Acties:
  • 0 Henk 'm!
kokpol schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:35:
Even hier op aanhaken. Als je een wp hebt die inderdaad zo'n hoog minimum vermogen heeft, en pendelt onder de TA 29 graden. Dan is het toch goed om de minimum temperatuur op 29 graden te zetten?
Jawel, maar in dit geval is helemaal niet duidelijk dat die minimale temperatuur 29 graden is. @Ronald.42 geeft zelf immers aan dat ie ook wel eens een opgenomen vermogen van 800W heeft gezien. Daarmee is het bijzonder onwaarschijnlijk dat die ca 1.5 kW waarmee de WP bij Ta 29 draait het minimum vermogen is.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:11

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Ronald.42 er is dus nog wat te optimaliseren :) Met een losse menggroep met elektrisch geregelde (in plaats van direct thermostatisch geregelde) 3wegklep heb je zowel minder weerstand als betere regeling bij lage temperaturen. Wel weer €, natuurlijk...

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 26-05 21:10
[...]
Even hier op aanhaken. Als je een wp hebt die inderdaad zo'n hoog minimum vermogen heeft, en pendelt onder de TA 29 graden. Dan is het toch goed om de minimum temperatuur op 29 graden te zetten?
Inderdaad.
[...]
Dan klopt het natuurlijk wel dat de wp te groot bemeten is maar dan is dat misschien wel de beste oplossing
De WP hoeft niet persee te groot bemeten te zijn, ieder huis heeft een andere warmte verlies curve, en een groot vrijstaand huis met niet al te moderne isolatie heeft bijvoorbeeld een veel stijlere curve dan een goed geisoleerde rijtjeswoning.

Het kan dus best zo zijn dat het maximum vermogen echt nodig is in hartje winter, terwijl het minimum vermogen te hoog is in het voor en najaar.

Indien er voldoende ruimte is zou er dan ipv 1 grote WP, 2 kleinere modellen in een cascade opstelling gebruikt kunnen worden zodat er een groter modulatie bereik is, maar daar is niet altijd plaats voor.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Andrehj schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:41:
[...]

Jawel, maar in dit geval is helemaal niet duidelijk dat die minimale temperatuur 29 graden is. @Ronald.42 geeft zelf immers aan dat ie ook wel eens een opgenomen vermogen van 800W heeft gezien. Daarmee is het bijzonder onwaarschijnlijk dat die ca 1.5 kW waarmee de WP bij Ta 29 draait het minimum vermogen is.
Ik heb even moeten zoeken maar 750 watt voor een paar uur is ook mogelijk volgens mijn historie.
Nu alleen nog uitvogelen wat ik toen aan het doen was.
Was met een setpoint van 28 graden in ieder geval.

Nu is het hier ook wel weer redelijk warm in huis dus mischien dat hij wat sneller zijn setpoint bereikt omdat de tr wat sneller op loopt.
Komende nacht het huis wat verder laten afkoelen en dan morgen eens zien wat er mogelijk is

Het is al een stuk rustiger dan het voorgaande stookseizoen dus wat dat betreft ben ik al blij met de vooruitgang.

Maar we gaan nog even wat prutsen, sowieso reageerd het huis al heel anders dan vorig jaar nu ik de muur op het noordoosten voorzien heb van 10cm pir.
Warmteverlies is dramatisch gedaald.
Als het anders een graad of 5 tot 8 was met die straffe wind kon je dat goed merken in huis en nu eigenlijk niet meer.

Gister was het 22 graden om 18:30 toen heb ik hem terug gezet naar 20 en vanmorgen was het nog 20,2 om 08:00
Dat was vorig jaar niet gelukt zonder die isolatie.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novagoat
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 03-01 09:56
Vandaag een installateur hier gehad, hij haat een offerte uitbrengen van een 14kw Toshiba Estia. En dan moet ik de plus- en minpunten maar eens naast elkaar gaan leggen van de opties. Deze installateur raadde overigens een gewone boiler aan ipv warmtepompboiler, het verbruik zou wel 200kw hoger liggen maar met de hoge temperatuur wel veel meer mengwater zodat een 200liter zou volstaan.

Dat ga ik naast de optie van 2x monobloc 7kw leggen en een biosmassaketel. 3 hele verschillende opties maar ook die laatste zou denk ik helemaal geen verkeerde keuze voor onze woning zijn. Genoeg plaats voor houtopslag en zo'n apparaat, makkelijk aan hout kunnen komen, matig geisoleerd huis. De Estia verbruikt 5000kw, daar zou ook nog een boiler bij komen. Dus nog best een hoge energierekening (ondanks zonnepanelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Proton_ schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 14:28:
@Ronald.42 er is dus nog wat te optimaliseren :) Met een losse menggroep met elektrisch geregelde (in plaats van direct thermostatisch geregelde) 3wegklep heb je zowel minder weerstand als betere regeling bij lage temperaturen. Wel weer €, natuurlijk...
Mjah eigenlijk moet die houtcv weg dan heb ik heel die buffer en mengverdelers niet meer nodig.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:34
Novagoat schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:13:
Vandaag een installateur hier gehad, hij haat een offerte uitbrengen van een 14kw Toshiba Estia. En dan moet ik de plus- en minpunten maar eens naast elkaar gaan leggen van de opties. Deze installateur raadde overigens een gewone boiler aan ipv warmtepompboiler, het verbruik zou wel 200kw hoger liggen maar met de hoge temperatuur wel veel meer mengwater zodat een 200liter zou volstaan.

Dat ga ik naast de optie van 2x monobloc 7kw leggen en een biosmassaketel. 3 hele verschillende opties maar ook die laatste zou denk ik helemaal geen verkeerde keuze voor onze woning zijn. Genoeg plaats voor houtopslag en zo'n apparaat, makkelijk aan hout kunnen komen, matig geisoleerd huis. De Estia verbruikt 5000kw, daar zou ook nog een boiler bij komen. Dus nog best een hoge energierekening (ondanks zonnepanelen).
Waarom zou het verbruik hoger liggen en waarom zou je met een hogere temperatuur werken?

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 26-05 18:33

Ik heb het misschien even gemist hoor maar heb je daadwerkelijk een 14 kW nodig?
Maikie18 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:27:
[...]

Waarom zou het verbruik hoger liggen en waarom zou je met een hogere temperatuur werken?
Omdat de elektrische boiler COP1 doet en de warmtepompboiler iets beter dan dat.

[ Voor 12% gewijzigd door Nico_GTR op 20-10-2023 15:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maikie18
Nico_GTR schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:36:
[...]

Ik heb het misschien even gemist hoor maar heb je daadwerkelijk een 14 kW nodig?

[...]

Omdat de elektrische boiler COP1 doet en de warmtepompboiler iets beter dan dat.
Oh, ik had dat verkeerd begrepen, ik dacht een boiler vat welke je verwarmd met de WP vs een WPB

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Vandaag een installateur hier gehad, hij haat een offerte uitbrengen van een 14kw Toshiba Estia.
Zeker weten dat je zoveel vermogen nodig hebt? Er zijn maar weinig huizen die zoveel nodig hebben en nog minder die dat ook op WP-vriendelijke temperaturen in het afgiftesysteem kwijt kunnen.
En dan moet ik de plus- en minpunten maar eens naast elkaar gaan leggen van de opties. Deze installateur raadde overigens een gewone boiler aan ipv warmtepompboiler, het verbruik zou wel 200kw hoger liggen maar met de hoge temperatuur wel veel meer mengwater zodat een 200liter zou volstaan.
Yeah right. Alsof die gewone boiler dat hete water gratis maakt.... |:(
Onder aan de streep is een WP-boiler qua energiekosten gewoon een factor 3 goedkoper. Met een gewone WP kun je bijna een factor 3.5 halen (en heb je bij de juiste keuze van het SWW-vat) ook nog eens minder stilstandsverlies.
Dat ga ik naast de optie van 2x monobloc 7kw leggen en een biosmassaketel. 3 hele verschillende opties maar ook die laatste zou denk ik helemaal geen verkeerde keuze voor onze woning zijn. Genoeg plaats voor houtopslag en zo'n apparaat, makkelijk aan hout kunnen komen, matig geisoleerd huis.
Ik hoop voor je buren dat ze ver van je weg wonen. Houtstook (ook in een biomassaketel) is niet bepaald schoon.
De Estia verbruikt 5000kw, daar zou ook nog een boiler bij komen. Dus nog best een hoge energierekening (ondanks zonnepanelen).
Wellicht toch een deel van het budget in isolatie stoppen?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Op "Gas besparen door middel van cv-tuning" werd net geopperd dat de warmtepompbranche graag R290 als bijzonders geschikt voor hoge aanvoertemperaturen aanprijst, maar daarbij vergeet te vermelden dat hierdoor de energierekening door het dak gaat. - Klopt dit zo algemeen?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novagoat
Nico_GTR schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:36:
[...]

