Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goromo
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 09-09 00:07
Beste kenners/ervaringsdeskundige.

Ik zit midden in het proces met het vergaren van informatie en ervaringen t.a.v. het wel of niet overstappen naar een warmtepomp.
Momenteel besparen we op het gas door het verwarmen met airco's.
Het nadeel wat wij ervaren van het verwarmen met de airco in de woonkamer is 1) geluid, 2) koude trek van het grote raam waar we naast zitten, en 3) Onaangenaam op de badkamer.
Daarom overwegen wij de aanschaf van een (Hybride) warmtepomp.

Omdat de wederhelft er niet aan wilt om vloerverwarming in te frezen en wij reeds 2 Jaga Strada in het bezit hebben willen wij op dit systeem verder borduren.
Dat betekent dat wij de huidige Strada's dan moeten gaan voorzien van ventilatoren en de huidige T22 radiator in de woonkamer vervangen door een Strada.
Om een soortgelijke wattage te behouden, 2500 watt, zouden we dan een Strada van 260cm breed met Ventilatoren moeten aanschaffen en deze dan op stand 2 instellen.

Maar nu komt het, als je het benodigde vermogen van deze wilt behalen zou het volgen de formule (Wattage x 0,86) / deltaT betekent dat er voor deze radiator een debiet van = (2500x086) / 5 = 430 l/h nodig is.
Dit lijkt aan de hoge kant ? zeker als je kijkt welke invloed een radiatorkraan hierop heeft.
Als voorbeeld pak ik de Heimeier Eclipse 300 die adverteert met een hoger debiet en zelfs deze laat niet meer dan 300l/h door.
Omdat de radiator in de woonkamer hangt hoeft er uiteraard geen (thermostaat)kraan gemonteerd te worden maar je zult de radiator toch ergens mee moeten inregelen.

Zijn hier leden die tegen hetzelfde probleem zijn opgelopen en er iets op bedacht hebben ?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:20
Jaga strada is ontworpen op een delta T van 10K. Hierdoor is de stroomsnelheid 2 keer lager maar je benodigde aanvoer temp hoger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:20
Wil je toch 5K dan moet je dus 2 stradas nemen, het vermogen ongeveer delen door 2.
Hierdoor haal je hetzelfde vermogen met lagere aanvoertemperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

2500watt is een hoop, das pakweg de helft of een derde van een doorsnee warmtepomp zijn vermogen wat je dan in die radiator kwijt kunt.
Een Vaillant warmtepomp van 7kW doet bijvoorbeeld 1200l/h.
(Dus als je 6 radiatoren hebt, ga je naar pakweg 200l/h per radiator)
Welke temperaturen heb je gebruikt voor de berekening?

Ik weet niet hoe groot de woonkamer is, maar het lijkt mij niet erg waarschijnlijk dat je continu 2500watt aan warmte je woonkamer in moet pompen. (En dan is 1 Jaga ook niet tof ivm luchtstroming en en koudeval)
Hier doe ik het met 2 Jaga's die op 35/30/20 pakweg 500 watt doen. Uiteraard liggen er wel wat fans in. Maar de aanvoer is doorgaans dan ook 31-33 graden.

[ Voor 19% gewijzigd door _ferry_ op 01-02-2025 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goromo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qyBO3Lv1coOtJ8VIAVZez_VcqPA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KzMny4GrwIkMOvLsembK7CBn.png?f=fotoalbum_large

Bij deze de plattegrond van onze onderverdieping met in de Eetkamer/Keuken de beide 110x65xT16 Convectoren en in de Woonkamer de nog te plaatsen 260x35xT16.
Het Wattage heb eigenlijk 1 op 1 bedacht aan de hand van het vermogen wat er nu hangt nl. 220x30xT22 en dan bij 75/55/20 kom ik op een wattage van ongeveer 2200 watt.
Het te verwarmen oppervlakte is iets meer dan 60m2

Wat de Jaga Strada aangaat ben ik uitgegaan van 45/40/20 en dan de ventilatoren op stand 2.
Stiekem de hoop om met de aanvoer temperatuur richting de 40 graden te komen.
Toch vreemd dat Jaga de Strada's als een LTV en alternatief voor vloerverwarming aanprijst naast een waterpomp maar dan wel hun gegevens op 10K deltaT baseert.
Het is al een hele uitdaging om dit met de CV met HR-Ketel te realiseren (weliswaar zonder ventilatoren)

@_ferry_ mag ik vragen welke types jij hebt hangen ?.

