Universele COP / energielogger voor warmtepompen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bioscrasher
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 04-05 09:22

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Topicstarter
Sinds een week houdt onze Nibe F2120-16 ons huis warm, een te gek gevoel!
Het duurde even voordat ik de programmering van de SMO S40 een beetje doorhad en graadminuten wat beter begreep. Inmiddels heb ik het aantal starts teruggebracht naar 10-11 per dag en kan ik met aangepaste stooklijn bij 10 graden buiten ons huis prima warm houden.

Wat ik graag wil is het simpel loggen van de COP middels een kant en klaar te preppen module met een standaard OS dat via een ISO bestand verspreid kan worden.

Zoals ik het graag zou willen zou dit log systeempje bestaan uit:
a) een Kamstrup meter met modbus over ethernet
b) een Carlo Gavazzi EM24 of soortgelijke modbus over ethernet kWh meter
c) een Pi of van mijn part intel NUC celeron PC-tje die de data van Kapstrup en Carlo Gavazzi ophaalt en logt.
d) een simpel scriptje dat de geleverde energie deelt op de opgenomen energie en een realtime (1 x per 1-2 minuten is prima) het resultaat laat zien
e) een presentatie van deze data in de vorm van een grafiek of opgeslagen in een Excel of soortgelijk bestand.
f) als luxe optie de weergegevens / buitentemperatuur haalt van internet of uit de modbus registers (in mijn gebal de opnemer BT1 van de Nibe maar voor het gebruikersgemak simpel de weer data in je stad of de waarde van een modbus temperatuursensor die je voor een prikkie kunt kopen)
g) als extra luxe dit presenteren op een interne webserver zodat je letterlijk een compleet out-of-the-box product kunt samenstellen en completeren met een compleet kant en klaar ISO bestand

Niet meer en niet minder.

@verkeerslicht heeft dit op vernuftige wijze zelf in elkaar gestoken maar omdat ik graag via Ethernet werk - makkelijk als opnemers en PC en Kamstrup op enige afstand van elkaar staan - sta ik weer op slopershoogte.

Veel slimme tweakers programmeren dit zelf en ik heb daar respect voor.
Toch zijn er genoeg mensen die geen tijd, zin of kennis hebben om hetzelfde wiel nogmaals uit te vinden waar een standaard Pi met stukje software dit taakje prima zou kunnen uitvoeren.
Resultaat is het gevolg van kunnen en willen!

In deze post zoek ik mensen die met me willen meedenken en ook mensen zoals @Ronald.42 die hetzelfde willen maar een andere warmtepomp hebben dan de tweakers die e.e.a. hebben uitgevogeld voor hun eigen variant.

Ik denk daarom dat een universele COP logger die met een paar standaard opnemers werkt en draait op een niet al te duur bordje meer mensen aanspreekt.

Met meer geïnteresseerden zou het zelfs mogelijk zijn om de kosten te delen van een programmeur die een standaard inzetbare oplossing maakt waar iedereen wat aan heeft.

Wie interesse heeft om mee te doen of om me te helpen om dit voor elkaar te krijgen mag me een PM sturen met zijn/haar contact gegevens.

Samen kunnen we wellicht iets moois maken waar meer mensen bij van worden!

Aanvulling d.d.28-10-23:
Onderstaande opzet getekend waarbij - afhankelijk van NUC of Pi - je de GPIO pinnen van de Pi zou kunnen gebruiken voor pulsuitgang van bv kWh meter of met mbus/modbus naar USB kunt aansluiten op een USB hub gekoppeld aan de Pi of NUC.

Modbus over ethernet heeft als voordeel dat je alles aan een router knoopt en minder last hebt van afstanden plus minder losse componenten in je systeem, less is more is mijn devies.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Emjl1AhMzgj1cjeSbJXo6HpKzWw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W9mWEOkGRI0x44lafEa4WNuS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door bioscrasher op 28-10-2023 15:42 . Reden: correctie ]

Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik ben uiteraard voor een universele energie meting toe te passen op elk merk wp.

