Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-05 11:31
Nico_GTR schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 14:39:
4 dagen van huis.... Wat te doen, Wp uit of verlaging toepassen. Warm water zet ik altijd uit als we weg gaan.

Temperatuur valt mee komende dagen kan het ook zien als een testje om te kijken hoe snel het weer warm wordt.
Vakantie programma aanzetten. Is het tenminste warm als je thuis komt.
Ik vind niets zo erg als in een kil huis thuis komen na een vakantie.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-05 00:15

dof

4 dagen van huis.... Wat te doen, Wp uit of verlaging toepassen. Warm water zet ik altijd uit als we weg gaan.

Temperatuur valt mee komende dagen kan het ook zien als een testje om te kijken hoe snel het weer warm wordt.
Ik/wij zetten hem gewoon uit en via Heishamon / Home Assistant kan ik hem gewoon remote aanzetten.
Werkt voor ons prima.

Na aanzetten duurt het bij ons een uur of 3 tot 5 voor het weer een beetje normaal is. Goed genoeg wanneer we een aantal dagen weg zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door dof op 23-10-2023 15:59 ]

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-05 21:36

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Hoe zouden jullie het vermogen van een warmtepomp bepalen wanneer je niet zoveel hysterische data hebt?

Ik woon sinds februari 2020 in dit huis, maar de vorige eigenaar had al een Elga laten plaatsen en sinds die tijd heb ik ook nog aardig wat isolatiemaatregelen genomen. (Vloer nageisoleerd, 25m2 oud dubbel glas vervangen door HR++, borstwering geisoleerd)

De enige "koude" maand sinds ik de boel wat ingeregeld heb en beter ben gaan meten was december 2022, toen hebben we ongeveer 45m3 gas verbruikt voor verwarmen en heeft de Elga er 390kWh doorheen gejast.
Huis krijgen we behaaglijk met een maximale aanvoer van 45 graden.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:38

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

blitzkrieg schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 20:47:
Hoe zouden jullie het vermogen van een warmtepomp bepalen wanneer je niet zoveel hysterische data hebt?
_O-

Verder klinkt het niet alsof je veel meer vermogen nodig hebt, maar een lagere afgiftetemperatuur zou wel fijn zijn. Zeg 5m3 tekort op de koudste dagen is dus 2kW extra dan nu? Je zou het zelfs met een backup element op kunnen vangen.

[ Voor 33% gewijzigd door Rimco op 23-10-2023 20:59 ]

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:50
:D Ik moest echt nadenken wat je met hysterese data bedoelde, maar ik denk dat je historisch bedoelt?
Ik woon sinds februari 2020 in dit huis, maar de vorige eigenaar had al een Elga laten plaatsen en sinds die tijd heb ik ook nog aardig wat isolatiemaatregelen genomen. (Vloer nageisoleerd, 25m2 oud dubbel glas vervangen door HR++, borstwering geisoleerd)

De enige "koude" maand sinds ik de boel wat ingeregeld heb en beter ben gaan meten was december 2022, toen hebben we ongeveer 45m3 gas verbruikt voor verwarmen en heeft de Elga er 390kWh doorheen gejast.
Als die 45 m³ voor heel december geldt, dan zit je gemiddeld op 1,5 m³ per dag. Dat is à 9 kWh/m³ dus op 13,5 kWh voor heel de dag, en dat is echt heel weinig. Als je 20 uur hebt voor verwarmen, dan heb je dus een warmtepomp nodig die 13,5/20 = 0,675 kW kan leveren rond het vriespunt, dus zeg 1-2 kW bij -10. Dat haalt elke WP met 2 vingers in de neus. Ik mis dus denk in informatie.

Waarom niet november/december goed meten, en vooral het verbruik op de koudste dag meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leguan
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 27-05 13:00
Zwartoog schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 20:58:
[...]

:D Ik moest echt nadenken wat je met hysterese data bedoelde, maar ik denk dat je historisch bedoelt?

[...]

Als die 45 m³ voor heel december geldt, dan zit je gemiddeld op 1,5 m³ per dag. Dat is à 9 kWh/m³ dus op 13,5 kWh voor heel de dag, en dat is echt heel weinig. Als je 20 uur hebt voor verwarmen, dan heb je dus een warmtepomp nodig die 13,5/20 = 0,675 kW kan leveren rond het vriespunt, dus zeg 1-2 kW bij -10. Dat haalt elke WP met 2 vingers in de neus. Ik mis dus denk in informatie.

Waarom niet november/december goed meten, en vooral het verbruik op de koudste dag meten?
Je vergeet de COP. 13,5kWh is output van de WP. Met een COP van 2,5 is dat 13,5/2,5=5,4kWh afgenomen energie van het net. Dat over 20 uur is 0,27kWh oftewel 270Watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-05 21:36

blitzkrieg

Whoop Whoop!

[...]

[...]

Natuurlijk bedoel ik historische. ;)

Je mist inderdaad dat er ook al een hybride WP staat te ronken. Misschien moet ik inderdaad meer data verzamelen. Op zich zaten er in december 22 wel wat mooie vorstdagen, maar op die dagen heeft de slimme meter geen standen doorgegeven. |:(

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:13
[...]

[...]

Als die 45 m³ voor heel december geldt, dan zit je gemiddeld op 1,5 m³ per dag.
45 kuub plus de 390 kWh die de Elga er doorheen heeft gejast. Dus zeg het equivalent van 250 kuub gas, zo'n 8 kuub per dag, ruim 72 kWH thermisch.
Met een 5 kW warmtepomp red je dat wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 30-05 18:38

Met een beetje tweaken kan je een Elga ook stand-alone laten draaien. Dan neem je een WP boiler voor je warm water ipv je CV ketel en dan ben je klaar....

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:13
blb4 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 21:32:
[...]

Met een beetje tweaken kan je een Elga ook stand-alone laten draaien. Dan neem je een WP boiler voor je warm water ipv je CV ketel en dan ben je klaar....
Inderdaad, die 45 kuub gas in december, was daar het warm waterverbruik al af? Het is zo weinig gas dat je er al bijna bent qua verwarming in de huidige setup.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Inmiddels 4 dagen van huis en vandaag was de eerste keer dat de WP aan wilde. Ik heb alleen de stooklijn met 5 graden verlaagd maar toen ik zag dat hij probeerde te starten heb ik besloten om hem uit te zetten.

Mijn LG heeft geen backup heater en gaat geloof ik problemen krijgen bij koude start als de aanvoertemp 14 of kouder is dus mocht dat in de buurt komen zet ik hem wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 04-05 09:22

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Pixal schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 07:17:
[...]

Inmiddels 4 dagen van huis en vandaag was de eerste keer dat de WP aan wilde. Ik heb alleen de stooklijn met 5 graden verlaagd maar toen ik zag dat hij probeerde te starten heb ik besloten om hem uit te zetten.

Mijn LG heeft geen backup heater en gaat geloof ik problemen krijgen bij koude start als de aanvoertemp 14 of kouder is dus mocht dat in de buurt komen zet ik hem wel aan.
@Pixal da's weer het voordeel van een wokker, met name daarom - plus het feit dat we ww nu nog met onze cv ketel maken - hebbeb we de cv als bivalente backup via een open verdeler aangesloten.

Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 26-05 18:33
Maja dat had voor mij een duurder prijskaartje betekend. Ik kan ook buiten wokken als het echt op gas moet en dan had ik gasleiding moeten (laten) vervangen plus een nieuwe cv ketel.

Ik heb een thermisch element erin van 9kW dus ik stook het water zo warm. Vakantiemodus staat aan. Hoop dat die niet gaat pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Wat is een wokker? :D :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

@Pixal

;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uYff6HLdKq1BafFl73Cv8RsdNEo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cHNQX3mOW3E7LWuxfzsfeD0N.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteraard kan ik koken op propaan en onze CV laten aanpassen/vervangen door eentje die op propaan draait zodat we van het vastrecht van €240 per jaar af zijn maar dan moet ik ook aan een wpboiler en daar hebben we in het postzegeltje waar de CV ketel staat, of naast het bestaande buffervat van onze installatie, zonder dat de vloer inzakt geen plek voor...

[ Voor 25% gewijzigd door bioscrasher op 24-10-2023 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-05 15:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

kan het ook zien als een testje om te kijken hoe snel het weer warm wordt.
Dat. Heb je de mogelijkheid om hem remote of op een bepaalde tijd weer aan te zetten?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 13:50
Proton_ schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 11:02:
[...]

Met zoveel vloerverwarming is minimaal vermogen totaal geen issue om op te letten. Er kan urenlang 2 kW in zonder dat je parket het merkt (en blijft nog even warm als de warmtepomp even klaar is).
Een warmtepomp met graadminutenregeling kan helpen met het zodanig instellen dat het uitmiddelt en niet boven de 1 start per uur komt.

Maar als antwoord op je vraag, een voorbeeld van een monoblock die tot 800W thermisch terug gaat is strikt genomen deze, al is dat niet helemaal wat je bedoelt.
Een L/L is niet het antwoord wat ik verwachte idd. :+
De nu al aanwezige airco lukt het ook niet zo goed om het water van de VV op te stoken _O-

Maar we lezen in de diverse topics nog even verder mee. O-)

Toshiba L/W lijkt in de buurt te komen is dan alleen een split.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Simpel360 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 14:04:
[...]

