Op dit moment hebben wij een Bosch HRC II uit 2011 icm een Elga. Met het in bedrijf stellen van de Elga hebben we heel wat problemen gehad waarbij de ketel steeds in storing viel. Uiteindelijk met een bypass opgelost. Maar nu gaan we flink verbouwen, een bestaand aanbouw van totaal 135m2 (nu bestaande uit ongeisoleerde daken en wanden, gewoon beton op zand) wordt volledig geïsoleerd. Er komt een nieuw warm dak op, de vloeren worden uitgebroken en geïsoleerd, er komen voorzetwanden voor. De voorkeur voor de aanbouw is vvw maar dat kan niet op ons systeem (thermostaat in woonkamer, vloer krijgt geen kans om op te warmen). Dus we denken erover om volledig op warmtepomp over te gaan, ook gezien de leeftijd van de ketel.
We hebben ook nog een houtkachel. We hebben een 3-fase aansluiting en krachtstroom. Verder komt er nog een Quooker en inductiefornuis, ik kook nu nog op gas.
2014: 2010
2015: 1783 (veel van huis + lage thermostaat)
2016: 1683
2017: 2421
2018: 2409 (elga en 18 zonnepanelen geplaatst), keukegeiser met waakvlam de deur uit gedaan.
2019: 1717
2020: 1881
2021: 2361 (thuiswerken, zoontje geboren)
2022: 1886
Plus nog 1 oude vrijstaande radiator en twee T10's die in een bijruimte hangen maar die tel ik niet mee want die zijn we nu af aan het sluiten.
Kom ik in totaal uit op 18.139 Watt. Daarvan komt 11.533 te vervallen in de benedenverdieping en willen we sowieso in de keuken en bijkeuken (totaal ca. 140m3) vvw en we overwegen dat ook in de woonkamer te leggen maar dan moeten we de vloer eruit slaan (105m3). Daarnaast komt er nog in de aanbouw een atelier en werkplaats die wij onverwarmd willen laten, maar als we echt afgifte bij moeten plaatsen zou daar ook nog een radiator kunnen. We zouden dus 17kw aan vloerverwarming moeten plaatsen op de benedenverdieping (gebaseerd op aantal m3x70w).
- X liter nodig: Geen idee, 2 volwassenen en een peuter. Douchen niet lang, geen ligbad.
- DWTW aanwezig? Nope
zuinig, DIY/tweakersvriendelijk(wanneer mono), stil, goedkoop, verkrijgbaarheid, domotica-integratie, milieuvriendelijk, design
Dat is niet bekend en ligt aan de keuze. Een split is een optie maar ik wil het ook best zelf proberen bij een mono. Maar ik heb hier 0 ervaring mee. Het 'spannendste' wat ik ooit gedaan heb is het ventiel van een expansievat vervangen. Het moet dus dan wel leek-proof te installeren zijn als dat al bestaat. Plaatsen van hardware e.d. is geen probleem, mijn man werkt als timmerman dus wel handig op dat gebied.
[Foto's/schetsen/plaatjes van mogelijk geschikte plekken voor de apparatuur]
Dit is alleen een weergave van de aanbouw, keuken zit direct achter woonhuis. Laatste twee ruimtes zijn atelier en werkplaats. Als het een warmtepomp wordt dachten we deze helemaal achteraan de werkplaats buiten op de grond te plaatsen. Vvw in keuken, bijkeuken, toilet.
:strip_exif()/f/image/ir75SatQKHgIP2rb1UvBuls2.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb dus totaal geen idee hoeveel vermogen ik nodig heb en of het überhaupt wel een goed idee is in onze situatie. Ik heb ook naar een biomassaketel gekeken maar ik wil niet dagelijks bijvullen (en als je dat niet wilt kosten de systemen 20k+).
We hebben ook nog een houtkachel. We hebben een 3-fase aansluiting en krachtstroom. Verder komt er nog een Quooker en inductiefornuis, ik kook nu nog op gas.