Ik kwam dan op

Een kwh meter
Een energie meter (ta tr flow)
Iets dat er voor zorgt dat ik gewoon alla homewizard die meters er tussen kan schroeven en via een app die zooi kan uit lezen.

Leuke is dan buiten temperatuur en binnen temperatuur.

eventueel windrichting/kracht.
Die wind heeft/had hier nog al wat invloed op het warmte verlies maar dat is dan weer een persoonlijk dingetje.

Als ik op enigerlei manier kan bijdragen aan de totstandkoming van iets dergelijks laat het me weten.

Ik ben meer een met de handjes wat mechanisch in elkaar knutselen en met analoge techniek de zaak besturen type.
Zodra de termen modbus, ethernet en bordje hier en daar voor voorbijkomen haak ik al vlot af.
Gewoon omdat het niet iets is waar ik wel eens wat mee gedaan heb.

Ooit wel eens met een Siemens logo aan de gang geweest maar dat is gewoon niet tastbaar voor mij.

Nogmaals als ik op enigerlei manier kan bijdragen aan de totstandkoming van een dergelijk universeel inzetbaar log systeem voor wp in een woning laat het me weten.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:59
Ik denk dat wat @Ronald.42 zegt de beste manier is om de wens van @bioscrasher in te vullen: eerst de hardware selecteren waarmee dit eenvoudig te doen is en pas daarna iets programmeren.

De geselecteerde hardware hoeft trouwens niet gelijk te zijn aan die @bioscrasher al heeft. Een “universele COP logger” voor willekeurige hardware zal IMHO niet gaan lukken. Er is zo veel verschillende hardware, dan kom je al snel uit op iets zoals Home Assistant met al zijn integraties.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RISL
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22:53
Ik lees en denk graag mee.

Ook hier een Nibe F2120-16 die ik wil optimaliseren. Ik zal eerst hydraulisch nog heel wat moeten aanpassen voordat het systeem op dat gebied goed is.

Bij software, modus etc haak ik ook snel af vanwege gebrek aan kennis en gebrek aan tijd om die kennis op te doen.

Nibe F2120-16, VVM310 met SMO40, RMU40

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik herken de wens. Wil best meedenken in de goede richting.

HomeAssistant (of equivalent) heeft best een leercurve als je het niet eerder voor iets anders gebruikt.
Los daarvan moet je ook nog een database (gelimiteerd danwel betaald) vullen.

Als een Pi gebruikt gaat worden om de modbuszaken uit te lezen (wat natuurlijk heel gangbaar is) dan kun je ook daarop de webserver draaien en is een extra Pi of NUC niet nodig. Scheelt weer een paar Wh aan sluipverbruik.

Ikzelf gebruik een ESP bordje (d1 mini van ca €2,50) met een verbruik van 1 Wh en log de zaken naar Google Sheets.
Dit zou natuurlijk ook lokaal naar SQLite op externe opslag kunnen, en met een simpele webgui is dan de boel te visualiseren. Wil je dan ook nog WiFi vermijden (mij maakt dit persoonlijk niet zo uit) dan moet er een iets uitgebreider ESP bordje gebruikt worden (de S2 mini bijvoorbeeld) met een ethernet shield.

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 18:46
Interessant topic. Hier ben ik de afgelopen jaren ook flink mee bezig geweest met een paar verschillende oplossingen.
Oorspronkelijk zelf een kWh meter voor warmte gebouwd met met een goedkope Ali flow sensor (fan met mageet en hall sensor. Dit aangevuld met twee DS18b20 sensoren en dit geheel aangelsoten op een Wemos mini D1 bordje met EspEasy. Dit kleine Wifi bordje communiceert dan met Domoticz voor de weergave. Voor elektriciteitsopname gebruik ik een kWh meter met puls uitgang. Deze combinatie gebruik ik nog steeds met daarnaast een echte warmte kWh sensor.

