worden van houten vloer / hybride houten vloer geschikt voor vloerverwarming.
Huidige warmtevraag: onbekend. Huidige bewoner geeft 1200m3 gas verbruik aan, maar woont er in zijn eentje.
Op basis van de hier op Tweakers gebruikte Koevlaas formule zou dat dus met 1200m3 neerkomen op:
1200 * 8 / 1650 = 5,8kW = 6kW warmtepomp.
Gezien bouwjaar/isolatie (nog te verbeteren, zie volgend hoofdstuk) en gezin (huidige bewoner = 1 persoon, wij gaan er met gezin met jonge kinderen in), zou ik dit met SWW en marge nog opschroeven naar 8 of 9 kW warmtempomp.
Wat is jullie mening hierop? Ik zal dit nog verder moeten aanvullen.
Er is voldoende ruimte voor een SWW-vat, warmtepomp en of (hier in topics afgeraden) buffervat. Plaatsing is in bijkeuken of garage (andere kant van dezelfde muur).
Douche is boven, moet er dan een extra pomp tussen SWW-vat en douche?
Buitenunit kan ook achter de garage in de tuin of op plat dak van de garage. Plaatsing nog te bepalen.
Split of mono? Nog niet genoeg op ingelezen. Tips?
Basis: Biobased materialen.
Eerste aanvraag via Energiebespaarders.nl , incl huisbezoek. (zat in pakket bij hypotheek).
Een van de kandidaten is Isodekens https://isodekenswebshop.nl/ ivm zelf te plaatsen, recyclebaar en hoge RC
Extra overweging: we gebruiken in ons huidige huis de verwarming op de bovenverdieping niet. We overwegen daarom in het nieuwe huis alle radiatoren (en voornamelijk alle niet weggewerkte leidingen) eruit te halen en te vervangen door incidenteel te gebruiken electrische kachels. Door isolatie omhoog te brengen zal het langer comfortabel blijven. Een temperatuur van 16C in de slaapkamer is voor ons geen enkel probleem.
We overwegen de isolatie aan binnenzijde te doen. Zal in alle slaapkamers en zolder moeten komen.
Overweging neigt al naar gewoon doen, gezien de simpelheid en effectieviteit.
Kandidaat hier is Isovlas Reno TG Elegant panelen ivm makkelijk zelf te plaatsen, nette snelle afwerking.
https://www.isovlas.nl/isovlas-reno-tg-elegant/
Doel: Pui met glas en deuren. Moet echt aansluiting maken tussen eetkamer en tuin.
Voordeur: nog te overwegen. Nog niet uitgezocht.
Douche WTW: badkamer is goed, ga ik niet zomaar aanpassen. Bovendien is een WTW een dure aangelegenheid qua materialen (>€2000) en dan nog aanleg (en weer afwerken).
Ik overweg de Sanura Flatmate. Estetisch niet het beste, maar qua kosten wel het handigste en ik stoor mezelf er niet zo aan.
Ventilatie:
Voorlopig zo houden:
1x actieve box op de badkamer
1x actieve afzuiging keuken
1x pijp van eetkamer naar buiten toe (vertikaal door nok)
Eventueel nog aan te passen: extra pijp van WC naar buiten toe, evt direct met raam aanpassen.
Via ruim geschatte m2 prijzen (materiaal + aanleg) kom ik op een kostenplaatje met veel onzekerheid en marge:
Vloerverwarming €100/m2 * 100 = €10000
Vloerbekleding (hout) €100/m2 * 100 = €10000
Zonnepanelen = €12000
Warmtemomp + SWW = €12000
Isolatie= €6000-8000
Glas Pui met deuren = €6000
Douche WTW = €700
Dus totaal zo richting de €55000-€60000
Ik zal kijken naar lokale aannemers en materialen uit voorraad. Hoeft echt niet exotisch te worden. Prijs is zeker een factor om rekening mee te houden, maar ik hou hierboven volgens mij redelijke schattingen aan. Maar ik hoor graag of ik veel te goedkoop of duur zit te denken.
Ik zal het topic bijhouden met ontwikkelingen.
Alvast dank!
Situatie:
Huis gekocht (oplevering April 2024).Bouwjaar 1991 met uitbouw 2003.
Energielabel B
Noord Veluwe.
Huis op zand, dus fundering op staal, droge kruipruimte, ook onder uitbouw.
Dak: Zadeldak, met oost/west ligging qua dakpannen.
Uitbouw: plattdak op noorden, maar met plannen (binnen 5-10jaar) om zadeldak door te trekken.
