• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-11 20:28
mr_evil08 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 10:37:
[...]

Ook bij energiezuinige CV pompen en vloerverwarming pompen is het aan te raden.
In mijn hele CV systeem zit geen enkel ijzer en is volledig koper en kunstof en toch komt er een hoop rotzooi uit de vuilfilter(voor de rest het CV water is nog blank), hier alleen vloerverwarming aanwezig.
Het gaat om een warmtepomp met alleen vloerverwarming, dus dan hebben we het alleen over de ingebouwde pomp in de warmtepomp. De verdelers hebben geen pomp.

[ Voor 3% gewijzigd door Maikie18 op 10-10-2023 14:46 ]

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• studiostevus
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12:07
Kijkend naar de weersvoorspelling denk ik dat we binnenkort de Elga/Toshiba weer mogen aanzwengelen.

De WP is uit 2015. Ik bedacht me dat ik sinds ik in dit huis woon (1.5 jaar) geen onderhoud hieraan heb laten doen. Of de vorige eigenaar dat wel gedaan heeft is een vraagteken.

Omdat het een hybride is, had ik een paar weken geleden de loodgieter hier voor een onderhoud van de CV ketel, en die gaf aan dat hij niet naar de Elga zou kijken (ik denk geen kaas van gegeten). Ik heb ook in de zomer wat laten doen aan de airco's en de aircomonteur een beetje uitgehoord over warmtepompen - het leek er op dat ik er meer van wist dan hij (op de airco's heb ik nik aan te merken gelukkig).

Nu vroeg ik me af: hoe doen julie dit? Wie kijkt er naar jullie (hybride) WP's?
Is er onderhoud dat ik zelf kan/mag/moet doen?
Of hebben die dingen geen onderhoud nodig?

• Maikie18
Carboy54 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 10:48:
[...]

Systeem met alleen kunststof zonder pomp. Pomp vastgelopen door braam van meerlagen buis.

[Afbeelding]
Dat had een magneetfilter denk ik niet voorkomen?

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
nvt

[ Voor 99% gewijzigd door mr_evil08 op 10-10-2023 14:56 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 13:57
studiostevus schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 14:45:
Kijkend naar de weersvoorspelling denk ik dat we binnenkort de Elga/Toshiba weer mogen aanzwengelen.

De WP is uit 2015. Ik bedacht me dat ik sinds ik in dit huis woon (1.5 jaar) geen onderhoud hieraan heb laten doen. Of de vorige eigenaar dat wel gedaan heeft is een vraagteken.

Omdat het een hybride is, had ik een paar weken geleden de loodgieter hier voor een onderhoud van de CV ketel, en die gaf aan dat hij niet naar de Elga zou kijken (ik denk geen kaas van gegeten). Ik heb ook in de zomer wat laten doen aan de airco's en de aircomonteur een beetje uitgehoord over warmtepompen - het leek er op dat ik er meer van wist dan hij (op de airco's heb ik nik aan te merken gelukkig).

Nu vroeg ik me af: hoe doen julie dit? Wie kijkt er naar jullie (hybride) WP's?
Is er onderhoud dat ik zelf kan/mag/moet doen?
Of hebben die dingen geen onderhoud nodig?
De buiten unit hoef je alleen maar schoon te maken indien nodig. Haal het voorste rooster er even af en kijk of er veel blad of andere bende in ligt.
De lamellen voorzichtig schoonmaken want die vouwen snel dicht bij aanraking. Maar zolang de lucht er vrij door kan waaien is het goed.

Op YouTube zijn wel instructies te vinden hoe je die lamellen kan schoonmaken.

En hier nog een kopietje uit het Daikin topic:
RonJ schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 15:30:
Ik heb hier afgelopen weekend de warmtepompen maar eens de eerste (schoonmaak-)beurt gegeven voor ergens de komende weken het stookseizoen weer begint, zo'n anderhalf jaar na installatie. Ik heb eerst de drie (3e/airco bu is niet zichtbaar op de foto, die hangt elders boven aan de gevel) buitenunits gereinigd.

Ik gebruik daar altijd licht verdunde velgenreiniger in een sprayflesje voor. Nog beter is hiervoor speciaal bedoelde "coil cleaner", maar dit werkt al jaren ook prima voor mij. Die spuit ik, na het losschroeven van de grill, op de buitenkant, voor- en achterkant van de ventilatorbladen en een flinke dosis tussen de lamellen van de radiator en laat ik dan zo'n 10min inwerken op alle oppervlakken, daarna spoel je het simpelweg goed uit en af met de tuinslang op de zachtste nevelstand. Vervolgens zeep ik de behuizing van de buitenunits nog een keer goed in met autoshampoo met wax, dan worden ze een stuk minder snel weer vuil. Alles bij elkaar zo'n anderhalf uur werk voor 3 buitenunits op een ontspannen tempo. Die zien er allemaal weer als nieuw uit! Het viel me wel op dat de grotere maat muurbeugels nu al wat beginnen te roesten rondom de gaten die erin zitten, die ga ik dus v/d week maar eens even bijpunten met wat witte Hammerite oid.

[ Voor 35% gewijzigd door Pim57 op 10-10-2023 15:17 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Maikie18 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 14:46:
[...]

Dat had een magneetfilter denk ik niet voorkomen?
Jazeker houdt ook andere verontreiniging tegen.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• aaahaaap
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 04-11 21:53
Heeft iemand hier een suggestie voor of goede ervaringen met een dakdoorvoer voor de buizen en elektra van de warmtepomp (monobloc in dit geval) voor een plat dak? Idealiter zo geïsoleerd en luchtdicht mogelijk. Heb wel wat opties gezien, maar zijn eigenlijk allemaal een simpel buisje zonder isolatie of iets om de luchtdichtheid te garanderen.

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-11 22:37
PUR

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• bioscrasher
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-07 00:24

bioscrasher

Wie leert, die groeit

ds23man schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 12:24:
[...]

Het probleem is dat je er qua statistiek nog niet veel uitspraken over kan doen. De A pomp is pas 7 jaar verplicht en bij reparatie sinds 2020. Frappant is dat er 2017 nog geen vuiltje aan de lucht was, maar dat de fabrikanten inmiddels gedraaid zijn. Blijkbaar zien ze inmiddels een tendens.
@ds23man ik zat met dezelfdevraagtekens en heb uiteindelijk gekozen om de belangrijkste component in ons systeem te beschermen: de platenwisselaar van onze Nibe 2120-16.
In de retour van het systeem achter de tweede pomp (de nibe CP-12 oem grundfos pomp) en vóór de intrede van de wisselaar heb ik een 1" spirotech mb050 vuilfilter met magneet geplaatst.
Het houdt naast magnetiet ook kleine kunststof deeltjes tegen alhouwek ik elke pipetech 32x3 mlc leiding ontbraamd en doorgeblazen heb vóór persen en plaatsen.

Ik had echter sterke twijfels bij de alpha2 pomp die vanuit het CV systeem aanzuigt; zou je het écht goed willen doen, dan moet je om magnetiet af te vangen ook daar een magneetfilter plaatsen en ook voor de nog te vervangen cv ketel over de open verdeler... ;w . Dat hebben we maar niet gedaan...

Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS

• bioscrasher
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-07 00:24

bioscrasher

Wie leert, die groeit

aaahaaap schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 21:06:
Heeft iemand hier een suggestie voor of goede ervaringen met een dakdoorvoer voor de buizen en elektra van de warmtepomp (monobloc in dit geval) voor een plat dak? Idealiter zo geïsoleerd en luchtdicht mogelijk. Heb wel wat opties gezien, maar zijn eigenlijk allemaal een simpel buisje zonder isolatie of iets om de luchtdichtheid te garanderen.
@aaahaaap de standaard dakdoervoer 125 mm met twee knikken van 45 graden tegen inregenen gebruiken, daar nog een of twee flexibele 3/4 elektrabuizen bij leggen en dan de boel dichtpurren?

Gebruik je meerlaags geïsoleerde pijp tussen monoblok buiten en afgifte binnen?

Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:54
aaahaaap schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 21:06:
Ik heb een 110-mm doorvoor in een S-vorm. Daarin RVS-slangen (en nog wat electrabuizen) met een isolatiemantel eromheen. Zo'n ding kun je verder natuurlijk opvullen met steen of glasvol, kun je het er ook weer makkelijk uithalen.

Belangrijk is wel dat de aanvoer- en retourleidingen in zo'n doorvoer elkaar niet teveel beïnvloeden (ofwel, niet koud tegen elkaar aanleggen).

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:36
Zwartoog schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 23:13:
[...]

Ik heb een 110-mm doorvoor in een S-vorm. Daarin RVS-slangen (en nog wat electrabuizen) met een isolatiemantel eromheen. Zo'n ding kun je verder natuurlijk opvullen met steen of glasvol, kun je het er ook weer makkelijk uithalen.

Belangrijk is wel dat de aanvoer- en retourleidingen in zo'n doorvoer elkaar niet teveel beïnvloeden (ofwel, niet koud tegen elkaar aanleggen).
Ik zou ook iets anders dan PUR gebruiken; als je een x wat moet veranderen (iets er bij of er uit) dan is dat ellende.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-11 05:05
Tomexergie schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 22:02:
MONITORING WARMTEPOMPEN: METERS OPNEMEN VOOR DE PERIODE MEI T/M SEPTEMBER!!!!
Ik verzoek de deelnemers de Totalen Mei t/m september in te leveren. Ik ga alles niet optellen.
Verder telt airco niet mee, geen onderdeel van onze monitoring.