[...]
Pre Elga zat ik op 2500 kuub. Koevlaas zegt 12,5 afronden naar boven is 13kw. Dat heeft Toshiba niet dus is het 11 of 14. Inhoud woning is 750m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novagoat
Andrehj schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:48:
[...]

Zeker weten dat je zoveel vermogen nodig hebt? Er zijn maar weinig huizen die zoveel nodig hebben en nog minder die dat ook op WP-vriendelijke temperaturen in het afgiftesysteem kwijt kunnen.

[...]

Yeah right. Alsof die gewone boiler dat hete water gratis maakt.... |:(
Onder aan de streep is een WP-boiler qua energiekosten gewoon een factor 3 goedkoper. Met een gewone WP kun je bijna een factor 3.5 halen (en heb je bij de juiste keuze van het SWW-vat) ook nog eens minder stilstandsverlies.

[...]

Ik hoop voor je buren dat ze ver van je weg wonen. Houtstook (ook in een biomassaketel) is niet bepaald schoon.

[...]

Wellicht toch een deel van het budget in isolatie stoppen?
Zie hierboven, ik denk dat ik dat vermogen wel nodig heb. Installateurzei dat gewone boiler 200kw meer verbruikt maar dan heb je ook veel meer mengwater omdat het warmer is. Heb ik zelf verder niet onderzocht of het 'maar' 200kw scheelt, geen idee.

Buren stoken ook biomassa, ruik ik niks van. Schoner dan gas wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Novagoat schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:55:
[...]

Pre Elga zat ik op 2500 kuub. Koevlaas zegt 12,5 afronden naar boven is 13kw. Dat heeft Toshiba niet dus is het 11 of 14. Inhoud woning is 750m3.
Ik zit met verwarmde schuur op ongeveer 600m3...
En ik raak 10kw al niet kwijt.

Ben je van plan om te gaan isoleren in de toekomst?
Beter dat naar voren trekken en dan een kleinere wp kiezen?

Voor sww zou ik liever voor een wpb kiezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novagoat
Ronald.42 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 16:01:
[...]

Ik zit met verwarmde schuur op ongeveer 600m3...
En ik raak 10kw al niet kwijt.

Ben je van plan om te gaan isoleren in de toekomst?
Beter dat naar voren trekken en dan een kleinere wp kiezen?

Voor sww zou ik liever voor een wpb kiezen...
Ik heb eigenlijk al heel veel geïnvesteerd in isolatie, minimaal rd 3.6. Maar de grootste gevel is zonder spouw en kan niet nageisoleerd worden omdat daar het trappenhuis zit. Ik denk dat het verder isoleren niet haalbaar is, of ik moet de buitenzijde gaan isoleren waardoor ik mijn veldbrandgevel op moet geven (gaat niet gebeuren :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
Maikie18 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:38:
[...]

Oh, ik had dat verkeerd begrepen, ik dacht een boiler vat welke je verwarmd met de WP vs een WPB
Daar zal heel iets verschil in zitten maar dat zal inderdaad niet zo groot zijn als tussen elektrisch en een WP(B). Ik vind het hele 1 apparaat idee nog steeds wel mooi. Werkt ook dikke prima, ff tussen de middag in een halfuur a 3 kwartier opwarmen naar ongeveer 50 graden. Prima om een dag mee te redden.
dunklefaser schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:50:
Op "Gas besparen door middel van cv-tuning" werd net geopperd dat de warmtepompbranche graag R290 als bijzonders geschikt voor hoge temperaturen aanprijst, maar daarbij vergeet te vermelden dat hierdoor de energierekening door het dak gaat. - Klopt dit zo algemeen?
Ik heb een R290 WP en ja als je inderdaad hoge temperaturen gaat draaien daalt je COP gewoon. Tot nog toe als die aanstaat draait die op 15% vermogen, trekt 300 Wh van het net en levert ergens tussen de 2,3 en 2,5 kW aan het huis. Met buitentemperatuur rond de 10 graden uiteraard. Daalt dan weer als het kouder wordt buiten, etc....
[...]

Ik zat ook op 2400 a 2500 m3 gas, bouwjaar 1960, 684 m3 inhoud. Ik heb een warmteverlies van ongeveer 8 kW en heb dan ook een 7 kW Wolf WP staan.
Uiteraard met de gedachte dat ik nog eens een keer het dak vervang en dan dus nog een flinke stap maak in warmteverlies.
Verdere info, ik heb overwegend dubbel glas en kunststof kozijnen ergens uit de jaren 90 gok ik zo. Een 4 tal glas in lood ramen, een deur zonder tochtstrips en enkel glas. En zoals genoemd, nog niks op zolder voor isolatie.

Ik heb wel vloerverwarming met daaronder een 22 cm dikke PIR isolatielaag en spouwmuurisolatie.

Ik durf te zeggen dat 14 kW een overdreven hoeveelheid is. 10 kW lijkt mij al groot zat en let dan wel op dat die ver genoeg naar beneden kan moduleren. Die van mij is aan het pendelen zie ik in de app.....
Grote vraag dus, wat is je afgiftesysteem....want vermogen is 1 ding, je moet het naderhand ook kwijt kunnen.

Qua boiler setup voor SWW draai ik dus een dagelijkse run met de Wolf, 3 wegklep zit daar al in het binnendeel dus enkel een beetje extra buizenwerk nodig. Wij zijn met zijn tweetjes en kunnen 1,5 dag doen met de 300 liter grote boiler voordat het water op de 33 graden uitkomt bij het meetpunt en daarmee eigenlijk te koud wordt om te douchen. Als je hem op 65 graden verwarmt kunnen we daar een heel weekend mee doen. Maar kost uiteraard wel weer extra stroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Je ontwijkt de 2e helft van mijn opmerking: Zeker weten dat je die 14 kW op WP-vriendelijke temperaturen in je afgiftesysteem kwijt kunt?
Zie hierboven, ik denk dat ik dat vermogen wel nodig heb. Installateurzei dat gewone boiler 200kw meer verbruikt maar dan heb je ook veel meer mengwater omdat het warmer is. Heb ik zelf verder niet onderzocht of het 'maar' 200kw scheelt, geen idee.
Wij verbruiken (met 4 gezin 4 personen) met een WP ca 290 kWh per jaar voor DHW. De sCOP voor DHW is ca 3.4. Thermisch was dat 966 kWh.
En dan wordt hier erg zuinig gedoucht.
De meeste gezinnen met pubers zullen thermisch eerder richting de 1500 kWh nodig hebben.

Een gewone elektrisch boiler zou dan dus ook rond de 1500 kWh elektrisch verbruiken, waar een WP-boiler met SCOP 3 rond de 500 kWh elektrisch uit zou komen.
Voor een gezin moet je dus eerder denken aan een 1000 kWh meerverbruik voor een elektrische boiler tov een WP boiler.

Ik zou die installateur eens vragen hoe hij aan die 200 kWh komt.
Buren stoken ook biomassa, ruik ik niks van. Schoner dan gas wel.
Biomassa schoner dan gas? 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:58

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Koevlaas gaat uit van -10 en die Estia haalt nooit 14kw bij -10.
Mijn 11kw Estia haalt bij -10 maar 8kw.

Je zou even in de specs moeten duiken.

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 20-10-2023 16:14 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nico_GTR
Andrehj schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 16:11:
[...]

;) roetfilter erbij denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novagoat
Nico_GTR schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 16:11:
[...]
Ik zat ook op 2400 a 2500 m3 gas, bouwjaar 1960, 684 m3 inhoud. Ik heb een warmteverlies van ongeveer 8 kW en heb dan ook een 7 kW Wolf WP staan.
Uiteraard met de gedachte dat ik nog eens een keer het dak vervang en dan dus nog een flinke stap maak in warmteverlies.
Verdere info, ik heb overwegend dubbel glas en kunststof kozijnen ergens uit de jaren 90 gok ik zo. Een 4 tal glas in lood ramen, een deur zonder tochtstrips en enkel glas. En zoals genoemd, nog niks op zolder voor isolatie.

Ik heb wel vloerverwarming met daaronder een 22 cm dikke PIR isolatielaag en spouwmuurisolatie.

Ik durf te zeggen dat 14 kW een overdreven hoeveelheid is. 10 kW lijkt mij al groot zat en let dan wel op dat die ver genoeg naar beneden kan moduleren. Die van mij is aan het pendelen zie ik in de app.....
Grote vraag dus, wat is je afgiftesysteem....want vermogen is 1 ding, je moet het naderhand ook kwijt kunnen.

