Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Peanutsonic
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22-12-2022
Voor wie een WP wil en te weinig warmte afgifte in de ruimtes heeft.
Gedacht aan Jaga convectoren ? Overdenk dat beter nog minimaal een paar keer. Jaga convectoren hebben een "grote tankwagen" nodig voor de aanvoer van warm water. Alleen voor HEET water mag de tank wat kleiner zijn.
Hier een "gedateerde" plaatstalen paneelradiator vervangen, Afmetingen 30 x280 cm, 3 plaats en halfrond, geplaatst in 1967 door Feenstra verwarming, destijds genaamd Ringverwarming.
Vervangen door een Jaga 35 x 120 cm convector.
Dat ding bestaat uit een paar zwart gelakte buizen - slimme Belgen -
met een groot aantal flinterdunne lamellen. Verder te voorzien van een H-blok en wat losse panelen Met wat haken en ogen plak je die panelen aan 2 blikkerige zijplaten die het bloeltje bij elkaar moeten houden.
Vanwege puur parallelle verbindingen zakt dat boeltje ook zo maar in elkaar, dus wees voorzichtig.

Warmte afgifte ? Dat is te zeggen .... L/uur x Ta
Tsja, de WP produceert 1700L per uur, de temp is 38*
Na een defrost is de Jaga 19* net als de te lage kamertemperatuur.
Een vloerverwarmen duurt 3 dagen, een Jaga 3 sec.
De vloer blijft 2 dagen warm, de Jaga 2 tellen.
Wat wil je ook, een paar dunne buisjes met lauw water en een aantal veel te dunne lamellen die wel snel reageren maar zo dun zijn dat de warmte atomen eerst onder het strijkijzer moeten voor ze in de lamellen passen.
De bak met fans - levertijd 17 weken - zal er dus ook moeten komen.
Dan komt het financiele plaatje dus op iets van E 750,-
Ongeveer 1 hele Euro per calorie die vervolgens tegenwoordig ook zo ongeveer per stuk moeten worden afgerekend.

De confrontatie is hard. Liever een T33 met veel staal en veel water.
Is anti-pendel en blijft na 1 x opwarmen lang op temperatuur.
Ik ben nu dus de trotse en gelukkige bezitter van 1 Jaga.
Hij krijgt zeker geen broertje of zusje.
Ik heb mij mentaal laten steriliseren. Wat een brakke installatie.
Dus WP adepten, weest op uw hoede.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:46

BlueTooth76

Let the sun shine!

Peanutsonic schreef op maandag 5 december 2022 @ 11:30:
Gedacht aan Jaga convectoren ? Overdenk dat beter nog minimaal een paar keer. Jaga convectoren hebben een "grote tankwagen" nodig voor de aanvoer van warm water. Alleen voor HEET water mag de tank wat kleiner zijn.
Hier een "gedateerde" plaatstalen paneelradiator vervangen, Afmetingen 30 x280 cm, 3 plaats en halfrond, geplaatst in 1967 door Feenstra verwarming, destijds genaamd Ringverwarming.
met een groot aantal flinterdunne lamellen. Verder te voorzien van een H-blok en wat losse panelen Met wat haken en ogen plak je die panelen aan 2 blikkerige zijplaten die het bloeltje bij elkaar moeten houden.
Vanwege puur parallelle verbindingen zakt dat boeltje ook zo maar in elkaar, dus wees voorzichtig.

Wat wil je ook, een paar dunne buisjes met lauw water en een aantal veel te dunne lamellen die wel snel reageren maar zo dun zijn dat de warmte atomen eerst onder het strijkijzer moeten voor ze in de lamellen passen.
Ongeveer 1 hele Euro per calorie die vervolgens tegenwoordig ook zo ongeveer per stuk moeten worden afgerekend.

toon volledige bericht
Ik verwarm hier m'n hele woning al ruim 4 jaar met Jaga convectoren en DBE-fans.
Werkt goed en is comfortabel.

Mijn 2e woning (die ik verhuur aan mijn moeder) is hier inmiddels ook van voorzien (nu nog CV-ketel, komend jaar ook een Mitsubishi 8kW warmtepomp).
Werkt ook goed, het vermogen van de CV-ketel is fors beperkt, aanvoertemperatuur ook (naar 35 graden) dus een prima testwinter in de overgang naar een warmtepomp
De nieuwe aanbouw (~4x6 meter en ongeveer 20% van het totale woonoppervlak) is uiteraard voorzien van vloerverwarming, het zou zonde zijn om dat niet te doen.

Ja, het is verstandig om een buffervat neer te zetten en die staat (of komt) er dan ook.
Maar voor de rest is de warmteafgifte hoog en wordt het vlot warm.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
BlueTooth76 schreef op maandag 5 december 2022 @ 11:52:
[...]

Ik verwarm hier m'n hele woning al ruim 4 jaar met Jaga convectoren en DBE-fans.
Werkt goed en is comfortabel.

Mijn 2e woning (die ik verhuur aan mijn moeder) is hier inmiddels ook van voorzien (nu nog CV-ketel, komend jaar ook een Mitsubishi 8kW warmtepomp).
Werkt ook goed, het vermogen van de CV-ketel is fors beperkt, aanvoertemperatuur ook (naar 35 graden) dus een prima testwinter in de overgang naar een warmtepomp
De nieuwe aanbouw (~4x6 meter en ongeveer 20% van het totale woonoppervlak) is uiteraard voorzien van vloerverwarming, het zou zonde zijn om dat niet te doen.

Ja, het is verstandig om een buffervat neer te zetten en die staat (of komt) er dan ook.
Maar voor de rest is de warmteafgifte hoog en wordt het vlot warm.
toon volledige bericht
Jaga zonder een batterij fans lijkt dus onzin te zijn.
Voor de helft van de kosten een extra (race) pomp en ook 40 Watt verbruik.
Meer water en meer - grotere - lamellen is goedkoper dan fans + stroom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Peanutsonic schreef op maandag 5 december 2022 @ 12:01:
[...]

Jaga zonder een batterij fans lijkt dus onzin te zijn.
Hangt van de toepassing af natuurlijk, je kan Jaga ook met 60 graden aanvoer gebruiken, als aanvulling op vloerverwarming of in een goed geïsoleerde woning. Dan is de afgifte en/of warmtevraag anders.
Voor de helft van de kosten een extra (race) pomp en ook 40 Watt verbruik.
Meer water en meer - grotere - lamellen is goedkoper dan fans + stroom
Keuzes.

[ Voor 3% gewijzigd door BlueTooth76 op 05-12-2022 12:11 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
BlueTooth76 schreef op maandag 5 december 2022 @ 12:08:
[...]

Hangt van de toepassing af natuurlijk, je kan Jaga ook met 60 graden aanvoer gebruiken, als aanvulling op vloerverwarming of in een goed geïsoleerde woning. Dan is de afgifte en/of warmtevraag anders.

[...]

Keuzes.
Zou kunnen.
Bij 40* aanvoer is de radiator retour plm 32*
Daar valtweinig verder aan te beleven. Vermogen zal zo'n 350 Watt zijn,
Daar haalt een verzamelings fans nog eens150 Watt uit max.
Jaga's juichen bij 75*

Ik ken betere manieren om 180kW per jaar aan 1 radiator te besteden.
Je zal 10 van die dingen hebben hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Peanutsonic schreef op maandag 5 december 2022 @ 14:40:
[...]

Zou kunnen.
Bij 40* aanvoer is de radiator plm 32*
Daar valtweinig verder aan te beleven. Vermogen zal zo'n 350 Watt zijn,
Daar haalt een verzamelings fans nog eens150 Watt uit max.
Jaga's juichen bij 75*

Ik ken betere manieren om 180kW per jaar aan 1 radiator te besteden.
Je zal 10 van die dingen hebben hangen.
Ik kan hier weinig van maken, geen idee hoe je aan die waarden komt, welke exacte typen je hier vergelijkt, hoeveel draaiuren je rekent, welke stand van de fans, welke modus van de controller (ACO?) en of je ook echt gemeten hebt of uitgaat van theoretisch verbruik.

[ Voor 12% gewijzigd door BlueTooth76 op 05-12-2022 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
BlueTooth76 schreef op maandag 5 december 2022 @ 14:52:
[...]

Ik kan hier weinig van maken, geen idee hoe je aan die waarden komt, welke exacte typen je hier vergelijkt, hoeveel draaiuren je rekent, welke stand van de fans, welke modus van de controller (ACO?) en of je ook echt gemeten hebt of uitgaat van theoretisch verbruik.
Geen fans,levertijd 17 weken. Type 20, 35 x 120 cm
Niks theorie, 't is wat er gebeurt.

Ik denk er over de ouwe getrouwe door te spoelen en daar 4 -5 fans onder te plakken. Vind die Jaga's echt voorzien van een gammele constructie. Bij ontluchten moet de volledige beplating verwijderd.

[ Voor 17% gewijzigd door Peanutsonic op 05-12-2022 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Peanutsonic schreef op maandag 5 december 2022 @ 15:19:
[...]

Geen fans,levertijd 17 weken. Type 20, 35 x 120 cm
Niks theorie, 't is wat er gebeurt.
Je hebt het over 180kW, wat bedoel je daarmee? Of bedoel je kWh? En waarvan is dat dan?

En ja, levertijd is lang momenteel. Dat is bij bijna alles zo.
Ik heb de Jaga's in februari besteld en in september zijn ze geplaatst en aangesloten (DBH installeren, afstellen en afwerking van stroomkabels heb ik zelf gedaan), dus dat is mij bekend.
Vind die Jaga's echt voorzien van een gammele constructie. Bij ontluchten moet de volledige beplating verwijderd.
Ik kan de Jaga's hier gewoon ontluchten (met een platte schroevendraaier) door de roosters heen (zie foto) of ik til even zo'n rooster op, wat ook nog geen 30 seconden werk is.

Er zitten transparante kunststof slangetjes aan de ontluchtingsnippel die water/lucht bij het ontluchten afvoeren naar onder de convector. Daar kan een bakje / doekje onder.

Dus ik weet niet waarom je de complete beplating verwijdert.

Bij de Jaga Vertiga (waar ik in beide woningen ook 1 exemplaar van heb) zitten er 2 ontluchtingsnippels bovenop. Ze zijn hoog, dus je hebt er een krukje bij nodig maar ook dan is het ontluchten een fluitje van een cent.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/j4iR22X.jpg

[ Voor 42% gewijzigd door BlueTooth76 op 05-12-2022 15:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:25
Peanutsonic schreef op maandag 5 december 2022 @ 11:30:

toon volledige bericht
Ik herken mij hier helemaal niet in.. Ik krijg een beetje n=1 verhaal. Ik heb juist mijn radiatoren vervangen door Jaga's omdat die te weinig warmte af gaven, en dus juist gependel veroorzaakten. Nu ik hier Jaga's heb merk ik dat het een stuk comfortabeler is en juist er meer warmte in de woning komt. Jaga's zijn dan wel voorzien van fans, maar ik ben er juist heel blij mee :)

Tot nu toe draait het prima.. Het koelt wel sneller af inderdaad, maar volgens mij is dat per definitie zo met het verwarmen van de lucht. Ik vind het beneden sowieso een stuk warmer blijven, maar daar ligt ook VV met massa, dus dat is imo niet te vergelijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
BlueTooth76 schreef op maandag 5 december 2022 @ 15:23:
[...]