Interessant is om voor SSW de warmtepomp boilers te vergelijken met de geïntegreerde systemen.
Dus bij SSW ook het merk en type van de WPboiler vermelden.

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

@bioscrasher

Dit staat er tegenwoordig in alle Nefit CV ketel instructies:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CSr0aAS1ZMkxmpNZKTn5uItmLeY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2QNtsTTXpATk1qeLyh28flzL.png?f=user_large

Vervuiling in je systeem kan problemen met de garantie veroorzaken en geloof me, het zijn zeikerds bij Nefit.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• aaahaaap
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 04-11 21:53
bioscrasher schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 23:11:
[...]

@aaahaaap de standaard dakdoervoer 125 mm met twee knikken van 45 graden tegen inregenen gebruiken, daar nog een of twee flexibele 3/4 elektrabuizen bij leggen en dan de boel dichtpurren?

Gebruik je meerlaags geïsoleerde pijp tussen monoblok buiten en afgifte binnen?
Spullen zijn nog niet aangeschaft, maar wordt of Terrendis (geisoleerde mantelbuis met daarin de buizen voor de aan- en afvoer) en losse buizen met Armaflex.

PUR is niet blijvend luchtdicht, nog los van dat het niet echt handig is als je het ooit los moet maken (zie dat @blb4 dat ook al had gezegd :)).
Zwartoog schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 23:13:
[...]

Dank voor de info, denk inderdaad dat ik zoiets doe en dan de luchtdichtheid aan de buitenkant zo goed mogelijk probeer te doen door em te vullen en de echte luchtdichtheid aan de binnenzijde regel met een membraan (https://proclima.com/products/bonding-agents/grommets-pipes).

Heb nog even gezocht en Burgerhout/Anjo heeft een dakdoorvoer met een kapje wat je open kan klappen, lijkt wel handig https://anjo.nl/catalogus...ldoorvoor-geisoleerd-100/
Ubbink heeft iets soortgelijks maar dan moet je het kapje losschroeven https://www.ubbink.com/nl...rvoer-0%C2%B0-geisoleerd/
Staat bij beide bij dat ze geïsoleerd zijn, maar geen info over hoe/waarmee dan :|
Denk dat ik een van die twee pak, mits alles er goed doorheen past.

• studiostevus
Ik heb een kamstrup aangesloten op mijn Elga met oude Atag ketel - er wordt nu geen warmte geproduceerd maar de Elga en CV staan stanby. Is het normaal dat de Kamstrup toch een flow van 34 liter per uur registreert?

• Zwartoog
studiostevus schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 10:50:
Ik heb een kamstrup aangesloten op mijn Elga met oude Atag ketel - er wordt nu geen warmte geproduceerd maar de Elga en CV staan stanby. Is het normaal dat de Kamstrup toch een flow van 34 liter per uur registreert?
Niet als er niet gepompt wordt, maar in mijn ervaring doet een CV-ketel soms maar wat. Even de stekkers uit de apparaten houden, en eventuele andere pompen die je hebt, en dan nog een keer naar je Kamstrup kijken?

Geen stroming == 0 liter/uur op mijn Kamstrup.

• studiostevus
Zwartoog schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 10:56:
[...]

Niet als er niet gepompt wordt, maar in mijn ervaring doet een CV-ketel soms maar wat. Even de stekkers uit de apparaten houden, en eventuele andere pompen die je hebt, en dan nog een keer naar je Kamstrup kijken?

Geen stroming == 0 liter/uur op mijn Kamstrup.
Even gedaan.. lijkt er op dat een van de pompen van de vloerverwarming die flow teweeg brengt. Gedachten hierover? Lijkt me niet normaal of wel?

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

studiostevus schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 11:25:
[...]

Even gedaan.. lijkt er op dat een van de pompen van de vloerverwarming die flow teweeg brengt. Gedachten hierover? Lijkt me niet normaal of wel?
Maak eens een foto van je vloerverwarming.
Je zal hoogstwaarschijnlijk een niet hydraulisch gescheiden (actieve) verdeler hebben.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• studiostevus
DutchWing schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 11:29:
[...]

Maak eens een foto van je vloerverwarming.
Je zal hoogstwaarschijnlijk een niet hydraulisch gescheiden (actieve) verdeler hebben.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Frm-zszEN-1Ft16KAqTgSt2tuuM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V4yNaMLKEBlZE4RAvkMM2Fux.jpg?f=fotoalbum_large

• blb4
studiostevus schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 11:25:
[...]

De ellende is dat dit dus wel "normaal" gevonden wordt door installateurs, een VVW pomp, liefst een oude die constant 90W verbruikt gewoon jaarrond laten draaien ipv alleen als de warmtebron warmte levert. Da's zomaar 500 kWh per jaar (extra) verbruik.

[ Voor 0% gewijzigd door blb4 op 11-10-2023 12:47 . Reden: (extra) toegevoegd ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• Zwartoog
blb4 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 12:29:
[...]

De ellende is dat dit dus wel "normaal" gevonden wordt door installateurs, een VVW pomp, liefst een oude die constant 90W verbruikt gewoon jaarrond laten draaien ipv alleen als de warmtebron warmte levert. Da's zomaar 500 kWh per jaar verbruik.
Dan heeft de Kamstrup zich bij deze al terugverdiend :)

• Leudal
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-10 12:04

Leudal

2 X Pana MDC05J3E5 72 cpc

Zwartoog schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 12:44:
[...]

Blijft huilen, wat schort het toch aan kennis. ( op een paar % na waarschijnlijk )

• studiostevus
Zwartoog schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 12:44:
[...]

Even gemeten: het ding gebruikt 36W aan stroom, en hij draait buiten het stookseizoen zonder reden. Dat is 6 maanden, ofwel 4392 uren. Dat is dus inderdaad 158 kWh en dat kost me dus EUR 63 per jaar tijdens het niet-stookseizoen.

Slimmer schakelen? Ja
Dat zou de investering wel waard zijn om dit wat slimmer te schakelen. Dan betaal ik alleen nog maar tijdens het stookseizoen (ongeveer EUR 63).

Nieuw pompje? Nee
Een nieuw pompje kost vanaf EUR 150 (als ik hem zelf plaats), en zal misschien de helft aan stroom gebruiken. Dat kost me dus over een heel jaar (stookseizoen en niet-stookseizoen) dus EUR 63 (365 *24 * 36 * 50% * EUR 0.40). Als ik die ook zou schakelen met warmtevraag betaal ik EUR 31 in plaats van EUR 63. Dus een terugverdientijd van 5 jaar... is het niet waard.

• blb4
Leudal schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 12:55:
[...]

Blijft huilen, wat schort het toch aan kennis. ( op een paar % na waarschijnlijk )
Er zou, net als zo’n ‘zet ‘m op 60 campagne, wel eens een ‘installeer een pompschakelaar en zuinige vvw pomp’ campagne mogen komen. En waarschijnlijk kunnen we samen nog wel een paar campagne onderwerpen verzinnen 😀.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-11 22:09

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@studiostevus
Een nieuw pompje is op stand 1 echt heel veel zuiniger trouwens.

Je kunt als de wp-circulatiepomp voldoende power heeft en zijn maximale temperatuur OK is voor de vloer ook overwegen de mengklep dicht te zetten en de vvw-pomp uit, thermostaatknop weg.
Dat is de goedkoopste oplossing.
Je hebt helaas geen flowmeters dus inregelen wordt lastig.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Leudal
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-10 12:04

Leudal

2 X Pana MDC05J3E5 72 cpc

studiostevus schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 13:03:
[...]

Even gemeten: het ding gebruikt 36W aan stroom, en hij draait buiten het stookseizoen zonder reden. Dat is 6 maanden, ofwel 4392 uren. Dat is dus inderdaad 158 kWh en dat kost me dus EUR 63 per jaar tijdens het niet-stookseizoen.

Slimmer schakelen? Ja
Dat zou de investering wel waard zijn om dit wat slimmer te schakelen. Dan betaal ik alleen nog maar tijdens het stookseizoen (ongeveer EUR 63).

Nieuw pompje? Nee
Een nieuw pompje kost vanaf EUR 150 (als ik hem zelf plaats), en zal misschien de helft aan stroom gebruiken. Dat kost me dus over een heel jaar (stookseizoen en niet-stookseizoen) dus EUR 63 (365 *24 * 36 * 50% * EUR 0.40). Als ik die ook zou schakelen met warmtevraag betaal ik EUR 31 in plaats van EUR 63. Dus een terugverdientijd van 5 jaar... is het niet waard.
Op marktplaats staan bijna nieuwe verdelers met energie zuinige pomp, als je handig bent heel snel terug verdient.

• studiostevus
Proton_ schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 13:06:
@studiostevus
Een nieuw pompje is op stand 1 echt heel veel zuiniger trouwens.

Je kunt als de wp-circulatiepomp voldoende power heeft en zijn maximale temperatuur OK is voor de vloer ook overwegen de mengklep dicht te zetten en de vvw-pomp uit, thermostaatknop weg.
Dat is de goedkoopste oplossing.
Je hebt helaas geen flowmeters dus inregelen wordt lastig.
Ik heb de goedkoopste oplossing inmiddels gevonden...in de kelder lag nog een zigbee smart power plug. Die zet ik er even tussen met een automation in home assistant die schakelt als de warmtepomp draait (oid).

Kan ik wat je zegt - de warmtepomp circulatiepomp de boel laten duwen - gewoon proberen zonder eventuele schade? of moet ik daarbij oppassen?

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@studiostevus dat kan zonder dingen stuk te maken, het is wat lastig beoordelen of de flow door de vloer dan nog voldoende is. Misschien heeft iemand daar nog tips voor? IR thermometer oid?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

[...]