Hierna een tweedehands warmtemeter gekocht, een Hydrocal M3. Deze heeft als leuke feature dat deze een puls uitgang heeft. Zo'n zelfde zoals veel kWh meters hebben voor elektriciteit. Nadeel van deze kant en klaar kWh meters is dat ze voor iets anders ontwikkelt zijn dan waar wij ze voor gebruiken. Deze meters zijn duidelijk gemaakt om warmteverbruik van bijvoorbeeld warmtenetten te kunnen verrekenen met afnemers (burgers). Daarom hebben deze altijd een batterij en zitten er allerlei beveiligingen in tegen sabotage. Daar hebben we last van. Bijvoorbeeld batterij vervangen van zo'n Hydrocal moet in de fabriek gebeuren. Zelf heb ik dat geprobeerd met als gevolg een errorcode die ik niet wegkrijg. Hiermee is dit apparaat waardeloos geworden.

Laatst toch weer en complete kWh meter gekocht (Volumess VI bij heima24.de) zodat ik weer goed mee kan doen met de vergelijkingssheet van Tomenxergie. 1x per maand display uitlezen is hiervoor voldoende. Hiermee heb ik de gemeten flow van mijn eigen flowsensor vergeleken en dat week erg weinig af. Maar deze heb ik eerder al gekalibreerd met de Hydrocal M3.
De Volumess VI heeft ook de optie tot een puls uitgang en/of een Modbus uitgang. Zelf ben ik hier nog niet mee aan de slag gegaan omdat het voor mij niet nodig is en ik deze nieuwe meter niet ook kapot wil maken door sabotage detectie in de meter zelf of iets anders. Een punt van aandacht bij Modbus is waarschijnlijk het extra batterij verbruik hierdoor.

Voor nu vind ik het prima zo. De Volumess aflezen voor maandelijke offline meting en mijn eigen sensor voor een realtime overzicht dat resulteert in twee curves: Huidig COP en Dag COP.
Mijn vak is elektronica ontwerp dus op dat vlak kan ik wel wat bijdragen. Mijn inziens is de truc bij dit soort dingen is om het zo eenvoudig mogelijk te houden.

[ Voor 11% gewijzigd door Henielma op 28-10-2023 09:59 ]

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

En goedkoop, het is dat die warmtemeters zo duur zijn, anders had ik dat ook op mijn warmtepompen gezet.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henielma
ds23man schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 10:11:
En goedkoop, het is dat die warmtemeters zo duur zijn, anders had ik dat ook op mijn warmtepompen gezet.
Inderdaad is prijs een punt van aandacht. Vanwege de lage prijs heb ik laatst toch weer een warmtemeter gekocht. Zie de link hieronder:
https://www.heima24.de/he...-mm.html?cache=1698482831

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Henielma schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 09:53:
Interessant topic. Hier ben ik de afgelopen jaren ook flink mee bezig geweest met een paar verschillende oplossingen.
Oorspronkelijk zelf een kWh meter voor warmte gebouwd met met een goedkope Ali flow sensor (fan met mageet en hall sensor. Dit aangevuld met twee DS18b20 sensoren en dit geheel aangelsoten op een Wemos mini D1 bordje met EspEasy. Dit kleine Wifi bordje communiceert dan met Domoticz voor de weergave. Voor elektriciteitsopname gebruik ik een kWh meter met puls uitgang. Deze combinatie gebruik ik nog steeds met daarnaast een echte warmte kWh sensor.

Hierna een tweedehands warmtemeter gekocht, een Hydrocal M3. Deze heeft als leuke feature dat deze een puls uitgang heeft. Zo'n zelfde zoals veel kWh meters hebben voor elektriciteit. Nadeel van deze kant en klaar kWh meters is dat ze voor iets anders ontwikkelt zijn dan waar wij ze voor gebruiken. Deze meters zijn duidelijk gemaakt om warmteverbruik van bijvoorbeeld warmtenetten te kunnen verrekenen met afnemers (burgers). Daarom hebben deze altijd een batterij en zitten er allerlei beveiligingen in tegen sabotage. Daar hebben we last van. Bijvoorbeeld batterij vervangen van zo'n Hydrocal moet in de fabriek gebeuren. Zelf heb ik dat geprobeerd met als gevolg een errorcode die ik niet wegkrijg. Hiermee is dit apparaat waardeloos geworden.