Een L/L is niet het antwoord wat ik verwachte idd. :+
De nu al aanwezige airco lukt het ook niet zo goed om het water van de VV op te stoken _O-

Maar we lezen in de diverse topics nog even verder mee. O-)

Toshiba L/W lijkt in de buurt te komen is dan alleen een split.
@Simpel360 waarom geen monoblock?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
Dit was mijn beginvraag O-)
Simpel360 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 10:13:
Vraagje,
Welke WP's kunnen terug moduleren naar een ca 800 Watt thermisch bij Tb van +15 graden?
Heb een voorkeur voor monoblock.

Nu de VV met pomp op de SV aangesloten.
Op de Kamstrup (van de SV) doe ik swinters ca 0,8 tot 3 kW, bij een 22 -29 graden watertemp de vloer in. Delta T VV tussen de 1 en 2 graden.
Wil de Ta stabiel en dT laag houden ivm gedeeltelijk parket.
Veel massa, 120 m2, 15 hoh, 18 mm buis, 8 groepen, de pomp naar hoger debiet als dT meer is, human activated :+ , wel alles qua temp middels HA inzichtelijk. Afgelopen winter WP style gestookt, geen issues met comfort en ruimtetemps, VV groepen staan vast ingesteld, werkt naar wens.

Heb voor de snelle warmtevraag ook nog convectorputten en radiatoren ( niet gebruikt afgelopen winter) welke samen met SWW op de SV blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Simpel360 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 14:33:
[...]

Dit was mijn beginvraag O-)

[...]
@Simpel360 I am sooooo sorry |:( :)
Ik lees: Kamstrup O-)
Kun je me wat meer vertellen hoe je deze monitort en logt?
welk type? 302, 402, 403?
Ik heb al een 1" koppelpijpje tussen twee schroef aansluitingen en afsluiters zitten dat mag worden ingeruild voor een 403 met modbus zodra ik begrijp hoe je de Nibe en de kamstrup plus een modbus kWh meter van Carlo Gavazzi (EM24) uitleest en opslaat.

Eerst maar even de leidingen van de warmtepomp op het tussendak die door de muur naar binnen komen in de slaapkamer van de jongste aftimmeren zodat ze het weer een beetje gezellig heeft.
Dan de disks plus OS van mijn Qnap nas vervangen door betere (één HDD heeft bad clusters).
En dan het échte puzzel speelgoed :/

SV staat voor sanitair?
of vloerverdeelset?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik zie af en toe gebeuren dat mijn warmtepomp afslaat, op het moment dat er SWW gevraagd wordt uit de
gasketel. Ik heb dit fenomeen nu al meermaals gezien, en ben benieuwd of iemand dat probleem herkent en wat eraan te doen is.
Voordat iemand zegt: "waarom heb je nog een gasketel en geen (wp)boiler". Dat is toekomstmuziek. De gasketel hangt mij er op zich nog prima om mee te douchen al zijn het dure kuubs

Ik heb de gasketel (Nefit Ecomline) met een terugslagklep aangesloten als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cMzFkkZJb0xoB2E8UxG8Kpub-xA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TS72zWoeXXM0TFaa2H6phomQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d1X_kCbnaRrffxz4BfOmZUahDZI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m8XFXfErybw8z6mTpwI6kn5x.jpg?f=fotoalbum_tile

De warmtepomp was net bezig om z'n gewenste Ta te bereiken, en ineens schiet Ta met 2 graden omhoog, en de Td schiet omlaag. Deze Tdelta is denk ik de reden dat de warmtepomp in het ho-ijzer gaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q7ElA141YaPxRe0hRrWI1-hpMPQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vedaV5DYbbHj8F5Q6JunRkyM.png?f=fotoalbum_large

In de app van homewizard zie je precies de piek van het SWW gebruik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XwaBSfZnYWXhkhK7kCScXeyPIvo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Ythdjlo6vSVWY10vSDT10PaD.png?f=fotoalbum_large

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
bioscrasher schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 16:32:
[...]

@Simpel360 I am sooooo sorry |:( :)
Ik lees: Kamstrup O-)
Kun je me wat meer vertellen hoe je deze monitort en logt?
welk type? 302, 402, 403?
Ik heb al een 1" koppelpijpje tussen twee schroef aansluitingen en afsluiters zitten dat mag worden ingeruild voor een 403 met modbus zodra ik begrijp hoe je de Nibe en de kamstrup plus een modbus kWh meter van Carlo Gavazzi (EM24) uitleest en opslaat.

Eerst maar even de leidingen van de warmtepomp op het tussendak die door de muur naar binnen komen in de slaapkamer van de jongste aftimmeren zodat ze het weer een beetje gezellig heeft.
Dan de disks plus OS van mijn Qnap nas vervangen door betere (één HDD heeft bad clusters).
En dan het échte puzzel speelgoed :/

SV staat voor sanitair?
of vloerverdeelset?
De Kamstup zijn al hele topics over het loggen, ik log in een Excel door gewoon de standen te noteren, zit niet veel variatie in bij mij, dus verschillende momenten per dag is genoeg.

SV = StadsVerwarming :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
verkeerslicht schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 16:54:
Ik zie af en toe gebeuren dat mijn warmtepomp afslaat, op het moment dat er SWW gevraagd wordt uit de
gasketel. Ik heb dit fenomeen nu al meermaals gezien, en ben benieuwd of iemand dat probleem herkent en wat eraan te doen is.
Voordat iemand zegt: "waarom heb je nog een gasketel en geen (wp)boiler". Dat is toekomstmuziek. De gasketel hangt mij er op zich nog prima om mee te douchen al zijn het dure kuubs

Ik heb de gasketel (Nefit Ecomline) met een terugslagklep aangesloten als volgt:
[Afbeelding][Afbeelding]

De warmtepomp was net bezig om z'n gewenste Ta te bereiken, en ineens schiet Ta met 2 graden omhoog, en de Td schiet omlaag. Deze Tdelta is denk ik de reden dat de warmtepomp in het ho-ijzer gaat.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is dit een Ecomline met Boiler?

Sinds dat ding er hier uit is en er een Xtreme36 hangt is ons gasverbruik (alleen sanitair) dramatisch verlaagd. (Elke boilerloze ketel volstaat)
Voor 10 seconden heet water ging ie die boiler opstoken waaraan we meteen 0,08-0,09m3 gas aan kwijt waren.
Dat is nu 0,01

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
blitzkrieg schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 21:23:
[...]

Natuurlijk bedoel ik historische. ;)

Je mist inderdaad dat er ook al een hybride WP staat te ronken. Misschien moet ik inderdaad meer data verzamelen. Op zich zaten er in december 22 wel wat mooie vorstdagen, maar op die dagen heeft de slimme meter geen standen doorgegeven. |:(
Zoals gezegd. Laat de Elga het alleen proberen zonder gas en als dat lukt heb je warmtepompboiler nodig voor warm water en klaar

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:57

Instellingen elga eerst eens nalopen. En je temperatuur in huis constant houden. Wie weet kan je dan nu al zonder gas.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 28-05 14:09
verkeerslicht schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 16:54:

[Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ecomline gaat de interne boiler opwarmen. Warmte lekt via de leidingen weg naar de WP, WP gaat in storing?

Zou mijn gok zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
elektriekert schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 18:22:
[...]

Is dit een Ecomline met Boiler?

Sinds dat ding er hier uit is en er een Xtreme36 hangt is ons gasverbruik (alleen sanitair) dramatisch verlaagd. (Elke boilerloze ketel volstaat)
Voor 10 seconden heet water ging ie die boiler opstoken waaraan we meteen 0,08-0,09m3 gas aan kwijt waren.
Dat is nu 0,01
Klopt inderdaad. Als je een idee hebt hoe die boiler is te omzijlen hoor ik het graag ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Blihi schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 19:22:
[...]

Ecomline gaat de interne boiler opwarmen. Warmte lekt via de leidingen weg naar de WP, WP gaat in storing?

Zou mijn gok zijn.
Is mijn gok ook ongeveer. Is het mogelijk dat de driewegklep stuk is waardoor er werkelijk water lekt naar het CV circuit?

Al toont de wp geen storing. Die lijkt pendelmaatregelen te nemen (Td te laag of zoiets)

Vraag is eigenlijk of dit makkelijk te fiksen is. Nu maakt het me nog niet uit, maar straks in de winter wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:48

Sport_Life

Solvitur ambulando

-

[ Voor 99% gewijzigd door Sport_Life op 24-10-2023 20:01 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• argafal
  • Registratie: Juni 2022
  • Nu online
verkeerslicht schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 19:37:
[...]

Is mijn gok ook ongeveer. Is het mogelijk dat de driewegklep stuk is waardoor er werkelijk water lekt naar het CV circuit?