Qua boiler setup voor SWW draai ik dus een dagelijkse run met de Wolf, 3 wegklep zit daar al in het binnendeel dus enkel een beetje extra buizenwerk nodig. Wij zijn met zijn tweetjes en kunnen 1,5 dag doen met de 300 liter grote boiler voordat het water op de 33 graden uitkomt bij het meetpunt en daarmee eigenlijk te koud wordt om te douchen. Als je hem op 65 graden verwarmt kunnen we daar een heel weekend mee doen. Maar kost uiteraard wel weer extra stroom.
Ja daar heb je een punt. We moeten nog veel aanleggen dus ik kan nog alle kanten uit. Als ik voor de warmtepomp kies dan is de beneden verdieping met aanbouw volledig vvw. Boven jaren 70 radiatoren. Buffervat werd 150 liter geadviseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novagoat
Andrehj schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 16:11:
[...]

Je ontwijkt de 2e helft van mijn opmerking: Zeker weten dat je die 14 kW op WP-vriendelijke temperaturen in je afgiftesysteem kwijt kunt?

[...]

Wij verbruiken (met 4 gezin 4 personen) met een WP ca 290 kWh per jaar voor DHW. De sCOP voor DHW is ca 3.4. Thermisch was dat 966 kWh.
En dan wordt hier erg zuinig gedoucht.
De meeste gezinnen met pubers zullen thermisch eerder richting de 1500 kWh nodig hebben.

Een gewone elektrisch boiler zou dan dus ook rond de 1500 kWh elektrisch verbruiken, waar een WP-boiler met SCOP 3 rond de 500 kWh elektrisch uit zou komen.
Voor een gezin moet je dus eerder denken aan een 1000 kWh meerverbruik voor een elektrische boiler tov een WP boiler.

Ik zou die installateur eens vragen hoe hij aan die 200 kWh komt.

[...]

Onder wordt het dan 85m2 vvw en boven ouderwetse radiatoren met een buffervat van 150 liter.
Geen idee hoe hij aan die 200kw verschil komt, SWW vind ik ook niet zo spannend want dat wordt gewoon een boiler, kan ik later kijken of dat dan een warmtepomp variant wordt, zonneboiler of reguliere (ben me nu vooral op cv aan het focussen).
Ik lees op verschillende sites dat een biomassaketel, dus niet zo'n sier pelletkachel of houtkachel, schoner is dan gas als je alle factoren meetelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
De wpb doet hier volgens onderstaande grafiek dit jaar.
Wel met de kanttekening dat ik het drinkwater voorverwarm voor het de boiler ingaat, draait de wp dan is het ongeveer 25 graden wat erin gaat, stoken we de houtcv dan is het richting 50 a 55 graden dus dan heeft de wpb een makkie.

We zijn beslist niet zuinig met douchen en baderen.

En als je dan de zomer en wintermaanden vergelijkt zie je dat we niet veel hout verstookt hebben...

Overigens een 150 liter wpb

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1iB2EtXl0wsYbkBFJmhiy7WW2GM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nJdlAmwAQ8lje6VbAcVCe9x7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Op "Gas besparen door middel van cv-tuning" werd net geopperd dat de warmtepompbranche graag R290 als bijzonders geschikt voor hoge aanvoertemperaturen aanprijst, maar daarbij vergeet te vermelden dat hierdoor de energierekening door het dak gaat. - Klopt dit zo algemeen?
Ja. Die hoge temperaturen zijn (behalve bij de legionellacyclus voor SWW, die nu zonder backup-element kan) nutteloos.
Ten eerste omdat het rendement bij die hoge temperaturen bijzonder slecht is, maar vooral ook omdat die warmtepompen die hoge temperaturen als het erop aan komt (dus als het buiten echt koud is) helemaal niet meer kunnen halen.
Ook bij een R290 WP is het dus zaak om te zorgen dat je op met een zo laag mogelijke watertemperatuur je keet warm kunt houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:08
Volgens mij is die discussie eerder langsgekomen. Dat je met R290 70 graden kunt maken wil niet zeggen dat het een goed idee is. Gewoon max 50 graden SWW voor dagelijks gebruikt, dan presteert R290 volgens mij vergelijkbaar met anderen. Met R290 het voordeel dat je de legionellarun zonder extra element kunt doen. Richting de 60-70 graden ben je dan misschien duurder uit dan vergeleken met gas, maar veel goedkoper dan COP1.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Novagoat schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 16:28:
Onder wordt het dan 85m2 vvw en boven ouderwetse radiatoren met een buffervat van 150 liter.
Buffervat is geen afgifte. In 85 m² kun je maximaal 8.5 kW kwijt (en dan moet je al dikke leidingen gebruiken met kleine HoH maten). Kun je de rest in die radiatoren kwijt?
Ik lees op verschillende sites dat een biomassaketel, dus niet zo'n sier pelletkachel of houtkachel, schoner is dan gas als je alle factoren meetelt.
Ben benieuwd naar een bron...

(Dank @Ronald.42 , blijkbaar zit ik met mijn schatting van 500 kWh elektrisch per jaar aardig in de buurt, zonder voorverwarmen zal het dus nog meer zijn)

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 20-10-2023 16:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Andrehj schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 16:33:
[...]

Buffervat is geen afgifte. In 85 m² kun je maximaal 8.5 kW kwijt (en dan moet je al dikke leidingen gebruiken met kleine HoH maten). Kun je de rest in die radiatoren kwijt?

[...]

(Dank @Ronald.42 , blijkbaar zit ik met mijn schatting van 500 kWh elektrisch per jaar aardig in de buurt, zonder voorverwarmen zal het dus nog meer zijn)
Het zal niet wereldschokkend veel meer zijn maar idd het zal anders richting 700 gaan hier denk ik.
Ik kan meer verdienen door de jeugd op te voeden vermoed ik :+
Maar dat is dan meteen ook wel het mooie in dit geval laat ze maar even lekker knoeien dan hebben wij even rust en zij een leuke tijd in bad :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novagoat
Andrehj schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 16:33:
[...]

[...]

Die installateur zei dus dat dat buffervat dient om het water op te warmen op het moment dat hij zijn warmte niet kwijt komt in het afgiftesysteem. Is dit niet waar?
Ik weet niet waar het vermogen van de radiatoren is, het zijn er 6?
Maar jullie denken dus dat 11kw voldoende zou zijn? Die Koevlaas is dus niet heilig? Het is natuurlijk wel zo dat bij die 2500kuub ook koken op gas, een geisertje in de keuken destijds zat en het SWW. Dus inderdaad denk ik dat ik van een lager verbruik uit moet gaan.

Diverse sites waaronder deze. Maar ongeacht of dit zo is heeft het verder geen invloed op mijn keuze hoe mijn huis te verwarmen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Novagoat schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 16:42:
Die installateur zei dus dat dat buffervat dient om het water op te warmen op het moment dat hij zijn warmte niet kwijt komt in het afgiftesysteem. Is dit niet waar?
Nee. Dat werkt alleen de 1e keer, dan is dat vat warm. En het levert maar een paar minuten tijdwinst op, voor die 1e run. Argument van installateur slaat dus nergens op.
Wordt ook uitgelegd in de faq: Proton_ in "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic"
Ik weet niet waar het vermogen van de radiatoren is, het zijn er 6?
Wel handig om dat te bepalen voordat je een WP gaat kopen...
Dat gaat over CO2-emissies. Dat heeft niks met vies of schoon te maken.
Vraag staat dus nog steeds uit: Noem eens een bron waaruit blijkt dat een biomassaketel voor thuis schoner is dan een CV-ketel op aardgas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Novagoat 11 kW bij -7 moet voldoende zijn (evt met wat hulpelementen), dus bij Toshiba ga je dan inderdaad richting de "14 kW" sticker of zelfs nog hoger. Bij bijvoorbeeld Vaillant zou de "12 kW" unit voldoen.

Als die geiser nog een waakvlam had kan je daar zo 100-200 m³ voor aftrekken.

Over biomassa is dit niet het juiste topic maar maak wel verschil tussen (wereldwijd) klimaat en (lokale) luchtkwaliteit :)

En je kunt misschien beter intussen een gedetailleerd topic openen volgens de FAQ template. Daar lees je ook meer over het correct gebruik van een buffervat.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:15
@Novagoat weet je je verdeling van het gasverbruik over de maanden? of je gasverbruik per dag voor vorstdagen (gem. temp onder de 0 )

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novagoat
Andrehj schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 16:50:
[...]

Nee. Dat werkt alleen de 1e keer, dan is dat vat warm. En het levert maar een paar minuten tijdwinst op, voor die 1e run. Argument van installateur slaat dus nergens op.

[...]

Wel handig om dat te bepalen voordat je een WP gaat kopen...

[...]

Dat gaat over CO2-emissies. Dat heeft niks met vies of schoon te maken.
Vraag staat dus nog steeds uit: Noem eens een bron waaruit blijkt dat een biomassaketel voor thuis schoner is dan een CV-ketel op aardgas.
Ok dat klinkt logisch. Jammer dat een gecertificeerd installateur weer anders adviseert (en dat vind ik zo jammer bij het uitzoeken van dit soort dingen, dat iedereen weer iets anders zegt en het bijna lijkt alsof de installateurs er zelf geen kaas van gegeten hebben).

