Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06:52
Dashlane schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 15:26:
Is er een onder grens voor minimale aanvoer temperatuur? Stel ik doe hem 24 graden met een delta t van 5 dan komt er 19 graden retour. Maar een woonkamer is al snel warmer dan 19 graden en ben ik bang dat een warmtepomp hele korte runs gaat maken.

Dus klopt de gedachte dat de beoogde retour temperatuur niet onder thermostaat mag komen?

Ik heb er flink op gezocht maar kan nergens echt een sluitend antwoord vinden.
Als je vloer warmte moet afgeven aan de kamer, moet hij warmer zijn dan de kamertemperatuur.
Als je vloerverwarmingsleiding warmte moet afgeven aan de vloer, moet het water warmer zijn dan de vloer.

Dus je water in de vloerverwarming moet altijd warmer zijn dan de gewenste kamertemperatuur.

En als je kamer één keer op temperatuur is, kan het vv systeem alleen nog maar warmte afgeven aan de kamer als het water warmer is dan de kamertemperatuur.
Dus als je vloer normaal continu aan het verwarmen is, kan de retourtemperatuur zelfs nooit zakken onder de kamertemperatuur (+ nog een paar graden).

Maar naarmate je aanvoertemperatuur dichter bij de kamertemperatuur ligt, zal dus de kans op pendelen toenemen.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 27-05 13:58
Andrehj schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 16:43:
[...]

In principe stookt een WP op Ta. Als je met die Ta van 24°C je minimale vermogen in de vloer kwijt kan is er niks aan de hand.
Hier draai ik altijd op een Ta van ca 24.7 graden en de dT is dan meestal rond de 3.5. Water komt dus met dik 21 graden retour. Bijbehorend vermogen is dan meestal zo'n 4 à 5 kW. Ik zou dus ook wel op 24 graden kunnen draaien (met de WP op zo'n beetje minimaal vermogen en een dT van ca 2.5), maar dan wordt de keet niet meer warm genoeg.
Dank voor de info, het is een war gestuurde installatie en van de week de mengverdeler vervangen voor pomploze verdeler. Volgens de alpha 2 pomp is de flow nu verdubbeld. Ik kreeg het al warm met 24 dus dan zet ik hem daar weer op terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:52
bvanhaalen schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 14:17:
Goedemiddag,

Mogelijk kan iemand mij helpen.
Ik heb een Tzerra ace en een Elga ace hangen waar het buitendeel van de Elga nog niet aangesloten is en de buitenvoeler tijdelijk binnen hangt. De Elga is aangesloten op de Etwist en aan de ketel via de aangegeven aansluitingen (ot). Nu spring de Elga natuurlijk op storing wat volgens Remha moet zorgen dat de back up direct wordt ingeschakeld. Helaas schakelt de back up niet in. De kabel is goed en de Elga staat niet op zomerbedrijf. Als ik de Etwist direct op de ketel aansluit werkt deze wel.
Ik denk dat je beter het buiten deel kan laten aansluiten

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

bvanhaalen schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 14:17:
Goedemiddag,

Mogelijk kan iemand mij helpen.
Ik heb een Tzerra ace en een Elga ace hangen waar het buitendeel van de Elga nog niet aangesloten is en de buitenvoeler tijdelijk binnen hangt. De Elga is aangesloten op de Etwist en aan de ketel via de aangegeven aansluitingen (ot). Nu spring de Elga natuurlijk op storing wat volgens Remha moet zorgen dat de back up direct wordt ingeschakeld. Helaas schakelt de back up niet in. De kabel is goed en de Elga staat niet op zomerbedrijf. Als ik de Etwist direct op de ketel aansluit werkt deze wel.
Waarom OT en geen R-Bus gebruikt?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvanhaalen
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 14-05 13:21
Bij beide op de rbus aansluiting geen gehoor. Op de aan/uit aansluiting ook geen gehoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:24
dof schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 12:28:
[...]

Klopt niet lijkt me. De 5, 7 en 9 J type Pana's zijn vrijwel gelijk qua constructie alleen kunnen de laatsten iets hoger "opschalen". Dus ik zie niet hoe die 7 en 9 slechtere COP's hebben bij hogere buitentemperaturen.
Mijn 9kW J draaide in april/mei toch echt dagen achtereen op minimale stand van ~400-500 W verbruik met warmtecapaciteit van 2,5-3,5 kW.
Een 5 J had dat niet kunnen verbeteren volgens mij.
De 7 en 9kW J-serie mogen dan identieke onderdelen hebben, ze hebben kennelijk verschillende software want hun karakteristieken zijn verschillend.

Volgens de grafieken in de SM heeft de 07J bij +2° en 30/35° water een vermogen van 7kW bij een input van 2,05kW. Bij de zelfde temperaturen heeft de 09J een vermogen van 7,45kW bij een input van 2,4kW. De 7J heeft daar dus een 10% hogere COP.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uz3sHv6JzClS3udKBfFHjfUc760=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dmm620TgX0s1GZLKQrgXLv7N.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UrcD5UpeVmPOx3AbMcTfL8yWSmc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Ub047npOF5diTmY6vOhSDZpO.png?f=user_large

Ik vind het trouwens merkwaardig dat je een krachtiger model kiest omdat die relatief lager kan terugmoduleren. Logischer lijkt me te kiezen voor het model dat het in de koudste periode van het jaar nog volhoudt. En dan zie ik de 9J nog 7kW leveren bij -18° terwijl de 7J het al bij -8° laat afweten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
FransvWoerkom schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 22:00:
[...]

De 7 en 9kW J-serie mogen dan identieke onderdelen hebben, ze hebben kennelijk verschillende software want hun karakteristieken zijn verschillend.

Volgens de grafieken in de SM heeft de 07J bij +2° en 30/35° water een vermogen van 7kW bij een input van 2,05kW. Bij de zelfde temperaturen heeft de 09J een vermogen van 7,45kW bij een input van 2,4kW. De 7J heeft daar dus een 10% hogere COP.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik vind het trouwens merkwaardig dat je een krachtiger model kiest omdat die relatief lager kan terugmoduleren. Logischer lijkt me te kiezen voor het model dat het in de koudste periode van het jaar nog volhoudt. En dan zie ik de 9J nog 7kW leveren bij -18° terwijl de 7J het al bij -8° laat afweten.
Ik weet niet of de grafieken max-load of part-load tonen (ik vermoed het eerste), maar je vergelijkt hier COP-waarden bij verschillende vermogens. Het is logisch dat de COP-waarden verschillend zijn bij verschillende lasten (en zeker bij max-load). Jammergenoeg is niet in de grafiek terug te zien wat het afgegeven vermogen is als de 9J terugmoduleert tot 7kW, maar het zou maar zo kunnen zijn dat de COP dan 10% hoger is.

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De verachilen komen doordat je tegen de fysieke limieten van de machine loopt omtrent hoeveel lawaai die maakt en de warmtewisellaars. Het is meer koeltechnisch gebaseerd. Omfat de 5kw zoveel speling heeft maalt die het geen biet uit tot ver onder 0.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-05 00:15

dof

[...]

Ja interessante grafieken. Dat aansturing c.q. software anders is lijkt mij ook aannemelijk want ik neem aan dat het grotere vermogen van de 9 j niet simpel een lineaire vergroting is van alle waarden in de WP. Er zal vast het e.e.a. anders aangestuurd moeten worden.

Ze ( 5j, 7j en 9j) zijn vrijwel gelijk maar bij m'n aanschaf van de 9 J al eens preciezer gekeken en sommige interne onderdelen van de 9 j zijn iets anders dan de andere modellen. Lijkt me ook logisch want specificaties zijn zwaarder, dus moeten er vast een paar onderdelen zwaarder.

Daardoor verwachte ik ook dat het iets mindere COP heeft dan de andere modellen, maar dat is bij de specs (van de maximale capaciteit ! van het betrokken model) binnen erg kleine marges en dat vond ik heel acceptabel. Ik heb destijds wel zwaarder (T-Cap) overwogen, maar het verder terug kunnen moduleren van de J types was me toen al duidelijk en vond ik waardevol.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De grafieken uit de SM laten ook de maximale capaciteit bij een Td van 5 C en Ta 30 C van een model zien, dus dan is het mooi om te zien dat de COP van de modellen nog erg dicht bij elkaar zit. Maar ik zou ook nieuwsgierig zijn naar een vergelijking van de modellen wanneer ze niet zo op hun tenen lopen.

Want b.v. de 9 J in de grafiek bij een buitentemperatuur van 10 C, met dus een Td van 5 C en Ta 30 C, geeft dan (afgelezen uit grafiek) ~9kW met verbruik van ~1900 W.

Toevallig dezelfde Td en Ta die ik veel gebruik, maar ik gebruik (in mijn afgifte) beduidend minder capaciteit dan die 9 kW (ik denk een derde) en dus ook beduidend minder stroomverbruik.

Ik zou het interessant vinden om vergelijkingen tussen de drie modellen te zien wanneer ze onder het maximum lopen. B.v. hoe zou de vergelijking tussen de drie modellen zijn wanneer ze op b.v. twee-derde, een-derde, of minimaal draaien.
Destijds (3Q 22) heb ik gekozen voor een model waarvan ik verwachte (hoopte) dat die het zou redden om het huis te verwarmen bij koude periodes, maar tegelijkertijd ook zuinig kon stoken bij mindere koude en dus mindere warmtevraag.