Historisch gasverbruik:
2013: 3204 (verbouwing, stoken met ramen open)2014: 2010
2015: 1783 (veel van huis + lage thermostaat)
2016: 1683
2017: 2421
2018: 2409 (elga en 18 zonnepanelen geplaatst), keukegeiser met waakvlam de deur uit gedaan.
2019: 1717
2020: 1881
2021: 2361 (thuiswerken, zoontje geboren)
2022: 1886
Afgiftesysteem:
We zijn aan het verbouwen. In principe kan alles op de begane grond aangepast worden maar dit is de huidige situatie (bij 75/65/20):Ruimte | Type | Afmeting | Vermogen |
Woonkamer | T20 | 70x2620 | 3034 |
Woonkamer | T20 | 60x160 | 1637 |
Keuken | T22 | 90x180 | 4269 |
Bijkeuken | T22 | 90x100 | 2301 |
Toilet | T10 | 60x50 | 292 |
Hal | T20 | 100x70 | 1167 |
Slaapkamer 1 | T20 | 60x180 | 1841 |
Slaapkamer 2 | T20 | 60x100 | 1023 |
Badkamer | Handdoekradiator | 45x200 | 800 (gokje) |
Toilet 2 | T10 | 60x100 | 1023 |
Zolder | T10 | 150x50 | 752 |
Plus nog 1 oude vrijstaande radiator en twee T10's die in een bijruimte hangen maar die tel ik niet mee want die zijn we nu af aan het sluiten.
Kom ik in totaal uit op 18.139 Watt. Daarvan komt 11.533 te vervallen in de benedenverdieping en willen we sowieso in de keuken en bijkeuken (totaal ca. 140m3) vvw en we overwegen dat ook in de woonkamer te leggen maar dan moeten we de vloer eruit slaan (105m3). Daarnaast komt er nog in de aanbouw een atelier en werkplaats die wij onverwarmd willen laten, maar als we echt afgifte bij moeten plaatsen zou daar ook nog een radiator kunnen. We zouden dus 17kw aan vloerverwarming moeten plaatsen op de benedenverdieping (gebaseerd op aantal m3x70w).
SWW:
- plek voor boiler: Ja. In principe willen we de warmtepomp helemaal aan het eind van de aanbouw doen (24 meter vanaf het woonhuis) en dan een losse boiler voor warm water waar nu onze CV en Elga staat omdat dit vlakbij de badkamer is.- X liter nodig: Geen idee, 2 volwassenen en een peuter. Douchen niet lang, geen ligbad.
- DWTW aanwezig? Nope
Warmtepompvoorkeur:
L/W, zet op volgorde:zuinig, DIY/tweakersvriendelijk(wanneer mono), stil, goedkoop, verkrijgbaarheid, domotica-integratie, milieuvriendelijk, design
Wie gaat het installeren?
Doe het zelf / het wordt uitbesteedDat is niet bekend en ligt aan de keuze. Een split is een optie maar ik wil het ook best zelf proberen bij een mono. Maar ik heb hier 0 ervaring mee. Het 'spannendste' wat ik ooit gedaan heb is het ventiel van een expansievat vervangen. Het moet dus dan wel leek-proof te installeren zijn als dat al bestaat. Plaatsen van hardware e.d. is geen probleem, mijn man werkt als timmerman dus wel handig op dat gebied.
[Foto's/schetsen/plaatjes van mogelijk geschikte plekken voor de apparatuur]
Dit is alleen een weergave van de aanbouw, keuken zit direct achter woonhuis. Laatste twee ruimtes zijn atelier en werkplaats. Als het een warmtepomp wordt dachten we deze helemaal achteraan de werkplaats buiten op de grond te plaatsen. Vvw in keuken, bijkeuken, toilet.
:strip_exif()/f/image/ir75SatQKHgIP2rb1UvBuls2.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb dus totaal geen idee hoeveel vermogen ik nodig heb en of het überhaupt wel een goed idee is in onze situatie. Ik heb ook naar een biomassaketel gekeken maar ik wil niet dagelijks bijvullen (en als je dat niet wilt kosten de systemen 20k+).