Je hebt het over 180kW, wat bedoel je daarmee? Of bedoel je kWh? En waarvan is dat dan?

En ja, levertijd is lang momenteel. Dat is bij bijna alles zo.
Ik heb de Jaga's in februari besteld en in september zijn ze geplaatst en aangesloten (DBH installeren, afstellen en afwerking van stroomkabels heb ik zelf gedaan), dus dat is mij bekend.

[...]

Ik kan de Jaga's hier gewoon ontluchten door de roosters heen of ik til even zo'n rooster op.
Er zitten transparante kunststof slangetjes aan die water/lucht bij het ontluchter afvoeren naar onder de convector. Daar kan een bakje / doekje onder.

Dus ik weet niet waarom je de complete beplating verwijdert.
toon volledige bericht
sorry, kWh
Ontluchtingschroef zit parallel aan de vloer. In de kop van die schroef zit een gleuf voor een schroevendraaier. Om er goed bij te kunnen komen moet de zijbeplating er af en daar ligt het rooster overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
ID-College schreef op maandag 5 december 2022 @ 15:28:
[...]

Ik herken mij hier helemaal niet in.. Ik krijg een beetje n=1 verhaal. Ik heb juist mijn radiatoren vervangen door Jaga's omdat die te weinig warmte af gaven, en dus juist gependel veroorzaakten. Nu ik hier Jaga's heb merk ik dat het een stuk comfortabeler is en juist er meer warmte in de woning komt. Jaga's zijn dan wel voorzien van fans, maar ik ben er juist heel blij mee :)

Tot nu toe draait het prima.. Het koelt wel sneller af inderdaad, maar volgens mij is dat per definitie zo met het verwarmen van de lucht. Ik vind het beneden sowieso een stuk warmer blijven, maar daar ligt ook VV met massa, dus dat is imo niet te vergelijken :)
ga maar uit van n=2
1 Jaga tussen andere radiatoren werkt niet. Jaga's hebben meer flow nodig.
En met minder water in het systeem zal pendelen eerder optreden daar waar de verhoudingen in het systeem kritisch zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Peanutsonic schreef op maandag 5 december 2022 @ 15:35:
[...]

ga maar uit van n=2
1 Jaga tussen andere radiatoren werkt niet. Jaga's hebben meer flow nodig.
En met minder water in het systeem zal pendelen eerder optreden daar waar de verhoudingen in het systeem kritisch zijn.
De Jaga's staan hier in beide woningen ingeregeld op 70 tot 200 liter per uur, al zitten daar dan ook 2 van 200cm en 2 van 280cm tussen.

Dus dan heb je het over een flow van 1,17 tot 3,33 liter per minuut per convector.
Maar goed, dat is iets dat je weet als je voor Jaga kiest.
En in combinatie met een warmtepomp is hoge flow en een lage Delta T ook normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
ID-College schreef op maandag 5 december 2022 @ 15:39:
[...]

Ja maar dat ligt toch niet aan de Jaga's..? Probeer je niet de fouten in je systeem weg te weven met Jaga's? Zo lijkt het over te komen althans.. Ja er zit minder water in het systeem, maar er is meer afgifte.. Geen idee of dat elkaar wegstreept, maar wat is er tegen om je flow dan te verhogen?
Als de pomp van de WP al op het maximum staat valt er niets meer te verhogen. En een redelijk goed systeem zonder Jaga's kan idd een systeem met wel een probleem worden. Ik had eenvoudigweg een radiator T33 moeten nemen. Is wel overwogen maar ( verkeerde) keus is anders uitgevallen.
Foute keus dus, vandaar de waarschuwing.

Heb hier geen groepen. Aanvoer is na 2 meter gesplitst in 1 leiding linksaf en 1 leiding rechtsaf.
Jaga zit na 7 m 22mm staal gemonteerd samen met 7 andere radiatoren 75-55-20

[ Voor 11% gewijzigd door Peanutsonic op 05-12-2022 15:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Peanutsonic schreef op maandag 5 december 2022 @ 15:39:
[...]

Wandmodel. Schroef met schroefdraad steekt in H-blok en wel parallel aan de vloer
Heb je het blok niet verkeerd om gemonteerd zitten? Ontluchter zit bij Jaga convectoren aan de bovenkant (logisch, want lucht stijgt op in water), net onder het rooster.

Ik kan me geen scenario voorstellen waarbij het zo zit dat er iets los moet (hooguit bij een lage vensterbank misschien, al kan je er dan met een korte schroevendraaier en zaklamp nog net bij).

[ Voor 24% gewijzigd door BlueTooth76 op 05-12-2022 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
BlueTooth76 schreef op maandag 5 december 2022 @ 15:45:
[...]

Heb je het blok niet verkeerd om gemonteerd zitten? Ontluchter zit bij Jaga convectoren aan de bovenkant, net onder het rooster.
H-blok kan slechts op 1 manier worden gemonteerd. Iets anders past eenvoudig niet. Dat hebben ze goed gedaan.
De waterbuizen zitten onderin en aan de smalle zijkant daar tegenaan zit het H-blok gemonteerd.. Kan er ook niets aan doen.

[ Voor 7% gewijzigd door Peanutsonic op 05-12-2022 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:47
Peanutsonic schreef op maandag 5 december 2022 @ 15:47:
[...]

H-blok kan slechts op 1 manier worden gemonteerd. Iets anders past eenvoudig niet. Dat hebben ze goed gedaan.
De waterbuizen zitten onderin. Kan er ook niets aan doen.
heb ik ook bij mijn jaga's. De setup waarbij de ontluchter onder het rooster zit is alleen als je een stijgbuis hebt. die pas weer nodig is vanaf bepaalde hoogte van de convector. Dus resume: niks geks aan ontluchter laag op de convector, wel beetje onhandig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Fr33z schreef op maandag 5 december 2022 @ 15:49:
[...]

heb ik ook bij mijn jaga's. De setup waarbij de ontluchter onder het rooster zit is alleen als je een stijgbuis hebt. die pas weer nodig is vanaf bepaalde hoogte van de convector. Dus resume: niks geks aan ontluchter laag op de convector, wel beetje onhandig
Ah, dat heb ik dan weer nooit gezien, ondanks dat ik er in totaal 18 stuks heb.
Is daar niet een andere ontluchtingsnippel in te draaien zodat hij toch vanaf boven bereikbaar is?

Ik zou wss al snel gewoon een keurig gat (met wit afwerkdopje) in de kap geboord hebben waar een schroevendraaier doorheen kan :+

[ Voor 17% gewijzigd door BlueTooth76 op 05-12-2022 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
BlueTooth76 schreef op maandag 5 december 2022 @ 16:05:
[...]

Voortaan dus de hoge versie kopen (als het past), ook beter voor de warmte afgifte.

[YouTube: Jaga Strada ontluchten]
Past niet. 35 cm hoog is helemaal de max. Filmpje laat kap zien waarbij losse strip.
Heb geen kap met strip, alleen bredere kap die samen met bovenste voorste paneel in 1 keer gemonteerd moet worden i.v.m. vensterbank.
Het leven kent zo zijn problemen.

[ Voor 23% gewijzigd door Peanutsonic op 05-12-2022 16:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Peanutsonic schreef op maandag 5 december 2022 @ 16:09:
[...]

Past niet. 35 cm hoog is helemaal de max
Dat wordt een gaatje boren of ontluchtingsnippel vervangen :+

(en een klacht naar Jaga dat ze het zo dom oplossen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peanutsonic
BlueTooth76 schreef op maandag 5 december 2022 @ 16:11:
[...]

Gaatje boren, draad tappen, extra boutje zoeken en monteren etc etc.
Ik wou alleen een radiator met meer vermogen. Werk heb ik genoeg.
Straks, na aanschaf BDH of hoe dat ding heet voor E 325,-
Onvoldoende flow en nog weinig meer warmte.

Oude radiator uitspoelen, schilderen, nieuwe ophangbeugels kopen, beugels keurig waterpas monteren, loodzware radiator ophangen, nadat water is afgelaten, opnieuw vullen, ontluchten etc etc. Kost 2 dagen plus een rug.

Jaga wordt dus jaahaa !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peanutsonic
BlueTooth76 schreef op maandag 5 december 2022 @ 16:11:
[...]

Klacht gaat niet helpen, Belgisch bedrijf. Ze zullen zeggen dat de radiatoren die bestemd zijn voor Nederland alle een zij-ontluchting hebben, zodat luie Nederlanders kunnen gaan liggen tijdens het ontluchten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Peanutsonic schreef op maandag 5 december 2022 @ 15:44:
[...]

Als de pomp van de WP al op het maximum staat valt er niets meer te verhogen. En een redelijk goed systeem zonder Jaga's kan idd een systeem met wel een probleem worden. Ik had eenvoudigweg een radiator T33 moeten nemen. Is wel overwogen maar ( verkeerde) keus is anders uitgevallen.
Foute keus dus, vandaar de waarschuwing.

Heb hier geen groepen. Aanvoer is na 2 meter gesplitst in 1 leiding linksaf en 1 leiding rechtsaf.
Jaga zit na 7 m 22mm staal gemonteerd samen met 7 andere radiatoren 75-55-20
Heb je niet een te kleine Jaga opgehangen? Ik snap je issue volgens mij wel, maar ergens klinkt het ook dat je een te grote WP (zonder buffervat oid) hebt en die zijn warmte niet kwijt kan. Als je inhoud wilt vergroten is volgens mij een buffervat je beste optie, en is T33's ophangen ook een oplossing (omdat er wss loeiveel water in gaat), maar zit je daar gebonden aan ruimte in je kamer. Ik denk dat een lage aanvoer op T33's niet lekker samen gaat, maar dat weet ik niet.. Als ik kijk naar mijn oude situatie dan gaven die blokken ijzer amper warmte af (omdat ik met 30 graden werk).

Ik moet zeggen dat ik er tot nu toe juist heel content mee ben.. Boven was het altijd aardig fris, maar met de Jaga's is de temperatuur eigenlijk aangenaam geworden (terwijl ik van 'zeer fris' kwam) bij 30 graden aanvoer :)

[ Voor 8% gewijzigd door ID-College op 05-12-2022 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
ID-College schreef op maandag 5 december 2022 @ 17:06:
[...]

Heb je niet een te kleine Jaga opgehangen? Ik snap je issue volgens mij wel, maar ergens klinkt het ook dat je een te grote WP (zonder buffervat oid) hebt en die zijn warmte niet kwijt kan. Als je inhoud wilt vergroten is volgens mij een buffervat je beste optie, en is T33's ophangen ook een oplossing (omdat er wss loeiveel water in gaat), maar zit je daar gebonden aan ruimte in je kamer. Ik denk dat een lage aanvoer op T33's niet lekker samen gaat, maar dat weet ik niet.. Als ik kijk naar mijn oude situatie dan gaven die blokken ijzer amper warmte af (omdat ik met 30 graden werk).