Al toont de wp geen storing. Die lijkt pendelmaatregelen te nemen (Td te laag of zoiets)

Vraag is eigenlijk of dit makkelijk te fiksen is. Nu maakt het me nog niet uit, maar straks in de winter wel
Is het niet gewoon een kenmerk van de Ecomline? Ik had ook een Ecomline en ik ben er vrij zeker van dat hij, nadat hij SWW heeft verwarmd, het cv-circuit gedurende twee minuten laat circuleren. Zo gebruikt hij de resterende warmte van SWW voor de radiatoren. Ik denk dat de mijne het alleen in de winter deed en niet toen de Moduline in de zomermodus stond, maar ik weet het niet meer zeker. In jouw geval zou hij dan gedurende twee minuten warm water in het CV-circuit pompen terwijl de warmtepomp bezig is... zou dat verklaren wat je ziet? Misschien de moeite waard om te proberen om uw Ecomline via het besturingssysteem in de zomermodus te zetten.

In de handleiding van de Ecomline Classic staat dit vermeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nhgA81g2fKnyCJO0c9tTvdDJcVU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IpjqRcXiK5itPJaToJXcdtuZ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
verkeerslicht schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 19:28:
[...]

Klopt inderdaad. Als je een idee hebt hoe die boiler is te omzijlen hoor ik het graag ;)
Oei, ja daar zeg je wat, geen idee of je dat software matig überhaupt uit kan zetten, in de Boiler zit ook nog een NTC of PTC die een input geeft. Deze zou je dan voor de gek moeten houden en dan rest de vraag nog of je ketel nog wel warm water wil gaan maken.
Anders zou je het een en ander door kunnen lussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
argafal schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 20:15:
[...]

Is het niet gewoon een kenmerk van de Ecomline? Ik had ook een Ecomline en ik ben er vrij zeker van dat hij, nadat hij SWW heeft verwarmd, het cv-circuit gedurende twee minuten laat circuleren. Zo gebruikt hij de resterende warmte van SWW voor de radiatoren. Ik denk dat de mijne het alleen in de winter deed en niet toen de Moduline in de zomermodus stond, maar ik weet het niet meer zeker. In jouw geval zou hij dan gedurende twee minuten warm water in het CV-circuit pompen terwijl de warmtepomp bezig is... zou dat verklaren wat je ziet? Misschien de moeite waard om te proberen om uw Ecomline via het besturingssysteem in de zomermodus te zetten.

[Afbeelding]
Dit ga ik eens uitproberen (de zomermodus) d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 26-05 18:33
Maasluip schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 13:32:
[...]

Dat. Heb je de mogelijkheid om hem remote of op een bepaalde tijd weer aan te zetten?
Hij gaat de 28e om middernacht weer verwarmen. Remote aanzetten lukt me nog niet de link wil nog niet helemaal werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiziger88
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 28-05 08:33
Ik heb nu de volgende isolatie om mijn leidingen heen buiten:

https://www.rjtec-shop.eu...hlflexschlauch_mitIso.png

Moet hier nog iets omheen? Of mag dit gewoon nat worden door de regen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:09
Pvc tape tegen de vogels is wel verstandig. 3 lagen overlappend. Het kan wel tegen de regen maar vogels gebruiken het als nest materiaal vandaar het tape.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice1066
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 08:26
Reiziger88 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 00:09:

Weet iemand welke isolatie dit is? Wou deze slangen ook gebruiken maar waren lang niet te krijgen bij RJtec. Dus ergens anders besteld zonder isolatie.

Maar deze is wel lekker dik :) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19:34
Maurice1066 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 07:14:
[...]

Weet iemand welke isolatie dit is? Wou deze slangen ook gebruiken maar waren lang niet te krijgen bij RJtec. Dus ergens anders besteld zonder isolatie.

Volgens mij moet je zoeken op armaflex, armacell

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

argafal schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 20:15:
[...]

[Afbeelding]
@argafal @verkeerslicht ik denk dat dit idd wel eens het geval kan zijn: onze inmiddels antieke intergas combicomoact 36-30 ( ik weet het, destijds voor cw5 gekozen en veeeel te groot 8)7 ) die nu via een open verdeler als backup en voor sww zorgt, heeft ook de gewoonte om de pomp te starten om zijn cirquit af te koelen.
Voordeel van intergas is dat hij voor het water een aparte leiding in het aluminium blok heeft lopen en een keuze heeft voor tapwater only.
Nadeel is dat de ketel als een gek staat te tikken bij opstarten en afkoeling omdat er maar weinig onderhoudsmonteurs met gevoel voor de juiste aandraaikracht van de boutjes van de voorplaat van de warmtewisselaar hebben die elk jaar open moet...

Ondanks gescheiden cv en tapwatercirquit houd je het probleem dat de ketel zijn warmte in de leiding wkl dumpen maar mijns inziens kan een open verdeler in de leiding na de warmtepomp en naar de huisinstallatie toe dit verhelpen.

de kleine spike van de ketelwarmte zal door het radiator systeem van het huis worden afgevlakt voordat deze de warmtepomp retour bereikt.

Kosten open verdeler can Pentec: €125.
Een goed werkend systeem: priceless 😀.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:34
Maurice1066 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 07:14:
[...]

Deze.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Die Isolierung ist nicht dauerhaft UV- und witterungsbeständig. Wir empfehlen die Isolierung gegen UV Strahlen (Sonnenlicht) und Witterung zusätzlich mit einer starken Alufolie oder anderen Mitteln zu schützen. Dieser zusätzliche Schutz hält auch meistens Tiere und Insekten davon ab, die Isolierung zu zerstören.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

bioscrasher schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 08:48:
[...]

@argafal @verkeerslicht ik denk dat dit idd wel eens het geval kan zijn: onze inmiddels antieke intergas combicomoact 36-30 ( ik weet het, destijds voor cw5 gekozen en veeeel te groot 8)7 ) die nu via een open verdeler als backup en voor sww zorgt, heeft ook de gewoonte om de pomp te starten om zijn cirquit af te koelen.
Via de parameter menu CV ketel instellen op Solo SWW moet dit probleem oplossen.
Voordeel van intergas is dat hij voor het water een aparte leiding in het aluminium blok heeft lopen en een keuze heeft voor tapwater only.
Nadeel is dat de ketel als een gek staat te tikken bij opstarten en afkoeling omdat er maar weinig onderhoudsmonteurs met gevoel voor de juiste aandraaikracht van de boutjes van de voorplaat van de warmtewisselaar hebben die elk jaar open moet...
Juiste aandraaimoment, kruislings aandraaien en speciale pasta zorgen er gezamenlijk voor dat het tikken geheel weg blijft.

30+ graden afkoeling binnen 1 minuut zorgt altijd voor matig tikken is mijn ervaring bij intergas.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

DutchWing schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 12:33:
[...]

Via de parameter menu CV ketel instellen op Solo SWW moet dit probleem oplossen.

[...]

Juiste aandraaimoment, kruislings aandraaien en speciale pasta zorgen er gezamenlijk voor dat het tikken geheel weg blijft.

30+ graden afkoeling binnen 1 minuut zorgt altijd voor matig tikken is mijn ervaring bij intergas.
@DutchWing
bij ww only valt de functie CV weg als automatische back-up voor de warmtepomp en dat willen we niet. Daarom ga ik bij vervanging van de cv voor ééntje die later op propaan kan draaien: Atag of Nefit spreekt me het meest aan, Remeha of Intergas het minst nu met deze ervaring van 15 jaar tikkende ketels...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefaanoyen
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 30-05 12:04
Hey allemaal, we zoeken een geschikte warmtepomp voor in onze renovatiewoning. Ik vulde de template in en maakte een topic aan: https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/76956706#76956706

Alle advies is welkom, alvast een warme dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Ja, kan zo niet tegen weersomstandigheden. Ik heb een flink aantal rollen 5cm breed (PVC) Coroplast bij elektramat gekocht. Kun je ook nog kleurtjes gebruiken als je wilt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plexxodus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:16
Semi-ontopic vraagje:
Tijd om een vast energiecontract af te sluiten (denk ik) nu de all-electric wp draait. Maarrrr....ga ik kiezen voor een enkeltarief of een piek/daltarief? Wat hebben jullie?

Itho Daalderop Amber 95 WP (all-electric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18:15
@Plexxodus Enkel tarief.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
@Plexxodus die vraag kun je beter hier uitzoeken als je een overschot hebt:
Wat is nu de beste terugleververgoeding?

of hier als je minder opwekt dan je verbruikt: Energieleveranciers aanbiedingentopic

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
Plexxodus schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 07:19:
Semi-ontopic vraagje:
Tijd om een vast energiecontract af te sluiten (denk ik) nu de all-electric wp draait. Maarrrr....ga ik kiezen voor een enkeltarief of een piek/daltarief? Wat hebben jullie?
Toevallig paar weken terug nieuw contract moeten afsluiten helaas.

Tussen de leveranciers onderling zit veel verschil. Van piek/dal met 2 cent verschil tot iets van 8 cent.

Prive hebben we een electrische auto die overdag weg is en in de nacht laad, dus voor het voordeligste dal tarief gegaan.

Wat voor jou de beste keus is moet je zelf bepalen aan de hand van wanneer je het meeste verbruikt. Het weekend valt ook onder dal tarief.

De wp doet hier 1800 a 2000 kWh per jaar, de zonnepanelen zo'n 4000 kWh. Dus zolang salderen er nog is hoef ik daar kwa piek/dal tarief geen rekening mee te houden.