Laatst toch weer en complete kWh meter gekocht (Volumess VI bij heima24.de) zodat ik weer goed mee kan doen met de vergelijkingssheet van Tomenxergie. 1x per maand display uitlezen is hiervoor voldoende. Hiermee heb ik de gemeten flow van mijn eigen flowsensor vergeleken en dat week erg weinig af. Maar deze heb ik eerder al gekalibreerd met de Hydrocal M3.
De Volumess VI heeft ook de optie tot een puls uitgang en/of een Modbus uitgang. Zelf ben ik hier nog niet mee aan de slag gegaan omdat het voor mij niet nodig is en ik deze nieuwe meter niet ook kapot wil maken door sabotage detectie in de meter zelf of iets anders. Een punt van aandacht bij Modbus is waarschijnlijk het extra batterij verbruik hierdoor.

Voor nu vind ik het prima zo. De Volumess aflezen voor maandelijke offline meting en mijn eigen sensor voor een realtime overzicht dat resulteert in twee curves: Huidig COP en Dag COP.
Mijn vak is elektronica ontwerp dus op dat vlak kan ik wel wat bijdragen. Mijn inziens is de truc bij dit soort dingen is om het zo eenvoudig mogelijk te houden.
toon volledige bericht
Ik weet bijna zeker dat als je mijn low-cost methode (zie m'n onderschrift) met 'n esp-bordje 1 op 1 kan hergebruiken. Ik heb namelijk ook een warmtemeter van 't zelfde merk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas_Pierik
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-03 14:15
Viessmann heeft een COP meting / berekening in de besturing zitten. Heeft Nibe dit ook niet ergens?

Dit per type / modus, dus SCOP voor verwarmen, koelen en tapwater apart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Bas_Pierik schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 12:45:
Viessmann heeft een COP meting / berekening in de besturing zitten. Heeft Nibe dit ook niet ergens?

Dit per type / modus, dus SCOP voor verwarmen, koelen en tapwater apart.
Veel warmtepompen hebben dat alleen zijn die niet echt nauwkeurig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Topicstarter
Henielma schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 10:49:
[...]

Inderdaad is prijs een punt van aandacht. Vanwege de lage prijs heb ik laatst toch weer een warmtemeter gekocht. Zie de link hieronder:
https://www.heima24.de/he...-mm.html?cache=1698482831
@Henielma ik heb even naar de meter op heima24 gekeken en ben prettig verbaasd over de lage prijs.
Wat ik niet vind is een modbus uigang optie, wel alle varianten van puls in/uit en mbus.

Wat ik daarnaast ook moet aanschaffen is de mbus kWh meter die snel € 300+ kost in 3 fase uitvoering, waar ik al een Carlo Gavazzi EM24 modbus kWh meter heb zitten in de voeding naar mijn Nibe.

Links of rechtsom kost het geld:
a) een Kamstrup met modus uitgang (snel €600!!!) of b) een extra kWh meter op mbus.

Suggesties?

[ Voor 47% gewijzigd door bioscrasher op 28-10-2023 16:43 . Reden: aanpassing ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henielma
bioscrasher schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 16:10:
[...]

@Henielma ik heb even naar de meter op heima24 gekeken en ben prettig verbaasd over de lage prijs.
Wat ik niet vind is een modbus uigang optie, wel alle varianten van puls in/uit en mbus.

Wat ik daarnaast ook moet aanschaffen is de mbus kWh meter die snel € 300+ kost in 3 fase uitvoering, waar ik al een Carlo Gavazzi EM24 modbus kWh meter heb zitten in de voeding naar mijn Nibe.

a) een Kamstrup met modus uitgang (snel €600!!!) of b) een extra kWh meter op mbus.