Ik denk ook totaal geen interesse of passie voor je werk…

Maar laten we eerlijk zijn, iedereen wilt het liefst zo goedkoop mogelijk een installatie. (Zeker in NL) Iedereen wilt een goede baan en goed verdienen, maar niemand wilt met z’n handen werken of goed betalen voor vakmanschap. En dan is de markt ook nog overspoeld met beunhazen, tja het is natuurlijk wel een wisselwerking van meerdere factoren…

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• studiostevus
[...]

Sidenote: de installateur heet Leudal geloof ik... (is onder de vorige eigenaar van het huis gedaan)

*O*

[ Voor 31% gewijzigd door studiostevus op 11-10-2023 13:58 ]

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Proton_ schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 13:32:
@studiostevus dat kan zonder dingen stuk te maken, het is wat lastig beoordelen of de flow door de vloer dan nog voldoende is. Misschien heeft iemand daar nog tips voor? IR thermometer oid?
Delta T meting aanvoer/retour en inderdaad IR meter/camera

Als je de lengtes weet kun je vaak conform betaalde standaarden de voetventielen gelijkmatig inregelen. Of met een IR camera op gevoel leidinglengtes berekend. Bijvoorbeeld 8 meter leiding per m2 bij een. h.o.h. van 100mm ongeveer.

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-11 08:52
studiostevus schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 13:09:
[...]

Ik heb de goedkoopste oplossing inmiddels gevonden...in de kelder lag nog een zigbee smart power plug. Die zet ik er even tussen met een automation in home assistant die schakelt als de warmtepomp draait (oid).

Kan ik wat je zegt - de warmtepomp circulatiepomp de boel laten duwen - gewoon proberen zonder eventuele schade? of moet ik daarbij oppassen?
Zorg ook even voor een melding oid zodat je weet of die power plug het nog wel doet. Zou jammer zijn dat je warmtepomp draait en die pomp niet, doordat de power plug niks heeft gedaan. Met een melding zorg je er iig voor dat je daar op tijd achter komt.

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 10:28

Jan2023

KISS

[...]

Slimmer schakelen? Ja

Nieuw pompje? Nee
Een pompschakelaar dan ?

https://www.thermostaat.e...0BpAHqEAQYASABEgIcsvD_BwE

Er aan rekenen zou ik niet doen , het feit dat je niet doelloos stroom gebruikt zou toch genoeg moeten zijn .
;)

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• ger356
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09:53
Weet iemand hier iets over de Ferroli Hybrid C ? Een CV ketel met warmtepomp (binnendeel) in 1 behuizing.

Ik heb best een groot huis, maar absoluut geen ruimte voor technische spullen. Boven overal vloerverwarming en beneden deels vloerverwarming (20%) en deels radiatoren. Isolatie is uit 1985 (totale verbouwing, vorige eigenaar) aangevuld met een tweede schil op de bovenverdieping. Verbruik vorig jaar incl. Warm water 1200 m3. Deze zomer nog meer isolatie aangebracht, o.a. openslaande deuren naar de tuin met tripel glas. Ik heb nog 2000 kWh per jaar over van mijn zonnepanelen. Gezien onze leeftijd gaan we binnen 10 jaar dit huis wel verlaten (te groot, te veel onderhoud, trap)
De CV ketel is 13 jaar oud. Vervangen door alleen een warmtepomp lukt me niet omdat ik geen plek heb voor een boilervat voor het warme water. Bovendien denk ik dat ik met alleen lage temperatuur de benedenverdieping niet goed warm krijg. Eerste idee was gewoon de CV ketel vervangen, maar toen zag ik die Ferroli hybride. Kleiner dan mijn huidge CV ketel en voor die buitenunit is plaats genoeg. Dan kan ik in voor- en najaar die 2000 kWh opsnoepen en gebruiken we in de winter gewoon gas als het koud wordt en voor het warme water.
Het gaat me niet om goedkoop of terugverdientijd, maar vooral om de ruimte.

Heeft iemand ervaring, technische info of kent iemand een installateur die er verstand van heeft?

NB. De specs zeggen dat het systeem twee zones aankan, maar wat dat betekent is niet duidelijk. Zou je dan een zone met hogere temperatuur hebben voor de radiatoren en een zone met lagere temp voor de vloeren? Maar dan zou je twee watercircuits verwachten en die zie ik niet. Iemand een idee?

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

ger356 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 17:00:
Weet iemand hier iets over de Ferroli Hybrid C ? Een CV ketel met warmtepomp (binnendeel) in 1 behuizing.

Ik heb best een groot huis, maar absoluut geen ruimte voor technische spullen. Boven overal vloerverwarming en beneden deels vloerverwarming (20%) en deels radiatoren. Isolatie is uit 1985 (totale verbouwing, vorige eigenaar) aangevuld met een tweede schil op de bovenverdieping. Verbruik vorig jaar incl. Warm water 1200 m3. Deze zomer nog meer isolatie aangebracht, o.a. openslaande deuren naar de tuin met tripel glas. Ik heb nog 2000 kWh per jaar over van mijn zonnepanelen. Gezien onze leeftijd gaan we binnen 10 jaar dit huis wel verlaten (te groot, te veel onderhoud, trap)
De CV ketel is 13 jaar oud. Vervangen door alleen een warmtepomp lukt me niet omdat ik geen plek heb voor een boilervat voor het warme water. Bovendien denk ik dat ik met alleen lage temperatuur de benedenverdieping niet goed warm krijg. Eerste idee was gewoon de CV ketel vervangen, maar toen zag ik die Ferroli hybride. Kleiner dan mijn huidge CV ketel en voor die buitenunit is plaats genoeg. Dan kan ik in voor- en najaar die 2000 kWh opsnoepen en gebruiken we in de winter gewoon gas als het koud wordt en voor het warme water.

Heeft iemand ervaring, technische info of kent iemand een installateur die er verstand van heeft?

NB. De specs zeggen dat het systeem twee zones aankan, maar wat dat betekent is niet duidelijk. Zou je dan een zone met hogere temperatuur hebben voor de radiatoren en een zone met lagere temp voor de vloeren? Maar dan zou je twee watercircuits verwachten en die zie ik niet. Iemand een idee?
Als je de cv ketel weghaalt heb je vast wel plaats voor een calypso split van 200 liter.

Vloerverwarming zet je gewoon op een monoblok zoals de panasonic J serie, geen binndeel dus.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• LacsapOV
  • Laatst online: 20-10 22:06
Maikie18 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 07:44:
@LacsapOV hoe heb je dat stilstand verlies berekend?

@iedereen als je hele systeem in kunststof is uitgevoerd dien je dan alsnog een vuilfilter te gebruiken?
24 uur geen warm water verbruiken. Dan stroomverbruik meten om het vat weer te verwarmen. Dat vermenigvuldigen met de COP en delen door 24 uur.

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-11 19:51

Twee zones betekent waarschijnlijk twee thermostaat contacten. Aansturing van zonekleppen moet dan door de thermostaten gebeuren.

Mogelijk kun je wel per circuit de watertemperatuur regelen zodat je inderdaad een hoog- en laagtemperatuur systeem kunt maken.

• studiostevus
Jan2023 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 16:53:
[...]

Een pompschakelaar dan ?

https://www.thermostaat.e...0BpAHqEAQYASABEgIcsvD_BwE

Er aan rekenen zou ik niet doen , het feit dat je niet doelloos stroom gebruikt zou toch genoeg moeten zijn .
;)
Doelloos een werkende pomp weggooien is ook niet echt duurzaam, als het je daarom te doen is…

Maar een pompschakelaar doet inderdaad weinig fout dus die zit er nu op (via home assistant)

[ Voor 8% gewijzigd door studiostevus op 11-10-2023 21:06 ]

• ger356
Insert12 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 17:37:
[...]

Twee zones betekent waarschijnlijk twee thermostaat contacten. Aansturing van zonekleppen moet dan door de thermostaten gebeuren.

Mogelijk kun je wel per circuit de watertemperatuur regelen zodat je inderdaad een hoog- en laagtemperatuur systeem kunt maken.
Ah dank, dat zal het zijn, want ik zag in de specs iets over twee contacten. Dat is dus meer marketing dan een echte oplossing. Ik heb overigens op de vloerverwarmingsverdeler (mooi woord voor galgje) al een pomp plus thermostaatkraan zitten die nu het hoge temp water terugmengt naar 35 graden. Dat laat ik zitten.

• ger356
flippy schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 17:21:
[...]

Als je de cv ketel weghaalt heb je vast wel plaats voor een calypso split van 200 liter.

Vloerverwarming zet je gewoon op een monoblok zoals de panasonic J serie, geen binndeel dus.
Even controleren of ik dat snap. Calypso 200 ltr vat binnen, dat verwarmd wordt door een Calypso buitendeel (warmtepomp), plus een andere monobloc warmtepomp met lage temp op de vloerverwarming.
Dat betekent twee buitenunits?
De radiatoren dan met een driewegklep samen met het boilervat op de calypso buitenunit?
Kan die dan voldoende hoge temp maken om de met die radiatoren de kamer te verwarmen, ook als het echt koud is?

Voordeel is van het gas af, maar ik ga dan flink meer elektra gebruiken en heb minder zekerheid en meer complexiteit. Ben nog niet overtuigd.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:55

Sport_Life

Solvitur ambulando

studiostevus schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 21:04:
[...]