Mee eens, zal eens kijken hoeveel kw ik kwijt kom op de bovenverdieping.

Het staat voornamelijk op de websites van de biomassaverkopers zelf, dus dan moet ik op de blauwe ogen vertrouwen en geen idee waar ze het op baseren. Hier en hier staat het ook. Ik weet niet waar ik onafhankelijke onderzoeken hiervan kan vinden maar zoals ik al aangaf speelt dit niet mee in mijn beslissing. Het hout wat ik stook komt voornamelijk van mijn eigen grond en afvalhout van de werkplaats van mijn man dus er is geen uitstoot voor transport nodig. Verder doe ik best veel om mijn 'footprint' te reduceren dus ik zou met deze keuze best nog kunnen slapen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novagoat
Proton_ schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 16:50:
@Novagoat 11 kW bij -7 moet voldoende zijn (evt met wat hulpelementen), dus bij Toshiba ga je dan inderdaad richting de "14 kW" sticker of zelfs nog hoger. Bij bijvoorbeeld Vaillant zou de "12 kW" unit voldoen.

Als die geiser nog een waakvlam had kan je daar zo 100-200 m³ voor aftrekken.

Over biomassa is dit niet het juiste topic maar maak wel verschil tussen (wereldwijd) klimaat en (lokale) luchtkwaliteit :)

En je kunt misschien beter intussen een gedetailleerd topic openen volgens de FAQ template. Daar lees je ook meer over het correct gebruik van een buffervat.
Was inderdaad met waakvlam. Ben gewoon bang dat wanneer ik voor een 11kw kies ik dadelijk alsnog in de kou zit met heel wat euros minder :-(

Bedoel je een losstaand topic of een post in dit topic met die FAQ template?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11:01

Rzaan

Altijd zoekende

Novagoat schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 18:07:
[...]
Ok dat klinkt logisch. Jammer dat een gecertificeerd installateur weer anders adviseert
Een 'gecertificeerd installateur' wil niets anders zeggen dat hij wellicht de juiste inschrijving heeft bij de KvK en dat hij zich heeft aangesloten bij één van de vele clubjes. Zegt niets over zijn kennis of kunde.
We kennen in Nederland geen door de overheid erkende installateurs. Dus niet per definitie al te serieus nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novagoat
BarryH schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 17:21:
@Novagoat weet je je verdeling van het gasverbruik over de maanden? of je gasverbruik per dag voor vorstdagen (gem. temp onder de 0 )
Ja ik heb het ook per jaar bijgehouden, maar ik weet het verbruik niet per dag bij vorstdagen:

Dit jaar was ik zuinig, heb tot nu toe maar 1000 kuub gebruikt (met elga).
Jan 353 - feb 277 - mrt 215 - apr 78 en zomer verwaarloosbaar (ca 25 m3 per maand, op dit moment kook ik nog op gas)

Vorig jaar nov 315 en dec 438

Als ik kijk naar mijn jaarverbruik:
2013 - 3204 (verbouwing, stoken met ramen open)
2014 - 2010
2015 - 1783 (scheiding, was bijna nooit thuis haha)
2016 - 1683
2017 - 2421
2018 - 2409 (Elga laten plaatsen, heel vaak ketelstoringen waardoor hij van 14 graden weer volop moest stoken)
2019 - 1717
2020 - 1881
2021 - 2361
2022 - 1886
2023 - 1000 tot nu toe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novagoat
Rzaan schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 18:13:
[...]

Een 'gecertificeerd installateur' wil niets anders zeggen dat hij wellicht de juiste inschrijving heeft bij de KvK en dat hij zich heeft aangesloten bij één van de vele clubjes. Zegt niets over zijn kennis of kunde.
We kennen in Nederland geen door de overheid erkende installateurs. Dus niet per definitie al te serieus nemen.
Ja en dit vind ik dus om te huilen mede door het drama wat ik met de Elga heb ondervonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Novagoat schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 18:16:
[...]

Ja en dit vind ik dus om te huilen mede door het drama wat ik met de Elga heb ondervonden.
Dus je hebt nu al een Elga en nog steeds zo’n hoog gasverbruik en dit jaar een stuk minder… 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door DutchWing op 20-10-2023 18:35 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
Ik denk ook dat het voor hun een soort risicoafkoping is.

Ik laat de volgende keer het buffervat er ook uit. Bespaart je ook al snel een kleine 1000 euro.
Andere tip. Combineer je SWW met een zonneboiler. Krijg je ook subsidie op. Boiler dus met 2 spiralen, een voor de WP een op een zonnecollector. Grote kans dat je in de zomer bijna gratis kunt douchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novagoat
DutchWing schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 18:34:
[...]

Dus je hebt nu al een Elga en nog steeds zo’n hoog gasverbruik 8)7
Ja 8)7 Thermostaat staat op 18,5/19. Douchen doen we niet lang. Maar dit jaar verwacht ik op 1400 kuub uit te komen. Maar nu is een groot deel van het huis echt slecht geisoleerd, we zijn aan het verbouwen en dit wordt dus nu wel aangepakt.

[ Voor 16% gewijzigd door Novagoat op 20-10-2023 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Novagoat Weet je hoeveel kWh je ELGA verstookt (Bij mij 2700-3500 kWh per jaar :) )? En kan je op jouw ELGA instellingen aanpassen?
Want ik weet dat een elga (uit 2013, dus de klassieke maar zonder de 4graden-gaat-ie-uit) echt wel 1300m3 gas kan voorkomen.

En obv de 25m3 in de zomer is er voor warmte dus 300m3 gas minder nodig.

[ Voor 12% gewijzigd door BarryH op 20-10-2023 19:11 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novagoat
BarryH schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 19:10:
@Novagoat Weet je hoeveel kWh je ELGA verstookt (Bij mij 2700-3500 kWh per jaar :) )? En kan je op jouw ELGA instellingen aanpassen?
Want ik weet dat een elga (uit 2013, dus de klassieke maar zonder de 4graden-gaat-ie-uit) echt wel 1300m3 gas kan voorkomen.

En obv de 25m3 in de zomer is er voor warmte dus 300m3 gas minder nodig.
Ik heb eerlijk gezegd geen idee, ik kan alleen kijken naar het verschil in stroom gebruik sinds de Elga hangt maar dat is niet heel betrouwbaar natuurlijk. Ze hebben toen wel de +4 begrenzing eraf gehaald zodat hij tot -4 werkt. Ik kan iets aanpassen met die kleine switches.

2016 - 2748 kWh
2017 - 3255 kWh
2018 - 3356 kWh (Elga in feb geplaatst)
2019 - 3744 kWh
2020 - 4593 kWh
2021 - 4794kWh
2022 - 3528
2023 - 3993 tot nu toe

Overigens is de Toshiba buitenunit vorig jaar (5 jaar oud) stuk gegaan omdat de ventilator vast gevroren was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWalrus
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 29-05 20:19
Ik heb net een nieuwe warmtepomp(Intergas, Xource). Ik zie op het info menu een COP van 6. Is dat een beetje redelijke prestatie?
Het is hier in het noorden nu 6,5 graden buiten bij een straffe oostenwind.
Thermosstaat staat op 21 graden.

Oost Friesland [Growatt MOD 6000 7,9 kWp 12*Oost(4680wp) 10*West(3200wp)] [ARK 10kWh Thuisbatterij] PV Output | [Intergas Xource 7kW]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Novagoat Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic voor het topictemplate
@TheWalrus Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic voor wat relevante context die we nu missen
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-05 19:40
Andrehj schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 16:50:
[... buffervat zodat de WP zijn warmte kwijt kan ...]

Hier wil ik toch iets over zeggen: ik heb bewust toch voor een buffervat gekozen omdat mijn afgiftesysteem verre van optimaal is; de VV is aangelegd als bijverwarming en radiatoren zijn allemaal type10 en type11.

Hierdoor verwachtte ik al een opstartprobleem heb met mogelijk veel gependel, en dat bleek ook wel de afgelopen dagen. Met wat kunst en vliegwerk heb ik nu de instellingen een beetje onder de knie en is het gependel voorbij, ook met relatief hoge buitentemperatuur, maar ik zie dus in de diagnostiek dat het zo'n 5 minuten duurt voordat e.e.a. tot rust komt.
Juist die paar minuten extra in de WP opstartfase helpen om balans in het systeem te krijgen, al kan ik natuurlijk niet vergelijken met het alternatief van een directe aansluiting zonder buffervat..

Ik heb dus de 'gok' genomen om de gas CV/boiler geheel eruit te gooien en all-electric te gaan zonder ook maar iets aan mijn afgiftesysteem te veranderen. Dat buffervat was een relatief goedkope verzekering.