Ik moet zeggen dat ik er tot nu toe juist heel content mee ben.. Boven was het altijd aardig fris, maar met de Jaga's is de temperatuur eigenlijk aangenaam geworden (terwijl ik van 'zeer fris' kwam) bij 30 graden aanvoer :)
Had dus groter gemoeten. Ruimte echter beperkt door halfronde gevel en vensterbank etc 120 cm is wel de max. Hier hangt een Bvat van 100L, systeem totaal plm. 165L Desalniettemin vind ik de radiator gemiddeld presteren. Kan echter de flow niet meten en niet berekenen, hoogstens schatten. De optie lijkt: doorspoelen, hermonteren en fans er onder maar flow blijft asis. Kan nog testen met meer pompopbrengst door WP hoger in te stellen, Een andere gedachte is een pomp in te voegen die een aangeboden druk kan verhogen. Weet niet of die er zijn. Niks duurder of goedkoper dan fans, ook in gebruik qua energie.
Ik mopper, maar keuze is door mij gemaakt. Wel valt de kwaliteit tegen en de wel erg losse wijze van ophangen van de panelen aan het nauwelijks aanwezige raamwerk. Enig schroefwerk was degelijker geweest.

[ Voor 6% gewijzigd door Peanutsonic op 05-12-2022 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

BlueTooth76 schreef op maandag 5 december 2022 @ 16:05:
[...]

Voortaan dus de hoge versie kopen (als het past), ook beter voor de warmte afgifte.

[YouTube: Jaga Strada ontluchten]
Is alleen tot 45/35/20
Bij 35/30/20 heb je toch ventilatoren nodig, dan maakt de hoogte niet meer uit.
Dus voor warmtepompen heeft de hoogte geen toegevoegde waarde.

Zie ook de specificaties/catalogus fabrikant.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22:26
Peanutsonic schreef op maandag 5 december 2022 @ 18:40:
[...]

Nee, Strada 35 x 120 cm. Ventiel staat helemaal open. Heb geen fans, zitten in bovendeel en 17 weken levertijd
Zonder fans zal een type 20 jaga Strada ongeveer een vergelijkbare afgifte hebben als een T30 radiator van 50cm hoog.
Met fans is de afgifte van de jaga en factor 2 tot 3 hoger.

Jaga heeft een excel sheet met afgifte berekeningen bij verschillende temperaturen en fan settings:
https://www.jaga.com/down...ntool_Low-H2O_Hybrid.xlsm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
Tinkerer84 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 12:50:
[...]

Zonder fans zal een jaga Strada ongeveer een vergelijkbare afgifte hebben als een T30 radiator van 50cm hoog.

Jaga heeft een excel sheet met afgifte berekeningen bij verschillende temperaturen en fan settings:
Heb ondertussen gelezen wat er +/- aan inspanning geleverd moet worden om zelf e.e.a. te knutselen met goedkope Chinese spullen of kant en klaar Chinees voor € 200,- plus + eigen voeding. Heb de laatste voldoende liggen maar voor € 100,- ga ik me niet in bochten wringen plus 2 weken gedoe.
Ga dus compleet kopen. WAF WAF vindt dat denk ik ook prima maar wel 17 weken wachten.
Kan dus ook komende zomer nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
Tinkerer84 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 12:50:
[...]

Zonder fans zal een type 20 jaga Strada ongeveer een vergelijkbare afgifte hebben als een T30 radiator van 50cm hoog.

De exel sheet is door Windows gebokkeerd om te gebruiken wegens "onveiligheid".
Zonder fans en 38*C blijft er van een hoog radiator vermogen ook bij Jaga kennelijk weinig over. De dunne lamellen en weinig water kunnen wel snel werken maar brengen te weinig calorien mee.
De Ta is 38* en de opsteigende lucht direct boven het rooster van de radiator is 30,6*C . De waterbuizen + de lamellen zijn te klein qua aanvoer en warmte afgevend oppervlak. Ook bij Jaga heb je m2 nodig.
De Jaga geeft geen boost, met 15 ventilatoren gaat de temp van de uitstroom warme lucht sterk naar beneden, geen probleem, dich daar heb je dan echt meer van nodig en dat kunnen die dunne schijfjes onvoldoende leveren, De wentelwiekjes zijn besteld inmiddels. Wordt vervolgd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Peanutsonic schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 21:09:
[...]

De exel sheet is door Windows gebokkeerd om te gebruiken wegens "onveiligheid".
Werkt hier prima na het klikken op de "bewerken inschakelen" knop.
Zonder fans en 38*C blijft er van een hoog radiator vermogen ook bij Jaga kennelijk weinig over. De dunne lamellen en weinig water kunnen wel snel werken maar brengen te weinig calorien mee.
De Ta is 38* en de opsteigende lucht direct boven het rooster van de radiator is 30,6*C . De waterbuizen + de lamellen zijn te klein qua aanvoer en warmte afgevend oppervlak. Ook bij Jaga heb je m2 nodig.
De Jaga geeft geen boost, met 15 ventilatoren gaat de temp van de uitstroom warme lucht sterk naar beneden, geen probleem, dich daar heb je dan echt meer van nodig en dat kunnen die dunne schijfjes onvoldoende leveren, De wentelwiekjes zijn besteld inmiddels. Wordt vervolgd.
Uiteraard heb je wel flow nodig om de afgifte op peil te houden.

Dat het snel afkoelt betekent iig dat de radiator voldoende afgifte heeft maar dat de flow aan de lage kant is.
Als je zoveel vermogen wil afgeven betekent dat je veel aanvoer van warm water nodig hebt.

De exemplaren van 200 en 280cm geven prima warmte met fans (op 50% stand) en 28 tot 35 graden aanvoer. Ze houden o.a. mijn (verhuurde) hoekwoning uit 1972 warm en de bewoner (m'n moeder) is er tevreden mee.

[ Voor 9% gewijzigd door BlueTooth76 op 06-12-2022 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
BlueTooth76 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 21:43:
[...]

[...]

Dat het snel afkoelt betekent iig dat de radiator voldoende afgifte heeft maar dat de flow aan de lage kant is.
Als je zoveel vermogen wil afgeven betekent dat je veel aanvoer van warm water nodig hebt.

De exemplaren van 200 en 280cm geven prima warmte met fans (op 50% stand) en 28 tot 35 graden aanvoer. Ze houden o.a. mijn (verhuurde) hoekwoning uit 1972 warm.
toon volledige bericht
\

Kan niet meer lengte kwijt dan 120cm en hoogte 35cm is absoluut max.
Wachten is dus op de aanjagers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Peanutsonic schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 21:51:
[...]
\

Kan niet meer lengte kwijt dan 120cm en hoogte 35cm is absoluut max.
Wachten is dus op de aanjagers.
Oh, maar dat was ook niet het punt.
Ik bedoel alleen dat als je merkt dat de lucht te ver afkoelt met fans, dat je flow dan omhoog moet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
BlueTooth76 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 21:53:
[...]

Oh, maar dat was ook niet het punt.
Ik bedoel alleen dat als je merkt dat de lucht te ver afkoelt met fans, dat je flow dan omhoog moet ;)
1 + 1 = 2 :*) :*)

Zal eens kijken of ik het open staande voetventiel uit het H-blok kan slopen.
H-blok met nauwe kanalen.

[ Voor 15% gewijzigd door Peanutsonic op 06-12-2022 22:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackmore87
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:29
Hier ook een zeer tevreden Jaga eigenaar. Ze houden onze bovenverdieping beter warm dan voorheen met cv en gewone radiatoren.

BMW 330D + Nissan Leaf. Woning uit 1900, nul-op-de-meter/gasloos dmv 57 zonnepanelen en een 11kW Hitachi WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
BlueTooth76 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 21:43:
[...]

[...]

De exemplaren van 200 en 280cm geven prima warmte met fans (op 50% stand) en 28 tot 35 graden aanvoer. Ze houden o.a. mijn (verhuurde) hoekwoning uit 1972 warm en de bewoner (m'n moeder) is er tevreden mee.
toon volledige bericht
blackmore87 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 07:16:
Hier ook een zeer tevreden Jaga eigenaar. Ze houden onze bovenverdieping beter warm dan voorheen met cv en gewone radiatoren.
De vraag dringt zich op: waar komt dat door. Is dat uitsluitend toe te schrijven aan de Jaga radiatoren ?
De Jaga staat op 8 meter leidingafstand van de WP. Op deze 8 meter zijn nog 3 andere radiatoren aangesloten. 1 kleintje van 60 x 80 en 2 van 120 x 50 type 21 De pompen leveren 32L/min en de transportleiding is diameter 26. De bewuste ruimte is 17m2 en is aan 3 zijden inpandig.
2 ruiten van 1m2 en 1 van 1.5 m2 hr++ glas met crypton,
Ik schat de warmte behoefte op 50Watt/m2, totaal 850 Watt
Mijn conclusie is toch wel, datbij 35-38*C aanvoer je niet ontkomt aan vloerverwarming tenzij je de ruimte overlaadt met radiatoren, Jaga of niet.
38* vloerverwarming heeft nu eenmaal slechts 16 lousy *C te spenderen.
Met 55*C wordt het een totaal ander verhaal. Dan krijg je hier in ieder vertrek zweet op het voorhoofd.
Als de fans de afgifte verdubbelen scheelt dat amper voldoende m.i. omdat dubbel luchtvolume wat anders is dan dubbele temperatuur. Bovendien koelt een hogere luchtstroom het lichaam af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Peanutsonic schreef op woensdag 7 december 2022 @ 08:09:
[...]

[...]

De vraag dringt zich op: waar komt dat door. Is dat uitsluitend toe te schrijven aan de Jaga radiatoren ?
De Jaga staat op 8 meter leidingafstand van de WP. Op deze 8 meter zijn nog 3 andere radiatoren aangesloten. 1 kleintje van 60 x 80 en 2 van 120 x 50 type 21 De pompen leveren 32L/min en de transportleiding is diameter 26. De bewuste ruimte is 17m2 en is aan 3 zijden inpandig.
Mijn conclusie is toch wel, datbij 35-38*C aanvoer je niet ontkomt aan vloerverwarming tenzij je de ruimte overlaadt met radiatoren, Jaga of niet.
Met 55*C wordt het een totaal ander verhaal. Dan krijg je hier in ieder vertrek zweet op het voorhoofd.
Als de fans de afgifte verdubbelen scheelt dat amper voldoende m.i. omdat dubbel luchtvolume wat anders is dan dubbele temperatuur. Bovendien koelt een hogere luchtstroom het lichaam af.
toon volledige bericht
gezien de cijfers die je noemt komt 1 vraag in me op: hoe lang stook je op een dag?

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
flippy schreef op woensdag 7 december 2022 @ 08:13:
[...]

gezien de cijfers die je noemt komt 1 vraag in me op: hoe lang stook je op een dag?
WP is niet in tijd begrensd en geen enkele verlaging. Thermostaat A/U staat op 21*C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Peanutsonic schreef op woensdag 7 december 2022 @ 08:21:
[...]

WP is niet in tijd begrensd en geen enkele verlaging. Thermostaat A/U staat op 21*C
dan zijn je radiatoren gewoon te dun. dus T33 ophangen. dan red je het makkelijk met temperaturen onder de 40. zels in mijn eind 70 huis red ie het met 35 graden op T22 boven en wat T33 benenden. (vloerverwarming is work in progress)

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 07-12-2022 08:27 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
flippy schreef op woensdag 7 december 2022 @ 08:26:
[...]

dan zijn je radiatoren gewoon te dun. dus T33 ophangen. dan red je het makkelijk met temperaturen onder de 40. zels in mijn eind 70 huis red ie het met 35 graden op T22 boven en wat T33 benenden. (vloerverwarming is work in progress)
In de betrokken ruimte hangt een t22 en een type 20 Jaga zonder blowers.
Ik snap al lang dat je met 1pk niet de ploeg kan trekken en dat het een 2-span moet worden. De blowers zijn besteld maar vrees dat ook dat nog niet genoeg is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Peanutsonic schreef op woensdag 7 december 2022 @ 08:43:
[...]