Doelloos een werkende pomp weggooien is ook niet echt duurzaam, als het je daarom te doen is…

Maar een pompschakelaar doet inderdaad weinig fout dus die zit er nu op (via home assistant)
offtopic:
Ik heb eventueel 3 verdelers (12/6/5 groeps) met Grundfos pomp over uit 2021, mag iemand voor een zacht prijsje overnemen. -> pm

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

ger356 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 22:48:
[...]

Even controleren of ik dat snap. Calypso 200 ltr vat binnen, dat verwarmd wordt door een Calypso buitendeel (warmtepomp), plus een andere monobloc warmtepomp met lage temp op de vloerverwarming.
De radiatoren dan met een driewegklep samen met het boilervat op de calypso buitenunit?
Kan die dan voldoende hoge temp maken om de met die radiatoren de kamer te verwarmen, ook als het echt koud is?

Voordeel is van het gas af, maar ik ga dan flink meer elektra gebruiken en heb minder zekerheid en meer complexiteit. Ben nog niet overtuigd.
je doet niks anders met die calypso dan warm water maken, dus niet aan radiatoren knopen of zoiets.

je monoblok zet je op de vloer zonder menging. dat betekent dat je bestaande radiatoren (denk oude T11 of zoiets) niet veel meer doen. wat je kan doen om alsnog afgiftevermogen te krijgen is die vervangen voor T33's die je bijvoorbeeld voor weinig van marktplaats vist of je doet het wat practischer en je vervangt de radiatoren door fancoils. dan kan je op dezelfde temperaturen als de vloer draaien en bespaar je jezelf een enorme sloot stookkosten. bonus is dan ook dat je met de fancoils ook kan koelen....

hoe dan ook moet je vergeten dat radiatoren hoge temperaturen nodig hebben, dat is niet zo. je moet de (water)temperatuur in de radiator sturen die de afgifte geeft die je nodig hebt om de ruimte op temperatuur te houden. dat is dus niet 60+ graden zoals je nu doet. als je naar 24/7 stoken gaat kan je vaak makkelijk laag in de 40 of soms zelfs in de 30 graden door de radiatoren doen. truc is alleen dat je aanleert dat je de thermostaat mer rust laat en dat ding de hele dag door laat lopen. dan draai je het meest zuinige.
voor referentie: elke graad dat je van je aanvoertemperatuur kan halen bespaart 1,5 a 2% op je energierekening. dus 10 graden kan je al 20% besparing opleveren. dus als je met oude T11 radiatoren 50 graden nodig hebt en met een stapel fancoils of T33 radiatoren kan je met 35 graden uit bespaar je dus doodleuk 30% op je energierekening. dat is dus snel verdiend/minder uitgegeven door wat energie/geld in je afgiftesysteem te stoppen.
let wel dat hoef je niet direct te doen, het kan ook in stappen maar vanwege de grote besparingen die een "zwaarder" afgiftesysteem met zich meebrengt zijn de kosten ervoor vrij makkelijk te rechtvaardigen. dit komt dus nog wel bovenop de besparing die een warmtepomp uberhaupt met zich meebrengt. doorgaans vervang je 1 kuub gas met ~2kWh aan stroom, als je de aanvoertemperatuur omlaag kan brengen word die verhouding alleen maar groter en je besparing dus ook groter.

je complexiteit word juist lager, je hebt 1 ding die alleen maar je verwarming doet en een ander ding die alleen je warm water regelt.

even voor de goede orde: warmtepompen bestaan langer dan CV ketels, het is geen nieuwe techniek. voor de doorsnee consument meschien maar in het buitenland en voor bedrijfspanden is het al tientallen jaren de norm.

en ja, je electra gaat omhoog maar onder de streep ben je nog steeds een klap goedkoper uit. 2000 kuub gas kopen voor 1,50 (3000 euroknallers) of 4000kWh voor 30 cent (1200 euroknallers) is niet een geweldig complexe rekensom.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 11-10-2023 23:10 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

studiostevus schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 21:04:
[...]

In bedrijfspanden ben je zelfs verplicht om grote pompen welke je binnen 5 jaar terug verdiend te vervangen juist vanwege duurzaamheid.

Soms is een nieuwe pomp maken met alle emissies duurzamer als dat oude spul van stroom te blijven voorzien. Net zoals met een warmtepomp je verwarming dag en nacht aanlaten. Een hele andere denkwijze die vaak haaks ingaat op datgene wat we juist kennen.

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

[...]

De belangrijkste vraag is denk ik; hoeveel ruimte heb je binnen voor een installatie?

• blb4
DutchWing schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 23:32:
[...]

In bedrijfspanden ben je zelfs verplicht om grote pompen welke je binnen 5 jaar terug verdiend te vervangen juist vanwege duurzaamheid.

Soms is een nieuwe pomp maken met alle emissies duurzamer als dat oude spul van stroom te blijven voorzien. Net zoals met een warmtepomp je verwarming dag en nacht aanlaten. Een hele andere denkwijze die vaak haaks ingaat op datgene wat we juist kennen.
Dit is een beetje gelijk aan 't advies om behoorlijk oude maar nog werkende koelkasten te vervangen door nieuwe. 't stroomverbruik is zodanig lager dat 't opweegt tegen de extra materiaalkosten e.d.

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
[...]

Laat je overtuigen door de meetresultaten van diverse tweakers hier door de gepinde posts even na te gaan. De seizoensgebonden COPs variëren tussen de 3 en de 6. Met een COP van >2 ben je goed bezig voor het millieu en gaan de vaste lasten omlaag. Ook kun je nog goed gebruikmaken van je zonnepanelenoverschot.

En, zoals reeds gezegd, complexiteit van het systeem neemt eerder af in vergelijking met een gasketel. Wel vereist het meer effort en tijd om het goed in te regelen. Tegelijkertijd loont die extra effort meer dan bij een gasketel.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-11 05:05
MONITORING WARMTEPOMPEN
De presentatie van mei t/m september wordt meegenomen in de presentatie van oktober.
Dit vanwege het zeer lage energieverbruik over deze periode.

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

[...]

Hier ongeveer zelfde situatie. Binnen eigenlijk geen ruimte voor nieuwe apparaten.

Dus, voor verwarming, LG Monobloc (buiten) direct op de vloerverwarming aangesloten. Vloerverwarmingverdeler met pomp\thermostaat vervangen door een pomploze (2 uurtjes werk). Binnen 0 ruimteverlies en direct enorme besparing op gas.

Daarna voor warm water, CV ketel eruit, boiler erin, de Calypso split heeft een buiten-unit, iets kleiner dan van een Airco, die kwam bij ons op de dakkappel te staan. Neemt iets meer ruimte in dan de oude CV maar was toch al verloren ruimte.

Onze gasmeter wordt volgende maand verwijderd (winnen we toch weer wat ruimte binnen 8) )

OUD (let niet op de pijlen, een grappenmaker had onze leidingen verkeerd aangesloten)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lM-TUtvIBvvnUWlm0Oc0rk6VKFQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BBQrDZBE4u5c3fSAcHvXvOKt.jpg?f=fotoalbum_large

NIEUW
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-o08kgzJh69SNdyDniGApMV5-0I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1bGbZB45KHrR9vDWkbLlFzn3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c2znl5EcPWn0wqD8fBtOwikEXdA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VRfdw236KvvZoB2q5e02Lz0p.jpg?f=fotoalbum_large

OUD
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/57E0KZNA8ejnKmvjPH3F7MVTWtI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TcL6BkxrfZ8uktXFN53M5zsw.jpg?f=fotoalbum_large

NIEUW
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UsIjkdbtZ67TEcqdy6j4lSdoIWM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0iMSC1L3gtc8Jh8a9FlYWmRJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d4KfC1QVnFL8Qmp8GvMVoB2PD10=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2keMZVu6l7eQ8RO3OGTKljl5.jpg?f=fotoalbum_large

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 29-10 12:12
Ziet er netjes uit @Pixal

• mr_evil08
  • Nu online

2 zones betekent niet het hele huis hoeven verwarmen, voorbeeld houtkachel beneden terwijl boven nog verwarmd kan worden.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ben ook maar weer eens ergens aan het knutselen.
Kast van een huis uit begin jaren 60.
Beneden overal vv boven radiatoren.
Cv ketel ligt in het schroot, sww boiler hangt en de wp staat op zijn plekje.
Morgen maar weer verder komt nog wel een extra isolatie laag met een soort van kunstof shell om de leidingen buiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MjnNL4d4cQxt6fxRsIc-Pa6w6-8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/doCSyb5rn2QlPuHhhgNkdDCv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fw1eLYKTML5TmXmPwCIUzktbf2A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZXApuUswzQ1I6BEk1gJZvnYZ.jpg?f=fotoalbum_large

Onderste leiding gaat gelijk door de vloer waar pomp en filter komen te hangen.
Bovenste leiding gaat richting boiler voorzien van alle appendages zoals overstort, automatische ontluchter, manometer en vulinrichting etc etc. En dan net achter de gereedschapskist richting kelder.
Ik heb zelf een machine en boren gekocht om de gaten te boren door vloer en muur.
25cm beton naar beneden :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1exogsf0LWzoxTfBrlemMroNStQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yN4vFXenGyRrExcgAudtdimr.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:44
Pixal schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 11:24:
[...]

Hier ongeveer zelfde situatie. Binnen eigenlijk geen ruimte voor nieuwe apparaten.

Dus, voor verwarming, LG Monobloc (buiten) direct op de vloerverwarming aangesloten. Vloerverwarmingverdeler met pomp\thermostaat vervangen door een pomploze (2 uurtjes werk). Binnen 0 ruimteverlies en direct enorme besparing op gas.