[ Voor 9% gewijzigd door Erwin_83 op 26-10-2023 09:01 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plexxodus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:16
Dank voor de snelle reacties!
Het probleem is dat ik nog geen enkel idee heb van het verbruik. De WP (Amber 95) draait net en ben van oude gasgestookte cv direct over gegaan naar full-electric. Vooral het afstellen van de stooklijn en ook het warmwater ge-/verbruik zal erg spelen worden de komende tijd.

Anders een jaartje dal proberen en dan zien we wel weer.

Itho Daalderop Amber 95 WP (all-electric)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
Plexxodus schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:07:
Het probleem is dat ik nog geen enkel idee heb van het verbruik. De WP (Amber 95) draait net en ben van oude gasgestookte cv direct over gegaan naar full-electric. Vooral het afstellen van de stooklijn en ook het warmwater ge-/verbruik zal erg spelen worden de komende tijd.

Als er geen historisch verbruik is kan je misschien vinden wat vergelijkbare woningen verbuiken aan gas. Of bij een leverancier op de site kijken wat die schatten. Kuubs gas keer 2 is ongeveer je kWh.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 30-05 19:09
Ik heb een Atag lucht water warmtepomp. Draait sinds vorig jaar en dit jaar de mengverdeler vervangen voor een versie zonder pomp. Dit geeft aanzienlijk meer flow wat er nu in resulteert dat ik het huis met dit soort tempraturen op een aanvoer van 25 graden kan warm houden. Dit is natuurlijk een resultaat waar ik blij mee ben, alleen ik merk dat de 5kw van atag niet zover kan terugmoduleren. ik heb het vermoeden dat mijn warmtevraag onder het minimale vermogen ligt waardoor de warmtepomp voor korte moment inslaat en dat de hele dag door, gemiddeld een schakeling van eenmaal per uur.
Mijn idee is om de minimale aanvoer nu te verhogen naar 30 zodat de warmtepomp even aan het werk kan, ik een lichte overshoot krijg en de warmtepomp weer een poosje uitgaat. Zeg een 2 uur draaien en daarna 3 uur uit.
Is dit iets wat men herkent en toepast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Andrehj schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:41:
[...]

Jawel, maar in dit geval is helemaal niet duidelijk dat die minimale temperatuur 29 graden is. @Ronald.42 geeft zelf immers aan dat ie ook wel eens een opgenomen vermogen van 800W heeft gezien. Daarmee is het bijzonder onwaarschijnlijk dat die ca 1.5 kW waarmee de WP bij Ta 29 draait het minimum vermogen is.
Eindelijk even tijd om wat te klooien.
In huis was het redelijk afgekoeld 20.3 graden.
Ramen en deuren open
Buiten is het 8 graden
Sensor op het buffervat verplaatst zodat hij dichterbij het instromende water uit de wp zit en dus wat sneller kan reageren/moduleren.
Eerste run was hij vlot over zijn setpoint dus de pomp van de wp iets sneller gezet.

Draait nu al een poosje stabiel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OFPtw5RfvnQcTYpIBUZUnVMXrnk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TeuedbUzo398xIHvBn1TGd00.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vmXIZjrFGFZmRSwEMM6X9EE1bok=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/np5nL3eDSoFYAWrop9l6EMK7.jpg?f=fotoalbum_large

Kom ik uit op een cop van plusminus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0O0OqBT9teT_Pxxi8Xcxb4GoTj4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rjxJjfSZn4OTj0UuTyllVZxC.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Ronald.42 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 09:37:
[...]

Eindelijk even tijd om wat te klooien.
In huis was het redelijk afgekoeld 20.3 graden.
Ramen en deuren open
Buiten is het 8 graden
Sensor op het buffervat verplaatst zodat hij dichterbij het instromende water uit de wp zit en dus wat sneller kan reageren/moduleren.
Eerste run was hij vlot over zijn setpoint dus de pomp van de wp iets sneller gezet.

Draait nu al een poosje stabiel.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Kom ik uit op een cop van plusminus.

[Afbeelding]
@Ronald.42 wat gaaf deze waarde voor je COP!

Ik meen een Carel regeling te herkennen, kun je me wat meer vertellen hoe je deze toepast?
Ik zoek nog steeds een redelijke out of the box manier om simpel de waardes van een Engelmann of Kamstrup (bv via modbus over ethernet of RS485) uit te lezen en die te vergelijken met de forward gemeten kWh waardes van een Carlo Gavazzi EM24 modbus over ethernet kWh meter op elkaar te delen en de uitkomst samen met wat andere waardes te dumpen in een Excel bestand.

Ik ben geen programmeur maar heb wel voldoende IT achtergrond om wat basis zaken in te richten.
Target zou een share op mijn Qnap kunnen zijn...

Onderstaand mijn resultaat van gisteren waarvan ik de waardes heel graag zou willen loggen zonder me als programmeur te moeten ontpoppen.
Wat jammer dat er geen of-the-shelf produkten zijn waarmee je wat standaard waarden kunt loggen via modbus over ethernet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NXqGp_-8ezdWhIlR16Nd0QpN0sA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w2UgkJa7yQQQlKIrDYXTKglp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door bioscrasher op 27-10-2023 10:48 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
Dashlane schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 08:39:
Ik heb een Atag lucht water warmtepomp. Draait sinds vorig jaar en dit jaar de mengverdeler vervangen voor een versie zonder pomp. Dit geeft aanzienlijk meer flow wat er nu in resulteert dat ik het huis met dit soort tempraturen op een aanvoer van 25 graden kan warm houden. Dit is natuurlijk een resultaat waar ik blij mee ben, alleen ik merk dat de 5kw van atag niet zover kan terugmoduleren. ik heb het vermoeden dat mijn warmtevraag onder het minimale vermogen ligt waardoor de warmtepomp voor korte moment inslaat en dat de hele dag door, gemiddeld een schakeling van eenmaal per uur.
Mijn idee is om de minimale aanvoer nu te verhogen naar 30 zodat de warmtepomp even aan het werk kan, ik een lichte overshoot krijg en de warmtepomp weer een poosje uitgaat. Zeg een 2 uur draaien en daarna 3 uur uit.
Is dit iets wat men herkent en toepast?
Pendelen treed (idd) op doordat je afgiftesysteem het (minimale) vermogen van je WP niet kwijt kan (bij de huidige Ta). Je moet dat in balans brengen dus zorgen dat je afgiftesysteem meer vermogen kan opnemen. Daarmee is ook duidelijk aan welke knoppen je kan draaien: afgiftesysteem vergroten of de Ta omhoog.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
bioscrasher schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:46:
[...]

@Ronald.42 wat gaaf deze waarde voor je COP!

Ik meen een Carel regeling te herkennen, kun je me wat meer vertellen hoe je deze toepast?
Ik zoek nog steeds een redelijke out of the box manier om simpel de waardes van een Engelmann of Kamstrup (bv via modbus over ethernet of RS485) uit te lezen en die te vergelijken met de forward gemeten kWh waardes van een Carlo Gavazzi EM24 modbus over ethernet kWh meter op elkaar te delen en de uitkomst samen met wat andere waardes te dumpen in een Excel bestand.

Ik ben geen programmeur maar heb wel voldoende IT achtergrond om wat basis zaken in te richten.

Onderstaand mijn resultaat van gisteren waarvan ik de waardes heel graag zou willen loggen zonder me als programmeur te moeten ontpoppen.
Wat jammer dat er geen of-the-shelf produkten zijn waarmee je wat standaard waarden kunt loggen via modbus over ethernet:

[Afbeelding]
Het is inderdaad een Carel regeling deze kwam bij de warmtepomp.
Hierop kun je dus instellen wat de warmtepomp allemaal moet/mag doen.
Geen idee hoe dat verder software matig allemaal zit Carel is een standaard schermpje volgens mij, dus ik neem aan dat de slimmigheid allemaal in de wp zit.

Wat betreft je verlangen om de stroomopname en energieafgifte te loggen en zo ook de cop te loggen deel ik met je.

Ik zou graag zoiets plug en play hebben.
Kwh meter
Energie meter
Koppelen via WiFi met een database gebeuren en klaar.
Beetje homewizard achtig zeg maar.

Ik kan me er nooit echt toe zetten om dergelijke zaken zelf op te zetten.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
blb4 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 11:36:
[...]

Pendelen treed (idd) op doordat je afgiftesysteem het (minimale) vermogen van je WP niet kwijt kan (bij de huidige Ta). Je moet dat in balans brengen dus zorgen dat je afgiftesysteem meer vermogen kan opnemen. Daarmee is ook duidelijk aan welke knoppen je kan draaien: afgiftesysteem vergroten of de Ta omhoog.
Dank, helder uitgelegd. Ik heb nu de minimale aanvoer op 30 graden gezet. Ik heb zoneregeling en de vloerverwarming die de hoofdvrager is bestaat uit 4x 90m 16mm leiding. Daarmee trek ik het eigenlijk prima warm. Vorige winter had ik een mengverdeler en daardoor automatisch een koude retour. Nu ligt aanvoer en retour veel dichter bij elkaar in de hoop dat het zuiniger gaat draaien en minder defrosts krijg. Als het echt kouder wordt heb ik wel die 5kw nodig, dat is een beetje de beperking van een warmtepomp denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgeb
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-05 11:26
Ik heb afgelopen week een Artel 9KW monoblock geinstalleerd en vroeg me af of hier mensen zijn die een zelfde model hebben? (of vergelijkbaar onder een andere merknaam zoals YORK of Ferolli).