In de betrokken ruimte hangt een t22 en een type 20 Jaga zonder blowers.
Ik snap al lang dat je met 1pk niet de ploeg kan trekken en dat het een 2-span moet worden. De blowers zijn besteld maar vrees dat ook dat nog niet genoeg is.
de fans doen zeker wel wat maar niet vergeten dat je afgidtesysteem momenteel gewoon vrij karig is. daar horen dan gewoon wat hogere temperaturen bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
flippy schreef op woensdag 7 december 2022 @ 08:45:
[...]

de fans doen zeker wel wat maar niet vergeten dat je afgidtesysteem momenteel gewoon vrij karig is. daar horen dan gewoon wat hogere temperaturen bij.
Helemaal waar, maar vertik het om boven de 39*C op de WP in te stellen.
Dus opp. afgifte aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Peanutsonic schreef op woensdag 7 december 2022 @ 08:49:
[...]

Helemaal waar, maar vertik het om boven de 39*C op de WP in te stellen.
Dus opp. afgifte aanpassen.
zeker, groter = beter. dus T33 of fancoils met fan afhankelijk van budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
flippy schreef op woensdag 7 december 2022 @ 08:54:
[...]

zeker, groter = beter. dus T33 of fancoils met fan afhankelijk van budget.
principe is: besparingen maken winst, kosten maken kosten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Peanutsonic schreef op woensdag 7 december 2022 @ 08:57:
[...]

principe is: besparingen maken winst, kosten maken kosten
besparingen maken minder kosten. minder stroom verbruiken is niet "winst", het is minder verlies. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
flippy schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:00:
[...]

besparingen maken minder kosten. minder stroom verbruiken is niet "winst", het is minder verlies. ;)
"winst en verlies" is mijn vakgebied maar koos expres deze terminologie t.b.v. benadrukken van de consequenties. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Peanutsonic schreef op woensdag 7 december 2022 @ 08:09:
[...]

[...]

toon volledige bericht
Even ter vergelijk / informatie:

Ik hou hier m'n L-vormige woonkamer van 36,71m2 oppervlak en 91,775m3 inhoud warm met:

2x Jaga Strada - 35 hoog x 200 breed T21 en DBE
1x Jaga Strada - 95 hoog x 70 breed T21 en DBE

De 200cm exemplaren zijn ingeregeld op 140 liter per uur.
Het 70cm exemplaar is ingeregeld op 80 liter per uur.

En dat is allemaal "retrofit" geplaatst en zonder vloerverwarming, dus op de plek waar eerder normale radiatoren hingen in een vrijstaande woning uit 2003.

Aanvoertemperatuur komt hier zelden boven de 35 graden Celsius en kamertemperatuur is zo'n 21,5 graden Celsius.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Ik snap niet helemaal waar het niet goed zit.. Ik heb een WP en had vorig jaar T10's.. Toegegeven, dat was 1 blok ijzer en zat eigenlijk altijd in de kou boven. Dit jaar heb ik ze vervangen door Jaga's.. Dat was wel een investering, maar ik vond eigenlijk 1 ding belangrijk: ochtends even makkelijk alles kunnen open zetten en dan verwarmen. Bovendien hebben we kleine kinderen, en ik wil wel hun kamer warm genoeg kunnen houden.

Als ik dat vorige winter deed, dan zat ik de hele dag aardig in de kou. Sinds dit jaar 4 Jaga's boven opgehangen, ter vervanging van die klompen ijzer. Ja de waterinhoud is flink naar beneden gegaan, maar de afgifte omhoog. Waar ik vorig jaar altijd op 32 a 33 graden moest stoken (wilde ik de warmte kwijt kunnen, kan hij nu met 30 graden af). Dit resulteert in prima runs:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/DMxK1P4/wp.png

Ondanks minder water, dus wel een lagere Ta door verhoogde afgifte (pompsnelheid gelijk). Ik vind het nu zelfs nog te warm boven (WP is ook te groot bemeten), maar ik kan eigenlijk niet lager gaan. Dan gaat hij pendelen, maar ik kan prima leven met een Ta van 30 graden en dT van rond de 2 graden..
Ik draai 100% WAR overigens, dus de Ta gaat wel richting de 32 graden bij 0 graden buiten, maar de echt koude dagen weet ik nog niet :)

[ Voor 3% gewijzigd door ID-College op 07-12-2022 14:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -jann
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10-05 12:10
Heb zojuist mijn eerste Jaga binnnen.

Als ik naar het formaat van de convector kijk denk ik: gaat dit mijn badkamer warm houden?

Maar dat zal wel een onterechte perceptie zijn.. (hoop ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

-jann schreef op woensdag 7 december 2022 @ 19:34:
Heb zojuist mijn eerste Jaga binnnen.

Als ik naar het formaat van de convector kijk denk ik: gaat dit mijn badkamer warm houden?

Maar dat zal wel een onterechte perceptie zijn.. (hoop ik)
Ik weet niet welke je hebt, hoe groot je badkamer is en of het met of zonder DBH is?

[ Voor 3% gewijzigd door BlueTooth76 op 10-12-2022 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jlampie
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-05 21:44
Volgens mij is dit echt een miscalculatie, jaga convectie radiatoren zijn al jaren een topmerk. Mijn eigen huis hangt vol en ook dat van mijn ouders. Je moet wel goed je t20/t22/t33 omrekenen, maar ik heb inderdaad ook tabel gebruikt van Jaga. Ging prima.

Ik wilde strada’s met inlaat aan de zijkant, die moesten besteld worden maar na 4
maanden binnen! Nu 1,5 jaar aan de muur, Helemaal top.

Tip: pleisters plakken is nooit goed, er af trekken en andere oplossing zoeken. Als convectie niet voldoet zul je wat anders moeten zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-05 16:12
Hier heb ik een erg goede ervaring met Jaga convectors met DBH. Door deze te installeren heb ik mijn Intergas Xtreme 30 op 45 gr.cv temperatuur gezet en draait alles prima en veel zuiniger dan met de oude T22 en T33 radiatoren. Mijn goed geisoleerde tweekapper uit 1989 verbruikt nu 540 m3 per jaar met twee personen, incl.sww en koken.
Ik kan verder een microbelontluchter aanbevelen, die plaats je dicht bij de aanvoer van de ketel en ontluchten hoeft nooit meer. Volgens TNO scheelt een microbelontluchter je eventueel 7% op je gasverbruik. https://www.spirotech.nl/oplossingen/ontluchting/ Er zijn diverse merken met zo'n microbelontluchter.

[ Voor 4% gewijzigd door Rocketman op 09-01-2023 12:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:50
Onze Jaga Strada Hybrid radiators zijn vandaag geplaatst. Op de foto's op internet zie ik een strakka radiator met mooie lamellen aan de bovenkant.
Die van ons hebben aan de bovenkant gewoon een plaat geperforeerd staal. Dit had ik niet in mijn hoofd toen ik destijds naar foto's van de Strada keek. Ik kan ook nergens die uitvoering vinden. Hebben jullie weet van een "goedkope" uitvoering? Want ik zou wel de mooie versie willen opeisen indien hier geen verwarring over mogelijk is.

EDIT: mijn vriendin heeft ze gevonden. Ze hebben Linea Plus DBE convectoren geplaatst i.p.v. de Strada Hybrids. Scheelt zomaar even 400euro per radiator...

[ Voor 14% gewijzigd door Broodro0ster op 16-01-2023 20:25 ]

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-05 13:55

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Hoi,

Weet iemand hoe je een Jaga Tempo het beste schoonmaakt?
En helaas stofzuigen helpt niet.

Huis is vorig jaar gekocht.
Appartement heeft vijftal convectoren van Jaga Tempo en een van de convectoren stinkt heel hard als je de verwarming aanzet.

[ Voor 15% gewijzigd door MedionAkoya op 22-01-2023 14:08 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19:11
Iemand bekend met de eplucon fs convector?

Ik krijg of Jaga met 15 weken levertijd of ze bieden nu ook de eplucon fs aan. Weinig over bekend dus ik leun toch naar de bekendere Jaga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

AMARONE schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 18:39:
Iemand bekend met de eplucon fs convector?

Ik krijg of Jaga met 15 weken levertijd of ze bieden nu ook de eplucon fs aan. Weinig over bekend dus ik leun toch naar de bekendere Jaga.
Eplucon ken ik niet. Hoe ziet hun convector eruit en welke kraanthermostaten en koppelingen bieden ze aan?
Want ik zie op google geen afbeeldingen van convectoren maar van warmtepompen, ventilatoren etc.

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Weet iemand hoe je de warmtewisselaar van Jaga schoonmaakt? Het is een convector (Jaga Tempo) bevestigd tegen een muur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Ysb2YjyF9l8Hd55CD3Y_AVtVfA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tCAoccZQhAVNKlwueVt1l4BL.jpg?f=fotoalbum_large

Een convector stinkt heel erg hard naar stof
Ik heb al gestofzuigd en er is geen verbetering...stof ruik ik nog steeds bij het aanzetten van de verwarming. Ik gebruik sindsdien niet meer deze convector. Al die anderen convectoren van Jaga inde woning stinken veel minder.

Moet ik nu met emmertje water en sop door de warmtewisselaar van Jaga te gieten?
Ik weet dat je dan een natte vloer krijgt. Ik wil daarom daaronder dienbladen leggen
Maar is dit de juiste werkwijze.

Op YouTubekanaal van Jaga zie ik in een filmpje dat het met een droge borstel schoongemaakt kan worden. Maar er zitten ook soort vetvlekken (geen roest) op warmtewisselaar van mijn convector.

[ Voor 76% gewijzigd door MedionAkoya op 04-02-2023 13:07 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

MedionAkoya schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 12:32:
Weet iemand hoe je de warmtewisselaar van Jaga schoonmaken? Het is een vrijstaande convector tegen een muur.

Een convector stinkt heel erg hard naar stof
Ik heb al gestofzuigd en er is geen verbetering...stof ruik ik nog steeds bij het aanzetten van de verwarming. Ik gebruik sindsdien niet meer deze convector. Al die anderen convectoren van Jaga inde woning stinken veel minder.

Moet ik nu met emmertje water en sop door de warmtewisselaar van Jaga te gieten?
Ik weet dat je dan een natte vloer krijgt. Ik wil daarom daaronder dienbladen leggen
Maar is dit de juiste werkwijze.
Op YouTubekanaal van Jaga zie ik in een filmpje dat het met een droge borstel schoongemaakt kan worden, ik geloof niet dat dit gaat werken, want er zitten ook soort vetvlekken op warmtewisselaar van mijn convector.
grtoe fles dasty halen. vrijwel onverdund met een plantenspuit goed in de lamelllen spuiten. vervolgens met zon onkruidspoeier met warm water meerdere malen afspoelen. indien nodig herhalen. daarnaa goed heet stoken om op te drogen. en ja, ding moet grotendeels uit elkaar daarvoor. voor water opvangen kan je beste zon lekbak pakken voor een wasmachine.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 04-02-2023 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

flippy schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 12:58:
[...]

grtoe fles dasty halen. vrijwel onverdund met een plantenspuit goed in de lamelllen spuiten. vervolgens met zon onkruidspoeier met warm water meerdere malen afspoelen. indien nodig herhalen. daarnaa goed heet stoken om op te drogen.
Oke, bedankt. Zou een gieter/waterkan ipv plantsnpuit/onkruidsproeier ook mogen?