Ons huis (vrijstaand, ~200m2, 1987, in '22 matig geïsoleerd) verbruikte bij vorige eigenaars 3600m3/jr. Vandaar dat ik eerst nog overwoog om zwaarder te gaan naar T-Cap, maar door discussies hier, voor de J 9 heb gekozen.
En hij blijkt het prima te kunnen doen, zij het dat ik tegelijkertijd flink aan het isoleren ben geslagen (vloer, dak, ramen naar HR++, nieuwe deuren etc.). En ik ben blij dat hij zuinig werkt bij minder koude dagen.

Een lichter model kiezen? Lijkt me riskant, en vanwege het lage verbruik onnodig. Riskant omdat het nog geen -20 C geweest (zelfs niet < 10C) , dus echte vuurproef moet nog komen. Maar dat wordt bij de volgende Elfstedentocht dunkt me...

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Laatst online: 22:24
dof schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 00:01:
[...]

Ja interessante grafieken. Dat aansturing c.q. software anders is lijkt mij ook aannemelijk want ik neem aan dat het grotere vermogen van de 9 j niet simpel een lineaire vergroting is van alle waarden in de WP. Er zal vast het e.e.a. anders aangestuurd moeten worden.

Ze ( 5j, 7j en 9j) zijn vrijwel gelijk maar bij m'n aanschaf van de 9 J al eens preciezer gekeken en sommige interne onderdelen van de 9 j zijn iets anders dan de andere modellen. Lijkt me ook logisch want specificaties zijn zwaarder, dus moeten er vast een paar onderdelen zwaarder.

Daardoor verwachte ik ook dat het iets mindere COP heeft dan de andere modellen, maar dat is bij de specs (van de maximale capaciteit ! van het betrokken model) binnen erg kleine marges en dat vond ik heel acceptabel. Ik heb destijds wel zwaarder (T-Cap) overwogen, maar het verder terug kunnen moduleren van de J types was me toen al duidelijk en vond ik waardevol.

[...]

De grafieken uit de SM laten ook de maximale capaciteit bij een Td van 5 C en Ta 30 C van een model zien, dus dan is het mooi om te zien dat de COP van de modellen nog erg dicht bij elkaar zit. Maar ik zou ook nieuwsgierig zijn naar een vergelijking van de modellen wanneer ze niet zo op hun tenen lopen.

Want b.v. de 9 J in de grafiek bij een buitentemperatuur van 10 C, met dus een Td van 5 C en Ta 30 C, geeft dan (afgelezen uit grafiek) ~9kW met verbruik van ~1900 W.

Toevallig dezelfde Td en Ta die ik veel gebruik, maar ik gebruik (in mijn afgifte) beduidend minder capaciteit dan die 9 kW (ik denk een derde) en dus ook beduidend minder stroomverbruik.

Ik zou het interessant vinden om vergelijkingen tussen de drie modellen te zien wanneer ze onder het maximum lopen. B.v. hoe zou de vergelijking tussen de drie modellen zijn wanneer ze op b.v. twee-derde, een-derde, of minimaal draaien.

[...]

Destijds (3Q 22) heb ik gekozen voor een model waarvan ik verwachte (hoopte) dat die het zou redden om het huis te verwarmen bij koude periodes, maar tegelijkertijd ook zuinig kon stoken bij mindere koude en dus mindere warmtevraag.

Ons huis (vrijstaand, ~200m2, 1987, in '22 matig geïsoleerd) verbruikte bij vorige eigenaars 3600m3/jr. Vandaar dat ik eerst nog overwoog om zwaarder te gaan naar T-Cap, maar door discussies hier, voor de J 9 heb gekozen.
En hij blijkt het prima te kunnen doen, zij het dat ik tegelijkertijd flink aan het isoleren ben geslagen (vloer, dak, ramen naar HR++, nieuwe deuren etc.). En ik ben blij dat hij zuinig werkt bij minder koude dagen.

Een lichter model kiezen? Lijkt me riskant, en vanwege het lage verbruik onnodig. Riskant omdat het nog geen -20 C geweest (zelfs niet < 10C) , dus echte vuurproef moet nog komen. Maar dat wordt bij de volgende Elfstedentocht dunkt me...
Panasonic heeft vast meer gegevens. Maar er zijn zoveel variabelen. Voor elk model kun je waaiers van grafieken maken waarbij niet alleen de belasting wordt gevarieerd, maar ook deTbuiten, Ta en Tr of flow. Van de H-serie staan de capaciteitstabellen (dus ook geen deellast) in de Design Manual 2018:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PwjZIW2fu5XSJAPWbqaiT6zOw20=/800x/filters:strip_exif()/f/image/q0vBbNyLrBRlC85RLxf9xXHr.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

bvanhaalen schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 18:55:
Bij beide op de rbus aansluiting geen gehoor. Op de aan/uit aansluiting ook geen gehoor.
Dan zoals @BarryH aangeeft; eerst buitendeel installeren en dan pas verder zoeken na eventuele problemen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Wij krijgen begin volgend jaar de sleutel van ons nieuwe huis (4 verdiepingen, 180m2). Hier ligt vloerverwarming in die is aangesloten op stadsverwarming (Purmerend). Ik ben aan het kijken of een warmtepomp niet voordeliger is. Ik weet dat het afsluiten van de stadsverwarming 3200 kost. Vervolgens moet ik dan een warmtepomp (laten) aansluiten.

Een aantal vragen:
- Heeft iemand ervaring met zo'n transitie en de belangrijkste punten waar je op moet letten?
- Welke type warmtepompen zijn geschikt in deze situatie?
- Hoeveel ruimte heb je nodig zo'n warmtepomp te plaatsen (binnen/buiten)?
- Kan iemand een kostenplaatje (warmtepomp + installeren) delen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Anomi
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 08:50
Gefeliciteerd met je nieuwe huis!

Voor de algemenere vragen kun je alvast het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic doorlezen, daarin staat veel informatie. Dan weet je ook welke informatie er van jou nodig is om goed advies te kunnen geven.

Over de overstap vanaf stadsverwarming is ook al wel het een en ander geschreven, de zoekfunctie kan hier behulpzaam zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 26-05 18:33
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QUFec7VneVMSNJhOALZi70bjeXo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eOqDHYvy7BodcpPEYDz17Rlp.jpg?f=fotoalbum_large

Lekker lekker.

Iemand nog een 9 groeps Robot verdeler? Ik ga wisselen, de WP maakt nu al 30 graden water. dT van 3 op collector. Vloer is 25 a 26

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-05 17:47

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dashlane schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 15:26:
Is er een onder grens voor minimale aanvoer temperatuur? Stel ik doe hem 24 graden met een delta t van 5 dan komt er 19 graden retour. Maar een woonkamer is al snel warmer dan 19 graden en ben ik bang dat een warmtepomp hele korte runs gaat maken.

Dus klopt de gedachte dat de beoogde retour temperatuur niet onder thermostaat mag komen?
Als je geen capillair en verdamper in je vloerverwarming hebt zitten zal de retourtemperatuur niet onder de ruimtetemperatuur komen. En als aanvoer en retour dezelfde temperatuur zijn dan is er geen warmteafgifte, dan pomp je gewoon water rond.
Je kunt uiteraard (proberen) altijd 24 graden aanvoertemperatuur te gebruiken, maar als de warmtevraag afneemt zal op een gegeven moment zal de delta T omlaag gaan.
Er is in principe geen grens voor de minimale aanvoertemperatuur, maar als het verschil te klein wordt zal je warmtepomp ook denken "wat ben ik hier aan het doen" en uitschakelen. Dan ligt het aan de bouw van je huis of die voor 5 minuten uitschakelt of voor een uur.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 04-05 09:22

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Andrehj schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 11:40:
[...]

Let op het verschil tussen naregeling en zoneregeling:
  • Een naregeling regelt de temperatuur van je woning als aanvulling op een WAR of constante Ta. Dit heb je in de praktijk dus altijd nodig, maar kan in de vorm van een simpele thermostaat met kleine hysterese.
  • Een zoneregeling doet dat ook, maar dan ook nog met een verschillende instelling per zone. Deze kun je bij moderne huizen meestal weglaten.
Overigens kun je de negatieve invloed op je COP door de zoneregeling enorm beperken door ervoor te zorgen dat in je woning zoveel mogelijk vvw-kringen altijd open staan. Je moet in ieder geval altijd het minimale vermogen van je WP kwijt kunnen, maar meer is beter, omdat je dan de watertemperatuur omlaag kunt zetten, waardoor je COP stijgt.
Helaas is ook deze simpele natuurkunde nog altijd niet bij de installateurs doorgedrongen en worden er steeds weer nieuwbouwwoningen opgeleverd waarbij alle kringen voorzien zijn van motortjes.
@Andrehj Wat betreft de kleine hysterese zit het met de nibe rmu thermostaat wel snor: als ik een minuut op een meter afstand sta, zie je de temperatuur al stijgen en ik adem dan niet echt zwaar richting de thermostaat.
Leuk dat je dingen zo lekker plat slaat _/-\o_ , stelt ook weer gerust dat ik de juiste keuze heb gemaakt met het paralel buffervat, een naregeling en de rmu :)

Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:56

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ferra schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 09:02:
Wij krijgen begin volgend jaar de sleutel van ons nieuwe huis (4 verdiepingen, 180m2). Hier ligt vloerverwarming in die is aangesloten op stadsverwarming (Purmerend). Ik ben aan het kijken of een warmtepomp niet voordeliger is. Ik weet dat het afsluiten van de stadsverwarming 3200 kost. Vervolgens moet ik dan een warmtepomp (laten) aansluiten.