[ Voor 9% gewijzigd door Goromo op 01-02-2025 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 09:54
Bij ons heb ik de t22 gewoon laten zitten en daar fans onder geplaatst. Werkt net zo goed als de convector die in de keuken hangt. Vermogen moet je niet berekenen obv wat de radiatoren potentieel kunnen leveren bij 70-50 maar obv een warmteverlies berekening. Die 2200 watt is voor als je het huis na nachtverlaging in een uur 3-4 graden wil opwarmen. Dat doe je niet met een warmtepomp dan houdt je de temperatuur constant en heb je veel minder vermogen nodig.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goromo
Djvdb schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 23:15:
Bij ons heb ik de t22 gewoon laten zitten en daar fans onder geplaatst. Werkt net zo goed als de convector die in de keuken hangt.
Dat is goed om te weten.... maar helaas is mijn wederhelft optisch gezien gecharmeerd van de Strada's en stond de radiator al op het lijstje om te vervangen.
Djvdb schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 23:15:
Vermogen moet je niet berekenen obv wat de radiatoren potentieel kunnen leveren bij 70-50 maar obv een warmteverlies berekening.
Ik ben eens gaan zoeken op warmte verlies berekening om kwam op deze site uit.

https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening.

Als ik de gevraagde cijfers naar eer en geweten invul (isolatie iets zuiniger ingeschat) zou ik voor de gehele woning een vermogenden 7,5 kW nodig hebben en vul ik de gegevens zo in dat ik alleen de begane grond reken dan zou ik 4,7 kW nodig hebben.
Maar klinkt logisch dat je voor instant opwarmen meer vermogen nodig hebt dan dat je de temperatuur constant houd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Goromo schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 22:27:
[Afbeelding]

Bij deze de plattegrond van onze onderverdieping met in de Eetkamer/Keuken de beide 110x65xT16 Convectoren en in de Woonkamer de nog te plaatsen 260x35xT16.
Het Wattage heb eigenlijk 1 op 1 bedacht aan de hand van het vermogen wat er nu hangt nl. 220x30xT22 en dan bij 75/55/20 kom ik op een wattage van ongeveer 2200 watt.
Het te verwarmen oppervlakte is iets meer dan 60m2

Wat de Jaga Strada aangaat ben ik uitgegaan van 45/40/20 en dan de ventilatoren op stand 2.
Stiekem de hoop om met de aanvoer temperatuur richting de 40 graden te komen.
Toch vreemd dat Jaga de Strada's als een LTV en alternatief voor vloerverwarming aanprijst naast een waterpomp maar dan wel hun gegevens op 10K deltaT baseert.
Het is al een hele uitdaging om dit met de CV met HR-Ketel te realiseren (weliswaar zonder ventilatoren)

@_ferry_ mag ik vragen welke types jij hebt hangen ?.
Natuurlijk, ik heb een 35x240xT15 die met 35/30/20 iets van 550 watt levert. Liggen 6 140mm fans in zo uit mijn hoofd die op iets van 35% draaien.
Aan de andere zijde hangt een wat plattere, iets van 2m lang, en dan 50 hoog en een T10 element er in. Met daar ook 6x92mm fans.
De woonkamer is zo'n 35m2, maar staat in open verbinding met de hal/keuken waar 20m2 vvw (10cm hoh) ligt. Dat draagt natuurlijk goed bij aan de warmteafgifte. Voorheen lag daar minder vvw, en toen moesten de fans in de Jaga wat harder draaien.

Verder hebben de slaapkamers ook allemaal een Jaga (leuk, mensen die vloerverwarming aanleggen in hun woning, en dan de Jaga's teab op marktplaats zetten ;) ). Daar zitten geen fans in, maar dan merk je wel dat het allemaal wat meer achterblijft qua temperatuur. Gelukkig hoeft het ook geen 19 graden te zijn op de slaapkamer.

[ Voor 3% gewijzigd door _ferry_ op 02-02-2025 07:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 09:54
Hmm tja lastig. Dan zou ik ervoor kiezen om toch nog een vierde jaga op te hangen.

Overigens werkt het bij ons prima met een delta van 2-3 graden. Dus die delta 10 zou ik me niet zo’n zorgen om maken. Maar onze woonkamer heeft wel maar de helft van jullie warmtevraag bij -15.

[ Voor 54% gewijzigd door Djvdb op 02-02-2025 07:29 ]

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Pagina: 1