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

MedionAkoya schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 13:00:
[...]

Oke, bedankt. Zou een gieter/wwaterkan ipv plantenspuit ook mogen?
nee, werkt niet. je moet vernevelen en druk gebruiken.

zon 5L onkruisproeier werkt goed mits je hem maximaal oppompt.

let op dat je ff plastic zak gebruikt achter je lamellen zodat je muur niet zeiknat word.

[ Voor 33% gewijzigd door flippy op 04-02-2023 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

flippy schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 13:00:
[...]

nee, werkt niet. je moet vernevelen en druk gebruiken.

zon 5L onkruisproeier werkt goed mits je hem maximaal oppompt.

let op dat je ff plastic zak gebruikt achter je lamellen zodat je muur niet zeiknat word.
Goeie tip, ik zal er rekening meehouden. Want een deel van de convector zit tegen een muur van multiplex aan. in dit geval de warmtewisselaar. (zie foto in een van mijn post) (het plaatsen heeft heeft de toenmalige woningbouwvereniging vermoedelijk in 2004 gedaan).

[ Voor 23% gewijzigd door MedionAkoya op 04-02-2023 13:12 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19:11
MedionAkoya schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 12:29:
[...]

Eplucon ken ik niet. Hoe ziet hun convector eruit en welke kraanthermostaten en koppelingen bieden ze aan?
Want ik zie op google geen afbeeldingen van convectoren maar van warmtepompen, ventilatoren etc.
Ik heb voor de Jaga gekozen(in antraciet kleur), sta best open voor andere merken maar hierover was gewoon helemaal niets te vinden. De levertijd zit hem op de fans dus de convectoren kunnen ze alvast installeren.

Dit is de Eplucon FS:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y7CZWDuektUyBRcVIH2vm0yrWl4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O5gYQTq84caxHs3DGGOGDXcE.webp?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

AMARONE schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 13:30:
[...]

Ik heb voor de Jaga gekozen(in antraciet kleur), sta best open voor andere merken maar hierover was gewoon helemaal niets te vinden. De levertijd zit hem op de fans dus de convectoren kunnen ze alvast installeren.

Dit is de Eplucon FS:
[Afbeelding]
Welk model van Jaga heb je?

Jaga biedt namelijk verschillende ombouwkasten aan.
Ik heb Jaga Tempo (wand), ik heb nooit voor gekozen (dat deed de VvE/Woningbouwvereninging) maar de voorplaten van Jaga hebben vlijmscherpe randen. :En ik moet ze weghalen om goed bij de warmtewisselaar te kunnen komen.

[ Voor 18% gewijzigd door MedionAkoya op 04-02-2023 14:20 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Ik heb vandaag met een famililid een convector stofgezogen, ik heb de kastondedelen eerst genummerd en daarna uit elkaar gehaald.
En vervolgens ben ik begon met stofzuigen.
Bedoeling was dat ik nog de warmtewisselaar zou schoonmaken met water.
Ik en mijn familieleden besloten om het niet te doen. omdat we toch te moeilijk vonden om houten vloer en muur te beschermen tegen nat water.

Ik zag in dat filmpje over Jaga dat ze voo reinigingen van een warmtewsselaar een borstel gebruiken.
YouTube: Hoe Jaga Tempo en Jaga Strada low h20 schoonmaken

Volgens mij gebruiken ze deze borstel.
https://www.sanispecials....-Convectorborstel-5090001
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EG09NFhIy3YuqzHFA8qw6KXKgss=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QxgjcPZiVCVccCXrLGHrSAVj.jpg?f=user_large

Het ziet eruit als een verfkwast. Dus 14,55+9,95=24,50 euro voor een borstel van jaga is best wel duur.
Weet iemand een alternatief voor een borstel (bij een Gamma of Hornbach?)

[ Voor 23% gewijzigd door MedionAkoya op 04-02-2023 22:11 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Ik heb de borstel gekocht.
Het is een kleine platte houten borstel met harde witte haren van kunststof van 6 cm lang.
Wens mij veel succes. Want de warmtewisselaar (10cm) is dieper dan de borstel (6cm) zelf.
Duidelijk niet bedoeld voor dubbel uitgevoerde warmtewisselaars.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b5gkjJuo5s9yqrb2tqedfHqW0S8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/02VgPYgOxVgCPpffEwYoHTdQ.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is een dubbel uitgevoerde warmtewisselaars. Er zitten twee warmtewisselaars boven elkaar waardoor het voor een borstel te diep is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ID6RHgCt7wCEd2Ki60Kdr_r8-DI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6rnKTSnrYcnvdCeyDRDlxYmw.jpg?f=user_large

[ Voor 67% gewijzigd door MedionAkoya op 09-02-2023 19:08 ]

Trein?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Broodro0ster
Broodro0ster schreef op maandag 16 januari 2023 @ 19:50:
Onze Jaga Strada Hybrid radiators zijn vandaag geplaatst. Op de foto's op internet zie ik een strakka radiator met mooie lamellen aan de bovenkant.
Die van ons hebben aan de bovenkant gewoon een plaat geperforeerd staal. Dit had ik niet in mijn hoofd toen ik destijds naar foto's van de Strada keek. Ik kan ook nergens die uitvoering vinden. Hebben jullie weet van een "goedkope" uitvoering? Want ik zou wel de mooie versie willen opeisen indien hier geen verwarring over mogelijk is.

EDIT: mijn vriendin heeft ze gevonden. Ze hebben Linea Plus DBE convectoren geplaatst i.p.v. de Strada Hybrids. Scheelt zomaar even 400euro per radiator...
Even mezelf quoten, maar misschien handige informatie.

Het prijsverschil was geen 400euro tussen de Linea Plus en Strada Hybrid, maar er is wel een prijsverschil. Mijn vriendin was iets te snel geweest en had geen 2x type 21 vergeleken.
Ook hebben we geen DBE, maar DBH waarmee je dus kan koelen. De installateur heeft nu voorgesteld om de kasten van de radiatoren te vervangen.
Even Jaga gebeld om te checken als dat wel allemaal gaat passen en de Linea Plus en Strada zijn extact dezelfde convectoren. Ook het front paneel is hetzelfde.
Dus enkel de zijkanten en bovenkant moet vervangen worden om van een Linea Plus naar Strada te gaan. En aangezien we al de DBH module hebben, zouden we een volwaardige Strada Hybrid hebben na deze aanpassing.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12-05 15:52

Aardedraadje

Met kabelschoen

@MedionAkoya Onlangs alle Jaga's hier in huis schoongemaakt met luchtdrukreiniger. Gewoon zo'n spuitbus aerosol van HG of eventueel een ander merk. Stofzuiger erbij houden want er komt echt een bak stof tussen die lamellen vandaan.

Met mechanisch reinigen moet je oppassen dat je de lamellen niet beschadigt. Dat gaat vrij eenvoudig namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

Broodro0ster schreef op maandag 13 februari 2023 @ 14:54:
[...]

Even mezelf quoten, maar misschien handige informatie.

Het prijsverschil was geen 400euro tussen de Linea Plus en Strada Hybrid, maar er is wel een prijsverschil. Mijn vriendin was iets te snel geweest en had geen 2x type 21 vergeleken.
Ook hebben we geen DBE, maar DBH waarmee je dus kan koelen. De installateur heeft nu voorgesteld om de kasten van de radiatoren te vervangen.
Even Jaga gebeld om te checken als dat wel allemaal gaat passen en de Linea Plus en Strada zijn extact dezelfde convectoren. Ook het front paneel is hetzelfde.
Dus enkel de zijkanten en bovenkant moet vervangen worden om van een Linea Plus naar Strada te gaan. En aangezien we al de DBH module hebben, zouden we een volwaardige Strada Hybrid hebben na deze aanpassing.
Klopt, de losse convectoren zijn vrij universeel van Jaga. Je kunt ze zelfs los kopen als je met bestaande omkasting een upgrade naar Twins wilt uitvoeren. Ben dit zelf van plan, en kwam dus gewoon losse convectoren tegen bij Warmteservice en Bengshop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Aardedraadje schreef op zondag 19 februari 2023 @ 22:25:
@MedionAkoya Onlangs alle Jaga's hier in huis schoongemaakt met luchtdrukreiniger. Gewoon zo'n spuitbus aerosol van HG of eventueel een ander merk. Stofzuiger erbij houden want er komt echt een bak stof tussen die lamellen vandaan.

Met mechanisch reinigen moet je oppassen dat je de lamellen niet beschadigt. Dat gaat vrij eenvoudig namelijk.
ik heb mechanisch gereinigd, toen ik de borstel door de wartmte-element haalde, waren er inderdaad een groot aantal verbogen. Dat mechanisch borstelen moet je met veel beleid doen. Daarna ging het wel beter.
Het blijft helaas wat stinken. ik zal kijken of een perslucht reiniger helpt.

Weet jij hoeveel bussen er nodig zijn voor 5 convectoren (in totaal 10 meter) ?

[ Voor 13% gewijzigd door MedionAkoya op 19-02-2023 22:44 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

MedionAkoya schreef op zondag 19 februari 2023 @ 22:32:
[...]

ik heb mechanisch gereinigd, toen ik de borstel door de wartmte-element haalde, waren er inderdaad een groot aantal verbogen. Dat mechanisch borstelen moet je met veel beleid doen. Daarna ging het wel beter.
Het blijft helaas wat stinken. ik zal kijken of een perslucht reiniger helpt.

Weet jij hoeveel bussen er nodig zijn voor 5 convectoren (in totaal 10 meter) ?
Ik vermoed niet dat het helpt tegen de geur, je geeft aan dat er een soort vlekken in zitten? Waarschijnlijk komt het daar vandaan, en krijg je er denk ik ook met perslucht niet zomaar uit. Maar het is een poging waard.

Ik heb hier 7 convectoren gedaan waarvan de totale lengte ook ongeveer 10 meter was. Dat met 2 bussen van HG, al heb je op 't eind niet meer zoveel aan die bussen, en heb ik minstens 1 convector niet echt schoon gekregen denk ik. Te weinig druk nog dan.

Je zou eerst een bus kunnen halen bij de lokale Gamma oid, om te proberen bij de convector die stink. Mocht het bevallen kun je altijd nog een bus of 2 bij halen, zonodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:42
Vanalles al gezocht, maar even voor een kennis de vraag: bestaande CV ketel wordt vervangen door Nefit Trendline II CW4. In het appartement is ook een convectorput aanwezig, en hier wordt dan een nieuwe JAGA LowH2O ingebouwd. De installateur raadt echter een modulerende thermostaat af, omdat dit niet zou werken.

Klopt dit?