Ik heb zelf wel huisbezichtigingen gedaan tbv aankoop, maar nog niet met het detail-oog voor bepaling van maatregelen. Dus voor bestaande isolatie, maatvoering, verbruik etc ben ik aangewezen op de documentatie die ik bij aankoop heb ontvangen en een toekomstig huisbezoek.
Geplande aanpassingen / verduurzamingen:
- Vloerverwarming benedenverdieping (71 + 24m2)
- Vloerisolatie kruipruimte (71 + 24m2)
- Dak isolatie binnenkant schuindak ( 55 + 55m2)
- Warmtepomp (full electric)
- Raam/Pui achter (op noorden) 6m lengte.
- Voordeur (onder carport) deur + raam
- Wc raampje (nu plastic)
- Zonnepanelen (tbv eigen energie verbruik, warmtepomp en toekomstige electrische auto)
- bovenverdieping weghalen radiatoren, eventueel vervangen door COP1 electrische kachels of L/L Warmtepomp
Energielabel
Energielabel B: 180kWh/m2 per jaar.Dan de waardes tbv isolatie (uit energie label/rapport):
Vloer: 71m2 RC1, 24m2 RC2,5
Muren: RC2 + RC2.5
Dak: RC 2 (platdak 2,5)
Ramen: allen HR++, ook boven, Uw 1,8
Ventilatie: alleen natuurlijk, afzuiging keuken actief, open pijp keuken.
Deuren: Ud >3
Huidige CV ketel:
13 jaar oud, moet toch vervangen worden. Verzorgt verwarming + tapwater.
Hangt in bijkeuken op begane grond, aan muur die grenst aan garage.
Zonnepanelen, dak
Dak is oost/west georienteerd. 50 graden helling. West een dakkapel, oost niet (maar wel gepland binnen 10 jaar).Zie oppervlakte isolatie dak: er is aan beide zijden een maximaal potentieel van 55m2. Minus de dakkapel effectief schat ik zo rond de 40m2. Ivm huizen ernaast, zal beschaduwing op uiteinden van de dag aanwezig zijn, dus plaatsing hoger op dak zal licht effectiever zijn.
Eerste inschatting: 12 panelen aan elke zijde, dus 2x 12 = 24 panelen, a 400-460Wp = 9600-11000Wp. Met de hoek en ligging erbij berekent zonatlas.nl 3000-3500kWh per jaar per zijde, dus 6000-7000kWh totaal.
Of dit afdoende is zal moeten blijken, incl uit straks toe te voegen berekende Warmtepomp capaciteit.
Huidige electrische energievraag van de nieuwe woning onbekend (cijfers van huidige bewoner niet bruikbaar).
Eigen verbruik van mijn eigen huidige woning is 2400kWh per jaar (door huidige 9 zonnepanelen op zuiden is dat nu vaak netto nul of negatief na salderen). Nieuwe huis heeft al wel een inductie kookplaat.
Ik ontvang graag tips waar ik hier nog meer naar moet kijken en welk type installatie geschikt is voor oost-west. Eventueel ook handigheid in hoe dit flexibel is uit te breiden, bijv met microomvormers?
Nog geen offertes opgevraagd.
Vloerverwarming
Totale Noob op dit gebied, dus moet me nog flink inlezen. Gezien de potentie van een leeg huis, denk ik dat infrezen over gehele benedenverdieping het handigst is. Alle vloerbedekking moet er toch uit.Dit hoofdstuk moet nog aandacht hebben. Waar te beginnen.
Nieuwe vloerbedekking gaat iets worden van houten vloer / hybride houten vloer geschikt voor vloerverwarming.
Aanpassingen aan plan obv gegeven adviezen in dit topic
- Overweging keramische tegels ipv houtenvloer
- Radiatoren laten zitten op bovenverdieping
- Offerte opvragen voor vloerverwarming boven, infrezen kan wel eens relatief goedkoop zijn ivm de extra m2 bovenop de al bestaande vraag.
Warmtepomp
Basis: moet verwarming (beneden verdieping) en tapwater/douche (sww) leveren. Er is geen bad.Huidige warmtevraag: onbekend. Huidige bewoner geeft 1200m3 gas verbruik aan, maar woont er in zijn eentje.
Op basis van de hier op Tweakers gebruikte Koevlaas formule zou dat dus met 1200m3 neerkomen op:
1200 * 8 / 1650 = 5,8kW = 6kW warmtepomp.