Deze winter ga ik wijs worden, wellicht vriezen we vast ;)

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Wat ik nog niet helemaal begrijp is dat het altijd over systeeminhoud gaat maar bij een sww run heb je toch ook maar 30-50 liter water max?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Maikie18 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 21:53:
Wat ik nog niet helemaal begrijp is dat het altijd over systeeminhoud gaat maar bij een sww run heb je toch ook maar 30-50 liter water max?
Systeeminhoud heb je nodig voor:
1. Defrosts
2. Stabiliteit voor de regeling.

1. Wordt door sommige fabrikanten opgelost door de warmte daarvoor uit de vloer te halen. Anderen halen die warmte uit het SWW, dat vind ik een stuk minder slim omdat die warmte met een veel lagere COP is opgewekt.
2. Wordt opgevangen doordat de WP bij SWW op een constante compressorfrequentie draait (tenminste, zo doet Mitsubishi dat). Dan valt er dus niks te regelen.

Geen problemen met te weinig systeeminhoud dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
@mawashigeri een paar T11s naar T33 kost net zoveel als een buffervat en levert meer op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-05 00:15

dof

[...]

Vorige bewoners van ons (vrijstaand, 1987, ~200m2) huis verstookten in '21 en '22 zo'n 3600 m3. Ik doe dit huis nu met een 9 kW Pana. Weliswaar geïnvesteerd in isolatie maar lijkt me stug dat je bij 2400 m3 gas 14 kW WP nodig hebt. En wat al gezegd is, je moet met lagere temperatuur cv water de warmte wel in je afgiftesysteem kwijt kunnen.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Andrehj schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 22:15:
[...]

Systeeminhoud heb je nodig voor:
1. Defrosts
2. Stabiliteit voor de regeling.

1. Wordt door sommige fabrikanten opgelost door de warmte daarvoor uit de vloer te halen. Anderen halen die warmte uit het SWW, dat vind ik een stuk minder slim omdat die warmte met een veel lagere COP is opgewekt.
2. Wordt opgevangen doordat de WP bij SWW op een constante compressorfrequentie draait (tenminste, zo doet Mitsubishi dat). Dan valt er dus niks te regelen.

Geen problemen met te weinig systeeminhoud dus.
Krijg je bij een SWW run geen defrost dan? Is toch gewoon hetzelfde, zelfs grotere kans.
BarryH schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 22:16:
@mawashigeri een paar T11s naar T33 kost net zoveel als een buffervat en levert meer op
Ik heb over 2,5 week nog een paar t33 in de aanbieding

[ Voor 15% gewijzigd door Maikie18 op 20-10-2023 22:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Maikie18 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 22:20:
Krijg je bij een SWW run geen defrost dan? Is toch gewoon hetzelfde, zelfs grotere kans.
WP probeert dat te vermijden, maar haalt die warmte (als het toch nodig is) dan zoals ik al schreef uit de vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Andrehj schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 22:23:
[...]

WP probeert dat te vermijden, maar haalt die warmte (als het toch nodig is) dan zoals ik al schreef uit de vloer.
Dan schakelt de 3weg klep even terug om dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Maikie18 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 22:24:
Dan schakelt de 3weg klep even terug om dan?
Ja, anders gaat dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novagoat
dof schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 22:19:
[...]

Vorige bewoners van ons (vrijstaand, 1987, ~200m2) huis verstookten in '21 en '22 zo'n 3600 m3. Ik doe dit huis nu met een 9 kW Pana. Weliswaar geïnvesteerd in isolatie maar lijkt me stug dat je bij 2400 m3 gas 14 kW WP nodig hebt. En wat al gezegd is, je moet met lagere temperatuur cv water de warmte wel in je afgiftesysteem kwijt kunnen.
Ligt dat niet ook aan de specs per merk? Die Toshiba levert bij de 11kw variant nog 7.37kw bij -15. Ik weet niet of ik dan mijn huis nog warm krijg. Voordeel van deze is wel dat ze ver terug modelleren, tot 10% van het maximaal vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
BarryH schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 22:16:
Die zijn dik en oerlelijk! Dat buffervat ook, maar die hangt in de garage ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-05 23:32
mawashigeri schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 23:28:
[...]

Die zijn dik en oerlelijk! Dat buffervat ook, maar die hangt in de garage ;)
Dat blijft natuurlijk een persoonlijke smaak. Van vloerverwarming krijg je dikke poten is altijd mijn gevoel, als ik ergens kom weet ik binnen een half uur of ze vloerverwarming stoken. Maar ook is dat persoonlijk. Voor mij zijn radiatoren funktioneel en hoort het erbij net als stopcontacten en lichtschakelaars.

snameroc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof

dof

Novagoat schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 22:57:
[...]

Ligt dat niet ook aan de specs per merk? Die Toshiba levert bij de 11kw variant nog 7.37kw bij -15. Ik weet niet of ik dan mijn huis nog warm krijg. Voordeel van deze is wel dat ze ver terug modelleren, tot 10% van het maximaal vermogen.
Er is wel wat variatie in capaciteit bij lage temperaturen. Maar -15 C is wel heel zeldzaam aan het worden.

WP's worden vaak gekozen en gekocht (en gepromoot) op het kunnen verwarmen bij temperaturen die nog maar heel zelden (< 1 %) voorkomen. Maar als je een eenmaal een WP hebt ben je vooral erg geïnteresseerd hoe je zuinig kunt stoken, dan is het terug kunnen moduleren tot klein verbruik belangrijk want dat is meer dan 99% van de tijd dat een WP draait.

Een straalkacheltje o.i.d. is voor die -15C keren best een goede investering. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VrdtuFQ72gQx87xhm80-GldBz6U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mMAkYhRxzz4UmizcMHLFJuYa.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RblsVlCL1Z3xlPT3_ClG9xcSEHY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/txQikH5iAEAtQp5VA6F3qQxz.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novagoat
dof schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 00:15:
[...]

Er is wel wat variatie in capaciteit bij lage temperaturen. Maar -15 C is wel heel zeldzaam aan het worden.

WP's worden vaak gekozen en gekocht (en gepromoot) op het kunnen verwarmen bij temperaturen die nog maar heel zelden (< 1 %) voorkomen. Maar als je een eenmaal een WP hebt ben je vooral erg geïnteresseerd hoe je zuinig kunt stoken, dan is het terug kunnen moduleren tot klein verbruik belangrijk want dat is meer dan 99% van de tijd dat een WP draait.

Een straalkacheltje o.i.d. is voor die -15C keren best een goede investering. :)

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Moet zeggen dat we in zuid Limburg wat meer uitschieters daarin hebben. Afgelopen twee jaar ook elke keer 10-20cm sneeuw gehad terwijl het in de rest van Nederland bij een miezer laagje bleef. Maar hoe vaak het dan -15 was dat weet ik niet, de -5 wordt wel makkelijk gehaald. Het zou wel een beetje van de zotte zijn om zo'n duur apparaat aan te schaffen om vervolgens straalkacheltjes neer te moeten zetten.. Snap dat ze niet worden gemaakt voor behoorlijk koud weer, maar dan is het natuurlijk wel hard nodig om je huis warm te krijgen. Ik heb een houtkachel, dus warm krijg ik het uiteindelijk wel, maar ik weet niet wat de consequentie voor de warmtepomp zou zijn als ik met -10 de hele beneden verdieping op hout ga stoken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

het is simpelweg niet aanhoudend zulke koude temperaturen. hoogstens enkele uren. je massa in de woning vangt dat gewoon op, je zal alleen merken dat de dag na de kou de WP langer of harder moet lopen om bij te trekken.

en klein beetje defitge WP's hebben gewoon elementen erin zitten die je een extra paar kW geven om moeilijke momenten te overbruggen dus die straalkachel zit er al in...

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 21-10-2023 01:23 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
@Novagoat Ik deel je mening dat een wp die lang door kan gaan in de koudere temperaturen een pre is. Zolang je geen overdreven pendeltoestanden hebt bij mildere temperaturen kleeft er wat mij betreft geen nadeel aan een beetje overdimensioneren.

Voorwaarde is dus wel dat het afgiftesysteem adequaat is. Je hebt niks aan veel vermogen als je dat niet op warmtepompvriendelijke temperaturen kwijt kunt.
Heb je straks echter 200m² aan vloerverwarming, dan moet je niet eens meer nadenken over het modulerend vermogen, maar moet je gewoon royaal gaan inzetten op nominaal vermogen. Want een warmtepomp draait niet het efficiëntst op z'n minimale vermogen maar juist even daarboven.