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerendJan
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 29-04-2023
Hallo,
we hebben hier in huis 2 Jaga met DBE en een Nefit Trendline II CW4 met Nefit Easy Control thermostaat.
De waterrtemperatuur is 50 graden gr C, de thermostaat werkt met de CV ketel modulerend.
We kunnen de temperatuur op 0,1 graad nauwkeurig instellen, dit alles werkt zeer nauwkeurig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yvonneA
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10-07-2023
we hebben in ons nieuwe nieuwbouwhuis een Nibe wamtepomp met overal in huis vloerverwarming met uitzondering op één slaapkamer boven omdat daar houten verdiepingsvloer ligt.

hier hebben we Jaga strada hybrid (50x120) geplaatst.
echter in de winter met buiten lekker zonnetje bereikt de huiskamer beneden als snel de ingestelde temperatuur (20c) en slaat de Jaga boven niet aan, geen warmte, als we de slaapkamer daar willen opwarmen.

Heeft iemand idee hoe dit kan ?
dank je

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Lijkt me een combinatie van 2 dingen:
1) Nibe zo instellen dat hij de hele dag doordraait en niet afslaat. Als hij afslaat dan staat de stooklijn/aanvoertemperatuur net iets te hoog.
2) 50 x 120 is niet heel groot. Op lage temperatuur komt daar niet heel veel vermogen uit. Je kunt dat boosten met ventilator (duur van Jaga, of Tweaker-waardig voor veel minder geld zoals te lezen is in: LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
Hij heeft de hybrid variant, dus uit de doos met DBH kit geleverd.
Om te verwarmen op lage temperatuur moeten de DBH ventilatoren wel draaien. Wellicht moet je de water temperatuur voor het aangaan van de ventilatoren lager zetten als die op zo’n lage temperatuur zijn water krijgt.
Water sensor op de warmste buis zetten helpt ook om hem sneller te laten aan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:28
Hij geeft al aan dat het bij veel zoninstraling in de woonkamer is. Een goed geïsoleerde woning, waar er dan al snel geen warmtevraag meer is - de thermostaat hangt neem ik aan in de woonkamer. Eigenlijk alleen goed op te lossen met een regeling per vertrek/zoneregeling, niet ideaal icm een warmtepomp - en uitkijken dat er nog voldoende systeemvolume is als de vloerverwarming beneden wordt dichtgeregeld.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - (3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - in aanbouw) - DoucheWTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:20
Die kleine Jaga gaat alleen niet eens in de buurt komen van het minimum vermogen van de warmtepomp. Die gaat dus zonder gruwelijk grote parallel buffer zeer snel afslaan als de rest dicht geregeld zou worden.
als we de slaapkamer daar willen opwarmen.
Staat de Jaga niet permanent open dan?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
JBtL schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 01:05:
Hij geeft al aan dat het bij veel zoninstraling in de woonkamer is. Een goed geïsoleerde woning, waar er dan al snel geen warmtevraag meer is - de thermostaat hangt neem ik aan in de woonkamer. Eigenlijk alleen goed op te lossen met een regeling per vertrek/zoneregeling, niet ideaal icm een warmtepomp - en uitkijken dat er nog voldoende systeemvolume is als de vloerverwarming beneden wordt dichtgeregeld.
Als de thermostaat natuurlijk afslaat in de woonkamer en die Jaga hangt op hetzelfde circuit, dan is er weinig aan te doen. Jaga 24/7 laten open staan zodat het nooit te koud wordt misschien.
Maar als het is omdat de aanvoer te laag is, dan kan het helpen om de opstart temperatuur van de jaga lager in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-05 09:27

copykat

Good copy isn't bad

Kleine bump om ervaringen van gebruikers van jaga hybrid te vragen.

De opties van verwarmen zijn tegenwoordig een stuk breder dan kiezen tussen mooie of lelijke radiatoren.
Optie 1 ophangen van modernere t22 maar wel klassieke leest.
Optie 2 niks terug hangen en kijken of indencidentieel een ir paneel aanslingeren voldoende is.
Deze opties zijn alleen verwarmen.
Optie 3 is door investeren in jaga hybrid die ook schijnen te kunnen koelen.(hoe goed?)
Eerst op een CV en later op een WP.
Optie 4 is volledig overschakelen in de slaapkamers naar Airco LLWP. Wel een veel grotere investering in geld en verbouwingsarbeid.

Optie 2 zou ik deze winter denk ik doen om te zien in hoeverre verwarming lokaal nodig is.
Optie 1 is goedkoopste optie op 2 na, maar ook vrij conservatief. Weinig toekomst gericht.
Optie 3 is wat we overwegen omdat we en enige individuele temperatuurs invloed hebben door de +/- knop en ventilatoren en licht koelen mogelijk is.
De vraag is natuurlijk in hoeverre is de geclaimde functies van Jaga Hybrid daadwerkelijk werken.
De snelle afkoeling is met een 24/7 draaiende WP natuurlijk niet direct een issue. Bij een CV is pendelen een groot risico. (terugkerend water is snel warm genoeg om de CV uit te schakelen maar door snelle afkoeling vd convectoren moet hij ook snel weer aan.)

Enige ervaringen In de verwarmen en koelen modes?

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 11-05 13:14
Je kan een conventionele radiator natuurlijk boosten met bijv ventilatortjes van heatfan.
Tevens kan je met een conventionele radiator ook koelen, mits geboost met zo'n heatfan.

Jaga heeft in de panel plus serie zelfs T34 radiatoren. Kom je, mits geboost, wellicht ook een heel eind mee. Kan het overwegen waard zijn als je die look graag wil hebben. Technisch is het niet veel anders dan een Jaga hybrid of any other fabrieks-af gebooste convector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

rbaidjoe schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 17:07:
Je kan een conventionele radiator natuurlijk boosten met bijv ventilatortjes van heatfan.
Tevens kan je met een conventionele radiator ook koelen, mits geboost met zo'n heatfan.
klopt, zijn die fan boosters ook enigzins automatisch met koelen? vond wel automodes voor verwarmen
speedcomfort. die reageren op warmte in de inlaat buis.
Jaga heeft in de panel plus serie zelfs T34 radiatoren. Kom je, mits geboost, wellicht ook een heel eind mee. Kan het overwegen waard zijn als je die look graag wil hebben. Technisch is het niet veel anders dan een Jaga hybrid of any other fabrieks-af gebooste convector.
overigens zijn dit overigens nu fancoils of concurenten van de jaga hybrid?

volgens dit artikel zijn normale radiatoren ongeschikt voor koeling door hun natuurlijke verloop van koud water zakt principe.
Aan de verwarmings kant hebben de gewone radiatoren denk ik zelfs een streepje voor.
meer materiaal en water in je kamer die meer energie kunnen overdragen bij lagere doorstroomsnelheid en metaal blijft langer warm na uitschakelen CV/WP de booster zal dan het lagere watertemp vd WP kunnen opvangen.

los van de initiele installatie kosten van een LLWP die hoger ligt dan wat radiatoren plaatsen is denk ik de vernieuwings termijn van airco ook flink korter. setje radiatoren gaat je hele leven mee en zo'n airco unit 10-15 jaar?
Als de slangen niet hoeven vervangen worden moet je nog steeds elke 15 jaar een nieuw setje (buitenunit en 3 binnen units) kopen die dan hopelijk op de zelfde plek passen vrees ik.

vloer verwarming/koeling is in principe ook livetime tegenwoordig en met wat sensoren en automotive domotica prima te controleren nadeel kan bij bestaande bouw meestal alleen op de begane grond.
nadeel is ook vrij traag in aansturing zeker indien je van warm naar koeling gaat duurt het even voor dat het beton gevolgd is.

(ik vind het feit dat je kan verwarmen en koelen met een WP eigenlijk de enige reden om daar in te investeren.)
1 gas zal nog zeker tot 2050 beschikbaar zijn en misschien dwingen ze ons met accijns op gas te om te schakelen naar electrisch maar gezien de "bijstand huurhuisjes" en lage lonen die niet kunnen switchen zal dat vast wel mee vallen.
(nieuwe hr cv kopen net voor sluiting 2026 op zolder ingepakt laten totdat je oude kaduk is ombouwen en je kan weer 20 jaar door. )
2 De WP's zijn eigenlijk zo nieuw en gehypt dat we nog weinig weten over de langtermijn kosten terwijl HR Cv's uitgekauwt zijn en betrouwbaar. (runningkost los van gasprijs is erg laag te noemen) De runningkosten (los van electriciteit) van een WP systeem dat 24/7 aan het pompen is kan ik niet echt benoemen.
3 de additional kosten omdat je naar een WP gaat zijn vaak ook meer dan je voor ogen houd.

Dus radiatoren en een WP heeft minder effect op je extra verbouwingskosten (additional running kosten)per levensduur dan een airco LLWP die altijd geheel moet worden gewisseld vrees ik.

radiatoren: met boosters prima alternatief voor (actieve)convectoren maar niet echt voor koelen geschikt. ;(
vloerverwarming: bijna on ontkoombaar als basis omzetter bij een WP installatie. enigzins geschikt voor koelen. prima in het houden van een stabiele kamer temperatuur met verwarmen.
Fancoils: vanwege de condens dicht isolatie van alle leidingen in bestaande omgeving bijna net zo invasieve als airco installatie en misschien moeilijker te plaatsen.
airco units:
warme lucht en koele lucht erg snel en effectief. nadeel uit is einde koeling of verwarming. geen naloop of zo mogelijk wel redelijk traploos inregelbaar én individueel instelbaar. (koelen of verwarmen uiteraard maar wel hoeveel is per kamer unit instelbaar. d:)b

Al met al is er geen enkel systeem zo kosten laag als de simpele gasgestookte HRCV ( los van je gas verbruik uiteraard.) de kies en set and forget voor 20 jaar met een onderhouds contractje is erg aan lokkelijk.

keuzes keuzes 8)7 |:(

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:48
copykat schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 22:14:
vloer verwarming/koeling is in principe ook livetime tegenwoordig en met wat sensoren en automotive domotica prima te controleren nadeel kan bij bestaande bouw meestal alleen op de begane grond.
nadeel is ook vrij traag in aansturing zeker indien je van warm naar koeling gaat duurt het even voor dat het beton gevolgd is.
Waarom zou je direct van verwarmen naar koelen willen of andersom? Iedereen hanteert toch gewoon een hysterese, dat het 2 graden warmer is in huis in de zomer is prima. Pas als je ziet dat het buiten echt warmer gaat worden is het tijd om een keer te gaan koelen op de vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Oilman schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 23:02:
[...]

Waarom zou je direct van verwarmen naar koelen willen of andersom? Iedereen hanteert toch gewoon een hysterese, dat het 2 graden warmer is in huis in de zomer is prima. Pas als je ziet dat het buiten echt warmer gaat worden is het tijd om een keer te gaan koelen op de vloer.
In principe zou in praktijk er een niet verwarmen moment zijn die overgaat in natuurlijke overtemperatuur als de omgevings temperatuur toeneemt. Daarna zal het vloerleiding water gekoeld kunnen worden om de overtemp te minderen. Ik ga/ging er van uit dat dit met enige vertraging gaat.
Normaal heb je tussen 18 graden en 24 graden geen behoefte aan temperatuur aanpassing dus dan zou de installatie in rust kunnen zijn.
Ik weet niet precies hoe de WP acteert in deze zone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
copykat schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 07:53:
[...]