Een aantal vragen:
- Heeft iemand ervaring met zo'n transitie en de belangrijkste punten waar je op moet letten?
- Welke type warmtepompen zijn geschikt in deze situatie?
- Hoeveel ruimte heb je nodig zo'n warmtepomp te plaatsen (binnen/buiten)?
- Kan iemand een kostenplaatje (warmtepomp + installeren) delen?

Alvast bedankt!
Op zich geen probleem, je woning is voldoende geïsoleerd + ruime afgifte (vvw) dus dat is prima.
Welke verdelers heb je, met of zonder pomp? Zonder pomp is beter voor een warmtepomp.

Qua kosten moet je denken aan 12-14k incl boiler en installatie en dan krijg je nog 3k subsidie ongeveer.

Verder zou ik, ondanks versobering van salderen, het dak meteen vol leggen met pv panelen.

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 16-10-2023 05:58 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 26-05 19:50

Audione0

Strijdt der titanen

Ik heb een vraag over onze WP (Alfea Extensa Duo R32Ai - 10kW, en dan met name de tijdprogramma die van 6 uur in de ochtend tot 22.00 standaard ingeschakeld is.

Zie screenshot:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ueq5o9_4E1mO05g0ncE9SMNklA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Z7VDs7Y5t3iH1KSoBrVBlDGG.jpg?f=user_large

Wij hebben vloerverwarming en daarbij heb ik mij altijd laten vertellen dat verwarmen via de vloerverwarming een constante temperatuur wenselijk is. Klopt het dan dat ik de het tijdprogramma uit dien te zetten of de gehele dag aan te zetten, dus van 00:00 tot 00:00?

Dankjewel.

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Audione0 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 10:14:
Ik heb een vraag over onze WP (Alfea Extensa Duo R32Ai - 10kW, en dan met name de tijdprogramma die van 6 uur in de ochtend tot 22.00 standaard ingeschakeld is.

Zie screenshot:
[Afbeelding]

Wij hebben vloerverwarming en daarbij heb ik mij altijd laten vertellen dat verwarmen via de vloerverwarming een constante temperatuur wenselijk is. Klopt het dan dat ik de het tijdprogramma uit dien te zetten of de gehele dag aan te zetten, dus van 00:00 tot 00:00?

Dankjewel.
Wat voor een vloerverwarming geldt, geldt bij een warmtepomp in het algemeen. Een vloerverwarming is traag, en dat is een warmtepomp ook. Tijdsprogramma uitzetten is inderdaad gewenst, en dan gewoon op de ruimtethermostaat de warmtepomp aan/uit laten gaan (in combinatie met WAR als dat je wat zegt). Dan stook je het meest efficiënt. Hooguit zou je een lichte nachtverlaging kunnen overwegen.

edit: Wat dat laatste betreft, mijn WP werkt nu 's nachts het hardst (omdat het het koudst is), en zit er over te denken om een lichte nachtverlaging (halve graad of zo) toe te passen, en dan in te halen wanneer de temperatuur buiten wat hoger is. Misschien is er dan wel een hele kleine winst te pakken. Ben benieuwd hoe anderen dit aanpakken.

[ Voor 12% gewijzigd door verkeerslicht op 16-10-2023 11:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

verkeerslicht schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 11:53:
[...]

Wat voor een vloerverwarming geldt, geldt bij een warmtepomp in het algemeen. Een vloerverwarming is traag, en dat is een warmtepomp ook. Tijdsprogramma uitzetten is inderdaad gewenst, en dan gewoon op de ruimtethermostaat de warmtepomp aan/uit laten gaan (in combinatie met WAR als dat je wat zegt). Dan stook je het meest efficiënt. Hooguit zou je een lichte nachtverlaging kunnen overwegen.

edit: Wat dat laatste betreft, mijn WP werkt nu 's nachts het hardst (omdat het het koudst is), en zit er over te denken om een lichte nachtverlaging (halve graad of zo) toe te passen, en dan in te halen wanneer de temperatuur buiten wat hoger is. Misschien is er dan wel een hele kleine winst te pakken. Ben benieuwd hoe anderen dit aanpakken.
Ik ga hetzelfde doen. Ik ga instellen dat een uur voordat we naar bed gaan, de stooklijn 1 graad omlaag gaat en 's ochtends weer terug naar normaal.

De afgelopen dagen ging de WP 's de hele nacht op laag vermogen stabiel draaien en is het mooi warm als we 's ochtends opstaan, maar hij schakelt halverwege de ochtend vanzelf uit en gaat pas weer aan als we naar bed gaan. Zo hebben we het gevoel dat we er niets aan hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 27-05 13:58
[...]

Ik heb hem in twee fases.

21.00 -06.00 19.5
06.00 - 16.00 20
16.00- 21.00 20,5

Hierdoor heb ik wat langere runs en rond 16.00 heb je een goede cop. Bij mij is die nu zo afgesteld dat een graden laten stijgen al moeizaam gaat. Hij kan het goed warm houden, maar nauwelijks warm maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 26-05 19:50

Audione0

Strijdt der titanen

[...]

Er hangt indd een binnen thermostaat in de woonkamer. Klopt het dan dat het tijdprogramma gebypast wordt gezien de binnen thermostaat op 20 graden continu staat. Of is het tijdprogramma hiarchies gezien de master en de thermostaat de slave?

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Audione0 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 12:55:
[...]

Er hangt indd een binnen thermostaat in de woonkamer. Klopt het dan dat het tijdprogramma gebypast wordt gezien de binnen thermostaat op 20 graden continu staat. Of is het tijdprogramma hiarchies gezien de master en de thermostaat de slave?
Ik had in m'n hoofd zitten dat het tijdsprogramma die van de ruimtethermostaat was, maar als ik het goed begrijp is het een programma van de warmtepomp controller zelf. Ik denk dat je aanname wel klopt, maar ken de warmtepomp verder niet. Staat 't niet in de manual wat die tijdsinstelling doet? voor 't zelfde geld beïnvloed deze tijdsinstelling wel de stooklijn of zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Volgens mijn grafiekjes van afgelopen ochtend zie ik duidelijk dat ik aan nachtverlaging moet doen, of de stooklijn lager zetten, of beiden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CQTRybVbJnmOcMXCAbOoGt-Nf2M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g9ru8gVzdCQ1eJ6zrVBk9T4m.png?f=fotoalbum_large
De laatste run bijna een hele COP-punt hoger. Het was hier vannacht 4-5°C, en de laatste run iets van 9°C

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Dashlane schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 12:54:
[...]

Ik heb hem in twee fases.

21.00 -06.00 19.5
06.00 - 16.00 20
16.00- 21.00 20,5

Hierdoor heb ik wat langere runs en rond 16.00 heb je een goede cop. Bij mij is die nu zo afgesteld dat een graden laten stijgen al moeizaam gaat. Hij kan het goed warm houden, maar nauwelijks warm maken.
Lijkt me een goede manier. Dan heb je een hele graad verschil naar de nacht toe om deze te overbruggen. Zo ga ik het ook proberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KryTech
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:20
Nu is het koudste moment van de dag vaak net voordat de zon opkomt. Dan is de vraag is hoe handig is het om rond 06:00 's ochtens de pomp weer aan te laten slaan en dan weer vol aan de bak moet omdat de boel juist weer flink is afgekoeld (uitgaande van vloerverwarming in cement).

Dit wordt mijn eerste winter met de warmtepomp overigens dus ik ben ook aan het kijken wat nu handig is. Mijn gevoel zegt dat nachtverlaging misschien wel minder praktisch is wanneer je veel massa hebt. Ik ga beginnen met 0.5 graad verlaging na 23:00 en dan vanaf 10:00 's ochtends weer 0.5 graad erbij en kijken hoe dat in koude periodes zal verlopen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 22:51
[...]

Hier heb ik 0,5 graad nachtverlaging tussen 0:00U en 10:00U. Na 10 uur in de ochtend is het buiten alweer iets warmer en verder vind ik het ook wel aangenaam als in de loop van de ochtend de temperatuur binnen iets oploopt. Hier helaas geen vloerverwarming maar 1/3 van de woonkamer plafondverwarming en verder 4 radiatoren in de woonkamer. Dus toch redelijk wat afgifte. Een Nibe opstelling met WAR, kamertemperatuurregeling en smart price adaption.

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07:40
KryTech schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 14:06:
Nu is het koudste moment van de dag vaak net voordat de zon opkomt. Dan is de vraag is hoe handig is het om rond 06:00 's ochtens de pomp weer aan te laten slaan en dan weer vol aan de bak moet omdat de boel juist weer flink is afgekoeld (uitgaande van vloerverwarming in cement).