Het gaat niet om het 'op Panasonic lijkende' model van Artel (dat is blijkbaar opgevolgd door deze):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jy8nyLT035NFwf7pss6J-555eYk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Yr2gaVcA8jNiXiwQVaeibdmq.jpg?f=user_large

Besteld als 9KW, maar op het apparaat zelf staat 10KW.

Opzich is de installatie zover goed gegaan (mede door de info uit de topics hier :)).

Wel maak ik me een beetje zorgen over geluiden die de unit produceert bij koude start en ook bij terug regelen.

Het lijkt me van de Fan te komen maar dit weet ik niet helemaal zeker.

Ik heb er een filmpje van gemaakt:

https://1drv.ms/v/s!AuggVoDCgYCntgAh7voBVjAl1yaa?e=MErkrK

Bij een koude start is het het heftigste. En verdwijnt vanzelf na 10 minuten en vervolgens functioneert het apparaat stil als je zou verwachten. Tot het punt waar hij gaat terug regelen (na uren). Dan hoor je het schrapende geluid ook maar in mindere mate dan bij de koude start. Het lijkt dus vooral bij lage toerentallen of lage vermogensvraag zich voor te doen.

De unit lijkt verder goed te functioneren en ik krijg geen errors te zien op de controller.

Iemand enig idee of dit 'normaal' is bij deze unit?

Of dat ik het bijvoorbeeld in de richting moet zoeken van vermogens afgifte / doorstroming. Kan je dit merken aan geluiden die de monoblock buiten maakt? (heb het vermogen al eens gelimiteerd op 5kW, dit maakte geen verschil). Ook heb ik de boel goed onluchten en meerdere ontluchtings programma's laten draaien. Gezien het feit dat de leidingen en vloer goed warm worden lijkt me dit niet de oorzaak.

Alvast dank voor het meedenken. _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Dashlane schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 12:41:
[...]

Dank, helder uitgelegd. Ik heb nu de minimale aanvoer op 30 graden gezet. Ik heb zoneregeling en de vloerverwarming die de hoofdvrager is bestaat uit 4x 90m 16mm leiding. Daarmee trek ik het eigenlijk prima warm. Vorige winter had ik een mengverdeler en daardoor automatisch een koude retour. Nu ligt aanvoer en retour veel dichter bij elkaar in de hoop dat het zuiniger gaat draaien en minder defrosts krijg. Als het echt kouder wordt heb ik wel die 5kw nodig, dat is een beetje de beperking van een warmtepomp denk ik.
30graden is ook nog laag. 25c is ongeveer 10% zuiniger, maar pendelen kost weer extra stroom.
Iets lager zou misschien ook nog wel kunnen, maar ik zou het pendelen proberen te mijden.
Ook spelen pompverliezen enz een grotere rol bij lage wattages. Ik heb een lg die als laagste op ongeveer 270w kan draaien, dan doen de pompen en displays enz al 20% van het verbruik, en laten we zeggen dat 10% verlies is tov warmtepomp rendement. Draaide vorig jaar op 26/24c en nu op 33/28c en zie nauwelijks meer energieverbruik omdat ik nu aan nachtverlaging doe

Nukezone FTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MitchellHearth
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22-05 11:29
Plexxodus schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:07:

Hou er rekening mee dat sommige energieleveranciers per telwerk salderen. Voor mij telde dat wel mee in m'n beslissing om voor enkel tarief te kiezen (waarbij al m'n zonnestroom op 1 hoop wordt gesaldeerd).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Jorgeb schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 13:10:
Ik heb afgelopen week een Artel 9KW monoblock geinstalleerd en vroeg me af of hier mensen zijn die een zelfde model hebben? (of vergelijkbaar onder een andere merknaam zoals YORK of Ferolli).

Het gaat niet om het 'op Panasonic lijkende' model van Artel (dat is blijkbaar opgevolgd door deze):

[Afbeelding]

Opzich is de installatie zover goed gegaan (mede door de info uit de topics hier :)).

Wel maak ik me een beetje zorgen over geluiden die de unit produceert bij koude start en ook bij terug regelen.

Bij een koude start is het het heftigste. En verdwijnt vanzelf na 10 minuten en vervolgens functioneert het apparaat stil als je zou verwachten. Tot het punt waar hij gaat terug regelen (na uren). Dan hoor je het schrapende geluid ook maar in mindere mate dan bij de koude start. Het lijkt dus vooral bij lage toerentallen of lage vermogens vraag zich voor te doen.

De unit lijkt verder goed te functioneren en ik krijg geen errors te zien op de controller.

Of dat ik het bijvoorbeeld in de richting moet zoeken van vermogens afgifte / doorstroming. Kan je dit merken aan geluiden die de monoblock buiten maakt? (heb het vermogen al eens gelimiteerd op 5kW, dit maakte geen verschil). Ook heb ik de boel goed onluchten en meerdere ontluchtings programma's laten draaien. Gezien het feit dat de leidingen en vloer goed warm worden lijkt me dit niet de oorzaak.

@Jorgeb ik kan het geluid niet helemaal plaatsen maar blij zou ik er niet van worden. Mijn advies is om deze link te delen met de leverancier van je warmtepomp.

@verkeerslicht kun jij wellicht hier een licht op schijnen?

[ Voor 4% gewijzigd door bioscrasher op 27-10-2023 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgeb
bioscrasher schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 13:28:
[...]

@Jorgeb ik kan het geluid niet helemaal plaatsen maar blij zou ik er niet van worden. Mijn advies is om deze link te delen met de leverancier van je warmtepomp.

@verkeerslicht kun jij wellicht hier een licht op schijnen?
Dank voor je reactie. Inderdaad. Kan het mijn buren ook niet aan doen zo ;)

Ik ben van plan de leverancier te gaan contacteren maar dacht komend weekend nog even goed alles nalopen om zeker te zijn dat ik zelf niets fout gedaan heb omdat het zich vooral bij lage output lijkt voor te doen.

Een dingetje waar ik wat aan twijfel is dat het expansievat in de installatie wat verder weg zit (nog op de plek waar de oude cv ketel hangt in een andere ruimte). Begin nu te twijfelen of dat wel ok is. Maar lijkt me toch sterk dat zich dat op deze manier uit. Er zijn verder geen druk of doorstromings problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

@Jorgeb zit de waaier wel goed vast? Kan het niet goed zien maar er lijk wat onbalans te zijn.

Warmtepomp staat wel enigszins waterpas?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgeb
DutchWing schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 14:18:
@Jorgeb zit de waaier wel goed vast? Kan het niet goed zien maar er lijk wat onbalans te zijn.

Warmtepomp staat wel enigszins waterpas?
Ja, staat waterpas. Gecontroleerd voor het plaatsen op de tegels, en nog even na het plaatsen ter controle.

Heb met het boven deksel er af aan de fan gevoeld en merk geen speling. Heb verder niet aan de centrale moer gezeten omdat me lijkt dat ze deze in de fabriek op aanhaalmoment vast zetten.

Inderdaad op het filmpje lijk je wel wat onbalans te zien. Wellicht dat dat beter waarneembaar is juist bij lage toerentallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Jorgeb schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 14:24:
[...]

Ja, staat waterpas. Gecontroleerd voor het plaatsen op de tegels, en nog even na het plaatsen ter controle.

Heb met het boven deksel er af aan de fan gevoeld en merk geen speling. Heb verder niet aan de centrale moer gezeten omdat me lijkt dat ze deze in de fabriek op aanhaalmoment vast zetten.

Inderdaad op het filmpje lijk je wel wat onbalans te zien. Wellicht dat dat beter waarneembaar is juist bij lage toerentallen.
Weet je zeker dat 't geen stoommachine is zo aan 't geluid te horen :+ ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorgeb
blb4 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 14:27:
[...]

Weet je zeker dat 't geen stoommachine is zo aan 't geluid te horen :+ ?
Hah, wellicht hebben ze me per ongeluk een kolen pellet kachel gestuurd _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Jorgeb schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 14:05:
[...]

Dank voor je reactie. Inderdaad. Kan het mijn buren ook niet aan doen zo ;)

Ik ben van plan de leverancier te gaan contacteren maar dacht komend weekend nog even goed alles nalopen om zeker te zijn dat ik zelf niets fout gedaan heb omdat het zich vooral bij lage output lijkt voor te doen.

Een dingetje waar ik wat aan twijfel is dat het expansievat in de installatie wat verder weg zit (nog op de plek waar de oude cv ketel hangt in een andere ruimte). Begin nu te twijfelen of dat wel ok is. Maar lijkt me toch sterk dat zich dat op deze manier uit. Er zijn verder geen druk of doorstromings problemen.
@Jorgeb als de pomp in de buitenunit zit en het expansievat bij de cv ketel, dan lijkt het me handig om de laatste te verplaatsen naar dichtbij de warmtepomp.
Check ook even of het expansievat op de juiste druk staat en/of geen lekkend membraan heeft.
Zonder drukoverstort (3 bar standaard verkrijgbaar voor veel meinder dan een gebarsten platenwisselaar :P ) zou zomaar je warmtepomp wel eens kunnen overlijden.