In principe zou in praktijk er een niet verwarmen moment zijn die overgaat in natuurlijke overtemperatuur als de omgevings temperatuur toeneemt. Daarna zal het vloerleiding water gekoeld kunnen worden om de overtemp te minderen. Ik ga/ging er van uit dat dit met enige vertraging gaat.
Normaal heb je tussen 18 graden en 24 graden geen behoefte aan temperatuur aanpassing dus dan zou de installatie in rust kunnen zijn.
Die staat gewoon uit als deze juist ingesteld is. Je moet normaliter handmatig van verwarming naar koeling en andersom. Allemaal niet veel anders dan met een CV ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:08

ErikKo

Rippie

copykat schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 07:53:
[...]

Een WP staat over het algemeen in 'Heat Mode' of 'Cool Mode'. Dat heb je zelf in de hand. Als jouw systeem slecht is ingeregeld, en de temperatuur schiet voorbij de gewenste temperatuur, zal hij niet de andere kant op bijsturen.

Een CV ketel wordt gebruikt om je huis te verwarmen, en een WP om je huis op een constante temperatuur te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
(ik vind het feit dat je kan verwarmen en koelen met een WP eigenlijk de enige reden om daar in te investeren.)
1 gas zal nog zeker tot 2050 beschikbaar zijn en misschien dwingen ze ons met accijns op gas te om te schakelen naar electrisch maar gezien de "bijstand huurhuisjes" en lage lonen die niet kunnen switchen zal dat vast wel mee vallen.
(nieuwe hr cv kopen net voor sluiting 2026 op zolder ingepakt laten totdat je oude kaduk is ombouwen en je kan weer 20 jaar door. )
2 De WP's zijn eigenlijk zo nieuw en gehypt dat we nog weinig weten over de langtermijn kosten terwijl HR Cv's uitgekauwt zijn en betrouwbaar. (runningkost los van gasprijs is erg laag te noemen) De runningkosten (los van electriciteit) van een WP systeem dat 24/7 aan het pompen is kan ik niet echt benoemen.
3 de additional kosten omdat je naar een WP gaat zijn vaak ook meer dan je voor ogen houd.
a) Warmtepomp is gewoon energetische gezien efficienter dan gas verbranden.
b) Die gasketel die je in de doos op zolder hebt gelegd is na 10 jaar echt niet meer functioneel, alles is uitgedroogd. Kans dat je 1500 Euro 'verbrandt' hebt acht ik vrij groot.
c) Warmtepompen (LW-WW) zijn in Nederland nog relatief nieuw, maar in andere landen totaal niet. Als je niet onbeperkt gas uit Groningen kan pompen is gasverstroken een stuk minder logisch. Daarnaast werkt een airco en een koelkast ook gewoon op hetzelfde principe. Maar het klopt dat er zeker nog vooruitgang geboekt wordt, met name qua minder milieubelastende gassen in de warmtepomp.

Maar goed daar ging het topic niet over, het ging om Jaga's. Wij denken er over de radiatoren op de slaapkamers te vervangen door Strada's. Uiterlijk speelt hierin een rol, oude radiatoren nog zonder vlakke voorkant. Hybride versie komt er hier niet in (veel te duur), dat wordt op termijn wel een zelfbouw oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Oilman schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 08:57:
[...]

a) Warmtepomp is gewoon energetische gezien efficienter dan gas verbranden.

b) Die gasketel die je in de doos op zolder hebt gelegd is na 10 jaar echt niet meer functioneel, alles is uitgedroogd. Kans dat je 1500 Euro 'verbrandt' hebt acht ik vrij groot.
toegegeven ik zelf was dit niet van plan maar hoor vrij veel deze optie bij kennisen en vrienden.
c) Warmtepompen (LW-WW) zijn in Nederland nog relatief nieuw, maar in andere landen totaal niet. Als je niet onbeperkt gas uit Groningen kan pompen is gasverstroken een stuk minder logisch. Daarnaast werkt een airco en een koelkast ook gewoon op hetzelfde principe. Maar het klopt dat er zeker nog vooruitgang geboekt wordt, met name qua minder milieubelastende gassen in de warmtepomp.

Maar goed daar ging het topic niet over, het ging om Jaga's. Wij denken er over de radiatoren op de slaapkamers te vervangen door Strada's. Uiterlijk speelt hierin een rol, oude radiatoren nog zonder vlakke voorkant. Hybride versie komt er hier niet in (veel te duur), dat wordt op termijn wel een zelfbouw oplossing.
Idd, ik vind de Jaga Hybrid vrij duur en dat fanblock upgrade verhaal is ook best prijzig.
Ik heb mn oude al weg gehaald ivm stucken en terug hangen lijkt me een beetje zinloos.
Moet dus kiezen tussen even niks terug hangen en kijken wat de winter brengt.
Of warmtepomp geschikte radiatoren plaatsen die tijdelijk op de huidige CV kunnen functioneren
Liefst meteen ook geschikt voor de koelende functie die een warmtepomp bied.
Vandaar die hybrid's. Andere post boven heb ik een linkje gestuurd van gelijksoortige radiatoren.
Dat lijken meer fancoils kwa constructie. Wat weer een probleem kan opleveren met leiding buiten zijde condensatie.
De optie van "normale" radiatoren met fanboosters gebruiken als koelings unit schijnt ook problemen op te leveren door de interne structuur van CV water verplaatsing aka werkt niet naar behoren.

Wat eigenlijk als conclusie geeft.
Of een "hybrid" zelf bouwen met een convectie radiator(lamellen) en fan booster die je met een app kan bedienen en een anti condens feature heeft. En die onder t raam plaatsen.
Of overstappen naar een LLWP aka Airco warmtepomp met op elke slaapkamer een wandunit tegen t plafond.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikKo

ErikKo

Rippie

Binnen een maand wordt bij ons de L/W warmtepomp geinstalleerd.
De T11 radiatoren op de bovenverdieping zullen dan niet meer voldoen.
Het plan is om deze radiatoren te vervangen met Jagas.
Inderdaad, die Hybrids zijn veel te duur.
In plaats daarvan ga ik HeatBoosters bestellen.

Er zit een cruciaal verschil tussen het Jaga DBH systeem en de HeatBooster.

De Jaga DBH heeft 2 temperatuursensoren (bron, slide 4):
1. Kamertemperatuursensor
2. Aanvoerwatertemperatuursensor

De HeatBooster heeft 3 temperatuursensoren (bron, slide 2):
1. Kamertemperatuursensor
2. Aanvoerwatertemperatuursensor
3. Retourwatertemperatuursensor

Met een aanvoer en retour temperatuur heb je een deltaT.
De deltaT gecombineerd met de goede ondersteuning voor HomeAssistant is in mijn ogen heel veel meerwaarde om te begrijpen hoe goed (of slecht) de warmteafgifte is per kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@ErikKo kan jou gewenste systeem ook negatieve temperatuur delta T ondersteunen?
Zeg omgeving 27 graden
Inlaat 13 graden
Uitvoer 13 plus warmte opname zeg 22.
Target 23 omgeving.
Dauwpunt controle.

Verwarmen heeft vaak vrij veel diy oplossingen de verwarmen/koelen combi is schijnbaar een stuk lastiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikKo

ErikKo

Rippie

@copykat Ja, precies vanwege de verwarmen/koelen combi wil ik zoveel mogelijk data en controle over het systeem. Voor zover ik heb uitgezocht is dat met het beoogde systeem mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 11-05 13:14
[...]
klopt, zijn die fan boosters ook enigzins automatisch met koelen? vond wel automodes voor verwarmen
speedcomfort. die reageren op warmte in de inlaat buis.
Nee, gewoon 24/7 ventilatortjes aan. Verbruiken bijna niks, dus lijkt me geen probleem. Een beetje extra luchtstroom in de warme dagen kan sowieso best aangenaam zijn.

[...]
volgens dit artikel zijn normale radiatoren ongeschikt voor koeling door hun natuurlijke verloop van koud water zakt principe.
Als je niet gaat boosten klopt die bewering. Maar als je kamertemperatuur zeg 27gr is, de radiatortemperatuur 18gr, en je gaat daar geforceerd de lucht van 27gr langs jagen, wat denk je dat er dan gaat gebeuren?
In de praktijk zal de lucht die je er langs jaagt 1 a 2 gr koeler zijn dan wat de thermostaat aangeeft, aangezien je lucht van beneden naar boven blaast, en de lucht op de vloer is wat koeler dan de lucht op het niveau van de thermostaat. De effectiviteit van de koeling zal daardoor iets minder zijn, immers hoe kleiner de delta T hoe minder warmteoverdracht er plaats vindt.
Realiseer je wel dat je op deze manier van koelen niet zo hard kan koelen als een airco. Je zal de ruimtetemperatuur schat ik een paar graden omlaag kunnen brengen, maar niet strak op 18-20 gr.
Voor veel mensen hoeft die 18-20gr niet en is een paar graden 'top'koeling al voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@rbaidjoe
Dát probeer ik nu uit te vogelen. Of de radiator versie voldoende koeling kan bieden om niet drijvend in je bed te liggen bij de hete nachten.
Overdag is warmte niet zo erg als je rustig beweegt. Gezonder ook om je lichaam niet te laten wennen aan niks zelf moeten doen. Maar s'nachts zeiknat vh zweet liggen met zo'n tafelventilator op je bakkes een is weer iets anders.
We hebben geconstateerd dat de zolder best warm word en om nu alleen voor 1 kamer een split airco te kopen is ook zo wat maar als de 1e etage prima toe kan met radiatoren en fan's. (veel langere levens duur) dan kan ik ook een alternatief neer zetten voor de echt hete dagen en de rest met de radiatorkoeling doen.

Waar ik ook nog over na moet denken is energie verbruik.
Hoeveel kwh gebruikt een wwwp en radiatoren in verwarmen en koelen en hoeveel een airco.

[ Voor 9% gewijzigd door copykat op 28-07-2023 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordyzulu
  • Laatst online: 24-07-2024
Ik heb dit topic met interesse gevolgd.

Onlangs is er bij ons een warmtepomp geïnstalleerd, dus ik ben nu ook aan het kijken naar de afgifte mogelijkheid in de woonkamer. Op dit moment hangen er 5 T22 radiatoren.

4 van 50cm x 90cm
1 van 50cm x 120cm

Uiteraard lijkt het mij mooi om deze te vervangen naar LTC en zat daarom ook naar de Jaga Strada Hybrid te kijken. Het is echter wel een flinke kostenpost om deze allemaal te vervangen. Als ik op de Jaga website kijk zou je alleen al aan de convectoren zelf 5167 euro kwijt zijn, en dan heb ik alleen de convectoren en geen aansluitingen ouzo.