Verder moet je wel in het achterhoofd houden dat zelfs al houdt -15°C ineens een keer een week lang aan, terwijl je hebt gedimensioneerd op -10, dat het dan niet ineens vriest binnenshuis, het wordt alleen tijdelijk een graadje kouder binnen. Dus even een extra trui aan en niks aan het handje.

p.s. Ik ben erachter gekomen dat mijn wp echt slecht moduleert. Ik kwam gisteren niet onder de 4,5kWh thermisch en 625watt elektrisch. Maar de runs duurden toch iets van 1,5u en met een COP >7 mag ik niet klagen. En m'n afgiftesysteem is een allegaartje. Dus eigenlijk boeit dat minimale vermogen me steeds iets minder.

[ Voor 4% gewijzigd door verkeerslicht op 21-10-2023 03:53 ]

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novagoat
verkeerslicht schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 03:34:
@Novagoat Ik deel je mening dat een wp die lang door kan gaan in de koudere temperaturen een pre is. Zolang je geen overdreven pendeltoestanden hebt bij mildere temperaturen kleeft er wat mij betreft geen nadeel aan een beetje overdimensioneren.

Voorwaarde is dus wel dat het afgiftesysteem adequaat is. Je hebt niks aan veel vermogen als je dat niet op warmtepompvriendelijke temperaturen kwijt kunt.
Heb je straks echter 200m² aan vloerverwarming, dan moet je niet eens meer nadenken over het modulerend vermogen, maar moet je gewoon royaal gaan inzetten op nominaal vermogen. Want een warmtepomp draait niet het efficiëntst op z'n minimale vermogen maar juist even daarboven.

Verder moet je wel in het achterhoofd houden dat zelfs al houdt -15°C ineens een keer een week lang aan, terwijl je hebt gedimensioneerd op -10, dat het dan niet ineens vriest binnenshuis, het wordt alleen tijdelijk een graadje kouder binnen. Dus even een extra trui aan en niks aan het handje.

p.s. Ik ben erachter gekomen dat mijn wp echt slecht moduleert. Ik kwam gisteren niet onder de 4,5kWh thermisch en 625watt elektrisch. Maar de runs duurden toch iets van 1,5u en met een COP >7 mag ik niet klagen. En m'n afgiftesysteem is een allegaartje. Dus eigenlijk boeit dat minimale vermogen me steeds iets minder.
Wat zou ik dan het beste kunnen doen om het afgifte systeem te vergroten? Ik kan eventueel in het atelier en de werkplaats nog wat extra doen, dat is 60m2 wat we onverwarmd wilden laten omdat we daar niet altijd zijn. Is wel deftig geïsoleerd.
Maar het is dan de vraag wat verstandig is, een warmtepomp van 14kw waardoor de energierekening omhoog gaat en we dus wel het afgifte systeem moeten vergroten (bv extra vvw of radiatoren in die 60m2) of toch minder kw's met het risico dat hij het af en toe niet haalt (en dus het extra element bij moet springen dus ook meer kosten). En houtkachel als backup voor de hele koude dagen.
Redeneer ik zo goed?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Toch even hier berichten dat mijn wp subsidie, 2 weken geleden ingediend, vorig jaar september geïnstalleerd, nu is toegekend. Daarbij heb ik de wp bij climamarket.eu gekocht, de waterzijdige en elektra installatie zelf gedaan en het f gassen deel en buitenunitinstallatie/leidingaanleg laten doen door een airco-bedrijf. Met garantie op dat gedeelte dus.
Alles heel netjes ingediend en gefactureerd, geen geheimen.
Die weg is dus duidelijk Ok voor de subsidie. Van mij krijg je geen garantie echter ;)

[ Voor 4% gewijzigd door joezzt op 21-10-2023 08:56 ]

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:24
mawashigeri schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 21:46:
[...]

Hier wil ik toch iets over zeggen: ik heb bewust toch voor een buffervat gekozen omdat mijn afgiftesysteem verre van optimaal is; de VV is aangelegd als bijverwarming en radiatoren zijn allemaal type10 en type11.

Hierdoor verwachtte ik al een opstartprobleem heb met mogelijk veel gependel, en dat bleek ook wel de afgelopen dagen. Met wat kunst en vliegwerk heb ik nu de instellingen een beetje onder de knie en is het gependel voorbij, ook met relatief hoge buitentemperatuur, maar ik zie dus in de diagnostiek dat het zo'n 5 minuten duurt voordat e.e.a. tot rust komt.
Juist die paar minuten extra in de WP opstartfase helpen om balans in het systeem te krijgen, al kan ik natuurlijk niet vergelijken met het alternatief van een directe aansluiting zonder buffervat..

Ik heb dus de 'gok' genomen om de gas CV/boiler geheel eruit te gooien en all-electric te gaan zonder ook maar iets aan mijn afgiftesysteem te veranderen. Dat buffervat was een relatief goedkope verzekering.

Deze winter ga ik wijs worden, wellicht vriezen we vast ;)
Een misvatting die je vaak hoort, dan doe je een paar afgiftepunten dicht boven bijvoorbeeld als de WP het niet aan kan, type 10 kan niet werken op lage temp in theorie vanwege ontbreken van convectorgaten.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 21-10-2023 09:10 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nico_GTR
Novagoat schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 01:16:
[...]

Moet zeggen dat we in zuid Limburg wat meer uitschieters daarin hebben. Afgelopen twee jaar ook elke keer 10-20cm sneeuw gehad terwijl het in de rest van Nederland bij een miezer laagje bleef. Maar hoe vaak het dan -15 was dat weet ik niet, de -5 wordt wel makkelijk gehaald. Het zou wel een beetje van de zotte zijn om zo'n duur apparaat aan te schaffen om vervolgens straalkacheltjes neer te moeten zetten.. Snap dat ze niet worden gemaakt voor behoorlijk koud weer, maar dan is het natuurlijk wel hard nodig om je huis warm te krijgen. Ik heb een houtkachel, dus warm krijg ik het uiteindelijk wel, maar ik weet niet wat de consequentie voor de warmtepomp zou zijn als ik met -10 de hele beneden verdieping op hout ga stoken.
Limburg!!!

Ach als het -15 wordt heb ik nog een houtkachel.
Novagoat schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 08:01:
[...]

Wat zou ik dan het beste kunnen doen om het afgifte systeem te vergroten? Ik kan eventueel in het atelier en de werkplaats nog wat extra doen, dat is 60m2 wat we onverwarmd wilden laten omdat we daar niet altijd zijn. Is wel deftig geïsoleerd.
Maar het is dan de vraag wat verstandig is, een warmtepomp van 14kw waardoor de energierekening omhoog gaat en we dus wel het afgifte systeem moeten vergroten (bv extra vvw of radiatoren in die 60m2) of toch minder kw's met het risico dat hij het af en toe niet haalt (en dus het extra element bij moet springen dus ook meer kosten). En houtkachel als backup voor de hele koude dagen.
Redeneer ik zo goed?
Dat is de redenatie! Wp gaat om het aanvullen van warmte. Ook bij ons in het landklimaat is een 24h van -15 zo ontzettend zeldzaam dat de kosten die je daar extra spendeert met het verwarmingselement ruimschoots goed worden gemaakt in de tijd dat die mooi zuinig draait.

Gisterenavond hier een complete lange run, netjes constant op 100 Wh per fase. 4 kWh verbruikt totaal in de nacht. (Inclusief achtergrond verbruik)

[ Voor 39% gewijzigd door Nico_GTR op 21-10-2023 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
joezzt schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 08:55:
Toch even hier berichten dat mijn wp subsidie, 2 weken geleden ingediend, vorig jaar september geïnstalleerd, nu is toegekend. Daarbij heb ik de wp bij climamarket.eu gekocht, de waterzijdige en elektra installatie zelf gedaan en het f gassen deel en buitenunitinstallatie/leidingaanleg laten doen door een airco-bedrijf. Met garantie op dat gedeelte dus.
Alles heel netjes ingediend en gefactureerd, geen geheimen.
Die weg is dus duidelijk Ok voor de subsidie. Van mij krijg je geen garantie echter ;)
Zolang er maar montage/installatie bij op je factuur staat tegenwoordig zo heb ik begrepen, alleen in bedrijfstelling zou niet genoeg meer zijn. Kan me ook voorstellen dat ze zoveel aanvragen binnen krijgen dat ze niet alles tot op de bodem uit gaan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
mr_evil08 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 09:10:
[...]

Een misvatting die je vaak hoort, dan doe je een paar afgiftepunten dicht boven bijvoorbeeld als de WP het niet aan kan, type 10 kan niet werken op lage temp in theorie vanwege ontbreken van convectorgaten.
'Kan niet werken' is natuurlijk gechargeerd, er loopt gewoon water doorheen en er is een meetbare delta(T), maar de afgifte is laag. Nou is dat niet zo erg, want er zijn nu wel veel meer uren afgifte dan met de gas CV!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
Vraagje,
Welke WP's kunnen terug moduleren naar een ca 800 Watt thermisch bij Tb van +15 graden?
Heb een voorkeur voor monoblock.