Dit wordt mijn eerste winter met de warmtepomp overigens dus ik ben ook aan het kijken wat nu handig is. Mijn gevoel zegt dat nachtverlaging misschien wel minder praktisch is wanneer je veel massa hebt. Ik ga beginnen met 0.5 graad verlaging na 23:00 en dan vanaf 10:00 's ochtends weer 0.5 graad erbij en kijken hoe dat in koude periodes zal verlopen
In koude en voornamelijk mistige perioden kan dat inderdaad negatief uitpakken. Warmtepomp moet dan direct volle bak aan het werk waardoor je al snel een defrost kunt krijgen.
Zul je even mee moeten experimenteren hoe dat bij jezelf uitvalt. Je kunt natuurlijk de thermostaat bij een paar koude dagen op continu zetten ipv klokprogramma.

Bij mij blijft de warmtepomp aan bij temperaturen onder de 3 graden. Ik verlies dan teveel warmte, rustig door tokkellen werkt dan beter. Bij 3.5 graad of meer dan staat de warmtepomp in de nacht uit. Krijg ik ook geen gezeik met de buren.

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:28
Maikie18 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:30:
Heb even e.e.a. op een rijtje gezet, voor mij is het meest interessant de MDC09J3E5.

[Afbeelding]

Ik twijfel echter nog of ik deze combineer met een losse boiler of dat ik voor SWW weer een WPB ga plaatsen. Nu bedacht ik me net als ik nou de WBP neem met spiraal dan heb ik toch het beste van 2 werelden? Indien de WP het dan kan prima, is het echt extreem koud dat die eigenlijk gewoon 24/7 moet draaien dan kan de WBP het zelf doen, heb ik een keer extra capaciteit nodig kan zowel de WP, als de WBP als het backup element het doen. En het is niet duurder omdat je dan 2x subsidie krijgt.

Ik heb dat nog niemand zien doen eigenlijk, waarom niet?
Ik heb een wp met subsidie voor mijn cv systeem en een rvs 300l vat met 2 spiralen waar een nibe f130 voor sww zorgt en de wp een back up is. De nibe koste mij 1725€ en ik ontving 1650€ subsidie.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-05 09:55

A-J

Een vraag: hoezeer en in welke richting beïnvloedt de flow per groep van de verdeler de afgifte aan de ruimte en in hoeverre de WP zijn warmte kwijt kan?

Voorbeeld: 1 groep (1kamerthermostaat) staat open op een verdeler van 4. De flow op de kop van de aanvoerbuis staat vol open op 5L/min.
Als ik dit verlaag naar 2L/min; gaat de warmteafgifte dan beter(sneller) of slechter(langzamer). En kan de WP dan beter zijn warmte kwijt bij zo’n verlaging of is dit marginaal / niet van invloed?

WP: PUHZ-SHW112YAA + EHSC-VM2D en PV: 8355 Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
A-J schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 22:42:
Een vraag: hoezeer en in welke richting beïnvloedt de flow per groep van de verdeler de afgifte aan de ruimte en in hoeverre de WP zijn warmte kwijt kan?

Voorbeeld: 1 groep (1kamerthermostaat) staat open op een verdeler van 4. De flow op de kop van de aanvoerbuis staat vol open op 5L/min.
Als ik dit verlaag naar 2L/min; gaat de warmteafgifte dan beter(sneller) of slechter(langzamer). En kan de WP dan beter zijn warmte kwijt bij zo’n verlaging of is dit marginaal / niet van invloed?
Als de aanvoer 30 is en de retour 26, dan is de vloer 28°C.
Als de aanvoer 32 is en de retour 24, dan is de vloer nog steeds 28°C, maar de flow is lager dan in het eerste geval.
Hoe lager de aanvoertemperatuur is, hoe beter de efficiëntie
Om het verschil tussen aanvoer en retour laag te houden is een hoge flow nodig.

Daarom, als je niet hoeft te knijpen, niet doen. Alleen als de warmte niet goed verdeeld wordt over verschillende vertrekken, dan kun je iets knijpen om de flow te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06:14
corsat schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 22:25:
[...]

Ik heb een wp met subsidie voor mijn cv systeem en een rvs 300l vat met 2 spiralen waar een nibe f130 voor sww zorgt en de wp een back up is. De nibe koste mij 1725€ en ik ontving 1650€ subsidie.
Dan ben ik uiteindelijk ook duurder uit en een complexere installatie. Een 300L vat kost 1500+, de nibe is inmiddels ook duurder en zit maar 500 euro subsidie op. Toch bedankt voor de tip.

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
corsat schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 22:25:
[...]

Kun je uitleggen hoe dit precies werkt? Is dit een losse ventilatie-WP die je primair voor SWW gebruikt of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J

A-J

Ik ben mijn WP aan het monitoren op evt. pendelen. Zolang ik in de log zie dat de Ta en Tr redelijk constant blijven, maar ik de WP wel hoor ‘terugschakelen’ (terugmoduleren?), maar aanblijft, is dit OK? Pendelen is echt afslaan van de WP en even later weer opstarten bij een blijvende vraag vanuit bijv. een thermostaat module?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
Ja, en ja....

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J

A-J

Liefst natuurlijk 1 SWW run en 1 run voor verwarmen op een dag, maar wat vinden we op een dag het maximaal aantal start/stops (binnen de marge)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:17
verkeerslicht schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 23:00:
[...]

Als de aanvoer 30 is en de retour 26, dan is de vloer 28°C.
Volgens mij mag je dit zo niet stellen. Als je de vloerlus als warmtewisselaar beschouwd, dan zal de temperatuur van het uitstromende water het dichts bij de temperatuur van de vloer liggen. (Tenzij de isolatie onder de vloer slecht is, dan is er natuurlijk verlies welke niet in de vloer gaat zitten)

Met een IR thermometer zie ik dit ook bij mij. Aanvoer 27, retour 21~22. Vloer 21~22

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anomi
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 08:50
A-J schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 23:21:
Liefst natuurlijk 1 SWW run en 1 run voor verwarmen op een dag, maar wat vinden we op een dag het maximaal aantal start/stops (binnen de marge)?
Is al veel over gediscussieerd in de verschillende WP-topics, dus gebruik vooral even de zoekfunctie als je veel input wilt. Over het algemeen wordt meestal gezegd dat één start/stop per uur nog niet zorgelijk is, gaat het onder het half uur, dan zou ik eens kijken naar manieren om de runs wat langer te maken door (idealiter) afgifte bij te plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SalexSun schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 07:28:
Volgens mij mag je dit zo niet stellen. Als je de vloerlus als warmtewisselaar beschouwd, dan zal de temperatuur van het uitstromende water het dichts bij de temperatuur van de vloer liggen. (Tenzij de isolatie onder de vloer slecht is, dan is er natuurlijk verlies welke niet in de vloer gaat zitten)

Met een IR thermometer zie ik dit ook bij mij. Aanvoer 27, retour 21~22. Vloer 21~22
Dat klopt. De retourwatertemperatuur geeft (bij niet te hoge watersnelheid) heel aardige de vloertemperatuur aan.
Echter, de essentie van het verhaal van @verkeerslicht was dat de gemiddelde watertemperatuur in je vloer samen met de flow het afgiftevermogen bepaalt. (Ta30 en Tr22 doet hetzelfde als Ta28 met Tr24 met 2x zo hoge flow, want beiden gemiddeld 26°C.) En dat klopt uiteraard wel.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 08:00
De gemiddelde vloertemperatuur is gelijk aan (Ta + Tr)/2, mits er voldoende flow is om ervoor te zorgen dat het water over het gehele traject warmte aan de vloer afgeeft. Als de flow te laag is, zal het water de temperatuur van de vloer aannemen en dan gaat dit niet meer op.

Daarom is het zo belangrijk om, zeker bij vloerverwarming, met hoge debieten en korte lussen te werken. Je moet ervoor zorgen dat de warmte niet halverwege de vloerlus "op" is en de vloer dus eigenlijk het retourwater begint op te warmen.

Zeker als de lussen in een slakkenhuispatroon liggen, zal een te lage flow ervoor zorgen dat de vloer niet egaal warm wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Andrehj schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:22:
[...]

Dat klopt. De retourwatertemperatuur geeft (bij niet te hoge watersnelheid) heel aardige de vloertemperatuur aan.
Echter, de essentie van het verhaal van @verkeerslicht was dat de gemiddelde watertemperatuur in je vloer samen met de flow het afgiftevermogen bepaalt. (Ta30 en Tr22 doet hetzelfde als Ta28 met Tr24 met 2x zo hoge flow, want beiden gemiddeld 26°C.) En dat klopt uiteraard wel.
Dat laatste klopt niet helemaal.

Het vermogen wordt bepaald door het oppervlak in combinatie met de gemiddelde temperatuur daarvan.

De gemiddelde temperatuur wordt bepaald door de flow, en de Ta, of door Ta en Tr. Die drie zijn afhankelijk van elkaar. Dit verband is lineair tot op zekere hoogte, want als de flow te laag wordt, is dat verband niet meer lineair (het deel van de vloer waarop de warmte daadwerkelijk afgegeven wordt, wordt dan immers kleiner)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Separator
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 26-05 17:24
Een een praktische vraag tussendoor:

Mijn opstelplaats is klaar, volgende stap is de buitenunit (Panasonic Mono J7) op de bigfoots plaatsen. Het voorwerk (betonnen stapelblokken op betontegels op wit zand) is zo waterpas mogelijk, maar niet volledig waterpas gekregen.