Ik neem aan dat het systeem heel mooi zou moeten kunnen werken met 5 van deze convectoren, maar er is ook zoiets als terugverdien tijd. Gaan deze convectoren een dusdanig verschil maken dat je die investering eruit kunnen krijgen? Ik weet niet hoelang het DBH systeem in de Jaga mee zou moeten kunnen gaan? Heeft iemand hier ervaring mee of ook een rekensom gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
@jordyzulu Ik heb hier alle radiatoren vervangen door Jaga Strada's en vervolgens zelf zelfbouw DBH ('hybrid') geïnstalleerd. Dat scheelt een heel stuk in de investering namelijk. Ik vind het grote voordeel van deze opstelling dat je er ook goed mee kunt koelen, en tegelijk in de winter de warmtepomp een stuk efficiënter wordt. Om een voorbeeld te geven: een T22 van 50x90 heeft een afgifte bij 55/45/20 van 685 W. Met een Jaga Strada type 16 (deze is qua grootte vergelijkbaar met een T22 - en trouwens wel altijd dubbele convectoren nemen!) met DBH op minimale stand (dan hoor je hem niet) geef je het zelfde vermogen af bij ca. 40/35/20, een enorme verbetering dus.

Als je ventilatoren gaat gebruiken maakt de hoogte trouwens niet meer uit - je kan dan net zo goed een convector van 30 cm hoog installeren (hoger dan 50 cm geeft juist verminderde afgifte). De breedte is wel relevant, dus als bredere convectoren passen dan kan de aanvoer nog verder omlaag en werkt de koeling nog beter.

Let wel op dat je watervolume ook een stuk daalt (bij dubbele convectoren wel wat minder dan bij enkele convectoren), dus controleer of het minimale systeemvolume van de warmtepomp nog gehaald wordt.

[ Voor 18% gewijzigd door JBtL op 07-08-2023 12:50 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - (3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - in aanbouw) - DoucheWTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordyzulu
@JBtL Bedankt voor je reactie. Zelf inbouwen van de fans in de Jaga is zeker een overweging. Daar had ik nog niet aan gedacht. Zelf weet ik de temperatuur van de invoer/uitvoer niet. Ik heb de CV op 45 graden staan, maar ik weet weet niet exact hoe warm het water is van de radiator in en uit gaat. Het lijkt mij handig dat ik dit eerst even ga meten om te kijken hoeveel vermogen mijn radiator nu levert. Of is dit niet persé nodig?

In jouw voorbeeld scheelt het idd fors op de invoer temperatuur om een gelijkwaardig vermogen te halen. Dat zal je dan ook terugzien in verminderde kosten. Ik zag ook een topic staan over fans toevegen aan je bestaande radiatoren. Dit geeft dan ook de optie om met lagere temperatuur te stoken en hetzelfde vermogen te halen, tegen een flink lagere investering.

Ik vind de Jaga er erg goed uit zien dus ik probeer mijzelf nog over te halen hoe ik die investering kan verantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:20
@jordyzulu Je kan een heel eind onder de advies prijs van Jaga duiken als je even zoekt bij diverse webshops.
Maar met Jaga's DBH verdubbel je de kosten nog eens 8)7
Dus:
LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

Ik heb paar jaar terug 2xT10 60x180, 1xT10 60x300 en 1xT15 70x200 voor 1257 gekocht... nu behoorlijk meer... Jaga heeft goed op de inflatiestoel gezeten.

Dan nog een 1000 aan fans, kabels, stekkers... Ronald in "LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen" maar daar kan honderden van af als je niet eigenweis met Noctua werkt (direct vanaf Noctua gekocht samen met een paar andere forum leden, vanwege de schrikbarende aantallen die je er in kwijt kan - 72... maar ik kan wel onder gehoordrempel een bak vermogen er door heen rammen met Ta 35 graden)...
Dat dan gemeten door Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic
Als ik ze voluit gooi denk ik dat het eng is hoeveel vermogen er door zou kunnen...

Of over een andere boeg...
Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen)
(zonder condensafvoer en geïsoleerde leidingen overigens nog steeds geen condenserend koelen)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JBtL
@jordyzulu Met je huidige radiatoren kan je koelen vergeten - daar zijn T22 niet geschikt voor omdat het koude water meteen naar de retour stroomt. Dat was voor mij al voldoende om de wissel te maken - het scheelde een airco op de slaapkamer en het hele huis kan nu gekoeld worden, ipv 1 kamer. Daarnaast is het extra rendement van de warmtepomp echt significant, elke graad die je van de aanvoer af kan halen scheelt ongeveer 2% stroomverbruik van de warmtepomp. Als je nu op 45 zit (Je hoeft dit overigens niet per radiator precies na te meten, gaat gewoon naar verhouding van het vermogen dat door de leverancier wordt aangegeven) kan dat zeker naar 35 - dus zeker 20% minder stroomverbruik van je warmtepomp voor verwarmen.

Maar de DBH radiatoren zijn naar mijn mening gewoon te duur voor wat je krijgt, het zelfbouwen is - zeker met de Heatbooster - echt supersimpel, en een stuk goedkoper. Ik was een uurtje kwijt per radiator. Overigens Arctic P14/P8 fans gebruikt, Noctua's zijn een optionele upgrade als je nog lager wil gaan met de aanvoertemperatuur van de warmtepomp. Je kan wel overwegen type 21 te nemen waar dat past, dan zou ik wel de grote 20cm Noctua fans daarin gebruiken (volgens mij een van de weinige merken die zulke grote fans maakt).

'Echte' fancoils (een Jaga met fans is eigenlijk ook een fancoil namelijk, maar dan zonder condensafvoer) zijn naar mijn mening alleen geschikt als je leidingwerk van kunststof is en/of overal dampdicht geïsoleerd. Is dat niet het geval, of lastig/niet mogelijk, dan zijn Jaga's beter - en mooier als je het mij vraagt.

[ Voor 33% gewijzigd door JBtL op 07-08-2023 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordyzulu
@Ronald Tnx voor de links naar als deze topics. ik ga lekker een avondje lezen denk ik zo :D

Een beetje zoeken naar goede aanbiedingen, zal idd zeker wat lagere aanschaf prijs geven. Ik ben niet vies van zelf een beetje klussen en dat is vaak nog leuk leerzaam ook. Als ik dan ongeveer hetzelfde resultaat kan krijgen is dat helemaal mooi.

@JBtL Ik had idd ergens al begrepen dat koelen niet goed werkt met mijn huidige radiatoren. Nu zie ik staan dat jij een Remeha Elga Ace hebt. Nu heb ik toevallig ook deze (wel de 6KW variant), echter gaf bij mij de installateur aan dat het niet handig om te gaan koelen met dit apparaat. Dit zal wellicht door de condens vorming zijn dan wellicht?

Zo te lezen is dit voor jou juist ook reden om de Jaga te bestellen dus dan zal je warmte pomp hier geen problemen voor geven neem ik aan?

Het leidingwerk in ons huis is door de vorige eigenaar gelukkig allemaal vervangen naar kunstofleidingen dus Ik neem aan dat er voor condens vorming op de leidingen geen problemen moeten ontstaan dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
@jordyzulu Het risico op condens beperkt bij de aanvoertemperatuur bij koelen tot 18 graden bij niet dampdicht geïsoleerde leidingen, waardoor je een groot afgiftevermogen moet hebben om enigszins het vermogen van de warmtepomp kwijt te kunnen. In principe is een afgiftesysteem met alleen radiatoren of convectoren daarom ongeschikt, en moet je hiervoor vloerverwarming of convectoren/radiatoren met fans hebben. Ik heb het wel eens getest toen ik nog geen Jaga's met fans had (wij hadden eerst nog kolom-radiatoren), en dat werkte inderdaad voor geen meter. Zelfs met de convectoren moeten er meerdere open staan om het vermogen kwijt te kunnen.

Maar als je al geschikte leidingen hebt is het misschien een beter idee om 'echte' fancoils te gaan gebruiken? Daarmee kan je wel onder het dauwpunt koelen, waardoor je met een stuk kleinere wandunits een vergelijkbaar vermogen kwijt kan. Je kan dan koelen met bijvoorbeeld water van 7 graden, en je kan de kamertemperatuur dan ook nog wat lager krijgen (minder dan 23 graden lukt hier niet omdat hoe dichter de kamertemperatuur bij de temperatuur van de convector komt, hoe minder vermogen deze nog kan afgeven (eigenlijk: opnemen).

Het is dan wel extra van belang dat ook de koppelingen en de aansluitingen bij de warmtepomp niet kunnen corroderen - als dat wel zo is moeten deze ook dampdicht geïsoleerd worden. Daarnaast moet je het condenswater uit de fancoils zelf af kunnen voeren. Ik heb deze keuze juist niet gemaakt omdat dan het leidingwerk vervangen zou moeten worden (en ik bij een gedeelte erg slecht bij kan). Maar anders is dat - zeker voor de slaapkamers - eigenlijk een betere manier om te koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordyzulu
@JBtL Oke dat moet ik even goed gaan uitzoeken dan. Bij de warmtepomp zijn nog wel wat metalen leidingen maar naar beneden gaan ze over op kunststof, dus dat zou dan in principe te isoleren moeten zijn. Ik kan er lig goed bij dus dat scheelt wel.

Echte fancoils moet ik eens gaan onderzoeken, ronald, poste hierboven al een topic hierover. Maar de condens afvoer moet ik dan nog even goed lezen hoe dat werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
@jordyzulu Ik heb even de handleiding erop nagekeken, maar de Elga Ace kan geen lagere aanvoertemperatuur maken dan 17 graden - dus fancoils zijn toch niet geschikt. Fans op convectoren (je originele plan) of vloerverwarming zijn de enige manier om te koelen met deze warmtepomp blijkbaar.

[ Voor 5% gewijzigd door JBtL op 08-08-2023 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Op onze bovenverdieping hangen overal Jaga Strada’s. Nu is het leiding netwerk zeer ouderwets en wil ik deze met de lopende verbouwing zo aanpassen dat elke Jaga zijn eigen leidingen heeft naar een centrale verdeler voor de bovenverdieping.

Nu zijn er cv verdelers en verdelers voor vloerverwarming zonder pomp. Aangezien ik voor iig twee ru8mt3s op de bovenverdieping verwacht zoneverwarming toe te passen heb ik de neiging om een verdeler voor vloerverwarming zonder pomp te gaan plaatsen. Dit omdat ik dan meteen de afsluiters heb voor de aparte zones.

Als bonus kan ik dan ook nog de flow inregenen per radiator als ik dat wil.

Ik zou toch “gewoon” een verdeler voor vloerverwarming kunnen plaatsen zolang deze maar geen pomp heeft? Of zie ik iets over het hoofd?

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

fenrir schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 18:56:
Op onze bovenverdieping hangen overal Jaga Strada’s. Nu is het leiding netwerk zeer ouderwets en wil ik deze met de lopende verbouwing zo aanpassen dat elke Jaga zijn eigen leidingen heeft naar een centrale verdeler voor de bovenverdieping.

Nu zijn er cv verdelers en verdelers voor vloerverwarming zonder pomp. Aangezien ik voor iig twee ru8mt3s op de bovenverdieping verwacht zoneverwarming toe te passen heb ik de neiging om een verdeler voor vloerverwarming zonder pomp te gaan plaatsen. Dit omdat ik dan meteen de afsluiters heb voor de aparte zones.

Als bonus kan ik dan ook nog de flow inregenen per radiator als ik dat wil.

Ik zou toch “gewoon” een verdeler voor vloerverwarming kunnen plaatsen zolang deze maar geen pomp heeft? Of zie ik iets over het hoofd?
dat kan gewoon. maar neem een verdeler die flink wat liters kan verstouwen. een caleffi 671 doet rustig 5l/min per aansluiting zonder herrie om een goede optie te noemen.

Pagina: 1 2 Laatste