Gezien bouwjaar/isolatie (nog te verbeteren, zie volgend hoofdstuk) en gezin (huidige bewoner = 1 persoon, wij gaan er met gezin met jonge kinderen in), zou ik dit met SWW en marge nog opschroeven naar 8 of 9 kW warmtempomp.
Wat is jullie mening hierop? Ik zal dit nog verder moeten aanvullen.
Er is voldoende ruimte voor een SWW-vat, warmtepomp en of (hier in topics afgeraden) buffervat. Plaatsing is in bijkeuken of garage (andere kant van dezelfde muur).
Douche is boven, moet er dan een extra pomp tussen SWW-vat en douche?
Buitenunit kan ook achter de garage in de tuin of op plat dak van de garage. Plaatsing nog te bepalen.
Split of mono? Nog niet genoeg op ingelezen. Tips?
Extra isoleren
Ik overweeg een paar zaken extra te isoleren.Basis: Biobased materialen.
Eerste aanvraag via Energiebespaarders.nl , incl huisbezoek. (zat in pakket bij hypotheek).
Vloer
De gemakkelijkste (denk ik) is de vloer via de kruipruimte. Deze is nu Rc1. Huis staat op zand met grondwater >1m diepte. Kruipruimte zelf nog niet ingekropen, dus geen idee van grootte van het doorgang/gat en van de hoogte.Een van de kandidaten is Isodekens https://isodekenswebshop.nl/ ivm zelf te plaatsen, recyclebaar en hoge RC
Dak
Nog te overwegen ivm kosten.Extra overweging: we gebruiken in ons huidige huis de verwarming op de bovenverdieping niet. We overwegen daarom in het nieuwe huis alle radiatoren (en voornamelijk alle niet weggewerkte leidingen) eruit te halen en te vervangen door incidenteel te gebruiken electrische kachels. Door isolatie omhoog te brengen zal het langer comfortabel blijven. Een temperatuur van 16C in de slaapkamer is voor ons geen enkel probleem.
We overwegen de isolatie aan binnenzijde te doen. Zal in alle slaapkamers en zolder moeten komen.
Overweging neigt al naar gewoon doen, gezien de simpelheid en effectieviteit.
Kandidaat hier is Isovlas Reno TG Elegant panelen ivm makkelijk zelf te plaatsen, nette snelle afwerking.
https://www.isovlas.nl/isovlas-reno-tg-elegant/
Overige zaken
Pui: nog te overwegen. Nog niet mee begonnen met zoeken ivm iets lagere prioriteit. Kan ook later vervangen worden, huidige pui houdt het nog wel 1 of 2 jaar vol.Doel: Pui met glas en deuren. Moet echt aansluiting maken tussen eetkamer en tuin.
Voordeur: nog te overwegen. Nog niet uitgezocht.
Douche WTW: badkamer is goed, ga ik niet zomaar aanpassen. Bovendien is een WTW een dure aangelegenheid qua materialen (>€2000) en dan nog aanleg (en weer afwerken).
Ik overweg de Sanura Flatmate. Estetisch niet het beste, maar qua kosten wel het handigste en ik stoor mezelf er niet zo aan.
Ventilatie:
Voorlopig zo houden:
1x actieve box op de badkamer
1x actieve afzuiging keuken
1x pijp van eetkamer naar buiten toe (vertikaal door nok)
Eventueel nog aan te passen: extra pijp van WC naar buiten toe, evt direct met raam aanpassen.
Kosten
Via offertes zal ik moeten zien wat een en ander gaat kosten.Via ruim geschatte m2 prijzen (materiaal + aanleg) kom ik op een kostenplaatje met veel onzekerheid en marge:
Vloerverwarming €100/m2 * 100 = €10000
Vloerbekleding (hout) €100/m2 * 100 = €10000
Zonnepanelen = €12000
Warmtemomp + SWW = €12000
Isolatie= €6000-8000
Glas Pui met deuren = €6000
Douche WTW = €700
Dus totaal zo richting de €55000-€60000
Ik zal kijken naar lokale aannemers en materialen uit voorraad. Hoeft echt niet exotisch te worden. Prijs is zeker een factor om rekening mee te houden, maar ik hou hierboven volgens mij redelijke schattingen aan. Maar ik hoor graag of ik veel te goedkoop of duur zit te denken.
Adviesvraag
In dit topic vraag ik vooral mee te denken. Hierboven staan al een aantal vragen van mij, maar ongevraagd advies (indien passend binnen mijn totale verduurzamings vraag), kan altijd.Ik zal het topic bijhouden met ontwikkelingen.
Alvast dank!
[ Voor 8% gewijzigd door Get!em op 30-10-2023 13:36 ]