Kan ik dit op de bigfoots achteraf nog stellen? Moet het op de mm nauwkeurig?

De bevestigingsbouten van de foto zijn meegeleverd. De buitenunit lijkt dan te rusten op de losse ring en daarboven vast gezet te worden met de moer. Hier lijkt geen verstelling in hoogte mogelijk.

Wat is hier de "best practice"?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4SSfauN6NBXjE5zqiWvuZSGfR1w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5LazKzJaF6mddZ6HsuMp5YcD.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fzHeKVP8NM-KwF2QKC-RGVnLs74=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jCdoYMYAN9BGuYrlkA2YZXoG.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 10:03
Separator schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:59:

Mijn opstelplaats is klaar, volgende stap is de buitenunit (Panasonic Mono J7) op de bigfoots plaatsen. Het voorwerk (betonnen stapelblokken op betontegels op wit zand) is zo waterpas mogelijk, maar niet volledig waterpas gekregen.

De bevestigingsbouten van de foto zijn meegeleverd. De buitenunit lijkt dan te rusten op de losse ring en daarboven vast gezet te worden met de moer. Hier lijkt geen verstelling in hoogte mogelijk.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb voor mijn lucht/lucht WP gebruik gemaakt van extra plaatjes (rvs 3mm) en moeren om de unit te kunnen stellen. Ook had ik de bouten vervangen omdat de oude te kort waren om met een stelmogelijkheid te werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Hier loopt de WP ook weer een paar uur te snorren per dag sinds afgelopen maandag _/-\o_ _/-\o_

Vrij laat dit jaar, meestal begint de WP al in september.

Vanochtend zelfs de eerste defrost (digitaal) waargenomen bij Tbuiten +5 graden :*)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:36
Grolsch schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 11:34:
Hier loopt de WP ook weer een paar uur te snorren per dag sinds afgelopen maandag _/-\o_ _/-\o_

Vrij laat dit jaar, meestal begint de WP al in september.

Vanochtend zelfs de eerste defrost (digitaal) waargenomen bij Tbuiten +5 graden :*)
Hier staat hij aan sinds zaterdag avond (meer als test). Vanochtend ook 1 kleine defrost gehad. Ik vroeg me al af of dat al hoort zo vroeg in het seizoen maar gelukkig niet uniek dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nico_GTR
@Separator , je kunt altijd nog een extra ring/moer toepassen. Dan kun je hem wel stellen.

Mijn WP heeft een steloptie in de pootjes en kon ik op die manier dan ook netjes waterpas afstellen. Daar schroef ik de schroefdraad in de basis en vergrendel ik die afstelling met de moer. Ik zou verwachten dat dit bij jou ook zo werkt maar even rustig kijken kan geen kwaad.

Sowieso heb ik het hele proces rustig aan gedaan, achteraf denk ik dat het veel sneller te doen is maar goed, dat heet ervaring en is de reden dat het bij de echte vakmannen alsnog een prijzig klusje kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Hier nog geen defrosts gezien hoor. Die verwacht ik eigenlijk ook niet bij zulke buitentemperaturen. Daarvoor moet het hier echt serieus kouder worden.

Wel mooie lange sessies van 10 tot 12 uur, vooral in de avond en nacht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Separator
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 26-05 17:24
Nico_GTR schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 11:52:
@Separator , je kunt altijd nog een extra ring/moer toepassen. Dan kun je hem wel stellen.

Mijn WP heeft een steloptie in de pootjes en kon ik op die manier dan ook netjes waterpas afstellen. Daar schroef ik de schroefdraad in de basis en vergrendel ik die afstelling met de moer. Ik zou verwachten dat dit bij jou ook zo werkt maar even rustig kijken kan geen kwaad.

Sowieso heb ik het hele proces rustig aan gedaan, achteraf denk ik dat het veel sneller te doen is maar goed, dat heet ervaring en is de reden dat het bij de echte vakmannen alsnog een prijzig klusje kan zijn.
Hier ook rustig aan hoor, ben inmiddels anderhalve maand bezig. Aan de ene kant is het heel overzichtelijk: even wat leidingwerk en wat elektra naar buiten. Maar in de praktijk, zoals vaak met klussen, een enorme klus. Leuk en leerzaam, dat wel gelukkig.

Zover ik heb kunnen zien heeft de Panasonic monoblok geen stelpoten. Die heeft een stalen plaat met gaten erin.

Het toepassen van extra ringen is een goede tip. Ik moet wat mensen optrommelen om hem te helpen tillen. Zal zorgen dat de waterpas en een stapel RVS ringen bij de hand zijn. Dan kan ik hem daarmee direct stellen. Bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gelukkig draait de WP bij mij nog geen hele dagen, 2~3 uur in de ochtend ff en dat was het.

Wel 1 run per dag, maar dat heb ik eigenlijk al jaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Separator schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:59:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Goede vraag, heb zelf precies hetzelfde systeem, en heb deze zo waterpas gemaakt dat stellen vooralsnog niet nodig is. Maar dat zal op termijn wel een keer komen.

Sowieso heb ik de sluitringen vervangen voor nylon varianten. Vind het zonde als het staal op de voeten van de warmtepomp meteen bloot komt te liggen door het aandraaien van de bouten. Met regen krijg je dan misschien snel last van roest.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• denneappel
  • Laatst online: 27-05 12:15
@Separator Daarvoor gebruik ik een bout met kopmaat die "precies" in de sleuf past en een veel langer stuk draad heeft.
Paar moeren en carrosserie ringen en ik kan de pomp nu ook achteraf verstellen.

Ter inspiratie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wIBndhulPPQJ7yUqAiv70ApeI34=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YLAYTzmyYUJuAX1M5NdLuyPE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
[...]

@Andrehj

Mijn voorbeeld was ietwat kort door de bocht wellicht. Ik ging hierbij uit van een homogeen opgewarmde vloerverwarming met voldoende flow.

Als de retour zo koud is als de vloer zelf dan is de vloer (nog) niet op temperatuur, of is de flow te laag (dat laatste ondervind ik nu gezien ik de boel nog niet goed heb ingeregeld hier :') )

[ Voor 11% gewijzigd door verkeerslicht op 18-10-2023 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 10:03
Separator schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 12:19:
[...]

Hier ook rustig aan hoor, ben inmiddels anderhalve maand bezig. Aan de ene kant is het heel overzichtelijk: even wat leidingwerk en wat elektra naar buiten. Maar in de praktijk, zoals vaak met klussen, een enorme klus. Leuk en leerzaam, dat wel gelukkig.

Zover ik heb kunnen zien heeft de Panasonic monoblok geen stelpoten. Die heeft een stalen plaat met gaten erin.

Het toepassen van extra ringen is een goede tip. Ik moet wat mensen optrommelen om hem te helpen tillen. Zal zorgen dat de waterpas en een stapel RVS ringen bij de hand zijn. Dan kan ik hem daarmee direct stellen. Bedankt voor de tip.
Met alleen extra ringen is het nog makkelijker, bij mij was het euvel dat er een aardige zonk in het platdak zit wat fors scheelt

Edit: zoals Dennenappel heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

smaij schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 11:43:
[...]

Hier staat hij aan sinds zaterdag avond (meer als test). Vanochtend ook 1 kleine defrost gehad. Ik vroeg me al af of dat al hoort zo vroeg in het seizoen maar gelukkig niet uniek dan.
Een defrost komt bij mij nooit voor boven de ~ 4 C, en dan moet het ook vochtig zijn. Was het wel een defrost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:36
dof schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 15:02:
[...]

Een defrost komt bij mij nooit voor boven de ~ 4 C, en dan moet het ook vochtig zijn. Was het wel een defrost?
De 3-fase homewizard meter vind van wel, en de BUH wordt alleen daarvoor gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

smaij schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 15:40:
[...]

De 3-fase homewizard meter vind van wel, en de BUH wordt alleen daarvoor gebruikt.
Homewizard (kWh meter?) zal vast vinden dat de WP sterk in energieverbruik is gewisseld. Als het een defrost is geweest moet er een sloot water van je wisselaar zijn afgedropen en dus onder je WP te vinden zijn (tenzij je een andere afvoer hebt).

Mij lijkt dat de wisselaar in de WP niet makkelijk kan aanvriezen bij huidige temperaturen van boven de 7 graden. Althans dat was bij mij (050) de laagste temperatuur de afgelopen twee dagen. Bij jou kouder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denneappel
  • Laatst online: 27-05 12:15
dof schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 15:52:
[...]

Homewizard (kWh meter?) zal vast vinden dat de WP sterk in energieverbruik is gewisseld. Als het een defrost is geweest moet er een sloot water van je wisselaar zijn afgedropen en dus onder je WP te vinden zijn (tenzij je een andere afvoer hebt).

Mij lijkt dat de wisselaar in de WP niet makkelijk kan aanvriezen bij huidige temperaturen van boven de 7 graden. Althans dat was bij mij (050) de laagste temperatuur de afgelopen twee dagen. Bij jou kouder?
Hier (059 / Drenthe) was het vanochtend 3.1ºc buiten om 7:30u en 2 defrosts gehad bij het opwarmen van de woning op vol vermogen. (ben nog lekker aan het testen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 27-05 21:01
Ik ben in dubio of een monoblock of split unit bij ons het werkbaarste is, en ik krijg het antwoord niet gevonden in dit topic. Mijn voorkeur gaat naar een mono vanwege de eenvoud.