Nu de VV met pomp op de SV aangesloten.
Op de Kamstrup (van de SV) doe ik swinters ca 0,8 tot 3 kW, bij een 22 -29 graden watertemp de vloer in. Delta T VV tussen de 1 en 2 graden.
Wil de Ta stabiel en dT laag houden ivm gedeeltelijk parket.
Veel massa, 120 m2, 15 hoh, 18 mm buis, 8 groepen, de pomp naar hoger debiet als dT meer is, human activated :+ , wel alles qua temp middels HA inzichtelijk. Afgelopen winter WP style gestookt, geen issues met comfort en ruimtetemps, VV groepen staan vast ingesteld, werkt naar wens.

Heb voor de snelle warmtevraag ook nog convectorputten en radiatoren ( niet gebruikt afgelopen winter) welke samen met SWW op de SV blijft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Novagoat schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 08:01:
[...]

Redeneer ik zo goed?
Wat ik zou doen is:
1. Even kijken naar de huidige afgiftecapaciteit die je hebt liggen, en berekenen (daar zijn mooie tools voor te vinden*) wat de afgifte bij 25, 30 en 35°.
2. Probeer op basis van (1) te beredeneren of je voldoende afgiftecapaciteit hebt voor de koude dagen. Streef ernaar om 35°C als maximale temperatuur te gebruiken. Hoger kan maar lager is beter.
3. Kijk of je het minimale vermogen van de toshiba (of bijvoorbeeld Panasonic 9J zoals die van @dof ) redelijkerwijs kwijt kan (een beetje pendelen is geen ramp). Gezien deze modellen mooi kunnen terugmoduleren hoef je daar eigenlijk niet bang voor te zijn.
4. Kijk of het maximale vermogen toereikend is voor wat jij persoonlijk graag wil. Dit blijft een kwestie van smaak, waar de een kiest voor het risico om er iets onder te zitten en het backupelement aan te spreken, en de ander het risico wil lopen om ietsje te pendelen. Het laatste is op te lossen met meer afgifte, het eerste is op te lossen met een nieuwe WP of extra isolatie.
5. Indien nodig breidt - zoals je zelf oppert - het afgiftesysteem iets uit. Dit is nooit een slechte keuze. Want zelfs al is het niet nodig, kun je wel met lagere temperaturen, en dus efficiënter stoken. De kosten die je hieraan besteedt verdien je op termijn terug. Ook het pendelen ga je hiermee tegen.
6. Maak een eigen topic aan zodat alles bij elkaar staat, dan kan je goed geholpen worden.

*Tools om je huidige afgifte te berekenen:
Vloerverwarming rekentool (er zijn ook plaatje van tabellen te vinden): https://www.wth.nl/support-en-service/afgifte-berekening
Radiator/convector capaciteit berekening: https://www.climatebooste...or-radiatorpro-verwarming / https://www.climatebooste...-convectorprowall-verwarm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Simpel360 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 10:13:
Vraagje,
Welke WP's kunnen terug moduleren naar een ca 800 Watt thermisch bij Tb van +15 graden?

Op de Kamstrup (van de SV) doe ik swinters ca 0,8 tot 3 kW, bij een 22 -29 graden watertemp de vloer in. Delta T VV tussen de 1 en 2 graden.
Veel massa, 120 m2, 15 hoh, 18 mm buis, 8 groepen, de pomp naar hoger debiet als dT meer is, human activated :+ , wel alles qua temp middels HA inzichtelijk. Afgelopen winter WP style gestookt, geen issues met comfort en ruimtetemps, VV groepen staan vast ingesteld, werkt naar wens.

Heb voor de snelle warmtevraag ook nog convectorputten en radiatoren ( niet gebruikt afgelopen winter) welke samen met SWW op de SV blijft.
Met zoveel vloerverwarming is minimaal vermogen totaal geen issue om op te letten. Er kan urenlang 2 kW in zonder dat je parket het merkt (en blijft nog even warm als de warmtepomp even klaar is).
Een warmtepomp met graadminutenregeling kan helpen met het zodanig instellen dat het uitmiddelt en niet boven de 1 start per uur komt.

Maar als antwoord op je vraag, een voorbeeld van een monoblock die tot 800W thermisch terug gaat is strikt genomen deze, al is dat niet helemaal wat je bedoelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dof

dof

Novagoat schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 01:16:
[...]
-knip-
Het zou wel een beetje van de zotte zijn om zo'n duur apparaat aan te schaffen om vervolgens straalkacheltjes neer te moeten zetten..
-knip-
Ik chargeer natuurlijk met "straalkacheltje", maar een warmtepomp is structureel iets heel anders dan een houtkachel, gasketel, kolenkachel, etc. Je maakt met een LW WP -zeg maar- lauw water aan om daarmee het huis weliswaar langzaam, maar heel efficient te verwarmen. Dat gaat heel goed en zuinig, maar de trade off is dat je niet even snel -binnen half uurtje- de keet kunt verwarmen.

Dat hoeft ook niet want met een WP gebruik je ook VVW en/of liefst dikke radiatoren (T22 / T33) of modernere fan coils. Met VVW in betonnen vloeren gaat ook veel van die warmte mooi in het beton zitten en blijft het ook lang warm als het buiten fluctueert.

Het zou een beetje zonde zijn als je jaren veel geld uitgeeft aan de energiekosten van een zware WP (die niet ver terug kan moduleren), terwijl je die "zware" capaciteit maar eens in de 10 jaar nodig hebt om een aantal dagen met strenge vorst door te komen. Vandaar m'n "straalkacheltje".

Afgifte verbeteren doe je door meer VVW aan te brengen en/of meer dikke (T33) radiatoren te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Simpel360 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 10:13:
Vraagje,

momenteel is de panasonic J serie de beste optie daarvoor. de H serie kon lager maar is niet meer verkrijgbaar.
wil je nog een J serie moet je snel zijn want volgend jaar zijn die er ook niet meer.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
mawashigeri schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 09:57:
[...]

'Kan niet werken' is natuurlijk gechargeerd, er loopt gewoon water doorheen en er is een meetbare delta(T), maar de afgifte is laag. Nou is dat niet zo erg, want er zijn nu wel veel meer uren afgifte dan met de gas CV!
Die platen doen niks op zeer lage temperatuur als er geen convector gaten bij aanwezig zijn.

Als vorstbeveiliging wil uiteraard wel maar 22c in de kamer kan je vergeten.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 21-10-2023 12:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-05 23:04

Superbeagle

Always smile

mr_evil08 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 12:15:
[...]

Die platen doen niks op zeer lage temperatuur als er geen convector gaten bij aanwezig zijn.

Als vorstbeveiliging wil uiteraard wel maar 22c in de kamer kan je vergeten.
Die convectorlamellen vergroten de afgifte. Zonder, is de afgifte van een Tx0 radiator lager maar niet nul.

Als dat wel zo was dan hoeft niemand zijn leidingen te isoleren aangezien die ook geen lamellen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novagoat
verkeerslicht schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 10:36:
[...]

Wat ik zou doen is:
*knip*

*Tools om je huidige afgifte te berekenen:
Vloerverwarming rekentool (er zijn ook plaatje van tabellen te vinden): https://www.wth.nl/support-en-service/afgifte-berekening
Radiator/convector capaciteit berekening: https://www.climatebooste...or-radiatorpro-verwarming / https://www.climatebooste...-convectorprowall-verwarm
Thanks! Ik ga straks een topic maken. Ben nu even aan het bekijken hoeveel kw het huidige afgiftesysteem heeft. Nu heb ik een designradiator, die staat er niet tussen in die tool, hoe kan ik deze het best berekenen? Designradiator is 44x200 (met twee lagen buizen verticaal)

Ik heb de ketel nu eens op 50 gezet (stond op 65 graden). Als dat goed is zet ik hem nog een stukje lager.

[ Voor 5% gewijzigd door Novagoat op 21-10-2023 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 10:44
Net even de isolatie rond de aansluitingen van de koelmiddelleiding op de binnenunit van mijn split warmtepomp afgehaald. Vond wel wat groene aanslag/corrosie - waarschijnlijk doordat er wat condensvorming op plaats heeft gevonden over de laatste 2 jaar. Kan dit kwaad/moet hier iets aan gebeuren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KLQGo6H_iSgZgiuiLshje9zjr28=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ACSj895vrpernuMh8m3NMKgE.jpg?f=fotoalbum_large

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 29-05 17:51

Jan2023

KISS

snameroc schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 23:43:
[...]