Suggesties?
Je kan ook denken aan een kWh meter die pulsen afgeeft en die met bijvoorbeeld die warmtemeter Volumess VI tellen. Deze heeft puls ingangen die je kan configureren. Hier heb ik met deze warmtemeter geen ervaring mee maar die zijn bedoeld om bijvoorbeeld waterverbruik pulsen te tellen.

En anders kan je denken aan een converter van Modbus naar Mbus. Niet voor niets maar wel te doen lijkt me:
https://www.viltrus.com/p...nverter-mb-10-rs485-rs232
Ik heb hier geen ervaring mee maar ze zijn er zo te zien voor bedoeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

[...]

Suggesties?
Blijven een hoop centjes voor een speeltje, de eventuele winst dat je daarmee haalt met het beter afstellen van je WP staan totaal niet in verhouding met de investering. Een speeltje is leuk, maar moet dan niet meer dan 100 euro gaan kosten. :+ :+ Overigens heb ik hier twee warmtepompen netjes weten af te regelen met de P1 uitlezing van mijn slimme meter. Kosten? 50 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
ds23man schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 17:26:
[...]

Blijven een hoop centjes voor een speeltje, de eventuele winst dat je daarmee haalt met het beter afstellen van je WP staan totaal niet in verhouding met de investering. Een speeltje is leuk, maar moet dan niet meer dan 100 euro gaan kosten. :+ :+ Overigens heb ik hier twee warmtepompen netjes weten af te regelen met de P1 uitlezing van mijn slimme meter. Kosten? 50 euro.
Ja wat is een speeltje.

Ik denk dat als je met behulp van een plug en play energie/cop meter met daarbij de buiten en binnentemperatuur een hoeveelheid energie kunt besparen danwel je installateur kunt wijzen op het onderpresteren van de installatie.
Je snel je euro's terug kunt verdienen.

100 euro voor iets wat dat plug en play kan doen is denk ik te weinig.
Ik zou rustig 300 euro neertellen voor iets wat ik er tussen kan schroeven om zo één en ander inzichtelijk dan wel hard te maken.

Is waarschijnlijk snel terug te verdienen met de meeste neergekwakte installaties.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Ronald.42 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 17:44:
[...]

Ja wat is een speeltje.

Ik denk dat als je met behulp van een plug en play energie/cop meter met daarbij de buiten en binnentemperatuur een hoeveelheid energie kunt besparen danwel je installateur kunt wijzen op het onderpresteren van de installatie.
Je snel je euro's terug kunt verdienen.

100 euro voor iets wat dat plug en play kan doen is denk ik te weinig.
Ik zou rustig 300 euro neertellen voor iets wat ik er tussen kan schroeven om zo één en ander inzichtelijk dan wel hard te maken.

Is waarschijnlijk snel terug te verdienen met de meeste neergekwakte installaties.
Bij mensen die hier in geïnteresseerd zijn staat meestal niet een neergekwakte installatie.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
ds23man schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 17:51:
[...]

Bij mensen die hier in geïnteresseerd zijn staat meestal niet een neergekwakte installatie.....
Dat klopt de mensen die hier rondstappen hebben het meestal wel redelijk voor elkaar.
Je moet wat verder denken, een plug and play apparaat dat je in de markt kan zetten.
Ik zou denken dat een homewizard daar best een leuke stap mee kan maken.
Enige wat ze toe moeten voegen is temperatuur sensoren en een energie meter.

Kwh meters en een database hebben ze al.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Ronald.42 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 17:58:
[...]

Dat klopt de mensen die hier rondstappen hebben het meestal wel redelijk voor elkaar.
Je moet wat verder denken, een plug and play apparaat dat je in de markt kan zetten.
Ik zou denken dat een homewizard daar best een leuke stap mee kan maken.
Enige wat ze toe moeten voegen is temperatuur sensoren en een energie meter.

Kwh meters en een database hebben ze al.
Ja, maar dan blijft het nog een niche product. Je moet wel de cijfertjes weten te interpreteren. Geloof me, sinds de invoering van de Mammoetwet (1968) snapt 95 % van de HAVO/VWO klanten nog steeds niets van de wet behoud van energie en de wet van Ohm....