In onze woonboerderij zit de cv hoofdleiding op de vliering, en splitst daar naar het voorhuis/achterhuis. De leiding van een wp moet dus langs de gevel (1 verdieping), dan onder de dakpannen, naar de vliering. Ik schat een meter of 10 totaal, waarvan zo'n 7 meter buiten. Ik kan nergens vinden of in het zo'n situatie mogelijk/slim is om met een monoblock te werken omdat die leidingen dikker zijn... of dat een split dan gunstiger is met het oog op energie efficientie.

Heeft iemand ervaring met een monoblock leiding langs de gevel/dakpannen? Heb je daar nog trucs voor moeten uithalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

denneappel schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 16:05:
[...]

Hier (059 / Drenthe) was het vanochtend 3.1ºc buiten om 7:30u en 2 defrosts gehad bij het opwarmen van de woning op vol vermogen. (ben nog lekker aan het testen)
Ah, dan klopt het 😊. Defrost kan ik echt vrij nauwkeurig zien gebeuren wanneer het onder de 4 graden komt (en vochtig is). De wisselaar is dan ~ 4 graden kouder en vochtige lucht (> 0C) gaat dan op de lamellen aanvriezen en alarmbellen intern slaan dan aan en defrost routine wordt gestart. Mooi proces om te zien gebeuren!

[ Voor 6% gewijzigd door dof op 18-10-2023 16:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:55
boxlessness schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 16:18:
Ik ben in dubio of een monoblock of split unit bij ons het werkbaarste is, en ik krijg het antwoord niet gevonden in dit topic. Mijn voorkeur gaat naar een mono vanwege de eenvoud.

In onze woonboerderij zit de cv hoofdleiding op de vliering, en splitst daar naar het voorhuis/achterhuis. De leiding van een wp moet dus langs de gevel (1 verdieping), dan onder de dakpannen, naar de vliering. Ik schat een meter of 10 totaal, waarvan zo'n 7 meter buiten. Ik kan nergens vinden of in het zo'n situatie mogelijk/slim is om met een monoblock te werken omdat die leidingen dikker zijn... of dat een split dan gunstiger is met het oog op energie efficientie.

Heeft iemand ervaring met een monoblock leiding langs de gevel/dakpannen? Heb je daar nog trucs voor moeten uithalen?
In 1 van de Panasonic topics is hier wel uitvoerig over gediscussieerd, je zou daarin ff kunnen zoeken. Volgens mij kwam ‘t er op neer dat ‘t lood om oud ijzer is en als er al een verschil is een monoblock toch efficiënter is. Die leidingen buiten moeten natuurlijk wel goed geïsoleerd worden.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Laatst online: 27-05 21:01
blb4 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 16:33:
[...]

In 1 van de Panasonic topics is hier wel uitvoerig over gediscussieerd, je zou daarin ff kunnen zoeken. Volgens mij kwam ‘t er op neer dat ‘t lood om oud ijzer is en als er al een verschil is een monoblock toch efficiënter is. Die leidingen buiten moeten natuurlijk wel goed geïsoleerd worden.
Thx, zal eens zoeken. Fijn te horen dat het kwa efficientie (bijna, waarschijnlijk) geen verschil maakt.
Mijn constructie-twijfel zit 'm er in of ik een leiding onder de dakpannen door krijg. Anders moet ik kijken of ik de leiding weg kan foetelen in een koof in de hoek van een slaapkamer... De hele bovenverdieping is houtbouw, dus dat is niet al te spannend, maar wel meer werk kwa afwerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:52
boxlessness schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 16:18:

monoblocq leidingen kunnen gewoon in een koof, b.v.
https://www.aircomponents...o-sd-140-i-leidinggoot-2m

Onder de pannen door lijkt me wat spannender. Wellicht daar eerst naar binnen en dan binnen verder?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
[...]

Bij kouder weer en dus wat meer verwarmingsvermogen zal ook je retourtemperatuur wel iets hoger worden dan de vloertemperatuur.

Maar wat is eigenlijk vloertemperatuur?
Als je een IR-foto maakt, zie je verschillende temperaturen in de vloer (gradiënten).
Dus warmer nabij de slang en iets minder warm midden tussen de slangen.
Dat moet ook wel anders zou er immers in de vloer geen warmte getransporteerd worden vanaf het deel direct bij de slang naar het deel er tussen. Voo warmtetransport is immers altijd een dT nodig.

Maar goed, in de praktijk ligt het allemaal dicht bij elkaar. Maar op een IR-foto wel zichtbaar.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:17
verkeerslicht schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 14:45:
[...]

@Andrehj

[…] dan is de vloer (nog) niet op temperatuur […]
Klopt, en zodra de vloer wel op temperatuur is, is de retourtemperatuur dat ook

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Ik sta op het punt om Panasonic 9kW te gaan bestellen, heb nog steeds enkele twijfels. Qua kleur bij het huis zou een nefit enviline of nibe beter staan, mensen met ervaring met 1 van deze? Ik zie wel dat beiden een aparte controller hebben dus prijs technisch worden ze dan ineens een stuk minder interessant.

Ook qua sww twijfel ik nog steeds. Heb sterk de neiging er een Atlantic explorer bij te zetten dit kost me netto het minste maar krijg dan wel redelijk wat buiswerk in het zich

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:33
Maikie18 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 19:36:
Ik sta op het punt om Panasonic 9kW te gaan bestellen, heb nog steeds enkele twijfels. Qua kleur bij het huis zou een nefit enviline of nibe beter staan, mensen met ervaring met 1 van deze? Ik zie wel dat beiden een aparte controller hebben dus prijs technisch worden ze dan ineens een stuk minder interessant.

Ook qua sww twijfel ik nog steeds. Heb sterk de neiging er een Atlantic explorer bij te zetten dit kost me netto het minste maar krijg dan wel redelijk wat buiswerk in het zich
Voordeel van een losse warmtepompboiler:
- Eenvoudige installaties (geen 3 wegklep, evt lange leiding naar boiler)
- 2x subsidie

Voordeel van een boiler met warmtepomp via spiraal verwarmen:
- Minder geluid in huis
- Veel meer vermogen beschikbaar, dus boiler is veel sneller weer op temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Laatst online: 09:37

Carboy54

Duurzaamheid coach

Oilman schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 19:48:
[...]

Voordeel van een losse warmtepompboiler:
- Eenvoudige installaties (geen 3 wegklep, evt lange leiding naar boiler)
- 2x subsidie

Voordeel van een boiler met warmtepomp via spiraal verwarmen:
- Minder geluid in huis
- Veel meer vermogen beschikbaar, dus boiler is veel sneller weer op temperatuur.
Als de kleur een belangrijke issue is en met een interessante boiler kijk dan ook eens naar de Ito Amber: Itho Daalderop Amber

Vergeet ook niet de bijkomende kosten van een dakdoorvoer voor een WP boiler en de kortere levensduur.

[ Voor 8% gewijzigd door Carboy54 op 18-10-2023 19:54 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:28
verkeerslicht schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 12:52:
[...]

Kun je uitleggen hoe dit precies werkt? Is dit een losse ventilatie-WP die je primair voor SWW gebruikt of zo?
Ik heb/had een ventilatiesysteem die op 5 plaatsen lucht afzuigt in mijn woning ( ingesteld op 150m3/h) en daar heb ik de F130 op aangesloten. De Nibe zit verder op mijn Poolse 300L termica vat watertechnisch aangesloten met een temperatuursensor in het midden. Als de temperatuur <38 graden is of wordt na 10h en voor 19h warmt hij het vat vat op naar 45 graden. De settings zijn allemaal na tweaken tot stand gekomen. Tijdstip zorgt ervoor dat ik zoveel mogelijk groene stroom verbruik en de temperatuur is afgestemd op ons verbruik met 3 personen.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 26-05 21:10
Grolsch schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 11:34:
Het heeft wat tijd nodig gehad, maar ....

*O* Hier loopt sinds afgelopen vrijdag ook een WP het huis te verwarmen. *O*

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novagoat
  • Laatst online: 03-01 09:56
Weet iemand een website waar je merken warmtepompen met elkaar kunt vergelijken?
https://warmtepomp-panel.nl/ ken ik al maar daar staan Toshiba niet tussen (?? of kijk ik verkeerd??)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Grolsch schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 12:19:
Gelukkig draait de WP bij mij nog geen hele dagen, 2~3 uur in de ochtend ff en dat was het.

Wel 1 run per dag, maar dat heb ik eigenlijk al jaren.
@Grolsch vloerverwarming zeker? 😎
hier radiatoren en veeeel te veel runs op een dag....

zal aan radiatorventilatoren toe moeten vrees ik.
Let even niet op de compressorfrequentie, iets in de data (transport) klopt nog niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2anpkyPHsdG3TACywSjT4zAwuTI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0VqDHLpIuCwBuxw31xoSk6wS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bioscrasher schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 06:53:
[...]

Let even niet op de compressorfrequentie, iets in de data (transport) klopt nog niet.

[Afbeelding]
Dit lijkt mij toch een overactieve thermostaat of pendelgedrag :?