Ik heb in de zes jaar bij Grundfos hele akelige geluiden mogen aanhoren van caviterende pompen die meestal dan ook snel daarna overleden waren.
Cavitatie wil je echt wel vermijden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:42
bioscrasher schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:46:
[...]

[...]
Als je nog niets hebt qua logging raad ik aan om Home Assistent te proberen. Ik gebruik het zelf niet (want ik programmeer liever alles zelf) maar hoor er hele goede dingen over van anderen. Zo te zien kan je de EM24 er mee uitlezen. Kamstrup via modbus is een ander verhaal. Standaard gebruik die mbus (of de Wifi variant wmbus) dus daar is veel over te vinden. Maar als je de modbus registers van de Kamstrup weet kan je het EM24 voorbeeld aanpassen om die uit te lezen.

Er is een heel Tweakers forum voor HA als je vast loopt of vragen hebt.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgeb
bioscrasher schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 15:13:
[...]

@Jorgeb als de pomp in de buitenunit zit en het expansievat bij de cv ketel, dan lijkt het me handig om de laatste te verplaatsen naar dichtbij de warmtepomp.
Check ook even of het expansievat op de juiste druk staat en/of geen lekkend membraan heeft.
Zonder drukoverstort (3 bar standaard verkrijgbaar voor veel meinder dan een gebarsten platenwisselaar :P ) zou zomaar je warmtepomp wel eens kunnen overlijden.

Ik heb in de zes jaar bij Grundfos hele akelige geluiden mogen aanhoren van caviterende pompen die meestal dan ook snel daarna overleden waren.
Cavitatie wil je echt wel vermijden!
Bedankt voor je bericht!

Als ik de warmtepomp in ontluchtings modus laat draaien (dan draait enkel de pomp) zijn de geluiden er niet. Dat brengt me een beetje aan het twijfelen. Het expansievat is in orde (pas 2 jaar oud ook).

In de warmtepomp zelf zit ook een expansievat(je) en een overdruk ventiel (met afvoer slangetje achter op de unit). Vandaar dat ik het wel aandrufde om hem zo te gebruiken.

Aangezien ik de warmtepomp zo nog niet helemaal vertrouw wil ik de CV nog als backup houden dus kan het expansievat daar niet weghalen.

Wellicht kan ik er dicht bij de warmtepomp een bij plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18:50

Carboy54

Duurzaamheid coach

[Afbeelding]

Bij een koude start is het het heftigste. En verdwijnt vanzelf na 10 minuten en vervolgens functioneert het apparaat stil als je zou verwachten. Tot het punt waar hij gaat terug regelen (na uren). Dan hoor je het schrapende geluid ook maar in mindere mate dan bij de koude start. Het lijkt dus vooral bij lage toerentallen of lage vermogensvraag zich voor te doen.

Alvast dank voor het meedenken.
Heeft niets te maken met Panasonic. Lijkt eerder op de Chinese Midea

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

RichieB schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 15:22:
[...]

Als je nog niets hebt qua logging raad ik aan om Home Assistent te proberen. Ik gebruik het zelf niet (want ik programmeer liever alles zelf) maar hoor er hele goede dingen over van anderen. Zo te zien kan je de EM24 er mee uitlezen. Kamstrup via modbus is een ander verhaal. Standaard gebruik die mbus (of de Wifi variant wmbus) dus daar is veel over te vinden. Maar als je de modbus registers van de Kamstrup weet kan je het EM24 voorbeeld aanpassen om die uit te lezen.

Er is een heel Tweakers forum voor HA als je vast loopt of vragen hebt.
@RichieB en hier zit hem juist de crux: ik ben het compleet uitgewerkte en op de sitauatie toegeschreven ontwerp kwijt (nooit gehad hoor 8)7 ) en waar ik een bloedhekel aan heb is om hieraan te beginnen.....

Inmiddels ben ik al zover dat ik iemand ga zoeken die tegen betaling wat taakjes wil programmeren en me dit wil uitleggen zodat ik later zelf aanpassingen kan doen.

Ik sleutel liever 33kWh aan LiFePO4 cellen en 15kVA aan omvormers aan elkaar dan dat ik mijn hersens probeer te vouwen in een voor mij onbegrijpelijke taal en logica.
Ieder zijn ding hoor :) en diep respect voor de mannen die wél in staat zijn om te programmeren.
Zou mijn leven een stuk makkelijker maken maar je kunt helaas niet overal in uitblinken :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Jorgeb schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 15:24:
[...]

Bedankt voor je bericht!

Als ik de warmtepomp in ontluchtings modus laat draaien (dan draait enkel de pomp) zijn de geluiden er niet. Dat brengt me een beetje aan het twijfelen. Het expansievat is in orde (pas 2 jaar oud ook).

In de warmtepomp zelf zit ook een expansievat(je) en een overdruk ventiel (met afvoer slangetje achter op de unit). Vandaar dat ik het wel aandrufde om hem zo te gebruiken.

Aangezien ik de warmtepomp zo nog niet helemaal vertrouw wil ik de CV nog als backup houden dus kan het expansievat daar niet weghalen.

Wellicht kan ik er dicht bij de warmtepomp een bij plaatsen.
@Jorgeb kun je een schema posten?
Geen idee hoe je het hebt ingeregeld.
Dat van de CV ketel snap ik wel, ik draai hier met een open verdeler als verbinding tussen de back-up CV ketel (dient ook voor warm tapwater) en het warmtepomp systeem.
Als het grid uitvalt heb je aan een beetje noodvermogen van 500 watt voldoende om je CV en een paar lampjes van energie te voorzien, waarbij je warmtepomp aangesloten op een no-break deze of op zijn knieën trekt in de eerste 30 seconden of heel snel leeg geslubberd wordt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18:15
Dashlane schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 12:41:
[...]

Hier hetzelfde.
Stook je ook weersafhankelijk?

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dashlane
ron321 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 15:34:
[...]

Hier hetzelfde.
Stook je ook weersafhankelijk?
Deels, ik stook weersafhankelijk icm met thermostaat onderdeel van de zoneregeling.

[ Voor 6% gewijzigd door Dashlane op 27-10-2023 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Carboy54 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 15:26:
[...]

Heeft niets te maken met Panasonic. Lijkt eerder op de Chinese Midea
Wacht maar tot je op het stickertje van de fanmotor gaat kijken, staat "Panasonic" op ;)
Volgens mij bedoelde @Jorgeb dat de vorige generatie uiterlijk wat van een Panasonic weghad, maar dat heeft deze ook eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online

[Afbeelding]

Ik kan van het geluid niet bijster veel maken eerlijk gezegd. Heb dezelfde (weliswaar in monoblock uitvoering, maar is verder niet anders). Het tikkende geluid zou niet aanwezig moeten zijn en is dus om je vraag te beantwoorden niet "normaal".

Voor de zekerheid:
Geen loszittend boutjes ergens, of een tie-wrapje waar de fan tegenaan komt? Zitten alle panelen goed vast? En als je met je handen probeert de machine heen en weer te bewegen, is het dan ook stil?

Logischerwijs lijkt het me inderdaad de Fan te zijn, omdat het geluid alleen voorkomt voordat 'ie terugregelt, waarbij de Fan inderdaad op een lager pitje gaat draaien.

Ik zou zeker de leverancier benaderen. Dit is een garantiedingetje.

p.s. Het heet een 10kW model, maar z'n ontwerpvermogen is 9kW bij -7 i, daarom wordt 'ie verkocht als 9kW. Bij -10 is er nog 8kW van over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

verkeerslicht schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 16:05:
[...]

Wacht maar tot je op het stickertje van de fanmotor gaat kijken, staat "Panasonic" op ;)
Volgens mij bedoelde @Jorgeb dat de vorige generatie uiterlijk wat van een Panasonic weghad, maar dat heeft deze ook eerlijk gezegd.
fabrikanten maken wat verkoopt. panasonic is een enorm grote toeleverander van een berg verschilende onderdelen in verschillende mate van kwaliteit.

you get what you pay for.

en dit ding is gewoon een midea met een andere sticker en een kapotte ventilator motor.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:42
bioscrasher schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 15:27:
[...]

@RichieB en hier zit hem juist de crux: ik ben het compleet uitgewerkte en op de sitauatie toegeschreven ontwerp kwijt (nooit gehad hoor 8)7 ) en waar ik een bloedhekel aan heb is om hieraan te beginnen.....
Ik volg je niet. Welk ontwerp bedoel je?
Inmiddels ben ik al zover dat ik iemand ga zoeken die tegen betaling wat taakjes wil programmeren en me dit wil uitleggen zodat ik later zelf aanpassingen kan doen.
[…]
Om Home Assistent op te zetten hoef je niet te programmeren (daarom gebruik ik het zelf niet :) ) maar de voor jou relevante modules installeren en configureren. Daar hoef je niemand voor te betalen en kan je vast zelf als je er even voor gaat zitten.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Ronald.42 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 11:46:
[...]

Het is inderdaad een Carel regeling deze kwam bij de warmtepomp.
Hierop kun je dus instellen wat de warmtepomp allemaal moet/mag doen.
Geen idee hoe dat verder software matig allemaal zit Carel is een standaard schermpje volgens mij, dus ik neem aan dat de slimmigheid allemaal in de wp zit.