8)7 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas_Pierik
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-03 14:15
ds23man schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 13:26:
[...]

Veel warmtepompen hebben dat alleen zijn die niet echt nauwkeurig.
Akkoord, maar is een indicatieve meting met onderscheid tussen modi niet beter dan een nauwkeurige meting voor een gemiddelde over alles? Je COP voor verwarmen is immers vaak beter, hoger, dan voor het maken van tapwater op hoge temperatuur.

Als je op een monoblock de aanvoer en retour temperatuur meet en flow, samen met je elektrisch verbruik kan je natuurlijk het gemiddelde COP berekenen.

Echter als het een split is en je gaat op je aanvoer en retour verwarming water meten, samen met flow en elektrisch verbruik kom je bedrogen uit omdat je sww ook elektra verbruik zonder dat dit effect heeft over de metingen van je verwarmingswater. Natuurlijk kan je hier rekening mee houden in de berekening

Echter ken ik de types van Nibe niet uit mijn hoofd, dus misschien dat mijn opmerking ook geen hout snijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Bas_Pierik schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 18:53:
[...]

Akkoord, maar is een indicatieve meting met onderscheid tussen modi niet beter dan een nauwkeurige meting voor een gemiddelde over alles? Je COP voor verwarmen is immers vaak beter, hoger, dan voor het maken van tapwater op hoge temperatuur.

Als je op een monoblock de aanvoer en retour temperatuur meet en flow, samen met je elektrisch verbruik kan je natuurlijk het gemiddelde COP berekenen.

Echter als het een split is en je gaat op je aanvoer en retour verwarming water meten, samen met flow en elektrisch verbruik kom je bedrogen uit omdat je sww ook elektra verbruik zonder dat dit effect heeft over de metingen van je verwarmingswater. Natuurlijk kan je hier rekening mee houden in de berekening

Echter ken ik de types van Nibe niet uit mijn hoofd, dus misschien dat mijn opmerking ook geen hout snijdt.
Bij Vaillant heb je die cijfers uitgesplitst over verwarmen, koelen, SWW en totaal. Alleen kloppen ze vaak niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Topicstarter
ds23man schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 17:26:
[...]

@ds23man ik ben benieuwd hoe je de waardes van het afgegeven vermogen dan hebt toegevoegd.
Niet iedereen ligt er van wakker en zeker niet iedereen wil hier graag in investeren.
Het zou eigenlijk standaard op elke warmtepomp moeten zitten maar dit werkt prijsopdrijvend.
De lagere stroomrekening omdat fabrikanten dan transparant moeten zijn over de daadwerkelijke prestatie van hun apparaat echter juist omgekeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Topicstarter
Henielma schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 17:06:
[...]

Je kan ook denken aan een kWh meter die pulsen afgeeft en die met bijvoorbeeld die warmtemeter Volumess VI tellen. Deze heeft puls ingangen die je kan configureren. Hier heb ik met deze warmtemeter geen ervaring mee maar die zijn bedoeld om bijvoorbeeld waterverbruik pulsen te tellen.

En anders kan je denken aan een converter van Modbus naar Mbus. Niet voor niets maar wel te doen lijkt me:
https://www.viltrus.com/p...nverter-mb-10-rs485-rs232
Ik heb hier geen ervaring mee maar ze zijn er zo te zien voor bedoeld.
@Henielma €140 voor een converter en dan ook nog een uitbreidings optie vinden voor de energiemeter van Heima komt bijna weer in de buurt van een kamstrup met modbus output.

Een script dat direct modbusregisters uitleest en deze waardes direct in een bestand schrijft, gecombineerd met een stukje programmering die de gelezen waardes op elkaar deelt en in een grafiek plot naar wens lijkt me dan nog het minste werk, zeker als je kiest voor een modbus over ethernet kWh meter.

