klopt, zijn die fan boosters ook enigzins automatisch met koelen? vond wel automodes voor verwarmen
speedcomfort. die reageren op warmte in de inlaat buis.
Jaga heeft in de panel plus serie zelfs T34 radiatoren. Kom je, mits geboost, wellicht ook een heel eind mee. Kan het overwegen waard zijn als je die look graag wil hebben. Technisch is het niet veel anders dan een Jaga hybrid of any other fabrieks-af gebooste convector.
overigens zijn
dit overigens nu fancoils of concurenten van de jaga hybrid?
volgens dit
artikel zijn normale radiatoren ongeschikt voor koeling door hun natuurlijke verloop van koud water zakt principe.
Aan de verwarmings kant hebben de gewone radiatoren denk ik zelfs een streepje voor.
meer materiaal en water in je kamer die meer energie kunnen overdragen bij lagere doorstroomsnelheid en metaal blijft langer warm na uitschakelen CV/WP de booster zal dan het lagere watertemp vd WP kunnen opvangen.
los van de initiele installatie kosten van een LLWP die hoger ligt dan wat radiatoren plaatsen is denk ik de vernieuwings termijn van airco ook flink korter. setje radiatoren gaat je hele leven mee en zo'n airco unit 10-15 jaar?
Als de slangen niet hoeven vervangen worden moet je nog steeds elke 15 jaar een nieuw setje (buitenunit en 3 binnen units) kopen die dan hopelijk op de zelfde plek passen vrees ik.
vloer verwarming/koeling is in principe ook livetime tegenwoordig en met wat sensoren en automotive domotica prima te controleren nadeel kan bij bestaande bouw meestal alleen op de begane grond.
nadeel is ook vrij traag in aansturing zeker indien je van warm naar koeling gaat duurt het even voor dat het beton gevolgd is.
(ik vind het feit dat je kan verwarmen en koelen met een WP eigenlijk de enige reden om daar in te investeren.)
1 gas zal nog zeker tot 2050 beschikbaar zijn en misschien dwingen ze ons met accijns op gas te om te schakelen naar electrisch maar gezien de "bijstand huurhuisjes" en lage lonen die niet kunnen switchen zal dat vast wel mee vallen.
(nieuwe hr cv kopen net voor sluiting 2026 op zolder ingepakt laten totdat je oude kaduk is ombouwen en je kan weer 20 jaar door. )
2 De WP's zijn eigenlijk zo nieuw en gehypt dat we nog weinig weten over de langtermijn kosten terwijl HR Cv's uitgekauwt zijn en betrouwbaar. (runningkost los van gasprijs is erg laag te noemen) De runningkosten (los van electriciteit) van een WP systeem dat 24/7 aan het pompen is kan ik niet echt benoemen.
3 de additional kosten omdat je naar een WP gaat zijn vaak ook meer dan je voor ogen houd.
Dus radiatoren en een WP heeft minder effect op je extra verbouwingskosten (additional running kosten)per levensduur dan een airco LLWP die altijd geheel moet worden gewisseld vrees ik.
radiatoren: met boosters prima alternatief voor (actieve)convectoren maar niet echt voor koelen geschikt.
vloerverwarming: bijna on ontkoombaar als basis omzetter bij een WP installatie. enigzins geschikt voor koelen. prima in het houden van een stabiele kamer temperatuur met verwarmen.
Fancoils: vanwege de condens dicht isolatie van alle leidingen in bestaande omgeving bijna net zo invasieve als airco installatie en misschien moeilijker te plaatsen.
airco units:
warme lucht en koele lucht erg snel en effectief. nadeel uit is einde koeling of verwarming. geen naloop of zo mogelijk wel redelijk traploos inregelbaar én individueel instelbaar. (koelen of verwarmen uiteraard maar wel hoeveel is per kamer unit instelbaar.
Al met al is er geen enkel systeem zo kosten laag als de simpele gasgestookte HRCV ( los van je gas verbruik uiteraard.) de kies en set and forget voor 20 jaar met een onderhouds contractje is erg aan lokkelijk.
keuzes keuzes
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....