Wat zorgt ervoor dat je WP elke keer uit gaat :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psycho-realm
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-02 18:23
Weet er iemand hier het verschil tussen de toepasbaarheid van de PPSU koppelingen van Uponor en de regulier S press? De kunststof variant is aanzienlijk goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
psycho-realm schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 08:35:
Weet er iemand hier het verschil tussen de toepasbaarheid van de PPSU koppelingen van Uponor en de regulier S press? De kunststof variant is aanzienlijk goedkoper.
Kunststofvariant kan in theorie sneller breken als deze onder fysieke spanning staat. Kunststof zal minder snel condenseren als er koud water door stroomt bij koelen.
Verder maakt 't niet uit

Acties:
  • +4 Henk 'm!
bioscrasher schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 06:53:

[Afbeelding]
Je hebt ca 1 start per uur. Dat zou ik met VVW niet acceptabel vinden, maar met radiatoren zal het wel niet veel beter worden zonder op comfort in te boeten. En een compressor schijnt hier tegen te kunnen.
Wat wel belangrijk is (en wat @Grolsch ook al zei):
Zoek uit waarom de WP steeds uit gaat. Als dat door de thermostaat is, dan is het OK, maar als de WP zijn warmte niet kwijt kan (en dus uit gaat omdat de Ta te hoog wordt), moet je de watertemperatuur (of de flow) omhoog zetten.

Verder kun je dit gedrag wellicht nog wat verbeteren door nachtverlaging toe te passen. Dan heb je in ieder geval 's ochtends een lange run, en hoeft de WP niet te draaien op de koudste uren van de dag, waardoor je gemiddelde COP hoger wordt (en je energiekosten dus lager). Hierdoor kun je het aantal starts per dag misschien wel halveren.

(Hier is het binnen trouwens nog 21.1°C, WP is dit seizoen nog niet aan geweest)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Andrehj schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 09:29:
[...]
(Hier is het binnen trouwens nog 21.1°C, WP is dit seizoen nog niet aan geweest)
Gunstig hoor, hoe krijg je dat voor elkaar!

Hier wel sinds afgelopen zondag. Maar ik woon ook vrijstaand (jaren 70) in semi buitengebied en het is enkele keren 4°C geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Andrehj schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 09:29:
[...]

pfff, dan heb je wel een supergoed geïsoleerd huis _/-\o_ Of geven jullie zelf zoveel warmte af of andere warmtebronnen?

Bij ons vanaf maandagavond (toen voor het eerst sinds maanden echt aangezet) een lange run tot woensdag, maar toen werd het weer iets warmer buiten en ging ie drie keer aan en uit (om het uur) en toen maar weer even overdag uitgezet.

Afgelopen nacht was de energie bijna gratis (op belasting na) en dus WP om 24:00 aangezet zodat het huis weer even op kon stoken en met de massa even warmte vasthoudt. Werkt best wel aardig.

Ik probeer zuinig te stoken (dynamisch energiecontract) en ook pendelen te vermijden, maar dan moet je wel een beetje de machine in de gaten houden (is overigens leuke bezigheid met HA en Heishamon).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hier stook ik nu zo'n 0,5 kwh per uur tussen 21u en 8u , 1 lange run (de Toshiba moduleert).
Met 200m2 vloerverwarming/ vrijstaand.

Verbruik (veel) lager dan de totale pv opbrengst.
Kosten vorige eigenaar: 500 p maand
Onze kosten: -10 p maand

;)

[ Voor 44% gewijzigd door Sport_Life op 19-10-2023 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Sport_Life schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 10:50:
Hier stook ik nu zo'n 0,5 kwh tussen 21u en 8u , 1 lange run (de Toshiba moduleert).
Ben ik jaloers op!

Ik heb ook redelijke runs (en die slaan af op de thermostaat), maar nu het wat warmer is buiten is heb ik zie ik hem pendelen (runs van 1,5u). Overigens niks om heel erg druk om te maken, maar mijn wp moduleert nu eenmaal niet zo heel fantastisch terug.

Zit zelf eerder aan de 8kWh elektrisch per dag gemiddeld, en een COP van 5,9 gemiddeld. Niks mis mee volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

verkeerslicht schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 11:05:
[...]

Ben ik jaloers op!

Ik heb ook redelijke runs (en die slaan af op de thermostaat), maar nu het wat warmer is buiten is heb ik zie ik hem pendelen (runs van 1,5u). Overigens niks om heel erg druk om te maken, maar mijn wp moduleert nu eenmaal niet zo heel fantastisch terug.

Zit zelf eerder aan de 8kWh elektrisch per dag gemiddeld, en een COP van 5,9 gemiddeld. Niks mis mee volgens mij.
Ja ik zit dus op 5,5kwh totaal en zonder sww :).

Met de note dat ik op vakantie ben en in de 25 graden zit aan het zwembad dus thuis via de app in de gaten houd , weet dus niet of het comfortabel is in huis :P. (En Sww even uitgezet).

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 19-10-2023 11:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Sport_Life schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 11:24:
[...]

Ja ik zit dus op 5,5kwh totaal en zonder sww :).

Met de note dat ik op vakantie ben en in de 25 graden zit aan het zwembad dus thuis via de app in de gaten houd , weet dus niet of het comfortabel is in huis :P. (En Sww even uitgezet).
Ah, dus voor hetzelfde geld is het in jouw eigen huis ook 25°C ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
Sport_Life schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 10:50:
Hier stook ik nu zo'n 0,5 kwh per uur tussen 21u en 8u , 1 lange run (de Toshiba moduleert).

Verbruik (veel) lager dan de totale pv opbrengst.
Kosten vorige eigenaar: 500 p maand
Onze kosten: -10 p maand

;)
Hoeveel echt eigenverbruik heb je nu in deze maand? Ik heb nog maar 12 panelen liggen want het dak moet nog eens helemaal eraf dus bij mij ligt alles op de garage. 3200 Wp.

Ik heb nu iets van 5 kWh opwek per dag waarvan er maximaal 1 kWh terug gaat naar het net. De rest wordt eigenlijk allemaal geabsorbeerd door de warmtepomp.
Wat dus wel inhoud dat ik netto toch al 20 euro zou moeten betalen deze maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Nico_GTR schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 12:50:
[...]

Hoeveel echt eigenverbruik heb je nu in deze maand? Ik heb nog maar 12 panelen liggen want het dak moet nog eens helemaal eraf dus bij mij ligt alles op de garage. 3200 Wp.

Ik heb nu iets van 5 kWh opwek per dag waarvan er maximaal 1 kWh terug gaat naar het net. De rest wordt eigenlijk allemaal geabsorbeerd door de warmtepomp.
Wat dus wel inhoud dat ik netto toch al 20 euro zou moeten betalen deze maand.
In de zomermaanden ongeveer 50/50%, voorjaar en najaar 75/25% .
Maar eea is nog niet geoptimaliseerd.
In principe kan ik best veel direct verbruiken wanneer ik de juiste schema's toepas. Maar ivm salderen is dat nog niet nodig .
Deze maand tot vandaag 63kwh direct verbruik.

Deze maand tot nu toe 309kwh opgewekt, dat is 30% meer dan het verbruik . Met een accu zou ik dus volledig zelfvoorzienend zijn deze maand.

[ Voor 19% gewijzigd door Sport_Life op 19-10-2023 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Grolsch schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 07:25:
[...]

Dit lijkt mij toch een overactieve thermostaat of pendelgedrag :?

Wat zorgt ervoor dat je WP elke keer uit gaat :?
@Grolsch daar probeer ik achter te komen.
Ik zou het leifst een overshoot van een paar graden zien maar de max temperatuur wordt met minder dan een graad overschreden of niet geheel gehaald
Alle radiatoren zijn wel lekker warm en het huis is sinds vanmiddag - nadat ik de termostaat op 21 graden heb gezet - behaaglijk.
Ik wil echter niet de compressor vroegtijdig zien overlijden door de vele starts en stops....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Hier snort de wp inmiddels ook weer.
Setpoint wp is 29 graden vorig jaar was 35 graden
Pomp van de wp staat nu een trapje langzamer en meer in evenwicht met de pompen die het vanuit de buffer het huis in pompen.

Vanmorgen een run van 2 uur waar het huis van 20 naar 21 graden ging.
Vanmiddag heeft de waf de thermostaat op 22 gezet dus weer een run van 2 uur maar dan was er ook wat afname in de schuur omdat ik nog wat spul moest voorbereiden voor een klusje morgen (de laatste loodjes en de gaskraan dicht, weer een huis gasloos) daar zie je hem ook wat meer op en neer gaan in vermogen.

Plaatje van vandaag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XBNpqyYEMkdTRfr-wSDbGso_qPE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Me2fOex9yOBaNiIG1zrqbnof.jpg?f=fotoalbum_large

En het plaatje van vorig jaar.
Geen idee wat het weer toen buiten was maar vandaag een knap stuk wind in ieder geval.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UhOzXiJII3CsW1apclMrft542IM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xorIsqjvLhdUDhNpEkmBSQxw.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

bioscrasher schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:04:
Ik wil echter niet de compressor vroegtijdig zien overlijden door de vele starts en stops....
Zal wel meevallen in dit geval hoor! ;)

Grootste nadeel is door meer start/stops een lagere COP…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
Weet iemand hoe we het installateurs-password kunnen vinden voor een LG HM091MU43 (monoblock)?
0000 en 1111 zijn al geprobeerd.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:09
Zwerius schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 07:35:
Weet iemand hoe we het installateurs-password kunnen vinden voor een LG HM091MU43 (monoblock)?
Het wachtwoord is het software versie nummer, weergegeven rechts onder.