Een Modbus temperatuur en windsnelheid sensor opnemen in het systeem, twee eindweerstanden (terminators) et voilá.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

bioscrasher schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 19:49:
[...]

@ds23man ik ben benieuwd hoe je de waardes van het afgegeven vermogen dan hebt toegevoegd.
Niet iedereen ligt er van wakker en zeker niet iedereen wil hier graag in investeren.
Het zou eigenlijk standaard op elke warmtepomp moeten zitten maar dit werkt prijsopdrijvend.
De lagere stroomrekening omdat fabrikanten dan transparant moeten zijn over de daadwerkelijke prestatie van hun apparaat echter juist omgekeerd.
Heb niets toegevoegd, als je het gemiddelde verbruik weet kan je snel zien wat je wp doet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zJiBq7rGZl1Vsj63K0Vb03npZkM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wn3JmbaGYm0zv9tBMn6dnnfD.png?f=fotoalbum_large

Na een uur of negen niet meer valide omdat de PV gaat opwekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Topicstarter
Bas_Pierik schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 18:53:
[...]

@Bas_Pierik De Nibe F2120-16 is een monoblock met een in en uitgaande waterleiding waar ik vrijwel direct na binnenkomst de flow en de verschiltempertuur kan meten.
Ik heb een 130mm passtuk en een kogelkraan met 10mm schroefdraad t.b.v. de tweede sensor van de energiemeter gemonteerd.

Grappig is dat ik de modbus over ethernet kWh meter al heb aangesloten op het technische netwerk en hier ook al de waardes van log.
Helaas is Victron in de basis geen warmtepompenleverancier maar Wellicht dat NodeRed een optie is, samen met de modbus uitgang van de Kamstrup.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xuzRYM1buUa0n4L30UrsPQ8S-s8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jjIEfBTCrt8oXbuo6R8YUCPa.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Topicstarter
ds23man schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 19:55:
[...]

Heb niets toegevoegd, als je het gemiddelde verbruik weet kan je snel zien wat je wp doet:

[Afbeelding]

Na een uur of negen niet meer valide omdat de PV gaat opwekken.
@ds23man ok, dan weet je het opgenomen vermogen, dat kan ik in principe nu ook al.
Maar wat krijg je hiervoor terug van je warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
[...]

Suggesties?
Optie b) is het meest logisch. Een 3-fase kWh meter met Mbus hoeft geen €300+ te kosten.
zie bijvoorbeeld:
https://www.kwhmeter.nl/s...d-gekeurd-3-fase-meter-18
edit: In de omschrijving bovenaan staat modbus, maar dat moet m-bus zijn (in de specificaties naar onderen toe staat het wel goed)

en (weliswaar geen mbus, maar wifi/API):
https://www.homewizard.com/shop/wi-fi-kwh-meter-3-phase/

Of anders op de Pi zowel voor modbus als mbus ondersteuning verzorgen (als we toch generiek bezig zijn ;))

[ Voor 11% gewijzigd door verkeerslicht op 28-10-2023 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Topicstarter
verkeerslicht schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 22:08:
[...]

Optie b) is het meest logisch. Een 3-fase kWh meter met Mbus hoeft geen €300+ te kosten.
zie bijvoorbeeld:
https://www.kwhmeter.nl/s...d-gekeurd-3-fase-meter-18
edit: In de omschrijving bovenaan staat modbus, maar dat moet m-bus zijn (in de specificaties naar onderen toe staat het wel goed)

en (weliswaar geen mbus, maar wifi/API):
https://www.homewizard.com/shop/wi-fi-kwh-meter-3-phase/

Of anders op de Pi zowel voor modbus als mbus ondersteuning verzorgen (als we toch generiek bezig zijn ;))
@verkeerslicht dat laatste spreekt me wel aan.
Staat ook in het schetsje dat ik hierboven neerzette.
Weet jij of de Volumess 6 al een eingebouwde mbus bedraad heeft?
Ik heb een hekel aan wireless spul, kabelverbindingen zijn meestal veel zekerder.
Wat is het protocol van deze kWh meter?
Ik zie wifi maar niet direct mbus of Modbus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
bioscrasher schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 23:34:
[...]