Daarna voor warm water, CV ketel eruit, boiler erin, de Calypso split heeft een buiten-unit, iets kleiner dan van een Airco, die kwam bij ons op de dakkappel te staan. Neemt iets meer ruimte in dan de oude CV maar was toch al verloren ruimte.

Onze gasmeter wordt volgende maand verwijderd (winnen we toch weer wat ruimte binnen 8) )

OUD (let niet op de pijlen, een grappenmaker had onze leidingen verkeerd aangesloten)
[Afbeelding]

NIEUW
[Afbeelding]

[Afbeelding]

OUD
[Afbeelding]

NIEUW
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je ook nog wtw aangelegd? Lijkt zoiets op de foto onder het schuine dak

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:44
[...]

Slimmer schakelen? Ja

Nieuw pompje? Nee
Ik vraag me wel af wat de terugverdientijd van al je andere verduurzamingsmaatregelem is. Anderzijds, bedrijfsleven is verplicht duurzaamheidsimvesteringen te doen die in 5 jaar of minder worden terugverdiend.

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

[Afbeelding]

NIEUW
[Afbeelding]
_/-\o_ Deze plaatjes laten mooi zien hoeveel simpeler je afgiftesysteem (VVW-verdeler) wordt als je een warmtepomp gebruikt ipv een CV-ketel.
Nu dit besef (dat eenvoud beter is) nog laten doordringen in de installatiewereld. Het Ecodan-topic staat de laatste tijd helaas al weer vol met horrorinstallaties met overbodige zoneregelingen in BENG nieuwbouwwoningen... :(

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• mr_evil08
  • Nu online
Andrehj schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 21:17:
[...]

_/-\o_ Deze plaatjes laten mooi zien hoeveel simpeler je afgiftesysteem (VVW-verdeler) wordt als je een warmtepomp gebruikt ipv een CV-ketel.
Nu dit besef (dat eenvoud beter is) nog laten doordringen in de installatiewereld. Het Ecodan-topic staat de laatste tijd helaas al weer vol met horrorinstallaties met overbodige zoneregelingen in BENG nieuwbouwwoningen... :(
Wat moet je met een zoneregeling, een warmtepompsysteem is zo traag dat het vrijwel niets toevoegd, leuk voor als je een houtkachel beneden hebt.

• Insert12
Andrehj schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 21:17:
[...]

Zoneregelingen zijn verplicht vanuit de waarborgfondsen, in elk geval bij SWK. Daar is helaas amper aan te ontkomen, al zou ik er persoonlijk vanaf proberen te komen. Zeker met vloerverwarming voegt het niks meer toe.
Insert12 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 21:25:
Zoneregelingen zijn verplicht vanuit de waarborgfondsen, in elk geval bij SWK. Daar is helaas amper aan te ontkomen, al zou ik er persoonlijk vanaf proberen te komen. Zeker met vloerverwarming voegt het niks meer toe.
Heb je een link naar een document waarop die verplichting staat? Wat heeft een waarborgfonds in hemelsnaam te maken met de temperatuurregeling in je woning? 8)7 |:(
Zo'n verplichting slaat sowieso nergens op, en werkt zowel qua initiële investering (zo'n zoneregeling gaat qua kosten vaak richting de 3k) als qua energiekosten voor 95% van de nieuwbouwwoningen alleen maar negatief.

En zelfs als dat al verplicht zou zijn, wie komt dat controleren?

[ Voor 12% gewijzigd door Andrehj op 12-10-2023 21:37 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• mr_evil08
  • Nu online
Bouwbesluit:
Het derde lid bepaalt dat een technisch bouwsysteem voor ruimteverwarming of ruimtekoeling of een combinatie daarvan, zelfregulerend moet zijn per verblijfsruimte of verblijfsgebied.

Ofwel het is verplicht zoneregeling.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 12-10-2023 21:40 ]

• Insert12
Andrehj schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 21:34:
[...]

Heb je een link naar een document waarop die verplichting staat? Wat heeft een waarborgfonds in hemelsnaam te maken met de temperatuurregeling in je woning? 8)7 |:(
Zo'n verplichting slaat sowieso nergens op, en werkt zowel qua initiële investering (zo'n zoneregeling gaat qua kosten vaak richting de 3k) als qua energiekosten voor 95% van de nieuwbouwwoningen alleen maar negatief.

Kan het zo gauw niet zwart op wit vinden, maar in dit document staat wat toelichting. SWK zal ongetwijfeld controleren als er een garantiecertificaat moet worden afgegeven of de aannemer op z'n flikker geven als blijkt dat er niet aan de voorwaarden is voldaan.
mr_evil08 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 21:39:
Bouwbesluit:
Het derde lid bepaalt dat een technisch bouwsysteem voor ruimteverwarming of ruimtekoeling of een combinatie daarvan, zelfregulerend moet zijn per verblijfsruimte of verblijfsgebied.

Op basis hiervan voldoen thermostatische radiatorkranen. In elk geval SWK gaat een stapje verder.

[ Voor 18% gewijzigd door Insert12 op 12-10-2023 21:58 ]

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

[...]

Heb je een link naar een document waarop die verplichting staat?
https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2020-13004.html
….en van thermostatische radiatorkranen met ingebouwde flowregeling of thermostatische radiatorkranen zonder flowregeling met een separaat voetventiel.

>>

. het vierde lid is niet van toepassing als het systeem wordt aangestuurd door een gebouwautomatiserings- en controlesysteem waarmee een met die leden vergelijkbaar resultaat kan worden gerealiseerd of als de kosten voor het aanbrengen van de ruimtethermostaat en de thermostatische radiatorkranen meer dan 20% bedragen van de kosten van het technisch bouwsysteem voor ruimteverwarming;
https://rijksoverheid.bou...tikelsgewijs/hfd6/afd6-13
Met de derde lid is bepaald dat een technisch bouwsysteem voor ruimteverwarming na het vervangen van één of meerdere centrale warmtegenerators zelfregulerend per verblijfsgebied of verblijfsruimte moet zijn. Voor het begrip warmtegenerator wordt verwezen naar de artikelsgewijze toelichting op dat begrip. Zie daarvoor de toelichting op onderdeel A van dit besluit.

[ Voor 98% gewijzigd door DutchWing op 12-10-2023 22:01 . Reden: Tekst als quote toegevoegd. ]

• Nico_GTR
WTW kan ook zelfregulerend zijn. Is dat dan ook goed?

• Insert12
Nico_GTR schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 21:58:
WTW kan ook zelfregulerend zijn. Is dat dan ook goed?
Nee, geen onderdeel van de verwarmingsinstallatie.

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Het leuke is zelfs!

Alle installateurs die nu cv ketels vervangen of warmtepompen plaatsen moeten eigenlijk ten alle tijden zoneregeling in enige vorm aanbieden.

>> Thermostatische radiatorkranen per vertrek
>> Zone regeling Master-Slave of Master-Master.

Alleen even de prijs fictief boven de 20% opkrikken. Dan is het niet verplicht. _O-

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-11 22:22

dof

jayless82 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 11:48:
[...]

VERPLAATST

Ik heb een standaard 2 onder 1 kapper uit 1993 met zo een schuin dak (500 in een dozijn 😉) met 130m2 woonoppervlak, vloerverwarming beneden en in de badkamer.

Wat zou jij doen mbt vermogen warmtepomp? en als ik alles zga zelf doe is er toch geen technisch bedrijf dat hem nog even in werking komt stellen voor de subsidie (dan "steel" ik hun werk toch)

alvast bedankt
Ik weet niet wat je verbruik aan gas is, isolatie van huis, etc maar -even kort door de bocht- zou ik schatten dat je met een 5 kW WP toch wel je huis moet kunnen verwarmen.
In het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic is veel info te vinden waar je wel een betere inschatting kunt maken.
Over zelf installeren en subsidie ontvangen is al veel over geschreven en kun je in dit topic wel terugvinden. Maar het kan.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

• Insert12
DutchWing schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 22:10:
Het leuke is zelfs!

Alle installateurs die nu cv ketels vervangen of warmtepompen plaatsen moeten eigenlijk ten alle tijden zoneregeling in enige vorm aanbieden.

>> Thermostatische radiatorkranen per vertrek
>> Zone regeling Master-Slave of Master-Master.

Alleen even de prijs fictief boven de 20% opkrikken. Dan is het niet verplicht. _O-
Inregelen is ook wettelijk verplicht. Nog zo iets wat in een hele hoop gevallen niet gebeurt.

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

SalexSun schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 20:10:
[...]