Dat blijft natuurlijk een persoonlijke smaak. Van vloerverwarming krijg je dikke poten is altijd mijn gevoel, als ik ergens kom weet ik binnen een half uur of ze vloerverwarming stoken. Maar ook is dat persoonlijk. Voor mij zijn radiatoren funktioneel en hoort het erbij net als stopcontacten en lichtschakelaars.
Ja met al dat moderne spul wordt het steeds minder sfeervol.
Ik kom nog uit de tijd van de gaskachel , stralingswarmte weetjewel , heerlijk.
Kom daar nu nog maar eens om met watertemperaturen van max 30 graden.
:?
Je zou er bijna een houtkachel bij nemen om weer eens te genieten.,-)

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Superbeagle schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 12:47:
[...]

Die convectorlamellen vergroten de afgifte. Zonder, is de afgifte van een Tx0 radiator lager maar niet nul.

Als dat wel zo was dan hoeft niemand zijn leidingen te isoleren aangezien die ook geen lamellen hebben.
Je begrijpt het niet zo te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 21-10-2023 17:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Jan2023 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 17:22:
[...]

Hahaaa net de fik er weer in gezet.
Is gewoon even lekker, straks een biertje beetje F1 kijken en morgen lang liggen d:)b

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/llVQSmfpg_GVYaMIvCfsIr5OQYI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SEPjL2f9n1d99KsAgtFrJA6j.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

Juist , jij begrijpt het !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
JBtL schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 17:18:
Net even de isolatie rond de aansluitingen van de koelmiddelleiding op de binnenunit van mijn split warmtepomp afgehaald. Vond wel wat groene aanslag/corrosie - waarschijnlijk doordat er wat condensvorming op plaats heeft gevonden over de laatste 2 jaar. Kan dit kwaad/moet hier iets aan gebeuren?

[Afbeelding]
Ja en nee.
Doekje er over, even afvegen en dan even wat wd40 of imal oid erop dan wordt het niet weer groen.
Maar echt kwaad kan het niet.
Tegen de tijd dat het door gerot is is hij toch al einde levensduur waarschijnlijk.

Wil je het echt voorkomen moet je alles dampdicht isoleren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-05 23:04

Superbeagle

Always smile

mr_evil08 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 17:36:
[...]

Je begrijpt het niet zo te lezen.
Waarom op de man spelen? Jij beweert iets wat niet klopt. Ik heb toevallig T10 radiatoren hangen in enkele kamers op lage temperaturen en die doen meer dan enkel vorstbeveiligen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-05 23:39
[...]

Wij zetten soms onze lucht/lucht een paar uur aan in de avond om te verwarmen (dit jaar nog niet voorgekomen). Dat voelt ook wel lekker. Wij zeggen dan voor de grap: even de kachel aan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
[...]

IR paneeltje bij de zitplek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

mr_evil08 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 19:33:
[...]

IR paneeltje bij de zitplek?
Ja , geeft ook de nodige stralingswarmte
Heb er vorig jaar een opgehangen om dat eens te ervaren.
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Nu online
Gebruiken jullie nachtverlaging dat de ‘stralingswarmte’ missen? Ik heb vvw en met ketel gebruikte ik nachtverlaging, maar sinds warmtepomp niet tot nauwelijks. Dat vind ik echt een groot verschil in comfort geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Novagoat schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 17:12:
[...]

Thanks! Ik ga straks een topic maken. Ben nu even aan het bekijken hoeveel kw het huidige afgiftesysteem heeft. Nu heb ik een designradiator, die staat er niet tussen in die tool, hoe kan ik deze het best berekenen? Designradiator is 44x200 (met twee lagen buizen verticaal)

Ik heb de ketel nu eens op 50 gezet (stond op 65 graden). Als dat goed is zet ik hem nog een stukje lager.
Ik denk dat zo'n designradiator (als ik er een goed beeld bij heb) redelijk vergelijkbaar is met een T20. Alleen die tool accepteert geen verticale radiatormaten. Kun je desnoods een beetje gokken door 900x400 te kiezen en de uitkomst x2 te doen. Zal vast niet helemaal kloppen, maar het zal op het totaal niet echt uitmaken.

[ Voor 15% gewijzigd door verkeerslicht op 21-10-2023 21:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Dashlane schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 20:08:
Gebruiken jullie nachtverlaging dat de ‘stralingswarmte’ missen? Ik heb vvw en met ketel gebruikte ik nachtverlaging, maar sinds warmtepomp niet tot nauwelijks. Dat vind ik echt een groot verschil in comfort geven.
Heb je ooit wel eens in een ouder huis gezeten voor de gashaard (met winterbrander) of een houtkachel?

Net of je lekker in de zon zit..

Daar kan echt geen vloerverwarming tegen op.
We hebben hier in principe 24/7 20 graden met vloerverwarming.
Maar ik heb rond 18:00 dacht ik, de houtcv aangestoken.
Dat is wel gewoon zo heerlijk asociaal lekker even genieten.
Stukje vuur in de kamer en die heerlijke straling gewoon geniaal niet te vervangen.

:9B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Nu online
Ronald.42 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 21:11:
[...]

Heb je ooit wel eens in een ouder huis gezeten voor de gashaard (met winterbrander) of een houtkachel?

Stukje vuur in de kamer en die heerlijke straling gewoon geniaal niet te vervangen.

Nu je het zo brengt eerlijk is eerlijk. Vroeger een oliekachel gehad en een kennis heeft een houtkachel. Het is wel heerlijk, alleen ik wordt er ontzettend slaperig van :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novagoat
Nou ik ben alle radiatoren nagelopen, heb even een eigen topic aangemaakt want ik kom er dus niet uit welk vermogen de warmtepomp zou moeten zijn :)

[ Voor 5% gewijzigd door Novagoat op 21-10-2023 23:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novagoat
Dashlane schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 22:22:
[...]

Nu je het zo brengt eerlijk is eerlijk. Vroeger een oliekachel gehad en een kennis heeft een houtkachel. Het is wel heerlijk, alleen ik wordt er ontzettend slaperig van :9
Kan ik beamen, daarom stoken we de kachel bijna nooit omdat ik toch na 5 minuten in slaap val :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
Niets aangenamer dan een "vuur"-verwarming, hout of gasvlammen. <3

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ronald.42 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 21:11:
[...]

Bij ons doet de WP in principe ook de hele woning, maar als we 's avonds thuis zijn, en het is buiten koud en guur, dan gaat er niets boven een houtvuur _/-\o_ _/-\o_

Lekker herstbokje erbij, dat drinkt toch veel lekkerdere voor een houtvuur dan voor een WP, laten we eerlijk zijn >:)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Grolsch schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 10:24:
[...]

Bij ons doet de WP in principe ook de hele woning, maar als we 's avonds thuis zijn, en het is buiten koud en guur, dan gaat er niets boven een houtvuur _/-\o_ _/-\o_

Lekker herstbokje erbij, dat drinkt toch veel lekkerdere voor een houtvuur dan voor een WP, laten we eerlijk zijn >:)
Het ziet er ook helemaal niet gezellig uit...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-4tDaaAOiCj_Q9BSKKR7rzmKZ8w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hEOumlYJs1EMneRxzOzHnix9.jpg?f=fotoalbum_large

Duikt snel weg voor de offtopic pliesie... >:)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KryTech
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:21
Ronald.42 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 10:29:
[...]

[Afbeelding]

Blijft wel lekker op temperatuur met een koel briesje, dat is bij de haard wel anders. :9B

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Zwartoog schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 10:11:
Niets aangenamer dan een "vuur"-verwarming, hout of gasvlammen. <3
Voor degene die er voor zit. Als mijn vader weer eens fikkie aan het stoken was in de open haard, zaten wij pubers klappertandend op de slaapkamer huiswerk te maken.... De CV sloeg niet meer aan.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 11:20
Ronald.42 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 10:29:
[...]

[Afbeelding]

In de luchtstroom aan de andere kant van de WP blijven ze koeler >:) Wel lekker die Blauwe Tram en Grutte Pier.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Dashlane schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 22:22:
[...]

Dan zou ik toch maar een koolmonoxide melder adviseren :+

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Novagoat schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 22:39:
Nou ik ben alle radiatoren nagelopen, heb even een eigen topic aangemaakt want ik kom er dus niet uit welk vermogen de warmtepomp zou moeten zijn :)
Werkt toch het beste, alles overzichtelijk in 1 post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WOrange
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-05 16:37
Na een paar jaar allerlei klussen de voorrang te hebben gegeven, wil ik nu werk maken van een warmtepomp. Hiervoor een apart topic aangemaakt. In de hoop veel te leren en uiteindelijk door te geven. :)

Oriëntatie warmtepomp woning 1980

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niekvanprooijen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 29-05 16:41
Ook hier begint een WP steeds aantrekkelijker te worden. Een apart topic: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2213710

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nico_GTR
4 dagen van huis.... Wat te doen, Wp uit of verlaging toepassen. Warm water zet ik altijd uit als we weg gaan.

Temperatuur valt mee komende dagen kan het ook zien als een testje om te kijken hoe snel het weer warm wordt.
Pagina: 1 ... 62 ... 212 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)