@verkeerslicht dat laatste spreekt me wel aan.
Staat ook in het schetsje dat ik hierboven neerzette.
Weet jij of de Volumess 6 al een eingebouwde mbus bedraad heeft?
Ik heb een hekel aan wireless spul, kabelverbindingen zijn meestal veel zekerder.
Wat is het protocol van deze kWh meter?
Ik zie wifi maar niet direct mbus of Modbus.
Ja, is helaas niet zo. Er moet een los mbus bordje aangeschaft en ingebouwd worden (meen €45)

Het eerste linkje is puur MBus en voldoet aan je eisen. Tweede linkje is alleen wifi/pulse.

p.s. Ik heb ook doorgaans voorkeur voor bedraad, maar dit is geen kritisch proces he. Een kamerthermostaat bijvoorbeeld op wifi zou ik vermijden, want dat moet gewoon 100% van de tijd werken. Maar het zou me echt niet uit maken als ik twee keer per jaar 5 minuten aan runtime kWh data mis omdat de wifi eruit klapte.

Als je een generiek plug en play systeem wilt, dan is het toch mooi als je een moeilijke stap kunt vermijden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22:53
ds23man schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 17:51:
[...]

Helaas, mijn warmtepomp is geïnstalleerd door een inmiddels failliete beunhaas in opdracht van de vorige eigenaar van mijn huis. Er staat een schitterende installatie die met te kleine leidingen op een bestaand CV-systeem zijn geknoopt.
Ik ben stapsgewijs aan het verbeteren, maar wellicht geldt dit voor meer mensen.

Is er niet gezamenlijk een klein lijstje te maken van componenten die sowieso nodig zijn ter uitlezing van de WP? Dat zou een mooie start zijn wellicht?

Nibe F2120-16, VVM310 met SMO40, RMU40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Topicstarter
RISL schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 16:25:
[...]

Helaas, mijn warmtepomp is geïnstalleerd door een inmiddels failliete beunhaas in opdracht van de vorige eigenaar van mijn huis. Er staat een schitterende installatie die met te kleine leidingen op een bestaand CV-systeem zijn geknoopt.
Ik ben stapsgewijs aan het verbeteren, maar wellicht geldt dit voor meer mensen.

Is er niet gezamenlijk een klein lijstje te maken van componenten die sowieso nodig zijn ter uitlezing van de WP? Dat zou een mooie start zijn wellicht?
@RISL wat rot dat je opgescheept zit met deze erfenis!
Als belangrijkste bottleneck hebben ook wij eigenlijk veel te kleine leidingen vanaf de plek waar de CV hangt naar de rest van het huis omdat deze nu eenmaal op 55 graden zijn gedimensioneerd.
Vanaf de warmtepomp naar het buffervat 2x 8 meter en van het buffervat naar de CV/open verdeler 2x 12 meter heb ik alles geïsoleerde pipetec 32x3 gelegd.
Met maar 6 runs van elk 40 minuten houden we ons huis strak op 21 graden.

Voor wat betreft de hardwarelijst:
Ik stap van modbus af omdat Kamstrup 303 energiemeters heeft met standaard mbus aan boord en een mbus 3fase kwh meter betaalbaar blijkt (€165).
Nodig is iig
a) een Kamstrup of volumess of soortgelijke energiemeter
b) een mbus kwh meter
c) een Pi maar liever een NUC celeron of I3 mini pc met bv HA
d) mbus temperatuursensor voor buiten
e) mbus windsnelheidsmeter (optie)
f) mbus naar USB voor connectie naar NUC of Pi
g) optionele conversie van modbus naar mbus zodat de Nibe uitgelezen kan worden
Niet noodzakelijk voor een standaard COP berekening maar wel keuk en ook meteen duur
h) een programmeur die een prepped hapklare iso kan aanleveren met daarin de meest voorkomende opnemers en andere hardware.

Mis ik nog iets?

Pagina: 1