Heb je ook nog wtw aangelegd? Lijkt zoiets op de foto onder het schuine dak
Ja klopt, was een groot project want we woonden er net een jaartje en het hele huis net volledig klaar, gestuukt en ingericht maar ik ergerde me opeens groen en geel aan de hoge luchtvochtigheid en CO2 in huis. Er was een ventilatiebox in de badkamer en dat was het, dus ook geen afzuiging in de toiletten :/

Het hok op deze foto gaf me eigenlijk toegang tot alle ruimten in huis, ik kon de vier buizen (op de foto langs de vloer) zo onder de drempel door een meter of 4 richting de woonkamer duwen en bij het geboorde gat in het plafond oppikken. Verder kon ik via het plafond in het toilet boven naar de vliering en van daar uit naar alle slaapkamers. Moest wel de kleinere burgerhout buizen gebruiken maar ik kan nog bijna dagelijks genieten dat er geen condens meer op alle ramen staat 's ochtends.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NoPCuMO17R0Yj5U8EJOItF8imUo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i1TAEqFTomHKck3Lm6Z2jiNr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_25HHOdsgXVReRU_MvbXmjbHXv8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xtPbYGeB4FRubZZFRgUHMN9b.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas is het wel een heel gepruts en hebben we verder geen ruimte in dat hok om onze kont te keren. Ook is het irritant dat alles net aan past en ik buizen, leidingen, kabels niet zo netjes kan leiden zoals in nieuwe huizen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k9TsJylJGM4SYZ2y_420vA2-RHA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZBVXCshHScQsq9M2Hio1cC95.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UjoX0CSJrW5jch0jGu3A4VVVX5s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6gXwDbOfOaUtvnDHyN19tW1I.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OhIRdEPrJryEspu7OS4jZATFiLk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BpZWi0MNmjdbvfjNfd8UHtzl.jpg?f=fotoalbum_large

:X :X Hier achterwand\plafond van het toilet boven, je ziet de pur nog zitten waarmee ik de gipsplaten heb vastgelijmd want er was maar weinig ruimte voor hout om in te schroeven. Op deze foto ligt het plafond voor de tweede keer open omdat ik had bedacht dat de leiding voor warmtepompboiler ook nog een verdieping naar boven moest, naar de dakkappel. Gelukkig had ik het toen nog niet gestuukt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mxIfXGItCVIzvBRE_q5otctIVzM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mSlncfWVAohaDRcE63S2l9cB.jpg?f=fotoalbum_large

Achteraf ben ik weleens bang dat als ik dit ooit verkoop en de mensen na mij bellen een monteur voor het een of ander, dat de monteur schuimbekkend het pand verlaat. Maar voor mij werkt het.

[ Voor 13% gewijzigd door Pixal op 13-10-2023 09:16 ]

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Nu online
mr_evil08 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 21:39:
Bouwbesluit:

Met de nadruk op "Of verblijfsgebied". Een verblijfsgebied is niet een ruimte, maar is veel ruimer dan dat.

Het probleem is dat in de nota van toelichting staat dat "thermostatische afsluiters" op radiatoren ook toekreikend zijn.
[...]

Zowel woningborg als SWK eisen dit. Dit zijn verzekeraars voor de bouwer: Als de aannemer bouwt met die verzekering, wordt de woning afgebouwd in geval van faillisement van de aannemer. Zonder zo'n garantiefonds moet je echt geen nieuwbouwwoning kopen.

Beide fondsen eisen dat in elke ruimte een bepaalde temperatuur gehaald en behouden kan worden tot een buitentemperatuur van -10. De precieze temperaturen moet je me even vergeven, maar ik meen voor verblijfsgebied 22 graden, badkamer/toilet ook, verkeersruimtes, zolders, opbergruimte, toilet 18 graden en berging 15 graden.

Meer details staan in dit document: https://www.woningborg.nl...e-verwarmen-en-koelen.pdf

Daar staan mooie praktijkvoorbeelden in, van consumenten waar het fout ging en die in gelijk gesteld zijn. Alle gevallen kunnen waarschijnlijk ook opgelost worden met een perfect ingeregelde installatie, waarbij vloerverwarmingsvermogen per ruimte afgestemd is op verbruik, maar.... dat is voor de aannemer veel te complex. Een master/master zoneregeling is dan simpelweg goedkoper.

Woningborg of SWK stellen namelijk helemaal geen eisen over de COP van de installatie. De warmtepomp moet functioneren en hij moet de boel warm kunnen houden. Hoe efficient de warmtepomp dat doet is niet van belang voor de aannemer.
Als je die PDF goed bekijkt zie je wanneer de verplichting voor zoneregeling geldt. Met name als er sprake is van ruimtes met verschillende orientaties, dus verschillen in zon-instraling gedurende de dag.
Woningborg zelf steekproefsgewijs en de bouwkundige die de opleverkeuring doet uit naam van de consument. Dus ja, die controle gebeurt zeker wel.

[ Voor 18% gewijzigd door Blihi op 13-10-2023 09:18 ]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

• Maikie18
Heb even e.e.a. op een rijtje gezet, voor mij is het meest interessant de MDC09J3E5.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GpGXOq5.png

Ik twijfel echter nog of ik deze combineer met een losse boiler of dat ik voor SWW weer een WPB ga plaatsen. Nu bedacht ik me net als ik nou de WBP neem met spiraal dan heb ik toch het beste van 2 werelden? Indien de WP het dan kan prima, is het echt extreem koud dat die eigenlijk gewoon 24/7 moet draaien dan kan de WBP het zelf doen, heb ik een keer extra capaciteit nodig kan zowel de WP, als de WBP als het backup element het doen. En het is niet duurder omdat je dan 2x subsidie krijgt.

Ik heb dat nog niemand zien doen eigenlijk, waarom niet?

• blb4
Pixal schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:08:
[...]

Achteraf ben ik weleens bang dat als ik dit ooit verkoop en de mensen na mij bellen een monteur voor het een of ander, dat de monteur schuimbekkend het pand verlaat. Maar voor mij werkt het.
Dat zal waarschijnlijk bij mijn huis ook zo zijn; ik gebruik zeg maar nogal eens een schoenlepel om overal alles in te krijgen.

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09:08
blb4 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:37:
[...]

Dat zal waarschijnlijk bij mijn huis ook zo zijn; ik gebruik zeg maar nogal eens een schoenlepel op overal alles in te krijgen.
Hier hetzelfde vrees ik. Maar ik ga hier voorlopig niet weg omdat oude karakteristieke huizen die óók energiezuinig zijn onvindbaar zijn. En dat hebben we nu wel mooi voor elkaar 8)

[ Voor 3% gewijzigd door bensss op 13-10-2023 11:07 ]

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Zehnder Q450 | Variotherm DWTW | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 05-11 22:32

Rzaan

Altijd zoekende

bensss schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 10:45:
[...]

Hier hetzelfde vrees ik. Maar ik ga hier voorlopig niet weg omdat oude karakteristieke huizen die óók energiezuinig zijn zijn namelijk niet te vinden. En dat hebben we nu wel mooi voor elkaar 8)
Dit worden de huizen waar over een jaar of 10-15 een kapitaal voor wordt betaald.
Er zijn namelijk mensen met zo godvergeten veel geld, die voor de uitstraling gaan én comfort.
Komen waarschijnlijk ook regelingen aan waarmee kopers én bezitters van energiezuinige huizen voordelen krijgen. Zoals bijvoorbeeld uitgebreidere hypotheekmogelijkheden.
Mag je nu (dacht ik) 4.5 x je jaarinkomen aan hypotheek krijgen, krijg je dan 5 x je jaarinkomen aan hypotheek.
En betaal je aan rente ook minder, omdat een bank minder risico loopt met een huis met een goed energielabel. Zeker als dat een karakteristiek huis is (al komt de bank niet kijken hoe het er uitziet)

[ Voor 4% gewijzigd door Rzaan op 13-10-2023 11:06 ]

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
Maikie18 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:30:
Heb even e.e.a. op een rijtje gezet, voor mij is het meest interessant de MDC09J3E5.

[Afbeelding]

Ik twijfel echter nog of ik deze combineer met een losse boiler of dat ik voor SWW weer een WPB ga plaatsen. Nu bedacht ik me net als ik nou de WBP neem met spiraal dan heb ik toch het beste van 2 werelden? Indien de WP het dan kan prima, is het echt extreem koud dat die eigenlijk gewoon 24/7 moet draaien dan kan de WBP het zelf doen, heb ik een keer extra capaciteit nodig kan zowel de WP, als de WBP als het backup element het doen. En het is niet duurder omdat je dan 2x subsidie krijgt.

Een WPB met spiraal is duurder dan een zonder, en een dergelijke spiraal is dan doorgaans bedoeld voor solar (dus hoge temperatuur - relatief klein oppervlak spiraal). Ik zou gewoon een losse WPB plaatsen en deze volledig gescheiden houden van de monobloc die je dan enkel voor verwarming gebruikt.

Zowel de monobloc als de WPB hebben subsidie, de kosten t.o.v. een monobloc met SWW buffervat ontlopen elkaar nauwelijks. Per saldo heb je dan een simpelere installatie met genoeg capaciteit.

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

• Maikie18
lbreman schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 11:19:
[...]

Een WPB met spiraal is duurder dan een zonder, en een dergelijke spiraal is dan doorgaans bedoeld voor solar (dus hoge temperatuur - relatief klein oppervlak spiraal). Ik zou gewoon een losse WPB plaatsen en deze volledig gescheiden houden van de monobloc die je dan enkel voor verwarming gebruikt.

Zowel de monobloc als de WPB hebben subsidie, de kosten t.o.v. een monobloc met SWW buffervat ontlopen elkaar nauwelijks. Per saldo heb je dan een simpelere installatie met genoeg capaciteit.
Spiraal is 1,2m2, in de Excel kun je zien dat een DJG 300L ook maar 1,3m2 heeft maar dan ben je wel 500 euro meer kwijt

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01:21
Maikie18 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:30:

[Afbeelding]

Bij de keuze voor een 7 of 9kW pana moet je je niet laten leiden door het idee dat meer voor bijna hetzelfde geld ook wel beter zal zijn. Ze hebben verschillende karakteristieken waardoor de 9kW ook bij hogere buitentemperaturen een slechtere COP heeft.

Als je een WPB overweegt om de pana bij lage buitentemperaturen te ontlasten, neem er dan een die op buitenlucht werkt en niet op de door de pana moeizaam voorverwarmde binnenlucht. Bedenk dat de WPB het bij die lage buitentemperatuur ook zwaar heeft en misschien wel weerstandsverwarming moet inschakelen die je bij de pana nu juist wilde voorkomen.

