Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023
Ben bezig om ons huis om te zetten naar een hybride warmtepompoplossing. Het is een Rijksmonument en de CV ketel zit in het tussenhuis ( kop hals romp boerderij). De meest logische oplossing is de unit naast het voorhuis aan de noordzijde te plaatsen ivm met de plaatsing van de ketel, maar dan staat dat ding onder onze slaapkamerramen. Aan de zuidzijde staat ding hopeloos in het zicht en vergt lange leidingen door de kelder.

Nou hebben wij een gigantische schuur:

https://commons.wikimedia...enum_-_20376328_-_RCE.jpg

45x27m groot, wat zou er gebeuren als ik daar de buitenunit plaats?

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:11
Een buitenunit is juist verstandig om buiten te zetten. ( het is niet voor niets een buiten unit )
Dit i.v.m. circulatie waardoor het te warm of te koud wordt.

Let ook op de afstand tussen de binnen en buiten unit. Hoe verder de afstand hoe meer verlies je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
helemaal niks.

mijn pa en ma hebben hun buitenuinit in een tuinhuisje staan ( wel van de airco die ze als verwarming gebruiken)

huisje is 250cm bij 250 cm zonder deur. unit werkt, geen problemen.
in de winter maakt de unit het kouder in het huisje.
en in de zomer warmer als alles op koelstand staat

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EPICOSAURUS
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-05 15:42
ds23man schreef op maandag 14 maart 2022 @ 10:23:
Ben bezig om ons huis om te zetten naar een hybride warmtepompoplossing. Het is een Rijksmonument en de CV ketel zit in het tussenhuis ( kop hals romp boerderij). De meest logische oplossing is de unit naast het voorhuis aan de noordzijde te plaatsen ivm met de plaatsing van de ketel, maar dan staat dat ding onder onze slaapkamerramen. Aan de zuidzijde staat ding hopeloos in het zicht en vergt lange leidingen door de kelder.

Nou hebben wij een gigantische schuur:

https://commons.wikimedia...enum_-_20376328_-_RCE.jpg

45x27m groot, wat zou er gebeuren als ik daar de buitenunit plaats?
Zo'n gigantisch grote schuur zou ik hem wel durven plaatsen, er van uitgaande dat hij niet luchtdicht is. Enige wat ik wel zie gebeuren is dat hij héél snel vervuild door het hooi. Dat zul je in de gaten moeten houden. Tevens moet je een oplossing hebben voor het condens van de buitenunit.

[ Voor 3% gewijzigd door EPICOSAURUS op 14-03-2022 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:31
EPICOSAURUS schreef op maandag 14 maart 2022 @ 10:47:
[...]

Zo'n gigantisch grote schuur zou ik hem wel durven plaatsen, er van uitgaande dat hij niet luchtdicht is. Enige wat ik wel zie gebeuren is dat hij héél snel vervuild door het hooi. Dat zul je in de gaten moeten houden. Tevens moet je een oplossing hebben voor het condens van de buitenunit.
Ja, zo hoog mogelijk hangen (en niet vlakbij een muur/dak/obstakel).

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:25
Je ziet het ook wel in bedrijfsloodsen met een klein kantoor erbij, de buitenunit van het kantoor in de loods.

Het zal in de zomer wel warmer worden in je schuur, een en ander afhankelijk van de ventilatie.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:35

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

In ons kantoor (gemeente van middelgrote Noord-Hollandse stad) staan twee airco-units in de parkeergarage.

Nu is een schuur wel iets anders, maar zolang je geen kantoor/woonbestemming voor de schuur in kwestie hebt, zou ik het aandurven. :)

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Gelukkig is zo'n oude schuur nogal tochtig. Andersom zou je ook kunnen denken in de trant van hoeveel aircovermogen heb ik nodig in deze ruimte in 24 uur een graad lager te koelen, dat zal gigantisch zijn.

Hooi en stro is geen probleem dat ligt achter in de schuur:

https://commons.wikimedia...enum_-_20376329_-_RCE.jpg

Ander voordeeltje: omdat de vloer niet geisoleerd is vriest het het niet zo snel in de schuur. Je moet wel een paar dagen -10 hebben om net de waterleiding te laten bevriezen. De vloer functioneert behoorlijk als een warmte buffer, warm in de winter en koel in de zomer. In onze bijschuur ligt een vloer van 300m2 schuimbeton en een gedeelte van 150m2 beton op isolatie. Daar was het bij vorst net zo koud als buiten en in de zomer net zo heet.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ds23man
Even een follow up, inmiddels staat al weer een tijdje mijn WP in de schuur te stampen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YCLUu5KSNzyJ8ApioGomSdsat4A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NQtffYeKsbIZhKprizbNpMlZ.jpg?f=fotoalbum_large

En dat gaat verbazingwekkend goed. Staat met deze vorst dagen gemiddeld 60kWh aan warmte op te wekken en wat nog veel prettiger is: nauwelijks defrosts:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6kS4l-yYGT4h6NpN3PQsXk46LeE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tbXbyuMRgK7pRSvdWsp5LSY6.png?f=fotoalbum_large

Ongeveer 4 per dag. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Pompnummer twee ben ik nu aan het installeren en nummer 3 is onderweg. Mag ook wel sta met dit weer op de 2 andere cv ketels nog 1-2 m3 per uur weg te fikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellHearth
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-05 06:21
Nice. Fijn dat je nog ff een update plaatst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• illya89
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 04-05 21:13
Wel een goede oplossing tegen defrosts in de winter. Ze zouden toch nog een oplossing moeten voorzien voor buitenunits in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Inmiddels staat de vaillant 55/6 al weer een aantal weken te draaien naast de 75/6. De 55 staat achterin de schuur op een paar meter afstand van de tochtige grote schuurdeur. Iets meer defrosts dan de 75 maar het valt heel erg mee. Je merkt dat het binnen staan de weersomstandigheden behoorlijk onderdrukt. De afgelopen week hadden we veel mist bij lage temperaturen, totaal geen defrost circus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Op zich zou mijn garage wel een aardige plek zijn, maar die is natuurlijk niet van deze omvang :+ Heeft iemand z'n unit in een ruimte ietsjes kleiner dan die giga-schuur staan? Ben benieuwd of en hoe dat werkt?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-12-2023
EPICOSAURUS schreef op maandag 14 maart 2022 @ 10:47:
[...]

Condens ? Wat denk je van tocht en circulatie in zo'n schuur ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 06:08
Aangezien je nu een flinke tijd verder bent, hoe staat het er mee?

Wij hebben zojuist ook een oude boerderij aangeschaft en wil ook meerdere L/L warmtepompen plaatsen voor verwarming. De schuur is iets van 2000m³, pannendak met folie er onder. In de schuur is het merkbaar warmer dan buiten, lijkt mij behoorlijk gunstig voor de SCOP.

Zit te rekenen met 2x een 3.5kw en een enkele 5kw.

Qua defrosts zit ik te overwegen gewoon een opvang systeem op het riool te maken. Maar het hangt allemaal een beetje af van jou ervaring.
Pagina: 1