Wat betreft je verlangen om de stroomopname en energieafgifte te loggen en zo ook de cop te loggen deel ik met je.

Ik zou graag zoiets plug en play hebben.
Kwh meter
Energie meter
Koppelen via WiFi met een database gebeuren en klaar.
Beetje homewizard achtig zeg maar.

Ik kan me er nooit echt toe zetten om dergelijke zaken zelf op te zetten.
Tja, zelf een fan van Home Assistant en ik gebruik het al jaren voor thuisautomatisering en kan het ook aanraden. Super handig om van alles en nog wat te schakelen, te automatiseren en sensoren makkelijk opnemen (zoals heishamon), Vrijwel alles is aan te sluiten en er is een heel actieve en (inter-) nationale community.

Gewone kWh meters zijn via SO puls wel te koppelen (via Esp bordjes en EspHome software), de HomeWizard kWh meter is wat directer te koppelen (meen ik) en de Kamstrup is te koppelen via bedrade modbus naar usb interface (ook met een bordje) en dat koppelen naar de computer die HA draait (Raspi of wat anders, zelf gebruik ik een Intel NUC ) en dan is er een Node Red implementatie (kan in HA) die dat uitleest en vertaald naar HA bruikbare data.

Maarre... wel een beetje steile leercurve als je dat allemaal nog moet implementeren vrees ik. Niet direct plug en play te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgeb
Dank voor alle reacties!

@bioscrasher

Ja inderdaad wel prettig om de CV als backup te hebben.
Mijn CV circuit heb ik nog geen digitaal schema van. Daar zal ik eens mee aan de slag gaan.
In grote lijnen gaan 32mm uponor leidingen vanaf de warmtepomp over in T stukken van 28mm naar 2x 22mm buis. 1 lus naar de vloerverwarming en 1 lus voor de bovenverdieping en garage (in deze lus zit ook het expansievat).

@verkeerslicht
verkeerslicht schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 16:12:
[...]

Ik kan van het geluid niet bijster veel maken eerlijk gezegd. Heb dezelfde (weliswaar in monoblock uitvoering, maar is verder niet anders). Het tikkende geluid zou niet aanwezig moeten zijn en is dus om je vraag te beantwoorden niet "normaal".

Voor de zekerheid:
Geen loszittend boutjes ergens, of een tie-wrapje waar de fan tegenaan komt? Zitten alle panelen goed vast? En als je met je handen probeert de machine heen en weer te bewegen, is het dan ook stil?

Logischerwijs lijkt het me inderdaad de Fan te zijn, omdat het geluid alleen voorkomt voordat 'ie terugregelt, waarbij de Fan inderdaad op een lager pitje gaat draaien.

Ik zou zeker de leverancier benaderen. Dit is een garantiedingetje.

p.s. Het heet een 10kW model, maar z'n ontwerpvermogen is 9kW bij -7 i, daarom wordt 'ie verkocht als 9kW. Bij -10 is er nog 8kW van over.
Zo heb ik weer wat geleerd over hoe de kW's gedefineerd worden :)

De mijne is ook een monoblock. Bij het merk Artel is medio deze zomer het 9KW model veranderd van een type met stalen frame er onder en de water leidingen aan de rechter kant, naar het model dat ik heb gekregen.

Dit is het oude type: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YsC15a_lnqu0ukvjm2_fdeyzAIs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/bxKUDQpwsC0f9RPCmq7161G5.png?f=user_large

Die dacht ik ook besteld te hebben, maar kreeg dus het 'nieuwe' type zoals te zijn bij mijn 1e post. Daarbij zitten de water leidingen aan de achterkant. Wat me overigens wel goed uit kwam. Maar moet bekennen dat de afwerking wat goedkoop chinees aan doet. Dus het zal wel een Midea oid zijn. Hij was ook niet erg duur.

Hopelijk is het morgen een periode droog. Dan ga ik hem nog eens goede visuele inspectie geven. Maar het zal inderdaad wel een gevalletje garantie worden. Ik laat nog wel weten wat er uitgekomen is tzt _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
flippy schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 16:13:
[...]

fabrikanten maken wat verkoopt. panasonic is een enorm grote toeleverander van een berg verschilende onderdelen in verschillende mate van kwaliteit.

you get what you pay for.

en dit ding is gewoon een midea met een andere sticker en een kapotte ventilator motor.
Dat 't een Midea is en geen Pana is duidelijk. Ze zijn technisch totaal anders. @Jorgeb zei alleen dat hij het erop vond lijken, en dat snap ik wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Jorgeb schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 19:21:
Dank voor alle reacties!

... kreeg dus het 'nieuwe' type zoals te zijn bij mijn 1e post. Daarbij zitten de water leidingen aan de achterkant. Wat me overigens wel goed uit kwam. Maar moet bekennen dat de afwerking wat goedkoop chinees aan doet. Dus het zal wel een Midea oid zijn. Hij was ook niet erg duur.

Hopelijk is het morgen een periode droog. Dan ga ik hem nog eens goede visuele inspectie geven. Maar het zal inderdaad wel een gevalletje garantie worden. Ik laat nog wel weten wat er uitgekomen is tzt _/-\o_
Dan hebben we technisch gezien hetzelfde model. Ik ben er tot nu toe (toegegeven, na pas 2 weken echte gebruikservaring) best tevreden over. Met met 10°C buiten en een aanvoer van 30° haal ik een COP van 7+, Doet wat dat betreft niet onder voor een ander merk. Daarnaast is 'ie ook heel stil (tenminste als de fanmotor niet stuk is ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

RichieB schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 18:25:
[...]

[...]

Om Home Assistent op te zetten hoef je niet te programmeren (daarom gebruik ik het zelf niet :) ) maar de voor jou relevante modules installeren en configureren. Daar hoef je niemand voor te betalen en kan je vast zelf als je er even voor gaat zitten.
@RichieB ik ben net bezig om Openmediavault op een Qnap te zetten als test en heb met clonezilla al de bootdisk weten te kopiëren als backup. Ik snap wel iets van IT.

Met HA spelen zal ik wellicht nog eens een keer doen maar ik hoef niet zonodig een domoticasysteem op te zetten om zaken aan te sturen.

Simpel de kW's loggen via de EM24 en de modbusregisters van de Kamstrup uitlezen voor de geleverde energie en vervolgens beide op elkaar delen en loggen, cést tout.
Daar zou iets simpels voor moeten zijn omdat ik ook iets simpels wil.

Daarvoor heb ik iemand nodig die me kan helpen.
Lukt dat niet, dan goegel ik wel een automatiseringsbedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

RichieB schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 18:25:
[...]

[...]

@RichieB dat ontwerp was sarcastisch bedoeld :+ Kon ik programmeren, dan had ik deze info gedeeld met het tweakers forum om anderen uit de brand te helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Hallo iedereen,
Ik heb een eigen topic aangemaakt met mijn vraag over het loggen van de COP van je warmtepomp.
Er zullen vast wel meer tweakers zijn voor wie zelf sleutelen aan programma's een brug te ver is.

Actieve bijdragen en/of eenzelfde wens zijn van harte welkom!

Universele COP / energielogger voor warmtepompen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Vraag: is het Ok voor een consumenten-warmtepomp om dagen/maanden continu te draaien ? Mijn warmtepomp (ecodan) draait nu al 4 dagen continu op WAR, geen zon, dus geen hulp bij opwarming waardoor de thermostaat het wel goed vindt. Qua comfort vind ik het ook wel goed zo.
Of is het beter om de WAR curve zo in te stellen dat de thermostaat een paar keer per dag moet ingrijpen en de warmtepomp bij opnieuw starten even de boel “schoon” kan blazen als er zoiets bestaat ? Ik las ooit iets over hoog opstart vermogen en iets met olie.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +1 Henk 'm!
joezzt schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 08:09:
Vraag: is het Ok voor een consumenten-warmtepomp om dagen/maanden continu te draaien ? Mijn warmtepomp (ecodan) draait nu al 4 dagen continu op WAR, geen zon, dus geen hulp bij opwarming waardoor de thermostaat het wel goed vindt. Qua comfort vind ik het ook wel goed zo.
Of is het beter om de WAR curve zo in te stellen dat de thermostaat een paar keer per dag moet ingrijpen en de warmtepomp bij opnieuw starten even de boel “schoon” kan blazen als er zoiets bestaat ? Ik las ooit iets over hoog opstart vermogen en iets met olie.
24x7 is juist perfect, als het maar niet te warm wordt in huis, en je WP niet gaan pendelen.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
joezzt schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 08:09:
Klinkt als een goede wp die netjes terugmoduleert, een kloppende stooklijn en een goed afgiftesysteem, niks aan doen :) Blijkbaar heb je al wel een behoorlijke warmtebehoefte in huis. Je woont zeker in het koudste gedeelte van NL?
Wat voor watertemp gaat er nu de vloer in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Bij mij is het tegenovergestelde, de warmtepomp maakt lange runs , om vervolgens weer 12u niks te doen. Temperatuur in huis zakt dan een paar graden.
Ligt dit aan de stooklijn?

Er is enorme afgifte met 200m2 vloerverwarming, dikke betonnen vloeren en een goed geïsoleerde kelder die warmte lang vasthoudt.