• Maikie18
FransvWoerkom schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 16:40:
[...]

Bij de keuze voor een 7 of 9kW pana moet je je niet laten leiden door het idee dat meer voor bijna hetzelfde geld ook wel beter zal zijn. Ze hebben verschillende karakteristieken waardoor de 9kW ook bij hogere buitentemperaturen een slechtere COP heeft.

Als je een WPB overweegt om de pana bij lage buitentemperaturen te ontlasten, neem er dan een die op buitenlucht werkt en niet op de door de pana moeizaam voorverwarmde binnenlucht. Bedenk dat de WPB het bij die lage buitentemperatuur ook zwaar heeft en misschien wel weerstandsverwarming moet inschakelen die je bij de pana nu juist wilde voorkomen.
Meer is in de WP wereld meestal sowieso niet goed, echter deze 2 modellen kunnen even ver terug moduleren dus daar voorzie ik geen probleem. De SCOP is van beiden ook exact gelijk, wat misschien wel een beetje vreemd is want zoals je inderdaad zei is de COP bij A7W35 en A2W35 bij de 7kW hoger dan bij de 9kW.

De Atlantic WBP die ik had geselecteerd heb ik in meerdere huizen gehad en altijd op binnen binnen gedraaid zonder problemen. uiteraard kan die ook gewoon op buiten buiten maar dat komt in de nieuwe woning eigenlijk ook weer niet goed uit dus ik zou dan wederom voor binnen binnen gaan.

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:30
[...]

Ik weet dat velen niet positief tegenover zoneregelingen icm warmtepomp staan, maar ik blijf me dan toch weer geroepen voelen om te zeggen dat er wel use-cases zijn. Mijn voorbeeld: nageïsoleerd jaren 70 huis (dus niet volgens de laatste normen) met alleen radiatoren. Dus ben toch al gebonden aan hogere aanvoertemperatuur. Met 35 graden water door een T22 radiator krijg ik mijn zolderwerkkamer 1 a 2x per week in een uurtje warm.
En een basisset evohome (ja ik weet het) met 4 zoneknoppen kost nog geen 600 euro.

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Maikie18 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 19:47:
[...]

Meer is in de WP wereld meestal sowieso niet goed, echter deze 2 modellen kunnen even ver terug moduleren dus daar voorzie ik geen probleem. De SCOP is van beiden ook exact gelijk, wat misschien wel een beetje vreemd is want zoals je inderdaad zei is de COP bij A7W35 en A2W35 bij de 7kW hoger dan bij de 9kW.

De Atlantic WBP die ik had geselecteerd heb ik in meerdere huizen gehad en altijd op binnen binnen gedraaid zonder problemen. uiteraard kan die ook gewoon op buiten buiten maar dat komt in de nieuwe woning eigenlijk ook weer niet goed uit dus ik zou dan wederom voor binnen binnen gaan.
De informatie van @FransvWoerkom is zeker voor deze 2 modellen te kort door de bocht. De hardware van deze 2 modellen is namelijk identiek en COP is dus exact hetzelfde MITS hetzelfde vermogen wordt gevraagd. Echter kan je met het 9kW een hoger vermogen vragen/genereren wat uiteraard een lagere COP tot gevolg heeft omdat je alsnog dezelfde condensor hebt.

Aangezien de COP getallen in de specificaties ook op basis van vollast zijn heb je daar dezelfde situatie. Mocht de meerprijs van een 9J dus beperkt zijn is dat nooit een slechtere keuze.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• nvanburken
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 16-10-2023
Kan iemand mij helpen met de instellingen van een remeha mercura ace? ik heb in de zomer waarschijnlijk iets in instellingen aangepast waardoor mijn setpnt aanvoertemperatuur wp op 18 graden blijft staan en niet meer stijgt. iemand een idee welke code? heb al een aantal parameters geprobeerd en heb ook de stooklijn al op 1,7 gezet om te testen. werkte niet helaas.

thnx

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

nvanburken schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 00:15:
Kan iemand mij helpen met de instellingen van een remeha mercura ace? ik heb in de zomer waarschijnlijk iets in instellingen aangepast waardoor mijn setpnt aanvoertemperatuur wp op 18 graden blijft staan en niet meer stijgt. iemand een idee welke code? heb al een aantal parameters geprobeerd en heb ook de stooklijn al op 1,7 gezet om te testen. werkte niet helaas.

thnx
Misschien deze?

Installateursmenu >> CP000

CIRCA >> CP000 = maximale aanvoertemperatuur: Elektrisch 75 / Hydraulisch 90 fabrieksinstelling.

CIRCB >> CP000 = maximale aanvoertemperatuur: 50 graden fabrieksinstelling.

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Rimco schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 22:12:
[...]

De informatie van @FransvWoerkom is zeker voor deze 2 modellen te kort door de bocht. De hardware van deze 2 modellen is namelijk identiek en COP is dus exact hetzelfde MITS hetzelfde vermogen wordt gevraagd. Echter kan je met het 9kW een hoger vermogen vragen/genereren wat uiteraard een lagere COP tot gevolg heeft omdat je alsnog dezelfde condensor hebt.

Aangezien de COP getallen in de specificaties ook op basis van vollast zijn heb je daar dezelfde situatie. Mocht de meerprijs van een 9J dus beperkt zijn is dat nooit een slechtere keuze.
En om die reden zou ik (als ik opnieuw kon kiezen) niet meer kijken naar een precies passend vermogen, maar alleen maar naar het modulerend vermogen. De meerprijs van grotere capaciteit wordt altijd iets gecompenseerd door de doorgaans hogere subsidie, en is op het totale installatiebedrag verwaarloosbaar. Daarnaast is een beetje marge aan de onderkant een mooie bijkomstigheid. Dan kun je toch iets langer zonder backup door als het een keertje onverhoopt toch nodig blijkt.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Joris 407 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 21:05:
Ik weet dat velen niet positief tegenover zoneregelingen icm warmtepomp staan, maar ik blijf me dan toch weer geroepen voelen om te zeggen dat er wel use-cases zijn. Mijn voorbeeld: nageïsoleerd jaren 70 huis (dus niet volgens de laatste normen) met alleen radiatoren. Dus ben toch al gebonden aan hogere aanvoertemperatuur. Met 35 graden water door een T22 radiator krijg ik mijn zolderwerkkamer 1 a 2x per week in een uurtje warm.
En een basisset evohome (ja ik weet het) met 4 zoneknoppen kost nog geen 600 euro.
Daarom schreef ik ook:
Een jaren 70 huis is echt heel wat anders.

• blb4
Andrehj schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 09:22:
[...]

Daarom schreef ik ook:

[...]

Een jaren 70 huis is echt heel wat anders.
Oef, dat geeft hoop dat ik met mijn jaren 50 huis ook door de nazoneregelingballotage kom 😀.

[ Voor 1% gewijzigd door blb4 op 14-10-2023 12:32 . Reden: na vervangen door zone ]

blb4 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 11:33:
Oef, dat geeft hoop dat ik met mijn jaren 50 huis ook door de naregelingballotage kom 😀.
Let op het verschil tussen naregeling en zoneregeling:
  • Een naregeling regelt de temperatuur van je woning als aanvulling op een WAR of constante Ta. Dit heb je in de praktijk dus altijd nodig, maar kan in de vorm van een simpele thermostaat met kleine hysterese.
  • Een zoneregeling doet dat ook, maar dan ook nog met een verschillende instelling per zone. Deze kun je bij moderne huizen meestal weglaten.
Overigens kun je de negatieve invloed op je COP door de zoneregeling enorm beperken door ervoor te zorgen dat in je woning zoveel mogelijk vvw-kringen altijd open staan. Je moet in ieder geval altijd het minimale vermogen van je WP kwijt kunnen, maar meer is beter, omdat je dan de watertemperatuur omlaag kunt zetten, waardoor je COP stijgt.
Helaas is ook deze simpele natuurkunde nog altijd niet bij de installateurs doorgedrongen en worden er steeds weer nieuwbouwwoningen opgeleverd waarbij alle kringen voorzien zijn van motortjes.

• ger356
[...]

[Afbeelding]

NIEUW
[Afbeelding]

[Afbeelding]

OUD
[Afbeelding]

NIEUW
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het idee om twee warmtepompen (1 voor warm water en 1 voor verwarming) te plaatsen heeft me aan het denken gezet. Dat lost het warm water probleem op. Blijft over de vraag of je met vier radiatoren (T22) een ruimte van 240 m3 warm krijgt met een aanvoertemp van 40 graden.
Maar het leuke is: dat kan ik gewoon proberen deze winter, want ik heb geen haast. Dus zojuist de temp van de oude CV ketel op 40 gezet en de nachtverlaging er uit gehaald. We gaan het zien en op echt koude dagen hebben we ook nog een houtkachel.

Blijven wel 2 praktische problemen als ik met twee systemen ga werken:
1) ik heb geen ruimte voor een staand boilervat. De enige mogelijkheid die ik zie is een liggend boilervat. Dat heeft natuurlijk meer verlies, maar ik kan het wel goed inpakken. Iemand ervaring met liggende boilervaten?
2) die twee buitenunits komen dan naast elkaar te hangen, dus is het wel netjes als die dezelfde uitstraling hebben. Zijn er leveranciers die een buitenunit leveren die een warmwaterboiler aan kan sturen en een monobloc buitenunit die op de verwarming gezet kan worden en die er hetzelfde uitzien? Of kun je beide functies met eenzelfde (monobloc) buitenunit doen?

• dof

dof

Rzaan schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 11:05:
[...]