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjvdkolk
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 27-05 20:54
Zwerius schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 07:35:
Het versienummer van de firmware. Dit staat op de display bij instellingen.
Bij mij is dit 3.0.6.5

LG HU091MR+HN091MR.NK5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Ik sta op het punt om Panasonic 9kW te gaan bestellen, heb nog steeds enkele twijfels. Qua kleur bij het huis zou een nefit enviline of nibe beter staan ...
Eventueel kun je een mooie omkasting in gewenste kleur overwegen. Blijft de warmtepomp ook een beetje beschermd tegen weer en wind. Er zijn best wat mooie creaties te vinden hier op Tweakers.

Al moet ik zeggen dat puur op looks afgaand een mooie hedendaagse Vaillant, Daikin of Itho het prima afkan zonder omkasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Je kunt de metalen panelen er af schroeven en bij spuiterij in andere kleur laten spuiten. Volgens mij hebben verschillende mensen dat al gedaan.

Zelf ben ik van mening dat een dakje of een omkasting te prefereren is. Ik vind het gewoon vervelend om te zien dat zo'n metalen kast met electronica en allerlei hydrauliek maar gewoon in weer en wind staat te verkleumen. Ik weet natuurlijk wel dat het er allemaal voor ontworpen is, maar 't is verder allemaal behoorlijk open qua kast naar mijn mening.
'k Heb hier op dak van het huis ook nog een Daikin Airco (wordt weinig gebruikt) van 6 jaar oud en die is al aardig verweerd. Zo'n WP wil ik wel 15 jaar mee doen (hoop ik) en dan is een beetje extra bescherming van een paar tientjes toch wel de moeite waard. Bovendien werkt het WAF bevorderend. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
dof schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:18:
[...]

Je kunt de metalen panelen er af schroeven en bij spuiterij in andere kleur laten spuiten. Volgens mij hebben verschillende mensen dat al gedaan.

Zelf ben ik van mening dat een dakje of een omkasting te prefereren is. Ik vind het gewoon vervelend om te zien dat zo'n metalen kast met electronica en allerlei hydrauliek maar gewoon in weer en wind staat te verkleumen. Ik weet natuurlijk wel dat het er allemaal voor ontworpen is, maar 't is verder allemaal behoorlijk open qua kast naar mijn mening.
'k Heb hier op dak van het huis ook nog een Daikin Airco (wordt weinig gebruikt) van 6 jaar oud en die is al aardig verweerd. Zo'n WP wil ik wel 15 jaar mee doen (hoop ik) en dan is een beetje extra bescherming van een paar tientjes toch wel de moeite waard. Bovendien werkt het WAF bevorderend. :)
Het is ook voornamelijk voor de WAF, ik stoor me er niet aan, heb nu een Mitsubishi ecodan en vind het zelfs gewoon mooi, het hoort er tegenwoordig bij. Omkasting e.d. ben ik niet zo kapot van eerlijk gezegd heb toch altijd het idee dat dit wat met de prestaties doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:59
studiostevus schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 13:03:
[...]

Even gemeten: het ding gebruikt 36W aan stroom, en hij draait buiten het stookseizoen zonder reden. Dat is 6 maanden, ofwel 4392 uren. Dat is dus inderdaad 158 kWh en dat kost me dus EUR 63 per jaar tijdens het niet-stookseizoen.

Slimmer schakelen? Ja
Dat zou de investering wel waard zijn om dit wat slimmer te schakelen. Dan betaal ik alleen nog maar tijdens het stookseizoen (ongeveer EUR 63).

Nieuw pompje? Nee
Een nieuw pompje kost vanaf EUR 150 (als ik hem zelf plaats), en zal misschien de helft aan stroom gebruiken. Dat kost me dus over een heel jaar (stookseizoen en niet-stookseizoen) dus EUR 63 (365 *24 * 36 * 50% * EUR 0.40). Als ik die ook zou schakelen met warmtevraag betaal ik EUR 31 in plaats van EUR 63. Dus een terugverdientijd van 5 jaar... is het niet waard.
Is zo'n Eco pump switch /vloerverwarmingsschakelaar niets voor jou? kost zo'n EUR 40 en zet de vloerverwarmingspomp ook in het stookseizoen uit als de aanvoer temp te laag is (i.e. wanneer er geen verwarming nodig is).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Ik heb een hele grote omkasting:

Buitenunit in schuur

En in de schuur wordt er niet geWAFD....

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maikie18
ds23man schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:11:
Ik heb een hele grote omkasting:

Buitenunit in schuur

En in de schuur wordt er niet geWAFD....
Ik heb niet zo een grote schuur, ik heb wel een garage maar daar wil ik alle ruimte van kunnen gebruiken die ik maar kan en niet een WP in plaatsen. @AUijtdehaag heeft / had zijn buitenunit ook in de garage staan volgens mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ronald.42 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 22:38:
Setpoint wp is 29 graden vorig jaar was 35 graden
Pomp van de wp staat nu een trapje langzamer en meer in evenwicht met de pompen die het vanuit de buffer het huis in pompen.

Vanmorgen een run van 2 uur waar het huis van 20 naar 21 graden ging.
Vanmiddag heeft de waf de thermostaat op 22 gezet dus weer een run van 2 uur maar dan was er ook wat afname in de schuur omdat ik nog wat spul moest voorbereiden voor een klusje morgen (de laatste loodjes en de gaskraan dicht, weer een huis gasloos) daar zie je hem ook wat meer op en neer gaan in vermogen.

Plaatje van vandaag.
[Afbeelding]
Een run van slechts 2 uur op maar liefst 1.5 kW elektrisch verbruik toont bij de meeste warmtepompen aan dat je watertemperatuur te hoog staat. Ligt het minimum opgenomen vermogen van die Sprsun echt zo hoog? Bij mijn Mitsubishi (met vergelijkbaar thermisch vermogen) zit dat onder de 500W...
Ik zou eens proberen die temperatuur naar beneden schroeven, zodat je WP netjes op minimaal vermogen gaat draaien (wat je bij een buitentemperatuur van rond de 10 °C zou verwachten).

[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 20-10-2023 11:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Andrehj schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:48:
[...]

Een run van slechts 2 uur op maar liefst 1.5 kW elektrisch verbruik toont bij de meeste warmtepompen aan dat je watertemperatuur te hoog staat. Ligt het minimum opgenomen vermogen van die Sprsun echt zo hoog? Bij mijn Mitsubishi (met vergelijkbaar thermisch vermogen) zit dat onder de 500W...
Ik zou eens proberen die temperatuur naar beneden schroeven, zodat je WP netjes op minimaal vermogen gaat draaien (wat je bij een buitentemperatuur van rond de 10 °C zou verwachten).
Als ik geen buffer en mengverdelers had zou dat een goeie zijn.
29 graden is wel wat minimaal nog een beetje werken wil met mijn opstelling.

En de 6kwh voor 24 uur een warm huis vind ik eigenlijk ook niet wereld schokkend.
Als je het omrekend kom je op 250wh continu uit

[ Voor 7% gewijzigd door Ronald.42 op 20-10-2023 11:56 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ronald.42 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:53:
Als ik geen buffer en mengverdelers had zou dat een goeie zijn.
29 graden is wel wat minimaal nog een beetje werken wil met mijn opstelling.
Dat snap ik niet. Als in twee uur je huis warm is, dan toont dat aan dat je qua afgiftesysteem (waar die buffer en die mengverdelers een onderdeel van zijn) qua temperatuur nog een flink stuk naar beneden kunt. Daarmee kun je een stuk COP winnen.
Dan blijft dus de WP over. Kan die echt niet lager dan die 1.5 kW @Ta 29°C?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Andrehj schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:12:
[...]

Dat snap ik niet. Als in twee uur je huis warm is, dan toont dat aan dat je qua afgiftesysteem (waar die buffer en die mengverdelers een onderdeel van zijn) qua temperatuur nog een flink stuk naar beneden kunt. Daarmee kun je een stuk COP winnen.
Als ik onder de 29 ga zitten willen die mengverdelers niet meer lekker op de één of andere manier.
En als ik de houtcv stook heb ik ze toch wel nodig dus afscheid daarvan nemen wil ik nog niet.

Ik zal nog eens even voor die wp gaan zitten volgens mij moet ik hem wel lager kunnen krijgen.
Volgende week een weekje vrij en kut weer dus dan kan ik nog wel eens wat proberen.
Ramen open en zien wat er nog lukt.

Hij kan sowieso stabiel op 800 watt draaien heb ik al wel eens gezien toen ik ergens anders mee aan het testen was.

Zal er nog eens even mee stoeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Andrehj schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:12:
[...]

Even hier op aanhaken. Als je een wp hebt die inderdaad zo'n hoog minimum vermogen heeft, en pendelt onder de TA 29 graden. Dan is het toch goed om de minimum temperatuur op 29 graden te zetten?

Dan klopt het natuurlijk wel dat de wp te groot bemeten is maar dan is dat misschien wel de beste oplossing
Pagina: 1 ... 61 ... 211 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)