[ Voor 27% gewijzigd door Sport_Life op 28-10-2023 09:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Sport_Life schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 09:37:
Bij mij is het tegenovergestelde, de warmtepomp maakt lange runs , om vervolgens weer 12u niks te doen. Temperatuur in huis zakt dan een paar graden.

Er is enorme afgifte met 200m2 vloerverwarming, dikke betonnen vloeren en een goed geïsoleerde kelder die warmte lang vasthoudt.
Kan, als de vloer zover opgewarmd is en de Tr gelijk is aan de ingestelde Ta draait ie niet meer.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

ds23man schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 09:44:
[...]

Kan, als de vloer zover opgewarmd is en de Tr gelijk is aan de ingestelde Ta draait ie niet meer.
Ah dus TA moet omhoog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Sport_Life schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 09:37:
Deels stooklijn, deels thermostaat. (tenzij je puur WAR stookt zonder thermostaat. Nou weet ik niet hoe dit bij Toshiba zit, maar in veel gevallen is een aan/uit thermostaat met een lage hysteresis een goede oplossing.
Hier in huis is de temperatuur heel stabiel omdat ik een hysteresis van 0,1 gebruik. Hij stopt met verwarmen als de temperatuur 20,1 is, en hij gaat weer aan als de temperatuur 19,8 is (niet helemaal een zuivere hysteresis van 0,1 dus maar dat terzijde).

Als je een dedicated thermostaat hebt die bij je warmtepomp hoort kan dit wel iets anders werken. Sommige wp's hebben een opentherm-achtige ondersteuning.

Het kan ook zijn dat je stooklijn wat te hoog staat waardoor de temperatuur nog flink blijft oplopen als de wp al lang is afgeslagen.

Edit: verklaring van @ds23man is misschien beter, maar dat zou dan wel betekenen dat Ta heeeeel laag staat. Want met 200m vvw zou je probleemloos heel lange runs aan moeten kunnen, zeker met de Tosbiba

[ Voor 8% gewijzigd door verkeerslicht op 28-10-2023 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
verkeerslicht schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 08:57:
[...]

Klinkt als een goede wp die netjes terugmoduleert, een kloppende stooklijn en een goed afgiftesysteem, niks aan doen :) Blijkbaar heb je al wel een behoorlijke warmtebehoefte in huis. Je woont zeker in het koudste gedeelte van NL?
Wat voor watertemp gaat er nu de vloer in?
Ik heb alleen radiatoren waar nu zo’n 31 graden in gaat, 380 W electrisch. Mijn tussen benedenwoning met kelder en lange aanbouw is op het noorden georiënteerd, altijd koud, vrijwel alleen schaduw, 15 meter hoge daken, wel in het warmste gedeelte van NL ! Gelukkig komt er op het straatraam op het zuiden wel zon binnen in de woonkamer.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
joezzt schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 09:48:
[...]

Ik heb alleen radiatoren waar nu zo’n 31 graden in gaat, 380 W electrisch. Mijn tussen benedenwoning met kelder en lange aanbouw is op het noorden georiënteerd, altijd koud, vrijwel alleen schaduw, 15 meter hoge daken, wel in het warmste gedeelte van NL ! Gelukkig komt er op het straatraam op het zuiden wel zon binnen in de woonkamer.
Oké, klinkt niet heel gek op zich. Misschien ben je ook wel een beetje voor je (boven)buren aan het stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

verkeerslicht schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 09:46:
[...]

Deels stooklijn, deels thermostaat. (tenzij je puur WAR stookt zonder thermostaat. Nou weet ik niet hoe dit bij Toshiba zit, maar in veel gevallen is een aan/uit thermostaat met een lage hysteresis een goede oplossing.
Hier in huis is de temperatuur heel stabiel omdat ik een hysteresis van 0,1 gebruik. Hij stopt met verwarmen als de temperatuur 20,1 is, en hij gaat weer aan als de temperatuur 19,8 is (niet helemaal een zuivere hysteresis van 0,1 dus maar dat terzijde).

Als je een dedicated thermostaat hebt die bij je warmtepomp hoort kan dit wel iets anders werken. Sommige wp's hebben een opentherm-achtige ondersteuning.

Het kan ook zijn dat je stooklijn wat te hoog staat waardoor de temperatuur nog flink blijft oplopen als de wp al lang is afgeslagen.

Edit: verklaring van @ds23man is misschien beter, maar dat zou dan wel betekenen dat Ta heeeeel laag staat. Want met 200m vvw zou je probleemloos heel lange runs aan moeten kunnen, zeker met de Tosbiba
Verder is er alleen iets zinnigs over te zeggen als je over een periode de Ta en Tr registreert en deze afzet tegen de ingestelde stooklijn. Als probeersel zou je de stooklijn wat kunnen verhogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik heb nu de stooklijn iets hoger gezet (40 graden aanvoer), en hij ging meteen weer aan , dus ik denk dat de TR te hoog was.

Snap ook nu de oorzaak denk ik.. We hebben 3 verdelers voor de vloerverwarming, 2x 5 groepen op de verdiepingen en 1x 12 geroepen op de bg. Omdat de warmtepomp op de verdieping staat, is de retour van de verdiepingen eerder op temperatuur. (Die leiding is simpelweg korter).

De verdiepingen hebben een aparte thermostaat die de leiding dicht zet indien temperatuur 19 graden wordt bereikt.
Maar ik zal de verdelers op de verdiepingen nog verder moeten dichtdraaien om te voorkomen dat de TR daarvan hoger is dan van de verdeler beneden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16:26
Hier ook enkel radiatoren met 31 graden water. DeltaT is 3°. Binnen is het 20.1 - 20.4 C. :)

De Daikin 4 kW draait al drie dagen continue. Nog geen een start/stop gehad.
Opgenomen vermogen varieert van 190 W tot 260 W. Regeling is volledig WAR.

Kom van een gasverbruik van 800 m3/jaar. SWW gaat apart met een wpb.

[ Voor 5% gewijzigd door Pim57 op 28-10-2023 10:47 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Pim57 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 10:45:
Hier ook enkel radiatoren met 31 graden water. DeltaT is 3°. Binnen is het 20.1 - 20.4 C. :)

De Daikin 4 kW draait al drie dagen continue. Nog geen een start/stop gehad.
Opgenomen vermogen varieert van 190 W tot 260 W. Regeling is volledig WAR.
Welk precies type Daikin is dat? Want dat opgenomen elektrisch vermogen is waanzinnig laag voor een WP, en dit zou velen die een kleine WP zoeken enorm kunnen helpen.
Heb je ook enige idee van het thermisch vermogen en dus van de COP? Grafieken zouden nog mooier zijn...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Sport_Life schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 10:44:
Ik heb nu de stooklijn iets hoger gezet (40 graden aanvoer), en hij ging meteen weer aan , dus ik denk dat de TR te hoog was.

Snap ook nu de oorzaak denk ik.. We hebben 3 verdelers voor de vloerverwarming, 2x 5 groepen op de verdiepingen en 1x 12 geroepen op de bg. Omdat de warmtepomp op de verdieping staat, is de retour van de verdiepingen eerder op temperatuur. (Die leiding is simpelweg korter).

De verdiepingen hebben een aparte thermostaat die de leiding dicht zet indien temperatuur 19 graden wordt bereikt.
Maar ik zal de verdelers op de verdiepingen nog verder moeten dichtdraaien om te voorkomen dat de TR daarvan hoger is dan van de verdeler beneden.
Dit soort dingen wordt vaak over het hoofd gezien met meerdere verdelers, zeker als het verschillende groottes zijn. Je zal dan waterzijdig moeten inregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16:26
Andrehj schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 10:49:
[...]

Welk precies type Daikin is dat? Want dat opgenomen elektrisch vermogen is waanzinnig laag voor een WP, en dit zou velen die een kleine WP zoeken enorm kunnen helpen.
Heb je ook enige idee van het thermisch vermogen en dus van de COP? Grafieken zouden nog mooier zijn...
Het type staat ook in mijn signature en is de Daikin Altherma H 4 kW die ik als full-electric gebruik.
Het laagste vermogen is 188 W.

De COP over de afgelopen 3 dagen is 4,9.

De COP bereken ik met mijn historisch gasverbruik per graaddag van 0,4 m3.
Bijvoorbeeld 27 oktober was 7,5 graaddag op locatie Schiphol en zou ik 3 m3 gas hebben verbruikt.
Ik heb nu op die dag 6,37 kWh verbruikt. COP is dan 30/6,37=4,7.

[ Voor 34% gewijzigd door Pim57 op 28-10-2023 11:09 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Een heel laag minimum vermogen lijkt toch een beetje een trade-off te zijn tegen efficiëntie.

Daarom is m.i. een beperkt pendelend systeem niet erg.

Leuk voor een heel goed geïsoleerd klein huis met minimale warmtebehoefte. Anders is het minimale vermogen van secundair belang. En zeker met vloerverwarming maakt het gewoon niet meer zo uit.

Toevoeging: goed inregelen is belangrijker

[ Voor 7% gewijzigd door verkeerslicht op 28-10-2023 11:26 ]

Pagina: 1 ... 63 ... 212 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)