Dit worden de huizen waar over een jaar of 10-15 een kapitaal voor wordt betaald.
Er zijn namelijk mensen met zo godvergeten veel geld, die voor de uitstraling gaan én comfort.
Komen waarschijnlijk ook regelingen aan waarmee kopers én bezitters van energiezuinige huizen voordelen krijgen. Zoals bijvoorbeeld uitgebreidere hypotheekmogelijkheden.
Mag je nu (dacht ik) 4.5 x je jaarinkomen aan hypotheek krijgen, krijg je dan 5 x je jaarinkomen aan hypotheek.
En betaal je aan rente ook minder, omdat een bank minder risico loopt met een huis met een goed energielabel. Zeker als dat een karakteristiek huis is (al komt de bank niet kijken hoe het er uitziet)
'k Zat toevallig te kijken of ik m'n lopende hypotheek al kan aanpassen omdat het huis inmiddels van C naar tenminste A (schat ik) is gegaan. Helaas alleen bij rentewissel of nieuwe hypotheek... :(

Nou ja, alle isolatie en WP scheelt ook al een godsvermogen aan energiekosten. :)

• dof

dof

FransvWoerkom schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 16:40:
[...]

Klopt niet lijkt me. De 5, 7 en 9 J type Pana's zijn vrijwel gelijk qua constructie alleen kunnen de laatsten iets hoger "opschalen". Dus ik zie niet hoe die 7 en 9 slechtere COP's hebben bij hogere buitentemperaturen.
Mijn 9kW J draaide in april/mei toch echt dagen achtereen op minimale stand van ~400-500 W verbruik met warmtecapaciteit van 2,5-3,5 kW.
Een 5 J had dat niet kunnen verbeteren volgens mij.

• blb4
Andrehj schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 11:40:
[...]

Let op het verschil tussen naregeling en zoneregeling:
  • Een naregeling regelt de temperatuur van je woning als aanvulling op een WAR of constante Ta. Dit heb je in de praktijk dus altijd nodig, maar kan in de vorm van een simpele thermostaat met kleine hysterese.
  • Een zoneregeling doet dat ook, maar dan ook nog met een verschillende instelling per zone. Deze kun je bij moderne huizen meestal weglaten.
Overigens kun je de negatieve invloed op je COP door de zoneregeling enorm beperken door ervoor te zorgen dat in je woning zoveel mogelijk vvw-kringen altijd open staan. Je moet in ieder geval altijd het minimale vermogen van je WP kwijt kunnen, maar meer is beter, omdat je dan de watertemperatuur omlaag kunt zetten, waardoor je COP stijgt.
Helaas is ook deze simpele natuurkunde nog altijd niet bij de installateurs doorgedrongen en worden er steeds weer nieuwbouwwoningen opgeleverd waarbij alle kringen voorzien zijn van motortjes.
Dat bedoelde ik, zoneregeling(ballotage) :+
Zo doe ik 't dus ook met radiatoren/convectoren: een behoorlijk deel staat open zodat de WP z'n minimale vermogen kwijt kan. De rest afhankelijk van de wensen in die ruimten.

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Andrehj schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 11:40:
Dat is puur regelgeving.

Niet rottig bedoeld maar onnodig om overal de installateur de schuld van te geven terwijl er een hele branche en beleidmakers achter zitten van (aannemers, installateurs en architecten etc.)

Installateur is overigens niet de opdrachtgever, die maakt het puur conform bestek aannemer/architect.

• LacsapOV
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/91-UA1QpJt50VIFD-zviPLtAYNE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WcCUx4nObxelgIbmEjy8v6f3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MleQIGikweAy-pzgWdSg9NZdkzg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5a5lA69Nwm7OIzhKNn65hEST.jpg?f=fotoalbum_large
Mooi schoon, zat niet veel vuil aan. Netje helpt tegen aankoekende troep. Boel ontvet, gekuist en laagje wax erover.
Nu nog ff de vuilafscheider.

ger356 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 11:49:
Het idee om twee warmtepompen (1 voor warm water en 1 voor verwarming) te plaatsen heeft me aan het denken gezet. Dat lost het warm water probleem op.
Waarom zou je dat willen? En wat was het probleem?
Het gemiddeld verbruik voor SWW is maar weinig (bij ons maar 164W thermisch), zie Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10" Dat kan je andere WP er dus best bij doen. Beetje zonde om daarvoor een tweede WP aan te schaffen.

• Nico_GTR
Hetgeen dat ook zal bijdragen aan het meer waard worden van een "karakteristieke oude woning" met moderne capaciteit op het gebied van energieverbruik is dat je hier nog niet gebonden zit aan een klein stukje grond.

Moderne nieuwbouw is toch over het algemeen enkel voorzien van een kleine tuin en in steeds mindere mate een eigen oprit.

• bvanhaalen
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 14-05 13:21
Goedemiddag,

Mogelijk kan iemand mij helpen.
Ik heb een Tzerra ace en een Elga ace hangen waar het buitendeel van de Elga nog niet aangesloten is en de buitenvoeler tijdelijk binnen hangt. De Elga is aangesloten op de Etwist en aan de ketel via de aangegeven aansluitingen (ot). Nu spring de Elga natuurlijk op storing wat volgens Remha moet zorgen dat de back up direct wordt ingeschakeld. Helaas schakelt de back up niet in. De kabel is goed en de Elga staat niet op zomerbedrijf. Als ik de Etwist direct op de ketel aansluit werkt deze wel.

• Insert12
DutchWing schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 13:16:
[...]

Dat is puur regelgeving.

Niet rottig bedoeld maar onnodig om overal de installateur de schuld van te geven terwijl er een hele branche en beleidmakers achter zitten van (aannemers, installateurs en architecten etc.)

Installateur is overigens niet de opdrachtgever, die maakt het puur conform bestek aannemer/architect.
Inderdaad, er zit veel meer achter dan het lijkt. Het is de regelgeving waardoor er per zone geregeld kan worden. Vereist is soms dat er per zone gekoeld kan worden bijvoorbeeld. Dan ontkom je er niet aan dat je per groep een motor hebt.

De eisen vanuit SWK er niet voor niets, ze zijn pas ingesteld nadat er klachten kwamen van bewoners. Dan komt het garantiefonds op voor de afnemers, ze willen immers garant staan voor een bepaalde kwaliteit van de woning en een comfortniveau.

Het maakt het nodeloos ingewikkeld en de kostprijs van een woning gaat weer een stuk omhoog. Dat is het bijkomende effect.

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 04-11 18:44
Is er een onder grens voor minimale aanvoer temperatuur? Stel ik doe hem 24 graden met een delta t van 5 dan komt er 19 graden retour. Maar een woonkamer is al snel warmer dan 19 graden en ben ik bang dat een warmtepomp hele korte runs gaat maken.

Dus klopt de gedachte dat de beoogde retour temperatuur niet onder thermostaat mag komen?

Ik heb er flink op gezocht maar kan nergens echt een sluitend antwoord vinden.

• LacsapOV
Wat een geluk vandaag. Was me net een o ring van de vuilafscheider kapot gegaan. Bij de winkel of niet te krijgen of de winkel was al dicht.
Thuis op zoek naar o ringen, niets dat past.
Kijk ik nog even in mijn doos met fietsspullen, ligt daar een elastiek voor de fietsbel. Je raadt het al, een o ring in precies de juiste maat. _O-

Saved by the bell

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-10 17:00
Dashlane schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 15:26:
Is er een onder grens voor minimale aanvoer temperatuur? Stel ik doe hem 24 graden met een delta t van 5 dan komt er 19 graden retour. Maar een woonkamer is al snel warmer dan 19 graden en ben ik bang dat een warmtepomp hele korte runs gaat maken.

Dus klopt de gedachte dat de beoogde retour temperatuur niet onder thermostaat mag komen?

Ik heb er flink op gezocht maar kan nergens echt een sluitend antwoord vinden.
Als de kamer op temperatuur is is er geen warmtevraag meer, dus dan lijkt het me logisch dat de WP uit gaat?

Alleen als je kamer die warmte ook enorm snel weer verliest kan dat een issue zijn, maar dan zou ik eerder kijken waarom je kamer dan zo snel afkoelt.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:48

timovd

Voorsprong door techniek

LacsapOV schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 15:33:
Wat een geluk vandaag. Was me net een o ring van de vuilafscheider kapot gegaan. Bij de winkel of niet te krijgen of de winkel was al dicht.
Thuis op zoek naar o ringen, niets dat past.
Kijk ik nog even in mijn doos met fietsspullen, ligt daar een elastiek voor de fietsbel. Je raadt het al, een o ring in precies de juiste maat. _O-

Saved by the bell
Ligt vooral aan het afgegeven vermogen op die temperatuur. Geen één systeem is het zelfde.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Dashlane
Bij de meeste warmtepompen wordt er niet op dT gestuurd maar is dT een gevolg van vermogen en debiet. Hoe hoger je het debiet krijgt, hoe meer vermogen je bij een gegeven Ta kwijt kan.

Dashlane schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 15:26:
In principe stookt een WP op Ta. Als je met die Ta van 24°C je minimale vermogen in de vloer kwijt kan is er niks aan de hand.
Hier draai ik altijd op een Ta van ca 24.7 graden en de dT is dan meestal rond de 3.5. Water komt dus met dik 21 graden retour. Bijbehorend vermogen is dan meestal zo'n 4 à 5 kW. Ik zou dus ook wel op 24 graden kunnen draaien (met de WP op zo'n beetje minimaal vermogen en een dT van ca 2.5), maar dan wordt de keet niet meer warm genoeg.

Pagina: 1 ... 60 ... 230 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)